• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18-12 09:49
CyBeRSPiN schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 19:38:
@EVfan nee dat klopt niet ;)
De 0,5kW zie je zolang de laadklep nog niet vergrendeld is.
Er wordt niks gedaan met je vertrektijd. Je stelt de daluren in en binnen die daluren gaat ie laden met maximaal vermogen. Stopt met laden als ie vol is. Geen enkele intelligentie om precies klaar te zijn met laden op de vertrektijd in elk geval.
Klopt niet helemaal. Hij begint eerder als het laden te lang zal duren. Hij begint niet later om precies op tijd klaar te zijn.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:56
@EVfan probeer het eens zonder de daluren als prioriteit. Ik heb zelf telkens problemen met die daluren, misschien dat het in combinatie met gepland laden ook helemaal dwars zit.

Edit: verkeerde context

[ Voor 83% gewijzigd door DutchKel op 17-02-2022 21:32 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-12 22:00
Tomtidom71 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 20:43:
[...]

Net met mijn tijdelijke, in afwachting van de e-Niro, Hyundai i30 getest, en jawel die maakt onderscheid tussen 100 en 120/130 na 19:00 uur.
Niet dat die daar verder iets mee doet, maar het onderscheid maakt die dus
Weet je of dat op basis van visuele herkenning is of op basis van gegevens van de Navigatie? Ik geloof heilig in moderne technologieen en ervaar dagelijks hoe knap o.a. Google is in het interpreteren van teksten. Maar dat een auto de (Nederlandse) teksten op de onderborden kan lezen en correct interpreteren vindt ik best wel heel knap.

• Suicyder
  • Laatst online: 23-12 17:17
Mijn vorige auto was een simpele Peugeot 208 van een standaard leasemodel, niet alles erop en eraan, maar wel veel. Een van de dingen was bordenherkenning, maar inclusief de onderborden, dat was vrijwel altijd correct, heel enkel dat er een foutje in sloop. Ook bij de wijzigingen van de A1 indertijd van 120 naar 130 en weer terug naar 120 (en 100 overdag gelijk) ging goed, zonder Navi-updates.

Dus het kan zeker wel, het zou mij niet verbazen als de huidige Niro's dat ook kunnen.

• DutchKel
multikoe schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 07:10:
Maar dat een auto de (Nederlandse) teksten op de onderborden kan lezen en correct interpreteren vindt ik best wel heel knap.
Eigenlijk valt het wel mee dat het moeilijk te implementeren is. We hebben namelijk 1 standaard bord welke zegt 100 tussen 6:00 en 19:00. De navigatie hoeft daarvoor niet te kunnen lezen, het is gewoon een regel aanmaken specifiek voor Nederland: als je deze tekst tegenkomt dan geldt het bord erboven specifiek voor die tijden. Hij hoeft dus alleen het specifieke onderbord te kunnen herkennen. Of de camera van de E-Niro daar genoeg in kan herkennen weet ik niet, hij herkend in elk geval wel onderborden dus het lijkt me wel. Alleen voor Nederland lijkt het erop dat er nog geen regels zijn geïmplementeerd. Je ziet dit ook als je 130/100 hebt als je die gedetailleerd bekijkt dan zie je onder de 100 een wit onderbord zonder tekst.

Dus echt knap zou ik dat niet vinden als het kan. Alleen deze relatief nieuwe regelgeving moet denk ik nog wel het thuisland van de Kia software bereiken.

• Tomtidom71
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 03-12 15:49
multikoe schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 07:10:
[...]

Weet je of dat op basis van visuele herkenning is of op basis van gegevens van de Navigatie? Ik geloof heilig in moderne technologieen en ervaar dagelijks hoe knap o.a. Google is in het interpreteren van teksten. Maar dat een auto de (Nederlandse) teksten op de onderborden kan lezen en correct interpreteren vindt ik best wel heel knap.
Volgens mij verkeersbord herkenning middels de camera, gelinkt aan een database en de tijd. Meer is daar niet voor nodig.
In principe hoeft er niks gelezen te worden.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01:43

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

EVfan schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 19:09:
Hallo collega eNiro rijders.

Ik heb een issue met gepland laden.
Laden tijdens daluren gaat prima, en is mijn standaard methode in de winter (in de zomer laad ik als de zonnepanelen volop vermogen leveren).
Echter laden met geplande vertrektijd instellen lukt me niet.
Geheel volgens het boekje, na inpluggen en laadpaal activeren, de laadpaal geeft een geel licht (dus wacht op auto), maar na enkele seconden start het laden en de auto blijft laden.
De ingestelde tijd is ruimschoots haalbaar met het normale vermogen van de laadpaal (6.6 kW, van 50 naar 80%, kost dus ca. 3.5 uur, inclusief laadverlies).
Wat er denk ik gebeurt is: bij inpluggen en activeren van de laadpaal begint de auto met 0.5 kW te laden, de auto berekent de starttijd om de ingestelde vertrektijd te halen, merkt dat daarvoor (exclusief laadverlies) 18 kW/0.5 kW is 36 uur voor nodig is en begint direct met laden.
Na een minuut of zo gaat de auto met de volle 6.6 kW laden, maar doet dan niet meer de berekening van de startijd en gaat vrolijk door met laden.
Klopt deze verklaring? Of zit het anders, en hoe doen jullie dat?
Dank.
Kijk eens bij de Kiaclub. Ik meen me te herinneren dat er iets was met een combinatie van instellingen waarbij de boel niet goed werkt.
Het is alweer een tijd geleden (meer dan een jaar?) dat dit daar besproken werd.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Evilpenguin
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-12 21:49
Weet iemand of je ook uitgebreidere errorlogs kunt vinden van de auto? Ik heb nu met een aantal verschillende sticks geprobeerd de update door te voeren, maar ik blijf aan het einde van het proces de melding krijgen dat de update niet uitgevoerd kan worden. Helaas zonder handvaten om het de volgende keer anders te doen.

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:22
Hippe Lip schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 08:57:
[...]

Kijk eens bij de Kiaclub. Ik meen me te herinneren dat er iets was met een combinatie van instellingen waarbij de boel niet goed werkt.
Het is alweer een tijd geleden (meer dan een jaar?) dat dit daar besproken werd.
@Hippe Lip
Dank je. Ik zal dat zeker doen en er naar zoeken.
Het onderwerp liet me niet los, hoewel ik die modus zoals gezegd zelden gebruik (dit was een test, nog nooit nodig gehad). Dus heb ik een aantal gedefinieerde experimenten gedaan.
Laaddoel gevarieerd, van 52% naar 60%, naar 70% en naar 80%. Dus dat is inclusief laadverlies laden van ca. 6 kWh, 13 kWh en 20 kWh.
En als vertrektijd de volgende dag 0700 uur ingesteld, dat was toen 23 uur later.
Steeds de instellingen zoals in de originele post aangegeven gebruikt, en voorafgaand aan het swipen van de kaart de laadplug aangesloten en de auto afgesloten.
Alleen laden tot 60% deed wat “laden met geplande vertrektijd” zou moeten doen: de paal gaat van groen naar geel, even blauw (dus laden) en licht dan weer geel op, dus “wachten op de auto”.
Ingesteld met laden tot 70% en tot 80% leidde steeds tot “direct laden”! De paal gaat naar geel, en dan naar blauw, weer even naar geel en dan blauw en blijft vervolgens laden. Het is duidelijk dat de laadpaal een signaal van de auto krijgt dat uitgesteld laden is ingesteld, maar vervolgens dat de starttijd is gepasseerd en laden direct moet starten.
En dat begrijp ik dus nu, mijn eerdere aanname (zie de originele post) was correct, en kun je ook op de display achter het stuur geverifieerd zien, waar aanvankelijk laadtijden van respectievelijk 12, 26 en 40 uur worden gemeld.
De auto berekent het startpunt voor het laden dus kennelijk met het instantaan laadvermogen, dat initieel een kleine minuut lang 0,5 kW is. Voor laden tot 70% en 80% berekent de auto dus 26 uur en 40 uur laadduur, voorbij het start tijdstip. En dus start het laden direct. Voor laden tot 60%, dus 6 kWh berekent de auto 12 uur laadtijd, en dat betekent dat de auto dus ca. 11 uur gaat wachten voordat laden begint. Zoals het hoort.
Voor de zekerheid heb ik de test met laaddoel 70% herhaald, maar nu met een vertrektijd 30 uur vanaf het moment van instellen. En ook deze test geeft hetzelfde resultaat als laden tot 60%, er wordt netjes gewacht.
Allemaal logisch omdat in de Kia software het instantane laadvermogen bij het activeren van de laadpaal wordt genomen, dus in mijn geval 0,5 kW. En niet zoals bij mijn Audi, het vermogen van de laadpaal (waar dan echter geen rekening wordt gehouden met 10% laadverlies, dus daar moet ik de vertrektijd 1-2 uur eerder instellen om het laaddoel te halen.

Samengevat: voor uitgesteld laden van de MY19 Kia eNiro geldt dat laden direct start als de vertrektijd dichterbij ligt dan het aantal kWh gedeeld door 0,5 kW.

Ik zou niet weten wat ik hier, bij de Kia anders kan instellen.
Op zijn zachtst gezegd, knullige software, misschien geen feitelijke bug, maar wel onbruikbaar.
Gelukkig gebruik ik deze modus nooit, maar wie hiervan afhankelijk is, succes.

Of is er toch iemand die het voor MY19 heeft opgelost?

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-12 08:58
@EVfan Ik heb het opgelost door de auto aan te sluiten en het laden direct te laten starten zonder timer. Geen enkele motivatie om iets anders te doen hier.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-12 22:50
@EVfan Heb je al geprobeerd om het laden op Alleen tijdens daluren te zetten?

Ik gebruik namelijk zelf altijd uitgesteld laden en heb daar nog nooit een probleem mee gehad. Ik herken ook niet dat de auto dan eerst gaat berekenen hoeveel tijd hij nodig heeft om te laden. Ik sluit auto aan, het licht van de laadpaal (Newmotion Advanced) gaat op groen en het middelste licht in het dashboard in de auto gaat groen knipperen om aan te geven dat uitgesteld laden is ingesteld.

De daluren kun je zelf instellen, dus je kunt in ieder geval aangeven dat ie bv pas over een uur moet gaan laden.

• EVfan
Harvest2002 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 12:14:
@EVfan Heb je al geprobeerd om het laden op Alleen tijdens daluren te zetten?

Ik gebruik namelijk zelf altijd uitgesteld laden en heb daar nog nooit een probleem mee gehad. Ik herken ook niet dat de auto dan eerst gaat berekenen hoeveel tijd hij nodig heeft om te laden. Ik sluit auto aan, het licht van de laadpaal (Newmotion Advanced) gaat op groen en het middelste licht in het dashboard in de auto gaat groen knipperen om aan te geven dat uitgesteld laden is ingesteld.

De daluren kun je zelf instellen, dus je kunt in ieder geval aangeven dat ie bv pas over een uur moet gaan laden.
@Harvest2002
Ja ik laad normaliter alleen tijdens daluren, en dan ingesteld via “uitgesteld laden”. Dus zoals je aangeeft. En dat werkt betrouwbaar.
Het probleem wat ik hier beschrijf is “uitgesteld laden met instellen van een vertrektijd”.
Om de start tijd te bepalen moet de auto wel het laadvermogen gebruiken en hoeveel erbij geladen moet worden.
En die functie werkt feitelijk niet, want wie wil er nou 40 uur van te voren plannen dat er 25% bijgeladen moet worden.
Onbruikbaar en een aanfluiting voor de eNiro.

• Yariva
  • Laatst online: 23-12 17:08

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Nou wintersport avontuur nr. 2, tripje naar Winterberg. Ik schrijf maar even niets over de sneeuw kwaliteit. Maar de auto heeft mij in een positieve manier verbaast! Waarbij ik vanuit Oostenrijk (door onverwachte harde wind) met een bereik van 3km thuiskwam (lekker brillen knijpen) ben ik nu op de heenweg met maar 1 stop van 23% naar 85% laden aangekomen in Winterberg met 65% charge over! Vertrokken vanuit regio Zaandam met 100% in de batterij. Ik wilde met genoeg batterij aankomen gezien ik niet kan opladen in het hotel en het ongeveer 10km rijden is naar de skipiste :)

Waarschijnlijk heb ik gisteren een duwtje in de rug gekregen om met deze resultaten aan te komen :+

[ Voor 8% gewijzigd door Yariva op 18-02-2022 17:01 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-12 15:50

Arfman

Drome!

Netjes! Wat was het gebruik in kWh/100km?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:28
Ook al luister ik ook veel online muziek, toch wil ik een compact usb stickje kopen om mijn verzameling mp3 op te zetten. Dat is nog best veel.

Ik had in vorige auto's meestal een 32 GB stick, maar ik zou nu eigenlijk een 64 GB stick willen; dan kan ik eventueel zelfs nog een filmpje er op kwijt.

Van vorige auto's kan ik me herinneren dat het systeem elke keer bij het starten de hele usb stick ging doorlezen, wat best nog veel tijd kostte.
Kan iemand me vertellen hoe de Niro daarmee omgaat? Leest die ook elke keer het hele stickje door en hoe snel is het systeem daarmee?

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:18
bnwgraaf schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 20:31:
Ook al luister ik ook veel online muziek, toch wil ik een compact usb stickje kopen om mijn verzameling mp3 op te zetten. Dat is nog best veel.

Ik had in vorige auto's meestal een 32 GB stick, maar ik zou nu eigenlijk een 64 GB stick willen; dan kan ik eventueel zelfs nog een filmpje er op kwijt.

Van vorige auto's kan ik me herinneren dat het systeem elke keer bij het starten de hele usb stick ging doorlezen, wat best nog veel tijd kostte.
Kan iemand me vertellen hoe de Niro daarmee omgaat? Leest die ook elke keer het hele stickje door en hoe snel is het systeem daarmee?
ik heb er gewoon een 64 gb nanostickje in zitten. Nooit iets gemerkt van opnieuw lezen, maar ik haal het er ook nooit uit.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• bnwgraaf
eltron schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 20:36:
[...]

ik heb er gewoon een 64 gb nanostickje in zitten. Nooit iets gemerkt van opnieuw lezen, maar ik haal het er ook nooit uit.
Goed om te horen! Ik zal het er ook niet steeds uithalen, maar bij mijn vorige auto begon het systeem weer alles te lezen, elke keer als ik de auto opnieuw startte.

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik heb geen laadpaal, maar gewoon een aparte groep voor de granny-lader en wil laden tijdens de daluren.
Je kunt wel instellen dat er alleen tijdens de daluren geladen mag worden, maar dan is het (in mijn geval) alleen van 23:00 tot 7:00. Dat is dus ook op zaterdag en zondag, terwijl er dan juist de gehele dag geladen mag worden. Zou fijn zijn als Kia die instelling zou kunnen wijzigen.....

• eltron
rokil schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 21:35:
Ik heb geen laadpaal, maar gewoon een aparte groep voor de granny-lader en wil laden tijdens de daluren.
Je kunt wel instellen dat er alleen tijdens de daluren geladen mag worden, maar dan is het (in mijn geval) alleen van 23:00 tot 7:00. Dat is dus ook op zaterdag en zondag, terwijl er dan juist de gehele dag geladen mag worden. Zou fijn zijn als Kia die instelling zou kunnen wijzigen.....
Dit kan je toch simpelweg deactiveren in het weekend. Gepland laden uitschakelen en gewoon hele weekend laden.

Als je dat te lastig vind kun je ook werken met een tijdschakelaar met een weekprogramma, dan regel je het buiten de auto om. Zoiets bijvoorbeeld: https://www.google.com/se...d=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Op dit moment gebruik ik ook een eenvoudige tijdschakelaar, maar laatst is mij verteld dat het eigenlijk niet veilig is om langdurig 12A te verduren. De tijdschakelaar is wel geschikt voor 3600 Watt en zit dus op zijn eigen groep.
Ik heb 2 x het schema via de e-niro ingesteld, maar deze begon toch te laden tijdens de normale uren, of in het andere geval was er helemaal niet geladen.
Zojuist heb ik het schema ook weer ingesteld en verstuurd naar de auto, krijg ik de melding dat het schema verstuurd is, maar er wordt dan niet geladen.
De accu stand is nu 39% en 1e vertrektijd staat op morgenochtend 7:00 en aangevinkt laden alleen tijdens daluurtarieven tussen 23:00 en +1 7:00, dus zou er toch geladen moeten worden. Zodra ik de app weer open, staat alles weer op 0.
Dus dan maar weer handmatig laden. Of het ligt aan mijn auto, of Kia heeft dat laadschema niet helemaal in orde.

• Yariva
  • Laatst online: 23-12 17:08

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Arfman schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 17:44:
Netjes! Wat was het gebruik in kWh/100km?
Ik dacht ergens rond de 15.6. Maar ik zal straks nog even kijken in de auto. Voor in de winter vind ik het echt een mooie score. Tijdens ritjes Oostenrijk zat ik minimaal rond de 18.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21:27
@Arfman Ik heb begin februari op één dag 800 km gereden met de E-Soul, volgens de app een totaalverbruik van 129kWh.
Ik ben niet boven de 120 km/h geweest, maar als de data in de app klopt, geeft me dat 16,125 kWh/100 km.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• pinguins
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10-11 17:02
bnwgraaf schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 20:31:

Vanmorgen deed mijn USB stick het niet, ik laat ‘m er altijd in zitten. Even eruit en er weer in en na een paar seconden speelde de muziek verder waar die gebleven was.

e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021

• bnwgraaf
pinguins schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 12:01:
[...]

Vanmorgen deed mijn USB stick het niet, ik laat ‘m er altijd in zitten. Even eruit en er weer in en na een paar seconden speelde de muziek verder waar die gebleven was.
Goed om te horen, dank je! Ik moet mijn e-Niro nog in gebruik nemen; ik wacht nog op het kenteken. Heb dus nog even niet zoveel zelf kunnen testen!

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08-2023
ligt uvo connect er (weer) uit? krijg geen verbinding met de auto
Geeft wel aan verbonden maar kan geen status update geven.

• pinguins
MatMich schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 16:06:
ligt uvo connect er (weer) uit? krijg geen verbinding met de auto
Geeft wel aan verbonden maar kan geen status update geven.
De Kia Connect heeft bij mij in ieder geval verbinding.

• MatMich
pinguins schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 16:19:
[...]
De Kia Connect heeft bij mij in ieder geval verbinding.
Ja dat heeft hij bij mij ook ik krijg alleen geen verbinding met mijn auto.
Wel bedankt voor je reactie.

• pinguins
Bij mij ook met de auto.

• MatMich
Volgens mij hadden we dat een week of 2 terug ook.
Ik ga maar even niets doen want toen ging het ook vanzelf over ondanks dat Kia support me via een zeldzaam stom advies een heel nieuw account wilde laten aanmaken met een nieuw emailadres.
Waarop ik hem meldde dat ik niet grossier in e-mailadressen.
En vervolgens bleek toch echt de server aan hun kant te haperen, wat ook mijn eerste vraag was en waarvoor ik aanvankelijk belde.
Maar dat kon hij blijkbaar niet zien dus ging toen maar wat zeldzaam stompzinnige oplossingen aandragen.
Overigens, terug on-topic 😉, de app zegt wel dat ik "connected" ben maar geeft dus geen statusupdate

• Peter-036
Ik krijg hier binnen 10-15 seconden na de druk op de 'verversen' knop een statusupdate in Kia Connect.

• MatMich
Hij doet het nu bij mij ook weer.
Bedankt voor het meedenken

• Tomtidom71
Gisteren de heugelijke mededeling gekregen dat de door mij begin december bestelde e-niro, gisteren pas bij de dealer is besteld.....
Gevolg : ik mag wachten op het nieuwe model daar de huidige volledig is uitverkocht en niet meer geproduceerd wordt

Nog geen idee of ik nu blij moet zijn of niet

• eltron
Tomtidom71 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 18:49:
Gisteren de heugelijke mededeling gekregen dat de door mij begin december bestelde e-niro, gisteren pas bij de dealer is besteld.....
Gevolg : ik mag wachten op het nieuwe model daar de huidige volledig is uitverkocht en niet meer geproduceerd wordt

Jij bestelt toch bij de dealer?
en die bij de importeur
en de improteur bij de fabriek.

anyway, blijkbaar ben je voor de mal gehouden en zou ik niet blij mee zijn. Ook al is het misschien een klein voordeel om nieuwe model te hebben. Maar ongetwijfeld betaal je daar ook de nieuwe prijs voor.
Dus ik zou vooral (functioneel) boos zijn als ik jou was. Wellicht levert dat nog iets op.

• Tomtidom71
eltron schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 18:54:
[...]

Jij bestelt toch bij de dealer?
en die bij de importeur
en de improteur bij de fabriek.
nee, ons centrale aanspreekpunt (berijdersdesk) besteld voor ons. Wij geven onze keuze aan hun door, zij bestellen bij de dealer
anyway, blijkbaar ben je voor de mal gehouden en zou ik niet blij mee zijn. Ook al is het misschien een klein voordeel om nieuwe model te hebben. Maar ongetwijfeld betaal je daar ook de nieuwe prijs voor.
Dus ik zou vooral (functioneel) boos zijn als ik jou was. Wellicht levert dat nog iets op.
Voor de mal niet, ik ga uit van gewoon onvermogen bij die lui om iets fatsoenlijk te regelen.
Functioneel boos ben ik zeker >:)

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:51
Het lijkt wel of ze in Korea om middernacht update’s doen op de server.

Deze week telkens rond die tijd bij ons (16:00-18:00) ligt Kia Connect eruit.

[ Voor 3% gewijzigd door Pim57 op 19-02-2022 19:48 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• bnwgraaf
Sorry voor mijn af en toe nog newbe-vragen; ik probeer zelf ook zoveel mogelijk op te zoeken.

Maar klopt het volgende wat ik zeg:
Ik heb een e-Niro met onboard 3-fase lader.
Klopt het dat je daarmee bij de 22 k@ lader bij mij in de wijk maximaal laadt met 11 kWh?

En stort de laadsnelheid bij dergelijke AC laders ook zo snel in vanaf dat je accu voor 70 of 80% vol zit, of is dat minder dramatisch dan bij DC snelladers?

Want dat zou dan betekenen dat bij laders in dorpjes in bijvoorbeeld Frankrijk of Oostenrijk, waar je (vaak) betaalt per minuut, het niet verstandig is om naar 100% te laden?

• Suicyder
  • Laatst online: 23-12 17:17
bnwgraaf schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 20:55:
Sorry voor mijn af en toe nog newbe-vragen; ik probeer zelf ook zoveel mogelijk op te zoeken.

Maar klopt het volgende wat ik zeg:
Ik heb een e-Niro met onboard 3-fase lader.
Klopt het dat je daarmee bij de 22 k@ lader bij mij in de wijk maximaal laadt met 11 kWh?

En stort de laadsnelheid bij dergelijke AC laders ook zo snel in vanaf dat je accu voor 70 of 80% vol zit, of is dat minder dramatisch dan bij DC snelladers?

Want dat zou dan betekenen dat bij laders in dorpjes in bijvoorbeeld Frankrijk of Oostenrijk, waar je (vaak) betaalt per minuut, het niet verstandig is om naar 100% te laden?
Bij een 22 kW lader inderdaad effectief 11 kW. Die klapt niet in is mijn ervaring. Heb geen ervaring met Oostenrijk en Frankrijk. Vermoed dat ik dan vooral DC zou laden tenzij het hotel mij de mogelijkheid geeft AC te laden of stopcontact/granny.

• bnwgraaf
Suicyder schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 20:58:
[...]

Bij een 22 kW lader inderdaad effectief 11 kW. Die klapt niet in is mijn ervaring. Heb geen ervaring met Oostenrijk en Frankrijk. Vermoed dat ik dan vooral DC zou laden tenzij het hotel mij de mogelijkheid geeft AC te laden of stopcontact/granny.
Wij kamperen veel en ik kan me dan voorstellen dat het regelmatig goed te doen is (en goedkoper) als je een lader vlakbij de camping hebt.

Wanneer je na een dag weer terug op de camping bent, en er is een AC laadpaal in de buurt, dan parkeer je je auto daar en gaat ondertussen lekker op de camping aan de bbq of zo en in de loop van de avond pik je de auto weer op. We hebben ook een fietsendrager achterop, dus als het iets verder is kan ik altijd nog met de fiets heen en weer! :-) Dan zou ik hem nagenoeg vol laden en kan ik er weer diverse dagen tegenaan of ben ik klaar voor de terugreis.

De grannylader kan wellicht ook, maar ik kan me voorstellen dat niet iedere camping eigenaar daar op zit te wachten en het duurt dan natuurlijk een stukje langer.
Ach, uiteindelijk zal zich dat allemaal wel uitwijzen denk ik. :-)

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:06
Ac gaat pas echt op de laatste paar procenten omlaag, bijna niet merkbaar maar ik kon het zien in de meter logs.

• bnwgraaf
gjcvro schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 21:11:
Ac gaat pas echt op de laatste paar procenten omlaag, bijna niet merkbaar maar ik kon het zien in de meter logs.
Okay, dat is gunstig dus.
Ik heb pas één keer geladen en dat was met de grannylader en daar had ik ook het idee dat het aardig constant bleef.

[ Voor 19% gewijzigd door bnwgraaf op 19-02-2022 21:13 ]

• eltron
bnwgraaf schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 21:11:
[...]

Wij kamperen veel en ik kan me dan voorstellen dat het regelmatig goed te doen is (en goedkoper) als je een lader vlakbij de camping hebt.

Wanneer je na een dag weer terug op de camping bent, en er is een AC laadpaal in de buurt, dan parkeer je je auto daar en gaat ondertussen lekker op de camping aan de bbq of zo en in de loop van de avond pik je de auto weer op. We hebben ook een fietsendrager achterop, dus als het iets verder is kan ik altijd nog met de fiets heen en weer! :-) Dan zou ik hem nagenoeg vol laden en kan ik er weer diverse dagen tegenaan of ben ik klaar voor de terugreis.

De grannylader kan wellicht ook, maar ik kan me voorstellen dat niet iedere camping eigenaar daar op zit te wachten en het duurt dan natuurlijk een stukje langer.
Ach, uiteindelijk zal zich dat allemaal wel uitwijzen denk ik. :-)
PM: voor laaddiscussies kun je terecht op [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

of voor thuisladen:
Thuisladen van je EV deel 2

Die gaan over alle EV.
Als het specifiek de laadbijzonderheden van de e-Niro betreft hoort het wel hier, dus tikje grijs.

• leonvharen
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-02 16:54
Tomtidom71 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 18:49:

Is dat bevestigd dan door KiaNederland? Ik heb vorige week besteld bij de dealer, een e-Niro die al in bestelling stond door de dealer. Is nu op mijn naam gezet voor productie maar nog geen bevestiging of afwijzing gehad van Kia Nederland. Als hij geproduceerd gaat worden komt ie in Mei. Hebben meerdere afgelopen maand besteld en al iets van bevestiging of hij komt of niet?

