Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dymphy
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:00
Arfman schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 21:05:
[...]

Nee, en ik verwacht ook nog wel dat het een tijd gaat duren, als het al gebeurt. Eerst zullen ze de IONIQ 5 en EV6 doen. En ik snap niet wat wireless AA hier mee te maken heeft? De e-Niro heeft niet de benodigde hardware om wireless AA te faciliteren, daar zal een systeem update niets aan veranderen.
Ik had een wireless Aa dongel in bestelling staan. Dus zodat ik in de e-niro wel aa wireless heb.

Maar als tomtom indigo komt is dus wellicht overbodig.
Dat bedoelde ik meer, is het handig om er alsnog eentje te kopen of te wachten op een update die wellicht helemaal niet komt of erg laat.

Proxmox 3 node cluster | Opnsense | HA | Homey Pro 2023 | 3645Wp zonnepanelen | 8.6 KWh Zendure | EV E-Niro MY24 | 2x Bambu Lab P1S

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Megat schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 21:11:
Beste allemaal,
Ik zag een Youtube filmpje van de Duitser ‘Electric Ben’ waarin hij de kosten berekent van een 7 km lang ritje.
Tijdens het filmpje vertelt hij dat de warmtepomp pas na 30 a 35 km begint te werken. Weet iemand van jullie of dit klopt ?
Weten doe ik her niet maar het lijkt me zeer sterk. Ik kan me voorstellen dat eerst de heater aan gaat (zeker als het erg koud is) en als de cabine dan een beetje op temperatuur is neemt de WP het over.
Ik denk zelfs dat de WP direct aan gaat, dus tegelijk met de heater. Waarom zouden ze wachten?

[ Voor 7% gewijzigd door DonJuape op 12-02-2022 21:24 ]

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:24
DonJuape schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 21:17:
[...]

Weten doe ik her niet maar het lijkt me zeer sterk. Ik kan me voorstellen dat eerste de heater aan gaat (zeker als het erg koud is) en als de cabine dan een beetje op temperatuur is neemt de WP het over.
Klopt de heater gaat eerst aan voor directe warmte daarna neemt de WP over, kan geen 35km duren. Denk zo'n 3-4 minuten maximaal.

Zou ook raar zijn want 35km door een stad rijden moet je je best wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:36
Vandaag onze e-Niro opgehaald in Duitsland en tsjonge.... Wat is ie mooi!
We hebben er gelijk een rit op zitten van ruim 350 km. Het rijdt echt heel comfortabel en fijn!

We hebben ook maar vast een test gedaan bij een snellader en ongeveer 20% bij geladen; het grootste deel van de tijd met ongeveer 50 kWh.

Nu hangt hij aan de grannylader.
Aanstaande dinsdag langs de RDW.

Ik heb de app gekoppeld maar zie daar nog de ritten die door de garage ermee gemaakt zijn (er stond 7700 km op de teller toen we heb vanmiddag oppikte).
Weet iemand of ik die kan verwijderen, of moet ik dan het hele systeem een keer resetten (dan ben ik mijn eerste rit van vandaag zeker ook kwijt?)
Dymphy schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 20:03:
Heeft iemand verder nog iets vernomen van de mogelijke tomtom indigo update voor de E-Niro?

Had een wireless android auto dongel in bestelling staan, maar ivm de mogelijke update naar tomtom indigo maar afbesteld.
De Duitse dealer vertelde ons vandaag dat ze alleen gehoord hebben dat er een grote update komt, maar wanneer en wat die precies in gaat houden, wist hij ook nog niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:26

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Megat schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 21:11:
[…]Tijdens het filmpje vertelt hij dat de warmtepomp pas na 30 a 35 km begint te werken. Weet iemand van jullie of dit klopt ?
Lijkt me stug. Waarom wachten? Is dat weer zo’n kulverhaal van iemand die niet weet waar-ie het over heeft? Das tenminste wat er in me opkomt als ik dit soort dingen hoor…

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldchap
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Hippe Lip schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 15:14:
[...]

Als het geluid van een radar komt dan kun je dat ook op je dashboard zien, toch?
Als daar nix te zien is zal het wat anders zijn.

Oftewel: wat laat je dashboard zien als je dat hoort?
Op het dashboard is niks te zien. Meestal buzzed hij ook alleen als ik de knipperlichthendel naar rechts tik, bij het naknipperen niks op die uitzondering in de stort regen na dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:39
En de verlichting van wat er aan de trekhaak hangt is in orde? Volgens mij heb ik iets gezien over lampcontrole en ik dacht dat het de richtingaanwijzers waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:45
oldchap schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 22:59:
[...]

Op het dashboard is niks te zien. Meestal buzzed hij ook alleen als ik de knipperlichthendel naar rechts tik, bij het naknipperen niks op die uitzondering in de stort regen na dan.
Het is niet dezelfde toon die aan gaat als je wilt inhalen en er is een auto naast je? Dat zie je niet op het dashboard maar alleen in de buitenspiegel, daar is dan het lampje aan.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldchap
  • Niet online
DutchKel schreef op zondag 13 februari 2022 @ 02:57:
[...]

Het is niet dezelfde toon die aan gaat als je wilt inhalen en er is een auto naast je? Dat zie je niet op het dashboard maar alleen in de buitenspiegel, daar is dan het lampje aan.
Ik heb een DynamicPlus, hij heeft geen blindehoek waarschuwing ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldchap
  • Niet online
gjcvro schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 23:10:
En de verlichting van wat er aan de trekhaak hangt is in orde? Volgens mij heb ik iets gezien over lampcontrole en ik dacht dat het de richtingaanwijzers waren.
Ik heb zowel bij mijn fietsdrager als bij een boels aanhanger gehad. Onwaarschijnlijk dat in beide eenzelfde kortsluiting zit. En als het in de aanhanger zit, zou ik verwachten dat bij elke knipper is en niet alleen bij gebruik van de hendel. Het meest verwarrende is dat het na een of twee afslagen stopt :?
Zo meteen weer met de fietsdrager onderweg, zal nog wat experimenteren zolang het mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
oldchap schreef op zondag 13 februari 2022 @ 09:45:
Ik heb zowel bij mijn fietsdrager als bij een boels aanhanger gehad. Onwaarschijnlijk dat in beide eenzelfde kortsluiting zit.
Dat ben ik met je eens, ik had alleen nog niet gelezen dat het met meerdere dingen was. Dan nog zou het bijvoorbeeld kunnen dat je ze met dezelfde verloopstekker aansluit.
oldchap schreef op zondag 13 februari 2022 @ 09:45:
En als het in de aanhanger zit, zou ik verwachten dat bij elke knipper is en niet alleen bij gebruik van de hendel. Het meest verwarrende is dat het na een of twee afslagen stopt :?
Ken lampjes genoeg waarbij het voldoende is als je een keer tegen de behuizing klopt om hem werkend te krijgen ;-)

