Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 154 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.609 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Toppe schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 08:10:
[...]

En deze maatregel is vanuit de overheid (en dus gemeentes) niet toegestaan: https://rein.nl/zelfbewoningsplicht/
Ik heb liever een link naar een rechterlijke uitspraak. Dit is gewoon een advocaat op zoek naar werk.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-09 12:31
aprofet schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:02:
Hoe om te gaan met een aantoonbare afwijking tussen bouwplan en bouwuitvoering?

Zie voorbeeld vloerverwarming:

***members only***

Hoe zouden jullie hiermee omgaan?
proactief melden
of
achteraf aannemer aansprakelijk stellen (indien een strenge winter (i.e -10C) de ruimte niet warm genoeg worden) ?
WIj krijgen naar meermaals aanvragen dit soort tekeningen niet eens te zien.. Dat is voor de bouwers en niet voor ons. Zelfde als leidingwerk in muren, EPC berekening, technische documentatie van mechanische ventilatie etc. etc.
Staat de bouwer in zijn recht? Of kan ik doordrammen en hoor ik het wel te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-09 21:12

***members only***

proactief melden
of
achteraf aannemer aansprakelijk stellen (indien een strenge winter (i.e -10C) de ruimte niet warm genoeg worden) ?
Heel open spelen richting bouwer: Ik zag dat er minder leidingen zijn gebruikt dan volgens tekening de bedoeling was, wat is daarvan de reden geweest?

Mocht het een fout zijn, zal men het hierop rechtzetten. Is het bewust geweest, zal men aangeven dat het met minder leidingen hetzelfde resultaat geeft en hierdoor sta jij weer sterker mocht dit in de praktijk niet blijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
Xi-s schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 08:12:
Drie maanden terug een factuur gekregen van de bouwer. Werk nog niet af, dus ik heb niet betaald. Bouwer denkt dat de factuur in februari wél terecht is. :P

Ik vraag me af of er meer mensen niet betaald hebben. Ik denk dat tientallen mensen gewoon betaald hebben.
Hebben wij ook gehad met metselwerk in de aanneemovereenkomst stond metselwerk verdieping(en). Aannemer stuurde factuur toen metselwerk tot en met tweede verdiepingsvloer klaar was. Topgevel was nog niet gemetseld, maar waren wel druk bezig met andere zaken. Moest aannemer toevallig mailen dit hierin ook vernoemd binnen 1 uur werd ik gebeld door de projectleider, hij zij metselwerk is toch klaar tot tweede verdiepingsvloer wat bleek stond in hun eigen systeem metselwerk verdieping...

Zag wel de fout in en had dit nog nooit eerder gehoord... 15 min later wel een bericht naar alle kopers uitgedaan dat factuur nog niet betaald hoeft te worden tot nader bericht en maakte zijn excuses. Strekking van het verhaal er wordt in mijn ogen niet altijd bewust te vroeg gefactureerd.

Bij start bouw kregen wij hem zelfs pas 1 maand later en later afgesproken meerwerk later in het proces hebben we nog helemaal geen factuur van gehad. Na gereedkomen begane grond wel 50% van het tot dan toe afgesproken meerwerk moeten betalen, in plaats van 25% na opdracht, maar hier had ik geen bezwaar tegen omdat de andere 50% pas betaald hoeft te worden bij oplevering in plaats van na gereedkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Flying35 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 08:49:
[...]

Ik kan helaas mijn woning niet zien door het grote hekwerk wat er om heen staat. Daardoor kan ik onvoldoende beoordelen of de facturen op het juiste moment verstuurd worden. Ik ga wel regelmatig kijken, maar dan kijk ik naar vergelijkbare huizen die in principe qua voorgang gelijk zouden moeten lopen met de mijne. Ik betaal daarom de facturen altijd direct. Wel vervelend dat ik zo weinig van het bouwproces kan zien. Nu heb ik wel een uitnodiging ontvangen voor een kijkmiddag waarin ik eindelijk kan zien wat ze ervan gemaakt hebben. Oplevering zal binnen een aantal maanden zijn.
Als de voortgang voor jou niet te controleren is kunnen ze gewoon foto's maken en die meesturen.

Bij ons ging het bouwterrein op een gegeven moment geheel op slot wegens teveel kijkers. Vanaf dat moment kregen we na de factuur, voor de einddatum daarvan, foto's via volg je woning.

Je moet het natuurlijk wel op een of andere manier kunnen controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-09 15:16

***members only***

proactief melden
of
Ik heb hetzelfde probleem, maar kwam er pas na oplevering achter door foto's te vergelijken met het plan. Ook hier staat op het legplan 10 cm h-o-h en is 15 cm uitgevoerd.

Ik heb dit issue gemeld bij de aannemer, met cc aan Woningborg onder vermelding van het certificaatnummer. Ik heb ten eerste gevraagd om een reactie, en duidelijk aangegeven dat ik bij ze terugkom mocht blijken dat het 's winters niet warm te krijgen is.

Gelukkig lijkt het met dat laatste wel mee te vallen, maar de reactie van de installateur was bijzonder bedroevend. Deze gaf aan "wij hebben dit ontworpen en volgens de normen berekend. Wij garanderen de temperaturen zoals in de technische omschrijving.". Ik heb aan de aannemer laten weten dat dat antwoord mij niet aanstaat, omdat ik de berekeningen niet gezien heb en de installatie niet is uitgevoerd zoals ontworpen gezien het verschil tussen de tekeningen en de foto's.

Dus ja, ik zou hier een punt van gemaakt hebben als ik dit voor oplevering had geweten (helaas had ik die ontwerptekeningen niet).

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Flying35 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 08:49:
[...]

Ik kan helaas mijn woning niet zien door het grote hekwerk wat er om heen staat. Daardoor kan ik onvoldoende beoordelen of de facturen op het juiste moment verstuurd worden. Ik ga wel regelmatig kijken, maar dan kijk ik naar vergelijkbare huizen die in principe qua voorgang gelijk zouden moeten lopen met de mijne. Ik betaal daarom de facturen altijd direct. Wel vervelend dat ik zo weinig van het bouwproces kan zien. Nu heb ik wel een uitnodiging ontvangen voor een kijkmiddag waarin ik eindelijk kan zien wat ze ervan gemaakt hebben. Oplevering zal binnen een aantal maanden zijn.
Kijk de woningborgstukken er op na. De aannemer moet jou de gelegenheid geven om te controleren dat de facturen niet te vroeg verstuurd zijn. Dus op verzoek moet hij je bewijsstukken aanleveren. Dat kunnen foto's zijn, maar het gemakkelijkst is om je even te laten kijken.

Bij ons zijn drie facturen te vroeg verstuurd. De aannemer vond het niet fijn dat ik dat wist, maar het is essentieel voor de afbouwgarantie. Te vroeg betalen is in het ergste geval de hele termijn weggooien.

[ Voor 9% gewijzigd door Blihi op 26-01-2021 13:26 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Hanzul schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:33:
[...]

Hebben wij ook gehad met metselwerk in de aanneemovereenkomst stond metselwerk verdieping(en). Aannemer stuurde factuur toen metselwerk tot en met tweede verdiepingsvloer klaar was. Topgevel was nog niet gemetseld, maar waren wel druk bezig met andere zaken. Moest aannemer toevallig mailen dit hierin ook vernoemd binnen 1 uur werd ik gebeld door de projectleider, hij zij metselwerk is toch klaar tot tweede verdiepingsvloer wat bleek stond in hun eigen systeem metselwerk verdieping...

Zag wel de fout in en had dit nog nooit eerder gehoord... 15 min later wel een bericht naar alle kopers uitgedaan dat factuur nog niet betaald hoeft te worden tot nader bericht en maakte zijn excuses. Strekking van het verhaal er wordt in mijn ogen niet altijd bewust te vroeg gefactureerd.
Het is niet altijd bewust nee. Wij kregen de factuur "waterdicht" te vroeg. Wat bleek. De dakdekker had op vrijdagmiddag ons huis af moeten maken, maar geen zin meer. Hij is gewoon vertrokken en heeft de boel weken later pas afgemaakt. Ondertussen lagen de dakdekmaterialen gewoon op het dak en de uitvoerder had niets in de gaten (die controleerde sowieso vrij weinig).
Bij start bouw kregen wij hem zelfs pas 1 maand later en later afgesproken meerwerk later in het proces hebben we nog helemaal geen factuur van gehad. Na gereedkomen begane grond wel 50% van het tot dan toe afgesproken meerwerk moeten betalen, in plaats van 25% na opdracht, maar hier had ik geen bezwaar tegen omdat de andere 50% pas betaald hoeft te worden bij oplevering in plaats van na gereedkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Net een bouwkundige van VEH gesproken over mijn vraagtekens bij de ventilatie op de begane grond. Hij onderschreef mijn observatie

Enerzijds is het de vraag of er genoeg luchtverversing is in de woonkamer door het ontbreken van roosters. Anderzijds is er een comfort issue, want als alle benodigde lucht alleen via de schuifpui moet komen, dan krijg je daar vrijwel zeker een flinke (koude) voelbare luchtstroom.

