Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 141 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.798.051 views

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:24
Farmerwood schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:19:
[...]

Ik meende dat BENG alleen van toepassing is voor nieuwbouw waarvoor de vergunning na 1-1-2021 aangevraagd wordt en niet alle huizen die na die datum opgeleverd worden.

Dat zou betekenen dat mijn woning die eind januari opgeleverd wordt niet voldoet met de EPC-berekening. (Alle vergunningen voor het project zijn uit 2019)
Het is zo dat de BENG eisen in gaan per 1-1-2021 maar de systematiek ook. Woningen met een omgevingsvergunning voor 1-1-2021 hoeven dus niet aan de eisen BENG te voldoen met moeten wel gelabeld worden volgens die systematiek.

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-06 23:17
Krijgertje1979 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 14:01:
Ik ben ingeloot voor een nieuwbouwproject, maar kwam na de loting erachter dat het huis wat ons toebedeelt is de grootste tuin- en perceeloppervlak heeft, maar dus ook een speciale voorziening in de zin dat we verplicht zijn een groenstrook (groensingel) bestaande uit bomen en struiken instand te houden.

Dit gaat naar verwachting om ongeveer 50m2 wat ongeveer 12% is van het totale perceeloppervlak wat enigzins een domper is.

Heeft iemand ervaring met een soortgelijk beding? Ben voornamelijk geinteresseerd om te weten in hoeverre er een mouw aan te passen valt aan zo's soort voorwaarde. Mijn partner en ik willen zeker wel redelijk wat groen in onze tuin, maar de makelaar kan ons niet vertellen of we het naar eigen smaak mogen aanpassen of dat er verwacht wordt dat we het precies zo instant houden zoals de gemeente het aanlegt.
Ik heb in mijn contract een beding dat bepaald dat ik één parkeerplaats op eigen grond moet aanhouden. Daar heb ik echt geen problemen mee :)
En een om de haag in stand te houden. Volgens het contract "zoals deze aangeplant wordt" (dat doet de probject ontwikkelaar). Volgens het 'concept'-plan van de gemeente moet ie 1m80 a 2 meter hoog worden. Een definitieve versie van dat plan heb ik nog niet gezien en daar heb ik dus zeker niet voor getekend. Dat kan nog een leuke discussie worden later. Ik ga iig op foto vastleggen hoe de haag aangeplant wordt . . .

Maar 50 à 90 m2 grond (hoe duur is dat stukje eigenlijk?) wat je vervolgens alleen maar MOET onderhouden . . . Klinkt alsof de gemeente openbaar groen wil maar het onderhoud wel heel goedkoop uitbesteed en er ook nog eenmalig geld voor vangt.
Ik zou dan, met de kennis van nu, vooraf wel 100% zeker willen weten hoe dat precies ingericht wordt. En die tekening/planning moet dan met een paraaf namens de gemeente bij het koop-contract zitten zodat duidelijk is hoe en wat. Dat is in mijn contract namelijk niet goed afgedekt.

Veel hangt natuurlijk van de situatie af:
  • Wat ligt er naast de groenstrook?
  • Hoe zit het met inkijk / privacy?
  • Kun je het stuk bij de tuin trekken?
  • Waar mag je wel/geen haag/hek/schutting zetten?
En dan de belangrijkste vraag : Hebben jullie het onderhoud van die groenstrook er voor over om daar te kunnen wonen?

• hansgrave
Farmerwood schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:19:
[...]

Ik meende dat BENG alleen van toepassing is voor nieuwbouw waarvoor de vergunning na 1-1-2021 aangevraagd wordt en niet alle huizen die na die datum opgeleverd worden.

Dat zou betekenen dat mijn woning die eind januari opgeleverd wordt niet voldoet met de EPC-berekening. (Alle vergunningen voor het project zijn uit 2019)
Nee het is zo dat jouw woning moet voldoen aan de EPC eisen maar dat deze wel bij oplevering voorzien moet worden van een energielabel conform systematiek Beng. Dus niet aan de eisen Beng prestatie maar wel een certificaat berekend volgens de Beng systematiek.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Tja, dat hele BENG. Het uitgangspunt was zo'n beetje het slechtste wat nog toegestaan was... en dat is dan nog steeds toegestaan. Met het bijkomende '4e punt' van de oververhitting. Mooie veter in de reet voor de screenleveranciers. Want die zonwering 'moet' er straks vanaf de bouw al direct op zitten. Maar er zitten zoveel addertjes en uitwegen onder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:09
Dronium schreef op donderdag 24 december 2020 @ 19:51:
[...]

Ik heb in mijn contract een beding dat bepaald dat ik één parkeerplaats op eigen grond moet aanhouden. Daar heb ik echt geen problemen mee :)
En een om de haag in stand te houden. Volgens het contract "zoals deze aangeplant wordt" (dat doet de probject ontwikkelaar). Volgens het 'concept'-plan van de gemeente moet ie 1m80 a 2 meter hoog worden. Een definitieve versie van dat plan heb ik nog niet gezien en daar heb ik dus zeker niet voor getekend. Dat kan nog een leuke discussie worden later. Ik ga iig op foto vastleggen hoe de haag aangeplant wordt . . .

Maar 50 à 90 m2 grond (hoe duur is dat stukje eigenlijk?) wat je vervolgens alleen maar MOET onderhouden . . . Klinkt alsof de gemeente openbaar groen wil maar het onderhoud wel heel goedkoop uitbesteed en er ook nog eenmalig geld voor vangt.
Ik zou dan, met de kennis van nu, vooraf wel 100% zeker willen weten hoe dat precies ingericht wordt. En die tekening/planning moet dan met een paraaf namens de gemeente bij het koop-contract zitten zodat duidelijk is hoe en wat. Dat is in mijn contract namelijk niet goed afgedekt.

Veel hangt natuurlijk van de situatie af:
  • Wat ligt er naast de groenstrook?
  • Hoe zit het met inkijk / privacy?
  • Kun je het stuk bij de tuin trekken?
  • Waar mag je wel/geen haag/hek/schutting zetten?
En dan de belangrijkste vraag : Hebben jullie het onderhoud van die groenstrook er voor over om daar te kunnen wonen?
Het huis heeft een perceelgrootte van 402 m2 wat volgens vrij ruim is voor een tweekapper, echter als er 50m2 of 90m2 minder tuin tegenover staat door dat kettingbeding dan is het ineens minder ruim dan we eerst hadden gewenst.
Wat ligt er naast de groenstrook?
Aan de andere kant van de groenstrook komt een kokosscherm welke samen met de groensingel zou moeten beschermen tegen geluidsoverlast van een industrieterrein, echter ben meerdere keren gaan kijken om te ervaren wat voor overlast er zou moeten zijn, en die overlast kan ik niet zien (of eigenlijk horen). Akoestisch rapport waarop de maatregel van de gemeente gebaseerd is, laat ook zien dat de overlast er amper is en dan ook op basis van geluidsmetingen veel meer noordelijk dan het geplande huis. Lijkt mij meer een overtrokken voorzorgsmaatregel, maar weet niet in hoeverre er over te praten valt aangezien de bouw pas begint nadat de groensingel al is geplaatst.
Hoe zit het met inkijk / privacy?
Die is er niet. Geen enkele van de panden grenzend aan de achtertuin heeft ramen richting de toekomstige huizen.
Kun je het stuk bij de tuin trekken?
Nou dat is dus de grote vraag. Aangezien we het moeten onderhouden en onderdeel is van onze tuin is het volledig toegankelijk, maar de precieze vertaling van regels in koopcontract is er (nog) niet, waarschijnlijk juist vanwege die groensingel. De makelaar zelf weet weinig meer te vertellen dan wat er in de documenten staat (die elkaar ook nog eens tegenspreken over de breedte van de groensingel :| )
Waar mag je wel/geen haag/hek/schutting zetten?
Alles wordt inclusief hagen en hekwerk (ook met verplichte instandhoudsingsplicht) opgeleverd, dus behalve de erfscheiding met de buren hoef ik me daar niet veel zorgen over te maken. [/quote]
Dat hangt dus helemaal af van de specifieke voorwaarden omtrent die groenstrook. Volgens ene document is die 4 meter breed en volgens een ander 7 meter, dus dat is al een punt van discussie, maar meer nog moeten we precies weten wat we wel of niet mogen. Als er foeilelijke struiken geplaatst worden zonder dat we die mogen vervangen door anderen die naar onze smaak zijn dan wordt het een lastig verhaal. In combinatie met een mogelijke breedte van 7 meter zouden we vanwege een gewenste aanbouw en bijkeuken dan wel erg weinig tuin overhouden. We moeten echter dinsdag al aangeven dat we verder willen gaan, nog voordat alle vragen beantwoord zijn, wat niet perse een ramp is, maar het is wel het struikelblok of we er voor willen tekenen of niet.[/quote]

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Krijgertje1979 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 00:16:
[...]

Het huis heeft een perceelgrootte van 402 m2 wat volgens vrij ruim is voor een tweekapper, echter als er 50m2 of 90m2 minder tuin tegenover staat door dat kettingbeding dan is het ineens minder ruim dan we eerst hadden gewenst.

[...]

Aan de andere kant van de groenstrook komt een kokosscherm welke samen met de groensingel zou moeten beschermen tegen geluidsoverlast van een industrieterrein, echter ben meerdere keren gaan kijken om te ervaren wat voor overlast er zou moeten zijn, en die overlast kan ik niet zien (of eigenlijk horen). Akoestisch rapport waarop de maatregel van de gemeente gebaseerd is, laat ook zien dat de overlast er amper is en dan ook op basis van geluidsmetingen veel meer noordelijk dan het geplande huis. Lijkt mij meer een overtrokken voorzorgsmaatregel, maar weet niet in hoeverre er over te praten valt aangezien de bouw pas begint nadat de groensingel al is geplaatst.

