Garage heeft dezelfde fundering als het huis. Dus op betonnen platen.kabeltjekabel schreef op donderdag 31 december 2020 @ 11:50:
[...]
Foto van buitenaanzicht en foto van 'drempel' met die stalen deur open zouden een stuk helpen.
Hoe is de opbouw en hoe is de grond? In sommige delen van het land graaf je 30cm weg, vul je op, leg je er tegels op en voila; een droge schuur. In andere gebieden moet je echt maatregelen nemen om vocht uit de grond tegen te houden. Idem met kruipruimtes; in hele delen van Gelderland heb je gewoon kurkdroge kruipruimtes. Terwijl in de Haarlemmermeer je die niet echt vind...
Jaja. En toen hebben ze een enkelsteen muurtje op 'dezelfde fundering' gezet? En de vloer van de schuur heeft dus wel isolatie? Waar is de gevraagde foto?Lisabella schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:46:
[...]
Garage heeft dezelfde fundering als het huis. Dus op betonnen platen.
Onze Brink Flair wtw ventilatie staat uit vanwege de stank buiten maar hoe lang kunnen we dat eigenlijk doen in verband met co2 ophoping
En er komt toch wat lucht binnen, kan ik plastic tassen om m'n filters doen? Helaas kan ik online geen gebruiksaanwijzing vinden om te zien of dat ding helemaal dicht kan

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Voor een deel van ons: De oplevering is veranderd van 2022 naar volgend jaar 
Beste wensen voor een ieder. Dat de huisjes maar mooi en snel worden gebouwd!
[ Voor 3% gewijzigd door Toppe op 01-01-2021 08:37 ]
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Ik ben benieuwd of dit ook betekent dat je een kleinere voeg kunt pakken bij een tegelvloer. 2-3mm is handig als de vloer veel werkt, maar misschien kan het minder als je maar tot 35 graden gaat?aprofet schreef op maandag 28 december 2020 @ 09:53:
[...]
Krijg je in je nieuwbouw woning een (bodem)warmtepomp dan zijn de meningen tegenwoordig verdeeld omtrent de mate van "opstoken":
LTV (lage temp) vs HTV (hoge temp).
https://www.klimaatathome...pomp-een-opstookprotocol/
Als je verwarming max. 35 graden warmte levert is het niet nodig om het protocol uit te voeren tot 50 graden (hogere kans op scheuren).
Maar wellicht kunnen andere tweakers die reeds een warmtepomp nieuwbouwwoning hebben hier iets zinnigs over melden.
En voor een ander deel van ons: we kunnen dit jaar eindelijk verhuizen!Toppe schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 08:32:
Voor een deel van ons: De oplevering is veranderd van 2022 naar volgend jaar

kabeltjekabel schreef op donderdag 31 december 2020 @ 15:28:
[...]
Jaja. En toen hebben ze een enkelsteen muurtje op 'dezelfde fundering' gezet? En de vloer van de schuur heeft dus wel isolatie? Waar is de gevraagde foto?
:strip_exif()/f/image/s0PnF6Izn7eQhjz6fozkKili.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vEzEv9b1qnjwzb0Trd0UYfDt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DVOb4NJhoKElHn4dPI8KyU2N.jpg?f=fotoalbum_large)
Wij zitten er aan te denken om lampen zoals onderstaand op meerdere plekken te monteren. Het gesprek met de installateur moet nog plaats vinden dus willen we alle bekabeling door hun laten doen.
We zitten te denken aan 4 voor de trappen, 4 in de woonkamer, 2 buiten, 2 in de keuken. Nu zitten we alleen een beetje met de hoogte. Je wilt er niet in kijken als je zit of als je loopt.
Zijn er mensen die ook die voorzieningen voor dit soort lampen al vanuit de bouw hebben laten doen? Zo ja, op welke hoogte?
We zitten te denken aan 4 voor de trappen, 4 in de woonkamer, 2 buiten, 2 in de keuken. Nu zitten we alleen een beetje met de hoogte. Je wilt er niet in kijken als je zit of als je loopt.
Zijn er mensen die ook die voorzieningen voor dit soort lampen al vanuit de bouw hebben laten doen? Zo ja, op welke hoogte?
:strip_exif()/f/image/mKFQPj7L9GiM7O8MFg9JAxbn.jpg?f=fotoalbum_large)
@Toppe de standaard hoogte volgens onze interieur architect is 170cm voor wandlampen.
Erg fraai indien goed uitgevoerd maar vergt wel zéér strakke wanden. Zo’n lamp accentueert elke oneffenheid.Toppe schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 16:01:
Wij zitten er aan te denken om lampen zoals onderstaand op meerdere plekken te monteren. Het gesprek met de installateur moet nog plaats vinden dus willen we alle bekabeling door hun laten doen.
[Afbeelding]
Klopt. Wanden worden meteen afgewerkt met gipsplaten en daar overheen vlies behang. Plaatsing bewust niet op de naden dus zou goed moeten komen, hoop ikSquareOne schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 19:20:
[...]
Erg fraai indien goed uitgevoerd maar vergt wel zéér strakke wanden. Zo’n lamp accentueert elke oneffenheid.
Peil van de garage ligt veel lager dan van de huizen? Heb je ook nog een foto met de deur open?
Klopt want we wonen aan een kade/dijk.kabeltjekabel schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 20:00:
[...]
Peil van de garage ligt veel lager dan van de huizen? Heb je ook nog een foto met de deur open?
Heb ff geen foto van de open deur, maar er zit geen richel of drempel. Wat je ziet bij de gesloten deur dat loopt door.
Dan is het nogal logisch dat daar water naar binnen loopt...Lisabella schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 10:06:
[...]
Klopt want we wonen aan een kade/dijk.
Heb ff geen foto van de open deur, maar er zit geen richel of drempel. Wat je ziet bij de gesloten deur dat loopt door.
Die witte waas komt ook door vocht, dat is kalkuitbloei. Dit soort stenen is inderdaad lelijker van de binnenkant, dat hoort zo.Lisabella schreef op donderdag 31 december 2020 @ 09:10:
[...]
Bedankt voor je reactie. De zichtzuide buiten is wel strak. Die gast van VEH liep vooral te zeuren over de witte waas over de stenen, daar heb ik persoonlijk geen moeite mee.
Ik ben hier echt niet blij mee. Je kunt dus niks met deze opslagruimte. De enige andere buurman met garage heeft hetzelfde probleem. Klagen bij de bouwer heeft bij hem ook niet geholpen.
Ben bang dat ik niet anders kan dan de boel isoleren en de deur vervangen.
Bedankt voor alle reacties
Zoals @kabeltjekabel ook al aangeeft, dit zijn vochtproblemen die inherent zijn aan halfsteense bouw, maar er is wel iets tegen/aan te doen.
Je moet eigenlijk twee zaken regelen. Ten eerste dat vocht dat op de muur komt er niet in trekt en ten tweede dat water dat in de grond trekt afgevoerd wordt.
Dat eerste is lastig bij halfsteens muurtjes. Daar zorgen spouwmuren immers voor. Impregneren zal echter al heel veel helpen. Als er aan de zijkant een schuurtje naast staat op 10 cm, zou ik eens met de buren overleggen om daar een gootje tussen te hangen, zodat er simpelweg geen water meer op die muur komt.
Voor afvoer rondom moet je inderdaad naar de grond kijken. De meest eenvoudige manier die waarschijnlijk wel werkt, is om de boel rondom het schuurtje een cm of 50 af te graven. Dan gooi je een drainagebuis in die goot (zo'n kokos ommantelde buis met gaatjes) die je aansluit op een putje, of die je uit laat komen in een wat dieper gat gevuld met kiezels. Dan vul je die sleuf weer op met kiezels en 0-4 split (brekerzand, of granulaat, dat laatste is goedkoper) en daar de bestrating weer op.
Het vocht dat nu langs de geïmpregneerde muren afloopt kan in de grond weg en zal dus niet snel je vloer in trekken.
Oh ja, en voor je deur moet een gootje.
Nu ben ik afgelopen week in onze nieuwbouwwoning wezen kijken (oplevering week 7). Maar nu zag ik dat alles gestuct is en het zag er strak uit, ik heb er veel over gelezen in dit topic. Onze woning wordt behang klaar opgeleverd.
Als ik na oplevering alle wanden ga schilderen dan moet dit toch goed zijn. Zoals ik het zag is de stucadoor niet nodig of heb ik dit fout gezien?
Als ik na oplevering alle wanden ga schilderen dan moet dit toch goed zijn. Zoals ik het zag is de stucadoor niet nodig of heb ik dit fout gezien?
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Hoe moeten wij dit beoordelen?Bravertal schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 20:14:
Nu ben ik afgelopen week in onze nieuwbouwwoning wezen kijken (oplevering week 7). Maar nu zag ik dat alles gestuct is en het zag er strak uit, ik heb er veel over gelezen in dit topic. Onze woning wordt behang klaar opgeleverd.
@Bravertal mijn vader stuct, schildert en doet nog wat meer als werk. Volgens hem overschatten de nieuwbouw kopers de kwaliteit van de opgeleverde muren. Lang geleden heeft hij zo direct geschilderd, opdrachtgever was er niet blij mee. Gelukkig stond alle risico netjes op papier, maar mijn vader heeft er toch behoorlijk wat gezeik mee gehad.
Als het goed is zal je bouwer ook sterk adviseren niet direct te schilderen. Ik denk niet dat jij als leek dit kunt beoordelen, dus laat het door een prof bekijken.
Als het goed is zal je bouwer ook sterk adviseren niet direct te schilderen. Ik denk niet dat jij als leek dit kunt beoordelen, dus laat het door een prof bekijken.
Dat is ook wat er bij ons door de consulent werd verteld van de bouwer. Op papier staat behangklaar maar het wordt gestuct opgeleverd, en volgens hem was het een kwestie van licht de oneffenheden schuren en je kunt als je wilt sauzen. Ben heel benieuwd in welke staat we het uiteindelijk aantreffen, door hekwerk om de bouwplaats niet de kans gehad even door het raam te spieken. We houden rekening met “het ergste”, dan valt het alleen maar mee.Bravertal schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 20:14:
Het lijkt me heel sterk dat een projectbouwer gaat stucen. Het beste wat je krijgt is een redelijk vlakke muur die je zelf af moet werken.
