Dan kun je toch beter je 1-fase inruilen voor een 3-fase ipv een Frankenstein Niro te knutselen.
Dat hangt dus af van het antwoord op de vraag naar de kosten van het ombouwenCyBeRSPiN schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 20:17:
Dan kun je toch beter je 1-fase inruilen voor een 3-fase ipv een Frankenstein Niro te knutselen.
En een nieuwe 3F e-Niro, of Kia EV-6 kost direct ook een flinke extra bijtelling. Die gaat dan van ruim 1.800 naar ruim 7500/jr (voor de e-Niro).
[ Voor 4% gewijzigd door eltron op 05-02-2022 21:02 ]
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Vandaag mijn nieuwe Kia e-niro opgehaald!
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/41BoBO3szOYr8K1GYUMbjJZe.jpg?f=user_large)
KM stand was 4 km en 450 km op de GOM. De GOM start dus kennelijk met de WLTP rating.
Hoorde van de dealer dat men nu geen oude maar ook geen nieuwe e-niro kan bestellen.
Het huidige (oude) model wordt niet meer gemaakt. Er is ook geen voorraad meer want alles is al verkocht!
En van de nieuwe zijn nog geen modellen, kleuren, prijzen etc bekend.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/41BoBO3szOYr8K1GYUMbjJZe.jpg?f=user_large)
KM stand was 4 km en 450 km op de GOM. De GOM start dus kennelijk met de WLTP rating.
Hoorde van de dealer dat men nu geen oude maar ook geen nieuwe e-niro kan bestellen.
Het huidige (oude) model wordt niet meer gemaakt. Er is ook geen voorraad meer want alles is al verkocht!
En van de nieuwe zijn nog geen modellen, kleuren, prijzen etc bekend.
[ Voor 21% gewijzigd door Pim57 op 05-02-2022 23:13 ]
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Misschien kijken of de mobiele 15kW DC nog te koop iseltron schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 20:59:
[...]
Dat hangt dus af van het antwoord op de vraag naar de kosten van het ombouwen
En een nieuwe 3F e-Niro, of Kia EV-6 kost direct ook een flinke extra bijtelling. Die gaat dan van ruim 1.800 naar ruim 7500/jr (voor de e-Niro).
Net voor corona was die voor net geen 4000€ nog te koop
Let wel de 15kW versie is een 500Vdc wat betekent dat dit en 30Adc lader is. Bij een 400V platform haal je tussen de 9 en 12kW
Wat weerhoud je ervan om het je dealer te vragen?eltron schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 20:59:
[...]
Ik schat in dat die zegt dat het niet kan.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Dat is nog veel geldbruneelm schreef op zondag 6 februari 2022 @ 08:05:
[...]
Misschien kijken of de mobiele 15kW DC nog te koop is
Net voor corona was die voor net geen 4000€ nog te koop
Let wel de 15kW versie is een 500Vdc wat betekent dat dit en 30Adc lader is. Bij een 400V platform haal je tussen de 9 en 12kW
Ik heb wel eens gekeken naar DC laders maar dat zat rond de € 5.000 en dat was het mij dan weer niet waard.
[ Voor 4% gewijzigd door eltron op 06-02-2022 11:02 ]
Zoals het er naar uit ziet, kan ik mijn e-Niro over ongeveer een week ophalen in Duitsland.
De e-Niro kan verbonden worden met de Kia Connect/UVO app. Ik neem aan dat ik vauit de auto ook eerdere connecties kan verwijderen? Zou vreemd zijn wanneer een vorige eigenaar informatie kan blijven opvragen van de auto die hij niet meer heeft...
Kun je in het multimedia systeem ook informatie oproepen van vorige laadsessies? Dus laadsnelheid, type lader, laadduur (percentages) en dergelijke?
De e-Niro kan verbonden worden met de Kia Connect/UVO app. Ik neem aan dat ik vauit de auto ook eerdere connecties kan verwijderen? Zou vreemd zijn wanneer een vorige eigenaar informatie kan blijven opvragen van de auto die hij niet meer heeft...
Kun je in het multimedia systeem ook informatie oproepen van vorige laadsessies? Dus laadsnelheid, type lader, laadduur (percentages) en dergelijke?
Dat zou heel mooi zijn maar dat heb ik nog niet kunnen vinden.bnwgraaf schreef op zondag 6 februari 2022 @ 12:12:
Zoals het er naar uit ziet, kan ik mijn e-Niro over ongeveer een week ophalen in Duitsland.
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Nee dat kan niet. Alleen verbruik per dag kan je uitlezen. Voor opladen aan publieke laadpalen geeft je laadpasprovider die info goeddeels. De mijne in ieder geval wel.bnwgraaf schreef op zondag 6 februari 2022 @ 12:12:
Weet iemand of je de Utility mode ook kan gebruiken terwijl je aan het laden bent?
Ik kreeg de optie alleen als de laadstekker ontkoppeld was, maar misschien kijk ik ergens over heen.
Ik kreeg de optie alleen als de laadstekker ontkoppeld was, maar misschien kijk ik ergens over heen.
[ Voor 11% gewijzigd door Dymphy op 06-02-2022 23:25 ]
Proxmox 3 node cluster | Opnsense | HA | Homey Pro 2023 | 3645Wp zonnepanelen | 8.6 KWh Zendure | EV E-Niro MY24 | 2x Bambu Lab P1S
Je kan de auto toch gewoon 'starten'? Dus voet op rem en op power. Dan kun je alles gebruiken via de HV accu dacht ik.Dymphy schreef op zondag 6 februari 2022 @ 22:36:
Weet iemand of je de Utility mode ook kan gebruiken terwijl je aan het laden bent?
Dat doe ik wel als ik aan de snellader sta en wil verwarmen of koelen bijvoorbeeld.Dymphy schreef op zondag 6 februari 2022 @ 22:36:
Wat zou het kosten om te maken ?Dymphy schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 23:06:
[...]
Heb deze ook weer ergens vandaan, het Kia forum.
Maar wel zelf aangepast, ik hoop dat diegene er geen probleem mee heeft dat ik hem hier plaats.
[Afbeelding]
De foam die ik heb gebruikt komt ook van Amazon, is Noico rood 4 mm.
Piano scharnier is van de gamma 1 mtr RVS.
Gaat meer om als we gaan kamperen, en er bijv geen stroom beschikbaar, dat ik deze kan gebruiken vanuit de 12v stekker in de auto naar de tent.Suicyder schreef op maandag 7 februari 2022 @ 07:42:
[...]
