Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 138 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.373 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquorice
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16-12-2020
Ik heb een poosje niet gepost, druk na de oplevering van het huis. ;) Nu het weer kouder wordt hebben wij voor het eerst de vloerverwarming aan in ons nieuwbouw huis. Nu komt uit de verdeler op tweede verdieping af en toe een hard geluid, waarna vervolgens een kloppend geluid klinkt. Het geluid is het beste te omschrijven als water (of lucht?) dat onder hele hoge druk ergens doorheen geperst wordt. Het duurt minder dan een seconde en het klinkt hard genoeg om nachts wakker van te worden. Waarna het kloppende geluid volgt, dit kloppende geluid komt de laatste weken weinig meer voor. Het harde geluid blijft aanwezig. Er is geen peil op te trekken wanneer dit gebeurt. De bouwer geeft aan dat de installatie ontlucht moet worden, maar heeft geen beschrijving toegevoegd hoe dit moet gebeuren. Daarom ben ik op zoek naar tips. Hoe ontlucht je de verdelers voor vloerverwarming?

Verdeler begane grond

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/vBKvTGG/20201122-120041.jpg

Verdeler tweede verdieping

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/D89Y2WW/20201122-114932.jpg

Daarnaast zag ik dat bij de pomp op de tweede verdieping al een aanslag/roest aanwezig is. Is dit normaal?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/KyVrhRr/20201122-120458.jpg

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Liquorice Dat kloppend geluid hebben wij ook. Geen idee wat het is, ik dacht altijd dat het de pomp was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:13
Z___Z schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:16:
Helpt niet echt voor het imago van houthaarden.
Houthaarden zijn het probleem niet. Net als bij bepaalde hondenrassen worden ze veel gekocht door een bepaald type mens die er vervolgens niet mee om kan gaan en anderen tot last is. Als ik ooit nieuwe buren krijg en ze komen met een haard en tuinspeakers aanzetten dan bel ik direct een makelaar. 10 tegen 1 dat tokkies gaan tokken.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:51:
@Liquorice Dat kloppend geluid hebben wij ook. Geen idee wat het is, ik dacht altijd dat het de pomp was.
Kloppend geluid krijg je als de leidingen niet goed ontbraamd zijn na het afsnijden voor een knelkoppeling. Weet niet wat de oplossing hiervoor is, behalve de koppeling opnieuw te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
leecher schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:58:
[...]

Houthaarden zijn het probleem niet. Net als bij bepaalde hondenrassen worden ze veel gekocht door een bepaald type mens die er vervolgens niet mee om kan gaan en anderen tot last is. Als ik ooit nieuwe buren krijg en ze komen met een haard en tuinspeakers aanzetten dan bel ik direct een makelaar. 10 tegen 1 dat tokkies gaan tokken.
Ja, mee eens, en je moet geluk hebben dat de bezichtigingen zijn op de momenten dat er geen overlast is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 10:10
Er is een topic over kloppende verwarming: topic

Hebben vloerverwarmingverdelers altijd een eigen pomp/stopcontact? Voor mij is dit nieuwe informatie, ik dacht dat ik zelf in de buurt ervan nog een stopcontact moest aanleggen om de verdeler te automatiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:39

Toppe

Oké ✅

leecher schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:58:
[...]

Wellicht dat je nu iets te stereotype denkt? Ik heb ook gewoon een haard en speakers buiten maar daar zal je zelf geen last van hebben hoor. Je zal meer last hebben van de barbecue die 5 keer per week aanstaat ;)

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leecher
Toppe schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:28:
[...]

Wellicht dat je nu iets te stereotype denkt? Ik heb ook gewoon een haard en speakers buiten maar daar zal je zelf geen last van hebben hoor. Je zal meer last hebben van de barbecue die 5 keer per week aanstaat ;)
De lijn tussen stereotypering en patroonherkenning is flinterdun. De meeste tokkies met een foute hond zijn er echt heilig van overtuigd dat ze goed bezig zijn. De meeste mensen met een roofboxer helm geloven heilig dat anderen ze heel cool vinden en dat ze ontzettend goed kunnen rijden. Houthaard topics eindigen op tweakers altijd met een slotje om dezelfde reden. Discussie heeft geen zin want er is een bepaalde natuurlijke spreiding van persoonlijkheden die nooit zal veranderen. Er zullen altijd mensen met een houthaard zijn die er heilig van overtuigd zijn dat zij heus niet binnen het stereotype vallen maar dat toch doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:10

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Ik ben het met hem eens. Er is een bepaalde groep die niet met een haard om kan gaan , zij verpesten het voor de mensen die een moderne haard hebben en goed gebruiken. Kijk naar de prijs van onze haard, dat gaan tokkies nooit uitgeven.. ("kunnen we 5 jaar de energie rekening van betalen")

Zoals gezegd bood onze aannemer een rookkanaal als optie aan, dus relatief veel woningen hebben een haard. Veel buren komen ook uit het centrum van de nabij gelegen stad en hebben wilden de haard graag behouden (maar dan geen gore open haard, maar zoals wij een gesloten haard met 80% rendement, vandaar 6,5kw ;)).
Echter de hoogte van de huizenprijzen (begint bij 600k voor een tussenwoning zonder uitbouw) zorgt ervoor dat er gelukkig geen "tokkies" bij ons in de buurt komen wonen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 15-12-2020 11:52 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-09 14:27
896gerard schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:27:
[...]

Hebben vloerverwarmingverdelers altijd een eigen pomp/stopcontact? Voor mij is dit nieuwe informatie, ik dacht dat ik zelf in de buurt ervan nog een stopcontact moest aanleggen om de verdeler te automatiseren.
Dat ligt aan de warmtebron. Deze kan een pomp hebben die het water pompt ipv bij elke verdeler. Geen pomp = geen stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
[...]

Je hebt toch per definitie geen last van je eigen haard en speakers? Je hebt die niet voor niets gekocht/aangezet. Het zijn je buren die er eventueel last van hebben, aangezien je de muziek buiten niet kan laten stoppen bij je schutting en de rook ook niet stopt tot je eigen kavelgrens. Van beide kan je wel zeggen als je het niet doet, dat je buren er ook geen last van kan hebben. En als je het wel doet, hangt het van veel factoren af, zoals bijvoorbeeld hoe vaak je het doet, hoe veel je het doet en hoe hard je het doet.

Heeft verder niks met nieuwbouw te maken, dus misschien moeten we het hier maar bij laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
Sport_Life schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:42:
[...]

Ik ben het met hem eens. Er is een bepaalde groep die niet met een haard om kan gaan , zij verpesten het voor de mensen die een moderne haard hebben en goed gebruiken. Kijk naar de prijs van onze haard, dat gaan tokkies nooit uitgeven.. ("kunnen we 5 jaar de energie rekening van betalen")

Zoals gezegd bood onze aannemer een rookkanaal als optie aan, dus relatief veel woningen hebben een haard. Veel buren komen ook uit het centrum van de nabij gelegen stad en hebben wilden de haard graag behouden (maar dan geen gore open haard, maar zoals wij een gesloten haard met 80% rendement, vandaar 6,5kw ;)).
Echter de hoogte van de huizenprijzen (begint bij 600k voor een tussenwoning zonder uitbouw) zorgt ervoor dat er geen "tokkies" bij ons in de buurt komen wonen ;)
Uh-oh. Een echte tokkie is zich niet bewust dat het wel/niet hebben van geld niets te maken heeft met tokkie zijn. Tokkie zijn is een mentaliteit, geen getal op je bankrekening. Dat is +1 op je tokkie balans dus pas maar op 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

leecher schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:47:
[...]

