Kun je uitleggen waarom je de wintermode uit hebt staan en zie je de resultaten daarvan dan ook terug?plips schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:32:
[...]
Bij mij staat wintermodus uit, dus ik heb sowieso geen meetwaardes daar.
Blijkbaar is de wintermodus iets wat je aan kan zetten of uit kan zetten. Dus daar heeft de bedenker van het vinkje een idee bij gehad. Als dit een 'kosteloze' optie zou zijn dan zou het geen vinkje geweest zijn maar had hij default aangestaan. Dus de optie 'kost' iets bij aanzetten. Door hem niet aan te zetten 'kost' het mij dus iets minder. Het levert me zogezegd wat op.multikoe schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:34:
[...]
Kun je uitleggen waarom je de wintermode uit hebt staan en zie je de resultaten daarvan dan ook terug?
Tevenover de 'kosten' staat natuurlijk 'gemak'. Oftewel door het uit te laten heb ik 'ongemak'.
Dat ongemak bestaat uit langere laadtijden, want koudere batterij. Echter heb ik daar geen last van omdat ik, gezien mijn rijbewegingen vrijwel altijd thuis kan laden. Dus ik heb liever iets meer range.
Zie ik dat terug? Ik denk het niet. De stand van mijn rechtervoet heeft meer invloed.
Niet helemaal. Als ik het goed heb begrepen heb je een 3x25A hoofdaansluiting. Die 3 fasen zijn in de meterkast weer onderverdeeld in 16A groepen. Het totale verbruik per fase mag niet over 25A gaan want dan klapt je hoofdzekering er een keer uit.Igor4 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:22:
[...]
Dank voor je antwoord. Op die manier moet ik dat dus zien. Gaat dus om de belasting per groep. Als het goed is hebben ze de TWC indertijd op een eigen krachtstroom groep aangesloten. Zou dus goed moeten komen met behalen van de maximale output
Je TWC zit "op een eigen krachtstroom groep". Dan weten we alleen nog maar dat hij op 3 fasen zit aangesloten. Als je nu 1 fase wilt gaan laden met de TWC zonder LB moet je nog even het volgende uitzoeken:
- Op welke fase van je huis, zit fase 1 van je TWC? Dat is namelijk de fase waarop op 1 fase zal worden geladen
- Welke groepen met welke gebruikers zitten er nog meer op die fase? Om te bepalen of dat goed gaat en hoeveel marge je moet houden, wanneer je kunt laden, welke vebruikers je dan niet moet gebruiken etc.
- Met hoeveel A is de laadpaalgroep afgezekerd? Als dat een 3x16A aardlekautomaat is moet je die misschien vervangen door 3x25A anders ben je alsnog beperkt tot 16A.
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Ik was meer benieuwd of je ook werkelijk iets daarvan terugzag. Voor zover ik begrijp doet Wintermode niets boven de -10C. Dat stukje informatie ontbreekt in de tabel die is gepost hier. Als die -10C klopt, dan zou je in Nederland die Wintermodus dus aan- of uit kunnen zetten, hij zal nooit getriggerd worden.plips schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:44:
[...]
Blijkbaar is de wintermodus iets wat je aan kan zetten of uit kan zetten. Dus daar heeft de bedenker van het vinkje een idee bij gehad. Als dit een 'kosteloze' optie zou zijn dan zou het geen vinkje geweest zijn maar had hij default aangestaan. Dus de optie 'kost' iets bij aanzetten. Door hem niet aan te zetten 'kost' het mij dus iets minder. Het levert me zogezegd wat op.
Tevenover de 'kosten' staat natuurlijk 'gemak'. Oftewel door het uit te laten heb ik 'ongemak'.
Dat ongemak bestaat uit langere laadtijden, want koudere batterij. Echter heb ik daar geen last van omdat ik, gezien mijn rijbewegingen vrijwel altijd thuis kan laden. Dus ik heb liever iets meer range.
Zie ik dat terug? Ik denk het niet. De stand van mijn rechtervoet heeft meer invloed.
En volgens mij mag je de laadpaalgroep niet afzekeren met 25A omdat de volgende zekering altijd lager moet zijn, dus kom je dan op ma 20A uit.DonJuape schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:45:
Als dat een 3x16A aardlekautomaat is moet je die misschien vervangen door 3x25A anders ben je alsnog beperkt tot 16A.
Ja, zo koud is het hier zelden. Dan maakt het ook niet uit of je hem aan of uit hebt staan. (Ik ben geen wintersporter)multikoe schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:57:
[...]
Ik was meer benieuwd of je ook werkelijk iets daarvan terugzag. Voor zover ik begrijp doet Wintermode niets boven de -10C. Dat stukje informatie ontbreekt in de tabel die is gepost hier. Als die -10C klopt, dan zou je in Nederland die Wintermodus dus aan- of uit kunnen zetten, hij zal nooit getriggerd worden.
Dat lijkt me ook, het gaat wat ‘kosten’ als de instelling actief wordt en dan de batterij gaat verwarmen, zolang dat niet gebeurt ‘kost’ het niets.multikoe schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:57:
[...]
Ik was meer benieuwd of je ook werkelijk iets daarvan terugzag. Voor zover ik begrijp doet Wintermode niets boven de -10C. Dat stukje informatie ontbreekt in de tabel die is gepost hier. Als die -10C klopt, dan zou je in Nederland die Wintermodus dus aan- of uit kunnen zetten, hij zal nooit getriggerd worden.
e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021
En wat lees ik dan precies in al deze niet aansluitende kolommen? ik bedoel dus dat er geen enkele kolom in lijn ligt met elkaar.
Volgens de NEN1010 selectiviteitsregels mag dat inderdaad niet maar het is wel veilig. Veel Tweakers hebben het zo (inclusief ondegetekende). Vaak gewoon door een vakman.gjcvro schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:00:
[...]
En volgens mij mag je de laadpaalgroep niet afzekeren met 25A omdat de volgende zekering altijd lager moet zijn, dus kom je dan op ma 20A uit.
@Igor4 Dit is overigens meer iets voor: Het grote "thuis laden van je EV" topic.
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
De tabel geeft alleen aan wanneer de batterijverwarming actief is. Dus in andere gevallen is de batterijverwarming niet actief. Alleen tijdens het opladen maakt het dus niet niet uit of de wintermodus aan of uit staat. Het maakt dan blijkbaar wel weer uit of je oplaadt via de granny of een standaard laadpaal.multikoe schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:21:
De tabel klopt wel, maar er wordt niet aangegeven wat er gebeurd als de Wintermodus uit staat.
Misschien begrijp ik niet goed wat jij niet begrijpt, alle kolommen zijn toch precies onder elkaar?MatMich schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:06:
En wat lees ik dan precies in al deze niet aansluitende kolommen? ik bedoel dus dat er geen enkele kolom in lijn ligt met elkaar.
Wat je eerst moet doen is uit de eerste kolom ("situatie") moet kiezen wat van toepassing is. Daarna blijf je in dezelfde rij en schijf je op naar de volgende kolom rechts. Dan moet je steeds voldoen aan de genoemde conditie om verder te gaan naar de volgende kolom rechts. Als je daar niet aan voldoet dan is de batterijverwarming dus niet aan.
Stel je begint in de situatie "voor het rijden". De tweede kolom zegt dan dat de laadkabel aangesloten moet zijn en de geplande klimaatregeling aan. Heb je dus geen laadkabel aangesloten of geen geplande klimaatregeling aangezet dan is de tabel niet van toepassing -> batterijverwarming staat uit.
Als je beide wel hebt schuif je door naar de volgende kolom. Daar komt dus de vraag of de wintermodus aan staat. Als die uitstaat dan staat de batterijverwarming dus niet aan. Staat die wel aan dan schuif je door naar de volgende kolom die uitlegt dat het systeem probeert [de batterij] op 20-25 graden te krijgen. Wat mij betreft hadden ze wel wat duidelijker mogen uitleggen dat de batterijverwarming dan dus aan staat.
Vergeet dan ook de laatste kolom niet die dan weer uitlegt dat voorgaand verhaal niet opgaat als je de meegeleverde stopcontactlader gebruikt ipv een standaard laadpaal. Geen idee waarom ze dat niet eerder als conditie opnamen, maar ineens als een laatste "tenzij" opnemen.
Ik heb de auto nu zo’n 6 weken en nog dik tevreden.
