Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Inregelen wtw met anemometer

Pagina: 1
Acties:

• FRANQ
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 08:47
Hallo,

Ik ben er eens voor gaan zitten om mijn wtw in te regelen.

Ben maar begonnen bij de wtw zelf.
Af fabriek zou die op laagstand 75m3/hr doen.

Dus dat eerst maat eens checken.

Mijn peakmeter pm6252B met een verloop aangesloten op de uitblaasopening van de hru eco 350. Zodat alles door de peakmeter gaat.

De peakmeter doet CMM of CMS dus 75m3/h is 0,02m3/s of 1,25m3/m

Op de laagste stand van de wtw met de potmeter geeft de peakmeter 235m3/m of 3,9m3/s aan.

Wat doe ik (nu al) verkeerd :X

Lager instellen gaat dus niet.

• Paul Hewson
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 06:47
Zo hoor je in ieder geval niet te meten. Doordat je het kanalenwerk afkoppelt heb je geen externe weerstand meer. Hierdoor krijg je een ander werkpunt, dus ander luchtdebiet.
Mijn advies zou dan ook zijn om te meten in het kanaal.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 13:57

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
@Theo heeft hier wel ervaring mee. Misschien kan hij e.e.a. uitleggen.

[Voor 33% gewijzigd door ThinkPad op 12-04-2020 13:40]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• FRANQ
Paul Hewson schreef op zondag 12 april 2020 @ 13:32:
Zo hoor je in ieder geval niet te meten. Doordat je het kanalenwerk afkoppelt heb je geen externe weerstand meer. Hierdoor krijg je een ander werkpunt, dus ander luchtdebiet.
Mijn advies zou dan ook zijn om te meten in het kanaal.
Dat snap ik, maar ik heb alleen de bocht omhoog gedraaid die door het plafond de hal in gaat. Er zit dus wel iets van kanaal aan.
Zodat ik de potmeters kan afstellen.
Helaas is daar aan gedraaid voor ingebruikname.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 11:10

Theo

moederbord

FRANQ schreef op zondag 12 april 2020 @ 14:03:
[...]

Dat snap ik, maar ik heb alleen de bocht omhoog gedraaid die door het plafond de hal in gaat. Er zit dus wel iets van kanaal aan.
Zodat ik de potmeters kan afstellen.
Helaas is daar aan gedraaid voor ingebruikname.
Je meet dus in het kanaal, en met de weerstand die de wtw en de luchtfilters zelf geven gelukkig :) De manier van meten is dus correct :)

Je meter heeft een rotordiameter van zo'n 67mm, minus een rotorkerndiameter van zo'n 20mm. Hierdoor is het effectieve rotoroppervlakte zo'n 33 cm2. Ofwel, een luchtsnelheid van 1 m/s is het equivalent van 3.300 cm3/s; ofwel 3.3 liter per seconde; 12 kuub per uur.
Zet je de meter op km/h dan is 1 km/h op de meter een debiet van 3.3 kuub/uur. In de praktijk levert deze weerstand een klein beetje luchtweerstand op waardoor je voor het gemak uit kan gaan dat het debiet in m3/h ligt op [aantal km/h op de meter, vermenigvuldigd met 4]

Als je 235 kuub lucht per minuut aan debiet meet/berekent dan zit je in een 15cm rond kanaal op een monsterlijke luchtsnelheid; die 235 kuub lucht (ongeveer een half tot een heel huis aan inhoud) moet dan dus binnen één minuut door die pijp heen. Dat is ongeveer 4 kuub per seconde. Met een buisdiameter van 15 cenitmeter is een luchtsnelheid van één meter per seconde ongeveer 18 liter per seconde (=63m3/uur). Jouw 235 kuub/minuut is dan een luchtsnelheid van ruim 200 km/h... Dat zou je echt wel in de gaten hebben denk ik; alleen het geluid daar zal je dan doof van worden :P

Je meting is dus correct, alleen je omrekenfactor die gooit roet in het eten, en zorgt ervoor dat je een niet reële observatie doet.

Herhaal je dezelfde meting met je meter op km/h ingesteld, en je vermenigvuldigt de snelheid op het display met 4 dan zul je aardig in de buurt van de 25 komen.

