Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stimm
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-08 19:34
cypher21 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:19:
Hebben meer mensen last van een gepland laden bug sinds de laatste update op een MY19 ?

Ik heb in de auto gepland laden op daluren ingepland en gekoppeld aan mijn thuislocatie.
Heb nu al drie keer gehad dat de auto direct begint met laden nadat deze op de lader is aangesloten.
Daarnaast viel me op bij een openbare laadpaal ver weg van huis dat de auto ineens aangaf dat de laadsessie pas om 2300 zou beginnen :S
Dat heb ik ook met de ingestelde laadsnelheid. Die heb ik op minimum staan en sprint/reset zichzelf soms terug naar maximum, geen idee wat de trigger is :?

Hoewel het voelt alsof de app het overschrijft, alsof je het niet in de app kan instellen, maar die config waarde wel word meegestuurd naar de auto, als ik iets moet gokken.
DonJuape schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:08:
[...]

Jij en @Bitaktus19 zouden dit kunnen raporteren aan een dealer die dat dan door zou moeten geven aan Kia Nederland. Alleen gezien de voortvarendheid waarmee de achteruitrijcamerabug wordt opgepakt ben ik weinig hoopvol.
Daar zie ik echt niets van terecht komen bij Kia, ik accepteer alles maar zoals het is qua software. Dan had ik een Tesla moeten kiezen als ik updates en features wilde :)

[ Voor 8% gewijzigd door stimm op 09-12-2021 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:05
cypher21 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:19:
Hebben meer mensen last van een gepland laden bug sinds de laatste update op een MY19 ?

Ik heb in de auto gepland laden op daluren ingepland en gekoppeld aan mijn thuislocatie.
Heb nu al drie keer gehad dat de auto direct begint met laden nadat deze op de lader is aangesloten.
Daarnaast viel me op bij een openbare laadpaal ver weg van huis dat de auto ineens aangaf dat de laadsessie pas om 2300 zou beginnen :S
Ik heb een MY20 en bij mij werkte het pas toen ik de departure time instelde (deze staat wel op 0:00 elke dag). Zonder de departure time ingesteld (dus uit) begon die bij mij ook direct met laden.

Mogelijk werkt het bij MY19 ook zo.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

stimm schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:22:
Daar zie ik echt niets van terecht komen bij Kia, ik accepteer alles maar zoals het is. Dan had ik een Tesla moeten kiezen :)
Ik hoor geen goede verhalen over de service van Tesla maar misschien geldt dat niet voor het oplossen van bugs?

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stimm
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-08 19:34
DonJuape schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:24:
[...]

Ik hoor geen goede verhalen over de service van Tesla maar misschien geldt dat niet voor het oplossen van bugs?
Tuurlijk, er is altijd wat, ik heb m'n post even aangepast. Ik bedoel dat ik bij Kia niet het idee heb dat ze ooit net als Tesla zo actief software ontwikkelen of features zouden toevoegen. D'r is ondertussen best wat te verzinnen:
  • Coldgate, de hardware om het te fixen is er dacht ik
  • Wireless CarPlay
  • Achteruit rij camera
  • Diverse settings die vergeten/overschreven worden
  • Uvo app die een beetje hit/miss is, soms melding AC actief, maar niks aan. En andersom soms een fout in het activeren, maar kom ik bij de auto is het allemaal in orde
  • Navigeren met laadstations in de route, in plaats van, 'je gaat het niet halen'
  • CarPlay EV routing
  • Wireless key entry met een Apple Wallet
D'r is vast meer, maar dit zijn allemaal software dingen waarvan ik ze leuk zou vinden om te hebben, maar ik geen hoop heb ze te zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
stimm schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:22:
[...]

Dat heb ik ook met de ingestelde laadsnelheid. Die heb ik op minimum staan en sprint/reset zichzelf soms terug naar maximum, geen idee wat de trigger is :?

Hoewel het voelt alsof de app het overschrijft, alsof je het niet in de app kan instellen, maar die config waarde wel word meegestuurd naar de auto, als ik iets moet gokken.
op de MY19 kun je niets met de app instellen... het zit in ieder geval ergens niet lekker... maar eens die instellingen opnieuw instellen of zo
DutchKel schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:23:
[...]

Ik heb een MY20 en bij mij werkte het pas toen ik de departure time instelde (deze staat wel op 0:00 elke dag). Zonder de departure time ingesteld (dus uit) begon die bij mij ook direct met laden.

Mogelijk werkt het bij MY19 ook zo.
Die vertrektijd wil ik juist niet instellen, dan gaat de auto ook nog opwarmen :)
en met thuis werken heb ik daar geen drol aan, kost me alleen maar extra stroom
kan de laadpaal wel instellen maar dat is dan weer minder flexibel als ik wel een keer overdag moet gaan laden.
Stomme auto moet dit gewoon prima kunnen, Kunt met al dit gedoe merken dat het zwaar achter loopt op bijvoorbeeld Tesla
zelfs de wintertijd weer handmatig moeten instellen....

[ Voor 40% gewijzigd door cypher21 op 09-12-2021 10:38 ]

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
cypher21 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:36:
Die vertrektijd wil ik juist niet instellen, dan gaat de auto ook nog opwarmen :)
en met thuis werken heb ik daar geen drol aan, kost me alleen maar extra stroom
kan de laadpaal wel instellen maar dat is dan weer minder flexibel als ik wel een keer overdag moet gaan laden.
De verwarming heb ik uit staan bij het vertrek. Ik weet niet of dat bij de MY19 ook kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

stimm schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:31:
[...]

Tuurlijk, er is altijd wat, ik heb m'n post even aangepast. Ik bedoel dat ik bij Kia niet het idee heb dat ze ooit net als Tesla zo actief software ontwikkelen of features zouden toevoegen. D'r is ondertussen best wat te verzinnen:
  • Coldgate, de hardware om het te fixen is er dacht ik
  • Wireless CarPlay
  • Achteruit rij camera
  • Diverse settings die vergeten/overschreven worden
  • Uvo app die een beetje hit/miss is, soms melding AC actief, maar niks aan. En andersom soms een fout in het activeren, maar kom ik bij de auto is het allemaal in orde
  • Navigeren met laadstations in de route, in plaats van, 'je gaat het niet halen'
  • CarPlay EV routing
  • Wireless key entry met een Apple Wallet
D'r is vast meer, maar dit zijn allemaal software dingen waarvan ik ze leuk zou vinden om te hebben, maar ik geen hoop heb ze te zien ;)
Interessant.
- Coldgate: Wat is dat?
- UVO app: Ik heb de Kia connect app en herken dit niet
- Navigeren met laadstations: Laatst bijna leeggereden, hij gaf realtime de afstand tot het dichtsbijzijnde laadstation aan en ik kon "navigeren naar laadstation" aantikken. Is dit niet wat je bedoelt?

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-10 14:50
DonJuape schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:08:
[...]

Jij en @Bitaktus19 zouden dit kunnen raporteren aan een dealer die dat dan door zou moeten geven aan Kia Nederland. Alleen gezien de voortvarendheid waarmee de achteruitrijcamerabug wordt opgepakt ben ik weinig hoopvol.
Ik snap wat je zegt, maar ik zie het niet als een bug. Ik heb zelf die grens ingesteld en last heb ik er ook niet van. Op het moment dat je de straat uit bent heb je al zoveel verbruikt dat de melding niet meer terug komt.

En idd.. ik verwacht geen verandering na melding bij Kia :X :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-10 14:50
DonJuape schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:40:
[...]

- Navigeren met laadstations: Laatst bijna leeggereden, hij gaf realtime de afstand tot het dichtsbijzijnde laadstation aan en ik kon "navigeren naar laadstation" aantikken. Is dit niet wat je bedoelt?
Had ik vorige week. Eerst komt de melding dat je je eindbestemming niet gaat halen. Vervolgens kies je een laadstation als tussenstop, maar dan blijft hij regelmatig even 'zeuren' dat je je eindbestemming niet gaat halen en dat je een laadstation moet zoeken. Dat vind ik wel een bug. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
DutchKel schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:40:
[...]

De verwarming heb ik uit staan bij het vertrek. Ik weet niet of dat bij de MY19 ook kan.
Kun je in de auto wel instellen ja.
Maar goed, het slaat nergens op. Ik heb niks met een vertrektijd te maken.

Die vertrektijd geldt wel als je de optie "bij voorkeur in daltijd laden" hebt ingesteld.
Dan houdt de auto rekening met de ingestelde laadpercentage en vertrektijd.

Ik heb "altijd in daltijd laden" ingesteld en dan locatiegebaseerd op mijn thuis locatie.

Ga de boel wel eens anders instellen... begin me er behoorlijk aan te ergeren, scheelt dat ik tegenwoordig maar een keer per week aan de stekker hoef maar toch.

