Ik zou even 'onwetend' bij een andere dealer aankloppen.. Niet iedereen heeft dezelfde waarheid.rubke81 schreef op maandag 13 december 2021 @ 09:49:
Iemand ervaring met de volgende particuliere actie?
Kia e-Niro DynamicPlusLine Rijklaar inclusief EV bonus voor 39.995,-.
https://www.kia.com/nl/kies-je-kia/acties/e-niro-my21/
https://www.kia.com/nl/kies-je-kia/acties/actievoorwaarden/
Nu ben ik dit weekend bij een dealer geweest en die zei dat dit alleen geldig was op voorraadmodellen en dat ik een auto moet inruilen. Ik zie dat nergens staan en ook niet in de actievoorwaarden. Ook kwam er een verplicht afleverpakket bij bovenop de kosten rijklaar maken: poetsen, oplaadbeurt en gevarendriehoek. Poetsen zit volgens de Kia website al bij de afleverkosten.
Ik krijg er dus een heel slecht gevoel over en vroeg mij af of iemand gebruik heeft gemaakt van deze actie zonder al deze ongein.
Actie van de zomer was €4000 en dat was niet alleen op voorraadmodellen en rijklaar maken inbegrepen. Dealer lijkt niet op de hoogte, anders is de aanbieding misleidend en dat mag ook niet.
e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021
Afgelopen zomer gebruik gemaakt van de €4000,- korting. Het enige dat ik extra moest betalen waren de warmtepomp en metallic lak. Uiteindelijk nog wel iets meer (trekhaak en Michelin Crossclimate banden), maar dat waren mijn eigen wensen.
Zonder metallic lak en warmtepomp was de prijs dus €4000,- lager dan normaal.
Zonder metallic lak en warmtepomp was de prijs dus €4000,- lager dan normaal.
Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?
Ik heb blijkbaar een eigenwijze verkoper/dealer die zelf aanvullende voorwaarden heeft bedacht. Ik heb contact gezocht met Kia Nederland om uitleg te krijgen hoe de actie in elkaar steekt want ze hebben zich neem ik aan toch aan de actie voorwaarden en reclame regels te houden. Ben benieuwd.
Eigenwijze of onwetende, want (te)vaak weten ze het ook niet precies en kletsen ze er overheen. In dit geval erg dom want anders had hij wellicht al een auto verkocht gehad.
Bij Kia viel het mij de laatste keer erg mee, maar bij Hyundai moest ik de verkoper de specificaties van de auto uitleggen en vertellen dat de huidige versie van de Kona ook b.v. een trekgewicht had net als de Niro, dus dat er een normale trekhaak gemonteerd kon worden.
Ik hoop voor de verkopers dat ze snel ontdekken dat de klanten (al lang) niet meer zo onwetend zijn als vroeger, anders maken ze zichzelf nog sneller overbodig dan gedacht.
Bij Kia viel het mij de laatste keer erg mee, maar bij Hyundai moest ik de verkoper de specificaties van de auto uitleggen en vertellen dat de huidige versie van de Kona ook b.v. een trekgewicht had net als de Niro, dus dat er een normale trekhaak gemonteerd kon worden.
Ik hoop voor de verkopers dat ze snel ontdekken dat de klanten (al lang) niet meer zo onwetend zijn als vroeger, anders maken ze zichzelf nog sneller overbodig dan gedacht.
En dit is dus waarom een groot deel van de mensen een pestpleurishekel hebben aan autoverkopers. Het is ons ook al meerdere malen overkomen.gjcvro schreef op maandag 13 december 2021 @ 22:59:
Eigenwijze of onwetende, want (te)vaak weten ze het ook niet precies en kletsen ze er overheen. In dit geval erg dom want anders had hij wellicht al een auto verkocht gehad.
Wij zijn naar een E-Niro gaan kijken en de verkoper vond het belangrijk om de hal even de machinedweilen ipv ons te helpen. Toen ie toch maar kwam aankakken hadden we al helemaal gehad.
De KiaCharge app geeft bij Allego palen aan dat de laadsnelheid 4 kW is. De palen zelf zijn 11 kW. Is het laden beperkt met de KiaCharge app of laad de paal en de Niro wel gewoon op 11 kW? Iemand hier met ervaring met Allego?
Ik heb van de actie gebruik kunnen maken eind november en dat was geen voorraad model. De verkoper zei wel dat de deal er bijna uitging, maarja dat zeggen alle verkopers natuurlijkrubke81 schreef op maandag 13 december 2021 @ 09:49:
Nu ben ik dit weekend bij een dealer geweest en die zei dat dit alleen geldig was op voorraadmodellen en dat ik een auto moet inruilen. Ik zie dat nergens staan en ook niet in de actievoorwaarden. Ook kwam er een verplicht afleverpakket bij bovenop de kosten rijklaar maken: poetsen, oplaadbeurt en gevarendriehoek. Poetsen zit volgens de Kia website al bij de afleverkosten.
Ik krijg er dus een heel slecht gevoel over en vroeg mij af of iemand gebruik heeft gemaakt van deze actie zonder al deze ongein.
Ja ik heb ervaring met Allego, de auto laad gewoon met de snelheid die de auto op dat moment aan kan tot het max. wat de laadpaal aan kan. Dus 11kW moet in goede omstandigheden haalbaar zijn. Allego heeft wel bepaalde gebieden waar ze laadpalen knijpen dus dat is even afwachten. Kortom informatie in de app klopt niet niet is dus geen beperking.pinguins schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 06:15:
De KiaCharge app geeft bij Allego palen aan dat de laadsnelheid 4 kW is. De palen zelf zijn 11 kW. Is het laden beperkt met de KiaCharge app of laad de paal en de Niro wel gewoon op 11 kW? Iemand hier met ervaring met Allego?
Ja dat is ergens een fout in de settings aldaar. Maar laden gaat voor mij dusver altijd nog met 11 kW, zo ook afgelopen nacht nog.pinguins schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 06:15:
Bedankt! Dat is een hele geruststelling. In het weekend wil ik nog wel eens pas in de middag weggaan. Ik sta vroeg op en kan de Niro dan ook nog ‘s ochtends even bijladen.
Ik ben benieuwd. Om 10 uur naar de dealer om mijn rode Niro op te halen!
Ik ben benieuwd. Om 10 uur naar de dealer om mijn rode Niro op te halen!
Ik heb een raar probleem waar ik niet uit kom. Ik gebruik Apple Carplay voor Spotify, Flitsmeister en Google Maps. Ik krijg echter geen geluid bij notificaties. Spotify hoor ik dus prima, maar als er een whatsapp of een flitsmeister melding is, zie ik alleen de badge onderin beeld tevoorschijn komen, maar dus geen geluid wat afgespeeld word... Best irritant om op die manier een flitser te missen...
Iemand een idee?
Iemand een idee?
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
@Damian
Heb je mogelijk je telefoon op 'stil' staan? Wellicht dat dat uitmaakt. Hier geen issues, maar gebruik dan ook Android Auto.
