Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 157 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.678 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 20-09 23:58
Scuderia110 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:56:
Bij ons zijn ze nog bezig met kalkzandsteen lijmen, volgens mij gaat/mag dat niet onder de -3, dus zal een week niks gebeuren ga ik vanuit. En ik geef het je te doen met oostenwind, het is niet anders, liever had ik echter droog en boven 0 gehad.
Aha, bij ons zijn ze ook de kalkzandsteenblokken aan het lijmen, de eerste verdiepingsvloer ligt er inmiddels in. Het hoeft niet perse negatief zijn voor de uiteindelijke oplevering trouwens, bij ons worden er 43 huizen tegelijk gebouwd en bij de helft van het project liggen er al daken op. In die huizen kunnen ze gewoon aan de binnenkant verder.

Dan ga ik er wel vanuit dat dezelfde mensen de binnenmuren lijmen. Weet niet of iemand daar iets over kan zeggen vanuit de aannemer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
Zojuist bericht gekregen, dat onze oplevering voor nu gepland blijft staan medio mei. 2 weken geleden dak erop en nu aan de gang met afbouw.

Nu stond er in onze nieuwsbrief het volgende.

Voor wat betreft de vloerafwerkingen is dat
vergelijkbaar. De voorkeur gaat uit naar
toepassing van damp-open materialen, zoals tapijt
met jute rug, naaldvilt, kokosmatten etc. Ook als u
een dampdicht materiaal wenst, zou te overwegen
zijn eerst tijdelijk een dampopen afwerking aan te
brengen zodat de vloer de kans krijgt voldoende
te drogen. Kiest u toch direct na oplevering voor
een dampdichte afwerking (bijv. een pvc-vloer,
linoleum, gietvloer etc) dan dient u, of uw
vloerenlegger te voorkomen dat er vocht in de
dekvloer wordt opgesloten. Ten aanzien van de
toegestane hoeveelheid vocht in een dekvloer bij
oplevering geldt geen normering. In verband met
het voldoende kunnen uittreden van het vocht uit
de vloerconstructie voor het aanbrengen van de
pvc-vloer altijd een Calcium-Carbid-meting (CMmethode) hanteren en de meetgegevens
vastleggen. Om deze reden is tevens het advies
om de pvc-vloer te laten uitvoeren door een
professionele vloerenlegger.

Iemand ervaring hiermee. Nu komt bij ons zoiezo een bedrijf de PVC vloer leggen, maar was benieuwd of andere gehad hebben dat de vloer te nat was en er dus niet meteen edn vloer gelegd kon worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaa87
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-07-2021
Ascension schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:55:
[...]

Ga er maar vanuit dat er volgende week wat minder gebeurd ;) Niet al te druk om maken, heb je geen invloed op.
bah vind de wachttijd echt verschrikkelijk lang, dus de gedachte dat ze een paar dagen niet aan het werk kunnen maakt me alleen maar zuur ;( . Dit is hoe ik de komende dagen elke ochtend naar buiten kijk :'( :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uCYZi4FdwmiSkKfL-IdxqIlp16k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/hydNmLtekkfHgYfW66fqpTdX.gif?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
Ach, ik was vooral nieuwsgierig, ik maak me hier niet druk om hoor.
Wij hebben in januari 2020 getekend, in maart zijn ze begonnen met grondwerk, in zomer met de warmtebronnen, en net voor kerst was eindelijk de ruwe begane grondvloer gereed.... dus ik ga er sowieso vanuit dat het nog bijna een jaar gaat duren voor we de sleutel krijgen. Hebben de langzaamste bouwer van NL denk ik :z (we zijn een van de laatste opleveringen in een groot project, de eerste worden in mei 2021 opgeleverd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:26
Hanzul schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 17:34:
Zojuist bericht gekregen, dat onze oplevering voor nu gepland blijft staan medio mei. 2 weken geleden dak erop en nu aan de gang met afbouw.

Nu stond er in onze nieuwsbrief het volgende.

Voor wat betreft de vloerafwerkingen is dat
vergelijkbaar. De voorkeur gaat uit naar
toepassing van damp-open materialen, zoals tapijt
met jute rug, naaldvilt, kokosmatten etc. Ook als u
een dampdicht materiaal wenst, zou te overwegen
zijn eerst tijdelijk een dampopen afwerking aan te
brengen zodat de vloer de kans krijgt voldoende
te drogen. Kiest u toch direct na oplevering voor
een dampdichte afwerking (bijv. een pvc-vloer,
linoleum, gietvloer etc) dan dient u, of uw
vloerenlegger te voorkomen dat er vocht in de
dekvloer wordt opgesloten. Ten aanzien van de
toegestane hoeveelheid vocht in een dekvloer bij
oplevering geldt geen normering. In verband met
het voldoende kunnen uittreden van het vocht uit
de vloerconstructie voor het aanbrengen van de
pvc-vloer altijd een Calcium-Carbid-meting (CMmethode) hanteren en de meetgegevens
vastleggen. Om deze reden is tevens het advies
om de pvc-vloer te laten uitvoeren door een
professionele vloerenlegger.

Iemand ervaring hiermee. Nu komt bij ons zoiezo een bedrijf de PVC vloer leggen, maar was benieuwd of andere gehad hebben dat de vloer te nat was en er dus niet meteen edn vloer gelegd kon worden.
De vloer moet goed droog zijn, dat zal ook elke vloerenlegger eisen voordat hij wil beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Patox schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 16:44:
Groot nieuwbouwproject heeft volgende clausules in koopcontract. Is dat redelijk standaard? Kunnen ze de aansprakelijkheid zomaar uitsluiten? Neem aan dat bij een groot project zoals deze er geen onderhandelingen mogelijk zijn.

In verband met de bodemgesteldheid van de ondergrond waarop het project wordt gerealiseerd dient koper rekening te houden met mogelijke zettingen van de grond. Koper zal nimmer de verkoper en de ondernemer voor de gevolgen van de zettingen aansprakelijk kunnen houden.

In verband met de bodemgesteldheid van de ondergrond waarop het project wordt gerealiseerd dient koper er rekening mee te houden dat de onder de woning gelegen kruipruimte onder water kan komen te staan. Koper zal verkoper nimmer voor de gevolgen van de waterschade aansprakelijk kunnen houden.
Tja, waarschijnlijk bouw je onder peil, daar kan je de aannemer moeilijk voor aansprakelijkheid stellen.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
JackBol schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 18:06:
[...]

Tja, waarschijnlijk bouw je onder peil, daar kan je de aannemer moeilijk voor aansprakelijkheid stellen.
Wie dan wel? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
Deleon78 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 17:50:
[...]

De vloer moet goed droog zijn, dat zal ook elke vloerenlegger eisen voordat hij wil beginnen.
Dat snap ik ook nog wel. Mijn vraag is of dit vaker voorkomt en wat er aan te doen is om dit te voorkomen/ tijd zo kort mogelijk te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Hanzul schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 18:50:
[...]

Dat snap ik ook nog wel. Mijn vraag is of dit vaker voorkomt en wat er aan te doen is om dit te voorkomen/ tijd zo kort mogelijk te hebben.
Ja dat komt vaker voor (informational value: zero). Je kan bouwdrogers of ventilatie neerzetten, maar het is met name een chemisch proces dacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Niemand. Je hebt ermee te dealen. Je kunt drainage aanleggen maar dan pomp je voor de hele buurt. Ik heb ook continue ongeveer 25 cm water staan, merk er helemaal niets van.
[...]

Bij mij ze vergeten na de installatie en het testen de vloerverwarming vergeten uit te zetten. Ruim 2 weken op 25 graden en ook buiten 20+ leverde mooie droge vloeren op. Maar ze waren ook ruim een half jaar eerder al gestort.

[ Voor 3% gewijzigd door Bastien op 05-02-2021 18:57 ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Waterschap/gemeente.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:00
Ik heb interesse in een nieuwbouwproject, en heb nu een optie waar ik nog even over na mag denken. Ik lees hier inmiddels geïnteresseerd al een weekje mee en ben al allerlei dingen tegengekomen waar ik nooit zelf aan gedacht zou hebben. Daarom dank aan iedereen die hier actief meediscussieert!

