Liquorice schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:30:
Ik heb een poosje niet gepost, druk na de oplevering van het huis.

Nu het weer kouder wordt hebben wij voor het eerst de vloerverwarming aan in ons nieuwbouw huis. Nu komt uit de verdeler op tweede verdieping af en toe een hard geluid, waarna vervolgens een kloppend geluid klinkt. Het geluid is het beste te omschrijven als water (of lucht?) dat onder hele hoge druk ergens doorheen geperst wordt. Het duurt minder dan een seconde en het klinkt hard genoeg om nachts wakker van te worden. Waarna het kloppende geluid volgt, dit kloppende geluid komt de laatste weken weinig meer voor. Het harde geluid blijft aanwezig. Er is geen peil op te trekken wanneer dit gebeurt. De bouwer geeft aan dat de installatie ontlucht moet worden, maar heeft geen beschrijving toegevoegd hoe dit moet gebeuren. Daarom ben ik op zoek naar tips. Hoe ontlucht je de verdelers voor vloerverwarming?
Verdeler begane grond
[Afbeelding]
Verdeler tweede verdieping
[Afbeelding]
Daarnaast zag ik dat bij de pomp op de tweede verdieping al een aanslag/roest aanwezig is. Is dit normaal?
[Afbeelding]
Alvast bedankt!
Ik zou het zoeken in de thermostaatknoppen. Die zorgen ervoor dat het water dat de vloer in gaat niet te warm wordt. Als de bovenste balk warm wordt, loopt die thermostaatknop die naar boven uitsteekt dicht. Als die bijna dicht is en de verwarming nog loopt moet de ketel steeds harder werken om het water erdoor te persen. Dat zou het kloppen kunnen veroorzaken.
Als het goed is zit ergens in de leidingen een bypass (niet op de foto's overigens). Die bypass kun je inregelen van 0.1 tot 0.5 door er aan te draaien. Zit die bypass er niet, dan zijn ze die vergeten.
Zo'n bypass is een veerbelaste klep. Als de beveiligingen op de verdeler dicht gaan, wordt die klep open gedrukt zodat de ketel zijn water kwijt kan. Als die bypass er wel zit, zet deze dan eens op 0.1 of 0.2, maar niet veel hoger.
Je moet ook even op de begane grond de pompsensor op de buis leggen. Dat is het zwarte ding rechtsboven. Die hoort strak tegen die buis aan te zitten. Daar zit een beveiliging in zodat er nooit te warm water de vloer in gepompt wordt. Als die balk te warm wordt gaat de pomp uit. Op de onderste foto zit die sensor wel netjes tegen de buis aan.
896gerard schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:27:
[...]
Er is een topic over kloppende verwarming:
topic
Hebben vloerverwarmingverdelers altijd een eigen pomp/stopcontact? Voor mij is dit nieuwe informatie, ik dacht dat ik zelf in de buurt ervan nog een stopcontact moest aanleggen om de verdeler te automatiseren.
Nee, niet alle verdelers hebben een eigen pomp. Dit zijn mengverdelers, die hebben wel een eigen pomp. Het ligt helemaal aan de installatie of dat wel of niet moet. Je kunt ook de ketel het water laten rondpompen.
Dat heeft niet met de warmtebron te maken. Je kunt een mengverdeler toepassen bij een CV ketel, maar ook een open verdeler bij een CV ketel. En allebei kunnen ook bij een warmtepomp. Het ligt er maar aan hoeveel weerstand er in het circuit zit en of er zoneregeling toegepast wordt.
Het voordeel van deze verdelers is dat je er alle kanten mee uit kunt. Je kunt hem namelijk heel gemakkelijk ombouwen naar een zelfaanzuigende pomp en zo een hydraulisch actief systeem maken met een parallelbuffer achter een warmtepomp, maar dat is een beetje off-topic hier

.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp