Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04:26

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:53:
@Hippe Lip nee, de hendel blijft niet naar achteren staan als je grootlicht aan zet. Dat is het verwarrende in deze auto. Zie ook de handleiding:

[...]

bron: Handleiding MY19: 5-96

Ik vermoed dat jij nog nooit grootlicht hebt aangezet met de lichtschakelaar op AUTO ;) Heel verwarrende ervaring is dat namelijk, want de enige manier om grootlicht dan permanent uit te zetten is dan om de seinfunctie te gebruiken..
Oh sorry, dan heb ik het mis. Grootlicht gebruik ik bijna nooit, en zeker niet in de AUTO-stand. Ik heb de lichtschakelaar altijd in de bovenste (?) stand staan: altijd aan. Anders rij je bij (lichte) mist en slecht weer makkelijk zonder achterlicht. Daar heb ik geen zin in.

Helemaal in het begin heb ik wel eens met dat automatisch dimmende grootlicht gespeeld omdat het in het boekje staat, maar dat is meer dan 2 jaar geleden. Kennis kennelijk te ver weggezakt… :?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:13
Dit werkt goed. Erg blij mee want de achteruitrij camera is zonder aanpassing niet goed bruikbaar.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P16qmQMK1CKCRBOEoYJxc1j16OQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IpR5xl73Jd3N2ggl611xswoI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Vaevictis_ schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 12:09:
Dit werkt goed. Erg blij mee want de achteruitrij camera is zonder aanpassing niet goed bruikbaar.[Afbeelding]
Goed om te horen. Ik krijg deze morgen voor Sinterklaas: https://camwipe.com/product/kia-niro-rear-camera-wiper/

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Die heb ik ook gehad maar is er bij de wasstraat afgevallen. Dus wees gewaarschuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Vaevictis_ schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 12:49:
[...]

Die heb ik ook gehad maar is er bij de wasstraat afgevallen. Dus wees gewaarschuwd.
Dank voor de waarschuwing. Ik zal kijken hoe goed deze revisie vast zit en misschien kan ik daar nog wat aan tweaken.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:39
Of niet door de wasstraat, of hem er dan even afhalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-09 19:24
@Vaevictis_
Welke heb jij er nu op zitten dan? Linkje? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Laatst online: 18-09 19:24
Merci, tijd om de 3D printer weer operabel te maken. Nog niet gebeurd na de verhuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Wat heb je als borstel gebruikt? De voorgestelde tandenborstel lijkt me wat hard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
gjcvro schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 15:19:
Wat heb je als borstel gebruikt? De voorgestelde tandenborstel lijkt me wat hard.
Ik heb een gebruikte zachte tandenborstel genomen en mijn dochter een nieuwe gegeven. Lekker recyclen enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:45
Dit werkt goed. Erg blij mee want de achteruitrij camera is zonder aanpassing niet goed bruikbaar.[Afbeelding]
Zojuist besteld. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Ik heb het laatste model camwipe er sinds een week of twee op zitten. Doet het erg goed. Daar lijken borstelharen ingelijmd of zo. Kon niet direct zien hoe ze vastzaten.

Dit model zit er strak opgeklemd, maar de pinnetjes naar binnen die in de gaatjes moeten vallen kunnen mss niet zo goed tegen de krachten van de wasstraat omdat dat 3D-printmateriaal iets minder sterk is en daardoor makkelijk afbreken?

Dan zou je voor de iets minder fraaie maar o-zo-stevige oplossing kunnen gaan door op de plaats van die pinnetjes een gaatje te boren en er een dun boutje (RVS) of draad in kunnen steken.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 05:32
[...]

Er is een nieuwere revisie die beter blijft zitten. Er staat nog wel een waarschuwing op dat je die bij de wasstraat eraf moet halen omdat die anders los gaat, maar die van mij zit er zo strak op dat die echt niet zomaar los gaat. Het is in de wasstraat dus ook nog nooit los geschoten.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:14

zeroday

There is no alternative!

[...]

HIer ook en toen die beste man een mail gestuurd en ik kreeg een nieuwe en die zit beter . (maar nog niet weer in de wasstraat geweest .. ;)

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ook maar een besteld. Hopelijk op tijd voor kerst.

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-09 20:28
DutchKel schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 17:58:
[...]

Er is een nieuwere revisie die beter blijft zitten. Er staat nog wel een waarschuwing op dat je die bij de wasstraat eraf moet halen omdat die anders los gaat, maar die van mij zit er zo strak op dat die echt niet zomaar los gaat. Het is in de wasstraat dus ook nog nooit los geschoten.
Ik heb de laatste versie sinds een week of zes, maar gezien de waarschuwing op de verpakking om 'm niet aan de wasstraat bloot te stellen, heb ik 'm wel eraf gehaald en het oorspronkelijke klepje even teruggezet. Gezien het geweld van de wasstraat die ik bezoek kan ik me voorstellen dat ik' m verlies (het vangt een groter moment op, kracht x arm).
Ik ben zeker tevreden over de camwipe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:36
Suicyder schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 13:31:
[...]

Merci, tijd om de 3D printer weer operabel te maken. Nog niet gebeurd na de verhuizing.
Neem er graag een van je over als je er nog een print.
Met dit weer is het niet handig als die reversecam zo vies wordt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-09 19:15
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 15:37:
@_eLMo_ ik heb ook een barst zonder ooit geweld te hebben toegepast. Lijkt me eerder een constructiefout, misschien is het wel uitzettend ijs dat die klep kapot kan drukken?
Het is water wat in de randen gaat zitten en bij vriesweer uitzet.
Misschien dat de constructie bij de jongere bouwjaren verbeterd is.
Mijn MY19 heeft 2 scheurtjes, maar KIA hoofdkantoor geeft geen garantie.
Ik heb de laadklep eraf geschroefd en de randen/ scheurtjes opgevuld met epoxy.
Aan de andere kant bij het scharnier bleken nog meer scheurtjes te zitten. Die ook maar opgevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-09 18:20
Is dit de borstel van camwipe.com ? Ik zit er al een tijdje aan te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

mister9 schreef op zondag 5 december 2021 @ 12:53:
Is dit de borstel van camwipe.com ? Ik zit er al een tijdje aan te denken.
Niet dénken maar gewoon dóén ;)

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ningalloon schreef op zondag 5 december 2021 @ 11:11:
[...]

