Euh nee. Het stookseizoen is bij goede isolatie sowieso al geen vijf maanden, het koelseizoen daarentegen... wel.JanHenk schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:48:
[...]
Juist. Op zich is dat ook niet erg, toch? Energietechnisch, in combinatie met ons zeeklimaat, kun je denk ik beter een maand of twee koelen dan vijf maand stoken, zeg maar..
Maar qua euro's schiet je dan wellicht je doel wel weer voorbij. Dat weet ik niet zo.
Maargoed, als je puur fictief het werkelijke energieverbruik voor koeling niet meetelt kun je je rijk rekenen met de maximalisatie van zontoetreding.
Er zit wel wat logica achter. Stel je haalt de 1e verdieping er tussenuit van een klassiek ruitje. Dan verlies je bijv. 40% van je woonoppervlak maar slechts 20% van je verliesvlak. Dan gaat je verbruik per vierkante meter dus omhoog.JanHenk schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:48:
[...]
Dat zijn inderdaad vreemde uitwerkingen cq uitzonderingen op het beleid, die begrijp ik ook niet.
Nee juist niet. Want dan hoef je niet te stoken om het warm te houden maar zit je wel met de koudeval van de roosters.JanHenk schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:48:
Die balansventilatie trouwens vind ik persoonlijk ook niet altijd even fijn. Liever een goed geïsoleerde woning met MV (type C) dan een minder goed geïsoleerde woning met balansventilatie.
Mwah. De tvt van hogere waardes zijn nogal lang.JanHenk schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:48:
Die Rc waarden uit het bouwbesluit waren mij onbekend, ik vind ze behoorlijk aan de lage kant.
Vergunningsdatum is veelal bepalend. Dus voordat er opgeleverd wordt volgens nieuwe regeltjes ben je een paar jaar verder.JanHenk schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:48:
(Reden waarom ik hier interesse in heb; mijn huidige woning uit 2015 (ook projectbouw) is aan de kleine kant en overweeg weer in te schrijven voor projectmatige bouw, maar wil wel weer goed beslagen ten ijs komen..)