Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 139 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.313 views

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

Mad-Matt schreef op donderdag 17 december 2020 @ 09:18:
Wij zijn van de week ook maar eens zelf wezen kijken.

Helaas erg weinig te zien, door een weiland en een watertje kunnen we ook niet echt dichtbij genoeg komen om foto's te maken, maar tot zover liggen alleen de fundatiebalken er nog maar. Dat gaat nog wel even duren.

(Mijn ergste zorg is dat de woningmarkt loop van volgend jaar in elkaar stort ivm waarde huidige huis, maar we duimen dat dit niet zo is, lijkt het nu niet op, maar je weet maar nooit wat de economie doet in dit rare klimaat)
Klopt. Wij durfde het niet. Hebben verkocht en huren nu. Maar dat was al in mei juni toen Corona echt onrustig was en de aex 120 punten was gedaald

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:43

Mad-Matt

TheDoctor#2181

siemenz schreef op donderdag 17 december 2020 @ 09:27:
[...]

Klopt. Wij durfde het niet. Hebben verkocht en huren nu. Maar dat was al in mei juni toen Corona echt onrustig was en de aex 120 punten was gedaald
Het probleem is dat we nu een hele kleine hypotheek hebben van minder dan €500, huren in deze regio (Rotterdam) gaat minstens het dubbele kosten. Dat is toch weer zo'n € 7000 eerdat het huis klaar is.
We blijven daarom maar angstvallig alles volgen, tot zover ziet de huizenmarkt er gelukkig nog erg gunstig uit voor verkopers.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:32

Helaas erg weinig te zien, door een weiland en een watertje kunnen we ook niet echt dichtbij genoeg komen om foto's te maken, maar tot zover liggen alleen de fundatiebalken er nog maar. Dat gaat nog wel even duren.

(Mijn ergste zorg is dat de woningmarkt loop van volgend jaar in elkaar stort ivm waarde huidige huis, maar we duimen dat dit niet zo is, lijkt het nu niet op, maar je weet maar nooit wat de economie doet in dit rare klimaat)
Ik zou rustig blijven zitten. De huizenmarkt reageert vaak traag. Wij zaten in maart/april van dit jaar met hetzelfde dilemma en zijn vooralsnog blij dat we zijn blijven zitten: geen extra verhuizing, geen huurkosten, en de prijzen zijn zelfs nog wat gestegen. Stel dat de groei verder afvlakt in Q1 en hij stagneert in Q2, dan nog ga je pas in Q3 de eerste daling merken. Laat dat 2% zijn (wat al veel is in een kwartaal). Afhankelijk van je waarde, lever je dan bijv 8k in. Maar je hebt wel 7k huur en een verhuizing bespaard. Dat zou mij wel wat waard zijn. En als de boel niet instort, ben je alleen maar nog blijer.

Onze oplevering zal na de bouwvak zijn. Ik dacht eerst aan te koop zetten in maart/april '21, maar inmiddels neig ik meer richting juni/juli. Dan is voor kopers de tijd tot overdracht iets minder lang en het kan zomaar nog even doorstijgen. Als er echt bewijs komt van een vlotte daling, gaan we gewoon snel de verkoop in. En netto kost ons huis niet zo veel: een deel van de maandlast is aflossing en krijg je dus weer terug: eigenlijk moet je enkel de netto rente als kosten zien. Dan moet er wel een heel forse daling komen wil huren goedkoper zijn.

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:25
Hier ook dezelfde overweging vanaf maart. Wij blijven ook gewoon zitten. 2x verhuizen, mogelijk opslag, huur i.p.v. aflossen op je hypotheek. Ik heb er een simpele berekening voor gemaakt in Excel waarin je met wat variabelen kunt spelen. Het moet ook hier echt gek lopen, willen we slechter uit zijn. Bovendien zitten we in een heel courant huis: opgeleverd in 2016, een relatief groene wijk, tegen een gewilde dorpskern met een tuin die voor nieuwbouw niet heel klein is. Concurrentie zijn voornamelijk huizen uit de jaren '70 en '90 waar nog veel aan moet gebeuren.

Wij mikken op een verkoop ongeveer 6 maanden voor we willen verhuizen. Dat zal rond de zomer volgend jaar zijn.

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:52

HellBeast

Oh My GoT!

Ik verwacht mijn huidige huis ook pas in mei of juni te koop te kunnen zetten. Dit is afhankelijk van hoe snel onze bouwer werkt. Tuurlijk is het spannend wat de markt gaat doen. De twee belangrijkste factoren: de schaarste van woningen en de lage rente, zorgen ervoor dat het zeer waarschijnlijk is dat de markt niet (veel) zal dalen. Door alle overheidssteun zijn het aantal faillissementen en werklozen voorlopig nog laag.

Pas wanneer de economie weer hard aantrekt (wanneer iedereen is gevaccineerd) gaat de overheid de uitgaves van nu terughalen met allerlei vervelende belastingmaatregelen. Maar dat is een proces van jaren en zal er niet binnen een paar maanden voor zorgen dat de hele huizenmarkt instort.

Je kunt het ook omdraaien. Zelfs een virus-uitbraak met meerdere lockdowns kan de woningmarkt niet raken. Dat betekent dat de factoren waardoor de prijzen stijgen zeer sterk zijn. De rente blijft voor de middellange termijn(kunstmatig) laag en er wordt amper bijgebouwd, dus de tekorten blijven ook en nemen zelfs toe.

Om deze redenen maak ik mij weinig zorgen en focus ik mezelf op mijn nieuwe huis in plaats van dat ik mij zorgen maak over de verkoop van mijn huidige huis.

Beauty is in the eye of the beerholder

• stefankuipers_
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-11-2023
Goedemorgen,

Bij ons nieuwbouw twee onder een kap huis is net de ruwbouw beganegrondvloer opgeleverd. Nu is het voor ons tijd om ons te gaan buigen over de elektrische installatie van de woning. Wat waren jullie kwijt aan electra installaties (extra stopcontacten, loze leidingen, spotjes ed.)

• jeroenm17
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-08 22:43
stefankuipers_ schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:22:
Goedemorgen,

Bij ons nieuwbouw twee onder een kap huis is net de ruwbouw beganegrondvloer opgeleverd. Nu is het voor ons tijd om ons te gaan buigen over de elektrische installatie van de woning. Wat waren jullie kwijt aan electra installaties (extra stopcontacten, loze leidingen, spotjes ed.)
Wij hebben zojuist onze definitieve handtekening gezet onder de meerwerklijst, wij geven +- 5500 uit aan loze leidingen, extra stopcontacten, aanleg bedrading voor spotjes en uitbreiding groepen.

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09:49
nel!s schreef op woensdag 16 december 2020 @ 10:29:
Ik ben een ontwerp voor onze bovenste verdieping aan het maken. Onder het scharnier dak wil ik een vliering van 11x3m creëren. Deze komt op 2,60m hoog, en er blijft dan ongeveer 2m hoogte over in het midden van de vliering. Het ziet er op dit moment zo uit:
[Afbeelding]

De timmerman heeft een houten skelet getekend, waar houtvezel + gipsplaten tegenaan komen. Dat ziet er zo uit:
[Afbeelding]
(Aan de kant waar je tegenaan kijkt komen nog 2 dakkapellen van ieder 2m breed)

Nu vraag ik mij af, als ik een mooier type dwarsbalken neem ipv standaard vuren, zou ik die dan in het zicht kunnen laten en er vanaf de onderkant geen platen tegenaan zetten? Het hoeft toch niet zo goed te isoleren naar de vliering toe want we komen er weinig natuurlijk. En je wint er wat ruimtelijkheid mee in de kamers eronder.
Iemand hier ideeën over, en wellicht nog andere tips voor het design?
Ik heb naar aanleiding van suggesties hier een alternatief geschetst. Hierbij wordt het een vlizo met een soort vide in de grote kamer aan de achterkant van het huis. Ik gebruik hiervoor dan een bovenkwartslag trap.

Het voordeel is dat je meer licht in de vlizo creëert. Het nadeel is dat je de vlizo niet uit de hal op kunt maar enkel vanuit de kamer. Je hebt ook wat minder ruimte in de vlizo.

Wat denken jullie? :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2IbZRx7DFyUNwSm6dlGUoPAgp60=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ftXjdI1BsM0KR4Wm2PMQyLZ.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: maten erbij gezet, wat draairichtingen veranderd. Vlizo = roze.

[ Voor 9% gewijzigd door nel!s op 17-12-2020 11:43 ]

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Goedemorgen,

Dat viel bij ons reuze mee, het huis was vrij goed ingedeeld qua stopcontacten.
Ik geloof dat we iets van €1500 kwijt waren aan wat verplaatsingen en een loze leiding.

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:13

Wij maken dezelfde afweging. Het duurt nog anderhalf jaar voordat onze nieuwe woning wordt opgeleverd.

Ruim anderhalf jaar huren inclusief tijdelijke opslag en twee keer verhuiskosten leek ons niet echt aantrekkelijk. Nu zitten wij in de comfortabele situatie dat we al vrij lang in het huidige huis zitten en dus al veel hebben afgelost. Dus lage maandlasten en flinke overwaarde. Dus zelfs al zakt de huizenprijs ietsje is dat nog steeds veel voordeliger dan prijzig huren.