Of als de bedrading van je trekhaak niet helemaal lekker zit, dan zou er ook iets kunnen piepen. Ik heb alleen geen idee hoe dat zou moeten klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeT80
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-09 07:08
Sinds 5-2 krijgt de app geen verbinding meer met de auto.
Als ik in de auto probeer (op plaatsen waar de verbinding altijd goed was) krijg ik deze meldingen:
{ja zal het scherm ook een schoonmaken; maar dat is niet het probleem}

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KD0P173vByGrePz3LZFLrl8E87s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GsA0Lyczf4LFkcbz2vFDItzy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/riZ65BT_gk5KVzL_lKRLBkE8aLI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MxGdS5Sx6i5odNs2gGipz5Lz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie01
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13-02-2022
Mike T80: Volgens mij gewoon resetten. Met paperclip of iets dergelijks het knopje naast je volumeknop ff indrukken en dan zou het weer moeten werken.

[ Voor 3% gewijzigd door Robbie01 op 13-02-2022 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Weet iemand of je de ritten historie op één of andere manier kunt exporteren?
Ik wil de historie van de vorige eigenaar (dealer bedrijf) wissen maar vind het wel een prettig idee als ik die nog even in zou kunnen zien....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15:59
Ik kan zelfs niet verder terug in de historie van de rittenregistratie dan 4 maanden, en dat zijn gegevens van mijn eigen ritten.
Nu kan dat een verschil zijn tussen de E-Soul en de Niro, of op basis van bouwjaar (hier 2020), maar dan zul je op termijn die data toch kwijt zijn, dus waarom wissen?

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Peter-036 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 13:28:
Ik kan zelfs niet verder terug in de historie van de rittenregistratie dan 4 maanden, en dat zijn gegevens van mijn eigen ritten.
Nu kan dat een verschil zijn tussen de E-Soul en de Niro, of op basis van bouwjaar (hier 2020), maar dan zul je op termijn die data toch kwijt zijn, dus waarom wissen?
Ah okay, deze gaan inderdaad terug tot en met november 2021, dus dat zijn inderdaad die 4 maanden!

De telefoons die door de dealer waren gekoppeld zijn verwijderd en alleen mijn eigen telefoon is nog gekoppeld. Kan de auto nog op andere manieren gekoppeld zijn aan de vorige eigenaar en kan ik dat zien? Is er nog een mogelijkheid dat hij bijvoorbeeld met de Connect App info over of toegang tot de auto heeft, of is dat niet meer mogelijk omdat er ook geen telefoon meer gekoppeld is?

Met andere woorden, kan er nog een andere reden zijn om toch het systeem te resetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:02
Ik zou een auto altijd resetten als er een vorige eigenaar is geweest. Wat is daarop tegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
upje schreef op zondag 13 februari 2022 @ 14:21:
Ik zou een auto altijd resetten als er een vorige eigenaar is geweest. Wat is daarop tegen?
Ja, je hebt eigenlijk gelijk ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Mijn eerste telefoon was zo gekoppeld, een Poco X3.

De tweede lukt me niet. Dit is een Motorola G5S.
Ik krijg gewoon de Kia Bluetooth niet te zien in de bluetooth devices van de telefoon...

Ik heb de Poco verbinding uit gezet (ook de bluetooth op de telefoon zelf). Maar de Motorola vindt de Kia niet....

Iemand dit ook bijdehand gehad en misschien een oplossing hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:11
gjcvro schreef op zondag 13 februari 2022 @ 10:46:
[...]

Dat ben ik met je eens, ik had alleen nog niet gelezen dat het met meerdere dingen was. Dan nog zou het bijvoorbeeld kunnen dat je ze met dezelfde verloopstekker aansluit.

[...]

Ken lampjes genoeg waarbij het voldoende is als je een keer tegen de behuizing klopt om hem werkend te krijgen ;-)

Of als de bedrading van je trekhaak niet helemaal lekker zit, dan zou er ook iets kunnen piepen. Ik heb alleen geen idee hoe dat zou moeten klinken.
Ik heb een soortgelijk probleem. Als ik de fietsendrager op de trekhaak zet en de stekker niet heel goed vast maak, dan piept de auto als ik rem. Het is een hoge, wat snerpende piep, niet een "gestuurde" piep.
Ik wijt het aan een slechte connectie in de stekker en het verdwijnt als ik de stekker wat vaster duw en soms verdwijnt het na twee kee remmen.
Ik neem me steeds voor de stekker eens goed schoon te maken, maar vergeet dat steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldchap
  • Niet online
multikoe schreef op zondag 13 februari 2022 @ 22:08:
[...]

Ik heb een soortgelijk probleem. Als ik de fietsendrager op de trekhaak zet en de stekker niet heel goed vast maak, dan piept de auto als ik rem. Het is een hoge, wat snerpende piep, niet een "gestuurde" piep.
Ik wijt het aan een slechte connectie in de stekker en het verdwijnt als ik de stekker wat vaster duw en soms verdwijnt het na twee kee remmen.
Ik neem me steeds voor de stekker eens goed schoon te maken, maar vergeet dat steeds.
Vandaag wat geprobeerd, fietsdrager erop, auto aangezet maar in neutraal gebleven en richting naar rechts, gelijk beept ie, naar links weer biep, derde keer niks meer. Auto uit en weer aan, geen beep meer.

Mijn fietsdrager zit gelijk op de dertien pin, de aanhanger had een verloopstekker zeven.

Zouden we het over hetzelfde hebben? Bij jou de rem, bij mij de richting? Ik zal de stekker eens proberen verder door te duwen, maar hem verwijderen is nu al een enorme klus. Het is een stekker die je zelf op een kabel monteert, er zit geen schroefmechanisme op. Die verloopstekker schroefde wel, maar dat maakte het er blijkbaar niet beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22-09 00:25
Is het een originele Kia trekhaak. Met bijhorende bedrading. Heb hier ook problemen gehad met een my20 . Hier werkte bepaalde dingen waaronder de knipperlichten. Weet niet wat ze gedaan hebben . Maar ze zijn wel een volle dag bezig geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22-09 00:25
Is het een originele Kia trekhaak. Met bijhorende bedrading. Heb hier ook problemen gehad met een my20 . Hier werkte bepaalde dingen waaronder de knipperlichten. Weet niet wat ze gedaan hebben . Maar ze zijn wel een volle dag bezig geweest. Weet niet of het waar is maar er zouden twee draad harnassen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
oldchap schreef op zondag 13 februari 2022 @ 23:05:
[...]