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13-10 22:28
Bitaktus19 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 09:26:
[...]

Dat idd! Het regeneratief remmen lukt niet omdat de laadlimiet van 80% was bereikt.

Ik laad op tot 80%.
Stap in de auto en rijd achteruit de straat op. Weinig energie nodig, want de afrit loopt af naar de straat. Dan komt de melding dat ik niet kan laden, want de limiet is bereikt.
Die melding krijg ik ook, maar remmen doet hij dan zeker wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Bitaktus19 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:43:
[...]

Had ik vorige week. Eerst komt de melding dat je je eindbestemming niet gaat halen. Vervolgens kies je een laadstation als tussenstop, maar dan blijft hij regelmatig even 'zeuren' dat je je eindbestemming niet gaat halen en dat je een laadstation moet zoeken. Dat vind ik wel een bug. >:)
Ah, inderdaad. Ik was vergeten te melden dat ik niet aan het navigeren was. Ik reed op een bekende route dus ik wist dat ik het ging halen. Hoewel het wel koud was en de eerste keer. Dus wel een beetje billenknijpen, zeker ook na de melding "beperkt vermogen" en onder de 15km estimated range geeft hij geen estimated range meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-10 19:50
Ok, dus vooralsnog blijft het gewoon de telefoon in de auto aansluiten middels de kabel de beste optie om up to date verkeersinformatie te kunnen gebruiken.

Rest nog mijn andere vraag, heeft iemand al Google Maps zodanig in kunnen stellen dat zelfs via de telefoon je kunt rijden alsof je in een elektrische auto zit? Dus dat GM rekening houdt met laadstations onderweg?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• metteko
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-10 12:37
Igor4 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:15:
Advies gevraagd...
Na een lang proces van overwegen ben ik vorige week begonnen met het zoeken naar een e-Niro om te importeren uit Duitsland (vanwege de BAFA voordelen). Dat schip lijkt nu wat te stranden, want bijna niks is meer leverbaar komende maanden en de totaalprijzen zijn nog maar marginaal lager dan de Nederlandse nieuwprijzen.

Nu een nieuwe Niro toch echt wel minimaal 40k lijkt te worden, komt de keus voor mij neer tussen een gebruikte e-Niro executive (2019 of 2020 model) van rond de 37k, of een MG ZS EV long range luxury (nieuw model), ~35k na de SEPP begin volgend jaar. Op papier zijn beide auto's zeer vergelijkbaar. De Niro rijdt een tikje efficiënter, de MG kan een 500kg aanhanger trekken. Een beetje plussen en minnen tussen beiden.

Mijn vraag luidt dan ook, wat zouden overwegingen zijn om de e-Niro te verkiezen boven de nieuwe ZS EV?
Beste Igor,

ik heb 1.5 jaar geleden ook moeten kiezen tussen een tweedehands kia e-niro (2019) en een nieuwe MG Luxury version. Met beide testritten gedaan en het was voor mij heel erg duidelijk dat de MG absoluut niet van dezelfde klasse was als de Kia. Op papier waren de opties misschien zo goed als gelijk, maar in de praktijk waren ze maar heel flauw uitgewerkt in de MG. Ik vond alles zeer fragiel weet ik.
Mijn buikgevoel zei me dat mijn vrouw (die werkt als thuisverpleegster-> auto's krijgen het daar hard te verduren) die MG binnen de kortste keren zou slopen...
Bovendien begon ik hier op het forum van de MG heel vreemde verhalen te lezen met veel bugs en dingen die fout liepen.
Dus zeker niet alleen op papier vergelijken maar ook echt een testrit vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kird03
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-10 17:20
Heb nog niet kunnen vinden hoe ik het volgende oplos:

tijdens het rijden krijg ik signal over snelheidscontroles. Dit is op zich wel wenselijk maar door de wisselende snelheden bij de trajectcontrole op de A2 ontstaat de volgende bug: je mag na 1900h 130 maar de max is volgens kia 100 km/h. bij snelheden boven de 104 gaat er een alarm af, (elke 5 of 10 seconden dat je boven de 104 km/uur zit. Nu is dat stuk 20 minuten lagen schat ik en ben op gegeven moment maar 104 km/h gaan rijden i.p.v. 130 omdat ik helemaal gek werd van het snelheidscontrole alarm.

Iemand enig idee waar dit verstopt zit?

Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13-10 22:28
Kird03 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:08:

tijdens het rijden krijg ik signal over snelheidscontroles. Dit is op zich wel wenselijk maar door de wisselende snelheden bij de trajectcontrole op de A2 ontstaat de volgende bug: je mag na 1900h 130 maar de max is volgens kia 100 km/h. bij snelheden boven de 104 gaat er een alarm af, (elke 5 of 10 seconden dat je boven de 104 km/uur zit. Nu is dat stuk 20 minuten lagen schat ik en ben op gegeven moment maar 104 km/h gaan rijden i.p.v. 130 omdat ik helemaal gek werd van het snelheidscontrole alarm.

Geen idee, maar je kan die hele melding toch uitzetten. Het enige voordeel is dat je range een stuk hoger wordt als je overal 104 gaat rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henry65
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-10 16:34
gustaveau schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:57:
Ok, dus vooralsnog blijft het gewoon de telefoon in de auto aansluiten middels de kabel de beste optie om up to date verkeersinformatie te kunnen gebruiken.
Ik heb een Wifi-dongle met een SIM-kaartje in de middelste armsteun zitten. Voordeel is dat ik geen telefoon hoeft aan te sluiten en dit werkt voor iedereen die met de auto rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08-2023
Kird03 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:08:

Dat alarm gaat alleen af zolang je op een trajectcontrole zit of wanneer er een flitspaal komt.
Je kan het helemaal uitzetten bij “flitswaarschuwingen” (ergens via setup) of, zoals ik gedaan heb, het geluid gewoon heel zachtjes zetten via navigatie audio “meldingen” dan kan je nog net de waarschuwing horen.
Het probleem doet zich natuurlijk alleen maar voor als de snelheid in de navigatie verkeerd is geprogrammeerd en dat komt gelukkig niet heel erg veel voor al heb ik het zelf ook al 2 maal gehad.
Dat is natuurlijk heel goed mogelijk daar we in Nederland iedere dag wel ergens een verandering tegenkomen.
Navigatiesystemen zijn grotendeels afhankelijk van de aangeleverde gegevens van de (lokale) wegbeheerder en in de jaren heb ik de ervaring meegekregen dat die over het algemeen behoorlijk sloom zijn in het doorgeven van aanpassingen zoals bv. rijrichting,snelheid etc.
Zo zijn er in mijn buurt diverse straten die al meer dan 5 jaar geleden eenrichtingsverkeer geworden zijn,en dus nog steeds fout in de navigatie staan.
Kortom, altijd je gezonde verstand blijven gebruiken.
In dat geval is een nav.systeem een fantastische hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:01
MatMich schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:18:
[...]

Dat alarm gaat alleen af zolang je op een trajectcontrole zit of wanneer er een flitspaal komt.
Je kan het helemaal uitzetten bij “flitswaarschuwingen” (ergens via setup) of, zoals ik gedaan heb, het geluid gewoon heel zachtjes zetten via navigatie audio “meldingen” dan kan je nog net de waarschuwing horen.
Het probleem doet zich natuurlijk alleen maar voor als de snelheid in de navigatie verkeerd is geprogrammeerd en dat komt gelukkig niet heel erg veel voor al heb ik het zelf ook al 2 maal gehad.
Dat is natuurlijk heel goed mogelijk daar we in Nederland iedere dag wel ergens een verandering tegenkomen.
Navigatiesystemen zijn grotendeels afhankelijk van de aangeleverde gegevens van de (lokale) wegbeheerder en in de jaren heb ik de ervaring meegekregen dat die over het algemeen behoorlijk sloom zijn in het doorgeven van aanpassingen zoals bv. rijrichting,snelheid etc.
Zo zijn er in mijn buurt diverse straten die al meer dan 5 jaar geleden eenrichtingsverkeer geworden zijn,en dus nog steeds fout in de navigatie staan.
Kortom, altijd je gezonde verstand blijven gebruiken.
In dat geval is een nav.systeem een fantastische hulp.
Met de data top 15 willen de overheden sneller allerlei verkeersdata bij de burgers brengen. Maar, via service providers. En die service providers kijken weer of alle wegbeheerders in Nederland bepaalde data leveren, omdat ze de gebruiker geen inconsistentie steeds veranderende set van data wil voorschotelen op de Nederlandse wegen. Met name de kleinere gemeenten zijn weinig hiermee bezig en daardoor komt data die er wel is ook regelmatig niet bij de weggebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-10 12:25
Iemand een idee voor onderstaande?

Sinds de wisseling naar winterbanden bij de dealer op 3 november 2021 heb ik bij achteruit rijden en remmen (de garage uit rijden), een licht piepend geluid wat uit de rem komt.

