Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 140 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.260 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DUS-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-02 19:51
Vraagje mbt onderstaande water aansluitingen in de keuken onze nieuwbouw woning. Wij zetten de keuken zelf, en so far zo good.. We willen nu het water aansluiten maar ik durf niet te zeggen wat er gebeurd als ik deze "doppen" er af draai..? Sluiten deze doppen de leiding direct af? Oftewel, moet ik eerst het water afsluiten voor ik ze er af draai? Of zit er nog een andere afdichting onder? Ik kan redelijk klussen, maar van leidingwerk heb ik geen kaas gegeten.. :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E1CP4OKMeMEbtsoCqgqka-uimFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OKEE9zzjkBxo0QDXd6edC5zJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
kazuka schreef op maandag 21 december 2020 @ 07:42:
[...]

Het was 1 van de opties op het inschrijfformulier om 'de kans te vergroten' dat je je voorkeurswoning toegewezen krijgt. Andere opties waren dingen als: 'ik lever bewijs mee van de hypotheekadviseur dat ik de vraagprijs op zeker kan betalen' of: 'ik weet 100% zeker dat ik de woning wil kopen en hoef geen ontbindende voorwaarden in het koopcontract te hebben'.
Wow, als het zo was geformuleerd klinkt het wel een beetje als omkoping. Ze zeggen niet 'de optie om te kopen gaat naar degene met het hoogste bod'.

Dat van hypotheekadviseurs heb ik meer gezien. Dat is vervelend voor mensen die hun hypotheek zelf willen regelen.

Die laatste vind ik wel vreemd, want ontbindende voorwaarden hebben toch niets met willen te maken? Die drie dagen bedenktijd is wettelijk, daar kunnen ze niet omheen. Pushen om te af zien van het financieringsvoorbehoud vind ik wat dubieus.

Ik ben blij dat dit soort praktijken nog niet zij doorgedrongen in het noorden. Op de markt van bestaande woningen heb ik dit wel meegemaakt. Ook het afzien van ontbindende voorwaarden is allang niet meer iets uit de Randstad. Het voordeel van nieuwbouw was tot nu toe dat je daar niet mee te maken kreeg. In mijn geval kon ik gewoon een optie nemen op het bouwnummer van mijn voorkeur. Ook kon ik helemaal zelf aangeven welke ontbindende voorwaarden ik er in wilde hebben. Wel denk ik dat in een jaar tijd veel kan veranderen. Mijn bouwnummer stond al een maandje te koop. Onlangs is er een woning uit een eerdere fase van het project verkocht in twee weken tijd, en voor de hoofdprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:12

MadEgg

Tux is lievvv

-DUS- schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:05:
Vraagje mbt onderstaande water aansluitingen in de keuken onze nieuwbouw woning. Wij zetten de keuken zelf, en so far zo good.. We willen nu het water aansluiten maar ik durf niet te zeggen wat er gebeurd als ik deze "doppen" er af draai..? Sluiten deze doppen de leiding direct af? Oftewel, moet ik eerst het water afsluiten voor ik ze er af draai? Of zit er nog een andere afdichting onder? Ik kan redelijk klussen, maar van leidingwerk heb ik geen kaas gegeten.. :-)

[Afbeelding]
Ja, dan spuit het water eruit en je krijgt ze er amper op als er druk op de leiding staat dus ik zou het niet proberen ;)

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:55

[Afbeelding]
Water eraf en eerst in de wc kraan open en daarna de aftapkraan open, om de druk af te laten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -DUS-
MadEgg schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:15:
Ja, dan spuit het water eruit en je krijgt ze er amper op als er druk op de leiding staat dus ik zou het niet proberen ;)
wortelsoft schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:19:
Water eraf en eerst in de wc kraan open en daarna de aftapkraan open, om de druk af te laten.
Duidelijk, thanks! Straks gelijk het water er af halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Farmerwood schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:09:
[...]

Je hebt idd precies ons dilemma te pakken. Buren achter 2 kleine kinderen (3 en 5), buren naast ons 3 kinderen (10, 12 en 15) en wij zelf 2 kinderen (0 en 2).
Ben het na 5 jaar in (2) huurhuizen zat om tussen 3 rijen plankjes te zitten in de tuin. Maar zo'n standaard schutting houdt ook echt geen geluid tegen.
Dan moet je idd naar een volledig dichte schutting gaan of accepteren dat je in een Vinexwijk met kinderen gaat wonen (en daar bewust voor kiest vanwege de voordelen die het ook biedt) en voor de rust lekker het bos in moet gaan (wandelen of fietsen) of uitwaaien langs de rivier. (opties die ik beide gelukkig heb hier)
Een goede hovenier kan mooie schuttingen maken hoor :) In combinatie met mooie beplanting is echt super mooi. Het is allang niet meer alleen betonnen palen met grenen planken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18:46
Verwijderd schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:18:
[...]

Een goede hovenier kan mooie schuttingen maken hoor :) In combinatie met mooie beplanting is echt super mooi. Het is allang niet meer alleen betonnen palen met grenen planken.
Heb je wat voorbeelden en tips? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

nel!s schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:34:
[...]

Even op pinterest zoeken naar "schutting" of "moderne schutting". Zoveel mensen, zoveel wensen ;)

Een schutting is uiteindelijk maar 2 palen met daartussen een materiaal om het dicht te maken, je kan echt van alles verzinnen.

Wist ik eerst ook niet, ik dacht bij schuttingen altijd aan dit:

Afbeeldingslocatie: https://gardini.nl/resize/upload/Schutting%20standaard-PARTDETAILIMAGE.jpg

wat inderdaad vrij troosteloos is als je daar 3 kanten van vol hebt.

Maargoed, mooie schuttingen kosten geld ;)

Ik vind zelf dit wel mooi, en valt ook wel mee qua kosten:
Afbeeldingslocatie: https://daamsvalkenswaard.nl/wp-content/uploads/2016/11/Zweeds-Rabat-zwart-geschilderd.jpg

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2020 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
@Verwijderd dank, die zwarte is inderdaad mooi. Het is alleen niet zo praktisch met die hete zomers, precies als je in je tuin wilt zijn hou je alle hitte vast. Wat kost dit ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nel!s schreef op maandag 21 december 2020 @ 17:23:
@Verwijderd dank, die zwarte is inderdaad mooi. Het is alleen niet zo praktisch met die hete zomers, precies als je in je tuin wilt zijn hou je alle hitte vast. Wat kost dit ongeveer?
Deze is zwart geverfd, je kunt het natuurlijk ook gewoon naturel houden :). Prijs geen idee, ik wacht nog op een totaal offerte voor onze tuin ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
nel!s schreef op maandag 21 december 2020 @ 17:23:
Ja! Ik zie die zwarte schuttingen overal in nieuwbouwwijken voorbij komen. Vraag me af hoe lang die zwart blijven als we een paar zomers verder zijn. Sommige trends kun je beter niet volgen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:38
Z___Z schreef op maandag 21 december 2020 @ 17:28:
[...]

Ja! Ik zie die zwarte schuttingen overal in nieuwbouwwijken voorbij komen. Vraag me af hoe lang die zwart blijven als we een paar zomers verder zijn. Sommige trends kun je beter niet volgen :D
Zwart geimpregneerd gaat gewoon goed hoor. Niet dat ik het mooi vind hoor, daar niet van ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Deleon78 schreef op maandag 21 december 2020 @ 18:00:
[...]

Zwart geimpregneerd gaat gewoon goed hoor. Niet dat ik het mooi vind hoor, daar niet van ;)
Ik bedoelde meer dat mensen de kleur veranderen omdat ze erachter komen dat de warmte die eraf komt in de zomer niet te harden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 21 december 2020 @ 17:01:
Wist ik eerst ook niet, ik dacht bij schuttingen altijd aan dit:

[Afbeelding]

wat inderdaad vrij troosteloos is als je daar 3 kanten van vol hebt.
Dit is idd waar onze hele huidige woonwijk mee vol staat en wat ik liever niet meer wil.
Verwijderd schreef op maandag 21 december 2020 @ 17:01:
Ik vind zelf dit wel mooi, en valt ook wel mee qua kosten:
[Afbeelding]
Qua type schutting eens, qua kleur... Nooit!
Ik hoop eigenlijk uit te komen op een hek dat geheel onttrokken wordt aan het zicht door een groene heg.

Dit is een foto van de erfscheiding van het huis waar ik jaren gewoond heb. Beetje het uiterste van een 'beukenhaagje' :+ (Mijn ouders waren op hun privacy gesteld)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3O6yTUO2EWNh0dWFhQ6tKEdFZKM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UpTOzh3dtjprsje518NwNf4L.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Farmerwood op 21-12-2020 18:57 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:42
nel!s schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:34:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wewrv7BTM1a5E9oWjHZ2p3z5GQY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PtcCVHgSAXZ4VnHuTBM0l0Yr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SMigpi7Zl2NpTp_X3ovgj50sPvc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h7o20BBrUIiKYzG6AJb3ysX7.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan het niet nalaten natuurlijk even op te scheppen.

Schutting bestaat uit houten palen met daar tegenaan tripple-blokprofiel delen van Iroko hardhout (800 RVS spijkertjes, allemaal voorgeboord). Daar tussenin staan schanskorven gevuld met ardenner keien.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
@Blihi ik houd niet van strakke tuinen maar dit is wel een uitzondering! Past prachtig in het plaatje met de blok-stijl huizen er omheen, heel mooi. Zou je wat afmetingen willen delen en (ruwe) prijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DUS-

[Afbeelding]
Nog even een tweede vraagje mbt de water aansluitingen in de keuken. Aangezien ik nu niet even snel een bouwzaak in kan lopen om even zo’n afsluit dop naast een hoekstopkraan kan houden voor de maat.. Weet iemand welke maat er standaard gebruikt wordt kwa aansluiting? 1/2 of 3/8?

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Blihi
nel!s schreef op maandag 21 december 2020 @ 19:56:
@Blihi ik houd niet van strakke tuinen maar dit is wel een uitzondering! Past prachtig in het plaatje met de blok-stijl huizen er omheen, heel mooi. Zou je wat afmetingen willen delen en (ruwe) prijzen?
Dank. Ik heb me tijdens de bouw echt bezig gehouden met het ontwerp van de tuin, hoewel de uiteindelijke uitvoering toch weer iets afwijkt van de eerdere plannen.

Het gedeelte van de tuin achter het huis is 11,5 meter diep en 15 meter breed (173 m2), maar er is ook nog een stuk naast het huis (20 m2), een forse oprit (70 m2) en een stukje voortuin (7 m2).

De schutting bestaat uit:
- 17 geimpregneerde tuinpalen van de Hornbach +/- 150 euro
- 1,5 kg RVS bolkop schroefnagels (Wovar) +/- 100 euro inclusief boortjes om voor te boren
- Iroko blokprofiel hardhout, gekocht bij Brummelhuis Hout in Haaksbergen. Ik heb dat hout nergens anders kunnen vinden en wij wilden graag dit hout omdat dat ook in de kozijnen van de woning zit. Dit kostte 1650 euro voor ongeveer 20 m2 en ben ik zelf gaan ophalen in Haaksbergen (2 uur rijden).
- Schanskorven 4 stuks van 1m x 1.9m x 12cm via Gabinova kostten 750 euro (exclusief stenen, maar inclusief steigerpalen die er in verwerkt zijn).
- Vulling stenen via grind-split.nl 1500 kg Ardenner breuksteen 161 euro (tegelijk besteld met 3000 kg ardenner split a 254 euro en 50 euro verzendkosten)
- Snelbeton voor het zetten van de 21 palen (17 tuinpalen en 4 steigerpalen) +/- 200 euro.

Die schutting kostte me dus ongeveer 3000 euro en voor dat geld heb ik hem zelf gezet.

De rest van de tuin (en oprit) is een ander verhaal. De bestrating en het terras zijn door een hovenier aangelegd.
- De keramische tegels kostten 2250 euro, gekocht via de projectleverancier.
- De betonklinkers kostten 3400 euro via de plaatselijke leverancier, Van Kemenade in Best.
- Opsluitbandjes en materiaal voor de fundering van alle bestrating nog eens 2300 euro.
- Kiezels (Ardenner split) 250 euro.
- Het werk kostte me een kleine 6000 euro voor de hovenier (https://www.rvtuindesign.nl/), die hier ruim twee weken aan het werk is geweest .

De bestrating kwam in totaal dus op ruim 14k euro. De gehele bestrating is gelegd op 20 cm gebroken puin. Ik kan dus een vrachtauto op de oprit zetten, die gaat nooit verzakken.

De borders zijn gemaakt van patioblokken op een fundering van gebruikte opsluitbanden in een gestabiliseerd zandbed en ze zijn gevuld met bemeste tuinaarde gemengd door de eerder afgegraven grond.
De kosten daarvoor waren:
- Tuinaarde, 2 pallets, totaal 5 kuub: 320 euro
- Patioblokken en overig materiaal: 1000 euro

Die heb ik verder zelf gelijmd, dus geen uren. Totaalprijs dus maar 1300 euro en heel veel werk, want die blokken wegen samen al snel een ton of zes.

De overkapping van het terras is gemaakt van steigerbuizen. Dat kostte zo'n 600 euro aan steigerbuizen, 100 euro aan overig materiaal en die heb ik ook zelf gezet. De rieten matten moeten uit zichzelf verdwijnen zodra de beplanting dicht groeit.

Het kunstgras heeft me 2600 euro gekost. 350 euro voor 5 kuub 0-4 menggranulaat wat ik er zelf in gestort heb en 2250 voor het aantrillen en uitvlakken van de ondergrond en het aanleggen van het kunstgras. Gekocht via tuinenkunstgras.nl

De beplanting is in fases gedaan:
- De bomen en de clematissen kostten me 800 euro bij de plaatselijke kweker (https://www.tuinplantenwinkel.nl/), inclusief het materiaal om aan te planten.
- De borders zijn gevuld met twee borderpakketten van appeltern en kostten 750 euro
- De overige beplanting hebben we zelf bij het tuincentrum meegenomen en kostte nog eens 350 euro.

Totaal komt de beplanting dus op bijna 2000 euro.

Verder is de hele tuin voorzien van zowel 230 volt als 12 volt verlichting. De 230 volt lampen heb ik voor een tientje per stuk bij de Lidl gekocht en de 12 volt verlichting was uitlopend bij de Gamma voor 8 euro per lamp. De bekabeling in de grond komt van de Hornbach. Geen idee wat daar precies de kosten van waren, dat ging op de grote hoop mee, maar zal snel een paar honderd euro geweest zijn.

Tot slot is de tuin zowel voor als achter voorzien van een sproei-installatie. Overal ligt waterleiding met sproeiers of druppelslangen. Dat heeft ook nog zo'n 200 euro gekost.

Dat telt allemaal op tot zo'n 24 k euro. Dat was fors meer dan ik vooraf had ingeschat, maar gelukkig was de post "onvoorzien" groot genoeg.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:27
kazuka schreef op maandag 21 december 2020 @ 00:19:
Mag me hier ook gaan melden ! :) Vrijdag het goede nieuws gekregen dat ik een nieuwbouw appartement in Veghel toegewezen heb gekregen.
[Afbeelding]
Ik had al staan "mooi plekje daar tegenover de kroeg" maar ik zag nog net op tijd dat de kroeg dus afgebroken is om deze appartementen te bouwen. Wel een mooi en rustig plekje daar in Deerd. En een eigen laadaansluiting is bij een appartement wel een hele mooie plus. Er wordt duidelijk gebouwd met het oog op de toekomst.

Ik zit zelft nog niet zolang in een nieuwbouw woning in Veghels buiten. (Project helaas met onderaannemers uit 1980) Heb ook de beneden werdieping en hal / overloop laten uitvoeren in spackspuitwerk. Het is maar net wat je mooi/praktisch vind.
Er hangt wel veel af van de kwaliteiten van de spuiter(s). Die het bij mij gedaan heeft was helaas niet zo goed maar ik kan er mee leven . . . De prijs was €15.50 per m2 (bij 265 m2)
Check vooral of ze het plafond egaliseren cq de V-naden tussen de verschillende plafondplaten dichtsmeren. ALS ze dat doen moet het wel goed gebeuren. Ik heb geen V-naden meer maar iedereen kan precies aanwijzen waar ze zitten :-(

PVC is vanwege de warmte-doorlating een prima keuze bij vloerverwarming. Neem dan wel de verlijmde variant en geen klik-pvc (zeker niet met ondervloer), dan kun je net zo goed laminaat leggen. Alternatief is een tegelvloer maar ik weet niet of de onderburen dat fijn gaan vinden . . .

Tsja, de keuken, moet die via de bouwer of mag je dat zelf bepalen? Op de tekening staat een (kook)eiland ingetekend, hoe zit het met de leidingen/aansluitingen? Ligt dat al vast waar die komen of kun je dat zelf nog bepalen? Geen idee wat zo'n eiland doet voor de prijs maar voor 10K moet dat toch wel lukken.
Ik kwam inclusief plaatsing op 19K voor een U vormige keuken met 3 hoge en 8 lage kasten (waarvan 2 hoeken) met koel/vries kast, combi magnetron, stoomoven, inductie met geintegreerde afzuiging, kokend waterkraan en vaatwasser

Ik was erg tevreden over de adviezen en manier van verkopen bij Reddy (Helmond maar ze zitten ook in Uden), geen pressie om NU te tekenen en prima service o.a. door middel van een tijdelijke magnetron toen de oven en magnetron vanwege de corona perikelen niet leverbaar waren bij plaatsing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
Een laadpunt is een verplichting vanuit het bouwbesluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:50
@Blihi je tuin op de foto is dus 11,5m diep? Lijkt behoorlijk wat meer. Ik maakte me zorgen om onze 10,5m diepte, maar voor 'maar' 11,5m ziet die van jou er wel behoorlijk groot uit :)

Totale prijs valt mij erg mee. We hebben een groepsapp nu, wat ik daar aan offertes zie langskomen voor ~100m2 tuinen is belachelijk.

[ Voor 26% gewijzigd door mister_S op 21-12-2020 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
wortelsoft schreef op maandag 21 december 2020 @ 22:30:
Een laadpunt is een verplichting vanuit het bouwbesluit.
Voor zover ik kan vinden geld dat alleen voor "bestaande utiliteitsgebouwen met meer dan 20 parkeerplaatsen" of "nieuwe en grootschalige gerenoveerde utiliteitsgebouwen met meer dan 10 parkeerplaatsen".

Dat is hier dus niet van toepassing.

Toch nog iets gevonden :) Een laadpunt is dus nog niet verplicht bij een woning maar de leidingen moeten er al wel liggen.
• Bij woongebouwen moet voortaan elk parkeervak voorzien worden van loze leidingen. (Bij renovatie geldt een uitzondering wanneer de kosten van de laadinfrastructuur meer dan 7% van de renovatiekosten betreffen.)

