Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-09 19:45
gjcvro schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:11:
[...]

Dat heeft nog best lang geduurd voordat je tot bezinning kwam dan.. >:)
Tja, met drie kinderen was dit wel een ongelooflijk praktische auto. Zo zie je maar weer: soms wegen de voordelen op tegen de nadelen. En die voor- en nadelen hebben voor iedereen weer een ander gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

multikoe schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:27:
[...]

Tja, met drie kinderen was dit wel een ongelooflijk praktische auto. Zo zie je maar weer: soms wegen de voordelen op tegen de nadelen. En die voor- en nadelen hebben voor iedereen weer een ander gewicht.
We raken offtopic maar de optionele koelkast tussen de voorstoelen vind ik wel geweldig.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 03-06 21:17
DonJuape schreef op maandag 20 december 2021 @ 09:12:
[...]

Exact dat ja, hoewel ik merkte dat ik het vermogenpedaal niet altijd volledig losgelaten had als ik de rempedaal neiging kreeg. Ook jammer dat je hem niet volledig stil kunt zetten op deze manier (ik ben niet van de flippers).
Ik gebruik ook nog wel de gewone rem. Bij het vasthouden van de linkerflipper remt hij wat sterk af en kun je eigenlijk niet doseren waardoor je of te vroeg stil staat of evengoed nog moet remmen met het pedaal. Bovendien maakt het wat misselijk bij de passagiers.

Overigens gisterenavond laat weer aan de laadpaal en om 1:00 een notificatie op mijn iPhone dat het laden klaar was, dus dat werkt ook.

e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:59
DonJuape schreef op maandag 20 december 2021 @ 08:35:
Ben al een heel eind door in dit topic te kijken wie er wat over de achteruitrijcamerabug en/of software updates heeft gepost:
[Afbeelding]

Als (een deel van) de volgende Tweakers me de ontbrekende info in een PB stuurt dan neem ik daarna nogmaals contact op met Kia Nederland....of met Kia Duitsland, misschien zijn ze daar behulpzamer: @multikoe , @MatMich , @stimm , @posttoast , @ArcticG , @Bream88 , @eltron , @Koen Hendriks , @Arfman , @Hippe Lip
Top! Ik zit inmiddels op de tweede november update met nog steeds dezelfde bug en ik heb een MY20 Executive :)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 17:47

Arfman

Drome!

Als ik weer in de auto stap zal ik het ook nog eens proberen. Ik heb overigens een DynamicPlusLine MY20 @DonJuape .

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-09 18:22

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

@DonJuape

DynamicPlusLine MY21 (met warmtepomp)

Software update staat op juni

Bug is hier zeker aanwezig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 18:18
Hippe Lip schreef op maandag 20 december 2021 @ 10:21:
[...]

Wat sommige mensen toch met hun auto uitvoeren…..? 8)7
;)
Ik zie niet in hoe een defecte front camera of buitenspiegel die niet meer warm wordt door mij zou kunnen komen.
Schokdemper kun je nog wat van zeggen, ware het niet dat dit probleem direct na een onderhoudsbeurt is ontstaan. Sowieso rij ik erg rustig sinds het afschaffen van 130km/u overdag (ik rij liever gewoon lekker op cruise control op de rechterbaan, desnoods achter een vrachtwagen omdat die lekker constant rijden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digitair
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-09 11:58
Ben al een heel eind door in dit topic te kijken wie er wat over de achteruitrijcamerabug en/of software updates heeft gepost:
[Afbeelding]

Als (een deel van) de volgende Tweakers me de ontbrekende info in een PB stuurt dan neem ik daarna nogmaals contact op met Kia Nederland....of met Kia Duitsland, misschien zijn ze daar behulpzamer: @multikoe , @MatMich , @stimm , @posttoast , @ArcticG , @Bream88 , @eltron , @Koen Hendriks , @Arfman , @Hippe Lip
Digitair - Executive MY21 (?) - 210524 - bug: nee

Hmm... Deze (lease) auto heb ik nu 5 dagen. In oktober al voor de zekerheid gevraagd of deze met winterbanden geleverd zou worden en ook de software geupdate zou zijn.
Winterbanden waren niet binnen bij aflevering en zo te zien is de software ook niet geupdate....

Vraag je na wat de kogeldruk is vd afneembare trekhaak, krijg je 48 kg te horen. Nou zag ik vandaag in de accessoire lijst 100kg staan (voor een fietsendrager 75kg).

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 00:03
Digitair schreef op maandag 20 december 2021 @ 20:03:
[...]

Digitair - Executive MY21 (?) - 210524 - bug: nee

Hmm... Deze (lease) auto heb ik nu 5 dagen. In oktober al voor de zekerheid gevraagd of deze met winterbanden geleverd zou worden en ook de software geupdate zou zijn.
Winterbanden waren niet binnen bij aflevering en zo te zien is de software ook niet geupdate....

Vraag je na wat de kogeldruk is vd afneembare trekhaak, krijg je 48 kg te horen. Nou zag ik vandaag in de accessoire lijst 100kg staan (voor een fietsendrager 75kg).

Zucht...
Is die van jou wel schoon? Volgens mij hebben ze in Zuid Korea parkeerplaatsen vol met die dingen. Toen ik mijn auto ontving waren de ramen al helemaal vet aan de binnenkant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Digitair
WillemJanJansen schreef op maandag 20 december 2021 @ 20:31:
[...]

Is die van jou wel schoon? Volgens mij hebben ze in Zuid Korea parkeerplaatsen vol met die dingen. Toen ik mijn auto ontving waren de ramen al helemaal vet aan de binnenkant.
Ja dat wel. Alleen zag ik zojuist, toen de ramen beslagen waren, 2 hand afdrukken op de raam :F
Gelukkig was ie schoon _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacovdh
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:16
Tacovdh schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:49:
[...]

Bij mijn MY2019, is op km stand 35.000 de elektromotor vervangen. Rare geluiden bij gas terugnemen.
Inmiddels 65.000 km, en weer rare geluiden. Garage heeft opname gemaakt, naar KIA NL gestuurd. Motorsteunen zijn vandaag vernieuwd. Ik weet niet of dit de 'ratel' was. Verder: TOPauto!

