Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 08:07
Ik ben mij aan het orienteren op een nieuwe leaseauto. Helaas moet dit een elektrische auto zijn. Mijn keuze was in eerste instantie gevallen op de ID3 Pro. Deze uitvoering i.c.m. assistence pakket, comfort pakket en design pakket, warmte pomp, metallic lak en 18 inch lichtmetaal. Helaas heeft Volkswagen een wijzigng doorgevoerd waardoor zowel de Pro als de Pro-S niet meer leverbaar zijn. Waarom weet ik niet precies maar zal ongetwijfeld iets met de chip te korten te maken. Daarvoor in de plaats is de Pro Edtion gekomen. Hier zit nu standaard het assistence pakket in, evenals het comfort pakket, style pakket en hebben ze uit het design pakket de getinte ramen opgenomen. De Led matrix verlichting is verder van de aardbodem verdwenen. Erg raar, aangezien je dit voor de ID4 en de ID5 wel nog kunnen selecteren? Benadeeld VW hiermee potentiele ID3 kopers en krijgen ID4/ID5 kopers voorrang?

Ik heb de offerte met daarin een tegenvoorstel voor de Pro Edtion binnen van de dealer nu binnen. Verwachte leverdatum 31-3-2023 onder voorbehoud als die nu besteld zou worden. Hier schrik wel een beetje van. Was me wel bewust van een lange levertijd. Maar meer als een jaar met daarbij een grote kans op uitloop omdat ik eigenlijk vrijwel overal wel lees dat deze datum niet gehaald wordt. Tel daarbij op de prijsverhoging en het feit dat in de offerte ook al een prijsverhoging van 1000,- per 01-01-2023 wordt meegenomen dat ik toch nog even goed nadenk over de keuze voor deze auto. Vergeet daarnaast ook niet de fiscale maatregelen die weer minder gunstig zijn in 2023.

Weten mensen of de levertijd van een ID4 gunstiger is ten opzichte van bijvoorbeeld een ID3? Weten jullie waarom het design pakket (licht pakket) van de aardbodem verdwenen is? Maar bij andere modellen wel leverbaar is.

Zijn de levertijden van elektrische auto`s overal zolang? Of verschilt dit toch per merk en model?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:40
glas86 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 21:47:
Ik ben mij aan het orienteren op een nieuwe leaseauto. Helaas moet dit een elektrische auto zijn. Mijn keuze was in eerste instantie gevallen op de ID3 Pro. Deze uitvoering i.c.m. assistence pakket, comfort pakket en design pakket, warmte pomp, metallic lak en 18 inch lichtmetaal. Helaas heeft Volkswagen een wijzigng doorgevoerd waardoor zowel de Pro als de Pro-S niet meer leverbaar zijn. Waarom weet ik niet precies maar zal ongetwijfeld iets met de chip te korten te maken. Daarvoor in de plaats is de Pro Edtion gekomen. Hier zit nu standaard het assistence pakket in, evenals het comfort pakket, style pakket en hebben ze uit het design pakket de getinte ramen opgenomen. De Led matrix verlichting is verder van de aardbodem verdwenen. Erg raar, aangezien je dit voor de ID4 en de ID5 wel nog kunnen selecteren? Benadeeld VW hiermee potentiele ID3 kopers en krijgen ID4/ID5 kopers voorrang?

Ik heb de offerte met daarin een tegenvoorstel voor de Pro Edtion binnen van de dealer nu binnen. Verwachte leverdatum 31-3-2023 onder voorbehoud als die nu besteld zou worden. Hier schrik wel een beetje van. Was me wel bewust van een lange levertijd. Maar meer als een jaar met daarbij een grote kans op uitloop omdat ik eigenlijk vrijwel overal wel lees dat deze datum niet gehaald wordt. Tel daarbij op de prijsverhoging en het feit dat in de offerte ook al een prijsverhoging van 1000,- per 01-01-2023 wordt meegenomen dat ik toch nog even goed nadenk over de keuze voor deze auto. Vergeet daarnaast ook niet de fiscale maatregelen die weer minder gunstig zijn in 2023.

Weten mensen of de levertijd van een ID4 gunstiger is ten opzichte van bijvoorbeeld een ID3? Weten jullie waarom het design pakket (licht pakket) van de aardbodem verdwenen is? Maar bij andere modellen wel leverbaar is.

Zijn de levertijden van elektrische auto`s overal zolang? Of verschilt dit toch per merk en model?
Dit "grote Kia e-Niro topic" is misschien niet helemaal de juiste plaats voor al je vragen over de elektrische modellen van Volkswagen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-10 21:02
bnwgraaf schreef op maandag 21 februari 2022 @ 14:52:
Maar op de elektrische aandrijving zo op het eerste gezicht geen schokkende stappen?

Actieradius nagenoeg gelijk en ongeveer dezelfde maximale laadsnelheden?
Of zou de laadcruve een stuk gunstiger zijn? Ik had verwacht juist op dat gebied weer een stap te maken...
Die verwachting had ik niet.
Als je sneller DC wilt laden kun je gewoon een EV6 nemen. Dan kan je met 750km/u laden bij een aanschafprijs van 44,5K.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
glas86 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 21:47:

Je zit hier denk ik verkeerd, de meeste mensen hier zijn blij dat ze geen plofauto meer hebben. :)
En hebben ook niet voor VAG gekozen. >:)
Wat is jouw bezwaar tegen EV?
En waarom moet het VAG zijn? Er is toch zoveel mooiers te koop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
eltron schreef op maandag 21 februari 2022 @ 23:37:
[...]

Die verwachting had ik niet.
Als je sneller DC wilt laden kun je gewoon een EV6 nemen. Dan kan je met 750km/u laden bij een aanschafprijs van 44,5K.
Jouw verwachting klopt dan een stuk beter dan die van mij.
Maar tussen die 750 km/u en de laadsnelheid van de e-Niro is nog wel wat ruimte voor verbetering.

De huidige generatie was op veel (elektro-aa drijvings-) punten zijn concurrenten vooruit, maar ondertussen zitten anderen ook niet stil. Bij een nieuwe generatie wil je toch het liefst weer een stapje voor liggen en juist nu de elektro auto nog zo jong is, verwacht je grotere verbeteringen. Juist de hogere laadsnelheid is een dingetje waarmee je meer mensen van de verbrandingsmotor kunt afkrijgen.

Voordeel is wel dat onze huidige generatie waarschijnlijk nog wat beter zijn waarde blijft behouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-10 20:33
bnwgraaf schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 06:42:
[...]

Jouw verwachting klopt dan een stuk beter dan die van mij.
Maar tussen die 750 km/u en de laadsnelheid van de e-Niro is nog wel wat ruimte voor verbetering.

De huidige generatie was op veel (elektro-aa drijvings-) punten zijn concurrenten vooruit, maar ondertussen zitten anderen ook niet stil. Bij een nieuwe generatie wil je toch het liefst weer een stapje voor liggen en juist nu de elektro auto nog zo jong is, verwacht je grotere verbeteringen. Juist de hogere laadsnelheid is een dingetje waarmee je meer mensen van de verbrandingsmotor kunt afkrijgen.

Voordeel is wel dat onze huidige generatie waarschijnlijk nog wat beter zijn waarde blijft behouden.
Ik had die verwachting ook niet, als ze het snelladen alleen al hadden verbeterd concurreren ze met hun eigen EV6, begrijp mij niet verkeerd, beter DC laden had de Niro EV ruimschoots beter gemaakt dan de concurrentie en een van de (mijns inziens) grootste minpunten van Kona/Niro weg gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
bnwgraaf schreef op maandag 21 februari 2022 @ 22:07:
[...]

Dit "grote Kia e-Niro topic" is misschien niet helemaal de juiste plaats voor al je vragen over de elektrische modellen van Volkswagen? ;)
Wat onzettend stom van mij! Ik zit zaken door elkaar heen te halen. Mijn excuses!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bnwgraaf
glas86 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:38:
[...]

Wat onzettend stom van mij! Ik zit zaken door elkaar heen te halen. Mijn excuses!
(y)
Geen probleem, misschien kun je juist hier blijven hangen en een Kia in overweging nemen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Laatst online: 10-10 20:33
glas86 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:38:
[...]

Haha, kan gebeuren toch, je bent niet minder welkom alleen zijn wij niet de juiste mensen je vraag te beantwoorden :)

pssst. De Kia's zijn ook leuk/mooi ;) !
bnwgraaf schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:40:
[...]

(y)
Geen probleem, misschien kun je juist hier blijven hangen en een Kia in overweging nemen? :P
Haha 'Great Minds ...'

[ Voor 25% gewijzigd door Suicyder op 22-02-2022 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bd-casemod
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-10 16:10
Dit werkt perfect om de achteruit rij camera schoon te houden, is al eens eerder gepost in dit topic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DJUm4cyQhgbRcHbSM7MTJ1_Ja18=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q73hlZp33el2GEy3qlOjcm4x.jpg?f=fotoalbum_large

Zelf geprint en ook aantal voor collega's, werkt top!

Tandenborstel kop afzagen en deze met een schroefje vastzetten, daarna kun je deze op de achteruitwisser klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-10 16:53

zeroday

There is no alternative!

bd-casemod schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:38:
Dit werkt perfect om de achteruit rij camera schoon te houden, is al eens eerder gepost in dit topic.

[Afbeelding]

Tandenborstel kop afzagen en deze met een schroefje vastzetten, daarna kun je deze op de achteruitwisser klikken.
de eerste versies van campwipe waren nog niet zo goed. Die klikte niet lekker vast waardoor je hem kwijt kon raken bij bijv. een wasstraat.

De nieuwe versie die ik heb zit veel beter vast, maar toch wissel ik hem even dan om ;)

Dus check wel hoe goed deze kan vastklikken ..(geen idee of jou eigen print geoptimaliseerd is ;)

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-10 13:07

Arfman

Drome!

Bovendien lijkt mij een tandenborstel kop veel te hard voor het (ongetwijfeld) zachte plastic van de achteruitrijcamera. Volgens mij heeft de echte camwipe ook een soort schuim?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• glas86
bnwgraaf schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:40:
[...]

(y)
Dat ga ik zeker doen! Mijn vrouw rijd ook in een Kia weliswaar benzine maar daar zijn we ook zeer tevreden over. Ik ga nadenken over een elektrische Kia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:52
Arfman schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 17:36:
Bovendien lijkt mij een tandenborstel kop veel te hard voor het (ongetwijfeld) zachte plastic van de achteruitrijcamera. Volgens mij heeft de echte camwipe ook een soort schuim?
Nee, de camwipe heeft een (zacht) borsteltje. Een borsteltje zou problemen geven omdat vuil en zand in de porieen gaat zitten en de lens nog meer beschadigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 10-10 22:13
multikoe schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 19:55:
[...]

Nee, de camwipe heeft een (zacht) borsteltje. Een borsteltje zou problemen geven omdat vuil en zand in de porieen gaat zitten en de lens nog meer beschadigd.
@multikoe
Je bedoelt waarschijnlijk dat een viltje/ schuimpje oid problemen zou geven?

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
EVfan schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 22:22:
[...]

@multikoe
Je bedoelt waarschijnlijk dat een viltje/ schuimpje oid problemen zou geven?
Jazeker. Domme vergelijking misschien maar als je een tandborstel en een schuimsponsje een paar weken buiten in de regen legt, met welke van de twee kun je lens dan het beste schoonmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-10 21:11
Mmm, heb in december zelf de Navigation Map and Software Update gedaan en merk nu dat mijn lijst met vorige bestemming een zootje is: zowat 1/3 van de lijst staat met een verkeerde datum en de recente bestemmingen staan er zonder datum.

Lijkt me alsof ik de hele lijst van moeten wissen en dan hopen dat ie die dan terug opnieuw correct noteert en opbouwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 10-10 22:13
multikoe schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 06:53:
[...]

Jazeker. Domme vergelijking misschien maar als je een tandborstel en een schuimsponsje een paar weken buiten in de regen legt, met welke van de twee kun je lens dan het beste schoonmaken?
@multikoe
Eens hoor, een sponsje neemt hardere deeltjes op in de poriën en die krassen het lensje. De borstel zal overigens ook vervuild raken, maar als je de lens met de hand schoonveegt is dat ook een risico vanwege het zand wat op de lens zit.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• Dymphy
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09:57
Ben in het buitenland en laad nu op bij een Ionity.
Echter de gehele reis zowel deze als een voorgaande Fastned komt de laadsnelheid niet boven de 53kw.

Betterij is op 50% en de bat temp. is 28°c

In de instellingen staat het laden zowel AC als DC op max.
Iemand enig idee waarom ik maar niet boven de 53kw kan komen? Zou op minst 65 a 70 verwachten.

Edit: nu bij deze Ionity toch opeens 74kw.

[ Voor 35% gewijzigd door Dymphy op 24-02-2022 13:25 ]

Proxmox 3 node cluster | Opnsense | HA | Homey Pro 2023 | 3645Wp zonnepanelen | 8.6 KWh Zendure | EV E-Niro MY24 | 2x Bambu Lab P1S

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-10 18:09
Dymphy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:23:
Echter de gehele reis zowel deze als een voorgaande Fastned komt de laadsnelheid niet boven de 53kw.

Iemand enig idee waarom ik maar niet boven de 53kw kan komen? Zou op minst 65 a 70 verwachten.

[Afbeelding]
Hoe vol zit je batterij? Is het de max. temp of min. temp? Die zijn beide van belang.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:17
https://support.fastned.n...-Laden-met-een-Kia-e-Niro Starten met 50% is niet handig, de accu is dan nog behoorlijk vol, hij is dan al een trede minder snel en bij 53% gaat ie nog een trede lager.
Beste is onder de 40% SoC.

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeRSPiN op 24-02-2022 13:26 ]

• Dymphy
The__Virus schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:24:
[...]

Hoe vol zit je batterij? Is het de max. temp of min. temp? Die zijn beide van belang.
50% batterij, exact min en max temp kan ik op moment even niet zien.

