Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-09 20:21
bnwgraaf schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 23:43:
[...]

[...]

Wat een leuke verhalen en ze lijken best op die van mij!
Ik heb in Duitsland een Kia e-Niro gevonden in de Spirit uitvoering met P1 optie pakket (3 fasen onboard lader) in de kleur Snow White Pearl.
Ik kwam er ook achter dat er standaard inderdaad geen type2-type2 lader bij zit, maar die krijg ik erbij met korting voor €100.
Ook ik moet nog even wachten en kan hem begin februari gaan ophalen.

Het is een demo auto uit mei 2021 en met iets meer dan 7000 km, dus >6 maanden EN > 6000 km, zodat ik geen Nederlandse btw meer hoef te betalen.

De Kia garage regelt een Zollkennzeichen (wat vaak duurder is als je die in/vanuit Nederland regelt) en zelf doe ik het import stukje, wat op zich niet zo heel complex is.
We rijden er met de trein heen en met de Kia terug, ongeveer 350 km.

Ik kijk er erg naar uit, want de proefrit is erg goed bevallen!
Wel vind ik het nog wat spannend. Ook voor ons is dit de eerste elektrische auto. Binnen Nederland zal het al snel goed te doen zijn denk ik. Maar we gaan ook nogal eens met de tent de grens over, naar diverse landen binnen Europa. Dat vind ik nog wel wat... Wat wel scheelt is dat onze vakantie al begint op het moment dat we de straat uit rijden. We pauzeren onderweg altijd best vaak en nemen daar ook de tijd voor. Bovendien rijden we relatief veel buiten de snelwegen dus waarschijnlijk ook op energiezuinigere snelheden?

We hebben een eigen carport, maar zullen ergens dit jaar gaan verhuizen als we een geschikte woning kunnen vinden. Ik ga hier dus geen laadpaal meer aanleggen. Ik ga eens kijken of ik zolang met de meegeleverde grannylader uit de voeten kom.

Ik ben eeg benieuwd hoe het gaat bevallen!
Ook leuk om je ervaringen te lezen. 'Helaas' staat er op degene die wij gevonden hebben maximaal 3000 km, dus als we de auto zelf gaan invoeren dan komt er nog eens 21% BTW bij, dus vandaar dat het goedkoper is om alles uit handen te geven. Het transport had ik zelf wel aangedurfd, daar had ik wel een trailer voor kunnen regelen. Nu alles uitbesteed dus ook ontzorgd, we wachten rustig af. :)

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:19
Peutpeut schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:37:
[...]

Ook leuk om je ervaringen te lezen. 'Helaas' staat er op degene die wij gevonden hebben maximaal 3000 km, dus als we de auto zelf gaan invoeren dan komt er nog eens 21% BTW bij, dus vandaar dat het goedkoper is om alles uit handen te geven. Het transport had ik zelf wel aangedurfd, daar had ik wel een trailer voor kunnen regelen. Nu alles uitbesteed dus ook ontzorgd, we wachten rustig af. :)
Ja dat is dan ook opgelost toch?
Alle methodes hebben voor- en nadelen.

Maar je laat het hele import gebeuren nu dus door een bedrijf regelen?
Als dat een RDW erkend bedrijf is, kun je volgens mij nog proberen aanspraak te maken op de subsidie. De subsidie is normaal al na een paar dagen op, maar in dit geval gaat het om een tweedehands auto en vorig jaar was de tweedehands subsidiepot volgens mij pas ergens in de zomer leeg... Zou je misschien toch mooi nog de kosten voor het import bedrijf mee kunnen terugverdienen.

Wel grappig, dat we met zijn drieen op hetzelfde moment ongeveer dezelfde auto uit Duitsland over laten komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
bnwgraaf schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:47:
[...]

Ja dat is dan ook opgelost toch?
Alle methodes hebben voor- en nadelen.

Maar je laat het hele import gebeuren nu dus door een bedrijf regelen?
Als dat een RDW erkend bedrijf is, kun je volgens mij nog proberen aanspraak te maken op de subsidie. De subsidie is normaal al na een paar dagen op, maar in dit geval gaat het om een tweedehands auto en vorig jaar was de tweedehands subsidiepot volgens mij pas ergens in de zomer leeg... Zou je misschien toch mooi nog de kosten voor het import bedrijf mee kunnen terugverdienen.

Wel grappig, dat we met zijn drieen op hetzelfde moment ongeveer dezelfde auto uit Duitsland over laten komen!
Precies, we hadden dus geen keuze, ook helemaal niet erg. Ieder voordeel hep z'n nadeel. :)

Het is inderdaad ook de bedoeling om de SEPP te gebruiken. Gisteren zag ik op de website van RVO dat er voor zowel nieuw als tweedehands al ongeveer een kwart is aangevraagd. Vorig jaar was het in augustus ongeveer en er is dit jaar meer beschikbaar.
Gebruikte elektrische personenauto’s
Stand tot en met 6 januari 2022 08:00 uur:

Totaal jaarbudget 2022: € 20.400.000
Aangevraagd: € 4.060.000*
Nog beschikbaar jaarbudget 2022: € 16.340.000
Nieuwe elektrische personenauto’s
Stand tot en met 6 januari 2022 08:00 uur:

Totaal jaarbudget 2022: € 71.000.000
Aangevraagd: € 17.982.800*
Nog beschikbaar jaarbudget 2022: € 53.017.200
*Deze aantallen zijn de ingediende aanvragen op 6 januari 2022 tot 08:00 uur. Deze aanvragen zijn nog niet beoordeeld. Het kan dus zo zijn dat er nog aanvragen worden afgewezen (omdat ze niet voldoen aan de voorwaarden) of worden ingetrokken. Zoals verwacht is er op de openingsdag van de regeling sprake van een piek van indieningen. Dit wil echter niet zeggen dat de aantallen dagelijks zo hoog blijven. Iedere donderdag actualiseren wij de aantallen op deze pagina.
Bron: https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/sepp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
[quote]Peutpeut schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:01:
[...]

Het is inderdaad ook de bedoeling om de SEPP te gebruiken. Gisteren zag ik op de website van RVO dat er voor zowel nieuw als tweedehands al ongeveer een kwart is aangevraagd. Vorig jaar was het in augustus ongeveer en er is dit jaar meer beschikbaar.

[...]

Duimen dat het lukt, zou een mooi extraatje zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 20:43

greatgonzo

schit-te-rend!

Peutpeut schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:01:
[...]

Precies, we hadden dus geen keuze, ook helemaal niet erg. Ieder voordeel hep z'n nadeel. :)

[...]

Bron: https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/sepp
moet wel goedkomen, maar ik zou wel in Q1 bestellen. Laten we zeggen, voor 1 maart.
Het is nu voor een kwart op, maar dat zijn met name de mensen die vorig jaar oktober, november, december besloten hebben een EV te kopen, en hebben gewacht op inschrijving SEPP.

Ik denk dat je nu de mensen actief gaat krijgen die eerst hebben gewacht of de SEPP niet net als vorige jaren binnen één week op zou zijn. Die gaan zich nu oriënteren.

Dus mijn advies zou zijn: shortlist maken, proefritten maken en keuze. Nog eventueel wat garage's vergelijken (maakt vaak niet veel uit qua aanschafprijs, ze hanteren allemaal dezelfde catalogusprijs), maar voor de inruil kan het interessant zijn om te vergelijken. Daar zat bij ons 1500 verschil tussen voor een oude Yaris

edit: zie dat je die stappen al doorlopen hebt.. Maar goed, voor de twijfelaars zou ik dit doen :+

[ Voor 4% gewijzigd door greatgonzo op 07-01-2022 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
greatgonzo schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:23:
[...]

moet wel goedkomen, maar ik zou wel in Q1 bestellen. Laten we zeggen, voor 1 maart.
Het is nu voor een kwart op, maar dat zijn met name de mensen die vorig jaar oktober, november, december besloten hebben een EV te kopen, en hebben gewacht op inschrijving SEPP.

Ik denk dat je nu de mensen actief gaat krijgen die eerst hebben gewacht of de SEPP niet net als vorige jaren binnen één week op zou zijn. Die gaan zich nu oriënteren.

Dus mijn advies zou zijn: shortlist maken, proefritten maken en keuze. Nog eventueel wat garage's vergelijken (maakt vaak niet veel uit qua aanschafprijs, ze hanteren allemaal dezelfde catalogusprijs), maar voor de inruil kan het interessant zijn om te vergelijken. Daar zat bij ons 1500 verschil tussen voor een oude Yaris

edit: zie dat je die stappen al doorlopen hebt.. Maar goed, voor de twijfelaars zou ik dit doen :+
Inderdaad allemaal al doorlopen :)
De auto mag helaas pas 1 april Duitsland verlaten, nadat deze op kenteken staat kan ik de SEPP aanvragen. Geen idee wanneer dat precies is. De kans is dus aanwezig dat we achter het net vissen, daar houdt ik dan ook rekening mee. Vorig jaar zijn ook veel aanvragen niet gehonoreerd waardoor een deel van het aangevraagde budget later alsnog ter beschikking is gekomen. We wachten het af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimm
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-08 19:34
Heeft iemand van jullie ervaring met een OBD2 verlengkabel?

