Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-06 20:54

Arfman

Drome!

Gisteravond een ritje gemaakt maar ik zie geen verschil met de vorige update eigenlijk.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Net mijn niro (MY19) ook maar een update gegeven.
Ben nog niet zo gecharmeerd van die paarse tint maar het loopt allemaal wel wat vloeiender voor m'n gevoel

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-06 09:43

zeroday

There is no alternative!

grlk schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 11:57:
[...]

Ik probeer nu de normale update, bij de snelle update kan je het systeem niet bedienen. Heb na twee uur maar de zekering eruit getrokken: het systeem startte daarna op met de oude software en de melding dat de upgrade was mislukt. Misschien niet genoeg geduld gehad.
Nou .. bij mij ging gisteren de snelle update ook niet, geen idee wat de oorzaak of reden is
Zekering hoefde er niet uit, je kan gewoon de reset knop met bijv. een tandenstoker indrukken dan gaat alles ook goed. Bij mij bleef hij na de update hangen op het controleren van de upgrade bestanden. De vraag is dan hoe lang hij daar over mag / kan doen. Als ik jou zo lees met 2 uur dan is dat dus niet goed.

Geen idee hoe de rest hier het heeft bijgewerkt.
bij mij herkende hij de USB en gaf aan wat wil je met de update doen, zonder eerst naar het menu te hoeven te gaan wat in de help staat ..

apart ..

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

zeroday schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:24:
[...]

Nou .. bij mij ging gisteren de snelle update ook niet, geen idee wat de oorzaak of reden is
Zekering hoefde er niet uit, je kan gewoon de reset knop met bijv. een tandenstoker indrukken dan gaat alles ook goed. Bij mij bleef hij na de update hangen op het controleren van de upgrade bestanden. De vraag is dan hoe lang hij daar over mag / kan doen. Als ik jou zo lees met 2 uur dan is dat dus niet goed.

bij mij herkende hij de USB en gaf aan wat wil je met de update doen, zonder eerst naar het menu te hoeven te gaan wat in de help staat ..

apart ..
Ik heb een normale update gedaan zonder problemen. Duurde een half uur ofzo. De vorige keer ging het een stuk rommeliger en heb ik de update twee en een halve keer gedaan.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

DonJuape schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:46:
[...]

Ik heb een normale update gedaan zonder problemen. Duurde een half uur ofzo. De vorige keer ging het een stuk rommeliger en heb ik de update twee en een halve keer gedaan.
pff die van mij is nu 'normaal' al bijna een uur bezig en is nog aan het updaten met de procenten .. ik hou mijn hart vast ..
nou ik kom terug en nope .. update weer mislukt .. zou het dan toch de 128GB USD stick zijn?

[ Voor 10% gewijzigd door zeroday op 23-11-2021 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

zeroday schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:12:
[...]

pff die van mij is nu 'normaal' al bijna een uur bezig en is nog aan het updaten met de procenten .. ik hou mijn hart vast ..
nou ik kom terug en nope .. update weer mislukt .. zou het dan toch de 128GB USD stick zijn?
Ik gebruik een 32GB USB 3.0 stick.
Overigens ging het terugzetten van "Climate" naar "Normal" in de ECO mode wel weer vreemd: "Kan niet worden opgeslagen, probeer het later nog eens" o.i.d. En ineens stond hij goed.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07-06 17:51
The__Virus schreef op maandag 22 november 2021 @ 08:41:
Gezien ik koppel met mijn HomeAssistant zie ik dat er bijna dagelijks wel ff storing is. Maar dit is wel weer een lange...
Ik herken dat niet in mijn HomeAssistant koppeling. HA (node-red) pollt vier keer per uur en iedere keer als geen fatsoenlijke kilometerstand terug krijg (0, NULL, leeg, error) wordt een error gelogd.
Ik heb in de afgelopen 60 dagen 4*24*60=5700 keer gepolled, 43 errors gehad. Dus 99% uptime. 27 daarvan zitten in 1 nacht (1/11) met downtijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:14
@plips gevalletje MijnKia (MY19) vs UVO (MY20) verwarring denk ik.
MijnKia ligt er regelmatig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
posttoast schreef op maandag 22 november 2021 @ 19:29:
[...]

Hij blijft gewoon draaien dan? En kan de deur gewoon op slot?
Raam open doen, uitstappen met sleutel in je hand/zak. Door het open raam heen knopje omhoog doen. Raam begint dicht te gaan. En nu wordt t spannend: arm tijdig terug trekken. Auto op slot. Sleutel eruit. Openen door even sleutel uit de houder te halen en ouderwets in de deur te stoppen en om te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-06 22:29
zeroday schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:24:
[...]

apart ..
Eerste update: normale manier, liep compleet vast na anderhalf uur.
Tweede poging eerste update: snelle manier, netjes 3 x een progressie balk, 35 minuten klaar.

Tweede update: eerst auto gestart en gewacht totdat hij helemaal geladen was. USB stick erin, daarna startte hij zelf de update op. Zelfde proces als snelle manier.

Wel een bug met spotify ontdekt. Zodra het volgende nummer begint worden de gegevens niet ververst. Als ik dan op pauze en weer op play druk dan ververst hij voor dat nummer wel maar het volgende nummer weer niet. Meer mensen last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Akemi schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:06:
[...]

Eerste update: normale manier, liep compleet vast na anderhalf uur.
Tweede poging eerste update: snelle manier, netjes 3 x een progressie balk, 35 minuten klaar.

Tweede update: eerst auto gestart en gewacht totdat hij helemaal geladen was. USB stick erin, daarna startte hij zelf de update op. Zelfde proces als snelle manier.

Wel een bug met spotify ontdekt. Zodra het volgende nummer begint worden de gegevens niet ververst. Als ik dan op pauze en weer op play druk dan ververst hij voor dat nummer wel maar het volgende nummer weer niet. Meer mensen last van?
Ja, met BT audio, niet met Android Auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08-2023
E-Niro executive MY-22
Helaas, het is niet mogelijk om via bluetooth of usb-audio te zoeken op artiest-album
Er is sowieso geen zoekfunctie op trefwoord (vergrootglaasje)
Je kan wel op artiest zoeken dmv een piepklein verticaal alphabetje maar daar rolt dan vervolgens een album lijst uit met alle nrs per album al uitgerold dus scroll je je een ongeluk omdat je de lijst niet kan inklappen. 8)7