Ik laad alleen maar bij publieke AC palen in de straten en houd van elke laadsessie bij hoeveel % capaciteit ik geladen heb en hoeveel kWh de laadpaal heeft geleverd. Met theoretische getallen en praktijkkilometers kan ik via verschillende wegen het verbruik bepalen. Omdat het via de verschillende wegen wel ongeveer dezelfde uitkomst moet geven kan ik de theoretische aannames beter bepalen.
Zo heb ik nu uitgerekend dat het laadverlies rond de 15% zit.een volle batterij van 0%-100% is 64kWh capaciteit, daar moet ik dan 75,2 kWh voor laden. Verder zijn de procenten die de auto aangeeft redelijk nauwkeurig en is omdat ik veelal elke week dezelfde verschillende ritten doe is de GOM ook heel nauwkeurig.
Mijn verbruik is heel afhankelijk van de buitentemperatuur. Omdat ik geen koukleum ben, korte ritten maak en en met winterjas in de auto zit heb ik de verwarming niet vaak aan, dan zit ik iets boven 15kWh/100km. Toen het vroor en ik ‘s morgens de ontdooi stand aan had gedaan en de verwarming tijdens een rit aan had was het verbruik zo’n 19 kWh/100 km.
Wat ik gemerkt heb is dat de kilometerstanden van de trips in de Kia Connect app vaak net een kilometer te laag zijn, de odometer geeft altijd meer aan dan de totalen van de trips. En het verbruik dat in km/kWh wordt aangegeven klopt niet, altijd veel lager dan op basis van gereden kilometers en verbruikte kWh (batterij % en bijgeladen kWh), volgens mij een bug in de berekening die men daar gebruikt.
Ik laad alleen maar bij publieke AC palen in de straten en houd van elke laadsessie bij hoeveel % capaciteit ik geladen heb en hoeveel kWh de laadpaal heeft geleverd. Met theoretische getallen en praktijkkilometers kan ik via verschillende wegen het verbruik bepalen. Omdat het via de verschillende wegen wel ongeveer dezelfde uitkomst moet geven kan ik de theoretische aannames beter bepalen.
Zo heb ik nu uitgerekend dat het laadverlies rond de 15% zit.een volle batterij van 0%-100% is 64kWh capaciteit, daar moet ik dan 75,2 kWh voor laden. Verder zijn de procenten die de auto aangeeft redelijk nauwkeurig en is omdat ik veelal elke week dezelfde verschillende ritten doe is de GOM ook heel nauwkeurig.
Mijn verbruik is heel afhankelijk van de buitentemperatuur. Omdat ik geen koukleum ben, korte ritten maak en en met winterjas in de auto zit heb ik de verwarming niet vaak aan, dan zit ik iets boven 15kWh/100km. Toen het vroor en ik ‘s morgens de ontdooi stand aan had gedaan en de verwarming tijdens een rit aan had was het verbruik zo’n 19 kWh/100 km.
Wat ik gemerkt heb is dat de kilometerstanden van de trips in de Kia Connect app vaak net een kilometer te laag zijn, de odometer geeft altijd meer aan dan de totalen van de trips. En het verbruik dat in km/kWh wordt aangegeven klopt niet, altijd veel lager dan op basis van gereden kilometers en verbruikte kWh (batterij % en bijgeladen kWh), volgens mij een bug in de berekening die men daar gebruikt.
Thx maar echt begrijpen doe ik het nog steeds niet. Maar wat ik wel begrijp is dat het dus aan mij ligt. Ik ben niet geboren voor dit soort grafieken. Toch hartelijk dank.JeroenE schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:40:
[...]
De tabel geeft alleen aan wanneer de batterijverwarming actief is. Dus in andere gevallen is de batterijverwarming niet actief. Alleen tijdens het opladen maakt het dus niet niet uit of de wintermodus aan of uit staat. Het maakt dan blijkbaar wel weer uit of je oplaadt via de granny of een standaard laadpaal.
[...]
Misschien begrijp ik niet goed wat jij niet begrijpt, alle kolommen zijn toch precies onder elkaar?
Wat je eerst moet doen is uit de eerste kolom ("situatie") moet kiezen wat van toepassing is. Daarna blijf je in dezelfde rij en schijf je op naar de volgende kolom rechts. Dan moet je steeds voldoen aan de genoemde conditie om verder te gaan naar de volgende kolom rechts. Als je daar niet aan voldoet dan is de batterijverwarming dus niet aan.
Stel je begint in de situatie "voor het rijden". De tweede kolom zegt dan dat de laadkabel aangesloten moet zijn en de geplande klimaatregeling aan. Heb je dus geen laadkabel aangesloten of geen geplande klimaatregeling aangezet dan is de tabel niet van toepassing -> batterijverwarming staat uit.
Als je beide wel hebt schuif je door naar de volgende kolom. Daar komt dus de vraag of de wintermodus aan staat. Als die uitstaat dan staat de batterijverwarming dus niet aan. Staat die wel aan dan schuif je door naar de volgende kolom die uitlegt dat het systeem probeert [de batterij] op 20-25 graden te krijgen. Wat mij betreft hadden ze wel wat duidelijker mogen uitleggen dat de batterijverwarming dan dus aan staat.
Vergeet dan ook de laatste kolom niet die dan weer uitlegt dat voorgaand verhaal niet opgaat als je de meegeleverde stopcontactlader gebruikt ipv een standaard laadpaal. Geen idee waarom ze dat niet eerder als conditie opnamen, maar ineens als een laatste "tenzij" opnemen.
Die 15% verlies klopt wel, als je aan een openbare laadpaal laadt.pinguins schreef op maandag 24 januari 2022 @ 18:21:
Ik heb de auto nu zo’n 6 weken en nog dik tevreden.![]()
Als jij zegt: "De GOM is heel nauwkeurig", hoe bepaal je dat? De GOM geeft het aantal kilometers tot leeg, maar je rijdt niet leeg. Ik bereken ook de nauwkeurigheid van de GOM en ik merk dat bij 100% vol, de GOM aardig consequent 60 km teveel aangeeft.
V.w.b. de data in de app: die is onnauwkeurig. De km-stand klopt niet altijd, de SOC niet altijd, soms worden trips helemaal niet geregistreerd en de verbruiksgegevens zijn niet even duidelijk.
Ik kijk aan het begin waar de GOM op staat en aan het eind van de rit weer. Bij een rit van 62km is de GOM 64km minder geworden. Soms is het verschil 3-4km, hangt ervan af of ik daarvoor relatief weinig snelweg heb gehad en of ik de heating aan heb gehad of langer heb stilgestaan dan anders (elektronische systemen verbruiken tussen 3 en 9% bij mijn ritten volgens de app).
Ah, ik realiseer me nu dat ik een fout maak. In de communicatie dan.... Ik kijk naar de GOM in de app als de auto uit staat. Dat is een theoretische GOM. Houdt ook rekening met voorgaande ritten, maar geen rekening met wat je op dat moment hebt aan staan.pinguins schreef op maandag 24 januari 2022 @ 20:42:
Ik kijk aan het begin waar de GOM op staat en aan het eind van de rit weer. Bij een rit van 62km is de GOM 64km minder geworden. Soms is het verschil 3-4km, hangt ervan af of ik daarvoor relatief weinig snelweg heb gehad en of ik de heating aan heb gehad of langer heb stilgestaan dan anders (elektronische systemen verbruiken tussen 3 en 9% bij mijn ritten volgens de app).
Krachtstroom betekent dat je het potentiaalverschil tussen 2 fasen benut. Ook dat wordt begrensd door wat er verder op die fasen zitIgor4 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:22:
[...]
Dank voor je antwoord. Op die manier moet ik dat dus zien. Gaat dus om de belasting per groep. Als het goed is hebben ze de TWC indertijd op een eigen krachtstroom groep aangesloten. Zou dus goed moeten komen met behalen van de maximale output
Dat is niet helemaal correct. De TWC 2 heeft een keuze schakelaar intern waarmee he het max vermogen instelt. Die kun je ook in een stand “remote controled” zetten, daarna kun je met Modbus dat vermogen dynamisch aanpassen. Ik weet niet zeker of alle generaties van de TWC dut ondersteunen, maar gen 2 die ik hier heb hangen in elk geval (volgens documentatie, gebruik het zelf niet) wel.DonJuape schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:11:
[...]
