Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

eltron schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 00:25:
[...]

Bijzonder.
De relatie tussen family card en kosten als update vast loopt.
Update sowieso bijzonder verhaal. Was gewend (bij vorige auto's) dat dit werd aangeboden om zelf probleemloos te installeren. Bij Kia loopt dat anders en houd ik mij gemakshalve maar aan de beurten met update.
kia familie kaart heb ik een jaar of 3 geleden iets van gezien toen ik de auto kocht. Maar daarna niets meer van gemerkt. Heb mij denk ik wel hieraan verbonden maar geen idee hoe dat aan te tonen.

Aanvulling: Even gecheckt in de app. zover ik kan zien ben ik dus family card member of zo.
Voordeel oplopend tot € 185/jaar. Dat betekent m.i. dat ik binnenkort een voordeel van ca. € 555 tegemoet kan zien om dit gemiddeld te halen over periode van 3 jaar. Maar wellicht moet ik van 10 jaar uit gaan en dan € 1.850?

Zijn er andere Family Card members hier, die al voordeel hebben gehad?
Ik kreeg die Family Card ook bij mijn lease-auto. M.i. alleen voordelen waar ik als leaserijder niets aan heb omdat die door de LM/WG worden betaald. Korting op onderhoud, winterchecks etc.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

eltron schreef op maandag 3 januari 2022 @ 22:46:
[...]

Bizar. Het stimuleringsbeleid van de overheid is eerder een rem dan een stimulans. Als ik het stimuleringsbeleid van de overheid had gevolgd dan reed ik nu in een 8 cilinder Youngtimer, met een lagere bijtelling dan mijn e-Niro.
En die miljarden belastinggeld zijn nogal genuanceerd als ge het gehele vierkant bekijkt. Feitelijk peanuts, pennywise pound fullish zoals de engelsen zeggen.
Wel beetje of topic hier. Hopelijk snel weer verkiezingen en kabinet met meer gevoel voor dit soort zaken.
We zijn het over dit soort dingen nooit eens dus nu ook niet ;) en inderdaad off-topic. Voor zakelijke lease vond ik het stimuleringsbeleid in het begin grenzen aan belastingontduiking en heel oneerlijk. 0% of 4% bijtelling voor een Foutlander die helemaal niet superschoon is. En de leaserijders zijn toch al de wat hogere inkomens en wie moeten dat belastingvoordeel betalen? Juist, de andere belastingbetalers voor wie een EV onbereikbaar was/is.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:35
[...]
Voordeel oplopend tot € 185/jaar. Dat betekent m.i. dat ik binnenkort een voordeel van ca. € 555 tegemoet kan zien om dit gemiddeld te halen over periode van 3 jaar. Maar wellicht moet ik van 10 jaar uit gaan en dan € 1.850?
Bijzondere manier van redeneren heb jij.

Oplopend tot betekent alles tussen 0 en 185. 3 x 0 is nog steeds 0,
En om ergens voordeel/korting op te krijgen moet je meestal; eerst iets kopen waar die korting op zit..

Edit: Teruglezend komt het hatelijker over dan bedoeld. Zou een interessant gesprek zijn op een verjaardag ;-)

[ Voor 9% gewijzigd door gjcvro op 04-01-2022 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08-2023
[...]

Bijzonder.
De relatie tussen family card en kosten als update vast loopt.
Update sowieso bijzonder verhaal. Was gewend (bij vorige auto's) dat dit werd aangeboden om zelf probleemloos te installeren. Bij Kia loopt dat anders en houd ik mij gemakshalve maar aan de beurten met update.
kia familie kaart heb ik een jaar of 3 geleden iets van gezien toen ik de auto kocht. Maar daarna niets meer van gemerkt. Heb mij denk ik wel hieraan verbonden maar geen idee hoe dat aan te tonen.

Aanvulling: Even gecheckt in de app. zover ik kan zien ben ik dus family card member of zo.

Zijn er andere Family Card members hier, die al voordeel hebben gehad?
Het gaat mij helemaal niet zo over die kaart, maar vooral over de update policy
Maar blijkbaar ,gezien de 0 ;) reacties vindt iedereen dat wel best zo. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:28
De family card is bij Kia al jaren het bewijs van garantie. Ik heb die al bij verschillende auto’s gehad. Er zitten voorwaarden aan om die elk jaar verlengd te krijgen. Zo dien je de beurten door een Kia garage te laten uitvoeren.

Het is dus voor Kia nogal logisch om te zeggen dat als je geen Kia family card hebt dat je dan zelf mag betalen als er iets mis gaat. Immers heb je dan geen garantie meer op de auto.

De family card is ook overdraagbaar op een nieuwe eigenaar, tenminste ik kreeg in het verleden bij een 2e hands Kia ook een family card erbij.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-09 22:35
Hoort die pechservice ook niet bij die kaart? Dat vind ik toch wel een mooie service, al hoop ik er geen gebruik van te hoeven te maken....
(hoef je geen duur ANWB-abo te nemen of bij je verzekering afsluiten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
gjcvro schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 12:27:
[...]

Bijzondere manier van redeneren heb jij.

Oplopend tot betekent alles tussen 0 en 185. 3 x 0 is nog steeds 0,
En om ergens voordeel/korting op te krijgen moet je meestal; eerst iets kopen waar die korting op zit..
Ik heb het uiteraard zo opgeschreven om het wat uit te vergroten; ik heb ca. geschreven maar had ook max. kunnen zijn. Voorlopig is het 3x0 dus. En ik koop alles bij Kia wat ik voor de Kia nodig heb, dus daar kan het niet aan liggen.

De aanleiding was het hoge kostenbedrag dat Kia in rekening brengt als je update een keer vastloopt. Zie paar posts terug; iets van 1.200 of zo en gratis met family card.
Dan zou het in één keer een "voordeel" van 1.200 zijn. Al zou dat voor mij in dat geval niet zo voelen.

Het zijn allemaal ook een beetje "fake" voordelen naar mijn gevoel, zoals gratis APK, als dat na 3 jaar nodig is, maar alleen in combinatie met een beurt. Volgens mij is vrijwel overal APK gratis icm beurt.
En gratis pitstop check, wat dat precies is weet ik niet, maar bijna overal kun je een gratis wintercheck, vakantiecheck etc. krijgen. De teller gaat dan lopen zodra er iets gerepareerd, aangevuld of vervangen moet worden.
De gratis internationale wegenhulpgarantie geldt alleen in combinatie met KIW basisdekking voor auto's ouder dan 3 jaar. Ben overigens bij al mijn (nieuwe) auto's gewend dat er gratis Europadekking op zit en veel verder ga ik met de auto niet komen.

[ Voor 28% gewijzigd door eltron op 04-01-2022 13:14 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:11
DutchKel schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 12:39:
De family card is bij Kia al jaren het bewijs van garantie. Ik heb die al bij verschillende auto’s gehad. Er zitten voorwaarden aan om die elk jaar verlengd te krijgen. Zo dien je de beurten door een Kia garage te laten uitvoeren.

Het is dus voor Kia nogal logisch om te zeggen dat als je geen Kia family card hebt dat je dan zelf mag betalen als er iets mis gaat. Immers heb je dan geen garantie meer op de auto.

De family card is ook overdraagbaar op een nieuwe eigenaar, tenminste ik kreeg in het verleden bij een 2e hands Kia ook een family card erbij.
Dat is allemaal erg vreemd en het komt ook niet overeen met wat Kia op hun eigen website zegt:
Die family card biedt voordelen en voordeeltjes en dan met name over hulp bij pech en APK keuringen. Hij zegt niets over garantie. En dat is ook logisch: de garantie op een auto is niet persoonsgebonden. Als Kia zeven jaar garantie geeft op de accu, dan stopt dat niet bij een overdracht aan een andere eigenaar. Je hebt als eigenaar recht op die garantie, ongeacht of je je hebt aangemeld voor die family card.

Ik denk dat het wèl heel logisch zou zijn dat Kia geen gehoor geeft als je zelf die update hebt gedaan. Ik kan me voorstellen dat Kia dat in dezelfde categorie vindt vallen als bijvoorbeeld het zelf vervangen van onderdelen van de auto. Als ik in mijn auto zelf de remmen vervang en dat gaat mis, dan draai je volledig op voor de kosten van reparatie. Als je zelf je software update, dan zou ik het normaal vinden als Kia voor het herstellen gewoon een factuur stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
multikoe schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 13:00:
[...]

Dat is allemaal erg vreemd en het komt ook niet overeen met wat Kia op hun eigen website zegt:
Die family card biedt voordelen en voordeeltjes en dan met name over hulp bij pech en APK keuringen. Hij zegt niets over garantie. En dat is ook logisch: de garantie op een auto is niet persoonsgebonden. Als Kia zeven jaar garantie geeft op de accu, dan stopt dat niet bij een overdracht aan een andere eigenaar. Je hebt als eigenaar recht op die garantie, ongeacht of je je hebt aangemeld voor die family card.

Ik denk dat het wèl heel logisch zou zijn dat Kia geen gehoor geeft als je zelf die update hebt gedaan. Ik kan me voorstellen dat Kia dat in dezelfde categorie vindt vallen als bijvoorbeeld het zelf vervangen van onderdelen van de auto. Als ik in mijn auto zelf de remmen vervang en dat gaat mis, dan draai je volledig op voor de kosten van reparatie. Als je zelf je software update, dan zou ik het normaal vinden als Kia voor het herstellen gewoon een factuur stuurt.
Wat Kia op de website neerzet en hoe ze in de garage ermee om gaan kan totaal anders zijn.

Mijn ervaring is echter zoals ik het beschreef, zonder de Kia family card krijg je niet standaard garantie op je Kia. Uiteraard kun je het juridisch nog gaan spelen om garantie te eisen aangezien je er wel gewoon recht op hoort te hebben.

Dit laten ze dus ook zien bij de update, zonder de Kia Family card heb je daar dus standaard geen garantie op.

Bij mij hebben ze in de garage ook uitgelegd dat als ik aanspraak wil maken op de 7 jaar lak garantie e.d. dat daarvoor de Kia Family card elk jaar verlengd moet worden en dat deze standaard wordt verlengd bij een beurt. Je krijgt dan een printje mee waarop de nieuwe datum staat tot hoe lang Kia family geldig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Die kaart zal me worst wezen ik heb p.lease en maak me daar totaal geen zorgen over.
Gewoon geactiveerd en klaar.
Het gaat mij over zelf updaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
DutchKel schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 13:09:
[...]

Wat Kia op de website neerzet en hoe ze in de garage ermee om gaan kan totaal anders zijn.
Ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt. Van de website van Kia:
De Kia Family Card is een kaart waarin je als vaste Kia klant geniet van vele voordelen zoals gratis APK, Kia Pitstop Check etc. Informatie omtrent de Kia Family Card vind je op kia.com/nl/service/family-card/.

