e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Misschien dat de e-niro ander rijgedrag vertoont met deze banden, wellicht door het hogere gewicht?
Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?
Inderdaad en @Tacovdh zegt ook: "...met hun lage profiel."gjcvro schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:15:
En er zit ook nog al wat verschil tussen de banden natuurlijk. Alleen al de profieldiepte maakt heel veel uit in de sneeuw.
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Is inderdaad de vraag hoe laag hij dan bedoelt.DonJuape schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:17:
[...]
Inderdaad en @Tacovdh zegt ook: "...met hun lage profiel."
Ook voor winterbanden is 4mm het minimum terwijl dat voor zomerbanden 2mm is.
Mijn vraag is dan eigenlijk of Cross Climates inmiddels echt zo goed zijn dat ze bij gelijk profiel ook vergelijkbaar presteren onder de e-Niro.
Overigens valt de bandenslijtage mij nog mee. Met ook bijna 70K km heb ik zowel op zomerbanden als op winterbanden nog ruim voldoende profiel.
[ Voor 13% gewijzigd door eltron op 31-01-2022 09:58 ]
En een verlofperiode met een rush van A naar B en omgekeerd gaat dit zijn doel niet voorbij?
Even een knuppel in t hoenderhok gooien:
Een accu verwarmen met de accu heeft een bepaalde hoeveelheid energie nodig, die terug in de accu krijgen gaat gepaard met verliezen, je moet 15% meer ter beschikking hebben dan dat je zou verwarmen eenmaal je aan de paal hangt.
Misschien heeft Kia wel gemeten of je tijdswinst boekt, je moet de verwarming energie immers ook nog laden (met het verschil tussen voorverwarmen en niet).
Misschien zit de voorverwarming in de laad cyclus voor de 20% SOC rechtstreeks aan de paal en komt dit tijds en energie gewijs beter uit.
Ik meen me te herinneren dat de voorverwarming slechts 2kW is.
Zou interesaant zijn om dit voor Kia te weten. Maar als het voor Tesla een goede business case is waarom dan niet voor Kia?bruneelm schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:59:
Even een knuppel in t hoenderhok gooien:
Een accu verwarmen met de accu heeft een bepaalde hoeveelheid energie nodig, die terug in de accu krijgen gaat gepaard met verliezen, je moet 15% meer ter beschikking hebben dan dat je zou verwarmen eenmaal je aan de paal hangt.
Misschien heeft Kia wel gemeten of je tijdswinst boekt, je moet de verwarming energie immers ook nog laden (met het verschil tussen voorverwarmen en niet).
Misschien zit de voorverwarming in de laad cyclus voor de 20% SOC rechtstreeks aan de paal en komt dit tijds en energie gewijs beter uit.
Ik meen me te herinneren dat de voorverwarming slechts 2kW is.
Stel een half uurtje voorverwarmen op 2kW, dat kost dan 1kWh. Die heb je er heel snel weer bij geladen als het verschil in laadvermogen ruim 20kW is.
Het gaat hier niet om het haasten en jakkeren, maar dat je op langere reis bij 4x laden al gauw ruim een uur langer aan de lader moet staan als je laadsnelheid niet verder komt dan ca. 50kW.
En dat x 2 want je moet nog terug ook.
En de reis is ook vakantie, dat klopt maar voelt toch anders in de kleine uurtjes als alles dicht is en het stortregent.
Dat wordt wel vaker gedacht, maar dat is (theoretisch althans) niet waar. Grip is niet alleen afhankelijk van de wrijvingscoefficient, maar ook van gewicht. Als het gewicht verdubbelt, verdubbelt ook de grip. Daarom kan een Tesla S, die toch al gauw 2,5 ton weegt op het circuit een opgevoerd Golfje met half het gewicht makkelijk bijhouden.Suicyder schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:16:
Het hogere gewicht is een nadeel
In de sneeuw speelt waarschijnlijk nog wel meer mee, het gaat mij om de algemene indruk die men heeft dat een hoger gewicht een probleem is bij bijvoorbeeld remmen of een bocht nemen. Dat is het niet (in de meeste gevallen).
Helemaal eens. Gewicht is maar een onderdeel van het totale verbruik, denk ook aan luchtweerstand of b.v. rijden met dakkoffer (of extra personen).multikoe schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:42:
[...]
Dat wordt wel vaker gedacht, maar dat is (theoretisch althans) niet waar. Grip is niet alleen afhankelijk van de wrijvingscoefficient, maar ook van gewicht. Als het gewicht verdubbelt, verdubbelt ook de grip. Daarom kan een Tesla S, die toch al gauw 2,5 ton weegt op het circuit een opgevoerd Golfje met half het gewicht makkelijk bijhouden.
In de sneeuw speelt waarschijnlijk nog wel meer mee, het gaat mij om de algemene indruk die men heeft dat een hoger gewicht een probleem is bij bijvoorbeeld remmen of een bocht nemen. Dat is het niet (in de meeste gevallen).
Aanvullend, als je veel in de bergen rijdt dan is een hoger gewicht met een BEV wel een klein voordeeltje als bergaf gaat.
Het ging niet om verbruik, maar om grip in sneeuw.Vaevictis_ schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:50:
[...]
Helemaal eens. Gewicht is maar een onderdeel van het totale verbruik, denk ook aan luchtweerstand of b.v. rijden met dakkoffer (of extra personen).
Aanvullend, als je veel in de bergen rijdt dan is een hoger gewicht met een BEV wel een klein voordeeltje als bergaf gaat.
Vooral wanneer je wat harder reed omdat je bij het optrekken wat meer grip had.
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Ik had op beide voorbanden nog 2mm (ik rij dus op één setje Vredestein all weather, na 70k km), dat was duidelijk een probleem/strafbaar. Andere (Oostenrijkse) auto's hadden helemaal geen problemen.eltron schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:56:
[...]
Is inderdaad de vraag hoe laag hij dan bedoelt.
Ook voor winterbanden is 4mm het minimum terwijl dat voor zomerbanden 2mm is.
Mijn vraag is dan eigenlijk of Cross Climates inmiddels echt zo goed zijn dat ze bij gelijk profiel ook vergelijkbaar presteren onder de e-Niro.
Overigens valt de bandenslijtage mij nog mee. Met ook bijna 70K km heb ik zowel op zomerbanden als op winterbanden nog ruim voldoende profiel.
KIA EV6 plus advanced; Sonos sub, beam, 3x play5; Asus Zenbook i7-64b-16GB; 10+21 PV Steca/SMA;
2mmTacovdh schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:00:
[...]
Ik had op beide voorbanden nog 2mm (ik rij dus op één setje Vredestein all weather, na 70k km), dat was duidelijk een probleem/strafbaar. Andere (Oostenrijkse) auto's hadden helemaal geen problemen.
[ Voor 8% gewijzigd door Damian op 31-01-2022 12:42 ]
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Horizontaal klopt dit (dat gewicht bijdraagt aan de grip), ik denk echter dat dit in nadeel verandert als je omhoog rijdt met voorwielaandrijving terwijl het gewicht dan vooral op de achteras drukt.multikoe schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:42:
[...]
