Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:57
Het is jammer, maar wij zullen gedag moeten zeggen aan onze Niro. De leaseovereenkomst is bijna beeindigd, dus ze zal weer terug moeten naar de LM.
Vooral mijn vrouw vindt het jammer, omdat ze deze kreeg ipv een Kona en na een paar maanden stiekem toch wel moest bekennen dat deze toch fijner reed, maar so be it.

Volgende leasewagen wordt dan toch een Kona, en dat is zeker ook niet slecht, maar we zullen zeker terug kijken op onze Niro als een hele fijne wagen om mee op pad te gaan met de hond.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:29

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Dutchess_Nicole schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:59:
Het is jammer, maar wij zullen gedag moeten zeggen aan onze Niro. De leaseovereenkomst is bijna beeindigd, dus ze zal weer terug moeten naar de LM.
Vooral mijn vrouw vindt het jammer, omdat ze deze kreeg ipv een Kona en na een paar maanden stiekem toch wel moest bekennen dat deze toch fijner reed, maar so be it.

Volgende leasewagen wordt dan toch een Kona, en dat is zeker ook niet slecht, maar we zullen zeker terug kijken op onze Niro als een hele fijne wagen om mee op pad te gaan met de hond.
Tis jammer inderdaad. En de hond zal achterin minder ruimte hebben, als die z’n plekkie heeft achter de achterbank. 🤷‍♂️

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 03-06 21:17
multikoe schreef op maandag 28 februari 2022 @ 06:54:
[...]

Wat deze cijfers zeggen:
Je hebt netto 72 kWh gebruikt om 513 km te rijden en dat levert een werkelijk verbruik op van 7 km/kWh. Met andere woorden: op basis van deze gegevens zou je (64 x 7 =) 448 km kunnen rijden op een volle accu. Je hebt 11,5 kWh via regeneratief remmen teruggeleverd aan de accu. Als je dat niet had gedaan, dan had je netto (72 + 11,5 = ) 83,5 kWh verbruikt voor 513 km, wat een verbruik had opgeleverd van 6 km/kWh met een bereik van 384 km.
Ware het niet dat de cijfers in de app niet kloppen. Ik had zondag een weliswaar zuinig ritje, maar niet zo zuinig als de cijfers doen voorkomen: Energy consumption 2,94 kWh, Average consumption 9,50 km/kWh, Driving distance 28.00 km Recuperation 1.08 kWh.

De auto zelf gaf overigens 13,8 kWh/100 km aan.

e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-10 21:02
pinguins schreef op maandag 28 februari 2022 @ 20:31:
[...]

Ware het niet dat de cijfers in de app niet kloppen. Ik had zondag een weliswaar zuinig ritje, maar niet zo zuinig als de cijfers doen voorkomen: Energy consumption 2,94 kWh, Average consumption 9,50 km/kWh, Driving distance 28.00 km Recuperation 1.08 kWh.

ja, ongeveer alle standen te laag en km te hoog, kies maar wat waarheid is.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
eltron schreef op maandag 28 februari 2022 @ 20:43:
[...]

ja, ongeveer alle standen te laag en km te hoog, kies maar wat waarheid is.
Ik heb t.a.v km stand ook al mee gemaakt dat heen en terug, zelfde route en afstand toch aantal km verschil opleverde. Op afstanden tot 100km heb je dat niet zo in de gaten maar bij 200km enkele reis begint het op te vallen als je dat een paar keer per week doet.

[ Voor 18% gewijzigd door eltron op 28-02-2022 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-07 08:42
[...]

Welke software Release draai je? Bij mij zijn in de december update de bizarre cijfers van het verbruik opgelost. Die zien er nu uit zoals ik ze verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:10
[...]

De cijfers voor de laatste rit kloppen inderdaad vaak heel erg niet, maar daar heb ik niet zo'n moeite mee omdat het vaak (in mijn geval, maar ik in jouw rit) om korte ritten gaat waarbij er grote fouten in de berekening kunnen sluipen. De maandcijfers zijn consistenter, maar ook die kloppen in mijn ogen niet.
Heel simpel: het gemiddelde verbruik levert ook een gemiddeld actieradius. Dat actieradius is volgens mij altijd veel te hoog. In mijn geval komt de app uit op een actieradius van 390 km. In de praktijk kom ik niet verder dan 330 km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
Goedemorgen, ik meld mij hier ook maar eens. Ik lees al een tijdje mee en heb sinds een maandje mijn e-Niro ExecutiveLine in bezit en ben 2000km verder. Heerlijke auto! Ik rij dagelijks ongeveer 100 tot 150 km (woon-werk) en kan daardoor nog prima uit de voeten met de granny lader.

Een stukje terug zei iemand dat er altijd nog een beetje reservecapaciteit in de accu zit om nog te kunnen regenereren als de accu net volledig is opgeladen. Dit is bij die van mij niet het geval. Gisterochtend had ik ongeveer 10km gereden en kreeg ik op het dashboard de melding dat regenereren niet mogelijk was ivm een volle accu.

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16:16
Merkwaardig, hoogst merkwaardig, ook na slechts 10 km zou je al 1,5 kWh verbruikt moeten hebben, of je moet boven op een berg wonen ;-).
Wat ik wel voor mogelijk hou, is dat in die eerste 10 km de accu niet is opgewarmd, maar juist afgekoeld.
Dat doet ook dergelijke dingen met accu's.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

AppieR schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:12:
Goedemorgen, ik meld mij hier ook maar eens. Ik lees al een tijdje mee en heb sinds een maandje mijn e-Niro ExecutiveLine in bezit en ben 2000km verder. Heerlijke auto! Ik rij dagelijks ongeveer 100 tot 150 km (woon-werk) en kan daardoor nog prima uit de voeten met de granny lader.

Een stukje terug zei iemand dat er altijd nog een beetje reservecapaciteit in de accu zit om nog te kunnen regenereren als de accu net volledig is opgeladen. Dit is bij die van mij niet het geval. Gisterochtend had ik ongeveer 10km gereden en kreeg ik op het dashboard de melding dat regenereren niet mogelijk was ivm een volle accu.
Inderdaad vreemd. Ik laad altijd tot 100% en heb die melding nog nooit gehad. Wat ik hier wel heb gelezen is dat als je de auto instelt dat hij maar tot bijvoorbeeld 80% of 90% mag laden, dat je dan die melding wel krijgt bij het wegrijden. M.i. is dat een bug want je hebt dan nog 20% resp. 10% over voor renegeratie maar daar verschillen de meningen over.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:53
Vanmorgen contact gehad met de Kia garagae omdat mijn auto binnenkort zijn eerste onderhoudsbeurt nodig heeft.
Daarbij ook nog eens gevraagd naar de "grote" navigatie update en zij bevestigde mij dat er sinds kort inderdaad een grote update is waarbij de layout en de manier van invoeren compleet verandert.

Maar er zouden na de eerste updates veel klachten gekomen zijn over de manier van invoeren, waardoor men de navigatie niet fijn vond functioneren. Kia zou nu de update even op hold gezet hebben om daar naar te kijken, en ze kon niet zeggen wanneer deze weer beschikbaar komt.

Ze had het over een grote update die 2 a 3 uur in beslag zou nemen! 8)7 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
bnwgraaf schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 10:10:
[...]

Ze had het over een grote update die 2 a 3 uur in beslag zou nemen! 8)7 ?
Alle updates duren zo lang, haha. Ze hangen gewoon 2 uur de computer er aan, en die SD kaartjes zijn niet zo snel.

Persoonlijk gebruik ik de in gebouwde navigatie niet, dus zou niet weten hoe fijn / niet fijn de nieuwe manier is.

100.000km beurt hier komende week.

[ Voor 4% gewijzigd door _eLMo_ op 01-03-2022 10:16 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16:16
Die navi/firmware-update voor modeljaar '19 in november hier doorgevoerd op de E-Soul, en dat duurde 37 minuten. Mogelijk wordt er (veel) meer gewijzigd in de '22 update, maar 2 tot 3 uur lijkt me erg lang.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
DonJuape schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:52:
[...]

