Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-07 05:11
@matthewk accu temp kan evt ook nog meespelen, ik heb zelf met ruim onder nul ook weleens gedacht dat hij langzamer was.

Betreft idd af fabriek Nexen banden en die heb ik nu (helaas) weer gekregen, op zich bevallen ze wel alleen met natte omstandigheden zijn ze matig te noemen. Kennelijk slijten ze ook wel snel. Mijn vrouw rijdt het meest in de Kia, die rijdt rustig, wanneer ik ermee rijdt is dat vaak snelweg, daarom viel het mij wat tegen, mijn vorige Passat met 400Nm koppel deed 50k met een setje Goodyear voorbanden (18") dus dit viel mij wat tegen.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• pvtonger
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:53
Ik ben sinds een weekje geswitched van Apple naar Samsung. Apple Car heeft altijd goed gewerkt. Ook bellen ging prima. Echter met mijn S21 heb ik twee problemen:
  • Downloaden van contacten gaat niet goed. De foutmelding is echter (voor mij) niets zeggend. Bij de bluetooth instellingen is 'Toegang tot contacten' aangevinkt. Indien nodig kan ik er een foto van maken en deze hier plaatsen.
  • Bij het starten van Android Auto krijg ik een zwart scherm met het Android Auto logo. Verder gebeurt er niets. Ook geen foutmelding
De originele telefoon kabel kan ik niet gebruiken want die is USB-C <-> USB-C.

Heeft iemand hetzelfde probleem gehad? Zo ja, dan zou ik graag willen weten hoe het is opgelost ;-)

[ Voor 5% gewijzigd door pvtonger op 30-12-2021 00:16 ]

• dirkmuis
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-03 09:39
Zijn er hier recente ervaringen om met een trekhaakkoffer en skibox naar Oostenrijk te rijden en wat het bereik doet? Wij gaan waarschijnlijk (geboostert en al) 22 januari die kant op.
De trekhaakkoffer heb ik eerder mee gereden, dat had nauwelijks invloed op de range, maar ik kan me voorstellen dat een dakkoffer dat wel heeft.

** Knip, zie de topicwarning ivm laden. **

[ Voor 177% gewijzigd door Taro op 30-12-2021 11:46 ]

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:50
dirkmuis schreef op donderdag 30 december 2021 @ 10:25:
Zijn er hier recente ervaringen om met een trekhaakkoffer en skibox naar Oostenrijk te rijden en wat het bereik doet? Wij gaan waarschijnlijk (geboostert en al) 22 januari die kant op.
De trekhaakkoffer heb ik eerder mee gereden, dat had nauwelijks invloed op de range, maar ik kan me voorstellen dat een dakkoffer dat wel heeft.

** Knip. **
Beetje relevant: ik rij regelmatig met een fietsendrager met twee mountainbikes achterop ongeveer 160 km naar vrienden. Ik zie geen significante toename in gebruik. Dus dat jij geen verschil ziet met een trekhaakkoffer komt overeen met mijn ervaring.
Wat ik wel zie is een behoorlijke toename in verbruik bij tegenwind, en dat zou betekenen dat een dakkoffer wel een aardige invloed zal hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 30-12-2021 11:47 ]

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:34

[mbr]** Knip, zie de topicwarning ivm laden. **[/mbr]
Laatste skivakantie was Oostenrijk incl. winterbanden en dakkoffer. We zaten met z'n 3en in de auto en ben om de 2/2,5u gestopt om te laden. Volgens mij was m'n bereik rond de 300/350km, maar je wilt laden voor je onder de 20% komt.

• Yariva
  • Laatst online: 22:50

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Vraagje, ik wil vandaag een Frunk installeren en een BlackVue dashcam d.m.v. fusetaps installeren.

Ik zou vanochtend worden teruggebeld door mijn lokale dealer over hoe het zit met garanties die mogelijk komen te vervallen ja / nee etc. Hier wacht ik nog steeds op maar in de tussentijd: wat is jullie ervaring hiermee?

Update: Telefoontje terug gehad. Vrij standaard opmerking "in principe niet maar als je iets kapot maakt is het jou eigen schuld". Helemaal prima.

[ Voor 18% gewijzigd door Yariva op 30-12-2021 15:48 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• dirkmuis
Dat is nog aanzienlijk. Ik merk wel dat er een enorm verschil zit tussen 100 km/h of 130 km/h.

• Rogar
dirkmuis schreef op donderdag 30 december 2021 @ 11:51:
Dat is nog aanzienlijk. Ik merk wel dat er een enorm verschil zit tussen 100 km/h of 130 km/h.
Ohja, goede aanvulling... Ik rijd altijd gewoon 120/130, dus dat speelt ook mee.

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:06
Ik wil even terugkomen op mijn eerdere posts aangaande laadverliezen. De auto (2019) is naar de dealer geweest, alwaar ze een foutmelding hebben geconstateerd in het laadsysteem, precies op de dag dat mijn granny charger ook de geest gaf. Die fout is gereset (er werd gemeld dat door de fout “een deel van de energie werd gereserveerd”).
Ik heb nu opnieuw geladen en nauwkeurig gemeten. De getallen zijn vergelijkbaar als voordat de dealer de fout eruit haalde.
Maar ik wil toch even proberen de definitie van laadverlies te begrijpen:

Om de batterij van 42% naar 80% te laden (met de EVbox ingesteld op 6.6 kW), dus om 38% van 64 kWh, ofwel 24.3 kWh te laden, is door de EVbox 30.1 kWh geleverd. Dus van de 30.1 kWh is 19% verloren gegaan.

Anders gerekend, om 24.3 kWh te laden is echter 24% meer energie nodig (5.8/24.3).

Wat definiëren jullie als laadverlies?
Goed om te weten om met jullie getallen te kunnen vergelijken.
Dank.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:21
EVfan schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:19:

Dank.
Je laadt 30.1 kWh en er komt maar 24.3 kWh in de batterij.
Er is dan 30.1 - 24.3 = 5.8 kWh ( is 19%) verloren gegaan. Dit is je laadverlies.

[ Voor 56% gewijzigd door Pim57 op 30-12-2021 19:42 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:10

[mbr]** Knip, zie de topicwarning ivm laden. **[/mbr]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VZs_741abt8iHbjllky-TR1AIQ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tAVGXKajysqdYGSK8uSDv4kE.jpg?f=fotoalbum_large

Had voor mij niet heel veel impact. Ruim 600liter op dak en 420 liter op trekhaak. 10-15% wellicht. Maar ik rijd rustig; als je ver boven de 100km/h wilt loopt je GOM wel hard terug.
Deze foto is van paar jaar geleden, maar afgelopen weekend zelfde gedaan naar Franse Alpen. 3 laadstops waren voor mij voldoende voor ca. 1.000km en nog ruim 100 over bij aankomst.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• eltron
Rogar schreef op donderdag 30 december 2021 @ 11:49:
[...]

Laatste skivakantie was Oostenrijk incl. winterbanden en dakkoffer. We zaten met z'n 3en in de auto en ben om de 2/2,5u gestopt om te laden. Volgens mij was m'n bereik rond de 300/350km, maar je wilt laden voor je onder de 20% komt.
Waarom wil je laden voor je onder de 20% komt?
In Duitsland houd ik 10% aan omdat je daar grofweg om de 20-30km wel kunt laden.
en laden van 10% tot ca. 75% gaat sneller dan van 20-80%

[ Voor 5% gewijzigd door eltron op 30-12-2021 20:47 ]

• multikoe
EVfan schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:19:
Dank.
Ik meet wat er uit de stekker komt met een kWh-meter. Ik kijk naar het percentage dat bijgeladen wordt in de accu en dat vertaal ik naar het aantal kWh in de accu geladen. Daaruit kan ik het laadverlies berekenen.

