Goed om te horen! Misschien dan toch maar is een update doen sinds ik de auto heb...posttoast schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:52:
Voor zover het nog nodig is, ik kan inderdaad bevestigen dat de achteruit-camera-bug is opgelost in de december-update! Verder heb ik weinig nieuws kunnen ontdekken. Iemand al ergens een changelog kunnen vinden?
Die update van het systeem was alleen voor de brede navigatie-units als ik het goed begrijp? MY19 heeft dan geen update gehad?
Hier ook de bug weg, al vond ik het niet echt storend. Wederom gewoon de MY22 gepakt terwijl ik een MY21 heb.....
MY21 bestaat officieel niet als ik het goed heb. Je hebt een MY20 (die heb ik ook, ondanks dat ik hem in oktober 2021 heb gekocht) en een MY22. Weet ook niet precies waar je de verschillende modeljaren aan kunt herkennen. Volgens mij zijn de systemen identiek dus maakt het ook niet zoveel uit.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
MY'22 heeft geen VESS knop. Meest herkenbare verschil.
En logo allicht ja.
Maargoed niet nuttig als het zo scheef in elkaar zit
En logo allicht ja.
Maargoed niet nuttig als het zo scheef in elkaar zit
[ Voor 46% gewijzigd door Suicyder op 23-12-2021 16:15 ]
Klopt, echter heeft mijn MY20 die ook niet meerSuicyder schreef op donderdag 23 december 2021 @ 16:14:
MY'22 heeft geen VESS knop. Meest herkenbare verschil.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Yes, zojuist gelukt met een 32GB partitie. Heb de snelle update gedaan.Damian schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:50:
[...]
Update loopt hier nu vanaf een 128gb M.2 SSD in een USB 3.0 case. Fat32 partitie van 32gb gemaakt en gaan met die banaan.
Ben hem aan het downloaden nu. Ze hebben goede verbinding op de servers in ieder geval

Je hebt EVNotify niet meer nodig.Arfman schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:01:
Ik zat wat te experimenteren met EVNotify en ABRP, omdat ik bij een langere reis gewoon automatisch naar een laadpunt wil worden geleid. Als ik het goed heb begrepen moet dat met deze setup kunnen.
Mijn OBD2 dongle is echter zodanig groot dat het klepje van de zekeringkast (en dus ook OBD poort) er af moet, dat ziet er niet mooi uit. Iemand ervaring met een OBD2 dongle voor de e-Niro waarbij het klepje dicht kan blijven? Moet dan wel een hele compacte zijn maar misschien heeft iemand er eentje hier?
Je kunt in ABRP via Bluetooth nu rechtstreeks je dongle koppelen: link
update van MY20 gepakt voor mijn MY21. Ging prima.
Duurt ongeveer 40 minuten met updaten, 10 minuten controleren, daarna 30 minuten updaten (in twee fases)
Duurt ongeveer 40 minuten met updaten, 10 minuten controleren, daarna 30 minuten updaten (in twee fases)
"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"
Dank, dat wist ik nog niet!petertenboer schreef op donderdag 23 december 2021 @ 16:54:
[...]
Je hebt EVNotify niet meer nodig.
Voor mij ook nieuw, ik kan de pagina met 'supported' dongles niet vinden, is daar informatie over?petertenboer schreef op donderdag 23 december 2021 @ 16:54:
[...]
Zou dit werken en achter het klepje passen? https://www.amazon.com/gp/product/B06XGB4873?pldnSite=1
[ Voor 11% gewijzigd door stimm op 23-12-2021 17:05 ]
Interessant, had dit ook nog niet gezien, als ik het goed begrijp geeft ABRP hiermee ook live informatie over het laden en wellicht ook zaken als laadsnelheid, battery health etc. (zoals EV Notify)?petertenboer schreef op donderdag 23 december 2021 @ 16:54:
[...]
Ik ga dit de komende week maar eens uitproberen.
Informatie op afstand staat er niet bij, dat is dan weer jammer.
[ Voor 8% gewijzigd door eltron op 23-12-2021 17:07 ]
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
t werkt weer nadat ik de motor startte en de parkeergarage uitreed...multikoe schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:43:
[...]
Toevallig net nog geprobeerd: geen probleem.
Alleen BLE dongles werkt ABRP mee lees ik op hun Twitter kanaal.stimm schreef op donderdag 23 december 2021 @ 17:01:
[...]
Voor mij ook nieuw, ik kan de pagina met 'supported' dongles niet vinden, is daar informatie over?
Zou dit werken en achter het klepje passen? https://www.amazon.com/gp/product/B06XGB4873?pldnSite=1
Bij mij werkt deze in ieder geval.stimm schreef op donderdag 23 december 2021 @ 17:01:
[...]
Voor mij ook nieuw, ik kan de pagina met 'supported' dongles niet vinden, is daar informatie over?
Achter het klepje past hij niet.
Mijn MY20 (juni 2021) heeft oude logo's en wel de VESS knop.Arfman schreef op donderdag 23 december 2021 @ 16:14:
[...]
Klopt, echter heeft mijn MY20 die ook niet meerIk heb nog wel de oude KIA logo's. Zeg het maar ...

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?
Ik vond deze: https://update.kia.com/EU/NL/updateNoticeView/382posttoast schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:52:
Voor zover het nog nodig is, ik kan inderdaad bevestigen dat de achteruit-camera-bug is opgelost in de december-update! Verder heb ik weinig nieuws kunnen ontdekken. Iemand al ergens een changelog kunnen vinden?
Overigens gaat het hier over de update van 12 nov. 2021. Ik zie nog geen recentere...
Idem voor MY20 Dynamic juli 2021.rokil schreef op donderdag 23 december 2021 @ 17:11:
[...]
Mijn MY20 (juni 2021) heeft oude logo's en wel de VESS knop.
KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Ik ben benieuwd. Ik skipte altijd alle berichten over ABRP omdat ik dacht dat het alleen een routeplanner was. Als er ook live charging info in komt via mijn dongle ben ik zeer geinteresseerd.eltron schreef op donderdag 23 december 2021 @ 17:02:
[...]
Interessant, had dit ook nog niet gezien, als ik het goed begrijp geeft ABRP hiermee ook live informatie over het laden en wellicht ook zaken als laadsnelheid, battery health etc. (zoals EV Notify)?
Ik ga dit de komende week maar eens uitproberen.
Informatie op afstand staat er niet bij, dat is dan weer jammer.
KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Ze gebruiken een soort torrent netwerk voor de distributie van de updates, vandaar dat je dan ook een hele hoge snelheid haalt.Koen Hendriks schreef op donderdag 23 december 2021 @ 16:29:
Ben hem aan het downloaden nu. Ze hebben goede verbinding op de servers in ieder geval
[Afbeelding]
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Ander klepje (laten) printenpetertenboer schreef op donderdag 23 december 2021 @ 17:10:
Achter het klepje past hij niet.
https://www.thingiverse.com/thing:4689536/files
Het pedaal wordt niet “snelheid toevoegen” want bij het slechts een klein beetje induwen vanaf helemaal los gebeurt er niets (je komt uiteindelijk alleen wat dichter op een voorganger uit).Suicyder schreef op donderdag 23 december 2021 @ 07:31:
Volgens mij doelt @Card Nox, dat het vaak gebeurd dat wanneer je de ACC aanzet de auto vaak een beetje gas bij geeft.
Zodra je ACC inschakeld, dan gaat de functie van het acceleratiepedaal van snelheid geheel bepalen naar 'snelheid toevoegen'.
Ik herkende mij erin toen ik standaard met regen 3 reed, maar nu ik met regen op auto rijdt met regen minimaal op 1 (heel af en toe probeer ik even te coasten met regen helemaal uit) herken ik dat niet meer. Sowieso vind ik regen auto eigenlijk best fijn rijden, aan het begin wel even opletten dat je niet altijd max regen/afremmen krijgt wanneer je het verwacht.
In het algemeen merk je wel dat afhankelijk van de regen zwaarte het pedaal anders regeert. Het pedaal moet immers over zijn hele bereik een ander gedrag hebben. Bij regen max zul je dus normaal voor een bepaalde snelheid (eigenlijk kracht) het pedaal een stukje verder in moeten duwen dan bij regen minimaal.
Kennelijk schakelt de “mode” van het pedaal in ACC over, en komt dat niet voldoende overeen met regen max. Dan zit je dus “ineens” veel verder op de curve van het pedaal als de ACC aan gaat en zal die dat inderdaad zien alsof je wilt versnellen.
Ik rijd met regen op auto en standaard nul, en dan merk ik daar niets van. Ik zit kennelijk op de curve gelijk of lager aan de stand in ACC waar hij naar overschakelt.
Je zou het gedrag bij regen max dan een bug kunnen vinden, of in ieder geval een feature die beter had gekund.
Feitelijk was het altijd al zo dat ABRP via dongle en EV-Notify live data kreeg over SOC en actueel verbruik, maar ik begrijp dat het nu rechtstreeks kan zonder EV-Notify.DonJuape schreef op donderdag 23 december 2021 @ 18:03:
[...]
Ik ben benieuwd. Ik skipte altijd alle berichten over ABRP omdat ik dacht dat het alleen een routeplanner was. Als er ook live charging info in komt via mijn dongle ben ik zeer geinteresseerd.
Zelfs zonder dongle als je handig bent met Python & MijnKia (ikke niet overigens)
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Wat voegt die dongle nu eigenlijk toe?
In mijn my22 met kiacharge en kiauvo heb ik toch dezelfde info en notificaties?
Het gaat om de data live in ABRP te krijgen.MatMich schreef op donderdag 23 december 2021 @ 23:06:
ABRP kan er mee rekenen om de voor jou optimale laadkeuzes te maken.MatMich schreef op donderdag 23 december 2021 @ 23:06:
Zoals? En met welke criteria in acht genomen?eltron schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 00:15:
[...]
ABRP kan er mee rekenen om de voor jou optimale laadkeuzes te maken.
Sorry, maar ik snap niets van je antwoord.
Of simpeler gevraagd:
Wat kan de dongle wat ik niet kan?
[ Voor 9% gewijzigd door MatMich op 24-12-2021 03:51 ]
Zelf heb ik een my 2019 E-niro, middels een rest call post ik de resultaten middels HomeAssistant door naar ABRP:
Dit zelfde principe kan je ook doen voor de nieuwe modeljaren:
REST:
Een Sensor in HomeAssistant, je moet wel even de cookie goedzetten howto staat volgens mij in dit topic ergens.
Binary Sensor:
Post naar ABRP:
Je kan het via een simpele automation in homeassistent door laten zetten als de batterij percentage wijzigt.
Dit zelfde principe kan je ook doen voor de nieuwe modeljaren:
REST:
Een Sensor in HomeAssistant, je moet wel even de cookie goedzetten howto staat volgens mij in dit topic ergens.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
| sensor: - platform: rest scan_interval: 150 method: POST name: kia_sensors resource: "https://www.kia.com/nl/webservices/mykia/connectedcar.asmx/GetCanbusData" headers: Connection: keep-alive Content-Length: 0 Accept: application/json, text/javascript, */*; q=0.01 Origin: https://www.kia.com X-Requested-With: XMLHttpRequest User-Agent: Mozilla/5.0 (Linux; Android 7.0; SM-G892A Build/NRD90M; wv) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Version/4.0 Chrome/60.0.3112.107 Mobile Safari/537.36 gonative Sec-Fetch-Mode: cors Sec-Fetch-Site: same-origin Referer: https://www.kia.com/nl/mijnkia/dashboard/ Accept-Encoding: gzip, deflate, br Accept-Language: en-US,en;q=0.9,nl;q=0.8 Cookie: xxxxxxxx json_attributes: - SelectedCar - CanbusLast value_template: "OK" - platform: template sensors: kia_soc: friendly_name: "Battery percentage" value_template: '{{ states.sensor.kia_sensors.attributes["CanbusLast"]["ev"]["soc"] }}' device_class: "battery" unit_of_measurement: "%" - platform: template sensors: kia_range: friendly_name: "Range" value_template: '{{ states.sensor.kia_sensors.attributes["CanbusLast"]["Range"] }}' unit_of_measurement: "km" - platform: template sensors: kia_odo: friendly_name: "Odo meter" value_template: '{{ states.sensor.kia_sensors.attributes["CanbusLast"]["odoMeter"] }}' unit_of_measurement: "km" - platform: template sensors: kia_time: friendly_name: "Time until charged" value_template: '{{ states.sensor.kia_sensors.attributes["CanbusLast"]["ev"]["timeUntillCharged"] }}' unit_of_measurement: "minutes" - platform: template sensors: kia_position_lat: friendly_name: "Position lattitude" value_template: '{{ states.sensor.kia_sensors.attributes["CanbusLast"]["position"]["Lattitude"] }}' unit_of_measurement: "" - platform: template sensors: kia_position_long: friendly_name: "Position longitude" value_template: '{{ states.sensor.kia_sensors.attributes["CanbusLast"]["position"]["Longitude"] }}' unit_of_measurement: "" - platform: template sensors: kia_charging: friendly_name: "Kia Charging" value_template: '{{ states.sensor.kia_sensors.attributes["CanbusLast"]["position"]["Longitude"] }}' unit_of_measurement: "" - platform: template sensors: kia_driving_eco: friendly_name: "Driving style eco" value_template: '{{ states.sensor.kia_sensors.attributes["CanbusLast"]["drivingStyle"]["eco"] }}' unit_of_measurement: "%" - platform: template sensors: kia_driving_normal: friendly_name: "Driving style normal" value_template: '{{ states.sensor.kia_sensors.attributes["CanbusLast"]["drivingStyle"]["normal"] }}' unit_of_measurement: "%" - platform: template sensors: kia_driving_sport: friendly_name: "Driving style sport" value_template: '{{ states.sensor.kia_sensors.attributes["CanbusLast"]["drivingStyle"]["sport"] }}' unit_of_measurement: "%" - platform: template sensors: kia_frontleft: friendly_name: "Tire pressure front left" value_template: '{{ states.sensor.kia_sensors.attributes["CanbusLast"]["TirePressure"]["FrontLeft"] }}' device_class: pressure unit_of_measurement: "bar" - platform: template sensors: kia_frontright: friendly_name: "Tire pressure front right" value_template: '{{ states.sensor.kia_sensors.attributes["CanbusLast"]["TirePressure"]["FrontRight"] }}' device_class: pressure unit_of_measurement: "bar" - platform: template sensors: kia_rearleft: friendly_name: "Tire pressure rear left" value_template: '{{ states.sensor.kia_sensors.attributes["CanbusLast"]["TirePressure"]["RearLeft"] }}' device_class: pressure unit_of_measurement: "bar" - platform: template sensors: kia_rearright: friendly_name: "Tire pressure rear right" value_template: '{{ states.sensor.kia_sensors.attributes["CanbusLast"]["TirePressure"]["RearRight"] }}' device_class: pressure unit_of_measurement: "bar" - platform: template sensors: ls_charge_kia: friendly_name: "Kia Charge State" value_template: "{{ is_state('binary_sensor.kia_plug', 'on') | abs }}" - platform: template sensors: kia_handbrake: friendly_name: "Kia HandBrake State" value_template: "{{ is_state('binary_sensor.kia_handbrake', 'on') | abs }}" |
Binary Sensor:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
| - platform: template sensors: kia_locked: device_class: lock friendly_name: "Doors locked" value_template: >- {{ states.sensor.kia_sensors.attributes["CanbusLast"]["DoorsLocked"]|float < 1 }} - platform: template sensors: kia_handbrake: device_class: lock friendly_name: "Handbrake" value_template: >- {{ states.sensor.kia_sensors.attributes["CanbusLast"]["Handbrake"]|float < 1 }} - platform: template sensors: kia_tire_warning: device_class: safety friendly_name: "Tire warning" value_template: >- {{ states.sensor.kia_sensors.attributes["CanbusLast"]["TireWarning"]|float > 0 }} - platform: template sensors: kia_charging: friendly_name: "Charging" value_template: >- {{ states.sensor.kia_sensors.attributes["CanbusLast"]["ev"]["charging"]|float > 0 }} - platform: template sensors: kia_plug: device_class: plug friendly_name: "Is plugged in" value_template: >- {{ states.sensor.kia_sensors.attributes["CanbusLast"]["ev"]["isPlugged"]|float > 0 }} |
Post naar ABRP:
code:
1
2
3
4
5
6
| rest_command: abrp: url: 'http://api.iternio.com/1/tlm/send?token=xxxx&api_key=xxxxx&tlm={"utc":{{ utcnow().strftime(''%s'') }},"is_parked":{{ states(''sensor.kia_handbrake'') }},"soc":{{ states(''sensor.kia_soc'') }},"soh":99,"is_charging":{{ states(''sensor.ls_charge_kia'') }},"car_model":"kia:niro:19:64:other"}' method: POST headers: content_type: "charset=utf-8; application/x-www-form-urlencoded" |
Je kan het via een simpele automation in homeassistent door laten zetten als de batterij percentage wijzigt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| alias: ABRP upload (ChargeStateTrigger) description: '' trigger: - platform: state entity_id: sensor.kia_soc condition: [] action: - service: rest_command.abrp mode: single |
[ Voor 10% gewijzigd door willemvdvliet op 24-12-2021 15:14 ]
Cool!
Zou je die code in `code` tags willen zetten? Scheelt gerommel met apostrofs enzo
Zou je die code in `code` tags willen zetten? Scheelt gerommel met apostrofs enzo
Dat kan inderdaad zonder dongle, maar dan moet je een abonnement op Tronity (tronity.io) kopen en dan koppelen. Achter is dat geen real time gebeuren, er zit (veel) vertraging in. Beter is een OBD-dongle.eltron schreef op donderdag 23 december 2021 @ 21:33:
[...]
Feitelijk was het altijd al zo dat ABRP via dongle en EV-Notify live data kreeg over SOC en actueel verbruik, maar ik begrijp dat het nu rechtstreeks kan zonder EV-Notify.
Tesla Model 3 RWD (2023)
Ik zie nu weer dat iemand via Home assistant data van zijn Kia uit kan lezen. Ik weet dat het ook mogelijk is met Domoticz. Ik heb al een paar jaar een Raspberry Pi draaien met Domoticz (en Dashticz voor de mooi) en ik heb al een paar keer geprobeerd om de plugin van Pierre Levres te installeren. De installatie lukt en ik zie de nieuwe devices, maar vervolgens gebeurt er iets vreemds: bij de eerstvolgende refresh verdwijnen al mijn devices (de devices-list is helemaal leeg) en wordt er ook geen data meer opgehaald.
Ik hoef hier niet direct antwoord, maar wat me opvalt is dat ik vrijwel geen goede discussie kan vinden over de installatie en eventuele problemen die je kunt ondervinden. Is er iemand die me wat zoekrichtingen kan geven?
Ik hoef hier niet direct antwoord, maar wat me opvalt is dat ik vrijwel geen goede discussie kan vinden over de installatie en eventuele problemen die je kunt ondervinden. Is er iemand die me wat zoekrichtingen kan geven?
Bij het koppelen van de OBDII BT dongle aan mijn telefoon komt de eNiro er telkens tussendoor dat hij wil koppelen of automatisch koppelt. In welke volgorde moet de stappen doen zodat ik fatsoenlijk in een keer aan de OBDII dongle kan koppelen?eltron schreef op donderdag 23 december 2021 @ 21:33:
[...]
Feitelijk was het altijd al zo dat ABRP via dongle en EV-Notify live data kreeg over SOC en actueel verbruik, maar ik begrijp dat het nu rechtstreeks kan zonder EV-Notify.
ABRP kan door zo’n koppeling tijdens een (lange) rit je werkelijke gebruik bijhouden. Dat is nauwkeuriger dan een schatting vooraf en een statische planning. Met die informatie kan ABRP jou vervolgens eerder naar een geschikte laadpaal sturen als dat nodig blijkt.MatMich schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 03:50:
[...]
Zoals? En met welke criteria in acht genomen?
Sorry, maar ik snap niets van je antwoord.