Het is water wat in de randen gaat zitten en bij vriesweer uitzet.
Misschien dat de constructie bij de jongere bouwjaren verbeterd is.
Mijn MY19 heeft 2 scheurtjes, maar KIA hoofdkantoor geeft geen garantie.
Ik heb de laadklep eraf geschroefd en de randen/ scheurtjes opgevuld met epoxy.
Aan de andere kant bij het scharnier bleken nog meer scheurtjes te zitten. Die ook maar opgevuld.
Als alles weer een beetje is opgedroogd (wat een druilerig pokkeweer) zal ik eens kijken of ik vaseline kan smeren in de randen. Waar vaseline zit kan geen water zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
Hippe Lip schreef op zondag 5 december 2021 @ 13:21:
[...]

Niet dénken maar gewoon dóén ;)
Done, komt net uit de printer rollen. alleen nog even een zachte zwarte borstel zoeken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard2011
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-08 11:43
Wie heeft er een Dashcam in zijn E-niro aangesloten op een Cellink/blackvue batterij via de zekeringkast en welke zekering wordt hiervoor gebruikt? (met foto graag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Vraag over de ACC:
Naar mijn gevoel reageerd de Niro wat traag op een versnellende of vertrekkende voorligger: zo onstaat er een behoorlijk gat tussen mij en de voorligger bij het wegrijden bij een verkeerslicht.
Is dit ergens instelbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
bokkie72 schreef op maandag 6 december 2021 @ 19:15:
Vraag over de ACC:
Naar mijn gevoel reageerd de Niro wat traag op een versnellende of vertrekkende voorligger: zo onstaat er een behoorlijk gat tussen mij en de voorligger bij het wegrijden bij een verkeerslicht.
Is dit ergens instelbaar?
Ja, onder het "overige" menu is een optie te kiezen "CCC response". Hiermee kun je in drie standen aangeven hoe snel de CCC reageert. Maar.... Ik merk niet bijster veel verschil.
Pagina 6-106 van de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
richard2011 schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:01:
Wie heeft er een Dashcam in zijn E-niro aangesloten op een Cellink/blackvue batterij via de zekeringkast en welke zekering wordt hiervoor gebruikt? (met foto graag)
Ik heb gezeur gehad met de dealer die eiste dat ik deze eraf haalde omdat de auto niet meer origineel was en geen garantie kon claimen. Dit was ook ten tijde dat mijn 12v accu defect was. Terwijl de Dash cam uit stond. Dus ik zou het door de dealer laten installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Hippe Lip schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 17:45:
Ik heb het laatste model camwipe er sinds een week of twee op zitten. Doet het erg goed. Daar lijken borstelharen ingelijmd of zo. Kon niet direct zien hoe ze vastzaten.

Dit model zit er strak opgeklemd, maar de pinnetjes naar binnen die in de gaatjes moeten vallen kunnen mss niet zo goed tegen de krachten van de wasstraat omdat dat 3D-printmateriaal iets minder sterk is en daardoor makkelijk afbreken?

Dan zou je voor de iets minder fraaie maar o-zo-stevige oplossing kunnen gaan door op de plaats van die pinnetjes een gaatje te boren en er een dun boutje (RVS) of draad in kunnen steken.
Heb de campwipe er nu ook op zitten. Denk niet dat hij er snel af zal gaan maar i.p.v. boutje of draad overweeg ik er een zwarte tiewrap om te doen. Valt niet op. Die moet dan iets meer naar links als waar de pinnetjes zitten anders kan de wisser niet wegklappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passat_to_ev
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:18

passat_to_ev

Nice_car

Na de laatste 2 updates worden de laad instellingen (daluren en locatie) niet meer onthouden door de auto. Na 1 dag zijn de instellingen verdwenen. Ik denk er nu aan om een reset uit te voeren, maar heeft dit ook invloed op de laad instellingen van de auto en wat moet ik allemaal corrigeren na de update? Alleen wat instellingen of ook de app opnieuw connecten? Ik heb een my20.

MW_ID7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
DonJuape schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 08:30:
[...]

Heb de campwipe er nu ook op zitten. Denk niet dat hij er snel af zal gaan maar i.p.v. boutje of draad overweeg ik er een zwarte tiewrap om te doen. Valt niet op. Die moet dan iets meer naar links als waar de pinnetjes zitten anders kan de wisser niet wegklappen.
Hoe lang deed de camwipe erbij jou over vanuit Zweden? Mijne is vrijdag besteld en meteen een t&t ontvangen, maar die doet het (nog) niet helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 05:32
Rogar schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:08:
[...]

Hoe lang deed de camwipe erbij jou over vanuit Zweden? Mijne is vrijdag besteld en meteen een t&t ontvangen, maar die doet het (nog) niet helaas.
Het is druk bij de post, dus ik denk dat je wat geduld moet hebben.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Nu online
DutchKel schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:24:
[...]

Het is druk bij de post, dus ik denk dat je wat geduld moet hebben.
Snap ik, maar was gewoon in het algemeen benieuwd naar de levertijd ;-). Dat is namelijk nergens terug te vinden op de site.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Rogar schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:30:
[...]

Snap ik, maar was gewoon in het algemeen benieuwd naar de levertijd ;-). Dat is namelijk nergens terug te vinden op de site.
Vanaf de orderbevestiging duurde het 8 dagen. Is een beetje zoals met Ali; de status is onduidelijk en dan valt het plotseling op de mat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsmealso
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-09 16:05
Rogar schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:08:
[...]

25/11 besteld, 3/12 binnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Iemand die kan verklaren waarom dat mijn eigen E-Niro met nieuwe logo +/-50 km minder aangeeft op een volle lading dan een 2019 model met 20k km op de teller?

Het valt me echt op dat die van mij niet boven de 370 a 380 uitkomt waar het 2019 model structureel 420 a 430 aangeeft. (Zelfde accupakket). (Na starten, geen verwarming/airco e.d.

Heeft het betreffende 2019 model misschien een warmtepomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• angelofhope
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-08 19:55
eL_Jay schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 12:42:
Iemand die kan verklaren waarom dat mijn eigen E-Niro met nieuwe logo +/-50 km minder aangeeft op een volle lading dan een 2019 model met 20k km op de teller?

Het valt me echt op dat die van mij niet boven de 370 a 380 uitkomt waar het 2019 model structureel 420 a 430 aangeeft. (Zelfde accupakket). (Na starten, geen verwarming/airco e.d.

Rijstijl van de voorbije rit(ten) maakt ook enorm veel uit. Veel autostrade of net veel start/stop vs constant lagere snelheid,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkie72
  • Nu online
eL_Jay schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 12:42:

Wellicht staat bij die nieuwe Niro de heater on?
Ik merk dat het aan of uitzetten direct invloed heeft op het voorspelde bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
angelofhope schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 12:44:
[...]

Rijstijl van de voorbije rit(ten) maakt ook enorm veel uit. Veel autostrade of net veel start/stop vs constant lagere snelheid,...
kWh gemiddelde/odo zat voor beide rond de 22kwh/100km.
De odo stond bij de nieuwe op 1600, bij het 2019 model op 16000.
@bokkie72
Is helaas niet de airco/heater

[ Voor 5% gewijzigd door eL_Jay op 07-12-2021 12:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04:10
@eL_Jay je zult een paar flinke ritten moeten maken met een zuinige rijstijl als je de GoM hoger wilt krijgen bij 100% vol. Je kunt er vrij weinig uit concluderen als je vergelijkt met andere e-Niro's. Hangt allemaal af van hoe hard je rijdt, wat de buitentemperatuur was, de windsnelheid en richting etc etc. De GoM werkt dynamisch om je te helpen inschatten hoever je komt op basis van je recente ritten. Het heeft weinig te maken met de staat van je accu (anders dan bijv bij Tesla).
Als het kWh verbruik per rit gelijk is, dan is er niks aan de hand.
Als je gemiddeld 22 kWh/100km rijdt (enorm onzuinig.. rijd je heel erg hard??), dan kun je daar dus 64/22 * 100 = 290 km mee halen op een volle accu. Beide GoM zijn dus positiever, waarschijnlijk omdat je veel ritten zuiniger rijdt dan 22kWh/100km.

[ Voor 36% gewijzigd door CyBeRSPiN op 07-12-2021 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:08:
@eL_Jay je zult een paar flinke ritten moeten maken met een zuinige rijstijl als je de GoM hoger wilt krijgen bij 100% vol. Je kunt er vrij weinig uit concluderen als je vergelijkt met andere e-Niro's. Hangt allemaal af van hoe hard je rijdt, wat de buitentemperatuur was, de windsnelheid en richting etc etc. De GoM werkt dynamisch om je te helpen inschatten hoever je komt op basis van je recente ritten. Het heeft weinig te maken met de staat van je accu (anders dan bijv bij Tesla).
Als het kWh verbruik per rit gelijk is, dan is er niks aan de hand.
Als je gemiddeld 22 kWh/100km rijdt (enorm onzuinig.. rijd je heel erg hard??), dan kun je daar dus 64/22 * 100 = 290 km mee halen op een volle accu. Beide GoM zijn dus positiever, waarschijnlijk omdat je veel ritten zuiniger rijdt dan 22kWh/100km.
Duidelijk verhaal, bedankt. Veel snelweg KM's, werken in stilstaande auto met verwarming aan, dat soort dingen. Mijn voet wordt langzaam wel lichter gelukkig. We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18-09 17:42
multikoe schreef op maandag 6 december 2021 @ 19:20:
[...]

Ja, onder het "overige" menu is een optie te kiezen "CCC response". Hiermee kun je in drie standen aangeven hoe snel de CCC reageert. Maar.... Ik merk niet bijster veel verschil.
Pagina 6-106 van de handleiding.
Ik heb het idee dat die vooral de reactie qua remmen als iemand op de snelweg voor je duikt beinvloed, dan het optrekvermogen als je voorligger afstand neemt.
Ik heb hem iig weer snel terug op de trage stand gezet vanwege filerijden in de randstad...(En geef soms gewoon een dotje gas bij bij het optrekken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

DonJuape schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 08:30:
[...]

Hmm, dan kun je ook zwarte ductape gebruiken… 🙄

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Hippe Lip schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 14:17:
[...]

Hmm, dan kun je ook zwarte ductape gebruiken… 🙄
Mwah. Dat zou ik niet zo snel doen. Is elastischer dan een tiewrap dus kan de beide benen van u vormige doorsnede van de camwipe minder goed bij elkaar houden (want dat is wat je wil bereiken zodat de pinnetjes niet uit de gaten kunnen). Bovendien moet ik dan tape gaan zitten lospeuteren en heb ik lijmresten, terwijl ik een tiewrap makkelijk kan verwijderen en er een nieuwe op kan zetten.
Nu ben ik wel een tiewrap enthousiast en vind dat de uitvinder een nobelprijs verdient :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08-2023
My22

Media via USB (Wav Flac ivm gapless play) klinkt behoorlijk goed maar is dus geen serieuze optie, nl.
Albums kun je in de lijst niet inklappen wat zoeken ontzettend langdurig en omslachtig maakt bij meerdere albums van dezelfde artiest aangezien je dus alle nrs. ook in de lijst uitgerold ziet.
Maar wat dus echt wel kwalijk is.
Nrs spelen af op alphabet en dus niet op de volgorde die de artiest bedoelt heeft.
Dit is dus ingrijpen op artistiek niveau.
En stel, je hebt twee nrs die in elkaar overlopen, maar dus een verschillende naam hebben spelen ze dus ook niet achter elkaar.
Dit is voor mij een heuse "dealbreaker" en artistiek gezien een krime.
Jammer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@MatMich FLAC en dan tijdens het rijden luisteren? Alle rijgeluiden doet alle (minimale) winst tov een normale mp3 al teniet.
Beste om via CarPlay/Android auto via een mobieltje af te spelen. Of via een speler die bluetooth ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 16:43:
@MatMich FLAC en dan tijdens het rijden luisteren? Alle rijgeluiden doet alle (minimale) winst tov een normale mp3 al teniet.
Beste om via CarPlay/Android auto via een mobieltje af te spelen. Of via een speler die bluetooth ondersteunt.
Buiten dat mp3 niet gapless speelt is wat jij schrijft absoluut niet relevant.
Misschien wil ik wel tijdens het laden luisteren en dan sta ik stil.
En dat zijn al 2 redenen van de vele.
Het gaat erom dat ik geen albums met de door de artiest bedoelde volgorde kan spelen.
Dus als ik bv naar een stuk van Moussorgsky wil luisteren krijg ik de finale voor het intro. F komt nl voor i. ;)
Ik vind ook nog eens dat ik om die reden voor carplay of Android auto zou moeten kiezen werkelijk te zot voor woorden in een auto van 45 mille die zichzelf op de borst slaat vanwege zijn fantastische audio systeem.
Kortom, met alle respect _/-\o_ , maar je gaat te kort door de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

MatMich schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 20:34:
[...]

