multikoe schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 07:28:
[...]
Dat is een super interessant artikel, maar het legt niet echt duidelijk uit wat die winter modus nu werkelijk doet en wanneer. Verwarrend (voor mij althans) is ook dat gesproken wordt over een "dedicated battery heater" die optioneel is. Wel zegt het artikel duidelijk dat power output van de batterij een probleem is bij -40C, dus het verhaal dat ook de output bij lage temperaturen wordt geknepen is niet waar.
Maar terug on-topic: het is mij nu niet duidelijk meer wat Winter Modus precies doet.
De auteur van het artikel heeft bevestigd dat Jona zijn verhaal bevestigd heeft.
Dedicated (optional): zoals je geen warmtepomp kunt bestellen in FR en geen sfeerverlichting in BE moet je nagaan of uw voertuig er een heeft. Indien die niet aanwezig is heb je de menu optie niet.
Even redeneren:
Een 100% SOC laat niet toe te regeneren tijd het vertragen, zal je zelf ook al ondervonden hebben. De BMS bewaakt ten alle tijde uw accu.
Bij een te koude accu zal ook de BMS ervoor zorgen dat deze beschermd wordt.
Ergens hier werd ooit een link geplaatst naar het heat/cool schema waarbij je kon opmerken dat een 2kW heater opgenomen is in het accu circuit.
Dat de BMS iets bijstuurt bij lage temperaturen (winter) is de evidentie zelve, dat je met de heater die bijsturing teniet kan doen plausibel, dat die heater accu vermogen eist alweer evident, en dat die uitgeschakeld wordt bij lage SOC wenselijk.
Met de OBD en evnotify, die de in, min en max accutemp weergeeft heb ik al gemerkt dat bij DC laden de heater in actie komt. En voor zover ik me kan herinneren heb ik de laatste 3j geen temperaturen van -10° meegemaakt.
Wat ik laatst wel gelezen heb is dat het heat/cool systeem anders zou werken als de warmtepomp in gebruik is of niet, misschien ook als de wagen actief is tijdens het laden of niet. Immers als je, en zeker tijdens de winter, het DC laden wilt volgen in de wagen dan zet je de wagen actief zodat de verwarming actief blijft.
En ook daar heb ik ervaren dat de ene keer de verwarming perfect de temperatuur kan handhaven en op andere ogenblikken onvoldoende warmte aflevert. Of er een relatie is met de accu heater, zou kunnen, ik was toen nog niet op de hoogte van bovenstaande alinea.