Dus als ik van 22% naar 90% oplaad, dan betekent dat (0,90-0,22)*64=43,5 kWh. Als ik dan 51,6 kWh uit de stekker haal, dan kom ik op een laadverlies van 16%.
Er zit een foutenmarge in de berekening omdat ik uitga van het percentage accu-capaciteit, maar ik heb ondertussen genoeg data verzameld om te weten dat dat nauwkeurig genoeg is.

• dirkmuis
@eltron ik was ook in de veronderstelling dat je tussen 20-80 het snelst laadt? Is dat incorrect?

• multikoe
dirkmuis schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:14:
@eltron ik was ook in de veronderstelling dat je tussen 20-80 het snelst laadt? Is dat incorrect?
Here you go:
https://support.fastned.n...harging-with-a-Kia-e-Niro

• dirkmuis
Dan zou je hem tot onder 10% zelfs kunnen rijden.
Wat ik me afvraag is of de "wintersetting" van de accu hier nog iets toevoegt? Er staat in het grafiekje namelijk bij een optimale accu temperatuur van 30 graden. In Oostenrijk is mijn accu vermoedelijk geen 30 graden.

• eltron
dirkmuis schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:14:
Globaal klopt dat
Maar ik zie meestal na 75% de laadsnelheid inklappen tot rond de 23kW
rond de 70% gaat het van 76kW naar ca. 52kW
bij 10% is het ook niet direct 76kW, dat hangt af van de temperatuur van de batteriij die dan ruim boven de 25graden moet zijn. Dus optimale snelheid is >25graden bij 10% tot ca. 70% dan tot ca. 75% nog ruim 50kW. Daarna kan je beter doorrijden als er langs de route voldoende snelladers zijn.
Minder dan 10% is wel een risico, dan heb je (mogelijk) te weinig prik om nog een alternatief te bereiken als de paal defect of bezet is. (en de laatste paar % mag je in turtle modus afleggen).

Als je een uur nodig hebt voor je lunch of diner is het voor jou niet erg om nog even door te gaan, ook als het minder snel gaat. Maar voor iemand die staat te wachten wel vervelend.
In Zwitserland hebben ze dat ook aardig opgelost, zag ik afgelopen weekend, met een combi tarief van 0,59CHF/kWh plus 0,10CHF/min. Dat is leuk boven de 60kW maar bij 20kWh nogal prijzig.

[ Voor 30% gewijzigd door eltron op 30-12-2021 21:46 ]

• pinguins
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 03-06 21:17
[massage=70036702,noline]EVfan schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:19[/message]:

Dank.
Ik neemt het laadverlies als het percentage dat niet in de batterij terecht komt. Ik ben nog maar net 2 weken aan het rijden dus heb nog niet een echt goed gemiddelde, auto geeft aan dat ik gemiddeld 17,1kWh per 100 km heb gedaan. Ik heb 20,3kWh gemiddeld per 100km geladen tot dusver. 3,2kWh is dan het laadverlies. Dat wat van 20,3 niet in de batterij is gekomen. 3,2/20,3 %100%= 15,8%

Overigens bij publieke 11kW AC (doet ongeveer 10,5)

[ Voor 4% gewijzigd door pinguins op 30-12-2021 21:41 ]

e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021

• eltron
dirkmuis schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:21:
Wat ik me afvraag is of de "wintersetting" van de accu hier nog iets toevoegt? Er staat in het grafiekje namelijk bij een optimale accu temperatuur van 30 graden. In Oostenrijk is mijn accu vermoedelijk geen 30 graden.
Die winterstand lijkt tot -10 niet veel te doen.
en laden loopt inderdaad het meest optimaal met accu temp richting 30graden.
Als je daar niet mee start dan gaat een deel van de energie eerst in het opwarmen van de batterij en pas als die op temperatuur is kun je met max snelheid laden.
Dat betekent ook dat als je met een vrij volle batterij (meer dan 20%) en lage batterij temparatuur (rond 20graden of minder) het even duurt voor je met max snelheid kan laden en dan ook vrij kort omdat het richting 70% al weer begrenst wordt.

Ik kan er in dit topic ook wel stiekem bij vertellen dat ik graag enkele duizenden euros meer voor de auto had betaald als de laadsnelheid op ongeveer het dubbele had gelegen, zowel AC als DC.
(ik heb een MY19 met 1F AC)
Tegelijkertijd zijn er maar weinig dagen in het jaar dat ik er "last" van heb. en die last bestaat dan uit ca. 4 dagen per jaar een paar keer (per enkele reis) een minuut of 15 langer laden.
Edoch de reis is toch al lang genoeg dus die 3 kwartier (enkele reis) heb ik ook nog wel wat geld voor over. Vooral voor de WAF overigens.

[ Voor 23% gewijzigd door eltron op 30-12-2021 21:53 ]

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

dirkmuis schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:21:
Over de winter mode is dit filmpje: DonJuape in "Het grote Kia e-Niro topic"

Update: Na het lezen van het artikel gedeeld door @bruneelm denk dat het filmpje dat ik hierboven deel een oversimplificatie is.

[ Voor 11% gewijzigd door DonJuape op 30-12-2021 23:06 ]

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:36
Pim57 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:39:
[...]

Je laadt 30.1 kWh en er komt maar 24.3 kWh in de batterij.
Er is dan 30.1 - 24.3 = 5.8 kWh ( is 19%) verloren gegaan. Dit is je laadverlies.
Met een OBD en evnotify kan je het exacte aantal kWh die in je accu gaan bepalen. in % zit je met een grote foutenmarge

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

bruneelm schreef op donderdag 30 december 2021 @ 22:09:
[...]

Met een OBD en evnotify kan je het exacte aantal kWh die in je accu gaan bepalen. in % zit je met een grote foutenmarge
Kun je uitleggen hoe je dat doet of een screenshot? Ik heb een OBDII dongle en EVNotify. Vooralsnog zie ik alleen SoC percentages (en dan wel eentje voor display en eentje voor het BMS) maar geen kWh.
Als ik deze zomer weer verder ga met mijn laadverlies vs. laadvermogen metingen zou een nauwkeurigere meting prettig zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door DonJuape op 30-12-2021 22:13 ]

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
Ik denk dat je beter volgend artikel even leest:
https://electricrevs.com/...hermal-management-design/
Nigel slaat nu en dan de bal op technisch vlak mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
bruneelm schreef op donderdag 30 december 2021 @ 22:09:
[...]

Daar ben ik me van bewust. Ik probeer dat te omzeilen door veel data te verzamelen met het idee dat die fouten er dan uitgeperst worden.
Ik kijk ook naar die OBD dongels, maar ik heb nog even niet veel zin om daar veel geld aan uit te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogar
eltron schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:46:
[...]

Waarom wil je laden voor je onder de 20% komt?
In Duitsland houd ik 10% aan omdat je daar grofweg om de 20-30km wel kunt laden.
en laden van 10% tot ca. 75% gaat sneller dan van 20-80%
Ik dacht dat hij dan het snelst laadde… Maar zie nu ook die curve van Fastned en kan beter 10 tot 70/75 aanhouden inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
bruneelm schreef op donderdag 30 december 2021 @ 22:26:
[...]

Ik denk dat je beter volgend artikel even leest:
https://electricrevs.com/...hermal-management-design/
Nigel slaat nu en dan de bal op technisch vlak mis.
Dat is een super interessant artikel, maar het legt niet echt duidelijk uit wat die winter modus nu werkelijk doet en wanneer. Verwarrend (voor mij althans) is ook dat gesproken wordt over een "dedicated battery heater" die optioneel is. Wel zegt het artikel duidelijk dat power output van de batterij een probleem is bij -40C, dus het verhaal dat ook de output bij lage temperaturen wordt geknepen is niet waar.
Maar terug on-topic: het is mij nu niet duidelijk meer wat Winter Modus precies doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
DonJuape schreef op donderdag 30 december 2021 @ 22:12:
[...]