Waarom is het voor Kia zo moeilijk om de wereldwijde conventie van zoeken gewoon te implementeren?
(meer een opmerking dan een vraag natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:30
Geen oplossing, maar zou het met Android auto of Carplay niet makkelijker gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
yeehaw schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:36:
Geen oplossing, maar zou het met Android auto of Carplay niet makkelijker gaan?
Waarschijnlijk wel, maar dat vind ik eerlijk gezegd nogal een gedoe en ben niet zo’n voorstander van dat kindermenu. :+
Iedere keer kabeltje aansluiten (waarom niet wireless?) en dan daarna navigeren met Google maps met dat vreselijke navigatiestemmetje ;)
Nogal een flinke prijs om alleen maar een menu’tje in te kunnen klappen in audio.
Het is een helaas pindakaas gevalletje ben ik bang.
Maar ik vind het wel behoorlijk suf in een auto van 45.000,-
Maar toch bedankt voor je reply. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
Het stemmetje kan je in bijv waze aanpassen. En je kan de iphone zo instellen dat ie automatisch waze opent op het moment dat je de kabel aansluit. Scheelt weer een paar handelingen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatMich
yeehaw schreef op woensdag 24 november 2021 @ 18:00:
Het stemmetje kan je in bijv waze aanpassen. En je kan de iphone zo instellen dat ie automatisch waze opent op het moment dat je de kabel aansluit. Scheelt weer een paar handelingen ;)
Ik wil geen Waze en heb een Samsung S20 ;)

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:40

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

yeehaw schreef op woensdag 24 november 2021 @ 18:00:
Huh, watte?

De iPhone zo instellen dat Waze vanzelf opstart als ik ‘m op de auto aansluit? Ik dacht dat ik alle functies redelijk kende, maar deze ken ik nog niet.

Hoe doe je dat?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yeehaw
In de opdrachten app kan je een automatisering maken.

Daar kan je kiezen “Wanneer CarPlay verbinding maakt”

En dan als taak: Open App —> Waze

En dan het vinkje vraag voor uitvoeren uit.

De eerste keer als hij draait vraagt ie om mogelijk nog om toestemming. Daarna gaat het automatisch.

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-05 23:12
MatMich schreef op woensdag 24 november 2021 @ 18:40:
[...]

Waze is je eigen keuze. Maar Maps werkt ook. En android auto start direct als je de telefoon (met kabel) verbind. Houdt de stemopdracht knop maar iets langer ingedrukt.

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-06 20:09
MatMich schreef op woensdag 24 november 2021 @ 18:40:
[...]

Je weet dat Waze ook eigendom is van Google neem ik aan? Of je nu Maps op Wave gebruikt maakt niet uit voor de data-vangende partij in ieder geval.

Waze vind ik zelf prettiger in gebruik dan Maps, maar onderhand gebruik ik eigenlijk alleen de onboard navigatie van de e-Niro, want die is tenminste fullscreen en vind hem vrij prettig.

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-06 15:01
Steeck03 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 08:29:
[...]

Waze is je eigen keuze. Maar Maps werkt ook. En android auto start direct als je de telefoon (met kabel) verbind. Houdt de stemopdracht knop maar iets langer ingedrukt.
Wait, what? Als ik mijn Android telefoon aansluit, dan moet ik alsnog in het menu van de auto Android Auto selecteren om het te kunnen gebruiken. Kun je dat dan ook doen met de stemopdracht-knop?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• angelofhope
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-04 11:20
multikoe schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:43:
[...]

Wait, what? Als ik mijn Android telefoon aansluit, dan moet ik alsnog in het menu van de auto Android Auto selecteren om het te kunnen gebruiken. Kun je dat dan ook doen met de stemopdracht-knop?
Ik heb Android Auto onder de knop met de ster (denk ik zo uit het hoofd, de fysieke knop die je zelf een functie kan toewijzen) gezet.
Dan is het vrij snel gedaan.
Maar meestal begin ik met 'ok google' of de spraakknop om de navigatie te starten en dan gaat AA ook vanzelf open :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
angelofhope schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:51:
[...]

Ik heb Android Auto onder de knop met de ster (denk ik zo uit het hoofd, de fysieke knop die je zelf een functie kan toewijzen) gezet.
Maar meestal begin ik met 'ok google' of de spraakknop om de navigatie te starten en dan gaat AA ook vanzelf open :)
Ah. Ik zie weer een sessie experimenteren aankomen...

• multikoe
angelofhope schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:51:
[...]

Weet jij of het mogelijk is om in de standaard navigatie via spraakbesturing te navigeren naar "Home" of "Thuis". Dus zeg maar navigeren naar één van je favorieten?

• angelofhope
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-04 11:20
multikoe schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:56:
[...]

Weet jij of het mogelijk is om in de standaard navigatie via spraakbesturing te navigeren naar "Home" of "Thuis". Dus zeg maar navigeren naar één van je favorieten?
Je bedoelt de ingebouwde kia navigatie en spraakbesturing?
Daar heb ik eigenlijk nog niet mee gewerkt, ik gebruik (bijna) altijd android auto.
Als ik dan lang op de spraakknop duw (of OK google zeg) en zeg 'navigeer naar werk' of 'navigeer naar huis' (dat laatste kan ook met heel wat varianten), dan opent hij netjes waze en begint de navigatie.

• multikoe
angelofhope schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:58:
[...]

Je bedoelt de ingebouwde kia navigatie en spraakbesturing?
Daar heb ik eigenlijk nog niet mee gewerkt, ik gebruik (bijna) altijd android auto.
Als ik dan lang op de spraakknop duw (of OK google zeg) en zeg 'navigeer naar werk' of 'navigeer naar huis' (dat laatste kan ook met heel wat varianten), dan opent hij netjes waze en begint de navigatie.
Hmm. Dan zal ik wat verder moeten "spelen". Dat het in Google Maps/Waze werkt, dat verbaast me niets, Google heeft dat toch goed voor elkaar. Maar het jeukt een beetje, want de standaard Kia Navigatie voldoet bij mij en voice-aansturing ook, maar ik ben er nog niet achter hoe je die favorieten kunt aanroepen.

• MatMich
[quote]Suicyder schreef op donderdag 25 november 2021 @ 08:36:
[...]

Je weet dat Waze ook eigendom is van Google neem ik aan? Of je nu Maps op Wave gebruikt maakt niet uit voor de data-vangende partij in ieder geval.

Waze vind ik zelf prettiger in gebruik dan Maps, maar onderhand gebruik ik eigenlijk alleen de onboard navigatie van de e-Niro, want die is tenminste fullscreen en vind hem vrij prettig.
[/quote

sorry dubbel zie onder. _/-\o_

[ Voor 18% gewijzigd door MatMich op 25-11-2021 10:34 ]

• MatMich
Suicyder schreef op donderdag 25 november 2021 @ 08:36:
[...]

Zoals ik al eerder aangaf wil ik geen Google en ook geen Waze en zelfs geen Android-auto.
Sterker nog ;) ik ben het helemaal met je eens, ik gebruik ook de onboard navigatie om dezelfde redenen als jij.
Maar even serieus nu, ik begon deze reply niet vanwege Google of navigatie überhaupt.
Het ging mij om de beroerde audio zoekfunctie.

• Steeck03
multikoe schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:43:
[...]

Ja dus. Bij iets langer ingedruk houden start Google en kun je of een opdracht geven of niet, maar dan is AA actief, met alle apps die daar in zitten. (ABRP, Waze, Maps en ook Whatsapp) ze werken eigen lijk allemaal best goed. Al heb ik ABRP nog niet geprobeerd. Ik gebruik de ingebouwde navigatie of Waze.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sanderp
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-06 07:54
Afbeeldingslocatie: https://media.autoweek.nl/m/cnpyjs3b0l7f_800.jpg
Nieuwe generatie e-Niro, specificaties volgen later, medio volgend jaar bij de dealer.

https://www.autoweek.nl/a...-vanaf-2022-in-nederland/

• Suicyder
MatMich schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:32:
[...]

Zoals ik al eerder aangaf wil ik geen Google en ook geen Waze en zelfs geen Android-auto.
Sterker nog ;) ik ben het helemaal met je eens, ik gebruik ook de onboard navigatie om dezelfde redenen als jij.
Maar even serieus nu, ik begon deze reply niet vanwege Google of navigatie überhaupt.
Het ging mij om de beroerde audio zoekfunctie.
Ik gebruik het hele spraaksysteem van de auto niet, kennelijk komt mijn stem niet goed over in de Niro en als ik het dan probeerde gebeurden er allerhande dingen welke ik helemaal niet vroeg. Als ik de knoppen kon unmounten ervan zou ik dat DIRECT doen. Wat een rommel.

• MatMich
Suicyder schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:37:
[...]

Ik gebruik het hele spraaksysteem van de auto niet, kennelijk komt mijn stem niet goed over in de Niro en als ik het dan probeerde gebeurden er allerhande dingen welke ik helemaal niet vroeg. Als ik de knoppen kon unmounten ervan zou ik dat DIRECT doen. Wat een rommel.
Ik gebruik voor de audio ook geen spraak.
Het gaat om het missen van een zoekfunctie in bluetooth of usb audio.
Bluetooth op telefoon heeft die natuurlijk wel maar die mag ik dus tijdens het rijden niet eens in mijn hand houden.

• passat_to_ev
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-07-2024

passat_to_ev

Nice_car

multikoe schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:06:
[...]

Hmm. Dan zal ik wat verder moeten "spelen". Dat het in Google Maps/Waze werkt, dat verbaast me niets, Google heeft dat toch goed voor elkaar. Maar het jeukt een beetje, want de standaard Kia Navigatie voldoet bij mij en voice-aansturing ook, maar ik ben er nog niet achter hoe je die favorieten kunt aanroepen.
Werkt probleemloos met de ingebouwde navigatie (ik gebruik alleen de Kia nav). Bij opgeslagen locaties niet “ga naar” zeggen maar gewoon de naam, zoals “thuis”.

MW_Passat_2016

• yeehaw
passat_to_ev schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:44:
[...]

Werkt probleemloos met de ingebouwde navigatie (ik gebruik alleen de Kia nav). Bij opgeslagen locaties niet “ga naar” zeggen maar gewoon de naam, zoals “thuis”.
Zeg je dan, 'Navigatie', even wachten, 'Thuis'?

Of 'Adres Zoeken', even wachten, 'Thuis'?

• multikoe
yeehaw schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:06:
[...]

Zeg je dan, 'Navigatie', even wachten, 'Thuis'?

Of 'Adres Zoeken', even wachten, 'Thuis'?
Dat vroeg ik me ook af, kun je het volledige proces beschrijven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatMich
multikoe schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:35:
[...]

Dat vroeg ik me ook af, kun je het volledige proces beschrijven?
Gewoon spraakknop indrukken en zeggen "thuis" niet meer en niet minder.
Vooropgesteld natuurlijk dat je je thuisadres hebt opgeslagen onder "thuis" ;)

• Digitair
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:25
Sanderp schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:33:
[Afbeelding]
Nieuwe generatie e-Niro, specificaties volgen later, medio volgend jaar bij de dealer.

Wow, die ziet er wel strak uit! Ben benieuwd wat de wijzigingen in het interieur zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luckyjan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:08
Digitair schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:59:
[...]

Wow, die ziet er wel strak uit! Ben benieuwd wat de wijzigingen in het interieur zijn.
Door het raam gezien (hij mag de deur niet open maken)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-06 21:46

Damian

Insane Obtrusion

Sanderp schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:33:
[Afbeelding]

Tering wat een lelijk ding :X Ben blij dat ik dinsdag de huidige MY22 uitvoering geleverd krijg :X

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Damian schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:34:
[...]

Tering wat een lelijk ding :X Ben blij dat ik dinsdag het huidige MY22 geleverd krijg :X
:) Ben blijkbaar niet de enige die dat vindt.

• Suicyder
Ik vind dat concept op zich wel mooi, maar de achterste sectie aan de zijkant mag van mij echt in de kleur van de auto i.p.v. dat lelijke andersgekleurde vlak.

Wel heel goed te zien de laadpoort linksachter, kunnen eigenaren in ieder geval laden bij Tesla SuC's :+`

@ Hieronder, dat is het dan, jammer. Maar vind nog steeds die achterzijde aan de zijkant verschrikkelijk

[ Voor 17% gewijzigd door Suicyder op 25-11-2021 16:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-06 21:46

Damian

Insane Obtrusion

Suicyder schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:38:
Ik vind dat concept op zich wel mooi, maar de achterste sectie aan de zijkant mag van mij echt in de kleur van de auto i.p.v. dat lelijke andersgekleurde vlak.

Wel heel goed te zien de laadpoort linksachter, kunnen eigenaren in ieder geval laden bij Tesla SuC's :+
Ik denk dat jij de HEV voor je ziet. De EV heeft dat klepje gewoon in het midden op de neus zitten zo te zien, wat een nog onlogischere plek dan eerst is 8)7

Mijn god wat een gedrocht :P

EV:
Afbeeldingslocatie: https://media.autoweek.nl/m/cnpyjs3b0l7f_800.jpg

HEV, met brandstofklep linksachter:
Afbeeldingslocatie: https://media.autoweek.nl/m/ns9yathblnj3_800.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door Damian op 25-11-2021 15:46 ]

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:47
Ik vind hem wel mooi :) Duidelijk weer een slagje moderner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Ja hoor, zet maar voor de deur! Maargoed, eerst nog "even" 5 jaar in de huidige e-Niro rijden :P Wel goed voor mij denk ik, nu koop ik over 5 jaar het "oude" model over dus hopelijk scheelt dat weer iets in de overneemprijs na de lease :)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:56
Vind hem mooi geworden, alleen dat gekleurde vlak niet uiteraard.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:20
[...]