Proxmox 3 node cluster | Opnsense | HA | Homey Pro 2023 | 3645Wp zonnepanelen | 8.6 KWh Zendure | EV E-Niro MY24 | 2x Bambu Lab P1S

• Dymphy
CyBeRSPiN schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:25:
https://support.fastned.n...-Laden-met-een-Kia-e-Niro Starten met 50% is niet handig, de accu is dan nog behoorlijk vol, hij is dan al een trede minder snel en bij 53% gaat ie nog een trede lager.
Beste is onder de 40% SoC.
Dat komt inderdaad wel overeen.
Heb het gevoel dat mijn voorgaand IONIQ hier minder last van had.

• multikoe
Dymphy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:23:

Edit: nu bij deze Ionity toch opeens 74kw.
Als ik de pagina open van Fastned, waarnaar @CyBeRSPiN verwijst, dan zie ik ook dat Fastned twee types snelladers heeft. Alleen op de 150 kW lader kom je boven de 50 kW, alle andere snelladers zijn beperkt tot 50kW. Kan het zijn dat ditzelfde ook bij Ionity speelt en dat je toevallig aan een tragere snellader hangt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:51
Hier een Timelapse van Bjørn Nyland die een Kia e-niro snel laadt van 10 naar 100%.

De Kia regelt het snelladen op basis van ampères. En je ziet mooi de omschakel punten bij 58% en 75%.
Tot 58% zie je de Kia volle bak gaan met 189 A. Voltage stijgt van 350 V tot 380 V en dat vertaalt zich dan in vermogen van 66 kW tot 72 kW.

[ Voor 11% gewijzigd door Pim57 op 24-02-2022 14:57 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Pim57 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:55:
Hier een Timelapse van Bjørn Nyland die een Kia e-niro snel laadt van 10 naar 100%.

De Kia regelt het snelladen op basis van ampères. En je ziet mooi de omschakel punten bij 58% en 75%.
Tot 58% zie je de Kia volle bak gaan met 189 A. Voltage stijgt van 350 V tot 380 V en dat vertaalt zich dan in vermogen van 66 kW tot 72 kW.

[YouTube: Kia Niro EV charging on 200 kW fast charger]
Twee dingen die me opvielen in deze video:
Er is een buffer boven de 100% SOC. Hierdoor werkt regenerative braking dus nog wel bij een "volgeladen" batterij.
De laadsnelheid blijft relatief hoog, ook als je dicht bij de 100% komt (als gevolg van die buffer).
Je kunt dus zonder al teveel schade laden tot 100%. De batterij is dan nog steeds niet 100% vol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:09
Hippe Lip schreef op maandag 21 februari 2022 @ 19:14:
[...]

Dat wat jij beschrijft heet toch V2G, Vehicle to Grid? En dat zal het vast niet zijn, want dan hadden ze dat er wel bijgezet.

Ik verwacht meer dat dit dezelfde functionaliteit gaat zijn als de V2L van de IONIQ5 en EV6.
Mogelijk dat die dingen softwarematig later geüpdate kunnen worden naar V2G, maar daar zou ik niet op in willen zetten. In de begintijd van onze e-Niro hadden we ook allerlei leuke ideetjes voor software-updates, maar we weten inmiddels dat Kia/Hyundai daar gewoon niet aan doet.

Kortom: je krijgt wat beschreven is en meer niet, verwacht ik.
@DutchKel @Hippe Lip Ik zit professioneel ook in het wereldje van laadtoestellen, thuisbatterijen en hoor regelmatig iets over de auto als rijdende thuisaccu. Denk dat het nog wel flink aantal jaren gaat duren en dan is het nog maar de vraag in welk opzicht het werkt. Sowieso is AC kansloos dus dan moet je een DC laadtoestel installeren en richting de MR zal je 3 fasen nodig hebben. En dan is de load die je mag verbruiken ook nog beperkt als de software het al ondersteunt. Kortom lange weg en zeker niet eenvoudig te realiseren als in plug-and-play. Dus echt een nice to have, zou je er niet op gaan wachten.

Overigens had Nissan deze belofte ook al met de Leaf. De DC lader die ook kon ontladen is nooit commercieel verkrijgbaar geweest vanwege de matige batterij in de Leaf waardoor je nog meer cycles krijgt (en garantie claims).

• multikoe
Vaevictis_ schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 20:34:
Denk dat het nog wel flink aantal jaren gaat duren en dan is het nog maar de vraag in welk opzicht het werkt.
Hier een verhelderend artikel van Thijs ten Brinck over de nut en noodzaak van een thuisbatterij. Zijn argumenten gaan nog sterker op voor een V2G constructie, hoewel je de autobatterij eigenlijk al hebt en dus niet los hoeft te kopen. Maar het praktisch nut is voor beide (in Nederland) beperkt.

• Vaevictis_
multikoe schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 20:42:
[...]

Hier een verhelderend artikel van Thijs ten Brinck over de nut en noodzaak van een thuisbatterij. Zijn argumenten gaan nog sterker op voor een V2G constructie, hoewel je de autobatterij eigenlijk al hebt en dus niet los hoeft te kopen. Maar het praktisch nut is voor beide (in Nederland) beperkt.
Ik had het opinie stuk al gelezen, ben het niet geheel met hem eens. Zitten meerdere kanten aan het verhaal hij is fel tegenstander van thuisbatterijen. Maar wij zijn hier voor Kia e-Niro rijdende thuisbatterij is ook veel leuker dan de stationaire versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:58

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Het is inderdaad weer een mooie bijdrage van Thijs. Ik denk dat hij gelijk heeft dat die accu’s eerder voor nóg meer piekbelasting van het net zorgen dan dat ze helpen.

Jammer dat hij ze niet bekijkt in het daglicht van de nieuwe tarieven in België, waar je betaalt naar je hoogste netbelasting in een periode (week? Maand?). Dan is peak shaving met een accu lucratief én zorgt voor ontlasting van het lokale net.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Hippe Lip schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 12:28:
Het is inderdaad weer een mooie bijdrage van Thijs. Ik denk dat hij gelijk heeft dat die accu’s eerder voor nóg meer piekbelasting van het net zorgen dan dat ze helpen.

Jammer dat hij ze niet bekijkt in het daglicht van de nieuwe tarieven in België, waar je betaalt naar je hoogste netbelasting in een periode (week? Maand?). Dan is peak shaving met een accu lucratief én zorgt voor ontlasting van het lokale net.
Daarom moet je thuisbatterij (en subsidie) nooit los invoeren, moet in combinatie met afschaffen salderen en andere incentives b.v. capaciteitstarief belasten zoals in Belgie. Maar dit is niet het juiste topic hiervoor. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
multikoe schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 20:42:
[...]

Waar staat dit artikel?

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
Je bent de eerste die het opvalt dat ik de link was vergeten....

Hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

multikoe schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 13:59:
[...]

Je bent de eerste die het opvalt dat ik de link was vergeten....

Hier
Of anderen hebben het wel gezien maar niet gereageerd omdat ze het artikel kennen? 8)

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik ook Car Scanner,
En zoek een mogelijkheid om de data / sec/min in te stellen.
Nu is het zo dat er 7 tot 8 keer per sec gelogd word.
Voor een kort ritje niet zo erg.
Maar een dag rijden geeft een database waar je met Excel niet meer doorheen kom.
Maar ik kan nergens een optie vinden waar je de parameters per tijdseenheid in kan stellen.
Wie helpt mij?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oh8xy5EFEKtNcrA0Zr5CAwHzpnk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6RuNxl8kqeBCRo77287MEq49.png?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2022 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
eltron schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 20:22:
Enige tijd geleden waren hier mensen die last hadden van een ratel geluid. Wat vervolgens aanleiding gaf tot het vervangen van motor of differentieel.

