Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 156 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.673 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woolfy681
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 22:54
TMC schreef op zondag 31 januari 2021 @ 20:17:
[...]

[...]
Wel echt peak-Tweakers om met een drone de aannemer te gaan controleren. _/-\o_
Als er van de bouw niets te zien is vind ik het een goede uitkomst. Doe het zelf ook namelijk.
Zo kan je toch iets van de bouw zien en heb zo al vroegtijdig een fout laten herstellen. overige buren vinden het ook fijn zo hebben ze toch wat foto’s van de bouw.

En ik zie het niet als controle, maar meer als de bouw inbeeld brengen en ja soms zie je dan dit soort dingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WybWyb
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:59
Ik gebruik de drone inderdaad ook vooral om de bouw in beeld te brengen. Ik ben al begonnen met foto's maken vanaf het moment dat we net de koopovereenkomst getekend hadden. Heb nu al een flinke verzameling en vind het ook erg leuk om zo nu en dan eens terug te kijken. En de foto's gaan ook al flink de rondte in allerlei aparte app groepjes van de verschillende straten. Dus de toekomstige buren zijn er ook nog eens erg blij mee.

Toevallig zag ik gister dus dat ze waren begonnen met het metselwerk en viel het me thuis bij het bekijken van de foto's pas op dat het stopcontact onder de kraan zat. Vanochtend trouwens gelijk een bericht gestuurd naar de kopersbegeleiding. Thanks voor jullie reacties en hopelijk kunnen ze het nu inderdaad nog redelijk makkelijk fixen. _/-\o_

MBPr 13" - iPhone Xr - iPad Pro 12.9 - Apple Watch 42mm - A7 III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
WybWyb schreef op maandag 1 februari 2021 @ 10:47:
Dus de toekomstige buren zijn er ook nog eens erg blij mee.
In ons project zijn er ook een aantal met een drone, wordt inderdaad erg op prijs gesteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:02
Gisteren een nieuwsbrief gehad, de betonvloer van de begane grond blijft voorlopig liggen zonder dat er iets gebeurt ze hebben na het kerstreces alleen de nuts voorzieningen aangesloten en zand aangevuld en pas begin mei gaan ze weer verder. Voorlopig zijn ze bezig met de appartementen en de dubbelaags parkeervoorziening. Oplevering is Q2 2022 dus het was wel een beetje te verwachten dat er een keer zoiets zou gebeuren, maar het valt toch tegen als je het hoort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:26
WybWyb schreef op zondag 31 januari 2021 @ 19:55:
(...) Wij hebben achter een buitenkraan en een stopcontact genomen. (...)
tip: zorg dat je deur niet te ver open kan.
buren van ons hebben ook een buitenkraan naast een tuindeur, en een week na oplevering was de deur al tegen de kraan aangeklapt --> ster in het glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchExpat
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21-08 08:49
Vraag die mensen in dit topic vast weten: in hoeverre is het meedoen met een nieuwbouwproject vanuit het buitenland te doen? Hoe vaak en bij welke momenten moet je of is het verstandig aanwezig te zijn?

De achtergrond is dat we nu buiten Nederland wonen maar over een aantal jaar naar Nederland terugkeren. Het zou fijn om al direct in een nieuwbouwhuis te wonen ipv eerst in een tijdelijke woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
DutchExpat schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:03:
Vraag die mensen in dit topic vast weten: in hoeverre is het meedoen met een nieuwbouwproject vanuit het buitenland te doen? Hoe vaak en bij welke momenten moet je of is het verstandig aanwezig te zijn?

De achtergrond is dat we nu buiten Nederland wonen maar over een aantal jaar naar Nederland terugkeren. Het zou fijn om al direct in een nieuwbouwhuis te wonen ipv eerst in een tijdelijke woning.
Ik heb mijn huidige huis gekocht vanuit Curacao toen ik daar woonde. Sterker nog, gedeeltelijk tijdens een rondreis in de VS in een camper met de digitale middelen die we hebben. Ik heb nooit aanwezig hoeven te zijn en heb een notaris op Curacao met een notaris in NL laten communiceren en officieel documenten laten regelen. Dus ook de hypotheek, koopcontracten, etc. Ik heb de keuken via Facetime gekocht, met de aannemer contact gehad via Facetime en de badkamer via heen en weer mailen van impressie foto's geregeld. Familie leden heb ik af en toe de bouw in de gaten laten houden en foto's op laten sturen.

Wij vonden het prima te doen maar misten natuurlijk wel het proces een beetje. Een keuken en badkamer wil je eigenlijk zien. Je buren ontmoeten en het huis zien ontstaan is wel leuk om live mee te maken . Dat gaan we nu goedmaken door een ander huis die we gekocht hebben. :)

Mocht je vragen hebben dan hoor ik het wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:09

Wij hebben 1 gesprek gehad met de kopersbegeleider (was wel erg nuttig).

99% van de communicatie gaat via het portaal van de bouwer, daar hoef je echt niet voor aanwezig te zijn. Kan me voorstellen dat tussentijds je bij de kijkdag wel weer even in NL zou willen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Niet online
Requiem19 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:12:
[...]

Wij hebben 1 gesprek gehad met de kopersbegeleider (was wel erg nuttig).

99% van de communicatie gaat via het portaal van de bouwer, daar hoef je echt niet voor aanwezig te zijn. Kan me voorstellen dat tussentijds je bij de kijkdag wel weer even in NL zou willen zijn...
Wij hadden geen kopersbegeleider en dat was ook geen optie (zo ver ik weet) Achteraf niet gemist en we hebben prima keuzes gemaakt en van bijne niets spijt. De kijkersdag hebben wel gemist maar om even vanuit Curacao alleen daarvoor heen en weer te vliegen vonden we te kostbaar en tijdrovend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchExpat
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21-08 08:49
Dank Dutchylex en Requiem, dat klinkt bemoedigend en is wat we hoopten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaa87
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-07-2021
DutchExpat schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:23:
Dank Dutchylex en Requiem, dat klinkt bemoedigend en is wat we hoopten.
Ivm corona ging bij mij ook alles online. Helemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietbob
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19-09 16:06
Yaa87 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:39:
[...]

Ivm corona ging bij mij ook alles online. Helemaal prima.
Ook de aanschaf van zaken als keuken, badkamer, vloeren, tegels en dergelijke?

:/

Wij hebben in december gekocht maar zijn laat in het project ingestapt. De bouw was al behoorlijk ver gevorderd. Oplevering is al in April.

Nu hebben we dus een probleem omdat een keuken helemaal digitaal kopen mij totaal niet bevalt. Je weet gewoon niet wat je koopt. Je moet dingen toch in het echt kunnen zien en aanraken. Zeker als je het over bedragen voor een keuken hebt.

Hetzelfde heb ik ook met een vloer. Je kan geen PVC vloer of tegels uitzoeken van een plaatje. Die dingen komen nooit overeen met de realiteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:31

Toppe

Oké ✅

nietbob schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 18:53:
[...]

Wij hebben in december gekocht maar zijn laat in het project ingestapt. De bouw was al behoorlijk ver gevorderd. Oplevering is al in April.

Nu hebben we dus een probleem omdat een keuken helemaal digitaal kopen mij totaal niet bevalt. Je weet gewoon niet wat je koopt. Je moet dingen toch in het echt kunnen zien en aanraken. Zeker als je het over bedragen voor een keuken hebt.

Hetzelfde heb ik ook met een vloer. Je kan geen PVC vloer of tegels uitzoeken van een plaatje. Die dingen komen nooit overeen met de realiteit.
Is er een project leverancier? Want daar mag je wel naar toe, ook al moeten de winkels dicht.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:57
[...]

Wat je zou kunnen doen is wat staaljes opvragen/kopen bij een aantal leveranciers. Niet zo duidelijk als in een showroom maar wellicht goed genoeg om een keuze te kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-09 09:01

Dit normaal? :-) Ding maakt irritant lawaai joh..

[ Voor 7% gewijzigd door Scr33x0r op 02-02-2021 21:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Scr33x0r schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:23:
[YouTube: Goodwe Noise]

Of het geluid normaal is kan ik je niet zeggen maar dat de paneelkabels zonder een beschermmantel in een gat verdwijnen is abnormaal. Er staat tot +_360V DC op, dat is niet de fijnste spanning om sluiting mee te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

[...]

Hier exact dezelfde situatie: in december gekocht en in april al de oplevering. Voor de keuken (vrije keuze) heb ik ergens online en via telefonisch contact een offerte laten maken met 3D ontwerp en ze hebben mij verteld dat ze 1 klant per dag in hun showroom ontvangen. Ik ga daar morgen dus gewoon langs, de winkel is gesloten voor publiek maar ze laten mij op afspraak dus binnen. Zelfde proces voor de vloer, hoewel je daar als alternatief ook nog om een sample van je vloerkeuze kunt aanvragen die ze dan naar je opsturen.

Het is wel inderdaad veel meer digitaal en op afstand regelen met die lockdown maar het is nog best te doen moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wanne-B88
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-09 08:04
[...]