Tering wat een lelijk ding :X Ben blij dat ik dinsdag de huidige MY22 uitvoering geleverd krijg :X
Ik snap ook niet waarom ze nog een nieuwe e-niro uitbrengen? Ev6 is een mooie opvolger.

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:36

PeaceNlove

Deugleuter

Vaevictis_ schreef op donderdag 25 november 2021 @ 17:46:
[...]

Ik snap ook niet waarom ze nog een nieuwe e-niro uitbrengen? Ev6 is een mooie opvolger.
Niro is een klasse lager wat betreft grootte en prijs. De goedkoopste e-Niro kan je voor iets meer dan 35k rijden, en is daarmee volgend jaar denk best interessant nog voor de leaserijder met beperkt budget. EV6 is daarmee in vergelijking toch wel fors duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:56
En particulier een stuk beter betaalbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
[...]

Dan snap je ook niet waarom bv Ford onder de Kuga de Ecosport uitbrengt? een model is wel weinig, dus in verschillende klasses verschillende auto's.
Ik vind hem er overigens prima uitzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

GVR

[...]

Geen vergelijkbare auto, en de EV6 staat op het dedicated EV platform, de Niro brengen ze heel makkelijk weer uit als Hybride, Plugin-Hybride en EV. Met het succes van de Niro snap ik ook wel dat ze daar mee doorgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Ik heb op filmpjes en foto’s gezien dat mensen 3 screens op hun display hebben.
bv. weer, usb audio en kaart.
Of andere combinaties.
Ook zag ik dat je die 3 schermpjes onderling kon verplaatsen op het display.
Helaas heb ik die optie nog nergens gevonden.
Kan dat niet (meer)?
Kia MY-22

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Smaken verschillen gelukkig. Maar de huidige (e-)Niro vind ik eerlijk gezegd ook bepaald geen beauty.

Maar als ik deze auto zou kopen zou ik toch wel dat donkere vlak achter de achterdeuren laten wrappen in de kleur van de rest van de auto. Dan ziet het er een stuk rustiger en evenwichtiger uit. Snap niet dat ze voor die donkere kleur gekozen hebben…

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
MatMich schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:15:
Ik heb op filmpjes en foto’s gezien dat mensen 3 screens op hun display hebben.
bv. weer, usb audio en kaart.
Of andere combinaties.
Ook zag ik dat je die 3 schermpjes onderling kon verplaatsen op het display.
Helaas heb ik die optie nog nergens gevonden.
Kan dat niet (meer)?
Kia MY-22
Dat kan inderdaad niet meer. De foto's die je ziet betreft oude firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
plips schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 12:17:
[...]

Dat kan inderdaad niet meer. De foto's die je ziet betreft oude firmware.
Thx voor deze info. Beetje jammer wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik had ook een proefrit gemaakt met een e-niro met 3 schermpjes en een normale manier voor het invoeren van een adres in de navigatie. Bij afleveren had de dealer de nieuwste software erop gezet en nu heb ik geen 3 schermpjes en kan ik niet op een normale manier adressen invoeren. Verkeerde keuze van Kia...

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatMich
rokil schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:36:
Ik had ook een proefrit gemaakt met een e-niro met 3 schermpjes en een normale manier voor het invoeren van een adres in de navigatie. Bij afleveren had de dealer de nieuwste software erop gezet en nu heb ik geen 3 schermpjes en kan ik niet op een normale manier adressen invoeren. Verkeerde keuze van Kia...
Verkeerde keuze weet ik niet.
Het leek mij wel aardig maar aan de andere kant is het natuurlijk ook wel heel erg veel info op 3 relatief kleine schermpjes.
Uiteindelijk moet je tijdens het rijden vooral op de weg letten en al die info helpt dan niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 12:02
MatMich schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 16:10:
[...]

Verkeerde keuze weet ik niet.
Het leek mij wel aardig maar aan de andere kant is het natuurlijk ook wel heel erg veel info op 3 relatief kleine schermpjes.
Uiteindelijk moet je tijdens het rijden vooral op de weg letten en al die info helpt dan niet echt.
Hier is het ook zeker geen gemis, ik vond die 3 schermen veel te druk en had het ook bijna nooit zo ingesteld. Ook nu heb ik meestal alleen de navigatie full-screen erop staan.

Dus ik vind het wel een verbetering. Ik denk als je die 3 schermen nooit hebt gehad dat je het ook niet hebt kunnen ervaren als een veel te druk scherm.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Die 3 schermpjes is ook niet zo erg, al had de verkoper dat wel overduidelijk gemeld in zijn verkoopverhaaltje. De verkeerde keuze is wat mij betreft het niet op een normale manier kunnen invoeren van een adres voor de navigatie. Dat vind ik echt wel een verkeerde keuze van Kia!

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
rokil schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 16:15:
Die 3 schermpjes is ook niet zo erg, al had de verkoper dat wel overduidelijk gemeld in zijn verkoopverhaaltje. De verkeerde keuze is wat mij betreft het niet op een normale manier kunnen invoeren van een adres voor de navigatie. Dat vind ik echt wel een verkeerde keuze van Kia!
Ik kan gewoon het adres invoeren.
Hoef verder niet moeilijk te doen met volgordes (land,straat of/en stad)
Kan het ook gewoon zo doen via spraak en kan ook nog eens vanuit mijn stoel via de UVO-app.
Het was even wennen maar uiteindelijk is dit veel meer “idiotproof”
Kortom, mij lijkt dit geen verkeerde keuze.

Maar als we het dan toch maar over verkeerde keuzes hebben ;)
De achteruitrijcamera.
Die is ‘s nachts bijna onbruikbaar omdat hij door de hoge plaatsing teveel gehinderd wordt door zijn eigen achterlichten waardoor je meer naar een van Gogh (gekleurde pixels) zit te kijken dan een werkelijk beeld.
Ook vangt de camera bij regen veel water waardoor je niets meer ziet.
Ik ben bekend met de “Camwipe” maar vind eerlijk gezegd gezien de “fantastische” bruikbaarheid van deze camera dat de importeur dit wel standaard op hun auto’s zou mogen leveren.
Even ter illustratie, mijn Toyota Auris had geen last van een te donkere omgeving, integendeel, de camera zag meer dan ikzelf met het blote oog in het donker.
En ondanks de lager gemonteerde plaatsing werd hij toch minder snel nat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

MatMich schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 11:12:
[...]