Heb je mogelijk je telefoon op 'stil' staan? Wellicht dat dat uitmaakt. Hier geen issues, maar gebruik dan ook Android Auto.
Nope.Suicyder schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 08:56:
@Damian
We hebben samen 1 bestuurdersprofiel dat we beiden gebruiken omdat het wisselen van bestuurdersprofiel lang duurt en ik het nut niet zie van een eigen bestuurdersprofiel. Dat bestuurdersprofiel is gekoppeld met mijn Kia Connect account. Het is echter wel handig dat we beide de Kia Connect app kunnen gebruiken bijvoorbeeld voor de remote AC, het sturen van een adres naar de navigatie of een laden compleet melding. Is het zo simpel als op de tweede telefoon ook een account aanmaken en dat ik dan dat telefoonnummer bij "shared car" toevoeg?
[ Voor 23% gewijzigd door DonJuape op 14-12-2021 09:16 ]
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Ik heb gebeld voor een e-niro 64kwh en werd verteld dat er mogelijk half januari 4 executive lines binnen komen. Er is geen voorraad. Een auto die op voorraad stond was in *maart* al verkocht.rubke81 schreef op maandag 13 december 2021 @ 09:49:
Viel me zojuist voor de 2e keer iets op toen ik langs de auto liep. Het groene lampje op het dashboard knipperde, alsof hij de klimaatregeling aan had staan. Even geverifieerd vai de app, alles stond uit. Auto open, was ook koud, leek niks te doen.
Meer mensen dit meegemaakt?
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Het hangt er een beetje van af welk lampje er knippert. Op pagina 1-18 van de handleiding vind je een handig overzicht van wat welk lampje doet wanneer. Misschien heb je daar iets aan?Arfman schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 10:23:
Viel me zojuist voor de 2e keer iets op toen ik langs de auto liep. Het groene lampje op het dashboard knipperde, alsof hij de klimaatregeling aan had staan. Even geverifieerd vai de app, alles stond uit. Auto open, was ook koud, leek niks te doen.
/f/image/eXhGBFSOmUr3OL6OtDwPYreK.png?f=fotoalbum_large)
Waarschijnlijk werd je 12V accu bijgeladen via de hoofd accu?Arfman schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 10:23:
@Schepseltje @multikoe Dat zou inderdaad goed kunnen, dat moet het dan bijna wel zijn. Dank!
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Toch nog even wezen googlen. Heeft wellicht te maken met het feit dat ik het geluid van de ingebouwde NAVI op stil heb staan, daar heb je 2 sliders voor als het goed is, 1 voor stem en 1 voor notificaties. Die tweede zou ook het volume van de CarPlay dempen.Damian schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 08:53:
Ik heb een raar probleem waar ik niet uit kom. Ik gebruik Apple Carplay voor Spotify, Flitsmeister en Google Maps. Ik krijg echter geen geluid bij notificaties. Spotify hoor ik dus prima, maar als er een whatsapp of een flitsmeister melding is, zie ik alleen de badge onderin beeld tevoorschijn komen, maar dus geen geluid wat afgespeeld word... Best irritant om op die manier een flitser te missen...
Iemand een idee?
straks ff de auto in duiken om te testen
Ik heb ook geen extra bestuurdersprofiel aangemaakt i.v.m. het lange wachten en het nut ervan. Het enige verschil dat ik iedere keer moet wijzigen zijn de spiegels en de stoel. De stoel gaat elektrisch met de juiste geheugen instelling en de spiegels moeten toch handmatig versteld worden.DonJuape schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:02:
We hebben samen 1 bestuurdersprofiel dat we beiden gebruiken omdat het wisselen van bestuurdersprofiel lang duurt en ik het nut niet zie van een eigen bestuurdersprofiel. Dat bestuurdersprofiel is gekoppeld met mijn Kia Connect account. Het is echter wel handig dat we beide de Kia Connect app kunnen gebruiken bijvoorbeeld voor de remote AC, het sturen van een adres naar de navigatie of een laden compleet melding. Is het zo simpel als op de tweede telefoon ook een account aanmaken en dat ik dan dat telefoonnummer bij "shared car" toevoeg?
Mijn vrouw heeft ook de Kia Connect app en is daarbij ingelogd op hetzelfde/enige account. Wij kunnen beiden alles gebruiken en versturen in de app, zonder dat er een extra telefoonnummer toegevoegd moest worden.
Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?
En moest je verplicht een auto inruilen en een verplicht aflever pakket erbij nemen bovenop de kosten rijklaar maken?yeehaw schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 07:37:
[...]
Ik heb van de actie gebruik kunnen maken eind november en dat was geen voorraad model. De verkoper zei wel dat de deal er bijna uitging, maarja dat zeggen alle verkopers natuurlijk
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FTd7gPVY8nZkvR3VmOwXmkH1.jpg?f=user_large)
Daar is ie dan
Dat is een errug mooie kleur! Ik heb een paar maanden geleden min of meer noodgedwongen voor een witte variant gekozen omdat die binnen een redelijke termijn geleverd kon worden. Wit is ook mooi, maar om eerlijk te zijn: rood is mooier...
Mooie wagen
Nee, dat afleverpakket heb ik wel gedaan omdat we dan lakbescherming enzo kregen en nog wat kleine dingetjes maar dat was vrije keuze verder. En ik had geen privé auto dus die kon ik ook niet inruilen, maar ze hebben het ook niet gevraagd.rubke81 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:58:
[...]
En moest je verplicht een auto inruilen en een verplicht aflever pakket erbij nemen bovenop de kosten rijklaar maken?
Ik had ze gebeld en gelijk om de actie gevraagd aan de telefoon en ze vertelden met dat die nog geldig was en dat ze (op dat moment) de edition variant ook nog hadden. Dus dat was voor mij prima. Maar de dynamiclineplus had ook gekund.
Als je me een dm stuurt kan ik je de garage doorsturen?
[ Voor 27% gewijzigd door yeehaw op 14-12-2021 13:15 ]
Ik heb van deze actie gebruik gemaakt in oktober voor de aanschaf van een e-niro executive. Geen voorraad model en levering eind februari 2022.rubke81 schreef op maandag 13 december 2021 @ 09:49:
De verkoper deed zijn best om alle door jou genoemde zaken aan mij te verkopen, zonder succes.
Het inruilvoorstel kwam ruim €3000 lager uit dan normaal, dus daar ben ik niet op ingegaan. Anders zou de EV-bonus van €4000 een sigaar uit eigen doos zijn.
Ik denk dat de verkoper jou verkeerd ingeschat heeft. Met als resultaat geen verkoop!
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Wij hebben hier gewoon 1 account gemaakt en op beide telefoons ingelogd met zelfde account. Werkt tot nu toe prima, enige is dat ze beide notificaties krijgen.DonJuape schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:02:
Dus als ik op telefoon A de 'start climate' indruk. Krijgen beide telefoons de 'bevestiging' dat het gestart is. Vinden wij niet hinderlijk, al met al een stuk makkelijker dan profielen wisselen.
