Ik wil als het huis is opgeleverd de verwarming op 21 zetten, MV op maximale stand en dit een paar dagen zo laten vóór ik aan de slag ga. Zal dit enige effect hebben op vocht in de muren en plafond, of verdoe ik mijn tijd? Als ik logisch nadenk zal stoken vocht eruit halen en de MV op maximale stand dit wegtrekken. Een bouwdroger lijkt me overkill.
@Devinet Wij hebben gewoon de thermostaten op de hoogste standen gezet, de MV op max en de ramen open.
En ja, het wordt dan nog steeds erg warm, zelfs in de winter. De stucadoor had niet het lekkerste klimaat om in te werken, maar die werken wel gewoon door hoor.
En ja, het wordt dan nog steeds erg warm, zelfs in de winter. De stucadoor had niet het lekkerste klimaat om in te werken, maar die werken wel gewoon door hoor.
Wat bouwventilatoren zou nog flink kunnen helpen.mister_S schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 17:22:
Ik wil als het huis is opgeleverd de verwarming op 21 zetten, MV op maximale stand en dit een paar dagen zo laten vóór ik aan de slag ga. Zal dit enige effect hebben op vocht in de muren en plafond, of verdoe ik mijn tijd? Als ik logisch nadenk zal stoken vocht eruit halen en de MV op maximale stand dit wegtrekken. Een bouwdroger lijkt me overkill.
Aangezien elke installatie anders is kun je deze vraag het beste (ruim voor oplevering) vragen aan de installateur. Als de documentatie hierover ontbreekt bij oplevering laat je dit ook opnemen als opleverpunt, want dit wil je echt hebben. Anders ben je dagen bezig om op Tweakers uit te zoeken hoe het moet en tegen die tijd heb je wel wat anders te doenDevinet schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 17:06:
[...]
Thnx voor je reply, nee we hebben stadsverwarming en de aannemer voelt zich niet geroepen dit te doen. Ergens begrijpelijk natuurlijk.
[...]
Thnx! We hebben een cementdekvloer en volgens de vloerleverancier is het in dit geval een must helaas. Het is alleen zo zonde van de verloren tijd waarin niet of nauwelijks gewerkt kan worden. Ik heb nog nooit vloerverwarming gehad, bedoel je dat ik de kamerthermostaat moet doorverbinden naar de thermostaat op de verdeler? (wist niet dat we er 2 krijgen) en die van de verdeler moet ik dan het opstookprotocol mee doen, right?
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Een stucadoor heeft het lastig als het binnen heel warm (en droog) is, want dan droogt de muur zo snel aan. Ze werken wel door, maar als ze kunnen kiezen....Jheroun schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 17:26:
@Devinet Wij hebben gewoon de thermostaten op de hoogste standen gezet, de MV op max en de ramen open.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Op de website van de tegel fabrikant waar wij nu kijken staat het volgende:
Moet deze inderdaad 6 weken uitblijven, of is dit een beetje overdreven?
Onze woning wordt waarschijnlijk in januari opgeleverd. Om dan 6 weken in de kou te werken/zitten is ook zo'n armoe...
Wat is jullie ervaring met in gebruik nemen van vloerverwarming na leggen van tegels?Let op: de hieronder vermelde temperaturen zijn de temperaturen van het water dat door de leidingen van de vloerverwarming stroomt. Die temperatuur is af te lezen op de thermostaat op de unit van de vloerverwarming !
Neem de vloerverwarming in gebruik met een starttemperatuur die gelijk is aan de omgevingstemperatuur. Voer per dag de temperatuur op met 5°C tot maximaal 40°C. Deze 40°C is ook altijd de maximale temperatuur van het water in de vloerverwarming ! Houdt deze 40°C enkele dagen aan. Verlaag de temperatuur vervolgens met 5°C per dag tot de starttemperatuur. Dit opstookprotocol kan dus wel tot zo’n 12 dagen in beslag nemen.
Na het volgen van dit 1e opstookprotocol kunt u de tegels laten leggen. De vloerverwarming moet minimaal 24 uur voor het leggen van de tegels geheel uitgeschakeld worden.
De vloerverwarming mag niet eerder ingeschakeld worden dan na 6 weken na het leggen van de tegels.
Het in gebruik nemen van de vloerverwarming na het aanbrengen van de tegelvloer dient weer te gebeuren conform het opstookprotocol.
Ook volgt u het opstookprotocol aan het begin van elk stookseizoen.
Aan het eind van elk stookseizoen laat u de temperatuur van het water in de vloerverwarming geleidelijk (met 5°C per dag) zakken tot de omgevingstemperatuur en dan kunt u de verwarming uitschakelen.
Het beheerst laten afkoelen is net zo belangrijk als het opwarmen.
Zet nooit de vloerverwarming in één keer op vol vermogen of in één keer geheel uit.
Onze woning wordt waarschijnlijk in januari opgeleverd. Om dan 6 weken in de kou te werken/zitten is ook zo'n armoe...
Dit hangt ook af van de gebruikte lijm. Niet elke lijm heeft direct zijn eind sterkte.Source90 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 20:00:
Op de website van de tegel fabrikant waar wij nu kijken staat het volgende:
[...]
Wat is jullie ervaring met in gebruik nemen van vloerverwarming na leggen van tegels?
Ik zou even navragen welke lijm er gebruikt gaat worden
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Vandaag de oplevering van ons huis gehad. Op 3 dagen na precies een jaar na het zetten van de laatste handtekeningen.
Bij de oplevering iemand van VEH mee gehad waardoor mijn vrouw dan weer niet mee mocht. Naja, we mochten niet allemaal in dezelfde ruimte zijn, dus ze liep op eigen gelegenheid een rondje.
Vond het zeker van toegevoegde waarde dat VEH mee was. In totaal kwamen we tot 31, grotendeels kleine, punten die vrijwel allemaal direct opgelost konden worden.
De schilder en elektricien waren in de buurt en kwamen direct als er iets was.
Uiteindelijk was er 1 punt dat nog wel even aandacht nodig heeft. Ik had het notabene zelf ook al aagekaart bij de voorschouw. In de woonkamer zitten geen ventilatieroosters. Die zit alleen achter in de schuifpui. Vanuit de aannemer kreeg ik als reden dat er via de schuifpui 1,5 keer de benodigde hoeveelheid lucht binnen komt en er verder dus geen roosters nodig zijn.
De man van VEH merkte, naar mij idee terecht, op dat de MV halverwege de ruimte zit waardoor er vrijwel zeker geen of veel te weinig luchtstroom in de woonkamer zal zijn. Hij adviseerde het even goed in de gaten te houden en evt voordat de laatste 5% vrijgegeven wordt weer aan te kaarten.
Onder de streep ging de oplevering in ieder geval soepel. Sympathieke uitvoerder die oprecht over kwam en overal meteen actie op ondernam. Hij zei ook meerdere keren dat hij altijd bereikbaar is als er nog iets is.
De man van VEH gaf ook aan dat hij het er bovengemiddeld netjes uit vond zien bij ons in de wijk ten opzichte van wat hij zoal keurt.
Aangezien de oplevering pas tegen 15:30 afgerond was heb ik niet veel meer gedaan dan snel wat verhuisfittingen ophangen. Nu hopen dat alle Coronamaatregelen mijn klusactiviteiten niet teveel gaan beperken, want ik was van plan om vooral in de avond als de kinderen slapen (na 19:00) steeds nog wat kleine klusjes op te pakken...
Bij de oplevering iemand van VEH mee gehad waardoor mijn vrouw dan weer niet mee mocht. Naja, we mochten niet allemaal in dezelfde ruimte zijn, dus ze liep op eigen gelegenheid een rondje.
Vond het zeker van toegevoegde waarde dat VEH mee was. In totaal kwamen we tot 31, grotendeels kleine, punten die vrijwel allemaal direct opgelost konden worden.
Uiteindelijk was er 1 punt dat nog wel even aandacht nodig heeft. Ik had het notabene zelf ook al aagekaart bij de voorschouw. In de woonkamer zitten geen ventilatieroosters. Die zit alleen achter in de schuifpui. Vanuit de aannemer kreeg ik als reden dat er via de schuifpui 1,5 keer de benodigde hoeveelheid lucht binnen komt en er verder dus geen roosters nodig zijn.
De man van VEH merkte, naar mij idee terecht, op dat de MV halverwege de ruimte zit waardoor er vrijwel zeker geen of veel te weinig luchtstroom in de woonkamer zal zijn. Hij adviseerde het even goed in de gaten te houden en evt voordat de laatste 5% vrijgegeven wordt weer aan te kaarten.
Onder de streep ging de oplevering in ieder geval soepel. Sympathieke uitvoerder die oprecht over kwam en overal meteen actie op ondernam. Hij zei ook meerdere keren dat hij altijd bereikbaar is als er nog iets is.
De man van VEH gaf ook aan dat hij het er bovengemiddeld netjes uit vond zien bij ons in de wijk ten opzichte van wat hij zoal keurt.
Aangezien de oplevering pas tegen 15:30 afgerond was heb ik niet veel meer gedaan dan snel wat verhuisfittingen ophangen. Nu hopen dat alle Coronamaatregelen mijn klusactiviteiten niet teveel gaan beperken, want ik was van plan om vooral in de avond als de kinderen slapen (na 19:00) steeds nog wat kleine klusjes op te pakken...
Anoniem: 36835
@Farmerwood Lang gewacht, maar succes en geniet er van de komende tijd
Pics zijn altijd welkom
[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 20-01-2021 21:35 ]
Hoe ga je dat 'goed in de gaten houden'? Heeft de VEH ook aangegeven op welke meetwaarden je dan gelijk danwel ongelijk moet krijgen?Farmerwood schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 20:06:
Vandaag de oplevering van ons huis gehad. Op 3 dagen na precies een jaar na het zetten van de laatste handtekeningen.
En heb je een keuken naast je woonkamer die ook geen rooster boven de ramen heeft? Een open keuken heeft bijvoorbeeld een flinke ventilatie eis voor de gehele ruimte.
[ Voor 5% gewijzigd door Wolly op 20-01-2021 23:19 ]
Toevallig in Ede, want dan ben je mijn schuinoverbuurmanFarmerwood schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 20:06:
Vandaag de oplevering van ons huis gehad. .....
.....de kinderen slapen (na 19:00) steeds nog wat kleine klusjes op te pakken...
Over die MV: als ze er zo van overtuigd zijn dat het klopt kunnen ze het vast wel aantonen met een berekening.
Over die 19 uur: geniet er nog maar ff van, volgende week kun je dan je slaapmatje mee kan nemen
Even voor de beeldvorming een plattegrond toegevoegd.Wolly schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 22:15:
[...]
Hoe ga je dat 'goed in de gaten houden'? En heb je een keuken naast je woonkamer die ook geen rooster boven de ramen heeft?
De schuifpui bovenin heeft het ventilatierooster over de volle breedte zitten. De 2 MV units zijn in de keuken weergegeven. Volgens de gegevens zuigen die 65 m3/h af. Dus samen 130 m3/h.
De 3 ramen onderin hebben dus geen van allen een ventilatierooster.
