En/of niet te dicht bij deuren of ramen. Ik heb mijn sleutel midden in het huis op een richel liggen, ze moeten twee muren door om het signaal op te pikken. Overigens kreeg ik bij de aflevering een leuk metalen doosje met autodrop mee dat (leeg) te gebruiken was als doos van Faraday. Niet gebruikt overigens.Tomtidom71 schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:24:
[...]
Geen idee vwb log, maar als ze met een versterker je auto unlocken zou het alarm niet afgaan toch?
Desalniettemin verstandig om de sleutel ver weg te leggen of in een speciaal blik oid
Jullie zijn bekend dat 'keyless-entry' sleutels tegenwoordig niet meer continu uitzenden toch? Zodra ze bewegen zenden ze uit, leg je je sleutels meer dan een minuut ergens neer gaat dit uit, dan kunnen ze het het signaal niet meer opvangen.
Alleen oudere sleutels (weet even data verplichte wijzigingen niet meer) hebben last van altijd uitzenden.
Alleen oudere sleutels (weet even data verplichte wijzigingen niet meer) hebben last van altijd uitzenden.
Daar was ik mee bekend, maar volgens mij zijn de sleutels van onze Kia nog van het "oude" type. Ik kan de discussie niet meer vinden, kan ook zijn dat die plaatsvond in een engelse gebruikersgroep. Maar het is het uitzoeken waard.Suicyder schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:50:
Jullie zijn bekend dat 'keyless-entry' sleutels tegenwoordig niet meer continu uitzenden toch? Zodra ze bewegen zenden ze uit, leg je je sleutels meer dan een minuut ergens neer gaat dit uit, dan kunnen ze het het signaal niet meer opvangen.
CCV certificering? Volgens mij pas vanaf 1-1-21Suicyder schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:50:
Ja ik zocht die inderdaad, de datum klopt. Geen idee of Kia daarvoor wel of niet voldeed aan de regels.Tomtidom71 schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:54:
[...]
CCV certificering? Volgens mij pas vanaf 1-1-21
[ Voor 12% gewijzigd door Suicyder op 11-04-2022 10:59 ]
Ik heb ooit geprobeerd om cijfers boven water te krijgen over het aantal diefstallen dat op deze manier plaatsvind. Het vreemde is dat, ondanks de behoorlijke angst ervoor en discussies erover, ik vrijwel niets kon vinden. Wel heel, heel artikelen over het risico en de mogelijkheden.Suicyder schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:50:
Achtergrond van mijn zoektocht: er werd in een engelse discussiegroep nogal fors ingezet op het beveiligen van je sleutel en dat het eigenlijk maar ontzettend dom was als je je sleutel niet in een metalen bak onder de grond begroef. Maar op mijn vraag (en later ook mijn zoektocht) naar wat cijfers om dat risico te onderbouwen, kwam niets.
Mij is opgevallen dat (bij mijn E-Soul van april '20) de deuren niet van het slot afgaan wanneer ik meer dan zo'n 3 meter bij de auto vandaan ben, dan kan de deur niet geopend worden.
Voor er iemand gaat melden dat kennelijk de batterij te zwak is, dat werkt inmiddels zo'n 10 maanden zo.
Als die nabijheid zo beperkt is, zal het signaal van de sleutel dermate zwak zijn dat het buiten die straal al niet of nauwelijks meer ontvangen, laat staan versterkt kan worden.
Voor er iemand gaat melden dat kennelijk de batterij te zwak is, dat werkt inmiddels zo'n 10 maanden zo.
Als die nabijheid zo beperkt is, zal het signaal van de sleutel dermate zwak zijn dat het buiten die straal al niet of nauwelijks meer ontvangen, laat staan versterkt kan worden.
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Je bedoelt als je ze wilt ontgrendelen via het zwarte knopje op de deurgreep?Peter-036 schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:50:
Mij is opgevallen dat (bij mijn E-Soul van april '20) de deuren niet van het slot afgaan wanneer ik meer dan zo'n 3 meter bij de auto vandaan ben, dan kan de deur niet geopend worden.
Dat klopt, daarover staat het volgende in de handleiding (in ieder geval van de e-Niro):
Portieren:
Achterklep:De toets zal alleen werken als de Smart Key zich binnen 0,7 ~ 1 m van de portiergreep aan de buitenzijde bevindt.
Als u zich binnen 0,7 ~ 1 m van de hendel van de elektrische achterklep bevindt, terwijl u de Smart Key bij u hebt, zal de elektrische achterklep ontgrendelen en kunt u deze openen door op de schakelaar te drukken.
Dat is ook altijd mijn argument geweest om het risico laag in te schatten: bij mij gaan de deuren zelfs pas los als ik binnen meter van de buitenspiegels loop. Het kan overigens nog steeds zo zijn dat de ontvanger in de auto vrij ongevoelig is, maar ik vermoed zelf dat de zender in de sleutel erg zwak is. En dat je dus ook heel erg veel moeite moet doen om dat signaal buiten op te vangen.Peter-036 schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:50:
Maar geldt dat dan voor nieuw te introduceren auto's vanaf die datum, of zou dat dan ook al het geval moeten zijn bij de e-Niro's die na die datum geleverd zijn?Tomtidom71 schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:54:
[...]
CCV certificering? Volgens mij pas vanaf 1-1-21
Heb laatst geprobeerd, de sleutel op de achterband gelegd en een kwartier later terug gekomen. De auto ging gewoon open als je op het zwarte knopje drukt.
Lijkt daarmee dat de sleutel niet in een soort slaapstand gaat
Maar de sleutel werkt als afstandsbediening wel tot 25 meter. Dus toch niet zo erg zwak hoor. En dat is het signaal dat, eventueel met een versterker, door het boevengilde wordt gezocht. Met een ringlus en versterker vinden ze het zwakke (« stand-by ») signaal toch wel vrees ik, immers mijn KIA Niro van 2019 heeft nog de sleutel waarvan de zender niet na een minuut (of zo) uitschakelt, dus die is continue actief. Vanaf welk MY dit zou zijn ingevoerd kan de dealer je wellicht vertellen.multikoe schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:04:
[...]
Dat is ook altijd mijn argument geweest om het risico laag in te schatten: bij mij gaan de deuren zelfs pas los als ik binnen meter van de buitenspiegels loop. Het kan overigens nog steeds zo zijn dat de ontvanger in de auto vrij ongevoelig is, maar ik vermoed zelf dat de zender in de sleutel erg zwak is. En dat je dus ook heel erg veel moeite moet doen om dat signaal buiten op te vangen.
Voor het beveiligingssysteem van onze, ETron MY 2019, kon worden geïnstalleerd en door de verzekering goedgekeurd moesten er nieuwe sleutels komen met deze « uitschakelfunctie ».