• EVfan
Peter-036 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 09:38:
@Arfman Ik heb begin februari op één dag 800 km gereden met de E-Soul, volgens de app een totaalverbruik van 129kWh.
Ik ben niet boven de 120 km/h geweest, maar als de data in de app klopt, geeft me dat 16,125 kWh/100 km.
@Peter-036
Ik neem aan dat jouw verbruikte kWh geregistreerd is als geleverd door laadpalen. In dat geval is je verbruik inclusief laadverlies (15-20%). Bij vergelijking met de verbruiksgegevens zoals door de boordcomputer van de Kia berekend moet daarmee dan rekening houden.

• Tomtidom71
leonvharen schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 22:32:
[...]

Is dat bevestigd dan door KiaNederland? Ik heb vorige week besteld bij de dealer, een e-Niro die al in bestelling stond door de dealer. Is nu op mijn naam gezet voor productie maar nog geen bevestiging of afwijzing gehad van Kia Nederland. Als hij geproduceerd gaat worden komt ie in Mei. Hebben meerdere afgelopen maand besteld en al iets van bevestiging of hij komt of niet?
Geen enkele bevestiging buiten dat de dealer bevestigd heeft dat er geen blauwe executive e-Niro met warmtepomp meer te leveren valt.

• bnwgraaf
Omdat ik nog wacht op het kenteken vanuit de RDW, staat mijn e-Niro sinds we hem hebben opgehaald en langs de RDW keuring zijn geweest, ook te wachten onder de carport.

Ik heb er sinds dinsdag niet meer mee gereden, maar heb er wel diverse keren even in gezeten. Instellingen bekeken, kort even geluisterd hoe het geluid is, telefoons vast gekoppeld, enz...

Nu geeft de Connect app een gele warning op de 12V accu.
Is dit zorgelijk, of is de drempel vrij snel bereikt voor een warning?
Ik neem aan dat de 12V accu wordt geladen vanuit de hoofdaccu en niet via een dynamo?

Wanneer wordt de 12V accu eigenlijk geladen? Tijdens het rijden? Wanneer de auto aan de lader hangt?

Edit: de hulp accu laadfunctie is ingeschakeld. Begrijp ik dan goed dat de aandrijfbatterij op een gegeven moment de 12V accu gaat bijladen?

[ Voor 9% gewijzigd door bnwgraaf op 20-02-2022 01:13 ]

• pinguins
Pim57 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 19:47:
Het lijkt wel of ze in Korea om middernacht update’s doen op de server.

Deze week telkens rond die tijd bij ons (16:00-18:00) ligt Kia Connect eruit.
Bij mij niet gisteren, ik heb het even na vieren en even na vijven geprobeerd en ik kreeg gewoon een status update.

• pinguins
bnwgraaf schreef op zondag 20 februari 2022 @ 01:10:
Omdat ik nog wacht op het kenteken vanuit de RDW, staat mijn e-Niro sinds we hem hebben opgehaald en langs de RDW keuring zijn geweest, ook te wachten onder de carport.

Ik heb er sinds dinsdag niet meer mee gereden, maar heb er wel diverse keren even in gezeten. Instellingen bekeken, kort even geluisterd hoe het geluid is, telefoons vast gekoppeld, enz...

Ik neem aan dat de 12V accu wordt geladen vanuit de hoofdaccu en niet via een dynamo?

Wanneer wordt de 12V accu eigenlijk geladen? Tijdens het rijden? Wanneer de auto aan de lader hangt?

Edit: de hulp accu laadfunctie is ingeschakeld. Begrijp ik dan goed dat de aandrijfbatterij op een gegeven moment de 12V accu gaat bijladen?
Bedoel je de gebruikers modus? Die heb ik nog niet gebruikt en weet niet of die goed werkt. In normale modus laadt de batterij de 12V accu op maar stopt hiermee als dat te veel gebeurt, dan gaat de auto ervan uit dat er iets mis is met de 12V accu.

Ik zet de auto altijd aan als ik niet ga rijden maar instellingen doe, dus in de stand “klaar om te gaan rijden”. Dan zou het in principe niet uitmaken of je wel of niet rijdt aangezien er geen dynamo in de auto zit.

Let er ook op dat de auto goed is afgesloten en je de sleutel er niet in laat liggen, anders blijven de systemen actief stroom verbruiken.

• multikoe
bnwgraaf schreef op zondag 20 februari 2022 @ 01:10:

Die 12V accu is een bekend zwak punt in de e-Niro. Lang in de auto zitten en dingen uitproberen, deuren open laten staan etc, zal al snel een lege accu opleveren.
Die 12V accu wordt zowiezo opgeladen als de auto "Aan" staat (dus klaar om te rijden). Ook wordt hij één keer per 24 uur een half uur opgeladen.
Ik weet niet of de 12V accu wordt bijgeladen als je de auto aan het laden bent.
Als je de accu geforceerd wil bijladen zonder met de auto te gaan rijden, zet de auto dan in Utility Mode (dat is een optie ergens in menu tussen de klokken).

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

multikoe schreef op zondag 20 februari 2022 @ 08:08:
[...]

Die 12V accu is een bekend zwak punt in de e-Niro. Lang in de auto zitten en dingen uitproberen, deuren open laten staan etc, zal al snel een lege accu opleveren.
Die 12V accu wordt zowiezo opgeladen als de auto "Aan" staat (dus klaar om te rijden). Ook wordt hij één keer per 24 uur een half uur opgeladen.
Ik weet niet of de 12V accu wordt bijgeladen als je de auto aan het laden bent.
Als je de accu geforceerd wil bijladen zonder met de auto te gaan rijden, zet de auto dan in Utility Mode (dat is een optie ergens in menu tussen de klokken).
Toevoeging: In het Nederlands "Gebruiksmodus" en die modus kun je alleen zien en naar schakelen als je auto aan staat.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• Peter-036
EVfan schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 23:16:

@Peter-036
Ik neem aan dat jouw verbruikte kWh geregistreerd is als geleverd door laadpalen. In dat geval is je verbruik inclusief laadverlies (15-20%). Bij vergelijking met de verbruiksgegevens zoals door de boordcomputer van de Kia berekend moet daarmee dan rekening houden.
De app waar ik het over had is Kia Connect -energieverbruik afgelezen de morgen na de rit.

• bnwgraaf
multikoe schreef op zondag 20 februari 2022 @ 08:08:
[...]
.........
Okay, dan ga ik dat straks toch even doen, voordat ik een dode accu heb, als ik van de week eindelijk mijn kenteken heb!

Kan ik in de gebruikersmodus de portieren sluiten en/of de sleutel mee in huis nemen?
De auto staat op zich wel veilig onder de carport, maar het voelt fijner aan als het niet mogelijk is voor een onbevoegde om in te stappen en zo weg te rijden!

Edit: inmiddels gevonden:
https://youtu.be/bFU0Y0nucHU

[ Voor 5% gewijzigd door bnwgraaf op 20-02-2022 11:02 ]

• multikoe
EVfan schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 23:16:
[...]

@Peter-036
Het laadverlies is hoger naarmate de laadsnelheid afneemt. Ik heb 20% verlies bij het laden aan een gewoon stopcontact, 15% bij het laden aan een 7 kW laadpaal en 10-12% aan de fast charger langs de snelweg.
Ik vermoed overigens dat veel mensen die laadverliezen "vergeten" als ze het verbruik van de auto berekenen. Het is natuurlijk ook iets dat bij een benzine-auto helemaal niet speelt. Maar bij een EV maakt het dus uit waar je "tankt". Het is wel grappig overigens: benzine-pompen moeten gecalibreerd worden, jaarlijks gecheckt om te zien of ze het aantal liters wel correct weergeven. En we zouden allemaal op onze achterste benen staan als blijkt dat Shell het getankte aantal liters met 5% overdrijft. Maar voor een EV accepteren we (voorlopig nog dan) dat het volstrekt onduidelijk is hoeveel kW er verloren gaat tussen de aansluiting op het net en de accu :)

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

multikoe schreef op zondag 20 februari 2022 @ 10:56:
[...]

Het laadverlies is hoger naarmate de laadsnelheid afneemt. Ik heb 20% verlies bij het laden aan een gewoon stopcontact, 15% bij het laden aan een 7 kW laadpaal en 10-12% aan de fast charger langs de snelweg.
Ik vermoed overigens dat veel mensen die laadverliezen "vergeten" als ze het verbruik van de auto berekenen. Het is natuurlijk ook iets dat bij een benzine-auto helemaal niet speelt. Maar bij een EV maakt het dus uit waar je "tankt". Het is wel grappig overigens: benzine-pompen moeten gecalibreerd worden, jaarlijks gecheckt om te zien of ze het aantal liters wel correct weergeven. En we zouden allemaal op onze achterste benen staan als blijkt dat Shell het getankte aantal liters met 5% overdrijft. Maar voor een EV accepteren we (voorlopig nog dan) dat het volstrekt onduidelijk is hoeveel kW er verloren gaat tussen de aansluiting op het net en de accu :)
Het is natuurlijk ook een beetje een ingewikkelde specificatie voor de gemiddelde gebruiker omdat de verliezen afhankelijk zijn van de "tanksnelheid". Die wordt in dit geval niet door het tankstation bepaald maar grotendeels door de gebruiker (laden op de granny, laden op zonnestroom, 3 fase/1 fase, LB).