Dat wordt wel vaker gedacht, maar dat is (theoretisch althans) niet waar. Grip is niet alleen afhankelijk van de wrijvingscoefficient, maar ook van gewicht. Als het gewicht verdubbelt, verdubbelt ook de grip. Daarom kan een Tesla S, die toch al gauw 2,5 ton weegt op het circuit een opgevoerd Golfje met half het gewicht makkelijk bijhouden.
Nee. Gewicht speelt bij remmen geen rol. De formules die bepalen hoe groot de remvertraging is bevatten geen variabele voor gewicht.Peter-036 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:39:
En bij het remmen in de sneeuw zal dat hogere gewicht een nadeel blijken.
Het is een beetje miereneuken, maar het ergert me soms dat de mythe van "gewicht is een probleem bij remmen" maar moeilijk verdwijnt. Het zou namelijk betekenen dat vrachtwagens bij sneeuw helemaal de weg niet op zouden mogen. En dat Citroen 2CV's binnen een paar meter stil zouden staan.
Het is een beetje dezelfde mythe als dat zware ballen sneller zouden vallen. Dat heeft Galilei lang geleden al weerlegd. Je vindt hier een voorbeeld dat met enige nadenken gelijk is aan banden op een wegdek:
https://nl.quora.com/Hoe-...vlak-naar-beneden-beweegt
Dat klopt helemaal. Dat maakt het vraagstuk wat lastiger omdat er allerlei factoren zijn die bepalen hoe sterk je vertraagt als je op de remmen trapt. De hoogte van een auto maakt wel degelijk uit op een stroef wegdek, omdat het zwaartepunt verplaatst. Overigens is dat op een glad wegdek dus niet zo (of in ieder geval veel minder). Dat is de reden dat motoren bijvoorbeeld iets minder hard kunnen remmen. Ze zijn hoger. Hetzelfde geldt voor vrachtwagens, die er ook nog de dynamiek van de oplegger bij krijgen.eltron schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:52:
[...]
Horizontaal klopt dit (dat gewicht bijdraagt aan de grip), ik denk echter dat dit in nadeel verandert als je omhoog rijdt met voorwielaandrijving terwijl het gewicht dan vooral op de achteras drukt.
Maar het totale gewicht van de auto maakt ook bij voorwielaandrijving en een hellend vlak niet uit, zo lang de twee auto's die je vergelijkt maar dezelfde geometrie hebben.
Dan is het wel te verklaren waarom ze het zo slecht deden, 2mm is voor een zomerband al aan de krappe kant. Zelfs leasemaatschappijen (meestal toch de beknibbelaars op banden) vervangen onder de 2,5 (zomerband).Tacovdh schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:00:
[...]
Ik had op beide voorbanden nog 2mm (ik rij dus op één setje Vredestein all weather, na 70k km), dat was duidelijk een probleem/strafbaar. Andere (Oostenrijkse) auto's hadden helemaal geen problemen.
Als winterband, tjsa die conclusie had je zelf al
En een beladen glijdende vrachtwagen heeft beslist meer ruimte nodig om tot stilstand te komen dan dezelfde vrachtwagen leeg, of de door jou aangehaalde Deux Chevaux.
Wat is er gebeurd met de wet van massatraagheid?
Remvertraging heef wel een factor wrijving nodig..........toch?
Het ging hem niet over jakkeren eerder over stress en veilig reizen over lange afstanden. Kijk maar naar de nieuwe verkeers campagne de Belgen opstarten 'om de 200km powernap van 15min en daarnaast beentjes strekken'eltron schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:06:
[...]
Zou interesaant zijn om dit voor Kia te weten. Maar als het voor Tesla een goede business case is waarom dan niet voor Kia?
Stel een half uurtje voorverwarmen op 2kW, dat kost dan 1kWh. Die heb je er heel snel weer bij geladen als het verschil in laadvermogen ruim 20kW is.
Het gaat hier niet om het haasten en jakkeren, maar dat je op langere reis bij 4x laden al gauw ruim een uur langer aan de lader moet staan als je laadsnelheid niet verder komt dan ca. 50kW.
En dat x 2 want je moet nog terug ook.
En de reis is ook vakantie, dat klopt maar voelt toch anders in de kleine uurtjes als alles dicht is en het stortregent.
Dat de eNiro stilaan uit de toon begint te vallen qua snellader - het concept is immers al 4j in productie, hun 800V platform EV4/6 doet het al veel beter.
Echter beide platformen zaten bij lancering in het hoge segment. Misschien wordt ultrasnelladen wel het kantelpunt van hoge segment in de toekomst
Volgens mijn info is het accu pack eNiro niet geïsoleerd en zal al rijdend 2kW niet veel bijdragen tot een hogere temp
Kan anders zijn bij Tesla die ook een hogere laadsnelheid heeft
Er zijn wat filmpjes dienaangaande op You Tube te vinden, en daar vond ik deze info.
Het gaat dan om de batterijtemperatuur. Met OBDII dongle in combinatie met bijvoorbeeld EVNotify zie je dat er een knop om gaat zodra de temperatuur van de batterij de 25 graden bereikt, vanaf dat moment gaat hij ook op max laden.Peter-036 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:28:
Ik heb er (nog) geen ervaring mee, en kan het (opnieuw:nog) niet meten, maar de accupakketten van de Niro en Soul laden op hun max bij 25 graden C, en boven 30-35 graden zwakt dat kennelijk alweer af.
Er zijn wat filmpjes dienaangaande op You Tube te vinden, en daar vond ik deze info.
Ik heb een jaartje geleden bij Hornbach een aanhangertje gekocht met een leeggewicht van 120 kg en een max toelaatbaar gewicht van 750 kg.
[ Voor 30% gewijzigd door Peter-036 op 31-01-2022 14:35 ]
Staat mij bij dat dat alleen een legale combinatie is als je BE rijbewijs hebt.Peter-036 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:32:
Ongetwijfeld, maar kijk ook naar aanhangers die wel zwaarder mogen zijn, die 300 kg is het totaal toegestaan gewicht, en dan is het leeggewicht belangrijk(er).
Ik heb een jaartje geleden bij Hornbach een aanhangertje gekocht met een leeggewicht van 120 kg en een max toelaatbaar gewicht van 750 kg.
Dat klopt. Even voor de duidelijkheid: ik ben niet bezig om je onderuit te halen of om per sé mijn gelijk te halen. Ik redeneer vanuit de natuurkundige principes. Ik probeer alleen maar over te brengen wat ik weet en misschien leert iemand anders er nog wat van.Peter-036 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:02:
@multikoe Je citeert me maar half:"Vooral wanneer je wat harder reed omdat je bij het optrekken wat meer grip had."stond er nog onder.
Dat is wat iedereen aanneemt en misschien klopt het ook, maar het heeft niets met gewicht te maken.En een beladen glijdende vrachtwagen heeft beslist meer ruimte nodig om tot stilstand te komen dan dezelfde vrachtwagen leeg, of de door jou aangehaalde Deux Chevaux.
