Een verhaal over mijn import auto, nu 1 week in gebruik.
Voorwoord
Als eerst: mijn beweegredenen om elektrisch te rijden zijn volledig mileugericht. Ik ben 25 en maak mij zorgen om het mileu. In mijn ogen telt ieder klein beetje en ik help graag mee, ondanks dat het economisch persoonlijk mogelijk niet een geheel verstandige keuze zou zijn. Zeker met Covid maak ik weinig km'ers. Dit terwijl een elektrische bak op de lange baan, met veel kilometers, pas economisch gunstiger is tegenover een ICE.
Maar ik kan niet ontkennen dat de Kia e-Niro een fantastische auto is, sprintjes bij het stoplicht blijven voor nu leuk en het regeneratief remmen is een echte sport.
Zelf kom ik vanaf een Opel Corsa D 3-deurs uit 2011. Prima auto, niets op aan te merken. Maar die Kia en Opel zijn wel 2 totaal verschillende auto's uit totaal verschillende klasses. Waarom dan zo'n "gekke" sprong?
Deze auto heb ik echt gekocht met de intentie deze minimaal 8 a 10 jaar te houden. De tijd zal het mij leren maar dit is voor nu wel de inzet. En hoewel ik nu maar ritjes maak van 40 kilometer per dag (op een werkdag) zou dit in de toekomst zomaar anders kunnen liggen. Verder woon ik in een appartement op 1 hoog en kan ik de auto niet bij mijn huis opladen. Dit betekend dat ik volledig afhankelijk ben van laadpalen op werk, publieke laadpalen en snellaad punten. Ik zou wel een 230v haspel naar buiten kunnen gooien maar ben bang dat de gemeete daar niet op zit te wachten.
De Kia eNiro was voor mij een van de beste opties vanwege de volgende punten:
- Degelijk geprijst in vergelijking met concurentie
- Grote range (450km wltp)
- Redelijk snel laden met 77KW
Mijn tactiek voor elektrisch rijden is dan ook als volgt: 1x in de week de auto op werk volledig opladen zodat ik met genoeg range de week door kan. Mocht dit mis gaan kan ik de auto altijd nog ergens tussendoor in de straat laden op een publiek laadpunt.
Zoektocht
Na veel lezen op internet fora, dit forum, een proefrit bij de dealer was ik overtuigd. Top auto, niet te vergelijken met mijn vorige auto en mooi toekomst gericht. Ook recente Youtube filmpjes laten zien dat de auto, bijna 4 jaar na release, nog keurig in de markt staat tegenover de competitie (Hyundai Kona, Tesla model 3.)
Dus, wat waren mijn opties:
- De auto middels werk leasen
- De auto prive leasen
- 2dehands kopen
- Kopen in Nederland
- (2dehands) de auto importeren
Mijn eerste gedachte was de auto leasen. Maar hierbij krijg je wel een BKR registratie. Wetende dat ik niet voor altijd in mijn appartement wil blijven zitten is dit niet handig. Verder kost het een boel geld en ben je niet eigenaar van de auto.
Helaas kon ik ook niets regelen op werk met de baas.
Hierna ben ik middels een Tweaker in dit forum getipt over de gunstige constructie om een auto te importeren vanuit DE. Voordelen:
- 19% BTW vs. 21% BTW
- Terwijl de subsidiepot in NL alweer leeg was, gaf Duitsland het hele jaar 6K subsidie
- Geen BPM inschrijving bij import naar NL, de auto stoot immers niets uit (m.u.v. fijnstof van de banden en remmen)
- In het algemeen: betere prijzen voor auto’s in Duitsland dan in Nederland
Nadelen: je stimuleert de Nederlandse economie nou niet echt en het voelt een beetje “lullig” voor mij naar bijv. de dealer waar ik een proefrit had gemaakt. Die zit immers ook met kosten. Echter gezien ik de auto voornamelijk vanuit milieuredenen heb gekocht vond ik het een minder groot probleem om het Duitse belastingstelsel “creatief” te gebruiken. Daarnaast kan ik op mijn leeftijd helaas niet zomaar 45K ophoesten voor een auto.
Regels bij import
De reden waarom ik de auto nu pas heb terwijl ik in april al aan het kijken was heeft te maken met 2 redenen:
- De 6K subsidie in DE heeft als voorwaarde dat de auto de eerste 6 maanden op 1 naam moet komen te staan
- Wanneer de auto onder de 6K KM’ers op de teller staat en deze word geïmporteerd vindt de staat dat de auto nog spiksplinternieuw is (terecht punt imo.) Echter om dit te omzeilen kan de auto tijdelijk als demo auto worden gebruikt in DE zodat deze net iets boven de 6K KM’ers op de teller komt te staan.