3 acties:
- Aannemer om hun volledige berekening vragen + inregelrapporten van de MV
- Zelf CO2 meter aanschaffen om te gaan meten. Kan nog wel lastig worden, want we gaan er zelf pas over 7 weken wonen. En geen mensen in huis is minder CO2 productie...
- Agenda item maken om de bankgarantie bij de notaris indien nodig deels vast te houden.

Niets nieuws van wat ik zelf al bedacht had, maar sta nu wel iets sterker richting de aannemer.
Wordt vervolgd. :-)

[ Voor 5% gewijzigd door Farmerwood op 26-01-2021 16:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-09 15:17
1ntroduc3 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:26:
[...]

WIj krijgen naar meermaals aanvragen dit soort tekeningen niet eens te zien.. Dat is voor de bouwers en niet voor ons. Zelfde als leidingwerk in muren, EPC berekening, technische documentatie van mechanische ventilatie etc. etc.
Staat de bouwer in zijn recht? Of kan ik doordrammen en hoor ik het wel te krijgen?
Vraag ik me ook af. Hoe kan ik ooit controleren of ze zich houden aan alles als je de helft van de documentatie niet hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
1ntroduc3 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:26:
[...]

EPC berekening moeten ze bij de gemeente inleveren voor de vergunning, dus die kun je altijd daar nog opvragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aprofet
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 22:51
JohnStaakke schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:28:
[...]

Vraag ik me ook af. Hoe kan ik ooit controleren of ze zich houden aan alles als je de helft van de documentatie niet hebt?
Ik heb mijn extra documentatie gekregen omdat ik op zolder meerwerk heb (ontwerp temp 15 --> 20 graden).
Ik wil nl niet betalen voor iets wat niet te controleren/bij te sturen valt.

Om bewijs gevraagd dat wat "extra" gekocht is, ook is meegenomen in de (standaard) legplannen.
Toen kwam aannemer met de documentatie. (Als ik geen meerwerk had gehad denk ik niet dat ik die documentatie had gekregen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-09 15:17
kabeltjekabel schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:34:
[...]

EPC berekening moeten ze bij de gemeente inleveren voor de vergunning, dus die kun je altijd daar nog opvragen.
Ik heb geprobeerd om die vergunning op te vragen, maar kan niet echt een loket vinden. Moet ik dan maar gewoon bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@Farmerwood
Die luchtstroom met maar aan een kant een rooster kan ik alvast voor je bevestigen. Wij hebben wel overal roosters maar die staan nu bijna allemaal dicht (winter enzo...) in de keuken staat er een op een kier en daar komt de frisse lucht duidelijk binnen.

@JohnStaakke Hoe dat werkt verschilt per gemeente dus ja, gewoon bellen. Hier in Utrecht heb ik alles via de mail geregeld, maar zo staat dat ook op de website uitgelegd.

De EPC heb ik overigens gewoon uit het bouwproject gehad. Die berekening is geen onderdeel van je contractstukken maar in dit topic lees ik toch vooral reacties van bouwers die 'geen onderdeel van verplichte stukken' lezen als 'andere dingen zijn verboden om naar de koper te sturen'. Maargoed, ik snap ook dat ze die administratieve last niet willen, volgens mij gaat het ook vooral daarom. Wij hebben bv de vvw uitgebreid naar alle etages, met overal een thermostaat. Geen tekeningen van gekregen (anders dan de plek van de thermostaat per ruimte) het werkt allemaal ook naar behoren. Pas toen ik vragen ging stellen over de verdeler op zolder kwamen die bij de installateur uit, die meteen om dingen uit te leggen alle tekeningen stuurde.

Even doorvragen helpt vaak. Dat was wel makkelijker na de oplevering, dan krijg je een USB stick waar alle onderaannemers ook op staan en als je die een vraag stelt krijg je meestal gewoon antwoord. Daar zitten de mensen die trots zijn op hun werk en voor kwaliteit staan, die vind je minder bij de projectontwikkelaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aGraPusher
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-09 12:29
Verwachte oplevering is volgens het bouwbedrijf juni 2021.
Afgelopen dagen is er veel gedaan:
  • Dakpannen
  • Zinkwerk
  • Dekvloeren
  • Zonnepanelen
  • Voegen
Voor februari staat het volgende:
  • Stukadoor de kalkzandsteen muren behang klaar maken
  • Kozijnen leveren en plaatsen
  • Tuinschuur plaatsen
Dan kan het toch veel eerder dan juni klaar zijn?
[YouTube: Zonnepanelen geplaatst & voegwerk bijna klaar]

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hanzul
aGraPusher schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 17:13:
  • Dakpannen
  • Zinkwerk
  • Dekvloeren
  • Zonnepanelen
  • Voegen
  • Tuinschuur plaatsen
Netjes, wat ze bij jouw afgelopen dagen gedaan hebben staat bij ons komende 3 weken op de planning, behalve dekvloer, die komt daarna nog. Kozijnen zitten er wel al in.

Bij ons is nu al het werk ingepland, en wordt nu de oplevering medio mei genoemd. Afbouw kan je echter niets van zeggen wat betreft planning. Het zou in theorie veel eerder moeten kunnen, je zou eerder zeggen eind maart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhumba
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-09 22:18
Toppe schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 08:10:
[...]

En deze maatregel is vanuit de overheid (en dus gemeentes) niet toegestaan: https://rein.nl/zelfbewoningsplicht/
Ik had het misschien verkeerd benoemd.
Hier wordt gebruik gemaakt van een anti speculatie beding. Dat mag dus wel. En die geldt voor alle nieuwbouw. Neem je die als bouwer niet op dan verkoopt de gemeente denk ik gewoon geen grond aan je.
Je kunt je huis de 1e 2 jaar na aankoop dus alleen verkopen met toestemming van de gemeente: overlijden, uit elkaar of verhuizen voor je werk zijn de redenen wanneer het eerder zou kunnen.

Ik vind het alleen maar goed hoor. Mogelijkheid voor mensen om niet mee te hoeven doen aan die opbieden praktijken. Je moet alleen wel mazzel hebben om ingeloot te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Rhumba schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 18:41:
[...]

Ik had het misschien verkeerd benoemd.
Hier wordt gebruik gemaakt van een anti speculatie beding. Dat mag dus wel. En die geldt voor alle nieuwbouw. Neem je die als bouwer niet op dan verkoopt de gemeente denk ik gewoon geen grond aan je.
Je kunt je huis de 1e 2 jaar na aankoop dus alleen verkopen met toestemming van de gemeente: overlijden, uit elkaar of verhuizen voor je werk zijn de redenen wanneer het eerder zou kunnen.

Ik vind het alleen maar goed hoor. Mogelijkheid voor mensen om niet mee te hoeven doen aan die opbieden praktijken. Je moet alleen wel mazzel hebben om ingeloot te worden.
Dat de woningmarkt om geld draait snap ik, maar de grens moet wel ergens getrokken worden om het nog een beetje betaalbaar te houden, ik snap wel dat de gemeentes gebruik van deze mogelijkheid gaan maken.

Ik ga de vraag eens voorleggen aan onze makelaar of dit ook voor particulieren telt, of iets vergelijkbaars :9

[ Voor 12% gewijzigd door Toppe op 26-01-2021 19:06 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormstar3
  • Laatst online: 28-06 20:01
JohnStaakke schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:48:
[...]

Ik heb geprobeerd om die vergunning op te vragen, maar kan niet echt een loket vinden. Moet ik dan maar gewoon bellen?
Inderdaad even bellen of iets dergelijks, ook ik heb afgelopen jaar alle beschikbare documentatie opgevraagd bij de gemeente en een stuk of 20 bestanden toegestuurd gekregen. EPC berekeningen, bouwtekeningen, ventilatie berekening, bodemonderzoek etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Vanavond wat in de ventilatieberekeningen gedoken en nog wat dingen waar ik vragen over heb. Hopelijk kan iemand hier ze beantwoorden.

