Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

eltron schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 08:36:
[...]

Mijn beeld is dat met de flipper de mechanische rem niet wordt gebruikt. Mogelijk wel op het eind om helemaal stil te zetten en op plek te laten staan(?)
Voor het stilzetten denk ik wel omdat je hem met OPD ook niet helemaal stil kunt zetten. Weet niet of dit een sluitende redenatie is.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:54
DonJuape schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 08:41:
[...]

Voor het stilzetten denk ik wel omdat je hem met OPD ook niet helemaal stil kunt zetten. Weet niet of dit een sluitende redenatie is.
Met de flippers remt hij zonder de mechanische rem. Tot aan stil stand. Je merkt bijvoorbeeld duidelijk verschil als de ACC de auto tot stilstand brengt. Die doet het wel op het laatst met de mechanische rem.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:08
eltron schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 08:36:
[...]

Mijn beeld is dat met de flipper de mechanische rem niet wordt gebruikt. Mogelijk wel op het eind om helemaal stil te zetten en op plek te laten staan(?)
Dat kan natuurlijk kloppen. Het betekent dat je met de flippers af kunt remmen tot het maximaal mogelijke via de elektromotor. Als je daarna nog meer wil afremmen zul je het pedaal moeten gebruiken en zullen de remmen bijgeschakeld worden.
Als je afremt met het pedaal dan gebeurt feitelijk precies hetzelfde: eerst op de motor, dan met de remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
DonJuape schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 08:38:
[...]

Lang matig regenereren is beter. Hoe dat zit met frictie/warmteverlies weet ik niet maar het gaat om de oplaadkant. Het systeem kan het hogere vermogen van kort veel regenereren moeilijker zo snel in de accu proppen.
Ben het met je eens dat een bestuurder dat beter in kan schatten. Ik heb hem ook op stand 3 staan, niet op "auto". Ben sowieso niet zo van de "auto" standen, behalve ACC met LFA, zelfs de koplampen zet ik zelf aan en uit.
Voor de volledigheid; de regeneratie staat voor ECO default op stand 2, ik heb dit veranderd naar stand 3. Er is ook nog een ECO+ stand o.i.d., die is zonder AC en met minder vermogen en daar staat hij op 3 (of op auto?). Ik denk dat alleen de echte EV puristen in die stand rijden.
Die ECO+ modus is volgens mij voornamelijk bedoeld voor noodsituaties, als je die laatste kilometers nodig hebt om bij een laadpaal te komen. In die stand wordt niet alleen de regeneratie op 3 gezet, maar valt volgens mij ook alle randapparatuur uit, zoals verwarming en airco.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:39
multikoe schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 08:56:
[...]

Die ECO+ modus is volgens mij voornamelijk bedoeld voor noodsituaties, als je die laatste kilometers nodig hebt om bij een laadpaal te komen. In die stand wordt niet alleen de regeneratie op 3 gezet, maar valt volgens mij ook alle randapparatuur uit, zoals verwarming en airco.
De ECO+ modus is ook handig als je een besneeuwde heuvel op wilt rijden. Dan heeft ie net iets minder power en reageert hij minder direct op het stroompedaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-10 20:39
kdeboois schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 08:49:
[...]

Met de flippers remt hij zonder de mechanische rem. Tot aan stil stand. Je merkt bijvoorbeeld duidelijk verschil als de ACC de auto tot stilstand brengt. Die doet het wel op het laatst met de mechanische rem.
Je kunt hem ook vanaf de snelweg even in N zetten.
Dan rem je echt met de remblokken lijkt mij.

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Rogar schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 09:05:
[...]

De ECO+ modus is ook handig als je een besneeuwde heuvel op wilt rijden. Dan heeft ie net iets minder power en reageert hij minder direct op het stroompedaal.
We moeten een alternatief verzinnen voor "gaspedaal" :) Ik vind stroompedaal vreselijk. Waarom blijven we niet gewoon "gaspedaal" gebruiken? Voor de meeste auto's geldt sowieso dat er geen "gas" aan de motor werd gevoerd, dus gas vervangen door stroom is vreemd.
En mogen we dan ook niet meer roepen "gassen!". Dat zou dan "stromen!" moeten worden...
Maar goed, ik wil hier geen semantische discussie starten. En het heeft niets te maken met de e-Niro 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
driel24 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 09:13:
[...]

Of af en toe achteruit rijden, ik ben er vrij zeker van dat de auto bij het achteruit rijden altijd met de remmen remt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
multikoe schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 09:15:
[...]

We moeten een alternatief verzinnen voor "gaspedaal" :) Ik vind stroompedaal vreselijk. Waarom blijven we niet gewoon "gaspedaal" gebruiken? Voor de meeste auto's geldt sowieso dat er geen "gas" aan de motor werd gevoerd, dus gas vervangen door stroom is vreemd.
En mogen we dan ook niet meer roepen "gassen!". Dat zou dan "stromen!" moeten worden...
Maar goed, ik wil hier geen semantische discussie starten. En het heeft niets te maken met de e-Niro 8)
Gewoon pedaal is ook prima. Of klepel 😆

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeoLeo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 28-06 10:13
Vermogenpedaal is ook wel aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
driel24 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 09:13:
[...]

Levensgevaarlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
Voorheen zette je je schakelbak toch ook wel eens heel even in zijn vrij ?
Met bochten heb je inderdaad iets minder grip.
Maar om dit als levensgevaarlijk af te doen.... er zijn gevaarlijkere dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
driel24 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 10:37:
[...]

Dat soort onderzoekjes hoort gewoon niet op de snelweg thuis. Einde discussie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• driel24
kdeboois schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 10:38:
[...]

Dat soort onderzoekjes hoort gewoon niet op de snelweg thuis. Einde discussie.
einde discussie ??
Een kreet opgooien en dan mag ik er niet inhoudelijk op ingaan.
Dat is gemakkelijk en niet tweakerwaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marius1
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 27-02-2023
Gisteren wilde ik in de app controleren hoeveel km ik nog kan rijden. Na refresh zei hij 198 km maar direct een melding EV battery empty. De app toonde ook 0%. Nog een refresh met hetzelfde resultaat. Toch maar even de auto aangezet. De level indicator vloog naar 0 en daarna weer naar ca 50%. De app gaf hierna ook weer de juiste waarde.
Is dit een bekend probleem/feature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
driel24 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 10:37:
[...]

Waarom zou je de bak in z'n vrij zetten of de automaat in N midden op de snelweg? Levensgevaarlijk is misschien wat overdreven, maar waarom; ik ben oprecht benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
Rogar schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 10:46:
[...]

Waarom zou je de bak in z'n vrij zetten of de automaat in N midden op de snelweg? Levensgevaarlijk is misschien wat overdreven, maar waarom; ik ben oprecht benieuwd.
Hoho.... niet midden op de snelweg. Met het er af gaan. Dan moet je toch flink remmen op de afrit.
Dat is wat ik bedoel.

