Dank. Ik heb me tijdens de bouw echt bezig gehouden met het ontwerp van de tuin, hoewel de uiteindelijke uitvoering toch weer iets afwijkt van de eerdere plannen.
Het gedeelte van de tuin achter het huis is 11,5 meter diep en 15 meter breed (173 m2), maar er is ook nog een stuk naast het huis (20 m2), een forse oprit (70 m2) en een stukje voortuin (7 m2).
De schutting bestaat uit:
- 17 geimpregneerde tuinpalen van de Hornbach +/- 150 euro
- 1,5 kg RVS bolkop schroefnagels (Wovar) +/- 100 euro inclusief boortjes om voor te boren
- Iroko blokprofiel hardhout, gekocht bij Brummelhuis Hout in Haaksbergen. Ik heb dat hout nergens anders kunnen vinden en wij wilden graag dit hout omdat dat ook in de kozijnen van de woning zit. Dit kostte 1650 euro voor ongeveer 20 m2 en ben ik zelf gaan ophalen in Haaksbergen (2 uur rijden).
- Schanskorven 4 stuks van 1m x 1.9m x 12cm via Gabinova kostten 750 euro (exclusief stenen, maar inclusief steigerpalen die er in verwerkt zijn).
- Vulling stenen via grind-split.nl 1500 kg Ardenner breuksteen 161 euro (tegelijk besteld met 3000 kg ardenner split a 254 euro en 50 euro verzendkosten)
- Snelbeton voor het zetten van de 21 palen (17 tuinpalen en 4 steigerpalen) +/- 200 euro.
Die schutting kostte me dus ongeveer 3000 euro en voor dat geld heb ik hem zelf gezet.
De rest van de tuin (en oprit) is een ander verhaal. De bestrating en het terras zijn door een hovenier aangelegd.
- De keramische tegels kostten 2250 euro, gekocht via de projectleverancier.
- De betonklinkers kostten 3400 euro via de plaatselijke leverancier, Van Kemenade in Best.
- Opsluitbandjes en materiaal voor de fundering van alle bestrating nog eens 2300 euro.
- Kiezels (Ardenner split) 250 euro.
- Het werk kostte me een kleine 6000 euro voor de hovenier (
https://www.rvtuindesign.nl/), die hier ruim twee weken aan het werk is geweest .
De bestrating kwam in totaal dus op ruim 14k euro. De gehele bestrating is gelegd op 20 cm gebroken puin. Ik kan dus een vrachtauto op de oprit zetten, die gaat nooit verzakken.
De borders zijn gemaakt van patioblokken op een fundering van gebruikte opsluitbanden in een gestabiliseerd zandbed en ze zijn gevuld met bemeste tuinaarde gemengd door de eerder afgegraven grond.
De kosten daarvoor waren:
- Tuinaarde, 2 pallets, totaal 5 kuub: 320 euro
- Patioblokken en overig materiaal: 1000 euro
Die heb ik verder zelf gelijmd, dus geen uren. Totaalprijs dus maar 1300 euro en heel veel werk, want die blokken wegen samen al snel een ton of zes.
De overkapping van het terras is gemaakt van steigerbuizen. Dat kostte zo'n 600 euro aan steigerbuizen, 100 euro aan overig materiaal en die heb ik ook zelf gezet. De rieten matten moeten uit zichzelf verdwijnen zodra de beplanting dicht groeit.
Het kunstgras heeft me 2600 euro gekost. 350 euro voor 5 kuub 0-4 menggranulaat wat ik er zelf in gestort heb en 2250 voor het aantrillen en uitvlakken van de ondergrond en het aanleggen van het kunstgras. Gekocht via tuinenkunstgras.nl
De beplanting is in fases gedaan:
- De bomen en de clematissen kostten me 800 euro bij de plaatselijke kweker (
https://www.tuinplantenwinkel.nl/), inclusief het materiaal om aan te planten.
- De borders zijn gevuld met twee borderpakketten van appeltern en kostten 750 euro
- De overige beplanting hebben we zelf bij het tuincentrum meegenomen en kostte nog eens 350 euro.
Totaal komt de beplanting dus op bijna 2000 euro.
Verder is de hele tuin voorzien van zowel 230 volt als 12 volt verlichting. De 230 volt lampen heb ik voor een tientje per stuk bij de Lidl gekocht en de 12 volt verlichting was uitlopend bij de Gamma voor 8 euro per lamp. De bekabeling in de grond komt van de Hornbach. Geen idee wat daar precies de kosten van waren, dat ging op de grote hoop mee, maar zal snel een paar honderd euro geweest zijn.
Tot slot is de tuin zowel voor als achter voorzien van een sproei-installatie. Overal ligt waterleiding met sproeiers of druppelslangen. Dat heeft ook nog zo'n 200 euro gekost.
Dat telt allemaal op tot zo'n 24 k euro. Dat was fors meer dan ik vooraf had ingeschat, maar gelukkig was de post "onvoorzien" groot genoeg.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp