Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:56
vwb de force update: Het lijkt er op dat wel de SOC en GOM worden bijgewerkt, maar de positie niet. Ik weet niet of ABRP daar iets mee doet (denk van niet), maar misschien wel handig om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StenilsoN
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-06 15:41
gjcvro schreef op maandag 17 januari 2022 @ 10:21:
vwb de force update: Het lijkt er op dat wel de SOC en GOM worden bijgewerkt, maar de positie niet. Ik weet niet of ABRP daar iets mee doet (denk van niet), maar misschien wel handig om te weten.
Dat werkt in de Kia app ook niet altijd goed is mij opgevallen. De locatie die ik via bluelinky krijg is dezelfde als die ik in de Kia app zie. Refresh in de Kia app werkt locatie ook niet altijd goed bij. Alleen wanneer ik in de Kia app op de kaart weergave de locatie van de auto uit en weer aanzet, dan wordt deze wel goed bijgewerkt en dan zie ik die zelfde locatie ook weer via bluelinky. Ik kan altijd nog de locatie van mijn telefoon gebruiken ipv die van de auto.

[ Voor 3% gewijzigd door StenilsoN op 17-01-2022 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Mijn ervaring: via bluelinkey wordt de positie (vaak) niet bijgewerkt. Maar als ik dan ververs via de app dan komt de positie wel weer overeen met de werkelijkheid en daarna via bluelinkey uiteraard ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peddels
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 23-01-2022
Als ik mijn net nieuwe e-niro probeer te updaten, gaat hij na 98% opnieuw de data valideren en begint opnieuw. De update lukt niet.
Nu staat de Juni update er nog op en ik wil de November update er op zetten.
Ik heb verschillende USB sticks gebruikt, maar niets lukt.
Ik word er gestoord van.
Heeft iemand een suggestie?
alvast bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22-06 17:24
Peddels schreef op maandag 17 januari 2022 @ 19:21:
Als ik mijn net nieuwe e-niro probeer te updaten, gaat hij na 98% opnieuw de data valideren en begint opnieuw. De update lukt niet.
Ik word er gestoord van.
alvast bedankt!!
Lekker aan de dealer overlaten en stoppen met je frustratie.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
Peddels schreef op maandag 17 januari 2022 @ 19:21:
Ik word er gestoord van.
alvast bedankt!!
Had ik de eerste keer ook. Omdat de auto op mijn eigen oprit staat lekker laten staan, uurtje later nog eens gekeken en toen was hij klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07-06 17:51
gjcvro schreef op maandag 17 januari 2022 @ 10:21:
De force update van status ververst niet de locatie inderdaad. Daarvoor moet je als je node red gebruikt de location node gebruiken. Of de Full status met de Refresh vlag aan. Je ziet dat in de bluelinky code ook terug.

Het beschreven gedrag is precies zoals het geprogrammeerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
StenilsoN schreef op maandag 17 januari 2022 @ 10:16:
Ik ben bezig om bluelinky add-on te gebruiken in home assistant en wil home assistant de auto data door laten sturen naar ABRP, zodat ik geen OBD meer nodig zou hebben voor live data.

Het lijkt er echter op dat de auto zelf tijdens het rijden niet actief/regelmatig gegevens naar de servers van Kia pusht. Ik heb namelijk eerst geprobeerd de gewone update functie van bluelinky te gebruiken in home assistant, maar dit leidt niet tot up to date gegevens in home assistant. Daarom wil ik de force update optie gaan gebruiken, die actief de waardes uit de auto gaat ophalen.

De standaard ingestelde force update periode van de add-on is 240 minuten, maar dat is natuurlijk niet voldoende. Ik wil de standaard force update parameter ongemoeid laten en de force update service via een automation alleen aanroepen als de auto daadwerkelijk aan het rijden is (op basis van engine = on). Zolang engine = on, zou ik iedere twee minuten nieuwe gegevens willen opvragen bij de auto, omdat het ongeveer zo lang duurt om de soc in de auto met 1% te verlagen als ik op de snelweg rijdt.

Iemand ervaring met wat een veilige tijdsinterval is voor force update, zonder gezeur te krijgen? Zou iedere twee minuten opvragen voor een langere periode problemen kunnen geven?
Ja dat levert problemen op. Na 200 keer aanroepen van de api kan je de rest van de dag niets meer doen. Plus je auto gaat niet in deep sleep en dat trekt een flinke wissel op je 12v batterij. Die laadt tegenwoordig wel weer bij na de update van maart jl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StenilsoN
  • Laatst online: 22-06 15:41
plips schreef op maandag 17 januari 2022 @ 22:41:
[...]

Ja dat levert problemen op. Na 200 keer aanroepen van de api kan je de rest van de dag niets meer doen. Plus je auto gaat niet in deep sleep en dat trekt een flinke wissel op je 12v batterij. Die laadt tegenwoordig wel weer bij na de update van maart jl.
Bedankt voor je reactie.
Is wat je noemt mbt tot de 12V batterij een probleem als je alleen force update doet terwijl je rijdt?
En met betrekking tot de limiet van 200 calls per dag, dan zou ik met iedere 2 minuten opvragen dus 6 a 7 uur kunnen rijden of 10u als ik het iedere 3 minuten opvraag. Daar kom ik hooguit wanneer we op vakantie gaan bij in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
plips schreef op maandag 17 januari 2022 @ 22:38:
[...]

De force update van status ververst niet de locatie inderdaad. Daarvoor moet je als je node red gebruikt de location node gebruiken. Of de Full status met de Refresh vlag aan. Je ziet dat in de bluelinky code ook terug.

Het beschreven gedrag is precies zoals het geprogrammeerd is.
Ah, ja had nog niet de tijd genomen om naar de code zelf te kijken. (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oldchap
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
StenilsoN schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 00:15:
[...]
En met betrekking tot de limiet van 200 calls per dag, dan zou ik met iedere 2 minuten opvragen dus 6 a 7 uur kunnen rijden of 10u als ik het iedere 3 minuten opvraag.
Dus je gaat via de cloud lokale data opvragen die je lokaal nodig hebt? Ik dacht dat de tweakers community niet van de cloud afhankelijk wilde zijn voor hun lokale controle?
Al deze extra bandbreedte moet ergens betaald worden. Straks besluit Kia op basis van onverwacht hoge uitgaven voor die connectivity om het om te zetten naar een betaalde service ipv het voor minstens 7jaar gratis aan te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
StenilsoN schreef op maandag 17 januari 2022 @ 10:16:
Ik ben bezig om bluelinky add-on te gebruiken in home assistant en wil home assistant de auto data door laten sturen naar ABRP, zodat ik geen OBD meer nodig zou hebben voor live data.

Het lijkt er echter op dat de auto zelf tijdens het rijden niet actief/regelmatig gegevens naar de servers van Kia pusht. Ik heb namelijk eerst geprobeerd de gewone update functie van bluelinky te gebruiken in home assistant, maar dit leidt niet tot up to date gegevens in home assistant. Daarom wil ik de force update optie gaan gebruiken, die actief de waardes uit de auto gaat ophalen.

De standaard ingestelde force update periode van de add-on is 240 minuten, maar dat is natuurlijk niet voldoende. Ik wil de standaard force update parameter ongemoeid laten en de force update service via een automation alleen aanroepen als de auto daadwerkelijk aan het rijden is (op basis van engine = on). Zolang engine = on, zou ik iedere twee minuten nieuwe gegevens willen opvragen bij de auto, omdat het ongeveer zo lang duurt om de soc in de auto met 1% te verlagen als ik op de snelweg rijdt.