Naar aanleiding van mijn eerdere vraag kreeg ik toen dit antwoord: "Er zit een ventilatierooster in het glas van de schuifpui, hiermee voldoen we aan de ventilatie-eis zoals die gesteld wordt in het bouwbesluit. 24 liter/s volgens bouwbesluit en we leveren 36 liter per seconde met de schuifpui."
Wat betreft het in de gaten houden vroeg ik dat ook al aan de uitvoerder en de man van VEH. Die kwamen helaas beiden niet verder dan 'het zal dan iets muffer ruiken daar'. Lekker subjectieve observatie dus die geen enkele actie van de aannemer zal afdwingen..
Als iemand tips heeft... Ik ben zelf nog niet verder gekomen dan dunne slierten papier aan het plafond hangen op meerdere plekken om zo de airflow een beetje te visualiseren. (Met de MV op max en dan hopen dat dat iets opleverd)
/f/image/cbp1QSh4ELwMd3mdpGI0ds0a.png?f=fotoalbum_large)
Nee, in Nijmegen/Lent.Sammy_tukker schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 22:40:
[...]
Toevallig in Ede, want dan ben je mijn schuinoverbuurman![]()
Over die MV: als ze er zo van overtuigd zijn dat het klopt kunnen ze het vast wel aantonen met een berekening.
Over die 19 uur: geniet er nog maar ff van, volgende week kun je dan je slaapmatje mee kan nemen
Ik geloof best dat ze met die gegeven waardes aan het bouwbesluit voldoen. (Heb het nog niet nagerekend).
Het punt is juist dat die airflow wel de hele ruimte moet beslaan. Als ik de MV direct naast de schuifpui had laten zetten, dan hadden ze ook voldaan aan het bouwbesluit, maar je heb natuurlijk 0 airflow in je ruimte.
Slapen in het nieuwe huis zou trouwens wel lekker zijn. De jongste hier slaapt nog niet (altijd) door 's nachts. Ben alleen bang dat mijn vrouw bezwaar gaat maken...
Edit:
Als ik het hoofdstuk 'Luchtverversing' uit het Bouwbesluit erbij pak, dan haal ik daar niet overduidelijk uit dat er ook echt luchtstroom in de hele ruimte moet zijn...
Ik zou het er wel nog op kunnen gooien dat ik het Bouwbesluit staat dat de aanvoer van lucht minimaal 2 m van de perceelgrens moet zitten. Dat is bij ons slechts 1 meter.
Ook maak ik uit het Bouwbesluit op dat die aanvoer eigenlijk niet dicht gezet mag kunnen worden en dat kan wel. In beide delen van de schuifdeur zitten 2 delen (in totaal dus 4) die individueel open en dicht te zetten zijn.
[ Voor 14% gewijzigd door Farmerwood op 20-01-2021 23:42 . Reden: Stukje toegevoegd ]
36 liter per seconde = 36 dm3/s.Farmerwood schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 23:24:
[...]
Even voor de beeldvorming een plattegrond toegevoegd.
De schuifpui bovenin heeft het ventilatierooster over de volle breedte zitten. De 2 MV units zijn in de keuken weergegeven. Volgens de gegevens zuigen die 65 m3/h af. Dus samen 130 m3/h.
Naar aanleiding van mijn eerdere vraag kreeg ik toen dit antwoord: "Er zit een ventilatierooster in het glas van de schuifpui, hiermee voldoen we aan de ventilatie-eis zoals die gesteld wordt in het bouwbesluit. 24 liter/s volgens bouwbesluit en we leveren 36 liter per seconde met de schuifpui."
Kijk ik dan hier dan begrijp ik dat je 1dm3/s aan nominale capaciteit moet hebben voor de ventilatie met een minimum van 21dm3/s.
Ik heb het niet nagerekend maar die ruimte is stukken groter dan 36m2 en dan zou je dus veel meer capaciteit moeten hebben. Ik lees trouwens wel bovenaan het volgende over minimaal 50% rechtsreekse toevoer:
Wat bedoel je met twee mv units? Bedoel je twee afzuigpunten in j eplafond of heb je daadwerkelijk twee apparaten hangen die 65m3 per uur afzuigen (op max stand?).Ventilatie eisen bouwbesluit.
Het bouwbesluit eist dat wordt voldaan aan een ventilatiecapaciteit van tenminste 0,9 dm³/s per m2 (0,9 liter per seconde per vierkante meter vloeroppervlak) met een minimum van 7dm³/s, waarvan minimaal 50% rechtstreeks van wordt toegevoerd. Overigens wordt dezelfde eis ook gesteld aan de afvoer van de binnenlucht. Zodra echter een kooktoestel in een verblijfsgebied aanwezig is geldt aanvullend dat de capaciteit van zowel de toevoer als afvoer uit dat gebied minimaal 21dm³/s dient te zijn.
[ Voor 19% gewijzigd door Wolly op 20-01-2021 23:47 . Reden: minimaal 50% rechtstreeks van wordt toegevoerd ]
Ik zou het gooien op artikel 3.28 lid 1:Farmerwood schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 23:24:
[...]
Wat betreft het in de gaten houden vroeg ik dat ook al aan de uitvoerder en de man van VEH. Die kwamen helaas beiden niet verder dan 'het zal dan iets muffer ruiken daar'. Lekker subjectieve observatie dus die geen enkele actie van de aannemer zal afdwingen..
Als iemand tips heeft... Ik ben zelf nog niet verder gekomen dan dunne slierten papier aan het plafond hangen op meerdere plekken om zo de airflow een beetje te visualiseren. (Met de MV op max en dan hopen dat dat iets opleverd)
[Afbeelding]
[...]
Nee, in Nijmegen/Lent.
Ik geloof best dat ze met die gegeven waardes aan het bouwbesluit voldoen. (Heb het nog niet nagerekend).
Het punt is juist dat die airflow wel de hele ruimte moet beslaan. Als ik de MV direct naast de schuifpui had laten zetten, dan hadden ze ook voldaan aan het bouwbesluit, maar je heb natuurlijk 0 airflow in je ruimte.
Slapen in het nieuwe huis zou trouwens wel lekker zijn. De jongste hier slaapt nog niet (altijd) door 's nachts. Ben alleen bang dat mijn vrouw bezwaar gaat maken...
Edit:
Als ik het hoofdstuk 'Luchtverversing' uit het Bouwbesluit erbij pak, dan haal ik daar niet overduidelijk uit dat er ook echt luchtstroom in de hele ruimte moet zijn...
Ik zou het er wel nog op kunnen gooien dat ik het Bouwbesluit staat dat de aanvoer van lucht minimaal 2 m van de perceelgrens moet zitten. Dat is bij ons slechts 1 meter.
Ook maak ik uit het Bouwbesluit op dat die aanvoer eigenlijk niet dicht gezet mag kunnen worden en dat kan wel. In beide delen van de schuifdeur zitten 2 delen (in totaal dus 4) die individueel open en dicht te zetten zijn.
Met een CO2 meter kun je (waarschijnlijk) aantonen dat de kwaliteit van de binnenlucht niet voldoet in de woonkamer, gezien de plek van de aanvoer (schuifpui) en afvoer (halverwege de ruimte). Daarmee wordt niet voldaan aan bovenstaande eis.Artikel 3.28.
1. Een te bouwen bouwwerk heeft een zodanige voorziening voor luchtverversing dat het ontstaan van een voor de gezondheid nadelige kwaliteit van de binnenlucht wordt voorkomen.
Heb je rechtsbijstand? Zou dit daar melden en dan kijken wat de bouwer zegt
Overigens ben ik geen expert op gebied van luchtkwaliteit.
[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 20-01-2021 23:56 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Er zijn 2 afzuigpunten idd, maar slechts 1 apparaat.Wolly schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 23:45:
[...]
Wat bedoel je met twee mv units? Bedoel je twee afzuigpunten in j eplafond of heb je daadwerkelijk twee apparaten hangen die 65m3 per uur afzuigen (op max stand?).
Die 65 komt uit deze tekening die bij de opleverdocumenten zat. Ik neem aan dat dat de maximale capaciteit is idd. De aansturing van de MV hangt trouwens in het stuk tussen woonkamer en keuken en is CO2 gestuurd. Dus kan sowieso eens monitoren hoe hard de MV staat te werken.
/f/image/7xmQ6XPGxug8krDQ48nVSS42.png?f=fotoalbum_large)
CO2 meter is idd nog wel een goeie om eens te proberen.Sport_Life schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 23:49:
[...]
Ik zou het gooien op artikel 3.28 lid 1:
[...]
Met een CO2 meter kun je (waarschijnlijk) aantonen dat de kwaliteit van de binnenlucht niet voldoet in de woonkamer, gezien de plek van de aanvoer (schuifpui) en afvoer (halverwege de ruimte). Daarmee wordt niet voldaan aan bovenstaande eis.
Heb je rechtsbijstand? Zou dit daar melden en dan kijken wat de bouwer zegt.
Overigens ben ik geen expert op gebied van luchtkwaliteit.
Ik wil niet meteen met rechtsbijstand dreigen (die ik zeker heb). De uitvoerder gaf duidelijk aan dat als de situatie niet aan het bouwbesluit voldoet hij het zal (laten) aanpassen. Maar hij gaf ook aan dat het zo is aangelegd omdat ze denken dat het zo goed is en ze het niet op eigen initiatief na zullen gaan rekenen.
Pfft, huis van >500k en dan ventilatie slechter dan het gemiddelde rijtjeshuis met MV uit 1970Farmerwood schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 23:24:
[...]
[Afbeelding]
[...]
Nee, in Nijmegen/Lent.
Edit:

Welke pannenkoek verzint dat nou ook om maar roosters aan 1 kant te doen?
Naja. Als alles nog leeg is; lekker ombouwen naar type D+wtw. Doe je in een inblaas onderin op de tekening.
[ Voor 3% gewijzigd door kabeltjekabel op 21-01-2021 00:17 ]
De pannenkoek bij de aannamer die op papier aan het Bouwbesluit wil voldoen voor zo laag mogelijke kosten.kabeltjekabel schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 00:16:
[...]
Pfft, huis van >500k en dan ventilatie slechter dan het gemiddelde rijtjeshuis met MV uit 1970
Welke pannenkoek verzint dat nou ook om maar roosters aan 1 kant te doen?
Aan mij nu dus de taak om aan te tonen dat het in de praktijk niet voldoet of kan voldoen, zodat ze het moeten aanpassen.
Hmm, dan komen ze er eentje dichtschroeven en zeggen ze ; "3/4*36 > 24"Farmerwood schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 23:24:
[...]
Edit:
Voor co2 meters zie CO2-meters voor in huis
Ik heb een Netatmo weerstation.
Ik heb een Netatmo weerstation.
Ik denk niet dat ze dat zeggen.kabeltjekabel schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 06:38:
[...]
Hmm, dan komen ze er eentje dichtschroeven en zeggen ze ; "3/4*36 > 24"
[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 21-01-2021 08:19 ]
Bouwbesluit zegt alleen iets over debiet per m2, niet over verdeling van de roosters. Maar in jouw geval is het wel erg blind om maar aan 1 zijde een rooster toe te passen.Farmerwood schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 00:27:
[...]
De pannenkoek bij de aannamer die op papier aan het Bouwbesluit wil voldoen voor zo laag mogelijke kosten.
Aan mij nu dus de taak om aan te tonen dat het in de praktijk niet voldoet of kan voldoen, zodat ze het moeten aanpassen.