KIA EV6 plus advanced; Sonos sub, beam, 3x play5; Asus Zenbook i7-64b-16GB; 10+21 PV Steca/SMA;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 16:28
pinguins schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:46:
[...]

Ik gebruik ook nog wel de gewone rem. Bij het vasthouden van de linkerflipper remt hij wat sterk af en kun je eigenlijk niet doseren waardoor je of te vroeg stil staat of evengoed nog moet remmen met het pedaal. Bovendien maakt het wat misselijk bij de passagiers.

Overigens gisterenavond laat weer aan de laadpaal en om 1:00 een notificatie op mijn iPhone dat het laden klaar was, dus dat werkt ook.
Je kunt doseren, niet met de flipper maar met je gaspedaal. Flipper vasthouden en voorzichtig gas geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

WillemJanJansen schreef op maandag 20 december 2021 @ 20:31:
[...]

Was bij mij ook. Is vrij normaal bij nieuwe auto's. Heb hem nu 2 maand (ruim) en 3 x de ruiten schoongemaakt van binnen, en pas nu zijn ze ene beetje naar mijn smaak qua schoonheid. En als de ramen beslaan zie je nog steeds de contouren van de transportstickers ....

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
Arfman schreef op maandag 20 december 2021 @ 22:02:
[...]

Was bij mij ook. Is vrij normaal bij nieuwe auto's. Heb hem nu 2 maand (ruim) en 3 x de ruiten schoongemaakt van binnen, en pas nu zijn ze ene beetje naar mijn smaak qua schoonheid. En als de ramen beslaan zie je nog steeds de contouren van de transportstickers ....
Ik vind dat een rotklus. Laat altijd strepen achter. Zelfs als je de Telegraaf gebruik om het vocht af te nemen. Hoe doe jij dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJTH
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07-03-2022
Tacovdh schreef op maandag 20 december 2021 @ 21:55:
[...]
Inmiddels 65.000 km, en weer rare geluiden. Garage heeft opname gemaakt, naar KIA NL gestuurd. Motorsteunen zijn vandaag vernieuwd. Ik weet niet of dit de 'ratel' was. Verder: TOPauto!
Ook in ben aan de beurt met de MY2019 na ongeveer 46.000 km. Onderdelen in backorder, ben benieuwd wanneer de garage gelegenheid heeft te vervangen en of het "geratel" dan weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:06

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Tacovdh schreef op maandag 20 december 2021 @ 21:55:
[...]
Wat bedoel je met ‘weer rare geluiden’? Heb je de ratel al eerder gehad dan? Is je motor al een keer eerder vervangen?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ystime
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-09 11:31
[Afbeelding]

Ystime - Executive MY20 - 2de update nov'21 - Bug aanwezig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:38

Damian

Insane Obtrusion

Is AUTO HOLD niet standaard aan te zetten? Alle auto's die ik heb gehad met die optie was dat wel mogelijk...

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Damian schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:20:
Is AUTO HOLD niet standaard aan te zetten? Alle auto's die ik heb gehad met die optie was dat wel mogelijk...
Nee, helaas.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• WillemJanJansen
Vanochtend toch erg mooi. De hele straat heeft ijs op de ruiten. De Niro staat daar ijsvrij en voorverwarmd. De dampen kwamen nog van de voorruit af. 😎

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:20
WillemJanJansen schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:28:
Vanochtend toch erg mooi. De hele straat heeft ijs op de ruiten. De Niro staat daar ijsvrij en voorverwarmd. De dampen kwamen nog van de voorruit af. 😎
Ja, alleen de lampen nog even ijsvrij gemaakt alhier voor ik ging rijden. Ideaal :D

edit:
En vind het vooral ook fijn niet gelijk mijn handen vastgevroren te hebben aan het stuur. Nooit geweten dat ik zo blij zou worden van stuurwielverwarming.

[ Voor 18% gewijzigd door Suicyder op 21-12-2021 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
Suicyder schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:29:
[...]

Ja, alleen de lampen nog even ijsvrij gemaakt alhier voor ik ging rijden. Ideaal :D

edit:
En vind het vooral ook fijn niet gelijk mijn handen vastgevroren te hebben aan het stuur. Nooit geweten dat ik zo blij zou worden van stuurwielverwarming.
Dat is ook relaxed ja. Die staat hier ook standaard aan vanuit de voorverwarm app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tacovdh
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:16
Hippe Lip schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 07:37:
[...]Wat bedoel je met ‘weer rare geluiden’? Heb je de ratel al eerder gehad dan? Is je motor al een keer eerder vervangen?
Ja in april bij 35.000 is de motor van mijn MY19 vervangen. Het rammelde, vooral bij gas terugnemen, meestal bij bepaalde snelheden zoals 107 km/u. Destijds was dat geluid nogal scherp, een 'ratel'. De garage had geluidsopnamen aan KIA NL gestuurd.
Het geluid nu, bij 65.000, is wat minder scherp, wel alsof er iets een beetje aanloopt. En sterk wisselend, soms helemaal niets meestal wel. De opname is weer naar KIA gestuurd, die hebben besloten dat ze eerst maar eens de motorsteunen gingen vervangen. Dat was ook nog wel een klus van 1/2 dag, is mijn indruk.

KIA EV6 plus advanced; Sonos sub, beam, 3x play5; Asus Zenbook i7-64b-16GB; 10+21 PV Steca/SMA;

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

WillemJanJansen schreef op maandag 20 december 2021 @ 22:53:
[...]

Ik vind dat een rotklus. Laat altijd strepen achter. Zelfs als je de Telegraaf gebruik om het vocht af te nemen. Hoe doe jij dat?
Jemako doekjes of, als je die niet hebt, schoonmaken met een microfiber doek en droogmaken met een zgn. "waffle weave" doek (te koop bij de betere autozaken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:59
Steeck03 schreef op maandag 20 december 2021 @ 21:58:
[...]Je kunt doseren, niet met de flipper maar met je gaspedaal. Flipper vasthouden en voorzichtig gas geven.
Dat trucje kende ik nog niet. Ben inmiddels echter zo goed geworden met timen dat ik het ook niet mis. Desondanks binnenkort eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Ik denk laat ik mijn navigatie maar eens updaten.

Meer mensen die nu de melding krijgen dat de Updater tool geen netwerkverbinding kan maken?