Let wel op trouwens dat je je ventilatie niet te zuinig gaat instellen. Ventilatie is stiekem best heel belangrijk in huis. Een goede vuistregel is dat je per persoon zo'n 30 kuub verse lucht per uur nodig hebt aan ventilatie om een gezond binnenklimaat te hebben. Heb je een systeem dat in alle vertrekken gewoon inblaast, en niet automatisch selectief inblaast dan zul je dus je ventilatie zó moeten inregelen dat elk vertrek die 30 kuub/uur per persoon krijgt. Zit je overdag met drie personen in de huiskamer dan zul je hier dus 90 kuub aan debiet nodig hebben. De slaapkamers hebben hetzelfde nodig; waar je met twee perosnen slaapt heb je dus 60 kuub per uur nodig, en waar één persoon slaapt is 30 kuub/uur nodig.
Maar dat houd dus al in dat je in dit voorbeeld ten aller tijden je ventilatie op 180 kuub/uur moet hebben staan! Knijpen naar 25 kuub/uur is zeer ongezond, en zorgt ervoor dat de lucht in huis er niet beter op wordt.

Meestal hebben ventilatiesystemen drie standen; een middenstand voor standaard/gewoon. Dit is wanneer de bewoners thuis zijn. Dan een turbostand voor douchen/koken of wanneer je veel bezoek hebt. En een derde stand (standje 1, de spaarstand, slaapstand, enz). Dit is wanneer er niemand thuis is en het systeem eigenlijk niet echt hoeft te draaien. De slaapstand is dus niet bedoeld wanneer de bewoners thuis slapen, het is wanneer het systeem dat kan doen!!!!

Als je je balansventilatie zelf wil inregelen dan moet je twee zaken meten. Je moet meten wanneer de inblaas en afvoer in balans staan, en je moet meten welk debiet je nodig hebt. Dat laatste kan op twee manieren: Of met de vuistregel die ik hierboven gaf, of met een losse CO2 meter (CO2 is de primaire reden dat je ventileert in huis) Je wil je ventilatie zó hebben ingeregeld dat je in gewone situaties altijd een CO2 waarde hebt van onder de 800 ppm in huis. Dus 's nachts in de slaapkamers én overdag in de huiskamer.

Daarom is een CO2 meter eigenlijk ook een noodzakelijk stuk gereedschap wanneer je een ventilatiesysteem af gaat stellen. Net als een flowmeter, maar die heb je gelukkig al :)

Een goede, simpele en goedkope CO2 meter is deze. Veel meters die zeggen een CO2 meter te zijn die zijn het niet (zogenaamde 'air quality meters'). Blijf daarbij weg; die dingen zijn waardeloos en meten niet wat je moet weten.

[Voor 4% gewijzigd door Theo op 12-04-2020 14:40]

7400 Wp op het dak

• ThinkPad

ThinkPad

Goede uitleg weer @Theo :Y Stiekem had ik het zelf ook even weer nodig, omdat ik onlangs de boel los heb gehad en even weer opnieuw moet inregelen. Zou nog steeds wel eens mijn anemometer (HoldPeak HP-866B) willen vergelijken met eentje die de profs gebruiken, zoals een Testo 417. Ben wel benieuwd hoe dicht we in de buurt komen daarmee :P Ken alleen helaas niemand met zo'n ding ;(

Wat mij trouwens nog steeds niet helemaal duidelijk is, ik heb een simpele ventilatiebox (ventilatie type C) met drie standen. Maar op welke stand regel je de boel nou in? Vanuit Itho zeggen ze dat hij op stand 2 moet staan als er mensen in huis zijn, die stand maar aanhouden denk ik?

[Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 12-04-2020 15:30]

• Mr_gadget
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 11:27

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Wat ik mezelf afvraag is hoe het zit met deuren. Toen de wtw installateur de wtw in regelde rende hij snel rond met een anemometer. Dus een hoop deuren stonden open.
Maar kan me voorstellen dat de deuren ook invloed hebben op de flow. Hier zit namelijk de slaapkamer deur 's nachts dicht terwijl andere deuren open blijven. Kan me dus voorstellen dat de slaapkamer dan juist minder lucht krijgt.