Ik kan gewoon het adres invoeren.
Hoef verder niet moeilijk te doen met volgordes (land,straat of/en stad)
Kan het ook gewoon zo doen via spraak en kan ook nog eens vanuit mijn stoel via de UVO-app.
Het was even wennen maar uiteindelijk is dit veel meer “idiotproof”
Kortom, mij lijkt dit geen verkeerde keuze.
Dat adres invoeren met de Kia Connect app heb ik ook eens geprobeerd. Hij komt dan bij het gekoppelde bestuurdersprofiel en we rijden altijd als Gast.
Als ik omschakel naar het gekoppelde bestuurdersprofiel dan zijn al mijn instellingen weg (krijg o.a. ruis i.p.v. DAB radio). Kun je instellingen van Gast naar een bestuurdersprofiel kopieren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:19
Kreeg net na een rit de vraag of ik tevreden was van de routebegeleidimg
Ja /nee hoop maar dat ze er geen gewoonte van maken om via de auto enquêtes te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
DonJuape schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 11:17:
[...]

Dat adres invoeren met de Kia Connect app heb ik ook eens geprobeerd. Hij komt dan bij het gekoppelde bestuurdersprofiel en we rijden altijd als Gast.
Als ik omschakel naar het gekoppelde bestuurdersprofiel dan zijn al mijn instellingen weg (krijg o.a. ruis i.p.v. DAB radio). Kun je instellingen van Gast naar een bestuurdersprofiel kopieren?
Helaas ik kan je hiermee niet helpen.
Ik herken dit ook niet, bij mij werkt het naar behoren.
Wellicht profielen resetten? (Niet leuk natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Vandaag voor het eerst in mijn leven dat een auto mij in de kou heeft laten staan. Een Alfa met kapotte koelfan bracht me thuis. Een Jaguar met thermostaat problemen ook.

Maar de Kia met lege 12v accu liet me, ondanks startkabels en het volgen van starthulp instructies, staan in de koude.

Ik had de auto langs een donkere straat staan, en Kia heeft geen parkeerlicht op de auto gemaakt (wtf Kia). Dealer adviseerde me stadslicht aan te laten want LED trekt toch bijna geen stroom.
3,5 uur later kom ik bij de auto. Licht uit, oh oh.
Sleutel, niks.

Dood dus.

Met de “echte” sleutel de bestuurdersdeur opgemaakt, toen de passagiersdeur erachter, achterbank plat, startkabels eruit (die had ik toevallig bij, mijn Kia heeft nog nooit na 2,5 jaar en 90.000km een lege batterij gehad).

Volvo diesel erbij, plus op beide aangesloten. Min op de Volvo, min op frame Kia.

Alarmlichten 1x en 1x de toeter. Daarna niks meer.
Auto heeft ~10 minuten aan de kabels gestaan maar de lampjes op de startknop branden wel, maar de startknop en interieurverlichting en sleutel deden niks.

Handleiding zei dat het zo moest werken, en als ik Youtube zie ook.

Teleurgesteld in mijn Kia. Naar huis gereden in de trusty old diesel V70. Morgen Kia bellen.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
_eLMo_ schreef op zondag 28 november 2021 @ 02:29:
Vandaag voor het eerst in mijn leven dat een auto mij in de kou heeft laten staan. Een Alfa met kapotte koelfan bracht me thuis. Een Jaguar met thermostaat problemen ook.

Maar de Kia met lege 12v accu liet me, ondanks startkabels en het volgen van starthulp instructies, staan in de koude.

Ik had de auto langs een donkere straat staan, en Kia heeft geen parkeerlicht op de auto gemaakt (wtf Kia). Dealer adviseerde me stadslicht aan te laten want LED trekt toch bijna geen stroom.
Sleutel, niks.

Dood dus.

Met de “echte” sleutel de bestuurdersdeur opgemaakt, toen de passagiersdeur erachter, achterbank plat, startkabels eruit (die had ik toevallig bij, mijn Kia heeft nog nooit na 2,5 jaar en 90.000km een lege batterij gehad).

Volvo diesel erbij, plus op beide aangesloten. Min op de Volvo, min op frame Kia.

Auto heeft ~10 minuten aan de kabels gestaan maar de lampjes op de startknop branden wel, maar de startknop en interieurverlichting en sleutel deden niks.

Teleurgesteld in mijn Kia. Naar huis gereden in de trusty old diesel V70. Morgen Kia bellen.
Welkom bij de club. Bij mij moest ik dus 7x met pech langs de weg staan voordat de dealer geloofde dat de accu defect was. Meet de accu eens door en als deze na paar keer onder de 10V zit dan is deze defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Startkabels deze ochtend deden het wel. Vermoed dat de schok van de dikke 140Ah diesel accu de Kia wat te was, vanaf 0 :P

Alarm ging gelijk af (zondagochtend 10:00 :+), dus denk dat hij gister (na 1x toeter) in een soort beveiliging sprong ofzo.

Nu kijken of hij hem vol houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Echt dom van die dealer om dat ook aan te raden eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:21
Waarom niet meteen de Kia hulplijn gebeld? Dat lijkt me toch handiger dan zelf gaan lopen prutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

upje schreef op zondag 28 november 2021 @ 10:49:
Waarom niet meteen de Kia hulplijn gebeld? Dat lijkt me toch handiger dan zelf gaan lopen prutsen.
Zaterdagnacht om 02:00? Ik heb geen zin om te wachten op een sleepdienst/monteur dan hoor. Ik heb het 20mins geprobeerd met startkabels, toen naar huis gereden met de diesel.

Uiteindelijk vandaag 3 ritjes gemaakt en alles prima in orde. Thuis aan de lader geeft de accu zelfs 14.4V aan, dus de DC/DC converter laad de 12v bij. Zal hem morgenochtend nog eens meten, kijken waar hij op uitkomt.

- Edit: vanochtend toen ik de auto ophaalde stond de accu op 6.7v. Goed leeg dus. Gelukkig is het niet onder de 2 graden geweest, anders had het wel eens einde oefening geweest kunnen zijn voor de loodaccu

Overigens wel teleurstellend dit, zelfs mijn brandstofauto’s konden een uur of 10 stadslicht (halogeen!) zonder problemen doen.

[ Voor 21% gewijzigd door _eLMo_ op 28-11-2021 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:24

bert pit

asdasd

_eLMo_ schreef op zondag 28 november 2021 @ 02:29:

Sleutel, niks.

Dood dus.

Welk type Kia Niro heb je?

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

bert pit schreef op zondag 28 november 2021 @ 16:51:
[...]

Welk type Kia Niro heb je?
MY19. Februari 2019, dus 2 jaar en 10 maanden oud ongeveer. Een van de eersten :*)

Ik zal m’n sig ff updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:24

bert pit

asdasd

@_eLMo_ Ahh dank, vreemd dit. Als ik het goed begrijp heb je dus een E-Niro met een enorme batterij capaciteit voor het rijden en zit er een klein batterijtje in voor alle 'niet rijden' functies.