De klantenkaart, onderhoudskaart of onderhoudssticker is een kaart die de dealer na een onderhoudsbeurt achter jouw zonneklep doet. Daarop staat de uitgevoerde onderhoudsbeurt en wanneer de auto de volgende onderhoudsbeurt nodig heeft.
Jij hebt het over de klantenkaart. De Family Card is een extra, optionele kaart die niets meer dan wat voordelen biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
MatMich schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 13:12:
Die kaart zal me worst wezen ik heb p.lease en maak me daar totaal geen zorgen over.
Gewoon geactiveerd en klaar.
Het gaat mij over zelf updaten
Dat snap ik, maar het heeft in mijn ogen wel iets met elkaar te maken. Ik vind het persoonlijk heel vreemd dat je als Kia-eigenaar zelf de software mag updaten. Als ik zie hoe mensen hannessen met USB-sticks, vastgelopen updateprocessen e.d. dan vraag ik me af hoe het kan dat dit mag. Hier op Tweakers wordt behoorlijk geageerd tegen auto-software die al dan niet over-the-air geupdate zou kunnen worden. Veels te gevaarlijk, open voor hacks, volstrekt idioot dat je je auto aan het internet hangt etc. En dan kun je wel zelf de basis-software van de auto bijwerken met een zelfgebakken USB stick?
Anders gezegd: als Kia dat zelf updaten (kennelijk) toelaat, dan is dat een hele, hele flinke pluim voor de software-engineers van Kia omdat ze het update proces kennelijk volledig idiot-proof hebben weten te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
multikoe schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 13:18:
[...]

Ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt. Van de website van Kia:

[...]

Jij hebt het over de klantenkaart. De Family Card is een extra, optionele kaart die niets meer dan wat voordelen biedt.
Nee ik haal ze echt niet door elkaar. We kunnen hier lang over discussiëren maar feit blijft dat Kia dit principe dus ook voor de update hanteert. Mijn ervaring is dus dat dit niet alleen bij de update zo wordt gedaan maar ook met de algemene 7 jaar garantie.

Dit heb ik overigens van 2 afzonderlijke garages gehoord, dus niet bij 1 garage (de 2 garages waren overigens wel van dezelfde keten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
DutchKel schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 13:23:
[...]

Nee ik haal ze echt niet door elkaar. We kunnen hier lang over discussiëren maar feit blijft dat Kia dit principe dus ook voor de update hanteert. Mijn ervaring is dus dat dit niet alleen bij de update zo wordt gedaan maar ook met de algemene 7 jaar garantie.

Dit heb ik overigens van 2 afzonderlijke garages gehoord, dus niet bij 1 garage (de 2 garages waren overigens wel van dezelfde keten).
Ik ga het eens navragen bij de Kia dealer in mijn woonplaats. Als ik meer weet, dan kom ik er op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passat_to_ev
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18-09 21:18

passat_to_ev

Nice_car

Afgelopen dagen op en neer naar Eurodisney geweest maar blijft toch wel een onderneming met een EV. Vertrokken met 100% natuurlijk, hele weg 100 gereden voor maximale actieradius en laden in Frankrijk na 280 km en nog 13% over. Een fantastische lader van wel 50 kW waar we dus 1 uur stonden. Daarna op naar 2e lader net voor Eurodisney maar deze was stuk. Nog een andere lader gezocht maar uiteindelijk maar doorgereden en bleek dat we bij Disney zelf konden laden. Totale reis 7 uur!
Terug wel iets sneller gedaan door 175kW lader in België en met 6 uurtjes weer thuis.

Voor de langere afstanden mis ik toch wel een ICE, gelukkig weer met zomervakantie een huurauto.

Hebben jullie dezelfde ervaring of moet ik nog verder wennen aan een EV (na 1,5 jaar :-()?

Totale afstand enkele reis was 490 km overigens.

Edit toevoeging: na 3 uur rijden bij 175kW lader en 13% SOC de geweldige laadsnelheid van 53kW. Pas bij 33% naar 75kW, tot ca 55%. Hoezo coldgate (na 3 uur rijden) en korte tijd hoge laadsnelheid?

[ Voor 10% gewijzigd door passat_to_ev op 04-01-2022 13:50 ]

MW_ID7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas81
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20-09 15:56
passat_to_ev schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 13:47:
Afgelopen dagen op en neer naar Eurodisney geweest maar blijft toch wel een onderneming met een EV. Vertrokken met 100% natuurlijk, hele weg 100 gereden voor maximale actieradius en laden in Frankrijk na 280 km en nog 13% over. Een fantastische lader van wel 50 kW waar we dus 1 uur stonden. Daarna op naar 2e lader net voor Eurodisney maar deze was stuk. Nog een andere lader gezocht maar uiteindelijk maar doorgereden en bleek dat we bij Disney zelf konden laden. Totale reis 7 uur!
Terug wel iets sneller gedaan door 175kW lader in België en met 6 uurtjes weer thuis.

Voor de langere afstanden mis ik toch wel een ICE, gelukkig weer met zomervakantie een huurauto.

Hebben jullie dezelfde ervaring of moet ik nog verder wennen aan een EV (na 1,5 jaar :-()?

Edit toevoeging: na 3 uur rijden bij 175kW lader en 13% SOC de geweldige laadsnelheid van 53kW. Pas bij 33% naar 75kW, tot ca 55%. Hoezo coldgate (na 3 uur rijden) en korte tijd hoge laadsnelheid?
Ik denk dat je nog een beetje moet wennen. Zelf probeer ik per stop 2 a 3 laadmogelijkheden te hebben.
Maar een auto huren om die 1 a 2 uur extra reistijd? Dat vind ik een dure oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 20:43

greatgonzo

schit-te-rend!

troost je, behalve Tesla waar je handmatig de batterij kunt voorverwarmen, heeft elke EV coldgate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wowter1976
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-09 09:59

hebben de e-niro 2,5 jaar, maar de volgende wordt echt weer een benzine auto (als dat dan nog mag van de baas) .... In nederland 100% tevreden, maar voor op vakantie stress . Alleen al het gezeik van het vantevoren moeten plannen, en dan alle kapotte laders..... Recent noord frankrijk bij 2 ionitys geweest, allebei niet kunnen laden......

[ Voor 17% gewijzigd door wowter1976 op 04-01-2022 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

wowter1976 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 13:57:
[...]

hebben de e-niro 2,5 jaar, maar de volgende wordt echt weer een benzine auto (als dat dan nog mag van de baas) .... In nederland 100% tevreden, maar voor op vakantie stress . Alleen al het gezeik van het vantevoren moeten plannen, en dan alle kapotte laders..... Recent noord frankrijk bij 2 ionitys geweest, allebei niet kunnen laden......
Mja. Ik heb begrepen dat Frankrijk een derde wereldland is op dit gebied. In Duitsland is het al een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

[...]

wel grappig.. je krijgt dus een auto van de baas, voor neem ik aan het werk, en baseert vervolgens de volgende autokeuze op het gebruik tijdens je vakanties :?

Zal dus wel een bijtelling dingetje zijn..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron

Is idd dan nog even verder wennen.
Ik heb dezelfde ervaring en houd er gewoon rekening mee dat je ca. 2x per jaar wat meer reistijd hebt voor een langere vakantierit. Maar voor mij begint de vakantie als ik in stap en niet pas op de bestemming. Onderweg ook een hoop moois te zien en te doen. En of een dergelijke rit dan 10, 12 of 14u duurt doet er eigenlijk niet zoveel toe het is tenslotte vakantie. Geen gehaast en gejakker, geen strakke agenda, maar lekker doen wat je van plan bent en je niet zo druk maken hoeveel tijd dat kost.

Dat gezegd hebbend zou het wel fijn zijn als snelladen wat vlotter zou gaan. De maximale laadsnelheid van ca. 75kW is al niet best en haal je de eerste 10min niet omdat de batterij nog te koud is en vervolgens vanaf 65-70% alweer afbouwen. Dat moet beter kunnen. Ook bij lange rit komt batterij nauwelijks boven 20graden terwijl voor max laadsnelheid 25graden nodig is. De opwarming aan de lader verloopt dan tergend langzaam als je staat te wachten.
Maar voor die paar keer per jaar is het ook weer geen heel groot probleem.

[ Voor 6% gewijzigd door eltron op 04-01-2022 23:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

eltron schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 14:33:
[...]
Dat gezegd hebbend zou het wel fijn zijn als snelladen wat vlotter zou gaan. De maximale laadsnelheid van ca. 75kW is al niet best en haal je de eerste 10min niet omdat de batterij nog te koud is en vervolgens vanaf 65-70% alweer afbouwen. Dat moet beter kunnen.
dat kan ook beter.. de toepassing is er gewoon, er zit batterijverwarming in.. Maar die gaat pas wat doen bij -10c.

Zelfs bij de EV6 is het niet aangepast geloof ik.

https://www.change.org/p/...ew-hyundai-ioniq5-kia-ev6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
[...]

Je kunt ook van het bijtellingsvoordeel een dikke benzine/diesel huren alleen voor de vakantie ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• passat_to_ev
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18-09 21:18

passat_to_ev

Nice_car

[...]

wel grappig.. je krijgt dus een auto van de baas, voor neem ik aan het werk, en baseert vervolgens de volgende autokeuze op het gebruik tijdens je vakanties :?

Zal dus wel een bijtelling dingetje zijn..
In mijn geval
- krijg ik geen auto, ik betaal er ook voor via de bijtelling
- ik rij ook voor mijn werk soms 400-500 km op een dag
- geen bijtellingsdingetje maar EV is voorschrift bedrijf

Ligt dus wel vaak wat genuanceerder ….

MW_ID7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Veel mensen vergissen zich er in wat een leaseauto nu eigenlijk kost.
Zeker als de werkgever eerlijk is en je je leasebudget als loon gaat uitkeren tegen gelijke kosten voor de wg.

Ik ben de laatste keer gaan rekenen, en heb voor private lease gekozen, dezelfde voordelen, veel vrijere keuze en per maand nog (meer dan) 100 euro goedkoper (tenzij je veel prive rijdt). Elektrisch was toen buiten budget dus wel volle bak bijtelling,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

passat_to_ev schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 15:32:
[...]

In mijn geval

Inderdaad en vaak is het ook gewoon gekoppeld aan een salarisschaal. Ik rij er nauwelijks mee voor mijn werk, dus hoe we hem prive gaan gebruiken is een bepalende factor. Ik betaal er inderdaad voor via de bijtelling maar ik mag wel mijn laadkosten declareren. Per saldo is dit echt goedkoper dan de tweedehands tweede auto die we hiervoor hadden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:12
Zullen we het weer over de e-Niro hebben?
Er zijn diverse andere topics voor o.a. EV vakantieritten en leaseautoregeleningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva
  • Laatst online: 20-09 13:56

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

passat_to_ev schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 15:32:
[...]

