Waardestijging is voor mij nooit de overweging geweest, in mijn huidige woning heb ik het achteraf ook laten doen (was bestaande woning). Woongenot is voor mij onbetaalbaar, maar iedereen zal z'n eigen afweging maken.
Hier 30K voor:
Verlenging van 1,95m bij 6,36m (binnenmaat), en dit is voor drie woonlagen met op de begane grond en 1e verdieping vloerverwarming! Reken dan met de m2 prijs in deze regio dan zit je al gauw tegen de 100K (ca. 70K winst dus als je het zo wil bekijken).
@finsdefis je leest het goed, 30K voor 3 verdiepingen
Verlenging van 1,95m bij 6,36m (binnenmaat), en dit is voor drie woonlagen met op de begane grond en 1e verdieping vloerverwarming! Reken dan met de m2 prijs in deze regio dan zit je al gauw tegen de 100K (ca. 70K winst dus als je het zo wil bekijken).
[ Voor 11% gewijzigd door koifim op 24-01-2021 20:07 ]
Wow, is dat echt over alle verdiepingen? Ik zou willen dat ze dat bij ons aan zouden bieden!koifim schreef op zondag 24 januari 2021 @ 19:55:
Hier 30K voor:
De echt gouden tijden zijn wellicht voorbij, maar op dit moment lijkt een huis kopen een prima investering. Zeker als je naar de huurprijzen kijkt.kepler schreef op zondag 24 januari 2021 @ 19:51:
[...]
Ik heb altijd begrepen dat je je woonhuis nooit moet zien als investering.
Voorbeelden:
- Mijn vader kocht in +/- 1980 voor 100k (guldens) een huis. In 2010 (dus in de crisis) verkocht voor bijna 600k euros.
- Mijn schoonvader kocht ook rond 1980 voor 10k guldens een huis waar hij nog steeds woont. Huis is helaas nog steeds in de staat van 1980 met gaskachels etc, maar zou op dit moment zeker 200 tot 250k opbrengen.
- Mijn oom kocht 30 jaar geleden voor 90k guldens zijn rijtjes huis. Hypotheek inmiddels afgelost en makelaar gaf aan dat hij er zeker 450k voor krijgt.
Maar als ik nu kijk naar het nieuwbouwproject waar ik gekocht heb (in fase 1) dan zie je dat in fase 2 de prijzen al hoger lagen terwijl de kavels iets kleiner waren en de m2 ook minder. Nu is fase 3 in de verkoop en die trend zet zich ook door.
In de wijk zijn ook 30 huurwoningen gebouwd (120-130 m2) die 1200-1500 euro (excl) in de maand moeten kosten. Daar kun je al een redelijke hypotheek mee betalen.
Maargoed volgens mij hoort dit eigenlijk in het topic voor Ontwikkelingen op de huizenmarkt...
Zo werkt waardedaling niet.kepler schreef op zondag 24 januari 2021 @ 19:51:
[...]
Dat klopt, alleen is de woningmarkt niet superstabiel natuurlijk. Stel dat je moet/gaat verkopen in een dip in de markt, dan ben je het dus wel kwijt.
Ik heb altijd begrepen dat je je woonhuis nooit moet zien als investering.
Maar goed, ik ben prima te overtuigen als het anders isVoor ons iig te laat
Stel je bouwt nu uit voor 30k en je woning wordt in totaal 40k meer waard door deze optie.
Stel de woningmarkt daalt 10%, blijft er nog steeds 36k meerwaarde over. Pas bij 25% daling zou je break even draaien... economisch gezien betaalt het zich vrij snel uit.
Maar belangrijker is denk wat iedereen fijn vindt qua woonruimte. Wij hebben in een grasveldje met afzetlint de 3 opties van onze woning uitgezet:
10 x 5.8
12.4 x 5.8
13.8 x 5.8
En vervolgens in grote lijnen de keuken en tafel etc uitgezet. Op basis daarvan voor 13.8m gekozen. Niet nagedacht over hoeveel ons dit wel/niet zou opleveren bij verkoop...
Verkoopmakelaar van ons project gaf aan te verwachten dat ze binnenkort ook de nieuwbouw op bieding gingen doen ipv tegen vaste prijzen, dan is het hek helemaal van de dam vrees ik. Bestaand was al niet te doen, daarom uiteindelijk bij nieuwbouw uitgekomen.
Hier hetzelfde. Wij hebben in Fase 5 gekocht. Exact hetzelfde type woning wordt “gekopiëerd” naar fase 6 (en was ook in fase 4 gebouwd). Kleiner perceel, zelfde type woning dus/zelfde oppervlakte woning.. Kleine 30K meer dan onze woning waar wij vorige maand voor bij de notaris zaten.Farmerwood schreef op zondag 24 januari 2021 @ 20:02:
[...]
Maar als ik nu kijk naar het nieuwbouwproject waar ik gekocht heb (in fase 1) dan zie je dat in fase 2 de prijzen al hoger lagen terwijl de kavels iets klaner ware en de m2 ook minder. Nu is fase 3 in de verkoop en die trend zet zich ook door.
In de wijk zijn ook 30 huurwoningen gebouwd (120-130 m2) die 1200-1500 euro (excl) in de maand moeten kosten. Daar kun je al een redelijke hypotheek mee betalen.
Maargoed volgens mij hoort dit eigenlijk in het topic voor Ontwikkelingen op de huizenmarkt...
Fase 5 was ook in no-time verkocht, ik denk dat de bouwer het zichzelf ook kan veroorloven, als het als warme broodjes over de toonbank gaat.
Het was voor mij niet nodig en indien wel had ik beter een woning van 5,8 meter breed kunnen nemen i.p.v. 4,8 breed. Met drie volledige woonlagen (platdak) vind ik het wel prima en kwa geld vond ik het ook wel genoeg.finsdefis schreef op zondag 24 januari 2021 @ 19:33:
[...]
Dat is ook wel erg prijzig zeg. Geen wonder.
Maar als financiering geen probleem is zou ik het ook zeker doen als je er neutraal tegenover staat.
Wij hebben het zelf niet nodig, maar de optelsom van een prima extraatje en een verhoging van de waarde van het huis maakt dat we het toch doen.
In het hypothetische geval dat het geen waarde toe zou voegen hadden we het niet gedaan.
In onze huidige tussenwoning kon ik het bij de bouw niet gefinancierd krijgen, maar gelukkig is het aantal m2 nog redelijk (113m2) door een dakopbouw tot de vloer die maar 5.000 euro extra kostte. Beste investering ooit dat, ook omdat het extra karakter geeft.
/f/image/t8whbCVX8wM4oTLamF6oiRDz.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/YOyJ4eBuMYEDsgpubpYrUw2k.png?f=fotoalbum_large)
Vandaag even wezen kijken bij de bouwput. Foto's uit filmpje geknipt.
Ergens aankomende week moeten de voorbereidingen voor de warmtepomp klaar zijn.
Ben benieuwd wanneer de palen erin gaan
Dan zal het wel beter zichtbaar worden welk stuk perceel van ons wordt (ipv op een plaatje)
[ Voor 7% gewijzigd door Source90 op 25-01-2021 09:52 ]
Lol, dat is echt een no-brainer dan.koifim schreef op zondag 24 januari 2021 @ 19:55:
Hier 30K voor:
Ha ik ga van 47m2 naar 125m2 maar toch wel de uitbouw van 2.4m genomen hoor. Voornaamste reden is om een lichtstraat te kunnen plaatsen dat vind in erg mooi. Het liefst had ik een serre uitbouw volledig van glas maar dat vond ik te veel moeite om achteraf te doen en best wel duur met offertes van 40kDakillerbean schreef op zondag 24 januari 2021 @ 18:24:
[...]
Hier idem. Van +- 75m2 woonruime naar 125m2, met 14,5m diepe tuin. Wij zijn echter wel buitenmensen, en hechten veel waarde aan de ruimte buiten. Wel plaatsen we een veranda van 3 meter over de breedte, welke in de toekomst dichtgemaakt gaat worden met glazen wand, en zo een flinke tuinkamer erbij krijgen. Weliswaar niet om 365 dagen in te vertoeven maar in het voor/najaar goed vertoeven. Zonnetje erop en je kunt er al prima zitten.