Ik ben benieuwd of hier nog ontwikkelingen over zijn te melden.
Recent kreeg ik de indruk dat mijn e-niro hier nu ook last van begint te krijgen bij nu 67K km.
Wellicht was het geluid er al langer, maar het viel mij onlangs op, vooral bij regenereren, en als je er op gaat letten dan is het wel een dingetje.
Moet ik met spoed naar garage of kan ik rustig volgende beurt afwachten?
Met rijden merk ik er, afgezien van het geluid, verder niets van.
Update

Volgende week worden de motorsteunen vervangen, als het daarmee niet is opgelost, volgt de aandrijving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04:23
Verwijderd schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:36:
Ik gebruik ook Car Scanner,
En zoek een mogelijkheid om de data / sec/min in te stellen.
Nu is het zo dat er 7 tot 8 keer per sec gelogd word.
Voor een kort ritje niet zo erg.
Maar een dag rijden geeft een database waar je met Excel niet meer doorheen kom.
Maar ik kan nergens een optie vinden waar je de parameters per tijdseenheid in kan stellen.
Wie helpt mij?[Afbeelding]
EVnotify?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkmuis
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-03 09:39
bd-casemod schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:38:

[Afbeelding]

De camwipe is nu 1+1 gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-03 09:39
Pim57 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:55:

[YouTube: Kia Niro EV charging on 200 kW fast charger]
https://support.fastned.n...5897/Kiae-Niro_022020.png
Handig voor de laadsnelheden....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
dirkmuis schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:51:
[...]
De camwipe is nu 1+1 gratis.
ja, handig als je 2 e-niro hebt zoals wij.
maar ik heb de indruk dat dit toch tamelijk uniek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:12
Je kunt hem als reserve houden, zal ook niet het eeuwige leven hebben, of je maakt er iemand anders voor weinig blij mee, ieder de helft of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Ik heb de knop van de buitenspiegels op "auto" staan. Ze klappen nu automatisch in en uit bij ver- en ontgrendelen. Ze klappen ook uit als ik de sleutel bij me draag en vlak langs de auto loop.

Dat is best irritant want als we de tuin uit lopen, lopen we automatisch langs de auto (die staat onder de carport) en dus klappen constant de spiegels in en uit....
Weet iemand of je ze ook zo in kunt stellen dat ze alleen reageren op vergrendelen en ontgrendelen? Dat lijkt me het meest logische moment....

Nog een vraag: ik had ergens gelezen dat de spiegels automatisch een stukje naar beneden zouden kantelen wanneer je de auto in zijn achteruit zet en de spiegel verstelknop op links of rechts staat, maar dat lijkt niet te werken... Is er iemand die dit werkend heeft op zijn e-Niro of is dat toch op een andere auto geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grlk
  • Laatst online: 10-10 22:52
Automatisch uitklappen is een instelling, heet 'welkom' of zo in het menu. Automatisch naar beneden zit alleen op de Executive line.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dymphy
bnwgraaf schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 22:41:
Nog een vraag: ik had ergens gelezen dat de spiegels automatisch een stukje naar beneden zouden kantelen wanneer je de auto in zijn achteruit zet en de spiegel verstelknop op links of rechts staat, maar dat lijkt niet te werken... Is er iemand die dit werkend heeft op zijn e-Niro of is dat toch op een andere auto geweest?
Bij mij werkt dit, my22 executive line.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
grlk schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 22:47:
Automatisch uitklappen is een instelling, heet 'welkom' of zo in het menu. Automatisch naar beneden zit alleen op de Executive line.
Hm, ik heb de meest uitgebreide Duitse versie: de Spirit..... Zal het eens navragen bij de verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grlk
bnwgraaf schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 22:55:
[...]

Hm, ik heb de meest uitgebreide Duitse versie: de Spirit..... Zal het eens navragen bij de verkoper.
Het schijnt gecombineerd te zijn met elektrisch bedienbare stoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
grlk schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:08:
[...]

Het schijnt gecombineerd te zijn met elektrisch bedienbare stoelen.
Ah okay en die optie heb ik niet; dat zou de verklaring kunnen zijn! Die zijn in Duitsland ook op de duurste uitvoering een optie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Ik begrijp dat de smart cruise control ook een zogenaamde stop & go functie heeft waarbij de auto tijdens filerijden stopt als de voorganger stopt en weer gaat rijden wanneer je voorganger binnen 3 seconden weer gaat rijden.

Wanneer treedt dit systeem in werking? Als je op cruise control rijdt en de file in duikt of kun je dit ook inschakelen nadat je in een file beland bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04:23
bnwgraaf schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:34:
Ik begrijp dat de smart cruise control ook een zogenaamde stop & go functie heeft waarbij de auto tijdens filerijden stopt als de voorganger stopt en weer gaat rijden wanneer je voorganger binnen 3 seconden weer gaat rijden.

Wanneer treedt dit systeem in werking? Als je op cruise control rijdt en de file in duikt of kun je dit ook inschakelen nadat je in een file beland bent?
De ACC volgt je voorganger zolang hij niet boven uw ingestelde snelheid gaat.
Je kan die snelheid al rijdend instellen maar ook als je stil staat. Beide dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:51
Nu zie ook mooi dat die grafiek van Fastned niet klopt met de werkelijkheid.

Het eerste schakelpunt van Fastned bij 40% is niet zichtbaar in de video.
En de volgende twee schakelpunten liggen net ergens anders.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
...
Weet iemand of je ze ook zo in kunt stellen dat ze alleen reageren op vergrendelen en ontgrendelen? Dat lijkt me het meest logische moment....
Bij mijn E-Soul is dat een instelling, dan verwacht ik dat het bij een E-Niro niet anders zal zijn.
Alle menu's door, of de manual (weer) doorlezen. ;)

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:17
Pim57 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:38:
[...]

Nu zie ook mooi dat die grafiek van Fastned niet klopt met de werkelijkheid.

Het eerste schakelpunt van Fastned bij 40% is niet zichtbaar in de video.
En de volgende twee schakelpunten liggen net ergens anders.
Deze grafiek is ongewijzigd sinds begin 2019. Het zou best kunnen dat de laadcurve van recente e-Niro’s anders verloopt, of dat een update het gedrag voor alle e-Niro’s heeft aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Ik heb de knop van de buitenspiegels op "auto" staan. Ze klappen nu automatisch in en uit bij ver- en ontgrendelen. Ze klappen ook uit als ik de sleutel bij me draag en vlak langs de auto loop.

Dat is best irritant want als we de tuin uit lopen, lopen we automatisch langs de auto (die staat onder de carport) en dus klappen constant de spiegels in en uit....

Beetje flauw misschien, maar je kunt ook de sleutels zoveel mogelijk niet bij je dragen. Wij hebben de sleutels op een centrale plek in het huis liggen, ik heb ze alleen op mijn lichaam als ik ook werkelijk ga rijden.