Bij de hybride Niro zit er een bypass tussen deze twee batterijen zodat je in geval van nood de boel kunt kortsluiten om de startbatterij zelf op te laden. Vreemd dat dat bij de E-Niro niet het geval is.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

bert pit schreef op zondag 28 november 2021 @ 17:19:
@_eLMo_ Ahh dank, vreemd dit. Als ik het goed begrijp heb je dus een E-Niro met een enorme batterij capaciteit voor het rijden en zit er een klein batterijtje in voor alle 'niet rijden' functies.

Bij de hybride Niro zit er een bypass tussen deze twee batterijen zodat je in geval van nood de boel kunt kortsluiten om de startbatterij zelf op te laden. Vreemd dat dat bij de E-Niro niet het geval is.
Ja, dat las ik ook, op de (P)HEV zit een “12V Reset” knop die even de DC/DC converter aan zet om de auto te kunnen starten.
Geen idee waarom ze dat eraf gehaald hebben op de e-Niro.

Maar idd, er zit echt een 45Ah 12V in, dus niet echt een krachtpatser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
_eLMo_ schreef op zondag 28 november 2021 @ 17:10:
[...]

MY19. Februari 2019, dus 2 jaar en 10 maanden oud ongeveer. Een van de eersten :*)

Ik zal m’n sig ff updaten.
Ik heb de 12V accu’s al eens korter dan 2 jaar zien meegaan. Houd er rekening mee dat de afgelopen winter extreem koud was. Dat is funest voor een accu. De accu van de auto van mijn vriendin heeft het de vorige winter ook niet gered en die was ook maar 1,5 jaar oud ongeveer.
_eLMo_ schreef op zondag 28 november 2021 @ 17:22:
[...]

Ja, dat las ik ook, op de (P)HEV zit een “12V Reset” knop die even de DC/DC converter aan zet om de auto te kunnen starten.
Geen idee waarom ze dat eraf gehaald hebben op de e-Niro.

Maar idd, er zit echt een 45Ah 12V in, dus niet echt een krachtpatser.
De Kia E-Niro laad de 12V batterij tussendoor op. Die functie staat standaard aan maar kun je ook ergens bij de instellingen uitzetten.

Helaas helpt dat uiteraard niet als de accu versleten is.

[ Voor 35% gewijzigd door DutchKel op 28-11-2021 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
DutchKel schreef op zondag 28 november 2021 @ 17:27:
[...]

Ik heb de 12V accu’s al eens korter dan 2 jaar zien meegaan. Houd er rekening mee dat de afgelopen winter extreem koud was. Dat is funest voor een accu. De accu van de auto van mijn vriendin heeft het de vorige winter ook niet gered en die was ook maar 1,5 jaar oud ongeveer.
[...]

De Kia E-Niro laad de 12V batterij tussendoor op. Die functie staat standaard aan maar kun je ook ergens bij de instellingen uitzetten.

Helaas helpt dat uiteraard niet als de accu versleten is.
Inderdaad dus onder de 10V is defect. Ik kreeg er zelfs een 40Ah voor terug, ik had om een grotere en ander type accu gevraagd (AGM en 60Ah). Niet gekregen, maar goed hij doet het nog steeds. Daarnaast ga ik nooit meer weg zonder jumperstarter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Vaevictis_ schreef op zondag 28 november 2021 @ 18:12:
[...] Daarnaast ga ik nooit meer weg zonder jumperstarter.
En niet vergeten om je jumpstarter eens (of 2x?) per jaar aan de lader te hangen… :+

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

_eLMo_ schreef op zondag 28 november 2021 @ 16:40:
[...]
- Edit: vanochtend toen ik de auto ophaalde stond de accu op 6.7v. Goed leeg dus. Gelukkig is het niet onder de 2 graden geweest, anders had het wel eens einde oefening geweest kunnen zijn voor de loodaccu
Uhh, die is dus écht kats kaduuk. Nix meer mee aan te vangen. Een loodaccu kan al slecht tegen diepontladen, maar als je dan ook nog een tijdje totaal leeg blijft, dan is het helemaal einde oefening.

Als je toch zelf die nieuwe accu moet betalen, bedenk dan of je er niet een groter (lee: zwaarder) model in zet; meer Ah’s dus. Mijn accu is nét vóor de afloop van de accugarantie door de dealer vervangen, maar anders zou ik dat wel gedaan hebben. Kost een klein beetje meer, maar bespaart je een hoop (kans op) tramelant.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Hippe Lip schreef op maandag 29 november 2021 @ 17:51:
[...]

Uhh, die is dus écht kats kaduuk. Nix meer mee aan te vangen. Een loodaccu kan al slecht tegen diepontladen, maar als je dan ook nog een tijdje totaal leeg blijft, dan is het helemaal einde oefening.

Als je toch zelf die nieuwe accu moet betalen, bedenk dan of je er niet een groter (lee: zwaarder) model in zet; meer Ah’s dus. Mijn accu is nét vóor de afloop van de accugarantie door de dealer vervangen, maar anders zou ik dat wel gedaan hebben. Kost een klein beetje meer, maar bespaart je een hoop (kans op) tramelant.
Het is geen lithium accu xD Een loodaccu is echt niet gelijk kapot als je hem 1x diep ontlaat. Hij heeft minder dan 12 uur op 6(.328) volt gestaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nRHyJSzGcC8gSmhG8QpKiGSviBE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yMAos1OT4w7R6yrmHGnuiAAY.png?f=user_large

Hij staat nu, 200km en ~24 uur na de laatste laadsessie netjes op 12.6V, dus prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dagizmo
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-05 19:45
Ik sta op het punt een E-niro in de private lease te bestellen. Ik heb een Duits filmpje gevonden over de warmtepomp en wat dit doet aan actieradius. De dealer zegt dat het weinig uitmaakt en alleen onder de 8 graden effectief is. Maar ik vind verder weinig informatie over de invloed op de actieradius en andere voordelen. Is het de moeite waard om hiervoor bij te betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10:19
dagizmo schreef op maandag 29 november 2021 @ 22:28:
Ik sta op het punt een E-niro in de private lease te bestellen. Ik heb een Duits filmpje gevonden over de warmtepomp en wat dit doet aan actieradius. De dealer zegt dat het weinig uitmaakt en alleen onder de 8 graden effectief is. Maar ik vind verder weinig informatie over de invloed op de actieradius en andere voordelen. Is het de moeite waard om hiervoor bij te betalen?
Die warmtepomp kost €1000. Reken maar uit hoeveel km je hiermee kunt rijden/tanken.

Dat is alleen economisch als je heeeel veeeel km’s in een koud klimaat rijdt. Canada, Alaska of zo…

Je actieradius in de kou wordt wel groter. In plaats van de 6kW heater kun je de zuinige warmtepomp van ca. 1 kW gebruiken. Dus dat heeft voordeel als je lange afstanden in de kou moet rijden.