Ben benieuwd of de vergunning van dit project inderdaad van na 10 maart 2020 is. Mijn ervaring is dat de gemeente Meierijstad niet zo snel is met het verlenen van vergunningen.

[ Voor 37% gewijzigd door Dronium op 21-12-2020 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Dronium schreef op maandag 21 december 2020 @ 22:22:
[...]

Ik had al staan "mooi plekje daar tegenover de kroeg" maar ik zag nog net op tijd dat de kroeg dus afgebroken is om deze appartementen te bouwen. Wel een mooi en rustig plekje daar in Deerd. En een eigen laadaansluiting is bij een appartement wel een hele mooie plus. Er wordt duidelijk gebouwd met het oog op de toekomst.

Ik zit zelft nog niet zolang in een nieuwbouw woning in Veghels buiten. (Project helaas met onderaannemers uit 1980) Heb ook de beneden werdieping en hal / overloop laten uitvoeren in spackspuitwerk. Het is maar net wat je mooi/praktisch vind.
Er hangt wel veel af van de kwaliteiten van de spuiter(s). Die het bij mij gedaan heeft was helaas niet zo goed maar ik kan er mee leven . . . De prijs was €15.50 per m2 (bij 265 m2)
Check vooral of ze het plafond egaliseren cq de V-naden tussen de verschillende plafondplaten dichtsmeren. ALS ze dat doen moet het wel goed gebeuren. Ik heb geen V-naden meer maar iedereen kan precies aanwijzen waar ze zitten :-(

PVC is vanwege de warmte-doorlating een prima keuze bij vloerverwarming. Neem dan wel de verlijmde variant en geen klik-pvc (zeker niet met ondervloer), dan kun je net zo goed laminaat leggen. Alternatief is een tegelvloer maar ik weet niet of de onderburen dat fijn gaan vinden . . .

Tsja, de keuken, moet die via de bouwer of mag je dat zelf bepalen? Op de tekening staat een (kook)eiland ingetekend, hoe zit het met de leidingen/aansluitingen? Ligt dat al vast waar die komen of kun je dat zelf nog bepalen? Geen idee wat zo'n eiland doet voor de prijs maar voor 10K moet dat toch wel lukken.
Ik kwam inclusief plaatsing op 19K voor een U vormige keuken met 3 hoge en 8 lage kasten (waarvan 2 hoeken) met koel/vries kast, combi magnetron, stoomoven, inductie met geintegreerde afzuiging, kokend waterkraan en vaatwasser

Ik was erg tevreden over de adviezen en manier van verkopen bij Reddy (Helmond maar ze zitten ook in Uden), geen pressie om NU te tekenen en prima service o.a. door middel van een tijdelijke magnetron toen de oven en magnetron vanwege de corona perikelen niet leverbaar waren bij plaatsing.
He leuk, een toekomstige mede Veghelenaar/nees :P

Dank voor de tip v.w.b. PVC. Zat al te twijfelen of lijm of klik de beste keuze was in combinatie met vloerverwarming. De keuze voor muurbehandeling blijft inderdaad nog wel een interessante. Dunpleister wat hier eerder werd genoemd lijkt me ook wel een goede optie. Ik zoek nog even rustig verder.

Voor de keuken heb ik vrije keuze, er wordt niets vanuit de aannemer verplicht of aanbevolen. Deze week krijg ik hopelijk meer info over mogelijkheden van verplaatsen van leidingen en aansluitingen etc. Dat kookeiland in de afbeelding is slechts een voorbeeld, komt niet direct in mijn plannen voor eerlijk gezegd. Het is wel nog even de vraag wat er mogelijk is qua meerwerk omdat de oplevering al in april is. Zal Reddy eens checken maar hoorde ook al goede ervaringen over Svea keukens of Nuva keukens in Eindhoven.

De parkeerplek krijgt inderdaad loze leidingen t.b.v. een laadpaal. Komt qua timing goed uit want in Oktober mag ik een nieuwe lease auto bestellen en een Tesla staat hoog op het lijstje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
mister_S schreef op maandag 21 december 2020 @ 22:37:
@Blihi je tuin op de foto is dus 11,5m diep? Lijkt behoorlijk wat meer. Ik maakte me zorgen om onze 10,5m diepte, maar voor 'maar' 11,5m ziet die van jou er wel behoorlijk groot uit :)

Totale prijs valt mij erg mee. We hebben een groepsapp nu, wat ik daar aan offertes zie langskomen voor ~100m2 tuinen is belachelijk.
Ik had van de foto ook het idee dat die tuin van @Blihi meer in de order van 20-25m diep is... Krijg spontaan hoop dat er van mijn tuin nog wat te maken is. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:40
Farmerwood schreef op maandag 21 december 2020 @ 23:50:
[...]

Ik had van de foto ook het idee dat die tuin van @Blihi meer in de order van 20-25m diep is... Krijg spontaan hoop dat er van mijn tuin nog wat te maken is. 8)
Hahaha, zelfde hier 8)7

Onze tuin wordt circa 13 meter diep. Zijn bij de al bestaande bouw (vorige fases) langsgereden en vanaf een afstandje op de tuin gekeken. Dat zag er claustrofobisch klein uit, schijnt wel de zelfde afmetingen te hebben.

Zal wel de kijkhoek/afstand zijn. Als de bouw bij ons begonnen is en de fundering ligt, ga ik wel eens kijken hoe groot de resterende grond oogt. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
Dronium schreef op maandag 21 december 2020 @ 23:07:
[...]

Voor zover ik kan vinden geld dat alleen voor "bestaande utiliteitsgebouwen met meer dan 20 parkeerplaatsen" of "nieuwe en grootschalige gerenoveerde utiliteitsgebouwen met meer dan 10 parkeerplaatsen".

Dat is hier dus niet van toepassing.

Toch nog iets gevonden :) Een laadpunt is dus nog niet verplicht bij een woning maar de leidingen moeten er al wel liggen.
• Bij woongebouwen moet voortaan elk parkeervak voorzien worden van loze leidingen. (Bij renovatie geldt een uitzondering wanneer de kosten van de laadinfrastructuur meer dan 7% van de renovatiekosten betreffen.)

Ben benieuwd of de vergunning van dit project inderdaad van na 10 maart 2020 is. Mijn ervaring is dat de gemeente Meierijstad niet zo snel is met het verlenen van vergunningen.
Hier staat het hele verhaal:

https://www.rvo.nl/onderw...uctuur-elektrisch-vervoer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
"Met de herziene Europese Energy Performance of Buildings Directive (EPBD III) komt er een verplichting voor het aanleggen van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de private gebouwde omgeving"

Staat hier nou dat er vanaf 10 maart 2020 de verplichting is om bij elk parkeervak een loze leiding te voorzien voor elektrisch laden van auto"s?
Geldt dat ook voor individuele woningen? Aka mag ik mijn aannemer aan het werk gaan zetten? 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peacefield78
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-04 15:50
@Verwijderd Er staat dat dat alleen geldt bij woningbouw waarbij meer dan 10 parkeervakken worden gerealiseerd op hetzelfde terrein. Dus tenzij je je hele tuin asfalteert en daar meer dan 10 parkeervakken realiseert...
Verplichting bij woningbouw > 10 parkeervakken per 10 maart 2020
Bij woongebouwen met meer dan 10 parkeervakken op hetzelfde terrein moet voor elk parkeervak leidinginfrastructuur (loze leidingen) worden aangelegd voor de aanleg van laadpunten. Dit geldt voor nieuwe woongebouwen en voor bestaande woongebouwen die ingrijpend worden gerenoveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Peacefield78 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 08:24:
@Verwijderd Er staat dat dat alleen geldt bij woningbouw waarbij meer dan 10 parkeervakken worden gerealiseerd op hetzelfde terrein. Dus tenzij je je hele tuin asfalteert en daar meer dan 10 parkeervakken realiseert...

[...]
Kleine investering voor een gratis loze leiding van de bouwer ;)

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
Farmerwood schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 08:01:
[...]

"Met de herziene Europese Energy Performance of Buildings Directive (EPBD III) komt er een verplichting voor het aanleggen van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de private gebouwde omgeving"

Staat hier nou dat er vanaf 10 maart 2020 de verplichting is om bij elk parkeervak een loze leiding te voorzien voor elektrisch laden van auto"s?
Geldt dat ook voor individuele woningen? Aka mag ik mijn aannemer aan het werk gaan zetten? 😋
Maar ik vraag me sterk af hoe je dat moet lezen bij een binnenterrein met parkeerplaatsen, zeker als die in een VVE zit, dan kom je snel aan die 10 plekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
mister_S schreef op maandag 21 december 2020 @ 22:37:

Afstand van de schuifpui tot de schutting is 11.5 meter inderdaad. Het terras is 6x4 meter om je een idee te geven van de maten. De keramische tegels naar achteren zijn 120x30, dus het pad is 1.8 meter breed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/37F77r2hTt5gZrKiFoczB1Xlzbg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/tBL1scJz9PtYvCk7IWKF5a5p.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8lcMLa5kGrnTVnNo8oaC7CtXR0U=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/hI7VjiRYjGP3Q3xqmYMKgf6a.png?f=fotoalbum_tile

Dit was het uiteindelijke vlekkenplan en een ontwerp in Sketchup vanuit dezelfde hoek.