Buiten dat mp3 niet gapless speelt is wat jij schrijft absoluut niet relevant.
Misschien wil ik wel tijdens het laden luisteren en dan sta ik stil.
En dat zijn al 2 redenen van de vele.
Het gaat erom dat ik geen albums met de door de artiest bedoelde volgorde kan spelen.
Dus als ik bv naar een stuk van Moussorgsky wil luisteren krijg ik de finale voor het intro. F komt nl voor i. ;)
Ik vind ook nog eens dat ik om die reden voor carplay of Android auto zou moeten kiezen werkelijk te zot voor woorden in een auto van 45 mille die zichzelf op de borst slaat vanwege zijn fantastische audio systeem.
Kortom, met alle respect _/-\o_ , maar je gaat te kort door de bocht.
Waar slaat de eNiro zich op de borst over zijn fantastische audio systeem? Ben het met je eens dat 45 mille veel geld is maar dat kost een EV nu eenmaal. Daarbij is de m.i. de prijs-kwaliteit/optie verhouding bij eNiro bovengemiddeld in de EV markt.
Tenslotte blijkt keer op keer (en dat is niet alleen bij EVs zo maar ook bij ICE) dat de beste jongens en meisjes van de IT klas niet bij de automakers aan software zijn gaan werken. Daar is Kia echt geen uitzondering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
DonJuape schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 21:20:
[...]

Waar slaat de eNiro zich op de borst over zijn fantastische audio systeem? Ben het met je eens dat 45 mille veel geld is maar dat kost een EV nu eenmaal. Daarbij is de m.i. de prijs-kwaliteit/optie verhouding bij eNiro bovengemiddeld in de EV markt.
Tenslotte blijkt keer op keer (en dat is niet alleen bij EVs zo maar ook bij ICE) dat de beste jongens en meisjes van de IT klas niet bij de automakers aan software zijn gaan werken. Daar is Kia echt geen uitzondering.
In zo’n beetje ieder reclamefoldertje van Kia.

Quote” 10.25'' multimedia en navigatie
High-end infotainment en je favoriete muziek in topkwaliteit.”

Ik heb gratis software die al in staat is om gewoon op een fatsoenlijke wijze een album af te spelen.
Daar is geen IT klasje voor nodig.
Maar wat ik nu wel begrijp is dat schijnbaar niemand het belangrijk vindt dat een album fatsoenlijk wordt afgespeeld, want daar hoor ik dus niemand over.
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@MatMich ik vind die volgorde wel belangrijk, maar heb daar met Spotify via CarPlay geen last van. Ben dik tevreden met de audiokwaliteit. Maar komt niet in de buurt van mn audiosysteem in mn woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
CyBeRSPiN schreef op woensdag 8 december 2021 @ 00:19:
@MatMich ik vind die volgorde wel belangrijk, maar heb daar met Spotify via CarPlay geen last van. Ben dik tevreden met de audiokwaliteit. Maar komt niet in de buurt van mn audiosysteem in mn woonkamer.
Ik heb geen Spotify, en dat wil ik ook niet, ik zou dan liever Tidal oid nemen, maar dat terzijde.
En vind het bizar dat het eigen systeem dus geen juiste volgorde kan spelen.
Ik heb nog nooit een auto gehad, vooropgesteld met usb, die niet gewoon een album op de juiste volgorde kon afspelen, dus dit is niet echt “normaal”
Verder heb ik thuis met mijn audio (B&W 800-serie met db sub en Lyngdorf) ook een beter systeem maar de eerlijkheid gebiedt mij te vragen “wat heeft dat ermee te maken? 8)7
Niet lullig bedoeld en uiteraard repect voor je bijdrage _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:48
Nu zijn er wel meer auto's die last hebben met muziek van USB misschien als workaround muziek van op je phoneplayer afspelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
oldie127 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 00:59:
Nu zijn er wel meer auto's die last hebben met muziek van USB misschien als workaround muziek van op je phoneplayer afspelen
Ik heb niet zozeer last met afspelen van USB, maar meer met de library die onlogisch alphabetiseert.
Overigens ben ik het wel met je eens dat ik waarschijnlijk inderdaad van mijn phone ga afspelen alleen dan wordt het wel bluetooth helaas.

[ Voor 16% gewijzigd door MatMich op 08-12-2021 03:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkie72
  • Nu online
MatMich schreef op woensdag 8 december 2021 @ 03:05:
[...]

Ik heb niet zozeer last met afspelen van USB, maar meer met de library die onlogisch alphabetiseert.
Overigens ben ik het wel met je eens dat ik waarschijnlijk inderdaad van mijn phone ga afspelen alleen dan wordt het wel bluetooth helaas.
Misschien als work-around de files op de stick een getal als prefix geven waarmee je de volgorde kan afdwingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

nou .. die nieuwe MAP update vind ik maar niets.. Ik kom nu geregeld tegen dat het ' laden ' icoon maar blijft tollen nadat ik de auto heb aangezet en na 10 minuten heb ik nog steeds geen MAP

Als ik naar een andere functie / muziek / radio ga heb ik wel beeld, maar de MAP of NAV .. vergeet het maar.

Erg vaag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

bokkie72 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 07:29:
[...]

Misschien als work-around de files op de stick een getal als prefix geven waarmee je de volgorde kan afdwingen?
Precies dat soort dingen moest ik voor mijn Mazda ook. Zoals ik zei, gui software is de sluitpost voor autofabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

zeroday schreef op woensdag 8 december 2021 @ 07:41:
nou .. die nieuwe MAP update vind ik maar niets.. Ik kom nu geregeld tegen dat het ' laden ' icoon maar blijft tollen nadat ik de auto heb aangezet en na 10 minuten heb ik nog steeds geen MAP

Als ik naar een andere functie / muziek / radio ga heb ik wel beeld, maar de MAP of NAV .. vergeet het maar.

Erg vaag..
Heb jij ook de allerlaatste update? En ik moest bij de eerste update twee keer updaten voor hij ook de kaart deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

DonJuape schreef op woensdag 8 december 2021 @ 08:02:
[...]

Heb jij ook de allerlaatste update? En ik moest bij de eerste update twee keer updaten voor hij ook de kaart deed.
ja laatste update, maar ik heb het wel 4x moeten doen ivm wellicht een te grote USB stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
bokkie72 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 07:29:
[...]

Had ik ook al aan gedacht.
Dacht dat dat niet nodig zou zijn aangezien die gegevens ingebakken zitten maar blijkbaar dus niet voldoende voor Kia :'(
Goede tip overigens, ik ga dat maar eens proberen.
Ik laat het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis13
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 18:03
BUG in schema voorverwarmen 1e Generatie Niro (2019)

Ik heb, om 's ochtends in een warme auto te stappen, een schema gemaakt dat hij elke werkdag om 7 uur de temperatuur in de auto 21 graden maakt. Hij moet uiteraard aan de kabel hangen.
Ik heb hem op 21 gezet, want zodra ik wegrij dan staat hij nog op die temperatuur.
Alleen na een paar dagen merk ik dat hij niet meer op 21 staat. Maar op 18 graden.
Dat is prima om voor te verwarmen. Maar zodra ik wegrij, blijft hij dus op 18 graden staan.

Geval van een bugje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Nelis13 ja, heb dat in het begin hier veel voorbij zien komen. Of dat ie elke dag een graad lager gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeRSPiN op 08-12-2021 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

CyBeRSPiN schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:41:
@Nelis13 ja, heb dat in het begin hier veel voorbij zien komen. Of dat ie elke dag een graad lager gaat.
Bijzondere bug. Ik verwarm soms voor met de remote op 18 graden. Weet eigenlijk niet welke temperatuur er dan ingesteld staat als ik weg rij. Zal er eens op letten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nelis13
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 18:03
CyBeRSPiN schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:41:
Ja sorry. In het begin ook het forum gevolgd. Al een tijdje niet meer. Nu met 680+ pagina's kan ik het niet meer inhalen. (ik zal eens proberen te zoeken)

Een graadje lager kan inderdaad ook. Soms staat ie dan op 20 of 18 graden. Irritant die zelfdenkende auto's. Ik kan zelf wel bepalen wat een goede temperatuur voor mij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-09 11:37
MatMich schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:26:
[...]

Had ik ook al aan gedacht.
Dacht dat dat niet nodig zou zijn aangezien die gegevens ingebakken zitten maar blijkbaar dus niet voldoende voor Kia :'(
Goede tip overigens, ik ga dat maar eens proberen.
Ik laat het weten.
Die nummervolgorde is inderdaad heel vreemd. Ik gebruik daarom knoppen 'Artiest' en 'Album' niet meer voor mijn muziek maar navigeer altijd via 'Bestand'. Mijn albums zitten in mappen met de bestandsnaam zoals 'Bob Dylan - [1965] - Blonde On Blonde'. In de lijst staan de artiesten dus keurig op alfabetische volgorde. In de mappen staan dan de nummers met de volgende notatie: '01. Rainy Day Women #12 & 35' of soortgelijk. In elk geval beginnen ze altijd met het tracknummer. Op die manier spelen ze af zoals het bedoeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Ken Wood schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:03:
[...]

Die nummervolgorde is inderdaad heel vreemd. Ik gebruik daarom knoppen 'Artiest' en 'Album' niet meer voor mijn muziek maar navigeer altijd via 'Bestand'. Mijn albums zitten in mappen met de bestandsnaam zoals 'Bob Dylan - [1965] - Blonde On Blonde'. In de lijst staan de artiesten dus keurig op alfabetische volgorde. In de mappen staan dan de nummers met de volgende notatie: '01. Rainy Day Women #12 & 35' of soortgelijk. In elk geval beginnen ze altijd met het tracknummer. Op die manier spelen ze af zoals het bedoeld is.
Toptip Tiptop
Klopt, helemaal geweldig de structuur van mijn usb is al goed dus hoef niets te veranderen.
Beetje vreemd uiteindelijk, maar als het maar werkt, hier ga ik wel aan wennen denk ik.
Thx _/-\o_

Dan wel nog een vraagje:
Als je bluetooth speelt vanaf je telefoon (bij mij Samsung Galaxy S20) vanuit welke map speelt hij dan standaard?

[ Voor 19% gewijzigd door MatMich op 08-12-2021 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-08 20:52
Advies gevraagd...
Na een lang proces van overwegen ben ik vorige week begonnen met het zoeken naar een e-Niro om te importeren uit Duitsland (vanwege de BAFA voordelen). Dat schip lijkt nu wat te stranden, want bijna niks is meer leverbaar komende maanden en de totaalprijzen zijn nog maar marginaal lager dan de Nederlandse nieuwprijzen.

Nu een nieuwe Niro toch echt wel minimaal 40k lijkt te worden, komt de keus voor mij neer tussen een gebruikte e-Niro executive (2019 of 2020 model) van rond de 37k, of een MG ZS EV long range luxury (nieuw model), ~35k na de SEPP begin volgend jaar. Op papier zijn beide auto's zeer vergelijkbaar. De Niro rijdt een tikje efficiënter, de MG kan een 500kg aanhanger trekken. Een beetje plussen en minnen tussen beiden.

Mijn vraag luidt dan ook, wat zouden overwegingen zijn om de e-Niro te verkiezen boven de nieuwe ZS EV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-09 17:35
Sinds kort heb ik de beschikking over een e-niro (2019 Executive) via mijn werk en ik moet zeggen dat hij heerlijk soepel rijdt.

Echter wat me wel opvalt is dat de navigatie of routeplanning op de auto zelf geen live verkeersinformatie door kan krijgen? Hoe kan ik dit wel voor elkaar krijgen?

Voor nu gebruik ik gewoon google maps van mijn telefoon, maar het zou toch handig zijn als het direct in de auto kan.

Trouwens, hoe kun je op google maps een langere rit plannen en dan aangeven dat je een elektrische auto hebt en dat er dus laadpunten in de reis opgenomen moeten worden? Die optie heb ik nog niet gevonden namelijk, maar in de nieuwste elektrische auto's lijkt het al wel te kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:51
Igor4 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:15:
Advies gevraagd...
Na een lang proces van overwegen ben ik vorige week begonnen met het zoeken naar een e-Niro om te importeren uit Duitsland (vanwege de BAFA voordelen). Dat schip lijkt nu wat te stranden, want bijna niks is meer leverbaar komende maanden en de totaalprijzen zijn nog maar marginaal lager dan de Nederlandse nieuwprijzen.

Nu een nieuwe Niro toch echt wel minimaal 40k lijkt te worden, komt de keus voor mij neer tussen een gebruikte e-Niro executive (2019 of 2020 model) van rond de 37k, of een MG ZS EV long range luxury (nieuw model), ~35k na de SEPP begin volgend jaar. Op papier zijn beide auto's zeer vergelijkbaar. De Niro rijdt een tikje efficiënter, de MG kan een 500kg aanhanger trekken. Een beetje plussen en minnen tussen beiden.