Ik begrijp dat het klepje met de meeste adapters niet meer dicht kan, met deze kabel is dat misschien op te lossen:

Keenso Auto OBD2-kabel 16-pins stekker naar bus verlengkabel draad plat OBDII flatbandkabel diagnose adapter stekker (30cm) https://www.amazon.nl/dp/...535N?_encoding=UTF8&psc=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
stimm schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 20:22:
Heeft iemand van jullie ervaring met een OBD2 verlengkabel?

Ik begrijp dat het klepje met de meeste adapters niet meer dicht kan, met deze kabel is dat misschien op te lossen:

Keenso Auto OBD2-kabel 16-pins stekker naar bus verlengkabel draad plat OBDII flatbandkabel diagnose adapter stekker (30cm) https://www.amazon.nl/dp/...535N?_encoding=UTF8&psc=1
Zit ik ook aan te denken, maar zou er dan wel één nemen met schakelaar.
https://www.bol.com/nl/nl...haverco/9300000001684501/

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Heb ik het goed begrepen dat de laadsessies in de auto en/of de app gelogd worden?

Ik verwacht het vaakst gewoon thuis te laden. Omdat ik binnen nu en een jaar van plan ben te verhuizen, ga ik in dit huis geen kosten meer maken aan een laadpaal, maar zal voorlopig (bij-) laden met de granny-charger.
Ik zou het wel fijn vinden als ik redelijk makkelijk kan terug zien hoeveel kWh ik thuis geladen heb.
Daar kan ik thuis natuurlijk ook wel een kWh meter voor gaan plaatsen, maar ik ben wel benieuwd wat voor info er in de auto en/of de app wordt bijgehouden.

Oh en kan iemand mij vertellen hoe lang de kabel van de bijgeleverde granny-charger is en waar in de kabel de box met elektronische componenten zit (aan de 220V kant of the Type 2 kant)?

[ Voor 14% gewijzigd door bnwgraaf op 08-01-2022 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-09 19:11
bnwgraaf schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 22:57:
Heb ik het goed begrepen dat de laadsessies in de auto en/of de app gelogd worden?

Ik verwacht het vaakst gewoon thuis te laden. Omdat ik binnen nu en een jaar van plan ben te verhuizen, ga ik in dit huis geen kosten meer maken aan een laadpaal, maar zal voorlopig (bij-) laden met de granny-charger.
Ik zou het wel fijn vinden als ik redelijk makkelijk kan terug zien hoeveel kWh ik thuis geladen heb.
Daar kan ik thuis natuurlijk ook wel een kWh meter voor gaan plaatsen, maar ik ben wel benieuwd wat voor info er in de auto en/of de app wordt bijgehouden.

Oh en kan iemand mij vertellen hoe lang de kabel van de bijgeleverde granny-charger is en waar in de kabel de box met elektronische componenten zit (aan de 220V kant of the Type 2 kant)?
De laadsessies worden niet bijgehouden in de auto en niet in de app.
Als je met de granny laadt, dan kun je een goedkope kW meter kopen en die in het stopcontact voor je granny steken (paar tientjes). Dat doe ik en dat werkt prima. Je moet het allemaal dan wel zelf bijhouden.
De kabel van de granny is zo'n vier drie meter lang en de box zit aan de stekker-kant (dus niet de auto-kant). Overigens is die kabel wind/water dicht. Ik heb hem gewoon buiten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimm
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-08 19:34
eltron schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 21:23:
[...]

Zit ik ook aan te denken, maar zou er dan wel één nemen met schakelaar.
https://www.bol.com/nl/nl...haverco/9300000001684501/
Ha, dat is helemaal perfect!

Dan word dit de setup voor ABRP live data met hun nieuwe Bluetooth feature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08-2023
multikoe schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 06:09:
[...]

De laadsessies worden niet bijgehouden in de auto en niet in de app.
Als je met de granny laadt, dan kun je een goedkope kW meter kopen en die in het stopcontact voor je granny steken (paar tientjes). Dat doe ik en dat werkt prima. Je moet het allemaal dan wel zelf bijhouden.
De kabel van de granny is zo'n vier drie meter lang en de box zit aan de stekker-kant (dus niet de auto-kant). Overigens is die kabel wind/water dicht. Ik heb hem gewoon buiten liggen.
Bij mij staan alle laadsessie's gewoon in de Kia Charge app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:35
MatMich schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:43:
[...]

Van je thuisladen met een granny charger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

gjcvro schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:51:
[...]

En van thuisladen met een laadpaal? Zo ja dan lijkt me dat handig voor mijn laadverlies metingen. Hoef ik de OBDII dongle niet te gebruiken.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
gjcvro schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:51:
[...]

Haha nee sorry, foutje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
multikoe schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 06:09:
[...]
Dank je!
Is het veel moeite om de lengte tussen de box en de 220V stekker kant voor me op te meten?
Mogelijk kan ik een wandcontactdoos gebruiken die hoog boven de grond (onder het dak van de carport) hangt, maar misschien maak ik dan een plateautje of zo, zodat het blok niet aan de kabel en stekker hangt.

En is er iemand die deze lader gewoon voor thuis laden gebruikt en niet alleen in nood?
En zo ja, ruim je dan de lader na afloop steeds op, of laat je die gewoon in het stopcontact zitten?
Ik meen namelijk dat ik op internet foto's heb gezien van mensen die de lader als een soort wallbox op hebben gehangen.
Uiteindelijk wil ik ook wel een wallbox, maar zoals gezegd ben ik van plan dit jaar te verhuizen en ik wil niet te veel meer overhoop halen om bij dit huis te laden, dus ik bekijk even wat de makkelijkste oplossing is.

[ Voor 30% gewijzigd door bnwgraaf op 08-01-2022 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:01
bnwgraaf schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 14:09:
[...]

En is er iemand die deze lader gewoon voor thuis laden gebruikt en niet alleen in nood?
En zo ja, ruim je dan de lader na afloop steeds op, of laat je die gewoon in het stopcontact zitten?
Ik vermoed dat ik +90% van 18K km thuis geladen heb met de granny stekker. Heb contactdoos op heuphoogte in de garage. Granny zit voortdurend in stopcontact en kabel met box rust in een hoog geplaatste mand net onder het stopcontact. Ik haal de stekker uit de mand en plug hem in de auto als ik wil opladen. Net supernetjes, maar wel praktisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
plmagis schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 16:14:
[...]

Ik vermoed dat ik +90% van 18K km thuis geladen heb met de granny stekker. Heb contactdoos op heuphoogte in de garage. Granny zit voortdurend in stopcontact en kabel met box rust in een hoog geplaatste mand net onder het stopcontact. Ik haal de stekker uit de mand en plug hem in de auto als ik wil opladen. Net supernetjes, maar wel praktisch.
Kijk, die informatie kan ik wat mee, tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
MatMich schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:43:
[...]

Niet die van de granny...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Je bent wat laat. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
bnwgraaf schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 14:09:
[...]

Dank je!
Is het veel moeite om de lengte tussen de box en de 220V stekker kant voor me op te meten?
Mogelijk kan ik een wandcontactdoos gebruiken die hoog boven de grond (onder het dak van de carport) hangt, maar misschien maak ik dan een plateautje of zo, zodat het blok niet aan de kabel en stekker hangt.

Ik meen namelijk dat ik op internet foto's heb gezien van mensen die de lader als een soort wallbox op hebben gehangen.
Uiteindelijk wil ik ook wel een wallbox, maar zoals gezegd ben ik van plan dit jaar te verhuizen en ik wil niet te veel meer overhoop halen om bij dit huis te laden, dus ik bekijk even wat de makkelijkste oplossing is.
Kan hem even niet voor je opmeten want hij ligt buiten en het regent....
Ik gebruik vrijwel uitsluitend de granny. Ik laad de auto één tot twee keer per week een nacht of wat langer op dus ik heb er geen moeite mee dat ik het verlengsnoer uit het garageraam moet hangen en de boel moet aansluiten. Ik ben daar twee minuten max mee bezig. De granny lader en het verlengsnoer hangen wel (indien niet gebruikt) aan haken aan de muur. Dat dan weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Ik zie het. Ben net thuis :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
multikoe schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 19:57:
[...]

Ik zie het. Ben net thuis :z
Gelukkig, veilig binnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20-09 13:49
Ik heb sinds een dag of 2 geen weerinfo meer vraag me af of tomtom service eruit ligt. Heb al een infotainment reset gedaan. O ja woon in BE ook niet onbelangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:00

Arfman

Drome!