Inderdaad vreemd. Ik laad altijd tot 100% en heb die melding nog nooit gehad. Wat ik hier wel heb gelezen is dat als je de auto instelt dat hij maar tot bijvoorbeeld 80% of 90% mag laden, dat je dan die melding wel krijgt bij het wegrijden. M.i. is dat een bug want je hebt dan nog 20% resp. 10% over voor renegeratie maar daar verschillen de meningen over.
Ik laad ook altijd tot 100% en heb die melding ook nog nooit gehad. Dat zou zo maar eens een verklaring kunnen zijn, maar dan nog is het vreemd. Zeker als je dat koppelt aan de ervaring van iemand (hier?) die zei dat op het moment dat het regenereren stopt, je dan ook veel minder remcapaciteit hebt. Dat laatste vindt ik dan overigens ook weer erg vreemd. Het wordt steeds vreemder :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
AppieR schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:12:

Na die melding, had je nog wel de volledige remcapaciteit tot je beschikking? Achtergrond: ook als je je rempedaal gebruikt om te remmen wordt regeneratie gebruikt. Je "echte" remmen dienen dan als aanvulling. Iemand hier (of ergens anders) merkte op dat als de regeneratie niet meer werkt, je remcapaciteit flink afneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:14
multikoe schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 10:25:
[...]

Ik laad ook altijd tot 100% en heb die melding ook nog nooit gehad. Dat zou zo maar eens een verklaring kunnen zijn, maar dan nog is het vreemd. Zeker als je dat koppelt aan de ervaring van iemand (hier?) die zei dat op het moment dat het regenereren stopt, je dan ook veel minder remcapaciteit hebt. Dat laatste vindt ik dan overigens ook weer erg vreemd. Het wordt steeds vreemder :P
Ik denk dat batterij- en buiten temperatuur ook een rol spelen.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:28
DonJuape schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:52:
[...]

Heb deze melding ook gehad en speelt met name in de bergen een rol, als je 100% bent opgeladen en gaat dan berg af krijg je deze melding. Je merkt dan ook dat regeneratief remmen niet meer werkt en moet dus actief remmen. Is heel onwennig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:13
Eigenlijk ook weer niet zo vreemd, want het laden van de laatste paar procent gaat met maar 2-3 kW. Bij zowel AC als DC laden.

Als je flink elektrisch afremt, kan dat wel tot 40 kW oplopen. Oftewel je gaat met 40 kW laden bij een SOC van 100%. Een Lithium accu kan zijn ionen niet zo snel kwijt en er ontstaat overspanning in de accu cel.

Het BMS (batterij management systeem) grijpt dan in en zal regeneratief remmen tijdelijk uitschakelen.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
plips schreef op maandag 28 februari 2022 @ 21:48:
[...]

Welke software Release draai je? Bij mij zijn in de december update de bizarre cijfers van het verbruik opgelost. Die zien er nu uit zoals ik ze verwacht.
Dat kan het zijn. Die update van de software in de auto heb ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
multikoe schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 06:13:
[...]

De cijfers voor de laatste rit kloppen inderdaad vaak heel erg niet, maar daar heb ik niet zo'n moeite mee omdat het vaak (in mijn geval, maar ik in jouw rit) om korte ritten gaat waarbij er grote fouten in de berekening kunnen sluipen. De maandcijfers zijn consistenter, maar ook die kloppen in mijn ogen niet.
Heel simpel: het gemiddelde verbruik levert ook een gemiddeld actieradius. Dat actieradius is volgens mij altijd veel te hoog. In mijn geval komt de app uit op een actieradius van 390 km. In de praktijk kom ik niet verder dan 330 km.
De actieradius in de app komt bij mij goed overeen met de werkelijkheid zolang ik geen verwarming gebruik. Bij 90% gaf ie 373 km aan, bij 31% 129 km. Ik heb 242 km gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-07 08:42
pinguins schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 17:59:
[...]

Dat kan het zijn. Die update van de software in de auto heb ik nog niet.
Ik zie het volgende nu:
rawDate: '20220301',
consumption: {
total: 5230,
engine: 3845,
climate: 725,
devices: 660,
battery: 0
},
regen: 3257,
distance: 34

Dus 5,2 kWh in 34 km = 15,88 kWh/100 km.
"dayRaw": "20220301",
"tripsCount": 3,
"distance": 34,
"durations": {
"drive": 64,
"idle": 14
},
"speed": {
"avg": 43.7,
"max": *** self incriminating **
},

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldchap
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
multikoe schreef op maandag 28 februari 2022 @ 06:54:
[...]

Wat deze cijfers zeggen:
Je hebt netto 72 kWh gebruikt om 513 km te rijden en dat levert een werkelijk verbruik op van 7 km/kWh. Met andere woorden: op basis van deze gegevens zou je (64 x 7 =) 448 km kunnen rijden op een volle accu. Je hebt 11,5 kWh via regeneratief remmen teruggeleverd aan de accu. Als je dat niet had gedaan, dan had je netto (72 + 11,5 = ) 83,5 kWh verbruikt voor 513 km, wat een verbruik had opgeleverd van 6 km/kWh met een bereik van 384 km.
Ehh, volgens mij klopt het laatste deel van je uitleg niet. Of is op zijn minst verwarrend.
Er is 72kWh naar de wielen gegaan, maar die wielen hebben ook 11,5kWh terug geleverd. Je batterij is dus 60,5kWh aan vermogen kwijtgeraakt.
Je moet die 11,5 er niet bij optellen want daarmee lijk je aan te geven dat die 72kWh uit de batterij kwamen, en dat is best knap voor een 64kWh batterij.
Dus ja de rit koste je 72kWh, maar niet alles daarvan kwam uit je batterij. Zonder regeneratief remmen had je aan het einde van de rit een batterij vermogen gehad van -8kWh :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
oldchap schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 05:34:
[...]

Ehh, volgens mij klopt het laatste deel van je uitleg niet. Of is op zijn minst verwarrend.
Er is 72kWh naar de wielen gegaan, maar die wielen hebben ook 11,5kWh terug geleverd. Je batterij is dus 60,5kWh aan vermogen kwijtgeraakt.
Je moet die 11,5 er niet bij optellen want daarmee lijk je aan te geven dat die 72kWh uit de batterij kwamen, en dat is best knap voor een 64kWh batterij.
Dus ja de rit koste je 72kWh, maar niet alles daarvan kwam uit je batterij. Zonder regeneratief remmen had je aan het einde van de rit een batterij vermogen gehad van -8kWh :+
Het is inderdaad wat vreemd verwoord, maar het klopt wel. Ik zei dat je dan 72 kWh had verbruikt voor 513 km en dat klopt gewoon. Je kunt tussendoor gewoon laden.... Het ging mij om die 6 km/kWh die uit niet gebruiken van regeneratief remmen oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldchap
  • Niet online
multikoe schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 06:06:
[...]

Het is inderdaad wat vreemd verwoord, maar het klopt wel. Ik zei dat je dan 72 kWh had verbruikt voor 513 km en dat klopt gewoon. Je kunt tussendoor gewoon laden.... Het ging mij om die 6 km/kWh die uit niet gebruiken van regeneratief remmen oplevert.
Het is maar hoe je wilt rekenen. Die 7km/kWh is wat de rit verbruikt heeft, ook als hij niet geremd heeft, het is niet dat de kilometers die geremd zijn ineens vermogen gekost zouden hebben. Bij niet generatief remmen maar op de remblokken dan had die afstand gewoon 0kWh gekost (ik verwaarloos even auxiliary systemen). Door op te tellen, doe je alsof die kilometers ineens bergop zijn; hoe goed de auto ook is, hij kan de weg niet veranderen.
Wat je wel kunt doen is kijken naar het stekker verbruik en dat is veel beter: 513 km / (72-11,5) = 8,5km/kWh. En dat is het verbruikscijfer waar je met een ICE ook naar gekeken zou hebben want uiteindelijk wil je gewoon zoveel mogelijk kilometers uit je euro’s, boeit niet hoe de auto dat voor elkaar krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:14
Zowel het laden als het regeneratief remmen hebben geen rendement van 100%. Wellicht gaat het daar fout. Daarom is een ritje van 100 -> 5% met 90 km/h zonder remmen het beste om dit soort zaken te bepalen.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
oldchap schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 08:23:
[...]