Ik wilde niet met formules werken, maar dat maakt het wel moeilijker. Ik probeer het toch:Wat is er gebeurd met de wet van massatraagheid?
Remvertraging heef wel een factor wrijving nodig..........toch?
De kracht die de banden opwekken naar achteren toe tijdens het remmen is recht evenredig met de wrijvingscoefficient en het gewicht. Daar is een formule voor: Fw = u.Fg
u=wrijvingscoefficient
Fg is de neerwaartse kracht a.g.v. de zwaartekracht en de massa van het voertuig. Dus Fg = m.g
m=massa in kg
g=gravitatieversnelling (9,812 m/s2)
Uiteindelijk wordt het dus: Fw=u.m.g
De vertraging die dat oplevert kun je uitrekenen met de beroemde formule: Fa = m.a.
De wrijvingskracht is gelijk aan de vertragingskracht dus Fw=Fa. Dat betekent u.m.g=m.a
Je ziet meteen dat m wegvalt en wat overblijft is erg interessant: u.g=a
Dus: de vertraging van een auto is alleen afhankelijk van de wrijvingscoefficient en de gravitatieversnelling.
Massa speelt niet mee.
Het wordt leuk om hier wat getallen in te vullen: de wrijvingscoefficient van een normale band op een asfalt weg is ongeveer 1. Als de gravitatieversnelling 9,81 m/s2 is, dan betekent dat dat de versnelling of vertraging nooit meer dan 9,81 m/s2 kan zijn. En dat klopt wel ongeveer, kijk maar naar de wettelijk voorgeschreven minimale vertraging van personenauto's. Je kunt veel harder optrekken of afremmen door zachte banden op ruw asfalt te gebruiken overigens.
Nu we dit weten, kun je je gaan afvragen waarom dat idee leeft dat vrachtwagens veel minder goed kunnen remmen. Daar zijn een paar verklaringen voor:
1. Een vrachtwagen is hoog en bestaat meestal ook nog uit een trekker/oplegger combinatie. Er gebeurt dus van alles bij het remmen waardoor de zaak instabiel wordt.
2. Een vrachtwagen kan zo zwaar beladen zijn dat de remmen het simpelweg niet meer kunnen behappen. Ze krijgen de wielen gewoon niet aan het slippen en remmen dus niet maximaal.
3. (Deze verzin ik zelf:) vrachtwagenbanden kunnen wel eens van een andere compound gemaakt zijn. Harder, om ze meer kilometers te laten meegaan. Dat verandert de weerstandscoefficient.
Alles bij elkaar: vrachtwagens remmen misschien slechter, maar dat heeft niet met gewicht te maken. En dat was eigenlijk vanaf het begin mijn punt: gewicht speelt geen rol.
Pfff.... Dit is way off topic, dus voordat we geblockt worden, laten we stoppen
Misschien belangrijk toe te voegen. Het gewicht speelt alleen bij volledig slippen (ze draaien dus niet meer) van alle 4 de wielen geen rol.multikoe schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:41:
[...]
Dat klopt. Even voor de duidelijkheid: ik ben niet bezig om je onderuit te halen of om per sé mijn gelijk te halen. Ik redeneer vanuit de natuurkundige principes. Ik probeer alleen maar over te brengen wat ik weet en misschien leert iemand anders er nog wat van.
[...]
Dat is wat iedereen aanneemt en misschien klopt het ook, maar het heeft niets met gewicht te maken.
[...]
Ik wilde niet met formules werken, maar dat maakt het wel moeilijker. Ik probeer het toch:
De kracht die de banden opwekken naar achteren toe tijdens het remmen is recht evenredig met de wrijvingscoefficient en het gewicht. Daar is een formule voor: Fw = u.Fg
u=wrijvingscoefficient
Fg is de neerwaartse kracht a.g.v. de zwaartekracht en de massa van het voertuig. Dus Fg = m.g
m=massa in kg
g=gravitatieversnelling (9,812 m/s2)
Uiteindelijk wordt het dus: Fw=u.m.g
De vertraging die dat oplevert kun je uitrekenen met de beroemde formule: Fa = m.a.
De wrijvingskracht is gelijk aan de vertragingskracht dus Fw=Fa. Dat betekent u.m.g=m.a
Je ziet meteen dat m wegvalt en wat overblijft is erg interessant: u.g=a
Dus: de vertraging van een auto is alleen afhankelijk van de wrijvingscoefficient en de gravitatieversnelling.
Massa speelt niet mee.
Het wordt leuk om hier wat getallen in te vullen: de wrijvingscoefficient van een normale band op een asfalt weg is ongeveer 1. Als de gravitatieversnelling 9,81 m/s2 is, dan betekent dat dat de versnelling of vertraging nooit meer dan 9,81 m/s2 kan zijn. En dat klopt wel ongeveer, kijk maar naar de wettelijk voorgeschreven minimale vertraging van personenauto's. Je kunt veel harder optrekken of afremmen door zachte banden op ruw asfalt te gebruiken overigens.
Nu we dit weten, kun je je gaan afvragen waarom dat idee leeft dat vrachtwagens veel minder goed kunnen remmen. Daar zijn een paar verklaringen voor:
1. Een vrachtwagen is hoog en bestaat meestal ook nog uit een trekker/oplegger combinatie. Er gebeurt dus van alles bij het remmen waardoor de zaak instabiel wordt.
2. Een vrachtwagen kan zo zwaar beladen zijn dat de remmen het simpelweg niet meer kunnen behappen. Ze krijgen de wielen gewoon niet aan het slippen en remmen dus niet maximaal.
3. (Deze verzin ik zelf:) vrachtwagenbanden kunnen wel eens van een andere compound gemaakt zijn. Harder, om ze meer kilometers te laten meegaan. Dat verandert de weerstandscoefficient.
Alles bij elkaar: vrachtwagens remmen misschien slechter, maar dat heeft niet met gewicht te maken. En dat was eigenlijk vanaf het begin mijn punt: gewicht speelt geen rol.
Pfff.... Dit is way off topic, dus voordat we geblockt worden, laten we stoppen
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Nope, onder 750kg heb je niets met be te maken. De regels zijn al een paar keer aangepast, maar zelfs met alleen een b mag je meer rijden dan je in eerste instantie denkt.bokkie72 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:10:
[...]
Staat mij bij dat dat alleen een legale combinatie is als je BE rijbewijs hebt.
En de auto mag ook niet gekoppeld zijn met een lader en aan staan. Stond vorige week 4 uur bij een snellader om deze te configureren en moest dus af en toe het laden testen. Was wel koud met 3 graden.DonJuape schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:06:
[...]
Je zou naar de "Gebruiksmodus" kunnen gaan, dan is al het verbruik uit de tractie-accu. Zit bij "Handig" achter het stuur geloof ik. Je auto moet wel "Aan" staan anders zie je die modus niet. Niet zo handig
Dus je zou de gebruiksmodus kunnen gebruiken, maar daarbij niet gekoppeld zijn aan een lager? Dat was nu juist mij vraag, of ik tijdens het laden ook in de auto kon blijven zitten en van de diverse elektrische/elektronische zaken aan boord gebruik zou kunnen maken...Vaevictis_ schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:28:
[...]