Het real-time verbruik bijhouden tijdens de rit en uitrekenen of je de geplande laadpaal wel haalt of dat je misschien zelfs een laadpaal verderop kunt halen, binnen de door jou gedefinieerde marges.Of simpeler gevraagd:
Wat kan de dongle wat ik niet kan?
ABRP is echt een zeer geavanceerde en intelligente routeplanner waarin je van alles kunt instellen nasr je persoonlijke wensen.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
@MatMich ter aanvulling op Hippe Lip. Als je wilt weten wat het kan moet je vooral eens gaan kijken.Hippe Lip schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 09:22:
[...]
Het real-time verbruik bijhouden tijdens de rit en uitrekenen of je de geplande laadpaal wel haalt of dat je misschien zelfs een laadpaal verderop kunt halen, binnen de door jou gedefinieerde marges.
ABRP is echt een zeer geavanceerde en intelligente routeplanner waarin je van alles kunt instellen nasr je persoonlijke wensen.
ABRP kan ook suggesties doen om eventueel rijsnelheid aan te passen om volgende lader te halen, rekening houden met weersomstandigheden, temperatuur, (tegen)wind, belading van de auto, etc. etc. En leert voortdurend bij op basis van data van gebruikers van o.a. de betreffende auto.
Laat maar, is al benoemd.
[ Voor 87% gewijzigd door Wiz_Kid op 24-12-2021 10:49 ]
Mijn vriendin en ik willen een elektrische auto kopen, budget is rond de €40k en de e Niro komt dan al snel in beeld.
Ik twijfel alleen een beetje tussen de huidige bestellen of toch wachten op de volgende. Specs zijn nog niet echt bekend, maar ik verwacht als grootste voordeel sneller dc laden.
Nadeel alleen is dat we nog niet weten wat de nieuwe Niro gaat kosten en dat tegen die tijd de subsidieregeling al wel op zou zijn. Ik denk al snel een prijsverschil van minimaal 5k.
Het kan natuurlijk zijn dat de huidige Niro sneller afschrijft omdat er dan een nieuwe is, maar en dat je daardoor dit prijsverschil weer goedmaakt. Maar toch.
Dan de vraag…(en dat is meer gevoel dan feitelijk) wat zouden jullie doen…
Ik twijfel alleen een beetje tussen de huidige bestellen of toch wachten op de volgende. Specs zijn nog niet echt bekend, maar ik verwacht als grootste voordeel sneller dc laden.
Nadeel alleen is dat we nog niet weten wat de nieuwe Niro gaat kosten en dat tegen die tijd de subsidieregeling al wel op zou zijn. Ik denk al snel een prijsverschil van minimaal 5k.
Het kan natuurlijk zijn dat de huidige Niro sneller afschrijft omdat er dan een nieuwe is, maar en dat je daardoor dit prijsverschil weer goedmaakt. Maar toch.
Sneller laden is natuurlijk fijn, maar je moet voor jezelf bepalen hoe belangrijk dat is. Als je regelmatig aan de snellader staat, dus regelmatig ritten maakt die voorbij je actieradius komen, dan lijkt het me belangrijk genoeg om daar op te wachten. Als je vrijwel altijd thuis kunt laden of aan een publieke AC-lader staat, dan is het misschien veel minder belangrijk. Dan is die paar keer per jaar wat langer aan de snellader staan nog wel te doen. Ik zou gewoon gaan rekenen hoeveel tijd aan de lader je wint met een nieuwe model.philippevk schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:01:
Mijn vriendin en ik willen een elektrische auto kopen, budget is rond de €40k en de e Niro komt dan al snel in beeld.
Ik rij 23.000 km per jaar en ik heb in de afgelopen vier maanden welgeteld één keer aan een publieke paal geladen. De rest thuis aan de granny.
Klopt dat de huidige modellen e-Niro vrij langzaam DC laden.philippevk schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:01:
De vraag is hoe groot dat probleem voor jou is. hoe vaak ga je dat nodig hebben en hoe erg is het dan dat je op een reis van zeg maar een dikke duizend km één of twee uur meer pauze hebt.
Mijn ervaring is dat ik in NL nagenoeg nooit DC laadt en voor korte tripjes naar België of Duitsland ook nauwelijks. Je laadt dan, als je het wel doet, ook niet naar vol of zo, maar alleen wat je nodig hebt om thuis te komen. Meestal is 10-15minuten wel genoeg.
Twee keer per jaar een wat verdere reis zeg maar per reis (heen en weer) 2-4u meer pauze op een vakantie van een week of meer. Meestal geen straf; je stelt je er op in, combineert het met een hapje eten of wat wandelen of winkelen en komt meer uitgerust aan.
Lang verhaal kort: als je met bovenstaande kunt leven in jouw use case dan zou ik niet wachten. Als je veel vaker DC laadt, een hekel hebt aan pauze en de wachttijd niet goed kunt vullen, dan komt een auto met wat sneller DC laden in beeld waarbij ik dan nog eerder aan de EV6 denk dan aan de e-Niro, maar ook iets hoger prijskaartje.
Mmm, opvallend hoe onbetrouwbaar de specs op de website(s) van Kia zijn. Ik lees dat een e-Niro een AC laadsnelheid heeft van 7,2 kW, terwijl ik uit eigen ervaring weet dat dat eigenlijk 11 kW (Althans nadat mijn dealer mij een driefasige ipv de oorspronkelijke éénfasige kabel had gegeven). Betreurenswaardig hoe inaccuraat hun on-line info is.philippevk schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:01:
Heb overigens zelf nog nooit getest of ie DC nu 77 kW aan kan. Op 18K km nog maar één keer hoeven snellader en dat was "maar" aan een 50 kW snellader.
Mijn ervaring is dat mijn Kia E-Niro met maximaal 7,2kW kan laden op AC. Dus de specs kloppen voor mijn Kia prima. Zit je niet toevallig te kijken bij een Kia E-Niro die maar op maximaal 1 fase kan laden?plmagis schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:49:
[...]
Mmm, opvallend hoe onbetrouwbaar de specs op de website(s) van Kia zijn. Ik lees dat een e-Niro een AC laadsnelheid heeft van 7,2 kW, terwijl ik uit eigen ervaring weet dat dat eigenlijk 11 kW (Althans nadat mijn dealer mij een driefasige ipv de oorspronkelijke éénfasige kabel had gegeven). Betreurenswaardig hoe inaccuraat hun on-line info is.
Heb overigens zelf nog nooit getest of ie DC nu 77 kW aan kan. Op 18K km nog maar één keer hoeven snellader en dat was "maar" aan een 50 kW snellader.
https://www.kia.com/api/b...ro_Pricelist_MY21_BNL.pdfDutchKel schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:51:
[...]