En ik vond de trap op afstand moeten uitzoeken al een dingetje. Uiteindelijk via het bedrijf dat de trappen maakt wat staaltjes kunnen ontvangen, maar vanuit onze projectontwikkelaar niks gehoord. Als we ook nog alle onderdelen die jij nu noemt digitaal hadden moeten uitzoeken had ik helemaal kriebels gekregen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Niet online
[...]

....Je weet gewoon niet wat je koopt. Je moet dingen toch in het echt kunnen zien en aanraken. Zeker als je het over bedragen voor een keuken hebt.
Hoewel de voorkeur echt wel is om een keuken fysiek te bekijken/voelen kan het kopen zeker online als je bv in het buitenland woont of nu met corona. Je weet echt wel wat je koopt en je kunt heel goed online onderzoek doen naar een bedrijf en het soort keuken. In ons geval was het een keukenleverancier die al jaren "preferred supplier" is en heeft in de regio een goede reputatie.

En laten we eerlijk zijn, een nieuwbouwhuis koop je ook (meestal) digitaal/van papier aangezien het nog niet bestaat. Daar vertrouw je ook op dat het wel goed zal komen, ondanks dat je meerdere tonnen uit gaat geven.

Wat mij betreft dus iets te kort door de bocht om te zeggen dat je niet weet wat je koopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-09 15:16
Scr33x0r schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:23:
[YouTube: Goodwe Noise]

Onze omvormers maken helemaal geen geluid als ze aan staan (merk Solis. Die hoor je alleen bij inschakelen even).
Wolly schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:32:
[...]

Of het geluid normaal is kan ik je niet zeggen maar dat de paneelkabels zonder een beschermmantel in een gat verdwijnen is abnormaal. Er staat tot +_360V DC op, dat is niet de fijnste spanning om sluiting mee te krijgen.
Een beschermmantel hoeft hier, voor zover ik weet niet. Althans, ik heb dat nog nooit ergens gezien.

Wat veel zorgwekkender is, is dat de + en - kabels door dezelfde buis geleid lijken te zijn. Dat mag niet bij zonnepanelen. De twee - kabels kunnen samen in een buis (want onderlinge spanning is 0V, dus er is geen kortsluitrisico). De twee + draden moeten ieder apart in een eigen buis. Zo'n randaardekabel mag daar dan wel weer bij als ik het goed heb.

Op dit moment is een behoorlijk risico op brand. Bij sluiting valt de stroom namelijk niet weg (de zonnepanelen zijn niet beveiligd, die blijven stroom leveren). Als er dus kortsluiting ontstaat tussen + en - in zo'n buis krijg je een parallelle vlamboog. Die doven niet vanzelf en zijn ook niet meer uit te krijgen totdat de zon stopt met schijnen of je bij de panelen het circuit onderbreekt.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FJ Cruiser
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 03-09 09:53

FJ Cruiser

Sand Ladder

Ik zit nu in deze situatie dat ons huis nu gebouwd wordt en we het gehele process vanuit het buitenland regelen. We zaten het grootste gedeelte van 2020 in een lockdown en konden en kunnen nog steeds niet (makkelijk) reizen.

Het enige wat wij niet konden regelen vanuit het buitenland is de hypotheek akte. Hiervoor moet je zelf aanwezig zijn bij een Nederlandse (of Curacao) notaris. De transportakte van de grond kan wel via machtiging en online identificatie (toch nog iets positief door de corona :*) ) Wij hebben dit opgelost door geen hypotheek af te sluiten en al ons spaargeld er in te stoppen, maar dat zal niet iedereen kunnen doen.....

Verder tot nu toe geen problemen alhoewel we heel graag vloeren, tegels en de bestelde keuken in het echt willen zien....

Verder zijn we van plan om af en toe VEH in te schakelen die dan samen met mijn vader of vriend een tussentijdse keuring doet. Kost wel wat geld maar nog altijd goedkoper dan een vliegticket.....

Hoop dat dit helpt.

[ Voor 6% gewijzigd door FJ Cruiser op 03-02-2021 11:45 ]

"Some people eat to live, others live to eat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJ Cruiser
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 03-09 09:53

FJ Cruiser

Sand Ladder

[...]

Je hebt wel gelijk dat het in principe een (kleine) gok is wat je koopt, maar het is ook kwestie van afwegingen. Wij willen graag in de zomervakantie in het huis kunnen zitten en dan onze tijd en aandacht aan de kleine zaken besteden (lampen, gordijnen, internet inrichting). In die 2 maanden dat we er zijn heb ik geen zin/tijd om vloeren te (laten) leggen en ondertussen een hotel of B&B te moeten huren voor het gezin.

En als een vloer uiteindelijk helemaal niet bevalt, dan vervangen we deze na 5-10 jaar wel weer een keer. Maar zo kritisch zijn wij gelukkig niet :-)

"Some people eat to live, others live to eat"

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mitchdev91
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-12-2021
Na heel veel lezen, toch ook maar even mijn projectje delen. Samen met mijn vriendin enige tijd geleden getekend voor een mooie rijtjeswoning in Breda. Oplevering is ongeveer in augustus, maar stiekem hopen we dat dat iets eerder wordt. Momenteel veel bezig met de bekende zaken, zoals vloeren vergelijken en nadenken over de wanden, tuinen en meubels. Gelukkig hebben we al de opties, de badkamer en de keuken al achter de rug, wat ons zeker wat rust heeft gegeven.

Voor ons is dit een heel spannend en nieuw proces, zeker omdat wij relatief weinig kennis van zaken hebben. Dat is dan ook de reden dat ik met veel plezier dit forum heb doorgespit. Wellicht dat jullie nog een vraagje voor advies langs zien komen in de toekomst, maar als ik mensen kan helpen met onze ervaring dan doe ik dat natuurlijk ook graag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nl5QkjJ9BVfQIVf89JCh0d5dCMo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A3Q2q09Y0bqSNT7FWn3vVf58.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AVaIYYj7PNJNJD8r7tScIYSlplQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xX9UNiXCMYRzwZwFNqstcPMq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door mitchdev91 op 03-02-2021 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Blihi schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:56:
[...]

Een beschermmantel hoeft hier, voor zover ik weet niet. Althans, ik heb dat nog nooit ergens gezien.

Wat veel zorgwekkender is, is dat de + en - kabels door dezelfde buis geleid lijken te zijn. Dat mag niet bij zonnepanelen. De twee - kabels kunnen samen in een buis (want onderlinge spanning is 0V, dus er is geen kortsluitrisico). De twee + draden moeten ieder apart in een eigen buis. Zo'n randaardekabel mag daar dan wel weer bij als ik het goed heb.

Op dit moment is een behoorlijk risico op brand. Bij sluiting valt de stroom namelijk niet weg (de zonnepanelen zijn niet beveiligd, die blijven stroom leveren). Als er dus kortsluiting ontstaat tussen + en - in zo'n buis krijg je een parallelle vlamboog. Die doven niet vanzelf en zijn ook niet meer uit te krijgen totdat de zon stopt met schijnen of je bij de panelen het circuit onderbreekt.
Ben het met je eens dat het bij meerdere strings beter is om de + en - te combineren. Echter, als je zo een gat in je muur / houten plaat maakt loop je wel degelijk risico op schade door schuren op de scherpe randen, een beschermbuis eromheen is echt aan te raden. Hopelijk zit er achter dat gat wel een buis want dit lijkt mij niet de opening naar het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Laatst online: 17-09 09:01
Wolly schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:55:
[...]

Ben het met je eens dat het bij meerdere strings beter is om de + en - te combineren. Echter, als je zo een gat in je muur / houten plaat maakt loop je wel degelijk risico op schade door schuren op de scherpe randen, een beschermbuis eromheen is echt aan te raden. Hopelijk zit er achter dat gat wel een buis want dit lijkt mij niet de opening naar het dak.
Is knieschot inderdaad.. De installateur gaat er naar kijken, maar ik word niet erg vrolijk als ik dit zo lees.. Ze moeten wel meerdere dingen regelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:11
*snip* Dit dus
Of moet/kan dit in Vraag & Aanbod ?

[ Voor 80% gewijzigd door Señor Sjon op 08-02-2021 16:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 20-09 23:58
Ook wij hebben inmiddels toegang tot onze Berkvens deurenconfigurator voor onze 10 binnendeuren. Na 11 maanden wachten in het proces hebben maar liefst 11 dagen om onze keuze te maken..

Ik zal even wat prijzen noteren, ter referentie (en ter verbazing):

Standaard: Berkvens Verdi 900, opdekdeur met stalen kozijn.