Je kan de auto toch gewoon 'starten'? Dus voet op rem en op power. Dan kun je alles gebruiken via de HV accu dacht ik.
Daarom dus de Utility mode zodat alle rij functies zijn uitgeschakeld.
Proxmox 3 node cluster | Opnsense | HA | Homey Pro 2023 | 3645Wp zonnepanelen | 8.6 KWh Zendure | EV E-Niro MY24 | 2x Bambu Lab P1S
Plaatmateriaal 8 euro.
Vloerbedekking 10 euro
Foam ca. 26 euro. (Wel nog flink wat over voor toekomstige projecten etc)
En natuurlijk wat tijd.
Dus alles bij elkaar valt het wel mee.
Misschien te koop gaan aanbiedenDymphy schreef op maandag 7 februari 2022 @ 08:28:
[...]
Plaatmateriaal 8 euro.
Vloerbedekking 10 euro
Foam ca. 26 euro. (Wel nog flink wat over voor toekomstige projecten etc)
En natuurlijk wat tijd.
Dus alles bij elkaar valt het wel mee.
Klopt dat kan niet, alleen zonder stekker gekoppeld. Had ik laatst ook al gepost. Je kunt wel de verwarming aanzetten als je aan het laden bent. Als je niet aan het laden bent heb je pech (met een gekoppelde stekker).eltron schreef op maandag 7 februari 2022 @ 08:04:
[...]
Dat doe ik wel als ik aan de snellader sta en wil verwarmen of koelen bijvoorbeeld.
Dus om alle verwarring te voorkomen:Vaevictis_ schreef op maandag 7 februari 2022 @ 08:57:
[...]
Klopt dat kan niet, alleen zonder stekker gekoppeld. Had ik laatst ook al gepost. Je kunt wel de verwarming aanzetten als je aan het laden bent. Als je niet aan het laden bent heb je pech (met een gekoppelde stekker).
Voorbeeld 1
Stekker niet aangesloten
Niet laden
Wel utillity mode
Voorbeeld: 12V aansluiting gebruiken op de camping
Voorbeeld 2
Stekker wel aangesloten
Niet laden
Geen utillity mode
Voorbeeld: Geen toepassing?
Voorbeeld 3
Stekker wel aangesloten
Wel laden
Wel utillity mode
Voorbeeld: Verwarmen of gebruik multimedia tijdens laden
Zijn dit dan de mogelijke combinaties?
Voorbeeld 1 klopt.
Voorbeeld 2 weet ik niet, want dat doe ik nooit.
Voorbeeld 3 klopt niet (bij mij). Tijdens laden heb ik geen utility mode, maar kan ik de auto gewoon aan zetten en dus bijvoorbeeld verwarming gebruiken. Dit gebeurt natuurlijk wel eens als je aan het laden bent en het is koud. Je kunt dan alleen niet naar D of R schakelen.
Voorbeeld 3 klopt niet (bij mij). Tijdens laden heb ik geen utility mode, maar kan ik de auto gewoon aan zetten en dus bijvoorbeeld verwarming gebruiken. Dit gebeurt natuurlijk wel eens als je aan het laden bent en het is koud. Je kunt dan alleen niet naar D of R schakelen.
Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?
Mogelijk komt dat omdat je alleen in de "aan" stand naar utility mode kunt schakelen? Dus als je tijdens het laden je auto aan zet, zie dan wel de utility mode?rokil schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:53:
Voorbeeld 1 klopt.
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Ja voorbeeld 2, ik was een snellader aan het configureren dus stekker erin en af en toe testen met start/stop laden op afstand of lokaal. Hele ochtend met backoffice provider integratie testen uitgevoerd. Zal niet vaak voorkomen maar wel goed om te weten.bnwgraaf schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:04:
[...]
Dus om alle verwarring te voorkomen:
Voorbeeld 1
Stekker niet aangesloten
Niet laden
Wel utillity mode
Voorbeeld: 12V aansluiting gebruiken op de camping
Voorbeeld 2
Stekker wel aangesloten
Niet laden
Geen utillity mode
Voorbeeld: Geen toepassing?
Voorbeeld 3
Stekker wel aangesloten
Wel laden
Wel utillity mode
Voorbeeld: Verwarmen of gebruik multimedia tijdens laden
Zijn dit dan de mogelijke combinaties?
Nee, tijdens laden heb ik geen mogelijkheid om utility mode te kiezen. Het staat dan ook gewoon niet in het menu.DonJuape schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:01:
[...]
Mogelijk komt dat omdat je alleen in de "aan" stand naar utility mode kunt schakelen? Dus als je tijdens het laden je auto aan zet, zie dan wel de utility mode?
Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?
Is dit dan geen eenvoudiger optie? https://www.laadkabelwink...rger-3x16a-to-1x32a-t2-5meltron schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 20:59:
[...]
Dank je, deze ken ik i.d.d. maar alleen voor thuisgebruik in garage, wat gezien gewicht 32kg en IP23 ook niet anders is.Steeck03 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:48:
[...]
Is dit dan geen eenvoudiger optie? https://www.laadkabelwink...rger-3x16a-to-1x32a-t2-5m
er is ook een Magnum smart charger die hetzelfde doet en wel wat mobieler is, maar ook minder handig dan 3F onboard lader en ook beide laders max 7,4 ipv 11kW en juist bij een afspraak van 1-2u op zeg 200km afstand is het fijn als er in die tijd weer een kleine 100km bij is geladen.
@eltron Mag ik vragen waarom je zo graag op 3 fasen wilt kunnen laden?
Kom je vaak om 12 uur ‘s nachts thuis om de volgende ochtend om 7 uur weer te moeten vertrekken voor een dag van 400 km?
Je weet dat je met een éénfaselader tot 32A kunt laden? Dat gaat best wel snel hoor!
Kom je vaak om 12 uur ‘s nachts thuis om de volgende ochtend om 7 uur weer te moeten vertrekken voor een dag van 400 km?
Je weet dat je met een éénfaselader tot 32A kunt laden? Dat gaat best wel snel hoor!
<John O`Mill>
Het gaat mij niet om thuisladen, maar om laden bij een afspraak van 1 a 2u aan andere kant van het land, 200 km enkele reis. Dat gaat nu bij een 11kW lader op 3,7kW en schiet dus echt niet op.Hippe Lip schreef op maandag 7 februari 2022 @ 21:50:
Geen groot probleem overigens, maar komt toch wel paar keer per jaar voor.