Even wat vragen waar jullie misschien een beter antwoord op hebben dan ik:
  • er komen standaard 9 zonnepanelen op het dak, dat kan ik optioneel uitbreiden naar 15, voor een meerprijs van ~2800 euro. De aannemer wil niet meer kwijt dan dat het om 3000Wp-panelen gaat. Ik heb me laten vertellen dat aannemers standaard kiezen voor B-keuze zonnepanelen omdat ze die dingen alleen neerleggen om aan bepaalde normen te voldoen. Klopt dat, en kan ik dus beter eventueel zelf na oplevering nog wat extra panelen laten toevoegen, als ik dat graag wil? Of is het onzin, en is die optie prima?
  • ik zag hier al een discussie over binnendeuren: de standaard binnendeuren zijn stomp, maar wel in een metalen kozijn. Upgraden naar houten kozijnen kost ~500 euro per deur. Lijkt mij voor dat bedrag niet de moeite, maar misschien zie ik iets over het hoofd?
  • de projectmakelaar zegt dat er een groenverklaring aangevraagd kan worden t.b.v. hypotheekrentekorting bij de Rabobank, maar geeft geen details. Heeft iemand daar ervaring mee? Wat kost het aanvragen van die verklaring en hoe werkt dat dan? Ga ik ook de Rabobank vragen, maar die hebben pas over ruim een week tijd voor me.
  • de bouw van het project is al begonnen (maar het zijn enkele tientallen woningen, de 'onze' is de allerlaatste in de planning, dus duurt nog even voor ze daar mee starten). In de aanneemovereenkomst staat dat ze na de start van de bouw 450 werkbare dagen hebben voor oplevering. Mondeling zeggen ze dat 1,5 jaar na nu de verwachte oplevering is, maar schriftelijk kan het dus ook 2,5 jaar worden. Is er iets zinnigs te zeggen over hoe ruim zulke schriftelijke termijnen worden ingeschat? Of is dat volstrekt koffiedik kijken?
  • het is het laatste huis in een rijtje - naast het huis ligt na oplevering een doodlopend pad van 2 meter breed en ongeveer 15 meter lang, van de straat naar nergens. Dat pad grenst over de gehele lengte (dus ~15m) aan 'ons' huis en tuin, en op de kop van het pad grenst het alleen over de breedte (dus 2m) aan de tuin van de achterbuurman. Juridisch wordt dat pad mandelig, 50/50 verdeeld tussen ons en de achterbuurman. De eigenaar van het pand waar het aan de andere kant aan grenst heeft dus geen eigendom. De tuinen komen in principe niet uit op dat pad (het project levert tuinpoorten richting de parkeerplaatsen achter de woningen), en het lijkt nu vooral loze ruimte te worden waar het nut me nog even van ontgaat. Nou lijkt het me als leek voor zowel achterbuurman als mij interessanter om dat stukje grond te verdelen of onderling aan elkaar te verkopen, om bij de tuin te trekken. Maar misschien zeg ik dan iets heel doms. Iemand ervaring met zulke 50/50 mandeligheden en wat je daar mee kunt? Zowel aannemer als makelaar hebben me nog niet kunnen uitleggen waarom het pad daar ingetekend is en wat je er wel of niet mee mag...
(overigens, ik heb er (nog) geen behoefte aan om het project specifiek te benoemen, maar uit de namenlijst van toekomstige buren maak ik op dat de bewuste achterbuurman qua beroep best eens op GoT zou kunnen zitten - mocht hij ook in dit topic rondlopen en mijn omschrijving herkennen: hoi buurman!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-07 13:38
Anakha schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 19:18:
Ik heb interesse in een nieuwbouwproject, en heb nu een optie waar ik nog even over na mag denken. Ik lees hier inmiddels geïnteresseerd al een weekje mee en ben al allerlei dingen tegengekomen waar ik nooit zelf aan gedacht zou hebben. Daarom dank aan iedereen die hier actief meediscussieert!

Even wat vragen waar jullie misschien een beter antwoord op hebben dan ik:
  • er komen standaard 9 zonnepanelen op het dak, dat kan ik optioneel uitbreiden naar 15, voor een meerprijs van ~2800 euro. De aannemer wil niet meer kwijt dan dat het om 3000Wp-panelen gaat. Ik heb me laten vertellen dat aannemers standaard kiezen voor B-keuze zonnepanelen omdat ze die dingen alleen neerleggen om aan bepaalde normen te voldoen. Klopt dat, en kan ik dus beter eventueel zelf na oplevering nog wat extra panelen laten toevoegen, als ik dat graag wil? Of is het onzin, en is die optie prima?
  • ik zag hier al een discussie over binnendeuren: de standaard binnendeuren zijn stomp, maar wel in een metalen kozijn. Upgraden naar houten kozijnen kost ~500 euro per deur. Lijkt mij voor dat bedrag niet de moeite, maar misschien zie ik iets over het hoofd?
  • de projectmakelaar zegt dat er een groenverklaring aangevraagd kan worden t.b.v. hypotheekrentekorting bij de Rabobank, maar geeft geen details. Heeft iemand daar ervaring mee? Wat kost het aanvragen van die verklaring en hoe werkt dat dan? Ga ik ook de Rabobank vragen, maar die hebben pas over ruim een week tijd voor me.
  • de bouw van het project is al begonnen (maar het zijn enkele tientallen woningen, de 'onze' is de allerlaatste in de planning, dus duurt nog even voor ze daar mee starten). In de aanneemovereenkomst staat dat ze na de start van de bouw 450 werkbare dagen hebben voor oplevering. Mondeling zeggen ze dat 1,5 jaar na nu de verwachte oplevering is, maar schriftelijk kan het dus ook 2,5 jaar worden. Is er iets zinnigs te zeggen over hoe ruim zulke schriftelijke termijnen worden ingeschat? Of is dat volstrekt koffiedik kijken?
  • het is het laatste huis in een rijtje - naast het huis ligt na oplevering een doodlopend pad van 2 meter breed en ongeveer 15 meter lang, van de straat naar nergens. Dat pad grenst over de gehele lengte (dus ~15m) aan 'ons' huis en tuin, en op de kop van het pad grenst het alleen over de breedte (dus 2m) aan de tuin van de achterbuurman. Juridisch wordt dat pad mandelig, 50/50 verdeeld tussen ons en de achterbuurman. De eigenaar van het pand waar het aan de andere kant aan grenst heeft dus geen eigendom. De tuinen komen in principe niet uit op dat pad (het project levert tuinpoorten richting de parkeerplaatsen achter de woningen), en het lijkt nu vooral loze ruimte te worden waar het nut me nog even van ontgaat. Nou lijkt het me als leek voor zowel achterbuurman als mij interessanter om dat stukje grond te verdelen of onderling aan elkaar te verkopen, om bij de tuin te trekken. Maar misschien zeg ik dan iets heel doms. Iemand ervaring met zulke 50/50 mandeligheden en wat je daar mee kunt? Zowel aannemer als makelaar hebben me nog niet kunnen uitleggen waarom het pad daar ingetekend is en wat je er wel of niet mee mag...
(overigens, ik heb er (nog) geen behoefte aan om het project specifiek te benoemen, maar uit de namenlijst van toekomstige buren maak ik op dat de bewuste achterbuurman qua beroep best eens op GoT zou kunnen zitten - mocht hij ook in dit topic rondlopen en mijn omschrijving herkennen: hoi buurman!)
Welkom in het topic. Daar ik vrij langdradig kan zijn, doe ik een poging tot korte antwoorden :X

Zonnepanelen: ik gok dat je 300wp bedoelt ipv 3000, maar wij hebben niet de ervaring B-merk panelen te krijgen. Zowiezo wordt er bij ons project kosten noch moeite bespaard, warmtepomp is de meest recente Panasonic J-series, recenties zijn lovend. Omvormer ook een licht industriële variant (15 panelen) met panelen van 305wp per stuk. Volgens mij is de meerprijs die je noemt voor de extra panelen aan de prijzige kant maar aan de andere kant is het dan wel mooi 1 geheel. Waar ik wel mee eens ben is dat de informatievoorziening over merk/type installaties karig is, en veelal pas na vaak vragen gedeeld wordt, zoals bij ons het geval. De 24e is bij ons de overdracht, ik weet dat we 305wp panelen krijgen maar welk merk weet ik nog steeds niet. Idem met warmtepomp, 3x gevraagd, en uiteindelijk zelf bij een bezichtiging erachter gekomen welke het nu was. Ik denk dat veelal de hoofdaannemer geen idee heeft, dit uitbesteed is aan onderaannemers en zij pas op het laatste moment zaken bestellen, en de informatie pas vlak voor oplevering in zijn geheel aanleveren.

Binnendeuren kan ik weinig over zeggen. Wij hebben de standaard Svedex stalen kozijnen met standaard opdekdeur genomen, maar wel een fraaiere klink om ook niet met vervelende gaten te zitten met de standaard klink/beslag. Kosten om en nabij 3 tientjes per deur. We komen van een jaren 40 rijtjeswoning met label F en ouderwetse meuk zoals wij het noemden, dan ben je al gauw tevreden :P

Onze woning wordt een 0 op de meter woning waarbij de SKW een certificaat heeft afgegeven voor de energie neutraliteit van de woning. Hypotheekverstrekkers geven je soms tot wel 0.4% rentekorting op je hypotheek voor zulke woningen. Bij onze verstrekker, Obvion, goed voor 0.3% over 20 jaar. We kwamen uit op een rente 20 jaar vast voor 1.09%, dat was februari 2020. Ik gok dat de Rabobank hier ook een dergelijke korting toepast.

