Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 155 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.657 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:50
Verwijderd schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 09:21:
Sketchup Make 2017 is gratis en kun je alles mee :) Ik heb ook ons hele huis inclusief tuin op de millimeter nauwkeurig nagemaakt, super handig. En met Twilight Render kun je gratis renderen.

Moeilijk? Ik vind van niet, gepriegel en het vereist wat creativiteit af en toe. Een gedetailleerde bouwtekening is wel vereist. Op Youtube kun je alles leren.

Heel simpel gezegd komt het er op neer dat je lijntjes met elkaar verbind en inkleurt :)

***members only***

[...]

Zorg dan wel dat je het sketchup model bestand ook krijgt, anders is het leuk om naar te kijken maar kun je er nog niks mee.
Mooi gedaan. Ik doe waarschijnlijk iets fout. Ik heb Sketchup 2020 maar die verloopt elke keer na 30 dagen ivm licenties (logischerwijs). Verder heb ik dan de Sketchup free versie (online) maar daar gaat mijn laptop niet echt lekker op en geen mogelijkheid tot het gebruik van outliner (voor layers).

Kan dat in Sketchup Make wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-07 13:38
acidd91 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 08:21:
[...]

Fraai! Jij bent zeker een van de club die met van Wijnen bouwt? ;) Wij zijn de laatste van het rijtje (van Norel), dus vrees dat wij nog even moeten wachten. Geplande oplevering staat nu in juni.
Klopt, ons blok staat schuin achter "de kerk", deel 2 van de laatste fase die van Wijnen bouwt. Eigenlijk tussen de kerk en de laatste 2 onder 1 kap van van Wijnen. Ik vond het al ergens vrij bijzonder, dat bouwtempo verschil tussen beide aannemers. Denk dat dat ook komt door de wijze van bouwen.

We wonen nu in een huurwoning op Colmschate naast voormalig garage Wolters, waar ook woningen door van Norel worden gebouwd. Die gaan echt beduidend sneller als op Steenbrugge. ze zijn pas in september begonnen maar daken inclusief dakpannen zitten daar al op, buitenmuren worden nu bekleed en volgens mij is het dan ver klaar. Weliswaar geen metselwerk, maar houten buitengevel.

Het kan ook maar zo dat van Norel en zijn onderaannemers meer last van corona ziekteverzuim en beperkingen heeft als die van van Wijnen, geen idee waar het 'm in zit. Maar dat hebben jullie vast wel vernomen van de aannemer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:31
Source90 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 18:38:
Ik heb het opgevraagd bij onze gemeente, bedankt voor de tips!
Benieuwd wat de reactie/bereidwilligheid is.
Gisteravond (na sluiting gemeente) documenten aangevraagd. Inmiddels vanochtend om 10:00 uur alle documenten per mail ontvangen *O*
Gemeente: Alphen aan den Rijn (onze nieuwe gemeente valt hieronder).
In de bijlage treft u de omgevingsvergunning en relevante documentatie aan.
Echter, zie ik niets over vloerverwaming legpatroon, EPC waardes, etc.

Ik heb:
- Bouwtekening van letterlijk elke muur in het huis, qua materiaal/opbouw
- Kleurenschema's van elke dakpan/muur, etc.
- Alle documenten van de architect

[ Voor 28% gewijzigd door Source90 op 29-01-2021 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SquareOne schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:03:
[...]

Kan dat in Sketchup Make wel?
Geen idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploon
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 14:58
Source90 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:17:
[...]

Gisteravond (na sluiting gemeente) documenten aangevraagd. Inmiddels vanochtend om 10:00 uur alle documenten per mail ontvangen _/-\o_

Hey dat word ook mijn gemeente! :) Op dat gebied prima geregeld daar. EPC berekening zat er wel bij, bij mij. Vloerverwarming leg patroon heb ik inderdaad ook niet gezien

[ Voor 11% gewijzigd door Ploon op 29-01-2021 10:34 ]

"If you can't fix it with duct tape then you're not using enough duct tape."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erniebert
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19-06 23:33
Ik heb gisteren mijn inmeet moment gehad van mijn appartement. De woonkamer heeft twee flinke hefschuifpuien van aluminium. Het bewegende deel schuift aan de buitenzijde voor het vaste paneel. Dat betekend dat de rails waarover geschoven wordt aan de balkonzijde zit. Is dat de bedoeling? Als de rails vies wordt loopt de hefschuifdeur toch niet meer?
Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:58
Source90 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:17:
[...]

Gisteravond (na sluiting gemeente) documenten aangevraagd. Inmiddels vanochtend om 10:00 uur alle documenten per mail ontvangen *O*

[...]

Echter, zie ik niets over vloerverwaming legpatroon, EPC waardes, etc.

Ik heb:
- Bouwtekening van letterlijk elke muur in het huis, qua materiaal/opbouw
- Kleurenschema's van elke dakpan/muur, etc.
- Alle documenten van de architect
Ik heb ook alles aangevraagd bij de gemeente qua stukken, maar de legpatronen van de vloerverwarming en zelfs tekeningen met MV en riolering kreeg ik vorige week in de portal van de bouwer.

Misschien krijgen jullie dat ook pas als de oplevering in zicht komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gewenste Nick
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 19-08 16:01
ntje schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 20:50:
[...]

vooral kijken waar je je slaapkamer wilt realiseren, wij hebben ons daarin vergist en hebben straks geen schakelaars in onze slaapkamer :+ niks wat onoverkomelijk is maar had er echt beter over moeten nadenken.
Met jouw tip hebben we toch nog een extra geschakelt lichtpunt toegevoegd. Zodat we - misschien in de toekomst - toch 2 kamers willen, elke kamer een apart geschakelt lichtpunt heeft. Dank!

@ allen: Dank voor de reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Ploon schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:28:
[...]

Hey dat word ook mijn gemeente! :) Op dat gebied prima geregeld daar. EPC berekening zat er wel bij, bij mij. Vloerverwarming leg patroon heb ik inderdaad ook niet gezien
Ga je in Alphen aan den Rijn zelf wonen? Onze nieuwe woning komt in
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
, valt sinds 2014 ook onder de fusiegemeente Alphen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:22
Blihi schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 17:43:
[...]

In sommige gemeentes is dat niet bepaald gratis. In Eindhoven betaal je goud geld om deze documentatie op te vragen.

Inzage kost je 29 euro, maar kopieën kosten veel meer. Je betaalt dan 5 euro per besluit en 15 euro per pagina voor tekeningen.
Ik heb zojuist bij de gemeente Eindhoven het bouwdossier opgevraagd voor ons project. Gisteren om 5 uur gemaild, vanochtend om 10u de WeTransfer-link. Kost €15 voor in totaal 59 documenten / 272MB. Niet gratis, maar op alles dat we nog gaan uitgeven is het peanuts.

Toegegeven, vanochtend heb ik eerst nog 3x heen en weer moeten mailen, omdat ze per se een adres nodig hadden om iets te kunnen opzoeken. Bij ieder bericht aangegeven dat het om nieuwbouw gaat, er nog geen adres is, maar wel het toekomstige adres meegegeven. "Op dat adres kan ik niets vinden, dus er is geen vergunning aangevraagd." Enfin, uiteindelijk begrepen ze het kennelijk.

Voor al die verspilde minuten moet je natuurlijk ook gewoon betalen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploon
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 14:58
Source90 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:36:
[...]

