Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bakker
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-05 11:25
Zijn er hier ook Nirorijders zonder eigen laadpaal?
Zo ja: hoe bevalt dat in de praktijk?

Ik rij relatief weinig, 7500 km per jaar. Klopt het dat je dan zo'n beetje 7500/350km = 22 keer per jaar moet opladen? Of is dat optimistisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:35
bakker schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:41:

Ik rij relatief weinig, 7500 km per jaar. Klopt het dat je dan zo'n beetje 7500/350km = 22 keer per jaar moet opladen? Of is dat optimistisch?
Ja, hier. Bevalt prima, ik laad altijd op m'n werk of verderop in de straat op. Behalve op vakantie maak ik zelden gebruik van snelladers en met gemiddeld 350km zou je met 22x laden makkelijk uit moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:52
Jazeker zijn deze er. Ik heb geen eigen oprit dus ben toegewezen op de publieke laadplaatsen.

Ik rij echter wel een stuk meer, ga uitkomen op 25k dit eerste jaar eigendom, Om goedkoper uit te zijn gebruik ik het abonnement van Kia Dat scheelt mij dermate veel in prijs dat dat uit kan.
En qua AC laadpalen, eigenlijk nooit (echt) problemen gehad met het vinden in de buurt.

22 keer laden bij 7.500 km, zeker mogeljk. Wie weet hang je hem iets vaker aan een laadpaal en laad je kleinere beetjes. Je berekening gaat uit van vrij vol tot vrij leeg, vraag is of je dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:02

Ik ben versse e-Nirorijder (nog) zonder laadpaal. Maar ik heb wel een oprit en laad vooralsnog op met de grannylader.
Wat betreft je berekening heb ik nog te weinig ervaring, maar ik vermoed dat je wel vaker dan die 22 keer zult laden op een jaar.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:29
Morgen onze e-niro ophalen 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:11

Je laadt vaker dan dat, want je gaat niet altijd exact stukken van 350km rijden. Soms rijd je paar keer kleine stukjes en laad je tussendoor niet. Soms staat ie dan op bijv. 200km en ga je de volgende dag lange rit doen, dan wil je m weer vol hebben tevoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marieke2006
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-10 11:15
Hier ook 1, en het bevalt prima. Voldoende laadpalen in de buurt of op werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:53

Ik heb een eigen oprit, maar geen laadpaal. Ik gebruik de Granny lader. Wij rijden >20.000 km per jaar en hij hangt twee keer per week een nacht aan de lader.
Jouw berekening gaat uit van opladen van bijna niets naar vol. Dat doe je eigenlijk nooit. Met een eigen laadpaal zorg je dat de auto elke ochtend weer vol klaar staat. Met andere woorden: je laadt wanneer mogelijk.
Als je AC-laadt, dan is dat niet schadelijk voor de batterij en als je meteen 's ochtends weer gaat rijden, dan is laden tot 100% ook helemaal geen probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:08
multikoe schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 15:03:
[...]

Met een eigen laadpaal zorg je dat de auto elke ochtend weer vol klaar staat. Met andere woorden: je laadt wanneer mogelijk.
Ik heb een eigen laadpaal en laad em nooit elke dag op. Teveel gedoe elke dag aankoppelen en afkoppelen.

Ik rij meestal tot 20% en dan pas laad ik em weer op. Tenzij ik van te voren weet dat ik ver moet. Voor mij betekent dat ongeveer 1 x in de week laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 03-06 21:17

Ik laad alleen bij een paal vlak bij huis en soms waar ik op bezoek ben. Dit bevalt prima. Ik laad maximaal 2x per week, vaak van ongeveer 30% tot 90%. Er is altijd wel een moment te vinden waarbij de paal vrij is, vaker dan ik ‘m nodig heb. Er is ook nog een paal 300m en 500m verderop. Een keer heb ik bij die van 300 moeten staan omdat een auto die klaar was met laden niet was weggehaald gedurende het weekend. Dan iets naar huis lopen, maar dat geeft niet want ik maak toch elke dag een wandeling.

Elke 350km laden betekent dat je ‘m vrijwel leeg rijdt (in de winter in ieder geval) en helemaal vol laadt. Ik doe dat niet, ook om de reden dat ik niet weet dat wanneer ik ‘m leeg rijd er dan ook een plek vrij is, dus als er een plek vrij is als ik rond de 30% zit dan laad ik ‘m al op. Bovendien heb je dan nog wat reserve mocht je onverhoopt ergens (redelijk dichtbij) naar toe moeten.

e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
Akemi schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:20:
[...]

Ik heb een eigen laadpaal en laad em nooit elke dag op. Teveel gedoe elke dag aankoppelen en afkoppelen.

Ik rij meestal tot 20% en dan pas laad ik em weer op. Tenzij ik van te voren weet dat ik ver moet. Voor mij betekent dat ongeveer 1 x in de week laden.
ik vind het gedoe wel meevallen, kost me een minuutje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:25

60K per jaar zonder eigen laadpaal. Laden pas ik in in mijn routes en bezigheden. Bij het doen van boodschappen parkeer ik iets verderop bij een laadpaal, ik wandel regelmatig en nu pak ik af en toe de auto om vanaf een laadpaal een poos te wandelen door een voor mij onbekend gebied.

Helemaal leegrijden en dan gaan 'tanken' zou ik niet gaan doen maar welke opties jij hebt met je routes en laadpalen in de buurt maakt het lastig om er echt iets inhoudelijks over te zeggen.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
[...]

Gedoe is natuurlijk relatief. Inclusief uitrollen verlengsnoer (door een zijraam) en aansluiten op de auto kost me dat maximaal 90 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018

Ik heb wel eigen laadpaal en spreek dus niet uit de ervaring van niet thuis kunnen laden maar.. jouw prognose van 350km is pessimistisch.
Zelfs in de (overigens vrij warme) hollandse winter kom ik nog wel op rond de 400km en 's zomers gaat dat richting 500km op volle batterij.
die 7500km zullen waarschijnlijk nauwelijks snelwegkm zijn en dat helpt ook.
Normaalgesproken zal je wel vaker laden omdat het niet is zoals bij ICE van leeg naar vol en terug naar leeg, maar gewoon laden als je toch stil staat en er gelegenheid is. In de praktijk zit je dan meestal ergens tussen zeg 20/30 en 80/90% en veel voller zou ik ook niet doen in jouw geval, om batterij te sparen.
Als je een keer echt 450km achter elkaar wilt rijden ga je natuurlijk wel naar 100%, bijvoorbeeld voor langere vakantierit, en zo eens in de 1 a 2 maanden is het ook wel goed om wel naar vol te gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door eltron op 04-03-2022 20:36 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
dn

[ Voor 99% gewijzigd door eltron op 04-03-2022 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
[...]

Dat gedoe valt wel mee vind ik. Mijn auto staat normaal met de laadpoort ongeveer een halve meter van de paal. Dat is een kwestie van uitstappen, er langs lopen en zo ongeveer in het voorbijlopen de stekker er in steken. Ongeveer 2 seconden, nou vooruit max 5.
Maar nodig is het i.d.d. ook weer niet als je weinig rijdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20:33
Ik heb de auto nu 1144 dagen. Heb bijna 100k km erop zitten. Daarvan heb ik 82.989 km thuis opgeladen, op in totaal 395 dagen. Dat komt neer op 210 km per laadbeurt. Lijkt me realistischer dan 350 km per laadbeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldchap
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online

Ik heb in een jaar tijd 8900km gereden, dat komt een beetje in de buurt. In die tijd heb ik hem 38 keer bijgeladen. Ik laad AC tot 90% en zet hem aan de lader als hij onder de 90km zit of als ik de dag erna een langere rit moet maken.
22 is denk ik optimistisch gerekend of je kunt je ritten goed inschatten en kunt daardoor verder leeg rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:34

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Harvest2002 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 20:56:
Ik heb de auto nu 1144 dagen. Heb bijna 100k km erop zitten. Daarvan heb ik 82.989 km thuis opgeladen, op in totaal 395 dagen. Dat komt neer op 210 km per laadbeurt. Lijkt me realistischer dan 350 km per laadbeurt.
Duidelijk voorbeeld van iemand die zijn statistieken goed bijhoudt. 8) (y)

Mag ik vragen hoe je dat doet? Handmatig, of een zekere vorm van automatisch?
Ik hield het handmatig bij van mijn vorige auto, een Citroën C5. Nieuw gekocht en ruim 12 jaar en ca. 360k gereden. Alle kosten (brandstof, onderhoud, verzekering, belasting, etc.) altijd bijgehouden. Mooie bron van informatie en je weet precies wat-ie kost per maand en per km.