Bedankt (ook @rokil). Dat wordt mijn backup oplossing. Ik wil zeker geen profielen wisselen maar ik denk dat 2 Kia Connect accounts en dan "car sharing" ook zou moeten werken zonder profielen te hoeven wisselen.Koen Hendriks schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:27:
[...]
Wij hebben hier gewoon 1 account gemaakt en op beide telefoons ingelogd met zelfde account. Werkt tot nu toe prima, enige is dat ze beide notificaties krijgen.
Dus als ik op telefoon A de 'start climate' indruk. Krijgen beide telefoons de 'bevestiging' dat het gestart is. Vinden wij niet hinderlijk, al met al een stuk makkelijker dan profielen wisselen.
Update: Kia Connect app plus tweede account geinstalleerd op een tweede telefoon. "Request for car sharing" gestuurd in de Kia Connect app naar het hoofdaccount. Die kreeg ik in mijn Kia Connect, "accept" klikken en klaar.
Denk trouwens dat er geen verschil is met jullie oplossing, gescheiden accounts is misschien heel iets eleganter maar dat is alles.
[ Voor 20% gewijzigd door DonJuape op 15-12-2021 08:40 . Reden: Car sharing ]
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Inmiddels de bekende camwipe ook binnen en dit zou echt standaard meegeleverd moeten worden vanuit Kia.
Werkt echt ideaal en je behoudt gewoon je zicht naar achter door de camera nu! Zeker met dit weer een verademing.
Werkt echt ideaal en je behoudt gewoon je zicht naar achter door de camera nu! Zeker met dit weer een verademing.
Dank je. Ik ben er ook erg blij mee.:)multikoe schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:12:
[...]
Dat is een errug mooie kleur! Ik heb een paar maanden geleden min of meer noodgedwongen voor een witte variant gekozen omdat die binnen een redelijke termijn geleverd kon worden. Wit is ook mooi, maar om eerlijk te zijn: rood is mooier...
Na het afsluiten van de auto gaan de lichten en de binnenverlichting uit. De RND P knop blijft rood branden. Klopt dat?
Edit: ben even naar beneden gelopen (woon in een flat) en naar de auto zonder de sleutel mee te nemen. De knop was nu uit. Misschien blijft hij langer aan of als je met de sleutel in de buurt blijft?
Edit: ben even naar beneden gelopen (woon in een flat) en naar de auto zonder de sleutel mee te nemen. De knop was nu uit. Misschien blijft hij langer aan of als je met de sleutel in de buurt blijft?
[ Voor 46% gewijzigd door pinguins op 14-12-2021 21:02 ]
Even naar buiten gelopen. Bij mij niet.pinguins schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 20:32:
Na het afsluiten van de auto gaan de lichten en de binnenverlichting uit. De RND P knop blijft rood branden. Klopt dat?
Bij mij is ie nu ook uit.
Morgen ook maar de welcome optie uitzetten.
[ Voor 10% gewijzigd door pinguins op 14-12-2021 21:03 ]
En rustig aan met 'gas' geven want op de vochtige wegen van nu hebben de voorwielen het erg moeilijk als je even doortrapt.
Ook al een aantal keer gehad. Blijft een minuut of 2 branden als ik 't zo moet schatten, maar gaat dan gewoon uit. Ook voeding op de USB poorten blijft een paar minuten na afsluiten actief.pinguins schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 20:32:
Ik heb dezelfde auto (ExecLine en Interstellar grey). Bevalt mij nog steeds prima! Gefeliciteerd en vele fijne en veilige kilometers gewenst.Digitair schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:19:
Yes, 'mijn' leaseauto is vandaag ook afgeleverd. Het is de Executive 64kWh interstellar grey uitvoering.
Ben heel benieuwd naar alle toeters en bellen. Wat 'bellen' betreft, die zitten er vlg mij meer dan voldoende op![]()
[Afbeelding]
Digitair schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:19:
Yes, 'mijn' leaseauto is vandaag ook afgeleverd. Het is de Executive 64kWh interstellar grey uitvoering.
Ben heel benieuwd naar alle toeters en bellen. Wat 'bellen' betreft, die zitten er vlg mij meer dan voldoende op
Hier ook exact deze auto sinds juni. Zeer tevreden overramahoel schreef op woensdag 15 december 2021 @ 15:28:
Ik heb dezelfde auto (ExecLine en Interstellar grey). Bevalt mij nog steeds prima! Gefeliciteerd en vele fijne en veilige kilometers gewenst.
Kleurtje staat hem goed! Jammer dat ik indertijd die keuze niet had, beter dan de zwart metallic die ik nu hebDigitair schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:19:
Ben heel benieuwd naar alle toeters en bellen. Wat 'bellen' betreft, die zitten er vlg mij meer dan voldoende op![]()
[Afbeelding]
Mijn uitlijning klopt voor geen meter. De auto is erg zoekerig rechtuit en trekt naar rechts. De monteur heeft een ritje van 7 minuten gemaakt en vindt dat het niet zo is. Ondanks dat heeft hij wel de motor van de stuurbekrachtiging direct opnieuw gekalibreerd. Zonder effect helaas. Dat ding gaat morgen op de uitlijnbrug en de dealer vindt dat ik zelf de kosten mag betalen als daar niks gevonden wordt.
Ben benieuwd naar jullie oordeel:
https://youtu.be/pi3zSUtepdU
Er zit een bochtje in. Alleen daar stuur ik zelf.
https://youtu.be/E_8Ow0nR6Bs
De auto gaat hier ook ineens rechtsaf. Let op de lantaarnpalen in de verte. Beide wegen zijn recht.
https://youtu.be/-2Oukc9YTd8
Dit is bij 45-50 km/u. Op de snelweg ben ik alleen maar aan het corrigeren
Ik vind de houding van de dealer nogal irritant. Het is geen auto van 1500 euro maar een gloednieuw exemplaar van 42k en ze moeten aan de bak om zoiets te testen en eventueel te fixen.
De auto gaat hier ook ineens rechtsaf. Let op de lantaarnpalen in de verte. Beide wegen zijn recht.
Ik vind de houding van de dealer nogal irritant. Het is geen auto van 1500 euro maar een gloednieuw exemplaar van 42k en ze moeten aan de bak om zoiets te testen en eventueel te fixen.
[ Voor 8% gewijzigd door WillemJanJansen op 15-12-2021 19:39 ]
Filmpjes zeggen weinig in mijn ogen, als het wegdek wat rond is of schuin wegloopt (wat niet te zien is op video) krijg je ook rare stuurreacties.
In geval van twijfel zou ik hem inderdaad naar een ander bedrijf brengen en daar de uitlijning laten controleren. Voor een controle vragen ze bij profile 36 euro, daar ging ik me niet al te veel chagrijn voor op de hals halen.
Vierkant uitlijnen kost 91 euro, en ik lees op diverse fora dat het sowieso goed is om een keer te doen, af fabriek is die niet geweldig en zijn er veel klachten over gecupte banden.
