Inregelen wtw met anemometer

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
jassie256 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:00:
[...]

Hier eenzelfde probleem. Buizen (75mm) zijn te klein waardoor er niet genoeg toevoer van frisse lucht is en/of deze veel geluid maakt.
Met een Awair air meet ik 's nachts de CO2. Deze is vaak rond de 1150-1300 gedurende de nacht. waarbij de HRU350 vaak aanslaat en soms zelfs op 'powerstand (3)' gaat waardoor we wakker worden. Maar ook het opschakelen naar #2 veroorzaakt simpelweg veel geluid.

Heb gedacht: kan ik niet beter de lucht afzuigen (minder geluid) zodat er onder de deur door weer frisse lucht binnenkomt?
En waar ga je inblazen dan? Hoe voorkom je dat je niet al vuile lucht van anderw ruimtes aanzuigt?

1 Tip:stuur de WTW traploos aan obv de CO2 waarde: als hij langszaam optoert heb je wellicht niet dat je er wakker van word.

Hier tikken we met z’n drieeen (1 baby) op slaapkamer ook de 1400 aan af en toe, WTW loopt dan voluit. Geluid is er nauwelijks, 1 ventiel met de 92mm slang, zo’n 5 meter van het plenum.
Maar denk dat ik het debiet nog wat hoger moet afregelen voor dit ventiel, hier ook nog niets ingeregeld :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jassie256
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-05 08:21
bbbrumbrum schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:56:
[...]

En waar ga je inblazen dan? Hoe voorkom je dat je niet al vuile lucht van anderw ruimtes aanzuigt?

1 Tip:stuur de WTW traploos aan obv de CO2 waarde: als hij langszaam optoert heb je wellicht niet dat je er wakker van word.

Hier tikken we met z’n drieeen (1 baby) op slaapkamer ook de 1400 aan af en toe, WTW loopt dan voluit. Geluid is er nauwelijks, 1 ventiel met de 92mm slang, zo’n 5 meter van het plenum.
Maar denk dat ik het debiet nog wat hoger moet afregelen voor dit ventiel, hier ook nog niets ingeregeld :$
Helaas is het ventiel hier wel een mooie 125mm, maar de slang zelf 70mm, waar volgens de fabrikant maar 34M^3/u doorheen kan.

Traploos aansturen gaat niet lukken bij de HRU350, deze heeft simpelweg 3 standen

Mijn idee mbt vuile lucht was: Als wij in onze slaapkamer liggen zal het CO2 level in de rest van het huis, bijna alles 1 open ruimte, vast schonere lucht zijn dan onze slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
jassie256 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 23:03:
[...]

Helaas is het ventiel hier wel een mooie 125mm, maar de slang zelf 70mm, waar volgens de fabrikant maar 34M^3/u doorheen kan.

Traploos aansturen gaat niet lukken bij de HRU350, deze heeft simpelweg 3 standen

Mijn idee mbt vuile lucht was: Als wij in onze slaapkamer liggen zal het CO2 level in de rest van het huis, bijna alles 1 open ruimte, vast schonere lucht zijn dan onze slaapkamer.
Itho Daalderop - open source wifi control add-on module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jassie256
Werkt simpelweg hetzelfde als de fysieke remote voor mijn model helaas. Dus geen variabele aansturing mogelijk zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:48
jassie256 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 17:02:
[...]

Werkt simpelweg hetzelfde als de fysieke remote voor mijn model helaas. Dus geen variabele aansturing mogelijk zover ik weet.
HRU350 is inderdaad niet softwarematig traploos aan te sturen. De enige mogelijkheid zou zijn zelf hardwarematig iets te fabriceren (de unit heeft aan de zijkant draaiknopjes om de toerentallen aan te passen, dus dan zou je zelf al iets in elkaar moeten knutselen dat die draaiknopjes vervangt door iets anders dat wel aanstuurbaar is).

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Laatst online: 11-06 21:33
Mijn WTW systeem is twee jaar geleden door de installateur ingeregeld. Echter heb ik het idee dat de badkamer relatief lang vochtig blijft. Vaak gaat hij pas 10 minuten na het douchen starten met op een hoger vermogen afzuigen. Zou het verstandig zijn om zelf alles nog eens na te lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:20
@Sunri5e Uit nieuwsgierigheid: op welk afzuigdebiet is de badkamer afgeregeld als de wtw op de "normale" stand staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Sunri5e schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:42:
Mijn WTW systeem is twee jaar geleden door de installateur ingeregeld. Echter heb ik het idee dat de badkamer relatief lang vochtig blijft. Vaak gaat hij pas 10 minuten na het douchen starten met op een hoger vermogen afzuigen. Zou het verstandig zijn om zelf alles nog eens na te lopen?
Kan ook bewust met vertraging ingesteld zijn i.v.m. comfort. Zo'n luchtstroom langs je als je nog nat bent is niet bijzonder fijn en leidt tot klachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fixation26
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13-06 09:25
Ik heb de installatie van de wtw nu zo goed als afgerond. Van mijn werk kon ik een anemometer lenen. Deze heeft echter geen schoepenrad maar een doorgang met een draadje?? Zie foto.

Weet iemand hoe ik die zou kunnen gebruiken? icm met een trechtertje ofzo?

Het gaat om de meter op de foto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xfq-LWcPbiQzQP-kxDuFdpKq43E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O7SQC5kYFzLNqnt8cQq9rw9n.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
fixation26 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:58:
Ik heb de installatie van de wtw nu zo goed als afgerond. Van mijn werk kon ik een anemometer lenen. Deze heeft echter geen schoepenrad maar een doorgang met een draadje?? Zie foto.

[Afbeelding]
Al gegoogled?

Letterlijk de eerste hit staat:
which is ideal for use in ducts and ventilating systems.
Als je niet in een kanaal kan meten (met het ventiel verwijderd, gaat dus niet als je debiet-instelling in het ventiel zit) dan is een kapje wel handig ja.

[ Voor 8% gewijzigd door bbbrumbrum op 10-01-2024 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fixation26
Ik had zeker wel gegoogled en dat ook gevonden maar om mijn ventielen af te regelen moet ik niet in het kanaal maar na het ventiel zijn. De afstelling wordt op de ventielen gedaan. In dit topic kwam ik die kapjes tegen die over de "ventilator" van de andere soort meters wordt gezet.

De opening van deze meter is maar een paar mm2 groot dus ik vroeg mijzelf af of ik dan maar een trechtertje moest maken die afloopt naar die opening of dat deze meters er simpelweg niet geschikt voor zijn en ik beter er eentje kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-06 20:09
Helemaal verkleinen naar dat kleine gaatje zal niet werken.

Je kan alsnog een bloempot gebruiken om over een ventiel te zetten.
Als je daar een gat in hebt van 100 mm kan je bij dat gat meten.

Met de area functie dan de oppervlakte van dat gat opgeven.

[ Voor 13% gewijzigd door FRANQ op 10-01-2024 23:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:44

Theo

moederbord

fixation26 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:58:

[Afbeelding]
Dit zijn leuke meters die voor ventilatiemetingen echter lastig te gebruiken zijn. Wat je in je handen hebt is een Hot Wire (of Glow Wire) meter. Simpel gezegd zit hier een heel dun draadje in waar de meter een stroom doorheen stuurt zodat de draad opwarmt. Aan dat hete draadje zit ook een temperatuursensor. Als het windstil is wordt dat draadje erg warm. Waait het een beetje koelt dat draadje een beetje af, en waait het hard dan wordt dat draadje ook minder warm. De meter meet de exacte draadtemperatuur (en de omgevingstemperatuur met een tweede thermosensor in de kop die niet op het draadje zit), en gebruikt deze om de luchtflow te meten. Deze manier van meten heeft als voordeel dat het weerstandsloos is. (een schoepenwiel geeft een klein beetje weerstand). Het nadeel van zo'n meter is echter dat je extreem lokaal meet, namelijk enkel wat de flow is op het puntje van de tip van de meetpen.

En daar zit het grote nadeel voor het gebruik van dit soort meters. De luchtsnelheid in een ventilatiebuis is niet homogeen, maar behoorlijk turbulent. Stel je hebt een bocht in je buis zitten dan is de luchtsnelheid in de binnenbocht niet zo hoog, terwijl bijna alle lucht, en dus de luchtsnelheid in de buitenbocht zit. Direct na de bocht blijft de luchtsnelheid niet homogeen in die buis. En bij het naderen (en passeren) van een ventilatierooster/ventiel is de lucht ook alles behalve homogeen, en is het weer erg turbulent. Ook de ventilator die de lucht door de buis blaast zorgt voor een erg turbulente luchtstroom.

Steek je die Glow Wire meter (of eigenlijk, die stick) dus in een ventiel dan zul je een niet stabiele meting krijgen; in het midden van de buis of tegen de wand aan meet je een compleet ander debiet.

Wat je met je ventilatie wil meten is wat het totale debiet is wat uit een ventiel komt zetten. Met een Glow wire anemometer meet je enkel op één heel klein puntje de lokale luchtsnelheid. Voor veel toepassingen is dat belangrijk (namelijk wanneer je het over de verdeling van flow hebt in een systeem), maar voor ventilatie is zo'n meter helaas niet nuttig.

Een aantal jaren geleden heb ik zelf ook een Glow wire anemometer gebruikt, om er daarna achter te komen dat het een leuke meter is, maar compleet ongeschikt voor het meten van het cumulative debiet
in een systeem met turbulente luchtflows.