Toen ik er was (vrijdag 18 december) om de keukeninstallateur te laten inmeten kwam ik een reparateur tegen (hij repareert het plafond ofzo) in mijn woning en die hoorde mij praten en vroeg aan mij waarom ik het opnieuw liet stucen aangezien het net gestuct was. Tja, ik kon daar ook niet echt een antwoord op geven. Ik twijfel nu of de stucadoor dit nogmaals moet doen of niet. Ik hoop dat de schilder van de week even meegaat naar de bouwplaats zodat hij het kan beoordelen.
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Bij ons is de oplevering medio mei.
Nu hebben we een opleveringskeuring aangevraagd bij iemand uit ons eigen dorp.
Zijn voorstel was dat hij 3 februari gewoon meegaat als er een kijkdag is voor de bewoners.
We mogen dan ook leveranciers laten komen om dingen in te meten.
Dus als hij dan een rolmaat heeft dan mag hij van mij komen inmeten.
Hij zegt zelf dat hij nu al dingen wil bekijken om ze nu al evt. te laten herstellen.
Blij dat we iemand hebben die op tijd meedenkt.
Nu hebben we een opleveringskeuring aangevraagd bij iemand uit ons eigen dorp.
Zijn voorstel was dat hij 3 februari gewoon meegaat als er een kijkdag is voor de bewoners.
We mogen dan ook leveranciers laten komen om dingen in te meten.
Dus als hij dan een rolmaat heeft dan mag hij van mij komen inmeten.
Hij zegt zelf dat hij nu al dingen wil bekijken om ze nu al evt. te laten herstellen.
Blij dat we iemand hebben die op tijd meedenkt.
Voor stucwerk zijn er normeringen, bijvoorbeeld klasse A, B, etc. Klasse A wordt veelal gezien als sausklaar en in de normeringen kan je terugzoeken hoeveel niveauverschil is toegestaan.
Ik ben in mijn werkzame leven (werk ik de bouw) nog maar weinig woningen tegen gekomen die daadwerkelijk sausklaar worden opgeleverd, meestal klasse C of D. Soms staat vlakker afwerken op de optielijst.
Je kan natuurlijk gewoon sausen over het standaard stucwerk van de aannemer, sommige mensen vinden dat goed genoeg. En je kan een keer geluk hebben dat de stukadoor in opdracht van de aannemer iets te veel zijn best heeft gedaan.
Ik ben in mijn werkzame leven (werk ik de bouw) nog maar weinig woningen tegen gekomen die daadwerkelijk sausklaar worden opgeleverd, meestal klasse C of D. Soms staat vlakker afwerken op de optielijst.
Je kan natuurlijk gewoon sausen over het standaard stucwerk van de aannemer, sommige mensen vinden dat goed genoeg. En je kan een keer geluk hebben dat de stukadoor in opdracht van de aannemer iets te veel zijn best heeft gedaan.
Ik heb destijds (2016) de wanden ook nauwelijks nabewerkt en zo gesausd. Zijn in mijn geval betonnen prefab wanden afgewerkt met een dun laagje vrij ruig stucwerk. De schilder durfde het wel aan om daar geen glasvlies op te plakken, maar direct te sauzen.Bravertal schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 20:14:
De schilder heeft na oplevering oneffenheden weggewerkt (opgevuld) en de wand met schuurpapier zoveel als mogelijk glad gemaakt. Het resultaat is best goed. Ik heb nu echter wel een paar scheuren erin, maar dat heb je altijd. Vallen niet echt op, tot je het weet.
Nu de bouw droog is, zou ik eigenlijk alles willen laten stuccen... (Maar zoals dat gaat met plannen, veranderen ze nog al eens en zit ik nu vooral te kijken naar een grotere woning).
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Kan je het afsmeren van een aannemer gestukadoord noemen dan? Vaak is het eerder het dicht smeren van grotere oneffenheden.Arosa schreef op zondag 3 januari 2021 @ 09:20:
Voor stucwerk zijn er normeringen, bijvoorbeeld klasse A, B, etc. Klasse A wordt veelal gezien als sausklaar en in de normeringen kan je terugzoeken hoeveel niveauverschil is toegestaan.
Het hangt ook af van de gebruikte bouwmethode, helemaal op de binnen wanden. Zo zijn gipsblokken veel gevoeliger voor beschadigingen ten opzichten van cellenbeton. Alleen voordeel van gipsblokken is dat je die beschadigingen weer dichtsmeert met Fix&Finish zodat ze maar één product hoeven aan te maken
Onze wanden zijn straks OSB met gips er overheen waarbij de naden en schroefgaten worden dichtgesmeerd en afgeschuurd. Daar moet je het maar mee doen.
Ons huis zou sausklaar opgeleverd worden. Klasse A inderdaad. Daarvoor is bijbetaald.
Mijn tip: DOE HET NIET
De stukadoor had de memo namelijk gemist en heeft allen woningen maar een beetje dichtgesmeerd zoals hij dat altijd doet. Daar was bij niemand in de planning rekening mee gehouden, dus de meesten zitten nu met slecht gestucte wanden. In sommige gevallen hebben de schilders het nog wat bijgewerkt.
Bij ons komt de stukadoor in de komende weken terug om de ergste zaken op te lossen, maar dat betekent dus weer een tijdje in de zooi, opnieuw sauzen, etc. En dat na een half jaar discussie met de bouwer inclusief bemiddeling door woningborg.
Achteraf hadden we beter zelf een stucadoor in kunnen schakelen. Dat gaan we waarschijnlijk over een paar jaar doen, als de krimpscheuren overal gezet zijn.
Mijn tip: DOE HET NIET
De stukadoor had de memo namelijk gemist en heeft allen woningen maar een beetje dichtgesmeerd zoals hij dat altijd doet. Daar was bij niemand in de planning rekening mee gehouden, dus de meesten zitten nu met slecht gestucte wanden. In sommige gevallen hebben de schilders het nog wat bijgewerkt.
Bij ons komt de stukadoor in de komende weken terug om de ergste zaken op te lossen, maar dat betekent dus weer een tijdje in de zooi, opnieuw sauzen, etc. En dat na een half jaar discussie met de bouwer inclusief bemiddeling door woningborg.
Achteraf hadden we beter zelf een stucadoor in kunnen schakelen. Dat gaan we waarschijnlijk over een paar jaar doen, als de krimpscheuren overal gezet zijn.
[ Voor 15% gewijzigd door Blihi op 03-01-2021 10:37 ]
Bedankt voor je hulpvolle reactie.Blihi schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 17:02:
[...]
Die witte waas komt ook door vocht, dat is kalkuitbloei. Dit soort stenen is inderdaad lelijker van de binnenkant, dat hoort zo.
Zoals @kabeltjekabel ook al aangeeft, dit zijn vochtproblemen die inherent zijn aan halfsteense bouw, maar er is wel iets tegen/aan te doen.
Je moet eigenlijk twee zaken regelen. Ten eerste dat vocht dat op de muur komt er niet in trekt en ten tweede dat water dat in de grond trekt afgevoerd wordt.
Dat eerste is lastig bij halfsteens muurtjes. Daar zorgen spouwmuren immers voor. Impregneren zal echter al heel veel helpen. Als er aan de zijkant een schuurtje naast staat op 10 cm, zou ik eens met de buren overleggen om daar een gootje tussen te hangen, zodat er simpelweg geen water meer op die muur komt.
Voor afvoer rondom moet je inderdaad naar de grond kijken. De meest eenvoudige manier die waarschijnlijk wel werkt, is om de boel rondom het schuurtje een cm of 50 af te graven. Dan gooi je een drainagebuis in die goot (zo'n kokos ommantelde buis met gaatjes) die je aansluit op een putje, of die je uit laat komen in een wat dieper gat gevuld met kiezels. Dan vul je die sleuf weer op met kiezels en 0-4 split (brekerzand, of granulaat, dat laatste is goedkoper) en daar de bestrating weer op.
Het vocht dat nu langs de geïmpregneerde muren afloopt kan in de grond weg en zal dus niet snel je vloer in trekken.
Oh ja, en voor je deur moet een gootje.
Met de buurman was ik al in overleg. Hij wil een grote schuur bouwen dus aan die zijde komt het goed.
Het meeste regenwater wat tegen de deur valt is de plek die vervolgens 70cm vochtige betonnen vloer veroorzaakt. Minder harde regen is 40cm, slag regen of langdurige regen is 70cm.
Die deur moet echt vervangen worden.
Ik heb al wat offerte opgevraagd, niet voor de poes...zal rond 3k worden voor metalen deuren en kozijn. Zelfbouw met houten deuren en houten kozijnen (mn pa is timmerman) zal rond de 2k zijn.
kunststof kan ook nog, is iets goedkoper dan staal.Lisabella schreef op zondag 3 januari 2021 @ 10:42:
[...]
Bedankt voor je hulpvolle reactie.
Met de buurman was ik al in overleg. Hij wil een grote schuur bouwen dus aan die zijde komt het goed.
Het meeste regenwater wat tegen de deur valt is de plek die vervolgens 70cm vochtige betonnen vloer veroorzaakt. Minder harde regen is 40cm, slag regen of langdurige regen is 70cm.
Ik heb al wat offerte opgevraagd, niet voor de poes...zal rond 3k worden voor metalen deuren en kozijn. Zelfbouw met houten deuren en houten kozijnen (mn pa is timmerman) zal rond de 2k zijn.
Begrijp ik het goed dat het water onder de deur door komt? Want dan zou ik niet direct aan vervangen denken, maar eens kijken of er geen andere oplossing voor is. Je kunt bijvoorbeeld kijken of je een rubber profiel onder de deur aan kunt brengen wat op de grond afsluit.Lisabella schreef op zondag 3 januari 2021 @ 10:42:
[...]
Bedankt voor je hulpvolle reactie.
En je moet er natuurlijk voor zorgen dat water niet van buitenaf naar binnen kan lopen, dus lijngoten voor je deur langs. De afvoer daarvan kan ook met een stuk drainagebuis een meter de grond in, eventueel in een grote kuil vol kiezels. Het regenwater kan dan gewoon de grond in, waar het hoort.
Beste Tweakers,
Wij hebben een twee-onder-1-kap woning gekocht met een losstaande garage.
Nu hebben wij het voornemen om de woning middels een uitbouw te koppelen aan de garage.
Vanwege o.a. de EPC-normeringen werkt de uitvoerder / aannemer hier niet aan mee.
Zijn er tweakers die (direct) na oplevering een zij uitbouw hebben laten maken tussen de garage en woning? Wij zijn benieuwd naar de ervaringen.
Wij hebben een twee-onder-1-kap woning gekocht met een losstaande garage.
Nu hebben wij het voornemen om de woning middels een uitbouw te koppelen aan de garage.