Ga je in Alphen aan den Rijn zelf wonen? Onze nieuwe woning komt in Boskoop, valt sinds 2014 ook onder de fusiegemeente Alphen :)
Members only:

"If you can't fix it with duct tape then you're not using enough duct tape."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadiQal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05-2024
Hi all,

Even een korte vraag. Voor de elektra ben ik stiekem al een plannetje aan het maken, hoe te frezen enz. We hebben straks geen kruipruimte ter beschikking om elektra horizontaal te verleggen. Ik ben van plan om een aantal WCD's bij te maken vanuit bestaande WCD's.

Om zoiets te voorkomen, wil ik even onderzoeken wat de mogelijkheden zijn.

Zijn er makkelijkere manieren om afstanden (> 2 meter) horizontaal te overbruggen, zonder gebruik te maken van een verlaagd plafond en/of kruipruimte? Het betreft zowel dragende als niet-dragende muren en vloerverwarming ligt op zowel de begane grond als de 1e verdieping.

[ Voor 5% gewijzigd door RadiQal op 29-01-2021 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-09 15:16
millerman_sf schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:47:
[...]

Ik heb zojuist bij de gemeente Eindhoven het bouwdossier opgevraagd voor ons project. Gisteren om 5 uur gemaild, vanochtend om 10u de WeTransfer-link. Kost €15 voor in totaal 59 documenten / 272MB. Niet gratis, maar op alles dat we nog gaan uitgeven is het peanuts.

Toegegeven, vanochtend heb ik eerst nog 3x heen en weer moeten mailen, omdat ze per se een adres nodig hadden om iets te kunnen opzoeken. Bij ieder bericht aangegeven dat het om nieuwbouw gaat, er nog geen adres is, maar wel het toekomstige adres meegegeven. "Op dat adres kan ik niets vinden, dus er is geen vergunning aangevraagd." Enfin, uiteindelijk begrepen ze het kennelijk.

Voor al die verspilde minuten moet je natuurlijk ook gewoon betalen >:)
Voor 15 euro is het eigenlijk wel een aanrader. Ik zal dat ook eens doen.

EDIT: Begint al goed. De website van Eindhoven gebruikt verouderde scripts, waardoor de postcode/huisnummer combinatie niet herkend wordt... En dat terwijl het adres echt al een hele tijd bestaat.

[ Voor 9% gewijzigd door Blihi op 29-01-2021 10:57 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 20-09 23:58
Sketchup Make 2017 is gratis en kun je alles mee :) Ik heb ook ons hele huis inclusief tuin op de millimeter nauwkeurig nagemaakt, super handig. En met Twilight Render kun je gratis renderen.

Moeilijk? Ik vind van niet, gepriegel en het vereist wat creativiteit af en toe. Een gedetailleerde bouwtekening is wel vereist. Op Youtube kun je alles leren.

Heel simpel gezegd komt het er op neer dat je lijntjes met elkaar verbind en inkleurt :)

***members only***

[...]

Zorg dan wel dat je het sketchup model bestand ook krijgt, anders is het leuk om naar te kijken maar kun je er nog niks mee.
Mooi hoor. Ik merkte bij mijn eigen tekening dat ik ineens dingen moest weten waar je normaal nooit over nadenkt. Hoe dik is een spouwmuur of een verdiepingsvloer? Hoe dik is een kozijn, hoe hoog is een deur nou? Geen idee. Uiteindelijk voor de buitenmuren om en om 39 cm en 40cm gebruikt (op de tekening varieerde dit) en voor de verdiepingsvloeren 30cm en 20cm gegokt. Het lijkt aardig goed uit te komen nu.

Voor de anderen: ik vond Sketchup wel echt anders dan bijv. Solidworks. Omdat ik de cheapo webversie gebruikte, had ik veel minder features, je kunt niet eens iets een bepaalde vorm ergens uithalen. Daar is wel goed omheen te werken trouwens, maar het kost tijd. En je kunt niet achteraf een maat veranderen, alleen schalen. Dat vind ik nog steeds mega irritant. Uiteindelijk is er wel zo'n 40 uur in mijn model gegaan, waarvan de eerste 10 uur bestond uit pielen waar wat zit.. Als je eerst in een ander programma hebt leren tekenen, ben je continu op zoek naar functies waarvan je wéét dat ze er zijn, maar waarvan de je knop niet ziet. De meeste tijd gaat in het bepalen van de maten zitten, ik heb bij mezelf ook spouwmuren getekend dus de binnen- én buitenmaten zijn op 2cm nauwkeurig. Als je zo'n model voor 30 à 40 euro zou willen laten maken, dan weet ik niet hoeveel detail erin zit, maar dat is het equivalent van 1 à 2 uurtjes werk afhankelijk van het soort student dat je hiervoor kunt strikken, en in die 2 uur speel ik qua detail niks klaar. Dan zijn het puur de buitenmaten, maar dan heb je geen verdiepingen als een aparte component die je op hide kunt zetten om even te kijken waar je wilt. Het huis maakt ook uit, alleen ramen aan de voor-en achterkant maakt het een stuk simpeler dan de tweekappers die hier vaak staan.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Blihi
Mijn grootste probleem met Sketchup was dat het me op een gegeven moment wel heel veel tijd ging kosten. Maar het gaf wel een heel realistisch beeld van de toekomstige woning en we hebben heel wat beslissingen kunnen nemen op basis van die Sketchup tekeningen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f6h2zH71vROfpU4GAuop8YnZN4s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yAx7wTbUfcNRKdoG0UniTkfv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Exp_udIWRV93BdBwQh9E9MQAV1c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NhLzqVCjEvfUudRhyhOZVSNi.jpg?f=fotoalbum_tile

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
Blihi schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:12:
Mijn grootste probleem met Sketchup was dat het me op een gegeven moment wel heel veel tijd ging kosten. Maar het gaf wel een heel realistisch beeld van de toekomstige woning en we hebben heel wat beslissingen kunnen nemen op basis van die Sketchup tekeningen.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik deel die ervaring, de details gaat veel tijd in zitten. Het verbaast mij ook dat we ineens beslissingen kunnen nemen over hoekbanken, interieur en kleuren etc. Klikbare/schuifbare 3D is écht heel anders dan de meest gedetailleerde verkooptekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Sketchup Make 2017 is gratis en kun je alles mee :)
Ik heb tot nu steeds de webapp gebruikt omdat ik geen gratis desktop applicatie kon vinden. Sketchup Make 2017 start bij mij direct met een license error en sluit dan weer af.

Ik probeer dan deze: https://help.sketchup.com/en/downloading-older-versions
(In mijn geval de Mac versie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
@896gerard Precies ja. Dat bankstel hier op de foto is 4,50 bij 2,75 meter (inclusief tafeltjes). Dat had ik nooit durven bestellen zonder heel zeker te weten dat het ging passen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Farmerwood schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 14:31:
[...]

Ik heb tot nu steeds de webapp gebruikt omdat ik geen gratis desktop applicatie kon vinden. Sketchup Make 2017 start bij mij direct met een license error en sluit dan weer af.

Ik probeer dan deze: https://help.sketchup.com/en/downloading-older-versions
(In mijn geval de Mac versie)
Weird, bij mij werkt het gewoon. Recent nog mijn PC opnieuw geinstalleerd en meteen weer Sketchup Make 2017 gedownload, ook van die link die je geeft.

