Om in het deurenthema te blijven.. Ik zit te puzzelen met de overloop op de eerste verdieping. Wat zijn jullie gedachtes hierover?
Dit is standaard, in Sketchup:
In de woonkamer hebben wij een "open trap", zichtbare trap zonder deur dus. De trap zelf is als dichte traptrede uitgevoerd.
Grote kans dat wij nagenoeg alleen de woonkamer regelmatig zullen verwarmen. In onze huidige woning hebben wij sinds intrekken nimmer de verwarming in de slaapkamer aangehad ter verwarming. Ik zet ze heel af en toe open voor doorstroming water. In de nieuwe woning zal de vloerverwarming op deze groepen ook laag komen te staan.
Om te voorkomen dat alle warmte die wij beneden stoken, via het open trapgat naar de overloop en daarmee ook weer naar zolder gaat, zat ik aan onderstaande te denken.
Wij hebben de trap van de 1ste verdieping naar de 2de verdieping vanuit de bouw al laten uitvoeren als dichte trap. Mede met diezelfde gedachte om het later dicht te maken zodat niet alle warmte richting zolder gaat.
Let niet op de Sketchup skills. Ik heb letterlijk de eerste beste schuifdeur erin geplempt.
De overloop is 2,7m lang en de trapgaten zijn een meter per stuk.
Idealiter is het idee om de deuren in de toekomst ook dicht te doen i.p.v. een traphekje bij mogelijke gezinsuitbreiding.
Wel met glas uitgevoerd, om het nog een beetje ruimtelijk te laten lijken (en lichtinval).
Hoe realistisch is het om een dergelijk schuifdeursysteem te realiseren op de overloop?
Als de deuren langs elkaar open kunnen, is er volgens mij genoeg ruimte, mogelijk met een kleine overlap aan de andere deurzijde (of de doorgang moet iets smaller worden zonder overlap).
[
Voor 22% gewijzigd door
Source90 op 03-02-2021 23:45
]