Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 144 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.797.306 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Wij willen graag op elke verdieping vloerverwarming en onze bouwer biedt dat ook als meerwerkoptie aan voor de 1e en 2e verdieping.

Voor de 2e verdieping - kwamen we achter - wil de bouwer dat alleen doen als we OOK de zolderindeling (EUR 5,600) kiezen.

Dat was een kleine tegenvaller, want die wilden we in eigen beheer laten doen. Vraag is nu voor ons dus: is het nog te doen om zelf vloerverwarming te laten aanleggen na oplevering? (ik ben niet mega bouwkundig onderlegd, maar dat lijkt me nogal een operatie?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielzsche
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-05 10:38
Requiem19 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:38:
Wij willen graag op elke verdieping vloerverwarming en onze bouwer biedt dat ook als meerwerkoptie aan voor de 1e en 2e verdieping.

Voor de 2e verdieping - kwamen we achter - wil de bouwer dat alleen doen als we OOK de zolderindeling (EUR 5,600) kiezen.

Dat was een kleine tegenvaller, want die wilden we in eigen beheer laten doen. Vraag is nu voor ons dus: is het nog te doen om zelf vloerverwarming te laten aanleggen na oplevering? (ik ben niet mega bouwkundig onderlegd, maar dat lijkt me nogal een operatie?).
Het werd bij ons destijds door de makelaar zelf afgeraden om het uberhaupt te nemen op zolder. Hun ervaring was dat het eigenlijk overbodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Nielzsche schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:44:
[...]

Het werd bij ons destijds door de makelaar zelf afgeraden om het uberhaupt te nemen op zolder. Hun ervaring was dat het eigenlijk overbodig is.
Het worden twee (kleine) werkkamers, wel fijn als het daar ook hartje winter beetje goed toeven is :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:03
Jeetje, € 5.600,-.
Wij konden gelukkig zonder enige voorwaarde wat betreft indeling de vloerverwarming uitbreiden. Gehele zolder kost € 760,- (op eigen groep).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VSTY3vwABT5k71s6kAxk_qFRtnQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O5CXU5GzZ7wHXKCC22XvAvym.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door Source90 op 05-01-2021 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1279036

Requiem19 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:46:
[...]

Het worden twee (kleine) werkkamers, wel fijn als het daar ook hartje winter beetje goed toeven is :).
of het achteraf nog (makkelijk) kan weet ik niet, wel dat het zeker zinvol is. In de winter zoals nu om een temperatuur te hebben om stilzittend te werken ( in t weekend doe ik naregeling naar beneden) en in de zomer helpt t mee met koelen (uiteraard alleen als je dat uberhaupt al doet met de vloerverwarming)

was hier ook prijzige optie, uiteindelijk maar de zolderindeling afgenomen waar het in zat

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 1279036 op 05-01-2021 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aprofet
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:08
Requiem19 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:46:
[...]

Als je een warmtepomp met zomerkoeling krijgt zou ik dit altijd doen, warmte stijgt naar boven en dan zijn je 2 werkkamers meteen gekoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:26

Ligt er natuurlijk aan wat je krijgt voor die 5600. Alleen een muurtje met deur? Of meerdere muren/deuren inclusief elektra en ventilatie?

We nemen express de zolderindeling nu al mee omdat het iets duurder is dan zelf doen, maar dan is het wel in 1x klaar, inclusief garantie en in dezelfde kwaliteit als de rest van je huis. En geen gedoe/geregel achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Stadsverwarming....

Het enige echt grote minpunt van onze nieuwbouwwoning :(. Voor koeling kan ik de vloerverwarming dus niet inzetten helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
kepler schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:55:
[...]

Ligt er natuurlijk aan wat je krijgt voor die 5600. Alleen een muurtje met deur? Of meerdere muren/deuren inclusief elektra en ventilatie?

We nemen express de zolderindeling nu al mee omdat het iets duurder is dan zelf doen, maar dan is het wel in 1x klaar, inclusief garantie en in dezelfde kwaliteit als de rest van je huis. En geen gedoe/geregel achteraf.
Dit is het:
Werkomschrijving:
Zolder-indeling 2 - Grote onbenoemde ruimte en technische ruimte met ruime overloop

- Ruime overloop met traphek langs trapgat
- Aparte grote technische ruimte
- Eén onbenoemde ruimte
- Technische- en onbenoemde ruimte v.v. wandlichtpunt met schakelaar + gecombineerd wandcontactdoos

Een en ander conform optietekening.
De zolder blijft een onbenoemde ruimte en voldoet niet aan de eisen die gesteld worden aan een verblijfsruimte.
Dus - imo - geen ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aprofet
Requiem19 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:55:
Stadsverwarming....

Het enige echt grote minpunt van onze nieuwbouwwoning :(. Voor koeling kan ik de vloerverwarming dus niet inzetten helaas.
Er zijn hier op het forum redelijk wat mensen die de verwarming op zolder nooit aan hebben staan en dat het toch boven op zolder warm genoeg is. Dus of je daar 5000+ euro voor moet neerleggen.. .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Requiem19 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:57:
[...]

Dit is het:

[...]

Klinkt wel een beetje karig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:52
Waarschijnlijk te maken met de thermostaten per ruimte, dat ze perse willen dat je ook de ruimte indeling afneemt. Wij hebben ook de zolder indeling niet genomen, maar wel de vloerverwarming op de zolder. Resultaat is nu dat we 1 thermostaat voor de zolder hebben, maar wel al de lussen voor de 2 kamers. Later zullen we zelf nog die 2de thermostaat moeten regelen zodat we beide kamers apart kunnen bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

aprofet schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:59:
[...]

Er zijn hier op het forum redelijk wat mensen die de verwarming op zolder nooit aan hebben staan en dat het toch boven op zolder warm genoeg is. Dus of je daar 5000+ euro voor moet neerleggen.. .
hangt sterk van je gebruiksdoel af. Voor slapen helemaal eens, voor thuiswerken is het erg fijn. Voorheen werkte ik halve dag per week thuis en had los kacheltje ook volstaan, nu erg blij met de keuze voor vloerverwarming op alle etages (die we oorspronkelijk met name genomen hebben voor koeling in de zomer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Requiem19 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:57:
[...]

Dit is het:

Werkomschrijving:
Zolder-indeling 2 - Grote onbenoemde ruimte en technische ruimte met ruime overloop

- Ruime overloop met traphek langs trapgat
- Aparte grote technische ruimte
- Eén onbenoemde ruimte
- Technische- en onbenoemde ruimte v.v. wandlichtpunt met schakelaar + gecombineerd wandcontactdoos

Een en ander conform optietekening.
De zolder blijft een onbenoemde ruimte en voldoet niet aan de eisen die gesteld worden aan een verblijfsruimte.

5600 euro.

Ik moest 3x teruglezen of ik niet iets miste in die beschrijving :o

Dus voor je werkkamer moet je alsnog wanden, elektra en deuren plaatsen? Dan kan je ook wandverwarming laten plaatsen.

PS. Mocht de bouwer de complete zolder voorzien van vloerverwarming en jij moet later nog die muurtjes etc plaatsen dan is het extra oppassen dat je de vloerverwarming niet doorboort.

[ Voor 9% gewijzigd door Wolly op 05-01-2021 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Wolly schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:09:
[...]

5600 euro.

Dus voor je werkkamer moet je alsnog wanden, elektra en deuren plaatsen? Dan kan je ook wandverwarming laten plaatsen.
Nee, op basis van de bouwtekening komen er wel 2 wanden. Het is nu 1 grote open ruimte. Met deze meerwerkoptie komen er twee wanden in, waardoor er 2 kamers ontstaan en wordt er ook per kamer een lichtpunt en 1 (?) stopcontact geplaatst.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:03
Wolly schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:09:
[...]

5600 euro.

PS. Mocht de bouwer de complete zolder voorzien van vloerverwarming en jij moet later nog die muurtjes etc plaatsen dan is het extra oppassen dat je de vloerverwarming niet doorboort.
Je kan prima een tussenwand zonder maken zonder te boren in de vloer. Bijvoorbeeld met blokken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:35
Aight! schreef op maandag 4 januari 2021 @ 21:18:
Nog tips waar ik op moet letten? Sta te springen om me in te schrijven, alleen duurt dat dus nog even :(
hou rekening met de kosten.
bij ons:
huis v.o.n. 400k
meerwerk (2,4m uitbouw, deur tussen keuken en garage, andere achterdeur, electra en kleine dingen) 30k
keuken 20k
rest (vloeren, wanden, zonnepanelen, garagedeur, schutting, bestrating, grondverbetering, enz.) 30k

wij hebben dus 20% aan opties betaald bovenop de koopsom. We hebben kwalitatief goede en mooie opties, maar we zijn absoluut niet losgegaan met alles wat mogelijk is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Source90 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:15:
[...]
Je kan prima een tussenwand zonder maken zonder te boren in de vloer. Bijvoorbeeld met blokken..
Natuurlijk, ik wijs dan ook op het gevaar mocht de vraagsteller bijvoorbeeld kiezen voor DHZ met metalstud en verder niet teveel kluservaring hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Requiem19 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:14:
[...]

Nee, op basis van de bouwtekening komen er wel 2 wanden. Het is nu 1 grote open ruimte. Met deze meerwerkoptie komen er twee wanden in, waardoor er 2 kamers ontstaan en wordt er ook per kamer een lichtpunt en 1 (?) stopcontact geplaatst.

***members only***
in de ene kamer 'die technische ruimte' genoemd is wil je denk ik wel wat extra wandjes als je er gaat slapen/werken. Voor rommel/was/strijk hok is t uiteraard prima, wel beetje karig qua stopcontacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

***members only***
En had jij dezelfde indeling voor ogen als je het in eigen beheer wilde laten doen? Want in de technische ruimte wil je geen werkkamer neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Wolly schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:27:
[...]

En had jij dezelfde indeling voor ogen als je het in eigen beheer wilde laten doen? Want in de technische ruimte wil je geen werkkamer neem ik aan.
Zeker, wij dachten aan min of meer dezelfde indeling en dan 2 werkkamers.

Werkkamer in die technische ruimte is geen goed idee vanwege de geluidsoverlast bedoel je? Kunnen we ongetwijfeld iets omheen bouwen oid, anders is het een stuk huis waar we niets aan hebben...

Er staat geen warmtepomp oid he, alleen afzuigingsmodule, zonnepanelenomvormer etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-05 17:29

siemenz

Koetje

[...]

***members only***
bij ons kostte dit 15k meerwerk, dus die hebben we even overgeslagen

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karin P
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19-08-2023
Vraagje i.v.m. keuze tussen het standaard aanbrengen van plafondafwerking of het laten vervallen van het plafondspuitwerk van de begane grond (tevens het vervallen van voorwerkzaamheden zoals eventueel egaliseren of afwerken.)

Waar is en stukadoor minder blij mee; het strak maken van een plafond met structuurspuitwerk of een plafond zonder gedane voorwerkzaamheden strak stuken?

Overigens worden de plafonds op de verdieping sowieso met structuurspuitwerk opgeleverd... geen mogelijkheid tot vervallen daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recoil
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met het uitbreiden van bestaande vloerverwarming naar zolder? Bij ons huis was dat een optie van 2800 euro voor een zolder van 40 vierkante meter. Erg gortig.

We hebben er met het oog op een latere uitbreiding wel voor gekozen om in ieder geval de verdeler van de eerste verdieping naar zolder te verplaatsen zodat er al wat leidingen liggen. Het gaat om een installatie met een bodemwarmtepomp en cementdekvloer op kanaalplaten. Ik ben erg benieuwd naar soortgelijke projecten en de daarmee gemoeide kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:30
Recoil schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:45:
Heeft iemand ervaring met het uitbreiden van bestaande vloerverwarming naar zolder? Bij ons huis was dat een optie van 2800 euro voor een zolder van 40 vierkante meter. Erg gortig.