Kun je uitleggen hoe je dat doet of een screenshot? Ik heb een OBDII dongle en EVNotify. Vooralsnog zie ik alleen SoC percentages (en dan wel eentje voor display en eentje voor het BMS) maar geen kWh.
Als ik deze zomer weer verder ga met mijn laadverlies vs. laadvermogen metingen zou een nauwkeurigere meting prettig zijn.
Niet meteen een screenshot dus er eentje gezocht, bij post #6 zie je er een:
https://www.speakev.com/t...e-with-obd-dongle.146932/

Onderaan zie gecumuleerde aantal kWh geladen en ontladen. Om laadefficientie te weten neem je een foto van de kWh meter en van evnotify scherm bij start en bij einde van een laadsessie.
Hoe lager de AC laadstroom hoe lager de laadefficientie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
multikoe schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 07:28:
[...]

Dat is een super interessant artikel, maar het legt niet echt duidelijk uit wat die winter modus nu werkelijk doet en wanneer. Verwarrend (voor mij althans) is ook dat gesproken wordt over een "dedicated battery heater" die optioneel is. Wel zegt het artikel duidelijk dat power output van de batterij een probleem is bij -40C, dus het verhaal dat ook de output bij lage temperaturen wordt geknepen is niet waar.
Maar terug on-topic: het is mij nu niet duidelijk meer wat Winter Modus precies doet.
De auteur van het artikel heeft bevestigd dat Jona zijn verhaal bevestigd heeft.
Dedicated (optional): zoals je geen warmtepomp kunt bestellen in FR en geen sfeerverlichting in BE moet je nagaan of uw voertuig er een heeft. Indien die niet aanwezig is heb je de menu optie niet.

Even redeneren:
Een 100% SOC laat niet toe te regeneren tijd het vertragen, zal je zelf ook al ondervonden hebben. De BMS bewaakt ten alle tijde uw accu.
Bij een te koude accu zal ook de BMS ervoor zorgen dat deze beschermd wordt.
Ergens hier werd ooit een link geplaatst naar het heat/cool schema waarbij je kon opmerken dat een 2kW heater opgenomen is in het accu circuit.
Dat de BMS iets bijstuurt bij lage temperaturen (winter) is de evidentie zelve, dat je met de heater die bijsturing teniet kan doen plausibel, dat die heater accu vermogen eist alweer evident, en dat die uitgeschakeld wordt bij lage SOC wenselijk.
Met de OBD en evnotify, die de in, min en max accutemp weergeeft heb ik al gemerkt dat bij DC laden de heater in actie komt. En voor zover ik me kan herinneren heb ik de laatste 3j geen temperaturen van -10° meegemaakt.
Wat ik laatst wel gelezen heb is dat het heat/cool systeem anders zou werken als de warmtepomp in gebruik is of niet, misschien ook als de wagen actief is tijdens het laden of niet. Immers als je, en zeker tijdens de winter, het DC laden wilt volgen in de wagen dan zet je de wagen actief zodat de verwarming actief blijft.
En ook daar heb ik ervaren dat de ene keer de verwarming perfect de temperatuur kan handhaven en op andere ogenblikken onvoldoende warmte aflevert. Of er een relatie is met de accu heater, zou kunnen, ik was toen nog niet op de hoogte van bovenstaande alinea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Dank voor jullie reacties. Dus mijn laadverlies bij opladen tot 80% ligt rond de 20%, met een 6.6 kW lader. Lijkt dus nu in lijn met jullie gegevens.
Bij opladen tot 100% loopt het verlies overigens op tot bijna 25%. Toch wel fors hoor.
Mijn Audi e-tron heeft volgens deze definitie een verlies van 7% tot 80% en 11% als ik tot 100% laad.
En daarmee komen de integrale stroomkosten per kilometer voor de Audi (verbruik zonder laadverlies 25 kWh per 100 km) toch weer een stuk dichter bij de e-Niro (verbruik zonder laadverlies 18 kWh per 100 km).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
EVfan schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:32:
Dank voor jullie reacties. Dus mijn laadverlies bij opladen tot 80% ligt rond de 20%, met een 6.6 kW lader. Lijkt dus nu in lijn met jullie gegevens.
Bij opladen tot 100% loopt het verlies overigens op tot bijna 25%. Toch wel fors hoor.
Mijn Audi e-tron heeft volgens deze definitie een verlies van 7% tot 80% en 11% als ik tot 100% laad.
En daarmee komen de integrale stroomkosten per kilometer voor de Audi (verbruik zonder laadverlies 25 kWh per 100 km) toch weer een stuk dichter bij de e-Niro (verbruik zonder laadverlies 18 kWh per 100 km).
Ik zie ook dat naarmate de start-SOC stijgt, het laadverlies toeneemt. Of in ieder geval meer variatie vertoont. Het maakt dus uit of ik begin bij 30% en tot 50% laad of dat ik begin bij 80% en naar 100% laad. In het laatste geval is het verlies hoger. Niet veel, maar ik zie het terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
bruneelm schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:29:
[...]
Bij een te koude accu zal ook de BMS ervoor zorgen dat deze beschermd wordt.
Ergens hier werd ooit een link geplaatst naar het heat/cool schema waarbij je kon opmerken dat een 2kW heater opgenomen is in het accu circuit.
Dat de BMS iets bijstuurt bij lage temperaturen (winter) is de evidentie zelve, dat je met de heater die bijsturing teniet kan doen plausibel, dat die heater accu vermogen eist alweer evident, en dat die uitgeschakeld wordt bij lage SOC wenselijk.
Die laatste opmerking is interessant. Het zou betekenen dat de verwarming van de batterij wordt uitgeschakeld als de SOC erg laag is. Dus ook bij lage temperaturen.
Tot nu toe is nog steeds niet duidelijk wat die Winter modus nu precies doet, maar uit bovenstaande haal ik toch weer wat terug uit mijn oorspronkelijke aanname, dat Winter modus een aantal batterij-beschermingsmaatregelen van het BMS passeert: ik heb altijd beweerd dat Winter modus die bescherming omzeilt en dat kan dus: de verwarming wordt uitgezet om het bereik te vergroten.
Niet helemaal zeker nog....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
multikoe schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:40:
[...]

Ik zie ook dat naarmate de start-SOC stijgt, het laadverlies toeneemt. Of in ieder geval meer variatie vertoont. Het maakt dus uit of ik begin bij 30% en tot 50% laad of dat ik begin bij 80% en naar 100% laad. In het laatste geval is het verlies hoger. Niet veel, maar ik zie het terug.
Dat is ook mijn ervaring.
Bovendien is van bijvoorbeeld 40 naar 70% laden veel beter voor de accu dan van bijvoorbeeld van 20 naar 80 of 90%. Metingen hebben aangetoond dat de levensduur (dus degradatie) van de accu tientallen %% tot zelfs een factor 2 beter wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6J3v5132z_BOMIOAZfOGHqAjNzE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zQR8Bi0IfHLd3ZUxSlMoR3LK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

EVfan schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:49:
[...]

Bovendien is van bijvoorbeeld 40 naar 70% laden veel beter voor de accu dan van bijvoorbeeld van 20 naar 80 of 90%. Metingen hebben aangetoond dat de levensduur (dus degradatie) van de accu tientallen %% tot zelfs een factor 2 beter wordt.

[Afbeelding]
Volgens mij is die grafiek al vaker voorbijgekomen. Ik betwijfel of dat allemaal nog actueel en/of van toepassing is op alle accu's/BMS's. Die eNiro heeft om te beginnen al een buffer, dus 100% display is 97% SoC in de BMS o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
EVfan schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:49:
[...]