Doe zoiets nu weer met mijn e-Niro. Eens per maand de dagwaarde noteren volgens de ANWB (verkoop tussen particulieren). Dat levert wel een frappante (want geen geleidelijke) afschrijvingskromme…

[ Voor 11% gewijzigd door Hippe Lip op 04-03-2022 23:30 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pinguins
Hippe Lip schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 23:26:
[...]

Ik doe het ook. Handmatig in een Excel file, elke dag wanneer ik gereden heb vul ik de standen in (gereden km, resterend bereik volgens de GOM en batterij %). Bij het laden: van begin tot eind percentage batterijlading, hoeveelheid kWh geladen, kosten. Dan berekenen ik aan de hand van het percentage dat de batterij voller geladen is en de afstand die ik tussen het laden in heb gereden het aantal kWh per 100 km ervan uitgaand dat 100% 64kWh is. Verder houd ik ook nog bij hoeveel % van de energie naar de motor, elektronica, verwarming en batterijmanagement is gegaan. Gemiddeld verbruik ik nu 15,92kWh/100km. Ik laad ongeveer 18,7kWh/100km. Ik heb een Kia Charge met abonnement dus laden kost me 25 cent per kWh. Snelladen heb ik nog niet gedaan. Ik verwacht ongeveer 20000 km per jaar te gaan rijden. Met abonnement kosten meegerekend zit ik nu op €5,28 per 100km. Met de huidige benzine(advies)prijzen zou dat 1 op 43 zijn. (Of 1 op 37 bij €2,00, of diesel €1,70 1 op 32)

[ Voor 16% gewijzigd door pinguins op 05-03-2022 07:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

pinguins schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 07:24:
[...]

Ik doe het ook. Handmatig in een Excel file, elke dag wanneer ik gereden heb vul ik de standen in (gereden km, resterend bereik volgens de GOM en batterij %). Bij het laden: van begin tot eind percentage batterijlading, hoeveelheid kWh geladen, kosten. Dan berekenen ik aan de hand van het percentage dat de batterij voller geladen is en de afstand die ik tussen het laden in heb gereden het aantal kWh per 100 km ervan uitgaand dat 100% 64kWh is. Verder houd ik ook nog bij hoeveel % van de energie naar de motor, elektronica, verwarming en batterijmanagement is gegaan. Gemiddeld verbruik ik nu 15,92kWh/100km. Ik laad ongeveer 18,7kWh/100km. Ik heb een Kia Charge met abonnement dus laden kost me 25 cent per kWh. Snelladen heb ik nog niet gedaan. Ik verwacht ongeveer 20000 km per jaar te gaan rijden. Met abonnement kosten meegerekend zit ik nu op €5,28 per 100km. Met de huidige benzine(advies)prijzen zou dat 1 op 43 zijn. (Of 1 op 37 bij €2,00, of diesel €1,70 1 op 32)
Goh, jij bent er wel héél fanatiek in :)

Het mooie is dat jij nu precies je laadverliezen kent: bijna 15%. En dat is dan over vele laadsessies gerekend, dus een behoorlijk onderbouwd getal! Hoeveel heb je al gereden?

En is het niet wat om op z’n minst een deel van die cijfers automatisch bij te houden? Dat moet op z’n minst met de kilometerstand, SoC en accustand lukken, toch?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
Hippe Lip schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 08:01:
[...]

Goh, jij bent er wel héél fanatiek in :)

Het mooie is dat jij nu precies je laadverliezen kent: bijna 15%. En dat is dan over vele laadsessies gerekend, dus een behoorlijk onderbouwd getal! Hoeveel heb je al gereden?

En is het niet wat om op z’n minst een deel van die cijfers automatisch bij te houden? Dat moet op z’n minst met de kilometerstand, SoC en accustand lukken, toch?
ik zit nu op 3000km. Elke dag een paar cijfertjes invullen is niet zoveel werk. Voor berekeningen heb ik formules in Excel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonvharen
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-02 16:54
** Dat mag in een ander topic en is hier offtopic. **

[ Voor 91% gewijzigd door Taro op 05-03-2022 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@pinguins
Ik deed het uiteindelijk in Google spreadsheets. Het voordeel daarbij is dat ik het op m’n mobiel in kon vullen in de auto.

En overwogen om (een deel van) de zaken automatisch in te laten vullen?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
Omdat ik alles doe via Kia Charge en de Kia Connect app kan ik alles in de apps zien en kan het dan thuis invullen in Excel. Automatisch doen kost me teveel moeite naar wat het oplevert.

[ Voor 20% gewijzigd door pinguins op 05-03-2022 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
pinguins schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 07:24:
[...]
Verder houd ik ook nog bij hoeveel % van de energie naar de motor, elektronica, verwarming en batterijmanagement is gegaan.
Ik doe alles wat jij ook doet, maar hoe hou je deze bij? Die kun je niet uit de app halen, dat zou je alleen kunnen zien op het scherm in de auto.

Overigens, als je bereid bent een paar euro per maand te betalen, dan kun met Tronity je data automatisch ophalen en weergeven. Die dienst is in theorie perfect voor wat ik eigenlijk zou willen (je kunt de data namelijk ook eenvoudig exporteren en er zelf overzichten op bouwen), maar het probleem is dat de data die de cloudservice van Kia aanlevert aan Tronity erg onbetrouwbaar is, waardoor ook de cijfers onbetrouwbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:35

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

Zeker, al drie jaar, nu op 66K km. Geen enkel probleem, wanneer nodig zet ik hem aan laadpaal in de buurt, en als hij vol is verplaats ik de auto. Ik heb een Kia Charge abo, zakelijk, dus betaal 20 cent ex BTW per kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
multikoe schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 11:11:
[...]

Ik doe alles wat jij ook doet, maar hoe hou je deze bij? Die kun je niet uit de app halen, dat zou je alleen kunnen zien op het scherm in de auto.

Overigens, als je bereid bent een paar euro per maand te betalen, dan kun met Tronity je data automatisch ophalen en weergeven. Die dienst is in theorie perfect voor wat ik eigenlijk zou willen (je kunt de data namelijk ook eenvoudig exporteren en er zelf overzichten op bouwen), maar het probleem is dat de data die de cloudservice van Kia aanlevert aan Tronity erg onbetrouwbaar is, waardoor ook de cijfers onbetrouwbaar zijn.
Die % haal ik uit de Kia Connect app bij Energy consumption waar ook de cijfers staan over het verbruik die dag, die niet kloppen (te laag zijn). Nu weet ik natuurlijk niet of die percentages dan wel kloppen, maar het maakt in ieder geval 100%. Vandaag heb ik de auto alleen naar de laadplek gereden, hooguit 150m 0,11 kWh 10% driving en 90% electronic devices. Ben overigens benieuwd of electronic devices nog verandert, Auto moet nu nog 2 uur te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
pinguins schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 16:00:
[...]
Die % haal ik uit de Kia Connect app bij Energy consumption waar ook de cijfers staan over het verbruik die dag, die niet kloppen (te laag zijn). Nu weet ik natuurlijk niet of die percentages dan wel kloppen, maar het maakt in ieder geval 100%. Vandaag heb ik de auto alleen naar de laadplek gereden, hooguit 150m 0,11 kWh 10% driving en 90% electronic devices. Ben overigens benieuwd of electronic devices nog verandert, Auto moet nu nog 2 uur te laden.
Ah, zo. Ik negeer die trip-cijfers omdat ze, zeker voor kortere ritten, erg onbetrouwbaar zijn. Ik registreer 's ochtends km-stand, GOM en SOC. En ik hou voor elke laadsessie bij hoeveel kWh ik uit het net trek en hoeveel er in de auto bij komt. Uit het eerste kan ik redelijk goed het verbruik halen, uit het tweede de verliezen bij het laden. Ook kan ik zo vrij eenvoudig zien of ik mijn contractuele km-stand haal (nee...). En ik bereken ook wat ik bespaar door elektrisch te rijden, hoewel dat wat lastig is met die sterk veranderende benzine prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

multikoe schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:23:
[...]

Ah, zo. Ik negeer die trip-cijfers omdat ze, zeker voor kortere ritten, erg onbetrouwbaar zijn. Ik registreer 's ochtends km-stand, GOM en SOC. En ik hou voor elke laadsessie bij hoeveel kWh ik uit het net trek en hoeveel er in de auto bij komt. Uit het eerste kan ik redelijk goed het verbruik halen, uit het tweede de verliezen bij het laden. Ook kan ik zo vrij eenvoudig zien of ik mijn contractuele km-stand haal (nee...). En ik bereken ook wat ik bespaar door elektrisch te rijden, hoewel dat wat lastig is met die sterk veranderende benzine prijzen.
Hoe hou je van een laadsessie bij hoeveel kWh er bij komt? Delta SoC maal 64kWh?