Mogelijke upgrades:
  • €526 - Stompe deur Verdi Wood met beukenhouten stomp kozijn
  • €106 - Standaarddeur veranderen in lijnfreesdeur
  • €26-€72 - Standaard deurklink wijzigen in iets wat geen enorme plaat en 2 schroeven heeft(zie onder). De optie die 'niets kost', heeft een groot deurschild. Moderne klinken hebben geen deurschild. Wil je dus achteraf je eigen kleinere klinken aanbrengen, dan heb je twee schroeven in je deur staan. Dus je hebt 3 opties: óf na opleveren de gaatjes dicht plamuren en de hele deur schilderen óf het lelijke deurschild accepteren óf de goedkoopste klink zonder deurschild kopen en die klink na oplevering meteen weggooien. Een verkooptruc om mensen minimaal €26 per deur extra te laten betalen. Schandalig.
  • €42 - RVS scharnieren
  • €288 - Verdekte scharnieren
Glas maakt een deur nog veel duurder, maar wij gaan toch niet voor die optie, dus die prijzen vermeld ik hier niet. Door bij elke optie de duurste aan te vinken kwam ik uit op €1321. Per deur. Dan gaat het hard..

Onze strategie gaat zijn: alleen stompe deuren op de begane grond, alle deuren wel veranderen naar een lijnfreesmodel en met de bijna-verplichte deurklink. Wat we besparen door niet overal stompe deuren te doen, stoppen we dan in de binnendeur naar de entree, dit moet een echte stalen deur gaan worden.

Dan ben ik nog wel benieuwd of het mogelijk is om alles standaard te houden en dan achteraf door 1 partij stompe kozijnen + deuren te laten monteren. Ik las ergens iets over €4400 voor 11 stompe deuren en kozijnen, dat klinkt erg aantrekkelijk. Is hier iemand die dit ook heeft gedaan?

[deze deurklink is dus 'gratis':]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PkKIcdDHzM5AJAmEfasYjoAelx4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nEPChuMCqW9OaJxYjGBj6wdg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:22
@896gerard hier ook berkvens, alles geupgrade naar stomp (verdi 900 wood), RVS-scharnieren en "BS.01" beslag (weet even niet hoe die er ook alweer uit ziet ;)). Totaalprijs voor 12 deuren was 4664. Goedkoper dan bij jou maar dat zal wel met afspreken met de aannemer en met de basisdeuren te maken hebben? Een hoop geld, maar wel een stuk fraaier dan stalen kozijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
@Ascension Ik heb jouw opties bij mij ingevoerd en kom op een gemiddelde van €607 per deur uit. Bij 12 deuren zou je dan uitkomen op €7279, dat is fors meer.

Wat maakt onze deuren dan anders, los van de basisdeuren? Wij hebben plafondhoge deuren trouwens. Jullie ook?

[ Voor 4% gewijzigd door 896gerard op 03-02-2021 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

@896gerard €400 per deur om een stalen kozijn inclusief deur te vervangen voor een houten stompe exemplaar? Lijkt me aan de goedkope kant…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
@896gerard ja, ook plafondhoog. Denk dat de basisdeur bij ons ook hetzelfde is, maar kan niks anders vinden dan "Verdi".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:50
Wij hebben vandaag ook toegang tot Berkvens (mijndeur.nl) gekregen, gelukkig wel 40 dagen de tijd.

Ik kan de Verdi ook niet terugvinden. Wij kunnen kiezen uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R4HxwmhzhAb3eKUJ-trKzG1FP4M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4A1f2KOW5tciCqVAKhsCxsck.png?f=user_large

Wij betalen € 2.380 voor alle deuren naar stomp, Berkoline/Lijnfrees. Meeste deuren zonder bovenlicht (wel bij badkamer en toilet).
Deur in de hal naar de woonkamer wordt een Berkolux met geblindeerd glas.

Vond het (gezien alle prijzen bij UHUW) erg meevallen voor de deuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
  • Laatst online: 09:58
Bij ons hebben we niet eens de optie een houten kozijn te kiezen, blijft gewoon staal... verschrikkelijke opties...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Pfff, hier was het 75 per deur om naar stomp te gaan, knappe deuren waren wel erg duur maar we laten standaard stompe deuren erin zetten en vervangen die na oplevering wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Scuderia110 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:06:
Pfff, hier was het 75 per deur om naar stomp te gaan, knappe deuren waren wel erg duur maar we laten standaard stompe deuren erin zetten en vervangen die na oplevering wel.
Staal of hout?

Bij ons is de basis een 'Berdo BA' stalen kozijn met bovenlicht. Deurmodel Berklon 900.
- upgrade naar géén bovenlicht 130 euro (Berdo RZ)
- opdek naar stomp staal 70 euro
- upgrade naar hout 288 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met het achteraf plaatsen van stompe deuren?
Wij hebben er in de korte tijd die we hadden om alles te beslissen echt geen seconde aan gedacht om de deuren te vervangen door iets wat niet op de optielijst stond. En stompe deuren stonden er niet op.

Zag dat bv. Svedex wel kozijnen voor stompe deuren kan leveren als vervanging van stalen kozijnen te plaatsen zijn en schijnbaar zonder extra hak en breekwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 896gerard
Toppe schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:31:
@896gerard €400 per deur om een stalen kozijn inclusief deur te vervangen voor een houten stompe exemplaar? Lijkt me aan de goedkope kant…
Als ik de prijs van @Ascension deel door 12 kom ik ook uit op €388 per stompe deur met stomp kozijn. Het moet dus zeker haalbaar zijn.

Maar wat een prijsverschil zeg, ook in vergelijking met @Source90. Ik vraag me toch af waarom het bij ons dan wel zo duur is. Jullie voorbeelden overtuigen me wel van dat het 1) tov andere Berkvens klanten duur is 2) tov überhaupt andere merken stompe deuren veel geld is.

De vraag rijst dan inderdaad @Farmerwood of we van die €607 budget per deur niet iets leuks kunnen regelen bij een lokale kozijnenboer. Niet alleen is er dan meer keuze, we kunnen dan ook voor dezelfde totaalprijs alle deuren laten stompificeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-05 22:03
GeeMoney schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:10:
Zijn er hier wellicht mensen op zoek naar een standaard Skygate Taatsdeur ?(enkel met 4 vakken glas 231x93cm). Ik heb nu een offerte opgevraagd voor 2 maatwerk deuren en dan zou ik deze taatsdeur "over". hebben. Het enige is dat je dan nog een scharnier erbij moet bestellen maar dat wil ik dan wel meenemen bij mijn nieuwe bestelling bij ze.
Of moet/kan dit in Vraag & Aanbod ?
Wij willen ook een taatsdeur, maar huis wordt pas over 1,5 jaar opgeleverd en neem aan dat je niet zo lang met een extra deur wilt zitten? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 23:11
hallom schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:32:
[...]

Wij willen ook een taatsdeur, maar huis wordt pas over 1,5 jaar opgeleverd en neem aan dat je niet zo lang met een extra deur wilt zitten? :p
Je bedoelt dat hij bij jouw zolang in de berging moet staan :p .
Ik stuur wel even een DM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
Toppe schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:31:
Het is een meerprijs he, volgens mij ligt de kostprijs van een stompe deur en kozijn onder de 400 euro. Het stalen kozijn en opdekdeur hoeft natuurlijk niet geleverd te worden, dit is dus gewoon weer een leuke marge voor de aannemer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Houten kozijn en stompe deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Om in het deurenthema te blijven.. Ik zit te puzzelen met de overloop op de eerste verdieping. Wat zijn jullie gedachtes hierover?

Dit is standaard, in Sketchup:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jJbAuNuJ-uGksbDUF9nDDGPgun8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KpHyl7d6lZoNSkZuwuclMzNo.png?f=fotoalbum_large

In de woonkamer hebben wij een "open trap", zichtbare trap zonder deur dus. De trap zelf is als dichte traptrede uitgevoerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cneiYLwkkXDAMmamYbKP6Np7ExM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LQVuSr7FOhIOAiHLvQMY3j9r.png?f=fotoalbum_large

Grote kans dat wij nagenoeg alleen de woonkamer regelmatig zullen verwarmen. In onze huidige woning hebben wij sinds intrekken nimmer de verwarming in de slaapkamer aangehad ter verwarming. Ik zet ze heel af en toe open voor doorstroming water. In de nieuwe woning zal de vloerverwarming op deze groepen ook laag komen te staan.

Om te voorkomen dat alle warmte die wij beneden stoken, via het open trapgat naar de overloop en daarmee ook weer naar zolder gaat, zat ik aan onderstaande te denken.

Wij hebben de trap van de 1ste verdieping naar de 2de verdieping vanuit de bouw al laten uitvoeren als dichte trap. Mede met diezelfde gedachte om het later dicht te maken zodat niet alle warmte richting zolder gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4pdLll8BV4uwUGworoQvVN7FcC8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OF4mYE3TigPnvOYDmoUbB3jz.png?f=fotoalbum_large

Let niet op de Sketchup skills. Ik heb letterlijk de eerste beste schuifdeur erin geplempt.

De overloop is 2,7m lang en de trapgaten zijn een meter per stuk.

Idealiter is het idee om de deuren in de toekomst ook dicht te doen i.p.v. een traphekje bij mogelijke gezinsuitbreiding.
Wel met glas uitgevoerd, om het nog een beetje ruimtelijk te laten lijken (en lichtinval).

