Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 158 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.682 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:09
siemenz schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:44:
[...]

Nouja....

De vraag is of het zin heeft juridische bijstand hierbij te halen indien de overeenkomst nog niet getekend is. Alle punten zijn commercieel van aard namelijk.

De "normaal gesproken' renteverdoeding die pas gaat lopen bij het vervallen van de opschortende voorwaarden is namelijk ook een commercieel punt en geen juridische. Als partijen dit overeengekomen zijn dan is dit, mits de overeenkomst, getekend is bindend Dat geldt andersom ook op het moment verkoper 10k te weinig in rekening heeft gebracht.

Matched de som van de koop en aan de aanneemovereenkomst wel je totale koopsom of scheelt dat ook 10k? Of willen ze de 10k weer van de aanneemsom aftrekken? Indien het laatste dan verrekenen de aannemer en de verkoper het onderling maar...
Dan ben ik wel benieuwd of het een standaard (woningborg) overeenkomst is - en wat er nu precies is afgesproken over wanneer de rente gaat lopen.

Ik heb natuurlijk alleen mijn eigen overeenkomst in detail bestudeerd, maar ik begrijp dat bijna alle projecten met dezelfde standaard ovk's werken...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
SquareOne schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:35:
[...]

Is de KOA ook ondertekend door de aannemer? Dan lijkt me dat die bedragen van toepassing zijn.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Getekend is getekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

Requiem19 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:47:
[...]

Dan ben ik wel benieuwd of het een standaard (woningborg) overeenkomst is - en wat er nu precies is afgesproken over wanneer de rente gaat lopen.

Ik heb natuurlijk alleen mijn eigen overeenkomst in detail bestudeerd, maar ik begrijp dat bijna alle projecten met dezelfde standaard ovk's werken...?
Zeker, maar het is niet verplicht met deze overeenkom st te werken. Als er iets afwijkends is afgesproken (zoals dat je schoonmoeder wordt ingemetseld voor 5.000 extra) dan kan dat gewoon, alleen dan is het geen woningborg model meer:)

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Wolly schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:48:
[...]

***members only***

Getekend is getekend.
ja maar de aannneemvereenkomst wordt niet door de verkoper getekend en hij zegt dat de verkoper heeft getekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
siemenz schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:04:
[...]

Zeker, maar het is niet verplicht met deze overeenkom st te werken. Als er iets afwijkends is afgesproken (zoals dat je schoonmoeder wordt ingemetseld voor 5.000 extra) dan kan dat gewoon, alleen dan is het geen woningborg model meer:)
Dat het dan geen standaard woningborg model is is denk ik ook goed om te weten ten eerste.

Ten tweede, de makelaar kan wel van alles roepen over rente die al gaat lopen - maar wat staat er nu echt in het contract?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bladeslayer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-09 12:12
In Deventer is de bouwplaats tot nadere orde gesloten..

Het levert wel een mooi shot op :)

www.frees-it.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietbob
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19-09 16:06
Members only: title

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietbob
Requiem19 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:47:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietbob
Wolly schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:48:
[...]

***members only***

Getekend is getekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietbob
siemenz schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:05:
[...]

ja maar de aannneemvereenkomst wordt niet door de verkoper getekend en hij zegt dat de verkoper heeft getekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietbob
SquareOne schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:35:
[...]

Is de KOA ook ondertekend door de aannemer? Dan lijkt me dat die bedragen van toepassing zijn.

Je geeft wel al in het begin van je post aan dat er wat verwarring was over de bedragen. Is het bedrag waar je uiteindelijk voor getekend hebt gelijk aan de prijs van de woning op het moment dat je je inschreef op het project?
Wellicht heeft de makelaar een copy/past fout gemaakt in jullie KOA waardoor de prijs waarvoor je getekend hebt 10k lager is dan de verkoopprijs die de bedoeling was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Deleon78 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:12:
[...]

Kan prima op de afvoer van de wc. Ook met die dH kan de ontharder prettig zijn. Wij merken met name het gebrek aan kalkaanslag, maar verder weinig.
Jaja, met zo'n nippel op de buis van de WC zeker? Dat is gewoon beunhazerij. Al die dingen moeten met een luchtspleet op het riool worden aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:46
Members only:

[ Voor 31% gewijzigd door SquareOne op 08-02-2021 20:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Requiem19 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:52:
Is dat wel een beetje lekker douchen met onthard water?
Je moet niet naar 0 ontharden, want dan krijg je de zeep / shampoo alleen van je lijf af met het standje 'hogedrukreiniger'

Het water voelt dan ook 'vettig' aan.

Maar sommige mensen vinden dat fijn...

[ Voor 11% gewijzigd door kabeltjekabel op 08-02-2021 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-09 15:50
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Blihi schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:27:
[...]

Binnen 1 meter van een toilet mag je eigenlijk geen ander lozingstoestel aansluiten.
Zo staat dat er niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietbob
siemenz schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:44:
[...]

Nouja....

De vraag is of het zin heeft juridische bijstand hierbij te halen indien de overeenkomst nog niet getekend is. Alle punten zijn commercieel van aard namelijk.

De "normaal gesproken' renteverdoeding die pas gaat lopen bij het vervallen van de opschortende voorwaarden is namelijk ook een commercieel punt en geen juridische. Als partijen dit overeengekomen zijn dan is dit, mits de overeenkomst, getekend is bindend Dat geldt andersom ook op het moment verkoper 10k te weinig in rekening heeft gebracht.

Matched de som van de koop en aan de aanneemovereenkomst wel je totale koopsom of scheelt dat ook 10k? Of willen ze de 10k weer van de aanneemsom aftrekken? Indien het laatste dan verrekenen de aannemer en de verkoper het onderling maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietbob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietbob
Source90 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:14:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-09 09:58
Dat hij wil terugdateren is echt heel erg bijzonder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-09 09:01
kabeltjekabel schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:13:
[...]

Je moet niet naar 0 ontharden, want dan krijg je de zeep / shampoo alleen van je lijf af met het standje 'hogedrukreiniger'

MIjn idee is dat ik hem rond 2-3 wil hebben qua resthardheid.. schijnt ook nog wel weer beter te zijn voor apparaten etc dan helemaal een dH van 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:26
Scr33x0r schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:42:
[...]

MIjn idee is dat ik hem rond 2-3 wil hebben qua resthardheid.. schijnt ook nog wel weer beter te zijn voor apparaten etc dan helemaal een dH van 0
Echt knap van die fabrikanten. Niemand lijkt iets zeker te weten...
Aquacell bij ons, dus dH0.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:39

MadEgg

Tux is lievvv

kabeltjekabel schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:13:
[...]

Ervaring mee? Hier ontharden we inmiddels 2 jaar gewoon naar 0 dH, anders moet je bijmengen. Dat hebben we eerst een tijdje gedaan, maar uiteindelijk toch naar 0 overgestapt. Geen enkel negatief effect gemerkt. Ook niet positief overigens, tov 2 dH. Je hebt bij 0 dH in ieder geval geen hogedrukreiniger nodig, zeep spoelt overal prima vanaf.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

nietbob schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:20:
Wij hebben een nieuwbouwhuis gekocht en hebben nu een hele rare situatie.

***members only***
Getekend is getekend.

Ik zou de makelaar vragen op welke grond hij van mening is waarop de initiële aankoop ontbonden zou kunnen worden.

Maar juridische bijstand is nog beter.
Die makelaar is waarschijnlijk de pineut, maar daar heb je toch helemaal niets meer mee te maken (normaliter).

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Antedatering is op z'n minst dubieus, en op z'n ergst valsheid in geschrifte of fraude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

***members only***
Klinkt als prutswerk. Je mag zelf bepalen of je de nieuwe overeenkomst tekent.
Voor de vraag in hoeverre je de wederpartij aan de oude overeenkomst moet houden moet je een jurist inschakelen.

NB. Ik vind het wel vreemd dat de vraagsteller een overeenkomst tekent waarvan hij vooraf al weet dat optellingen niet kloppen. Ik zou zoiets nooit tekenen, voordat er een versie ligt die tot op de cent nauwkeurig klopt.

[ Voor 21% gewijzigd door SvMp op 08-02-2021 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

SvMp schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:38:
[...]

Klinkt als prutswerk. Je mag zelf bepalen of je de nieuwe overeenkomst tekent.
Voor de vraag in hoeverre je de wederpartij aan de oude overeenkomst moet houden moet je een jurist inschakelen.
Dat lijkt me meer een vraag voor de kanton rechter, mocht het zover komen 🤣
EDIT: contract is gewoon contract in Nederland, tenzij er beschermende factoren (consumenten recht e.d.) zijn opgenomen in de wet. Die zijn er (voor zover ik weet) niet voor KOA.