Het is maar hoe je wilt rekenen. Die 7km/kWh is wat de rit verbruikt heeft, ook als hij niet geremd heeft, het is niet dat de kilometers die geremd zijn ineens vermogen gekost zouden hebben. Bij niet generatief remmen maar op de remblokken dan had die afstand gewoon 0kWh gekost (ik verwaarloos even auxiliary systemen). Door op te tellen, doe je alsof die kilometers ineens bergop zijn; hoe goed de auto ook is, hij kan de weg niet veranderen.
Wat je wel kunt doen is kijken naar het stekker verbruik en dat is veel beter: 513 km / (72-11,5) = 8,5km/kWh. En dat is het verbruikscijfer waar je met een ICE ook naar gekeken zou hebben want uiteindelijk wil je gewoon zoveel mogelijk kilometers uit je euro’s, boeit niet hoe de auto dat voor elkaar krijgt.
Je hebt gelijk dat uiteindelijk het gemiddelde verbruik (kilometers gedeeld door stekkerverbruik). Maar die data van het regeneratief remmen is interessant omdat het een deel van de verklaring is waarom een EV in stadsverkeer zoveel zuiniger is dan op de snelweg. Het verschil daartussen is er bij een ICE natuurlijk ook vanwege de lagere gemiddelde snelheid, maar een ICE heeft niet het voordeel van het terugwinnen van de energie. Ook is het een indicatie van hoeveel energie er bij een ICE verloren gaat door remmen. Als (als) de cijfers uit de app kloppen, dan wordt in een ICE dus erg veel energie (>20%) weggegooid als warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-10 15:26
plips schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 21:33:
[...]

Ik zie het volgende nu:
rawDate: '20220301',
consumption: {
total: 5230,
engine: 3845,
climate: 725,
devices: 660,
battery: 0
},
regen: 3257,
distance: 34

Dus 5,2 kWh in 34 km = 15,88 kWh/100 km.
"dayRaw": "20220301",
"tripsCount": 3,
"distance": 34,
"durations": {
"drive": 64,
"idle": 14
},
"speed": {
"avg": 43.7,
"max": *** self incriminating **
},
Mag ik vragen waar je deze data vandaan haalt?

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

multikoe schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:38:
[...]

Je hebt gelijk dat uiteindelijk het gemiddelde verbruik (kilometers gedeeld door stekkerverbruik). Maar die data van het regeneratief remmen is interessant omdat het een deel van de verklaring is waarom een EV in stadsverkeer zoveel zuiniger is dan op de snelweg. Het verschil daartussen is er bij een ICE natuurlijk ook vanwege de lagere gemiddelde snelheid, maar een ICE heeft niet het voordeel van het terugwinnen van de energie. Ook is het een indicatie van hoeveel energie er bij een ICE verloren gaat door remmen. Als (als) de cijfers uit de app kloppen, dan wordt in een ICE dus erg veel energie (>20%) weggegooid als warmte.
Als je gaat kijken naar de energie in een liter brandstof dan wordt er in een ICE nog veel meer energie omgezet in warmte. Maar dan dwalen we af :)

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
DonJuape schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:10:
[...]

Als je gaat kijken naar de energie in een liter brandstof dan wordt er in een ICE nog veel meer energie omgezet in warmte. Maar dan dwalen we af :)
Dat klopt natuurlijk, maar dat regeneratief remmen is wel een erg groot voordeel. In mijn geval is ongeveer 20% van de energie die ik gebruik afkomstig van het regeneratief remmen.
Overigens wordt (in de winter) een deel van de restwarmte van een ICE gebruikt voor verwarming van het interieur, iets waarvoor een EV een deel van de capaciteit van de batterij moet gebruiken.
Dat laatste is overigens best wel fors. Als je in mijn e-Niro de verwarming inschakeld, kukelt het bereik met enkele tientallen kilometers omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

multikoe schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:28:
[...]

Dat klopt natuurlijk, maar dat regeneratief remmen is wel een erg groot voordeel. In mijn geval is ongeveer 20% van de energie die ik gebruik afkomstig van het regeneratief remmen.
Overigens wordt (in de winter) een deel van de restwarmte van een ICE gebruikt voor verwarming van het interieur, iets waarvoor een EV een deel van de capaciteit van de batterij moet gebruiken.
Dat laatste is overigens best wel fors. Als je in mijn e-Niro de verwarming inschakeld, kukelt het bereik met enkele tientallen kilometers omlaag.
Heb je een WP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Nope. Niet bewust niet voor gekozen overigens, toen ik de e-Niro bestelde (lease) was ik nog niet bezig met WP's. Nu achteraf vind ik dat toegenomen verbruik niet zo'n probleem. Nu, in de winter, halen we de 300 km ruimschoots en dat is voor ons (meer dan) voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

multikoe schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:41:
[...]

Nope. Niet bewust niet voor gekozen overigens, toen ik de e-Niro bestelde (lease) was ik nog niet bezig met WP's. Nu achteraf vind ik dat toegenomen verbruik niet zo'n probleem. Nu, in de winter, halen we de 300 km ruimschoots en dat is voor ons (meer dan) voldoende.
Ik heb de WP eigenlijk ook alleen maar gekozen omdat het cool is 8) , niet omdat ik hem echt nodig heb voor de range.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:28
DonJuape schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:43:
[...]

Ik heb de WP eigenlijk ook alleen maar gekozen omdat het cool is 8) , niet omdat ik hem echt nodig heb voor de range.
Bij de MY19 had je geen keuze executive of niet. Maar sowieso voor WP gekozen omdat een vorige BEV dat niet had (i-Miev) dat was een ramp in de winter 80km range en dan verwarming uit rechts achter vrachtwagen plakken. _/-\o_ En dan met turtle modus van de afrit van de snelweg rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Vaevictis_ schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 17:48:
[...]

Bij de MY19 had je geen keuze executive of niet. Maar sowieso voor WP gekozen omdat een vorige BEV dat niet had (i-Miev) dat was een ramp in de winter 80km range en dan verwarming uit rechts achter vrachtwagen plakken. _/-\o_ En dan met turtle modus van de afrit van de snelweg rijden.
_/-\o_ Dan ben je wel een echt BEV pionier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Vaevictis_ schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 17:48:
[...]
Klopt, toen ik ergens in 2018 de MY19 bestelde was de executive (met WP) de enige optie, Dynamic zou nog volgen maar onduidelijk wanneer. Was voor mij verder niet relevant, zou sowieso executive nemen ook als er nog keuzemogelijkheden waren geweest voor minder standaarduitrusting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06-10 17:33
eltron schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 18:18:
[...]

Klopt, toen ik ergens in 2018 de MY19 bestelde was de executive (met WP) de enige optie, Dynamic zou nog volgen maar onduidelijk wanneer. Was voor mij verder niet relevant, zou sowieso executive nemen ook als er nog keuzemogelijkheden waren geweest voor minder standaarduitrusting.
Ik heb in 2018 gewoon de dynamic besteld met wp. Alleen het zou 9 maanden duren, maar uiteindelijk waren het er maar 3. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Op mijn e-Niro zit wel een warmtepomp. Dit systeem werkt toch gewoon op de achtergrond? Ik hoef daar toch niets voor in te schakelen of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Ander vraagje:
Als je de parkeer sensoren aan de voorkant wil gebruiken, moet ik die dan elke keer eerst handmatig inschakelen?
Ik meende dat ik deze een paar keer vanzelf heb zien inschakelen, maar de laatste paar keer merk ik dat ze niets doen, totdat ik ze inschakel...
In de handleiding staat ook iets over een maximum snelheid waarbij ze werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Laatst online: 16:18

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

bnwgraaf schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 21:41:
Ander vraagje:
Als je de parkeer sensoren aan de voorkant wil gebruiken, moet ik die dan elke keer eerst handmatig inschakelen?
Ik meende dat ik deze een paar keer vanzelf heb zien inschakelen, maar de laatste paar keer merk ik dat ze niets doen, totdat ik ze inschakel...
In de handleiding staat ook iets over een maximum snelheid waarbij ze werken...
Die sensoren knallen er vanzelf op wanneer je hem inde achteruit hebt staan en onder een x snelheid blijft. Daarna schakelen de sensoren uit. Je kan ze dan weer manueel inschakelen maar ze gaan niet automatisch aan bij x snelheid in drive.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

bnwgraaf schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 21:38:
[...]

Op mijn e-Niro zit wel een warmtepomp. Dit systeem werkt toch gewoon op de achtergrond? Ik hoef daar toch niets voor in te schakelen of zo?
Neeuh automagisch systeem. Niet zo druk maken ;)

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomtidom71
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20-09 14:33
Vandaag offerte aangevraagd voor het nieuwe model in executive uitvoering. Enige optie zijn die gekleurde C-stijlen. Niet genomen though.
Trekhaak en dat is het dan. Zal me benieuwen hoe lang het gaat duren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:07

Arfman

Drome!

Ben benieuwd wanneer de eerste nieuwe modellen geleverd gaan worden inderdaad. Hopelijk is het "oude" model nu in 1 klap niks meer waard :P

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomtidom71
Arfman schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 22:37:
Ben benieuwd wanneer de eerste nieuwe modellen geleverd gaan worden inderdaad. Hopelijk is het "oude" model nu in 1 klap niks meer waard :P
Augustus waarschijnlijk. Althans dat was de indicatie van de dealer.

Waarom hoop je daar op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:29

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Tomtidom71 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 22:55:
[...]

Waarom hoop je daar op?
Dan zijn de tweedehands leasebakken stukken goedkoper… 8) :+

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldchap
  • Niet online
Even een update, vandaag auto weer opgehaald van de garage waar hij was voor een ratel bij de motor bij afremmen en buzzer bij knipperlicht aanzetten met fietsdrager op trekhaak.
Nu die buzzer konden ze niet reproduceren of meten. Natuurlijk ging bij mij die buzzer weer toen ik wegree met mijn fiets achterop |:(
Voor die ratel hebben ze de motorsteunen vervangen, maar dat loste het probleem niet op. Dus de motor moet vervangen worden. Mijn auto was twee dagen daar zodat ze op dag twee de motor konden vervangen als steunen vervangen niet voldoende was en een nieuwe motor besteld zou worden op dag 1. Nou blijken die motoren in backorder te staan bij de importeur, ben dus bij lange na niet de enige. Maar denk je dat ze me op dag 1 of zelfs dag 2 bellen om te zeggen dat ze niet verder kunnen? Tuurlijk niet, kon er zelf achteraan bellen :(
Ik rij dus nog steeds met die ratel wat volgens hun geen kwaad zou kunnen. Heb echter het idee dat het erger geworden is.
Ze konden niks zeggen over levertijd, maar lijkt op meerdere weken. Als ik niks hoor voor april kon ik zelf contact opnemen. Ik weet nu al wat er gaat gebeuren: niks, kan zelf weer gaan bellen natuurlijk:( Blijkbaar toch moeilijk om je klant netjes op de hoogte te houden
Anyway, in april de volgende update hopelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomtidom71
Hippe Lip schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:03:
[...]

Dan zijn de tweedehands leasebakken stukken goedkoper… 8) :+
d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Tomtidom71 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 22:55:
[...]

Waarom hoop je daar op?
Wij private leasen deze e-Niro, en alhoewel het nog ver in de toekomst ligt hoop ik op een schappelijke prijs om hem over 4,5 jaar over te nemen. Dat dit dan natuurlijk een verschrikkelijk oubollig oud model is helpt dan natuurlijk :+

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
oldchap schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:12:
Even een update, vandaag auto weer opgehaald van de garage waar hij was voor een ratel bij de motor bij afremmen en buzzer bij knipperlicht aanzetten met fietsdrager op trekhaak.
Nu die buzzer konden ze niet reproduceren of meten. Natuurlijk ging bij mij die buzzer weer toen ik wegree met mijn fiets achterop |:(
Voor die ratel hebben ze de motorsteunen vervangen, maar dat loste het probleem niet op. Dus de motor moet vervangen worden. Mijn auto was twee dagen daar zodat ze op dag twee de motor konden vervangen als steunen vervangen niet voldoende was en een nieuwe motor besteld zou worden op dag 1. Nou blijken die motoren in backorder te staan bij de importeur, ben dus bij lange na niet de enige. Maar denk je dat ze me op dag 1 of zelfs dag 2 bellen om te zeggen dat ze niet verder kunnen? Tuurlijk niet, kon er zelf achteraan bellen :(
Ik rij dus nog steeds met die ratel wat volgens hun geen kwaad zou kunnen. Heb echter het idee dat het erger geworden is.
Ze konden niks zeggen over levertijd, maar lijkt op meerdere weken. Als ik niks hoor voor april kon ik zelf contact opnemen. Ik weet nu al wat er gaat gebeuren: niks, kan zelf weer gaan bellen natuurlijk:( Blijkbaar toch moeilijk om je klant netjes op de hoogte te houden
Anyway, in april de volgende update hopelijk
BIj mij gaan ze morgen de motorsteunen vervangen in de hoop dat het dan over is. Zoniet dan volgt de aandrijving. Maar ik ben hem morgen maar een paar uur kwijt (is de afspraak); daarna zien we verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09-10 23:42
Natuurlijk ging bij mij die buzzer weer toen ik wegree met mijn fiets achterop |:(
En toen ben je omgedraaid en heb je de baliemedewerker, of nog beter de monteur er aan zijn haren bijgesleept? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Arfman schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:16:
[...]

Wij private leasen deze e-Niro, en alhoewel het nog ver in de toekomst ligt hoop ik op een schappelijke prijs om hem over 4,5 jaar over te nemen. Dat dit dan natuurlijk een verschrikkelijk oubollig oud model is helpt dan natuurlijk :+
Dat is overigens de reden dat ik nu private lease heb gedaan en niet heb gekocht (als ik dat al had gekund): over vier jaar is de e-Niro niet alleen oubollig, maar bereik en laadsnelheid zullen dan ook beroerd afsteken bij de nieuwe auto's van dat moment. Dat betekent dat hij dan inderdaad niet zo veel zal opbrengen bij verkoop maar ook niet zoveel zal kosten tweedehands.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-10 23:34

GVR

eltron schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:21:
[...]

BIj mij gaan ze morgen de motorsteunen vervangen in de hoop dat het dan over is. Zoniet dan volgt de aandrijving. Maar ik ben hem morgen maar een paar uur kwijt (is de afspraak); daarna zien we verder.
Ratel = motor vervangen (en in mijn geval ook de reductiebak). Motorsteunen gaat niets oplossen. Ik had vorig jaar gelukkig geen akst van voorraad problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldchap
  • Niet online
gjcvro schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:47:
[...]

En toen ben je omgedraaid en heb je de baliemedewerker, of nog beter de monteur er aan zijn haren bijgesleept? :?
Dat had ik kunnen doen, maar hij buzzed altijd maar 1 of 2 keer, dus ik wist zeker als ik ze erbij haalde hij het niet zou doen. Heel fijn probleem dus om uit te leggen aan iemand die slechts terloops de auto ziet.
En je weet hoe de gemiddelde monteur is, hij heeft een methode om iets te onderzoeken en oplossen, dan kun jij wel iets anders aangeven maar doet hij dat toch niet. Ze geloven je nooit want zij zijn de experts en de klant weet niet wat hij zegt.
Ik ga een audio opname maken en laten horen als ik terug mag voor het vervangen van de motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldchap
  • Niet online
GVR schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 07:20:
[...]

Ratel = motor vervangen (en in mijn geval ook de reductiebak). Motorsteunen gaat niets oplossen. Ik had vorig jaar gelukkig geen akst van voorraad problemen.
Zou ik ook verwachten, een steun ratelt als de belasting verandert maar onder constante druk beweegt die niet meer. Ratelen verwacht ik ook meer uit de roterende delen.
Maar ja, ik kan ze niet forceren een motor van 3000(?) euro te vervangen als het fabriek protocol aangeeft eerst de steunen van 10(?)euro te doen. Dus ik doe maar mee, als het maar opgelost wordt want ik kan me niet voorstellen dat ding op lange termijn geen verhoogde slijtage veroorzaakt. En dan komt de reparatie op mijn rekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
oldchap schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:24:
[...]

Zou ik ook verwachten, een steun ratelt als de belasting verandert maar onder constante druk beweegt die niet meer. Ratelen verwacht ik ook meer uit de roterende delen.
Maar ja, ik kan ze niet forceren een motor van 3000(?) euro te vervangen als het fabriek protocol aangeeft eerst de steunen van 10(?)euro te doen. Dus ik doe maar mee, als het maar opgelost wordt want ik kan me niet voorstellen dat ding op lange termijn geen verhoogde slijtage veroorzaakt. En dan komt de reparatie op mijn rekening.
Garage gaf inderdaad aan dat zij protocol Kia moeten volgen en eerst motorsteunen vervangen en daarna verdere diagnose met grote kans op vervolg door vervangen aandrijving etc. Dus ik ga er van uit dat het vandaag nog niet klaar is.

Update: Jawel motorsteun is niet de oplossing, nieuwe motor wordt besteld maar kan even duren.

[ Voor 5% gewijzigd door eltron op 03-03-2022 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 06-10 14:18
Arfman schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 22:37:
Beetje overdreven denk ik. De markt voor gebruikte auto's draait Bets aardig en dat zijn meestal oudere modellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:34
Dat is wel erg hopen inderdaad. Ik verwacht juist dat 2e hands (wel degelijke) EV's juist waardevaster zullen worden nu de brandstofprijzen keer op keer door het dak blijven gaan.

Daaronder ook zeker de Niro EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

multikoe schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 06:54:
[...]

Dat is overigens de reden dat ik nu private lease heb gedaan en niet heb gekocht (als ik dat al had gekund): over vier jaar is de e-Niro niet alleen oubollig, maar bereik en laadsnelheid zullen dan ook beroerd afsteken bij de nieuwe auto's van dat moment. Dat betekent dat hij dan inderdaad niet zo veel zal opbrengen bij verkoop maar ook niet zoveel zal kosten tweedehands.
Ik help het je hopen maar zoals anderen al aangeven is de automarkt compleet overspannen, ook tweedehands. We gaan het zien, we hebben voor onszelf een bedrag in gedachten genomen en als dat past en de auto bevalt dan nog steeds goed, nemen we hem. Als ze gaan proberen om er veel te veel geld voor te vragen lever ik hem in; ik werk tegenwoordig grotendeels thuis en de noodzaak voor een auto is daarmee verdwenen, temeer omdat we nog steeds een 2e (eigen) auto hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Laatst online: 14:57
Arfman schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:01:
[...]

Ik help het je hopen maar zoals anderen al aangeven is de automarkt compleet overspannen, ook tweedehands. We gaan het zien, we hebben voor onszelf een bedrag in gedachten genomen en als dat past en de auto bevalt dan nog steeds goed, nemen we hem. Als ze gaan proberen om er veel te veel geld voor te vragen lever ik hem in; ik werk tegenwoordig grotendeels thuis en de noodzaak voor een auto is daarmee verdwenen, temeer omdat we nog steeds een 2e (eigen) auto hebben.
Gezien de productieproblemen van de grote antieke autofabrikanten en het gebrek aan aanbod zou ik de komende paar jaar niet rekenen op waardevermindering van huidige EVs. Alleen als de Chinese fabrikanten hier ook gaan leveren kan er wat druk van de ketel gehaald worden, want dat zijn de enige fabrikanten die daadwerkelijk kunnen leveren.

Tesla doet z'n best en met de fabriek bij Berlijn kan er wat extra locale productie bij komen maar ze zouden wel gek zijn om de prijzen van hun nieuwe EVs lager te maken met deze enorme vraag, en daardoor zal de 2e-hands prijs ook vrij hoog blijven.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Laatst online: 16:08
Ik heb al maanden last van een "plop" geluid van de schokdemper rechtsachter bij het rijden over drempels en klinkerwegen en de auto was daar al voor naar de dealer geweest eind 2021 maar men kon destijds niets vinden (het probleem was toen ook niet continu aanwezig).
Omdat het geluid de laatste tijd erger wordt heb ik zelf even gekeken en ik zag het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Isi72_dTlrHrJ_OPSZzxW_d1iik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K4RMKJ3ly2QFXaUzBWXHBozO.jpg?f=fotoalbum_large

Dit verklaart duidelijk het "plop" geluid (maandag gaat hij overigens naar de garage voor dit euvel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:02

Damian

Insane Obtrusion

Iemand al iets van een indicatie van de levertijd van het nieuwe model? Ik begreep dat het recente model niet meer geleverd zou worden...

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Steeck03 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:22:
[...]

Beetje overdreven denk ik. De markt voor gebruikte auto's draait Bets aardig en dat zijn meestal oudere modellen
Ik verwacht eigenlijk ook niet dat de prijzen van de huidige ("oude") e-Niro gelijk snel zullen zekken. Als de vraag naar elektrische auto's verder toe gaat nemen, dan is de e-Niro nog altijd een interessante auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Yariva schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 21:47:
[...]

Die sensoren knallen er vanzelf op wanneer je hem inde achteruit hebt staan en onder een x snelheid blijft. Daarna schakelen de sensoren uit. Je kan ze dan weer manueel inschakelen maar ze gaan niet automatisch aan bij x snelheid in drive.
Hm, klinkt niet logisch... dus als ik thuis kom aanrijden en de auto vooruit onder de carport rij dan zou ik de auto eerst weer in zijn achteruit moeten zetten of alsnog handmatig de voorsensoren aan moeten zetten,om de voorsensoren te kunnen gebruiken?

Niet dat ik die onder de carport nodig heb, maar er zijn zat situaties waar je juist vooruit aan komt rijden en dan eventueel de voorste sensoren wilt gebruiken!
Maar goed, dat verklaart in ieder geval waarom ze soms wel automatisch werkten en soms niet; blijkbaar had ik in het eerste geval de auto even in zijn achteruit gehad!

Tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
bnwgraaf schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:45:
[...]

Hm, klinkt niet logisch... dus als ik thuis kom aanrijden en de auto vooruit onder de carport rij dan zou ik de auto eerst weer in zijn achteruit moeten zetten of alsnog handmatig de voorsensoren aan moeten zetten,om de voorsensoren te kunnen gebruiken?
Je kan de knop voor de sensoren gewoon indrukken, zit op het middenconsole rechts van de draaiknop (bij mij althans)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lZBUR8TdTDFS6x-pTxmI2hsGfxI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/a26SmaE6mlwIdUclcjWikap4.png?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door Suicyder op 03-03-2022 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Arfman schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:01:
[...]

Het is lastig om te voorspellen wat de situatie is over vier jaar, maar ik denk dat mijn argumenten wel valide zijn. De ontwikkelingen in EV land gaan gewoon snel en over vier jaar steek je met een maximale laadsnelheid van 70 kW waarschijnlijk erg mager af bij de nieuwere modellen. Bovendien gaat de nieuwprijs van EV's ook gestaag omlaag, er komen kleinere en goedkopere modellen op de markt met praktisch bruikbare actieradius. Nieuwere EV modellen kunnen aanhangers trekken (de e-Niro maximaal 300 kg).
Overigens is dat voor jouw onderhandelingspositie alleen maar gunstig: ze kunnen dus niet de hoofdprijs meer vragen en zullen de afschrijving moeten slikken.
Ik zit er overigens ook zo in: over drie jaar komt die van mij uit de lease en op dit moment bevalt hij vreselijk goed en ik zou dus ook best wel interesse hebben in een overname. Of verlengen van het lease-contract met een flink lager maandbedrag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Ik vermoed van wel, maar ik neem aan dat ze getest hebben met diezelfde fietsendrager?