2.4 meter uitbouw zat hier op €24.500,- en vonden we gezien de ruimtewinst t.o.v. Onze vorige woning teveel van het goede.
Dat zou erg jammer zijn, voor veel nieuwbouw moet je meedoen aan loting en nu ook nog eens bieden?Scuderia110 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 20:15:
Verkoopmakelaar van ons project gaf aan te verwachten dat ze binnenkort ook de nieuwbouw op bieding gingen doen ipv tegen vaste prijzen, dan is het hek helemaal van de dam vrees ik. Bestaand was al niet te doen, daarom uiteindelijk bij nieuwbouw uitgekomen.
Ik zou altijd een uitbouw doen van minimaal 1.20m, enkele buren hebben dat niet gedaan en zijn nu bezig met offertes om het alsnog te doen.
Wij hebben zelf voor 2.40m achter gekozen.
Standaard was de lengte 9.20m (bij 5.80m), vind dat echt krap voor een "gezinswoning" met 5 slaapkamers.
Wij hebben zelf voor 2.40m achter gekozen.
Standaard was de lengte 9.20m (bij 5.80m), vind dat echt krap voor een "gezinswoning" met 5 slaapkamers.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Ik overweeg dit ook, dus ben benieuwd naar ervaringen en tips!Yaa87 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 12:47:
[...]
Muren zien er idd goed uit. Ga ja trouwens alleen schuren, voorstrijken en sauzen? Geen renovlies of stuc?
Zou je tzt het resultaat kunnen delen? Ik ben zeer benieuwd. En zijn er meer mensen die alleen schuren, voorstrijken en sauzen als afwerking hebben die kunnen laten zien hoe dat eruit ziet?
Die prijzen voor renovlies en stucwerk zit ik niet zo op te wachten.
Als je toch zelf bezig gaat waarom zou je dan de stap "zelf renovlies of glasvlies aanbrengen" overslaan?Kayz schreef op zondag 24 januari 2021 @ 22:25:
[...]
Ik overweeg dit ook, dus ben benieuwd naar ervaringen en tips!
Zo moeilijk is dat echt niet. als je kunt sauzen kan je dat ook wel. De prijzen van het materiaal zijn ook best te doen.
Om de week maar goed te beginnen valt net de nieuwe factuur op de mat. (digitaal)
€ 32.121,91
€ 32.121,91
Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super
Wij hebben hetzelfde gedaan.Dakillerbean schreef op zondag 24 januari 2021 @ 18:24:
[...]
Hier idem. Van +- 75m2 woonruime naar 125m2, met 14,5m diepe tuin. Wij zijn echter wel buitenmensen, en hechten veel waarde aan de ruimte buiten. Wel plaatsen we een veranda van 3 meter over de breedte, welke in de toekomst dichtgemaakt gaat worden met glazen wand, en zo een flinke tuinkamer erbij krijgen. Weliswaar niet om 365 dagen in te vertoeven maar in het voor/najaar goed vertoeven. Zonnetje erop en je kunt er al prima zitten.
2.4 meter uitbouw zat hier op €24.500,- en vonden we gezien de ruimtewinst t.o.v. Onze vorige woning teveel van het goede.
Wij gaan naar een woning van ~140m2. Met uitbouw zou de keuken/woonkamer nog eens een stuk groter worden dat in onze huidige woning, en deze is al aan de grote kant.
Wij hadden ook enkel de keuze voor een uitbouw van 2,40m tegen een prijs van 20k.
Ik blijf het stiekem wel apart vinden dat tegenwoordig alles groter/grootst moet en men denkt altijd meer ruimte nodig te hebben.
Als ik bekenden vertel dat onze nieuwe woning beneden een paar m2 kleiner wordt, echter wel fors meer tuin en fors meer ruimte boven staan ze me glazig aan te kijken
En dat uiteraard nog naast alle andere voordelen van nieuwbouw..
Donderdag mogen we eindelijk weer eens kijken! Oplevering staat voorlopig gepland voor begin Q2, dus we hopen in April de sleutel te hebben.
Heb er zin in!
Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.
Leuk! Bij ons zijn ze ongeveer in dezelfde fase. De warmtebronnen worden nu geboord (180 meter de grond in) en de voorbereiding voor de palen worden nu er achteraan voorgeboord. Ze hopen begin februari te starten met de palen. Oplevering staat bij ons in 2022 gepland maar ik hoop natuurlijk dat ze eerder klaar zijn. Gaat om 59 woningen in 13 blokken, wij zitten in blok 5. Dus hopelijk zitten we vooraan bij opleveren.Source90 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 20:23:
Vandaag even wezen kijken bij de bouwput. Foto's uit filmpje geknipt.
Ergens aankomende week moeten de voorbereidingen voor de warmtepomp klaar zijn.
Ben benieuwd wanneer de palen erin gaan
Dan zal het wel beter zichtbaar worden welk stuk perceel bij ons wordt (ipv op een plaatje)
Onze bouwer houdt ons tot nu toe goed op de hoogte met een eigen facebookpagina waar ze foto's en informatie delen.Dat is wel leuk. Doen de andere bouwers dat ook?
Is dat niet ook compleet afhankelijk van wie je het vraagt? Mensen die net kinderen hebben of in de komende jaren hopen te krijgen zullen snel iets zoeken met meer ruimte (en ook meer tuin).Memphisto schreef op maandag 25 januari 2021 @ 09:46:
[...]
Ik blijf het stiekem wel apart vinden dat tegenwoordig alles groter/grootst moet en men denkt altijd meer ruimte nodig te hebben.
Als ik bekenden vertel dat onze nieuwe woning beneden een paar m2 kleiner wordt, echter wel fors meer tuin en fors meer ruimte boven staan ze me glazig aan te kijken
Mijn moeder is recent juist naar een kleiner huis gegaan, omdat ze al die extra ruimte niet meer nodig had.
Wij hebben nu beide voordelen.
- Een huis dat qua oppervlakte zowat ons huidige huis en vorige huis bij elkaar opgeteld is. (80 + 130 en nu 200)
- De tuin gaat van 5.10 x 10 naar 11 x 9.5. Een verdubbeling dus.
Enige waar we op inleveren is dat we nu geen speelveldje voor de kinderen direct voor de deur hebben, maar 100m moeten lopen. Prima te overzien dus. Zeker icm de grotere tuin.
Dat is wel netjes. Bij ons zijn alle activiteiten uit het programma gegooid, zoals een 'kick-off' bijeenkomst bij start bouw. En wat betreft momenten om fysiek te komen kijken zijn ze ook terughoudend geworden. Toch jammer, maar niet onoverkomelijk. Bij vrienden die in Utrecht een woning laten bouwen heeft de bouwer een bedrijf ingehuurd dat met drones één keer in de zoveel tijd over het project heen vliegt. Geeft wel leuke filmpjes!Lauryn schreef op maandag 25 januari 2021 @ 09:49:
[...]
Onze bouwer houdt ons tot nu toe goed op de hoogte met een eigen facebookpagina waar ze foto's en informatie delen.Dat is wel leuk. Doen de andere bouwers dat ook?
Bij ons standaard 9,6 x 6,5 m en gekozen voor aanbouw 1,2 x6,5 m. Benedenverdieping wordt 10,8x6,5 m. Is ruim zat. Blijft aan tuin 10x14 m over. Ook dat is voor ons meer dan voldoende
Oh helemaal eens hoor. En let wel, het is geen waardeoordeel oid. Puur een eigen mening.Farmerwood schreef op maandag 25 januari 2021 @ 10:23:
[...]
Is dat niet ook compleet afhankelijk van wie je het vraagt? Mensen die net kinderen hebben of in de komende jaren hopen te krijgen zullen snel iets zoeken met meer ruimte (en ook meer tuin).
Mijn moeder is recent juist naar een kleiner huis gegaan, omdat ze al die extra ruimte niet meer nodig had.
Wij hebben nu beide voordelen.