Vandaag wat geprobeerd, fietsdrager erop, auto aangezet maar in neutraal gebleven en richting naar rechts, gelijk beept ie, naar links weer biep, derde keer niks meer. Auto uit en weer aan, geen beep meer.

Mijn fietsdrager zit gelijk op de dertien pin, de aanhanger had een verloopstekker zeven.

Zouden we het over hetzelfde hebben? Bij jou de rem, bij mij de richting? Ik zal de stekker eens proberen verder door te duwen, maar hem verwijderen is nu al een enorme klus. Het is een stekker die je zelf op een kabel monteert, er zit geen schroefmechanisme op. Die verloopstekker schroefde wel, maar dat maakte het er blijkbaar niet beter op.
Ik weet niet of het hetzelfde probleem is. Ik heb een oudere fietsendrager en had dus een verloopstekker nodig. Dat geheel zit niet al te stevig en bovendien is de stekker van de fietsendrager ook wat beschadigd. Ik heb dat gepiep altijd geweten aan een slechte verbinding, ook al omdat friemelen en duwen aan de stekker het probleem leek te verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Laatst online: 21:09

zeroday

There is no alternative!

Erg lekker weer deze week .. nu al 2x in twee weken ..

tijdens het rijden gaat de middenconsole zich herstarten ..
knap hoor ! pffff ..

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldchap
  • Niet online
oldie127 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 00:07:
Is het een originele Kia trekhaak. Met bijhorende bedrading. Heb hier ook problemen gehad met een my20 . Hier werkte bepaalde dingen waaronder de knipperlichten. Weet niet wat ze gedaan hebben . Maar ze zijn wel een volle dag bezig geweest. Weet niet of het waar is maar er zouden twee draad harnassen zijn
Ja, volledig origineel Kia, geplaatst bij levering, MY20 jan’21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:36

Damian

Insane Obtrusion

Gisteren wilde ik snelladen aan van die Allego 350kw palen. Auto bleef foutmelding geven dat ik de DC lader moest controlleren? Verschillende palen geprobeerd, maar allemaal hetzelfde. Vervolgens naar een 50kw lader bij de McDonalds, en daar wilde hij wel gewoon met 41kw laden...

Iets mis met die palen van Allego neem ik dan maar aan?

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
zeroday schreef op maandag 14 februari 2022 @ 07:43:
Erg lekker weer deze week .. nu al 2x in twee weken ..

tijdens het rijden gaat de middenconsole zich herstarten ..
knap hoor ! pffff ..
Wel de laatste versie van de software geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-09 23:21

Arfman

Drome!

[b]Damian in "Het grote Kia e-Niro topic"
Iets mis met die palen van Allego neem ik dan maar aan?
Geen idee. Heb je Allego gebeld op dat moment zodat zij eventueel iets konden zien in hun logging?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Laatst online: 18:36
Ik zou adviseren te kijken op de website in ieder geval, welke palen waren het?
https://www.allego.eu/cp

Zelf nog geen storingen gehad bij snelladen, niet bij fastnet/shell recharge of Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

gjcvro schreef op maandag 14 februari 2022 @ 10:13:
[...]

Wel de laatste versie van de software geïnstalleerd?
Definieer laatste .. die van Nov 2021 die al een keer bijgewerkt was / is met dezelfde 'versie' zit in de auto .. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door zeroday op 14-02-2022 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Zie in het EV6 forum dat er nieuwe software beschikbaar is. Ik denk: probeer het ook even voor de e-Niro.

Oud:
+|21Q2|DE_E_20.S5W_L.001.001.211214|KM|Niro_EV_MY_20_EU|1557|1

Nieuw:
+|21Q2|DE_E_20.EUR.S5W_L.001.001.220211|KM|Niro_EV_MY_20_EU|1557|0

Lijkt dus van 11 februari te zijn. Wie durft? :)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
zeroday schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:04:
[...]

Definieer laatste .. die van Nov 2021 die al een keer bijgewerkt was / is met dezelfde 'versie' zit in de auto .. ;)
Van na half december.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Arfman schreef op maandag 14 februari 2022 @ 12:59:
Zie in het EV6 forum dat er nieuwe software beschikbaar is. Ik denk: probeer het ook even voor de e-Niro.

Oud:

Nieuw:

Changelog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas81
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:07

Oud:

Nieuw:

Ik lees net dat topic door en kom deze opmerking tegen:
"Well, it seems after the update, my car still blows (edit: cold) air (unplugged) when climate control is activated through the app."
Dit viel mij laatst ook al op. Als ik climate control via de app heb ingesteld, blaast de airco je weg als je de auto aanzet.. Vreemde bug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
Bas81 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 14:18:
.... Als ik climate control via de app heb ingesteld, blaast de airco je weg als je de auto aanzet.. Vreemde bug.
Staat wellicht "voorruit ontdooien" aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas81
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:07
Peter-036 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 14:25:
[...]

Ja, maar ik ben geen voorruit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:42

GVR

Peter-036 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 14:25:
[...]

Dat had ik ook al in de MY19 variant. Als ik in de auto een geplande temperatuur instelde en daarbij ook voorruitverwarming activeerde bleef voorruitverwarming aan staan als ik daarna de auto opende en aanzette. Instelling zou alleen gebruikt moeten worden bij voorverwarmen en daarna niet standaard aan moeten blijven.

Voorruit verwarming/ontdooien heeft overigens geen meerwaarde, die voorruit ontdooit toch wel is mijn ervaring als je een geplande temperatuur instelt en het heeft gevroren.

[ Voor 15% gewijzigd door GVR op 14-02-2022 14:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

GVR schreef op maandag 14 februari 2022 @ 14:34:
Voorruit verwarming/ontdooien heeft overigens geen meerwaarde, die voorruit ontdooit toch wel is mijn ervaring als je een geplande temperatuur instelt en het heeft gevroren.
Vroeg me al af waar dit vandaan zou komen, deze bug. Ik heb blijkbaar defrost uit staan dus eigenlijk nooit problemen om de boel te ontdooien.