Vanwege o.a. de EPC-normeringen werkt de uitvoerder / aannemer hier niet aan mee.
Zijn er tweakers die (direct) na oplevering een zij uitbouw hebben laten maken tussen de garage en woning? Wij zijn benieuwd naar de ervaringen.
Kijk maar eens wat stucwerk klasse C en D inhouden, dat is inderdaad niet veel meer dan naden afsmeren en grote gaten vullen. Degene die daarvoor komt wordt veelal stukadoor genoemd of het staat op z'n bus. Ik snap dat mensen bij een gestukadoorde wand andere verwachtingen heeft.
Saus klaar: AArosa schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:17:
Kijk maar eens wat stucwerk klasse C en D inhouden, dat is inderdaad niet veel meer dan naden afsmeren en grote gaten vullen. Degene die daarvoor komt wordt veelal stukadoor genoemd of het staat op z'n bus. Ik snap dat mensen bij een gestukadoorde wand andere verwachtingen heeft.
Vinyl behang klaar: B
Vlies behang klaar (of spack tot 3mm) C
Spack klaar (vanaf 3mm): D
Stuc klaar: E
Dat een stukadoor langs komt om de naden en gaten dicht te smeren is niet gek hoor.
Volgens mij wordt er vrijwel nooit een A klasse wand vanaf de bouw opgeleverd.
Dat heeft weinig te maken met ‘een verkeerde verwachting’ maar eerder met je niet willen inlezen of het vergaren van informatie wat de definitie ‘behang klaar’ is.
Maar let op, aannemers maken soms bewust fouten in de omschrijvingen, althans, ik kan niet anders dan concluderen dat dat in onze situatie het geval is.
Volgens "Technisch Bureau Afbouw" zijn er normen voor het beoordelen van stucwerk. Er zijn 7 groepen (groep 0 tot 6), dus niet 5 niveaus.
In onze Technische Omschrijving stond over het stucwerk het volgende (let op, dit was een optie. De standaard was niet gestucte muren):
De stukadoor had dit echter niet mee gekregen. Hij heeft maar wat gedaan, waardoor alle hoeken hol zijn. Zet ergens in een hoek een waterpas van 80 cm lengte tegen de muur en in het midden zit je 5 tot 8 mm van de rand af. Zelfs bij de meest slechte afwerkcategorie is dat echt teveel. Ook was er nergens geschuurd, ondanks dat dat toch echt op papier staat.
VEH heeft netjes in het opleverrapport staan dat het stucwerk slordig is uitgevoerd.
De stukadoor is direct na oplevering terug gekomen. Hij heeft aangegeven dat het teveel werk was om dit te gaan herstellen. Dat hebben we teruggekoppeld naar de aannemer. De stukadoor is vervolgens nog een keer terug geweest met hetzelfde verhaal. Hij wilde het niet herstellen, want volgens hem was het goed, althans, volgens hem was uitgevoerd wat in opdracht gegeven was.
Op een gegeven moment stopte de aannemer met reageren en wij moesten verder, dus hebben we zelf geschuurd en geschilderd. Na bemiddeling door woningborg (toen reageerde de aannemer ineens wel) is de stukadoor met de aannemer en de uitvoerder begin december nog een keer langs geweest. Nu zagen ze toch ook wel in dat het erg slordig uitgevoerd is.
Maar ja, nu gooien ze het er op dat ze niet voldoende tijd hebben gekregen voor herstel, want je moet ze officieel 3 maanden de tijd geven. Dat je verder moet omdat je binnen die drie maanden ook moet verhuizen en stucwerk echt een heel grote puinhoop geeft is niet hun probleem.
Wij wilden het liefst dat de aannemer dit financieel zou compenseren, maar dat willen ze niet. Het enige dat ze aanbieden is dat ze de ergste delen opnieuw stucen.
Om aan te geven hoe erg het is, dit is een foto met strijklicht. Nu mag je weliswaar niet met strijklicht beoordelen, maar het geeft wel aan hoe slecht het werk is afgeleverd.
:strip_exif()/f/image/lwDI3jQ0ydABDCMo5j9p7B6B.jpg?f=fotoalbum_large)
En nee, dit is niet geaccepteerd bij oplevering, maar er was geen mogelijkheid om 3 maanden te wachten op herstel. Wij hebben ook nog steeds geen tweede handtekening gezet op het opleverformulier en er wordt nog steeds een bankgarantie vastgehouden.
Volgens "Technisch Bureau Afbouw" zijn er normen voor het beoordelen van stucwerk. Er zijn 7 groepen (groep 0 tot 6), dus niet 5 niveaus.
In onze Technische Omschrijving stond over het stucwerk het volgende (let op, dit was een optie. De standaard was niet gestucte muren):
Oftewel, een ondergrond waarop je kunt sauzen. Dit is bevestigd door de bouwer en wij hebben de woning deels ook door de aannemer laten sauzen.De wanden van de woning worden behangklaar opgeleverd in een hogere afwerkingsklasse met de volgende omschrijving: Voegen gevuld, gefinishd en geschuurd. Geschikt voor gematteerde verfsystemen of dunne en lichtgekleurde afwerkingen van behang, textiel, en fijn gestructureerde afwerking, zoals (korrel)pleisters met korrelgrootte 1 mm.
De stukadoor had dit echter niet mee gekregen. Hij heeft maar wat gedaan, waardoor alle hoeken hol zijn. Zet ergens in een hoek een waterpas van 80 cm lengte tegen de muur en in het midden zit je 5 tot 8 mm van de rand af. Zelfs bij de meest slechte afwerkcategorie is dat echt teveel. Ook was er nergens geschuurd, ondanks dat dat toch echt op papier staat.
VEH heeft netjes in het opleverrapport staan dat het stucwerk slordig is uitgevoerd.
De stukadoor is direct na oplevering terug gekomen. Hij heeft aangegeven dat het teveel werk was om dit te gaan herstellen. Dat hebben we teruggekoppeld naar de aannemer. De stukadoor is vervolgens nog een keer terug geweest met hetzelfde verhaal. Hij wilde het niet herstellen, want volgens hem was het goed, althans, volgens hem was uitgevoerd wat in opdracht gegeven was.
Op een gegeven moment stopte de aannemer met reageren en wij moesten verder, dus hebben we zelf geschuurd en geschilderd. Na bemiddeling door woningborg (toen reageerde de aannemer ineens wel) is de stukadoor met de aannemer en de uitvoerder begin december nog een keer langs geweest. Nu zagen ze toch ook wel in dat het erg slordig uitgevoerd is.
Maar ja, nu gooien ze het er op dat ze niet voldoende tijd hebben gekregen voor herstel, want je moet ze officieel 3 maanden de tijd geven. Dat je verder moet omdat je binnen die drie maanden ook moet verhuizen en stucwerk echt een heel grote puinhoop geeft is niet hun probleem.
Wij wilden het liefst dat de aannemer dit financieel zou compenseren, maar dat willen ze niet. Het enige dat ze aanbieden is dat ze de ergste delen opnieuw stucen.
Om aan te geven hoe erg het is, dit is een foto met strijklicht. Nu mag je weliswaar niet met strijklicht beoordelen, maar het geeft wel aan hoe slecht het werk is afgeleverd.
:strip_exif()/f/image/lwDI3jQ0ydABDCMo5j9p7B6B.jpg?f=fotoalbum_large)
En nee, dit is niet geaccepteerd bij oplevering, maar er was geen mogelijkheid om 3 maanden te wachten op herstel. Wij hebben ook nog steeds geen tweede handtekening gezet op het opleverformulier en er wordt nog steeds een bankgarantie vastgehouden.
[ Voor 3% gewijzigd door Blihi op 03-01-2021 14:13 ]
Slecht opgeleverd, maar de communicatie tussen de aannemer en hun stukadoor is ronduit 0 als ik het zo lees. Kan je hem niet helemaal kwalijk nemen, hij krijgt ook niet betaald voor volledig gladde muren dus ik snap hem wel.Blihi schreef op zondag 3 januari 2021 @ 14:11:
Maar let op, aannemers maken soms bewust fouten in de omschrijvingen, althans, ik kan niet anders dan concluderen dat dat in onze situatie het geval is.
[...]
Oftewel, een ondergrond waarop je kunt sauzen. Dit is bevestigd door de bouwer en wij hebben de woning deels ook door de aannemer laten sauzen.
[Afbeelding]
Heb je geen rechtsbijstand met wonen module? Dat je het überhaupt zolang volhoud vindt ik al bijzonder. Ik zou de druk maximaal opvoeren door brief te sturen, 2 weken later weer met het verzoek binnen 5 dagen te reageren met een oplossing om vervolgens alles door te zetten naar de jurist. Uiteraard zit je met je woningborg papieren maar mijn ervaring is dat zodra ze weten dat je het meent ze zo snel mogelijk van je af willen zijn, of wel door het op te lossen ofwel door de schade te vergoeden
(De laatste categorie heb ik maar weg gelaten, is ongeveer van de zelfde kwaliteit als m’n 14 maanden oude dochter die aan het kleien is
Bij ons is het knapper dan bij jou op de foto. Als het goed is komt de schilder morgenochtend kijken. Hij moet maar beslissen of hij het knap kan sausen of dat de stucadoor moet komen, wordt vervolgd!Blihi schreef op zondag 3 januari 2021 @ 14:11:
[...]
Oftewel, een ondergrond waarop je kunt sauzen. Dit is bevestigd door de bouwer en wij hebben de woning deels ook door de aannemer laten sauzen.
[Afbeelding]
Het water komt niet via de onderkant van de deur binnen maar via de deur zelf. Het water wat tegen de deur aan komt glijdt naar beneden, zowel aan de binnen als de buitenzijde van de metalen kanteldeur.Blihi schreef op zondag 3 januari 2021 @ 11:30:
[...]
Begrijp ik het goed dat het water onder de deur door komt? Want dan zou ik niet direct aan vervangen denken, maar eens kijken of er geen andere oplossing voor is. Je kunt bijvoorbeeld kijken of je een rubber profiel onder de deur aan kunt brengen wat op de grond afsluit.
En je moet er natuurlijk voor zorgen dat water niet van buitenaf naar binnen kan lopen, dus lijngoten voor je deur langs. De afvoer daarvan kan ook met een stuk drainagebuis een meter de grond in, eventueel in een grote kuil vol kiezels. Het regenwater kan dan gewoon de grond in, waar het hoort.
En zoiets dan? Hangt natuurlijk ook een beetje af hoe vlak je vloer is, maar voor dat tientje de meter kan er weinig fout gaan. Eventueel hebben ze ook zijafdichting.Lisabella schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:35:
[...]
Het water komt niet via de onderkant van de deur binnen maar via de deur zelf. Het water wat tegen de deur aan komt glijdt naar beneden, zowel aan de binnen als de buitenzijde van de metalen kanteldeur.
https://derooijgaragedeuren.nl/bodemrubber
[ Voor 42% gewijzigd door Toppe op 03-01-2021 15:41 ]
@Blihi Zoiets slechts heb ik nog nooit gezien. Bij ons ziet het er duidelijk een stuk beter uit. Heb je daar nou extra voor betaald? Succes met je strijd in ieder geval.
Wat en gedoe met muren van nieuwbouw zeg.Blihi schreef op zondag 3 januari 2021 @ 14:11:
[Afbeelding]
Ik snap sowieso niet waarom sausklaar (leefbare nette witte muren) niet bij meer projecten standaard is (met de keuze het te laten vervallen natuurlijk). Is het raar om te denken dat de meeste mensen een witte egale muur als basis fijn vinden? Ik snap dat ze zoveel mogelijk geld uit de kopers willen knijpen maar een nieuwbouwwoning waar je alleen zelf een vloer in hoeft te leggen om het bewoonbaar te maken scheelt zoveel gedoe. Ik heb zelf nu al stress over de afwerking van de muren en ze moeten bij nog starten met de fundering.
Mijn ervaring is dat ze besparen op de meest pietluttige dingen. Koop je een huis van bijna 5 ton, zijn sommige basic dingen niet gewoon standaard. Ik denk dat het grootste probleem het totale gebrek aan andere opties is in dit geval, je kunt moeilijk bij de andere ontwikkelaar shoppen. Vooral in deze gekke huizenmarkt kunnen ze toch van alles maken. Gelukkig gaat het bij ons grotendeels naar tevredenheid, maar soms word ik er wel gek van.Yaa87 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 21:30:
[...]
Wat en gedoe met muren van nieuwbouw zeg.
Ik snap sowieso niet waarom sausklaar (leefbare nette witte muren) niet bij meer projecten standaard is (met de keuze het te laten vervallen natuurlijk). Is het raar om te denken dat de meeste mensen een witte egale muur als basis fijn vinden? Ik snap dat ze zoveel mogelijk geld uit de kopers willen knijpen maar een nieuwbouwwoning waar je alleen zelf een vloer in hoeft te leggen om het bewoonbaar te maken scheelt zoveel gedoe. Ik heb zelf nu al stress over de afwerking van de muren en ze moeten bij nog starten met de fundering.
De meeste gipsen zijn vochtregulerend dus ik zou me er niet al te veel zorgen over maken.googol101 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 22:16:
Onze aannemer heeft alles heel erg strak gestuct. Daar zijn we erg blij mee. Zeker als ik de voorbeelden in dit forum zie. Alleen het vocht vanuit de kalksteen blokken trekt hier door heen.[Afbeelding]
[Afbeelding] Kan dit later nog problemen geven?
Water aan de binnenzijde is waarschijnlijk condens. Die deur wordt direct heel koud en dus condenseert het vocht uit de ruimte tegen die deur. De oplossing tegen vochtproblemen in ongeïsoleerde ruimtes is ventilatie. Maak aan de ene kant een gat onder in de muur van 125 mm doorsnede en aan de andere kant van de schuur bovenin de muur. Rooster met horrengaas er overheen aan de buitenkant en je vochtproblemen zullen vanzelf verdwijnen. Maar verwarmen kun je natuurlijk vergeten.Lisabella schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:35:
[...]
Het water komt niet via de onderkant van de deur binnen maar via de deur zelf. Het water wat tegen de deur aan komt glijdt naar beneden, zowel aan de binnen als de buitenzijde van de metalen kanteldeur.
Met alleen een andere deur ga je dit niet oplossen. Een geïsoleerde deur helpt weinig tegen condensatie. Het duurt alleen langer voordat de binnenkant van de deur ook afgekoeld is, maar daarna zal ook daar condensvorming optreden.
(Edit: even de spelfouten er uit gehaald op een normaal toetsenbord in plaats van een telefoon)
[ Voor 5% gewijzigd door Blihi op 04-01-2021 16:08 ]
Dat is het probleem van de bouw. Aannemer A heeft ons laten betalen voor stucwerk. Die heeft het project uitbesteed aan aannemer B, die uitvoerder C heeft ingehuurd om het te regelen. Hij heeft het stucwerk uitbesteed aan stukadoorsbedrijf D, die weer een ZZP-er E ingehuurd heeft om het werk uit te voeren. ZZP-er E had teveel werk, dus die heeft vriendjes F en G gevraagd om dit klusje eventjes te doen. En vriendjes F en G hebben geen flauw idee wat er door A beloofd is, dus die doen maar wat ze normaal gesproken ook doen in de projectbouw.Toppe schreef op zondag 3 januari 2021 @ 14:25:
[...]
Slecht opgeleverd, maar de communicatie tussen de aannemer en hun stukadoor is ronduit 0 als ik het zo lees. Kan je hem niet helemaal kwalijk nemen, hij krijgt ook niet betaald voor volledig gladde muren dus ik snap hem wel.
Rechtsbijstand heb je weinig aan in dit geval hoor. Er is nergens gespecificeerd waar het stucwerk aan moet voldoen, anders dan de omschrijving die ik eerder gaf. Het enige dat duidelijk niet gedaan is, was het schuren van het stucwerk en daarvoor hadden we de aannemer 3 maanden moeten geven om dat alsnog te doen. Echt waar, lees je opleverdocumentatie maar door, de aannemer heeft 3 maanden de tijd om gebreken te herstellen bij oplevering. Dit was een oplevergebrek, dus als je dat dan zelf gaat doen omdat je nu eenmaal moet verhuizen heb je pech.Heb je geen rechtsbijstand met wonen module? Dat je het überhaupt zolang volhoud vindt ik al bijzonder. Ik zou de druk maximaal opvoeren door brief te sturen, 2 weken later weer met het verzoek binnen 5 dagen te reageren met een oplossing om vervolgens alles door te zetten naar de jurist. Uiteraard zit je met je woningborg papieren maar mijn ervaring is dat zodra ze weten dat je het meent ze zo snel mogelijk van je af willen zijn, of wel door het op te lossen ofwel door de schade te vergoeden
Het beoordelen van de rest van het stucwerk is subjectief en omdat die omschrijving niet overeen komt met een van de afwerkklassen heb je weinig referentie.
In principe is de eerste stap altijd bemiddeling door woningborg. Het contact met woningborg was heel prettig, zij hebben echt geholpen om de aannemer weer in beweging te krijgen.
Ook is niet duidelijk wat er voor het stucwerk betaald is, want dit was onderdeel van een "afleverpakket" met daarin ook stompe deuren, een hardhouten trap, badkamer en tegelwerk.
Nu dat de wanden en plafonds zich aan het zetten zijn komen toch overal krimpscheuren in, dus we hadden al besloten om de boel over een paar jaar opnieuw te laten stucen.
Dan kan jouw 14 maanden oude dochter even goed stucen als vriendjes F en G hierboven(De laatste categorie heb ik maar weg gelaten, is ongeveer van de zelfde kwaliteit als m’n 14 maanden oude dochter die aan het kleien is)
Inmiddels is de directeur van het stukadoorsbedrijf D, samen met uitvoerder C en aannemer A langs geweest en zij waren het wel met mij eens dat dit behoorlijk slecht uitgevoerd is.
Dat hoop ik wel voor je. Maar let op, dit is een foto onder extreem strijklicht (hoog zomer, laagstaande zon die reflecteert in de ramen van de achterburen precies dwars op deze muur). Als je je eigen stucwerk zo wilt bekijken moet je een bouwlamp meenemen en die dwars op de muur zetten. Onder strijklicht zie je echt alle oneffenheden, maar je mag officieel stucwerk nooit onder strijklicht beoordelen.Bravertal schreef op zondag 3 januari 2021 @ 14:39:
[...]
Bij ons is het knapper dan bij jou op de foto. Als het goed is komt de schilder morgenochtend kijken. Hij moet maar beslissen of hij het knap kan sausen of dat de stucadoor moet komen, wordt vervolgd!
@Blihi En dit zijn de effecten een groot deel van de mensen die de bouw in gaan, zichzelf vakman noemen en zeggen te weten wat ze doen.
Het vinden van echte vakmensen is lastig en iedereen die het wél echt is vraagt vaak de hoofdprijs en hebben alsnog werk zat.
Ben blij dat wij de afwerking zelf wel regelen zodat we dit gezeik niet hebben. Al zullen we ongetwijfeld wel ander gezeik krijgen...
Het vinden van echte vakmensen is lastig en iedereen die het wél echt is vraagt vaak de hoofdprijs en hebben alsnog werk zat.
Ben blij dat wij de afwerking zelf wel regelen zodat we dit gezeik niet hebben. Al zullen we ongetwijfeld wel ander gezeik krijgen...
Klopt helemaal. De uitvoerder had zich er ook al eens over beklaagd. Er zijn te weinig vakmensen, maar het was wel zijn taak om te controleren of zaken goed uitgevoerd werden en dat heeft hij veel te weinig gedaan.
Ik ben gelukkig zelf technisch goed onderlegd en wij hebben hem dus tijdens de bouw meerdere keren gewezen op fouten die tijdens de bouw hersteld zijn terwijl die achteraf niet hersteld hadden kunnen worden. Alleen had hij dat natuurlijk zelf moeten doen.
Denk daarbij aan:
- Het op de juiste plaats aanbrengen van zachte blokken in de betonvloeren,
- Het op de juiste manier aanbrengen van voldoende elektraleidingen in de vloeren, van de juiste diameter,
- Het aanbrengen van mantelbuizen onder het huis door voordat je de vloerdelen op de fundering legt,
- Het aansluiten van schrobputten op het riool, in plaats van op de hemelwaterafvoer,
- Het herstellen van een kapot gestoten afvoer, voordat de dekvloer gestort werd en je er dus niet meer bij zou kunnen,
- Het op de juiste plaats aanbrengen van wandcontactdozen, loze leidingen, UTP aansluitingen, zoals op tekening stond,
- Geen kookgroep, maar een krachtgroep aanleggen, zoals in de tekeningen stond,
- De juiste ketel plaatsen en niet de installateur op zijn woord geloven dat de afgesproken ketel niet leverbaar zou zijn,
- enzovoorts.
De uitvoerder was een geschikte kerel, maar hij deed zijn werk gewoon niet.