[ Voor 43% gewijzigd door Blihi op 22-12-2020 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:12

MadEgg

Tux is lievvv

-DUS- schreef op maandag 21 december 2020 @ 20:17:
[...]

Nog even een tweede vraagje mbt de water aansluitingen in de keuken. Aangezien ik nu niet even snel een bouwzaak in kan lopen om even zo’n afsluit dop naast een hoekstopkraan kan houden voor de maat.. Weet iemand welke maat er standaard gebruikt wordt kwa aansluiting? 1/2 of 3/8?
Meten is weten ;) Staat het niet toevallig op de afsluitdoppen?

1/2 is gebruikelijk voor badkranen en vaatwasser 3/8 voor wastafels en dergelijke. Ik ga er vanuit dat dit 1/2 is aangezien deze (mede) voor de vaatwasser is.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
wortelsoft schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 08:36:
[...]

Maar ik vraag me sterk af hoe je dat moet lezen bij een binnenterrein met parkeerplaatsen, zeker als die in een VVE zit, dan kom je snel aan die 10 plekken.
Dan moeten er dus leidingen gelegd worden per parkeerplaats. Ik kan het niet anders lezen dan op die manier. Vraag het even na bij de bouwer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
Blihi schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 09:01:
[...]

Dan moeten er dus leidingen gelegd worden per parkeerplaats. Ik kan het niet anders lezen dan op die manier. Vraag het even na bij de bouwer.
De bouwer weet nog niet wat ze gaan doen ik heb aangegeven dat mijn wens is om 1 loze leiding + 1 leiding met 4mm2 aders vanuit mijn meterkast te hebben. Maar ze zouden ook kunnen kiezen voor aansluitingen vanuit de gezamenlijke voorziening vanuit de tweelaags 'parkeergarage'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Een eigen leiding vanuit de meterkast zou inderdaad wel prettig zijn, maar meestal hebben appartementengebouwen ook een gezamenlijke zonnestroominstallatie. Dan zijn laadpalen op die gezamenlijke installatie wellicht voordeliger.

Houd er bijvoorbeeld rekening mee dat stroom voor het gebouw veel goedkoper is dan voor een particulier. Het zou dus wel eens veel voordeliger kunnen zijn om als VVE de stroom af te nemen voor de gezamenlijke laadvoorziening en die dan te verrekenen in de maandelijkse kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
Blihi schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 09:26:
Een eigen leiding vanuit de meterkast zou inderdaad wel prettig zijn, maar meestal hebben appartementengebouwen ook een gezamenlijke zonnestroominstallatie. Dan zijn laadpalen op die gezamenlijke installatie wellicht voordeliger.

Houd er bijvoorbeeld rekening mee dat stroom voor het gebouw veel goedkoper is dan voor een particulier. Het zou dus wel eens veel voordeliger kunnen zijn om als VVE de stroom af te nemen voor de gezamenlijke laadvoorziening en die dan te verrekenen in de maandelijkse kosten.
Ik heb een eengezinswoning gekocht, naar het project is appartementen plus eengezinswoningen, om aan de benodigde parkeerplaatsen te komen is het binnenterrein uitgevoerd als dubbellaags parkeerdek. Voor mij persoonlijk zou de afrekening van de stroom via de leasemaatschappij moeten kunnen lopen. Dus eigen leiding pus door LM geleverde laadpaal is voor mij het handigst. De opbrengst van mijn zonnepanelen kan dan ook vaak in de auto wat weer handig is als de salderingsregeling stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-09 14:07

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Iemand hier ervaring met een onderheid terras en een schutting plaatsen?
Zowel wij als de buren hebben zo'n terras genomen en deze hebben ze aangelegd over de volledige breedte, dus palen ingraven zit er niet meer in.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
Mad-Matt schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 10:18:
Zowel wij als de buren hebben zo'n terras genomen en deze hebben ze aangelegd over de volledige breedte, dus palen ingraven zit er niet meer in.
Je hebt paalhouders met schroefbevestiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

wortelsoft schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 10:35:
[...]

Je hebt paalhouders met schroefbevestiging.
top, bedankt. Weer gerust gesteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19:11
Blihi schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 08:38:
[...]

Afstand van de schuifpui tot de schutting is 11.5 meter inderdaad. Het terras is 6x4 meter om je een idee te geven van de maten. De keramische tegels naar achteren zijn 120x30, dus het pad is 1.8 meter breed.

[Afbeelding][Afbeelding]

Dit was het uiteindelijke vlekkenplan en een ontwerp in Sketchup vanuit dezelfde hoek.
Leuk om te zien hoezeer het resultaat overeenkomt met het ontwerp !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Mad-Matt schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 10:18:
Even een tegel er uit halen, gat graven/boren en de palen vastzetten met snelbeton. Dan een hap uit de tegels slijpen en die er weer terug in. Dat is echt niet moeilijk hoor.

Oplossingen met paalhouders gaan nooit werken. Ook daar moet eerst het terras er deels uit, want die paalhouders moeten in beton vastgezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
Blihi schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:05:
[...]

Even een tegel er uit halen, gat graven/boren en de palen vastzetten met snelbeton. Dan een hap uit de tegels slijpen en die er weer terug in. Dat is echt niet moeilijk hoor.

Oplossingen met paalhouders gaan nooit werken. Ook daar moet eerst het terras er deels uit, want die paalhouders moeten in beton vastgezet worden.
Waarom zou dit niet werken? 4 keilbouten en klaar.

https://www.wovar.nl/paalhouder-op-plaat-9x9cm/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nel!s
Ik zou dit met 11bft wind liever niet in m'n tuin hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
nel!s schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:14:
[...]

Ik zou dit met 11bft wind liever niet in m'n tuin hebben
Deze specifieke misschien niet omdat deze gaten voor 8mm bout heeft, maar las je er één zoekt geschikt voor M12 zou ik daar vastgezet aan beton geen enkel bezwaar tegen zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Omdat een terrastegel helemaal geen stevigheid heeft. Een schuttingpaal moet zeker 70 a 80 cm de grond in, of met een paalhouder vastgezet worden waarbij die paalhouder vast zit op een betonpoer die in de grond zit.

Een schuttingpaal in zo'n houder op een losse terrastegel kun je vergeten. De schutting blaas je nog omver.

Deze paalhouders zijn bedoeld om palen in een betonnen ondergrond vast te zetten. Dan gaat het prima. Dus een losse betonpoer of een betonnen fundering, maar een terrastegel is niet voldoende.

[ Voor 14% gewijzigd door Blihi op 22-12-2020 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
Blihi schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:46:
[...]

Omdat een terrastegel helemaal geen stevigheid heeft. Een schuttingpaal moet zeker 70 a 80 cm de grond in, of met een paalhouder vastgezet worden waarbij die paalhouder vast zit op een betonpoer die in de grond zit.

Een schuttingpaal in zo'n houder op een losse terrastegel kun je vergeten. De schutting blaas je nog omver.

Deze paalhouders zijn bedoeld om palen in een betonnen ondergrond vast te zetten. Dan gaat het prima. Dus een losse betonpoer of een betonnen fundering, maar een terrastegel is niet voldoende.
De vraag ging over een onderheid terras, dan ga ik ervan dat dat van beton is gemaakt en niet van terras tegels. Je hebt mij ook nergens horen zeggen dat dit op een terras tegel vast gezet moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wanne-B88
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:28
Vrij recent hebben wij alle keuzes voor onze nog te bouwen woning doorgegeven. Eén van de opties was onderstaande:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KUiM_pFdcLt3wsv3bwtu4Gz8Utw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SUWTJgvUGQwEWQ58iJ30zh4v.jpg?f=fotoalbum_large

Aardig aan de prijs natuurlijk, maar dit zelf gaan trekken werd sterk afgeraden omdat de bouwer gebruik zou maken van flexibele leidingen. Een loze leiding was geen optie, enkel een voorbedrade elektraleiding. Daarom hebben we op elke verdieping van de woning bovenstaande optie toegepast.

Een coax op de plek waar de TV komt is natuurlijk handig, maar niet overal nodig. En dan zou ik liever 2x een UTP uitgang hebben, bijvoorbeeld op een werkkamer. In hoeverre zou het een optie zijn om zelf de coax-kabel te vervangen door een UTP kabel? En op die manier dus twee outlets voor internet te creeren? Mijn gevoel zegt dat dit prima kan, dit omdat de coax dikker zal zijn dan een UTP. Of mis ik iets? En dan is het nog wel de vraag of flexibele leidingen voor dergelijke acties geschikt zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Misschien toch eens serieus in gesprek met de aannemer?
Bij ons gaf de aannemer ook aan electra etc allemaal met voorbedrade flexibele leidingen te doen, maar voor loze leidingen wordt starre buis in 19 of 25 mm gebruikt.

Dus ik heb niks laten bedraden en doe alles achteraf zelf. Daar bespaar ik mezelf een paar duizend euro mee.

En anders is vervangen zeker wel mogelijk denk ik. De coax eerst gebruiken om een trekveer door de leiding te krijgen en dan daarmee weer UTP trekken. Wellicht lukt het ook door de UTP direct aan de coax te maken, maar je wilt ook niet het risico lopen dat de coax breekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wanne-B88
Farmerwood schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:53:
[...]

Misschien toch eens serieus in gesprek met de aannemer?
Bij ons gaf de aannemer ook aan electra etc allemaal met voorbedrade flexibele leidingen te doen, maar voor loze leidingen wordt starre buis in 19 of 25 mm gebruikt.