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
DonJuape schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:26:
[...]

Hoe hou je van een laadsessie bij hoeveel kWh er bij komt? Delta SoC maal 64kWh?
Gewoon: begin SOC en eind SOC, uitgaande van 64kWh = 100%. Ik laadt met de granny en een kWh meter ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
Hippe Lip schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 23:26:
[...]

Mag ik vragen hoe je dat doet? Handmatig, of een zekere vorm van automatisch?
Ik hield het handmatig bij van mijn vorige auto, een Citroën C5. Nieuw gekocht en ruim 12 jaar en ca. 360k gereden. Alle kosten (brandstof, onderhoud, verzekering, belasting, etc.) altijd bijgehouden. Mooie bron van informatie en je weet precies wat-ie kost per maand en per km.

Doe zoiets nu weer met mijn e-Niro. Eens per maand de dagwaarde noteren volgens de ANWB (verkoop tussen particulieren). Dat levert wel een frappante (want geen geleidelijke) afschrijvingskromme…
Ik gebruik de auto zakelijk. Gebruik een Excel file voor mijn kilometerregistratie. Handmatig. Daarin neem ik ook de laadbeurten op. Ik noteer wat de laadpaal aangeeft (Newmotion Advanced) en wat mijn slimme meter aangeeft. Heb een aparte elektriciteitsaansluiting voor alleen mijn laadpaal dus dat laatste is makkelijk.

Heb in de financiële sector gewerkt, ben dus wel een een beetje een getallenidioot. ;)

PS: ik zie dat ik niet de enige ben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:43
Ik heb dat een paar jaar geleden geprobeerd met een diesel auto die ik privé reed. Ik kwam uiteindelijk tot de conclusie dat hoe goed ik het ook bijhield ik nog steeds moest tanken als die leeg was en hem moest laten repareren als die stuk was en dat het ook niet hielp bij de waardevermindering, Dus na een half jaar maar weer gestopt, scheelde me weer wat frustratie ;-)

Die laadverliezen zijn eigenlijk wel interessant, want bij een vergelijking met een ice auto wordt eigenlijk altijd naar het verbruik van de auto gekeken, niet naar wat er uit de pomp of de laadpaal komt. En bij een pomp is 10 liter tanken ook echt 10 liter die in je auto terecht komt. Thuis kan er in theorie nog verschil zitten in wat de laadpaal kw/h meter aangeeft en de meter in je meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
gjcvro schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 18:16:
Ik heb dat een paar jaar geleden geprobeerd met een diesel auto die ik privé reed. Ik kwam uiteindelijk tot de conclusie dat hoe goed ik het ook bijhield ik nog steeds moest tanken als die leeg was en hem moest laten repareren als die stuk was en dat het ook niet hielp bij de waardevermindering, Dus na een half jaar maar weer gestopt, scheelde me weer wat frustratie ;-)

Die laadverliezen zijn eigenlijk wel interessant, want bij een vergelijking met een ice auto wordt eigenlijk altijd naar het verbruik van de auto gekeken, niet naar wat er uit de pomp of de laadpaal komt. En bij een pomp is 10 liter tanken ook echt 10 liter die in je auto terecht komt. Thuis kan er in theorie nog verschil zitten in wat de laadpaal kw/h meter aangeeft en de meter in je meterkast.
Ik heb een paar duidelijke informatiebehoeftes:
1. Ik wil weten wat mijn jaarkilometrage is i.v.m. mijn lease-contract. Ik moet bijbetalen voor elke extra kilometer en ik kan, als ik het goed bijhou, redelijk nauwkeurig bepalen waar ik op uitkom.
2. Ik wil ook weten wat ik bovenop mijn leaseprijs betaal, vandaar dat ik mijn kWh uit het stopcontact bijhoud.
3. Vanaf nu is het mijn datahonger:
3a. Ik wil weten hoe sterk het verbruik afhangt van de temperatuur
3b. Ik wil weten hoe sterk het verbruik varieert en van welke factoren dat afhankelijk is.
3c. Ik wil weten hoe nauwkeurig de GOM is.
3d. Ik wil weten wat mijn laadverliezen zijn (zeker omdat ik met de Granny laad)
3e. Ik wil begrijpen wat de cijfers in de Kia Connect app betekenen.

Voor wat betreft dat laatste sta ik op het punt de handdoek in de ring te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
3a ben ik ook benieuwd naar straks in de zomer. Ik doe nu de verwarming ook bijna nooit aan, of maar heel even, omdat ik toch een winterjas aan heb en stuurverwarming is dan genoeg voor een rit van een half uur. Ik wandel ook ‘s ochtends en dan is het kouder met de wind.
3c de GOM is vrij nauwkeurig bij mij tot dusver (omdat ik ook min of meer hetzelfde rijpatroon heb).
3d laadverlies kan ik ook steeds beter berekenen naarmate ik vaker laad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
multikoe schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 18:31:
[...]

Ik heb een paar duidelijke informatiebehoeftes:
1. Ik wil weten wat mijn jaarkilometrage is i.v.m. mijn lease-contract. Ik moet bijbetalen voor elke extra kilometer en ik kan, als ik het goed bijhou, redelijk nauwkeurig bepalen waar ik op uitkom.
2. Ik wil ook weten wat ik bovenop mijn leaseprijs betaal, vandaar dat ik mijn kWh uit het stopcontact bijhoud.
3. Vanaf nu is het mijn datahonger:
3a. Ik wil weten hoe sterk het verbruik afhangt van de temperatuur
3b. Ik wil weten hoe sterk het verbruik varieert en van welke factoren dat afhankelijk is.
3c. Ik wil weten hoe nauwkeurig de GOM is.
3d. Ik wil weten wat mijn laadverliezen zijn (zeker omdat ik met de Granny laad)
3e. Ik wil begrijpen wat de cijfers in de Kia Connect app betekenen.

Voor wat betreft dat laatste sta ik op het punt de handdoek in de ring te gooien.
Begrijp me niet verkeerd, ik heb juist respect voor wat je doet, ik heb alleen voor mezelf de conclusie getrokken dat het mij niet echt nieuwe informatie oplevert of belangrijker: er voordeel bij heb, zelfs niet zoiets als de gereden kilometers, want 90% van de keren dat ik in de auto zit is dat omdat ik van a naar b moet. Ik tel wel grofweg of ik nog een beetje binnen de grenzen blijf, maar dat is makkelijk: 15k / 12 = 1250 km per maand. Volgens die methode kan ik nou al zien dat ik wat hoog zit, maar in de zomer staat de auto langer stil, dus het kan nog goedkomen. O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
gjcvro schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 23:10:
[...]

Begrijp me niet verkeerd, ik heb juist respect voor wat je doet, ik heb alleen voor mezelf de conclusie getrokken dat het mij niet echt nieuwe informatie oplevert of belangrijker: er voordeel bij heb, zelfs niet zoiets als de gereden kilometers, want 90% van de keren dat ik in de auto zit is dat omdat ik van a naar b moet. Ik tel wel grofweg of ik nog een beetje binnen de grenzen blijf, maar dat is makkelijk: 15k / 12 = 1250 km per maand. Volgens die methode kan ik nou al zien dat ik wat hoog zit, maar in de zomer staat de auto langer stil, dus het kan nog goedkomen. O-)
Ik begreep je niet verkeerd :) Iedereen zijn ding. Ik lijdt aan datahonger en ik doe dit soort Excelsheets als sinds mijn eerste motor een milioen jaar geleden. Ik heb er gewoon plezier in om tot in detail te weten wat mijn auto doet. Ik doe hetzelfde voor mijn gas- en elektriciteitsverbruik. Er zijn ook mensen die hun gereedschappen allemaal netjes gesorteerd ophangen of eindeloos bezig zijn hun caravan in te pakken voor de vakantie. Dat doe ik dan weer niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Ik hou al ongeveer 10 het verbruik van al mijn auto's bij met een Android app MyCars:
https://play.google.com/s...re.android.mycar.activity

Ik vul na het tanken (vaak later thuis) de stand van de odometer in, het aantal getankte liters, de kosten en nog wat andere zaken (bijvoorbeeld gebruik airco)
Daar wordt door de app dan van alles uitgerekend en er kunnen diverse grafieken gegenereerd worden.

Ik vind het altijd interessant om het verloop van diverse dingen te kunnen zien, maar ik gebruikte het ook regelmatig bij de keuze van een volgende auto, of om te zien hoeveel van onze gereden kilometers tijdens vakantie was (wat relatief veel is). Ook garage- en reparatiekosten kun je invoeren.