Wij mogen 11 februari voor het eerst gaan kijken. We krijgen een uurtje en eigenlijk staat de volledige buitenkant v/d woning al. Ben benieuwd. Dingen die ik in dat uurtje echt moet doen volgens jullie?
@Farmerwood wat was de reden om geen roosters te plaatsen aan de andere kant? Daar ben ik wel benieuwd naar want ik snap het niet. Is er aan die kant een drukke weg bijvoorbeeld?
Sowieso is het idioot dat er voor die prijs geen balans ventilatie zit, maar je kunt er helaas niets aan doen.
Sowieso is het idioot dat er voor die prijs geen balans ventilatie zit, maar je kunt er helaas niets aan doen.
[ Voor 23% gewijzigd door mister_S op 21-01-2021 09:13 ]
@Farmerwood zo te zien heb je de afzuigpunten laten verplaatsen. Waar was het originele punt getekend? Was dat in de ruimte voor in het huis?
Er werd geen andere reden gegeven, dan dat er via de schuifpui al voldoende roosters zijn.mister_S schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:12:
@Farmerwood wat was de reden om geen roosters te plaatsen aan de andere kant? Daar ben ik wel benieuwd naar want ik snap het niet. Is er aan die kant een drukke weg bijvoorbeeld?
De weg voor ons is er nog niet, maar wordt alleen voor bestemmingsverkeer in onze wijk (30 km zone)
Tja, de hele wijk hier is met mechanische ventilatie gebouwd (door verschillende aannemers). Lees online dat het qua kosten niet eens heel veel scheelt. Zal vooral een gevalletje zijn van 'we maken wat we kennen'.
Hij is idd verplaatst, maar niet heel ver. Hij zat aan de andere kant van de ruimte bij lichtpunt Q (zie plattegrond paar posts terug). In hetzelfde kanaal van de kanaalplaat. Maakt idd wel wat verschil, maar ookdan was er geen luchtstroom in de woonkamer geweest.Z___Z schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:14:
@Farmerwood zo te zien heb je de afzuigpunten laten verplaatsen. Waar was het originele punt getekend? Was dat in de ruimte voor in het huis?
Wij zitten aan een parkje met daarachter een 30km weg ,dan 2 huizenblokken en een sloot, daarachter zit een N weg. Die weg zou bij ons voor geluidsoverlast zorgen..Farmerwood schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:27:
[...]
Er werd geen andere reden gegeven, dan dat er via de schuifpui al voldoende roosters zijn.
De weg voor ons is er nog niet, maar wordt alleen voor bestemmingsverkeer in onze wijk (30 km zone)
Tja, de hele wijk hier is met mechanische ventilatie gebouwd (door verschillende aannemers). Lees online dat het qua kosten niet eens heel veel scheelt. Zal vooral een gevalletje zijn van 'we maken wat we kennen'.
[...]
spoiler:
Die N weg heeft ervoor gezorgd dat onze aannemer zogenaamde suskasten heeft geplaatst in de voorgevel (cf bouwvergunning moest geluidsisolatie aanwezig zijn).. Uiteindelijk na juridisch aanvechten een vergoeding gekregen om WTW te installeren.
Overigens hebben we helemaal geen geluidsoverlast van die N weg ivm de bebouwing ervoor, maar bij aanvraag bouwvergunning stonden die gebouwen er nog niet
.
Van de vergoeding wijzigen we de suskasten in platte roosters.
Overigens hebben we helemaal geen geluidsoverlast van die N weg ivm de bebouwing ervoor, maar bij aanvraag bouwvergunning stonden die gebouwen er nog niet
Van de vergoeding wijzigen we de suskasten in platte roosters.
[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 21-01-2021 10:01 ]
@Farmerwood herkenbaar helaas. Ik kreeg bijvoorbeeld op de vraag waarom ze 15cm HoH gebruiken i.p.v. 10cm letterlijk het antwoord "zo wordt het toch ook warm? Laten we over aan onze installateur"
Waarom 180L boiler? "Ervaring leert ons dat dat genoeg is"
Douche-WTW? "Heb je niets aan tenzij je 15+ minuten onder de douche staat. Dat moet je niet doen."
Ik wens je plezier in je nieuwe huis, hopelijk is de ventilatie voldoende.

Ik wens je plezier in je nieuwe huis, hopelijk is de ventilatie voldoende.
[ Voor 13% gewijzigd door mister_S op 21-01-2021 10:45 ]
Ja bij ons (nog nieuw te bouwen huis, contract wordt binnenkort getekend) geeft de aannemer aan dat hij ook mechanische ventilatie met kozijnrooster gebruikt. Dat stond al in de brochure (huis/project staat 1 jaar te koop) en daar lijkt hij vooralsnog niet van af te willen wijken. Volgens mij heeft de verandering naar BENG daar ook verder geen invloed op? Ik heb al eens een balletje opgegooid of niet balansventilatie met WTW type D ingezet kon worden, maar daar begint hij dus niet aan vanwege nadelen die hij ziet bij dit type.Farmerwood schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:27:
[...]
Ik vind het ook erg vreemd om als consument de expert te moeten gaan overtuigen een andere/betere techniek toe te gaan passen. Ik weet dus ook niet zo goed wat ik nog zou kunnen doen om hem op andere gedachte te zetten?
[ Voor 10% gewijzigd door ChUcKiE op 21-01-2021 11:13 ]
Balansventilatie heeft een positieve invloed 1 op het energieverbruik, 2 geluiddemping van buiten en 3 robuustheid van ventileren en 4 comfort.ChUcKiE schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:11:
[...]
Ja bij ons (nog nieuw te bouwen huis, contract wordt binnenkort getekend) geeft de aannemer aan dat hij ook mechanische ventilatie met kozijnrooster gebruikt. Dat stond al in de brochure (huis/project staat 1 jaar te koop) en daar lijkt hij vooralsnog niet van af te willen wijken. Volgens mij heeft de verandering naar BENG daar ook verder geen invloed op? Ik heb al eens een balletje opgegooid of niet balansventilatie met WTW type D ingezet kon worden, maar daar begint hij dus niet aan vanwege nadelen die hij ziet bij dit type.
Ik vind het ook erg vreemd om als consument de expert te moeten gaan overtuigen een andere/betere techniek toe te gaan passen. Ik weet dus ook niet zo goed wat ik nog zou kunnen doen om hem op andere gedachte te zetten?
1 door warmte terugwinning uit de af te voeren lucht hoef je verse lucht minder op warmen
2 roosters laten geluid door, die heb je dan niet
3 de werking van systeem c is in de praktijk afhankelijk van windrichting en windsnelheid, bepaalde kamers kunnen hierdoor te veel of te weinig ventileren, systeem D ventileert onafhankelijk van buiten
4 rooster laten koude lucht door dat geeft comfort klachten in de winter
@ChUcKiE Het gaat helaas om de vergunning, die zal al een tijd geleden ingediend zijn. Welke nadelen geeft de aannemer? Ik denk trouwens niet dat je een aannemer gaat overtuigen om het hele systeem te veranderen als het al vaststaat.
Overstappen naar systeem D heeft ook invloed op de schachten en vloeren, dan moet je op tijd inzetten. Die overstap wil je niet vlak voor start bouw nog doen.mister_S schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:24:
@ChUcKiE Het gaat helaas om de vergunning, die zal al een tijd geleden ingediend zijn. Welke nadelen geeft de aannemer? Ik denk trouwens niet dat je een aannemer gaat overtuigen om het hele systeem te veranderen als het al vaststaat.
Ik zou vooral kijken of de koperswijzigingen die je hebt laten uitvoeren aanwezig en juist zijn. Verder letten op beschadigingen aan tegels, ramen, e.d. Alles wat ze nog kunnen corrigeren voor oplevering is mooi meegenomen.1ntroduc3 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 08:33:
Wij mogen 11 februari voor het eerst gaan kijken. We krijgen een uurtje en eigenlijk staat de volledige buitenkant v/d woning al. Ben benieuwd. Dingen die ik in dat uurtje echt moet doen volgens jullie?
De tekeningen worden in deze periode gefinaliseerd we hadden ook nog wel wat wensen doorgevoerd) en de omgevingsvergunning wordt daarna ingediend met deze tekeningen.mister_S schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:24:
Volgens mij werd oa als nadeel genoemd, het geluid, schimmelvorming mogelijk, filters vervangen, hoe ga je het schoon houden etc.
Kijk als ik de aanscherping van de richtlijnen door BENG nu als grondige reden kon aanvoeren, maar daar wordt type C ook gewoon gedoogd.
Ik verwacht dat het vooral het omgooien van het concept (leidingen/buizenwerk) en de afstemming tussen installateur en aannemer de belangrijkste overweging is om niet te gaan afstappen van het oorspronkelijke idee en een oplossing die hij bij elke nieuwbouwwoning toepast.
[ Voor 23% gewijzigd door ChUcKiE op 21-01-2021 11:35 ]
Top, geniet ervan. Heb je foto's?Farmerwood schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 20:06:
Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop
@Farmerwood Waar zit in die ruimte de bediening van de MV? En zit daar wellicht niet al een sensor in? Als die bediening bv meer aan de woonkamerkant zit zal de meting van een eventuele CO2 sensor daar ook zitten, dan gaat de ventilatie in ieder geval wel vanzelf hoger als je in je zithoek met 10 man op de bank zit.
Wij hebben in onze woonkeuken (70m2) wel aan drie kanten roosters zitten, maar die staan nu op 1 na allemaal dicht om de verwarming wat efficienter te laten zijn. We hebben geen last van bedompte lucht, dus ondanks dat er maar vanaf 1 kant frisse lucht binnen komt en dat de MV punten ook aan die kant van het huis zitten lijkt lucht goed te circuleren. Maar als we een paar kaarsen aandoen gaat de MV wel vrij snel als een beest ventileren. Die zuigt dan toch de lucht uit de hele kamer naar zich toe en de koude lucht die via het rooster binnenkomt zakt toch vooral naar beneden lijkt me. Metingen heb ik nooit gedaan maar klachten over lucht hebben wij niet. Maargoed, wij kunnen in ieder geval andere roosters openzetten als dat wenselijk is.
En weet je wat de capaciteit is van je MV systeem? Die van ons kan 400 kuub per uur wegblazen dus dat die 2 punten in je keuken samen 130 per uur kunnen doen kan goed. Bij ons zou in dat geval alle lucht in de woonkamer binnen 2 uur ververst zijn als ik het uit mijn hoofd goed uitreken. Daar ontsnapt de lucht aan de andere kant van de kamer niet aan, lijkt me. Wel zonde van de warmte overigens
Wij hebben in onze woonkeuken (70m2) wel aan drie kanten roosters zitten, maar die staan nu op 1 na allemaal dicht om de verwarming wat efficienter te laten zijn. We hebben geen last van bedompte lucht, dus ondanks dat er maar vanaf 1 kant frisse lucht binnen komt en dat de MV punten ook aan die kant van het huis zitten lijkt lucht goed te circuleren. Maar als we een paar kaarsen aandoen gaat de MV wel vrij snel als een beest ventileren. Die zuigt dan toch de lucht uit de hele kamer naar zich toe en de koude lucht die via het rooster binnenkomt zakt toch vooral naar beneden lijkt me. Metingen heb ik nooit gedaan maar klachten over lucht hebben wij niet. Maargoed, wij kunnen in ieder geval andere roosters openzetten als dat wenselijk is.