Wel Windows 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
Maar even in dit topic, omdat het zowel er zowel een stukje elektra als keuken als verkoopbegeleiding in zit.

Wij hebben bij het samenstellen van de keuken(bij de projectleverancier) netjes van tevoren aangegeven dat er wat ons betreft géén kookgroep in ons huis komt. (Dit wordt hier dus geen kookgroep discussie, dat onderwerp is in het elektra topic uitvoerig uitgekauwd en herkauwd).In reactie daarop heeft de keukenverkoper 'voor de zekerheid' als elektra optie op de lijst gezet: een extra loze leiding + groep à €313. Dit zou samen met de te vervangen kookgroep de prijs opbrengen van een volledige krachtgroep.
Members only:

Dat terwijl ik online krachtgroepen en kookgroepen voor vergelijkbare prijzen zie, hoogstens een paar tientjes verschil. In de screenshot wordt doodleuk beweerd dat een krachtgroep 4x zoveel kost. Maar met vier keer de prijs van een Hornbach fornuisgroep à €33 kom je nog lang niet bij €313 uit.

Nu denk ik: we zijn eerlijk geweest en hebben op onze strepen gestaan voor een krachtgroep. In ruil daarvoor hebben we nu €313 betaald voor iets wat aftermarket enkele tientjes extra kost. Niets laten aanpassen bij de keukenboer en bij oplevering de kookgroep als opleverpunt noteren had ons waarschijnlijk niets gekost, behalve een discussie en wat bedreigingen met de juiste NEN 1010-citaten. En wij hebben de bewuste keuze gemaakt om niet alles in ons bouwdepot te stoppen, dus dan is €313 veel geld.

Moraal van het verhaal: je kan goedkoper uit zijn door bepaalde informatie op het juiste tijdstip te delen, maar je moet dan wel sterk in je schoenen staan, en destijds had ik nog niet zóveel van deze topics op Tweakers gelezen om daar zeker van te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Wij hebben ook die meerprijs betaald inderdaad.

Het is natuurlijk niet alleen de meerprijs van de automaat zelf, maar ook de interne bedrading, de eventueel grotere meterkast etc. die deze meerprijs oplevert. Dat zou in de ontwerpfase overigens helemaal niet uit moeten maken (ontwerpen moeten ze het toch), maar ja.

Achteraf goed laten maken is weliswaar "gratis", maar het kan een heleboel gezeik opleveren.

PS. een kookgroep van Hager kost je 45 euro. Een kracht-aardlekautomaat kost je 115 euro.

[ Voor 10% gewijzigd door Blihi op 29-01-2021 15:03 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Flying35
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:54
ChUcKiE schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 09:14:
[...]

En zou je eens een foto'tje van het resultaat willen plaatsen? Ben nu wel benieuwd hoe het er ui t ziet.
Zo ziet het er bij mij uit. Wanneer je er meubels in zet geeft het je een redelijk goed gevoel over wat het doet met de ruimte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CMLAIbgVdY4bk1Znqyk7BYaSRps=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4gdVpCBittcD79o50C82CRcJ.jpg?f=fotoalbum_large

Het is helaas niet zo makkelijk dat je direct vanuit Sketchup een 3D print kan maken. Mijn printer slikte die bestanden wel, maar kon niet bepalen dat een muur massief moest zijn. Ik heb de tekening daarvoor dus overgezet naar AutoCad en daar het object omgezet naar een massief object. Misschien kan het ook direct via SketchUp, maar ik zou niet weten hoe. Mijn kennis gaat daarin niet verder dan een paar youtube video's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
896gerard schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 14:57:
Moraal van het verhaal: je kan goedkoper uit zijn door bepaalde informatie op het juiste tijdstip te delen, maar je moet dan wel sterk in je schoenen staan, en destijds had ik nog niet zóveel van deze topics op Tweakers gelezen om daar zeker van te zijn.
Hier ook betaald voor de krachtgroep, maar in mijn voordeel daar wel meteen een meterkast aan over gehouden waar ik nog de nodige uitbreidingen kan doen. :)
(In de linker zit dus alleen de krachtgroep voor koken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xhvMIHOo-2iRlIDjMgK-Q2dOZcQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d9luRB83RIWucilYi5x2pTvd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
Farmerwood schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 15:39:
[...]

Hier ook betaald voor de krachtgroep, maar in mijn voordeel daar wel meteen een meterkast aan over gehouden waar ik nog de nodige uitbreidingen kan doen. :)
(In de linker zit dus alleen de krachtgroep voor koken.

[Afbeelding]
Dat is een mooi gelukje dan, dat ze een extra kast nodig hadden om die krachtgroep kwijt te kunnen. Kun je zelf weer lekker uitbreiden! Misschien is dat bij ons ook een deel van de extra kosten, we gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:23
@Farmerwood ik zie daar een andere unit voor de stadsverwarming dan in onze huidige woning. Wat hebben ze bij jou voor meter geplaatst? Ik wil deze graag uitlezen maar onze huidige praat alleen infrarood ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Ascension schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 15:47:
@Farmerwood ik zie daar een andere unit voor de stadsverwarming dan in onze huidige woning. Wat hebben ze bij jou voor meter geplaatst? Ik wil deze graag uitlezen maar onze huidige praat alleen infrarood ;)
Het is ook een andere dan ik nu heb. Heb nog niet in detail naar de kastjes gekeken, maar die 2 witte zijn van Vattenfall. Lijkt ook een soort 'slimme meter' die zelf zijn standen door geeft.
Zal morgen even een detailfoto van de kastjes maken voor je.

[ Voor 5% gewijzigd door Farmerwood op 29-01-2021 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20-09 21:41
896gerard schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 21:57:
Ik zal hier nog maar eens een post doen van onze nieuwbouwwoning die nu gebouwd wordt.

In het kort:
- Twee-onder-een-kap (rechter deel)
- 169 m2
- Perceel: 276 m2

Ik ben nog op zoek naar een manier om alle foto's netjes als kleine tegels in een tabel te zetten. Voor nu dan maar even 5 grote afbeeldingen onder elkaar.

[Afbeelding]

Ik ben helemaal los gegaan in Sketchup, heb het hele huis met correcte binnen- en buitenmaten getekend. Dit is al bijzonder handig geweest voor de indeling van de tuin, we willen het ook gaan gebruiken voor de inrichting en aankleding van het huis. Heb ervoor gezorgd dat ik delen kan verbergen zodat je van bovenaf een inkijkje krijgt in elke ruimte. In bovenstaande foto lijken de kozijnen dikker dan op de verkooptekening. Ik heb echter alles nauwkeurig geschaald naar de verkooptekening, dus qua kozijnen kan het iets afwijken. Alle kozijnen zijn from scratch getekend (het zijn wat aparte kozijnen bij ons).

[Afbeelding]

Het mooie van Sketchup is dat er zoveel 3D modellen beschikbaar zijn, die Renault bus heb ik er voor de grap bij gezet om een idee te geven van de oprit (en omdat de toekomstige buurman zo'n ding heeft :> ).. Er zit een zekere onnauwkeurigheid in de maten omdat de maten handmatig berekend zijn op basis van de verkooptekening en één bekende basismaat. Dat nameten heeft een zekere nauwkeurigheid.