Nu ik voor het eerst elektrisch rijdt, merk ik de eerste beperking. Hoewel je de auto kunt instellen op type "brandstof" elektrisch, kun je niet het onderscheid maken tussen "getankte" kWh en door de meter geleverde kWh....

Ik ga ook weer eens een Google spreadsheet opzetten....
Maar als iemand nog het verbruik van een brandstof auto wil bijhouden, kan ik de app aanraden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
bnwgraaf schreef op zondag 6 maart 2022 @ 10:17:
Ik hou al ongeveer 10 het verbruik van al mijn auto's bij met een Android app MyCars:
https://play.google.com/s...re.android.mycar.activity
Ik heb die app ook wel eens gebruikt. Ik ben er ook weer mee gestopt, ik weet eigenlijk niet waarom. Meestal is dat omdat ik dan net niet de grafieken krijg die ik wil zien.
Nu ik voor het eerst elektrisch rijdt, merk ik de eerste beperking. Hoewel je de auto kunt instellen op type "brandstof" elektrisch, kun je niet het onderscheid maken tussen "getankte" kWh en door de meter geleverde kWh....
Dat is de grap met elektrisch rijden: het maakt (veel) uit hoe je laadt en waar je laadt. Hoe je laadt heeft gevolgen voor de efficientie, waar je laadt met de kosten. Dat laatste is natuurlijk niet anders dan met een benzine-auto, maar dat eerste is een "vreemde" factor. Voor de kosten zou je die efficientie moeten meerekenen en telt wat je betaalt. Voor je verbruik moet je dat nu juist weer niet meerekenen.
Excel to the resque!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-07 08:42
cville schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:59:
[...]

Mag ik vragen waar je deze data vandaan haalt?
Dit is dezelfde data als de kia connect app laat zien. Ik haal hem op via de api's die via bluelinky ontsloten worden. Bluelinky heb ik middels node-red geknoopt aan homeassistant en InfluxDB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:26
plips schreef op zondag 6 maart 2022 @ 12:24:
[...]

Dit is dezelfde data als de kia connect app laat zien. Ik haal hem op via de api's die via bluelinky ontsloten worden. Bluelinky heb ik middels node-red geknoopt aan homeassistant en InfluxDB
Dank je. Ik ga voor dit doel maar eens HA op een container installeren. Uiteindelijk will ik wat key data via MQTT in mijn eigen software inlezen (en InfluxDB natuurlijk).

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
cville schreef op zondag 6 maart 2022 @ 13:08:
[...]

Dank je. Ik ga voor dit doel maar eens HA op een container installeren. Uiteindelijk will ik wat key data via MQTT in mijn eigen software inlezen (en InfluxDB natuurlijk).
HA is geen noodzaak vond ik wel makkelijk om ook de bediening van de auto te kunnen doen, al moet ik zeggen dat de huidige versie van de Kia connect app redelijk functioneert. Ik weet niet precies wat je eigen software is waarmee je wil integreren. Er is een zeer goed werkend nodejs package, met een node-red palette wat er op aansluit. Maar er is nu ook een goed werkend (maar functioneel nog niet volwassen) python package.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:26
plips schreef op zondag 6 maart 2022 @ 13:17:
[...]

HA is geen noodzaak vond ik wel makkelijk om ook de bediening van de auto te kunnen doen, al moet ik zeggen dat de huidige versie van de Kia connect app redelijk functioneert. Ik weet niet precies wat je eigen software is waarmee je wil integreren. Er is een zeer goed werkend nodejs package, met een node-red palette wat er op aansluit. Maar er is nu ook een goed werkend (maar functioneel nog niet volwassen) python package.
Ik ontwikkel graag in Python en zou graag de km stand en SOC willen downloaden. Die moet ik nu met de hand in een Excel sheet invoeren. T.a.v. het laden krijg ik al de volgende info:

code:
1
EV CHARGING from 2022-03-05 12:22:00 to 2022-03-05 16:11:53 - 31.4 kWh in 3 hours 49 minutes 53 seconds

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mario52
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-09 18:11
Na 5 jaar tot volle tevredenheid een zakelijke lease Hyundai Ioniq Premium 28kwh gehad te hebben de stap gemaakt naar een zakelijke aanschaf van een E-Niro, voornamelijk de range zal een groot pluspunt zijn waardoor eventuele vakanties naar het buitenland nu (voor ons iig) tot de mogelijkheden behoren.

Aankomende week wordt de uit Duitsland geïmporteerde ex demo Black Pearl metallic Kia E-Niro ExecutiveLine (Spirit full options) uit 7-2021 hier thuis afgeleverd met nog maar 3800 km op de teller, praktisch nieuw dus :)

Aangezien ik al weer 15 jaar lid ben van de ANWB (motorfiets en auto's voor de lease Ioniq) wil ik de E-Niro ook daar maximaal verzekerd onderbrengen, helaas doen ze erg moeilijk vanwege een benodigd gecertificeerd klasse-2 alarm voor auto's boven de €45000,00 nieuwwaarde, nu blijkt dat mijn E-Niro een af fabriek klasse-2 alarm heeft (NL Niro's hebben standaard klasse-1 af fabriek) maar dat kan de ANWB niet achterhalen en verlangen een certificaat die er domweg niet is, vermoedelijk werkt het in Duitsland allemaal anders.

82: Alarmsysteem (Klasse 2)
Het voertuig dat op het polisblad staat, moet uitgerust zijn met:
- een alarmsysteem met het Keurmerk CCV Voertuigbeveiliging. Dit systeem is ingebouwd door een inbouwbedrijf CCV voertuigbeveiliging erkend door Kiwa SCM;
- of een alarmsysteem met dezelfde specificaties als alarmsysteem (Klasse 2), dat door de fabrikant, importeur of merkdealer is ingebouwd.

Nu gaat de dealer waar ik hem gekocht heb kijken of er dmv een alarm keuring toch een certificaat aan het alarm te hangen is, en ikzelf ga morgen vragen bij de Kia dealer waar mijn E-Niro in onderhoud gaat of zij eventueel een oplossing zien / hebben.

De opties die ik tot nu toe zie (in afwachting van bovenstaande),

Naast het alarm wat er al in zit nogmaals een klasse-2 alarm in laten bouwen om een certificaat te verkrijgen, dit is uiteraard te belachelijk voor woorden!!

Overstappen naar een andere verzekering maatschappij (tips zijn welkom)

Is er hier iemand die toevallig met het zelfde bijltje gehakt heeft?

Afbeeldingslocatie: https://www1.picturepush.com/photo/a/16477274/1024/Kia-E-Niro-ExecutiveLine/IMG-0894.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://www1.picturepush.com/photo/a/16477293/1024/Kia-E-Niro-ExecutiveLine/IMG-0914.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://www1.picturepush.com/photo/a/16477281/1024/Kia-E-Niro-ExecutiveLine/IMG-0901.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
Nog even terugkomend op de getallen. De GOM in mijn niro is nauwkeuriger dan het percentage batterijlading. Om een voorbeeld te geven. GOM 378km, batterij 90%, dat is bij 100% 420km. Na 281km te hebben gereden: GOM 97km (exact 281km minder), batterij 25%, dat is bij 100% 388km, 32km minder.

Nu heb ik geen cijfers achter de komma voor het percentage, maar ook 24% bij 97km is nog steeds geen 420km bij 100%.

Ik heb ook ritten waarbij de GOM enkele km meer verminderd was dan daadwerkelijk gereden en andersom door ander rijgedrag (een paar dagen flinke wind, of enkele weken minder snelweg).

Wel is het zo dat als ik de GOM echt nodig zou hebben om mijn rit te kunnen inschatten dat waarschijnlijk dan nodig is als ik een keer ver weg moet, dus veel snelweg en dus ander rijgedrag en dan klopt de initiële GOM ook niet. Echter zolang ik de gebruikelijke ritten doe weet ik waar ik op uit kom.

Maar eigenlijk maakt het in praktijk niet uit omdat ik de auto alweer oplaad ver voordat ik een nauwkeurige GOM nodig heb. En ik ga ook niet proberen te kijken of de GOM ook nauwkeurig blijft als de batterij bijna leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Mario52 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 13:42:
Dit zou ik eerder doen dan een alarm in laten bouwen.
Ik heb dan ook een heel slechte ervaring met achteraf ingebouwd alarm meuk, al was het nog zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mario52
Dat was ik ook zeker niet van plan ;)
gjcvro schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:33:
[...]

Dit zou ik eerder doen dan een alarm in laten bouwen.
Ik heb dan ook een heel slechte ervaring met achteraf ingebouwd alarm meuk, al was het nog zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
cville schreef op zondag 6 maart 2022 @ 13:35:
[...]

Ik ontwikkel graag in Python en zou graag de km stand en SOC willen downloaden. Die moet ik nu met de hand in een Excel sheet invoeren. T.a.v. het laden krijg ik al de volgende info:

code:
1
EV CHARGING from 2022-03-05 12:22:00 to 2022-03-05 16:11:53 - 31.4 kWh in 3 hours 49 minutes 53 seconds
Kijk even naar https://github.com/Hyunda...t/hyundai_kia_connect_api dan, dat is een package wat nog in ontwikkeling is, ondersteunt wel odometer en soc... makkelijk te integreren met je eigen python code..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-10 15:07
MY19 laadervaring aan een 300kW Fastned:
Buitentemp/min/max/inlet 3/9/11/6°C en SOC 8,5%
Het laden startte op 38kW een poos lader 41kW op scherm met EVnotify 36/39kW
Ik zie de inlet temp geleidelijk oplopen tot uiteindelijk 41°C. De accu temp gaat ook omhoog, op het ogenblik dat min 20° bereikt verhoogt het laden tot 55kW, op het ogenblik dat min 25 bereikt verhoogt dit naar 74kW. Op dat ogenblik begint de inlet vanaf 41° te dalen maar 15° als ook het laadvermogen op 54% SOC terugschakelt naar 55kW. Op dat ogenblik is de accu temp opgelopen tot min/max 30/35°.

Mij lijkt dat de accu heater ingeschakeld wordt alsook de cooling. Echter enkel tijdens het laden waardoor er bitter weinig gebruik werd gemaakt van het echte snellader aan 74kW. De EV6 die naast me kwam staan was ook ontgoocheld van de zwakke start van het laden.

Voor de rendementsberekenaars 53kWh op de laadpaal (bonnet) en 49kW (verschil tussen 2 screenshots EVnotify bij start/stop laden) ontvangen in de accu volgens voor 80% SOC. Vreemd mocht de batterij verwarmd/gekoeld worden gezien het lage verschil of lage verlies, echter het laadvermogen binnen EVnotify was de hele poos 2 à 3kW lager dan wat op het EV scherm kwam. Het laden duurde +/-55min, dat heb je als je een babbel hebt met een andere EV rijder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

bruneelm schreef op zondag 6 maart 2022 @ 17:24:
MY19 laadervaring aan een 300kW Fastned:
Buitentemp/min/max/inlet 3/9/11/6°C en SOC 8,5%
Het laden startte op 38kW een poos lader 41kW op scherm met EVnotify 36/39kW
Ik zie de inlet temp geleidelijk oplopen tot uiteindelijk 41°C. De accu temp gaat ook omhoog, op het ogenblik dat min 20° bereikt verhoogt het laden tot 55kW, op het ogenblik dat min 25 bereikt verhoogt dit naar 74kW. Op dat ogenblik begint de inlet vanaf 41° te dalen maar 15° als ook het laadvermogen op 54% SOC terugschakelt naar 55kW. Op dat ogenblik is de accu temp opgelopen tot min/max 30/35°.

Mij lijkt dat de accu heater ingeschakeld wordt alsook de cooling. Echter enkel tijdens het laden waardoor er bitter weinig gebruik werd gemaakt van het echte snellader aan 74kW. De EV6 die naast me kwam staan was ook ontgoocheld van de zwakke start van het laden.

Voor de rendementsberekenaars 53kWh op de laadpaal (bonnet) en 49kW (verschil tussen 2 screenshots EVnotify bij start/stop laden) ontvangen in de accu volgens voor 80% SOC. Vreemd mocht de batterij verwarmd/gekoeld worden gezien het lage verschil of lage verlies, echter het laadvermogen binnen EVnotify was de hele poos 2 à 3kW lager dan wat op het EV scherm kwam. Het laden duurde +/-55min, dat heb je als je een babbel hebt met een andere EV rijder.
Hoe lang duurde het van 55kW naar 74kW? Ik heb laatst 25 minuten geladen en de 74kW niet gezien.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:53
Aangezien ik al weer 15 jaar lid ben van de ANWB (motorfiets en auto's voor de lease Ioniq) wil ik de E-Niro ook daar maximaal verzekerd onderbrengen, helaas doen ze erg moeilijk vanwege een benodigd gecertificeerd klasse-2 alarm voor auto's boven de €45000,00 nieuwwaarde, nu blijkt dat mijn E-Niro een af fabriek klasse-2 alarm heeft (NL Niro's hebben standaard klasse-1 af fabriek) maar dat kan de ANWB niet achterhalen en verlangen een certificaat die er domweg niet is, vermoedelijk werkt het in Duitsland allemaal anders.

82: Alarmsysteem (Klasse 2)
Het voertuig dat op het polisblad staat, moet uitgerust zijn met:
- een alarmsysteem met het Keurmerk CCV Voertuigbeveiliging. Dit systeem is ingebouwd door een inbouwbedrijf CCV voertuigbeveiliging erkend door Kiwa SCM;
- of een alarmsysteem met dezelfde specificaties als alarmsysteem (Klasse 2), dat door de fabrikant, importeur of merkdealer is ingebouwd.

Nu gaat de dealer waar ik hem gekocht heb kijken of er dmv een alarm keuring toch een certificaat aan het alarm te hangen is, en ikzelf ga morgen vragen bij de Kia dealer waar mijn E-Niro in onderhoud gaat of zij eventueel een oplossing zien / hebben.

De opties die ik tot nu toe zie (in afwachting van bovenstaande),

Naast het alarm wat er al in zit nogmaals een klasse-2 alarm in laten bouwen om een certificaat te verkrijgen, dit is uiteraard te belachelijk voor woorden!!

Is er hier iemand die toevallig met het zelfde bijltje gehakt heeft?
Idem, ik heb gekozen voor een andere verzekeringsmaatschappij. Het standaard alarmsysteem voldoet niet aan de norm. Laten inbouwen is prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mario52
Bedoel je het standaard klasse-2 alarm in mijn E-Niro of het klasse-1 alarm waarmee de Niro's is NL verkocht worden?
bokkie72 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:21:
[...]

Idem, ik heb gekozen voor een andere verzekeringsmaatschappij. Het standaard alarmsysteem voldoet niet aan de norm. Laten inbouwen is prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:53
Mario52 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:35:
Bedoel je het standaard klasse-2 alarm in mijn E-Niro of het klasse-1 alarm waarmee de Niro's is NL verkocht worden?

[...]
Zoals verkocht in NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
  • Laatst online: 20:57
Beste allemaal,
Weet iemand van jullie of het ratel probleem van de motor of reductiebak nu definitief opgelost bij de nieuwere auto’s en zo ja vanaf wel bouwjaar / my type ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eltron
@Mario52 ik heb hem gewoon bij ANWB verzekerd, zonder klasse 2 systeem. Dan keren ze maar een paar duizend euro minder uit als tie gestolen zou worden. wat ik overigens nog maar moet zien. Stelen van een EV is toch wel weer iets anders dan ICE.
Ben in dat kader ook wel benieuwd of er gevallen bekend zijn van gestolen e-Niro's. Heb er zelf nog nooit van gehoord. In elk geval weet Kia precies waar je auto staat, dus lang zal het niet duren voor ze hem terugvinden lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:09

Arfman

Drome!

eltron schreef op zondag 6 maart 2022 @ 20:20:
@Mario52In elk geval weet Kia precies waar je auto staat, dus lang zal het niet duren voor ze hem terugvinden lijkt mij.
Dat is natuurlijk te omzeilen met een jammer/loden container maar als je dat soort apparatuur hebt ga je eerder een RS6 of iets dergelijks jatten.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Ik ben nog niet goed thuis in alle menuutjes in de auto en de app.

Kan ik in de auto ook het aantal kWh/km zien die ik terug gewonnen heb met het regenereren, zoals je dat ook in de app kunt zien?

En volgens mij is het pas al besproken, maar ik kan het niet meer terug vinden: is het aantal verbruikte kWh de hoeveelheid dat de accu leger is geworden, met andere woorden, is hierin de teruggewonnen hoeveelheid energie al verrekend?