In geval van twijfel zou ik hem inderdaad naar een ander bedrijf brengen en daar de uitlijning laten controleren. Voor een controle vragen ze bij profile 36 euro, daar ging ik me niet al te veel chagrijn voor op de hals halen.
Vierkant uitlijnen kost 91 euro, en ik lees op diverse fora dat het sowieso goed is om een keer te doen, af fabriek is die niet geweldig en zijn er veel klachten over gecupte banden.
Thx! Ik heb de kleur eigenlijk alleen via de website gezien (en hier en daar een auto die voorbij rijdt). Vind deze er erg mooi uitzien, ook met die blauwe accenten.PeaceNlove schreef op woensdag 15 december 2021 @ 15:36:
[...]
Kleurtje staat hem goed! Jammer dat ik indertijd die keuze niet had, beter dan de zwart metallic die ik nu heb
Waar ik zelf erg aan moet wennen is de grill vd electrische auto's, als ze dezelfde kleur hebben. Daarom wilde ik ook graag een donkere kleur dat het wat minder opvalt.
Je hebt gelijk. Daarvoor zou je even moeten rijden en daarom hebben jullie alleen mijn woord: hij trekt overal naar rechts.gjcvro schreef op woensdag 15 december 2021 @ 19:59:
Filmpjes zeggen weinig in mijn ogen, als het wegdek wat rond is of schuin wegloopt (wat niet te zien is op video) krijg je ook rare stuurreacties.
Ik denk dat de uitlijning inderdaad gewoon niet goed is. Het lijkt alsof hij één leidend voorwiel heeft en dat het andere wiel er een beetje bij hangt. De dealer doet alsof de uitlijning net uit de fabriek niet verkeerd kan zijn. Daar heb ik ook andere ervaringen mee.
Bedankt voor je input. Hopelijk is het morgen gefixt.
Ik zou beginnen met Lane Keep Assist uitschakelenWillemJanJansen schreef op woensdag 15 december 2021 @ 19:34:
Mijn uitlijning klopt voor geen meter. De auto is erg zoekerig rechtuit en trekt naar rechts. De monteur heeft een ritje van 7 minuten gemaakt en vindt dat het niet zo is. Ondanks dat heeft hij wel de motor van de stuurbekrachtiging direct opnieuw gekalibreerd. Zonder effect helaas. Dat ding gaat morgen op de uitlijnbrug en de dealer vindt dat ik zelf de kosten mag betalen als daar niks gevonden wordt.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Dat staat uit. Dat tekentje naast de regeneratiestand is de buitentemperatuur.kdeboois schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:21:
[...]
Ik zou beginnen met Lane Keep Assist uitschakelen
Die trekt je toch niet de rechter streep over? Dat is wat het eerste filmpje laat zien.kdeboois schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:21:
[...]
Ja alles staat natuurlijk uit, anders gaat dat apparaat zelf bijsturen. Zelfs als het aan staat dan houdt je lane assists je juist op de baan. Dat is precies niet wat er gebeurt.
Ik moet in januari naar Frankrijk.
Via de EV knop kan ik ook zoeken naar laadpalen op de route.
Is dit betrouwbaar?
Het gaat vooral om snelladers.
Ik heb nl al diverse routeplanners geraadpleegd (ABRP, Chargemap, ANWB Routeplanner) maar ze geven allemaal een andere uitkomst en dat vind ik nogal verwarrend dus ik heb geen idee welke nu het beste is vandaar mijn eerste vraag.
En ik vind het sowieso het prettigst om met de nav. van de auto zelf te rijden.
Is dit betrouwbaar?
Ik heb nl al diverse routeplanners geraadpleegd (ABRP, Chargemap, ANWB Routeplanner) maar ze geven allemaal een andere uitkomst en dat vind ik nogal verwarrend dus ik heb geen idee welke nu het beste is vandaar mijn eerste vraag.
Je zegt 'natuurlijk', mar je zou niet de eerste zijn die klaagt over reacties in het stuur en dan alle stuurhulp aan hebben staan en over de streep rijden..WillemJanJansen schreef op woensdag 15 december 2021 @ 23:49:
Ja alles staat natuurlijk uit, anders gaat dat apparaat zelf bijsturen. Zelfs als het aan staat dan houdt je lane assists je juist op de baan. Dat is precies niet wat er gebeurt.

Vandaar dat ik vooral daarnaar zat te kijken in je filmpjes
Ik kan het mis hebben, omdat ik eigenlijk altijd Android Auto gebruik. Maar volgens mij geeft de navigatie van Kia alleen maar aan hoe ver de dichtstbijzijnde laadpaal is.MatMich schreef op donderdag 16 december 2021 @ 01:01:
Is dit betrouwbaar?
Frankrijk is nog een beetje ontwikkelingsland op dit gebied. Te weinig snellaadmogelijkheden langs onze routes naar het zuiden. En die er staan zijn nog wel eens defect. Er worden momenteel wel veel nieuwe snelladers uitgerold, maar deels nog plannen en kost nog tijd.MatMich schreef op donderdag 16 december 2021 @ 01:01:
Is dit betrouwbaar?
Gevolg is dat vrijwel geen routeplanner het juiste en complete beeld geeft, oftewel je zult meerdere routeplanners nodig hebben om compleet beeld te krijgen. En behalve de locatie van de lader is ook van belang of hij het doet.
Maar voor laadvragen die niet specifiek Kia e-Niro zijn, moet je eigenlijk in dit topic zijn: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
[ Voor 9% gewijzigd door eltron op 16-12-2021 09:33 ]
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Ligt er een beetje aan waar je heen moet in Frankrijk en waar je vandaan komt. In België heb je genoeg opties om te snelladen tussen Nederland en Frankrijk. Zelf reed ik van Noord-Brabant naar Parijs en ben 1 x gestopt bij Ionity in Lille, prima te doen.MatMich schreef op donderdag 16 december 2021 @ 01:01:
Is dit betrouwbaar?
Bij welke snelheid wordt LKAS eigenlijk actief? Ik zie bij het filmpje snelheden onder de 50kmh.kdeboois schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:21:
[...]
In de Hybride Niro is dat 60 kilometer per uur, geen idee of dit voor de e-Niro anders is. Echt irritant als je omgeven bent door 60 km/h wegen met een belijning die naar binnen ligt. Ik heb mijzelf inmiddels aangeleerd na elke start eerst de LKAS uit te schakelen.Bitaktus19 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 10:44:
[...]
Bij welke snelheid wordt LKAS eigenlijk actief? Ik zie bij het filmpje snelheden onder de 50kmh.
Bij 60 km/hBitaktus19 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 10:44:
[...]
Bij welke snelheid wordt LKAS eigenlijk actief? Ik zie bij het filmpje snelheden onder de 50kmh.
Same, bij het starten van de auto gaat VSS en lane assist per direct uit.GertjanO schreef op donderdag 16 december 2021 @ 10:53:
[...]
In de Hybride Niro is dat 60 kilometer per uur, geen idee of dit voor de e-Niro anders is. Echt irritant als je omgeven bent door 60 km/h wegen met een belijning die naar binnen ligt. Ik heb mijzelf inmiddels aangeleerd na elke start eerst de LKAS uit te schakelen.