[...]

Die is er niet. Geen enkele van de panden grenzend aan de achtertuin heeft ramen richting de toekomstige huizen.

[...]

Nou dat is dus de grote vraag. Aangezien we het moeten onderhouden en onderdeel is van onze tuin is het volledig toegankelijk, maar de precieze vertaling van regels in koopcontract is er (nog) niet, waarschijnlijk juist vanwege die groensingel. De makelaar zelf weet weinig meer te vertellen dan wat er in de documenten staat (die elkaar ook nog eens tegenspreken over de breedte van de groensingel :| )

[...]

Alles wordt inclusief hagen en hekwerk (ook met verplichte instandhoudsingsplicht) opgeleverd, dus behalve de erfscheiding met de buren hoef ik me daar niet veel zorgen over te maken. [/quote]

[...]

Dat hangt dus helemaal af van de specifieke voorwaarden omtrent die groenstrook. Volgens ene document is die 4 meter breed en volgens een ander 7 meter, dus dat is al een punt van discussie, maar meer nog moeten we precies weten wat we wel of niet mogen. Als er foeilelijke struiken geplaatst worden zonder dat we die mogen vervangen door anderen die naar onze smaak zijn dan wordt het een lastig verhaal. In combinatie met een mogelijke breedte van 7 meter zouden we vanwege een gewenste aanbouw en bijkeuken dan wel erg weinig tuin overhouden. We moeten echter dinsdag al aangeven dat we verder willen gaan, nog voordat alle vragen beantwoord zijn, wat niet perse een ramp is, maar het is wel het struikelblok of we er voor willen tekenen of niet.[/quote]

***members only***
Als het van de gemeente moet, is het terug te vinden op
https://www.ruimtelijkeplannen.nl/

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-06 22:23
Krijgertje1979 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 00:16:
[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

***members only***
Ik zou dit persoonlijk een grote meerwaarde vinden, ben dol op groen, wordt betaald en geregeld door een ander en je hebt zelf prachtig groen uitzicht, weet niet of daar nog huizen achter komen maar dan ontneemt dit ook mooi het zicht. Ik zou het wel weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:30

Toppe

Oké ✅

Reed net langs een ander bouw project en daar staan van die grote blokken met verlichting en een camera. Lijkt me eigelijk wel tof om de bouw op afstand te kunnen volgen.

Iemand ervaring hier mee? :)

Bouwwatch biedt deze mogelijkheid natuurlijk maar dat is ook meteen met een PAC en alarm opvolging. Ik wil alleen een camera hebben.

[ Voor 25% gewijzigd door Toppe op 25-12-2020 11:48 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
kabeltjekabel schreef op donderdag 24 december 2020 @ 20:46:
Tja, dat hele BENG. Het uitgangspunt was zo'n beetje het slechtste wat nog toegestaan was... en dat is dan nog steeds toegestaan. Met het bijkomende '4e punt' van de oververhitting. Mooie veter in de reet voor de screenleveranciers. Want die zonwering 'moet' er straks vanaf de bouw al direct op zitten. Maar er zitten zoveel addertjes en uitwegen onder...
Als er koeling aanwezig is vervallen de eisen voor oververhitting. Veel nieuwbouw zal warmtepompen met koeling krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:02
Toppe schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 11:44:
Reed net langs een ander bouw project en daar staan van die grote blokken met verlichting en een camera. Lijkt me eigelijk wel tof om de bouw op afstand te kunnen volgen.

Iemand ervaring hier mee? :)

Bouwwatch biedt deze mogelijkheid natuurlijk maar dat is ook meteen met een PAC en alarm opvolging. Ik wil alleen een camera hebben.
een weerbestendige netwerk camera kost je de kop niet. Je moet hem wel ergens kunnen ophangen en stroom en een internet verbinding hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
hansgrave schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 12:02:
[...]

Als er koeling aanwezig is vervallen de eisen voor oververhitting. Veel nieuwbouw zal warmtepompen met koeling krijgen.
Precies zoals ik zei: te veel uitwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aprofet
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-06 22:13
Graag jullie mening.

Onze standaard zolder (Bouwbesluit :"onbenoemde ruimte") hebben we via meerwerkopties laten upgraden.
Dit zodat we hier meer woonconfort krijgen ipv een donkere opslagruimte.
  • extra zolderkamer (tussenmuur + deur) -a 3500 eur
  • Velux dakraam - a 1375 eur
  • 2 extra WTW-inblaaspunten op zolder - samen 510 eur
  • Vloerverwarming op de zolder (2 thermostaten) gegarandeerd 20 ipv 15 graden - a 1325 eur
Nu heb ik het vloerverwarming-legplan opgevraagd (omdat ik zeker wil zijn dat men deze optie niet vergeet en we nog kunnen bijsturen voordat de dekvloer gestort is. Zie foto.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wat dus goed is, is dat de H-o-H afstand tussen de leidingen nu op zolder op 10cm is gezet (gelijk aan BG en 1e verdieping). Dit gaat zorgen voor voldoende warmte/koelcapaciteit op deze verdieping.

Echter waar ik niet zo blij mee ben is dat (in dit legplan) rechtsonder een gedeelte (H<1,50cm) van de zolder - onder het dakraam- niet van verwarmingsbuizen wordt voorzien! Waarschijnlijk omdat de verdeler daar geplaatst wordt en het dak schuin afloopt. Is dit een manier van verkeerd kostenbesparen door de (onder)aannemer? Is het teveel moeite werk om de gehele vloer van leidingen te voorzien?
Precies bij het dakraam willen wij een of twee werkplekken gaan realiseren; wordt dit straks een onaangename "cold-spot" waar we koude voeten kunnen verwachten?

We hebben nu geen vloerverwarming dus ben geen ervaringsdeskundige.
Wordt het op deze manier 20 graden op de gehele zolder?
Of 22 graden links en 18 graden rechts (gemiddeld ook 20 graden)?

Moet ik protesteren bij de aannemer? Of laten zitten + vertrouwen dat het wel meevalt?
Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
aprofet schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 14:33:
Graag jullie mening.

Onze standaard zolder (Bouwbesluit :"onbenoemde ruimte") hebben we via meerwerkopties laten upgraden.
  • Vloerverwarming op de zolder (2 thermostaten) gegarandeerd 20 ipv 15 graden - a 1325 eur
Nu heb ik het vloerverwarming-legplan opgevraagd (omdat ik zeker wil zijn dat men deze optie niet vergeet en we nog kunnen bijsturen voordat de dekvloer gestort is. Zie foto.

***members only***

Wat dus goed is, is dat de H-o-H afstand tussen de leidingen nu op zolder op 10cm is gezet (gelijk aan BG en 1e verdieping). Dit gaat zorgen voor voldoende warmte/koelcapaciteit op deze verdieping.

Echter waar ik niet zo blij mee ben is dat (in dit legplan) rechtsonder een gedeelte (H<1,50cm) van de zolder - onder het dakraam- niet van verwarmingsbuizen wordt voorzien! Waarschijnlijk omdat de verdeler daar geplaatst wordt en het dak schuin afloopt. Is dit een manier van verkeerd kostenbesparen door de (onder)aannemer? Is het teveel moeite werk om de gehele vloer van leidingen te voorzien?
Precies bij het dakraam willen wij een of twee werkplekken gaan realiseren; wordt dit straks een onaangename "cold-spot" waar we koude voeten kunnen verwachten?

Moet ik protesteren bij de aannemer? Of laten zitten + vertrouwen dat het wel meevalt?
Wat zouden jullie doen?
Ik heb vergelijkbaar meetwerk, maar in mijn geval is de tussenmuur+deur optie inclusief radiator.

Beneden krijg ik wel vloerverwarming. De verdeler bevindt zich standaard op een rare plek (in de kleine hal), maar verplaatsen naar trapkast is (wonder boven wonder) gratis. Dat zou bij jou ook de oplossing kunnen zijn, als het ontbreken van vloerverwarming op dat punt te maken heeft met de verdeler. Een verdeler lijkt mij ook niet handig als je een werkplek wilt. Maar of de verdeler er echt zit, zou je moeten informeren (zoiets zou toch ook op de tekening moeten staan?). Mij advies zou zijn is zelf een handige plek voor de verdeler voorstellen en vragen of ze dat voor je kunnen regelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-06 09:11
aprofet schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 14:33:
Graag jullie mening.

***members only***

Wat zouden jullie doen?
Raar, maar mocht het niet anders kunnen zou ik me er niet al te druk om maken. In een goed geïsoleerd huis staat de verwarming maar af en toe aan om de ruimte op temperatuur te brengen. Lijkt me zeer stug dat dit een merkbare cold spot wordt. Anekdotisch, maar mijn zolder staat op 19 graden ingesteld en de verwarming is uberhaupt nog nooit aangesprongen (woon er precies 12 maanden). Is meer een theoretisch dan praktisch probleem.

Ik zie overigens geen technische reden, dus zou wel navragen wat de overweging is want logisch is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aprofet
SvMp schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 14:43:
[...]

Ik heb vergelijkbaar meetwerk, maar in mijn geval is de tussenmuur+deur optie inclusief radiator.

Beneden krijg ik wel vloerverwarming. De verdeler bevindt zich standaard op een rare plek (in de kleine hal), maar verplaatsen naar trapkast is (wonder boven wonder) gratis. Dat zou bij jou ook de oplossing kunnen zijn, als het ontbreken van vloerverwarming op dat punt te maken heeft met de verdeler. Een verdeler lijkt mij ook niet handig als je een werkplek wilt. Maar of de verdeler er echt zit, zou je moeten informeren (zoiets zou toch ook op de tekening moeten staan?). Mij advies zou zijn is zelf een handige plek voor de verdeler voorstellen en vragen of ze dat voor je kunnen regelen.
De aan en afvoer leidingen voor deze verdeler zijn helaas al ingestort in de betonvloer op de geplande plek. Verplaatsen zal denk ik voor aannemer geen optie meer zijn. Maar dan nog - waarom zou men niet om deze verdeler heen kunnen werken en zodoende toch nog een extra 3-4 m2 van buizen voorzien?
Heb jij vloerverwarming? Krijg je op deze manier koude voeten in de winter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
aprofet schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 14:51:
[...]