[ Voor 6% gewijzigd door eltron op 07-02-2022 22:07 ]
En wat als je eerst de wagen in utility mode zou zetten en dan pas het laden zou starten of lukt dat niet?rokil schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:43:
[...]
Nee, tijdens laden heb ik geen mogelijkheid om utility mode te kiezen. Het staat dan ook gewoon niet in het menu.
Anders bekeken als je aan de lader hangt te laden en de wagen kan je opstarten maar niet naar D of R kan is dit dan niet een utility modus?
Ik kan de stekker insteken en begint dan te laden, maar kan niet goed zien of the Utility dan nog steeds actief is.bruneelm schreef op maandag 7 februari 2022 @ 22:23:
[...]
En wat als je eerst de wagen in utility mode zou zetten en dan pas het laden zou starten of lukt dat niet?
Anders bekeken als je aan de lader hangt te laden en de wagen kan je opstarten maar niet naar D of R kan is dit dan niet een utility modus?
Ik ben eens aan het testen geweest, gisteren Gorinchem -> Zwolle -> Gorinchem, vanmorgen Gorinchem -> Zwolle en dat op 1 lading. Aangekomen met 2% (gewoon 100-104 GPS alles), mijn eerste keer Turtle-mode, lachen.
1 ding is zeker, zover ben ik nooit gegaan met een brandstofauto, wat nou 'Range anxiety'.
1 ding is zeker, zover ben ik nooit gegaan met een brandstofauto, wat nou 'Range anxiety'.
[ Voor 4% gewijzigd door Suicyder op 08-02-2022 07:53 ]
is dat met de 32kwh variant?Suicyder schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 07:53:
Ik ben eens aan het testen geweest, gisteren Gorinchem -> Zwolle -> Gorinchem, vanmorgen Gorinchem -> Zwolle en dat op 1 lading. Aangekomen met 2% (gewoon 100-104 GPS alles), mijn eerste keer Turtle-mode, lachen.
64 kWh accu. Maar dat is toch 384 km alles bij elkaar bij relatief veel wind. Wel stoelverwarming aan ipv climate control, want ik zat toch alleen. Navigatie + spotify via Android Auto, telefoon dus aan de kabel.
Zoals aangegeven hele stuk 100-104 GPS gereden, dus geen extra foefjes in dat opzicht. Wel stevig optrekken, want dat vind ik gewoon fijn (al gaat dat in turtle niet meer haha).
Al met al best tevreden mee. Het is niet heel koud, maar ook niet heel warm. Verder dus wel vrij flink wind.
In de zomer kom ik zeker verder, maar dit was leuk om eens te testen.
Wind speelt zeker een rol, maar bij heen en weer heb je normaal even veel voor als nadeel (bij ongeveer gelijke windkracht en windrichting). In jouw voorbeeld denk ik 2x iets voordeel vanwege westelijke wind.Suicyder schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 08:21:
[...]
64 kWh accu. Maar dat is toch 384 km alles bij elkaar bij relatief veel wind. Wel stoelverwarming aan ipv climate control, want ik zat toch alleen. Navigatie + spotify via Android Auto, telefoon dus aan de kabel.
Zoals aangegeven hele stuk 100-104 GPS gereden, dus geen extra foefjes in dat opzicht. Wel stevig optrekken, want dat vind ik gewoon fijn (al gaat dat in turtle niet meer haha).
Al met al best tevreden mee. Het is niet heel koud, maar ook niet heel warm. Verder dus wel vrij flink wind.
In de zomer kom ik zeker verder, maar dit was leuk om eens te testen.
Dan heb je vast ook gemerkt dat de GoM tegen het eind véél harder omlaag gaat dan dat je kilometers greden hebt.Suicyder schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 07:53:
Was dit een poging om je forumnaam eer aan te doen?
Poging misukt!
<John O`Mill>
Inderdaad grappig. Dat hij onder de 15km op de GOM helemaal geen range meer aangeeft was wel even schrikken. Tesla Bjorn schrok er ook van zag ik laatst.Suicyder schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 07:53:
GoM ging tegen het eind niet echt harder naar beneden bij mij. Viel mij juist erg mee, want daar was ik eerst bang voorHippe Lip schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:17:
[...]
Dan heb je vast ook gemerkt dat de GoM tegen het eind véél harder omlaag gaat dan dat je kilometers greden hebt.
Was dit een poging om je forumnaam eer aan te doen?![]()
Poging misukt!
Ja ik wist wel dat het zou gebeuren, maar daar wordt je toch wel zenuwachtig van, nu is dat ook allicht de bedoeling want dan gaan mensen wellicht eerder laden.DonJuape schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:18:
[...]
Inderdaad grappig. Dat hij onder de 15km op de GOM helemaal geen range meer aangeeft was wel even schrikken. Tesla Bjorn schrok er ook van zag ik laatst.
Het was een goed experiment, voordeel van deze rit is dat ik hem goed ken, dus ik weet precies waar ik onderweg nog een (snel)lader mee had kunnen pakken. Dus dat scheelde enorm.
Voor de aardigheid, zo zag het bij aankomst eruit voordat ik ingeplugd heb.
:strip_exif()/f/image/5fyAcm9IRoHG3Zdq9tuftJuF.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/7izoWU7l5uD3P8TbX6bF1Itk.jpg?f=fotoalbum_small)
Als er een stekker in de auto zit kan je niet rijden, dus dan heeft utility mode toch helemaal geen zin?rokil schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:43:
Nee, tijdens laden heb ik geen mogelijkheid om utility mode te kiezen. Het staat dan ook gewoon niet in het menu.
Of bekijk het eigenlijk andersom: als er een stekker in zit kan je überhaupt alleen maar in utility mode komen en kan je niet met de auto rijden.
Ik reageerde alleen op wat bngraaf stelde en wat bij mijn auto dan van toepassing is. Zodra er een stekker in zit, kan ik utility mode niet meer selecteren. Het staat dan niet eens meer in het menu.
Als ik dus tijdens het laden wel bijvoorbeeld verwarming zou willen, moet ik de auto aanzetten. Ik kan dan (logischerwijs) de versnelling niet in D of R zetten, dus is het inderdaad vreemd dat ik geen utility mode kan selecteren. Misschien een foutje van Kia, of mijn auto specifiek....
Als ik dus tijdens het laden wel bijvoorbeeld verwarming zou willen, moet ik de auto aanzetten. Ik kan dan (logischerwijs) de versnelling niet in D of R zetten, dus is het inderdaad vreemd dat ik geen utility mode kan selecteren. Misschien een foutje van Kia, of mijn auto specifiek....