[ Voor 18% gewijzigd door JackBol op 08-02-2021 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ja, met eentje van Waterluxe.
MadEgg schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:13:
Hier ontharden we inmiddels 2 jaar gewoon naar 0 dH, anders moet je bijmengen. Dat hebben we eerst een tijdje gedaan, maar uiteindelijk toch naar 0 overgestapt. Geen enkel negatief effect gemerkt. Ook niet positief overigens, tov 2 dH. Je hebt bij 0 dH in ieder geval geen hogedrukreiniger nodig, zeep spoelt overal prima vanaf.
Dat is dus niet mijn ervaring. Met ontharden naar 0 krijg je gewoon de zeep niet van je huid af. En met koud water al helemaal niet. Ofwel; mechanisch verwijderen (straal op z'n kleinst, kraan vol open) want verwijderen via oplossen werkt nauwelijks meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Greatsword schreef op zondag 7 februari 2021 @ 15:21:
Wij hebben hier een uitdaging, wij zijn later ingestapt bij een nieuwbouwwoning maar omdat de bouw al zodanig gevorderd was kon het leidingwerk in de keuken niet meer aangepast worden.

Via de aangesloten keukenleverancier konden we nog wel tegen meerprijs een andere keuken kiezen, maar het verplaatsen van leidingwerk komt voor eigen rekening en moeten we dus ook nog zelf (laten) doen na oplevering.

Volgens de bouwtekening was de standaard installatie: Koel-vries combi en daarnaast gelijk de kookplaat.
Wij willen echter naast de koel-vries combi eerst nog een combi oven en dan pas de kookplaat.
Ook de locatie van de vaatwasser en kraan dienen te worden verwisseld.

Weet iemand of het afzuigpunt achteraf makkelijk te verplaatsen is? Hij moet zo'n 50-100 cm naar rechts.
Achter de keuken zit de badkamer, dus geen idee in hoeverre die afzuiging op elkaar is aangesloten.
Meeste aansluitingen zitten dus op 80mm van de vloer.. dus achter de plint. Qua elektra kun je dan wegkomen met een langer aansluitsnoer aan je apparaat.

Qua afzuiging; heb je een apart kanaal naar buiten? Afzuigkap op de MV is alleen maar een teleurstelling he..

[ Voor 31% gewijzigd door kabeltjekabel op 08-02-2021 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:32
kabeltjekabel schreef op maandag 8 februari 2021 @ 23:34:
[...]

Ja, met eentje van Waterluxe.

[...]

Dat is dus niet mijn ervaring. Met ontharden naar 0 krijg je gewoon de zeep niet van je huid af. En met koud water al helemaal niet. Ofwel; mechanisch verwijderen (straal op z'n kleinst, kraan vol open) want verwijderen via oplossen werkt nauwelijks meer.
Nu de discussie al dagenlang voor een groot deel over waterontharders gaat misschien toch eens inlezen en eventueel vragen op het relevante topic? :+ (Off-topic: ook ik heb dezelfde ervaring met onthard water gehad in een hotel (op een Waddeneiland), het idee dat je de shampoo niet uit je haar / van je huid gewassen krijgt :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Batilan schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 00:01:
[...]

Nu de discussie al dagenlang voor een groot deel over waterontharders gaat misschien toch eens inlezen en eventueel vragen op het relevante topic? :+ (
Source90 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 00:24:
[...]

Is de woning al opgeleverd, ofwel; is hij al in gebruik?
Ben benieuwd naar ervaring met aquacell. Heb heel het waterontharder-topic gelezen en kan zeggen dat ik nog steeds niet veel wijzer van wat betreft merken wel en niet kopen 😅
Moet zeggen dat ik na het lezen van dat topic nog steeds geen duidelijk beeld heb van de voor- en nadelen van bepaalde merken en hoe de algemene gebruikerservaringen zijn.

Heb al bijzonder veel webpagina's bezocht maar ben er alles behalve over uit welk merk ik moet aanschaffen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:32
Source90 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 00:13:
[...]

[...]

Moet zeggen dat ik na het lezen van dat topic nog steeds geen duidelijk beeld heb van de voor- en nadelen van bepaalde merken en hoe de algemene gebruikerservaringen zijn.

Heb al bijzonder veel webpagina's bezocht maar ben er alles behalve over uit welk merk ik moet aanschaffen 8)7
Dan heb je die 191 pagina's snel doorgewerkt ;-) Maar het is inderdaad een algemeen probleem van dit soort forum topics dat je vaak door heel veel historie heen moet worstelen om voor jezelf een goed beeld te vormen. Sommige topics hebben een goede topic start, en die van het waterontharders topic is best wel OK. In ieder geval zit er daar meer kennis, ervaring en geïnteresseerden dan hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:26
Batilan schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 00:34:
[...]

Dan heb je die 191 pagina's snel doorgewerkt ;-) Maar het is inderdaad een algemeen probleem van dit soort forum topics dat je vaak door heel veel historie heen moet worstelen om voor jezelf een goed beeld te vormen. Sommige topics hebben een goede topic start, en die van het waterontharders topic is best wel OK. In ieder geval zit er daar meer kennis, ervaring en geïnteresseerden dan hier.
Nee, sorry, dat topic bevat weinig tips voor de aanschaf van waterontharders. Dat gaat ook lastig, want er zijn weinig mensen die er meerdere hebben gehad (en dan nog n=1), en er maar weinig tests zijn.
Maar het is wel het go to topic, mee eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Deleon78 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 00:39:
[...]

Nee, sorry, dat topic bevat weinig tips voor de aanschaf van waterontharders. Dat gaat ook lastig, want er zijn weinig mensen die er meerdere hebben gehad (en dan nog n=1), en er maar weinig tests zijn.
Maar het is wel het go to topic, mee eens :)
Dit inderdaad :)
[...]

Dan heb je die 191 pagina's snel doorgewerkt ;-)
Ik lees al een tijdje mee ;)
Staat al maanden in mijn bookmark voor de nieuwe berichten, echter wat hierboven staat.. Weet nu wel een paar merken te vinden, maar nog geen flauw idee welke beter zou presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

Ik heb er geen vragen over hoor ;)

En een hotel dat naar 0 onthard mag volgens mij geeneens. Limiet van 5,6 dH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

al je MO tags maken quoten overigens niet eenvoudig en zo is het lastig de discussie te volgen en of te reageren...@nietbob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietbob
siemenz schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:04:
al je MO tags maken quoten overigens niet eenvoudig en zo is het lastig de discussie te volgen en of te reageren...@nietbob
Snap ik. Maar vind het ook niet iets wat door zoekmachines opgepakt hoeft te worden. Dus vandaar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:20

Sport_Life

Solvitur ambulando

***members only***
Als ik zakelijk dergelijke situaties krijg maken we vaak een Addendum aan. Dus bestaande overeenkomst blijft, in de Addendum staan aanvullingen of wijzigingen. Ben zelf geen jurist (ik schakel altijd even met onze jurist).

Maar in jouw geval zou je kunnen overwegen de boel zo te laten en het voordeel in je zak steken.. Foutje van de makelaar, maar als er is getekend door beide partijen dienen beide zich eraan te houden lijkt mij.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-09 15:16
Correct, maar ik ga er even vanuit dat de persoon die dit gaat aansluiten niet van plan is om de afvoer van de waterontharder te voorzien van een ontspanningsleiding naar het dak.

Ik heb het overigens in mijn vorige huis ook gedaan hoor. Het toilet boven had daar geen fonteintje. Ik heb de afvoer van het toilet, net boven de vloer voorzien van een aftakking met een buis naar het wastafeltje. Onder het wastafeltje heb ik een beluchter aangebracht (in het zicht, want moet onderhoudbaar zijn).

Bij het doorspoelen van het toilet gebeurde het geregeld dat je die beluchter hoorde openen. Er werd dus lucht aangezogen de riolering in. Zou die beluchter er niet gezeten hebben, dan zou de sifon leeg gezogen worden. Dat zou stinken.

Strikt genomen is dat echter niet voldoende, maar hoort er een echte ontspanningsleiding naar buiten gelegd te worden, of een beluchter van 110mm als zo'n ontspanningsleiding echt niet kan. Een 40mm beluchter zoals ik heb gedaan mag eigenlijk niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Blihi op 09-02-2021 09:33 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi

***members only***
Als ik het goed samenvat (met voorbeeldbedragen):

Je bent ingestapt in een bouwproject na aanvang van de bouw.

Je hebt een voorlopige koopovereenkomst gekregen en een prijs besproken van 700 k

Je hebt een KOA getekend die in totaal optelde tot 690 k

Die KOA is getekend door iemand namens de verkoper/aannemer

In de KOA staat ook beschreven vanaf welke termijn de bouwrente van 7% gaat tellen.

De aannemer heeft nu gezien dat er een fout in de KOA staat van 10k. Je had immers 700 k afgesproken.