De aan en afvoer leidingen voor deze verdeler zijn helaas al ingestort in de betonvloer op de geplande plek. Verplaatsen zal denk ik voor aannemer geen optie meer zijn. Maar dan nog - waarom zou men niet om deze verdeler heen kunnen werken en zodoende toch nog een extra 3-4 m2 van buizen voorzien?
Heb jij vloerverwarming? Krijg je op deze manier koude voeten in de winter?
Nee, huis is nog in aanbouw. De vloerverwarmingen die ik zelf heb gezien zorgen niet zozeer voor warme voeten, maar voor warme lucht.

[ Voor 8% gewijzigd door SvMp op 25-12-2020 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 28-05 14:09
MarcoC schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 14:50:
[...]
Raar, maar mocht het niet anders kunnen zou ik me er niet al te druk om maken. In een goed geïsoleerd huis staat de verwarming maar af en toe aan om de ruimte op temperatuur te brengen. Lijkt me zeer stug dat dit een merkbare cold spot wordt. Anekdotisch, maar mijn zolder staat op 19 graden ingesteld en de verwarming is uberhaupt nog nooit aangesprongen (woon er precies 12 maanden). Is meer een theoretisch dan praktisch probleem.

Ik zie overigens geen technische reden, dus zou wel navragen wat de overweging is want logisch is het niet.
Inderdaad. Als hier verwarmde ruimtes onder zitten zou ik me er ook niet druk om maken.

Bij ons is de vloerverwarming op de slaapkamers boven nog niet aan geweest. De laagste temperatuur die we tot nu toe gezien hebben op de thermostaten is 18 graden in de koudste kamer toen het buiten een nachtje vroor.

Bij de huidige buitentemperaturen komen de slaapkamers niet onder de 19 graden uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
SvMp schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 14:53:
[...]

Nee, huis is nog in aanbouw. De vloerverwarmingen die ik zelf heb gezien zorgen niet zozeer voor warme voeten, maar voor warme lucht.
Warme voeten krijg je bij ons alleen in de badkamer. Die is zo ingeregeld dat er 40 graden water met 4 liter per minuut in gaat. Die vloer warmt dus echt wel op. De rest van het huis krijg je geen warme voeten van. Je kunt de temperatuur van de vloer wel meten. Die is zo'n 22 a 23 graden. Dat is genoeg om de ruimte op temperatuur te houden, maar voelt niet "warm" aan. Je merkt wel dat de vloer aanzienlijk kouder is op plaatsen waar geen vloerverwarming ligt (stukje van de bijkeuken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

leecher schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 12:08:
[...]

een weerbestendige netwerk camera kost je de kop niet. Je moet hem wel ergens kunnen ophangen en stroom en een internet verbinding hebben.
Klopt, heb ik zelfs nog wel liggen. Alleen stroom/internet is eerder de uitdaging vandaar dat ik eerder zit te kijken naar een mobiele oplossing.

Recht tegenover onze kavel staan nog een aantal nieuwbouw woningen, wellicht dat ik daar eens moet aanbellen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
Toppe schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 19:53:
[...]

Klopt, heb ik zelfs nog wel liggen. Alleen stroom/internet is eerder de uitdaging vandaar dat ik eerder zit te kijken naar een mobiele oplossing.

Recht tegenover onze kavel staan nog een aantal nieuwbouw woningen, wellicht dat ik daar eens moet aanbellen :)
Lijkt me de snelste/makkelijkste manier. Als de overburen dat destijds hadden voorgesteld hadden ze er best een voor mijn dakraam mogen hangen. Wel zonder microfoon of een die gesaboteerd is (druppeltje lijm oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:05
Veel hier gelezen over kabels trekken en dat je door een standaard pvc buis maar 1 kabel kan trekken en met geluk 2 kabels.

Maar wie heeft er ervaring met kabels geschikt voor coax en utp, zie link ter verduidelijking:

https://www.kabelshop.nl/...12510-i17144-t240990.html

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-06 09:11
Blihi schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 19:41:
[...]

Inderdaad. Als hier verwarmde ruimtes onder zitten zou ik me er ook niet druk om maken.

Bij ons is de vloerverwarming op de slaapkamers boven nog niet aan geweest. De laagste temperatuur die we tot nu toe gezien hebben op de thermostaten is 18 graden in de koudste kamer toen het buiten een nachtje vroor.

Bij de huidige buitentemperaturen komen de slaapkamers niet onder de 19 graden uit.
Dat betekent dus ook wat paradoxaal dat een huis met vloerverwarming bij lange na niet "warme voeten" oplevert. Ik loop altijd met pantoffels rond omdat de verwarming maar zelden aanstaat en de vloer meestal dus omgevingstemperatuur is. Dat is uiteraard prima, maar niet het beeld wat mensen bij vloerverwarming vaak hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-05 22:03
Blihi schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 19:44:
[...]

Warme voeten krijg je bij ons alleen in de badkamer. Die is zo ingeregeld dat er 40 graden water met 4 liter per minuut in gaat. Die vloer warmt dus echt wel op. De rest van het huis krijg je geen warme voeten van. Je kunt de temperatuur van de vloer wel meten. Die is zo'n 22 a 23 graden. Dat is genoeg om de ruimte op temperatuur te houden, maar voelt niet "warm" aan. Je merkt wel dat de vloer aanzienlijk kouder is op plaatsen waar geen vloerverwarming ligt (stukje van de bijkeuken).
Maar als je op blote voeten loopt, is het dan wel aangenaam of voelt dat dan koud aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:21
Gisteren heb ik bij ons (26 maanden geleden opgeleverd) huis een probleem geconstateerd, aan de voorkant van het huis is een gat ontstaan. Ik heb online melding gemaakt bij de bouwer, de situatie ook maar gelaten hoe het nu is zodat hun misschien beter kunnen zien wat de oorzaak is.

Naar mijn idee spoelt de grond onder het worteldoek weg waardoor het grind wegzakt. In de kruipruimte lijkt ter hoogte van het probleem ook een bultje zand te ontstaan. Bij de rest van de buren is er geen probleem.

Wat zou dit kunnen zijn, spoelt de grond tussen de kanaalplaten door de kruipruimte in? En denken jullie dat dit ook enige urgentie zal (moeten) hebben?

Op de foto's lijkt het gat niet heel groot maar het is moeilijk in perspectief te plaatsen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LmsOuw0KjONbnnjY_Al3gWzzTLE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6uDZC8v349hrpEWbCYYLuAxj.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GDYV39bL00zMlwyKV0Ln8f9lV6o=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SFOoktFvZtJfiGEeokZZNv0F.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZdhERvIY-qhRVFaEs6RUAG5lX7Q=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iLdX5bt7r7D29DfkwnF0ruH7.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Je kruipruimte is ook drijfnat, volgens mij is dat ook niet de bedoeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Bravertal schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 20:30:
Veel hier gelezen over kabels trekken en dat je door een standaard pvc buis maar 1 kabel kan trekken en met geluk 2 kabels.
Dat hangt heel erg van welke maat jouw 'standaard' pvc buis heeft (16mm of 19mm?) af en hoe netjes ie gelegd is. De meest gangbare maten zijn namelijk 16mm en 19mm. En in een 19mm buis zal 2 kabels doorgaans wel lukken, zelfs 2x dikke cat7a kabels. In een standaard 16mm buis is het uiteraard allemaal wat krapper.

Aangezien de coax-kabel in dat setje blijkbaar dunner is dan de Cat 6 zou je toch verwachten dat dat met een 19mm buis sowieso wel moet lukken. Hoe makkelijk ie in een 16mm buis kan, kan ik helaas ook niet goed inschatten.
Maar je zou het uiteraard kunnen proberen, zeker icm wat kabelglijmiddel (bijv dat spul van 3M) moet je best een eind komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
Dersan schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 07:58:
Gisteren heb ik bij ons (26 maanden geleden opgeleverd) huis een probleem geconstateerd, aan de voorkant van het huis is een gat ontstaan. Ik heb online melding gemaakt bij de bouwer, de situatie ook maar gelaten hoe het nu is zodat hun misschien beter kunnen zien wat de oorzaak is.

Naar mijn idee spoelt de grond onder het worteldoek weg waardoor het grind wegzakt. In de kruipruimte lijkt ter hoogte van het probleem ook een bultje zand te ontstaan. Bij de rest van de buren is er geen probleem.

Wat zou dit kunnen zijn, spoelt de grond tussen de kanaalplaten door de kruipruimte in? En denken jullie dat dit ook enige urgentie zal (moeten) hebben?

Op de foto's lijkt het gat niet heel groot maar het is moeilijk in perspectief te plaatsen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
hoop water uit regenpijp -> gaat de grond in onder je fundering door -> neemt een hoop zand mee en spoelt een gat. Allemaal geen ramp (tenzij je fundering op staal is) maar die regenpijp zou ik wel ergens op aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:44
ACM schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 10:09:
[...]

Dat hangt heel erg van welke maat jouw 'standaard' pvc buis heeft (16mm of 19mm?) af en hoe netjes ie gelegd is. De meest gangbare maten zijn namelijk 16mm en 19mm. En in een 19mm buis zal 2 kabels doorgaans wel lukken, zelfs 2x dikke cat7a kabels. In een standaard 16mm buis is het uiteraard allemaal wat krapper.

Aangezien de coax-kabel in dat setje blijkbaar dunner is dan de Cat 6 zou je toch verwachten dat dat met een 19mm buis sowieso wel moet lukken. Hoe makkelijk ie in een 16mm buis kan, kan ik helaas ook niet goed inschatten.
Maar je zou het uiteraard kunnen proberen, zeker icm wat kabelglijmiddel (bijv dat spul van 3M) moet je best een eind komen.
is dit geen oplossing voor twee utp kabels door één buis te trekken, icm met de 3M kabelglijmiddel?

https://www.sandervunderi...abel-cat-6-per-meter.html

Nog steeds breder dan één kabel, lijkt mij wel makkelijker trekken dan twee losse kabels. Iemand ervaring met bovenstaande door een 19mm buis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Laatst online: 11:40
leecher schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 11:08:
[...]

hoop water uit regenpijp -> gaat de grond in onder je fundering door -> neemt een hoop zand mee en spoelt een gat. Allemaal geen ramp (tenzij je fundering op staal is) maar die regenpijp zou ik wel ergens op aansluiten.
Eens, bij onze huidige woning hadden wij hetzelfde. Na een paar jaar leek er wel een 'sinkhole' te onstaan.
Buis aangekoppeld en aan het eind van het perceel laten uitkomen. Geen gezeur meer met regenwater

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 18:37
SmoothTweaker schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 11:55:
[...]

Eens, bij onze huidige woning hadden wij hetzelfde. Na een paar jaar leek er wel een 'sinkhole' te onstaan.
Buis aangekoppeld en aan het eind van het perceel laten uitkomen. Geen gezeur meer met regenwater
Normaal gesproken worden alle hemelwater afvoeren toch op een pvc buis aangesloten welke langs de fundering uitkomt in infiltreringskratten?
Hieronder een foto van hoe het bij ons is aangelegd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oXu2bu9vzK3iKmuqUrvtDLLs5Xw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TqndGJAXX6dGIcclDGa0mbqR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door witterholt op 26-12-2020 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:21
Anoniem: 36835 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 10:07:
Je kruipruimte is ook drijfnat, volgens mij is dat ook niet de bedoeling?
Klopt, helaas is dat "normaal" in de wijk, zijn wat problemen met de grondwaterstand. Kruipruimtes zijn hier nooit echt droog...
leecher schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 11:08:
[...]

Lijkt mij inderdaad geen verkeerd idee, heb ik al wel op meer plekken in de wijk gezien. Het idiote is ook dat al het water, ook van de achterkant van het huis + uitbouw, wordt afgevoerd naar de voorkant door de spouw heen, zie het kleine buisje onder de regenpijp:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4b2d40gJ3Ik6BhV2qEF4QzvqZ0E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WSAo9yDFiJtoF9jUlZKleqJD.jpg?f=user_large

Ik ga denk ik maar even wat molgoten zien te fixxen en die ingraven.

Afbeeldingslocatie: https://www.dambeton.nl/upload/c2114210-23b2-48c6-935c-6a8b8c50edfc.JPG
witterholt schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 12:10:
[...]

Normaal gesproken worden alle hemelwater afvoeren toch op een pvc buis aangesloten welke langs de fundering uitkomt in infiltreringskratten?
Hieronder een foto van hoe het bij ons is aangelegd.
[Afbeelding]
Deze manier van aanleggen lijkt hier helaas niet het geval. Even geen betere foto beschikbaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BF8DIJJZAT8vIlALrj0RrX1ibbQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ggXiznSx0FBUebxS5zgi2zEF.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 28% gewijzigd door Dersan op 26-12-2020 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
witterholt schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 12:10:
[...]

Afhankelijk van de fundering kan dat een nogal dure vergissing zijn. Liever de kratten een paar meter van de fundering plaatsen.
Dersan schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 12:51:

Lijkt mij inderdaad geen verkeerd idee, heb ik al wel op meer plekken in de wijk gezien. Het idiote is ook dat al het water, ook van de achterkant van het huis + uitbouw, wordt afgevoerd naar de voorkant door de spouw heen, zie het kleine buisje onder de regenpijp:
ik zou denken dat deze constructie gewoon niet af is maar geen idee wat de regelgeving er precies over zegt.

[ Voor 38% gewijzigd door leecher op 26-12-2020 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dersan schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 12:51:
[...]
Als dat echt zo is dan hoop ik dat je nooit een verstopping krijgt in dat kleine buisje. Is het niet buisje niet gewoon een middel om het water van de muur af te laten vloeien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
leecher schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 13:30:
[...]

Afhankelijk van de fundering kan dat een nogal dure vergissing zijn. Liever de kratten een paar meter van de fundering plaatsen.

[...]
De kratten zelf liggen ook ruim een meter van de fundering. Alleen de pvc buis loopt er langs zoals te zien is op de foto....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xktw3usAYJQ7HWtVivYxdVf1VSU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RV3bqCsNNGJauBwYY6SnSlBo.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door witterholt op 26-12-2020 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:18

EiT

Misschien een beetje offtopic, onze woning is nog opgeleverd met tocht roosters.

In onze nieuwbouw wijk heeft de helft besloten een haard te nemen, aantal zijn op gas en een aantal op hout.

Nu stoken ze elke dag en het maakt ze niet uit onder welke weersomstandigheden. Nu begin het nu eigenlijk beu te worden, het is de zoveelste keer dat wij overlast van de stank hebben (slaat op mijn adem en mijn zoon heeft er ook last van).

Is hier iets tegen te doen? Wij hebben standaard projectbouw Duco roosters.
Vloeken/aanspreken helpt niet.
Roosters dicht zetten is niet echt een optie met een kind met astma.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 09:39

Milmoor

Footsteps and pictures.

Voor de nieuwbouwers die de keuze nog kunnen maken: laat alle draden doortrekken naar je schakelaars. Standaard wordt alleen fase doorgetrokken, en schakel terug naar de lamp. Hierdoor kan je er niet makkelijk domotica in monteren. Die heeft ook een nul-draad nodig. En als je toch bezig bent, pak de aarde direct mee. Iets als de Shelly 1L kan daar ten dele omheen truuken. Maar alleen binnen kaders. Ik wil nu op meerdere plekken alsnog de nul-draad doortrekken om een gewone Shelly te kunnen monteren. Stom karweitje, en niet overal haalbaar. Het direct meenemen kost bijna niets, en het is veel flexibeler.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Gister op de weg naar mijn ouders even onze aflag gepakt om te kijken of er al wat te zien was. Dat is 11 weken nadat we getekend hebben. Er was toen nog niets, dit is het resultaat na 11 weken. Meeste installatiewerk is al gedaan. Dak zit er volledig op en alle kozijnen zitten er al in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yI2296NGL9JNsUp9QL49Vvjwjh4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KXqNW4W4t6tIgm3nsiSrZcXv.jpg?f=fotoalbum_large

Ook even naar binnen kunnen kijken om te zien welke materialen ze gebruiken. Diepe inbouwdozen en brandwerende 4x AK gipsplaten.

[ Voor 8% gewijzigd door Toppe op 26-12-2020 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-06 21:19
We krijgen op zolder geen toevoerventiel van de WTW, alleen een afvoerventiel in de technische ruimte. Kan een toevoerventiel achteraf makkelijk (zelf) bijgevoegd worden? Ik heb met google gezocht, maar een duidelijk antwoord kan ik niet vinden.

[ Voor 18% gewijzigd door mister_S op 26-12-2020 22:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

@Toppe Dat is wel heel snel :o

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 26-12-2020 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-06 22:23

siemenz

Koetje

Supersnel.

Wij in april getekend. In oktober bij de notaris en ze zijn vorige week begonnen met bouwen. Verwachte oplevering q1/2 2022

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Source90 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 11:14:
[...]
is dit geen oplossing voor twee utp kabels door één buis te trekken, icm met de 3M kabelglijmiddel?

https://www.sandervunderi...abel-cat-6-per-meter.html

Nog steeds breder dan één kabel, lijkt mij wel makkelijker trekken dan twee losse kabels. Iemand ervaring met bovenstaande door een 19mm buis?
Zo'n duo of twee enkele... weinig verschil. Behalve dat je in het laatste geval twee dozen moet kopen (of heel raar moet gaan afmeten en knippen... en in het geval van de duo een doos 2x zo duur is :+

Goed gelegde 19mm buis over redelijk tracé moet geen probleem zijn om 2x UTP doorheen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
ACM schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 10:09:
[...]

Waarbij flex in 19mm ~= gladde 16mm is.

Maar 'best een eind'; het is pas bruikbaar als je er helemaal door komt :P

[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 27-12-2020 00:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
EiT schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 16:55:
Misschien een beetje offtopic, onze woning is nog opgeleverd met tocht roosters.

In onze nieuwbouw wijk heeft de helft besloten een haard te nemen, aantal zijn op gas en een aantal op hout.

Nu stoken ze elke dag en het maakt ze niet uit onder welke weersomstandigheden. Nu begin het nu eigenlijk beu te worden, het is de zoveelste keer dat wij overlast van de stank hebben (slaat op mijn adem en mijn zoon heeft er ook last van).

Met ventilatiesysteem C gaat dat erg lastig worden. Heb je zin om te verbouwen; bouw het om naar ventilatie type D+wtw en voorzie de inlaat van een filter.
Zoiets bijvoorbeeld;
https://www.ventilatielan...-ionisatie-filterbox.html
of;
https://www.filterwebstor...u200-luchtfilterunit.html

Reken wel op een aardige kostenpost; de WTW box a €1500, die filterbox voor €1,1k. Paar extra buizen, afvoer voor de WTW... gaat zo €3k kosten aan materiaal. Er is ook voordeel; minder energieverbruik, minder lawaai van buiten, minder tocht, etc.