Iemand ervaring met wat een veilige tijdsinterval is voor force update, zonder gezeur te krijgen? Zou iedere twee minuten opvragen voor een langere periode problemen kunnen geven?
Wanneer begin je met intensief pollen. Je zal ' enine = on ' alleen kunnen constateren na een refresh. Of (mijn implementatie) je telefoon bij connectie met bluetooth een signaal naar HA laten sturen en dat afvangen in je HA service. Stoppen zodra engine= off. Voorbeeldje: in mijn IOS Shortcut detecteer ik bluetooth verbinding met de auto en na 30 seconden laat ik dan Home Assistant een MQTT bericht naar node-red/bluelinky sturen en ververs mijn autodata.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rsVD1ZeImVdh7wZfP_nxKDrx8ZU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1VMLRQPAsTpJWSuNyct1w0Lj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ev8yQjhxP9fszr_hZc50LP-_Ngw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LMEtNGg095bCIW1EDFH3bn24.png?f=fotoalbum_large
Je wil de live SOC data gebruiken in ABRP. Ben je dan onderweg bezig op je telefoon met je route te plannen? Of doe je dat op het moment dat je stil staat? In dat geval kan je ook in HA een knop maken om eenmalig verse data op te halen, naar ABRP te sturen en dan je route te plannen.

Stel dat je om het kwartier live data op zou halen, en ook die locatie op dat moment te gebruiken voor je planning? Is je planning dan niet bijna even goed?

Tot slot je zou ook kunnen overwegen om vanuit Node-Red in combinatie met Bluelinky (dus niet de addon implementatie van Fuatgun) in ABRP je route te plannen met informatie over locatie, SoC, buitentemperatuur, en die naar je Kia navigatiesysteem te sturen (zie screenshotje van dit stukje van mijn node-red flow). Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3EpBneoh1mOsMVPvkFzNSCQMnzU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2sDZlhLQynR8PEYYeZoHSRpi.png?f=fotoalbum_large

edit: screenshots telefoon en home assistant

[ Voor 14% gewijzigd door plips op 18-01-2022 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:59
Iemand die toevallig weet wanneer Kia stopt met de productie/verkoop van het huidige model en zal starten met aannemen van orders voor het nieuwe?

Ik kan in mijn huidige firma 1x per jaar instappen in het systeem met bedrijfswagens, en ik vrees dat als ik het nu ga doen, ik nog met het oude model te maken ga krijgen. Dat wordt dan een jaartje uithouden en zien wat we volgend jaar kunnen krijgen als het nieuwe model pas binnen enkele maanden beschikbaar komt.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:04
Blokker_1999 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:37:
Iemand die toevallig weet wanneer Kia stopt met de productie/verkoop van het huidige model en zal starten met aannemen van orders voor het nieuwe?

Ik kan in mijn huidige firma 1x per jaar instappen in het systeem met bedrijfswagens, en ik vrees dat als ik het nu ga doen, ik nog met het oude model te maken ga krijgen. Dat wordt dan een jaartje uithouden en zien wat we volgend jaar kunnen krijgen als het nieuwe model pas binnen enkele maanden beschikbaar komt.
Voor wat bekend is momenteel is het medio 2022 beschikbaar voor bestelling, dus dat is vrij ruim (wel nog even weg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:52
Blokker_1999 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:37:

Ik begreep van de Duitse dealer, waar ik mijn auto binnenkort ga ophalen, dat er geen nieuwe auto's meer besteld zouden kunnen worden volgens het huidige model. Met andere woorden, dat als er nu een nieuwe e-Niro besteld/gemaakt gaat worden, dat die dan van de nieuwe generatie zal zijn, maar ik heb dat verder nog nergens bevestigd gezien, dus weet niet of dat klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:52
Suicyder schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:41:
[...]
Voor wat bekend is momenteel is het medio 2022 beschikbaar voor bestelling, dus dat is vrij ruim (wel nog even weg).
Zou idd gewoon nu het nieuwe model bestellen als je dat echt wilt.

Maar waarom zou je, de achterstijl van het nieuwe model is foei lelijk (kwestie van smaak uiteraard) en als huidig model uitfaseert ontstaan er vast wat interessante prijsvoordelen op de laatste auto's.

Technisch maakt het allemaal niet veel uit.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:42

Arfman

Drome!

eltron schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:44:
Dat is een gevaarlijke aanname. Ik gok dat de nieuwe e-Niro echt veel sneller kan laden bij snelladers en er zullen vast nog tig verbeteringen komen aan het nieuwe model.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

eltron schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:44:
[...]

Zou idd gewoon nu het nieuwe model bestellen als je dat echt wilt.

Maar waarom zou je, de achterstijl van het nieuwe model is foei lelijk (kwestie van smaak uiteraard) en als huidig model uitfaseert ontstaan er vast wat interessante prijsvoordelen op de laatste auto's.

Interieur van de nieuwe ziet er wel een stuk beter uit. (Exterieur ook wat mij betreft).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Arfman schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:27:
[...]

Dat is een gevaarlijke aanname. Ik gok dat de nieuwe e-Niro echt veel sneller kan laden bij snelladers en er zullen vast nog tig verbeteringen komen aan het nieuwe model.
Dat zou wel mooi zijn (van dat sneller snelladen) maar vooralsnog geeft Kia daar geen indicatie over af .
Zusje Hyundai Kona is in de nieuwe versie sinds eind 2021 leverbaar en zelfde techniek, dus verwacht ik op dit punt ook niets van nieuwe e-Niro. We wachten het gewoon maar even af.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18:24
Mijn KIA e-niro Executive op 4 oktober besteld. Steel Gray met trekhaak.
Kan hem straks op 4 februari ophalen! :) :)

Dat is 4 maanden levertijd. Bij de order werd week 8-9 opgegeven, dus toch nog iets sneller.

[ Voor 3% gewijzigd door Pim57 op 18-01-2022 12:54 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gri-
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik heb pas een e-niro besteld (week geleden) en eerst heb ik gewoon een kleur gekozen die ik wilde.
Later kreeg ik de dealer aan de lijn dat hij geen nieuwe bestellingen meer kon plaatsen door invoeren van het nieuwe model.
Dus toen nog een e-niro kunnen kiezen die al voorbesteld was (of hoe je dat noemt).
Lijkt dus dat het einde in zicht is, al heb ik dus alleen mijn ervaring als "bewijs".

Ik vroeg naar het eventuele nut van de nieuwe e-niro en er werd mij verteld dat het 't zelfde platform is dus geen grote wijzigingen qua batterij etc. Voor wat het waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
gri- schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:24:
Ik heb pas een e-niro besteld (week geleden) en eerst heb ik gewoon een kleur gekozen die ik wilde.
Later kreeg ik de dealer aan de lijn dat hij geen nieuwe bestellingen meer kon plaatsen door invoeren van het nieuwe model.
Dus toen nog een e-niro kunnen kiezen die al voorbesteld was (of hoe je dat noemt).
Lijkt dus dat het einde in zicht is, al heb ik dus alleen mijn ervaring als "bewijs".

Ik vroeg naar het eventuele nut van de nieuwe e-niro en er werd mij verteld dat het 't zelfde platform is dus geen grote wijzigingen qua batterij etc. Voor wat het waard is.
Dat klopt dan ook met het verhaal wat ik van de Duitse dealer heb gehoord. Die sprak ik hierover in december en die vertelde me toen dat er op dat moment nog een paar van het huidige model in bestelling stonden en hij op dat moment nog 2 weken het huidige model kon bestellen en vanaf na die twee weken alleen nog de nieuwe generatie.
Als je nu dus nog eentje van de huidige generatie kan kopen, is die waarschijnlijk al eerder besteld geweest (voorraad auto of een gecancelde bestelling of zo...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:02
Komt er een nieuw topic voor de volledig nieuwe Niro 2022 ? #dtv

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Die is niet volledig nieuw, het is een nieuwe voor/achterkant (en iets geupdate interieur), maar zelfde accu + aandrijving + lader en alles (en ook nog steeds als hybrid te krijgen). Dus nieuw topic lijkt me zonde.