En de auto mag ook niet gekoppeld zijn met een lader en aan staan. Stond vorige week 4 uur bij een snellader om deze te configureren en moest dus af en toe het laden testen. Was wel koud met 3 graden.
Maar dat kan wel of toch niet?
Waarom zou dat niet mogen??Vaevictis_ schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:28:
[...]
En de auto mag ook niet gekoppeld zijn met een lader en aan staan. Stond vorige week 4 uur bij een snellader om deze te configureren en moest dus af en toe het laden testen. Was wel koud met 3 graden.
In mijn instructieboekje staat letterlijk de volgende tekst: "Nadat het laden begonnen is, kunt u elektrische systemen zoals de radio gebruiken door de startknop in stand ACC of ON te zetten." (P1-31).
En dat pas ik dus ook toe om bijvoorbeeld te verwarmen (of koelen) tijdens het laden.
Tot nog toe geen problemen mee gehad, maar ik doe dit ook nog maar 2,5 jaar.
Ja wel de normale systemen maar niet de utility mode (camping mode). Ik had de auto dus alleen gekoppeld aan een lader en was niet aan het laden en wilde dus de utility mode aanzetten. Dus had wel auto aan kunnen zetten en dan verwarming aan maar dan loopt dus ook de 12v accu leeg. Normaal komt deze situatie denk ik niet zo vaak voor.eltron schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:41:
[...]
Waarom zou dat niet mogen??
In mijn instructieboekje staat letterlijk de volgende tekst: "Nadat het laden begonnen is, kunt u elektrische systemen zoals de radio gebruiken door de startknop in stand ACC of ON te zetten." (P1-31).
En dat pas ik dus ook toe om bijvoorbeeld te verwarmen (of koelen) tijdens het laden.
Tot nog toe geen problemen mee gehad, maar ik doe dit ook nog maar 2,5 jaar.

Het lijkt mij juist meer werk om het zo te bouwen dat de 12V niet wordt opgeladen als de auto stil staat dan dit gewoon 'altijd' te doen. Ik zie niet in waarom een autofabrikant dit expres zo zou maken. Is er een voordeel wat ik over het hoofd zie om de 12V accu niet te laden als het voertuig niet beweegt?
Bij mijn Soul EV loopt de 12V in ieder geval niet leeg.
NB als je de verwarming, lichten, radio, wat dan ook aan hebt dan loopt je grote accu natuurlijk wel langzaam leeg.
[ Voor 9% gewijzigd door JeroenE op 01-02-2022 06:56 ]
Ik kreeg wel een waarschuwing te zien "Accu loopt leeg" oid. Het bijladen van de 12V is vooral een standby ding.JeroenE schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 06:55:
@Vaevictis_ Bij de meeste EV's loopt de 12V niet leeg als ze aan staan omdat die wordt bijgeladen uit de grote accu.
Het lijkt mij juist meer werk om het zo te bouwen dat de 12V niet wordt opgeladen als de auto stil staat dan dit gewoon 'altijd' te doen. Ik zie niet in waarom een autofabrikant dit expres zo zou maken. Is er een voordeel wat ik over het hoofd zie om de 12V accu niet te laden als het voertuig niet beweegt?
Bij mijn Soul EV loopt de 12V in ieder geval niet leeg.
NB als je de verwarming, lichten, radio, wat dan ook aan hebt dan loopt je grote accu natuurlijk wel langzaam leeg.
MY19 heeft geen app behalve Mijn Kia en daarmee kan het niet.gjcvro schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:53:
Via de app de standverwarming aanzetten? Dat mag wel als hij aan de lader staat.
Okay, lekker belangrijk en het ligt misschien een beetje aan mij, maar toch....
De 12V accu wordt inderdaad ook (soms) bijgeladen als de auto uit staat. Anders kan je na verloop van tijd niet meer starten.
Maar tijdens het aan staan komt de 12V stroom ook uit de rij-accu, anders zou na verloop van tijd de 12V accu ook leeg zijn en dan valt je auto stil.
Voor zover ik weet komt er nooit een melding op je display te staan dat de 12V accu niet meer in orde is, ik heb een dergelijke melding in ieder geval nooit gehad voor mijn 12V accu was overleden.
@JeroenEJeroenE schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:48:
@Vaevictis_ Ja, maar dat is een waarschuwing omdat je wel aan de paal staat, maar er niet daadwerkelijk stroom uit kom. De auto geeft dan een waarschuwing zodat je niet denkt dat je per saldo toch meer in je accu krijgt. Het gaat dan ook om de rij-accu niet, de 12V accu.
Maar tijdens het aan staan komt de 12V stroom ook uit de rij-accu, anders zou na verloop van tijd de 12V accu ook leeg zijn en dan valt je auto stil.
Over welke rij-accu heb je het? De auto heeft 2 accu's een laagvoltage (12V) en een hoog voltage accu (batterij). Daar moet je het mee doen, als de auto niet aan het rijden is gebruik je de 12V accu en die loopt leeg.
Bij mijn My'21 is het zo dat wanneer ik de auto instap en zonder rem aanzet de 12V accu gebruik. Wanneer ik de rem wel ingedrukt houdt bij starten dan wordt het systeem van het hoog voltage circuit ook ingeschakeld en wordt de 12V accu ook actief geladen (en gebruik ik dus de HV accu effectief). Dat is het verschil waar hij op doelt vermoed ik.Vaevictis_ schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:25:
[...]
Over welke rij-accu heb je het? De auto heeft 2 accu's een laagvoltage (12V) en een hoog voltage accu (batterij). Daar moet je het mee doen, als de auto niet aan het rijden is gebruik je de 12V accu en die loopt leeg.
Echter heb ik geen idee of dat bij de MY'19 anders is, daar ik ook Kia Connect etc heb.
Het grote nadeel is dat de melding het heeft over accu en verder geen specificatie welke dan precies, denk ik.
In mijn beleving is de rij-accu gewoon actief wanneer je de auto start. Je moet dan misschien starten net alsof je gaat rijden (maw: trap de rem in) zoasl @Suicyder zegt.
Ik start eigenlijk nooit zonder de rem in te trappen, maar ik hang ook nooit aan een (snel)lader zonder daadwerkelijk te (willen) laden.
Ik heb die melding enkel een keer gehad toen ik dacht de snellader gestart te hebben, maar de snellader daar zelf anders over dacht en dus niet begonnen was met laden. Sindsdien wacht ik altijd eerst buiten de auto tot het laden daadwerkelijk gestart is.
Dit is ook hoe ik begrepen heb dat het werkt. Als je de auto niet wilt "starten" en wilt voorkomen dat de 12V accu leegloopt, kun je dus de gebruiksmodus inschakelen.Suicyder schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:31:
[...]