Kan natuurlijk ook op een andere plaats/situatie.
Het idee was om het met iets hogere snelheid te doen,
zodat het dan korter kan en de roest gelijk weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angelofhope
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-08 19:55
driel24 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 10:49:
[...]

Hoho.... niet midden op de snelweg. Met het er af gaan. Dan moet je toch flink remmen op de afrit.
Dat is wat ik bedoel.

Kan natuurlijk ook op een andere plaats/situatie.
Het idee was om het met iets hogere snelheid te doen,
zodat het dan korter kan en de roest gelijk weg is.
Ik kan je uit ervaring zeggen dat je hiervoor gebuisd wordt op je rij-examen (enige domme fout).
OK, 20 jaar geleden en met een plofbak (corsa), maar het zou me verbazen mocht dit veranderd zijn.

En uiteraard is het wel minder veilig, want zo komt echt alle kinetische energie op/in je remblokken terecht en schiet je waarschijnlijk serieus door mocht er aan 1 iets mankeren.

Dat gezegd zijnde, ik snap het idee wel, maar wel even oppassen op welke afrit je zoiets doet ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
Rogar schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 10:46:
[...]

Ik vind autorijden erg leuk om te doen en ik heb het altijd leuk gevonden om dingen uit te proberen. Als er sneeuw ligt zoek ik een parkeerplek op om wat te spelen. Ik zoek de grenzen op zodat ik weet waar ze liggen. Ook speel ik graag, ik heb mezelf schakelen met tussengas aangeleerd, gewoon omdat het kan. Ik sla af en toe bij het opschakelen een versnelling over. Soms, als ik in de verte een stoplicht zie dat op rood gaat springen, zet ik de auto in z'n vrij en laat hem uitrollen. In een automaat zou ik het misschien niet zo snel doen, maar ik snap op mijn beurt weer niet waarom er zo heftig gereageerd moet worden op gedrag dat ietsiepietsie buiten de norm valt. Er is niets levensgevaarlijks aan het in "N" zetten van een automatische versnelling als je het bewust doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-10 09:19
In het menu van de e-Niro kan een oplaadsnelheid gekozen worden - drie standen. Kan dit ook op afstand? In de app heb ik die optie (nog) niet gevonden. Wellicht via een API?

[ Voor 10% gewijzigd door bokkie72 op 17-12-2021 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

bokkie72 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 10:59:
In het menu van de e-Niro kan een oplaadsnelheid gekozen worden - drie standen. Kan dit ook op afstand? In de app heb ik die optie (nog) niet gevonden. Wellicht via een API?
Die setting ben ik nog niet tegengekomen in het menu. Screenshot?

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkie72
DonJuape schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 11:03:
[...]

Die setting ben ik nog niet tegengekomen in het menu. Screenshot?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ItOTYpcWMiBQvnC7FaVRShRGS8w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EsB5inlpe7BQeccgDkhAj26X.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chorro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:52
Marius1 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 10:41:
Gisteren wilde ik in de app controleren hoeveel km ik nog kan rijden. Na refresh zei hij 198 km maar direct een melding EV battery empty. De app toonde ook 0%. Nog een refresh met hetzelfde resultaat. Toch maar even de auto aangezet. De level indicator vloog naar 0 en daarna weer naar ca 50%. De app gaf hierna ook weer de juiste waarde.
Is dit een bekend probleem/feature?
App is een gedrocht van de bovenste plank. Checken van de laadstatus is iets wat ik in principe soms ook wel handig vind, maar merk gewoon dat ik het nooit doe omdat het een partij werk kost om de juiste data tevoorschijn te krijgen dat ik er geen zin meer in heb.

App openen, tabje status openen, verversen (god mag weten waarom de app denkt dat ik met oude data ook wel uit de voeten kan, dus handmatig verversen is noodzakelijk). Verbinding met de auto wordt gemaakt en de hele santenkraam, 10 seconde later kijk ik nog steeds naar oude data. Terug naar tabje Start, daar staat summier wel de bijgewerkte range. App afsluiten (ook uit multitask van m'n iPhone), app opnieuw opstarten en dan is het een soort van Russisch roulette: Of het tabje Status toont nu wel alle actuele data, of het tabje Status toont helemaal geen info en verversen heeft dan ook geen zin meer.

Ik gebruik de app echt alleen maar voor voorverwarmen van het interieur, dat werkt prima. Verder kan die app mij gestolen worden zolang het zo beroerd functioneert.

[ Voor 5% gewijzigd door Chorro op 17-12-2021 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Chorro schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 11:28:
[...]

App is een gedrocht van de bovenste plank. Checken van de laadstatus is iets wat ik in principe soms ook wel handig vind, maar merk gewoon dat ik het nooit doe omdat het een partij werk kost om de juiste data tevoorschijn te krijgen dat ik er geen zin meer in heb.

App openen, tabje status openen, verversen (god mag weten waarom de app denkt dat ik met oude data ook wel uit de voeten kan, dus handmatig verversen is noodzakelijk). Verbinding met de auto wordt gemaakt en de hele santenkraam, 10 seconde later kijk ik nog steeds naar oude data. Terug naar tabje Start, daar staat summier wel de bijgewerkte range. App afsluiten (ook uit multitask van m'n iPhone), app opnieuw opstarten en dan is het een soort van Russisch roulette: Of het tabje Status toont nu wel alle actuele data, of het tabje Status toont helemaal geen info en verversen heeft dan ook geen zin meer.

Ik gebruik de app echt alleen maar voor voorverwarmen van het interieur, dat werkt prima. Verder kan die app mij gestolen worden zolang het zo beroerd functioneert.
Herkenbaar maar als ik dit zo lees lijkt de Android versie van Kia Connect iets beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chorro
DonJuape schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 11:35:
[...]

Herkenbaar maar als ik dit zo lees lijkt de Android versie van Kia Connect iets beter.
Heb echt hele diverse problemen met de app gehoord over verschillende platformen. Dus of het echt Android/iPhone verschil is weet ik niet, maar lijkt op iets anders gebaseerd te zijn. Sowieso verbaast het mij enigszins, omdat de daadwerkelijke functionaliteit van zo'n app niet complex is. Hoe je het dan zo kan verneuken is bijna knap te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
multikoe schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 10:53:
[...]

Ik vind autorijden erg leuk om te doen en ik heb het altijd leuk gevonden om dingen uit te proberen. Als er sneeuw ligt zoek ik een parkeerplek op om wat te spelen. Ik zoek de grenzen op zodat ik weet waar ze liggen. Ook speel ik graag, ik heb mezelf schakelen met tussengas aangeleerd, gewoon omdat het kan. Ik sla af en toe bij het opschakelen een versnelling over. Soms, als ik in de verte een stoplicht zie dat op rood gaat springen, zet ik de auto in z'n vrij en laat hem uitrollen. In een automaat zou ik het misschien niet zo snel doen, maar ik snap op mijn beurt weer niet waarom er zo heftig gereageerd moet worden op gedrag dat ietsiepietsie buiten de norm valt. Er is niets levensgevaarlijks aan het in "N" zetten van een automatische versnelling als je het bewust doet.
Heftig reageren deed ik volgens mij niet, ik was oprecht benieuwd zoals ik al schreef.