Ik bewaar de sleutels in een Faraday doosje. Dit werd door de dealer destijds bij aanschaf van de Niro ook geadviseerd. Werkt goed. Kan de auto met het knopje op de deur niet meer openen, zelfs als ik met de sleutels in het Faraday doosje direct tegen de auto aan sta.
Better safe than sorry.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Mijn punt ook.lampy25 schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:31:
Heb laatst geprobeerd, de sleutel op de achterband gelegd en een kwartier later terug gekomen. De auto ging gewoon open als je op het zwarte knopje drukt.
Het ontgrendelen van het portier met het knopje op de handgreep werkt zelfs alleen door de persoon die de sleutel bij zich draagt. Mijn eega en ik staan elkaar regelmatig over het dak heen vragend aan te kijken
De signaalsterkte die de sleutel continu uitzend is totaal niet vergelijkbaar met de signaalsterkte als je op een knopje drukt. Anders was je batterij ook met een dag leeg.
Ik denk dat de sleutel twee zend-vermogens hanteert: eentje als je de knop indrukt en die werkt over tientallen meters. Een nadere, veel lagere stand, die actief is als er geen knoppen worden ingedrukt. Dat is logische vanuit een energiebesparend oogpunt, maar het feit dat de sleutel pas op een meter wordt gedetecteerd lijkt daar ook op te wijzen.EVfan schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:33:
[...]
Maar de sleutel werkt als afstandsbediening wel tot 25 meter. Dus toch niet zo erg zwak hoor. En dat is het signaal dat, eventueel met een versterker, door het boevengilde wordt gezocht. Met een ringlus en versterker vinden ze het zwakke (« stand-by ») signaal toch wel vrees ik, immers mijn KIA Niro van 2019 heeft nog de sleutel waarvan de zender niet na een minuut (of zo) uitschakelt, dus die is continue actief. Vanaf welk MY dit zou zijn ingevoerd kan de dealer je wellicht vertellen.
Voor het beveiligingssysteem van onze, ETron MY 2019, kon worden geïnstalleerd en door de verzekering goedgekeurd moesten er nieuwe sleutels komen met deze « uitschakelfunctie ».
Ik bewaar de sleutels in een Faraday doosje. Dit werd door de dealer destijds bij aanschaf van de Niro ook geadviseerd. Werkt goed. Kan de auto met het knopje op de deur niet meer openen, zelfs als ik met de sleutels in het Faraday doosje direct tegen de auto aan sta.
Better safe than sorry.
Kom ik toch weer terug op mijn zoektocht en vraag naar data: ik kan geen onderzoekjes/testjes vinden voor de sleutel die de Kia gebruikt waaruit blijkt hoe makkelijk/moeilijk het is om het signaal van een passieve sleutel op te vangen.
Dat zou wel heel bijzonder zijn. Is het niet zo dat de sleutel alleen werkt als hij zich aan de bestuurderskant bevindt? Want ik zou werkelijk niet weten hoe de auto moet detecteren wie de sleutel in zijn broekzak heeft. Kleding is een slechte geleider en het zou allemaal ook niet werken dan als je handschoenen aan hebt.joepie de p schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:38:
Het ontgrendelen van het portier met het knopje op de handgreep werkt zelfs alleen door de persoon die de sleutel bij zich draagt. Mijn eega en ik staan elkaar regelmatig over het dak heen vragend aan te kijken
Die afstand van een meter is voldoende voor als de eigenaar een sleutelplankje bij de voordeur heeft of de sleutels in zijn jaszak bewaart. Je hengelt een antenne makkelijk door de brievenbus denk ik.multikoe schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:41:
[...]
Ik denk dat de sleutel twee zend-vermogens hanteert: eentje als je de knop indrukt en die werkt over tientallen meters. Een nadere, veel lagere stand, die actief is als er geen knoppen worden ingedrukt. Dat is logische vanuit een energiebesparend oogpunt, maar het feit dat de sleutel pas op een meter wordt gedetecteerd lijkt daar ook op te wijzen.
Kom ik toch weer terug op mijn zoektocht en vraag naar data: ik kan geen onderzoekjes/testjes vinden voor de sleutel die de Kia gebruikt waaruit blijkt hoe makkelijk/moeilijk het is om het signaal van een passieve sleutel op te vangen.
Probeer maar. Ik ben meestal de bestuurder en mijn eega heeft vaak de sleutels in haar tas. Dan gaan de portieren van de vergrendeling aan de bestuurderskant.multikoe schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:43:
[...]
Dat zou wel heel bijzonder zijn. Is het niet zo dat de sleutel alleen werkt als hij zich aan de bestuurderskant bevindt? Want ik zou werkelijk niet weten hoe de auto moet detecteren wie de sleutel in zijn broekzak heeft. Kleding is een slechte geleider en het zou allemaal ook niet werken dan als je handschoenen aan hebt.
Dat ga ik zeker doen en daarna meteen op zoek naar de techniek die Kia gebruikt om te bepalen wie de sleutel in zijn broekzak heeft. Daarvoor zitten we op Tweakers, toch?joepie de p schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:47:
[...]
Probeer maar. Ik ben meestal de bestuurder en mijn eega heeft vaak de sleutels in haar tas. Dan gaan de portieren van de vergrendeling aan de bestuurderskant.
Makkelijk experimentje: auto benaderen aan de passagierskant, wachten tot de spiegels uitklappen, sleutel op de grond leggen, omlopen en kijken of de bestuurdersdeur opengemaakt kan worden met het knopje.
[ Voor 18% gewijzigd door multikoe op 11-04-2022 12:59 ]
Als maar één van beide de sleutel bij zich heeft en de één staat bij het bestuurders portier en de andere bij het bijrijdersportier, dan kan alleen degene met de sleutel de deur ontgrendelen. Dus als de andere persoon op het zwarteknopje bij zijn portier het probeert, lukt het niet. Dus met andere woorden, alleen het portier waar de sleutel zich binnen die meter afstand bevindt, kan worden geopend met het zwarte knopje. Tenminste, zo leek het bij mij te zijn.joepie de p schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:47:
[...]
Probeer maar. Ik ben meestal de bestuurder en mijn eega heeft vaak de sleutels in haar tas. Dan gaan de portieren van de vergrendeling aan de bestuurderskant.
Ik vraag me zelfs af, of er vanuit de sleutel iets uitgezonden wordt t.b.v. het openen via het zwarte knopje. Zou wellicht ook kunnen werken via de chip, die ook gebruikt wordt voor de startonderbreking. Alhoewel de afstand daar misschien iets te groot voor is?multikoe schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:41:
[...]