Dus ik heb niks laten bedraden en doe alles achteraf zelf. Daar bespaar ik mezelf een paar duizend euro mee.

En anders is vervangen zeker wel mogelijk denk ik. De coax eerst gebruiken om een trekveer door de leiding te krijgen en dan daarmee weer UTP trekken. Wellicht lukt het ook door de UTP direct aan de coax te maken, maar je wilt ook niet het risico lopen dat de coax breekt.
Klopt, en dat hebben we ook met meerdere kopers geprobeerd. Maar zonder succes helaas. Toch bijzonder, want de aangevoerde redenen waren enkel in het voordeel van de aannemer (loze leidingen kan stof in komen tijdens de bouw en het werkt prettiger met flexibele leidingen :F )

Dus het was óf een voorbedrade elektraleiding nemen (en dus zonder 'garantie' dat deze kon worden gebruikt om eea. doorheen te trekken) óf de coax/utp door de aannemer (Klokbouw, project in Nijmegen) laten leggen. Uiteindelijk dus maar eieren voor ons geld gekozen en op safe gespeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

wortelsoft schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:23:
[...]

De vraag ging over een onderheid terras, dan ga ik ervan dat dat van beton is gemaakt en niet van terras tegels. Je hebt mij ook nergens horen zeggen dat dit op een terras tegel vast gezet moet worden.
Exact, zoals het er naar uit ziet zal de paal vastgezet worden op een gestorte betonnenplaat van 10x3mtr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Dat klinkt alsof we bijna buren gaan worden. Heb je toevallig in de 'Historische tuin' gekocht? Daar staan in iedere geval borden van de Klok Groep en dat project is nu in de verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wanne-B88
Farmerwood schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:10:
[...]

Dat klinkt alsof we bijna buren gaan worden. Heb je toevallig in de 'Historische tuin' gekocht? Daar staan in iedere geval borden van de Klok Groep en dat project is nu in de verkoop.
Klopt helemaal :w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
...

[ Voor 98% gewijzigd door Farmerwood op 22-12-2020 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Keilbouten verticaal monteren voor een belasting die onderhevig is aan wind lijkt mij niet de beste oplossing. Water kan erin lopen en bevriezen (roest!) en de wind wrikt de keilbout steeds meer los.

Dan kan je beter een chemisch anker gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ikannuna
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 17-08 08:35
Eindelijk heb ik ook getekend voor een nieuwbouw huis. En wat een fijn topic is dit. Bijna alle vragen die ik had, zijn hier beantwoord.
Hoewel ik nog 1.5 jaar mag wachten op de sleutel, zit ik nu al te bedenken hoe het process gaat na de sleutel, en hoelang het duurt voordat je er daadwerkelijk in woont.

Dus mijn vraag aan jullie: hoelang deden jullie tussen sleutel en het daadwerkelijk wonen? Wat kan ik verwachten. Hoelang het duurt voor het opstook protocol, een verlaagd plafond laten plaatsen, muren laten renovliezen, vloer (keramisch parket) laten leggen en de keuken plaatsen (binnen project, na oplevering geplaatst)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:40
ikannuna schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 15:26:
Eindelijk heb ik ook getekend voor een nieuwbouw huis. En wat een fijn topic is dit. Bijna alle vragen die ik had, zijn hier beantwoord.
Hoewel ik nog 1.5 jaar mag wachten op de sleutel, zit ik nu al te bedenken hoe het process gaat na de sleutel, en hoelang het duurt voordat je er daadwerkelijk in woont.

Dus mijn vraag aan jullie: hoelang deden jullie tussen sleutel en het daadwerkelijk wonen? Wat kan ik verwachten. Hoelang het duurt voor het opstook protocol, een verlaagd plafond laten plaatsen, muren laten renovliezen, vloer (keramisch parket) laten leggen en de keuken plaatsen (binnen project, na oplevering geplaatst)
Gefeliciteerd!

Dat is voor iedereen anders... wij kregen op 5 februari de sleutel en 23 februari sliepen we er.
Dit was inclusief: keuken plaatsen, pvc vloer beneden en zeil boven, muren beneden met renovlies en boven gewoon behang. En twee vrachtwagens uit een zweedse winkel in elkaar schroeven ongeveer... Oja, en tussendoor ook nog even de leidingen voorzien van kabels :D
Dat was even aanpoten, maar dan ben je er ook vanaf zeg maar.

Andere mensen in onze straat deden er daarentegen 3.5 maand over om alles klaar te hebben voordat ze over waren.

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
wortelsoft schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:23:
[...]

Excuses, je hebt helemaal gelijk. Bij een onderheid terras kun je die paalhouder netjes in het beton vastzetten. Maar dus wel in het beton onder de tegels, niet in de afwerking van het terras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
Blihi schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 16:36:
[...]

Excuses, je hebt helemaal gelijk. Bij een onderheid terras kun je die paalhouder netjes in het beton vastzetten. Maar dus wel in het beton onder de tegels, niet in de afwerking van het terras.
Geen probleem! Wat @Wolly schreef over de chemische ankers is ook wel een goed punt (ik heb daar geen ervaring mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 21:23

Wij rekenen 3 maanden waarin de volgende zaken gaan gebeuren:

- Sanitair (grote badkamer incl bad, tweede badkamer met wc, 2 losse WC's)
- Stuccen (bijna 180m muur)
- Verven kozijnen binnendeuren
- Houten vloer op de begane, ws laminaat op 1e en 2e
- Plaatsen keuken

Plus alle losse zaken :D We kunnen altijd eerder verhuizen, alles naar achteren verplaatsen is meer gedoe...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
wortelsoft schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 16:40:
[...]

Geen probleem! Wat @Wolly schreef over de chemische ankers is ook wel een goed punt (ik heb daar geen ervaring mee.
Ik zou dit ook zeker met chemische ankers vastzetten. Dat is vrij eenvoudig. Gaten boren en volgens de instructies schoonmaken. Dan vullen met die chemische ankers (uit een kitspuit, of harspatronen, dat kan in beton ook heel goed) en dan RVS draadeindes er in.

Gebruik RVS A2 draadeindes en moeren en die paalhouder komt er echt niet meer uit. Eventueel kun je na uitharden de boel nog inspuiten met tectyl (gebruiken ze ook voor de onderkant van oudere auto's), dan roest het zeker niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:58
Wanne-B88 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:44:
Vrij recent hebben wij alle keuzes voor onze nog te bouwen woning doorgegeven. Eén van de opties was onderstaande:

[Afbeelding]

Aardig aan de prijs natuurlijk, maar dit zelf gaan trekken werd sterk afgeraden omdat de bouwer gebruik zou maken van flexibele leidingen. Een loze leiding was geen optie, enkel een voorbedrade elektraleiding. Daarom hebben we op elke verdieping van de woning bovenstaande optie toegepast.

Een coax op de plek waar de TV komt is natuurlijk handig, maar niet overal nodig. En dan zou ik liever 2x een UTP uitgang hebben, bijvoorbeeld op een werkkamer. In hoeverre zou het een optie zijn om zelf de coax-kabel te vervangen door een UTP kabel? En op die manier dus twee outlets voor internet te creeren? Mijn gevoel zegt dat dit prima kan, dit omdat de coax dikker zal zijn dan een UTP. Of mis ik iets? En dan is het nog wel de vraag of flexibele leidingen voor dergelijke acties geschikt zijn.
Ik zou hier niet aan beginnen. Ik wilde juist een UTP-kabel vervangen door coax en dat ging direct mis. De kabel kwam vast te zitten en kon geen kant meer op. Enige optie was afknippen en een nieuwe kabel trekken onder de kruipruimte (gelukkig was het in de woonkamer). Uiteraard, n=1, maar flexibele leidingen zijn hier niet heel erg geschikt voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
kazuka schreef op maandag 21 december 2020 @ 23:47:
[...]

He leuk, een toekomstige mede Veghelenaar/nees :P
Volgens mij zou het dan mede Meierijstedeling moeten zijn 8)
Zou tegen de mensen daar niet te hard roepen dat je in Veghel woont

Hmmm, meestal moet er voor de keuken al vrij vroeg een aansluit plan aangeleverd worden. Daar zou ik zeker eerst achter aan gaan. Svea ben ik ook wezen praten maar dat werd een stuk duurder.

Ik heb ook de voorbereiding voor een lader laten aanleggen en realiseer me net dat daar voor de stoppen-kast nog geen rekening mee is gehouden, maar dat die al wel zo ongeveer vol zit. Als het straks een 3-fase lader gaat worden (heb ook 3-fase omvormer voor de panelen) moet er een kastje bij komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-08 09:26

Mijn huis werd opgeleverd zonder keuken, badkamer en wc.

De gene die het standaard lieten en alles lieten doen waren na 3 weken over.

Wij hebben alles zelf gedaan en ook wel meer gedaan hebben er 3 maanden overgedaan met 1.5 hoofd fulltime werk.

Werkzaamheden o.a.:

Meterkast uitbreiden
Leiding werk
Stroomkabels trekken/verleggen
Alle muren en plafonds stucen
Koof in de badkamer inkorten, was stom gemaakt vanuit de bouw.
Automatisch bewatering in de tuin plaatsen.
Buitenkraan voor en achter plaatsen.
Cement dekvloer badkamer en wc leggen
Tegelen en sanitair plaatsen
Keuken zelf plaatsen
Tegelen huiskamer
Koof maken keuken.
Verlaagd plafond wc
Retourleiding verwarming gelegd in badkamer(kost 10 euro materiaal en 5min werk)
Laminaat leggen
Muren texen

Nadat alles klaar was met tuin begonnen, maar dat is na die 3 maanden geweest.