Uh-oh. Een echte tokkie is zich niet bewust dat het wel/niet hebben van geld niets te maken heeft met tokkie zijn. Tokkie zijn is een mentaliteit, geen getal op je bankrekening. Dat is +1 op je tokkie balans dus pas maar op 8)
Het staat ook niet op mijn rekening, maar het zit in stenen :+ (shit +2 ;) )

Ironisch genoeg zijn het ook vaak de tokkies die er last van hebben, want zij wonen dan weer in de wijken waar veel tokkies wonen die troep in de open haard gooien ;). Tevens valt daar vaak ook weinig discussie mee te voeren gezien de stelligheid :).

[ Voor 46% gewijzigd door Sport_Life op 15-12-2020 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Z___Z schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:45:
[...]

Je hebt toch per definitie geen last van je eigen haard en speakers? Je hebt die niet voor niets gekocht/aangezet. Het zijn je buren die er eventueel last van hebben, aangezien je de muziek buiten niet kan laten stoppen bij je schutting en de rook ook niet stopt tot je eigen kavelgrens. Van beide kan je wel zeggen als je het niet doet, dat je buren er ook geen last van kan hebben. En als je het wel doet, hangt het van veel factoren af, zoals bijvoorbeeld hoe vaak je het doet, hoe veel je het doet en hoe hard je het doet.

Heeft verder niks met nieuwbouw te maken, dus misschien moeten we het hier maar bij laten.
Ook ik heb wel een last van mijn eigen kachel, zodra hij rookt gaat hij gewoon uit. Kwestie van sociaal zijn, nadenken, rekening houden met andere en een stukje discipline. Idem voor de speakers :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leecher
Toppe schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:53:
[...]

Ook ik heb wel een last van mijn eigen kachel, zodra hij rookt gaat hij gewoon uit. Kwestie van sociaal zijn, nadenken, rekening houden met andere en een stukje discipline. Idem voor de speakers :9
Als mijn nieuwe buurman dit zou uitspreken bel ik 3 makelaars in plaats van 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

leecher schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:02:
[...]

Als mijn nieuwe buurman dit zou uitspreken bel ik 3 makelaars in plaats van 1
Zou eerder een aankoop makelaar bellen voor een hutje op de hei ;)

De barbecue staat 5 keer per week aan, de hout kachel 10 keer per jaar. Weet niet waar je meer last van hebt. Af en toe eens een stuk vleesch over de schutting smijten en je houdt mensen te vriend :9

#tokkieteam

[ Voor 29% gewijzigd door Toppe op 15-12-2020 12:10 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Speakers in een tuin is gewoon ronduit asociaal, ook al staan ze op 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Om even terug te komen op het bouwen van een huis:

Vanochtend de aannemer gesproken om te kijken of de wasmachine op zolder kan komen ipv in de berging en wat dit qua kosten met zich mee zou brengen.

Kosten zijn rond de €5000 en de grootste kostenpost zit op het plaatsen van extra vloerbalken en een vloer die op rubber gelegd moet worden. Natuurlijk ook nog de aan en afvoer. Het is een houtskelletbouw.

De kosten vallen we wat tegen, ik had gedacht zo'n €1000 zonder constructieve aanpassingen. Dat de vloer voorzien moet worden van extra balken vindt ik vreemd. Andere mensen die dit hebben mee gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Als het een mager vloertje is en je wil er een wat zwaardere vloer op gaan leggen ivm akoestiek kan ik me voorstellen dat daar wat extra balken in moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16-09 09:49
@Toppe hoezo hebben je buren last van je BBQ? Ik neem aan dat dit elektrisch/gas is als je het zo vaak doet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

nel!s schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:29:
@Toppe hoezo hebben je buren last van je BBQ? Ik neem aan dat dit elektrisch/gas is als je het zo vaak doet?
Barbecueën doe je niet op gas. Dat is grillen :9
Gewoon old skool houtskool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Laten we stoppen over BBQ- en haardaso's , punt van beide kanten is nu wel gemaakt.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 15-12-2020 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

leecher schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:28:
Als het een mager vloertje is en je wil er een wat zwaardere vloer op gaan leggen ivm akoestiek kan ik me voorstellen dat daar wat extra balken in moeten.
Er komt een complete zolderindeling in waardoor het echt volledige woon/leef ruimte wordt. Als je bij een wasmachine van 100kg extra balken er in moet doen dan klinkt dat niet echt logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Toppe schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:50:
[...]

Er komt een complete zolderindeling in waardoor het echt volledige woon/leef ruimte wordt. Als je bij een wasmachine van 100kg extra balken er in moet doen dan klinkt dat niet echt logisch.
Dus je krijgt voor 5k een zolderindeling inclusief aan afvoer voor de wasmachine, onbenoemde ruimtes omzetten naar kamers ed? Dat klinkt toch niet extreem duur voor projectbouw ?

Ik zou in detail opvragen wat ze precies doen met een plattegrond erbij en dat hier laten beoordelen. Mogelijk kan het achteraf goedkoper.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08:39
Liquorice schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:30:
Ik heb een poosje niet gepost, druk na de oplevering van het huis. ;) Nu het weer kouder wordt hebben wij voor het eerst de vloerverwarming aan in ons nieuwbouw huis. Nu komt uit de verdeler op tweede verdieping af en toe een hard geluid, waarna vervolgens een kloppend geluid klinkt. Het geluid is het beste te omschrijven als water (of lucht?) dat onder hele hoge druk ergens doorheen geperst wordt. Het duurt minder dan een seconde en het klinkt hard genoeg om nachts wakker van te worden. Waarna het kloppende geluid volgt, dit kloppende geluid komt de laatste weken weinig meer voor. Het harde geluid blijft aanwezig. Er is geen peil op te trekken wanneer dit gebeurt. De bouwer geeft aan dat de installatie ontlucht moet worden, maar heeft geen beschrijving toegevoegd hoe dit moet gebeuren. Daarom ben ik op zoek naar tips. Hoe ontlucht je de verdelers voor vloerverwarming?

Verdeler begane grond

[Afbeelding]

Verdeler tweede verdieping

[Afbeelding]

Daarnaast zag ik dat bij de pomp op de tweede verdieping al een aanslag/roest aanwezig is. Is dit normaal?

[Afbeelding]

Alvast bedankt!
Ik zou het zoeken in de thermostaatknoppen. Die zorgen ervoor dat het water dat de vloer in gaat niet te warm wordt. Als de bovenste balk warm wordt, loopt die thermostaatknop die naar boven uitsteekt dicht. Als die bijna dicht is en de verwarming nog loopt moet de ketel steeds harder werken om het water erdoor te persen. Dat zou het kloppen kunnen veroorzaken.