Hoe realistisch is het om een dergelijk schuifdeursysteem te realiseren op de overloop?
Als de deuren langs elkaar open kunnen, is er volgens mij genoeg ruimte, mogelijk met een kleine overlap aan de andere deurzijde (of de doorgang moet iets smaller worden zonder overlap).

[ Voor 22% gewijzigd door Source90 op 03-02-2021 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:26
Source90 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 23:35:
Om in het deurenthema te blijven.. Ik zit te puzzelen met de overloop op de eerste verdieping. Wat zijn jullie gedachtes hierover?

[Afbeelding]

In de woonkamer hebben wij een "open trap", zichtbare trap zonder deur dus. De trap zelf is als dichte traptrede uitgevoerd.

[Afbeelding]

Grote kans dat wij nagenoeg alleen de woonkamer regelmatig zullen verwarmen. In onze huidige woning hebben wij sinds intrekken nimmer de verwarming in de slaapkamer aangehad ter verwarming. Ik zet ze heel af en toe open voor doorstroming water. In de nieuwe woning zal de vloerverwarming op deze groepen ook laag komen te staan.

Om te voorkomen dat alle warmte die wij beneden stoken, via het open trapgat naar de overloop en daarmee ook weer naar zolder gaat, zat ik aan onderstaande te denken.

Wij hebben de trap van de 1ste verdieping naar de 2de verdieping vanuit de bouw al laten uitvoeren als dichte trap. Mede met diezelfde gedachte om het later dicht te maken zodat niet alle warmte richting zolder gaat.

[Afbeelding]

Let niet op de Sketchup skills. Ik heb letterlijk de eerste beste schuifdeur erin geplempt.

Idealiter is het idee om de deuren in de toekomst ook dicht te doen i.p.v. een traphekje bij mogelijke gezinsuitbreiding.
Wel met glas uitgevoerd, om het nog een beetje ruimtelijk te laten lijken (en lichtinval).

Hoe realistisch is het om een dergelijk schuifdeursysteem te realiseren op de overloop?
Als de deuren langs elkaar open kunnen, is er volgens mij genoeg ruimte, mogelijk met een kleine overlap aan de andere deurzijde (of de doorgang moet iets smaller worden zonder overlap).
Wat zijn de (breedte-)maten van de openingen en het middenstuk?

In principe kan alles. De deuren kunnen zelfs aan elkaar gekoppeld zijn, dat zodra deur 1 open staat (en gedeeltelijk deuropening 2 blokkeert), en je deur 2 opent, dat deur 1 automatisch meebeweegt en stuk dicht gaat.
Maar of degene die door deur 1 gaat daar vrolijk van wordt? ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Als ik de effectieve doorgang naar 90cm verklein, zou ik 2 schuifdeuren van 90cm krijgen (of nog iets kleiner, kozijn meerekenend), dan zouden beide deuren gelijktijdig naar het midden open kunnen.
Standaard deurmaat is tenslotte ook in veel gevallen 83cm (al wordt 93 volgens mij meer mainstream).

Wellicht is enkel een schuifdeur voor de trapopening naar beneden ook een optie. Qua uniformiteit iets minder dan aan beide kanten een deur, echter zal er vrij weinig warmte van de eerste verdieping naar boven "ontsnappen", sinds daar amper gestookt zal worden (en als er gestookt wordt, dan is de kamerdeur waarschijnlijk dicht).

Wat ik mij afvraag is of ik iets over het hoofd zie waarom dit niet te doen. Kan ook niet echt voorbeelden online vinden om te zien hoe het eruit komt te zien. Enige die ik tegenkwam is onderstaande, echter kan daar dus nooit gelijktijdig deur 1 en deur 2 gebruikt worden.
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/d0/2a/cc/d02accdc8e90604a57930349ab6c212f.jpg

[ Voor 39% gewijzigd door Source90 op 04-02-2021 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:05
De keuze van renovlies vs stucen is ongetwijfeld al heel vaak langsgekomen.

Bij de keuze voor renovlies begonnen we toch weer te twijfelen omdat het verleggen van stopcontacten / infrezen van kabels etc allemaal op voorhand bepaald moet zijn. Zijn er mensen die om die reden voor stucen hebben gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Ascension schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:52:
[...]

Het is een meerprijs he, volgens mij ligt de kostprijs van een stompe deur en kozijn onder de 400 euro. Het stalen kozijn en opdekdeur hoeft natuurlijk niet geleverd te worden, dit is dus gewoon weer een leuke marge voor de aannemer ;)
Als meerwerk valt het inderdaad reuze mee. Ik lees het alsof @896gerard er vanuit gaat dat €4400 voor 11 deuren in zijn geheel vervangen ná oplevering moet kunnen en denk, afhankelijk met of zonder bovenlicht, dat dat nog wel eens kan gaan tegen vallen.

Dat ze verdienen op deuren is zeker waar, ze pakken gemiddeld 40% maar als dit projectmatig is kan het nog wel eens oplopen tot 60% :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:57
Wij hebben in onze huidige nieuwbouwwoning alle opdekdeuren en stalen kozijnen laten vervallen en zelf stompe deuren met houten kozijnen geplaatst. Inkoop via bevriende inkoper bij een bouwbedrijf tegen gunstige condities. Plaatsen door familie voor de gebruikelijke gevulde koeken en kratjes bier. In 2015 kostte ons dit ongeveer €275 per lijnfrees deur inclusief beslag.
Voor de huidige woning tel ik daar inmiddels €100 per deur bovenop. Bovendien kan ik in mijn huidige project bij Berkvens alleen voor opdek kiezen. Deuren en kozijnen vervallen doet de aannemer niet.

Denk dat bijna niemand dit goedkoper kan inkopen. €4400 voor 11 deuren lijkt me niet eens zo gek als daar ook glas tussen zit. Voordeel is dat je aanspraak kunt maken op garantie en je niet met samengeknepen billen de sparingen van het sanitair moet aanpassen indien de aannemer slordig heeft gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Source90 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 00:22:
[...]

Als ik de effectieve doorgang naar 90cm verklein, zou ik 2 schuifdeuren van 90cm krijgen (of nog iets kleiner, kozijn meerekenend), dan zouden beide deuren gelijktijdig naar het midden open kunnen.
Standaard deurmaat is tenslotte ook in veel gevallen 83cm (al wordt 93 volgens mij meer mainstream).

Wellicht is enkel een schuifdeur voor de trapopening naar beneden ook een optie. Qua uniformiteit iets minder dan aan beide kanten een deur, echter zal er vrij weinig warmte van de eerste verdieping naar boven "ontsnappen", sinds daar amper gestookt zal worden (en als er gestookt wordt, dan is de kamerdeur waarschijnlijk dicht).

Wat ik mij afvraag is of ik iets over het hoofd zie waarom dit niet te doen. Kan ook niet echt voorbeelden online vinden om te zien hoe het eruit komt te zien. Enige die ik tegenkwam is onderstaande, echter kan daar dus nooit gelijktijdig deur 1 en deur 2 gebruikt worden.
[Afbeelding]
Mijn moeder heeft dit. Het is inderdaad niet zo praktisch als je direct door moet naar de 2e, maar het helpt wel enorm veel met het terugdringen van energieverbruik. Ook is het eerder comfortabel op de BG omdat je niet eerste de 1e en 2e aan het verwarmen bent.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-09 12:31

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Welke versie van Sketchup gebruik je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Logico
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-09 23:07

Wat ik mij afvraag is of ik iets over het hoofd zie waarom dit niet te doen.
Ik weet niet of je kinderen hebt en/of zelf af en toe wat onhandig bent, maar als je van de trap valt wil je niet dwars door het glas vliegen. Dit zou voor mij toen ik kind was geen goed idee zijn geweest 😉

[ Voor 8% gewijzigd door Logico op 04-02-2021 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
@Logico als ik me niet vergis mag dit ook niet volgens het Bouwbesluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:01

Shabbaman

Got love?

[...]

