Mijn E-Niro moet volgens de verkoper binnenkort een APK krijgen, maar dat is toch pas naar 4 jaar?
Nog nooit last van gehad.bnwgraaf schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 17:42:
Heeft er iemand al eens ervaren dat de zilverkleurige strip die over de breedte van het dashboard loopt, nogal hinderlijk kan reflecteren, als de zon onder een bepaalde hoek naar binnen schijnt?
Tijdens de proefrit viel me al wel op, dat deze duidelijk in de spiegeling in het zijraam te zien was.
Ik heb op diverse andere forums gezien dat men er last van had en ik vroeg me af of er al eens iemand de strips ge-wrapt heeft. Uiteindelijk vond ik een paar voorbeelden daarvan:
Carbon look:
https://www.speakev.com/t...-trim.159879/post-3033778
Electrical blue:
https://photos.google.com...xaVg4Y3N5RmFOZnpTcEUwQXh3
Brushed look:
https://www.kianiroforum....rim-glare.9617/post-92109
Ja.ningalloon schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:44:
Mijn E-Niro moet volgens de verkoper binnenkort een APK krijgen, maar dat is toch pas naar 4 jaar?
- Na het vierde levensjaar is de eerste keuring.
- Vervolgens om de twee jaar.
- Na acht jaar elk jaar.
Heb je een model met UVO/KiaConnect? Dan zou je eens kunnen kijken in app onder tabblad Status en dan Monthly vehicle report.Digitair schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:23:
Vandaag kreeg ik de melding dat de bandenspanning van een band laag was (puncture, heeft het toch 100km volgehouden).
Ik zag op het display wel de waardes terug, maar is er ook een overzicht van zulke meldingen terug te vinden vanuit het menu in het infotainment systeem?
Ik had al eens gezocht in het auto diagnose menu en bij de meldingen, maar kon er verder niets over vinden.
Staat daar je melding toevallig bij? Of staat er (net als bij mij) ' All systems OK' ?
Moeten zeker extra inkomsten maken.joepie de p schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:08:
[...]
Ja.
- Na het vierde levensjaar is de eerste keuring.
- Vervolgens om de twee jaar.
- Na acht jaar elk jaar.
Waarschijnlijk de target van vorig jaar net niet gehaald.
Klopt, en je kunt op de site van de RDW dit checken.ningalloon schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:44:
ik ga volgende week ook weer een rekening krijgen voor wat remolie, misschien een rubbertje van de ruitenwissers en een softwareupdate (2e beurt, 30.000 km). Zal ook wel weer €100 kostenningalloon schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 06:25:
[...]
Moeten zeker extra inkomsten maken.

Verschrikkelijk, ik zou een andere dealer zoeken. Dat kan toch niet? Op die manier ben je elk jaar zo'n beetje 100 euro kwijt aan onderhoud. Dat is wel 8,5 euro per maand!greatgonzo schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:33:
[...]
ik ga volgende week ook weer een rekening krijgen voor wat remolie, misschien een rubbertje van de ruitenwissers en een softwareupdate (2e beurt, 30.000 km). Zal ook wel weer €100 kosten
het valt natuurlijk in het niets met een ICE, en dat heb ik ook meegerekend in ons kostenplaatje, maar het gaat me om het principe.multikoe schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:36:
[...]
Verschrikkelijk, ik zou een andere dealer zoeken. Dat kan toch niet? Op die manier ben je elk jaar zo'n beetje 100 euro kwijt aan onderhoud. Dat is wel 8,5 euro per maand!
De garage moet naar een ander verdienmodel, en gaat allemaal gekke bedragen vragen voor werkzaamheden die echt niet die kosten zijn.
Vorige keer ook €75 kwijt. Ik ga er maar even van uit dat commercieel tarief ook €75 per uur is. Maar mijn auto heeft nog geen half uur op de brug gestaan.
Nog asocialer het voorbeeld van die vastgelopen softwareupdate. Familypas is het gratis, anders kost je een vastgelopen SW update €1250. Tenzij het bedoeld is als afschrikmiddel, anders zouden ze er 17 uur werk in hebben zitten? Dat geloof ik niet
Daar staat inderdaad 'All systems OK'.plips schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:19:
[...]
Heb je een model met UVO/KiaConnect? Dan zou je eens kunnen kijken in app onder tabblad Status en dan Monthly vehicle report.
Staat daar je melding toevallig bij? Of staat er (net als bij mij) ' All systems OK' ?
Hoe stel je ABRP dan in ? Heb je dan niet Tronity meer nodig? Of bedoel je met een OBD dongle?Vaevictis_ schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:27:
[...]
ABRP heeft nu ook ondersteuining voor live SoC uitlezing en werkt met de e-Niro. Die houdt dus wel allemaal rekening met hoogte, SoC, belading, weer en referentie verbruik (dakkoffer etc).
Heb een maand abo genomen, erg fijn om naar de laadpaal te navigeren. Is wat makkelijker voor de gebruiker die alles in 1 app wil hebben. Routebegeleiding is wel minder dan b.v. Waze.
Tesla Model 3 RWD (2023)
Het is als klant verleidelijk om te proberen de kostprijs van een product/dienst uit te rekenen, daar wat bij op te tellen en dat als de prijs te zien die je zou moeten betalen. Zo werkt het in de meeste gevallen niet, wat je voor een product of dienst betaald wordt deels ook bepaald door wat de klant ervoor wil betalen en deels door andere factoren. Die prijs voor herstel van een software update, dat kan best eens bepaald worden door andere factoren, zoals de wens van Kia om te zorgen dat zijn klanten niet zelf de update doen en de wens van Kia om klanten een Family pas aan te smeren. Je hebt als klant ook gewoon de keus om daar niet in mee te gaan en de update tijdens een beurt te laten uitvoeren.greatgonzo schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:47:
Nog asocialer het voorbeeld van die vastgelopen softwareupdate. Familypas is het gratis, anders kost je een vastgelopen SW update €1250. Tenzij het bedoeld is als afschrikmiddel, anders zouden ze er 17 uur werk in hebben zitten? Dat geloof ik niet
Met een dongle inderdaad, dan heb je EVnotify niet meer nodig.cacofant schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:24:
[...]
Hoe stel je ABRP dan in ? Heb je dan niet Tronity meer nodig? Of bedoel je met een OBD dongle?
Zie de kolom ABRP OBD connection op https://abetterrouteplanner.com/compare/livedata/
Ok maar dan gebruik ik liever de koppeling met Tronity, is wel iets minder nauwkeurig qua update snelheid, maar dan heb ik tenminste de OBD dongle niet nodig..
