Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dagizmo
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-05 19:45
MTBreak schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:13:
[...]

De warmtepomp gebruikt inderdaad de warmte van batterij maar ook elektromotoren en inverters.
Daarbij pakt hij ook warmte van de buitenlucht.

Niet alleen verwarmen maar ook ontwasemen van de ramen gebeurt hierdoor efficiënter.
van de 0- regionen zal het wel meer dan 10% range schelen
Dan heb je het over 40 km range in de plus tov de auto zonder WP?
Vind het lastig dat Kia hier niet duidelijker over is.

Efficient gezien zou een WP effectiever om moeten gaan met dezelfde hoeveelheid energie als de spiraal heater. Als het die 10% is, dan is het wel de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Suicyder schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:21:
[...]

Volgens mij gebruikt de auto voor ontwasemen vooral de AC, in verband met het ontvochtigen van de lucht. Dat is iets wat een warmtepomp niet kan doen.
Ontwasemen is een combinatie van koelen en verwarmen. De lucht wordt eerst gekoeld met de AC om het vocht in de lucht te laten condenseren. Vervolgens wordt deze lucht verwarmd met de heater en in de cabine geblazen. Deze nu warme droge lucht kan makkelijk vocht opnemen. Voor het verwamingsgedeelte kan op dat moment niet de WP worden gebruikt want de WP kan niet tegelijk koelen (=AC) en verwarmen.

[ Voor 11% gewijzigd door DonJuape op 30-11-2021 14:56 . Reden: WP kan niet tegelijk koelen en verwarmen ]

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTBreak
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-06 20:26
[...]

Volgens mij gebruikt de auto voor ontwasemen vooral de AC, in verband met het ontvochtigen van de lucht. Dat is iets wat een warmtepomp niet kan doen.
dat kan deze wel. Deze heeft namelijk een verdamper en condensor in serie staan.
Normaal gooi je de energie weg van het drogen van de lucht via de Condenser bij de grill. Echter gebruikt de kia deze energie om gedroogde lucht weer op te warmen. win-win.
Maakt verder niet heel veel uit maar 10% zal het wel uit maken ongeveer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-06 22:36

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Om te beginnen is een airco (AC) ook een warmtepomp. Het verschil zit ‘m in een omkeerinrichting waarbij de koude en warme kant omgewisseld worden. Dat is hetzelfde als mijn monoblock warmtepomp thuis ook heeft; die kan het huis verwarmen én koelen (maar niet tegelijk natuurlijk).

En dat ontvochtigen doe je met een koelende airco inderdaad. In een ICE staat ‘s winters de airco ook aan om de lucht te ontvochtigen, om die daarna met de restwarmte van de verbrandingsmotor (afvalwarmte) te verwarmen tot de gewenste temperatuur.

In onze e-Niro gaat dat niet; er is immers geen restwarmte van een verbrandingsmotor. Als je je voorruitontwaseming aanzet zie je daarom ook zowel het lichtje voor de verwarming als voor de AC aan gaan. De warmtepomp staat dan op koelen (om de lucht te ontvochtigen) en de verwarmingsspiraal verwarmt de lucht daarna tot het gewenste niveau. Dat betekent dus dubbel energieverbruik.

Voor zover ik weet kan die warmtepomp (die dus in álle modellen zit) niet tegelijk koelen én verwarmen…

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Hippe Lip schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:21:
[...]

Om te beginnen is een airco (AC) ook een warmtepomp. Het verschil zit ‘m in een omkeerinrichting waarbij de koude en warme kant omgewisseld worden. Dat is hetzelfde als mijn monoblock warmtepomp thuis ook heeft; die kan het huis verwarmen én koelen (maar niet tegelijk natuurlijk).

En dat ontvochtigen doe je met een koelende airco inderdaad. In een ICE staat ‘s winters de airco ook aan om de lucht te ontvochtigen, om die daarna met de restwarmte van de verbrandingsmotor (afvalwarmte) te verwarmen tot de gewenste temperatuur.

In onze e-Niro gaat dat niet; er is immers geen restwarmte van een verbrandingsmotor. Als je je voorruitontwaseming aanzet zie je daarom ook zowel het lichtje voor de verwarming als voor de AC aan gaan. De warmtepomp staat dan op koelen (om de lucht te ontvochtigen) en de verwarmingsspiraal verwarmt de lucht daarna tot het gewenste niveau. Dat betekent dus dubbel energieverbruik.

Voor zover ik weet kan die warmtepomp (die dus in álle modellen zit) niet tegelijk koelen én verwarmen…
Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in en dus gebruikt hij voor het ontwasemen; voor het drogen de AC (WP in koelrichting) en voor het verwarmen de heater. Tenzij de eNiro een aparte WP heeft voor koelen en een voor verwarmen maar dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:01
Hippe Lip schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:21:
[...]

Goed verhaal. En het stipt een probleem aan met EV's: de verwarming gebeurt niet met restwarmte, maar moet geleverd worden door een verwarmingsspiraal en dat kost (flink wat) energie.
Als je de video's van Bjorn Nyland bekijkt, dan zie ik soms op zijn dashboard dat het verbruik van de verwarming bijna 3 kW is. Terwijl voor het rijden zelf iets van 28 kW nodig is (dat is een momentopname). Dat is een forse hap uit de beschikbare capaciteit (10%). Als dat representatief is, dan zou je 10% bereik verliezen en dat is 45 km op 450 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

MTBreak schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:56:
[...]

dat kan deze wel. Deze heeft namelijk een verdamper en condensor in serie staan.
Normaal gooi je de energie weg van het drogen van de lucht via de Condenser bij de grill. Echter gebruikt de kia deze energie om gedroogde lucht weer op te warmen. win-win.
Maakt verder niet heel veel uit maar 10% zal het wel uit maken ongeveer.
De conclusie is dat er voor specifiek de ontwasemingsfunctie geen verschil is tussen eNiro modellen met en zonder WP. Bij een eNiro met WP functie staat voor het ontwasemen de WP namelijk in koelrichting (=AC) voor het condenseren en moet de heater worden gebruikt om de lucht te verwarmen. Dit is hetzelfde bij een eNiro zonder WP functie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

multikoe schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 15:00:
[...]

Goed verhaal. En het stipt een probleem aan met EV's: de verwarming gebeurt niet met restwarmte, maar moet geleverd worden door een verwarmingsspiraal en dat kost (flink wat) energie.
Als je de video's van Bjorn Nyland bekijkt, dan zie ik soms op zijn dashboard dat het verbruik van de verwarming bijna 3 kW is. Terwijl voor het rijden zelf iets van 28 kW nodig is (dat is een momentopname). Dat is een forse hap uit de beschikbare capaciteit (10%). Als dat representatief is, dan zou je 10% bereik verliezen en dat is 45 km op 450 km.
Of met een WP in de modellen met WP. Dan is het verbruik van de verwarming lager omdat er warmte uit de omgeving en uit de elektrische componenten wordt onttrokken (dat laatste is een Hyundai/Kia dingetje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:45
MatMich schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:53:
[...]

Volgens mij begrijp je me niet helemaal.
Als ik de volgende keer nl de auto uitzet werkt het niet meer.
Je moet het dus iedere keer opnieuw aanvinken, dus is dat een stuk omskachtiger dan gewoon het knopje vd handrem omhoog halen
Ik heb dit net geprobeerd, maar bij mij is die optie uit de software verdwenen lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08-2023
DutchKel schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:57:
[...]

Dat is dan een bug bij jou in de software. Bij mij werkt het wel zoals het hoort te werken.