- Een huis dat qua oppervlakte zowat ons huidige huis en vorige huis bij elkaar opgeteld is. (80 + 130 en nu 200)
- De tuin gaat van 5.10 x 10 naar 11 x 9.5. Een verdubbeling dus.
Enige waar we op inleveren is dat we nu geen speelveldje voor de kinderen direct voor de deur hebben, maar 100m moeten lopen. Prima te overzien dus. Zeker icm de grotere tuin.
Wij zijn een gezin met 3 kinderen (4,6,8 jaar). Onze keuze ging dus vooral uit naar een voor ons betere balans tussen beneden en boven. We hebben straks wat grotere slaapkamers, plus daarnaast nog een extra kamer/kantoor oid.
Zoveel mensen zoveel wensen gelukkig.
Bv. 1 van de redenen waarom wij dit huis hebben gekocht is de ruime tuin, met een strook grond van ong. 2,7m tussen onze garage en die van de buren (tweekappers) en dus de mogelijkheid voor een poort/achterom.
De overige tweekappers in onze rij staan allemaal met de garages tegen elkaar en hebben dus geen mogelijkheid voor een achterom (ook geen achterpad oid).
Wij hebben van die echte buitenspeelkinderen en komen relatief dicht bij een bos(je) te wonen. Die gaan dus dagelijks met fietsen/skelters in en uit, dus die poort was voor ons dan weer een must.
Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.
Het is ook niet enkel en alleen de uitbouw qua kosten. Als je de keuken in die hoek hebt betekent dat in veel gevallen ook een grotere en duurdere keuken, het betekent misschien een extra deur naar de garage toe die je misschien ook weer uitbouwt, etc.kepler schreef op zondag 24 januari 2021 @ 19:43:
[...]
Maar zelfs als budget geen beperkende factor is gaat het nog steeds om 30.000 euro, daar moet ik een jaar voor werkenIk weet het niet precies, maar hoeveel is dat per maand bij een normale hypotheek? 100-150 euro? Komt de rente er ook nog bovenop. Ik ben geen econoom maar ik denk dat er betere investeringen zijn?
Dat valt ons nu ook op, bij het bouwen/kopen van een huis verlies je soms de hoogte van de bedragen uit het oog. 5000 hier, 10000 hier. Alsof het niks is...
Dus het totale kostenplaatje gaat nog wel iets meer omhoog als alleen de uitbouw
Om in elk geval ergens een grens te trekken houden wij het bij de uitbouwBlik1984 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:01:
[...]
Dus het totale kostenplaatje gaat nog wel iets meer omhoog als alleen de uitbouw
Je (lees: ik) gaat al gauw nadenken over een deur naar de garage, isoleren garage (wordt effectief bijkeuken dus), evt. verplaatsen keuken van voorkant naar achterkant huis etc. Maar omdat we de keuken aan de voorkant houden beperken we dat in elk geval.
Vandaag gaan we in elk geval trots bezitters worden van 300 vierkante meter aan modder. Nu hopen dat de bouw snel start
Haha dat gevoel heb ik nu ook, trots eigenaar van 400 m2 baggerfinsdefis schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:35:
[...]
Om in elk geval ergens een grens te trekken houden wij het bij de uitbouw![]()
Je (lees: ik) gaat al gauw nadenken over een deur naar de garage, isoleren garage (wordt effectief bijkeuken dus), evt. verplaatsen keuken van voorkant naar achterkant huis etc. Maar omdat we de keuken aan de voorkant houden beperken we dat in elk geval.
Vandaag gaan we in elk geval trots bezitters worden van 300 vierkante meter aan modder. Nu hopen dat de bouw snel startIk ben in elk geval blij dat er geen winter tussenzit. Het kan zijn dat ik een beetje naar mijn wensen toepraat, maar volgens mij is het wel gunstig dat ze in de vroege lente beginnen. Tegen de tijd dat het weer winter is hoeft er met name alleen nog binnen gewerkt te worden.
:strip_exif()/f/image/I9f2mygJtDMEXAGCFIS7RLu3.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat vind ik ook nog wel een lastige keuze, keuken voor of achter. Bij keuken achter doe je makkelijk een deur naar de garage toe en dat doe je niet als je daar je woonkamer neerzet.finsdefis schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:35:
[...]
Om in elk geval ergens een grens te trekken houden wij het bij de uitbouw![]()
Vandaag gaan we in elk geval trots bezitters worden van 300 vierkante meter aan modder. Nu hopen dat de bouw snel startIk ben in elk geval blij dat er geen winter tussenzit. Het kan zijn dat ik een beetje naar mijn wensen toepraat, maar volgens mij is het wel gunstig dat ze in de vroege lente beginnen. Tegen de tijd dat het weer winter is hoeft er met name alleen nog binnen gewerkt te worden.
Zo ontzettend veel keuzes
Na de prijzen bij UHUW helaas wederom een kleine tegenslag.
Kan er met mijn hoofd niet bij wie er twee ramen op heup tot hoofdhoogte wilt in zijn badkamer, ofwel welke architect dit handig zou lijken..
Zo preuts zijn wij niet, ik hoef echter niet tentoon te staan voor de woningen aan de andere kant van het water (circa 50 meter) als ik aan het douchen ben.
En om nou van dat pauper-afplak folie in de nieuwe badkamer te gebruiken vind ik ook zo..
Enfin, nog een reden om voor casco te gaan. Als ik de TO lees, wordt het een houten dakkapel. Zonde van het dubbele glas, maar dat gaat er bij oplevering gelijk uit en wordt net als het dichte stuk ernaast.
Die architecten komen volgens mij nooit buiten
Zie post van mij hierboven met foto's van de bouwput.. Recht tegenover ons huis (50meter dus) de achtertuin van de bestaande bouw en dan een inkijk met 2 ramen in de badkamer
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Kan er met mijn hoofd niet bij wie er twee ramen op heup tot hoofdhoogte wilt in zijn badkamer, ofwel welke architect dit handig zou lijken..
Zo preuts zijn wij niet, ik hoef echter niet tentoon te staan voor de woningen aan de andere kant van het water (circa 50 meter) als ik aan het douchen ben.
En om nou van dat pauper-afplak folie in de nieuwe badkamer te gebruiken vind ik ook zo..
Enfin, nog een reden om voor casco te gaan. Als ik de TO lees, wordt het een houten dakkapel. Zonde van het dubbele glas, maar dat gaat er bij oplevering gelijk uit en wordt net als het dichte stuk ernaast.

Die architecten komen volgens mij nooit buiten

daar kan toch melkglas in?Source90 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:08:
***members only***
Enfin, nog een reden om voor casco te gaan. Als ik de TO lees, wordt het een houten dakkapel. Zonde van het dubbele glas, maar dat gaat er bij oplevering gelijk uit en wordt net als het dichte stuk ernaast.![]()
Die architecten komen volgens mij nooit buitenZie post van mij hierboven met foto's van de bouwput.. Recht tegenover ons huis (50meter dus) de achtertuin van de bestaande bouw en dan een inkijk met 2 ramen in de badkamer
Mat laten zandstralen, misschien een idee.Source90 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:08:
***members only***
Enfin, nog een reden om voor casco te gaan. Als ik de TO lees, wordt het een houten dakkapel. Zonde van het dubbele glas, maar dat gaat er bij oplevering gelijk uit en wordt net als het dichte stuk ernaast.![]()
Die architecten komen volgens mij nooit buitenZie post van mij hierboven met foto's van de bouwput.. Recht tegenover ons huis (50meter dus) de achtertuin van de bestaande bouw en dan een inkijk met 2 ramen in de badkamer
Ik zou het veel hinderlijker vinden dat er nu geen raam is wat open kan om even lekker te luchten na het douchen.Source90 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:08:
***members only***
Daar heb je de mechanische ventilatie voor. Wordt vaak juist tegen geadviseerd om het raam open te zetten.lmno31 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:28:
[...]
Ik zou het veel hinderlijker vinden dat er nu geen raam is wat open kan om even lekker te luchten na het douchen.