[ Voor 3% gewijzigd door Theo op 11-01-2024 07:07 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buur mannetje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-06 09:45
HeinovanderMeer schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:10:
Ik heb ook getracht om met een PM6252B de ventilatie debieten per ventiel te meten. Hier hangt een zehnder Q350 die een eigen flow regeling heeft, voor de metingen heb ik deze op 250 kuub ingesteld. Het totaal wat ik meet met mijn PM6252B is echter maar ~150 kuub, een enorm verschil.

Ik verdenk zelf het relatief kleine oppervlakte van de PM6252B hiervan, deze veroorzaakt een te groot drukverschil waardoor het debiet van het ventiel tijdens meten wijzigt.

Zijn er meer die een dergelijk verschil hebben?
Ook hier gemeten met een Q350 en PM6252. Direct gemeten op de wtw (zonder andere uitgangspunten) meet hij binnen 5% van de wtw instelwaarde. De wtw corrigeert dan zelf namelijk voor de tegendruk binnen een paar seconden. Echter gebruik ik de meter op de ventielen in huis meet ik veel te weinig ventilatiedebiet. (Ca -30%).

Inderdaad te veel tegendruk voor een correcte meting. Fabrikanten adviseren vaak dan ook een meter met nuldrukcompensatie aan. Mogelijke budget oplossing is twee meters parralel op 1 trechter bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fixation26
@FRANQ en @Theo

bedankt voor de uitgebreide uitleg. Ik begrijp het nu een stuk beter. Ik dacht een paar tientjes uit te sparen door deze van het werk te lenen maar ik ga gewoon zo'n peakmeter bestellen. Voor de gein zal ik de metingen wel met beide apparaten doen. eens kijken wat het verschil is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner0616
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-06 16:26
Buur mannetje schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:06:
[...]

Ook hier gemeten met een Q350 en PM6252. Direct gemeten op de wtw (zonder andere uitgangspunten) meet hij binnen 5% van de wtw instelwaarde. De wtw corrigeert dan zelf namelijk voor de tegendruk binnen een paar seconden. Echter gebruik ik de meter op de ventielen in huis meet ik veel te weinig ventilatiedebiet. (Ca -30%).

Inderdaad te veel tegendruk voor een correcte meting. Fabrikanten adviseren vaak dan ook een meter met nuldrukcompensatie aan. Mogelijke budget oplossing is twee meters parralel op 1 trechter bevestigen.
Ik meet hier helaas veel minder debiet dan ik zou verwachten. Bijna 50% lager.. Maar ik zie in het topic toch iemand die zijn waardes naast een officiele meeting heeft gehouden waarbij het verschil veel kleiner was (6% meen ik)!

Ben benieuwd of iemand tips heeft voor mij? Het kan natuurlijk ook zo zijn dat mijn Orcon MVS 15 wat liberaal is geweest met de waardes die aangegeven worden in het boekje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15:15
Ik geef dit topic een bump, omdat ik ook bezig ben geweest met zelf meten van het debiet.

Bij ons is een Orcon maxcomfort 400 wtw unit geïnstalleerd. We hebben ook een meetrapport gekregen van de installateur.

Nu leek het mij een goed idee om zelf te meten met behulp van informatie uit dit topic. Aanleiding hiervoor is dat de CO2 waarde in de hoofd slaapkamer met de deur dicht te hoog is in de nacht. Loopt op tot 1700 ppm.

Uit mijn metingen kwam het volgende overzicht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ouDcmDAOpUbN47DcRc6ZLbwyEkU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X4WsKpGLcKaSSylR8YPlgtqP.jpg?f=fotoalbum_large

Wat opvalt is dat debiet afvoer een stuk dichter bij het rapport ligt dan aanvoer.

Zou dit kunnen komen omdat de aanvoer ventielen de lucht uit de zijkanten doorlaten? Hierdoor botst de lucht loodrecht op de muren van mijn trechter. Mogelijk geeft dit extra weerstand en turbulentie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCUS
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Veel onbalans en ook aanzienlijk lager dan het rapport. Weet je zeker dat je op dezelfde hoogstand de meting hebt verzorgd? Zijn er nog aanpassingen gedaan in de ventilatiestanden na oplevering? Grote slaapkamer komt ook bij oplevering niet boven de 45m3/h. Dit zou voor 2 personen 60 m3/h moeten zijn om het ppm niveau acceptabel te houden. Waarmee heb je zelf de meting verzorgd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:39
Midan schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:08:
Ik geef dit topic een bump, omdat ik ook bezig ben geweest met zelf meten van het debiet.

Bij ons is een Orcon maxcomfort 400 wtw unit geïnstalleerd. We hebben ook een meetrapport gekregen van de installateur.

Nu leek het mij een goed idee om zelf te meten met behulp van informatie uit dit topic. Aanleiding hiervoor is dat de CO2 waarde in de hoofd slaapkamer met de deur dicht te hoog is in de nacht. Loopt op tot 1700 ppm.

[Afbeelding]

Wat opvalt is dat debiet afvoer een stuk dichter bij het rapport ligt dan aanvoer.

Zou dit kunnen komen omdat de aanvoer ventielen de lucht uit de zijkanten doorlaten? Hierdoor botst de lucht loodrecht op de muren van mijn trechter. Mogelijk geeft dit extra weerstand en turbulentie.
Dat zou kunnen. Maar je tabel is door al die nutteloze decimalen enorm onoverzichtelijk. Hou het maar op gehele getallen (zoals je installateur ook in zijn rapport heeft gedaan), nauwkeuriger meten kun je toch niet.
Verder eens met bovenstaande: Je master bedroom heeft zeker 50, maar liever nog 60 m³/h nodig.

Als je CO2 in de slaapkamer met 2 personen oploopt naar 1700 ppm dan zit het debiet daar wel een aardig stukje onder die 50 m³/h trouwens.

Wat is het debiet wat de WTW-unit zelf meet?

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 14-02-2024 16:01 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-06 23:10
Midan schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:08:

[Afbeelding]

draait je WTW niet op bijvoorbeeld stand 2 terwijl het ingemeten is op stand 3? :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
BCUS schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:49:
Veel onbalans en ook aanzienlijk lager dan het rapport. Weet je zeker dat je op dezelfde hoogstand de meting hebt verzorgd? Zijn er nog aanpassingen gedaan in de ventilatiestanden na oplevering? Grote slaapkamer komt ook bij oplevering niet boven de 45m3/h. Dit zou voor 2 personen 60 m3/h moeten zijn om het ppm niveau acceptabel te houden. Waarmee heb je zelf de meting verzorgd?
Meting heb ik gedaan met een pm6252a + een zelf gemaakte trechter zoals velen in dit topic. Betrouwbaarheid hiervan staat nog ter discussie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cHyF1E0DYodf7Vk1KfHYESPP2OA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vOD3Ewr5PuwKPmBA86Ju0EEc.jpg?f=fotoalbum_large

Meting heb ik gedaan met de 3 stappen schakelaar op stand 3. Er zijn nog geen aanpassingen gedaan na oplevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
Andrehj schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 15:58:
[...]

Dat zou kunnen. Maar je tabel is door al die nutteloze decimalen enorm onoverzichtelijk. Hou het maar op gehele getallen (zoals je installateur ook in zijn rapport heeft gedaan), nauwkeuriger meten kun je toch niet.
Verder eens met bovenstaande: Je master bedroom heeft zeker 50, maar liever nog 60 m³/h nodig.

Als je CO2 in de slaapkamer met 2 personen oploopt naar 1700 ppm dan zit het debiet daar wel een aardig stukje onder die 50 m³/h trouwens.

Wat is het debiet wat de WTW-unit zelf meet?
De decimalen achter de komma hebben inderdaad niet zoveel nut, heb het niet bewust ingesteld zo, maar is standaard in Google docs.

Ik heb geen mogelijkheid om uit te lezen wat de wtw unit meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCUS
  • Niet online
Ik heb even in de manual gekeken. Bekijk eerst eens hoe de ventilatoren zijn ingesteld met de dipswitches. Zie pagina 25-26. Klopt dit wel? De onbalans verklapt denk ik een verkeerde instelling, ondanks het feit dat die zelfgeknutselde debietmeters niet ideaal zijn om eea goed te controleren. https://123ventilatie.nl/...tiehandleiding-ecomax.pdf

• jassie256
Hier net ook weer even aan de gang geweest omdat
  • Snachts de installatie soms aanslaat als de PPM >1200 komt en dit (veel) geluid geeft
  • De badkamer niet even snel 'droog trekt'. Ja, er zit een rooster onder de deur dat groot genoeg moet zijn.
  • Het hele systeem qua buizen helaas onder gedimensioneerd is, dus we moeten kiezen tussen kwaden
  • Ik twijfel over ventilien van de aannemer. Deze kan ik bijv in de keuken niet verder knijpen...
Jullie nog tips om de HRU 350 van Itho Daalderop beter in te regelen? De aannemer voelt zich niet geroepen (zijn we formeel mee bezig).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/46YUhGmG2640MtiQo3OWc8e2vZI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IQpOLi1gLNByjqddXqUIPqPG.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SeP_QWAJlLCbszEs-sIr7g_zhsY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2vERWxOHSeWZshN4WJOiEyWy.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qhEodLXzz1Ym84zuPioHOvIYIv8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5IaLpi4kweu6bI9kFMDQ7ix7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door jassie256 op 15-02-2024 08:39 ]

• BCUS
  • Niet online
jassie256 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 08:38:
Hier net ook weer even aan de gang geweest omdat
  • Snachts de installatie soms aanslaat als de PPM >1200 komt en dit (veel) geluid geeft
  • De badkamer niet even snel 'droog trekt'. Ja, er zit een rooster onder de deur dat groot genoeg moet zijn.
  • Het hele systeem qua buizen helaas onder gedimensioneerd is, dus we moeten kiezen tussen kwaden
  • Ik twijfel over ventilien van de aannemer. Deze kan ik bijv in de keuken niet verder knijpen...
Jullie nog tips om de HRU 350 van Itho Daalderop beter in te regelen? De aannemer voelt zich niet geroepen (zijn we formeel mee bezig).
[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Bekijk ook hier eens de installatie handleiding op pagina 19. De 2e aansluiting rechtsonder, ic afvoer uit de woning is niet gebruikt. Mogelijk kan hier weerstand gewonnen worden. Daarnaast linksonder: dat is rampzalig: die knik is echt niet oké en zorgt voor heel veel weerstand de woning in. En dat is geluid. Verder kan je de flexibele slangen controleren. Zijn het ook akoestische slangen, en de diameters, sluiten die wel netjes aan op de starre ventilatiebuizen en koppelingen?..