[Afbeelding]
Klopt (niet), if moet ik zeggen klopt maar klopt ook niet.
Het aantal cycli verhoogt als je minder diep en minder vol gaat laden.
Echter je hebt de accu, zeker in een auto, nodig om de nodige km af te malen, dus zal je frequenter moeten laden om even ver te komen.
De technische benadering is dat je met de hoeveelheid geladen energie rekening gaat houden om te vergelijken of minder diep/vol enige invloed heeft
De fabrikant van accu's specificeert de degradatie in aantal cycli tot 80% van de oorspronkelijke capaciteit. Bij minder diep/vol heb je meer cycli maar om dezelfde hoeveelheid kWh in die accu te stockeren/verbruiken ga je meer cycli nodig hebben.
De laagste en hoogste 20% geven wel iets meer stress op de accu, zekers als de BMS veel werk krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
@bruneelm
Klopt, minder vol laden betekent vaker laden, dus dat doet het effect van de lagere degradatie per laadcyclus deels teniet. Ik weet niet of er ook is berekend wat het integrale effect is. Ofwel os 100 keer van 20 naar 80% minder goed dan 200 keer van 50 naar 80%. Zou illustratief zijn voor het optimaliseren van het laadbeleid.
@DonJuape
Deze info komt uit recente (ik dacht 2020) Audi documentatie, ook de Audi heeft een flinke buffer. Maar waar het artikel waar deze grafiek uitkomt ook data over levert is de stress in de accu cellen als functie van het %% lading bij verschillende temperaturen. En die stress loopt bij temperaturen van 10-30 graden stijl op als je boven de 80% komt.
De batterij technologen geven aan dat die stress slecht is voor de levensduur. Zeker als die stress langdurig aanhoudt.
Met de buffers van Kia (en Audi) zullen de cellen bij 100% lading van de effectieve netto capaciteit nog steeds op 92-93% zitten lijkt me. Dat is dus ok.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:58
Ik dacht dat er tot nog toe weinig mensen zijn de degradatie konden merken bij de Niro.
En als ik kijk naar de grafiek zou je bijna dagelijks volle bak moeten laden om na 8 jaar op 80% te komen.

Tot nog toe laden wij ongeveer 1 keer per week. Dat betekent dat ik er nog 7 keer langer over doe. Tegen die tijd ben ik waarschijnlijk zelf dood, dus ik denk niet dat ik er last van ga krijgen.

3500/52=67 jaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
Dan is alles aan de auto inmiddels ook wel eens vervangen geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
gjcvro schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:02:
Ik dacht dat er tot nog toe weinig mensen zijn de degradatie konden merken bij de Niro.
En als ik kijk naar de grafiek zou je bijna dagelijks volle bak moeten laden om na 8 jaar op 80% te komen.

Tot nog toe laden wij ongeveer 1 keer per week. Dat betekent dat ik er nog 7 keer langer over doe. Tegen die tijd ben ik waarschijnlijk zelf dood, dus ik denk niet dat ik er last van ga krijgen.

3500/52=67 jaar..
Ik denk niet dat de accu van de eNiro 3500 cycli gespecificeerd is, eerder tussen de 1000 en 1500.
Ik heb bij 60k km even uitgerekend met de info uit evnotify en ik kwam aan een 158 volle cycli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Ik keek naar de eerder aangehaalde grafiek.. Vandaar 3500.
Maar 1000 mag ook, dat is in mijn tempo tegen de 20 jaar. Die hoop ik zelf nog wel vol te maken, maar ik gok nog steeds dat de auto dan om andere redenen is afgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-05 23:12
gjcvro schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 23:19:
Ik keek naar de eerder aangehaalde grafiek.. Vandaar 3500.
Maar 1000 mag ook, dat is in mijn tempo tegen de 20 jaar. Die hoop ik zelf nog wel vol te maken, maar ik gok nog steeds dat de auto dan om andere redenen is afgeschreven.
LiFePo4 batterijen zijn meestal gespecificeerd tussen 2 en 4000 cycli. wat mij betreft ruim genoeg. Tegen die tijd is er wel iets meer kapot dan de accu. Als je uit gaat van 350-400km per volledige lading zitten we met 1000 cycli al over mijn verwachte km. Laat staan met 2 of zelfs 4000.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjcvro
Het was ook voor mezelf vooral bedoeld om het eens in het juiste perspectief te plaatsen. Dus volladen zal mij de komende 4 a 5 jaar nog niet veel verschil geven, maar ook de 2 volgende eigenaren nog niet.

Ik doe dus maar wat mij het beste uitkomt, en vind het toch prettiger om in de range 40-100% te rijden dan in de range 20-80%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

gjcvro schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 10:31:
Het was ook voor mezelf vooral bedoeld om het eens in het juiste perspectief te plaatsen. Dus volladen zal mij de komende 4 a 5 jaar nog niet veel verschil geven, maar ook de 2 volgende eigenaren nog niet.

Ik doe dus maar wat mij het beste uitkomt, en vind het toch prettiger om in de range 40-100% te rijden dan in de range 20-80%
Ben het helemaal met je eens. Ik laad eens per week en altijd tot 100%. Het startpercentage is variabel, meestal rond de 30% denk ik. Een keer vanaf 9% toen ik me vergist had in de afstand. Was trouwens ook interessant; de meldingen als je de accu "leeg" rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrisianFlame
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-07 15:25
Heeft iemand ervaring met het invoeren van een duitse e-niro spirit ? Om aanspraak te maken op SEPP moet de originele catalogus prijs onder de 45K zitten. Wordt een spirit als een executive gemarkeerd ? en blijft ie daarmee dan net onder 45K ? Op autotelex staat de executiveline van 2021 vermeld met een " consumentenprijs" van 44990 op andere sites (autoweek) net boven de 45K..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pecari
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:58
Waar iedereen in het begin van de opkomst van de elektrische auto zo bang voor gemaakt is ( vooral door de negatieve lobby van de olie industrie ) Of een batterij wel zolang mee zou gaan blijkt nu uit allerlei testen en metingen en duurtesten dat het dus helemaal niet het probleem is, we kunnen beter stellen overleeft het koets werk de accu wel. kijk natuurlijk zijn er door de tijd veel verbeteringen doorgevoerd, en zijn er accu's geweest die snel slijtage lieten zien zoals bij de eerste Nissans, maar die problemen zijn aangepakt door een goed koel en opwarm systeem toe te passen voor de accu. al doende leert men we kunnen nu gerust stellen dat iedereen die nu een elektrische auto koop zich totaal geen zorgen over de levens duur van zijn accu hoeft te maken en boven dien als je als fabrikant 8 jaar garantie geeft of 150000km en dan kun je zeggen ja 80% van de capaciteit. ja op het duurste onderdeel van de auto dan zijn ze zeker van hun zaak dat ze de accu maar heel zelden hoeven te vervangen onder garantie.

Nee het fabeltje dat de accu het probleem van de elektrische auto is. daar weten jullie en ik van, dat dat zeker het geval niet is. en als we onze ervaringen delen met anderen.
dan kiezen veel meer mensen sneller om geen ice meer te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

pecari schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:24:
Waar iedereen in het begin van de opkomst van de elektrische auto zo bang voor gemaakt is ( vooral door de negatieve lobby van de olie industrie ) Of een batterij wel zolang mee zou gaan blijkt nu uit allerlei testen en metingen en duurtesten dat het dus helemaal niet het probleem is, we kunnen beter stellen overleeft het koets werk de accu wel. kijk natuurlijk zijn er door de tijd veel verbeteringen doorgevoerd, en zijn er accu's geweest die snel slijtage lieten zien zoals bij de eerste Nissans, maar die problemen zijn aangepakt door een goed koel en opwarm systeem toe te passen voor de accu. al doende leert men we kunnen nu gerust stellen dat iedereen die nu een elektrische auto koop zich totaal geen zorgen over de levens duur van zijn accu hoeft te maken en boven dien als je als fabrikant 8 jaar garantie geeft of 150000km en dan kun je zeggen ja 80% van de capaciteit. ja op het duurste onderdeel van de auto dan zijn ze zeker van hun zaak dat ze de accu maar heel zelden hoeven te vervangen onder garantie.