Joh, maak je niet zo druk. Hang een mooie jaloezie of plissé op en je hebt toch daglicht zonder dat men zo naar binnen kan kijken. Ik zou hier echt geen probleem van makenSource90 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:08:
***members only***
Ik vind zoiets als dit juist fraai:

Inderdaad, met een raam open koelt de badkamer sterk af waardoor je alleen maar meer condens krijgt en de badkamer niet snel droog wordt. Met mechanische ventilatie heb je dat probleem niet.finsdefis schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:39:
[...]
Daar heb je de mechanische ventilatie voor. Wordt vaak juist tegen geadviseerd om het raam open te zetten.
[ Voor 20% gewijzigd door MarcoC op 25-01-2021 13:46 ]
Vorige week bij de oplevering van ons huis kreeg ik, zoals @finsdefis ook al zegt, uitdrukkelijk het advies om het raam gesloten te houden na het douchen tot de MV klaar is. Anders zuig je vooral buitenlucht af.lmno31 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:28:
[...]
Ik zou het veel hinderlijker vinden dat er nu geen raam is wat open kan om even lekker te luchten na het douchen.
Dat ik buitenlucht afzuig voor een paar minuten vind ik helemaal geen probleem. Als ik de kraan dicht draai doe ik het raam open en ga rustig afdrogen. Als ik klaar ben met afdrogen gaat het raam weer dicht en dan ben ik het grootste gedeelte van het vocht wat in de lucht "dwarrelt" al kwijt.Farmerwood schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:42:
[...]
Vorige week bij de oplevering van ons huis kreeg ik, zoals @finsdefis ook al zegt, uitdrukkelijk het advies om het raam gesloten te houden na het douchen tot de MV klaar is. Anders zuig je vooral buitenlucht af.
Waarom niet? Er is een draai/kiepraam en een tweede raam. Enkel het tweede raam gaat eruit.lmno31 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:28:
[...]
Bevestigd gekregen van de kopersbegeleiding dat het buitenste raam wél open kan (kantel/kiep), zoals op de tekening.
[ Voor 15% gewijzigd door Source90 op 25-01-2021 14:03 ]
Niemand maakt zich hier drukMarcoC schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:41:
[...]
Joh, maak je niet zo druk. Hang een mooie jaloezie of plissé op en je hebt toch daglicht zonder dat men zo naar binnen kan kijken. Ik zou hier echt geen probleem van maken.
Ik vind zoiets als dit juist fraai:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[...]
Inderdaad, met een raam open koelt de badkamer sterk af waardoor je alleen maar meer condens krijgt en de badkamer niet snel droog wordt. Met mechanische ventilatie heb je dat probleem niet.
Wij willen een inloopdouche, met stabilisatiebalk aan de muur.

Gaat nogal lastig om dat in een glazen raam te monteren...
Als wij het raam laten zitten (met bijvoorbeeld luxaflex), kan enkel het dichte deel gebruikt worden voor ondersteuningsbalken. Dat is nog geen 90cm.
Bevestiging met een smalle balk aan het plafond vind ik persoonlijk er niet uitzien.
[ Voor 9% gewijzigd door Source90 op 25-01-2021 14:00 ]
Als dat zo is, is er inderdaad een probleem minder. Het kwam op mij over alsof het raam wat open kan verwijderd zal worden. Excuus voor de verwarring.Source90 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:54:
[...]
Waarom niet? Er is een draai/kiepraam en een tweede raam. Enkel het tweede raam gaat eruit.
Het blijft natuurlijk bizar dat je iets krijgt geleverd wat niet overeenkomt met tekeningen die zijn gecommuniceerd. Als dan achteraf wordt gezegd 'Oh die tekeningen waren conceptueel' dan ben je eigenlijk gewoon verkeerd voorgelicht.
Het kwam over alsof je je nogal druk maakte om de inkijk. Ik probeerde deze zorg weg te nemen door de positieve kant te laten zien en dan met een mooi plissé je juist mooi daglicht binnen kan hebben zonder dat je last hebt van inkijk. Ik zou jaloers zijn op een raam in mijn badkamer aangezien mijn badkamer in het midden van het huis zit.Source90 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:57:
[...]
Niemand maakt zich hier drukIk verbaas mij enkel over de keuzes van de architect.
Wij willen een inloopdouche, met stabilisatiebalk aan de muur.
[Afbeelding]
Gaat nogal lastig om dat in een glazen raam te monteren...
Als wij het raam laten zitten (met bijvoorbeeld luxaflex), kan enkel het dichte deel gebruikt worden voor ondersteuningsbalken. Dat is nog geen 90cm.
Bevestiging met een smalle balk aan het plafond vind ik persoonlijk er niet uitzien.
Het is inderdaad wel onhandig dat je weinig tot geen ruimte hebt voor het bevestigen van een stabilisatiebalk voor een douchewand, dat ben ik met je eens.
Delta x van koude buitenlucht is veel kleiner dan van warme binnenlucht. Vochtafvoer gaat daarmee dus veel beroerder en je hebt juist meer kans voor vocht om neer te slaan als je op die manier de luchttemperatuur in de badkamer laat instorten.lmno31 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:48:
[...]
Dat ik buitenlucht afzuig voor een paar minuten vind ik helemaal geen probleem. Als ik de kraan dicht draai doe ik het raam open en ga rustig afdrogen. Als ik klaar ben met afdrogen gaat het raam weer dicht en dan ben ik het grootste gedeelte van het vocht wat in de lucht "dwarrelt" al kwijt.
Wellicht verkeerd verwoordMarcoC schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:45:
[...]
Het kwam over alsof je je nogal druk maakte om de inkijk. Ik probeerde deze zorg weg te nemen door de positieve kant te laten zien en dan met een mooi plissé je juist mooi daglicht binnen kan hebben zonder dat je last hebt van inkijk. Ik zou jaloers zijn op een raam in mijn badkamer aangezien mijn badkamer in het midden van het huis zit.
Het is inderdaad wel onhandig dat je weinig tot geen ruimte hebt voor het bevestigen van een stabilisatiebalk voor een douchewand, dat ben ik met je eens.
Met name het afschuiven op "concept" en "foutje, bedankt" dat er nog een raam kwam waar wij ons niet bewust van waren, is een irritatiepuntje.
We houden het meest linker raam, kantel/kiep gewoon in de huidige vorm. Enkel de middelste willen wij dicht gaan maken. Af en toe luchten is denk ik wel lekker.
Met een dergelijk raam in het midden, zouden wij ten allen tijden de raamverduistering dicht hebben, wat ik zonde vindt. De meest linker (draai/kiep) zit niet direct voor de douche of het toilet, en kan prima open voor natuurlijk licht zonder gelijk een etalage-gevoel te krijgen.
Ben het helemaal met je eens dat de plissé er fraai uit ziet,
[ Voor 6% gewijzigd door Source90 op 25-01-2021 14:54 ]
Grappig dat je het vervelend vindt dat er te veel ramen zijn. Ik zie juist heel veel projectbouw met een inpandige badkamer. Daarvan denk ik altijd, waarom bouw je niet de badkamer aan de buitengevel zodat je daglicht hebt in de badkamer?Source90 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:08:
***members only***
Verd*mme, moeten we ook nog zelf een pen meenemen naar de notaris vanwege Corona 
Voor al die overige kosten die ze erbij verzonnnen hebben hadden ze ons ten minste één van hun (nieuwe) pennen kunnen gunnen.
Voor al die overige kosten die ze erbij verzonnnen hebben hadden ze ons ten minste één van hun (nieuwe) pennen kunnen gunnen.
[ Voor 8% gewijzigd door finsdefis op 25-01-2021 15:07 ]
Onze notaris gaf ons wel een nieuwe pen.finsdefis schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:07:
Verd*mme, moeten we ook nog zelf een pen meenemen naar de notaris vanwege Corona
Wij moesten ook eigen pennen meenemen. Bleken achteraf toch een mooie nieuwe pen in doosje van de notaris te hebben gehadfinsdefis schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:07:
Wie weet krijg je er alsnog één. Naast de standaard fles wijn/bubbels.
Ergenis zit hem voornamelijk in de plaatsing én het vooraf communiceren dat het dicht is; waar onze gehele badkamerplanning op was ingesteld.Z___Z schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:55:
[...]