Tesla Model 3 RWD (2023)
Die werkt wel alleen met Uvo, daar heb ik met mijn 'oude' mijnkia dus niets aan.cacofant schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:37:
Ok maar dan gebruik ik liever de koppeling met Tronity, is wel iets minder nauwkeurig qua update snelheid, maar dan heb ik tenminste de OBD dongle niet nodig..
Dan heb ik geluk hahaha :-)
Tesla Model 3 RWD (2023)
@bnwgraaf Welk trekgewicht is er nu aan toegekend? Ik kan me voorstellen dat dit bij jou dan een stuk meer is dan de 300 (?) kg die er hier in NL voor staat. Dat lijkt me namelijk nog de grootste winst!bnwgraaf schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:06:
Zo, de trekhaak toch maar gelijk in Duitsland mee besteld. Het trekgewicht komt dan inderdaad op de Duitse papieren erbij en staat ook op het COC (Certificate Of Conformity).
Scheelde met nog wat extra korting toch een €180 met Nederland en kost dan te weinig meer dan hem zelf eronder te zetten. Dat heb ik bij best veel auto's zelf al eens gedaan, maar bij de e-Niro moet er wel heel veel los getrokken en geschroefd worden!
[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 12-01-2022 11:04 ]
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Naar aanleiding van deze en andere opmerkingen over Tronity heb ik een gratis proefperiode geactiveerd, auto toegevoegd en ik was blij.cacofant schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:37:
Wel nog een aantal vragen aan de gebruikers van Tronity:
- Hoe krijgt Tronity zijn data? Ik vermoed via dezelfde weg als de Kia COnnect app, klopt dat?
- Ik zie zo snel geen mogelijk om het synchroniseren te starten, hoe vaak wordt data van de auto opgehaald?
Verder ziet het er vreselijk interessant uit, maar zoals altijd is de vraag: is mijn datahonger 4 euro per maand waard? Keuzes, keuzes....
[Aanvulling]: krijg nou wat, zelfs de Tronity app werkt goed en geeft mij de data die ik in de Kia app via verschillende schermen moet zoeken in een mooi overzicht. Waar zit het addertje onder het gras?
[ Voor 11% gewijzigd door multikoe op 12-01-2022 11:29 ]
Nee helaas is ook in Duitsland het maximum terkgewicht voor de e-Niro 300 kg.Hippe Lip schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:10:
[...]
@bnwgraaf Welk trekgewicht is er nu aan toegekend? Ik kan me voorstellen dat dit bij jou dan een stuk meer is dan de 300 (?) kg die er hier in NL voor staat. Dat lijkt me namelijk nog de grootste winst!
Staat naar verluid zelfs ook op het COC (Certificate of Conformity), maar die heb ik nog niet ontvangen.
Helaas, want 300 kg is natuurlijk wel erg weinig. En het is maar één of twee keer per jaar dat ik wel eens een aanhanger achter mijn auto hang, om bijvoorbeeld even langs de stort te rijden en dan is de 300 kg al snel grotendeels opgeslokt door het gewicht van de aanhanger zelf..... Maar in nood is er wel iets mogelijk dus.
Klopt die heb je niet nodig (of EVnotify) gewoon rechstreeks koppelen met OBD dongle.Weet niet of deze feature al uit de beta versie is naar de stabiele release.cacofant schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:24:
[...]
Hoe stel je ABRP dan in ? Heb je dan niet Tronity meer nodig? Of bedoel je met een OBD dongle?
Klinkt wel interessant als je navigatie rekening houdt met de werkelijke toestand van de auto.Vaevictis_ schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:31:
[...]
Klopt die heb je niet nodig (of EVnotify) gewoon rechstreeks koppelen met OBD dongle.Weet niet of deze feature al uit de beta versie is naar de stabiele release.
Zit er nog een risico in het gebruik van een dongle, of leest die alleen informatie uit?
Ik heb wel eens begrepen dat je met dergelijke dongles ook bijvoorbeeld foutmeldingen kunt wissen, maar dat betekent dan dat de dongle informatie naar de auto terug schrijft en dan vraag ik me wel eens af of er ook risico's aan kunnen zitten?
Gebruiken jullie ABRP dan op de telefoon, of kun je die (via bijvoorbeeld Android Auto) ook op je autoscherm krijgen?
Ik vindhet altijd zo zonde als je een mooi 10 inch scherm in de auto hebt, dat je dan nog via het schermpje van je telefoon gaat navigeren..
Odb leest alleen informatie uit, lijkt me heel sterk dat abrp meldingen wist. Abrp werkt via android auto! Dus je hebt nu dezelfde ervaring als in een Tesla. Navigeren naar een laadpunt tijdens het reizen. Ideaal.bnwgraaf schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:57:
[...]
Klinkt wel interessant als je navigatie rekening houdt met de werkelijke toestand van de auto.
Zit er nog een risico in het gebruik van een dongle, of leest die alleen informatie uit?
Ik heb wel eens begrepen dat je met dergelijke dongles ook bijvoorbeeld foutmeldingen kunt wissen, maar dat betekent dan dat de dongle informatie naar de auto terug schrijft en dan vraag ik me wel eens af of er ook risico's aan kunnen zitten?
Gebruiken jullie ABRP dan op de telefoon, of kun je die (via bijvoorbeeld Android Auto) ook op je autoscherm krijgen?
Ik vindhet altijd zo zonde als je een mooi 10 inch scherm in de auto hebt, dat je dan nog via het schermpje van je telefoon gaat navigeren..
Dan lijkt het me handig om een tweede (oude) telefoon standaard in je auto te hebben die dan gebruikt voor je BT verbinding met de OBD dongle en bekabeld voor Android Auto ABRP?Vaevictis_ schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:08:
[...]
Odb leest alleen informatie uit, lijkt me heel sterk dat abrp meldingen wist. Abrp werkt via android auto! Dus je hebt nu dezelfde ervaring als in een Tesla. Navigeren naar een laadpunt tijdens het reizen. Ideaal.
Ik liep met de dongle nogal te kloten namelijk omdat de eNiro ook met mijn telefoon wilde verbinden en dat veelvuldig liet weten.
KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Ik gebruik deze dongle https://www.amazon.nl/Vee...oseapparaat/dp/B076XVQMVSDonJuape schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:14:
[...]
Dan lijkt het me handig om een tweede (oude) telefoon standaard in je auto te hebben die dan gebruikt voor je BT verbinding met de OBD dongle en bekabeld voor Android Auto ABRP?