Ik ben gelukkig zelf technisch goed onderlegd en wij hebben hem dus tijdens de bouw meerdere keren gewezen op fouten die tijdens de bouw hersteld zijn terwijl die achteraf niet hersteld hadden kunnen worden. Alleen had hij dat natuurlijk zelf moeten doen.
Denk daarbij aan:
- Het op de juiste plaats aanbrengen van zachte blokken in de betonvloeren,
- Het op de juiste manier aanbrengen van voldoende elektraleidingen in de vloeren, van de juiste diameter,
- Het aanbrengen van mantelbuizen onder het huis door voordat je de vloerdelen op de fundering legt,
- Het aansluiten van schrobputten op het riool, in plaats van op de hemelwaterafvoer,
- Het herstellen van een kapot gestoten afvoer, voordat de dekvloer gestort werd en je er dus niet meer bij zou kunnen,
- Het op de juiste plaats aanbrengen van wandcontactdozen, loze leidingen, UTP aansluitingen, zoals op tekening stond,
- Geen kookgroep, maar een krachtgroep aanleggen, zoals in de tekeningen stond,
- De juiste ketel plaatsen en niet de installateur op zijn woord geloven dat de afgesproken ketel niet leverbaar zou zijn,
- enzovoorts.
De uitvoerder was een geschikte kerel, maar hij deed zijn werk gewoon niet.
@Blihi
Wat raad je mensen aan om te doen die niet (bouw)technisch onderlegd zijn? Ik vertrouw die aannemers ook voor geen cent en dit soort verhalen maken mij er niet zekerder op.
Is er een goede plek om wat theoretische kennis te vergaren mbt hedendaagse bouwmethodes en -eisen? Of een goed boek of iets dergelijks?
Wat raad je mensen aan om te doen die niet (bouw)technisch onderlegd zijn? Ik vertrouw die aannemers ook voor geen cent en dit soort verhalen maken mij er niet zekerder op.
Is er een goede plek om wat theoretische kennis te vergaren mbt hedendaagse bouwmethodes en -eisen? Of een goed boek of iets dergelijks?
Wat een mooie en handige website is: https://www.joostdevree.nl/index.shtmlJanHenk schreef op maandag 4 januari 2021 @ 08:57:
@Blihi
Vooral de bouw technische termen kan je hier terug vinden, inclusief iconen dus je weet meteen wat waar komt op je tekening.
Sowieso: Zorg dat je tekeningen hebt waarop de juiste informatie staat, geloof een aannemer niet als ze zeggen "Weten we, komt goed" want je hebt dan geen poot om op te staan.
Wat ook handig kan zijn: De bouwkosten wijzer. Dit zijn geen harde prijzen waar iedereen zich aan moet houden maar je hebt wel een idee wat reëel is qua prijs.
Mocht je het echt niet vertrouwen dan kan je zelf een bouwbegeleider inhuren. Deze werken voor jou en controleren of de aannemer zich houdt aan de afspraken. Overigens wel een dure hobby. Ook VEH biedt een soort keuring hiervoor aan.
[ Voor 19% gewijzigd door Toppe op 04-01-2021 09:28 ]
Die tienduizenden woningen die gewoon (na opleverpunten) goed opgeleverd worden moet je niet vergetenJanHenk schreef op maandag 4 januari 2021 @ 08:57:
@Blihi
Anoniem: 1279036
eens, en mijn ervaring (n=1) is als je tijdens garantieperiode duidelijke melding doet van zaken, met foto's ter verduidelijking dat dit goed opgepakt wordt . soms achteraan bellen en laten zien dat je vriendelijk , maar vasthoudend bent.Deleon78 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 09:30:
[...]
Die tienduizenden woningen die gewoon (na opleverpunten) goed opgeleverd worden moet je niet vergeten
Begrijpelijke reacties, waarvoor dank.
Ik heb dus zelf eerder een projectbouw woning gekocht en dat ging eigenlijk top. Opleverpunten zijn inderdaad netjes opgelost en ook over de bouw zelf en het proces was ik uitermate tevreden. Maar vermeldenswaardig is dat mijn huidige woning is gebouwd door de grootste bouwer van Nederland. Zeer gestroomlijnd proces, goede begeleiding en onverwacht flexibel in de bouw zelf.
Ik wil inmiddels wel wat meer beslagen ten ijs komen als ik hieraan begin en ook een paar kritische vragen kunnen stellen. Vooral als de aannemer een wat kleinere lokale partij is die veel zaken uitbesteden aan derden (waar het dus vaak misgaat in de communicatie ten koste van de kwaliteit). Ik ben een man van de theorie en zuig alles op, een goed boekwerk zou mij enorm helpen
.
Ik heb dus zelf eerder een projectbouw woning gekocht en dat ging eigenlijk top. Opleverpunten zijn inderdaad netjes opgelost en ook over de bouw zelf en het proces was ik uitermate tevreden. Maar vermeldenswaardig is dat mijn huidige woning is gebouwd door de grootste bouwer van Nederland. Zeer gestroomlijnd proces, goede begeleiding en onverwacht flexibel in de bouw zelf.
Ik wil inmiddels wel wat meer beslagen ten ijs komen als ik hieraan begin en ook een paar kritische vragen kunnen stellen. Vooral als de aannemer een wat kleinere lokale partij is die veel zaken uitbesteden aan derden (waar het dus vaak misgaat in de communicatie ten koste van de kwaliteit). Ik ben een man van de theorie en zuig alles op, een goed boekwerk zou mij enorm helpen
Als je wilt lezen dan moet je denk ik het volledige bouwbesluit gaan lezen. Daarin staat voornamelijk hoe er gebouwd moet worden. Verder heb je natuurlijk te maken met de verschillende verwerkingen van een product maar dat is merk gebonden. Als je al die informatie ook zou willen weten dan moet je weten waar er mee gewerkt wordt.JanHenk schreef op maandag 4 januari 2021 @ 10:05:
Begrijpelijke reacties, waarvoor dank.
Ik wil inmiddels wel wat meer beslagen ten ijs komen als ik hieraan begin en ook een paar kritische vragen kunnen stellen. Vooral als de aannemer een wat kleinere lokale partij is die veel zaken uitbesteden aan derden (waar het dus vaak misgaat in de communicatie ten koste van de kwaliteit). Ik ben een man van de theorie en zuig alles op, een goed boekwerk zou mij enorm helpen.
En de grootste bouwer van NL zegt niet zo heel veel als je het mij vraagt. Je kan nog zo groot of klein zijn maar als je geen klik hebt met je bouwbegeleider dan is "Nee" een veel gegeven antwoord
[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 04-01-2021 10:16 ]
Hoera, ook wij hebben een nieuwbouwwoning toegewezen gekregen.
De bouwer bedient zich vooral van opties die je kan afnemen voor meerwerk en niet zozeer individueel meerwerk (helaas voor ons, we hebben nog wat wat wensen).
Zo hadden we gevraagd of er bij een optie voor het samenvoegen van 2 kamers een wateraansluiting gerealiseerd kon worden zodat we een inloopdouche konden maken en daar kregen we als antwoord op terug:
"nee dit is niet mogelijk vanuit de gestelde richtlijnen bouwbesluit en EPC"
Coorect me if I'm wrong, maar volgens mij kan ik gewoon na oplevering dit alsnog laten doen (indien technisch mogelijk) toch?
De bouwer bedient zich vooral van opties die je kan afnemen voor meerwerk en niet zozeer individueel meerwerk (helaas voor ons, we hebben nog wat wat wensen).
Zo hadden we gevraagd of er bij een optie voor het samenvoegen van 2 kamers een wateraansluiting gerealiseerd kon worden zodat we een inloopdouche konden maken en daar kregen we als antwoord op terug:
Coorect me if I'm wrong, maar volgens mij kan ik gewoon na oplevering dit alsnog laten doen (indien technisch mogelijk) toch?
Beetje afhankelijk van de indeling:JohnStaakke schreef op maandag 4 januari 2021 @ 10:21:
- samenvoegen van 2 kamers hoeft niet meer te zijn dan een muurtje eruit tikken (indien geen draagmuur) en één van de deuren dichtzetten.
- Inloopdouche klinkt wat lastiger, waar ga je water vandaan halen? En hoe ga je de afvoer aansluiten?
Ik zal de schets hier even plaatsen:SquareOne schreef op maandag 4 januari 2021 @ 10:29:
[...]
Beetje afhankelijk van de indeling:
- samenvoegen van 2 kamers hoeft niet meer te zijn dan een muurtje eruit tikken (indien geen draagmuur) en één van de deuren dichtzetten.
- Inloopdouche klinkt wat lastiger, waar ga je water vandaan halen? En hoe ga je de afvoer aansluiten?
/f/image/3iqldr3NSh6eRURNChBsdS4P.png?f=fotoalbum_large)
Badkamer = bestaand, inloopdouche = extra.
Het waterleidinggedeelte zou dan via de overloop moeten gebeuren, maar de vloeren zijn voorzien van vloerverwarming, dus dat gaat denk ik lastig worden...
[ Voor 3% gewijzigd door JohnStaakke op 04-01-2021 10:43 ]
@JohnStaakke vergeet ook ventilatie niet, wel fijn om vochtige lucht af te kunnen zuigen in je douche.
Goeie! Zeker waarAscension schreef op maandag 4 januari 2021 @ 10:49:
@JohnStaakke vergeet ook ventilatie niet, wel fijn om vochtige lucht af te kunnen zuigen in je douche.
Een wateraansluiting is inderdaad nog maar een deel van je wens; wat je nodig hebt zijn ventilatie (afzuiging), water warm/koud en afvoer.JohnStaakke schreef op maandag 4 januari 2021 @ 10:21:
Ik denk dus dat je vraag aan de bouwer wat te simpel is gesteld; de vraag is of ze van die ruimt een natte cel/badruimte willen maken met alle bijbehorende eisen vanuit bouwbesluit.
EPC-argument begrijp ik dan weer niet? Misschien i.v.m. ingerekend SWW verbruik?
Ik lees hier vooral: Wij willen niet de individuele eisen van de koper inwilligen omdat het ons meer tijd en geld kost.JohnStaakke schreef op maandag 4 januari 2021 @ 10:21:
Voor elke aanpassing die je wilt doen moet er een aparte tekening gemaakt worden en moeten ze met de uitvoer rekening houden met de gemaakte afspraken. Door simpel weg hier niet aan mee te doen lopen ze weinig risico waardoor de kans op fouten afneemt.
Zeker, dat was ook ons gevoel.Toppe schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:00:
[...]
Ik lees hier vooral: Wij willen niet de individuele eisen van de koper inwilligen omdat het ons meer tijd en geld kost.
Voor elke aanpassing die je wilt doen moet er een aparte tekening gemaakt worden en moeten ze met de uitvoer rekening houden met de gemaakte afspraken. Door simpel weg hier niet aan mee te doen lopen ze weinig risico waardoor de kans op fouten afneemt.
Mijn idee: Afspraak maken bij ze op kantoor en voor de hele afdeling broodjes kroket of taart mee nemen. Daarna goed uitleggen wat de ideeën zijn en waarom je dit zou willen. Ook duidelijk aangeven dat als hier extra kosten voor bijvoorbeeld een nieuwe tekening of EPC berekening bijkomen je deze gewoon wilt betalen.
Als het dan écht niet lukt ben je misschien €50 kwijt, als het wel lukt kan het je zo maar €10.000 schelen omdat je geen vloer hoeft open te breken etc.
offtopic:
Heb zelf eens 3 taarten naar een leverancier gestuurd die nooit ergens aan mee wou werken maar het nu tóch een keer deed. Nu hoef ik maar te bellen of mailen en we krijgen wat we willen, wanneer we het willen en hoe we het willen. En dat voor €80 ofzo
Heb zelf eens 3 taarten naar een leverancier gestuurd die nooit ergens aan mee wou werken maar het nu tóch een keer deed. Nu hoef ik maar te bellen of mailen en we krijgen wat we willen, wanneer we het willen en hoe we het willen. En dat voor €80 ofzo
[ Voor 17% gewijzigd door Toppe op 04-01-2021 11:16 ]
als koper van project nieuwbouw deel je (een beetje ) mee in de efficiëntie van seriematig werken. Elke afwijking kent inderdaad aanpassing van tekeningen en extra risico op fouten.Toppe schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:00:
[...]
Ik lees hier vooral: Wij willen niet de individuele eisen van de koper inwilligen omdat het ons meer tijd en geld kost.
Nog anekdote van bevriende aannemer: 5 huizen, bij 1 huis moest kraan in badkamer op andere plek. Gebeurde precies omgekeerd. Dus 5 badkamers opnieuw aanpassen.
Klopt, alleen in sommige gevallen wordt er heel snel geroepen "Kan niet" omdat ze je niet (goed) begrijpen, of er geen zin in hebben. Daarom dat een fysieke afspraak om het goed uit te leggen wel kan helpen, nooit geschoten is altijd mis.Anoniem: 1279036 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:17:
[...]
als koper van project nieuwbouw deel je (een beetje ) mee in de efficiëntie van seriematig werken. Elke afwijking kent inderdaad aanpassing van tekeningen en extra risico op fouten.
Nog anekdote van bevriende aannemer: 5 huizen, bij 1 huis moest kraan in badkamer op andere plek. Gebeurde precies omgekeerd. Dus 5 badkamers opnieuw aanpassen.
Als @JohnStaakke straks bij de eerste paal aanwezig is en hij er dan achter komt dat het wel had gekund dan is die appel wel heel zuur.
zeker, proberen kan altijd, en dan helpt t ook om goed uit te kunnen leggen wat de bedoeling is en je zakelijk maar ook redelijk op te stellen. Dus bij een nee ook niet door blijven drammen, anders krijg je vanaf dat moment ook nee op dingen waar je mogelijk ja op had gekregenToppe schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:21:
[...]
Klopt, alleen in sommige gevallen wordt er heel snel geroepen "Kan niet" omdat ze je niet (goed) begrijpen, of er geen zin in hebben. Daarom dat een fysieke afspraak om het goed uit te leggen wel kan helpen, nooit geschoten is altijd mis.
Als @JohnStaakke straks bij de eerste paal aanwezig is en hij er dan achter komt dat het wel had gekund dan is die appel wel heel zuur.
Mocht je het lezen als drammen: Niet zo bedoeld. Je moet het meer lezen waarop je je als koper kan onderscheiden van de restAnoniem: 1279036 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:33:
[...]
zeker, proberen kan altijd, en dan helpt t ook om goed uit te kunnen leggen wat de bedoeling is en je zakelijk maar ook redelijk op te stellen. Dus bij een nee ook niet door blijven drammen, anders krijg je vanaf dat moment ook nee op dingen waar je mogelijk ja op had gekregen
Was dat maar 'de oplossing' om wat dingen voor elkaar te krijgen. In coronatijd gaat vrijwel alles digitaal bij ons. Alleen de notaris hebben we in irl gedaanToppe schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:15:
[...]
Mijn idee: Afspraak maken bij ze op kantoor en voor de hele afdeling broodjes kroket of taart mee nemen. Daarna goed uitleggen wat de ideeën zijn en waarom je dit zou willen. Ook duidelijk aangeven dat als hier extra kosten voor bijvoorbeeld een nieuwe tekening of EPC berekening bijkomen je deze gewoon wilt betalen.
Als het dan écht niet lukt ben je misschien €50 kwijt, als het wel lukt kan het je zo maar €10.000 schelen omdat je geen vloer hoeft open te breken etc.
offtopic:
We moeten nog beginnen met de aannemer/kopersbegeleider, maar omdat het helemaal digitaal wordt afgehandeld vrees ik ook voor wat er lost in translation gaat doordat het via teams of een portal gaat. Een beetje vriendelijk lachen en een grapje maken komt waarschijnlijk al niet (echt) over.
Wat vaak goed werkt bij gesprekken met nieuwe mensen via videoverbinding (voor mij vooral (nieuwe) collega's in het buitenland) is niet direct zakelijk beginnen, maar even persoonlijk starten.Alic3 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:47:
We moeten nog beginnen met de aannemer/kopersbegeleider, maar omdat het helemaal digitaal wordt afgehandeld vrees ik ook voor wat er lost in translation gaat doordat het via teams of een portal gaat. Een beetje vriendelijk lachen en een grapje maken komt waarschijnlijk al niet (echt) over.
Haal de naam van degene die je gaat spreken vast door Google en LinkedIn. Wellicht heb je een gemeenschappelijke interesse en/of kennissen oid. Aan jou dan de uitdaging het gesprek daar niet te overduidelijk heen te sturen, maar zorg ervoor dat men zich je herinnert en dat je niet 1 van die vele gezichten op een schermpje bent en blijft.
Ik ben zelf bouwkundig werkvoorbereider, hoofdzakelijk renovatie en verbouwingen voor bedrijven, overheden en onderwijs. Maar ook een enkel woningproject(je) gedaan.
Bij een projectje van 9 woningen was mijn leidinggevende zo slim de kopers bijna volledige vrijheid te geven in opties/wensen, dat was een hoop gedoe. Dat geeft een hoop papierwinkel richting de uitvoering, alle onderaannemers, etc. De kans op fouten is inderdaad gigantisch.
Zelf heb ik in 2010 een nieuwbouw woning gekocht, dus ik ken ondertussen het verhaal van beide kanten.
En recent hebben we ons gemeld als geïnteresseerde voor een nieuwe nieuwbouw woning. Voorlopig is alleen een richtprijs, kavel- en woonoppervlak bekend. Daarnaast is algemeen bekend dat het een locatie met vervuilde grond betreft, wat volgens de lokale krant afgedekt gaat worden. Als we überhaupt er tussen komen, er zijn namelijk nogal veel geïnteresseerden, dan zou dat ook een dealbreaker kunnen zijn. Het zou kunnen dat ik iets actiever in dit topic wordt.
Bij een projectje van 9 woningen was mijn leidinggevende zo slim de kopers bijna volledige vrijheid te geven in opties/wensen, dat was een hoop gedoe. Dat geeft een hoop papierwinkel richting de uitvoering, alle onderaannemers, etc. De kans op fouten is inderdaad gigantisch.
Zelf heb ik in 2010 een nieuwbouw woning gekocht, dus ik ken ondertussen het verhaal van beide kanten.
En recent hebben we ons gemeld als geïnteresseerde voor een nieuwe nieuwbouw woning. Voorlopig is alleen een richtprijs, kavel- en woonoppervlak bekend. Daarnaast is algemeen bekend dat het een locatie met vervuilde grond betreft, wat volgens de lokale krant afgedekt gaat worden. Als we überhaupt er tussen komen, er zijn namelijk nogal veel geïnteresseerden, dan zou dat ook een dealbreaker kunnen zijn. Het zou kunnen dat ik iets actiever in dit topic wordt.
Goede tip inderdaad! Ze krijgen nog 54 appartementseigenaren voor dit project te spreken en je wilt wel in positieve zin opvallen als je iets voor elkaar wil krijgen buiten het standaard meerwerk omFarmerwood schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:51:
[...]
Wat vaak goed werkt bij gesprekken met nieuwe mensen via videoverbinding (voor mij vooral (nieuwe) collega's in het buitenland) is niet direct zakelijk beginnen, maar even persoonlijk starten.
Haal de naam van degene die je gaat spreken vast door Google en LinkedIn. Wellicht heb je een gemeenschappelijke interesse oid. Aan jou dan de uitdaging het gesprek daar niet te overduidelijk heen te sturen, maar zorg ervoor dat men zich je herinnert en dat je niet 1 van die vele gezichten op een schermpje bent en blijft.
Ik vond de gesprekken met de kopersbegeleider juist fijn omdat het digitaal ging. Zij deelde haar scherm en tikte meteen onze vragen/wensen/opmerkingen als commentaar op de betreffende stukken (KAO, optielijst e.d.).Alic3 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:47:
[...]
We hadden dus 5 minuten na het gesprek al een verslag, en in de uiteindelijke aanpassingen die n.a.v. het gesprek in de stukken zijn gedaan zaten op een paar kleine puntjes na geen bijzonderheden. Bij een real-life gesprek mis ik vaak die directe terugkoppeling tussen wat je bespreekt en wat er opgeschreven wordt.
Hier schiet het inmiddels ook op. De eerste woningen worden rond maart opgeleverd, er is altijd gecommuniceerd q2 2021. Dus dat is goed. Eerste 2 blokken rijtjes staan, ons (3e) blok zijn ze nu aan het opbouwen. leuk om te volgen
:strip_exif()/f/image/QCBbfnKivltwxqc38pU1nBpN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EeaIDYyR2t9EbkkuUBzdOzJz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QCBbfnKivltwxqc38pU1nBpN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EeaIDYyR2t9EbkkuUBzdOzJz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ja9sQsh7lwOtUCNqsaK42O4L.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 31% gewijzigd door 1ntroduc3 op 04-01-2021 13:25 ]
Vooral heel veel foto's maken. Wij konden gelukkig dagelijks de bouw op (het hek bleef open) en hebben echt honderden foto's gemaakt. Die heb ik bestudeerd, maar bij twijfel ook wel hier gepost.JanHenk schreef op maandag 4 januari 2021 @ 08:57:
@Blihi
Ik ben nu heel blij dat ik zoveel foto's heb. Zo staat bijvoorbeeld in de stukken dat de vloerverwarming 10 cm hart op hart ligt, maar uit de foto's blijkt duidelijk dat dat niet het geval is (het is 15 cm).