[Afbeelding]
Wij hebben nu ook zo'n open trappenhuis, vanaf beneden tot de vierde verdieping. We hebben wel over een deur gedacht (maar in plaats daarvan laten we maar een nieuw huis bouwen, dat is toch makkelijker), vooral omdat dat heel veel geluid scheelt. Met balansventilatie in je hele huis heeft het voor de warmte denk ik niet veel meerwaarde (althans, daar heb ik nou niet zo'n behoefte om het voor te doen). Maar goed, in eerste instantie dacht ik bij het zien van die foto "he, dat zou bij ons in de wijk kunnen zijn", maar bij ons is de ruimte tussen de twee trappen groter. En bij jou in je sketchup zo te zien ook. Die foto is dus niet zo heel representatief.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PietervSk
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:52
[...]
Wat ik mij afvraag is of ik iets over het hoofd zie waarom dit niet te doen. Kan ook niet echt voorbeelden online vinden om te zien hoe het eruit komt te zien.
Volgens het Bouwbesluit (art. 2.34) moet je ook een bordes van 0,8 x 0,8m hebben tussen een deur en (bovenkant van) de trap. Dat is juist met name om het risico te beperken dat je direct na de deur naar beneden kunt struikelen.
De eerlijkheid gebied me te zeggen dat we hier bij aankoop van ons huis ook een schuifdeur bovenaan de trap hadden (type harmonica) met beperkt bordes (denk 40 a 50 cm diep). Vanwege het warmteverlies zet ik die in de winter er toch weer in; maar het is inderdaad niet altijd een prettige & veilige situatie als je bijvoorbeeld met je armen vol naar boven loopt en de deur open probeert te schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 20:33

Greebs

inert

In hoeverre is bovenstaande allemaal echt problematisch? Wij hebben ook de trap beginnend vanuit de woonkamer (dichte trap), en de trap naar zolder willen we bewust open houden (qua lichtinval). Op beide overlopen ligt ook vloerverwarming, deze zal met de woonkamer meelopen denk ik. Dak is deels schuin en daarna plat op hoogte 2,65m. Met balansventilatie en een temperatuurinstelling die je altijd gelijk houdt, valt het dan vervolgens toch allemaal wel mee?

Geluid zou nog een dingetje kunnen zijn, maar met degelijke deuren moet dat ook nog wel meevallen, het zijn ook aardige afstanden uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Logico schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 08:45:
[...]

Ik weet niet of je kinderen hebt en/of zelf af en toe wat onhandig bent, maar als je van de trap valt wil je niet dwars door het glas vliegen. Dit zou voor mij toen ik kind was geen goed idee zijn geweest 😉
Nu nog geen :)
Kinderkamer zal op de eerste verdieping komen, niet op zolder. Eventueel kan weet altijd nog een traphekje op zolder gemaakt worden..
De deur zal dan ook moeten functioneren als traphekje op de eerste verdieping.

En dergelijke deur met bijvoorbeeld veiligheidsglas zal wel tegen een peuter zijn/gaat gewicht kunnen als deze er tegenaan duwt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
Source90 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 10:40:
[...]
Nu nog geen :)
Kinderkamer zal op de eerste verdieping komen, niet op zolder. Eventueel kan weet altijd nog een traphekje op zolder gemaakt worden..
De deur zal dan ook moeten functioneren als traphekje op de eerste verdieping.

En dergelijke deur met bijvoorbeeld veiligheidsglas zal wel tegen een peuter zijn/gaat gewicht kunnen als deze er tegenaan duwt?
Niet alleen peuters verliezen hun balans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Deleon78 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 10:43:
[...]

Niet alleen peuters verliezen hun balans!
True. Eventueel is de andere optie om enkel de trap van de overloop naar beneden met deur te doen.
Als deze open staat en zo gemaakt wordt dat hij het gaat naar zolder niet bedekt, lijkt mij dat dit obstakel verholpen is.

Vanaf de overloop door de deur vallen lijkt mij al minder voorkomende dan vandaag de zolder trap naar beneden.

Ik ga het bouwbesluit er eens op nalezen.

[ Voor 4% gewijzigd door Source90 op 04-02-2021 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
896gerard schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:08:

Glas maakt een deur nog veel duurder, maar wij gaan toch niet voor die optie, dus die prijzen vermeld ik hier niet. Door bij elke optie de duurste aan te vinken kwam ik uit op €1321. Per deur. Dan gaat het hard..
Ik kan je uit persoonlijke ervaring vertellen dat je voor dat bedrag ook een handgemaakte houten paneeldeur op maat met daarin ambachtelijk mondgeblazen glas in lood naar eigen ontwerp kan krijgen. Voor de jaren 20 brons/houten deurklink was ik een paar tientjes per deur kwijt. Met andere woorden, dit is een van de duurste dingen in projectbouw, op een bizarre manier. Dus als je geen glas in lood of paneeldeur wilt kan het helemaal stukken goedkoper.

Wij hebben de meeste dingen echt via het project gedaan omdat dat gemakkelijker is maar de deuren hebben wij dus buiten het project gedaan. We zijn buiten het project gaan kijken omdat we glas in lood wilden en dat kon niet bij berkvens. Geen spijt van gehad, vooral niet toen we kosten gingen vergelijken. Wij hebben alleen de kozijnen om laten zetten naar stomp omdat daarbij ook meteen de bovenlichten dichtgezet werden. Achteraf gezien had ik liever nog een paar weken extra in de planning genomen om ook dat zelf te laten doen. Dat was goedkoper geweest maar vooral ook mooier, ik ben niet onder de indruk van de houten kozijnen uit de bouw, dus wij hebben daar zelf nog architraven op laten zetten.

Dus @Farmerwood het kan allemaal zeker achteraf maar dit is wel iets dat je wilt doen voordat er verder iets aan vloeren, muren en plafonds gebeurt. De deuren kunnen uiteraard later maar de kozijnen moeten er als eerste in anders klopt er niets meer van stuc en schilderwerk, of je moet alles bij gaan werken. Een kozijn aanpassen als er al een vloer ligt lijkt me uberhaupt niet te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Source90 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 10:47:
[...]

True. Eventueel is de andere optie om enkel de trap van de overloop naar beneden met deur te doen.
Als deze open staat en zo gemaakt wordt dat hij het gaat naar zolder niet bedekt, lijkt mij dat dit obstakel verholpen is.

Vanaf de overloop door de deur vallen lijkt mij al minder voorkomende dan vandaag de zolder trap naar beneden.

Ik ga het bouwbesluit er eens op nalezen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RQ-8H6LL6NaWXEzimnVMTe4NSS0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TGG080D5kc4X1QTUtmZNkJTo.png?f=fotoalbum_large

Net als hierboven de eerste beste erin gezet. Zoiets lijkt mij dan veiliger, met de mogelijkheid op vallen vanaf zolder in het achterhoofd.
Uiteraard niet zo ver doorlopend als in Sketchup, enkel tot aan het einde van het muurtje lijkt mij voldoende (= 90cm doorgang, zelfde als reguliere deur?)

Allen bedankt voor het meedenken en de opmerkingen wat betreft het vallen vanaf zolder in het glas!

Edit:

Dit zou grofweg de situatie met deur open zijn. Nu is er nog een doorgang van 91cm bij het trapgat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u7nMq_SPsl3umys4z88rgaYaJew=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T9FZ60EdQGTg0o4MML5uPehg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Source90 op 04-02-2021 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
1ntroduc3 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 08:15:
[...]

Welke versie van Sketchup gebruik je?
Sketchup Pro 2021, via een business licentie. Voor een mooi prijsje voor een jaar kunnen krijgen van een cliënt van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchdev91
Source90 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 11:07:
[...]
Net als hierboven de eerste beste erin gezet. Zoiets lijkt mij dan veiliger, met de mogelijkheid op vallen vanaf zolder in het achterhoofd.
Uiteraard niet zo ver doorlopend als in Sketchup, enkel tot aan het einde van het muurtje lijkt mij voldoende (= 90cm doorgang, zelfde als reguliere deur?)

Allen bedankt voor het meedenken en de opmerkingen wat betreft het vallen vanaf zolder in het glas!
Wij hebben dezelfde case voor onze nieuwbouw woning. Ook wij zitten aan de oplossing te denken die jij hebt. Dus enkel een schuifdeur voor de trap naar beneden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvdz
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-06-2023
Idem hier met de deur. Zie mijn vraag een aantal pagina's terug. Destijds qua suggesties en ons idee blijven we vooralsnog ook vasthouden aan 1 schuifdeur. Al is bij ons het tussenstuk tussen 2 trappen denk iets van 40 a 50 cm dus zal de open deur doorschuiven voor de trap naar zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmerc
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-05 13:17
gekke vraag misschien, maar waarom geen deur op de begane grond? lijkt mij ook strakker aangezicht dan zon trap in je woonkamer. muurtjes eromheen staan er al..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadiQal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05-2024
Ook wij hebben inmiddels toegang tot onze Berkvens deurenconfigurator voor onze 10 binnendeuren. Na 11 maanden wachten in het proces hebben maar liefst 11 dagen om onze keuze te maken..

Mogelijke upgrades:
  • [b]
  • €26-€72 - Standaard deurklink wijzigen in iets wat geen enorme plaat en 2 schroeven heeft(zie onder). De optie die 'niets kost', heeft een groot deurschild. Moderne klinken hebben geen deurschild. Wil je dus achteraf je eigen kleinere klinken aanbrengen, dan heb je twee schroeven in je deur staan. Dus je hebt 3 opties: óf na opleveren de gaatjes dicht plamuren en de hele deur schilderen óf het lelijke deurschild accepteren óf de goedkoopste klink zonder deurschild kopen en die klink na oplevering meteen weggooien. Een verkooptruc om mensen minimaal €26 per deur extra te laten betalen. Schandalig.
  • [/b]
  • €42 - RVS scharnieren

Onze strategie gaat zijn: alleen stompe deuren op de begane grond, alle deuren wel veranderen naar een lijnfreesmodel en met de bijna-verplichte deurklink. Wat we besparen door niet overal stompe deuren te doen, stoppen we dan in de binnendeur naar de entree, dit moet een echte stalen deur gaan worden.