En weet je wat de capaciteit is van je MV systeem? Die van ons kan 400 kuub per uur wegblazen dus dat die 2 punten in je keuken samen 130 per uur kunnen doen kan goed. Bij ons zou in dat geval alle lucht in de woonkamer binnen 2 uur ververst zijn als ik het uit mijn hoofd goed uitreken. Daar ontsnapt de lucht aan de andere kant van de kamer niet aan, lijkt me. Wel zonde van de warmte overigens
Na de oplevering geen foto's meer gemaakt. Net druk geweest met paar leveranciers (zonnepanelen en tuin), nu paar uur werken en vanmiddag weer verder met voorbereidingen elektra wijzigingen die ik komend weekend ga doen.
Zal kijken of ik vanmiddag of morgen wat foto's kan maken.
CO2 sensor zit tussen woonkamer en keuken. Zie de plattegrond die ik eerder gepost heb.Jheroun schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:06:
@Farmerwood Waar zit in die ruimte de bediening van de MV? En zit daar wellicht niet al een sensor in? Als die bediening bv meer aan de woonkamerkant zit zal de meting van een eventuele CO2 sensor daar ook zitten, dan gaat de ventilatie in ieder geval wel vanzelf hoger als je in je zithoek met 10 man op de bank zit.
[...]
De MV werkt via een DUCObox Silent. Volgens de website doet die 400 m3/uur
Wat betreft zonde van de warmte: Zodra een huis op een warmtenet zit lijkt het wel alsof er helemaal niet meer op energieverspilling gelet hoeft te worden alsof die warmte groener dan groen is ipv, zoals hier, uit de lokale afvalverbrandingscentrale komt. Balansventilatie, WTW, etc was allemaal onzin en niet nodig om aan de EPC te voldoen. Waar dus duidelijk uit blijkt dat EPC het enige is waar aandacht voor is en niet het daadwerkelijk zuinig maken van het huis.
Merkte net dat de uitvoerder gisteren meende wat hij zei over snelle actie. Merkte net dat de buitenkraan het niet doet. Die hadden we tijdens de inspectie even overgeslagen omdat die open en dicht gaat met een soort opzetstukje dat er niet was. Die werd gebracht toen we al klaar waren en daarna stom genoeg vergeten de kraan nog even te proberen. Die deed het dus niet merkte ik net.
Loodgieter stond met 5 min op de stop en zag direct dat er iets mis was met de afsluiter. Hij kon het direct oplossen, maar omdat ik nog een andere afspraak had komt hij nu morgenvroeg terug.
[ Voor 9% gewijzigd door Farmerwood op 21-01-2021 12:32 . Reden: Stukje toegevoegd ]
De afvoer moet gelijk zijn aan de aanvoer, je kan wel 400m3 per uur wegblazen maar niet als je roosters dat debiet niet aankunnen.Jheroun schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:06:
@Farmerwood Laat de aannemer zijn berekening maar tonen dat 24l/s voldoende is voor de ventilatie van complete woonkamer en toilet. Hij schermt met het bouwbesluit dus dan zal hij het zo kunnen aanwijzen.
Nu het toch over MV gaat... In onze technische omschrijving staat "mechanische ventilatievoorziening met warmteterugwinning". Neem aan dat dat zo'n D-systeem / balansventilatie is? Volgens mij kun je dat ook herkennen aan meer buizen/leidingen bij de unit, toch?
Warmteterugwinning kan, bij mijn weten, niet met de ventilatierooster in ramen. Want waar zou je dat moeten doen? Dus idd waarschijnlijk Type D Balansventilatie.finsdefis schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:37:
Nu het toch over MV gaat... In onze technische omschrijving staat "mechanische ventilatievoorziening met warmteterugwinning". Neem aan dat dat zo'n D-systeem / balansventilatie is? Volgens mij kun je dat ook herkennen aan meer buizen/leidingen bij de unit, toch?
Hier heb je een goed overzicht.finsdefis schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:37:
https://www.ventilatielan...T1V2MX680rUhoCmU0QAvD_BwE
Type C is met aanvoer via roosters in de gevel/ramen en afvoer via de MV.
Type D is met aanvoer en afvoer via de MV, waarbij WTW mogelijk is.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Zal vanmiddag ook eens kijken of er op die roosters iets terug te vinden is over capaciteit.Wolly schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:35:
[...]
De afvoer moet gelijk zijn aan de aanvoer, je kan wel 400m3 per uur wegblazen maar niet als je roosters dat debiet niet aankunnen.
@Farmerwood Laat de aannemer zijn berekening maar tonen dat 24l/s voldoende is voor de ventilatie van complete woonkamer en toilet. Hij schermt met het bouwbesluit dus dan zal hij het zo kunnen aanwijzen.
Het is me al wel opgevallen dat de ventilatieroosters op de eerste verdieping allemaal boven het raam in de muur zitten en aan de achterkant in de ramen. Wat kan daar de reden voor zijn? Zal vast niet alleen een cosmetische reden hebben.
Leek mij inderdaad ook lastig. Die ventilatieroosters vind ik prima werken in ons huidige huis, maar in de woonkamer geeft het wel echt een aardige tochtstroom. Dus blij om dit te horen.Farmerwood schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:39:
[...]
Warmteterugwinning kan, bij mijn weten, niet met de ventilatierooster in ramen. Want waar zou je dat moeten doen? Dus idd waarschijnlijk Type D Balansventilatie.
Dat is meestal wel architectuur/cosmetisch. Aan de voorzijde zijn ze waarschijnlijk niet zichtbaar vanaf de straat, achter wel.Farmerwood schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:44:
[...]
Zal vanmiddag ook eens kijken of er op die roosters iets terug te vinden is over capaciteit.
Het is me al wel opgevallen dat de ventilatieroosters op de eerste verdieping allemaal boven het raam in de muur zitten en aan de achterkant in de ramen. Wat kan daar de reden voor zijn? Zal vast niet alleen een cosmetische reden hebben.
Bij ons is/was ook de ventilatie echt niet op orde (dezelfde installateur als de verwarming, echt een grote prutser).
Hier is een type C ventilatie aangelegd, dus aanvoer vanuit buiten via roosters.
In het opleverrapport staat het debiet in de open keuken / woonkamer (totaal 75 m2) van 70 m3/uur genoteerd. Dat is formeel gewoon te weinig.
Op de bouwtekeningen is te zien dat ze veel te kleine leidingen in de vloeren hebben gestort.
Bij een van de buren hebben ze controle van Woningborg gehad en die vonden dat dus ook te weinig, met als gevolg dat daar een tweede ventilatorbox opgehangen is. Om dat te vermijden ben ik zelf niet gaan klagen over de ventilatie. In plaats daarvan heb ik zelf een extra afzuigpunt gemaakt (gelukkig kon dat zonder al teveel zichtwerk).
De roosters zijn ook erg vervelend, want die klapperen als het buiten waait. Er zit een of andere lamel in die ervoor zorgt dat er niet teveel tocht kan ontstaan en die lamel klapt dicht. Dus bij veel wind doe je die roosters dicht en heb je geen toevoer meer. Daar moet ik nog iets op verzinnen.
Hier is een type C ventilatie aangelegd, dus aanvoer vanuit buiten via roosters.
In het opleverrapport staat het debiet in de open keuken / woonkamer (totaal 75 m2) van 70 m3/uur genoteerd. Dat is formeel gewoon te weinig.
Op de bouwtekeningen is te zien dat ze veel te kleine leidingen in de vloeren hebben gestort.
Bij een van de buren hebben ze controle van Woningborg gehad en die vonden dat dus ook te weinig, met als gevolg dat daar een tweede ventilatorbox opgehangen is. Om dat te vermijden ben ik zelf niet gaan klagen over de ventilatie. In plaats daarvan heb ik zelf een extra afzuigpunt gemaakt (gelukkig kon dat zonder al teveel zichtwerk).
De roosters zijn ook erg vervelend, want die klapperen als het buiten waait. Er zit een of andere lamel in die ervoor zorgt dat er niet teveel tocht kan ontstaan en die lamel klapt dicht. Dus bij veel wind doe je die roosters dicht en heb je geen toevoer meer. Daar moet ik nog iets op verzinnen.
Ja, hebben wij ook... Al sinds het begin redelijk ergerlijk op de slaapkamer. En ik ben een moeilijke slaper, dus dan let ik de hele tijd op het kraken en gewapper. Dus overdag maar ventileren met het draai-/kiepraam open en dan 's avonds dicht.Blihi schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 13:44:
Nog even reagerend op de stuc vs renovlies discussie:
Wij hebben lang getwijfeld om Renovlies, maar uiteindelijk toch niet gedaan. De plafonds wilden we sowieso gestuct hebben omdat wij die banen tussen de betonplaten afschuwelijk vinden. Maar uiteindelijk hebben we een stucadoor gevonden die plafonds + muren (+ spuiten) voor een bedrag deed, dat dat uiteindelijk goedkoper was dan renovlies + plafonds stucen.
Hebben we scheurtjes? Ja hoor, maar dat werk je zo bij. Voorzichtig openkrabben, renoband er in, en met een nat lakrollertje overheen rollen. Zie je er niks meer van.
Bij alle buren die renovlies hebben, kunnen we het gewoon zien. Ten eerste zijn de hoeken vaak slecht afgewerkt, en bij anderen zien we de giboblokken er doorheen. En die hebben het echt wel bij een gerenommeerd bedrijf gedaan.
Tips:
Wij hebben lang getwijfeld om Renovlies, maar uiteindelijk toch niet gedaan. De plafonds wilden we sowieso gestuct hebben omdat wij die banen tussen de betonplaten afschuwelijk vinden. Maar uiteindelijk hebben we een stucadoor gevonden die plafonds + muren (+ spuiten) voor een bedrag deed, dat dat uiteindelijk goedkoper was dan renovlies + plafonds stucen.
Hebben we scheurtjes? Ja hoor, maar dat werk je zo bij. Voorzichtig openkrabben, renoband er in, en met een nat lakrollertje overheen rollen. Zie je er niks meer van.
Bij alle buren die renovlies hebben, kunnen we het gewoon zien. Ten eerste zijn de hoeken vaak slecht afgewerkt, en bij anderen zien we de giboblokken er doorheen. En die hebben het echt wel bij een gerenommeerd bedrijf gedaan.
Tips:
- Als je er budget voor hebt, laat het dan met een kwalitatief goede verf rollen na het stucen, en alleen de plafonds spuiten. Traditioneel stucen doen niet heel veel bedrijven, dus dan wordt het gefinished als het ware. De gipswanden/giboblokken worden al behangklaar opgeleverd, dus er zijn nauwelijks oneffenheden. De muur is alleen vrij broos, dus als je het daarna rolt met een goede verf, wordt het lekker hard.