Nu naar de echte wereld:

[november]
Fundering
[Afbeelding]

[december]
Muren begane grond
[Afbeelding]

[vandaag]
Eerste verdiepingsvloer en kozijnen begane grond
[Afbeelding]
Vanwege reasons staan de te metselen stenen van de buitenmuur van de eerste verdieping al op de steigers terwijl er op de begane grond nog niets gemetseld is en er nog geen binnenmuren van de eerste verdieping staan.. interessant.

Ik hoop snel meer updates te kunnen geven, krijg een beetje het idee dat ze om de maand een week aan ons huis werken..
Lijkt een woning die door BAM gebouwd wordt @896gerard Je foto's zien er exact hetzelfde qua opbouw uit als die van mijn woning destijds. Mooie woning!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de Sketchup liefhebbers: Hier kun je een hoop textures vandaan halen. Iets modernere bakstenen dan de standaard bakstenen etc.
logins

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2021 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Is er ook iemand die het hele huis heeft laten maken in Sketchup, view Fivver, vanuit een PDF bouwtekening?

Aan welke prijzen moet ik dan denken? De prijzen die ik terugvind zijn enkel als je een CAD kan aanleveren, niet voor pdf overnemen (na navraag).

Ik weet nu welke architect het huis ontwerpen heeft, maar gok niet dat zij de CAD bestanden vrij gaan geven. Is toch hun "ontwerp".

[ Voor 24% gewijzigd door Source90 op 29-01-2021 17:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 896gerard
Verwijderd schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 16:51:
Voor de Sketchup liefhebbers: Hier kun je een hoop textures vandaan halen. Iets modernere bakstenen dan de standaard bakstenen etc.
logins
Wauw, handig. Ik heb de schuttingen en een schuurtje plankje voor plankje getekend en daar wordt het model heel groot (dus sloom) van. Een materiaal waarin het plankenpatroon automatisch over het oppervlak verdeeld worden is dan veel handiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 896gerard
Magpie schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 16:35:
[...]

Lijkt een woning die door BAM gebouwd wordt @896gerard Je foto's zien er exact hetzelfde qua opbouw uit als die van mijn woning destijds. Mooie woning!
Dankje!

Members only:

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 22:23
Ik kan mij ook bij de club gaan voegen :D Vanochtend mijn handtekening mogen zetten onder de KOA van, met de hier soms voorbij komende projecten, een relatief klein nieuwbouw project maar kijk er enorm naar uit!

Voor degene die het interessant vinden en omdat ik het ook leuk vindt om te delen (en potentieel zo toch al een nieuwe buur tref) het betreft project:
Members only:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Source90
Toppe schreef op zondag 17 januari 2021 @ 14:35:
[...]

Je begint je bijna af te vragen of dit wel echt kan voor die prijzen. €34 om je huis digitaal in te tekenen... voor dat geld is het echt een no-brainer.

Ben vooral benieuwd of die die gasten ook ruimtes kunnen in tekenen waarvan geen maten bekend zijn op basis van de schaal.

Ik hou me ook aan bevolen voor de referentie :+
Ik heb nu een order staan voor 26€. 2x floorplan (bg & 1e), en de gehele keuken intekenen op schaal/juiste plek (wel basic detail, maar juiste plek en schaal was belangrijker voor mij).

Incl. 2 renders in JPEG én het SKP bestand.

Ga ik zelf niet voor priegelen :o (let wel: zonder meubels)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:58
Hey nieuwe buurman ;)
Hoe heb je precies alle documentatie opgevraagd? Want dan ga ik hetzelfde doen natuurlijk :)

[ Voor 22% gewijzigd door JohnStaakke op 30-01-2021 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004

Toppe

Oké ✅

Source90 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 04:17:
[...]
Ik heb nu een order staan voor 26€. 2x floorplan (bg & 1e), en de gehele keuken intekenen op schaal/juiste plek (wel basic detail, maar juiste plek en schaal was belangrijker voor mij).

Wil je je contact persoon delen? :+

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14:06
[...]

Joh, in 3d? Dan heb je een goedkopere weten te vinden dan ik op fiverr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Da's een koopje. Ik ben denk ik een uurtje of 3 bezig geweest met de gehele buitenkant in detail. Meeste werk zit in de kozijnen en telkens de maat van een PDF opnemen en vervolgens weer in Sketchup tikken.

De buren heb ik er ook inmiddels bijgetekend om eens te kijken hoe de opritten er samen uit komen te zien :+
Dat heeft me nog geen uur gekost. Je wordt er steeds handiger in :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
JohnStaakke schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 07:52:
[...]

Hey nieuwe buurman ;)
Hoe heb je precies alle documentatie opgevraagd? Want dan ga ik hetzelfde doen natuurlijk :)
Vraag is niet aan mijn gericht, maar zelfde gemeente :)

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
nel!s schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 09:19:
[...]

Let wel: dit zijn floor plans, in 3D. Alle muren, ramen kozijnen in juiste afmetingen/schaal en op de juiste plek.

Het is niet de gehele woning in 3D met elke baksteen ingetekend.

Members only:

Hoeveel was jij kwijt voor je gehele huis, of had je ook enkel floor plans?

[ Voor 4% gewijzigd door Source90 op 30-01-2021 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:13
Nu het toch veel over Sketchup en huizen gaat. Ik heb hem ook in Sketchup getekend (als basis heb ik wel een soort van 3d file gekregen van de bouwer die ik kon importeren). Waar ik eigenlijk naar op zoek ben is om de zonstand te simuleren, voornamelijk voor de tuin. Ik heb een tijdje zitten googlen maar niet echt een eenduidig/simpel antwoord kunnen vinden. Ik gebruik nu de webversie, kan dat in Sketchup Maker 2017 wel (makkelijk)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

kepler schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 11:25:
Nu het toch veel over Sketchup en huizen gaat. Ik heb hem ook in Sketchup getekend (als basis heb ik wel een soort van 3d file gekregen van de bouwer die ik kon importeren). Waar ik eigenlijk naar op zoek ben is om de zonstand te simuleren, voornamelijk voor de tuin. Ik heb een tijdje zitten googlen maar niet echt een eenduidig/simpel antwoord kunnen vinden. Ik gebruik nu de webversie, kan dat in Sketchup Maker 2017 wel (makkelijk)?
Ik gebruik Twilight Render V2 daarvoor. Je kan daar de lucht roteren en de zon mee laten roteren met een simpel dialog schermpje. Als je vervolgens rendert, zie je dat de zon gedraaid is.

Wel in Sketchup Make 2017 dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Verwijderd schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 11:32:
[...]

Ik gebruik Twilight Render V2 daarvoor. Je kan daar de lucht roteren en de zon mee laten roteren met een simpel dialog schermpje. Als je vervolgens rendert, zie je dat de zon gedraaid is.

Wel in Sketchup Make 2017 dus.
Thanks, ga ik daar eens naar kijken van de week :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
Source90 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 10:34:
[...]

Vraag is niet aan mijn gericht, maar zelfde gemeente :)

***members only***
Thanks !!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnStaakke
nel!s schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 09:19:
[...]

Kan je mij de jouwe DM-en ? Ben ook op zoek naar een goede inteken-fiverr-klusser ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

De ribcassette vloerdelen zijn geplaatst!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X9YyWJ8dufIS_7Hxg1QhQYcLesM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3vhHJl7Qmp3mvGF2vCYJqNGw.jpg?f=fotoalbum_large

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
kepler schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 11:33:
[...]

Thanks, ga ik daar eens naar kijken van de week :)
Dit zit standaard in Sketchup zelf. Geen externe plugins voor nodig.