[ Voor 20% gewijzigd door _eLMo_ op 18-01-2022 16:50 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Dymphy
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16-06 23:17
Vandaag eindelijk mijn E-niro executive 64kw in ontvangst mogen nemen.
Kleur Snow White pearl.

Ik lees al een tijdje mee, maar kan vanaf nu dus ook actief mee doen :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0nDkX8pu7OZ0kYJRSLr17ybvd-0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cjOb8AIPDIb3BZEpsteiZrhq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tcd4Lqu5RScMjIWXc_7H7cLMq08=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mJflhB96RfD4yWTy2Kn9S5fL.jpg?f=fotoalbum_large

We zijn nu al druk onze vakantie in juni met de E-Niro naar Noorwegen aan het plannen.

[ Voor 4% gewijzigd door Dymphy op 18-01-2022 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-06 08:31
Dymphy schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 22:22:
Kleur Snow White pearl.

...
Gefeliciteerd! Ik heb exact dezelfde. De lak is mooi, maar nu in de winter wel gevoelig voor vuil; achter slaat de pekel en dergelijke omhoog tegen de achterbumper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:42

Arfman

Drome!

Mooie auto @Dymphy ;) (Heb dezelfde, alleen dan Clear White).

Ik zie in het EV6 topic dat er gesproken wordt over vervanging van HERE Maps door TomTom IndiGo, een compleet platform waardoor de auto a la Tesla rekening houdt met oplaadstations bij lange reizen. Volgens mij heet het systeem in de EV6 ook de Gen5Wide, net zoals in de MY2020+ e-Niro's. Iemand ergens geruchten gehoord of zo'n major update ook voor de e-Niro gepland staat?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kimbox
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 03-12-2024
Kleur Snow White pearl.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

We zijn nu al druk onze vakantie in juni met de E-Niro naar Noorwegen aan het plannen.
Mooi! Gefeliciteerd, ik moet nog een paar weken wachten ;( .. Auto is onderweg en zal na verwachting 7 februari bij de dealer aan komen. Heb jij die van jou ook in oktober besteld of al eerder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Kleur Snow White pearl.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gefeliciteerd en heel veel plezier ermee.
Erg gaaf en mooi om de foto's te zien! Over een paar weken ga ik dezelfde (Duitse uitvoering) in dezelfde kleur ophalen! Ik vind hem deze kleur toch wel erg goed staan, springt er gelijk uit!

Ik ben ook erg benieuwd naar je bevindingen wat betreft de reis naar Noorwegen! Wij kamperen regelmatig in de diverse Europese landen en zijn ook al een paar keer naar Noorwegen geweest (nog met verberandingsmotor) en hoewel Noorwegen flink aan de weg timmert met het elektrisch rijden, zijn daar ook de afstanden groter! Maar ik heb al best wat verslagjes en forumposts gelezen van elektro rijders die naar Noorwegen zijn geweest.

Prachtig land, de laatste keer naar de Lofoten geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
bnwgraaf schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 08:49:
[...]

Gefeliciteerd en heel veel plezier ermee.
Erg gaaf en mooi om de foto's te zien! Over een paar weken ga ik dezelfde (Duitse uitvoering) in dezelfde kleur ophalen! Ik vind hem deze kleur toch wel erg goed staan, springt er gelijk uit!

Ik ben ook erg benieuwd naar je bevindingen wat betreft de reis naar Noorwegen! Wij kamperen regelmatig in de diverse Europese landen en zijn ook al een paar keer naar Noorwegen geweest (nog met verberandingsmotor) en hoewel Noorwegen flink aan de weg timmert met het elektrisch rijden, zijn daar ook de afstanden groter! Maar ik heb al best wat verslagjes en forumposts gelezen van elektro rijders die naar Noorwegen zijn geweest.

Prachtig land, de laatste keer naar de Lofoten geweest.
Ben ook nog niet met EV naar Noorwegen geweest. Wel de ervaring met ICE dat je er zelden boven de ca. 80km/h komt en dat betekent dan dat je in de zomer ook best ver komt met een volle batterij. Dat kan dan rustig richting 500km+ gaan. En in een straal van 500km vind je in Noorwegen absoluut wel een laadpaal of stopcontact.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20-06 14:45
Frij5fd schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 23:04:
[...]

Gefeliciteerd! Ik heb exact dezelfde. De lak is mooi, maar nu in de winter wel gevoelig voor vuil; achter slaat de pekel en dergelijke omhoog tegen de achterbumper
Ik heb dezelfde kleur, maar de originele Kia E-Niro spatlappen laten monteren, voor en achter. Scheelt echt wel een stuk. En ziet er ook best goed uit !

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-06 15:48
Het viel me net op bij het wegzetten van de auto dat als ik de VESS uitschakel (deze heeft nog die knop naast het stuur), dat ook de achteruitrij piep weg is.

Ik had niet gedacht dat dat uit zou maken, dus dat verraste me een beetje. Heeft iemand anders dat ook al meegemaakt?

Op zich heb ik geen problemen met het vrachtwagengepiep als je achteruit rijdt: het ding is practisch onhoorbaar zonder zoiets, maar dat dat met het space rijgeluid mee geschakeld wordt?

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afroa zkhan
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19-01-2022
Ik heb een Carlinkit 3.0 module besteld. Als het goed is krijg ik daarmee wireless CarPlay in de e-Niro. Dan kan ik hem voortaan gewoon op de wireless charger leggen 8)

Tussen de reviews staat ook een NLse Kia e-Niro (wel MY20 met grote scherm). Ik ga er vanuit dat hij ook wel gaat werken op mijn MY19 aangezien er ook Niro hybrids uit 2018 en 2019 tussen staan.

Will report back :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Kan iemand mij vertellen met hoeveel ampere een telefoon kan laden aan de beschikbare USB poorten in de e-Niro?
Ik heb nog geen wireless laadmogelijkheid op mijn telefoon, maar is het nog altijd noodzakelijk om een lader in de 12V aansluiting te steken, of zijn er al hogere laadstromen mogelijk via de USB poort?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:04
bnwgraaf schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:50:
Kan iemand mij vertellen met hoeveel ampere een telefoon kan laden aan de beschikbare USB poorten in de e-Niro?
Ik heb nog geen wireless laadmogelijkheid op mijn telefoon, maar is het nog altijd noodzakelijk om een lader in de 12V aansluiting te steken, of zijn er al hogere laadstromen mogelijk via de USB poort?
Exacte waardes geen idee, maar ik kan mijn telefoon (Samsung Note 20 Ultra) prima in de hoofd USB prikken en (vrij snel) laden ondanks het gebruik van Android Auto (Waze + Spotify).

Ik heb geen wireless charging (DynamicPlusLine) in de auto, maar vind het niet erg. Kabeltje door de tunnel naar de sectie v/d bekerhouders (zit een gat voor in middenconsole die ruimte in, wist zelfs de dealer niet) en daar ligt mijn telefoon standaard aan de kabel.

@Dutchess_Nicole
De VESS knop schakelt alle 'rij'geluiden uit. Dus het klopt dat zowel het ruimteschip als de vrachtwagenfunctie dan uit zijn :P

[ Voor 27% gewijzigd door Suicyder op 19-01-2022 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05:51
Dutchess_Nicole schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:44:
Het viel me net op bij het wegzetten van de auto dat als ik de VESS uitschakel (deze heeft nog die knop naast het stuur), dat ook de achteruitrij piep weg is.

Ik had niet gedacht dat dat uit zou maken, dus dat verraste me een beetje. Heeft iemand anders dat ook al meegemaakt?