Iemand een idee wat de goede bandenspanning is voor winterbanden? In de auto staat 2.5 bij de deur mat dat lijkt me wat laag voor zo'n zware auto?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas81
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20-09 15:56
Arfman schreef op zondag 9 januari 2022 @ 10:48:
Iemand een idee wat de goede bandenspanning is voor winterbanden? In de auto staat 2.5 bij de deur mat dat lijkt me wat laag voor zo'n zware auto?
Bij de wissel naar winterbanden zijn die van mij op 2,8 / 2,9 gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-09 17:18
Gisteren voor het eerst een lange rit met de E-Niro gedaan en het was toch niet echt fijn thuis komen. Om terug te komen bij een snellader opgeladen tot 72%, 280km bereik. Moest 215km naar huis rijden. Verwarming aan zou iets van 20km kosten dus ik dacht dat dat kon. Halverwege merkte ik dat het verschil tussen bereik en afstand kleiner werd en heb dus verder zitten bibberen en met 95 in plaats van 105 op de teller. Hielp niet echt. Het verschil bleef kleiner worden. Van 124 over op 100km van huis tot 18km bereik over op 6 km van huis. Daarna werd er geen bereik meer weergegeven. Accu op 4% en schildpadmodus ging aan. Gelukkig was ik net van de snelweg af en ben ook met 4% thuis gekomen. In het vervolg toch verder opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:41
@Sendak239 ja toch beter om meer marge aan te houden. Met lage temperaturen en harde tegenwind valt de range ineens tegen en klopt de GoM niet meer.
Had gisteren dezelfde ervaring. Ook gemerkt dat het steeds drukker wordt bij Fastned. Ben meerdere stations voorbijgereden die allemaal vol waren en er zelfs al een of meer auto’s stonden te wachten.
Laadsnelheid viel met 40-50kW ook tegen in de koude.
Was alweer 1,5 jaar geleden dat ik een rit van 400+km in 2 dagen deed ;) Volgende keer toch maar weer stuk lopen naar een publieke paal om snachts vol te laden voor de terugweg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
@Sendak239 en @CyBeRSPiN Ja, turtlemode wil je na één keer echt nooit meer meemaken!
en dus meer marge nodig helaas.
Is natuurlijk wel een vrij harde manier om de batterij te beveiligen tegen volledig ontladen. En op zich is het goed dat die beveiliging er is, maar als het je overkomt ben je daar niet blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Sendak239 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 13:22:
Gisteren voor het eerst een lange rit met de E-Niro gedaan en het was toch niet echt fijn thuis komen. Om terug te komen bij een snellader opgeladen tot 72%, 280km bereik. Moest 215km naar huis rijden. Verwarming aan zou iets van 20km kosten dus ik dacht dat dat kon. Halverwege merkte ik dat het verschil tussen bereik en afstand kleiner werd en heb dus verder zitten bibberen en met 95 in plaats van 105 op de teller. Hielp niet echt. Het verschil bleef kleiner worden. Van 124 over op 100km van huis tot 18km bereik over op 6 km van huis. Daarna werd er geen bereik meer weergegeven. Accu op 4% en schildpadmodus ging aan. Gelukkig was ik net van de snelweg af en ben ook met 4% thuis gekomen. In het vervolg toch verder opladen.
Toevallig gisteren ongeveer in dezelfde situatie gezeten. Moest nog 270 km terugrijden. Getankt in Geleen (Limburg) tot 80%. Er stond iets van 303 km op de GOM maar ik wilde niet verder laden omdat de laadsnelheid begon in te storten. Meldde aan mijn mee-rijders dat ik misschien nog een keer zou moeten tanken maar bij thuiskomst 38 km op de GOM (11%).
Ik heb de hele weg 110 km/h gereden. Alles snelweg. Dus in tegenstelling tot bij jou was bij mij de GOM heel nauwkeurig.
Wat mee zou kunnen spelen is dat de GOM wordt gebaseerd op de laatste paar ritten. Of de laatste rit. Mijn laatste rit voor deze was dezelfde route maar dan in omgekeerde volgorde (van huis naar Geleen). De auto had dus een exact gelijke rit om het verbruik te schatten.
Ik wilde eigenlijk het volgende schrijven:
"Wat je eigenlijk zou moeten doen is het gemiddelde verbruik op de snelweg (in mijn geval 20 kWh/100km) gebruiken. Dus laden tot 80% betekent (0,8 * 64 / 20 * 100) is". Toen pakte ik mijn rekenmachine en ik rekende uit dat dat uit zou komen op 256 km. En dat was niet wat ik zag op de GOM en ook niet wat ik gereden heb. Maar die 20 kWh/100 stond toch echt wel in mijn trip computer als verbruik over de hele dag. Welkom in de wondere wereld van de verbruikscijfers van Kia :?

[ Voor 14% gewijzigd door multikoe op 09-01-2022 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

eltron schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:27:
@Sendak239 en @CyBeRSPiN Ja, turtlemode wil je na één keer echt nooit meer meemaken!
en dus meer marge nodig helaas.
Is natuurlijk wel een vrij harde manier om de batterij te beveiligen tegen volledig ontladen. En op zich is het goed dat die beveiliging er is, maar als het je overkomt ben je daar niet blij mee.
Ook een keer in turtle mode gereden op een 80km weg. Totaal geen last van gehad behalve dat lomp optrekken bij de verkeerslichten niet meer mogelijk was.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
DonJuape schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:32:
[...]

Ook een keer in turtle mode gereden op een 80km weg. Totaal geen last van gehad behalve dat lomp optrekken bij de verkeerslichten niet meer mogelijk was.
Bij mij zakte op de snelweg de snelheid in naar ca. 30km/h op 1,5 km van de afrit waar de snellader stond.
Dan rijdt je dus met samengeknepen billen en alarmlichten op de vluchtstrook en de afrit.
en lader net gehaald met ca. 1%.
Eens maar nooit weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 16:28
eltron schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:38:
[...]

Bij mij zakte op de snelweg de snelheid in naar ca. 30km/h op 1,5 km van de afrit waar de snellader stond.
Dan rijdt je dus met samengeknepen billen en alarmlichten op de vluchtstrook en de afrit.
en lader net gehaald met ca. 1%.
Eens maar nooit weer!
je weet dat bij een benzine auto zonder brandstof staan op de vluchtstrook een bekeuring oplevert? Zal bij elektrisch dan ook wel zo zijn. beter op tijd laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-09 17:18
Ik heb nu in elk geval ingesteld dat verbruikinformatie per rit wordt gereset. Heenweg had ik 17.4 gebruikt zonder verwarming. Misschien had ik terug tegenwind want ik ging van noord naar beneden en @multikoe van zuid omhoog. Mijn diesel ooit zo leeg gereden dat ik uitrollend tot stilstand kwam op de splitsing tussen tanken en parkeren. Laatste stukje duwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 12:45

zeroday

There is no alternative!

oldie127 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 00:36:
Ik heb sinds een dag of 2 geen weerinfo meer vraag me af of tomtom service eruit ligt. Heb al een infotainment reset gedaan. O ja woon in BE ook niet onbelangrijk.
heb ik zelf ook hier in NL een aantal keer gezien en gehad.

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Steeck03 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:10:
[...]

je weet dat bij een benzine auto zonder brandstof staan op de vluchtstrook een bekeuring oplevert? Zal bij elektrisch dan ook wel zo zijn. beter op tijd laden.
Die bekeuring is niet echt een reden om te zorgen dat je niet zonder prik komt te staan :)

Bovendien vraag ik me af of jouw opmerking klopt. Je mag alleen op de vluchtstrook stilstaan bij een noodgeval of bij pech. Jouw opmerking lijkt er van uit te gaan dat zonder benzine komen te staan geen noodgeval is. En dat gaat er van uit dat iemand gaat beoordelen of jij wel terecht op de vluchtstrook staat. En omdat iedereen onschuldig is tot het tegendeel bewezen wordt, ligt de bewijslast bij de politie. Ik vraag me oprecht af of ze zich daar aan gaan branden.
Even verder gezocht, en dit gevonden: https://www.ad.nl/auto/vv...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Steeck03 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:10:
[...]
Ach ja, ik had idd geen benzine. Maar stond ook niet stil. En dus nog klein beetje prik in de batterij.
En veiligheid boven alles; je kunt niet met 30km/h op de snelweg rijden.
Volgens mij komt wegenwacht nog niet met een reservekannetje stroom langs(?)
en ik zeg niet voor niets eens maar nooit weer.

[ Voor 7% gewijzigd door eltron op 09-01-2022 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
multikoe schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:40:
[...]

Die bekeuring is niet echt een reden om te zorgen dat je niet zonder prik komt te staan :)

Bovendien vraag ik me af of jouw opmerking klopt. Je mag alleen op de vluchtstrook stilstaan bij een noodgeval of bij pech. Jouw opmerking lijkt er van uit te gaan dat zonder benzine komen te staan geen noodgeval is. En dat gaat er van uit dat iemand gaat beoordelen of jij wel terecht op de vluchtstrook staat. En omdat iedereen onschuldig is tot het tegendeel bewezen wordt, ligt de bewijslast bij de politie. Ik vraag me oprecht af of ze zich daar aan gaan branden.
Even verder gezocht, en dit gevonden: https://www.ad.nl/auto/vv...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Blijkbaar een kamikaze actie van Dijkstra, die gelukkig inmiddels uit de kamer is verdwenen.
Veiligheid is echt veel belangrijker dan al of niet een boete van welke omvang dan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
eltron schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:42:
[...]
Volgens mij komt wegenwacht nog niet met een reservekannetje stroom langs(?)
en ik zeg niet voor niets eens maar nooit weer.
Ja hoor: https://www.anwb.nl/wegen...n%20zo'n%2010%20kilometer.
Is ook niet zo gek en ik vermoed dat dit voor de wegenwacht een heel belangrijk onderdeel gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
multikoe schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:40:
[...]