Nee het fabeltje dat de accu het probleem van de elektrische auto is. daar weten jullie en ik van, dat dat zeker het geval niet is. en als we onze ervaringen delen met anderen.
dan kiezen veel meer mensen sneller om geen ic meer te kopen.
Bovendien kun je zelfs al zou de accu degraderen tot 80% van de oorspronkelijke capaciteit met de eNiro 64kWh versie nog prima uit de voeten in Nederland m.i.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

FrisianFlame schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:19:
Heeft iemand ervaring met het invoeren van een duitse e-niro spirit ? Om aanspraak te maken op SEPP moet de originele catalogus prijs onder de 45K zitten. Wordt een spirit als een executive gemarkeerd ? en blijft ie daarmee dan net onder 45K ? Op autotelex staat de executiveline van 2021 vermeld met een " consumentenprijs" van 44990 op andere sites (autoweek) net boven de 45K..
Die van mij kwam met lederen bekleding en 3 fase upgrade net boven de 45k. Kortom het hangt van de opties af.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
pecari schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:24:
dan kiezen veel meer mensen sneller om geen ic meer te kopen.
Nu is er nog keuze, maar bedoeling is dat binnenkort helemaal geen (nieuwe) ice meer verkocht mogen worden. Intentie is 2030, maar er zijn allerlei krachten in beweging om dat effectief nog een jaar of vijf naar voren te halen.
Je ziet autofabrikanten zelf al eerder stoppen met ICE en ook leveranciers van fossiele brandstoffen zijn nu al bezig om te schakelen naar het aanbieden van snelladen.

Als je na 2030 nog fosiel rijdt wordt het een hele puzzel om je vakantiereis te plannen langs de steeds schaarser en duurder fosiele tankstations.

Sorry beetje of topic hier, al heeft de E-Niro ook een relevante bijdrage in deze ontwikkeling.

[ Voor 5% gewijzigd door eltron op 01-01-2022 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
Steeck03 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 09:37:
[...]

LiFePo4 batterijen zijn meestal gespecificeerd tussen 2 en 4000 cycli. wat mij betreft ruim genoeg. Tegen die tijd is er wel iets meer kapot dan de accu. Als je uit gaat van 350-400km per volledige lading zitten we met 1000 cycli al over mijn verwachte km. Laat staan met 2 of zelfs 4000.
Is er 1 model die met LiFePo4 accu's aan t rondrijden is? Ze komen er wel aan en die accu's kunnen niet branden of de brand onderhouden, voordeel ten opzichte van de huidige accu's maar ze kunnen minder energie capteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrisianFlame
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-07 15:25
Yariva schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:37:
[...]

Die van mij kwam met lederen bekleding en 3 fase upgrade net boven de 45k. Kortom het hangt van de opties af.
Zijn er ook "slimme manieren" omdat te voorkomen? 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

FrisianFlame schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:01:
[...]

Zijn er ook "slimme manieren" omdat te voorkomen? 😊
Een bak met minder opties uitkiezen of een paar nullen omzetten in de RDW database. Verder zou ik het niet snel weten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
bruneelm schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 18:56:
[...]

Is er 1 model die met LiFePo4 accu's aan t rondrijden is? Ze komen er wel aan en die accu's kunnen niet branden of de brand onderhouden, voordeel ten opzichte van de huidige accu's maar ze kunnen minder energie capteren
In het basis model (al enige tijd in China) van de Tesla 3 wordt een LiFePo4 batterij (LFP) gebruikt. Zie bijvoorbeeld:
https://insideevs.com/new...-model3-lfp-battery-pack/

Dat schijnt wel uitdagingen op te leveren bij de berekening van de laadtoestand en range, zoals aangegeven in een test van Nextmove:

https://nextmove.de/beitr...big-nextmove-winter-test/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-05 23:12
bruneelm schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 18:56:
[...]

lithium Ijzer fosfaat is d meest gebruikte Lithium batterij op dit moment. En geloof me die branden ook. De volgende generatie solide state wordt misschien beter, maar die is nog in de lab/pre-productie fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:02

zeroday

There is no alternative!

Ik heb de laatste tijd vaak dat mijn navigatie niet geladen kan worden. TMC en/of Live in de rechterbovenhoek is dan niet aanwezig. Pas na 1 of 2 keer de auto compleet uit doet ie het weer.

Iemand anders ook soortgelijke ervaringen?

En is er een manier om live / TMC wanneer de auto aan staat uit / aan te zetten?

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:01
zeroday schreef op zondag 2 januari 2022 @ 15:04:
Ik heb de laatste tijd vaak dat mijn navigatie niet geladen kan worden. TMC en/of Live in de rechterbovenhoek is dan niet aanwezig. Pas na 1 of 2 keer de auto compleet uit doet ie het weer.

Iemand anders ook soortgelijke ervaringen?

En is er een manier om live / TMC wanneer de auto aan staat uit / aan te zetten?
Idem, bij mij blijft dan het rondje draaien. Na heeeeel lang wachten is de navigatie dan geladen, maar soms ben ik dan al op de bestemming aangekomen.

Het is me opgevallen sinds de update van november.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

DutchKel schreef op zondag 2 januari 2022 @ 15:41:
[...]

Idem, bij mij blijft dan het rondje draaien. Na heeeeel lang wachten is de navigatie dan geladen, maar soms ben ik dan al op de bestemming aangekomen.

Het is me opgevallen sinds de update van november.
Ja geen idee wat dan lang wachten is, want gisteren reed ik 45 minuten en noppes / nada . En inderdaad ook bij mij na de update

[ Voor 4% gewijzigd door zeroday op 02-01-2022 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
welke update? Want in december zijn er volgens mij nog 2 geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
gjcvro schreef op zondag 2 januari 2022 @ 16:55:
welke update? Want in december zijn er volgens mij nog 2 geweest.
Ik heb het sinds de updates van november en met de update van 20 december is het probleem bij mij nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Ik had het vlak na de november update, uiteindelijk nogmaals dezelfde update er overheen gezet, daarna leek alles te werken, sindsdien ook geen last meer van gehad. Met de latere updates helemaal geen problemen meer gehad.

Ik meen ergens gelezen te hebben dat het advies van de dealer was om de accupool een tijd los te gooien, voor een grondige reset. Niet meer teruggevonden omdat het probleem bij mij weg was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

DutchKel schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:01:
[...]

Ik heb het sinds de updates van november en met de update van 20 december is het probleem bij mij nog steeds.
Is de "update van 20 december" die met datum 14 december 2021 of heb ik er een gemist?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
DonJuape schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:46:
[...]

Is de "update van 20 december" die met datum 14 december 2021 of heb ik er een gemist?
Nee dat is inderdaad de juiste, ik had hem op 20 december geïnstalleerd en er stond inderdaad een datum in van 14 december.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:27
EVfan schreef op zondag 2 januari 2022 @ 07:22:
[...]

In het basis model (al enige tijd in China) van de Tesla 3 wordt een LiFePo4 batterij (LFP) gebruikt. Zie bijvoorbeeld:
https://insideevs.com/new...-model3-lfp-battery-pack/

Dat schijnt wel uitdagingen op te leveren bij de berekening van de laadtoestand en range, zoals aangegeven in een test van Nextmove:

https://nextmove.de/beitr...big-nextmove-winter-test/
Ik heb een LFP thuis batterij, en daarvoor is het meer geschikt dan voor in een auto. LFP neemt meer volume in per kWh maar is wel goedkoper om te produceren EN inherent veiliger. Ook meer cycles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 26-07 19:59
Hier een taxi met al meer dan 200kkm en geen afname in rijbereik ondanks vaak tot 100% opladen.

https://www.automobile-pr...m-en-kia-niro-electrique/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
ningalloon schreef op zondag 2 januari 2022 @ 19:11:
Hier een taxi met al meer dan 200kkm en geen afname in rijbereik ondanks vaak tot 100% opladen.

https://www.automobile-pr...m-en-kia-niro-electrique/
Het zal ook wel uit maken als je er vrijwel meteen weer mee gaat rijden. Langdurig op 100% laten is niet aan te bevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

pinguins schreef op zondag 2 januari 2022 @ 19:15:
[...]