Ik liep met de dongle nogal te kloten namelijk omdat de eNiro ook met mijn telefoon wilde verbinden en dat veelvuldig liet weten.
samen met ABRP en deze OBD plug wordt herkend in de software van ABRP. via BT en dan met kabel naar de auto voor Android Auto, deze Plus verzie kan meerdere BT Verbindingen tegelijk bij houden vandaar de keuze voor de iets wat duurdere verzie scheelt 10 euo. geen problemen werkt echt heel goed.
heb verschillende OBD's geprobeerd maar deze van Veepeak werkt rechtstreeks in ABRP de andere worden niet herkend in de software en moet je een omweg gebruiken bijvoorbeeld EVNotify en dat werkt niet echt lekker elk keer verbinding kwijt geen update altijd wat maar nu niet meer werkt prima deze van Veepeak.
Never mind, ik snap hem alningalloon schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 06:25:
[...]
Moeten zeker extra inkomsten maken.
[ Voor 20% gewijzigd door Ystime op 12-01-2022 16:33 ]
Hoe werkt de Android Auto implementatie van ABRP? Is die een beetje modern en goed te gebruiken?Vaevictis_ schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:27:
[...]
ABRP heeft nu ook ondersteuining voor live SoC uitlezing en werkt met de e-Niro. Die houdt dus wel allemaal rekening met hoogte, SoC, belading, weer en referentie verbruik (dakkoffer etc).
Heb een maand abo genomen, erg fijn om naar de laadpaal te navigeren. Is wat makkelijker voor de gebruiker die alles in 1 app wil hebben. Routebegeleiding is wel minder dan b.v. Waze.
Werkt dat ook zonder ABRP abonnement?Vaevictis_ schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:08:
[...]
Odb leest alleen informatie uit, lijkt me heel sterk dat abrp meldingen wist. Abrp werkt via android auto! Dus je hebt nu dezelfde ervaring als in een Tesla. Navigeren naar een laadpunt tijdens het reizen. Ideaal.
Zeker maar wel anders dan b.v. waze. Zo moet je pre-trip een route plannen en alles instellen. In de auto kun je alleen een voor ingevoerde route downloaden. Navigatie is vaak de weg kwijt of herkent de wegen niet? Stuk minder fijn dan bij concurrenten. Zal best goed komen of goed werken bij veel snelwegen. Voor door-to-door zou ik het niet zo snel nu gebruiken.Koen Hendriks schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:44:
[...]
Hoe werkt de Android Auto implementatie van ABRP? Is die een beetje modern en goed te gebruiken?
Vooruitlopend op het ophalen van mijn e-Niro ben ik me aan het verdiepen in laadpassen.
Ik heb ondertussen een Shell/Recharge pas.
Welke andere kaarten raden jullie aan en dan met name voor reizen door Europa?
Ik begrijp dat Kia een eigen paa heeft en dat die eigenlijk ook erg goed werkt?
Krijg je die bij de aanschaf van de auto of moet je die apart bestellen?
Ik heb ondertussen een Shell/Recharge pas.
Welke andere kaarten raden jullie aan en dan met name voor reizen door Europa?
Ik begrijp dat Kia een eigen paa heeft en dat die eigenlijk ook erg goed werkt?
Krijg je die bij de aanschaf van de auto of moet je die apart bestellen?
@bnwgraaf Zie [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 voor alles over laadpassen. Dat is geen onderwerp voor in dit topic
Ja sorry, de algemene vraag over laadpassen inderdaad wel. Ik zal jouw link eens bekijken.CyBeRSPiN schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 23:23:
@bnwgraaf Zie [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 voor alles over laadpassen. Dat is geen onderwerp voor in dit topic
In het begin was ik ook erg blij met Tronity. Maar update van de data is wel heel traag, en het klopt niet altijd, zeker de laadsessies worden niet altijd goed bijgehouden evenals de trips. Heel vaak klopt het niet. Ik heb het voor een jaar aangeschaft, maar als het jaar om is denk ik niet dat ik nog een keer ga betalen.multikoe schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:53:
[...]
Naar aanleiding van deze en andere opmerkingen over Tronity heb ik een gratis proefperiode geactiveerd, auto toegevoegd en ik was blij.
Wel nog een aantal vragen aan de gebruikers van Tronity:
- Hoe krijgt Tronity zijn data? Ik vermoed via dezelfde weg als de Kia COnnect app, klopt dat?
- Ik zie zo snel geen mogelijk om het synchroniseren te starten, hoe vaak wordt data van de auto opgehaald?
Verder ziet het er vreselijk interessant uit, maar zoals altijd is de vraag: is mijn datahonger 4 euro per maand waard? Keuzes, keuzes....
[Aanvulling]: krijg nou wat, zelfs de Tronity app werkt goed en geeft mij de data die ik in de Kia app via verschillende schermen moet zoeken in een mooi overzicht. Waar zit het addertje onder het gras?
Tesla Model 3 RWD (2023)
Opvallend: wat jij beschrijft is ook mijn ervaring maar dan in de Kia Connect app. Ik mis soms trips, waarvan ik zeker weet dat ik ze gemaakt heb. Ik heb de Tronity app nu naast de Kia Connect app en beide rapporteren dezelfde data, maar dus ook dezelfde foute of onvolledige data. Ik heb het idee dat dat toch meer zit in de data die de auto aanbiedt.cacofant schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 08:00:
[...]
In het begin was ik ook erg blij met Tronity. Maar update van de data is wel heel traag, en het klopt niet altijd, zeker de laadsessies worden niet altijd goed bijgehouden evenals de trips. Heel vaak klopt het niet. Ik heb het voor een jaar aangeschaft, maar als het jaar om is denk ik niet dat ik nog een keer ga betalen.
Er zijn hier ook mensen die de data van de auto in Home Automation of Domoticz laten zien. Als mijn veronderstelling klopt moeten ook zij tegen dezelfde onvolkomenheden aanlopen.
Tronity verkrijgt op dezelfde wijze data als de Kia app en alle integraties via Homeassistant, Homey, Domoticz, namelijk via API calls naar de Kia/Hyundai servers. Tronity heeft dan ook userid en password nodig om tijdens setup een token te registreren (of je dat wil gezien de gebruiksvoorwaarden t.a.v. derde partijen van je Kia account is aan jou om te besluiten).multikoe schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 08:53:
[...]
Opvallend: wat jij beschrijft is ook mijn ervaring maar dan in de Kia Connect app. Ik mis soms trips, waarvan ik zeker weet dat ik ze gemaakt heb. Ik heb de Tronity app nu naast de Kia Connect app en beide rapporteren dezelfde data, maar dus ook dezelfde foute of onvolledige data. Ik heb het idee dat dat toch meer zit in de data die de auto aanbiedt.
Er zijn hier ook mensen die de data van de auto in Home Automation of Domoticz laten zien. Als mijn veronderstelling klopt moeten ook zij tegen dezelfde onvolkomenheden aanlopen.