Op zich heb ik geen problemen met het vrachtwagengepiep als je achteruit rijdt: het ding is practisch onhoorbaar zonder zoiets, maar dat dat met het space rijgeluid mee geschakeld wordt?
De VESS knop regelt beide: de achteruitrijtoeter en het vooruitrijorkest.
Op zich niet zo gek: het zijn beide systemen die voetgangers en fietsers in de omgeving van de auto moeten waarschuwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Suicyder schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:52:
Dus het klopt dat zowel het ruimteschip als de vrachtwagenfunctie dan uit zijn :P
Je was me voor in het bedenken van bijnamen voor de geluiden :) _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online

Dat is precies de reden dat ik s'avonds laat, of s'ochtends vroeg de VESS uitschakel. In een stille/slapende woonwijk is die achteruitrijpiep erg luid.

Als je je voorneemt dat altijd alles zal mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
Suicyder schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:52:
@Dutchess_Nicole
De VESS knop schakelt alle 'rij'geluiden uit. Dus het klopt dat zowel het ruimteschip als de vrachtwagenfunctie dan uit zijn :P
Yep, TIL dan.

Idd voor heel vroeg of heel laat is het wel fijn om dat gejengel even uit te zetten ja. Ik had het volume van de vrachtwagenfunctie al lager gezet maar dan is het nog steeds aardig luid. Nu weet ik dus dat ik dat ook uit kan zetten als het niet gewenst is. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:54
rokil schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:55:
[...]

Dat is precies de reden dat ik s'avonds laat, of s'ochtends vroeg de VESS uitschakel. In een stille/slapende woonwijk is die achteruitrijpiep erg luid.
Ik snap deze logica niet, volgens mij wil je dan juist geluid aan hebben als er onverwachts iemand langsloopt of fietst. Heb hier ook mensen zonder verlichting op de fiets of wandelaars die in het pikkedonker gaan hardlopen.

Zo lang de overbuurman met zijn verlaagde BMW en extra herrie makende uitlaat blijft rondrijden hoef ik me over geluidsoverlast geen zorgen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
Vaevictis_ schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:13:
[...]

Ik snap deze logica niet, volgens mij wil je dan juist geluid aan hebben als er onverwachts iemand langsloopt of fietst. Heb hier ook mensen zonder verlichting op de fiets of wandelaars die in het pikkedonker gaan hardlopen.
Daarom zou ik het eigenlijk handig vinden als ik het rijgeluid aan kan laten, maar dat achteruit gepiep niet. De spacewagen sounds zitten me helemaal niet dwars en dat zou juist handig zijn 's avonds als iemand mijn zwarte auto niet ziet. Maar het vrachtwagen gejengel kan ik dan wel weer zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Dutchess_Nicole schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:24:
[...]

Daarom zou ik het eigenlijk handig vinden als ik het rijgeluid aan kan laten, maar dat achteruit gepiep niet. De spacewagen sounds zitten me helemaal niet dwars en dat zou juist handig zijn 's avonds als iemand mijn zwarte auto niet ziet. Maar het vrachtwagen gejengel kan ik dan wel weer zonder.
Het zou al veel minder irritant zijn als die achteruitrijtoeter minder luid zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Dutchess_Nicole schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:10:
[...]
Ik had het volume van de vrachtwagenfunctie al lager gezet maar dan is het nog steeds aardig luid.
Kan dat dan?

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
Ja, maar heel beperkt.

Als de auto in het contact staat (dus met instrument cluster aan) dan kun je in je settings naar Sound -> Volume for PDW. Daarin kun je de settings veranderen van het volume van IETS. Het kan zijn dat ik dat verwar met het volume van de parkeersensoren, maar ik meende dat dat ook het volume van de vrachtwagen functie wat verminderde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
@Vaevictis_ Ik laat tijdens het vooruit rijden het geluid aan, maar als ik achteruit inparkeer, wil ik die luide piep niet aan hebben. Als er al iemand gedurende die 2 meter nog net tussen mijn auto en het parkeervak door loopt, rijd ik zo langzaam dat ik bij de eerste 'boem' al op de rem heb getrapt en niet over het eigenwijze persoon rijdt.
Ik schakel de VESS dus alleen uit voor het kleine stukje achteruit inparkeren als ik van/naar het werk ga s'avonds tussen 23:00 tot s'ochtends 07:00.

[ Voor 17% gewijzigd door rokil op 19-01-2022 12:01 ]

Als je je voorneemt dat altijd alles zal mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
rokil schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:12:
@Vaevictis_ Ik laat tijdens het vooruit rijden het geluid aan, maar als ik achteruit inparkeer, wil ik die luide piep niet aan hebben. Als er al iemand gedurende die 2 meter nog net tussen mijn auto en het parkeervak door loopt, rijd ik zo langzaam dat ik bij de eerste 'boem' al op de rem heb getrapt en niet over het eigenwijze persoon rijdt.
Ik vind de RCCW in dat kader ook wel aardig, hoewel bedoeld voor voertuigen slaat het ook aan op fietsers heb ik gemerkt. Voetgangers ben ik niet zeker van, maar dergelijk waarschuwing is wel nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-06 08:31
afroa zkhan schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:46:
Ik heb een Carlinkit 3.0 module besteld. Als het goed is krijg ik daarmee wireless CarPlay in de e-Niro. Dan kan ik hem voortaan gewoon op de wireless charger leggen 8)

Tussen de reviews staat ook een NLse Kia e-Niro (wel MY20 met grote scherm). Ik ga er vanuit dat hij ook wel gaat werken op mijn MY19 aangezien er ook Niro hybrids uit 2018 en 2019 tussen staan.

Jammer genoeg niet voor draadloos Android auto, zie ik op de productpagina. Voor Android zou ik iets dergelijks wel willen gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Laatst online: 22:52
eltron schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:42:
[...]

Ik vind de RCCW in dat kader ook wel aardig, hoewel bedoeld voor voertuigen slaat het ook aan op fietsers heb ik gemerkt. Voetgangers ben ik niet zeker van, maar dergelijk waarschuwing is wel nuttig.
Bij mij reageert die ook regelmatig op voetgangers die over de stoep lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-06 17:52

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Frij5fd schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 12:12:
[...]

Jammer genoeg niet voor draadloos Android auto, zie ik op de productpagina. Voor Android zou ik iets dergelijks wel willen gebruiken
Ik gebruik hiervoor Android Auto Wireless.
https://www.indiegogo.com/projects/aawireless/x/27281185#/

Zie ook tweakers forum ervaringen:
[Android Auto Wireless] Ervaringen & Discussie

Motorola heeft nu ook iets soortgelijks:
https://motorolasound.com/audio-products/android-auto/ma1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Vaevictis_ schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:13:
Heb hier ook mensen zonder verlichting op de fiets of wandelaars die in het pikkedonker gaan hardlopen.
Dat zou verboden moeten zijn.. o wacht, dat is het eigenlijk ook (die fietsers dan). :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:34
afroa zkhan schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:46:

Ben benieuwd! De website in een mix van Duits/Engels in een google-translate stijl ziet er niet zo heel erg vertrouwd uit, dus ik hoop dat het product zelf wel voldoet. Ik hoor het graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dymphy
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16-06 23:17
Kimbox schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 08:26:
[...]

Mooi! Gefeliciteerd, ik moet nog een paar weken wachten ;( .. Auto is onderweg en zal na verwachting 7 februari bij de dealer aan komen. Heb jij die van jou ook in oktober besteld of al eerder?
Die van mij is 2-9-2021 besteld.
Dus wel ietsje eerder, de verwachting was ook dat deze nog voor het nieuwe jaar zou binnen komen, maar er was helaas wat vertraging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-06 15:59

zeroday

There is no alternative!