Anders zou ik daar eens de aansluitingen controleren. Ik had eens een probleem (ik weet niet meer precies wat), en de oorzaak bleek te zijn, dat beide achterlichten van de fietsendrager op dezelfde aansluiting van de stekker zaten. Dat was bij mijn oudere auto's ooit een probleem, maar bij mijn toenmalige nieuwe auto (met veel meer elektronica) had ik dus een probleem, ik meen dat ik een valse melding kreeg van kapotte verlichting.

De aansluiting van de fietsendrager was gewoon zo door Thule af fabriek zo aangesloten en scheelde natuurlijk 1 ader in de kabelboom. Nadat ik de linker en rechter fietsendrager lamp op de afzonderlijke aansluitingen van de stekker had aangesloten, door een extra draad toe te voegen, was het opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Suicyder schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:46:
[...]

Je kan de knop voor de sensoren gewoon indrukken, zit op het middenconsole rechts van de draaiknop (bij mij althans)
[Afbeelding]
Daarvan was ik me bewust. Ik vraag me alleen af, of ze die niet volledig automatisch hadden kunnen maken, wanneer je onder een bepaalde snelheid rijdt en een obstakel nadert. Ik vraag me af wat een reden zou kunnen zijn om dat aan een knop te koppelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieR
bnwgraaf schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:01:
[...]

Daarvan was ik me bewust. Ik vraag me alleen af, of ze die niet volledig automatisch hadden kunnen maken, wanneer je onder een bepaalde snelheid rijdt en een obstakel nadert. Ik vraag me af wat een reden zou kunnen zijn om dat aan een knop te koppelen...
Omdat hij dan aan zou gaan in (bijvoorbeeld) de file?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
AppieR schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:03:
[...]

Omdat hij dan aan zou gaan in (bijvoorbeeld) de file?
Okay, die kan ik me enigszins voorstellen, alhoewel je dan wel erg dicht op je voorganger plakt! Dat betekent volgens de handleiding dat je maximaal een afstand van 1 meter aan houdt tot je voorganger! Lijkt me dan zelfs wel terecht/wenselijk dat hij gaat waarschuwen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieR
Dat klopt, maar stel dat de parkeersensoren automatisch geactiveerd zouden worden, moet dat gebeuren voordat je je binnen een meter van een object bevindt. Anders heb je geen tijd meer om te reageren. De gemiddelde reactiesnelheid van een mens in het verkeer is ongeveer 1 seconde. Stel dat de snelheid van voertuig waaronder de parkeersensoren automatisch aangaan, 15 km/u (= 4,17 m/s) is. Dat moeten de sensoren dus aangaan als er een object zich binnen 5 meter bevindt en je langzamer rijdt dan 15 km/u.

Een alternatief zou kunnen zijn dat je die 5 meter los laat omdat je het systeem alleen nodig hebt op het moment dat je aan het inparkeren bent en je dus weet dat er mogelijk een obstakel voor je is. En dan kan je de sensoren net zo makkelijk zelf aanzetten.

Of je parkeert gewoon standaard achteruit in natuurlijk ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

multikoe schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:49:
[...]

Het is lastig om te voorspellen wat de situatie is over vier jaar, maar ik denk dat mijn argumenten wel valide zijn. De ontwikkelingen in EV land gaan gewoon snel en over vier jaar steek je met een maximale laadsnelheid van 70 kW waarschijnlijk erg mager af bij de nieuwere modellen. Bovendien gaat de nieuwprijs van EV's ook gestaag omlaag, er komen kleinere en goedkopere modellen op de markt met praktisch bruikbare actieradius. Nieuwere EV modellen kunnen aanhangers trekken (de e-Niro maximaal 300 kg).
Overigens is dat voor jouw onderhandelingspositie alleen maar gunstig: ze kunnen dus niet de hoofdprijs meer vragen en zullen de afschrijving moeten slikken.
Ik zit er overigens ook zo in: over drie jaar komt die van mij uit de lease en op dit moment bevalt hij vreselijk goed en ik zou dus ook best wel interesse hebben in een overname. Of verlengen van het lease-contract met een flink lager maandbedrag :)
Ik hoop ook dat de prijs veel gaat dalen maar ik betwijfel het. Voor veel rijders is de DC laadsnelheid helemaal niet relevant en bovendien is het nog altijd 7 keer zo snel als thuis en dus even koffie drinken en bijladen zodat je je doel bereikt kan gewoon. De "looks" hebben mogelijk wel invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:13
Actuele leaseprijs heeft een relatie met te verwachten kosten (=onderhoud+afschrijving+vaste lasten) over de looptijd. Vergelijk de leaseprijs van een e-Niro met die van een ICE uit hetzelfde segment en je hebt een indicatie waarmee je financieel (ex brandstof) beter uit bent als je gaat kopen.
Ik zou verwachten dat een e-Niro over 5 jaar nog courant is op de 2de hands markt, onder de aanname dat er geen revolutie komt op het gebied van accu-productie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

multikoe schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:49:
[...]

Maar haal je dat verlies nu al niet sowieso in door het verschil in benzine / stroomprijs?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
DonJuape schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:30:
Voor veel rijders is de DC laadsnelheid helemaal niet relevant
Kijk voor de grap eens onder artikelen hier op Tweakers die over een EV gaan. Nu bereik niet echt een probleem meer is grijpen sceptici de laadsnelheid aan als argument tegen EV's. Want "je wil toch niet drie kwartier wachten om je accu op 80% te krijgen?".
Voor iedereen die nu een EV rijdt is het geen groot probleem, maar het is wel één van de aspecten waar toekomstige kopers naar kijken.
En waar ik op doel is dat die laadsnelheid de komende jaren omhoog zal gaan. Kleine stapjes, maar als je over vier jaar met een vergelijkbare auto zomaar twee uur korter doet over een reis naar Zuid-Frankrijk omdat je onderweg niet vijf keer een half uur moet stoppen, maar kan volstaan met drie keer tien minuten, dan wordt dat wel een dingetje.
Maar goed, het blijft koffiedik kijken. Over iets meer dan drie jaar loopt mijn contract af en ik heb er dus ook wel baat bij dat dan de waarde is gekelderd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Yariva schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:18:
[...]

Maar haal je dat verlies nu al niet sowieso in door het verschil in benzine / stroomprijs?
Ik denk dat je in een andere discussie zit :)
Het gaat hier om de vraag hoeveel je e-Niro over drie jaar nog waard is. Je via twee verschillende redenaties tot twee verschillende conclusies komen: de e-Niro zal zijn waarde behouden omdat het gewoon een goede auto is en dat zal blijven. Of je kunt (zoals ik) zeggen dat de e-Niro over drie jaar weliswaar een goede auto is maar met verouderde specificaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

multikoe schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:25:
[...]

Het gaat hier om de vraag hoeveel je e-Niro over drie jaar nog waard is. Je via twee verschillende redenaties tot twee verschillende conclusies komen: de e-Niro zal zijn waarde behouden omdat het gewoon een goede auto is en dat zal blijven. Of je kunt (zoals ik) zeggen dat de e-Niro over drie jaar weliswaar een goede auto is maar met verouderde specificaties.
Op dat gebied ben ik het 100% met je eens. Het is en blijft een auto welke nu al door een aantal nieuwe modellen bijna is ingehaald. Na 3 a 4 jaar zal dat al helemaal het geval zijn.