- Als je niet van plan bent kleuren te gebruiken, en het is mogelijk, laat dan je plafond witwit opleveren en je muur 9016. Wij hebben de fout gemaakt ALLES wit-wit te doen, en daar past echt bijna niks bij. Elke witte meubel steekt lelijk af. 9016 heeft een grijstintje erin en dat staat al een stuk beter met de rest van je meubelen
- Het moment dat je muren zijn gestuct en gespoten(/gerold), takelen ze af! Je kunt het nooit perfect houden, dus probeer niet te krampachtig te zijn. Het duurde bij mij even voordat ik me er overheen kon zetten, maar toen ik merkte dat ik mijn (toen) 2 jarige kind streng aan het toespreken was dat ze niet te dicht bij de muren mocht spelen, dacht ik "waar de fak ben ik eigenlijk mee bezig". Gestucte muren zijn makkelijk te repareren, dus zorg gewoon dat je het potje verf waarmee het gespoten/gerold is gewoon achterhoudt.
Nee hoor. Je kunt de afgevoerde lucht als bron voor een warmtepompje gebruiken.Farmerwood schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:39:
[...]
Warmteterugwinning kan, bij mijn weten, niet met de ventilatierooster in ramen. Want waar zou je dat moeten doen? Dus idd waarschijnlijk Type D Balansventilatie.
Jawel, Ducobox Eco. Stervensduur, maar het kan dus wel.Farmerwood schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:39:
[...]
Maar als je niet klaagt, krijg je ook niks. Hebben die buren ook nog een geldbedrag gekregen. Bijvoorbeeld voor 3x vervanging MV box en het stroomverbruik over 30 jaar?Blihi schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 13:44:
Bij ons is/was ook de ventilatie echt niet op orde (dezelfde installateur als de verwarming, echt een grote prutser).
Nope, geen enkele compensatie.kabeltjekabel schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 14:23:
[...]
Maar als je niet klaagt, krijg je ook niks. Hebben die buren ook nog een geldbedrag gekregen. Bijvoorbeeld voor 3x vervanging MV box en het stroomverbruik over 30 jaar?
We hadden genoeg belangrijkere punten om opgelost te krijgen. Ik heb bij de aannemer vooral die dingen open laten staan die ik niet zelf kan oplossen. Voor sommige punten heb ik dan ook geld terug gekregen, andere worden op dit moment nog hersteld.
Nou lekker dan. Bouwer komt er dan dus gewoon mee weg. Bijna niemand klaag, de enkeling die klaagt / waar control is wordt een MV box bijgeplaatst die ruimschoots gedekt wordt door de foutieve besparing op kanalen.Blihi schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 14:32:
[...]
Nope, geen enkele compensatie.
We hadden genoeg belangrijkere punten om opgelost te krijgen. Ik heb bij de aannemer vooral die dingen open laten staan die ik niet zelf kan oplossen. Voor sommige punten heb ik dan ook geld terug gekregen, andere worden op dit moment nog hersteld.
Dan leren ze het dus ook niet.
Vandaag getekend! We zijn dus nu officieel nieuwbouwhuismuizen, en we gaan dus 1.5 jaar van spanning en uitzoekwerk tegemoet 
Die ventilatie is een goede, daar ga ik me wel in vastbijten!
Gefeliciteerd! Hier gisteren getekend. Ik zal dus ook actief gaan lurken hierJohnStaakke schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 16:36:
Vandaag getekend! We zijn dus nu officieel nieuwbouwhuismuizen, en we gaan dus 1.5 jaar van spanning en uitzoekwerk tegemoet
"If you can't fix it with duct tape then you're not using enough duct tape."
Zou ik mogen vragen wat bij jou de prijs per m2 was? 😇Booth schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 14:19:
Nog even reagerend op de stuc vs renovlies discussie:
Hebben jullie het leidingwerk+elektra t.b.v. de keuken via jullie nieuwbouwproject laten doen en wat kostte dat? Wij hebben een installatietekening laten maken en die overhandigd waarna zij met een offerte komen van 2365 euro.
Details van de offerte
Details van de offerte
/f/image/VQEdz5FWSmgv93mfd3fyMGNs.png?f=fotoalbum_large)
Gemiddelde prijzen zijn hier wel te vinden in het topic, maar ik kies voor het meeste werk achteraf zelf te doen. Met uitzondering van 'moeilijk bereikbare wcd's' en wcd's op aparte groepen, die laten we wel plaatsen door de aanemer. Kosten voor verleggen van elektra is ± 100 euro per wcd, dus dat is snel terugverdiend.hallom schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 20:01:
Hebben jullie het leidingwerk+elektra t.b.v. de keuken via jullie nieuwbouwproject laten doen en wat kostte dat? Wij hebben een installatietekening laten maken en die overhandigd waarna zij met een offerte komen van 2365 euro.
Details van de offerte
[Afbeelding]
[ Voor 6% gewijzigd door RadiQal op 21-01-2021 20:28 ]
Wij hebben €1500 betaald, alleen hadden nog een gasaansluiting, in de keuken en wilde naar inductie, daarnaast 2 ovens.hallom schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 20:01:
Details van de offerte
[Afbeelding]
Voor het volgende:
Offerte voor het aanpassen van de installatie van uw keuken volgens de door u aangeleverde installatietekeningen van " Super Keukens" met ref.nr.: 503816 en datum: 07-04-2020.
STANDAARD IN DE KEUKEN AANWEZIG:
Conform bestek in uw keuken aanwezig:
2 afzuigpunten t.b.v. WTW installatie / ventilatie
1 Schakelaar t.b.v. plafondlichtpunt "g"
1 Plafondlichtpunt "g".
1 Enkele wandcontactdoos met randaarde (t.b.v. koelkast "kk").
1 Enkele wandcontactdoos met randaarde (t.b.v. wasemkap "wk").
1 Enkele wandcontactdoos met randaarde (t.b.v. vonkontsteking "vo").
1 Enkele wandcontactdoos met randaarde op een aparte groep (vaatwasser)
1 Enkele wandcontactdoos met randaarde op een aparte groep (combi magnetron)
1 Dubbele wandcontactdoos met randaarde (boven aanrechtblad)
1 Loze Leiding t.b.v. kookplaat
1 Rioolafvoer t.b.v. spoelbak
1 afgedopte koud water aansluiting (spoelbak)
1 afgedopte warm water aansluiting (spoelbak)
1 rioolafvoer t.b.v. vaatwasser (T -stuk op afvoer spoelbak).
1 afgedopte koud-water aansluiting vaatwasser (T -stuk op koud waterleiding spoelbak).
1 afgedopte gasleiding
Meterkast wordt standaard 3x25A uitgevoerd
AANVULLING
Om de door u gekozen keuken bij oplevering functioneel aan te kunnen sluiten zijn conform opgave van de keukenleverancier de volgende aanvullingen noodzakelijk
Extra aan te brengen elektra voorzieningen:
- Wcd enkel oven op een aparte groep in nieuwe buisleiding (AW: 3,0 kW).
- Perilex fornuisaansluiting 3 fase, in bestaande loze leiding kooktoestel (AW 7,2 kW).
LET OP, excl. kabel, stekker en aansluiten kookplaat (Superkeukens sluit dit ook uit)
- Wcd enkel "vo" komt te vervallen
- Wcd enkel "wk" gebruik onder eiland brengen, gebruiken voor TWIST
- Wcd dubbel voor algemeen gebruik verplaatsen naar wand tegen toilet/trap en monteren op standaard hoogte ca 300 + vl.
- Uitbreiding meterkast met een extra aardlekschakelaar i.v.m. het overschrijden van het maximale aantal standaard groepen in de meterkast (8 stuks). ** Na akkoord van deze offerte komt het aantal groepen in de meterkast uit op 10 groepen**
- Op maat zetten standaard elektra punten.
Loodgieter:
Op maat zetten leidingwerk loodgieter van wandaansluiting naar eilandaansluiting
- incl. hoekstopkraantjes op koud- en warm waterleiding
- incl. beluchterkraan op waterleiding t.b.v. vaatwasser
1 afgedopte gasleiding komt te vervallen
Wasemkap:
- inductie afzuiging in kookplaat geïntegreerd.
De door u opgegeven maten worden als hartmaten aangehouden
WTW installatie.
- afzuigpunten WTW installatie blijven op de standaard plaats en kunnen niet worden verplaatst.
Vond dit al duur, ma kon niet veel anders door eiland en geen kruipruimte.
Ik zie veel langs komen over WTW, wat uiteraard een aandachtspunt is dat je die krijgt. Let dan ook op de luchtdichtheid hoe ze gaan bouwen. Ik ben nu later in het bouwproces nog aan het proberen een betere luchtdichtheid op sommige plaatsen te krijgen. Maar dat geeft dan wel meerwerk. Gaat om de qv10 waarde die ze aanhouden.
Moet wel zeggen dat ik een cataloguswoning bouw 2-onder-1 kap (ja ik weet eigenlijk zelfbouw), maar dit speelt natuurlijk ook bij projectbouw.
Moet wel zeggen dat ik een cataloguswoning bouw 2-onder-1 kap (ja ik weet eigenlijk zelfbouw), maar dit speelt natuurlijk ook bij projectbouw.
1, true, Maar je ventilatie kost wel 2x zoveel stroom, omdat je actief uit en inblaast.hansgrave schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:23:
[...]
Balansventilatie heeft een positieve invloed 1 op het energieverbruik, 2 geluiddemping van buiten en 3 robuustheid van ventileren en 4 comfort.
1 door warmte terugwinning uit de af te voeren lucht hoef je verse lucht minder op warmen
2 roosters laten geluid door, die heb je dan niet
3 de werking van systeem c is in de praktijk afhankelijk van windrichting en windsnelheid, bepaalde kamers kunnen hierdoor te veel of te weinig ventileren, systeem D ventileert onafhankelijk van buiten
4 rooster laten koude lucht door dat geeft comfort klachten in de winter
2, de gemiddelde nieuwbouwwijk is doodstil 22 van de 24 uur in de dag. Alleen in de ochtend en avondspits zal er wat remoer op straat zijn. Klein voordeel.
3, true, maar in Nederland waait het niet heel hard 95% van de tijd, dus zal het systeem 95% van de tijd wel effectief werken.
4, wellicht heb je er meer last van bij LTV, maar tot nog toe bij niemand last van gehad. Ook niet bij vloerverwarming in nieuwbouwhuizen. Denk dat je er alleen last van hebt als je je bank/stoel recht onder het raam zet.
Nadelen van D vs C
Het is duurder om aan te leggen.
Als je meer wil dan alleen koken heb je in de keuken afzuiging naar buiten nodig. Met een D, moet je daarvoor apart toevoer regelen, of een raam open zetten om goed via je afzuigkap te kunnen afzuigen naar buiten. En anders nadeel, recirculatie heeft een koolstoffilter nodig wat periodiek vervangen moet worden.
Je moet filters vervangen. Dit compenseert denk ik grotendeels voordeel 1 stookkosten.
Vooral filters lijkt mij een redelijk nadeel tov C ventilatie. C systemen zijn meer dummy proof. Dus als je houdt van KISS en kan leven met het niet hebben van de voordelen van een D systeem, dan is een C systeem beter.
In de gemiddelde nieuwbouwwijk zit in het weekend minstens 25% van de gezinnen te barbecuen, liefst met muziek aan in de tuin. Zowel de rook als het geluid houd ik liever buiten, dus voor mij type D.Z___Z schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 20:54:
[...]
2, de gemiddelde nieuwbouwwijk is doodstil 22 van de 24 uur in de dag. Alleen in de ochtend en avondspits zal er wat remoer op straat zijn. Klein voordeel.