Ja hoor, ik ben daar blij mee en de buren ook want ik vertrek op de zaterdag en zondag nog wel eens vroeg en dan zet ik het uit zodat het gepiep de buren niet wakker maakt..

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De zolder
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 26-05-2022
Weer een stukje additionele info over het nieuwe model. De afmetingen zijn bekend.

https://www.automobielman...f-medio-2022-leverbaar-2/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• multikoe
Kenden jullie deze site al? Zoek eens naar de verschillende versies van de Niro...
https://www.carboncounter...s=35738;35511;35513;35563

Toevoeging: deze site is amerikaans en de horizontale as in de grafiek geeft de maandelijkse kosten weer in Amerika. Die kunnen voor ons in Nederland wel eens heel anders zijn. Zij kennen daar voor zover ik weet bijvoorbeeld geen gewichts-afhankelijke belasting en is waarschijnlijk ook de berekening van de verzekeringspremie anders. Maar als indicatie is het interessant.
Ook wordt (waarschijnlijk) gerekend met de Amerikaanse electriciteitsmix, waardoor de absolute CO2 uitstoot kan verschillen van die in Nederland. Dat beinvloed de onderlinge verhoudingen tussen de automodellen overigens niet.

[ Voor 66% gewijzigd door multikoe op 21-01-2022 08:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yariva
  • Laatst online: 22:23

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Cross-post vanaf Reddit maar hier is een filmpje van een gast met salsa muziek terwijl hij het interieur van de nieuwe hybride versie van de Niro laat zien: YouTube: 2023 All-new Kia Niro Hybrid on-site review(Korean sales version)

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Vanmorgen weer een ervaring met achterklep niet goed dicht. Je krijgt dan een signaal bij het wegrijden, maar dat lukt wel gewoon; tot je stilstaat bij het stoplicht. Dan gaat de automatische rem er op en kom je niet meer weg.
Ik er uit om klep goed te sluiten, auto's achter mij er om heen met bijna ongelukken ten gevolg.
Daarna nog een keer getest. Gewoon wegrijden lukt in zo'n situatie, tot eerstvolgende stop(licht). Alternatief voor er uit gaan is dan om de auto uit te zetten en weer aan. Dan kun je weer gewoon wegrijden krijgt wel een signaal en bij eerstvolgende stop(licht) hetzelfde liedje. 8)7 Met de releaseknop krijg je de automatische P er niet af.
Bizar systeem. Ik zou willen dat je helemaal niet weg kunt rijden als de klep niet dicht zit, of wel maar dan geen gedoe onderweg (nog beter), je hebt toch ook wel eens dat je een klein stukje lading wilt laten uitsteken waardoor de klep niet (helemaal) dicht kan? 8)7
Iemand nog andere opties ontdekt dan in zo'n geval bij ieder stoplicht de auto weer uit en aan zetten?

[ Voor 5% gewijzigd door eltron op 22-01-2022 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

eltron schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:48:
Vanmorgen weer een ervaring met achterklep niet goed dicht. Je krijgt dan een signaal bij het wegrijden, maar dat lukt wel gewoon; tot je stilstaat bij het stoplicht. Dan gaat de automatische rem er op en kom je niet meer weg.
Ik er uit om klep goed te sluiten, auto's achter mij er om heen met bijna ongelukken ten gevolg.
Daarna nog een keer getest. Gewoon wegrijden lukt in zo'n situatie, tot eerstvolgende stop(licht). Alternatief voor er uit gaan is dan om de auto uit te zetten en weer aan. Dan kun je weer gewoon wegrijden krijgt wel een signaal en bij eerstvolgende stop(licht) hetzelfde liedje. 8)7 Met de releaseknop krijg je de automatische P er niet af.
Bizar systeem. Ik zou willen dat je helemaal niet weg kunt rijden als de klep niet dicht zit, of wel maar dan geen gedoe onderweg (nog beter), je hebt toch ook wel eens dat je een klein stukje lading wilt laten uitsteken waardoor de klep niet (helemaal) dicht kan? 8)7
Iemand nog andere opties ontdekt dan in zo'n geval bij ieder stoplicht de auto weer uit en aan zetten?
Helemaal eens.
Ik heb trouwens dat het deurrubber van bestuurdersdeur er in de bovenhoek telkens uitfloept. Bekend probleem?

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:34
Yariva schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 10:50:
Cross-post vanaf Reddit maar hier is een filmpje van een gast met salsa muziek terwijl hij het interieur van de nieuwe hybride versie van de Niro laat zien: YouTube: 2023 All-new Kia Niro Hybrid on-site review(Korean sales version)
Ik vind hem zo veel mooier, zonder die afwijkende kleur bij de achterdeur.

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
DonJuape schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 12:22:
[...]
Helemaal eens.
Ik heb trouwens dat het deurrubber van bestuurdersdeur er in de bovenhoek telkens uitfloept. Bekend probleem?
Gelukkig niet.
Lijkt me iets voor de dealer, vastplakken of vervangen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:40
Vind het wel een goede update. Wat strakke lijnen in zowel het in- als exterieur, me likes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:28
Mooie wagen, die nieuwe Niro. Misschien ook de overstap naar elektrisch maken daarmee.
Particulier is het inmiddels aardig te doen (vergeleken met bv. een nieuwe Sportage of Tucson hybrid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

De eNiro heeft een zgn. "gebruiksmodus" zodat je als je (langdurig) stil staat de AC en verwarming e.d. via de tractie accu kunt gebruiken en je de 12V accu niet leeg trekt. Wat is het verschil met de auto ingeschakeld laten in "Park"?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:11
Heb de laatste update van 12 Nov, nu zowat een maand in gebruik en meen de volgende kleine verschillen op te merken:
  • Heb de indruk dat de auto-regeneratie nu "slimmer" is en de voorste camera beter gebruikt om af te remmen (zelfs met de ACC uit). 'k Zie namelijk de sterkte van de regen variëren van 2 naar 3 bij het afremmen/regennen. Waarom de wagen zelfs zonder ACC nog steeds niet uit zichzelf tot stilstand komt, begrijp ik niet. Of staat het in de Universele Rechten van de Mens dat ik moet tegen de voorligger kunnen botsen!?!?!
  • in de ingebouwde navigatie (NAV-TECH?) zit nu de optie om de spraakassistentie uit te zetten in de buurt van je woning. Eerder geinig dan praktisch[ /li]
  • de geanimeerde blob bij de gesproken navigatie blijf ik prettig gestoord vinden
'k Blijf het wel een zalige auto vinden, maar waar ik mijn verbruik in de zomer makkelijk rond de 15kWh/100km kon houden, zit ik in de winter vlot boven de 17.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyzz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-06 11:30

Thyzz

-=leeg=-

Arfman schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 22:03:
Jij hebt volgens mij nog een "antieke" softwareversie draaien @Thyzz . Eerst maar even updaten, volgens mij is die Android Auto instelling er pas later ingekomen.
Dank en ook @DonJuape Vandaag de update gedaan en inderdaad alle instellingen gevonden, en achteruitrijcamera weer fatsoenlijk.

5325wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:57
@plmagis bij de dealer laten updaten? Met een navigatieupdate verwacht ik namelijk niet dat de systemen die de ACC regelen aangeraakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvdk1966
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 02-08-2023
Card Nox schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 13:45:
Vind het wel een goede update. Wat strakke lijnen in zowel het in- als exterieur, me likes.
Mooie auto geworden. Hoop alleen dat het snelladen wel sneller gaat.

Ga er denk ik een leasen per 1-1-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

CyBeRSPiN schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 17:57:
@plmagis bij de dealer laten updaten? Met een navigatieupdate verwacht ik namelijk niet dat de systemen die de ACC regelen aangeraakt worden.
Het heet een navigatie updater maar de updates zijn navigatie en software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
DonJuape schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 18:53:
[...]