En dat spelen is zeker leuk >:). Zo heb ik ontdekt in de sneeuw en op een lege parkeerplek dat je geen handrembochtjes kan maken met de e-niro met die electrische handrem. Hij remt dan namelijk op 4 wielen.

Het uitrollen voor een stoplicht doe ik ook met regeneratie op stand 0 (zonder aandrijving op de wielen is het stuur- en rijgedrag van een auto trouwens anders dan met aandrijving erop). Dat testen zou ik dan weer niet midden op de snelweg doen (er is niks vervelenders dan onnodig remmende auto's op de snelweg), maar dat was ook niet het geval dus blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:45

Damian

Insane Obtrusion

Ben ik dan de enige die nooit problemen heeft met UVO app op een Iphone?

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chorro
Damian schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 11:47:
Met UVO had ik de problemen iets minder frequent. Toen de aankondiging van een nieuwe app kwam had ik de goede hoop dat het ook eindelijk bruikbaar zou worden. Maar helaas blijkt Kia Connect niet meer dan een rebranding te zijn en zijn de problemen hetzelfde zo niet erger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:13
Rogar schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 11:40:
[...]

Heftig reageren deed ik volgens mij niet, ik was oprecht benieuwd zoals ik al schreef.

En dat spelen is zeker leuk >:). Zo heb ik ontdekt in de sneeuw en op een lege parkeerplek dat je geen handrembochtjes kan maken met de e-niro met die electrische handrem. Hij remt dan namelijk op 4 wielen.

Het uitrollen voor een stoplicht doe ik ook met regeneratie op stand 0 (zonder aandrijving op de wielen is het stuur- en rijgedrag van een auto trouwens anders dan met aandrijving erop). Dat testen zou ik dan weer niet midden op de snelweg doen (er is niks vervelenders dan onnodig remmende auto's op de snelweg), maar dat was ook niet het geval dus blijkbaar.
@multikoeMij is geleerd dat je op een snelweg (ook bij de op en afritten) 100% controle over je voertuig moet hebben.

Zet je hem in de N (of bij een schakelbak in de vrij) dan heb je geen controle meer over je voertuig. Immers kun je vanuit die stand geen gas bijgeven als het nodig is. Denk aan achteropkomend verkeer wat een inschattingsfout maakt met te laat remmen. Om van de N naar de D te gaan moet je immers de rem weer intrappen. Ik denk dat je het gevaar dus behoorlijk onderschat, zelfs met 100km/u leg je bijna 28 meter per seconden af waar je dan niet meer op kunt anticiperen.

Als je bij een schakelbak omlaag schakelt om af te remmen op de motor dan heb je nog steeds controle over je voertuig, je kunt dan immers nog gas bijgeven indien nodig.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
DutchKel schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 12:10:
[...]

@multikoeMij is geleerd dat je op een snelweg (ook bij de op en afritten) 100% controle over je voertuig moet hebben.
Nee, er is je geleerd dat je moet *streven* naar volledige beheersing van je voertuig. Als het werkelijk een vereiste zou zijn, dan zou het gros van de automobilisten, gewoon op objectieve gronden al niet eens achter het stuur mogen kruipen (visueel of motoriek of intellectueel beperkt), en cruise control en lane-keeping-assist verboden zijn, want die nemen controle over en verleiden tot risico-gedrag. Zoals je voeten van de pedalen halen of niet heel goed op de lijnen letten.
Maar goed, die discussie hoeven we hier niet te voeren. Iedereen doet zijn eigen risico-inschatting en de meesten van ons doen dat heel goed, gezien het feit dat het overgrote deel van de automobilisten elkaar en andere objecten prima weten te ontwijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldchap
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Om roestende schijven te voorkomen rem ik ook eens in de zoveel tijd in zijn vrij, en inderdaad is dat vaak aan het einde van een afrit zodat je voldoende je rem kunt gebruiken.
Zodra het nodig is schakel ik weer in drive, en dat kan al rollende, gewoon lichtjes de rem zodat net de rem lichten aan gaat, dan wil hij zonder probleem in drive. En omdat je toch al aan het remmen was, hebben autos achter je dit niet eens in de gaten.
Met beleid en inzicht kan veel, maar zou het niet doen in een moeilijke of drukke situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-10 08:35

zeroday

There is no alternative!

Damian schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 11:47:
De laatste paar maand super stabiel. Geen problemen.

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

zeroday schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 13:46:
[...]

De laatste paar maand super stabiel. Geen problemen.
Ook geen problemen meer met de stabiliteit. Wel langzaam en ik krijg niet altijd een "laden voltooid" push-melding. Weet niet waar dat aan ligt. Push meldingen krijg je toch ook als je telefoon uit of in slaap is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digitair
  • Laatst online: 22-10 16:40
Is die setting alleen beschikbaar tijdens het laden? Ik heb net ff gekeken, maar zie die er niet bij staan (niet aan de lader)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkie72
Digitair schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 18:17:
[...]

Is die setting alleen beschikbaar tijdens het laden? Ik heb net ff gekeken, maar zie die er niet bij staan (niet aan de lader)
Is bij mij beschikbaar wanneer niet aan het laden (nooit tijdens het laden gecontroleerd).
Betreft een MY21 volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digitair
  • Laatst online: 22-10 16:40
bokkie72 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 18:43:
[...]

Is bij mij beschikbaar wanneer niet aan het laden (nooit tijdens het laden gecontroleerd).
Betreft een MY21 volgens mij.
In welk menu kan ik deze vinden?
Via de zoekfunctie kom ik er niet bij uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkie72
In welk menu kan ik deze vinden?
Via de zoekfunctie kom ik er niet bij uit
Zo uit m’n hoofd: EV en dan een van de icoontjes onderin

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
Mijn dealer gaf me volgende mee:
Rij je achteruit worden de schijfremmen gebruikt, hoor je scheurend geluid dan zijn je schijven aan t roesten. Duur in vervanging dus doe je het volgende. Op een rustige weg ga je rijden 30 is meer dan genoeg, zet je de wagen in N en rem je af, je zal hetzelfde schurend geluid horen, herhaal tot je niets meer hoort. Met mijn MY19 kan ik van De naar N en van N naar D zonder op de rem te drukken, druk ik op de rem om te wijzigen van N naar D dan krijg ik een melding dat ik al in 'versnelling' zit.

