Anakha schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 19:18:
Ik heb interesse in een nieuwbouwproject, en heb nu een optie waar ik nog even over na mag denken. Ik lees hier inmiddels geïnteresseerd al een weekje mee en ben al allerlei dingen tegengekomen waar ik nooit zelf aan gedacht zou hebben. Daarom dank aan iedereen die hier actief meediscussieert!
Even wat vragen waar jullie misschien een beter antwoord op hebben dan ik:
- er komen standaard 9 zonnepanelen op het dak, dat kan ik optioneel uitbreiden naar 15, voor een meerprijs van ~2800 euro. De aannemer wil niet meer kwijt dan dat het om 3000Wp-panelen gaat. Ik heb me laten vertellen dat aannemers standaard kiezen voor B-keuze zonnepanelen omdat ze die dingen alleen neerleggen om aan bepaalde normen te voldoen. Klopt dat, en kan ik dus beter eventueel zelf na oplevering nog wat extra panelen laten toevoegen, als ik dat graag wil? Of is het onzin, en is die optie prima?
- ik zag hier al een discussie over binnendeuren: de standaard binnendeuren zijn stomp, maar wel in een metalen kozijn. Upgraden naar houten kozijnen kost ~500 euro per deur. Lijkt mij voor dat bedrag niet de moeite, maar misschien zie ik iets over het hoofd?
- de projectmakelaar zegt dat er een groenverklaring aangevraagd kan worden t.b.v. hypotheekrentekorting bij de Rabobank, maar geeft geen details. Heeft iemand daar ervaring mee? Wat kost het aanvragen van die verklaring en hoe werkt dat dan? Ga ik ook de Rabobank vragen, maar die hebben pas over ruim een week tijd voor me.
- de bouw van het project is al begonnen (maar het zijn enkele tientallen woningen, de 'onze' is de allerlaatste in de planning, dus duurt nog even voor ze daar mee starten). In de aanneemovereenkomst staat dat ze na de start van de bouw 450 werkbare dagen hebben voor oplevering. Mondeling zeggen ze dat 1,5 jaar na nu de verwachte oplevering is, maar schriftelijk kan het dus ook 2,5 jaar worden. Is er iets zinnigs te zeggen over hoe ruim zulke schriftelijke termijnen worden ingeschat? Of is dat volstrekt koffiedik kijken?
- het is het laatste huis in een rijtje - naast het huis ligt na oplevering een doodlopend pad van 2 meter breed en ongeveer 15 meter lang, van de straat naar nergens. Dat pad grenst over de gehele lengte (dus ~15m) aan 'ons' huis en tuin, en op de kop van het pad grenst het alleen over de breedte (dus 2m) aan de tuin van de achterbuurman. Juridisch wordt dat pad mandelig, 50/50 verdeeld tussen ons en de achterbuurman. De eigenaar van het pand waar het aan de andere kant aan grenst heeft dus geen eigendom. De tuinen komen in principe niet uit op dat pad (het project levert tuinpoorten richting de parkeerplaatsen achter de woningen), en het lijkt nu vooral loze ruimte te worden waar het nut me nog even van ontgaat. Nou lijkt het me als leek voor zowel achterbuurman als mij interessanter om dat stukje grond te verdelen of onderling aan elkaar te verkopen, om bij de tuin te trekken. Maar misschien zeg ik dan iets heel doms. Iemand ervaring met zulke 50/50 mandeligheden en wat je daar mee kunt? Zowel aannemer als makelaar hebben me nog niet kunnen uitleggen waarom het pad daar ingetekend is en wat je er wel of niet mee mag...
(overigens, ik heb er (nog) geen behoefte aan om het project specifiek te benoemen, maar uit de namenlijst van toekomstige buren maak ik op dat de bewuste achterbuurman qua beroep best eens op GoT zou kunnen zitten - mocht hij ook in dit topic rondlopen en mijn omschrijving herkennen: hoi buurman!)
Welkom in het topic. Daar ik vrij langdradig kan zijn, doe ik een poging tot korte antwoorden
Zonnepanelen: ik gok dat je 300wp bedoelt ipv 3000, maar wij hebben niet de ervaring B-merk panelen te krijgen. Zowiezo wordt er bij ons project kosten noch moeite bespaard, warmtepomp is de meest recente Panasonic J-series, recenties zijn lovend. Omvormer ook een licht industriële variant (15 panelen) met panelen van 305wp per stuk. Volgens mij is de meerprijs die je noemt voor de extra panelen aan de prijzige kant maar aan de andere kant is het dan wel mooi 1 geheel. Waar ik wel mee eens ben is dat de informatievoorziening over merk/type installaties karig is, en veelal pas na vaak vragen gedeeld wordt, zoals bij ons het geval. De 24e is bij ons de overdracht, ik weet dat we 305wp panelen krijgen maar welk merk weet ik nog steeds niet. Idem met warmtepomp, 3x gevraagd, en uiteindelijk zelf bij een bezichtiging erachter gekomen welke het nu was. Ik denk dat veelal de hoofdaannemer geen idee heeft, dit uitbesteed is aan onderaannemers en zij pas op het laatste moment zaken bestellen, en de informatie pas vlak voor oplevering in zijn geheel aanleveren.
Binnendeuren kan ik weinig over zeggen. Wij hebben de standaard Svedex stalen kozijnen met standaard opdekdeur genomen, maar wel een fraaiere klink om ook niet met vervelende gaten te zitten met de standaard klink/beslag. Kosten om en nabij 3 tientjes per deur. We komen van een jaren 40 rijtjeswoning met label F en ouderwetse meuk zoals wij het noemden, dan ben je al gauw tevreden
Onze woning wordt een 0 op de meter woning waarbij de SKW een certificaat heeft afgegeven voor de energie neutraliteit van de woning. Hypotheekverstrekkers geven je soms tot wel 0.4% rentekorting op je hypotheek voor zulke woningen. Bij onze verstrekker, Obvion, goed voor 0.3% over 20 jaar. We kwamen uit op een rente 20 jaar vast voor 1.09%, dat was februari 2020. Ik gok dat de Rabobank hier ook een dergelijke korting toepast.
Werkbare dagen stond bij ons op 150, in de eerste fasen van het project zijn ze begonnen met 210, toen 180 en bij ons 150. Dit zijn contractuele dagen, waarin de aannemer zichzelf ruim indekt. Ik weet het voor ons niet exact, maar inmiddels wordt onze woning ruim 3 maanden eerder opgeleverd dan de eerste prognose eind mei, de oorspronkelijke calculatie van 150 werkbare dagen. Dus in het uiterste geval duurt het inderdaad zo lang, en kan het alleen maar meevallen.
En over het “loze” pad kan ik weinig anders zeggen als dat wellicht deze tevens dient als calamiteiten/vluchtroute voor hulpdiensten en/of bewoners. Het zal vast ergens een doel voor dienen, en het veelal ook wordt ingetekend/opgeleverd vanwege terreinplannen van de gemeente, welke soms heel bijzonder uitpakken:
Helaas heb ik er geen foto van, maar vorige week liep ik naast ons huizenblok bijna tegen een coax verdeelkastje van de gemeente op, die stond midden op de stoep

Inmiddels staat deze netjes aan de rand, en is deze verplaatst. Typisch ambtenaren bureaucratie, hij moet daar volgens de tekening dus zal hij er ook komen ook. Midden op de stoep? Lekker belangrijk