Mijn ervaring is dat mijn Kia E-Niro met maximaal 7,2kW kan laden op AC. Dus de specs kloppen voor mijn Kia prima. Zit je niet toevallig te kijken bij een Kia E-Niro die maar op maximaal 1 fase kan laden?
Okay, als je naar de laatste pagina van de PDF gaat, staat wel dat de MY20 More aan 11 kW kan laden (driefasig).
Wij rijden 25k per jaar en voor 90% zijn het ritjes van maximaal 250km. Snelladen is daarmee inderdaad alleen voor vakanties binnen Europa. Beetje wachten is dan geen probleem.
Voorlopig meest opvallende, visuele feature in de software upgrade van 21 nov. 2021: Blob!
:strip_exif()/f/image/XLsJCWPzNJo6x5Kn70xn3a9E.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij het activeren van de standaard stembesturing verschijnt Blob in de rechtse 1/3. Een animatie van een pulserende blob die uiteenspat wanneer je een steminstructie geeft. Op de visuele veranderingen na, voorlopig weinig verschil in de manier waarop steminstructies worden verwerkt.
Grappig wel dat een van de voorgestelde instructies blijft "bezine station in Amsterdam" (met typo!) en dat in een elektrische auto :-)
:strip_exif()/f/image/XLsJCWPzNJo6x5Kn70xn3a9E.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij het activeren van de standaard stembesturing verschijnt Blob in de rechtse 1/3. Een animatie van een pulserende blob die uiteenspat wanneer je een steminstructie geeft. Op de visuele veranderingen na, voorlopig weinig verschil in de manier waarop steminstructies worden verwerkt.
Grappig wel dat een van de voorgestelde instructies blijft "bezine station in Amsterdam" (met typo!) en dat in een elektrische auto :-)
Thx dat is duidelijk.Hippe Lip schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 09:22:
[...]
ABRP kan door zo’n koppeling tijdens een (lange) rit je werkelijke gebruik bijhouden. Dat is nauwkeuriger dan een schatting vooraf en een statische planning. Met die informatie kan ABRP jou vervolgens eerder naar een geschikte laadpaal sturen als dat nodig blijkt.
[...]
Het real-time verbruik bijhouden tijdens de rit en uitrekenen of je de geplande laadpaal wel haalt of dat je misschien zelfs een laadpaal verderop kunt halen, binnen de door jou gedefinieerde marges.
Ik denk alleen niet dat ik dat ga gebruiken, voor mij een iets te hoog "Tweakers-gehalte"
Ik ga wel voor "better safe then sorry" en pak een laadpaaltje eerder of extra.
Wel cool van ABPR, denk dat ik dat dan ga gebruiken ipv Chargemap.
Heb mijn originele post even aangepast.Timple schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 06:12:
Cool!
Gen idee welke site jij kijkt. maar volgens mij staat er:plmagis schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:49:
[...]
Mmm, opvallend hoe onbetrouwbaar de specs op de website(s) van Kia zijn. Ik lees dat een e-Niro een AC laadsnelheid heeft van 7,2 kW, terwijl ik uit eigen ervaring weet dat dat eigenlijk 11 kW (Althans nadat mijn dealer mij een driefasige ipv de oorspronkelijke éénfasige kabel had gegeven). Betreurenswaardig hoe inaccuraat hun on-line info is.
Ook met 3-fase laden
Het 3-fase laadsysteem (11 kW) is beschikbaar op de e-Niro.
Hiermee kan tot drie keer zo snel bij een (publieke) laadpaal geladen worden. Het opladen van de Kia e-Niro is heel gemakkelijk: dat kan gewoon thuis of bij een snel groeiend netwerk van laadstations in Nederland en daarbuiten. De batterijstatus zie je helder weergegeven bovenop het dashboard, en tijdens het laden ook aan de buitenzijde. Je kunt het laden zelfs slim programmeren.
Voor MY 2019 geldt dit overigens niet
@Steeck03 die info had ik intussen ook gevonden (zie mijn post later), maar ik daag je uit om op een officiële website van Kia te vinden aan welk vermogen je een e-Niro met DC kan laden (50, 70, 100 kW ???)Steeck03 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 15:31:
[...]
Gen idee welke site jij kijkt. maar volgens mij staat er:
Ook met 3-fase laden
Hiermee kan tot drie keer zo snel bij een (publieke) laadpaal geladen worden. Het opladen van de Kia e-Niro is heel gemakkelijk: dat kan gewoon thuis of bij een snel groeiend netwerk van laadstations in Nederland en daarbuiten. De batterijstatus zie je helder weergegeven bovenop het dashboard, en tijdens het laden ook aan de buitenzijde. Je kunt het laden zelfs slim programmeren.
Voor MY 2019 geldt dit overigens niet
Aanleiding van deze discussie is de post van @philippevk of zijn vriendin en hij moeten wachten op de e-Niro MY22 of niet vanwege de laadsnelheden. Mijn punt is dat de e-Niro een fantastische auto is, maar dat ik vind dat Kia echt wel mag verbeteren om relevante, accurate info online aan te bieden als ze vergelijkende klanten willen overtuigen...
Ik vind het sowieso een drama om uit te vinden wat nou wel en niet op een Niro zit. Helaas heeft niet alleen Kia dat gedrag, bij veel meer auto's lijkt het vooral de bedoeling te zijn te verbergen wat precies alle opties zijn.
Eens, ik heb er de nodige keren PDF's etc bij gepakt om het in excel te verwerken als lijst. Alleen zie ik die niet zo snel meer staan helaasgjcvro schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 16:46:
Ik vind het sowieso een drama om uit te vinden wat nou wel en niet op een Niro zit. Helaas heeft niet alleen Kia dat gedrag, bij veel meer auto's lijkt het vooral de bedoeling te zijn te verbergen wat precies alle opties zijn.

Inderdaad! Des te opvallender als je dan leest dat autofabrikanten de middle-person van de autoverkoper willen uitschakelen en dromen om de wagen direct aan de klant te verkopen (à la Tesla). Hebben die autofabrikanten (of hun marketingafdeling) nog een laaaaaange weg af te leggen...gjcvro schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 16:46:
In de brochure staat DC laden in circa 31 minuten van 10%-60% vol. Dat is eigenlijk wat je wilt weten want het maximale laadvermogen haal je niet over het hele gebied. Komt dan dus neer op ongeveer 64kW, zal met laadverliezen 70kW zijn?
e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021
Ik had destijds een prijslijst gekregen van Kia zelf waarin alles erg duidelijk uitgelegd stond. Maar eens, er zijn maar weinig autofabrikanten die dat helder op hun site hebben staan. En als ze dat er al op hebben staan, dan alleen voor de nieuwste modeljaren. Wat zou het toch fijn zijn dat je gewoon per modeljaar een PDF kon downloaden op de site van de desbetreffende fabrikant met de op dat moment geldende uitrustingsniveaus en de verschillen daarin.gjcvro schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 16:46:
Niet om vervelend te doen, maar een 3-fase lader kan maar tot anderhalf keer zo snel laden.Steeck03 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 15:31:
Hiermee kan tot drie keer zo snel bij een (publieke) laadpaal geladen worden.