De TWC heeft geen LB. Of je met 25A zonder LB kunt laden ligt er aan wat je nog meer op die fase hebt zitten en of je het zo kunt plannen dat dat allemaal uit staat als je gaat laden. Of je beperkt het laden tot 20A en je huisverbruik op die fase tot 5A.
Er zit als ik het goed heb geen “master” mode in, alleen “slave” dus je moet ergens anders de master bouwen.
Zal vast wel in het thuisladen topic meer over bekend zijn.
Dat wist ik maar mijn inschatting was dat @Igor4 (net als de meeste vraagstellers) niet iets zelf wil bouwen voor LB.oldchap schreef op maandag 24 januari 2022 @ 22:21:
[...]
Dat is niet helemaal correct. De TWC 2 heeft een keuze schakelaar intern waarmee he het max vermogen instelt. Die kun je ook in een stand “remote controled” zetten, daarna kun je met Modbus dat vermogen dynamisch aanpassen. Ik weet niet zeker of alle generaties van de TWC dut ondersteunen, maar gen 2 die ik hier heb hangen in elk geval (volgens documentatie, gebruik het zelf niet) wel.
Er zit als ik het goed heb geen “master” mode in, alleen “slave” dus je moet ergens anders de master bouwen.
Zal vast wel in het thuisladen topic meer over bekend zijn.
Hoe is jullie ervaring met de achteruitrijcamera? Op mijn huidige auto (ben nog aan het wachten op mijn e-Niro) zit deze best laag in de bumer, maar hij blijft verrassend schoon, ook tijdens regenachtig weer.
Klopt het dat de camera op de e-Niro snel vervuilt?
Ik zag dat iemand daar al een oplossing voor bedacht had:
https://camwipe.com/
Ja, de camera wordt erg snel vies. De hele achterkant van de auto wordt snel vies...bnwgraaf schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:08:
Hoe is jullie ervaring met de achteruitrijcamera? Op mijn huidige auto (ben nog aan het wachten op mijn e-Niro) zit deze best laag in de bumer, maar hij blijft verrassend schoon, ook tijdens regenachtig weer.
Die camwipe is een eenvoudig maar erg effectieve oplossing. Zeer eenvoudig te monteren. Ik gebruik hem nu een paar maanden en hij werkt uitstekend. Het schijnt dat hij in de wasstraat nogal eens kwijtraakt.
Ja vrij snel, ik heb de oplossing ondertussen van https://www.thingiverse.com/thing:4233268bnwgraaf schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:08:
De maker van Camwhipe heeft op basis daarvan de Camwhipe commercieel neergezet. Het helpt zeker!
Ik heb hem ook. Ik vermoed dat het kwijtraken in de wasstraat bij een eerdere versie was, deze zit best goed vast. Maar ik heb er voor de zekerheid wel even een kleine tiewrap omheen gedaan.multikoe schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:11:
[...]
Ja, de camera wordt erg snel vies. De hele achterkant van de auto wordt snel vies...
Die camwipe is een eenvoudig maar erg effectieve oplossing. Zeer eenvoudig te monteren. Ik gebruik hem nu een paar maanden en hij werkt uitstekend. Het schijnt dat hij in de wasstraat nogal eens kwijtraakt.
Las laatst hier van iemand die mede om die reden spatlappen voor- en achter had laten monteren.multikoe schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:11:
[...]
Ja, de camera wordt erg snel vies. De hele achterkant van de auto wordt snel vies...
Ben wel benieuwd of dat dan beide problemen oplost.
Hele auto minder vies (niet alleen achterkant) en beter zicht door achteruitrijcam.
Mijn E-Niro ziet er in dit seizoen meestal uit of ik net een rally heb gereden in de outback. Terwijl ik het asfalt nauwelijks verlaat.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Op zich vind ik dat zo op zijn tijd ook wel wat hebben hoor! Past wel bij het stoere uiterlijk.eltron schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:16:
[...]
Las laatst hier van iemand die mede om die reden spatlappen voor- en achter had laten monteren.
Hele auto minder vies (niet alleen achterkant) en beter zicht door achteruitrijcam.
Mijn E-Niro ziet er in dit seizoen meestal uit of ik net een rally heb gereden in de outback. Terwijl ik het asfalt nauwelijks verlaat.
Ik heb een witte besteld, dus daar zie je ook het nodige op. Alhoewel, ik heb in het verleden zowel witte als zwarte auto's gehad en een zwarte wordt eigenlijk net zo snel vies (is alleen gevoeliger voor krassen en dergelijke).
Maar het camera wisser dingetje ga ik onthouden!
3 weken geleden de auto van buiten gewassen, dat is voor een groot gedeelte ook nog behoorlijk schoon maar de achterkant is weer 1 grote vieze bende. Inclusief camera die ik vaak met m'n vinger handmatig schoonmaak.bnwgraaf schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:08:
Ik kreeg zojuist eenmalig een melding: fout in het batterijmanagementsysteem. Na herstarten is het verdwenen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik ben ook ven mening dat hij wel heel erg snel vuil wordt.eltron schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:16:
[...]
Las laatst hier van iemand die mede om die reden spatlappen voor- en achter had laten monteren.
Zat om die reden ook te denken aan die spatlappen.
De originele zijn netjes, maar erg kort. Kan mij niet voorstellen dat dat het probleem oplost.
https://webshop.kia.nl/ac...0/Q4F46AK100&modelid=139/
Benieuwd naar gebruikservaringen.
Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd
Heb dezelfde ervaring. De auto wordt veel sneller en meer vies dan mijn Mazda 6 SW die ik hiervoor had. Ben zelf een hobby detailer dus is niet erg leuk om je harde werk zo snel minder te zien worden. Van de andere kant geeft het dan wel weer voldoening als hij weer schoon is.
De camera wordt inderdaad snel vies, veeg hem zelf soms met de vinger schoon maar die camwipes moeten goed werken naar het schijnt.
De camera wordt inderdaad snel vies, veeg hem zelf soms met de vinger schoon maar die camwipes moeten goed werken naar het schijnt.
Ik ben ook wel benieuwd naar de ervaringen met spatlappen, of het goed schoon blijft dan en of het nog effect heeft op enige vorm van range.
Want mijn mooie witte e-Niro is meestal grijs/bruin van achteren nu
(zeker met alle pekelzooi).
@Card Nox
Gefeliciteerd!
Want mijn mooie witte e-Niro is meestal grijs/bruin van achteren nu
@Card Nox
Gefeliciteerd!
Nou, om jullie te helpen dan… 😜
Ik heb bij aflevering in 2019 al meteen voor en achter spatlappen laten monteren. Dat betekent dat ik niet kan vergelijken (das sowieso een lastig ding), maar ik heb niet veel last van vervuiling van de auto. Mijn indruk is dat het zeker helpt.
En zo duur zijn die dingen nou ook weer niet, dus wat houdt je tegen?
Ik heb bij aflevering in 2019 al meteen voor en achter spatlappen laten monteren. Dat betekent dat ik niet kan vergelijken (das sowieso een lastig ding), maar ik heb niet veel last van vervuiling van de auto. Mijn indruk is dat het zeker helpt.
En zo duur zijn die dingen nou ook weer niet, dus wat houdt je tegen?
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Dat helpt niet hoorbnwgraaf schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:25:
[...]
Maar het camera wisser dingetje ga ik onthouden!

<John O`Mill>
Het camera wisser dingetje helpt op zich niet qua vuil worden, maar wel met het schoonmaken.
Als je net een stuk gereden hebt en dan achteruit moet rijden, is de camera vies. Ikzelf stap dan niet snel uit om de camera schoon te maken, maar nu met de camwipe laat ik de achterruit wisser een keer bewegen en de camera is ook weer schoon.
Als je net een stuk gereden hebt en dan achteruit moet rijden, is de camera vies. Ikzelf stap dan niet snel uit om de camera schoon te maken, maar nu met de camwipe laat ik de achterruit wisser een keer bewegen en de camera is ook weer schoon.
Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?
Ik denk dat spatlappen weinig helpen, het is de aerodynamica die zorgt voor een luchtzog aan de achterkant, misschien dat de laaghangende accu onderop nog voor extra effect zorgt. Je krijgt dan een wervelwind op de achterkant waar alle vuile lucht / opgezogen stof van het wegdek tegenaan stroomt.
Deze ben ik momenteel ook aan het printen!Vaevictis_ schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 12:09:
Dit werkt goed. Erg blij mee want de achteruitrij camera is zonder aanpassing niet goed bruikbaar.[Afbeelding]
Dat denk ik ook. Ik zou eigenlijk een klein spoilertje op de trekhaak moeten zetten om die luchtstroom wat anders te leiden bijvoorbeeld.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:44:
Ik denk dat spatlappen weinig helpen, het is de aerodynamica die zorgt voor een luchtzog aan de achterkant, misschien dat de laaghangende accu onderop nog voor extra effect zorgt. Je krijgt dan een wervelwind op de achterkant waar alle vuile lucht / opgezogen stof van het wegdek tegenaan stroomt.
En dan liefst iets dat de aerodynamica ook nog bevordert.
Geen verstand van, maar lijkt mij dat een luchtwerveling achter je achterklep niet per se positief is voor de luchtweerstand van de auto als geheel. Dus als je dat wat kunt stroomlijnen.....?
Aha volgens @multikoe dus wel voordelig zo. Dan maar spatlappen en camwipe.
[ Voor 5% gewijzigd door eltron op 25-01-2022 12:00 ]
De vorm van de achterkant werkt zeker mee en in tegenstelling tot wat veel mensen denken zijn de luchtwervelingen aan de achterkant aerodynamisch een voordeel.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:44:
Ik heb er geen ervaring mee, maar spatlappen voorkomen in ieder geval dat een deel van het opspattende water van de achterwielen weer terugvalt op de weg en niet omhoog wordt geslingerd. Theoretisch zou dus moeten helpen.
Mijn opmerking sloeg op het ‘onthouden’rokil schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:43:
Het camera wisser dingetje helpt op zich niet qua vuil worden, maar wel met het schoonmaken.
<John O`Mill>
Aerodynamica is een complexe materie en veel van wat ik ooit heb geleerd is weggezakt. Maar wat ik me nog herinner is dat je twee soorten luchtweerstand hebt: vormweerstand en wrijvingsweerstand. Wrijvingsweerstand wordt beïnvloed door het oppervlak waarlangs lucht stroomt. Niet alleen de structuur van het oppervlak (ruw, glad), maar ook het totale oppervlak is daarbij van belang. Dat is de reden waarom een auto eigenlijk zo glad mogelijk moet zijn en spiegels, deurhendels en vooral naden zoveel mogelijk vermeden moeten worden.eltron schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:58:
[...]
Dat denk ik ook. Ik zou eigenlijk een klein spoilertje op de trekhaak moeten zetten om die luchtstroom wat anders te leiden bijvoorbeeld.![]()
En dan liefst iets dat de aerodynamica ook nog bevordert.
Geen verstand van, maar lijkt mij dat een luchtwerveling achter je achterklep niet per se positief is voor de luchtweerstand van de auto als geheel. Dus als je dat wat kunt stroomlijnen.....?
Vormweerstand heeft te maken met drukverschillen. Voor de auto wordt de lucht afgeremd, waardoor druk wordt opgebouwd. Achter de auto ontstaat onderdruk doordat de langsstromende lucht niet snel genoeg het gat kan opvullen. Het verschil tussen die twee is de weerstand die de auto moet overwinnen.
De onderdruk aan de achterkant kun je deels verminderen door ervoor te zorgen dat de langsstromende lucht dat gat zo goed mogelijk opvult en dat doe je door wervelingen te introduceren. Via die wervelingen wordt energie sneller uitgewisseld tussen de stilstaande en de langsstromende lucht. Een "diffuser" bij sportwagens doet (ongeveer, bij benadering...) hetzelfde.
Tot zover.
Waar ik nog aan wil toevoegen dat een druppelvorm eigenlijk het beste is (dus de druppelstaart aan de achterkant). Echter is dit totaal onpraktisch (behalve bij bijvoorbeeld ligfietsers en tijdritfietshelmen en sommige sedans) dus moet je de auto aan de achterkant zo snel mogelijk recht naar beneden afkappen. Vandaar dat de meeste niet-sedans aan de achterkant redelijk recht zijn.multikoe schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 12:11:
[...]
Aerodynamica is een complexe materie en veel van wat ik ooit heb geleerd is weggezakt. Maar wat ik me nog herinner is dat je twee soorten luchtweerstand hebt: vormweerstand en wrijvingsweerstand. Wrijvingsweerstand wordt beïnvloed door het oppervlak waarlangs lucht stroomt. Niet alleen de structuur van het oppervlak (ruw, glad), maar ook het totale oppervlak is daarbij van belang. Dat is de reden waarom een auto eigenlijk zo glad mogelijk moet zijn en spiegels, deurhendels en vooral naden zoveel mogelijk vermeden moeten worden.
Vormweerstand heeft te maken met drukverschillen. Voor de auto wordt de lucht afgeremd, waardoor druk wordt opgebouwd. Achter de auto ontstaat onderdruk doordat de langsstromende lucht niet snel genoeg het gat kan opvullen. Het verschil tussen die twee is de weerstand die de auto moet overwinnen.
De onderdruk aan de achterkant kun je deels verminderen door ervoor te zorgen dat de langsstromende lucht dat gat zo goed mogelijk opvult en dat doe je door wervelingen te introduceren. Via die wervelingen wordt energie sneller uitgewisseld tussen de stilstaande en de langsstromende lucht. Een "diffuser" bij sportwagens doet (ongeveer, bij benadering...) hetzelfde.
Tot zover.
heb nu een jaar spatlappen van ali erop en dat is erg fijn. Geen modder meer. Kon niet alle schroeven vast maken.Suicyder schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:59:
Ik ben ook wel benieuwd naar de ervaringen met spatlappen, of het goed schoon blijft dan en of het nog effect heeft op enige vorm van range.
Want mijn mooie witte e-Niro is meestal grijs/bruin van achteren nu(zeker met alle pekelzooi).
@Card Nox
Gefeliciteerd!
Ik geef de hoge achterspoiler de schuld ;-)
Als die onder de ruit zou zitten zou dat al heel veel schelen.
Gek genoeg had ik bij de vorige Niro er niet zo'n last van, bij deze heb ik al na 2 weken de camwipe (diy) er op gezet omdat ik de camera niet meer kon gebruiken. Misschien dat ik de camera nu echt gebruik en dat het bij de vorige niet bruikbaar was door het kleinere scherm..
Als die onder de ruit zou zitten zou dat al heel veel schelen.
Gek genoeg had ik bij de vorige Niro er niet zo'n last van, bij deze heb ik al na 2 weken de camwipe (diy) er op gezet omdat ik de camera niet meer kon gebruiken. Misschien dat ik de camera nu echt gebruik en dat het bij de vorige niet bruikbaar was door het kleinere scherm..
Ik heb al vanaf de aflevering tweeënhalf jaar geleden de originele spatlappen gemonteerd.driel24 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:38:
[...]
Ik ben ook ven mening dat hij wel heel erg snel vuil wordt.
Zat om die reden ook te denken aan die spatlappen.
De originele zijn netjes, maar erg kort. Kan mij niet voorstellen dat dat het probleem oplost.
https://webshop.kia.nl/ac...0/Q4F46AK100&modelid=139/
Benieuwd naar gebruikservaringen.
Mijn auto is met het huidige weer na enkele (zelfs) korte ritten al grauw en vuil aan de achterzijde. En de camera onbruikbaar.
Kan niet vergelijken met een auto zonder spatlappen, maar de originele zijn in elk geval niet afdoende. Verre van dat.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Misschien kun je ze er eens een paar weken af latenEVfan schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:32:
[...]
Ik heb al vanaf de aflevering tweeënhalf jaar geleden de originele spatlappen gemonteerd.
Mijn auto is met het huidige weer na enkele (zelfs) korte ritten al grauw en vuil aan de achterzijde. En de camera onbruikbaar.
Kan niet vergelijken met een auto zonder spatlappen, maar de originele zijn in elk geval niet afdoende. Verre van dat.
<John O`Mill>
@Hippe LipHippe Lip schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 21:54:
[...]
Misschien kun je ze er eens een paar weken af latenom te zien of dat uitmaakt? Ik heb namelijk sterk de indruk dat dit wel degelijk uitmaakt. Het voorkomt niet alles, maar ze verminderen het vies worden van de auto wel. En @Vaevictis_ heeft sinds kort dezelfde ervaring.