Niet E-Niro specifiek, maar ik zou voor thuisladen wel graag de 3-fasen variant willen hebben (helaas net de boot gemist toen ik mijn my19 1F kreeg) puur vanwege het feit dat de situatie in huis dan meer in balans is. Laadvermogen wordt dan verdeeld over 3 fasen, minder snel last van overbelasting icm 3 fasen huisaansluiting en 3 fasen pv omvormer. Nu drukt de auto zwaar op 1 fase en heb ik aanpassingen moeten doen om toch redelijk snel te kunnen laden thuis zonder dat het knelt met andere verbruikers.Hippe Lip schreef op maandag 7 februari 2022 @ 21:50:
Maar na aanpassing van de verdeling is het goed te doen toch? Met een 3x25A aansluiting kun je toch wel 1 fase vrij maken voor de laadpaal? Als je geen warmtepomp hebt tenminste.GVR schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:42:
[...]
Niet E-Niro specifiek, maar ik zou voor thuisladen wel graag de 3-fasen variant willen hebben (helaas net de boot gemist toen ik mijn my19 1F kreeg) puur vanwege het feit dat de situatie in huis dan meer in balans is. Laadvermogen wordt dan verdeeld over 3 fasen, minder snel last van overbelasting icm 3 fasen huisaansluiting en 3 fasen pv omvormer. Nu drukt de auto zwaar op 1 fase en heb ik aanpassingen moeten doen om toch redelijk snel te kunnen laden thuis zonder dat het knelt met andere verbruikers.
Zelfs met warmtepomp haal je dat makkelijk. De fase waar bij mij de laadpaal op zit is vrijwel nooit in gebruik. Volgens mij zit daar de wasdroger op en de vaatwasser. Met een loadbalancer ertussen heb ik daar dus nooit problemen mee. De laadpaal is afgezekerd op 20A dus ik laad bijna altijd op met 4,6kW. Dat gaat sneller dan dat ik op 11kW paaltjes ga laden (dat is maar 3,7kW).DonJuape schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:55:
[...]
Maar na aanpassing van de verdeling is het goed te doen toch? Met een 3x25A aansluiting kun je toch wel 1 fase vrij maken voor de laadpaal? Als je geen warmtepomp hebt tenminste.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Dat lukt inderdaad, maar ideaal is het niet. Moet ook zeggen dat ik voor mij nog niet helder is of DLB zou werken in deze situatie. Daar ga ik me wel in verdiepen bij mijn volgende (3 fase) auto.DonJuape schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:55:
[...]
Maar na aanpassing van de verdeling is het goed te doen toch? Met een 3x25A aansluiting kun je toch wel 1 fase vrij maken voor de laadpaal? Als je geen warmtepomp hebt tenminste.
Niet met mijn 1-fase WP (5,7kW) en ik zou persoonlijk op 25A willen laden als ik een auto zou hebben met 1-fase lader.DutchKel schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:00:
[...]
Zelfs met warmtepomp haal je dat makkelijk. De fase waar bij mij de laadpaal op zit is vrijwel nooit in gebruik. Volgens mij zit daar de wasdroger op en de vaatwasser. Met een loadbalancer ertussen heb ik daar dus nooit problemen mee. De laadpaal is afgezekerd op 20A dus ik laad bijna altijd op met 4,6kW. Dat gaat sneller dan dat ik op 11kW paaltjes ga laden (dat is maar 3,7kW).
Moet trouwens elke keer weer glimlachen als ik je signature lees
[ Voor 6% gewijzigd door DonJuape op 08-02-2022 13:07 ]
Ha jij wint, ik weet niet of de kabel bij mij in de grond dat aan kan dus ik laat hem wel op 20A staan. Ik moet dan even controleren hoe dik de aders in de kabel zijn.DonJuape schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:04:
[...]
Niet met mijn 1-fase WP (5,7kW) en ik zou persoonlijk op 25A willen laden als ik een auto zou hebben met 1-fase lader.
Moet trouwens elke keer weer glimlachen als ik je signature lees
Ik kan wel de laadpaal nog ombouwen naar 3F als dat nodig is, maar dan wel alles op 16A.
Thnx voor het compliment van mij signature.
Voor degene die nieuwsgierig zijn naar de nieuwe Niro zonder de 2-tone:
/f/image/aID41C75CvAUCMbNT4V3MyZ3.png?f=fotoalbum_large)
Link:
https://www.youtube.com/watch?v=VVwSWfWNusw
/f/image/aID41C75CvAUCMbNT4V3MyZ3.png?f=fotoalbum_large)
Link:
Old vs new:
Haters everywhere but I don’t really care
Ben HEEL blij dat die ook zonder die 2-tone te verkrijgen is !aschja schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:25:
Voor degene die nieuwsgierig zijn naar de nieuwe Niro zonder de 2-tone:
[Afbeelding]
Link:
Dat was voor mij immers de grootste reden om deze links te laten liggen.
een stuk beter.. Nou nog wennen aan de neus, gelukkig heb ik daar waarschijnlijk nog 4 jaar voor ;-)
Hybrides vliegen vaker in brand dan elektrische auto’s en benzineauto’s samen.
https://www.ad.nl/auto/hy...zineautos-samen~a862e290/
Zo, al die vooroordelen over in brand vliegende EV’s kunnen meteen naar de prullenbak.
https://www.ad.nl/auto/hy...zineautos-samen~a862e290/
Zo, al die vooroordelen over in brand vliegende EV’s kunnen meteen naar de prullenbak.
<John O`Mill>
Op diverse foto's op internet valt me op dat er kleurverschil lijkt te zitten tussen het laadklepje en de rest van de auto, vooral bij de lichte kleuren (Snow White Pearl). Is dat verkeerd lichtval op de foto's, of heeft iemand dat in real life ook gezien?
Overigens: ik kan zaterdag mijn e-Niro op gaan halen in Duitsland; volgende week dinsdag naar de RDW en dan nog een paar dagen wachten op de kenteken papieren!
Het duurt nu niet lang meer!! Ik kijk er natuurlijk naar uit. Zaterdag al gelijk een 350 km ermee rijden :-)
Overigens: ik kan zaterdag mijn e-Niro op gaan halen in Duitsland; volgende week dinsdag naar de RDW en dan nog een paar dagen wachten op de kenteken papieren!
Het duurt nu niet lang meer!! Ik kijk er natuurlijk naar uit. Zaterdag al gelijk een 350 km ermee rijden :-)
Als eigenaar van een Snow White Pearl e-Niro kan ik geen kleurverschil ontdekken.bnwgraaf schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 15:36:
Op diverse foto's op internet valt me op dat er kleurverschil lijkt te zitten tussen het laadklepje en de rest van de auto, vooral bij de lichte kleuren (Snow White Pearl). Is dat verkeerd lichtval op de foto's, of heeft iemand dat in real life ook gezien?
Ah, gelukkig! Zal dan wel lichtval op de foto's zijn :-)EagleTitan schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:01:
[...]
Als eigenaar van een Snow White Pearl e-Niro kan ik geen kleurverschil ontdekken.
Soms zijn kleurverschillen sneller te zien op een foto dan in werkelijkheid. Dan kan de verf nog precies hetzelfde zijn, als het materiaal iets anders is krijg je al kleurverschil. Vaak te zien bij de bumpers naast metaal.
Ligt voor meer mensen de Kia Connect app er uit?
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Ja. Inloggen gaat niet of beroerd. Ook 3rd party apps hebben issues.Damian schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 18:12:
Yep bij mij ook.Damian schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 18:12:
Ja precies. En ik kan me ook voorstellen dat bijvoorbeeld zo'n klepje net niet helemaal in lijn ligt met de rest er omheen en dan vooral met metalic en mica lakken de weerkaatsing van het licht net wat anders is.gjcvro schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:27:
Soms zijn kleurverschillen sneller te zien op een foto dan in werkelijkheid. Dan kan de verf nog precies hetzelfde zijn, als het materiaal iets anders is krijg je al kleurverschil. Vaak te zien bij de bumpers naast metaal.
Werkt hier (weer?). Ook Home Assistant kan gewoon gegevens ophalen, storing lijkt dus voorbij of treft niet iedereen.Damian schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 18:12:
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Bij mij werkt Kia Connect.
Nu voor het eerst aan het opladen. Spannend… de laadkabel wordt wel iets warm.
Heb de laadpaal (smartEVSE) op 17 A gezet voor 11 kW laden. Als ik de laadpaal op 16A zet, knijpt de niro het vermogen naar 10.5 kW.
Heb de laadpaal (smartEVSE) op 17 A gezet voor 11 kW laden. Als ik de laadpaal op 16A zet, knijpt de niro het vermogen naar 10.5 kW.
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
@Pim57 Houdt er rekening mee dat als je 11 kW aanlevert met je box, de auto toch maar met 9 tot 9.5 kW laadt. Een verlies van 15-20% door de AC laadinrichting in je auto is min of meer de standaard. Op dit forum is daar al heel wat over geschreven.Pim57 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 19:18:
Bij mij werkt Kia Connect.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Klopt maar bij 11kW gaan we toch wel richting de 5-10% laadverlies.EVfan schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 19:33:
[...]
@Pim57 Houdt er rekening mee dat als je 11 kW aanlevert met je box, de auto toch maar met 9 tot 9.5 kW laadt. Een verlies van 15-20% door de AC laadinrichting in je auto is min of meer de standaard. Op dit forum is daar al heel wat over geschreven.
De Kia Connect is er wel eerlijk over, want ik zie dat we van 40-90% gaan laden en dat die daar 3u en 35m over denkt te doen.EVfan schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 19:33:
[...]
@Pim57 Houdt er rekening mee dat als je 11 kW aanlevert met je box, de auto toch maar met 9 tot 9.5 kW laadt. Een verlies van 15-20% door de AC laadinrichting in je auto is min of meer de standaard. Op dit forum is daar al heel wat over geschreven.
:strip_exif()/f/image/e9vbyvDTsYTxwc4YizYEcLW6.jpg?f=fotoalbum_large)
Er moet dus 90-40=50% is 32 kWh in de accu.
Er wordt geladen met 10,9 kW volgens het dashboard.
Dan zou het dus 32/10.9=3u 4m moeten duren bij 0% verlies.
Kia weet dus nu al dat het 31 minuten langer gaat duren.
Edit: het opladen was 10 minuten eerder klaar. Het verlies komt dan op (36.2-32)/36.2=12%
[ Voor 24% gewijzigd door Pim57 op 10-02-2022 23:36 ]
Enige tijd geleden waren hier mensen die last hadden van een ratel geluid. Wat vervolgens aanleiding gaf tot het vervangen van motor of differentieel.
Ik ben benieuwd of hier nog ontwikkelingen over zijn te melden.
Recent kreeg ik de indruk dat mijn e-niro hier nu ook last van begint te krijgen bij nu 67K km.
Wellicht was het geluid er al langer, maar het viel mij onlangs op, vooral bij regenereren, en als je er op gaat letten dan is het wel een dingetje.
Moet ik met spoed naar garage of kan ik rustig volgende beurt afwachten?
Met rijden merk ik er, afgezien van het geluid, verder niets van.
Recent kreeg ik de indruk dat mijn e-niro hier nu ook last van begint te krijgen bij nu 67K km.
Wellicht was het geluid er al langer, maar het viel mij onlangs op, vooral bij regenereren, en als je er op gaat letten dan is het wel een dingetje.
Ik zou het liever voor zijn dan te wachten tot het echt mis gaat. Maar ligt ook aan je dealer, sommigen zullen wachten tot het echt erg wordt en je dan afschepen met een Picanto terwijl je over 2 dagen op vakantie gaat ..
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
ik heb een picanto geweigerd toen de auto 2 jaar geleden paar keer de dealer moest voor defecte 12v accu.Arfman schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 20:30:
Ik zou het liever voor zijn dan te wachten tot het echt mis gaat. Maar ligt ook aan je dealer, sommigen zullen wachten tot het echt erg wordt en je dan afschepen met een Picanto terwijl je over 2 dagen op vakantie gaat ..
kreeg toen een nieuwe e-soul mee. Technisch identiek maar qua uiterlijk echt foei lelijk.
Dat is een bekend probleem. Kia heeft een speciale procedure hiervoor waarbij de dealer bepaalde audio opnames moet maken en opsturen naar de fabriek.eltron schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 20:22:
Enige tijd geleden waren hier mensen die last hadden van een ratel geluid. Wat vervolgens aanleiding gaf tot het vervangen van motor of differentieel.
Naar aanleiding daarvan bepalen zij of het (motor en/of gearbox) onder garantie vervangen kan worden.
@DonJuapeDonJuape schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 19:54:
[...]
Klopt maar bij 11kW gaan we toch wel richting de 5-10% laadverlies.