Zelf heb ik woonwijk verkeer van 700m met 2 vluchtheuvels, ik rij 150m tot einde weg en rem op de schijven, idem voor de eerste vluchtheuvel en bij de tweede hoor ik nog bitter weinig
En om zeker te zijn geen onnodige commentaren te horen enkel wanneer ik niemand voor of na me zie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-10 20:35
DonJuape schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 11:35:
[...]

Dit kan ik beamen. Ik heb recentelijk een iphone genomen en daar werkt de app een stuk minder goed.

Als op de iphone de status van je batterij niet update nadat je refresht kun je ook naar onder en dan weer naar boven scrollen. Dan staat daar ineens de ververste waarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinguins
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 03-06 21:17
Mijn eerste laadsessie met Kia laadpas bij Allego bij mijn appartement. Als het altijd zo makkelijk gaat ben ik dik tevreden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b8Szh-IJ858ZXzOcpky_GjwJjN4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9BZWENbMOpyEuRgncdou6Vmh.jpg?f=fotoalbum_large

e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Gevonden. Bij mijn MY20 (uit 2021 maar er is m.i. geen MY21) ziet het er heel iets anders uit. Onder EV dan iets met de laden en dan oplaadbeheer linksonder (die laatste had ik blijkbaar nog nooit aangetikt). Op zich is die "Laadstroom AC (draagbaar)" setting wel handig voor Granny laden. Dan zet je die enigzins veilig laag zodat je in noodgevallen in een willekeurige WCD met een willekeurige Granny toch nog veilig kunt laden.

[ Voor 6% gewijzigd door DonJuape op 18-12-2021 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

pinguins schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 06:31:
Mijn eerste laadsessie met Kia laadpas bij Allego bij mijn appartement. Als het altijd zo makkelijk gaat ben ik dik tevreden.
[Afbeelding]
Ben benieuwd of jij wel altijd een push melding krijgt als hij klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
@DonJuape Ik heb het laden gestopt net voordat hij klaar was toen ik boodschappen ging doen.Kreeg wel een melding op de app dat het laden was afgebroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Chorro schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 11:28:
[...]

Het is niet zozeer de brakke app die je in de weg zit, maar je ergernis erover :)

Wij roosteren onze broodjes 's ochtends met een oud broodrooster van mijn oma. We moeten bij het roosteren van alles vasthouden, aandrukken en lostikken, maar we smullen elke morgen van het resultaat.

De app rammelt aan alle kanten, maar alles wat hij zou moeten doen, doet hij.
Ik heb net even getest, het kost 16 seconden vanaf het opstarten van de app, tot het weergeven van de laatste data na een refresh. Dat doe je misschien een paar keer per dag. Het kost me meer tijd om van de keukentafel naar de auto te lopen.
Dat de app rammelt, dat ben ik volledig met je eens. Een bloemlezing (ter aanvullen op wat je al schrijft)
- De data wordt niet vastgehouden. Althans: als je de app opstart dan is wat weergegeven wordt per definitie niet hetzelfde als wat je zag toen je hem afsluit. De data is onbetrouwbaar totdat je een refresh hebt gedaan.
- Actieradius wordt na opstarten meestal niet weergegeven, SOC wel. Terwijl die twee rechtstreeks afhankelijk zijn van elkaar.
- De weergegeven actieradius is afhankelijk van de status van de auto, aan of uit.
- Verwarmings-schema instellen via de optie "Scheduled charging"? Als je een verwarmingsschema naar de auto hebt gestuurd is de bevestiging: "Charging scheduled".
- De locatie van de auto wordt niet (altijd) bijgewerkt bij een refresh. Dat doe ik dan meestal nog eens apart.
- Trips worden niet altijd geregistreerd.
- De km-stand in "Maandrapport" lijkt niet altijd actueel.
- Nog altijd kan ik de data uit "Energy consumption" niet verenigen met alle andere data die ik verzamel.

Zo zijn er nog wel meer ergernissen. Maar onbruikbaar? Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:47
Dan zal de android inderdaad wel beter zijn, of ik erger me er niet aan.
Dat je moet verversen om echt de laatste data op te halen vind ik maar normaal en de gegevens komen wel netjes op het scherm. De ene keer duurt het langer dan de andere maar ach, dat het überhaupt kan vind ik al mooi.
[b]multikoe schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 11:10:
- De weergegeven actieradius is afhankelijk van de status van de auto, aan of uit.
Dat vind ik dan weer redelijk logisch, want hij weet niet of je de verwarming aan of uit gaat zetten. In de auto, ik denk in het EV menu kwam ik ook 2 range's tegen, 1 met en 1 zonder verwarming. Nog niet gecontroleerd of die wel overeenkomt met de weergegeven range in de app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-10 21:33

d0s

sssst

Geen enkele problemen met de app. Alleen het handmatig refreshen is soms irritant.

Android. IOS geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
gjcvro schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 11:40:
Dan zal de android inderdaad wel beter zijn, of ik erger me er niet aan.
Dat je moet verversen om echt de laatste data op te halen vind ik maar normaal en de gegevens komen wel netjes op het scherm. De ene keer duurt het langer dan de andere maar ach, dat het überhaupt kan vind ik al mooi.

Dat vind ik dan weer redelijk logisch, want hij weet niet of je de verwarming aan of uit gaat zetten. In de auto, ik denk in het EV menu kwam ik ook 2 range's tegen, 1 met en 1 zonder verwarming. Nog niet gecontroleerd of die wel overeenkomt met de weergegeven range in de app.
De app is bij mij wel stabiel, maar de data in de app dus niet.
Wat mij ergert is dat hij bij het opstarten dus wel data laat zien. Sterker nog: volgens mij wordt die data af en toe ook ververst als je niet bewust op refresh drukt. In het algemeen vindt ik de app erg onduidelijk over de weergegeven data.
Als je tijd en zin hebt, dan heb ik een uitdaging: probeer alle data over verbruik uit de app en wat er in je auto wordt weergegeven eens met elkaar te verenigen. Het is mij nog niet (echt) gelukt.
En ja, de app is (voor mij althans) echt wel nuttig. Ik zet mijn auto er mee op slot als iemand dat weer eens vergeten is, ik zie hoe lang een laadsessie nog duurt en ik krijg een melding als die klaar is. Ik kan er de verwarming mee aan zetten als ik weet dat ik ga rijden (of eigenlijk doe ik dat voornamelijk als een dienst voor mijn vrouw...). En in uitzonderlijke gevallen kijk ik waar de auto staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 08:43
Ik bezit een 2019 model, met nog de “Dutch home grown” MijnKia “app”.
Daarmee kun je vrijwel niets (bijvoorbeeld wel een waarschuwing als je auto niet gesloten is, maar dan moet je er wel heen om te sluiten). Dus alles is relatief zullen we maar zeggen.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
De data is voor zover ik kan zien de data van de laatste keer dat er een bericht is uitgewisseld. Dat kan zijn op verzoek van de gebruiker, maar blijkbaar stuurt de auto ook actief wat berichten, misschien als hij aangeeft dat de laadsessie klaar is of zo. Als je zeker wil zijn dat het de laatste gegevens zijn moet je verversen, vind ik vrij normaal.