Van de website van de gemeente de onderstaande info gehaald voor de afgegeven vergunning.
  1. De requirements voor de ventilatie
  2. De plattegrond van de begane grond zonder enig meerwerk. (Gezien de 2.4m uitbouw relevant)
  3. De ventilatieberekening volgens de orginele tekeningen
Toevoeging:
- Uit de bij oplevering geleverde documenten blijkt dat de afzuiging van de MV in de woonkamer en toilet in totaal 65 + 65 + 25 = 155 m3/h oftewel 36 dm3/s bedraagt.

Ten eerste komen de berekeningen niet overeen met de werkelijkheid. Er is een uitbouw geplaatst en de achtergevel is vervangen door een schuifpui met andere afmetingen ventilatieroosters. Ik heb reeds de aannemer gevraagd uiterlijk a.s. vrijdag de correcte berekeningen en inregelrapport aan te leveren.
Wat ook opvalt is dat de afvoer voor VG1 in dit lijstje op 51.48 dm3/s staat, terwijl hij dus blijkaar op 36 dm3/s is ingeregeld...

Een punt waar ik ze sowieso mee kan confronteren is hun eigen requirement: "roosters zoveel mogelijk in zowel voor-/zij- als achtergevel plaatsen;"
We kunnen vrij snel objectief concluderen dat daar geen sprake van is.

de luchtsnelheid in de verblijfsruimte mag ten gevolge van het ventilatiesysteem niet hoger zijn dan 0,2 m1/s; en
de richting van de luchtstroom moet aantoonbaar zijn;
Deze punten kan ik zo niet verifiëren. Iemand enig idee hoe ik dat (makkelijk) kan berekenen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dXGPGab12hTPPTsmL0X-92BM-OQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F32C5gzh6cKcMGkLZQNxbQDk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d6JixXxgIbDbzTtULA6I1ES_XtE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/d6gQfL4vdST1pjPNvdXFOI0H.png?f=fotoalbum_large
Groen = VerblijfsGebied (VG1)
Gestreept = Verblijfsruimte (VR1)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zt4h3kxyHIs9-sHduoEbid9GJL4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tmOmjG5OWu4wACdAcre2k3TC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 10:32

TMC

***members only***

proactief melden
of
Het lijkt erop dat de tekening een hoh-maat heeft van 10cm en er 15 cm is uitgevoerd. Uiteraard moet je dit pro-actief melden, want achteraf kan er niks aan gedaan worden, tenzij je de hele vloer gaat slopen.

Indien de bouwer zegt dat ze de vloerverwarming zodanig uitvoeren dat aan de EPC-norm wordt voldaan en dat 15 cm dus ook prima is zou ik daar wel in geloven, denk ik. Lijkt me zeer stug dat er anno 2020 een huis wordt opgeleverd dat niet warm te krijgen is.

Ik heb een NOM-woning met 15cm hart-op-hart en heb geen echt geen enkel probleem met de woning warm krijgen. Wat is de EPC-norm van jouw woning?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arebij
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09:44
Source90 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 22:11:
[...]

Kan de woning ook achteraf laten taxeren, voor de lagere rente vanwege LTV?
Dat kan, alleen lees goed de voorwaarde van de hypotheekverstrekker door. Wij hebben in oktober 2020 de sleutel gekregen, en in december om deze redenen een taxatie laten uitvoeren voor 0.2% minder rente. Eenmalige kosten waren € 550 taxatie + 200 administratiekosten. Achteraf las ik in de voorwaarde van de NIBC, dat de eerste 5 jaar na het aangaan van de hypotheek, er geen taxatie aangevraagd mocht worden. Ze hebben het ecter wel goedgekeurd maar dat was meer geluk als wijsheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:27
Arebij schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:24:
[...]

Dat kan, alleen lees goed de voorwaarde hiervoor. Wij hebben in oktober 2020 de sleutel gekregen, en in december om deze redenen een taxatie laten uitvoeren voor 0.2% minder. rente. Eenmalige kosten waren € 550 taxatie + 200 administratiekosten. Achteraf las ik in de voorwaarde van de NIBC, dat de eerste 5 jaar na het aangaan van de hypotheek, er geen taxatie aangevraagd mocht worden. Ze hebben het ecter wel goedgekeurd maar dat was meer geluk als wijsheid.
Wij zitten bij Florius. Zij gaven telefonisch aan dat dit mogelijk is, zonder kosten of boete.
Zal nog eens per mail vragen om dit op schrift te hebben.

Uiteraard moet de taxateur ook betaald worden, maar daar hebben we een kennis voor die €400 rekent. Als we daarmee .10 of zelfs .20 omlaag gaan door de aangepaste LTV, is die 400€ in no time terug verdient,

[ Voor 6% gewijzigd door Source90 op 27-01-2021 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:34
edit.. spuit 11

[ Voor 96% gewijzigd door burnedhardware op 27-01-2021 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Farmerwood schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:13:
Net een bouwkundige van VEH gesproken over mijn vraagtekens bij de ventilatie op de begane grond. Hij onderschreef mijn observatie

Enerzijds is het de vraag of er genoeg luchtverversing is in de woonkamer door het ontbreken van roosters. Anderzijds is er een comfort issue, want als alle benodigde lucht alleen via de schuifpui moet komen, dan krijg je daar vrijwel zeker een flinke (koude) voelbare luchtstroom.

3 acties:
- Aannemer om hun volledige berekening vragen + inregelrapporten van de MV
- Zelf CO2 meter aanschaffen om te gaan meten. Kan nog wel lastig worden, want we gaan er zelf pas over 7 weken wonen. En geen mensen in huis is minder CO2 productie...
- Agenda item maken om de bankgarantie bij de notaris indien nodig deels vast te houden.

Niets nieuws van wat ik zelf al bedacht had, maar sta nu wel iets sterker richting de aannemer.
Wordt vervolgd. :-)
In ieder geval een opleverpunt van laten maken, dus zorg dat het in de stukken staat dat de ventilatie volgens jou niet volgens de norm is aangelegd. Dan kun je er de 5% op inhouden als het niet opgelost/aangetoond wordt.

Het is echt belangrijk dat dit in het PV van oplevering terecht komt, anders sta je achteraf veel minder sterk.

Je kunt ook de controlerende partij inschakelen. Dat is meestal de gemeente (maar bij ons was dat Woningborg die door de gemeente ingehuurd werd). Als die constateert dat er iets mis is kan het project als geheel niet opgeleverd worden. Dat is vervelend voor de buren (want dan kun je bijvoorbeeld geen afvalcontainers bestellen), maar nog veel vervelende voor de aannemer.

[ Voor 3% gewijzigd door Blihi op 27-01-2021 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 10:44

TiMMieJ

PSN: Orixez

Ik meld me ook maar eens in dit topic. Wij zijn sinds kort eigenaar van een te bouwen huis in park triangel te waddinxveen. Nu gaan ze binnenkort starten met de bouw en zitten we nu met de deadlines van al het meerwerk in de ruwbouwfase. Wat mij opviel is dat tijdens het offertetraject van de badkamer en dus ook de wc's men geen tegelplan afgeeft. Dit lijkt mij wat vreemd maar iedereen is nu naar elkaar aan het wijzen en een tegelplan blijft uit. Er staat enkel in een offerte de opmerking dat de tegels recht boven elkaar geplaatst moeten worden.

Is dit bij meerderen het geval hierzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
TiMMieJ schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 13:35:
Alles of niets. Of je laat de badkamer doen door de ontwikkelaar+bouwer, of je laat dit achterwege en je regelt het na oplevering zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raegin
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-09 12:34
Ik meld me ook maar eens in dit topic. Wij zijn sinds kort eigenaar van een te bouwen huis in park triangel te waddinxveen.
Ah toekomstige wijkgenoot, je bent volgens mij de vierde in dit topic. In welke buurt/fase komen jullie te wonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 10:44

TiMMieJ

PSN: Orixez

Raegin schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:25:
[...]

Ah toekomstige wijkgenoot, je bent volgens mij de vierde in dit topic. In welke buurt/fase komen jullie te wonen?
Grappig! Veel tweakers daar dus ;). Wij komen te wonen in Parkzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ik meld me ook maar eens in dit topic. Wij zijn sinds kort eigenaar van een te bouwen huis in park triangel te waddinxveen. Nu gaan ze binnenkort starten met de bouw en zitten we nu met de deadlines van al het meerwerk in de ruwbouwfase. Wat mij opviel is dat tijdens het offertetraject van de badkamer en dus ook de wc's men geen tegelplan afgeeft. Dit lijkt mij wat vreemd maar iedereen is nu naar elkaar aan het wijzen en een tegelplan blijft uit. Er staat enkel in een offerte de opmerking dat de tegels recht boven elkaar geplaatst moeten worden.