Bij normaal remmen (vooruit rijden) hoor ik dit niet?

Enig idee? Vocht?

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacovdh
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21-10 10:38
PeaceNlove schreef op woensdag 8 december 2021 @ 18:29:
[...]

WiFi hotspot op je telefoon aanzetten en de Niro configureren dat die de hotspot gaat gebruiken.
Dat kan ook automatisch bij mijn MY19, met een app. bv in Macrodroid heb ik een appje dat mijn wifi-hotspot start zodra de auto via Bluetooth verbindt met mijn telefoon. Tamelijk simpel!

KIA EV6 plus advanced; Sonos sub, beam, 3x play5; Asus Zenbook i7-64b-16GB; 10+21 PV Steca/SMA; Nefit/Bosch WP 10kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Klopt het dat als je achteruit wil rijden en je deur opent, om bv even te kijken of je niet over een betonblok oid rijdt ;) , de auto op de rem blijft staan totdat je de deur weer sluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:45
Klopt denk gordel los deur open en rijden voor of achteruit en hij slaat in P. Wou al rijdend iets van de oprit plukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:55

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

oldie127 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 02:00:
Klopt denk gordel los deur open en rijden voor of achteruit en hij slaat in P. Wou al rijdend iets van de oprit plukken.
@oldie127 Maar dan de volgende vraag: als hij in P gaat, kun je ‘m daar weer uithalen en de achteruit weer inschakelen met je deur open en gordel los?

Ik meen me te herinneren dat ik wel eens een klein stukkie met open deur heb gereden…

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
oldie127 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 02:00:
Ergens vind ik het wel een fijn gevoel dat hij dan blokkeert. Wat nou als er een kind achter je auto rent? Denk je dat je dan op tijd bent om erop te acteren? Ik vermoed dat je dan dat kind had geraakt met alle gevolgen van dien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:06

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Voor de mensen welke in de winter langere laadtijden ervaren, deze petitie is in het leven geroepen om meer aandacht naar Coldgate te brengen: https://www.change.org/p/...ndai-ioniq5-kia-ev6?cs_tk

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:45
Hippe Lip schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 10:00:
[...]

@oldie127 Maar dan de volgende vraag: als hij in P gaat, kun je ‘m daar weer uithalen en de achteruit weer inschakelen met je deur open en gordel los?

Ik meen me te herinneren dat ik wel eens een klein stukkie met open deur heb gereden…
Ik dacht dat dat geen probleem was schrok me wel rot. Als ik dat mag zeggen van die moraalridders hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:00
Had vanavond een interessant geval bij het naar huis rijden: lichte sneeuwval en enkel autoramen vrij gewist.

Na enkele kilometers foutmelding: "ACC uitgeschakeld vanwege camera geblokkeerd" en kort later foutmelding dat dodehoekwaarschuwing ook niet meer werkte.

Thuis bleek dat er een laagje sneeuw/ijs rondom voorkant van de auto hing. Alles gewist, auto opnieuw opgestart en foutmelding weg. Goed om te weten voor volgende keer.

(Bij een ICE auto smelt ijs/sneeuw op de voorkant van de wagen; bij een EV natuurlijk niet)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-10 16:44

Arfman

Drome!

plmagis schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 21:59:
(Bij een ICE auto smelt ijs/sneeuw op de voorkant van de wagen; bij een EV natuurlijk niet)
Nee hoor. Misschien bij de lampen als je nog halogeen pitjes hebt, maar bij LED ook niet. En de warmte van de motor is bij lange na niet genoeg om sneeuw/ijs te doen smelten

Case in point, na een ritje van 30 kilometer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y0HQH2D2FS1k5KBfdhEtZ7veLS4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QvQDijMLay1YyEB7sAb2drVy.jpg?f=fotoalbum_large

Merk op dat de mistlampen in de bumper schoon zijn gesmolten door de warmte, de rest zit onder een dik pak sneeuw/ijs.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
"elk voordeel hep se nadeel" 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:55

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Ik heb het een aantal weken geleden ook al gemerkt bij sneeuwval toen hier in het Oosten. Zodra er sneeuw of iets anders zit op het rechthoekige blokje op de voorkant (= de radar), dan krijg je zo’n foutmelding.

En vanaf dat moment deed ook mijn cruise control het niet meer, wat ik erg vervelend vond! De ACC én de gewone niet-adaptieve stand deden het niet. Vooral bij dat laatste was ik verbaasd. Kennelijk wordt allerlei automatiek uitgeschakeld op het moment dat de auto niet over alle sensoren beschikt.
Eigenlijk wel zo veilig, toch?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Nu online
@Hippe Lip, ik was ook even verbaasd te lezen dat standaard CC het niet deed. Denk dat ze dat ook uitschakelen ivm forward collision alert die dan niet werkt en zoals je zegt niet de bestuurder het idee willen geven dat dat nog wel werkt (ondanks een eventuele melding).

Ik heb de mijn eNiro inmiddels een goede 5 maanden en zo'n 6.500km gereden. Gemiddeld verbruik is 14,6kWh/100km. Auto bevalt nog steeds erg goed. Kan op het werk laden dus so far nog niets betaald aan laden. Heb de kofferbak standaard plaat erin liggen aangezien die geen til drempel heeft en dat voldoende is voor 99% onze ritten. Wanneer we wat meer mee willen nemen bouw ik het snel om (is nog geen 5 minuten werk). De stilte, snelheid en souplesse blijft genieten, het moet gek lopen wil ik ooit nog een ICE auto kopen.

[ Voor 49% gewijzigd door Card Nox op 11-12-2021 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:11
** Knip **

[ Voor 96% gewijzigd door Taro op 11-12-2021 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Card Nox schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 09:41:
@Hippe Lip, ik was ook even verbaasd te lezen dat standaard CC het niet deed. Denk dat ze dat ook uitschakelen ivm forward collision alert die dan niet werkt en zoals je zegt niet de bestuurder het idee willen geven dat dat nog wel werkt (ondanks een eventuele melding).

Ik heb de mijn eNiro inmiddels een goede 5 maanden en zo'n 6.500km gereden. Gemiddeld verbruik is 14,6kWh/100km. Auto bevalt nog steeds erg goed. Kan op het werk laden dus so far nog niets betaald aan laden. Heb de kofferbak standaard plaat erin liggen aangezien die geen til drempel heeft en dat voldoende is voor 99% onze ritten. Wanneer we wat meer mee willen nemen bouw ik het snel om (is nog geen 5 minuten werk). De stilte, snelheid en souplesse blijft genieten, het moet gek lopen wil ik ooit nog een ICE auto kopen.
Dat is erg zuinig!
Je schroeft die bakjes er uit en legt dan de standaard bodemplaat op de bodem? Ligt dat vlak en voldoende ondersteund?
Heb je een frunk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
  • Laatst online: 06:59
** Knip **

[ Voor 96% gewijzigd door Taro op 11-12-2021 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Ik kreeg gisteren de Camwipe binnen, vanochtend natuurlijk meteen geinstalleerd. Fluitje van een cent, zit goed op z'n plek. Maar.... wat is dat borsteltje klein. Ziet er niet uit alsof dat het erg lang uit gaat houden en het zit ook nog eens vastgelijmd in de houder. Heeft iemand al wat langer ervaring met de camwipe en houdt dat borsteltje het uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
** En door... **

[ Voor 95% gewijzigd door Taro op 11-12-2021 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
** En door... **

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Nu online
DonJuape schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 11:07:
[...]

Dat is erg zuinig!
Je schroeft die bakjes er uit en legt dan de standaard bodemplaat op de bodem? Ligt dat vlak en voldoende ondersteund?
Heb je een frunk?
Ik rijd voornamelijk 50 en 80 kmph wegen, en heb een zuinige rijstijl.

Ik heb de standaard bakken niets eens vast gemaakt met schroeven. Als je ze er in legt ligt het al stevig en hoor geen getril. Ik denk realistisch gezien dat het ongeveer 2 minuten werk is. Heb zelf een nieuwe plaat gemaakt van MDF dus die leg ik er dan in. De standaard plaat vind ik niet stevig genoeg voor veel gewicht.

EDIT: nee geen Frunk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Card Nox schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 12:43:
[...]

Ik rijd voornamelijk 50 en 80 kmph wegen, en heb een zuinige rijstijl.

Ik heb de standaard bakken niets eens vast gemaakt met schroeven. Als je ze er in legt ligt het al stevig en hoor geen getril. Ik denk realistisch gezien dat het ongeveer 2 minuten werk is. Heb zelf een nieuwe plaat gemaakt van MDF dus die leg ik er dan in. De standaard plaat vind ik niet stevig genoeg voor veel gewicht.
Dankje.Hoe dik MDF?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Nu online
18mm. In dit topic staan verschillende linkjes naar filmpjes en template over hoe te maken. Heb het geheel bekleed met vilt en heb een piano scharnier gebruikt om toegang te behouden tot de onderste bak voor de laadkabel.