Ik weet overigens niet zeker of je onderaan nog naar een save menu item moest om het te bewaren, het is bij mij zo lang geleden ingesteld...
En hoe werkt het dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-06 09:43

zeroday

There is no alternative!

Het zal wel aan mij liggen, maar ik heb het idee dat mijn cockpit verlichting niet meer blijft branden
na de software update

je weet wel de rode/blauwe ring bij je P / versnelling of bij de deurposten. Dit gaat alleen nog maar aan als ik de auto uit zet. Ik heb echt het idee dat ik nu in een veel donkere omgeving zit/

Verbeeld ik me dit? Mis ik een instelling? Want ik kan alleen maar voor de cockpit de helderheid selecteren en/of de kleur

update .. oh gruwel .. hebben de gasten van de bandenwissel mijn lampen instellingen uitgezet waardoor ik niet met mij normale verlichting rijd. Die binnenverlichting blijft alleen aan als je de lampen aan hebt.
nou weer wat geleerd ..

[ Voor 21% gewijzigd door zeroday op 01-12-2021 09:54 ]

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:48
@zeroday ja dat is ook mijn grote ergernis na onderhoud, dat ze de lichtschakelaar op uit zetten ipv laten staan waar ie stond.
Heb al eens een stuk in het donker zonder lampen gereden omdat ik hem altijd op AUTO heb staan en ze bij de garage de schakelaar op OFF hadden gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

CyBeRSPiN schreef op woensdag 1 december 2021 @ 09:55:
@zeroday ja dat is ook mijn grote ergernis na onderhoud, dat ze de lichtschakelaar op uit zetten ipv laten staan waar ie stond.
Heb al eens een stuk in het donker zonder lampen gereden omdat ik hem altijd op AUTO heb staan en ze bij de garage de schakelaar op OFF hadden gezet.
ik moest vanochtend om 5.30 naar het zwembad .. nou lekker dan alleen met die kleine voorlampies gereden .. en me maar afvragen waarom het zo donker was in de auto .. Terwijl dus mijn frontpaneel gewoon zeer helder verlicht was .. en niet gezien dat het groene voorlampje er niet stond ..

Zit ik dus meestal af te geven op mede-rijders die zonder / geen licht rijden .. Pfff .. gelukkig was het rustig op de weg vanochtend, maar niet aan te raden nu achteraf ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07-06 17:51
Herkenbaar. Als dat gebeurt, bij bandenwissel of onderhoud dien ik altijd een officiële klacht in.
Zowel Kia als Profile Tyrecenter als Euromaster zijn ISO9001 gecertificeerd, en op die manier worden ze wel gedwongen om iets met je klacht te doen.
Overigens doet de bandenwisselaar niets met mijn verlichting. Ze doen niet eens moeite om de auto open te doen. Omhoog, bandjes wisselen, omlaag en rijden maar.
En een dag later kan ik weer naar de pomp of terug omdat linker en rechterband voor danwel achter danwel beide op een andere spanning staan, ergens tussen 2.4 en 2.7.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
plips schreef op woensdag 1 december 2021 @ 10:40:
[...]

Herkenbaar. Als dat gebeurt, bij bandenwissel of onderhoud dien ik altijd een officiële klacht in.
Zowel Kia als Profile Tyrecenter als Euromaster zijn ISO9001 gecertificeerd, en op die manier worden ze wel gedwongen om iets met je klacht te doen.
Overigens doet de bandenwisselaar niets met mijn verlichting. Ze doen niet eens moeite om de auto open te doen. Omhoog, bandjes wisselen, omlaag en rijden maar.
En een dag later kan ik weer naar de pomp of terug omdat linker en rechterband voor danwel achter danwel beide op een andere spanning staan, ergens tussen 2.4 en 2.7.
Serieus...
Zijn jullie echt zo... 8)7 ....

Die koplampen schijnen op auto stand in een garage tijdens onderhoud, logisch dat ze die uit zetten.
Als ermee gereden wordt staat de stoel ook anders, ff opnieuw instellen lampen op AUTO en klaar.

Beetje empatisch vermogen mag wel vind ik

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• multikoe
[...]

Ik vind een officiele klacht nogal een zwaar middel. De monteur krijgt die namelijk op z'n conto geschreven, terwijl het enige dat hij heeft gedaan is de lampen uitzetten terwijl hij de auto op de hefbrug heeft gereden. Ik zie weer een berg papierwerk aankomen voor de garage als ze alle instellingen moeten noteren voordat een auto de shop wordt ingereden en dat formulier weer moeten gebruiken bij het wegzetten van de auto. Het is en blijft de verantwoordelijkheid van de chauffeur om zaken als verlichting te controleren voordat hij vertrekt. Het kan ook één van je kinderen of je vrouw zijn geweest die de verlichting heeft gewijzigd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:03
[...]

Poepoeh. First world problems hoor. En dan ook nog een officiële klacht indienen. Manmanman......

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
aschja schreef op woensdag 1 december 2021 @ 11:06:
[...]

[...]

Poepoeh. First world problems hoor. En dan ook nog een officiële klacht indienen. Manmanman......
Zelf niet gedaan zo’n klacht maar dat gebedel met “geef ons aub een 9 of een 10 bij de enquête” na elke beurt (want een Nederlandse 7 of 8 voor goed snappen ze in Korea niet?) wakkert dat wel aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

aschja schreef op woensdag 1 december 2021 @ 11:06:
[...]
Ik ga geen klacht indienen hoor, vind eerder mezelf dom dat ik er niet goed aan gedacht / naar gekeken heb, want ik kijk vaak genoeg of me lampen branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beeldkracht
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 08-04 18:16
Wat vinden jullie eigenlijk van de auto-lichten stand? Ik heb het in het begin geprobeerd, maar 's nachts ging random op de snelweg het grootlicht aan, vervelend voor tegenliggers. Vandaag is het somber weer, en op auto blijven bij mij de lichten uit. Ik heb overdag graag de led-stadslichten aan, die gebruiken veel minder stroom dan de halogeen dimlichten. Dus ik doe alles met de hand (zoals ook ook gewend was)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Digitair
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:25
Beeldkracht schreef op woensdag 1 december 2021 @ 12:35:
Wat vinden jullie eigenlijk van de auto-lichten stand? Ik heb het in het begin geprobeerd, maar 's nachts ging random op de snelweg het grootlicht aan, vervelend voor tegenliggers. Vandaag is het somber weer, en op auto blijven bij mij de lichten uit. Ik heb overdag graag de led-stadslichten aan, die gebruiken veel minder stroom dan de halogeen dimlichten. Dus ik doe alles met de hand (zoals ook ook gewend was)
Is die auto-'groot licht' stand niet uit te zetten in een van de menu's?

Ik had dit op een vorige auto, maar vond het erg irritant. Ik gebruik het groot licht zeer zelden en mag voor mij daarom ook helemaal handmatig blijven staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rogar
Ik vind het vooral vervelend dat de achterlichten niet aan zijn bij de dagrijdverlichting.

De grootlicht-assistent zet ik eigenlijk alleen aan als ik op wintersport ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Beeldkracht schreef op woensdag 1 december 2021 @ 12:35:
Ik zet de verlichting altijd op "Aan". Ik heb gehoord dat de "Auto" stand niet onder alle weersomstandigheden goed werkt en ik wil overdag ook graag de achterlichten aan. Verschil LED vs. Halogeen ga je absoluut niet merken in de range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Rogar schreef op woensdag 1 december 2021 @ 12:46:
Ik vind het vooral vervelend dat de achterlichten niet aan zijn bij de dagrijdverlichting.