YouTube: Sketchup #33: Sunlight Simulation

Heb schematisch voor PV setup bij mijn ouders ff snel iets in elkaar gedraaid om schaduwwerking over de seizoenen te bekijken, krijg je zoiets:
https://onedrive.live.com...61ADB22281%213465&o=OneUp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ET__
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21-07-2023
Wij willen binnenkort zonnepanelen op het dak van ons nieuwbouwhuis plaatsen. Nu zit de ventilatiepijp (inlaat) van de WTW unit een beetje in de weg. Wij denken aan de mogelijkheid om de pijp in te korten en onder een paneel te plaatsen.

Hebben jullie een idee of dit wel mogelijk is, of tast je daarmee het vermogen van de WTW unit aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Nadeel is wel dat je in de zomer dan nog warmere lucht binnenkrijgt. In de winter is dat dan wel weer een voordeel, ware het niet dat de kruiswisselaar al nagenoeg alles uitwisselt.

Als hij midden onder het paneel ligt zou je gewoon een kap met gaas (bovenzijde "open" dus) kunnen monteren, aangezien er geen (spat)water van boven meer in kan komen. Hoogte onder de panelen is meestal best ruim, zou voor je capaciteit niet zo bang zijn, worst case verbruikt je inlaatfan een paar watt meer.

Wel ff goed uitmikken met plaatsing panelen, oa voor junction boxes etc aan onderzijde van de panelen.

[ Voor 9% gewijzigd door bbbrumbrum op 30-01-2021 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Laatst online: 11:26
ET__ schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 13:55:
Wij willen binnenkort zonnepanelen op het dak van ons nieuwbouwhuis plaatsen. Nu zit de ventilatiepijp (inlaat) van de WTW unit een beetje in de weg. Wij denken aan de mogelijkheid om de pijp in te korten en onder een paneel te plaatsen.

Hebben jullie een idee of dit wel mogelijk is, of tast je daarmee het vermogen van de WTW unit aan?
Kan je de pannen niet loshalen en pan met de pijp ergens andere neerleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
bbbrumbrum schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 13:48:
[...]

Dit zit standaard in Sketchup zelf. Geen externe plugins voor nodig.

YouTube: Sketchup #33: Sunlight Simulation

Heb schematisch voor PV setup bij mijn ouders ff snel iets in elkaar gedraaid om schaduwwerking over de seizoenen te bekijken, krijg je zoiets:
https://onedrive.live.com...61ADB22281%213465&o=OneUp
Ik gebruik dus de webversie (ik heb eigenlijk alleen een Chromebook...). Maar ik zal eens kijken of ik het programma kan draaien op de Macbook van mn vriendin, in het programma is dus veel meer mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
SmoothTweaker schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 16:07:
[...]

Kan je de pannen niet loshalen en pan met de pijp ergens andere neerleggen?
Dan moet je dus ook een nieuwe doorvoer in het dak maken en de oude afdichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
kabeltjekabel schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 16:41:
[...]

Dan moet je dus ook een nieuwe doorvoer in het dak maken en de oude afdichten.
Dat is wel de makkelijkste manier. Of onder de dakpannen verlengen, als daar genoeg 'holle' ruimte zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 10:32

TMC

Natuurlijk is het een moderne interpretatie, maar lang niet elke jaren '30 woning heeft halfronde deuren of granitovloer hoor. Ik vind de kap, overstek en het metselwerk heel erg in de buurt komen van een 'echt' jaren '30 huis. Al met al een bijzonder fraai en tijdloos huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
[...]

Benieuwd naar de resultaten zodra je die hebt. Wellicht dat ik het ook even op die manier laat uitwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
SmoothTweaker schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 17:09:
[...]

Dat is wel de makkelijkste manier. Of onder de dakpannen verlengen, als daar genoeg 'holle' ruimte zit?
Makkelijk? Je moet ergens anders dan een gat van >180mm (buis is minimaal rond 150 + isolatie) door de water, wind, en luchtdichte laag van je dak heenprikken. Dit moet dan ook nog eens uitkomen met de panlatten en het onderliggend constructief hout, en ook een mogelijk pad zonder al te veel (extra) flowrestricties richting de WTW hebben.
Vind ik het afzagen van de huidige pijp en er een andere kap (of iets zelf gemaakt, het is maar dat er geen complete vogels inkruipen, insecten vangt het filter wel af) een heeeeeel stuk minder werk. En minder risico op lekkages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ET__ schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 13:55:

Google even op Universele lage ventilatiepan Ø 150 mm Antraciet NV/rioolbeluchting Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Wolly schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 19:20:
[...]

Google even op Universele lage ventilatiepan Ø 150 mm Antraciet NV/rioolbeluchting Zonnepanelen
Max 216kuub, das een beetje schraal voor WTW. Zoals aangegeven zal hij het er wel doorheen drukken, maar het is wel de moeite om te kijken naar een oplossing met zo min mogelijk weerstand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
SketchUp inmiddels ook aan de praat gekregen op de desktop. Onderstaand plaatje in een minuut of 5 gemaakt. Klinkt bijna alsof die 'inteken-fiverr-klussers' makkelijk geld verdienen, want dit is voor mij misschien de 10de keer dat ik Sketchup gebruik, dus ben verre van geoefend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y4lqH2bQBFgfAqRSEdFSaXm2n90=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YkstQGSQZ1gwIXRzXPVQDFz9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zeg ik, het is geen rocket science. Blokjes maken, lijntjes trekken en inkleuren basically :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:20
Farmerwood schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:17:
SketchUp inmiddels ook aan de praat gekregen op de desktop. Onderstaand plaatje in een minuut of 5 gemaakt. Klinkt bijna alsof die 'inteken-fiverr-klussers' makkelijk geld verdienen, want dit is voor mij misschien de 10de keer dat ik Sketchup gebruik, dus ben verre van geoefend.

[Afbeelding]
The devil is in the details!
Maar lekker bezig! Ennuh, tis maar een fiver eh :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Deleon78 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:19:
[...]
The devil is in the details!
Absoluut, maar volgens mij zag ik hier vooral voorbij komen dat mensen vooral de basic plattegrond laten maken voor die 15-25 euro.

En het is denk ik wel handig om met Sketchup overweg te kunnen. Zeker als je zelf wat wil experimenteren met ontwerpen en indelingen.
Ondanks dat mijn huis inmiddels opgeleverd is ga ik toch nog wat aan mijn SketchUp skills doen denk ik. Ook leuk om zelf wat meubels mee te ontwerpen bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Voor de plattegrond zou ik het niet snel doen.
Zou wel 15 euro overhebben voor iemand die de buitengevel inclusief alle ramen en dakpannen + texturen fixt. Dat heb ik even geprobeerd of Fiver maar krijg rates van 120 dollar terug.

Dan toch maar even zelf paar uurtjes in steken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler

[Afbeelding]
Bij mij zat de uitdaging in de ontwerpfase, als je veel met de muurtjes zit te schuiven :D Althans in de webversie, misschien dat je in de het programma wel de dimensies kan aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaa87
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-07-2021
Hoe werkt het met de schutting bij een project? Dragen alle buren uit een rij bij in 1 pot om de tuinafscheiding te betalen?

Ik wil het liefst een donkere schutting, weet niet of m'n buren daar ook voor in zijn. De eerste paal is net geslagen voelt een beetje vroeg om erover te beginnen. Hoe zijn jullie tot de keuze gekomen wat voor schutting de straat krijgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
kepler schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:39:
[...]
Bij mij zat de uitdaging in de ontwerpfase, als je veel met de muurtjes zit te schuiven :D Althans in de webversie, misschien dat je in de het programma wel de dimensies kan aanpassen
Zowel in de webversie als in de Macversie kan ik de dimensies aanpassen. Kwestie van de rolmaat gebruiken, een bekende muur opmeten en de gemeten waarde corrigeren. Na een vraag om bevestiging van SketchUp worden alle afmetingen aangepast aan de 'nieuwe standaard'.

Al merk ik wel dat het op de pixel aan komt als je het op de centimeter nauwkeurig goed wil hebben. Met de tekening die ik nu gemaakt had klopt de lengte van het huis op 4 cm niet als ik alle maten corrigeer op de breedte. (Vraag is in hoeverre dat boeit op een lengte van bijna 14 m.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Yaa87 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:46:
Hoe werkt het met de schutting bij een project? Dragen alle buren uit een rij bij in 1 pot om de tuinafscheiding te betalen?

Ik wil het liefst een donkere schutting, weet niet of m'n buren daar ook voor in zijn. De eerste paal is net geslagen voelt een beetje vroeg om erover te beginnen. Hoe zijn jullie tot de keuze gekomen wat voor schutting de straat krijgt?
Wij kopen met ons hele blok samen schutting/hekwerk in. Alle offertes zijn waar gedeeld met een ander kavel gewoon al door 2 gedaan. Zo heeft iedereen een eigen offerte/factuur en zijn de kosten meteen gedeeld. Handig voor wie het uit een bouwdepot gaat betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Yaa87 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:46:

Zorg dat je hardhouten palen als schutting gebruikt, dan kan iedere buur z'n eigen houtwerk er tegenaan (laten) timmeren.

Maar vaak is schutting een sluitpostje, en gaat iedereen voor betonpalen met grenen hout :P En dan krijg je dit:

Afbeeldingslocatie: https://www.schuttinggigant.com/wp-content/uploads/2018/01/schuttingen-15.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:51

Sport_Life

Solvitur ambulando

[Afbeelding]
Misschien stomme vraag en ik wil me nergens mee bemoeien hoor, maar waarom de keuken niet tegen de andere muur? Lijkt mij mooier.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Sport_Life schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:59:
[...]
Misschien stomme vraag en ik wil me nergens mee bemoeien hoor, maar waarom de keuken niet tegen de andere muur? Lijkt mij mooier.
Kort: Omdat we bij deze indeling uiteindelijk al onze wensen konden inplannen en niet bij de keuken aan de andere kant.

Lang:
De projectkeuken zat idd aan de andere kant als een hoekkeuken, maar daardoor moest de eettafel eigenlijk wel tegen de lange muur. Die is 14m lang en die wilden we ook graag een beetje breken.
Bovendien willen we graag een beetje een knusse hoek van de eettafel maken. Beetje naar het idee van de Oostenrijkse eettafels rondom een tafel met een bank.
Ook willen we graag een beetje een gescheiden woonkamer en keuken zodat wij en de kinderen een beetje een eigen plek kunnen hebben. Uiteindelijk kwam de keukenleverancier/interieurbouwer met dit voorstel en dat dekte alle requirements.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaa87
Verwijderd schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:59:
[...]

Zorg dat je hardhouten palen als schutting gebruikt, dan kan iedere buur z'n eigen houtwerk er tegenaan (laten) timmeren.

Maar vaak is schutting een sluitpostje, en gaat iedereen voor betonpalen met grenen hout :P En dan krijg je dit:

[Afbeelding]
En hoe hebben jullie bepaald welke schutting het zou worden. Meeste stemmen gelden?

En tja iedereen heeft een ander budget. Ik wil zelf ook niet veel uitgeven aan de schutting. Hopelijk kan ik leven met de optie die de buren kiezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Laatst online: 08:22
Bij ons blok van 5 huizen was één huis nog niet verkocht, één huis was van een belegger en één huis van een Brit. Die laatste 2 vonden het vooral prettig er niet over na te hoeven denken. Dus we hebben met de andere buren samen iets moois uit kunnen zoeken waar het hele blok aan meedeed.

Aan de achterzijde van ons huis zit standaard klimop op een zwart hekwerk met zwarte poort. Daarnaast een standaard schuur met horizontale latten. We hebben nu een schutting met dezelfde balken en zwarte staanders. Door de horizontale latten geeft het optisch ook meer lengte aan de tuin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2B9Hz8o1TReggh0ruhWKzCC3iD0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WmYWiBHgBIrk82mxvUD9JG9S.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Yaa87 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 08:08:
[...]
En hoe hebben jullie bepaald welke schutting het zou worden. Meeste stemmen gelden?

En tja iedereen heeft een ander budget. Ik wil zelf ook niet veel uitgeven aan de schutting. Hopelijk kan ik leven met de optie die de buren kiezen.
Wij hebben met beide buren (naast en achter) die ook weer samen een stuk tuin delen een uitgebreide videochat gehad.
Iedereen wilde niet tussen een rij planken zitten, maar qua keuze groen waren we het niet eens. Wij wilden geen klimop en liefst ook niet de Portugese Laurier die de achterburen wilden ivm de giftige besjes die eraan groeien en kleine kinderen in huis.
Uiteindelijk samen gekozen om het hekwerk van de bouw door te trekken met zeildoek. Iedereen kan er nu tegenaan zetten wat hij/zij wil.
Met de buren naast ons nog wel besloten de eerste 3.5 m schutting te plaatsen. Wordt allemaal in de komende paar weken geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
bbbrumbrum schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 18:28:
[...]

Makkelijk? Je moet ergens anders dan een gat van >180mm (buis is minimaal rond 150 + isolatie) door de water, wind, en luchtdichte laag van je dak heenprikken. Dit moet dan ook nog eens uitkomen met de panlatten en het onderliggend constructief hout, en ook een mogelijk pad zonder al te veel (extra) flowrestricties richting de WTW hebben.
Vind ik het afzagen van de huidige pijp en er een andere kap (of iets zelf gemaakt, het is maar dat er geen complete vogels inkruipen, insecten vangt het filter wel af) een heeeeeel stuk minder werk. En minder risico op lekkages.
Daar heb je een goed punt. In mijn beleving was de buis toch een stuk smaller.
Afzagen en een andere kap is inderdaad flink wat minder werk. Bij het verplaatsen heb je ook nog een ander gat dicht te maken.

[ Voor 15% gewijzigd door SmoothTweaker op 31-01-2021 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaa87
Farmerwood schreef op zondag 31 januari 2021 @ 09:25:
[...]

Uiteindelijk samen gekozen om het hekwerk van de bouw door te trekken met zeildoek.
Wat moet ik me hierbij voorstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yaa87 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 08:08:
[...]

Dat kun je dus zelf bepalen als je hardhouten palen als basis hebt. Daar kun je aan beide kanten schutting op timmeren. Dus als jij douglas potdekselplanken wilt en de buren goedkoop grenen, dan kan dat dus.

@millerman_sf Gaaf die hoge border van corten staal :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2021 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Yaa87 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 09:32:
[...]

Wat moet ik me hierbij voorstellen?
Het is zo te zien hetzelfde hekwerk als op de foto van @millerman_sf een paar post hierboven. Dat hek achterin de tuin.

'Dubbelstaafmat hekwerk' is volgens mij de correcte naam ervoor. En dan winddoek er tegenaan. Dat wordt in ons geval voor > 90% dicht. En daar kun je alles wat je wilt tegenaan laten groeien.

Daarmee hopen we een groene erfscheiding te realiseren die tevens ook gewoon 'dicht' is voor huisdieren, kleine kinderen en ongenode gasten.
Qua huisdieren zowel die van ons in de tuin houden als die van anderen uit de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadiQal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05-2024

[Afbeelding]
Ik moest toch ff 2x kijken of ik niet naar m'n eigen tekening zat te kijken :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jqLLxpWoQmib2ixvpk65WbJ_y4Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mCkkE2DS8Bdu4ALeKqB8krAh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
RadiQal schreef op zondag 31 januari 2021 @ 10:23:
[...]
Ik moest toch ff 2x kijken of ik niet naar m'n eigen tekening zat te kijken :9

[Afbeelding]
Alleen de grove muren zullen veel mensen hun eigen huis wel in kunnen herkennen denk ik. :P

Gisteren nog even zitten oefenen met wat technieken om je huis te tekenen. Vond deze serie tutorials op YouTube wel fijn. Hij geeft steeds meerdere mogelijkheden om iets te doen waardoor je ook zelf kunt bepalen wat je fijn vind werken.

Nog even goed nadenken wat handig is qua layers en dan maar eens beginnen met de definitieve tekening van het hele huis. En dan zo dat je ook steeds even makkelijk een goede view kan creëeren voor elke verdieping.
De desktop app werkt bij mij echt veel soepeler dan de webversie, dus het is een stuk leuker nu om met SketchUp te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 23:32
Source90 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 17:29:
Is er ook iemand die het hele huis heeft laten maken in Sketchup, view Fivver, vanuit een PDF bouwtekening?

Aan welke prijzen moet ik dan denken? De prijzen die ik terugvind zijn enkel als je een CAD kan aanleveren, niet voor pdf overnemen (na navraag).

Ik weet nu welke architect het huis ontwerpen heeft, maar gok niet dat zij de CAD bestanden vrij gaan geven. Is toch hun "ontwerp".
De technische tekening in PDF is bij ons een soort CAD export. Ik kon die in Sketchup zo importeren dat alle lijnen direct fysieke lijnen waren met afmetingen correct op de mm. Die lijnen dus dicht maken en de hoogte in duwen en ik had m'n muren.

Echter ook veel opschoon werk om lijnen van stopcontacten enzo eerst te verwijderen. Opzich iets meer gedoe dus ook, maar wel accurate representatie van de technische tekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Hertog_Martin schreef op zondag 31 januari 2021 @ 10:32:
[...]
De technische tekening in PDF is bij ons een soort CAD export. Ik kon die in Sketchup zo importeren dat alle lijnen direct fysieke lijnen waren met afmetingen correct op de mm. Die lijnen dus dicht maken en de hoogte in duwen en ik had m'n muren.

Echter ook veel opschoon werk om lijnen van stopcontacten enzo eerst te verwijderen. Opzich iets meer gedoe dus ook, maar wel accurate representatie van de technische tekening
Als je die plattegrond op een andere layers importeert dan dat je daadwerkelijk gaat tekenen, dan zit die plattegrond niet 'vast' in je tekening, maar kun je hem nog wel even makkelijk oproepen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

SquareOne schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:32:
Voor de plattegrond zou ik het niet snel doen.
Zou wel 15 euro overhebben voor iemand die de buitengevel inclusief alle ramen en dakpannen + texturen fixt. Dat heb ik even geprobeerd of Fiver maar krijg rates van 120 dollar terug.

Dan toch maar even zelf paar uurtjes in steken :)
Source90 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 17:29:

Ben nu met iemand in contact via Fiverr die mijn complete woning 3D gaat intekenen waarbij ik de renders en de SKP bestanden krijg voor het wereld bedrag van €20... en nog een Nederlander ook! :+

De prijzen die ze ‘adverteren’ lijken van geen kant te kloppen, bij mij beginnen de prijzen vanaf €50... nu mooi €30 uitgespaard

[ Voor 36% gewijzigd door Toppe op 31-01-2021 11:26 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Laatst online: 17-09 09:01
Nou, dan zal ik ook maar even proberen een uitgebreid verslag te doen van ons traject.

In juli 2019 de knoop doorgehakt om van het midden in het land richting het noorden van het land te verhuizen, mijn roots liggen daar, mijn familie zit daar nog en met een kleine van toen bijna 1 bleek toch dat het ons handiger leek om dichter bij familie in de buurt te wonen.

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
Scr33x0r schreef op zondag 31 januari 2021 @ 11:27:
Nou, dan zal ik ook maar even proberen een uitgebreid verslag te doen van ons traject.

In juli 2019 de knoop doorgehakt om van het midden in het land richting het noorden van het land te verhuizen, mijn roots liggen daar, mijn familie zit daar nog en met een kleine van toen bijna 1 bleek toch dat het ons handiger leek om dichter bij familie in de buurt te wonen.

***members only***
Mooi! Je mag van geluk spreken met zo'n aannemer! Mochten we ooit nog een keer projectbouw gaan doen neem ik een kleine aannemer / flexibiliteit van de aannemer mee als overweging bij het beoordelen van het project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormstar3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-06 20:01

***members only***
Mooie woning! en ook fijn die hoeveelheid grond. Ik zit hier in het zuiden voor ongeveer dezelfde prijs met een iets kleinere woning en ong. 230m2.

Ik vroeg me wel af wat je voor die +- 6K hebt laten doen aan de wanden/schilderwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024

***members only***
Echt een mooi huis, wat betreft maatvoering en straks met je schuur/garage verlengde carpoort is die gewoon helemaal af. Is er in je kantoor ook vloerverwarming door gelegd, zo ja individueel regelbaar of ga je die elektrisch/ met een airco verwarmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Vandaag even met de drone langs geweest!

Ook wat close-ups op 1,5m hoogte gemaakt van de hele vloer. Al meteen gespot dat ze 1 warmwater leiding vergeten zijn. Melding gemaakt, hopen dat ze die nog onder de platen door gefrot krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IKz8rEG4H2NerBvg0T9osbbyzrk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/25gOJwEXYQV9xEg6YdAqyFxH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YOZPeymZT7_WJ4fY4MQXoBAcTq8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P0ClMvVmtliMWykmqN1tUH3U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bUWqHLMDXX6np53rvJkH-1Jk3cM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xaH8Ta6I7wYltXrzIZ56WTQd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UVSdnZRHSsUbij1AWaDA_WBAty4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yuGNNWQbWUuNL4XhlkMNhY9f.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door JackBol op 31-01-2021 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Handig zo'n drone, bij ons project is er 1 hek zonder klemmen en kunnen we dus eenvoudig elk weekend even op de bouwplaats kijken.

Geen idee hoe je nu al ziet dat er een warmwaterleiding ontbreekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:17
Scuderia110 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 17:06:
Handig zo'n drone, bij ons project is er 1 hek zonder klemmen en kunnen we dus eenvoudig elk weekend even op de bouwplaats kijken.