En verder de eerder genoemde sites inderdaad. Joost de Vree, maar ook het bouwbesluit en de bijbehorende toelichting en heel veel topics op Tweakers. Over elektra, warmtepompen, etc. Er is hier heel veel expertise en mensen zijn altijd bereid te helpen.
He, mijn projectje misschien? Waren ook 9 woningen met heel veel vrijheid. Noorden van Eindhoven.Arosa schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:57:
Ik ben zelf bouwkundig werkvoorbereider, hoofdzakelijk renovatie en verbouwingen voor bedrijven, overheden en onderwijs. Maar ook een enkel woningproject(je) gedaan.
Goede tips, ik ben mij ook al flink aan het inlezen, soms zie je door de bomen het bos niet meer!Blihi schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:24:
[...]
Vooral heel veel foto's maken. Wij konden gelukkig dagelijks de bouw op (het hek bleef open) en hebben echt honderden foto's gemaakt. Die heb ik bestudeerd, maar bij twijfel ook wel hier gepost.
Ik ben nu heel blij dat ik zoveel foto's heb. Zo staat bijvoorbeeld in de stukken dat de vloerverwarming 10 cm hart op hart ligt, maar uit de foto's blijkt duidelijk dat dat niet het geval is (het is 15 cm).
En verder de eerder genoemde sites inderdaad. Joost de Vree, maar ook het bouwbesluit en de bijbehorende toelichting en heel veel topics op Tweakers. Over elektra, warmtepompen, etc. Er is hier heel veel expertise en mensen zijn altijd bereid te helpen.
Kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk dit is. Wij hebben er ontzettend veel profijt van gehad dat alles fototechnisch gedocumenteerd is. Waar leidingen lopen in de dekvloeren, waar wcd leidingen in de muur liggen.Blihi schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:24:
[...]
Vooral heel veel foto's maken. Wij konden gelukkig dagelijks de bouw op (het hek bleef open) en hebben echt honderden foto's gemaakt. Die heb ik bestudeerd, maar bij twijfel ook wel hier gepost.
Echt klinkt absurd maar ik zou elke mate van progressie goed documenteren.
Klopt. Ik kan me nog een discussie met de uitvoerder herinneren. In de vloer zou een zacht blok van 25x25 cm moeten zitten. Dat zat er ook wel, maar niet helemaal op de juiste plaats. In plaats van voor de muur, zat het deels onder de muur, waardoor er maar een vlak van 15x25 cm over bleef.loewie1984 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:26:
[...]
Kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk dit is. Wij hebben er ontzettend veel profijt van gehad dat alles fototechnisch gedocumenteerd is. Waar leidingen lopen in de dekvloeren, waar wcd leidingen in de muur liggen.
Toen ik hem daarop wees stelde hij voor om het beton in die overige 10 cm voor me weg te slijpen, want ja, er was 25 cm beloofd... Toen heb ik hem een foto laten zien van de bundel PVC leidingen die hij zou doorslijpen als hij dat zou doen

Ook een mooie. PVC elektrabuizen horen verticaal te lopen, dus vanuit het stopcontact recht naar boven en dan door de vloer naar de plafonddoos. Maar op sommige plaatsen kronkelen ze als slangen over de muur, omdat het stopcontact niet op de plek zit waar de buis uit het plafond (of uit de vloer) komt. Bij het ophangen van kasten hebben we er al meermaals profijt van gehad dat ik die foto's heb.
[ Voor 16% gewijzigd door Blihi op 04-01-2021 14:34 ]
Anoniem: 289532
Heeft iemand suggesties voor het vervangen van de trapleuningen? Wij kregen redelijk lelijke standaard ronde trapleuningen met S-curve maar vind maar mondjesmaat vervanging, en steeds net niet wat we zoeken.
is het metselwerk hier ook prefab? of trek ik een verkeerde conclusie op basis van de foto's?1ntroduc3 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:23:
Hier schiet het inmiddels ook op. De eerste woningen worden rond maart opgeleverd, er is altijd gecommuniceerd q2 2021. Dus dat is goed. Eerste 2 blokken rijtjes staan, ons (3e) blok zijn ze nu aan het opbouwen. leuk om te volgen
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Juiste conclusie. Bevat "steenstrips" die er vanuit de fabriek op zijn gemetseld.Anoniem: 1279036 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:48:
[...]
is het metselwerk hier ook prefab? of trek ik een verkeerde conclusie op basis van de foto's?
Helder, ik waag er nog een apart telefoontje aan aangezien we nu met de verkoopbegeleider ertussen zitten, en zodra de kopersbegeleider ons "overneemt" zal ik het met diegene even proberen op te pakken.Anoniem: 1279036 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:33:
[...]
zeker, proberen kan altijd, en dan helpt t ook om goed uit te kunnen leggen wat de bedoeling is en je zakelijk maar ook redelijk op te stellen. Dus bij een nee ook niet door blijven drammen, anders krijg je vanaf dat moment ook nee op dingen waar je mogelijk ja op had gekregen
Hopelijk lukt het, want achteraf inbouwen lijkt me nogal een gedoe....
Ik verwacht dat bij ons project alles dicht zit. Toegang is enkel via 2 bruggetjes, rest is omringd met een redelijk stuk water. Bij de vorige projecten waren de bruggetjes hermetisch afgesloten, ik verwacht dat hetzelfde bij onze fase gedaan wordt.loewie1984 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:26:
[...]
Kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk dit is. Wij hebben er ontzettend veel profijt van gehad dat alles fototechnisch gedocumenteerd is. Waar leidingen lopen in de dekvloeren, waar wcd leidingen in de muur liggen.
Heb zelf wel een drone (<250 gram), waar ik volgens de nieuwe wetgeving boven bebouwde kom (buiten rood gebied) mag vliegen. Kan daarmee wel boven de bouwplaats vliegen, als het dak erop gaat, zal dat wel wat lastiger worden. Ook met meten, (HoH afstanden enzo) is dat lastiger.
Nee, ze zijn niet blij met mensen op de bouwplaats bij ons project.
Al eens het gesprek aangegaan of de vraag gesteld? Misschien kun je tot een overeenkomst komen dat je op bepaalde sleutelmoment even 15 minuten mag fotograferen. Daar kan men toch alleen maar begrip voor opbrengen?Source90 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:05:
[...]
Nee, ze zijn niet blij met mensen op de bouwplaats bij ons project.(Wat is enigszins ook wel begrijp, echter niet handig voor documenteren).
Bedoel of je moet tegen ze zeggen: ik wil 100% kloppende documentatie van waar alles ligt en loopt. Dat kunnen ze je niet geven, dan moeten ze toch begrip tonen.
@Source90 gewoon met je drone naar binnen vliegen, goede vliegoefening. En als het mis gaat heb je een goed excuus om toegang te vragen (om je drone op te halen).
niet de persoon aan wie je het vraagt maar wel dezelfde situatie. Mag gewoon niet naar binnen en daarmee is de kous af. Ik heb de woning nu nog helemmaal niet van binnen gezien en de oplevering is al bijna. Toen er externe partijen kwamen inmeten, nog geprobeerd maar werd weggestuurd door de opzichter. oplevering is ergens dit kwartaal.loewie1984 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:31:
[...]
Al eens het gesprek aangegaan of de vraag gesteld? Misschien kun je tot een overeenkomst komen dat je op bepaalde sleutelmoment even 15 minuten mag fotograferen. Daar kan men toch alleen maar begrip voor opbrengen?
Bedoel of je moet tegen ze zeggen: ik wil 100% kloppende documentatie van waar alles ligt en loopt. Dat kunnen ze je niet geven, dan moeten ze toch begrip tonen.
Ik heb dan ook alleen foto's van de buitenkant en foto's die de keukenleverancier heeft gemaakt.
Helemaal niet naar binnen mogen is wel erg vervelend. Hier ondanks Corona en een berg geannuleerde kijkmiddagen, wel een paar keer binnen mogen kijken vlak na werktijd en met als regel: Alleen in je eigen woning en met max 2 mensen van hetzelfde huishouden. Daardoor heb ik ook een hoop foto's kunnen maken van hoe precies elke leiding in de muur loopt in elke kamer en ook direct de aanwezigheid en locaties van de loze leidingen kunnen controleren.
Later deze maand heb ik de oplevering. Het zal me niks verbazen als ik daarbij een mondmasker in mijn eigen nieuwe woning zal moeten dragen
Later deze maand heb ik de oplevering. Het zal me niks verbazen als ik daarbij een mondmasker in mijn eigen nieuwe woning zal moeten dragen
No animals were harmed in the making of this comment.
Nee, Hoogvliet bij Rotterdam.Blihi schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:26:
[...]
He, mijn projectje misschien? Waren ook 9 woningen met heel veel vrijheid. Noorden van Eindhoven.
[...]
Was wel een leuke ervaring, daardoor een stuk meer begrip gekregen voor de hoogte van de optieprijzen. Wat dan weer niet leuk is als je zelf gaat kopen.
Het was een behoorlijk doorsnee plattegrond, waarbij één koper ervoor koos de zithoek en keuken om te wisselen, want vrouwlief hield van koken. Mega kook eiland, mini zithoek. Voor de verkoopbaarheid in de toekomst misschien niet het beste idee. Maar ik dwaal af.
[ Voor 44% gewijzigd door Arosa op 04-01-2021 17:04 ]
Bij ons project zijn 6 van de 9 huizen zo. Enorme eetkeuken, kleine zithoek. Wij hebben daar ook niet voor gekozen.Arosa schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:59:
[...]
Nee, Hoogvliet bij Rotterdam.
Was wel een leuke ervaring, daardoor een stuk meer begrip gekregen voor de hoogte van de optieprijzen. Wat dan weer niet leuk is als je zelf gaat kopen.
Het was een behoorlijk doorsnee plattegrond, waarbij één koper ervoor koos de zithoek en keuken om te wisselen, want vrouwlief hield van koken. Mega kook eiland, mini zithoek. Voor de verkoopbaarheid in de toekomst misschien niet het beste idee. Maar ik dwaal af.