Overigens eens, auto was een keer dichtgevroren en ook zonder defrost op de voorruit was de boel binnen 5 minuten gewoon helemaal "schoon". Dus uitzetten om deze bug te ontwijken :)

EDIT: update loopt nu, YOLO :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeT80
Robbie01 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 12:32:
Mike T80: Volgens mij gewoon resetten. Met paperclip of iets dergelijks het knopje naast je volumeknop ff indrukken en dan zou het weer moeten werken.
Dat het zo simpel kan zijn…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeT80

Oud:

Nieuw:

Hij is aan het downloaden, dus zet hem er zo op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Het staat er op. Ik zie zo 1-2-3 geen verschil, ook geen OTA knop bij Software of iets dergelijks. We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 13:46
Arfman schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:11:
Het staat er op. Ik zie zo 1-2-3 geen verschil, ook geen OTA knop bij Software of iets dergelijks. We gaan het zien.
Grote update zou ook pas in maart komen. Waarschijnlijk bij deze update alleen wat bugfixes en nieuwe kaart info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
DonJuape schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 16:24:
Overigens snap ik ook niet goed waarom op maximaal vermogen 1-fase laden meer verliezen zou geven dan op maximaal vermogen 3-fase laden.
Let ook op dat bij “laadverlies” ook de overhead zit van de auto en de electrische systemen die aan staan bij het laden. Als daar veel verbruik in zit ten opzichte van de laadsnelheid telt dat ook op.

Ik verwacht overigens dat dat meer significant is bij lagere laadvermogens, zoals met de granny (als de auto 200W overhead heeft, is dat bijna 10% van een granny met 2.3kW, en alsnog een ca 3% bij 7.4kW of 2% bij 11kW. Scheelt dus na 7.4kW niet echt significant meer).

Ik weet niet wat de overhead van de auto is, maar veel hoger dan die 200W zal het wel niet zijn, eerder misschien wat lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Akemi schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:40:
[...]

Grote update zou ook pas in maart komen. Waarschijnlijk bij deze update alleen wat bugfixes en nieuwe kaart info.
Vandaag per e-mail contact gehad met de Kia garage omdat ik voor april de eerste onderhoudsbeurt moet laten uitvoeren. Gelijk gevraagd of er iets bekend is over een grote update. Er werd mij verteld dat die al bekend is en ook kan worden uitgevoerd.

Nu zou je kunnen denken dat de betreffende medewerker het over een "gewone" update heeft en niet over een compleet ander systeem, maar ik kreeg er de waarschuwing bij dat ik er wel rekening mee moet houden dat na deze update "het complete overzicht van navigatiesysteem en dashboard wijzigt".

Dat klinkt dus als veel meer dan een kaart-update en wat bugfixes.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Zou me niet verbazen als ze een oudere update bedoelen, die van vorig jaar of zo. Anders had het wel ergens breder uitgemeten geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
gjcvro schreef op maandag 14 februari 2022 @ 20:52:
Zou me niet verbazen als ze een oudere update bedoelen, die van vorig jaar of zo. Anders had het wel ergens breder uitgemeten geweest.
@bnwgraaf Ik vermoed ook dat ze het hebben over dat je van de oude zakelijke interface naar de speelse paarse interface van nu overgaat. Dat is namelijk een grote uiterlijke update. De update waarover gesproken wordt gaat over het wisselen van de navigatiesoftware. Daarbij kan de interface dus minimaal veranderd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
bnwgraaf schreef op maandag 14 februari 2022 @ 20:40:
[...]

Dat klinkt dus als veel meer dan een kaart-update en wat bugfixes.....
Volgens @Arfman is er niet veel gewijzigd met de update die nu klaar staat. Dus ik zou zeggen dat deze niet de grote update is. Dan had hij wel wijzigingen gezien in de navigatiesoftware. Oftewel de grote moet nog komen.

Wellicht dat deze alleen via de dealer beschikbaar komt. Wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Mensen, het is nog niet eens zeker of de full stack TomTom update beschikbaar komt voor de e-Niro. Zelfs voor de EV6 is er nog geen enkele officiele communicatie geweest (voor zover ik weet) behalve wat berichten van dealers in het buitenland. Als je nergens op rekent kan het alleen maar meevallen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Akemi schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:45:
[...]

Volgens @Arfman is er niet veel gewijzigd met de update die nu klaar staat. Dus ik zou zeggen dat deze niet de grote update is. Dan had hij wel wijzigingen gezien in de navigatiesoftware. Oftewel de grote moet nog komen.

Wellicht dat deze alleen via de dealer beschikbaar komt. Wie weet.
Ik heb hem vanochtend er ook op gezet. Mooi de auto uit en een bericht via UVO binnen krijgen dat de update klaar was .. Eindelijk in 1 keer goed ;)

Bij het aanzetten van de auto meteen bericht dat de batterij hiermee ontladen zou worden als ik de motor niet aan zou zetten
En ik heb het gevoel dat het systeem wat sneller aanvoelt ..

maar goed .. ik heb nog geen changelogje gezien, dus geen idee wat ze hebben gefixed. Als het alleen al de stabiliteit verbeteren zou zijn dan ben ik al blij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

zeroday schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 11:14:
[...]

Ik heb hem vanochtend er ook op gezet. Mooi de auto uit en een bericht via UVO binnen krijgen dat de update klaar was .. Eindelijk in 1 keer goed ;)

Bij het aanzetten van de auto meteen bericht dat de batterij hiermee ontladen zou worden als ik de motor niet aan zou zetten
En ik heb het gevoel dat het systeem wat sneller aanvoelt ..

maar goed .. ik heb nog geen changelogje gezien, dus geen idee wat ze hebben gefixed. Als het alleen al de stabiliteit verbeteren zou zijn dan ben ik al blij.
Wel nog steeds de volgende kleine bug. Ik rij in ECO modus maar ik wil de AC op "Standaard" en niet op "ECO" in de ECO modus. Na elke software update zet hij het terug naar "ECO". Als ik dat dan weer op "Standaard" zet krijg ik de melding "Kan niet opgeslagen worden". Als ik dan een tijdje later weer kijk staat hij toch wel goed.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Okay, volgens mij heb ik sowieso nog een oude firmware op mijn systeem:
DE_E_20.EUR.S5W_L.001.001.200923

Kan ik dit systeem nu update via de losse update tool? Als ik die doorloop en ik kijk in de gedownloade bestanden dan zie ik dit versie nummer in een tekst bestandje staan:

Ik begrijp dat dat de meest recente versie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
bnwgraaf schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 11:50:
Okay, volgens mij heb ik sowieso nog een oude firmware op mijn systeem:

Kan ik dit systeem nu update via de losse update tool? Als ik die doorloop en ik kijk in de gedownloade bestanden dan zie ik dit versie nummer in een tekst bestandje staan:

Ik begrijp dat dat de meest recente versie is?
Hier zie je de datums van de firmware staan in het formaat YYMMDD:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:34
Ik heb alle update perikelen niet helemaal gevolgd maar heb eigenlijk maar 1 'ergerpunt': AA Fullscreen. Is dat met de laatste updates toegevoegd, want dan ga ik even een afspraakje maken met de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Hoe lang duurt het update proces eigenlijk ongeveer? Ik begrijp dat ik de auto moet "starten"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:46

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Card Nox schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:05:
Ik heb alle update perikelen niet helemaal gevolgd maar heb eigenlijk maar 1 'ergerpunt': AA Fullscreen. Is dat met de laatste updates toegevoegd, want dan ga ik even een afspraakje maken met de dealer.
Nee dit wordt nog niet ondersteund. Je kunt wel data van het huidige KIA systeem tonen aan de rechterkant (weer, compass, batterij info, etc)

Zie ook Koen Hendriks in "Het grote Kia e-Niro topic"

[ Voor 8% gewijzigd door Koen Hendriks op 15-02-2022 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Thanks @Koen Hendriks! Dan ga ik even een afspraakje planne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:11
Klopt het dat de update niet voor MY19 is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dymphy
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:00
bnwgraaf schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:49:
Hoe lang duurt het update proces eigenlijk ongeveer? Ik begrijp dat ik de auto moet "starten"?
Gisteren geüpdate, duurde een dik half uur.
Auto aan laten staan tijdens de update. ( Eerste update optie)

Proxmox 3 node cluster | Opnsense | HA | Homey Pro 2023 | 3645Wp zonnepanelen | 8.6 KWh Zendure | EV E-Niro MY24 | 2x Bambu Lab P1S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeT80
Card Nox schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:05:
Ik heb voor de laatste optie gekozen (bij uitschakelen of iets).
Stick er in,
onderste optie kiezen
Auto uit
auto op slot.
Na 1.5 uur kreeg ik netjes de melding dat hij klaar was.

Vanmorgen werkte alles met de nieuwe versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@MikeT80, het is een lease auto dus ga er liever niet zelf aan rommelen, mag de garage lekker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Zo, ook de update geinstalleerd. Ging best makkelijk!
Geen changelog ergens, zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

bnwgraaf schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 17:19:
Zo, ook de update geinstalleerd. Ging best makkelijk!
Geen changelog ergens, zeker?
Nee. De changelog zit nog op de update van 12 november 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Zijn er (weer) mensen die geen verbinding krijgen met Kia Connect, of komt dat bij mij door de update?

Edit: okay, storing dus; is nu weer verholpen blijkbaar... het werkt weer

[ Voor 27% gewijzigd door bnwgraaf op 15-02-2022 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:47
bnwgraaf schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 18:15:
Zijn er (weer) mensen die geen verbinding krijgen met Kia Connect, of komt dat bij mij door de update?
Bij mij werkte het ook niet vanmiddag.

Nu om 18:50 u. doet ie het weer.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjdjong
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-08 21:03
Vraagje die wellicht gerelateerd is aan de Kia Connect storing, maar ik heb sinds vorige week de e-Niro en ingesteld dat de auto gepland gaat laden (2300u-0700u), maar dat de auto mag doorladen als hij na 0700u niet vol is. Nu had ik vorige week donderdagavond (volgens mij was er toen ook een storing met de app) dat de auto al om 2200u begon met laden. Vandaag begon de auto om 1900u al met laden. Heeft iemand anders dit ook? Of heb ik mogelijk toch iets verkeerd ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Ik heb wel gehad dat de hele planning was verdwenen, maar ik heb daarna nooit meer de moeite genomen om hem weer in te stellen. Lijkt in ieder geval niet altijd stabiel te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 16:28
sjdjong schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:46:
Vraagje die wellicht gerelateerd is aan de Kia Connect storing, maar ik heb sinds vorige week de e-Niro en ingesteld dat de auto gepland gaat laden (2300u-0700u), maar dat de auto mag doorladen als hij na 0700u niet vol is. Nu had ik vorige week donderdagavond (volgens mij was er toen ook een storing met de app) dat de auto al om 2200u begon met laden. Vandaag begon de auto om 1900u al met laden. Heeft iemand anders dit ook? Of heb ik mogelijk toch iets verkeerd ingesteld?
Heb je een locatie ingevuld? Daar gaat nog wel eens iets mis. Bij mij werkt het meestal goed en soms begint hij erg vroeg.
2200 is niet gek als er een vertrektijd staat ingevuld. Hij wil klaar zijn voor het vertrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hoe stel je dit in?

Volgens mij laadt de auto bij voorkeur in de ingestelde daluren in, maar als de batterij niet binnen die tijd vol zou raken, start de auto gewoon eerder met laden. Zeg maar het gedrag dat je daarna ook beschrijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Akemi
Als je dat wil forceren moet je kiezen voor off-peak tariffs only. Anders laad hij eerder op.
De off-peak tariffs prioritized werkte bij mij niet. Begon meteen met laden.

Ik laad ook tussen 23:00-07:00 op. Enig probleem bij mij is dat de setting niet blijft hangen en ik elke keer de laadtijden moet invullen als ik wil laden. Heb al een aantal keer gehad dat de auto gewoon weg niet ging laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kimbox
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 03-12-2024
Sinds een week ben ik ook de trotse bezitter van een Kia e-Niro ExecutiveLine.
Ik vroeg me of iemand me kan vertellen waar ik de Intelligent Speed Limit Assist settings kan vinden.
Volgens de specificaties moet het er op zitten, maar heb inmiddels elke setting in elk menu doorlopen, zonder succes.
Het gaat dus om de volgende functionaliteit waar ik gebruik van wil maken:
YouTube: Intelligent Speed Limit Assist - What is it? How does it work? Kia H...

In de EV6 zou je het hier te vinden zijn, (maar deze optie heb ik dus niet)
Settings → Vehicle → Driver assistance → Speed limit
https://ev6.synology.me/en/topics/chapter6_17_1.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
Kimbox schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:35:
Ik vroeg me of iemand me kan vertellen waar ik de Intelligent Speed Limit Assist settings kan vinden.
Volgens de specificaties moet het er op zitten, maar heb inmiddels elke setting in elk menu doorlopen, zonder succes.
Die zit er niet op. Ik heb die nog nooit gezien. Waar staan die specificaties dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kimbox
Akemi schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:46:
[...]

Die zit er niet op. Ik heb die nog nooit gezien. Waar staan die specificaties dan?
https://www.kia.com/conte...nds-e-Niro-prijslijst.pdf
Pagina 5 onder ExecutiveLine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

YouTube: Intelligent Speed Limit Assist - What is it? How does it work? Kia H...