Als op de Kia servers trips niet terecht komen zal je dat in alle omgevingen missen. Wat wel kan verschillen is de frequentie waarin er API calls gebruikt worden die daadwerkelijk aan de auto vragen de data te actualiseren. Ik weet niet hoe vaak Tronity de servers bevraagt en hoevaak Tronity een verversing vanuit de auto forceert, is op hun website niet te vinden.
De privacy voorwaarden van Tronity zien er wel goed uit.
Ik rijd een e-niro my20 van eind 2020. Volgens de informatie met een gen5w scherm.
Ik krijg het niet voor elkaar om het volledige scherm in Android Auto te gebruiken terwijl ik hier verhalen voorbij zie komen dat het wel zou moeten werken.
Ik heb 2 weken geleden in de garage een software update gekregen. Ik hoopte dat daarmee ook die setting beschibaar zou komen, maar in de settings vind ik ook geen instelling om het widescreen te activeren. (Of spitscreen uit te zetten)
Kan iemand mij uitleggen hoe het zit?
Ik krijg het niet voor elkaar om het volledige scherm in Android Auto te gebruiken terwijl ik hier verhalen voorbij zie komen dat het wel zou moeten werken.
Ik heb 2 weken geleden in de garage een software update gekregen. Ik hoopte dat daarmee ook die setting beschibaar zou komen, maar in de settings vind ik ook geen instelling om het widescreen te activeren. (Of spitscreen uit te zetten)
Ik heb ook gezocht en niet gevonden...plips schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:06:
Ik weet niet hoe vaak Tronity de servers bevraagt en hoevaak Tronity een verversing vanuit de auto forceert, is op hun website niet te vinden.
Hm, die Domoticz variant ga ik ook eens proberen, klinkt interessant!plips schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:06:
[...]
Tronity verkrijgt op dezelfde wijze data als de Kia app en alle integraties via Homeassistant, Homey, Domoticz, namelijk via API calls naar de Kia/Hyundai servers...
Dit is een verwarring met verschillende terminologie die gebruikt wordt.Thyzz schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:40:
Ik rijd een e-niro my20 van eind 2020. Volgens de informatie met een gen5w scherm.
Het is niet mogelijk om op het volledige scherm Android Auto te tonen.
Je kunt wel op het rechterkant van het scherm naast Android Auto onderdelen van het Kia systeem tonen.
Standaard staat hier alleen een Android Auto logo en de naam van de telefoon.
Maar het is helaas nog steeds niet mogelijk om compleet fullscreen android auto te hebben.
Laat mij alsjeblieft weten of het je gelukt is. Ik heb het geprobeerd, maar ik krijg de boel niet aan de praat. Dat ligt, voor zover ik kan zien, aan mijn setup: als ik in Domoticz de devices toevoeg, dan gaat het goed bij de eerste keer verversen. De connectie werkt dus maar bij een volgende keer verversen verdwijnen al mijn devices (allemaal!) uit mijn device list en wordt er ook niets meer ververst of weergegeven.bnwgraaf schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 14:20:
[...]
Hm, die Domoticz variant ga ik ook eens proberen, klinkt interessant!
Ga ik zeker doen, maar ik heb de auto pas begin februari, dus moet nog even wachten! Maar ik houd jullie hier op de hoogte!multikoe schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:37:
[...]
Laat mij alsjeblieft weten of het je gelukt is. Ik heb het geprobeerd, maar ik krijg de boel niet aan de praat. Dat ligt, voor zover ik kan zien, aan mijn setup: als ik in Domoticz de devices toevoeg, dan gaat het goed bij de eerste keer verversen. De connectie werkt dus maar bij een volgende keer verversen verdwijnen al mijn devices (allemaal!) uit mijn device list en wordt er ook niets meer ververst of weergegeven.
Ah dat verklaart het een en ander. Maar iets anders daar tonen is me ook nog niet gelukt...Koen Hendriks schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:36:
[...]
Dit is een verwarring met verschillende terminologie die gebruikt wordt.
Het is niet mogelijk om op het volledige scherm Android Auto te tonen.
Je kunt wel op het rechterkant van het scherm naast Android Auto onderdelen van het Kia systeem tonen.
Standaard staat hier alleen een Android Auto logo en de naam van de telefoon.
Maar het is helaas nog steeds niet mogelijk om compleet fullscreen android auto te hebben.
Onder setup -> phone connection -> phone projectionThyzz schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:45:
[...]
Ah dat verklaart het een en ander. Maar iets anders daar tonen is me ook nog niet gelukt...
:strip_exif()/f/image/Ug7sXs4bOAR4GRbBqsSD2W0W.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier komt dus meteen de verwarring van split screen vandaan.
Mijn Niro begon vanmiddag vrij langzaam met laden 35%-90% zou 6 uur duren. Nu gaat het ineens sneller, ik zag dat de Zoe ernaast is vertrokken. Bij andere auto’s die ernaast staan heb ik dit niet gezien. Is wel de eerste keer dat ik om 15:30 met laden begon. Hij is nu om 20:00 klaar in plaats van 21:30.
e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021
Een Zoë kan tot 43kW AC laden, dus waarschijnlijk trok de Zoë de pijp leeg met 22kW
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Er staat nu alweer 1,5 uur een andere auto naast te laden, Mijn eindtijd is precies nog 20:00. De Niro doet zo’n 45 minuten over 10% bijladen, in ieder geval tot 90%.
Dat kan wel kloppen. Normaal al 10% laadverlies, nu iets meer omdat het koud is. Vermogen zakt ook al iets in omdat je in de buurt van de 90% bent.pinguins schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 19:39:
Er staat nu alweer 1,5 uur een andere auto naast te laden, Mijn eindtijd is precies nog 20:00. De Niro doet zo’n 45 minuten over 10% bijladen, in ieder geval tot 90%.
KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Precies op tijd klaar. Naast mij stond nu een Tesla. Op de Allego paal knipperde zijn LED (batterij symbool met bliksemschichtje) nog, bij mij was die gewoon aan. In begin met de Zoë ernaast knipperde mijn LED blauw. Bij loskoppelen doe ik eerst auto van het slot, dan meteen de kabel uit de oplaadpoort, dan na een paar seconden geeft de Allego paal de kabel vrij, geen pasje nodig daarbij.
Ja, ik houd rekening met 8kWh voor 10% lading. Hij is nu van 35-90% gegaan en heeft 40,96 kWh uit de paal getrokken, voor 35,2kWh in de batterij dus. De GOM bij mij ook wel goed betrouwbaar tot dusver. Ik ben nog niet beneden 30% geweest, maar ik ga er niet op gokken als ik het net aan zou redden. Een keertje eerder opladen is wel zo makkelijk.DonJuape schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 19:43:
[...]