In mijn geval

En er is geen waarde om het te gooien op een schoner milieu, minder kosten bij de tank etc etc voor dat kleine beetje extra voorplannen in de vakantie periode? ;)

Edit: excuses, deze reactie heb ik geplaatst zonder de "modbreak" te zien op mijn telefoon.

OT: ik heb mijn geïmporteerde Kia nu precies 1 week. Ik zal vanavond een stuk schrijven met mijn bevindingen, voorwerk, nazorg, tegenvallers en meevallers.

[ Voor 19% gewijzigd door Yariva op 04-01-2022 17:04 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
multikoe schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 13:22:
[...]

Dat snap ik, maar het heeft in mijn ogen wel iets met elkaar te maken. Ik vind het persoonlijk heel vreemd dat je als Kia-eigenaar zelf de software mag updaten. Als ik zie hoe mensen hannessen met USB-sticks, vastgelopen updateprocessen e.d. dan vraag ik me af hoe het kan dat dit mag. Hier op Tweakers wordt behoorlijk geageerd tegen auto-software die al dan niet over-the-air geupdate zou kunnen worden. Veels te gevaarlijk, open voor hacks, volstrekt idioot dat je je auto aan het internet hangt etc. En dan kun je wel zelf de basis-software van de auto bijwerken met een zelfgebakken USB stick?
Anders gezegd: als Kia dat zelf updaten (kennelijk) toelaat, dan is dat een hele, hele flinke pluim voor de software-engineers van Kia omdat ze het update proces kennelijk volledig idiot-proof hebben weten te maken.
Dat zal ongetwijfeld waar zijn maar ik denk eerlijk gezegd dat het merendeel van de mensen update zonder problemen.
ik heb in mijn vorige auto (Toyota Auris) 4 jr lang 2x p/j updates gedownload, wat door Toyota wordt ondersteund, en 8x 0,0 problemen gehad ( om maar eens een getallen-reply ;) ) te geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Bas81 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 13:53:
[...]

Ik denk dat je nog een beetje moet wennen. Zelf probeer ik per stop 2 a 3 laadmogelijkheden te hebben.
Maar een auto huren om die 1 a 2 uur extra reistijd? Dat vind ik een dure oplossing.
wennen? na 1,5 jr, zoal hij schrijft. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Dat is een meevaller, ik heb ooit (5 tot 10 jaar geleden of zo) via ebay een goedkope obd2 bluetoothmodule gekocht voor een paar euro.

Ding ligt al jaren te te verstoffen want nadat ik gekeken had wat ik er mee kon (ik denk in een ford fiocus) vond ik het toch wat onhandig om op die manier wat extra informatie uit de auto te halen.

Maar nu ik de toepassing zie met ABRP en misschien nog wel meer, toch eens kijken of hij nog werkt.

Evnotify op mijn telefoon gezet, module in de auto, de module werd herkend en was te koppelen en ik kon dus de auto uitlezen.

Dat wordt weer kijken wat er nou voor mogelijkheden zijn. Ondertussen ook de eerste dashboards gemaakt in home assistant, nou eens kijken wat er allemaal kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
MatMich schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:33:
[...]

Dat zal ongetwijfeld waar zijn maar ik denk eerlijk gezegd dat het merendeel van de mensen update zonder problemen.
ik heb in mijn vorige auto (Toyota Auris) 4 jr lang 2x p/j updates gedownload, wat door Toyota wordt ondersteund, en 8x 0,0 problemen gehad ( om maar eens een getallen-reply ;) ) te geven
Het lukt waarschijnlijk vrijwel altijd, maar het ging mij om de juridische implicaties. De meeste fabrikanten willen niet dat je zelf wijzigingen aanbrengt aan hun producten. In vrijwel alle gevallen vervalt dan de garantie. Ik weet niet welke systemen er allemaal geraakt worden door de update, dat zullen geen kritische systemen zijn, maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 03-06 21:17
Vandaag volgens de Kia connect app voor ritjes van totaal 93km 12,43 kWh gebruikt. Dat is ongeveer 13,3 kWh/100km.
Op het dashboard staat echter 16,3kWh/100km.
Ik kan het verschil niet verklaren. Ook niet als ik de regeneratie bij het verbruik optel.
De 93km heeft 21% van de batterij gekost oftewel 13,44kWh dat is 14,45 kWh/100km.

e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
pinguins schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 19:17:
Vandaag volgens de Kia connect app voor ritjes van totaal 93km 12,43 kWh gebruikt. Dat is ongeveer 13,3 kWh/100km.
Op het dashboard staat echter 16,3kWh/100km.
Ik kan het verschil niet verklaren. Ook niet als ik de regeneratie bij het verbruik optel.
De 93km heeft 21% van de batterij gekost oftewel 13,44kWh dat is 14,45 kWh/100km.
Heb jij Kia Connect app? voor e-Niro van december 2021?
Dat zou dan toch de UVO connect app moeten zijn?

Verklaring voor de door jou genoemde verschillen heb ik ook niet direct, al is wel algemeen bekend dat batterij percentage nogal een globale indicatie is en je daar niet heel zuiver het verbruik mee kunt bepalen.
Blijft over het verschil tussen de app en je dashboard, waarbij de app zo onwaarschijnlijk laag is dat ik meer geloof hecht aan het dashboard, tenzij de 93km enkel korte stukjes, niet snelweg, en lage snelheid betrof.
regeneratie zou in beide gevallen gewoon gesaldeerd in het verbruik moeten zitten.
Kan het nog zijn dat de UVO app (die heb ik niet) het netto verbruik voor de gereden km aangeeft en niet het verbruik voor verwarming/airco c.q. dat dit afzonderlijk wordt weergegeven afhankelijk van de instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-09 21:04
.....
Wij zijn net terug van een weekje naar de Eifel (330km) en dat was een pijnloze ervaring. Omdat ter plekke het aantal opladers nogal beperkt was (één in Gerolstein), hebben bij Maastricht nog een Fastned laadpunt op de heen- en terugweg bezocht. En 2x bij een bezoekje aan een stadje een AC-lader meegepakt.
Enige jammere was dat bij Fastned de laadsnelheid tot 53 kW beperkt bleef (bij een 300 kW-laadpunt). Hierdoor is het snelladen bij Fastned in de winter niet echt van meerwaarde en kan ook een 50 kW Vattenfall snellader bij een McDonald's gebruikt worden (met 42kW snelheid).
Bij een volgende auto zou ik toch echt wel een hogere laadsnelheid willen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
@eltron Het is de Kia Connect app, die heeft de UVO app vervangen. In het overzicht staat ook hoeveel % hij heeft gebruikt voor rijden, elektronica, climate control en battery care. Was 80% snelweg. (100km/u). Ik vind het ook te laag wat hij aan geeft, gezien het verschil met wat hij oplaadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glawen
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:45
Vandaag middels update.kia.com de navigatie en entertainment systeem van mijn MY'19 geupdate.
Na de update, welke probleemloos verliep, had ik geen DAB radio meer (wel FM). Komt dit iemand bekend voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Frij5fd schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:12:
[...]

Wij zijn net terug van een weekje naar de Eifel (330km) en dat was een pijnloze ervaring. Omdat ter plekke het aantal opladers nogal beperkt was (één in Gerolstein), hebben bij Maastricht nog een Fastned laadpunt op de heen- en terugweg bezocht. En 2x bij een bezoekje aan een stadje een AC-lader meegepakt.
Enige jammere was dat bij Fastned de laadsnelheid tot 53 kW beperkt bleef (bij een 300 kW-laadpunt). Hierdoor is het snelladen bij Fastned in de winter niet echt van meerwaarde en kan ook een 50 kW Vattenfall snellader bij een McDonald's gebruikt worden (met 42kW snelheid).
Bij een volgende auto zou ik toch echt wel een hogere laadsnelheid willen
Seehotel am stausee?

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Een verhaal over mijn import auto, nu 1 week in gebruik.

Voorwoord

Als eerst: mijn beweegredenen om elektrisch te rijden zijn volledig mileugericht. Ik ben 25 en maak mij zorgen om het mileu. In mijn ogen telt ieder klein beetje en ik help graag mee, ondanks dat het economisch persoonlijk mogelijk niet een geheel verstandige keuze zou zijn. Zeker met Covid maak ik weinig km'ers. Dit terwijl een elektrische bak op de lange baan, met veel kilometers, pas economisch gunstiger is tegenover een ICE.

Maar ik kan niet ontkennen dat de Kia e-Niro een fantastische auto is, sprintjes bij het stoplicht blijven voor nu leuk en het regeneratief remmen is een echte sport.

Zelf kom ik vanaf een Opel Corsa D 3-deurs uit 2011. Prima auto, niets op aan te merken. Maar die Kia en Opel zijn wel 2 totaal verschillende auto's uit totaal verschillende klasses. Waarom dan zo'n "gekke" sprong?

Deze auto heb ik echt gekocht met de intentie deze minimaal 8 a 10 jaar te houden. De tijd zal het mij leren maar dit is voor nu wel de inzet. En hoewel ik nu maar ritjes maak van 40 kilometer per dag (op een werkdag) zou dit in de toekomst zomaar anders kunnen liggen. Verder woon ik in een appartement op 1 hoog en kan ik de auto niet bij mijn huis opladen. Dit betekend dat ik volledig afhankelijk ben van laadpalen op werk, publieke laadpalen en snellaad punten. Ik zou wel een 230v haspel naar buiten kunnen gooien maar ben bang dat de gemeete daar niet op zit te wachten.

De Kia eNiro was voor mij een van de beste opties vanwege de volgende punten:
  • Degelijk geprijst in vergelijking met concurentie
  • Grote range (450km wltp)
  • Redelijk snel laden met 77KW
Mijn tactiek voor elektrisch rijden is dan ook als volgt: 1x in de week de auto op werk volledig opladen zodat ik met genoeg range de week door kan. Mocht dit mis gaan kan ik de auto altijd nog ergens tussendoor in de straat laden op een publiek laadpunt.

Zoektocht

Na veel lezen op internet fora, dit forum, een proefrit bij de dealer was ik overtuigd. Top auto, niet te vergelijken met mijn vorige auto en mooi toekomst gericht. Ook recente Youtube filmpjes laten zien dat de auto, bijna 4 jaar na release, nog keurig in de markt staat tegenover de competitie (Hyundai Kona, Tesla model 3.)
Dus, wat waren mijn opties:
  • De auto middels werk leasen
  • De auto prive leasen
  • 2dehands kopen
  • Kopen in Nederland
  • (2dehands) de auto importeren
Mijn eerste gedachte was de auto leasen. Maar hierbij krijg je wel een BKR registratie. Wetende dat ik niet voor altijd in mijn appartement wil blijven zitten is dit niet handig. Verder kost het een boel geld en ben je niet eigenaar van de auto.