Zelfs als het wat zou uitmaken tov geen spatlappen, en dat was de strekking van mijn opmerking, is het volstrekt onvoldoende.
De aerodynamica van dit model zal daar wel debet aan zijn. De verklaring van @multikoe lijkt logisch. Onze andere auto, een Etron 55 heeft veel minder last, zonder spatlappen en maakt meer kilometers.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Heeft er iemand een foto van zijn e-Niro met spatlappen? Vroeger zag je dat op heel veel auto's, maar ik kan me er nu niet meer zo'n voorstelling van maken, hoe de e-Niro ermee uit zou zien.
Zou misschien wel helpen om de achterkant wat schoner te houden....
Dat lijkt me de juiste omschrijving. Het maakt wel wat uit (discutabel hoeveel), maar je moet mét spatlappen geen blijvend schone auto verwachten.gustaveau schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:45:
Zou misschien wel helpen om de achterkant wat schoner te houden....
<John O`Mill>
Ja.bnwgraaf schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:32:
Heeft er iemand een foto van zijn e-Niro met spatlappen? Vroeger zag je dat op heel veel auto's, maar ik kan me er nu niet meer zo'n voorstelling van maken, hoe de e-Niro ermee uit zou zien.
:strip_exif()/f/image/93Rx8UFkcsCZUvTdBY0hxZOq.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik kwam er vanochtend achter dat de camwipe weg was. Naar de wasstraat geweest 2 weken geleden en vergeten er af te halen. Deze zat er een maand of 3 op
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Ik vind hem niet perse heel mooi.... wel bijzonder, die in tegengestelde richting draaiende velgen!
Ik vind vooral de achterste stijl nog steeds spuuglelijk met die andere kleur, dat ook dezelfde kleur als de rest van de auto en vind ik hem best mooi worden. Stoer ogen.
edit:
Ik vind de achterkant ook een stuk beter dan die van de EV6, ik blijf geen van van die LED balken achterop auto's met als toppunt van lelijk die van de Audi & Porsche.
edit:
Ik vind de achterkant ook een stuk beter dan die van de EV6, ik blijf geen van van die LED balken achterop auto's met als toppunt van lelijk die van de Audi & Porsche.
[ Voor 34% gewijzigd door Suicyder op 27-01-2022 08:33 ]
Vind het echt een verbetering tov de huidige. Vind het huidige model een beetje een familie-auto. Labrador in de bak. Die nieuwe een stuk sportiever uiterlijk.
Haters everywhere but I don’t really care
Ik vind het wel positief om te zien, dat Kia niet alle fysieke knoppen heeft verplaatst naar het touchscreen, al lijken de knoppen van de airco/klimaatsysteem geen fysieke maar aanrakingsgevoelige knoppen te zijn.
Persoonlijk vind ik het gewoon prettiger op gevoel een knop te kunnen vinden en niet mijn ogen van de weg te hoeven halen of zelfs eerst allerlei menu's door te moeten wandelen..
Persoonlijk vind ik het gewoon prettiger op gevoel een knop te kunnen vinden en niet mijn ogen van de weg te hoeven halen of zelfs eerst allerlei menu's door te moeten wandelen..
Ik hoop dat de twee kleuren carrosserie een extra gaat worden.Suicyder schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 08:32:
Ik vind vooral de achterste stijl nog steeds spuuglelijk met die andere kleur, dat ook dezelfde kleur als de rest van de auto en vind ik hem best mooi worden. Stoer ogen.
edit:
In het filmpje is er een versie met 1 kleur.
YouTube: 2023 All-new Kia Niro Hybrid on-site review(Korean sales version)
Veel mooier
Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd
Grappig om te zien dat smaken kunnen verschillen. Ik vind dat juist weer top. Die van de EV6 is wel minder opvallend. Had het ook graag bij de nieuwe Niro gezien, misschien dan wat subtieler.Suicyder schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 08:32:
edit:
Sportiever en wat agressiever inderdaad. Ook opvallend dat Kia de grote luchthapper aan de voorkant blijft houden. Die is namelijk voor een elektrische auto niet nodig en is ook niet zo best voor de aerodynamica. Normaliter doe je zo'n hoge voorkant omdat je in het vooronder veel ruimte wil, maar dat lijkt me hier ook niet de reden. Ook gezien de enorme ruimte die er nu is in het motor-compartiment van "onze" e-Niro.matthijst schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:23:
Vind het echt een verbetering tov de huidige. Vind het huidige model een beetje een familie-auto. Labrador in de bak. Die nieuwe een stuk sportiever uiterlijk.
Of heeft deze misschien wel een echte frunk?
Het filmpje is van een Hybrid.multikoe schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:20:
[...]
Sportiever en wat agressiever inderdaad. Ook opvallend dat Kia de grote luchthapper aan de voorkant blijft houden. Die is namelijk voor een elektrische auto niet nodig en is ook niet zo best voor de aerodynamica. Normaliter doe je zo'n hoge voorkant omdat je in het vooronder veel ruimte wil, maar dat lijkt me hier ook niet de reden. Ook gezien de enorme ruimte die er nu is in het motor-compartiment van "onze" e-Niro.
Of heeft deze misschien wel een echte frunk?
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Dat kan, maar dan zal de vorm van de voorkant niet heel anders zijn. Alleen zal de gril zijn afgedicht, ook zoals dat bij de Niro gebeurt.
ik vindt het omgekeerde. Al die knopjes die ik toch nooit gebruik. Climate control op standje auto en je hebt maar 1 knop nodig om de temperatuur te regelen.bnwgraaf schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:31:
Ik vind het wel positief om te zien, dat Kia niet alle fysieke knoppen heeft verplaatst naar het touchscreen, al lijken de knoppen van de airco/klimaatsysteem geen fysieke maar aanrakingsgevoelige knoppen te zijn.
Radio knop kan weg, gebruik ik toch niet. Maps knop kan weg, gebruik ik ook niet. Eigenlijk de hele rij knoppen is overbodig, zolang er 1'tje op zit om naar home te gaan.
Zo blijken de lampjes boven de bestuurder en bijrijder ook indrukbaar te zijn, naast de twee knoppen die er tussenin zitten om ze beide aan te zetten of automatisch aan te laten gaan bij het openen van een deur. Dat kan allemaal in 1 knop zitten. Nee, wat mij betreft mogen de meeste knoppen weg.
edit: overigens heb ik nu de telefoonhouder over al die knopjes gemonteerd. Dus de plek wordt nu wel benut
Wat wel fijn zou zijn is als de auto zou onthouden dat ik graag de cruisecontrol stand wil gebruiken als ik die bij elke rit aanzet, evenals lane assist.
[ Voor 4% gewijzigd door M2M op 27-01-2022 10:48 ]
Zo zie je maar weer, het is voor een autofabrikant onmogelijk om een auto te ontwerpen die op alle punten voor iedereen perfect is!M2M schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:47:
[...]
ik vindt het omgekeerde. Al die knopjes die ik toch nooit gebruik. Climate control op standje auto en je hebt maar 1 knop nodig om de temperatuur te regelen.
Radio knop kan weg, gebruik ik toch niet. Maps knop kan weg, gebruik ik ook niet. Eigenlijk de hele rij knoppen is overbodig, zolang er 1'tje op zit om naar home te gaan.
Zo blijken de lampjes boven de bestuurder en bijrijder ook indrukbaar te zijn, naast de twee knoppen die er tussenin zitten om ze beide aan te zetten of automatisch aan te laten gaan bij het openen van een deur. Dat kan allemaal in 1 knop zitten. Nee, wat mij betreft mogen de meeste knoppen weg.
edit: overigens heb ik nu de telefoonhouder over al die knopjes gemonteerd. Dus de plek wordt nu wel benut.
Wat wel fijn zou zijn is als de auto zou onthouden dat ik graag de cruisecontrol stand wil gebruiken als ik die bij elke rit aanzet, evenals lane assist.
Misschien het andere uiterste, maar zoals bijvoorbeeld de Volkswagen ID-serie vind ik persoonlijk het nadeel dat je niets kunt bedienen op gevoel, want bij bediening via touchscreen moet je toch je blik op het scherm richten.
Ik heb ook een tijd in een Mazda2 gereden en die had een zogenaamde rotary-commander waarmee je door drukken/draaien/kantelen de meeste functies van het multimediascherm kon bedienen. Okay, niet Mazda's eigen idee, want bijvoorbeeld BMW had dat al veel langer, maar dat werkte wat mij betreft wel perfect! je had dan ook veel minder knoppen nodig, maar kon het systeem bedienen zonder de ogen van de weg te halen. Dergelijke systemen zouden van mij veel vaker gebruikt mogen worden...