Als de belijning onder de auto ligt (dus rechterwiel rechts van de lijn), probeert de auto niet meer te corrigeren; bij mij dan in ieder geval.GertjanO schreef op donderdag 16 december 2021 @ 10:53:
[...]
In de Hybride Niro is dat 60 kilometer per uur, geen idee of dit voor de e-Niro anders is. Echt irritant als je omgeven bent door 60 km/h wegen met een belijning die naar binnen ligt. Ik heb mijzelf inmiddels aangeleerd na elke start eerst de LKAS uit te schakelen.
Dan kan LKAS niet het probleem van @WillemJanJansen verklaren dus.
Uitlijning of een slechte band lijkt me veel logischer
Lijkt mij ook, nu de dealer nog aan het verstand brengenBitaktus19 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:00:
[...]
Óf er een keer mee langs een goede bandenboer gaan en vragen om goed uit te lijnen. Ik kan het niet vaak genoeg blijven herhalen: het uitlijnen wat Kia in de fabriek doet (als dat überhaupt al gebeurt) is echt naadje. De voorwielen hebben niet zelden uitspoor in plaats van toespoor en de wielvlucht (camber) klopt ook totaal niet. Alle vier de wielen dus laten uitlijnen! De wegligging wordt daardoor beïnvloed plus, wat erger is, je bandenslijtage. In mijn geval (en niet alleen bij mij) heeft dat niet goed uitgelijnd zijn geleid tot cuppen van de banden en dus herrie in de kar.EagleTitan schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:01:
[...]
Lijkt mij ook, nu de dealer nog aan het verstand brengen
En dan te bedenken dat dit uitlijnen maar een paar tientjes kost (hier 50 euro ex). Erover nadenken kost al meer…
[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 16-12-2021 11:42 ]
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Hij is vanmorgen uitgelijnd. 3 wielen vielen buiten de toleranties. Vooral de achterwielen waren niet helemaal jofel. Hierdoor krabde de auto waarschijnlijk een beetje.Bitaktus19 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:00:
[...]
Hij leek op de rit terug al een stuk strakker te rijden. Nu even testen over wat langere ritjes.
Bijkomend voordeel is dat de lane/ steer assist zich ook een stuk rustiger gedraagt.
Dat is een interessante opmerking. Ik heb die lane-assist nu al zeker een keer of 10 uitgeprobeerd in verschillende omstandigheden (snelweg, binnenweg etc), maar de auto rijdt dan als een dronken vent op de fiets die zijn bril is vergeten: hij "kaatst" van lijn naar lijn. Als wat jij zegt klopt, dan zou dat aan de uitlijning kunnen liggen, ware het niet dat mijn auto niet trekt. Het is een overweging om bij een eerstvolgende beurt eens naar de uitlijning te laten kijken.WillemJanJansen schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:33:
[...]
Bijkomend voordeel is dat de lane/ steer assist zich ook een stuk rustiger gedraagt.
Dat is een karakteristiek van de lane assist helaas. Als je tussen de lijnen rijdt vindt hij het wel best. Zelfs met goeie uitlijning pingpongt hij wat. Als je twijfelt kun je natuurlijk altijd kiezen om het te laten testen.multikoe schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:19:
[...]
Dat is een interessante opmerking. Ik heb die lane-assist nu al zeker een keer of 10 uitgeprobeerd in verschillende omstandigheden (snelweg, binnenweg etc), maar de auto rijdt dan als een dronken vent op de fiets die zijn bril is vergeten: hij "kaatst" van lijn naar lijn. Als wat jij zegt klopt, dan zou dat aan de uitlijning kunnen liggen, ware het niet dat mijn auto niet trekt. Het is een overweging om bij een eerstvolgende beurt eens naar de uitlijning te laten kijken.
Ik vind het slechte zuinigheid om in zo’n dure auto te rijden en zulke dingen maar te laten voor wat het is. Ik denk ook dat een hoop mensen nieteens doorhebben dat hun auto niet goed spoort, juist door al die systemen.
Let wel: je dealer of leasemij. zal er niet happig op zijn om het voor je te betalen
In de regen of met een vieze voorruit is de stuurhulp trouwens ook niet zo best.
[ Voor 3% gewijzigd door WillemJanJansen op 16-12-2021 13:37 ]
De Lane Keeping Assistant (LKAS) is dan ook puur als waarschuwingsysteem bedoeld. Geeft ruk aan het stuur in de juiste richting. De Lane Follow Assistant (LFA) - het groene stuurtje indien actief - is wel bedoeld om te helpen volgen. Die is veel soepeler dan de LKAS en probeert in het midden van de baan te blijven.
Met een slecht uitgelijnde auto valt er natuurlijk wel veel meer te corrigeren op een rechte weg, dus voor beide systemen zal het nu wel een betere beleving worden
Slecht verhaal van je dealer wel @WillemJanJansen, hoop wel dat ie nu de rekening betaalt nu duidelijk is dat de uitlijning buiten de specs was?
Met een slecht uitgelijnde auto valt er natuurlijk wel veel meer te corrigeren op een rechte weg, dus voor beide systemen zal het nu wel een betere beleving worden
Slecht verhaal van je dealer wel @WillemJanJansen, hoop wel dat ie nu de rekening betaalt nu duidelijk is dat de uitlijning buiten de specs was?
[ Voor 33% gewijzigd door CyBeRSPiN op 16-12-2021 13:42 ]
Ja zij betalen het. Dat ging nu eigenlijk wel prima. Het zinde mij niet zo heel erg dat ik bij een gloednieuwe auto best wel moeite moest doen om dit gedaan te krijgen.
Terwijl ik daar zat te wachten snapte ik wel hoe dat komt. Er kwamen een paar mensen met een kontverhaal aan zijn balie. Ik denk dat een hoop mensen om niets naar de dealer gaan.
Terwijl ik daar zat te wachten snapte ik wel hoe dat komt. Er kwamen een paar mensen met een kontverhaal aan zijn balie. Ik denk dat een hoop mensen om niets naar de dealer gaan.
Ik dacht dat het hier ging over de LFA, excuses. De LKAS werkt bij mij zoals ik zou verwachten: hij voorkomt dat ik over de lijn ga. De LFA doet bij mij niet heel veel anders. Rechtuit-stabiliteit is overigens gewoon goed.CyBeRSPiN schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:40:
De Lane Keeping Assistant (LKAS) is dan ook puur als waarschuwingsysteem bedoeld. Geeft ruk aan het stuur in de juiste richting. De Lane Follow Assistant (LFA) - het groene stuurtje indien actief - is wel bedoeld om te helpen volgen. Die is veel soepeler dan de LKAS en probeert in het midden van de baan te blijven.
Zo'n dure auto is het nu ook weer niet. Je kunt het niet vergelijken met een ICE van dezelfde prijs.WillemJanJansen schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:36:
[...]