Ps. Laten we het gezellig houden en aanspraak maken op ons empathisch vermogen als mens zijnde.

[ Voor 13% gewijzigd door Card Nox op 11-12-2021 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
** En door... **

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:41
Dank voor het toelaten op dit forum. Ik lees al geruime tijd mee en dat heeft me wel flink wat handige dingen geleverd. Waarvoor dank.

Even voorstellen. Ik rijd een eNiro Executive 2019, sinds juli 2019. Inmiddels 30000 km op de teller.
Prima auto, geen echte problemen. Snel stil en relatief zuinig. Wel wat dingetjes gehad, zoals een defecte kachel/airco, 2 voorbanden met hoogteslag (gevolg van verkeerde montage van de zomerbanden door de dealer, die gelukkig wel de banden vergoed heeft) en een defecte granny charger, die de stoppen eruit blies (garantie).
Ik heb een frunk gemonteerd (het “Oostenrijk” model, bevalt me goed), en de kofferbodem verlaagd.

Er is wel een ding dat ik hier wilde melden, wellicht is er iemand die dit herkent.
Ik meet al enige tijd nauwkeurig het laadverlies door de door de EV-box (7.4 kW 1 fase) geleverde energie te vergelijken met (via %%) gemeten laadtoestand van de hoogspanning batterij.
Ik kom nooit onder de 20% laadverlies, dit is in de zomer, en feitelijk vrijwel altijd rond de 25-30%, zoals nu met wat kouder weer.
Hoewel mijn gemiddelde lange termijn verbruik op de teller in de auto dus rond de 15-16 kWh/100 km ligt registreer ik als lange termijn gemiddelde berekend op basis van de door de EV-box geleverde energie 18.5 tot 19 kWh/100 km, weer in lijn met die meer dan 20% laadverlies.
Ik heb dit forum doorgezocht op het thema “laadverlies” en zie nogal wat variatie, maar veelvuldig ca. 15% genoemd worden. Dat is flink lager dan voor mijn auto (en misschien ook wel deels door de EV-box?).

Ik moet zeggen dat ik dit verlies erg hoog vind. Sinds enkele maanden hebben we ook een Audi E-tron 55, en daarvoor, op dezelfde manier, bereken ik slechts een 5-8% laadverlies. Dus hoewel die Audi flink meer verbruikt wordt het verschil in verbruik tussen onze twee EV’s zo toch 15-20% minder dan je op basis van de teller zou schatten.

Is dit laadverlies “normaal” voor deze auto of moet ik toch eens de dealer bezoeken?

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
EVfan schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 13:20:
Dank voor het toelaten op dit forum. Ik lees al geruime tijd mee en dat heeft me wel flink wat handige dingen geleverd. Waarvoor dank.

Even voorstellen. Ik rijd een eNiro Executive 2019, sinds juli 2019. Inmiddels 30000 km op de teller.
Prima auto, geen echte problemen. Snel stil en relatief zuinig. Wel wat dingetjes gehad, zoals een defecte kachel/airco, 2 voorbanden met hoogteslag (gevolg van verkeerde montage van de zomerbanden door de dealer, die gelukkig wel de banden vergoed heeft) en een defecte granny charger, die de stoppen eruit blies (garantie).
Ik heb een frunk gemonteerd (het “Oostenrijk” model, bevalt me goed), en de kofferbodem verlaagd.

Er is wel een ding dat ik hier wilde melden, wellicht is er iemand die dit herkent.
Ik meet al enige tijd nauwkeurig het laadverlies door de door de EV-box (7.4 kW 1 fase) geleverde energie te vergelijken met (via %%) gemeten laadtoestand van de hoogspanning batterij.
Ik kom nooit onder de 20% laadverlies, dit is in de zomer, en feitelijk vrijwel altijd rond de 25-30%, zoals nu met wat kouder weer.
Hoewel mijn gemiddelde lange termijn verbruik op de teller in de auto dus rond de 15-16 kWh/100 km ligt registreer ik als lange termijn gemiddelde berekend op basis van de door de EV-box geleverde energie 18.5 tot 19 kWh/100 km, weer in lijn met die meer dan 20% laadverlies.
Ik heb dit forum doorgezocht op het thema “laadverlies” en zie nogal wat variatie, maar veelvuldig ca. 15% genoemd worden. Dat is flink lager dan voor mijn auto (en misschien ook wel deels door de EV-box?).

Ik moet zeggen dat ik dit verlies erg hoog vind. Sinds enkele maanden hebben we ook een Audi E-tron 55, en daarvoor, op dezelfde manier, bereken ik slechts een 5-8% laadverlies. Dus hoewel die Audi flink meer verbruikt wordt het verschil in verbruik tussen onze twee EV’s zo toch 15-20% minder dan je op basis van de teller zou schatten.

Is dit laadverlies “normaal” voor deze auto of moet ik toch eens de dealer bezoeken?
Mij lijkt >20% laadverlies voor 7,4 kW ietwat hoog. Ik laadt met de Granny lader, dus rond de 2,5 kW en ik heb een gemiddeld laadverlies van 20-22%. Hoe hoger de laadstroom, hoe lager het verlies, dus ik zou verwachten dat jij onder de 20% zou moeten eindigen.
Overigens zou je bij het berekenen van het verbruik van je auto dat laadverlies niet mee moeten nemen. Dan zou het verbruik namelijk afhankelijk zijn van hoe je laadt en dat is wat vreemd. Als je wil berekenen hoeveel het rijden met je auto je kost, dan is het wel weer van belang.
[edit]
Bij nader inzien, aannemende dat het laadverlies in de auto zelf plaatsvindt en niet in de laadpaal zou je dat laadverlies toch op moeten tellen bij het verbruik van de auto. Voelt vreemd, want anders dan "vroeger". Maar hoe efficienter de omvormer in je auto, hoe hoger de efficientie en dat is dus wel degelijk een auto-eigenschap.

[ Voor 6% gewijzigd door multikoe op 11-12-2021 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19-10 19:26
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ry7hNzl5aSCSKfnBm42Xqdwoep8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DvbnwpiUtxfLjBvwbr8zCSYB.jpg?f=fotoalbum_large

@EVfan
Zo groot verlies is niet normaal. Zie de test van adac. 3e Kolom is wat nodig is om de accu volledig op te laden.
https://www.adac.de/rund-...h-elektroautos-adac-test/

Misschien werkt een accu cel niet goed. Kan je zelf meten met OBD2 of anders wordt het de dealer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
ningalloon schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 14:39:
[Afbeelding]

@EVfan
Zo groot verlies is niet normaal. Zie de test van adac. 3e Kolom is wat nodig is om de accu volledig op te laden.
https://www.adac.de/rund-...h-elektroautos-adac-test/

Misschien werkt een accu cel niet goed. Kan je zelf meten met OBD2 of anders wordt het de dealer
Wacht even, dit is veel te simpel. Het laadverlies is direct afhankelijk van de laadmethode. DC laden is het meest efficient, AC laden minder en dan ook nog afhankelijk van het vermogen waarmee je laadt: hoe hoger het laadvermogen, hoe hoger de efficientie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
EVfan schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 13:20:

Je hebt toch niet de kachel aan staan tijdens het laden, in het kader van voorverwarmen?

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Nu online
multikoe schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 14:47:
[...]

Wacht even, dit is veel te simpel. Het laadverlies is direct afhankelijk van de laadmethode. DC laden is het meest efficiënt, AC laden minder en dan ook nog afhankelijk van het vermogen waarmee je laadt: hoe hoger het laadvermogen, hoe hoger de efficiëntie.
het gaat hier zo te zien om AC laden op 11kW dus gewoon zoals thuis en dus m.i. goed vergelijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
@multikoe je hebt een punt. Het verbruik van de auto is een ding, de integrale verliezen aan energie in de hele opwek en productie keten weer een ander. Dan zouden we namelijk ook nog kunnen kijken naar de verliezen bij opwekking, transport etc. Niet het onderwerp hier.
Qua kosten spelen de laadverliezen tussen de meterkast en de hoog voltage batterij wel een stevige rol. En dan valt me die 25-30% behoorlijk tegen.
@eltron nee, dat denk ik niet, het vinkje bij de temperatuur instelling staat uit als ik de laadplanning programmeer (op tarief daluren). Bovendien is het verlies even groot voor zowel direct laden als gepland daluren laden (om het netwerk te ontlasten laad ik vrijwel altijd ‘s nachts).
Dank voor jullie reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
eltron schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 14:56:
[...]

het gaat hier zo te zien om AC laden op 11kW dus gewoon zoals thuis en dus m.i. goed vergelijkbaar.
Ik zie nu in het artikel dat gebruik wordt gemaakt van dezelfde 22 kW lader, dus in de lijst zijn de auto's inderdaad onderling te vergelijken. Maar er is dus een verschil in laadverlies tussen de resultaten bij 22 kW uit het artikel en bij de 7,4 kW van @EVfan. Als ik het goed bereken (je stopt er 72 kWh in en het levert je 64 kWh op) komen ze in het artikel op een verlies van 12%. Laden op 2,4 kW levert bij mij een verlies op van 22%. @EVfan zou dus om-en-nabij een verlies van 18% uit moeten komen. Het verschil is dus niet zo heel groot, maar het is er wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Dank voor jullie reacties. Ik heb het laadverlies met een DC paal nog niet gemeten. Komt ook maar weinig voor, zoals onlangs met de Tesla laders in Hengelo. Dat was geen feest, startte met 22 kW en duurde 20 minuten voordat het vermogen was opgelopen tot 30 kW. Had wel maar 30 km gereden en de accu was vast nog koud. Dat is wel een wat minder puntje van de Kia. De Audi laadt daar op 100-125 kW, afhankelijk van de temperatuur, maar ook met koude accu altijd boven de 100 kW.
Tja, je schatting van 18% zou wel eens goed in de buurt kunnen zitten, hoewel de ADAC test duidelijk lager zit. De ADAC gegevens kloppen dan wel weer voor de Audi.

