Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 142 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.803.999 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
JanHenk schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:48:
[...]

Juist. Op zich is dat ook niet erg, toch? Energietechnisch, in combinatie met ons zeeklimaat, kun je denk ik beter een maand of twee koelen dan vijf maand stoken, zeg maar..

Maar qua euro's schiet je dan wellicht je doel wel weer voorbij. Dat weet ik niet zo.
Euh nee. Het stookseizoen is bij goede isolatie sowieso al geen vijf maanden, het koelseizoen daarentegen... wel.

Maargoed, als je puur fictief het werkelijke energieverbruik voor koeling niet meetelt kun je je rijk rekenen met de maximalisatie van zontoetreding.
[...]

Dat zijn inderdaad vreemde uitwerkingen cq uitzonderingen op het beleid, die begrijp ik ook niet.
Er zit wel wat logica achter. Stel je haalt de 1e verdieping er tussenuit van een klassiek ruitje. Dan verlies je bijv. 40% van je woonoppervlak maar slechts 20% van je verliesvlak. Dan gaat je verbruik per vierkante meter dus omhoog.
Die balansventilatie trouwens vind ik persoonlijk ook niet altijd even fijn. Liever een goed geïsoleerde woning met MV (type C) dan een minder goed geïsoleerde woning met balansventilatie.
Nee juist niet. Want dan hoef je niet te stoken om het warm te houden maar zit je wel met de koudeval van de roosters.
Die Rc waarden uit het bouwbesluit waren mij onbekend, ik vind ze behoorlijk aan de lage kant.
Mwah. De tvt van hogere waardes zijn nogal lang.
(Reden waarom ik hier interesse in heb; mijn huidige woning uit 2015 (ook projectbouw) is aan de kleine kant en overweeg weer in te schrijven voor projectmatige bouw, maar wil wel weer goed beslagen ten ijs komen..)
Vergunningsdatum is veelal bepalend. Dus voordat er opgeleverd wordt volgens nieuwe regeltjes ben je een paar jaar verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

(Reden waarom ik hier interesse in heb; mijn huidige woning uit 2015 (ook projectbouw) is aan de kleine kant en overweeg weer in te schrijven voor projectmatige bouw, maar wil wel weer goed beslagen ten ijs komen..)
Bij ons komen ook veel nieuwe projecten voorbij van verschillende aannemers: stuk voor stuk in de basis karig uitgevoerd, zowel op isolatie, pv panelen, alsook m2 en basis zaken als voldoende wcd's.
Er zullen vast ergens projecten zijn waarbij wel rekening wordt gehouden met deze zaken, de vraag is wil je daar wonen.. Voor de meeste mensen is locatie icm woningtype een van de belangrijkste aspecten , de rest niet/nauwelijks.

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 28-12-2020 18:27 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 11:50
aprofet schreef op maandag 28 december 2020 @ 14:58:
[...]

@Blihi ging dat vervangen ten koste van je stucwerk/renovlies?
Nee. Ik heb aluminium kozijnen, dan heb je daar geen last van.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bryk23
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13-07-2022
Beste allemaal,
Sinds 2 weken eigenaar van een nieuwbouwwoning. Niet nagedacht over de plaatsing van wcd in de keuken dus die zijn standaard opgeleverd.

Ondertussen zijn enkele wcd voorzien van afdekplaatjes, gaan niet gebruikt worden. Volgende week worden alle muren voorzien van renovlies en de plakker van het renovlies geeft aan dat de "gaten" achter de afdekplaatjes gevuld moeten worden...

Ik als klusser met 0 ervaring vraag me af, kan dat gat gevuld worden met de welbekende Alabastine? Of roodband? Andere tips zijn natuurlijk welkom. Insteek is om dit zelf te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hallom
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-05 22:03
aprofet schreef op maandag 28 december 2020 @ 09:53:
[...]

Krijg je in je nieuwbouw woning een (bodem)warmtepomp dan zijn de meningen tegenwoordig verdeeld omtrent de mate van "opstoken":
LTV (lage temp) vs HTV (hoge temp).
https://www.klimaatathome...pomp-een-opstookprotocol/

Als je verwarming max. 35 graden warmte levert is het niet nodig om het protocol uit te voeren tot 50 graden (hogere kans op scheuren).
Maar wellicht kunnen andere tweakers die reeds een warmtepomp nieuwbouwwoning hebben hier iets zinnigs over melden.
Oh goed dat ik dit lees. Wij hebben een warmtepomp van Klimaatgarant, en zag net op hun website dat ze precies hetzelfde zeggen. Dat scheelt wel die 2 weken zeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Bryk23 schreef op maandag 28 december 2020 @ 18:50:
Beste allemaal,
Sinds 2 weken eigenaar van een nieuwbouwwoning. Niet nagedacht over de plaatsing van wcd in de keuken dus die zijn standaard opgeleverd.

Ondertussen zijn enkele wcd voorzien van afdekplaatjes, gaan niet gebruikt worden. Volgende week worden alle muren voorzien van renovlies en de plakker van het renovlies geeft aan dat de "gaten" achter de afdekplaatjes gevuld moeten worden...

Ik als klusser met 0 ervaring vraag me af, kan dat gat gevuld worden met de welbekende Alabastine? Of roodband? Andere tips zijn natuurlijk welkom. Insteek is om dit zelf te doen.
Er lopen toch kabels doorheen? Dan moet je ze niet zomaar dicht smeren. Als je écht niet anders kan: deksel er op, daarna behangen.
Links of rechts om: geen voorstander :)

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Bryk23 schreef op maandag 28 december 2020 @ 18:50:
Beste allemaal,

Lol, echt absurd. Met 0 ervaring zou ik zeggen; laat die stopcontacten maar fijn zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-07 13:38
Sport_Life schreef op maandag 28 december 2020 @ 18:18:
[...]

Bij ons komen ook veel nieuwe projecten voorbij van verschillende aannemers: stuk voor stuk in de basis karig uitgevoerd, zowel op isolatie, pv panelen, alsook m2 en basis zaken als voldoende wcd's.
Er zullen vast ergens projecten zijn waarbij wel rekening wordt gehouden met deze zaken, de vraag is wil je daar wonen.. Voor de meeste mensen is locatie icm woningtype een van de belangrijkste aspecten , de rest niet/nauwelijks.
Op dit vlak denk ik dat we met ons project best prima zitten. Ligging vinden we super, een dorp in een “nieuw jasje”, speels opgezet, autoluw, en qua isolatie (heb er niet erg veel verstand van, maar “men” zegt dat het vrij aardig is) ook best top. Met meerwerkopties keus genoeg gehad, al waren sommige zaken absurd duur. Wel hebben we alle WCD’s tot de max bijgeplust door het hele huis, en heb ik op de badkamer na, overal loze leidingen laten leggen. Dat laatste blij toe, want bij het leidingkijkmoment nauwelijks 4g dekking. Dus dekkende WiFi met WiFi-bellen wordt een must ;)

Isolatiewaarden uit de technische omschrijving van onze woning:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yJvSnoeCy2MzIPceWagjz4uwDZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lM13hT1PHwN9JNvXBvduz8Ht.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast wordt de woning voorzien van 15 zonnepanelen, merk/type (nog) niet bekend maar volgens het bouwbesluit “conform huidige marktnorm” dus onder de 300wh zal het wel niet meer wezen.

De buren hebben een uitbouw van 1,2 meter, en krijgen 1 paneel extra op het dak. Stukje verderop een uitbouw van 2,4 meter, 3 panelen extra.

Sommige mensen vonden ons besluit om hierheen te verhuizen vrij apart, want “weer een rijtjeshuis”, en “het oogt niet groot”. We kwamen van 71m2 en straks hebben we 125m2, en qua hypotheek bruto maar €100 meer t.o.v. De oude woning. En we zijn al gasloos, we (ik) hoeven niet meer al onze vrije tijd te verstoken aan klussen, verbouwen en opknappen. En met 2 kids van 11 en 5 is 71m2 echt vrij krap. Onze oude achtertuin was 3 bij 4, straks 6 bij 14. Alles bij elkaar opgeteld waren we er vrij snel uit dat dit ‘m ging worden!

Tsja je moet lang wachten op de woning, en niet iedereen heeft dat geduld. Al vind ik dat persoonlijk wel meevallen. Het jaartje is omgevlogen, en over 8 weken krijgen we grofgeschat de sleutel. Iedere keer als we gaan kijken kriebelt het steeds harder en groeit het ongeduld :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:34
JanHenk schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:02:
[...]

Ik heb al diverse publicaties hierover gelezen. In eerste instantie was ik wel enthousiast, men kon namelijk niet meer met "excuuspanelen" verbloemen dat de isolatie ondermaats is. Ben even benieuwd naar een mening van een expert, want ik zit niet in de bouwwereld...

Nu ik me er in verdiep, kom ik erop dat voor EP1 als norm voor grondgebonden woningen 55 kWh / m2 / jr wordt gehanteerd. Dat is een heel eind verwijderd van wat in de "passiefhuizen" wereld als maatstaf wordt gehanteerd (15 kWh / m2 / jr).

Ik begrijp dat de 55 nagenoeg overeenkomst met EPC 0,4? In ieder geval is de lat na de eerste conceptfase waarbij EP1 op 25 zou worden gezet, toch een aardig stuk lager gelegd.

Ik vraag mij af, is dat nu positief voor kopers? Ik kan me voorstellen dat er een soort optimum is, maar 55 lijkt mij voor nieuwe woningen aan de hoge kant, toch? Energiebesparing begint allemaal met isolatie. Voor potentiële kopers van projectbouw ben ik bang dat de bouwer weer aan de karige kant gaat zitten om hun winst maximaliseren... Per saldo is er met BENG denk ik geen grote verbetering gerealiseerd...
EP1 <55 kun je niet vergelijken met <15 van een Passiefhuis. Ergens in de uitwerking van BENG heeft de lobby van de raamroosters het voor elkaar gekregen om EP1 te bepalen met ventilatie type C. Ook al zit er een systeem D (balansventilatie met WTW) in.

De waarde <15 van een Passiefhuis is een netto warmte vraag berekend op de werkelijk aangebrachte materialen en systemen. De waarde EP 1 <55 is berekend met fictief systeem C. Vandaar de sprong van <25 naar <55.

EP1= warmtebehoefte met fictief systeem C
EP2=energieverbruik "werkelijk" inclusief systeemrendementen
EP3=percentage duurzaam opwek

EP2 is dus ook niet vergelijkbaar met de waarde voor Passiefhuis. Hier zit het verschil in energieverbruik (EP2) en netto warmtevraag (hoeveel energie is er nodig).

In de nieuwe labeling komt naast de scores EP1/2/3 ook de netto warmte vraag te staan.

EP2 wordt gebruik om het label te bepalen, dus A, B A++ enz.

Andere aanpassing is de vormfactor en bouwwijze. Bij ongunstige verhouding schil / GBO zijn er lagere eisen. Bij lichte bouwwijze (Houtskelet) is er ook een lichtere eis.

[ Voor 3% gewijzigd door hansgrave op 28-12-2020 20:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansgrave
Dakillerbean schreef op maandag 28 december 2020 @ 20:00:
[...]

