Klopt, wij hebben voor 620k een geschakelde woning in Utrecht (stad) van 172m2 om een postzegel grond van 118 m2. Maar dan zitten we ook wel in de stad, dus geen finex wijk aan de rand. Alles heeft voor en nadelen, wij zijn er erg blij mee :-)
Heb wel de indruk dat de prijzen van nieuwbouwwoningen met warmtepomp ineens hard zijn gestegen. Terwijl de extra kosten misschien 10-15k zijn (bodemWP).
Nieuwe projecten zijn bij ons qua prijs gelijk, zit alleen geen eigen grond meer bij (erfpacht)
.
Nieuwe projecten zijn bij ons qua prijs gelijk, zit alleen geen eigen grond meer bij (erfpacht)

[ Voor 28% gewijzigd door Sport_Life op 23-01-2021 12:00 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
@Farmerwood prachtig huis. Als ik de prijzen hier in de omgeving zie is het goedkoop. Heb er plezier mee.
Zojuist terug van de bezichtiging van onze woning. Bedoeling was om vrachtladingen foto’s te maken maar uiteindelijk niet van gekomen. Zelf was ik meer benieuwd naar de staat van afwerking tot nu toe, technisch gebeuren en al het meerwerk, voor mijn vrouw wass het de 1e keer in de woning en vergaapte zich meer aan het huis op zich, en was in haar hoofd al bezig met de inrichting
Tot dusver vind ik alles keurig, netjes, en vrij strak. Stucadoor heeft prima zijn werk gedaan, alle muren zijn op her en der een putje of bobbeltje na, volgens mij prima voor schuren, voorstrijken en sauzen. Tegelwerk zit er strak in, kitranden glad en netjes, geen krasje te bekennen op een ruit, kozijnen/deuren voor zover aanwezig aan de buitenkant sluiten en openen goed, en ook al het meerwerk was goed uitgevoerd. Vloeren waren ook strak en waterpas gestort.
Zelfs de warmtepomp installatie was al in bedrijf op 18 graden. Voor de geïnteresseerden, heeft onze woning voor de buitenunit een HydroTop verwerkt in het dak. Ondanks dat deze op dat moment in bedrijf was, moest ik mijn oor op de bak zelf leggen om te ontdekken dat deze draaide. Wellicht dat dit in vol bedrijf met 20 graden en warmwatervraag door douchen anders wordt, maar dit valt me tot dusver reuze mee. De CV ketel in ons tijdelijk onderkomen maakt beduidend meer lawaai!
Omvormer van de zonnepanelen was ook al geplaatst en in bedrijf. Vrij behoorlijke installatie, waarbij evt. Toekomstige panelen aan de voorkant van de woning hierop aangesloten kunnen worden, dus mooi meegenomen! Dan hoef je in theorie alleen maar panelen te leggen en aan te sluiten op dezelfde omvormer, mits de groep dit toelaat.
Het enige waar het zoeken naar was, waren de pijpjes van alle loze leidingen van de bovenverdiepingen. Bleken achter het plafondplaatje in de meterkast te zitten waar ik (nog) niet had gekeken.
Al met al blij verrast, en ook blij met de mate van afwerking zodat ik een idee heb wat er straks op ons afkomt. Bouwbegeleider wist te melden dat volgende week de definitieve opleverdatum bekend wordt, hij kon met enige zekerheid zeggen dat het week 8 wordt
Korte sfeerimpressie voor de liefhebbers:
:strip_exif()/f/image/sg0A7qOSzlBcLAnLzXh3mwI0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QuoOX1oCrsbMnkCyo54ja8CA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pmJvmHqEWfjzX0kvMUZlqGco.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PtvHmI6xgLLN6LsB9d9q3as1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sBCGg7f4PYijukZSH6OPT2RI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HJHdMj2lBfkLAzroLxCPwzx1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/osTy8AuzmUsurcXEP6k6F71n.jpg?f=fotoalbum_large)
Tot dusver vind ik alles keurig, netjes, en vrij strak. Stucadoor heeft prima zijn werk gedaan, alle muren zijn op her en der een putje of bobbeltje na, volgens mij prima voor schuren, voorstrijken en sauzen. Tegelwerk zit er strak in, kitranden glad en netjes, geen krasje te bekennen op een ruit, kozijnen/deuren voor zover aanwezig aan de buitenkant sluiten en openen goed, en ook al het meerwerk was goed uitgevoerd. Vloeren waren ook strak en waterpas gestort.
Zelfs de warmtepomp installatie was al in bedrijf op 18 graden. Voor de geïnteresseerden, heeft onze woning voor de buitenunit een HydroTop verwerkt in het dak. Ondanks dat deze op dat moment in bedrijf was, moest ik mijn oor op de bak zelf leggen om te ontdekken dat deze draaide. Wellicht dat dit in vol bedrijf met 20 graden en warmwatervraag door douchen anders wordt, maar dit valt me tot dusver reuze mee. De CV ketel in ons tijdelijk onderkomen maakt beduidend meer lawaai!
Omvormer van de zonnepanelen was ook al geplaatst en in bedrijf. Vrij behoorlijke installatie, waarbij evt. Toekomstige panelen aan de voorkant van de woning hierop aangesloten kunnen worden, dus mooi meegenomen! Dan hoef je in theorie alleen maar panelen te leggen en aan te sluiten op dezelfde omvormer, mits de groep dit toelaat.
Het enige waar het zoeken naar was, waren de pijpjes van alle loze leidingen van de bovenverdiepingen. Bleken achter het plafondplaatje in de meterkast te zitten waar ik (nog) niet had gekeken.
Al met al blij verrast, en ook blij met de mate van afwerking zodat ik een idee heb wat er straks op ons afkomt. Bouwbegeleider wist te melden dat volgende week de definitieve opleverdatum bekend wordt, hij kon met enige zekerheid zeggen dat het week 8 wordt
:strip_exif()/f/image/sg0A7qOSzlBcLAnLzXh3mwI0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QuoOX1oCrsbMnkCyo54ja8CA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pmJvmHqEWfjzX0kvMUZlqGco.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PtvHmI6xgLLN6LsB9d9q3as1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sBCGg7f4PYijukZSH6OPT2RI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HJHdMj2lBfkLAzroLxCPwzx1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/osTy8AuzmUsurcXEP6k6F71n.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7w7sVVVLVXdhOE2G4aOpULin.jpg?f=fotoalbum_large)
Wij kijken wel op die vinex-locatie in Utrecht. 2kapper ben je dan snel 700k kwijt voor 180 m2 en 270 m2 perceel. Incl. Meerwerk en ander kosten kom je dan op 800+k... Een hoop geld in ieder gevalMarinos83 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 11:09:
Klopt, wij hebben voor 620k een geschakelde woning in Utrecht (stad) van 172m2 om een postzegel grond van 118 m2. Maar dan zitten we ook wel in de stad, dus geen finex wijk aan de rand. Alles heeft voor en nadelen, wij zijn er erg blij mee :-)
Valt me overigens wel op hoeveel van de nieuwbouwhuizen hier vrijwel dezelfde afmetingen en uitbouw-mogelijkheden hebben. Zelfde geldt overigens voor het huis waar ik naar aan het kijken ben
Muren zien er idd goed uit. Ga ja trouwens alleen schuren, voorstrijken en sauzen? Geen renovlies of stuc?Dakillerbean schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 12:14:
Zojuist terug van de bezichtiging van onze woning. Bedoeling was om vrachtladingen foto’s te maken maar uiteindelijk niet van gekomen. Zelf was ik meer benieuwd naar de staat van afwerking tot nu toe, technisch gebeuren en al het meerwerk, voor mijn vrouw wass het de 1e keer in de woning en vergaapte zich meer aan het huis op zich, en was in haar hoofd al bezig met de inrichting![]()
Al met al blij verrast, en ook blij met de mate van afwerking zodat ik een idee heb wat er straks op ons afkomt. Bouwbegeleider wist te melden dat volgende week de definitieve opleverdatum bekend wordt, hij kon met enige zekerheid zeggen dat het week 8 wordt![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zou je tzt het resultaat kunnen delen? Ik ben zeer benieuwd. En zijn er meer mensen die alleen schuren, voorstrijken en sauzen als afwerking hebben die kunnen laten zien hoe dat eruit ziet?
Die prijzen voor renovlies en stucwerk zit ik niet zo op te wachten.
Wat ik ook als nadeel zie bij roosters in kozijnen is dat de luchtstroom geblokkeerd kan zijn door bijvoorbeeld dichte gordijnen. Zeker in ons land waar we vaak de gordijnen (en vitrage) standaard dicht hebben levert dit toch veel minder frisse lucht op dan uitblaasventielen in je plafond die ongehinderd kunnen blazen?Z___Z schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 20:54:
[...]
1, true, Maar je ventilatie kost wel 2x zoveel stroom, omdat je actief uit en inblaast.
2, de gemiddelde nieuwbouwwijk is doodstil 22 van de 24 uur in de dag. Alleen in de ochtend en avondspits zal er wat remoer op straat zijn. Klein voordeel.
3, true, maar in Nederland waait het niet heel hard 95% van de tijd, dus zal het systeem 95% van de tijd wel effectief werken.
4, wellicht heb je er meer last van bij LTV, maar tot nog toe bij niemand last van gehad. Ook niet bij vloerverwarming in nieuwbouwhuizen. Denk dat je er alleen last van hebt als je je bank/stoel recht onder het raam zet.
Nadelen van D vs C
Het is duurder om aan te leggen.
Als je meer wil dan alleen koken heb je in de keuken afzuiging naar buiten nodig. Met een D, moet je daarvoor apart toevoer regelen, of een raam open zetten om goed via je afzuigkap te kunnen afzuigen naar buiten. En anders nadeel, recirculatie heeft een koolstoffilter nodig wat periodiek vervangen moet worden.
Je moet filters vervangen. Dit compenseert denk ik grotendeels voordeel 1 stookkosten.