Werkbare dagen stond bij ons op 150, in de eerste fasen van het project zijn ze begonnen met 210, toen 180 en bij ons 150. Dit zijn contractuele dagen, waarin de aannemer zichzelf ruim indekt. Ik weet het voor ons niet exact, maar inmiddels wordt onze woning ruim 3 maanden eerder opgeleverd dan de eerste prognose eind mei, de oorspronkelijke calculatie van 150 werkbare dagen. Dus in het uiterste geval duurt het inderdaad zo lang, en kan het alleen maar meevallen.

En over het “loze” pad kan ik weinig anders zeggen als dat wellicht deze tevens dient als calamiteiten/vluchtroute voor hulpdiensten en/of bewoners. Het zal vast ergens een doel voor dienen, en het veelal ook wordt ingetekend/opgeleverd vanwege terreinplannen van de gemeente, welke soms heel bijzonder uitpakken:

Helaas heb ik er geen foto van, maar vorige week liep ik naast ons huizenblok bijna tegen een coax verdeelkastje van de gemeente op, die stond midden op de stoep |:( Inmiddels staat deze netjes aan de rand, en is deze verplaatst. Typisch ambtenaren bureaucratie, hij moet daar volgens de tekening dus zal hij er ook komen ook. Midden op de stoep? Lekker belangrijk 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
896gerard schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 16:57:
[...]

Aha, bij ons zijn ze ook de kalkzandsteenblokken aan het lijmen, de eerste verdiepingsvloer ligt er inmiddels in. Het hoeft niet perse negatief zijn voor de uiteindelijke oplevering trouwens, bij ons worden er 43 huizen tegelijk gebouwd en bij de helft van het project liggen er al daken op. In die huizen kunnen ze gewoon aan de binnenkant verder.

Dan ga ik er wel vanuit dat dezelfde mensen de binnenmuren lijmen. Weet niet of iemand daar iets over kan zeggen vanuit de aannemer?
Wij zijn een van de eerste in rij, verdiepingsvloer ligt er 2 weken op en de kozijnen zitten erin. Maar bij de helft moet het kalkzandsteen nog gelijmd worden op de begane grond. Het zij zo, kunnen er toch niks aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:55
[...]

In ons huidige huis hebben we een paar weken op een betonvloer geleefd omdat de vloer te vochtig was om parket te verlijmen. Oplevering in oktober, wel met vloerverwarming die uiteraard aanstond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaa87
  • Laatst online: 15-07-2021
kepler schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:36:
[...]

In ons huidige huis hebben we een paar weken op een betonvloer geleefd omdat de vloer te vochtig was om parket te verlijmen. Oplevering in oktober, wel met vloerverwarming die uiteraard aanstond
Oh geldt dit ook voor tegelvloer? En wat voor droogtijd moet je dan rekening mee houden? Zijn het weken of maanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
Yaa87 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:46:
[...]

Oh geldt dit ook voor tegelvloer? En wat voor droogtijd moet je dan rekening mee houden? Zijn het weken of maanden?
Nee, geld normaal niet voor tegelvloer, dan mag de vloer wat vochtiger zijn. Pvc/vinyl etc moet het al een stuk droger zijn. Parket nog droger.

We gaan het bij ons zien, als ik vergelijk met hier gemiddeld gaat de afbouw bij ons best snel, als het langer duurt of oplevering is midden in de zomer is het minder een probleem. Ik ga donderdag bij de eerste officiële bezichtiging maar vragen of ze bouwdrogers gaan inzetten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Vandaag weer een klusdag gehad.

Afgraven van de tuin is inmiddels afgerond dus vanmiddag de beukenhaag weer terug geplaatst in de vers gestorte tuinaarde. Wat we al wisten werd nog even bevestigt: De hovenier had bij lange na niet genoeg geplant. De richtlijnen (ook van hen zelf) geven aan 4 tot 5 per strekkende meter afhankelijk van de hoogte. In totaal hebben wij zo'n 33m beukenhaag en na de laatste plant hadden we nog 6.5m tuin over...
Dus we missen er zo'n 25. Twijfel nog even of ik de hovenier op het matje ga roepen of zelf maar gewoon nieuwe haal en dan meteen een slagje hoger zodat de boel sneller dicht is. Zou om +/- 150 euro gaan en dus wel te overzien.

Op zolder bijna het verlaagde plafond af kunnen ronden. Samen met mijn pa de laatste platen in verstek gezaagd, gaten voorgeboord en vastgeschroefd met 2 schroeven. Morgen gaan ze er deels weer af zodat ik eerst de elektra af kan ronden.
Heb nog niet alles binnen qua onderdelen en pa komt ff niet langs als het glad wordt (uurtje rijden). Dus nu eerst maar afgerond wat ik niet alleen kan doen.

Ziet er inmiddels zo uit. Hier komen een led-paneel en access point aan te hangen. Onder de groene plaat is ruimte voor 5 19mm buizen (liggen er nu 2), dus plek zat voor de nodige kabels. De plaat is nu 31 cm breed waardoor de 30 cm ledpaneel er mooi op past.
Let niet op de kleur trouwens. Het hele plafond wordt volgende week wit gespoten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kq8vafQqoo_YKArPOcCfw6ADC7A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6rtYWIcNnNaCmLS4KKCujZAS.jpg?f=fotoalbum_large

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marinos83
Kan me voorstellen dat je goed klaar bent met dat ventilatieverhaal ja, heel vervelend als het op zo'n manier gespeeld wordt.

Over de hovenier: ik zou altijd even bellen en laten weten dat het niet helemaal klopt zodat je ze de mogelijkheid geeft het netjes op te lossen. Als het iemand is die zich voorstaat op het leveren van goed werk dan wil hij zelf ook die feedback krijgen en de kans om er wat mee te doen lijkt me. Wordt er vervolgens moeilijk gedaan dan kun je altijd nog bedenken dat het de strijd niet waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:11
Hier hebben we gewoon Vraag & Aanbod overig voor

[ Voor 98% gewijzigd door Señor Sjon op 08-02-2021 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntje
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06-02-2022
Kan iemand mij hier misschien antwoord op geven?

Ik heb net de factuur ontvangen voor het gereedkomen van het stuc/ spuit en tegelwerk, het is een forse factuur maar ik kan niet controleren of het ook echt al gebeurd is. Moet ik er maar gewoon vanuit gaan dat het ook daadwerkelijk gebeurd is of kan ik vragen om bewijs?

Hoe hebben jullie dat aangepakt? Ik heb nog de woning helemaal niet van binnen kunnen zien en gebeurd waarschijnlijk ook niet voor de voor oplevering (oplevering staat voor week 13-15)

misschien ben ik een beetje een ei daarin hoor maar zeker omdat wij nog helemaal geen kijkdag hebben gehad en ook geen enkele mogelijkheid hebben gekregen om de woning van binnen te zien (ook met inmeten mocht alleen de externe leverancier naar binnen)

Ik hoor graag of ik overdrijf of ik ook echt een punt heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lizard87
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21:46
ntje schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:29:
Ik heb net de factuur ontvangen voor het gereedkomen van het stuc/ spuit en tegelwerk, het is een forse factuur maar ik kan niet controleren of het ook echt al gebeurd is. Moet ik er maar gewoon vanuit gaan dat het ook daadwerkelijk gebeurd is of kan ik vragen om bewijs?
Bij ons is die 'per abuis' te vroeg verstuurd door de administratie. Daar was de uitvoerder zelf wat verbaasd over ook, in ieder geval in zijn berichten. We hebben toen binnen een aantal dagen een creditfactuur gekregen, maar sommigen hadden de factuur al betaald.

In het perfecte scenario heb je er bewijs voor, maar je zou het natuurlijk gewoon even kunnen vragen ("hey, factuur is binnen, kun je bevestigen dat het ook gedaan is?" oid). Is ook heel normaal denk ik, zeker aangezien je volgens mij moet kunnen controleren dat het gebeurd is. Misschien wel namens wat buren vragen, dan krijgt hij niet te vaak dezelfde vraag :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeonovA
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:11
Ondertussen zitten wij nu twee jaar in onze nieuwbouwwoning. Er zijn geen grote problemen meer maar hebben nu toch nog twee vragen.

Als eerste, wij merken dat er zodra het begint te regenen water langs de gevel loopt wat zorgt voor groene aanslag. Lijkt erop dat de dakrand niet goed dicht zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MQJ7fOZtESHFCIuMO1d2M5bDKAY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qG0ncXqZaqvv1KYq4MppNaxc.png?f=fotoalbum_large

Vallen dit soort zaken onder de garantie (binnen 2 jaar oplevering?) Aan de binnenzijde is er geen lekkage.

Als tweede, wij merken dat bij het gebruik van warm water op de 1ste verdieping en zolder je harde "tikken/klappen" hoort als het water door de afvoer naar beneden loopt. Dit gebeurd niet als je beneden warm water gebruikt. Dit geluid is sinds kort zo hard dat je dit door heel de woning kan horen en is toch best vervelend. Lijkt erop dat er een afvoer "knel" zit en geen ruimte heeft om uit te zetten. Is dit ook een gevalletje garantie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hanzul
Kan iemand mij hier misschien antwoord op geven?