Grappig dat je het vervelend vindt dat er te veel ramen zijn. Ik zie juist heel veel projectbouw met een inpandige badkamer. Daarvan denk ik altijd, waarom bouw je niet de badkamer aan de buitengevel zodat je daglicht hebt in de badkamer?
Uiteraard behouden wij het kantel/kiepraam.
Naast de inkijk (en dus altijd raambekleding moeten dichthouden), is de inloopdouche met bevestiging aan de muur, waar wij ons op hadden ingesteld, niet mogelijk met een raam.
Aan de overkant kunnen onze buren (wij net niet gelukkig) ook naar binnen gluren in de badkamer. Punt is, de hele straat weet er inmiddels van, behalve de bewoners zelf..
Lullig, echt k*t voor die mensen..Sport_Life schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:15:
Aan de overkant kunnen onze buren (wij net niet gelukkig) ook naar binnen gluren in de badkamer. Punt is, de hele straat weet er inmiddels van, behalve de bewoners zelf..
Eerder lullig dat niemand ze daar even op wijst. Maar wellicht zijn die mensen er wel van bewust en exhibitionist weten wij veel
Je vraagt er wel een beetje om door niets voor de ramen te hebben hangen natuurlijkZ___Z schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:26:
[...]
Eerder lullig dat niemand ze daar even op wijst. Maar wellicht zijn die mensen er wel van bewust en exhibitionist weten wij veel
Jesus!siemenz schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 23:16:
Wij betalen 535k voor de grond (310m2) plus 325k voor de bouw van een twee kapper van 170m2. Dat is excl meerwerk
Wij betalen 148k voor de grond (364m2) plus 182k voor de bouw van een twee kapper van 150m2 met garage en vrije achterom. excl meerwerk.
Die is er niet bij inbegrepen.
Jaaaah, maar dan woon je waarschijnlijk wél boven zeeniveau.kevinvi schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:08:
Wij betalen 148k voor de grond (364m2) plus 182k voor de bouw van een twee kapper van 150m2 met garage en vrije achterom. excl meerwerk.
Wat moet je met een raam in je badkamer? Zodat iedereen je vanaf de straat in silouhet kan zien staan urineren?Z___Z schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:55:
[...]
Grappig dat je het vervelend vindt dat er te veel ramen zijn. Ik zie juist heel veel projectbouw met een inpandige badkamer. Daarvan denk ik altijd, waarom bouw je niet de badkamer aan de buitengevel zodat je daglicht hebt in de badkamer?
Of voor de condens op het raam / kozijn / ...?
Doe mij maar fijn inpandig hoor. Scheelt weer een heleboel gedoe met dat raam blinderen en koude intrede. Ik douche toch altijd als de zon allang op de Amerika's schijnt ipv Europa.
De zon warmt de badkamer wel lekker op.kabeltjekabel schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:23:
[...]
Wat moet je met een raam in je badkamer? Zodat iedereen je vanaf de straat in silouhet kan zien staan urineren?
Of voor de condens op het raam / kozijn / ...?
Doe mij maar fijn inpandig hoor. Scheelt weer een heleboel gedoe met dat raam blinderen en koude intrede. Ik douche toch altijd als de zon allang op de Amerika's schijnt ipv Europa.
Wij hebben er maar een luxaflex voor gehangen en aan de buitenkant rolluik. Die gaat dicht zodra het donker is.

Nou hoera. De helft van het jaar wil je dat al geeneens. Voor de kosten van een rolluik kun je die warmtepomp wel een paar rondjes extra laten draaien in de winter.kaboom1555 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:29:
[...]
De zon warmt de badkamer wel lekker op.
's nachts zorgt dat raam trouwens ook weer voor extra verlies.
Er is ook weinig positiefs aan, maarja ik ga er niet een ander huis voor uitzoeken. En ik heb geen warmtepomp en die rolluiken functioneren topkabeltjekabel schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:33:
[...]
Nou hoera. De helft van het jaar wil je dat al geeneens. Voor de kosten van een rolluik kun je die warmtepomp wel een paar rondjes extra laten draaien in de winter.
's nachts zorgt dat raam trouwens ook weer voor extra verlies.
Er wordt weer vooral economisch gekeken zie ik
.
Is toch ook belangrijk dat je badkamer een fijne ruimte is om te zijn met goed (dag?) licht.
Wij hebben de badkamer laten verplaatsen van het miniscule hokje op de overloop naar wat eerst als slaapkamer bedoeld was. Stuk meer ruimte, daglicht. Goed plek voor een bad en een raam.
Persoonlijke keuzes. Ik ga echt niet nadenken over hoeveel me dat scheelt qua warmteverlies omdat er een raam zit
.
Is toch ook belangrijk dat je badkamer een fijne ruimte is om te zijn met goed (dag?) licht.
Wij hebben de badkamer laten verplaatsen van het miniscule hokje op de overloop naar wat eerst als slaapkamer bedoeld was. Stuk meer ruimte, daglicht. Goed plek voor een bad en een raam.
Persoonlijke keuzes. Ik ga echt niet nadenken over hoeveel me dat scheelt qua warmteverlies omdat er een raam zit
Helemaal mee eens. Als je toch zo op de centen gaat lettenRequiem19 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:37:
Er wordt weer vooral economisch gekeken zie ik.
Persoonlijke keuzes. Ik ga echt niet nadenken over hoeveel me dat scheelt qua warmteverlies omdat er een raam zit.

Al zou het me geld kosten dan nog zou ik inpandig willen.Requiem19 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:37:
Er wordt weer vooral economisch gekeken zie ik.
Wanneer ben jij in de badkamer dan? Ik veruit het grootste deel van het jaar ofwel voordat de zon op is of nadat de zon onder is.Requiem19 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:37:
Maargoed, het is veelal toch geen keuze en veel andere dingen zijn belangrijker dus

Precies, hoe belangrijk zoiets voor je is, is heel persoonlijk.kabeltjekabel schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:44:
[...]
Al zou het me geld kosten dan nog zou ik inpandig willen.
[...]
Wanneer ben jij in de badkamer dan? Ik veruit het grootste deel van het jaar ofwel voordat de zon op is of nadat de zon onder is.
Maargoed, het is veelal toch geen keuze en veel andere dingen zijn belangrijker dus
Ik vind het wel fijn om een ruime badkamer te hebben, waar je gewoon even de tijd kan nemen om prettig wakker te worden onder de douche. Of waar je even kunt relaxen in bad. Ff momentje voor jezelf. Wij hebben er dus ook relatief een ruim budget aan toegekend (al bleek dat nog bij lange na niet genoeg te zijn als je de installatiekosten ziet op onze offertes

Ik gruwel ook van die standaard badkamers die je in de (project)bouw krijgt. Maar voor sommige anderen is het ws perfect zo.
Ik werk verplicht al bijna een jaar thuis en aangezien het toilet in de badkamer naast mn werkkamer zit kan ik heerlijk bij daglicht zitten schij***kabeltjekabel schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:44:
[...]
Al zou het me geld kosten dan nog zou ik inpandig willen.
[...]
Wanneer ben jij in de badkamer dan? Ik veruit het grootste deel van het jaar ofwel voordat de zon op is of nadat de zon onder is.

Ik probeer hier juist op te "besparen". Investeer ik liever extra in de keuken&woonkamer.Requiem19 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:47:
[...]
Ik gruwel ook van die standaard badkamers die je in de (project)bouw krijgt. Maar voor sommige anderen is het ws perfect zo.
En dat is ook primaFastFox91 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:52:
[...]
Ik probeer hier juist op te "besparen". Investeer ik liever extra in de keuken&woonkamer.
Wel grappig om te lezen hoe iedereen er anders over denkt. Wij laten juist ramen plaatsen in de badkamer zodat je wat daglicht hebt om wakker te worden en je make-up kan doen.
Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl
Ieder z'n ding ik ben juist blij dat de wc niet in de badkamer zit maar apart.
En als ie er wel in zat dan was 't ook geen dealbreaker geweest.
Locatie + grootte van de woning was bij ons doorslaggevend, de rest in veel mindere mate
En genoeg sfeer in huis , daar is m'n vrouw gevoelig voor
En als ie er wel in zat dan was 't ook geen dealbreaker geweest.
Locatie + grootte van de woning was bij ons doorslaggevend, de rest in veel mindere mate
[ Voor 49% gewijzigd door Sport_Life op 25-01-2021 18:42 ]
Dit dus. Wij bouwen zelf, en aan de architect als eis meegegeven dat beide badkamers ‘gewoon’ minimaal 1 raam moeten hebben. Een badkamer zonder raam is meestal niet uit luxe maar uit noodzaak.Z___Z schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:55:
[...]
Wellicht verkeerd geformuleerd in de eerste post omtrent dit onderwerp.
Wij zijn zeker blij met een raam (kantel/kiep) in de hoek van de badkamer (linker zijde op plattegrond). Echter hadden wij al een gehele badkamer planning gemaakt op het feit dat die muur dicht was.
Het secundaire punt zou de inkijk zijn die ik niet prettig vind met huizen aan de overkant (zie foto van bouwput). Dat zou betekenen dat de raamdecoratie altijd dicht moet zijn. Los van het warmteverlies met een grote raampartij vs geïsoleerde muren.
Waarschijnlijk komt er ook een Sunshower aan de zijwand. Wat met een dichte muur een stuk makkelijker te realiseren is.
Wij zijn zeker blij met een raam (kantel/kiep) in de hoek van de badkamer (linker zijde op plattegrond). Echter hadden wij al een gehele badkamer planning gemaakt op het feit dat die muur dicht was.
Het secundaire punt zou de inkijk zijn die ik niet prettig vind met huizen aan de overkant (zie foto van bouwput). Dat zou betekenen dat de raamdecoratie altijd dicht moet zijn. Los van het warmteverlies met een grote raampartij vs geïsoleerde muren.
Waarschijnlijk komt er ook een Sunshower aan de zijwand. Wat met een dichte muur een stuk makkelijker te realiseren is.
Kan iemand mij even uitleggen hoe dat zit met eigen inbreng en bouwdepot?
We moeten sowieso een deel van het meerwerk uit eigen zak betalen, met keuken erbij zitten we waarschijnlijk zo rond de 35-40K aan eigen inbreng. Nu heeft de hypotheekadviseur dit doorgegeven aan de notaris, waardoor we 35K aan eigen inbreng moeten overmaken aan de notaris. Ik vraag me af wat het verschil is tussen het geld storten op de rekening van de notaris, of het gewoon op je eigen spaarrekening houden? Of zij nou de rekening betalen met dat geld of wij, dat maakt toch niet uit? Bovendien, als je teveel eigen inbreng hebt overgemaakt aan de notaris, dan wordt dat afgelost op je hypotheek toch of kan dat ook teruggestort worden?
Overigens kon de notaris de eigen inbreng zonder problemen verlagen naar iets van 4K. Enige verschil wat ik zag, is dat het bouwdepot bij de hogere eigen inbreng iets groter is, dan wanneer de eigen inbreng laag is. Logisch, maar maakt dat wat uit?
Waarom zou ik niet voor de lage inbreng gaan?
Onze hypotheek is overigens groot genoeg om de v.o.n. prijs te dekken, gaat dus puur om het meerwerk zoals keuken
We moeten sowieso een deel van het meerwerk uit eigen zak betalen, met keuken erbij zitten we waarschijnlijk zo rond de 35-40K aan eigen inbreng. Nu heeft de hypotheekadviseur dit doorgegeven aan de notaris, waardoor we 35K aan eigen inbreng moeten overmaken aan de notaris. Ik vraag me af wat het verschil is tussen het geld storten op de rekening van de notaris, of het gewoon op je eigen spaarrekening houden? Of zij nou de rekening betalen met dat geld of wij, dat maakt toch niet uit? Bovendien, als je teveel eigen inbreng hebt overgemaakt aan de notaris, dan wordt dat afgelost op je hypotheek toch of kan dat ook teruggestort worden?
Overigens kon de notaris de eigen inbreng zonder problemen verlagen naar iets van 4K. Enige verschil wat ik zag, is dat het bouwdepot bij de hogere eigen inbreng iets groter is, dan wanneer de eigen inbreng laag is. Logisch, maar maakt dat wat uit?
Onze hypotheek is overigens groot genoeg om de v.o.n. prijs te dekken, gaat dus puur om het meerwerk zoals keuken
Sinds afgelopen vrijdag mogen wij ook de deuren uitkiezen.
We kunnen uit 2 soorten kozijnen kiezen:
- Staal stomp zonder bovenlicht (DS) (€0,00)
- Hout stomp zonder bovenlicht hardhout (DS) SMART (€456)
Als we kiezen voor hout stomp dan geldt dit voor alle 10 deuren. Dat kost totaal €4560.-
Is dat wel waard? Hout versie ziet er alleen iets dikker uit. Graag jullie advies.
Als we kiezen voor hout stomp dan geldt dit voor alle 10 deuren. Dat kost totaal €4560.-
Is dat wel waard? Hout versie ziet er alleen iets dikker uit. Graag jullie advies.
Dat hangt af van de voorwaarden van je hypotheek. Of missschien staat er iets over in de verkoopovereenkomst van je woning. Ik denk dat je deze vragen beter kunt stellen aan je hypotheekadviseur, je hypotheekverstrekker of de verkoopadviseur van je woning.hallom schreef op maandag 25 januari 2021 @ 20:43:
Bij mijn hypotheek is het vrij simpel: ik kan nota's indienen tot het bouwdepot op is. De rest van de nota's moet ik dan uit eigen zak betalen. Ik heb nergens hoeven aantonen dat ik dat ook echt kan betalen.
In generieke zin wil de hypotheekverstrekker zeker weten dat het huis afgebouwd kan worden.hallom schreef op maandag 25 januari 2021 @ 20:43:
Dat betekent grond + koopaanneemkosten + keuken + sanitair.
De hypotheeksom zal dus voldoende moeten zijn om deze 4 kosten te kunnen dekken.
Mocht je eigen geld inbrengen voor 'extras' dan vindt de hypotheekverstrekker dat prima. Maar mocht die eigen middelen noodzakelijk zijn om het huis af te bouwen, willen ze zeker weten dat dat geld ook echt beschikbaar is. Daarom willen ze dat je je eigen inbreng op de 3en rekening van de notaris stort. Vervolgens zal je de eerste rekeningen met dit geld moeten betalen voordat je het bouwdepot mag aanspreken. (gewoonlijk gaat je eigen geld ook gewoon in het bouwdepot).
Dit voorkomt dat je het geld wat noodzakelijk is voor de afbouw van het huis ondertussen ergens anders aan uitgeeft. Stukje zekerheid voor de hypotheekvertrekker dat het onderpand ook echt af komt (en waarde vertegenwoordigd).
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Kort door de bocht, stop je eigen geld in bouwdepot, word je huis meer waard twv je bouwdepot, stel je huis is 400k, je stopt 50k eigen geld in bouwdepot, dan is je woning geen 400k meer waard maar 450k, dit heeft dan ook meteen invloed je hypotheek percentage, want het verschil tussen woningwaarde en hypotheekbedrag word groter.hallom schreef op maandag 25 januari 2021 @ 20:43:
De afbouw garantie waar @JackBol het over heeft was bij ons totaal niet ter sprake gekomen.
Het risicopercentage (opslag) betreft de hypotheekwaarde tov woningwaarde. De rest wat je er bij verzint slaat volgens mij nergens op.Dacuuu schreef op maandag 25 januari 2021 @ 21:23:
[...]
Kort door de bocht, stop je eigen geld in bouwdepot, word je huis meer waard twv je bouwdepot, stel je huis is 400k, je stopt 50k eigen geld in bouwdepot, dan is je woning geen 400k meer waard maar 450k, dit heeft dan ook meteen invloed je hypotheek percentage, want het verschil tussen woningwaarde en hypotheekbedrag word groter.
De afbouw garantie waar @JackBol het over heeft was bij ons totaal niet ter sprake gekomen.
Tja bij ons is het echt zo gegaan. Woning waarde+ eigen inbreng bouwdepot = nieuwe woning waarde. Vanuit dat bouwdepot betalen wij weer de meerwerk opties.Deleon78 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 21:32:
[...]