Enfin, ga toch eens met Kia bellen. Lijkt me dat het beter is als zij het testen en dan tot de conclusie komen dat er ergens een defect zou kunnen zijn.
Bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Even voor alle zekerheid, jullie rekenen toch met de netto bruikbare capaciteit (64 kWh voor de Kia en 86.5 kWh voor de Audi) als je de laadverliezen berekent, en niet de bruto capaciteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Nu online
EVfan schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 15:23:
Even voor alle zekerheid, jullie rekenen toch met de netto bruikbare capaciteit (64 kWh voor de Kia en 86.5 kWh voor de Audi) als je de laadverliezen berekent, en niet de bruto capaciteit?
uiteraard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
EVfan schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 15:23:
Yep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:38
@EVfan Als de auto de batterij heeft verwarmd tijdens de laadsessie zie je ook zulke verschillen. 1 enkele meting zegt niets zonder alle parameters te kennen.

Ook voor DC laden zijn SoC en temperatuur zeer bepalend.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
@kdeboois geef je daarmee aan dat bij langzaam AC laden ook de batterij verwarmd wordt?
Voor snelladen weet ik dat, maar met 6-7 kW laden ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Dat zou wel het verschil verklaren tussen een kleine 20% laadverlies in de zomer en bijna 30% nu. Maar is dat de verklaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Gisteren noodgedwongen moeten laden bij een openbare laadpaal. Tegen de tijd dat de accu voor 96% opgeladen was, ben ik weer naar de auto toegelopen om hem z.s.m. weer bij de laadplek weg te halen.
Aangekomen stond het percentage op 97% met een snelheid van 10,9 Kw laadsnelheid en gaf het dashboard aan dat het nog zo'n 6 minuten zou duren tot 100%.
Vlak daarna sprong het percentage op 98% en ging de laadsnelheid terug naar iets van 5,5 Kw. Op het dashboard stond nu te lezen dat het nog 10 minuten zou duren tot 100%. Na een minuut of 10 weer eens via het dashboard gekeken of het al klaar was, maar hij stond nog steeds op 98% met 5,5 Kw en sprong vrijwel meteen op 99%. Toen zakte de laadsnelheid terug naar zelfs 0,9 Kw en heb ik alles bij elkaar 40 minuten in de auto zitten wachten voordat hij tot 100% geladen en dus klaar was.
Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt, want meestal klopt de voorspelling van de auto/app redelijk wanner het laden klaar zou moeten zijn. Komt dit door de kou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:38
EVfan schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 15:52:
@kdeboois geef je daarmee aan dat bij langzaam AC laden ook de batterij verwarmd wordt?
Voor snelladen weet ik dat, maar met 6-7 kW laden ook?
Dat zou kunnen. Als je de auto leeg koud laad worden en dan aansluit kan het nodig zijn om hem op te warmen, maar dan moet het denk ik wel nog iets kouder zijn, maar weet niet waar daarvoor de grenzen liggen. Met EVNotify of een andere app zou je het kunnen onderzoeken.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
rokil schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 16:08:
Gisteren noodgedwongen moeten laden bij een openbare laadpaal. Tegen de tijd dat de accu voor 96% opgeladen was, ben ik weer naar de auto toegelopen om hem z.s.m. weer bij de laadplek weg te halen.
Aangekomen stond het percentage op 97% met een snelheid van 10,9 Kw laadsnelheid en gaf het dashboard aan dat het nog zo'n 6 minuten zou duren tot 100%.
Vlak daarna sprong het percentage op 98% en ging de laadsnelheid terug naar iets van 5,5 Kw. Op het dashboard stond nu te lezen dat het nog 10 minuten zou duren tot 100%. Na een minuut of 10 weer eens via het dashboard gekeken of het al klaar was, maar hij stond nog steeds op 98% met 5,5 Kw en sprong vrijwel meteen op 99%. Toen zakte de laadsnelheid terug naar zelfs 0,9 Kw en heb ik alles bij elkaar 40 minuten in de auto zitten wachten voordat hij tot 100% geladen en dus klaar was.
Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt, want meestal klopt de voorspelling van de auto/app redelijk wanner het laden klaar zou moeten zijn. Komt dit door de kou?
Vraag waarom tot 100% laden? Beter is het om tussen 20-80% te blijven zeker bij snelladen. Scheelt je ook nog eens tijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Beste mensen,
Please!
Quote:
“Let op:
Vragen en discussies over laden horen in Het grote "thuis laden van je EV" topic. of [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Dit topic is bedoeld voor de auto zelf.”

[ Voor 3% gewijzigd door MatMich op 11-12-2021 22:15 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09:39
Ik heb nu tot eind november 93,8k km gereden. Heb de auto sinds 15 januari 2019. Ik houd sinds juli 2019 het verbruik gedetailleerd bij. Heb een aparte elektriciteitsaansluiting voor alleen mijn laadpaal. Dat is een 40A aansluiting, dus ik laad op met 32A. Mijn e-Niro heeft een 1 fase aansluiting, dus ik laad op met 7,4 kWh.

Sinds juli 2019 tot en met eind november 2021 heb ik 70,7k km gereden. In totaal heb ik daarvoor 12.241 kW gebruikt volgens de opgave van de laadpalen. Van die 12.241 kW is 10.680 kW geladen via de eigen laadpaal en 1.561 kW extern. De 10.680 kW is gebaseerd op de opgave van de laadpaal, in mijn geval een New Motion Advanced Home. De elektriciteitsmeter geeft echter aan dat de totale kW die ik thuis heb geladen sinds juli 2019 10.876 kW is. Het ‘elektriciteitssysteem’ zorgt voor 1,8% extra (=10.876/10.680-1). Als ik die meeneem om de ‘daadwerkelijke’ kW van mijn eigen laadpaal te berekenen kom ik op 12.437 kW.

Volgens het KIA systeem heb ik gedurende die periode voor elektrisch rijden 11.215 kW verbruikt. Het verschil tussen 12,437 kW en 11.215 kW is dus ‘laadverlies’. In mijn geval zou dat dus 10,9% zijn.

Let wel: mijn aparte aansluiting voor enkel mijn laadpaal zal meer kW vragen dan een laadpaal die onderdeel uitmaakt van een privé aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
@Vaevictis_ Ik moet tijdelijk bij een openbare laadpaal laden en dan vind ik het niet handig om maar tot 80% te laden. Het is ook geen snellader, maar een doodgewone 11Kw laadpaal. Normaal gesproken laad ik thuis inderdaad op tot 80%.

@MatMich De vraag die ik stel gaat specifiek over het langzame laden van de laatste 2% van mijn e-niro. Volgens mij gaat dit topic toch over de e-niro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:49
MatMich schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 22:14:
Beste mensen,
Please!
Quote:
“Let op:
Vragen en discussies over laden horen in Het grote "thuis laden van je EV" topic. of [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Dit topic is bedoeld voor de auto zelf.”
En commentaar op de moderatie mag hier: Mobiliteit feedback en niet in dit topic.
Dit is namelijk weer een vals alarm omdat het specifiek over het laadverlies van deze auto gaat.
Volgende keer graag via topicreport melden of in bovenstaand topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:09
Harvest2002 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 22:25:
Ik heb nu tot eind november 93,8k km gereden. Heb de auto sinds 15 januari 2019. Ik houd sinds juli 2019 het verbruik gedetailleerd bij. Heb een aparte elektriciteitsaansluiting voor alleen mijn laadpaal. Dat is een 40A aansluiting, dus ik laad op met 32A. Mijn e-Niro heeft een 1 fase aansluiting, dus ik laad op met 7,4 kWh.