[ Voor 13% gewijzigd door Pim57 op 29-11-2021 23:16 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-06 22:55
rokil schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:36:
Kunt ook gewoon downgraden… Versie 190910 of 191223 heb je nodig. https://drive.google.com/...zG2BLq1c/view?usp=sharing Je moet vervolgens wel de .lge.upgrade.xml vervangen met die van de huidige geïnstalleerde versie of een nieuwere versie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-06 15:47
Pim57 schreef op maandag 29 november 2021 @ 23:13:
[...]
Die warmtepomp kost €1000. Reken maar uit hoeveel km je hiermee kunt rijden/tanken.

Dat is alleen economisch als je heeeel veeeel km’s in een koud klimaat rijdt. Canada, Alaska of zo…

Je actieradius in de kou wordt wel groter. In plaats van de 6kW heater kun je de zuinige warmtepomp van ca. 1 kW gebruiken. Dus dat heeft voordeel als je lange afstanden in de kou moet rijden.
Economisch is het natuurlijk al veel sneller. Het gaat niet om de kWh x prijs/kWh die je bespaart, maar om comfort en een procent of 10 extra range in de koude maanden, bij temperaturen onder de 10 graad Celsius.
Iedere keer dat je onderweg niet hoeft te stoppen om bij te laden scheelt tijd die heel wat harder doortikt in de businesscase dan de bespaarde kWh. Hangt natuurlijk ook van je uurtarief af :)
Als je tijd gratis is dan kan je beter geen warmtepomp nemen.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Als je bij de menu’s gaat kijken zie je op een gegeven moment “bestuurdershulp” verschijnen met een sub-menu’tje “handig”
Daar kun je dus instellen dat de handrem automatisch inschakelt als je de auto uitzet.
Maar als je vervolgens je auto de volgende keer uitzet moet je dit dus weer allemaal opnieuw herhalen.
Wat is in vredesnaam het nut hiervan?
Het lijkt mij toch echt vele malen handiger en vooral sneller om gewoon de knop op je console even omhoog te halen ipv scrollen naar het menu,bestuurdershulp,handig,handrem. 8)7 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
@MatMich Als je dat instelt dan gaat de handrem er automatisch op als je de auto uit zet. Dan hoef je dus niet meer op een knop te drukken.

Je merkt overigens niet echt dat de handrem erop zit want zodra je het “gas” pedaal indrukt gaat die er ook vanzelf weer af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:59
eltron schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 00:01:
[...]

Economisch is het natuurlijk al veel sneller. Het gaat niet om de kWh x prijs/kWh die je bespaart, maar om comfort en een procent of 10 extra range in de koude maanden, bij temperaturen onder de 10 graad Celsius.
Iedere keer dat je onderweg niet hoeft te stoppen om bij te laden scheelt tijd die heel wat harder doortikt in de businesscase dan de bespaarde kWh. Hangt natuurlijk ook van je uurtarief af :)
Als je zelden meer dan 300km op een dag rijdt, stop je ook zelden onderweg, is tijd dus geen issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-05 22:03
Welke app moet ik straks nou hebben voor de Niro? Is dat de Kia Connect of de UVO Connect 2021? In dit topic wordt meestal over UVO gesproken, maar op de Kia website zelf zie ik dat ze het alleen over Kia Connect hebben?
Ze krijgen overigens allebei een waardeloze beoordeling in de App Store :'( hoop dat het niet zo erg is als met de Nissan Leaf heb (kreeg het niet eens aan de praat, dus nooit gebruikt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

hallom schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 07:19:
Welke app moet ik straks nou hebben voor de Niro? Is dat de Kia Connect of de UVO Connect 2021? In dit topic wordt meestal over UVO gesproken, maar op de Kia website zelf zie ik dat ze het alleen over Kia Connect hebben?
Ze krijgen overigens allebei een waardeloze beoordeling in de App Store :'( hoop dat het niet zo erg is als met de Nissan Leaf heb (kreeg het niet eens aan de praat, dus nooit gebruikt)
Kia Connect is de nieuwste. Minder problemen mee dan de UVO 2021 tot nu toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

[...]

Je kunt het ook uit milieu-overwegingen doen en persoonlijk heb ik hem omdat dat soort dingen me interesseren. Eigenlijk vind ik dat alle EV's standaard een WP moeten hebben en de meeste hebben dat ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

hallom schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 07:19:
Beide kan op dit moment, al zou ik nu meer voor de Kia connect gaan dat is de laatste. Beide werken, en beide geven mij de laatste tijd geen problemen meer met bijv. het starten van de Airco.
ze zijn verder op de splashscreen na hetzelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
DonJuape schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 07:33:
[...]

Je kunt het ook uit milieu-overwegingen doen en persoonlijk heb ik hem omdat dat soort dingen me interesseren. Eigenlijk vind ik dat alle EV's standaard een WP moeten hebben en de meeste hebben dat ook.
Volgens mij had de E-Niro dat vroeger ook verplicht erbij zitten.

Ik gok dat ze meer wilde concurreren met de prijs en daarom een paar dure opties eruit hebben gehaald en als keuze erbij hebben gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Ter Leering ende vermaeck

Ik heb een andere kleinere USB stick genomen (wel USB 3) en vandaag de snelle update nog een keer geprobeerd

Verificatie van de USB bestanden, Update, dan weer verificatie van de USB bestanden (en toen dacht ik, daar gaan we weer), maar zeer kort daarna nog een keer de update die ook snel ging en op 78% werd het scherm ineens fel en na 100% een reboot ..

Woooeha .. na 3 keer updaten nu dan toch gelukt .. Ik ben veel updates gewend maar dit sloeg even alles.

Wel vaag dat de 128GB kingston USB thumb drive niet lekker werkte ;)
de 32GB datatraveller van Kingston werkte wel ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

zeroday schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:16:
Ter Leering ende vermaeck

Ik heb een andere kleinere USB stick genomen (wel USB 3) en vandaag de snelle update nog een keer geprobeerd

Verificatie van de USB bestanden, Update, dan weer verificatie van de USB bestanden (en toen dacht ik, daar gaan we weer), maar zeer kort daarna nog een keer de update die ook snel ging en op 78% werd het scherm ineens fel en na 100% een reboot ..

Woooeha .. na 3 keer updaten nu dan toch gelukt .. Ik ben veel updates gewend maar dit sloeg even alles.

Wel vaag dat de 128GB kingston USB thumb drive niet lekker werkte ;)
de 32GB datatraveller van Kingston werkte wel ok.
Dat verklaart waarom ik de tweede versie van de software zonder problemen kon installeren. Ik heb een 32GB USB stick 3.0 gebruikt. De eerste update ging wel rommelig maar dat kan ook te maken hebben met auto aan/uit e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
DutchKel schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 03:28:
@MatMich Als je dat instelt dan gaat de handrem er automatisch op als je de auto uit zet. Dan hoef je dus niet meer op een knop te drukken.

Je merkt overigens niet echt dat de handrem erop zit want zodra je het “gas” pedaal indrukt gaat die er ook vanzelf weer af.
Volgens mij begrijp je me niet helemaal.
Als ik de volgende keer nl de auto uitzet werkt het niet meer.
Je moet het dus iedere keer opnieuw aanvinken, dus is dat een stuk omskachtiger dan gewoon het knopje vd handrem omhoog halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
MatMich schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:53:
[...]

Volgens mij begrijp je me niet helemaal.
Als ik de volgende keer nl de auto uitzet werkt het niet meer.
Je moet het dus iedere keer opnieuw aanvinken, dus is dat een stuk omskachtiger dan gewoon het knopje vd handrem omhoog halen
Dat is dan een bug bij jou in de software. Bij mij werkt het wel zoals het hoort te werken.

Ik weet overigens niet zeker of je onderaan nog naar een save menu item moest om het te bewaren, het is bij mij zo lang geleden ingesteld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dagizmo
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-05 19:45
[...]

Hier wordt de auto gebruikt voor 50% van de tijd van ritjes van 60 km enkele reis en 50% voor ritjes die 160 enkele reis zijn. Ik wil graag ook die langere ritten zonder tussentijds opladen kunnen doen. Gaat die warmtepomp dan verschil maken? Want is de extra range nu max 10 km, dan is het verwaarloosbaar. Maar gaat het om 30 km bijv, dan scheelt dat wel.

En wat is het comfort van de WP? Want dat wist de dealer mij niet uit te leggen. Zonder WP wordt de auto toch even snel warm of is dat zonder WP ook merkbaar?

Ik vind het zonde om maandelijks 15 euro weg te gooien via de private lease aan een optie die niet nodig is. Maar scheelt het range in die zin dat het voor mij op die lange afstanden loont EN er is ook comfort verschil, dan is dat de overweging wel waard.

Ik krijg alleen op beide punten (range en comfort) weinig informatie via de reguliere kanalen, maar ook KIA forum en zelfs de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

dagizmo schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:37:
[...]

Hier wordt de auto gebruikt voor 50% van de tijd van ritjes van 60 km enkele reis en 50% voor ritjes die 160 enkele reis zijn. Ik wil graag ook die langere ritten zonder tussentijds opladen kunnen doen. Gaat die warmtepomp dan verschil maken? Want is de extra range nu max 10 km, dan is het verwaarloosbaar. Maar gaat het om 30 km bijv, dan scheelt dat wel.

En wat is het comfort van de WP? Want dat wist de dealer mij niet uit te leggen. Zonder WP wordt de auto toch even snel warm of is dat zonder WP ook merkbaar?

Ik vind het zonde om maandelijks 15 euro weg te gooien via de private lease aan een optie die niet nodig is. Maar scheelt het range in die zin dat het voor mij op die lange afstanden loont EN er is ook comfort verschil, dan is dat de overweging wel waard.

Ik krijg alleen op beide punten (range en comfort) weinig informatie via de reguliere kanalen, maar ook KIA forum en zelfs de dealer.
Over het effect op de range is inderdaad weinig informatie over te vinden. Is natuurlijk ook afhankelijk van erg veel factoren. Buitentemperatuur, korte/lange ritjes, luchtvochtigheid, gewenste temperatuur, driver only / niet drive only, climate control in ECO of Standard of off, altijd auto climate control of zelf regelen etc.

Ik heb geen beperkingen m.b.t. comfort ervaren (ik heb een eNiro met WP) en ik heb op dit forum ook begrepen dat er nog steeds een full electric heater in zit voor de snelle opwarming van de cabine in het begin.

Als ik het goed heb ontrekt de WP bij Kia/Hyundai de warmte niet alleen uit de buitenlucht maar ook van elektrische componenten die opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
@dagizmo
Hetgeen de WP doet is warmte vanaf het accupakket omzetten naar dat voor de cabine.

Ik heb geen WP genomen, doordat het verlies mij te beperkt leek. Na veel zoeken kwam ik daarop. Tot op heden nog niet gemist. Ik rij wel veel alleen, dan zet ik niet altijd de heater aan, maar liever stoel/stuurverwarming.

Zet ik de heater aan verlies ik volgens de boordcomputer 30-40 km op de max range welke hij op dat moment weergeeft. Let wel, de heater stookt vooral hard in het begin, als de auto warm is zakt deze flink in verbruik. Vanmorgen zonder heater 127 km gereden, 30% verbruikt, dat zou iets van 33-35% geweest zijn met heater vermoed ik (let op het was pokkeweer en wind tegen, dus hoger verbruik). Maar ik kan prima heen en nog terug rijden op 1 volle lading (ik gok bij winterweer op 350 km range).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten-WL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06-06 07:31
Bij heel koud weer / harde storm op de 2x160 km rit kun je er voor kiezen om:
1) de stoel&stuurverwarming te gebruiken, heater uit of laag.
2) Langzamer te rijden: 90-95

Dit zal in de praktijk maar een paar weken per jaar zijn rond dec/jan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MTBreak
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-06 20:26
Suicyder schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:11:
@dagizmo
Hetgeen de WP doet is warmte vanaf het accupakket omzetten naar dat voor de cabine.

Ik heb geen WP genomen, doordat het verlies mij te beperkt leek. Na veel zoeken kwam ik daarop. Tot op heden nog niet gemist. Ik rij wel veel alleen, dan zet ik niet altijd de heater aan, maar liever stoel/stuurverwarming.

Zet ik de heater aan verlies ik volgens de boordcomputer 30-40 km op de max range welke hij op dat moment weergeeft. Let wel, de heater stookt vooral hard in het begin, als de auto warm is zakt deze flink in verbruik. Vanmorgen zonder heater 127 km gereden, 30% verbruikt, dat zou iets van 33-35% geweest zijn met heater vermoed ik (let op het was pokkeweer en wind tegen, dus hoger verbruik). Maar ik kan prima heen en nog terug rijden op 1 volle lading (ik gok bij winterweer op 350 km range).
De warmtepomp gebruikt inderdaad de warmte van batterij maar ook elektromotoren en inverters.
Daarbij pakt hij ook warmte van de buitenlucht.

Niet alleen verwarmen maar ook ontwasemen van de ramen gebeurt hierdoor efficiënter.
van de 0- regionen zal het wel meer dan 10% range schelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
MTBreak schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:13:
[...]

Niet alleen verwarmen maar ook ontwasemen van de ramen gebeurt hierdoor efficiënter.
van de 0- regionen zal het wel meer dan 10% range schelen
Volgens mij gebruikt de auto voor ontwasemen vooral de AC, in verband met het ontvochtigen van de lucht. Dat is iets wat een warmtepomp niet kan doen.
Pagina: 1 ... 169 ... 339 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.