Het zal ook wel uit maken als je er vrijwel meteen weer mee gaat rijden. Langdurig op 100% laten is niet aan te bevelen.
Volgens Kia Nederland kan ook dat geen kwaad en er wordt in de handleiding of op hun site ook geen enkel voorbehoud gemaakt m.b.t. tot 100% opladen of in die toestand laten staan. Dit i.t.t. sommige andere merken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
DonJuape schreef op zondag 2 januari 2022 @ 19:55:
[...]
Volgens Kia Nederland kan ook dat geen kwaad en er wordt in de handleiding of op hun site ook geen enkel voorbehoud gemaakt m.b.t. tot 100% opladen of in die toestand laten staan. Dit i.t.t. sommige andere merken.
Dankzij BMS en iets grotere batterij waarbij dus 100% opladen geen 100% van de werkelijke batterij omvang is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

DutchKel schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:46:
[...]

Nee dat is inderdaad de juiste, ik had hem op 20 december geïnstalleerd en er stond inderdaad een datum in van 14 december.
Ik heb vandaag de auto een upgrade gegeven,
in de achtergrond, auto uit .. en wachten .. duurde een tijd en vertrouwde het niet, auto aan en ik zie dat ie nog maar op 76 % was .. dus auto maar weer uit en wachten ..
Een tijd daarna de melding op de UVO app dat de auto bijgewerkt was ..
Mooi ! ;)

ik snap de meldingen van de achteruitcamera sensoren, ik zie nu dat ie erbij komt als je in de achteruit gaat

Ook doet bij mij het weer weer ;) en zie ik op welke locatie ik ben, dus wat dat betreft lijkt het erop dat de update die ik nu heb eea voor mij op gaat lossen

maar dat zullen we de aankomende weken gaan zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

[...]

ik zeg dan gewoon zo: als ze niet willen dat iets naar 100% opgeladen wordt, moet je het ook niet mogelijk maken of moet je het zo doen alsof het lijkt dat je op 100% zit ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

zeroday schreef op zondag 2 januari 2022 @ 19:59:
[...]

ik zeg dan gewoon zo: als ze niet willen dat iets naar 100% opgeladen wordt, moet je het ook niet mogelijk maken of moet je het zo doen alsof het lijkt dat je op 100% zit ..
Precies. Er zijn andere merken die dat wel mogelijk maken en dan in de handleiding zetten dat je het beter niet kunt doen.
Maar deze discussie hebben "we" hier eerder gehad en de meningen verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
[...]

De handleidingen van de verschillende modellen verschillen een beetje. In mijn handleiding:
Om de hoogspanningsbatterij in optimale conditie te houden, wordt ACladen aanbevolen.
Als het laadniveau van de hoogspanningsbatterij lager is dan 20 % kunt u de hoogspanningsbatterij in optimale
conditie houden door hem tot 100 % op te laden. (Geadviseerd wordt één keer per maand of vaker.)
Het lijkt erop dat deze tekst in de handleiding van wat oudere modellen ontbreekt. Het is misschien zelfs wel taal-afhankelijk, in een engels forum kreeg ik te horen dat ze die tekst niet. hadden.

[ Voor 11% gewijzigd door multikoe op 03-01-2022 07:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

multikoe schreef op maandag 3 januari 2022 @ 07:00:
[...]

De handleidingen van de verschillende modellen verschillen een beetje. In mijn handleiding:

[...]

Het lijkt erop dat deze tekst in de handleiding van wat oudere modellen ontbreekt. Het is misschien zelfs wel taal-afhankelijk, in een engels forum kreeg ik te horen dat ze die tekst niet. hadden.
Interessant. Waar staat het in de handleiding? Heb het nog niet kunnen vinden. Advies om eens de zoveel tijd tot 100% te laden is voor een ander merk ook voorbij gekomen.
Ik bedoelde overigens AC laden. Bij DC ga ik maar tot 80% maar dat eigenlijk omdat het daarboven lang duurt.

[ Voor 4% gewijzigd door DonJuape op 03-01-2022 08:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
DonJuape schreef op maandag 3 januari 2022 @ 08:08:
[...]
Interessant. Waar staat het in de handleiding? Heb het nog niet kunnen vinden. Advies om eens de zoveel tijd tot 100% te laden is voor een ander merk ook voorbij gekomen.
Ik bedoelde overigens AC laden. Bij DC ga ik maar tot 80% maar dat eigenlijk omdat het daarboven lang duurt.
Staat bij mij bij 1-05. Zelfde tekst als @multikoe citeert.
(en ik heb een "oude" MY19)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:57

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Laatste update gedaan hier afgelopen week (14 december staat er op het systeem).

Eindelijk zie ik direct de sensoren als ik achteruit rij _/-\o_

Ik kon me herinneren dat er iets gezegd was over KIA splitscreen bij het gebruik van Android auto? Ik heb nu dus de laatste versie maar heb als ik AA gebruik nog steeds een static image van AA met de telefoon naam naast het scherm. Ik kan hier geen gegevens van het infotainment op krijgen, heb geprobeerd te scrollen of iets op te zoeken in het systeem. Maar kan er niks naast krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:25
[...]

Die willen ook niet dat je 20 jaar in die auto rondt blijft rijden, maar dat je na 2 á 3 jaar weer een nieuwe komt kopen ;)

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:57

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Koen Hendriks schreef op maandag 3 januari 2022 @ 09:44:
[...]

Ik kon me herinneren dat er iets gezegd was over KIA splitscreen bij het gebruik van Android auto? Ik heb nu dus de laatste versie maar heb als ik AA gebruik nog steeds een static image van AA met de telefoon naam naast het scherm. Ik kan hier geen gegevens van het infotainment op krijgen, heb geprobeerd te scrollen of iets op te zoeken in het systeem. Maar kan er niks naast krijgen.
Even dit topic doorzocht en dit gevonden:
Volgende keer maar even naar kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

kdeboois schreef op maandag 3 januari 2022 @ 09:48:
[...]

Die willen ook niet dat je 20 jaar in die auto rondt blijft rijden, maar dat je na 2 á 3 jaar weer een nieuwe komt kopen ;)
Dat lijkt me met 7 jaar garantie niet zo handig van Kia dan maar ik neem aan dat dit niet serieus bedoeld was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

eltron schreef op maandag 3 januari 2022 @ 09:39:
[...]

Staat bij mij bij 1-05. Zelfde tekst als @multikoe citeert.
(en ik heb een "oude" MY19)
Bedankt. Bij mij staat het ook.
Overigens ik dacht dat ik een MY20 had uit 2021 en dat er geen MY21 bestaat. Echter zit de volgende sticker op op de hoes van mijn handleiding. Zou er dus toch een MY21 zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oIqGHwh3uDfWgwBb8rWzIwaeAp4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/njOHyHeQvdxDqjUts5TlWUqW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Koen Hendriks schreef op maandag 3 januari 2022 @ 09:50:
[...]

Even dit topic doorzocht en dit gevonden:

[...]

Volgende keer maar even naar kijken!
Volgens mij geeft dit niet het gewenste resultaat met AA widescreen en zet je hier enkel functionaliteit aan de rechterkant van het scherm mee aan / uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Overigens ik dacht dat ik een MY20 had uit 2021 en dat er geen MY21 bestaat. Echter zit de volgende sticker op op de hoes van mijn handleiding. Zou er dus toch een MY21 zijn?
Misschien in technische zin niet of nauwelijks sprake van ander MY dan MY20, maar in verkoopjaar/marketing etc. wel(?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
DonJuape schreef op maandag 3 januari 2022 @ 09:51:
[...]