Op dit vlak denk ik dat we met ons project best prima zitten. Ligging vinden we super, een dorp in een “nieuw jasje”, speels opgezet, autoluw, en qua isolatie (heb er niet erg veel verstand van, maar “men” zegt dat het vrij aardig is) ook best top. Met meerwerkopties keus genoeg gehad, al waren sommige zaken absurd duur. Wel hebben we alle WCD’s tot de max bijgeplust door het hele huis, en heb ik op de badkamer na, overal loze leidingen laten leggen. Dat laatste blij toe, want bij het leidingkijkmoment nauwelijks 4g dekking. Dus dekkende WiFi met WiFi-bellen wordt een must ;)

[Afbeelding]

Daarnaast wordt de woning voorzien van 15 zonnepanelen, merk/type (nog) niet bekend maar volgens het bouwbesluit “conform huidige marktnorm” dus onder de 300wh zal het wel niet meer wezen.

De buren hebben een uitbouw van 1,2 meter, en krijgen 1 paneel extra op het dak. Stukje verderop een uitbouw van 2,4 meter, 3 panelen extra.

Sommige mensen vonden ons besluit om hierheen te verhuizen vrij apart, want “weer een rijtjeshuis”, en “het oogt niet groot”. We kwamen van 71m3 en straks hebben we 125m3, en qua hypotheek bruto maar €100 meer t.o.v. De oude woning. En we zijn al gasloos, we (ik) hoeven niet meer al onze vrije tijd te verstoken aan klussen, verbouwen en opknappen. En met 2 kids van 11 en 5 is 71m3 echt vrij krap. Onze oude achtertuin was 3 bij 4, straks 6 bij 14. Alles bij elkaar opgeteld waren we er vrij snel uit dat dit ‘m ging worden!

Tsja je moet lang wachten op de woning, en niet iedereen heeft dat geduld. Al vind ik dat persoonlijk wel meevallen. Het jaartje is omgevlogen, en over 8 weken krijgen we grofgeschat de sleutel. Iedere keer als we gaan kijken kriebelt het steeds harder en groeit het ongeduld :9
Uglas <1,51 is of een foute aanduiding of niet zo goed glas. Hr++ glas is al gauw < 1,2 Wellicht bedoelen ze U waarde van het kozijn inclusief glas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Dakillerbean schreef op maandag 28 december 2020 @ 20:00:
[...]

[Afbeelding]

Sommige mensen vonden ons besluit om hierheen te verhuizen vrij apart, want “weer een rijtjeshuis”, en “het oogt niet groot”. We kwamen van 71m3 en straks hebben we 125m3, en qua hypotheek bruto maar €100 meer t.o.v. De oude woning. En we zijn al gasloos, we (ik) hoeven niet meer al onze vrije tijd te verstoken aan klussen, verbouwen en opknappen. En met 2 kids van 11 en 5 is 71m3 echt vrij krap. Onze oude achtertuin was 3 bij 4, straks 6 bij 14. Alles bij elkaar opgeteld waren we er vrij snel uit dat dit ‘m ging worden!

m2 ipv m3 bedoel je? Want 71 kuub.. dat is ca. 28 vierkante meter :+

Wol in de muur = dikke muur. Zit je zo 4 cm dikker dan hetzelfde met isolatieplaat van PIR en soortgenoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakillerbean
kabeltjekabel schreef op maandag 28 december 2020 @ 20:14:
[...]

m2 ipv m3 bedoel je? Want 71 kuub.. dat is ca. 28 vierkante meter :+

Wol in de muur = dikke muur. Zit je zo 4 cm dikker dan hetzelfde met isolatieplaat van PIR en soortgenoten.
Whoops, m2 idd. Muurisolatie is een flink pak, toevallig een foto van gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dlMXjSFXvlg6xn6aspTVWug7JB4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zrxmycj1TTceBSE2gAmXWmHW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FYAAMQqLHFS-LOLzkTx5KwFd6ow=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cTTVjRwoP25187rvT3CFohx0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
hansgrave schreef op maandag 28 december 2020 @ 20:05:
[...]

EP1 <55 kun je niet vergelijken met <15 van een Passiefhuis. Ergens in de uitwerking van BENG heeft de lobby van de raamroosters het voor elkaar gekregen om EP1 te bepalen met ventilatie type C. Ook al zit er een systeem D (balansventilatie met WTW) in.

De waarde <15 van een Passiefhuis is een netto warmte vraag berekend op de werkelijk aangebrachte materialen en systemen. De waarde EP 1 <55 is berekend met fictief systeem C. Vandaar de sprong van <25 naar <55.

EP2 is dus ook niet vergelijkbaar met de waarde voor Passiefhuis. Hier zit het verschil in energieverbruik (EP2) en netto warmtevraag (hoeveel energie is er nodig).

In de nieuwe labeling komt naast de scores EP1/2/3 ook de netto warmte vraag te staan.

Andere aanpassing is de vormfactor en bouwwijze. Bij ongunstige verhouding schil / GBO zijn er lagere eisen. Bij lichte bouwwijze (Houtskelet) is er ook een lichtere eis.
Ja. Elke lobby heeft z'n dingetje gehaald. Lagere eisen voor gekke bouwvormen met verliesvlakmaximalisatie ("tiny houses!"), voor lichte constructies "muh HSB" en inderdaad heeft Duco het ook voor elkaar gekregen het zogenaamd 'techniekneutraal' te krijgen, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Dakillerbean schreef op maandag 28 december 2020 @ 20:17:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja, doe je het met die Kingspanplaten gaat qua dikte zo 40% vanaf voor dezelfe warmteweerstand. Dan kan de muur dus dunner en dat is weer leuk qua lichtval enzo. Maar die wol is marginaal goedkoper.

[ Voor 3% gewijzigd door kabeltjekabel op 28-12-2020 20:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op maandag 28 december 2020 @ 18:02:
[...]

Euh nee. Het stookseizoen is bij goede isolatie sowieso al geen vijf maanden, het koelseizoen daarentegen... wel.

Maargoed, als je puur fictief het werkelijke energieverbruik voor koeling niet meetelt kun je je rijk rekenen met de maximalisatie van zontoetreding.
Ik heb nu een projectbouw tussenwoning uit 2015 (Epc 0,4 dus. Type C ventilatie. Beton prefab en gevels van hout prefab.)

Gasverbruik aan verwarming zo'n 350 kuub gemiddeld afgelopen jaren, 22 graden constant. Stook wel vanaf eind oktober tot begin april. Ondanks de isolatie (die gewoon goed voldoet), toch wel echt een seizoen van vijf maand. In de zomer wil het wel warm worden...

In mijn beleving is het altijd goed om de isolatie uit te breiden en energie te steken in koeling wanneer nodig, dan andersom.

Maar het is maar één ervaring (N=1), ik ben maar een fiscalist dus geen idee verder.
[...]

Nee juist niet. Want dan hoef je niet te stoken om het warm te houden maar zit je wel met de koudeval van de roosters.
De koudeval klopt, dat merk je wel. Maar toch, als je moet kiezen tussen minder goede isolatie en balansventilatie of betere isolatie en MV, dan kies ik nog steeds voor de laatste. Beter warmte verliezen aan frisse lucht, dan warmte verliezen aan slechte isolatie.

Een vriend van mij heeft dus het laatste en z'n stookkosten zijn significant hoger... Geen tegenstander van balansventilatie overigens, maar het moet geen vervanging zijn van een goed pak isolatie mi. Maar ook dat is weer N=1 ervaringen.

Verder dank voor je toelichtingen :)
hansgrave schreef op maandag 28 december 2020 @ 20:05:
[...]

Dank voor de toelichingen! Lastige info voor een leek.

Ik was vooral op zoek naar een vergelijk tussen epc 0,4 (wat ik nu heb) en wat de minimumnormen voor BENG zijn, ik was bang dat die slechter zouden zijn dan mijn huidige woning, maar daar lijkt het dus niet op. :)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bryk23
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13-07-2022
Toppe schreef op maandag 28 december 2020 @ 19:39:
[...]

Er lopen toch kabels doorheen? Dan moet je ze niet zomaar dicht smeren. Als je écht niet anders kan: deksel er op, daarna behangen.
Links of rechts om: geen voorstander :)
De kabels zijn al verlegd naar een logischere plek...het ging om een wcd op 2.20 voor afzuigkap en op 2m voor koelkast... behanger heeft het liever afgesmeerd omdat het renovlies niet goed zal hechten op het plastic afdekplaatje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-09 23:20
Ik ben benieuwd wie voor zijn/haar nieuwbouwproject een interieurontwerper onder de arm heeft genomen.

Wat was je beweegreden hiervoor? En hoe heb je jezelf voorbereid hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Bryk23 schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:08:
[...]

De kabels zijn al verlegd naar een logischere plek...het ging om een wcd op 2.20 voor afzuigkap en op 2m voor koelkast... behanger heeft het liever afgesmeerd omdat het renovlies niet goed zal hechten op het plastic afdekplaatje
Hij wilt het niet afgesmeerd maar dichtgesmeerd hebben. Daar zit wel een verschil :9

De draden lopen er in één geheel doorheen? Dus geen lasklemmen op die plek? Dan zou het nog wel kunnen. Prop papier er in en wat snelgips of muur vuller, het heeft amper wat te houden qua stevigheid :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
cacao70 schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:26:
Ik ben benieuwd wie voor zijn/haar nieuwbouwproject een interieurontwerper onder de arm heeft genomen.

Wij hebben een minimale vorm van interieurontwerp laten doen. Bij de Eijerkamp in Zutphen hebben we voor 85 euro een adviesgesprek gehad voor hulp bij de inrichting, kleuren en verlichting van de woonkamer. Ze kunnen je met het hele huis helpen, maar wij zochten eigenlijk alleen specifiek daarvoor advies.
Die 85 euro krijg je weer als korting op je aankopen dus netto was het gratis.

Voor mij was het vooral leerzaam om even te merken hoe zo iemand denkt tijdens advies. Op zich allemaal 'stichting open deur' vragen, maar je moet er zelf wel bij stil staan.
Nadenken of je bv vanaf je bank naar buiten wilt kunnen kijken of juist met je rug naar de ramen wil zitten. Moet de bank uitnodigend zijn om op neer te ploffen? Aka loop je er zo op af of moet je er eerst omheen lopen. Wil je er voor jezelf een lekkere relaxruimte van maken of wil je er bezoek kunnen ontvangen? Dat soort vragen.
Het heeft ons een paar goede tips opgeleverd die de uiteindelijke inrichting wel hebben bepaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
JanHenk schreef op maandag 28 december 2020 @ 20:50:
[...]

Ik heb nu een projectbouw tussenwoning uit 2015 (Epc 0,4 dus. Type C ventilatie. Beton prefab en gevels van hout prefab.)
EPC zegt niet zoveel. Dat kun je trucken met PV. 2015 met Rc 3,5 overal?
Gasverbruik aan verwarming zo'n 350 kuub gemiddeld afgelopen jaren, 22 graden constant. Stook wel vanaf eind oktober tot begin april. Ondanks de isolatie (die gewoon goed voldoet), toch wel echt een seizoen van vijf maand. In de zomer wil het wel warm worden...
Ja, 22 graden is ook veel te warm :P . En deels heb je dat waarschijnlijk om de koudeval vanuit de roosters op te heffen. Sowieso; ga je naar 20 graden dan wordt dat stookseizoen heel fors ingekort. Ventilatie naar D+wtw en je knipt nog een heel stuk er af.
In mijn beleving is het altijd goed om de isolatie uit te breiden en energie te steken in koeling wanneer nodig, dan andersom.
Correct. Maar daar ging het hier niet over. Gaat er om dat de normen voornamelijk blind zijn voor het verbruik door koeling. Dus de extra zonnewarmte in de winter wordt zwaar meegeteld maar dat bewoners er allemaal (mobiele) airco's ingooien in de zomer en dat dat 5x zovee verbruikt als de besparing in de winter wordt dan maar genegeerd.
Maar het is maar één ervaring (N=1), ik ben maar een fiscalist dus geen idee verder.
Daar ken ik er meer van :P
[...]
De koudeval klopt, dat merk je wel. Maar toch, als je moet kiezen tussen minder goede isolatie en balansventilatie of betere isolatie en MV, dan kies ik nog steeds voor de laatste. Beter warmte verliezen aan frisse lucht, dan warmte verliezen aan slechte isolatie.
Als totaalverlies gelijk is liever die met wtw. Dan kan er mooi een filter in tegen de houtstokers.
Een vriend van mij heeft dus het laatste en z'n stookkosten zijn significant hoger... Geen tegenstander van balansventilatie overigens, maar het moet geen vervanging zijn van een goed pak isolatie mi. Maar ook dat is weer N=1 ervaringen.
En welke Rc waarden heeft hij?
Verder dank voor je toelichtingen :)
[...]