Beetje jammer dat er nog steeds zoveel met type C gebouwd wordt.

En nog veel vervelender dat die houtstook niet wordt aangepakt }:|

Qua lange termijn zou je (lokaal) politiek actief moeten worden om die overlast te kop in te drukken. Her en der wordt er langzaam aan de poten van de houtstook getrokken, maar het gaat allemaal erg langzaam. Gemeenten weigeren zich te handhaven, het rijk stelt te vage regels op, de Raad van State zit te mieren over de juiste procedures... en ondertussen worden sommige mensen helemaal uitgerookt. Zum kotzen.

Hoe dan ook; klaag wel nu al direct bij je gemeente. Maak foto's en videos van de walmende schoorsteen. Zoek de lokale krant op. Druk folders van het longfonds bij de houtstokers in de bus. Etc.
Gemeenten zeggen vaak "Maar dit hebben we nog nooit gehoord.", en dat is vaak ook zo omdat mensen denken dat melden en klagen niet werkt.

Ik had hier lokaal overlast van vlaggenmasten, maar daar zijn de regels een stuk helderder voor en is de gemeente gewoon wettelijk verplicht binnen een x termijn te handhaven. :D

Kijk ook eens op;
https://houtrookvrij.nl/

[ Voor 24% gewijzigd door kabeltjekabel op 27-12-2020 00:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaa87
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-07-2021

Wat naar voor jullie. Ik hoop dat mijn buren geen houthaarden nemen. Ik heb dat sowieso nooit begrepen die behoefte om hout te stoken, vooral in een hypermodern huis. Vroeger deden mensen dat omdat ze geen keuze hadden. Ondanks alle technologische vorderingen die we hebben gemaakt hebben mensen nog steeds behoefte om in hun energieneutrale woning met zonnepanelen een fikkie te steken als een stel primitieve oermensen en ook nog eens anderen het leven zuur maken ermee. En zogenaamd quasi gezellig ouderwets fijnstof ademen in hun huis. 8)7

Ik heb een keer een een bezichtiging gehad waar de makelaar me trots wees op de houtkachel. Waarop ik zei: "wat vervelend, dat zou ik er als eerste uitslopen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Yaa87 schreef op zondag 27 december 2020 @ 01:32:
[...]
Ik heb een keer een een bezichtiging gehad waar de makelaar me trots wees op de houtkachel. Waarop ik zei: "wat vervelend, dat zou ik er als eerste uitslopen."
:D

"Houtkachel, vers spackwerk (2019) en 5-pits gaskookplaat" O-) :r

Ik snap nooit wat de reden van wel of niet benoemen van iets is in zo'n Funda advertentie. Een gaskookplaat is gewoon het goedkoopste wat er is lol.

[ Voor 17% gewijzigd door kabeltjekabel op 27-12-2020 01:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaa87
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-07-2021
kabeltjekabel schreef op zondag 27 december 2020 @ 01:47:
[...]

:D

"Houtkachel, vers spackwerk (2019) en 5-pits gaskookplaat" O-) :r

Ik snap nooit wat de reden van wel of niet benoemen van iets is in zo'n Funda advertentie. Een gaskookplaat is gewoon het goedkoopste wat er is lol.
Snap ik wel want er zijn nog steeds mensen die denken dat je alleen met gas en echte vlammen lekker kunt koken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

@Anoniem: 36835 @siemenz dit is de model woning, die van ons is september start bouw.

Al ben ik benieuwd hoe dit zich houdt ten opzichte van de woningborg overeenkomst met ‘start bouw’ lijkt me namelijk dat (aangezien het een project is) je niet met woning A kan starten, opleveren om vervolgens met woning B 4 maanden later te beginnen. Maar goed, we hebben weinig haast. Eerst maar langs de trappen en kozijnen boer :+

Ik dacht dat niet dat dit zo snel mogelijk was, nu is het idee van 5/6 maanden wel haalbaar ja :)

[ Voor 28% gewijzigd door Toppe op 27-12-2020 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online

Je ventilatiesysteem ombouwen naar een type D met actieve kool filterbox. Veel werk en vaak niet mogelijk op een esthetische manier. Verder kan enkel aanpakken bij de bron werken. Je kan misschien sensibiliseren door te wijzen op de enorme luchtvervuiling dat houtstook veroorzaakt. Dat is immers ook voor hen nadelig.

Verhuizen is ook een optie maar houtkachels zijn tegenwoordig alomtegenwoordig en je ruikt het van ver. Ons huis heb ik laten bouwen met type D ventilatie met aanvoer aan de kant waar ik het minste overlast verwachtte maar zelfs dan nog heb je regelmatig last van stank. Bij mij gelukkig meestal enkel 's avonds en bij weer met weinig wind maar toch vaak genoeg om vervelend te zijn. En dan heb ik gelukkig (nog) geen stokers vlakbij. In de 2 jaar dat we hier wonen zijn er al wel nieuwe gekomen in de omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 04-06 16:01
@Admiral Freebee ik heb persoonlijk mijn zoektocht naar ioniserende en hepa filterende toevoegingen op een wtw systeem gestaakt, bij gebrek aan duidelijk bewijs, en in het algemeen en vroeg stadium van de technologie met gebrek aan ontwikkelingstijd. Ik zie nu bv dat de Itho pure blue vervangen is door vfa solutions, en die hebben wel 40 verschillende systemen. Ik hoor het graag als iemand een goede oplossing heeft gevonden nu we weten dat er twee jaar gebouwd gaat worden naast ons huis!

Edit: heel veel topics hierover, eg Luchtreiniging, maar welk apparaat? - never mind :)

[ Voor 10% gewijzigd door nel!s op 27-12-2020 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
hallom schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 02:14:
[...]

Maar als je op blote voeten loopt, is het dan wel aangenaam of voelt dat dan koud aan?
Dat ligt er aan wie je dat vraagt. Ik heb vrijwel nooit koude voeten, maar mijn partner heeft zowel sokken als pantoffels aan en klaagt nog.

Je voelt heel duidelijk het verschil tussen het deel van de vloer waar geen vloerverwarming zit (hoek van de bijkeuken) en waar wel vloerverwarming zit.

De badkamer voelt echt comfortabel warm aan. Dat moet ook wel, want om uit zo'n klein oppervlak voldoende vermogen te halen moet de vloer gewoon warm blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Dersan schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 07:58:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Goed idee om hier de bouwer even naar te laten kijken, maar ik vermoed het volgende:

Bij de bouw is op deze plaats gegraven om de doorvoeren te maken naar de meterkast. De grond is hier dus los geweest. Nadat de leidingen gelegd zijn en de funderingen gestort is dit gat vol gegooid met losse grond, maar niet aangetrild. Nu regent het en is het vochtig, dus zoekt het water dat op jouw bestrating valt een weg de grond in en die weg gaat door de meest losse grond, wat toevallig hier is.

Waarschijnlijk is het verstandig om dit deel van de voortuin een keer uit te graven en in laagjes dicht te storten en goed aan te stampen zodat de grond even dicht wordt als de omliggende grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
nel!s schreef op zondag 27 december 2020 @ 09:52:
@Admiral Freebee ik heb persoonlijk mijn zoektocht naar ioniserende en hepa filterende toevoegingen op een wtw systeem gestaakt, bij gebrek aan duidelijk bewijs, en in het algemeen en vroeg stadium van de technologie met gebrek aan ontwikkelingstijd. Ik zie nu bv dat de Itho pure blue vervangen is door vfa solutions, en die hebben wel 40 verschillende systemen. Ik hoor het graag als iemand een goede oplossing heeft gevonden nu we weten dat er twee jaar gebouwd gaat worden naast ons huis!

Edit: heel veel topics hierover, eg Luchtreiniging, maar welk apparaat? - never mind :)
Flimmer filters schijnen goed te werken in combinatie "gewone" filters. Zie deze publicatie van Zehnder https://www.google.nl/url...J-pie7u0CFQAAAAAdAAAAABAX

Ze zijn er ook voor ronde kanalen zie test in China https://ventpro.co.th/wp-...t-Beijing-and-Japan-1.pdf

Een paar jaar geleden hebben we (zakelijk) overwogen om dit te testen in een WTW, echter de prijs van een filter was best fors rond 400 euro. Daar zagen we geen brood in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
mister_S schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 22:44:
We krijgen op zolder geen toevoerventiel van de WTW, alleen een afvoerventiel in de technische ruimte. Kan een toevoerventiel achteraf makkelijk (zelf) bijgevoegd worden? Ik heb met google gezocht, maar een duidelijk antwoord kan ik niet vinden.
De ventilatiebox heeft vaak nog aansluitingen over of je kan na de box een kanaal opsplitsen. Grote vraag is of je met het kanaal van de ventilatiebox naar je zolder kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 04-06 16:01
@hansgrave ik zie te koop voor €14 bv hier: https://ilmatalo.fi/verkk...uodatin-tl-f-venttiiliin/, dat is niet zo duur? Zo te zien 'gewoon' en f7 filter (die je ook gewoon in het standaard filter houder van een Itho of vergelijkbaar kunt doen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
nel!s schreef op zondag 27 december 2020 @ 14:33:
@hansgrave ik zie te koop voor €14 bv hier: https://ilmatalo.fi/verkk...uodatin-tl-f-venttiiliin/, dat is niet zo duur? Zo te zien 'gewoon' en f7 filter (die je ook gewoon in het standaard filter houder van een Itho of vergelijkbaar kunt doen)?
Inderdaad die is spot goedkoop. De "haren" van dit filter zijn wel een stuk korter dan het filter dat wij aangeboden kregen. Dat was zo'n 30cm lang en erg compact op elkaar.

Ook raar dat dit soort filters in Nederland niet te koop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
hansgrave schreef op zondag 27 december 2020 @ 14:23:
[...]

