Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 150 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.543 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

JackBol schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:07:
[...]

Voor alleen de UTP zou ik me niet teveel zorgen maken. Ik was ook van plan om alles in de meterruimte af te monteren, totdat de domotica me verplichtte om een tweede meterruimte aan te leggen. Daar heb ik nu 2m2 muur beschikbaar dus gaat de UTP daar ook naar toe.
Komt alleen al 120W aan PoE switch te hangen. Nog een Pi, ASRock A300 server, NVR, Modem... Over de 200W zal ik al snel gaan :)

Ik denk dat ik straks de installateur maar even bel met de vraag welke kosten er aan zitten om alles vanaf de meterkast naar de zolder te brengen, mogelijk zijn die kosten lager dan gepland/verwacht.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-07 13:38
Blihi schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:54:
@Dakillerbean Vergis je bij de tuin niet in het werk. Ik heb ook veel zelf gedaan (aanleggen van de borders bijvoorbeeld), maar als er dan 8 ton aan materiaal bij de voordeur gelost wordt, wat je vervolgens allemaal zelf naar de achtertuin mag brengen met een kruiwagen sta je wel even te kijken. En dan heb ik het nog niet over de hovenier die de bestrating heeft gedaan. Die bestelde 22 kuub gebruiken puin voor onder de oprit. Dat breng je echt niet even met een kruiwagen op zijn plaats.

Ik heb zelf de plantenbakken gelijmd (6 ton aan betonelementen, zandbed en lijm) en deze gevuld met grond (5 ton) ik heb zelf de steenkorven gezet en split gelegd (5 ton aan breuksteen) en zelf de ondergrond voor het kunstgras aangelegd (4 ton zand/granulaat). Leuk werk, zeker, maar fysiek zwaar. Oh ja, en we hebben nog zo'n 6 ton grond en puin afgevoerd naar de milieustraat. Gewoon, met de eigen aanhanger.

Dat is een goede tip: Als je veel zelf gaat doen, koop een goede tandemasser. Je kunt hem altijd later weer verkopen, maar wij hebben heel wat plezier gehad van dat ding.

Verder heb je blijkbaar geluk gehad met de keuken en badkamer. Helaas zijn veel projectleveranciers van de DMG groep en dat zijn gewoon geen frisse zaken.
Ja ik ben me er van bewust dat het een flinke kluif gaat worden, maar dat is het me wel waard. Gelukkig hebben we geen oprit, en is de straat voor het huis auto luw en kom je standaard met de auto/spullen aan de achterzijde terecht. Schuttingen etc. Verwacht ik gezamelijk met het hele blok te doen, en aangezien we kleinere kids hebben zal de tuin ook veel gras gaan krijgen. Kunstgras even over gedacht maar echt gras geniet toch onze voorkeur. Meer werk, maar tijdens hete zomers geeft echt gras voor ons gevoel iets meer verkoeling. En vers gemaaid gras ruikt stiekem best lekker :*)

De geplande veranda aan de woning is wel iets wat we gaan laten doen, inclusief dat deel van het terras. Vervolgens een pad tussen 2 grasveldjes moet prima te doen zijn.

Bij onze vorige woning was het achtertuintje 3x4m een grote betonnen bak en in de zomer niet te doen. Nu bij onze tijdelijke huurwoning stuk terras, veel gras en groen er omheen. Dat is heerlijk zitten in de zomer, dus de toekomstige tuin wordt dan ook hetzelfde idee. Gras, groen, en een zithoek en veranda, maar absoluut geen betonnen bak meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10:05
newz schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:12:
De huidige configurator van Eigenwijsbouw is offline, omdat ze met een nieuwe bezig zijn. Echter kwam ik in een ander topic deze afbeelding tegen:
[Afbeelding]

Ik zit te twijfelen of ik zelf niet wil proberen de woning te gaan metselen. Ik heb geen ervaring met het metselen van een buitenmuur, maar wel van stenen opmetselen voor een fundering van een schuur. Hoe staan jullie er tegenover? Even een rekensommetje gemaakt hoeveel stenen, cement en zand zouden kosten en dan kom ik toch wel rond de 4 á 5k uit. Hier komt nog een voeg en verf bij (gevel moet wit worden). Vanwege het forse verschil vraag ik me af of dit überhaupt wel klopt... :S Al zouden de materiaalkosten rond de 10k liggen dan heb ik nog steeds een forse besparing. Duidelijk is dit wat kort door de bocht, want een steiger huren kost ook wat, etc. Maar dan blijf ik nog steeds wel ver van de 40k vandaan lijkt het.

De woning waar ik geïnteresseerd in ben is deze:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Met als buitenafmetingen 12×8,8x7m

Ik heb al een mailtje gestuurd met de vraag om meer gedetailleerde tekening zodat ik het precies kan uitrekenen.
Wij wilden bij de bouw een tuinmuur laten metselen. Dat was echt schrikbarend duur (400 euro per m2), dus ik heb eens even met de metselaar staan praten.

Een goede metselaar verdient/rekent/kost 1 euro per steen aan werk. Als we de muur niet via de aannemer, maar via de metselaar zelf regelden scheelde dat bijna niets. Ook hij kwam met een prijs van ongeveer 400 euro per m2 (eigenlijk 800 euro per strekkende meter).

Even uitgaande van jouw ruwe buitenmaten met puntdak zo'n 250 m2. Er gaan 100 stenen in een m2 (inclusief snijverlies), dus 25.000 stenen. Dat is dus 25k aan arbeid. Daar komen nog lateien bij voor boven de openingen, spouwankers en dus meer werk voor het plaatsen van de isolatie, etc.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
JackBol schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:58:
[...]

Klopt, maar volgens de NEN dus maximaal 100W. En let wel, zaken zoals je internet modem hangen er ook en die tellen ook mee.

[...]
Dat wist ik niet. Ik heb er ook wel wat dingen staan. Een Synology NAS met externe harddisk, Een Raspberry Pi, een switch en de glasvezelmodem van KPN (oh ja, en de deurbel).

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10:32
Blihi schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:21:
[...]

Wij wilden bij de bouw een tuinmuur laten metselen. Dat was echt schrikbarend duur (400 euro per m2), dus ik heb eens even met de metselaar staan praten.

Een goede metselaar verdient/rekent/kost 1 euro per steen aan werk. Als we de muur niet via de aannemer, maar via de metselaar zelf regelden scheelde dat bijna niets. Ook hij kwam met een prijs van ongeveer 400 euro per m2 (eigenlijk 800 euro per strekkende meter).

Even uitgaande van jouw ruwe buitenmaten met puntdak zo'n 250 m2. Er gaan 100 stenen in een m2 (inclusief snijverlies), dus 25.000 stenen. Dat is dus 25k aan arbeid. Daar komen nog lateien bij voor boven de openingen, spouwankers en dus meer werk voor het plaatsen van de isolatie, etc.
Dat gaat al weer wat meer richting de 40k ja, maar denk je dat het nog loont om zelf een poging te wagen om te metselen?

Marstek Venus 5.12KWh V148 - Shelly Pro 3EM (B2500 geëmuleerd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Dat weet ik niet. Ik kan niet metselen. Ik ken mensen die het wel kunnen, maar ik ken ook voorbeelden van mensen die dachten dat ze het konden, maar dat bleek niet zo te zijn...

Ik zal eens kijken of ik daar een keer een foto van kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newz
  • Registratie: November 2013
Blihi schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:40:
Dat weet ik niet. Ik kan niet metselen. Ik ken mensen die het wel kunnen, maar ik ken ook voorbeelden van mensen die dachten dat ze het konden, maar dat bleek niet zo te zijn...

Ik zal eens kijken of ik daar een keer een foto van kan maken.
Haha, daar ben ik wel benieuwd naar. Ik zou zomaar eens bij die laatste categorie kunnen zitten :+

Marstek Venus 5.12KWh V148 - Shelly Pro 3EM (B2500 geëmuleerd)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 20:27
@newz even serieus... je wil je huis zelf bouwen (of alleen de muren), terwijl je geen ervaring hebt?

what could go wrong....

ps.. dit hoort niet in het projectmatige nieuwbouwwoning topic thuis, maar in Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2

[ Voor 26% gewijzigd door burnedhardware op 18-01-2021 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Laatst online: 18-09 20:27
ps2:
Wat geldt betreft: bedenk dat je rente betaalt over de prijs van de grond en wat je al hebt geinvesteerd aan materiaal + de aflossing van je hypotheek. Daardoor heeft het veel zin om de bouwtijd zo kort mogelijk te houden. Wat je nu bespaart aan manuren, ben je ook weer (grotendeels) kwijt aan hypotheek en materiaalhuur en mis je aan inkomsten; dan hebben we het nog niet over correctiekosten van al de fouten die je gaat maken.

daarnaast qua risico: dekt een opstalverzekering zelfbouw? Wat gebeurt er als je arbeidsongeschikt raakt tijdens het bouwproces?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 08:41

ChUcKiE

Dus........

burnedhardware schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:51:
@newz even serieus... je wil je huis zelf bouwen (of alleen de muren), terwijl je geen ervaring hebt?

what could go wrong....

ps.. dit hoort niet in het projectmatige nieuwbouwwoning topic thuis, maar in Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2
Nou dat dus....ik dacht niemand gaat er wat over zeggen ;)

Wellicht mis je met zelf metselen ook wat normeringen waar een bouw aan moet voldoen.
Ben ook benieuwd of je alles volgens de richtlijnen doet (al is het maar hoe maak ik specie aan) zodat ook alles netjes jaren lang blijft staan.
Eventjes los van hoe het resultaat er uit zal zien...het is net iets anders dan steentjes stapelen

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:43
Wellicht is er nog winst te behalen om het uit te besteden bij een ervaren metsel/bouwbedrijf. Al gekeken of zulke partijen minder rekenen i.v.m. die catalogusbouwer?
Al zal een metselaar in deze tijden ook niet verlegen zitten om werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Toppe schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:14:
[...]

Komt alleen al 120W aan PoE switch te hangen. Nog een Pi, ASRock A300 server, NVR, Modem... Over de 200W zal ik al snel gaan :)

Ik denk dat ik straks de installateur maar even bel met de vraag welke kosten er aan zitten om alles vanaf de meterkast naar de zolder te brengen, mogelijk zijn die kosten lager dan gepland/verwacht.
Die 120W PoE wordt natuurlijk niet verdampt in de meterruimte, maar op de plek waar je camera/AP hangt ;)

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

JackBol schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:56:
[...]

Die 120W PoE wordt natuurlijk niet verdampt in de meterruimte, maar op de plek waar je camera/AP hangt ;)
Maar de switch moet het wel leveren.