Sinds juli 2019 tot en met eind november 2021 heb ik 70,7k km gereden. In totaal heb ik daarvoor 12.241 kW gebruikt volgens de opgave van de laadpalen. Van die 12.241 kW is 10.680 kW geladen via de eigen laadpaal en 1.561 kW extern. De 10.680 kW is gebaseerd op de opgave van de laadpaal, in mijn geval een New Motion Advanced Home. De elektriciteitsmeter geeft echter aan dat de totale kW die ik thuis heb geladen sinds juli 2019 10.876 kW is. Het ‘elektriciteitssysteem’ zorgt voor 1,8% extra (=10.876/10.680-1). Als ik die meeneem om de ‘daadwerkelijke’ kW van mijn eigen laadpaal te berekenen kom ik op 12.437 kW.

Volgens het KIA systeem heb ik gedurende die periode voor elektrisch rijden 11.215 kW verbruikt. Het verschil tussen 12,437 kW en 11.215 kW is dus ‘laadverlies’. In mijn geval zou dat dus 10,9% zijn.

Let wel: mijn aparte aansluiting voor enkel mijn laadpaal zal meer kW vragen dan een laadpaal die onderdeel uitmaakt van een privé aansluiting.
Dat is mooie statistiek @Harvest2002 ! _/-\o_
Blij om te lezen dat de E-niro gemiddeld op 10,9% verlies uitkomt :) . Ik vind dat niet verkeerd!

Heb je misschien ook de temperatuur bijgehouden? En laadt je altijd tot 80, 90 of 100%.

Ben wel benieuwd of de laad efficiëntie daarvan afhankelijk is.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
[b]De vraag die ik stel gaat specifiek over het langzame laden van de laatste 2% van mijn e-niro.
Toevallig zat ik daar vanmorgen ook naar te kijken, Ik log het energiegebruik aan de meter, en zag het verbruik in stappen afnemen, tot aan een normale basiswaarde. Dus het lijkt er wel op dat de laatste paar procenten in stappen gaat, dat zou wel kunnen, dat het een soort van balanceren is zoals met lipo's gebeurt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-10 16:44

Arfman

Drome!

Ja, vergelijk het maar met een lege Fanta fles die je vult met water. In het begin gaat het best rap maar hoe voller de fles wordt, hoe langzamer je zult moeten schenken om er geen zooitje van te krijgen.

Snap overigens nog steeds niet waarom je bij een publieke paal tot 100% zou willen laden, tenzij je de range nodig hebt maar dan kun je onderweg beter een keer stoppen bij een snellader @rokil

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 22:40:
[...]

En commentaar op de moderatie mag hier: Mobiliteit feedback en niet in dit topic.
Dit is namelijk weer een vals alarm omdat het specifiek over het laadverlies van deze auto gaat.
Volgende keer graag via topicreport melden of in bovenstaand topic.
ok sorry thx voor de link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
rokil schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 22:32:
@Vaevictis_ Ik moet tijdelijk bij een openbare laadpaal laden en dan vind ik het niet handig om maar tot 80% te laden. Het is ook geen snellader, maar een doodgewone 11Kw laadpaal. Normaal gesproken laad ik thuis inderdaad op tot 80%.

@MatMich De vraag die ik stel gaat specifiek over het langzame laden van de laatste 2% van mijn e-niro. Volgens mij gaat dit topic toch over de e-niro?
Sorry vergissing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan

Dat is netjes @Harvest2002 en gemiddeld meer dan 2 maal lager dan mijn laadverlies. Toch reden om eens de dealer te benaderen. Op de 30kkm die ik tot nu toe gereden heb zou dat al zo’n 600 kWh verliezen zijn.
By the way, waar haal je de “KIA systeem” gegevens vandaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
@Arfman De halve wijk is opengebroken i.v.m. nieuwe bestrating en daarom kan ik voorlopig mijn eigen garage niet in. Aangezien er meerdere mensen dit probleem nu hebben, is het redelijk druk bij de openbare laadpalen in de buurt. Dus als ik er eindelijk bij kan, wil ik hem graag tot 100% vol hebben, zodat ik er zo lang mogelijk weer vandaan kan blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Mooie resultaten 8) . Net als @Pim57 ben ik benieuwd tot hoeveel SoC% je hebt geladen want het laatste stuk tot 100% SoC daalt het vermogen en stijgen de laadverliezen daarom.

Die 1,8% extra is waarschijnlijk het operationale en standby verbruik van je laadpaal (dus alles exclusief de laadstroom). Volgens mij is dat bij mij (Zappi) toevallig(?) ook 1,8% maar dat zal ik nog eens nakijken.

Bij het verbruik van de eNiro moet je de regeneratie door remmen wel optellen om tot het juiste laadverlies te komen (dat laadverlies wordt dus groter als je de regeneratie mee neemt).

Tenslotte draai je kW en kWh om. Je laadt op 1 fase met 7,4kW en al je verbruikscijfers zijn kWh.

[ Voor 3% gewijzigd door DonJuape op 12-12-2021 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
DonJuape schreef op zondag 12 december 2021 @ 09:16:
[...]

Bij het verbruik van de eNiro moet je de regeneratie door remmen wel optellen om tot het juiste laadverlies te komen (dat laadverlies wordt dus groter als je de regeneratie mee neemt).
Is het niet gewoon heel simpel: het verbruik is het aantal kWh dat je in de accu laadt, gedeeld door het aantal kilometers dat je rijdt? Het is dan niet nodig om te kijken naar wat er in de auto zelf gebeurt.

En dat laadverlies: ik definieer dat als de kWh die je verliest tussen laadstation en de accu. Dus als je 70 kWh uit het laadstation haalt om de batterij met 64 kWh te vullen, dan heb je 6 kWh ergens verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

multikoe schreef op zondag 12 december 2021 @ 09:51:
[...]

Is het niet gewoon heel simpel: het verbruik is het aantal kWh dat je in de accu laadt, gedeeld door het aantal kilometers dat je rijdt? Het is dan niet nodig om te kijken naar wat er in de auto zelf gebeurt.

En dat laadverlies: ik definieer dat als de kWh die je verliest tussen laadstation en de accu. Dus als je 70 kWh uit het laadstation haalt om de batterij met 64 kWh te vullen, dan heb je 6 kWh ergens verloren.
Dat klopt. Voor het verbruik is het niet nodig om te kijken naar wat er in de auto gebeurt. Voor het berekenen van de laadverliezen echter wel.
Ook je definitie van laadverlies klopt alleen het gaat er om hoe de verschillende getallen te berekenen. De "70kWh die je uit een laadstation haalt" is dat de 70kWh die laadpaal in de accu heeft gestopt of de 70kWh op de kWh meter voor de paal (dat laatste is namelijk inclusief operationeel en standby verbruik van de paal zelf)?
Dan het berekenen van het "vullen". Als je niet elke laadsessie bijhoudt hoeveel kWh er bij is gekomen in de accu en hoeveel de laadpaal er in heeft gestopt ben je aangewezen op de verbruikscijfers van de eNiro over langere tijd. Alleen het "verbruik" meerekenen is dan niet eerlijk want je hebt de accu tijdens het rijden "gratis" opgeladen met regeneratief remmen. Als je dus de laadverliezen van puur de autolader zelf wilt weten (en volgens mij willen we dat ;) ) moet je de regeneratie bij je verbruik optellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
DonJuape schreef op zondag 12 december 2021 @ 10:06:
[...]

Dat klopt. Voor het verbruik is het niet nodig om te kijken naar wat er in de auto gebeurt. Voor het berekenen van de laadverliezen echter wel.
Ook je definitie van laadverlies klopt alleen het gaat er om hoe de verschillende getallen te berekenen. De "70kWh die je uit een laadstation haalt" is dat de 70kWh die laadpaal in de accu heeft gestopt of de 70kWh op de kWh meter voor de paal (dat laatste is namelijk inclusief operationeel en standby verbruik van de paal zelf)?
Dan het berekenen van het "vullen". Als je niet elke laadsessie bijhoudt hoeveel kWh er bij is gekomen in de accu en hoeveel de laadpaal er in heeft gestopt ben je aangewezen op de verbruikscijfers van de eNiro over langere tijd. Alleen het "verbruik" meerekenen is dan niet eerlijk want je hebt de accu tijdens het rijden "gratis" opgeladen met regeneratief remmen. Als je dus de laadverliezen van puur de autolader zelf wilt weten (en volgens mij willen we dat ;) ) moet je de regeneratie bij je verbruik optellen.
We zullen wel weer gemodereerd worden (en ook wel een beetje terecht). Ik ga eens kijken in het laden-topic. Dit wordt ook al snel weer wat ingewikkelder dan simpel :)

[ Voor 30% gewijzigd door multikoe op 12-12-2021 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
EVfan schreef op zondag 12 december 2021 @ 08:24:
[...]