Wat de woningmarkt gaat doen blijft zelfs voor de experts lastig omdat een wereldwijde pandemie een situatie is die de laatste 100 jaar niet is voorgekomen. Wat dat dus zal doen met de economie en de woningmarkt blijft zelfs voor hen koffiedik kijken, laat staan voor ons leken. Aangezien we nog steeds een woningtekort hebben maak ik me niet al te veel zorgen daarover en zetten we op z'n vroegst november volgend jaar de boel te koop.

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15-09 21:42
Yaa87 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 21:06:
[...]

ah fijn om te horen. Het is volgens mij een niet dragende lichte scheidingswand. Ik hoop alleen dat de muur kan worden afgebroken zonder schade aan de vloer ivm de vloerverwarming. En als ik de tijd kon terugdraaien had wel gezorgd dat alle schakelaars op de een andere muur kwamen |:(
Of de muur dragend is maakt wel uit. Als deze dragend is kan er niet zo'n glazen wand in zonder extra constructieve ingrepen. Houd het tijdens de bouw in de gaten. Als die muur er staat voordat de vloerplaten er op gelegd worden is de muur dragend. Als de muur pas later komt, als de vloeren al gestort zijn en de stempels weg is het geen dragende muur.

De tekeningen kloppen hierin niet altijd omdat constructeurs soms achteraf aanpassingen doen aan wat er wel en niet dragend uitgevoerd wordt.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• Yaa87
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-07-2021
Blihi schreef op donderdag 17 december 2020 @ 11:55:
[...]

Of de muur dragend is maakt wel uit. Als deze dragend is kan er niet zo'n glazen wand in zonder extra constructieve ingrepen. Houd het tijdens de bouw in de gaten. Als die muur er staat voordat de vloerplaten er op gelegd worden is de muur dragend. Als de muur pas later komt, als de vloeren al gestort zijn en de stempels weg is het geen dragende muur.

De tekeningen kloppen hierin niet altijd omdat constructeurs soms achteraf aanpassingen doen aan wat er wel en niet dragend uitgevoerd wordt.
Thanks ik ga de bouwer wel even vragen om zwart op wit op papier te zetten wat voor muur het is voordat ik begin met slopen. Wil niet dat mijn huis meteen in elkaar stort.

• Yaa87
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-07-2021
siemenz schreef op donderdag 17 december 2020 @ 09:27:
[...]

Ik ben ook blij dat ik mijn oud woning heb verkocht in mei en nu tijdelijk huur (wel klein en duur 1000 euro p.m). Gezien de ontwikkelingen in de markt tot nu toe had ik rustig kunnen blijven zitten maar nu kan ik tenminste lekker slapen zonder stress over wat de huizenmarkt gaat doen. Ik heb ook al gezien dat dezelfde woning die ik heb verkocht nu een stuk langer te koop staat. Ik heb in mei binnen twee weken verkocht precies dezelfde type woning in dezelfde straat staat nu al twee maanden te koop. Daarnaast heb ik de overwaarde gebruikt om de hypotheek van de nieuwe woning extra af te lossen. Als ik was blijven zitten had ik nu geen huurkosten maar dan had ik wel meer kosten voor de hypotheek voor de nieuwe woning omdat ik dan nog geen beschikking zou hebben over de overwaarde. Als ik alles bereken ben ik uiteindelijk misschien 6K duurder uit dan als ik was blijven zitten. Is niet erg op 160k overwaarde :P

En doordat ik tijdelijk naar een kleinere woning ben verhuisd heb ik heel veel rommel weggegooid. Lekker met een frisse start beginnen straks.

Ik weet niet wat mensen bedoelen met dubbele verhuiskosten maar ik heb een huis gehuurd waar niks aan moest gebeuren. Mijn enige verhuiskosten was 150 euro voor een busje.

Maar ik kan me voorstellen dat dubbel verhuizen niet handig is als je bijvoorbeeld kinderen hebt.

Verwijderd

Het gevoel van wachten op je nieuwe woning, zonder al een koopwoning te hebben is heerlijk.

Wij hebben ons huis ook al verkocht terwijl ze nog moeten beginnen met de bouw.
Moet wel zeggen dat we het geluk hebben ergens voor een gaswaterlicht-vergoeding kunnen verblijven en geen kinderen hebben.

Daarnaast weet je exact wat je aan overwaarde te besteden hebt.

• aprofet
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-09 18:03
Wij hebben onze woning al verkocht maar de formele overdracht is pas in mei 2021.

Als de aannemer op tijd oplevert hebben we 2 maanden om onze nieuwe woning bewoonbaar te maken. Hopelijk maar 1x verhuizen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1ntroduc3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-09 12:31
aprofet schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:56:
Wij hebben onze woning al verkocht maar de formele overdracht is pas in mei 2021.

Als de aannemer op tijd oplevert hebben we 2 maanden om onze nieuwe woning bewoonbaar te maken. Hopelijk maar 1x verhuizen!
Wij ook. Dit heeft me wel rust gegeven. het pakt nu redelijk goed uit met de woningmarkt maar dat was destijds maar de vraag..

• hallom
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-05 22:03
Goedemorgen,

Onze woning is al vrij goed voorzien van lichtpunten, stopcontacten en loze leidingen, tot nu toe zo rond de 900 euro uitgegeven aan extra lichtpunten, instortvoorzieningen t.b.v inbouwspots en het verplaatsen van lichtpunten. Ter vergelijking: het verplaatsen van een wandje was bij ons veel duurder (à 960 euro) Verwacht nog zo'n 300-400 euro uit te geven aan extra WCD's (voornamelijk in de keuken)

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:32
millerman_sf schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:08:
Wij mikken op een verkoop ongeveer 6 maanden voor we willen verhuizen. Dat zal rond de zomer volgend jaar zijn.
Ben benieuwd hoe daarop gereageerd wordt. Buurman heeft net een ander huis gekocht, die hebben het gekregen omdat zij wel akkoord gingen met passeren na zes maanden. De andere kopers wilden allemaal sneller.
1ntroduc3 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 15:57:
[...]

Wij ook. Dit heeft me wel rust gegeven. het pakt nu redelijk goed uit met de woningmarkt maar dat was destijds maar de vraag..
Bekende van me heeft dat ook gedaan. Enerzijds blij dat ze weten wat ze aan overwaarde hebben (en dus kunnen uitgeven), anderzijds zuur dat ze nu een jaar huur betalen en ze anders het huis misschien nog voor 5-10k meer hadden kunnen verkopen. Scheelt netto zomaar 20k. Er zijn dagen dat ik het niet verdien.
Goedemorgen,

Wij hebben nul spotjes. Loze leidingen, punten verplaatsen, wat voorbereidingen naar de tuin e.d.: iets meer dan 3k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Goedemorgen,

Heeft het zin om het met anderen te gaan vergelijken?
Loop eens in gedachten door je nieuwe huis en bedenk je waar je schakelaars en WCD's zou verwachten en vergelijk dat dan eens met de tekeningen van je huis. Vraag daar een offerte voor aan je aannemer en bekijk of het je dat waard is.

Ik heb uiteindelijk zo'n 2k uitgeven aan extra/verleggen wcd's, lichtpunten en schakelaar. En nog eens bijna 3K aan een lading loze leidingen.
Op de totaalprijs van het huis wisselgeld en het levert wel een stuk gemak op.

Ter voorbeeld:
- Ik heb op een aantal plaatsen een enkele schakelaar laten vervangen door een hotelschakelaar omdat de ruimte van 2 kanten toegankelijk is. Voor de hal die slechts 3m diep is was het misschien niet keihard noodzakelijk, maar voor de keuken van 6m vond ik het wel een eis. Idem voor de berging van 7m waar je zelfs aan 3 kanten binnen kan komen.
- Extra lichtpunt in de keuken laten plaatsen en de orginele verplaatst omdat ik 1 lichtpunt precies in het midden van de ruimte van 5.7 x 6.13m compleet onpraktisch vond.
- Heb in 2 slaapkamers een schakelbare WCD op 2.4m hoogte laten plaatsen op plekken waar kledingkasten komen. Ideaal om verlichting in de kast schakelaar te hebben.
- Elke ruimte minimaal 1 loze leiding.
- Je kunt overwegen om in de gang/overloop een extra centraaldoos + loze leiding te laten plaatsen voor een wifi punt.

[ Voor 6% gewijzigd door Farmerwood op 17-12-2020 22:33 ]

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wij willen op de tweede verdieping een extra slaapkamer creëren. Verdieping ziet er nu zo uit:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Makkelijkste is om de kamer van 18,7m2 te splitsen, maar dan blijft er in 1 kamer een klein raampje over. Het splitsen van de andere kamer is qua ruimte beter, maar dan ontstaat er weer zo'n constructie met de 2 deuren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i9Jpjp7LNPQX9aShKOcRJaiOzx8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5fCvb7CZDy4BvroHBz8TCNy1.jpg?f=fotoalbum_small

Jullie ideeën? En tevens een indicatie van de prijs als een (goede) aannemer het uitvoert?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:27
.

[ Voor 100% gewijzigd door Deleon78 op 17-12-2020 23:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:00
Sport_Life schreef op donderdag 17 december 2020 @ 23:16:
Wij willen op de tweede verdieping een extra slaapkamer creëren. Verdieping ziet er nu zo uit:

***members only***

Makkelijkste is om de kamer van 18,7m2 te splitsen, maar dan blijft er in 1 kamer een klein raampje over. Het splitsen van de andere kamer is qua ruimte beter, maar dan ontstaat er weer zo'n constructie met de 2 deuren:

[Afbeelding]

Jullie ideeën? En tevens een indicatie van de prijs als een (goede) aannemer het uitvoert?
Ligt eraan hoe vol de technische ruimte is, zou je hem een kwartslag kunnen draaien? Dan is opeens alles mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi

***members only***

[Afbeelding]

Geen idee van de kosten, maar je gaat deze wijziging 100% terugverdienen bij verkoop later, dus ik zou dit zeker uit laten voeren als de aannemer er voor open staat.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Goedemorgen,

Simpele richtlijn: Je wilt nooit verlengsnoeren in het zicht hebben, dus in de slaapkamers zorg je voor tenminste 1 stopcontact in de hoek van iedere (lange) wand, maar in ieder geval zo dat er nooit snoeren voor een raam of een deur langs hoeven.