- ander netwerk, nu wel ok ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Damian op 21-12-2021 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

d0s

sssst

Niro MY21
Software DE_E_20.EUR.S5W_L_001.001.200923
Firmware DE_E_20.EUR.02.200720.MIC0M

Bug: NEE

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Bedankt voor al jullie reacties m.b.t. de achteruitrijcamerabug. Op de lijst staan 12 Tweakers met de bug en 6 Tweakers zonder de bug. Ik heb dit met een soort van bug-report gestuurd naar KIA Duitsland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Niro MY21
Software DE_E_20.EUR.S5W_L.001.001.210303
Firmware DE_E_20.EUR.02.210303.MICOM
Geen bug.

Wel heel veel water aan de binnenkant van de voorruit. Vanmorgen 5 minuten voor vertrek de verwarming aangezet. Daarna moet ik met een wisser de ruit van binnen droog trekken en vervolgens het dashboard met een handdoek droog wrijven. Zo veel vocht heb ik nog niet eerder meegemaakt in een auto. Er lijkt ook een stuk schuimrubber tussen de voorruit en het dashboard uit te komen. Misschien lekkage?
Net terug van de 'uitlijnboer'. Er was toch een klein verschil dat bijgesteld is, maar het 'bonkende' geluid komt van de All wheater banden die daar altijd last van schijnen te hebben.
Hiervoor ook altijd met dezelfde Michelin Crossclimate's gereden met diverse Toyota's en daar is het me nooit opgevallen.

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
StenilsoN schreef op maandag 20 december 2021 @ 09:16:
[...]

Ik weet niet of het uitvoering afhankelijk is, maar mijn MY20 Executive onthoudt de stand van de buitenspiegels met de geheugen instelling. Dus zowel stoel als buitenspiegels worden automatisch in de goede stand gezet bij kiezen van instelling 1 of 2.
Je hebt gelijk. Net even geprobeerd, maar ook mijn spiegels draaien mee met de geheugen-instelling van de elektrische stoelen.

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 15:37
E-NIRO DynamicPlusLine MY20
SW: DE_E_20.EUR.S5W_L.001.001.210603

Geen bug dat ik gezien heb.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
rokil schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:34:

Wel heel veel water aan de binnenkant van de voorruit.
Ik heb daar zelf nog niet zo'n last van, maar een verklaring is misschien dat in een EV de airco standaard uit staat (met goede reden). Een airco haalt vocht uit de lucht en dus ook uit het interieur. Als je de airco permanent uit zet in de winter, dan wordt je interieur vochtig. Vocht slaat dan neer op de koude ramen.
In mijn oude brandstofauto had ik de airco eigenlijk altijd aan en dus ook nooit last van vocht op de ramen.

Overigens is de oplossing voor de vochtige ramen dan ook: zet je airco aan totdat de ramen ontwasemt zijn. Ik doe dat regelmatig en binnen een halve minuut zijn je ramen schoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

multikoe schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:49:
[...]

Ik heb daar zelf nog niet zo'n last van, maar een verklaring is misschien dat in een EV de airco standaard uit staat (met goede reden). Een airco haalt vocht uit de lucht en dus ook uit het interieur. Als je de airco permanent uit zet in de winter, dan wordt je interieur vochtig. Vocht slaat dan neer op de koude ramen.
In mijn oude brandstofauto had ik de airco eigenlijk altijd aan en dus ook nooit last van vocht op de ramen.

Overigens is de oplossing voor de vochtige ramen dan ook: zet je airco aan totdat de ramen ontwasemt zijn. Ik doe dat regelmatig en binnen een halve minuut zijn je ramen schoon.
Dat doet de "ontwasem" knop volgens mij, door de airco en heater gedroogde lucht over de voorruit blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
@multikoe Ik heb de ventilatie altijd op 'auto' staan en daarbij is automatisch ontvochtigen aangevinkt. Via de app heb ik Voorruitverwarming en stuur-, zijspiegel- en achterruitverwarming aangevinkt. Dit schakel ik dan een minuut of 10 voor vertrek in.
Vanmorgen was van het hele rijtje auto's slecht één met schone ramen en spiegels dankzij die app, dus dat werkt goed. Alleen kon ik nog steeds niet door de voorruit kijken, omdat deze van boven tot onder voorzien was van druppels. Ik moet dan met een wisser de vooruit schoontrekken en daarna het dashboard droogvegen. Het is ook niet dat er een paar druppels liggen, maar echt een plasje.
Bij thuiskomst gaat de handdoek weer mee naar binnen om te drogen, anders heeft het geen zin en blijft het vocht in de auto.
Helaas heeft de dealer voorlopig geen tijd en kan ik er pas volgend jaar mee voor controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
rokil schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:42:
@multikoe Ik heb de ventilatie altijd op 'auto' staan en daarbij is automatisch ontvochtigen aangevinkt. Via de app heb ik Voorruitverwarming en stuur-, zijspiegel- en achterruitverwarming aangevinkt. Dit schakel ik dan een minuut of 10 voor vertrek in.
Vanmorgen was van het hele rijtje auto's slecht één met schone ramen en spiegels dankzij die app, dus dat werkt goed. Alleen kon ik nog steeds niet door de voorruit kijken, omdat deze van boven tot onder voorzien was van druppels. Ik moet dan met een wisser de vooruit schoontrekken en daarna het dashboard droogvegen. Het is ook niet dat er een paar druppels liggen, maar echt een plasje.
Bij thuiskomst gaat de handdoek weer mee naar binnen om te drogen, anders heeft het geen zin en blijft het vocht in de auto.
Helaas heeft de dealer voorlopig geen tijd en kan ik er pas volgend jaar mee voor controle.
Dat klinkt inderdaad als een probleem met ergens een bron van (erg veel) vocht. Ik heb nog echt gespeeld met die ontwasem-opties. Kan het zijn dat je ventilatieopeningen onder de voorruit zijn geblokkeerd of het niet doen, of niet zijn ingeschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-07 08:42
DonJuape schreef op zondag 19 december 2021 @ 12:30:
Achteruitrijcamerabug
NaamModelSoftwareBug (Ja/Nee)
DonJuapeDynamic MY20(2021)2de update nov'21Ja

In een PB mag ook dan post ik een keer alleen het resultaat.
Plips. MY20, Executive. Firmware 12-11-2021. Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 03-06 21:17
Steeck03 schreef op maandag 20 december 2021 @ 21:58:
[...]