Als het goed is zit ergens in de leidingen een bypass (niet op de foto's overigens). Die bypass kun je inregelen van 0.1 tot 0.5 door er aan te draaien. Zit die bypass er niet, dan zijn ze die vergeten.

Zo'n bypass is een veerbelaste klep. Als de beveiligingen op de verdeler dicht gaan, wordt die klep open gedrukt zodat de ketel zijn water kwijt kan. Als die bypass er wel zit, zet deze dan eens op 0.1 of 0.2, maar niet veel hoger.

Je moet ook even op de begane grond de pompsensor op de buis leggen. Dat is het zwarte ding rechtsboven. Die hoort strak tegen die buis aan te zitten. Daar zit een beveiliging in zodat er nooit te warm water de vloer in gepompt wordt. Als die balk te warm wordt gaat de pomp uit. Op de onderste foto zit die sensor wel netjes tegen de buis aan.
[...]

Nee, niet alle verdelers hebben een eigen pomp. Dit zijn mengverdelers, die hebben wel een eigen pomp. Het ligt helemaal aan de installatie of dat wel of niet moet. Je kunt ook de ketel het water laten rondpompen.
Deleon78 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:44:
[...]

Dat ligt aan de warmtebron. Deze kan een pomp hebben die het water pompt ipv bij elke verdeler. Geen pomp = geen stroom.
Dat heeft niet met de warmtebron te maken. Je kunt een mengverdeler toepassen bij een CV ketel, maar ook een open verdeler bij een CV ketel. En allebei kunnen ook bij een warmtepomp. Het ligt er maar aan hoeveel weerstand er in het circuit zit en of er zoneregeling toegepast wordt.

Het voordeel van deze verdelers is dat je er alle kanten mee uit kunt. Je kunt hem namelijk heel gemakkelijk ombouwen naar een zelfaanzuigende pomp en zo een hydraulisch actief systeem maken met een parallelbuffer achter een warmtepomp, maar dat is een beetje off-topic hier :X .

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Sport_Life schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 08:20:
[...]

Maar het is wel een beetje een mode dingetje, jaren 80 had je overal zitkuilen, jaren '00 tegels en nu een overkapping. 3x raden waar al dat hout heen gaat zodra de mode overwaait ;).
Naar de biomassa centrale. En de kachel kan naar de smelter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Sport_Life schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:53:
[...]

Dus je krijgt voor 5k een zolderindeling inclusief aan afvoer voor de wasmachine, onbenoemde ruimtes omzetten naar kamers ed? Dat klinkt toch niet extreem duur voor projectbouw ?

Ik zou in detail opvragen wat ze precies doen met een plattegrond erbij en dat hier laten beoordelen. Mogelijk kan het achteraf goedkoper.
Nee, die €5000 is niet voor de zolder indeling maar alleen voor het verplaatsen van de machine aansluiting van beneden naar boven.

De zolder indeling kost een stuk meer. Achteraf zou wellicht kunnen maar dan zitten we weer met de ventilatie etc. En aangezien we 150km verderop gaan wonen rij je ook niet even heen en weer voor een afspraak met een aannemer om het achteraf te laten doen.

Wat de aannemer kan doen laten we hun doen en voor de rest laten we het door de mensen die we kennen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Toppe schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 13:21:
[...]

Nee, die €5000 is niet voor de zolder indeling maar alleen voor het verplaatsen van de machine aansluiting van beneden naar boven.

De zolder indeling kost een stuk meer. Achteraf zou wellicht kunnen maar dan zitten we weer met de ventilatie etc. En aangezien we 150km verderop gaan wonen rij je ook niet even heen en weer voor een afspraak met een aannemer om het achteraf te laten doen.

Wat de aannemer kan doen laten we hun doen en voor de rest laten we het door de mensen die we kennen doen.
Als je iets niet wilt is je wasmachine op een houten verdiepingsvloer zetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 16:26
[...]
Bij ons fungeert de CV-ketel als pomp voor de in zones verdeelde vloerverwarming. Toch zit bij elke verdeler een dubbel stopcontact. Wellicht om voorbereid te zijn op een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-08 10:36
kabeltjekabel schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 13:33:
[...]

Ik kan dit bevestigen. Of je moet er van houden dagelijks op zoek te moeten naar je wasmachine ;).

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:07

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Heeft iemand ervaring met het inmeten van raamdecoratie voordat er renovlies (+ verf) op de muren komt? Met hoeveel milimeter moet ik rekening houden qua dikte van renovlies en verf?

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinvi
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13-01 18:35
Afgelopen zondag op de bouw geweest en daarbij iets geconstateerd waar ik niet bijzonder blij mee ben.
Nu weet ik niet goed wat ik er mee moet, aangezien ik niet op de bouw mag komen.

Ik heb in de lengte van het huis een kookeiland ingetekend, daarboven zijn 2 lichtpunten geplaatst op 1 schakelaar. Nu is 1 van die 2 lichtpunten 3cm uit het midden geplaatst (lastig uitleggen zo...).

Dat ze niet netjes in lijn zijn vind ik bijzonder storend, heeft er al eens iemand met dit bijltje gehakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
Blihi schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:56:
[...]

Ik zou het zoeken in de thermostaatknoppen. Die zorgen ervoor dat het water dat de vloer in gaat niet te warm wordt. Als de bovenste balk warm wordt, loopt die thermostaatknop die naar boven uitsteekt dicht. Als die bijna dicht is en de verwarming nog loopt moet de ketel steeds harder werken om het water erdoor te persen. Dat zou het kloppen kunnen veroorzaken.

Als het goed is zit ergens in de leidingen een bypass (niet op de foto's overigens). Die bypass kun je inregelen van 0.1 tot 0.5 door er aan te draaien. Zit die bypass er niet, dan zijn ze die vergeten.

Zo'n bypass is een veerbelaste klep. Als de beveiligingen op de verdeler dicht gaan, wordt die klep open gedrukt zodat de ketel zijn water kwijt kan. Als die bypass er wel zit, zet deze dan eens op 0.1 of 0.2, maar niet veel hoger.

Je moet ook even op de begane grond de pompsensor op de buis leggen. Dat is het zwarte ding rechtsboven. Die hoort strak tegen die buis aan te zitten. Daar zit een beveiliging in zodat er nooit te warm water de vloer in gepompt wordt. Als die balk te warm wordt gaat de pomp uit. Op de onderste foto zit die sensor wel netjes tegen de buis aan.

[...]

Nee, niet alle verdelers hebben een eigen pomp. Dit zijn mengverdelers, die hebben wel een eigen pomp. Het ligt helemaal aan de installatie of dat wel of niet moet. Je kunt ook de ketel het water laten rondpompen.

[...]

Dat heeft niet met de warmtebron te maken. Je kunt een mengverdeler toepassen bij een CV ketel, maar ook een open verdeler bij een CV ketel. En allebei kunnen ook bij een warmtepomp. Het ligt er maar aan hoeveel weerstand er in het circuit zit en of er zoneregeling toegepast wordt.