Denk na waar je eventueel een bureau neer gaat zetten in iedere slaapkamer en leg daar een loze leiding naartoe. Dan bereid je je voor op TV / bedraad Internet.

In de woonkamer: Stopcontact in iedere hoek (naast ramen) en ook hier tenminste een loze leiding naar elke plaats waar eventueel een TV meubel kan komen. Denk daarbij ook aan een eventueel totaal andere indeling, waarbij de TV op een plaats komt die je nu niet bedacht hebt.

Voor de stofzuiger: Tenminste 1 stopcontact op iedere overloop/hal op schakelaarhoogte.

In de badkamer: Een stopcontact in de buurt van je wastafel en eentje onder de wastafels, zodat je stroom hebt in je badmeubel mocht dat nodig blijken (er zijn badmeubels met ingebouwde verlichting of stopcontacten voor apparaten).

Ik was bijna 6000 euro kwijt voor extra stopcontacten, schakelaars, lichtpunten en loze leidingen (en twee spotboxen in de badkamer). Dit lijkt veel geld (en in euro's is het dat ook), maar veel duurder als het achteraf moet. In totaal was het minder dan 1 procent van de begroting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi

Je huis eerder verkopen heeft voordelen en nadelen. Het voordeel is natuurlijk financiële zekerheid. Je weet precies wat je wel en niet kunt uitgeven, maar het nadeel is, zoals ook hierboven gezegd, dat je twee keer moet verhuizen en huren vaak veel duurder is dat je hypotheek blijven betalen.

Wij hebben ook getwijfeld, maar uiteindelijk hebben we pas verkocht toen de opleveringsdatum duidelijk werd (en nog was het even spannend). We hebben bij de verkoop gewoon gezegd dat de kopers 6 maanden moesten wachten. Dat vinden sommigen vervelend, maar in de huidige markt, voor hen tien anderen. Wij verkochten ons huis uiteindelijk binnen een dag aan de eerste mensen die zijn komen kijken.

We hebben een heel weekend bezichtigingen gehad (en ik deed die zelf met een Internetmakelaar). We kregen de week erop een stuk of zes biedingen binnen en zij deden het hoogste bod.

Ik denk dat het verstandig is om voorzichtig te begroten. Ga in de begroting uit van de verkoopprijs waarvoor je weet dat je vandaag je woning nog verkocht hebt en doe daar nog 10% af. Dan kan het alleen maar meevallen, zelfs als de prijzen de komende twee jaar met 10% dalen. En tegen de tijd dat de oplevering dichterbij komt, kun je wat preciezer gaan begroten en heb je ineens ook extra budget voor zaken waar je nu misschien niet aan denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:48

Toppe

Oké ✅

@Farmerwood die stopcontacten bij kast hoogte had ik nog niet eens over nagedacht, wel makkelijk :+

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Toppe schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 08:18:
@Farmerwood die stopcontacten bij kast hoogte had ik nog niet eens over nagedacht, wel makkelijk :+
Iets waar ik me in ons huidige huis dagelijks aan erger. Donkere, diepe kledingkast (bruine Ikea Pax). Heb er nu 2 spotjes bovenop gezet met zo'n ronde draadloze Ikea schakelaar op de muur naast de lichtschakelaar en een verlengsnoer door de hele kamer.
En eigenlijk zie je steeds net niks zonder het grote licht aan te doen....

Dus dat gaan we nu goed fixen in het nieuwe huis met een nette schakelaar en ledstrips onder alle planken.
Heb er zelfs de kamerindeling zo op aan laten passen dat er een nis van 65 cm diep en 200+ cm breed is voor de kasten. Dus lijkt ook mooi inbouw straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Farmerwood schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 13:16:
[...]

Iets waar ik me in ons huidige huis dagelijks aan erger. Donkere, diepe kledingkast (bruine Ikea Pax). Heb er nu 2 spotjes bovenop gezet met zo'n ronde draadloze Ikea schakelaar op de muur naast de lichtschakelaar en een verlengsnoer door de hele kamer.
En eigenlijk zie je steeds net niks zonder het grote licht aan te doen....

Dus dat gaan we nu goed fixen in het nieuwe huis met een nette schakelaar en ledstrips onder alle planken.
Heb er zelfs de kamerindeling zo op aan laten passen dat er een nis van 65 cm diep en 200+ cm breed is voor de kasten. Dus lijkt ook mooi inbouw straks.
Wij kiezen voor een aparte inloop kast met deur. Daar komt gewoon een plafond lamp :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

kepler schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 01:35:
[...]
Ligt eraan hoe vol de technische ruimte is, zou je hem een kwartslag kunnen draaien? Dan is opeens alles mogelijk.
Draaien gaat niet meer, we wonen er al eventjes :).
Had idd wel een goed idee geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:27
Sport_Life schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 13:23:
[...]

Verkeerde topic dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
@Sport_Life kun je niet gewoon de technische ruimte verkorten, door als het ware de muur van de tr waar de deur in zit een deurbreedte naar links te plaatsen? Dan passen er twee deuren naar de ruimte rechts/boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Toppe schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 13:23:
[...]
Wij kiezen voor een aparte inloop kast met deur. Daar komt gewoon een plafond lamp :+
Die inloopkast heb ik dus juist weg laten halen om te vervangen door deze 2 semi-inbouw kasten. Ik heb liever 2 grotere slaapkamers dan een inloopkamer/kast in een huis met 3 mannen en een vrouw die ook aan 1 kast genoeg heeft.

Eigenlijk wordt het inmiddels wel tijd voor een Deel 3 met degelijke startpost met allerhande tips of niet?
Van de kookgroep v.s. krachtgroep, alle tips voor lichtpunten, WCD;s, schakelaars, loze leidingen, Wifi punten, spotjes (en hoe ze in te tekenen op de plattegrond) etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Farmerwood schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 13:52:
[...]

Die inloopkast heb ik dus juist weg laten halen om te vervangen door deze 2 semi-inbouw kasten. Ik heb liever 2 grotere slaapkamers dan een inloopkamer/kast in een huis met 3 mannen en een vrouw die ook aan 1 kast genoeg heeft.

Eigenlijk wordt het inmiddels wel tijd voor een Deel 3 met degelijke startpost met allerhande tips of niet?
Van de kookgroep v.s. krachtgroep, alle tips voor lichtpunten, WCD;s, schakelaars, loze leidingen, Wifi punten, spotjes (en hoe ze in te tekenen op de plattegrond) etc etc.
Ah, wij hebben 3 slaapkamers. 24m2, 11m2 en 9m2. De grootste is opgesplitst met grotere badkamer en een inloopkast :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 07:58

RBH

Wij zijn inmiddels druk bezig met het regelen van de financiering. Afgelopen week het contract voor ons bouwkavel getekend in ieder geval! Erg spannend allemaal. :)

We hadden een gesprek met een keukenboer voor morgen gepland staan, maar helaas, lockdown. :-(

Voorlopige planning is Q1 2022 verhuizen. :D

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Toppe schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 13:54:
[...]
Ah, wij hebben 3 slaapkamers. 24m2, 11m2 en 9m2. De grootste is opgesplitst met grotere badkamer en een inloopkast :)
Op de verkooptekening hadden we:
1: 15.8 m2 + 5.2m2 inloopkast (1 raam)
2: 8.8 m2 (1 raam)
3: 13.1 m2 (3 ramen)

Met de aangepaste indeling heb ik nu:
1: 18.2 m2 (1 raam)
2: 15.8 m2 (2 ramen)
3: 10.4 m2 (2 ramen)

Vooral de kleinste kamer is daarmee nu net even een fijner formaat, heeft een extra raam en kan hopelijk nog lang dienst doen als volwaardige slaapkamer voor 1 van de kinderen. (bv met een hoogslaper erin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

nel!s schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 13:50:
@Sport_Life kun je niet gewoon de technische ruimte verkorten, door als het ware de muur van de tr waar de deur in zit een deurbreedte naar links te plaatsen? Dan passen er twee deuren naar de ruimte rechts/boven.
Had ik ook al aan gedacht idd. De TR is nu redelijk overkill qua grootte , maar aanpassing is wat lastiger.
Dit is iets dat ik achteraf liever door de aannemer meteen had laten doen, maar toen wisten we niet dat er een extra kinderkamer nodig was + dat de thuiswerkplek veel gebruikt wordt.
4 (slaap)kamers is te weinig ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nel!s
Farmerwood schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 14:01:
[...]

Vooral de kleinste kamer is daarmee nu net even een fijner formaat, heeft een extra raam en kan hopelijk nog lang dienst doen als volwaardige slaapkamer voor 1 van de kinderen. (bv met een hoogslaper erin)
Dat klinkt zeker handig, vooral als de SK's ook dienst doen als studeer en speelkamers!