Ik vind het slechte zuinigheid om in zo’n dure auto te rijden en zulke dingen maar te laten voor wat het is. Ik denk ook dat een hoop mensen nieteens doorhebben dat hun auto niet goed spoort, juist door al die systemen.
Als je grofweg de kosten van de batterij er af trekt is het gewoon een kleine middenklasser met een best aardige prijs/kwaliteit verhouding, al kan het op dit punt vast wel beter.
Mwah. Ik vind 42000 euro een hoop geld. Batterij of niet. Zo’n Mercedes EQB is bijvoorbeeld niet eens zoveel duurder en een VW id3 is zo’n 7-8000 goedkoper. Dan mag je best bepaalde verwachtingen hebben.eltron schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:38:
[...]
Zo'n dure auto is het nu ook weer niet. Je kunt het niet vergelijken met een ICE van dezelfde prijs.
Als je grofweg de kosten van de batterij er af trekt is het gewoon een kleine middenklasser met een best aardige prijs/kwaliteit verhouding, al kan het op dit punt vast wel beter.
Edit: EQB is kennelijk wel behoorlijk duurder. -67k
[ Voor 4% gewijzigd door WillemJanJansen op 16-12-2021 15:46 ]
Heb je wel in de ID3 gereden dan?WillemJanJansen schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:43:
[...]
Mwah. Ik vind 42000 euro een hoop geld. Batterij of niet. Zo’n Mercedes EQB is bijvoorbeeld niet eens zoveel duurder en een VW id3 is zo’n 7-8000 goedkoper. Dan mag je best bepaalde verwachtingen hebben.
Yup. Reed best prima maar ik was niet onder de indruk van het interieur. Je kunt zien waar ze bespaard hebben. 😎
Interieur, infotainment, optie tot instellen regeneratie (die vond in in de ID4 echt prut in alle standen).WillemJanJansen schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:45:
[...]
Yup. Reed best prima maar ik was niet onder de indruk van het interieur. Je kunt zien waar ze bespaard hebben. 😎
Hij lijkt voordelig maar VW mist al vrij lang de kwaliteit van vroeger waarmee ze zo bekend geworden zijn.
Sowieso, beetje bij elkaar klikken en de prijs maakt elkaar niet meer qua opties.
Ik was ook niet onder de indruk van het rijgedrag. Ik heb daar verder geen verstand van en sommigen zullen het ID3 rijgedrag "sportief" noemen maar ik vond het vermoeiend en vind het "saaie" rijgedrag van de eNiro heerlijk. Verder had ik de indruk dat de bugs er bij de ID3 nog steeds niet helemaal uit waren en vond ik de afwezigheid van knoppen voor bepaalde zaken die je blind wilt kunnen vinden gevaarlijk op het scherm. Tenslotte vond ik het regeneratief remmen onvoorspelbaar.WillemJanJansen schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:45:
[...]
Dat is grappig, ik dacht dat ik de enige was die het regeneren bij VW prut vond.Suicyder schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:53:
[...]
Interieur, infotainment, optie tot instellen regeneratie (die vond in in de ID4 echt prut in alle standen).
Ik herken direct wat jullie zeggen. Dat doet de e niro wel beter. De e niro is nu een beetje de allemansvriend vind ik.
Regeneratie heb ik in de e niro op minimaal gezet zodat hij maximaal coast. Dat one pedal driving vind ik niet zo’n succes. Het lijkt alsof dat een beetje een rem op je gaspedaal zet. Dat raad ik eenieder aan om eens te proberen.
Regeneratie heb ik in de e niro op minimaal gezet zodat hij maximaal coast. Dat one pedal driving vind ik niet zo’n succes. Het lijkt alsof dat een beetje een rem op je gaspedaal zet. Dat raad ik eenieder aan om eens te proberen.
[ Voor 6% gewijzigd door WillemJanJansen op 16-12-2021 17:41 ]
Moest wel even wennen maar nu vind ik max. regeneratie (stand 3) OPD heerlijk. Alleen nu vind ik mijn Octavia diesel te veel coastenWillemJanJansen schreef op donderdag 16 december 2021 @ 17:41:
Ik herken direct wat jullie zeggen. Dat doet de e niro wel beter. De e niro is nu een beetje de allemansvriend vind ik.
Ik mis nog 3 standen op de regeneratie..
Ik heb met een elektrische motor gereden, en die kon je perfect met de gashandel rijden, alleen het laatste stukje remmen, heerlijk. De niro remt naar mijn gevoel nog niet hard genoeg.
Ik heb met een elektrische motor gereden, en die kon je perfect met de gashandel rijden, alleen het laatste stukje remmen, heerlijk. De niro remt naar mijn gevoel nog niet hard genoeg.
Ik vind de AUTO regeneratie het beste (rechterflipper ingedrukt houden om in/uit te schakelen). Coasten wanneer het kan, regenereren wanneer je anders toch zou remmen (ivm voorligger). Heb je dat al geprobeerd?WillemJanJansen schreef op donderdag 16 december 2021 @ 17:41:
Heb bij 0 generatie het idee dat je steeds met de koppeling ingedrukt rondrijdt, je schiet veel te ver door als je even lichtjes vaart wilt minderen.
[ Voor 10% gewijzigd door CyBeRSPiN op 16-12-2021 18:22 ]
Maakt niet uit. Een nieuwe auto hoort gewoon goed uitgelijnd te zijn, al is het een Aygo van 13k (of hoeveel zo'n auto ook kost).eltron schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:38:
[...]
Zo'n dure auto is het nu ook weer niet. Je kunt het niet vergelijken met een ICE van dezelfde prijs.
Helemaal mee eens. Ik heb zo ook mijn nare ervaringen met onronde banden en rare slijtages.
Wel netjes opgeknapt door de dealer, maar uitlijnen en balanceren doe ik bij een gespecialiseerd bedrijf, gelukkig ook nog “net om de hoek”.
Wel netjes opgeknapt door de dealer, maar uitlijnen en balanceren doe ik bij een gespecialiseerd bedrijf, gelukkig ook nog “net om de hoek”.
Hippe Lip schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:40:
[...]
Óf er een keer mee langs een goede bandenboer gaan en vragen om goed uit te lijnen. Ik kan het niet vaak genoeg blijven herhalen: het uitlijnen wat Kia in de fabriek doet (als dat überhaupt al gebeurt) is echt naadje. De voorwielen hebben niet zelden uitspoor in plaats van toespoor en de wielvlucht (camber) klopt ook totaal niet. Alle vier de wielen dus laten uitlijnen! De wegligging wordt daardoor beïnvloed plus, wat erger is, je bandenslijtage. In mijn geval (en niet alleen bij mij) heeft dat niet goed uitgelijnd zijn geleid tot cuppen van de banden en dus herrie in de kar.
En dan te bedenken dat dit uitlijnen maar een paar tientjes kost (hier 50 euro ex). Erover nadenken kost al meer…
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Ja dat rijdt ook best prima. Ik vind alleen dat hij vaak te veel afremt in situaties waar je ergens omheen gaat rijden. Als er een auto in een bocht geparkeerd staat bijvoorbeeld. Dan wil je er omheen sturen maar ziet de auto het stilstaande object en remt hij.CyBeRSPiN schreef op donderdag 16 december 2021 @ 18:19:
[...]
Ik vind de AUTO regeneratie het beste (rechterflipper ingedrukt houden om in/uit te schakelen). Coasten wanneer het kan, regenereren wanneer je anders toch zou remmen (ivm voorligger). Heb je dat al geprobeerd?
Heb bij 0 generatie het idee dat je steeds met de koppeling ingedrukt rondrijdt, je schiet veel te ver door als je even lichtjes vaart wilt minderen.
Kwa energieverbruik is het denk ik zelfs beter om zoveel mogelijk te coasten. Al moet je dan wel een beetje verkeersinzicht hebben.
Ik lees vaak dat men die regeneratiestand hoger zet om meer energie terug te winnen maar die energie win je toch wel terug als je uiteindelijk remt. Remmen, regenereren en weer optrekken is minder efficiënt dan coasten en uiteindelijk remmen en regenereren.
Daar moet ik eens over nadenken. De eNiro zelf is het in ieder geval niet met je eens. Een hogere regeneratiestand geeft een hoger ECO potential percentage.WillemJanJansen schreef op donderdag 16 december 2021 @ 20:20:
[...]
Ja dat rijdt ook best prima. Ik vind alleen dat hij vaak te veel afremt in situaties waar je ergens omheen gaat rijden. Als er een auto in een bocht geparkeerd staat bijvoorbeeld. Dan wil je er omheen sturen maar ziet de auto het stilstaande object en remt hij.
Kwa energieverbruik is het denk ik zelfs beter om zoveel mogelijk te coasten. Al moet je dan wel een beetje verkeersinzicht hebben.
Ik lees vaak dat men die regeneratiestand hoger zet om meer energie terug te winnen maar die energie win je toch wel terug als je uiteindelijk remt. Remmen, regenereren en weer optrekken is minder efficiënt dan coasten en uiteindelijk remmen en regenereren.
Dat heeft er waarschijnlijk mee te maken dat hij je acceleratie afknijpt en de kachel minder hard laat werken.
Je kunt geen energie creëren door te remmen en weer op te trekken. Dat is alsof je in het zeil van je eigen zeilboot blaast. Optrekken kost meer energie dan wat je terugwint met remmen. Kortom: je kunt het beste zo weinig mogelijk afremmen. - Coasten is dus goed.
Je kunt geen energie creëren door te remmen en weer op te trekken. Dat is alsof je in het zeil van je eigen zeilboot blaast. Optrekken kost meer energie dan wat je terugwint met remmen. Kortom: je kunt het beste zo weinig mogelijk afremmen. - Coasten is dus goed.
Op zich heb je gelijk, maar er zijn wel omstandigheden dat het remmen meer oplevert. Vooral als er hoogteverschillen zijn.WillemJanJansen schreef op donderdag 16 december 2021 @ 20:35:
Dat heeft er waarschijnlijk mee te maken dat hij je acceleratie afknijpt en de kachel minder hard laat werken.
Daarom moet je bijvoorbeeld niet 100% vol de berg afrijden aangezien je batterij dan de regen-energie niet aan kan. En zijn er in de houthandel in Canada elektrische vrachtwagens die leeg omhoog rijden en vol met boomstammen naar beneden en daarmee per saldo energie winnen.
Daar gaan de wetten van Newton simpelweg op. Als het voertuig meer massa heeft is er meer tegenkracht nodig om het voertuig af te remmen. De tegenkracht is in dit geval je motor die elektriciteit opwekt. Met meer massa ga je dus meer regenereren als je een berg af rijdt.eltron schreef op donderdag 16 december 2021 @ 20:50:
[...]
Op zich heb je gelijk, maar er zijn wel omstandigheden dat het remmen meer oplevert. Vooral als er hoogteverschillen zijn.
Daarom moet je bijvoorbeeld niet 100% vol de berg afrijden aangezien je batterij dan de regen-energie niet aan kan. En zijn er in de houthandel in Canada elektrische vrachtwagens die leeg omhoog rijden en vol met boomstammen naar beneden en daarmee per saldo energie winnen.
Waar ik woon is het zo plat als een pannenkoek.
[ Voor 4% gewijzigd door WillemJanJansen op 16-12-2021 21:03 ]
Ik bedoelde puur de regeneratiestanden. Bij alles m.b.t. energieverbruikinstellingen geeft hij de invloed op ECO potentieel aan. Mijn auto staat standaard op ECO. Daarbij heb ik de regeneratie op 3 gezet ipv 2 waardoor het ECO potentieel toenam. De AC staat op standaard ipv ECO waardoor het potentieel af nam.WillemJanJansen schreef op donderdag 16 december 2021 @ 20:35:
Ben het met je eens dat coasten het beste is alleen heb je de keuze niet altijd. Weet niet wat per saldo het voordeligste is ook omdat de eNiro ook het rempedaal (deels) regenereert. Tesla doet dat bijvoorbeeld niet.
Naar mijn weten regenereert hij via het rempedaal net zo veel als via de regeneratiestand. Pas als je echt hard moet remmen ga je over op de schijven. Als je een beetje anticipeert hoef je nooit echt hard te remmen denk ik.
Als iemand hier andere gedachten over heeft hoor ik dat graag.
Zo had ik het ook begrepen, maar ik gebruik liever de flipper, dan weet ik zeker dat mijn remschijven niet slijten.WillemJanJansen schreef op donderdag 16 december 2021 @ 21:27:
Naar mijn weten regenereert hij via het rempedaal net zo veel als via de regeneratiestand. Pas als je echt hard moet remmen ga je over op de schijven. Als je een beetje anticipeert hoef je nooit echt hard te remmen denk ik.
Interessante discussie. Ik ben er nog niet uit.WillemJanJansen schreef op donderdag 16 december 2021 @ 21:27:
M.b.t. het rempedaal zou het kunnen zijn zoals jij zegt "alleen bij echt hard remmen ga je over op de schijven" maar dat weten we natuurlijk niet.
Wat ook meespeelt is het vermogen. Waarschijnlijk is een relatief laag regeneratief remvermogen (dus lang een klein beetje remmen) met minder verlies in de accu te stoppen dan kort harder remmen.
Maar ik weet het serieus niet. Alle merken (ook die waarbij het rempedaal ook regenereert) adviseren maximaal regeneren voor maximale range. Hebben ze het dan allemaal fout?
Je hebt gelijk. Ik vraag me ook af of het efficiënter is om lang matig te regenereren dan kort veel te regenereren. Je zou zeggen dat het exact evenveel frictie/warmteverlies op moet leveren.
Ik ben echter wel aardig overtuigd dat ik situaties beter in kan schatten dan de radar van de auto. Ik zie al of een stoplicht op groen gaat bijvoorbeeld. Ik anticipeer daarop door iets eerder snelheid te verliezen en dan in beweging te blijven. Ik rem hierdoor minder hard en langer. De auto zal zelf later maar harder remmen. Ook als je ziet dat het verkeer voor je al gaat rijden. Daar pak ik absoluut winst.
Wellicht vindt de fabrikant de eco stand het beste voor de gemiddelde bestuurder. De gemiddelde bestuurder rijdt naar het doel tot en remt wanneer er geremd moet worden. Dan kan ik me voorstellen dat de eco stand beter is.
Waarschijnlijk is het allemaal marginaal en kun je het beste de mode pakken die je het lekkerst vindt rijden en je passagiers het minst wagenziek maakt.
Ik ben echter wel aardig overtuigd dat ik situaties beter in kan schatten dan de radar van de auto. Ik zie al of een stoplicht op groen gaat bijvoorbeeld. Ik anticipeer daarop door iets eerder snelheid te verliezen en dan in beweging te blijven. Ik rem hierdoor minder hard en langer. De auto zal zelf later maar harder remmen. Ook als je ziet dat het verkeer voor je al gaat rijden. Daar pak ik absoluut winst.
Wellicht vindt de fabrikant de eco stand het beste voor de gemiddelde bestuurder. De gemiddelde bestuurder rijdt naar het doel tot en remt wanneer er geremd moet worden. Dan kan ik me voorstellen dat de eco stand beter is.
Waarschijnlijk is het allemaal marginaal en kun je het beste de mode pakken die je het lekkerst vindt rijden en je passagiers het minst wagenziek maakt.
Ik ben er inmiddels achter dat de Kia geen laadpalen laat zien die niet te bereiken zijn met de ingestelde routeplanning.Koen Hendriks schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:05:
[...]
Ik kan het mis hebben, omdat ik eigenlijk altijd Android Auto gebruik. Maar volgens mij geeft de navigatie van Kia alleen maar aan hoe ver de dichtstbijzijnde laadpaal is.
Dat is best handig.
Dus met filteren op bv alleen DC kan je aardig plannen.
Ook meldt hij bij de start vd route dat je het dus “niet haalt” met de huidige planning..
Alleen bij oudere modellen.bd-casemod schreef op donderdag 16 december 2021 @ 10:59:
[...]
Same, bij het starten van de auto gaat VSS en lane assist per direct uit.
Ik heb niet eens een VSS knop meer.
Wel af en toe echt remmen, anders krijg je na een tijdje problemen dat je remklauwen/zuigers vast komen te zitten.eltron schreef op donderdag 16 december 2021 @ 21:35:
[...]
Zo had ik het ook begrepen, maar ik gebruik liever de flipper, dan weet ik zeker dat mijn remschijven niet slijten.
… én dat je remschijven verroesten. Dan moeten ze vroegtijdig vervangen worden en dat dus terwijl er nog (bijna) nix afgesleten is….😳Arfman schreef op donderdag 16 december 2021 @ 23:01:
[...]
Wel af en toe echt remmen, anders krijg je na een tijdje problemen dat je remklauwen/zuigers vast komen te zitten.
<John O`Mill>
Maar dat maakt dus niet uit. Voor zover ik begrijp remt de Niro altijd eerst af met de electromotor. Als die het niet redt, worden de remmen bijgeschakeld. Het maakt dus in dat geval niet uit hoe je afremt, met de flippers of met het pedaal.eltron schreef op donderdag 16 december 2021 @ 21:35:
[...]
Zo had ik het ook begrepen, maar ik gebruik liever de flipper, dan weet ik zeker dat mijn remschijven niet slijten.
Maar om eerlijk te zijn: dat is een "educated guess", ik heb nog nergens een goede beschrijving gezien van het hele systeem. Zou wel erg interessant zijn...
@multikoe Een echte technische beschrijving zou idd smullen zijn voor de meesten hier, maar dat lijkt een utopie.
Ik heb bij mijn oplevering in 2019 wel meer technische uitleg gevraagd. Toen werd er een monteur uit de werkplaats bijgehaald die de opleiding voor de e-Niro had gevolgd. Hij legde onder andere het remsysteem uit. Daaraan is veel ontwikkeld om ervoor te zorgen dat je als chauffeur maar één pedaal bedient en het ook als één remsysteem ervaart, terwijl er in feite eerst uitsluitend elektrisch geremd wordt en alleen bij hard trappen en de laatste meter of zoiets mechanisch bijgeremd wordt.
Het gecompliceerde is bovendien dat als de elektriek uitvalt, het hele ding als een ouderwetse volledig mechanische rem moet werken, zodat je ook dan nog kunt remmen!
Ik heb bij mijn oplevering in 2019 wel meer technische uitleg gevraagd. Toen werd er een monteur uit de werkplaats bijgehaald die de opleiding voor de e-Niro had gevolgd. Hij legde onder andere het remsysteem uit. Daaraan is veel ontwikkeld om ervoor te zorgen dat je als chauffeur maar één pedaal bedient en het ook als één remsysteem ervaart, terwijl er in feite eerst uitsluitend elektrisch geremd wordt en alleen bij hard trappen en de laatste meter of zoiets mechanisch bijgeremd wordt.
Het gecompliceerde is bovendien dat als de elektriek uitvalt, het hele ding als een ouderwetse volledig mechanische rem moet werken, zodat je ook dan nog kunt remmen!
<John O`Mill>
Mijn beeld is dat met de flipper de mechanische rem niet wordt gebruikt. Mogelijk wel op het eind om helemaal stil te zetten en op plek te laten staan(?)multikoe schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 00:23:
[...]
Maar dat maakt dus niet uit. Voor zover ik begrijp remt de Niro altijd eerst af met de electromotor. Als die het niet redt, worden de remmen bijgeschakeld. Het maakt dus in dat geval niet uit hoe je afremt, met de flippers of met het pedaal.
Maar om eerlijk te zijn: dat is een "educated guess", ik heb nog nergens een goede beschrijving gezien van het hele systeem. Zou wel erg interessant zijn...
Lang matig regenereren is beter. Hoe dat zit met frictie/warmteverlies weet ik niet maar het gaat om de oplaadkant. Het systeem kan het hogere vermogen van kort veel regenereren moeilijker zo snel in de accu proppen.WillemJanJansen schreef op donderdag 16 december 2021 @ 22:00:
Je hebt gelijk. Ik vraag me ook af of het efficiënter is om lang matig te regenereren dan kort veel te regenereren. Je zou zeggen dat het exact evenveel frictie/warmteverlies op moet leveren.
Ben het met je eens dat een bestuurder dat beter in kan schatten. Ik heb hem ook op stand 3 staan, niet op "auto". Ben sowieso niet zo van de "auto" standen, behalve ACC met LFA, zelfs de koplampen zet ik zelf aan en uit.
Voor de volledigheid; de regeneratie staat voor ECO default op stand 2, ik heb dit veranderd naar stand 3. Er is ook nog een ECO+ stand o.i.d., die is zonder AC en met minder vermogen en daar staat hij op 3 (of op auto?). Ik denk dat alleen de echte EV puristen in die stand rijden.
Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.