Wij hebben toentertijd aan de tegelaar gevraagd om 'strokend' te tegelen. Dat wil zeggen dat de voegen van de vloer op de wand doorlopen. De tegelzetter gaf aan dat dat niet mogelijk was vanwege de verschillende type voegen tussen wand- en vloertegels, maar dat we ons geen zorgen hoefden te maken. Er zou netjes getegeld worden.

En die belofte is uitgekomen. Onze tegelzetter heeft echt heel netjes gewerkt. Met de juiste vlakverdeling en slimmigheidjes. Die jongen verstond zijn vak!

Strokend tegelen kan alleen als de wand en vloertegels allebei een strakke voeg (of juist allebei niet) hebben. Meestal is tegenwoordig de vloertegel erg strak en de wandtegel iets minder. Dan gaat dat dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikannuna
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 17-09 21:24
TiMMieJ schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:27:
[...]

Welkom! Ik zit ook in parkzicht.
De kopersbegeiding en badkamer gaan bij mij precies zoals verwacht: teleurstellend. (Ik kon mij er goed op voorbereiden dankzij dit topic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Bij ons is vandaag de schilder terug gekomen. Er waren wat wanden opnieuw gestuct, dus die moesten opnieuw geschilderd worden. Dat is netjes gebeurd. Volgens mij was dit het laatste puntje op de opleverlijst.

Nu staat dus alleen nog het puntje open van de vloerverwarming die afwijkt van de tekeningen. Maar dat is alleen relevant als het niet warm te stoken zou zijn en momenteel is het buiten niet koud genoeg om daar achter te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ntje
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06-02-2022
aGraPusher schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 17:13:
  • Dakpannen
  • Zinkwerk
  • Dekvloeren
  • Zonnepanelen
  • Voegen
  • Tuinschuur plaatsen
Bij ons is alles al klaar, maar verwachting is de oplevering pas in week 13-15. Ik snap ook niet wat er zo lang moet duren maar hier is dat dus ook zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
ntje schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:40:
[...]

Bij ons is alles al klaar, maar verwachting is de oplevering pas in week 13-15. Ik snap ook niet wat er zo lang moet duren maar hier is dat dus ook zo.
Vaak is het wachten op de nutsvoorzieningen voordat opgeleverd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Blihi schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 13:23:
[...]
In ieder geval een opleverpunt van laten maken, dus zorg dat het in de stukken staat dat de ventilatie volgens jou niet volgens de norm is aangelegd. Dan kun je er de 5% op inhouden als het niet opgelost/aangetoond wordt.

Het is echt belangrijk dat dit in het PV van oplevering terecht komt, anders sta je achteraf veel minder sterk.

Je kunt ook de controlerende partij inschakelen. Dat is meestal de gemeente (maar bij ons was dat Woningborg die door de gemeente ingehuurd werd). Als die constateert dat er iets mis is kan het project als geheel niet opgeleverd worden. Dat is vervelend voor de buren (want dan kun je bijvoorbeeld geen afvalcontainers bestellen), maar nog veelhttps://tweakers.net/g/s/devil.gif vervelende voor de aannemer.
Het is vorige week bij de oplevering opgenomen in het rapport. Daar ben ik ook heel blij mee. Kreeg vandaag bericht van de aannemer dat de vraag doorgezet is naar de projectleider om het uit te zoeken. (Ik heb in mijn mail o.a. gevraagd om uiterlijk vrijdag de berekeningen en inregelrapporten te leveren. Die moeten er zijn, dus dat zou geen probleem mogen zijn. En als ze er niet zijn hebben we ook meteen duidelijkheid.

Edit:
Hoor net van mijn buren die vandaag oplevering hadden dat degene die met hen mee was (niet van VEH) ook vond dat er veel te weinig ventilatie is. Aannemer gaf aan hier op dit moment niks aan te gaan doen.
De kans dat dit nog een flinke staart krijg groeit wel hard inmiddels.

Vandaag weer een klusdag in huis gehad. Alle leidingen die we afgelopen weekend gefreesd hebben weer dicht gesmeerd. Was niet handig dat dit gelijk viel met bijna de max temperatuur van het opstookprotocol... Dat MP75 zag je gewoon uitharden in je handen, dus steeds kleine beetjes maken en snel aanbrengen.

Tevens op zolder begonnen met het aanbrengen van een verlaagd plafond. We halen de nok (430 cm) een kleine 7 cm omlaag zodat er ruimte is voor wat leidingwerk en het breed en plat genoeg is voor enkele lampen.
Heb in beide ruimtes een centraaldoos doorgetrokken naar het plafond zodat ze ook schakelbaar zijn met de knop en vanuit een ander (onopvallend) hoekje komen straks ook 2 UTP-kabels naar boven voor een AP en als reserve.
De verlichting aan het plafond worden in totaal 4 Ikea Floalt dimbare lichtpanelen van 30x90cm.

[ Voor 6% gewijzigd door Farmerwood op 27-01-2021 19:56 . Reden: Stukje toegevoegd van mijn buren ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

TiMMieJ schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:27:
[...]

Parkzicht? Ik dacht dat triangel allemaal snelwegzicht was 😎

(No offense verder hoor. Ik vind het alleen altijd zo ludiek wat voor chique namen ze aan Vinex locaties/woonwijk in weiland geven )

[ Voor 20% gewijzigd door siemenz op 27-01-2021 20:16 ]

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:15
Source90 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:55:
[...]
Wij zitten bij Florius. Zij gaven telefonisch aan dat dit mogelijk is, zonder kosten of boete.
Zal nog eens per mail vragen om dit op schrift te hebben.
Dat staat al op papier hoor. Florius rekent geen kosten om de risicoklasse van je hypotheek aan te passen. Enige kosten zijn dus de taxatie, maar WOZ mag volgens de website ook.
Moet ik Florius betalen om mijn risicoklasse opnieuw te berekenen?

Nee, dit is een service van Florius. Hiervoor rekent Florius geen kosten. Wilt u advies, dan betaalt u de advieskosten van de hypotheekadviseur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:58

HellBeast

Oh My GoT!

siemenz schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 20:08:
[...]

Ik vind het alleen altijd zo ludiek wat voor chique namen ze aan Vinex locaties/woonwijk in weiland geven
Helemaal mee eens. Mijn fase heet "Grandeur". :') Andere fases: "Praal, "Gloed", "Triomf". Hoe verzinnen ze het.

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadiQal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05-2024
Ik ben benieuwd hoe dit eruit ziet! Zal wel een bak licht worden met 2200 lumen p/stuk :P Ik twijfel er over in de garage en zolder.

[ Voor 6% gewijzigd door RadiQal op 28-01-2021 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:01
HellBeast schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 08:15:
[...]

Helemaal mee eens. Mijn fase heet "Grandeur". :') Andere fases: "Praal, "Gloed", "Triomf". Hoe verzinnen ze het.
Wij hebben woensdag de oplevering van een woning in Praal *O*
Zijn ze bij jullie al begonnen met grondboringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Ik ben wel jaloers op die fancy namen... voor onze wijk hebben ze bedacht om koeiennamen als straatnamen te gebruiken. Lekker plattelands, maar beetje boers :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
RadiQal schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 08:25:
[...]
Ik ben benieuwd hoe dit eruit ziet! Zal wel een bak licht worden met 2200 lumen p/stuk :P Ik twijfel er over in de garage en zolder.
Heb ze vorige week binnen gekregen. 2 van die bakken aan op 30 m2 zolder om 21:30 gaf me het idee dat het dag was. Dus dat ze dimbaar zijn is wel prettig.
Requiem19 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 08:38:
Ik ben wel jaloers op die fancy namen... voor onze wijk hebben ze bedacht om koeiennamen als straatnamen te gebruiken. Lekker plattelands, maar beetje boers :D
Wel lekker duidelijk. Hier in de buurt heeft elke buurt een land als thema. (Spanje, Frankrijk, Italie, UK, Duitsland) en elke straat is dan vernoemd naar iemand uit dat land.

Topper vind ik tot nu toe: Serge Gainsbourgstraat 8)7 |:(
Heb echt medelijden met de mensen die daar wonen als iemand ze om hun adres vraagt. Je zou toch uit wanhoop altijd visitekaartjes bij je hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Rogar schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 08:32:
[...]

Wij hebben woensdag de oplevering van een woning in Praal *O*
Zijn ze bij jullie al begonnen met grondboringen?
Ja, gisteren zijn ze begonnen bij de eerste 2 woningen (kavel 14 en 15). Ik ben bang dat er de komende 8 a 10 maanden nog wel wat overlast zal zijn van de werkzaamheden. Er moet nog best een aardige kluif gebouwd worden zo te zien. (Fase 10, 11, 12 en daarna Triomf 13.)