Helaas kon ik ook niets regelen op werk met de baas.

Hierna ben ik middels een Tweaker in dit forum getipt over de gunstige constructie om een auto te importeren vanuit DE. Voordelen:
  • 19% BTW vs. 21% BTW
  • Terwijl de subsidiepot in NL alweer leeg was, gaf Duitsland het hele jaar 6K subsidie
  • Geen BPM inschrijving bij import naar NL, de auto stoot immers niets uit (m.u.v. fijnstof van de banden en remmen)
  • In het algemeen: betere prijzen voor auto’s in Duitsland dan in Nederland
Nadelen: je stimuleert de Nederlandse economie nou niet echt en het voelt een beetje “lullig” voor mij naar bijv. de dealer waar ik een proefrit had gemaakt. Die zit immers ook met kosten. Echter gezien ik de auto voornamelijk vanuit milieuredenen heb gekocht vond ik het een minder groot probleem om het Duitse belastingstelsel “creatief” te gebruiken. Daarnaast kan ik op mijn leeftijd helaas niet zomaar 45K ophoesten voor een auto.

Regels bij import

De reden waarom ik de auto nu pas heb terwijl ik in april al aan het kijken was heeft te maken met 2 redenen:
  • De 6K subsidie in DE heeft als voorwaarde dat de auto de eerste 6 maanden op 1 naam moet komen te staan
  • Wanneer de auto onder de 6K KM’ers op de teller staat en deze word geïmporteerd vindt de staat dat de auto nog spiksplinternieuw is (terecht punt imo.) Echter om dit te omzeilen kan de auto tijdelijk als demo auto worden gebruikt in DE zodat deze net iets boven de 6K KM’ers op de teller komt te staan.
Garantie
Kia kent 7 jaar garantie op het voertuig. Deze garantie is Europees en blijft geldig na import.

De auto zelf

Omdat ik geen kaas heb gegeten bij het importeren van EV’s (en auto’s an sich) heb ik een tussenpartij gevraagd om voor mij het importeren af te handelen. Ik heb deze tussen partij gevraagd om namens mij in contact te komen met een advertentie op mobile.de. Het betrof een Kia eNiro 64 kwh Spirit uitvoering uit april 2021.

Na wat heen en weren was de deal akkoord. De auto zou rond de 3de week van december geleverd worden. Dit proces was nogal een hoofdpijn scenario vanaf mijn kant, iets waar ik ook een topic voor heb aangemaakt. Destijds bij het aanmaken was ik het even kwijt en maakte ik mij nogal wat zorgen. Gelukkig wist de community de situatie even te relativeren.

Tussenpartij

Maar wat heeft die tussen partij nou eigenlijk gedaan? Wel, vanaf mijn kant wetende het volgende:
  • Communicatie namens mij richting de dealer. Ik moest nog wel persoonlijk machtigingen en contracten ondertekenen.
  • Vervoer geregeld
  • Tijdelijke verzekering geregeld
  • Inschrijving bij het RDW
  • Kentekenplaten gekocht en geinstalleerd
  • Controle documenten en inspectie van de auto
  • Onderhandeld over de aanschaf prijs
  • De auto vervoert naar mijn huis
Misschien mis ik nog iets maar dit is het overgrote werk. Terugkijkende zou ik niet meer gebruik maken van de verdiensten gezien het allemaal als erg lastig word gepresenteerd, zo’n auto importeren. Man je bespaart jezelf gewoon dit 2,5K door het zelf op te pakken, het is (zoals door meerdere Tweakers bevestigd) poepsimpel en op de terugrit kan je mooi even door je auto scrollen en het nieuwe speelgoed uittesten.

Kosten en waarde auto

Een beetje beschamend gezien ik lichtelijk spijt heb van het inhuren van de tussen partij. Maar goed met de billen bloot gaan, beschouwen als leer ervaring en door met genieten van de auto.

Aanschaf auto: €34.500 (inclusief de subsidie in DE en onderhandelen bij de dealer)
Kosten import door extern bedrijf: €3200

De auto kwam na de RDW keuring uit op een waarde van €45,700. Dit betreft de Kia eNiro 64 kwh Spirit uitvoering (vergelijkbaar met de Executive uitvoering in NL) met als opties lederen bekleding en een upgrade naar 3 fase laden. Leuk weetje: de informatie rondom dit onderwerp is super onduidelijk maar de auto komt standaard met warmtepomp in de Spirit uitvoering.

Levering en de week hierna

Als eerste verrassing: de auto kwam zonder type2 laadkabel. Wel met de granny charger. Wat blijkt na controle op de Duitse prijzenlijst: de type2 kabel is inderdaad een 400 euro optie. Shit, daar had ik even niet rekening mee gehouden… Gelukkig zal de auto goed vol en kon ik hier 300 KM mee rijden. Maar zelfs dat bleek nogal krapjes te worden nadat iedereen een proefritje wilde maken. Meteen nadat de auto was aangekomen heb ik een type2 32A 3 fase laadkabel van 180 euro gekocht. Deze werkt na testen ook goed. Echter moest ik wel de eerste week zonder laadkabel doorkomen.

Niemand in de buurt met een Type 2 aansluiting en geen zin om een haspel naar buiten te gooien met 6 graden buiten… Helaas dat word snelladen bij de lokale Fastned. Inderdaad flink duurder maar het was ook een leuke ervaring om voor het eerst mee te maken. Zelfs de vriendin vond het “spannend” ;) Alleen kwam ik meteen wel achter het probleem met de naam “coldgate”. Ik kreeg maar maximaal 50KW uit de charger, hier had ik meer van verwacht. Ook de range laat in de winter (zoals verwacht maar toch een gevoel van ‘jammer’) maar 350km op de volle lading zien i.p.v. de volle 450. Daar zal ik nog een paar maanden voor moeten wachten :)

Ook heb ik de auto geupdate naar de laatste versie, een dashcam geinstalleerd met de hulp van @Hippe Lip en een Frunk voorin geplaatst. Ook heb ik vandaag een ODB module geïnstalleerd zodat ik met ABRP nu live data kan gebruiken bij de navigatie. Echt super vet :)

Al met al zeker geen spijt van de auto. Wel een beetje van het import proces gezien de auto al zo veel kost. Dan is een deel van het bedrag bijna weggegooid geld. Maar het doel is voltooid: rijden in een EV in 2022. Mocht iemand nog vragen hebben hoor ik deze graag of zal ik mijn post even aanvullen zodat het in 1 overzicht staat.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glawen
Yariva schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 22:36:
Alleen kwam ik meteen wel achter het probleem met de naam “coldgate”. Ik kreeg maar maximaal 50KW uit de charger, hier had ik meer van verwacht.
Afgelopen week in Noorwegen met -16 graden laden met 12kW aan een 300kW lader….dat is pas een “coldgate” :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Glawen schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 00:32:
[...]
Afgelopen week in Noorwegen met -16 graden laden met 12kW aan een 300kW lader….dat is pas een “coldgate” :)
Had je verwarming zo hoog staan dat er maar 12kW voor de batterij overbleef? >:)
Ik neem aan dat de laadsnelheid wel steeg naarmate batterij temperatuur toenam?

Voor mij nog een vraag hoe (interieur)verwarming uitwerkt op laadsnelheid.
Ik heb de indruk dat het defacto in mindering komt doordat verwarming niet de energie direct van de laadpaal gebruikt, maar het onttrekt aan de batterij waardoor die tijdens het laden "leegloopt".
mooier zou natuurlijk zijn als de verwarming direct op de externe bron zou draaien en op het overschot dat deze heeft ten opzichte van de max laadsnelheid van de auto.

Iemand hier meer info over? Wat is het effect van verwarming aan tijdens het laden op de netto-laadsnelheid?

[ Voor 4% gewijzigd door eltron op 05-01-2022 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:39
gjcvro schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 18:19:
Dat is een meevaller, ik heb ooit (5 tot 10 jaar geleden of zo) via ebay een goedkope obd2 bluetoothmodule gekocht voor een paar euro.

Ding ligt al jaren te te verstoffen want nadat ik gekeken had wat ik er mee kon (ik denk in een ford fiocus) vond ik het toch wat onhandig om op die manier wat extra informatie uit de auto te halen.

Maar nu ik de toepassing zie met ABRP en misschien nog wel meer, toch eens kijken of hij nog werkt.

Evnotify op mijn telefoon gezet, module in de auto, de module werd herkend en was te koppelen en ik kon dus de auto uitlezen.

Dat wordt weer kijken wat er nou voor mogelijkheden zijn. Ondertussen ook de eerste dashboards gemaakt in home assistant, nou eens kijken wat er allemaal kan.
Je kunt ook rechtstreeks koppelen met ABRP zelf sinds 2 weken.
Dat weet je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Niet dat het pas sinds 2 weken is, wel dat het kan ;-)
Zijn er nog andere apps die goed werken icm de e-niro?

ik had ev watchdog nog gevonden, maar nog niet getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

volgende keer een kaufland (Aken) of Aldi/Lidl opzoeken is ook nog een optie daar in dat gebied.
Ies Graties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Kosten en waarde auto

Een beetje beschamend gezien ik lichtelijk spijt heb van het inhuren van de tussen partij. Maar goed met de billen bloot gaan, beschouwen als leer ervaring en door met genieten van de auto.

Aanschaf auto: €34.500

De auto kwam na de RDW keuring uit op een waarde van €45,700. Dit betreft de Kia eNiro 64 kwh Spirit uitvoering (vergelijkbaar met de Executive uitvoering in NL) met als opties lederen bekleding en een upgrade naar 3 fase laden. Leuk weetje: de informatie rondom dit onderwerp is super onduidelijk maar de auto komt standaard met warmtepomp in de Spirit uitvoering.
Gaat van die €47.500 nog die 6K subsidie af? Dan is het wel interessant, want dan kom je met de kabel erbij uit op 40K.

Met goed zoekwerk kom je in Nederland op een vergelijkbare prijs denk ik, met subsidie erbij. Maar zoals je al aangeeft, er is veel aan de strijkstok blijven hangen qua import natuurlijk.