Geen benzine (energie) is geen noodgeval, maar gebrekkig onderhoud. Je weet (ver) van tevoren of je het gaat helen. Tenzij er een gat in de tank of in ons geval een kapotte batterij optreedt. Geen benzine wordt in diverse beschrijvingen expliciet genoemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Steeck03 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:25:
[...]

Geen benzine (energie) is geen noodgeval, maar gebrekkig onderhoud. Je weet (ver) van tevoren of je het gaat helen. Tenzij er een gat in de tank of in ons geval een kapotte batterij optreedt. Geen benzine wordt in diverse beschrijvingen expliciet genoemd
Yep, maar het ging er om of het strafbaar was en dat is dus niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Nu kan ik mijn e-Niro begin februari op gaan halen.... Niu moeten jullie niet met allerlei enge verhalen gaan komen over lege accu's onderweg!
:S
Komende van een auto met verbrandingsmotor zullen de eerste maanden toch al spannend zijn!

Ik heb ondertussen ook begrepen dat de snelheid bij een snellader nogal varieert, en zeker in de winter nogal eens te wensen overhoudt.

Ik neem aan dat je handigheid moet krijgen wat bij je persoonlijke situatie de handigste laadmomenten zijn.

Soms lees ik dat je beter tussen de 20% en 80% kunt blijven, dan lees ik weer dat Kia al rekening te houden met 100% laden omdat 100% vol betekent dat de batterij niet 100% vol is omdat er een extra, niet aan te spreken reserve in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

bnwgraaf schreef op zondag 9 januari 2022 @ 18:22:
Nu kan ik mijn e-Niro begin februari op gaan halen.... Niu moeten jullie niet met allerlei enge verhalen gaan komen over lege accu's onderweg!
Komende van een auto met verbrandingsmotor zullen de eerste maanden toch al spannend zijn!

Ik heb ondertussen ook begrepen dat de snelheid bij een snellader nogal varieert, en zeker in de winter nogal eens te wensen overhoudt.

Ik neem aan dat je handigheid moet krijgen wat bij je persoonlijke situatie de handigste laadmomenten zijn.

Soms lees ik dat je beter tussen de 20% en 80% kunt blijven, dan lees ik weer dat Kia al rekening te houden met 100% laden omdat 100% vol betekent dat de batterij niet 100% vol is omdat er een extra, niet aan te spreken reserve in zit.
Snelladen (DC laden) kun je beter tot max. 80% doen (kun je ook in de auto zo instellen en staat default al op 80% voor DC). Dat wordt aanbevolen voor de conditie van de accu maar laadsnelheid neemt ook af met de SoC en boven de 80% gaat het echt behoorlijk langzaam.
Publiek en thuis AC laden doe ik altijd tot 100%.
De range van de eNiro is zodanig dat ik het in Nederland nog nooit spannend heb gevonden. Behalve een keer maar dat kwam doordat ik de verkeerde afstand in mijn hoofd had zitten en dacht dat ik nog wel makkelijk 100 km op en neer kon, dat kon ook wel maar de werkelijke 120 km was tricky...

[ Voor 12% gewijzigd door DonJuape op 09-01-2022 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe

Misschien helpt het je als ik vertel dat je inderdaad de eerste weken/maanden af en toe zenuwachtig zult worden, maar dat vrijwel iedereen gaandeweg leert omgaan met een iets andere manier van autorijden. Jij dus ook :)
Die 20 en 80% zijn van belang bij snelladen. Buiten die range zal de laadsnelheid (drastisch) afnemen en alle routeplanners (A Better Routeplanner bijvoorbeeld) houden hier rekening mee. Het is (dus) slimmer om vaker sneller (en dus korter) te laden en dan minder vaak langzamer.
Je persoonlijke situatie is zeker van belang. Ik rij 23.000 km per jaar en ik heb in de afgelopen zes maanden twee keer aan de snellader gestaan. Kwestie van plannen, nadenken en af en toe een "oeps" momentje. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
DonJuape schreef op zondag 9 januari 2022 @ 18:40:
[...]
De range van de eNiro is zodanig dat ik het in Nederland nog nooit spannend heb gevonden. Behalve een keer maar dat kwam doordat ik de verkeerde afstand in mijn hoofd had zitten en dacht dat ik nog wel makkelijk 100 km op en neer kon, dat kon ook wel maar de werkelijke 120 km was tricky...
multikoe schreef op zondag 9 januari 2022 @ 18:58:
[...]

Misschien helpt het je als ik vertel dat je inderdaad de eerste weken/maanden af en toe zenuwachtig zult worden, maar dat vrijwel iedereen gaandeweg leert omgaan met een iets andere manier van autorijden. Jij dus ook :)
Dank jullie voor deze geruststellende woorden! :D
Ik geloof ook wel dat het een kwestie is van een iets andere manier van denken.
Vooral in Nederland verwacht ik dat we daar al snel aan gewend zijn, zeker als we hem in principe gewoon thuis kunnen vol laden. Misschien soms een keer in het weekend wat extra via een snellader.

De regelmatige (kampeer)vakantie reisjes en daagjes/weekendjes over de grens zijn misschien in het begin een grotere uitdaging, maar zoals gezegd zien wij onze reisdagen ook echt al als vakantie en nemen we daar eigenlijk altijd al de tijd voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03

maak je niet ongerust. als je huidige auto"s gom zegt nog 50km zie je dan rustig? Met een elektrische is het net zo (on) betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:02
rokil schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:54:
Afgelopen zomer gebruik gemaakt van de €4000,- korting. Het enige dat ik extra moest betalen waren de warmtepomp en metallic lak. Uiteindelijk nog wel iets meer (trekhaak en Michelin Crossclimate banden), maar dat waren mijn eigen wensen.
Zonder metallic lak en warmtepomp was de prijs dus €4000,- lager dan normaal.
Begrijp ik het goed dat je nieuwe e-Niro op jouw verzoek afgeleverd werd met 4 seizoenenbanden ipv de standaard (zomer) banden? En was de meerprijs dan redelijk?
Dat vind ik ook wel interessant als de dealer daaraan wil meewerken. Mijn e-Niro moet nog geleverd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
ElectricAlex schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:17:
[...]

Begrijp ik het goed dat je nieuwe e-Niro op jouw verzoek afgeleverd werd met 4 seizoenenbanden ipv de standaard (zomer) banden? En was de meerprijs dan redelijk?
Dat vind ik ook wel interessant als de dealer daaraan wil meewerken. Mijn e-Niro moet nog geleverd worden.
Klopt. Het kostte €200,- om de standaard banden te ruilen voor de CrossClimate banden.
Voorheen al 3x bij de Toyota dealer ook zonder problemen deze deal gemaakt, dus ik zou niet weten waarom een dealer hier een probleem van zou moeten maken. De prijzen van de standaard banden zijn niet gek veel lager dan de CrossClimate banden, maar ze willen er natuurlijk wel aan verdienen. Als je dit niet meteen zou regelen zijn je banden na de eerste meters al gehalveerd in waarde en kost het je meer om er andere banden op te laten monteren.
Bij 2 van de 3 keer kostte het me trouwens niets extra, maar dat zal met de categorie auto te maken hebben en of je een vaste/goede klant bent.

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:59
@Sendak239 heb ik in een van de eerste maanden ook eens meegemaakt
Sindsdien hou ik GOM en nog af te leggen afstand in de gaten indien de GOM zegt nog 100km
Indien beide evenredig naar beneden gaan is er geen vuiltje aan de lucht.
Gaat de GOM systematisch sneller zakken dan zoek ik een laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:02
rokil schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:38:
[...]