Bij mijn My'21 is het zo dat wanneer ik de auto instap en zonder rem aanzet de 12V accu gebruik. Wanneer ik de rem wel ingedrukt houdt bij starten dan wordt het systeem van het hoog voltage circuit ook ingeschakeld en wordt de 12V accu ook actief geladen (en gebruik ik dus de HV accu effectief). Dat is het verschil waar hij op doelt vermoed ik.
Echter heb ik geen idee of dat bij de MY'19 anders is, daar ik ook Kia Connect etc heb.
Ik heb even geen zin om het uit te zoeken, maar "starten zonder rem" zet de auto aan zonder dat je kan rijden. In hoeverre wijkt deze modus af van de Utility modus? Die doet toch hetzelfde? Maar die moet je inschakelen via een optie in het menu.DonJuape schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:38:
[...]
Dit is ook hoe ik begrepen heb dat het werkt. Als je de auto niet wilt "starten" en wilt voorkomen dat de 12V accu leegloopt, kun je dus de gebruiksmodus inschakelen.
'Starten zonder rem' is denkelijk vergelijkbaar met in een ICE auto de sleutel naar 'acc' draaien.
Overigens laadt de 12 V accu ook bij langer geparkeerd staan af en toe (1x daags/1x per 2 dagen?) uit de HV accu bij, dat is dan te zien aan het laadverklikkerlichtje onder de voorruit.
[ Voor 10% gewijzigd door Peter-036 op 01-02-2022 10:06 ]
Ik heb ook van hem bevesstigd gekregen dat er inderdaad een grote navigatie/multimedia update aan zit te komen en dat daarbij inderdaad de wissel naar Tomtom wordt gemaakt! Meer informatie had hij nog niet...
Deze kan ik bevestigen of de taal kiezen.
(na een tijdje verdwijnt dit scherm vanzelf)
Alleen heb ik dit scherm na 3 maanden wel gezien.
Is dit uit te zetten ?
Ik heb dit bij elke auto gehad die ik de laatste 10 jaar heb gehad. Ik gok dus dat het om een of andere reden verplicht is vanuit de wetgeving.MikeT80 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:33:
Elke keer als ik de auto start krijg ik op de navigatie het "welkom en waarschuwing scherm"
Is dit uit te zetten ?
Helaas geen bron alleen eigen ervaring.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Als je er nix aan doet verdwijnt het vanzelf na X seconden. Gewoon negeren kan dus ook.MikeT80 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:33:
Elke keer als ik de auto start krijg ik op de navigatie het "welkom en waarschuwing scherm"
Is dit uit te zetten ?
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
1 Is er een folder structuur op USB die de e-niro ook begrijpt (dat je bijvoorbeeld albums kunt selecteren, en hoe dit dan kan)
2 Ik heb een aantal folders (in mijn geval albums) met flac files per song erin (totaal zo’n 70). De e-niro ziet niet alle flac files die in alle folders staan. Ik heb alle voor alle files de naam laten beginnen met een uniek volgnummer, toch ziet de e-niro ze niet allemaal (hij speelt er maar een stuk of 10 af en begint dan weer van voren.
3 De auto begint elke keer weer van voren af aan (bij nummer 1 dus). Als het lukt om mer dan 10 nummers te lezen dan komt hij nooit bij nummer 50 bijvoorbeeld omdat ik dan allang weer ben gestopt. Selecteren van een startnummer zou dan wel handig zijn. Kan dit?
4 Dan een meer algemene vraag, de flac files hebben geen artiest en album informatie, hoe kan ik die toevoegen zodat de e-niro die herkent?
e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021
Dacht kom even buurten in dit topic, maar nee dit is niet verplicht. Dit is gewoon Kia die zich indektDutchKel schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:43:
[...]
Ik heb dit bij elke auto gehad die ik de laatste 10 jaar heb gehad. Ik gok dus dat het om een of andere reden verplicht is vanuit de wetgeving.
Helaas geen bron alleen eigen ervaring.
Dan is het niet alleen Kia die zich indekt, ik heb het ook gehad bij 2 verschillende Renaults en een Mercedes (en ook nog een andere Kia). Vandaar dat ik ook dacht dat het via de wet is geregeld.Caelorum schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:56:
[...]
Dacht kom even buurten in dit topic, maar nee dit is niet verplicht. Dit is gewoon Kia die zich indekt
Edit: En Skoda was ik nog vergeten te vermelden.
[ Voor 5% gewijzigd door DutchKel op 01-02-2022 16:22 ]
Dat of Tesla heeft er lak aan, maar die doen meestal het minimale om nog te voldoen.DutchKel schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:01:
[...]
Dan is het niet alleen Kia die zich indekt, ik heb het ook gehad bij 2 verschillende Renaults en een Mercedes (en ook nog een andere Kia). Vandaar dat ik ook dacht dat het via de wet is geregeld.
Toyota idem.DutchKel schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:01:
[...]
Dan is het niet alleen Kia die zich indekt, ik heb het ook gehad bij 2 verschillende Renaults en een Mercedes (en ook nog een andere Kia). Vandaar dat ik ook dacht dat het via de wet is geregeld.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Nissan (Leaf) ook, daar gaat de waarschuwing NIET weg. Dus moet je elke keer op akkoord drukken. Heel irritant! Als je op afwijzen duwt dan werken bepaalde functies niet meer.bnwgraaf schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:08:
Het fabriekssysteem van mijn vorige Mazda (2) had ook een dergelijke waarschuwing bij opstarten, dus zou mij nniet verbazen als er toch inderdaad één of andere regelgeving achter zit, of inderdaad de fabrikanten zich op dezelfde manier indekken....
Ik heb deze vandaag in ontvangst genomen, en op het eerste zicht kan ik wel de auto ontgrendelen op afstand, maar de verwarming/airco bedienen lijkt niet mogelijk.
Moet de auto aan de lader staan oid om deze functie te kunnen gebruiken?
Belgische wagen trouwens, mocht dit belangrijk zijn.
Dit was 1 van de redenen waarom ikzelf voor een e-niro was gegaan in plaats van de plug-in versie.
[ Voor 21% gewijzigd door Logic Lion op 02-02-2022 18:54 ]
Wel beetje jammer dit, ik begrijp niet goed de technische beperking hiervan.
Als je airco inschakelt kan de eNiro toch ook geen restwarmte gebruiken?
Een ICE en blijkbaar ook de Niro PHEV gebruiken hoofdzakelijk restwarmte van de motor voor verwarming van de cabine. Ook de compressor van de AC wordt aangedreven door de verbrandingsmotor.tim085 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:59:
Bedankt voor je reactie en sorry voor het hijacken van het verkeerde topic.
Wel beetje jammer dit, ik begrijp niet goed de technische beperking hiervan.
Als je airco inschakelt kan de eNiro toch ook geen restwarmte gebruiken?
Bij een BEV kan beide niet en deze heeft daarom een grotere elektrische heater en een AC systeem met elektrische compressor (of een warmtepomp die kan koelen of verwarmen naar gelang wat gevraagd wordt).
Het voordeel is dat je al deze systemen ook kunt inschakelen als de motor niet draait.