Ik denk dat de sleutel twee zend-vermogens hanteert: eentje als je de knop indrukt en die werkt over tientallen meters. Een nadere, veel lagere stand, die actief is als er geen knoppen worden ingedrukt.
edit: dat laatste zal inderdaad een te klein bereik hebben. Ik lees net iets over bijvoorbeeld Ford, maar dat zal wel bij meer auto's gelden.:
Ten slotte introduceerde Ford in 2011 het Proximity-systeem op bepaalde voertuigen. Deze "slimme" sleutel is een proximity-afstandsbediening FOB. Om de auto te starten, drukt de gebruiker gewoon op de startknop op het dashboard terwijl hij het rempedaal indrukt. Het voertuig zal starten omdat de antennering de ID-code heeft gedetecteerd die in de Smart Key FOB is geprogrammeerd. Omdat de FOB op een batterij werkt in plaats van op een transpondersleutel, kan de antennering het radiofrequentiesignaal op een veel groter bereik detecteren. De Proximity FOB bevat een metalen noodsleutel waarmee u de auto kunt ontgrendelen als de batterij leeg raakt.
[ Voor 24% gewijzigd door bnwgraaf op 11-04-2022 13:04 ]
Dat is wat ik ook vermoed.bnwgraaf schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:59:
[...]
Dus met andere woorden, alleen het portier waar de sleutel zich binnen die meter afstand bevindt, kan worden geopend met het zwarte knopje.
De sleutel zend een zwak signaal uit wat door de auto wordt ontvangen. Op dat moment wordt het het zwarte knopje geactiveerd. Zo zie ik het voor me. En dat dat gebeurt aan de kant waar de sleutel zich bevind, dat gaan we uitvinden.Ik vraag me zelfs af, of er vanuit de sleutel iets uitgezonden wordt t.b.v. het openen via het zwarte knopje. Zou wellicht ook kunnen werken via de chip, die ook gebruikt wordt voor de startonderbreking. Alhoewel de afstand daar misschien iets te groot voor is?
Al meerdere keren geprobeerd (MY2019). Bij mij werkt dit niet. Kunt alleen openen aan de zijde waar de sleutel zich bevindt.multikoe schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:58:
[...]
Dat ga ik zeker doen en daarna meteen op zoek naar de techniek die Kia gebruikt om te bepalen wie de sleutel in zijn broekzak heeft. Daarvoor zitten we op Tweakers, toch?
Makkelijk experimentje: auto benaderen aan de passagierskant, wachten tot de spiegels uitklappen, sleutel op de grond leggen, omlopen en kijken of de bestuurdersdeur opengemaakt kan worden met het knopje.
[ Voor 5% gewijzigd door The__Virus op 11-04-2022 13:02 ]
Zeker!multikoe schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:58:
[...]
Dat ga ik zeker doen en daarna meteen op zoek naar de techniek die Kia gebruikt om te bepalen wie de sleutel in zijn broekzak heeft. Daarvoor zitten we op Tweakers, toch?
Ik ben ook best benieuwd. Ik kan je alleen niet helpen met de techniek.
Ik vind zelf de omgang met de sleutels/portieren niet altijd even gebruiksvriendelijk bij de e-Niro. De andere portieren en achterklep die op slot blijven soms (in stand P met contact aan geloof ik) of de harde piep als je met contact aan even uit de auto stapt met de sleutel in je broekzak.
En ook dat je niet gewoon rondom de portieren kunt ontgrendelen als de sleutel in de buurt is.
Je zit in de buurt. Ik vermoed dat er 3 sensoren zijn in de auto die het signaal van de sleutel kunnen oppikken, 2 bij de voorste 2 deuren en 1 bij de achterklep.multikoe schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:01:
De sleutel zend een zwak signaal uit wat door de auto wordt ontvangen. Op dat moment wordt het het zwarte knopje geactiveerd. Zo zie ik het voor me. En dat dat gebeurt aan de kant waar de sleutel zich bevind, dat gaan we uitvinden.
Kom je met de sleutel in de buurt van een van de sensoren dan wordt de gekoppelde knop van de sensor actief. Het protocol zal wel een afgeleide zijn van Bluetooth Low Energy (BLE).
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Zo zal 't zijn. Net ff geprobeerd, kan bestuurdersportier alleen openen als sleutel dicht bij deze portier is, niet als deze dicht bij achterklep is. Dan kan juist wel de achterklep open maar niet de bestuurdersportier.DutchKel schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:12:
[...]
Ik vermoed dat er 3 sensoren zijn in de auto die het signaal van de sleutel kunnen oppikken, 2 bij de voorste 2 deuren en 1 bij de achterklep.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Yes dat was die inderdaad. Moest er wel een stuk voor om rijden maar had niet genoeg meer in de accu om verder te gaan...EVfan schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 17:05:
[...]
@cypher21
Was dit bij de Porsche dealer in Luxemburg stad?
Die ligt ook op mijn route, twijfel nog of ik er moet gaan laden. Een lader wordt in de verschillende apps al geruime tijd gerapporteerd als defect.
Ik kwam daar om 7.00 in de ochtend aan, had geluk dat er 1 lader vrij was, voor t zelfde geld hadden ze de avond ervoor alle autos aan de lader gegooit en er was nog niemand aanwezig om dat tijdstip
"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!
Yep, ook wat gespeeld en de sleutel opent alleen de deur waarbij je staat. Ook logisch overigens: de afstand waarover gedetecteerd wordt is ongeveer een meter. Je kunt dus altijd maar 1 deur of achterklep tegelijk openen. Ik heb niet op het dak gezeten, tussen de twee deuren in....blb4 schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:18:
[...]
Zo zal 't zijn. Net ff geprobeerd, kan bestuurdersportier alleen openen als sleutel dicht bij deze portier is, niet als deze dicht bij achterklep is. Dan kan juist wel de achterklep open maar niet de bestuurdersportier.
Het zendvermogen van een sleutel in standby is vast veel lager, om de evidente reden die je noemt. Neemt niet weg dat met een ringvormige antenne men in staat is de sleutel te activeren en de auto te ontgrendelen.multikoe schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:41:
[...]
Ik denk dat de sleutel twee zend-vermogens hanteert: eentje als je de knop indrukt en die werkt over tientallen meters. Een nadere, veel lagere stand, die actief is als er geen knoppen worden ingedrukt. Dat is logische vanuit een energiebesparend oogpunt, maar het feit dat de sleutel pas op een meter wordt gedetecteerd lijkt daar ook op te wijzen.
In het programma opsporing verzocht heeft men een met camera beelden vastgelegde diefstal met deze methode getoond.
Wellicht is het zend vermogen zo laag dat het wat moeite kost, maar het is bewezen dat het boevengilde zo dure auto’s in een oogwenk steelt. Als je statistiek wilt uittesten, doen. Maar een simpele Faraday doos is afdoende.
Dank je, wij komen er relatief dicht langs, dus als back-up “op het lijstje”.cypher21 schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:55:
[...]
Yes dat was die inderdaad. Moest er wel een stuk voor om rijden maar had niet genoeg meer in de accu om verder te gaan...