Klopt. Het kostte €200,- om de standaard banden te ruilen voor de CrossClimate banden.
Voorheen al 3x bij de Toyota dealer ook zonder problemen deze deal gemaakt, dus ik zou niet weten waarom een dealer hier een probleem van zou moeten maken. De prijzen van de standaard banden zijn niet gek veel lager dan de CrossClimate banden, maar ze willen er natuurlijk wel aan verdienen. Als je dit niet meteen zou regelen zijn je banden na de eerste meters al gehalveerd in waarde en kost het je meer om er andere banden op te laten monteren.
Bij 2 van de 3 keer kostte het me trouwens niets extra, maar dat zal met de categorie auto te maken hebben en of je een vaste/goede klant bent.
Bedankt voor je snelle antwoord! En €200,- vind ik een heel redelijk bedrag.
Dat heb ik er ook wel voor over. Ik ga een mailtje sturen naar mijn dealer. Eens kijken wat die zegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
Even een beginnersvraagje: waar staat GOM voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
guess o meter = gok meter..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Dag allen. Ik heb nu tweemaal bij een Fastned 150 lader gestaan en allebei de keren kwam de auto niet verder dan 50-53kW laadsnelheid (E-Niro 2020 december geleverd, 64kwh, zou 77 kW moeten halen volgens FN). Fastned geeft aan dat het waarschijnlijk aan de auto ligt, maar wat is jullie idee hierbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

N1ckk schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:26:
Dag allen. Ik heb nu tweemaal bij een Fastned 150 lader gestaan en allebei de keren kwam de auto niet verder dan 50-53kW laadsnelheid (E-Niro 2020 december geleverd, 64kwh, zou 77 kW moeten halen volgens FN). Fastned geeft aan dat het waarschijnlijk aan de auto ligt, maar wat is jullie idee hierbij?
Van hoeveel % SoC naar hoeveel % SoC? Hoe lang duurde het en hoe koud was het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Laatst online: 20-09 13:56

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Dit komt overeen met de laadsnelheid welke ik vorige week max behaalde bij Fastned. Het klopt ook dat dit aan de auto ligt en heeft te maken met de temperatuur van het accupakket.

Mocht je hier meer over willen weten en een petitie ondertekenen, deze pagina zegt genoeg: https://www.change.org/p/...ew-hyundai-ioniq5-kia-ev6

Dit filmpje laat het mooi zien: YouTube: 175kW charging graph wo "Coldgate" MY20 Kia eNiro

Jr kan dit voorkomen door eerst flink door te knallen met je auto zodat de accu, koelvloeistof etc rond d e25 graden komen. Dan gaat het laden een stuk sneller.

[ Voor 7% gewijzigd door Yariva op 10-01-2022 10:37 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
77kW haal je alleen met een warme accu en als de SoC laag genoeg is.
Een warme batterij in de winter is een uitdaging (warm binnen parkeren en/of uren rijden), dus 50kW is normaal.
Zoek eens op "cold gate".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

DonJuape schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:35:
[...]

Van hoeveel % SoC naar hoeveel % SoC? Hoe lang duurde het en hoe koud was het?
Begonnen met 16% en hebben er tot 80% gestaan, dat duurde volgens mij een klein uur. Het was gisteravond, Zeeland, wat zal het zijn geweest - een graad of +4?
CyBeRSPiN schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:37:
[...]

77kW haal je alleen met een warme accu en als de SoC laag genoeg is.
Een warme batterij in de winter is een uitdaging (warm binnen parkeren en/of uren rijden), dus 50kW is normaal.
Zoek eens op "cold gate".
Toch raar, want flink gereden ervoor (of bedoel je warm als in omgevingstemperatuur?) en de SoC was (vrij) laag. Ik vind 50kW niet echt normaal, want had bij de dealer aangegeven dat we een auto wilde met snelladen en hij gaf aan dat dit model beter was dan het andere model waar we naar keken omdat die 77kW zou halen en dat zou nieuw zijn met dit type. Ik hoor cold gate voor het eerst. Jammer.

Hebben alle merken dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
:D Ah, duidelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Yariva schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:36:
[...]
Het klopt ook dat dit aan de auto ligt en heeft te maken met de temperatuur van het accupakket.
Had ik niet begrepen dat de e-Niro over een batterijverwarming beschikt? Nu ben ik een elektro-newbe, maar helpt dat daar dan niet bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
N1ckk schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:40:
[...]

Begonnen met 16% en hebben er tot 80% gestaan, dat duurde volgens mij een klein uur. Het was gisteravond, Zeeland, wat zal het zijn geweest - een graad of +4?

[...]

Toch raar, want flink gereden ervoor (of bedoel je warm als in omgevingstemperatuur?) en de SoC was (vrij) laag. Ik vind 50kW niet echt normaal, want had bij de dealer aangegeven dat we een auto wilde met snelladen en hij gaf aan dat dit model beter was dan het andere model waar we naar keken omdat die 77kW zou halen en dat zou nieuw zijn met dit type. Ik hoor cold gate voor het eerst. Jammer.

Hebben alle merken dit?
Dit klinkt vervelender dan dat ik het bedoel, maar dat een EV trager laadt als het koud is, is een bekend gegeven en met wat voorwerk had je dat kunnen weten. Er zijn merken/modellen die dit oplossen door bijvoorbeeld de batterij voor te verwarmen voordat je gaat laden (Tesla), maar de e-Niro doet dat niet.
Ook is die 77 kW een maximum dat je alleen haalt onder ideale omstandigheden (SOC tussen 20 en 80%, temperatuur rond de 20 graden). Gemiddeld gezien zul je daar dus onder zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@N1ckk je had denk ik iets meer onderzoek kunnen doen, jammer dat je dealer niet eerlijk is geweest.
77kW laden kan al sinds de introductie in 2019.
De meeste EVs hebben last van langzamer laden bij koude, dat is nu eenmaal de eigenschap van de batterijtechnologie.
Alleen Tesla heeft een functie die de accu met een hoop energie op kan stoken naar een hogere temperatuur als de route gepland wordt naar een snellader, hierdoor haal je dan hogere laadsnelheden.

De e-Niro heeft in theorie wel batterijverwarming, maar hoe dat precies werkt weet bijna niemand. Alleen bij temperaturen onder de -10 zou dat werken, en wellicht ook tijdens het laden. Maar voordat je de honderden kilo's aan batterij een paar graden warmer hebt..

Als het straks buiten weer wat warmer wordt zul je zien dat je die 77kW wel kan halen.

@DonJuape je linkje hieronder is stuk. Die petitie is ook kansloos. Kia gaat hier niks aan doen. Jammer dat ze het zelfs bij de EV6 nog niet hebben doorgevoerd..

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeRSPiN op 10-01-2022 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

bnwgraaf schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:49:
[...]

Had ik niet begrepen dat de e-Niro over een batterijverwarming beschikt? Nu ben ik een elektro-newbe, maar helpt dat daar dan niet bij?
Dat klopt maar die kun je als gebruiker niet zelf aan zetten als voorbereiding op snelladen. Vandaar ook deze petitie: https://www.change.org/p/...ew-hyundai-ioniq5-kia-ev6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
CyBeRSPiN schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:52:
@N1ckk je had denk ik iets meer onderzoek kunnen doen, jammer dat je dealer niet eerlijk is geweest.
Dat "andere model" was misschien geen Kia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubke81
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 19-09 13:04
German You-tuber from youtube channel Car Maniac received reply from Hyundai that they are working on preheating the battery when charger is set as destination in car's navigation. It should be distributed in the firs half of 2022.

https://www.change.org/p/...ioniq5-kia-ev6/u/30027960
Bovenstaande opmerking staat op de petitie pagina. Zou mooi zijn als het voor alle auto's (niro/kona/soul) wordt uitgerold.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
DonJuape schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:52:
[...]

Dat klopt maar die kun je als gebruiker niet zelf aan zetten als voorbereiding op snelladen. Vandaar ook deze petitie: https://www.change.org/p/...ew-hyundai-ioniq5-kia-ev6
Ik heb die dan ook maar gelijk getekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
bnwgraaf schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:27:
[...]

Even een beginnersvraagje: waar staat GOM voor?
Het is een beetje denigrerende term voor iets dat eigenlijk best wel goed werkt. Als je een beetje weet hoe hij tot het geschatte bereik komt, dan is hij zeker wel bruikbaar. Belangrijkste gegeven is dat het bereik wordt berekend op basis van het verbruik van de laatste rit (of paar ritten, dat weet ik niet). Als je dan rekening houdt met het feit dat het werkelijke verbruik sterk wordt beinvloed door snelheid, temperatuur en wind, dan kom je niet voor verrassingen te staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
multikoe schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:00:
[...]

Het is een beetje denigrerende term voor iets dat eigenlijk best wel goed werkt. Als je een beetje weet hoe hij tot het geschatte bereik komt, dan is hij zeker wel bruikbaar. Belangrijkste gegeven is dat het bereik wordt berekend op basis van het verbruik van de laatste rit (of paar ritten, dat weet ik niet). Als je dan rekening houdt met het feit dat het werkelijke verbruik sterk wordt beinvloed door snelheid, temperatuur en wind, dan kom je niet voor verrassingen te staan :)
Okay, duidelijk, dank je.
Dat is dan op zich dus niet anders dan de boardcomputer van mijn huidige benzine auto? Die rekent ook met de onlangs gereden verbuirken volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

De meeste EVs hebben last van langzamer laden bij koude, dat is nu eenmaal de eigenschap van de batterijtechnologie.
Alleen Tesla heeft een functie die de accu met een hoop energie op kan stoken naar een hogere temperatuur als de route gepland wordt naar een snellader, hierdoor haal je dan hogere laadsnelheden.
Ik heb een tijdje in een Tesla gereden en daardoor wellicht aangenomen dat het normaal is. In mijn ogen vervalt het zelf onderzoek doen argument al vrij snel wanneer je extern advies inwint - alleen dat is gebaseerd op mensen willen vertrouwen en niet op juridisch inhoudelijk dichttimmeren ;-(. De eigenschap van batterijtechnologie is overigens niet helemaal waar hoe ik het lees, je schrijft dat Tesla dit namelijk wel kan.