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• multikoe
DonJuape schreef op zondag 20 februari 2022 @ 11:03:
[...]

Het is natuurlijk ook een beetje een ingewikkelde specificatie voor de gemiddelde gebruiker omdat de verliezen afhankelijk zijn van de "tanksnelheid". Die wordt in dit geval niet door het tankstation bepaald maar grotendeels door de gebruiker (laden op de granny, laden op zonnestroom, 3 fase/1 fase, LB).
Ik voorzie dat dit nog wel eens een belangrijk aspect gaat worden in de specificaties van de auto en die van de laadpalen. Er wordt in allerlei fora druk informatie uitgewisseld over het verbruik van de auto en er wordt trots vermeld wat er gedaan is om het verbruik zo laag te houden. Vervolgens hangen ze de auto thuis aan de granny en pompen er weer nieuwe prik in met een laadverlies van 20%.... Terwijl iemand die "onzuiniger" rijdt, maar tankt aan een snellader, uiteindelijk minder "verbruikt".
Ook denk ik dat de efficiëntie van de converter in de auto een rol gaat spelen in vergelijkingen tussen EV's. Die 20% laadverlies bij het gebruik van de granny is waarschijnlijk volledig toe te schrijven aan de converter in de auto. Het maakt behoorlijk wat uit als je dat verlies zou kunnen terugbrengen naar 10%. Met een kilometrage van 20.000 km/jaar en een verbruik van gemiddeld 20 kWh/100 km kom je op een jaarverbruik van 4000 kWh. Als je 10% kunt besparen in de converter, dan scheelt je dat dus 400 kWh per jaar (ik weet het, ik reken scheef, maar zo groot is de fout niet die ik maak).

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

multikoe schreef op zondag 20 februari 2022 @ 11:27:
[...]

Ik voorzie dat dit nog wel eens een belangrijk aspect gaat worden in de specificaties van de auto en die van de laadpalen. Er wordt in allerlei fora druk informatie uitgewisseld over het verbruik van de auto en er wordt trots vermeld wat er gedaan is om het verbruik zo laag te houden. Vervolgens hangen ze de auto thuis aan de granny en pompen er weer nieuwe prik in met een laadverlies van 20%.... Terwijl iemand die "onzuiniger" rijdt, maar tankt aan een snellader, uiteindelijk minder "verbruikt".
Ook denk ik dat de efficiëntie van de converter in de auto een rol gaat spelen in vergelijkingen tussen EV's. Die 20% laadverlies bij het gebruik van de granny is waarschijnlijk volledig toe te schrijven aan de converter in de auto. Het maakt behoorlijk wat uit als je dat verlies zou kunnen terugbrengen naar 10%. Met een kilometrage van 20.000 km/jaar en een verbruik van gemiddeld 20 kWh/100 km kom je op een jaarverbruik van 4000 kWh. Als je 10% kunt besparen in de converter, dan scheelt je dat dus 400 kWh per jaar (ik weet het, ik reken scheef, maar zo groot is de fout niet die ik maak).
Ben het helemaal met je eens dat het van groot belang is maar de gemiddelde gebruiker snapt hier niks van en haakt dan af. Denk ook niet dat er een EV fabrikant reclame gaat maken met "Weinig laadverliezen, ook bij laag laadvermogen" o.i.d. Wat ik me wel kan voorstellen is dat er een soort EURO norm komt voor laadverliezen net als voor emissies.

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-12 20:24
Tomtidom71 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 23:47:
[...]

Geen enkele bevestiging buiten dat de dealer bevestigd heeft dat er geen blauwe executive e-Niro met warmtepomp meer te leveren valt.
Ik weet uit eigen ervaring dat niet alle dealers dezelfde auto's kunnen bestellen. Ik heb mijn e-Soul vorig jaar in september bij een andere dealer dan die waar ik de proefrit had, moeten bestellen. De eerste dealer zag de auto niet in het systeem staan en kreeg de bestelling niet door Kia bevestigd, de tweede deed het gewoon telefonisch. Ondanks flink navragen door en bij de eerste dealer is er nooit een begrijpelijke verklaring gekomen.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

• multikoe
DonJuape schreef op zondag 20 februari 2022 @ 11:41:
[...]

Ben het helemaal met je eens dat het van groot belang is maar de gemiddelde gebruiker snapt hier niks van en haakt dan af. Denk ook niet dat er een EV fabrikant reclame gaat maken met "Weinig laadverliezen, ook bij laag laadvermogen" o.i.d. Wat ik me wel kan voorstellen is dat er een soort EURO norm komt voor laadverliezen net als voor emissies.
Toch zou het me niet verbazen als het onderdeel wordt van de gepubliceerde specificaties. Er zijn minder belangrijke specificaties waarop we een keuze baseren. We geven ook het verbruik van ICE auto's op voor drie verschillende categorieen (stad, snelweg en gemiddeld). En vergeet niet dat één van de redenen waarom EV's uberhaupt zijn ontwikkeld is om het klimaat en het milieu te redden. Het betekent namelijk, om maar wat te noemen, dat je van elke vijfde zonnepaneel dat je op je dak hebt liggen, de energie aan de vogeltjes geeft. Even uitgaande van een worst-case scenario natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door multikoe op 20-02-2022 12:01 ]

• oldchap
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
multikoe schreef op zondag 20 februari 2022 @ 10:56:
[...]
. Maar voor een EV accepteren we (voorlopig nog dan) dat het volstrekt onduidelijk is hoeveel kW er verloren gaat tussen de aansluiting op het net en de accu :)
Ik hou al sinds ik auto en motor rijd het verbruik bij, en doe dat altijd op basis van wat de pomp en de kilometer stand aangeeft. Datzelfde doe ik ook voor de e-niro, ik kijk dus wat mijn KWh meter in de meterkast aangeeft. Wat de auto vertelt boeit me niet want dat is niet wat ik betaal.
Het laadverlies beschouw ik als inefficiëntie van de motor.
Over het hele afgelopen jaar met 9000km (nee, ik rijd niet veel kilometers) zit ik nu op 18.8KWh/100km. Wel vaak met fietsdrager achterop, maar nooit harder dan 110km/u.
Dus zo zuinig als ik hier soms lees haal ik bij lange niet.

• DutchKel
Toch denk ik dat de laadverliezen veel minder verschillen dan jullie denken. Alleen het laadverlies bij een DC laadpaal zit daar in de omvormer van de paal ipv bij de omvormer in de auto. De prijs per kWh van een DC laadpaal is ook een stuk hoger dan van een AC laadpaal.

• multikoe
DutchKel schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:10:
Toch denk ik dat de laadverliezen veel minder verschillen dan jullie denken. Alleen het laadverlies bij een DC laadpaal zit daar in de omvormer van de paal ipv bij de omvormer in de auto. De prijs per kWh van een DC laadpaal is ook een stuk hoger dan van een AC laadpaal.
Ik hou de informatie over mijn laadsessie nauwkeurig bij. Ik laad normaliter aan het stopcontact met de granny, heb een aantal keren aan een openbare laadpaal gestaan, laadt bij een vriend thuis op aan een laadbox en ik heb drie keer aan de snellader langs de snelweg gestaan. Die 20%, 15% en 11% die ik noemde zijn mijn waarnemingen. Die waarnemingen komen redelijk overeen met wat ik her en der lees.
En het gaat niet om de euro's, het gaat om de kWh. Hoewel het natuurlijk wel interessant is dat de hoge prijs aan de snellader gedeeltelijk wordt gecompenseerd doordat je daar minder laadverliezen hebt.

• multikoe
oldchap schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:09:
[...]

Ik hou al sinds ik auto en motor rijd het verbruik bij, en doe dat altijd op basis van wat de pomp en de kilometer stand aangeeft. Datzelfde doe ik ook voor de e-niro, ik kijk dus wat mijn KWh meter in de meterkast aangeeft. Wat de auto vertelt boeit me niet want dat is niet wat ik betaal.
Over het hele afgelopen jaar met 9000km (nee, ik rijd niet veel kilometers) zit ik nu op 18.8KWh/100km. Wel vaak met fietsdrager achterop, maar nooit harder dan 110km/u.
Maar het punt is dus dat die 18,8 kWh afhankelijk is van hoe je laadt. Met andere woorden: er van uitgaande dat jouw 18,8 kWh het resultaat is van thuis laden aan een laadbox met 7 kW (dus, zeg, met een laadverlies van 15%), dan zou het nettoverbruik van je auto uitkomen op 16,3 kWh/100 km. Niet verkeerd overigens. Maar als je uitsluitend met de Granny zou laden, dan zou jouw berekende verbruik uitkomen op 19,6 kWh/100 km. Aan de snellader kom je dan op 17,9 kWh/100 km.

• EVfan
Peter-036 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 09:17:
[...]

De app waar ik het over had is Kia Connect -energieverbruik afgelezen de morgen na de rit.
Ah, mooi dat dat kan. Ik heb een MY19, dit soort data is er niet, de mijnkia app die destijds werd meegeleverd is erg basic.