En dat naar beneden klappen van de spiegels is volgens mij alleen een optie op het duurste model e-Niro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe

Dat is nieuw voor mij. Volgens mij stopt de e-Niro juist niet, ook als je voorganger stopt. Ik meen me te herinneren dat dat nu juist een klacht was.
Ik heb dat zelf overigens nooit getest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:34
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 11:41:
[...]

Deze grafiek is ongewijzigd sinds begin 2019. Het zou best kunnen dat de laadcurve van recente e-Niro’s anders verloopt, of dat een update het gedrag voor alle e-Niro’s heeft aangepast.
@Pim57
De curve geldt gewoon niet als je met iets anders dan een warme, lege batterij aankomt. Op 40% starten met een koude batterij betekend niet dat je dan kan verwachten op dat punt van de grafiek te starten.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 03-06 21:17
multikoe schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:05:
[...]

Dat is nieuw voor mij. Volgens mij stopt de e-Niro juist niet, ook als je voorganger stopt. Ik meen me te herinneren dat dat nu juist een klacht was.
Hij stopt wel maar doet dat redelijk laat (sterk afremmen). Als de voorganger afremt en stopt. Als de voorganger al stil staat bij een stoplicht en ik kom aanrijden trap ik zelf op de rem, ik ga niet proberen of de auto dat ook nog op tijd stopt. Echt file rijden met cruise control heb ik niet gedaan, mede vanwege dat laat reageren, ik hobbel liever voort met wat ruimte voor de auto dan dat er iedere keer geremd moet worden.

e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grlk
pinguins schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 14:21:
[...]
Hij stopt wel maar doet dat redelijk laat (sterk afremmen). Als de voorganger afremt en stopt. Als de voorganger al stil staat bij een stoplicht en ik kom aanrijden trap ik zelf op de rem, ik ga niet proberen of de auto dat ook nog op tijd stopt. Echt file rijden met cruise control heb ik niet gedaan, mede vanwege dat laat reageren, ik hobbel liever voort met wat ruimte voor de auto dan dat er iedere keer geremd moet worden.
Als je de reactiesnelheid op 'snel' zet reageert ie eerder en is het remmen geleidelijker. Wegrijden gaat (terecht) niet automatisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tacovdh
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08-10 22:40
eltron schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:52:
[...]

Volgende week worden de motorsteunen vervangen, als het daarmee niet is opgelost, volgt de aandrijving
Bij mij is het andersom gegaan: eerst de aandrijvingsmotor (hielp goed, maar er was later toch nog een rateltje), daarna de steunen vervangen. Alles voorlopig opgelost.

KIA EV6 plus advanced; Sonos sub, beam, 3x play5; Asus Zenbook i7-64b-16GB; 10+21 PV Steca/SMA; Nefit/Bosch WP 10kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:40
Is al vaker besproken. Kun je uit zetten.

Gebruikersinstellingen > Handig > Welkom spiegel/licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
grlk schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 14:35:
[...]

Als je de reactiesnelheid op 'snel' zet reageert ie eerder en is het remmen geleidelijker. Wegrijden gaat (terecht) niet automatisch.
ah, dat ga ik eens proberen.

Vandaag maakte de app bij mij geen verbinding met de auto. Ik zag ook bij rijden dat de route op de kaart geen informatie bevatte (de route was niet groen, geel of rood maar grijs). Mobiele verbinding in de war. Met paperclip het systeem gereset en het werkt weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
pinguins schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 14:21:
[...]
Ik vind de cruise control juist bij filerijden ideaal, ik zet hem op de grootste afstand en laat hem lekker mee sukkelen; hoef je eigenlijk niets aan te doen. Alleen vervelend als de file langer dan een paar seconden stilstaat, dan moet je hem weer zelf in beweging brengen. Maar verder wel een comfortabele manier van file rijden. (Al is file vermijden natuurlijk nog mooier).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:35
multikoe schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:05:
[...]

Gisteren nog getest in een file op de A4: de Niro stopt netjes op basis van de afstand tot je voorganger. Alleen zal hij niet weer automatisch gaan rollen tenzij er echt een hele korte (<1s) tijd zit tussen stoppen en de rem die aangrijpt, en de voorganger die weer optrekt.

Over het algemeen in stilstaande files zul je zelf even moeten aangeven aan je Niro dat die weer moet gaan. Ik hou in zulke gevallen mijn duim dus op de CC knop zodat ik met RES kan aangeven dat die weer kan rijden.

Werkt verder prima, maar er zit wel nog steeds een handmatige actie in.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Laatst online: 09:54

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Dutchess_Nicole schreef op zondag 27 februari 2022 @ 08:44:
[...]

Gisteren nog getest in een file op de A4: de Niro stopt netjes op basis van de afstand tot je voorganger. Alleen zal hij niet weer automatisch gaan rollen tenzij er echt een hele korte (<1s) tijd zit tussen stoppen en de rem die aangrijpt, en de voorganger die weer optrekt.

Over het algemeen in stilstaande files zul je zelf even moeten aangeven aan je Niro dat die weer moet gaan. Ik hou in zulke gevallen mijn duim dus op de CC knop zodat ik met RES kan aangeven dat die weer kan rijden.

Werkt verder prima, maar er zit wel nog steeds een handmatige actie in.
Hier heb ik gretig gebruik van gemaakt tijdens een file in München. Ondanks de handmatige actie een van de meest comfortabele files die ik ooit heb meegemaakt. Wat een genot :)

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Mijn hybride uit 2017(my 2018) stopte niet, de e uit 2021 (my2022) stopt wel. Hoe het met de e-niro zit weet ik niet, maar ergens in 2019 is dat dacht ik veranderd voor de hev.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 06-10 14:18

Dat kun je inschakelen zolang je maar rijdt. Ook heel langzaam. Als de scc actief is is dit systeem ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Laatst online: 09:54

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

[ Voor 43% gewijzigd door Yariva op 27-02-2022 13:45 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Net 25 minuten bij FastNed geladen na eerst 80km te hebben gereden. Eerste poging ging een beetje raar; de Niro gaf een vermogen aan van 44kW maar tijdens de koffie is de sessie blijkbaar afgebroken. Toen opnieuw gestart en in de auto blijven wachten. Vermogen is niet boven de 55kW geweest helaas.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
Accu (te) koud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Het was welliswaar 8 graden buiten maar ik had al 80 km snelweg gereden. Is er dan nog meer dan 25 minuten nodig om de accu op 25 graden te krijgen?

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrisianFlame
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-09 16:23
Binnenkort wordt mijn e-niro ge importeerd uit duitsland. Er is al eens eerder beschreven dat de spirit vrijwel overeenkomt met de executive-line en daarmee net boven de 45K uitkomt en niet in aanmerking komt voor SEPP. Toch zijn er een paar verschillen zoals dat er std geen type 2 kabel bij zit en onlangs las ik ergens in deze mega post een opmerking over het automatisch kantelen van de buitenspiegels bij achteruit rijden wat in duitsland een optie zou zijn. Zijn er meer van dit soort verschillen in opties bekend ? Wellicht dat we in de aangifte daarmee net onder de 45K kunnen duiken. Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
Yariva schreef op zondag 27 februari 2022 @ 09:12:
[...]

Hier heb ik gretig gebruik van gemaakt tijdens een file in München. Ondanks de handmatige actie een van de meest comfortabele files die ik ooit heb meegemaakt. Wat een genot :)
In deze situatie heb ik geen handmatige actie nodig. Ik gebruik in dat geval mijn voet om weer te gaan rijden. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
DonJuape schreef op zondag 27 februari 2022 @ 16:02:
[...]

Het was welliswaar 8 graden buiten maar ik had al 80 km snelweg gereden. Is er dan nog meer dan 25 minuten nodig om de accu op 25 graden te krijgen?
Ik heb slechts 14 km aan een stuk hoofdweg/100 km/h gereden, maar carscanner gaf me aan het einde nog steeds niet meer dan 8-10 graden accutemperatuur.... ik was begonnen op 4 graden.
En dat de eerste laadsessie afgebroken werd (of niet echt begonnen is?) zal ook niet geholpen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Peter-036 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 17:24:
[...]

Ik heb slechts 14 km aan een stuk hoofdweg/100 km/h gereden, maar carscanner gaf me aan het einde nog steeds niet meer dan 8-10 graden accutemperatuur.... ik was begonnen op 4 graden.
En dat de eerste laadsessie afgebroken werd (of niet echt begonnen is?) zal ook niet geholpen hebben.
Dat klopt dus laten we aannemen dat de accu weer op 8 graden was toen ik echt begon met laden. Dan is het toch bijzonder dat de accu na 25 minuten laden nog steeds niet op temperatuur is? Duurt dat echt zo lang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
FrisianFlame schreef op zondag 27 februari 2022 @ 16:35:
Binnenkort wordt mijn e-niro ge importeerd uit duitsland. Er is al eens eerder beschreven dat de spirit vrijwel overeenkomt met de executive-line en daarmee net boven de 45K uitkomt en niet in aanmerking komt voor SEPP. Toch zijn er een paar verschillen zoals dat er std geen type 2 kabel bij zit en onlangs las ik ergens in deze mega post een opmerking over het automatisch kantelen van de buitenspiegels bij achteruit rijden wat in duitsland een optie zou zijn. Zijn er meer van dit soort verschillen in opties bekend ? Wellicht dat we in de aangifte daarmee net onder de 45K kunnen duiken. Bij voorbaat dank!
Mijn uit Duitsland geïmporteerde e-Niro Spirit staat sinds afgelopen donderdag ook op Nederlands kenteken.
Die van mij is uit mei 2021 en ik heb gewoon de prijs aangehouden van de Executive Line uit mei 2021: €44.990
Sommige zaken heeft de EL niet maar de Spirit wel en omgekeerd (warmtepomp bijvoorbeeld).
Die prijs is dus ook dit de Belastingdienst goedgekeurd.

Maar los daarvan: importeer je hem via een door de RDW erkend bedrijf? Ik heb het zelf gedaan, en dan kun je geen subsidie krijgen.... (Maar ik heb dan ook geen kosten hoeven betalen aan een bedrijf voor het doen van de import; ik weet niet welke weg bij bewandelt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
Ik weet niet hoe lang dat moet/mag duren, maar ik heb begrepen dat de accu (cellen) watergekoeld worden, en dan moet er een hele plons water opgewarmd worden. Nu zou je verwachten dat zulks vrij vlot gaat, maar bij 'normale' snelheden wordt er niet zoveel van de accu gevraagd, dat die echt opwarmt.
Maar ik ben pas een halfjaar EV rijder, dus wat ik 'weet' komt uit testverslagen en van YouTube ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

DonJuape schreef op zondag 27 februari 2022 @ 17:28:
[...]

Dat klopt dus laten we aannemen dat de accu weer op 8 graden was toen ik echt begon met laden. Dan is het toch bijzonder dat de accu na 25 minuten laden nog steeds niet op temperatuur is? Duurt dat echt zo lang?
Wat heet ‘op temperatuur’? Is 8 graden te koud? Voor snel laden misschien wel, maar de auto weet niet dat je wil gaan laden. Voor rijden is die 8 graden misschien helemaal niet verkeerd?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marieke2006
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-10 11:15
Ik meen ooit gelezen te hebben dat iemand binnen de UVO app een waarschuwing kreeg voor de batterij. Weet iemand toevallig of dat in de oude app was of in de nieuwe?
Mijn auto was vanochtend helemaal dood na 8 dagen stilstaan, vandaar…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Hippe Lip schreef op zondag 27 februari 2022 @ 17:52:
[...]

Wat heet ‘op temperatuur’? Is 8 graden te koud? Voor snel laden misschien wel, maar de auto weet niet dat je wil gaan laden. Voor rijden is die 8 graden misschien helemaal niet verkeerd?
"Op temperatuur" is rond de 25 graden. Bij die batterijtemperatuur springt het DC laden naar een hoger vermogen (aldus @eltron ). Rond de 25 graden is trouwens voor alle EVs de optimale accu temperatuur ook voor rijden. Je zult daarom ook merken dat je in de zomer beduidend zuiniger rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Marieke2006 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 19:29:
Ik meen ooit gelezen te hebben dat iemand binnen de UVO app een waarschuwing kreeg voor de batterij. Weet iemand toevallig of dat in de oude app was of in de nieuwe?
Bedoel je de 12V accu of de accu voor het rijden? Ik zie in de Kia Connect app een icoontje voor 12V accu status maar dat was in de UVO app volgens mij ook en ik weet niet of je daar push meldingen van krijgt.
Als je 12V accu leeg is kun je inderdaad niks meer als de accu voor het rijden leeg is kun je alleen niet meer rijden. Er is in dit topic gemeld dat de 12V accu leeg kan lopen bij het niet goed sluiten van de achterklep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Marieke2006 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 19:29:
Ik had onlangs een waarschuwing voor de 12V accu in de Kia Connect app. Overigens moest ik daarvoor volgens mij wel de refresh knop in de app gebruiken.
Weet iemand of dergelijke meldingen ook vanzelf weergegeven worden zonder handmatig de data te verversen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

bnwgraaf schreef op zondag 27 februari 2022 @ 20:34:
[...]

Ik had onlangs een waarschuwing voor de 12V accu in de Kia Connect app. Overigens moest ik daarvoor volgens mij wel de refresh knop in de app gebruiken.
Weet iemand of dergelijke meldingen ook vanzelf weergegeven worden zonder handmatig de data te verversen?
Ik vermoed van niet want "12V accu" o.i.d. staat niet onder de "Push Meldingen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marieke2006
DonJuape schreef op zondag 27 februari 2022 @ 20:34:
[...]

Bedoel je de 12V accu of de accu voor het rijden? Ik zie in de Kia Connect app een icoontje voor 12V accu status maar dat was in de UVO app volgens mij ook en ik weet niet of je daar push meldingen van krijgt.
Als je 12V accu leeg is kun je inderdaad niks meer als de accu voor het rijden leeg is kun je alleen niet meer rijden. Er is in dit topic gemeld dat de 12V accu leeg kan lopen bij het niet goed sluiten van de achterklep.
Dan zal het de 12v zijn geweest, hij deed echt helemaal niets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Marieke2006 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 20:56:
[...]