Ik denk dat importbureau's voornamelijk interessant zijn als je BTW aangifte moet doen, importheffing, RDW check ed. Met een EV is dit (behalve de BTW) nagenoeg niet aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
greatgonzo schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 08:04:
[...]

volgende keer een kaufland (Aken) of Aldi/Lidl opzoeken is ook nog een optie daar in dat gebied.
Ies Graties
De laatste keren dat ik bij Lidl of Kaufland wilde laden had ik een app nodig (ios) uit de Duitse App Store. Ik kon dus niet laden omdat ik niet in de Duitse store kwam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petertenboer
gjcvro schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 07:51:
Niet dat het pas sinds 2 weken is, wel dat het kan ;-)
Zijn er nog andere apps die goed werken icm de e-niro?

ik had ev watchdog nog gevonden, maar nog niet getest.
CAR scanner is een leuke App die niet teveel kost waarmee je nagenoeg alles kan uitlezen. Temperatuur batterij, voltages van alle cellen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

petertenboer schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 08:30:
[...]

De laatste keren dat ik bij Lidl of Kaufland wilde laden had ik een app nodig (ios) uit de Duitse App Store. Ik kon dus niet laden omdat ik niet in de Duitse store kwam.
hmm...

https://laadpastop10.nl/c.../LIDL%20the%20new%20drive

https://laadpastop10.nl/chargecard/108/Kaufland%20Gmbh

Bij Kaufland mogelijk via app idd, is ook nieuw voor mij. Maar goed, in die regio zijn er ook een stuk of 5 ALdi's. En als je via het Ruhrgebied komt rijden, heb je wel 20 gratis laadmogelijkheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

greatgonzo schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 08:19:
[...]

Gaat van die €47.500 nog die 6K subsidie af? Dan is het wel interessant, want dan kom je met de kabel erbij uit op 40K.

Met goed zoekwerk kom je in Nederland op een vergelijkbare prijs denk ik, met subsidie erbij. Maar zoals je al aangeeft, er is veel aan de strijkstok blijven hangen qua import natuurlijk.

Ik denk dat importbureau's voornamelijk interessant zijn als je BTW aangifte moet doen, importheffing, RDW check ed. Met een EV is dit (behalve de BTW) nagenoeg niet aan de orde.
Jup, de totaalprijs zit rond de 37 - 38 inclusief laadkabel. Een vergelijkbaar model in Nederland (Executive versie uit April 2021) is toch flink wat duurder op de 2dehands markt. En daar komen vaak nog extra kosten bij kijken zoals afleverkosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glawen
eltron schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 00:42:
[...]

Had je verwarming zo hoog staan dat er maar 12kW voor de batterij overbleef? >:)
Ik neem aan dat de laadsnelheid wel steeg naarmate batterij temperatuur toenam?
Ik had die dag slechts een paar kilometer met de auto gereden, dus de auto/accu was nog zeker niet op temperatuur toen ik 'm aan de laadpaal ging hangen. Uiteraard had ik de verwarming aangedaan. Dit zal zeker iets impact hebben gehad, maar ik vermoed dat de lage accu temperatuur de grootste impact had. Na ongeveer een half uur begon de laadsnelheid geleidelijk op te lopen tot 35kW. Een hogere laadsnelheid heb ik gedurende die sessie niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubke81
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 19-09 13:04
petertenboer schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 06:58:
[...]

Je kunt ook rechtstreeks koppelen met ABRP zelf sinds 2 weken.
Dat weet je?
Ik heb mijn e-Niro nog niet maar ik vroeg mij af of jullie continue met de obd2 dongle in de auto rond rijden? Dit vanwege de horror verhalen van de 12 volt accu. Niet heel tof als je stil komt te staan. En welke obd2 dongle gebruiken jullie met de e-Niro?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

rubke81 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:06:
[...]

Ik heb mijn e-Niro nog niet maar ik vroeg mij af of jullie continue met de obd2 dongle in de auto rond rijden? Dit vanwege de horror verhalen van de 12 volt accu. Niet heel tof als je stil komt te staan. En welke obd2 dongle gebruiken jullie met de e-Niro?
Ik haal hem eruit en wil de dongel enkel gebruiken bij lange ritten. Dan zie ik er pas veel waarde in. Zelf heb ik de iCar Pro. Deze bevalt erg goed op Android en IOS en werkt in de Niro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
Yariva schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:18:
[...]

Ik haal hem eruit en wil de dongel enkel gebruiken bij lange ritten. Dan zie ik er pas veel waarde in. Zelf heb ik de iCar Pro. Deze bevalt erg goed op Android en IOS en werkt in de Niro.
Volgens mij heb ik dezelfde https://www.amazon.nl/vga...d=pla-1241890969367&psc=1
@rubke81 ik gebruik hem incidenteel bij lange ritten.
En schakelt zichzelf vrij snel uit als er even geen contact is, dus 12V accu komt niet in gevaar. Wat mij betreft zou de tijd tot uitschakelen wel wat langer mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

eltron schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:50:
[...]

Volgens mij heb ik dezelfde https://www.amazon.nl/vga...d=pla-1241890969367&psc=1
@rubke81 ik gebruik hem incidenteel bij lange ritten.
En schakelt zichzelf vrij snel uit als er even geen contact is, dus 12V accu komt niet in gevaar. Wat mij betreft zou de tijd tot uitschakelen wel wat langer mogen zijn.
Cool om te horen! Zelf heb ik ook nog een Blackvue met parkeerstand (welke zichzelf uitschakelde wanneer de 12v onder een te lage spanning komt) dus ik probeer de batterij met andere onderdelen (zoals de dongle) zo veel mogelijk te besparen :)

Maar het verbaasd mij niets. Het zijn maar 3 a 4 printplaatjes welke minimaal verbruik laten zien. Een paar dagen zou geen probleem moeten zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Yariva op 05-01-2022 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Laatst online: 22:22
Yariva schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:16:
[...]

Cool om te horen! Zelf heb ik ook nog een Blackvue met parkeerstand (welke zichzelf uitschakelde wanneer de 12v onder een te lage spanning komt) dus ik probeer de batterij met andere onderdelen (zoals de dongle) zo veel mogelijk te besparen :)

Maar het verbaasd mij niets. Het zijn maar 3 a 4 printplaatjes welke minimaal verbruik laten zien. Een paar dagen zou geen probleem moeten zijn.
@Yariva mijn Blackvue heeft die uitschakelfunctie niet. Wel voorzien van een parkeerstand, maar het risico van ontladen van de 12V accu was me te groot. Daarom maar over contact geschakeld.
Als alternatief kon ik destijds een soort powerpack mee installeren dat dan wel uitschakelt als de spanning onder de ca. 12 V komt. Is dat bij jouw ook zo gedaan, of heeft je camera die uitschakelfunctie zelf?

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

EVfan schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:23:
[...]

@Yariva mijn Blackvue heeft die uitschakelfunctie niet. Wel voorzien van een parkeerstand, maar het risico van ontladen van de 12V accu was me te groot. Daarom maar over contact geschakeld.
Als alternatief kon ik destijds een soort powerpack mee installeren dat dan wel uitschakelt als de spanning onder de ca. 12 V komt. Is dat bij jouw ook zo gedaan, of heeft je camera die uitschakelfunctie zelf?
Ik moet er nog mee sleutelen gezien ik de auto nog niet lang heb. Maar volgens de productpagina zit deze functionaliteit in de camera zelf en dus niet in een apart battery pack. Het betreft de Blackvue DR750X-2CH-PLUS.

Ik ga er vanmiddag nog even mee spelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

@EVfan Bij mij staat nu alles naar wens. Ik heb toegang tot het volgende menu op de Blackvue zelf:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HRx2c_vLtjfhkt8LJD1TKSlKfwc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ghE14akfzboQ2pmO90wAXKkx.jpg?f=fotoalbum_large

Maar misschien gaan we hier alweer iets te ver off topic ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Yariva op 05-01-2022 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:55
rubke81 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:06:
[...]

Ik heb de OBD2 dongle op een splitter kabel gezet en hiervan de 12V omgeleidt naar de stuurverwarmingszekering.
Daar staat alleen 12V op als de auto aanstaat en tijdens het laden. 12V accu raakt dus hierdoor niet leeg.
Ik heb de dashcam er laatst ook opgezet.
Na 2 jaar blijft er niet veel over van de 12V accu capaciteit om de dashcam te laten draaien.
In het begin ging het wel goed, maar als er nu een regenbuitje komt is de 12V accu zo leeg getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Laatst online: 22:22
Dank @Yariva
Jij hebt een luxere uitvoering dan ik. Die functie heb ik alleen met een extra Blackvue batterij.
Back to topic!

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrisianFlame
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-09 12:18
bnwgraaf schreef op maandag 3 januari 2022 @ 22:11:
[...]

Ik sta ook op het punt om een Kia e-Niro Spirit uit Duitsland in te voeren.
Ik zit me ook af te vragen hoe de Nederlandse prijs bepaald wordt, omdat de samenstelling van de Duitse uitvoeringen niet overeenkomt met de Nederlandse uitrustingsniveaus.

Maar los daarvan, ga je hem zelf invoeren? Als je aanspraak wilt maken op SEPP moet je bij mijn weten de auto kopen bij een Nederlands RDW erkend autobedrijf, dus dan zou dat niet lukken wanneer je zelf de auto rechtstreeks in Duitsland koopt!
Ik importeer de auto niet zelf idd, dat doet een RDW erkend bedrijf voor me. Desondanks ben ik wel benieuwd hoe men dat het beste kan doen. Ik heb wel eens begrepen dat er wel wat vrijheid is tav uitvoeringen en opties. Maar hoe het precies in zijn werk gaat weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:57

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

FrisianFlame schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 18:54:
Ik importeer de auto niet zelf idd, dat doet een RDW erkend bedrijf voor me. Desondanks ben ik wel benieuwd hoe men dat het beste kan doen. Ik heb wel eens begrepen dat er wel wat vrijheid is tav uitvoeringen en opties. Maar hoe het precies in zijn werk gaat weet ik niet.
Daar hebben we het Tweakersforum toch voor? Er is ongetwijfeld een topic over auto-import?!
Alle wijsheid, kennis en ervaring hebben we hier aan boord hoor! 😀

[ Voor 6% gewijzigd door Hippe Lip op 05-01-2022 19:59 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-09 20:21

Voorwoord

Als eerst: mijn beweegredenen om elektrisch te rijden zijn volledig mileugericht. Ik ben 25 en maak mij zorgen om het mileu. In mijn ogen telt ieder klein beetje en ik help graag mee, ondanks dat het economisch persoonlijk mogelijk niet een geheel verstandige keuze zou zijn. Zeker met Covid maak ik weinig km'ers. Dit terwijl een elektrische bak op de lange baan, met veel kilometers, pas economisch gunstiger is tegenover een ICE.