Dat is netjes @Harvest2002 en gemiddeld meer dan 2 maal lager dan mijn laadverlies. Toch reden om eens de dealer te benaderen. Op de 30kkm die ik tot nu toe gereden heb zou dat al zo’n 600 kWh verliezen zijn.
By the way, waar haal je de “KIA systeem” gegevens vandaan?
Via een OBD dongle kun je de totaal geladen kWh van de e-Niro uitlezen. Ik vermoed dat jouw manier van meten via een schatting op de SoC% voor een grote afwijking zorgt.
Of als je heel veel van 80 naar 100 laadt omdat je dan steeds op laag vermogen en dus met meer verliezen te maken krijgt.

Het blijft echter een heikel punt deze verliezen. In het algemene laad topic is daar meer ruimte voor om over te discussiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

multikoe schreef op zondag 12 december 2021 @ 10:10:
[...]

We zullen wel weer gemodereerd worden (en ook wel een beetje terecht). Ik ga eens kijken in het laden-topic. Dit wordt ook al snel weer wat ingewikkelder dan simpel :)
Misschien. Hoewel de berekeningen van @Harvest2002 toch echt Kia eNiro specifiek zijn en ik graag wil weten tot hoeveel SoC hij heeft geladen en hoe hij het verbruik heeft berekend m.b.t. regeneratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
DonJuape schreef op zondag 12 december 2021 @ 10:15:
[...]

Misschien. Hoewel de berekeningen van @Harvest2002 toch echt Kia eNiro specifiek zijn en ik graag wil weten tot hoeveel SoC hij heeft geladen en hoe hij het verbruik heeft berekend m.b.t. regeneratie.
Eens. De Kia Connect app laat die cijfers zien, maar ik heb na maanden nog steeds moeite ze te interpreteren. Je kunt via Charging/Energy > Energy consumption de cijfers over de afgelopen maand ophalen. Ik doe dat regelmatig en zet ze in een Excelbestand (ik heb geen sociaal leven...). Het resultaat is opvallend om meerdere redenen.
- Het percentage dat ik regenereer is vanaf 1 oktober tot nu gestaag teruggelopen van 29% naar 22%. Geen andere verklaring dan dat dat kennelijk afhankelijk is van de temperatuur (?). Ons gebruik van de auto is eigenlijk erg constant dus dat kan geen verklaring zijn.
- De "average consumption" is gezakt van 7,3 km/kWh naar 5,9 km/kWh. Als daarmee de actieradius berekend kom je op een afname van 467 naar 383 km. Het probleem is dat die waardes beide te hoog zijn/lijken. Ik hou namelijk ook bij wat de GOM aangeeft t.o.v. de werkelijk gereden kilometers. En die grafieken lijken er op te wijzen dat ik in de praktijk in oktober niet verder kwam dan 410 km en op dit moment niet verder dan 320 km.
Ik ben dus eigenlijk wel erg nieuwsgierig of er andere mensen zonder een sociaal leven en een ongezonde belangstelling voor cijfers zijn die uitrekenen wat hun *werkelijke* actieradius is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@multikoe de “werkelijke” actieradius kun je alleen maar steekproefsgewijs vaststellen. Omdat het bij de e-Niro een voorspelling is op basis van recent verbruik. Rijd je als een slak op een zomerse dag dan kom je gerust over de 500km. Ga je 180km/u op de Autobahn met wind tegen en je haalt de 250km niet eens. De GoM actieradius is dus een “rolling average”, mij niet bekend op basis van welke periode of aantal km/ritten.
Je kunt je verbruik per rit vaststellen. Als je daarnaast ook nog de omstandigheden vastlegt (gemiddelde en pieksnelheden, weersomstandigheden, rijrichting tov de wind, etc etc) dan kun je cijfermatig helemaal los gaan ;)

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeRSPiN op 12-12-2021 10:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09:39
Naar aanleiding van alle vragen.

Ik laad meestal tot 80% op tenzij ik de volgende dag veel kilometers moet maken. Dan laad ik tot 100% op. Temperaturen houd ik niet bij. Ik houd per laadbeurt bij wat er volgens de laadpaal in de accu gaat en wat volgens de elektriciteitsmeter. Het verschil daartussen zijn de operationele kosten van het laden, in mijn geval 1,8%. Aan het eind van de maand kijk in het systeem van de auto hoeveel kilometers ik die maand heb gereden, hoeveel uur ik die maand heb gereden en hoeveel kWh ik volgens de auto heb verbruikt. Het verschil tussen de opgave van de auto en de opgave van de elektriciteitsmeter noem ik laadverlies. In de opgave van de auto zal naar ik aanneem ook het effect van regeneratief remmen zijn verwerkt. Of je dat apart kunt meten en kwantificeren, weet ik niet. Ik zie geen significant verschil tussen laadverliezen in de zomer of de wintermaanden. Er zit wel variatie in de verschillende maanden maar dat lijkt meer te maken te hebben met thuis of openbaar laden en DC of AC laden.

Mijn bijdrage was met name bedoeld om aan te geven dat een laadverlies van 20 tot 30% niet met mijn ervaringen overeenkomt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
CyBeRSPiN schreef op zondag 12 december 2021 @ 10:48:
@multikoe de “werkelijke” actieradius kun je alleen maar steekproefsgewijs vaststellen. Omdat het bij de e-Niro een voorspelling is op basis van recent verbruik. Rijd je als een slak op een zomerse dag dan kom je gerust over de 500km. Ga je 180km/u op de Autobahn met wind tegen en je haalt de 250km niet eens. De GoM actieradius is dus een “rolling average”, mij niet bekend op basis van welke periode of aantal km/ritten.
Je kunt je verbruik per rit vaststellen. Als je daarnaast ook nog de omstandigheden vastlegt (gemiddelde en pieksnelheden, weersomstandigheden, rijrichting tov de wind, etc etc) dan kun je cijfermatig helemaal los gaan ;)
Ik doe het vrij simpel: ik bereken het aantal kilometers na de laatste 100% charge en ik registreer wat de GOM zegt vrijwel elke dag. Dat doe ik zo consistent mogelijk, in de app, met de auto "UIT". Dat betekent dat ik dan het theoretisch bereik zie, dus niet wat je ziet als je in de auto zit. Dat laatste is voor mij praktisch niet uitvoerbaar. Het blijft toch interessant, want ook die theoretische GOM zal, naarmate de kilometers vorderen, steeds dichter naar de werkelijke actieradius gaan lopen. Dus als ik het in een grafiek uitzet, dan zullen die theoretische GOM en de praktische GOM uiteindelijk op hetzelfde punt door de X-as lopen. Mijn data is "vuil" in die zin dat het vreselijk lastig is om die "km na 100% charge" correct te registreren, want tussendoor laden we ook nog wel eens niet volledig vol en dan klopt de berekening niet meer.
Maakt niet uit, ik heb lol :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Harvest2002 schreef op zondag 12 december 2021 @ 10:59:
Naar aanleiding van alle vragen.

Ik laad meestal tot 80% op tenzij ik de volgende dag veel kilometers moet maken. Dan laad ik tot 100% op. Temperaturen houd ik niet bij. Ik houd per laadbeurt bij wat er volgens de laadpaal in de accu gaat en wat volgens de elektriciteitsmeter. Het verschil daartussen zijn de operationele kosten van het laden, in mijn geval 1,8%. Aan het eind van de maand kijk in het systeem van de auto hoeveel kilometers ik die maand heb gereden, hoeveel uur ik die maand heb gereden en hoeveel kWh ik volgens de auto heb verbruikt. Het verschil tussen de opgave van de auto en de opgave van de elektriciteitsmeter noem ik laadverlies. In de opgave van de auto zal naar ik aanneem ook het effect van regeneratief remmen zijn verwerkt. Of je dat apart kunt meten en kwantificeren, weet ik niet. Ik zie geen significant verschil tussen laadverliezen in de zomer of de wintermaanden. Er zit wel variatie in de verschillende maanden maar dat lijkt meer te maken te hebben met thuis of openbaar laden en DC of AC laden.