Je kunt doseren, niet met de flipper maar met je gaspedaal. Flipper vasthouden en voorzichtig gas geven.
Ik vind dat een beetje contra-intuïtief, remmen en gas geven tegelijk, de weerstand die je dan voelt bij het gasgeven. Hetzelfde voel ik als regen op 3 staat, als je het gaspedaal iets minder indrukt begint ie al te remmen. Ik gebruik nog de gewone rem als het niet overzichtelijk is. Ik laat ‘m uitrollen met regen 1 als ik b.v van afstand een verkeerslicht nader.

Zal allemaal wel moeten wennen, maar de rem gebruiken heb ik ook geen problemen mee, ben ik gewend en kan ik goed doseren en die regenereert ook.

e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
pinguins schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 19:23:
[...]

Ik vind dat een beetje contra-intuïtief, remmen en gas geven tegelijk, de weerstand die je dan voelt bij het gasgeven. Hetzelfde voel ik als regen op 3 staat, als je het gaspedaal iets minder indrukt begint ie al te remmen. Ik gebruik nog de gewone rem als het niet overzichtelijk is. Ik laat ‘m uitrollen met regen 1 als ik b.v van afstand een verkeerslicht nader.

Zal allemaal wel moeten wennen, maar de rem gebruiken heb ik ook geen problemen mee, ben ik gewend en kan ik goed doseren en die regenereert ook.
Het is misschien contra-intuïtief, maar technisch prima te verklaren. De signalen van de flippers en die van je gaspedaal komen samen in dezelfde computer en bedienen uiteindelijk (tenzij je stevig remt) alleen de motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
@rokil Heb je je ramen al eens goed schoongemaakt en je rubbers gecheckt? Ook zou ik de afwatering bij de ruitenwissers eens controleren. Bij sommige auto’s stroomt het water de auto in als dat kanaal verstopt zit. Er gaan vaak bladeren e.d. in dat kanaal zitten.

Verder even de bekleding bij de randen van de deuren en de achterklep controleren en je kofferbakbodem omhoog trekken.

Of de garage aan het werk zetten als je daar zelf geen zin in hebt. ✌️

[ Voor 27% gewijzigd door WillemJanJansen op 21-12-2021 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Ik ga het zeker van de week nog eens goed bekijken of ik ergens kan ontdekken waar er een eventuele lekkage kan zijn. De uitstroomopeningen zijn in ieder geval allemaal vrij en staan open.
In ieder geval een afspraak gemaakt bij de garage, want dit vind ik niet normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
rokil schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:34:
Wel heel veel water aan de binnenkant van de voorruit. Vanmorgen 5 minuten voor vertrek de verwarming aangezet. Daarna moet ik met een wisser de ruit van binnen droog trekken en vervolgens het dashboard met een handdoek droog wrijven. Zo veel vocht heb ik nog niet eerder meegemaakt in een auto. Er lijkt ook een stuk schuimrubber tussen de voorruit en het dashboard uit te komen. Misschien lekkage?
Hier geen rubbers gaar of scheef, maar ook wel veel vocht in de auto, zonder dat er ooit iets over de vloer ofzo is gegaan. Nog flink wat druppels aan de binnenzijde van het voorraam, had er niet zo over nagedacht maar is de 1e keer dat ik het heb in een auto, zeker in deze hoedanigheid.

Ik zal morgen ook eens kijken naar een afspraak bij de dealer of hun mening eens opvragen.

[ Voor 5% gewijzigd door Suicyder op 21-12-2021 22:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
Suicyder schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 22:53:
[...]

Hier geen rubbers gaar of scheef, maar ook wel veel vocht in de auto, zonder dat er ooit iets over de vloer ofzo is gegaan. Nog flink wat druppels aan de binnenzijde van het voorraam, had er niet zo over nagedacht maar is de 1e keer dat ik het heb in een auto, zeker in deze hoedanigheid.

Ik zal morgen ook eens kijken naar een afspraak bij de dealer of hun mening eens opvragen.
Voor mij niet heel herkenbaar, al is het wel zo dat bij vertrek de ramen vrij snel beslaan in dit jaargetijde. Bij goed gebruik van de ontwasemfunctie is dat echter zo verdwenen en dat blijft ook wel zo als je goed ventileert en verwarmt met AC er bij.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeT80
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:08
WillemJanJansen schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:28:
Kan dit ook zonder dat de auto aan de lader hangt?
Ik heb helaas geen thuislader, en ben afhankelijk van het landen bij "publieke" laders

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
MikeT80 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:44:
[...]

Ik heb helaas geen thuislader, en ben afhankelijk van het landen bij "publieke" laders
Ja hoor, heb hier dezelfde situatie, gewoon zorgen voor wat extra % in de accu, want je verliest er wat range door logischerwijs.

Maar ik kan gewoon via de app de heater/ontwaseming/raamspiegelstuurwielverwarming aanzetten, tabje 'remote'. Let wel, eerst ontwasemen etc aanvinken in het submenu, dan pas 'activate climate control'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
[...]

Ja, dat kan gewoon. Wat niet kan met de auto niet aan de lader is een schema uitvoeren (dus op een vast tijdstip voorverwarmen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Goedemorgen, een mooi Kerstcadeautje van Hyundai/Kia. Een verse update voor auto's met de gen5w navigatie unit. Een changelog heb ik nog niet gevonden, maar het schijnt dat deze nieuwe versie OTA updates introduceert.

Je vind de officiële download hier: https://update.hyundai.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
[...]

Ja. Bij mij kost het meestal 1 procent accu. Komt dus neer op 3-4km verlies. - grofweg 500-600Wh denk ik. Dat kost je dus zo’n 10-12 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

multikoe schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:02:
[...]

Ja, dat kan gewoon. Wat niet kan met de auto niet aan de lader is een schema uitvoeren (dus op een vast tijdstip voorverwarmen).
Zo leer ik toch elke dag weer wat nieuws over de Kia. Volgens mij verklaart dit ook de verwarring over "remote" verwarmen wel/niet aan de lader elders in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeT80
Als ik naar remote ga zie ik alleen airco starten.