We hebben er met het oog op een latere uitbreiding wel voor gekozen om in ieder geval de verdeler van de eerste verdieping naar zolder te verplaatsen zodat er al wat leidingen liggen. Het gaat om een installatie met een bodemwarmtepomp en cementdekvloer op kanaalplaten. Ik ben erg benieuwd naar soortgelijke projecten en de daarmee gemoeide kosten.
Vind het wel meevallen. De prijzen voor het uitbreiden van vloerverwarming zijn hoog, maar als je het achteraf doet kost het veel tijd en moeite. Je kunt niks in je huis doen als de vloer nog niet af is, waardoor je later kunt verhuizen, wat ook weer geld kost. Wat mij betreft een no-brainer voor dit bedrag.

Bij mij was de upgrade naar vloerverwarming voor 1e en 2e verdieping €10.000, erg duur maar ik vond het het uiteindelijk toch waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:04

Toppe

Oké ✅

Op elke verdieping komt standaard een rookmelder. Nu twijfel ik om op zolder een extra rookmelder in de technische ruimte te hangen. De kans dat er een brand uitbreekt op een overloop is natuurlijk vele malen kleiner dan in een ruimte die vol hangt met apparatuur.

Ik weet nog niet exact welke melder er gaat komen maar een optische melder reageert natuurlijk op stof en een thermische reageert op warmte.

En wie heeft extra melders laten plaatsen? En tegen welke kosten als ik vragen maken. Dit zie je als optie namelijk niet vaak voorbij komen.

[ Voor 14% gewijzigd door Toppe op 05-01-2021 15:06 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20-05 15:56

ChUcKiE

Dus........

MarcoC schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:47:
[...]

Vind het wel meevallen. De prijzen voor het uitbreiden van vloerverwarming zijn hoog, maar als je het achteraf doet kost het veel tijd en moeite. Je kunt niks in je huis doen als de vloer nog niet af is, waardoor je later kunt verhuizen, wat ook weer geld kost. Wat mij betreft een no-brainer voor dit bedrag.

Bij mij was de upgrade naar vloerverwarming voor 1e en 2e verdieping €10.000, erg duur maar ik vond het het uiteindelijk toch waard.
Wij gaan waarschijnlijk voor airco's in elke slaapkamer op de eerste verdieping en niets op zolder (opslag).
Airco's kunnen genoeg verwarmen voor als je een keer boven wilt zitten en hebben meteen koelings mogelijkheden voor te hete zomers, op het moment dat je zonnepanelen het meeste opleveren.
Dat was een meerprijs van zo'n 2800 euro tov standaard radiatoren in elke slaapkamer (en bijhorend leidingwerk).

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-05 15:43
ChUcKiE schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:47:
[...]

Wij gaan waarschijnlijk voor airco's in elke slaapkamer op de eerste verdieping en niets op zolder (opslag).
Airco's kunnen genoeg verwarmen voor als je een keer boven wilt zitten en hebben meteen koelings mogelijkheden voor te hete zomers, op het moment dat je zonnepanelen het meeste opleveren.
Dat was een meerprijs van zo'n 2800 euro tov standaard radiatoren in elke slaapkamer (en bijhorend leidingwerk).
Ik zou willen dat ze airco's aanboden bij mij! Wij willen het ook graag, maar krijgen al vloerverwarming, dus we zitten te dubben om te zien of we dan aparte split units erbij willen zetten (lijkt overkill) maar ik ben echt anti-warmte en voorzie dat we de aankomende 25 jaar echt nog wel een stuk hetere zomers gaan krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying35
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:03
Toppe schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:56:
Op elke verdieping komt standaard een rookmelder. Nu twijfel ik om op zolder een extra rookmelder in de technische ruimte te hangen. De kans dat er een brand uitbreekt op een overloop is natuurlijk vele malen kleiner dan in een ruimte die vol hangt met apparatuur.

Ik weet nog niet exact welke melder er gaat komen maar een optische melder reageert natuurlijk op stof en een thermische reageert op warmte.

En wie heeft extra melders laten plaatsen? En tegen welke kosten als ik vragen maken. Dit zie je als optie namelijk niet vaak voorbij komen.
Waarom zou je dit als optie meenemen in het project. Er zijn online prima rookmelders te vinden die op een batterij werken. Die rookmelders gaan vaak een jaar of 5 mee voordat de batterij verwisseld moet worden. Dat de rookmelder er wellicht iets anders uit ziet dan in de rest van het huis zou ook niet heel zwaar kunnen wegen als je hem in de technische ruimte hangt. Daarnaast kan je, wanneer je zelf de rookmelder aanschaft ook kiezen voor een model die te koppelen is met eventuele home automations zodat je actief de batterij kan monitoren en meldingen door kan sturen naar je mobiele telefoon. Dit kost waarschijnlijk ook nog minder dan het via de aannemer te laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Flying35 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:10:
[...]

Waarom zou je dit als optie meenemen in het project. Er zijn online prima rookmelders te vinden die op een batterij werken. Die rookmelders gaan vaak een jaar of 5 mee voordat de batterij verwisseld moet worden. Dat de rookmelder er wellicht iets anders uit ziet dan in de rest van het huis zou ook niet heel zwaar kunnen wegen als je hem in de technische ruimte hangt. Daarnaast kan je, wanneer je zelf de rookmelder aanschaft ook kiezen voor een model die te koppelen is met eventuele home automations zodat je actief de batterij kan monitoren en meldingen door kan sturen naar je mobiele telefoon. Dit kost waarschijnlijk ook nog minder dan het via de aannemer te laten lopen.
Omdat we hier in kiezen voor het gemak. Ze gaan altijd leeg als het niet uit komt (als je slaapt, gebeurt hier altijd) om vervolgens geïrriteerd de batterij er uit te halen en 5 weken later eens een nieuwe te plaatsen.

En als de aannemer hier een schappelijk bedrag voor rekent dan hebben wij dit er wel voor over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:50
Toppe schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:36:
[...]

Omdat we hier in kiezen voor het gemak. Ze gaan altijd leeg als het niet uit komt (als je slaapt, gebeurt hier altijd) om vervolgens geïrriteerd de batterij er uit te halen en 5 weken later eens een nieuwe te plaatsen.

En als de aannemer hier een schappelijk bedrag voor rekent dan hebben wij dit er wel voor over.
Ook de bedrade rookmelders zitten batterijen in die leeg lopen. Minder vaak, maar toch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yihaaa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-05 18:45
Karin P schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:18:
Vraagje i.v.m. keuze tussen het standaard aanbrengen van plafondafwerking of het laten vervallen van het plafondspuitwerk van de begane grond (tevens het vervallen van voorwerkzaamheden zoals eventueel egaliseren of afwerken.)

Waar is en stukadoor minder blij mee; het strak maken van een plafond met structuurspuitwerk of een plafond zonder gedane voorwerkzaamheden strak stuken?

Overigens worden de plafonds op de verdieping sowieso met structuurspuitwerk opgeleverd... geen mogelijkheid tot vervallen daar.
Stucadoor is minder blij met een plafond met structuurspuitwerk.
Wij hebben het op de BG laten vervallen; stucadoor mag lekker aan de gang.
Op de 1e verdieping zit standaard wel het stuctuurspuitwerk, maar daar vinden we het minder belangrijk, dus prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Laatst online: 23:30
ChUcKiE schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:47:
[...]

Het nadeel vind ik wel dat deze apparaten lelijk zijn en de verwarming van airco's minder comfortabel aanvoelt (luchtstroom).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Nu online
JohnStaakke schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:59:
[...]

Ik zou willen dat ze airco's aanboden bij mij! Wij willen het ook graag, maar krijgen al vloerverwarming, dus we zitten te dubben om te zien of we dan aparte split units erbij willen zetten (lijkt overkill) maar ik ben echt anti-warmte en voorzie dat we de aankomende 25 jaar echt nog wel een stuk hetere zomers gaan krijgen.
Niet twijfelen, maar doen.

Als je niet tegen warmte kunt, net als ik, dan is airco echt zalig. Wij hebben een 6 kW unit in de woonkamer/keuken (75 m2) en een 5kW unit van Daikin op de overloop boven aangesloten op een enkele dakunit van 6.8 kW. Daarvoor hebben we tijdens de bouw de voorbereidingen laten doen, dus een dakdoorvoer, loze leidingen naar het dak voor de stroom en een zacht blok in de verdiepingsvloeren om doorheen te kunnen boren voor de koelleidingen.

Van de zomer hebben die dingen echt ruim aangestaan. Totale energieverbruik zo'n 200 kWh (en dat kwam uit de zonnepanelen), dus qua kosten is dat zo'n 22 euro (200 kWh die we anders tegen 11 cent hadden teruggeleverd, want ik produceer meer dan ik verbruik) en de temperatuur is in huis op de ingestelde waarde van 25 graden gebleven en dat was echt koel omdat het ook ontvochtigd is!

Met 'vloerkoeling' uit de warmtepomp lukt je dat nooit. In het warmtepomp topic zijn ook weinig mensen die echt tevreden zijn met de koelingscapaciteiten van hun WP.

Vloerkoeling koelt op de verkeerde plaats. Warme lucht stijgt op, dus als de vloer kouder wordt merk je daar niets van op ooghoogte. Daarbij word je beperkt door de luchtvochtigheid binnen. Een vloerkoeling voert geen vocht af, dus kan maar beperkt koelen.

Evenzogoed is een airco geen optimale verwarming. Die units hier kunnen ook verwarmen, maar het is gewoon niet prettig. Ze maken best wel wat geluid en de warmte is snel "weg", omdat de opgewarmde lucht opstijgt, maar de thermische massa van het huis niet mee opwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Nu online
MarcoC schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:45:
[...]
Het nadeel vind ik wel dat deze apparaten lelijk zijn en de verwarming van airco's minder comfortabel aanvoelt (luchtstroom).
Dat dus. Die verwarming is leuk voor incidenteel gebruik. Bij thuiswerken even een uurtje die verwarming aan, maar niet voor continu gebruik.

We werken nu heel veel thuis natuurlijk, dat dan weer wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karin P
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19-08-2023
Yihaaa schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:45:
[...]

Stucadoor is minder blij met een plafond met structuurspuitwerk.
Wij hebben het op de BG laten vervallen; stucadoor mag lekker aan de gang.
Op de 1e verdieping zit standaard wel het stuctuurspuitwerk, maar daar vinden we het minder belangrijk, dus prima.
Dank Yihaaa,

Laten vervallen leek ons inderdaad ook het handigst, maar ben geen stukadoor, dus kon wel wat advies gebruiken.
Na 17 jaar tegen, zoals ze in Amerika zeggen, “popcorn” plafond aan te hebben gekeken, wordt alles in het nieuwe huis lekker strak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aprofet
Blihi schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:55:
[...]
de temperatuur is in huis op de ingestelde waarde van 25 graden gebleven en dat was echt koel omdat het ook ontvochtigd is!
@Blihi jij had toch ook buiten zonwering?

Dus je hebt:
airco,
vloerkoeling en
zonwering

En nog is het 25graden?

Dan vind ik die 25 binnentemperatuur eigenlijk hoog!

Heb je geen balans ventilatie of overdag de deuren open? Mijn toekomstige buurman heeft alleen vloerkoeling en bij hem werd het max 23 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Karin P schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 17:09:
[...]