Toch niet bij mij hoor, enkel fase 6.6 kW laadvermogen, 20 +/- 2% herhaaldelijk en nauwkeurig gemeten laadverlies. Zal bij 11 kW wat lager liggen, naar 5%??
[ Voor 7% gewijzigd door EVfan op 10-02-2022 22:52 ]
Ik heb ook zo’n Soul meegekregen toen er problemen met mijn remmen (rembekrachtiger) waren.Vaevictis_ schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 20:42:
[...]
ik heb een picanto geweigerd toen de auto 2 jaar geleden paar keer de dealer moest voor defecte 12v accu.
kreeg toen een nieuwe e-soul mee. Technisch identiek maar qua uiterlijk echt foei lelijk.
Dat ding is bijna mooi door zijn afzichtelijkheid
<John O`Mill>
Die van mij is toevallig gisteren voor zijn 1e beurt geweest, de laatste maand is bij mij dat ratelen begonnen, bij de beurt heb ik dat gemeld.eltron schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 20:22:
Enige tijd geleden waren hier mensen die last hadden van een ratel geluid. Wat vervolgens aanleiding gaf tot het vervangen van motor of differentieel..
Ze hebben dat in dat uurtje niet opgelost maar een nieuwe afspraak gemaakt waarbij de auto twee dagen bij hun blijft. In eerste instantie vervangen ze wat ophangpunten van de motor, en als dat het probleem niet oplost moeten een compleet nieuwe motor bestellen en monteren, vandaar de 2 dagen want die hebben ze natuurlijk niet op voorraad liggen (het is niet zomaar een schroefje) en bestellen en dan merken dat het niet nodig is schiet ook niet op. Ik mag dus 1 maart terugkomen.
Duur geintje voor Kia zo’n motor vervangen.
Verder gaat bij mij ook een soort zoemertje in het midden van de auto als ik richting naar rechts geef en er iets aan de trekhaak hangt. Meestal is het alleen de eerste 1 of 2 keer dat ik de hendel bedien, tijdens het na knipperen en daarna buzzed hij niet meer. Maar ik 1 keer gehad dat het gedurende rit alleen maar erger werd, en hij bij elke knipper naar rechts luid toetert. Was toen wel zeer slecht weer. Dit riekt naar kortsluiting in de bedrading als er een stekker in zit, maar waarom het na 2 keer stopt en bij volgende start weer begint snap ik totaal niet. Ze hebben hem gemeten en constateerden niets, maar ook daar wordt in maart nog eens naar gekeken.
Sinds een aantal weken laadt mijn e-Niro (sep 2020) nog maar op tot 98% ipv 100%. Zijn er meer berijders die hier last van hebben? Bekend probleem?
[quote]EVfan schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 22:49:
[...]
@DonJuape
Toch niet bij mij hoor, enkel fase 6.6 kW laadvermogen, 20 +/- 2% herhaaldelijk en nauwkeurig gemeten laadverlies. Zal bij 11 kW wat lager liggen, naar 5%??
Ik zie geen reden dat de laadverliezen bij 6.6kW wezenlijk lager zouden zijn dan bij 11 kW. Ik kwam zelf uit op 13% voor een 3 fase gemeten over een periode van 1 jaar, meestal op vol vermogen geladen...
Nou vooruit, tussen de 5% en 15% dan bij 11kW (misschien was ik iets te optimistich). En jouw 20% bij 6,6kW liggen dus mooi in de lijn. In de lente zal ik mijn vermogen vs. laadverliezen voortzetten voor de eNiro.EVfan schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 22:49:
[...]
@DonJuape
Hoe lager het laadvermogen, hoe hoger de verliezen. Heeft m.n. met de AC-DC converter te maken in de auto.mfjnab schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 08:47:
[...]
[quote]
Ik zie geen reden dat de laadverliezen bij 6.6kW wezenlijk lager zouden zijn dan bij 11 kW. Ik kwam zelf uit op 13% voor een 3 fase gemeten over een periode van 1 jaar, meestal op vol vermogen geladen...
De "13% voor bijna altijd op vol vermogen" klinkt dus ook normaal. Laad je tot 100%?
[ Voor 8% gewijzigd door DonJuape op 11-02-2022 09:02 ]
Achter de achterbumper zit links en rechts een radarmodule op de hoek. Die radarmodule communiceert over de canbus met de boordcomputer.oldchap schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 23:02:
Verder gaat bij mij ook een soort zoemertje in het midden van de auto als ik richting naar rechts geef en er iets aan de trekhaak hangt. Meestal is het alleen de eerste 1 of 2 keer dat ik de hendel bedien, tijdens het na knipperen en daarna buzzed hij niet meer. Maar ik 1 keer gehad dat het gedurende rit alleen maar erger werd, en hij bij elke knipper naar rechts luid toetert. Was toen wel zeer slecht weer. Dit riekt naar kortsluiting in de bedrading als er een stekker in zit, maar waarom het na 2 keer stopt en bij volgende start weer begint snap ik totaal niet. Ze hebben hem gemeten en constateerden niets, maar ook daar wordt in maart nog eens naar gekeken.
Het kan zijn dat die radarmodule niet goed uitgelijnd is, of anderszins defect. Kortsluiting of stekker is onwaarschijnlijk.
De garage moet dan wel de gehele achterbumper verwijderen om daar bij te kunnen. Ik vermoed dat ze daar nog even geen zin in hebben en hopen dat het vanzelf overgaat.
Ah gelukkig lag het niet aan mij .. Drama gisteren .. en dan start ie weer en vraagt ie je gebruikersnaam en wachtwoord weer... Oh damn wat was dat ook alweer
There are no secrets, only information you do not yet have
Staat dat niet ergens per ongeluk ingesteld?jhardema1966 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 08:02:
Sinds een aantal weken laadt mijn e-Niro (sep 2020) nog maar op tot 98% ipv 100%. Zijn er meer berijders die hier last van hebben? Bekend probleem?
There are no secrets, only information you do not yet have
De EV versie gespot in België 🇧🇪
https://youtu.be/mDxDpVWv7U4
https://youtu.be/mDxDpVWv7U4
[ Voor 13% gewijzigd door robvdk1966 op 11-02-2022 15:24 ]
En het ergste is dat als je vervolgens chat met Kia, je een medewerker krijgt die zgn van niets weet en je aanraadt om je hele account te cancelen en een nieuw account aan te maken met een nieuw emailadres.
Fijn ook als je dat niet hebt.