Het heet een navigatie updater maar de updates zijn navigatie en software.
Ja van het (Android) infotainmentsysteem, niet van de boordcomputer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

CyBeRSPiN schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 18:54:
[...]

Ja van het (Android) infotainmentsysteem, niet van de boordcomputer.
Waar ligt de grens? De achteruitrijsensor bug is immers ook opgelost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
DonJuape schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 18:59:
[...]

Waar ligt de grens? De achteruitrijsensor bug is immers ook opgelost...
Bij alles wat niet met dat infotainmentsysteem te maken heeft zoals BMS, ACC, aansturing motor, remmen etc.
De achteruitrijdcamera zit gekoppeld aan het Androidsysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:11
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 17:57:
@CyBeRSPiN Nope, navigatie update die je zelf kan doen. Verbaast me idd ook dat er een impact zou zijn op die systemen. Opnieuw: 't gaat om indrukken. 'k Kan het niet bewijzen of vergelijken met de vorige versie. Misschien dat ik nu pas beter opmerk hoe de regeneratie werkt in de auto-stand.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dirkmuis
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-03 09:39
Vandaag even wat getest met laadsnelheden onderweg naar Oostenrijk. Wij reden met dakkoffer en trekhaakkoffer. Qua range reden we stukken van 230-250 km.

Eerder werd al gezegd dat de laadsnelheid afhankelijk is van de accu temperatuur en percentage. Via diverse routeplan sites krijg adviezen om af en toe even van 75-85% te laden. Dat raad ik af en wel om de volgende reden: de laadsnelheid zakt als een baksteen boven de 60%, zie eerder geposte afbeelding van fastned. Dus wij reden tot 10% of minder en laadde tot zo'n 70% of iets meer wanneer we de tijd namen met de kinderen.

Het tweede punt is de accutemperatuur. Wij rijden constant zo'n 110 op de cruisecontrol ook vanwege de dakkoffer. Daarboven schiet je verbruik omhoog. Echter bij 110 blijft je accu vrij koud waardoor hij eerst op moet warmen voordat je met 75 kwh kunt laden. De oplossing (in Duitsland) is vrij simpel: de laatste 10 km voor je laadstop trap je hem even naar de 140/150kmh en je laad direct op 75kwh. Die paar extra verbruikte km's heb je dan zo weer binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
dirkmuis schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 21:52:
Vandaag even wat getest met laadsnelheden onderweg naar Oostenrijk. Wij reden met dakkoffer en trekhaakkoffer. Qua range reden we stukken van 230-250 km.

Eerder werd al gezegd dat de laadsnelheid afhankelijk is van de accu temperatuur en percentage. Via diverse routeplan sites krijg adviezen om af en toe even van 75-85% te laden. Dat raad ik af en wel om de volgende reden: de laadsnelheid zakt als een baksteen boven de 60%, zie eerder geposte afbeelding van fastned. Dus wij reden tot 10% of minder en laadde tot zo'n 70% of iets meer wanneer we de tijd namen met de kinderen.

Het tweede punt is de accutemperatuur. Wij rijden constant zo'n 110 op de cruisecontrol ook vanwege de dakkoffer. Daarboven schiet je verbruik omhoog. Echter bij 110 blijft je accu vrij koud waardoor hij eerst op moet warmen voordat je met 75 kwh kunt laden. De oplossing (in Duitsland) is vrij simpel: de laatste 10 km voor je laadstop trap je hem even naar de 140/150kmh en je laad direct op 75kwh. Die paar extra verbruikte km's heb je dan zo weer binnen.
Ja, werkt goed op die manier.
Al neem je wel een gok dat de lader beschikbaar is en je die laatste km niet nodig hebt om de volgende te halen. Ik heb het zelf in kerstvakantie zonder die actie met hoge snelheid gedaan. Ervaring dat je dan rond batterijtemperatuur 20graden start en in 5 a 10min naar 25graden gaat waarna max laadsnelheid start. Die eerste 5 a 10 min laadt je dan rond de 53kW

[ Voor 7% gewijzigd door eltron op 22-01-2022 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Laatst online: 22:23

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

** Offtopic **

[ Voor 98% gewijzigd door Taro op 23-01-2022 23:09 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
** Offtopic **

[ Voor 106% gewijzigd door Taro op 23-01-2022 23:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkmuis
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-03 09:39
** Offtopic **

[ Voor 93% gewijzigd door Taro op 23-01-2022 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08-2023
Onderstaand is een faq schema op de Kia site.
Maar schiet mij maar lek maar ik snap werkelijk niet hoe ik dit moet lezen/interpreteren.
Het doet me een beetje denken aan die grafieken die tijdens de covid persconferenties in beeld komen om vervolgens heel snel uit beeld te zijn en volgens mij geen hond snapt waar hij naar gekeken heeft. ;)

Situatie

Conditie 1

Conditie 2

Conditie 3

Opmerking

Tijdens het opladen

Laadkabel is aangesloten

Het maakt niet uit of wintermodus aan of uit staat

Hierbij wordt gestreefd naar een optimale temperatuur van 20 tot 25 graden om de optimale laadsnelheid te bereiken.

Wanneer de auto aangesloten is via de ICCB kabel (laadkabel voor laden via wandcontactdoos) werkt de batterijverwarming niet.

Voor het rijden

Laadkabel is aangesloten:

Geplande klimaatregeling staat ingesteld.

Wintermodus aan

Tijdens het rijden

Stand ‘Ready’

Wintermodus aan

1: SOC (state of charge) > 35%: batterijverwarming is actief

2: SOC (state of charge) <35%: batterijverwarming staat in eco-stand, actieradius heeft prioriteit.

De wintermodus is niet meer actief bij een SOC lager dan 8%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-05 23:12
DonJuape schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 16:00:
De eNiro heeft een zgn. "gebruiksmodus" zodat je als je (langdurig) stil staat de AC en verwarming e.d. via de tractie accu kunt gebruiken en je de 12V accu niet leeg trekt. Wat is het verschil met de auto ingeschakeld laten in "Park"?
Als je in de auto blijft hooguit dat je de lampen niet uit hoeft te zetten, maar als je een eindje wilt lopen kun je de auto "aan" laten staan en de deur op slot doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Steeck03 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 06:57:
[...]

Als je in de auto blijft hooguit dat je de lampen niet uit hoeft te zetten, maar als je een eindje wilt lopen kun je de auto "aan" laten staan en de deur op slot doen.
Aan dat laatste had ik niet gedacht, klinkt logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
MatMich schreef op zondag 23 januari 2022 @ 23:48:
Onderstaand is een faq schema op de Kia site.
Maar schiet mij maar lek maar ik snap werkelijk niet hoe ik dit moet lezen/interpreteren.
Het doet me een beetje denken aan die grafieken die tijdens de covid persconferenties in beeld komen om vervolgens heel snel uit beeld te zijn en volgens mij geen hond snapt waar hij naar gekeken heeft. ;)

Situatie

Conditie 1

Conditie 2

Conditie 3

Opmerking

Tijdens het opladen

Laadkabel is aangesloten

Het maakt niet uit of wintermodus aan of uit staat

Hierbij wordt gestreefd naar een optimale temperatuur van 20 tot 25 graden om de optimale laadsnelheid te bereiken.

Wanneer de auto aangesloten is via de ICCB kabel (laadkabel voor laden via wandcontactdoos) werkt de batterijverwarming niet.

Voor het rijden

Laadkabel is aangesloten:

Geplande klimaatregeling staat ingesteld.

Wintermodus aan

Tijdens het rijden

Stand ‘Ready’

Wintermodus aan

1: SOC (state of charge) > 35%: batterijverwarming is actief

2: SOC (state of charge) <35%: batterijverwarming staat in eco-stand, actieradius heeft prioriteit.