• BCUS
  • Niet online
Ik heb nog even verder gekeken, rechtsonder is niet ook te gebruiken. Je kunt beter een goede akoestische slang (demper) monteren op aansluiting linksboven en dan de naar die verdeler. Hele ondersectie dan niet gebruiken. Ze dienen de unit dan even om te bouwen volgens handleiding. Ps, heb dit even snel bekeken, dus onderzoek het zelf even goed.

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:05
BCUS schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:59:
Ik heb nog even verder gekeken, rechtsonder is niet ook te gebruiken. Je kunt beter een goede akoestische slang (demper) monteren op aansluiting linksboven en dan de naar die verdeler. Hele ondersectie dan niet gebruiken. Ze dienen de unit dan even om te bouwen volgens handleiding. Ps, heb dit even snel bekeken, dus onderzoek het zelf even goed.
Je hebt een laagbouw en hoogbouw variant. Die is niet om te bouwen van de een naar de ander. Verschil zit ‘m in die aansluiting die nu aan de onderkant zit; is is de laagbouw variant. Bij de hoogbouw zit deze juist boven.

Waarom die benaming zo gekozen is, is me niet helemaal helder. In dit geval hadden ze beter de hoogbouw variant kunnen installeren.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jassie256
big bang schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:12:
[...]

Je hebt een laagbouw en hoogbouw variant. Die is niet om te bouwen van de een naar de ander. Verschil zit ‘m in die aansluiting die nu aan de onderkant zit; is is de laagbouw variant. Bij de hoogbouw zit deze juist boven.

Waarom die benaming zo gekozen is, is me niet helemaal helder. In dit geval hadden ze beter de hoogbouw variant kunnen installeren.
Klopt hier was ik ook zelf achter gekomen dat het lijkt alsof dit niet om te bouwen is.
BCUS schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:50:
[...]

Bekijk ook hier eens de installatie handleiding op pagina 19. De 2e aansluiting rechtsonder, ic afvoer uit de woning is niet gebruikt. Mogelijk kan hier weerstand gewonnen worden. Daarnaast linksonder: dat is rampzalig: die knik is echt niet oké en zorgt voor heel veel weerstand de woning in. En dat is geluid. Verder kan je de flexibele slangen controleren. Zijn het ook akoestische slangen, en de diameters, sluiten die wel netjes aan op de starre ventilatiebuizen en koppelingen?..
BCUS schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:50:
[...]

Dank voor je inzichten.
- buizen sluiten prima aan ja.
- die knik kan ik weinig mee, ook omdat ik hem dus volgens mij niet kan ombouwen. Je hebt altijd 1 aansluiting aan de onderkant..
- de diameter dat is inderdaad een probleem en heb ik zelf ook al opgemerkt. De buizen kunnen volgens de fabrikant 34m3 per uur aan. Eigenlijk dus te weinig voor een slaapkamer bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCUS
  • Niet online
Goed, maar om je geluidsprobleem op te lossen zou je echt die knik eruit moeten halen. Eventueel met een starre bocht en dan de demper. Onderschat ook niet de winst wat een goede flexibele demper kan helpen. Als ze nu een flexibele slang hebben aangesloten die alleen thermisch wat oplost is dit onvoldoende. Check sonodec non woven slang. Die heb je nodig voor je toevoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickvdruit
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 31-05 19:51
Hi,

Ik heb met veel interesse dit topic gelezen en wil zelf ook de WTW installatie gaan controleren thuis. Ik lees verschillende meningen over de Peakmeter PM6252A. Is dit apparaat een beetje betrouwbaar, of zijn er betere (betaalbare) alternatieven?

Nick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark_eerstift
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 27-04 14:13
Ik woon sinds kort in een huurhuis en heb voor het eerst een WTW-systeem. Natuurlijk wil mijn innerlijke Tweaker alles weten en het zo optimaal mogelijk instellen. Het betreft een wat oudere Itho Daalderop, een HRU ECO 150.

Afmetingen huis:
Slaapkamer: 24m2
woonkamer/keuken 42m2.
Badkamer 6m2.

De lucht kan in principe vrij tussen de ruimten stromen vanwege kieren onder de deuren.

Vandaag heb ik met een Anemometer (Parkside PWM A1) metingen gedaan. Ik heb de effectieve rotoroppervlakte berekend op 26,38cm2.

Daar komt op hoogstand het volgende uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F071OcQT0Cc-zMHGbsA4yr0g5xw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sX5p8mVN2uCXIjxiGGCSFWTk.png?f=fotoalbum_large

En op medium:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1LayXVRrS6Yn3-nruHNlkQ_c440=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TW8VLk7y8vuQTsihBDGcTVIp.png?f=fotoalbum_large

Op Laagstand kan ik de aanvoer niet goed meten, gezien de meter onder de 0,9m/s geen meting kan doen.
De afzuiging bedraagt dan in totaal 9,7m3/uur.

Nu lijk ik 2 problemen te zien.
Ten eerste, dat de afvoer ongeveer 40m3/h hoger is dan de aanvoer.
Ten tweede, dat de toevoer van verse lucht op de middelstand niet hoog genoeg is voor 2 personen.

Wat betreft de imbalans tussen aan- en afvoer:
Mijn WTW unit heeft maar 1 motor voor aan- en afvoer, dus ik kan de balans alleen aanpassen door middel van de ventielen. Het vermogen van de hoog en laagstand kan ik aanpassen via 2 potmeters, en de middelstand is een gemiddelde van die 2.

Kan ik gewoon de toevoerventielen open gaan draaien, totdat de aan- en afvoer in balans lijken?
En dan het vermogen van de WTW opschroeven totdat de middenstand een adequate luchttoevoer biedt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@mark_eerstift Normaal gesproken zal er meer debiet uit de overige ventielen komen als er eentje verder dicht gezet wordt. Waardoor de balans nog steeds aanwezig is. Maar theoretisch zou het kunnen dat (de vorige huurders?) alle toevoer ventielen dusdanig ver dicht gezet hebben, dat de unit zijn toevoerdebiet niet meer kan halen.

Dus inderdaad open draaien van de toevoer ventielen kun je zeker eens proberen mijn inziens. Van te voren de huidige standen noteren voor de zekerheid.
Misschien wel het beste om alle toe- en afvoerventielen volledig open te zetten. Dan de ventielen knijpen die te veel leveren/afzuigen volgens bouwbesluit of volgens je eigen wensen op basis van bv aantal personen. En ten slotte de standen op de wtw unit instellen om voldoende debiet te hebben op stand 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark_eerstift
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 27-04 14:13
@Franciesco Bedankt voor de reactie, hier heb ik echt wat aan! Ik denk dat de vorige bewoners inderdaad met de ventielen hebben lopen knoeien.

Vandaag ben ik begonnen met het bijstellen van de ventielen, en ik heb behoorlijk wat vooruitgang gemaakt.
Aanvankelijk heb ik alle ventielen gemeten, helemaal open gezet, en weer gemeten. Er was geen verschil tussen de 2 metingen, dus de ventielen stonden al zo goed als maximaal open. De totale luchttoevoer verbaasde me, namelijk maar 28 kuub per uur, in totaal! Veel te weinig. Mijn denken was aanvankelijk dat ventielen verder open = meer lucht. De vorige bewoner dacht dit klaarblijkelijk ook, gezien alle ventielen helemaal open waren.

Maar gaandeweg kwam ik erachter dat ook juist het dichtzetten van de ventielen juist de totale luchttoevoer kan verhogen. Door trial en error heb ik denk ik best een optimale afstelling gevonden.
De 3 ventielen in de woonkamer leveren op middenstand nu zo'n 15 kuub per uur, per stuk. Totaal dus 45. En het ventiel in de slaapkamer nu zo'n 50.

Voor nu dus een prima verbetering. Ik denk dat als ik methodisch te werk ga, er mischien nog wel meer verbetering valt te halen. Maar voor nu zijn m'n armen erg lam. Ik had ergens een post gelezen over de juiste methode om de ventielen bij te stellen. (Iets van: alle ventielen helemaal open, sluit dan eerst het ventiel dat het verste van het ventilatiesysteem af zit, zoiets was het). Ik heb me een ons gezocht, maar ik kan hem niet meer vinden. Heeft iemand een link, of uitleg, hoe je het beste alle ventielen kunt afstellen?

[ Voor 141% gewijzigd door mark_eerstift op 23-05-2024 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@mark_eerstift volgens mij moet je met alle ventielen open juist beginnen met het ventiel dichtstbij* de unit te meten. Je kunt immers de ventielen alleen maar knijpen met alles volledig open. En daarmee zal het ventiel het verste weg (ook) meer debiet krijgen. Bij een correcte debietinstelling op de wtw unit volgens het ontwerp zou dan uiteindelijk ook het ventiel het verste weg het ontworpen debiet voor dat ventiel moeten krijgen.