Enkelfasig gaat tot 32A (=2x 16A), met drie fasen tot 3x 16A.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Wel 3x zo snel bij verreweg de meeste palen in Nederland. Allemaal 11kW. Dus ipv 3,7kW laad je dan met 11kW.Hippe Lip schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 23:18:
[...]
Niet om vervelend te doen, maar een 3-fase lader kan maar tot anderhalf keer zo snel laden.
Enkelfasig gaat tot 32A (=2x 16A), met drie fasen tot 3x 16A.
Alleen bij 22kW palen haal je de 32A / 7,2kW. Komen in het buitenland wel wat vaker voor.
Met een beetje geluk maandag of dinsdag bestellen.
Als iemand de dealer kent (of bent) met de beste (inruil)prijzen dan hoor ik dat uiteraard graag….😇
Als iemand de dealer kent (of bent) met de beste (inruil)prijzen dan hoor ik dat uiteraard graag….😇
Over de plugin van Pierre Levres: Pierre is gestopt met het onderhoud op de plugin omdat hij van Domoticz is overgestapt op HomeAssistant.multikoe schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 08:28:
Ik zie nu weer dat iemand via Home assistant data van zijn Kia uit kan lezen. Ik weet dat het ook mogelijk is met Domoticz. Ik heb al een paar jaar een Raspberry Pi draaien met Domoticz (en Dashticz voor de mooi) en ik heb al een paar keer geprobeerd om de plugin van Pierre Levres te installeren. De installatie lukt en ik zie de nieuwe devices, maar vervolgens gebeurt er iets vreemds: bij de eerstvolgende refresh verdwijnen al mijn devices (de devices-list is helemaal leeg) en wordt er ook geen data meer opgehaald.
Er zijn een paar mensen die zijn werk hebben overgenomen waaronder https://github.com/CreasolTech/domoticz-kia-hyundai
Andere route voor de UVO rijders is om de BlueLinky plugin te gebruiken. Die code wordt door een grotere groep developers onderhouden met uitbreidingen naar node-red en op die manier naar HomeAssistant, Domoticz (bv via MQTT). Er zijn ook afzonderlijke integraties voor Homey obv BlueLinky.
Ja, eens dat het beter kan. Hoe lang die weg is zou ik echter ook niet weten. We zijn in mij beleving ook al best ver. Ik maak mijn koopbeslissingen al ca. 15 jaar op basis van andere info dan ik van de dealer/fabrikant krijg.plmagis schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 17:08:
[...]
Inderdaad! Des te opvallender als je dan leest dat autofabrikanten de middle-person van de autoverkoper willen uitschakelen en dromen om de wagen direct aan de klant te verkopen (à la Tesla). Hebben die autofabrikanten (of hun marketingafdeling) nog een laaaaaange weg af te leggen...
Voor mij is relevant wat de specs zijn van de auto, wat prijs/kwaltiteitverhouding is op basis van mijn eigen puntenweging. Wat de ervaring van anderen is, zoals voor de Kia E-niro dit Forum maar ook de reviews van (Tesla) Björn etc.
De laatste 5 auto's die ik afgelopen ca. 10-15 jaar heb gekocht heb ik geen proefrit in gemaakt maar puur op basis van dit soort info gekocht, vaak zonder de verkoper en fabrikant te kennen, soms met nog wat onderhandeling over prijs, accessoires en inruil.
Klopt het dat de nieuwste update inderdaad nu OTA updates heeft?wian schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:04:
Goedemorgen, een mooi Kerstcadeautje van Hyundai/Kia. Een verse update voor auto's met de gen5w navigatie unit. Een changelog heb ik nog niet gevonden, maar het schijnt dat deze nieuwe versie OTA updates introduceert.
Je vind de officiële download hier: https://update.hyundai.com
Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?
Nee, nog niet. Aan de logs te zien zit de functionaliteit er weliswaar in, maar is OTA gedeactiveerd.
Mogelijk moeten we daar t.z.t. eerst toestemming voor geven middels een pushbericht naar de auto net als regelmatig voor allerlei andere terms&conditionswian schreef op zondag 26 december 2021 @ 09:22:
Nee, nog niet. Aan de logs te zien zit de functionaliteit er weliswaar in, maar is OTA gedeactiveerd.
Ik vind het voorlopig wel prima. OTA is leuk maar kijk even bij onze EV collega's bij Tesla waar de nieuwe update vrijwel alleen maar negatieve reacties uitlokt en ik ben best blij met de update tool en USB stick.DonJuape schreef op zondag 26 december 2021 @ 11:19:
[...]
Mogelijk moeten we daar t.z.t. eerst toestemming voor geven middels een pushbericht naar de auto net als regelmatig voor allerlei andere terms&conditions
Goed punt en als je geduldig bent (ben ik niet) kun je eerst in dit topic nog even de reacties afwachten en dan pas installeren.Arfman schreef op zondag 26 december 2021 @ 13:02:
[...]
Ik vind het voorlopig wel prima. OTA is leuk maar kijk even bij onze EV collega's bij Tesla waar de nieuwe update vrijwel alleen maar negatieve reacties uitlokt en ik ben best blij met de update tool en USB stick.
Is er een manier om (via de Kia connect app) een adres te pushen naar de auto vanuit een andere app?
Stel ik zoek “tweakers hoofdkantoor” op Google maps, kan ik het zoekresultaat dan via “delen/share” direct naar de auto sturen (via Kia connect)? Zo hoef je in Kia connect app niet opnieuw op de kaart zelf te zoeken.
Idem usecase voor een adres ontvangen via whatsapp? Ik gebruik IOS
Stel ik zoek “tweakers hoofdkantoor” op Google maps, kan ik het zoekresultaat dan via “delen/share” direct naar de auto sturen (via Kia connect)? Zo hoef je in Kia connect app niet opnieuw op de kaart zelf te zoeken.
[ Voor 8% gewijzigd door JLC7 op 26-12-2021 16:14 ]
Dat zou heel gaaf zijn. Daar moet toch iets voor te maken zijn via de Kia Connect API.JLC7 schreef op zondag 26 december 2021 @ 15:03:
Is er een manier om (via de Kia connect app) een adres te pushen naar de auto vanuit een andere app?
Stel ik zoek op “tweakers hoofdkantoor” op Google maps, kan ik het zoek resultaat dan via “delen/share” direct de Kia connect zodat ik in Kia connect app niet opnieuw op de kaart hoeft te zoeken?