Dat kan wel kloppen. Normaal al 10% laadverlies, nu iets meer omdat het koud is. Vermogen zakt ook al iets in omdat je in de buurt van de 90% bent.
Ik kom bij snellaadpalen niet boven de 44kw laadsnelheid uit, klopt dat wel een beetje? MY22 64kwh
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Zat je nog onder de 70% SoC? Was het een 50kW of 175kW lader? Hoe lang heb je "gewacht" want met deze temperaturen duurt het echt heel lang voor de accu op temperatuur is.Damian schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:38:
Ik kom bij snellaadpalen niet boven de 44kw laadsnelheid uit, klopt dat wel een beetje? MY22 64kwh
/f/image/HmdI0qRLqXwDcWaEeWQ1cJ3k.png?f=fotoalbum_large)
Met de huidige temperatuur (onder +5 graden) verbaasd het mij niet, ik heb laatst meer gehaald bij Tesla Meerkerk, maar dat was na 200 km rijden en het begon met 40-45 kW, liep op tot 63 kW. Maar toen ben ik weer door gereden (3% naar 25% geladen grofweg, wilde net niet meer risico nemen).
Maar het heeft veelal te maken met temperatuur van het accupakket dat hij laag blijft hangen, maar ik gebruik het dermate weinig dat ik er geen issues mee heb.
Maar het heeft veelal te maken met temperatuur van het accupakket dat hij laag blijft hangen, maar ik gebruik het dermate weinig dat ik er geen issues mee heb.
Het is me ondertussen aardig duidelijk dat de laadsnelheden nogal varieren en dat vooral de lage winter temperaturen daarbij de nnodige invloed hebben.Suicyder schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:50:
Met de huidige temperatuur (onder +5 graden) verbaasd het mij niet, ik heb laatst meer gehaald bij Tesla Meerkerk, maar dat was na 200 km rijden en het begon met 40-45 kW, liep op tot 63 kW. Maar toen ben ik weer door gereden (3% naar 25% geladen grofweg, wilde net niet meer risico nemen).
Nu zal ik binnen Nederland vermoedelijk hoofdzakelijk thuis laden, maar ik ga ook nog wel eens de grens over.
Onder welke temperatuur gaat de laadsnelheid echt flink naar beneden? En klopt het dat je boven een bepaalde temperatuur eenzelfde probleem hebt?
lol, deze vraag komt nu echt één keer per week langs
Hm, spijt mij werkelijk.greatgonzo schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:57:
lol, deze vraag komt nu echt één keer per week langs
Die had ik nog niet gezien, tnx! Ik ga hem eens bekijken!Suicyder schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:02:
@bnwgraaf
Wellicht goed keer te kijken naar Bjørn Nyland, heeft best wel wat extreme tests gedaan ook qua koud weer.
[YouTube: Kia e-Niro road trip in -23°C from Oslo to Tynset]
Wil je dan ook meteen de petitie tekenen?bnwgraaf schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:11:
[...]
Die had ik nog niet gezien, tnx! Ik ga hem eens bekijken!
https://www.change.org/p/...ew-hyundai-ioniq5-kia-ev6
Ik had dit ook laast heen/terug naar Praag (~800km), de oplossing (in Duitsland
): 160km/u rijden in plaats van 100/130. Dan blijft de accu warm, toen ik dat deed haalde ik bij elke Ionity consistent de maximum laadcurve. Buitentemperatuur was -1 tot 2 graden.
1e paal: langzaam, maar na ~20% laden snel (accu warm). Daarna 100km/u rijden (~200km)
2e paal: langzaam, maar na ~20% laden snel (accu warm). Daarna 130km/u rijden (~200km)
3e paal: langzaam, maar na ~7% laden snel (accu warm). Daarna 160km/u gereden (~170km)
4e paal: gelijk snel.
160 dus
Bestaat hier online geen calculator voor? Rijsnelheid vs laadsnelheid?
Ik weet niet of die petitie sense maakt, je verliest mega snel hitte. Tesla isoleert hun accu's met een paar centimeter PIR/PUR/schuim. Kia niet, dus die warmte vliegt er snel weer uit.
1e paal: langzaam, maar na ~20% laden snel (accu warm). Daarna 100km/u rijden (~200km)
2e paal: langzaam, maar na ~20% laden snel (accu warm). Daarna 130km/u rijden (~200km)
3e paal: langzaam, maar na ~7% laden snel (accu warm). Daarna 160km/u gereden (~170km)
160 dus
Ik weet niet of die petitie sense maakt, je verliest mega snel hitte. Tesla isoleert hun accu's met een paar centimeter PIR/PUR/schuim. Kia niet, dus die warmte vliegt er snel weer uit.
[ Voor 15% gewijzigd door _eLMo_ op 14-01-2022 11:38 ]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Met ABRP kun je wel wat:_eLMo_ schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:36:
Ik had dit ook laast heen/terug naar Praag (~800km), de oplossing (in Duitsland): 160km/u rijden in plaats van 100/130. Dan blijft de accu warm, toen ik dat deed haalde ik bij elke Ionity consistent de maximum laadcurve. Buitentemperatuur was -1 tot 2 graden.
160 dus![]()
160 km ingesteld
120 km/u ingesteld
Het scheelt maar 5 minuten
Bij 1C. ABRP houdt wel rekening met hoger verbruik bij lagere temp. Ik weet niet of ze langzamer opladen doorrekenen.
Die had ik dan weer wel al getekend!rubke81 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:24:
[...]
Wil je dan ook meteen de petitie tekenen?![]()
https://www.change.org/p/...ew-hyundai-ioniq5-kia-ev6
Gisteren geladen met 55% SoC en auto had een uur stil gestaan. Kwam niet boven de 24kW uit. Echt dramatisch gelukkig hoefde ik maar 30km te rijden.DonJuape schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:49:
[...]
Zat je nog onder de 70% SoC? Was het een 50kW of 175kW lader? Hoe lang heb je "gewacht" want met deze temperaturen duurt het echt heel lang voor de accu op temperatuur is.
[Afbeelding]
Wie gebruikt er hier nog meer Tronity voor het ophalen en weergeven van data van de auto? Het gaat me even niet om een eventuele koppeling met ABRP, hoewel ik me niet kan voorstellen dat mijn problemen daar ook niet spelen.
Ik heb het nu een paar dagen op proef en na een eerste erg positieve indruk beginnen de eerste barsten in dat beeld te ontstaan. Met name de SOC wordt erg onnauwkeurig tot niet doorgegeven wat resulteert in hele vreemde verbruikscijfers en hele vreemde oplaadsessies.