Gezien jij een @Sport_Life de keuzes al gemaakt hebben, zou je eens naar mijn post kunnen kijken over de vlizo vs 'tussenverdieping in kamer met vide' schetsen op de vorige pagina in het topic? Mijn dank is groot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Leuk om te zien hoe iedereen die indeling qua slaapkamers anders doet :).

Oorspronkelijk hadden wij op de 1e verdieping:

Slaapkamer 1: 5,760 x 3,060 = 17,6 m2
Slaapkamer 2: 3,015 x 3,800 = 11,4 m2
Slaapkamer 3: 2,675 x 3,800 = 10,17 m2
Badkamer: 3,000 x 2,010 = 6,03 m2

Wij hebben het als volgt laten aanpassen:

Slaapkamer 1: 5,760 x 3,060 = 17,6 m2 -> (komt nog inloopkast in)
Slaapkamer 2: 3,015 x 3,800 = 11,4 m2 -> (blijft hetzelfde)
Slaapkamer 3: 2,675 x 3,800 = 10,17 m2 -> wordt badkamer
Badkamer: 3,000 x 2,010 = 6,03 m2 => wordt was en droger hok / bergruimte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nel!s
Sport_Life schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 14:10:
[...]

Had ik ook al aan gedacht idd. De TR is nu redelijk overkill qua grootte , maar aanpassing is wat lastiger.
Dit is iets dat ik achteraf liever door de aannemer meteen had laten doen, maar toen wisten we niet dat er een extra kinderkamer nodig was + dat de thuiswerkplek veel gebruikt wordt.
Snap ik ja, veel fijner om het ineens goed te hebben gedaan, kwa vloer/wand afwerking etc.
(Vandaar ook ons gemierenn**k over onze bovenste verdieping.. :+ )

Maar toch zou ik het gewoon zo doen en de extra kosten en lasten niet mee wegen. Dat is een 'sunk cost', gewoon niet relevant meer nu. Kijk vooruit!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

https://www.theguardian.c...air-pollution-study-finds
Wood burners triple harmful indoor air pollution, study finds

Exclusive: Burners should be sold with health warnings, say scientists who found tiny particles flooding into rooms
Wood burners triple the level of harmful pollution particles inside homes and should be sold with a health warning, scientists have warned, and they advise people not to use them around elderly people or children.
Onlangs in dit topic nog besproken!

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 15:00
Sport_Life schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 13:23:
[...]

Dan zou ik het zo doen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/209YJqDSoKL7d6SMyP6vpdaUS6s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/T1o79jjE5YzbXeN9VwUFF7sZ.png?f=fotoalbum_large

Afhankelijk hoe klein je je technische ruimte kan maken zal je misschien ook de rechterdeur moeten verplaatsen richting trap.

Ik denk niet dat er iets van elektra verlegd hoeft te worden, dus kwestie van 1 deur verplaatsen, 1 extra deur maken en een wandje plaatsen. Klinkt niet iets wat extreem duur is, maar iedereen is erg druk dus dat is het grootste probleem denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-05 22:03
Wij hadden 6 slaapkamers:
- 2x 16 m2
- 2x 10.3 m2
- 2x 10.5m2

Twee kleinere slaapkamers samengevoegd tot 1 grote van 22 m2, hiervan 2 m2 bij de badkamer getrokken, blijft nog een slaapkamer van 20 m2 over. Wij hebben ook gekeken naar inloopkasten, maar dat blijkt toch lastig zonder een gekke indeling te krijgen in de kamer, dus we gaan toch voor inbouwkasten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online

***members only***

[Afbeelding]

Als het te doen is om de technische ruimte kleiner te maken of een kwart slag te draaien, dan zou ik het ook gewoon meteen goed aanpakken en er bv zoiets van maken. Je moet tenslotte toch al aan de slag om leidingwerk, verwarming etc aan te leggen of te verleggen.
Je zou de onderste ruimte ook nog kunnen splitsen, maar dan krijg je wel erg veel kleine hokjes.

Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door Farmerwood op 18-12-2020 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
nel!s schreef op donderdag 17 december 2020 @ 11:08:
[...]

Ik heb naar aanleiding van suggesties hier een alternatief geschetst. Hierbij wordt het een vlizo met een soort vide in de grote kamer aan de achterkant van het huis. Ik gebruik hiervoor dan een bovenkwartslag trap.

Het voordeel is dat je meer licht in de vlizo creëert. Het nadeel is dat je de vlizo niet uit de hal op kunt maar enkel vanuit de kamer. Je hebt ook wat minder ruimte in de vlizo.

Wat denken jullie? :)

[Afbeelding]

Edit: maten erbij gezet, wat draairichtingen veranderd. Vlizo = roze.
Dit is idd het idee wat ik bedoelde met mijn suggestie. Al had ik in gedachten om die trap gewoon als een ladder oid te doen. Hang desnoods een haak aan het plafond als je vaak zware dingen omhoog/omlaag moet brengen. En afhankelijk van hoe vaak je daar boven verwacht te moeten zijn.

Als je 3-4 keer per jaar iets moet pakken aan vakantie/kerstspullen, dan is het zonde van de ruimte om zo'n grote vaste trap te plaatsen. Doe dan alsog een opklapbare trap in de hal en maak in die bovenste kamer een soort balkon zodat er wel licht naar binnen komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Farmerwood schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 14:01:
[...]

Met hoogslaper lig je altijd in de heetste luchtlaag. Je kunt ook een ~ 50cm hoge kast onder het bed maken. Heb je meteen een boel bergruimte er bij, stap je makkelijk in en uit bed en lig je toch niet in de heetste laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 21:27:
[...]

Met hoogslaper lig je altijd in de heetste luchtlaag. Je kunt ook een ~ 50cm hoge kast onder het bed maken. Heb je meteen een boel bergruimte er bij, stap je makkelijk in en uit bed en lig je toch niet in de heetste laag.
True, zoiets had ik vroeger zelf ook. Zien we tegen die tijd ook wel. De kleine is momenteel 5 maanden oud, dus duurt nog even voordat we die kamer echt onderhanden gaan nemen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Farmerwood schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 19:59:
[...]

Als het te doen is om de technische ruimte kleiner te maken of een kwart slag te draaien, dan zou ik het ook gewoon meteen goed aanpakken en er bv zoiets van maken. Je moet tenslotte toch al aan de slag om leidingwerk, verwarming etc aan te leggen of te verleggen.
Je zou de onderste ruimte ook nog kunnen splitsen, maar dan krijg je wel erg veel kleine hokjes.

***members only***
Dat is idd de optie die ik ook had, goed om het in plattegrond te zien, dat helpt wel voor het beeld. Overigens hebben we overal vvw, dus verwarming verplaatsen hoeft niet. Liggen wel tegels in de TR, die gaan er dan uit . (Gang en slaapkamers is parket).

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 18-12-2020 22:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
Wij hebben bij binnenkomst geen aparte hal maar willen die wel maken door een muurtje van zo'n 65cm te plaatsen om (inbouw)kasten tegenaan te kunnen plaatsen. Daarnaast blijft er dan nog zo'n 130 cm doorloop over voor een deur met zijraam richting de keuken. Zie bovenkant van deze schets, het muurtje tussen de hal en keuken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bTiELT8_7EwpCRyTSwqBUlaA-R8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iPWkUQSVyQiTf01hCZ5K1A9C.jpg?f=fotoalbum_large

We willen graag iets met veel glas er in om het licht door te laten. De glas-in-staal deuren trend vinden we wel mooi maar iets te strak, doordat het een nieuwbouwhuis is wordt het sowieso al een strakke bedoeling allemaal. Daarom denken we nu aan glas in blank hout, met liefst iets van ronde vormen er in zoals dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t0Dp4pp459jslWagO2LNGD8-vOI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EtaSMhDBHCmuRPXJDssSzP9n.jpg?f=user_large

Heeft iemand tips waar ze zoiets zouden kunnen kopen of laten maken? Zijn er fabrikanten die dit soort dingen standaard kunnen leveren of zit je eigenlijk altijd aan maatwerk vast? En kan je dan beter naar een aannemer, timmerman, meubelmaker, deuren/kozijnen maker, of nog iets anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11:02

Rzaan

Altijd zoekende

Als je zoiets zou maken in hout, zal het niet echt stevig genoeg zijn. Dan denk ik dat je dikker hout moet gebruiken. Zal dan het verfijnde, het ranke niet verloren gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Laatst online: 15-09 17:13
Rzaan schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 09:27:
Als je zoiets zou maken in hout, zal het niet echt stevig genoeg zijn. Dan denk ik dat je dikker hout moet gebruiken. Zal dan het verfijnde, het ranke niet verloren gaan?
Ik denk dat het wel gaat, zeker als je het glas ook constructief gebruikt. Waarschijnlijk moet je dan wel richting gelaagd glas en het verlijmen met de stijlen.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-09 19:25
Ik ben aan het nadenken over het netwerkplan voor mijn nieuwbouw appartement.