Dat is dan wel weer het voordeel als je een van de laatste fases in de wijk bent. Je hebt dan niet meer zoveel last van het bouwverkeer (en de route omleidingen) en de herrie.

Hoe snel was jouw woning opgeleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Farmerwood schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 19:39:
[...]

Het is vorige week bij de oplevering opgenomen in het rapport. Daar ben ik ook heel blij mee. Kreeg vandaag bericht van de aannemer dat de vraag doorgezet is naar de projectleider om het uit te zoeken. (Ik heb in mijn mail o.a. gevraagd om uiterlijk vrijdag de berekeningen en inregelrapporten te leveren. Die moeten er zijn, dus dat zou geen probleem mogen zijn. En als ze er niet zijn hebben we ook meteen duidelijkheid.

Edit:
Hoor net van mijn buren die vandaag oplevering hadden dat degene die met hen mee was (niet van VEH) ook vond dat er veel te weinig ventilatie is. Aannemer gaf aan hier op dit moment niks aan te gaan doen.
De kans dat dit nog een flinke staart krijg groeit wel hard inmiddels.
Lijkt het wel op, maar het achteraf bijmaken van ventilatie is geen goedkoop geintje.
Vandaag weer een klusdag in huis gehad. Alle leidingen die we afgelopen weekend gefreesd hebben weer dicht gesmeerd. Was niet handig dat dit gelijk viel met bijna de max temperatuur van het opstookprotocol... Dat MP75 zag je gewoon uitharden in je handen, dus steeds kleine beetjes maken en snel aanbrengen.

Tevens op zolder begonnen met het aanbrengen van een verlaagd plafond. We halen de nok (430 cm) een kleine 7 cm omlaag zodat er ruimte is voor wat leidingwerk en het breed en plat genoeg is voor enkele lampen.
Heb in beide ruimtes een centraaldoos doorgetrokken naar het plafond zodat ze ook schakelbaar zijn met de knop en vanuit een ander (onopvallend) hoekje komen straks ook 2 UTP-kabels naar boven voor een AP en als reserve.
De verlichting aan het plafond worden in totaal 4 Ikea Floalt dimbare lichtpanelen van 30x90cm.
Waarom die Ikea panelen? Die zijn nogal prijzig.

Wij hebben deze in de keuken hangen: https://www.ecobright.nl/...30-dimbaar-natural-white/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik zal wel een moeilijk geval zijn :'(

[ Voor 6% gewijzigd door Source90 op 28-01-2021 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Source90 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:52:
***members only***

Ik zal wel een moeilijk geval zijn :'(
Soms heb ik echt het idee dat zo'n bouwbegeleider maar drie antwoorden kent:

- Nee
- Nee helaas
- Niet mogelijk

Op de vraag of je moeilijk bent moet je zelf maar antwoord geven :+

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
HellBeast schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 09:11:
[...]

Ja, gisteren zijn ze begonnen bij de eerste 2 woningen (kavel 14 en 15). Ik ben bang dat er de komende 8 a 10 maanden nog wel wat overlast zal zijn van de werkzaamheden. Er moet nog best een aardige kluif gebouwd worden zo te zien. (Fase 10, 11, 12 en daarna Triomf 13.)

Dat is dan wel weer het voordeel als je een van de laatste fases in de wijk bent. Je hebt dan niet meer zoveel last van het bouwverkeer (en de route omleidingen) en de herrie.

Hoe snel was jouw woning opgeleverd?
Wij hebben in maart 2020 getekend bij de notaris en krijgen febr. 2021 de sleutel. Kleine 11 maanden dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Rogar schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 12:10:
[...]

Wij hebben in maart 2020 getekend bij de notaris en krijgen febr. 2021 de sleutel. Kleine 11 maanden dus.
Ok, maar zijn ze in maart 2020 ook echt gaan bouwen? Ik hoor dat de meeste projecten in Esse zoom van "start bouw" tot eerste oplevering zo'n 7 tot 8 maanden duren. (En dat is best rap).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
En wij maar denken dat ze verkeerde lampen in de lantaarns hadden geschroefd, omdat het ander licht was dan de lantaarns in onze straat. :+

Afbeeldingslocatie: https://dsc.cloud/0eb69a/IMG_0660.jpeg

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogar
HellBeast schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 12:18:
[...]

Ok, maar zijn ze in maart 2020 ook echt gaan bouwen? Ik hoor dat de meeste projecten in Esse zoom van "start bouw" tot eerste oplevering zo'n 7 tot 8 maanden duren. (En dat is best rap).
Nee, volgens mij zijn ze in mei begonnen met heien. Dus ook ongeveer 8 maanden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Rivanov schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 12:21:
En wij maar denken dat ze verkeerde lampen in de lantaarns hadden geschroefd, omdat het ander licht was dan de lantaarns in onze straat. :+

[Afbeelding]
Of dit is de grootste BS ever. ;)

Op het gemeentehuis

Klaas : "Hey Henk, je hebt 1000 verkeerde lampen besteld voor die nieuwbouwwijk."

Henk: "Oooh, da's kut. Ik ga daar even wat voor bedenken!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gewenste Nick
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 19-08 16:01
Hoi allen,

We hebben onlangs een nieuwbouwhuis gekocht en vanmiddag het kopersbegeleidersgesprek waarbij we onze keuzes kenbaar moeten maken. Sorry dat het zo kort dag is, maar misschien willen jullie kort advies geven over onze opzet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K99N2sMSYlbd0Vx_IFnpf608OtM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mj6q7Wi6vzzqSs9uH6dX0GY3.png?f=fotoalbum_large

We wilen in de toekomst graag een grote slaapkamer op zolder en pv panelen op het dak. Echter, we hebben totaal geen ervaring waarmee we rekening moeten houden.
Daarom gekozen voor:
- 3 Loze leidingen (1 bij de lange zijde muur, 1 bij knieschotten links en 1 knieschotten rechts). Is dit voldoende denken jullie?
- Vloerverwarming
- aftimmer pakket aannemer (mdf witgegronde platen)
- dubbele WCD op elke hoek
-extra wandlichtpunt op 1.80m vanaf vloer zolder

Nogmaals sorry voor de korte termijn, maar ik hoop dat jullie nog inzichten hebben waarbij we totaal niet aan gedacht hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RadiQal
  • Laatst online: 22-05-2024
Gewenste Nick schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 12:29:
Hoi allen,

We hebben onlangs een nieuwbouwhuis gekocht en vanmiddag het kopersbegeleidersgesprek waarbij we onze keuzes kenbaar moeten maken. Sorry dat het zo kort dag is, maar misschien willen jullie kort advies geven over onze opzet?

[Afbeelding]

We wilen in de toekomst graag een grote slaapkamer op zolder en pv panelen op het dak. Echter, we hebben totaal geen ervaring waarmee we rekening moeten houden.
Daarom gekozen voor:
- 3 Loze leidingen (1 bij de lange zijde muur, 1 bij knieschotten links en 1 knieschotten rechts). Is dit voldoende denken jullie?
- Vloerverwarming

Nogmaals sorry voor de korte termijn, maar ik hoop dat jullie nog inzichten hebben waarbij we totaal niet aan gedacht hebben!
Probeer alvast een schets te maken van de opstelling van de slaapkamer, of wordt het 1 grote ruimte? Op basis daar van kan je wat gerichter te werk gaan. Denk ook aan het lawaai wat wasmachines, WTW installaties en drogers met zich meebrengen.

Als je op elke zijde ten minste 1 WCD hebt, kan je later altijd nog uitbreiden. Denk ook eventueel aan UTP/data aansluiting om een Access Point of vaste computer aan te hangen.

Met uitzondering van de vloerverwarming (genoeg over gediscussieerd in dit topic) is de rest later ook nog wel makkelijk te realiseren, dus maak je daar niet druk om :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
HellBeast schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 12:24:
[...]

Of dit is de grootste BS ever. ;)

Op het gemeentehuis

Klaas : "Hey Henk, je hebt 1000 verkeerde lampen besteld voor die nieuwbouwwijk."

Henk: "Oooh, da's kut. Ik ga daar even wat voor bedenken!"
Hij wint dan wel de originaliteitsprijs. :+

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Blihi
Vleermuizen zijn echt een excuus voor alles:
Vertraging in de bouw? Er wonen vleermuizen en die willen niet weg. Verkeerde lampen besteld? Da's voor de vleermuizen. Wereldwijde pandemie? Komt door de vleermuizen.

Echt waar. Als ik vleermuis was zou ik daar niet prettig bij voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gewenste Nick
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 19-08 16:01
RadiQal schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 12:33:
[...]