Maar ik kan niet ontkennen dat de Kia e-Niro een fantastische auto is, sprintjes bij het stoplicht blijven voor nu leuk en het regeneratief remmen is een echte sport.

Zelf kom ik vanaf een Opel Corsa D 3-deurs uit 2011. Prima auto, niets op aan te merken. Maar die Kia en Opel zijn wel 2 totaal verschillende auto's uit totaal verschillende klasses. Waarom dan zo'n "gekke" sprong?

Deze auto heb ik echt gekocht met de intentie deze minimaal 8 a 10 jaar te houden. De tijd zal het mij leren maar dit is voor nu wel de inzet. En hoewel ik nu maar ritjes maak van 40 kilometer per dag (op een werkdag) zou dit in de toekomst zomaar anders kunnen liggen. Verder woon ik in een appartement op 1 hoog en kan ik de auto niet bij mijn huis opladen. Dit betekend dat ik volledig afhankelijk ben van laadpalen op werk, publieke laadpalen en snellaad punten. Ik zou wel een 230v haspel naar buiten kunnen gooien maar ben bang dat de gemeete daar niet op zit te wachten.

Mijn tactiek voor elektrisch rijden is dan ook als volgt: 1x in de week de auto op werk volledig opladen zodat ik met genoeg range de week door kan. Mocht dit mis gaan kan ik de auto altijd nog ergens tussendoor in de straat laden op een publiek laadpunt.

Zoektocht

Na veel lezen op internet fora, dit forum, een proefrit bij de dealer was ik overtuigd. Top auto, niet te vergelijken met mijn vorige auto en mooi toekomst gericht. Ook recente Youtube filmpjes laten zien dat de auto, bijna 4 jaar na release, nog keurig in de markt staat tegenover de competitie (Hyundai Kona, Tesla model 3.)
  • De auto prive leasen
  • 2dehands kopen
  • Kopen in Nederland
Mijn eerste gedachte was de auto leasen. Maar hierbij krijg je wel een BKR registratie. Wetende dat ik niet voor altijd in mijn appartement wil blijven zitten is dit niet handig. Verder kost het een boel geld en ben je niet eigenaar van de auto.

Hierna ben ik middels een Tweaker in dit forum getipt over de gunstige constructie om een auto te importeren vanuit DE. Voordelen:
  • 19% BTW vs. 21% BTW
  • Terwijl de subsidiepot in NL alweer leeg was, gaf Duitsland het hele jaar 6K subsidie
  • Geen BPM inschrijving bij import naar NL, de auto stoot immers niets uit (m.u.v. fijnstof van de banden en remmen)
Nadelen: je stimuleert de Nederlandse economie nou niet echt en het voelt een beetje “lullig” voor mij naar bijv. de dealer waar ik een proefrit had gemaakt. Die zit immers ook met kosten. Echter gezien ik de auto voornamelijk vanuit milieuredenen heb gekocht vond ik het een minder groot probleem om het Duitse belastingstelsel “creatief” te gebruiken. Daarnaast kan ik op mijn leeftijd helaas niet zomaar 45K ophoesten voor een auto.

Regels bij import

De reden waarom ik de auto nu pas heb terwijl ik in april al aan het kijken was heeft te maken met 2 redenen:
  • De 6K subsidie in DE heeft als voorwaarde dat de auto de eerste 6 maanden op 1 naam moet komen te staan
  • Wanneer de auto onder de 6K KM’ers op de teller staat en deze word geïmporteerd vindt de staat dat de auto nog spiksplinternieuw is (terecht punt imo.) Echter om dit te omzeilen kan de auto tijdelijk als demo auto worden gebruikt in DE zodat deze net iets boven de 6K KM’ers op de teller komt te staan.
Garantie
Kia kent 7 jaar garantie op het voertuig. Deze garantie is Europees en blijft geldig na import.

De auto zelf

Omdat ik geen kaas heb gegeten bij het importeren van EV’s (en auto’s an sich) heb ik een tussenpartij gevraagd om voor mij het importeren af te handelen. Ik heb deze tussen partij gevraagd om namens mij in contact te komen met een advertentie op mobile.de. Het betrof een Kia eNiro 64 kwh Spirit uitvoering uit april 2021.

Na wat heen en weren was de deal akkoord. De auto zou rond de 3de week van december geleverd worden. Dit proces was nogal een hoofdpijn scenario vanaf mijn kant, iets waar ik ook een topic voor heb aangemaakt. Destijds bij het aanmaken was ik het even kwijt en maakte ik mij nogal wat zorgen. Gelukkig wist de community de situatie even te relativeren.

Tussenpartij

Maar wat heeft die tussen partij nou eigenlijk gedaan? Wel, vanaf mijn kant wetende het volgende:
  • Communicatie namens mij richting de dealer. Ik moest nog wel persoonlijk machtigingen en contracten ondertekenen.
  • Vervoer geregeld
Misschien mis ik nog iets maar dit is het overgrote werk. Terugkijkende zou ik niet meer gebruik maken van de verdiensten gezien het allemaal als erg lastig word gepresenteerd, zo’n auto importeren. Man je bespaart jezelf gewoon dit 2,5K door het zelf op te pakken, het is (zoals door meerdere Tweakers bevestigd) poepsimpel en op de terugrit kan je mooi even door je auto scrollen en het nieuwe speelgoed uittesten.

Kosten en waarde auto

Aanschaf auto: €34.500 (inclusief de subsidie in DE en onderhandelen bij de dealer)

Als eerste verrassing: de auto kwam zonder type2 laadkabel. Wel met de granny charger. Wat blijkt na controle op de Duitse prijzenlijst: de type2 kabel is inderdaad een 400 euro optie. Shit, daar had ik even niet rekening mee gehouden… Gelukkig zal de auto goed vol en kon ik hier 300 KM mee rijden. Maar zelfs dat bleek nogal krapjes te worden nadat iedereen een proefritje wilde maken. Meteen nadat de auto was aangekomen heb ik een type2 32A 3 fase laadkabel van 180 euro gekocht. Deze werkt na testen ook goed. Echter moest ik wel de eerste week zonder laadkabel doorkomen.

Niemand in de buurt met een Type 2 aansluiting en geen zin om een haspel naar buiten te gooien met 6 graden buiten… Helaas dat word snelladen bij de lokale Fastned. Inderdaad flink duurder maar het was ook een leuke ervaring om voor het eerst mee te maken. Zelfs de vriendin vond het “spannend” ;) Alleen kwam ik meteen wel achter het probleem met de naam “coldgate”. Ik kreeg maar maximaal 50KW uit de charger, hier had ik meer van verwacht. Ook de range laat in de winter (zoals verwacht maar toch een gevoel van ‘jammer’) maar 350km op de volle lading zien i.p.v. de volle 450. Daar zal ik nog een paar maanden voor moeten wachten :)

Ook heb ik de auto geupdate naar de laatste versie, een dashcam geinstalleerd met de hulp van @Hippe Lip en een Frunk voorin geplaatst. Ook heb ik vandaag een ODB module geïnstalleerd zodat ik met ABRP nu live data kan gebruiken bij de navigatie. Echt super vet :)

Al met al zeker geen spijt van de auto. Wel een beetje van het import proces gezien de auto al zo veel kost. Dan is een deel van het bedrag bijna weggegooid geld. Maar het doel is voltooid: rijden in een EV in 2022. Mocht iemand nog vragen hebben hoor ik deze graag of zal ik mijn post even aanvullen zodat het in 1 overzicht staat.
Leuk je ervaringen te lezen! In december heb je al eens benaderd. Inmiddels zelf ook een Duitse e-Niro gevonden die begin april wordt geïmporteerd. De auto staat dan 6 maanden op kenteken en mag Duitsland dus verlaten zodat wij kunnen profiteren van de subsidie. De importkosten zijn bij ons ongeveer de helft en daar valt dan ook de 2% verschil in BTW in. De auto is nog te nieuw voor de belastingdienst (max 3000 km).

Het was lastig om een nette Niro te vinden, veel was al verkocht of werd niet verkocht aan NL. Inmiddels is het wel gelukt. Zoals het er nu voorstaat zijn we in de loop van april dus eigenaar van een Spirit :)

Overigens lees ik al een tijdje mee in dit topic, over een aantal maanden zal ik wat meer te melden hebben ;)

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:19

Voorwoord

Zoektocht

• De auto prive leasen
  • 2dehands kopen
  • Kopen in Nederland

• 19% BTW vs. 21% BTW

Regels bij import

Garantie

De auto zelf

Tussenpartij

• Vervoer geregeld

Kosten en waarde auto

Peutpeut schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:09:
[...]

Leuk je ervaringen te lezen! In december heb je al eens benaderd. Inmiddels zelf ook een Duitse e-Niro gevonden die begin april wordt geïmporteerd. De auto staat dan 6 maanden op kenteken en mag Duitsland dus verlaten zodat wij kunnen profiteren van de subsidie. De importkosten zijn bij ons ongeveer de helft en daar valt dan ook de 2% verschil in BTW in. De auto is nog te nieuw voor de belastingdienst (max 3000 km).

Het was lastig om een nette Niro te vinden, veel was al verkocht of werd niet verkocht aan NL. Inmiddels is het wel gelukt. Zoals het er nu voorstaat zijn we in de loop van april dus eigenaar van een Spirit :)

Overigens lees ik al een tijdje mee in dit topic, over een aantal maanden zal ik wat meer te melden hebben ;)
Wat een leuke verhalen en ze lijken best op die van mij!
Ik heb in Duitsland een Kia e-Niro gevonden in de Spirit uitvoering met P1 optie pakket (3 fasen onboard lader) in de kleur Snow White Pearl.
Ik kwam er ook achter dat er standaard inderdaad geen type2-type2 lader bij zit, maar die krijg ik erbij met korting voor €100.
Ook ik moet nog even wachten en kan hem begin februari gaan ophalen.

Het is een demo auto uit mei 2021 en met iets meer dan 7000 km, dus >6 maanden EN > 6000 km, zodat ik geen Nederlandse btw meer hoef te betalen.

De Kia garage regelt een Zollkennzeichen (wat vaak duurder is als je die in/vanuit Nederland regelt) en zelf doe ik het import stukje, wat op zich niet zo heel complex is.
We rijden er met de trein heen en met de Kia terug, ongeveer 350 km.

Ik kijk er erg naar uit, want de proefrit is erg goed bevallen!
Wel vind ik het nog wat spannend. Ook voor ons is dit de eerste elektrische auto. Binnen Nederland zal het al snel goed te doen zijn denk ik. Maar we gaan ook nogal eens met de tent de grens over, naar diverse landen binnen Europa. Dat vind ik nog wel wat... Wat wel scheelt is dat onze vakantie al begint op het moment dat we de straat uit rijden. We pauzeren onderweg altijd best vaak en nemen daar ook de tijd voor. Bovendien rijden we relatief veel buiten de snelwegen dus waarschijnlijk ook op energiezuinigere snelheden?