Garantie
Kia kent 7 jaar garantie op het voertuig. Deze garantie is Europees en blijft geldig na import.
De auto zelf
Omdat ik geen kaas heb gegeten bij het importeren van EV’s (en auto’s an sich) heb ik een tussenpartij gevraagd om voor mij het importeren af te handelen. Ik heb deze tussen partij gevraagd om namens mij in contact te komen met een advertentie op mobile.de. Het betrof een Kia eNiro 64 kwh Spirit uitvoering uit april 2021.
Na wat heen en weren was de deal akkoord. De auto zou rond de 3de week van december geleverd worden. Dit proces was nogal een hoofdpijn scenario vanaf mijn kant, iets waar ik ook
een topic voor heb aangemaakt. Destijds bij het aanmaken was ik het even kwijt en maakte ik mij nogal wat zorgen. Gelukkig wist de community de situatie even te relativeren.
Tussenpartij
Maar wat heeft die tussen partij nou eigenlijk gedaan? Wel, vanaf mijn kant wetende het volgende:
- Communicatie namens mij richting de dealer. Ik moest nog wel persoonlijk machtigingen en contracten ondertekenen.
- Vervoer geregeld
- Tijdelijke verzekering geregeld
- Inschrijving bij het RDW
- Kentekenplaten gekocht en geinstalleerd
- Controle documenten en inspectie van de auto
- Onderhandeld over de aanschaf prijs
- De auto vervoert naar mijn huis
Misschien mis ik nog iets maar dit is het overgrote werk. Terugkijkende zou ik niet meer gebruik maken van de verdiensten gezien het allemaal als erg lastig word gepresenteerd, zo’n auto importeren. Man je bespaart jezelf gewoon dit 2,5K door het zelf op te pakken, het is (zoals door meerdere Tweakers bevestigd) poepsimpel en op de terugrit kan je mooi even door je auto scrollen en het nieuwe speelgoed uittesten.
Kosten en waarde auto
Een beetje beschamend gezien ik lichtelijk spijt heb van het inhuren van de tussen partij. Maar goed met de billen bloot gaan, beschouwen als leer ervaring en door met genieten van de auto.
Aanschaf auto: €34.500 (inclusief de subsidie in DE en onderhandelen bij de dealer)
Kosten import door extern bedrijf: €3200
De auto kwam na de RDW keuring uit op een waarde van €45,700. Dit betreft de Kia eNiro 64 kwh Spirit uitvoering (vergelijkbaar met de Executive uitvoering in NL) met als opties lederen bekleding en een upgrade naar 3 fase laden. Leuk weetje: de informatie rondom dit onderwerp is super onduidelijk maar de auto komt standaard met warmtepomp in de Spirit uitvoering.
Levering en de week hierna
Als eerste verrassing: de auto kwam zonder type2 laadkabel. Wel met de granny charger. Wat blijkt na controle op de Duitse prijzenlijst: de type2 kabel is inderdaad een 400 euro optie. Shit, daar had ik even niet rekening mee gehouden… Gelukkig zal de auto goed vol en kon ik hier 300 KM mee rijden. Maar zelfs dat bleek nogal krapjes te worden nadat iedereen een proefritje wilde maken. Meteen nadat de auto was aangekomen heb ik een type2 32A 3 fase laadkabel van 180 euro gekocht. Deze werkt na testen ook goed. Echter moest ik wel de eerste week zonder laadkabel doorkomen.
Niemand in de buurt met een Type 2 aansluiting en geen zin om een haspel naar buiten te gooien met 6 graden buiten… Helaas dat word snelladen bij de lokale Fastned. Inderdaad flink duurder maar het was ook een leuke ervaring om voor het eerst mee te maken. Zelfs de vriendin vond het “spannend”

Alleen kwam ik meteen wel achter het probleem met de naam “coldgate”. Ik kreeg maar maximaal 50KW uit de charger, hier had ik meer van verwacht. Ook de range laat in de winter (zoals verwacht maar toch een gevoel van ‘jammer’) maar 350km op de volle lading zien i.p.v. de volle 450. Daar zal ik nog een paar maanden voor moeten wachten
Ook heb ik de auto geupdate naar de laatste versie, een dashcam geinstalleerd met de hulp van @
Hippe Lip en een Frunk voorin geplaatst. Ook heb ik vandaag een ODB module geïnstalleerd zodat ik met ABRP nu live data kan gebruiken bij de navigatie. Echt super vet
Al met al zeker geen spijt van de auto. Wel een beetje van het import proces gezien de auto al zo veel kost. Dan is een deel van het bedrag bijna weggegooid geld. Maar het doel is voltooid: rijden in een EV in 2022. Mocht iemand nog vragen hebben hoor ik deze graag of zal ik mijn post even aanvullen zodat het in 1 overzicht staat.