Mijn vraag luidt dan ook, wat zouden overwegingen zijn om de e-Niro te verkiezen boven de nieuwe ZS EV?
Ik rij met een e-Niro, evident als ik tevreden ben dat ik die zou aanbevelen (wat zo is)

Jij moet je huiswerk maken en een lijst opstellen van wat je verwacht van een EV en welke veiligheidsfeatures en toeters en bellen erop moeten zitten (ev met prio lijst)
Daarna neem je de specs van elk van de voertuigen bij de hand en ga na wat bij welk voertuig afgecheckt kan worden, maar ook die features die jij niet vermelde en welke waarde ze voor jou hebben

En voor dit laatste wordt het moeilijk omdat je niet altijd weet wat ze inhouden

Ik geef maar 1 voorbeeld: Mijn wagen staat in auto regen 1.
regen 1 is dus de laagste regen, op het ogenblik dat je gas (stroompedaal) lost remt hij af gelijk een ICE
echter hij staat op auto, wat betekent dat hij de radar nog gebruikt en hij automatisch naar regen 2 en 3 gaat naarmate de afstand kleiner wordt met uw voorligger
100% stoppen doet die niet, je moet nog even het rempedaal bedienen

(er zijn 4 regen niveau's uitrollen: 1, 2 en 3, de laatste 3 zijn als standaard in te stellen bij niveau eco, normal en sport)
Met de flippers kan je regen tijdelijk aanpassen voor bv. smalle bochtige wegen met grachten of heuvels/bergen
Uitrollen kan ook maar dan moet je telkens na het opstarten het even met de klipper aanpassen

Nog niet veel modellen ontdekt die dit soort van flexibele instelling aankunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Advies gevraagd...

Tja dat is heel lastig omdat ik alleen de eNiro ken. Zou sowieso in beide een proefrit maken. De eNiro is vrij volledig uitgerust (afgezien van misschien het basis model; de comfort line). Geen idee hoe dat met de ZS is. De eNiro rijdt heel fijn (sommigen zeggen saai) en op de achterbank heb je voldoende beenruimte. Vind ook de ACC prettig en de mogelijkheid tot one pedal drive (regeneratie op stand 3). Geen grote minpunten wel wat software irritaties (achteruitrijcamera bug en waarom kan ik de ingestelde temperatuur nergens zien?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Igor4 Je keuze is toch vrij persoonlijk, zoals anderen hier ook al aanhalen. Ik denk dat geen van beide auto’s slecht is, al heb ik zelf geen ervaring met de MG. Je zou de filmpjes vanTesla-Bjørn en andere reviews van die auto op internet kunnen bekijken.

Elke auto heeft gewoon zijn eigen (eigen)aardigheden. Er is geen auto waarin geen dingen zijn die je achteraf tegenvallen. Bedenk dat tevoren.

En verder: je stelt je vraag hier temidden van de e-Niro-enthousiastelingen. Denk je dat die de MG gaan ophemelen en de e-Niro afkraken? 🙄

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:15

PeaceNlove

Deugleuter

gustaveau schreef op woensdag 8 december 2021 @ 16:42:
Sinds kort heb ik de beschikking over een e-niro (2019 Executive) via mijn werk en ik moet zeggen dat hij heerlijk soepel rijdt.

Echter wat me wel opvalt is dat de navigatie of routeplanning op de auto zelf geen live verkeersinformatie door kan krijgen? Hoe kan ik dit wel voor elkaar krijgen?

Voor nu gebruik ik gewoon google maps van mijn telefoon, maar het zou toch handig zijn als het direct in de auto kan.

Trouwens, hoe kun je op google maps een langere rit plannen en dan aangeven dat je een elektrische auto hebt en dat er dus laadpunten in de reis opgenomen moeten worden? Die optie heb ik nog niet gevonden namelijk, maar in de nieuwste elektrische auto's lijkt het al wel te kunnen?
WiFi hotspot op je telefoon aanzetten en de Niro configureren dat die de hotspot gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
Advies gevraagd...

Maakt de bijtelling voor jou nog uit? e-Niro uit 2019 heb je nog een paar jaar 4% en op die van 2020 8%.
Het weerhoudt mij er eigenlijk van om overstap te maken naar EV6 of modelY, dan gaat mijn bijtelling tig keer over de kop omdat niet alleen het EV bijtellingspercentage hoger is (16%) maar bovendien begrenst tot 35K en 22% over het meerdere. Wat bij mijn verlanglijstje betekent dat je over bijna de helft van de aanschafprijs 22% moet bijtellen. Dus ik toer nog wel even rond in de e-Niro die verder ook goed bevalt.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Laatst online: 18-09 08:52

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

eltron schreef op woensdag 8 december 2021 @ 18:44:
[...]

Maakt de bijtelling voor jou nog uit? e-Niro uit 2019 heb je nog een paar jaar 4% en op die van 2020 8%.
Het weerhoudt mij er eigenlijk van om overstap te maken naar EV6 of modelY, dan gaat mijn bijtelling tig keer over de kop omdat niet alleen het EV bijtellingspercentage hoger is (16%) maar bovendien begrenst tot 35K en 22% over het meerdere. Wat bij mijn verlanglijstje betekent dat je over bijna de helft van de aanschafprijs 22% moet bijtellen. Dus ik toer nog wel even rond in de e-Niro die verder ook goed bevalt.
Misschien koopt deze Tweaker de wagen wel particulier? ;)

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Laatst online: 18-09 08:52

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Overigens heb ik vandaag eindelijk bericht gekregen dat mijn Duitse e-niro in Nederland is gearriveerd. Nu moet er nog een nummerbordje op, BPM inschrijven etc. Hopelijk staat hij aankomende 7 dagen voor de deur als vroeg kerst cadeautje :)

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-09 18:22

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

PeaceNlove schreef op woensdag 8 december 2021 @ 18:29:
[...]

WiFi hotspot op je telefoon aanzetten en de Niro configureren dat die de hotspot gaat gebruiken.
Ik was niet van op de hoogte dat de e-Niro Wi-Fi had. Dan is dus Android Auto native wireless ook nog mogelijk in software updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
bruneelm schreef op woensdag 8 december 2021 @ 16:50:
[...]

Ik rij met een e-Niro, evident als ik tevreden ben dat ik die zou aanbevelen (wat zo is)

Jij moet je huiswerk maken en een lijst opstellen van wat je verwacht van een EV en welke veiligheidsfeatures en toeters en bellen erop moeten zitten (ev met prio lijst)
Daarna neem je de specs van elk van de voertuigen bij de hand en ga na wat bij welk voertuig afgecheckt kan worden, maar ook die features die jij niet vermelde en welke waarde ze voor jou hebben

En voor dit laatste wordt het moeilijk omdat je niet altijd weet wat ze inhouden

Ik geef maar 1 voorbeeld: Mijn wagen staat in auto regen 1.
regen 1 is dus de laagste regen, op het ogenblik dat je gas (stroompedaal) lost remt hij af gelijk een ICE
echter hij staat op auto, wat betekent dat hij de radar nog gebruikt en hij automatisch naar regen 2 en 3 gaat naarmate de afstand kleiner wordt met uw voorligger
100% stoppen doet die niet, je moet nog even het rempedaal bedienen

(er zijn 4 regen niveau's uitrollen: 1, 2 en 3, de laatste 3 zijn als standaard in te stellen bij niveau eco, normal en sport)
Met de flippers kan je regen tijdelijk aanpassen voor bv. smalle bochtige wegen met grachten of heuvels/bergen
Uitrollen kan ook maar dan moet je telkens na het opstarten het even met de klipper aanpassen

Nog niet veel modellen ontdekt die dit soort van flexibele instelling aankunnen
Dank voor je antwoord. Huiswerk heb ik zeker gemaakt, heb reeds een uitgebreide spreadsheet met alle eigenschappen per auto die ik in overweging heb genomen (met vergelijking op alle vlakken die ik belangrijk vind). De MG en Kia komen daaruit nog steeds nagenoeg op een gelijke plek.. Derhalve mijn vraag om overwegingen van anderen op dit vlak.

Komende van een Model S ben ik gewend aan rijden op regen (hoogste stand). Naar mijn ervaring kan het met kouder weer echter lange tijd duren voordat de regeneratie enigszins op gang komt bij het loslaten vh pedaal. Heb je dezelfde ervaring bij de Niro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Igor4 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 20:21:
[...]

Dank voor je antwoord. Huiswerk heb ik zeker gemaakt, heb reeds een uitgebreide spreadsheet met alle eigenschappen per auto die ik in overweging heb genomen (met vergelijking op alle vlakken die ik belangrijk vind). De MG en Kia komen daaruit nog steeds nagenoeg op een gelijke plek.. Derhalve mijn vraag om overwegingen van anderen op dit vlak.

Komende van een Model S ben ik gewend aan rijden op regen (hoogste stand). Naar mijn ervaring kan het met kouder weer echter lange tijd duren voordat de regeneratie enigszins op gang komt bij het loslaten vh pedaal. Heb je dezelfde ervaring bij de Niro?
Die ervaring heb ik niet. Ook niet gezien hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Igor4
Hippe Lip schreef op woensdag 8 december 2021 @ 17:31:
@Igor4 Je keuze is toch vrij persoonlijk, zoals anderen hier ook al aanhalen. Ik denk dat geen van beide auto’s slecht is, al heb ik zelf geen ervaring met de MG. Je zou de filmpjes vanTesla-Bjørn en andere reviews van die auto op internet kunnen bekijken.

Elke auto heeft gewoon zijn eigen (eigen)aardigheden. Er is geen auto waarin geen dingen zijn die je achteraf tegenvallen. Bedenk dat tevoren.

En verder: je stelt je vraag hier temidden van de e-Niro-enthousiastelingen. Denk je dat die de MG gaan ophemelen en de e-Niro afkraken? 🙄
Nee hoor, dat begrijp ik zeker. Hoopte echter wat rijders te treffen die voor dezelfde afweging hebben gestaan en toch de Niro kozen (welke doorslaggevende factor?)

Op papier komen ze namelijk zo dicht bij elkaar. Enige verschil is dat je voor 35k een nieuwe MG hebt maar een occassion Niro. Echter heb ik van Kia als merk weer een wat hogere pet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
eltron schreef op woensdag 8 december 2021 @ 18:44:
[...]

Nee helaas, geen afweging. Particuliere aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:38

Arfman

Drome!

Koen Hendriks schreef op woensdag 8 december 2021 @ 20:13:
[...]

Ik was niet van op de hoogte dat de e-Niro Wi-Fi had. Dan is dus Android Auto native wireless ook nog mogelijk in software updates.
Hij heeft ook geen WiFi.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:15

PeaceNlove

Deugleuter

Even voor de duidelijkheid. De Niro m2019 kan als cliënt verbinding maken met een bestaand WiFi netwerk van bijvoorbeeld een accespoint of een WiFi hotspot. Een Niro 2019 kan niet zelf functioneren hotspot.
Volgens mij is het voor zowel Android Auto als CarPlay noodzakelijk dat de auto het WiFi netwerk maakt en dus functioneert als WiFi hotspot.
Een Niro kan dat nu niet en dus is nu CarPlay of AA draadloos zonder extra dongels of adapters niet mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
PeaceNlove schreef op woensdag 8 december 2021 @ 18:29:
[...]

Hoe doe je dat dan? Ik dacht dat de e-Niro geen eigen WiFi had en ik ben het ook nog nergens in de menus tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 16:28
PeaceNlove schreef op woensdag 8 december 2021 @ 21:54:
[...]

Even voor de duidelijkheid. De Niro m2019 kan als cliënt verbinding maken met een bestaand WiFi netwerk van bijvoorbeeld een accespoint of een WiFi hotspot. Een Niro 2019 kan niet zelf functioneren hotspot.
Volgens mij is het voor zowel Android Auto als CarPlay noodzakelijk dat de auto het WiFi netwerk maakt en dus functioneert als WiFi hotspot.
Een Niro kan dat nu niet en dus is nu CarPlay of AA draadloos zonder extra dongels of adapters niet mogelijk
Werkt prima met een kabeltje. Niet alles is draadloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
De auto heeft wel wifi. In ieder geval my19. Maar uiteraard moet dan wel je telefoon als hotspot fungeren. De auto is de client

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
[...]

Als de batterij 100% vol s werkt regen niet. De energie kan gewoon nergens naar toe. Na een paar 100 meter is dat over enwerkt de regen weer normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Steeck03 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 06:59:
[...]

Als de batterij 100% vol s werkt regen niet. De energie kan gewoon nergens naar toe. Na een paar 100 meter is dat over enwerkt de regen weer normaal.
Het interessante is dat ik het nog nooit heb gemerkt en ik laad altijd op tot 100%. In de handleiding staat ook dat je een waarschuwing krijgt en die heb ik ook nog nooit gehad. Mogelijk helpt ook hier de accu buffer (werkelijk accu capaciteit is groter dan 64kWh). Ik weet van Tesla rijders dat ze het wel merken (en soms van schrikken).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
[...]
De regen functie in de Niro werkt in mijn ervaring altijd en consistent. Er is een "Auto" setting waarbij de auto zelf kiest voor het regen-niveau en dat werkt uitstekend.
Overigens: ook remmen met het rempedaal regenereert energie, dus of je nu one-pedal-driving gebruikt met regen op 3 of je gebruikt het rempedaal, het maakt in principe niet uit. Waar het dus uiteindelijk om gaat is wat je persoonlijk prettiger vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
DonJuape schreef op donderdag 9 december 2021 @ 08:02:
[...]