Ik kwam daar om 7.00 in de ochtend aan, had geluk dat er 1 lader vrij was, voor t zelfde geld hadden ze de avond ervoor alle autos aan de lader gegooit en er was nog niemand aanwezig om dat tijdstip
Mooi. Afgaande op jullie kennis en ervaringen denk ik dat het hoogstwaarschijnlijk een slecht afgesloten deur icm een kat ofzo is geweest. Bedankt voor de input.
Ligt De Kia Connect server er weer uit?
e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021
Hier geen problemen…pinguins schreef op maandag 11 april 2022 @ 19:45:
Ligt De Kia Connect server er weer uit?
Vreemd. Als de auto geen verbinding maakt werkt de app gewoon nog wel, alleen kan die dan geen nieuwe data ophalen.

Edit: Toch de auto die niet communiceerde. Infotainment reset en het werkte weer. Kia had het beter geïmplementeerd wanneer de verbinding met de server ok is de app altijd opstart en je dan alleen geen data van de auto kunt ophalen. Dan weet je tenminste waar het probleem kan liggen.
[ Voor 43% gewijzigd door pinguins op 12-04-2022 06:27 ]
e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021
Ik dacht zelf altijd dat de auto iets zou uitzenden (heel zwak) als je op dat zwarte knopje duwt, dat ontvangt de sleutel dan en stuurt dan gewoon een ontgrendelingsverzoek, alsof je op de knop duwt.multikoe schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:01:
De sleutel zend een zwak signaal uit wat door de auto wordt ontvangen. Op dat moment wordt het het zwarte knopje geactiveerd. Zo zie ik het voor me. En dat dat gebeurt aan de kant waar de sleutel zich bevind, dat gaan we uitvinden.
De dieven gebruiken dan een versterker om dat signaal van de auto te versterken naar de sleutel toe en een versterker om het signaal van de sleutel naar de auto te versterken.
Het zou interessant zijn om te weten hoe het precies werkt, jouw verhaal klinkt ook weer logisch.grizzlybear schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 07:15:
[...]
Ik dacht zelf altijd dat de auto iets zou uitzenden (heel zwak) als je op dat zwarte knopje duwt, dat ontvangt de sleutel dan en stuurt dan gewoon een ontgrendelingsverzoek, alsof je op de knop duwt.
De dieven gebruiken dan een versterker om dat signaal van de auto te versterken naar de sleutel toe en een versterker om het signaal van de sleutel naar de auto te versterken.
Dat kan, alleen de auto heeft ook een welkomst functie dus dan zou die continue moeten zenden. Maar dan nog is het vreemd omdat je alleen de deur of achterklep kunt openen als je in de buurt bent van die deur of achterklep. Je kunt dan niet een andere deur openen.grizzlybear schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 07:15:
[...]
Ik dacht zelf altijd dat de auto iets zou uitzenden (heel zwak) als je op dat zwarte knopje duwt, dat ontvangt de sleutel dan en stuurt dan gewoon een ontgrendelingsverzoek, alsof je op de knop duwt.
Ze hebben er vast goed over nagedacht om het op een manier in te bouwen dat het niet veel energie kost.
In het volgende artikel:multikoe schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 07:32:
[...]
Het zou interessant zijn om te weten hoe het precies werkt, jouw verhaal klinkt ook weer logisch.
https://www.buyacar.co.uk...2Drange%20radio%20signal.
Staat dat de auto signalen uitzendt en de sleutel naar signalen zoekt. Maar ik meen ergens anders ook weer andere info gelezen te hebben, dus misschien scheelt het per systeem? Kost zenden niet meer dan ontvangen? Dan is het wel logisch om het verzenden door de auto te laten gebeuren.
We ziten met zijn allen te verzinnen en te "verbazen": welk portier op welk moment te openen is en hoe het systeem dat detecteert, maar hebben jullie er ook al bij stil gestaan dat de auto weet wanneer de sleutel binnen of buiten de auto is?Keyless entry systems work using radio signals that are emitted from the car and a key fob that searches for those signals. When you place your hand on the door handle of a keyless car (in some cases you have to press a button), the vehicle will send out a short-range radio signal.
Dat is ook best interessant, hoe men dat voor elkaar krijgt!
[ Voor 4% gewijzigd door bnwgraaf op 12-04-2022 08:34 ]
Ik neem aan dat het een RFID chip in de sleutel is, vergelijkbaar met de 'poortjes' bij winkels.
Dan hoeft de sleutel ook niet voortdurend uit te zenden.
Ja dat dacht ik eerst ook, dat zou natuurlijk het beste zijn wat betreft het besparen van de batterij van je a.b.Peter-036 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 08:48:
Ik neem aan dat het een RFID chip in de sleutel is, vergelijkbaar met de 'poortjes' bij winkels.
Maar in de link hierboven wordt wat anders gesuggereerd.
Om nog eens het rendement van de onboard charger te bepalen heb ik gisteren een laadsessie gedocumenteerd. Ik kwam thuis met 25,5% SoC / 25% SoC BMS / 4966,8 kWh totaal geladen en na het laden tot 80% is dit 80% SoC / 77,5% SoC BMS / 5003,5 kWh totaal geladen. Mijn Smappee app geeft aan dat er 42,6 kWh gebruikt is om de auto op te laden.
Ik kom dus op:
82% rendement / 18% verlies SoC dashboard
79% rendement / 21% verlies SoC BMS
86% rendement / 14% verlies Totaal geladen kWh
Het eerste half uur gebruikte de auto slecht 1,5 kW (waarschijnlijk omdat ik in de auto zat) en daarna tussen de 5 (load balancer gunde mijn oven ook wat stroom) en de 6 kW. Tot 80% bleef dit 6 kW
Wat opvalt is dat er nogal wat verschil zit tussen de verschillende methodes om te bepalen hoeveel energie er nu echt in de batterij is terecht gekomen. Bij mijn volgende rit ga ik de verbruikscijfers eens gebruiken om een verder correlatie te doen.
Bij aankomst was de batterij 16 °C en vanmorgen bij controle 14 °C.
Tot de volgende meting
De foto's
Ik kom dus op:
Het eerste half uur gebruikte de auto slecht 1,5 kW (waarschijnlijk omdat ik in de auto zat) en daarna tussen de 5 (load balancer gunde mijn oven ook wat stroom) en de 6 kW. Tot 80% bleef dit 6 kW
Wat opvalt is dat er nogal wat verschil zit tussen de verschillende methodes om te bepalen hoeveel energie er nu echt in de batterij is terecht gekomen. Bij mijn volgende rit ga ik de verbruikscijfers eens gebruiken om een verder correlatie te doen.
Bij aankomst was de batterij 16 °C en vanmorgen bij controle 14 °C.
Tot de volgende meting
De foto's
[ Voor 13% gewijzigd door kdeboois op 12-04-2022 11:48 ]
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Dat is puur op de afstand. Het klopt, als je links staat gaat echt de bestuurders deur niet open. Tenzij je natuurlijk op de linker deur de knop indrukt.multikoe schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:43:
[...]
Dat zou wel heel bijzonder zijn. Is het niet zo dat de sleutel alleen werkt als hij zich aan de bestuurderskant bevindt? Want ik zou werkelijk niet weten hoe de auto moet detecteren wie de sleutel in zijn broekzak heeft. Kleding is een slechte geleider en het zou allemaal ook niet werken dan als je handschoenen aan hebt.
Vreemd, hier de e-Niro ineens alle instellingen kwijt van het infotainment...
Nu was het eerst zo dat het infotainment, en dus de muziek en de radio aan bleef staan als ik hem van het contact af haalde, en pas uit ging als ik de deur open deed. Dit is nu ineen veranderd, de infotainment gaat meteen uit als ik hem van contact haal.
Iemand enig idee waar ik dit weer correct kan instellen? Heb volgens mij het hele ding doorlopen...
Nu was het eerst zo dat het infotainment, en dus de muziek en de radio aan bleef staan als ik hem van het contact af haalde, en pas uit ging als ik de deur open deed. Dit is nu ineen veranderd, de infotainment gaat meteen uit als ik hem van contact haal.
Iemand enig idee waar ik dit weer correct kan instellen? Heb volgens mij het hele ding doorlopen...
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Kijk, dat zijn heel wat geloofwaardiger getallen dan de 10% die je eerder noemde. Die 18% is wat je zou verwachten bij een AC lader rond de 7 kW.kdeboois schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:29:
Ik kom dus op:
Op naar meer data-punten!
Ik lees zelf 14% 😉multikoe schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 12:55:
[...]
Kijk, dat zijn heel wat geloofwaardiger getallen dan de 10% die je eerder noemde. Die 18% is wat je zou verwachten bij een AC lader rond de 7 kW.
Op naar meer data-punten!
Doel is overigens om te kijken wat de juiste methode is en of 90% of 100% SoC laden invloed heeft op efficiency.
[ Voor 15% gewijzigd door kdeboois op 12-04-2022 14:34 ]
Is die 25,5% SoC display en 25,0% SoC BMS niet vreemd? Ik zou net als na het opladen verwachten dat SoC% BMS kleiner is dan SoC% display.kdeboois schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:29:
Om nog eens het rendement van de onboard charger te bepalen heb ik gisteren een laadsessie gedocumenteerd. Ik kwam thuis met 25,5% SoC / 25% SoC BMS / 4966,8 kWh totaal geladen en na het laden tot 80% is dit 80% SoC / 77,5% SoC BMS / 5003,5 kWh totaal geladen. Mijn Smappee app geeft aan dat er 42,6 kWh gebruikt is om de auto op te laden.
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
EVNotify gaf het aan. Zelf ook nooit eerder gezien, maar zal met temperaturen te maken hebben.DonJuape schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 14:44:
[...]
Is die 25,5% SoC display en 25,0% SoC BMS niet vreemd? Ik zou net als na het opladen verwachten dat SoC% BMS kleiner is dan SoC% display.
Newbie vraagjes over "geplande klimaatregeling";
Wordt het gevraagde vermogen puur uit de batterij gehaald ?Maw kun je zonder aan de lader te hangen het "klimaat plannen" ?
Als je wel aan de lader hangt met "gepland laden" wordt dan die paar procent batterij automatisch aangevuld tot aan de ingestelde laadlimiet voor vertrek?
Stel dat je later vertrekt blijft de klimaatregeling dan aan ?
Wordt het gevraagde vermogen puur uit de batterij gehaald ?Maw kun je zonder aan de lader te hangen het "klimaat plannen" ?
Als je wel aan de lader hangt met "gepland laden" wordt dan die paar procent batterij automatisch aangevuld tot aan de ingestelde laadlimiet voor vertrek?
Zit er al ruim een jaar in schat ik. In diverse varianten.Vaevictis_ schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 21:13:
Ik kwam deze feature tegen nooit eerder gezien. [Afbeelding]
Maar je moet er inderdaad toevallig over struikelen anders weet je het niet.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Vooral leuk als andere leden van je gezin wel weten hoe je dat geluid aan zet en jij vervolgens op zoek gaat naar de bron van die ruisende bomen....Vaevictis_ schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 21:13:
Of de krakende sneeuwmultikoe schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 22:10:
[...]
Vooral leuk als andere leden van je gezin wel weten hoe je dat geluid aan zet en jij vervolgens op zoek gaat naar de bron van die ruisende bomen....
Meest nutteloze feature ooit imho
Ja hoe verzinnen ze het, een elektrische auto, dus stoppen we er standaard maar wat natuurgeluiden in het multimedia systeem!Vaevictis_ schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 21:13:
Als je niet aan de lader hangt: geplande klimaatregeling gaat af van je bereik.FrisianFlame schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 19:24:
Newbie vraagjes over "geplande klimaatregeling";
Als je wel aan de lader hangt: geplande klimaatregeling gaat af van het vermogen waarmee je de batterij oplaadt.
Klimaatregeling schakelt vanzelf uit als het tijdstip is bereikt, je krijgt een push-notificatie ongeveer 5 minuten van te voren.
Vraagje, pas een testrit gedaan, als je de motor startte en dan stilstond hoorde je dit geluid:
YouTube: 2019 Kia Niro EV motor noise. Not Good!!
M'n vrouw hoorde het niet trouwens, dus het was zeker niet zo hard als in de video, maar wel aanwezig.
Is dat standaard, of een foutje?
Zelfde hier, de eerste 3-4 seconden van het filmpje:
YouTube: Kia e Niro sound from engine.
Kan ook een kwestie van wennen zijn, aangezien je in een ICE natuurlijk een motor hoort lopen.
M'n vrouw hoorde het niet trouwens, dus het was zeker niet zo hard als in de video, maar wel aanwezig.
Kan ook een kwestie van wennen zijn, aangezien je in een ICE natuurlijk een motor hoort lopen.
[ Voor 26% gewijzigd door matthijst op 13-04-2022 09:15 ]
Haters everywhere but I don’t really care
Eigenlijk, eigenlijk had je dit moeten weten: dit geluid wordt door elke elektrische auto geproduceerd m.b.v. een luidspreker, onder een bepaalde snelheid. Het is een veiligheidssysteem om voetgangers te waarschuwen dat je er aan komt. Je kunt het in oudere modellen uitzetten, in nieuwere modellen niet meer. Verder zou ik er niet al teveel vragen over stellen, want de discussie over dat geluid (en het achteruit-rij-geluid) loopt al snel uit de handmatthijst schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:12:
Vraagje, pas een testrit gedaan, als je de motor startte en dan stilstond hoorde je dit geluid:
Is dit een serieuze vraagmatthijst schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:12:

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Ik hoor inderdaad het virutele motorgeluid, maar is dat wat matthijst bedoelt? Want bij de genoemde 3-4 seconde en in het andere filmpje hoor ik een voor mij onbekend, kloppend/pulserend geluid. Dat hoor ik bij die van mij niet....multikoe schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:39:
[...]