*het ventiel met de kleinste weerstand in het traject

Edit voor de volledigheid: het knijpen van de ventielen doe je alleen om de afregeling van de ruimtes op orde te krijgen, niet om het totale debiet te wijzigen. Het totale (gewenste) debiet stel je eerst op de wtw unit in.

[ Voor 18% gewijzigd door Franciesco op 23-05-2024 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tapia
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 12-06 17:28
Hallo forum,

Ik lees altijd met veel belangstelling de topics op tweakers, erg leerzaam.
Wij hebben een huis gerenoveerd in Griekenland en ik loop tegen een probleem aan voor het inregelen van mijn WTW installatie.
Dus ik heb mij vandaag laten registreren.

Mijn probleem is het volgende:

Uitgangspunten:
Ubbink ventilatie buizen en ventielen
Ventilatieberekening via Ubbink configurator
Duco comfort D325 WTW met 2 zone regeling, zone 1 benedenverdieping en zone 2 de beide slaapkamers op de bovenverdieping.

In de ventilatie berekening via Ubbink worden de drukken en debieten per ventiel weergegeven van de toegepaste leidingen / ventielen met en zonder restrictieringen.
De installatie is met restrictieringen gemonteerd en per ventiel ingesteld vlgns de ventilatieberekening van Ubbink. (Zie bijlage)

Bij het calibreren van de Ducobox wordt gevraagd om alle ventielen volledig open te zetten en het ventiel met de grootste debiet en drukverlies te meten en met deze waarde de Pa waarde in te stellen om het juiste debiet te krijgen op dit ventiel.
Daarna ga je elke ventiel afzonderlijk inregelen door de luchtstroom te knijpen totdat je bij elk ventiel de juiste luchtstroom hebt.
Dit doe je voor de afzuiging en per zone. In mijn geval de afzuiging en zone 1 en zone 2

Het punt is dat met de vooringestelde restrictie ringen ik niet kan voldoen aan de wijze zoals Duco vraagt om alles eerst open te zetten en dan in te regelen.

Vraag is of ik de Pa in de Ducobox kan instellen aan de hand van de ventilatieberekening van Ubbink.

Nu heb ik met een anemometer geprobeerd om te meten bij welke Pa waarde van de Ducobox ik het gewenste debiet krijg. (Zie foto)

Maar daar loop ik tegen het probleem aan dat de anemometer alleen in m/s kan worden uitgelezen. Hiervoor heb ik een berekening gemaakt om m/s terug te rekenen naar m3.
Tevens heb ik trechters gemaakt voor de Ubbink ventielen en voor de trix uitblaas roosters. ( zie bijgaande foto's)

Maar hier ik denk dat ik hier wat over het hoofd zie, want als ik de luchtsnelheid door de anemometer bereken van het debiet van een ventiel dan kom ik vlgns mij op veel te hoge snelheden bv 40m3/uur zou op de anemometer 5,4 m/s zijn. Als ik deze snelheid aanhoud en de Ducobox ga instellen op deze waarde, dan moet ik naar een Pa van meer dan 350 Pa op de Ducobox. Dit kan niet correct zijn.

Zouden jullie mij kunnen helpen waar ik mogelijk mank ga bij het inregelen?
Zelf denk ik dat ik de mist inga omdat de restrictie ringen al gemonteerd zijn?
Ik hoor jullie mening, alvast bedankt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wNeFvyY4sH5CtHVRTjlomgbENco=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iqe5HP0E1yqgZTCRXZ3rEQ4M.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FaBxdRFhxbfOtVYALLZkFL2g7As=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TqZ5wjbvSbwlStpnHBsmJqtG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PC0Oji_s0rbzEQ8LRZ_tknIuqpc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9fBT0AQ6uf6IjIvkaRObaTbU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DLQoRM7FyEJEuLxCbWLev3yg1CQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pdVfOtuLjsJMxuucPBWsTKhQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MbNMCsPzkyjMxk-G7YF6m01whEc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TaWs9aF4QXArtvJKeg52Xdhj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Tapia op 24-06-2024 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Tapia alle ventielen open is mijn inziens gelijk aan alle ventielen open+de restrictieringen verwijderen. Kun je de ringen verwijderen uit de Ubbink verdeelkasten? Dan ook noteren welke ring waar zat zodat je het weer terug kan bouwen.

PS: er zijn geen foto’s te zien in je bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:47

martijn v o

Certified by Enphase.

Dat terugrekenen van m/s naar m3/h hou je daar wel de juiste doorgang (m2) aan die hoort bij de plek waar je de snelheid meet? (jij hebt dan rond 51 mm?)

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tapia
Restrictieringen verwijderen is inderdaad een optie, daar heb ik ook al aan gedacht. Maar het hele systeem is via de configurator van Ubbink bepaald en vastgelegd in het ventilatieplan. Dan heeft een dergelijk ventielatieplan maken en voor instellen geen zin. Er zou toch een makkelijkere manier moeten zijn om dit te controleren.

Ps foto’s zijn toegevoegd.

De anemometer heeft een binnen diameter van 55mm en een kern van 20mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Tapia
In zijn algemeen:
Met de ventielen volledig open én met de restrictieringen verwijderd kun je het maximaal haalbare totale debiet bepalen. Dit maximale debiet is dan afhankelijk van de weerstand in het gehele wtw systeem en de capaciteiten van de wtw unit. Dan kun je ook per stand (1, 2 en 3/max o.i.d.) het totale gewenste debiet instellen.

Vervolgens zet je de restrictieringen weer terug en heb je per ruimte de eerder geconfigureerde/bepaalde debieten icm met de wtw stand die gekozen is. Het totaaldebiet blijft dan intact (mits er geen buitensporige weerstand ontstaan is door de ringen): de restrictieringen zijn er alleen voor om de verdeling per ruimte doen doen. Net zoals dat ook voor het instellen van ventielen geldt. In jouw geval laat je de ventielen zelf volledig open staan.

Uit je eerdere bericht begrijp ik dat Duco dus verlangt dat je zaken instelt a.d.h.v. de weerstand of druk. Is er geen optie om de Duco op basis van debiet te laten werken waarbij hij zelf de druk regelt? Ik dacht namelijk dat veel units het zo doen of kunnen doen. En hierop was bovenstaande stukje ook gebaseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tapia
Bedankt voor je reactie Franciesco.
Hierbij de link van het calibratie proces van Duco:
YouTube: DucoBox Energy Premium - The actual calibration process

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinq
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:54
Goedemorgen,
Ik ben in de voorbereiding om de huidige systeem C ventilatie te gaan vervangen door balansventilatie. Nu ben ik aan het proberen te achterhalen wat voor debiet er momenteel in de badkamer wordt opgezogen, omdat dit nu perfect werkt en ik dus een vergelijkbaar debiet in de nieuwe situatie zou willen. Na een tip in het balansventilatietopic ben ik dus hier terecht gekomen en heb ik een anemometer in elkaar geknutseld.
Het is het type PM6252A en omdat ik geen huis-tuin-en keuken oplossing had om de 'toeter' te maken, heb ik deze erop getaped: https://www.ventilatiesho...-verschillende-diameters/
Ik bedacht me later dat dit wellicht toch niet zo handige oplossing is vanwege de haakse hoeken...?
Het sluit wel perfect aan op de meter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CSAk0OJYnXaW_C-D4V0vP0Fw8DM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8hiTxqqFSXwPP3XAAoYTMKVH.png?f=fotoalbum_large
Op basis van Theo in "Inregelen wtw met anemometer", heb ik de meter ingesteld op km/h ervan uitgaande dat ik dan simpelweg de meting x4 kan doen om tot m3/h te komen. Klopt dat of zie ik dan iets over het hoofd?

Nu ben ik gaan meten op plekken waarvan ik het theoretische debiet weet:
In het toilet heb ik een buisventilator van 10cm in een korte (~40cm) 10cm gladde buis naar buiten. Het theoretische debiet is 100 m3/h. Aan de binnenzijde zit een zwart roostertje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0PJNcBwTid6bJlVrrLg7vYcrJvc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/G4g2JNFYXGKpbJWD6kFABnDA.png?f=user_large
Gemeten:
- Aan buitenzijde gemeten: 15kmh (dus ~60 m3/h)
- Aan binnenzijde gemeten: 11.2kmh. Gek dat dit zoveel afwijkt tov de meeting aan buitenzijde?

Op zolder heb ik een ducobox silent die alleen de badkamer afzuigt. Die heeft een theoretisch debiet van 400m3/h. Hier meet ik met het badkamer ventiel van 12,5cm helemaal open:
- box op 25%: 10kmh
- box op 50%: 23kmh
- box op 75%: 34kmh
- box op 100%: 48kmh
Dus tussen de ~40m3h en ~190m3/h

Omdat dit de enige plek van afzuiging is en de box nergens anders lucht vandaan kan halen, dacht ik dichter bij de 400m3/h te komen, maar ik gok dat die te veel weerstand heeft (zit ook een bocht in de spirobuis naar de badkamer toe in de betonvloer, zag ik). Dus ook nog even direct gemeten op de box zelf met het badkamer ventiel helemaal afgesloten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A3U0bMdPJLeq7A5TG4cyPlGgeaI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zEkZ6ixYWmyebtuToYwkI0h4.png?f=user_large

Op deze manier meet ik 61km/h dus 240m3/h. Hier verwacht ik echter zeker dichter in de buurt te komen van de 400m3/h..