Dank Yihaaa,

Laten vervallen leek ons inderdaad ook het handigst, maar ben geen stukadoor, dus kon wel wat advies gebruiken.
Na 17 jaar tegen, zoals ze in Amerika zeggen, “popcorn” plafond aan te hebben gekeken, wordt alles in het nieuwe huis lekker strak!
Op een plafond heb je wel vaker strijklicht van je plafondlamp, verwacht dus geen perfectie dan komt alles goed. Wil je dat wel zou je kunnen kijken naar een spanplafond :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
  • Nu online
aprofet schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 17:11:
[...]

@Blihi jij had toch ook buiten zonwering?

Dus je hebt:
airco,
vloerkoeling en
zonwering

En nog is het 25graden?

Dan vind ik die 25 binnentemperatuur eigenlijk hoog!

Heb je geen balans ventilatie of overdag de deuren open? Mijn toekomstige buurman heeft alleen vloerkoeling en bij hem werd het max 23 graden.
Nee, ik heb geen vloerkoeling en had in de hete periode ook nog geen zonwering, maar wel de zon vol op zo'n 20 m2 glas. Dus dat hielp niet.

Balansventilatie heb ik ook niet, gewoon een CO2 en vocht gestuurd C systeem (bouwvergunning van juni 2018).

25 graden was de ingestelde waarde op de airco. Lager mocht niet van mijn vrouw, maar het heeft geen zin om het binnen veel kouder te maken, dat is echt niet plezierig. En let ook op dat 23 graden van de vloerkoeling heel anders aanvoelt dan 25 graden van de airco. In het eerste geval is de lucht vochtig, in het tweede geval droog. Een droge lucht voelt al veel koeler.

Inmiddels hebben we ook zonwering aan de buitenkant, maar die werd vrij laat geleverd (en in de verkeerde kleur wat ook nog voor wat vertraging zorgde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:45

Aight!

'A toy robot...'

107mb schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:17:
[...]

hou rekening met de kosten.
bij ons:
huis v.o.n. 400k
meerwerk (2,4m uitbouw, deur tussen keuken en garage, andere achterdeur, electra en kleine dingen) 30k
keuken 20k
rest (vloeren, wanden, zonnepanelen, garagedeur, schutting, bestrating, grondverbetering, enz.) 30k

wij hebben dus 20% aan opties betaald bovenop de koopsom. We hebben kwalitatief goede en mooie opties, maar we zijn absoluut niet losgegaan met alles wat mogelijk is!
Dat is goed om te weten, die extra kosten kan je toch wel als bouwdepot regelen of niet?
Logico schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:37:
[...]

Tof! Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat worden, weet jij of de ontwikkelaar al overeenstemming heeft met de gemeente over het type woningen in het project? Laatste wat ik hoorde is dat de gemeente minder appartementen wilde dan de ontwikkelaar en dat ze in een soort van impasse zaten.

In de Backer en Rueb hal heb ik overigens m'n trouwfoto's nog laten maken :)
Ik geloof dat er 4 grote woontorens komen (maximaal 5 lagen), ongeveer 450 woningen in totaal waaronder ook koop en sociale huur. Ze zeggen in alle prijsklasses dus ben benieuwd.

25% van de woningen wordt begane grond met een stadstuintje. Daar hoop ik dan een van de gelukkige van te worden mits het in het budget valt.

[ Voor 38% gewijzigd door Aight! op 05-01-2021 17:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
Aight! schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 17:38:
[...]

Dat is goed om te weten, die extra kosten kan je toch wel als bouwdepot regelen of niet?

[...]

Ik geloof dat er 4 grote woontorens komen (maximaal 5 lagen), ongeveer 450 woningen in totaal waaronder ook koop en sociale huur. Ze zeggen in alle prijsklasses dus ben benieuwd.

25% van de woningen wordt begane grond met een stadstuintje. Daar hoop ik dan een van de gelukkige van te worden mits het in het budget valt.
Meerwerk bij nieuwbouw kan in je bouwdepot als het ook binnen je hypotheekmogelijkheden valt. Ik had best een groter bouwdepot willen hebben voor het meerwerk, maar daar wilde de hypotheekadviseur niet aan. Zo lang je nog niet aan je max hyp zit kan het prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Toppe schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:56:

Hier extra gekoppelde rookmelder in de berging/garage genomen (vanuit de bouw). Kosten 233 euro inclusief btw. Dit is inclusief leggen van leiding met stroom e.d.

[ Voor 4% gewijzigd door koifim op 05-01-2021 18:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

Zoals door meerdere personen hier al aangegeven, zou ik persoonlijk niet investeren in vloerverwarming op zolder. Zelfs het nut op de verdieping is voor mij al twijfelachtig. Ik ben in veel recente woningen geweest waar het echt nooit aanstaat.. Je hebt in ieder geval naregeling, wellicht zelfs per kamer, nodig anders slaat het niet eens aan; bovendien is het trage warmte, dus komt het niet gauw op gang.

Als je er wilt werken is de kans groot dat het behaaglijk genoeg is. Wanneer je wat (extra) warmte nodig hebt, heb je m.i. meer aan snelle warmte zoals met elektrische IR-kachels. Dat is snel en behaaglijk voor die ene keer dat het te koud zou zijn.

Gezien je er ook niet mee gaat/kan koelen (wat nog een zinvol argument zou zijn), zou ik me de moeite besparen.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
JanHenk schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 18:52:
[...]

Zoals door meerdere personen hier al aangegeven, zou ik persoonlijk niet investeren in vloerverwarming op zolder. Zelfs het nut op de verdieping is voor mij al twijfelachtig. Ik ben in veel recente woningen geweest waar het echt nooit aanstaat.. Je hebt in ieder geval naregeling, wellicht zelfs per kamer, nodig anders slaat het niet eens aan; bovendien is het trage warmte, dus komt het niet gauw op gang.

Als je er wilt werken is de kans groot dat het behaaglijk genoeg is. Wanneer je wat (extra) warmte nodig hebt, heb je m.i. meer aan snelle warmte zoals met elektrische IR-kachels. Dat is snel en behaaglijk voor die ene keer dat het te koud zou zijn.

Gezien je er ook niet mee gaat/kan koelen (wat nog een zinvol argument zou zijn), zou ik me de moeite besparen.
Bij ons wordt de vloerverwarming op de 2e verdieping dankbaar gebruikt. Anders wordt het echt te koud.
De eerste verdieping daarentegen staat altijd uit (slaapkamer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21:56
Deleon78 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:40:
[...]

Bij ons wordt de vloerverwarming op de 2e verdieping dankbaar gebruikt. Anders wordt het echt te koud.
Goed om te weten, wij hebben vd2 geüpgrade naar 20 graden garantie en vd1 is op 15 graden, want ik verwacht hetzelfde. De vraag is nog wel of we op vd2 extra balansventilatie gaan installeren bij het opdelen van de ruimte. Dat wordt nog een heel karwei om de buizen af te takken en alles opnieuw in te regelen. Zijn er hier mensen die op bg en vd1 systeem D ventilatie hebben, en op vd2 natuurlijke ventilatie (bv met winter stand kieren in kiepramen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Deleon78 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:40:
[...]

Wij hebben geen vloerverwarming op zolder. Sinds kort dus ook een kantoor op zolder en dan missen we dus echt wel de verwarming op zolder. Voor een slaapkamer is het wel prima.

Verwarming op de eerste (alleen slaapkamers) staat nooit aan, behalve toen de kinderen zijn geboren :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Is wat voor te zeggen, mits je er complete werkdagen doorbrengt..

Wat ik wil zeggen, ik begrijp goed dat je verwarming wilt op de tweede verdieping. Alleen ik vraag me af of vloerverwarming daarvoor het meest geschikt is, zowel qua toepassing (traag) als kosten (duur) ten opzichte van elektrische IR panelen (snelle warmte en stuk goedkoper in aanschaf en waarschijnlijk ook gebruik).

En hetzelfde geldt mi (nog meer) voor de slaapkamers.

[ Voor 6% gewijzigd door JanHenk op 05-01-2021 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14-03 11:35
Ook maar even een korte reactie mijnerzijds omtrent (vloer) verwarming op zolder. Wij hebben gekozen voor een verwarmingselement op zolder als meerwerkoptie, maar ook meer omdat samen met het dakraam de zolder officieel als slaapkamer te boek kan staan. Met oog op eventuele verkoop, ooit.

Vooralsnog zal de ruimte gebruikt worden voor de was/droger, opslag en incidenteel thuiswerken. Ons vorige huis en nu ons tijdelijk huurhuis leert ons al jaren dat warme lucht stijgt, en als je iets meer warmte op zolder nodig hebt, een paar deuren open en verwarmingen aan in onderliggende ruimtes meer dan volstaat.

Daar de woningen anno 2020 dermate beter geisoleerd zijn als pakweg 20/30 jaar geleden, verwacht ik dat dat prima toepasbaar is. Vloerverwarming was op zolder niet eens een optie, en op de 1e hebben we voor de standaard convectie radiatoren gekozen, en vloerverwarming alleen op de badkamer voor het comfort. Mocht er behoefte zijn aan warmte op de slaapkamer, draait diegene de radiator maar open. Ik mag leven met 3 koukleumen dus dat zal vaak genoeg voorkomen ;-) bijkomend voordeel is dat we tevens op de 1e verdieping niet zozeer peperdure PVC hoeven te leggen vanwege vloerverwarming, maar laminaat of iets anders ook prima voldoet. Dubbele “kostenbesparing” dus, een nieuwbouwwoning kost immers al genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wij hebben ook vloerverwarming op de 1e en 2e verdieping, vloerverwarming staat alleen aan op de kinderkamers (baby/peuter en veel ramen want hoekhuis), in ons kantoor op de 2e staat ie altijd uit.
Dakillerbean schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:30:
bijkomend voordeel is dat we tevens op de 1e verdieping niet zozeer peperdure PVC hoeven te leggen vanwege vloerverwarming, maar laminaat of iets anders ook prima voldoet. Dubbele “kostenbesparing” dus, een nieuwbouwwoning kost immers al genoeg.
Laminaat of parket gaat (m.i) ook prima samen met vloerverwarming. Wij hebben overal behalve de keuken en gang (gelijmd) parket en het werkt prima.
Als de vloerverwarming uit staat voelt de houten vloer prettiger aan dan de (koude) tegels in de keuken. (vent type C dus er blaast gewoon koude lucht naar binnen :P).

[ Voor 68% gewijzigd door Sport_Life op 05-01-2021 22:30 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-05 19:30
Wij hebben ook vloerverwarming op de eerste verdieping en op zolder. Het was een vrij dure optie maar geen spijt van gehad. Bijkomend voordeel is dat op zolder een extra thuis werkplek mogelijk is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Wij hebben straks beneden vloerverwarming en op de 1ste en 2de verdieping radiatoren. Dit alles op het lokale warmtenet.
Dezelfde situatie die we nu ook hebben in ons huurhuis.

In de praktijk staat alleen beneden de vloerverwarming aan en incidenteel een radiator op een kinderkamer of mijn thuiswerkkamer (1ste verdieping). Dat werkt eigenlijk best goed, want het warmt snel op indien nodig en koelt ook snel af als er een raam open gaat (voor de nacht liever kouder op de kamer)

Het enige dat ik straks in het nieuwe huis ga doen is iets ala EvoHome of Tado installeren zodat de radiatoren boven niet afhankelijk zijn van de thermostaat van de vloerverwarming. Als die niet stookt worden de radiatoren ook niet warm.
En daarnaast komt er de nodige zonwering om in de zomer de hitte buiten te houden met optioneel airco indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:39
Recent heeft de overheid een besluit omzetbelasting, btw-heffing en toepassing KOR bij zonnepanelen gepubliceerd. Aanleiding is de gewijzigde KOR (kleine ondernemers regeling). https://wetten.overheid.nl/BWBR0044541/2020-12-24

De nieuwe KOR is alleen voor nieuwe ondernemers dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@hansgrave De nieuwe KOR is feitelijk een administratieve vrijstelling zoals die ook al bestond. Zonnepaneelhouders die vielen onder de voormalige administratieve vrijstelling gaan automatisch mee naar de nieuwe KOR. Voor zonnepaneelhouders en/of nieuwe "ondernemers" veranderd er weinig tot niets.

Dit genoemde besluit is wat oude wijn in nieuwe zakken (een uitwerking van wat al bestond).

Let wel op! als je al btw ondernemer (eenmanszaak) bent... Dan zou ik wat fiscaal advies inwinnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20-05 15:56

ChUcKiE

Dus........

En hoe zat het met een indak systeem (nieuwbouw) en BTW terugvragen? Dat kon niet volledig of wel?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blihi
  • Nu online
Nee, je kunt de BTW niet volledig terugvragen, maar ik zou iedereen hier aanraden om dit nieuws in de gaten te blijven houden: https://solarmagazine.nl/...uwwoning-met-zonnepanelen

Het laatste advies van de advocaat generaal aan de hoge raad laat zien dat er wel degelijk een mogelijkheid bestaat om ook een deel van de BTW over de woning en grond terug te vragen. In haar volledige advies (https://uitspraken.rechts...?id=ECLI:NL:PHR:2020:1017) wordt de situatie vergeleken met de situatie waarin je je dak gaat verhuren aan een derde partij. In dat geval is de BTW over de woning/grond ook aftrekbaar.

De vraag is nu of de hoge raad dit advies inderdaad overneemt, en zo ja, wat de belastingdienst daarmee doet. In ieder geval is het voor ons interessant omdat je tot 5 jaar na dato een suppletieverzoek in kunt dienen bij de belastingdienst. Dat is een verzoek tot herziening van een eerdere aangifte. Je kunt dus later alsnog proberen de BTW over (een deel van) de woning en grond terug te vragen (weinig kans van slagen overigens).

In mijn geval zou de extra teruggaaf, volgens de rekenvoorbeelden in het advies, toch uitkomen op een bedrag tussen de 4k en 10k. Dat is de moeite waard om te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Nu online
hansgrave schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 07:52:
Recent heeft de overheid een besluit omzetbelasting, btw-heffing en toepassing KOR bij zonnepanelen gepubliceerd. Aanleiding is de gewijzigde KOR (kleine ondernemers regeling). https://wetten.overheid.nl/BWBR0044541/2020-12-24

De nieuwe KOR is alleen voor nieuwe ondernemers dacht ik.
De nieuwe KOR is juist ook bedoeld voor particulieren met zonnepanelen.

Overigens is in deze tekst nog steeds geen sprake van het terugvorderen van BTW over de woning en grond zoals in bovenstaand advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-05 11:54
Farmerwood schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 23:13:
Wij hebben straks beneden vloerverwarming en op de 1ste en 2de verdieping radiatoren. Dit alles op het lokale warmtenet.

In de praktijk staat alleen beneden de vloerverwarming aan en incidenteel een radiator op een kinderkamer of mijn thuiswerkkamer (1ste verdieping). Dat werkt eigenlijk best goed, want het warmt snel op indien nodig en koelt ook snel af als er een raam open gaat (voor de nacht liever kouder op de kamer)

Het enige dat ik straks in het nieuwe huis ga doen is iets ala EvoHome of Tado installeren zodat de radiatoren boven niet afhankelijk zijn van de thermostaat van de vloerverwarming. Als die niet stookt worden de radiatoren ook niet warm.
En daarnaast komt er de nodige zonwering om in de zomer de hitte buiten te houden met optioneel airco indien nodig.
Wij gaan hier hetzelfde doen. Vloerverwarming boven is voor ons echt niet nodig, dan wordt het daar veel te warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Nu online
Over vloerverwarming: Wij hebben die ook op de eerste verdieping. Dat was een prijzige optie en puur bedoeld om de radiatoren weg te krijgen, want die vonden we in de weg hangen.

Op de slaapkamers staat de verwarming ingesteld op 18 graden. Die is nog nooit aan geweest. Op de badkamer staat ie op 21, dat haal ik net, maar daarvoor moet 60% van de tijd 35 graden water de vloer ingepompt worden naar die ruimte toe (ik meet zowel temperatuur als open/dicht stand in Domoticz). Die badkamervloer is plezierig warm.

Beneden heb ik de hal op 20 graden staan en de woonkamer/keuken op 21. Die laatste is wat vervelend, want de ruimte is zo groot dat er 1,5 graden verschil is tussen de ene kant en de andere kant. Dit is geen gevolg van inregelen (de installatie is waterzijdig helemaal goed ingeregeld), maar eigenlijk gewoon een uitvoerfout van de installateur. De toevoerleidingen naar alle groepen lopen onder de thermostaat langs en ze lopen daar dichter langs elkaar dan in de rest van de vloer. Ter hoogte van de thermostaat is de vloer dus iets warmer dan in de rest van de kamer en dat ziet de thermostaat.

Ik heb nog een gasgestookte CV ketel, maar die is nu zo afgesteld dat hij 40 graden water levert. De gemeten aanvoertemperatuur van de ketel is 36 graden bij warmtevraag en de retour 28. Die ketel draait dus heel mooi in zijn HR bereik, helaas vaak wel op de ondergrens van zijn modulatiebereik, dus hij slaat relatief vaak aan en af, maar daar is weinig aan te doen. Ik weet in ieder geval zeker dat een warmtepomp later een prima mogelijkheid is en dat ook die heel efficient kan draaien bij 35 graden aanvoertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Laatst online: 20-05 16:15
In ons huurhuis met stadsverwarming hebben we een thermostaat die een klep bedient voor de radiatoren op de begane grond. De radiatoren op de bovenverdieping zijn daar niet op aangesloten, deze kan ik dus individueel bedienen ook als de verwarming beneden uit staat. Is dat bij jou dan anders? Vind dit wel handig eigenlijk, zo kan ik de werkkamer verwarmen zonder te stoken voor de woonkamer waar de hele dag alleen de kat rond loopt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Ascension schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 08:49:
[...]
In ons huurhuis met stadsverwarming hebben we een thermostaat die een klep bedient voor de radiatoren op de begane grond. De radiatoren op de bovenverdieping zijn daar niet op aangesloten, deze kan ik dus individueel bedienen ook als de verwarming beneden uit staat. Is dat bij jou dan anders? Vind dit wel handig eigenlijk, zo kan ik de werkkamer verwarmen zonder te stoken voor de woonkamer waar de hele dag alleen de kat rond loopt ;)
Dat kan ik nu dus niet. Heb bij de aannemer nog de vraag uit staan hoe dat in het nieuwe huis zit. Tijdens de voorschouw zat die installatie er nog niet in. De leidingen leken wel onafhankelijk. Het is me in ieder geval verkocht als jouw situatie idd en dat is ook het meest logisch, want we hebben tenslotte 'altijd' warm water via het warmtenet.

Ik vergat in mijn vorige post nog te melden dat we wel vloerverwarming in de badkamer op de eerste verdieping krijgen. Dit is 'bijverwarming' die aangesloten is op de thermostaat van de woonkamer. De badkamer heeft dus ook nog een radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Nu online
Farmerwood schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 08:53:
[...]

Dat kan ik nu dus niet. Heb bij de aannemer nog de vraag uit staan hoe dat in het nieuwe huis zit. Tijdens de voorschouw zat die installatie er nog niet in. De leidingen leken wel onafhankelijk. Het is me in ieder geval verkocht als jouw situatie idd en dat is ook het meest logisch, want we hebben tenslotte 'altijd' warm water via het warmtenet.

Ik vergat in mijn vorige post nog te melden dat we wel vloerverwarming in de badkamer op de eerste verdieping krijgen. Dit is 'bijverwarming' die aangesloten is op de thermostaat van de woonkamer. De badkamer heeft dus ook nog een radiator.
Vaak is dat achteraf nog wel te doen. In de meterkast splitst de verwarmingsleiding naar beneden en boven. Daar kun je kleppen aanbrengen die je met een zoneregeling schakelt. De klep beneden schakel je bijvoorbeeld met een aan/uit thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Blihi schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:02:
[...]

Vaak is dat achteraf nog wel te doen. In de meterkast splitst de verwarmingsleiding naar beneden en boven. Daar kun je kleppen aanbrengen die je met een zoneregeling schakelt. De klep beneden schakel je bijvoorbeeld met een aan/uit thermostaat.
I know, zie mijn vorige post. Maar liefst werkt het gewoon bij oplevering zoals het belooft is. :)
Al ga ik denk ik sowieso (t.z.t) de radiatorknoppen vervangen door 'slimme' varianten om per ruimte te kunnen regelen. Als daar eventueel een extra klep in meterkast bij moet heeft dat niet eens enorme impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Ascension schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 08:49:
[...]

Voor de zekerheid: stadsverwarming (althans bij mij vroeger) is geen LTV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

bij LTV is een groot afgifte oppervlak belangrijker dan bij hoge temperatuur verwarming. Vandaar dat 1e verdieping hier standaard vloerverwarming heeft + electrisch element in badkamer. Die nog nooit nodig gehad, maar ook nog geen strenge vorst gehad. Op 2e verdieping wordt gewerkt en geslapen. Op alle slaapkamers staat de naregeling naar 25% van het bereik geschroefd ( zijn geen thermostaten, maar meer afstandsbedieningen voor kranen). Op de werkkamer naar 75%. Had vast ook met IR element gekund, maar dit vind ik een stuk comfortabeler en ik denk dat bij een serieuze winter het extra oppervlak kan zorgen dat het huis op temperatuur blijft.

(vloer)verwarming op zolder blijft een persoonlijke afweging. Ik ken mensen zonder die dat prima vinden, mensen zonder die daar spijt van hebben, mensen met die het nooit gebruiken , en mensen met die niet zonder zouden willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:58

bert pit

asdasd

Prima oplossing. Overweeg wel om ook direct een klep aan te brengen op de aanvoer van je vloerverwarming. Anders loopt je vloerverwarming ook mee als je uitsluitend een kamer wil verwarmen.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-05 16:34

HellBeast

Oh My GoT!

Blihi schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 08:30:
Nee, je kunt de BTW niet volledig terugvragen, maar ik zou iedereen hier aanraden om dit nieuws in de gaten te blijven houden: https://solarmagazine.nl/...uwwoning-met-zonnepanelen

Het laatste advies van de advocaat generaal aan de hoge raad laat zien dat er wel degelijk een mogelijkheid bestaat om ook een deel van de BTW over de woning en grond terug te vragen. In zijn volledige advies (https://uitspraken.rechts...?id=ECLI:NL:PHR:2020:1017) wordt de situatie vergeleken met de situatie waarin je je dak gaat verhuren aan een derde partij. In dat geval is de BTW over de woning/grond ook aftrekbaar.

De vraag is nu of de hoge raad dit advies inderdaad overneemt, en zo ja, wat de belastingdienst daarmee doet. In ieder geval is het voor ons interessant omdat je tot 5 jaar na dato een suppletieverzoek in kunt dienen bij de belastingdienst. Dat is een verzoek tot herziening van een eerdere aangifte. Je kunt dus later alsnog proberen de BTW over (een deel van) de woning en grond terug te vragen.
Heb getracht door de brei van advocaten gebral jargon heen te worstelen. Begrijp ik het zo goed?

Als de advocaat generaal gelijk krijgt, dan mag je 12% van de waarde van het huis aftrekken voor de zonnepanelen. Dus voorbeeld: huis kost 500.000,-. 12% daarvan is 60.000,-. Daarover mag je de 21% belasting terugvragen. Dat is dan 12.600,-.