We hebben een eigen carport, maar zullen ergens dit jaar gaan verhuizen als we een geschikte woning kunnen vinden. Ik ga hier dus geen laadpaal meer aanleggen. Ik ga eens kijken of ik zolang met de meegeleverde grannylader uit de voeten kom.

Ik ben eeg benieuwd hoe het gaat bevallen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:19
Heeft iemand van jullie een trekhaak onder zijn e-Niro zitten?
Ik wil zelf een fietsendrager achterop kunnen monteren. Ik zag dat daar speciale trekhaken voor zijn, maar dat er ook een trekhaak is met 300 kg trekgewicht. Niet bijster veel, maar het geeft een extra optie.

Ik overweeg de trekhaak er gelijk ook in Duitsland op te laten zetten, wat toch ongeveer nog €125 met de Nederlandse prijzen scheelt.

Ik heb zelf al bij ongeveer 5 auto's zelf een trekhaak gemonteerd dus dat overweeg ik ook nog, maar bij de Kia moet daar nogal wat voor gedemonteerd worden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:51
bnwgraaf schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 00:47:
Ik wil zelf een fietsendrager achterop kunnen monteren. Ik zag dat daar speciale trekhaken voor zijn, maar dat er ook een trekhaak is met 300 kg trekgewicht. Niet bijster veel, maar het geeft een extra optie.

Ik overweeg de trekhaak er gelijk ook in Duitsland op te laten zetten, wat toch ongeveer nog €125 met de Nederlandse prijzen scheelt.

Ik heb zelf al bij ongeveer 5 auto's zelf een trekhaak gemonteerd dus dat overweeg ik ook nog, maar bij de Kia moet daar nogal wat voor gedemonteerd worden....
Ik zou het in Duitsland laten doen zodat het al op kenteken staat, in Duitsland mochten de e niro’s eerder trekgewicht hebben, niet dat je krijgt dat het na importeren niet meer mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron

Ik heb een draaghaak omdat trekhaak niet was toegestaan voor MY19. Maar gebruik hem eigenlijk toch alleen maar voor fietsen of bagagekoffer. De nieuwere modellen mogen wel trekken maar i.d.d. beperkt tot 300kg, daar zit je met het gewicht van een aanhanger al bijna aan, dus maakt ook niet echt uit.
Als je het in Duitsland kunt laten doen zou ik dat wel overwegen. Zelf doen is toch steeds ingewikkelder; niet de trekhaak zelf, maar bedrading/elektronica; de combinatie met parkeersensoren, achteruitrijcamera etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

bnwgraaf schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 23:43:
[...]
Wel vind ik het nog wat spannend. Ook voor ons is dit de eerste elektrische auto. Binnen Nederland zal het al snel goed te doen zijn denk ik. Maar we gaan ook nogal eens met de tent de grens over, naar diverse landen binnen Europa. Dat vind ik nog wel wat... Wat wel scheelt is dat onze vakantie al begint op het moment dat we de straat uit rijden. We pauzeren onderweg altijd best vaak en nemen daar ook de tijd voor. Bovendien rijden we relatief veel buiten de snelwegen dus waarschijnlijk ook op energiezuinigere snelheden?
De snelheid maakt erg veel uit voor het verbruik en de temperatuur ook. Ik vermoed dat je met tentvakanties in de zomer zonder veel snelwegen wel 450km range kunt halen. In de bergen en met fietsen is het wellicht een ander verhaal maar daar heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Laat ‘m niet alleen al in Duitsland monteren, zoals @wortelsoft ook al zegt, maar vraag de garage in Duitsland dan meteen ook om die boel daarna door de TÜV te laten keuren. Pas daarna staat die ook op je Duitse kenteken en krijg je een e-Niro met trekgewicht op je Nederlandse kenteken.

Ik ben benieuwd welk trekgewicht ze er in Duitsland aan toekennen!

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
eltron schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:21:
[...]

Ik heb een draaghaak omdat trekhaak niet was toegestaan voor MY19. Maar gebruik hem eigenlijk toch alleen maar voor fietsen of bagagekoffer. De nieuwere modellen mogen wel trekken maar i.d.d. beperkt tot 300kg, daar zit je met het gewicht van een aanhanger al bijna aan, dus maakt ook niet echt uit.
Als je het in Duitsland kunt laten doen zou ik dat wel overwegen. Zelf doen is toch steeds ingewikkelder; niet de trekhaak zelf, maar bedrading/elektronica; de combinatie met parkeersensoren, achteruitrijcamera etc.
Ik heb die "echte" trekhaak wel en ik ben er toch wel erg blij mee. Ik gebruik hem voornamelijk voor de fietsendrager maar ook een paar keer per jaar om met een kleine aanhanger met rotzooi naar de grof vuil te rijden of om wat grotere spullen (huisraad) te vervoeren. Wij zijn jarenlang met een klein bagagewagentje op vakantie geweest en ik vond dat ideaal.
En volgens mij was de prijs van die gewone trekhaak (in de lease) hetzelfde als voor de fietsendrager-trekhaak, dus de keus was voor mij makkelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
bnwgraaf schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 23:43:

We hebben een eigen carport, maar zullen ergens dit jaar gaan verhuizen als we een geschikte woning kunnen vinden. Ik ga hier dus geen laadpaal meer aanleggen. Ik ga eens kijken of ik zolang met de meegeleverde grannylader uit de voeten kom.

Ik ben eeg benieuwd hoe het gaat bevallen!
Elektrisch rijden is toch vooral een gedragsverandering en als jij al van "slow travel" houdt, dan zit je met een EV wel goed.
Snelheid maakt, zoals @DonJuape al zegt, bijzonder veel uit. Boven de 100-110 km/h neemt het verbruik toe. Ook dakkoffers en andere aerodynamische obstakels zullen het verbruik negatief beinvloeden.

Laden met de granny-lader is prima te doen, met wat voorwaarden. De belangrijkste is dat je elektrische installatie het aankan. Dus het stopcontact dat je gebruikt moet eigenlijk op een eigen groep of in ieder geval op een groep waarop niet nog meer grootverbruikers zijn aangesloten. En alles moet van goede kwaliteit zijn want er gaat toch al gauw 12A oftwel 2,7 kW doorheen. Verder zul een beetje moeten opletten als je af en toe een langere rit wil maken of meerdere ritten achter elkaar. Je kunt overigens altijd nog aan een laadpaal bijladen mocht dat nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

multikoe schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:27:
[...]

Ik heb die "echte" trekhaak wel en ik ben er toch wel erg blij mee. Ik gebruik hem voornamelijk voor de fietsendrager maar ook een paar keer per jaar om met een kleine aanhanger met rotzooi naar de grof vuil te rijden of om wat grotere spullen (huisraad) te vervoeren. Wij zijn jarenlang met een klein bagagewagentje op vakantie geweest en ik vond dat ideaal.
En volgens mij was de prijs van die gewone trekhaak (in de lease) hetzelfde als voor de fietsendrager-trekhaak, dus de keus was voor mij makkelijk :)
Ik vond 1000,- euro leasebudget voor een trekhaak voor in de praktijk alleen een fietsendrager behoorlijk prijzig en daarom niet genomen. Als het niet in mijn Octavia past ga ik al snel over de 300kg aanhanger heen vandaar dat ik hem daar niet voor kan gebruiken. Wel 800,- (?) euro voor niet-wit en 1000,- euro voor de WP. Dat eerste is smaak en dat tweede enthousiasme voor techniek :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• multikoe
DonJuape schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:24:
[...]

Ik vond 1000,- euro leasebudget voor een trekhaak voor in de praktijk alleen een fietsendrager behoorlijk prijzig en daarom niet genomen. Als het niet in mijn Octavia past ga ik al snel over de 300kg aanhanger heen vandaar dat ik hem daar niet voor kan gebruiken. Wel 800,- (?) euro voor niet-wit en 1000,- euro voor de WP. Dat eerste is smaak en dat tweede enthousiasme voor techniek :)
Keuzes, keuzes.... Dat was een beetje het probleem toen wij in het besluitvormingsproces zaten. Onze keuzes werden aardig beperkt omdat we een beetje haast hadden en de meeste optimale configuratie pas over een jaar beschikbaar zou komen (worst case). Maar dan nog: wel/geen trekhaak. Wel/geen laadpaal. Wel/geen winterbanden. Vijf, vier of drie jaar leaseperiode.

Eindresultaat: we zijn nog steeds enorm tevreden met deze (voor ons) vreselijk luxe auto. En ja, de techniek is fascinerend. Als (oud-)werktuigbouwkundige en behept met een onverzadigbare nieuwsgierigheid is het een fijne tijd, zeg maar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Het viel mij op dat wanneer ik een route via de Uvo-app naar mijn auto stuur de afstand hemelsbreed is.
In de auto klopt het weer want dan wordt de route over de weg weer als afstand weergegeven.
Geen wereldschokkend nieuws maar wel een geinig “weetje” vind ik.
Overigens werkt de app bij mij vlekkeloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

JLC7 schreef op zondag 26 december 2021 @ 15:03:
Is er een manier om (via de Kia connect app) een adres te pushen naar de auto vanuit een andere app?

Stel ik zoek “tweakers hoofdkantoor” op Google maps, kan ik het zoekresultaat dan via “delen/share” direct naar de auto sturen (via Kia connect)? Zo hoef je in Kia connect app niet opnieuw op de kaart zelf te zoeken.

Idem usecase voor een adres ontvangen via whatsapp? Ik gebruik IOS
Mijn whizkid heeft n.a.v. deze post wat gemaakt voor Android. Het principe werkt al. Het is wel traag en dat komt mede door de stappen die nodig zijn om de coördinaten te verkrijgen uit het Google maps adres. Misschien weet iemand daar een efficiënte methode voor en kan dat in een PB delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

MatMich schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:28:
Het viel mij op dat wanneer ik een route via de Uvo-app naar mijn auto stuur de afstand hemelsbreed is.
In de auto klopt het weer want dan wordt de route over de weg weer als afstand weergegeven.
Geen wereldschokkend nieuws maar wel een geinig “weetje” vind ik.
Overigens werkt de app bij mij vlekkeloos.
Bij mij werkt de app ook vlekkeloos behalve dat ik niet altijd een push bericht krijg als het laden klaar is. Het lijkt alsof ik daarmee de enige ben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gremsems
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:47
Zojuist de bestelbevestiging van Kia ontvangen.
Nog slechts wachten tot week 22 voor de aflevering. 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik heb (helaas) nog een ergernis erbij. Voor het wegrijden moet/wil ik altijd al de voorparkeersensoren aanzetten, auto-hold aanzetten, vess uitzetten en stuurassistent uitzetten, maar nu ben ik erachter gekomen dat de dashboardverlichting ook iedere keer aangepast moet worden. Standaard staat de instelling op de meest sterke stand (20), maar die wil ik op 10 hebben staan. Dit blijft helaas niet in het geheugen en dus moet ik ook dat iedere keer weer opnieuw instellen.
Hebben anderen dit ook, of ligt dit aan mijn auto?