Fair point, zo had ik het niet bekeken, maar dit is inderdaad wel logisch op die manier.DonJuape schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 21:28:
[...]
Een ICE en blijkbaar ook de Niro PHEV gebruiken hoofdzakelijk restwarmte van de motor voor verwarming van de cabine. Ook de compressor van de AC wordt aangedreven door de verbrandingsmotor.
Bij een BEV kan beide niet en deze heeft daarom een grotere elektrische heater en een AC systeem met elektrische compressor (of een warmtepomp die kan koelen of verwarmen naar gelang wat gevraagd wordt).
Het voordeel is dat je al deze systemen ook kunt inschakelen als de motor niet draait.
Bedankt voor de uitleg!
(maar stiekem hoop ik wel dat ze me ooit remote laten starten, ICE dan
Niet met deze auto maar had vroeger een (Webasto) standkachel in mijn ICE's Die kun je af fabriek of als na-inbouw krijgen en met afstandsbediening. De standkachel werkt gewoon op de brandstof van je auto; benzine of diesel en stookt de auto warm wanneer jij dat wilt.tim085 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 18:48:
Heeft iemand ervaring met de Remote verwarming op een Niro PHEV?
Ik heb deze vandaag in ontvangst genomen, en op het eerste zicht kan ik wel de auto ontgrendelen op afstand, maar de verwarming/airco bedienen lijkt niet mogelijk.
Moet de auto aan de lader staan oid om deze functie te kunnen gebruiken?
Belgische wagen trouwens, mocht dit belangrijk zijn.
Beetje ouderwets inmiddels, dat wel.
Offtopic: Je haalt me de woorden uit de mond. Ik had een Mazda 6 diesel met een Webasto dieselgestookte motorverwarmer. Met een veel te dure Webasto uitbreidingskit (in feite alleen een afstandsbedieningssysteem) kon je er dan een standkachel van maken. Vaak overwogen (vooral tijdens het krabben), nooit aangeschaft.eltron schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 22:28:
[...]
Niet met deze auto maar had vroeger een standkachel in mijn ICE's (Webasto) Die kun je af fabriek of als na-inbouw krijgen en met afstandsbediening. De standkachel werkt gewoon op de brandstof van je auto; benzine of diesel en stookt de auto warm wanneer jij dat wilt.
Beetje ouderwets inmiddels, dat wel.
Bij de Outlander PHEV zat er gewoon een elektrische kachel in en kon je verwarming en airco gebruiken voor je instapte. Bij de oudere modellen werkte dat overigens uitsluitend als de auto niet in gebruik was. Als de auto aan stond ging altijd de ICE aan bij gebruik van de verwarming. Bij de nieuwere zit er volgens mij zelfs een knop op om volledig elektrisch te rijden.DonJuape schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 21:28:
[...]
Een ICE en blijkbaar ook de Niro PHEV gebruiken hoofdzakelijk restwarmte van de motor voor verwarming van de cabine. Ook de compressor van de AC wordt aangedreven door de verbrandingsmotor.
Het kan dus wel.
Offtopic: Tuurlijk kan dat. Maar de Niro PHEV blijkbaar niet.Steeck03 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 06:57:
[...]
Bij de Outlander PHEV zat er gewoon een elektrische kachel in en kon je verwarming en airco gebruiken voor je instapte. Bij de oudere modellen werkte dat overigens uitsluitend als de auto niet in gebruik was. Als de auto aan stond ging altijd de ICE aan bij gebruik van de verwarming. Bij de nieuwere zit er volgens mij zelfs een knop op om volledig elektrisch te rijden.
Het kan dus wel.
Een nacht op 100% is niet zo’n issue, maar zou hem niet weken wegzetten op 100%.
Zo teer en gevoelig is de accu toch niet? Af en toe worden in dit topic echt problemen verzonnen hoorRaoul413 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:25:
Is het mogelijk dat je in de UVO app via 'scheduled charging' het zo in stelt dat je de auto 's avonds aan de laadpaal zet maar hij pas 's ochtends als je weer wilt vertrekken een 100% opgeladen batterij hebt? Dus dat hij niet een nacht lang op 100% zit, dit om de accu zo goed als mogelijk in conditie te houden....

+1upje schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:45:
[...]
Zo teer en gevoelig is de accu toch niet? Af en toe worden in dit topic echt problemen verzonnen hoor
Mijn idee is ook dat iedere jbl in zo'n auto moet kunnen rijden (het is immers gewoon een middenklasser) en dat de accu daar dus ook tegen moet kunnen
Bijna nooit trap ik het gas volledig in. Dat deed ik nu eens en het voelde ineens erg raar bij mijn voeten na het loslaten van het gas. Wat bleek: het gaspedaal had bij het naar boven komen de mat opgelepeld. De mat lag half dubbel over mijn pedalen terwijl ik ongeveer 100 reed.
De ACC stond aan dus ik kon het redelijk veilig weer goed leggen. De haakjes van de mat zaten keurig vast. Het lijkt er op dat de mat dus net iets te kort is.
Absoluut een ontwerpmisser.
Nog nooit van gehoord en nog nooit (60k km) last van gehad. Ligt die mat van jou wel op z’n plek?WillemJanJansen schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 18:38:
Ik ontdekte vorige week een serieuze veiligheidsissue:
Bijna nooit trap ik het gas volledig in. Dat deed ik nu eens en het voelde ineens erg raar bij mijn voeten na het loslaten van het gas. Wat bleek: het gaspedaal had bij het naar boven komen de mat opgelepeld. De mat lag half dubbel over mijn pedalen terwijl ik ongeveer 100 reed.
De ACC stond aan dus ik kon het redelijk veilig weer goed leggen. De haakjes van de mat zaten keurig vast. Het lijkt er op dat de mat dus net iets te kort is.
<John O`Mill>
Zou er absoluut mee naar de dealer gaan, misschien staat er iets niet goed afgesteld aan het pedaal.
Ik sluit me aan bij de rest: ik en mijn zoon zijn niet heel snelle rijders, maar we hebben in de eerste weken en nog heel af en toe de auto toch behoorlijk op z'n staart getrapt en nog geen enkele keer is de mat losgekomen. Er moet iets aan de hand zijn met je eigen mat of met de manier waarop je je voeten neerzet. Of je hebt gewoon vreselijke pech gehad.WillemJanJansen schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 18:38:
Ik ontdekte vorige week een serieuze veiligheidsissue:
Een beetje hetzelfde effect als wanneer je op een hark gaat staan. De punt kwam omhoog en werd geschept.
De mat kwam dus niet los van de haakjes maar vouwde over de pedalen terwijl de haken aan de bestuurderszijde nog vastzaten.