Any how: Installateur gesproken en situatie uitgelegd en ook de oplossing aangedragen om alles naar zolder te verplaatsen en wat dit geintje zou gaan kosten. Kreeg meteen de vraag terug waarom ik dacht dat dit extra geld zou gaan kosten. Laten nu dus alles naar de zolder brengen tegen €0 :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Toppe schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:33:
[...]

Any how: Installateur gesproken en situatie uitgelegd en ook de oplossing aangedragen om alles naar zolder te verplaatsen en wat dit geintje zou gaan kosten. Kreeg meteen de vraag terug waarom ik dacht dat dit extra geld zou gaan kosten. Laten nu dus alles naar de zolder brengen tegen €0 :+
Die is allang blij dat de constructeur niet gaat klagen over de gigantische sparing tbv leidingen bij de meterkast :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

Ja, en? Vanuit je groepenkast moet er ook 7 kW naar je kookplaat kunnen.

Zo'n voeding van + de POE switch zelf verliest hooguit een keer 10W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

[...]

Ah okay, laat me verhelderend zijn, het gaat niet om opgenomen vermogen maar om afgegeven vermogen.
Het heeft met omgevingstemperatuur en ventilatie te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 15:52

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Heb een vraag over ons huis. Ons huis is in oktober opgeleverd met een tuinkamer. De tuinkamer zit vast aan de woonkamer met een doorgang zo groot als een deuropening, maar er is geen deur.

De temperatuur voor deze kamer wordt centraal geregeld vanuit de thermostaat in de woonkamer.

In deze tuinkamer(speelkamer voor de kids en gamekamer voor mij) is de temperatuur ongeveer 4 graden kouder dan de temperatuur in de woonkamer.

Wij hebben dit gemeld bij de aannemer en zij zeggen dat de afwijking van 4 graden binnen de wettelijke toegestane marge valt. Kan zelf niks vinden over deze marge. Weet iemand hier iets van?

We hebben nu in principe een onbruikbare ruimte van 37.000 euro. 16/17 graden is echt te koud om te zitten en we kunnen het ook niet warmer stoken want dan wordt de woonkamer 25 graden. Hebben een lt vloerverwarming, dus even opwarmen lukt sowieso niet.

Wie o wie heeft zoiets eerder gehoord? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

kabeltjekabel schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:34:
[...]

Die is allang blij dat de constructeur niet gaat klagen over de gigantische sparing tbv leidingen bij de meterkast :+
Over die klagende constructeur maak ik me weinig zorgen, dat is gewoon z’n buurman :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18-09 16:29
@AndereKoekoek
Wat stond er in de technische omschrijving over deze tuinkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Homer-Simpson schreef op maandag 18 januari 2021 @ 18:42:
@AndereKoekoek
Wat stond er in de technische omschrijving over deze tuinkamer?
In de technische omschrijving staat er niks over. Daar staan alleen de standaard ruimtes in.
In de meerwerk lijst staat er ook niks over:

0.0.023 Tuinkamer

- Conform optietekening.
- Niet mogelijk bij kavel 502, 507 en 529.
- Woning voorzien van een tuinkamer.
- Fundering volgens opgave constructeur.
- Geïsoleerde begane grondvloer.
- Spouwmuur volgens tekening en voorzien van
spouwisolatie.
- Betonnen dakvloer met isolatie en dakbedekking.
- Dakrand afgewerkt met een aluminium daktrim.
- Gehele achtergevel volgens tekening.
- Wanden behangklaar afgewerkt.
- Plafond voorzien van spuitwerk.
- Vloerverwarming.
- Voorzien van een dekvloer.
- De aangegeven stallingsruimte wijzigt in een berging.
- De kantelpoort verandert in een dubbele draaideur.
- Niet mogelijk in combinatie met uitbreiding 2,4m.
- Let op: Wanneer u geen gebruik maakt van deze optie,
maar uw naaste buren wel, komt de buitenmuur van deze
uitbouw op uw perceel te staan.

Kan in het bouwbesluit nieuwbouw ook niks vinden. En als je op Google zoekt heb je voornamelijk mensen die een serre hebben aangebouwd met temperatuurverschillen. Maar dit gaat om een volwaardige uitbouw van een nieuwbouwhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

AndereKoekoek schreef op maandag 18 januari 2021 @ 18:52:
[...]

In de technische omschrijving staat er niks over. Daar staan alleen de standaard ruimtes in.

0.0.023 Tuinkamer

- Conform optietekening.
spouwisolatie.
- Vloerverwarming.

Kan in het bouwbesluit nieuwbouw ook niks vinden. En als je op Google zoekt heb je voornamelijk mensen die een serre hebben aangebouwd met temperatuurverschillen. Maar dit gaat om een volwaardige uitbouw van een nieuwbouwhuis.
Niet de zone van je vloer verwarming dicht staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Toppe schreef op maandag 18 januari 2021 @ 19:15:
[...]

Niet de zone van je vloer verwarming dicht staan?
Vanuit de aannemer hebben ze geprobeerd om meer water richting de zone van de tuinkamer te sturen. Dit heeft nauwelijks effect gehad. De installateur heeft gezegd dat er een aparte thermostaat in de tuinkamer moet hangen om meer warmteverlies. Dat zou een paar tientjes aan materiaal kosten.

Nu beroept de aannemer zich op de wettelijke marge en laten ze het erbij. Eventueel kunnen we een offerte opvragen voor een losse thermostaat en hoorde van iemand anders in de straat dat het 1499 euro is. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rival24
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:33

Rival24

I'll Be Back

AndereKoekoek schreef op maandag 18 januari 2021 @ 19:44:
[...]

Vanuit de aannemer hebben ze geprobeerd om meer water richting de zone van de tuinkamer te sturen. Dit heeft nauwelijks effect gehad. De installateur heeft gezegd dat er een aparte thermostaat in de tuinkamer moet hangen om meer warmteverlies. Dat zou een paar tientjes aan materiaal kosten.

Nu beroept de aannemer zich op de wettelijke marge en laten ze het erbij. Eventueel kunnen we een offerte opvragen voor een losse thermostaat en hoorde van iemand anders in de straat dat het 1499 euro is. :/
Dan is het even de vraag denk ik onder wat voor ruimte deze tuinkamer valt. Bij ons stond onderstaande in de technische omschrijving.

De te behalen en te handhaven temperaturen (warmte-eis) in de woningen zijn conform de wet- en
regelgeving van het Bouwbesluit en als voorgeschreven door het Waarborg- en Garantiefonds SWK
(module II P 2014).
  • Hal/entree/overloop (verkeersruimten) 15°C
  • Keuken (verblijfsruimte) 20°C
  • Woonkamer en slaapkamers (verblijfsruimten) 20°C
  • Toiletruimte 15°C
  • Badkamer (badruimte) 22°C
  • Onbenoemde ruimte 15°C
Linkje SWK: https://www.swk.nl/wp-con...MS-637-12-11-2013-def.pdf

[ Voor 3% gewijzigd door Rival24 op 18-01-2021 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Rival24 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 19:50:
[...]

(module II P 2014).
  • Hal/entree/overloop (verkeersruimten) 15°C
  • Keuken (verblijfsruimte) 20°C
  • Woonkamer en slaapkamers (verblijfsruimten) 20°C
  • Toiletruimte 15°C
  • Badkamer (badruimte) 22°C
  • Onbenoemde ruimte 15°C
Linkje SWK: https://www.swk.nl/wp-con...MS-637-12-11-2013-def.pdf
Thx! Het valt onder woonkamer in deze categorie. In het gesprek hebben ze gezegd dat de temperatuur van de tuinkamer verhoogd kan worden door de thermostaat in de woonkamer hoger te zetten.

Wanneer het in de woonkamer ongeveer 25 graden is, dan zal de tuinkamer rond de 20 graden zijn. Dus technisch gezien is het haalbaar..

Denk dat ik maar eens ergens professioneel advies moet gaan inwinnen en vast rond ga kijken voor een jurist. We hebben nog 15 opleverpunten, maar dit is wel de zwaarste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:36
AndereKoekoek schreef op maandag 18 januari 2021 @ 18:25:
Heb een vraag over ons huis. Ons huis is in oktober opgeleverd met een tuinkamer. De tuinkamer zit vast aan de woonkamer met een doorgang zo groot als een deuropening, maar er is geen deur.

De temperatuur voor deze kamer wordt centraal geregeld vanuit de thermostaat in de woonkamer.

In deze tuinkamer(speelkamer voor de kids en gamekamer voor mij) is de temperatuur ongeveer 4 graden kouder dan de temperatuur in de woonkamer.

Wij hebben dit gemeld bij de aannemer en zij zeggen dat de afwijking van 4 graden binnen de wettelijke toegestane marge valt. Kan zelf niks vinden over deze marge. Weet iemand hier iets van?

We hebben nu in principe een onbruikbare ruimte van 37.000 euro. 16/17 graden is echt te koud om te zitten en we kunnen het ook niet warmer stoken want dan wordt de woonkamer 25 graden. Hebben een lt vloerverwarming, dus even opwarmen lukt sowieso niet.

Wie o wie heeft zoiets eerder gehoord? :)
Misschien kun je hier wat mee, dit is een vrij onbekend voorschrift uit het Bouwbesluit die zo stil ingevoerd is dat veel professionals het niet weten of bewust negeren. Het betreft de EPBD.

https://www.rvo.nl/onderw...n-technische-bouwsystemen

De EPBD III vereist dat er zelfregulerende apparatuur wordt aangebracht voor het reguleren van de temperatuur in aparte verblijfruimtes. De zelfregelende apparatuur moet automatisch de verwarmings- en koelingsoutput aanpassen bij wisselingen in de binnentemperatuur en op basis van andere parameters, zoals vooraf ingevoerde instellingen.

Het handhaven hiervan ligt bij de gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09:42
@hansgrave interessant, wat betekent dit in de praktijk voor een normale warmtepomp installatie met vloerverwarming? Bij ons zit er één thermostaat, in de woonkamer, maar loopt de vvw wel over alle drie verdiepingen. Die kun je dan via de verdelers per verdieping op een percentage zetten dat je wilt - niet erg 'regelbaar' dus. Ik vraag me af of dit voldoet? Er staat dat aparte ruimtes regelbaar moeten zijn namelijk, en dat is niet echt het geval zo.

En, als de omgevingsvergunning van voor maart 2020 is, is deze regeling dan wel van toepassing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:07
nel!s schreef op maandag 18 januari 2021 @ 20:13:
@hansgrave interessant, wat betekent dit in de praktijk voor een normale warmtepomp installatie met vloerverwarming? Bij ons zit er één thermostaat, in de woonkamer, maar loopt de vvw wel over alle drie verdiepingen. Die kun je dan via de verdelers per verdieping op een percentage zetten dat je wilt - niet erg 'regelbaar' dus. Ik vraag me af of dit voldoet? Er staat dat aparte ruimtes regelbaar moeten zijn namelijk, en dat is niet echt het geval zo.

En, als de omgevingsvergunning van voor maart 2020 is, is deze regeling dan wel van toepassing?
Check de datum in het artikel en dan de rest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
hansgrave schreef op maandag 18 januari 2021 @ 20:03:
[...]
Het handhaven hiervan ligt bij de gemeente.
Ha, haha, hahahaha.

Dat gaat dus maar in een paar gemeenten waar er wat ambtenaren zijn die daar de tijd hebben om er bovenop te zitten gebeuren. De rest pakt het maximaal vertragend op nadat ze ergens een keer een handhavingsverzoek voor krijgen. En dan vraag ik me nog af of dit net zoals illegaal geplaatste vlaggenmasten iets is waar ze verplicht handhavend moeten optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
nel!s schreef op maandag 18 januari 2021 @ 20:13:

Ik denk dat vergunningen voor 6 maart 2020 er nog buiten vallen. In de praktijk zal de installatie waterzijdig ingeregeld moeten worden en voorzien zijn van bijvoorbeeld thermostaten per ruimte. Er is wel een voorbehoud voor de verhouding meerkosten en kosten warmteopwekker, daar zal wel creatief mee gerekend worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
kabeltjekabel schreef op maandag 18 januari 2021 @ 20:19:
[...]

Ha, haha, hahahaha.

Dat gaat dus maar in een paar gemeenten waar er wat ambtenaren zijn die daar de tijd hebben om er bovenop te zitten gebeuren. De rest pakt het maximaal vertragend op nadat ze ergens een keer een handhavingsverzoek voor krijgen. En dan vraag ik me nog af of dit net zoals illegaal geplaatste vlaggenmasten iets is waar ze verplicht handhavend moeten optreden.
Uhh de handhaving van alle bouwvoorschriften ligt bij de gemeente, niet alleen dit onderdeel. Er is idd weinig handhaving, wel soms op constructief gebied bij heiwerk en beton casco. Vandaar dat de overheid de wet op kwaliteitsborging wil invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09:42
Deleon78 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 20:17:
[...]

Check de datum in het artikel en dan de rest?
Ik doel op "De richtlijn is op 10 maart 2020 geïmplementeerd in de Nederlandse wet- en regelgeving. Vanaf deze datum moet aan de regeling en eisen worden voldaan." Dat is, zoals @hansgrave voor dit geval bevestigt, meestal een cut off datum voor omgevingsvergunning en niet oplevering.

Toch jammer, zou graag iets meer controle willen over de verwarming per vertrek, maar goed, dan zit je met zo'n warmtepomp + vvw eigenlijk gewoon verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
newz schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:12:
De huidige configurator van Eigenwijsbouw is offline, omdat ze met een nieuwe bezig zijn. Echter kwam ik in een ander topic deze afbeelding tegen:
[Afbeelding]

Ik zit te twijfelen of ik zelf niet wil proberen de woning te gaan metselen. Ik heb geen ervaring met het metselen van een buitenmuur, maar wel van stenen opmetselen voor een fundering van een schuur. Hoe staan jullie er tegenover? Even een rekensommetje gemaakt hoeveel stenen, cement en zand zouden kosten en dan kom ik toch wel rond de 4 á 5k uit. Hier komt nog een voeg en verf bij (gevel moet wit worden). Vanwege het forse verschil vraag ik me af of dit überhaupt wel klopt... :S Al zouden de materiaalkosten rond de 10k liggen dan heb ik nog steeds een forse besparing. Duidelijk is dit wat kort door de bocht, want een steiger huren kost ook wat, etc. Maar dan blijf ik nog steeds wel ver van de 40k vandaan lijkt het.

De woning waar ik geïnteresseerd in ben is deze:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Met als buitenafmetingen 12×8,8x7m

Ik heb al een mailtje gestuurd met de vraag om meer gedetailleerde tekening zodat ik het precies kan uitrekenen.
Als je alles optelt wordt het uiteindelijk toch prijzig. En verkijk je ook niet op de afmetingen... Zo'n beetje iedereen geeft binnenplattegronden met binnenmaten op... maar bij Eigenwijsbouw prijzen ze aan met de buitenafmetingen. Gezien ze daar voornamelijk relatief slechte isolatiematerialen gebruiken zijn je muren dus ook extra dik, dus binnen wordt het al een stuk kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
nel!s schreef op maandag 18 januari 2021 @ 20:23:
[...]

Ik doel op "De richtlijn is op 10 maart 2020 geïmplementeerd in de Nederlandse wet- en regelgeving. Vanaf deze datum moet aan de regeling en eisen worden voldaan." Dat is, zoals @hansgrave voor dit geval bevestigt, meestal een cut off datum voor omgevingsvergunning en niet oplevering.

Toch jammer, zou graag iets meer controle willen over de verwarming per vertrek, maar goed, dan zit je met zo'n warmtepomp + vvw eigenlijk gewoon verkeerd.
Dat hangt niet af van die wet en regelgeving. Dat had je sowieso al kunnen doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WybWyb
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:19
hansgrave schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 16:51:
[...]
De EPC berekening kun je beter alvast opvragen, daar moet de aannemer aan voldoen.
Ik heb gevraagd aan onze kopersbegeleiding om de EPC berekening te krijgen maar ik krijg terug dat ze die niet mogen delen met ons. Op de vraag waarom zij dit niet met ons mogen delen, wij zijn immers de koper, kreeg ik onderstaande reactie:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Kun je mij vertellen waarom de aannemer hier volgens jou wel aan moet voldoen?

MBPr 13" - iPhone Xr - iPad Pro 12.9 - Apple Watch 42mm - A7 III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
WybWyb schreef op maandag 18 januari 2021 @ 21:03:
[...]
De EPC-berekening maakt deel uit van de vergunningsaanvraag en is dus ook gewoon bij de gemeente op te vragen. Dus gewoon openbaar.
Heb de details van mijn berekening gewoon via de website van de gemeente op kunnen vragen.

[ Voor 12% gewijzigd door Farmerwood op 18-01-2021 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

WybWyb schreef op maandag 18 januari 2021 @ 21:03:
[...]

Ik heb gevraagd aan onze kopersbegeleiding om de EPC berekening te krijgen maar ik krijg terug dat ze die niet mogen delen met ons. Op de vraag waarom zij dit niet met ons mogen delen, wij zijn immers de koper, kreeg ik onderstaande reactie:

***members only***

Ze hoeven hier niet aan te voldoen. Dit is inderdaad een overeenkomst tussen de aannemers.
Echter is het wel zinloos, aangezien de stukken in zijn gediend bij het aanvragen van de bouwvergunning en dus openbaar zijn gemaakt.

Je kan ze dus gewoon (tegen een kleine vergoeding) opvragen bij je gemeente.
Er zijn dan wel contactgegevens weggelakt, maar alle berekeningen staan er volledig in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peacefield78
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-04 15:50
JackBol schreef op maandag 18 januari 2021 @ 21:07:
[...]
Je kan ze dus gewoon (tegen een kleine vergoeding) opvragen bij je gemeente.
[...]
Bij de gemeente Utrecht kan je stukken behorend bij vergunningaanvragen op vragen zonder kosten. Dacht dat de meeste gemeenten daar geen geld voor vragen (tenzij je een papieren versie wil ontvangen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
AndereKoekoek schreef op maandag 18 januari 2021 @ 18:52:
[...]

0.0.023 Tuinkamer

- Conform optietekening.
spouwisolatie.
- Vloerverwarming.

Ik begrijp niet goed wat nu het verschil is tussen een uitbouw of jouw tuinkamer? Beiden hebben ze geisoleerde vloer, wanden en plafond. Vloer en plafond zijn ook nog eens van beton.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

@hansgrave
Interessant stuk over dat epbd. Was ons huis maar 2 jaar later gebouwd :p
Vergunning is volgens mij een jaar of 2 geleden verleend door de gemeente. Denk dat ik er echt een adviseur bij moet gaan halen. Eerst maar eens proberen via vereniging eigen huis.

@Wolly
Heb een de plattegrond van ons huis toegevoegd. Wij hebben een aanbouw van 1,2 meter en de tuinkamer.

Aanbouw/uitbouw is vaak over de gehele breedte van de woning. De tuinkamer is echt een aparte kamer maar wel moet een open verbinding tussen woonkamer/keuken en de tuinkamer.

Doorgang is ongeveer 1m20 breed en 240 hoog. Zelf denk ik dat het gewoon als onderdeel van de woonkamer gezien kan worden. Omdat de klimaatbeheersing (zowel verwarmen als koelen) via de woonkamerthermostaat gaat én er geen deur tussen woonkamer en tuinkamer zit. Dus dat het er gewoon 20 graden moet zijn zonder de thermostaat woonkamer op een abnormale waarde te zetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eQmAPyDdEPBZEfsqdspxyRVAuoE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ufzCvPqQ7XfO5M0v87SoZg4s.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ja, dus maximaal verliesvlak; bijna aan alle kanten buitengevel, ook nog veel glas. En er boven een plat dak wat waarschijnlijk in de schaduw ligt. Dan moet de warmteafgifte per vierkante meter in dat stuk echt een eind omhoog, dus moet de VVW daar een veel kleinere HoH maat hebben.

Maar dat zullen ze wel niet gedaan hebben gok ik zo? Hoeveel zones zitten er in die kamer? Ik zie 4,95x3,45 (? aardappelresolutie) = 17 vierkante meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aprofet
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
AndereKoekoek schreef op maandag 18 januari 2021 @ 22:07:
@hansgrave
Vergunning is volgens mij een jaar of 2 geleden verleend door de gemeente. Denk dat ik er echt een adviseur bij moet gaan halen. Eerst maar eens proberen via vereniging eigen huis.

@Wolly
Heb een de plattegrond van ons huis toegevoegd. Wij hebben een aanbouw van 1,2 meter en de tuinkamer.

Aanbouw/uitbouw is vaak over de gehele breedte van de woning. De tuinkamer is echt een aparte kamer maar wel moet een open verbinding tussen woonkamer/keuken en de tuinkamer.