Snap ik het zo goed? :?

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blihi
  • Nu online
Nee, die 12% kun je zo niet stellen dat ligt aan het oppervlak van het huis, de grond en de panelen.

Even mijn eigen voorbeeld:

Kosten grond:
228,122 euro ex BTW, 47,906 euro BTW, totaal 276,028 euro voor 416 m2.

Kosten woning (ruwbouw, dus geen afbouw, badkamer, keuken, etc.):
249,853 euro ex BTW, 52,469 euro BTW, totaal 302,322 euro voor 124 m2 grondoppervlak bebouwd, 206 m2 nuttige ruimte en 118 m2 dak.

Ik heb in totaal 54 m2 zonnepanelen op het dag gelegd.

De AG gaat ervan uit dat twee derde van de stroom teruggeleverd wordt en een derde direct verbruikt. Je kunt dus ten hoogste twee derde van de BTW over de opbrengsten terugvragen.

Volgens methode 1 zou de teruggaaf berekend moeten worden alsof je dezelfde installatie op de grond zou plaatsen en je de BTW over dat deel van de grond dus mag aftrekken. Dan stel ik voor het gemak even de kosten van de grondgebonden installatie gelijk aan die van een op-dak installatie zodat ik geen fictieve bedragen hoef te gebruiken.

De installatie neemt 13% van het grondoppervlak in (54/416). Ik mag dan, volgens methode 1, van die 13% van de BTW over de grond aftrekken, oftewel 13%*2/3*47,906 = 4146 euro.

Methode 2 gaat uit van de eerder door een rechter gebruikte 'nuttige ruimte' berekening, maar dan slechts voor 50%. De berekening wordt dan:

De nuttige ruimte ingenomen door de zonnepanelen: 54 / (206+54) = 20.8 %
De helft daarvan is bij methode 2 aftrekbaar, dus 10%
Het deel van de grond die bebouwd is door de hoofdbouw is 124/416 = 30 %
Dus van de BTW over de grond is 30% toe te rekenen aan de bebouwing.
De berekening wordt dan volgens methode 2 als volgt:
10.4% * (52,469 + 30% * 47,906) * 2/3 = 4,634 euro

De derde methode heeft heel veel aannames nodig over fictieve huuropbrengsten, dus die kan ik niet doorrekenen voor mezelf.

Grappig genoeg heeft een eerdere rechter een berekening toegestaan die veel gunstiger uit zou pakken, maar die volgens de AG niet correct is. Dat zou de berekening zijn:
54 / (54+206) * (52,469) = 10,897 euro.

Hierbij wordt dus geen rekening gehouden met direct verbruik van de opgewekte energie en wordt het hele bedekte dakoppervlak als nuttige ruimte meegenomen en dat deel van de BTW over de bouwkosten afgetrokken.

Ik verwacht er overigens niet veel van dat dit nog ergens toe gaat leiden, maar het zou toch leuk zijn.

PS. De BTW over de panelen zelf, alsmede de installatie daarvan mag je altijd aftrekken, die heb ik hier buiten gelaten. Dat was bij mij niet zoveel omdat ik de installatie zelf gedaan heb. De totale BTW over 22 zonnepanelen inclusief al het installatiemateriaal kwam op 1,227 euro.

[ Voor 5% gewijzigd door Blihi op 06-01-2021 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-05 16:34

HellBeast

Oh My GoT!

Poe, Dat is inderdaad een wat complexe berekening. Ik zal proberen die voor mezelf te maken. Bedankt voor je uitleg!

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Nu online
Het is overigens nog maar zeer de vraag of dit gaat werken, want de belastingdienst hoeft in principe een negatieve suppletie niet in behandeling te nemen. Tegen die beslissing is dan ook geen bezwaar mogelijk, dus het kan zomaar zijn dat je dit niet achteraf kunt corrigeren.

Het beste is om bij de aangifte direct ook de kosten over de woning mee te nemen en dan bezwaar te maken tegen de afwijzing, maar als op dat bezwaar negatief beslist wordt moet je kosten gaan maken om naar de rechter te gaan en dat kan een duur grapje worden.

Het is dus te hopen dat na uitspraak door de hoge raad de staatssecretaris zich flexibel opstelt en correcties toe gaat staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kneepie
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:55
Blihi schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 08:30:

Het laatste advies van de advocaat generaal aan de hoge raad laat zien dat er wel degelijk een mogelijkheid bestaat om ook een deel van de BTW over de woning en grond terug te vragen. In zijn volledige advies (https://uitspraken.rechts...?id=ECLI:NL:PHR:2020:1017) wordt de situatie vergeleken met de situatie waarin je je dak gaat verhuren aan een derde partij. In dat geval is de BTW over de woning/grond ook aftrekbaar.

De vraag is nu of de hoge raad dit advies inderdaad overneemt, en zo ja, wat de belastingdienst daarmee doet. In ieder geval is het voor ons interessant omdat je tot 5 jaar na dato een suppletieverzoek in kunt dienen bij de belastingdienst. Dat is een verzoek tot herziening van een eerdere aangifte. Je kunt dus later alsnog proberen de BTW over (een deel van) de woning en grond terug te vragen.

In mijn geval zou de extra teruggaaf, volgens de rekenvoorbeelden in het advies, toch uitkomen op een bedrag tussen de 5k en 10k. Dat is de moeite waard om te proberen.
Hoe zit het als je een combinatie krijgt van geïntegreerde panelen en een gedeelte los (op de uitbouw), moet je dan twee verschillende aangiftes doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
@blihi, ik zie dat jij erin duikt en erin probeert te verdiepen, maar je zegt toch een paar dingen die niet helemaal kloppen (is niet erg, want het is ook allemaal moeilijke materie).

Belangrijkste punt is dat deze AG een dame is, Cora Ettema ;). Verder:

- Een inspecteur is gehouden een suppletie in behandeling te nemen op grond van het besluit ambtshalve verminderen of teruggeven (para 2.3). Betreft inderdaad wel een niet voor bezwaar vatbare beschikking, waardoor je dus geen formele rechtsingang hebt als je het niet eens bent met de beschikking.
- Indien er sprake is van nieuwe jurisprudentie (para 3.1b) volgt er geen vermindering of teruggaaf. Wordt dus een vraag of we de HR uitspraak gaan zien als 'nieuwe jurisprudentie').

https://wetten.overheid.nl/BWBR0029287/2011-01-01

Dus wel waar dat je je rechtsingang beschermt door bezwaar op aangifte te maken binnen de termijn, dan zit je niet binnen de ambtshalve sfeer.

Verder:
De AG gaat ervan uit dat twee derde van de stroom teruggeleverd wordt en een derde direct verbruikt. Je kunt dus ten hoogste twee derde van de BTW over de opbrengsten terugvragen.
Nee, daar gaat de AG niet vanuit. Dit is het standpunt van de belanghebbende in de onderhavige zaak (zie para 1.6). Sterker nog, in 3.11 zegt de AG dit:
Betwijfeld kan met name worden of het reëel is vloeroppervlakte en dakoppervlakte op één lijn te stellen en verhoudingsgewijs evenveel kosten van de gehele woning (inclusief desnoods de kosten voor marmer en gouden kranen) toe te rekenen aan het gebruik van het dakoppervlakte waarop zonnepanelen liggen. Het dak heeft anders dan de vloeren ook een dubbelfunctie. Daarbij acht ik het bovendien reëel meer belang te hechten aan de betekenis van het dak voor de bescherming van de woning tegen weersinvloeden en dergelijke dan aan de betekenis ervan voor het opstellen van zonnepanelen.
Dit bevestigt ze ook in haar conclusie in 4.3:
Voor nader onderzoek naar de mate waarin recht op aftrek bestaat voor de woning, dient de zaak mijns inziens te worden verwezen. Een berekening conform de methode die het Hof in zijn uitspraak van 28 februari 2017 heeft toegepast, die volgens belanghebbende tot 18,5% aftrek zou leiden, acht ik dan echter onjuist. Redelijkerwijs kan niet worden volgehouden dat de woning in een dergelijke mate wordt gebruikt voor de zonnepanelenonderneming. Zie in zoverre onderdeel 3.11.
Wat vindt de AG dan wel?

- Ze vindt dat je de woning als ondernemer kan verwerven als je ondernemer wordt op basis van exploitatie van zonnepanelen.
- De mate van aftrek vindt zij eigenlijk ook erg moeilijk te bepalen en geeft ze alleen algemene gedachten over in 3.19
Voor de volledigheid geef ik hieronder ten slotte nog de gedachten weer die bij mij opkwamen voor het formuleren van een bewijsvermoeden. Deze blinken, als gezegd, niet uit in eenvoud dan wel realiteit, en ook overigens valt er denk ik het nodige op af te dingen.

(i) De aftrekbare belasting zou toch minimaal gelijk moeten zijn aan (a) de belasting voor de aanschaf van de zonnepanelen met toebehoren, (b) de belasting die de exploitant zou hebben moeten betalen als hij een onderstel had aangeschaft om de panelen mee op de grond op te bevestigen, (c) de belasting die dan zou zijn betaald om de zonnepanelen te installeren en (d) de eventueel voor de aanschaf van de grond betaalde belasting voor zover die grond nodig zou zijn om de zonnepanelen op de grond op te stellen, een en ander voor zover de exploitant de met de zonnepanelen opgewekte elektriciteit aan het net levert (ik begrijp dat het gemiddeld genomen om een tweederdedeel van de opgewekte elektriciteit gaat52).

(ii) De voorbelasting in de kosten van het casco van de woning en de kosten voor de ondergrond van de woning is aftrekbaar, overeenkomstig een verdeelsleutel op basis van vierkante meters nuttig bruikbaar oppervlak, waarbij het oppervlak op het dak slechts voor de helft meetelt en enkel voor zover daarop zonnepanelen komen te liggen c.q. de bedekking ervan uit zonnepanelen komt te bestaan, gecorrigeerd voor de mate waarin de exploitant de met de zonnepanelen opgewekte elektriciteit aan het net levert.53 Het meetellen van het nuttige oppervlak op het dak voor slechts de helft dient ertoe om rekenschap te geven van de dubbelfunctie van het dak. Daarnaast is de voorbelasting in de kosten voor de zonnepanelen, de aanleg daarvan en de benodigde installaties aftrekbaar. Als ook in zoverre sprake is van uitgaven in verband met een onroerende zaak, bestaat laatstbedoelde aftrek slechts voor zover de exploitant de met de zonnepanelen opgewekte elektriciteit aan het net levert.

(iii) De methode van het BFH, maar dan als methode voor schatting van het werkelijke gebruik.
Kortom, verwacht hier nog allemaal niet teveel van...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
@Blihi Ik ben geen fiscalist, maar ik vraag me af of je de btw nog wel terug kan vragen na oplevering. Dit zou hetzelfde zijn als je na oplevering besluit om van je garage een kantoor maakt, of een bestaande woning koopt en daar van de garage een kantoor maakt. Mag je dan ook btw aftrekken? In het laatste geval heb je geen btw factuur, dus dan denk ik van niet, maar ook in het eerste geval, zodra je iets in particulier bezit hebt kan je toch geen btw meer terug vorderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Z___Z schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 12:12:
@Blihi Ik ben geen fiscalist, maar ik vraag me af of je de btw nog wel terug kan vragen na oplevering. Dit zou hetzelfde zijn als je na oplevering besluit om van je garage een kantoor maakt, of een bestaande woning koopt en daar van de garage een kantoor maakt. Mag je dan ook btw aftrekken? In het laatste geval heb je geen btw factuur, dus dan denk ik van niet, maar ook in het eerste geval, zodra je iets in particulier bezit hebt kan je toch geen btw meer terug vorderen?
Als je een bestaande woning koopt wordt er geen btw in rekening gebracht (tenzij je hem vrij kort na oplevering van iemand koopt) :). Die andere vraag is iets ingewikkelder en hangt samen met zakelijke en privé ettikering (Hof van Justitie Lennartz oa).