[Afbeelding]
Om die reden hadden wij gevraagd of ze alle deurkrukken weg konden laten, dat was geen probleem zodat wij zelf mooie deurkrukken zonder schilt konden aanleveren/installeren.

Wel standaard stompe deuren, dus daar hadden we geen extra kosten aan. Stiekeme wens is om blinde scharnieren te hebben, maar dat zien we later wel weer. Op de begane grond hebben we toch slechts 3 deuren.

[ Voor 4% gewijzigd door RadiQal op 04-02-2021 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
jelmerc schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 12:34:
gekke vraag misschien, maar waarom geen deur op de begane grond? lijkt mij ook strakker aangezicht dan zon trap in je woonkamer. muurtjes eromheen staan er al..
Wij vinden het juist mooi om de trap bij de kamer te betrekken. Wij gaan deze met massief hout bekleden en verlichting toepassen in de trede, om er dan een deur voor te maken is zonde.

Als ik dan dezelfde bron aanhaal die mij hierboven is aangegeven (bouwbesluit), -en ik heb het goed gelezen- zou het muurtje 80cm de woonkamer inkomen om het "bordes" te maken en er dan een deur in te plaatsen.

Plus het probleem dat hierboven wordt aangehaald, bestaat nog steeds: Namelijk het van de trap vallen en zo door een (glazen) deur heen gaan.. Als je van de 1e naar bg valt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bEBFiwQo1a4oKBn9dIMA7yBhKqw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OjhACeDlRG6lK9UniPrURIAS.png?f=fotoalbum_large

---

Al lees ik in het bouwbesluit dat ze het hebben over de bovenste trede en niet aan de onderzijde van de trap. Doch blijft het probleem van naar beneden vallen door een deur (wij zouden dan glas nemen) bestaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Source90 op 04-02-2021 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchdev91
Wij hebben inderdaad dezelfde reden. Wij willen de trap mooi bekleden en ook verlichting toepassen. Een deur op de begane grond plaatsen zou dan het gewenste beeld wegnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik denk dat je het voor de verwarring niet hoeft te doen. Zal marginale besparing zijn in een modern huis met LTV vloerverwarming. Ik zou alleen deuren plaatsen als je geluidsoverlast hebt in de slaapkamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Source90 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 12:48:
[...]

Wij vinden het juist mooi om de trap bij de kamer te betrekken. Wij gaan deze met massief hout bekleden en verlichting toepassen in de trede, om er dan een deur voor te maken is zonde.

Als ik dan dezelfde bron aanhaal die mij hierboven is aangegeven (bouwbesluit), -en ik heb het goed gelezen- zou het muurtje 80cm de woonkamer inkomen om het "bordes" te maken en er dan een deur in te plaatsen.

Plus het probleem dat hierboven wordt aangehaald, bestaat nog steeds: Namelijk het van de trap vallen en zo door een (glazen) deur heen gaan.. Als je van de 1e naar bg valt.

[Afbeelding]

---

Al lees ik in het bouwbesluit dat ze het hebben over de bovenste trede en niet aan de onderzijde van de trap. Doch blijft het probleem van naar beneden vallen door een deur (wij zouden dan glas nemen) bestaan.
Ben je niet bang dat de WTW je plannetje met deuren voor trappen in de war schopt? Juist met een WTW heb je overal in huis een beetje dezelfde temperatuur. Je zuigt dus nog steeds warmte weg uit je keuken (naast je trapgat zo te zien) en verdeelt dit over het hele huis.

Verder ben ik benieuwd of je nog veel koude trek hebt in een huis gebouwd volgens de huidige normen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdebassie
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-05 14:43
896gerard schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:31:
[...]

Als ik de prijs van @Ascension deel door 12 kom ik ook uit op €388 per stompe deur met stomp kozijn. Het moet dus zeker haalbaar zijn.

Maar wat een prijsverschil zeg, ook in vergelijking met @Source90. Ik vraag me toch af waarom het bij ons dan wel zo duur is. Jullie voorbeelden overtuigen me wel van dat het 1) tov andere Berkvens klanten duur is 2) tov überhaupt andere merken stompe deuren veel geld is.

De vraag rijst dan inderdaad @Farmerwood of we van die €607 budget per deur niet iets leuks kunnen regelen bij een lokale kozijnenboer. Niet alleen is er dan meer keuze, we kunnen dan ook voor dezelfde totaalprijs alle deuren laten stompificeren.
@896gerard
Ik vermoed dat wij in het zelfde project zitten. Hier 8 deuren / 4100 euro. Vind ik het duur - ja. Vind ik het te - duur - ja. Waarom dan toch gedaan: geen zin in gedoe achteraf. Zie ook de reactie van @Jheroun overigens het is dan toch appels met peren vergelijken, maar ze zijn wel standaard plafondhoog. Wat ook vast niet iedereen even mooi vindt, maar: just saying.

[ Voor 8% gewijzigd door Tdebassie op 04-02-2021 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Wolly schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:02:
[...]

Ben je niet bang dat de WTW je plannetje met deuren voor trappen in de war schopt? Juist met een WTW heb je overal in huis een beetje dezelfde temperatuur. Je zuigt dus nog steeds warmte weg uit je keuken (naast je trapgat zo te zien) en verdeelt dit over het hele huis.

Verder ben ik benieuwd of je nog veel koude trek hebt in een huis gebouwd volgens de huidige normen.
Ik heb nu aardig wat verschillende berichten gelezen, en weet het ondertussen ook niet meer :+

Wij hebben in onze huidige (energielabel D) woning nimmer de verwarming aan op de slaapkamers, ongeacht of het buiten -5°c of 15°c is. Verwarming verwacht ik in het nieuwe (beter geïsoleerde) huis dan ook nooit te gaan gebruiken. In de warme maanden is het wel ideaal dat er in het nieuwe huis gekoeld kan worden met de vloerverwarming.

Enige waar de verwarming aan zal staan is de badkamer (eigen groep) en waarschijnlijk de babykamer, mocht die er komen.

In de woonkamer genieten wij juist wel van een warme omgeving. Hier zal de vloerverwarming dan ook dagelijks aanstaan.

De zolder hebben wij voorlopig überhaupt nog niet ingedeeld, wat wij daar mee gaan doen weten wij nog niet. Komt wel een dakkapel op, maar qua inrichting nog onduidelijk.
Om die ruimte te verwarmen (met de warmte van woonkamer) lijkt mij dan helemaal verspilling.

Mijn redenatie is dan ook.. Als ik in de woonkamer een aangename temperatuur stook, wil ik dat de warmte in die ruimte blijft.
Als er dan een enorm gat in het plafond zit -bij de trap- en warmte stijgt op, dan zal ik inherent ook de bovenverdieping verwarmen wanneer ik de VVW op de begane grond aanzet. Helemaal als dat gat doorloopt naar zolder omdat de twee trapgaten open zijn.

Of mis ik hier iets? Ik ben niet erg thuis in WTW/MV/etc,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Source90 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 12:48:
[...]

[Afbeelding]

---

Is dat specifiek van toepassing blij glas dat er 80 cm nodig is?
Wij hebben vanuit de bouw een optie om een deur voor de trap te nemen (doen we niet) dan wordt het muurtje iets velengd om een afstap onderaan de trap te hebben volgens bouwbesluit (volgens de kopersbegeleider)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qq74Euh0eB2Tbx8JhYakIxR_oIc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KQmCX9XzOSoKF8mlWpp7eUOM.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DM_n06JFCGcdiwrTz85yleBTLGQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Hbo6unXlsfB7s1UzLQ7rUlPU.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greebs

Greebs

inert

Z___Z schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:01:
Ik denk dat je het voor de verwarring niet hoeft te doen. Zal marginale besparing zijn in een modern huis met LTV vloerverwarming. Ik zou alleen deuren plaatsen als je geluidsoverlast hebt in de slaapkamers.
Dit denk ik dus ook (zie mijn eerdere post).

Wel er vanuit gaande dat je op zolder een indeling hebt en die hele 'trapkolom' uitkomt op een kleine overloop daar. Als je geen zolderindeling hebt en het daar uitkomt op een halve kathedraal, dan is het misschien een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
  • Laatst online: 09:58
Ik zou die deuren persoonlijk ook niet doen. De besparing lijkt me minimaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Greebs schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:45:
[...]

Dit denk ik dus ook (zie mijn eerdere post).

Wel er vanuit gaande dat je op zolder een indeling hebt en die hele 'trapkolom' uitkomt op een kleine overloop daar. Als je geen zolderindeling hebt en het daar uitkomt op een halve kathedraal, dan is het misschien een ander verhaal.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wij hebben inderdaad geen zolderindeling. Het dak is circa 5 meter hoog in de punt. Komt ook nog een dakkapel op, over nagenoeg de gehele breedte van de woning.