Dank voor de toelichingen! Lastige info voor een leek.

Ik was vooral op zoek naar een vergelijk tussen epc 0,4 (wat ik nu heb) en wat de minimumnormen voor BENG zijn, ik was bang dat die slechter zouden zijn dan mijn huidige woning, maar daar lijkt het dus niet op. :)
Nee, de minimum Rc waarden zijn nu sowieso hoger.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dakillerbean schreef op maandag 28 december 2020 @ 20:17:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De bouwvakker die die isolatie heeft uitgevoerd zou het bij mij opnieuw mogen doen volgens de voorschriften.

Ik zie ingedeukt materiaal bij de randen (matras effect), ik zie geen halfsteensverband aangebrachte platen, onderste platen zijn aangebracht met maar 2 ankers (moet minimaal 4 zijn).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erniebert
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19-06 23:33

Ja gedaan. Mega grote huiskamer in ons nieuwe appartement van 107 m2. Hoe krijg je daar een eenheid in? Hoe krijg je daar sfeer in? De ontwerper heeft met ons een plan gemaakt op basis van onze wensen en haar ideeën (en ruimtelijk inzicht). Gezamenlijk kleuren bepaald en een lichtplan gemaakt. Blij met het plan, resultaat moet blijken na oplevering van het appartement medio maart/april. Maar daar hebben we wel vertrouwen in. Kost wel serieus geld, maar heeft ons veel richting en practische ideeën gegeven en daardoor rust in de kop. Zou het zo weer doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dakillerbean
Wolly schreef op maandag 28 december 2020 @ 23:04:
[...]

De bouwvakker die die isolatie heeft uitgevoerd zou het bij mij opnieuw mogen doen volgens de voorschriften.

Ik zie ingedeukt materiaal bij de randen (matras effect), ik zie geen halfsteensverband aangebrachte platen, onderste platen zijn aangebracht met maar 2 ankers (moet minimaal 4 zijn).
Hebben ze in dit geval ook gedaan, ik vond het er ook al vrij slordig uitzien, dus kwam uiteindelijk bij dezelfde beschrijving uit, en heb deze samen met de betrokken foto's naar de uitvoerder gestuurd, en men heeft deze hoek aangepast. Later besefte ik pas dat dit grotendeels de muur van de aanbouw van de buren is, en het niet mijn eigen huis betrof 8)7 op de 2e foto zag ik alleen het stuk rechtsboven welke echt niet door de beugel kon, deze hebben ze netjes vervangen en op de juiste manier aangebracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansgrave
kabeltjekabel schreef op maandag 28 december 2020 @ 22:39:
[...]

Het getalletje Rc is hoger, dat is gedaan omdat de berekening gewijzigd is. De werkelijke prestaties blijven ongeveer hetzelfde. De wijziging is dat er in de huidige Rc berekening een correctie zit van 3% (isolatie in fabriek aangebracht) of 5% (isolatie in het werk aangebracht), deze correctie vervalt in 2021. Door het vervallen van de correctie wordt de uitkomst hoger, de eis is daarom met ongeveer dit percentage ook verhoogt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben je er ook qua kleuren uitgekomen met hen? Ik merk dat ik de muurkleuren het lastigste vind.
Meubels en overige inrichting zijn wij te eigenzinnig voor en schuiven we net zo lang tot we het goed vinden. Maar muurkleuren zijn wat lastiger te switchen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 08:56

ChUcKiE

Dus........

Erniebert schreef op maandag 28 december 2020 @ 23:48:
[...]

Ja gedaan. Mega grote huiskamer in ons nieuwe appartement van 107 m2. Hoe krijg je daar een eenheid in? Hoe krijg je daar sfeer in? De ontwerper heeft met ons een plan gemaakt op basis van onze wensen en haar ideeën (en ruimtelijk inzicht). Gezamenlijk kleuren bepaald en een lichtplan gemaakt. Blij met het plan, resultaat moet blijken na oplevering van het appartement medio maart/april. Maar daar hebben we wel vertrouwen in. Kost wel serieus geld, maar heeft ons veel richting en praktische ideeën gegeven en daardoor rust in de kop. Zou het zo weer doen.
Mogen we weten in welke richting we moeten denken aan kosten die je kwijt geweest bent voor een interieurarchitect en wat ze/hij daarvoor gedaan heeft?

Ik overweeg dat ook namelijk maar kan nog niet echt inschatten hoeveel dat gaat kosten...

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:49
Of je gebruikt de Kingspan heet Kooltherm. Deze harde plaat op basis van resolschuim (een verre doorontwikkeling van bakeliet, dat wel de eerste kunststof wordt genoemd), kent een lambdawaarde van 0,021 W/m.K. Dat betekent volgens berekeningen van de fabrikant dat met een plaat van 98 mm dik in de spouw al een Rc-waarde van 5,0 m2K/W wordt gehaald.

volgende stap is aerogelisolatie, lambdawaarde 0,0135 W/m.K van Bleudec

wie heeft hier al ervaring mee ?
kabeltjekabel schreef op maandag 28 december 2020 @ 20:21:
[...]

Ja, doe je het met die Kingspanplaten gaat qua dikte zo 40% vanaf voor dezelfe warmteweerstand. Dan kan de muur dus dunner en dat is weer leuk qua lichtval enzo. Maar die wol is marginaal goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024

Ja wij, we hebben een intake gehad van de zomer en gaan in februari starten. Ik heb zelf echt wel oog voor wat bij elkaar past. Maar een indeling maken, kleuren bij elkaar uitzoeken en zorgen dat het allemaal klopt is echt wel een vak apart.

Ik bereid het voor door van alles op te slaan op Instagram. Pinterest vind ik een vicieuze cirkel met dezelfde (oude) inspiratie. Wat ik op Instagram zie vind ik veel inspirerender. Dat heb ik in eerste instantie verwerkt in een moodboards (lees screenshots gedumpt in een powerpoint) en dat hebben we bij de intake doorgenomen. Haar stijl spreekt me aan en ze snapt waar wij naartoe willen met het huis. Dat is dus een match.

Ze gaat ons in eerste instantie helpen bij het uitwerken van de indelingen voor de woonkamer/keuken en badkamer. Dan maakt ze ook een lichtplan. Met die info kunnen wij dan weer goed al het meerwerk uitwerken. Daar wil ze ook bij helpen maar dat wil ik nog wel zelf doen. Wel fijn om sowieso iemand te hebben met ervaring die goed mee kan denken en een netwerk heeft met aannemers en vakmannen die kunnen helpen. Daarna (oplevering is Q2 2022 dus wie weet dat de trends dan zijn) gaat ze de moodboards voor de ruimtes uitwerken zodat we ook weten wat voor kleuren we op de muren willen hebben en aan wat voor gordijnen etc we moeten denken.

Ze gaat als het nodig is ook eventueel mee shoppen, bijvoorbeeld met het uitzoeken van materialen voor de keuken of gordijnen. Maar dit hebben we vooralsnog niet begroot.

@ChUcKiE Even geknipt uit een eerdere reactie van mezelf:

Ze werkt op uurbasis (ongeveer 100 incl btw) en we kunnen kiezen wat ze gaat doen voor ons. Uit mijn hoofd is een moodboard is 4 uur, uitwerken indeling van 1 verdieping (3 voorstellen waaruit we kunnen kiezen) 16 uur, lichtplan 8 uur (incl. technische tekening en voorstel armaturen).

[ Voor 11% gewijzigd door Alic3 op 29-12-2020 09:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-09 17:54
Hier ook een interieurarchitect in de hand genomen. Ons huidige huis is echt goed gelukt qua styling, al zeg ik het zelf. We krijgen er vaak complimenten over en hebben een fotoshoot gehad. Dus voor de details en kleuren hebben we het niet gedaan.

Wij hadden 2 belangrijke redenen om het toch te doen:
  1. Een ontwerper is geen verkoper en andersom. Commercieel belang vertroebelt ieder advies. Ons huidige huis is ook nieuwbouw en het proces ging echt enorm snel. Je werd aan alle kanten onder druk gezet om snel besluiten te nemen. Vaak besluiten die af hangen van je inrichting, waar je nog helemaal niet over nagedacht had. Daarnaast ben je volledig afhankelijk van mensen die je iets willen verkopen en die geen ontwerper zijn in de basis. Een keukenverkoper bijvoorbeeld wil je doorgaans het liefst in zo min mogelijk tijd een keuken verkopen (er zijn gelukkig zeker uitzonderingen!) en heeft verstand van keukens, maar doorgaans niet van ontwerpen en het inrichten van je huis. Bovendien is de focus alleen het keukenhoekje en niet het totaal. Denk alleen al aan het licht in je hele woonkamer. Met de ontwerpen die we nu hebben, kunnen we veel sneller meerdere partijen af gaan om gewoon een offerte te krijgen voor ons ontwerp. Bovendien hebben we overal de leidingtekeningen kunnen aanleveren, zodat we niet afhankelijk zijn van de projectleveranciers. Nul druk, maximale keuzevrijheid en vaak nog voordeliger ook. Je moet alleen na de oplevering nog wat zaken zelf regelen, dat is het nadeel.
  2. Eenheid en unieke inzichten. Ondanks dat we de details prima zelf kunnen, denkt een interieurarchitect echt mee in het totaalplaatje. Wij zouden ruimte voor ruimte aanpakken en vaak denken in de opties die wij kennen. Een goede interieurarchitect pakt het totaalplaatje aan en zoekt eenheid in alle ruimtes samen. Daarnaast krijg je vaker unieke elementen waar je zelf niet aan denkt. Ook denkt onze architect goed mee in de lijnen van het huis. Hoe lopen de kozijnen, wat doen kasten en deuren met die lijnen? Hoe werken donkere of lichte kleuren in de ruimte? Hoe loop je door een ruimte en hoe wil je het verlicht hebben op welk moment?
Dit heeft ons veel leuke en goede ideeën gebracht en altijd op tijd voor we echt keuzes moesten maken. Keuzes die we toen al weloverwegen hadden genomen. Vooral mijn vrouw is niet snel met beslissingen nemen en wil graag alle opties doorlopen hebben. Dit scheelt enorm veel stress thuis.

Zoek een interieurarchitect die geen baat of belang heeft bij verkopen en check het portfolio om te kijken of zijn/haar stijl je aanstaat of dat deze ontwerper flexibel genoeg lijkt om jouw stijl te kunnen vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door millerman_sf op 29-12-2020 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 08:56

ChUcKiE

Dus........