Vooral filters lijkt mij een redelijk nadeel tov C ventilatie. C systemen zijn meer dummy proof. Dus als je houdt van KISS en kan leven met het niet hebben van de voordelen van een D systeem, dan is een C systeem beter.
En je gordijnen worden er sneller vies van.
Ben zelf ook aan het rondkijken en dat was me ook al opgevallen, 700k voor een 'kale' tweekapper in een gewilde Vinex rond Utrecht is heel normaal.Sport_Life schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 11:41:
Heb wel de indruk dat de prijzen van nieuwbouwwoningen met warmtepomp ineens hard zijn gestegen. Terwijl de extra kosten misschien 10-15k zijn (bodemWP).
Waar ik nu woon gaan ze ook bouwen, als bewonerscommissie heb ik van de projectontwikkelaar begrepen dat ze de huizen kleiner maken om het 'nul-op-de-meter' voor een vergelijkbare prijs te kunnen realiseren. 450k voor een rijtjeswoning van 110/120m2 op een kleine kavel en een binnenmaat van 5m15 is anno 2021 helaas de norm.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Voor een buitenwijk vind ik dat wel behoorlijke prijzen. Wat kost een nieuwbouw huis dichter bij het centrum dan wel niet? Zo'n 8 jaar geleden, toen ik nog in Utrecht studeerde, waren de prijzen trouwens ook idioot duur. Als ik hoorde wat mensen betaalden aan huur, kon ik het soms niet geloven.
Wij betalen trouwens ook voor locatie. 15Km verderop had ik een zelfde soort huis (want het lijkt allemaal op elkaar) met iets meer perceel voor 30K-50K minder kunnen kopen.
Wij betalen trouwens ook voor locatie. 15Km verderop had ik een zelfde soort huis (want het lijkt allemaal op elkaar) met iets meer perceel voor 30K-50K minder kunnen kopen.
Met de 'minimale' meerwerkopties als een uitbouw, zolder met indeling, kasten en een dakkapel zit je zo 50k hoger en dan komen de keuken en badkamer nog.mister_S schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 12:56:
Voor een buitenwijk vind ik dat wel behoorlijke prijzen.
Heb zelf in dat plan een speciek kavel op het oog, met 400m2 grond verwacht ik dat het 'kaal' naar de acht ton gaat en begreep dat voor de loting er gemiddeld 10 inschrijvingen per kavel zijn, hoezo corona crisis?
Kom naar Zeeland zou ik zeggen. Ik bouw 180m2 op 300m2 kavel voor 400k inclusief meerwerk in een nieuwbouwwijk. Maar verschil zit natuurlijk al in grondprijs.
Daar ben je ook dat soort prijzen kwijt alleen dan met minder grond of minder m2. We hebben ook wel wat verder weg gekeken, maar dan zit je weer met woon-werk afstand te rommelen, 2de auto nodig, dus dan heb je weer andere kosten die hoger worden. We werken allebei in Utrecht, dus dan is wonen in Utrecht wel een must.mister_S schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 12:56:
Voor een buitenwijk vind ik dat wel behoorlijke prijzen. Wat kost een nieuwbouw huis dichter bij het centrum dan wel niet? Zo'n 8 jaar geleden, toen ik nog in Utrecht studeerde, waren de prijzen trouwens ook idioot duur. Als ik hoorde wat mensen betaalden aan huur, kon ik het soms niet geloven.
In feite is alles rondom Utrecht gewoon heel erg duur. Probeer maar eens in Houten, Nieuwegein, Ijsselstein, Maarssen, etc wat te vinden
Hier 190m2 op kavel van 374m2 voor 360k inclusief meerwerkchris vw schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 13:18:
Kom naar Zeeland zou ik zeggen. Ik bouw 180m2 op 300m2 kavel voor 400k inclusief meerwerk in een nieuwbouwwijk. Maar verschil zit natuurlijk al in grondprijs.
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Om mij heen deze strategie een aantal keer gezien maar dan is de ondergrond gipsplaat en dat is prima te doen. Verwacht geen wonderen maar voor de eerste paar jaar kan het er prima mee door. Wij kiezen dus ook voor deze tactiek, scheelt gewoon te veel.Yaa87 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 12:47:
[...]
Muren zien er idd goed uit. Ga ja trouwens alleen schuren, voorstrijken en sauzen? Geen renovlies of stuc?
Zou je tzt het resultaat kunnen delen? Ik ben zeer benieuwd. En zijn er meer mensen die alleen schuren, voorstrijken en sauzen als afwerking hebben die kunnen laten zien hoe dat eruit ziet?
Als ze met een kleinere woning ook een kleiner kavel betekent snap ik het. Maar de breedte van de woning heeft niet zoveel invloed op de kostprijs van de bouw zelf.hoevenpe schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 12:52:
[...]
Ben zelf ook aan het rondkijken en dat was me ook al opgevallen, 700k voor een 'kale' tweekapper in een gewilde Vinex rond Utrecht is heel normaal.
Waar ik nu woon gaan ze ook bouwen, als bewonerscommissie heb ik van de projectontwikkelaar begrepen dat ze de huizen kleiner maken om het 'nul-op-de-meter' voor een vergelijkbare prijs te kunnen realiseren. 450k voor een rijtjeswoning van 110/120m2 op een kleine kavel en een binnenmaat van 5m15 is anno 2021 helaas de norm.
Als je van 6m breed naar 5m20 breed gaat kan je in het blok van 8 opeens 9 woningen kwijt, zonder dat je extra openbare ruimte nodig hebt. Lang en smal is in die zin efficiënter dan een vierkant kavel, in de praktijk zie je bij nieuwbouw anno 2021 beide gebeuren, smaller en minder diepe tuinen.chris vw schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 13:31:
Als ze met een kleinere woning ook een kleiner kavel betekent snap ik het. Maar de breedte van de woning heeft niet zoveel invloed op de kostprijs van de bouw zelf.
Dat bedoel ik eigenlijk ook. Het heeft met de beschikbare grond te maken die minder nodig is per woning. Dan heb je vanzelf iets lagere woningprijs en je kan meer huizen bouwen op hetzelfdestuk. Ik wil maar zeggen, de besparing in de bouwkosten van de woning zelf doordat hij smaller is zit niet de grote besparing.hoevenpe schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 13:38:
[...]
Als je van 6m breed naar 5m20 breed gaat kan je in het blok van 8 opeens 9 woningen kwijt, zonder dat je extra openbare ruimte nodig hebt. Lang en smal is in die zin efficiënter dan een vierkant kavel, in de praktijk zie je bij nieuwbouw anno 2021 beide gebeuren, smaller en minder diepe tuinen.
Je huis wordt met de week groter Toppe!Toppe schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 13:26:
[...]
Hier 190m2 op kavel van 374m2 voor 360k inclusief meerwerk
Garage erbij/eraf gesnoept?
Ik kan me nl herinneren dat hij standaard 120m2 was
[ Voor 9% gewijzigd door siemenz op 23-01-2021 14:33 ]
Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop
.
[ Voor 99% gewijzigd door siemenz op 23-01-2021 14:33 ]
Dat waren maar twee verdiepingen. Komt nu een zolder en uitbouw bijsiemenz schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 14:30:
[...]
Je huis wordt met de week groter Toppe!
Garage erbij/eraf gesnoept?
Ik kan me nl herinneren dat hij standaard 120m2 was
[ Voor 10% gewijzigd door Toppe op 23-01-2021 14:40 ]
Gipsplaat? Geen idee wat voor muren ik krijg. Ik lees ook veel over gibo blokken. Kan het daarmee ook?Toppe schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 13:29:
[...]
Om mij heen deze strategie een aantal keer gezien maar dan is de ondergrond gipsplaat en dat is prima te doen. Verwacht geen wonderen maar voor de eerste paar jaar kan het er prima mee door. Wij kiezen dus ook voor deze tactiek, scheelt gewoon te veel.
Ik heb helaas geen nieuwbouw gezien waar ze de wanden alleen hebben afgewerkt met schuren, voorstrijken en sauzen en ken ook niemand dus ik heb geen idee wat het verschil is. Daarom zou het fijn zijn als iemand foto's wil delen (ook als het minder goed gelukt is).
Ik weet wel dat ik niet zo kieskeurig ben, vooral wat betreft de bovenverdieping. Alleen beneden twijfel ik over. Ik overweeg daarom op de benedenverdieping te gaan voor de andere goedkope optie: dunpleister. Maar daar hoor ik ook hele wisselende verhalen over.
Ik wil overigens alles goedkoop omdat ik zelf het liefst niks doe. Ik haat klussen, dus zelfs het schuren, voorstrijken en sauzen zal ik moeten uitbesteden.
Ik heb HSB waardoor ik gipsplaat als afwerking heb met daaronder OSB. Bij ‘traditionele’ bouw zijn de buiten wanden vrijwel altijd beton en daar heb je iets meer werk om het glad af te werken. Bij binnen wanden is gipsbeton of kalkzandsteen een logische keus en deze blokken zijn vlak, alleen poreus waardoor je ze zou moeten voor behandelen.Yaa87 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 14:40:
[...]
Gipsplaat? Geen idee wat voor muren ik krijg. Ik lees ook veel over gibo blokken. Kan het daarmee ook?
Ik heb helaas geen nieuwbouw gezien waar ze de wanden alleen hebben afgewerkt met schuren, voorstrijken en sauzen en ken ook niemand dus ik heb geen idee wat het verschil is. Daarom zou het fijn zijn als iemand foto's wil delen (ook als het minder goed gelukt is).
Ik weet wel dat ik niet zo kieskeurig ben, vooral wat betreft de bovenverdieping. Alleen beneden twijfel ik over. Ik overweeg daarom op de benedenverdieping te gaan voor de andere goedkope optie: dunpleister. Maar daar hoor ik ook hele wisselende verhalen over.
Ik wil overigens alles goedkoop omdat ik zelf het liefst niks doe. Ik haat klussen, dus zelfs het schuren, voorstrijken en sauzen zal ik moeten uitbesteden.