Opstook protocol was dacht ik elke 1-2dagen, 5 graden erbij tot 45 graden daarna weer na beneden zelfde snelheid daarna nog een keer herhalen. En dan opniuew opbouwen tot 45 en klaar

We hebben vooral ook veel tijd verloren omdat de bouw veel fouten had gemaakt die ze eerst moesten oplossen voor we verder konden.

Tip: overleg met de bouw of het mogelijk is dat de binnendeuren later geleverd kunnen worden. Anders staan ze alleen maar in de weg met kans dat ze beschadigingen of krom trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Dronium schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 22:22:
[...]

Volgens mij zou het dan mede Meierijstedeling moeten zijn 8)
Zou tegen de mensen daar niet te hard roepen dat je in Veghel woont

Hmmm, meestal moet er voor de keuken al vrij vroeg een aansluit plan aangeleverd worden. Daar zou ik zeker eerst achter aan gaan. Svea ben ik ook wezen praten maar dat werd een stuk duurder.

Ik heb ook de voorbereiding voor een lader laten aanleggen en realiseer me net dat daar voor de stoppen-kast nog geen rekening mee is gehouden, maar dat die al wel zo ongeveer vol zit. Als het straks een 3-fase lader gaat worden (heb ook 3-fase omvormer voor de panelen) moet er een kastje bij komen.
Dat probleem liep ik ook tegenaan en ik heb naast de aangelegde groepenkast net geen 22cm ruimte om die standaard uitbreidingskast er naast te schroeven, dus dan wordt het meteen een stuk lastiger... Ik heb uiteindelijk een kast gevonden die iets smaller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 13:27
Ik ben ingeloot voor een nieuwbouwproject, maar kwam na de loting erachter dat het huis wat ons toebedeelt is de grootste tuin- en perceeloppervlak heeft, maar dus ook een speciale voorziening in de zin dat we verplicht zijn een groenstrook (groensingel) bestaande uit bomen en struiken instand te houden.

Dit gaat naar verwachting om ongeveer 50m2 wat ongeveer 12% is van het totale perceeloppervlak wat enigzins een domper is.

Heeft iemand ervaring met een soortgelijk beding? Ben voornamelijk geinteresseerd om te weten in hoeverre er een mouw aan te passen valt aan zo's soort voorwaarde. Mijn partner en ik willen zeker wel redelijk wat groen in onze tuin, maar de makelaar kan ons niet vertellen of we het naar eigen smaak mogen aanpassen of dat er verwacht wordt dat we het precies zo instant houden zoals de gemeente het aanlegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-09 07:40
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x4pQGEzsQ8UVYYJzIF175-GDFi8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JZqGQri1MBRusN2D2NcQdZ2X.jpg?f=fotoalbum_large

Hoi, bij ons zijn de vloeren nu gelegd, is iemand bekend met deze constructie mbt contactgeluid? Is dit oke? Ik zie dat er tussen de vloeren wel isolatie is gelegd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 08:01
assassin85 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 15:55:
[Afbeelding]

Hoi, bij ons zijn de vloeren nu gelegd, is iemand bekend met deze constructie mbt contactgeluid? Is dit oke? Ik zie dat er tussen de vloeren wel isolatie is gelegd
Dit is een gebruikelijke constructie, de vloeren zijn tussen de woningen gescheiden. De isolatie erin moet voorkomen dat er beton in stroomt als de naden gevuld gaan worden met beton. Aan d epakken erachter te zien krijg je ankerloze kalkzandsteen wanden als woning scheiding.

[ Voor 13% gewijzigd door hansgrave op 23-12-2020 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Wat zijn de ervaringen hier overigens voor wat betreft de volgorde van leggen vloer en keuken plaatsen? Ik heb een dryback (lijm) PVC vloer op het oog en van wat ik lees kan die eerst gelegd worden en kan de keuken er achteraf op geplaatst worden.

Bij laminaat, klik-pvc en een houten vloer is dat blijkbaar lastiger omdat dit een "zwevende" vloer is? Bedoelt men met zwevend dan omdat er een ondervloer aan te pas komt en bij een gelijmde PVC vloer niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Wij hebben de afspraken nu in deze volgorde staan:
- Plafond stucen (beneden verdieping)
- Muren renovliezen
- PVC vloer leggen (verlijmd)
- Keuken plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01:34
assassin85 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 15:55:
[Afbeelding]

Je gaat het nooit geluidloos krijgen, enige optie is een vrijstaande woning.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-07 13:38
Dag mensen! Na een tijdje meegelezen te hebben, toch maar eens een berichtje droppen. Vorig jaar op de valreep een nieuwbouwwoning gekocht in de wijk genaamd “Steenbrugge” te Deventer. Woningen zijn energieneutraal, gasloos, en de wijk is opgezet alsof het een dorp is. Met authentieke elementen zoals een school, kerk, dat soort statige bouwwerken er tussenin.

Ervaring met de aannemer etc. Tot nu toe helemaal prima, en zoals menigeen al ontdekt en besproken heeft blijft meerwerk wel een dingetje. Je pikt de “rotklusjes” voor een aannemer er zo tussenuit, en zijn peperduur. Gelukkig ben ik zelf vrij handig, en heb besloten een aantal zaken dan ook zelf te gaan doen (UTP in loze leiding €350,-, van de zotte!, heb er 5!)

In eerste prognose zou de oplevering medio juni zijn, begin dit jaar dus besloten de huidige koopwoning te verkopen en tijdelijk te gaan huren voor een jaar. Maar al gauw de 2e prognose, medio mei. 3e prognose maart/april, en vorige week te horen gekregen dat het week 7 of 8 van 2021 gaat worden. Op zich zijn we hier blij verrast mee, het huurcontract loopt nog tot 31 juli dus scheelt het volgend jaar weer een berg verlof om te klussen, want we hebben vrij ruim de tijd!

De woning is overigens vrij inclusief, met badkamer, toilet en keuken. Badkamer en toilet waren op wat kleine aanpassingen na, helemaal naar ons zin dus dat viel ook prima mee. Voor de keuken hebben we nog wel stevige aanpassingen laten doen, maar ook hier vielen de meerprijzen van het geheel ons reuze mee!

Op papier zouden de muren behangklaar worden opgeleverd, echter de consulent van het aannemersbedrijf meldde dat er wel een stuc laag aangebracht ging worden. Dus op dat vlak nog even een verrassing bij de eindinspectie/sleuteloverdracht.

Het enige waar ik tot nu toe wat over te zeuren heb, is de informatievoorziening van de aannemer v.w.b. de apparatuur die wordt geinstalleerd. Na veel zeuren weet ik nu het merk/type waterpomp installatie, maar die stond bij het leidingkijkmoment al klaar op zolder en had ik dus al. Zonnepanelen liggen er al een tijdje, maar niemand die het merk/type lijkt te weten, laat staan die van de omvormer.

Kleine impressie van het geheel in aanbouw:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8DrHLrtgo0wBFRRW9_F3aT5lp6I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WqRRwQuVbUfCtXYeSINVqIaj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Jk1seyUXinqt9hq9MsYbxhxIoA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KXk1PsPXcCGK9AFImZ7ID5mg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d4Ldz416bcRawRGSBiPo5X3TBbQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/REDLYhMrgxOienX78FfsuLtn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nwZ47K226B5Cewszr4VW5LvnS-Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zQzHqoDXAq2nh9KQETFptLiY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Zojuist een brief gehad dat 26-3 alles definitief moet zijn wat betreft de keuze’s.

Inclusief alle adressen waar we langs mogen zoals de kozijnen fabrikant en de trappen boer :)

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
@Dakillerbean Mooie indeling vanaf bovenaf van de wijk. Weer eens wat anders dan haakse hoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Krijgertje1979 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 14:01:
Ik ben ingeloot voor een nieuwbouwproject, maar kwam na de loting erachter dat het huis wat ons toebedeelt is de grootste tuin- en perceeloppervlak heeft, maar dus ook een speciale voorziening in de zin dat we verplicht zijn een groenstrook (groensingel) bestaande uit bomen en struiken instand te houden.

Dit gaat naar verwachting om ongeveer 50m2 wat ongeveer 12% is van het totale perceeloppervlak wat enigzins een domper is.

Heeft iemand ervaring met een soortgelijk beding? Ben voornamelijk geinteresseerd om te weten in hoeverre er een mouw aan te passen valt aan zo's soort voorwaarde. Mijn partner en ik willen zeker wel redelijk wat groen in onze tuin, maar de makelaar kan ons niet vertellen of we het naar eigen smaak mogen aanpassen of dat er verwacht wordt dat we het precies zo instant houden zoals de gemeente het aanlegt.
Dit zal een harde voorwaarde zijn. Bij ons in de buurt zijn kavels met archeologische waarde, daar mag je net een plant op laten groeien en dan houdt het wel op. Je ziet het ook vaak met heggen en opritten, zoals bij ons nieuwe huis, dat die in stand gehouden moeten worden zoals in het landschappelijk plan is vastgelegd. Daar controleert de gemeente best scherp op, en wat je dan van ziet is dat mensen en tweede heg plaatsen achter de verplichte heg - het ziet er niet uit, maar kan het me vanwege inkijk situaties soms best voorstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Vraag de concept leveringsakte op, weet je precies waar je aan vast zit.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi

Ik begrijp je niet helemaal. Je zegt dat je 50 m2 van jouw grond volens een bepaald plan in stand moet houden, maar je zegt ook dat de gemeente dat gaat aanleggen. Dat klinkt niet aannemelijk.