Dan zal het de 12v zijn geweest, hij deed echt helemaal niets meer.
Die 12V accu kun je overigens net als bij andere auto's opladen met een accu-lader of door een andere auto met startkabels. Je kunt een EV alleen niet "aanduwen".
De 12V accu kan overigens worden bijgeladen door de accu voor het rijden. Dit staat er over in de handleiding maar helemaal duidelijk is het me niet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VFEBs2x9Y7dIve-ug1vHipFw5JM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CkwnySkctp22RTnUHOJx3Yz9.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SHmJTHIQjeW-qRPBEzI9H9D1uFE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L8zD7dT56vPOIS1FNHaNF0ve.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 66% gewijzigd door DonJuape op 27-02-2022 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marieke2006
Ik weet het, de pech mijnheer had hem in no time weer aan de draai.
Maar volgens mij zat de achterklep goed dicht, dus ik wil de accu nog wel even in de gaten houden. Om nou gelijk een jumpstarter te kopen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Marieke2006 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 21:09:
Ik weet het, de pech mijnheer had hem in no time weer aan de draai.
Maar volgens mij zat de achterklep goed dicht, dus ik wil de accu nog wel even in de gaten houden. Om nou gelijk een jumpstarter te kopen…
Voor 12,95 heb je een accu-lader bij de Action 8) Dat gaat welliswaar langzamer dan een jumpstarter maar als hij leeg is en je hoeft de volgende dag pas weg...
Heeft bij ons al goede diensten bewezen. Omdat we nu voornamelijk met de eNiro rijden loopt de accu van de ICE leeg in de winter.

[ Voor 11% gewijzigd door DonJuape op 27-02-2022 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marieke2006
Thnx voor de tip! Ik stond stil bij een P+R aan de andere kant van het land, om daar nou een dag te staan 😉, maar aan 12,95 kun je geen buil vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
DonJuape schreef op zondag 27 februari 2022 @ 21:01:
[...]

Die 12V accu kun je overigens net als bij andere auto's opladen met een accu-lader of door een andere auto met startkabels.
Toen die van mij pas een stukje ontladen was, kon ik hem met de aandrijf accu weer opladen.
Ik weet dat als de 12V accu compleet leeg is, je de auto niet kunt starten/rijden. Maar kun je dan ook niet de 12V batterij laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dymphy
Vandaag een trip terug naar huis vanuit Luxemburg gereden. Niet te snel en gewoon rustig gereden.

Ik kom onderstaand overzicht tegen in de app
Weet iemand of ik om het echte verbruik uit te rekenen de recuperatie nog moet aftrekken van de consumptie of is dit in overzicht consumptie al gedaan?

PS: temperatuur tijdens de rit lag ergens tussen de 3 en 11 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ue0mFHwT7y9FBC6iHu1ak_I0HGg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EAgogkl2Boq6bHQpNd2LhGLu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Dymphy op 27-02-2022 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
DonJuape schreef op zondag 27 februari 2022 @ 20:26:
[...]

"Op temperatuur" is rond de 25 graden. Bij die batterijtemperatuur springt het DC laden naar een hoger vermogen (aldus @multikoe dacht ik). Rond de 25 graden is trouwens voor alle EVs de optimale accu temperatuur ook voor rijden. Je zult daarom ook merken dat je in de zomer beduidend zuiniger rijdt.
Ik heb in elk geval de ervaring dat bij snelladen eerst traag wordt geladen ca. 50kW en dan de batterij langzaam opwarmt, zodra die de 25graden aantikt gaat het snelladen over op ruim 70kW.
Hoe lang dat duurt is beetje afhankelijk van (weer)omstandigheden en starttemperatuur, maar duurt best vrij lang, tijdens de wintersport ca. 10 minuten schat ik, maar dan wel paar honderd km gereden en starttemperatuur al wat hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

eltron schreef op zondag 27 februari 2022 @ 21:59:
[...]

Ik heb in elk geval de ervaring dat bij snelladen eerst traag wordt geladen ca. 50kW en dan de batterij langzaam opwarmt, zodra die de 25graden aantikt gaat het snelladen over op ruim 70kW.
Hoe lang dat duurt is beetje afhankelijk van (weer)omstandigheden en starttemperatuur, maar duurt best vrij lang, tijdens de wintersport ca. 10 minuten schat ik, maar dan wel paar honderd km gereden en starttemperatuur al wat hoger.
Jij was het die dat zei. Sorry ik pas mijn post aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

DonJuape schreef op zondag 27 februari 2022 @ 20:26:
[...]

"Op temperatuur" is rond de 25 graden. Bij die batterijtemperatuur springt het DC laden naar een hoger vermogen (aldus @multikoe dacht ik). Rond de 25 graden is trouwens voor alle EVs de optimale accu temperatuur ook voor rijden.
Die 25 graden is dus optimaal voor laden, maar daar zorgt de auto onder het rijden niet voor. Vanmiddag kwam ik thuis na een rit van ruim 2 uur en zag toevallig dat de accu toen 21 ºC was. Dat lijkt dus de temperatuur die de auto er graag van maakt voor het rijden.
Je zult daarom ook merken dat je in de zomer beduidend zuiniger rijdt.
Nee, dat is echt maar een heel klein verschil. Ik rijd in het koudere jaargetijde de kortere ritten nogal eens op ECO+ omdat de auto er veel te lang over doet om warm te worden en dat veel teveel energie gebruikt waar ik toch geen plezier van heb. Dan zijn verwarming, airco en zo uitgeschakeld en dan verbruik ik op zo’n rit ook zo’n 14-14,5 kWh/100km, net als in de zomer. Dat je in de winter meer verbruikt ligt vrijwel uitsluitend aan je verwarming.
Bij heel koude temperaturen kan het wel iets meer uitmaken, maar die hebben we hier in NL zelden.

[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 27-02-2022 22:11 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Dymphy schreef op zondag 27 februari 2022 @ 21:31:
Vandaag een trip terug naar huis vanuit Luxemburg gereden. Niet te snel en gewoon rustig gereden.

Ik kom onderstaand overzicht tegen in de app
Weet iemand of ik om het echte verbruik uit te rekenen de recuperatie nog moet aftrekken van de consumptie of is dit in overzicht consumptie al gedaan?

PS: temperatuur tijdens de rit lag ergens tussen de 3 en 11 graden.