Of jij het acceptabel vindt weet je pas bij oplevering tot die tijd kan je alleen maar op zeker spelen en alvast een behanger/stukadoor bespreken.
Het valt me op dat (hier in Barneveld in ieder geval) de nieuwbouw wijken (50-60 woningen) voor 95% bestaan uit lange, U-vormige begane grond die van 5.1-5.7-6.0 meter lopen. Dit geldt voor de rijtjes woningen, 2-kappers en ook de vrijstaande woningen.hoevenpe schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 13:38:
[...]
Als je van 6m breed naar 5m20 breed gaat kan je in het blok van 8 opeens 9 woningen kwijt, zonder dat je extra openbare ruimte nodig hebt. Lang en smal is in die zin efficiënter dan een vierkant kavel, in de praktijk zie je bij nieuwbouw anno 2021 beide gebeuren, smaller en minder diepe tuinen.
Ons huis (en de buren, want 2-onder-1-kap) zijn de enige 2 met een L-vormige woonkamer (onze voorkeur) en een breedte van 8,6 meter en 10 meter lang/diep (na uitbouw).
De tuinen zijn gemiddeld 10 meter diep.
Erg mooi huis! Ik heb je badkamer/toilet afbeeldingen bewaard ter inspiratieFarmerwood schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 22:16:
Naar aanleiding van wat verzoeken hierbij enkele foto's van mijn huis dat afgelopen woensdag opgeleverd is.
Ik zal over een tijdje als we ook echt verhuisd nog wel eens een verzamelpost maken.
***members only***
Van de week heb ik de schilder gesproken en hij vond de muren er strak uitzien voor nieuwbouw. Stucadoor is niet nodig gaf hij aan. Scheelt weer geld.Toppe schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 13:29:
[...]
Om mij heen deze strategie een aantal keer gezien maar dan is de ondergrond gipsplaat en dat is prima te doen. Verwacht geen wonderen maar voor de eerste paar jaar kan het er prima mee door. Wij kiezen dus ook voor deze tactiek, scheelt gewoon te veel.
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Ga inderdaad eerst een poging doen met schuren, voorstrijk en sauzen. Als het er toch niet uitziet gaan we wellicht toch voor renovlies, maar na de nodige scheurfoto’s en verhalen her en der dat na stuc de boel nog zet en er letterlijk afvalt, sla ik die optie zeker de 1e paar jaar over. Zonde van de centen.Yaa87 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 12:47:
[...]
Muren zien er idd goed uit. Ga ja trouwens alleen schuren, voorstrijken en sauzen? Geen renovlies of stuc?
Als ik t.z.t. resultaat heb deel ik het alhier, het hoeft voor ons niet superduper strak te wezen, zeker niet op de slaapkamers, maar als het 1 grote vlekkenpartij of golfbeweging wordt, is het een ander verhaal. We komen van een jaren 30 tussenwoning waar werkelijk alles schots en scheef en bobbelig was, dan ben je al vrij snel tevreden zeg maarYaa87 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 14:40:
[...]
Gipsplaat? Geen idee wat voor muren ik krijg. Ik lees ook veel over gibo blokken. Kan het daarmee ook?
Da’s behoorlijk inderdaad. Onze tussenwoning, 125m2, binnenmaat 5.60m bij 8.80m en een tuin van 6 bij 14 meter voor €288.000,- kale v.o.n. Prijs. Na wat meerwerk kwamen we exact uit op €299.950,-hoevenpe schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 12:52:
[...]
Ben zelf ook aan het rondkijken en dat was me ook al opgevallen, 700k voor een 'kale' tweekapper in een gewilde Vinex rond Utrecht is heel normaal.
Mijn pa is 20+ jaren huisschilder geweest en wist me aan de hand van de foto’s te vertellen dat de muren inderdaad prima in orde te krijgen zijn zonder stuc/renovlies als het in de basis aardig strak is. Het meeste tijd gaat in het opvullen van alle putjes/gaatjes zitten. Legio mogelijkheden tegenwoordig, al is het maar net de vraag welke eisen je stelt aan het eindresultaat.Bravertal schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 15:43:
[...]
Van de week heb ik de schilder gesproken en hij vond de muren er strak uitzien voor nieuwbouw. Stucadoor is niet nodig gaf hij aan. Scheelt weer geld.
Het valt er niet overal afDakillerbean schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 16:19:
[...]
Ga inderdaad eerst een poging doen met schuren, voorstrijk en sauzen. Als het er toch niet uitziet gaan we wellicht toch voor renovlies, maar na de nodige scheurfoto’s en verhalen her en der dat na stuc de boel nog zet en er letterlijk afvalt, sla ik die optie zeker de 1e paar jaar over. Zonde van de centen.
Bedenk ook dat alle stukadoors het superdruk hebben. Die van heb ik net vastgelegd voor mei en dat was net op tijd. Zal voor de renovlies mensen niet anders zijn denk ik zo
€21,75 ongeveer per vierkante meter inclusief BTW.NileZ_ schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 18:37:
[...]
Zou ik mogen vragen wat bij jou de prijs per m2 was? 😇
Ook je laatste opmerking heeft meegewogen in ons besluit eerst zelf een poging te doen. Je betaalt op dit moment overal de hoofdprijs voor, vaklui, spullen... In eerste instantie wou ik een hoop laten doen, maar na het zien van de prijzen in wat offertes vorig jaar, en nu haast +50% daar weer bovenop, als je al iemand op tijd vindt, vind ik op zijn zachtsgezegd absurd. Dan gok ik op deze oplossing voor de eerste paar jaar, en dan zien we dan wel verder. Ondanks dat we bijna een half jaar de tijd hebben voor we uit onze huurwoning moeten vertrekken, is die tijd zo om gok ikkepler schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 16:25:
[...]
Het valt er niet overal afOns huidige huis is gestuct en we hebben hier en daar wat scheuren na 6 jaar, prima zelf te fixen. Aan de andere kant, bij de buren is er idd een heel stuk los. Maar allemaal lokaal. Ik moet er niet aan denken om na een paar jaar alsnog te gaan stuccen
Bedenk ook dat alle stukadoors het superdruk hebben. Die van heb ik net vastgelegd voor mei en dat was net op tijd. Zal voor de renovlies mensen niet anders zijn denk ik zo

Het is (denk ik) maar net wie je spreekt en wat je eigen ervaring is. Ik (en mijn buren) hebben gewoon direct laten stucen na oplevering en na 2 jaar nog geen scheurtje of andere oneffenheid te zien. Misschien komt het nog.... Ik was 16 euro p/m2 stucen + wit spuiten kwijt via werkspot. Het zal te maken hebben met de combinatie aannemer, manier van bouwen, moment van oplevering, warme/koude zomer, etc.Dakillerbean schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 16:19:
[...]
Ga inderdaad eerst een poging doen met schuren, voorstrijk en sauzen. Als het er toch niet uitziet gaan we wellicht toch voor renovlies, maar na de nodige scheurfoto’s en verhalen her en der dat na stuc de boel nog zet en er letterlijk afvalt, sla ik die optie zeker de 1e paar jaar over. Zonde van de centen.
[...]
Ik bedoelde meer dat als het toch (erg) tegenvalt dan heb je niet binnen een paar weken alsnog de wanden afgewerkt.Dakillerbean schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 16:34:
[...]
Ook je laatste opmerking heeft meegewogen in ons besluit eerst zelf een poging te doen. Je betaalt op dit moment overal de hoofdprijs voor, vaklui, spullen... In eerste instantie wou ik een hoop laten doen, maar na het zien van de prijzen in wat offertes vorig jaar, en nu haast +50% daar weer bovenop, als je al iemand op tijd vindt, vind ik op zijn zachtsgezegd absurd. Dan gok ik op deze oplossing voor de eerste paar jaar, en dan zien we dan wel verder. Ondanks dat we bijna een half jaar de tijd hebben voor we uit onze huurwoning moeten vertrekken, is die tijd zo om gok ik
Mooi artikel: https://www.nu.nl/economi...de-jaren-verdubbelen.htmlDakillerbean schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 16:34:
[...]
Ook je laatste opmerking heeft meegewogen in ons besluit eerst zelf een poging te doen. Je betaalt op dit moment overal de hoofdprijs voor, vaklui, spullen... In eerste instantie wou ik een hoop laten doen, maar na het zien van de prijzen in wat offertes vorig jaar, en nu haast +50% daar weer bovenop, als je al iemand op tijd vindt, vind ik op zijn zachtsgezegd absurd. Dan gok ik op deze oplossing voor de eerste paar jaar, en dan zien we dan wel verder. Ondanks dat we bijna een half jaar de tijd hebben voor we uit onze huurwoning moeten vertrekken, is die tijd zo om gok ik
Je zou eerder zeggen weken in plaats van maanden. Al is het soms vertekenen, omdat ze bij de buren minder ver zijn. Bij ons zijn de dandplaten gisteren gelegd en is oplevering gepland in mei. Dus kan mij niet voorstellen dat het bij jouw nog zo lang moet duren.Daan.Gonning schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 17:11:
Wij zijn ook weer even gaan kijken vandaag. Het schiet echt op, de muren zijn inmiddels 'behangklaar'. Het plafond moet nog. Tegelwerk en sanitair zijn ze nu mee bezig.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Oplevering is in Q2, maar nog geen datum bekend. Kan me niet voorstellen dat ze in deze fase nog maanden bezig zijn. Wat jullie?
Bekend hoor, wij doen de badkamer wel via uhuw, indeling kon wel helemaal naar wens met 2 muurtjes. Prijs van de meubels viel me nog mee, die hebben we genomen. Maar de prijs van alle kranen waren bizar, wij hebben de doucheset laten vervallen, wordt alleen afgedopt. De doucheset die we uitgezocht hadden was ruim 2600 tegen iets van 1200 online. Voor 1600 ofzo had ik het wel gedaan, maar dit niet.Source90 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 19:32:
[...]
Ik dacht zelf in de trant van.. Hoeven zij het niet te monteren = tijdsbesparing (en ik het niet te demonteren).