• pecari
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:35
Ik lees nu al best vaak het verhaal laadverlies. maar wat is laadverlies? eerst maar eens het verhaal brandstof benzine. bij benzine is het vooral de tempratuur wat voor krimp of uitzetten zorgt, dan nog het verdampen van benzine wat meer is zodra er bijgemengd wordt met ethanol en je de tempratuur buiten ziet oplopen, hier hoor je niemand over en dat is ook niet gek want dat is echt heel moeilijk om dat in beeld te brengen, dus overal heb je verlies alleen gaat iedereen tanken zodra de meter dit aangeeft.

maar nu stroom wat gebeurd daar nu mee we zetten het op het hoogspanningsnet bij 100000 volt dat transformateren we omlaag naar 10000 volt en steeds verhogen we de kracht van het net in ampère hier treed natuurlijk verlies op en wat is nu het verlies dat is ( warmte ) dus bij het steeds opnieuw omlaag brengen van het voltage hier hebben we nog steeds over wisselstroom we proberen om het verlies zo klein mogelijk te houden door te koelen met ollie en koelmiddel in transformatoren van groot vermogen.

nu ga je dus je auto laden thuis op je 220 stekker doosje met je Granny lader, prima hoor dat kan natuurlijk 220 wissel stroom 3,2 kw max voor de zekerheid schroeft de Granny dat nog wat naar beneden voor de veiligheid je bent hier bij voorbeeld 19 uur mee bezig, wissel stroom omzetten naar gelijkstroom in de auto omvormer dat betekend dus 19uur warmte in je transformator dus verlies hoeveel dat is afhankelijk van veel meer dan dat ik nu aangeef.

Nu het volgende 3 fase 11kw verdeeld over drie omvormers natuurlijk ook verlies in warmte, alleen duurt het veel korter om eerst de boel op temperatuur te brengen het laden duurt het laden ook veel korter 6 uur max, ook verlies natuurlijk wissel stroom om zetten naar gelijk stroom betekend verlies ( warmte ) .

Nu snelladen O geen wissel stroom maar gelijk stroom dus de auto's omvormer die slaan we over we krijgen namelijk meteen al gelijkstroom aangeleverd. maar ho wat nu dus we hebben geen warmte meer, ja wel alleen gaan we nu een andere manier van koeling gebruiken namelijk de waterpomp van de auto en ook de airco pomp als het echt uit de klauwen gaat lopen alleen nu laden we nog veel korter max 1 uur.

en natuurlijk is de buiten tempratuur van groot belang batterijen vinden koud weer niet fijn maar erg heet weer ook niet.

wat wil ik nu met dit verhaal zeggen verlies heb je altijd en het zal bij iedereen anders zijn hoe je meet waar je meet en wat de omstandigheden zijn.

• EVfan
oldchap schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:09:
[...]

@oldchap
Dat verbruik is precies wat ik ook noteer, als je net als jij doet meet wat er door de lader uit de meterkast is getrokken en hoeveel km daarmee is gereden. In de zomer wil ik nog wel eens op de teller ~14 kWh/100km lezen, maar met mijn laadverlies erbij is dat dan toch 16.8 kWh/100km. In de winter boven de nul graden gemiddeld 17.5-18 kWh/100km. Met laadverlies erbij dan 21-22 kWh. Onder nul graden als snel 20 kWh/100km op de teller.
En dan is het verschil met mijn Audi E-tron, die een laadverlies van 5-6% heeft niet meer zo groot (integraal over het jaar) 24 kWh/100km exclusief en ruim 25 kWh/100km inclusief laadverlies.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

pecari schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:09:
Ik lees nu al best vaak het verhaal laadverlies. maar wat is laadverlies? eerst maar eens het verhaal brandstof benzine. bij benzine is het vooral de tempratuur wat voor krimp of uitzetten zorgt, dan nog het verdampen van benzine wat meer is zodra er bijgemengd wordt met ethanol en je de tempratuur buiten ziet oplopen, hier hoor je niemand over en dat is ook niet gek want dat is echt heel moeilijk om dat in beeld te brengen, dus overal heb je verlies alleen gaat iedereen tanken zodra de meter dit aangeeft.

maar nu stroom wat gebeurd daar nu mee we zetten het op het hoogspanningsnet bij 100000 volt dat transformateren we omlaag naar 10000 volt en steeds verhogen we de kracht van het net in ampère hier treed natuurlijk verlies op en wat is nu het verlies dat is ( warmte ) dus bij het steeds opnieuw omlaag brengen van het voltage hier hebben we nog steeds over wisselstroom we proberen om het verlies zo klein mogelijk te houden door te koelen met ollie en koelmiddel in transformatoren van groot vermogen.

nu ga je dus je auto laden thuis op je 220 stekker doosje met je Granny lader, prima hoor dat kan natuurlijk 220 wissel stroom 3,2 amp max voor de zekerheid schroeft de Granny dat nog wat naar beneden voor de veiligheid je bent hier bij voorbeeld 19 uur mee bezig, wissel stroom omzetten naar gelijkstroom in de auto omvormer dat betekend dus 19uur warmte in je transformator dus verlies hoeveel dat is afhankelijk van veel meer dan dat ik nu aangeef.

Nu het volgende 3 fase 11kw verdeeld over drie omvormers natuurlijk ook verlies in warmte, alleen duurt het veel korter om eerst de boel op temperatuur te brengen het laden duurt het laden ook veel korter 6 uur max, ook verlies natuurlijk wissel stroom om zetten naar gelijk stroom betekend verlies ( warmte ) .

Nu snelladen O geen wissel stroom maar gelijk stroom dus de auto's omvormer die slaan we over we krijgen namelijk meteen al gelijkstroom aangeleverd. maar ho wat nu dus we hebben geen warmte meer, ja wel alleen gaan we nu een andere manier van koeling gebruiken namelijk de waterpomp van de auto en ook de airco pomp als het echt uit de klauwen gaat lopen alleen nu laden we nog veel korter max 1 uur.

en natuurlijk is de buiten tempratuur van groot belang batterijen vinden koud weer niet fijn maar erg heet weer ook niet.

wat wil ik nu met dit verhaal zeggen verlies heb je altijd en het zal bij iedereen anders zijn hoe je meet waar je meet en wat de omstandigheden zijn.
Het punt is dat er m.b.t. laadverliezen (grote) verschillen zijn tussen EV's. Veel mensen in dit topic hebben hun eNiro laadverliezen nauwkeurig gemeten. Ze lijken hoger dan wat bijvoorbeeld @EVfan aangeeft voor de eTron.

• kdeboois
EVfan schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:08:
[...]

Ah, mooi dat dat kan. Ik heb een MY19, dit soort data is er niet, de mijnkia app die destijds werd meegeleverd is erg basic.
Batterij SoC en het aantal kilometer gereden en je hebt toch alles wat je nodig hebt ?

• multikoe
pecari schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:09:
Ik lees nu al best vaak het verhaal laadverlies. maar wat is laadverlies?

[..]

Laadverlies is heel simpel het verschil tussen de energie die je uit het net haalt en waar je voor betaalt en de energie die je uiteindelijk in je auto ontvangt en waar de auto gebruik van kan maken. Vergelijk het met het vullen van een auto aan de pomp: met de op de praktijk gebaseerde verliesgegevens zou het betekenen dat je je tank van 50 liter tot het randje vult, op de pomp naar de cijfers kijkt en ziet dat je 55 liter moet afrekenen, tot zelfs wel 60 liter. De meeste mensen zouden daar een hartverzakking van krijgen en in full Karen mode op de pompbediende afstormen :)

Verliezen als gevolg van uitzetting door warmte kun je inderdaad meten, maar die zijn marginaal (de uitzettingscoefficient van benzine is 0,00095/C. Dat betekent dat je bij een temperatuursverschil van 10 graden, ongeveer 1% uitzetting hebt.
Bovendien zijn al deze verliezen niet te beinvloeden door de eigenaar van de auto. Alle pompen hebben dezelfde foutenmarge, alle pompen hebben evenveel last van het uitzetten of krimpen van benzine. En, geloof het of niet, ook tussen de verschillende brandstoffen is niet bijster veel verschil als het gaat om de efficientie van de verbranding. Verliezen in de brandstof-keten zijn erg klein en overal gelijk.

Het punt is dat de verliezen van laadstation naar accu best wel heel fors zijn, vergeleken met de verliezen die ICE auto's hebben in hetzelfde proces.

• pecari
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:35
DonJuape schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:22:
[...]

Het punt is dat er m.b.t. laadverliezen (grote) verschillen zijn tussen EV's. Veel mensen in dit topic hebben hun eNiro laadverliezen nauwkeurig gemeten. Ze lijken hoger dan wat bijvoorbeeld @EVfan aangeeft voor de eTron.
Dat is ook goed mogelijk. dat geef ik ook niet aan maar dat is ook te verklaren waarom dat is maar dan ga je al snel naar componenten niveau van wat een fabrikant gebruikt wat bijvoorbeeld zou kunnen is dat de interne weerstand van kabels lager is omdat de gebruikte kabels dikker en korter zijn andere omvormers noem maar op.