Het risicopercentage (opslag) betreft de hypotheekwaarde tov woningwaarde. De rest wat je er bij verzint slaat volgens mij nergens op.
En dat heeft, zoals jij ookal zegt, invloed op de risicopercentage (opslag).
[ Voor 8% gewijzigd door Dacuuu op 25-01-2021 21:43 ]
Wat zegt de hypotheekadviseur als je hem verzoekt dit bedrag niet via de notaris te laten verlopen? Kan me voorstellen dat het voor de hypotheekverstrekker enige zekerheid biedt (wat @JackBol zegt).hallom schreef op maandag 25 januari 2021 @ 20:43:
In zekere zin wel: VON prijs + meerwerk (bouwdepot) is de waarde die de bank hanteert (taxeren is niet mogelijk, woz waarde evenmin). Deze waarde wil je zo hoog mogelijk hebbenDeleon78 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 21:32:
[...]
Het risicopercentage (opslag) betreft de hypotheekwaarde tov woningwaarde. De rest wat je er bij verzint slaat volgens mij nergens op.
Als je de keuken e.d. uit eigen zak gaat betalen (dus niet via notaris) is het voor de bank lastig in te schatten wat de waarde is van het gekozen meerwerk.
Maarja ik zou het gewoon even navragen , dan weet je het. Iedere hypotheekverstrekker hanteert ook weer eigen regels.
[ Voor 25% gewijzigd door Sport_Life op 25-01-2021 21:52 ]
In positieve zin neem ik aan?Dacuuu schreef op maandag 25 januari 2021 @ 21:37:
[...]
Tja bij ons is het echt zo gegaan. Woning waarde+ eigen inbreng bouwdepot = nieuwe woning waarde. Vanuit dat bouwdepot betalen wij weer de meerwerk opties.
En dat heeft, zoals jij ookal zegt, invloed op de risicopercentage (opslag).
De schuld-markt-waarde (LTV) is namelijk beter geworden.
Inderdaad, de waarde van het onderpand wordt hoger, terwijl de schuld het zelfde blijft. Het risico voor de bank neemt af en je kan in een lager rente percentage komen.Sport_Life schreef op maandag 25 januari 2021 @ 21:49:
[...]
In zekere zin wel: VON prijs + meerwerk (bouwdepot) is de waarde die de bank hanteert (taxeren is niet mogelijk, woz waarde evenmin). Deze waarde wil je zo hoog mogelijk hebbenzodat je LTV daalt (= lager rente %).
Als je de keuken e.d. uit eigen zak gaat betalen (dus niet via notaris) is het voor de bank lastig in te schatten wat de waarde is van het gekozen meerwerk.
En in dit geval is het ook beter om de keuken via het bouwdepot te laten lopen. Je krijgt gewoonlijk dezelfde rente op je bouwdepot als je hypotheek. Zelfs met 1.5% is dat meer dan de spaarrekening. Daar kan je 12 maanden lichtjes aan verdienen en je loopt ook geen risico dat je het kwijt raakt aan een andere schuldeiser.
Kan de woning ook achteraf laten taxeren, voor de lagere rente vanwege LTV?Sport_Life schreef op maandag 25 januari 2021 @ 21:49:
[...]
In zekere zin wel: VON prijs + meerwerk (bouwdepot) is de waarde die de bank hanteert (taxeren is niet mogelijk, woz waarde evenmin). Deze waarde wil je zo hoog mogelijk hebbenzodat je LTV daalt (= lager rente %).
Maarja ik zou het gewoon even navragen , dan weet je het. Iedere hypotheekverstrekker hanteert ook weer eigen regels.
Bank hanteert stichtingskosten + (goedgekeurde) meerwerkspecificatie als waarde.
Na bouw kan je laten taxeren idd als je denkt dat je woning meer waard geworden is ten behoeve van je ltv.
Na bouw kan je laten taxeren idd als je denkt dat je woning meer waard geworden is ten behoeve van je ltv.
Zeker.Source90 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 22:11:
[...]
Kan de woning ook achteraf laten taxeren, voor de lagere rente vanwege LTV?
De waarde kan op meerdere manieren vastgesteld worden. Bij ons werd gewoon de eigen bijdrage meegeteld.
Het advies om het in bouwdepot te stoppen is niet correct. De twee relevante waardes voor risicoopslag zijn hypotheekwaarde en woningwaarde.
Er zijn misschien nog wel andere redenen om geld in bouwdepot te stoppen (kan dat uberhaupt ivm rente?) of om eerst rekeningen te betalen of juist niet ivm liquiditeit. Etc
Wij gaan idem achteraf taxeren. Met eigen middelen dakkapel, garage (6x3), veranda en zonnepanelen realiseren. Naast de keuken en badkamer (niet vanuit project). Hypotheekadviseur heeft circa 10k opgegeven als prognose voor keuken. Daarop is berekend hoeveel wij nodig zouden hebben. Keuken gaat waarschijnlijk 20-25k kosten.Requiem19 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 22:19:
Bank hanteert stichtingskosten + (goedgekeurde) meerwerkspecificatie als waarde.
Alles bij elkaar verwacht ik wel een meerwaarde op de woning van 75-100k.
Hypotheekadviseur had het zo uitgedokterd, taxeren kost alleen weer een paar honderd euro achteraf, maar ach.
Ben er alleen nog niet achter hoe zwaar een afgewerkte tuin van invloed is op de woning taxatie (if at all).
Die willen wij pas later in het jaar doen.
[ Voor 8% gewijzigd door Source90 op 25-01-2021 22:26 ]
Ik ben wel benieuwd wat zo’n taxatie doet.
De bank neemt - vind ik - best makkelijk aan dat
1) de aankoopprijs reëel is (geen ‘taxatie-check’ bij nieuwbouw??)
2) dat elke euro meerwerk ook precies een euro meer oplevert - is dat wel zo?
Als je gaat taxeren zou dat nog wel eens kunnen tegenvallen
Ik wilde ook laten taxeren (veel overwaarde uit vorige woning dus relatief weinig bouwdepot) , maar bij ons bleek de woz waarde al voldoende. Die mochten we ook gebruiken.Source90 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 22:24:
[...]
Wij gaan idem achteraf taxeren. Met eigen middelen dakkapel, garage (6x3), veranda en zonnepanelen realiseren. Naast de keuken en badkamer (niet vanuit project). Hypotheekadviseur heeft circa 10k opgegeven als prognose voor keuken. Daarop is berekend hoeveel wij nodig zouden hebben. Keuken gaat waarschijnlijk 20-25k kosten.
Alles bij elkaar verwacht ik wel een meerwaarde op de woning van 75-100k.
Hypotheekadviseur had het zo uitgedokterd, taxeren kost alleen weer een paar honderd euro achteraf, maar ach.
Ben er alleen nog niet achter hoe zwaar een afgewerkte tuin van invloed is op de woning taxatie (if at all).
Die willen wij pas later in het jaar doen.
Ben nog wel benieuwd naar de taxatie waarde, maar levert geen rentevoordeel op en het kost toch weer geld.
Punt 2 vind ik ook discutabel. Met een huizenmarkt die 10% per jaar stijgt is de waarde "toevallig" hoger, maar in een normale woningmarkt zou je verwachten dat een keuken van 25k niet per se 25k waarde oplevert voor de woning.Requiem19 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 22:31:
@Sport_Life exact dat.
Bij bestaande bouw is er - zo lijkt het - veel meer voorzichtigheid en checks & balances.
Bij bestaande bouw is er - zo lijkt het - veel meer voorzichtigheid en checks & balances.
Punt 2 was bij Rabobank bij ons een max van 20% van von, uitbouw (extra volume) en duurzame investering. Daar kan je dus redelijk mee rekenen, maar zat wel max aan.Requiem19 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 22:31:
NN heeft niets opgemerkt bij 30% bij ons..koendt schreef op maandag 25 januari 2021 @ 22:46:
[...]
Punt 2 was bij Rabobank bij ons een max van 20% van von, uitbouw (extra volume) en duurzame investering. Daar kan je dus redelijk mee rekenen, maar zat wel max aan.