Het voordeel van deze verdelers is dat je er alle kanten mee uit kunt. Je kunt hem namelijk heel gemakkelijk ombouwen naar een zelfaanzuigende pomp en zo een hydraulisch actief systeem maken met een parallelbuffer achter een warmtepomp, maar dat is een beetje off-topic hier :X .
We zeggen hetzelfde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Hier zijn de kijkdagen geannuleerd wegens de Corona / Lockdown.

Enigszins begrijpelijk uit voorzorgsmaatregelen maar wel teleurstellend aangezien ik nog wat dingen wilde opmeten voordat ik ze zou bestellen.

[ Voor 11% gewijzigd door Greatsword op 15-12-2020 14:00 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:27
kevinvi schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 13:53:
Afgelopen zondag op de bouw geweest en daarbij iets geconstateerd waar ik niet bijzonder blij mee ben.
Nu weet ik niet goed wat ik er mee moet, aangezien ik niet op de bouw mag komen.

Ik heb in de lengte van het huis een kookeiland ingetekend, daarboven zijn 2 lichtpunten geplaatst op 1 schakelaar. Nu is 1 van die 2 lichtpunten 3cm uit het midden geplaatst (lastig uitleggen zo...).

Dat ze niet netjes in lijn zijn vind ik bijzonder storend, heeft er al eens iemand met dit bijltje gehakt?
Bij ons staat dit op de meerwerklijst, bij elk extra lichtpunt:
"(LET OP ! in verband met bouwtoleranties kan de opgegeven positie afwijken)"

In de TO/Infopakket staat volgens mij ook nog het aantal centimeters benoemd.
Ben benieuwd of je hier iets tegen kan doen, al lijkt het mij enorm storend wanneer je 2 punten dicht bij elkaar hebt, waarvan 1 er afwijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel

Wat voor lamp wil je er op aansluiten? Als je tegen het plafond nog iets van een kapje hebt kun je die 3cm wel daarachter kwijt..

Als je toneelfittingen op de centraaldoos gaat schroeven gaat dat echter niet werken :+

[ Voor 5% gewijzigd door kabeltjekabel op 15-12-2020 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard

Zou dat betekenen dat je een bestaand systeem zonder zoneregeling alleen kan ombouwen naar een systeem mét zoneregeling als elke verdeler een eigen pomp heeft? Ik was dit achteraf van plan, maar mogelijk blaas ik daarmee op lange termijn de motor op zolder op. [Uiteraard staan dit soort dingen niet in de Technische Omschrijving, complete faal bij ons project] .

[ Voor 5% gewijzigd door 896gerard op 15-12-2020 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

kabeltjekabel schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 13:33:
[...]

Check, ik vermoed dat de kosten daarom wat hoger zijn omdat ze iets van een dekvloer gaan storten of iets.
Zal het vanmiddag met vrouwlief bespreken (was haar wens) maar voor deze prijs laat ik dit wel varen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Dit staat bij ons in de TO dat er een bepaalde tolerantie is. Om die reden heb ik stortkisten laten plaatsen. Daarin kan ik de spots alle kanten een cm of 5 schuiven om het uit te lijnen.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard

Kom je erdoor in de problemen? De meeste verbindingen met lampen hebben bij het plafond wel een afdekschaal/bol met een diameter van >3cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajinChaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-04 10:48
De eerste schets gemaakt van onze lichtplan op de Begane Grond. Het zijn in totaal 20 spotjes geworden. De spotjes komen ongeveer 50 cm van de wand.Naast de spotjes komen nog 4 plafondlampen. 1x woonkamer, 1x eettafel, 1x keuken, 1x hal.

Wat denken jullie van de indeling?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wmJMn8dUf5NEMhNTXnkb42iZnFQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0CAHsjZhLlCLvYGGdjhoiN4N.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquorice
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16-12-2020
[...]

Bedankt voor de reactie! We gaan eens kijken of er een bypass zou moeten zijn en de pompsensor op de buis leggen, kijken of dat helpt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

MajinChaos schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 14:42:
De eerste schets gemaakt van onze lichtplan op de Begane Grond. Het zijn in totaal 20 spotjes geworden. De spotjes komen ongeveer 50 cm van de wand.Naast de spotjes komen nog 4 plafondlampen. 1x woonkamer, 1x eettafel, 1x keuken, 1x hal.

[Afbeelding]
Ik zou vast laten leggen dat ze perfect op 1 lijn liggen (tekstueel), en als de aannemer dat niet wil of kan een verlaagd plafond nemen met spotjes.

Zie ook hierboven waar iemand 3cm verschil had. (Werd bij ons ook verteld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

[Afbeelding]
Ben je niet bang dat het enigszins een landingsbaan wordt?
Ik zou zelf kiezen voor een beetje variatie.

Mocht je daar niet voor kiezen, dan zou ik er in ieder geval voor zorgen dat de spotjes in de gang en aan de rechtse kant van de kamer uitlijnen. Dat ziet er mooi uit als de deur open staat (of in het geval van een glazen deur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom zou je zoveel spots willen? Ik heb zelf bijna nooit plafondverlichting aan, behalve in de keuken en garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
896gerard schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 14:18:
[...]

Zou dat betekenen dat je een bestaand systeem zonder zoneregeling alleen kan ombouwen naar een systeem mét zoneregeling als elke verdeler een eigen pomp heeft? Ik was dit achteraf van plan, maar mogelijk blaas ik daarmee op lange termijn de motor op zolder op. [Uiteraard staan dit soort dingen niet in de Technische Omschrijving, complete faal bij ons project] .
Je kan de knoppen op de verdeler dichtdraaien dmv een lokale thermostaat. Hiervoor bestaan kitjes die mechanisch dit voor je doen, bv icm draadloze thermostaat.
Dan heb je wel stroom nodig bij de verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Toppe schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 13:21:
[...]

In mijn project kost het 1000 euro om de wasmachineaansluitingen te verplaatsen naar de installatieruimte op zolder. Dat is inclusief extra stopcontacten.
Er komt nog 4000 bij in mijn geval om de zolder leefbaar te maken door een kamer te maken. Er ontstaat dan een tweede overloop, met een deur naar installatieruimte en deur naar kamer. De kamer heeft ook stopcontacten, lichtaansluiting en radiator.

Dat kan vast wel 1000 euro goedkoper, maar ik heb nu wel alles in dezelfde stijl, geen gipswandjes, en de garantie die bij het huis hoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
896gerard schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 14:18:
[...]

Nee, ook zoneregeling kan zonder pompen. Je moet alleen zorgen voor een bypass in het systeem. De ketel moet altijd zijn druk kwijt kunnen. De simpelste manier is om 1 groep altijd open te houden (badkamer), maar de netste manier is om echt op de juiste plaats een bypass te plaatsen.

Als je ervoor kiest een vloerlus open te houden moet je wel zorgen dat de temperatuur die daar in gaat niet boven het maximum voor jouw vloer komt. Mijn verdelers geven maximaal 45 graden water aan de vloer. Daarna gaan ze dicht. Veel warmer water de vloer in is niet goed voor de vloer. Die kan gaan scheuren (met name bij het afkoelen).

Zo'n zoneregeling is eigenlijk dan niets anders dan wat vroeger thermostaatknoppen op de radiatoren waren.