Heb ik het dan fout als ik denk dat alle warmte van de woonkamer eerst de gehele zolder gaat opwarmen, tot de 5 meter nok aan toe? Lijkt mij juist wel een enorm warmtelek, als daar geen verwarming aanstaat?

Andere optie is natuurlijk om een muurtje en een deur te maken op zolder en het vanaf daar af te sluiten..
Alleen moet de wasmachine dan een kwartslag gedraaid worden en past de droger er enkel op en niet naast. (aansluitingen zitten er al).

[ Voor 4% gewijzigd door Source90 op 04-02-2021 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
SquareOne schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:43:
[...]

Is dat specifiek van toepassing blij glas dat er 80 cm nodig is?
Wij hebben vanuit de bouw een optie om een deur voor de trap te nemen (doen we niet) dan wordt het muurtje iets velengd om een afstap onderaan de trap te hebben volgens bouwbesluit (volgens de kopersbegeleider)
[Afbeelding]

[Afbeelding]
N.a.v. het bericht van @PietervSk , kwam ik hier uit:
https://rijksoverheid.bou...2/afd2-5/par2-5-1/art2-34

En daar lees ik van wel (bovenaan de trap).
Terwijl "oude huizen" 70cm moeten aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greebs

Greebs

inert

Source90 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:55:
[...]

***members only***

Wij hebben inderdaad geen zolderindeling. Het dak is circa 5 meter hoog in de punt. Komt ook nog een dakkapel op, over nagenoeg de gehele breedte van de woning.

Heb ik het dan fout als ik denk dat alle warmte van de woonkamer eerst de gehele zolder gaat opwarmen, tot de 5 meter nok aan toe? Lijkt mij juist wel een enorm warmtelek, als daar geen verwarming aanstaat?

Andere optie is natuurlijk om een muurtje en een deur te maken op zolder en het vanaf daar af te sluiten..
Er is vast een berekening op los te laten, maar die kennis heb ik niet ;) Puur praktisch gezien, zou ik je laatste zin zelf de mooiste oplossing vinden denk ik. Je beperkt het verliesvlak dan alsnog aardig, je hebt geen gedoe met deuren op ongewenste locaties, en als bonus isoleer je qua geluid de wasmachine die daar ingetekend staat ook nog van de rest van de woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aprofet
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:09
@Source90 krijg je WTW ventilatie? Om verse lucht in je woonkamer te blazen wordt de warme lucht dan ook weggezogen.... Dus dan kan je wel een deur monteren, maar gaat de warmte alsnog via de ventilatiekanalen weg.
Die wordt dan teruggevoerd verspreid over alle overige kamers met een inblaasventiel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Nieuwbouwwoningen met LTV vloerverwarming hebben vooral warmte in de massa van de vloer en niet zozeer in de lucht zoals bij convector verwarming gebruikelijk is. Warme lucht stijgt op, dus je zal ongetwijfeld iets aan warmte verliezen, maar het is denk ik te verwaarlozen.
Wij hebben de deur tussen de woonkamer en de gang (en dus trap) vrijwel altijd open staan. Op zolder staat de verwarming niet aan. Het is daar toch flink kouder dan beneden. Komt denk ik ook door MV, want die zuigt af in de badkamer, toilet en woonkamer. Deze luchtstroom is veel sterker dan natuurlijke convectie van warme lucht, wat in theorie bij jou het warmteverlies zou kunnen veroorzaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024

Mogelijke upgrades:
  • €42 - RVS scharnieren

Dan ben ik nog wel benieuwd of het mogelijk is om alles standaard te houden en dan achteraf door 1 partij stompe kozijnen + deuren te laten monteren. Ik las ergens iets over €4400 voor 11 stompe deuren en kozijnen, dat klinkt erg aantrekkelijk. Is hier iemand die dit ook heeft gedaan?

[Afbeelding]
Wij hebben ook Berkvens en ongeveer de zelfde keuzes gemaakt.
Via de bouwer hebben we de meerwerkoptie om voor €435 per deur te upgraden naar hardhouten kozijnen met stompe deur en vervallen van bovenlicht, dus dat doen we voor de deuren beneden. Verder nemen we overal een lijndeur en een iets mooiere deurklink. Dat kost nog ongeveer 130 euro per deur extra. En voor de 2 deuren die beneden het meest in het zicht zitten hebben we ook nog de verdekte scharnieren genomen voor iets van 175 euro extra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Volgende week een verloren week met dat winterweer vrees ik, ze zitten in ons project nog volop in de ruwbouw :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Scuderia110 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:04:
Volgende week een verloren week met dat winterweer vrees ik, ze zitten in ons project nog volop in de ruwbouw :(
Maar wel sneeuwpret lijkt het en dat is ook leuk. 8)
De slee voor mijn zoontje in ieder geval vast afgestoft.

Afgelopen dagen is bij ons de tuin afgegraven en voorzien van puin voor de oprit, zand voor terras en tuinaarde voor de planten. Had de beukenhaag (of wat ervoor door moet gaan) uit de klei gehaald zodat daar ook aarde onder kan. Moet nu morgen wel echt zorgen dat de boel weer terug gezet wordt, want die wortels gaan een paar nachten vorst niet overleven...

[ Voor 4% gewijzigd door Farmerwood op 04-02-2021 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Buiten het airco topic ook even mijn dilemma hier geplaatst. Wellicht andere invalshoek omdat het nieuwbouw betreft.
RonJ schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 17:19:

Wat een onzin, die binnenunit kan prima aan een gasbeton wandje hangen (hier 2 stuks) als je maar de goeie pluggen gebruikt. De doorsnede van 1 leiding is ong. 3cm, het hele pakketje 5-6. Een gewone dozenboor is meer dan genoeg iig, dat pastte hier makkelijk met nog een luchtslang van ~40mm erbij voor de ururu’s. In gasbeton kan je zo ook nog vrij makkelijk invrezen/hakken zelfs als je eea onder elkaar laat lopen.
Ok, ik heb hulp nodig.
Bijgevoegd is hoe de W-installateur de airco wil opleveren.
B = buitenunit (op plat dak).
1234 = binnenunit (er is ook nog een binnenunit op de begane grond in de leefkeuken, die geeft geen probleem).

Het is nieuwbouw een gaat dus via de aannemer. De aannemer geeft aan dat vanwege de WTW ze niet de airco leidingen door de vloer kunnen leggen en dat ze via de spouw moeten. Daarom moeten alle units op de linkermuur.

Voor unit 1 is dat geen probleem.
Voor unit 2 is dat wel een probleem, aangezien daar een hoge inloopkast tegen die muur komt.
De muur waar unit 3 & 4 zouden komen is slechts 1.6m hoog (vanwege het schuin aflopende dak). Daar wil ik ze ook niet hebben omdat daar kasten of wellicht een bed komen. Dat is niet comfortabel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1HI8RgT2E9ysqLfdtsFb6t0DAg4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mKKgkGmnJQ4FnFEwHw31xd3T.png?f=fotoalbum_large

Nu heb ik een paar opties:
1) Akkoord gaan met dit plaatsingsvoorstel
2) Alleen de unit in de leefkeuken en unit 1 laten plaatsen. Beide units hangen in ruimtes op het zuid-westen, dus in ieder geval de warmste ruimtes. Daar wordt het wat goedkoper van. Nadeel is dat de master bedroom en het kantoor (slaapkamer 3) niet geconditioneerd zijn. Maar deze zijn op het noord-oosten dus ook niet het grootste probleem.
3) Alles na oplevering laten plaatsen door een 3e partij. (kan dan niet meer door de spouw, dus lelijke schachten op de gevel.

4) Een combinatie van 2 en 3. De aannemer de keuken unit en unit 1 laten plaatsen, maar wel met een buitenunit voor 5 binnenunits. Vervolgens een 3e partij de overige 3 units laten plaatsen.

Ik heb hier zo weinig verstand van dat ik echt niet kan zeggen wat de meest wijze optie is. Of dat er wellicht nog een betere optie is die ik niet zie. Alle input is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
JackBol schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 22:31:

Het is nieuwbouw een gaat dus via de aannemer. De aannemer geeft aan dat vanwege de WTW ze niet de airco leidingen door de vloer kunnen leggen en dat ze via de spouw moeten. Daarom moeten alle units op de linkermuur.
Wat voor vloer? Kanaalplaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Ik kan mijn woonwens niet vinden in de voor mijn bouwnummer beschikbare opties

We stellen alles in het werk om – met hulp van onze interior designers en technisch designers – een zo compleet mogelijk aanbod van opties voor onze woningen samen te stellen. Buiten de in het overzicht van beschikbare opties getoonde mogelijkheden kunnen we helaas geen maatwerk aanbieden.
Iemand ervaring met de flexibiliteit van BAM? Ik heb een project op het oog, maar de badkamer is inpandig. Ik wil die verplaatsen naar een slaapkamer aan de achtergevel. Dit is dus geen standaard optie. Nog meer voordelen, deze kamer zit naast de wc en onder de warmtepomp boiler. Dus minder leidingnet nodig.