Eigenlijk, eigenlijk had je dit moeten weten: dit geluid wordt door elke elektrische auto geproduceerd m.b.v. een luidspreker, onder een bepaalde snelheid. Het is een veiligheidssysteem om voetgangers te waarschuwen dat je er aan komt. Je kunt het in oudere modellen uitzetten, in nieuwere modellen niet meer. Verder zou ik er niet al teveel vragen over stellen, want de discussie over dat geluid (en het achteruit-rij-geluid) loopt al snel uit de hand
Woeps, je hebt gelijk. Tweede filmpje niet gezien.bnwgraaf schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:43:
[...]
Ik hoor inderdaad het virutele motorgeluid, maar is dat wat matthijst bedoelt? Want bij de genoemde 3-4 seconde en in het andere filmpje hoor ik een voor mij onbekend, kloppend/pulserend geluid. Dat hoor ik bij die van mij niet....
Het eerste filmpje is duidelijk de VESS, het tweede filmpje ook, maar het kloppende geluid lijkt me een opstartende pomp of ventilator met problemen.
Ja precies, maar in het eerste filmpje is het ook best goed hoorbaar... Het is toch niet dat probleem wat diverse e-Niro rijders hebben met de motor/overbrenging? Dat geluid heb ik namelijk nog niet gehoord dus ik kan dat ook niet herkennen....multikoe schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:03:
[...]
Woeps, je hebt gelijk. Tweede filmpje niet gezien.
Het eerste filmpje is duidelijk de VESS, het tweede filmpje ook, maar het kloppende geluid lijkt me een opstartende pomp of ventilator met problemen.
Zelf geen last van gehad, maar zou dit niet de bekende "ratel" zijn waar al velen mee te kampen hebben gehad en er onderdelen zijn vervangen?multikoe schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:03:
[...]
Woeps, je hebt gelijk. Tweede filmpje niet gezien.
Zoekwoord in dit topic: "ratel"
Wat @bnwgraaf dus zegt, zag zn reactie pas nadat ik gepost had
[ Voor 8% gewijzigd door CyBeRSPiN op 13-04-2022 10:14 ]
Dat is volgens mij alleen als je rijdt. In het filmpje staan ze stil.bnwgraaf schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:08:
[...]
Ja precies, maar in het eerste filmpje is het ook best goed hoorbaar... Het is toch niet dat probleem wat diverse e-Niro rijders hebben met de motor/overbrenging? Dat geluid heb ik namelijk nog niet gehoord dus ik kan dat ook niet herkennen....
CyBeRSPiN schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:12:
[...]
Zelf geen last van gehad, maar zou dit niet de bekende "ratel" zijn waar al velen mee te kampen hebben gehad en er onderdelen zijn vervangen?
Zoekwoord in dit topic: "ratel"
Wat @bnwgraaf dus zegt, zag zn reactie pas nadat ik gepost had
Die van mij had lege airco vloeistofcypher21 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 15:32:
Ik heb sinds een paar weken last van een schrapend geluid in de auto en ratelend geluid als ik de motorkap open doe (iets wat ik dus vanmorgen voor het eerst gedaan heb na een ritje)
Maak erg weinig kilometers de laatste tijd en dacht dat het de airco was nu het wat warmer wordt. Maar zelfs na een rit van 50km houdt het niet op
Heb een afspraak staan bij de dealer, helaas pas over 2 weken...
Iemand die dit bekend voorkomt? Staat toch al wel 5500km op de teller
[YouTube: Schrapend en ratelend geluid Kia e-niro]
Collega ook teveel geluid, daar hebben ze de ophanging vervangen maar die krijgt nu een compleet nieuwe elektro motor... allebei 2019 model
Dat verklaart een hoop
Maar dat moet alleen tijdens het rijden te horen zijn geweest. Toch?Collega ook teveel geluid, daar hebben ze de ophanging vervangen maar die krijgt nu een compleet nieuwe elektro motor... allebei 2019 model
Bij stilstand kan dit komen van de verwarmings ventilator.multikoe schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:16:
[...]
Dat is volgens mij alleen als je rijdt. In het filmpje staan ze stil.
Bij het rijden kan dat van aandrijflijn zijn als je t niet hebt bij stilstand als de ventilator op max staat
die motor hoorde je ook als de auto stil stond (VESS uitgeschakeld), maar tijdens het rijden werd het erger jamultikoe schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:29:
[...]
Dat verklaart een hoopIn het filmpje klonk het overigens als een rammelende ventilater (omdat hij zo traag op gang kwam).
[...]
Maar dat moet alleen tijdens het rijden te horen zijn geweest. Toch?
dat van die airco voeistof, of vloeibaar gas is het tegenwoordig, dat vonden ze wel vreemd, auto was namelijk nog geen 6 maanden daarvoor geleverd. Had ik zelf ook niet gedacht.
toevallig 2 dagen geleden ook even geprobeerd..Vaevictis_ schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 21:13:
There are no secrets, only information you do not yet have
Even een vraag waarvan ik weet dat deze al diverse keren is langsgekomen, ik heb uitgebreid gezocht in de 791 pagina's van dit topic, maar niet hét antwoord gevonden.
Ik heb een e-Niro van MY2019 (NL), 1 van de eerste - staat zelfs nog in de tabel in de topicstart
. Nu heb ik na ruim drie jaar tevreden rijden toch wel 1 grote ergernis, en dat is het gebrek aan trekhaak.
Ik weet dat ik een draaghaak voor fietsen kan aanschaffen. Ik weet dat latere e-Niro's een trekhaak mogen. Ik weet dat Duitse exemplaren uit 2019 een trekhaak mogen. Kortom: er is geen enkele technische beperking.
Wat ik wil is een normale trekhaak waarmee ik een klein karretje (en natuurlijk fietsen) kan trekken. Ik heb geen enkel probleem om door onlogische administratieve hoepels te springen.
Is er iemand die dit heeft? Kan het?
Ik heb een e-Niro van MY2019 (NL), 1 van de eerste - staat zelfs nog in de tabel in de topicstart
Ik weet dat ik een draaghaak voor fietsen kan aanschaffen. Ik weet dat latere e-Niro's een trekhaak mogen. Ik weet dat Duitse exemplaren uit 2019 een trekhaak mogen. Kortom: er is geen enkele technische beperking.
Wat ik wil is een normale trekhaak waarmee ik een klein karretje (en natuurlijk fietsen) kan trekken. Ik heb geen enkel probleem om door onlogische administratieve hoepels te springen.
Ja?
Is het een rare vraag dan?
Ben geen EV gewend en vond het een irritant 'zingend' geluid.
Schijnbaar meer mensen, gezien de filmpjes.
NB:
- in het eerste filmpje de eerste 10 seconden ofzo, maar OK, dat is dus een virtueel motorgeluid?
Behoorlijk irritant dan
- in het tweede filmpje alleen de eerste 3 seconden, niet dat geklop waar het filmpje om gaat.
[ Voor 15% gewijzigd door matthijst op 13-04-2022 11:33 ]
Nee, je kunt alleen een draaghaak laten monteren voor een fietsendrager. Vanaf MY2021 ook een normale, maar je bent gelimiteerd tot 300kg trekgewicht, dus een karretje is al snel te zwaar. Ik zie ook geen enkele reden waarom het RDW hierin af zou wijken van de opgave van de fabrikant.vormfout schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:01:
Even een vraag waarvan ik weet dat deze al diverse keren is langsgekomen, ik heb uitgebreid gezocht in de 791 pagina's van dit topic, maar niet hét antwoord gevonden.
Ik heb een e-Niro van MY2019 (NL), 1 van de eerste - staat zelfs nog in de tabel in de topicstart. Nu heb ik na ruim drie jaar tevreden rijden toch wel 1 grote ergernis, en dat is het gebrek aan trekhaak.
Het is heel simpel: de oudere modellen zijn niet gecertificeerd voor een normale trekhaak. Wel een speciale trekhaak voor een fietsendrager.vormfout schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:01:
De nieuwere modellen (ik denk 2021 e.v.) zijn gecertificeerd voor een trekhaak waarmee je een karretje kan trekken tot 300 kg.
Waarschijnlijk is dit dus geen technische beperking maar een administratieve.
Ik heb een 2021 model, met een gewone trekhaak en ik kan dus ook een bagagewagentje trekken. Het was voor mij wel een voorwaarde omdat ik regelmatig spullen naar de vuilstort breng. Ik heb een klein karretje en vervoer voornamelijk tuinafval en ik kan dus redelijk goed onder die 300 kg blijven.
Ik neem het risico dat ik gesnapt wordt of dat ik bij een ongeluk het haasje ben.
Ja ,dat is het normale geluid wat elke e-Niro maakt. En meer EV's, alhoewel het per merk/model zal verschillen. Het is inderdaad om voetgangers/fietsers te waarschuwen dat er een (elektrische) auto aan komt. En dat is maar goed ook, ik heb al meerder keren bijna mensen aangereden in mijn Prius in EV mode (die dus niet dat geluid maakt).matthijst schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:15:
[...]
Ja?
Is het een rare vraag dan?
Ben geen EV gewend en vond het een irritant 'zingend' geluid.
Schijnbaar meer mensen, gezien de filmpjes.
NB:
- in het eerste filmpje de eerste 10 seconden ofzo, maar OK, dat is dus een virtueel motorgeluid?
Behoorlijk irritant dan![]()
- in het tweede filmpje alleen de eerste 3 seconden, niet dat geklop waar het filmpje om gaat.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
@vormfout denk dat je een vrij kostbare inruil naar een nieuwer model dat wel een trekhaak heeft/mag moet overwegen dan..
Voor 25K neem ik je oude e-Niro wel over dan
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Helaas, helaas 😕 - al gekocht laat in 2018 toen het allemaal nog niet zeker was, en toch wel stiekem de hoop dat er inmiddels een oplossing voor was. Ik ga ‘m er in elk geval niet op inruilen.
Look on the bright side: zo zie ik m’n ouders nog eens, want daar staat de ICE met trekhaak 😀
Look on the bright side: zo zie ik m’n ouders nog eens, want daar staat de ICE met trekhaak 😀
vormfout schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:02:
Helaas, helaas 😕 - al gekocht laat in 2018 toen het allemaal nog niet zeker was, en toch wel stiekem de hoop dat er inmiddels een oplossing voor was. Ik ga ‘m er in elk geval niet op inruilen.
Kijk, dat is een mooi voorbeeld van ergens een positieve draai aan geven.
Je hebt er niets aan, maar ik ben zelf wel erg blij met mijn trekhaak, ik gebruik hem bijzonder vaak. Meestal voor het vervoer van fietsen, maar een keer per maand voor ritjes met een aanhanger. Het was voor mij 1 van de redenen om te kiezen voor de e-Niro. En daarmee ook de reden dat we eindigden met een hoger maandbedrag dan oorspronkelijk de bedoeling was. Je betaalt in de private lease iets minder dan 10 euro per maand extra voor deze trekhaak.
Dit vond ik zelf interessant genoeg om eens te wegen op een weegbrug. Ik gebruik achter mijn MY21 vaak een enkelassige ongeremde aanhanger van 258x130 met een gemeten eigen gewicht van 181kg. Ik sta er versteld van hoeveel loof/snoeiafval je uiteindelijk nog mee kunt krijgen zonder dat je buiten spec rijdt. Niet geschikt voor het verhuizen van een boedel of een kuub haardhout maar voor het overgrote deel van de use cases voldoende.EagleTitan schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:19:
[...]
Vanaf MY2021 ook een normale, maar je bent gelimiteerd tot 300kg trekgewicht, dus een karretje is al snel te zwaar.
"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous
Exact. Ik spreek nu natuurlijk alleen voor mezelf, maar met wat ik nu heb ben ik gediend. Meer heb ik niet nodig. En hoewel ik meestal wel erg strak aan de regeltjes hou, vind ik zelf dat ik dat maximum gewicht in dit geval wel een beetje ruim mag nemenHaveBlue schreef op woensdag 13 april 2022 @ 16:50:
[...]
Dit vond ik zelf interessant genoeg om eens te wegen op een weegbrug. Ik gebruik achter mijn MY21 vaak een enkelassige ongeremde aanhanger van 258x130 met een gemeten eigen gewicht van 181kg. Ik sta er versteld van hoeveel loof/snoeiafval je uiteindelijk nog mee kunt krijgen zonder dat je buiten spec rijdt. Niet geschikt voor het verhuizen van een boedel of een kuub haardhout maar voor het overgrote deel van de use cases voldoende.
update ratel
Nadat eerst de motorsteunen waren vervangen is nu als vervolgstap de aandrijving vervangen. Blijkt toch nog een abnormaal geluid in te zitten. Volgende stap is nu het vervangen van de gearbox(?)
Die moet uiteraard eerst besteld worden, dus dat gaat weer even duren.
Nadat eerst de motorsteunen waren vervangen is nu als vervolgstap de aandrijving vervangen. Blijkt toch nog een abnormaal geluid in te zitten. Volgende stap is nu het vervangen van de gearbox(?)