[ Voor 23% gewijzigd door Blihi op 15-12-2020 16:24 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Deleon78 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 15:27:
[...]

Je kan de knoppen op de verdeler dichtdraaien dmv een lokale thermostaat. Hiervoor bestaan kitjes die mechanisch dit voor je doen, bv icm draadloze thermostaat.
Dan heb je wel stroom nodig bij de verdeler.
Dat dus. Honeywell HCE80 is draadloos, dus per kamer hang je een draadloze thermostaat op, maar bij de verdeler heb je wel stroom nodig.

Honeywell HCE20 is een volledig bedraad systeem, maar er zijn er ook van andere merken. Danfoss bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi

Zijn het lichtpunten, of spotboxen? Bij lichtpunten maakt het niet veel uit omdat de verlichting die gaten straks wel af kan dekken.

Als het spotboxen zijn zou ik gewoon even de aannemer/uitvoerder laten weten dat je dit gezien hebt. Hij kan je hooguit op je donder geven dat je op de bouw was, maar dat kost je verder niets.

Bij een spotbox kun je eventueel later de gaten groter maken in een richting om ze dichter bij elkaar te krijgen. Maar je moet dan dus een grotere inbouwmaat spot kiezen.

[Afbeelding]
Het laten instorten van spotboxen die niet op 1 lijn komen hoor ik wel vaker en zeker als je duizenden euro's betaalt om dat te laten doen is het bijzonder storend. Als je die dingen op 1 lijn wilt hebben, zorg dan dat dat heel duidelijk in de tekeningen staat en dat de aannemer daar akkoord op geeft.

Op deze tekening staat niet duidelijk dat die spots in 1 lijn moeten liggen. Geef per spot de juiste afstanden tot de muur aan en zorg ervoor dat de aannemer een tekening met die afstanden naar jou verstuurt als bijlage van de offerte. Anders heb je achteraf geen poot om op te staan en zijn alle mondeling overeengekomen maten 'indicatief'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus_Budel
  • Registratie: November 2016
Verwijderd schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 15:25:
Waarom zou je zoveel spots willen? Ik heb zelf bijna nooit plafondverlichting aan, behalve in de keuken en garage.
Wij hebben een lichtplan laten maken door een professionele partij en zij kwamen met !38 spots (voor de begane grond en bovenverdieping samen), dus blijkbaar is dat toch best gangbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:16
Tinus_Budel schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 17:53:
[...]

Wij hebben een lichtplan laten maken door een professionele partij en zij kwamen met !38 spots (voor de begane grond en bovenverdieping samen), dus blijkbaar is dat toch best gangbaar.
Waren ze ook de verkopende partij van de spots :+ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk013
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10-09 22:34
Verlaagd plafonneke erin en klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tinus_Budel schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 17:53:
[...]

Het is uiteindelijk ook maar wat je mooi vindt:) Ik kan uren door winkels lopen om die perfecte vloer/tafel/plafondlamp te vinden. Daar doe ik dan een Hue peertje in en zo heb ik een sfeervolle verlichte ruimte.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2020 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Verwijderd schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 18:40:
[...]

Het is uiteindelijk ook maar wat je mooi vindt:) Ik kan uren door winkels lopen om die perfecte vloer/tafel/plafondlamp te vinden. Daar doe ik dan een Hue peertje in en zo heb ik een sfeervolle verlichte ruimte.
Doe je ook wandlampen? Kom er niet echt uit zelf :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

nel!s schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 19:08:
[...]

Doe je ook wandlampen? Kom er niet echt uit zelf :+
Nee geen wandlampen.

Ik heb nooit echt een probleem ervaren met het verlichten van een woning.

Gewoon een beetje proberen. Lampje op de TV kast, mooie staande lamp in de hoek, lampje op een hoge kast en zo heb ik al genoeg licht. (bij wijze van.) Wel in elke hoek WCD's plaatsen ;).

Een professioneel lichtplan zal vast beter zijn, maar voor mij geen meerwaarde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Idd wat @Verwijderd zegt is imo veel mooier dan overal spotjes uit plafond.
Mijn vrouw maakt bij ons het "lichtplan", precies omschreven zoals hierboven. En ook geen witte muren, maar met een tint. Hebben afgelopen week de muur in de woonkamer laten behangen met groen/brons/bruin reliëf behang, komen de lampen nog beter uit :).

[ Voor 35% gewijzigd door Sport_Life op 15-12-2020 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Ik bedoel de stijl wandlampen. We hebben een lichtplan en gaat inderdaad uit van wandlampen en staande/tafellampen. Maar die wandlampen zijn ontzettend lelijk - mooi kwa licht effect maar de unit zelf niet. Ik heb één mooie gevonden maar dat is met een arm, dus alleen geschikt boven een werkblad/kast/bank/stoel

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0180/7163/products/Dual-Cone-Sconce-Matte-White-Web1_1200x1200.jpg?v=1582045828

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
nel!s schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 19:47:
Ik bedoel de stijl wandlampen. We hebben een lichtplan en gaat inderdaad uit van wandlampen en staande/tafellampen. Maar die wandlampen zijn ontzettend lelijk - mooi kwa licht effect maar de unit zelf niet. Ik heb één mooie gevonden maar dat is met een arm, dus alleen geschikt boven een werkblad/kast/bank/stoel

[Afbeelding]
Is dat de mooie of de lelijke? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mokum80
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15-09 20:51
Occhio, Modular of Flos hebben mooie lampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Deleon78 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 19:52:
[...]

Is dat de mooie of de lelijke? :)
Mooi! Dit is slank, ziet er chic uit.

Philips doet alleen maar van die plastic bakken zoals deze
Afbeeldingslocatie: https://www.assets.signify.com/is/image/PhilipsLighting/3a319e0a6f824d6c8ef2a9b9008a5f10?wid=640&hei=400&$pnglarge$

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

@nel!s Kijk eens op https://www.astrolighting...&product-type=wall-lights misschien zit daar wat voor je bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Mokum80 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 20:02:
[...]

Occhio, Modular of Flos hebben mooie lampen.
Maar dan moet je niet op een nulletje of meer letten....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-09 06:57
Toppe schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:17:
Om even terug te komen op het bouwen van een huis:

Vanochtend de aannemer gesproken om te kijken of de wasmachine op zolder kan komen ipv in de berging en wat dit qua kosten met zich mee zou brengen.

Kosten zijn rond de €5000 en de grootste kostenpost zit op het plaatsen van extra vloerbalken en een vloer die op rubber gelegd moet worden. Natuurlijk ook nog de aan en afvoer. Het is een houtskelletbouw.

De kosten vallen we wat tegen, ik had gedacht zo'n €1000 zonder constructieve aanpassingen. Dat de vloer voorzien moet worden van extra balken vindt ik vreemd. Andere mensen die dit hebben mee gemaakt?
Niet normaal. Wij moesten hier 886 voor betalen. ( ook houtskeletbouw). Je kan ook alleen de leidingen laten leggen. Zodra je huis opgeleverd is dan stort je zelf een betonvloer van 1x1x0.1 oid en daar plaats je de wasmachine op.

[ Voor 8% gewijzigd door lonehitman op 16-12-2020 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
JackBol schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 20:17:
[...]

Maar dan moet je niet op een nulletje of meer letten....
Ik dacht al, zit ik hier naar zloty te kijken of euro's :D

Je kunt wellicht goedkopere maar soortgelijke modellen krijgen bij made.com, en in de UK heb je bv anthropologie, habitat, John Lewis, pooky etc die prima betaalbare lampen hebben. Je moet alleen even weten waar je naar op zoek moet en dan zijn die design merken wel handig als referentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
Qua apparaten ben ik ook nog weleens positief verrast wat er in Duitsland allemaal te koop is. Zou ook voor lampen kunnen gelden. Je moet dan wel eerst wel de juiste zoekterm weten te vinden omdat die in DE allemaal uit meer dan 20 tekens lijken te bestaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Verlichting vinden wij ook echt een van de lastigste dingen. We zitten er nu 6 maanden in, maar er hangen beneden nog gewoon verhuisfittingen (die op de professionele foto's weggewerkt zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
Mooie dingen daar!

Ik kijk zelf ook bij https://www.weverducre.com, die hebben ook wel een uitgebreid assortiment wandlampen en spots. Ook niet de goedkoopste, maar wel mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

lonehitman schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 20:32:
[...]

Niet normaal. Wij moesten hier 886 voor betalen. ( ook houtskeletbouw). Je kan ook alleen de leidingen laten leggen. Zodra je huis opgeleverd is dan stort je zelf een betonvloer van 1x1x0.1 oid en daar plaats je de wasmachine op.
Ze plaatsen ook meer vloerbalken. Die breng je achteraf niet zomaar even aan. Voor nu laten we het gewoon op de begaande grond. Kan de was in de tuin drogen als het goed weer is :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nel!s
Ik ben een ontwerp voor onze bovenste verdieping aan het maken. Onder het scharnier dak wil ik een vliering van 11x3m creëren. Deze komt op 2,60m hoog, en er blijft dan ongeveer 2m hoogte over in het midden van de vliering. Het ziet er op dit moment zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jtxtV3O7P1wp_SPenUQlOmKKsv0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZkshUEuOYyBj5dlHMLWVWQRt.jpg?f=fotoalbum_large

De timmerman heeft een houten skelet getekend, waar houtvezel + gipsplaten tegenaan komen. Dat ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LAUjEt0G1-Ae5GGa4xd3mgv5bg8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lbWgDLR61h6iCyLnaqsqpF7C.jpg?f=fotoalbum_large
(Aan de kant waar je tegenaan kijkt komen nog 2 dakkapellen van ieder 2m breed)

Nu vraag ik mij af, als ik een mooier type dwarsbalken neem ipv standaard vuren, zou ik die dan in het zicht kunnen laten en er vanaf de onderkant geen platen tegenaan zetten? Het hoeft toch niet zo goed te isoleren naar de vliering toe want we komen er weinig natuurlijk. En je wint er wat ruimtelijkheid mee in de kamers eronder.
Iemand hier ideeën over, en wellicht nog andere tips voor het design?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik krijg een vergelijkbare zolder en ben wel erg blij met het ruime gevoel dat de kamer geeft. Afhankelijk van je plannen met de verschillende kamers en de noodzaak van de bergruimte zou ik dus vooral goed overwegen of je het over de volledige lengte wilt doen.
Of dat je het niet helemaal tot aan de gevel(s) door laat lopen. Dan onderbreek je niet je raam halverwege en kan het misschien ook nog een heel leuk speelhol voor kinderen worden die dan hun eigen plekje hebben 'in een hut'. Moet je er wel een hekje voor maken en een ladder om naar boven te klimmen.

YES, vanmorgen mail van Reinbouw met de definitieve opleverdatum: 20 januari 2021!
- November 2019 getekend voor het huis.
- 22 Januari 2020 laatste handtekeningen gezet voor meerwerk
- Maart 2020: Notaris voor overdracht grond
- Mei 2020: Fundering gestort
- Juni 2020: Dekvloer gereed
- Januari 2021 dan dus de oplevering.

[ Voor 6% gewijzigd door Farmerwood op 16-12-2020 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Gefeliciteerd! Dat is een stukje sneller dan ons project.

Overigens was het plan om het raam niet te onderbreken, maar om de vliering te laten beginnen aan de bovenkant van het raam. Dan houd je in het midden van de vliering nog 2m hoogte over, moet voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10:42

Rzaan

Altijd zoekende

oops

[ Voor 98% gewijzigd door Rzaan op 16-12-2020 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

nel!s schreef op woensdag 16 december 2020 @ 10:29:
Ik ben een ontwerp voor onze bovenste verdieping aan het maken. Onder het scharnier dak wil ik een vliering van 11x3m creëren. Deze komt op 2,60m hoog, en er blijft dan ongeveer 2m hoogte over in het midden van de vliering. Het ziet er op dit moment zo uit:
[Afbeelding]

De timmerman heeft een houten skelet getekend, waar houtvezel + gipsplaten tegenaan komen. Dat ziet er zo uit:
[Afbeelding]

Nu vraag ik mij af, als ik een mooier type dwarsbalken neem ipv standaard vuren, zou ik die dan in het zicht kunnen laten en er vanaf de onderkant geen platen tegenaan zetten? Het hoeft toch niet zo goed te isoleren naar de vliering toe want we komen er weinig natuurlijk. En je wint er wat ruimtelijkheid mee in de kamers eronder.
Dat kan prima, is inderdaad wel mooier. Je moet alleen wel rekening houden met de verlichting. Normaal gesproken kan je de bedrading wegwerken tussen je plafond/vloer delen.

Inkepingen maken en dan vanaf de bovenkant even vast schroeven en het geheel is mooi strak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus_Budel
  • Registratie: November 2016
SquareOne schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 17:57:
[...]

Waren ze ook de verkopende partij van de spots :+ ?
Ook ja ;-)
Verwijderd schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 18:40:
[...]

Er worden niet alleen spots geplaatst hoor, ook wandlampen (die naar boven en onder schijnen) en gewone lampen. De spots zitten ook niet alleen in het plafond, langs de trap zitten er bijvoorbeeld ook al 5 of 6.

Ik moet zeggen dat we een behoorlijk bijzonder bouwproces hebben, we gaan prefap bouwen maar dan wel prefab on steroids zeg maar. Een mix van houtskelet, beton en staal. Verder regelt de aannemer op de keuken na alles wij hebben alleen aan moeten geven wat we willen al zij ons voor een keuze stelde. Ik moet zeggen dat dat erg fijn werkt je wordt behoorlijk ontzorgd op die manier.

Vorige week hebben we de vergunning gekregen, aankomende maandag gaat de schop in de grond en 1 maart 2021 is de oplever datum (met de mogelijkheid tot 2 weken uitloop). Dus ik ben heel erg benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Toppe schreef op woensdag 16 december 2020 @ 13:07:
[...]

Dat kan prima, is inderdaad wel mooier. Je moet alleen wel rekening houden met de verlichting. Normaal gesproken kan je de bedrading wegwerken tussen je plafond/vloer delen.