Laatste vraag: in de auto kan ik tijdens het rijden zien wat het actuele gebruik is (dus niet het gemiddelde van de rit, maar echt het momentane verbruik). Dat wordt weergegeven met een balkje. Is het ook mogelijk dit weer te laten geven als getal, dus kWh per 100 km?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
bnwgraaf schreef op maandag 7 maart 2022 @ 20:08:

Kan ik in de auto ook het aantal kWh/km zien die ik terug gewonnen heb met het regenereren, zoals je dat ook in de app kunt zien?
Ik denk het niet. Je kunt wel zien wat de verschillende onderdelen van de auto hebben verbruikt. Dat kan ergens in het EV-menu in de auto.
En volgens mij is het pas al besproken, maar ik kan het niet meer terug vinden: is het aantal verbruikte kWh de hoeveelheid dat de accu leger is geworden, met andere woorden, is hierin de teruggewonnen hoeveelheid energie al verrekend?
In de app wel. Voor het werkelijke gebruikte vermogen om de auto voort te stuwen, moet je daar dus het teruggewonnen vermogen bij optellen. In de auto weet ik het niet, ik heb de getallen nooit vergeleken.
Laatste vraag: in de auto kan ik tijdens het rijden zien wat het actuele gebruik is (dus niet het gemiddelde van de rit, maar echt het momentane verbruik). Dat wordt weergegeven met een balkje. Is het ook mogelijk dit weer te laten geven als getal, dus kWh per 100 km?
Volgens mij niet. Alleen het gemiddelde verbruik wordt in getalvorm weergegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron

actuele verbruik kun je zien in EV-menu, verdeeld over de onderdelen van de auto die de kWh verbruiken, actueel en cumulatief.

verbruik dat je ziet in dashboard is gesaldeerd met teruggewonnen energie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Wanneer je in het navigatiescherm zit, kun je aan de rechterkant de extra begeleiding inschakelen. Dat doe je met het knopje helemaal rechtsonderin de hoek en dan krijg je de komende afslagen, parkeerplaatsen en dergelijke te zien met bijbehorende afstand.

Dit schermpje kent 3 tabjes, waarvan de rechtse "gedetailleerd" is. Ik weet zo even niet hoe de andere tabjes heten. Sinds een paar dagen kan ik hier alleen het linker tabje actief maken en kan ik dit extra schermpje niet op "gedetailleerd" zetten, wat ik onlangs nog wel kon.... Heeft iemand een idee waar dit door tegen gehouden wordt?

Ik bedoel dus het schermpje in de navigatie app en niet het schermpje waar je ook de media, klok en andere zaken kunt laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry65
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:26
bnwgraaf schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:25:
Sinds een paar dagen kan ik hier alleen het linker tabje actief maken en kan ik dit extra schermpje niet op "gedetailleerd" zetten, wat ik onlangs nog wel kon.... Heeft iemand een idee waar dit door tegen gehouden wordt?

Ik bedoel dus het schermpje in de navigatie app en niet het schermpje waar je ook de media, klok en andere zaken kunt laten zien.
Ik gebruik deze optie ook en zie dat de tab gedetailleerd niet beschikbaar is als er op de route geen parkeerplaatsen o.i.d. zijn. Als ik via binnenwegen rij is de tab (meestal) niet actief, via de snelweg wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
bnwgraaf schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:25:
Wanneer je in het navigatiescherm zit, kun je aan de rechterkant de extra begeleiding inschakelen. Dat doe je met het knopje helemaal rechtsonderin de hoek en dan krijg je de komende afslagen, parkeerplaatsen en dergelijke te zien met bijbehorende afstand.
Hé, dat wist ik niet. Kun je daar dan ook de komende laadpalen zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
multikoe schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:42:
[...]

Hé, dat wist ik niet. Kun je daar dan ook de komende laadpalen zien?
Ik ken dit een beetje uit de Tomtom navigatie systemen en eerlijk gezegd vind ik dat juist één van de sterke punten van Tomtom.
Ik weet nog niet of je kunt instellen welke dingen er hier te zien zijn; bij Tomtom heb je daar wel invloed op.
Ik heb er nog te kort mee gereden om te zien wat er precies weergegeven wordt. Benzinestations en parkeerplaatsen heb ik volgens mij al langs zien komen en ook iets van file informatie meen ik (met lijnkleuren). Bij Tomtom zie je er zelfs aankomende snelheidscontroles, dus hier hopelijk ook.

Zelf vind ik het in ieder geval fijn tijdens langere reizen, dat je continu ziet wanneer er weer parkeergelegenheden langs de route komen.

Maar nogmaals, ik moet deze nog leren kennen welke info er nu precies weergegeven wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Henry65 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:40:
[...]

Ik gebruik deze optie ook en zie dat de tab gedetailleerd niet beschikbaar is als er op de route geen parkeerplaatsen o.i.d. zijn. Als ik via binnenwegen rij is de tab (meestal) niet actief, via de snelweg wel.
Ah okay, dat zou het kunnen zijn; ik ben de laatste dagen niet meer op de snelweg geweest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ystime
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-10 23:54
DonJuape schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:03:
[...]

Hoe lang duurde het van 55kW naar 74kW? Ik heb laatst 25 minuten geladen en de 74kW niet gezien.
Ik heb dezelfde ervaring. Afgelopen vrijdag naar België gereden, vlak voor aankomst (na 2 uur rijden) even 10 minuten aan Fastned (Peutie) gezet, maar bleef rond de 55 kW laden.

Op terugweg naar huis ook na 1 uur rijden (met nog 20% SoC) aan FastNed-lader (300kW) gezet, maar ook daar niet hoger dan 55 kW.

Zomer 2021 zijn we naar Oostenrijk geweest, maar bij de Ionity-laders in Duitsland haalde ik eigenlijk altijd wel binnen 1 minuut de 70 kW (mits SoC laag genoeg uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Ystime schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:49:
[...]

Ik heb dezelfde ervaring. Afgelopen vrijdag naar België gereden, vlak voor aankomst (na 2 uur rijden) even 10 minuten aan Fastned (Peutie) gezet, maar bleef rond de 55 kW laden.

Op terugweg naar huis ook na 1 uur rijden (met nog 20% SoC) aan FastNed-lader (300kW) gezet, maar ook daar niet hoger dan 55 kW.

Zomer 2021 zijn we naar Oostenrijk geweest, maar bij de Ionity-laders in Duitsland haalde ik eigenlijk altijd wel binnen 1 minuut de 70 kW (mits SoC laag genoeg uiteraard).
Zomer/Winter? Volgens is de maximum laadsnelheid (o.a.) afhankelijk van de temperatuur van de batterij en misschien ook wel van andere componenten in de keten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:36
Ja, we vallen een beetje in herhaling mbt laadsnelheden onder koude omstandigheden. Het is wat het is.. in de zomer kun je die 70+ kW makkelijk halen.
De accu hangt onder de auto en wordt door de rijwind gekoeld met de koude buitenlucht. Er zit zover ik weet geen isolatie in het pack.

Ik zag trouwens in het EV6 topic dat Kia er wel mee aan het experimenteren is: het actief verwarmen van het accu pack onderweg naar een snellader. Maar dat er veel haken en ogen aan zitten omdat dit ook serieus veel stroom kost. Niet iedereen heeft er geld voor over om een paar minuten sneller te kunnen laden. Met de hoge kWh prijs praat je al snel over meerdere euro's voor een paar minuten tijdswinst bij de lader.

[ Voor 73% gewijzigd door CyBeRSPiN op 08-03-2022 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:21:
Ja, we vallen een beetje in herhaling mbt laadsnelheden onder koude omstandigheden. Het is wat het is.. in de zomer kun je die 70+ kW makkelijk halen.
We vallen niet helemaal in herhaling. Het is wat het is maar de accu warmt ook op en ik weet nog steeds niet hoe lang het ongeveer mag duren (bij de huidige buitentemperaturen) voor de accu opgewarmd is tijden het snelladen to 25 graden waarboven hij naar 77kW flipt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:39
DonJuape schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 14:00:
[...]

We vallen niet helemaal in herhaling. Het is wat het is maar de accu warmt ook op en ik weet nog steeds niet hoe lang het ongeveer mag duren (bij de huidige buitentemperaturen) voor de accu opgewarmd is tijden het snelladen to 25 graden waarboven hij naar 77kW flipt.
Laadsnelheid is afhankelijk van de start temperatuur. Het opwarmen moet je doen door als een hooligan naar de snellader te rijden.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:36
DonJuape schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 14:00:
[...]

Je kunt het zelf uitlezen met een OBD dongle en proberen er een theorie op los te laten op basis van:
-start temperatuur van de accu (verwarmd binnen gestaan of in de vrieskou buiten)
-buitentemperatuur, windrichting, "chill factor", rijrichting
-gemiddelde snelheid gereden
Zie o.a. deze post niroot in "Het grote Kia e-Niro topic"
Het verwarmen gaat heel erg traag. Het PTC element is 2kW volgens mij, voordat je honderden kilo's aan batterij een paar graden omhoog hebt gestookt ben je ff bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:08
Net de batterij tot 4% gereden met de nieuwe entertainment software eerst waarschuwing die je kon wegklikken op 18km gom op. --- en turtle modus 90max laatste stadium niet gezien waarschijnlijk op 3%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 14:20:
[...]