Maar goed 77 -> 54 is een derde langzamer. Denk niet dat Kia dealer Rotterdam mij een derde gaat terugbetalen voor slecht of in ieder geval incompleet advies :7 (grapje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digitair
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-09 11:58
Normaal heb ik de verlichting altijd op stand 'Auto' staan. Kort geleden, vanwege een berichtje hierover op dit forum, heb ik de verlichting continue aan staan.
Gisteren toen ik de auto aan de laadpaal had gehangen, bleef ook continue de verlichting voor en achter aan tijdens het laden. Dacht eerst dat het de coming home functie was, maar een uur (of 2) later, nog steeds aan.
Toen ik deze weer op Auto had gezet gingen ze ook uit.

Is dit normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
bnwgraaf schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:05:
[...]

Okay, duidelijk, dank je.
Dat is dan op zich dus niet anders dan de boardcomputer van mijn huidige benzine auto? Die rekent ook met de onlangs gereden verbuirken volgens mij.
Geen verschil. Hoewel een EV wat gevoeliger lijkt voor externe factoren. Het verbruik neemt meer toe met toenemende snelheid, een ICE heeft wat minder last van de buitentemperatuur. De uitkomst van de GOM zal daardoor wat meer variatie vertonen. Ik zit me net te bedenken: het zou mooi zijn als de GOM wat meer informatie zou tonen. Bijvoorbeeld door naast de huidige voorspelling ook een voorspelling te doen op basis van de afgelopen 10 ritten en een voorspelling op basis van de slechtste ritten. Zodat duidelijk(er) wordt wat de variatie in de GOM is. Er is dan wel gevaar voor "information overload" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

multikoe schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:17:
[...]

Geen verschil. Hoewel een EV wat gevoeliger lijkt voor externe factoren. Het verbruik neemt meer toe met toenemende snelheid, een ICE heeft wat minder last van de buitentemperatuur. De uitkomst van de GOM zal daardoor wat meer variatie vertonen. Ik zit me net te bedenken: het zou mooi zijn als de GOM wat meer informatie zou tonen. Bijvoorbeeld door naast de huidige voorspelling ook een voorspelling te doen op basis van de afgelopen 10 ritten en een voorspelling op basis van de slechtste ritten. Zodat duidelijk(er) wordt wat de variatie in de GOM is. Er is dan wel gevaar voor "information overload" :)
Een zgn. "Multikoe-functie" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:43
Digitair schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:17:
Normaal heb ik de verlichting altijd op stand 'Auto' staan. Kort geleden, vanwege een berichtje hierover op dit forum, heb ik de verlichting continue aan staan.
Gisteren toen ik de auto aan de laadpaal had gehangen, bleef ook continue de verlichting voor en achter aan tijdens het laden. Dacht eerst dat het de coming home functie was, maar een uur (of 2) later, nog steeds aan.
Toen ik deze weer op Auto had gezet gingen ze ook uit.

Is dit normaal?
Bij mij gaan ze netjes uit na het uitstappen (seconde of 10/15?), ook bij laden (Coming Home staat aan).
Had je wellicht het licht op 'Aan' gezet toen de auto niet meer ingeschakeld stond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
N1ckk schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:16:
Ik heb een tijdje in een Tesla gereden en daardoor wellicht aangenomen dat het normaal is.
Dat verklaart een hoop :) . Tesla doet heel veel dingen erg goed en het plannen van laadstops is er daar één van. Ik erger me bijvoorbeeld wild aan het feit dat het zoeken en plannen van een bezoek aan een laadstation in de navigatiesoftware zo ongelooflijk knullig verloopt. Tijdens het rijden zoeken naar het eerstvolgende DC laadstation zou verboden moeten worden, zo omslachtig.
In mijn ogen vervalt het zelf onderzoek doen argument al vrij snel wanneer je extern advies inwint
Dat ben ik deels wel met je eens, maar een dealer die jou een dure auto wil verkopen is per definitie niet objectief. Rond de batterijtechnologie van EV's en de praktische implicaties daarvan is gewoon niet veel eenduidig. Voor brandstofauto's is die kennis overal aanwezig en de ervaring ook, maar voor een ICE geldt dat nog niet echt. Ik moest de verkoper van mijn e-Niro uitleggen hoe bepaalde functies in de auto werkten..
- alleen dat is gebaseerd op mensen willen vertrouwen en niet op juridisch inhoudelijk dichttimmeren ;-(. De eigenschap van batterijtechnologie is overigens niet helemaal waar hoe ik het lees, je schrijft dat Tesla dit namelijk wel kan.
Het is een combinatie. Batterijen kunnen slecht tegen kou. Je kunt er als fabrikant dan voor kiezen om daar oplossingen voor in te bouwen (Tesla) of je doet dat niet (heel veel andere merken). Nogmaals: Tesla heeft ingezien dat ze de gebruikerservaring moest optimaliseren om hun dure auto's te kunnen verkopen, plus dat Elon Musk daarbij grote (financiele) risico's durfde te lopen. Traditionele autofabrikanten zijn nog niet zo ver.
Maar goed 77 -> 54 is een derde langzamer. Denk niet dat Kia dealer Rotterdam mij een derde gaat terugbetalen voor slecht of in ieder geval incompleet advies :7 (grapje).
In de zomer zul je blijer worden. Uit nieuwsgierigheid: sta jij zo vaak bij de snellader dan? Zijn er voor jou geen andere laad-oplossingen denkbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
DonJuape schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:19:
[...]

Een zgn. "Multikoe-functie" :+
Yes! Bouwde Tesla niet een "Joe-mode" in, die op verzoek van ene "Joe" de auto kind-vriendelijk verwarmde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron

De e-Niro heeft in theorie wel batterijverwarming, maar hoe dat precies werkt weet bijna niemand. Alleen bij temperaturen onder de -10 zou dat werken, en wellicht ook tijdens het laden. Maar voordat je de honderden kilo's aan batterij een paar graden warmer hebt..

Als het straks buiten weer wat warmer wordt zul je zien dat je die 77kW wel kan halen.

@DonJuape je linkje hieronder is stuk. Die petitie is ook kansloos. Kia gaat hier niks aan doen. Jammer dat ze het zelfs bij de EV6 nog niet hebben doorgevoerd..
Mijn ervaring is dat de batterij tijdens het laden opwarmt. Dat kost je alleen wel tijd, maar zodra de batterij de 25 graden aantikt gaat de snelheid ook boven de 70kW.
Je kunt dan wel enkele tientallen procenten boven de 70kW laden totdat ergens rond de 65-70% het afknijpen begint.
Daarom streef ik naar start SOC van 10% of minder zodat je dan van ca. 20% tot 65% wel maximaal kunt laden (afhankelijk van starttemperatuur).

Ik weet niet of het opwarmen van de batterij gebeurt door batterijverwarming of puur het effect is van het laadproces zelf.

[ Voor 3% gewijzigd door eltron op 10-01-2022 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steeck03
multikoe schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:17:
[...]

Het grappige is dat in je vorige benzine of diesel de GOM ook alle kanten op vloog. Alleen vond je het niet erg, want je keer er nauwelijks naar. Ik kan me regelmatig herinneren dat ik startte met iets van 400km en dat hij na 100km rijden ineens 500 aangaf. Maar ook andersom. Vooral in heuvelachtige gebieden kun je daarmee behoorlijk verrast worden.
Nu rijd je elektrisch en ineens zou het exact moeten kloppen. Ik zou het ook fijn vinden, maar erg realistisch is dat nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Steeck03 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:36:
[...]

Het grappige is dat in je vorige benzine of diesel de GOM ook alle kanten op vloog. Alleen vond je het niet erg, want je keer er nauwelijks naar. Ik kan me regelmatig herinneren dat ik startte met iets van 400km en dat hij na 100km rijden ineens 500 aangaf. Maar ook andersom. Vooral in heuvelachtige gebieden kun je daarmee behoorlijk verrast worden.
Nu rijd je elektrisch en ineens zou het exact moeten kloppen. Ik zou het ook fijn vinden, maar erg realistisch is dat nog niet.
Het kan simpelweg ook nooit nauwkeurig zijn omdat de auto niet weet wat je de komende 400 km gaat doen. Het probleem is wel een beetje dat je met een EV dichter op de limiet gaat rijden omdat je gewoon niet zo'n groot actieradius hebt. Als je jezelf aanwent om steeds met een SOC van 10% thuis te komen dan kan het zomaar eens misgaan als je een stuk 130 gaat rijden i.p.v. 100. Je hebt soms gewoon minder marge. Dat gezegd hebbende: soms is een kwartiertje aan de snellader langs de snelweg dan al weer voldoende om thuis te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
multikoe schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:41:
[...]