Betreft die prijs.. Niet bij ons in ieder geval (mochten prijzen bij verschillende projecten bij UHUW afwijken).
Aantal voorbeelden:
Standaard model toiletkraantje is gemiddeld €40,00. Voor een model dat online €80 kost mag ik 250 extra aftikken. Mijn rekenmachine zegt 80 (nieuw) - 40 (oud) is 40 euro bijbetalen (of 50 voor extra inleg VrijMiBo).
Het monteren van kraantje A zal net zoveel moeite kosten als standaard kraantje B.
[Afbeelding]
Alle werkgevers roepen dat er in hun branche een tekort is.
Gezocht; werknemers <30 jaar oud, 15 jaar werkervaring, HBO denkniveau, geen 9-17 mentaliteit. Wij bieden; inclusieve werkomgeving

Aantal van de prijzen hier vind ik echt absurd hehe, voor het huis Scr33x0r in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2" was de von prijs 334.500 en dat is op perceel van 470m2
Waar in Nederland is dat?Scr33x0r schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 17:48:
Aantal van de prijzen hier vind ik echt absurd hehe, voor het huis Scr33x0r in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2" was de von prijs 334.500 en dat is op perceel van 470m2
Het vergelijken van prijzen heeft volgens mij niet zoveel zin op deze manier.
Volgens mij is het veel interessanter komt het gronddeel en de kosten van de bouw te splitsen.
Wellicht is het bouwen van de woning overal ongeveer gelijk maar is de grond om sommige plekken gewoon 2 of 3 keer zo duur.
In ons geval:
VON: 419k
Gronddeel: 190k voor 350m2 - tussen Nijmegen en Arnhem
Woning: 229k voor 160m2 (tweekapper) - incl. warmtepomp (L/W), geen keuken inbegrepen
Volgens mij is het veel interessanter komt het gronddeel en de kosten van de bouw te splitsen.
Wellicht is het bouwen van de woning overal ongeveer gelijk maar is de grond om sommige plekken gewoon 2 of 3 keer zo duur.
In ons geval:
Woning: 229k voor 160m2 (tweekapper) - incl. warmtepomp (L/W), geen keuken inbegrepen
[ Voor 3% gewijzigd door SquareOne op 23-01-2021 18:01 ]
Bij ons zijn ze aanbeland aan het opstarten van de vloerverwarming.
Ze starten deze op en laten die opnieuw afkoelen om dat half februari te kunnen vloeren (keramisch parket)
Allemaal logisch...
Ik vroeg me nu af wat wij van verbruik zouden kunnen verwachten tijdens deze opstart. (komt niet zo veel voorbij, algemeen verbruik wel maar de eerste echte opstart...)
Wij hebben een nieuwbouw (E-peil 19), chappe ligt er 8w. (7cm chappe, opp 190m²vvw)
L/W warmtepomp viesmann vitocal-222-s 6Kw
De sanitairmannen hebben deze gisteren (avond) opgestart, vanmorgen al goed warm binnen.
Ze hebben het opgestart en het water was maar 2° en ingesteld om op te stokken naar 20° met aanvoer van 45° (vat van 180L)
Vanmiddag had het water al 5° en voelde de vloer al iets van warmte.
Hoelang of wat mogen wij verwachten van verbruik om deze temp te halen?
Het lijkt me traag maar natuurlijk de chappe is erg koud en elektrisch wordt er bij verwarmd.
Je mag me alles vragen van IT/electriciteit maar hiervan weet ik echt niets en in de settings kom ik niet wijzer. (ik zag op de teller ondertussen al bijna 50Kw verbruik. (ik zag een functie van elektrisch bijverwarmen 1kw)
Wat mag ik verwachten?
Ze starten deze op en laten die opnieuw afkoelen om dat half februari te kunnen vloeren (keramisch parket)
Allemaal logisch...
Ik vroeg me nu af wat wij van verbruik zouden kunnen verwachten tijdens deze opstart. (komt niet zo veel voorbij, algemeen verbruik wel maar de eerste echte opstart...)
Wij hebben een nieuwbouw (E-peil 19), chappe ligt er 8w. (7cm chappe, opp 190m²vvw)
L/W warmtepomp viesmann vitocal-222-s 6Kw
De sanitairmannen hebben deze gisteren (avond) opgestart, vanmorgen al goed warm binnen.
Ze hebben het opgestart en het water was maar 2° en ingesteld om op te stokken naar 20° met aanvoer van 45° (vat van 180L)
Vanmiddag had het water al 5° en voelde de vloer al iets van warmte.
Hoelang of wat mogen wij verwachten van verbruik om deze temp te halen?
Het lijkt me traag maar natuurlijk de chappe is erg koud en elektrisch wordt er bij verwarmd.
Je mag me alles vragen van IT/electriciteit maar hiervan weet ik echt niets en in de settings kom ik niet wijzer. (ik zag op de teller ondertussen al bijna 50Kw verbruik. (ik zag een functie van elektrisch bijverwarmen 1kw)
Wat mag ik verwachten?
Drenthe
Maar idd, grond was 96.000, bleef er 240 ongeveer over voor het von huis. 168m2 standaard, nu 210 hehe, maar dus 53k meerwerk. Daarvoor wel 2.45x6 uitbouw en totaal 31 zonnepanelen hierdoor ruim 0 op de meter. Badkamer met bad en douche, en nog wat normaal meerwerk (muurtje op zolder etc)
[ Voor 48% gewijzigd door Scr33x0r op 23-01-2021 18:29 ]
Je vergeet het rijbewijskabeltjekabel schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 17:42:
[...]
Alle werkgevers roepen dat er in hun branche een tekort is.
Gezocht; werknemers <30 jaar oud, 15 jaar werkervaring, HBO denkniveau, geen 9-17 mentaliteit. Wij bieden; inclusieve werkomgeving
Maar zeker in de praktijk beroepen worden te tekorten steeds groter waardoor ook de prijzen omhoog gaan...
Daar zit het verschil hem dus in... locatie locatie locatie 😄.Scr33x0r schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 18:26:
[...]
Drenthe
Maar idd, grond was 96.000, bleef er 240 ongeveer over voor het von huis. 168m2 standaard, nu 210 hehe, maar dus 53k meerwerk. Daarvoor wel 2.45x6 uitbouw en totaal 31 zonnepanelen hierdoor ruim 0 op de meter. Badkamer met bad en douche, en nog wat normaal meerwerk (muurtje op zolder etc)
Grondprijs bij ons - vlak boven Amsterdam - was 260k voor 490m2.
VON: €324.900SquareOne schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 17:59:
Het vergelijken van prijzen heeft volgens mij niet zoveel zin op deze manier.
In ons geval:
Grond: €71.041 / 374m2 - Onder de rook van Groningen stad
Woning: €253.859
Meerwerk: €21.027*
Woning is twee kapper met L/W warmte pomp en balans ventilatie.
Dit is zonder uitbouw en het gesprek met de installateur. We verwachten dat er nog €25.000 bij komt
Wij hebben dit voor de bovenverdiepingen zelf gedaan. Was niet eens zoveel moeite. We hadden hiervoor verf van Sikkens gebruikt op de kale betonmuur + gasbetonwanden met voorstrijk. Later nog eens met verf van de Action eroverheen gegaan om wat vlekken weg te werken. Ik zie geen verschil tussen die 2 smaken om eerlijk te zijn. Gewoon RAL 9010. Als je echt een klein budget hebt zou dat ook een optie kunnen zijn.Yaa87 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 14:40:
[...]
Op de gasbetonwanden is het best strak, voor zover mogelijk, en op de betonmuren zie je op zich wel wat oneffenheden (o.a. waar muurvuller is gebruikt), maar is het voor onze lage eisen prima. Bijkomend voordeel is dat ik niet vloek als ik ertegenaan stoot, i.t.t. bij de gestucte wanden beneden
Goedkoop en uitbesteden gaat in deze tijd niet echt samen ben ik bang. Ben benieuwd wat het verschil in prijs is tussen alleen schilderen of bijv. voorgeschilderde renovlies aan laten brengen. Volgens mij zijn het vooral de manuren die het duurder maken.
Heb je er echt zo'n hekel aan? Ik had in het begin ook 0 ervaring en had er geen zin in maar uiteindelijk voelde het wel goed om zoveel geld te besparen en ook nog wat handiger te worden.
Zijn we ons van bewust, en als het alsnog tegenvalt gaan we voor de optie Renovlies, maar dan zelf doen. Tot nu toe alles op klusgebied zelf aangeleerd of goed afgekeken, en best goed resultaat. Dus los of ik er zin in heb of niet, komen we wel tot een oplossing. Wel dank voor de tip en het meedenken, wordt zeker gewaardeerd!kepler schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 16:55:
[...]
Ik bedoelde meer dat als het toch (erg) tegenvalt dan heb je niet binnen een paar weken alsnog de wanden afgewerkt.
Weersinvloeden en seizoen speelt ook zeker mee denk ik. Ons blok is begin zomer opgetrokken tijdens een droge periode, en het dak inclusief dakpannen (waterdicht) was eind zomer, inclusief alle buitenkozijnen voor de echt regendagen en kou kwam. Wanden/beton lijken goed droog al kan dat natuurlijk gezichts/gevoels bedrog wezen. Ook geen vocht op ramen of tegels, houtwerk op zolder niet vochtig. Maar het vocht zit natuurlijk wel dieper in de delen dan de 1e centimeterDutchylex schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 16:44:
[...]
Het is (denk ik) maar net wie je spreekt en wat je eigen ervaring is. Ik (en mijn buren) hebben gewoon direct laten stucen na oplevering en na 2 jaar nog geen scheurtje of andere oneffenheid te zien. Misschien komt het nog.... Ik was 16 euro p/m2 stucen + wit spuiten kwijt via werkspot. Het zal te maken hebben met de combinatie aannemer, manier van bouwen, moment van oplevering, warme/koude zomer, etc.