Ik denk eerder dat jij verplicht bent om het op een bepaalde manier aan te leggen, op jouw kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-09 12:44
kazuka schreef op woensdag 23 december 2020 @ 17:23:
Wat zijn de ervaringen hier overigens voor wat betreft de volgorde van leggen vloer en keuken plaatsen? Ik heb een dryback (lijm) PVC vloer op het oog en van wat ik lees kan die eerst gelegd worden en kan de keuken er achteraf op geplaatst worden.

Bij laminaat, klik-pvc en een houten vloer is dat blijkbaar lastiger omdat dit een "zwevende" vloer is? Bedoelt men met zwevend dan omdat er een ondervloer aan te pas komt en bij een gelijmde PVC vloer niet?
Keukenboer adviseerde me dat bij een gelijmde pvc-vloer, de keuken er prima op kan staan ivm beperkt werken. Alle zwevende vloeren moeten om de keuken heen gelegd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-05 21:12
Pannencouque schreef op woensdag 23 december 2020 @ 20:13:
[...]
Keukenboer adviseerde me dat bij een gelijmde pvc-vloer, de keuken er prima op kan staan ivm beperkt werken. Alle zwevende vloeren moeten om de keuken heen gelegd worden.
Klopt dat advies kreeg ik ook van de keukenboer. Eerst keuken op het beton plaatsen en daarna pvc-click tot/onder de plint leggen. Ze stellen de keuken dan ook iets hoger in zodat de dikte van de vloer wordt gecompenseerd.

[ Voor 12% gewijzigd door Kayz op 23-12-2020 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
Blihi schreef op woensdag 23 december 2020 @ 19:46:
[...]

Ik begrijp je niet helemaal. Je zegt dat je 50 m2 van jouw grond volens een bepaald plan in stand moet houden, maar je zegt ook dat de gemeente dat gaat aanleggen. Dat klinkt niet aannemelijk.

Ik denk eerder dat jij verplicht bent om het op een bepaalde manier aan te leggen, op jouw kosten.
De groensingel wordt als eerste aangelegd (voordat de huizen gebouwd worden) daarna worden pas de huizen gebouwd. In het project gaat het om 17 huizen die worden gebouwd onder voorbehoud dat de groensingel instandgehouden blijft.

Letterlijke tekst in technische omschrijving:
"De door derden (BPD Ontwikkeling B.V.) nieuw aan te leggen groenvoorziening en het kokosscherm worden in de notariële leveringsakte opgenomen als kwalitatieve verplichting wat wil zeggen dat onderhoud, instandhouding en vervanging tot de verplichting van de koper behoren. "

Dat er verplicht een bepaalde hoeveelheid groen moet zijn is niet zozeer een probleem, behalve wanneer er ook een voorschrift is voor exact welke planten. Concept koopcontract is er nog niet, daar wordt nog aangewerkt, waarschijnlijk omdat voor 17 huizen er specifieke voorwaarden gelden omtrent groenvoorziening, maar ook een dove gevel en wellicht andere zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
nel!s schreef op woensdag 23 december 2020 @ 19:05:
[...]

Dit zal een harde voorwaarde zijn. Bij ons in de buurt zijn kavels met archeologische waarde, daar mag je net een plant op laten groeien en dan houdt het wel op. Je ziet het ook vaak met heggen en opritten, zoals bij ons nieuwe huis, dat die in stand gehouden moeten worden zoals in het landschappelijk plan is vastgelegd. Daar controleert de gemeente best scherp op, en wat je dan van ziet is dat mensen en tweede heg plaatsen achter de verplichte heg - het ziet er niet uit, maar kan het me vanwege inkijk situaties soms best voorstellen.
De hagen richting de openbare ruimte zijn bij dit project ook instandhoudingsplichtig, daar heb ik weinig problemen mee (ook al gaat het nog wel even duren voordat het een echte haag gaat worden gezien andere huizen in project die jaren geleden opgeleverd zijn. Maar de erfafscheidiging is tot daar aan toen, maar zo'n groot gedeelte van je perceel gedwongen op een specifieke manier aanhouden is echt een paar stappen verder naar mijn mening en er is nog een kans (situatietekening en technisch informatie document spreken elkaar tegen) dat het niet 50m2 is maar wellicht 90m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cagdas
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15-09 12:23
Krijgertje1979 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 20:23:
[...]

De groensingel wordt als eerste aangelegd (voordat de huizen gebouwd worden) daarna worden pas de huizen gebouwd. In het project gaat het om 17 huizen die worden gebouwd onder voorbehoud dat de groensingel instandgehouden blijft.

"De door derden (BPD Ontwikkeling B.V.) nieuw aan te leggen groenvoorziening en het kokosscherm worden in de notariële leveringsakte opgenomen als kwalitatieve verplichting wat wil zeggen dat onderhoud, instandhouding en vervanging tot de verplichting van de koper behoren. "

Dat er verplicht een bepaalde hoeveelheid groen moet zijn is niet zozeer een probleem, behalve wanneer er ook een voorschrift is voor exact welke planten. Concept koopcontract is er nog niet, daar wordt nog aangewerkt, waarschijnlijk omdat voor 17 huizen er specifieke voorwaarden gelden omtrent groenvoorziening, maar ook een dove gevel en wellicht andere zaken.
Wat zijn de consequenties als je je niet houdt aan de kwalitatieve verplichting? Is er een sanctie opgenomen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Krijgertje1979 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 20:23:
[...]

Juist, dus niet de gemeente, maar de projectontwikkelaar legt de groenvoorziening aan. Jij wordt verantwoordelijk voor het instandhouden daarvan.

Meestal gaat dit per kettingbeding. Dat betekent dat jij dat ook weer aan de volgende koper moet verplichten. Zo'n beding verdwijnt maar op 1 manier uit de papieren en dat is, als ik het goed heb, bij faillissement van een eigenaar.

Ik zou in ieder geval een einddatum proberen af te spreken, bijvoorbeeld 10 jaar ofzo.

Een dove gevel is ook wel een ding. Een dove gevel is voor de wet geen gevel, want een gevel is een zijkant van een gebouw waar openingen in zitten. Een dove gevel heeft geen openingen en is dus geen gevel.

Geluidsnormen gelden volgens diezelfde wet alleen voor gevels. Aangezien een dove gevel geen gevel is hoeft men daar niet aan de geluidsnormen te voldoen. Dat is een trucje dat vooral langs spoor, snelwegen en aanvliegroutes gebruikt wordt om niet overdreven te hoeven isoleren.

Het instandhouden van zo'n dove gevel is belangrijk, want zodra je er legaal een opening in maakt wordt de hele zijkant juridisch gezien een gevel en moet aan geluidsnormen voldaan worden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bladeslayer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:53
@Dakillerbean He buurman! :w Je bent volgens mij tweaker nummer 5 die in Steenbrugge gaat wonen. Ik heb zelf een huis in de Kerk. Hier is de oplevering ook in Maart! Ook hippe drone beelden gemaakt?

www.frees-it.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
Blihi schreef op woensdag 23 december 2020 @ 20:56:
[...]

Juist, dus niet de gemeente, maar de projectontwikkelaar legt de groenvoorziening aan. Jij wordt verantwoordelijk voor het instandhouden daarvan.

Meestal gaat dit per kettingbeding. Dat betekent dat jij dat ook weer aan de volgende koper moet verplichten. Zo'n beding verdwijnt maar op 1 manier uit de papieren en dat is, als ik het goed heb, bij faillissement van een eigenaar.

Ik zou in ieder geval een einddatum proberen af te spreken, bijvoorbeeld 10 jaar ofzo.

Een dove gevel is ook wel een ding. Een dove gevel is voor de wet geen gevel, want een gevel is een zijkant van een gebouw waar openingen in zitten. Een dove gevel heeft geen openingen en is dus geen gevel.

Geluidsnormen gelden volgens diezelfde wet alleen voor gevels. Aangezien een dove gevel geen gevel is hoeft men daar niet aan de geluidsnormen te voldoen. Dat is een trucje dat vooral langs spoor, snelwegen en aanvliegroutes gebruikt wordt om niet overdreven te hoeven isoleren.

Het instandhouden van zo'n dove gevel is belangrijk, want zodra je er legaal een opening in maakt wordt de hele zijkant juridisch gezien een gevel en moet aan geluidsnormen voldaan worden....
De dove gevel was ook wel een ding, maar
Blihi schreef op woensdag 23 december 2020 @ 20:56:
[...]

Die dove gevel was in eerste instantie ook iets waar we overheen hadden gelezen totdat we ingeloot waren, maar was uiteindelijk niet zo'n groot probleem aangezien de belangrijkste beperking is dat er geen dakkapel/dakraam aan de achterzijde mag, maar gezien daar ook de zonnepanelen komen waren we toch al van niet plan. Het irritante is dat het concept koopcontract nog niet bekend is, dus we weten niet welke exacte bewoordingen/consequenties aan het beding gaan hangen. Uiteindelijk gaat het heel erg afhangen op de grootte en mogelijkheden van die groensingel of we het huis accepteren, omdat de belangrijkste reden voor ons om dit bouwnummer op 1 te zetten de grootte van de tuin was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-07 13:38
Bladeslayer schreef op woensdag 23 december 2020 @ 21:09:
@Dakillerbean He buurman! :w Je bent volgens mij tweaker nummer 5 die in Steenbrugge gaat wonen. Ik heb zelf een huis in de Kerk. Hier is de oplevering ook in Maart! Ook hippe drone beelden gemaakt?
Ola! Die Kerk woningen zijn echt de kers op de taart in de wijk! Wist niet dat er meer tweakers in Steenbrugge woonden of kwamen te wonen. Ik kom om de hoek te wonen in de Gebroeders Cohenstraat. Het donkerrode rijtje welke “bijna” af is. We wonen nu tijdelijk in Colmschate maar rijden zeker 1x per week ff langs om te kijken. Iedere week ongeduldiger naarmate het completer wordt.

Helaas zelf (nog) geen drone maar lid van een Facebook groep van de wijk, daar komen met regelmaat drone beelden voorbij.

Onze woningen worden gebouwd door Van Wijnen... Gelukkig maar, want de andere aannemer die bezig is (Nikkels en van Norel) die gaan me echt tergend langzaam. Geen idee wie “de kerk” bouwt, gok ook Van Wijnen want ook die gaat vrij vlot.

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Vandaag de concept koopakte ontvangen van de makelaar voor het nieuwbouw appartement in Veghel. Sowieso nog even doornemen met een specialist maar 2 dingen vielen mij wel op:

- Er wordt gevraagd de hypotheek rond te hebben uiterlijk 9 februari en een bankgarantie uiterlijk 31 januari. Dat lijkt me wat optimistisch? Ik dacht dat daar normaliter 2 maanden voor stond. We gaan net een vakantie week in dus realistisch gezien heb ik een maand om het rond te krijgen. De opleverdatum staat geplanned op 12 april, wat natuurlijk al wel heel snel is. Maar dit is misschien meer een hypotheek vraag en niet echt bedoeld voor hier.

- Er wordt gemeld dat er een energielabel bij de bijlagen hoort maar die heb ik niet gehad dus nog even achteraan. Vroeg mij echter meer af hoe dat in zijn werk gaat bij een nieuwbouw woning. Een definitief label lijkt mij pas te kunnen bij de oplevering. Kan men al een voorlopig label hebben terwijl de bouw nog niet afgerond is?

[ Voor 4% gewijzigd door kazuka op 24-12-2020 13:10 ]

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:03
@kazuka zal sowieso energielabel A zijn aangezien ze aan het bouwbesluit moeten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
kazuka schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:52:
Vandaag de concept koopakte ontvangen van de makelaar voor het nieuwbouw appartement in Veghel. Sowieso nog even doornemen met een specialist maar 2 dingen vielen mij wel op:

- Er wordt gevraagd de hypotheek rond te hebben uiterlijk 9 februari en een bankgarantie uiterlijk 31 januari. Dat lijkt me wat optimistisch? Ik dacht dat daar normaliter 2 maanden voor stond. We gaan net een vakantie week in dus realistisch gezien heb ik een maand om het rond te krijgen. De opleverdatum staat geplanned op 12 april, wat natuurlijk al wel heel snel is. Maar dit is misschien meer een hypotheek vraag en niet echt bedoeld voor hier.

- Er wordt gemeld dat er een energielabel bij de bijlagen hoort maar die heb ik niet gehad dus nog even achteraan. Vroeg mij echter meer af hoe dat in zijn werk gaat bij een nieuwbouw woning. Een definitief label lijkt mij pas te kunnen bij de oplevering. Kan men al een voorlopig label hebben terwijl de bouw nog niet afgerond is?
Triodos ging bij mij snel en ze hebben scherpe rente voor nieuwbouw.

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Ascension schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:17:
@kazuka zal sowieso energielabel A zijn aangezien ze aan het bouwbesluit moeten doen.
Klopt maar ik geloof dat vanaf 2021 er ook energielabels zijn die onderscheid maken tussen A, A++, A+++ ? Weet niet hoe belangrijk het is die gegevens te hebben maar als dat het makkelijker maakt een hypotheek te regelen is dat altijd meegenomen lijkt me.

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-08 10:36
-nvm-

[ Voor 99% gewijzigd door SavageBrother op 24-12-2020 13:58 ]

It's dogged that does it

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:03
@SavageBrother zie de disclaimer bij het plaatsen van een reactie voor het topic over zelfbouw, dit topic is voor projectbouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-08 10:36
Ascension schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:55:
@SavageBrother zie de disclaimer bij het plaatsen van een reactie voor het topic over zelfbouw, dit topic is voor projectbouw.
Scuzi, meende het 'tussenhaakjes' te interpreteren als ook niet-project en zelfbouw als echt 'zelf'.

Mag verwijderd worden :).

It's dogged that does it

• acidd91
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-09 21:18
Dakillerbean schreef op woensdag 23 december 2020 @ 22:17:
[...]

Ola! Die Kerk woningen zijn echt de kers op de taart in de wijk! Wist niet dat er meer tweakers in Steenbrugge woonden of kwamen te wonen. Ik kom om de hoek te wonen in de Gebroeders Cohenstraat. Het donkerrode rijtje welke “bijna” af is. We wonen nu tijdelijk in Colmschate maar rijden zeker 1x per week ff langs om te kijken. Iedere week ongeduldiger naarmate het completer wordt.

Helaas zelf (nog) geen drone maar lid van een Facebook groep van de wijk, daar komen met regelmaat drone beelden voorbij.

Onze woningen worden gebouwd door Van Wijnen... Gelukkig maar, want de andere aannemer die bezig is (Nikkels en van Norel) die gaan me echt tergend langzaam. Geen idee wie “de kerk” bouwt, gok ook Van Wijnen want ook die gaat vrij vlot.
Bij ons gaat het inderdaad ietsje trager (worden gebouwd door van Norel), de oplevering is met een maandje naar achteren geschoven (juni ipv mei).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansgrave
kazuka schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:22:
[...]

Klopt maar ik geloof dat vanaf 2021 er ook energielabels zijn die onderscheid maken tussen A, A++, A+++ ? Weet niet hoe belangrijk het is die gegevens te hebben maar als dat het makkelijker maakt een hypotheek te regelen is dat altijd meegenomen lijkt me.
Per 1-1-2021 staan er andere zaken op je energielabel: Energieprestatie 1, 2 en 3 en de netto warmte vraag. De score EP2 is gekoppeld aan je "label"A A+ etc.

Het definitieve kan alleen vastgesteld worden bij / na oplevering.

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-08 17:56
Het huidige energielabel kan al voor oplevering definitief gemaakt worden hoor. Ik heb het label voor onze toekomstige woning al een aantal maanden in m'n bezit. Het nieuwe label is inderdaad anders, maar daar betaal je dan ook voor om dat te laten vaststellen (het huidige label aanvragen kostte me niets).

• hansgrave
Alle woningen op te leveren na 1-1-2021 moeten volgens de nieuwe systematiek "gelabeld" worden en afgemeld worden. Dat afmelden is het deponeren van het energielabel bij RVO.

https://ph-bouwadvies.nl/...en-als-de-beng-in-treedt/

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Kiwi70 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:03:
Het huidige energielabel kan al voor oplevering definitief gemaakt worden hoor. Ik heb het label voor onze toekomstige woning al een aantal maanden in m'n bezit. Het nieuwe label is inderdaad anders, maar daar betaal je dan ook voor om dat te laten vaststellen (het huidige label aanvragen kostte me niets).
Interessant. als ik zoek op https://www.energielabel.nl/woningen/zoek-je-energielabel/ zie ik dat mijn toekomstige woning een A label heeft. Ik ben benieuwd of ik vanaf 2021 de aannemer om een label volgens de nieuwe specificaties aan kan vragen. Stel dat daar een A++ uitrolt scheelt dat toch weer een lager rente percentage bij een aantal hypotheekverstrekkers.

• hansgrave
Het nieuwe systeem moet nog indalen bij veel mensen, bedrijven en instanties. Als dat achter de rug is zal iedereen kijken naar EP2 (Beng 2) wat het energieverbruik is per m2 gebruiksoppervlakte. Dat is een goede maatstaf voor je energie maandlasten en dus voor hypotheekverstrekkers een teken dat je die extra hypotheek kunt betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
hansgrave schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:09:
Alle woningen op te leveren na 1-1-2021 moeten volgens de nieuwe systematiek "gelabeld" worden en afgemeld worden. Dat afmelden is het deponeren van het energielabel bij RVO.

https://ph-bouwadvies.nl/...en-als-de-beng-in-treedt/
Ik meende dat BENG alleen van toepassing is voor nieuwbouw waarvoor de vergunning na 1-1-2021 aangevraagd wordt en niet alle huizen die na die datum opgeleverd worden.

Dat zou betekenen dat mijn woning die eind januari opgeleverd wordt niet voldoet met de EPC-berekening. (Alle vergunningen voor het project zijn uit 2019)

• Cagdas
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15-09 12:23
De bouwer wenst zo min mogelijke kosten. Daarom zullen veel bouwer voor 1 januari 2021 een aanvraag omgevingsvergunning indienen. Hiermee zijn ze gedekt dat ze niet hoeven te voldoen aan het gewijzigde Bouwbesluit 2012. De vraag in jouw geval is, is er een vergunningaanvraag ingediend. Zo ja, vraag je gemeente om de bijgevoegde epc-bereking. Indien de aanvraag per 1 januari 2021 ingediend worden, dan gelden de eisen van onder ander BENG en dient men te voldoen aan het afmelden.
Pagina: 1 ... 140 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2