Volgens mij is dat gewoon verkeersbord herkenning, niet meer en niet minder...

Wellicht dat ze straks met een software update inderdaad ook actief kunnen gaan aanpassen aan de snelheid. Vanaf 1 juli is ISA verplicht op nieuwe auto's in NL, wellicht dat ze het voor bestaande auto's d.m.v. een update mogelijk maken voor iedereen.

Volgens mij zou het op de overige modellen ook gewoon moeten kunnen, gezien die camera er volgens mij altijd in zit ivm LFA en LKA.

[ Voor 16% gewijzigd door Damian op 16-02-2022 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel

Daar zijn voor zover ik weet geen instellingen van. Je ziet de snelheid die is gedetecteerd bij de navigatie linksboven en in de hud links onderin. Bij de navigatie kun je eventueel nog doorklikken als er meerdere snelheden gedetecteerd zijn.

Dit is voor zover ik weet een andere benaming voor snelheidsborden herkenning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Damian schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:10:
[...]

Volgens mij is dat gewoon verkeersbord herkenning, niet meer en niet minder...

Wellicht dat ze straks met een software update inderdaad ook actief kunnen gaan aanpassen aan de snelheid. Vanaf 1 juli is ISA verplicht op nieuwe auto's in NL, wellicht dat ze het voor bestaande auto's d.m.v. een update mogelijk maken voor iedereen.

Volgens mij zou het op de overige modellen ook gewoon moeten kunnen, gezien die camera er volgens mij altijd in zit ivm LFA en LKA.
Het zou meer moeten zijn dan alleen maar herkenning en samen kunnen werken met je adaptive cruise control.
Er zouden dan wel instellingen voor moeten zijn, waarbij je het uit kunt schakelen, kunt instellen dat het alleen een waarschuwing geeft, of dat de cruise control bewust wordt van de toegestane snelheid. Daar is dan nog wel een handeling nodig om die snelheid te gaan rijden.

Duidelijker is om het volgende filmpje te bekijken:
https://youtu.be/xtVZg7hdb-8

[ Voor 5% gewijzigd door bnwgraaf op 16-02-2022 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kimbox
bnwgraaf schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:26:
[...]

Het zou meer moeten zijn dan alleen maar herkenning en samen kunnen werken met je adaptive cruise control.
Er zouden dan wel instellingen voor moeten zijn, waarbij je het uit kunt schakelen, kunt instellen dat het alleen een waarschuwing geeft, of dat de cruise control bewust wordt van de toegestane snelheid. Daar is dan nog wel een handeling nodig om die snelheid te gaan rijden.

Duidelijker is om het volgende filmpje te bekijken:
https://youtu.be/xtVZg7hdb-8
Klopt, dit is ook het filmpje dat ik gelinkt had.
Wellicht heeft het met de volgende opmerking te maken, en is het uitgeschakeld op basis van het land dat je hebt ingesteld:
Intelligent Speed Limit Assist may not operate properly if the function is used in other countries.
https://ev6.synology.me/en/topics/chapter6_17.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
Je refereert naar Intelligente snelheidsbordenassistentie. Dat is niet meer dan een melding op je scherm met de snelheid. Die uitgebreide instellingen zitten niet op de E-niro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Kimbox schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:32:
[...]

Klopt, dit is ook het filmpje dat ik gelinkt had.
Wellicht heeft het met de volgende opmerking te maken, en is het uitgeschakeld op basis van het land dat je hebt ingesteld:
Intelligent Speed Limit Assist may not operate properly if the function is used in other countries.
https://ev6.synology.me/en/topics/chapter6_17.html
Wat ik zeg, dat zit er niet in. Maar gaat mogelijk wel komen met verplichting van ISA straks.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:26

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

bnwgraaf schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:26:
Volgens wie zou dat meer moeten zijn? Staat dat ergens in een Nederlands manual?

Er zijn namelijk wel verschillen in de uitvoeringen voor verschillende landen. Het kan heel goed zijn dat die uitgebreidere functie er softwarematig wel in zit, maar dat die op fabrieksniveau uitgezet is omdat die in Nederland om wat voor reden dan ook (RDW, importeur, aansprakelijkheid voor wat dan ook, of zo?) niet gewenst is.

Destijds heeft iemand het infotainmentsysteem van de eerste e-Niro’s (2019) gehackt en kon je bij instellingen op een hoger (dieper) niveau komen, maar na een paar updates kan dat ook niet meer, dacht ik. Daar kon je toen een paar extra dingen aan- en uitzetten en kon je zelfs op de (linux/android) systeemprompt komen.
Mogelijk dat deze uitgebreidere functies van verkeersbordenherkenning daar ook bij staat?

Weet iemand of de huidige versie ook gekraakt is en hoe je erin komt? We zitten hier immers op een tweakersforum… 8)

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kimbox
Ik heb het maar even bij Kia zelf nagevraagd;
Dit was het antwoord:
"Deze functionaliteit is bij de Kia e-Niro niet hetzelfde als bij de EV6. Bij de EV6 kan het systeem de cruise control instellingen wijzigen. Bij de e-Niro is dit niet mogelijk, hier wordt enkel de snelheid aangegeven die door de camera's zijn geregistreerd. Zie hiervoor ook het instructieboekje van jouw Kia. Het is niet bekend of dan wel wanneer deze functie voor de e-Niro beschikbaar komt."

Bedankt voor het meedenken.

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:56
Hoe gaan jullie op vakantie met een E-Niro? Ik heb voor de bagage een dakkoffer aangeschaft maar nu blijkt dat de auto nog maar 400 kilo kan vervoeren. Met 5 personen komen we al op 350 kilo. Dat wordt dan erg minimaal inpakken. Dus niet echt geschikt voor tieners, ik had wel op hoofd- en beenruimte gelet maar niet op gewicht. Een Peugeot 308 kan 550 kilo meenemen. Een elektrische XC40 iets van 450 (en is van zichzelf al 200 kilo zwaarder). Ik begin nu spijt te krijgen.

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:16
Kimbox schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:19:
Ik heb het maar even bij Kia zelf nagevraagd;
Dit was het antwoord:
"Deze functionaliteit is bij de Kia e-Niro niet hetzelfde als bij de EV6. Bij de EV6 kan het systeem de cruise control instellingen wijzigen. Bij de e-Niro is dit niet mogelijk, hier wordt enkel de snelheid aangegeven die door de camera's zijn geregistreerd. Zie hiervoor ook het instructieboekje van jouw Kia. Het is niet bekend of dan wel wanneer deze functie voor de e-Niro beschikbaar komt."

Bedankt voor het meedenken.
Ben heel benieuwd hoe goed dat dan werkt.
De verkeersborden herkenning in mijn Audi werkt wel redelijk, maar de onderbordjes (zoals tijd aanduidingen en beperkingen) worden niet begrepen. Consequentie is dat de auto soms accelereert of afremt als dat niet nodig is en zelfs ongewenst/gevaarlijk. Die functie heb ik dus uitgezet.
Of de softwarematige herkenning moet veel slimmer worden, of in Nederland moeten we minder “if and but” bordjes onder de snelheid borden hangen. Maar nu werkt het niet zo. Benieuwd hoe goed de nieuwe Koreanen dit wel begrijpen.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• Peter-036
@Sendak239 Je wilt sowieso niet meer dan maximaal 75 kilo op je dakdragers hebben!
Maar als het netjes verdeeld wordt, kun je het in de auto wel wat zwaarder maken dan de fabriek (of de rdw) zeggen...

• Peter-036
@EVfan Ook in andere Europese landen wordt met dat soort onderbordjes gewerkt.
Bijvoorbeeld: in Duitsland "bei nasse".

[ Voor 20% gewijzigd door Peter-036 op 17-02-2022 10:14 ]

• Tomtidom71
  • Laatst online: 20-09 14:33
@Sendak239 Volgens mij is het laadvermogen 518kg en mag er 100kg op het dak. Lijkt me voldoende volgens mij. Die 450 klinkt mij meer als het aantal liters dat je kan vervoeren.

Ik ben ondertussen 3 maanden aan het wachten op de levering van mijn e-niro. Moet zeggen dat de informatievoorziening vanuit KIA echt belabbert is.

• Sendak239
Tomtidom71 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:33:
@Sendak239 Volgens mij is het laadvermogen 518kg en mag er 100kg op het dak. Lijkt me voldoende volgens mij. Die 450 klinkt mij meer als het aantal liters dat je kan vervoeren.

Ik ben ondertussen 3 maanden aan het wachten op de levering van mijn e-niro. Moet zeggen dat de informatievoorziening vanuit KIA echt belabbert is.
Op https://ev-database.nl/auto/1260/Kia-e-Niro-64-kWh zie ik inderdaad:
Laadvermogen Maximaal 518 kg
Dat is dan zeker op basis van ledig gewicht ipv rijklaar.
Massa ledig voertuig: 1712 kg

Op basis van RDW data had ik dit gedaan:
2230 kg Toegestane Max. Massa
- 1812 kg Massa Rijklaar
= 418
- dakdragers en dakkoffer
= 400

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
Bij massa rijklaar is een bestuurder van 100 kg(!) inbegrepen, misschien is er dan ook met wat bagage rekening gehouden ;-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomtidom71
Ander gewicht op papieren kentekenbewijs
Op de kentekencard staat een andere gewichtsaanduiding dan op het papieren kentekenbewijs. Op de kentekencard staat 'massa rijklaar' en niet 'ledig gewicht'. De massa rijklaar is de massa van het voertuig in bedrijfsklare (en onbeladen) toestand, inclusief koelvloeistof, smeermiddelen, brandstof (90% gevuld), reservewiel voor zover gemonteerd door de fabrikant, eventueel gereedschap en de bestuurder.
bron RDW https://www.rdw.nl/partic...et-kentekenbewijsdocument

massa rijklaar is 100kg meer dan het massa leeggewicht waaronder dus de bestuurder is meegenomen

[ Voor 8% gewijzigd door Tomtidom71 op 17-02-2022 11:08 ]

• Kimbox
EVfan schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:53:
[...]

De verkeersborden herkenning in mijn Audi werkt wel redelijk, maar de onderbordjes (zoals tijd aanduidingen en beperkingen) worden niet begrepen. Consequentie is dat de auto soms accelereert of afremt als dat niet nodig is en zelfs ongewenst/gevaarlijk. Die functie heb ik dus uitgezet.
Of de softwarematige herkenning moet veel slimmer worden, of in Nederland moeten we minder “if and but” bordjes onder de snelheid borden hangen. Maar nu werkt het niet zo. Benieuwd hoe goed de nieuwe Koreanen dit wel begrijpen.
Bij de kia blijf je zelf in control en is het zoals ik van jou begrijp minder geautomatiseerd dan bij jouw audi. Je krijgt een melding in je huid waarna je kan handelen. Je kan dus met 1 druk op de knop naar de maximale snelheid accelereren of vertragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:45
Sendak239 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:35:
Hoe gaan jullie op vakantie met een E-Niro? Ik heb voor de bagage een dakkoffer aangeschaft maar nu blijkt dat de auto nog maar 400 kilo kan vervoeren. Met 5 personen komen we al op 350 kilo. Dat wordt dan erg minimaal inpakken. Dus niet echt geschikt voor tieners, ik had wel op hoofd- en beenruimte gelet maar niet op gewicht. Een Peugeot 308 kan 550 kilo meenemen. Een elektrische XC40 iets van 450 (en is van zichzelf al 200 kilo zwaarder). Ik begin nu spijt te krijgen.
Gewoon met dakkoffer ca. 600 liter en als het nodig is een trekhaakkoffer van 400 liter.
Met de bagageruimte in de auto kom je niet zover als je met vijf mensen op vakantie wilt en bijvoorbeeld sommigen zowel ski's als snowboards mee willen.
Dus met deze aanvullingen (dak en trekhaak) lukt het meestal wel.
Zomer is een van beide meestal ook voldoende.

Gewicht zit wel rond de formele grenzen, maar daar zit ook wel wat marge in. Je laat het ook wel uit je hoofd om al te wild te doen als je maximaal bepakt bent.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• Sendak239
Tomtidom71 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:56:
[...]

massa rijklaar is 100kg meer dan het massa leeggewicht waaronder dus de bestuurder is meegenomen
Dank. Dat had ik even nodig, misschien ooit wel gelezen. Onbewust vroeg ik me al af waar die 100 kg dan vandaan zou komen zonder brandstof. Het reparatiesetje weegt maar een kilo of twee, drie.

• bnwgraaf
EVfan schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:53:
[...]

Ik moet ook nog ervaring opdoen met mijn e-Niro en ik kan me voorstellen dat er nogal wat situaties zijn die het systeem verkeerd kan interpreteren.