Het interessante is dat ik het nog nooit heb gemerkt en ik laad altijd op tot 100%. In de handleiding staat ook dat je een waarschuwing krijgt en die heb ik ook nog nooit gehad. Mogelijk helpt ook hier de accu buffer (werkelijk accu capaciteit is groter dan 64kWh). Ik weet van Tesla rijders dat ze het wel merken (en soms van schrikken).
Het is volgens mij vooral een probleem als je in bergachtig gebied woont en de eerste paar kilometer zijn bergafwaarts. Als je je auto dan thuis tot 100% hebt opgeladen, loop je op een gegeven moment tegen de maximale capaciteit van de accu aan en stopt de regen. Ik kan me moeilijk voorstellen dat je daar in Nederland ooit mee te maken zult krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steeck03
[...]

Die enkele keer dat ik tot 100% laad merk ik het bij de eerste 1 of 2 kruisingen/bochten. Daarna niet meer. En die waarschuwing heb ik inderdaad ook wel eens gezien. Maar als je bijvoorbeeld start, de kachel aan hebt en nog even je navigatie instelt merk ik het al niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-09 15:40
[...]

Bijzonder. Ik laad standaard op tot 80% en krijg bij het wegrijden vrijwel direct een melding over het niet kunnen laden omdat de laadlimiet is bereikt. Dus de buffer is het probleem niet, want ik heb sowieso nog 20% over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:38

Arfman

Drome!

Steeck03 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 06:56:
[...]

De auto heeft wel wifi. In ieder geval my19. Maar uiteraard moet dan wel je telefoon als hotspot fungeren. De auto is de client
Dan is het een verschil tussen de MY19 en de nieuwere versies. MY20 en nieuwer hebben voor zover ik weet geen WiFi (of het is heel goed verstopt).

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Arfman schreef op donderdag 9 december 2021 @ 09:18:
[...]

Dan is het een verschil tussen de MY19 en de nieuwere versies. MY20 en nieuwer hebben voor zover ik weet geen WiFi (of het is heel goed verstopt).
@Arfman Dat kan ik me heel goed voorstellen (heb zelf een MY19). Alle latere modellen hebben immers een eigen dataverbinding, dus waarom ook WiFi?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Bitaktus19 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 09:17:
[...]

Bijzonder. Ik laad standaard op tot 80% en krijg bij het wegrijden vrijwel direct een melding over het niet kunnen laden omdat de laadlimiet is bereikt. Dus de buffer is het probleem niet, want ik heb sowieso nog 20% over.
Bijzonder inderdaad. Je schrijft "...niet kunnen laden omdat de laadlimiet is bereikt". We bedoelen een melding over het niet regeneratief kunnen remmen omdat de accu vol zit en de auto deze energie niet kwijt kan in de accu. Wat bedoel jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
DonJuape schreef op donderdag 9 december 2021 @ 09:23:
[...]

Bijzonder inderdaad. Je schrijft "...niet kunnen laden omdat de laadlimiet is bereikt". We bedoelen een melding over het niet regeneratief kunnen remmen omdat de accu vol zit en de auto deze energie niet kwijt kan in de accu. Wat bedoel jij?
Dat idd! Het regeneratief remmen lukt niet omdat de laadlimiet van 80% was bereikt.

Ik laad op tot 80%.
Stap in de auto en rijd achteruit de straat op. Weinig energie nodig, want de afrit loopt af naar de straat. Dan komt de melding dat ik niet kan laden, want de limiet is bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Nu online
[...]

Heb dat 1x gehad op de terugweg vanuit Oostenrijk. Dan ineens is de batterij vol en rol je gewoon verder naar beneden ipv dat hij afremt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Bitaktus19 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 09:26:
[...]

Dat idd! Het regeneratief remmen lukt niet omdat de laadlimiet van 80% was bereikt.

Ik laad op tot 80%.
Stap in de auto en rijd achteruit de straat op. Weinig energie nodig, want de afrit loopt af naar de straat. Dan komt de melding dat ik niet kan laden, want de limiet is bereikt.
Dat is echt heel bijzonder. Ik zou bijna zeggen een bug. Heb je die laadlimiet ingesteld in je eNiro met de app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
DonJuape schreef op donderdag 9 december 2021 @ 09:34:
[...]

Dat is echt heel bijzonder. Ik zou bijna zeggen een bug. Heb je die laadlimiet ingesteld in je eNiro met de app?
Ja klopt, in de app. Geen idee of het een bug is. Kan me voorstellen dat het voor iedereen zo werkt, maar dat je het niet merkt. Meeste mensen zullen waarschijnlijk wat meer stroom verbruiken tot het eerste remmoment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Bitaktus19 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 09:37:
[...]

Ja klopt, in de app. Geen idee of het een bug is. Kan me voorstellen dat het voor iedereen zo werkt, maar dat je het niet merkt. Meeste mensen zullen waarschijnlijk wat meer stroom verbruiken tot het eerste remmoment?
Ik zeg "bug" omdat de 80% laadlimiet blijkbaar zo "hard" is dat de auto het niet toestaat daar overheen te gaan, zelfs niet voor regeneratief remmen. Dat lijkt mij geen gewenst gedrag van de software.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stimm
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-08 19:34
Bitaktus19 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 09:26:
[...]

Ik laad op tot 80%.
Dit heb ik ook, laad op tot 90%, verder zelfde scenario. Heb dit gedrag gezien al sinds ik de auto heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

stimm schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:03:
[...]

Dit heb ik ook, laad op tot 90%, verder zelfde scenario. Heb dit gedrag gezien al sinds ik de auto heb :)
Jij en @Bitaktus19 zouden dit kunnen raporteren aan een dealer die dat dan door zou moeten geven aan Kia Nederland. Alleen gezien de voortvarendheid waarmee de achteruitrijcamerabug wordt opgepakt ben ik weinig hoopvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Hebben meer mensen last van een gepland laden bug sinds de laatste update op een MY19 ?

Ik heb in de auto gepland laden op daluren ingepland en gekoppeld aan mijn thuislocatie.
Heb nu al drie keer gehad dat de auto direct begint met laden nadat deze op de lader is aangesloten.
Daarnaast viel me op bij een openbare laadpaal ver weg van huis dat de auto ineens aangaf dat de laadsessie pas om 2300 zou beginnen :S

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

Pagina: 1 ... 171 ... 350 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.