Dan heb je denk ik de interieurarchitect helemaal in het begin al erbij betrokken of niet? Dus aan de hand van wat je wilt en de plattegronden aan de slag gegaan om vervolgens met het resultaat naar de keukenboer en badkamerleverancier te gaan?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
hansgrave schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 08:06:
[...]

Het getalletje Rc is hoger, dat is gedaan omdat de berekening gewijzigd is. De werkelijke prestaties blijven ongeveer hetzelfde. De wijziging is dat er in de huidige Rc berekening een correctie zit van 3% (isolatie in fabriek aangebracht) of 5% (isolatie in het werk aangebracht), deze correctie vervalt in 2021. Door het vervallen van de correctie wordt de uitkomst hoger, de eis is daarom met ongeveer dit percentage ook verhoogt.
Ik heb het niet over de wijziging van 6,0 naar 6,3, maar de wijziging in 2015 van overal Rc 3,5 naar 3,5/4,5/6,0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
kabeltjekabel schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:53:
[...]

Ik heb het niet over de wijziging van 6,0 naar 6,3, maar de wijziging in 2015 van overal Rc 3,5 naar 3,5/4,5/6,0
Aha sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

millerman_sf schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:46:
en check het portfolio om te kijken of zijn/haar stijl je aanstaat of dat deze ontwerper flexibel genoeg lijkt om jouw stijl te kunnen vinden.
Ik denk dat dit vooral het belangrijkste is. Geldt ook voor een tuinarchitect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• millerman_sf
ChUcKiE schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:50:
Dan heb je denk ik de interieurarchitect helemaal in het begin al erbij betrokken of niet? Dus aan de hand van wat je wilt en de plattegronden aan de slag gegaan om vervolgens met het resultaat naar de keukenboer en badkamerleverancier te gaan?
Yes, precies dit. Zij heeft direct alle tekeningen omgezet naar 3D en we zijn globaal de ruimtes en inrichtingen gaan bepalen. Daarna a.d.h.v. deadlines alle indelingen en ontwerpen verder gemaakt. Beginnend bij de keuken en daarna de badkamer. Daar hebben echt veel uurtjes in gezeten van haar en ons samen, om allerlei opstellingen te vergelijken en bij te schaven. En nog een keer tot het echt goed is.

Die tijd betaalt zich dus terug in rust en besparing van tijd daarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

@millerman_sf
Kun je een indruk geven van de kosten, en wat ze daar voor deed?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• millerman_sf
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Mooi bijgevolg is trouwens dat ik me echt veel meer serieus genomen voel door de aannemer. Dankzij de goede tekeningen van haar, weet hij dat we goed voorbereid komen en goed over alles nadenken. Dat heeft ons al meermaals wat extra weken de tijd gegeven, die hij normaal als marge aanhoudt voor klanten die hun zaakjes zelf niet zo goed op orde hebben.

[ Voor 40% gewijzigd door millerman_sf op 29-12-2020 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Heeft ze ook meegedacht over materiaalkeuze (in de keuken bijvoorbeeld), kleurstellingen, meubelkeuze, en dat soort zaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Mag ik vragen waarom je relatief veel tijd kwijt was aan het trappenhuis? Komt dat omdat je niet goed weet wat je er mee wilt/kan?

[ Voor 10% gewijzigd door Toppe op 29-12-2020 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op maandag 28 december 2020 @ 22:39:

EPC zegt niet zoveel. Dat kun je trucken met PV. 2015 met Rc 3,5 overal?
Volgens de technische omschrijving gevel, dak en vloer "zeer goed geïsoleerd (Rc=5,0)". Ik weet niet of dat een totaalscore is of per onderdeel.

Ik heb standaard geen PV en ook de hoekwoningen hadden dat niet. Wat best uniek was voor die tijd (2015) gezien de meeste projectbouw uit die tijd is uitgerust met de genoemde getruckte PV (al dan niet op de hoekwoningen).

Volgende technische omschrijving ook energielabel A++ (maar volgens mij bestond dat toen niet...).
Ja, 22 graden is ook veel te warm :P . En deels heb je dat waarschijnlijk om de koudeval vanuit de roosters op te heffen. Sowieso; ga je naar 20 graden dan wordt dat stookseizoen heel fors ingekort. Ventilatie naar D+wtw en je knipt nog een heel stuk er af.
Ja, ik heb sinds een tijdje ook met een vrouw en kind te maken... Zit er wel aan te denken om het stapsgewijs te verlagen, maar voor die paar kuubs gas hoef je het niet te doen eigenlijk. Snap wel dat ik het stookseizoen wel behoorlijk kan verkorten :)
Correct. Maar daar ging het hier niet over. Gaat er om dat de normen voornamelijk blind zijn voor het verbruik door koeling. Dus de extra zonnewarmte in de winter wordt zwaar meegeteld maar dat bewoners er allemaal (mobiele) airco's ingooien in de zomer en dat dat 5x zovee verbruikt als de besparing in de winter wordt dan maar genegeerd.
Eens, dat is jezelf voor de gek houden...
Als totaalverlies gelijk is liever die met wtw. Dan kan er mooi een filter in tegen de houtstokers.
Haha, ik proef hier wat sentiment. In mijn buurt sowieso niemand die dat doet. :)
En welke Rc waarden heeft hij?
Goede vraag, dat weet ik niet. Ik vermoed niet meer dan bouwbesluit en zeker niet de waarden die ik heb gezien zijn gasrekening. Daarnaast heeft hij dus wel 3x een excuuspaneel.
Ja, daar ben ik dus een beetje "bang" voor, dat een nieuwe woning gewoon een achteruitgang is qua Rc-waarden t.o.v. wat ik nu heb (Dus 5,0 naar verluidt.). Kijk, met een warmtepomp en PV ga je qua energierekening in euro's op dit moment sowieso naar vrijwel nul (waarschijnlijk), maar met afschaffing saldering etc., kan je in de toekomst nog wel voor een 'verrassing' komen te staan. Wat je niet hoeft warm te stoken en/of te koelen is altijd winst, nu en in de toekomst.

Ga in ieder geval letten op de waarden als er weer een projectbouw beschikbaar komt :), vind het toch wel belangrijk.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• millerman_sf
Rzaan schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:05:
Heeft ze ook meegedacht over materiaalkeuze (in de keuken bijvoorbeeld), kleurstellingen, meubelkeuze, en dat soort zaken?
Deels. In de keuken wel, maar wij wisten zelf al dat we een beton(look) vloer willen met grof hout op de keuken. Ze heeft daar wel meegedacht in de accenten en bijvoorbeeld het kleur werkblad. In de badkamer heeft ze veel meegedacht in de kleuren, met name om het spannend en tegelijk rustig te houden. Meubels kiezen we zelf, ze is uitgegaan van wat we nu hebben, maar met prima mogelijkheid tot upgrades in de toekomst. We hebben relatief weinig muren, dus ze heeft ons laten zien wat we met maatwerk kunnen bereiken aan kastruimte. Qua kleuren zoeken we het zelf wel uit, maar ze helpt wel mee in donker/licht en wat daarin werkt.
Toppe schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:37:
[...]
Mag ik vragen waarom je relatief veel tijd kwijt was aan het trappenhuis? Komt dat omdat je niet goed weet wat je er mee wilt/kan?
Ons huis heeft beneden de keuken/eetkamer, op de 1e verdieping woonkamer & werkkamer en op de 2e verdieping slaapkamers. Alles verbonden met open trappen. Deze zijn standaard gewoon van vurenhout. Dat ziet er naar onze mening gewoon niet uit in een nieuw huis dat verder wel leuk is aangekleed. Ongeacht welk kleurtje je het geeft of welke bekleding. Bovendien loopt het door over alle verdiepingen, dus daar kun je goed mee verbinden. Dan heb je de keuze om het te proberen niet op te laten vallen of er juist een statement van te maken. Wij kiezen voor die laatste. Alleen heb je ook nog te maken met akoestiek. Die combinatie vergt dus nog wat denkwerk :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:57
Nu ben ik wel benieuwd wat jullie met het trappenhuis gaan doen :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• millerman_sf
Ik ook! Binnenkort gaan we er verder mee aan de slag. Het eerste idee was een op maat gemaakte zwart stalen trap met houten treden. De achterwand zou betegeld worden. Alleen toen bedachten we dat akoestiek wel een dingetje is. Nu gaan we kijken naar een achterwand die geluid kan dempen/absorberen en er toch tof uit ziet. Dan passen we de trap daar bij aan. Alleen zijn de meeste oplossingen gericht op kantoren en dus saai. Een print doen we ergens anders al, wordt hem ook niet. We neigen naar bijvoorbeeld zoiets, maar dan is een houten trap weer minder handig:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0tmDqHieuv_USkjkH83eTWseIuc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/D3c1yzO8GuYVLc8FjrlPKOse.png?f=user_large

En een deel van die achterwand komt weer terug onder het barretje aan het kookeiland. En een deel van de muurkleur komt weer terug in de muren die op de diverse verdiepingen doorlopen vanuit het trappenhuis, waardoor die muur op iedere verdieping dezelfde kleur heeft als verbindende factor.

Keuzes, keuzes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 12:11
Bij ons lijkt het erop dat er gewoon brandklasse E dakfolie achter de in dak zonnepanelen krijgen, deze dus: https://www.morgofolietec...-dampopen-monolitisch150/

Ik heb hier heel weinig verstand van. Maar kan/mag dit nog wel zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
nel!s schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 17:22:
Bij ons lijkt het erop dat er gewoon brandklasse E dakfolie achter de in dak zonnepanelen krijgen, deze dus: https://www.morgofolietec...-dampopen-monolitisch150/

Ik heb hier heel weinig verstand van. Maar kan/mag dit nog wel zo?
In het Bouwbesluit is geen brandklasse voor een dak omschreven.
Bouwbesluit eist voor daken "vliegvuur bestendig". Een brand van een een perceel mag dus via de wind (vliegvuur) geen ander dak in de brand zetten. Vrijwel alle dakbedekkingen (bitumen/EPDM) en folies voldoen daar aan.

Echter de verzekeraars zien zich geconfronteerd met schade door brand van PV installaties op het eigen dak en hebben een richtlijn / keuring "scope 12" opgeschreven waar wel een brandklasse voor een dak staat.

Aangezien scope 12 nog maar net uit is is die vaak niet voorgeschreven en val je terug op het Bouwbesluit.

Overigens tonen onderzoeken naar brand in PV installaties 2 grote risicofactoren aan:
-in dak systemen met geringe of geen ventilatie achter de panelen
-connectoren: gebruik slechte / verschillende connectoren / verkeerd monteren connectoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
hansgrave schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 18:16:
[...]

In het Bouwbesluit is geen brandklasse voor een dak omschreven.
Bouwbesluit eist voor daken "vliegvuur bestendig". Een brand van een een perceel mag dus via de wind (vliegvuur) geen ander dak in de brand zetten. Vrijwel alle dakbedekkingen (bitumen/EPDM) en folies voldoen daar aan.

Echter de verzekeraars zien zich geconfronteerd met schade door brand van PV installaties op het eigen dak en hebben een richtlijn / keuring "scope 12" opgeschreven waar wel een brandklasse voor een dak staat.

Aangezien scope 12 nog maar net uit is is die vaak niet voorgeschreven en val je terug op het Bouwbesluit.