[ Voor 11% gewijzigd door WillemJanJansen op 03-02-2022 22:18 ]
Ik neem mijn woorden terug: het is inderdaad een beetje vreemde situatie. De mat eindigt (ongeveer) waar het pedaal op de grond komt als je doortrapt. Dat is in ieder geval anders dan bij alle andere auto's die ik gehad heb, waarin de mat altijd doorliep tot ver achter het gaspedaal.WillemJanJansen schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 22:15:
Ik stond er ook van te kijken. De mat zat prima vast aan de haakjes maar na even van dichtbij te kijken snap ik wel hoe het kan. Waar de mat eindigt, begint het gaspedaal ongeveer. Als de mat aan de achterzijde ook maar iets omhoog komt kan het gaspedaal de mat scheppen. Ik trapte het gas in de kickdown waardoor de mat door de druk van mijn hak denk ik “steigerde”. Dit moet niet kunnen.
Een beetje hetzelfde effect als wanneer je op een hark gaat staan. De punt kwam omhoog en werd geschept.
De mat kwam dus niet los van de haakjes maar vouwde over de pedalen terwijl de haken aan de bestuurderszijde nog vastzaten.
Ik denk (gebaseerd op praktijkervaring en de verhalen hier) dat de kans dat de mat op het pedaal blijft haken erg klein is, maar ik ben het met je eens dat het apart is.
Ik heb dit toevallig ook eens bij een wat oudere Kia Rio gehad. De mat was daar krom gaan staan en kwam daardoor wel eens vast te zitten aan het gaspedaal.WillemJanJansen schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 22:15:
Ik stond er ook van te kijken. De mat zat prima vast aan de haakjes maar na even van dichtbij te kijken snap ik wel hoe het kan. Waar de mat eindigt, begint het gaspedaal ongeveer. Als de mat aan de achterzijde ook maar iets omhoog komt kan het gaspedaal de mat scheppen. Ik trapte het gas in de kickdown waardoor de mat door de druk van mijn hak denk ik “steigerde”. Dit moet niet kunnen.
De mat die er nu in ligt staat (nog) niet krom dus dan heb ik dat issue ook niet.
Het krom staan was overigens gekomen omdat de mat los was geraakt en te ver naar voren was geschoven. Hierdoor had die erg lang op het schuine deel gelegen en daar was die dus naar gevormd. Toen ik die erna dus weer een keer vast had gemaakt stond het voorste deel dus schuin omhoog.
Misschien handig om in dit topic onderscheid te maken tussen laagvoltage 12V accu en hoogvoltage 400V batterij? Als we nu eens accu en batterij hiervoor gebruiken? Laatst ook al spraakverwarring.upje schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:45:
[...]
Zo teer en gevoelig is de accu toch niet? Af en toe worden in dit topic echt problemen verzonnen hoor
Toch wel apart he. Het maakt nu wel dat ik er iets voorzichtiger mee om ga. Mijn auto is 4 maanden nieuw en de staat is nog pristine. Dan moet zo’n mat niet zomaar omhoog komen.multikoe schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 06:51:
[...]
Ik neem mijn woorden terug: het is inderdaad een beetje vreemde situatie. De mat eindigt (ongeveer) waar het pedaal op de grond komt als je doortrapt. Dat is in ieder geval anders dan bij alle andere auto's die ik gehad heb, waarin de mat altijd doorliep tot ver achter het gaspedaal.
Ik denk (gebaseerd op praktijkervaring en de verhalen hier) dat de kans dat de mat op het pedaal blijft haken erg klein is, maar ik ben het met je eens dat het apart is.
Kia komt op mij niet over als een merk dat op zulke zaken bezuinigt, dus het zal een missertje zijn denk ik.
Ik weet dat trunk.at nu een kant en klare vloer heeft, maar vond deze wat aan de dure kant.
Dit is 8mm multiplex met hieronder 4mm foam voor warmte/kou en geluidsisolatie en nog een auto tapijt om het af te maken.
Wil nog wel iets doen aan de voorkant, nog zwart maken oid.
:strip_exif()/f/image/Npsg12WVgkQeZcw7X2XxkVV7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Px8slWzEE5yTBaiwjHBCAvSB.jpg?f=fotoalbum_large)
Proxmox 3 node cluster | Opnsense | HA | Homey Pro 2023 | 3645Wp zonnepanelen | 8.6 KWh Zendure | EV E-Niro MY24 | 2x Bambu Lab P1S
Echt supernetjes!Dymphy schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:51:
Ik ben de laatste dagen even bezig geweest met een verlaagde vloer.
Ik weet dat trunk.at nu een kant en klare vloer heeft, maar vond deze wat aan de dure kant.
Dit is 8mm multiplex met hieronder 4mm foam voor warmte/kou en geluidsisolatie en nog een auto tapijt om het af te maken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heel netjes! Zie ik daar achterin bij de achterbank aan de zijkanten nu een sparing voor dat "rolgordijn"? Of lijkt dat maar zo, was me niet eerder opgevallen.Dymphy schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:51:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heel erg mooi, goede tip om de onderkant wat te isoleren, ga ik ook nog nog doen denk ik.Dymphy schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:51:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn plaat, zelfde constructie als jouwe en ook van 8 mm multiplex buigt wel wat door als je er wat zwaardere dingen oplegt waar deze niet direct ondersteund wordt, maar tot nu toe houdt de plaat zich goed.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
De isolatie onderaan maakt het ook weer ietsje steviger is mijn gevoel.EVfan schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 12:36:
[...]
Heel erg mooi, goede tip om de onderkant wat te isoleren, ga ik ook nog nog doen denk ik.
Mijn plaat, zelfde constructie als jouwe en ook van 8 mm multiplex buigt wel wat door als je er wat zwaardere dingen oplegt waar deze niet direct ondersteund wordt, maar tot nu toe houdt de plaat zich goed.
Stoorde me toch aan die rand, en had nog wat ruimte over, dus gelijk maar wat aan gedaan.
Nu nog even afwachten tot de lijm droog is.
Ziet er direct nog een stuk netter uit.
:strip_exif()/f/image/IajifVTYmiTg95o4Yg80BH5u.jpg?f=fotoalbum_large)
Proxmox 3 node cluster | Opnsense | HA | Homey Pro 2023 | 3645Wp zonnepanelen | 8.6 KWh Zendure | EV E-Niro MY24 | 2x Bambu Lab P1S
Heel netjes!Dymphy schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:51:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja, frunk.at vind ik ook wel aan de dure kant en eerlijk gezegd vind ik het gebruikte kanaalplaat materiaal eigenlijk niet zo mooi/sjiek als jouw plank met auto tapijt.
Waar heb je dat tapijt vandaan? Ziet er wat betreft kleur en materiaal mooi passend uit!
Ik heb het op Amazon gekocht.bnwgraaf schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:04:
[...]
Heel netjes!![]()
Ja, frunk.at vind ik ook wel aan de dure kant en eerlijk gezegd vind ik het gebruikte kanaalplaat materiaal eigenlijk niet zo mooi/sjiek als jouw plank met auto tapijt.
Waar heb je dat tapijt vandaan? Ziet er wat betreft kleur en materiaal mooi passend uit!
Vrij snel geleverd ook.