.
Hier zal ook een persoonlijke beleving een rol spelen, die discussie zal ik niet aan gaan. Punt 3 behoeft nog wel een aanvulling: systeem C kan in bepaalde gevallen leiden tot onderventilatie bij windsnelheden <2. In het ontwerp mag er gerekend worden met overstroom door de verkeersruimten, ook door trapgaten naar een andere verdieping. Bij woningen met 3 woonlagen waarbij er maar op 2 woonlagen afzuiging is, zal de ventilatie van 3e woonlaag bij lage windsnelheden onder de maat zijn. De afzuiging van de bgg en 1e zal zijn toevoer volledig uit de roosters pakken op die verdiepingen en de theoretische overstroom van de 2e verdieping komt niet op gang. Een afzuigpunt op elke etage en een balans per etage is dus nodig maar niet voorgeschreven.Z___Z schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 20:54:
[...]
3, true, maar in Nederland waait het niet heel hard 95% van de tijd, dus zal het systeem 95% van de tijd wel effectief werken.
Heerlijk af en toe zo'n vleugje directe buitenlucht
Nee, voor mij hoeft niet alles door machines en filters voordat ik het inadem.
Ieder z'n ding, nieuwer zal vast "beter" zijn. Maar ik lig er niet wakker van wat voor ventilatie er in een woning is. 9 van de 10 keer staat er toch een raam op een kier in de slaapkamer, ook in de winter. Heerlijk.
Men is steeds meer thuis; thuiswerken en slapen geldt al gauw voor 16 uur. Het gros zit dus 80% binnen de hele dag gefilterde en bewerkte buitenlucht in te ademen. Gevolg is dat er steeds meer allergieën en andere negatieve zaken ontstaan bij contact met directe buitenlucht.
Disclaimer:
Dit is geen wetenschappelijk feit, maar mijn mening en idee:+
Ieder z'n ding, nieuwer zal vast "beter" zijn. Maar ik lig er niet wakker van wat voor ventilatie er in een woning is. 9 van de 10 keer staat er toch een raam op een kier in de slaapkamer, ook in de winter. Heerlijk.
Men is steeds meer thuis; thuiswerken en slapen geldt al gauw voor 16 uur. Het gros zit dus 80% binnen de hele dag gefilterde en bewerkte buitenlucht in te ademen. Gevolg is dat er steeds meer allergieën en andere negatieve zaken ontstaan bij contact met directe buitenlucht.
Disclaimer:
Inderdaad, om nog maar te zwijgen over de 'gezellige' kinderdrukte in ons rijtje nieuwbouwwoningen. In de zomer kunnen we hier geen normaal gesprek voeren in de woonkamer.deejeebv schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 21:47:
[...]
In de gemiddelde nieuwbouwwijk zit in het weekend minstens 25% van de gezinnen te barbecuen, liefst met muziek aan in de tuin. Zowel de rook als het geluid houd ik liever buiten, dus voor mij type D.
(Maar de buren hebben ook heel fijn een kinderopvang aan huis)
Hier staat in de slaapkamer altijd een raam open, maar zeker in de winter lijkt het me erg fijn om in woon/werk kamer geen tocht te hebben. Rest van het gezin heeft ook last van hooikoorts dus een groot deel van de pollen kunnen er (als het goed is) uitgefilterd worden.Anoniem: 36835 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 08:06:
Heerlijk af en toe zo'n vleugje directe buitenluchtNee, voor mij hoeft niet alles door machines en filters voordat ik het inadem.
Disclaimer:
En in de zomer kan je het ook nog gebruiken als soort van actieve koeling door 's nachts de koude lucht naar binnen te halen.
En je stookt niet voor de mussen, we blijven toch Hollanders
Goedemorgen,
Na al een hele tijd meegelurkt te hebben ga ik me melden in dit mooie topic. We hebben twee weken geleden onze handtekening gezet onder de koop-/aannemingsovereenkomst van een boomgaardwoning in het project Bongerd & Dijcke op Stelt Zuid vlakbij Nijmegen.
Planning is dat de bouw start in juni 2021 en ongeveer één jaar later opgeleverd zal worden. We moeten deze week nog de 'grote ruwbouwopties' zoals bijvoorbeeld een uitbouw, doorgeven en voor 15 maart de overige woonwensen. Dat laatste zal nog best een uitdaging worden aangezien de showrooms voorlopig nog gesloten zijn ;-)
:strip_exif()/f/image/vwKCUFQoA802xGZL9v2gBNVz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8shZ1R8RuGDAHtvfCvUI3Msm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VgfFHZsCVhjWjWswgGtqpw4Y.jpg?f=fotoalbum_large)
Na al een hele tijd meegelurkt te hebben ga ik me melden in dit mooie topic. We hebben twee weken geleden onze handtekening gezet onder de koop-/aannemingsovereenkomst van een boomgaardwoning in het project Bongerd & Dijcke op Stelt Zuid vlakbij Nijmegen.
Planning is dat de bouw start in juni 2021 en ongeveer één jaar later opgeleverd zal worden. We moeten deze week nog de 'grote ruwbouwopties' zoals bijvoorbeeld een uitbouw, doorgeven en voor 15 maart de overige woonwensen. Dat laatste zal nog best een uitdaging worden aangezien de showrooms voorlopig nog gesloten zijn ;-)
:strip_exif()/f/image/vwKCUFQoA802xGZL9v2gBNVz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8shZ1R8RuGDAHtvfCvUI3Msm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VgfFHZsCVhjWjWswgGtqpw4Y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6EsU0HkE42nkcODSNI5hOGGA.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik denk dat de gemiddelde mens slim genoeg is om een filter of twee eruit te trekken en weer erin te stoppenZ___Z schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 20:54:
[...]
Vooral filters lijkt mij een redelijk nadeel tov C ventilatie. C systemen zijn meer dummy proof. Dus als je houdt van KISS en kan leven met het niet hebben van de voordelen van een D systeem, dan is een C systeem beter.
@Deures prachtige locatie!
[ Voor 3% gewijzigd door mister_S op 22-01-2021 09:10 ]
Heb ik toch de moeilijke dummyversie, type C met een vervangbaar filter.mister_S schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:10:
[...]
Ik denk dat de gemiddelde mens slim genoeg is om een filter of twee eruit te trekken en weer erin te stoppen
Ultieme versie dan?Anton2610 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:13:
[...]
Heb ik toch de moeilijke dummyversie, type C met een vervangbaar filter.
Wij krijgen volgende week vrijdag eindelijk de sleutel van onze nieuwbouwwoning. Ik kan wel een boekwerk schrijven over wat er allemaal is gebeurd, wat er mis is gegaan en hoe het is opgelost. Alsof we een haunted house hebben gekocht hehe :-)
Om maar even aan te geven:
- Boven stond een binnenmuur verkeerd, 34cm van de beoogde plek, ons huis heeft een uitstekende gevel tov onze buren, toch wel fijn als ze dan onze binnenmaten ook aanhouden en niet die van de buren
- Raam op verkeerde plek, die verplaatst moest worden ivm douchen
- Stopcontacten vergeten op plekken
- Stopcontacten op verkeerde plekken
- Afvoer van wasmachine was er niet
- Groepen indeling klopte niet
- CAI was er blijkbaar niet
- WC potten op verkeerde hoogte (tegels/voorzetwandje, alles moest opnieuw)
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Gelukkig is het meeste inmiddels al opgelost, maar toch zijn er nog steeds wel wat punten hier en daar. Vandaag was ik nog weer even kijken, en zag ik onderstaand aan het plafond. Op tweede plaat loopt een streep die daar niet hoort..

Ik ben benieuwd wat het is en hoe we het kunnen oplossen.. Tip voor iedereen die bouwt: kijk regelmatig, zoveel kleine dingen die mis gaan die je makkelijk kan laten herstellen als er nog geen dekvloer in ligt bijv.
- Boven stond een binnenmuur verkeerd, 34cm van de beoogde plek, ons huis heeft een uitstekende gevel tov onze buren, toch wel fijn als ze dan onze binnenmaten ook aanhouden en niet die van de buren
Gelukkig is het meeste inmiddels al opgelost, maar toch zijn er nog steeds wel wat punten hier en daar. Vandaag was ik nog weer even kijken, en zag ik onderstaand aan het plafond. Op tweede plaat loopt een streep die daar niet hoort..

Ik ben benieuwd wat het is en hoe we het kunnen oplossen.. Tip voor iedereen die bouwt: kijk regelmatig, zoveel kleine dingen die mis gaan die je makkelijk kan laten herstellen als er nog geen dekvloer in ligt bijv.
De gemiddelde tweaker wellicht wel, ik denk dat je de gemiddelde Nederlander hier wel overschat. Was ook niet m'n bedoeling om een C vs D discussie aan te wakkeren, wou alleen zeggen dat er voor beide wel voordelen zijn. Maar voor de relevantie van dit topic, ik denk dat niemand een woning laat staan omdat hij C of D ventilatie heeft. Zeker niet in de huidige woningmarkt.mister_S schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:10:
[...]
Ik denk dat de gemiddelde mens slim genoeg is om een filter of twee eruit te trekken en weer erin te stoppen
Ja een slecht ontworpen C systeem werkt niet goed, maar een slecht ontworpen D ventilatiesysteem is helemaal een ramp voor je binnenklimaat.hansgrave schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 07:36:
[...]
Hier zal ook een persoonlijke beleving een rol spelen, die discussie zal ik niet aan gaan. Punt 3 behoeft nog wel een aanvulling: systeem C kan in bepaalde gevallen leiden tot onderventilatie bij windsnelheden <2. In het ontwerp mag er gerekend worden met overstroom door de verkeersruimten, ook door trapgaten naar een andere verdieping. Bij woningen met 3 woonlagen waarbij er maar op 2 woonlagen afzuiging is, zal de ventilatie van 3e woonlaag bij lage windsnelheden onder de maat zijn. De afzuiging van de bgg en 1e zal zijn toevoer volledig uit de roosters pakken op die verdiepingen en de theoretische overstroom van de 2e verdieping komt niet op gang. Een afzuigpunt op elke etage en een balans per etage is dus nodig maar niet voorgeschreven.
Ah, jij hebt dezelfde uitvoerder als wijScr33x0r schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:41:
Wij krijgen volgende week vrijdag eindelijk de sleutel van onze nieuwbouwwoning. Ik kan wel een boekwerk schrijven over wat er allemaal is gebeurd, wat er mis is gegaan en hoe het is opgelost. Alsof we een haunted house hebben gekocht hehe :-)
Inderdaad. Ga gewoon de bouw op (werkschoenen aan, helmpje op en net doen alsof je er thuis hoort) en maak foto's.Gelukkig is het meeste inmiddels al opgelost, maar toch zijn er nog steeds wel wat punten hier en daar. Vandaag was ik nog weer even kijken, en zag ik onderstaand aan het plafond. Op tweede plaat loopt een streep die daar niet hoort..
Bekende plekken. Wij zitten aan de andere kant van de spiegelwaal in Soetegaerde.Deures schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 08:49:
Goedemorgen,
@Ascension zal je bijna buurman worden gok ik. Die heeft een van de woningen aan de dijk die nu in aanbouw zijn.