Overigens tonen onderzoeken naar brand in PV installaties 2 grote risicofactoren aan:
-in dak systemen met geringe of geen ventilatie achter de panelen
-connectoren: gebruik slechte / verschillende connectoren / verkeerd monteren connectoren
Duidelijk, dank je. Het lijkt erop dat scope 12 voornamelijk bij zakelijke installaties van belang is; installateurs voor particulieren kunnen gewoon de relevante nen norm aanhouden. Onze installateur is een gerenommeerd bedrijf maar ik zal ze eens bellen om na te gaan hoe ze eea precies aanpakken. Ons dak zit erop - panelen nog niet - maar het lijkt me te laat om nog terug te vallen op een op-dak systeem.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Een binnenhuisarchitect heeft vaak wel een enorme sterke eigen smaak, let daar goed op. Een huis vanaf de muren laten opbouwen met dergelijk persoon aan je zijde, kan bizar mooie huizen veroorzaken. Door net die keuken bijv. anders te laten plaatsen, of gebruik te maken van uniekere kleurstellingen in de materialen.

Ik merk zelf wel dat veel binnenhuisarchitecten weinig kaas hebben gegeten van techniek. Begrijpelijk, dit is van oorsprong niet helemaal onderdeel geweest van zijn of haar werkzaamheden. Ken er van monde toevallig een die bizarre villa's doet en dit ook echt goed erin kan verwerken, maar veel huizen word totaal niet nagedacht over wifi signaal sterkte of domotica terwijl het vrij eenvoudig mee te nemen is in je ontwerp als je dit aangeeft.

Teveel nieuwbouw huizen waar je vervolgens een half installatie team nodig hebt om een normale dekking te mogen realiseren. Dat is nooit leuk werk, want het valt altijd tegen aan de kant van de klant. Vooral omdat het achteraf is, die stuc-wand met hoek-profiel waar metalen shuif-deuren achter zitten met daar nog een stuc-wand achter.

Ach, ik lees regelmatig hier mee, wilde het toch even kwijt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
JanHenk schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:25:
[...]

Volgens de technische omschrijving gevel, dak en vloer "zeer goed geïsoleerd (Rc=5,0)". Ik weet niet of dat een totaalscore is of per onderdeel.
Zowel vloer, gevel als dak op Rc 5,0 is qua totaalverlies ongeveer hetzelfde als 3,5/4,5/6,0.
Ik heb standaard geen PV en ook de hoekwoningen hadden dat niet. Wat best uniek was voor die tijd (2015) gezien de meeste projectbouw uit die tijd is uitgerust met de genoemde getruckte PV (al dan niet op de hoekwoningen).

Volgende technische omschrijving ook energielabel A++ (maar volgens mij bestond dat toen niet...).
Ach, die omschrijvingen... ik kom er ook tegen waar ze net doen alsof het vooruitlopen op de norm betekend dat je je huis niet hoef te verbouwen over een paar jaar (waarmee ze impliceren dat nieuwbouwnormen toegepast worden op bestaande bouw..).
[...]

Ja, ik heb sinds een tijdje ook met een vrouw en kind te maken... Zit er wel aan te denken om het stapsgewijs te verlagen, maar voor die paar kuubs gas hoef je het niet te doen eigenlijk. Snap wel dat ik het stookseizoen wel behoorlijk kan verkorten :)
Bij 22 graden vind ik het persoonlijk al vies heet worden.
[...]

Eens, dat is jezelf voor de gek houden...
Inderdaad. Jezelf voor de gek houden maar dan gecodificeerd. Er zijn de laatste jaren echt heel wat gebouwen neergezet die straks gewoon niet meer zo gebouwd mogen worden als de eis van de overhitting ingaat.
[...]

Haha, ik proef hier wat sentiment. In mijn buurt sowieso niemand die dat doet. :)
Tel je zegeningen dan. Echt de pest als een aantal buren ganse dagen de luchtkwaliteit zitten te verpesten.
[...]

Goede vraag, dat weet ik niet. Ik vermoed niet meer dan bouwbesluit en zeker niet de waarden die ik heb gezien zijn gasrekening. Daarnaast heeft hij dus wel 3x een excuuspaneel.
Van welk bouwjaar is zijn huis? Tussen 1992 en 2012 was de norm overal 2,5. Van 2012 tm. 2015 was het 3,5, daarna is het 3,5/4,5/6,0 geworden (per bouwdeel verschillend).

En van voor die tijd;
Afbeeldingslocatie: http://www.bestaandewoningbouw.nl/wp-content/uploads/2011/12/Minimumisolatie-eisen-voor-de-sociale-woningbouw.jpg Technische eigenschappen van het woningcasco in de tijd
[...]

Ja, daar ben ik dus een beetje "bang" voor, dat een nieuwe woning gewoon een achteruitgang is qua Rc-waarden t.o.v. wat ik nu heb (Dus 5,0 naar verluidt.). Kijk, met een warmtepomp en PV ga je qua energierekening in euro's op dit moment sowieso naar vrijwel nul (waarschijnlijk), maar met afschaffing saldering etc., kan je in de toekomst nog wel voor een 'verrassing' komen te staan. Wat je niet hoeft warm te stoken en/of te koelen is altijd winst, nu en in de toekomst.

Ga in ieder geval letten op de waarden als er weer een projectbouw beschikbaar komt :), vind het toch wel belangrijk.
Bijna alles is precies het minimum. Enkel project met de vloer op 5,0 of dak op 7,0. Maar ook het minimum is qua totaalverlies niet anders dan overal 5,0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erniebert
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19-06 23:33
ChUcKiE schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 09:34:
[...]

Mogen we weten in welke richting we moeten denken aan kosten die je kwijt geweest bent voor een interieurarchitect en wat ze/hij daarvoor gedaan heeft?

Ik overweeg dat ook namelijk maar kan nog niet echt inschatten hoeveel dat gaat kosten...
Millerman heeft al het nodige beantwoord zie ik. Voor kosten reken op € 100,- per uur. Wij waren voor het totale plaatje 16 uur kwijt denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
@hansgrave ik ben nog niets beters tegen gekomen dan die Flimmer filter. Het is wel apart dat deze al bijna 20jr bestaat, zo te zien, maar blijkbaar nog niet breed ingezet wordt in wtw systemen in NL.

Zijn er in dit topic verder nog mensen die kijken naar extra filters en ionisatoren voor inkomende lucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

nel!s schreef op woensdag 30 december 2020 @ 10:00:
@hansgrave ik ben nog niets beters tegen gekomen dan die Flimmer filter. Het is wel apart dat deze al bijna 20jr bestaat, zo te zien, maar blijkbaar nog niet breed ingezet wordt in wtw systemen in NL.

Zijn er in dit topic verder nog mensen die kijken naar extra filters en ionisatoren voor inkomende lucht?
Ik heb gekeken naar het Pure induct filter van Brink, omdat ik erg snel allergie klachten krijg zodra er pollen in de lucht komen:

https://www.ventilatielan...-ionisatie-filterbox.html

Vond het nogal aan de prijs en weet ook niet of er bij ons ruimte voor is. (huis word in februari opgeleverd)
Voor nu besloten dat we het even aankijken of we het echt nodig achten, installeren kan achteraf altijd nog.

Dit type omdat we een Brink Flair 300 krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
@GeleFles ja de prijs van die ionisatoren is een beetje veel van het goede. Die Flimmerfilter lijkt het zelfde te doen, en zou je gewoon in je aanvoer kanaal kunnen stoppen. Dat klinkt erg goed dus!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacao70
Alic3 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 09:42:
[...]

Ja wij, we hebben een intake gehad van de zomer en gaan in februari starten. Ik heb zelf echt wel oog voor wat bij elkaar past. Maar een indeling maken, kleuren bij elkaar uitzoeken en zorgen dat het allemaal klopt is echt wel een vak apart.

Ik bereid het voor door van alles op te slaan op Instagram. Pinterest vind ik een vicieuze cirkel met dezelfde (oude) inspiratie. Wat ik op Instagram zie vind ik veel inspirerender. Dat heb ik in eerste instantie verwerkt in een moodboards (lees screenshots gedumpt in een powerpoint) en dat hebben we bij de intake doorgenomen. Haar stijl spreekt me aan en ze snapt waar wij naartoe willen met het huis. Dat is dus een match.

Ze gaat ons in eerste instantie helpen bij het uitwerken van de indelingen voor de woonkamer/keuken en badkamer. Dan maakt ze ook een lichtplan. Met die info kunnen wij dan weer goed al het meerwerk uitwerken. Daar wil ze ook bij helpen maar dat wil ik nog wel zelf doen. Wel fijn om sowieso iemand te hebben met ervaring die goed mee kan denken en een netwerk heeft met aannemers en vakmannen die kunnen helpen. Daarna (oplevering is Q2 2022 dus wie weet dat de trends dan zijn) gaat ze de moodboards voor de ruimtes uitwerken zodat we ook weten wat voor kleuren we op de muren willen hebben en aan wat voor gordijnen etc we moeten denken.

Ze gaat als het nodig is ook eventueel mee shoppen, bijvoorbeeld met het uitzoeken van materialen voor de keuken of gordijnen. Maar dit hebben we vooralsnog niet begroot.

@ChUcKiE Even geknipt uit een eerdere reactie van mezelf:

Ze werkt op uurbasis (ongeveer 100 incl btw) en we kunnen kiezen wat ze gaat doen voor ons. Uit mijn hoofd is een moodboard is 4 uur, uitwerken indeling van 1 verdieping (3 voorstellen waaruit we kunnen kiezen) 16 uur, lichtplan 8 uur (incl. technische tekening en voorstel armaturen).
Dankjewel voor je uitgebreide reactie!

Ik ben het met je eens. Ik vind instagram ook handig(er).
Ik was zelf ook al bezig om een verzameling van plaatjes te maken die ik interessant vindt.
In de eerste instantie wil ik een indeling gemaakt hebben van de woonkamer/keuken, 2 slaapkamers, hal, badkamer en algeheel lichtplan. Volgensmij weet ik hiermee nagenoeg voldoende welke meerwerk ik kan doorgeven en ook welke aanpassingen aan de projectkeuken gedaan kunnen worden.

Wat ik met name verwarrend vind zijn de termen zoals interieurarchitect, interieurontwerper, interieurstylist. Ik denk dat mijn behoefte zit in de eerste twee.

Begrijp ik uit je verhaal goed dat je meubilair keuze nog niet hebt begroot? Of heb je enkel het meeshoppen door de persoon niet meebegroot?

Zou je mij een PM kunnen sturen met de persoon die voor jou het ontwerp heeft gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe zoek je een beetje handig op instagram voor dit soort inspiratie? Je kan maar op 1 hashtag zoeken, of volgen jullie allerlei interieur accounts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Wij krijgen een simpele pollen filter voor onze WTW van paar tientjes:

https://www.topswtwfilter...600-filterset-g4f7-t03063

Eens kijken of dat wat is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 18:54
Misschien een rare vraag, maar hoe groot is de kans dat bij het bepalen van de hoeveelheid zonnepanelen voor een 0-op de meter huis er rekening gehouden wordt met hoge bomen die verplaatst worden en de bijbehorende schaduw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:45
millerman_sf schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:46:
Hier ook een interieurarchitect in de hand genomen. Ons huidige huis is echt goed gelukt qua styling, al zeg ik het zelf. We krijgen er vaak complimenten over en hebben een fotoshoot gehad. Dus voor de details en kleuren hebben we het niet gedaan.