Maar als ik die gebruik komt steeds de melding:
[Geen antwoord] Klimaatregeling starten-commando naar voertuig gestuurd, maar geen reactie ontvangen.
Controleer de status van uw voertuig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
MikeT80 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:10:
Als ik naar remote ga zie ik alleen airco starten.

Maar als ik die gebruik komt steeds de melding:
[Geen antwoord] Klimaatregeling starten-commando naar voertuig gestuurd, maar geen reactie ontvangen.
Controleer de status van uw voertuig
Onder climate settings zie je temperatuur met daaronder 'defrost & heating' (ja ik heb de app engels....).
Als hij niet reageert helpt het vaak even naar Status te gaan en refresh te tikken en het daarna nogmaals te verzenden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/at8aCuDMz7KYvA81RmEmM9R-FxE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vKK8wXMpb7d4cz2Zij7B3Ds9.jpg?f=fotoalbum_medium
Klik voor betere view

[ Voor 25% gewijzigd door Suicyder op 22-12-2021 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

wian schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:04:
Goedemorgen, een mooi Kerstcadeautje van Hyundai/Kia. Een verse update voor auto's met de gen5w navigatie unit. Een changelog heb ik nog niet gevonden, maar het schijnt dat deze nieuwe versie OTA updates introduceert.

Je vind de officiële download hier: https://update.hyundai.com
Hij verschijnt nog niet in de updater. Daar is het nog 2021-11-12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
Hier in de updater de volgende gekregen. My20 (2021) Gen5Wide

+|21Q2|DE_E_20.S5W_L.001.001.211214|KM|Niro_EV_MY_20_EU|1557|1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeT80
Suicyder schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:11:
[...]

Onder climate settings zie je temperatuur met daaronder 'defrost & heating' (ja ik heb de app engels....).
Als hij niet reageert helpt het vaak even naar Status te gaan en refresh te tikken en het daarna nogmaals te verzenden

[Afbeelding]
Klik voor betere view
Heb hem maar even in het engels gezet.
dan gebruik je de knop: Start Climate Control?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
MikeT80 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:23:
[...]

Heb hem maar even in het engels gezet.
dan gebruik je de knop: Start Climate Control?
Eigenlijk doe ik de volgorde zoals in screenshot weergegeven.
1. Temperatuur instellen (bij mij standaard 18),
2. defrost/heating settings (ontwaseming spiegels etc).
3. Start Climate contol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
DonJuape schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:07:
[...]

Zo leer ik toch elke dag weer wat nieuws over de Kia. Volgens mij verklaart dit ook de verwarring over "remote" verwarmen wel/niet aan de lader elders in dit topic.
Er zit ook wel enige logica in. Verwarmen is toch een belasting voor je accu, als je een schema instelt en je gaat vervolgens een paar weken op vakantie, dan kost je dat kost je misschien 60 km, maar dat kan toch net het verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Suicyder schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:15:
Hier in de updater de volgende gekregen. My20 (2021) Gen5Wide

+|21Q2|DE_E_20.S5W_L.001.001.211214|KM|Niro_EV_MY_20_EU|1557|1
Dus het volgende scherm heeft bij jou een andere datum onderin?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8uqjLBnQvV-2mWt1-uhtii8CneQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fjXWswKyel1kZlRK9TVrxsYI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
DonJuape schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:46:
[...]

Dus het volgende scherm heeft bij jou een andere datum onderin?
[Afbeelding]
Nope, maar ik had mijn USB stick eerst verbonden en hij gaf een nieuwere versie te kunnen downloaden, dsu gedaan. Wie weet is de update al wel ingetrokken, ik wacht even met de stick in de auto proppen nu nog :X O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 19-09 18:16
Suicyder schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:48:
[...]

Nope, maar ik had mijn USB stick eerst verbonden en hij gaf een nieuwere versie te kunnen downloaden, dsu gedaan. Wie weet is de update al wel ingetrokken, ik wacht even met de stick in de auto proppen nu nog :X O-)
Ik ben de update nu aan het installeren, de update is niet ingetrokken en gewoon beschikbaar. Er is alleen nog geen update melding gemaakt bij de nieuwsberichten. Als je hem download krijg je dus de nieuwe versie, dit kun je zien door Niro_EV_MY_20_EU.ver te openen in een tekstbewerker. Van de 2e update in november is ook geen melding gemaakt.

Overigens is het updaten nu wel een heel stuk verbeterd. Je kunt de update nu uitvoeren terwijl de auto uit staat en dus op slot is. Je moet alleen aangeven dat je de update wilt starten als de auto is uitgeschakeld. ik vermoed dat dit is ingebouwd in de laatste november update aangezien ik deze keuze voorheen niet had.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Vanmorgen weer hetzelfde verhaal : de voorruit van binnen helemaal nat. De andere ramen zijn wel gewoon schoon, zelfs het glazen dak.
Aan de rubbers zie ik niets vreemds, alle bekleding en in de kofferbak is alles droog en de paar blaadjes die ik onder de motorkap heb gevonden lagen in ieder geval niet voor de roosters.
Binnenkort kan ik weer gebruik maken van mijn garage en dan zal het probleem wel weer opgelost zijn, maar ik ga er wel naar laten kijken door de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 17:48
eltron schreef op woensdag 22 december 2021 @ 00:04:
[...]

Voor mij niet heel herkenbaar, al is het wel zo dat bij vertrek de ramen vrij snel beslaan in dit jaargetijde. Bij goed gebruik van de ontwasemfunctie is dat echter zo verdwenen en dat blijft ook wel zo als je goed ventileert en verwarmt met AC er bij.
Ik meen me te herinneren dat als je in ECO rijdt, de AC setting op “low” staat o.i.d.. Ook ik merk dat er in de winter vocht aanwezig is als dat ik zou verwachten - misschien is de oplossing de AC intensiever gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
Hier geen issue, update net gedraaid.
Ramen binnenin waren bij verwarmen droog (gisteren best lang met ontwaseming doorgereden in de hoop dat het wat op zou lossen).

mbt de update: Bug achteruitrijden 2x (schempje sensoren naast camera) geprobeerd na te bootsen, lijkt opgelost, maar nog niet verder gereden, Ik ga vanavond beter onderzoeken, maar er gloort hoop.