Dat is apart dat Volkswagen dat zo heeft ingebouwd. Een teslarijder is daar namelijk al eens flink voor beboet. Bron: https://www.automobielman...or-regelen-ruitenwissers/bnwgraaf schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:54:
Misschien het andere uiterste, maar zoals bijvoorbeeld de Volkswagen ID-serie vind ik persoonlijk het nadeel dat je niets kunt bedienen op gevoel, want bij bediening via touchscreen moet je toch je blik op het scherm richten.
De wetgeving bepaald (gelukkig) ook nog veel van wat er wel en niet mag in een auto.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Ik gebruik de maps en de radio knop zeer veel, dus graag blijven. En daarmee geven we samen precies het probleem aan: moet een auto-ontwerper naar jou luisteren of naar mij?M2M schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:47:
[...]
Ik zelf denk dat de weg naar een multifunctioneel aanraakscherm de beste is, mits dat volledig configureerbaar is. Zodat jij en ik de knoppen die we het vaakst gebruiken prominent in beeld kunnen zetten. Fysieke knoppen kun je niet laten verdwijnen of verplaatsen....
De stekker is verplaatst naar het midden.multikoe schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:35:
[...]
Dat kan, maar dan zal de vorm van de voorkant niet heel anders zijn. Alleen zal de gril zijn afgedicht, ook zoals dat bij de Niro gebeurt.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uc1b9jmWP8a2REKBjDqAwZSc.jpg?f=user_large)
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Wat handig is voor de opengestelde Tesla Superchargers.Pim57 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:51:
[...]
De stekker is verplaatst naar het midden.
[Afbeelding]
Is optioneel.driel24 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:00:
[...]
Ik hoop dat de twee kleuren carrosserie een extra gaat worden.
In het filmpje is er een versie met 1 kleur.
YouTube: 2023 All-new Kia Niro Hybrid on-site review(Korean sales version)
Veel mooier
Kia Korea heeft een AR app. Staat ook in NL ios appstore:
https://apps.apple.com/nl...5%84-play-ar/id1519204220
Ook voor Android. maar kan de link niet meer vinden. Kia Play AR
Kan je de kleuren zien en auto van binnen bekijken.
[ Voor 5% gewijzigd door matthijst op 27-01-2022 12:00 ]
Haters everywhere but I don’t really care
Zo te zien is het deze: https://play.google.com/s...s?id=com.KIAMotors.PlayARmatthijst schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:59:
[...]
Ook voor Android. maar kan de link niet meer vinden. Kia Play AR
Net als de EV6 dat lelijke "retro look" poepstuur
Ik vind het toch jammer. EV6 staat hoog op mijn lijstje als vervanger voor de voorloop E-Niro, maar ik kan maar niet wennen aan dat stuur. Nu in de Niro dat zelfde lelijke stuur.
Met die achterstijl in dezelfde kleur als de rest issie wel een stukkie beter zeg.
Met die achterstijl in dezelfde kleur als de rest issie wel een stukkie beter zeg.
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Kun je tijdens het laden aan een snellader ook in de auto blijven zitten en bijvoorbeeld gebruik maken van de verwarming (winter) of airco (zomer) en bijvoorbeeld het multimedia systeem?
Of gebruiken deze systemen dan de 12V accu?
Je zou naar de "Gebruiksmodus" kunnen gaan, dan is al het verbruik uit de tractie-accu. Zit bij "Handig" achter het stuur geloof ik. Je auto moet wel "Aan" staan anders zie je die modus niet. Niet zo handigbnwgraaf schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 18:55:
Kun je tijdens het laden aan een snellader ook in de auto blijven zitten en bijvoorbeeld gebruik maken van de verwarming (winter) of airco (zomer) en bijvoorbeeld het multimedia systeem?
Uiteraard.bnwgraaf schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 18:55:
En je moet dan wel de auto aan laten staan.
Auto is vandaag voor onderhoud geweest (30k km) en daar werd wel iets bijzonders gezegd over een aankomende navigatie update. Volgens de garage komt deze over ca 1 maand beschikbaar en is deze zo ingrijpend dat zelf updaten afgeraden wordt en het herstellen van fouten achteraf bij zelf updaten niet gratis zal zijn. Lijkt op eerdere berichten over zelf updaten op dit forum maar dan specifiek over aankomende (grote) update. Helaas was ik zelf niet in de garage dus heb niet verder kunnen navragen. Is dit bij anderen bekend?
MW_ID7
@passat_to_ev ben wel heel nieuwsgierig naar deze update dan!
Nou, ik ben ook wel erg benieuwd eigenlijk!passat_to_ev schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:46:
Auto is vandaag voor onderhoud geweest (30k km) en daar werd wel iets bijzonders gezegd over een aankomende navigatie update. Volgens de garage komt deze over ca 1 maand beschikbaar en is deze zo ingrijpend dat zelf updaten afgeraden wordt en het herstellen van fouten achteraf bij zelf updaten niet gratis zal zijn. Lijkt op eerdere berichten over zelf updaten op dit forum maar dan specifiek over aankomende (grote) update. Helaas was ik zelf niet in de garage dus heb niet verder kunnen navragen. Is dit bij anderen bekend?
Klinkt als de update voor de EV6 waar Noorse klanten al een mail over hebben hebben gehad, en die ik al eerder aanhaalde in dit topic (hier Arfman in "Het grote Kia e-Niro topic")passat_to_ev schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:46:
Zou gaan om een full stack TomTom systeem, dus dat je hele OS als het ware wordt vervangen van je headunit.
Volgens mij gebruikt de EV6 krek hetzelfde systeem als de e-Niro (Gen5Wide) dus misschien krijgen wij ook wel die update. Volgens geruchten zou dan de navigatie vrijwel realtime worden geupdate met laadstations, bezetting en meer van dat soort slimmigheidjes.
[ Voor 3% gewijzigd door Arfman op 27-01-2022 23:36 ]
Misschien dan ook gelijk batterij voorverwaming?Arfman schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 23:35:
[...]
Volgens mij gebruikt de EV6 krek hetzelfde systeem als de e-Niro (Gen5Wide) dus misschien krijgen wij ook wel die update. Volgens geruchten zou dan de navigatie vrijwel realtime worden geupdate met laadstations, bezetting en meer van dat soort slimmigheidjes.
Over TomTom Indigo:
"Het systeem haakt zelfs zo ver aan bij de software van de auto zelf, dat het onder meer nauwkeurig de resterende actieradius kan inschatten en zelfs "[...] batterijen kunnen worden ingesteld om sneller te laden."
Dat zou zomaar kunnen. Ik hoop dat, als je naar een snellader navigeert, hij begint met de batterij voor te verwarmen. Of dat je een handmatige optie hebt om dat te starten.bnwgraaf schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 00:19:
[...]
Misschien dan ook gelijk batterij voorverwaming?
Ja dat is echt de full stack, ik vermoed dat dat alleen in nieuwe modellen komt, maar als alleen het navigatie/batterijintegratie in de e-Niro komt zou ik al heel blij zijn. Alhoewel Android Auto prima werkt mis ik nog steeds de "perfecte" app. Google Maps navigeert prima maar kent geen laadpalen/voegt ze niet automatisch aan de route toe. Waze idem. ABRP "integreert" met de auto (dmv OBD dongle, gedoe iedere keer) maar navigatie is maar matig.Over TomTom Indigo:
"Het systeem haakt zelfs zo ver aan bij de software van de auto zelf, dat het onder meer nauwkeurig de resterende actieradius kan inschatten en zelfs "[...] batterijen kunnen worden ingesteld om sneller te laden."
Een dergelijk TomTom systeem lost dit gewoon in 1 klap op.
Handmatige batterij voorverwarming zou helemaal fantastisch zijn maar ik durf het eigenlijk niet te geloven. Fingers crossed!bnwgraaf schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 00:19:
[...]
Misschien dan ook gelijk batterij voorverwaming?