De ventilatiebox heeft vaak nog aansluitingen over of je kan na de box een kanaal opsplitsen. Grote vraag is of je met het kanaal van de ventilatiebox naar je zolder kan komen.
Dank, de unit staat op zolder in de technische ruimte. Kan dit zelf gedaan worden of moet er ook iets aangepast worden in de wtw unit zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
mister_S schreef op zondag 27 december 2020 @ 16:19:
[...]

Dank, de unit staat op zolder in de technische ruimte. Kan dit zelf gedaan worden of moet er ook iets aangepast worden in de wtw unit zelf?
Als je een inblaas ventiel toevoegt moet vaak de stand van alle ventielen herzien worden en misschien ook je ventilatiebox. De installatie moet in balans staan qua inblaas / afvoer. Je ventilatiebox is vaak ingesteld op een x % van het vermogen om te voldoen aan het totaal debiet. Het toevoegen van een inblaaspunt verhoogt het totaal debiet en vraagt dus om een verhoging van het vermogen. Instellen etc is best zelf te doen, maar het bepalen van de gewentse stand is andere koek. Daar kan ik je niet mee helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
@hansgrave die vermoeden had ik al. We zullen zien hoe de luchtkwaliteit op zolder wordt met alleen één afzuigpunt, in het ergste geval ga ik dan maar een prof zoeken die het goed kan inregelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Source90 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 11:14:
Ik heb hier 2x de enkele versie daarvan in 19mm buis. Zo'n duplex-kabel is misschien iets makkelijker, maar die twee losse tegelijk trekken/duwen (uit 2 dozen) ging ook prima.

Wel ook nog 3m kabelsmeermiddel gebruikt, dat was waarschijnlijk vooral nodig voor het allereerste bochtje/hoekje omdat degene die de kabels duwde in die situatie nog niet al te veel kracht kon zetten en dus vrijwel alles op het trekken aankwam.
kabeltjekabel schreef op zondag 27 december 2020 @ 00:26:
Waarbij flex in 19mm ~= gladde 16mm is.

Maar 'best een eind'; het is pas bruikbaar als je er helemaal door komt :P
Uiteraard, maar ik heb weinig ervaring met kabels trekken en nul met 16mm. Dus kan dat soort dingen niet garanderen. Als ie ergens blijft steken is dat misschien nog wel erger dan dat het helemaal niet er in gaat :P Hoewel het in dat geval mogelijk ook een kwestie is van wat royaler het glijmiddel op de kabel en het beginpunt strijken.

In 19mm zou ik verwachten dat dat gewoon past en in 16mm past het technisch gezien sowieso wel, maar is het natuurlijk afwachten of ie wel overal 16mm is en hoe scherp de bochten zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door ACM op 27-12-2020 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
ACM schreef op zondag 27 december 2020 @ 17:02:
[...]

Ik heb hier 2x de enkele versie daarvan in 19mm buis. Zo'n duplex-kabel is misschien iets makkelijker, maar die twee losse tegelijk trekken/duwen (uit 2 dozen) ging ook prima.

Wel ook nog 3m kabelsmeermiddel gebruikt, dat was waarschijnlijk vooral nodig voor het allereerste bochtje/hoekje omdat degene die de kabels duwde in die situatie nog niet al te veel kracht kon zetten en dus vrijwel alles op het trekken aankwam.

[...]

Uiteraard, maar ik heb weinig ervaring met kabels trekken en nul met 16mm. Dus kan dat soort dingen niet garanderen. Als ie ergens blijft steken is dat misschien nog wel erger dan dat het helemaal niet er in gaat :P Hoewel het in dat geval mogelijk ook een kwestie is van wat royaler het glijmiddel op de kabel en het beginpunt strijken.

In 19mm zou ik verwachten dat dat gewoon past en in 16mm past het technisch gezien sowieso wel, maar is het natuurlijk afwachten of ie wel overal 16mm is en hoe scherp de bochten zijn.
Dat 'blijven steken' heb ik nooit gesnapt. Dan hebben ze gewoon de boel niet goed vastgeknoopt en/of te dik geknoopt.

Loze leidingen van te voren uitzuigen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• aprofet
Farmerwood schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 22:38:
Iemand nog een goede tip voor een tool om alle taken in het huis (na oplevering) te plannen?

Mijn Excel lijstje begint intussen aardig groot en daarmee onoverzichtelijk te worden. Bovendien is het lastig afhankelijkheden aan te geven die vanzelf mee schuiven.

Als IT'er zou ik alles in Jira kunnen mikken en issues aanmaken voor elk taakje... :+
(Maar dat gaat mijn vrouw niet leuk vinden.)

Iets ala MS Project zal ook voldoen.
Kwam deze tegen: ProjectLibre
[Afbeelding]
Ik heb inmiddels deze webapplicatie gevonden, onder de 3 gebruikers is het gratis:
  • teamgantt punt com
Na een middagje kennismaken ziet het er zo uit:
als de opleverdatum verschuift, verschuift alles mee. _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bLRml2C_RGgO_7b3Slth6MsavK8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oButF9BwTwgQ6kLW68rbVd6M.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
aprofet schreef op zondag 27 december 2020 @ 18:04:
[...]

Ik heb inmiddels deze webapplicatie gevonden, onder de 3 gebruikers is het gratis:
  • teamgantt punt com
[Afbeelding]
Haha, ik had volgens mij geen update gepost over mijn eigen vorderingen, maar ik was ook op deze uitgekomen. Werkt idd erg goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Vergeet niet voldoende tijd in te plannen voor de aannemer om zaken te herstellen. Dat kan de planning aardig verzieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10:18
[...]

• teamgantt punt com
[Afbeelding]
Bedankt voor de tool. Wat me in jouw voorbeeld opvalt is a) het feit dat de stukadoor de PVC vloer gaat leggen en b) dat er parallel aan het tegelen gewerkt gaat worden op de boven verdieping. Gaat dat lukken?
Wellicht handig om wat slack in te bouwen zodat je zeker niet te vroeg uit je huidige woning moet indien er wat tegenvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aprofet
@Homer-Simpson klopt, ik ga wat meer buffers inbouwen. Onze stucadoor doet ook pvc vloeren, beide bij hem gaf wat volume korting 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Blihi schreef op zondag 27 december 2020 @ 18:58:
Vergeet niet voldoende tijd in te plannen voor de aannemer om zaken te herstellen. Dat kan de planning aardig verzieken.
Hoe zou je daar het beste rekening mee kunnen houden in de planning?
Je kan moeilijk de eerste x weken na oplevering vrij houden voor de aannemer.

Vanuit de kijkdag, voorschouw en ervaring van reeds opgeleverde huizen heb ik momenteel niet het idee dat er grote opleverpunten gaan zijn bij ons. Je weet nooit natuurlijk, maar je kan ook niet te lang wachten met leveranciers inplannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Wij zijn bijvoorbeeld het eerste weekend gaan schilderen, althans dat was de planning. Het stucwerk zou geschuurd en texklaar moeten zijn.

Dat was het niet, maar de stukadoor had geen zin/tijd om dat direct te herstellen. De keus was toen om ofwel te wachten, ofwel aan de slag te gaan, waardoor de stukadoor het een en ander niet meer kon herstellen.

De enige manier om hier rekening mee te houden is door niet te strak te plannen. Geef jezelf ruimte om wat te schuiven met de dingen die moeten gebeuren.

Een tip die ik van een collega kreeg was ook om een week of drie van te voren te beginnen met het bellen van alle bedrijven met onbenullige vragen. Het doel is om steeds te bevestigen dat ze echt komen op de afgesproken datum, want je zult zien, een goede bouwvakker komt te laat...

De meesten zullen een particuliere klus verschuiven als er op een bouwplaats ineens haast gemaakt moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bij ons 1e nieuwbouwhuis moesten bijv. ruiten vervangen worden door krassen, terwijl de schilder ingepland was om de kozijnen te schilderen. Dat kon dus al niet :+

Er zijn altijd onvoorziene omstandigheden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Anoniem: 36835 schreef op zondag 27 december 2020 @ 21:55:
Bij ons 1e nieuwbouwhuis moesten bijv. ruiten vervangen worden door krassen, terwijl de schilder ingepland was om de kozijnen te schilderen. Dat kon dus al niet :+

De ruiten vervangen door krassen. Was dat een vooruitgang? :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-06 18:52
[quote]Toppe schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 18:15:
Gister op de weg naar mijn ouders even onze aflag gepakt om te kijken of er al wat te zien was. Dat is 11 weken nadat we getekend hebben. Er was toen nog niets, dit is het resultaat na 11 weken. Meeste installatiewerk is al gedaan. Dak zit er volledig op en alle kozijnen zitten er al in.

Wie is jullie bouwer? Dit lijkt erg op onze woning, die op dit moment wordt gebouwd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PFOpJQxrgQ_2d0la4LTeKTHwRBE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gsk4KFQyLegWgOmhPXSakCuU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door lonehitman op 28-12-2020 08:57 . Reden: Dubbele tekst / verkeerde foto ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lonehitman
Toppe schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 18:15:

[Afbeelding]

Ook even naar binnen kunnen kijken om te zien welke materialen ze gebruiken. Diepe inbouwdozen en brandwerende 4x AK gipsplaten.
Wie is jullie bouwer? Dit lijkt erg op onze woning, die op dit moment wordt gebouwd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PFOpJQxrgQ_2d0la4LTeKTHwRBE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gsk4KFQyLegWgOmhPXSakCuU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

[...]