Echter denk ik voor mij dat het uitgerekend minder pijn gaat doen dan verwacht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

multikoe schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:49:Of verlengen van het lease-contract met een flink lager maandbedrag :)
Op zich zou ik dat ook wel willen, ligt er alleen aan wat dat voor invloed heeft op onze hypotheek. Dan loopt namelijk de rentevaste periode af en de een zegt dat een leasecontract daar geen invloed op heeft, de ander zegt van wel. We shall see.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Arfman schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:28:
[...]

Op zich zou ik dat ook wel willen, ligt er alleen aan wat dat voor invloed heeft op onze hypotheek. Dan loopt namelijk de rentevaste periode af en de een zegt dat een leasecontract daar geen invloed op heeft, de ander zegt van wel. We shall see.
Volgens mij is dat meer van belang als je een hypotheek gaat afsluiten; als je een lease auto hebt, gaat het maximaal te lenen bedrag omlaag en flink ook!
Heb het eens laten voorrekenen en met een lease Kia van rond de €500 per maand scheelde dat al iets van €90.000 euro wat minder te lenen viel....
Ik heb nog niet gehoord dat het ook bij aflopen van rentevaste periode van invloed is... maar ik ben geen hypotheek deskundige! Kan nooit kwaad er vooraf even advies over in te winnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Yariva schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:19:
[...]

Op dat gebied ben ik het 100% met je eens. Het is en blijft een auto welke nu al door een aantal nieuwe modellen bijna is ingehaald. Na 3 a 4 jaar zal dat al helemaal het geval zijn.

Echter denk ik voor mij dat het uitgerekend minder pijn gaat doen dan verwacht :)
Aan de andere kant, als je bedenkt hoel lang de e-Niro al op de markt is, vind ik het eigenlijk nog wel meevallen in hoeverre hij is ingehaald door andere nieuwe modellen in dezelfde prijsklasse...
Als je naar het design en het interieur kijkt, zie je wel duidelijk dat het een oudere auto betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakker
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-05 11:25
bokkie72 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:44:
[...]

Actuele leaseprijs heeft een relatie met te verwachten kosten (=onderhoud+afschrijving+vaste lasten) over de looptijd. Vergelijk de leaseprijs van een e-Niro met die van een ICE uit hetzelfde segment en je hebt een indicatie waarmee je financieel (ex brandstof) beter uit bent als je gaat kopen.
Of met verkoopprijzen:
DynamicLine ICE € 34.695,00
DynamicLine EV € 41.795,00
Verschil: 7100 euro - 3350 subsidie = 3750 - 60 * 15 maanden wegenbelasting ICE = 2850.
Dan moet je over 5 jaar 2850 euro verdienen met opladen vs tanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
Dat haal ik makkelijk qua terugverdienen en dan heb je het nog niet eens over onderhoudskosten welke hoger liggen bij een brandstofauto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
bakker schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 15:06:
[...]

Of met verkoopprijzen:
Verschil: 7100 euro - 3350 subsidie = 3750 - 60 * 15 maanden wegenbelasting ICE = 2850.
Is de wegenbelasting bij de ICE maar €15 per maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:18
Al een tijdje aan het meelezen maar nog niet gereageerd.
Zojuist een e-niro aangekocht particulier. Dus zit juist aan de andere kant van de rest waarde. De kosten is niet het belangrijkste om voor een ev te kiezen, maar wel onderdeel van de keuze.
Opzich snap ik het punt dat de restwaarde daalt als er veel auto's op de markt komen die sneller DC laden, maar die moeten ook nog eerst de tweedehands markt bereiken. Of de nieuwprijs moet drastisch gaan dalen.

De anwb schat een restwaarde in van een dynamicplusline in op €21.500 (bj 2021, 120.000km)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinguins
multikoe schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 06:54:
[...]

Ik heb geen problemen met de laadsnelheid. Ik hoef ‘m nooit onderweg op te laden. Er zullen best meer mensen zijn voor wie snelladen niet direct hoeft. Ik denk dat het wel mee zal vallen. Iets anders is het als er een andere batterijtechnologie komt bijvoorbeeld lichtere batterijen, of batterijen die veel meer laadcycli aankunnen en helemaal vol of leeg kunnen zijn zonder problemen.
Snelladen is voor mij een extraatje dat ik er ‘gratis’ bij kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

pinguins schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 15:45:
[...]

Ik heb geen problemen met de laadsnelheid. Ik hoef ‘m nooit onderweg op te laden. Er zullen best meer mensen zijn voor wie snelladen niet direct hoeft. Ik denk dat het wel mee zal vallen. Iets anders is het als er een andere batterijtechnologie komt bijvoorbeeld lichtere batterijen, of batterijen die veel meer laadcycli aankunnen en helemaal vol of leeg kunnen zijn zonder problemen.
Snelladen is voor mij een extraatje dat ik er ‘gratis’ bij kreeg.
Er zijn voor de eNiro geen aanwijzingen dat hij onvoldoende laadcycli aan zou kunnen en iemand hier heeft berekend dat hij overleden is voor het max. aantal is bereikt. Helemaal vol en helemaal leeg kan al zonder problemen. Behalve dat je stil staat bij helemaal leeg dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09-10 23:42
bakker schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 15:06:
[...]

Of met verkoopprijzen:
Je mist dan het stukje afschrijving, jij gaat er van uit dat ze na 5 jaar even duur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakker
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-05 11:25
Dat is waar, de afschrijving blijft een gok.
Die 60*15 was 60 euro voor 15 maanden, omdat je na 2024 wegenbelasting voor EV's gaat betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldchap
  • Niet online
bnwgraaf schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:59:
[...]

Ik vermoed van wel, maar ik neem aan dat ze getest hebben met diezelfde fietsendrager?

Anders zou ik daar eens de aansluitingen controleren. Ik had eens een probleem (ik weet niet meer precies wat), en de oorzaak bleek te zijn, dat beide achterlichten van de fietsendrager op dezelfde aansluiting van de stekker zaten. Dat was bij mijn oudere auto's ooit een probleem, maar bij mijn toenmalige nieuwe auto (met veel meer elektronica) had ik dus een probleem, ik meen dat ik een valse melding kreeg van kapotte verlichting.

De aansluiting van de fietsendrager was gewoon zo door Thule af fabriek zo aangesloten en scheelde natuurlijk 1 ader in de kabelboom. Nadat ik de linker en rechter fietsendrager lamp op de afzonderlijke aansluitingen van de stekker had aangesloten, door een extra draad toe te voegen, was het opgelost.
Oh, da’s interessant daar kan ik wel eens naar kijken. Ik heb zelf de 13polige stekker erop gezet, er zat origineel een 7 polige op; maar kan me niet meer herinneren wat ik daar precies gedaan heb, zeer waarschijnlijk op 1 contact.
Ik heb op internet gekeken hoe een 7 polige om te polen naar 13, daar stond niks bij over losse links/rechts contacten. Eens goed opzoeken dan.
Bedankt voor de tip _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
multikoe schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:25:
[...]

Met verouderde specificaties misschien wel, maar ook dan wel stuk betaalbaarder voor de particulier die een tweedehands EV zoekt met behoorlijke range. De aanbodmarkt is dan nog steeds erg dun in verhouding tot de vraag. Zeker als tegen die tijd € 3,50/liter voor benzine moet worden betaald (staat nu op € 2,30 landelijke adviesprijs). Misschien kan je dan voor 40-45K een nieuwere auto met betere specs kopen, maar als je dat niet hebt ben je blij met een 2ehands E-Niro van rond de 20K (met weinig km ook nog want COVID en daarna ook veel thuis gewerkt :) ).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
bakker schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 18:04:
Die 60*15 was 60 euro voor 15 maanden, omdat je na 2024 wegenbelasting voor EV's gaat betalen.
Ik durf de gok wel aan en wil er wel een krat bier op zetten dat de EV met een 7k hogere aanschafprijs na 5 jaar nog 2 a 3K meer waard is dan de dan echt hopeloos verouderde ICE.
Dat betekent dat je ongeveer 0 hoeft terug te verdienen met verschil in brandstofkosten en van dat verschil lekker iedere maand kunt gaan eten, of andere leuke dingen doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 15:59
eltron schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:03:
[...]

Garage gaf inderdaad aan dat zij protocol Kia moeten volgen en eerst motorsteunen vervangen en daarna verdere diagnose met grote kans op vervolg door vervangen aandrijving etc. Dus ik ga er van uit dat het vandaag nog niet klaar is.

Update: Jawel motorsteun is niet de oplossing, nieuwe motor wordt besteld maar kan even duren.
Ik lees dat dit probleem van ratelende motor en/of aandrijving nogal eens voorkomt.
Is er een “soort” indicatie te geven bij welke km stand dit tevoorschijn komt (heb een model 2019 met ca. 30000 km, maar geen enkel bijgeluid tot nu toe). En als je het eenmaal hoort hoe snel is het dan duidelljk “onaanvaardbaar”?
Dank.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09-10 21:16
glas86 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 18:43:
[...]

Dat ga ik zeker doen! Mijn vrouw rijd ook in een Kia weliswaar benzine maar daar zijn we ook zeer tevreden over. Ik ga nadenken over een elektrische Kia.
De kogel is definitief door de kerk. Ik heb afgezien van de ID3. Prima auto maar teveel redenen om er toch vanaf te zien o.a. de levertijden die dramatisch zijn. Ik heb nu gekozen voor een Kia Nero EV. Spannend om iets te kiezen wat je nog niet in het echt gezien heb. Maar heb er alle vertrouwen in dat het goedkomt op basis wat ik tot op heden gezien heb en wat de dealer mij verteld heeft. Ik heb gekozen voor de DynamicPlusLine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
bakker schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 18:04:
Haha, dom foutje van mij! ;)
Ik zag 60 staan en omdat we het over 5 jaar hebben, zijn dat automatisch 60 maanden (dat zit een beetje in mijn systeem toen ik me eens verdiept heb in leaseprijzen, welke ook vaak per 60 maanden gaat). Dus ik draaide het om, maar inderdaad, we betalen nu nog helemaal geen wegenbelasting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
EVfan schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 19:35:
[...]

Ik lees dat dit probleem van ratelende motor en/of aandrijving nogal eens voorkomt.
Is er een “soort” indicatie te geven bij welke km stand dit tevoorschijn komt (heb een model 2019 met ca. 30000 km, maar geen enkel bijgeluid tot nu toe). En als je het eenmaal hoort hoe snel is het dan duidelljk “onaanvaardbaar”?
Dank.
Meestal bij enkele tienduizenden km naar ik begreep. Bij mij pas bij ca. 65K km. En ik moet zeggen dat ik niet precies weet wanneer het begon. Met radio aan etc. valt het niet direct op en als het je een keer op valt en je er op gaat letten hoor je het steeds meer en lijkt het ook steeds erger te worden. Het geluid doet zich voor bij optrekken en regeneratief remmen. Bij constante snelheid niet of nauwelijks.
Wanneer het "onaanvaardbaar" is, is subjectief, maar je gaat er op letten en aan irriteren en dan is het dus onaanvaardbaar, zeker als het niet zo hoort te zijn. Vanaf het moment dat het mij opviel inmiddels weer paar duizend km verder, en de indruk dat het erger is geworden, maar dat zal (deels) ook komen doordat ik er meer op let.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
glas86 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 19:51:
[...]

De kogel is definitief door de kerk. Ik heb afgezien van de ID3. Prima auto maar teveel redenen om er toch vanaf te zien o.a. de levertijden die dramatisch zijn. Ik heb nu gekozen voor een Kia Nero EV. Spannend om iets te kiezen wat je nog niet in het echt gezien heb. Maar heb er alle vertrouwen in dat het goedkomt op basis wat ik tot op heden gezien heb en wat de dealer mij verteld heeft. Ik heb gekozen voor de DynamicPlusLine.
Gefeliciteerd en ik denk een goede keuze!
Kia in het algemeen heeft zich ondertussen ook bewezen als één van de betrouwbaarste merken; de ID3 is daar vooralsnog erg twijfelachtig in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
oldchap schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 18:57:
[...]

Oh, da’s interessant daar kan ik wel eens naar kijken. Ik heb zelf de 13polige stekker erop gezet, er zat origineel een 7 polige op; maar kan me niet meer herinneren wat ik daar precies gedaan heb, zeer waarschijnlijk op 1 contact.
Ik heb op internet gekeken hoe een 7 polige om te polen naar 13, daar stond niks bij over losse links/rechts contacten. Eens goed opzoeken dan.
Bedankt voor de tip _/-\o_
Ook een 7-polige stekker heeft een aparte aansluiting voor linker en rechter licht.
Zelf heb ik ook nog een fietsendrager met 13-polige stekker. Ik heb ondertussen al een 13-polige stekker liggen maar moet nog even een nieuw stukje kabel hebben.

Maar dan ga ik die dus ook overzetten, dus ik ben benieuwd. Ik laat nog wel even weten of het daarna werkt!

https://www.2cheap.nl/service/aansluitschema-7-polig/
https://www.2cheap.nl/service/aansluitschema-13-polig/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09-10 21:16
bnwgraaf schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 19:56:
[...]

Gefeliciteerd en ik denk een goede keuze!
Kia in het algemeen heeft zich ondertussen ook bewezen als één van de betrouwbaarste merken; de ID3 is daar vooralsnog erg twijfelachtig in...
Absoluut, dat weten we privé al omdat we ook Kia rijden. Ik heb begrepen dat de Kia/Hyundai groep minder afhankelijk is van toeleveranciers omdat ze meer in eigen beheer hebben. Bij VW ligt de ID fabriek al stil momenteel omdat de kabelbomen uit Oekraïne niet meer geleverd worden door de situatie daar. Met een beetje geluk kan ik rond Augustus rijden volgens de dealer omdat ik waarschijnlijk meega in de eerste batch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldchap
  • Niet online
EVfan schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 19:35:
[...]

Dank.
Mijn teller staat op 9000 km, het klinkt niet rampzalig maar wel duidelijk als iets dat niet normaal is. Denk dat ik rond de 8000 voor het eerst begon te horen. Ik gok dat het een productie probleem is

[ Voor 3% gewijzigd door oldchap op 03-03-2022 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
eltron schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 19:56:
[...]

Meestal bij enkele tienduizenden km naar ik begreep. Bij mij pas bij ca. 65K km. En ik moet zeggen dat ik niet precies weet wanneer het begon. Met radio aan etc. valt het niet direct op en als het je een keer op valt en je er op gaat letten hoor je het steeds meer en lijkt het ook steeds erger te worden. Het geluid doet zich voor bij optrekken en regeneratief remmen. Bij constante snelheid niet of nauwelijks.
Wanneer het "onaanvaardbaar" is, is subjectief, maar je gaat er op letten en aan irriteren en dan is het dus onaanvaardbaar, zeker als het niet zo hoort te zijn. Vanaf het moment dat het mij opviel inmiddels weer paar duizend km verder, en de indruk dat het erger is geworden, maar dat zal (deels) ook komen doordat ik er meer op let.
Dank je. Zal eens zonder radio op een gladde weg luisteren bij optrekken en “peddelen”.
65 kkm is toch wel snel hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
oldchap schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 22:34:
[...]

Mijn teller staat op 9000 km, het klinkt niet rampzalig maar wel duidelijk als iets dat niet normaal is. Denk dat ik rond de 8000 voor het eerst begon te horen. Ik gok dat het een productie probleem is
Dat is zwaar teleurstellend toch. Kan eigenlijk alleen naar een issue met productie (toleranties) zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomtidom71
glas86 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 19:51:
[...]

Ik heb precies hetzelfde, de EV6 vond ik schitterend..... Tot ik hem zag :X

Nu de e-Niro exec besteld en maar afwachten of die wel mooi is.
Mineral blue moet het worden
Pagina: 1 ... 188 ... 352 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.