Doorgang is ongeveer 1m20 breed en 240 hoog. Zelf denk ik dat het gewoon als onderdeel van de woonkamer gezien kan worden. Omdat de klimaatbeheersing (zowel verwarmen als koelen) via de woonkamerthermostaat gaat én er geen deur tussen woonkamer en tuinkamer zit. Dus dat het er gewoon 20 graden moet zijn zonder de thermostaat woonkamer op een abnormale waarde te zetten.
[Afbeelding]
Heb je inzage in het Legplan vvw?
Wat zijn lengtes van de lussen? HOH afstand?
Kunnen ze niet bepaalde Lussen knijpen en die van de tuinkamer wat meer flow geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Indien geen inzage even met de warmtebeeldcamera er overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
Zone-regeling lijkt mij de beste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

AndereKoekoek schreef op maandag 18 januari 2021 @ 22:07:
@hansgrave

@Wolly

[Afbeelding]
is de deur van je garage naar je tuinkamer geisoleerd? Heb je deze zelf aangebracht of is deze (op verzoek van jou) door de aannemer aangebracht? Grote kans dat het temp verschil door de loopdeur van de garage komt. Ook als deze wel geïsoleerd is maar veel open. Je hebt immers geen portaal tussen je garage en je woning meer.

Enfin, Zoneregeling does the trick. Je kán het namelijk wel 20 graden krijgen in de tuinkamer en daarmee is aan het bouwbesluit voldaan. Dat je andere ruimtes daardoor harder moet stoken doet, voor het bouwbesluit, niet terzake.

[ Voor 10% gewijzigd door siemenz op 19-01-2021 08:12 ]

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aprofet
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
siemenz schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 08:09:
[...]

is de deur van je garage naar je tuinkamer geisoleerd? Heb je deze zelf aangebracht of is deze (op verzoek van jou) door de aannemer aangebracht? Grote kans dat het temp verschil door de loopdeur van de garage komt. Ook als deze wel geïsoleerd is maar veel open. Je hebt immers geen portaal tussen je garage en je woning meer.

Enfin, Zoneregeling does the trick. Je kán het namelijk wel 20 graden krijgen in de tuinkamer en daarmee is aan het bouwbesluit voldaan. Dat je andere ruimtes daardoor harder moet stoken doet, voor het bouwbesluit, niet terzake.
Die 20 graden moet in een strenge winter (-10 / -15 ) gehaald worden (terwijl de rest van het huis ook warmtevraag heeft).

Dat is nog niet aangetoond door de aannemer. Kan dus best zijn dat bij strenge vorst de huiskamer 20 wordt wordt maar de tuinkamer maar 18...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

aprofet schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 08:26:
[...]

Die 20 graden moet in een strenge winter (-10 / -15 ) gehaald worden (terwijl de rest van het huis ook warmtevraag heeft).

Dat is nog niet aangetoond door de aannemer. Kan dus best zijn dat bij strenge vorst de huiskamer 20 wordt wordt maar de tuinkamer maar 18...
Als de aannemer dat kan aantonen met berekeningen dan is dat goed genoeg, daar is geen praktijktoets voor nodig.

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:54
Rogar schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:35:
Wij hebben vorige week de voorschouw gehad en op een klein gaatje in een muur, een meterkast die niet volgens het NEN1010-advies in elkaar zit en een tussendeur in de verkeerde kleur (kozijn is ook verkeerde kleur) na, hebben we niks kunnen vinden.

We hoorden vandaag dat we 3 febr. de sleutel krijgen, dus dat is lekker! Alleen zit dan nog niet het goede kozijn in de woning. De verkeerde hebben ze verwijderd en over een maandje komen ze de juiste plaatsen.

Superirritant, maar het is niet anders... Nu willen wij wel gewoon de wanden laten renovliezen en pvc laten leggen (voor de keuken geplaatst wordt). De bouwer geeft aan dat ze het kozijn kunnen plaatsen zonder de wanden en vloer te beschadigen. Denken jullie dat ze dit inderdaad kunnen of is het verstandiger om de vloer en/of muren uit te stellen?
Bescheiden kickje :)

Heeft niemand dit ooit eerder aan de hand gehad of verstand van kozijnen plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Rogar schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 09:21:
[...]

Bescheiden kickje :)

Heeft niemand dit ooit eerder aan de hand gehad of verstand van kozijnen plaatsen?
Ze kunnen heel netjes werken hoor. Kozijnen zijn meestal het probleem niet, die zitten van binnenuit in de muur verwerkt en wegen niets. Houten kozijnen zijn het gemakkelijkst, PVC kozijnen zijn het lastigst (want zwaar vanwege het stalen frame), aluminium zit daar tussenin.

Afhankelijk van de grootte is het glas het probleem. Dat moet namelijk van binnenuit gezet worden en glas is echt zwaar. Ook die mannen kunnen heel netjes werken, maar ze hebben we ruimte nodig, dus als het volgebouwd staat wordt het lastig.

Voor het beeld: Bij ons zijn in totaal 4 ruiten vervangen die ieder meer dan 175 kilo wogen. Afmeting +/- 2x2 meter, dubbel gelaagd glas (voor de kenners: 44.2 - 13 - 44.2). Die ruiten moesten ze met vier man tillen en schuin naar binnen dragen, dat is echt zwaar werk en met vier man op 2 meter is dat ook niet eenvoudig, daar heb je ruimte bij nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
Blihi schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 09:29:
[...]

Ze kunnen heel netjes werken hoor. Kozijnen zijn meestal het probleem niet, die zitten van binnenuit in de muur verwerkt en wegen niets. Houten kozijnen zijn het gemakkelijkst, PVC kozijnen zijn het lastigst (want zwaar vanwege het stalen frame), aluminium zit daar tussenin.

Afhankelijk van de grootte is het glas het probleem. Dat moet namelijk van binnenuit gezet worden en glas is echt zwaar. Ook die mannen kunnen heel netjes werken, maar ze hebben we ruimte nodig, dus als het volgebouwd staat wordt het lastig.

Voor het beeld: Bij ons zijn in totaal 4 ruiten vervangen die ieder meer dan 175 kilo wogen. Afmeting +/- 2x2 meter, dubbel gelaagd glas (voor de kenners: 44.2 - 13 - 44.2). Die ruiten moesten ze met vier man tillen en schuin naar binnen dragen, dat is echt zwaar werk en met vier man op 2 meter is dat ook niet eenvoudig, daar heb je ruimte bij nodig.
Misschien niet helemaal duidelijk verwoord, maar het gaat om het kozijn van de tussendeur tussen gang en woonkamer. Ik denk dat jij het vervangen van een raamkozijn bedoelt? En nee, we hebben ook geen ruitje boven de deur O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

siemenz schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 08:09:
[...]

is de deur van je garage naar je tuinkamer geïsoleerd?
Dit is een dikke branddeur die door de aannemer is gemonteerd. Dit zit standaard in het pakket van de tuinkamer. Een thermische camera gaf al aan dat de deur aan de onderkant ongeveer 11 graden is.

De muur naar de garage naast de deur is overigens ook een paar graden kouder dan de andere muren. Het gevoel dat dit heel slecht is geisoleerd en de garage heeft dezelfde temperatuur ongeveer als buiten ivm de vele ventilatieoplossingen. (30cm doorsnee pijp op het dak en 2 gaten in de deur van 20x10cm)

De deur is wel een keer of 10 open en zit een deurdranger op. De vloer zelf en de muren zijn echter ook kouder dan de rest van de woonkamer. Dat tempratuurverschil ontstaat niet door de deur die open/dicht gaat.

Het plan van de vloerverwarming heb ik toegevoegd (klikbaar)
Daar zie je dat het eigenlijk helemaal vol moet liggen met leidingen.
Weet alleen wel dat in de hoeken van de kamer zeker een halve meter niks ligt.
Dit is technisch gezien niet mogelijk hebben ze mij verteld ivm de hoek en de flexibiliteit van de buizen.

We hebben Woningborg in ieder geval ingeschakeld en gaan de 5% niet vrijgeven. Ze willen/kunnen die marge van 4 graden die de tuinkamer mag hebben ook niet onderbouwen naar ons toe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tNRNXI3QYWYdjlDSS6gF7BkF96M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/c53SIkm2k2JYooLC5QtAyoih.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-09 12:31
AndereKoekoek schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 09:44:
[...]

Dit is een dikke branddeur die door de aannemer is gemonteerd. Dit zit standaard in het pakket van de tuinkamer. Een thermische camera gaf al aan dat de deur aan de onderkant ongeveer 11 graden is.

De muur naar de garage naast de deur is overigens ook een paar graden kouder dan de andere muren. Het gevoel dat dit heel slecht is geisoleerd en de garage heeft dezelfde temperatuur ongeveer als buiten ivm de vele ventilatieoplossingen. (30cm doorsnee pijp op het dak en 2 gaten in de deur van 20x10cm)

De deur is wel een keer of 10 open en zit een deurdranger op. De vloer zelf en de muren zijn echter ook kouder dan de rest van de woonkamer. Dat tempratuurverschil ontstaat niet door de deur die open/dicht gaat.

Dit is technisch gezien niet mogelijk hebben ze mij verteld ivm de hoek en de flexibiliteit van de buizen.

We hebben Woningborg in ieder geval ingeschakeld en gaan de 5% niet vrijgeven. Ze willen/kunnen die marge van 4 graden die de tuinkamer mag hebben ook niet onderbouwen naar ons toe.

[Afbeelding]
Even niet relevant voor jou misschien maar toch: Hoe heb jij deze tekening gekregen? Bij ons geven ze alleen het broodnodige.. zeker geen plan vd vloerverwarming bijvoorbeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Dus 100mm HoH, net zoals in de woonkamer, maar veel verder van de verdeler af en met veel meer verliesvlak in de buurt. Dan moeten denk de huiskamer groepen gewoon een eind geknepen worden.

Kun je de ingaande en uitgaande temperaturen meten van de groepen?

[ Voor 15% gewijzigd door kabeltjekabel op 19-01-2021 10:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

1ntroduc3 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 09:57:
[...]

Even niet relevant voor jou misschien maar toch: Hoe heb jij deze tekening gekregen? Bij ons geven ze alleen het broodnodige.. zeker geen plan vd vloerverwarming bijvoorbeeld.
Deze tekeningen hebben wij op een USB stick gekregen bij de oplevering.
Verder hebben we sowieso wel veel informatie omdat we met 40 huizen in een groeps app zitten.
Mensen vragen door en als we iets gedeeld krijgen dan zetten we het op een gedeelde Google drive map.
We hebben zelfs vergaderruimtes gehuurd en powerpoints presentaties gedaan over issues tijdens de bouw van het huis. Kan zoiets echt iedereen aanraden, want samen sta je toch sterker.

Zou zelf het liefst nog een stapje verder gaan en dat is een algemene opleverpunt lijst per huis.
Zodat men weet dat een issue bij alle huizen speelt. Hadden hier gebroken rioolbuizen bij meerdere huizen. De tuinkamer issues speelt bij ieder huis die die meerwerkoptie heeft gekozen en zaten al in een traject bij de aannemer. Ons huis was al laatste opgeleverd en wij wisten nog niks...

mbt het schema van de vloerverwarming. Als de aannemer niks geeft, probeer het eens bij de onderaannemer.
kabeltjekabel schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 09:59:
Dus 100mm HoH, net zoals in de woonkamer, maar veel verder van de verdeler af en met veel meer verliesvlak in de buurt. Dan moeten denk de huiskamer groepen gewoon een eind geknepen worden.

Kun je de ingaande en uitgaande temperaturen meten van de groepen?
Moet even kijken hoe ik dat kan doen. We hebben een UMR vario als verdeler en ga ervan uit dat die gegevens wel daaruit te halen zijn. Vorige week is de installateur geweest en heeft hij de zone naar de tuinkamer wat verder open gezet. Daar stroomt dus meer warmwater naartoe dan de rest van de woonkamer.

De temperatuur in de tuinkamer zelf is gemiddeld 0,3 graden omhoog gegaan.

[ Voor 6% gewijzigd door AndereKoekoek op 19-01-2021 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Rogar schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 09:33:
[...]

Misschien niet helemaal duidelijk verwoord, maar het gaat om het kozijn van de tussendeur tussen gang en woonkamer. Ik denk dat jij het vervangen van een raamkozijn bedoelt? En nee, we hebben ook geen ruitje boven de deur O-)
Oh, sorry. Een binnendeurkozijn is iets lastiger. Normaal gesproken ligt je vloer namelijk tegen het kozijn aan. Bij een gelijmde PVC vloer of een tegelvloer worden de naden rond de kozijnen dan afgekit. Als je dat netjes wilt maken bij achteraf vervangen van het kozijn zou ik het kozijn er uit laten halen voordat je de vloer legt. Het nieuwe kozijn kan kan op de vloer, dan zijn de naden het netst.

Het is lastig om een kozijn er uit te halen (en netjes terug te plaatsen) als de vloer om het kozijn heen al aangelegd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 10:04
Wij zijn de kopers keuzelijst aan het doornemen en twijfelen heel erg over de optie voor een buitendeur tussen het keuken gedeelte en de garage. De auto komt er niet in te staan maar wel een extra koelkast/vriezer en andere zooi.

De garage zelf is niet geïsoleerd, de garagedeur/kanteldeur wordt wel vervangen door twee openslaande deuren.

Ik twijfel een beetje of je dan niet erg veel kou uit de garage in je keuken krijgt.

Iemand tips?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Blihi
AndereKoekoek schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 09:44:
[...]

[Afbeelding]
Ha, leuk, verwarmingsperikelen. Ik ben zes maanden verder en heb de meeste ontwerpfouten wel uit de installatie, maar die 5% staat ook hier nog steeds vast.

Jouw thermostaat hangt op een plaats waar het leidingwerk vrij dicht bij elkaar ligt in de vloer (dat is bij ons ook 1 van de problemen). Daardoor denkt deze al vrij snel dat het warm is (de vloer warmt daar immers sneller op) en dan wordt de rest van de kamer niet warm.

Een goede waterzijdige inregeling gaat al heel veel helpen. Simpel gezegd. Het water moet op alle slangen met dezelfde temperatuur terug komen, dus als jij 40 graden water de vloer in stuurt en dat blijf je een uurtje doen, dan moet de temperatuur van alle terugkomende slangen gelijk zijn. Als daar grote verschillen tussen zitten krijg je de temperatuur niet goed. Je kunt dit inregelen door te draaien aan de flowmeters, maar in principe is de installateur verplicht dit te doen. Waterzijdig inregelen heet dat.

Om dit in te regelen pak je de langste zone (met de meeste warmtevraag) en die zet je helemaal open. (groep 02/06 of 04/06). Dan meet je de temperatuur op de retourleiding (met zo'n infrarood ding) en ga je de andere groepen dicht draaien tot het onderlinge verschil rond de 0.1 graden ligt. Dan is je installatie pas waterzijdig goed ingeregeld.

Zoneregeling kan helpen, maar waterzijdig inregelen is stap 1. Ook bij een zoneregeling moet dit tenzij elke zone uit 1 slang bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
@Rogar @Blihi
Wij hebben precies dezelfde situatie gehad. Bij oplevering misten er een paar kozijnen van binnendeuren. Gelukkig waren die er wel allemaal voor de vloer er in ging maar de stucadoor was toen al geweest. Daardoor zit die laatste binnendeur qua afmetingen net anders dan de deuren ernaast. Allemaal geen ramp maar als je alles superuniform wilt hebben qua uitstraling kan het wel even puzzelen worden.

Wij hebben daar niks mee gedaan want dit hielp weer mee om de nieuwbouwlook uit het huis te krijgen :)

@xares
Onze garage is wel geisoleerd en wij hebben een binnendeur tussen garage en keuken. Temperatuur in de garage is nog niet onder de 12 graden geweest. Veel invloed op de temperatuur in de keuken/woonkamer heeft het volgens mij niet.

Als je een niet geisoleerde garage hebt maar wel een geisoleerde deur naar je huis isoleert dat net zo goed als je voordeur, en die garage zal minder koud zijn dan de buitenlucht. Dus zolang je die deur netjes dicht houdt zal dat geen probleem zijn lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
@AndereKoekoek Een belangrijke andere fout die men bij ons gemaakt had was dat de pomp van de CV ketel te laag stond.

Als er een mengverdeler toegepast is (dus een verdeler met een eigen pomp), dan moet de CV ketel een hoge minimale pompsnelheid hebben. Hoe hoger hoe beter eigenlijk.

Onze verdeler beneden bijvoorbeeld stuurt 960 liter per uur de vloer in, de verdeler boven 1140, samen dus 2100 liter per uur. Als je over de vloer dan 35 graden aanvoer en 25 graden retour wilt hebben, moet de ketel 800 liter water van 55 graden per uur sturen (of 1100 liter van 45 graden, enzovoorts). De standaard instelling van de ketel is waarschijnlijk veel lager en dan krijg je niet genoeg warmte te vloer in waar vooral de langste groepen last van hebben. Simpel gezegd is het warme water halverwege op omdat het ingestuurde vermogen lager is dan het afgegeven vermogen, dus warmt de vloer niet voldoende op.

Dus: Stap 1 is het waterzijdig afstellen van de flow (even een paar uur de thermostaat maximaal om ervoor te zorgen dat dat goed lukt) en stap 2 is de minimale pompsnelheid omhoog (als je tenminste een CV ketel hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
Blihi schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 11:09:
[...]

Oh, sorry. Een binnendeurkozijn is iets lastiger. Normaal gesproken ligt je vloer namelijk tegen het kozijn aan. Bij een gelijmde PVC vloer of een tegelvloer worden de naden rond de kozijnen dan afgekit. Als je dat netjes wilt maken bij achteraf vervangen van het kozijn zou ik het kozijn er uit laten halen voordat je de vloer legt. Het nieuwe kozijn kan kan op de vloer, dan zijn de naden het netst.

Het is lastig om een kozijn er uit te halen (en netjes terug te plaatsen) als de vloer om het kozijn heen al aangelegd is.
Klopt, de bouwer levert op zonder kozijn. Dan komen ze (als de vloeren en muren gedaan zijn) het kozijn nog plaatsen.

Maar dat moet wel te doen zijn als ik je zo begrijp. Mooi! Hoeven we de planning niet om te gooien.
Jheroun schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 11:22:
@Rogar @Blihi
Wij hebben precies dezelfde situatie gehad. Bij oplevering misten er een paar kozijnen van binnendeuren. Gelukkig waren die er wel allemaal voor de vloer er in ging maar de stucadoor was toen al geweest. Daardoor zit die laatste binnendeur qua afmetingen net anders dan de deuren ernaast. Allemaal geen ramp maar als je alles superuniform wilt hebben qua uitstraling kan het wel even puzzelen worden.

Wij hebben daar niks mee gedaan want dit hielp weer mee om de nieuwbouwlook uit het huis te krijgen :)
Thanks! Jij hebt denk ik dan houten kozijn en stompe deuren? Bij ons komen gewoon stalen kozijnen en opdekdeuren (met vaste maten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
xares schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 11:11:
Wij zijn de kopers keuzelijst aan het doornemen en twijfelen heel erg over de optie voor een buitendeur tussen het keuken gedeelte en de garage. De auto komt er niet in te staan maar wel een extra koelkast/vriezer en andere zooi.

De garage zelf is niet geïsoleerd, de garagedeur/kanteldeur wordt wel vervangen door twee openslaande deuren.

Ik twijfel een beetje of je dan niet erg veel kou uit de garage in je keuken krijgt.

Iemand tips?
Enkele berichten boven je:
AndereKoekoek in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:12
Blihi schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 11:26:
@AndereKoekoek Een belangrijke andere fout die men bij ons gemaakt had was dat de pomp van de CV ketel te laag stond.

.......
Dus: Stap 1 is het waterzijdig afstellen van de flow (even een paar uur de thermostaat maximaal om ervoor te zorgen dat dat goed lukt) en stap 2 is de minimale pompsnelheid omhoog (als je tenminste een CV ketel hebt).
Die snap ik niet helemaal van die pompsnelheid: het principe is toch gewoon dat de vloerverwarming verdeler koud en water mengt tot de maximaal gewenste temperatuur? (bijvoorbeeld 30 graden) Als er dan een hele hoge flow vanuit de ketel komt en er een lage flow in de vloer benodigd is (lage temperatuur en of lage flow in de vloer) stroomt het warme water gewoon weer richting de ketel (via de bypass) wat betekend dat je in effecient stookt en ook nog eens een hoge stroomrekening van de pomp krijgt. Mij is altijd geleerd, probeer de stooktemperatuur zo laag mogelijk te hebben (efficiente ketel), de pompsnelheden zo laag mogelijk (efficient met kw omgaan), en de temperatuurverschillen in de vloer tot een minimum te beperken (geen tot weinig nachtverlaging). Eigenlijk: gebruik je ketel op een zo laag mogelijk standje (maar zorg wel dat het lekker warm blijft: met je auto naar zuid duitsland met 30 kilometer per uur is ook niet het meest efficient/comfortabel, 80 daarentegen, terwijl je auto 200 km/u kan is dat wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Sammy_tukker schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 11:38:
[...]