Wij hadden 2 belangrijke redenen om het toch te doen:
  1. Een ontwerper is geen verkoper en andersom. Commercieel belang vertroebelt ieder advies. Ons huidige huis is ook nieuwbouw en het proces ging echt enorm snel. Je werd aan alle kanten onder druk gezet om snel besluiten te nemen. Vaak besluiten die af hangen van je inrichting, waar je nog helemaal niet over nagedacht had. Daarnaast ben je volledig afhankelijk van mensen die je iets willen verkopen en die geen ontwerper zijn in de basis. Een keukenverkoper bijvoorbeeld wil je doorgaans het liefst in zo min mogelijk tijd een keuken verkopen (er zijn gelukkig zeker uitzonderingen!) en heeft verstand van keukens, maar doorgaans niet van ontwerpen en het inrichten van je huis. Bovendien is de focus alleen het keukenhoekje en niet het totaal. Denk alleen al aan het licht in je hele woonkamer. Met de ontwerpen die we nu hebben, kunnen we veel sneller meerdere partijen af gaan om gewoon een offerte te krijgen voor ons ontwerp. Bovendien hebben we overal de leidingtekeningen kunnen aanleveren, zodat we niet afhankelijk zijn van de projectleveranciers. Nul druk, maximale keuzevrijheid en vaak nog voordeliger ook. Je moet alleen na de oplevering nog wat zaken zelf regelen, dat is het nadeel.
  2. Eenheid en unieke inzichten. Ondanks dat we de details prima zelf kunnen, denkt een interieurarchitect echt mee in het totaalplaatje. Wij zouden ruimte voor ruimte aanpakken en vaak denken in de opties die wij kennen. Een goede interieurarchitect pakt het totaalplaatje aan en zoekt eenheid in alle ruimtes samen. Daarnaast krijg je vaker unieke elementen waar je zelf niet aan denkt. Ook denkt onze architect goed mee in de lijnen van het huis. Hoe lopen de kozijnen, wat doen kasten en deuren met die lijnen? Hoe werken donkere of lichte kleuren in de ruimte? Hoe loop je door een ruimte en hoe wil je het verlicht hebben op welk moment?
Dit heeft ons veel leuke en goede ideeën gebracht en altijd op tijd voor we echt keuzes moesten maken. Keuzes die we toen al weloverwegen hadden genomen. Vooral mijn vrouw is niet snel met beslissingen nemen en wil graag alle opties doorlopen hebben. Dit scheelt enorm veel stress thuis.

Zoek een interieurarchitect die geen baat of belang heeft bij verkopen en check het portfolio om te kijken of zijn/haar stijl je aanstaat of dat deze ontwerper flexibel genoeg lijkt om jouw stijl te kunnen vinden.
Ik kan beamen dat een interieur architect zeker kan helpen en ik het geld meer dan waard heb gevonden. Ook wij krijgen vaak complimenten over de inrichting, alhoewel we veel dingen al zelf hebben gekozen, heeft ze toch de finishing touches en kleine details weten toe te voegen.

Wat betreft vriendin herken ik dat heel erg. Als ik een mooie lamp zie dan weet ik het vrijwel direct of dat de lamp is, zij gaat dan eerst naar 6 andere meubel boulevards toe om verder te zoeken om er dan achter te komen dat lamp 1 uitverkocht is _O- .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Vol verbazing lees ik mee over de interieur architecten/ontwerpers.

Wij proberen vooral zelf na te denken wat we leuk en mooi vinden, dit is bijvoorbeeld de muur van de baby kamer (WIP)..

Soms moet je creatief zijn en out of the box denken!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lGLH0fTwbIo1_y1UCSKSulnYVfQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TtuP9K9lZp85Vbh3AGWUantU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Krijgertje1979 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 13:24:
Misschien een rare vraag, maar hoe groot is de kans dat bij het bepalen van de hoeveelheid zonnepanelen voor een 0-op de meter huis er rekening gehouden wordt met hoge bomen die verplaatst worden en de bijbehorende schaduw?
Er is nu schaduw en straks niet meer, of andersom?

Allebei nul zou ik zeggen >:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Toppe schreef op woensdag 30 december 2020 @ 13:57:
[Afbeelding]
offtopic:
Sorry, kan het niet laten, maar dat zijn toch wel een hoop boxen zo hoor. :+
Vooral die lamp is erg stijlvol. Heb hem zelf ook!
Wel erg leuk gedaan zo met die vakken inderdaad.

Zie ik daar nou 2 ongeaarde wandcontactdozen??

[ Voor 13% gewijzigd door Farmerwood op 30-12-2020 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Zo te zien heb jij ook geen nieuwbouw maar bestaande bouw. 1 kamer inrichten lukt ons ook wel, maar het gaat nu om het geheel en met een hele woning is dat toch wat lastiger imho.

[ Voor 255% gewijzigd door SirMemeAlot op 30-12-2020 14:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Toppe schreef op woensdag 30 december 2020 @ 13:57:
Vol verbazing lees ik mee over de interieur architecten/ontwerpers.

Wij proberen vooral zelf na te denken wat we leuk en mooi vinden, dit is bijvoorbeeld de muur van de baby kamer (WIP)..

[Afbeelding]
Mijn vriendin en ik hebben wellicht wat minder ruimtelijk inzicht/creativiteit of combinatie ervan. Dan is dit echt een optie om een expert erbij te halen. Wij wisten in grote lijnen zoals keuken, lampen, eetkamer stoelen + tafel, maar bijvoorbeeld met mooie bijpassende kleuren waren we echt aan het struggelen. 1 of meerdere lampen boven de eetkamer tafel, of ruimte wel voldoende was tussen de keuken en eettafel etc.

Met een 3D tekening hebben we mooi dat inzicht gekregen. Je geeft al genoeg uit, dan wil je het ook mooi hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-09 22:37
Farmerwood schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:04:
[...]

offtopic:
Wel leuk gedaan.Vooral die lamp is erg stijlvol. Heb hem zelf ook!
offtopic:
ik dacht zelf aan een muur bij een lijkschouwer, met die koelcellen die ze uit de muur trekken. 👹
Afbeeldingslocatie: https://img.wikisailor.com/upload/3/a5/3a5021d54d5329351e1ed7591d015304.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Source90 op 30-12-2020 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-09 22:37
SirMemeAlot schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:07:
Zo te zien heb jij ook geen nieuwbouw maar bestaande bouw. 1 kamer inrichten lukt ons ook wel, maar het gaat nu om het geheel en met een hele woning is dat toch wat lastiger imho.
Dit is zijn huidige woning zo te zien. Al meerdere berichten over nieuwbouw van hem langsgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Farmerwood schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:04:
[...]

offtopic:
Vooral die lamp is erg stijlvol. Heb hem zelf ook!
Wel erg leuk gedaan zo met die vakken inderdaad.

Zie ik daar nou 2 ongeaarde wandcontactdozen??
Was foto van WIP hè, hangt nu een hand gemaakte wolken lamp met verlichting in de vorm van het sterrenbeeld (details ;)) inclusief Hue strip er omheen.

Stopcontacten klopt, is woning uit 1990 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

SirMemeAlot schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:10:
[...]

Mijn vriendin en ik hebben wellicht wat minder ruimtelijk inzicht/creativiteit of combinatie ervan. Dan is dit echt een optie om een expert erbij te halen. Wij wisten in grote lijnen zoals keuken, lampen, eetkamer stoelen + tafel, maar bijvoorbeeld met mooie bijpassende kleuren waren we echt aan het struggelen. 1 of meerdere lampen boven de eetkamer tafel, of ruimte wel voldoende was tussen de keuken en eettafel etc.

Met een 3D tekening hebben we mooi dat inzicht gekregen. Je geeft al genoeg uit, dan wil je het ook mooi hebben.
Wij proberen van zoveel mogelijk materiaal een voorbeeld te krijgen. Zo hebben we panelen van de keuken liggen, een stuk blad. Idem gaat op voor de badkamer en de vloeren (zodra die er zijn).

Je moet ergens te beginnen en bij ons was de keuken een begin en nu gaan we daarom heen werken qua kleuren, indelingen, ga zo maar door :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aprofet
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-09 10:50
Kan iemand mij helpen hoe ik mijn EPC berekening moet interpreteren?
Nieuwbouwwoning EPC:

Energieprestatie
  • specifieke energieprestatie EP -172 MJ/m²
  • karakteristiek energiegebruik EPtot -27.444 MJ
  • toelaatbaar karakteristiek energiegebruik EP;adm;tot;nb 39.227 MJ
  • energieprestatiecoëfficiënt EPC -0,279
  • energieprestatiecoëfficiënt EPC -0,27
Elektriciteitsgebruik
  1. gebouwgebonden installaties 3.087 kWh
  2. niet-gebouwgebonden apparatuur (stelpost) 4.472 kWh
  3. op eigen perceel opgewekte & verbruikte elektriciteit 6.065 kWh
  4. geëxporteerde electriciteit 0 kWh
  5. TOTAAL 1.494 kWh
(5) = (1+2) - (3) ?
dus (3087+4472) - (6065) = 1494 ,
Wij verbuiken straks (theoretisch) 1494 kWh meer dan er aan PV-opbrengst is?
Hoe kan dit dan een "nul op de meter" woning worden, als mijn gezin op jaarbasis 1494 kWH moet afnemen bij een energieleverancier? Of maak ik een denkfout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Source90 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:14:
[...]
Dit is zijn huidige woning zo te zien. Al meerdere berichten over nieuwbouw van hem langsgekomen.
Klopt. Daarom zijn we nu ook bezig om alles op schaal te tekenen en te knippen, hiermee kunnen we de bank op elke cm van de woning plaatsen.

Hiermee krijg je echt ruimtelijk inzicht, knip er even een vierkantje van 100cm uit en je hebt ook iets om je loop ruimte/route te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
aprofet schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:31:
Kan iemand mij helpen hoe ik mijn EPC berekening moet interpreteren?
Nieuwbouwwoning EPC:

Energieprestatie
  • specifieke energieprestatie EP -172 MJ/m²
  • karakteristiek energiegebruik EPtot -27.444 MJ
  • toelaatbaar karakteristiek energiegebruik EP;adm;tot;nb 39.227 MJ
  • energieprestatiecoëfficiënt EPC -0,279
  • energieprestatiecoëfficiënt EPC -0,27
Elektriciteitsgebruik
  1. gebouwgebonden installaties 3.087 kWh
  2. niet-gebouwgebonden apparatuur (stelpost) 4.472 kWh
  3. op eigen perceel opgewekte & verbruikte elektriciteit 6.065 kWh
  4. geëxporteerde electriciteit 0 kWh
  5. TOTAAL 1.494 kWh
(5) = (1+2) - (3) ?
dus (3087+4472) - (6065) = 1494 ,
Wij verbuiken straks (theoretisch) 1494 kWh meer dan er aan PV-opbrengst is?
Hoe kan dit dan een "nul op de meter" woning worden, als mijn gezin op jaarbasis 1494 kWH moet afnemen bij een energieleverancier? Of maak ik een denkfout?
Sleutelwoord; gebouwgebonden.

Je maakt geen denkfout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cagdas
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12:12
Kan iemand met mij meedenken?

Ik heb reeds getekend voor een nieuwbouwwoning (EPC 0,26). Bij aanvang was niet bekend hoeveel pv-panelen er werden geplaatst. Inmiddels heb ik vernoemen dat dit er zes gaan worden (320 WP).

Een van de meerwerkmogelijkheden is om voor >5500 euro de EPC terug te brengen naar 0 (je krijgt dan in ieder geval 9 pv-panelen). Ik overweeg hier niet voor te gaan, maar later het dak vol te gooien met PV-panelen.