Wij hadden de volgende verdeling🏠:
*Dorp tussen Amsterdam en Haarlem
* Standaard rijtjeshoekwoning met warmtepomp
*beukmaat 5,4 m
*Kavel 148m2
-Grondkosten:€60.244,91
-Ontwikkelings- en realisatiekosten: €138.873,68
-Aanneemsom: €185.881,41
Totaal: €385.000 von
Volgens mij zijn de ontwikkeling en realisatiekosten best wel hoog? Want de grondprijs was best goedkoop. Hadden jullie dat ook of hebben jullie dat al meegerekend in de grondprijzen die jullie delen?
*Dorp tussen Amsterdam en Haarlem
* Standaard rijtjeshoekwoning met warmtepomp
*beukmaat 5,4 m
*Kavel 148m2
-Grondkosten:€60.244,91
-Ontwikkelings- en realisatiekosten: €138.873,68
-Aanneemsom: €185.881,41
Totaal: €385.000 von
Volgens mij zijn de ontwikkeling en realisatiekosten best wel hoog? Want de grondprijs was best goedkoop. Hadden jullie dat ook of hebben jullie dat al meegerekend in de grondprijzen die jullie delen?
[ Voor 3% gewijzigd door Yaa87 op 23-01-2021 20:09 ]
Dat is een schappelijke grondprijs, want ik moest 275k neertellen voor een kavel van 312m2 in Lent aka dezelfde regio.SquareOne schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 17:59:
In ons geval:
En 264k voor de 'kale' woning van 182 m2. Op warmtenet en met basis keuken en badkamer. Dus dat lijkt vergelijkbaar.
Zie een hoop positieve reacties op de foto's van mijn huis en badkamer. Tnx allen.
De credits van de badkamer gaan volledig naar mijn vrouw. Ik heb alleen maar goedkeuring gegeven op haar kleurkeuzes.
Vandaag echt begonnen met klussen in huis. Samen met mijn neefje wat extra elektra getrokken. Heel erg handig zo'n neefje die zijn bus open trekt en al het mogelijke gereedschap eruit trekt.
Werkzaamheden:
- Extra geschakeld buitenlicht op de achtergevel (Zat er al 1 rechts van de schuifpui en nu ook links)
- Op de berging aan de buitenzijde 2 vaste lichtpunten gerealiseerd. (Komen lampen met schemerschakelaar op)
- Voorzijde berging, tussen bergingsdeur en voordeur, een loze leiding gelegd vanaf een bestaande loze leiding. Binnen 1 UTP-aansluiting en naar buiten 1 POE UTP tbv een camera.
- In de keuken een extra dubbele WCD vanaf een andere WCD. (4 m verderop)
- In de woonkamer een extra dubbele WCD tussen 2 ramen waar er nog geen zat.
- Op zolder een bestaand lichtpunt op de muur doorgetrokken naar de nok om verlichting in de nok te hangen. (Heb een paar Ikea dimbare ledbakken van 30x90cm gehaald.)
- Voorbereidingen getroffen voor een nieuwe buitenkabel. Aparte aardlek en automaat geplaatst voor de kabel, gat in de vloer van de meterkast gemaakt.
Ook meteen maar eens uitgebreid onder de grond gedoken. Kruipruimte blijkt, zoals verwacht, ruim genoeg om doorheen te kunnen tijgeren. Op een paar plekken over voorzichtig over een buis klimmen, maar lijk overal wel te kunnen komen.
Tip voor wie nog elektraplan moet maken:
In de plafonds valt weinig meer te wijzigen na oplevering en bij ons is de rest in de vloer ingestort. Dus zorg op elke muur voor minimaal 1 WCD en voldoende loze leidingen.
Een enkele kamer verven gaat nog wel maar de gedachte dat ik een hele woning moet verven met zoveel muren maakt me niet heel gelukkig. Kan natuurlijk wel mensen vragen om te helpen. Maar je hebt gelijk iemand betalen om de muren te verven kan alsnog duur uitpakken. Ik ga als back-up wel iemand zoeken voor renovlies op de benedenverdieping.finsdefis schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 18:57:
[...]
Goedkoop en uitbesteden gaat in deze tijd niet echt samen ben ik bang. Ben benieuwd wat het verschil in prijs is tussen alleen schilderen of bijv. voorgeschilderde renovlies aan laten brengen. Volgens mij zijn het vooral de manuren die het duurder maken.
Heb je er echt zo'n hekel aan? Ik had in het begin ook 0 ervaring en had er geen zin in maar uiteindelijk voelde het wel goed om zoveel geld te besparen en ook nog wat handiger te worden.
Voor 2 kapper 162 m2 excl aanbouw, l/w warmtepomp, boiler 300 l en ventilatie D, incl keuken en badkamer in luxe uitvoering
150k voor de grond
250k aanneemsom
Meerwerk ca. 35k voor aanbouw 1,2x6,5 m en afwerking wanden, vloeren en tuin. Doen behalve de aanbouw alles zelf
Denk dat het veel uitmaakt wanneer is getekend. 2 jaar terug zullen de v.o.n prijzen aanmerkelijk lager hebben gelegen
150k voor de grond
250k aanneemsom
Meerwerk ca. 35k voor aanbouw 1,2x6,5 m en afwerking wanden, vloeren en tuin. Doen behalve de aanbouw alles zelf
Denk dat het veel uitmaakt wanneer is getekend. 2 jaar terug zullen de v.o.n prijzen aanmerkelijk lager hebben gelegen
Farmerwood schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 20:17:
[...]
Dat is een schappelijke grondprijs, want ik moest 275k neertellen voor een kavel van 312m2 in Lent aka dezelfde regio.
En 264k voor de 'kale' woning van 182 m2. Op warmtenet en met basis keuken en badkamer. Dus dat lijkt vergelijkbaar.
Zie een hoop positieve reacties op de foto's van mijn huis en badkamer. Tnx allen.
De credits van de badkamer gaan volledig naar mijn vrouw. Ik heb alleen maar goedkeuring gegeven op haar kleurkeuzes.
Vandaag echt begonnen met klussen in huis. Samen met mijn neefje wat extra elektra getrokken. Heel erg handig zo'n neefje die zijn bus open trekt en al het mogelijke gereedschap eruit trekt.![]()
![]()
![]()
Werkzaamheden:
- Extra geschakeld buitenlicht op de achtergevel (Zat er al 1 rechts van de schuifpui en nu ook links)
- Op de berging aan de buitenzijde 2 vaste lichtpunten gerealiseerd. (Komen lampen met schemerschakelaar op)
- Voorzijde berging, tussen bergingsdeur en voordeur, een loze leiding gelegd vanaf een bestaande loze leiding. Binnen 1 UTP-aansluiting en naar buiten 1 POE UTP tbv een camera.
- In de keuken een extra dubbele WCD vanaf een andere WCD. (4 m verderop)
- In de woonkamer een extra dubbele WCD tussen 2 ramen waar er nog geen zat.
- Op zolder een bestaand lichtpunt op de muur doorgetrokken naar de nok om verlichting in de nok te hangen. (Heb een paar Ikea dimbare ledbakken van 30x90cm gehaald.)
- Voorbereidingen getroffen voor een nieuwe buitenkabel. Aparte aardlek en automaat geplaatst voor de kabel, gat in de vloer van de meterkast gemaakt.
Ook meteen maar eens uitgebreid onder de grond gedoken. Kruipruimte blijkt, zoals verwacht, ruim genoeg om doorheen te kunnen tijgeren. Op een paar plekken over voorzichtig over een buis klimmen, maar lijk overal wel te kunnen komen.
Tip voor wie nog elektraplan moet maken:
In de plafonds valt weinig meer te wijzigen na oplevering en bij ons is de rest in de vloer ingestort. Dus zorg op elke muur voor minimaal 1 WCD en voldoende loze leidingen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Jij kunt nog frezen in je wanden? Dat kan bij ons helaas niet wanden zijn van prefab beton (al het leidingwerk is al in de wanden gestort).
Het hele riedeltje opdelen hielp mij enorm. Zo heb ik de zolder een tijdje gelaten voor wat het is en pas later geverfd. De benedenverdieping ook laten doen (stucen). Dan hou je effectief maar 1 verdieping en een muur van het trapgat over, mits je niet alles in één keer af wil/moet hebben (wat ik me ook kan voorstellen). De buren hebben zelfs nog een tijdje op de eerste verdieping geleefd, maar dat ging mij net te ver.Yaa87 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 20:22:
[...]
Een enkele kamer verven gaat nog wel maar de gedachte dat ik een hele woning moet verven met zoveel muren maakt me niet heel gelukkig. Kan natuurlijk wel mensen vragen om te helpen. Maar je hebt gelijk iemand betalen om de muren te verven kan alsnog duur uitpakken. Ik ga als back-up wel iemand zoeken voor renovlies op de benedenverdieping.
Samen met wat leuke mensen met wat muziek op de achtergrond muren verven en daarna iets eten/drinken vond ik in elk geval helemaal geen probleem, maar een hobby zal het nooit worden.
Nu ik eraan terugdenk... ik vond de opleverstaat van de traptreden wel echt verschrikkelijk en zag in dit topic eerder ook zo'n geval voorbij komen. Helemaal smerig en soms ook beschadigd. Weet iemand of je daar eisen aan kunt stellen? Er staat voor ons nieuwe huis alleen dat de traptreden in de grondverf opgeleverd worden.
Ja, en wel BE. En Nederlands, Engels en Duits goed beheersen natuurlijk.Toppe schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 18:39:
[...]
Je vergeet het rijbewijs
Maar zeker in de praktijk beroepen worden te tekorten steeds groter waardoor ook de prijzen omhoog gaan...
Ah, dat ken ik wel. Kom met de racefiets wel vaak in die regio. Mooi gebied, maar voor mijn vrouw te ver van de bewoonde wereld. (Die is in de grote stad geboren en getogen en vindt alles op meer dan 5 min fietsen ver...)
Ben in dit geval erg blij dat mijn aannemer nog traditioneel bouwt. Alle binnenmuren zijn zandkalksteen. Al viel het mijn neefje op dat deze wel harder was dan wat hij normaal tegen komt. Maar er was goed doorheen te frezen. Alles ging vrij soepel en vlot.SquareOne schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 20:32:
Jij kunt nog frezen in je wanden? Dat kan bij ons helaas niet wanden zijn van prefab beton (al het leidingwerk is al in de wanden gestort).
Moet nu alleen morgen nog het puin opruimen en alles weer dicht smeren. Dat lukte vanmiddag niet meer.
Vlak boven a’dam is nogal breedRequiem19 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 18:46:
[...]
Daar zit het verschil hem dus in... locatie locatie locatie 😄.
Grondprijs bij ons - vlak boven Amsterdam - was 260k voor 490m2.
Wij zitten ook vlak boven a’dam
228k voor 107m2 kavel
Dat is vlakker bij Amsterdam dan ik denk ik. Onze woning komt 20 minuutjes boven Amsterdam. Daar waren de prijzen voor ons nog een heel klein beetje haalbaar.assassin85 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 21:36:
[...]
Vlak boven a’dam is nogal breed
Wij zitten ook vlak boven a’dam
228k voor 107m2 kavel
Bij ons, grond (vergunning etc) 190k, 465m2 + 6k sloop en sanering toen wij kochten stond er nog wat muurtjes recht van een oud bedrijfsgebouw. Kale aanneemsom +/- 234k. Vrijstaande woning 157,5m2, zonder keuken, nog met gas en zonnepanelen, standaart epc 0.34 ( woonppervlak inclusief 37m2 tweede etage die standaart niet verwarmt, is wel gedeeltelijk indeling heeft en vaste ramen in kop staartgevel en beperkte elektra. Als extra een inpandig volledig geïsoleerde garage van 21,5m2. Standaard woning is 600m3 en garage 90m3
Meerwerk bij aannemer was bij ons 25,5k, maar hebben in tegenstelling tot vele andere bewust geen achteruitbouw(willen aan huis een overkaping). Wel als extra een erker aan voorzijde en ombouw, en uitbouw inpandige garage naar kantoor en bijkeuken. Woonopervlak komt hiermee op 185m2. Regio zuid Oost brabant, betreft herontwikkelingslocatie aan de rand van het winkelhart, van dorp met 11.000 inwoners.
Meerwerk bij aannemer was bij ons 25,5k, maar hebben in tegenstelling tot vele andere bewust geen achteruitbouw(willen aan huis een overkaping). Wel als extra een erker aan voorzijde en ombouw, en uitbouw inpandige garage naar kantoor en bijkeuken. Woonopervlak komt hiermee op 185m2. Regio zuid Oost brabant, betreft herontwikkelingslocatie aan de rand van het winkelhart, van dorp met 11.000 inwoners.
[ Voor 6% gewijzigd door Hanzul op 23-01-2021 22:51 ]
Wij betalen 535k voor de grond (310m2) plus 325k voor de bouw van een twee kapper van 170m2. Dat is excl meerwerk
[ Voor 10% gewijzigd door siemenz op 23-01-2021 23:17 ]
Ik heb een vraagje over ventilatie en binnendeuren.
In de technische omschrijving van ons, nog te bouwen, huis staat het volgende:
"Voor de luchtstroom zijn openingen onder de binnendeuren noodzakelijk. Wanneer er meer luchtstroom
benodigd is, dan dat er mogelijk is door de openingen onder de deur, zal er in de binnendeur een rooster
geplaatst worden. Indien van toepassing zal dit tijdig, bij u als koper, worden gemeld door middel van het
verstrekken van een Erratum."
Wij staan op het punt om te tekenen voor de gekozen deuren en die zijn (uiteraard) niet goedkoop. Nu lijkt het erop dat de aannemer er dus "zomaar" roosters in zou kunnen plaatsen. Daar ben ik eigenlijk niet zo blij mee. Zoals het staat beschreven lijkt het niet alsof we hier iets over te zeggen gaan hebben.
Komt het vaak voor dat er roosters geplaatst moeten worden?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
"Voor de luchtstroom zijn openingen onder de binnendeuren noodzakelijk. Wanneer er meer luchtstroom
benodigd is, dan dat er mogelijk is door de openingen onder de deur, zal er in de binnendeur een rooster
geplaatst worden. Indien van toepassing zal dit tijdig, bij u als koper, worden gemeld door middel van het
Wij staan op het punt om te tekenen voor de gekozen deuren en die zijn (uiteraard) niet goedkoop. Nu lijkt het erop dat de aannemer er dus "zomaar" roosters in zou kunnen plaatsen. Daar ben ik eigenlijk niet zo blij mee. Zoals het staat beschreven lijkt het niet alsof we hier iets over te zeggen gaan hebben.
Ik snap dat je mijn huis een 'koopje' vindt... Wat een prijzen. Dik 1700 euro per m2 grond. Dat was hier met 890 euro al veel vond ik. (Slechts 2 jaar eerder was het nog 500 euro per m2...)siemenz schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 23:16:
Wij betalen 535k voor de grond (310m2) plus 325k voor de bouw van een twee kapper van 170m2. Dat is excl meerwerk
Ben me vanavond eens aan het verdiepen in de regels rondom de ventilatie in huizen. Die berekeningen gaan toch vooral uit van het oppervlakte en type ruimte en niet zozeer een bepaalde stromingsrichting IN een ruimte voor te schrijven. (Zoektocht naar info ivm mogelijk missen ventilatieroosters in de woonkamer. Zie eerdere posts van afgelopen dagen)
Alleen dat er bv geen lucht vanuit een keuken, toilet of badkamer naar andere ruimtes mag stromen. In de praktijk komt dat er dus op neer dat op die 3 locaties altijd een afzuiging zit.
Linkjes:
- https://www.bouwbesluiton...2012/hfd3/afd3-6/par3-6-1
- http://www.ekbouwadvies.n...eisenventilatiewoning.asp
- http://www.ekbouwadvies.n...latiebalansberekening.asp
Heb voor komende week bij VEH een gesprek ingepland met een 'bouwexpert'. Hopelijk kan die eens mee kijken naar de tekeningen en er uitleg over geven. En dan hopelijk ook over een mogelijke vervolgstap adviseren.
[ Voor 4% gewijzigd door Farmerwood op 23-01-2021 23:33 ]
Utrecht:Greebs schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 21:46:
Wij betalen ook de hoofdprijs tegen Amsterdam aan, helpt niet dat het allemaal slappe veengrond is op locatie.
***members only***
Heftige markt momenteel..
VON: 600.000
Grond: 284.700 + 2761 grondrente (141 m2)
Woning: 295.800 (142 m2; uitbouw van 12m2 erbij was 25.000)
Parkeerplaats: 19.500
Ook dec 2020 getekend
Delft. (of eigenlijk Rijswijk):
VON: 625.000
Grond: 225.000 (300m2)
Woning: 400.000 (200m2), 65k meerwerk voor oa uitbreiding installatie, geïsoleerde garage en complete zolderindeling. Wordt casco opgeleverd
VON: 625.000
Grond: 225.000 (300m2)
Woning: 400.000 (200m2), 65k meerwerk voor oa uitbreiding installatie, geïsoleerde garage en complete zolderindeling. Wordt casco opgeleverd
Barneveld
VON: 575.000
Grond: 278.750 (406 m2, 686 per m2)
Woning: 296.250 (163 m2, 200 m2 na verbouwingen)
Meerwerk: 65.000
Jan 2021 getekend, verwachte oplevering juli 2022
VON: 575.000
Grond: 278.750 (406 m2, 686 per m2)
Woning: 296.250 (163 m2, 200 m2 na verbouwingen)
Meerwerk: 65.000
Jan 2021 getekend, verwachte oplevering juli 2022
Verwijderd
Nog nooit van gehoord. Over het algemeen wordt er in de meterkastdeur een rooster geplaatst, en de rest wordt zodanig hoog van de vloer geplaatst waardoor de kier onder de deur groot genoeg is.Karin P schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 23:26:
Ik heb een vraagje over ventilatie en binnendeuren.
Lijkt me idd niet de bedoeling dat ze in je dure deur gaan zagen
Mijn nieuwe huis is ook met prefab beton wanden. Betekend dit dat het zowiezo onmogelijk is om daar nog sleuven in te frezen tbv electra?SquareOne schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 20:32:
[...]
***members only***
Wij willen in de woonkamer 2 wand lampjes, en op de ramen in de uitbouw electrische screens. En op de achtergevel een electrisch zonnescherm.
Voor al deze dingen was ik van plan om sleuven te frezen in het prefab beton om daarin de pvc buizen in te leggen voor de electra.
We hebben ook van die prefab betonnen vloeren/plafonds. Daarvan wordt inderdaad gezegd dat daarin niet gefreesd mag worden. Helaas.. want we willen toch een plafond lichtpunt voor de eethoek daadwerkelijk in de eethoek in de uitbouw. Momenteel zit dat lichtpunt 1,5 meter te ver de kamer in.
Daarnaast willen we in de keuken wat plafond spots, en waarschijnlijk in de uitbouw langs de ramen ook.
Daarom helaas voor een verlaagd plafond moeten kiezen.
Maar als dit ook echt niet kan in de prefab wanden hebben we een uitdaging wat betreft de genoemde electra aanpassingen.
zonder weer in een oude discussie te raken. De samenstelling van de grond bepaald de prijs niet. Als het zandgrond was geweest was de grond voor kopers even duur geweest. De ontwikkelaar kijkt gewoon wat hij Max kan vragen op basis van het huidige aanbod en vraag in die buurt . Dat hij bij veengrond hogere kosten heeft is iets anders maar hoeft voor de prijs niet uit te maken.Greebs schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 21:46:
Wij betalen ook de hoofdprijs tegen Amsterdam aan, helpt niet dat het allemaal slappe veengrond is op locatie.
***members only***
Heftige markt momenteel..