Dan is zo'n systeem van itho dat per vertrek meet waarschijnlijk beter

[Voor 8% gewijzigd door Mr_gadget op 12-04-2020 15:39]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

@ThinkPad Standje twee is idd de beste stand om aan te houden met het inregelen; dat is de stand die je eigenlijk altijd gebruikt wanneer je thuis bent. Standje 1 kun je gebruiken voor wanneer er niemand thuis is (minimaal debiet), maar je kan er ook zelf voor kiezen om deze stand in te regelen op een debiet voor één persoon in huis (als je bijv een huisvrouw met een gezin hebt dan kan overdag de ventilatie op 1, en wanneer het hele gezin thuis is op 2).
Standje 3 is over het algemeen gewoon maximaal debiet, en is nodig voor afvoer van de lucht tijdens het douchen en koken, en wanneer je bijv een paar personen op bezoek hebt.

Maar normaliter regel je alles in op standje twee. Dat gaat in deze tijden erg makkelijk omdat we allemaal bijna de gehele dag thuis zijn. Met een CO2 meter kun je dus gemakkelijk bepalen of/waar in huis extra ventilatie nodig is.
Mr_gadget schreef op zondag 12 april 2020 @ 15:38:
Wat ik mezelf afvraag is hoe het zit met deuren. Toen de wtw installateur de wtw in regelde rende hij snel rond met een anemometer. Dus een hoop deuren stonden open.
Maar kan me voorstellen dat de deuren ook invloed hebben op de flow. Hier zit namelijk de slaapkamer deur 's nachts dicht terwijl andere deuren open blijven. Kan me dus voorstellen dat de slaapkamer dan juist minder lucht krijgt.

Als het goed is dan is er een luchtovergang van de slaapkamer naar de gang. Bijvoorbeeld door een paar ventilatiesleuven/roosters in de deur, of gewoon omdat er een cm vrije ruimte is tussen de deur en de drempel.

De lucht zou, wanneer alles correct is aangelegd, vrijelijk kunnen stromen van elk inblaasventiel naar een afvoerventiel.

De Itho Qualityflow is idd een erg mooi systeem; deze blaast alle lucht in een verkeersruimte (gang/trap/overloop/trappenhuis), en zuigt per vertrek de lucht af waarbij de CO2 en RV gemeten wordt. Het voordeel is dat je een minder debiet nodig hebt van het systeem ('s nachts is er bijna geen ventilatie nodig in de huiskamer, en overdag bijna niet in de slaapkamers). Het nadeel is wel dat je veel buiswerk hebt lopen; van elke ruimte moet een separate buis lopen naar de Qualityflow unit waarin de Co2 en RV sensoren zitten en waarin de individuele kleppen voor elke buis zitten.

[Voor 46% gewijzigd door Theo op 12-04-2020 15:48]

7400 Wp op het dak

• ThinkPad

ThinkPad

Mr_gadget schreef op zondag 12 april 2020 @ 15:38:

Ja dat maakt zeker uit. Wat ik van de filmpjes op YouTube begreep is dat je inregelen met deuren en ramen dicht doet. Ik heb bijv. ook een stuk van sommige deuren af moeten zagen om te zorgen dat ik voldoende debiet kon halen: ThinkPad in "Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie"

@Theo Het principe van de Itho QualityFlow is mooi inderdaad, maar helaas lees je ook minder goede ervaringen: JohanSchuil in "Itho wtw HRU ecofan 3 of Itho QualityFlow (co2 gestuurd)" bij hem werkt de sturing o.b.v. CO2-niveau niet naar behoren. Een installateur bevestigd dit, maar Itho zegt dat het systeem goed werkt, ondanks veel te hoge ppm's CO2 8)7

[Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 12-04-2020 16:40]

• FRANQ
@Mr_gadget
Ik heb een itho Qualityflow aangelegd, daar ben ik nu eindelijk mee klaar.
Dus inderdaad vraaggestuurd ventileren per ruimte.

De deuren hebben allemaal 2cm kier aan de onderzijde.

@Theo Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Ik heb alles naar km/h omgerekend, en dat gaat supergoed.

Heb nu de ibs stappen allemaal doorlopen, maar vind dat het per kamer heel zacht zuigt.
Had in de badkamer even een stomende stortdouche aan gezet, maar helaas reageert hij hier niet op.
Morgen of vanavond even kijken of ik kan uitvinden hoe dat komt.

De inblaasventilator toert wel hard op.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

@FRANQ De afzuiging hoeft ook niet hard te zijn; helemaal met een Qualityflow is de flow juist minimaal (= energiezuinig). Loop je overdag een slaapkamer in dan is het CO2 gehalte erg laag omdat er niemand in de ruimte is, en zal de flow dus ook erg laag zijn. Wil je dus in een slaapkamer de daadwerkelijke flow meten, doe dit dan als je/jullie 's ochtends net wakker zijn, en beide nog in de slaapkamer zijn. Hetzelfde voor de huiskamer, meet hier pas de flow als je er ook een (paar) uur in aanwezig bent.
Loop je dus met je flowmeter door het huis en meet je elk ventiel op dan zul je zien dat de flow in de ruimtes die je het afgelopen uur/uren niet gebruikt hebt zeer laag is.

Maar wat ik eerder al schreef; ventileren in huis doe je vooral om de CO2 af te voeren, en om de CO2 onder een bepaalde grens in huis te houden.Zonder dit te meten kun je eigenlijk niet echt een ventilatiesysteem goed africhten.
Mocht je binnenkort in het midden van het land zijn; ik heb nog een CO2 meter liggen die je even kunt gebruiken/lenen om een systeem na te meten (zelfde als ik ook in de Amazonlink gaf)

7400 Wp op het dak

• FRANQ
@Theo
Heb het systeem na het inregelen met rust gelaten.
Hij staat op het standje A met die pijltjes eromheen (links onderin het bedieningspaneel)
Lijkt mij de automatische stand.

Hij zuigt erg zacht af dan.
En ik heb het idee dat hij wanneer hij co2 of vocht bij de badkamer detecteert naar de ingestelde waarde gaat maar niet eroverheen.
Moet mijn gevoel nog even nameten maar ik vermoed dus dat de ingestelde waarde een soort maximale ventilatie waarde is.

Ik heb de benodigde kuubs per uur gedeeld door 4 en dan die uitkomst als km/h op de anemometer aangehouden.
Maar zoals je al zei is 3,3 de exacte waarde, dus afgerond naar 3 is dichterbij de 3,3 dan 4.
De kuubs gedeeld door 3 is ook een hogere snelheid dan wanneer ik deel door 4.

Denk dat ik alles nog een keer inregel maar dan dus de kuubs door 3 deel.
Beter iets meer ventilatie dan iets te weinig.
De filters gaan ook nog vervuilen dus dan heb ik met vervuiling ook nog voldoende ventilatie.

Bedankt trouwens voor het aanbieden van je meter.
Vimd de prijs wel goed eigenlijk dus ik denk dat ik hem zelf koop. Altijd handig.

Bedankt voor je advies

Edit:
Net na het douchen even gemeten en hij geeft 14km/h aan dus dat is 56m3/h

[Voor 4% gewijzigd door FRANQ op 13-04-2020 17:10]

• FRANQ
@Theo

Van het weekend alles nog eens opnieuw ingeregeld.
Heb nu bij de weerstandsmeting 2 keer alle ventielen nagelopen op 75M3 (6,3m/s)

Daarna bij het inregelen van de debieten alles 3x nagelopen omdat je dus als je ergens meer lucht afzuigt. dat ergens anders minder word. Dus de minieme verschillen gecorrigeerd.

Heb nu alles wat volgens de ventilatieberekening in L/s was opgegeven gedeeld door 3 (10% meer dan de 3,3 wat het zou moeten zijn) en dit als m/s afgeregeld.
Tot zover prima.

In de badkamer reageert hij nu ook heel snel op vochtige lucht, de spiegel beslaat niet eens (alleen bij heel heet douchen beslaat de bovenste helft) Dus zeer tevreden over.

Ik snap alleen niet waarom hij op de slaapkamers niet afzuigt.
ik voel geen luchtstroming bij het ventiel, en kan ook niks meten.
Snachts even rondje gedaan door alle slaapkamers met de meter, maar alleen bij mijn dochter zoog hij af.

Kan in de handleiding niet zo 1.2.3. vinden hoe het werkt.
Hij zal met een bepaalde tijdsinterval meten op verschillende ventielen.

Heb jij hier nog info over?

• Theo

Theo

moederbord

Heb je de CO2 in de slaapkamers(s) kunnen meten? Mogelijk is deze erg laag waardoor er geen harde afzuiging nodig is. Of (wanneer je geen meter hebt) ruikt het muf en vochtig in de slaapkamer als je 's ochtends wakker wordt? (dit is een heel goede indicatie voor een heel slechte ventilatie in de slaapkamer)

Met een goede ventilatie zou je met het weer wat we nu hebben ('s nachts 14 graden met 98% RV) binnen in de slaapkamer een RV moeten hebben van zo'n 57-67% bij 22C (of 50-60% bij 24 graden, of 98% bij 14 graden). Minder is vanwege het weer fysiek niet mogelijk zonder airco. En met twee personen zou je ongeveer 10 procentpunten aan de RV moeten toevoegen in een slaapkamer. Dus mocht je geen CO2 meter hebben dan kun je ook voor een indicatieve waarde een RV meter gebruiken om te kijken hoe de luchtkwaliteit in de slaapkamer is. Als de RV erg hoog is (delta van meer dan 20 procentpunten boven de minimumwaarde) dan is de ventilatie niet goed in die ruimte.