Ik begin toch sterk de indruk te krijgen dat de Kia e-Niro zijn data en dan met name de SOC, heel beroerd doorgeeft. Iemand die daar wat over kan zeggen?
Ik heb het nu een paar dagen op proef en na een eerste erg positieve indruk beginnen de eerste barsten in dat beeld te ontstaan. Met name de SOC wordt erg onnauwkeurig tot niet doorgegeven wat resulteert in hele vreemde verbruikscijfers en hele vreemde oplaadsessies.
Ik begin toch sterk de indruk te krijgen dat de Kia e-Niro zijn data en dan met name de SOC, heel beroerd doorgeeft. Iemand die daar wat over kan zeggen?
Zo'n bluetooth OBD2 dongle is wel slecht beveiligd met een standaard pincode die je niet kan veranderen.bnwgraaf schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:57:
[...]
Klinkt wel interessant als je navigatie rekening houdt met de werkelijke toestand van de auto.
En je kan er meer mee dan alleen maar uitlezen. Gebruikte het vroeger om foutcodes te wissen.
Bij mijn E-Niro kan ik met evdash op afstand de deuren van het slot afhalen.
Dus zorgen dat ie niet gehackt wordt.
Probeer hier eens mee te experimenteren: https://ecalc.ch/evcalc.p...=kia_niro_-_60kwh²_(2018)[b][
En dan kom ik dus in de knoop... want die settings heb ik niet...Koen Hendriks schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:04:
[...]
Onder setup -> phone connection -> phone projection
[Afbeelding]
Hier komt dus meteen de verwarring van split screen vandaan.
1. Android auto kan ik alleen vinden door in de instellingen te zoeken..
2. Als ik dan die instellingen vind dan kan ik daar niks selecteren
Maar android auto werkt wel...
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Jij hebt volgens mij nog een "antieke" softwareversie draaien @Thyzz . Eerst maar even updaten, volgens mij is die Android Auto instelling er pas later ingekomen.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Ehhh hoezo? Bijgewerkt 06-01-2022 of zie ik iets over het hoofd?Arfman schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 22:03:
Jij hebt volgens mij nog een "antieke" softwareversie draaien @Thyzz . Eerst maar even updaten, volgens mij is die Android Auto instelling er pas later ingekomen.
Er is op 06-01-2022 een antieke versie geïnstalleerd van augustus 2021. Inmiddels is de laatste update in december uitgegeven.Thyzz schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 22:27:
[...]
Ehhh hoezo? Bijgewerkt 06-01-2022 of zie ik iets over het hoofd?
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Dus leven met deze versie tot de volgende beurt?DutchKel schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 22:31:
[...]
Er is op 06-01-2022 een antieke versie geïnstalleerd van augustus 2021. Inmiddels is de laatste update in december uitgegeven.
Of kan je in middels zelf de software updaten. Ik zag daar iets van voorbijkomen. maar is dat ook deze software of alleen de kaarten....
Dat kun je zelf: https://update.kia.com/EU/NL/MainThyzz schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 10:10:
[...]
Dus leven met deze versie tot de volgende beurt?
Of kan je in middels zelf de software updaten. Ik zag daar iets van voorbijkomen. maar is dat ook deze software of alleen de kaarten....
De updater geeft overigens aan dat het de update van 12 november 2021 is maar het is een latere versie van 14 december 2021. Het zijn kaarten en software.
Ik neem aan dat het zelf updaten niet kan bij de 2019 modellen?
En zo ja welke software dan, kaarten of ook firmware?
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Weet ik niet. MY19 staat er in ieder geval wel bij. Gewoon proberen zou ik zeggen.EVfan schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 11:57:
/f/image/kRrFBFxKknRMfnkO2eabidrO.png?f=fotoalbum_large)
Dat kun je aannemen.EVfan schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 11:57:
Je kunt ook even op de genoemde site kijken en ontdekken dat je waarschijnlijk wel kunt updaten.
Na installatie van de software op de PC en het runnen van de navigation updater kan ik niet kiezen uit een model, maar navigation versies/generaties, van G70 . . . tot G80. De vertoonde thumbnail toont steeds een breedbeeldscherm, dus niet het scherm van de model 2019. Kortom daarom mijn eerdere vraag. Is de 2019 afgedekt door deze updater?DonJuape schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 12:02:
[...]
Weet ik niet. MY19 staat er in ieder geval wel bij. Gewoon proberen zou ik zeggen.
[Afbeelding]
Dus waar is het model 2019 keuze menu, en welke versie van de navigatie software is voor de 2019.
Dank voor jullie hulp.
Ik kan momenteel niet verder kijken, updater loopt vast, want geen idee wat je met G70 tot G80 bedoeld.EVfan schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 19:21:
[...]
Na installatie van de software op de PC en het runnen van de navigation updater kan ik niet kiezen uit een model, maar navigation versies/generaties, van G70 . . . tot G80. De vertoonde thumbnail toont steeds een breedbeeldscherm, dus niet het scherm van de model 2019. Kortom daarom mijn eerdere vraag. Is de 2019 afgedekt door deze updater?
Dus waar is het model 2019 keuze menu, en welke versie van de navigatie software is voor de 2019.
Dank voor jullie hulp.
Paar berichten terug staan de keuze's die je kunt maken.
[ Voor 26% gewijzigd door gjcvro op 15-01-2022 20:01 ]
Dank, maar dat is niet het scherm dat ik krijg.gjcvro schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 19:55:
[...]
Deze gok ik? Ik kan momenteel niet verder kijken, updater loopt vast, want geen idee wat je met G70 tot G80 bedoeld
[Afbeelding]
Dit zie ik:
:strip_exif()/f/image/niedraljvILjYmu8vrbMCwsl.jpg?f=fotoalbum_large)
Kortom, ik moet eerst het type navigatie software kiezen?
Maar welke dan?
Nee, je hebt de verkeerde software, zie bovenin logo, dat is geen kia, maar genisis.
Kijk nog even naar het andere plaatje, daar staat het echt duidelijk linksboven KIA.
Kijk nog even naar het andere plaatje, daar staat het echt duidelijk linksboven KIA.
[ Voor 34% gewijzigd door gjcvro op 15-01-2022 20:06 ]
Ik gebruik geen Tronity maar bluelinky/homeassistant.multikoe schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 17:10:
Wie gebruikt er hier nog meer Tronity voor het ophalen en weergeven van data van de auto? Het gaat me even niet om een eventuele koppeling met ABRP, hoewel ik me niet kan voorstellen dat mijn problemen daar ook niet spelen.
De doorgegeven SoC is dezelfde als ik in de app en in de auto zie. Tronity zou dezelfde gegevens moeten tonen als jij in de app ziet. Maken gebruik van dezelfde data op dezelfde Kia servers.