Maar ik wil niet zo ver gaan, techniek verbeter zich elke dag.

• EVfan
kdeboois schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:40:
[...]

Batterij SoC en het aantal kilometer gereden en je hebt toch alles wat je nodig hebt ?
@kdeboois
Eens hoor. Meer is er niet nodig voor gewoon dagelijks gebruik.

• pinguins
Er is ook een klein beetje verlies door de elektronica aan staat tijdens het laden, die moet ook worden gevoed. Ik laad altijd aan een AC paal, de meeste tijd zo rond de 10,5 kW. Ook wel eens een keer met 8,5 kW, misschien omdat het toen drukker was op het net? Ik kan dan uitrekenen wat het laadverlies is, dat ligt bij mij iets onder de 15%.

• pinguins
Peter-036 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 09:17:
[...]

De app klopt niet (in ieder geval bij mij). Geeft een veel te rooskleurige waarde. De waarde die de auto aan geeft is weer wat te hoog. In werkelijkheid zit het tussen de twee in, bij mij op 2/3 van de app en 1/3 van de auto ongeveer.

• kdeboois
Van 80 tot 100% is ook minder efficiënt dan tot de 80% door de batterij eigenschappen. Dus als je tot 80% laadt heb je een lange levensduur en een betere efficiency. Win win

• eltron
DonJuape schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:22:
[...]
Kennen jullie deze al? https://www.autoweek.nl/a...volledig-opladen-van-evs/
Onderzoekje naar laadverliezen EV's in autoweek. Van volledig leeg naar helemaal vol.
(overigens een niet echt standaard situatie, maar wel een manier om EV's onderling te vergelijken)
Met de e-Niro op 3 in de top 15 (of eigenlijk lijst van 15).

[ Voor 7% gewijzigd door eltron op 20-02-2022 20:09 ]

• gjcvro
Wel heel vreemd dat zusje kona het ook slechter doet. De honda is helemaal een verschrikking.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

eltron schreef op zondag 20 februari 2022 @ 20:06:
[...]

Kennen jullie deze al? https://www.autoweek.nl/a...volledig-opladen-van-evs/
Onderzoekje naar laadverliezen EV's in autoweek. Van volledig leeg naar helemaal vol.
(overigens een niet echt standaard situatie, maar wel een manier om EV's onderling te vergelijken)
Met de e-Niro op 3 in de top 15 (of eigenlijk lijst van 15).
Was inderdaad beter geweest als ze tot 90% hadden geladen. En met hoeveel vermogen is me ook niet duidelijk.

• oldchap
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
multikoe schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:28:
[...]

Maar het punt is dus dat die 18,8 kWh afhankelijk is van hoe je laadt. Met andere woorden: er van uitgaande dat jouw 18,8 kWh het resultaat is van thuis laden aan een laadbox met 7 kW (dus, zeg, met een laadverlies van 15%), dan zou het nettoverbruik van je auto uitkomen op 16,3 kWh/100 km. Niet verkeerd overigens. Maar als je uitsluitend met de Granny zou laden, dan zou jouw berekende verbruik uitkomen op 19,6 kWh/100 km. Aan de snellader kom je dan op 17,9 kWh/100 km.
Had ik er even bij moeten zetten, ik laad altijd thuis op met 11KW tot 90% aan Tesla Wallbox2. Ik heb slechts 1 keer bij fastned gestaan, puur om het eens uit te proberen en kijken of mijn laadpas werkt (4 passen en slechts 1 keer gebruik, lekker efficiënt :P)
Volgens de auto gaat het met 10.4-10.5KW, volgens de meter met 10.05KW 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door oldchap op 20-02-2022 23:05 ]

• rubke81
  • Laatst online: 16-12 12:54
Nieuwe prijzen en specs van de E-Niro zijn bekend. Ze noemen hem vanaf nu de KIA Niro EV. In andere delen van de wereld noemen ze hem overigens al jaren zo.

Qua accu en laadsnelheid is er niets gewijzigd wat ik op het eerste gezicht zo zie. Wel een stuk duurder. In mijn geval bij een DynamicPlus line scheelt het € 4.300,-. Ook valt de DynamicPlus line met een andere lak nu niet meer onder de grens van 45k voor de SEPP. Valt er net 90 euro boven.

https://www.kia.com/conte...we-Niro-EV-prijslijst.pdf

[ Voor 3% gewijzigd door rubke81 op 21-02-2022 13:22 . Reden: typo ]

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-11 23:55
rubke81 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 13:17:
Nieuwe prijzen en specs van de E-Niro zijn bekend. Ze noemen hem vanaf nu de KIA Niro EV. In andere delen van de wereld noemen ze hem overigens al jaren zo.

Qua accu en laadsnelheid is er niets gewijzigd wat ik op het eerste gezicht zo zie. Wel een stuk duurder. In mijn geval bij een DynamicPlus line scheelt het € 4.300,-. Ook valt de DynamicPlus line met een andere lak nu niet meer onder de grens van 45k voor de SEPP. Valt er net 90 euro boven.

Mag een aanhanger tot 750 kg trekken, voor zover bij mij bekend is dat niet het geval voor zijn voorloper.

14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu

• multikoe
Peutpeut schreef op maandag 21 februari 2022 @ 13:25:
[...]

Mag een aanhanger tot 750 kg trekken, voor zover bij mij bekend is dat niet het geval voor zijn voorloper.
Dat begint toch wel interessant te worden. Mijn e-Niro mag 300 kg trekken, dat is al handig, maar met 750 kilo wordt het praktisch bruikbaar voor meer toepassingen.
Overigens vraag ik me werkelijk af in hoeverre deze gewichtslimiet ingegeven wordt door structurele, technische aspecten of dat het eigenlijk voornamelijk een certificatie-dingetje is.

• gjcvro
als het echt alleen certificaat dingetje is zijn ze best wel dom dat ze dat de vorige keer maar op 300 gezet hebben.. Zag ik ook trouwens iets meer vermogen: 205 naar 218?

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-12 14:38
rubke81 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 13:17:

Lekker overzichtelijke prijslijst! De Comfortline en Dynamicline zijn maar € 800 duurder dan de oude versie, de DynamicPlusline € 1800 en de Executiveline € 1400.

Geen goedkopere 39 kWh uitvoering meer, 3-fasen laden is nu altijd standaard (was het eerst niet op de Comfortline), en geen optie voor een warmtepomp.

De C-stijl in contrasterende kleur is alleen voor de ExecutiveLine als extra optie beschikbaar, dus die zullen we (gelukkig) niet veel gaan zien.

Voor de SEPP moet je kijken naar de fiscale waarde en niet naar de consumentenadviesprijs, hier is altijd veel verwarring over. De consumentenadviesprijs is inclusief de verplichte afleverkosten (rijklaar maken), maar die afleverkosten tellen niet mee voor de catalogusprijs (= fiscale waarde). Dus de DynamicPlusline met een lak-optie valt nog steeds binnen de SEPP-regeling!

Is er al iets bekend over de levertijden voor het nieuwe model?

Opel Ampera-e (2020) > Skoda Elroq 85 Business Edition (2025)

• bnwgraaf
Maar op de elektrische aandrijving zo op het eerste gezicht geen schokkende stappen?

Actieradius nagenoeg gelijk en ongeveer dezelfde maximale laadsnelheden?
Of zou de laadcruve een stuk gunstiger zijn? Ik had verwacht juist op dat gebied weer een stap te maken...

• rubke81
  • Laatst online: 16-12 12:54
bnwgraaf schreef op maandag 21 februari 2022 @ 14:52:
Maar op de elektrische aandrijving zo op het eerste gezicht geen schokkende stappen?

Actieradius nagenoeg gelijk en ongeveer dezelfde maximale laadsnelheden?
Of zou de laadcruve een stuk gunstiger zijn? Ik had verwacht juist op dat gebied weer een stap te maken...
Ja dat valt inderdaad een beetje tegen. Verder zie ik ook niets over een warmtepomp, ook niet als optie.

Wishfull thinking mode ON: Het 10 inch scherm lijkt ook hetzelfde gebleven dus misschien komen er ook updates zoals batterij verwarming voor de laatste "bestaande" modellen.

• Hippe Lip

Hippe Lip

En waarom staat er nu 64,8 kWh batterij. Is die werkelijk groter, of gaat het om een ander (nieuw) type accu misschien?

<John O`Mill>

• gjcvro
Of minder reserve?

• De zolder
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 26-05-2022
rubke81 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 15:22:
[...]

Ja dat valt inderdaad een beetje tegen. Verder zie ik ook niets over een warmtepomp, ook niet als optie.
Dat vroeg ik me ook af. Onder uitrusting blz 3 staat vanaf de dynamicline batterijverwarming vermeld.

Neem aan dat, dat de warmtepomp is. Dat zou de prijsstijging voor groot deel verklaren.

• Tomtidom71
Wesco schreef op maandag 21 februari 2022 @ 14:44:
[...]

Lekker overzichtelijke prijslijst! De Comfortline en Dynamicline zijn maar € 800 duurder dan de oude versie, de DynamicPlusline € 1800 en de Executiveline € 1400.
Maar je krijgt voor dat geld ook meer opties.