De grootlicht-assistent zet ik eigenlijk alleen aan als ik op wintersport ben.
@Rogar en @Digitair Heb ik een grootlicht-assistent?! Of is dat alleen op de uitvoeringen met LED koplampen (i.e. Dynamic Plus en hoger).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:03
CyBeRSPiN schreef op woensdag 1 december 2021 @ 12:02:
[...]

Zelf niet gedaan zo’n klacht maar dat gebedel met “geef ons aub een 9 of een 10 bij de enquête” na elke beurt (want een Nederlandse 7 of 8 voor goed snappen ze in Korea niet?) wakkert dat wel aan ;)
Dan ben je snel op je teentjes getrapt als een enquête dit soort gedrag zou aanwakkeren. Je kan die enquete toch gewoon negeren? Of wordt er bij de garage elke beurt gevraagd om een vragenlijstje in te vullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
DonJuape schreef op woensdag 1 december 2021 @ 12:49:
[...]

@Rogar en @Digitair Heb ik een grootlicht-assistent?! Of is dat alleen op de uitvoeringen met LED koplampen (i.e. Dynamic Plus en hoger).
Geen idee of jij dat hebt, ik heb een MY19 met LED-lampen inderdaad en geen idee wat er in de latere jaren in elke uitrusting zit O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-06 14:56
Over bandenspanning gesproken waar hebben jullie met de winterbanden de spanning op staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
aschja schreef op woensdag 1 december 2021 @ 12:52:
[...]

Dan ben je snel op je teentjes getrapt als een enquête dit soort gedrag zou aanwakkeren. Je kan die enquete toch gewoon negeren? Of wordt er bij de garage elke beurt gevraagd om een vragenlijstje in te vullen?
Ja er wordt bij het ophalen van de auto steeds benadrukt dat er een enquête volgt en verzocht om daar dan een hoge beoordeling te geven. Dat is irritant, maar ik negeer dat idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07-06 17:51
cypher21 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 10:57:
[...]

Serieus...
Zijn jullie echt zo... 8)7 ....

Die koplampen schijnen op auto stand in een garage tijdens onderhoud, logisch dat ze die uit zetten.
Als ermee gereden wordt staat de stoel ook anders, ff opnieuw instellen lampen op AUTO en klaar.

Beetje empatisch vermogen mag wel vind ik
Zo is dat. Ik wil empathie niet verwarren met eerlijkheid. t is ook niet mijn primaire reactie, maar als er feedback gevraagd wordt, dan geef ik die ook eerlijk. En als er met feedback niks gedaan wordt, dan zeg ik dat ook eerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-06 21:13
Digitair schreef op woensdag 1 december 2021 @ 12:46:
[...]

Is die auto-'groot licht' stand niet uit te zetten in een van de menu's?

Ik had dit op een vorige auto, maar vond het erg irritant. Ik gebruik het groot licht zeer zelden en mag voor mij daarom ook helemaal handmatig blijven staan.
Goede vraag.. van mij mag hij ook uit, of ingesteld worden als 'tweede keus'. Hij springt nu eerst op automatisch en daarna op groot licht. Dat mag wel andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
CyBeRSPiN schreef op woensdag 1 december 2021 @ 15:06:
[...]

Ja er wordt bij het ophalen van de auto steeds benadrukt dat er een enquête volgt en verzocht om daar dan een hoge beoordeling te geven. Dat is irritant, maar ik negeer dat idd.
:+ Dat doet mijn dealer ook 8)7

Meestal gaan die mails ongelezen de prullenbak in, net als de reminders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
Akemi schreef op woensdag 1 december 2021 @ 13:49:
Over bandenspanning gesproken waar hebben jullie met de winterbanden de spanning op staan?
De mijne staat nu op 2,5, maar ik ga het weer verhogen naar 2,9.

Mijn range is meteen weer rond de 400 met dit weer en de lage spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-06 21:44
Ik heb sinds de update van ongeveer 3 weken geleden het probleem dat het scherm met de kaart na verloop van tijd verdwijnt en het hoofdmenu op het 10 inch scherm verschijnt (MY20). In het hoofdmenu aangeven dat ik de kaart wil doet dan niets, ook de hardwarematige knop "Map" doet niets. Na een minuut of 10 kan ik de kaart dan weer aanzetten, totdat deze na verloop van tijd weer verdwijnt.
Ik mag hopen dat de allerlaatste update, die een paar dagen na deze update uitkwam, dit niet heeft....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Frij5fd schreef op woensdag 1 december 2021 @ 18:50:
Ik heb sinds de update van ongeveer 3 weken geleden het probleem dat het scherm met de kaart na verloop van tijd verdwijnt en het hoofdmenu op het 10 inch scherm verschijnt (MY20). In het hoofdmenu aangeven dat ik de kaart wil doet dan niets, ook de hardwarematige knop "Map" doet niets. Na een minuut of 10 kan ik de kaart dan weer aanzetten, totdat deze na verloop van tijd weer verdwijnt.
Ik mag hopen dat de allerlaatste update, die een paar dagen na deze update uitkwam, dit niet heeft....
Dat weet ik niet maar de update die jij hebt hebben ze "teruggetrokken" dus ik zou de laatste update even installen. De voorlopige conclusie is dat de update met een USB stick zonder problemen verloopt. Wel de auto aan laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
  • Laatst online: 03-06 21:17
Binnenkort krijg ik mijn auto dus dacht ik laat ik de Kia Connect app op mijn iPhone X installeren. Krijg na inloggen alleen een wit scherm. Lees op internet dat anderen dit ook wel hebben. Wel erg teleurstellend dan dat ik niet kan zien of mijn auto al klaar met laden is bij de openbare laadpaal of nog erger, het laden afgebroken is.
Maar goed, hopelijk is dat witte scherm er omdat ik de auto nog niet heb en dus ook nog niet heb kunnen verbinden, maar aan de andere kant, hoe zou dat dan moeten met alleen een wit scherm.

e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilBeegee
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-06 10:36
Akemi schreef op woensdag 1 december 2021 @ 13:49:
Ik heb net een bandenwissel bij de dealer gehad en nu geeft de auto 2,3 bar aan. Lijkt me nogal laag toch? Of is er een reden dat winterbanden minder spanning moeten hebben?

Kia e-Niro Executive 64kWh Aurora Black Pearl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

EvilBeegee schreef op woensdag 1 december 2021 @ 20:49:
[...]

Ik heb net een bandenwissel bij de dealer gehad en nu geeft de auto 2,3 bar aan. Lijkt me nogal laag toch? Of is er een reden dat winterbanden minder spanning moeten hebben?
2,3 lijkt me idd laag. 2,5 wordt dacht ik geadviseerd, maar ik rijd (4-seizoenenbanden) op 2,9, liefst 3,0. Het schijnt dat je dan minder snel last hebt van cuppen.