Zat er geen meerwerk lijst bij je koop? Daar had je dat kunnen regelen of ben je later in gestapt? Overigens heeft een maatje van mij ook een prefab woning en die heeft “gewoon” sleuven kunnen laten maken in de murennietbob schreef op zondag 24 januari 2021 @ 08:55:
[...]
Mijn nieuwe huis is ook met prefab beton wanden. Betekend dit dat het zowiezo onmogelijk is om daar nog sleuven in te frezen tbv electra?
Wij willen in de woonkamer 2 wand lampjes, en op de ramen in de uitbouw electrische screens. En op de achtergevel een electrisch zonnescherm.
Voor al deze dingen was ik van plan om sleuven te frezen in het prefab beton om daarin de pvc buizen in te leggen voor de electra.
We hebben ook van die prefab betonnen vloeren/plafonds. Daarvan wordt inderdaad gezegd dat daarin niet gefreesd mag worden. Helaas.. want we willen toch een plafond lichtpunt voor de eethoek daadwerkelijk in de eethoek in de uitbouw. Momenteel zit dat lichtpunt 1,5 meter te ver de kamer in.
Daarnaast willen we in de keuken wat plafond spots, en waarschijnlijk in de uitbouw langs de ramen ook.
Maar als dit ook echt niet kan in de prefab wanden hebben we een uitdaging wat betreft de genoemde electra aanpassingen.
[ Voor 4% gewijzigd door siemenz op 24-01-2021 09:04 ]
In de muren mag het denk ik wel. Let op 100% zeker weet ik het niet. Ik heb het wel gedaan en de bouwer zelf ook om stopcontacten buiten te maken en door te lussen in huis.nietbob schreef op zondag 24 januari 2021 @ 08:55:
[...]
Mijn nieuwe huis is ook met prefab beton wanden. Betekend dit dat het zowiezo onmogelijk is om daar nog sleuven in te frezen tbv electra?
De vloer mag niet ivm de vloerverwarming, al weet ik dat vele in onze wijk daar wel leidingen in hebben gelegd om een raam te overbruggen.
Het plafond weet ik zo niet, wij hebben in de hele benedenverdieping een verlaagd plafond met spotjes en een led rand.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Als je niet kunt frezen kun je er altijd nog voor kiezen je plafond te verlagen en alle buizen via het plafond naar je meterkast te leiden....SquareOne schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 20:32:
[...]
***members only***
Ik heb niets over de grondprijs gezegdsiemenz schreef op zondag 24 januari 2021 @ 08:55:
[...]
zonder weer in een oude discussie te raken. De samenstelling van de grond bepaald de prijs niet. Als het zandgrond was geweest was de grond voor kopers even duur geweest. De ontwikkelaar kijkt gewoon wat hij Max kan vragen op basis van het huidige aanbod en vraag in die buurt . Dat hij bij veengrond hogere kosten heeft is iets anders maar hoeft voor de prijs niet uit te maken.
Misschien is het technisch wel mogelijk maar het wordt in ieder geval een flinke klus. Ik heb ervoor gekozen de elektra gelijk op de juiste plek te laten leggen. Dat heeft well is waar een meerprijs maar met een frees door betonnen wanden zou me denk ik ook flink geld gaan kosten (ik zou het zelf niet kunnen dus uitbesteden)nietbob schreef op zondag 24 januari 2021 @ 08:55:
[...]
Ik heb de elektra naar de juiste plekken laten leggen vanuit de bouw.kaboom1555 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 09:23:
[...]
Als je niet kunt frezen kun je er altijd nog voor kiezen je plafond te verlagen en alle buizen via het plafond naar je meterkast te leiden....
Als ik kalkzandsteen wanden had gehad had ik denk ik een hoop elektra achteraf geregeld.
We zijn later ingestapt. En zo doende was er vrijwel niets meer mogelijk. Helaas....siemenz schreef op zondag 24 januari 2021 @ 09:03:
[...]
Zat er geen meerwerk lijst bij je koop? Daar had je dat kunnen regelen of ben je later in gestapt? Overigens heeft een maatje van mij ook een prefab woning en die heeft “gewoon” sleuven kunnen laten maken in de muren
Dus we zullen veel na de oplevering zelf moeten doen of laten doen.
De bouwer heeft niet zo veel meerwerk mee genomen. Alleen een bad in de badkamer, stompe deuren op de begane grond en casco keuken ipv standaard. Die laatste 2 ben ik blij mee. Het bad in de badkamer kan me gestolen worden.
Helaas kan die niet meer achterwege gelaten worden omdat de vloerverwarming in de badkamer al klaar is en de vloer daarop gestort is.
Ik mocht nog wel € 1260,- als meerwerk laten uitvoeren om een draingoot ipv 15x15 cm rvs putje in de douche hoek te laten plaatsen. Dit ging mij er overigens meer om dat de tegelvloer dan met 45x45cm tegels doorgelegd werd in de douchehoek ipv de douche hoek met 15x15cm tegeltjes.
Ik ga het bij de aannemer/bouwer maar eens navragen wat er wel en niet mogelijk is in de prefab wanden. Om in een nieuwbouwhuis ook nog voorzetwandjes te moeten maken slaat natuurlijk nergens op.DutchKel schreef op zondag 24 januari 2021 @ 09:11:
[...]
In de muren mag het denk ik wel. Let op 100% zeker weet ik het niet. Ik heb het wel gedaan en de bouwer zelf ook om stopcontacten buiten te maken en door te lussen in huis.
De vloer mag niet ivm de vloerverwarming, al weet ik dat vele in onze wijk daar wel leidingen in hebben gelegd om een raam te overbruggen.
Het plafond weet ik zo niet, wij hebben in de hele benedenverdieping een verlaagd plafond met spotjes en een led rand.
Hier ook de 1e paar jaren geen probleem, maar na verloop van jaren kwamen er toch enkele (haar)scheurtjes in. Op enkele plaatsen (bij een uitstekend deel van de gevel) zelfs een kier van enkele mm. Wat volgens mij wel meespeelt is het type wand (cellenbeton of keramisch) waarbij je met keramisch minder kans hebt op scheuren (maar kans is nog steeds aanwezig).Dutchylex schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 16:44:
[...]
Het is (denk ik) maar net wie je spreekt en wat je eigen ervaring is. Ik (en mijn buren) hebben gewoon direct laten stucen na oplevering en na 2 jaar nog geen scheurtje of andere oneffenheid te zien. Misschien komt het nog.... Ik was 16 euro p/m2 stucen + wit spuiten kwijt via werkspot. Het zal te maken hebben met de combinatie aannemer, manier van bouwen, moment van oplevering, warme/koude zomer, etc.
Dit is de keuze die wij gemaakt hebben. Relatief weinig meerwerk bij de bouwer besteld qua elektra, omdat we een verlaagd plafond gaan nemen.kaboom1555 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 09:23:
[...]
Als je niet kunt frezen kun je er altijd nog voor kiezen je plafond te verlagen en alle buizen via het plafond naar je meterkast te leiden....
Dat geeft ons inziens de volgende voordelen:
- Spotjes plaatsen waar je wilt
- Meer flexibiliteit met elektra en lichtpunten plaatsen na oplevering: fijn om eerst de ruimte te zien voor je beslist wat waar komt
- Alles zoveel mogelijk centraal schakelen voor Free@Home systeem
- Kosten: dezelfde hoeveelheid bestellen bij de bouwer zou bij ons duurder zijn dan het achteraf laten doen
Ik zou zelf me niet laden voor de angst voor scheuren. Renovlies en stucwerk hebben allebei voor- en nadelen. Ik heb zelf renovlies en dat zit er prima op, maar stucen is denk ik net wat mooier.
Wij hebben alle elektra zoveel mogelijk op de juiste plek laten meenemen, ook eenvoudige zaken zoals een enkele wcd naast elke schakelaar. Puur uit gemak. Daarnaast hebben we 31 loze leidingen (19mm, zonder flex), alle kabels laten we niet trekken, dat doen we achteraf zelf. Ook voor alle rolluiken loze leidingen opgenomen, deze gaan echter naar een schakelaar en niet naar de meterkast.
Het zijn gewoon rotklussen achteraf, als we om wat voor reden later een extra groep op zolder nodig hebben dan is dat nu geen probleem meer. Maargoed, als je zelf handig bent dan kan het een keuze zijn om het toch zelf te doen, maar in beton zou ik goed over nadenken.
Het zijn gewoon rotklussen achteraf, als we om wat voor reden later een extra groep op zolder nodig hebben dan is dat nu geen probleem meer. Maargoed, als je zelf handig bent dan kan het een keuze zijn om het toch zelf te doen, maar in beton zou ik goed over nadenken.
Als het mogelijk was had ik het ook in de bouw mee laten nemen. Alleen we kochten het huis pas toen de bouw al flink gevorderd was. Deze dingen meenemen waren dus geen optie. En ook nu al laten uitvoeren door de bouw werd niet gedaan. Dus enige optie is achteraf. We vonden het niet waard om daarvoor het huis niet te kopen.Scuderia110 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 15:57:
Wij hebben alle elektra zoveel mogelijk op de juiste plek laten meenemen, ook eenvoudige zaken zoals een enkele wcd naast elke schakelaar. Puur uit gemak. Daarnaast hebben we 31 loze leidingen (19mm, zonder flex), alle kabels laten we niet trekken, dat doen we achteraf zelf. Ook voor alle rolluiken loze leidingen opgenomen, deze gaan echter naar een schakelaar en niet naar de meterkast.
Nu dus druk met de vervelende gevolgen daarvan. Een paar sleuven frezen is geen rocket science, en vaker bij vrienden gedaan. Alleen ging het dan meestal om 1 of 2 sleuven.
Nu moeten we er iets meer....
En in prefab beton...
Maandag maar eens contact opnemen met de aannemer om te vragen of dat zonder problemen allemaal kan.
Die 1,2 of 2,4 meter die je vaak als meerwerk kan bijkopen tijdens de aanschaf van een nieuwbouwhuis: Is dat over het algemeen aan te raden? Ik moet het kostenplaatje nog eens erop naslaan, maar volgens mij is het - mits het budget het toelaat - een van de meest 'voordelige' upgrades die je kan doen aan een huis die direct waarde-vermeerderend werken en goedkoper zijn dan láter toevoegen.