Zoek op Floordirekt Autotapijt M | Interieurbekleding | Ideaal voor restauratie & onderhoud | Hoogwaardig velours oppervlak | Individueel op maat te snijden (zwart, 100 x 150 cm)
Ik weet dat er meer naar achteren (richting achterbumper) uitsparingen zijn om het rolgordijn onder de (onverlaagde) vloer op te kunnen bergen, maar deze ‘vierkante’ sparingen zullen daar toch niet voor zijn? Lijkt me een beetje vreemde plaats daarvoor. Heeft daar geen nut.CyBeRSPiN schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 12:33:
[...]
Heel netjes! Zie ik daar achterin bij de achterbank aan de zijkanten nu een sparing voor dat "rolgordijn"? Of lijkt dat maar zo, was me niet eerder opgevallen.
En dat je ze niet eerder gezien hebt komt omdat daar gewoonlijk een vaste bak zit. Ben net in mijn eigen auto even gaan kijken, maar dat is het deel dat je er gewoonlijk nooit uit haalt, tenzij je je vloer daar verlaagt.
<John O`Mill>
Ja inderdaad, die vooraan die wist ik. Ja is ook niet breed genoeg op die plek achter, maar vond het opvallende vierkantjes, benieuwd waar die voor bedoeld zijn, misschien voor een alternatieve invulling van de kofferbak?Hippe Lip schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 15:39:
[...]
Ik weet dat er meer naar achteren (richting achterbumper) uitsparingen zijn om het rolgordijn onder de (onverlaagde) vloer op te kunnen bergen, maar deze ‘vierkante’ sparingen zullen daar toch niet voor zijn? Lijkt me een beetje vreemde plaats daarvoor. Heeft daar geen nut.
En dat je ze niet eerder gezien hebt komt omdat daar gewoonlijk een vaste bak zit. Ben net in mijn eigen auto even gaan kijken, maar dat is het deel dat je er gewoonlijk nooit uit haalt, tenzij je je vloer daar verlaagt.
Ik kom op internet onderstaand tegen.CyBeRSPiN schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 15:43:
[...]
Ja inderdaad, die vooraan die wist ik. Ja is ook niet breed genoeg op die plek achter, maar vond het opvallende vierkantjes, benieuwd waar die voor bedoeld zijn, misschien voor een alternatieve invulling van de kofferbak?
Dit lijken dus vierkantjes te zijn waar cargo haken in kunnen zitten. Inderdaad dus bij een andere kofferbak indeling. In sommige landen wordt standaard een lage bodem geleverd
:strip_exif()/f/image/odYwuwhmxG4OHpvWPszVbjyS.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb je wellicht een "zaagpatroon"? En die foam, waar heb je die vandaan?Dymphy schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:12:
[...]
Ik heb het op Amazon gekocht.
Vrij snel geleverd ook.
Zoek op Floordirekt Autotapijt M | Interieurbekleding | Ideaal voor restauratie & onderhoud | Hoogwaardig velours oppervlak | Individueel op maat te snijden (zwart, 100 x 150 cm)
Is al eens gepost, hoewel deze niet die mooie klapdeksel heeft:DonJuape schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 22:13:
[...]
Heb je wellicht een "zaagpatroon"? En die foam, waar heb je die vandaan?
h4bd04 in "Het grote Kia e-Niro topic"
Heb deze ook weer ergens vandaan, het Kia forum.DonJuape schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 22:13:
[...]
Heb je wellicht een "zaagpatroon"? En die foam, waar heb je die vandaan?
Maar wel zelf aangepast, ik hoop dat diegene er geen probleem mee heeft dat ik hem hier plaats.
:strip_exif()/f/image/wakCmy3NZssm596nxlxUoSVt.jpg?f=fotoalbum_large)
De foam die ik heb gebruikt komt ook van Amazon, is Noico rood 4 mm.
Piano scharnier is van de gamma 1 mtr RVS.
Zo wel dan toch niet. Ik heb hem ook al eens geplaatst, maar met verhuizen etc nog niet de tijd gevonden hem zelf te maken.Dymphy schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 23:06:
[...]
Heb deze ook weer ergens vandaan, het Kia forum.
Maar wel zelf aangepast, ik hoop dat diegene er geen probleem mee heeft dat ik hem hier plaats.
[Afbeelding]
De foam die ik heb gebruikt komt ook van Amazon, is Noico rood 4 mm.
Piano scharnier is van de gamma 1 mtr RVS.
Ik vind jou uitvoering wel heel geslaagd!
mag inmiddels geen probleem meer zijn, (met 64kWh batterij ga ik vanuit)niels2322 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 17:36:
Ik heb sinds 2 maanden de kia eNiro en ik ben nog steeds erg tevreden! Komende zomer ga ik in juni naar de Dordogne en september naar het Gardameer. Ik twijfel alleen nog wel of ik dat met de elektrische auto moet doen of met een benzine auto (bijvoorbeeld huur). Ik lees op internet veel blogs over ritjes naaf Frankrijk, maar heeft iemand ook ervaring met een eNiro met een volle kofferbak en fietsendrager?
en juni en september zijn nog relatief rustig.
Die volle kofferbak en fietsendrager zullen het probleem echt niet (hoeven) zijn. Let wel op het fenomeen ‘laadwoestijn’, als je naar Frankrijk gaat. Er zijn gebieden waar weinig tot geen snelladers zijn en die kunnen groot genoeg zijn om niet zomaar doorheen te rijden zonder bij een langzame paal (lees: overnachting) bij te tanken. Je even inlezen op dit onderwerp zou niet onverstandig zijn.niels2322 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 17:36:
Ik heb sinds 2 maanden de kia eNiro en ik ben nog steeds erg tevreden! Komende zomer ga ik in juni naar de Dordogne en september naar het Gardameer. Ik twijfel alleen nog wel of ik dat met de elektrische auto moet doen of met een benzine auto (bijvoorbeeld huur). Ik lees op internet veel blogs over ritjes naaf Frankrijk, maar heeft iemand ook ervaring met een eNiro met een volle kofferbak en fietsendrager?
Maar daarna: ga vooral en geniet van je mooie EV! Als je dat vertrouwen eenmaal hebt, komt het allemaal wel goed. Het enthousiasme heb je in elk geval al.
<John O`Mill>
https://www.tesla.com/nl_NL/support/non-tesla-supercharging
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Huh, denk je dat dit mogelijk is? Dat zal op zijn minst een nieuwe OBC kosten plus alle in/ombouwkosten. Als je dealer er überhaupt al aan wil beginnen…Xjohan schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 19:36:
Heeft er iemand ervaring met het ombouwen van een 1-fase E-Niro naar 3-fasen?
Heb je last van teveel geld?
[ Voor 6% gewijzigd door Hippe Lip op 05-02-2022 19:41 ]
<John O`Mill>
Ben ook wel geïnteresseerd, sinds ik rente aan de bank moet betalen over spaargeld + belasting aan de fiscus is dit een betere besteding.Hippe Lip schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 19:40:
[...]
Huh, denk je dat dit mogelijk is? Dat zal op zijn minst een nieuwe OBC kosten plus alle in/ombouwkosten. Als je dealer er überhaupt al aan wil beginnen…
Heb je last van teveel geld?
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.