De wintermodus is niet meer actief bij een SOC lager dan 8%.
Ik begrijp het tabelletje wel. Misschien dat je kan uitleggen wat je niet begrijpt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6j6tpC1OLEf4WwkUFxwTA3YTNqY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p1rB0vrC0Q260SGfoYzhPDmA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door plips op 24-01-2022 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Wat wel raar is, dat er niets wordt gezegd over de buitentemperatuur, en wanneer het handig is om het aan te zetten.

En die soc van 35 is ook wel interessant, dat zou dus kunnen betekenen dat je beter eerder naar de snellader kunt gaan? Maar die werkt dan weer niet optimaal boven de 60% of zo? en 25% laden schiet ook weer niet op.

Optimaal laden is toch een legpuzzel ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
gjcvro schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:32:
Wat wel raar is, dat er niets wordt gezegd over de buitentemperatuur, en wanneer het handig is om het aan te zetten.

En die soc van 35 is ook wel interessant, dat zou dus kunnen betekenen dat je beter eerder naar de snellader kunt gaan? Maar die werkt dan weer niet optimaal boven de 60% of zo? en 25% laden schiet ook weer niet op.

Optimaal laden is toch een legpuzzel ;-)
Wat ik zou wensen is dat de auto het standaard automatisch optimaal regelt voor de situatie die van toepassingen is, maar wel een "knopje" dat je met optimale temperatuur bij snellader aankomt. Waarbij meest logisch zou zijn om dat te koppelen aan de navigatie naar de lader. Zou prima zijn om daar met ca 8% aan te komen en dan direct op max snelheid te kunnen laden.
Bij Tesla kan het ook, de techniek is beschikbaar, nu alleen nog even de software updaten lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
plips schreef op maandag 24 januari 2022 @ 08:39:
[...]

Ik begrijp het tabelletje wel. Misschien dat je kan uitleggen wat je niet begrijpt?

[Afbeelding]
Hmmm. Ik ben ook een beetje boekiezoek.
Er is namelijk nog een variabele die wel wordt genoemd, maar niet wordt meegenomen in de tabel: wat als Wintermodus UIT staat?
Wat ik tot nu toe steeds dacht is dat met Wintermodus AAN, de batterijverwarming actief wordt bij lage temperaturen (<-10C) *en* lage SOC (<20%). Situaties waarin je normaliter de batterij wil beschermen door niet teveel vermogen te vragen en niet teveel vermogen te laden. Het schijnt dat, met Wintermodus UIT, de e-Niro bij -10C en < 20% SOC het vermogen knijpt tot ongeveer de helft.
Met Wintermodus AAN wordt in die situaties de batterij extra verwarmd zodat je wel het volledig vermogen hebt en ook sneller kan laden. Maar die verwarming kost natuurlijk energie en dus gaat je bereik nog verder omlaag. In de tabel staat een andere SOC als grens en er wordt geen buitentemperatuur genoemd.
Mijn verwarring zit hem in die -10C grens die overal wordt genoemd. Het zou namelijk betekenen dat deze tabel eigenlijk alleen van belang is bij temperaturen onder die -10C. En het zou ook betekenen dat boven de -10C de Wintermodus helemaal niet actief is. Maar dat blijkt niet uit de tabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08-2023
plips schreef op maandag 24 januari 2022 @ 08:39:
[...]

[Afbeelding]
Of je dit van links naar rechts of van boven naar beneden moet lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01:33

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Voor zover ik weet is die wintermodus inderdaad alleen actief vanaf -10 graden en lager. Dat betekent dat je die gewoon altijd AAN kan laten staan. Eigenlijk zou ik niet eens weten waarom je 'm ooit uit zou zetten. Zeker hier in NL niet.

Heeft iemand met een dongel ervaring of je iets van die wintermodus kunt uitlezen? Kun je aan een van de parameters zien of die actief is of is geweest?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01:33

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

MatMich schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:22:
Of je dit van links naar rechts of van boven naar beneden moet lezen.
VLNR

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
  • Laatst online: 21:13
Beste allemaal,

Ik heb enige tijd geleden al de knoop doorgehakt dat het een e-Niro moet gaan worden. In principe ben ik bezig om het Duitse aanbod in de gaten te houden, echter heb ik nu in Frankrijk een exemplaar gevonden dat ongeveer 4.000 euro voordeliger is tegen grotendeels dezelfde specs. Het gaat om een 2020 model in premium (hier executive) uitvoering. Zonnedak en elektrische stoelen zijn ook aanwezig.

Nadeel is echter dat een 3-fase lader ontbreekt en een warmtepomp in Frankrijk standaard niet geleverd wordt. De Duitse spirit uitvoeringen hebben deze wel. De 10% lagere range bij koud weer is vervelend, maar in principe wel te overzien gegeven de veel lagere aanschafprijs.

De 3-fase lader is wel een gemis. Thuis heb ik een 3x25a aansluiting en een Tesla wall connector hangen die tot 32a aankan. In principe zou het thuisladen dan nog relatief vlot moeten kunnen op 5,8kw (13 uur volgens EVDB). Al lees ik ook verhalen dat je met 1-fase 25a tot 3,7kw beperkt bent. Heeft iemand hier ervaring mee?

Tot slot een bredere vraag, zijn er anderen die ervaring hebben met de Franse uitvoeringen? Zijn er nog meer verschillen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niroot
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-06 17:05
Wat is je gebruik @Igor4 ? Als je niet regelmatig 's avonds laat thuis komt en dan ook weer vroeg weg moet en lange aftstanden rijdt is met een 1-fase lader thuis laden prima te doen.
De hele eerste reeks e-Niro's zijn allemaal 1-fase. Vooral de mensen die afhankelijk zijn van publieke laadpalen hebben voordeel van 3-fase laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Igor4 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:08:

Nadeel is echter dat een 3-fase lader ontbreekt en een warmtepomp in Frankrijk standaard niet geleverd wordt. De Duitse spirit uitvoeringen hebben deze wel. De 10% lagere range bij koud weer is vervelend, maar in principe wel te overzien gegeven de veel lagere aanschafprijs.

De 3-fase lader is wel een gemis. Thuis heb ik een 3x25a aansluiting en een Tesla wall connector hangen die tot 32a aankan. In principe zou het thuisladen dan nog relatief vlot moeten kunnen op 5,8kw (13 uur volgens EVDB). Al lees ik ook verhalen dat je met 1-fase 25a tot 3,7kw beperkt bent. Heeft iemand hier ervaring mee?

Tot slot een bredere vraag, zijn er anderen die ervaring hebben met de Franse uitvoeringen? Zijn er nog meer verschillen?
Die 10% verlies in bereik is wel wat groter. Ik ben van 400 naar 300 gegaan. Ik heb geen warmtepomp overigens. Voor mij is die 300 km nog steeds meer dan voldoende (gebleken), dus ik klaag niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Igor4 elke versie van de Niro kan op 1 fase tot 32A laden. Op een 3x25A thuisaansluiting kun je met een load balancer inderdaad tot het gaatje gaan van 25A, maar 16A of 20A is voor velen ook voldoende om de volgende ochtend weer vol (genoeg) te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
niroot schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:43:
Wat is je gebruik @Igor4 ? Als je niet regelmatig 's avonds laat thuis komt en dan ook weer vroeg weg moet en lange aftstanden rijdt is met een 1-fase lader thuis laden prima te doen.
De hele eerste reeks e-Niro's zijn allemaal 1-fase. Vooral de mensen die afhankelijk zijn van publieke laadpalen hebben voordeel van 3-fase laden.
CyBeRSPiN schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:48:
@Igor4 elke versie van de Niro kan op 1 fase tot 32A laden. Op een 3x25A thuisaansluiting kun je met een load balancer inderdaad tot het gaatje gaan van 25A, maar 16A of 20A is voor velen ook voldoende om de volgende ochtend weer vol (genoeg) te zijn.
Probleem is vooral dat ik de laadpaal deel met mijn vrouw (Seat mii electric). Zodoende is het dus een beetje om en om inpluggen. Als hij in avond en nacht weer vol kan zijn is dat ruim voldoende, maar uit de cijfers van EVDB lees ik dat de laadtijd tussen 1-fase 16A en 1-fase 25A ruim 7 uur verschil maakt (20:30 vs 13 uur).. er kunnen situaties zijn waarin 20:30 vertrek met een te lage accu betekend.