Enkele feitjes:
  • Appartement is 93 m2
  • 2 slaapkamers
  • Hal
  • Woonkamer / keuken
  • Berging (intern)
  • Appartement zal glasvezel hebben
Wat ik heb bedacht:
  • Vaste apparatuur zoveel mogelijk bekabeld aansluiten (TV, printer, console, AP) m.u.v laptop
  • Hal krijgt 1x CAT6 aan het plafond voor de accesspoint
  • Slaapkamer1 krijgt 1x CAT6 voor een eventuele TV aansluiting
  • Slaapkamer2 krijgt 1x CAT6 voor een eventuele TV aansluiting
  • Woonkamer krijgt 1x CAT6 aan het plafond voor de accesspoint
  • Woonkamer krijgt 3x CAT6 aan de muur (TV, console en 1 extra)
  • Berging (intern) krijgt 1x CAT6 voor de printer
Ik zit met de volgende vragen:
  • Loont het (nog) om een CAI aansluiting in de kamers te zetten? Ik zal gebruik maken van glasvezel, maar de woonkamer heeft vanzichzelf al CAI en wie weet als ik het later verkoop dat mensen gebruik zullen maken van kabel? Of zal CAI hetzelfde lot ondergaan als de reguliere telefoonaansluiting?
  • Ik dacht eraan om elke slaapkamer te voorzien van nog een CAT6 aansluiting aan de muur, dit om daar eventueel een Ubiquiti in-wall achtig oplossing neer te zetten voor (goede) dekking in de slaapkamers. Is dat handig?
  • Zijn er nog mogelijke andere use-cases waarvoor jullie een UTP aansluiting in de woonkamer hebben?
  • Ik heb ergens (volgensmij) in een andere topic gelezen dat men ook wel een patchpaneel laat zetten in de meterkast. Nou is het zo dat dit wel prettig is ivm ordening, maar ook gewoon dat je niet aan je kabels van de muur hoeft te zitten. Nou lees ik hetvolgende in mijn meerwerklijst: Er wordt een enkelvoudige DATA-aansluiting aangebracht. Hiervoor wordt een UTP CAT-6 bekabeling gebruikt. De aansluiting wordt in de betreffende ruimte afgemonteerd en in de meterkast voorzien van een stekker. De hoogte van de aansluiting is circa 300 mm boven de afgewerkte vloer.

Dit betekent dus dat het stekkertje er al aan zit. Om een patchpaneel te gebruiken zou ik dit dus weg moeten halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
cacao70 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 21:19:

[...]

Dit betekent dus dat het stekkertje er al aan zit. Om een patchpaneel te gebruiken zou ik dit dus weg moeten halen?
Heb je al terug gezocht in het topic? Het is de laatste tijd regelmatig over netwerk(aansluitingen) gegaan.

Wat betreft je laatste vraag: Als er al stekkers aan zitten en je hebt het over < 16 aansluitingen, dan zou ik ze gewoon lekker in 1 switch prikken en de kabels netjes tegen de muur monteren met een duidelijk label erop welke het is.

Zelf leg ik nergens CAI aan. Met glasvezel sowieso onzin en ook Ziggo werkt na het modem met UTP (voor zover mij bekend)

[ Voor 8% gewijzigd door Farmerwood op 19-12-2020 23:09 . Reden: Fixed typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

@cacao70 kunnen ze naar je slaapkamers niet een dubbele UTP aanleggen? Als je straks bijvoorbeeld iTV en een bedraad apparaat (mediaspeler, TV) wilt aansluiten dan heb je daar geen ruimte voor.

Je krijgt 8 kabels? Dan inderdaad een label er om heen en er niets meer aan doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
Toppe schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 21:48:
@cacao70 kunnen ze naar je slaapkamers niet een dubbele UTP aanleggen? Als je straks bijvoorbeeld iTV en een bedraad apparaat (mediaspeler, TV) wilt aansluiten dan heb je daar geen ruimte voor.

Je krijgt 8 kabels? Dan inderdaad een label er om heen en er niets meer aan doen :+
Ik kan in principe zelf aangeven hoeveel kabels er moeten komen. Dus nog een aansluiting is prima mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
Farmerwood schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 21:35:
[...]

Heb je al terug gezocht in het topic? Het is de laatste tijd regelmatig over netwerk(aansluitingen) gegaan.

Wat betreft je laatste vraag: Als er al stekkers aan zitten en je hebt het over < 16 aansluitingen, dan zou ik ze gewoon lekker in 1 switch prikken en de kabels netjes tegen de muur monteren met een duidelijk label erop welke het is.

Zelf leg ik nergens CAI aan. Met glasvezel sowieso onzin en ook Ziggo werkt na het model met UTP (voor zover mij bekend)
Ik ga idd even terug proberen te zoeken.

Wat bedoel je met "Ziggo werkt na het model met UTP" ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
cacao70 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 22:53:
[...]
Ik ga idd even terug proberen te zoeken.

Wat bedoel je met "Ziggo werkt na het model met UTP" ?
Typfoutje. Model -> Modem.
Heb zelf al ruim 11 jaar glasvezel inmiddels, maar voor zover ik weet zitten de Ziggo modems op de AOP via coax aangesloten, maar daarna gaat er UTP naar de setop box/TV, dus in huis gaat eigenlijk alles met UTP en niet meer met coax.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

nel!s schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 14:11:
[...]

Dat klinkt zeker handig, vooral als de SK's ook dienst doen als studeer en speelkamers!

Gezien jij een @Sport_Life de keuzes al gemaakt hebben, zou je eens naar mijn post kunnen kijken over de vlizo vs 'tussenverdieping in kamer met vide' schetsen op de vorige pagina in het topic? Mijn dank is groot :)
Ik heb er even naar gekeken, maar kan weinig tips geven. Er zitten hier mensen met veel meer ervaring/ kennis op dat gebied.

Onze woning is voorzien van een plat dak , dus geen vlizo constructies oid.
Wel hebben mijn ouders zo'n zolder over de volle lengte en breedte en uiteindelijk raakt zoiets na 30 jaar vol met rotzooi .. soms kun je beter niet teveel opslag hebben, dan hoef je ook niet alles te bewaren :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Farmerwood schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 23:11:
[...]

Typfoutje. Model -> Modem.
Heb zelf al ruim 11 jaar glasvezel inmiddels, maar voor zover ik weet zitten de Ziggo modems op de AOP via coax aangesloten, maar daarna gaat er UTP naar de setop box/TV, dus in huis gaat eigenlijk alles met UTP en niet meer met coax.
Dit klopt niet helemaal, de hoofd-decoder moet altijd nog met coax aangesloten worden en evt utp voor de smart-functies en voor de evt secundaire ontvangers, deze kunnen via utp of coax aangesloten worden, mits je dus niet de CI+ module in je tv wilt gebruiken maar een extra kastje (ontvanger).

@cacao70 als je de mogelijkheid hebt (en niet extreem veel meerkosten) zou ik alle muur-aansluitingen voor utp dubbel laten uitvoeren, dus 2 kabels per buis en dus ook 2 aansluitingen per doos.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel

Enkele feitjes:
  • Appartement is 93 m2
  • 2 slaapkamers
  • Hal
  • Woonkamer / keuken
  • Berging (intern)
  • Appartement zal glasvezel hebben
Wat ik heb bedacht:
  • Vaste apparatuur zoveel mogelijk bekabeld aansluiten (TV, printer, console, AP) m.u.v laptop
Ik zit met de volgende vragen:
  • Loont het (nog) om een CAI aansluiting in de kamers te zetten? Ik zal gebruik maken van glasvezel, maar de woonkamer heeft vanzichzelf al CAI en wie weet als ik het later verkoop dat mensen gebruik zullen maken van kabel? Of zal CAI hetzelfde lot ondergaan als de reguliere telefoonaansluiting?
  • Ik dacht eraan om elke slaapkamer te voorzien van nog een CAT6 aansluiting aan de muur, dit om daar eventueel een Ubiquiti in-wall achtig oplossing neer te zetten voor (goede) dekking in de slaapkamers. Is dat handig?
  • Zijn er nog mogelijke andere use-cases waarvoor jullie een UTP aansluiting in de woonkamer hebben?
  • Ik heb ergens (volgensmij) in een andere topic gelezen dat men ook wel een patchpaneel laat zetten in de meterkast. Nou is het zo dat dit wel prettig is ivm ordening, maar ook gewoon dat je niet aan je kabels van de muur hoeft te zitten. Nou lees ik hetvolgende in mijn meerwerklijst: Er wordt een enkelvoudige DATA-aansluiting aangebracht. Hiervoor wordt een UTP CAT-6 bekabeling gebruikt. De aansluiting wordt in de betreffende ruimte afgemonteerd en in de meterkast voorzien van een stekker. De hoogte van de aansluiting is circa 300 mm boven de afgewerkte vloer.

Solid kabel met stekkers? Dat moeten dan van die speciale stekkers zijn. Als ze gewone stekkers aan solid kabel gefrot hebben; knip knip knip en patchpaneel ophangen.

Zou inderdaad de UTP aansluitingen dubbel doen.

Heb je draagmuren in je appartement? Indien niet lijkt me 1 wifi punt meer dan zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 23:15

fmb

Wat ik heb bedacht:
Zitten die aansluitingen er standaard in of betaal je per aansluiting extra?
Als je extra betaalt dan is dat vast iets van 100 of meer euro per aansluiting voor enkel het bekabelen. Met 8 aansluitingen is dat dus bijna 1000 euro. Dan zou ik het of zelf doen, of door iemand laten doen (zal goedkoper zijn). Dan kun je het in de meterkast ook meteen aansluiten zoals je zelf wilt.

Verder zou ik bij outlets altijd met even aantallen werken. Er passen zeker 2 kabels in de leidingen, dan heb je overal een dubbele UTP aansluiting. Een enkele UTP aansluiting voelt zo zonde.
Ik heb naar sommige plekken er zelfs 3 door een leiding gekregen, maar dat lukt niet altijd ;-).

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nel!s
Sport_Life schreef op zondag 20 december 2020 @ 00:08:
[...]