Voorzover ik weet is het isolatiegehalte van de gevel, maar ook de hoeveelheid oppervlakte belangrijk om tot een norm te komen. Als je bijvoorbeeld een uitbouw neemt of een deur naar de garage, dan neem ik aan dat deze berekening aangepast moet worden. Wij hebben bijvoorbeeld een uitbouw van 2,4 meter genomen (dit brengt met zich mee dat we netto 14m2 meer oppervlakte hebben). Onze buren hebben geen uitbouw genomen, maar krijgen ook zes pv-panelen. Kan dit kloppen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
SirMemeAlot schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:10:
[...]

Belangrijkste van een binnenhuisarchitect is dat je niet blijft hangen in je eigen ontwerpen en creaties. Hij/zij heeft veel meer ervaring en kan in onze ervaring heel erg nuttig zijn.

Uiteraard zoeken we heel veel ook zelf uit, maar extra input is welkom. Ook om impasses te doorbreken :D

Toevallig net het hele huis in Sketchup gezet, als je daarmee kan werken is dat ideaal. Op deze manier hebben we (ik :P) ook heel opties kunnen uittekenen voor de keuken, inclusief concept inrichting. De binnenhuisarchitect heeft hier zeker een aantal goede suggesties gedaan en ons goed geholpen in een keus maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirMemeAlot
kepler schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:24:
[...]

Belangrijkste van een binnenhuisarchitect is dat je niet blijft hangen in je eigen ontwerpen en creaties. Hij/zij heeft veel meer ervaring en kan in onze ervaring heel erg nuttig zijn.

Uiteraard zoeken we heel veel ook zelf uit, maar extra input is welkom. Ook om impasses te doorbreken :D

Toevallig net het hele huis in Sketchup gezet, als je daarmee kan werken is dat ideaal. Op deze manier hebben we (ik :P) ook heel opties kunnen uittekenen voor de keuken, inclusief concept inrichting. De binnenhuisarchitect heeft hier zeker een aantal goede suggesties gedaan en ons goed geholpen in een keus maken.
Dat is een beetje een wisselwerking, want een goede binnenhuisarchitect vind ik dan wel weer echt met jouw wensen rekening moet houden.

Maar hier kan je ons resultaat zien: https://www.tussendemuren...-kadekwartier-leeuwarden/

Die foto op de muur en de kleuren zijn echt de ideeen waar de interieurstyliste/binnenhuisarchitect ons heeft geholpen om knopen door te hakken. De vloer/keuken/eetkamer tafel/bank etc hadden we allemaal zelf al uitgezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karolijn
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-09-2024
kepler schreef op woensdag 30 december 2020 @ 13:22:
Wij krijgen een simpele pollen filter voor onze WTW van paar tientjes:

https://www.topswtwfilter...600-filterset-g4f7-t03063

Eens kijken of dat wat is :D
Wij krijgen ook zo’n comfo air. Nu snap ik niet hoe de beide filters zitten,( je kan die pakketten ook met 2 gelijke filters kopen,) zitten die dan achter elkaar of ben je ook de uitgaande lucht aan het filteren?

Wij willen eigenlijk op de ingaande lucht 3 filter. G4, F7 en Actieve kool, we gaan lekker gezond dicht bij de snelweg wonen B) . Ik denk nu aan een extra filter box van Paul (Duits merk), super simpel blok voor in de toevoer waar 2 filters in passen. In ons geval dan de F7 en AK. De G4 zit dan al in de WTW.

Ben nog wel zoekende, wij hebben nog erg lang de tijd, maar zoek een filterbox waar deze 2 in kunnen met zo’n formaat dat je ze elders nog zou kunnen kopen als bedrijf niet meer bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
SirMemeAlot schreef op woensdag 30 december 2020 @ 16:36:
[...]

Dat is een beetje een wisselwerking, want een goede binnenhuisarchitect vind ik dan wel weer echt met jouw wensen rekening moet houden.

Maar hier kan je ons resultaat zien: https://www.tussendemuren...-kadekwartier-leeuwarden/

Die foto op de muur en de kleuren zijn echt de ideeen waar de interieurstyliste/binnenhuisarchitect ons heeft geholpen om knopen door te hakken. De vloer/keuken/eetkamer tafel/bank etc hadden we allemaal zelf al uitgezocht.
Leuk die sierlijsten/wand panelen. Hoe ga je dat doen? Met MDF panelen van een bepaald merk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
@cacao70 Ik vind de namen soms ook wel verwarrend omdat er vaak overlap zit in het werk wat ze voor je kunnen doen. Ik denk dat een interieurarchitect of -ontwerper je goed kunt helpen bij de indeling.

Meubels komen later wel. Deels nemen we bestaande meubels mee en we kijken wel wat er nodig is voor de meest ideale indeling. Het geld is snel op en meubels kunnen altijd later :P

@Verwijderd Ik volg veel verschillende interieuraccounts. Een aantal architecten en ontwerpers die vooral eigen werk delen. Maar ook van die 'verzamel' accounts die eigenlijk alleen maar foto's van andere accounts reposten, bijvoorbeeld (buitenlandse) woonbladen. Die hebben vaak een bepaalde stijl en die taggen dan weer merken/ontwerpers en zo kom je steeds verder. Als ik echt iets zoek, dan kijk ik nog wel eens naar de hashtags maar meestal is dat allemaal prut.

Op Instagram sla ik dan alle inspiratie op in mapjes. Niet echt handig om te delen (het is geen Pinterest), maar wel handig voor mezelf om een overzichtje te hebben en door te scrollen om te checken of ik het nog steeds inspirerend vind.

@nel!s Sierlijsten koop je oa bij Het Schippertje. Maar ik geloof dat je bij de bouwmarkt ook wel iets kunt vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Cagdas schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:11:
Kan iemand met mij meedenken?Wij hebben bijvoorbeeld een uitbouw van 2,4 meter genomen (dit brengt met zich mee dat we netto 14m2 meer oppervlakte hebben). Onze buren hebben geen uitbouw genomen, maar krijgen ook zes pv-panelen. Kan dit kloppen?
Met of zonder uitbouw lijkt hier ook niet veel uit te maken voor EPC. We werden gewaarschuwd dat we misschien een paneel of twee extra moesten nemen, maar achteraf leek dit niet nodig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
nel!s schreef op woensdag 30 december 2020 @ 18:24:
[...]

Leuk die sierlijsten/wand panelen. Hoe ga je dat doen? Met MDF panelen van een bepaald merk?
Ik heb me daarin nog niet verder verdiept behalve dan dat ik weet dat ze overal te koop zijn. Als ik nu moest kiezen zou ik inderdaad gewoon voor MDF gaan, we twijfelen alleen op dit vlak nog wel of we dit willen gaan uitvoeren. Kan me voorstellen dat het wel heel gaaf is maar ook iets wat wel snel iets is waar je op uitgekeken bent. Als we het er dan af willen halen komt waarschijnlijk het behang mee :'( .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hansgrave
Cagdas schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:11:
Kan iemand met mij meedenken?

Ik heb reeds getekend voor een nieuwbouwwoning (EPC 0,26). Bij aanvang was niet bekend hoeveel pv-panelen er werden geplaatst. Inmiddels heb ik vernoemen dat dit er zes gaan worden (320 WP).

Een van de meerwerkmogelijkheden is om voor >5500 euro de EPC terug te brengen naar 0 (je krijgt dan in ieder geval 9 pv-panelen). Ik overweeg hier niet voor te gaan, maar later het dak vol te gooien met PV-panelen.

Voorzover ik weet is het isolatiegehalte van de gevel, maar ook de hoeveelheid oppervlakte belangrijk om tot een norm te komen. Als je bijvoorbeeld een uitbouw neemt of een deur naar de garage, dan neem ik aan dat deze berekening aangepast moet worden. Wij hebben bijvoorbeeld een uitbouw van 2,4 meter genomen (dit brengt met zich mee dat we netto 14m2 meer oppervlakte hebben). Onze buren hebben geen uitbouw genomen, maar krijgen ook zes pv-panelen. Kan dit kloppen?
Ik zou me niet te druk maken op het bereiken van EPC=0, besef dat EPC=0 niet betekend dat je een energie neutrale of Nul op de Meter woning hebt. Je kunt het aantal PV panelen beter afstemmen op dakvlak / investering / terugverdientijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisabella
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-08 12:43
Ons huis is in mei opgeleverd, inclusief een niet geisoleerde garage vrijstaande garage achter in de tuin. De garagedeur is zon metalen kanteldeur. Inmiddels staat de schimmel overal inclusief op mn dure mountainbike, werkbank, fietsendrager, dozen, glas van de zijdeur, plafon, letterlijk overal.

Regenwater stroomt via de kanteldeur naar binnen. De vochtplekken in het beton gaat tot 70cm de garage in. Ook zijn er zulke vochtplekken aan alle zijwanden te vinden. Het vocht komt letterlijk via de enkelsteense muur naar binnen.

De bouwer zegt hier niets aan te kunnen doen.

Wat nu?
De boel toch maar gaan isoleren en de kanteldeur vervangen?
Heeft iemand van jullie soortgelijke ervaring?
Is dit echt een gevalletje van "jammer joh" of moet ik volhouden bij de bouwer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_4FfB4fAoGWDDLNZOc-uyVex3wA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AW6WY1nplzQG8iGnzT2mLAyk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gqdz2WiXVBCfDlqUIzMN8X7XxEg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F3vQpYHlq3IPYryllGvwXTmN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dEfAs0VDNOgOv-KUFUcbmq5s2GY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m0ZcjwA7ALyXCX1D2smrdeV2.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MXiJ2kcOBTcAYhARpxau1wiMH3Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w60MiFbmO5iUmaoiSOzVd0iu.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-01-2024
Lisabella schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:06:
Ons huis is in mei opgeleverd, inclusief een niet geisoleerde garage vrijstaande garage achter in de tuin. De garagedeur is zon metalen kanteldeur. Inmiddels staat de schimmel overal inclusief op mn dure mountainbike, werkbank, fietsendrager, dozen, glas van de zijdeur, plafon, letterlijk overal.

Regenwater stroomt via de kanteldeur naar binnen. De vochtplekken in het beton gaat tot 70cm de garage in. Ook zijn er zulke vochtplekken aan alle zijwanden te vinden. Het vocht komt letterlijk via de enkelsteense muur naar binnen.

Wat nu?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
per definitie niet accepteren en rechtsbijstand inschakelen, niet acceptable.

Bekijk mijn site: Remko.me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Lisabella Mijn moeder heeft exact eenzelfde garage, 35 jaar geleden opgeleverd. Nooit schimmel.

Lijkt me niet te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-09 19:19
Het vocht komt letterlijk via de enkelsteense muur naar binnen.

dat is volgens mij de voornaamste reden waarom we ooit met spouwmuren zijn begonnen, niet isolatie maar doorslag van vocht. Je kan proberen de stenen aan de buitenkant te impregneren met een en ander of te zorgen dat er geen regen op komt (grotere overstek).
Er is dus wel wat aan te doen maar als je vraagt om een halfsteens (je schrijft enkelsteens maar zo ziet het er niet uit) garage dan is dit op zich wel wat je kan verwachten.

Dat het water zo naar binnen komt bij de deur vind ik dan weer wel knullig. Als er genoeg afschot in zit kan je de vloer ook impregneren zodat het niet verder naar binnen kruipt.