Edit:
Mocht opmerking hierboven waar zijn, ik rij de laatste tijd vaak in 'Sport' :D

[ Voor 11% gewijzigd door Suicyder op 22-12-2021 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:58
In eco staat airco inderdaad tandje lager, maar dat kun je in de instellingen veranderen. Ik heb alles gelijk gezet in alle modi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Rijd altijd in de eco mode en heb in de instellingen 'low' gewijzigd gelijk aan de andere standen.
Zetten jullie de airco apart aan dan? Bij mij staat altijd alles op auto, dus ook airco indien de auto dat nodig vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
rokil schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:03:
Rijd altijd in de eco mode en heb in de instellingen 'low' gewijzigd gelijk aan de andere standen.
Zetten jullie de airco apart aan dan? Bij mij staat altijd alles op auto, dus ook airco indien de auto dat nodig vindt.
Ontwasemingstand vooral, dan gaat de A/C ook mee aan. Maar die stand heeft gisteren bijna half uur aan gestaan ivm vocht binnenin, vandaag niet nodig.
In de zomer natuurlijk met koelen, maar dan gaat hij automatisch aan. Sowieso goed om af en toe de airco module even aan te hebben, ongeacht temperatuur tegen vochtophoping in de modules (en de bijbehorende stank).

[ Voor 18% gewijzigd door Suicyder op 22-12-2021 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

rokil schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:03:
Ik rij ook altijd in ECO maar n.a.v. adviezen hier de AC op standaard gezet i.p.v. ECO.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Suicyder
@DonJuape
Het lijkt bij meerdere mensen erop dat de 'achteruit sensor bug' opgelost wordt met de allerlaatste update. Voor mij ook, ze reageren wel snel op je lijstje hoor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 22:13
Suicyder schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:35:
@DonJuape
Het lijkt bij meerdere mensen erop dat de 'achteruit sensor bug' opgelost wordt met de allerlaatste update. Voor mij ook, ze reageren wel snel op je lijstje hoor :+
Voor mij ook! Eindelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Suicyder schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:35:
@DonJuape
:+ Mijn vrouw heeft de eNiro mee, ik kan haast niet wachten.

Update: Update geïnstalleerd in auto-uit-modus. Kreeg zelfs een melding van de Kia Connect app dat de update klaar was. En het belangrijkste: de achteruitrijcamerabug is weg! 8)
Ik stuur direct even een bericht naar Kia Germany dat ze mijn ticket kunnen sluiten.

[ Voor 27% gewijzigd door DonJuape op 22-12-2021 20:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-09 16:05
Check even of de airco condens afvoer niet dichtgevroren is (dan blijft het water in de wagen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mabion
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-07 08:14
Ik heb zelf de MY20 - dit is de 2de winter met de auto - maar ik had vanochtend hetzelfde. Waarbij ik vorig jaar geen enkel probleem had met druppel-vorming aan de binnenkant van de ruit. Ik hoefde de auto eigenlijk alleen maar te verzetten, dus verder niks mee gedaan. Heb een paar maanden geleden wel de voorruit moeten laten vervangen, mijn eerste reactie was dat het misschien niet correct gemonteerd is?!

Maar zal bij mij eens kijken of dit vaker gebeurd en of er een oorzaak hiervoor is, aangezien ik dit de vorige winter niet had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-09 22:49
DonJuape schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:12:
[...]

Hij verschijnt nog niet in de updater. Daar is het nog 2021-11-12.
Heb net voor het eerst & succesvol de update geïnstalleerd op mijn MY20. Beetje spannend toch wel. Voorlopig nog niet mee gereden en geen verschil gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
JFYI: Natte binnen-vooruit probleem lees ik ook in het Mazda topic van vrij nieuwe auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:24

PeaceNlove

Deugleuter

Card Nox schreef op woensdag 22 december 2021 @ 19:27:
JFYI: Natte binnen-vooruit probleem lees ik ook in het Mazda topic van vrij nieuwe auto's.
Had er gisteren ook last van. Vooralsnog verdenk ik mijn winterjas die ik had laten liggen in de auto na een boswandeling met koud en vochtig weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
Merken jullie veel verschil in al die software updates? Ik heb het gevoel dat de boel prima werkt. Heeft updaten veel zin?

[ Voor 4% gewijzigd door WillemJanJansen op 22-12-2021 22:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
WillemJanJansen schreef op woensdag 22 december 2021 @ 22:24:
Merken jullie veel verschil in al die software updates? Ik heb het gevoel dat de boel prima werkt. Heeft updaten veel zin?
De kaartupdate is wel lekker, ik gebruik standaard de navigatie van de auto zelf, heel soms Waze. Android auto vooral voor Spotify :)
En de bug voor het schermpje tijdens achteruitrijden is weg, dus dat is fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Mijn grootste ergernis is de verandering in het acceleratie pedaal zodra je ACC aanzet. Ik rijd met regen lvl 3 en Eco of normaal. Maar als ik dan (uiteraard netjes) 50kmph rijd en dan ACC inschakel moet ik dat precies timen met het loslaten van het acceleratie pedaal. Houd ik deze op dezelfde stand dan schiet de auto plots vooruit..Verder nog altijd erg happy.

• eltron
Card Nox schreef op woensdag 22 december 2021 @ 23:41:
Mijn grootste ergernis is de verandering in het acceleratie pedaal zodra je ACC aanzet. Ik rijd met regen lvl 3 en Eco of normaal. Maar als ik dan (uiteraard netjes) 50kmph rijd en dan ACC inschakel moet ik dat precies timen met het loslaten van het acceleratie pedaal. Houd ik deze op dezelfde stand dan schiet de auto plots vooruit..Verder nog altijd erg happy.
Ik herken dit helemaal niet, maar begrijp misschien ook niet goed wat jij bedoelt.
Een acceleratiepedaal heb ik niet en acc schakel ik normaal in door hem vast te klikken op de snelheid die ik op dat moment rijd. De auto schiet dan niet vooruit, maar houdt gewoon de snelheid vast die ik al heb. Wat is het probleem?

• Suicyder
Volgens mij doelt @Card Nox, dat het vaak gebeurd dat wanneer je de ACC aanzet de auto vaak een beetje gas bij geeft.