De aannemer wil nu een nieuwe KOA maken, die anti-dateren en opnieuw laten tekenen.

------------------

Juridische hulp is zeker nodig hier, maar ik geef je weinig kans op succes. Je wist dat de totaalprijs 700 k moest zijn en had dus zelf ook kunnen zien dat er een fout zat in de KOA. Helaas is het niet zo dat je een fout in jouw voordeel zomaar mag negeren en 10k is geen kleine fout. De aannemer had dit echter ook moeten opmerken en dat hebben ze pas laat gedaan, terwijl jij je hypotheektraject al gestart hebt.

Ik denk dat je er met praten moet proberen uit te komen. Kijk of je de 'schade' kunt delen. Ieder 5k, of een ander tarief voor de bouwrente of iets dergelijks.

Die 7% bouwrente is overigens heel gebruikelijk. Die gaat lopen vanaf aanvang bouw of vanaf wegvallen opschortende voorwaarden. Maar als je laat instapt en het project al volop bezig is zijn er geen opschortende voorwaarden van toepassing en betaal je de bouwrente (over de grond en de vervallen termijnen) bij de notaris. Die bouwrente mag je volgens mij mee financieren. 7% is wel belachelijk veel, maar ja, dat is een verdienmodel.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Scr33x0r schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:42:
[...]

Ik heb hem op 2 a 3 ingesteld inderdaad. Op dH van 0 is vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emrulez
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-06-2024
Iemand enig ervaring met het verkrijgen van de documenten met betrekking tot de omgevingsvergunning bij gemeente Haarlemmermeer?

Na wat mail wisselingen kom ik niet verder dan een verwijzing naar: www.ruimtelijkeplannen.nl maar daar kan ik niet iets vinden op plannummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:42

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Oei, das een lastige.
Mogelijk kan je hem hier terug vinden bij de zoekfunctie:

https://www.officielebekendmakingen.nl/

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntje
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06-02-2022
lizard87 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:52:
[...]

Bij ons is die 'per abuis' te vroeg verstuurd door de administratie. Daar was de uitvoerder zelf wat verbaasd over ook, in ieder geval in zijn berichten. We hebben toen binnen een aantal dagen een creditfactuur gekregen, maar sommigen hadden de factuur al betaald.

In het perfecte scenario heb je er bewijs voor, maar je zou het natuurlijk gewoon even kunnen vragen ("hey, factuur is binnen, kun je bevestigen dat het ook gedaan is?" oid). Is ook heel normaal denk ik, zeker aangezien je volgens mij moet kunnen controleren dat het gebeurd is. Misschien wel namens wat buren vragen, dan krijgt hij niet te vaak dezelfde vraag :P
buren hadden er niet over nagedacht en gaan het nu ook allemaal doen :+ , heb nu wel een bericht gestuurd of ze het kunnen bevestigen dat het ook daadwerkelijk is uitgevoerd.
Hanzul schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 13:47:
[...]

Vind wel dat je dat kan/moet vragen. Bij ons was ook een keer een vergissing van termijn factuur. Waarom mag je eigenlijk niet kijken? Corona?

Nu hebben wij mischien wel grote luxe, dat we gewoon het terrein op kunnen lopen , al staat in de nieuwsbrieven dat het niet mag. Als je het netjes vraagt op het einde van de dag of tijdens de lunchbreak doen ze niet moeijlijk. Nu zijn het bij ons (maar) 6 vrijstaande huizen dus dat scheeld mischien. Een kijkdag moet toch altijd gaan?
inderdaad vanwege corona, kan de buitenkant wel bekijken maar mogen niet naar binnen, heb het al wel een aantal keer geprobeerd maar ze zijn helaas heel volhardend 8)7 |:(
Kiwi70 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 13:57:
[...]

Wij kregen deze factuur laatst ook en hij is inmiddels ookal betaald. Alleen zag ik van de week mannen in witte overalls met grote zakken poeder onze woning binnengaan. Ik ben dus bang dat dat de stucadoors waren...
Ja nu zal het project niet zo snel omvallen maar toch, de andere facturen kon ik in meer of mindere mate wel controleren maar dit is alleen voor binnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04:04

Toppe

Oké ✅

ntje schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 16:40:
[...]
inderdaad vanwege corona, kan de buitenkant wel bekijken maar mogen niet naar binnen, heb het al wel een aantal keer geprobeerd maar ze zijn helaas heel volhardend 8)7 |:(
Je kan toch niet betalen voor iets wat je niet gezien hebt? Als je aannemer volhardend is dat je er niet bij mag zou ik heel volhardend zijn om te betalen.

Woningborg geeft duidelijk aan dat je niet moet betalen zolang de werkzaamheden niet afgerond zijn, jij kan dat alleen niet controleren. En een foto zegt wat mij betreft nog niet zoveel, je weet niet of het jou woning is of van de buren.

[ Voor 21% gewijzigd door Toppe op 09-02-2021 17:10 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntje
Toppe schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:04:
[...]

Je kan toch niet betalen voor iets wat je niet gezien hebt? Als je aannemer volhardend is dat je er niet bij mag zou ik heel volhardend zijn om te betalen.
Ik heb ook gevraagd om enige vorm van bewijs dat ze hebben betaald, ze zijn inderdaad heel volhardend dat je niet mag kijken, terwijl ik het idee heb dat er in onze straat nu niks meer gebeurd. (voordeuren zitten erin en als alles daadwerkelijk is gedaan dan is het wachten op de nuts) dus als er niemand in de woning is begrijp ik niet dat we niet kunnen kijken op afspraak. maar deze discussie heb ik inmiddels zo vaak met de uitvoerder gehad dat ik nu niet meer weet hoe of wat, maar ga iig niet betalen voordat ik meer weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

ntje schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:10:
[...]

Ik heb ook gevraagd om enige vorm van bewijs dat ze hebben betaald, ze zijn inderdaad heel volhardend dat je niet mag kijken, terwijl ik het idee heb dat er in onze straat nu niks meer gebeurd. (voordeuren zitten erin en als alles daadwerkelijk is gedaan dan is het wachten op de nuts) dus als er niemand in de woning is begrijp ik niet dat we niet kunnen kijken op afspraak. maar deze discussie heb ik inmiddels zo vaak met de uitvoerder gehad dat ik nu niet meer weet hoe of wat, maar ga iig niet betalen voordat ik meer weet.
Sterker nog, ik zou ook de opzichter een duidelijk bericht sturen: Zolang ik geen fysieke controle heb kunnen doen zijn de werkzaamheden voor mij niet afgerond, zie ik de factuur als te vroeg gestuurd, en krijg je geen cent. Al zou je foto’s krijgen, hoe weet je dat die daadwerkelijk van jou woning zijn? Ik weet zeker dat ze daar geen antwoord op hebben :+

[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 09-02-2021 17:15 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Uiteindelijk moet die factuur toch betaald worden. En ik snap die automatisch dwarse opstelling richting de aannemer nooit zo goed. Die lui bouwen je huis, je kan ze maar beter te vriend houden. Je gaat ze vast nog nodig hebben en dan hoop je ook op enige vorm van coulance als het uitkomt.

Ik heb bij mijn vorige woning de aannemer altijd te vriend gehouden in tegenstelling tot de buren. Ik heb daar jaren na oplevering veel profijt van gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 20:33

Greebs

inert

Het heeft toch niet zozeer met dwars doen te maken? Als je betaalt voordat het werk gedaan is en je moet een beroep doen op iets mbt Woningborg, dan zit jij mogelijk met een probleem (ivm niet voldaan aan voorwaarden), niet de aannemer. Het is juist ook zaak voor beide partijen om wat dit soort dingen betreft zakelijk te blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Greebs schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:22:
Het heeft toch niet zozeer met dwars doen te maken? Als je betaalt voordat het werk gedaan is en je moet een beroep doen op iets mbt Woningborg, dan zit jij mogelijk met een probleem (ivm niet voldaan aan voorwaarden), niet de aannemer. Het is juist ook zaak voor beide partijen om wat dit soort dingen betreft zakelijk te blijven.
Ik bedoelde meer de toon richting de aannemer. Dat je niet wilt betalen omdat werkzaamheden niet verricht zijn kan ik begrijpen. Maar de communicatie kan dan wel wat vriendelijker dan sturen "je krijgt geen cent" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Verwijderd schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:16:
Uiteindelijk moet die factuur toch betaald worden. En ik snap die automatisch dwarse opstelling richting de aannemer nooit zo goed. Die lui bouwen je huis, je kan ze maar beter te vriend houden. Je gaat ze vast nog nodig hebben en dan hoop je ook op enige vorm van coulance als het uitkomt.

Ik heb bij mijn vorige woning de aannemer altijd te vriend gehouden in tegenstelling tot de buren. Ik heb daar jaren na oplevering veel profijt van gehad.
En uiteindelijk betaal jij hun, en niet anders om.