Inkepingen maken en dan vanaf de bovenkant even vast schroeven en het geheel is mooi strak :)
Bedoel je inkepinginen in de lengte van de balken, aan de bovenkant, om bedrading voor electra doorheen te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

nel!s schreef op woensdag 16 december 2020 @ 13:25:
[...]

Bedoel je inkepinginen in de lengte van de balken, aan de bovenkant, om bedrading voor electra doorheen te leggen?
Inkepingen in de vorm van half houtverbinding zodat je afwerking strak is.

Ik weet niet wat je met je je verlichting/elektra wilt maar eventueel zou je de balken kunnen infrezen.

Wat ook netjes hout is (en veel minder snel krom trekt, of is) is Laminated Veneer Lumber hout. Alleen lang niet overal verkrijgbaar. Maar wel weer eens wat anders :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6hdpUdVo-VsRyMDINHNkVMxlM4A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ihcgvgkqxCVVEuhEU2BO3rRe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Toppe op 16-12-2020 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-09 06:57
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zonde van deze mooie ruimte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Ik heb het niet zo op zulke hoge ruimtes, waar ik gezien heb dat huizen de hoogte behouden vind ik het kil en akoestisch niet fijn. Het kan wel mooi zijn als je hellingshoek een stuk lager is icm een diepe dakkapel, maar dan heb je het over rond de 45 graden dakhelling. Dit is 60 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedenk me net ineens dat er bij ons in de wijk-WhatsApp laatst een hele discussie was of de schanierdakconstructie er wel op berekend is om nog het gewicht van een extra dakkapel te dragen. Jij gaat nu wel een flink overtreffende trap doen met 2 dakkapellen, een verdiepingsvloer + alles wat je daar nog op gaat plaatsen.

Heb je vanuit de aannemer al duidelijk wat voor gewicht de dakconstructie kan hebben?
Je wilt niet zoiets als in Heesch afgelopen zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Farmerwood schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:34:
[...]

Bedenk me net ineens dat er bij ons in de wijk-WhatsApp laatst een hele discussie was of de schanierdakconstructie er wel op berekend is om nog het gewicht van een extra dakkapel te dragen. Jij gaat nu wel een flink overtreffende trap doen met 2 dakkapellen, een verdiepingsvloer + alles wat je daar nog op gaat plaatsen.

Heb je vanuit de aannemer al duidelijk wat voor gewicht de dakconstructie kan hebben?
Je wilt niet zoiets als in Heesch afgelopen zomer.
8 januari komen constructeurs kijken van een gerenommeerd dakkapellen bedrijf, die gaan dit voor ons bekijken. Die van ons worden nog lichter (per stuk) dan wat er vanuit de bouw wordt aangeboden; die zijn maarliefst 3,40m breed. Op mijn foto zie je het niet, maar het trappenhuis en technischme ruimte zijn beiden uit kalkzandsteen blokken opgebouwd die een dragende functie hebben. De balkenconstructie van de vliering rust in principe op de verdiepingsvloer, en deels aan de gevels.

Maar het staat wel op m'n radar inderdaad als iets om mee uit te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k0ewl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-08-2023
Bij mensen verderop in de wijk hebben grote dakkapellen laten plaatsen voor en achter. Door een specialist en daar is het hele dak in elkaar gezakt. Dus pas daarmee op.

Om die reden hebben wij een constructeur gevraagd om het door te rekenen en gaan 2 dikke balken van 6.5 meter lang, 20x25cm plaatsen om de dakkapel op te zetten.

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
k0ewl schreef op woensdag 16 december 2020 @ 15:45:
Bij mensen verderop in de wijk hebben grote dakkapellen laten plaatsen voor en achter. Door een specialist en daar is het hele dak in elkaar gezakt. Dus pas daarmee op.

Om die reden hebben wij een constructeur gevraagd om het door te rekenen en gaan 2 dikke balken van 6.5 meter lang, 20x25cm plaatsen om de dakkapel op te zetten.
Waar komen die balken precies? Het meeste gewicht komt bij ons op het dakschot vermoed ik, gezien de 60 graden helling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k0ewl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-08-2023
nel!s schreef op woensdag 16 december 2020 @ 15:58:
[...]

Waar komen die balken precies? Het meeste gewicht komt bij ons op het dakschot vermoed ik, gezien de 60 graden helling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TsBR08TAY3ULJJHRC_faMebwQOE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P71m2ZZE9O6uYbrToWntk0o6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5rv_fGUs1Lm7LvNOavrOmp4Wjx0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eE4ZC3OxMInkZAnUGuXyhL4L.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E9f66IIrKhNe_hsJ451javLtbJs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0p3PFNnaxBFqfvZjRyiCoXF2.png?f=fotoalbum_large

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

Nou het lijkt erop of ze bij ons eindelijk gaan “beginnen”. De warmtebronnen zijn al wel geslagen (zie pijpjes) Maar dit lijkt op maaiveld egaliseren!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GPquY4sKSdGggrET_V72GDxxPr4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zi3Na1NRtZh0TemWtJ5wGFNc.jpg?f=fotoalbum_large

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaa87
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-07-2021
De bouw van mijn woning is vandaag officieel gestart. Ik mag sowieso geen wijzigingen meer doorgeven van de aannemer. Nu heb ik bedacht dat ik heel graag een glazen wand wil tussen de keuken en de gang zoals op de foto hieronder. Ik hoop dat ik na oplevering gewoon door iemand die binnenmuur kan laten openbreken zodat de glazenwand geplaatst kan worden. Ben benieuwd of het echt zo makkelijk is zoals ik er nu over denk. Of kan dan toch niet zomaar? Ik heb gelukkig niet veel elektra lopen in die muur omdat ik ook een keukeneiland heb gekozen. Wel heb ik de thermostaat van de verwarming en de lichtschakelaar wel op die muur zoals de mensen op deze foto ook hebben...maar die leidingen lopen meestal naar boven toch? Dan zou het geen probleem moeten zijn om de rest van de muur ernaast open te breken zou je denken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hEqvfvPl2raTeGfs40MwdnbpKi8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ktxn8K4uWSPLRArFBEryezS4.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Volgens mij kan dat gewoon. Een kennis heeft die muur eruit gesloopt en 20-30cm verplaatst om ruimte te maken voor een kookeiland. (Zou ik dan ook gelijk doen mits je gang breed genoeg is)

Tenzij het een draagmuur is of een muur die voorkomt dat de rij woningen als een kaartenhuis omvalt (heeft vast een naam).

Zou overigens wel goed nadenken voordat je daar een glazen wand plaatst. Is dat over 10 jaar nog steeds leuk/praktisch?

[ Voor 42% gewijzigd door Sport_Life op 16-12-2020 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
chris vw schreef op maandag 14 december 2020 @ 21:36:
Ik wilde graag een garage en bijkeuken, daarom een bijkeuken achter de garage/woonkamer laten maken.
We hadden achtertuin van 11,5 bij 11, dit is nu achter de bijkeuken nog 8,5 diep. Bijkeuken is trouwens meer een wasruimte, waar ook genoeg ruimte is om droogrekken neer te zetten. De woonkamer trouwens wel met 2,4 meter laten verlengen, maar ook het trappenhuis halve meter naar achteren laten verplaatsen. Zodat we voren er ook wat aan hebben.

