Igor4 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:15:
Advies gevraagd...
Na een lang proces van overwegen ben ik vorige week begonnen met het zoeken naar een e-Niro om te importeren uit Duitsland (vanwege de BAFA voordelen). Dat schip lijkt nu wat te stranden, want bijna niks is meer leverbaar komende maanden en de totaalprijzen zijn nog maar marginaal lager dan de Nederlandse nieuwprijzen.
Nu een nieuwe Niro toch echt wel minimaal 40k lijkt te worden, komt de keus voor mij neer tussen een gebruikte e-Niro executive (2019 of 2020 model) van rond de 37k, of een MG ZS EV long range luxury (nieuw model), ~35k na de SEPP begin volgend jaar. Op papier zijn beide auto's zeer vergelijkbaar. De Niro rijdt een tikje efficiënter, de MG kan een 500kg aanhanger trekken. Een beetje plussen en minnen tussen beiden.
Mijn vraag luidt dan ook, wat zouden overwegingen zijn om de e-Niro te verkiezen boven de nieuwe ZS EV?
Ik rij met een e-Niro, evident als ik tevreden ben dat ik die zou aanbevelen (wat zo is)
Jij moet je huiswerk maken en een lijst opstellen van wat je verwacht van een EV en welke veiligheidsfeatures en toeters en bellen erop moeten zitten (ev met prio lijst)
Daarna neem je de specs van elk van de voertuigen bij de hand en ga na wat bij welk voertuig afgecheckt kan worden, maar ook die features die jij niet vermelde en welke waarde ze voor jou hebben
En voor dit laatste wordt het moeilijk omdat je niet altijd weet wat ze inhouden
Ik geef maar 1 voorbeeld: Mijn wagen staat in auto regen 1.
regen 1 is dus de laagste regen, op het ogenblik dat je gas (stroompedaal) lost remt hij af gelijk een ICE
echter hij staat op auto, wat betekent dat hij de radar nog gebruikt en hij automatisch naar regen 2 en 3 gaat naarmate de afstand kleiner wordt met uw voorligger
100% stoppen doet die niet, je moet nog even het rempedaal bedienen
(er zijn 4 regen niveau's uitrollen: 1, 2 en 3, de laatste 3 zijn als standaard in te stellen bij niveau eco, normal en sport)
Met de flippers kan je regen tijdelijk aanpassen voor bv. smalle bochtige wegen met grachten of heuvels/bergen
Uitrollen kan ook maar dan moet je telkens na het opstarten het even met de klipper aanpassen
Nog niet veel modellen ontdekt die dit soort van flexibele instelling aankunnen