Arosa schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:59:
[...]
Mega kook eiland, mini zithoek. Voor de verkoopbaarheid in de toekomst misschien niet het beste idee. Maar ik dwaal af.
Bij ons project ook de meeste huizen inclusief die van ons. Komt ook omdat de keuken standaard achter zit en je daar een eventuele uitbouw doet (die bijna iedereen gedaan heeft.Blihi schreef op maandag 4 januari 2021 @ 20:18:
[...]
Bij ons project zijn 6 van de 9 huizen zo. Enorme eetkeuken, kleine zithoek. Wij hebben daar ook niet voor gekozen.
Zie het ook bij andere huizen in de wijken rond om ons in die van ons.
Wij krijgen een woonkamer van +/- 20 m2 en een keuken van 36 m2. Een ruime woonkamer dus en een zeer ruime leefkeuken. Niks mis mee toch?
[ Voor 16% gewijzigd door Farmerwood op 04-01-2021 20:24 ]
Komt denk ik doordat nieuwbouw bijna alleen betaalbaar is door tweeverdieners. De meeste tijd die je dan door de weeks met je gezin doorbrengt is tijdens het ontbijt, voor, tijdens en na het diner. Ofwel de meeste tijd door de weeks zit je in de keuken. Die twee uurtjes nadat de kinderen naar bed zijn is een kleinere zithoek prima voor met z’n twee.Farmerwood schreef op maandag 4 januari 2021 @ 20:24:
[...]
[...]
Bij ons project ook de meeste huizen inclusief die van ons. Komt ook omdat de keuken standaard achter zit en je daar een eventuele uitbouw doet (die bijna iedereen gedaan heeft.
Wij krijgen een woonkamer van +/- 20 m2 en een keuken van 36 m2. Een ruime woonkamer dus en een zeer ruime leefkeuken. Niks mis mee toch?
Ook met bezoek zitten wij vaak aan de eettafel. Vaker dan in de zithoek in ieder geval. Dus eigenlijk heel logisch om de keuken groter te maken dan de “woonkamer”.
Wat leuk topic, hier kan ik veel over nieuwbouw lezen en leren!
Ik wil samen met mijn vriendin mij dit jaar inschrijven om een nieuwbouw project in Breda, wordt dan pas in 2023 opgeleverd. Maar we zitten nog gehuurd in een prima appartement, dus hebben nog geen haast ;-).
Ik ben aangesloten bij Vereniging van Eigenhuis en heb daar al eens een oriënterend gesprek gehad over nieuwbouw vs bestaande bouw. Het biedt zeker voordelen, waar wij vooral op zoek zijn is na een huis die goed geïsoleerd is (goed voor milieu), vloer verwarming (bijna standaard toch?!) en vooral niet zo een tocht huis is zoals een hoop populaire jaren 30 woning.
Nog tips waar ik op moet letten? Sta te springen om me in te schrijven, alleen duurt dat dus nog even
Ik wil samen met mijn vriendin mij dit jaar inschrijven om een nieuwbouw project in Breda, wordt dan pas in 2023 opgeleverd. Maar we zitten nog gehuurd in een prima appartement, dus hebben nog geen haast ;-).
Ik ben aangesloten bij Vereniging van Eigenhuis en heb daar al eens een oriënterend gesprek gehad over nieuwbouw vs bestaande bouw. Het biedt zeker voordelen, waar wij vooral op zoek zijn is na een huis die goed geïsoleerd is (goed voor milieu), vloer verwarming (bijna standaard toch?!) en vooral niet zo een tocht huis is zoals een hoop populaire jaren 30 woning.
Nog tips waar ik op moet letten? Sta te springen om me in te schrijven, alleen duurt dat dus nog even
Welk project willen jullie inschrijven? Mijn ervaring is dat als je even fysiek bij de betreffende makelaar langsgaat om bijvoorbeeld de brochure te halen (indien fysiek weer mogelijk), dit de kans kan vergroten dat je wordt ingeloot.Aight! schreef op maandag 4 januari 2021 @ 21:18:
Wat leuk topic, hier kan ik veel over nieuwbouw lezen en leren!
Dat is een goede tip, ga ik zeker eens doen als het weer mogelijk is. Het zou gaan om dit project: https://backerenrueb.nl/RadiQal schreef op maandag 4 januari 2021 @ 21:38:
[...]
Welk project willen jullie inschrijven? Mijn ervaring is dat als je even fysiek bij de betreffende makelaar langsgaat om bijvoorbeeld de brochure te halen (indien fysiek weer mogelijk), dit de kans kan vergroten dat je wordt ingeloot.
Kwestie van smaak, dus daar is niets mis mee nee. Als jij dit de ideale indeling vindt, dan moet je dat zo doen. Mijn keuze zou het niet zijn.Farmerwood schreef op maandag 4 januari 2021 @ 20:24:
[...]
[...]
Bij ons project ook de meeste huizen inclusief die van ons. Komt ook omdat de keuken standaard achter zit en je daar een eventuele uitbouw doet (die bijna iedereen gedaan heeft.
Bij eventuele verkoop later zal die indeling dus ook bepaalde kopers wel, en andere niet aanspreken. Wij waren expliciet op zoek naar een huis met de woonkamer aan de tuin en de keuken aan de voorkant, want in die keuken zijn we maar een zeer beperkte tijd per dag, maar dat is dus voor iedereen anders.
Hier in de omgeving is eind jaren 90 een hele woonwijk met vrijstaande huizen neergezet. Allemaal hebben ze de keuken aan de tuin. Voor ons vielen die allemaal af.
Ik heb de indruk dat de meeste mensen andersom redeneren. Keuken bij de tuin omdat je dan makkelijker buiten kan eten in de zomer.Blihi schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 08:06:
[...]
Kwestie van smaak, dus daar is niets mis mee nee. Als jij dit de ideale indeling vindt, dan moet je dat zo doen. Mijn keuze zou het niet zijn.
Bij eventuele verkoop later zal die indeling dus ook bepaalde kopers wel, en andere niet aanspreken. Wij waren expliciet op zoek naar een huis met de woonkamer aan de tuin en de keuken aan de voorkant, want in die keuken zijn we maar een zeer beperkte tijd per dag, maar dat is dus voor iedereen anders.
Hier in de omgeving is eind jaren 90 een hele woonwijk met vrijstaande huizen neergezet. Allemaal hebben ze de keuken aan de tuin. Voor ons vielen die allemaal af.
Onze woning was in de basis ook keuken (20m2) aan de straatkant, woonkamer (36m2) aan de tuinkant.
Wij hebben ervoor gekozen deze om te draaien.
Daarbij speelt ook dat we alleen voor Netflix/F1 in de woonkamer zijn om op de bank te liggen. De meeste tijd brengen we door in onze leef keuken.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Hier Idem!JackBol schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 08:46:
[...]
Ik heb de indruk dat de meeste mensen andersom redeneren. Keuken bij de tuin omdat je dan makkelijker buiten kan eten in de zomer.
Onze woning was in de basis ook keuken (20m2) aan de straatkant, woonkamer (36m2) aan de tuinkant.
Daarbij speelt ook dat we alleen voor Netflix/F1 in de woonkamer zijn om op de bank te liggen. De meeste tijd brengen we door in onze leef keuken.
De Woonkamer is bij ons meer een TV kamer geworden. Gasten ontvang ik al lang niet meer op het bankstel, maar in de keuken.
Daarnaast maak ik de TV kamer dicht met schuifdeuren zodat als ik/vrouw/kids even wat privacy wil er echt 2 afzondelijke ruimtes ontstaan zonder dat de gasten in de keuken daar last van hebben.
Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop
Of een keuken in de tuin laten plaatsenJackBol schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 08:46:
[...]
Ik heb de indruk dat de meeste mensen andersom redeneren. Keuken bij de tuin omdat je dan makkelijker buiten kan eten in de zomer.
Yep, de trend is om de keuken aan de tuinkant te doen en de keuken meer als woonkeuken te gaan gebruiken.
Maar dat is nu zo. Tegen de tijd dat we onze woningen gaan verkopen is het vast weer andersom.. 😄. Dus lekker doen wat je nu prettig vindt.
Maar dat is nu zo. Tegen de tijd dat we onze woningen gaan verkopen is het vast weer andersom.. 😄. Dus lekker doen wat je nu prettig vindt.
JackBol schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 08:46:
[...]
siemenz schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 08:51:
[...]
Hier Idem!
De Woonkamer is bij ons meer een TV kamer geworden. Gasten ontvang ik al lang niet meer op het bankstel, maar in de keuken.
Daarnaast maak ik de TV kamer dicht met schuifdeuren zodat als ik/vrouw/kids even wat privacy wil er echt 2 afzondelijke ruimtes ontstaan zonder dat de gasten in de keuken daar last van hebben.
Dat hoor je vaker inderdaad. Wij zitten met onze gasten gewoon in de woonkamer. Op het bankstel is dan ook plaats voor meer dan voldoende mensen, zelfs met Corona regels. Wij waren juist net op zoek naar een ruim opgezette zithoek met uizicht op de tuin en dat is gelukt. De eethoek kan ook nog aan de tuinzijde, alleen de keuken staat aan de voorzijde van het huis.Requiem19 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:02:
Yep, de trend is om de keuken aan de tuinkant te doen en de keuken meer als woonkeuken te gaan gebruiken.
Maar zo zie je maar, zoveel mensen zoveel wensen.
Ik ben blij dat jullie de gasten-in-woonkamer traditie voortzetten. Na Piet, open haarden, vuurwerk etc is dit wellicht de volgende Hollandsche traditie die verloren gaat als er geen dappere vaderlandslievende nieuwbouwers zijn die hun huis bouwen om gasten in de woonkamer te kunnen ontvangen.
Ik krijg er in ieder geval een nostalgisch warm gevoel van in de onderbuik!
Ik krijg er in ieder geval een nostalgisch warm gevoel van in de onderbuik!

Tof! Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat worden, weet jij of de ontwikkelaar al overeenstemming heeft met de gemeente over het type woningen in het project? Laatste wat ik hoorde is dat de gemeente minder appartementen wilde dan de ontwikkelaar en dat ze in een soort van impasse zaten.Aight! schreef op maandag 4 januari 2021 @ 21:42:
[...]
Dat is een goede tip, ga ik zeker eens doen als het weer mogelijk is. Het zou gaan om dit project: https://backerenrueb.nl/
In de Backer en Rueb hal heb ik overigens m'n trouwfoto's nog laten maken
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2