Hoe hebben jullie dat aangepakt? Ik heb nog de woning helemaal niet van binnen kunnen zien en gebeurd waarschijnlijk ook niet voor de voor oplevering (oplevering staat voor week 13-15)

misschien ben ik een beetje een ei daarin hoor maar zeker omdat wij nog helemaal geen kijkdag hebben gehad en ook geen enkele mogelijkheid hebben gekregen om de woning van binnen te zien (ook met inmeten mocht alleen de externe leverancier naar binnen)

Ik hoor graag of ik overdrijf of ik ook echt een punt heb.
Vind wel dat je dat kan/moet vragen. Bij ons was ook een keer een vergissing van termijn factuur. Waarom mag je eigenlijk niet kijken? Corona?

Nu hebben wij mischien wel grote luxe, dat we gewoon het terrein op kunnen lopen , al staat in de nieuwsbrieven dat het niet mag. Als je het netjes vraagt op het einde van de dag of tijdens de lunchbreak doen ze niet moeijlijk. Nu zijn het bij ons (maar) 6 vrijstaande huizen dus dat scheeld mischien. Een kijkdag moet toch altijd gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-08 17:56
Wij kregen deze factuur laatst ook en hij is inmiddels ookal betaald. Alleen zag ik van de week mannen in witte overalls met grote zakken poeder onze woning binnengaan. Ik ben dus bang dat dat de stucadoors waren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:32

TF

bla bla

Ik moet binnenkort alle stroompunten etc gaan bepalen. Ik had bedacht om naast elke rookmelder (standaard in de hal, overloop en zolderhal) een loze leiding aan te leggen om hier een PoE wifi access point op aan te sluiten. Iemand dat al eerder gedaan en daar misschien een tip over? Overigens geen idee wat evt. kost. Kan mijn voorstellen dat loze leiding in het plafond duurder is

[ Voor 6% gewijzigd door TF op 06-02-2021 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-09 11:55
TF schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 14:09:
Ik moet binnenkort alle stroompunten etc gaan bepalen. Ik had bedacht om naast elke rookmelder een loze leiding aan te leggen om hier een wifi access point op aan te sluiten. Iemand dat al eerder gedaan en daar misschien een tip over? Overigens geen idee wat evt. kost. Kan mijn voorstellen dat loze leiding in het plafond duurder is
Ik heb dat niet gedaan, en achteraf een beetje spijt van.

Nu op elke verdieping op een andere plek een mesh access point geplaatst (bg meterkast - 1e vrdp. in kledingkast - 2e vrdp. in technische ruimte) en die op de 1e verdieping is dus niet eens echt aangesloten op een ethernetkabel, maar die krijgt wel wat extra bandbreedte door ethernet-over-power (TP-Link deco P7).

Ik zou bij nieuwbouw op de plek van elke brandmelder (behalve op begane grond, daar is de meterkast prima) ook aansluitingen maken voor een access point, dus ethernet en stroom. Lastige is dat zo'n access point ook nog wel eens een eigen voeding wil hebben, dat kan je niet mooi wegwerken, dus verzin daar eventueel iets op of kies een access point die dat niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moet binnenkort alle stroompunten etc gaan bepalen. Ik had bedacht om naast elke rookmelder (standaard in de hal, overloop en zolderhal) een loze leiding aan te leggen om hier een PoE wifi access point op aan te sluiten. Iemand dat al eerder gedaan en daar misschien een tip over? Overigens geen idee wat evt. kost. Kan mijn voorstellen dat loze leiding in het plafond duurder is
Bedenk je of je een zichtbare AP op je plafond wilt. Ik vind het lelijk en heb de voorkeur om loze leidingen op plekken te plaatsen op verdiepingen waar je een PoE access point kan wegmoffelen achter een kast o.i.d.

Maar sommige vinden het prachtig zo'n witte schotel aan het plafond ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Verwijderd schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 14:21:
[...]

Bedenk je of je een zichtbare AP op je plafond wilt. Ik vind het lelijk en heb de voorkeur om loze leidingen op plekken te plaatsen op verdiepingen waar je een PoE access point kan wegmoffelen achter een kast o.i.d.

Maar sommige vinden het prachtig zo'n witte schotel aan het plafond ;)
Het is niet het allermooiste natuurlijk maar de rookmelders en ventilatie potten heb je natuurlijk ook al.
Ik heb het daarom wel aan het plafond op een central plek hangen op elke verdieping. Het valt mensen soms maar op maar het bereik is altijd 100% en volle bak snelheid :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Ik heb het niet gedaan om dezelfde reden die @Verwijderd ook noemt. Heb meer dan genoeg loze leidingen liggen om, indien nodig, in elke kamer een bedraad AP te plaatsen die dan uit het zicht ligt/hangt.

Ben momenteel bezig om op zolder wel aansluitpunten voor 2 AP's aan het plafond te realiseren. Maar dat is mede omdat ik er toch al elektra heen moest trekken voor verlichting en het in de nok op 4,5 m hoogte toch minder opvalt.

Het valt me tot nu toe wel op dat de wifi signalen echt meer moeite hebben met deze muren dan in mijn huidige en vorige huis. Die zijn uit 2011 en 2015, dus ik nam aan redelijk volgens dezelfde standaarden gebouwd.
Heb sinds vorige week een FritzBox 5490 in de meterkast staan en in de berging en op zolder 0 ontvangst. 1ste verdieping zeer matig tot niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:32

TF

bla bla

Het betreft natuurlijk ook de hal en overloop en niet de woonkamer / slaapkamers. En met de rookmelders daar reeds aanwezig maak ik mij minder zorgen over het uiterlijke bezwaar.

Ik denk dat ik het wel ga doen. Uiteraard indien kosten schappelijk zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:50
Farmerwood schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 14:28:
Het valt me tot nu toe wel op dat de wifi signalen echt meer moeite hebben met deze muren dan in mijn huidige en vorige huis. Die zijn uit 2011 en 2015, dus ik nam aan redelijk volgens dezelfde standaarden gebouwd.
Heb sinds vorige week een FritzBox 5490 in de meterkast staan en in de berging en op zolder 0 ontvangst. 1ste verdieping zeer matig tot niet.
Wij hebben sinds kort een Orbi AX6000 (RBK852) set in een jaren 70 huis. Bizar hoever er nog volledig bereik is.
Ben benieuwd hoe dat straks in nieuwbouw woning is. Heb, met oog op de toekomst, wel al (dikke overkill voor nu) de set met twee gekocht die straks met een dedicated ethernet backhaul aangesloten zal worden.
Kan altijd nog een extra exemplaar bij prikken :7

Zelf niet erg thuis in netwerk en dergelijke, vandaar een kant-en-klaar oplossing. Werkt prima voor mij :)

[ Voor 6% gewijzigd door Source90 op 06-02-2021 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrs.Koifim
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-08 14:41
@TF Bij ons was een loze leiding in het plafond even duur als in de wand 👍🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:08

Toppe

Oké ✅

Hier doe ik het ook. Per verdieping één AP. Er gaat straks bij ons gewoon een losse UTP kabel uit het plafond komen. Als ze een fatsoenlijke buis gebruiken kan je de kabel gewoon in de buis terug duwen, stuk gaasband er overheen en niemand die hem ziet zitten. Moet je alleen wel even heel goed de maten meten zodat je er later alsnog bij kan.

Ik laat zelfs een kabel in de buitengevel uitkomen voor een AP buiten. Uiteindelijk komt er ook nog een overkapping met UTP en die komt uit in de meterkast :+

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
TF schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 14:37:
Het betreft natuurlijk ook de hal en overloop en niet de woonkamer / slaapkamers. En met de rookmelders daar reeds aanwezig maak ik mij minder zorgen over het uiterlijke bezwaar.

Ik denk dat ik het wel ga doen. Uiteraard indien kosten schappelijk zijn
Check of het vaste buizen zijn die ze gebruiken, wij krijgen alle loze leidingen in 19mm zonder flexibele delen. Ik vind het ook geen probleem op het plafond, is uitgelijnd met de spots en rookmelder, daar ga ik me echt niet aan storen. En vergeet niet om ook in de rest van de woning loze leidingen mee te nemen, ga je veel plezier van hebben. Wij krijgen er (uit mijn hoofd) 31 totaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:22
NeonovA schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 13:16:
Als eerste, wij merken dat er zodra het begint te regenen water langs de gevel loopt wat zorgt voor groene aanslag. Lijkt erop dat de dakrand niet goed dicht zit.
Dit is een overgang van een lengte daktrim naar een andere lengte. Dat moet wat uit elkaar zitten om uitzetting op te vangen. Er zit een koppelprofiel tussen die het waterdicht maakt. Hier is dus geen sprake van een gebrek, wel de pech dat door die naad water druppelt en zorgt voor vervuiling. Je zou met Tixopalthe kit voorzichtig het naadje kunnen afkitten (voorzichtig want dat kit is zwart).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Is het bij nieuwbouw tegenwoordig gangbaar dat er een waterontharder is inbegrepen? Of is dit toch nog altijd een 'luxe' item waar voor bijbetaald mag worden? Zat zelf te kijken naar iets onderhoudsvrij zoals HappyDrops in mijn appartement maar zal eerst eens navraag doen of men tegenwoordig zoiets al standaard mee neemt.