Zodra je ACC inschakeld, dan gaat de functie van het acceleratiepedaal van snelheid geheel bepalen naar 'snelheid toevoegen'.

Ik herkende mij erin toen ik standaard met regen 3 reed, maar nu ik met regen op auto rijdt met regen minimaal op 1 (heel af en toe probeer ik even te coasten met regen helemaal uit) herken ik dat niet meer. Sowieso vind ik regen auto eigenlijk best fijn rijden, aan het begin wel even opletten dat je niet altijd max regen/afremmen krijgt wanneer je het verwacht.

[ Voor 5% gewijzigd door Suicyder op 23-12-2021 07:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
Zoals al vaker is gezegd is regen 2 en 3 helemaal niet handig. Als je het “gas” pedaal los laat dan gaan de remlichten direct aan. Bij regen 1 blijven de remlichten uit en is het alsof de auto afremt op de motor voor je achterliggers.

Ook houd de auto ontzettend in bij regen 3, wat je dus inderdaad merkt als je acc aan zet aangezien de auto dan niet meer op regen 3 staat en je voor de acc het “gas” dus diep hebt ingetrapt.

Ik heb 2 keer gereden met regen 2 of 3 daarna heb ik dat snel weer terug gezet naar 1. In de eco mode heb ik regen ook op 1 staan. Ik vond het niet comfortabel rijden.

• Digitair
Weet iemand of die update ook via een externe USB HDD geinstalleerd kan worden?

Ik heb zo snel niet zo'n grote USB stick bij de hand. De updater tool lijkt de HDD deze maar niet te herkennen.

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Digitair schreef op donderdag 23 december 2021 @ 07:52:

Ik heb zo snel niet zo'n grote USB stick bij de hand. De updater tool lijkt de HDD deze maar niet te herkennen.
Misschien ff handmatig er naartoe kopieren? Wellicht even handmatig een FAT32 partitie maken op die externe harddisk van max 32gb..

• DutchKel

Ik installeer het telkens via een usb nvme ssd.

Een HDD heeft wel meer stroom nodig maar ik vermoed dat de poort wel zoveel stroom kan leveren.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

DutchKel schreef op donderdag 23 december 2021 @ 07:37:
Zoals al vaker is gezegd is regen 2 en 3 helemaal niet handig. Als je het “gas” pedaal los laat dan gaan de remlichten direct aan. Bij regen 1 blijven de remlichten uit en is het alsof de auto afremt op de motor voor je achterliggers.

Ook houd de auto ontzettend in bij regen 3, wat je dus inderdaad merkt als je acc aan zet aangezien de auto dan niet meer op regen 3 staat en je voor de acc het “gas” dus diep hebt ingetrapt.

Ik heb 2 keer gereden met regen 2 of 3 daarna heb ik dat snel weer terug gezet naar 1. In de eco mode heb ik regen ook op 1 staan. Ik vond het niet comfortabel rijden.
Het was even wennen maar ik vind regen 3 heerlijk. OPD behalve het helemaal stil zetten, dat moet dan met het rempedaal (peddels gebruik ik niet). Smaken verschillen.

• multikoe
DutchKel schreef op donderdag 23 december 2021 @ 07:37:
Maar dat is toch precies wat je achterliggers zouden willen weten? Net zoals bij een brandstofauto gaan de remlichten pas aan bij een bepaalde vertraging. Eigenlijk is de manier waarop het in een brandstofauto werkt helemaal verkeerd: je kunt, door je auto in een lage versnelling te hengsten, heel sterk afremmen op de motor, zonder dat je remlichten gaan branden. Dat is erg onwenselijk. Een EV doet het goed: Boven een bepaalde vertraging gaan de remlichten aan.

• DutchKel
multikoe schreef op donderdag 23 december 2021 @ 08:57:
[...]

Maar dat is toch precies wat je achterliggers zouden willen weten? Net zoals bij een brandstofauto gaan de remlichten pas aan bij een bepaalde vertraging. Eigenlijk is de manier waarop het in een brandstofauto werkt helemaal verkeerd: je kunt, door je auto in een lage versnelling te hengsten, heel sterk afremmen op de motor, zonder dat je remlichten gaan branden. Dat is erg onwenselijk. Een EV doet het goed: Boven een bepaalde vertraging gaan de remlichten aan.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Als ik het gas los laat dan is dat in mijn beleving geen rem actie. Maar die mening is voor iedereen anders. Bij mij is gas loslaten uitrollen, voor afremmen gebruik ik de rem of linker flipper.

Uiteraard ben ik het er wel mee eens dat bij een bepaalde afrem snelheid de remlichten aan moeten. Voor mij is het dus onwenselijk om remlichten aan te hebben en sterk af te remmen als ik alleen het gas los laat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:06

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Dat die remlichten bij regen 2, maar vooral bij regen 3 snel aangaan kan heel vervelend zijn voor achterliggers. Zonder dat je het in de gaten hebt lichten je remlichten heel vaak op als je in drukker verkeer rijdt. Heb je nooit eens iemand vóór je gehad waarvan je dacht van: “Goh, rijd toch eens wat rustiger in plaats van steeds maar weer op je rem te trappen”?

Ik heb daarom de draadjes van mijn derde remlicht doorgetrokken naar binnen en in de hemel net boven de achterklep een klein rood ledje gemaakt. Nu kan ik in mijn spiegel zien wanneer mijn remlichten aangaan. Dat was in het begin een goede leermeester om rustiger te gaan rijden!

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Hippe Lip schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:23:
Dat die remlichten bij regen 2, maar vooral bij regen 3 snel aangaan kan heel vervelend zijn voor achterliggers. Zonder dat je het in de gaten hebt lichten je remlichten heel vaak op als je in drukker verkeer rijdt. Heb je nooit eens iemand vóór je gehad waarvan je dacht van: “Goh, rijd toch eens wat rustiger in plaats van steeds maar weer op je rem te trappen”?
Dat heb ik wel eens ja, vaak zat die persoon dan ook erg dicht op de voorganger.
Ik denk trouwens ook dat het gewenning is. Er zullen steeds meer EVs komen en een gemiddelde tot maximale regen is wel de standaard als ik in mijn omgeving kijk. De eerste reactie toen ik vertelde dat je bij de eNiro met peddels de regen stand makkelijk kunt veranderen was: "Nutteloos, waarom zou je in een andere stand willen rijden dan maximaal regen?"