Geen idee hoe je nu al ziet dat er een warmwaterleiding ontbreekt.
@JackBol Die warmwaterleiding kan ook gewoon in de cementdekvloer gelegd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Laatst online: 27-07 17:07
JackBol schreef op zondag 31 januari 2021 @ 17:00:

Ook wat close-ups op 1,5m hoogte gemaakt van de hele vloer. Al meteen gespot dat ze 1 warmwater leiding vergeten zijn. Melding gemaakt, hopen dat ze die nog onder de platen door gefrot krijgen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waar is die doorlopende fundering voor bedoeld aan de achterzijde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

deejeebv schreef op zondag 31 januari 2021 @ 18:37:
[...]

@JackBol Die warmwaterleiding kan ook gewoon in de cementdekvloer gelegd worden.
Bij de buren ligt de warmwater aanvoer voor de berging wel onder de dekplaten. Dus ik verwacht dat ze dat bij mij ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

kaboom1555 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 18:53:
[...]

Waar is die doorlopende fundering voor bedoeld aan de achterzijde?
Dat is formeel de erfafscheiding. Erachter komt een gedeeld grasveld met struweel en een stuk of 30 nieuwe bomen om de weg af te schermen.

De naaldboom gaat weg, die iepen blijven.

[ Voor 17% gewijzigd door JackBol op 31-01-2021 19:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:17
JackBol schreef op zondag 31 januari 2021 @ 19:03:
[...]

Dat is formeel de erfafscheiding. Erachter komt een gedeeld grasveld.
In verband met leidingverliezen zou ik hem liever in de dekvloer hebben liggen.
Bij mijn eigen huis in aanbouw is me ook niet duidelijk welke leidingen er onder de cloer liggen en welke in de dekvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WybWyb
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-09 15:07
Even een vraagje. Bij ons zijn ze deze week begonnen met het metselwerk, begane grond is bijna klaar. Wij hebben achter een buitenkraan en een stopcontact genomen. Deze zouden allebei op 550+ vl naast elkaar aangebracht worden (volgens tekening). Nu heb ik een rondje gevlogen met m'n drone en zag ik dat ze niet op dezelfde hoogte zitten maar (bijna) onder elkaar. Naast dat we het niet heel mooi vinden, vinden we het ook erg onpraktisch. Als je je handen af wil spoelen komt het water sowieso ook bij het elektriciteitspunt. Ik zit eraan te denken om een mail te sturen naar de kopersbegeleiding, maar weet niet of dat 'handig' is. Er is nog geen officieel kijk moment geweest ofzo.
Members only:

MBPr 13" - iPhone Xr - iPad Pro 12.9 - Apple Watch 42mm - A7 III

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 10:32

TMC

JackBol schreef op zondag 31 januari 2021 @ 17:00:
WybWyb schreef op zondag 31 januari 2021 @ 19:55:
Even een vraagje. Bij ons zijn ze deze week begonnen met het metselwerk, begane grond is bijna klaar. Wij hebben achter een buitenkraan en een stopcontact genomen. Deze zouden allebei op 550+ vl naast elkaar aangebracht worden (volgens tekening). Nu heb ik een rondje gevlogen met m'n drone en zag ik dat ze niet op dezelfde hoogte zitten maar (bijna) onder elkaar.
Wel echt peak-Tweakers om met een drone de aannemer te gaan controleren. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:04

Osxy

Holy crap on a cracker

Even een vraagje. Bij ons zijn ze deze week begonnen met het metselwerk, begane grond is bijna klaar. Wij hebben achter een buitenkraan en een stopcontact genomen. Deze zouden allebei op 550+ vl naast elkaar aangebracht worden (volgens tekening). Nu heb ik een rondje gevlogen met m'n drone en zag ik dat ze niet op dezelfde hoogte zitten maar (bijna) onder elkaar. Naast dat we het niet heel mooi vinden, vinden we het ook erg onpraktisch. Als je je handen af wil spoelen komt het water sowieso ook bij het elektriciteitspunt. Ik zit eraan te denken om een mail te sturen naar de kopersbegeleiding, maar weet niet of dat 'handig' is. Er is nog geen officieel kijk moment geweest ofzo.

***members only***
Mijn ervaring bij onze opzichter was dat hij geen fan was van tussentijds kijken maar het wel op prijs stelde wanneer we vroegtijdig foutieve zaken melde. Het is nu makkelijker te herstellen dan wanneer ze vrijwel klaar zijn.

Daarnaast had je dit waarschijnlijk ook met een zoomlens kunnen zien.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
Stormstar3 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 14:02:
[...]

Mooie woning! en ook fijn die hoeveelheid grond. Ik zit hier in het zuiden voor ongeveer dezelfde prijs met een iets kleinere woning en ong. 230m2.

Ik vroeg me wel af wat je voor die +- 6K hebt laten doen aan de wanden/schilderwerk?
Voor die 6k hebben ze gedaan:
- Glasvliesbehang op alle verdiepingen
- Zolder afwerken (plamuur + kit)
- Alles sauzen
- Traptreden werken ze later nog af

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scr33x0r
Hanzul schreef op zondag 31 januari 2021 @ 14:23:
[...]

Echt een mooi huis, wat betreft maatvoering en straks met je schuur/garage verlengde carpoort is die gewoon helemaal af. Is er in je kantoor ook vloerverwarming door gelegd, zo ja individueel regelbaar of ga je die elektrisch/ met een airco verwarmen.
Yes vloerverwarming is ook doorgelegd op kantoor. Helaas met een normale groepenverdeler, dus niet per groep instelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r

***members only***
Ik zou het gewoon melden, kijk maar naar mijn verhaal. Als ik bijv had gewacht met mijn binnenmuur tot na het spaccen van de plafonds was het helemaal drama geweest. Is sowieso klusje van paar dagen geweest om alles goed te krijgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WybWyb
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-09 15:07
Osxy schreef op zondag 31 januari 2021 @ 20:29:
[...]

Mijn ervaring bij onze opzichter was dat hij geen fan was van tussentijds kijken maar het wel op prijs stelde wanneer we vroegtijdig foutieve zaken melde. Het is nu makkelijker te herstellen dan wanneer ze vrijwel klaar zijn.

Daarnaast had je dit waarschijnlijk ook met een zoomlens kunnen zien.
Oké, dan ga ik de kopersbegeleiding gewoon een mailtje sturen dat ik dit gezien heb. Lijkt me inderdaad dat het nu nog makkelijk te herstellen is dan wanneer ik dit later aan ze meldt.

Helaas is ons huis vanaf de openbare weg bijna niet te zien (alleen het dak) omdat er allemaal andere huizen voor staan en het ook best een afstand is vanaf het bouwhek. De drone is dus mijn enige manier om iets van de bouw mee te kunnen krijgen.

MBPr 13" - iPhone Xr - iPad Pro 12.9 - Apple Watch 42mm - A7 III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:20
WybWyb schreef op zondag 31 januari 2021 @ 20:45:
[...]

Oké, dan ga ik de kopersbegeleiding gewoon een mailtje sturen dat ik dit gezien heb. Lijkt me inderdaad dat het nu nog makkelijk te herstellen is dan wanneer ik dit later aan ze meldt.

Helaas is ons huis vanaf de openbare weg bijna niet te zien (alleen het dak) omdat er allemaal andere huizen voor staan en het ook best een afstand is vanaf het bouwhek. De drone is dus mijn enige manier om iets van de bouw mee te kunnen krijgen.
Stopcontact onder een kraan lijkt me onpraktisch (en is ook ongebruikelijk, heb het niet eerder gezien). Zou het snel melden, dit is raar.
Pagina: 1 ... 155 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2