Dat lijkt me met 7 jaar garantie niet zo handig van Kia dan maar ik neem aan dat dit niet serieus bedoeld was.
Zeker wel. De batterij gaat de garantieperiode prima overleven bij dagelijks naar 100% laden, maar als je de auto een nog langer leven (als in 20 jaar+) wil geven is 80% beter. Wat Kia daar ook van zegt, blijft het gewoon een Li Ion batterij met de eigenschappen van zo´n type batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

kdeboois schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:12:
[...]

Zeker wel. De batterij gaat de garantieperiode prima overleven bij dagelijks naar 100% laden, maar als je de auto een nog langer leven (als in 20 jaar+) wil geven is 80% beter. Wat Kia daar ook van zegt, blijft het gewoon een Li Ion batterij met de eigenschappen van zo´n type batterij.
Ik denk dat het allemaal niet zo simpel is en dat er de laatste jaren heel veel ontwikkeling is geweest m.b.t. accu's en BMS'en. En hoe het zit komen we ook niet achter want dat houden de fabrikanten uiteraard voor zichzelf. Alleen al het advies uit de handleiding om eens per maand of vaker naar 100% te laden (als je onder de 20% SoC zit) is hier een aanwijzing voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
DonJuape schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:20:
[...]

Ik denk dat het allemaal niet zo simpel is en dat er de laatste jaren heel veel ontwikkeling is geweest m.b.t. accu's en BMS'en. En hoe het zit komen we ook niet achter want dat houden de fabrikanten uiteraard voor zichzelf. Alleen al het advies uit de handleiding om eens per maand of vaker naar 100% te laden (als je onder de 20% SoC zit) is hier een aanwijzing voor.
Je kan gewoon het datasheet van een moderne Li Ion pouch cel er op na slaan... Daar is niets geheimzinnigs aan. Chemie, natuurkunde en de actuele stand van de techniek is niet iets dat auto fabrikanten kunnen negeren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
DonJuape schreef op maandag 3 januari 2022 @ 08:08:
[...]

Zelfde als bij @eltron : pagina 1-05. Handleiding MY20.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinguins
Dit staat in de MY22 engelstalige manual:
If the HV battery is only charged to 80%, and you minimize the number of DC fast charging, you can keep the HV battery performance in opti- mal condition. (vs charging the HV battery to 100% an/or charging every drive cycle.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
pinguins schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:05:
Dit staat in de MY22 engelstalige manual:

[...]
I know.... Dat maakt het allemaal wat verwarrend. Voorlopig ga ik er van uit dat opladen tot 100% geen probleem is als je de auto maar niet te lang op dat niveau laat staan. Dat komt mij namelijk het beste uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

multikoe schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:09:
[...]

I know.... Dat maakt het allemaal wat verwarrend. Voorlopig ga ik er van uit dat opladen tot 100% geen probleem is als je de auto maar niet te lang op dat niveau laat staan. Dat komt mij namelijk het beste uit :)
:) Idem en ik laat hem ook rustig een dag of twee op 100% staan...dat komt mij namelijk het beste uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
Levensduur is toch waarschijnlijk wel voldoende. En als het naar 70% is gedaald is dat nog 280km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
pinguins schreef op maandag 3 januari 2022 @ 18:22:
Levensduur is toch waarschijnlijk wel voldoende. En als het naar 70% is gedaald is dat nog 280km.
Dat zou voor mij geen acceptabele situatie zijn. 280km max is met het aanhouden van zeg 40km marge effectief dus ca. 240km. Dat is voor mij te weinig om mij normaal te kunnen voortbewegen zonder vertraging wegens lege batterij.
Wellicht nog iemand voor te vinden op 2e hands markt. Maar diegene zal zich afvragen hoe snel het van 70 naar 40% gaat.
De zorg is natuurlijk ook dat de batterijen zoveel goedkoper en energiecompacter worden (meer kWh per kg) dat het 2e hands niet interessant meer is. Misschien houden we hem dan nog even aan als boodschappen autootje. Als alternatief voor Dacia Spring en soortgenoten.

[ Voor 7% gewijzigd door eltron op 03-01-2022 19:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

eltron schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:22:
[...]

Dat zou voor mij geen acceptabele situatie zijn. 280km max is met het aanhouden van zeg 40km marge effectief dus ca. 240km. Dat is voor mij te weinig om mij normaal te kunnen voortbewegen zonder vertraging wegens lege batterij.
Wellicht nog iemand voor te vinden op 2e hands markt. Maar diegene zal zich afvragen hoe snel het van 70 naar 40% gaat.
De zorg is natuurlijk ook dat de batterijen zoveel goedkoper en energiecompacter worden (meer kWh per kg) dat het 2e hands niet interessant meer is. Misschien houden we hem dan nog even aan als boodschappen autootje. Als alternatief voor Dacia Spring en soortgenoten.
Zoals we volgens mij al geconcludeerd hadden (o.a. @gjcvro) is er geen enkele aanleiding dat de accu (ook bij eens per week tot 100% laden) tijdens de levensduur van de auto ook maar in de buurt gaat komen van 80% SoH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
DonJuape schreef op maandag 3 januari 2022 @ 20:59:
[...]

Zoals we volgens mij al geconcludeerd hadden (o.a. @gjcvro) is er geen enkele aanleiding dat de accu (ook bij eens per week tot 100% laden) tijdens de levensduur van de auto ook maar in de buurt gaat komen van 80% SoH.
Ja, maar voorzichtigheidshalve schrijf ik de auto toch maar in 5 jaar af en zal hem waarschijnlijk nog eerder vervangen. Dat heeft overigens niet zoveel te maken met zorgen over de batterij, als wel dat er inmiddels weer meer leuke auto's te koop zijn. Wat mij nu vooral nog bindt aan de e-Niro, is een bijtelling van 4%.
Al is het verder geen straf om er mee te rijden.
Voor een alternatieve auto moet ik per saldo 20% bijtelling incasseren.
Snap nog weinig van het overheidsbeleid op dit gebied. Als bijtelling nog 4% was had deze auto al lang weer een blije 2e handsrijder gehad, die nu voorlopig nog in een sjoemeldiesel rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacovdh
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-07 21:59
eltron schreef op maandag 3 januari 2022 @ 21:24:
[...]

Snap nog weinig van het overheidsbeleid op dit gebied. Als bijtelling nog 4% was had deze auto al lang weer een blije 2e handsrijder gehad, die nu voorlopig nog in een sjoemeldiesel rijdt.
Maar... de bijtelling hangt toch alleen af van datum registratie bij RDW? En blijft dan 5 jaren gelijk, ook als je m verkoopt. Toch?

KIA EV6 plus advanced; Sonos sub, beam, 3x play5; Asus Zenbook i7-64b-16GB; 10+21 PV Steca/SMA;

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Tacovdh schreef op maandag 3 januari 2022 @ 21:53:
[...]
Maar... de bijtelling hangt toch alleen af van datum registratie bij RDW? En blijft dan 5 jaren gelijk, ook als je m verkoopt. Toch?
Ik denk dat @eltron bedoelt "als de bijtelling nu nog steeds 4% zou zijn voor een nieuwe EV".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:53
eltron schreef op maandag 3 januari 2022 @ 21:24:
[...]
.....
Voor een alternatieve auto moet ik per saldo 20% bijtelling incasseren.
Het stimuleringsbeleid van de overheid heeft de belastingbetaler miljarden gekost en de verwachting bij de beleidsmakers is dat het niet nodig is om nog meer miljarden erin te stoppen. Men verwacht door het dalen van prijzen, omdat massaproductie van accu's en dergelijke van de grond komt, dat de prijzen van elektrische auto's nog verder zal dalen. En dat de autofabrikanten door het verbod op verbrandingsmotoren per 2030 ook hard zullen werken om voldoende marktvolume te kunnen wegzetten.
Het geld van de belastingbetaler gaat de komende jaren weer ergens anders heen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 27-07 15:25
FrisianFlame schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:19:
Ik sta ook op het punt om een Kia e-Niro Spirit uit Duitsland in te voeren.
Ik zit me ook af te vragen hoe de Nederlandse prijs bepaald wordt, omdat de samenstelling van de Duitse uitvoeringen niet overeenkomt met de Nederlandse uitrustingsniveaus.