Het kan simpelweg ook nooit nauwkeurig zijn omdat de auto niet weet wat je de komende 400 km gaat doen. Het probleem is wel een beetje dat je met een EV dichter op de limiet gaat rijden omdat je gewoon niet zo'n groot actieradius hebt. Als je jezelf aanwent om steeds met een SOC van 10% thuis te komen dan kan het zomaar eens misgaan als je een stuk 130 gaat rijden i.p.v. 100. Je hebt soms gewoon minder marge. Dat gezegd hebbende: soms is een kwartiertje aan de snellader langs de snelweg dan al weer voldoende om thuis te komen.
Klopt en als je gewoon 100 was blijven rijden was je eerder thuis geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digitair
Suicyder schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:20:
[...]

Bij mij gaan ze netjes uit na het uitstappen (seconde of 10/15?), ook bij laden (Coming Home staat aan).
Had je wellicht het licht op 'Aan' gezet toen de auto niet meer ingeschakeld stond?
Durf ik niet met zekerheid te zeggen. Ik zal het eens in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

multikoe schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:25:
[...]

Dat verklaart een hoop :) . Tesla doet heel veel dingen erg goed en het plannen van laadstops is er daar één van. Ik erger me bijvoorbeeld wild aan het feit dat het zoeken en plannen van een bezoek aan een laadstation in de navigatiesoftware zo ongelooflijk knullig verloopt. Tijdens het rijden zoeken naar het eerstvolgende DC laadstation zou verboden moeten worden, zo omslachtig.
Mja. Automakers versus softwaremakers I guess? Want dat is wel grotendeels waar we het hier over hebben. Hoop dat Google maps dit op een gegeven moment echt goed gaat integreren (of misschien Flitsmeister?).
Dat ben ik deels wel met je eens, maar een dealer die jou een dure auto wil verkopen is per definitie niet objectief. Rond de batterijtechnologie van EV's en de praktische implicaties daarvan is gewoon niet veel eenduidig. Voor brandstofauto's is die kennis overal aanwezig en de ervaring ook, maar voor een ICE geldt dat nog niet echt. Ik moest de verkoper van mijn e-Niro uitleggen hoe bepaalde functies in de auto werkten..
Ja, maar dan zou je eigenlijk als Kia niet moeten willen dat jouw auto verkocht wordt door zo iemand. Want nu kan het zomaar zo zijn dat ik nu met mijn volgende auto voor een ander merk ga door deze slechte ervaring. Dat zou in mijn ogen altijd de houding moeten zijn van een merk: volle klanttevredenheid.
Het is een combinatie. Batterijen kunnen slecht tegen kou. Je kunt er als fabrikant dan voor kiezen om daar oplossingen voor in te bouwen (Tesla) of je doet dat niet (heel veel andere merken). Nogmaals: Tesla heeft ingezien dat ze de gebruikerservaring moest optimaliseren om hun dure auto's te kunnen verkopen, plus dat Elon Musk daarbij grote (financiele) risico's durfde te lopen. Traditionele autofabrikanten zijn nog niet zo ver.
Zoveel duurder is een model 3 toch niet tov een beetje vergelijkbaar aangeklede e-niro? Wat mij betreft is het probleem vooral dat een auto-reviewer (heb er toch een aantal gezien) hier niet dieper op ingaat. Die hebben het alleen over de buitenkant ;)
In de zomer zul je blijer worden. Uit nieuwsgierigheid: sta jij zo vaak bij de snellader dan? Zijn er voor jou geen andere laad-oplossingen denkbaar?
I guess. Nou, we hebben een range van zo'n 300-350KM effectief met deze 64 versie met dit weer. Dan heb je ze wel eens nodig ja, vooral weekend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjcvro
Een dealer staat je toch ook gewoon met droge ogen een dikke V8 te verkopen die volgens fabrieksopgave 1:20 kan halen? Dat is naar mijn idee niet zo heel veel anders. En ook daar gaat het verbruik in de winter omhoog en in de zomer omlaag (maar nooit 1:20).

Vandaag staat onze e-niro bij de dealer voor een trekhaak. Die was nog niet gemonteerd bij aflevering.
Als vervanger een stonic 1.0 mee maar dat is toch wel echt even wennen, dacht even dat het een diesel was.
Blijkbaar zijn we toch wel behoorlijk verwend door de Niro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
gjcvro schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:40:
Een dealer staat je toch ook gewoon met droge ogen een dikke V8 te verkopen die volgens fabrieksopgave
Vandaag staat onze e-niro bij de dealer voor een trekhaak. Die was nog niet gemonteerd bij aflevering.
Als vervanger een stonic 1.0 mee maar dat is toch wel echt even wennen, dacht even dat het een diesel was.
Blijkbaar zijn we toch wel behoorlijk verwend door de Niro.
Ik ben benieuwd; best nog even spannend om de stap naar elektrisch te maken, maar na een korte proefrit met de e-Niro heb ik ook het idee, dat ik wat betreft het rijden straks echt niet meer terug naar benzine of diesel wil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Het huis tuin en keukengebruik is voor ons ruim voldoende, hij hangt nu 1x per week aan de paal of zo. En dan nog zit er vaak meer dan 20% in. Vakantiereisjes wordt nog wel een dingetje, ik hou normaal van lekker door blijven rijden tot de tank leeg is, tanken en weer verder.

Normaal is dat richting wintersport, maar vorig jaar en dit jaar zal het wel niet gebeuren. En daarna is het nog maar de vraag of we nog op wintersport kunnen. In de zomer pakken we de cabrio, die heeft nog niet zo veel last van laadstress.

Dus we gaan het zien of het ooit nog echt een probleem wordt. Het aantal laadpunten wordt ook steeds groter, en vaak bij hotels ook al standaard laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
N1ckk schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:51:
[...]
Mja. Automakers versus softwaremakers I guess? Want dat is wel grotendeels waar we het hier over hebben. Hoop dat Google maps dit op een gegeven moment echt goed gaat integreren (of misschien Flitsmeister?).
Je komt met Google Maps al een eind en A Better Routeplanner wordt ook veel gebruikt. Die laatste gebruikt zelfs data van de auto als je een ODB dongel hebt. Maar ik wil dat mijn interne navigatie dat doet. Dat dat kan, bewijst Tesla.
Ja, maar dan zou je eigenlijk als Kia niet moeten willen dat jouw auto verkocht wordt door zo iemand. Want nu kan het zomaar zo zijn dat ik nu met mijn volgende auto voor een ander merk ga door deze slechte ervaring. Dat zou in mijn ogen altijd de houding moeten zijn van een merk: volle klanttevredenheid.
Dat is nu eenmaal de praktijk, maakt niet uit wat je koopt. Camera's, kleding...
Zoveel duurder is een model 3 toch niet tov een beetje vergelijkbaar aangeklede e-niro?
Nee, maar de 3 is niet Tesla's eerste auto. Tesla heeft vanaf het begin (model S) fors ingezet op de gebruikersbeleving en dat is een hele goede zet geweest. Het vergt moed en visie om daar in te investeren zonder dat je nog maar een auto hebt verkocht. Bovendien neuzelen we hier ook maar de op vierkante meter, want ook de e-Niro verkoopt als een tierelier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

N1ckk schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:51:
[...]

Zoveel duurder is een model 3 toch niet tov een beetje vergelijkbaar aangeklede e-niro? Wat mij betreft is het probleem vooral dat een auto-reviewer (heb er toch een aantal gezien) hier niet dieper op ingaat. Die hebben het alleen over de buitenkant ;)
Zit toch nog wel zo'n 5k tussen een vol aangeklede eNiro en een standard range Model 3 met een kleurtje. Als je, zoals ik, de Dynamic plus kleurtje en WP voldoende vindt, zit er nog meer tussen. Voor mij een reden dat de Model 3 afviel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:25
multikoe schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:00:
[...]

Het is een beetje denigrerende term voor iets dat eigenlijk best wel goed werkt.
Same here, de GOM werkt zo goed als ik vind dat het kan werken. Aangezien ik vaak dezelfde stukken rijd is die ook vrij nauwkeurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

multikoe schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:35:
[...]