Ik heb er even naar gekeken, maar kan weinig tips geven. Er zitten hier mensen met veel meer ervaring/ kennis op dat gebied.

Onze woning is voorzien van een plat dak , dus geen vlizo constructies oid.
Wel hebben mijn ouders zo'n zolder over de volle lengte en breedte en uiteindelijk raakt zoiets na 30 jaar vol met rotzooi .. soms kun je beter niet teveel opslag hebben, dan hoef je ook niet alles te bewaren :P.
We zijn wel redelijk zeker nu dat we de optie met een hoge kamer met trap naar een vliering nemen. Dankzij jullie input! Ik ben blij dat ik het hier heb voorgelegd.

We hebben zo te zien voldoende ruimte voor een bovenkwartslag draaiende trap; ik moet wel even goed kijken hoe breed en stijl ik die pak, hoe de leuningen lopen etc want hij gaat onder het schuine dak omhoog. Je moet normaal 220cm hebben boven de trap, en dat hebben we, behalve op de eerste trede daar is het 200cm.

Ik heb een schets op schaal gemaakt (met een bot potlood), en een persoon van 1,90m erin:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6DY_4PRr0FPIg9f3VvmUkNeUJKQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0HUQuB31XawYepnBexoPRqI6.jpg?f=fotoalbum_large

Ik dacht om dan de eerste trede rond en iets uitstulpends te nemen, en de leuning op de tweede of derde trede te beginnen, zodat je er vanaf de zijkant op kan stappen en er niet helemaal omheen hoeft te lopen iedere keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
fmb schreef op zondag 20 december 2020 @ 09:07:
[...]

Zitten die aansluitingen er standaard in of betaal je per aansluiting extra?
Als je extra betaalt dan is dat vast iets van 100 of meer euro per aansluiting voor enkel het bekabelen. Met 8 aansluitingen is dat dus bijna 1000 euro. Dan zou ik het of zelf doen, of door iemand laten doen (zal goedkoper zijn). Dan kun je het in de meterkast ook meteen aansluiten zoals je zelf wilt.

Verder zou ik bij outlets altijd met even aantallen werken. Er passen zeker 2 kabels in de leidingen, dan heb je overal een dubbele UTP aansluiting. Een enkele UTP aansluiting voelt zo zonde.
Ik heb naar sommige plekken er zelfs 3 door een leiding gekregen, maar dat lukt niet altijd ;-).
Ik betaal per aansluiting extra.
Goeie suggestie om met even aantallen te werken, ik ga dat meenemen. Thanks!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
cacao70 schreef op zondag 20 december 2020 @ 11:16:
[...]

Ik betaal per aansluiting extra.
Goeie suggestie om met even aantallen te werken, ik ga dat meenemen. Thanks!
Als je inderdaad de optie hebt om de buis leeg te laten opleveren en je kunt zelf de kabels trekken (met wat hulp) en afmonteren kom je schat ik op ongeveer:
• 2x Cat6 Belden 7965e 100m p.d. € 42,75 per doos
• 6x inbouw element Cat6 €12,75 per element
• 6x afdek/afwerk plaatje ongeveer €3,50 p.s. geen linkjes geplaatst aangezien dit nogal verschillend kan zijn
• 1x punch down tool ongeveer €10,-
• 1x trekveer om de kabels te trekken €15 a €30

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythling
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-09 22:03
Voor de prijs van een 2e UTP aansluiting kan je ook een Ubiquiti In-Wall overwegen (https://inwall.ui.com/). Heb je meteen wifi en 2 UTP aansluitpunten (De HD versie heeft er zelfs 4, https://inwall-hd.ui.com/). Is natuurlijk niet helemaal hetzelfde, maar wel een leuke optie

[ Voor 12% gewijzigd door Mythling op 20-12-2020 12:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:02

MadEgg

Tux is lievvv

Een alternatief zou een patchpaneel met keystones kunnen zijn. Dan zet je een female-female RJ-45 keystone op elk kabeltje en klik je die in een keystone patchpaneel. Scheelt je een hoop gefrummel met draadjes en geeft je dezelfde flexibiliteit.

De vraag patchpaneel of niet hangt een beetje af van je netwerk-kennis en wensen. Ik patch regelmatig om om VLAN’s, trunks en POE-distributie aan te passen. Als je alles in een platte unmanaged switch prikt biedt een patchpaneel in de meterkast weinig meerwaarde en zou ik de kabels gewoon direct in de switch steken.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
Ik heb interesse om spotjes te laten plaatsen. Nou zag ik in de meerwerklijst het volgende:
Gedeeltelijk verlaagd plafond (prijs per m2) € 105,00
Een gedeeltelijk verlaagd plafond aanbrengen in een door u gewenste ruimte, met uitzondering van de bergingen. (ivm het bouwbesluit is een verlaagd plafond in de gehele ruimte niet mogelijk.) Het gedeeltelijke verlaagde plafond wordt afgewerkt met spuitwerk (volgens standaard afwerking plafond, zie technischeomschrijving). Het standaard spuitwerk op het betonplafond wordt niet aangebracht. Optie is van toepassing wanneer u kiest voor het aanbrengen van plafondspots. Prijs is per m2 verlaagd plafond. Exacte aantal m2 volgt via opgave die u ontvangt van de woonadviseur.

Plafondspot op bestaande schakelaar (vanaf 3 stuks) bij verlaagd plafond € 235,00
In een ruimte naar keuze wordt een plafondspot aangebracht. Op tekening graag de positie van de plafondspot (inclusief maatvoering) aangeven en deze toevoegen. Bij het extra lichtpunt graag aangeven door welke schakelaar deze bediend moet worden. Plafondspots zijn maximaal 30 graden kantelbaar. Kleur spots:geborsteld aluminium. Optie is van toepassing voor 3 of meer plafondspots.
Als ik het zo lees, is een verlaagd plafond alleen mogelijk als ik de spotjes ook bij hun neem. Maar zoals verwacht is de stukprijs voor een spot best duur. Ik ben benieuwd naar de mogelijke alternatieven om een verlaagd plafond te hebben met spotjes.

Nou heb ik sowieso al begrepen dat het verlagen van het plafond sowieso niet goedkoop is, wat ik wel kan begrijpen.

Voordat ik dit ga bespreken met de adviseur wilde ik een aantal dingen van jullie weten:
  • Wat vinden jullie van de genoemde prijzen van de aannemer van het project? Is het werkelijk duur, of is dit gangbaar?
  • Stel dat ik zelf achteraf het plafond ga laten verlagen. Welke zaken zou ik al eerder moeten aangeven aan de aannemer, behalve de extra lichtpunt locaties die gebruikt kunnen worden voor de spotjes?
  • Ik zat te denken aan trimspots. Hebben jullie ervaringen ermee?
  • Hebben jullie dat eerder gezien; dat enkel een gedeeltelijk verlaagd plafond mogelijk is ivm een bouwbesluit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Het is lastig de bedrading aan te leggen als het hele verlaagde plafond er al in zit, aangezien je er dan niet meer in komt. Iedere timmerman kan je na oplevering aan een verlaagd plafond helpen, dus dit kun je makkelijk na oplevering doen, kun je ook gewoon de bestaande schakelaars gebruiken en vanuit de lichtpunten in je originele plafond de bedrading laten lopen. Even offerte opvragen om te kijken wat het dan kost.

Snap wel dat ze geen verlaagd plafond aanbieden zonder spotjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PascalJanssen
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03-03 18:53
cacao70 schreef op zondag 20 december 2020 @ 19:52:
Ik heb interesse om spotjes te laten plaatsen. Nou zag ik in de meerwerklijst het volgende:

[...]

Als ik het zo lees, is een verlaagd plafond alleen mogelijk als ik de spotjes ook bij hun neem. Maar zoals verwacht is de stukprijs voor een spot best duur. Ik ben benieuwd naar de mogelijke alternatieven om een verlaagd plafond te hebben met spotjes.

Nou heb ik sowieso al begrepen dat het verlagen van het plafond sowieso niet goedkoop is, wat ik wel kan begrijpen.

Voordat ik dit ga bespreken met de adviseur wilde ik een aantal dingen van jullie weten:
  • Wat vinden jullie van de genoemde prijzen van de aannemer van het project? Is het werkelijk duur, of is dit gangbaar?
  • Stel dat ik zelf achteraf het plafond ga laten verlagen. Welke zaken zou ik al eerder moeten aangeven aan de aannemer, behalve de extra lichtpunt locaties die gebruikt kunnen worden voor de spotjes?
  • Hebben jullie dat eerder gezien; dat enkel een gedeeltelijk verlaagd plafond mogelijk is ivm een bouwbesluit?
Er staat niet dat je spotjes moet nemen als je een verlaagd plafond neemt. Er staat dat je een verlaagd plafond moet nemen als je spotjes wilt. Ergo: ze gaan ze niet in de vloerdelen boren. Daar is wel wat voor te zeggen.

Dus als je een verlaagd plafond wilt zonder spotjes kan dat wel. Maar waarom zou je dat willen?

Ik heb geen idee wat het kost. Maar het is vrij gemakkelijk achteraf te doen. Je hoeft eigenlijk nergens rekening mee te houden, want kunt de spotjes/lampen gewoon vanuit de bestaande lichtpunten trekken. Ik verwacht dat het achteraf wel een stuk goedkoper is, want dat zijn de meeste dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024

[...]