Die snap ik niet helemaal van die pompsnelheid: het principe is toch gewoon dat de vloerverwarming verdeler koud en water mengt tot de maximaal gewenste temperatuur? (bijvoorbeeld 30 graden) Als er dan een hele hoge flow vanuit de ketel komt en er een lage flow in de vloer benodigd is (lage temperatuur en of lage flow in de vloer) stroomt het warme water gewoon weer richting de ketel (via de bypass) wat betekend dat je in effecient stookt en ook nog eens een hoge stroomrekening van de pomp krijgt. Mij is altijd geleerd, probeer de stooktemperatuur zo laag mogelijk te hebben (efficiente ketel), de pompsnelheden zo laag mogelijk (efficient met kw omgaan), en de temperatuurverschillen in de vloer tot een minimum te beperken (geen tot weinig nachtverlaging). Eigenlijk: gebruik je ketel op een zo laag mogelijk standje (maar zorg wel dat het lekker warm blijft: met je auto naar zuid duitsland met 30 kilometer per uur is ook niet het meest efficient/comfortabel, 80 daarentegen, terwijl je auto 200 km/u kan is dat wel)
Het principe van lage pompsnelheid geldt voor radiatoren, niet voor een CV verdeler. BIj radiatoren moet je lage flow hebben op lage temperatuur omdat deze anders de warmte niet afgeven. Hier is dat anders.

Let ook op dat bij mengverdelers de secundaire flow vrijwel altijd veel hoger is dan de primaire, dus het debiet over de vloer is veel hoger dan het debiet door de ketel.

Bij 2100 liter/uur secundaire flow van 35/25 graden over de vloer heb je 700 liter/uur vanuit de ketel 55/25 nodig. Dan mengt de verdeler 700 liter 55 graden + 1400 liter 25 graden = 2100 liter 35 graden de vloer in. De ketel stookt dan zo efficient mogelijk (in dit voorbeeld met 24 kW die volledig de vloer in gaan).

Als nu zones dicht sturen krijgt de ketel inderdaad warm water retour (niet over de bypass, maar over de retourbalk van de verdeler). Dat is niet erg, want dan moduleert de ketel zijn vermogen terug naar het minimum.

Voor hulp moet je het CV tuning topic in de gaten houden.

[ Voor 11% gewijzigd door Blihi op 19-01-2021 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Rogar schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 11:33:
Thanks! Jij hebt denk ik dan houten kozijn en stompe deuren? Bij ons komen gewoon stalen kozijnen en opdekdeuren (met vaste maten).
Klopt. Maar de houten kozijnen uit de bouw bestaan net als de stalen uit meerdere onderdelen die als een soort lego in elkaar gezet worden, dus ik denk dat het effect hetzelfde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
Jheroun schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 12:27:
[...]

Klopt. Maar de houten kozijnen uit de bouw bestaan net als de stalen uit meerdere onderdelen die als een soort lego in elkaar gezet worden, dus ik denk dat het effect hetzelfde is.
Ah oke, ik dacht dat dat maatwerk zou zijn meer. Hopelijk lukt het ze bij ons om zonder beschadigingen te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:14
Rogar schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 12:29:
[...]

Ah oke, ik dacht dat dat maatwerk zou zijn meer. Hopelijk lukt het ze bij ons om zonder beschadigingen te plaatsen.
Ik zou er wel even achteraan gaan en dan meer met betrekking tot de ruimte die aan de onderkant van de deur komt te zitten. Je kan die stalen kozijnen krijgen met verschillende afstanden van onderkant deur tot de vloer.
En aangezien het kozijn nu op de vloer komt ipv deels er in, kom je met een groter gat onder de deur te zitten. Zeker als ze daar geen rekening mee houden en gewoon hetzelfde kozijn in de juiste kleur bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
Rouske schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 12:53:
[...]

Ik zou er wel even achteraan gaan en dan meer met betrekking tot de ruimte die aan de onderkant van de deur komt te zitten. Je kan die stalen kozijnen krijgen met verschillende afstanden van onderkant deur tot de vloer.
En aangezien het kozijn nu op de vloer komt ipv deels er in, kom je met een groter gat onder de deur te zitten. Zeker als ze daar geen rekening mee houden en gewoon hetzelfde kozijn in de juiste kleur bestellen.
Ik heb de bouwer doorgegeven dat we de vloer (egaliseren + lijm PVC) gaan laten leggen en ze zeiden dat ze hier rekening mee gaan houden.
Zal het nogmaals doorgeven/navragen of dit nu goed gaat bij de leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
Rogar schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 13:24:
[...]

Ik heb de bouwer doorgegeven dat we de vloer (egaliseren + lijm PVC) gaan laten leggen en ze zeiden dat ze hier rekening mee gaan houden.
Zal het nogmaals doorgeven/navragen of dit nu goed gaat bij de leverancier.
Ik zou er niet gerust op zijn hoor. Zoals Blihi zegt worden kieren afgekit bij kozijnen. Het luistert heel nauw. Ik kan me niet zo goed voorstellen dat het perfect past als je het kozijn vervangt (heb zelf ook verlijmd PVC). Ik zou navragen of het kozijn echt niet eerder vervangen kan worden en eventueel de vloer uitstellen (zekere voor het onzekere).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
MarcoC schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 13:28:
[...]

Ik zou er niet gerust op zijn hoor. Zoals Blihi zegt worden kieren afgekit bij kozijnen. Het luistert heel nauw. Ik kan me niet zo goed voorstellen dat het perfect past als je het kozijn vervangt (heb zelf ook verlijmd PVC). Ik zou navragen of het kozijn echt niet eerder vervangen kan worden en eventueel de vloer uitstellen (zekere voor het onzekere).
Het kozijn heeft een levertijd van 7 weken, dus kan echt niet eerder helaas. Het verkeerde kozijn is er al uit nu als het goed is.
Dan is het een kwestie van een nieuw kozijn erin en dan komen de interieurmannen weer terug om af te kitten en de plint te leggen.

Heb net even op de site van Berkvens gekeken en ze houden onder het kozijn 28mm aan tov de dekvloer. In die 28mm zal toch wel egaline, lijm en een pvcvloer passen?
Wel grappig om te zien hoe een kozijn wordt gemonteerd. Eerst 1 kant ophangen, dan het bovenste deel en de andere kant. Dan duwen ze de onderkant tegen de muur en wordt het vast geschroefd. Kans op beschadigingen is er wel degelijk. Maar als ze voorzichtig te werk gaan en er iets duns onder leggen, moet dat toch wel goed kunnen gaan lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Rogar schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 13:53:
[...]
Maar als ze voorzichtig te werk gaan en er iets duns onder leggen, moet dat toch wel goed kunnen gaan lijkt mij?
Die kozijnen zijn aan de onderkant amper tot niet afgewerkt, als ze hem dus in een hoek iets te hard neer zetten dan heb je al een deuk/kras in je vloer.

Snap alleen niet dat ze een levertijd van 7 weken aanhouden, komt er zo'n gekke maat in dan? Standaard maten worden namelijk met 5 dagen uitgeleverd, misschien kan je voorstellen dat je zelf het kozijn levert en dat ze hem dan voor je monteren. Kost je natuurlijk een kozijn maar dan kan je sneller verder met de rest en heb je geen risico op beschadigingen.

[ Voor 37% gewijzigd door Toppe op 19-01-2021 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
Toppe schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 14:02:
[...]

Die kozijnen zijn aan de onderkant amper tot niet afgewerkt, als ze hem dus in een hoek iets te hard neer zetten dan heb je al een deuk/kras in je vloer.

Snap alleen niet dat ze een levertijd van 7 weken aanhouden, komt er zo'n gekke maat in dan? Standaard maten worden namelijk met 5 dagen uitgeleverd, misschien kan je voorstellen dat je zelf het kozijn levert en dat ze hem dan voor je monteren. Kost je natuurlijk een kozijn maar dan kan je sneller verder met de rest en heb je geen risico op beschadigingen.
Ze zetten de kozijnen niet neer. De zijkanten hangen boven vast en worden er dan ingedrukt aan de onderkant.

Het zijn zwarte kozijnen en die zijn niet op voorraad blijkbaar. Ook online niet binnen 6 weken te regelen helaas. Die optie had ik ook al bedacht, maar helaas... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Rogar schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 14:49:
[...]

Ze zetten de kozijnen niet neer. De zijkanten hangen boven vast en worden er dan ingedrukt aan de onderkant.

Het zijn zwarte kozijnen en die zijn niet op voorraad blijkbaar. Ook online niet binnen 6 weken te regelen helaas. Die optie had ik ook al bedacht, maar helaas... |:(
Ik bedoelde meer neerzetten met het uitpakken en rechtop zetten voordat ze kunnen monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
Toppe schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 14:57:
[...]

Ik bedoelde meer neerzetten met het uitpakken en rechtop zetten voordat ze kunnen monteren.
Aaahhh, ja das wel een goede inderdaad. Ik zorg wel dat er karton ligt of hout dan tegen die tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Rogar schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 15:02:
[...]

Aaahhh, ja das wel een goede inderdaad. Ik zorg wel dat er karton ligt of hout dan tegen die tijd.
En hoe wordt je vloer geplaatst? In sommige gevallen is het namelijk mogelijk om een strook later te laten leggen. Wellicht dat je dat idee eens bij je vloerenmeneer kan polsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-09 20:24
Wat is de gemiddelde levertijd van een A-merk houtlook tegels en click-PVC? Alleen de tegels en PVC, dus niet leggen. Het begint nu wel spannend te worden met oplevering begin april zonder de vloeren te hebben gekocht :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

mister_S schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:11:
Wat is de gemiddelde levertijd van een A-merk houtlook tegels en click-PVC? Alleen de tegels en PVC, dus niet leggen. Het begint nu wel spannend te worden met oplevering begin april zonder de vloeren te hebben gekocht :(
Als het artikel al in Nederland is dan zou het een kwestie van dagen zijn. Veel tegels komen uit Polen of Italië, dat gaat zeker op dit moment wel wat langer duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Toppe schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:13:
[...]

Als het artikel al in Nederland is dan zou het een kwestie van dagen zijn. Veel tegels komen uit Polen of Italië, dat gaat zeker op dit moment wel wat langer duren.
Wordt het eigenlijk geproduceerd op bestelling of hebben ze voorraaden? Ik maak me zorgen dat het allemaal op vraag wordt geproduceerd, dus dat het dan weken gaat duren. Dan zijn we simpel gezegd de *** als het zo door blijft gaan. 9 februari zie ik de winkels ook niet openen. Zonder een bank en eettafel kun je wel wonen, maar zonder vloerafwerking wordt het wel moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

mister_S schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:25:
[...]

Wordt het eigenlijk geproduceerd op bestelling of hebben ze voorraaden? Ik maak me zorgen dat het allemaal op vraag wordt geproduceerd, dus dat het dan weken gaat duren. Dan zijn we simpel gezegd de *** als het zo door blijft gaan. 9 februari zie ik de winkels ook niet openen. Zonder een bank en eettafel kun je wel wonen, maar zonder vloerafwerking wordt het wel moeilijk.
Het hangt af van de leverancier waar jou verkoper de tegels/pvc stroken vandaan haalt. Meeste groothandels hebben dit gewoon op voorraad liggen. Als ik tegels bestel heb ik ze hooguit twee weken later binnen.

Geen stress en blijven ademen, komt goed :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devinet
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-09 20:57
Vraagje waar hopelijk iemand een antwoord op heeft:

Wij hebben voor onze nieuwbouw woning een gietvloer gekocht. 2 weken voor het gieten van de vloer moeten we starten met het opstookprotocol van de vloerverwarming. Ik heb nog nooit vloerverwarming gehad, weet iemand hier of het in de woning dan dusdanig warm wordt dat je geen werkzaamheden kan verrichten?
Het zou gunstig zijn als de schilder in deze 2 weken de boel mooi kan schilderen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 20:04
Goedenavond allemaal, ons project nadert gestaag de laatste fase. Mocht de aansluiting van de nuts gaan zoals nu gepland (al wel met vertraging) dan lijkt het er op dat oplevering in april een mogelijkheid is.

Echter zijn wij toch nog aan het twijfelen gegaan over de wandafwerking. Het bekende renovlies vs stucwerk verhaal. In eerste instantie hadden we bedacht om renovlies te gaan doen. Dit leek de betere/veiligere optie met scheuren etc, en kost ook iets minder. Echter is dat verschil niet eens zo heel groot omdat het stucen van behangklare wanden niet perse heel erg duur zou hoeven zijn..

Is er hier iemand die er iets zinnigs over te zeggen heeft? Wellicht ervaring met beide? Het scheurenverhaal begrijp Ik, maar het blijft een beetje een wij van wceend gehalte houden..
Zijn er nou echt uitgesproken nadelen aan 1 van beide? Is de grote angst op scheuren nou echt zo reëel? Immers deze zijn op glad stucwerk eenvoudig bij te werken.. en betekent dit dan dat renovlies niet scheurt? En als dat wel zo is, dan is dat in elk geval een stuk minder makkelijk netjes te herstellen..
En dan de ellende van het eventueel later moeten verwijderen van het behang. Ik weet niet of dit met renovlies anders is, maar de keren dat ik oud behang van een wand heb moeten halen is nog nooit een makkelijke klus gebleken haha..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
NileZ_ schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 21:18:
Goedenavond allemaal, ons project nadert gestaag de laatste fase. Mocht de aansluiting van de nuts gaan zoals nu gepland (al wel met vertraging) dan lijkt het er op dat oplevering in april een mogelijkheid is.

Echter zijn wij toch nog aan het twijfelen gegaan over de wandafwerking. Het bekende renovlies vs stucwerk verhaal. In eerste instantie hadden we bedacht om renovlies te gaan doen. Dit leek de betere/veiligere optie met scheuren etc, en kost ook iets minder. Echter is dat verschil niet eens zo heel groot omdat het stucen van behangklare wanden niet perse heel erg duur zou hoeven zijn..

Is er hier iemand die er iets zinnigs over te zeggen heeft? Wellicht ervaring met beide? Het scheurenverhaal begrijp Ik, maar het blijft een beetje een wij van wceend gehalte houden..
Zijn er nou echt uitgesproken nadelen aan 1 van beide? Is de grote angst op scheuren nou echt zo reëel? Immers deze zijn op glad stucwerk eenvoudig bij te werken.. en betekent dit dan dat renovlies niet scheurt? En als dat wel zo is, dan is dat in elk geval een stuk minder makkelijk netjes te herstellen..
En dan de ellende van het eventueel later moeten verwijderen van het behang. Ik weet niet of dit met renovlies anders is, maar de keren dat ik oud behang van een wand heb moeten halen is nog nooit een makkelijke klus gebleken haha..
Je hebt de meningen toch al gelezen? Ik weet niet wat je nog meer verwacht dan alles wat al gepost is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
@Toppe bedankt. Na een jaar wachten wordt het nu ineens erg spannend met corona maatregelen :)

@Devinet ik zou eerst aan de aannemer vragen of ze een opstookprotocol uitvoeren. Bij ons doen ze dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Devinet schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 21:06:

Wij hebben voor onze nieuwbouw woning een gietvloer gekocht. 2 weken voor het gieten van de vloer moeten we starten met het opstookprotocol van de vloerverwarming. Ik heb nog nooit vloerverwarming gehad, weet iemand hier of het in de woning dan dusdanig warm wordt dat je geen werkzaamheden kan verrichten?
Het zou gunstig zijn als de schilder in deze 2 weken de boel mooi kan schilderen :D
Je voert de aanvoertemperatuur op, niet je thermostaat.

Thermostaat op 21, ventilatie open en elke keer je aanvoertemperatuur een stukje omhoog.

@NileZ_ Wil je het mooiste resultaat? Stucwerk. Ben je bang voor scheurtjes? Renovlies.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2021 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devinet
Verwijderd schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 21:47:
[...]

Thermostaat op 21, ventilatie open en elke keer je aanvoertemperatuur een stukje omhoog.

@NileZ_ Wil je het mooiste resultaat? Stucwerk. Ben je bang voor scheurtjes? Renovlies.
Thnx voor je reply. Is het niet zo dat door de aanvoertemperatuur op te voeren de woning dan ook warmer wordt? We moeten 'm opvoeren tot 40 graden watertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Verwijderd schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 21:47:
[...]

Dankje! Ik heb alle ervaringen etc goed doorgespit, en vind het lastig om in te schatten hoe bang ik moet zijn voor scheurtjes. In onze nieuwe straat lijkt het grootste deel voor renovlies te kiezen. Iets wat hier op het forum ook een beetje zo lijkt. Dit lijkt met de angst voor scheuren te maken te hebben. Maar komt een scheur dan daadwerkelijk niet door dat behang heen? Glad stucwerk is zo bijgesmeerd.. dus blijkbaar zie ik een of ander mirakels voordeel over het hoofd ofzo haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Devinet schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:17:
[...]

Thnx voor je reply. Is het niet zo dat door de aanvoertemperatuur op te voeren de woning dan ook warmer wordt? We moeten 'm opvoeren tot 40 graden watertemperatuur.
Heb je een warmtepomp? Die hebben tegenwoordig meestal een automatisch programma. Het zal wel warm worden ja. Vraag eerst je aannemer of die een stookprotocol uitvoeren vóór oplevering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Devinet schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 21:06:

Vraag bij de bouwer na of het opstookprotocol uberhaupt nodig is.

Een opstookprotocol (en dan met name het afkoeldeel daarval) is bij een cementdekvloer soms nodig om de vloer gecontroleerd te laten krimpen. Er komen dan haarscheurtjes in de dekvloer die weggewerkt worden onder de gietvloer. Maar ook dit is niet altijd noodzakelijk.

Als een anhydriet gietvloer toegepast is in plaats van een cementdekvloer is zo'n opstookprotocol vaak niet noodzakelijk, de vloer krimpt dan namelijk als geheel en scheurt niet of nauwelijks omdat deze zwevend gelegd is. Zo'n anhydriet vloer moet droog genoeg zijn voor de afwerking (dat kun je meten).

Als je het protocol wilt uitvoeren moet je inderdaad niet de thermostaat gebruiken (verbind die even door, zodat er continu warmtevraag is), maar de thermostaatknop op de verdeler. Deze zet je de eerste dag op 20 graden, dan op 25, etc tot het maximum en dan per dag ook weer terug tot 20 (en dan kan de ketel weer uit). Dit doe je het liefst twee keer, dan is de vloer afgekoeld.

Laat daarna de kamerthermostaat op de gewenste binnentemperatuur staan (19 graden is prima voor de schilders/vloerenleggers), ga dus niet de vloer af laten koelen tot de 8 graden die het nu buiten is, want dan krijg je alsnog scheuren. De vloer moet je op een zo constant mogelijk temperatuur houden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

NileZ_ schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:33:
[...]

Dankje! Ik heb alle ervaringen etc goed doorgespit, en vind het lastig om in te schatten hoe bang ik moet zijn voor scheurtjes. In onze nieuwe straat lijkt het grootste deel voor renovlies te kiezen. Iets wat hier op het forum ook een beetje zo lijkt. Dit lijkt met de angst voor scheuren te maken te hebben. Maar komt een scheur dan daadwerkelijk niet door dat behang heen? Glad stucwerk is zo bijgesmeerd.. dus blijkbaar zie ik een of ander mirakels voordeel over het hoofd ofzo haha.
Renovlies is ook goedkoper. Dus goedkoper en geen/minimaal risico.

Ik ben persoonlijk erg fan van mooi gestucte muren. Ik laat straks alles stuccen, plafond en wanden. Scheurtjes werk ik wel weer bij na een paar seizoenen.

Sommigen gaan eerst renovliezen, en dan over een paar jaar laten stuccen. Dat zou ik persoonlijk nooit doen. Het kost je veel meer, en je woning moet volledig leeg en afgeplakt. Als je stucwerk wilt, doe het dan en werk de scheuren bij als je huis gezet is.

Het is allemaal niet zo spannend.

Vraag je stukadoor wel wapeningsgaas te gebruiken en de boel in te snijden tussen wand en plafond. Laat de schilder het vervolgens kitten.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2021 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
@Verwijderd
Thanks. Dat idee had ik zelf ook. Budgettechnisch is renovlies inderdaad iets goedkoper. Qua uitstraling vind ik stuc ook net iets meer hebben. Al moet ik eerlijk zijn dat goed aangebracht renovlies ook zeker mooi is. Mijn gedachte is hetzelfde als die van jou, eventuele scheuren zijn snel genoeg te herstellen.
Echter blijft het in beide gevallen afhankelijk van de 'vakman'. En elke schilder hier in de regio beweert prima te kunnen behangen, en uiteraard beweert elke stukadoor vakwerk te leveren.
Ik heb persoonlijke ervaring met een stukadoor die echt super netjes werk heeft afgeleverd in ons vorige huis, echter is deze inmiddels zo in prijs gestegen dat me dat toch een beetje tegen de borst stuit. Zeker gezien er daarna ook nog gesaust moet worden..