• teamgantt punt com
[Afbeelding]
is het gebruikelijk om bij nieuwbouw eerst de vloerverwarming 2 weken aan te hebben voordat je begint met de vloer en keuken plaatsen? Oftewel, zodra je de sleutels krijgt kun je de 1e 2 weken dus nog niet veel doen? Of lees ik dit verkeerd? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
kazuka schreef op zondag 27 december 2020 @ 22:42:
[...]

is het gebruikelijk om bij nieuwbouw eerst de vloerverwarming 2 weken aan te hebben voordat je begint met de vloer en keuken plaatsen? Oftewel, zodra je de sleutels krijgt kun je de 1e 2 weken dus nog niet veel doen? Of lees ik dit verkeerd? :P
Je moet een opstookprotocol doorlopen idd voor de vloer. Iets ala elke 2 dagen 5 graden hoger tot +/- 50 graden en dan weer afbouwen.

In die tijd kun je uiteraard wel e.e.a doen in huis, maar het zal wel 'lekker warm' zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

lonehitman schreef op zondag 27 december 2020 @ 22:06:
[...]

Wie is jullie bouwer? Dit lijkt erg op onze woning, die op dit moment wordt gebouwd. [Afbeelding]
Kan niet missen: U.Veenstra.

Wat is jou ervaring tot nu toe? Bij ons zeer positief :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
Toppe schreef op maandag 28 december 2020 @ 06:01:
[...]

Kan niet missen: U.Veenstra.

Wat is jou ervaring tot nu toe? Bij ons zeer positief :)
Wij zijn ook zeer te spreken over hen. Ze gaan als een speer! Het enige minpuntje is dat ze geen opleverdatum willen geven. Hebben jullie nog veel extra opties genomen? Zo ja wat moesten jullie hiervoor betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

lonehitman schreef op maandag 28 december 2020 @ 08:59:
[...]

Wij zijn ook zeer te spreken over hen. Ze gaan als een speer! Het enige minpuntje is dat ze geen opleverdatum willen geven. Hebben jullie nog veel extra opties genomen? Zo ja wat moesten jullie hiervoor betalen?
Niemand wil een opleverdatum geven. Ze geven bij ons aan maart 2022.

En ja, we hebben best wat meerwerk er bij genomen. Al is dat voornamelijk voor de ruwbouw, we moeten nog een afspraak maken met de installateur om het een en ander te bespreken. Ik hoop dat ze hier net flexibel zijn als met de rest van het proces. En ben reuze benieuwd naar de meer prijzen van extra stopcontacten etc.

Tot nu toe zitten we op €21.000 meerwerk. Dat is inclusief complete zolderindeling, 11 (dubbele) internet aansluitingen, extra groepen voor keuken, buiten kranen, buiten verlichting (in de steeg naar de achtertuin), luifel en alles wat ik vergeten ben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lonehitman
Toppe schreef op maandag 28 december 2020 @ 09:07:
[...]

Niemand wil een opleverdatum geven. Ze geven bij ons aan maart 2022.

En ja, we hebben best wat meerwerk er bij genomen. Al is dat voornamelijk voor de ruwbouw, we moeten nog een afspraak maken met de installateur om het een en ander te bespreken. Ik hoop dat ze hier net flexibel zijn als met de rest van het proces. En ben reuze benieuwd naar de meer prijzen van extra stopcontacten etc.

Tot nu toe zitten we op €21.000 meerwerk. Dat is inclusief complete zolderindeling, 11 (dubbele) internet aansluitingen, extra groepen voor keuken, buiten kranen, buiten verlichting (in de steeg naar de achtertuin), luifel en alles wat ik vergeten ben :)
Wij moesten al de opties al ver voor de start van de bouw opgeven.
Hier een aantal prijzen uit onze meerwerklijst
Vloerkoeling € 875,00
Led dimmer € 104,00
Wandcontactdozen op hoogte voor de hele woning € 299,00
Dubbelwandcontactdoossysteen in hele woning € 585,00
5 Led spots € 269,00 / 8 led spots € 565,00 / 3 spots € 144,00
Extra wandcontactdozen € 169,00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

lonehitman schreef op maandag 28 december 2020 @ 09:23:
[...]

Vloerkoeling € 875,00
Led dimmer € 104,00
Hier onze offerte: https://smallpdf.com/shar...tl=share-document&rf=link

Ik vermoed dat je in Harkema geweest bent om alles te bespreken? Wij niet namelijk. Achteraf gezien balen omdat er nog wel een aantal opties waren die we wouden/bespreken. Maar goed, er is ons gezegd dat we dat met de installateur nog konden bespreken.

Dubbelwandcontactdoossysteen is van opbouw naar inbouw? Dat is een grote wens bij ons namelijk :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aprofet
Farmerwood schreef op maandag 28 december 2020 @ 01:37:
[...]
Je moet een opstookprotocol doorlopen idd voor de vloer. Iets ala elke 2 dagen 5 graden hoger tot +/- 50 graden en dan weer afbouwen.

In die tijd kun je uiteraard wel e.e.a doen in huis, maar het zal wel 'lekker warm' zijn.
Krijg je in je nieuwbouw woning een (bodem)warmtepomp dan zijn de meningen tegenwoordig verdeeld omtrent de mate van "opstoken":
LTV (lage temp) vs HTV (hoge temp).
https://www.klimaatathome...pomp-een-opstookprotocol/

Als je verwarming max. 35 graden warmte levert is het niet nodig om het protocol uit te voeren tot 50 graden (hogere kans op scheuren).
Maar wellicht kunnen andere tweakers die reeds een warmtepomp nieuwbouwwoning hebben hier iets zinnigs over melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:25
aprofet schreef op maandag 28 december 2020 @ 09:53:
[...]

Krijg je in je nieuwbouw woning een (bodem)warmtepomp dan zijn de meningen tegenwoordig verdeeld omtrent de mate van "opstoken":

Als je verwarming max. 35 graden warmte levert is het niet nodig om het protocol uit te voeren tot 50 graden (hogere kans op scheuren).
Maar wellicht kunnen andere tweakers die reeds een warmtepomp nieuwbouwwoning hebben hier iets zinnigs over melden.
Ik wil in ieder geval toevoegen dat ook bv gas met LTV kan werken.
Waarom zou je het niet gewoon uitvoeren om risico's te beperken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1279036

[...]

hier warmtepomp met LTV, dekvloer lag er in droge periode 3 maanden in toen we sleutel kregen. opstook protocol was niet nodig volgens bouwer. Niet gedaan dus en na 1,5 jaar ook geen scheuren te zien in de eroverheen gelegde stenen vloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
mister_S schreef op zondag 27 december 2020 @ 16:45:
@hansgrave die vermoeden had ik al. We zullen zien hoe de luchtkwaliteit op zolder wordt met alleen één afzuigpunt, in het ergste geval ga ik dan maar een prof zoeken die het goed kan inregelen.
Zelf doen kan ook
Inregelen wtw met anemometer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• witterholt
...
[Afbeelding]
Jaren 70 meets huidige tijd zo te zien aan de achterliggende huizenblokken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
[...]

Warmtenet krijgen we warm water van. Ik heb het opstookprotocol nog niet ontvangen van de aannemer, maar hoor/lees op verschillende plekken dat het max ergens tussen de 40 en 55 graden ligt voor opstookprotocollen. Ik hoor het wel met de oplevering. Heb in ieder geval 2 weken ingeruimd voor dat protocol. In die tijd komen er geen externe bedrijven in het huis en doen we hooguit zelf wat klussen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Toppe schreef op maandag 28 december 2020 @ 09:27:
[...]

Dubbelwandcontactdoossysteen is van opbouw naar inbouw? Dat is een grote wens bij ons namelijk :)
Ja, net alsof je bij een nieuwe auto moet bijbetalen om er ramen in te krijgen.
lonehitman schreef op maandag 28 december 2020 @ 09:23:
[...]

Vloerkoeling € 875,00
Led dimmer € 104,00
Op hoogte :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
kabeltjekabel schreef op maandag 28 december 2020 @ 11:55:
[...]

[...]

wel handig op sommige plekken. hoef je niet te bukken om je telefoonlader even in het stopcontact te doen bijvoorbeeld. ik heb er een 'op hoogte' bij de eetkamertafel voor deze toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
leecher schreef op maandag 28 december 2020 @ 12:00:
[...]

wel handig op sommige plekken. hoef je niet te bukken om je telefoonlader even in het stopcontact te doen bijvoorbeeld. ik heb er een 'op hoogte' bij de eetkamertafel voor deze toepassing.
Maar dat is dan niet 'door de hele woning'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lonehitman
[...]

[...]

De standaard hoogte was iets van 120cm? Om alle (bijna alle) stopcontacten naar beneden te krijgen, moesten we dit betalen. Hun omschrijving is inderdaad wel een beetje gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

[...]

Dat noemen ze toch een cabrio? :+

Blijf het gek vinden dat ze overal half inbouw contactdozen hebben gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
lonehitman schreef op maandag 28 december 2020 @ 12:04:
[...]

De standaard hoogte was iets van 120cm? Om alle (bijna alle) stopcontacten naar beneden te krijgen, moesten we dit betalen. Hun omschrijving is inderdaad wel een beetje gek.
Lol, dus dat doen ze nog steeds.
Toppe schreef op maandag 28 december 2020 @ 12:06:
[...]

Dat noemen ze toch een cabrio? :+

Blijf het gek vinden dat ze overal half inbouw contactdozen hebben gebruikt.
2x wcd RA halfopbouw op enkele doos... of inbouw in Y-doos...

Mooiste is gewoon twee inbouwdozen en 2 losse elementen met een raampje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:20

Sport_Life

Solvitur ambulando

Achja wij moesten ook betalen voor inbouw ipv opbouw wcd's. Was geloof ik 1k voor het hele huis. Buren hebben het niet gedaan en hebben dus verticale opbouw dozen. Vind inbouw mooier , maar zou niet een woning laten schieten met opbouw als de rest ok is.