[Afbeelding]
Wat deze cijfers zeggen:
Je hebt netto 72 kWh gebruikt om 513 km te rijden en dat levert een werkelijk verbruik op van 7 km/kWh. Met andere woorden: op basis van deze gegevens zou je (64 x 7 =) 448 km kunnen rijden op een volle accu. Je hebt 11,5 kWh via regeneratief remmen teruggeleverd aan de accu. Als je dat niet had gedaan, dan had je netto (72 + 11,5 = ) 83,5 kWh verbruikt voor 513 km, wat een verbruik had opgeleverd van 6 km/kWh met een bereik van 384 km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
De auto kan geen waarschuwing pushen voor een (bijna) lege 12 volt accu, omdat 'ie daarvoor de stroom uit de 12 volt accu nodig heeft...........dus al zou de mogelijkheid voor een push-melding in UVO of Kia Connect aanwezig zijn, dan had je er toch nog niets aan.
Een accu 'in rust' kan al zoveel spanning 'kwijt' zijn dat de kleinste energievraag al teveel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Peter-036 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 09:14:
De auto kan geen waarschuwing pushen voor een (bijna) lege 12 volt accu, omdat 'ie daarvoor de stroom uit de 12 volt accu nodig heeft...........dus al zou de mogelijkheid voor een push-melding in UVO of Kia Connect aanwezig zijn, dan had je er toch nog niets aan.
Een accu 'in rust' kan al zoveel spanning 'kwijt' zijn dat de kleinste energievraag al teveel is.
Als ik de status van de 12V op kan vragen en daarbij een "warning" krijg wanneer deze onder een bepaalde spanning komt, kunnen ze toch ook een pushmelding laten versturen onder een bepaalde waarde? Dan weet je in ieder geval dat je langzaamaan er voor moet gaan zorgen dat die accu weer bijgeladen gaat wroden.

Ik begrijp dat als de accu "dood" is, dat dat dan niet meer gaat. Ik neem aan dat je dan wellicht helemaal geen info meer op kunt vragen via de app of andere pushmeldingen meer unt krijgen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:34
bnwgraaf schreef op maandag 28 februari 2022 @ 09:37:
[...]

Als ik de status van de 12V op kan vragen en daarbij een "warning" krijg wanneer deze onder een bepaalde spanning komt, kunnen ze toch ook een pushmelding laten versturen onder een bepaalde waarde? Dan weet je in ieder geval dat je langzaamaan er voor moet gaan zorgen dat die accu weer bijgeladen gaat wroden.

Ik begrijp dat als de accu "dood" is, dat dat dan niet meer gaat. Ik neem aan dat je dan wellicht helemaal geen info meer op kunt vragen via de app of andere pushmeldingen meer unt krijgen?
Het checken van de 12V batterij, kost nog meer energie uit, jawel de 12V batterij....

Het zal altijd een zwak punt blijven. Beste is om een starthulp standby te hebben en er zo mee te leren leven.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 09:50
Peter-036 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 09:14:
De auto stuurt sowieso nooit push meldingen. Alle gegevens van de auto worden door een Kia server verzameld en daar verwerkt. Deze Kia server stuurt dus ook de push meldingen en dit kan prima als deze een kritische waarde van de auto terug krijgt over de 12V accu.

Wat echter niet kan is dat als de Kia server de data hoort te ontvangen en hij krijgt niks daar iets zinnigs op acteren. Je weet immers niet of de accu leeg is of dat de auto in een gebied is waar geen mobiel bereik is. Het laatste komt waarschijnlijk vaker voor dan dat de accu ineens leeg is.

Ook heb ik het idee dat de recentere software beter omgaat met de 12V accu. Ik lees in dit topic namelijk niet veel meer over de 12V accu problemen terwijl deze berichten >1 jaar geleden regelmatig terug kwamen in dit topic.

Dus als je problemen hebt met de 12V accu controleer dan ook even of je een recente software update hebt in je auto.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
DutchKel schreef op maandag 28 februari 2022 @ 09:47:
[...]

De auto stuurt sowieso nooit push meldingen. Alle gegevens van de auto worden door een Kia server verzameld en daar verwerkt. Deze Kia server stuurt dus ook de push meldingen en dit kan prima als deze een kritische waarde van de auto terug krijgt over de 12V accu.
Precies dat bedoelde ik, dat je op tijd een waarschuwing krijgt, wanneer de 12V accu een lage stand dreigt te bereiken, zodat je op tijd iets kunt onderdemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
...Alle gegevens van de auto worden door een Kia server verzameld en daar verwerkt. Deze Kia server stuurt dus ook de push meldingen en dit kan prima als deze een kritische waarde van de auto terug krijgt over de 12V accu.

Wat echter niet kan is dat als de Kia server de data hoort te ontvangen en hij krijgt niks daar iets zinnigs op acteren. Je weet immers niet of de accu leeg is of dat de auto in een gebied is waar geen mobiel bereik is. ...
Maar mijn auto staat hier thuis, waar het gsnetwerk prima ontvangst heeft, en de Kia Connect app heeft regelmatig meerdere dagen 'achterstand' in de datum van de 'laatste update'.
Ik neem dus aan dat de server van Kia Connect pas weer data aan de auto vraagt wanneer je zelf op 'verversen' drukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

[...]
Ook heb ik het idee dat de recentere software beter omgaat met de 12V accu. Ik lees in dit topic namelijk niet veel meer over de 12V accu problemen terwijl deze berichten >1 jaar geleden regelmatig terug kwamen in dit topic.

Dus als je problemen hebt met de 12V accu controleer dan ook even of je een recente software update hebt in je auto.
De updates die wij kunnen zien en die we zelf eventueel kunnen doen betreft die van het infotainmentsysteem. Ik betwijfel of de oorzaak van de 12-voltproblemen van destijds binnen het bereik van het infotainmentsysteem ligt. Dat is de systeemsoftware van het hart van de auto zelf en van het BMS. Daarvan kunnen we de versie toch niet zien? En die zal, voor zover ik weet, heel weinig updates kennen.

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 09:50
Peter-036 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:44:
[...]

Maar mijn auto staat hier thuis, waar het gsnetwerk prima ontvangst heeft, en de Kia Connect app heeft regelmatig meerdere dagen 'achterstand' in de datum van de 'laatste update'.
Ik neem dus aan dat de server van Kia Connect pas weer data aan de auto vraagt wanneer je zelf op 'verversen' drukt.
Dat is niet helemaal waar. De auto stuurt op bepaalde tijden ook een update. Dus als je de app een tijd lang niet hebt geopend dan krijg je alsnog de informatie wanneer die het laatst is bijgewerkt, je zult zien dat dit wellicht later is dan wanneer je de app voor het laatst hebt geopend. Volgens mij is het wel dat hoe langer de auto niet gebruikt wordt dat de tijd tussen de updates steeds groter wordt.
Hippe Lip schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:44:
[...]

De updates die wij kunnen zien en die we zelf eventueel kunnen doen betreft die van het infotainmentsysteem. Ik betwijfel of de oorzaak van de 12-voltproblemen van destijds binnen het bereik van het infotainmentsysteem ligt. Dat is de systeemsoftware van het hart van de auto zelf en van het BMS. Daarvan kunnen we de versie toch niet zien? En die zal, voor zover ik weet, heel weinig updates kennen.
Het infotainmentsysteem is helemaal geïntegreerd in de auto en bevat dus ook bugfixes en wijzigingen in de functionaliteit van de auto zelf. Zo zijn er al meldingen geweest dat de lane keeping assistant functionaliteit is aangepast na een update (deze reageerde volgens sommige ineens anders, bij mij overigens ook). Ook heb ik functionaliteit van de auto licht zien veranderen na een update (o.a. nieuwe functies in het hoofdmenu).

Ze zullen niet ineens nieuwe functionaliteit toevoegen of dusdanig aanpassen dat daardoor de specificaties van de auto zullen veranderen. Maar bugs zullen ze echt wel proberen op te lossen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Pagina: 1 ... 187 ... 352 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.