[ Voor 11% gewijzigd door leecher op 30-12-2020 21:29 ]

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
Ik heb gelezen dat na de oplevering van de woning de muren gestuct worden of behangen worden met renovlies. Ik heb begrepen dat stucen het gladste resultaat oplevert en renovlies de scheuren en oneffenheden camoufleert.

Nu vraag ik mij hetvolgende af ; in de eerste jaren kun je dus mogelijk scheuren verwachten. Er zijn bedrijven die binnen 2 jaar na levering van het stucwerk de reparaties nog uitvoeren. Maar stel dat je je muren al geverfd hebt. De scheurtjes die later weer gedicht worden, moeten dan opnieuw geverfd worden. Levert dit dan geen kleurverschillen op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:28
@Lisabella, is dit n.a.v. het weer van afgelopen zondag of is het altijd zo'n natte boel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-01-2024
cacao70 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:29:
Ik heb gelezen dat na de oplevering van de woning de muren gestuct worden of behangen worden met renovlies. Ik heb begrepen dat stucen het gladste resultaat oplevert en renovlies de scheuren en oneffenheden camoufleert.

Nu vraag ik mij hetvolgende af ; in de eerste jaren kun je dus mogelijk scheuren verwachten. Er zijn bedrijven die binnen 2 jaar na levering van het stucwerk de reparaties nog uitvoeren. Maar stel dat je je muren al geverfd hebt. De scheurtjes die later weer gedicht worden, moeten dan opnieuw geverfd worden. Levert dit dan geen kleurverschillen op?
je hebt altijd kleurverschil.

Wij hebben renovlies, verreweg de beste optie, nog altijd geen scheuren of iets anders na 1,5 jaar

Bekijk mijn site: Remko.me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Laatst online: 27-07 17:07
Krijgertje1979 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 13:24:
Ik werk bij een gemeente o.a. aan nieuwbouwwijken en er wordt zeker gekeken op optimale zonligging van daken en de locsties van bomen. Daar waar ze mogelijk de daken kunnen hinderen wordt voor kleinere boomsoorten gekozen.

Bij de gemeente waar ik woon (niet de gemeente waar ik werk) hadden we inspraak op het inrichtingsplan en heb ik zelf kleinere bomen gevraagd met de buren en de gemeente heeft die wens ingewilligd! Dus op moment van inspraak kan je het als toekomstige bewoner ook nog vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisabella
witterholt schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:30:
@Lisabella, is dit n.a.v. het weer van afgelopen zondag of is het altijd zo'n natte boel?
Bij alle regen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisabella
leecher schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:26:
[...]

dat is volgens mij de voornaamste reden waarom we ooit met spouwmuren zijn begonnen, niet isolatie maar doorslag van vocht. Je kan proberen de stenen aan de buitenkant te impregneren met een en ander of te zorgen dat er geen regen op komt (grotere overstek).
Er is dus wel wat aan te doen maar als je vraagt om een halfsteens (je schrijft enkelsteens maar zo ziet het er niet uit) garage dan is dit op zich wel wat je kan verwachten.

Dat het water zo naar binnen komt bij de deur vind ik dan weer wel knullig. Als er genoeg afschot in zit kan je de vloer ook impregneren zodat het niet verder naar binnen kruipt.
Ik vroeg om een garage. Isoleren is niet aangeboden.
Mn vorige huis had een vrijstaande schuur met golfplaten, ook hakfsteens, die was droger dan dit.

De garage is vrijstaand maar aan de linkerzijde op 10cm afstand staat het schuurtje van de buurman. Impegneren aan de buitenkant zal daar lastig zijn.

Er zit geen afschot op de betonnen vloer.
Wel op de bestrating voor de garagedeur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Laatst online: 27-07 17:07

Wat nu?

[Afbeelding]
Met dat vreselijke schots en scheve metselwerk ben je wel akkoord gegaan? Mijn hemel, was de metselaar dronken of de eerste stenen van een stagiar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

cacao70 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:29:

Stucwerk is wit, dus als je beschadigingen of scheuren hebt, zullen die wit worden. Als je je muur dus in een andere kleur verft zie je het sneller. Overigens zijn de scheuren die door t zetten ontstaan vaak zo dun, dat je het amper/niet ziet. Het zit ook nog eens op plekken waar je nooit kijkt. Tenzij je het plafond laat stuccen, daar komt het soms in de V naden, maar je plafond is meestal gewoon wit.

En goed stucwerk > renovlies qua uiterlijk, wat iedereen je hier ook vertelt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisabella
kaboom1555 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 22:24:
[...]

Met dat vreselijke schots en scheve metselwerk ben je wel akkoord gegaan? Mijn hemel, was de metselaar dronken of de eerste stenen van een stagiar?
Hahaha, ja inderdaad ....volgens de opleverkeuring meneer van VEH was het prima .... dus dat was ook zonde geld.

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:12
Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2020 @ 22:36:
[...]

Stucwerk is wit, dus als je beschadigingen of scheuren hebt, zullen die wit worden. Als je je muur dus in een andere kleur verft zie je het sneller. Overigens zijn de scheuren die door t zetten ontstaan vaak zo dun, dat je het amper/niet ziet. Het zit ook nog eens op plekken waar je nooit kijkt. Tenzij je het plafond laat stuccen, daar komt het soms in de V naden, maar je plafond is meestal gewoon wit.

En goed stucwerk > renovlies qua uiterlijk, wat iedereen je hier ook vertelt ;)
De scheurtjes resulteren soms ook in hoogteverschil, dus afhankelijk van je verlichting zie je het wel wat meer. Ook de schaduw van scheurtje zelf :)
Maar een drama is het sowieso niet.

• kepler
Karolijn schreef op woensdag 30 december 2020 @ 18:10:
[...]

Wij krijgen ook zo’n comfo air. Nu snap ik niet hoe de beide filters zitten,( je kan die pakketten ook met 2 gelijke filters kopen,) zitten die dan achter elkaar of ben je ook de uitgaande lucht aan het filteren?

Wij willen eigenlijk op de ingaande lucht 3 filter. G4, F7 en Actieve kool, we gaan lekker gezond dicht bij de snelweg wonen B) . Ik denk nu aan een extra filter box van Paul (Duits merk), super simpel blok voor in de toevoer waar 2 filters in passen. In ons geval dan de F7 en AK. De G4 zit dan al in de WTW.

Ben nog wel zoekende, wij hebben nog erg lang de tijd, maar zoek een filterbox waar deze 2 in kunnen met zo’n formaat dat je ze elders nog zou kunnen kopen als bedrijf niet meer bestaat.
Ik heb me er eigenlijk weinig in verdiept, we wonen dadelijk midden in een woonwijk. We hebben gewoon aan de installateur om een pollen filter gevraagd :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansgrave
Lisabella schreef op woensdag 30 december 2020 @ 22:38:
[...]

Hahaha, ja inderdaad ....volgens de opleverkeuring meneer van VEH was het prima .... dus dat was ook zonde geld.
Veel bakstenen zijn "krom", de metselaar legt ze zo recht mogelijk aan de zichtzijde = schone zijde. De achterkant, de "vuile" zijde krijgt dan een schots en scheef uiterlijk. VEH heeft gelijk.

Aangaande je doorslag van vocht: bij halfsteens is dit te verwachten. De mate van doorslag is afhankelijk van de baksteen, specie en voeg. Veel ontwikkelaars / bouwers zetten in de verkoopbrochure bij halfsteens bergingen of garages de term "regenwerend". Sneaky term waarmee ze bedoelen het regent niet binnen maar het wordt wel nat.

• Lisabella
hansgrave schreef op donderdag 31 december 2020 @ 08:53:
[...]

Veel bakstenen zijn "krom", de metselaar legt ze zo recht mogelijk aan de zichtzijde = schone zijde. De achterkant, de "vuile" zijde krijgt dan een schots en scheef uiterlijk. VEH heeft gelijk.

Aangaande je doorslag van vocht: bij halfsteens is dit te verwachten. De mate van doorslag is afhankelijk van de baksteen, specie en voeg. Veel ontwikkelaars / bouwers zetten in de verkoopbrochure bij halfsteens bergingen of garages de term "regenwerend". Sneaky term waarmee ze bedoelen het regent niet binnen maar het wordt wel nat.
Bedankt voor je reactie. De zichtzuide buiten is wel strak. Die gast van VEH liep vooral te zeuren over de witte waas over de stenen, daar heb ik persoonlijk geen moeite mee.

Ik ben hier echt niet blij mee. Je kunt dus niks met deze opslagruimte. De enige andere buurman met garage heeft hetzelfde probleem. Klagen bij de bouwer heeft bij hem ook niet geholpen.
Ben bang dat ik niet anders kan dan de boel isoleren en de deur vervangen.

Bedankt voor alle reacties

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Lisabella schreef op donderdag 31 december 2020 @ 09:10:
[...]

Bedankt voor je reactie. De zichtzuide buiten is wel strak. Die gast van VEH liep vooral te zeuren over de witte waas over de stenen, daar heb ik persoonlijk geen moeite mee.

Ik ben hier echt niet blij mee. Je kunt dus niks met deze opslagruimte. De enige andere buurman met garage heeft hetzelfde probleem. Klagen bij de bouwer heeft bij hem ook niet geholpen.

Je hebt toch 6 jaar 3 maanden garantie?
Lijkt me niet dat de bouwer schimmel kan uitleggen als acceptabel.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

JackBol schreef op donderdag 31 december 2020 @ 09:37:
[...]

Je hebt toch 6 jaar 3 maanden garantie?
Lijkt me niet dat de bouwer schimmel kan uitleggen als acceptabel.
Schimmel komt door vocht, oppassen dat je straks niet een paar tocht roosters op je gevel hebt hangen...

• SirMemeAlot
Heel herkenbaar, hier hebben ze alle hokken veel te laag geplaatst t.o.v. het huis. Hierdoor moet je al redelijk creatief zijn met het laten aflopen van je tuin, maar alsnog is het hok bij mij wat lager. Iedereen heeft hier als het regent water in het hok, al mijn stellingen/spullen zijn beschimmeld. Maar de bouwer wil er ook niks aan doen, moet dus zelf oplossing gaan zoeken met stenen in het hokje gaan ophogen of plastic onder de stenen gaan leggen o.i.d..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Lisabella schreef op donderdag 31 december 2020 @ 09:10:
[...]

Waarom de deur vervangen? Je kan er toch een dorpel onder plaatsen waardoor het niet meer naar binnen stroomt? Een drempeltje van een cm lijkt mij makkelijker/goedkoper dan een nieuwe deur :D

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-09 19:19
Wolly schreef op donderdag 31 december 2020 @ 10:21:
[...]

Waarom de deur vervangen? Je kan er toch een dorpel onder plaatsen waardoor het niet meer naar binnen stroomt? Een drempeltje van een cm lijkt mij makkelijker/goedkoper dan een nieuwe deur :D
drempeltje alleen zal niet alles helpen, het vocht kruipt gewoon je beton door naar binnen.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel

Wat nu?

[Afbeelding]
Foto van buitenaanzicht en foto van 'drempel' met die stalen deur open zouden een stuk helpen.

Hoe is de opbouw en hoe is de grond? In sommige delen van het land graaf je 30cm weg, vul je op, leg je er tegels op en voila; een droge schuur. In andere gebieden moet je echt maatregelen nemen om vocht uit de grond tegen te houden. Idem met kruipruimtes; in hele delen van Gelderland heb je gewoon kurkdroge kruipruimtes. Terwijl in de Haarlemmermeer je die niet echt vind...
Pagina: 1 ... 142 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2