Om te weten te komen wat de minimum mogelijk RV is op elk moment; kijk bij Buienradar naar welke temperatuur en RV het buiten is, voer dat in op deze site samen met je binnentemperatuur. Dan zie je gelijk je RV staan wat je op dat moment als minimum kan hebben. Met 20 graden en 65% buiten en 24 graden binnen is dat momenteel voor mijn woning 50.6%. Deze waarde is namelijk afhankelijk van drie variabelen; de lokale buitentemperatuur met bijbehorende RV, en de binnentemperatuur.

7400 Wp op het dak

• masaman
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
@FRANQ Heb jij zelf zo'n anemometer? Iemand enig idee waar je zo'n anemometer kunt huren/lenen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FRANQ
masaman schreef op maandag 15 juni 2020 @ 13:46:
@FRANQ Heb jij zelf zo'n anemometer? Iemand enig idee waar je zo'n anemometer kunt huren/lenen?
Ja ik heb de peakmeter pm6252B vanaf aliexpress besteld.
Hierop een verloop gemaakt van een plastic saus/verf emmertje wat om het ventiel heen past.

• darklord007
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 12-07 19:01
Graag wil ik dit topic een schopje geven aangezien mijn vraag/post over vrijwel hetzelfde gaat.

Wij wonen in een huis uit 2002 met een brink renovent HR-CF.
apparaat zou 100m3 op laag en 225m3 op hoog moeten doen (dit incl veel herrie).

Nu heb ik een vervangende WHR930 aangeschaft en wil ik voordat ik wat ga wijzigen het debiet meten.

2 jaar geleden hebben wij de kanalen laten reinigen en de ventielen laten afstellen.

Ik heb een peakmeter PM6252A aangeschaft en hier een kap op gemaakt:

Ook heb ik een excel gemaakt waarin ik de windsnelheid kan ingeven
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Om de flow te bepalen bekijk ik de windsnelheid in km/u en bepaal de oppervlakte van de waaier.

Hier komt mijn eerste vraag:
viameter waar de lucht doorheen gaat is 6.6cm
diameter van de kern is 2.6cm
Er zitten ook nog 3 tabilitatie stangetjes, ik weet niet of ik die moet meetellen

wel meegenomen: 26,38cm2
niet meegeteld: 28,9cm2

Dit geeft al een afwijking van 10%

Mijn 2e vraag:
het debiet lijkt erg laag, iig veel lager dan de opgave van de fabrikant. Het zal zeker niet aan de weerstand in de ventielen liggen want met een laag debiet dan de lucht makkelijk weg. Hebben meer mensen iets dergelijks gemeten?

Ik heb ook de WHR930 gemeten (nu hij nog los staat). Hier meet ik op de laagste stand een snelheid van +- 28km/u wat neerkomt op een 83m3, ook dit is veel lager dan de opgegeven 120m3 op stand 1.

Doe ik iets fout in mijn meting of kan iemand mij deze afwijking verklaren?

• ThinkPad

ThinkPad

darklord007 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 11:29:
[...]
2 jaar geleden hebben wij de kanalen laten reinigen en de ventielen laten afstellen.
[...]
Heb je hier geen rapportje van met het aantal m3/h per ventiel? Dan kun je op die manier kijken of jouw meter omrekenformule klopt?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 12-07 19:01
ThinkPad schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 11:42:
[...]

Heb je hier geen rapportje van met het aantal m3/h per ventiel? Dan kun je op die manier kijken of jouw meter omrekenformule klopt?
Helaas toen inregelen was niet hetgene waar de meeste zorg aan is besteed.
Ging me vooral voor het schoonmaken, en hij is toen zeker ook niet 3x alles rond gegaan

• ThinkPad

ThinkPad

Wat ik merkte bij mijn anemometer is dat de omrekenformule bij lagere debieten (<100m3/h meen ik) ook niet meer klopte.

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True