Probeer alvast een schets te maken van de opstelling van de slaapkamer, of wordt het 1 grote ruimte? Op basis daar van kan je wat gerichter te werk gaan. Denk ook aan het lawaai wat wasmachines, WTW installaties en drogers met zich meebrengen.

Als je op elke zijde ten minste 1 WCD hebt, kan je later altijd nog uitbreiden. Denk ook eventueel aan UTP/data aansluiting om een Access Point of vaste computer aan te hangen.

Met uitzondering van de vloerverwarming (genoeg over gediscussieerd in dit topic) is de rest later ook nog wel makkelijk te realiseren, dus maak je daar niet druk om :)
Dank! Wordt erg gewaardeerd! Goede tip van de dataaansluiting. Extra loze leiding op hoogte nog voor een AP. _/-\o_

Vloerverwarming idd...dat moet echt nu gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hanzul
Gewenste Nick schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:06:
[...]

Dank! Wordt erg gewaardeerd! Goede tip van de dataaansluiting. Extra loze leiding op hoogte nog voor een AP. _/-\o_

Vloerverwarming idd...dat moet echt nu gewoon.
Ja, dat is net wat je wilt. Wij hebben op de etages, behalve badkamer nooit verwarming aan. In onze nieuwbouw gaan wij dan op de tweede etage dan ook voor een splitairco, In plaats van vloerverwarming. Het is dat op de standaart slaapkamers al standaard vloerverwarming, was anders hadden we dat daar ook overwogen. Wat betreft voorzieningen denk ik dat je wel de juiste keuzes hebt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Rivanov schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 12:21:

[Afbeelding]
Het moet niet gekker worden. 8)7

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Blihi schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:51:
[...]
Lijkt het wel op, maar het achteraf bijmaken van ventilatie is geen goedkoop geintje.
[...]
Roosters in de ramen plaatsen is prima te doen, maar er zitten wel kosten aan natuurlijk.
Aangezien bij ons in de voorgevel alle roosters (1ste verdieping) boven de ramen zitten zal ik dat in eerste instantie voor beneden ook eisen. Boven alle ramen in de woonkamer zit een houten aftimmering gelijk aan de 1ste verdieping, dus lijkt prima te kunnen.
Blihi schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:51:
Waarom die Ikea panelen? Die zijn nogal prijzig.

Wij hebben deze in de keuken hangen: https://www.ecobright.nl/...30-dimbaar-natural-white/
Kort samengevat: Doet alles wat ik wil: dimmen, meerdere tinten wit, integratie in smarthome en vooral: ik heb ze al in het echt kunnen zien en wilde geen lampen op de gok kopen. Ze moeten er namelijk wel hangen voor het plafond gespoten wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Farmerwood schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:44:
[...]

Roosters in de ramen plaatsen is prima te doen, maar er zitten wel kosten aan natuurlijk.
Aangezien bij ons in de voorgevel alle roosters (1ste verdieping) boven de ramen zitten zal ik dat in eerste instantie voor beneden ook eisen. Boven alle ramen in de woonkamer zit een houten aftimmering gelijk aan de 1ste verdieping, dus lijkt prima te kunnen.
Bij ons zitten de roosters bovenop de ruiten in de kozijnen. Dat zijn dus opzetprofielen die je op het raam zet en dan achter de glaslatten vast gezet worden.

Bij twee woningen hadden ze die roosters geplaatst terwijl dat niet moest omdat de kopers gekozen hadden voor balansventilatie, dus die roosters moesten er weer uit. Dat betekende het glas vervangen en dat is, afhankelijk van het type ruit, best prijzig.
[...]

Kort samengevat: Doet alles wat ik wil: dimmen, meerdere tinten wit, integratie in smarthome en vooral: ik heb ze al in het echt kunnen zien en wilde geen lampen op de gok kopen. Ze moeten er namelijk wel hangen voor het plafond gespoten wordt.
Dat je ze al gezien hebt is inderdaad een pre.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Zo raar is het toch niet om een beetje rekening met flora en fauna te houden? Een gemiddelde vleermuis eet 300 muggen per nacht, dus die vleermuizen hou ik graag in de buurt van mijn huis ;) Mezen vreten zich vet aan eikenprocessierupsen, dus die ontvang ik ook graag gastvrij.

Overigens wordt ik als bewoner sowieso vaak blij van de eisen die uit de milieuhoek komen. Er zijn hier veel oude bomen blijven staan (wel weer een vleermuislink), het licht is wat minder dus de sterrenhemel is hier mooier dan gemiddeld in Utrecht. En de geplante bomen zijn niet allemaal hetzelfde maar hebben een grote diversiteit. Dat streven naar behoud van soorten heeft mij in ieder geval opgeleverd dat ik nu weet dat hazen kunnen zwemmen (er stak er laatst een de sloot over hier).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
Jheroun schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:28:
[...]

Zo raar is het toch niet om een beetje rekening met flora en fauna te houden? Een gemiddelde vleermuis eet 300 muggen per nacht, dus die vleermuizen hou ik graag in de buurt van mijn huis ;) Mezen vreten zich vet aan eikenprocessierupsen, dus die ontvang ik ook graag gastvrij.

Overigens wordt ik als bewoner sowieso vaak blij van de eisen die uit de milieuhoek komen. Er zijn hier veel oude bomen blijven staan (wel weer een vleermuislink), het licht is wat minder dus de sterrenhemel is hier mooier dan gemiddeld in Utrecht. En de geplante bomen zijn niet allemaal hetzelfde maar hebben een grote diversiteit. Dat streven naar behoud van soorten heeft mij in ieder geval opgeleverd dat ik nu weet dat hazen kunnen zwemmen (er stak er laatst een de sloot over hier).
Ik geef je groot gelijk. Het is alleen maar leuk als het op die manier diversiteit in natuur naar een hoger level brengt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

[...]

Ik vind dat we daarin in doorgeschoten zijn en krampachtig mee omspringen met dat beetje flora en fauna. Maar dat heeft meer te maken met al die clubjes in dit land en iedereen die overal iets van 'moet' vinden. Heb niks tegen vleermuizen overigens wel tegen verstikkende bureaucratie en eindeloos geneuzel.

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 16:56
Mag ik vragen hoe jullie bovenverdieping (of verdiepingen?) eruit zien (qua indeling op plan dan)?
Wij kijken momenteel ook naar een lang en smal ontwerp, maar vinden de juiste indeling niet :)

(Mag via PB als je dat liever niet op het forum smijt.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@1ntroduc3 Nou, een hoger niveau is het niet, het is meer voorkomen dat het allemaal volkomen afsterft. Het is ook heel hypocriet natuurlijk, blij zijn met een paar hazen en ganzen terwijl je wijk staat op voormalige weidegrond die echt een stuk beter was voor die beesten.

@pizzacabonara Dat beetje is wel het laatste beetje, en daar is best een balans in te vinden die niet tot verstikkende bureaucratie hoeft te leiden. De wijk waar wij wonen is vanaf het begin op die manier opgezet. Daarnaast vind ik uitgaan van behoud van zoveel mogelijk van de bestaande soorten geen geneuzel, maar meningen verschillen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Zo, gisteren een aanvraag ingediend voor alle documentatie rondom de vergunningsaanvraag bij de gemeente, vandaag via WeTransfer alles op de mat! Chapeau, zo kan het dus ook.

Beetje omslachtig om via die manier erachter te komen welke wtw, warmtepomp, EPC-berekening etc. er is, maar nu weten we wel waar we op kunnen controleren op dat vlak.

Bij aankoop van mijn huidige (toenmalige nieuwbouw-)huis stond ik hier nog helemaal niet bij stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploon
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 14:58
finsdefis schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:28:
Zo, gisteren een aanvraag ingediend voor alle documentatie rondom de vergunningsaanvraag bij de gemeente, vandaag via WeTransfer alles op de mat! Chapeau, zo kan het dus ook.

Beetje omslachtig om via die manier erachter te komen welke wtw, warmtepomp, EPC-berekening etc. er is, maar nu weten we wel waar we op kunnen controleren op dat vlak.

Bij aankoop van mijn huidige (toenmalige nieuwbouw-)huis stond ik hier nog helemaal niet bij stil.
Dat ging bij mij ook reuze makkelijk. In eerste instantie alleen de EPC berekening aangevraagd. En later toch maar alles. Binnen een dag alles binnen. Wel tandjes veel! Zeker als je verschillende formaten huizen hebt in 1 project.

Maar je kan er in ieder geval veel meer mee dan de standaard verkoop documentatie. (bijv exacte dak oppervlak maten voor aantal zonnepanelen te bereken)

"If you can't fix it with duct tape then you're not using enough duct tape."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
pizzacabonara schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:43:
[...]