Mijn bijdrage was met name bedoeld om aan te geven dat een laadverlies van 20 tot 30% niet met mijn ervaringen overeenkomt.
Eens en om specifiek terug te komen op de OP @EVfan. Voor de eNiro lijkt een laadverlies van 20% bij 7,4kW me goed mogelijk maar 30% is m.i. te veel (zeker als je niet tot 100% laadt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
@DonJuape ik laad altijd tot 80%, rijd de accu niet leger dan 25-30%. Uitzondering, eens in de 6-8 weken laad ik de accu tot 100% om alle cellen weer te balanceren, maar dat doe ik dan zo dat de accu niet langer dan enkele uren 100% vol is. Zodat de stress in de accu minimaal is.
Ik vroeg me ook al af of het defect dat ik enkele maanden geleden had aan de originele KIA granny (blies de stoppen op, zelfs zonder op de auto aangesloten te zijn, heb nieuwe gekregen uit garantie) misschien bij het defect gaan iets vernield zou hebben aan de boord lader?
Hoewel ik het oorspronkelijke laadverlies (2019) niet echt heel nauwkeurig heb gemeten staat me bij dat het in het eerste jaar/zomer minder dan 20% was.
Enfin, ik ga met KIA in overleg. Jullie hebben me overtuigd dat de huidige 27-28% extra kWh’s die ik nodig heb om de accu te laden te hoog is.
Bedankt allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Nu online
Sinds vandaag doet mijn "MijnKia" app het niet meer (Kia connect). Foutmelding: "Invalid SSL certificate".
Iemand dit ook meegemaakt?
Iemand een idee van oorzaak en oplossing? Is het een lokaal probleem bij mij of heeft Kia iets bijzonders gedaan? Ik ben mij niet van enige bijzondere actie, van mijn kant, bewust die dit veroorzaakt zou kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
eltron schreef op zondag 12 december 2021 @ 18:33:
Sinds vandaag doet mijn "MijnKia" app het niet meer (Kia connect). Foutmelding: "Invalid SSL certificate".
Iemand een idee van oorzaak en oplossing? Is het een lokaal probleem bij mij of heeft Kia iets bijzonders gedaan? Ik ben mij niet van enige bijzondere actie, van mijn kant, bewust die dit veroorzaakt zou kunnen hebben.
Iedereen heeft er last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
eltron schreef op zondag 12 december 2021 @ 18:33:
Het probleem is dat Kia iets niet heeft gedaan terwijl ze dat wel moesten doen. Namelijk het verlopen certificaat verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Nu online
DutchKel schreef op zondag 12 december 2021 @ 20:37:
[...]

Het probleem is dat Kia iets niet heeft gedaan terwijl ze dat wel moesten doen. Namelijk het verlopen certificaat verlengen.
Ja, lijkt mij ook. En komen zij daar vanzelf achter en wordt het dan opgelost of moeten we weer massaal gaan klagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
De auto gaat pas laden als ik hem op slot doe.
In de handleiding staat dat tijdens het laden de radio gebruikt kan worden.
Mijn vraag: hoe kan je in de auto zitten als je laadt?
Best wel handig bij sneladen in de kou op een terrein waar verder geen kopje koffie oid gedronken kan worden. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@MatMich niet op slot, maar moet “uit”. Als laden eenmaal gestart is kun je de auto weer starten, radio en kachel aan, van FLAC audio (al dan niet op volgorde) genieten, etc :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
CyBeRSPiN schreef op zondag 12 december 2021 @ 22:56:
@MatMich niet op slot, maar moet “uit”. Als laden eenmaal gestart is kun je de auto weer starten, radio en kachel aan, van FLAC audio (al dan niet op volgorde) genieten, etc :)
Vreemd, mijn Kia (MY22) sluit ik aan, maar begint pas te laden als ik hem van buiten op slot doe en stopt als ik hem weer open.
Ik zal het nog een keer proberen en laat het weten mocht ik mij toch vergissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
MatMich schreef op maandag 13 december 2021 @ 00:24:
[...]

Vreemd, mijn Kia (MY22) sluit ik aan, maar begint pas te laden als ik hem van buiten op slot doe en stopt als ik hem weer open.
Ik zal het nog een keer proberen en laat het weten mocht ik mij toch vergissen.
Dat kan wel kloppen, op het moment dat het slot van de laadkabel af is dan mag de auto niet meer laden. Anders krijg je problemen als je de stekker eruit trekt en hij laad nog met vol vermogen. Echter stopt het laden niet helemaal maar blijft die laden met 0,5kW (of mogelijk 1,5kW voor 3 fase).

Dit is zolang dat het slot van de laadstekker eraf is, 15 seconden. Na 15 seconden gaat het slot weer erop en gaat die weer met vol vermogen laden. Als je de auto op slot doet gaat het slot ook op de laadstekker direct erop.

Zo is het tenminste bij eerdere modellen en ik verwacht niet dat het is veranderd.

De auto mag niet op vol vermogen laden zolang het slot niet op de laadstekker zit.

Edit: het antwoord wat je zoekt is dus 15 seconden wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubke81
  • Laatst online: 09:06
Iemand ervaring met de volgende particuliere actie?

Kia e-Niro DynamicPlusLine Rijklaar inclusief EV bonus voor 39.995,-.
https://www.kia.com/nl/kies-je-kia/acties/e-niro-my21/
https://www.kia.com/nl/kies-je-kia/acties/actievoorwaarden/

Nu ben ik dit weekend bij een dealer geweest en die zei dat dit alleen geldig was op voorraadmodellen en dat ik een auto moet inruilen. Ik zie dat nergens staan en ook niet in de actievoorwaarden. Ook kwam er een verplicht afleverpakket bij bovenop de kosten rijklaar maken: poetsen, oplaadbeurt en gevarendriehoek. Poetsen zit volgens de Kia website al bij de afleverkosten.

Ik krijg er dus een heel slecht gevoel over en vroeg mij af of iemand gebruik heeft gemaakt van deze actie zonder al deze ongein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Paar keer gebruik gemaakt van de remote climate control om te de-icen en de auto op te warmen (zet hem op 18 graden). Hoe zorg ik er voor dat hij dan ook alvast gaat ontwasemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
  • Laatst online: 10:17
DonJuape schreef op maandag 13 december 2021 @ 09:54:
Paar keer gebruik gemaakt van de remote climate control om te de-icen en de auto op te warmen (zet hem op 18 graden). Hoe zorg ik er voor dat hij dan ook alvast gaat ontwasemen?
Voor je het commando 'Start Climate Control' zend moet je deze aanzetten.
Onder de temperatuur staat -> 'Defrost & heating'. Is het niet 'defrost On' optie? Ik heb zelf bij hele koude nachten in de ochtend ook spiegels/stuur/achterraar feature aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asennamm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-10 22:29
De nieuwe E Niro in het wild.
En dan niet met grote velgen en topuitvoering.

Jammer dat hij blijkbaar dc maar maximaal 80Kw kan laden.
Is nogal een verschil met de EV6 / Ioniq5.

[ Voor 21% gewijzigd door asennamm op 13-12-2021 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
asennamm schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:03:
De nieuwe E Niro in het wild.
En dan niet met grote velgen en topuitvoering.

[YouTube: ERWISCHT! NEUER KIA E NIRO 2022 MIT EXKLUSIVEN INFOS]

Jammer dat hij blijkbaar dc maar maximaal 80Kw kan laden.
Is nogal een verschil met de EV6 / Ioniq5.
Oef die achterkant vind ik echt verschrikkelijk (lijkt samenraapsel van Niro en Soul, wat niet bij de auto past), dat samen met die panelen aan de zijkanten, niets voor mij, blij dat ik een MY21 heb komende jaren :)

[ Voor 5% gewijzigd door Suicyder op 13-12-2021 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Suicyder schreef op maandag 13 december 2021 @ 09:58:
[...]

Voor je het commando 'Start Climate Control' zend moet je deze aanzetten.
Onder de temperatuur staat -> 'Defrost & heating'. Is het niet 'defrost On' optie? Ik heb zelf bij hele koude nachten in de ochtend ook spiegels/stuur/achterraar feature aan.
Dankje. Ik was vergeten dat "defrost" in dit geval hetzelfde is als ontwasemen (het is in ieder geval hetzelfde symbooltje). Dit heb ik wel aangevinkt staan. De duur van de remote climate control is ook beperkt, al vrij snel een melding "climate control will turn off in 5 minutes". Is dat normaal? Mogelijk is het te kort voor effectief ontwasemen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I08PfyutiqvqGjoCxBnDx4D4izw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7yhp9j9BUoMQh9OsP6W1ulxD.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-10 18:41

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Ik kan ook alleen maar mijn 'Side mirror heating' aanzetten via deze weg. Ik kan dit in de auto zelf nergens vinden, of ben ik niet goed aan het zoeken geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fg7NZ6CFyQVb1ViDungTQ0_1WxM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gF8PIR3U200A2OwEtyT4fMFJ.jpg?f=user_large

Dit is het voor mij, ik heb een MY21 DynamicPlusLine dan wel.

@Koen Hendriks
Spiegels verwarmen gaat in de auto zelf mee met de knop voor het achterraam verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-10 18:41

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Suicyder schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:19:

@Koen Hendriks
Spiegels verwarmen gaat in de auto zelf mee met de knop voor het achterraam verwarmen.
Ah! Ik heb het met voorruit geprobeerd, dat leek me logischer. Maar aangezien het achteruit echt met een verwarmingselement is, is dat misschien ook wel logisch. :)
Pagina: 1 ... 172 ... 353 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.