Ik rijdt nu een dag of 4 in de e-niro, maar de KIA connect app werkt niet helemaal soepel. Lock en unlock via de app gaat prima, met wat vertraging, maar start climate control werkt voor geen meter.
Eerst een melding Success, climate control activated en een minuutje later [alarm] climate control not available. Doe ik iets verkeerd?
Eerst een melding Success, climate control activated en een minuutje later [alarm] climate control not available. Doe ik iets verkeerd?
De app is jammer genoeg niet vrij van bugs. Wat kan helpen is uitloggen en weer opnieuw inloggen. Wat bij mij wat problemen verholpen heeft is de app deleten en de UVO app downloaden en gebruiken. Deze is in principe identiek maar werkt nu bij mij redelijk stabiel.
Nee, werkt prima hier. Misschien in de auto de radio even resetten met het knopje naast de volumeregeling? UVO app gebruiken is in principe slecht advies, deze zal worden vervangen door Kia Connect dus beter om nu gelijk het probleem op te lossen.M2M schreef op zondag 26 december 2021 @ 22:45:
Ik rijdt nu een dag of 4 in de e-niro, maar de KIA connect app werkt niet helemaal soepel. Lock en unlock via de app gaat prima, met wat vertraging, maar start climate control werkt voor geen meter.
Nog wel een updatefail hier. USB stick in de auto, gekozen voor update nadat auto is uitgeschakeld, krijg ik de melding dat de 12V batterij niet genoeg spanning heeft voor de update, dus nu moet ik het alsnog onder het rijden doen, of de auto open op de oprit laten staan. Hoe moelijk is het om die freaking 12V accu op spanning te houden? Heb nota bene vandaag nog een stuk met de auto gereden ...
Ik heb ook een KIA Niro-auto en ik ben op zoek naar een adapter die mijn Apply Carplay of Android Auto kan omzetten naar een draadloze adapter. Ik zie dat er veel merken zijn die vergelijkbare adapters verkopen, zoals *knip* Spam,, Heeft iemand dit product gebruikt?
[ Voor 27% gewijzigd door rens-br op 13-01-2022 08:43 ]
@Eugene er zit een zoekfunctie in dit forum.
Dan had je o.a. deze post kunnen vinden: _eLMo_ in "Het grote Kia e-Niro topic"
Bij mij werkt het tot dusver prima. Ik krijg alleen de melding “climate control not available” als ik de auto open doe voordat de climate control is gestopt.M2M schreef op zondag 26 december 2021 @ 22:45:
e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021
Is in deze versie de achteruitrijcamera bug opgelost ??plmagis schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:34:
Voorlopig meest opvallende, visuele feature in de software upgrade van 21 nov. 2021: Blob!
[Afbeelding]
Tesla Model 3 RWD (2023)
Ik heb deze in gebruik.Eugene schreef op maandag 27 december 2021 @ 04:36:
Ik heb ook een KIA Niro-auto en ik ben op zoek naar een adapter die mijn Apply Carplay of Android Auto kan omzetten naar een draadloze adapter. Ik zie dat er veel merken zijn die vergelijkbare adapters verkopen, zoals *knip* Heeft iemand dit product gebruikt?
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2016868
https://www.indiegogo.com/projects/aawireless/
Werkt perfect. Draadloos is wel relatief. Je accu is zeer snel leeg.
[ Voor 14% gewijzigd door rens-br op 13-01-2022 08:44 ]
Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd
Nee die bug is in de update van 20-12-2021 opgelost volgens vele. Niet in de update die jij aanhaalt.cacofant schreef op maandag 27 december 2021 @ 08:51:
[...]
Is in deze versie de achteruitrijcamera bug opgelost ??
oh dacht dat die post over de laatste versie ging, er is dus onlangs nog een nieuwere versie gekomen? Dan ga ik die binnenkort maar eens downloaden en installeren...
Tesla Model 3 RWD (2023)
Die bug lijkt me opgelost in de versie van 12 nov. 2021 die ik net geïnstalleerd hebt (https://update.kia.com/EU/NL/updateNoticeView/382 ). Via de Kia Navigation updater is dat de meest recente versie die aangeboden wordt. Ik zie geen versie van dec. 2021...DutchKel schreef op maandag 27 december 2021 @ 10:06:
[...]
Nee die bug is in de update van 20-12-2021 opgelost volgens vele. Niet in de update die jij aanhaalt.
Zoals door iemand anders opgemerkt zijn ze dat vergeten bij te werken. De update is wel van 20-12 als je hem opent in een text editor o.i.d.plmagis schreef op maandag 27 december 2021 @ 10:30:
[...]
Die bug lijkt me opgelost in de versie van 12 nov. 2021 die ik net geïnstalleerd hebt (https://update.kia.com/EU/NL/updateNoticeView/382 ). Via de Kia Navigation updater is dat de meest recente versie die aangeboden wordt. Ik zie geen versie van dec. 2021...
Ik denk dat zoeken op Google maps en rijden via Android Auto / CarPlay geen optie voor je is?JLC7 schreef op zondag 26 december 2021 @ 15:03:
Ik denk dat zoeken in de Kia App geen optie voor je is?
Een werkende oplossing is de volgende, wat je nodig hebt is een Homeassistant App op je foon, en een Homeassistant servertje thuis met daarop Node-red en Bluelinky, en de nodige nerdiness.
Zoek in Google Maps
Share to HomeAssistant
Dat genereert in HA een event wat je af kan vangen, mobile_app.share en dat geeft
"url": "https://goo.gl/maps/oHoaS79J8FkhDzqx7" terug
In HA (met Node-Red en daarin Bluelinky)
- via Google API de URL terugvertalen naar GPS-coördinaten
- evt actuele SOC data ophalen uit je auto
- evt via ABRP API mbv de coördinaten en actuele SOC de route plannen
- GPS-coördinaten danwel complete route via Bluelinky naar de auto sturen
Erg hoog nerd-gehalte, maar werkt wel.
Dank voor je toevoeging. Draai ik hem toch maar even. Ik had het alweer opgegeven. Slordig dat ze niet de website hebben bijgewerkt!DonJuape schreef op maandag 27 december 2021 @ 10:37:
[...]
Zoals door iemand anders opgemerkt zijn ze dat vergeten bij te werken. De update is wel van 20-12 als je hem opent in een text editor o.i.d.
Wacht al 20+ weken op leveringdriel24 schreef op maandag 27 december 2021 @ 09:33:
[...]
Ik heb deze in gebruik.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2016868
https://www.indiegogo.com/projects/aawireless/
Werkt perfect. Draadloos is wel relatief. Je accu is zeer snel leeg.
Gaat het zo snel tegenwoordig. In 2019 moest ik meer dan een jaar wachten.
Update ook hier geïnstalleerd. Parkeerbug is nu inderdaad weg.