Net gekeken: bereik in de app 414 km, in de auto, bereik met airco 380, zonder airco 412.. close enough voor mij.

Waar ik ou net wel tegenaan loop is dat de telefoon favorieten weg lijken te zijn. Voor de update van de auto hebben we ze nog ingesteld, nou compleet weg en niet meer aan te zetten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
Belangrijkste functie in de app voor mij is zien hoever hij met laden is en of dat gestopt is. Verder dat je ziet dat alles op slot is. Actieradius is aardig maar dat weet ik al als ik uitstap. Ik hoef het ook niet nauwkeurig te weten want ik rijd toch vrijwel nooit 400 km op 1 dag. Het belangrijkste is dat ik na een lange rit ‘s avonds weer kan opladen. Dus dat er een laadplek de buurt vrij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
138km, de eerste kilometers die ik gemaakt heb kosten me €6,61 aan de laadpaal. Met een prijs van €0,25 cent per kWh is dat dan dus 5,2km per kWh inclusief laadverliezen.
Ik ging min of meer uit van €20 voor 400km. Dat komt aardig in de buurt.
Van de 138km heb ik ongeveer 85 km 100km/u gereden, dan nog 20 km 80.
Climate op auto, wel temperatuur omlaag gezet (17C) maar heater stond wel aan.

Met de huidige dieselprijzen is dit goedkoper ( vergelijkbaar met 1 op 30). Mijn Polo deed 1 op 25. Dus met de prijzen van een jaar geleden was dat ongeveer gelijk, maar nu heb ik een veel grotere en luxere auto, die in dieselvorm ook geen 1op 25 zou doen denk ik.

[ Voor 24% gewijzigd door pinguins op 18-12-2021 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08-2023
Is het mogelijk om in een MY22 een splitscreen vast te zetten.
Ik meen de optie ooit gezien te hebben maar kan hem nergens meer vinden.
Nieuwe update geweest wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

pinguins schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 15:24:
138km, de eerste kilometers die ik gemaakt heb kosten me €6,61 aan de laadpaal. Met een prijs van €0,25 cent per kWh is dat dan dus 5,2km per kWh inclusief laadverliezen.
Ik ging min of meer uit van €20 voor 400km. Dat komt aardig in de buurt.
Van de 138km heb ik ongeveer 85 km 100km/u gereden, dan nog 20 km 80.

Met de huidige dieselprijzen is dit goedkoper ( vergelijkbaar met 1 op 30). Mijn Polo deed 1 op 25. Dus met de prijzen van een jaar geleden was dat ongeveer gelijk, maar nu heb ik een veel grotere en luxere auto, die in dieselvorm ook geen 1op 25 zou doen denk ik.
En veel minder onderhoud. Hoe het zit met de wegenbelasting weet ik eigenlijk niet want ik lease.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
DonJuape schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 17:21:
[...]

En veel minder onderhoud. Hoe het zit met de wegenbelasting weet ik eigenlijk niet want ik lease.
Tot 2025 geen wegenbelasting ( scheelt ook zo’n €900 per jaar met de Polo) en inderdaad veel minder onderhoud en 7 jaar garantie (ik rijd ~20000 per jaar)
Ik heb de Polo 11 jaar gehad totale kosten (alles inbegrepen: aanschaf, brandstof, verzekering, belasting, reparaties en onderhoud.) €60000. Met name de reparatiekosten hebben me ertoe bewogen om eerder dan gepland elektrisch te gaan rijden. En dat is een goede beslissing geweest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
MatMich schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 16:31:
Ik heb geen optie gezien nog (ook niet naar gezocht) maar de 2/3-1/3 split screen is hetzelfde als voorheen wanneer ik start.

Overigens zie ik ook de parkeersensoren in het split screen als ik achteruit rijd, dacht dat daar problemen mee waren in de laatste update. Ik weet echter niet welke software versie ik nu heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

MatMich schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 16:31:
Wat bedoel je met "vast te zetten". Ik heb meestal 2/3 Radio en 1/3 Accu. Dat is dan toch ook weer zo als ik weer start?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

pinguins schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 17:54:
[...]

Ik heb geen optie gezien nog (ook niet naar gezocht) maar de 2/3-1/3 split screen is hetzelfde als voorheen wanneer ik start.

Overigens zie ik ook de parkeersensoren in het split screen als ik achteruit rijd, dacht dat daar problemen mee waren in de laatste update. Ik weet echter niet welke software versie ik nu heb.
Dat is bijzonder. Er is nog iemand in dit topic die ze ook direct heeft zoals het hoort (misschien was jij dat ook) maar de rest niet. Kun je een screenshot maken van je software versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
DonJuape schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 18:34:
[...]

Dat is bijzonder. Er is nog iemand in dit topic die ze ook direct heeft zoals het hoort (misschien was jij dat ook) maar de rest niet. Kun je een screenshot maken van je software versie?
Ik zie ze ook. Paarse interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

multikoe schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 18:54:
[...]

Ik zie ze ook. Paarse interface.
Ik heb ook de laatste paarse update. Voor de duidelijkheid, jij en @pinguins zien direct na het starten en in de achteruit zetten dit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hduiFR0ZiMitMqMMebz446yJioo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JiwPFPDsOchLGvp64bIaXqlP.jpg?f=fotoalbum_large

Veel Tweakers zien rechts iets anders. Een toggle naar de instellingen en terug is de work-around maar dat is irritant natuurlijk.

[ Voor 51% gewijzigd door DonJuape op 18-12-2021 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Ik heb de versie van november er op gezet en zie de sensoren ook meteen (MY2022)
Wel zoals al eerder gezegd de favorieten van de telefoon kwijtgeraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
DonJuape schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 19:01:
[...]

Ik heb ook de laatste paarse update. Voor de duidelijkheid, jij en @pinguins zien direct na het starten en in de achteruit zetten dit?

Veel Tweakers zien rechts iets anders. Een toggle naar de instellingen en terug is de work-around maar dat is irritant natuurlijk.
Ja dat zie ik en het kleurt ook rood als de auto dichtbij een obstakel komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
DonJuape schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 18:34:
[...]

Ja ik zal eens kijken als ik straks thuis kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
[...]

[Afbeelding]

Ik zie ze meteen. En, als ik me goed herinner, ook de sensoren aan de voorkant zijn actief. Ik parkeerde laatst achteruit in in een parkeergarage, vlak langs zo'n kolom en ik meen me te herinneren dat hij voor begon te piepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
Goed, ik stap in de auto, zet ‘m aan. Dan ga ik naar de settings voor de software versie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nXO86IUuZJPF1PwR0UHiHOTP9VE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oL4WgT66EfwaRmFGrd3Bdoje.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens zet ik de knop in R en dat zie ik meteen dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tG-uxRB8aIk_4so2vlqq87y4CEY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4d96xU8K0qQcXIAAVoEe98Pz.jpg?f=fotoalbum_large

Maar dan ben ik al in instellingen geweest. :|

Gezien de versie lijkt het me ook niet de laatste. 210524 lijkt op 24 mei.