Dat is echt belagelijk duur. Waarom kan het niet gewoon direct in de breedteplaatvloer. Ik betaalde €160,00 per voorziening, direct in de breedplaarvloer.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Mag me hier ook gaan melden ! :) Vrijdag het goede nieuws gekregen dat ik een nieuwbouw appartement in Veghel toegewezen heb gekregen. Heb er tijdens de inschrijving voor gekozen wel iets over te bieden omdat het maar 6 appartementen betreffen (2 per verdieping) en de locatie me vrij gewild leek. Bovendien is de oplevering vrij snel, in april 2021 al.

Ik krijg deze week het concept van de koopovereenkomst toegestuurd. Wat me opvalt bij dit project is dat men dus pas vrij laat in het bouwtraject de inschrijvingen opent en men dus ook geen termijnbetaling tijdens de bouw in rekening brengt. Ben wel benieuwd wat de gedachtegang daarachter is; is men dan ervan overtuigd dat de appartementen in no-time verkocht zijn? Of is dit gebruikelijk bij een kleinschalig appartementen complex?

Zit nu in een starters appartement uit 1975 dus dit is een mooie stap vooruit voor mij. Wat me aanspreekt is de flinke sprong in moderniteit en de energie zuinigheid; gasloze woning voorzien van warmtepomp, 18 zonnepanelen op het dak (3 per appartement), standaard vloerverwarming en een behoorlijk nette afgewerkte badkamer. Daarnaast een privé binnenplaats met eigen parkeerplek en mogelijkheid tot aansluiting van oplaadpaal, wat toch niet altijd mogelijk is bij een appartementencomplex.

Binnenkort dus m'n huidige appartement te koop zetten en na tekenen koopovereenkomst de hypotheek gaan regelen etc.

Aantal dingen waar ik momenteel over aan het nadenken ben:

Lees verschillende verhalen over de beste aanpak van schilderen van de muren bij nieuwbouw, vanwege de hoge vochtigheid: dik stucwerk wordt over het algemeen afgeraden maar ik lees dat spackspuitwerk de laatste tijd ook in opkomst is. Iemand daar ervaring mee in een nieuwbouw-woning? Het plafond is daar standaard al mee afgewerkt bij oplevering. Waar zou ik aan moeten denken qua kosten? Appartement is 92m2.

Qua vloer denk ik aan PVC. Ik lees her en der dat dit ook het beste werkt in combinatie met vloerverwarming. Beter en efficiënter dan bij een houten vloer of laminaat. Is dat ook echt zo?

Budget voor de keuken: ik wil niet all-out gaan, woon alleen en ben niet echt een kook-dier :+ Maar ik wil wel dat de keuken er netjes uitziet omdat deze toch behoorlijk bij de woonkamer betrokken wordt. Zit zelf te denken aan +- 10.000 EUR maar geen idee of ik het daar mee ga redden eerlijk gezegd. Vaatwasser, combi-magnetron en ingebouwde koelkast zijn een must. Losse vriezer komt in de ruimte waar de wasmachine/droger komen te staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bg2My0ZLqDCjiDvH7lxIpVL2ntI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eEsQTrHddIpWqKoZD9hn65F4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 23:15

fmb

[...]
Ter inspiratie: fmb in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
kazuka schreef op maandag 21 december 2020 @ 00:19:
Mag me hier ook gaan melden ! :) Vrijdag het goede nieuws gekregen dat ik een nieuwbouw appartement in Veghel toegewezen heb gekregen. Heb er tijdens de inschrijving voor gekozen wel iets over te bieden omdat het maar 6 appartementen betreffen (2 per verdieping) en de locatie me vrij gewild leek. Bovendien is de oplevering vrij snel, in april 2021 al.
Heb je daar zelf voor gekozen of moest je bieden? Ik heb er wat over gelezen, maar dat ze deze waanzin ook al buiten de Randstad toepassen verbaast mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
ik lees dat spackspuitwerk de laatste tijd ook in opkomst is
Ik dacht dat dat juist op z'n retour naar de hel was :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Budget voor de keuken: ik wil niet all-out gaan, woon alleen en ben niet echt een kook-dier :+ Maar ik wil wel dat de keuken er netjes uitziet omdat deze toch behoorlijk bij de woonkamer betrokken wordt. Zit zelf te denken aan +- 10.000 EUR maar geen idee of ik het daar mee ga redden eerlijk gezegd. Vaatwasser, combi-magnetron en ingebouwde koelkast zijn een must. Losse vriezer komt in de ruimte waar de wasmachine/droger komen te staan.
Voor €10k kun je prima een keuken kopen.

Heb je een aparte afvoer voor de afzuigkap, of moet dat recirculatie worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

SvMp schreef op maandag 21 december 2020 @ 02:32:
[...]

Heb je daar zelf voor gekozen of moest je bieden? Ik heb er wat over gelezen, maar dat ze deze waanzin ook al buiten de Randstad toepassen verbaast mij.
Het was 1 van de opties op het inschrijfformulier om 'de kans te vergroten' dat je je voorkeurswoning toegewezen krijgt. Andere opties waren dingen als: 'ik lever bewijs mee van de hypotheekadviseur dat ik de vraagprijs op zeker kan betalen' of: 'ik weet 100% zeker dat ik de woning wil kopen en hoef geen ontbindende voorwaarden in het koopcontract te hebben'.
kabeltjekabel schreef op maandag 21 december 2020 @ 03:10:
[...]

Voor €10k kun je prima een keuken kopen.

Heb je een aparte afvoer voor de afzuigkap, of moet dat recirculatie worden?
Er zit een aparte afvoer voor de afzuigkap ja.
kabeltjekabel schreef op maandag 21 december 2020 @ 03:09:
[...]

Ik lees dat het juist bij nieuwbouw woningen een goede optie is omdat het een dunnere laag is die machinaal aangebracht wordt en daarom minder kans geeft op gaatjes en scheuren na verloop van tijd. Maar goed, als er betere opties zijn (glasvezelbehang?) sta ik daar ook voor open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

kabeltjekabel schreef op maandag 21 december 2020 @ 03:09:
[...]

Ik hoop het. Ons nieuwbouw huis kan opgeleverd worden met spack. Meteen laten vervallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:55
kazuka schreef op maandag 21 december 2020 @ 07:42:
[...]

Het was 1 van de opties op het inschrijfformulier om 'de kans te vergroten' dat je je voorkeurswoning toegewezen krijgt. Andere opties waren dingen als: 'ik lever bewijs mee van de hypotheekadviseur dat ik de vraagprijs op zeker kan betalen' of: 'ik weet 100% zeker dat ik de woning wil kopen en hoef geen ontbindende voorwaarden in het koopcontract te hebben'.

[...]

Er zit een aparte afvoer voor de afzuigkap ja.

[...]

Ik lees dat het juist bij nieuwbouw woningen een goede optie is omdat het een dunnere laag is die machinaal aangebracht wordt en daarom minder kans geeft op gaatjes en scheuren na verloop van tijd. Maar goed, als er betere opties zijn (glasvezelbehang?) sta ik daar ook voor open.
Spac is datgene met die bolletjes die op plafond zit. Je bent op zoek naar dun stuc, wat bijvoorbeeld dit bedrijf aanbied. https://www.slegers-spuitwerken.nl/nieuwbouw Dat is glad en wordt machinaal aangebracht. Voor behangklare wanden is dat een optie.

Edit: ik heb er trouwens geen ervaring mee ga vandaag naar de notaris, oplevering van mijn woning is pas Q2 2022.

[ Voor 7% gewijzigd door wortelsoft op 21-12-2020 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

wortelsoft schreef op maandag 21 december 2020 @ 08:01:
[...]
Edit: ik heb er trouwens geen ervaring mee ga vandaag naar de notaris, oplevering van mijn woning is pas Q2 2022.
Nou dan kunnen we samen aftellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

JackBol schreef op maandag 21 december 2020 @ 08:17:
[...]

Nou dan kunnen we samen aftellen!
Hier nog een.

Duurt lang

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Valt mee hoe lang het duurt hoor. Afgelopen jaar is voorbij gevlogen voor mijn gevoel...

Kanttekening daarbij is wel dat Corona voor gekkere dagen zorgt en de geboorte van ons 2de kind ook wel wat invloed heeft gehad natuurlijk.

Gisteren de eerste mensen gesproken uit onze wijk die inmiddels al in de wijk wonen en een paar die nog druk aan het klussen zijn. Bij iedereen is alles vrij soepel verlopen gelukkig.

Onverwacht moeten we ineens de erfscheidingen gaan heroverwegen omdat onze achterburen het huis alweer verkocht hebben i.v.m verbreken relatie... De nieuwe bewoners willen graag een groene erfafscheiding, terwijl de vorige kopers juist persé een shutting wilden. Dus nu vol aan het verdiepen in de opties.
We krijgen aan 1 zijde al een beukenhaag vanuit het project, maar de buren willen geen bruine erfscheiding (voor enkele maanden per jaar). Veel opties hebben weer giftige besjes en met beiden kleine kinderen is dat dus ook weer niet handig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Farmerwood schreef op maandag 21 december 2020 @ 08:51:
[...]
Onverwacht moeten we ineens de erfscheidingen gaan heroverwegen omdat onze achterburen het huis alweer verkocht hebben i.v.m verbreken relatie... De nieuwe bewoners willen graag een groene erfafscheiding, terwijl de vorige kopers juist persé een shutting wilden. Dus nu vol aan het verdiepen in de opties.
We krijgen aan 1 zijde al een beukenhaag vanuit het project, maar de buren willen geen bruine erfscheiding (voor enkele maanden per jaar). Veel opties hebben weer giftige besjes en met beiden kleine kinderen is dat dus ook weer niet handig...
Gewoon een schutting op eigen erf plaatsen, kunnen je buren er groen tegenaan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Laatst online: 15-09 17:13
kazuka schreef op maandag 21 december 2020 @ 07:42:
ik denk dat het vooral makkelijk en goedkoop is voor de aannemer. In een glad gestuukt plafond zie je elke fout, als je er een relatief grof materiaal tegenaan gooit vallen oneffenheden en foutjes en later wat scheurtjes ook niet meer op.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:00:
[...]
Gewoon een schutting op eigen erf plaatsen, kunnen je buren er groen tegenaan zetten.
Nou eigenlijk waren wij dus eerst andersom van plan. Buren schutting en wij zouden er later wel iets groens tegenaan zetten aan onze kant.
Nu we de kans hebben het samen te doen zou dat best pretting kunnen zijn, want het scheelt gewoon weer ruimte in je tuin als je de erfscheiding kan delen.