Ik vind dat we daarin in doorgeschoten zijn en krampachtig mee omspringen met dat beetje flora en fauna. Maar dat heeft meer te maken met al die clubjes in dit land en iedereen die overal iets van 'moet' vinden. Heb niks tegen vleermuizen overigens wel tegen verstikkende bureaucratie en eindeloos geneuzel.
Vleermuizen vreten eikenprocessievlinders. Dat alleen maakt een paar exotische lampen al een stuk goedkoper dan de gemeente jaarlijks drie keer de eikenbomen laten leegzuigen...

Van mij mogen ze de lantaarnpalen ook compleet weglaten hoor.

[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 28-01-2021 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Kwakkel schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:45:
[...]

Mag ik vragen hoe jullie bovenverdieping (of verdiepingen?) eruit zien (qua indeling op plan dan)?
Wij kijken momenteel ook naar een lang en smal ontwerp, maar vinden de juiste indeling niet :)

Zoek even terug in mijn posts. Heb vorige week een hele uitgebreide post gemaakt van mijn net opgeleverde huis.

Edit: Link

[ Voor 8% gewijzigd door Farmerwood op 28-01-2021 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 16:56
@Farmerwood - thnaks, heb ik gemist dan :) Ga meteen even 'zoeken' :)

(Of op je link klikken :D)

[ Voor 17% gewijzigd door Kwakkel op 28-01-2021 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Ploon schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:36:
[...]

Dat ging bij mij ook reuze makkelijk. In eerste instantie alleen de EPC berekening aangevraagd. En later toch maar alles. Binnen een dag alles binnen. Wel tandjes veel! Zeker als je verschillende formaten huizen hebt in 1 project.

Maar je kan er in ieder geval veel meer mee dan de standaard verkoop documentatie. (bijv exacte dak oppervlak maten voor aantal zonnepanelen te bereken)
Is er ergens een lijstje te vinden van documenten die op te vragen zijn?
Of volstaat een vraag als "alle documentatie omtrent mijn kavel/bouwnummer"?

Inmiddels een mailadres ontvangen waar ik de vraag heen moet sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Source90 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:59:
[...]
Is er ergens een lijstje te vinden van documenten die op te vragen zijn?
Of volstaat een vraag als "alle documentatie omtrent mijn kavel/bouwnummer"?

Inmiddels een mailadres ontvangen waar ik de vraag heen moet sturen.
Je kunt verwijzen naar de documenten voor de aanvraag van een omgevingsvergunning. Die kun je voor de volledigheid even opzoeken op officielebekendmakingen.nl. Dan zou het geen probleem moeten zijn om gewoon alle bestanden te ontvangen en hoef je geen opsomming te maken.

Zo zie ik dat deze gemeente 44k aan leges vroeg om de vergunning te verlenen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fvdz
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-06-2023
Kwakkel schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:45:
[...]

Bij ons was de zolderindeling zo als origineel. Wij gaan daar zelf een binnenwerking in maken van 2 kamers, met aan de kamerzijde een brede dakkapel en aan de andere zijde 1 dakraam voor het licht en ventilatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kTNM9RFCBAt1AZlPL2KS_7AuAMY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VLCUU0oFAfgciIROGT9cL4z3.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vPYk5VuivvBU4y5MvEhojiBL5H0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QiZXCZ6ErethiQ1g9VzTbnte.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@Source90 Ik heb hier toen gewoon gevraagd om documentatie over mijn huis, ik hoefde geen documenten te specificeren. De gemeente wil dat ook helemaal niet per document uitzoeken, dit is voor het overgrote deel openbare documentatie uit de vergunningsaanvragen, ze stuurden mij gewoon alles wat ze voor mijn huisadres hadden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Jheroun schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 17:18:
@Source90 Ik heb hier toen gewoon gevraagd om documentatie over mijn huis, ik hoefde geen documenten te specificeren. De gemeente wil dat ook helemaal niet per document uitzoeken, dit is voor het overgrote deel openbare documentatie uit de vergunningsaanvragen, ze stuurden mij gewoon alles wat ze voor mijn huisadres hadden.
In sommige gemeentes is dat niet bepaald gratis. In Eindhoven betaal je goud geld om deze documentatie op te vragen.

Inzage kost je 29 euro, maar kopieën kosten veel meer. Je betaalt dan 5 euro per besluit en 15 euro per pagina voor tekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 20:33

Greebs

inert

Het verschilt inderdaad heel erg. Mijn toekomstige gemeente faciliteerde echt enkel inzage, op locatie in het stadhuis. Het was niet mogelijk om ook maar iets digitaal te krijgen, of mee te nemen. Dus zij hebben twee archiefmappen aan documentatie afgedrukt, honderden pagina's, waarvan er enkele tientallen echt relevant voor mij waren. Dit kostte mij dan weer geen geld, maar ik vind het wel een verspilling van middelen en tijd, zowel die van hen als die van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Heb je zelfs geen foto's mogen maken? Dat is bijzonder en ik vraag me af of dat wettelijk gezien mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xi-s
  • Laatst online: 15-09 20:41
Is het niet omdat ze bepaalde (persoons)gegevens onherkenbaar moeten maken? Dat was bij mijn gemeente in ieder geval het geval. Op locatie kon je het zonder censuur inzien (hoe weinig het ook was hoor.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 20:33

Greebs

inert

Of foto's maken officieel mocht dat weet ik niet, maar dat heb ik van enkele dingen wel gedaan ;) Van andere zaken maar wat aantekeningen gemaakt, omslachtig was het hoe dan ook. Persoonsgegevens (wat namen en adressen) waren weggelakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Ik heb het opgevraagd bij onze gemeente, bedankt voor de tips!
Benieuwd wat de reactie/bereidwilligheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Blihi schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 17:43:
[...]

In sommige gemeentes is dat niet bepaald gratis. In Eindhoven betaal je goud geld om deze documentatie op te vragen.

Inzage kost je 29 euro, maar kopieën kosten veel meer. Je betaalt dan 5 euro per besluit en 15 euro per pagina voor tekeningen.
Zooo! Wat een afzetterij! Ik kreeg bij de gemeente Den Bosch binnen een uur reactie met een zip file van 30mb, met alles met betrekking op de omgevingsvergunning.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:01

d0s

sssst

Hier vorige week ook opgevraagd en kreeg binnen 24 uur kosteloos een mail met alle relevante documenten en berekeningen in de mail. Gemeente Arnhem.

Voor woningen -< 2015 en oudere panden moet je inderdaad wel betalen zag ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voog
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:11
[...]

Zo raar is het toch niet om een beetje rekening met flora en fauna te houden? Een gemiddelde vleermuis eet 300 muggen per nacht,
Tot wel 3000!

https://wikikids.nl/Vleermuis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09:26
Vergeet niet dat de vleermuizen ook heel goed zijn voor de virale biodiversiteit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ntje
[...]

Wel lekker duidelijk. Hier in de buurt heeft elke buurt een land als thema. (Spanje, Frankrijk, Italie, UK, Duitsland) en elke straat is dan vernoemd naar iemand uit dat land.

Heb echt medelijden met de mensen die daar wonen als iemand ze om hun adres vraagt. Je zou toch uit wanhoop altijd visitekaartjes bij je hebben.
[/quote]

Mijn adres is net zo om te janken 8)7 , dat je denkt hoe komen ze erop (zijn allemaal nobelprijswinnaars en wij hebben de gene met de meest idiote naam :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntje
Gewenste Nick schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 12:29:
Hoi allen,

[Afbeelding]

Daarom gekozen voor:
- Vloerverwarming

vooral kijken waar je je slaapkamer wilt realiseren, wij hebben ons daarin vergist en hebben straks geen schakelaars in onze slaapkamer :+ niks wat onoverkomelijk is maar had er echt beter over moeten nadenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
klik-aan-klik-uit dus? Maar inderdaad, daar moet je wel even over nadenken ja.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01:08
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-12-2021
Blihi schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 17:43:

Een wobverzoek is meestal gratis :)

Edit: reactie iets genuanceerd naar aanleiding van bericht verder naar onder. Ik heb nog nooit hoeven betalen voor kopieën. Ik vraag wel altijd gericht informatie op, dus niet bijvoorbeeld "alle communicatie".