[ Voor 6% gewijzigd door pinguins op 18-12-2021 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
pinguins schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 22:12:
Goed, ik stap in de auto, zet ‘m aan. Dan ga ik naar de settings voor de software versie:
[Afbeelding]

Vervolgens zet ik de knop in R en dat zie ik meteen dit:
[Afbeelding]

Maar dan ben ik al in instellingen geweest. :|

Gezien de versie lijkt het me ook niet de laatste. 210524 lijkt op 24 mei.
Ik heb exact dezelfde versie(s)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
pinguins schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 17:54:
[...]

? Wat bedoel je met 2/3-1/3 split screen?
Ik kan van rechts een schermpje uitklappen en daarin vervolgens naar boven of beneden scrollen en via opties de schermen die daar verschijnen (kompas,ev, etc.) kiezen en dat is het.

Ik zie dat we exact dezelfde software hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
MatMich schreef op zondag 19 december 2021 @ 01:05:
[...]

Ik heb exact dezelfde versie(s)
Met 2/3-1/3 bedoel ik 2/3 van het scherm is de kaart en 1/3 de batterijstatus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
[...]

Vanmorgen even gecontroleerd: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Jhh2qqdeq-n_hqHyE1WksHVA5U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EUtWikAzr0Pjkv5YOnw9NZqx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VX2K7b6a5eKQJwp3ATfqvTdtyag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3OKbw6ckjnLrG1E2prTcWGdz.jpg?f=fotoalbum_large
Maar ik realiseer me nu dat ik ook eerst in de instellingen keek.... Maar goed, ik weet zeker dat ik dat sensoren scherm altijd zie als ik achteruit schakel.

[ Voor 7% gewijzigd door multikoe op 19-12-2021 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
pinguins schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 15:24:

Ik zou dus nooit besparen op comfort/ warmte. Dit levert je misschien 20 cent op op een rit van 138km. Als het al 20 cent is.

Al kan ik me voorstellen dat je er een sport dan maakt om het verbruik zo laag mogelijk te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Bij mij staan de front sensoren er ook altijd op (de 2e update van november staat erop). Echter ik parkeer altijd zo dat de sensoren aan de voorkant direct af gaan bij het achteruit rijden (Garagepoort aan de voorkant), misschien dat die daardoor triggert om op het scherm te tonen. Ik kan me voorstellen dat Kia het niet nodig vind om bij het achteruit rijden die sensoren te tonen.

Voor degene die de problemen hebben, heb je ook geen zichtbare sensoren als je in de D staat en je drukt dan op de knop van de parkeersensoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

DutchKel schreef op zondag 19 december 2021 @ 08:18:
Bij mij staan de front sensoren er ook altijd op (de 2e update van november staat erop). Echter ik parkeer altijd zo dat de sensoren aan de voorkant direct af gaan bij het achteruit rijden (Garagepoort aan de voorkant), misschien dat die daardoor triggert om op het scherm te tonen. Ik kan me voorstellen dat Kia het niet nodig vind om bij het achteruit rijden die sensoren te tonen.

Voor degene die de problemen hebben, heb je ook geen zichtbare sensoren als je in de D staat en je drukt dan op de knop van de parkeersensoren?
Ik heb geen parkeersensoren voor (niet af-fabriek en niet ingebouwd). Ik ga vandaag nog eens wat dingen uitproberen om de bug wat beter in kaart te brengen. De knop van de parkeersensoren zal ik ook proberen....maar heb ik die wel? Waar zit die?
Waarom zou Kia het niet nodig vinden de parkeersensoren te tonen bij het achteruitrijden? En dan bij sommige auto's wel en na het tikken van de instellingen en terug ook wel? Als je ze niet toont heb je dus alleen de piepjes en niet de kleurtjes voor de positie van het object. Lijkt mij daarom een bug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
DonJuape schreef op zondag 19 december 2021 @ 08:47:
[...]

Ik heb geen parkeersensoren voor (niet af-fabriek en niet ingebouwd). Ik ga vandaag nog eens wat dingen uitproberen om de bug wat beter in kaart te brengen. De knop van de parkeersensoren zal ik ook proberen....maar heb ik die wel? Waar zit die?
Waarom zou Kia het niet nodig vinden de parkeersensoren te tonen bij het achteruitrijden? En dan bij sommige auto's wel en na het tikken van de instellingen en terug ook wel? Als je ze niet toont heb je dus alleen de piepjes en niet de kleurtjes voor de positie van het object. Lijkt mij daarom een bug.
Ik zou als ik achteruit rij niet direct verwachten aan de voorkant parkeersensoren nodig te hebben, maar jij ziet helemaal geen parkeersensoren bij het achteruit rijden? Want ik dacht dat de bug juist ging o het niet tonen van de parkeersensoren aan de voorkant van de auto. Maar als je die niet hebt dan valt er ook weinig te tonen.

De knop zit bij mij op de middenconsole, boven of onder de knop van de verwarming van het stuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

DutchKel schreef op zondag 19 december 2021 @ 08:58:
[...]

Ik zou als ik achteruit rij niet direct verwachten aan de voorkant parkeersensoren nodig te hebben, maar jij ziet helemaal geen parkeersensoren bij het achteruit rijden? Want ik dacht dat de bug juist ging o het niet tonen van de parkeersensoren aan de voorkant van de auto. Maar als je die niet hebt dan valt er ook weinig te tonen.

De knop zit bij mij op de middenconsole, boven of onder de knop van de verwarming van het stuur.
Klopt het gaat om het plaatje rechts, dat zie je helemaal niet als je deze bug hebt, of je nu voor en achterparkeersensoren hebt of alleen achter.
Dankje, ik ga het checken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hduiFR0ZiMitMqMMebz446yJioo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JiwPFPDsOchLGvp64bIaXqlP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
DonJuape schreef op zondag 19 december 2021 @ 09:01:
[...]

Klopt het gaat om het plaatje rechts, dat zie je helemaal niet als je deze bug hebt, of je nu voor en achterparkeersensoren hebt of alleen achter.
Dankje, ik ga het checken.
[Afbeelding]
Ah en ik dacht dat het erom ging dat aan de bovenkant geen parkeersensoren zichtbaar zijn. :+ Maar dat rechterstuk is bij mij dus ook altijd zichtbaar (ook met de laatste update).

Ik vraag me dan wel af wat het verschil is met de auto’s die last hebben van de bug. Het lijkt me een softwarebug bij bepaalde hardware.

Mijne is een MY20 en ik heb voor en achter parkeersensoren. Ik heb een Executive editie (1 fase laden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

DutchKel schreef op zondag 19 december 2021 @ 09:17:
[...]