Iemand ook ervaring met een raam toevoegen aan de zijgevel na de bouw? Is dit mogelijk in een prefab betonnen muur en wat zou dit kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Z___Z schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 23:36:
[...]

Iemand ervaring met de flexibiliteit van BAM? Ik heb een project op het oog, maar de badkamer is inpandig. Ik wil die verplaatsen naar een slaapkamer aan de achtergevel. Dit is dus geen standaard optie. Nog meer voordelen, deze kamer zit naast de wc en onder de warmtepomp boiler. Dus minder leidingnet nodig.

Iemand ook ervaring met een raam toevoegen aan de zijgevel na de bouw? Is dit mogelijk in een prefab betonnen muur en wat zou dit kosten?
Al gekeken of dit raam toegestaan is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

breedplaatvloeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19:22

Wij hebben gekocht vanuit Singapore - geen enkel probleem. je gaat je vanzelf minder druk maken om dingen :)

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

JackBol schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 22:31:
Buiten het airco topic ook even mijn dilemma hier geplaatst. Wellicht andere invalshoek omdat het nieuwbouw betreft.

[...]

Ok, ik heb hulp nodig.
Bijgevoegd is hoe de W-installateur de airco wil opleveren.
B = buitenunit (op plat dak).
1234 = binnenunit (er is ook nog een binnenunit op de begane grond in de leefkeuken, die geeft geen probleem).

Voor unit 1 is dat geen probleem.
Voor unit 2 is dat wel een probleem, aangezien daar een hoge inloopkast tegen die muur komt.
De muur waar unit 3 & 4 zouden komen is slechts 1.6m hoog (vanwege het schuin aflopende dak). Daar wil ik ze ook niet hebben omdat daar kasten of wellicht een bed komen. Dat is niet comfortabel.

[Afbeelding]

Nu heb ik een paar opties:
1) Akkoord gaan met dit plaatsingsvoorstel
2) Alleen de unit in de leefkeuken en unit 1 laten plaatsen. Beide units hangen in ruimtes op het zuid-westen, dus in ieder geval de warmste ruimtes. Daar wordt het wat goedkoper van. Nadeel is dat de master bedroom en het kantoor (slaapkamer 3) niet geconditioneerd zijn. Maar deze zijn op het noord-oosten dus ook niet het grootste probleem.
3) Alles na oplevering laten plaatsen door een 3e partij. (kan dan niet meer door de spouw, dus lelijke schachten op de gevel.

4) Een combinatie van 2 en 3. De aannemer de keuken unit en unit 1 laten plaatsen, maar wel met een buitenunit voor 5 binnenunits. Vervolgens een 3e partij de overige 3 units laten plaatsen.

Ik heb hier zo weinig verstand van dat ik echt niet kan zeggen wat de meest wijze optie is. Of dat er wellicht nog een betere optie is die ik niet zie. Alle input is welkom!
Waar wil je ze wel hebben?

Dat ze alleen op een linker muur kunnen lijkt me eerder een "we gaan niet te veel moeite doen" antwoord want zo'n airco leiding kan je prima de hoek om krijgen, zolang het met beleid gebeurt.

Wij hebben soort gelijke situatie als jou nummer 2*. Wij kiezen in dit geval voor een verlaagd plafond in de kleedkamer. Over dit plafond gaan alle leidingen naar het slaapgedeelte (links tegen de muur naar de kleedkamer) waar de binnen unit komt te hangen.

Op zolder zou je kunnen kijken of ze dit onder de groene dakplaten willen/kunnen weg leggen naar de plek waar jij graag de AC wilt hebben. Het kan alleen wel wat duurder worden omdat je per binnen unit ook nog eens een condenspomp moet laten plaatsen.

* Identiek, alleen krijgen wij er een kozijn in waar je doorheen loop. Deze loopt niet tot aan het plafond waardoor je een verlaagd plafond van een cm of 7 niet zult merken.

[ Voor 3% gewijzigd door Toppe op 05-02-2021 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Ja, dan kun je hem ook niet in een kanaal frotten. Verder wel een fijner vloertype wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:44
Wij krijgen Gira55 schakelmateriaal. Ik wil weten hoe diep de wandcontactdozen zijn, ivm het monteren van dimmers na de tijd. Maar Gira55 is toch puur de opbouw, of hoort hier ook een vaste maat inbouwdoos bij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jannick1
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19-09 09:25
Dacuuu schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:13:
Wij krijgen Gira55 schakelmateriaal. Ik wil weten hoe diep de wandcontactdozen zijn, ivm het monteren van dimmers na de tijd. Maar Gira55 is toch puur de opbouw, of hoort hier ook een vaste maat inbouwdoos bij?
Je inbouw doos zal geen gira zijn. Enkel je schakel materiaal of stopcontact. Standaard maat dus.
Ga we maar vanuit dat je daar gewoon een dimmer kan plaatsen mits de draden er goed liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
Weet iemand hoe het in de praktijk op de bouw gaat met dit soort koude dagen?
Ik kan wel vinden dat er officieel vanaf -6C gevoelstemperatuur niet gewerkt hoeft te worden. Dan zal dus best vaak voorkomen, want met een beetje wind erbij zakt de gevoelstemperatuur snel.
Wordt er dan ook echt niet gewerkt, of gaan ze eerst andere klussen doen waarbij je minder last van de kou hebt? Of worden er maatregelen genomen zodat er doorgewerkt kan worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Marinos83 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:38:
Ik kan wel vinden dat er officieel vanaf -6C gevoelstemperatuur niet gewerkt hoeft te worden. Dan zal dus best vaak voorkomen, want met een beetje wind erbij zakt de gevoelstemperatuur snel.
Wordt er dan ook echt niet gewerkt, of gaan ze eerst andere klussen doen waarbij je minder last van de kou hebt? Of worden er maatregelen genomen zodat er doorgewerkt kan worden?
Hangt van je aannemer af lijkt me. Niet elke aannemer zal een 8kW kachel gaan neer zetten om door te werken :)

Daarbij hangt het ook een beetje af van de werkzaamheden die eventueel gedaan kunnen worden. Zolang je woning wind en waterdicht is zullen ze aan de binnen kant verder kunnen. Hangt ook een beetje af of ze de beschikking hebben over stromend water :)

[ Voor 15% gewijzigd door Toppe op 05-02-2021 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:22

HellBeast

Oh My GoT!

Toppe schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:42:
[...]

Hangt van je aannemer af lijkt me. Niet elke aannemer zal een 8kW kachel gaan neer zetten om door te werken :)

Daarbij hangt het ook een beetje af van de werkzaamheden die eventueel gedaan kunnen worden. Zolang je woning wind en waterdicht is zullen ze aan de binnen kant verder kunnen. Hangt ook een beetje af of ze de beschikking hebben over stromend water :)
Als je echt nog in de beginfase zit en je woning is Prefab, dan hebben ze in de fabriek nog genoeg te doen. Hangt dus van wat meer factoren af.

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:13
Ligt eraan wie er aan het werk is. De Hollanders gaan lekker binnen zitten terwijl de Polen een bij hun zwembroek passende sjaal omdoen.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Deleon78 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 00:25:
[...]

Al gekeken of dit raam toegestaan is?
New, maar lijkt me niet een probleem aangezien er op de 2e verdieping een groot raam zit in de zijgevel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
Ga er maar vanuit dat er volgende week wat minder gebeurd ;) Niet al te druk om maken, heb je geen invloed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

HellBeast schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:48:
[...]

Als je echt nog in de beginfase zit en je woning is Prefab, dan hebben ze in de fabriek nog genoeg te doen. Hangt dus van wat meer factoren af.
Ja, in een fabriek kunnen ze doorwerken. Maar hier werd gevraagd op de bouw en daar valt fabriekswerk voor mij niet onder :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Bij ons zijn ze nog bezig met kalkzandsteen lijmen, volgens mij gaat/mag dat niet onder de -3, dus zal een week niks gebeuren ga ik vanuit. En ik geef het je te doen met oostenwind, het is niet anders, liever had ik echter droog en boven 0 gehad.

[ Voor 10% gewijzigd door Scuderia110 op 05-02-2021 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:29
Groot nieuwbouwproject heeft volgende clausules in koopcontract. Is dat redelijk standaard? Kunnen ze de aansprakelijkheid zomaar uitsluiten? Neem aan dat bij een groot project zoals deze er geen onderhandelingen mogelijk zijn.

In verband met de bodemgesteldheid van de ondergrond waarop het project wordt gerealiseerd dient koper rekening te houden met mogelijke zettingen van de grond. Koper zal nimmer de verkoper en de ondernemer voor de gevolgen van de zettingen aansprakelijk kunnen houden.

In verband met de bodemgesteldheid van de ondergrond waarop het project wordt gerealiseerd dient koper er rekening mee te houden dat de onder de woning gelegen kruipruimte onder water kan komen te staan. Koper zal verkoper nimmer voor de gevolgen van de waterschade aansprakelijk kunnen houden.
Pagina: 1 ... 156 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2