Soms is een harde toon nodig, niet omdat je ruzie wilt maken maar wel laat zien dat je niet zomaar met alles akkoord gaat. Daarvoor hoef je geen ruzie te maken,

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Requiem19
Je kunt ook zakelijk vriendelijk blijven.

Vaak is dat de beste oplossing. Als je hard tegen hard gaat spelen zijn er zelden winnaars. Maar als je gewoon zegt 'het geeft mij geen prettig gevoel om te betalen voordat ik meer duidelijkheid heb over de status van de werkzaamheden, kunnen jullie even met mij meedenken hoe we dat voor elkaar krijgen?' komt het een stuk beter over dan 'ik ga hoe dan ook niet betalen tot ik wat gezien heb'.

It's all about the message.

De relatie goed houden is belangrijk. Maar puur zakelijk doen waar je recht op hebt is even belangrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Verwijderd schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:24:
[...]

Ik bedoelde meer de toon richting de aannemer. Dat je niet wilt betalen omdat werkzaamheden niet verricht zijn kan ik begrijpen. Maar de communicatie kan dan wel wat vriendelijker dan sturen "je krijgt geen cent" :P
Welke bewoording iemand er aan geeft moet die persoon zelf weten, maar in de basis komt het er wel op neer.

Ik heb op voorhand al tegen de aannemer gezegd dat ik absoluut geen klant van mezelf wil zijn omdat ik echt heel lastig kan zijn. Reactie van de aannemer? Prima, zolang je maar terecht lastig bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ntje
Verwijderd schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:16:

Nou ben juist heel vaak heel coulant geweest maar het is een combi van een beetje er klaar mee zijn dat ze zo vaag overal over blijven en altijd maar nee kan niet. Als ze nu gewoon zegt ja alles is gedaan is dat voor mij nu wel prima. maar mocht het dan toch omvallen en het is niet gebeurd heb ik wel "bewijs" dat ze hebben gezegd van wel, ik heb in het verleden geld niet teruggekregen met andere zaken omdat ik ervan uit was gegaan dat alles wel zou kloppen en dat bleek niet zo te zijn dus wil graag alleen zwart op wit van ja het klopt.

Is voor niemand leuk die corona maar als je dan overal leest en ziet dat mensen wel mogen kijken en wij niet is dat wel een beetje vreemd.

heb nu in een mail/ chat gestuurd,

Hoi (naam),

Wij hebben de factuur van het tegel/ spuit en stucwerk gekregen maar ik zou graag willen controleren of dit klopt (dit kon ik met de vorige facturen natuurlijk vanuit de buitenkant wel zien maar nu niet)

Kun jij aangeven hoe ik dit het beste kan doen? Of kun jij dit misschien voor mij bevestigen?

Ik hoor het graag,

Groeten, ntje

[ Voor 13% gewijzigd door ntje op 09-02-2021 17:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

ntje schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:30:
[...]

Nou ben juist heel vaak heel coulant geweest maar het is een combi van een beetje er klaar mee zijn dat ze zo vaag overal over blijven en altijd maar nee kan niet. Als ze nu gewoon zegt ja alles is gedaan is dat voor mij nu wel prima. maar mocht het dan toch omvallen en het is niet gebeurd heb ik wel "bewijs" dat ze hebben gezegd van wel, ik heb in het verleden geld niet teruggekregen met andere zaken omdat ik ervan uit was gegaan dat alles wel zou kloppen en dat bleek niet zo te zijn dus wil graag alleen zwart op wit van ja het klopt.

Is voor niemand leuk die corona maar als je dan overal leest en ziet dat mensen wel mogen kijken en wij niet is dat wel een beetje vreemd.
Corona word tegenwoordig bij heel veel zaken gebruikt als excuus. En lang niet altijd terecht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 20-09 23:58
Wij zijn altijd heel aardig geweest richting onze verkoopbegeleiders, maar de gewenste informatie kwam maar niet. Hebben toen gewoon niet betaald voor de optie waar we een vraag over hadden. Toen ze het ontdekten hadden we binnen 3 dagen ons antwoord (en met allerlei excuses waar om de informatie niet 'teruggekoppeld was'). Niet betalen is een heel krachtige methode om je zin te krijgen, maar daarna zijn je opties beperkt dus bezint eer ge begint ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-07 13:38
Hier hebben we vandaag de vooroplevering van de woning gehad. Op de voordeur en inpandige kozijnen/deuren na, is nu alles in orde. Samen met de oplever contactpersoon van aannemer een uitgebreide ronde gedaan, en hem het hemd van zijn lijf gevraagd. De berekende 1,5 uur werden er al gauw 2 ;-).

Tot dusver op 1 ding na, niks weten te vinden wat niet in orde zou zijn. Er is 1 kiep/kantel raam die niet lekker op kiepstand wou, en is direct via hun “ticketsysteem” waar we binstonden bij de ramen/kozijnenboer gemeld, zodat dit voor de oplevering in orde zou zijn. Het zonnetje scheen waterig, panelen waren schoon van sneeuw en tsjongejonge, 4.8Kwh kwam van het dak af. Worden we blij van!

Daarnaast hadden ze in de afgelopen weken ook het opstook protocol voor de warmtepomp al voor ons uitgevoerd, en stond deze op 20,5 graden te snorren. Nouja snorren, ondanks de flink lage temperatuur buiten vanochtend (-7) was het nagenoeg muisstil op zolder, terwijl we er pal naast stonden, ruim een kwartier. Die HydroTop isoleert dus prima het geluid, en ook na warmwatervraag door het testen van de badkamerkranen, was het nog steeds stil.

Geen krasje/plekje te vinden op kozijnen of ramen, kitwerk in de badkamer en toilet zag er subliem uit, tegelwerk idem. Vloeren mooi vlak, plafonds hagelwit, en de trapleuningen waren ook al aanwezig.

Het enige wat waarschijnlijk op het restpunten formuliertje terecht gaat komen, zijn de witte accenten om de raam begane grond aan de voorkant. Deze worden uiteindelijk wit geschilderd, maar dat was niet meer haalbaar voor de vrieskou. Aannemer gaf ook al aan dat dit vermoedelijk van het voorjaar gedaan wordt, een beter moment om gevels te schilderen. Inmiddels heb ik genoeg schilder ervaring, ook met witte muren buiten, om hier niet aan te twijfelen.

Al met al een geslaagde vooroplevering! Nu nog een goede 2 weken wachten, en dan is het grote moment daar! De handjes beginnen te jeuken, diverse zaken zijn de afgelopen weken al besteld en geleverd, om vrij vlot aan de slag te kunnen. Een goede week na oplevering komt de keuken, dus voor die tijd willen we daar de muren al voor elkaar hebben. Weekje verlof staat al in de boeken, daarna rustig de tijd voor de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaa87
  • Laatst online: 15-07-2021
Dakillerbean schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:48:
Hier hebben we vandaag de vooroplevering van de woning gehad. Op de voordeur en inpandige kozijnen/deuren na, is nu alles in orde. Samen met de oplever contactpersoon van aannemer een uitgebreide ronde gedaan, en hem het hemd van zijn lijf gevraagd. De berekende 1,5 uur werden er al gauw 2 ;-).

Tot dusver op 1 ding na, niks weten te vinden wat niet in orde zou zijn. Er is 1 kiep/kantel raam die niet lekker op kiepstand wou, en is direct via hun “ticketsysteem” waar we binstonden bij de ramen/kozijnenboer gemeld, zodat dit voor de oplevering in orde zou zijn. Het zonnetje scheen waterig, panelen waren schoon van sneeuw en tsjongejonge, 4.8Kwh kwam van het dak af. Worden we blij van!

Daarnaast hadden ze in de afgelopen weken ook het opstook protocol voor de warmtepomp al voor ons uitgevoerd, en stond deze op 20,5 graden te snorren. Nouja snorren, ondanks de flink lage temperatuur buiten vanochtend (-7) was het nagenoeg muisstil op zolder, terwijl we er pal naast stonden, ruim een kwartier. Die HydroTop isoleert dus prima het geluid, en ook na warmwatervraag door het testen van de badkamerkranen, was het nog steeds stil.

Geen krasje/plekje te vinden op kozijnen of ramen, kitwerk in de badkamer en toilet zag er subliem uit, tegelwerk idem. Vloeren mooi vlak, plafonds hagelwit, en de trapleuningen waren ook al aanwezig.

Het enige wat waarschijnlijk op het restpunten formuliertje terecht gaat komen, zijn de witte accenten om de raam begane grond aan de voorkant. Deze worden uiteindelijk wit geschilderd, maar dat was niet meer haalbaar voor de vrieskou. Aannemer gaf ook al aan dat dit vermoedelijk van het voorjaar gedaan wordt, een beter moment om gevels te schilderen. Inmiddels heb ik genoeg schilder ervaring, ook met witte muren buiten, om hier niet aan te twijfelen.

Al met al een geslaagde vooroplevering! Nu nog een goede 2 weken wachten, en dan is het grote moment daar! De handjes beginnen te jeuken, diverse zaken zijn de afgelopen weken al besteld en geleverd, om vrij vlot aan de slag te kunnen. Een goede week na oplevering komt de keuken, dus voor die tijd willen we daar de muren al voor elkaar hebben. Weekje verlof staat al in de boeken, daarna rustig de tijd voor de rest.
Wat fijn! Hoe wist je waar je op moest letten? Had je een eigen lijstje mee? En geen opleverpersoon van vereniging eigen huis mee dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-07 13:38
Yaa87 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 18:31:
[...]

Wat fijn! Hoe wist je waar je op moest letten? Had je een eigen lijstje mee? En geen opleverpersoon van vereniging eigen huis mee dus?
Vooroplevering geen gebruik van VEH oplever keurmeester gemaakt, en de oplevering gaan we zelf doen. Lijsten genoeg van zaken waar je op dient te letten en waar een aantal zaken aan moet voldoen. We hebben hier zelf een soort van voorronde mee gemaakt, als er echt schokkende zaken naar boven waren gekomen hadden we dit wel gedaan, maar vooralsnog zien we er de meerwaarde nu niet van in. Zelf ben ik nogal een pietje precies, en zelfs met mijn kritische blik op alles, niets geks kunnen waarnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Laatst online: 21-09 12:28
Ik heb een vraag over opleverkeuringen. Mijn vader is een ZZP'er die van alles in de bouw doet, hij heeft dus veel kennis van bouw. Maakt het verschil (juridisch?) of een keurmeester (van VEH bijvoorbeeld) of mijn vader meeloopt tijdens voorschouw/oplevering? Als er iets niet goed is, dan moet de aannemer dit toch gewoon goed maken en kan het niet worden afgeschoven op "zo werkt het ook wel"? Waar ik me ook zorgen maak zijn de technische installaties, en dan vooral de WP en VV. Heeft de gemiddelde keurmeester hier technische kennis van?
Kort gezegd, heeft een keurmeester zin als mijn vader, de handige Harry, ook zal meelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
mister_S schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 19:58:
Ik heb een vraag over opleverkeuringen. Mijn vader is een ZZP'er die van alles in de bouw doet, hij heeft dus veel kennis van bouw. Maakt het verschil (juridisch?) of een keurmeester (van VEH bijvoorbeeld) of mijn vader meeloopt tijdens voorschouw/oplevering? Als er iets niet goed is, dan moet de aannemer dit toch gewoon goed maken en kan het niet worden afgeschoven op "zo werkt het ook wel"? Waar ik me ook zorgen maak zijn de technische installaties, en dan vooral de WP en VV. Heeft de gemiddelde keurmeester hier technische kennis van?
Kort gezegd, heeft een keurmeester zin als mijn vader, de handige Harry, ook zal meelopen?
Volgens mij voegt het vrij weinig toe behalve de 'status' en evt. juridische hulp die je via zo'n vereniging kunt krijgen.

Het belangrijkste is dat alles in het proces-verbaal van de oplevering komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Een nieuwbouw woning kopen op basis van een koopovereenkomst voor bestaande bouw is...interessant. Maar niet in positieve zin wat mij betreft. Mijn hypotheekadviseur gaf al aan dat hij het wel eens ziet maar niet vaak.

Ik koop een nieuwbouw appartement VON via een open inschrijving in december, met al een oplevering in april. Omdat er geen sprake is van een standaard KAO zijn er geen zaken als bouwdepots (ik betaal in een keer bij de overdracht bij de notaris) en geen meerwerk opties (ik teken op het moment dat ze al klaar zijn met de ruwbouw en net beginnen met de afbouw fase). Dat is allemaal prima en weet ik van tevoren.

Maar het proberen rondkrijgen van de hypotheek duurt nu al 6 weken omdat de geldverstrekker ook een taxatierapport wilt zien, het is tenslotte een overeenkomst voor bestaande bouw. Situatie is dus dat het gebouw nog niet af is, er nog geen keuken in zit (ik moest offertes aanleveren van de keuken, vloer en wandafwerking als bewijs dat ik die zaken ook echt ga plaatsen in mijn nieuwe woning) en de lastigste: er is een concept splitsingsakte nodig. Die bestaat schijnbaar nog niet, dus terwijl ik al het vereiste papierwerk van mijn kant uit heb geregeld, hebben ze zelf blijkbaar hun zaakjes nog niet voor elkaar.

Dat lijdt er toe dat de deadline voor rondkrijgen van financiering in de getekende koopovereenkomst al voor een 2e keer opgeschoven moet gaan worden...Was benieuwd of anderen hier ook ervaring hebben met het kopen van een nieuwbouw woning in deze aangepaste vorm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Toppe schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:29:
[...]

Welke bewoording iemand er aan geeft moet die persoon zelf weten, maar in de basis komt het er wel op neer.

Ik heb op voorhand al tegen de aannemer gezegd dat ik absoluut geen klant van mezelf wil zijn omdat ik echt heel lastig kan zijn. Reactie van de aannemer? Prima, zolang je maar terecht lastig bent.
Volgens mij moet jij de eerste factuur nog krijgen toch? Je grond is net geleverd. Hoe weet je de reactie van jouw aannemer dan al?

Opmerkingen als “bewijs maar dat die foto van mijn huis is”, zijn geen begin van een vruchtbare samenwerking”.

Ik heb juist een doos warme saucijzenbroodjes naar de werkplaats gestuurd bij start bouw, kost me 30 euro, maar karma is iig met me

[ Voor 19% gewijzigd door siemenz op 09-02-2021 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrs.Koifim
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-08 14:41
Een vraag over betalingsvoorwaarden. Na een prettig adviesgesprek bij de showroom van gietvloerenboer #1 een offerte toegestuurd gekregen. Staat er in de betalingsvoorwaarden dat 50% voor aanvang van de werkzaamheden moet worden betaald en 50% op de eerste dag van de werkzaamheden. Nadien ook offertes opgevraagd bij twee andere partijen: soortgelijke voorwaardes! Het lijkt mij toch vrij gebruikelijk dat je een deel pas betaald ná gereedkomen. Wat is jullie ervaring hiermee? Zijn deze voorwaarden onderhandelbaar (zo klinken ze niet)? Kent iemand een gietvloerenboer in NH die wel normale betalingsvoorwaarden hanteert of is dit een ‘ding’ bij gietvloerboeren? 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Mrs.Koifim schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 22:09:
Een vraag over betalingsvoorwaarden. Na een prettig adviesgesprek bij de showroom van gietvloerenboer #1 een offerte toegestuurd gekregen. Staat er in de betalingsvoorwaarden dat 50% voor aanvang van de werkzaamheden moet worden betaald en 50% op de eerste dag van de werkzaamheden. Nadien ook offertes opgevraagd bij twee andere partijen: soortgelijke voorwaardes! Het lijkt mij toch vrij gebruikelijk dat je een deel pas betaald ná gereedkomen. Wat is jullie ervaring hiermee? Zijn deze voorwaarden onderhandelbaar (zo klinken ze niet)? Kent iemand een gietvloerenboer in NH die wel normale betalingsvoorwaarden hanteert of is dit een ‘ding’ bij gietvloerboeren? 😅
Al voorgelegd bij de drie bedrijven die al benaderd zijn? Nee heb je, ja kan je krijgen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
ntje schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:30:
[...]
De kopers in mijn project mogen ook niet kijken met corona als reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
Hier het zelfde, bij ons project is nog geen enkele kijkdag geweest. Dus het is zeker niet zo dat het bijna overal wel kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1ntroduc3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-09 12:31
Marinos83 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 07:18:
Hier het zelfde, bij ons project is nog geen enkele kijkdag geweest. Dus het is zeker niet zo dat het bijna overal wel kan.
Wij mogen donderdag voor het eerst gaan kijken. Woning staat van buiten al helemaal en nu dus van binnen aan het afronden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gd3F3VN_z7yml2KxKv3HXTrcZY4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tJ2RdWRSyu790MiGtAY3xHWr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

siemenz schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 21:38:
[...]

Volgens mij moet jij de eerste factuur nog krijgen toch? Je grond is net geleverd. Hoe weet je de reactie van jouw aannemer dan al?

Opmerkingen als “bewijs maar dat die foto van mijn huis is”, zijn geen begin van een vruchtbare samenwerking”.

Ik heb juist een doos warme saucijzenbroodjes naar de werkplaats gestuurd bij start bouw, kost me 30 euro, maar karma is iig met me
Omdat ik, net zoals jij, al wel een gesprek heb gehad met de aannemer?