Maar los daarvan, ga je hem zelf invoeren? Als je aanspraak wilt maken op SEPP moet je bij mijn weten de auto kopen bij een Nederlands RDW erkend autobedrijf, dus dan zou dat niet lukken wanneer je zelf de auto rechtstreeks in Duitsland koopt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Frij5fd schreef op maandag 3 januari 2022 @ 22:07:
[...]

Het stimuleringsbeleid van de overheid heeft de belastingbetaler miljarden gekost en de verwachting bij de beleidsmakers is dat het niet nodig is om nog meer miljarden erin te stoppen. Men verwacht door het dalen van prijzen, omdat massaproductie van accu's en dergelijke van de grond komt, dat de prijzen van elektrische auto's nog verder zal dalen. En dat de autofabrikanten door het verbod op verbrandingsmotoren per 2030 ook hard zullen werken om voldoende marktvolume te kunnen wegzetten.
Het geld van de belastingbetaler gaat de komende jaren weer ergens anders heen :)
Helemaal met je eens maar ik vraag me af of de bijtellingsstijging niet te vroeg is voor de zakelijke lease. Het prijsverschil EV vs. ICE is nog aanzienlijk en ik ben bang dat de leaserijder dit jaar en komende jaren weer voor een ICE zal kiezen. Zeker als ze nog nooit een EV hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Krijgen nou de particulieren weer een kans..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Tacovdh schreef op maandag 3 januari 2022 @ 21:53:
[...]
ja maar als ik nu bijvoorbeeld een EV6, een Ioniq5 of ModelY koop hang ik direct voor een veel hogere bijtelling. Dus blijf ik voorlopig e-Niro rijden en laat die dieselsjoemelaar ook voortsukkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Frij5fd schreef op maandag 3 januari 2022 @ 22:07:
[...]

Bizar. Het stimuleringsbeleid van de overheid is eerder een rem dan een stimulans. Als ik het stimuleringsbeleid van de overheid had gevolgd dan reed ik nu in een 8 cilinder Youngtimer, met een lagere bijtelling dan mijn e-Niro.
En die miljarden belastinggeld zijn nogal genuanceerd als ge het gehele vierkant bekijkt. Feitelijk peanuts, pennywise pound fullish zoals de engelsen zeggen.
Wel beetje of topic hier. Hopelijk snel weer verkiezingen en kabinet met meer gevoel voor dit soort zaken.

[ Voor 4% gewijzigd door eltron op 03-01-2022 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
DonJuape schreef op maandag 3 januari 2022 @ 21:56:
[...]

Ik denk dat @eltron bedoelt "als de bijtelling nu nog steeds 4% zou zijn voor een nieuwe EV".
Ja ik bedoel de gehele keten.
Ik wil best elke 2 jaar een nieuwe EV kopen om de 2e handsmarkt te stimuleren. (En omdat ik het leuk vind om nieuwe techniek uit te proberen).
Maar geen boete op de bijtelling die dan voor mijn nieuwe EV meer dan verdrievoudigd.
Dus mijn EV gaat wellicht als boodschappenauto voor de vrouw verder terwijl ik, als ik de afweging op fiscale grondslag maak, weer een ICE neem met een lagere bijtelling dan vergelijkbare EV

Let wel ik heb een intrinsieke motivatie vanuit milieu perspectief om dat niet te willen, maar ben ook geen don Quichotte om tegen het anti milieu overheidsbeleid in te roeien.

Maar dit vraagstuk overstijgt wel e-Niro topic vrees ik.

[ Voor 14% gewijzigd door eltron op 03-01-2022 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08-2023
Ik vond dit nogal vreemde bericht op Kia.com

Quote:
“Indien je zelf de update uitvoert en je navigatiesysteem loopt vast, dan lost de officiële Kia-dealer het probleem gratis op als je in het bezit bent van een Kia Family Card. Als je de Kia Family Card niet bezit zijn de kosten € 1.299 inclusief BTW. De arbeidskosten van 1 uur zullen ook voor jouw rekening zijn.

De Kia-dealer informeert wanneer jouw navigatiesysteem moet worden ge-update. Daarnaast is het mogelijk om bij de onderhoudsbeurt het navigatiesysteem te laten updaten.”

Dus als je een gratis kia card aanvraagt scheelt je dat een half maandloon? bizar.
En ik zou wel eens voorgerekend willen zijn waarom het zonder card ineens zo kostbaar is.
Wat doen ze truwens anders dan jijzelf? Usb laden aansluiten en wachten toch? was bij mij Toyota geen enkel probleem
En vraagje: is er iemand ingelicht over navigatie updates door zijn dealer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
MatMich schreef op maandag 3 januari 2022 @ 23:45:
Ik vond dit nogal vreemde bericht op Kia.com

Quote:
“Indien je zelf de update uitvoert en je navigatiesysteem loopt vast, dan lost de officiële Kia-dealer het probleem gratis op als je in het bezit bent van een Kia Family Card. Als je de Kia Family Card niet bezit zijn de kosten € 1.299 inclusief BTW. De arbeidskosten van 1 uur zullen ook voor jouw rekening zijn.

De Kia-dealer informeert wanneer jouw navigatiesysteem moet worden ge-update. Daarnaast is het mogelijk om bij de onderhoudsbeurt het navigatiesysteem te laten updaten.”

Dus als je een gratis kia card aanvraagt scheelt je dat een half maandloon? bizar.
En ik zou wel eens voorgerekend willen zijn waarom het zonder card ineens zo kostbaar is.
Wat doen ze truwens anders dan jijzelf? Usb laden aansluiten en wachten toch? was bij mij Toyota geen enkel probleem
En vraagje: is er iemand ingelicht over navigatie updates door zijn dealer?

Aanvulling:
- Ik heb het nagekeken in de app en als ik het goed zie ben ik inderdaad Kia Famil Card rijder. Met voordelen die oplopen tot € 185 per jaar. Dat betekent dat ik binnenkort een voordeel van € 555 zou moeten hebben om dit voor 3 jaar recht te trekken. Wie weet gebeuren er nog wonderen.
Bijzonder.
De relatie tussen family card en kosten als update vast loopt.
Update sowieso bijzonder verhaal. Was gewend (bij vorige auto's) dat dit werd aangeboden om zelf probleemloos te installeren. Bij Kia loopt dat anders en houd ik mij gemakshalve maar aan de beurten met update.
kia familie kaart heb ik een jaar of 3 geleden iets van gezien toen ik de auto kocht. Maar daarna niets meer van gemerkt. Heb mij denk ik wel hieraan verbonden maar geen idee hoe dat aan te tonen.

Aanvulling: Even gecheckt in de app. zover ik kan zien ben ik dus family card member of zo.
Voordeel oplopend tot € 185/jaar. Dat betekent m.i. dat ik binnenkort een voordeel van ca. € 555 tegemoet kan zien om dit gemiddeld te halen over periode van 3 jaar. Maar wellicht moet ik van 10 jaar uit gaan en dan € 1.850?

Zijn er andere Family Card members hier, die al voordeel hebben gehad?

[ Voor 18% gewijzigd door eltron op 04-01-2022 00:37 ]

Pagina: 1 ... 177 ... 342 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.