Wat heb je toch een op het gevaarlijke af zeldzame onbenullen, en die krijgen dan een baan bij support.
Ik moet zeggen fijne auto maar wat service betreft zou ik de Kia directie nederland aanraden om eens stage te gaan lopen bij bv Toyota.
Ik spreek uiteraard voor mezelf, maar ik vond de service daar vele maken beter en ook een stuk vriendelijker overigens.
@DonJuape misschien een misverstand. Mijn opmerking is dat bij 6.6 kW de laadverliezen wat hoger liggen dan bij 11 kW.mfjnab schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 08:47:
[...]
[quote]
Meestal tot 80%. Dat kan idd ook nog wel uitmaken...DonJuape schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 09:00:
[...]
Hoe lager het laadvermogen, hoe hoger de verliezen. Heeft m.n. met de AC-DC converter te maken in de auto.
De "13% voor bijna altijd op vol vermogen" klinkt dus ook normaal. Laad je tot 100%?
@DonJuapemfjnab schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 18:05:
[...]
Meestal tot 80%. Dat kan idd ook nog wel uitmaken...
Neen ik laad meestal tot 80%. Ik heb de laadverliezen handenvol keren nauwkeurig gemeten d.w.z voor de AC lader.
Ik heb hier eerder over bericht.
Ik herken wel dat tot 100% laden iets hogere (iets boven de 20%) verliezen oplevert dan tot 80% (iets knder de 20%).
Ook lijkt er met kouder weer iets hogere verliezen te zijn.
De auto is bij de dealer terug geweest. Daar is een foutmelding uit het systeem gehaald (had te maken met een originele granny die de geest had gegeven tijdens het laden), maar anders dan de monteur verwachtte heeft dat geen verbetering opgeleverd. Ik verlies ruwweg 20% van het aangeboden vermogen, cq. moet 25% meer aanbieden dan in de accu belandt. Best veel, mijn E-tron verliest ca. 5%
Jammer dat dat niet geholpen heeft. Bij 11kW en niet tot 100% laden is 20% laadverlies m.i. veel te veel.EVfan schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 19:42:
[...]
@DonJuape
Neen ik laad meestal tot 80%. Ik heb de laadverliezen handenvol keren nauwkeurig gemeten d.w.z voor de AC lader.
Ik heb hier eerder over bericht.
Ik herken wel dat tot 100% laden iets hogere (iets boven de 20%) verliezen oplevert dan tot 80% (iets knder de 20%).
Ook lijkt er met kouder weer iets hogere verliezen te zijn.
De auto is bij de dealer terug geweest. Daar is een foutmelding uit het systeem gehaald (had te maken met een originele granny die de geest had gegeven tijdens het laden), maar anders dan de monteur verwachtte heeft dat geen verbetering opgeleverd. Ik verlies ruwweg 20% van het aangeboden vermogen, cq. moet 25% meer aanbieden dan in de accu belandt. Best veel, mijn E-tron verliest ca. 5%
Dit is een bekend probleem als je scheduled charging aan hebt staan. Dat hebben meer mensen hier in het topic in het verleden al eens gemeld.jhardema1966 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 08:02:
Nog een reden voor mij om dat gewoon door te Zappi te laten regelen. Die Kia Connect app is best slecht. Verbindingsproblemen en ik krijg meestal niet eens een push melding als het laden klaar is. Het is dat de remote Climate naar behoren werkt anders had ik hem er af gegooid.DutchKel schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 20:31:
[...]
Dit is een bekend probleem als je scheduled charging aan hebt staan. Dat hebben meer mensen hier in het topic in het verleden al eens gemeld.
@DonJuape zijn we wel eens, hoewel dit bij een enkel fase 7.4 kW lader is (2019 model). Maar de Kiadealer in Hengelo, van Mossel, schijnt er niet zwaar aan te tillen.DonJuape schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 20:27:
[...]
Jammer dat dat niet geholpen heeft. Bij 11kW en niet tot 100% laden is 20% laadverlies m.i. veel te veel.
Zal binnenkort eens het laadverlies bij een DC lader meten.
Staat die aan bij het vooruit rijden?Pim57 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 09:21:
[...]
Achter de achterbumper zit links en rechts een radarmodule op de hoek. Die radarmodule communiceert over de canbus met de boordcomputer.
Het kan zijn dat die radarmodule niet goed uitgelijnd is, of anderszins defect. Kortsluiting of stekker is onwaarschijnlijk..
Maar ik zal eens opletten of dat biep geluidje hetzelfde is als de radar afstandswaarschuwing, nooit aan gedacht om die te vergelijken.
Oja 7,4kW. Dan is 20% laadverlies toch wel plausibel. Kijk maar eens wat Snurker meet: https://docs.google.com/s...j195Bgx0AyNJKc/edit#gid=0EVfan schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 23:05:
[...]
@DonJuape zijn we wel eens, hoewel dit bij een enkel fase 7.4 kW lader is (2019 model). Maar de Kiadealer in Hengelo, van Mossel, schijnt er niet zwaar aan te tillen.
Zal binnenkort eens het laadverlies bij een DC lader meten.
Voor de eNiro dan want ik lees berichten (o.a. van jou) dat andere EV's veel minder verliezen hebben (en de Zoe dan weer meer geloof ik).
[ Voor 11% gewijzigd door DonJuape op 12-02-2022 11:09 ]
Als het geluid van een radar komt dan kun je dat ook op je dashboard zien, toch?oldchap schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 23:37:
[...]
Staat die aan bij het vooruit rijden?
Maar ik zal eens opletten of dat biep geluidje hetzelfde is als de radar afstandswaarschuwing, nooit aan gedacht om die te vergelijken.
Als daar nix te zien is zal het wat anders zijn.
Oftewel: wat laat je dashboard zien als je dat hoort?
<John O`Mill>
@DonJuapeDonJuape schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 11:07:
[...]
Oja 7,4kW. Dan is 20% laadverlies toch wel plausibel. Kijk maar eens wat Snurker meet: https://docs.google.com/s...j195Bgx0AyNJKc/edit#gid=0
Voor de eNiro dan want ik lees berichten (o.a. van jou) dat andere EV's veel minder verliezen hebben (en de Zoe dan weer meer geloof ik).
Inderdaad vergelijkbaar, hoewel aan de goede kant van de 20%.
Tja 3 fase is nogal wat efficiënter.
Als je de laadverliezen meeneemt is het verschil in integrale stroomkosten tussen onze Audi en de eNiro bijna gehalveerd.