***members only***
En dat is gelukt in projectmatige bouw? Wow. Daar hoefden wij echt niet mee aan te komen. Fijn!
Farmerwood schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:41:
YES, vanmorgen mail van Reinbouw met de definitieve opleverdatum: 20 januari 2021!
- November 2019 getekend voor het huis.
- 22 Januari 2020 laatste handtekeningen gezet voor meerwerk
- Maart 2020: Notaris voor overdracht grond
- Mei 2020: Fundering gestort
- Juni 2020: Dekvloer gereed
- Januari 2021 dan dus de oplevering.
Mooi tempo. Doorlooptijd is bij ons iets langer. Zal na de bouwvak worden. Nog steeds te overzien, maar acht maanden was ook leuk geweest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaa87
Sport_Life schreef op woensdag 16 december 2020 @ 20:56:
Volgens mij kan dat gewoon. Een kennis heeft die muur eruit gesloopt en 20-30cm verplaatst om ruimte te maken voor een kookeiland. (Zou ik dan ook gelijk doen mits je gang breed genoeg is)

Tenzij het een draagmuur is of een muur die voorkomt dat de rij woningen als een kaartenhuis omvalt (heeft vast een naam).

Zou overigens wel goed nadenken voordat je daar een glazen wand plaatst. Is dat over 10 jaar nog steeds leuk/praktisch?
ah fijn om te horen. Het is volgens mij een niet dragende lichte scheidingswand. Ik hoop alleen dat de muur kan worden afgebroken zonder schade aan de vloer ivm de vloerverwarming. En als ik de tijd kon terugdraaien had wel gezorgd dat alle schakelaars op de een andere muur kwamen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Yaa87 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 21:06:
[...]

ah fijn om te horen. Het is volgens mij een niet dragende lichte scheidingswand. Ik hoop alleen dat de muur kan worden afgebroken zonder schade aan de vloer ivm de vloerverwarming. En als ik de tijd kon terugdraaien had wel gezorgd dat alle schakelaars op de een andere muur kwamen |:(
Ja voor de duidelijkheid ik ben geen engineer of bouwkundige, wees daarvan bewust!

Heb het alleen weleens gezien bij iemand :)(die wel timmerman is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris vw
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Pannencouque schreef op woensdag 16 december 2020 @ 20:57:
[...]
En dat is gelukt in projectmatige bouw? Wow. Daar hoefden wij echt niet mee aan te komen. Fijn!
Tja ik moet eigenlijk eerlijk zijn, het is catalogusbouw van een 2-onder-1 kap. Dus geen projectbouw, maar particulier opdrachtgeverschap. Dat is wel de reden waarom ik ben gestopt met projectbouw en in dezelfde nieuwbouwwijk dit ben gaan doen. Maar in het forum van 'zelfbouw' past mijn bouw ook niet echt omdat het niet vrijstaand is en zonder architect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
chris vw schreef op woensdag 16 december 2020 @ 21:23:
[...]

Tja ik moet eigenlijk eerlijk zijn, het is catalogusbouw van een 2-onder-1 kap. Dus geen projectbouw, maar particulier opdrachtgeverschap. Dat is wel de reden waarom ik ben gestopt met projectbouw en in dezelfde nieuwbouwwijk dit ben gaan doen. Maar in het forum van 'zelfbouw' past mijn bouw ook niet echt omdat het niet vrijstaand is en zonder architect.
Jawel hoor, daar ben je van harte welkom!
Denk ook dat je er meer aan hebt, is een heel ander traject dan project :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris vw
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Deleon78 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 21:28:
[...]

Jawel hoor, daar ben je van harte welkom!
Denk ook dat je er meer aan hebt, is een heel ander traject dan project :)
Ik zal er wel welkom zijn ;). Maar uiteindelijk gaat catalogusbouw grotendeels hetzelfde als projectbouw, alleen je kan meer kiezen. Zo ervaar ik het. De start is bij allebei een woningontwerp inclusief installaties, bouwvergunning etc. Alleen bij de cataloguswoning zijn er vaak varianten mogelijk (andere stenen, kleur kozijnen etc) en kan je makkelijkere eigen inbreng kwijt door wijzigingen in zowel de woningindeling en de installaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Yaa87 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 20:53:
De bouw van mijn woning is vandaag officieel gestart. Ik mag sowieso geen wijzigingen meer doorgeven van de aannemer. Nu heb ik bedacht dat ik heel graag een glazen wand wil tussen de keuken en de gang zoals op de foto hieronder. Ik hoop dat ik na oplevering gewoon door iemand die binnenmuur kan laten openbreken zodat de glazenwand geplaatst kan worden. Ben benieuwd of het echt zo makkelijk is zoals ik er nu over denk. Of kan dan toch niet zomaar? Ik heb gelukkig niet veel elektra lopen in die muur omdat ik ook een keukeneiland heb gekozen. Wel heb ik de thermostaat van de verwarming en de lichtschakelaar wel op die muur zoals de mensen op deze foto ook hebben...maar die leidingen lopen meestal naar boven toch? Dan zou het geen probleem moeten zijn om de rest van de muur ernaast open te breken zou je denken.

[Afbeelding]
Toevallig. Bij mij dus ook vandaag start bouw. Toevallig Naarden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaa87
siemenz schreef op woensdag 16 december 2020 @ 22:08:
[...]

Toevallig. Bij mij dus ook vandaag start bouw. Toevallig Naarden ?
Nee een plaats grenzend aan Amsterdam :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Yaa87 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 22:12:
[...]

Nee een plaats grenzend aan Amsterdam :)
Das Naarden toch ook ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Kan nog altijd Naarden zijn voor de yuppen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door JackBol op 16-12-2020 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

JackBol schreef op woensdag 16 december 2020 @ 22:59:
[...]

Kan nog altijd Naarden zijn voor de yuppen ;)
Zo young ben Ik helaas niet meer

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:20
Yaa87 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 21:06:
[...]

Vrijwel altijd worden de lichte scheidingswanden op de dekvloer geplaatst (goede vlakke ondergrond). Dan heeft het verwijderen van de wand geen invloed op de verwarmingsleidingen. Ander punt van belang is de plafondafwerking, dat is vaak spuitwerk wat na het plaatsen van de wand komt. Na het verwijderen van de wand zie je een streep onafgewerkt plafond.

• Mad-Matt
  • Laatst online: 09:32

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Wij zijn van de week ook maar eens zelf wezen kijken.

Helaas erg weinig te zien, door een weiland en een watertje kunnen we ook niet echt dichtbij genoeg komen om foto's te maken, maar tot zover liggen alleen de fundatiebalken er nog maar. Dat gaat nog wel even duren.

(Mijn ergste zorg is dat de woningmarkt loop van volgend jaar in elkaar stort ivm waarde huidige huis, maar we duimen dat dit niet zo is, lijkt het nu niet op, maar je weet maar nooit wat de economie doet in dit rare klimaat)

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Pagina: 1 ... 138 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2