Kan dit grote verschil te verklaren zijn door de haakse bochten in de kap op de meter? Of zie ik iets anders doms (wellicht het omrekenen naar m3/h) over het hoofd?

Heb het ook nog gemeten op de recirculatieafzuiging van de inductieplaat. Deze meting komt uit op 85km/h > 340m3/h, wat dan wel weer dichter zit bij het theoretische debiet van 400m3/h.

Hopelijk kunnen jullie met wat aanwijzingen geven! :)

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcowd
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-08-2024
Voor de Uni-T UT363S anemometer, deze lampenkap gemaakt.
https://www.printables.co...nnel-for-uni-t-anemometer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rfGvvRhccRfPu9QVWCjKKFt9T98=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xrrK7aWHqXzPiKmM8R5YQpfw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnetronkip
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-06 20:56
Ik heb een anometer gekocht uit de start post. op Ali met daarop een 3d geprinte trechter. Werkt perfect
Area ingesteld op 1.623ft zodat ik in m3/uur krijg op de stand flow met unit MMS.

Als ik boven echter de toevoer instel op de juiste waarde voor de kamers kom ik beneden heel wat debiet te kort.

Slaapkamer 1: 10m2 benodigd 32,25m3 per uur staat nu op 32,38m3 per uur
Slaapkamer 2: 10,49m2 benodigd 33.568m3 meet nu 36,37m3 per uur
Slaapkamer 3: 17.56m2 benodigd 56,1968m3 meet nu 48,98m3 per uur ventiel kan niet meer als 50m3 doen en heb maar 1 ventiel in de slaapkamer.

Ik heb 3 ventielen in de woonkamer daar met ik per ventiel tussen de 13 en 15 m3 per uur.

Doe ik iets fout?

Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Magnetronkip schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 13:08:
Ik heb een anometer gekocht uit de start post. op Ali met daarop een 3d geprinte trechter. Werkt perfect
Area ingesteld op 1.623ft zodat ik in m3/uur krijg op de stand flow met unit MMS.

Als ik boven echter de toevoer instel op de juiste waarde voor de kamers kom ik beneden heel wat debiet te kort.

Slaapkamer 1: 10m2 benodigd 32,25m3 per uur staat nu op 32,38m3 per uur
Slaapkamer 2: 10,49m2 benodigd 33.568m3 meet nu 36,37m3 per uur
Slaapkamer 3: 17.56m2 benodigd 56,1968m3 meet nu 48,98m3 per uur ventiel kan niet meer als 50m3 doen en heb maar 1 ventiel in de slaapkamer.

Ik heb 3 ventielen in de woonkamer daar met ik per ventiel tussen de 13 en 15 m3 per uur.

Doe ik iets fout?
Ik denk dat je combi van trechter en anemometer teveel luchtweerstand genereert, waardoor je het ventiel extra ver open moet draaien om op het juiste debiet uit te komen. Daardoor blijft er bij de laatste ventielen te weinig debiet over.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:21

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Tegenwoordig kun je vrij betaalbaar goede CO2 meters kopen. Dan kun je de ventilatie afregelen op basis van daadwerkelijke ventilatiebehoefte in plaats van op basis van een tabellenlijstje. Is dat niet veel nuttiger (mits het gaat om je eigen woonhuis/bedrijfspand)?

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnetronkip
Andrehj schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 16:58:
[...]

Ik denk dat je combi van trechter en anemometer teveel luchtweerstand genereert, waardoor je het ventiel extra ver open moet draaien om op het juiste debiet uit te komen. Daardoor blijft er bij de laatste ventielen te weinig debiet over.
Mmm dat zou wel minder zijn, ik heb deze geprint van 200mm https://www.thingiverse.com/thing:5030242/files

*edit*
Overigens staan mijn ventielen allemaal rond stond 7 boven. Ik heb de Luna s125 ventielen.Vond eigenlijk zelf wel dat het mee viel met hoe ver ze open staan.

[ Voor 15% gewijzigd door Magnetronkip op 25-08-2024 07:57 ]

Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Dat ding is toch nauwelijks groter dan de buitenkant van een Luna 125 ventiel? Dan snap ik wel dat je extra weerstand genereert.
Zo'n ventiel is al ø17 cm. Als je daar een beetje nauwkeurig aan wilt meten moet je een konus hebben die zeker een halve meter in diameter is, en ook zeker een halve meter hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnetronkip
@Andrehj thanks voor het antwoord dan gaan we die van de week is maken van een groot stuk karton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schemert
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-05 13:43
Ik heb een Sabik 500 van S&P laten installeren. De installatie moet nog inregeld worden. Ik was niet zo onder de indruk van de installateur dus wil hem het niet laten inregelen.

Heb jullie posts met veel enthousiasme gelezen. Wat me nog niet duidelijk is, waar je mee start. Moet je eerst de wtw installen op de grootte van je huis en ga je dan de ventielen instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:48
schemert schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:19:
Ik heb een Sabik 500 van S&P laten installeren. De installatie moet nog inregeld worden. Ik was niet zo onder de indruk van de installateur dus wil hem het niet laten inregelen.

Heb jullie posts met veel enthousiasme gelezen. Wat me nog niet duidelijk is, waar je mee start. Moet je eerst de wtw installen op de grootte van je huis en ga je dan de ventielen instellen?
Het inregelen mbv de anemometer is de laatste stap.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schemert
Glenfiddich schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:21:
[...]

Het inregelen mbv de anemometer is de laatste stap.
Dank, dus eerst totale vraag berekenen, dan wtw instellen en dan de ventielen gaan doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@schemert Uiteraard moet je eerst het ontwerp paraat hebben, maar ik neem aan dat die gemaakt is door de installateur? Hoe heeft hij anders het systeem kunnen aanleggen op een goede manier?

Inregelen doe je dan normaal gesproken zo:
  • alle ventielen vol open
  • wtw unit op de maximale stand (niet perse de technisch maximale stand, maar de max stand volgens ontwerp)
  • per toevoer ventiel het debiet meten en ventiel knijpen indien nodig zodat het debiet van het ontwerp gehaald wordt
  • beginnen met het ventiel dat het dichtst bij de wtw unit is gelegen c.q. het ventiel waar de totale kanaalweerstand het laagst is
  • Idem voor afvoerventielen
Edit: bij mijn Zehnder regel je de ventielen af op de nominale stand (stand 2), maar het principe blijft gelijk

[ Voor 7% gewijzigd door Franciesco op 28-10-2024 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schemert
Franciesco schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:29:
@schemert Uiteraard moet je eerst het ontwerp paraat hebben, maar ik neem aan dat die gemaakt is door de installateur? Hoe heeft hij anders het systeem kunnen aanleggen op een goede manier?

Inregelen doe je dan normaal gesproken zo:
  • alle ventielen vol open
  • wtw unit op de maximale stand (niet perse de technisch maximale stand, maar de max stand volgens ontwerp)
  • per toevoer ventiel het debiet meten en ventiel knijpen indien nodig zodat het debiet van het ontwerp gehaald wordt
  • beginnen met het ventiel dat het dichtst bij de wtw unit is gelegen c.q. het ventiel waar de totale kanaalweerstand het laagst is
  • Idem voor afvoerventielen
Daar is inderdaad een ontwerp van gemaakt en zo aangelegd.
Met je lijst kan ik zeker wat, dank daarvoor.

Ik zie dat S&P een drukverschilmeter gebruikt om aan te sluiten op de wtw om het afzuig debiet goed in te stellen. Dat zie ik niet terugkomen in dit forum. Raad je aan er een te kopen, of kan ik dat ook op een andere manier meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@schemert een drukverschilmeter die je later in de wtw unit kan plaatsen? Dat ken ik niet, anderen wellicht wel?

Diverse units hebben wel ingebouwde sensoren om afhankelijk van de druk de toe- en afvoeren op een bepaald debiet te houden. Maar ik weet niet of je dat bedoeld?

Ook zijn er anemometers die een ingebouwde druk en temperatuurcompensatie hebben. Maar dat staat los van de wtw unit en bedoel je denk ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schemert
@Franciesco

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LlvA-R7IqAeocqlbNTZeboLCPS4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ake57OV3uJA2FiTpHiMhE6ak.png?f=fotoalbum_large

Dit staat in de handleiding

https://statics.solerpala.../Ins_SABIK_SABIK-E_nl.pdf pag 27

Hiermee kun je dus het verschil aflezen op de wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@schemert ok, dus daarmee moet je het (nominale) debiet instellen voor toe- en afvoer. In mijn Zehnder gaat dat gewoon allemaal via het display van de unit of de app (optioneel). En is er dus geen losse drukverschilmeter nodig die je (tijdelijk) moet aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schemert
@Franciesco Ja, ik snap het nu. Dus of ik doe het met die grafiek in de handleiding, of ik gebruik zoon meter

[ Voor 64% gewijzigd door schemert op 28-10-2024 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@schemert die tabel is toch alleen het totale debiet? Na het instellen daarvan zul je dan nog per ventiel de boel moeten afregelen. Anders blaas je bijvoorbeeld op de ene plek te veel in en op de andere plek te weinig. En dat meten kan dan met een anemometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickvdruit
Hi,

Ik ben ook begonnen met het inregelen. Helaas haal ik bij lange na het totale debiet van de installatie niet.
Situatie:
- WHR 91 uit 2003 op stand 3. Theoretisch vermogen van 225m3/h bij deze stand.
- HoldPeak HP-866B met 3d geprinte kap (zie foto)
- Berekende effectieve oppervlakte van de ventilator (binnendiameter - 3 spijlers - diameter ''binnencirkel'' = 0,258744 dm2.