Dat was hier echt niet mogelijk hoor. Ze kennen elkaar hier allemaal. Nu het huis opgeleverd is merk ik dat nog veel beter zelfs.Blihi schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:11:
[...]
Inderdaad. Ga gewoon de bouw op (werkschoenen aan, helmpje op en net doen alsof je er thuis hoort) en maak foto's.
Ik zou er ten allen tijden voor zorgen dat je de uitvoerder te vriend houdt. Om dezelfde reden als dat je altijd op goede voet moet staan met conciërges en secretaresses. :-)
yup.. achtertuin is maar 8m diep.. dus ding staat op een 16m van onze gevel ofzo..Anoniem: 36835 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:51:
Is dat nou een warmtepomp van je buren in je achtertuin?
Dat laatste is zeker waar!Farmerwood schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:54:
[...]
Bekende plekken. Wij zitten aan de andere kant van de spiegelwaal in Soetegaerde.
@Ascension zal je bijna buurman worden gok ik. Die heeft een van de woningen aan de dijk die nu in aanbouw zijn.
[...]
Dat was hier echt niet mogelijk hoor. Ze kennen elkaar hier allemaal. Nu het huis opgeleverd is merk ik dat nog veel beter zelfs.
Ik zou er ten allen tijden voor zorgen dat je de uitvoerder te vriend houdt. Om dezelfde reden als dat je altijd op goede voet moet staan met conciërges en secretaresses. :-)
Als iedereen op de bouw elkaar goed kent is dat een goed teken. Dan is het een hechte club, die elkaar ook aan durven spreken en vragen als er iets onduidelijk is.
Bij ons was het probleem vooral dat iedereen langs elkaar heen aan het werken was en de coördinatie ontbrak. Met als gevolg dat bijvoorbeeld bij een huis de vloerverwarmingsverdeler op een totaal verkeerde plek hing en dat is lastig herstellen nadat de vloeren gestort zijn. Daar hebben ze heel wat werk aan gehad...
Hallo mede-tweakers,
Na het lezen (met veel plezier) van pagina 1-603 van dit topic hierbij het huis dieik gekocht heb in Barneveld (na 33+ jaar randstad, Rotterdam e.o).
Quick Specs:
- 2-onder-1-kap
- 200 m2 woonopp. (ongeveer, na verbouwingen)
- Beganegrond: 8,46 x 9,64
- Kavel 406 m2
- Aannemer: Relatief kleine aannemer, R. van de Mheen
Extra meerwerk:
- Uitbouw van 2,4 x 8,46
- Garage isoleren, raamkozijn ipv garagedeur, muur laten zetten en tussendeur woonkamer, vloerverwarming zodat er een kantoor en bijkeuken gemaakt kan worden.
- 2 dakramen
- Op zolder 1 kantoor en 1 slaapkamer extra maken
Daarnaast nog heel veel loze leidingen, buitenkranen, boiler vergroting, etc. etc.
Ik ben er erg blij mee, maar nog 1,5 jaar wachten
Ik ga jullie ongetwijfeld lastig vallen met vragen en schroom niet om dat andersom ook te doen 
Hier wat impressies (SketchUp is niet al de fraai maar geeft een indruk
):
:strip_exif()/f/image/uBYKFI9N2nH8wrfLenj97MAt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GxxHcQg0j1hBc68EDPGzW3Tg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xiuWhegC0WZxEtWp1tZjoCXH.jpg?f=fotoalbum_large)
Na het lezen (met veel plezier) van pagina 1-603 van dit topic hierbij het huis dieik gekocht heb in Barneveld (na 33+ jaar randstad, Rotterdam e.o).
Quick Specs:
- 2-onder-1-kap
- Kavel 406 m2
Extra meerwerk:
- Uitbouw van 2,4 x 8,46
- Garage isoleren, raamkozijn ipv garagedeur, muur laten zetten en tussendeur woonkamer, vloerverwarming zodat er een kantoor en bijkeuken gemaakt kan worden.
- 2 dakramen
Daarnaast nog heel veel loze leidingen, buitenkranen, boiler vergroting, etc. etc.
Ik ben er erg blij mee, maar nog 1,5 jaar wachten

Hier wat impressies (SketchUp is niet al de fraai maar geeft een indruk
:strip_exif()/f/image/uBYKFI9N2nH8wrfLenj97MAt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GxxHcQg0j1hBc68EDPGzW3Tg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xiuWhegC0WZxEtWp1tZjoCXH.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/t5uDxudFpZ8Gg1bkeJenLU8q.png?f=fotoalbum_large)
Mooi! Krijg je die Alfa op de oprit er ook bij? Bij ons stond een Tesla ingetekend, maar die kregen we niet.Dutchylex schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:33:
Hallo mede-tweakers,
Quick Specs:
- 2-onder-1-kap
- Kavel 406 m2
Extra meerwerk:
- Uitbouw van 2,4 x 8,46
- 2 dakramen
Ik ben er erg blij mee, maar nog 1,5 jaar wachtenIk ga jullie ongetwijfeld lastig vallen met vragen en schroom niet om dat andersom ook te doen
Hier wat impressies (SketchUp is niet al de fraai maar geeft een indruk):
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Haha, liever niet! Hier meer een liefhebber van de Duitser (qua auto's dan)Blihi schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:38:
[...]
Mooi! Krijg je die Alfa op de oprit er ook bij? Bij ons stond een Tesla ingetekend, maar die kregen we niet.
Model Y komt binnenkort uit Berlijn.Dutchylex schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:18:
[...]
Haha, liever niet! Hier meer een liefhebber van de Duitser (qua auto's dan)
Mooie woning! Heb het project langs zien komen.Dutchylex schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:33:
Hallo mede-tweakers,
Quick Specs:
- 2-onder-1-kap
- Kavel 406 m2
Extra meerwerk:
- Uitbouw van 2,4 x 8,46
- 2 dakramen
Ik ben er erg blij mee, maar nog 1,5 jaar wachtenIk ga jullie ongetwijfeld lastig vallen met vragen en schroom niet om dat andersom ook te doen
Hier wat impressies (SketchUp is niet al de fraai maar geeft een indruk):
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb je de mogelijkheid om de badkamer uit te breiden? Vind het altijd zo zonde dat je een kast van een huis hebt, en dan een badkamer van net aan 1.8 meter breed.
Niet heel erg veel, maar wij laten toevallig inderdaad de muur van de badkamer 0,5 meter verplaatsen. Hierdoor wordt het groot genoeg om een bad van iets meer dan 2 meter te plaatsen en iets meer ruimte te krijgen. Maar ben het eens dat de badkamer niet heel groot is. Ook het ontbreken van een raam vinden wij een nadeel.Source90 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:54:
[...]
Mooie woning! Heb het project langs zien komen.
Heb je de mogelijkheid om de badkamer uit te breiden? Vind het altijd zo zonde dat je een kast van een huis hebt, en dan een badkamer van net aan 1.8 meter breed.
Er zijn gelukkig veel meer voordelen dan nadelen
Zojuist de inloggegevens van UHUW ontvangen.
Eerdere berichten van andere Tweakers was niets aan gelogen. Ik had mijzelf al enigszins voorbereid op hogere prijzen, maar dit slaat echt alles.
Regendouche kost circa €1700 (Zeventienhonderd!) euro meer dan de gemiddelde prijs online.
Kanttekening is dat montage in de prijs inbegrepen zit.
Maar kosten voor een voorzetwand zitten hier uiteraard niet bij inbegrepen, idem voor de kosten aanpassing tegels, watergoot, etc.
Douche toilet zelfde verhaal. Alsof dat zoveel meer moeite is om erop te zetten, i.v.m. het standaard model (1300 duurder dan online).
Maakt de keuzes wel makkelijk. Het standaard inbouwreservoir voldoet voor de meeste douchewc's. Lijstje meerwerk wordt hiermee vrij kort.
- Standaard toilet monteren (ga zelfs nog vragen of ze hem kunnen afdoppen en in toilet in de doos kunnen laten). --> Monteer de douchewc wel bij oplevering
- Ga met de tegelboer overleggen of het wellicht mogelijk is dat zij later gaan tegelen. Kan ik zelf de douche erin zetten. Geen idee of dit mogelijk is.
- Standaard wand wasbak --> Heb ik laten verplaatsen naar juiste plek. Hierdoor zitten de leidingen goed. Achteraf wel zelf meubels plaatsen voor een fractie van de vraagprijs.
Enige wat ik waarschijnlijk moet doen, is de douchewand laten plaatsen. Ik krijg zelf die 155x200 of 165x200 niet naar boven in één geheel.
Eerdere berichten van andere Tweakers was niets aan gelogen. Ik had mijzelf al enigszins voorbereid op hogere prijzen, maar dit slaat echt alles.
Regendouche kost circa €1700 (Zeventienhonderd!) euro meer dan de gemiddelde prijs online.
Maar kosten voor een voorzetwand zitten hier uiteraard niet bij inbegrepen, idem voor de kosten aanpassing tegels, watergoot, etc.
Douche toilet zelfde verhaal. Alsof dat zoveel meer moeite is om erop te zetten, i.v.m. het standaard model (1300 duurder dan online).
Maakt de keuzes wel makkelijk. Het standaard inbouwreservoir voldoet voor de meeste douchewc's. Lijstje meerwerk wordt hiermee vrij kort.
- Standaard toilet monteren (ga zelfs nog vragen of ze hem kunnen afdoppen en in toilet in de doos kunnen laten). --> Monteer de douchewc wel bij oplevering
- Ga met de tegelboer overleggen of het wellicht mogelijk is dat zij later gaan tegelen. Kan ik zelf de douche erin zetten. Geen idee of dit mogelijk is.
- Standaard wand wasbak --> Heb ik laten verplaatsen naar juiste plek. Hierdoor zitten de leidingen goed. Achteraf wel zelf meubels plaatsen voor een fractie van de vraagprijs.
Enige wat ik waarschijnlijk moet doen, is de douchewand laten plaatsen. Ik krijg zelf die 155x200 of 165x200 niet naar boven in één geheel.
Bizar hè? Al denk ik niet dat er veel aannemers in je wensen meegaan door dingen in doos achter te laten of willen afwijken van “de standaard”, maar nee heb je en ja kun je krijgen. Het is wellicht een poging waard.Source90 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 18:55:
Zolang je bestaande elementen vervangt door wat luxere varianten valt de prijs wel mee, alles wat je extra/erbij wil mag je de hoofdprijs en de VrijMiBo voor aftikken
Ik dacht zelf in de trant van.. Hoeven zij het niet te monteren = tijdsbesparing (en ik het niet te demonteren).Dakillerbean schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 19:09:
[...]
Bizar hè? Al denk ik niet dat er veel aannemers in je wensen meegaan door dingen in doos achter te laten of willen afwijken van “de standaard”, maar nee heb je en ja kun je krijgen. Het is wellicht een poging waard.
Zolang je bestaande elementen vervangt door wat luxere varianten valt de prijs wel mee, alles wat je extra/erbij wil mag je de hoofdprijs en de VrijMiBo voor aftikken
Betreft die prijs.. Niet bij ons in ieder geval (mochten prijzen bij verschillende projecten bij UHUW afwijken).