En natuurlijk heeft het geen nut om letterlijk te roepen “toon maar aan dat die foto van mijn huis is”.

Ik vindt alleen wel dat sommige aannemers echt denken dat ze alles kunnen bepalen, en dat is niet zo. Natuurlijk snap ik dat je tijdens een ruwbouw fase niet zomaar naar binnen kan lopen in verband met de veiligheid, maar bij en afbouw fase heb je daar veel minder last van. Dat ze dan alles afschuiven op corona vindt ik zelf te makkelijk.

Wat mij betreft mogen ze prima in een KAO vermelden dat je het recht hebt om te komen kijken vanaf een bepaalde fase.

Misschien wordt er iets teveel gelet op de verwoording die ik hier gebruik en wat minder op hetgeen wat ik er mee bedoel…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
Toppe schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 07:54:
[...]

Misschien wordt er iets teveel gelet op de verwoording die ik hier gebruik en wat minder op hetgeen wat ik er mee bedoel…
Zo zie je dan ook maar hoe woorden (onbedoeld) verkeerd kunnen overkomen.

Dat geldt dus niet alleen hier, maar ook richting de aannemer etc. Daarom is even bellen of in het echie spreken idd toch wel een stuk beter dan mailen meestal! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Mrs.Koifim schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 22:09:
Wettelijk gezien kunnen ze je niet verplichten om een aanbetaling te doen. Helaas is het wel zo dat ze voor jou 3 andere klanten kunnen krijgen op het moment.

Mogelijk bieden ze je een aanbetalingsgarantie of soort garantie via een brancheorganisatie, daar al eens naar gekeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Requiem19 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 07:59:
[...]

Zo zie je dan ook maar hoe woorden (onbedoeld) verkeerd kunnen overkomen.

Dat geldt dus niet alleen hier, maar ook richting de aannemer etc. Daarom is even bellen of in het echie spreken idd toch wel een stuk beter dan mailen meestal! :)
Onze aannemer wilt niet eens mailen, vinden ze onhandig, onpersoonlijk en er ontstaat gegarandeerd ruis op de lijn :9

Heb wel eens gemaild met als resultaat dat ze bellen om je vraag/opmerking te bespreken.

Vindt het wel lastig, omdat je dus ook niet alles zwart op wit hebt staan. Zo heb ik nu de garantie dat het leggen van alle UTP’s naar zolder me niets extra’s kost, alleen kan ik het niet aantonen.

Gister de opdrachtbevestiging van m’n Fiverr mannetje gekregen. Als het goed is krijg ik aankomende vrijdag alle tekeningen, renders en bron bestanden. En dat voor 27$ :9

[ Voor 33% gewijzigd door Toppe op 10-02-2021 08:08 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door Farmerwood op 10-02-2021 09:25 . Reden: Fixed typos ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
Bij ons is trouwens de officiële kijkdag voor a.s donderdag uitgesteld. Niet wegens Corona, maar vanwege het weer. Er ligt teveel sneeuw en ze vinden de bouwplaats te glad...

Nu staan de stijgers nog (pannen moeten er nog op) en moet je wat bukken, sla lommen om binnen te komen (door stijger heen klimmen). Dus kan me wel voorstellen dat ze geen aansprakelijkheid willen nu voor een evt uitglijder. Gellukkig stonden er gisteren evengoed wat werkbusjes, dus hopelijk zorgt dit winterweer niet voor teveel vertraging en voor de bouwvakkers hoop ik dat ze binnen een stralingskachel neerzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:44
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
In de vergunningsaanvraag is de verkooptekening gebruikt wat op zich logisch is.
Maar bv de uitbouw die we gekozen hebben en die 14 m2 extra verblijfsruimte opleverd staat daar niet op. En in 1 van de slaapkamers is een extra rooster geplaatst ten opzichte van de tekening.
Dat is ook een reden waarom ik hun huidige berekening wil hebben.

Wat ik vooral vreemd vond is dat de afzuiging in de keuken op 51.48 dm3/s uitgerekend is in de vergunning, ik met de uitbouw erbij op 62 dm3/s uit kom en het systeem volgens de opleverdocumenten ingeregeld is op 36 dm3/s.

Helaas kan ik de DucoBox Silent van de MV alleen via software en een speciale kabel uitlezen, maar gezien de standen van de ventilatieroosters (vergeleken met de andere in huis) krijg ik het idee dat hij inderdaad op slechts 36 dm3/s staat.

Ik probeer nog even de redelijke klant te blijven, maar de stap naar de gemeente en evt rechtsbijstand komt wel dichterbij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
Farmerwood schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:00:
[...]

In de vergunningsaanvraag is de verkooptekening gebruikt wat op zich logisch is.
Maar bv de uitbouw die we gekozen hebben en die 14 m2 extra verblijfsruimte opleverd staat daar niet op. En in 1 van de slaapkamers is een extra rooster geplaatst ten opzichte van de tekening.
Dat is ook een reden waarom ik hun huidige berekening wil hebben.

Wat ik vooral vreemd vond is dat de afzuiging in de keuken op 51.48 dm3/s uitgerekend is in de vergunning, ik met de uitbouw erbij op 62 dm3/s uit kom en het systeem volgens de opleverdocumenten ingeregeld is op 36 dm3/s.

Helaas kan ik de DucoBox Silent van de MV alleen via software en een speciale kabel uitlezen, maar gezien de standen van de ventilatieroosters (vergeleken met de andere in huis) krijg ik het idee dat hij inderdaad op slechts 36 dm3/s staat.

Ik probeer nog even de redelijke klant te blijven, maar de stap naar de gemeente en evt rechtsbijstand komt wel dichterbij.
Als ik het zo lees vind ik dat je het echt prima aanpakt :). Vrij feitelijk en niet op emotionele basis. Kudos :).

Want lijkt er wel op neer te komen dat ze gewoon een shortcut genomen hebben hiermee... Ook zonder uitbouw was de ventilatie te weinig geweest. Installateur die misschien dacht 'niemand controleert dit toch ooit?'.

Laat wel zien hoe dit gewoon gaat. Vergunning aanvragen met de goede cijfers, maar dan bij het echte bouwen het simpeler doen omdat dit goedkoper is of minder tijd kost.

Goed dat jij zo scherp bent geweest - ook mooie reminder voor ons en iedereen die binnenkort een nieuwbouwwoning krijgt om dit te controleren bij oplevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 20-09 23:58
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
@Requiem19 , tnx.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Members only:

[ Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 10-02-2021 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De bereikbaarheid bij Reinbouw is idd om te huilen. Wat een gedoe, ze hadden allang een nieuwe ruit met ventilatieroostertje kunnen plaatsen. Was waarschijnlijk goedkoper geweest dan al die manuren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:21:
De bereikbaarheid bij Reinbouw is idd om te huilen. Wat een gedoe, ze hadden allang een nieuwe ruit met ventilatieroostertje kunnen plaatsen. Was waarschijnlijk goedkoper geweest dan al die manuren :+
Dan had ik nog steeds geen sluitende ventilatiebalans berekening. :P
Punt is ook dat de roosters in de voorgevel allemaal boven de ramen zitten achter de buitenmuur. Dus ik ga zeker niet direct akkoord met een rooster in het raam aan de voorzijde.

Volgende week worden alle muren gedaan en erna ook de vloeren. Als ze nog iets moeten fixen kan dat beter zsm, want dan hebben ze er meer mogelijkheden voor. Maargoed dt zal dan vooral hun probleem. Ze zullen niet kunnen klagen dat ik het niet voldoende aangekaart heb. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:46
Farmerwood schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:39:
[...]

Dan had ik nog steeds geen sluitende ventilatiebalans berekening. :P
Punt is ook dat de roosters in de voorgevel allemaal boven de ramen zitten achter de buitenmuur. Dus ik ga zeker niet direct akkoord met een rooster in het raam aan de voorzijde.

Volgende week worden alle muren gedaan en erna ook de vloeren. Als ze nog iets moeten fixen kan dat beter zsm, want dan hebben ze er meer mogelijkheden voor. Maargoed dt zal dan vooral hun probleem. Ze zullen niet kunnen klagen dat ik het niet voldoende aangekaart heb. :+
Heel frustrerend proces, goed dat je zelf zo goed oplet en er bovenop zit.
Wat is jouw gewenste oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
SquareOne schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:47:
[...]
Heel frustrerend proces, goed dat je zelf zo goed oplet en er bovenop zit.
Wat is jouw gewenste oplossing?
Eerst maar eens zien wat er onder streep allemaal wel en niet klopt/volgens de regels is.
Mocht het niet kloppen, dan krijgt de aannemer eerst zelf de kans om een oplossing aan te dragen.

Mijn eigen inschatting op dit moment is dat er in de voorgevel 1 of 2 roosters moeten komen en de MV instellingen aangepast moeten worden om alles kloppend te krijgen.