De HoldPeak meet in m/s -> *10 -> dm/s -> *effectief oppervlakte -> dm3/s.

Alle afvoerpunten bij elkaar geeft 44 dm3/s. Meet ik de afvoer aan de unit zelf (met de leidingen die de woning ingaan losgekoppeld) kom ik op 43 dm3/s, dus redelijk gelijk.
Alle toevoerpunten bij elkaar geeft 42 dm3/s. Meet ik de toevoer aan de unit zelf, wederom met de leidingen naar de woning losgekoppeld, dan kom ik op 38 dm3/s. Ook hier niet bijzonder veel verschil, binnen de marge gezien de huis tuin en keuken meter.

44 dm3/s *3,6 = 158,4 m3/h. Dat is 67 m3/h per lager dan theoretisch haalbaar.

Wat lijkt jullie waarschijnlijker, dat de meting onbetrouwbaar is of dat de ventilatoren na 21 jaar zoveel kracht zijn verloren? De unit en leidingen zijn dit jaar nog gereinigd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3qZlQTAfRwsJeuXI4mry-TkPL6I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Qf1LVedj3a7KuVClkepuyUhj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

nickvdruit schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:09:
Ik kan je helaas niet helpen, maar zou wel graag het 3d model van de kap willen als je die wil delen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

nickvdruit schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:09:
Hi,

Ik ben ook begonnen met het inregelen. Helaas haal ik bij lange na het totale debiet van de installatie niet.
Situatie:
- WHR 91 uit 2003 op stand 3. Theoretisch vermogen van 225m3/h bij deze stand.
- Berekende effectieve oppervlakte van de ventilator (binnendiameter - 3 spijlers - diameter ''binnencirkel'' = 0,258744 dm2.

De HoldPeak meet in m/s -> *10 -> dm/s -> *effectief oppervlakte -> dm3/s.

Alle afvoerpunten bij elkaar geeft 44 dm3/s. Meet ik de afvoer aan de unit zelf (met de leidingen die de woning ingaan losgekoppeld) kom ik op 43 dm3/s, dus redelijk gelijk.
Alle toevoerpunten bij elkaar geeft 42 dm3/s. Meet ik de toevoer aan de unit zelf, wederom met de leidingen naar de woning losgekoppeld, dan kom ik op 38 dm3/s. Ook hier niet bijzonder veel verschil, binnen de marge gezien de huis tuin en keuken meter.

44 dm3/s *3,6 = 158,4 m3/h. Dat is 67 m3/h per lager dan theoretisch haalbaar.

Wat lijkt jullie waarschijnlijker, dat de meting onbetrouwbaar is of dat de ventilatoren na 21 jaar zoveel kracht zijn verloren? De unit en leidingen zijn dit jaar nog gereinigd.
[Afbeelding]
Met deze meter ga ik altijd voor een factor van 4 ipv 3.6. Immers is er ook een klein beetje weerstand/druk over de meter waardoor een ventiel mét meter dus iets minder debiet heeft dan zonder dat de meter is aangesloten. Dus de [km/h] waarde op het scherm maal vier is een goede indicatie voor het debiet van dat ventiel in kuub/uur.

Op welke van de onderstaande standen heb je de WHR91 ingesteld? Stand 3 geeft aan 182 m3/h, en daar zit je met die 158 m3/hr +10% zeer aardig aan.
https://zehndernl.zendesk..._attachments/115009949649
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pjIHqNJDKnSAdI64XUBimxjsSho=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IhCbl1LGqLD6hNyB788IL0LD.png?f=fotoalbum_large

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nickvdruit
Anoniem: 1221402 schreef op zondag 24 november 2024 @ 18:54:
[...]

Ik kan je helaas niet helpen, maar zou wel graag het 3d model van de kap willen als je die wil delen. :)
Hi

https://www.thingiverse.com/thing:4324016

Heb hem daar vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickvdruit
Theo schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:16:
[...]

Met deze meter ga ik altijd voor een factor van 4 ipv 3.6. Immers is er ook een klein beetje weerstand/druk over de meter waardoor een ventiel mét meter dus iets minder debiet heeft dan zonder dat de meter is aangesloten. Dus de [m/s] waarde op het scherm maal vier is een goede indicatie voor het debiet van dat ventiel in kuub/uur.

Op welke van de onderstaande standen heb je de WHR91 ingesteld? Stand 3 geeft aan 182 m3/h, en daar zit je met die 158 m3/hr +10% zeer aardig aan.
https://zehndernl.zendesk..._attachments/115009949649
[Afbeelding]
Hi Theo,

Dank voor je reactie, met stand 3 bedoelde ik de stand op de 3 standenschakelaar. Dat komt overeen met 7 uit jou tabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

@nickvdruit Helder :) Dan verwacht je dus iets in de grootheid van 220-300 kuub/uur, en niet de 160-175 kuub/uur waar je nu op uitkomt. Dat hoort idd niet helemaal...

Hoe is de staat van je filters? Zijn deze in de afgelopen 6 maanden nog vervangen? Gebruik je mogelijk extra filters, of stevige fijnstoffilters? Heb je ook ooit de warmtewisselaar zelf schoongemaakt? (onder de douche is ideaal). Je hebt gemeten bij de toevoer/afvoer van de unit zelf waarmee je dus je pijpnetwerk in huis hebt uitgesloten. Zou er iets zijn wat weerstand geeft in de pijpjes van/naar buiten toe? En als laatste; maken de motoren iets van geluid? Zijn ze ooit schoongemaakt of gereviseerd?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickvdruit
Theo schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:46:
@nickvdruit Helder :) Dan verwacht je dus iets in de grootheid van 220-300 kuub/uur, en niet de 160-175 kuub/uur waar je nu op uitkomt. Dat hoort idd niet helemaal...

Hoe is de staat van je filters? Zijn deze in de afgelopen 6 maanden nog vervangen? Gebruik je mogelijk extra filters, of stevige fijnstoffilters? Heb je ook ooit de warmtewisselaar zelf schoongemaakt? (onder de douche is ideaal). Je hebt gemeten bij de toevoer/afvoer van de unit zelf waarmee je dus je pijpnetwerk in huis hebt uitgesloten. Zou er iets zijn wat weerstand geeft in de pijpjes van/naar buiten toe? En als laatste; maken de motoren iets van geluid? Zijn ze ooit schoongemaakt of gereviseerd?
Hi,

De filters heb ik vorig jaar december vervangen. Toen heb ik ook de warmtewisselaar in bad gezet. Heb overigens ook een meting zonder filters gedaan, dit maakte niets uit.
De leidingen naar buiten toe zagen er prima uit, wel wat stof maar dat lijkt me geen 100m3h uitmaken.
De motoren zijn naar mijn weten niet gereviseerd. Ik heb ze wel schoon gemaakt, voor hoever mogelijk. Echt fris zijn ze niet meer. Geluid maken ze zeker wel, maar zou niet weten wat een "normaal" niveau is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

nickvdruit schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:33:
[...]

Hi,

De filters heb ik vorig jaar december vervangen. Toen heb ik ook de warmtewisselaar in bad gezet. Heb overigens ook een meting zonder filters gedaan, dit maakte niets uit.
De leidingen naar buiten toe zagen er prima uit, wel wat stof maar dat lijkt me geen 100m3h uitmaken.
De motoren zijn naar mijn weten niet gereviseerd. Ik heb ze wel schoon gemaakt, voor hoever mogelijk. Echt fris zijn ze niet meer. Geluid maken ze zeker wel, maar zou niet weten wat een "normaal" niveau is.
De motoren zouden eigenlijk geen geluid moeten maken, je zou enkel de lucht moeten horen stromen. Nu is de WTW unit ruim 20 jaar oud, en dat is wel een leeftijd waarop lagers het zwaar gaan krijgen. Dit is redelijk makkelijk na te gaan:
- Wanneer de motoren draaien mag het motorhuis niet trillen.
- De motoren mogen geen geluid maken, anders dan het geluid van de wind.
- Je kan meten wat het stroomverbruik is van de WTW unit. Dit moet in lijn met de handleiding liggen; dus het energieverbruik bij zi'n 160-180 kuub/uur.
Wanneer de WTW echt uit staat moet je de motor met de hand soepel en zonder weerstand kunnen ronddraaien.

Eerlijk gezegd vind ik 20 jaar al best heel netjes! :D Ik zou eens kijken naar het (laten) vervangen van de lagers in de motoren. Het tegenvallende debiet, de leeftijd en het maken van geluid zijn wel drie grote indicatoren hiervoor..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickvdruit
Theo schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:51:
[...]

De motoren zouden eigenlijk geen geluid moeten maken, je zou enkel de lucht moeten horen stromen. Nu is de WTW unit ruim 20 jaar oud, en dat is wel een leeftijd waarop lagers het zwaar gaan krijgen. Dit is redelijk makkelijk na te gaan:
- Je kan meten wat het stroomverbruik is van de WTW unit. Dit moet in lijn met de handleiding liggen; dus het energieverbruik bij zi'n 160-180 kuub/uur.
Wanneer de WTW echt uit staat moet je de motor met de hand soepel en zonder weerstand kunnen ronddraaien.

Eerlijk gezegd vind ik 20 jaar al best heel netjes! :D Ik zou eens kijken naar het (laten) vervangen van de lagers in de motoren. Het tegenvallende debiet, de leeftijd en het maken van geluid zijn wel drie grote indicatoren hiervoor..
Dank voor de reactie wederom. Toen ik de motoren ging schoonmaken, merkte ik al dat de motoren niet soepel meer draaide. Er zat bij elk "rondje" een soort weerstand waar die doorheen moest. Kan ik ergens meer informatie vinden over het vervangen van de lagers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

nickvdruit schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 07:15:
[...]

Dank voor de reactie wederom. Toen ik de motoren ging schoonmaken, merkte ik al dat de motoren niet soepel meer draaide. Er zat bij elk "rondje" een soort weerstand waar die doorheen moest. Kan ik ergens meer informatie vinden over het vervangen van de lagers?
Het klinkt als een open deur, maar hier valt vrij veel over te vinden via Google.Ook zijn er waarschijnlijk wel Youtube video's te vinden die het ook stap voor stap uitleggen. Waar je kunt beginnen is het uitzoeken naar het type motor dat er in de WHR91 wordt gebruikt, en met het merk/type motor is het dan vrij makkelijk te vinden hoe je de lagers kan vervangen.
Waarschijnlijk kun je ze ook laten vervangen, al zal dit wel iets van 200 euro kosten voor beide motoren samen.Maar dan hoef je het zelf niet uit te zoeken, niet zelf het specifieke gereedschap te halen en hoef je je ook niet in de soorten lagers te verdiepen. Maar ook dit is vrij makkelijk te vinden wanneer je het merk/type weet van de motoren.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:05
nickvdruit schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 07:15:
[...]

Zijn ook gereviseerde motoren verkrijgbaar, heb dit voor m’n whr930 unit gedaan.
Ruim 400 euro armer en zelf het nodige werk eraan.
Zou het zelf niet meer doen, blijven oude lawaaierige installaties met beperkte mogelijkheden.
Vanaf ca 1600 euro zijn er nieuwe, stillere units die veel beter filteren en in te regelen zijn met debiteren van 300-350m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickvdruit
Theo schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:51:
[...]

Ik heb tevens nog even het stroomverbruik gemeten (via de P1 meter op live view). Op de hoge stand 222 watt, op stand midden (nu ingesteld op 70%) 135. Volgens de megeleverde handleiding zou dat veel te veel stroom betekenen (stand hoog 189 watt):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RPy6z9k8_GNZyCJ5E__Bk28WoCk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/39R3mzkt1nwgcPDVx4a22GQ3.png?f=fotoalbum_large
Er is wel een dubbele voeding geinstalleerd, kan dat het verschil verklaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickvdruit
Jeweetje schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 09:50:
[...]

Zijn ook gereviseerde motoren verkrijgbaar, heb dit voor m’n whr930 unit gedaan.
Ruim 400 euro armer en zelf het nodige werk eraan.
Zou het zelf niet meer doen, blijven oude lawaaierige installaties met beperkte mogelijkheden.
Vanaf ca 1600 euro zijn er nieuwe, stillere units die veel beter filteren en in te regelen zijn met debiteren van 300-350m3.
Ja die €400,- is die unit me niet meer waard, ik heb die opties ook gezien inderdaad. Ik ga even uitvogelen hoe ik zelf die lagers kan vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

@nickvdruit Dat verhoogde stroomverbruik duidt ook op versleten motorlagers...

IN principe is het vrij makkelijk om zelf de lagers te vervangen van de motoren mits je de tooling hiervoor hebt. BIj mijn WTW vervang ik ook zelf de lagers (Brink Renovent HR). De materiaalkosten zijn 20 euro voor vier nieuwe lagers per keer, en 25 euro éénmalig voor een poelietrekker en een borgveertang

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickvdruit
Theo schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:30:

IN principe is het vrij makkelijk om zelf de lagers te vervangen van de motoren mits je de tooling hiervoor hebt. BIj mijn WTW vervang ik ook zelf de lagers (Brink Renovent HR). De materiaalkosten zijn 20 euro voor vier nieuwe lagers per keer, en 25 euro éénmalig voor een poelietrekker en een borgveertang
Die 40 euro is me het wel waard, zijn het 2 lagers per ventilator? Heb intussen wat informatie gevonden op het internet en dit lijkt me wel haalbaar. Heb ze de vorige keer met schoonmaken ook bijna uit elkaar gehad, maar had toen niet zo'n tang voor de borgveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

@nickvdruit
Ik ken de motoren in de WHR91 niet, maar ik verwacht dat daar ook gewoon twee lagers in zitten per motor.
Let wel goed op welke lagers je terugplaatst; niet alleen mechanisch moeten ze passen, maar zijn zo ongelooflijk veel lagers dat je heel gemakkelijk de verkeerde kunt plaatsen waardoor de motor dan niet eens meer wil draaien. Wanneer de lagers IN het motorhuis zitten dan heb je bijv geen stof/vet/olie dichte lagers nodig waardoor je een lager kunt gebruiken die soepeler draait. Ook de lagertolerantieklasse en de loadklasse zijn belangrijk. Zorg dus dat je weet welke lager je exact nodig hebt, of welke er exact in de huidige motor gebruikt wordt.

Ik heb zelfs WTW revisiebedrijven hier de fout mee in zien gaan, en dan ben je echt maanden bezig met zoeken waarom een motor niet stabiel wil werken met nieuwe lagers... :P

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Over schoonmaken gesproken: Ik heb een Brink Renovent HR uit 2003 (dus nog zonder dat schermpje). Daarvan heb ik onlangs de warmtewisselaar mee onder de douche genomen (voor het eerst; de installateur heeft hem wel eens onder de kraan uitgewassen maar dat stelde helemaal niks voor). Daar kwam heel wat rommel uit (ging heel mooi met de zgn "onderkantdouche"). Het verbruik ging daarbij terug van 35-65-140W (stand 1,2 en 3) naar 26-56-125W (waarbij ik die 26W zelfs eng laag vind). Maakt het schoonmaken echt zo'n groot verschil?

Verder denk ik dat het wel eens tijd wordt om de lagers te vervangen (volgend voorjaar, zodra de ramen weer open kunnen). Is aan de hand van het typeplaatje hieronder te zien welke motoren ik heb en dus welke lagers ik moet bestellen of moet ik hem daarvoor toch echt eerst nog een keertje uit elkaar halen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5tLP805cjW4nLSKaoS5TIj66pvQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NzHlaIXth7GusLGe5VY0gDK4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

HuismAndré schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 17:12:
[...]

Over schoonmaken gesproken: Ik heb een Brink Renovent HR uit 2003 (dus nog zonder dat schermpje). Daarvan heb ik onlangs de warmtewisselaar mee onder de douche genomen (voor het eerst; de installateur heeft hem wel eens onder de kraan uitgewassen maar dat stelde helemaal niks voor). Daar kwam heel wat rommel uit (ging heel mooi met de zgn "onderkantdouche"). Het verbruik ging daarbij terug van 35-65-140W (stand 1,2 en 3) naar 26-56-125W (waarbij ik die 26W zelfs eng laag vind). Maakt het schoonmaken echt zo'n groot verschil?

Verder denk ik dat het wel eens tijd wordt om de lagers te vervangen (volgend voorjaar, zodra de ramen weer open kunnen). Is aan de hand van het typeplaatje hieronder te zien welke motoren ik heb en dus welke lagers ik moet bestellen of moet ik hem daarvoor toch echt eerst nog een keertje uit elkaar halen?

[Afbeelding]
Dat schoonmaken kan echt een groot verschil maken! In de warmtewisselaar zitten de platen erg dicht op elkaar waar de lucht doorheen stroomt, dus wanneer deze vervuild zijn dan geeft dan erg snel veel weerstand. Al is het maar omdat het oppervlakte van die platen ruw is wat al extra luchtweerstand geeft. Doe daar de nodige vliegjes, (kook)vet en stof bij en je hebt plots een heleboel extra luchtweerstand in je warmtewisselaar zitten.

Welke motor je exact hebt weet ik niet zeker, maar ik gok onderstaande Wellington DD050 motor. (Marktplaats link omdat je dan gelijk foto's hebt van meerdere kanten) Je hebt zelf eerder de motor in je WTW unit gezien, dus met een beetje geluk herken je 'm, of weet je dat het niet deze is.
https://link.marktplaats.nl/m1911459543

Verplicht leesvoer over hoe je die motor uit elkaar kunt krijgen, welke lager je het beste kunt gebruiken en wat voor gereedschap je nodig hebt: https://www.circuitsonline.net/forum/view/109891/1

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Theo schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 18:34:
[...]

Welke motor je exact hebt weet ik niet zeker, maar ik gok onderstaande Wellington DD050 motor. (Marktplaats link omdat je dan gelijk foto's hebt van meerdere kanten) Je hebt zelf eerder de motor in je WTW unit gezien, dus met een beetje geluk herken je 'm, of weet je dat het niet deze is.
https://link.marktplaats.nl/m1911459543
Stiens. Da's lekker in de buurt. Voor dat geld ga ik waarschijnlijk zelf niet lopen klooien (als ik inderdaad de Wellington motoren heb). Bedankt voor de tip.

Edit: Aan de andere kant.. Zelf doen heeft ook wel wat. Is er ook nog een handige manier om ze (weer) te balanceren? Want minstens eentje heeft een kleine onbalans als ik zo de kast voel.

[ Voor 14% gewijzigd door HuismAndré op 26-11-2024 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

HuismAndré schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:38:
[...]

Stiens. Da's lekker in de buurt. Voor dat geld ga ik waarschijnlijk zelf niet lopen klooien (als ik inderdaad de Wellington motoren heb). Bedankt voor de tip.