Bovendien nemen de rij-eigenschappen onder de 2,5 snel af en boven de 2,5 nauwelijks. Dus als je op 3,0 rijdt is dat nauwelijks minder dan 2,5. En als de druk dan iets afneemt, worden de rij-eigenschappen alleen maar beter! 8)

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yo!Bananas
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-06 23:09
Frij5fd schreef op woensdag 1 december 2021 @ 18:50:
Dit heb ik ook gehad (ook met Gen5 wide), meestal na plm 15 minuten rijden met de kaart in beeld en vervolgens om de 5 a 10 minuten een onverwachte restart van de map functie. Het leek niet te gebeuren als navigatie actief was, alleen bij rijden zonder een bestemming in te voeren. Ondertussen heb ik geüpdate naar de versie van de 22e en het is niet meer voor gekomen. Of het opgelost is kan ik niet zeggen want sinds de update heb ik alleen maar korte stukjes gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08-2023
Ik kan er vreemd genoeg eigenlijk weinig over vinden maar een kennis van mij heeft exact hetzelfde probleem.
Als ik bij mij op een publiek laadpunt op een bepaalde plek aansluit heb ik regelmatig dat ik twee drie keer de melding krijg dat het laden is gestopt en moet ik opnieuw de deur uit en opnieuw aansluiten, pas aanbieden etc. om het laden weer te starten hebben meer mensen dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:05
MatMich schreef op donderdag 2 december 2021 @ 03:43:
Ik kan er vreemd genoeg eigenlijk weinig over vinden maar een kennis van mij heeft exact hetzelfde probleem.
Als ik bij mij op een publiek laadpunt op een bepaalde plek aansluit heb ik regelmatig dat ik twee drie keer de melding krijg dat het laden is gestopt en moet ik opnieuw de deur uit en opnieuw aansluiten, pas aanbieden etc. om het laden weer te starten hebben meer mensen dit probleem?
Dit kan komen als er te weinig stroom is bij de laadpaal (mogelijk ivm andere auto’s die laden). Andere oorzaken naast een half defecte paal ken ik niet.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:13
zeroday schreef op woensdag 1 december 2021 @ 08:37:
Het zal wel aan mij liggen, maar ik heb het idee dat mijn cockpit verlichting niet meer blijft branden
na de software update

je weet wel de rode/blauwe ring bij je P / versnelling of bij de deurposten. Dit gaat alleen nog maar aan als ik de auto uit zet. Ik heb echt het idee dat ik nu in een veel donkere omgeving zit/

Verbeeld ik me dit? Mis ik een instelling? Want ik kan alleen maar voor de cockpit de helderheid selecteren en/of de kleur

update .. oh gruwel .. hebben de gasten van de bandenwissel mijn lampen instellingen uitgezet waardoor ik niet met mij normale verlichting rijd. Die binnenverlichting blijft alleen aan als je de lampen aan hebt.
nou weer wat geleerd ..
Dit is mijn persoonlijke frustratie met werkplaats bezoeken.

Ik snap dat ook nooit, levensgevaarlijk. Altijd na een werkplaats afspraak staan de lampen uit. Kwam er pas achter tijdens het rijden.

Laatst ook bij een fietsenmaker geweest gewoon de led verlichting uitgezet terwijl het een naafdynamo betreft en ledlamp. Lekker aan laten ook overdag!

Prima dat het ze uit zetten tijdens onderhoud maar dan moeten ze hun proces aanpassen dat ze na het onderhoud weer terugzetten in dezelfde stand. Een klacht indienen gaat mij te ver, ik spreek wel de werkplaatsreceptie erop aan.

[ Voor 9% gewijzigd door Vaevictis_ op 02-12-2021 07:30 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-05 23:12
Vaevictis_ schreef op donderdag 2 december 2021 @ 07:23:
[...]

Dit is mijn persoonlijke frustratie met werkplaats bezoeken.

Ik snap dat ook nooit, levensgevaarlijk. Altijd na een werkplaats afspraak staan de lampen uit. Kwam er pas achter tijdens het rijden.

Laatst ook bij een fietsenmaker geweest gewoon de led verlichting uitgezet terwijl het een naafdynamo betreft en ledlamp. Lekker aan laten ook overdag!

Prima dat het ze uit zetten tijdens onderhoud maar dan moeten ze hun proces aanpassen dat ze na het onderhoud weer terugzetten in dezelfde stand. Een klacht indienen gaat mij te ver, ik spreek wel de werkplaatsreceptie erop aan.
Vind je niet dat je zelf verantwoordelijk bent voor rijden zonder licht? Bij de automstand gaat het licht vaak ook niet aan in de mist of regen. Dan merk je dat toch ook zelf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Steeck03 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 07:44:
[...]

@Steeck03

Vind je niet dat je zelf verantwoordelijk bent voor rijden zonder licht? Bij de automstand gaat het licht vaak ook niet aan in de mist of regen. Dan merk je dat toch ook zelf?
Natuurlijk merk je dat maar als het je overkomt onder het rijden is onveilig en ook onprettig.

Het heeft niets met verantwoordelijkheid te maken. Want dat ben je altijd als bestuurder, dat is jurdisch zo geregeld in de wet dus daar hoef je niets van te vinden.

Het gaat erom dat je niet kunt vertrouwen verlichting die altijd aan staat en dus heel onveilig is. Ook dagrijverlichting uit en dat heeft dus ook niets met mist of regen te maken. Het is gewoon onveiliger rijden. En ja ik weet dat automatische verlichting niet altijd goed werkt in speciale omstandigheden.

Ik zou het argument ook kunnen maken dat de werkplaats ook verantwoordlijk is om een veilig bestuurbare auto mee te geven.

[ Voor 5% gewijzigd door Vaevictis_ op 02-12-2021 08:10 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• oldchap
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Mijn hemel wat een gezeur over de verlichtingsstand na garagebezoek. Hoe vaak sta je bij de garage, 1 keer per jaar? Kun je je eigen proces niet aan passen dat je elke keer als er iemand anders in je auto heeft gezeten effe alles checkt: verlichting, spiegels binnen en buiten, stoelen, …
Toen ik nog ICE reed moest ik ook handrem controleren omdat ik die nooit gebruikte.
Van dat alles is de verlichting wel de minste moeite
Je verwacht dus dat die monteur 10 tot 20 keer per dag onthoudt waar alles op stond zodat jij dat niet 1 keer per jaar hoeft te doen?
Hmm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
oldchap schreef op donderdag 2 december 2021 @ 08:28:
Mijn hemel wat een gezeur over de verlichtingsstand na garagebezoek. Hoe vaak sta je bij de garage, 1 keer per jaar? Kun je je eigen proces niet aan passen dat je elke keer als er iemand anders in je auto heeft gezeten effe alles checkt: verlichting, spiegels binnen en buiten, stoelen, …
Toen ik nog ICE reed moest ik ook handrem controleren omdat ik die nooit gebruikte.
Van dat alles is de verlichting wel de minste moeite
Je verwacht dus dat die monteur 10 tot 20 keer per dag onthoudt waar alles op stond zodat jij dat niet 1 keer per jaar hoeft te doen?
Hmm
Nee niet onthouden dat kun je niet vragen, maar gewoon afvinken dus onderdeel van het werkproces/kwaliteitscontrole. Verlichting stand bij aankomst: Uit / Automatisch etc.

Minimaal 4x per jaar. Bandenwissel, per 15d km onderhoudsbeurt. Natuurlijk check ik het (nu) wel zelf maar is voor mij een kwaliteits controle. Merk wel dat er een duidelijke tweedeling is hier in het forum tussen mensen die het niet belangrijk vinden of mensen die vinden dat het hoort bij de werkzaamheden van de werkplaats. Laten we maar over andere belangrijke e-Niro dingen hebben. 8)

[ Voor 7% gewijzigd door Vaevictis_ op 02-12-2021 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
EvilBeegee schreef op woensdag 1 december 2021 @ 20:49:
[...]

Dit is inderdaad te laag. De mijne staat nu op 2.6. De enige reden voor een lagere spanning is dat de banden dan een betere grip hebben. Had het hiervoor op 2.9 staan. Rijd wat zuiniger. Vraag me alleen af of dat veiliger is in de winter.
pinguins schreef op woensdag 1 december 2021 @ 20:46:
Binnenkort krijg ik mijn auto dus dacht ik laat ik de Kia Connect app op mijn iPhone X installeren. Krijg na inloggen alleen een wit scherm. Lees op internet dat anderen dit ook wel hebben. Wel erg teleurstellend dan dat ik niet kan zien of mijn auto al klaar met laden is bij de openbare laadpaal of nog erger, het laden afgebroken is.
Maar goed, hopelijk is dat witte scherm er omdat ik de auto nog niet heb en dus ook nog niet heb kunnen verbinden, maar aan de andere kant, hoe zou dat dan moeten met alleen een wit scherm.
Dit had ik vorige week ook. Alleen ik heb de auto wel. Support gebeld. Volgens hen kwam het omdat mijn account nog niet gemigreerd was naar het nieuwe mijn kia. In de auto moest ik UVO deactiveren, volledige fabrieksreset doen. Mijn account werd verwijderd en in feite moest ik weer opnieuw koppelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-06 11:38
Bitaktus19 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 15:56:
[...]

Goede vraag.. van mij mag hij ook uit, of ingesteld worden als 'tweede keus'. Hij springt nu eerst op automatisch en daarna op groot licht. Dat mag wel andersom.
Automatisch grootlicht is actief wanneer je de lichtschakelaar op AUT hebt. Wanneer je die doordraait naar boven (altijd vol licht aan) werkt grootlicht als traditioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
  • Laatst online: 03-06 21:17
Dit had ik vorige week ook. Alleen ik heb de auto wel. Support gebeld. Volgens hen kwam het omdat mijn account nog niet gemigreerd was naar het nieuwe mijn kia. In de auto moest ik UVO deactiveren, volledige fabrieksreset doen. Mijn account werd verwijderd en in feite moest ik weer opnieuw koppelen.
Ah ok, dank je. Ik heb mijn auto nog niet dus dat zou dan goed moeten gaan. Hoe gaat dat koppelen eigenlijk? Doe je dat op de auto of in de Kia Connect app?

e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

pinguins schreef op donderdag 2 december 2021 @ 11:42:
[...]

Ah ok, dank je. Ik heb mijn auto nog niet dus dat zou dan goed moeten gaan. Hoe gaat dat koppelen eigenlijk? Doe je dat op de auto of in de Kia Connect app?
Beide. Is bij mij al een tijdje geleden maar het was enigzins omslachtig. Je hebt ook een code uit de auto nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
Vaevictis_ schreef op donderdag 2 december 2021 @ 07:23:

Prima dat het ze uit zetten tijdens onderhoud maar dan moeten ze hun proces aanpassen dat ze na het onderhoud weer terugzetten in dezelfde stand.
Prima, maar accepteer dan ook dat ook in de garagewereld de bureaucratie een probleem gaat vormen. Dat betekent namelijk dat er een "intake" van je auto moet plaatsvinden waarbij iemand alles noteert dat van belang kan zijn. En na afloop weer iemand die controleert of alles van de eerste checklist weer is goed terug gezet.
We zitten hier op een e-Niro forum, dus we weten allemaal hoeveel instellingen er in de menu's zitten die op de één of andere manier met veiligheid te maken hebben of die, onbewsut veranderd, de bestuurder in verwarring kunnen brengen. En als je er van uit moet gaan dat een bestuurder rustig in het donker weg kan rijden met alle lichten uit, dan zijn er nogal wat instellingen waar je naar zou willen kijken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
multikoe schreef op donderdag 2 december 2021 @ 12:45:
[...]

Prima, maar accepteer dan ook dat ook in de garagewereld de bureaucratie een probleem gaat vormen. Dat betekent namelijk dat er een "intake" van je auto moet plaatsvinden waarbij iemand alles noteert dat van belang kan zijn. En na afloop weer iemand die controleert of alles van de eerste checklist weer is goed terug gezet.
We zitten hier op een e-Niro forum, dus we weten allemaal hoeveel instellingen er in de menu's zitten die op de één of andere manier met veiligheid te maken hebben of die, onbewsut veranderd, de bestuurder in verwarring kunnen brengen. En als je er van uit moet gaan dat een bestuurder rustig in het donker weg kan rijden met alle lichten uit, dan zijn er nogal wat instellingen waar je naar zou willen kijken...
Het gaat mij alleen om automatisch lichten niet om alle overige instellingen. De werkplaats heeft al checklisten dus om dit uitbreiden met 1 regel lijkt me niet zo ingewikkeld. Maar goed, laten we het nu over andere zaken hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Akemi
pinguins schreef op donderdag 2 december 2021 @ 11:42:
[...]

Als je alleen een wit scherm krijgt heb je wel een probleem. Dat zou in feite nu al goed moeten werken. Je kan dan alleen geen auto toevoegen.

In de app klik je op auto toevoegen/add car en dan een QR code inscannen in de auto.
Je kan eventueel ook je profiel in de auto koppelen aan je telefoonapp.

Heb je eerder een account gehad in de oude KIA omgeving? Dan moet die eerste gemigreerd of verwijderd worden voordat je verder kan. Je zou eventueel ook een nieuwe account kunnen aanmaken onder een ander e-mailadres. Doe dit voor de zekerheid wel in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-06 21:13
de telegraaf schreef op donderdag 2 december 2021 @ 11:39:
[...]

Automatisch grootlicht is actief wanneer je de lichtschakelaar op AUT hebt. Wanneer je die doordraait naar boven (altijd vol licht aan) werkt grootlicht als traditioneel.
Dat wist ik niet. Tnx.
Nog steeds niet mijn hoe ik het zou willen, maar het is een oplossing. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Bitaktus19 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 14:33:
Dat wist ik niet. Tnx.
Nog steeds niet mijn hoe ik het zou willen, maar het is een oplossing. :)
Als je dat niet wist, dan lijk je het instructieboekje nog niet (echt) gelezen te hebben. Pak het er eens bij en wie weet vind je ‘zomaar’ nét díé instelling die je wél zou willen…?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusl84
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 27-06 22:59
Goededag,

Nu we het toch eens over de lichten hebben,
Krijgen jullie ook wel eens van tegemoet komend verkeer een lichtwaarschuwing?
Gebeurd altijd als het donker. Zijn de lampen de vel? Of zijn ze verkeerd afgesteld?

De positie van de lampen staan al helemaal naar beneden met het draaiknopje van de lichten naast het stuur.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Rusl84 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 16:09:
Goededag,

Nu we het toch eens over de lichten hebben,
Krijgen jullie ook wel eens van tegemoet komend verkeer een lichtwaarschuwing?
Gebeurd altijd als het donker. Zijn de lampen de vel? Of zijn ze verkeerd afgesteld?

De positie van de lampen staan al helemaal naar beneden met het draaiknopje van de lichten naast het stuur.

Alvast bedankt
Ik denk dat dit een combinatie is van factoren: de lichten zijn inderdaad behoorlijk fel. Maar dat zijn veel koplampen tegenwoordig, ik heb zelf ook vaak last van tegenliggers met felle led-lampen.

Het tweede probleem is dat op natte wegen de koplampen dan wel naar beneden schijnen, maar vervolgens weer omhoog kaatsten.
Aan beide is niets te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusl84
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 27-06 22:59
multikoe schreef op donderdag 2 december 2021 @ 16:55:
[...]

Ik denk dat dit een combinatie is van factoren: de lichten zijn inderdaad behoorlijk fel. Maar dat zijn veel koplampen tegenwoordig, ik heb zelf ook vaak last van tegenliggers met felle led-lampen.

Het tweede probleem is dat op natte wegen de koplampen dan wel naar beneden schijnen, maar vervolgens weer omhoog kaatsten.
Aan beide is niets te doen.
Klopt idd dat de koplampen steeds sterker schijnen.
Ik vermoede al zoiets dat het aan meerdere factoren lag.

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
de telegraaf schreef op donderdag 2 december 2021 @ 11:39:
[...]

O? Ik dacht dat je grootlicht altijd nog zelf aan moet zetten door de lichtschakelaar van je af te bewegen.
Gaat bij mij in elk geval (gelukkig) niet vanzelf aan in de AUT stand.
Als ik grootlicht een keer aan wil dan heb ik altijd ruzie dat ie dan aan blijft en ik hem niet meer uit krijg, misschien maar eens de handleiding lezen voor deze functie O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
CyBeRSPiN schreef op donderdag 2 december 2021 @ 17:00:
[...]

O? Ik dacht dat je grootlicht altijd nog zelf aan moet zetten door de lichtschakelaar van je af te bewegen.
Gaat bij mij in elk geval (gelukkig) niet vanzelf aan in de AUT stand.
Als ik grootlicht een keer aan wil dan heb ik altijd ruzie dat ie dan aan blijft en ik hem niet meer uit krijg, misschien maar eens de handleiding lezen voor deze functie O-)
Als je de knipperlichthendel van je af duwt, wissel je volgens mij tussen automatisch grootlicht en aan en uit en naar je toe trekken is even seinen ;).
Moet je even naar de kleurtjes van het grootlichtteken in je dashboard kijken als je die hendel beweegt.

Ik heb er ook vaak ruzie mee als ik het lang niet heb gebruikt >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Rogar schreef op donderdag 2 december 2021 @ 17:06:
[...]

Als je de knipperlichthendel van je af duwt, wissel je volgens mij tussen automatisch grootlicht en aan en uit en naar je toe trekken is even seinen ;).
Moet je even naar de kleurtjes van het grootlichtteken in je dashboard kijken als je die hendel beweegt.

Ik heb er ook vaak ruzie mee als ik het lang niet heb gebruikt >:)
Heb het gevonden:
Als u de lichtschakelaar naar zich toe trekt terwijl het grootlicht aan staat dankzij de High Beam Assist, gaat het dimlicht aan en schakelt de High Beam Assist uit.
Niet heel intuitief in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
CyBeRSPiN schreef op donderdag 2 december 2021 @ 17:22:
[...]

Heb het gevonden:

[...]

Ohja, zo zat het.

Intuïtief is inderdaad anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:36

Arfman

Drome!

Vandaag winterbanden laten monteren (leaseoptie). Duurde anderhalf uur maar liefst, vond het best lang. Gelukkig gewoon door kunnen werken in de wachtruimte (met koffie) maar toch. Vredestein Wintrac Pro er onder, verschil is (met deze temperatuur) goed merkbaar t.o.v. de Primacy 3's die er standaard onderlagen.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldchap
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Verschil hoe? Rolgeluid, verbruik, veercomfort, glijden in de bocht, aquaplaning, remweg?
Ben wel benieuwd welk verschil je merkt in een dag tijd.

[ Voor 3% gewijzigd door oldchap op 03-12-2021 07:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

CyBeRSPiN schreef op donderdag 2 december 2021 @ 17:22:
[...]

Heb het gevonden:

[...]

Dat is toch de gewone seinfunctie? Ik zie in het instructieboekje op pagina 5-99 en 5-100:

Als u de lichtschakelaar naar zich toe trekt terwijl het grootlicht uitstaat, blijft het grootlicht branden en schakelt de High Be‐ am Assist niet uit. (Als u uw han‐ den van de schakelaar afhaalt, beweegt de hendel naar het midden en schakelt het groot‐ licht uit.)

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:19
multikoe schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 15:00:
En het stipt een probleem aan met EV's: de verwarming gebeurt niet met restwarmte, maar moet geleverd worden door een verwarmingsspiraal en dat kost (flink wat) energie.
Dit is wel een beetje achterstevoren redeneren wat mij betreft :P Alsof het een voordeel is dat een ICE 75% van de energie de lucht in blaast als warmte omdat daar in de winter een klein deel van gebruikt kan worden t.b.v. verwarming.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:55
Arfman schreef op donderdag 2 december 2021 @ 23:57:
Duurde anderhalf uur maar liefst, vond het best lang.
"Ohja, helemaal vergeten, deze auto moet nog winterbanden krijgen jongens, kom die knallen we er even snel op en dan pauze"
Dus klinkt alsof ze het vergeten zijn, heb altijd zelf banden gewisseld en daar geen 1,5u voor nodig. En zelfs al zouden ze nog eea uitlijnen is het nog lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

oldchap schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 07:10:
Verschil hoe? Rolgeluid, verbruik, veercomfort, glijden in de bocht, aquaplaning, remweg?
Ben wel benieuwd welk verschil je merkt in een dag tijd.
Uitaccelereren van bochten voornamelijk, merkte met de zomerbandjes al snel wielspin bij het binnenste wiel (en ik ging echt niet als een idioot). Rolgeluid is me geen verschil opgevallen wat positief is natuurlijk. Zijn bovendien niet de eerste winterbanden waar ik mee rij, ik vind het verschil bij lagere temperaturen altijd al behoorlijk groot.
Card Nox schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:05:
[...]

"Ohja, helemaal vergeten, deze auto moet nog winterbanden krijgen jongens, kom die knallen we er even snel op en dan pauze"
Dus klinkt alsof ze het vergeten zijn, heb altijd zelf banden gewisseld en daar geen 1,5u voor nodig. En zelfs al zouden ze nog eea uitlijnen is het nog lang.
Nah, het was gewoon ingepland en ik zag ook al binnen 5 minuten na aankomst mijn auto naar binnen gereden worden. Het is ook geen velgenwissel alleen he, ze halen de zomerbanden van de velg en zetten de winterbanden erop. Rapportje erbij met staat van de banden, profieldiepte, slijtage, etc. Best netjes, duurt alleen even :)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

assje schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 08:54:
[...]

Dit is wel een beetje achterstevoren redeneren wat mij betreft :P Alsof het een voordeel is dat een ICE 75% van de energie de lucht in blaast als warmte omdat daar in de winter een klein deel van gebruikt kan worden t.b.v. verwarming.
:) Ik denk overigens niet dat @multikoe het zo bedoelde. Verwarming is gewoon een van de specifieke EV ontwerpuitdagingen omdat je geen (minder) restwarmte hebt en verwarming daarmee een grotere impact heeft op de range. Zo zijn er wel meer, accu-capaciteit en verbruik bij lage temperature etc etc Dat geeft niet, is alleen anders dan bij een ICE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Vandaag winterbanden laten monteren (leaseoptie). Duurde anderhalf uur maar liefst, vond het best lang. Gelukkig gewoon door kunnen werken in de wachtruimte (met koffie) maar toch. Vredestein Wintrac Pro er onder, verschil is (met deze temperatuur) goed merkbaar t.o.v. de Primacy 3's die er standaard onderlagen.
Bij mij zijn er door Euromaster Michelin Alpin 6 winterbanden onder gezet. Beetje meer lawaai naar mijn idee dan de Primacy 3's. M.b.t. de invloed op het rijdgedrag ben ik volgens mij niet het type dat dat soort dingen merkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Hippe Lip schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 08:27:
[...]

Dat is toch de gewone seinfunctie? Ik zie in het instructieboekje op pagina 5-99 en 5-100:

Als u de lichtschakelaar naar zich toe trekt terwijl het grootlicht uitstaat, blijft het grootlicht branden en schakelt de High Be‐ am Assist niet uit. (Als u uw han‐ den van de schakelaar afhaalt, beweegt de hendel naar het midden en schakelt het groot‐ licht uit.)
Precies. De seinfunctie heeft dus een dubbele functie: als grootlicht aan staat omdat de High Beam Assistent actief is dan schakel je grootlicht ermee uit ipv dat je seint.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

DonJuape schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:36:
Bij mij zijn er […] 6 winterbanden onder gezet.
[…]
Wel apart, hoe ik dat de eerste keer las… :+
Waar laat je ZES banden?