HUD en op afstand bestuurbare parkeerfunctie bijvoorbeeld in de Executive

• Hippe Lip

Hippe Lip

De zolder schreef op maandag 21 februari 2022 @ 17:18:
[...]

Dat vroeg ik me ook af. Onder uitrusting blz 3 staat vanaf de dynamicline batterijverwarming vermeld.

Neem aan dat, dat de warmtepomp is.
Dat zou ik nou helemaal niet aannemen. Batterijverwarming is iets dat ervoor zorgt dat de batterij verwarmd wordt en dat zegt nix over waar die warmte vandaan komt. Het is een verbruiker van warmte, heeft warmte nodig.
Een warmtepomp is een bron, een ding dat in warmte voorziet, warmte produceert.

Maar feitelijk (technisch bezien) hebben ze allemaal een warmtepomp, want er zit een airco in, al is ook dat ding niet met zoveel woorden benoemd. Als we over een warmtepomp praten, dan betekent dit dat er een omkeerinrichting aan die warmtepomp/ airco is toegevoegd, waardoor de warme en koude kant van plek kunnen wisselen en er binnen geen koude maar (na omkeren) ook warmte afgegeven kan worden.

<John O`Mill>

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:58
De zolder schreef op maandag 21 februari 2022 @ 17:18:
[...]

Neem aan dat, dat de warmtepomp is. Dat zou de prijsstijging voor groot deel verklaren.
Vraag ik me inderdaad af of je dat op basis van die spec kunt concluderen.
Er zijn meerdere lussen die voor koeling en verwarming gebruikt worden. Actieve batterijverwarming wordt met een 2 kW PTC (warmte element) gedaan als de batterij zeer koud is, voor normaal verwarmen / koelen wordt het standaard circuit gebruikt waar dan evt ook een warmtepomp bij zit.
Zie https://electricrevs.com/...hermal-management-design/ Daar worden een warmtepomp en een batterijverwarming als 2 losse opties genoemd.

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:21
Tomtidom71 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 17:25:
[...]

Maar je krijgt voor dat geld ook meer opties.

HUD en op afstand bestuurbare parkeerfunctie bijvoorbeeld in de Executive
Mmm, inderdaad staan er een aantal interessante/andere features bij:
  • frunk/opbergruimte voor
  • vehicle-2-load (waarbij het wel de vraag is of het meer is dan het stopcontact achteraan)
  • Harman Kardon ipv JBL

• Tomtidom71
plmagis schreef op maandag 21 februari 2022 @ 17:51:
[...]

Mmm, inderdaad staan er een aantal interessante/andere features bij:

[list]
• frunk/opbergruimte voor
• vehicle-2-load (waarbij het wel de vraag is of het meer is dan het stopcontact achteraan)
Is dat niet dat systeem dat je je magnetron erop kan aansluiten? Of een andere ev laden
• Harman Kardon ipv JBL
[/list]
HK en JBL zijn in principe van dezelfde eigenaar. Zal elkaar niet veel ontlopen

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:51
Ben vandaag eens wezen stoeien met de spraak commando's in mijn nieuwe Kia e-niro.

Voor de navigatie, radio en telefoon ging het al snel goed met bijvoorbeeld:
- Ga naar kerkstraat 16 <plaatsnaam>
- Bel <voornaam> <achternaam>
- Radio NPO1
- Wat is het weer in Amsterdam

Maar kun je er ook de klimaatregeling mee bedienen? En zo ja, weet iemand wat voorbeeld commando's?

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• DutchKel
Tomtidom71 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 17:58:
[...]

Is dat niet dat systeem dat je je magnetron erop kan aansluiten? Of een andere ev laden
Ik gok en hoop eerder dat dit ervoor zorgt dat er in huis stroom is van de auto. Waarmee de auto dus als huisaccu dient. Overdag de auto opladen met de zonnepanelen en ‘s nachts de stroom weer gebruiken uit de auto.

• Hippe Lip

Hippe Lip

DutchKel schreef op maandag 21 februari 2022 @ 18:46:
[...]

Ik gok en hoop eerder dat dit ervoor zorgt dat er in huis stroom is van de auto. Waarmee de auto dus als huisaccu dient. Overdag de auto opladen met de zonnepanelen en ‘s nachts de stroom weer gebruiken uit de auto.
Dat wat jij beschrijft heet toch V2G, Vehicle to Grid? En dat zal het vast niet zijn, want dan hadden ze dat er wel bijgezet.

Ik verwacht meer dat dit dezelfde functionaliteit gaat zijn als de V2L van de IONIQ5 en EV6.
Mogelijk dat die dingen softwarematig later geüpdate kunnen worden naar V2G, maar daar zou ik niet op in willen zetten. In de begintijd van onze e-Niro hadden we ook allerlei leuke ideetjes voor software-updates, maar we weten inmiddels dat Kia/Hyundai daar gewoon niet aan doet.

Kortom: je krijgt wat beschreven is en meer niet, verwacht ik.

<John O`Mill>

• kdeboois
Hippe Lip schreef op maandag 21 februari 2022 @ 19:14:
[...]

Dat wat jij beschrijft heet toch V2G, Vehicle to Grid? En dat zal het vast niet zijn, want dan hadden ze dat er wel bijgezet.

Ik verwacht meer dat dit dezelfde functionaliteit gaat zijn als de V2L van de IONIQ5 en EV6.
Mogelijk dat die dingen softwarematig later geüpdate kunnen worden naar V2G, maar daar zou ik niet op in willen zetten. In de begintijd van onze e-Niro hadden we ook allerlei leuke ideetjes voor software-updates, maar we weten inmiddels dat Kia/Hyundai daar gewoon niet aan doet.

Kortom: je krijgt wat beschreven is en meer niet, verwacht ik.
Lijkt mij toch een duidelijk geval van V2H (Vehicle to Home)

V2G is aan het net leveren als een soort openbare buffer.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Kia noemt het zelf “ Vehicle-2-Load (V2L)”.

En voor het gebruik daarvan heb je een aparte adapter, stekker nodig.
https://accessoires-kia.be/ev6/comfort/CVH68AK0U0/
Hiermee heb je dus een mobiel stopcontact dat tot een zeker vermogen kan leveren. En dat zelfstandig een zwevend 230V-circuit is. Niet zomaar te koppelen aan het net, of dat nou thuis of openbaar is.

Om V2G werkend te hebben zal de afgifte van de Kia synchroon moeten lopen met het net waarop het is aangesloten en daarvoor is nogal wat aparte elektronica en software nodig. Of je dat nou doet aan het (openbare) net (laadpaal) of aan je eigen huisaansluiting, die toch ook aan het net hangt; je zal niet autarkisch draaien, neem ik aan.

[ Voor 14% gewijzigd door Hippe Lip op 21-02-2022 19:41 ]

<John O`Mill>

• kdeboois
@Hippe Lip ik heb het over wat beschreven werd, niet over wat Kia aanbied. V2L is de simpelste vorm.

• gjcvro
Hippe Lip schreef op maandag 21 februari 2022 @ 19:39:
Kia noemt het zelf “ Vehicle-2-Load (V2L)”.

En voor het gebruik daarvan heb je een aparte adapter, stekker nodig.
https://accessoires-kia.be/ev6/comfort/CVH68AK0U0/
Hiermee heb je dus een mobiel stopcontact dat tot een zeker vermogen kan leveren. En dat zelfstandig een zwevend 230V-circuit is. Niet zomaar te koppelen aan het net, of dat nou thuis of openbaar is.

Om V2G werkend te hebben zal de afgifte van de Kia synchroon moeten lopen met het net waarop het is aangesloten en daarvoor is nogal wat aparte elektronica en software nodig. Of je dat nou doet aan het (openbare) net (laadpaal) of aan je eigen huisaansluiting, die toch ook aan het net hangt; je zal niet autarkisch draaien, neem ik aan.
Zonnepaneel =gelijkspanning, paar honderd volt. Accu = gelijkspanning, paar honderd volt. Waarom zou een auto zoveel moeilijker zijn?

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:07

PeaceNlove

Deugleuter

gjcvro schreef op maandag 21 februari 2022 @ 20:14:
[...]

Zonnepaneel =gelijkspanning, paar honderd volt. Accu = gelijkspanning, paar honderd volt. Waarom zou een auto zoveel moeilijker zijn?
Ik denk dat het niet veel moeilijker is. Wel stop je nog weer een dikke omvormer in de auto en als ik me de factuur van mijn zonnepanelen herinner zijn die dingen niet goedkoop. Telt allemaal bij de verkoopprijs op…

• kdeboois
PeaceNlove schreef op maandag 21 februari 2022 @ 20:23:
[...]

Ik denk dat het niet veel moeilijker is. Wel stop je nog weer een dikke omvormer in de auto en als ik me de factuur van mijn zonnepanelen herinner zijn die dingen niet goedkoop. Telt allemaal bij de verkoopprijs op…
Het is feitelijk de AC lader die als inverter geconfigureerd wordt. Diodes vervangen voor MOSFETs of IGBTs en de controller iets anders configureren. Hoeft de hoofdprijs niet te kosten. Zeker 90% is gelijk in beide opzetten kwa componenten.

Pagina: 1 ... 186 ... 358 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.