Blijft een interessante vraag wat de verschillende merken dan anders doen in deze. Mogelijk wordt het gebruikelijker om het als specificatie te vermelden. Bijvoorbeeld een curve voor laadverliezen versus laadvermogen. Een beetje zoals FastNed dat doet voor DC laadvermogen versus SoC.EVfan schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 15:59:
[...]
@DonJuape
Inderdaad vergelijkbaar, hoewel aan de goede kant van de 20%.
Tja 3 fase is nogal wat efficiënter.
Als je de laadverliezen meeneemt is het verschil in integrale stroomkosten tussen onze Audi en de eNiro bijna gehalveerd.
Overigens snap ik ook niet goed waarom op maximaal vermogen 1-fase laden meer verliezen zou geven dan op maximaal vermogen 3-fase laden.
[ Voor 9% gewijzigd door DonJuape op 12-02-2022 16:34 ]
Het is duidelijk: veel dealers doen hun nu verouderde MY21 van de hand met (soms zeer) lage kilometerstand en tegen een laag prijsje.
Dat ziet er toch waarlijk interessant uit soms! Tis dak er al eentje heb, maar anders…
https://www.anwb.nl/auto/...2022/brandstof=elektrisch
Dat ziet er toch waarlijk interessant uit soms! Tis dak er al eentje heb, maar anders…
[ Voor 14% gewijzigd door Hippe Lip op 12-02-2022 16:41 ]
<John O`Mill>
Of soms zeer hoge km stand: E-Niro uit 2020 met 180k km? of 170k km?Hippe Lip schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 16:37:
Het is duidelijk: veel dealers doen hun nu verouderde MY21 van de hand met (soms zeer) lage kilometerstand en tegen een laag prijsje.
Die hebben dan haast niet stilgestaan.
En de garantie houdt ook op bij 150k km.
Maar er staan er inderdaad ook bij die kennelijk 1 of 2 jaar lang nagenoeg alleen hebben stilgestaan.
Wat overigens ook weer niet direct alleen positief is.
O ja, en het is wel opletten geblazen.
de aanbiedingen zijn ex BTW en ANWB kent onderscheid niet goed tussen 64kWh en 39 kWh batterij.
Dus de prijs ziet er leuk uit maar komt nog 21% bij en in de titel staat 64kWh batterij maar in de specificaties 39kWh.
[ Voor 21% gewijzigd door eltron op 12-02-2022 16:54 ]
Die van mij was een week of 2 geleden ook aan de beurt. Tijdje last van een ratel, ontstond rond de 15k km ongeveer. Ze hebben stap een uitgevoerd (ophangpunten van de motor vervangen geloof ik), en de ratel is weg bij mij nu. Wel helaas een soort ratel er bij gekregen als ik rond de 110 kmpu rij.eltron schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 20:22:
Weet iemand waar ik die 'motor' kan vinden die vervangen wordt bij de ratel onder de motorkap?
Ja, die vielen me ook al op. OOk interessant om dar te kijken hoe het met de accu is, die moeten haast wel veel kennisgemaakt hebben met een snellader. Of in ieder geval veelvuldig volgeladen nar 100%eltron schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 16:49:
Of soms zeer hoge km stand: E-Niro uit 2020 met 180k km? of 170k km?
Inderdaad zeg. Kan er niet iemand even een proefritje maken en de OBDII uilezen voor SoHgjcvro schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 18:21:
[...]
Ja, die vielen me ook al op. OOk interessant om dar te kijken hoe het met de accu is, die moeten haast wel veel kennisgemaakt hebben met een snellader. Of in ieder geval veelvuldig volgeladen nar 100%
Accu kan goed of slecht zijn, maar de batterij zal denk ik nog 95+ % zijn laatst hier ook een post van een e-niro taxi met zelfde km standen. Zit blijkbaar veel overcapaciteit in de batterij 67,5 en 64 bruikbaar.gjcvro schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 18:21:
[...]
Ja, die vielen me ook al op. OOk interessant om dar te kijken hoe het met de accu is, die moeten haast wel veel kennisgemaakt hebben met een snellader. Of in ieder geval veelvuldig volgeladen nar 100%
Zit serieus te overwegen om naast onze PL e-Niro er volgend jaar 1 zelf aan te schaffen als 2e auto.
Heeft iemand verder nog iets vernomen van de mogelijke tomtom indigo update voor de E-Niro?
Had een wireless android auto dongel in bestelling staan, maar ivm de mogelijke update naar tomtom indigo maar afbesteld.
Had een wireless android auto dongel in bestelling staan, maar ivm de mogelijke update naar tomtom indigo maar afbesteld.
De prijs voor die 2 witte is aantrekkelijk inderdaad. Maar met die km stand zou ik het niet aandurven.eltron schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 16:49:
[...]
Of soms zeer hoge km stand: E-Niro uit 2020 met 180k km? of 170k km?
En de garantie houdt ook op bij 150k km.
Twee opeenvolgende nummerborden zie ik (afgeschreven taxi's ?).
En voor subsidie zal de nieuwprijs wel weer net te hoog zijn.
De andere aanbiedingen echt geen koopjes als je het mij vraagt.
Nee, en ik verwacht ook nog wel dat het een tijd gaat duren, als het al gebeurt. Eerst zullen ze de IONIQ 5 en EV6 doen. En ik snap niet wat wireless AA hier mee te maken heeft? De e-Niro heeft niet de benodigde hardware om wireless AA te faciliteren, daar zal een systeem update niets aan veranderen.Dymphy schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 20:03:
Heeft iemand verder nog iets vernomen van de mogelijke tomtom indigo update voor de E-Niro?
Beste allemaal,
Ik zag een Youtube filmpje van de Duitser ‘Electric Ben ’ YouTube: Wie effizent ist der KIA e-Niro auf Kurzstrecke? | Darum sieht man k... , waarin hij de kosten berekent van een 7 km lang ritje.
Tijdens het filmpje vertelt hij dat de warmtepomp pas na 30 a 35 km begint te werken. Weet iemand van jullie of dit klopt ?
Ik zag een Youtube filmpje van de Duitser ‘Electric Ben ’ YouTube: Wie effizent ist der KIA e-Niro auf Kurzstrecke? | Darum sieht man k... , waarin hij de kosten berekent van een 7 km lang ritje.
Tijdens het filmpje vertelt hij dat de warmtepomp pas na 30 a 35 km begint te werken. Weet iemand van jullie of dit klopt ?
[ Voor 31% gewijzigd door Megat op 12-02-2022 21:21 ]
Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.