Dat zal dan nog zeker niet het 'mooiste' ventilatiesysteem opleveren, maar ik kan niet meer dan tevreden zijn met een correct werkend systeem, want dat is wat er geleverd moet worden.

Edit:
Net eens even de 2 voornamen die de verkoopbegeleider in de mail naar de uitvoerder noemde eens door LinkedIn getrokken. Beide niet heel veel voorkomende namen, dus vond ze vrij vlot.
Het zijn de projectleider en een werkvoorbereider. Wellicht hebben die het weer bij de architect neergelegd, maar heb in ieder geval nu de contactgegevens van de projectleider. :)
(Toch handig die standaard methodes om e-mailadressen aan medewerkers toe te kennen. :))

[ Voor 35% gewijzigd door Farmerwood op 10-02-2021 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er überhaupt regels voor "Airflow?". Als zij straks gewoon kunnen aantonen dat ze voldoen aan het bouwbesluit (aantal m3 afzuiging), vrees ik dat je weinig kunt doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Toppe schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:12:
[...]

Sterker nog, ik zou ook de opzichter een duidelijk bericht sturen: Zolang ik geen fysieke controle heb kunnen doen zijn de werkzaamheden voor mij niet afgerond, zie ik de factuur als te vroeg gestuurd, en krijg je geen cent. Al zou je foto’s krijgen, hoe weet je dat die daadwerkelijk van jou woning zijn? Ik weet zeker dat ze daar geen antwoord op hebben :+
Die fysieke controle lijkt me voor de woningborgkant van het verhaal niet nodig. Dat jij bewijs vraagt is logisch, als zij dan foto's sturen en je betaalt heb jij in principe niet te vroeg betaalt. Als er dan later een conflict ontstaat waar woningborg bij komt kijken staat de bouwer helemaal in zijn hemd als blijkt dat hij verkeerde of vervalste foto's heeft gestuurd. Natuurlijk is zelf controleren beter maar werken met foto's lijkt me zeker niet onredelijk. Bij ons is ook met foto's gewerkt, die via volgjewoning kwamen als er facturen kwamen. Dus die manier van werken is redelijk standaard. Dat jij fysieke controle wilt doen betekent nog niet dat dat de gangbare manier van werken is ;)
mister_S schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 19:58:
Alleen in extreme gevallen. Als alles volledig mis gaat en je staat voor een rechter zal die een familielid meestal niet zien als onpartijdig expert. Maar als er iets mis is kan je daar altijd nog een onpartijdige expert naar laten kijken lijkt me. Bij zo'n oplevering wordt in principe alles dat je opmerkt op een formulier gezet, het is vooral handig dat je iemand mee hebt die dingen bedenkt en ziet die jij niet ziet.

@Farmerwood Het kan allemaal wel even duren kan ik je vertellen. Wij hebben november 2019 de sleutel gekregen en januari 2021 zijn hier de laatste opleverpunten opgelost. Denken we, de bankgarantie hebben we in overleg nog even vastgehouden aangezien een van de punten een lekkage was en we willen even zien of het met het smelten van al die sneeuw ook goed gaat :)

Zorg in ieder geval dat je de bankgarantie vast laat zetten zolang dit nog loopt. Die vervallen volgens mij meestal automatisch na X maanden en dat wil je niet als er nog punten open staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:06:
Zijn er überhaupt regels voor "Airflow?". Als zij straks gewoon kunnen aantonen dat ze voldoen aan het bouwbesluit (aantal m3 afzuiging), vrees ik dat je weinig kunt doen?
Bouwbesluit Afdeling 3.6. Luchtverversing
Afdeling 3.6. Luchtverversing

Artikel 3.29. Luchtverversing verblijfsgebied, verblijfsruimte, toiletruimte en badruimte

1.Een verblijfsgebied heeft een voorziening voor luchtverversing met een volgens NEN 1087 bepaalde capaciteit van ten minste 0,9 dm³/s per m² vloeroppervlakte met een minimum van 7 dm³/s.

2. Een verblijfsruimte heeft een voorziening voor luchtverversing met een volgens NEN 1087 bepaalde capaciteit van ten minste 0,7 dm³/s per m² vloeroppervlakte met een minimum van 7 dm³/s.

Artikel 3.34. Luchtkwaliteit

1. De toevoer van de in artikel 3.29 bedoelde hoeveelheid verse lucht naar een verblijfsgebied vindt rechtstreeks van buiten plaats.

Artikel 3.30. Thermisch comfort

De toevoer van verse lucht veroorzaakt in de leefzone van een verblijfsgebied een volgens NEN 1087 bepaalde luchtsnelheid die niet groter is dan 0,2 m/s.
Daarnaast staat dit nog aan het begin van het document uit de vergunningsaanvraag:
Berekening Ventilatiebalans:

Ten behoeve van de bepaling van de benodigde ventilatievoorzieningen dienen berekeningen gemaakt te worden. In deze berekeningen is uitgegaan van de onderstaande volgens het Bouwbesluit geldende eisen:
• - verblijfsgebied : 0,9 dm³/s per m2 vloeroppervlak met een minimum van 7 dm³/s;
• - verblijfsruimte : 0,7 dm³/s per m2 vloeroppervlak met een minimum van 7 dm³/s;
• - toiletruimte : 7 dm³/s;
• - badruimte : 14 dm³/s;
• - ruimte tbv cv-installatie en/of wasmachineopstelling : 14 dm³/s;
• - keuken : minimaal 21 dm³/s.

Voor de ventilatievoorzieningen geldt steeds dat een balanssituatie moet worden gecreëerd. Dit wil zeggen dat evenveel verse lucht moet worden aangevoerd als vervuilde lucht wordt afgevoerd.
Om een ventilatiesysteem goed te laten functioneren zonder comfortklachten te veroorzaken, dient aan een groot aantal voorwaarden en aandachtspunten te worden voldaan.
• roosters inbouwen op meer dan 1,8 m1 boven de vloer;
• roosters dienen regelbaar te zijn; minimale standen: open, twee tussenstanden binnen het gebied 0 tot 25% van de capaciteit en dicht;
• roosters moeten goed bedienbaar en goed schoon te maken zijn;
• de richting van de luchtstroom moet aantoonbaar zijn;
• toevoer via de gevel (of via daken met een grotere helling dan 45°); afvoer bij voorkeur via het dak;
• de luchtsnelheid in de verblijfsruimte mag ten gevolge van het ventilatiesysteem niet hoger zijn dan 0,2 m1/s;
• alle te ventileren ruimten dienen zowel een toevoer- als afvoervoorziening te bezitten; (in de uitwendige scheidingsconstructies zijn dit roosters of afvoerpijpen), in de inwendige scheidingsconstructies meestal openingen (12 cm2 doorlaat per dm3/s luchtvolumestroom);
• de toevoerlucht in woonkamer/keuken moet voor minimaal 50 % rechtstreeks van buiten afkomstig zijn; de toevoerlucht in de overige verblijfsruimten moet voor 100 % rechtstreek van buiten afkomstig zijn;
• tussen de voorziening van toe- en afvoer mogen maximaal 2 overstroomvoorzieningen aanwezig zijn;
• afvoer vanuit toilet- en badruimte en vanuit de keuken rechtstreeks naar buiten;
• vanuit de keuken dient minimaal 21 dm³/s rechtstreeks naar buiten afgevoerd te worden;
• afstanden tussen toe- en afvoeropeningen alsmede tussen ventilatietoevoeropeningen en rookafvoeren te controleren via een berekening van de verdunningsfactor: zie NEN 1087: 2001 en NEN 2757-1: 2011;
• roosters zoveel mogelijk in zowel voor-/zij- als achtergevel plaatsen;
• zie ook NEN 1087: 2001 alsmede praktijkvoorbeelden en aanbevelingen in NPR 1088: 1999.
Het ontwerpen van mechanische afzuigsystemen (zie NPR 1088: 1999) dient zorgvuldig uitgevoerd te worden.

Omdat in elke verblijfsruimte minimaal 7,0.10-3 m³/s moet worden toegevoerd, dienen de roosters over deze ruimten verdeeld te worden. Het zal duidelijk zijn dat de afmetingen van de kozijnen een rol spelen bij de keus van de roosters.
De leveranciers van ventilatieroosters geven de capaciteit meestal op in dm³/s per m1 (of in m³/h per m1).
Het zal duidelijk zijn dat de afmetingen van de kozijnen een rol spelen bij de keus van de roosters. De leveranciers van ventilatieroosters geven de capaciteit meestal op in dm³/s per m1 (of in m³/h per m1).

De berekeningen zijn gemaakt per woningtype. Steeds wordt aangegeven uit welke ruimten een verblijfsgebied bestaat. Vervolgens wordt de balans opgesteld. Aan de hand van de resultaten van de berekening kan dan worden bepaald welke toe- en afvoervoorzieningen noodzakelijk zijn.
Aan de hand van de resultaten van de berekening kan dan worden bepaald welke toe- en afvoervoorzieningen noodzakelijk zijn.

Om de luchtstromen in de woning zelf van ruimte naar ruimte te laten stromen dienen boven of onder de deuren spleten aangebracht te worden (er moet echter wel rekening worden gehouden met de geluidseisen).
Per dm³ ventilatiehoeveelheid is 12 cm2 doorlaat nodig.

Berekening spuicapaciteit:
Een te bouwen bouwwerk heeft een voorziening nodig voor het snel kunnen afvoeren van sterk verontreinigde binnenlucht. De uitwendige scheidingsconstructie zal daarom moeten zijn voorzien van beweegbare onderdelen met een voldoende doorlaat. Deze zogenaamde spuicapaciteit wordt bepaald per woningtype per m2 verblijfsgebied en per m2 verblijfsruimte. Dit gebeurd met behulp van de formules uit paragraaf 5.4 van NEN 1087: 2001.
Deze zogenaamde spuicapaciteit wordt bepaald per woningtype per m2 verblijfsgebied en per m2 verblijfsruimte. Dit gebeurd met behulp van de formules uit paragraaf 5.4 van NEN 1087: 2001.

E.e.a is afhankelijk van de positie van de te openen delen. Bij spuivoorzieningen in meer dan één gevel is de luchtsnelheid bepaald op 0,4 m/s en bij spuivoorzieningen in één gevel is deze bepaald op 0,1 m/s

Het Bouwbesluit stelt de volgende eisen aan de spuicapaciteit:
• voor een verblijfsgebied geldt dat de spuicapaciteit minimaal 6.10-3 m³/s per m2 vloeroppervlak (= 6 dm³/s per m2) moet bedragen;
• voor een verblijfsruimte geldt dat de spuicapaciteit minimaal 3.10-3 m³/s per m2 vloeroppervlak (= 3 dm³/s per m2) moet bedragen.
Vooral deze is een mooie: "• roosters zoveel mogelijk in zowel voor-/zij- als achtergevel plaatsen;"
Ik heb aan 3 kanten gevels/ramen in die ruimte en alle 4 de roosters zitten naast elkaar. Waarbij 1 van die 4 roosters binnen de 2m van de perceelsgrens zit wat volgens het Bouwbesluit ook niet mag.

[ Voor 92% gewijzigd door Farmerwood op 10-02-2021 12:27 . Reden: Stuk toegevoegd ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Vers van de pers:

Members only:

[ Voor 21% gewijzigd door Farmerwood op 10-02-2021 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-09 08:22
Korte update: bijna een jaar na het tekenen, gaan we volgende week naar de notaris. Met dank aan een foutje van de bouwer rondom het saneren en de ontbindende voorwaarden. Scheelde toch een hoop dubbele lasten.

Ondertussen is net de tweede termijn vervallen á 20% voor het gereedkomen van de ruwe begane grondvloer. Alleen is de datum 2 dagen voor ik zelf ben gaan kijken en de vloerplaten nog dikke geulen er tussen hadden. En zelf hebben ze daar een foto van op de voortgangssite staan die 5 dagen na de factuurdatum ligt. Gaat om €75 aan bouwrente, maar het is het principe van te vroeg factureren natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigB
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hallo,

Voor ons nieuwbouwhuis zijn we aan het overwegen om vloerverwarming op zolder aan te laten leggen en de warmtepomp boiler uit te breiden van 180L naar 300L ivm een bad en regendouche.
Ik ben erg geschrokken van de prijs die de aannemer noemt, en krijg maar lastig extra informatie.

Voor de zolder ongv 50m2 vragen ze 5000 euro, 3000 voor de vloerverwarming en 2000 voor een warmtepomp met een grotere capaciteit, binnen en buitenunit aanpassen en installatie.
Voor 180L naar 300L vragen, schrik niet, 6600! euro.
Meerdere keren al om een merk/type e.d gevraagd, verder dan het merk NIBE (L/W), ben ik nog niet gekomen.

Hebben jullie nog advies wat ik het beste kan doen?
Vloerverwarming later infrezen en wel vast een warmtepomp met meer capaciteit kiezen?
Of voor 2 LTV radiatoren gaan op zolder? Gaat nu gebruikt worden als thuiswerkplek, later misschien 1/2 kamers.
En dan de boiler zelf, wat ik begreep dus wordt het een NIBE met boiler in de warmtepomp geïntegreerd, de extra kosten van 6600 lijken erg veel, maar lastig misschien om later dit uit te breiden?
De technische ruimte op zolder is groot genoeg voor een losstaande boiler naast de warmtepomp.

Inmiddels iets meer informatie, krijgen waarschijnlijk een NIBE AMS10-6 of 8 en binnen een SHK200-S

Alvast bedankt!

[ Voor 8% gewijzigd door BigB op 10-02-2021 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Farmerwood Mooi dat ze iig toegeven. Nu nog oplossen. Ik ga de ventilatie ook zeker eens in de gaten houden bij onze woning van Reinbouw :P Ze zijn vorige week begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:13:
@Farmerwood Mooi dat ze iig toegeven. Nu nog oplossen. Ik ga de ventilatie ook zeker eens in de gaten houden bij onze woning van Reinbouw :P Ze zijn vorige week begonnen.
In die mail is geen sprake van toegeven, het is meer een typische 'we zijn ermee bezig' mail.

@Farmerwood Goed vasthouden nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
BigB schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:10:
Hallo,

Voor de zolder ongv 50m2 vragen ze 5000 euro, 3000 voor de vloerverwarming en 2000 voor een warmtepomp met een grotere capaciteit, binnen en buitenunit aanpassen en installatie.
Voor 180L naar 300L vragen, schrik niet, 6600! euro.
Meerdere keren al om een merk/type e.d gevraagd, verder dan het merk NIBE (L/W), ben ik nog niet gekomen.

Hebben jullie nog advies wat ik het beste kan doen?
Vloerverwarming later infrezen en wel vast een warmtepomp met meer capaciteit kiezen?
Of voor 2 LTV radiatoren gaan op zolder? Gaat nu gebruikt worden als thuiswerkplek, later misschien 1/2 kamers.

Alvast bedankt!
Wij waren >10k kwijt om op de bovenste 2 etages ook vloerverwarming te krijgen (wel direct met een thermostaat per ruimte) dus dat bedrag vind ik niet direct heel raar. En dat was zonder warmtepompaanpassingen want wij hebben stadsverwarming.

Achteraf kan het vast een stuk goedkoper allemaal maar dan zit je langer in de zooi en als er iets aan de hand is ben je met twee partijen aan het discussieren. Wij vonden die 10k ook bizar veel maar uiteindelijk viel dat op de totaalhypotheek weg en zijn we erg blij met een huis zonder radiatoren in de ruimtes. Wat het jou waard is moet je vooral zelf bepalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
Sodeknetters!

Wij hadden al vloerverwarming beneden, boven konden we kiezen voor radiatoren of vloerverwarming, dus ook voor die laatste gekozen. Ik wilde de berging ook, want daar is mijn kantoor, dat was € 450,- en ik wilde de kamer op zolder ook, iets meer m2, dat was € 520,- om ook vloerverwarming te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Bij ons was het geen standaardoptie, dus het was in ons geval een individuele offerte waar waarschijnlijk 50% 'we hebben er geen zin in maar als die mensen het echt willen doen wij het voor dit bedrag wel' marge bij opgeteld is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Standaard op de BG bij ons, voor 1e verdieping is de meerprijs 5k, voor 2e verdieping 3k. In elke kamer een thermostaat (niet dat je daar nu veel aan hebt).

Nogal verschillende prijzen dus per project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
Bij ons is er dus geen thermostaat, wij moeten lussen knijpen als we het koeler willen dan de rest..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploon
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 14:58
Zo dan, niet normaal die prijzen voor de vloerwarming. Mag dan maar van geluk spreken dat bij ons gelijk het hele huis vloerverwarming heeft. (zelfs de inpandige berging)

Wel hebben wij maar een voorraad vat van 240 liter. Uitbreiding staat niet standaard in de optie lijst, maar vrees dat het wel krap gaat zijn met een stort douche en bad

"If you can't fix it with duct tape then you're not using enough duct tape."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Dat valt bij ons ook mee zo te lezen.
Standaard op begane grond èn eerste verdieping.

Tweede verdieping was €780 inclusief eigen groep/thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigB
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wat een verschil zeg, nog even goed gekeken, gaat dus niet om 50m2 maar om 40m2 vloerverwarming voor 5000 euro.
Op de begane grond en 1e etage hebben we standaard al vloerverwarming.
Pagina: 1 ... 158 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2