Bedankt voor je input! Kan ik zeker wat mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
NileZ_ schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:41:
@Verwijderd
Thanks. Dat idee had ik zelf ook. Budgettechnisch is renovlies inderdaad iets goedkoper. Qua uitstraling vind ik stuc ook net iets meer hebben. Al moet ik eerlijk zijn dat goed aangebracht renovlies ook zeker mooi is. Mijn gedachte is hetzelfde als die van jou, eventuele scheuren zijn snel genoeg te herstellen.
Echter blijft het in beide gevallen afhankelijk van de 'vakman'. En elke schilder hier in de regio beweert prima te kunnen behangen, en uiteraard beweert elke stukadoor vakwerk te leveren.
Ik heb persoonlijke ervaring met een stukadoor die echt super netjes werk heeft afgeleverd in ons vorige huis, echter is deze inmiddels zo in prijs gestegen dat me dat toch een beetje tegen de borst stuit. Zeker gezien er daarna ook nog gesaust moet worden..

Bedankt voor je input! Kan ik zeker wat mee!
Wij gaan hier ook gewoon voor strak stucwerk ondanks het risico. Behalve twee slaapkamers, op de eerste etage en de derde verdieping. Deze gaan wij nu nog niet gebruiken en mijn vrouw wil als er kinderen komen gaan behangen. Wij betalen €18 (excl btw) de meter, voor Stucen en latex spuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:40
@Hanzul Is dat traditioneel Stucwerk of dunpleister? Wie laat je het doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
Machinaal dunpleister En vervolgens latex spuiten. Is een Stucadoor uit het dorp gemeente Cranendonck (regio zuid Oost Brabant). Mocht je in de buurt wonen, PB me maar even voor contactgegevens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Verwijderd schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 09:26:
[...]

Sommigen gaan eerst renovliezen, en dan over een paar jaar laten stuccen. Dat zou ik persoonlijk nooit doen. Het kost je veel meer, en je woning moet volledig leeg en afgeplakt. Als je stucwerk wilt, doe het dan en werk de scheuren bij als je huis gezet is.
Volgens mij gaat het behang zelfs opbollen als je er later overheen gaat stucen.

Wij zijn ook gezwicht voor stucen. Begroting iets erop aangepast (eerst uitgegaan van reno(vatie)-vlies. Uiteindelijk valt het best mee qua prijs. Wel stuk strakker imo.

Alleen nog twijfels over de afwerking.

[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 20-01-2021 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelmerc
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-05 13:17
Wij gaan voor zelf glasvlies aanbrengen. met een structuurtje erin. Vele malen goedkoper omdat je het zelf kan doen en geen bedrijf nodig hebt en mogelijk scheuren zie je eigenlijk niet door de structuur die er in tov gladde afwerking.

Nadeel is natuurlijk dat het niet volledig strak is, als dat echt het effect is wat je wil bereiken.

Ik zie nog wel op tegen 400m2 voorstrijk, lijmen, plakken, 2x schilderen. Maar als je eenmaal bezig bent met wat vrienden / familie is dat zo klaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vorkje
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-09 18:19
Hoe lang vantevoren zijn jullie begonnen met offertes verzamelen voor stucwerk? Ben ik met nog een klein jaar te gaan te vroeg? :P

Als ik het goed begrijp zou dunpleister voldoende moeten zijn voor onze situatie. Dat willen we dan ook gelijk wit en deels in kleur laten spuiten. Zijn er bedrijven waar jullie goede ervaringen mee hebben in provincie Utrecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 12:53
Een van onze opleverpunten is dat er een douchestang is gemonteerd terwijl we hadden aangegeven dat dit leeg moet zijn omdat we zelf in iets gaan voorzien. Daarnaast is de verkeerde radiator geplaatst. Dat resulteert in 7 tegels vervangen in de grote badkamer en 3 in de kleine. De aannemer heeft gevraagd of wij nog tegels over hebben. Dat hebben wij, maar deze wil ik eigenlijk voor mezelf bewaren. Nu heb ik er niet zoveel nodig maar wat mij betreft mag de aannemer mij de tegels die zij nodig hebben aan mij vergoeden. Het zijn immers tegels die ik zelf gekocht heb. Ik krijg alleen de indruk dat ze deze tegels kosteloos willen vervangen en niet vergoeden. Wat denken jullie?

Het gaat denk ik om een goede 150 tot 200 euro aan tegels...

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NileZ_
Hanzul schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 11:19:
[...]

Wij gaan hier ook gewoon voor strak stucwerk ondanks het risico. Behalve twee slaapkamers, op de eerste etage en de derde verdieping. Deze gaan wij nu nog niet gebruiken en mijn vrouw wil als er kinderen komen gaan behangen. Wij betalen €18 (excl btw) de meter, voor Stucen en latex spuiten.
Die prijs vind ik nog niet eens zo heel erg gek, zeker aangezien dit inclusief spuiten is.
Bij mij zitten de offertes op dit moment een beetje rond de 19-20 euro per m2, maar nog wel exclusief latex spuiten.
Dunpleister lijkt voldoende te zijn. Al moet ik wel zeggen dat de verschillende stukadoors met verschillende termen aan komen zetten.
De een spreekt over het aanbrengen van een filmlaagje met mogelijk een goedkopere variant door het aanbrengen van fix en finish. Terwijl bij de andere die laag fix en finish weer de standaard lijkt te zijn.
Feit blijft dat je goed moet doorvragen over wat er nou daadwerkelijk gedaan wordt.
Maarja what is else is new? Dat is inmiddels een gouden regel binnen de nieuwbouw. 😂

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09 01:01
In mijn ervaring is dunpleister wel flink gevoeliger voor scheuren dan stucwerk. In ons huidige huis zie je boven alle deurkozijnen een rechte scheur lopen in het dunpleister. In het stucwerk is het nihil. Ook met strijklicht van het nachtlampje, zie je dat het echt flink minder glad is dan het stucwerk beneden. Je kunt op sommige plekken de voegen van de onderliggende blokken nog zien. Let wel, alleen bij extreem strijklicht. Bij normaal daglicht zie je dit niet.

Als je dus kiest voor stucwerk omwille van de uitstraling en kwaliteit, zou ik zelf niet kiezen voor dunpleister. Maar het is wel flink voordeliger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hanzul
vorkje schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:04:
Hoe lang vantevoren zijn jullie begonnen met offertes verzamelen voor stucwerk? Ben ik met nog een klein jaar te gaan te vroeg? :P

Als ik het goed begrijp zou dunpleister voldoende moeten zijn voor onze situatie. Dat willen we dan ook gelijk wit en deels in kleur laten spuiten. Zijn er bedrijven waar jullie goede ervaringen mee hebben in provincie Utrecht?
Ongeveer 5 maanden in ons geval.
Bij ons gaat de kap er morgen op. Oplevering is in mei gepland. Vorige week stucadoor, spuiter besproken. Pvc boer kent mijn vrouw via paardrijden en zijn we eind december geweest (net voor Lockdown) en die zij kom half februari maar terug, maar heb zoiezo tijd voor jullie. Keuken net voor start bouw besproken. Sanitair doet aannemer, via projectleverancier. Andere grote dingen, zoals extra elektra, aantal wanden behangen, pinten, tussenwandje zetten, tuin en straatwerk doen we zelf/ in eigen netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devinet
mister_S schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:36:
[...]

Heb je een warmtepomp? Die hebben tegenwoordig meestal een automatisch programma. Het zal wel warm worden ja. Vraag eerst je aannemer of die een stookprotocol uitvoeren vóór oplevering.
Thnx voor je reply, nee we hebben stadsverwarming en de aannemer voelt zich niet geroepen dit te doen. Ergens begrijpelijk natuurlijk.
Blihi schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 07:46:
[...]

Vraag bij de bouwer na of het opstookprotocol uberhaupt nodig is.

Een opstookprotocol (en dan met name het afkoeldeel daarval) is bij een cementdekvloer soms nodig om de vloer gecontroleerd te laten krimpen. Er komen dan haarscheurtjes in de dekvloer die weggewerkt worden onder de gietvloer. Maar ook dit is niet altijd noodzakelijk.

Als een anhydriet gietvloer toegepast is in plaats van een cementdekvloer is zo'n opstookprotocol vaak niet noodzakelijk, de vloer krimpt dan namelijk als geheel en scheurt niet of nauwelijks omdat deze zwevend gelegd is. Zo'n anhydriet vloer moet droog genoeg zijn voor de afwerking (dat kun je meten).

Als je het protocol wilt uitvoeren moet je inderdaad niet de thermostaat gebruiken (verbind die even door, zodat er continu warmtevraag is), maar de thermostaatknop op de verdeler. Deze zet je de eerste dag op 20 graden, dan op 25, etc tot het maximum en dan per dag ook weer terug tot 20 (en dan kan de ketel weer uit). Dit doe je het liefst twee keer, dan is de vloer afgekoeld.

Laat daarna de kamerthermostaat op de gewenste binnentemperatuur staan (19 graden is prima voor de schilders/vloerenleggers), ga dus niet de vloer af laten koelen tot de 8 graden die het nu buiten is, want dan krijg je alsnog scheuren. De vloer moet je op een zo constant mogelijk temperatuur houden.
Thnx! We hebben een cementdekvloer en volgens de vloerleverancier is het in dit geval een must helaas. Het is alleen zo zonde van de verloren tijd waarin niet of nauwelijks gewerkt kan worden. Ik heb nog nooit vloerverwarming gehad, bedoel je dat ik de kamerthermostaat moet doorverbinden naar de thermostaat op de verdeler? (wist niet dat we er 2 krijgen) en die van de verdeler moet ik dan het opstookprotocol mee doen, right?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Devinet schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 17:06:
[...]

Thnx voor je reply, nee we hebben stadsverwarming en de aannemer voelt zich niet geroepen dit te doen. Ergens begrijpelijk natuurlijk.

[...]

Thnx! We hebben een cementdekvloer en volgens de vloerleverancier is het in dit geval een must helaas. Het is alleen zo zonde van de verloren tijd waarin niet of nauwelijks gewerkt kan worden. Ik heb nog nooit vloerverwarming gehad, bedoel je dat ik de kamerthermostaat moet doorverbinden naar de thermostaat op de verdeler? (wist niet dat we er 2 krijgen) en die van de verdeler moet ik dan het opstookprotocol mee doen, right?
Waarom is het verloren tijd? Je kan gewoon door hoor.
Pagina: 1 ... 150 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2