Aantal voorbeelden:
Standaard model toiletkraantje is gemiddeld €40,00. Voor een model dat online €80 kost mag ik 250 extra aftikken. Mijn rekenmachine zegt 80 (nieuw) - 40 (oud) is 40 euro bijbetalen (of 50 voor extra inleg VrijMiBo).
Het monteren van kraantje A zal net zoveel moeite kosten als standaard kraantje B.

/f/image/EoPpLob5un6J1DdeOkyXsomO.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door Source90 op 22-01-2021 19:42 ]
Ja drama is dat UHUW, hebben wij ook. Mooiste is nog dat er alleen maar lovende recenties staan op hun homepage. Als je dan kijkt waar die vandaan komen zijn het de bouwers en installateursSource90 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 19:32:
[...]
Ik dacht zelf in de trant van.. Hoeven zij het niet te monteren = tijdsbesparing (en ik het niet te demonteren).
Betreft die prijs.. Niet bij ons in ieder geval (mochten prijzen bij verschillende projecten bij UHUW afwijken).
Aantal voorbeelden:
Standaard model toiletkraantje is gemiddeld €40,00. Voor een model dat online €80 kost mag ik 250 extra aftikken. Mijn rekenmachine zegt 80 (nieuw) - 40 (oud) is 40 euro bijbetalen (of 50 voor extra inleg VrijMiBo).
Het monteren van kraantje A zal net zoveel moeite kosten als standaard kraantje B.
[Afbeelding]

Ha bereid je maar voor: meestal werken ze niet mee aan zulke wensen. Bij ons was het alles of niets. We konden niet bepaalde dingen afnemen en andere dingen zelf.Source90 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 18:55:
En ja als je de prijzen van producten gaat googlen krijg je zeker weten het gevoel dat ze je aan het oplichten zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door Yaa87 op 22-01-2021 20:56 ]
@Scr33x0r je plafond lijkt wel in 2 verschillende dagen gedaan te zijn? De ene kant was al droog en daarna zijn ze pas verder gegaan lijkt wel.
Nee zit dus blijkbaar een stort iets onder..GeeMoney schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 21:17:
@Scr33x0r je plafond lijkt wel in 2 verschillende dagen gedaan te zijn? De ene kant was al droog en daarna zijn ze pas verder gegaan lijkt wel.

[ Voor 15% gewijzigd door Scr33x0r op 22-01-2021 22:02 ]
Naar aanleiding van wat verzoeken hierbij enkele foto's van mijn huis dat afgelopen woensdag opgeleverd is.
Ik zal over een tijdje als we ook echt verhuisd nog wel eens een verzamelpost maken.
Ik zal over een tijdje als we ook echt verhuisd nog wel eens een verzamelpost maken.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ziet er goed uit @Farmerwood! Gefeliciteerd!
Gaat wel heel erg jeuken om de badkamer casco op te leveren en met een dikke middelvinger de UHUW te sluiten. Wat een afzetters.SquareOne schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 19:54:
[...]
Ja drama is dat UHUW, hebben wij ook. Mooiste is nog dat er alleen maar lovende recenties staan op hun homepage. Als je dan kijkt waar die vandaan komen zijn het de bouwers en installateurs. Tuurlijk staan die te juichen; alles uitbesteed en meedelen in de marge van UWUW.
De opties die wij op internet begroot hadden, komen op ongeveer €6.000 uit. Voor gemak afgerond op €7.500 met de meerprijs waar ik vanuit ging bij UWUH.
Na het invullen van alle opties kom ik op een -geen grapje- €11.000 uit. Nog zonder de meerprijs van tegels die ik in de €7.500 had meegenomen.
Casco is bij ons:
Toilet laten we wel doen, douche-toilet plaats ik achteraf zelf wel.Casco opleveren
Kunt u zich niet vinden in het standaard sanitair en/of kunt u geen keuze maken uit het standaard tegelpakket of wilt u het liever zelf “laten” doen? Dan kunt u de badkamer en/of de toiletruimte casco laten opleveren. U kunt na oplevering zelf het sanitair en tegelwerk (van uw keuze) “laten” aanbrengen. Casco is alleen mogelijk als u het sanitair en tegelwerk wilt laat vervallen. Wij leveren de badkamer en/of de toiletruimte dan als volgt op:
De wand- en vloertegels vervallen.
Het spuitwerk op de wanden vervalt.
Het spuitwerk op het plafond wordt wel aangebracht.
Het sanitair vervalt.
De leidingen voor de sanitaire toestellen worden op de standaard plaats i.v.m. legionella preventie 2-zijdig afgedopt.
De dekvloer in de badkamer vervalt.
De dekvloer in de toiletruimte wordt wel aangebracht.
De dorpels bij de badkamer en de toiletruimte worden los geleverd.
Elektrapunten worden op de standaard plaats afgemonteerd.
De vloerverwarming en de elektrische radiator in de badruimte worden aangebracht op de standaard positie. Het is niet mogelijk deze te laten vervallen
Betreft de minderwerk lijst:
1. Wij hebben al keuzes gemaakt en voor getekend in de ruwbouw meerwerklijst. Onder andere:
- Verplaatsen radiator, verplaatsen doucherichting en maken van douchegoot.
Mag aannemen dat dit gewoon wordt gedaan en onder "standaard plaats" valt. Immers voor betaald.
<- Ga ik nog navragen bij de KB
2. Als ik het goed lees: Enkel tegels en de dekvloer vervalt.
Een dekvloer (10m²) via een aannemer laten plaatsen moet niet de hoofdprijs kosten lijkt mij..
Ga maar eens informeren wat dat mag kosten..
En dan moet dat ook nog in 20 dagen allemaal besloten worden, omdat UHUW er 14 dagen over deed om ons de inloggegevens door te geven.
Dat dacht ik in 1e instantie ook, maar als je dan verder klikt zie je dat je ineens ook een flink bedrag retour krijgt voor de originele kraan. Bij ons in de portal toen wel. Zelfde verhaal als met de elektrische radiator. Platte plaat vonden we lelijk maar wouden een design à €1400,-, te gortig, tot ik per ongeluk verder klikte en we voor de platte plaat €1360,- terugkregen. Zo ook met wasbakken en kranen. Kwam voor kranen, bakken en radiator in een wat luxere uitvoering op (jawel) €94,- extra uit.Source90 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 19:32:
[...]
Ik dacht zelf in de trant van.. Hoeven zij het niet te monteren = tijdsbesparing (en ik het niet te demonteren).
Aantal voorbeelden:
[Afbeelding]
Zaken die je extra wil doen waarbij er niets origineels “in te ruilen” valt vallen inderdaad in de categorie “no way!”. Of ze moeten inmiddels nog brutaler zijn geworden als in februari vorig jaar
Ik ben er sinds vorige week achter gekomen dat het lichtpunt in de wc niet op de juiste plaats is gemonteerd. Het lichtpunt zit niet in het midden (wel in de lengte, niet in de breedte). Op de tekening staat het wel in het midden. Rijkelijk laat (14 maanden na oplevering), maar is dit nog de moeite waard om te melden?
Bij ons staat in de kleine lettertjes dat het enkele centimeters kan afwijken. Vraag me af of dit ook niet onder diezelfde noemer valt.MarcoC schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 00:32:
Ik ben er sinds vorige week achter gekomen dat het lichtpunt in de wc niet op de juiste plaats is gemonteerd. Het lichtpunt zit niet in het midden (wel in de lengte, niet in de breedte). Op de tekening staat het wel in het midden. Rijkelijk laat (14 maanden na oplevering), maar is dit nog de moeite waard om te melden?
Ik ga hier nog wel even achteraan.Dakillerbean schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 00:17:
[...]
Dat dacht ik in 1e instantie ook, maar als je dan verder klikt zie je dat je ineens ook een flink bedrag retour krijgt voor de originele kraan. Bij ons in de portal toen wel. Zelfde verhaal als met de elektrische radiator. Platte plaat vonden we lelijk maar wouden een design à €1400,-, te gortig, tot ik per ongeluk verder klikte en we voor de platte plaat €1360,- terugkregen. Zo ook met wasbakken en kranen. Kwam voor kranen, bakken en radiator in een wat luxere uitvoering op (jawel) €94,- extra uit.
Zaken die je extra wil doen waarbij er niets origineels “in te ruilen” valt vallen inderdaad in de categorie “no way!”. Of ze moeten inmiddels nog brutaler zijn geworden als in februari vorig jaar
BIj het kraantje (zoals foto hierboven) wordt die 250€ inderdaad spontaan €70 bijbetalen (twee tientjes bovenop de internetprijs is redelijk acceptabel).
Echter pakt hij bij een wasbak of een wandcloset wel de meerprijs die in het overzicht staat (onderaan de streep dus niet de korting van oude model). De prijs van het nieuwe model wordt opgehoogd en daarna weer hetzelfde bedrag afgetrokken voor oude model

@Farmerwood Super mooi huis, ziet er ook goed gebouwd uit door Reinbouw
. Hopelijk heb ik dezelfde ervaring, maar wel met ventilatieroosters
Maar wat een geld joh. Tweekapper met meerwerk en alle aankleding voor wat? 7 ton? Ik weet dat Nijmegen/Lent/Elst duur is, maar toch
Ziet er goed uit, leuk om zo'n uitgebreid verslag te zien als je huis dan eindelijk klaar is.Farmerwood schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 22:16:
Naar aanleiding van wat verzoeken hierbij enkele foto's van mijn huis dat afgelopen woensdag opgeleverd is.
***members only***
Geniet er van!
Heel gaaf om te zien! Wij hebben qua afmetingen ongeveer eenzelfde soort huis gekocht, volgende week oplevering. Ik zal ook proberen zoveel foto’s te maken en zo’n lekker uitgebreide postFarmerwood schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 22:16:
***members only***
Die 80k zit je zo aan ja, wij hadden totaal 52k meerwerk bij de aannemer. Totaal zijn we ongeveer 120k meer kwijt dan de von prijs. Daarbij laten we dan nog wel een overkapping en schuur plaatsen, aangezien de berging bij ons mijn kantoor wordt.
:strip_exif()/f/image/Y4nMMNvBlURFt8u0PJSKxYdb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0eueHzlpbjKFYqtvUMNfl6cb.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit wordt een beetje het vooraanzicht, de carport trekken we door tot de garage.
/f/image/C6DJFzj16KPG2MpSPMg4TOV7.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/8Jz2pcwUEP1IsTmk2X9dCE9Y.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/wKHENkQ6LPeaRcbUNyvmaveo.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door Scr33x0r op 23-01-2021 10:11 ]
Haha. En zo is alles relatief. Ik vind een huis van 200m voor een von prijs van 600k een koopjeAnoniem: 36835 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 08:43:
@Farmerwood Super mooi huis, ziet er ook goed gebouwd uit door Reinbouw. Hopelijk heb ik dezelfde ervaring, maar wel met ventilatieroosters
Maar wat een geld joh. Tweekapper met meerwerk en alle aankleding voor wat? 7 ton? Ik weet dat Nijmegen/Lent/Elst duur is, maar toch
Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop
In de regio Utrecht krijg je daar met moeite een tweekapper van 160m2 met bijna geen grond voor.Anoniem: 36835 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 08:43:
Maar wat een geld joh. Tweekapper met meerwerk en alle aankleding voor wat? 7 ton?
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2