Over TomTom Indigo:
Ik gebruik het zelf niet, en wellicht heb jij het al voor elkaar, maar er zou een instelling in de 'connected' ABRP zijn om de gps data van de auto te gebruiken in plaats van de gps data van de telefoon. En dan zou de navigatie een stuk meer 'real time' zijn.Arfman schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 08:50:
........... ABRP "integreert" met de auto (dmv OBD dongle, gedoe iedere keer) maar navigatie is maar matig.
Een dergelijk TomTom systeem lost dit gewoon in 1 klap op.
Ik kan het niet proberen omdat ik (nog) geen andere dongle heb dan die van OBD eleven, en die is expliciet voor VAG merken.
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Ik heb het nog nooit echt geprobeerd. Ik ben blijven steken bij ABRP opstarten, dongle in de auto, de boel ingesteld en zien dat hij inderdaad de SoC uitleest. Binnenkort een langere trip gepland, dan ga ik eens even kijken.Peter-036 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:52:
[...]
Ik gebruik het zelf niet, en wellicht heb jij het al voor elkaar, maar er zou een instelling in de 'connected' ABRP zijn om de gps data van de auto te gebruiken in plaats van de gps data van de telefoon. En dan zou de navigatie een stuk meer 'real time' zijn.
Ik kan het niet proberen omdat ik (nog) geen andere dongle heb dan die van OBD eleven, en die is expliciet voor VAG merken.
** Knip. Je geeft zelf al aan dat dit niet het juiste topic is, waarom post je het dan niet direct in het juiste topic? Zie: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 **
[ Voor 83% gewijzigd door Taro op 28-01-2022 17:20 ]
Vandaag, met tussenstop, richting Oostenrijk gegaan. Volledig met ABRP (met Android Auto) gereden wat nogal wat komische effecten had op de navigatie. Denk aan van de snelweg af gaan, U bocht maken en terug de snelweg op. Of dwars door de departure lane van Frankfurt airport gaan om een laadpaal te bereiken.
Maar alle laadpalen waar we naartoe wilden rijden klopten kwa vermogen en beschikbaarheid. Lekker net voor laad sessies 150 a 160 gereden zodat de batterij mooi op temperatuur was. Meteen laden met 77kw, heerlijk. Voor mij de eerste keer een lange trip maken waarbij ABRP nodig was. Al met al wel wat planningwerk en meerdere laadpassen benodigd maar het had erger gekunt!
Edit dag 2 (en even wat meer informatie over de Niro zodat het nog een beetje on topic blijft
De auto rijd echt top. Wel vaak snellader in de winter maar met een tussenstop is het goed te doen. Wel rijd ik langs München en viel het mij opeens op dat er een heel gek geluid onder de motorkap vandaan leek te komen. Dit was met bergopwaarts met ongeveer 150. Daarna ook een soort van smeuïge verbrandingslucht geroken. Dus ik met mijn zenuwhoofd gelijk een parkeerplaats gepakt om even te kijken wat hier aan de hand was.
Maar koelvloeistof was goed, stats met Car Scanner en ODB dongel zagen er ook prima uit. Na de rit vervolgen is de conclusie dat de lucht gewoon van een andere auto is gekomen en dat het geluid afkomstig is van de banden in combinatie met het wegdek. Mijn gok is dat in een standaard ICE je het bandengeluid niet echt hoort boven de motor.
Kortom nog genoeg voor mij te leren en ervaren in dit avontuur. Nu wel de laatste laadstop, hierna direct door naar het hotel!
Maar alle laadpalen waar we naartoe wilden rijden klopten kwa vermogen en beschikbaarheid. Lekker net voor laad sessies 150 a 160 gereden zodat de batterij mooi op temperatuur was. Meteen laden met 77kw, heerlijk. Voor mij de eerste keer een lange trip maken waarbij ABRP nodig was. Al met al wel wat planningwerk en meerdere laadpassen benodigd maar het had erger gekunt!
Edit dag 2 (en even wat meer informatie over de Niro zodat het nog een beetje on topic blijft
De auto rijd echt top. Wel vaak snellader in de winter maar met een tussenstop is het goed te doen. Wel rijd ik langs München en viel het mij opeens op dat er een heel gek geluid onder de motorkap vandaan leek te komen. Dit was met bergopwaarts met ongeveer 150. Daarna ook een soort van smeuïge verbrandingslucht geroken. Dus ik met mijn zenuwhoofd gelijk een parkeerplaats gepakt om even te kijken wat hier aan de hand was.
Maar koelvloeistof was goed, stats met Car Scanner en ODB dongel zagen er ook prima uit. Na de rit vervolgen is de conclusie dat de lucht gewoon van een andere auto is gekomen en dat het geluid afkomstig is van de banden in combinatie met het wegdek. Mijn gok is dat in een standaard ICE je het bandengeluid niet echt hoort boven de motor.
Kortom nog genoeg voor mij te leren en ervaren in dit avontuur. Nu wel de laatste laadstop, hierna direct door naar het hotel!
[ Voor 55% gewijzigd door Yariva op 29-01-2022 09:37 ]
Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply
Bedankt voor het delen van je bevindingen. Welke Laadpassen heb je zoal gebruikt.Yariva schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 21:02:
Vandaag, met tussenstop, richting Oostenrijk gegaan. Volledig met ABRP (met Android Auto) gereden wat nogal wat komische effecten had op de navigatie. Denk aan van de snelweg af gaan, U bocht maken en terug de snelweg op. Of dwars door de departure lane van Frankfurt airport gaan om een laadpaal te bereiken.
Ik zal je even een PM sturen / een post maken in het laadpassen topic zodat we hier niet te ver off-topic gaan.robvdk1966 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 08:03:
[...]
Bedankt voor het delen van je bevindingen. Welke Laadpassen heb je zoal gebruikt.
Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply
Omdat ik (en mischien ook wel anderenitsmealso schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 16:38:
[mbr]** Knip. Je geeft zelf al aan dat dit niet het juiste topic is, waarom post je het dan niet direct in het juiste topic? Zie: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 **[/mbr]
Er is toch nog altijd genoeg (interessante) activiteit? Wat mij betreft mag dit topic nog wel even door gaan!itsmealso schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:57:
[...]
Omdat ik (en mischien ook wel anderen) benieuwd was naar de ervaring van mede e-niro gebruikers. Discussie gesloten wat mij betreft.
Bedoel je dat je dit hele topic wilt sluiten?itsmealso schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:57:
[...]
Omdat ik (en mischien ook wel anderen) benieuwd was naar de ervaring van mede e-niro gebruikers. Discussie gesloten wat mij betreft.
Dat lijkt me, gezien de diverse vragen hier, een beetje vreemd als je dat doet?
<John O`Mill>
Beetje raar. Garage doet precies hetzelfde als wij. Stickie erin en gaan. Als je een stick hebt gevonden die de update prima heeft doorlopen zie ik geen probleem om het zelf te doen.passat_to_ev schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:46:
Of zouden zij een speciale stick gebruiken die door KIA beschikbaar is gesteld?
Misschien dat die nog duidelijker de instructie krijgen de auto aan te laten staan en echt niks te doen.
Als het echt heel gevaarlijk is, zijn ze natuurlijk gek om het als eigen update aan te bieden.
Als het echt heel gevaarlijk is, zijn ze natuurlijk gek om het als eigen update aan te bieden.
Overigens is het voor een dealer ook een risico: als de update 'verkeerd gaat' zijn zij verantwoordelijk.
De meeste dealers hebben dan veel liever dat je 't zelf doet, dan 'valt het niet onder de garantie'.
Zo werkt het tenminste bij Pon/VAG dealers.
De meeste dealers hebben dan veel liever dat je 't zelf doet, dan 'valt het niet onder de garantie'.
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Ja maar de dealer is wel de specialist. Als de update fout gaat heeft de dealer de kennis en de spullen om het op te lossen.
Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.
Maar als het zo kritisch is, dan moet Kia deze toch helemaal niet beschikbaar stellen via het update download platform?
MW_ID7
De update van nov./dec. 2021 had enkel impact op het infotainment scherm in het midden. Misschien dat deze update impact heeft op dat scherm en op het scherm achter het stuur. Een upgrade voor de besturing van beide systemen of een integratie van beiden. Begrijp ik waarom dat ze dat liever door opgeleide technici laten uitvoeren.
Precies de reden dat ik nooit meer VAG zal rijden. Anyway, je kunt zelf updaten via een door Kia beschikbaar gestelde website en software, dus update ik zelf ook. Als het bij mij misgaat, was het bij de dealer ook misgegaan.Peter-036 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 09:30:
Overigens is het voor een dealer ook een risico: als de update 'verkeerd gaat' zijn zij verantwoordelijk.