Die moet uiteraard eerst besteld worden, dus dat gaat weer even duren.
Wellicht moet je in deel 1 van het topic kijken. Ging geloof ik zelfs nog over Kona en E-Niro (zie TS).vormfout schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:01:
Ik heb een e-Niro van MY2019 (NL), 1 van de eerste - staat zelfs nog in de tabel in de topicstart. Nu heb ik na ruim drie jaar tevreden rijden toch wel 1 grote ergernis, en dat is het gebrek aan trekhaak.
Volgens mij zijn er ook lieden die de draaghaak iets hebben aangepast zodat ze toch een klein karretje kunnen trekken (uiteraard geheel voor eigen risico, want niet toegestaan).
De RMC koppeling van de draaghaak heeft twee puntjes die wat uitsteken en daarmee het koppelen van een aanhangwagen onmogelijk maken. Als je die puntjes weghaalt zou dat wel kunnen.
Ik heb het zelf niet gedaan en heb wel veel plezier van de draaghaak. Niet alleen als fietsendrager maar ook als bagagedrager met een volume dat wel ongeveer overeenkomt met een kleine aanhanger (gewicht moet wel beperkt blijven tot max 75kg kogeldruk).
Die zoem toon is normaal.matthijst schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:12:
Die ratel die eroverheen zit echter niet. Dat tweede filmpje is niet stilstaand want je kunt geen gas geven zonder in drive te staan.
Ik heb zelf een ratelende auto, dat klinkt een beetje vergelijkbaar, wellicht dat het in dit filmpje anders klinkt omdat het bij de motor is opgenomen terwijl ik het nader achter het stuur hoor. Ik heb echter die ratel alleen bij afremmen niet bij constante snelheid of acceleratie. Dus deze ratel is anders maar ze kunnen best dezelfde oorzaak hebben. Het is duidelijk iets in de aandrijving dat aanloopt. Volgens mij na de versnellingsbak want de ratel is traag terwijl de motor hoogtoerig is, als het bij de motor zou zitten zou de ratel sneller zijn.
Afgelopen dinsdag te horen gekregen dat onze e-Niro is gearriveerd bij Das Import, het gaat om een Spirit van september 2021, vandaag een belletje dat hij klaar staat om op te halen, gaat erg vlot! 
Zaterdag ophalen!
Zaterdag ophalen!
14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu
Nog maar 1 nachtje slapenPeutpeut schreef op donderdag 14 april 2022 @ 20:11:
Afgelopen dinsdag te horen gekregen dat onze e-Niro is gearriveerd bij Das Import, het gaat om een Spirit van september 2021, vandaag een belletje dat hij klaar staat om op te halen, gaat erg vlot!
Zaterdag ophalen!

Leuk! Veel plezier vast en geniet van het ophalen!
Misschien kan hij van de spanning niet meer slapen. Dan is het dus niet meer 1 nachtje slapen.
Als de batterij maar onder spanning staat gaat het goed.DutchKel schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:23:
[...]
Misschien kan hij van de spanning niet meer slapen. Dan is het dus niet meer 1 nachtje slapen.
Geen idee of dit in het topic past maarrr... Hebben er al mensen prijzen vergeleken voor de nieuwe Niro EV in private lease?
Op de kia site valt nog weinig te vergelijken. Ik kan alleen vinden vanaf 449 euro per maand.
Dat lijkt redelijk vergelijkbaar met het vorige model. Alleen de laatste tijd was de e-niro in de aanbieding, ik dacht vanaf 379.
Dat lijkt redelijk vergelijkbaar met het vorige model. Alleen de laatste tijd was de e-niro in de aanbieding, ik dacht vanaf 379.
Ziet er netjes uit! Al was donker laminaat nog wat mooier geweestbokkie72 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 14:07:
Zo… met een restant laminaat kan je ook een verlaagde bodemplaat maken;)
[Afbeelding]
Waarschijnlijk is hij wat donkerder als je hem omdraait. En waarschijnlijk ook een stuk minder glad en lawaaiigKoen Hendriks schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 15:28:
[...]
Ziet er netjes uit! Al was donker laminaat nog wat mooier geweest
Goede vraag, ik heb vrijdag een private lease afgesloten bij Kia Autolease (ofwel de dealer). Ik zag wel dat ANWB de Niro EV voor 13€ goedkoper in de maand kan aanbieden. Echter zijn de voorwaarden vwb meer kilometers bij ANWB ongunstig voor mijn situatie.SgtCaffran schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 00:08:
Geen idee of dit in het topic past maarrr... Hebben er al mensen prijzen vergeleken voor de nieuwe Niro EV in private lease?
Iemand anders al andere aanbieders tegen gekomen?
Heb je een idee hoe die prijzen lopen?
Nieuwe Niro EV - Tijdelijk vanaf € 469 p/m
Is dat voor 60 maanden (28140 over de looptijd)?
En welk model. Dynamicline?
[ Voor 6% gewijzigd door matthijst op 17-04-2022 18:27 ]
Heeft iemand een idee wat je moet doen als een laadkabel niet van de lock wilt gaan? Heb het nog nooit gehad maar wat als. Het gaat mij niet perse om mijn eigen laadkabel. Maar die van een publieke lader. Wat als de kabel niet wilt unlocken en zelfs niet met de hulp van de laadpaalboer? Is er ergens een override procedure van de auto?
De officiële website laat nog geen prijzen zien inderdaad. Maar via de Zeeuw & Zeeuw merkdealer website kun je alle officiële prijzen in zien.matthijst schreef op zondag 17 april 2022 @ 18:27:
Heb je een idee hoe die prijzen lopen?
https://www.zeeuwenzeeuw....-lease-actie/?plm_id=9311
Een knop op de (meegeleverde) type 2 kabel?
Even je wagen op slot doen en terug openen en je hebt +/-15sec om de kabel type 2 uit het voertuig te halen.
Mocht je tijdens het laden op de startknop hebben gedrukt (voor radio, verwarming of koeling) dan lukt dat niet, eerst voertuig uit en alle deuren dicht, dan sluiten en openen.
Op mijn meegeleverde type 2 kabel zit geen knop, maar de noodontgrendeling werkt altijd.
Gewoon op het ontgrendel knopje aan de binnenkant van de bestuurders deur drukken is voldoendebruneelm schreef op maandag 18 april 2022 @ 10:50:
[...]
Een knop op de (meegeleverde) type 2 kabel?
Even je wagen op slot doen en terug openen en je hebt +/-15sec om de kabel type 2 uit het voertuig te halen.
Mocht je tijdens het laden op de startknop hebben gedrukt (voor radio, verwarming of koeling) dan lukt dat niet, eerst voertuig uit en alle deuren dicht, dan sluiten en openen.
MW_ID7
Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.