Dat zijn allemaal dingen die je het beste aan een gespecialiseerde fiscalist kunt voorleggen imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Nu online
Requiem19 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 12:10:
@blihi, ik zie dat jij erin duikt en erin probeert te verdiepen, maar je zegt toch een paar dingen die niet helemaal kloppen (is niet erg, want het is ook allemaal moeilijke materie).

Belangrijkste punt is dat deze AG een dame is, Cora Ettema ;). Verder:
Slordig, ik zal dat corrigeren.
- Een inspecteur is gehouden een suppletie in behandeling te nemen op grond van het besluit ambtshalve verminderen of teruggeven (para 2.3). Betreft inderdaad wel een niet voor bezwaar vatbare beschikking, waardoor je dus geen formele rechtsingang hebt als je het niet eens bent met de beschikking.
- Indien er sprake is van nieuwe jurisprudentie (para 3.1b) volgt er geen vermindering of teruggaaf. Wordt dus een vraag of we de HR uitspraak gaan zien als 'nieuwe jurisprudentie').

https://wetten.overheid.nl/BWBR0029287/2011-01-01

Dus wel waar dat je je rechtsingang beschermt door bezwaar op aangifte te maken binnen de termijn, dan zit je niet binnen de ambtshalve sfeer.
Klopt. Ik had dus ook bezwaar moeten aantekenen, dat heb ik niet gedaan omdat de VEH aangaf dat later een suppletieverzoek ingediend kan worden. Maar dat klopt niet helemaal.

VEH stelt dat er een 'golf van suppletieverzoeken' zou komen. Dat is wellicht waar, maar die zouden allemaal ambtshalve afgewezen worden. Je kunt dan overigens nog wel doorruzien, door bezwaar te maken tegen die ambtshalve afwijzing. Dat bezwaar wordt niet ontvankelijk verklaard (want dit is geen beslissing waar bezwaar op open staat), maar dat is weer een beslissing waar je wel tegen in bezwaar kunt, zodat je uiteindelijk toch een keer bij een rechter komt waar je hopelijk je verhaal mag doen. Je bent dan alleen veel meer dan die 4k aan kosten kwijt :)

Er is een rechtsongelijkheid, want de belastingdienst mag wel tot 5 jaar na dato aangiftes in haar voordeel corrigeren, maar jij mag dat niet. Dit punt ligt al een tijdje bij de politiek die dat natuurlijk niet graag oplost, maar het zou zomaar eens in strijd met Europees recht kunnen zijn.
Verder:

[...]

Nee, daar gaat de AG niet vanuit. Dit is het standpunt van de belanghebbende in de onderhavige zaak (zie para 1.6). Sterker nog, in 3.11 zegt de AG dit:
Die twee derde wordt wel ergens aangehaald als een realistische inschatting voor het deel eigen gebruik vs. teruglevering. Je hebt gelijk dat niet 100% van de oppervlakte toegeschreven kan worden aan opstellen van panelen, in verband met de dubbelfunctie. Vandaar de 2/3 en de /2 in mijn voorbeeldberekeningen.
[...]

Dit bevestigt ze ook in haar conclusie in 4.3:

[...]

Wat vindt de AG dan wel?

- Ze vindt dat je de woning als ondernemer kan verwerven als je ondernemer wordt op basis van exploitatie van zonnepanelen.
- De mate van aftrek vindt zij eigenlijk ook erg moeilijk te bepalen en geeft ze alleen algemene gedachten over in 3.19
Zo las ik het ook, maar ze geeft ook drie mogelijke rekenmethodes, waarvan ik er twee heb doorgerekend. Daarbij ben ik bewust uitgegaan van de casco bouwkosten en dus niet van het sanitair ('gouden kranen') etc.

De derde is gebaseerd op het in Duitsland gebruikte systeem, wat slecht te vergelijken is met het onze als ik het goed lees (omdat ook stroom on Duitsland veel duurder is).
[...]

Kortom, verwacht hier nog allemaal niet teveel van...
Ik verwacht niets, maar houd het gewoon in de gaten. Op een gegeven moment gaat VEH zich hier ook wel mee bemoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
@Blihi Ik zou me niet teveel baseren op VEH in deze zaken, want dat zijn ook geen professionele fiscalisten.

Het EU HvJ heeft al lang geoordeeld dat lidstaten verschillende bezwaartermijnen kunnen hanteren (Rewe, 1976, Comet 1976). Van Eijsden heeft dit ook uitvoerig onderzocht (2004, invloed van recente jurisprudentie van het HvJ EG op het formele belastingrecht (deel 2)) waarin hij ook concludeert dat het HvJ de NL termijn van 6 weken acceptabel is.

Ik zal er niet verder op ingaan omdat het dan erg off topic wordt qua nieuwbouw :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20-05 18:41

Rzaan

Altijd zoekende

Nog een laatste vraag hierover dan @Requiem19
Ben jij fiscalist?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
@Rzaan Zeker, ik werk bij een big4 en wel specifiek in een btw-team (wel gespecialiseerd in internationale klanten mbt holdings, EU supply chains etc, dus zonnepanelen heb ik zelf nooit mee te maken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Zonnepanelen en BTW is een behoorlijke crime aan het worden zo langzamerhand. De discussie met in-dak systemen en/of eventueel toerekenen van een deel van de BTW op de bouw van de woning plus het dak aan de exploitatie van de zonnepanelen is nog vol in ontwikkeling zoals hier ook aangehaald, geen van de partijen geeft zich voorlopig 'gewonnen'.

Wat we niet moeten vergeten in dit geheel is; als we het hebben over grote sommen aftrek voorbelasting (> € 4.500), waar je het al gauw over hebt wanneer je een deel van de bouwkosten toerekent, dat we de KOR niet kunnen toepassen. (Het kan wel, maar waarschijnlijk onverstandig). Dat zou namelijk herziening tot gevolg hebben en dan schiet je (waarschijnlijk) je doel voorbij. Dan is nog de vraag of een deel van de bouwkosten ook worden aangemerkt als 'een' onroerend goed, want dan is de herzieningstermijn zelfs 10 jaar.

Dan dien je dus 'gewoon' aangiftes te blijven doen en de BTW over de terug geleverde energie af te dragen. Het is situatie-afhankelijk wat daarin het meest wijze besluit is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Nu online
On-topic dan.

Ik krijg net bericht van de bouwbegeleidster. De ontwerpdocumenten van de vloerverwarming wijken namelijk in ons geval af van de uitvoering. Het ontwerp heeft de verwarming 10cm hart-op-hart staan, maar hij ligt op 15cm. Verder was de installatie ook helemaal niet ingeregeld en ontbrak alle documentatie. Ik heb daar bij de aannemer om gevraagd.

Ik krijg nu reactie van de installateur (https://www.westerveldinstallatietechniek.nl/). Het is lachwekkend omdat ik zelf inmiddels weet hoe ik een verwarmingsinstallatie moet inregelen (met behulp van het relevante topic hier en een externe partij), maar als dit je overkomt als je zelf niet zo technisch bent onderlegd is het echt heel kwalijk.

Ten eerste sturen ze de documentatie van de toegepaste verdeler. Alleen hebben ze bij mij een andere verdeler toegepast |:(

Ten tweede sturen ze documentatie van de toegepaste zoneregelaar. Alleen hebben ze bij mij een andere zoneregelaar toegepast |:( Dit verklaart wel waarom de thermische motoren van een 24 volt type waren in plaats van een 230 volt type. Die had ik zelf inmiddels maar vervangen, want 24 volt motoren met 230 volt aansturen is natuurlijk brandgevaarlijk.

Dan zeggen ze ook nog doodleuk dat ze meerdere keren langs geweest zijn om de installatie in te regelen, maar dat ik ze niet binnen heb gelaten :? Echt, hoe onbeschoft kun je zijn om zoiets te zeggen.

En tot slot geven ze 'garantie' dat de installatie volgens alle wettelijke normen berekend, ontworpen en aangelegd is. Ze gaan echter niet in op het feit dat de berekeningen ontbreken, dat de uitvoering niet overeenkomt met het ontwerp en dat ze zelf niet weten wat ze aangelegd hebben....

Ik heb de aannemer maar geadviseerd om een nieuwe installateur te zoeken, want dit slaat echt helemaal nergens op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-05 17:29

siemenz

Koetje

Z___Z schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 12:12:
Hier toevallig wel een BTW deskundige omtrent vastgoed

De BTW mag je niet meer aftrekken op het moment je achteraf beslist van een gedeelte van je woning een kantoor te maken.. Vastgoed is van rechtswege vrijgesteld van BTW tenzij het nieuwbouw is. Dan betaal je dus wel BTW (en geen OB). Als je daarna de bestemming wijzigt krijg je als particulier deze BTW niet gedeeltelijk terug.

Andersom is het wel zo. Als jij als ondernemer een nieuwbouw kantoor koopt welke uiteraard wordt vermeerderd met de omzetbelasting neem je deze waarschijnlijk in vooraftrek. Als je vervolgens in de herzieningstermijn van 10 jaar iet gebruik veranderd in iets wat niet BTW plichtig is, dan moet je een evenredig gedeelte wat je in vooraftrek genomen hebt terug betalen.

[ Voor 5% gewijzigd door siemenz op 06-01-2021 14:55 ]

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Nu online
Ja, maar dat wordt ook uitgelegd in het advies van de AG. Doordat je woning wordt opgeleverd met zonnepanelen en je het doel hebt om terug te leveren, heb je dus de woning (deels) als ondernemer in bezit gekregen. Dit staat overigens in de onderhavige zaak niet ter discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik denk wel dat mocht het allemaal mogelijk zijn, er gewerkt wordt met normbedragen zodat niet iedereen de hele som hoeft te maken (en de BD te controleren). Voor een aantal van ons nog wel te doen, maar daarmee sluit je een (groot) deel van de kopers uit (of worden op extra advieskosten gejaagd).

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 06-01-2021 16:08 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Morgen komen ze bij ons weer naar wat opleverpunten kijken (oplevering was 1 november 2019). Daarbij zitten ook wat dingetjes rond de vloerverwarming, wij hebben op drie etages vloerverwarming. Op onze slaapkamer op de 1e etage, waar de verwarming helemaal uit staat, wordt het toch vrij warm (20 graden) omdat de aanvoer van de vloerverwarming daar doorheen loopt. Onhandig aangelegd wellicht maar an sich geen ramp, ware het niet dat dat deel van de vloer ook warm blijft als er op de bovenste 2 etages helemaal niet verwarmd wordt. Op de zolder is een werkkamer die wel wordt gestookt, maar aangezien we een week vrij waren is daar een tijd niet gestookt.

Kan dat iets te maken hebben met het ontbreken van een retourtemperatuurknop op onze zolderverdeler?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q5-HwcfAmtCRHDlIcRrmy6pqrfA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ep0fboUlc5q8lNFU3CtUiksX.jpg?f=fotoalbum_large

In de rechtercirkel zit de aanvoerthermostaat, die staat op 30 graden, daarmee blijft de werkkamer op zolder op een graad of 19,5 (als het eenmaal warm is). Op de plek van de linkercirkel zit op onze andere twee verdelers de terugvoerthermostaat. Die mist hier dus. Kan dat betekenen dat hier dus continue te warm water circuleert? Ter info, op de andere 2 etages staat die terugleiding 10 graden lager dan de aanvoer, dus op een graad of 20.