[ Voor 6% gewijzigd door Hippe Lip op 05-12-2021 17:34 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:37:
Precies. De seinfunctie heeft dus een dubbele functie: als grootlicht aan staat omdat de High Beam Assistent actief is dan schakel je grootlicht ermee uit ipv dat je seint.
@CyBeRSPiN Sorry, ik zie het nog steeds niet. Als je de hendel van je af beweegt schakel je groot licht in. De hendel blijft in die stand staan.

Trek je de hendel naar je toe, dan schakel je dus het groot licht uit. Het tweede deel van die beweging naar je toe is de seinfunctie en uiteraard gaat, als je de hendel daarna loslaat, die niet terug helemaal naar achteren en is de grootlichtfunctie dus uitgeschakeld.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Hippe Lip nee, de hendel blijft niet naar achteren staan als je grootlicht aan zet. Dat is het verwarrende in deze auto. Zie ook de handleiding:
Druk de combischakelaar van u af om het grootlicht in te schakelen. De arm zal terugkeren in zijn oorspronkelijke positie.
bron: Handleiding MY19: 5-96

Ik vermoed dat jij nog nooit grootlicht hebt aangezet met de lichtschakelaar op AUTO ;) Heel verwarrende ervaring is dat namelijk, want de enige manier om grootlicht dan permanent uit te zetten is dan om de seinfunctie te gebruiken..

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeRSPiN op 03-12-2021 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
assje schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 08:54:
[...]
Dat is een discussie op een ander niveau :). Mijn uitgangspunt voor mijn opmerking is dat het aanzetten van de verwarming het bereik vermindert. In een ICE heeft de verwarming geen invloed. Sterker nog: je zou kunnen stellen dat het aanzetten van de verwarming het totale rendement van de ICE verbeterd (omdat je een deel van het verlies nuttig gebruikt). Maar dit is een discussie op de vierkante millimeter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Hippe Lip schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:44:
[...]

@CyBeRSPiN Sorry, ik zie het nog steeds niet. Als je de hendel van je af beweegt schakel je groot licht in. De hendel blijft in die stand staan.
Niet bij mij. Vooruit duwen is in- en uitschakelen. Achteruit trekken is seinen. De hendel keert altijd terug naar het midden.
[Edit] Oeps, ik kijk net in de handleiding en wat ik hierboven beschrijf is niet wat er in de handleiding staat. Nu ben ik in verwarring. In de handleiding staat dat je, om groot licht uit te schakelen, de hendel naar je toe moet trekken. Ik zou zweren dat je hem ook uit kunt zetten door te duwen, maar ik zit nu in een bureaustoel en niet in de auto...

[ Voor 30% gewijzigd door multikoe op 03-12-2021 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Anderhalf uur is wel erg lang. Ging het om banden of complete wielen? Ik heb vorig jaar mijn winterbanden laten verwisselen door de plaatselijke garagehouder en hij verwisselde vier wielen terwijl we het over het weer hadden. En daar hadden we geen anderhalf uur voor nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:47
multikoe schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:08:
[...]

Anderhalf uur is wel erg lang. Ging het om banden of complete wielen? Ik heb vorig jaar mijn winterbanden laten verwisselen door de plaatselijke garagehouder en hij verwisselde vier wielen terwijl we het over het weer hadden. En daar hadden we geen anderhalf uur voor nodig :)
Inderdaad vreemd
Ik heb eind oktober mijn 4 Primacy 3's met 62k km vervangen door 4 Pirelli SF2's all seasons
Ik was om 12u47 aan bij de bandenboer die de deuren opende iets na 13u. Dan moet je nog binnen rijden en op de brug rijden, moeten ze de banden nog uit de rekken halen (on-line bestelling op mijn naam), de 4 banden van de velgen halen en de nieuwe balanceren en erop plaatsen, opt t eind moest ik ook nog die werken betalen (banden werden online betaald)
Ik kan in mijn timeline van google zien dat ik daar om 12u47 aangekomen ben en terug gaan rijden ben om 13u34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

multikoe schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:08:
[...]

Banden, dus oude banden eraf, nieuwe banden op de velg, rapportje opmaken, balanceren, etc.

Ik vind het ook lang duren maar zoals gezegd, ik kon prima werken daar, heb nog even bij nieuwe auto's gekeken dus ik vermaak me wel. Ontzorgen is ook wat waard :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15:44
Ontstaan er zo langzamerhand inzichten welke banden het minste geluid veroorzaken in het interieur van de e-Niro?

Ik had Michelin Primacy 2 en nu Primacy 3. Ik vind het afrolgeluid op NL asfalt van deze banden best fors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bream88
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 11-01-2024
Even een andere vraag, als ik achteruit rij dan schakelt het scherm over naar de camera en rechts ernaast krijg ik ongeveer een halve seconde de parkeersensoren te zien, dit springt vervolgens weer weg naar de EV accu info en krijg de sensoren met geen mogelijkheid terug in beeld. Betreft een MY22 van een maand oud. Enig idee hoe dit kan of moet ik ermee naar de dealer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:41
Bream88 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:04:
Even een andere vraag, als ik achteruit rij dan schakelt het scherm over naar de camera en rechts ernaast krijg ik ongeveer een halve seconde de parkeersensoren te zien, dit springt vervolgens weer weg naar de EV accu info en krijg de sensoren met geen mogelijkheid terug in beeld. Betreft een MY22 van een maand oud. Enig idee hoe dit kan of moet ik ermee naar de dealer?
Het is een bug in de softwareversie sinds maart/april ofzo. Ik heb er ook last van, wil je de sensoren terughalen kun je links even op het tandwieltje drukken en daar weer uit. Dan zou het goed moeten werken tot volgende keer starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Bream88 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:04:
Dit betreft inderdaad de achteruitrijcamerabug (hoewel ik de sensoren niet eens een halve second te zien krijgt). Ga alsjeblieft terug naar je dealer dan kunnen zij contact opnemen met Kia Nederland. Ik heb het direct gemeld bij Kia Nederland maar dat werkt blijkbaar niet zo en het MOET via een dealer 8)7 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:55
Arfman schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:21:
[...]Nah, het was gewoon ingepland en ik zag ook al binnen 5 minuten na aankomst mijn auto naar binnen gereden worden. Het is ook geen velgenwissel alleen he, ze halen de zomerbanden van de velg en zetten de winterbanden erop. Rapportje erbij met staat van de banden, profieldiepte, slijtage, etc. Best netjes, duurt alleen even :)
Ahso, ben inderdaad zo gewend een velgwissel te doen. Een bandwissel duurt inderdaad wat langer. Loodjes eraf, nieuw balanceren, etc. Het zijn geen F1 tijden maar wel te verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsmealso
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-06 16:59
Moet nog winterbanden voor mijn e-niro bestellen. Welke merk/type hebben jullie er op liggen en hoe bevallen die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
DonJuape schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:36:
[...]

Bij mij zijn er door Euromaster Michelin Alpin 6 winterbanden onder gezet. Beetje meer lawaai naar mijn idee dan de Primacy 3's. M.b.t. de invloed op het rijdgedrag ben ik volgens mij niet het type dat dat soort dingen merkt.
Ook bij mij zijn er door Euromaster Michelin Alpin 6 eronder gezet. Men was binnen een half uur klaar waardoor ik het gevoel kreeg dat men de banden niet fatsoenlijk uitgelijnd heeft. Ik hoor ook meer lawaai, net als er iets op de band zit wat rolgeluid maakt. Overdreven gezegd alsof je wielen vierkant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:47
itsmealso schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 13:18:
Moet nog winterbanden voor mijn e-niro bestellen. Welke merk/type hebben jullie er op liggen en hoe bevallen die?
Dunlop Winter Sport 5

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Nu het weer begint te vriezen in Nederland nog even een:

Herinnering aan alle (nieuwe) eigenaars van een e-Niro.

Niet meppen op je laadklep als hij dichtgevroren zit!

Meerdere tweakers hebben een barst opgelopen laatste winter en dat is eigen schuld dikke bult :P

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@_eLMo_ ik heb ook een barst zonder ooit geweld te hebben toegepast. Lijkt me eerder een constructiefout, misschien is het wel uitzettend ijs dat die klep kapot kan drukken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
_eLMo_ schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 15:18:

Meerdere tweakers hebben een barst opgelopen laatste winter en dat is eigen schuld dikke bult :P
Maar de 1 million dollar question is natuurlijk hoe je voorkomen kunt dat de laadklep vastvriest?

Het is mij overigens de afgelopen jaren niet overkomen, knock knock, maar waar dat dan weer aan ligt weet ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
eltron schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 15:38:
[...]

Maar de 1 million dollar question is natuurlijk hoe je voorkomen kunt dat de laadklep vastvriest?

Het is mij overigens de afgelopen jaren niet overkomen, knock knock, maar waar dat dan weer aan ligt weet ik ook niet.
Heel simpel insmeren met wat vaseline. Kun je ook gebruiken voor de rubbers van de portieren en achterklep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
itsmealso schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 13:18:
@itsmealso

Ik heb deze Bridgestone Blizzak LM005 3PMSF M+S Tl XL 215/55 R17

Dit zijn runflat banden, heb wel eens een flink gat in gereden maar kon toch met 50km per uur doorrijden naar de dealer (20km verder). Ik zou nooit meer zonder runflat willen rijden als de orginele zomerbanden op zijn dan ook daar runflat voor in de plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Vaevictis_ schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 16:23:
[...]

@itsmealso

Ik heb deze Bridgestone Blizzak LM005 3PMSF M+S Tl XL 215/55 R17

Dit zijn runflat banden, heb wel eens een flink gat in gereden maar kon toch met 50km per uur doorrijden naar de dealer (20km verder). Ik zou nooit meer zonder runflat willen rijden als de orginele zomerbanden op zijn dan ook daar runflat voor in de plaats.
Ik twijfel of run flat veel uitmaakt. Heb ook aantal keer onderweg lek gereden, maar het is sterk afhankelijk welke band het betreft. Rechtsachter merk je nauwelijks als je alleen rijdt; ben een keer door medeweggebruikers op lekke band gewezen die ik zelf nog niet door had. Heb er denk ik een km of 20 mee doorgereden bij ca 100km/h en is vervolgens door ANWB een prop in gedaan. Niks aan de hand verder, ook de band daarna gewoon opgereden.
Lang verhaal kort; de afgelopen 1,5 miljoen km heb ik run flat nog niet gemist. Wat zou mij over de streep kunnen trekken om dat wel te overwegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
eltron schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 16:53:
[...]

Ik twijfel of run flat veel uitmaakt. Heb ook aantal keer onderweg lek gereden, maar het is sterk afhankelijk welke band het betreft. Rechtsachter merk je nauwelijks als je alleen rijdt; ben een keer door medeweggebruikers op lekke band gewezen die ik zelf nog niet door had. Heb er denk ik een km of 20 mee gereden en is vervolgens door ANWB een prop in gedaan. Niks aan de hand verder, ook de band daarna gewoon opgereden.
Lang verhaal kort; de afgelopen 1,5 miljoen km heb ik run flat nog niet gemist. Wat zou mij over de streep kunnen trekken om dat wel te overwegen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5SnI1xggKQ8I7oLdWjAfG5c2hTs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oJYWBHPEe9N7hAFtyxxHjyrC.jpg?f=fotoalbum_large

Bij mij links voor.

Dit dus... hiermee kun je zonder runflat niet verder rijden. Ik vind het ook wel zo veilig als het op een snelweg gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Vaevictis_ schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 16:57:
[...]

[Afbeelding]

Bij mij links voor.

Dit dus... hiermee kun je zonder runflat niet verder rijden. Ik vind het ook wel zo veilig als het op een snelweg gebeurd.
Hoe gebeurde dit? En gingen wel alle alarmen af mbt je bandenspanning?
eltron schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 15:38:
[...]

Binnen zetten of doek over de auto spannen of onder carport plaatsen zodat er geen neerslag op valt of ... ;)
Helemaal voorkomen doe je het niet. Als je door een ijzel/sneeuwbui rijdt dan kan die klep ook verstopt raken TeslaBjørn heeft daar wel een mooie vlog van.

[ Voor 35% gewijzigd door CyBeRSPiN op 03-12-2021 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 17:05:
[...]

@Vaevictis_ Ben ook benieuwd hoe zoiets kan ontstaan. Nog nooit zoiets gezien.
Lekken ontstaan meestal in het loopvlak. Als er in de "wangen" iets gebeurt is er wel iets bijzonders aan de hand. Soms simpelweg veroudering maar dat kan bij banden van EV die nog maar paar jaar bestaat niet het geval zijn.

Wil niet lullig doen, maar kan dit een zwakte zijn van run flat banden?

[ Voor 8% gewijzigd door eltron op 03-12-2021 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 17:05:
[...]

[...]

Binnen zetten of doek over de auto spannen of onder carport plaatsen zodat er geen neerslag op valt of ... ;)
Helemaal voorkomen doe je het niet. Als je door een ijzel/sneeuwbui rijdt dan kan die klep ook verstopt raken TeslaBjørn heeft daar wel een mooie vlog van.
Nee geen alarm af, maar raakte blijkbaar een stuk stoep van een vluchtheuvel. Lane assist zag deze niet, moest handmatig bijsturen maar net te laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
Vaevictis_ schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 18:53:
[...]

Nee geen alarm af, maar raakte blijkbaar een stuk stoep van een vluchtheuvel. Lane assist zag deze niet, moest handmatig bijsturen maar net te laat.
Wakker blijven. Dat is het voorbeeld waarbij actieve veiligheid van de auto, de chauffeur min of meer in slaap sust. En het risico dus eerder groter dan kleiner wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Steeck03 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 20:23:
[...]

Wakker blijven. Dat is het voorbeeld waarbij actieve veiligheid van de auto, de chauffeur min of meer in slaap sust. En het risico dus eerder groter dan kleiner wordt.
Scheelt het dat het 6 uur in de ochtend was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
Vaevictis_ schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 20:28:
[...]

Scheelt het dat het 6 uur in de ochtend was?
Dus je was echt nog niet wakker :z Gebeurd iedereen wel eens en soms heb je niets of een kleine schade, zoals bij jou. En een enkele keer ligt er een auto op zijn kant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

_eLMo_ schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 15:18:

Dat meppen is niet zo erg, zolang je het op de juiste plek doet. Je bent geneigs om op het midden te slaan en dan loop je het risico van een barst in dat klepje..

Maar als je even naar de constructie kijkt, dan zie je dat de vergrendeling bij het puntje zit. Dáár moet je dus de mep geven. Ik doe dat regelmatig, gewoon met de zijkant van de vuist, zeker in wintertijd. En ik heb nog geen barst in mijn klepje.

<John O`Mill>

Pagina: 1 ... 170 ... 339 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.