Openbare laadpalen zijn geen issue. Ik ga eens kijken of die Tesla wall connector ook load balancing heeft, dat is dus een vereiste om op 25A te kunnen laden begrijp ik @CyBeRSPiN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
multikoe schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:44:
[...]

Die 10% verlies in bereik is wel wat groter. Ik ben van 400 naar 300 gegaan. Ik heb geen warmtepomp overigens. Voor mij is die 300 km nog steeds meer dan voldoende (gebleken), dus ik klaag niet.
Hmm dat is vervelend om te horen. Weet je zeker dat die drop te wijten is aan alleen de warmtepomp missen? Uit ervaring met mijn vorige auto (Model S) weet ik dat het verschil tussen winter en zomerse temperaturen een enorme impact op je range estimates kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Igor4 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:59:
[...]

[...]

Probleem is vooral dat ik de laadpaal deel met mijn vrouw (Seat mii electric). Zodoende is het dus een beetje om en om inpluggen. Als hij in avond en nacht weer vol kan zijn is dat ruim voldoende, maar uit de cijfers van EVDB lees ik dat de laadtijd tussen 1-fase 16A en 1-fase 25A ruim 7 uur verschil maakt (20:30 vs 13 uur).. er kunnen situaties zijn waarin 20:30 vertrek met een te lage accu betekend.

Openbare laadpalen zijn geen issue. Ik ga eens kijken of die Tesla wall connector ook load balancing heeft, dat is dus een vereiste om op 25A te kunnen laden begrijp ik @CyBeRSPiN?
De TWC heeft geen LB. Of je met 25A zonder LB kunt laden ligt er aan wat je nog meer op die fase hebt zitten en of je het zo kunt plannen dat dat allemaal uit staat als je gaat laden. Of je beperkt het laden tot 20A en je huisverbruik op die fase tot 5A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Igor4 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:01:
[...]

Hmm dat is vervelend om te horen. Weet je zeker dat die drop te wijten is aan alleen de warmtepomp missen? Uit ervaring met mijn vorige auto (Model S) weet ik dat het verschil tussen winter en zomerse temperaturen een enorme impact op je range estimates kan hebben.
Lijkt mij ook dat die drop niet door het ontbreken van de WP komt (ik heb wel een WP). Dus of @multikoe bedoelt wat anders of hij heeft het gemeten...hij meet namelijk alles 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
multikoe schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:50:
[...]

Hmmm. Ik ben ook een beetje boekiezoek.
Er is namelijk nog een variabele die wel wordt genoemd, maar niet wordt meegenomen in de tabel: wat als Wintermodus UIT staat?
Wat ik tot nu toe steeds dacht is dat met Wintermodus AAN, de batterijverwarming actief wordt bij lage temperaturen (<-10C) *en* lage SOC (<20%). Situaties waarin je normaliter de batterij wil beschermen door niet teveel vermogen te vragen en niet teveel vermogen te laden. Het schijnt dat, met Wintermodus UIT, de e-Niro bij -10C en < 20% SOC het vermogen knijpt tot ongeveer de helft.
Met Wintermodus AAN wordt in die situaties de batterij extra verwarmd zodat je wel het volledig vermogen hebt en ook sneller kan laden. Maar die verwarming kost natuurlijk energie en dus gaat je bereik nog verder omlaag. In de tabel staat een andere SOC als grens en er wordt geen buitentemperatuur genoemd.
Mijn verwarring zit hem in die -10C grens die overal wordt genoemd. Het zou namelijk betekenen dat deze tabel eigenlijk alleen van belang is bij temperaturen onder die -10C. En het zou ook betekenen dat boven de -10C de Wintermodus helemaal niet actief is. Maar dat blijkt niet uit de tabel.
Ah, dus je begrijpt de tabel wel maar je vermoed dat hij onvolledig is. Dat ben ik helemaal met je eens. Als je de tabel leest zou Coldgate niet voor kunnen komen. Heb je de petitie ondertekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Igor4 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:01:
[...]

Ik heb geen ervaring of cijfers van een e-Niro met een warmtepomp. Ik heb een e-Niro zonder warmtepomp.
Voor de goede orde: mijn schatting betreft het werkelijke bereik, dus niet wat de GOM aangeeft.
Met andere woorden: de GOM geeft bij mij op dit moment 360 km aan bij een volgeladen accu. Maar als ik 300 km gereden heb, dan staat de GOM op 0. Dat is in de winter. In de zomer staat de GOM op 460 km als ik net vol geladen heb. Maar als ik 400 km heb gereden, dan staat de GOM op nul.
Er zit een foutenmarge in die 300 en 400 (omdat ik natuurlijk nooit tot 0% rijdt, maar als ik de lijntjes in mijn data doortrek, kom ik daar wel op uit:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
plips schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:13:
[...]

Ah, dus je begrijpt de tabel wel maar je vermoed dat hij onvolledig is. Dat ben ik helemaal met je eens. Als je de tabel leest zou Coldgate niet voor kunnen komen. Heb je de petitie ondertekend?
De tabel klopt wel, maar er wordt niet aangegeven wat er gebeurd als de Wintermodus uit staat. Bovendien wordt er ook niet iets gezegd over de buitentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
DonJuape schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:11:
[...]

De TWC heeft geen LB. Of je met 25A zonder LB kunt laden ligt er aan wat je nog meer op die fase hebt zitten en of je het zo kunt plannen dat dat allemaal uit staat als je gaat laden. Of je beperkt het laden tot 20A en je huisverbruik op die fase tot 5A.
Dank voor je antwoord. Op die manier moet ik dat dus zien. Gaat dus om de belasting per groep. Als het goed is hebben ze de TWC indertijd op een eigen krachtstroom groep aangesloten. Zou dus goed moeten komen met behalen van de maximale output :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
Hippe Lip schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:22:
Voor zover ik weet is die wintermodus inderdaad alleen actief vanaf -10 graden en lager. Dat betekent dat je die gewoon altijd AAN kan laten staan. Eigenlijk zou ik niet eens weten waarom je 'm ooit uit zou zetten. Zeker hier in NL niet.

Heeft iemand met een dongel ervaring of je iets van die wintermodus kunt uitlezen? Kun je aan een van de parameters zien of die actief is of is geweest?
Je kan in het energieverbruik zien hoeveel energie er in batterycare is gaan zitten. Voor de app gebruikers, alleen de data van gisteren, te zien via More - Charging/Energy - Energy consumption.
Voor de API gebruikers: API call drvhistory(0) of voor de dagstatistieken van afgelopen 30 dagen, of (1) voor de maandstatistieken van afgelopen maanden.

Volgens het boekje: opwarmen tijdens rijden en koelen tijdens laden. Dus als je een trip maakt zonder te laden, dan zou alle batterycare energie komen uit het opwarmen.
Bij mij staat wintermodus uit, dus ik heb sowieso geen meetwaardes daar. (Ja in november wat, maar toen was de nieuwe update nog niet geïnstalleerd en waren die drive history getallen onbruikbaar).
Pagina: 1 ... 181 ... 339 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.