We hebben de auto nu 2 maanden (ruim) en het is by far de prettigste auto die we gehad hebben. Uiterlijk is z'n zwakste punt, als we het toch ergens over moeten hebben. Voornamelijk recht van voren is het geen fraaie neus in mijn ogen, maar voor de rest prima en uiteindelijk is uiterlijk ook niet belangrijk (onze andere auto is een Prius
)
Maar qua rijden, comfort, souplesse .. fantastisch. Het is geen auto om sportief een bergweggetje mee te nemen maar wederom, daar hebben we hem niet voor. Al het andere is super. Infotainment is echt dik in orde, geluid is goed (zelfs zonder het JBL systeem van de Executive, wij hebben DynamicPlusLine), de veiligheidssystemen werken goed en er is geen kraakje te bekennen. Ik zie ons zonder problemen nog bijna 5 jaar rijden in deze auto (dan loopt de PL af) en misschien nemen we hem dan wel over, time will tell.
En dat dit soort dingen kunnen is toch helemaal lachen?
We hebben de auto nu 2 maanden (ruim) en het is by far de prettigste auto die we gehad hebben. Uiterlijk is z'n zwakste punt, als we het toch ergens over moeten hebben. Voornamelijk recht van voren is het geen fraaie neus in mijn ogen, maar voor de rest prima en uiteindelijk is uiterlijk ook niet belangrijk (onze andere auto is een Prius
Maar qua rijden, comfort, souplesse .. fantastisch. Het is geen auto om sportief een bergweggetje mee te nemen maar wederom, daar hebben we hem niet voor. Al het andere is super. Infotainment is echt dik in orde, geluid is goed (zelfs zonder het JBL systeem van de Executive, wij hebben DynamicPlusLine), de veiligheidssystemen werken goed en er is geen kraakje te bekennen. Ik zie ons zonder problemen nog bijna 5 jaar rijden in deze auto (dan loopt de PL af) en misschien nemen we hem dan wel over, time will tell.
:strip_exif()/f/image/V2jj4ViQSerkgby0LNwPSc3a.jpg?f=fotoalbum_large)
Toch vind ik dat juist één van de leuke dingen. Zwaar gemotoriseerde ICE's het nakijken geven op een bergweggetje met forse stijgingspercentages, haarspeldbochten etc.Arfman schreef op maandag 27 december 2021 @ 18:00:
Het is geen auto om sportief een bergweggetje mee te nemen maar wederom, daar hebben we hem niet voor.
Zwaar beladen, dakkoffer etc, en je ziet ze kijken hoe kan dat? Ik rijd na iedere bocht weer een gat van een paar honderd meter (het verbruik moeten we het dan even niet over hebben).
Welke integratie voor home assistant is dat?Arfman schreef op maandag 27 december 2021 @ 18:00:
Update ook hier geïnstalleerd. Parkeerbug is nu inderdaad weg.
We hebben de auto nu 2 maanden (ruim) en het is by far de prettigste auto die we gehad hebben. Uiterlijk is z'n zwakste punt, als we het toch ergens over moeten hebben. Voornamelijk recht van voren is het geen fraaie neus in mijn ogen, maar voor de rest prima en uiteindelijk is uiterlijk ook niet belangrijk (onze andere auto is een Prius)
[Afbeelding]
Ik gok deze:
willemvdvliet in "Het grote Kia e-Niro topic"
Alleen het verkrijgen van de cookie werkt denk ik niet meer?
willemvdvliet in "Het grote Kia e-Niro topic"
Alleen het verkrijgen van de cookie werkt denk ik niet meer?
[ Voor 80% gewijzigd door gjcvro op 28-12-2021 03:51 ]
Dat is deze: https://github.com/fuatakgun/kia_uvostimm schreef op maandag 27 december 2021 @ 21:50:
[...]
Welke integratie voor home assistant is dat?
En als je de code wilt voor deze lay-out (ik heb hem ook maar gekopieerd van iemand) moet je even een DM sturen
Heeft iemand *knip* spam deze adapter gebruikt?Ik wil er een kopen voor mijn Kia niro, maar ik weet niet of hij ermee compatibel zal zijn. Ik wil de draadloze Carplay-functie gebruiken
[ Voor 33% gewijzigd door rens-br op 13-01-2022 08:42 ]
Met dankCyBeRSPiN schreef op maandag 27 december 2021 @ 08:23:
@Eugene er zit een zoekfunctie in dit forum.
Is het mogelijk om ergens per rit het verbruik te bekijken? Ik weet dat we in de app de laatste rit kunnen zien maar wil iets verder terugkijken.
Het verbruik kan je aflezen in het infotainment menu EV-> Eco-rijden -> Brandstofverbruik
Omdat per rit of per periode? Volgens mij reset de teller zich pas na 4 uur stilstandningalloon schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 19:44:
Het verbruik kan je aflezen in het infotainment menu EV-> Eco-rijden -> Brandstofverbruik
De december update:
+|21Q2|DE_E_20.S5W_L.001.001.211214|KM|Niro_EV_MY_20_EU|1557|1
heeft voor mij de achteruitrijcamera bug opgelost
Ik was me niet bewust dat er een achteruitrijcamera bug was, maar deze versie heeft hem bij mij ook opgelostGianni Castaldi schreef op woensdag 29 december 2021 @ 09:11:
De december update:
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Iemand ook enige indicatie hoelang je "normaal" met de af fabriek nexen banden kan rijden? Ik heb nu de 2 voorbanden laten vervangen @ 30.000 km. Gevoelsmatig best vroeg
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Lijkt mij idd wat vroeg. Ik heb er Vredestein allseason op laten zetten bij aflevering. Nu 66.000 gereden, voorbanden hebben nog 2 mm. Maar hierover is al veel geschreven. Je voorbandenslijtage hangt m.i. sterk af van hoe je gewend bent op te trekken.
KIA EV6 plus advanced; Sonos sub, beam, 3x play5; Asus Zenbook i7-64b-16GB; 10+21 PV Steca/SMA;
Nexen? Ik dacht dat er bijna altijd Michelin bandjes op lagen.. En veelal ligt het toch echt meer aan de berijder dan aan de auto dat banden snel verslijten..
Ik heb vorige week een update gekregen voor mijn auto en het lijkt alsof hij beduidend trager is geworden in acceleratie. Voorheen kon ik vrijwel meteen met spinnende banden vertrekken, maar dat is nou een stuk minder.
De gemiddelde 0-100 tijd lijkt nu op de 9 seconden te zitten, terwijl het voorheen meer iets van 7 seconden leek te zijn. Bij het inhalen merk ik ook minder pit.
Nog iemand die dit merkt?
De gemiddelde 0-100 tijd lijkt nu op de 9 seconden te zitten, terwijl het voorheen meer iets van 7 seconden leek te zijn. Bij het inhalen merk ik ook minder pit.
Nog iemand die dit merkt?
Consultant - Autogek
Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.