Ik kreeg deze ook opeens, de oplossing was deinstallatie en opnieuw installeren van de updater. De updater is voor Kia/Hyundai en Genesis soms gaat het fout na opstarten.EVfan schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 20:03:
[...]
Dank, maar dat is niet het scherm dat ik krijg.
Dit zie ik:
[Afbeelding]
Kortom, ik moet eerst het type navigatie software kiezen?
Maar welke dan?
Dan dus mijn tweede vraag: hoe betrouwbaar zijn jouw gegevens? Een paar voorbeelden van wat ik zie:plips schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 21:43:
[...]
Ik gebruik geen Tronity maar bluelinky/homeassistant.
De doorgegeven SoC is dezelfde als ik in de app en in de auto zie. Tronity zou dezelfde gegevens moeten tonen als jij in de app ziet. Maken gebruik van dezelfde data op dezelfde Kia servers.
- Na een refresh staat mijn SOC op 0% en mijn GOM op 320.
- Na een refresh staat mijn SOC op (zeg) 72% en mijn GOM op nul.
- Na een refresh (meerdere) staat mijn odometer op de waarde van gisteren na verschillende ritten vandaag
- In de ritten-informatie een rit van 33 km met 0% batterijgebruik
Dit is zowel op de Tronity app, site en via Kia Connect.
Je kunt gewoon een ander merk kiezen in de instellingen. Dat is een stuk makkelijker dan opnieuw installeren.Vaevictis_ schreef op zondag 16 januari 2022 @ 06:53:
[...]
Ik kreeg deze ook opeens, de oplossing was deinstallatie en opnieuw installeren van de updater. De updater is voor Kia/Hyundai en Genesis soms gaat het fout na opstarten.
Ik heb nog nooit een gom of soc van 0 gezien, meestal klopt de verhouding wel. De gom wisselt wel veel als je de auto aan of uit zet.multikoe schreef op zondag 16 januari 2022 @ 08:11:
[...]
Dan dus mijn tweede vraag: hoe betrouwbaar zijn jouw gegevens? Een paar voorbeelden van wat ik zie:
- Na een refresh (meerdere) staat mijn odometer op de waarde van gisteren na verschillende ritten vandaag
Ik merk wel verschil in verversen via home assistant/bluelinky en de kia connect app, bij de connect ap wordt b.v. de positie van de auto beter bijgewerkt.
Bjørn gebruikt hier Car Scanner. Hoe krijg ik zo'n zelfde "dashboard" in Car Scanner als hij?Suicyder schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:02:
@bnwgraaf
Wellicht goed keer te kijken naar Bjørn Nyland, heeft best wel wat extreme tests gedaan ook qua koud weer.
[YouTube: Kia e-Niro road trip in -23°C from Oslo to Tynset]
Er is een video waarin hij het bouwen van een dashboard laat zien met een Kia Soul. Daar rollen nagenoeg de zelfde parameters uitDonJuape schreef op zondag 16 januari 2022 @ 09:03:
[...]
Bjørn gebruikt hier Car Scanner. Hoe krijg ik zo'n zelfde "dashboard" in Car Scanner als hij?
Edit: link gevonden maar ik ben wel op mijn telefoon: YouTube: How to install and use OBD adapter and Car Scanner
[ Voor 18% gewijzigd door Yariva op 16-01-2022 10:38 ]
Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply
Ik ben ook Tronity aan het testen en bij mij kloppen de SOC waarden exact. Ik gebruik het wel niet op een Niro maar wel een Kia en neem aan dat de servers identiek zijn binnen het netwerk van Kia.multikoe schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 17:10:
Bedankt. Ik heb het voor elkaar. Paar parameters anders dan Bjorn. Nu nog in demo modus dus niet op de waardes letten. Ben vooral benieuwd naar BMS heating status parameter (#4). Misschien kunnen we daar eindelijk een beejte zien hoe het batterijverwarmingsprotocol werkt.Yariva schreef op zondag 16 januari 2022 @ 10:04:
[...]
Er is een video waarin hij het bouwen van een dashboard laat zien met een Kia Soul. Daar rollen nagenoeg de zelfde parameters uit
Edit: link gevonden maar ik ben wel op mijn telefoon: YouTube: How to install and use OBD adapter and Car Scanner
:strip_exif()/f/image/eFvFCYO8HXbMcI4wNXr2I5Ao.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door DonJuape op 16-01-2022 11:10 ]
@gjcvrogjcvro schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 20:05:
Nee, je hebt de verkeerde software, zie bovenin logo, dat is geen kia, maar genisis.
Dat is inderdaad de oplossing. Je wordt dan naar een nieuwe download verwezen en kunt dan verder naar KIA etc.
Downloadsnelheid van de navi database vraagt wel wat geduld.
Dank voor je advies.
Ik hoop dat ik er aan denk om het je nog eens te vragen over een paar weken, maar dit is wel opvallend. Het kan natuurlijk ook dat het een probleem met mijn specifieke e-Niro is, misschien een brakke simkaart ofzo. Maar ik heb zoveel voorbeelden van momenten dat de data gewoon objectief niet klopt dan wel achterloopt dat ik er soms een beetje moedeloos van wordt.Anunnaki schreef op zondag 16 januari 2022 @ 10:13:
[...]
Ik ben ook Tronity aan het testen en bij mij kloppen de SOC waarden exact. Ik gebruik het wel niet op een Niro maar wel een Kia en neem aan dat de servers identiek zijn binnen het netwerk van Kia.
Gebruik je ook de Kia app? Die zou dan ook niet moeten kloppen.multikoe schreef op zondag 16 januari 2022 @ 12:58:
[...]
Ik hoop dat ik er aan denk om het je nog eens te vragen over een paar weken, maar dit is wel opvallend. Het kan natuurlijk ook dat het een probleem met mijn specifieke e-Niro is, misschien een brakke simkaart ofzo. Maar ik heb zoveel voorbeelden van momenten dat de data gewoon objectief niet klopt dan wel achterloopt dat ik er soms een beetje moedeloos van wordt.
Klopt, daar begonnen maanden geleden mijn ergernissen al. De data die ik in de app zie is gewoon onbetrouwbaar. Zelfs na verversen van de data weet ik nooit zeker of het klopt wat ik zie. Toevallig vanmorgen: drie keer ververst omdat ik de kilometerstand niet vertrouwde (Kia Connect). Na drie keer verversen liet deze nog steeds de waarde zien van gistermorgen. Terwijl de SOC en GOM wel klopten....Anunnaki schreef op zondag 16 januari 2022 @ 13:08:
[...]
Gebruik je ook de Kia app? Die zou dan ook niet moeten kloppen.