Ah en ik dacht dat het erom ging dat aan de bovenkant geen parkeersensoren zichtbaar zijn. :+ Maar dat rechterstuk is bij mij dus ook altijd zichtbaar (ook met de laatste update).

Ik vraag me dan wel af wat het verschil is met de auto’s die last hebben van de bug. Het lijkt me een softwarebug bij bepaalde hardware.

Mijne is een MY20 en ik heb voor en achter parkeersensoren. Ik heb een Executive editie (1 fase laden).
Ik heb ook een MY20 (uit 2021 maar ik denk dat er geen MY21 bestaat); Dynamic Line, 3-fase lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

DutchKel schreef op zondag 19 december 2021 @ 09:17:
[...]

Parkeersensoren aan/uit maakt geen verschil. Ook eerst in "D" zetten niet. Ook "Uitgebreide achteruitrijcamera" aanvinken niet.
Wat ik ook doe, de eerste keer in achteruit na het starten krijg ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IbZa9SjE7ndF-1WarsmRwqyD0yg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/baflXdK6cAwBNTBzGmoN1RGK.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien interessant om te inventariseren wie het wel en wie het niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Achteruitrijcamerabug
NaamModelSoftwareBug (Ja/Nee)
DonJuapeDynamic MY20(2021)2de update nov'21Ja

In een PB mag ook dan post ik een keer alleen het resultaat.

[ Voor 11% gewijzigd door DonJuape op 19-12-2021 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Laatst online: 10:06
@DonJuape
Suicyder - Dynamicplusline My20(2021) - software einde augustus - Bug Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
Misschien interessant om te inventariseren wie het wel en wie het niet heeft.
En wat is de doelstelling?
Ik zie 2 mogelijkheden:
1) je verzamelt het aantal (van enkel deze op t forum) die er last van hebben en zet dit om in % van de ingeschreven e-Niro's per jaar (is niet modeljaar). Maar wat doe je verder met dat (lage) %
2) niet geïnteresseerden in die bug zullen een weekje of langer hier niets anders meer te lezen krijgen

Oplossing zet een poll op (buiten t forum) en ieder is of blijft gelukkig
TIA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

bruneelm schreef op zondag 19 december 2021 @ 13:30:
[...]

En wat is de doelstelling?
Ik zie 2 mogelijkheden:
1) je verzamelt het aantal (van enkel deze op t forum) die er last van hebben en zet dit om in % van de ingeschreven e-Niro's per jaar (is niet modeljaar). Maar wat doe je verder met dat (lage) %
2) niet geïnteresseerden in die bug zullen een weekje of langer hier niets anders meer te lezen krijgen

Oplossing zet een poll op (buiten t forum) en ieder is of blijft gelukkig
TIA
Doelstelling is nogmaals contact opnemen met Kia Nederland (uiteraard zonder jullie namen), misschien dat ze met meer data wel te bewegen zijn dit door te spelen naar Kia Korea.
Ik denk dat de hoeveelheid berichten wel mee valt en er komen ook wel eens onderwerpen voorbij waar ik niet in geïnteresseerd ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
Had er nog nooit naar gekeken. Ik kijk meestal in mijn spiegels of naar de camera. Kennelijk heb ik de “bug” ook. Al stoort dit me geen moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
DonJuape schreef op zondag 19 december 2021 @ 13:34:
[...]

Doelstelling is nogmaals contact opnemen met Kia Nederland (uiteraard zonder jullie namen), misschien dat ze met meer data wel te bewegen zijn dit door te spelen naar Kia Korea.
Ik denk dat de hoeveelheid berichten wel mee valt en er komen ook wel eens onderwerpen voorbij waar ik niet in geïnteresseerd ben.
Aanvullend: omdat niet elke auto er last van heeft kan het zijn dat Kia de software test in een model die er geen last van heeft en mogelijk dus niet eens weet heeft van de bug. Het is dan fijn om meer details te kunnen aanleveren met betrekking tot de bug.

Als ik een software bug moet oplossen en ik kan hem niet nabootsen dan kan ik die ook niet oplossen.

Edit: eigenlijk hoort dit wel in een aparte topic thuis waarbij de topic start wordt bijgewerkt. Er kan aan een modje gevraagd worden om de topic warning aan te passen met een link naar het topic.

[ Voor 11% gewijzigd door DutchKel op 19-12-2021 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
DonJuape schreef op zondag 19 december 2021 @ 12:30:
Achteruitrijcamerabug
NaamModelSoftwareBug (Ja/Nee)
DonJuapeDynamic MY20(2021)2de update nov'21Ja

In een PB mag ook dan post ik een keer alleen het resultaat.
Ook niet een vink laten zetten bij een bepaalde firmware versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Komen de parkeersensoren helemaal niet? Ik zag vandaag dat het wel vrij lang duurde voordat ze aan gaan. Ik was de garage al uit voordat ze op het scherm kwamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
WillemJanJansen schreef op donderdag 16 december 2021 @ 21:27:
Naar mijn weten regenereert hij via het rempedaal net zo veel als via de regeneratiestand. Pas als je echt hard moet remmen ga je over op de schijven. Als je een beetje anticipeert hoef je nooit echt hard te remmen denk ik.

Als iemand hier andere gedachten over heeft hoor ik dat graag.
Je kunt toch op de dashboard zien dat en hoe veel hij ongeveer regenereert? Dan kun je heel simpel zien wat hij doet aan remmen en regenereren. Als je op max regen zit gaat hij meeremmen.

En ergens zag ik dat de tesla dat niet zou doen? Lijkt me erg stug, gezien het feit dat een tesla verdomd goed met zijn energie om gaat, ik begreep wel van een kennis dat hij met koude accu minder regenereert. Maar zal hem nog eens specifiek vragen naar het remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

gjcvro schreef op zondag 19 december 2021 @ 22:39:
Komen de parkeersensoren helemaal niet? Ik zag vandaag dat het wel vrij lang duurde voordat ze aan gaan. Ik was de garage al uit voordat ze op het scherm kwamen.
Nee, view van de auto met de parkeersensoren verschijnt überhaupt niet. Pas na tikken op de settings en weer terug verschijnen ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

gjcvro schreef op zondag 19 december 2021 @ 22:46:
[...]

Je kunt toch op de dashboard zien dat en hoe veel hij ongeveer regenereert? Dan kun je heel simpel zien wat hij doet aan remmen en regenereren. Als je op mag regen zit gaat he meeremmen.