Je kunt het zelf uitlezen met een OBD dongle en proberen er een theorie op los te laten op basis van:
-start temperatuur van de accu (verwarmd binnen gestaan of in de vrieskou buiten)
-buitentemperatuur, windrichting, "chill factor", rijrichting
-gemiddelde snelheid gereden
Zie o.a. deze post niroot in "Het grote Kia e-Niro topic"
Het verwarmen gaat heel erg traag. Het PTC element is 2kW volgens mij, voordat je honderden kilo's aan batterij een paar graden omhoog hebt gestookt ben je ff bezig.
Bedankt. Die had ik nog niet gezien. Het lijkt er op dat ik met 25 minuten laden nog net niet de 25graden/77kW grens heb bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
oldie127 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:22:
Net de batterij tot 4% gereden met de nieuwe entertainment software eerst waarschuwing die je kon wegklikken op 18km gom op. --- en turtle modus 90max laatste stadium niet gezien waarschijnlijk op 3%
Mag ik vragen wat je bedoelt met de "nieuwe entertainment software"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:08
De februari update my20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-10 15:07
DonJuape schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:03:
[...]

17 min rond de 40kW
15 min 55kW

8min 74kW
Dan terug naar 55 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:21:
Ik zag trouwens in het EV6 topic dat Kia er wel mee aan het experimenteren is: het actief verwarmen van het accu pack onderweg naar een snellader. Maar dat er veel haken en ogen aan zitten omdat dit ook serieus veel stroom kost. Niet iedereen heeft er geld voor over om een paar minuten sneller te kunnen laden. Met de hoge kWh prijs praat je al snel over meerdere euro's voor een paar minuten tijdswinst bij de lader.
Ik vind het wel wat als optie: prefer faster charging or prefer cheaper charging (even los van eventuele “per minuten” kosten, die zijn vaak pas bij idle). Net zoals je (vroeger) bij routeplanners ook kon kiezen tussen een snelle of korte route (en nu vaak zonder specifieke keuzes een paar mogelijkheden voorgeschoteld krijgt).

Leunt natuurlijk wel op gebruik van de interne navigatie, of uitgebreidere koppelingen met carplay of de android versie daarvan.

Allemaal oplosbaar, maar hangt inderdaad vooral af wat de autofabrikant wil. Eenvoud of instelbaarheid; en wat ze nog bij lopende modellen doen of alleen voor nieuwe ontwikkelingen. Even wachten op de EV7 nog. De e-Niro is voorlopig prima 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-10 15:15

zeroday

There is no alternative!

waarbij de navigation updater nog steeds November 2021 zegt?

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bnwgraaf
Ik heb nu sinds 1,5 week mijn e-Niro in bezit en als ik momenteel langs een tanksatation rijd kan ik er haast niet over uit wat een timing dat is geweest, om juist nu elektrisch te gaan rijden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

zeroday schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 07:53:
[...]

waarbij de navigation updater nog steeds November 2021 zegt?
Klopt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:22
Nou wij gaan volgende weekend een mega rit maken met de e-Niro iets onder valencia. Dus 2100 km rijden en met een overnachting. Door laadwoestijn Frankrijk en Spanje, even kijken of we in Frankrijk ook gebruik kunnen maken van de Tesla SUC. Als iemand nog tips heeft voor laden / overnachten etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
bnwgraaf schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:48:
Ik heb nu sinds 1,5 week mijn e-Niro in bezit en als ik momenteel langs een tanksatation rijd kan ik er haast niet over uit wat een timing dat is geweest, om juist nu elektrisch te gaan rijden!
Het klopt wel, ik rij nu sinds eind augustus mijn Niro EV, maar merk dat ik een beetje lacherig doe over de brandstofprijzen. De gasprijzen voor thuis daarentegen, oef.

Ik heb mijn berekeningen indertijd gedaan op een brandstofprijs van toen € 1,78 en was toen met de EV goedkoper uit, nu zag ik gisteren gewoon € 2,08 staan en loopt het nog op, heel bizar.
TechLight schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 22:52:
[...]

Ik vind het wel wat als optie: prefer faster charging or prefer cheaper charging (even los van eventuele “per minuten” kosten, die zijn vaak pas bij idle). Net zoals je (vroeger) bij routeplanners ook kon kiezen tussen een snelle of korte route (en nu vaak zonder specifieke keuzes een paar mogelijkheden voorgeschoteld krijgt).

Leunt natuurlijk wel op gebruik van de interne navigatie, of uitgebreidere koppelingen met carplay of de android versie daarvan.

Allemaal oplosbaar, maar hangt inderdaad vooral af wat de autofabrikant wil. Eenvoud of instelbaarheid; en wat ze nog bij lopende modellen doen of alleen voor nieuwe ontwikkelingen. Even wachten op de EV7 nog. De e-Niro is voorlopig prima 8)
Het hoeft van mij echt niet volautomatisch te gaan, een knop met preheat welke dan x minuten werkt zou al super zijn hiervoor. Zo kijk ik er althans tegenaan.

En omdat het kan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ApFvlsdXBuy0BH1McbFq9wsVNM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MT98z7vIaAcNPpujB0yBSVaq.jpg?f=user_large
Vaevictis_ schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 09:42:
Nou wij gaan volgende weekend een mega rit maken met de e-Niro iets onder valencia. Dus 2100 km rijden en met een overnachting. Door laadwoestijn Frankrijk en Spanje, even kijken of we in Frankrijk ook gebruik kunnen maken van de Tesla SUC. Als iemand nog tips heeft voor laden / overnachten etc?
Als je wel gebruik kan maken van de Tesla SuC onderweg zou ik ook kijken naar een maandje abo van hun, scheelt toch flink in de prijzen. Merk wel dat ik enthousiast wordt van de opengegeven Tesla SuC's, want het geeft een mooie en degelijke laadoptie, kan niet wachten tot er meer landen opengaan en liefst helemaal.

Sowieso bij Nancy, Lyon en Perpignan lijken mij interessante opties.

[ Voor 17% gewijzigd door Suicyder op 09-03-2022 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Tesla SUC zou moeten werken Frankrijk en dan wordt de laadwoestijn daar een stuk kleiner. Wel scheef en zo veel mogelijk rechts en zo dicht mogelijk bij de paal bij de Tesla SUC parkeren. Anders is de kabel te kort of pak je de "verkeerde" paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Suicyder schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 09:43:
[...]

Het hoeft van mij echt niet volautomatisch te gaan, een knop met preheat welke dan x minuten werkt zou al super zijn hiervoor. Zo kijk ik er althans tegenaan.

[...]
Zoals ook verzocht in de petitie: https://www.change.org/p/...ew-hyundai-ioniq5-kia-ev6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
Tips niet direct, c.q. die zul je ook wel kennen, maar hoor wel graag t.z.t. over de ervaringen.
Ik denk wel dat het helpt dat je deze rit in een relatief rustige periode maakt; niet al te veel files bij de schaarse laders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Suicyder schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 09:43:
[...]
Het klopt wel, ik rij nu sinds eind augustus mijn Niro EV, maar merk dat ik een beetje lacherig doe over de brandstofprijzen. De gasprijzen voor thuis daarentegen, oef.

Ik heb mijn berekeningen indertijd gedaan op een brandstofprijs van toen € 1,78 en was toen met de EV goedkoper uit, nu zag ik gisteren gewoon € 2,08 staan en loopt het nog op, heel bizar.
You have seen nothing yet. Ik kwam gisteren op de A2 € 2,54 tegen. En dat is niet het eindpunt als we zo doorgaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Suicyder
Ik heb 2 weken geleden een kleine rit gemaakt vanuit Gorinchem naar Ediger-Eller. Was best wel koud buiten, vooral de heenweg, maar kon het toch mooi met heen en terug 1x laden per rit redden.

Rit is 335 km, maar omdat je in het Moezelgebied vrijwel niet kan laden wilde ik aankomen met ongeveer 50% over, om wat te kunnen rijden en wat voor de terugweg over te houden.