Er is veel over geschreven, persoonlijk zou ik het altijd doen, 90% van de tijd ben je binnen. En vaak zijn het idd goedkope meters die je erbij krijgt. Alleen als je echt een hele kleine tuin hebt zou ik het misschien niet doen.Cyclonist schreef op zondag 24 januari 2021 @ 17:19:
Die 1,2 of 2,4 meter die je vaak als meerwerk kan bijkopen tijdens de aanschaf van een nieuwbouwhuis: Is dat over het algemeen aan te raden? Ik moet het kostenplaatje nog eens erop naslaan, maar volgens mij is het - mits het budget het toelaat - een van de meest 'voordelige' upgrades die je kan doen aan een huis die direct waarde-vermeerderend werken en goedkoper zijn dan láter toevoegen.
Het voordeel is ook dat er een deel van de muur van de uitbouw op de erfgrens wordt gebouwd, waardoor je muur binnen niet 'inspringt'. Daarnaast worden de heipalen ook meteen geplaatst en heb je dus 0,0 gezeur van buren (De buren gaan verbouwen)Cyclonist schreef op zondag 24 januari 2021 @ 17:19:
Wij hebben zelf een 2,4m uitbouw. De tuin is nu klein, maar de woonkamer heeft een heerlijke ruimte. Wij zijn niet zo'n tuinmensen, maar merken wel dat we nu 'verwend' zijn door het formaat huiskamer...
Over die 2.4 meter, wat heeft iedereen daarvoor betaald? Vraag me af of daar nog verschillen in zitten per regio.
Wij betalen er 20.500 euro voor (5.4m breedte). Regio noord-oost Brabant.Blik1984 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 17:57:
Over die 2.4 meter, wat heeft iedereen daarvoor betaald? Vraag me af of daar nog verschillen in zitten per regio.
Doen het eigenlijk ook alleen voor de vierkante meters maar inderdaad ook wel handig om het meteen en niet achteraf te doen als het te betalen is. Zal bij geldverstrekkers ook absoluut geen probleem zijn om het te financieren.
Wij betalen 30.000 euro voor 2,4 x 8,6 meter. De 2,4 x 4,5 meter versie zou 15.000 euro kosten. Is in Barneveld bij aannemer van der Mheen.Blik1984 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 17:57:
Wij hebben het bewust niet gedaan. Maar dat komt vooral omdat onze nieuwe woonkamer al 2m dieper wordt dan onze huidige, en die vinden we eigenlijk al groot genoegScuderia110 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 17:29:
[...]
Er is veel over geschreven, persoonlijk zou ik het altijd doen, 90% van de tijd ben je binnen. En vaak zijn het idd goedkope meters die je erbij krijgt. Alleen als je echt een hele kleine tuin hebt zou ik het misschien niet doen.
We krijgen 100m2 tuin, maar zelf van die vonden we het zonde van de ruimte
Ik zou, als je budget en tuin het toelaat, dit altijd doen. Onze buren hebben het destijds niet gedaan en zijn het op moment van schrijven achteraf aan het doen. Veel minder mooi en inspringende muren in hun woonkamer. De aannemers wilde het niet gaan koppelen aan onze (en van de overburen) aanbouwen omdat ze bang zijn voor verzakkingen en scheuren.Cyclonist schreef op zondag 24 januari 2021 @ 17:19:
Is een paar keer aan de orde geweest in dit topic, maar geen idee hoeveel pagina's terug. Bij ons (vrijstaand) ruim € 26K voor 2 meter uitbouw (binnenmaat 6,66, buitenmaat 7,50 meter), maar wel over alle verdiepingen.Blik1984 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 17:57:
Hier idem. Van +- 75m2 woonruime naar 125m2, met 14,5m diepe tuin. Wij zijn echter wel buitenmensen, en hechten veel waarde aan de ruimte buiten. Wel plaatsen we een veranda van 3 meter over de breedte, welke in de toekomst dichtgemaakt gaat worden met glazen wand, en zo een flinke tuinkamer erbij krijgen. Weliswaar niet om 365 dagen in te vertoeven maar in het voor/najaar goed vertoeven. Zonnetje erop en je kunt er al prima zitten.kepler schreef op zondag 24 januari 2021 @ 18:04:
[...]
Wij hebben het bewust niet gedaan. Maar dat komt vooral omdat onze nieuwe woonkamer al 2m dieper wordt dan onze huidige, en die vinden we eigenlijk al groot genoegWe krijgen nu een woonkamer van 6x12 (min stuk gang), vonden we niet de moeite om nog eens ruim 30k tegen aan te gooien voor uitbouw. Dat besteden we dan liever ergens anders aan. Bigger isn't always better in ons geval
We krijgen 100m2 tuin, maar zelf van die vonden we het zonde van de ruimte
2.4 meter uitbouw zat hier op €24.500,- en vonden we gezien de ruimtewinst t.o.v. Onze vorige woning teveel van het goede.
Ik zou persoonlijk niet kijken naar of het waarde vermeerdering oplevert, gaat erom of jij er het nut van inziet (tenzij je weet dat je binnen 5 jaar weer gaat verhuizen). Je moet er zelf jarenlang inwonen en die 30k kan je ook aan heel veel andere (comfort verhogende) opties uitgeven.
Ieder zijn eigen mening maar ik zou het juist wel aanbevelen.kepler schreef op zondag 24 januari 2021 @ 18:39:
Ik zou persoonlijk niet kijken naar of het waarde vermeerdering oplevert, gaat erom of jij er het nut van inziet (tenzij je weet dat je binnen 5 jaar weer gaat verhuizen). Je moet er zelf jarenlang inwonen en die 30k kan je ook aan heel veel andere (comfort verhogende) opties uitgeven.
Als de m2 prijs van de aanbouw lager is dan de m2 prijs van de rest van de woning zou ik wel voor de uitbouw gaan.
Waardestijging > kosten = doen
Bij mijn project was 4,8 x 1,2 25000,- 4,8 x 1,8 was 30000, aantal verkochte uitbouwen in dit project: 0
Er is dus een maximum wat de bouwer kan vragen en dat was hier overschreden.
Dat is ook wel erg prijzig zeg. Geen wonder.wortelsoft schreef op zondag 24 januari 2021 @ 18:58:
Bij mijn project was 4,8 x 1,2 25000,- 4,8 x 1,8 was 30000, aantal verkochte uitbouwen in dit project: 0
Maar als financiering geen probleem is zou ik het ook zeker doen als je er neutraal tegenover staat.
Wij hebben het zelf niet nodig, maar de optelsom van een prima extraatje en een verhoging van de waarde van het huis maakt dat we het toch doen.
In het hypothetische geval dat het geen waarde toe zou voegen hadden we het niet gedaan.
In onze huidige tussenwoning kon ik het bij de bouw niet gefinancierd krijgen, maar gelukkig is het aantal m2 nog redelijk (113m2) door een dakopbouw tot de vloer die maar 5.000 euro extra kostte. Beste investering ooit dat, ook omdat het extra karakter geeft.
Waarom dan? Je geeft het geld nog steeds uit en kan het dus nergens anders aan besteden.SquareOne schreef op zondag 24 januari 2021 @ 18:54:
[...]
Ieder zijn eigen mening maar ik zou het juist wel aanbevelen.
Als de m2 prijs van de aanbouw lager is dan de m2 prijs van de rest van de woning zou ik wel voor de uitbouw gaan.
Waardestijging > kosten = doen
Ja, dat begrijp ik wel. Is meer dan 4000 per m2. In het project waar ik naar aan het kijken ben is het bijna 14m2 (2.4 x 5.7) voor 21.000. Voor Utrecht echt zeer schappelijke prijzenwortelsoft schreef op zondag 24 januari 2021 @ 18:58:
M2 zijn niet heilig. Liever fijn wonen dan alleen ivm evt fictieve opbrengsten maar het huis groter maken.
Maar als het kan, je groter fijner vindt? Duh
Maar als het kan, je groter fijner vindt? Duh
Als budget idd een beperkende factor is dan is het een ander verhaalkepler schreef op zondag 24 januari 2021 @ 19:33:
[...]
Waarom dan? Je geeft het geld nog steeds uit en kan het dus nergens anders aan besteden.
Maar zelfs als budget geen beperkende factor is gaat het nog steeds om 30.000 euro, daar moet ik een jaar voor werkenSquareOne schreef op zondag 24 januari 2021 @ 19:38:
[...]
Als budget idd een beperkende factor is dan is het een ander verhaal
Dat valt ons nu ook op, bij het bouwen/kopen van een huis verlies je soms de hoogte van de bedragen uit het oog. 5000 hier, 10000 hier. Alsof het niks is...
Aan de andere kant, het geeft ook weer waarde aan je huis, dus je bent het niet echt 'kwijt' dat geld.kepler schreef op zondag 24 januari 2021 @ 19:43:
[...]
Maar zelfs als budget geen beperkende factor is gaat het nog steeds om 30.000 euro, daar moet ik een jaar voor werkenIk weet het niet precies, maar hoeveel is dat per maand bij een normale hypotheek? 100-150 euro? Komt de rente er ook nog bovenop. Ik ben geen econoom maar ik denk dat er betere investeringen zijn?
Dat valt ons nu ook op, bij het bouwen/kopen van een huis verlies je soms de hoogte van de bedragen uit het oog. 5000 hier, 10000 hier. Alsof het niks is...
Dat klopt, alleen is de woningmarkt niet superstabiel natuurlijk. Stel dat je moet/gaat verkopen in een dip in de markt, dan ben je het dus wel kwijt.hallom schreef op zondag 24 januari 2021 @ 19:46:
[...]
Aan de andere kant, het geeft ook weer waarde aan je huis, dus je bent het niet echt 'kwijt' dat geld.
Ik heb altijd begrepen dat je je woonhuis nooit moet zien als investering.
Maar goed, ik ben prima te overtuigen als het anders is
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2