De reden dat opbouw standaard is, is natuurlijk een manier voor de bouwer om extra geld te verdienen . (Net als een nieuwe auto waar je 1k voor metallic lak moet betalen).

[ Voor 25% gewijzigd door Sport_Life op 28-12-2020 12:18 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lonehitman
kabeltjekabel schreef op maandag 28 december 2020 @ 12:08:
[...]

Lol, dus dat doen ze nog steeds.

[...]

2x wcd RA halfopbouw op enkele doos... of inbouw in Y-doos...

Mooiste is gewoon twee inbouwdozen en 2 losse elementen met een raampje.
Opbouw vonden wij ook niet mooi. Hebben inderdaad voor de 2 losse elementen gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris vw
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
mister_S schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 22:44:
Heb je overzichttekening van kanalen van wtw? Bij mij lopen de buizen achter de schotten op zolder. Heb daar als meerwerk 3 extra toevoerventielen (3 slaapkamers op zolder) laten maken die dus aftakken van deze leidingen. Ventielen komen dan in de schotten te zitten. Aangezien je toevoer verandert moet alle flows opnieuw worden bepaald. Bij mij is het een 2 zone wtw systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
chris vw schreef op maandag 28 december 2020 @ 12:21:
[...]

Heb je overzichttekening van kanalen van wtw? Bij mij lopen de buizen achter de schotten op zolder. Heb daar als meerwerk 3 extra toevoerventielen (3 slaapkamers op zolder) laten maken die dus aftakken van deze leidingen. Ventielen komen dan in de schotten te zitten. Aangezien je toevoer verandert moet alle flows opnieuw worden bepaald. Bij mij is het een 2 zone wtw systeem.
Tekening van hoe de leidingen lopen hebben we niet, die krijgen we helaas niet. Extra toevoer was helaas ook geen optie, onze bouwer was niet echt flexibel met opties. Ik hoop dat toevoer via de slaapkamers een verdieping lager en afzuiging via de technische ruimte genoeg is voor een open zolder, maar we zullen het zien. De unit zelf staat in de technische ruimte, dus extra buizen toevoegen is hopelijk redelijk makkelijk.
Nu hebben we helemaal geen mechanische ventilatie, dus een vooruitgang is het sowieso straks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Anoniem: 36835 schreef op zondag 27 december 2020 @ 21:55:

Dat is ook een goeie. Hier zijn in totaal 5 ruiten vervangen vanwege krassen/beschadigingen aan de binnenzijde van het dubbel glas. In de spouw dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Sport_Life schreef op maandag 28 december 2020 @ 12:14:
Achja wij moesten ook betalen voor inbouw ipv opbouw wcd's. Was geloof ik 1k voor het hele huis. Buren hebben het niet gedaan en hebben dus verticale opbouw dozen. Vind inbouw mooier , maar zou niet een woning laten schieten met opbouw als de rest ok is.

De reden dat opbouw standaard is, is natuurlijk een manier voor de bouwer om extra geld te verdienen . (Net als een nieuwe auto waar je 1k voor metallic lak moet betalen).
Ik zou gewoon voor die €1000 dan gaan. Plus nog eens het voordeel dat je gewoon je UTP contacten er netjes naast kan laten plaatsen. 3 voudig afdekraam er op en klaar.

Wij gaan vanavond eens een eerste opzet maken wat betreft de aansluitingen. Iemand nog wat bruikbare tips waar op te letten naast het standaard werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aprofet
Blihi schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:50:
[...]

Dat is ook een goeie. Hier zijn in totaal 5 ruiten vervangen vanwege krassen/beschadigingen aan de binnenzijde van het dubbel glas. In de spouw dus.
@Blihi ging dat vervangen ten koste van je stucwerk/renovlies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op donderdag 24 december 2020 @ 20:46:
Ik heb al diverse publicaties hierover gelezen. In eerste instantie was ik wel enthousiast, men kon namelijk niet meer met "excuuspanelen" verbloemen dat de isolatie ondermaats is. Ben even benieuwd naar een mening van een expert, want ik zit niet in de bouwwereld...

Nu ik me er in verdiep, kom ik erop dat voor EP1 als norm voor grondgebonden woningen 55 kWh / m2 / jr wordt gehanteerd. Dat is een heel eind verwijderd van wat in de "passiefhuizen" wereld als maatstaf wordt gehanteerd (15 kWh / m2 / jr).

Ik begrijp dat de 55 nagenoeg overeenkomst met EPC 0,4? In ieder geval is de lat na de eerste conceptfase waarbij EP1 op 25 zou worden gezet, toch een aardig stuk lager gelegd.

Ik vraag mij af, is dat nu positief voor kopers? Ik kan me voorstellen dat er een soort optimum is, maar 55 lijkt mij voor nieuwe woningen aan de hoge kant, toch? Energiebesparing begint allemaal met isolatie. Voor potentiële kopers van projectbouw ben ik bang dat de bouwer weer aan de karige kant gaat zitten om hun winst maximaliseren... Per saldo is er met BENG denk ik geen grote verbetering gerealiseerd...

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
JanHenk schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:02:
[...]

Ik heb al diverse publicaties hierover gelezen. In eerste instantie was ik wel enthousiast, men kon namelijk niet meer met "excuuspanelen" verbloemen dat de isolatie ondermaats is. Ben even benieuwd naar een mening van een expert, want ik zit niet in de bouwwereld...

Nu ik me er in verdiep, kom ik erop dat voor EP1 als norm voor grondgebonden woningen 55 kWh / m2 / jr wordt gehanteerd. Dat is een heel eind verwijderd van wat in de "passiefhuizen" wereld als maatstaf wordt gehanteerd (15 kWh / m2 / jr).

Ik begrijp dat de 55 nagenoeg overeenkomst met EPC 0,4? In ieder geval is de lat na de eerste conceptfase waarbij EP1 op 25 zou worden gezet, toch een aardig stuk lager gelegd.

Ik vraag mij af, is dat nu positief voor kopers? Ik kan me voorstellen dat er een soort optimum is, maar 55 lijkt mij voor nieuwe woningen aan de hoge kant, toch? Energiebesparing begint allemaal met isolatie. Voor potentiële kopers van projectbouw ben ik bang dat de bouwer weer aan de karige kant gaat zitten om hun winst maximaliseren... Per saldo is er met BENG denk ik geen grote verbetering gerealiseerd...
Naarmate je de zuid, oost en westgevel helemaal vol plakt met HR++(+) raampartijen daalt de BENG1 indicator...

Praktijk is dan wel dat je vergaat van de hitte en iedereen aan de airco gaat. Dat zou dan met BENG4 meegeteld moeten worden, maar bij toepassing van bodemwarmtepomp met koelfunctie mag dat forfatair weer achterwege gelaten worden...

En die 55 ipv 25; ook zoiets. Tussenwoning met isolatie volgens bouwbesluit (3,5/4,5/6,0), HR ketel en ventilatie type D en voila; zelfs zonder HR+++ glas zit je al aan de <25.

Die 55 is trouwens ook nog niet de grens. Als je een kleine vrijstaande woning bouwt mag je daar ook nog weer overheen. En bouw je zo'n houtskelet ding dan mag het nog slechter omdat het toch o zo zielig zou zijn dat die vanwege de koeling afgestraft worden...

Ofwel; met je tinyhouse mag je veel meer verbruiken per vierkante meter. Want ja, het ding is klein... dus dan moet dat wel mogen he?

Ik vind dat altijd wel vermakelijk... jaja, hier Tiny house; 12 vierkante meter... met meer verliesvlak dan een flatje van 60 vierkante meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:18:

Naarmate je de zuid, oost en westgevel helemaal vol plakt met HR++(+) raampartijen daalt de BENG1 indicator...

Praktijk is dan wel dat je vergaat van de hitte en iedereen aan de airco gaat. Dat zou dan met BENG4 meegeteld moeten worden, maar bij toepassing van bodemwarmtepomp met koelfunctie mag dat forfatair weer achterwege gelaten worden...
Juist. Op zich is dat ook niet erg, toch? Energietechnisch, in combinatie met ons zeeklimaat, kun je denk ik beter een maand of twee koelen dan vijf maand stoken, zeg maar..

Maar qua euro's schiet je dan wellicht je doel wel weer voorbij. Dat weet ik niet zo.
En die 55 ipv 25; ook zoiets. Tussenwoning met isolatie volgens bouwbesluit (3,5/4,5/6,0), HR ketel en ventilatie type D en voila; zelfs zonder HR+++ glas zit je al aan de <25.

Die 55 is trouwens ook nog niet de grens. Als je een kleine vrijstaande woning bouwt mag je daar ook nog weer overheen. En bouw je zo'n houtskelet ding dan mag het nog slechter omdat het toch o zo zielig zou zijn dat die vanwege de koeling afgestraft worden...

Ofwel; met je tinyhouse mag je veel meer verbruiken per vierkante meter. Want ja, het ding is klein... dus dan moet dat wel mogen he?

Ik vind dat altijd wel vermakelijk... jaja, hier Tiny house; 12 vierkante meter... met meer verliesvlak dan een flatje van 60 vierkante meter.
Dat zijn inderdaad vreemde uitwerkingen cq uitzonderingen op het beleid, die begrijp ik ook niet. Die balansventilatie trouwens vind ik persoonlijk ook niet altijd even fijn. Liever een goed geïsoleerde woning met MV (type C) dan een minder goed geïsoleerde woning met balansventilatie.

Die Rc waarden uit het bouwbesluit waren mij onbekend, ik vind ze behoorlijk aan de lage kant.

(Reden waarom ik hier interesse in heb; mijn huidige woning uit 2015 (ook projectbouw) is aan de kleine kant en overweeg weer in te schrijven voor projectmatige bouw, maar wil wel weer goed beslagen ten ijs komen..)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Pagina: 1 ... 141 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2