De handleiding wekt trouwens wel de indruk dat het systeem wel degelijk ook iets probeert/doet met onderbordjes en informatie uit de omstandigheden, maar nog geen idee hoe goed dat functioneert:

"Soms worden verschillende snelheidslimieten voor dezelfde weg weergegeven. De weergegeven informatie hangt af van de situatie, omdat verkeersborden met een extra bord (bijvoorbeeld regen, pijl...) ook worden gedetecteerd en vergeleken met aanvullende gegevens uit het interieur (bijv. bediening ruitenwissers, richtingaanwijzer...)".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinguins
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 03-06 21:17
Peter-036 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:53:
Bij massa rijklaar is een bestuurder van 100 kg(!) inbegrepen, misschien is er dan ook met wat bagage rekening gehouden ;-).
Ja, het is niet zo dat een volgeladen batterij 100kg zwaarder is dan een lege. :o

e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021

• multikoe
bnwgraaf schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:31:
[...]

Ik moet ook nog ervaring opdoen met mijn e-Niro en ik kan me voorstellen dat er nogal wat situaties zijn die het systeem verkeerd kan interpreteren.
De handleiding wekt trouwens wel de indruk dat het systeem wel degelijk ook iets probeert/doet met onderbordjes en informatie uit de omstandigheden, maar nog geen idee hoe goed dat functioneert:
Ik zou het heel bijzonder vinden als de auto de snelheidsborden correct weet te interpreteren, inclusief de tijds-blokken die aangegeven worden. Bovendien hebben we naast borden ook nog matrixborden en in bepaalde gevallen ontbreekt bijvoorbeeld de 50km/u aanduiding bij het binnenrijden van de bebouwde kom. Ook wordt de 80 km/u voor provinciale wegen, 100 km/u voor autowegen en 100 km voor autosnelwegen ook lang niet altijd expliciet aangegeven.
Ik zou het heel bijzonder vinden als dat allemaal correct geimplementeerd kan worden. Maar als dat gebeurt, dan ben je wel van die paniekaanvallen op de snelweg af: "fuck, waarom rijdt iedereen zo hard/langzaam? Heb ik weer een bord gemist? Hoe laat is het eigenlijk?" :)

• EVfan
Hallo collega eNiro rijders.

Ik heb een issue met gepland laden.
Laden tijdens daluren gaat prima, en is mijn standaard methode in de winter (in de zomer laad ik als de zonnepanelen volop vermogen leveren).
Echter laden met geplande vertrektijd instellen lukt me niet.
Geheel volgens het boekje, na inpluggen en laadpaal activeren, de laadpaal geeft een geel licht (dus wacht op auto), maar na enkele seconden start het laden en de auto blijft laden.
De ingestelde tijd is ruimschoots haalbaar met het normale vermogen van de laadpaal (6.6 kW, van 50 naar 80%, kost dus ca. 3.5 uur, inclusief laadverlies).
Wat er denk ik gebeurt is: bij inpluggen en activeren van de laadpaal begint de auto met 0.5 kW te laden, de auto berekent de starttijd om de ingestelde vertrektijd te halen, merkt dat daarvoor (exclusief laadverlies) 18 kW/0.5 kW is 36 uur voor nodig is en begint direct met laden.
Na een minuut of zo gaat de auto met de volle 6.6 kW laden, maar doet dan niet meer de berekening van de startijd en gaat vrolijk door met laden.
Klopt deze verklaring? Of zit het anders, en hoe doen jullie dat?
Dank.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:46
@EVfan nee dat klopt niet ;)
De 0,5kW zie je zolang de laadklep nog niet vergrendeld is.
Er wordt niks gedaan met je vertrektijd. Je stelt de daluren in en binnen die daluren gaat ie laden met maximaal vermogen. Stopt met laden als ie vol is. Geen enkele intelligentie om precies klaar te zijn met laden op de vertrektijd in elk geval.

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeRSPiN op 17-02-2022 19:45 ]

• EVfan
CyBeRSPiN schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 19:38:
@EVfan nee dat klopt niet ;)
De 0,5kW zie je zolang de laadklep nog niet vergrendeld is.
Er wordt niks gedaan met je vertrektijd. Je stelt de daluren in en binnen die daluren gaat ie laden met maximaal vermogen. Stopt met laden als ie vol is. Geen enkele intelligentie om precies klaar te zijn met laden op de vertrektijd in elk geval.
@CyBeRSPiN
Ok, dan mag de verklaring niet kloppen, maar het verschijnsel blijft bestaan. Mijn my19 krijg ik niet aan gepland laden met vertrektijd. Laden start (5 maal geprobeerd) direct, en op de display achter het stuur staat de laadsnelheid van 0.5 kW, en de resterende laadtijd, te weten 30 uur of iets dergelijks. Immers pas als de deur is gesloten schakelt de auto naar hoger laadniveau.
Dus is er dan een instelling niet correct?
Nu ingesteld:
- vertrektijd volgende dag 0700 uur
- gepland laden aangevinkt met prioriteit voor daluren
- Verwarming niet aangevinkt
- geen locatie gekozen.

Zoals aangegeven, de groene ring van de EV box laadpaal gaat na het swipen van de pas op blauw, na een seconde op geel (alsof laden inderdaad uitgesteld is) en dan na enkele seconden weer op blauw, kortom laden start. En dat blijft zo, het laden gaat door, maar nu met 6.6 kW.

Ik heb eerder ditzelfde verschijnsel met een EV box lader op dit forum gelezen. Zal dat weer even opzoeken.

Ben toch benieuwd wat er dan fout gaat!

• EVfan
Het door mij geschetste probleem is al eerder genoemd:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/59854196
Feitelijk hetzelfde probleem.
Ik kan niet vinden of er toen een oplossing is genoemd.
Dank voor jullie hulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomtidom71
multikoe schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 17:21:
[...]

Ik zou het heel bijzonder vinden als de auto de snelheidsborden correct weet te interpreteren, inclusief de tijds-blokken die aangegeven worden. Bovendien hebben we naast borden ook nog matrixborden en in bepaalde gevallen ontbreekt bijvoorbeeld de 50km/u aanduiding bij het binnenrijden van de bebouwde kom. Ook wordt de 80 km/u voor provinciale wegen, 100 km/u voor autowegen en 100 km voor autosnelwegen ook lang niet altijd expliciet aangegeven.
Ik zou het heel bijzonder vinden als dat allemaal correct geimplementeerd kan worden. Maar als dat gebeurt, dan ben je wel van die paniekaanvallen op de snelweg af: "fuck, waarom rijdt iedereen zo hard/langzaam? Heb ik weer een bord gemist? Hoe laat is het eigenlijk?" :)
Net met mijn tijdelijke, in afwachting van de e-Niro, Hyundai i30 getest, en jawel die maakt onderscheid tussen 100 en 120/130 na 19:00 uur.
Niet dat die daar verder iets mee doet, maar het onderscheid maakt die dus
Pagina: 1 ... 185 ... 350 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.