Geen kalkaanslag meer in de badkamer en de vaatwasser klinkt heel aantrekkelijk moet ik eerlijk zeggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:09
kazuka schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 17:33:
Is het bij nieuwbouw tegenwoordig gangbaar dat er een waterontharder is inbegrepen? Of is dit toch nog altijd een 'luxe' item waar voor bijbetaald mag worden? Zat zelf te kijken naar iets onderhoudsvrij zoals HappyDrops in mijn appartement maar zal eerst eens navraag doen of men tegenwoordig zoiets al standaard mee neemt.

Geen kalkaanslag meer in de badkamer en de vaatwasser klinkt heel aantrekkelijk moet ik eerlijk zeggen :P
Ik heb nog geen project gezien waar een waterontharder bij zit. Denk dat het vrij zeldzaam is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Cor
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05-08-2021
Wij moeten onze waterontharder zelf gaan kopen, zit niet in de bouw inbegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Laatst online: 25-07 13:38

Bij ons was het een optie in de meerwerklijst. Kosten: €5.250,- schoon aan de haak ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:50

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Dakillerbean schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 17:58:
[...]

Bij ons was het een optie in de meerwerklijst. Kosten: €5.250,- schoon aan de haak ;w
Echt een belachelijk hoge prijs. Heel eenvoudig achteraf te realiseren voor een fractie van die prijs.

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe krijg je zo'n ding er tussen dan? De meterkasten bij nieuwbouw zijn zo efficiënt ingericht dat er bijna geen buisje meer is om een omleiding te leggen. Laat staan plaats voor een enorme waterontharder.

En met stadsverwarming kun je vlogens mij alleen je koudwateraanvoer aansluiten, dus dan heb je er niks aan :(

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2021 18:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Verwijderd schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 18:18:
Hoe krijg je zo'n ding er tussen dan? De meterkasten bij nieuwbouw zijn zo efficiënt ingericht dat er bijna geen buisje meer is om een omleiding te leggen. Laat staan plaats voor een enorme waterontharder.
Het aantal vierkante meters "technische ruimte" neemt anders gestaag toe.
En met stadsverwarming kun je vlogens mij alleen je koudwateraanvoer aansluiten, dus dan heb je er niks aan :(
Alleen als je een appartement hebt waar tapwater centraal verwarmd wordt. Bij traditionele SV heb je gewoon een eigen warmtewisselaar die dus gewoon ook achter je eigen watermeter koud water tapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
hansgrave schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 17:00:
[...]

Dit is een overgang van een lengte daktrim naar een andere lengte. Dat moet wat uit elkaar zitten om uitzetting op te vangen. Er zit een koppelprofiel tussen die het waterdicht maakt. Hier is dus geen sprake van een gebrek, wel de pech dat door die naad water druppelt en zorgt voor vervuiling. Je zou met Tixopalthe kit voorzichtig het naadje kunnen afkitten (voorzichtig want dat kit is zwart).
@NeonovA
Als het koppelplaatje gewoon goed zit krijg je niet zo'n hoeveelheid water langs de gevel.

Maar het wordt wel vaker fout gedaan. Veel te zien bij kantoren met plat dak. Echt smerig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
NeonovA schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 13:16:
Als tweede, wij merken dat bij het gebruik van warm water op de 1ste verdieping en zolder je harde "tikken/klappen" hoort als het water door de afvoer naar beneden loopt. Dit gebeurd niet als je beneden warm water gebruikt. Dit geluid is sinds kort zo hard dat je dit door heel de woning kan horen en is toch best vervelend. Lijkt erop dat er een afvoer "knel" zit en geen ruimte heeft om uit te zetten. Is dit ook een gevalletje garantie?
Kun je nog bij de standleiding komen? Kijk eens naar type gebruikte beugels en aanwezigheid van expansiestukken. Als alles 'vast' zit en geen expansiestuk... dan is het vragen om problemen. Water loopt namelijk langs de wand naar beneden, warmt daardoor de buis snel op en PVC heeft een uitzettingscoëfficiënt van 0,06 mm/m°C.

Als je van 15 naar 30 graden gaat over een lengte van 3 meter is dat dan;
0,06*3*15=2,7mm langer.

Zie ook;
Dyka Technische Documentatie PVC binnenriolering
Pas voor het opvangen van bovengenoemde lengteveranderingen expansiestukken toe. Er dient altijd minstens één expansiemogelijkheid aanwezig te zijn tussen twee vaste punten in het leidingstelsel. In standleidingen moet u, per verdieping, minstens één expansiestuk monteren.
En vraag ook je buren eens. Als het bij jou fout zit, zal het bij de rest van de woningen die door dezelfde ploeg in elkaar gezet is ook wel zo zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 06-02-2021 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Twee (pers)knietjes nemen z’n 6cm ruimte in, die heb je vaak wel hoor :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
964C2 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 18:14:
[...]

Echt een belachelijk hoge prijs. Heel eenvoudig achteraf te realiseren voor een fractie van die prijs.
Hangt een beetje van de inrichting enzo af he. Als je geen kruipruimte, een mini-hal en een mini-metermast wordt het vaak toch al wat lastiger.

De geadverteerde prijzen zijn vaak uitgaande van;
Ruimte volop beschikbaar
Stopcontact binnen 1,5m
Riool binnen 1,5m reeds aanwezig met sifon etc.

[ Voor 17% gewijzigd door kabeltjekabel op 06-02-2021 18:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansgrave
kabeltjekabel schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 18:29:
[...]

@NeonovA
Als het koppelplaatje gewoon goed zit krijg je niet zo'n hoeveelheid water langs de gevel.

Maar het wordt wel vaker fout gedaan. Veel te zien bij kantoren met plat dak. Echt smerig.
Het is niet fout, bij aluminium daktrimmen is het koppelstuk alleen plat om de dakbedekking op te plakken. De opstand van een paar mm staat gewoon open en kan water doorlaten. Kijk maar eens om je heen, om de zoveel meter zit er een gleufje in de daktrim.

Zie onderin deze site
http://www.roval.nl/produ...l-Classic%20%C2%AE%20PLUS

[ Voor 11% gewijzigd door hansgrave op 06-02-2021 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-08 17:56
De waterontharder was bij ons een meerwerkoptie. Inclusief plaatsing 2250 euro. Ik heb ook nog geen enkel nieuwbouwproject gezien waar een waterontharder standaard is inbegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris vw
  • Registratie: April 2013
  • Niet online

Ik heb een aansluiting ervoor in de garage (berging) laten maken voor de waterontharder. Betekent dat alle waterleidingen vanuit daar verder aftakken. Ga hem achteraf plaatsen al hoorde ik later dat het niet zo duur was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:50

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Vooraf over nagedacht en een kastenwand met schuifwanden van totaal 3,90 meter breed en 80 cm diep bedacht aan de achterzijde van de meterkast in de bijkeuken. Na de watermeter gaat de leiding door de tussenmuur naar de waterontharder en daarna weer door de muur terug naar de al aangelegde waterleidingen. Ontharder staat dus op 30 cm afstand in een andere ruimte waar ook stroomaansluiting is. Hier is ook de verdeler van de vloerverwarming geplaatst.

Mijn huis is geen projectbouw, dus was wel makkelijker te realiseren in overleg met de architect. Was iets van € 1500 kwijt in 2015.
Is een IQ Soft van Erie Water Treatment

[ Voor 5% gewijzigd door 964C2 op 07-02-2021 09:59 ]

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeonovA
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:11
kabeltjekabel schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 18:35:
[...]

Kun je nog bij de standleiding komen? Kijk eens naar type gebruikte beugels en aanwezigheid van expansiestukken. Als alles 'vast' zit en geen expansiestuk... dan is het vragen om problemen. Water loopt namelijk langs de wand naar beneden, warmt daardoor de buis snel op en PVC heeft een uitzettingscoëfficiënt van 0,06 mm/m°C.

Als je van 15 naar 30 graden gaat over een lengte van 3 meter is dat dan;
0,06*3*15=2,7mm langer.

Zie ook;
Dyka Technische Documentatie PVC binnenriolering

[...]

En vraag ook je buren eens. Als het bij jou fout zit, zal het bij de rest van de woningen die door dezelfde ploeg in elkaar gezet is ook wel zo zijn.
De buren hebben er geen last van, het lijkt alleen bij ons het geval te zijn.
Helaas zitten de afvoerbuizen mooi weggewerkt achter de meterkast, maar gelukkig hebben we de foto's nog van de bouw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L5T9pmP7NrJXh5XIeefd3u-iDe0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qDZa2xAo0C4YXDfVyzQ3IOZb.png?f=fotoalbum_large
Links onze woning, rechts die van de buren.
Ik zie hier geen expansiedeel tussen volgens mij, of zie ik dat nu verkeerd?