Wij hebben wat informatie ingewonnen bij de taxateur van onze huidige woning.Requiem19 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 22:31:
Ons woningtype wordt verderop in de straat ook gebouwd met standaard garage (meerprijs: 30.000). Taxateur zei dat er gekeken wordt naar soortgelijke woningen die ook een garage hebben, in dit geval zou dat zomaar die 30k meer kunnen zijn.
De garage die ik na oplevering laat plaatsen is 12,5k, volledig geïsoleerd (uit project niet), sectionaaldeur (uit project kanteldeur) en een lessenaarsdak met dezelfde dakpannen als de woning (i.p.v. plat dak uit project).
Geen idee hoe dat werkt met LVT en bouwdepot, of dat 1:1 is. Als ik de garage vanuit depot zou doen, zou dat in dit geval 12,5K zijn. Ik gok dat het garagedeel van de taxatie meer opbrengt dan die 12,5k die ik erin heb gestoken. Dat is tenslotte het bedrag dat ik in het depot zou hebben gestoken voor de dakkapel.
Wij bouwen in fase 5. Fase 4 is onlangs opgeleverd en er staan nu al 2 woningen te koop (wellicht toch gescheiden of een investeerder?). Eén van de woningen heb ik gezien en is met een standaard vloer en keuken nu al voor een ton meer aangeboden dan de v.o.n. prijs was. In deze markt zou het mij ook niet verbazen als zelfs daar nog wordt overboden..
Taxateur kijkt ook naar historische verkopen volgens mij.
---
Maar mogelijk zie ik iets over het hoofd
[ Voor 26% gewijzigd door Source90 op 25-01-2021 23:07 ]
Ik heb mijn woning 1,5 jaar na aankoop (en na 2 maanden dus wonen) laten taxeren.
Dit omdat een woz niet voldoende was voor mijn geldverstrekker maar ik dus een taxatie nodig had voor de LTV (her)bepaling.
Mijn woning werd vergeleken met vergelijkbare objecten qua m2 woonoppervlakte, perceel grootte, materiaal keuze, inhoud en mogelijkheden.
Die pakte meer dan positief uit kan ik verklappen
.
De taxatie kostte €600,- maar die was in 9 maanden terug verdiendt.
@Source90 aangeboden betekend niet verkocht natuurlijk en in mijn taxatie stonden 4 of 5 vergelijkbare objecten als referentie genoemd voor de waardebepaling en onderbouwing van mijn woning.
Dit omdat een woz niet voldoende was voor mijn geldverstrekker maar ik dus een taxatie nodig had voor de LTV (her)bepaling.
Mijn woning werd vergeleken met vergelijkbare objecten qua m2 woonoppervlakte, perceel grootte, materiaal keuze, inhoud en mogelijkheden.
Die pakte meer dan positief uit kan ik verklappen
De taxatie kostte €600,- maar die was in 9 maanden terug verdiendt.
@Source90 aangeboden betekend niet verkocht natuurlijk en in mijn taxatie stonden 4 of 5 vergelijkbare objecten als referentie genoemd voor de waardebepaling en onderbouwing van mijn woning.
[ Voor 25% gewijzigd door GeeMoney op 25-01-2021 23:44 ]
In de huidige markt is dat bijna 1op1GeeMoney schreef op maandag 25 januari 2021 @ 23:41:
Beide staan nu 2 weken te koop. Eén daarvan is al verkocht onder voorbehoud volgens de website van de makelaar. Kan er gif op nemen dat er boven de vraagprijs is geboden.
Ik had zelf namelijk ook de stoute schoenen aan getrokken om een bezichtiging aan te vragen. Wellicht een beetje flauw, omdat er 0 intentie is om de woning te kopen. Meer om te kijken hoe de woning gaat worden en of er nog meerwerk is gedaan wast voor ons ook interessant is.
Maar kreeg toen (2 weken geleden) te horen dat (diegene die nu onder voorbehoud verkocht is) er al meer dan 40 belangstellende waren. Twee dagen later onder bod en nu verkocht onder voorbehoud.

Ik verwacht dat de keuken niet heel duur was (zag er standaard uit), vloeren was volgens mij ook niet heel bijzonder. Trek de notariskosten eraf en hypotheekrente (als er al hypotheek was -> investeerder) en er is zo 80k+ winst in een jaar tijd.. Plus bedrag boven de vraagprijs geboden..
Gouden tijden om als investeerder nieuwbouw te kopen, als je een zak geld hebt staan..
[ Voor 51% gewijzigd door Source90 op 25-01-2021 23:55 ]
Precies de reden waarom alle gemeenten een zelfbewoningsplicht moeten instellen. Dat is hier gelukkig het geval.
En deze maatregel is vanuit de overheid (en dus gemeentes) niet toegestaan: https://rein.nl/zelfbewoningsplicht/Rhumba schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 07:18:
Precies de reden waarom alle gemeenten een zelfbewoningsplicht moeten instellen. Dat is hier gelukkig het geval.
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Drie maanden terug een factuur gekregen van de bouwer. Werk nog niet af, dus ik heb niet betaald. Bouwer denkt dat de factuur in februari wél terecht is. 
Ik vraag me af of er meer mensen niet betaald hebben. Ik denk dat tientallen mensen gewoon betaald hebben.
Ik vraag me af of er meer mensen niet betaald hebben. Ik denk dat tientallen mensen gewoon betaald hebben.
Dat kan je zelf alleen beslissen. Wij hebben staal en dat is goed genoeg, maar het is niet te repareren. Bij ons zitten er geen deurvangers, dus het lipje (?) krast de lak eraf, elke keer als de deuren worden dichtgetrokken.MajinChaos schreef op maandag 25 januari 2021 @ 20:49:
Sinds afgelopen vrijdag mogen wij ook de deuren uitkiezen.
Edit smart-kozijnen? Hoe zit het met updates?
[ Voor 3% gewijzigd door burnedhardware op 26-01-2021 08:18 ]
Denk dat dat vast wel het geval kan wezen. Bij ons project komen/kwamen we haast wekelijks even langs/bij de woning. Konden dus vrij precies zien of de facturen terecht waren. Onze aannemer was wel extreem snel met de facturen. Zodra de laatste steen op vrijdagmiddag was gelegd van de buitengevel, was de factuur diezelfde avond ook al gearriveerd. En dat is/was tot nu toe met alle facturen.Xi-s schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 08:12:
Drie maanden terug een factuur gekregen van de bouwer. Werk nog niet af, dus ik heb niet betaald. Bouwer denkt dat de factuur in februari wél terecht is.
Ik kan helaas mijn woning niet zien door het grote hekwerk wat er om heen staat. Daardoor kan ik onvoldoende beoordelen of de facturen op het juiste moment verstuurd worden. Ik ga wel regelmatig kijken, maar dan kijk ik naar vergelijkbare huizen die in principe qua voorgang gelijk zouden moeten lopen met de mijne. Ik betaal daarom de facturen altijd direct. Wel vervelend dat ik zo weinig van het bouwproces kan zien. Nu heb ik wel een uitnodiging ontvangen voor een kijkmiddag waarin ik eindelijk kan zien wat ze ervan gemaakt hebben. Oplevering zal binnen een aantal maanden zijn.Xi-s schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 08:12:
Hoe om te gaan met een aantoonbare afwijking tussen bouwplan en bouwuitvoering?
Zie voorbeeld vloerverwarming:
Hoe zouden jullie hiermee omgaan?
proactief melden
of
achteraf aannemer aansprakelijk stellen (indien een strenge winter (i.e -10C) de ruimte niet warm genoeg worden) ?
Zie voorbeeld vloerverwarming:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Hoe zouden jullie hiermee omgaan?
proactief melden
of
achteraf aannemer aansprakelijk stellen (indien een strenge winter (i.e -10C) de ruimte niet warm genoeg worden) ?
Een metertje of 20 inderdaadkabeltjekabel schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:20:
[...]
Die is er niet bij inbegrepen.
[...]
Jaaaah, maar dan woon je waarschijnlijk wél boven zeeniveau.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2