En ergens zag ik dat de tesla dat niet zou doen? Lijkt me erg stug, gezien het feit dat een tesla verdomd goed met zijn energie om gaat, ik begreep wel van een kennis dat hij met koude accu minder regenereert. Maar zal hem nog eens specifiek vragen naar het remmen.
Dat staat onder andere hier: https://www.elektrischrij...en-stap-voor-stap-uitleg/ : "Bij een aantal merken zoals Tesla bedient het rempedaal alleen de schijfremmen. Regeneratief remmen doe je door het loslaten van het acceleratiepedaal. Gebruik je naast regeneratief remmen ook het rempedaal dan wordt bewegingsenergie omgezet in warmte."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Ben al een heel eind door in dit topic te kijken wie er wat over de achteruitrijcamerabug en/of software updates heeft gepost:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RTVTrJK53hAaKRqLb_wsW8sfnqU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0yX9JMMWi6Uz6Uwmk4x5Ybhg.png?f=fotoalbum_large

Als (een deel van) de volgende Tweakers me de ontbrekende info in een PB stuurt dan neem ik daarna nogmaals contact op met Kia Nederland....of met Kia Duitsland, misschien zijn ze daar behulpzamer: @multikoe , @MatMich , @stimm , @posttoast , @ArcticG , @Bream88 , @eltron , @Koen Hendriks , @Arfman , @Hippe Lip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeT80
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-10 16:16
Hier zelfde bug

DynamicLine MY20 (2021)
2de update nov 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
DonJuape schreef op zondag 19 december 2021 @ 23:55:
[...]

Dat staat onder andere hier: https://www.elektrischrij...en-stap-voor-stap-uitleg/ : "Bij een aantal merken zoals Tesla bedient het rempedaal alleen de schijfremmen. Regeneratief remmen doe je door het loslaten van het acceleratiepedaal. Gebruik je naast regeneratief remmen ook het rempedaal dan wordt bewegingsenergie omgezet in warmte."
Bijzonder, maar blijkbaar is de regen bij tesla al zo dat hij al naar max gaat bij gas loslaten, en door het hogere vermogen kan hij waarschijnlijk ook veel harder remmen dan de Niro. Niro lijkt dan iets slimmer te zijn.

Ik mis bij de niro nl wel een beetje de laatste 'bite' om helemaal one pedal driving te doen dus ben nog te veel geneigd de rem te pakken. En om nou nog vroeger te gaan afremmen is ook niet mijn stijl dan wordt ik chagrijnig van mezelf voor de achterliggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

gjcvro schreef op maandag 20 december 2021 @ 09:04:
[...]
Ik mis bij de niro nl wel een beetje de laatste 'bite' om helemaal one pedal driving te doen dus ben nog te veel geneigd de rem te pakken. En om nou nog vroeger te gaan afremmen is ook niet mijn stijl dan wordt ik chagrijnig van mezelf voor de achterliggers.
Exact dat ja, hoewel ik merkte dat ik het vermogenpedaal niet altijd volledig losgelaten had als ik de rempedaal neiging kreeg. Ook jammer dat je hem niet volledig stil kunt zetten op deze manier (ik ben niet van de flippers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StenilsoN
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-10 22:39
rokil schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:51:
[...]
De stoel gaat elektrisch met de juiste geheugen instelling en de spiegels moeten toch handmatig versteld worden.
Ik weet niet of het uitvoering afhankelijk is, maar mijn MY20 Executive onthoudt de stand van de buitenspiegels met de geheugen instelling. Dus zowel stoel als buitenspiegels worden automatisch in de goede stand gezet bij kiezen van instelling 1 of 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-10 04:04

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@DonJuape Een MY19 kan geen camerabug hebben, want die heeft een smaller beeldscherm. Daar komt bij achteruitrijden gewoon het camerabeeld op het scherm. Er is dan geen ruimte om daarnaast nog sensoren te laten zien.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Hippe Lip schreef op maandag 20 december 2021 @ 09:31:
@DonJuape Een MY19 kan geen camerabug hebben, want die heeft een smaller beeldscherm. Daar komt bij achteruitrijden gewoon het camerabeeld op het scherm. Er is dan geen ruimte om daarnaast nog sensoren te laten zien.
_/-\o_ Dat wist ik niet, heb een MY20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:37
De camerabug heb ik ook (software versie van juni dit jaar). Omdat de laatste update het probleem blijkbaar niet oplost heb ik deze ook nog niet geïnstalleerd.

Wel heb ik wederom "pech" met deze wagen:
Na een defecte front camera (die voor de LKA etc gebruikt wordt) en een rechterbuitenspiegel die niet meer warm werd heb ik nu een schokdemper rechtsachter die herrie maakt als ik bv over een drempel ga. Gelukkig merk ik niets qua rijgedrag dus ik kan nog wel met de auto rijden, maar het is wel weer vervelend.
Volgende week staat mijn auto dus weer een dag bij de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-10 04:04

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Killah_Priest schreef op maandag 20 december 2021 @ 10:03:
De camerabug heb ik ook (software versie van juni dit jaar). Omdat de laatste update het probleem blijkbaar niet oplost heb ik deze ook nog niet geïnstalleerd.

Wel heb ik wederom "pech" met deze wagen:
Na een defecte front camera (die voor de LKA etc gebruikt wordt) en een rechterbuitenspiegel die niet meer warm werd heb ik nu een schokdemper rechtsachter die herrie maakt als ik bv over een drempel ga. Gelukkig merk ik niets qua rijgedrag dus ik kan nog wel met de auto rijden, maar het is wel weer vervelend.
Volgende week staat mijn auto dus weer een dag bij de dealer.
Wat sommige mensen toch met hun auto uitvoeren…..? 8)7
;)

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Hippe Lip schreef op maandag 20 december 2021 @ 10:21:
[...]

Wat sommige mensen toch met hun auto uitvoeren…..? 8)7
;)
Vroeger noemden we dat een "maandagmorgen-gevalletje" :) Het is altijd al zo geweest dat bepaalde auto's (niet modellen) erg bevattelijk leken voor problemen. Overigens heb ik in totaal drie keer een Fiat Multipla gehad en daar waren de problemen wel degelijk model-gebonden. Ik rij nu een dikke, luxe e-Niro voor hetzelfde bedrag per maand als toen een tweedehands Multipla. En dat zat hem voornamelijk in het onderhoud.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gjcvro
multikoe schreef op maandag 20 december 2021 @ 10:48:
Overigens heb ik in totaal drie keer een Fiat Multipla gehad
Dat heeft nog best lang geduurd voordat je tot bezinning kwam dan.. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

gjcvro schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:11:
[...]

Dat heeft nog best lang geduurd voordat je tot bezinning kwam dan.. >:)
Ik zag een petitie om de PT Cruiser te verbieden. Ik moest direct aan de Multipla denken >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Ach nee, waarom verbieden. Het maakt het straatbeeld wel een stuk vermakelijker dan dat er alleen maar Niro's rondrijden (en stiekem rijden er toch echt verdomd veel Niro's rond)

Moet wel zeggen dat de e-niro toch wel het beste model is vwb rijden. De HEV is soms best irritant traag met reageren op het gaspedaal waar de e-niro dat totaal niet heeft.
Pagina: 1 ... 174 ... 353 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.