[ Voor 7% gewijzigd door NeonovA op 06-02-2021 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Misschien daar onderin. Beugels lijken wel de vaste variant te zijn; dat klopt dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
hansgrave schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 17:00:
[...]

Dan moet je toch aan de bovenkant een randje kit aanbrengen, niet aan de zichtzijde?

Er staat trouwens een heel verhaal over de oorzaak en oplossingen hierover op http://www.dakweb.nl/rh/98-10/98-10-28.HTM

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
hansgrave schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 18:38:
[...]

Het is niet fout, bij aluminium daktrimmen is het koppelstuk alleen plat om de dakbedekking op te plakken. De opstand van een paar mm staat gewoon open en kan water doorlaten. Kijk maar eens om je heen, om de zoveel meter zit er een gleufje in de daktrim.

Zie onderin deze site
http://www.roval.nl/produ...l-Classic%20%C2%AE%20PLUS
De daktrim moet afwaterend zijn aangelegd richting dak, anders krijg je dit:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/MpBfnsWD/screenshot-122.png

https://afbouw-gevelsupport.nl/pdf/gevelsupporter.pdf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• voog
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:02

Wij hebben met buurtbewoners (een stuk of 18) Aquacell benaderd en waren 2100 kwijt en kregen 350,- tegoed in de webshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
voog schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 22:58:
[...]

Wij hebben met buurtbewoners (een stuk of 18) Aquacell benaderd en waren 2100 kwijt en kregen 350,- tegoed in de webshop.
Is de woning al opgeleverd, ofwel; is hij al in gebruik?
Ben benieuwd naar ervaring met aquacell. Heb heel het waterontharder-topic gelezen en kan zeggen dat ik nog steeds niet veel wijzer van wat betreft merken wel en niet kopen 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Laatst online: 17-09 09:01
Waterontharder zijn wij ook mee bezig (is ook een topic over: Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?), maar bij ons wilde de installateur het niet aanleggen. Nefit wil dat verwarming etc gevuld wordt met hard water anders vervalt de garantie schijnt? Het water waar we gaan wonen is vrij hard, vrienden van ons die er al wonen hebben ook allemaal ontharder genomen omdat ze gek werden van kalkaanslag.

Wij gaan waarschijnlijk voor een Delta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-09 09:39
Wij moeten komende week een keuze maken voor afbouwlijst, meeste keuzes die er op staan zijn niet zo spannend alleen de boiler twijfel ik over. Er komt een bodemwarmtepomp, een boiler van 180L en 14 zonnepanelen. In de badkamer hebben we straks bad en douche. In de keuken een Quooker. We zijn nu nog met 2en thuis. WTW douche is geen optie meer.

Initieel dacht ik, vanwege kosten, geen grotere boiler te nemen. Als de standaard niet voldoende is laten we later wel iets bijplaatsen/vervangen. Nu neig ik meer naar 365L, want:
- in 1x goed ( ben ook niet zo handig) en Geen lastige constructies mochten we toch willen vergroten.
- boiler staat op zolder, hoe krijgen we dat ding daarals we ooit zelf gaan doen.
- van de 2 vergroot opties dan maar de grootste omdat prijs verschil dan niet schokkend is. Mogelijk wel meer kosten per maand voor verwarmen boiler maar daar heb ik echt geen idee van.

Zie ik nog iets over het hoofd om niet of wel een grotere boiler te nemen?

Optielijst:
Standaard boilervat is circa 180L. Dit betekend circa 300L van 38 °C
dus bij een douchekop van 8L/min. circa 40 min douchen.

Vergroten boiler vat van 180 liter naar 270 liter --> €2300
Vergroot naar circa 270 liter betekend dit circa 450L
van 38 °C dus bij een douchekop van 8L/min circa 60 min. douchen.

Vergroten boiler vat van 180 liter naar 365 liter --> €2650
Vergroot naar circa 360 liter betekend dit circa 600L
van 38 °C dus bij een douchekop van 8L/min circa 80 min. douchen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

koendt schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:12:
Wij moeten komende week een keuze maken voor afbouwlijst, meeste keuzes die er op staan zijn niet zo spannend alleen de boiler twijfel ik over. Er komt een bodemwarmtepomp, een boiler van 180L en 14 zonnepanelen. In de badkamer hebben we straks bad en douche. In de keuken een Quooker. We zijn nu nog met 2en thuis. WTW douche is geen optie meer.

Initieel dacht ik, vanwege kosten, geen grotere boiler te nemen. Als de standaard niet voldoende is laten we later wel iets bijplaatsen/vervangen. Nu neig ik meer naar 365L, want:
- in 1x goed ( ben ook niet zo handig) en Geen lastige constructies mochten we toch willen vergroten.
- boiler staat op zolder, hoe krijgen we dat ding daarals we ooit zelf gaan doen.
- van de 2 vergroot opties dan maar de grootste omdat prijs verschil dan niet schokkend is. Mogelijk wel meer kosten per maand voor verwarmen boiler maar daar heb ik echt geen idee van.

Optielijst:

Al eens gekeken naar een doorstroomboiler? Kosten de helft en je stookt niet als je hem niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
In de badkamer hebben we straks bad en douche.
Je bad zal bepalend zijn, als je die gevuld hebt is de boiler aardig leeg denk ik. Bij een bad zou ik voor 270 liter gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78

Optielijst:

Lees ook even terug, deze vraag is regelmatig met veel enthousiasme besproken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
Waterontharder klinkt wel fijn, heeft dat ook zin als je in 'normaal' watergebied woont? (In dit geval Utrecht, 6,3dH). Onze meterkast is klein maar daarnaast is een interne berging voor de fietsen, wellicht dat we de leidingen daarheen kunnen leggen en daarna weer terug de meterkast in. Blijft wel het probleem van een afvoer. Achter de meterkast en ook nog naast de zelfde berging is de WC, dus wellicht dat we daar op de een of andere manier kunnen aansluiten op de afvoer? Iemand daar ervaring mee om het achteraf te doen? Of met systemen zonder afvoer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deleon78
Marinos83 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:48:
Waterontharder klinkt wel fijn, heeft dat ook zin als je in 'normaal' watergebied woont? (In dit geval Utrecht, 6,3dH). Onze meterkast is klein maar daarnaast is een interne berging voor de fietsen, wellicht dat we de leidingen daarheen kunnen leggen en daarna weer terug de meterkast in. Blijft wel het probleem van een afvoer. Achter de meterkast en ook nog naast de zelfde berging is de WC, dus wellicht dat we daar op de een of andere manier kunnen aansluiten op de afvoer? Iemand daar ervaring mee om het achteraf te doen? Of met systemen zonder afvoer?
Kan prima op de afvoer van de wc. Ook met die dH kan de ontharder prettig zijn. Wij merken met name het gebrek aan kalkaanslag, maar verder weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:39

MadEgg

Tux is lievvv

Marinos83 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:48:
Hier in het Noorden hebben wij ook achteraf een waterontharder laten plaatsen voor €1300. Gewoon in de meterkast. We hadden daar plek zat omdat we de gasmeter hebben laten vervallen, geen idee of die in standaard gasloze woningen kleiner wordt. Het is netjes aangelegd, de afvoer hebben ze door de vloer van de meterkast gelegd naar de rioolpijp die daaronder loopt (in de kruipruimte). Alternatief was hier nog de trapkast - de binnenkomende waterleiding loopt vanuit de meterkast eerst omhoog in de trapkast en vertakt vanaf daar verder, dus daar had het nog tussen geknutseld kunnen worden.

Ik zou het zeker aanraden, het scheelt heel veel schoonmaakwerk, vaatwastabletten en ontkalkproducten voor koffiemachines en dergelijke. Daar tegenover staat wel dat je +- 2 keer per jaar een zak zouttabletten van 25 kg moet inslaan.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-09 15:16
964C2 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 18:14:
[...]

Ligt er aan wat je eenvoudig noemt.

Voor zo'n ontharder moet je een afvoer hebben die lager ligt dan je zoutreservoir. Als je hem dus in de meterkast wilt plaatsen moet je daar wel afvoer hebben en dat ligt er niet altijd.

Ik heb mijn ontharder achter de meterkast gezet. De waterleiding heb ik in de meterkast onderbroken en door de muur naar bijkeuken (achter de meterkast) gestoken. Afvoer had ik gelukkig, want de standleiding van de riolering liep door de meterkast, maar een aftakking daarin maken mag pas op 1 meter hoogte boven het punt waar die leiding horizontaal gaat lopen, dus ook mijn zoutvat moest een behoorlijk eind omhoog.

Officieel moet je ook nog een CA keerklep aanbrengen in de waterleiding en ook die heeft een afvoer nodig en dan moeten al die afvoeren ook nog eens zodanig aangesloten worden dat er nooit een vaste verbinding tussen water en riolering kan komen. Al met al neemt dat best wel wat hoogte in.