Twee vragen hierbij, die ik aan de bouwer voor wil leggen:
  • Hoort er sowieso een thermostaat voor de terugvoertemperatuur op de verdeler te zitten, of kan het ook zonder?
  • Heeft de warme slaapkamer een relatie met de missende thermostaat op zolder?
Als jullie een inzicht hebben neem ik dat graag in de overwegingen mee _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WybWyb
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:08
Een paar weken geleden heeft onze kopersbegeleiding aan ons gemeld dat de technische ruimte bij ons minimaal 10 cm (max 20cm) verbreedt moet worden. Ik ben toen gaan kijken hoe de technische ruimte voor ons beter ingedeeld kan worden. Het wordt met die verbreding nog meer een sta in de weg zonder echt een functie. Vorige week heb ik voorgesteld om de technische ruimte anders vorm te geven zodat deze meer in de hoek komt en ook de wasmachine en droger in de ruimte komen. Ik ging er vanuit dat dit voor de bouwers ook fijner was omdat zij dan geen gek nisje hoeven te bouwen. En het geeft de technische ruimte voor ons meer functionaliteit.

Maar zoals ik al had verwacht is dit niet mogelijk in verband met hoofdaansluitingen die al in de betonnen casco's zijn opgenomen. Dit kan in dit stadium niet meer gewijzigd worden.

Members only:

Members only:

Wij zijn hier uiteraard niet blij mee, maar snappen ook best dat er in dit stadium van de bouw (casco's staan al) niet zomaar meer dingen aangepast kunnen worden. Nu wil ik een nieuw voorstel doen, waarbij alleen het muurtje naast de wasmachine opstelplaats 90 graden gedraaid wordt.

Ook in dit ontwerp is de 10-20cm nog niet verwerkt. Er zal dus meer ruimte zijn in de technische ruimte zelf. Nu oogt het nog wat krap. Ik verwacht echter dat ook dit voorstel afgewezen zal worden. Hoe lastig is dit om na oplevering nog zelf aan te passen? En ja wij nemen ook vloerverwarming op zolder. :)

Members only:

MBPr 13" - iPhone Xr - iPad Pro 12.9 - Apple Watch 42mm - A7 III

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
En dan heb je een opstelling waarbij je de deur van de wasmachine niet open kunt doen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
kabeltjekabel schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 01:07:
En dan heb je een opstelling waarbij je de deur van de wasmachine niet open kunt doen??
Ik weet niet hoe breed het exact wordt maar je kan de wasmachine en droger ook een kwartslag draaien en tegen de onderste muur plaatsen (moet je wel afvoer stukje verlengen). Als er geen twee naast elkaar passen kan je ze misschien op elkaar zetten.

Achteraf is dit redelijk makkelijk te doen denk ik zo, paar gipsblokken en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

WybWyb schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 21:58:
Een paar weken geleden heeft onze kopersbegeleiding aan ons gemeld dat de technische ruimte bij ons minimaal 10 cm (max 20cm) verbreedt moet worden. Ik ben toen gaan kijken hoe de technische ruimte voor ons beter ingedeeld kan worden. Het wordt met die verbreding nog meer een sta in de weg zonder echt een functie. Vorige week heb ik voorgesteld om de technische ruimte anders vorm te geven zodat deze meer in de hoek komt en ook de wasmachine en droger in de ruimte komen. Ik ging er vanuit dat dit voor de bouwers ook fijner was omdat zij dan geen gek nisje hoeven te bouwen. En het geeft de technische ruimte voor ons meer functionaliteit.

Maar zoals ik al had verwacht is dit niet mogelijk in verband met hoofdaansluitingen die al in de betonnen casco's zijn opgenomen. Dit kan in dit stadium niet meer gewijzigd worden.

***members only***

***members only***

Wij zijn hier uiteraard niet blij mee, maar snappen ook best dat er in dit stadium van de bouw (casco's staan al) niet zomaar meer dingen aangepast kunnen worden. Nu wil ik een nieuw voorstel doen, waarbij alleen het muurtje naast de wasmachine opstelplaats 90 graden gedraaid wordt.

Ook in dit ontwerp is de 10-20cm nog niet verwerkt. Er zal dus meer ruimte zijn in de technische ruimte zelf. Nu oogt het nog wat krap. Ik verwacht echter dat ook dit voorstel afgewezen zal worden. Hoe lastig is dit om na oplevering nog zelf aan te passen? En ja wij nemen ook vloerverwarming op zolder. :)

***members only***
Ik zou ook eens kijken wat de opties zijn qua ventilatie. Wij hebben nu de wasmachine, droger, MV en (wel eens waar gas gestokte) CV ketel op 4m2 staan en het wordt echt stik de moord qua temperaturen. In de winter wordt het daar niet kouder dan 23 graden en in de zomer is je was binnen een half uur droog, niet bepaald grappig. Ook kan je denk ik wekelijks met stofzuiger door de ruimte vanwege de stof...

Het plaatsen van een muur is verder niet zo ingewikkeld. Het meeste werk zal hem in een nette verbinding met het kozijn gaan zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door Toppe op 07-01-2021 07:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Nu online
Jheroun schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 18:52:
Morgen komen ze bij ons weer naar wat opleverpunten kijken (oplevering was 1 november 2019). Daarbij zitten ook wat dingetjes rond de vloerverwarming, wij hebben op drie etages vloerverwarming. Op onze slaapkamer op de 1e etage, waar de verwarming helemaal uit staat, wordt het toch vrij warm (20 graden) omdat de aanvoer van de vloerverwarming daar doorheen loopt. Onhandig aangelegd wellicht maar an sich geen ramp, ware het niet dat dat deel van de vloer ook warm blijft als er op de bovenste 2 etages helemaal niet verwarmd wordt. Op de zolder is een werkkamer die wel wordt gestookt, maar aangezien we een week vrij waren is daar een tijd niet gestookt.

Kan dat iets te maken hebben met het ontbreken van een retourtemperatuurknop op onze zolderverdeler?
Klopt deels. Er is altijd flow over al deze verdelers. De ketel stuurt dus altijd warm water door de bovenste balk van al die verdelers (op elke verdieping).

Die temperatuurknop meet normaal gesproken de temperatuur van het water in de onderste balk. Dan loopt er een met was gevuld buisje naar de onderste balk. Als dat water de ingestelde temperatuur bereikt, wordt de aanvoer dicht geknepen. Het water dat de vloer in gaat blijft zo van een constante temperatuur. (En dan zit er ook nog een maximaalthermostaat in de snoer van de pomp, die zorgt ervoor dat de pomp uitvalt bij 55 graden, zodat je geen schade aan de vloer krijgt als er iets mis is).

De reden dat deze maximaalthermostaat is weg gelaten is dat er op deze manier bespaard is op een bypass. Doordat er altijd flow is over deze verdeler, ongeacht de temperatuur, loop je nooit het risico dat de pomp van de ketel zijn druk niet kwijt kan.

Op de begane grond en de eerste verdieping heb je waarschijnlijk enkele groepen die wel vraag genereren (en op de benedenverdieping misschien zelfs alleen een klep, dus helemaal geen motoren, klopt dat?)

Als je echt geen warmte naar deze verdeler wilt sturen, moet je er een zoneklep voor plaatsen. Bijvoorbeeld een Y-VC8615 van Honeywell. Als er dan warmtevraag is op de verdeler, stuurt die klep open en dan is er pas flow over de verdeler. Dit doe je bij elke verdeler en daarnaast moet je dan een bypass-circuit opnemen, zodat de ketel altijd zijn druk kwijt kan.

Die bypass moet je niet bij deze verdeler plaatsen (dat is volgens jouw installateur waarschijnlijk wel de meest logische plaats), want dan heb je alsnog het probleem dat er warm water door de vloer loopt als de verdelers beneden aan het knijpen zijn.
[Afbeelding]

In de rechtercirkel zit de aanvoerthermostaat, die staat op 30 graden, daarmee blijft de werkkamer op zolder op een graad of 19,5 (als het eenmaal warm is). Op de plek van de linkercirkel zit op onze andere twee verdelers de terugvoerthermostaat. Die mist hier dus. Kan dat betekenen dat hier dus continue te warm water circuleert? Ter info, op de andere 2 etages staat die terugleiding 10 graden lager dan de aanvoer, dus op een graad of 20.

Twee vragen hierbij, die ik aan de bouwer voor wil leggen:
  • Hoort er sowieso een thermostaat voor de terugvoertemperatuur op de verdeler te zitten, of kan het ook zonder?
  • Heeft de warme slaapkamer een relatie met de missende thermostaat op zolder?
Als jullie een inzicht hebben neem ik dat graag in de overwegingen mee _/-\o_
Antwoord op je vragen:
  1. Ja, als de aanvoertemperatuur van de ketel hoger ingesteld staat dan de maximale invoedingstemperatuur van de vloer. Als de vloer dus maximaal 40 graden water hoort te krijgen en de ketel staat op 80, dan is dat een probleem. Als de ketel op 40 graden staat, dan hoeft dat niet. Als hier een thermostaatknop geplaatst wordt, moet er ook een bypass in het systeem komen.
  2. Waarschijnlijk wordt die kamer inderdaad warm vanwege de flow over de verdelers. Dit krijg je niet opgelost zonder zonekleppen bij de verdelers en een apart bypass circuit (eventueel met schakelbuffer) in de buurt van de ketel.
Overigens is mijn situatie vergelijkbaar. Zie: Blihi in "Honeywell zoneregeling uitbreiden" voor een plaatje van mijn huidige circuit. Links en rechts de verdelers met ieder een maximaalthermostaat en vlak naast de ketel het bypasscircuit. In mijn geval is dat uitgevoerd zonder schakelbuffer, maar gewoon met +/- 4 meter leiding 22mm.

De kleppen die ik voor de verdelers heb zitten zijn aangeduid met K1 en K2. Dat zijn de eerder genoemde Y-VC8615 kleppen. Mijn ketel stookt alleen als op een van beide verdelers de klep open staat. De weersafhankelijke regeling heb ik helemaal uit gezet, want de ketel krijgt ons huis prima warm met een instelling van 40 graden aanvoertemperatuur.

[ Voor 3% gewijzigd door Blihi op 07-01-2021 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@Blihi Dank voor het meedenken. In ons geval hangen de drie verdelers aan stadsverwarming, niet aan een ketel. Ik ben geen expert maar volgens mij maakt dat wel uit, ik heb hier in de buurt in ieder geval al hele verhandelingen gezien over het wel of niet hebben van een bypass in de installatie. Alle drie de verdelers hebben een pomp, de verdelers op de BG (1 thermostaat voor woonkeuken van 70m2 met een lus of 5) en de 1e (3 thermostaten) zijn groter dan deze en hebben wel aanvoer en terugvoerknoppen. Deze op zolder is duidelijk een slag kleiner, wellicht heeft het daar ook mee te maken.

Ik heb nu de heren van het installatiebedrijf over de vloer, die gingen kijken of ze nog een thermostaat bij zich hadden, maar als er dan ook een klep en een bypass moet komen gaan ze niet zoveel doen denk ik :) Ze gaven wel aan dat door het ontbreken van de terugthermostaat er mogelijk wel altijd warmer water circuleert.

Ze zijn nu aan het werk in het kader van opleverpunten, klinkt alsof dit geen opleverpunt is maar een nice to have, wellicht willen ze even klussen omdat ze er toch al zijn maar da's waarschijnlijk meer hoop dan realiteit ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Nu online
Overigens zijn die terugvoerthermostaten zoals jij die noemt (officieel zijn dat RTL ventielen) een goede manier voor de installateur om niet waterzijdig te hoeven inregelen. Door die 10 graden lager in te stellen dan de tempertatuur die de vloer in gaat wordt er altijd een maximale afgifte bereikt over de groepen in de vloer en hoeft de verdeling van het water tussen de verdelers niet ingeregeld te worden.