Heen
Start 100% in Gorinchem -> 23% geloof ik bij Ionity Brohltal West (6 stalls, 1 defect, wel alles vrij op de donderdagavond), laden begon met 55 kW, ging naar 65 ergens en bij 73% klapte hij naar 40 kW ongeveer.
Verttrek Ionity Brohltal 73% -> Ediger-Eller, aangekomen met 53%.
Gereden naar Cochem en wat omgeving, paar % maar verbruikt.
Zondags terug, begin van de middag vertrokken met 47%, gereden naar Ionity Brohltal (andere kant v/d snelweg), geladen tot 82% en in 1x terug kunnen rijden overdag naar Gorinchem en met 50 km over aangekomen. De rit terug was bijzonder zuinig, bult af, weinig wind, mooi weer dus geen heater nodig :P

Prima bevallen, maar kan begrijpen dat hele lange ritten het laden op zou kunnen breken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Suicyder schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:29:
Ik heb 2 weken geleden een kleine rit gemaakt vanuit Gorinchem naar Ediger-Eller. Was best wel koud buiten, vooral de heenweg, maar kon het toch mooi met heen en terug 1x laden per rit redden.

Rit is 335 km, maar omdat je in het Moezelgebied vrijwel niet kan laden wilde ik aankomen met ongeveer 50% over, om wat te kunnen rijden en wat voor de terugweg over te houden.

Heen
Start 100% in Gorinchem -> 23% geloof ik bij Ionity Brohltal West (6 stalls, 1 defect, wel alles vrij op de donderdagavond), laden begon met 55 kW, ging naar 65 ergens en bij 73% klapte hij naar 40 kW ongeveer.
Verttrek Ionity Brohltal 73% -> Ediger-Eller, aangekomen met 53%.
Gereden naar Cochem en wat omgeving, paar % maar verbruikt.
Zondags terug, begin van de middag vertrokken met 47%, gereden naar Ionity Brohltal (andere kant v/d snelweg), geladen tot 82% en in 1x terug kunnen rijden overdag naar Gorinchem en met 50 km over aangekomen. De rit terug was bijzonder zuinig, bult af, weinig wind, mooi weer dus geen heater nodig :P

Prima bevallen, maar kan begrijpen dat hele lange ritten het laden op zou kunnen breken.
op 335km zou ik normaal helemaal niet laden. Mijn Gom staat nu ver boven de 400km en als ik een beetje kalm aan doe is dat ook realistisch. Ik rijd dan wel iets langer, maar bespaar laadtijd. Mijn ervaring is dat dit op dergelijke afstanden lood om oud ijzer is qua rijstijd, bij 100km /h doe je er langer over rijdend, maar je staat niet stil en loopt het verschil met 120km/h daardoor gewoon weer in.
En betaalt hier vervolgens minder voor wegens lager verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
eltron schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:37:
[...]

op 335km zou ik normaal helemaal niet laden. Mijn Gom staat nu ver boven de 400km en als ik een beetje kalm aan doe is dat ook realistisch. Ik rijd dan wel iets langer, maar bespaar laadtijd. Mijn ervaring is dat dit op dergelijke afstanden lood om oud ijzer is qua rijstijd, bij 100km /h doe je er langer over rijdend, maar je staat niet stil en loopt het verschil met 120km/h daardoor gewoon weer in.
En betaalt hier vervolgens minder voor wegens lager verbruik.
Het had op de heenweg zonder laden gekund (had de ACC gewoon op 100 km/h GPS staan), maar je kan in die omgeving verschrikkelijk slecht laden, ook AC. Vandaar dat ik de keuze gemaakt had met 50% aan te willen komen. Let ook op dat het in dat gebied bult op en af is. Geen meter is vlak, dat kost ook energie.

Wel was het HEEL leuk 2% accu er BIJ te zien komen tijdens een hele steile afdaling :P

edit:
Even screenshot van laden in die omgeving, allemaal AC, geen DC. Dat zou die regio enorm kunnen verbeteren voor EV's, een paar plekken met DC laden rond winkels ofzo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BxeCnZiCZx9ORoR1vrjMBjQYRnE=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/a1ksRWJVogS9B7TEEFSlP8fy.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 21% gewijzigd door Suicyder op 09-03-2022 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:13
@Vaevictis_
Wellicht goed te testen of de Tesla SuC werkt met je Kia hier in Nederland, als je dat al niet gedaan hebt.
Bij mij werkte het top, maar ik lees her en der over registratie problemen.
Die kun je beter oplossen voor je aan zo’n lader staat met weinig SOC.
Veel plezier in Spanje en een veilige rit.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis 1
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22:37

- Ev knop dashboard indrukken
- Dan op energieinformatie tikken
- Dan op bereik, zonder airco of batterij tikken
- Dan krijg je actuele verbruik in 4 onderdelen: rijden, airco, elektronica en accuverzorging

Zag net dat Eltron hier eerder ook al op heeft geantwoord 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xphbb8yBVmuy5A38ktrp7TNqIEc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bhuf6A3Cudh6yb4sZ2QulaZZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uKMcGPpqIb-eeUFRIo-Jqcl_bcI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T4CpnNm5jhEcUmZKHEbvp8l1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AVGOVXYmbbrXpxJchpuEsJgqetY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8xNqNx94FN5BD724Q27dpaad.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-10 22:17
Suicyder schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:40:
[...]

Het had op de heenweg zonder laden gekund (had de ACC gewoon op 100 km/h GPS staan), maar je kan in die omgeving verschrikkelijk slecht laden, ook AC. Vandaar dat ik de keuze gemaakt had met 50% aan te willen komen. Let ook op dat het in dat gebied bult op en af is. Geen meter is vlak, dat kost ook energie.

Wel was het HEEL leuk 2% accu er BIJ te zien komen tijdens een hele steile afdaling :P

edit:
Even screenshot van laden in die omgeving, allemaal AC, geen DC. Dat zou die regio enorm kunnen verbeteren voor EV's, een paar plekken met DC laden rond winkels ofzo.
[Afbeelding]
Ik heb in de kerstvakantie ook ongeveer dezelfde reis gemaakt, maar dan naar Gerolstein in hetzelfde gebied. Ook dat was niet bepaald dik gezaaid met laadinfrastructuur en al kon de Kia de afstand wel hebben, toch onderweg bijgeladen. Achteraf heb ik in Daun met 50 kW-lader en in Cochem met een 11 kW-lader ook kunnen laden, dus het viel mee met de laadinfrastructuur-woestijn.

Het was ook de eerste keer met forse hoogteverschillen en inderdaad was het leuk de Gom op te zien lopen (helling op ging het echter snel "bergafwaarts"). Ik wist niet hoe het verbruik van de e-Niro in heuvelachtig gebied zou zijn, maar ik heb van deze reis overgehouden dat heuvels voor de range niet zoveel uitmaken, zolang je maar voldoende range over hebt om naar boven te rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
Dennis 1 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:12:
[...]

- Ev knop dashboard indrukken
- Dan op energieinformatie tikken
- Dan op bereik, zonder airco of batterij tikken
- Dan krijg je actuele verbruik in 4 onderdelen: rijden, airco, elektronica en accuverzorging

Zag net dat Eltron hier eerder ook al op heeft geantwoord 8)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dank je! Er was inderdaad al eens op geantwoord, maar bedankt voor de foto's.
Ik had gehoopt dat ik ook het opgetelde, momentane verbruik kon zien, het liefst voor me in de cockpit. Dat ben ik gewend bij de boordcomputer in mijn brandstof auto's, maar in dit menu kan ik het ook wel redelijk zien dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
** Knip, offtopic **

[ Voor 97% gewijzigd door Taro op 10-03-2022 17:52 ]

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 08-10 12:35
** Knip, offtopic **

[ Voor 95% gewijzigd door Taro op 10-03-2022 17:52 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
Volgens mij zijn ze wettelijk verplicht om te salderen.

Over welke aanbieders heb je het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacovdh
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08-10 22:40
hansvw schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:36:

Nu kan ik de laadsnelheid in de kia verlagen tot 10 kWh, maar ik zou het liever nog veel trager hebben bij mooi weer.
Hoe kan ik dat aanpakken? De standaard kabel van de kia past helaas niet op onze 3 fasen aansluiting van de laadpaal. En ik wil het opladen wel via deze laadpaal laten lopen

graag jullie advies!
In mijn laadpaal zitten 5 microswitches. daarmee stel je de maximale laadstroom in. Bij jou misschien ook?

KIA EV6 plus advanced; Sonos sub, beam, 3x play5; Asus Zenbook i7-64b-16GB; 10+21 PV Steca/SMA; Nefit/Bosch WP 10kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvw
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:37
** Knip, offtopic. Zie de topicwaarschuwing. **

[ Voor 93% gewijzigd door Taro op 10-03-2022 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

** Knip, offtopic **

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
** Knip, offtopic **

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvw
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:37
Het is een 3-fase paal van newmotion/shell.
Pagina: 1 ... 189 ... 352 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.