Voor mij heeft zelf updaten of niet met mijn leeftijd te maken.
Pakweg 10j terug zette ik immers ook custom roms op mijn China phones.
Nu ga ik ervan uit dat als ik me iets aanschaf dit moet werken, ik ga het zelf niet meer uitproberen tot het werkt.
En er is nog een verschil tussen een smartphone, waar een crash niet rampzalig maar wel storend is (zeker als je die ook gebruikt professioneel) en wagen software die je bedient terwijl je redelijk snel aan het voortbewegen bent
Elke afleiding in de wagen is er een teveel, onbewust wil je toch iets doen, forceren, mocht je infotainment systeem crashen.
Heel snel op de boot springen voor een nieuwe versie kan ook kinderziektes naar boven brengen waar je niet zo gelukkig mee bent (parkeersensoren)
Pakweg 10j terug zette ik immers ook custom roms op mijn China phones.
Nu ga ik ervan uit dat als ik me iets aanschaf dit moet werken, ik ga het zelf niet meer uitproberen tot het werkt.
En er is nog een verschil tussen een smartphone, waar een crash niet rampzalig maar wel storend is (zeker als je die ook gebruikt professioneel) en wagen software die je bedient terwijl je redelijk snel aan het voortbewegen bent
Elke afleiding in de wagen is er een teveel, onbewust wil je toch iets doen, forceren, mocht je infotainment systeem crashen.
Heel snel op de boot springen voor een nieuwe versie kan ook kinderziektes naar boven brengen waar je niet zo gelukkig mee bent (parkeersensoren)
Daar ben ik niet zo zeker van. Daarvoor (versie van april) had ik achter het stuur geen optie om de snelheid weer te geven in mph. Die optie heb ik nu wel (december versie).plmagis schreef op zondag 30 januari 2022 @ 11:45:
De update van nov./dec. 2021 had enkel impact op het infotainment scherm in het midden. [...knip...]
De snelheid meter omzetten in mph kon wel naar dat ging via een navigatieoptie die sinds de laatste updates alleen de snelheids weergave in de maps scherm beïnvloed.
Of ik heb een hele slechte geheugen....
...en als ik toch bezig ben, kijk op de video wat er gebeurt met de 50 rechts in beeld (max snelheidsaanduiding) als ik de auto aan en weer uit zet. Dit is precies het omgekeerde van wat er zou moeten gebeuren maar er is denk ik nooit iemand anders hierover gevallen. Ben ik de enige die dit zo ervaart (gen5w december update)?
[Video: https://ln5.sync.com/dl/4521e21c0/hcdkvtvv-wceiksp7-ck88vffk-crijsk4c]
Backup link ivm daglimiet op views via sync.com:
[Video: https://drive.google.com/file/d/1HJNyrCoHolNvtY4cGQ1mmb8NhMlgddRq/view]
[Video: https://ln5.sync.com/dl/4521e21c0/hcdkvtvv-wceiksp7-ck88vffk-crijsk4c]
Backup link ivm daglimiet op views via sync.com:
[Video: https://drive.google.com/file/d/1HJNyrCoHolNvtY4cGQ1mmb8NhMlgddRq/view]
[ Voor 19% gewijzigd door Yo!Bananas op 30-01-2022 23:43 . Reden: tweede video link toegevoegd. ]
Afgelopen week met de eNiro naar Oostenrijk geweest. Even mijn ervaringen. Het gaat om een MY19, km na precies 2 jaar 70.000.
Op het laatste nippertje besloten we met de Niro te gaan (ipv met een ICE). De afstand is bijna 1000 km die we in eerdere jaren met de ICE in ongeveer 11 uur reden, inclusief pauzes. Met de Niro heb ik alles gepland via ABRP. Met een snelheid van 105-115, 4 laadpauzes, steeds naar ongeveer 80%. Bij geen enkele snellader was alles bezet, zelfs op deze wintersport-zaterdagen. De laatste 50 km begon het te sneeuwen en bleek dat de allweatherbanden geen enkele grip meer hadden met hun lage profiel. Interessant is de antislip-optie: tijdens het slippen daalde de max snelheid tot nog 10-15 km/u, waardoor de banden weer wat grip kregen. Even schrikken, maar dit voelde toch als een fijne optie. Totale reisduur van 6 tot 19:30 = 13,5 uur. Alles bijelkaar een relaxte reis.
De gratis laadpaal op de parkeerplaats bij de skilift was wel een leuk cadeautje.
Op de terugreis hadden we meer haast. Daar hebben we geprobeerd wat meer zelf te kiezen in de laadstops. Uiteindelijk moesten we 30 km voor het einddoel nog een 5e keer laden vanwege de storm tegen. Reistijd 14,5 uur.
Laadsnelheid bij de snelladers steeds maximaal zo'n 48-51kW per uur, nooit hoger. Tot 80% dan, daarboven ongeveer de helft.
Ik denk niet dat we dit nog een keer zo doen. Als je haast hebt of alleen maar naar het einddoel wilt is voor deze afstand de EV niet zo geschikt. Als de reis zelf al onderdeel van de vakantie is: vooral doen! En zorg voor goede banden als je naar de sneeuw gaat
Op het laatste nippertje besloten we met de Niro te gaan (ipv met een ICE). De afstand is bijna 1000 km die we in eerdere jaren met de ICE in ongeveer 11 uur reden, inclusief pauzes. Met de Niro heb ik alles gepland via ABRP. Met een snelheid van 105-115, 4 laadpauzes, steeds naar ongeveer 80%. Bij geen enkele snellader was alles bezet, zelfs op deze wintersport-zaterdagen. De laatste 50 km begon het te sneeuwen en bleek dat de allweatherbanden geen enkele grip meer hadden met hun lage profiel. Interessant is de antislip-optie: tijdens het slippen daalde de max snelheid tot nog 10-15 km/u, waardoor de banden weer wat grip kregen. Even schrikken, maar dit voelde toch als een fijne optie. Totale reisduur van 6 tot 19:30 = 13,5 uur. Alles bijelkaar een relaxte reis.
De gratis laadpaal op de parkeerplaats bij de skilift was wel een leuk cadeautje.
Op de terugreis hadden we meer haast. Daar hebben we geprobeerd wat meer zelf te kiezen in de laadstops. Uiteindelijk moesten we 30 km voor het einddoel nog een 5e keer laden vanwege de storm tegen. Reistijd 14,5 uur.
Laadsnelheid bij de snelladers steeds maximaal zo'n 48-51kW per uur, nooit hoger. Tot 80% dan, daarboven ongeveer de helft.
Ik denk niet dat we dit nog een keer zo doen. Als je haast hebt of alleen maar naar het einddoel wilt is voor deze afstand de EV niet zo geschikt. Als de reis zelf al onderdeel van de vakantie is: vooral doen! En zorg voor goede banden als je naar de sneeuw gaat

[ Voor 11% gewijzigd door Tacovdh op 31-01-2022 11:48 ]
KIA EV6 plus advanced; Sonos sub, beam, 3x play5; Asus Zenbook i7-64b-16GB; 10+21 PV Steca/SMA;
Dank voor het delen van jouw ervaringen. Altijd interessant.Tacovdh schreef op zondag 30 januari 2022 @ 23:08:
Wat betreft snelladen is het niet helemaal mijn ervaring. Bij mijn wintersport er wel op gelet om behoorlijk laag te starten, minder dan 10% SOC. Hij startte dan wel rond de 50-54kW maar als de batterijtemperatuur opliep dan ging het vanaf 25graden bij ca. 23% SOC wel door naar ca. 74kW. Echt ook alsof er bij 25graden een knop werd omgezet.
Dat gaat dan goed tot ca. 65% SOC of zo en neemt dan geleidelijk af.
Mijn ervaring is dus Iets beter dan jij aangeeft (ben wel benieuwd waar dat door komt), maar blijft een tijdrovend gebeuren. E-Niro is niet top op dit punt. Voor die paar keer per jaar tijdens vakanties is het wel te overzien, je stelt je er op in en je komt er wel. Maar zou toch fijn zijn als bijvoorbeeld de batterijverwarming gebruikt zou kunnen worden om direct op max laadvermogen te kunnen starten.
[ Voor 16% gewijzigd door eltron op 31-01-2022 09:04 ]
Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.