Er ligt ook al een voorstel voor hekwerk met winddoek en dan idd beiden gewoon groen naar wens er tegenaan op een later moment.
Zolang het geen Hedera is, niet giftig (voor kleine kinderen) en het dicht groeit vind ik het al snel prima trouwens. Snoeien liefst zo min mogelijk natuurlijk, maar als het elke paar maanden gesnoeid moet worden zou ik dat niet erg vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Zaterdag even op de bouwplaats geweest, er is voortgang, fundering ligt er :)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/yBdGGgG/Whats-App-Image-2020-12-20-at-20-44-44.jpg
(Het 2e vak achter het huis is het onderheide terras)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:37

Ik krijg deze week het concept van de koopovereenkomst toegestuurd. Wat me opvalt bij dit project is dat men dus pas vrij laat in het bouwtraject de inschrijvingen opent en men dus ook geen termijnbetaling tijdens de bouw in rekening brengt. Ben wel benieuwd wat de gedachtegang daarachter is; is men dan ervan overtuigd dat de appartementen in no-time verkocht zijn? Of is dit gebruikelijk bij een kleinschalig appartementen complex?
Denk dat ze speculeren op prijsstijging gedurende de bouw en denk dat ze dat, gezien de prijsstijgingen afgelopen tijd, geen windeieren heeft gelegd. Nu pakken ze dus nog wat extra winst t.o.v. de prijzen van start bouw (2019?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
@Farmerwood ik ben zelf erg voor groen, maar als je een dichte schutting neemt scheelt dat wel enorm in de geluidsoverlast. Door zo'n winddoek hoor je elke wind, laat staan gillende rondrennende kinderen. Hoe dichter je schutting hoe minder geluid.

Ik stoei daar ook nog mee overigens. Dichte schutting is ook weer meer een hokkerig gevoel..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
nel!s schreef op maandag 21 december 2020 @ 12:51:
@Farmerwood ik ben zelf erg voor groen, maar als je een dichte schutting neemt scheelt dat wel enorm in de geluidsoverlast. Door zo'n winddoek hoor je elke wind, laat staan gillende rondrennende kinderen. Hoe dichter je schutting hoe minder geluid.

Ik stoei daar ook nog mee overigens. Dichte schutting is ook weer meer een hokkerig gevoel..
Je hebt idd precies ons dilemma te pakken. Buren achter 2 kleine kinderen (3 en 5), buren naast ons 3 kinderen (10, 12 en 15) en wij zelf 2 kinderen (0 en 2).
Ben het na 5 jaar in (2) huurhuizen zat om tussen 3 rijen plankjes te zitten in de tuin. Maar zo'n standaard schutting houdt ook echt geen geluid tegen.
Dan moet je idd naar een volledig dichte schutting gaan of accepteren dat je in een Vinexwijk met kinderen gaat wonen (en daar bewust voor kiest vanwege de voordelen die het ook biedt) en voor de rust lekker het bos in moet gaan (wandelen of fietsen) of uitwaaien langs de rivier. (opties die ik beide gelukkig heb hier)

[ Voor 3% gewijzigd door Farmerwood op 21-12-2020 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Laatst online: 15-09 09:17
Afgelopen week zijn ze nog druk bezig geweest met het leggen van de vloerdelen. Ook het leidingwerk van de keuken steek al mooi naar boven.

6 kavels verder staan de muren van de begaande grond al. Ben benieuwd hoe snel die van ons vordert na de kerstvakantie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wyh2QmWPWSjjNQVmg1gMz6YyTGM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M0o0X6CK9i1lBcFFapwfjVWR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door SmoothTweaker op 21-12-2020 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Een vraag over aflossingsvrije hypotheken en HRA. Stel je hebt 100k aflossingvrij van voor 2013 en je koopt een nieuwbouw woning. Dan mag je 100k aflossingsvrij lenen met HRA. Nu mijn vraag, wat is de pijldatum van die 100k. Stel je lost tijdens het bouwen nog af op die 100k, en bij verhuizing is van die 100k nog 80k aflossingsvrij over. Mag je dan 100k aflossingsvrij lenen met HRA of 80k?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Z___Z schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:29:
Een vraag over aflossingsvrije hypotheken en HRA. Stel je hebt 100k aflossingvrij van voor 2013 en je koopt een nieuwbouw woning. Dan mag je 100k aflossingsvrij lenen met HRA. Nu mijn vraag, wat is de pijldatum van die 100k. Stel je lost tijdens het bouwen nog af op die 100k, en bij verhuizing is van die 100k nog 80k aflossingsvrij over. Mag je dan 100k aflossingsvrij lenen met HRA of 80k?
Je mag niets opnieuw lenen. Alleen bestaande aflossingsvrije hypotheken genieten HRA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
JackBol schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:32:
[...]

Je mag niets opnieuw lenen. Alleen bestaande aflossingsvrije hypotheken genieten HRA.
Je mag wel opnieuw lenen. Ik wil alleen weten wat het pijldatum is. Dus de start van de hypotheek of de verkoop van het oude huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinvi
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13-01 18:35
Z___Z schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:35:
[...]

Je mag wel opnieuw lenen. Ik wil alleen weten wat het pijldatum is. Dus de start van de hypotheek of de verkoop van het oude huis.
Het kan zeker, ik mocht mijn 97000 euro aflossingvrij ook gewoon meenemen naar m'n nieuwe hypotheek. De peildatum die mijn financieel adviseur noemde ben ik helaas vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Ik mocht 135k aflossingvrij financieren voor dit huis omdat ik van 2009-2015 voor dat bedrag een hypotheek had voor mijn toenmalige woning. Die hypotheek was trouwens in het geheel NIET aflossingsvrij.

Heb onze adviseur verder niet naar de details gevraagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
@Z___Z het gaat om de hoogte van de hypotheek op 31-12-2012.

@JackBol onder voorwaarden kan dit dus wel, zoek maar op "overgangsrecht".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ascension schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:56:

TIL!
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Ascension schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:56:

Thanks, zojuist bevestiging gekregen van m'n adviseur. Maakt het weer een stuk goedkoper om een huis te kopen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
@Z___Z niet vergeten dat het alsnog een keer betaald moet worden he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:38

ChUcKiE

Dus........

Begrijp ik het dan goed, dat je niet meer aflossingsvrij mag gebruiken bij een nieuw huis, dan dat je al hebt op je bestaande huis?
Op mijn huidige huis heb ik 116.000 aflossingsvrij, maar wil bij ons nieuwe huis eigenlijk een hoger bedrag aflossingsvrij opvoeren. In een hypotheek gesprek met de rabobank (waar ik nu de hypotheek heb lopen), zou dat mogelijk moeten zijn.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:29
Je mag 50% van de nieuwe woning als aflosvrij nemen (ongeacht hoeveel aflosvrij je nu hebt), mits de huidige (totale) hypotheek van voor 2013 hoger is dan die 50%, anders uiteraard max tot huidige hypotheek.

En ja, de HRA voor deze nieuwe aflosvrije hypotheek is dan alleen voor de nog resterende periode tot 30 jaar van de huidige hypotheek.
Dit laatste weet ik niet 100% zeker meer.... :?

[ Voor 9% gewijzigd door Rouske op 21-12-2020 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Ascension schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:29:
@Z___Z niet vergeten dat het alsnog een keer betaald moet worden he ;)
Ja weet het, al uitgebreid over gediscussieerd in het huizenmarkt topic:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/65328418
ChUcKiE schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:45:
Begrijp ik het dan goed, dat je niet meer aflossingsvrij mag gebruiken bij een nieuw huis, dan dat je al hebt op je bestaande huis?
Op mijn huidige huis heb ik 116.000 aflossingsvrij, maar wil bij ons nieuwe huis eigenlijk een hoger bedrag aflossingsvrij opvoeren. In een hypotheek gesprek met de rabobank (waar ik nu de hypotheek heb lopen), zou dat mogelijk moeten zijn.
Blijkbaar wel, als je huidige aflossingsvrije openstaande lening lager is dan het saldo eind 2012. Bij mij is de openstaande lening nog maar 2/3 van de oorspronkelijke lening, dus redelijk lineair afgelost. Komt nog de spaarpolis bij. Ik mag nu dus blijkbaar weer de originele hoofdsom aflossingsvrij lenen voor een nieuwe woning met HRA, zolang het onder de helft van de marktwaarde van de nieuwe woning is.
Pagina: 1 ... 139 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2