Dus @kazuka als je een waterontharder wilt, zorg er dan voor dat je in ieder geval riolering in de vloer van de meterkast aan laat leggen. Dan is achteraf inbouwen nog wel te doen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Deleon78 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:12:
[...]

Kan prima op de afvoer van de wc. Ook met die dH kan de ontharder prettig zijn. Wij merken met name het gebrek aan kalkaanslag, maar verder weinig.
Mag niet op de afvoer van de WC. Er zijn vrij strenge eisen aan riolering en een waterontharder is een wat kritischer apparaat.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
MadEgg schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:13:
[...]

Hier in het Noorden hebben wij ook achteraf een waterontharder laten plaatsen voor €1300.
[...]

Ik zou het zeker aanraden, het scheelt heel veel schoonmaakwerk, vaatwastabletten en ontkalkproducten voor koffiemachines en dergelijke. Daar tegenover staat wel dat je +- 2 keer per jaar een zak zouttabletten van 25 kg moet inslaan.
Welk merk hebben jullie laten plaatsen?

En ik neem aan dat je onthardingszout en/of glansspoelmiddel voor vaatwasser bedoelt? Voor een schone vaat zal er alsnog een blokje inmoeten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Source90 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:16:
[...]

Wij hebben er een van MooiWater. Heeft wel een stopcontact nodig, de timer zorgt ervoor dat de spoeling altijd 's nachts gebeurt. Stuk goedkoper dan b.v. de AquaCell, die duidelijk een heel veel groter marketingbudget heeft aan alle advertenties van ze te zien.
En ik neem aan dat je onthardingszout en/of glansspoelmiddel voor vaatwasser bedoelt? Voor een schone vaat zal er alsnog een blokje inmoeten?
Je hebt mínder schoonmaakmiddel nodig. De vaatwasser krijgt per keer een half blokje, dat is meer dan genoeg. Dus dat scheelt 50% aan vaatwastabletten.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
MadEgg schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:18:
[...]

Wij hebben er een van MooiWater. Heeft wel een stopcontact nodig, de timer zorgt ervoor dat de spoeling altijd 's nachts gebeurt. Stuk goedkoper dan b.v. de AquaCell, die duidelijk een heel veel groter marketingbudget heeft aan alle advertenties van ze te zien.

[...]

Je hebt mínder schoonmaakmiddel nodig. De vaatwasser krijgt per keer een half blokje, dat is meer dan genoeg. Dus dat scheelt 50% aan vaatwastabletten.
Ah oké. Wij gebruiken nu Dreft liquid tabletten, die laten zich niet zo makkelijk door midden knippen :+
Dat merk heb ik vaker langs zien komen, ga ik eens voor inlezen.

--

Onze meterkast zit naast het toilet. Afvoer zou daarmee op de afvoer van het kraantje/toiletwastafel kunnen gok ik.

[ Voor 8% gewijzigd door Source90 op 07-02-2021 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Source90 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:16:
[...]

Ik heb deze: https://www.hydrotense.eu...SubProducts/WO-EL-18-0003

En de vaatwasser gebruikt nu tabletten zonder zout.

[ Voor 5% gewijzigd door Blihi op 07-02-2021 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
MadEgg schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:18:
[...]

[...]

Vaatwastabletten zijn ook zo vreselijk duur.
48 stuks voor 2.79 bij Lidl als standaard prijs. Ongeveer 20 euro per jaar als je elke dag 1x draait 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Source90 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:20:
[...]

Ah oké. Wij gebruiken nu Dreft liquid tabletten, die laten zich niet zo makkelijk door midden knippen :+

--

Onze meterkast zit naast het toilet. Afvoer zou daarmee op de afvoer van het kraantje/toiletwastafel kunnen gok ik.
En je zou wel knippen als het makkelijk gaat? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Toppe schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:22:
[...]

En je zou wel knippen als het makkelijk gaat? :+
Haha, nee, voor 20 euro een jaarvoorraad gehaald. Dat 10tje per jaar ga ik niet moeilijk voor doen. :+
Regelmatig 2+3 gratis bij supermarken.

[ Voor 6% gewijzigd door Source90 op 07-02-2021 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Source90 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:20:
[...]

--

Voor de regels rondom riolering kan dit helpen: https://cdn.dyka.nl/media...ek-binnenriolering-nl.pdf

Aftakken van de afvoer naar het kraantje kan wellicht, maar meestal zit die leiding in de muur verwerkt. Aftakken betekent dus breken en opnieuw tegelen. Je kunt niet boven de sifon nog aftakken, want daar heb je geen ruimte meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Blihi schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:24:
[...]

Voor de regels rondom riolering kan dit helpen: https://cdn.dyka.nl/media...ek-binnenriolering-nl.pdf

Aftakken van de afvoer naar het kraantje kan wellicht, maar meestal zit die leiding in de muur verwerkt. Aftakken betekent dus breken en opnieuw tegelen. Je kunt niet boven de sifon nog aftakken, want daar heb je geen ruimte meer.
Nog niet in verdiept. Zou toch onder het toilet kunnen aftakken met een buis schuin omhoog ter voorkoming van terugloop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Source90 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:25:
[...]
Nog niet in verdiept. Zou toch onder het toilet kunnen aftakken met een buis schuin omhoog ter voorkoming van terugloop?
Kan wel, mag niet. Kijk maar op pagina 17 van het handboek van Dyka (https://cdn.dyka.nl/media...ek-binnenriolering-nl.pdf). Dat is een vertaling van de betreffende NEN norm.

Binnen 1 meter van een toilet mag je eigenlijk geen ander lozingstoestel aansluiten. Doe je dat wel, dan heb je grote kans dat het doorspoelen van het toilet ervoor zorgt dat je de sifon bij de ontharder leeg zuigt. En dat ruikt niet zo lekker.

Pagina 18 laat ook duidelijk zien waar je wel en niet een extra aansluiting in een hoofdleiding mag maken (zowel in het staande als in het liggende deel). Dus ook "even een buisje bijmaken onder de meterkast" is vaak niet triviaal.

[ Voor 35% gewijzigd door Blihi op 07-02-2021 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Source90 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:23:
[...]

Haha, nee, voor 20 euro een jaarvoorraad gehaald. Dat 10tje per jaar ga ik niet moeilijk voor doen. :+
Het is gewoon breken hoor, kost geen tijd. Men neme een blokje, 2 vingers aan de ene kant, 2 vingers aan de andere kant, beetje kracht zetten en klaar. Als je poeder of vloeibare dingen gebruikt werkt het niet nee, al kan je dan je dosering natuurlijk gewoon verlagen, kost ook geen extra moeite.

Hetzelfde geld ook voor shampoo, allesreinige en wat al niet meer. Je wordt er niet rijk van maar het kost geen moeite en je merkt wel echt dat je minder snel nieuw spul hoeft te kopen.

[ Voor 6% gewijzigd door MadEgg op 07-02-2021 14:27 ]

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Blihi schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:27:
[...]

Kan wel, mag niet. Kijk maar op pagina 17 van het handboek van Dyka (https://cdn.dyka.nl/media...ek-binnenriolering-nl.pdf). Dat is een vertaling van de betreffende NEN norm.

Binnen 1 meter van een toilet mag je eigenlijk geen ander lozingstoestel aansluiten. Doe je dat wel, dan heb je grote kans dat het doorspoelen van het toilet ervoor zorgt dat je de sifon bij de ontharder leeg zuigt. En dat ruikt niet zo lekker.

Pagina 18 laat ook duidelijk zien waar je wel en niet een extra aansluiting in een hoofdleiding mag maken (zowel in het staande als in het liggende deel). Dus ook "even een buisje bijmaken onder de meterkast" is vaak niet triviaal.
Zal hem eens goed doorlezen.

Er zit ruim een meter tussen wastafel/gootsteen en de bidet/toilet closet. Huis is nog niet gebouwd, dus geen idee hoe het er in de kruipruimte uit ziet.

Dacht zelf zo de aansluiting te maken, maar is enkel gokken hoe het aangesloten zal zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wPUkJXKAEiN8lV3aixos001eA8M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6AdnVmRbKNeMPeuWHr1sIERf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZblqDV1lqXP3IZHF80SeCC6IFAQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RgSvYs9gngb9NhdxpEobYz6U.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Source90 op 07-02-2021 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-09 20:45
Blihi schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:24:
[...]

Als je een kruipruimte hebt loopt daar vaak de afvoer door. In ons huidige en vorige huis tenminste wel.

Voor je quooker heb je bijvoorbeeld ook geen filters nodig en onze Nespresso apparaat is na jaren gebruik nog als nieuw. In een volgend huis komt er zeker weer een ontharder in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-09 20:45
Source90 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:36:
[...]

Er zit ruim een meter tussen wastafel/gootsteen en de bidet/toilet closet. Huis is nog niet gebouwd, dus geen idee hoe het er in de kruipruimte uit ziet.

Dacht zelf zo de aansluiting te maken, maar is enkel gokken hoe het aangesloten zal zijn.
[Afbeelding]
Kans is groot dat dit idd gewoon kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Source90 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:36:
[...]