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Laatst online: 22:43
rokil schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:28:
Ik heb (helaas) nog een ergernis erbij. Voor het wegrijden moet/wil ik altijd al de voorparkeersensoren aanzetten, auto-hold aanzetten, vess uitzetten en stuurassistent uitzetten, maar nu ben ik erachter gekomen dat de dashboardverlichting ook iedere keer aangepast moet worden. Standaard staat de instelling op de meest sterke stand (20), maar die wil ik op 10 hebben staan. Dit blijft helaas niet in het geheugen en dus moet ik ook dat iedere keer weer opnieuw instellen.
Hebben anderen dit ook, of ligt dit aan mijn auto?
Mijn dashboard verlichtingsinstelling is standaard 10, ook na herstarten (let wel, licht staat hier standaard AAN (omdat dagrijverlichting achter niet meeneemt, dat kan effect hebben op dashboard verlichtingsinstellingen).

VESS zet ik uit wanneer het mij uitkomt (wees blij dat je de knop nog hebt, nieuwe leveringen niet meer namelijk)

Auto-hold & Cruise zet ik standaard aan, sensoren niet nodig bij wegrijden, die hoef ik zelden te gebruiken en dus ook aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Suicyder schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:35:
[...]
Mijn dashboard verlichtingsinstelling is standaard 10, ook na herstarten (let wel, licht staat hier standaard AAN (omdat dagrijverlichting achter niet meeneemt, dat kan effect hebben op dashboard verlichtingsinstellingen).
Ik heb de verlichting ook op AAN en niet op AUTO. Zet jij de verlichting ook na elke rit op OFF? Ik doe dat wel maar weet eigenlijk niet of dat nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:55
DonJuape schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:44:
[...]

Ik heb de verlichting ook op AAN en niet op AUTO. Zet jij de verlichting ook na elke rit op OFF? Ik doe dat wel maar weet eigenlijk niet of dat nodig is.
Nope, is niet nodig. Ik laat hem ook standaard op AAN staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubke81
gremsems schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:27:
Heb je die info vanuit de dealer ontvangen? Met een verwachte weeknummer voor levering? Toen ik de mijne besteld had kreeg ik alleen medio april te horen. Als jij specifieke info hebt ontvangen dan vraag ik dat ook even op.

[ Voor 0% gewijzigd door rubke81 op 06-01-2022 13:02 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
  • Laatst online: 22:43
DonJuape schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:44:
[...]

Zoals vermeld hierboven, niet nodig. Ideale feature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-09 15:04
rubke81 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:02:
[...]

Heb je die info vanuit de dealer ontvangen? Met een verwachte weeknummer voor levering? Toen ik de mijne besteld had kreeg ik alleen medio april te horen. Als jij specifieke info hebt ontvangen dan vraag ik dat ook even op.
Ik kreeg in september van Kia week 52 te horen; in week 52 kreeg ik van Kia week 7 te horen.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben, is "auto hold" wel eigenlijk nodig? Ik heb gemerkt dat met 1 pedal driving het linker pedal indrukken voldoende is voor stilstand, ook met een heuveltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:50
cville schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:01:
[...]

Ik kreeg in september van Kia week 52 te horen; in week 52 kreeg ik van Kia week 7 te horen.
Hebben jullie het huidige model nog besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:31
Yariva schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:43:
Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben, is "auto hold" wel eigenlijk nodig? Ik heb gemerkt dat met 1 pedal driving het linker pedal indrukken voldoende is voor stilstand, ook met een heuveltje.
Bij een helling echt niet meer. Als je langer stilstaat of op een steilere helling wil je echt wel dat de mechanische rem de boel zeker stelt.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-07 08:42
DonJuape schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:07:
[...]

Mijn whizkid heeft n.a.v. deze post wat gemaakt voor Android. Het principe werkt al. Het is wel traag en dat komt mede door de stappen die nodig zijn om de coördinaten te verkrijgen uit het Google maps adres. Misschien weet iemand daar een efficiënte methode voor en kan dat in een PB delen?
Dat kan prima met de Google API
https://developers.google...tation/geocoding/overview

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-05 22:03
gremsems schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:27:
Haha die van mij wordt ergens in april verwacht, maar mag ondertussen in de hybride variant rondrijden om vast te wennen, dus helemaal prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

kdeboois schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:22:
[...]

Bij een helling echt niet meer.
Toch echt wel, hoor. Ik heb het eens geprobeerd op een steile helling van een parkeergarage omdat ik daar ook wel nieuwsgierig naar was. En daar blijft-ie keurig staan. Zowel met de neus naar beneden als met de neus omhoog. Dan blijft-ie hangen 'op de motor', magnetisch dus en niet op de rem. Dat kost natuurlijk wel een hoop energie.
Pas als je zo een tijdje staat (paar minuten), dan zet de auto er automatisch de handrem op. Op die helling heb ik daar natuurlijk niet zolang op gewacht, maar ik had het eens toen ik iemand van het station ging halen en bij het wachten stilstond op de linker flipper. Na –dacht ik– 5 minuten wordt de handrem aangetrokken. Dan kun je trouwens nog steeds wegrijden door alleen het gaspedaal in te trappen. Hij gaat niet uit de drive-stand.
Als je langer stilstaat of op een steilere helling wil je echt wel dat de mechanische rem de boel zeker stelt.
Of je het werkelijk zo wilt doen op een steile helling is een andere zaak, maar hij blijft écht stil hangen als je de linker flipper vasthoudt, ongeacht de helling.

[ Voor 19% gewijzigd door Hippe Lip op 06-01-2022 20:54 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gremsems
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:47
rubke81 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:02:
[...]

Ja. Via van Mossel. Wellicht dat je dealer met jouw ordernr wat specifieker kan zijn dan "medio april"

Dat gezegd hebbende, ze houden een slag om de arm door te zeggen dat de afleverweek nog kan wijzigen. Zolang het eerder wordt en niet later vind ik het prima natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Yariva schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:43:
Ik gebruik autohold nooit maar altijd linkerflipper.
Is denk ik net als zoveel dingen een kwestie van persoonlijke voorkeur waar je zelf keuze kunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-09 15:04
aschja schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:16:
[...]

Ik heb MY22 besteld.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
cville schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:01:
[...]

Dan was het bij mij beter, geen week opgegeven maar een maand. En ook in die maand geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chorro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-09 16:38
Hippe Lip schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:51:
Of je het werkelijk zo wilt doen op een steile helling is een andere zaak, maar hij blijft écht stil hangen als je de linker flipper vasthoudt, ongeacht de helling.
Ik heb één keer gehad bij het afrijden van een boerenerf dat de helling dusdanig steil was dat de auto niet stil wou blijven staan op de linker flipper. Toegegeven; dat was écht een behoorlijke helling. Dus er is geen oneindige hellingsgraad waarbij dat mogelijk is. Autohold liet de auto wel stilstaan op dat punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Chorro schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 08:05:
[...]

Ik heb één keer gehad bij het afrijden van een boerenerf dat de helling dusdanig steil was dat de auto niet stil wou blijven staan op de linker flipper. Toegegeven; dat was écht een behoorlijke helling. Dus er is geen oneindige hellingsgraad waarbij dat mogelijk is. Autohold liet de auto wel stilstaan op dat punt.
Autohold werkt op de rem toch? Dus dat is wat anders.

Die parkeergaragehelling was ook onfatsoenlijk steil (want weinig ruimte) en ik had er ook moeite mee om het te doen, maar ik stond er toch te wachten, dus had de tijd. Als ik het me goed herinner: eerst de auto stilgezet (neus helling op), dan in drive en dan de linker flipper ingetrokken houden. In eerste instantie denk je dat-ie niet blijft staan omdat-ie nog wat beweegt, maar hij bleef echt magnetisch hangen.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubke81
aschja schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:16:
[...]

Klopt, de nieuwe komt eind dit jaar en prijzen zijn nog niet bekend. Dan kan je geen gebruik maken van de SEPP. Die pot is dan allang leeg voor 2022. Je zou wel kunnen wachten tot 1 januari 2023 maar dan krijg je minder subsidie en dan moet je nog langer wachten op de levering. Ik heb dus nu nog mooi gebruik kunnen maken van de 2,5k korting actie in combinatie met subsidie en vlottere levering. Dat waren argumenten genoeg voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

rubke81 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:02:
[...]

Klopt, de nieuwe komt eind dit jaar en prijzen zijn nog niet bekend. Dan kan je geen gebruik maken van de SEPP. Die pot is dan allang leeg voor 2022. Je zou wel kunnen wachten tot 1 januari 2023 maar dan krijg je minder subsidie en dan moet je nog langer wachten op de levering. Ik heb dus nu nog mooi gebruik kunnen maken van de 2,5k korting actie in combinatie met subsidie en vlottere levering. Dat waren argumenten genoeg voor mij.
Het enige dat je met de SEPP in de gaten moet houden dat je geen executive haalt. Die zit net boven de cataloguswaarde van 45k. En dan kun je geen aanspraak doen op subsidie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubke81
greatgonzo schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:11:
[...]

Het enige dat je met de SEPP in de gaten moet houden dat je geen executive haalt. Die zit net boven de cataloguswaarde van 45k. En dan kun je geen aanspraak doen op subsidie
Klopt maar in dit geval gaat het over het nieuwe model wat eraan zit te komen. Daar zijn überhaupt nog geen prijzen van bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:40
eltron schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:07:
[...]

Ik gebruik autohold nooit maar altijd linkerflipper.
Is denk ik net als zoveel dingen een kwestie van persoonlijke voorkeur waar je zelf keuze kunt maken.
Inderdaad een persoonlijke voorkeur. Ik gebruik autohold juist bijna altijd. Heerlijk voor stoplichten, nooit je rem vast houden ook als je niet met de flipper tot stilstand bent gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-09 14:38
Ik vind auto-hold heerlijk, behalve als ik moet parkeren. Dan gaat die uit.

Ik heb de linkerflipper=stop methode ook geprobeerd maar ik kan er niet aan wennen. Ik gebruik liever gewoon de rem. Uiteindelijk doen ze toch bijna hetzelfde.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Pagina: 1 ... 178 ... 350 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.