Ook ontbreken er soms ritten in het ritten-overzicht. En nu valt me dus bij Tronity op dat de informatie per rit niet klopt. 0% verbruik over 33 km...
Grrrr...
Ik herken dat niet echt. Mijn SoC en GOM vertonen hetzelfde gedrag in de grafieken.multikoe schreef op zondag 16 januari 2022 @ 08:11:
[...]
Dan dus mijn tweede vraag: hoe betrouwbaar zijn jouw gegevens? Een paar voorbeelden van wat ik zie:
Toevallig heb ik gisterenochtend een aantal kort boodschappen ritjes gemaakt, waar ik tijdens de rit ook af en toe gerefreshed heb.
Mijn verbruiksinfo geeft, sinds november, ook output waar ik wat mee kan.
Omdat ik alleen in de ochtend handmatig gerefreshed heb en dat normaliter om de 4 uur doe, zie je dat de KM stand pas s avonds geüpdatet werd...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
| SOC GOM km-stand 08:00:00 37 134 25851,4 09:00:26 36 131 25851,4 09:15:04 35 132 25855,3 09:57:45 34 127 25858,8 10:25:53 33 125 25860,3 10:57:44 31 120 25860,4 10:59:26 31 119 25860,4 11:50:02 27 102 14:24:02 24 89 18:42:01 85 335 20:13:03 100 394 25903,1 dayRaw tripsCount afstand rijtijd idletijd gem snelh max snelh 20220115 7 48 102 23 33.9 134 rit tijd raw start eind rijtijd idletijd gem snelh max snelh afstand 7 112947 10:29:47Z 11:08:47Z 39 12 47 134 20 6 90927 08:09:27Z 08:41:27Z 32 6 41 102 16 5 85428 07:54:28Z 08:05:28Z 11 3 43 119 5 4 81942 07:19:42Z 07:20:42Z 1 0 5 17 0 3 81315 07:13:15Z 07:17:15Z 4 1 27 49 1 2 73658 06:36:58Z 06:43:58Z 7 0 36 96 3 1 65818 05:58:18Z 06:06:18Z 8 1 38 74 3 Energieverbruik totalPwrCsp 8362 motorPwrCsp 5665 climatePwrCsp 1477 eDPwrCsp 1220 batteryMgPwrCsp 0 regenPwr 5518 calculativeOdo 48 |
Heb je UVO of Kia Connect? Die laatste is regelmatig in storing of achterlopend qua data.
Dat is het niet. Beide apps maken namelijk gewoon gebruik van dezelfde data. Ik krijg een beetje de indruk dat het probleem wel eens in mijn auto zou kunnen zitten, want het lijkt erop dat ik de enige ben.The__Virus schreef op zondag 16 januari 2022 @ 17:04:
Heb je UVO of Kia Connect? Die laatste is regelmatig in storing of achterlopend qua data.
Voor de goede orde: het gaat soms fout, niet altijd.
Kan het zijn dat je woont op een plek waar je maar matige dekking hebt van het mobiele netwerk waarvan de auto gebruik maakt?multikoe schreef op zondag 16 januari 2022 @ 17:30:
[...]
Dat is het niet. Beide apps maken namelijk gewoon gebruik van dezelfde data. Ik krijg een beetje de indruk dat het probleem wel eens in mijn auto zou kunnen zitten, want het lijkt erop dat ik de enige ben.
Voor de goede orde: het gaat soms fout, niet altijd.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Bij mij in de Kia Connect app loopt de odometer in Monthly Vehicle Report vaak achter. De rest komt wel binnen, ik mis geen trips en ook het dagelijkse “Energy consumption” heeft de som van alle trips die dag.multikoe schreef op zondag 16 januari 2022 @ 13:21:
[...]
Klopt, daar begonnen maanden geleden mijn ergernissen al. De data die ik in de app zie is gewoon onbetrouwbaar. Zelfs na verversen van de data weet ik nooit zeker of het klopt wat ik zie. Toevallig vanmorgen: drie keer ververst omdat ik de kilometerstand niet vertrouwde (Kia Connect). Na drie keer verversen liet deze nog steeds de waarde zien van gistermorgen. Terwijl de SOC en GOM wel klopten....
Ook ontbreken er soms ritten in het ritten-overzicht. En nu valt me dus bij Tronity op dat de informatie per rit niet klopt. 0% verbruik over 33 km...
Grrrr...
Ik ben bezig om bluelinky add-on te gebruiken in home assistant en wil home assistant de auto data door laten sturen naar ABRP, zodat ik geen OBD meer nodig zou hebben voor live data.
Het lijkt er echter op dat de auto zelf tijdens het rijden niet actief/regelmatig gegevens naar de servers van Kia pusht. Ik heb namelijk eerst geprobeerd de gewone update functie van bluelinky te gebruiken in home assistant, maar dit leidt niet tot up to date gegevens in home assistant. Daarom wil ik de force update optie gaan gebruiken, die actief de waardes uit de auto gaat ophalen.
De standaard ingestelde force update periode van de add-on is 240 minuten, maar dat is natuurlijk niet voldoende. Ik wil de standaard force update parameter ongemoeid laten en de force update service via een automation alleen aanroepen als de auto daadwerkelijk aan het rijden is (op basis van engine = on). Zolang engine = on, zou ik iedere twee minuten nieuwe gegevens willen opvragen bij de auto, omdat het ongeveer zo lang duurt om de soc in de auto met 1% te verlagen als ik op de snelweg rijdt.
Iemand ervaring met wat een veilige tijdsinterval is voor force update, zonder gezeur te krijgen? Zou iedere twee minuten opvragen voor een langere periode problemen kunnen geven?
Het lijkt er echter op dat de auto zelf tijdens het rijden niet actief/regelmatig gegevens naar de servers van Kia pusht. Ik heb namelijk eerst geprobeerd de gewone update functie van bluelinky te gebruiken in home assistant, maar dit leidt niet tot up to date gegevens in home assistant. Daarom wil ik de force update optie gaan gebruiken, die actief de waardes uit de auto gaat ophalen.
De standaard ingestelde force update periode van de add-on is 240 minuten, maar dat is natuurlijk niet voldoende. Ik wil de standaard force update parameter ongemoeid laten en de force update service via een automation alleen aanroepen als de auto daadwerkelijk aan het rijden is (op basis van engine = on). Zolang engine = on, zou ik iedere twee minuten nieuwe gegevens willen opvragen bij de auto, omdat het ongeveer zo lang duurt om de soc in de auto met 1% te verlagen als ik op de snelweg rijdt.
Iemand ervaring met wat een veilige tijdsinterval is voor force update, zonder gezeur te krijgen? Zou iedere twee minuten opvragen voor een langere periode problemen kunnen geven?
Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.