[ Voor 22% gewijzigd door kjast op 28-01-2021 23:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-07 13:38
Even een korte update van de “Steenbrugge” kant, vandaag de opleverbrief ontvangen! 9 februari de voorschouw en 24 februari de oplevering! We kunnen dus langzaam een wat gerichtere planning gaan maken :-D

En natuurlijk verlof regelen bij de baas ;-) want vrij snel na de oplevering zal de keuken worden geplaatst, en we willen de muren van de keuken al voor elkaar hebben voor deze wordt geplaatst. Muren doen/sauzen als die er al staat zal niet bepaald bevorderlijk zijn voor de keuken zelf en het eindresultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
Dat is onjuist. Ligt wel aan de organisatie waar je het gaat opvragen. Voor mijn werk moet ik ook regelmatig betalen.
Kosten Wob-verzoek
De Rijksoverheid brengt over het algemeen geen kosten voor de behandeling van Wob-verzoeken in rekening. Afhankelijk van de organisatie moet u soms wel een vergoeding betalen, bijvoorbeeld voor kopieën. Er gelden maximumtarieven voor documenten:

minder dan 6 kopieën: geen kosten;
6 tot 13 kopieën: € 4,50;
14 kopieën of meer: € 0,35 per kopie.
Wilt u ook een uittreksel of samenvatting van de inhoud van de documenten? Dan betaalt u maximaal € 2,25 per pagina van het uittreksel of de samenvatting.

Voor kopieën van andere dragers, zoals foto of video, gelden andere kosten. Hoeveel u betaalt is afhankelijk per organisatie. De kosten mogen in elk geval niet hoger zijn dan de kostprijs van het materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidd91
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-09 11:50
Dakillerbean schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 22:13:
Even een korte update van de “Steenbrugge” kant, vandaag de opleverbrief ontvangen! 9 februari de voorschouw en 24 februari de oplevering! We kunnen dus langzaam een wat gerichtere planning gaan maken :-D

En natuurlijk verlof regelen bij de baas ;-) want vrij snel na de oplevering zal de keuken worden geplaatst, en we willen de muren van de keuken al voor elkaar hebben voor deze wordt geplaatst. Muren doen/sauzen als die er al staat zal niet bepaald bevorderlijk zijn voor de keuken zelf en het eindresultaat.
Fraai! Jij bent zeker een van de club die met van Wijnen bouwt? ;) Wij zijn de laatste van het rijtje (van Norel), dus vrees dat wij nog even moeten wachten. Geplande oplevering staat nu in juni.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Flying35
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:03
ntje schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 20:36:
[...]

[/quote]

Mijn adres is net zo om te janken 8)7 , dat je denkt hoe komen ze erop (zijn allemaal nobelprijswinnaars en wij hebben de gene met de meest idiote naam :X )
Over die straatnamen is dus duidelijk nagedacht. Toen ze bij mijn straat aankwamen was het denk ik vrijdagmiddag 5 uur en wilde iedereen naar huis. Mijn straatnaam is Plaats. Lekker kort en makkelijk dus. Voelt bij het doen van bestellingen wel een beetje als of ik testdata aan het invoeren ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying35
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:03
896gerard schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 21:57:
Ik zal hier nog maar eens een post doen van onze nieuwbouwwoning die nu gebouwd wordt.

In het kort:
- Twee-onder-een-kap (rechter deel)
- 169 m2
- Perceel: 276 m2

Ik ben nog op zoek naar een manier om alle foto's netjes als kleine tegels in een tabel te zetten. Voor nu dan maar even 5 grote afbeeldingen onder elkaar.

[Afbeelding]

Ik ben helemaal los gegaan in Sketchup, heb het hele huis met correcte binnen- en buitenmaten getekend. Dit is al bijzonder handig geweest voor de indeling van de tuin, we willen het ook gaan gebruiken voor de inrichting en aankleding van het huis. Heb ervoor gezorgd dat ik delen kan verbergen zodat je van bovenaf een inkijkje krijgt in elke ruimte. In bovenstaande foto lijken de kozijnen dikker dan op de verkooptekening. Ik heb echter alles nauwkeurig geschaald naar de verkooptekening, dus qua kozijnen kan het iets afwijken. Alle kozijnen zijn from scratch getekend (het zijn wat aparte kozijnen bij ons).

[Afbeelding]

Het mooie van Sketchup is dat er zoveel 3D modellen beschikbaar zijn, die Renault bus heb ik er voor de grap bij gezet om een idee te geven van de oprit (en omdat de toekomstige buurman zo'n ding heeft :> ).. Er zit een zekere onnauwkeurigheid in de maten omdat de maten handmatig berekend zijn op basis van de verkooptekening en één bekende basismaat. Dat nameten heeft een zekere nauwkeurigheid.

Nu naar de echte wereld:

[november]
Fundering
[Afbeelding]

[december]
Muren begane grond
[Afbeelding]

[vandaag]
Eerste verdiepingsvloer en kozijnen begane grond
[Afbeelding]
Vanwege reasons staan de te metselen stenen van de buitenmuur van de eerste verdieping al op de steigers terwijl er op de begane grond nog niets gemetseld is en er nog geen binnenmuren van de eerste verdieping staan.. interessant.

Ik hoop snel meer updates te kunnen geven, krijg een beetje het idee dat ze om de maand een week aan ons huis werken..
Heel mooi uitgetekend. Zelf heb ik ook mijn huis helemaal nagetekend in sketchup en ik kan het iedereen aanbevelen. Je kan dan echt goed spelen met de maten en al wat dingen uitproberen met de inrichting. Dat geeft een veel beter beeld dan vanaf de bouwtekening. Door Corona had ik zelf thuis tijdelijk een 3D printer tot mijn beschikking waarin ik het model per verdieping heb ingeladen en op schaal 1:50 heb uitgeprint. Dit was meer een hobby project om de tijd te doden in het weekend, maar is erg leuk om zo je huis in het klein al tot leven te zien komen. Je kan dan ook goed spelen met verschillende opstellingen van het interieur en het is erg leuk om te laten zien wanneer er iemand op bezoek komt en wil zien hoe het huis er uit komt te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
Flying35 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 09:07:
[...]

Heel mooi uitgetekend. Zelf heb ik ook mijn huis helemaal nagetekend in sketchup en ik kan het iedereen aanbevelen. Je kan dan echt goed spelen met de maten en al wat dingen uitproberen met de inrichting. Dat geeft een veel beter beeld dan vanaf de bouwtekening. Door Corona had ik zelf thuis tijdelijk een 3D printer tot mijn beschikking waarin ik het model per verdieping heb ingeladen en op schaal 1:50 heb uitgeprint. Dit was meer een hobby project om de tijd te doden in het weekend, maar is erg leuk om zo je huis in het klein al tot leven te zien komen. Je kan dan ook goed spelen met verschillende opstellingen van het interieur en het is erg leuk om te laten zien wanneer er iemand op bezoek komt en wil zien hoe het huis er uit komt te zien.
Welke versie gebruik je hier exact voor? En heeft het een hoge learning curve of kun je er met wat klooien best snel uitkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:50

ChUcKiE

Dus........

1ntroduc3 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 09:12:
[...]

Welke versie gebruik je hier exact voor? En heeft het een hoge learning curve of kun je er met wat klooien best snel uitkomen?
En zou je eens een foto'tje van het resultaat willen plaatsen? Ben nu wel benieuwd hoe het er ui t ziet.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:27
Niet te ver hierover doorgaan, zometeen wil mijn vrouw dit ook gaan doen voor ons nieuwbouwhuis :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

He balen, moet je ook een 3D printer aanschaffen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Sketchup Make 2017 is gratis en kun je alles mee :) Ik heb ook ons hele huis inclusief tuin op de millimeter nauwkeurig nagemaakt, super handig. En met Twilight Render kun je gratis renderen.

Moeilijk? Ik vind van niet, gepriegel en het vereist wat creativiteit af en toe. Een gedetailleerde bouwtekening is wel vereist. Op Youtube kun je alles leren.

Heel simpel gezegd komt het er op neer dat je lijntjes met elkaar verbind en inkleurt :)
Members only:
ChUcKiE schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 09:22:
Ik denk wel dat ik voor die paar tientjes de tekening laat intekenen (fivver of zoiets kwam even geleden voorbij).
Zorg dan wel dat je het sketchup model bestand ook krijgt, anders is het leuk om naar te kijken maar kun je er nog niks mee.

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2021 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Ik denk wel dat ik voor die paar tientjes de tekening laat intekenen (fivver of zoiets kwam even geleden voorbij).

Ja klopt en dan in SketchUp formaat ja, kan ik er vervolgens van alles zelf mee doen.

Maar begrijp ik het goed dat je dan bij wijze van spreken een 3D printer kunt aansluiten en binnen Sketchup -> Command P en rammelen maar? :P :*)

[ Voor 51% gewijzigd door ChUcKiE op 29-01-2021 09:29 ]

Pagina: 1 ... 154 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2