Als er geen warmtevraag is in die verdeler, stuurt dat RTL ventiel ook dicht zodra het warme water die klep bereikt. Een zoneklep zoals de Y-VC8615 is dan niet meer nodig, maar je aanvoerleiding blijft warm, dus daarmee los je slechts de helft van het probleem op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WybWyb
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:08
kepler schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 05:54:
[...]

Ik weet niet hoe breed het exact wordt maar je kan de wasmachine en droger ook een kwartslag draaien en tegen de onderste muur plaatsen (moet je wel afvoer stukje verlengen). Als er geen twee naast elkaar passen kan je ze misschien op elkaar zetten.

Achteraf is dit redelijk makkelijk te doen denk ik zo, paar gipsblokken en klaar.
Ik vind het moeilijk om vanaf een tekening in te schatten hoeveel ruimte er overblijft. De muur komt dus nog wel iets de kamer in, maar of je dan lekker de wasmachine kunt gebruiken weet ik niet.

De wasmachine en droger een kwartslag draaien vind ik nog niet eens zo'n gek idee. Op elkaar weet ik niet, omdat het dak daar nog best laag is. Ik ga wel weer even puzzelen. Misschien dat ik het dan gewoon zo laat en het later zelf aan ga passen.

Bedankt voor jullie reacties!

MBPr 13" - iPhone Xr - iPad Pro 12.9 - Apple Watch 42mm - A7 III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Toppe schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 07:05:
[...]

Ik zou ook eens kijken wat de opties zijn qua ventilatie. Wij hebben nu de wasmachine, droger, MV en (wel eens waar gas gestokte) CV ketel op 4m2 staan en het wordt echt stik de moord qua temperaturen. In de winter wordt het daar niet kouder dan 23 graden en in de zomer is je was binnen een half uur droog, niet bepaald grappig. Ook kan je denk ik wekelijks met stofzuiger door de ruimte vanwege de stof...

Het plaatsen van een muur is verder niet zo ingewikkeld. Het meeste werk zal hem in een nette verbinding met het kozijn gaan zitten.
Dan heb je zeker een hele santakraam aan CV verdelers zonder isolatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raegin
  • Laatst online: 20-05 19:11
WybWyb schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:03:
[...]

Ik vind het moeilijk om vanaf een tekening in te schatten hoeveel ruimte er overblijft. De muur komt dus nog wel iets de kamer in, maar of je dan lekker de wasmachine kunt gebruiken weet ik niet.

De wasmachine en droger een kwartslag draaien vind ik nog niet eens zo'n gek idee. Op elkaar weet ik niet, omdat het dak daar nog best laag is. Ik ga wel weer even puzzelen. Misschien dat ik het dan gewoon zo laat en het later zelf aan ga passen.

Bedankt voor jullie reacties!
Ik heb zelf alle tekeningen in floorplanner.com gezet, dan kun je makkelijk meubels op schaal erin plaatsen en de boel in 3d bekijken. Maakt het inzicht in de overgebleven ruimte wat makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Nu online
Jheroun schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 08:46:
@Blihi Dank voor het meedenken. In ons geval hangen de drie verdelers aan stadsverwarming, niet aan een ketel. Ik ben geen expert maar volgens mij maakt dat wel uit, ik heb hier in de buurt in ieder geval al hele verhandelingen gezien over het wel of niet hebben van een bypass in de installatie. Alle drie de verdelers hebben een pomp, de verdelers op de BG (1 thermostaat voor woonkeuken van 70m2 met een lus of 5) en de 1e (3 thermostaten) zijn groter dan deze en hebben wel aanvoer en terugvoerknoppen. Deze op zolder is duidelijk een slag kleiner, wellicht heeft het daar ook mee te maken.

Ik heb nu de heren van het installatiebedrijf over de vloer, die gingen kijken of ze nog een thermostaat bij zich hadden, maar als er dan ook een klep en een bypass moet komen gaan ze niet zoveel doen denk ik :) Ze gaven wel aan dat door het ontbreken van de terugthermostaat er mogelijk wel altijd warmer water circuleert.

Ze zijn nu aan het werk in het kader van opleverpunten, klinkt alsof dit geen opleverpunt is maar een nice to have, wellicht willen ze even klussen omdat ze er toch al zijn maar da's waarschijnlijk meer hoop dan realiteit ;)
Bij stadsverwarming verandert het verhaal. Dan heb je geen bypass nodig en zou ik heel snel drie zonekleppen installeren. Nu neem je constant warm water af, terwijl je dat helemaal niet nodig hebt.

Dus, op iedere verdeler een RTL ventiel, een aanvoerthermostaat en in de aanvoerleiding een klep die open stuurt als de verdeelkast warmtevraag heeft. Daar zit gewoon een aansluiting voor op die Rehau kast.

Het inbouwen van zo'n zoneklep is het werk niet, maar de installatie moet wel deels leeg.

De huidige installatie is echt zonde met stadsverwarming en brengt alleen maar onnodige verwarmingskosten met zich mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Blihi schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:23:
[...]

Bij stadsverwarming verandert het verhaal. Dan heb je geen bypass nodig en zou ik heel snel drie zonekleppen installeren. Nu neem je constant warm water af, terwijl je dat helemaal niet nodig hebt.

Dus, op iedere verdeler een RTL ventiel, een aanvoerthermostaat en in de aanvoerleiding een klep die open stuurt als de verdeelkast warmtevraag heeft. Daar zit gewoon een aansluiting voor op die Rehau kast.

Het inbouwen van zo'n zoneklep is het werk niet, maar de installatie moet wel deels leeg.

De huidige installatie is echt zonde met stadsverwarming en brengt alleen maar onnodige verwarmingskosten met zich mee.
Dat vermoeden had ik al, we hadden ook een behoorlijke extra betaling aan eneco voor verwarming vorig jaar. Nou zullen het opstookprotocol en de hoeveelheid vocht in huis daar ook aan bijdragen maar die warme plekken als verwarmingen uit waren zaten mij niet lekker.

Kleppen dus. Nou werkt alles an sich prima zo dus dit nog als opleverpunt opgeven gaat hem niet worden maar ik zet hem op het lijstje nice-to-haves. Die kleppen moeten dan wel ergens aan de aanvoerkant komen in de buurt van de warmtewisselaar, en niet bij de individuele verdelers, dan is het al te laat. Dat zo'n RTL ventiel alleen niet helpt werd mij net ook duidelijk met uitleg van de installateur, de aanvoerleidingen zijn het punt, niet het rondpompen binnen de etage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Blihi schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:23:
[...]

Mag ik hier even schaamteloos op inhaken om je mening te vragen over de installatie die bij mij opgeleverd gaat worden? (Ook op het warmtenet)

Foto van de verdeler in de hal:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aFAe86gmrNGl_KwUMabaFUl5O_k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XMTlFlYXxUEFs2gJZDHZmKez.png?f=fotoalbum_large

Als het goed is is het deze: https://rihoclimatesystem...rverwarming-verdelers.pdf

Op pagina 2 staat onder het kopje 'Let op' vrij duidelijk het volgende:

"Gebruik geen pompschakelaar, de nieuwe techniek pompen mag niet in de voeding geschakeld worden.
DE POMP MOET ALTIJD DRAAIEN ALS HET SYSTEEM GEVULD IS."

In hoeverre kan/mag ik dan extra kleppen gaan plaatsen?

[ Voor 7% gewijzigd door Farmerwood op 07-01-2021 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Nu online
Jheroun schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:51:
[...]

Dat vermoeden had ik al, we hadden ook een behoorlijke extra betaling aan eneco voor verwarming vorig jaar. Nou zullen het opstookprotocol en de hoeveelheid vocht in huis daar ook aan bijdragen maar die warme plekken als verwarmingen uit waren zaten mij niet lekker.

Kleppen dus. Nou werkt alles an sich prima zo dus dit nog als opleverpunt opgeven gaat hem niet worden maar ik zet hem op het lijstje nice-to-haves. Die kleppen moeten dan wel ergens aan de aanvoerkant komen in de buurt van de warmtewisselaar, en niet bij de individuele verdelers, dan is het al te laat. Dat zo'n RTL ventiel alleen niet helpt werd mij net ook duidelijk met uitleg van de installateur, de aanvoerleidingen zijn het punt, niet het rondpompen binnen de etage.
Die kleppen kunnen voor de verdelers. Als de klep dicht is, is er geen flow, dus waar die klep zit maakt niet uit. Een klep is open of dicht. Als je de kraan dicht draait, stroomt er ook geen water meer door de watermeter.

Zo'n RTL ventiel is iets anders, die laat steeds een beetje water door. Dat is een soort lekkende kraan. Eerst moet daar warm water doorheen stromen en dan gaat dat ventiel dicht, tot het water weer afgekoeld is en dan wordt er weer een beetje water doorgelaten tot hij weer warm is, etc.

[ Voor 7% gewijzigd door Blihi op 07-01-2021 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Nu online
Farmerwood schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:56:
[...]

Mag ik hier even schaamteloos op inhaken om je mening te vragen over de installatie die bij mij opgeleverd gaat worden?

Foto van de verdeler in de hal:

[Afbeelding]

Als het goed is is het deze: https://rihoclimatesystem...rverwarming-verdelers.pdf

Op pagina 2 staat onder het kopje 'Let op' vrij duidelijk het volgende:

"Gebruik geen pompschakelaar, de nieuwe techniek pompen mag niet in de voeding geschakeld worden.
DE POMP MOET ALTIJD DRAAIEN ALS HET SYSTEEM GEVULD IS."

In hoeverre kan/mag ik dan extra kleppen gaan plaatsen?
Tja. Die opmerking heb ik vaker gezien, maar de technische documentatie van de Wilo Para pomp die daar op de foto staat (en die hier in huis ook hangt) staat dat je hem maximaal 100 keer per dag aan en uit mag schakelen, dus 4 keer per uur.

Als dit ook stadsverwarming is, dan zou ik dus ook een zoneklep toevoegen vlak voor de verdeler. Die pomp kan dan prima blijven draaien, dat staat daar los van. Alleen als alle vloergroepen nageregeld zijn (dus als er een thermostaat per ruimte is) dan kun je die pomp eventueel aan en uit laten schakelen door de verdeler (als je tenminste in kunt stellen dat dat maximaal 4 keer per uur gebeurt. Bij de Honeywell HCE20 die ik heb kan dat, bij die Rehau units weet ik het niet.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Blihi schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 10:01:
[...]
Als dit ook stadsverwarming is, dan zou ik dus ook een zoneklep toevoegen vlak voor de verdeler. Die pomp kan dan prima blijven draaien, dat staat daar los van. Alleen als alle vloergroepen nageregeld zijn (dus als er een thermostaat per ruimte is) dan kun je die pomp eventueel aan en uit laten schakelen door de verdeler (als je tenminste in kunt stellen dat dat maximaal 4 keer per uur gebeurt. Bij de Honeywell HCE20 die ik heb kan dat, bij die Rehau units weet ik het niet.)
We krijgen 1 thermostaat in de woonkamer die de VV in de woonkamer en badkamer regelt. De overige ruimtes hebben radiatoren.

De huidige thermostaat is er een van Danfoss zag ik, maar kon helaas geen typenr vinden/zien tijdens de schouw.

[ Voor 7% gewijzigd door Farmerwood op 07-01-2021 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Nu online
EDIT: irrelevant

[ Voor 166% gewijzigd door Blihi op 07-01-2021 10:10 ]

Pagina: 1 ... 144 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2