[Afbeelding]
Als je een goed bereikbare kruipruimte hebt lukt het altijd wel. In ons huis is helemaal geen kruipruimte beschikbaar. Ik kan niet bij de leidingen onder de woning komen. Die liggen op/in het zandbed. En dan ben je dus een stuk beperkter in de mogelijkheden.

Het is overigens prima gelukt hoor. Wij hebben heerlijk onthard water op alle kranen behalve de buitenkranen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Is dat wel een beetje lekker douchen met onthard water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Requiem19 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:52:
Is dat wel een beetje lekker douchen met onthard water?
Ja hoor, alleen uitwassen van langer haar duurt wat langer maar wel minder zeep nodig :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Wij hebben hier een uitdaging, wij zijn later ingestapt bij een nieuwbouwwoning maar omdat de bouw al zodanig gevorderd was kon het leidingwerk in de keuken niet meer aangepast worden.

Via de aangesloten keukenleverancier konden we nog wel tegen meerprijs een andere keuken kiezen, maar het verplaatsen van leidingwerk komt voor eigen rekening en moeten we dus ook nog zelf (laten) doen na oplevering.

Volgens de bouwtekening was de standaard installatie: Koel-vries combi en daarnaast gelijk de kookplaat.
Wij willen echter naast de koel-vries combi eerst nog een combi oven en dan pas de kookplaat.
Ook de locatie van de vaatwasser en kraan dienen te worden verwisseld.

Weet iemand of het afzuigpunt achteraf makkelijk te verplaatsen is? Hij moet zo'n 50-100 cm naar rechts.
Achter de keuken zit de badkamer, dus geen idee in hoeverre die afzuiging op elkaar is aangesloten.

Daarnaast hadden we eerst een normale afzuigkap voor ogen maar de keukenleverancier adviseerde ons een inbouw. Hier hebben ook wat twijfels over qua recirculatie, geluid en stroomverbruik. Wij staan vaak lang in de keuken (+3 uur) dus ervaringen en suggesties zijn welkom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5NWWwtlJOHsFEmKhRxFV-XDMSww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x0wawd5tXOCPeFZFcnWRiOo0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cAagvX-6SUQKfhFYWC-iVkDAHkE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nnMjw2YZl3TfwyH4ADblt1i4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://media3.bsh-group.com/Product_Shots/600x337/MCSA02695385_LC97BIP50_ChimneyHood_Siemens_PGA3_def.webp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JbhqGKju5lP7Yz3gRgS1eQf_4FU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VDWveJlSrzmXFOkHmlxO6cym.jpg?f=fotoalbum_large

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Blihi schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:16:
[...]

Mag niet op de afvoer van de WC. Er zijn vrij strenge eisen aan riolering en een waterontharder is een wat kritischer apparaat.
Interessant! Bij ons zit die daar ook niet op aangesloten, maar dit is de eerste optie die ze opperden (wc naast meterkast). Gelukkig dat we al een andere afvoer hadden bedacht:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Laatst online: 17:24

EiT

Wij willen ook nog een ontharder plaatsen en waren vergeten dat dit ding ook een afvoer nodig heeft. Ik neem aan dat de installateur van dat ding dit oplost? Of mag je niet zomaar een zaag in achterschot van de meterkast zetten?
Overigens zit de WC aan de kant van de meterkast.

Eerst moet de gas meter er nog uit, dat hoop ik in maart gratis te kunnen doen en dan kan daarna de ontharder op die plaats staan.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythling
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:12
Greatsword schreef op zondag 7 februari 2021 @ 15:21:
Wij hebben hier een uitdaging, wij zijn later ingestapt bij een nieuwbouwwoning maar omdat de bouw al zodanig gevorderd was kon het leidingwerk in de keuken niet meer aangepast worden
Als je een keukenblad van 70cm diep neemt zit er ~10cm vrije ruimte achter de kastjes waardoor je plek hebt voor eventueel leidingwerk. Is dat een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
EiT schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:19:
Wij willen ook nog een ontharder plaatsen en waren vergeten dat dit ding ook een afvoer nodig heeft. Ik neem aan dat de installateur van dat ding dit oplost? Of mag je niet zomaar een zaag in achterschot van de meterkast zetten?
Overigens zit de WC aan de kant van de meterkast.

Eerst moet de gas meter er nog uit, dat hoop ik in maart gratis te kunnen doen en dan kan daarna de ontharder op die plaats staan.
Hij kan het wellicht prima oplossen maar of daar blij van gaat worden is meer de vraag :+ .
Hij geeft er niets om als die leiding over de vloer moet of langs een plint richting een afvoer hoor :9 .

In ons geval staat hij onder de trap. Ik wist met de kruipruimte dat daaronder zowel de waterleiding als de riolering loopt en daar hebben ze dus gebruik van gemaakt. Ze hadden zelfs een pak bij zich om die kruipruimtes in te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Mythling schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:45:
[...]

Als je een keukenblad van 70cm diep neemt zit er ~10cm vrije ruimte achter de kastjes waardoor je plek hebt voor eventueel leidingwerk. Is dat een optie?
Ik zou kastlades van 70cm nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Mythling schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:45:
[...]

Het omwisselen van het leidingwerk voor de vaatwasser en kraan was volgens de keuken leverancier voor een loodgieter een kleine klusje dus daar heb ik wel vertrouwen in.

Gaat meer om de afzuig waar ik me zorgen over maak.

Anders misschien maar zoiets, maar dus geen idee of hij dan in de kastjes makkelijk weggewerkt kan worden aangezien de afzuig aansluiting dus zo'n 50-100 cm links van de afzuigkap zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/43IxMQxfwVpL5nSaQWZ4OxpGuuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CKUvjDIjUVQhgcjDWzwZhN6p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cjGWR72DdNWzDTGEsk2E_JDOWhA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tgNb88F93j9lW9ALDgTfHGsW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wzzeg8hgqP40N-8egWP_ncioQ3k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uAgm7lSNJKM6b5k349GK04Z6.jpg?f=fotoalbum_large

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voog
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:02
Source90 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 00:24:
[...]

Is de woning al opgeleverd, ofwel; is hij al in gebruik?
Ben benieuwd naar ervaring met aquacell. Heb heel het waterontharder-topic gelezen en kan zeggen dat ik nog steeds niet veel wijzer van wat betreft merken wel en niet kopen 😅
Wij (en met name de vrouw) zijn er heel blij mee, met zwarte kranen is het eigenlijk wel een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Cor
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05-08-2021
Wij gaan voor de waterontharder voor Boshuis 200.
Zijn met meer dan 5 personen in onze wijk en krijgen dan 20% korting.
Tevens 50% korting op de montage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xi-s
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-09 19:38
Ondertussen factuur binnen omdat dekvloer af zou zijn. Ik heb het idee dat het wel hard gaat nu.
Facturen die nog overblijven zijn "stuc- en tegelwerk klaar" (10%) en een algemene laatste factuur bij oplevering (10%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietbob
  • Laatst online: 19-09 16:06
Wij hebben een nieuwbouwhuis gekocht en hebben nu een hele rare situatie.

Members only: title

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
nietbob schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:20:

***members only***
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xi-s
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-09 19:38
De KAO moet door beide partijen ondertekend zijn. Als ook de verkopende partij heeft getekend, kunnen ze daar niet zonder meer onderuit dunkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:46

***members only***
Is de KOA ook ondertekend door de aannemer? Dan lijkt me dat die bedragen van toepassing zijn.

Je geeft wel al in het begin van je post aan dat er wat verwarring was over de bedragen. Is het bedrag waar je uiteindelijk voor getekend hebt gelijk aan de prijs van de woning op het moment dat je je inschreef op het project?
Wellicht heeft de makelaar een copy/past fout gemaakt in jullie KOA waardoor de prijs waarvoor je getekend hebt 10k lager is dan de verkoopprijs die de bedoeling was?

[ Voor 13% gewijzigd door SquareOne op 08-02-2021 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19

***members only***
Hier gebeuren - IMO - een paar gekke dingen.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

Requiem19 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:38:
[...]

Hier gebeuren - IMO - een paar gekke dingen.

***members only***
Nouja....

De vraag is of het zin heeft juridische bijstand hierbij te halen indien de overeenkomst nog niet getekend is. Alle punten zijn commercieel van aard namelijk.

De "normaal gesproken' renteverdoeding die pas gaat lopen bij het vervallen van de opschortende voorwaarden is namelijk ook een commercieel punt en geen juridische. Als partijen dit overeengekomen zijn dan is dit, mits de overeenkomst, getekend is bindend Dat geldt andersom ook op het moment verkoper 10k te weinig in rekening heeft gebracht.

Matched de som van de koop en aan de aanneemovereenkomst wel je totale koopsom of scheelt dat ook 10k? Of willen ze de 10k weer van de aanneemsom aftrekken? Indien het laatste dan verrekenen de aannemer en de verkoper het onderling maar...

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Pagina: 1 ... 157 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2