Je komt met Google Maps al een eind en A Better Routeplanner wordt ook veel gebruikt. Die laatste gebruikt zelfs data van de auto als je een ODB dongel hebt. Maar ik wil dat mijn interne navigatie dat doet. Dat dat kan, bewijst Tesla.
Was hun interne navigatie niet gebaseerd op / gebouwd op Google Maps? Dat lijkt me een soort ultieme situatie, de volledig geïntegreerde variant van G Maps in je native omgeving idd. Alternatief is Google Auto (of hoe dat ook heet; het OS).
Dat is nu eenmaal de praktijk, maakt niet uit wat je koopt. Camera's, kleding...
Mja, alleen met een product als een auto verwacht je toch iets meer. Maar is idd meer een hoop dan een realiteit - gegeven.
Nee, maar de 3 is niet Tesla's eerste auto. Tesla heeft vanaf het begin (model S) fors ingezet op de gebruikersbeleving en dat is een hele goede zet geweest. Het vergt moed en visie om daar in te investeren zonder dat je nog maar een auto hebt verkocht. Bovendien neuzelen we hier ook maar de op vierkante meter, want ook de e-Niro verkoopt als een tierelier.
Mja, second mover advantage bij de rest dan toch? kom nou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
N1ckk schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:15:

Was hun interne navigatie niet gebaseerd op / gebouwd op Google Maps? Dat lijkt me een soort ultieme situatie, de volledig geïntegreerde variant van G Maps in je native omgeving idd. Alternatief is Google Auto (of hoe dat ook heet; het OS).
Ik geloof dat de interne navigatie van Kia gebaseerd is op Here Maps, maar dat weet ik niet zeker. Overigens zijn er ook mensen die Google Maps gebruiken via Android Auto en daar erg blij mee zijn. Ik vindt het wat teveel gedoe, maar dat is persoonlijk.
Mja, second mover advantage bij de rest dan toch? kom nou.
Ik verbaas me er ook over. Zeker als je kijkt naar de navigatie-opties. Je hebt navigatie, je hebt live data, je hebt info over laadstations, je hebt de data uit de auto (SOC, route). Je kunt dat combineren. Doe dat dan ook....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
  • Laatst online: 01-11-2024
multikoe schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:29:
[...]

Ik geloof dat de interne navigatie van Kia gebaseerd is op Here Maps, maar dat weet ik niet zeker. Overigens zijn er ook mensen die Google Maps gebruiken via Android Auto en daar erg blij mee zijn. Ik vindt het wat teveel gedoe, maar dat is persoonlijk.

[...]

Ik verbaas me er ook over. Zeker als je kijkt naar de navigatie-opties. Je hebt navigatie, je hebt live data, je hebt info over laadstations, je hebt de data uit de auto (SOC, route). Je kunt dat combineren. Doe dat dan ook....
In Nederland geen last van, maar voor vakanties of langere ritten waarbij tijdens de reis meerdere malen geladen moet worden is die hele kia navigatie nutteloos voor laadstations en verwacht verbruik

In een tesla wordt je gewaarschuwd dat je langzamer moet gaan rijden wil je de volgende laadpaal halen. die GOM is voor vakanties ook nutteloos ,zeker met volbeladen auto met dakkoffer.

Ik ben afgelopen zomer met een lege accu komen te staan, 30 meter voor de snelladers gelukkig dus dat was net te duwen. moest nog 20km GOM gaf nog 50 resterend aan...
laatste stuk was in Frankrijk berg op... zelfs met maar 90km/h was dat dus niet genoeg

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:43
Ik vraag mij af wat voor percentage je in dat geval het is waar je op mikt bij aankomst lader. Als dat 10% is laat je inderdaad weinig ruimte voor schommelingen (door weer/hoogteverschillen etc).

Maar goed ik heb nog geen langere ritten gemaakt in dat opzicht, langste dag was Gorinchem -> plaats in groningen en eind v/d dag weer terug, waarbij ik op de terugweg even een snellader meegepakt heb op een praktische locatie (enkele reis 245 km zonder laadpunt rondom bestemming).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
  • Laatst online: 01-11-2024
Suicyder schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:00:
Ik vraag mij af wat voor percentage je in dat geval het is waar je op mikt bij aankomst lader. Als dat 10% is laat je inderdaad weinig ruimte voor schommelingen (door weer/hoogteverschillen etc).

Maar goed ik heb nog geen langere ritten gemaakt in dat opzicht, langste dag was Gorinchem -> plaats in groningen en eind v/d dag weer terug, waarbij ik op de terugweg even een snellader meegepakt heb op een praktische locatie (enkele reis 245 km zonder laadpunt rondom bestemming).
ik hoefde maar 180km naar de beoogde laadpaal en vertrok met 87% bij de paal ervoor....
waren kennelijk 180km met een flinke stijging. Volgens ABRP zou ik met 130km/h nog bijna 20% over houden, ik heb alleen een stuk langzamer dan dat gereden...
nja leuke les, gebeurt me niet nog eens :)

[ Voor 9% gewijzigd door cypher21 op 10-01-2022 16:10 ]

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09 14:18
multikoe schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:25:
[...]

Ik heb pas vorige week een functie in Google Maps ontdekt waar je, indien je al een bepaalde route hebt uitgestippeld, bepaalde objecten langs deze route kan zoeken. "search along the route"
Hieronder vallen ook laadstations gelukkig, dus dat maakt het al een stukje makkelijker om een lange rit te plannen.

Helaas is de informatie per laadstation (en vooral in het buitenland) nog niet altijd compleet, dus een beetje extra huiswerk komt er wel bij kijken door toch even de website te bezoeken, of soms de street view te raadplegen om na te gaan of er daadwerkelijk laadpalen staan op de aangegeven plek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09 14:18
cypher21 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:08:
[...]

ik hoefde maar 180km naar de beoogde laadpaal en vertrok met 87% bij de paal ervoor....
waren kennelijk 180km met een flinke stijging. Volgens ABRP zou ik met 130km/h nog bijna 20% over houden, ik heb alleen een stuk langzamer dan dat gereden...
nja leuke les, gebeurt me niet nog eens :)
Ja die stukken in de bergen kunnen er behoorlijk inhakken!
Gelukkig wordt het wel deels gecompenseerd door het terugwinnen als je weer naar beneden gaat.
Vorige week een flink stuk afgedaald en in totaal iets van 15km teruggewonnen, daar kreeg ik wel even een goede glimlach van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Heeft er iemand al eens ervaren dat de zilverkleurige strip die over de breedte van het dashboard loopt, nogal hinderlijk kan reflecteren, als de zon onder een bepaalde hoek naar binnen schijnt?
Tijdens de proefrit viel me al wel op, dat deze duidelijk in de spiegeling in het zijraam te zien was.

Ik heb op diverse andere forums gezien dat men er last van had en ik vroeg me af of er al eens iemand de strips ge-wrapt heeft. Uiteindelijk vond ik een paar voorbeelden daarvan:

Carbon look:
https://www.speakev.com/t...-trim.159879/post-3033778

Electrical blue:
https://photos.google.com...xaVg4Y3N5RmFOZnpTcEUwQXh3

Brushed look:
https://www.kianiroforum....rim-glare.9617/post-92109

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
bnwgraaf schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 17:42:
Heeft er iemand al eens ervaren dat de zilverkleurige strip die over de breedte van het dashboard loopt, nogal hinderlijk kan reflecteren, als de zon onder een bepaalde hoek naar binnen schijnt?
Tijdens de proefrit viel me al wel op, dat deze duidelijk in de spiegeling in het zijraam te zien was.

Ik heb op diverse andere forums gezien dat men er last van had en ik vroeg me af of er al eens iemand de strips ge-wrapt heeft. Uiteindelijk vond ik een paar voorbeelden daarvan:

Carbon look:
https://www.speakev.com/t...-trim.159879/post-3033778

Electrical blue:
https://photos.google.com...xaVg4Y3N5RmFOZnpTcEUwQXh3

Brushed look:
https://www.kianiroforum....rim-glare.9617/post-92109
Het is mij ook opgevallen, maar ik heb er geen last van. Maar gezien het aantal berichten (hier en op andere fora) van mensen die er iets overheen hebben geplakt, ben ik kennelijk een uitzondering :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

multikoe schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 17:44:
[...]

Het is mij ook opgevallen, maar ik heb er geen last van. Maar gezien het aantal berichten (hier en op andere fora) van mensen die er iets overheen hebben geplakt, ben ik kennelijk een uitzondering :)
Mij nog niet opgevallen...en bedankt! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Het eerste wat ik als commentaar kreeg van de bijrijder.. reflecteert te fel in je ogen. Als het te erg is als de zon weer wat hoger staat, plakken we er wel een plakbandje op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digitair
Vandaag kreeg ik de melding dat de bandenspanning van een band laag was (puncture, heeft het toch 100km volgehouden).
Ik zag op het display wel de waardes terug, maar is er ook een overzicht van zulke meldingen terug te vinden vanuit het menu in het infotainment systeem?

Ik had al eens gezocht in het auto diagnose menu en bij de meldingen, maar kon er verder niets over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Zo, de trekhaak toch maar gelijk in Duitsland mee besteld. Het trekgewicht komt dan inderdaad op de Duitse papieren erbij en staat ook op het COC (Certificate Of Conformity).

Scheelde met nog wat extra korting toch een €180 met Nederland en kost dan te weinig meer dan hem zelf eronder te zetten. Dat heb ik bij best veel auto's zelf al eens gedaan, maar bij de e-Niro moet er wel heel veel los getrokken en geschroefd worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:09
Suicyder schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:00:

ABRP heeft nu ook ondersteuining voor live SoC uitlezing en werkt met de e-Niro. Die houdt dus wel allemaal rekening met hoogte, SoC, belading, weer en referentie verbruik (dakkoffer etc).

Heb een maand abo genomen, erg fijn om naar de laadpaal te navigeren. Is wat makkelijker voor de gebruiker die alles in 1 app wil hebben. Routebegeleiding is wel minder dan b.v. Waze.
Pagina: 1 ... 179 ... 350 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.