• multikoe
Hippe Lip schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:23:
Dit wordt een beetje een discussie op de vierkante millimeter :)
Dat oplichten van de remlichten in een file is inderdaad vervelend, maar brandstofauto's met een automaat doen dat ook. Die moeten ook vaker op de rem trappen. En inderdaad denk ik dan vaak: rijdt eens rustig!. Sterker nog: ik ben wel eens zo pissig geworden dat ik iedere keer met mijn groot licht seinde als zijn remlichten gingen branden.... Ik kan af en toe vreselijk vervelend zijn op de weg ;)
Ik denk zelf dat het probleem met EV's een beetje tussen een brandstofauto met handbak en een automaat in zit. Je kunt hem laten uitrollen in regen stand 1 zonder dat de remlichten aangaan, bij regen levels 2 en hoger gaan de remlichten aan. Waar het nu dus op neerkomt is of dat bij level 2 of bij level 3 moet gebeuren. Het is mij eerlijk gezegd om het even.

• Arfman

Arfman

Drome!

Ik zat wat te experimenteren met EVNotify en ABRP, omdat ik bij een langere reis gewoon automatisch naar een laadpunt wil worden geleid. Als ik het goed heb begrepen moet dat met deze setup kunnen.

Mijn OBD2 dongle is echter zodanig groot dat het klepje van de zekeringkast (en dus ook OBD poort) er af moet, dat ziet er niet mooi uit. Iemand ervaring met een OBD2 dongle voor de e-Niro waarbij het klepje dicht kan blijven? Moet dan wel een hele compacte zijn maar misschien heeft iemand er eentje hier?

• eltron
Arfman schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:01:
Ik zat wat te experimenteren met EVNotify en ABRP, omdat ik bij een langere reis gewoon automatisch naar een laadpunt wil worden geleid. Als ik het goed heb begrepen moet dat met deze setup kunnen.

Mijn OBD2 dongle is echter zodanig groot dat het klepje van de zekeringkast (en dus ook OBD poort) er af moet, dat ziet er niet mooi uit. Iemand ervaring met een OBD2 dongle voor de e-Niro waarbij het klepje dicht kan blijven? Moet dan wel een hele compacte zijn maar misschien heeft iemand er eentje hier?
Ik heb wel eens iets voorbij zien komen met een verlengkabel met een platte aansluiting, zelfs met een schakelaar voor het aan- en uitzetten. Ook overwogen om dat aan te schaffen, maar tot nog toe niet gedaan.
Die twee keer per jaar dat ik een langere rit maak voor een buitenlandse vakantie neem ik het op de koop toe en de rest van het jaar gebruik ik de dongel niet.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Arfman schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:01:

Ik heb een vrij kleine dongle maar zelfs die past niet achter het klepje.

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-07 08:42
Kunnen jullie in de Kia App de locatie refreshen? Ik krijg een error daarop terug. Ik kan wel mijn status van de auto refreshen, op afstand de verwarming aanzetten, open en dicht doen, dus de UVO verbinding naar de auto werkt goed. Alleen de locatie refreshen werkt niet.

• DutchKel
Is er niet toevallig nog ergens anders ook een OBD aansluiting? Mijn vorige auto had 2 aansluitingen.

• multikoe
plips schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:42:
Kunnen jullie in de Kia App de locatie refreshen? Ik krijg een error daarop terug. Ik kan wel mijn status van de auto refreshen, op afstand de verwarming aanzetten, open en dicht doen, dus de UVO verbinding naar de auto werkt goed. Alleen de locatie refreshen werkt niet.
Toevallig net nog geprobeerd: geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:06
Ik ben sinds kort trots bezitter van mijn aller eerste auto: e-niro dynamicline.

Ik vroeg mij af of het mogelijk is om automatisch naar een laadpaal gestuurd te worden door de ingebouwde navigatie bij het plannen van een lange rit.
Ik kan de optie niet vinden, klopt het dat deze optie er niet is? :'(

[ Voor 7% gewijzigd door White_Collar op 23-12-2021 11:48 ]

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
White_Collar schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:45:
Ik ben sinds kort trots bezitter van mijn aller eerste auto: e-niro dynamicline.

Ik vroeg mij af of het mogelijk is om automatisch naar een laadpaal gegooid te worden door de ingebouwde navigatie.
Ik heb het nog niet hoeven doen, maar volgens mij zijn er verschillende manieren: je kunt het scherm splitsen en in het rechter deel de EV-informatie weergeven. Als ik me goed herinner wordt onderaan altijd weergegeven wat het dichtstbijzijnde laadstation is. Maar dat is "zoals de kraai vliegt", dus misschien niet altijd handig.
Daarnaast wordt in het navigatiescherm rechts een vertikale balk weergegeven met je posities t.o.v. de totale afstand. Onderin een stekkertje. Daar kun je ook op klikken.
Maar of het allemaal handig is? Ik heb geen idee.

• multikoe

Ik vroeg mij af of het mogelijk is om automatisch naar een laadpaal gestuurd te worden door de ingebouwde navigatie bij het plannen van een lange rit.
Er is een handleiding in pdf beschikbaar specifiek voor de navigatie. Daarin op pagina 5-28 een uitleg over hoe je de EV charging stations kunt zoeken en gebruiken als bestemming.
Ik heb overigens geen idee (meer) waar ik die handleiding vandaan heb... Ik heb de auto geleased en ik vermoed dat ik die documentatie ergens kon downloaden.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Zoals @multikoe aangeeft wordt in het accu (split-)screen het dichtsbijzijnde laadstation getoond. Toen mijn accu bijna leeg was kon ik daar ook tikken "navigeer naar laadstation" maar ik weet niet of dat standaard is.

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Update loopt hier nu vanaf een 128gb M.2 SSD in een USB 3.0 case. Fat32 partitie van 32gb gemaakt en gaan met die banaan.

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:59
Voor zover het nog nodig is, ik kan inderdaad bevestigen dat de achteruit-camera-bug is opgelost in de december-update! Verder heb ik weinig nieuws kunnen ontdekken. Iemand al ergens een changelog kunnen vinden?

omniscale.nl

Pagina: 1 ... 175 ... 350 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.