Edit: Aan de andere kant.. Zelf doen heeft ook wel wat. Is er ook nog een handige manier om ze (weer) te balanceren? Want minstens eentje heeft een kleine onbalans als ik zo de kast voel.
Zelf doen is ook gewoon leuk om te doen en om een nieuwe skill te leren. En doordat het best wel goedkoper is dan het laten doen bespaar/verdien je er ook nog geld mee.
Zeer waarschijnlijk hoef je de motoren niet opnieuw te balanceren. Dat trillen wat je voelt is vaak een versleten lager of aangekoekt vuil op de waaier zelf. Vanuit de fabriek is de waaier perfect uitgebalanceerd. Soms gebeurt dit door kleine hapjes uit een een waaier te nemen, soms door een piepklein loodje/klemmetje op de waaier te zetten. (mocht je de waaier goed reinigen, verwijder deze klemmetjes/loodjes dan ook niet)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickvdruit
Nou, intussen de lagers vervangen. Kwa geluid een hele verbetering, kwa debiet niet het gewenste resultaat. Aan de unit gemeten, met leidingen de woningen in losgekoppeld:
- Afvoer = 162m3h (180m3h met factor 4)
- Toevoer = 142m3h (157m3h met factor 4)

Alle ventielen open gezet kom ik cumulatief:
- Afvoer = 214m3h (238m3h met factor 4)
- Toevoer = 170m3h (188m3h met factor 4)

Opvallend vind ik het verschil tussen toe en afvoer, ik zal morgen eens proberen de ventilatoren om te draaien. Daarnaast het verschil tussen aan de unit en aan de ventielen, je zou verwachten hogere debieten te meten aan de unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickvdruit

Nog geprobeerd:
- Ventilatoren gewisseld van kant, maakt geen verschil. Ventilatoren zijn dus gelijk.
- Bekabeling gecontroleerd gezien de vorige bewoners de dubbele voeding hadden gemonteerd, zat goed.
- Warmtewisselaar weer gereinigd, maakte geen verschil.
- Warmtewisselaar gespiegeld in de unit gezet, dat trok de aan- en afvoer wel gelijk naar gemeten aan de unit:
- Afvoer 173m3h met factor 4
- Toevoer 170m3h met factor 4

Dat laatste is wel positief, is het in ieder geval in balans. Maar het maakt toch helemaal niet uit hoe om je die wisselaar in de unit zet?

[ Voor 30% gewijzigd door nickvdruit op 01-12-2024 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:08
Andrehj schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 09:43:
[...]

Dat ding is toch nauwelijks groter dan de buitenkant van een Luna 125 ventiel? Dan snap ik wel dat je extra weerstand genereert.
Zo'n ventiel is al ø17 cm. Als je daar een beetje nauwkeurig aan wilt meten moet je een konus hebben die zeker een halve meter in diameter is, en ook zeker een halve meter hoog.
Kun je dit toelichten? Zijn dan alle (3D geprinte) trechters uit dit topic eigenlijk niet goed? Ik zie nergens trechters van halve meters in diameter.
Wil graag aan de slag met het inregelen van mijn nieuwe installatie, dus zoek een anometer + trechter om mee te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Knopsje schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 16:07:
Kun je dit toelichten? Zijn dan alle (3D geprinte) trechters uit dit topic eigenlijk niet goed? Ik zie nergens trechters van halve meters in diameter.
Wil graag aan de slag met het inregelen van mijn nieuwe installatie, dus zoek een anometer + trechter om mee te beginnen.
Als een ventiel de beperkende factor is, moet de meetweerstand van zo'n conus minimaal een factor 10 (liever nog 100) zijn, om daarmee de meting niet teveel te beïnvloeden. Met een conus strak om het ventiel gaat dat nooit lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Knopsje een alternatief is een kant en klare set kopen zoals de Testo 417. Werkt gemakkelijk en geeft mijn inziens een betrouwbare meting. Helaas is hij recentelijk op Amazon €100 duurder geworden (nu €565).
Er staat er ook een op Marktplaats te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:08
Andrehj schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 17:07:
[...]

Als een ventiel de beperkende factor is, moet de meetweerstand van zo'n conus minimaal een factor 10 (liever nog 100) zijn, om daarmee de meting niet teveel te beïnvloeden. Met een conus strak om het ventiel gaat dat nooit lukken.
Duidelijk. Zou zo iets voor een 125mm ventiel genoeg zijn om de meting niet te beïnvloeden? Het is dan ongeveer 220x220x250mm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nkblvRMm7Wp1iFjG6X9CA1L6Xss=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K5IMcg3Ewy3qpPQaQNh64Xsg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt-Cholo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-06 09:26

Cpt-Cholo

I did it again...

Knopsje schreef op maandag 23 december 2024 @ 22:08:
[...]

Duidelijk. Zou zo iets voor een 125mm ventiel genoeg zijn om de meting niet te beïnvloeden? Het is dan ongeveer 220x220x250mm.
[Afbeelding]
Dag Knopsje, is het gelukt met je grote trechter? Ben je eventueel bereid de stl te delen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Acadiane
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 28-05 09:53
Met behulp van de adviezen in dit draadje heb ik mijn installatie kunnen inregelen, dit met behulp van een Peakmeter PM6252A en een funnel uit Thingyverse. Erg fijn dat al deze kennis gedeeld wordt.

Mijn (ietwat gekke) installatie: Acadiane in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"

Wat ik hier nog wil delen is dat de eerder in dit draadje gedeelde omrekenfactor voor Area en flow bij mij niet goed uitpakte, daarmee kreeg ik de installatie niet goed ingeregeld. De afgelezen hoeveelheid was vele malen lager dan wat het werkelijke debiet was.

Wat bij mij wel werkte is km/h meten en die uitkomst x4 doen. Daarmee kreeg ik de installatie wel ingeregeld.

[ Voor 3% gewijzigd door Acadiane op 20-01-2025 18:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:26
Ook hier alles ingeregeld met een Peakmeter PM6252A.

Alleen merk ik wat sommige anderen ook al merkten: doordat de peakmeter een vrij kleine doorgang heeft, is hij zelf een beperkende factor. En dus heb ik het idee dat je met meter erop een stuk lagere flow hebt dan zonder.

Uiteindelijk met een oppervlak van 2430ft (proefondervindelijk vastgesteld) kwam ik voor de afvoer ventielen uit als ik alle ventielen optel. De aanvoer ventielen komen echter op slechts 75% van de totale aanvoer (af te lezen op q350).

Het is dus een indicatie, maar ik vraag me af hoe nuttig het nu echt is met een dergelijke afwijking.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phyth0n
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:53
ConQuestador schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:47:
Ook hier alles ingeregeld met een Peakmeter PM6252A.

Alleen merk ik wat sommige anderen ook al merkten: doordat de peakmeter een vrij kleine doorgang heeft, is hij zelf een beperkende factor. En dus heb ik het idee dat je met meter erop een stuk lagere flow hebt dan zonder.

Uiteindelijk met een oppervlak van 2430ft (proefondervindelijk vastgesteld) kwam ik voor de afvoer ventielen uit als ik alle ventielen optel. De aanvoer ventielen komen echter op slechts 75% van de totale aanvoer (af te lezen op q350).

Het is dus een indicatie, maar ik vraag me af hoe nuttig het nu echt is met een dergelijke afwijking.
Hier ook vorige week de aanvoer en afvoer ventielen afgesteld met de PM6252. Ik kwam ook op behoorlijke afwijkingen van 40% afvoer en ruim 50% aanvoer ten opzichte van wat ik verwacht te meten. Uiteindelijk heb ik alle meetwaarden geschaald met de gemiddelde afwijking over de aanvoer / afvoer om voor de som weer op het totaaldebiet te komen dat ingesteld staat op het Orcon systeem.

De afstelling zal niet perfect zijn op deze manier, en vooral heel laag debiet(<10 a 15m3/u)per ventiel is erg slecht te meten omdat de meter op 0 blijft staan. Wel denk ik dat het in de meeste gevallen goed genoeg is, maar ik ga het nog wel met een co2 sensor controleren per ruimte of het ook voldoende is in mijn situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

ik ben benieuwd hoe de installateur in mijn nieuwbouw de inregeling gaat doen. Wij gaan ons plafond namelijk verlagen (spanplafond komt er na oplevering in) en de ventielen hangen nu dus lager aan een uitstekende buis, niet direct tegen het betonplafond. Hopelijk is zijn trechter diep genoeg om goed te kunnen meten (over het ventiel heen gaan en alsnog afsluiten bij het plafond).

Was ook van plan om na/tijdens installatie spanplafond de ventielen nog te gaan vervangen voor een mooier model. Maar dan wordt meten en opnieuw inregelen helemaal lastig vermoed ik. Het spanplafond is niet luchtdicht. Dus daar je trechter opzetten zal niet betrouwbaar zijn. Hmmm... Met beetje geluk rekt het spanplafond wel wat mee als je de trechter tegen het plafond duwt en sluit je zo alsnog voldoende af. Of toch direct inregelen met de nieuwe ventielen en ze er dus alvast preventief in zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:11

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
Ik zie hier iedereen het over de Peakmeter hebben, maar als ik de specsheet kijk zie ik dat deze maar tot 30m/s kan meten. Terwijl de meeste ventielen op 45m/s ingeregeld kunnen worden, komen hier niet gewoon de meetverschillen vandaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d-ZKDYxaeYtjBRXNc5int6WweZk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/I6mAddxcYCTaAqj95m48AKvY.avif?f=fotoalbum_large

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyth0n
Terrie schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:31:
Ik zie hier iedereen het over de Peakmeter hebben, maar als ik de specsheet kijk zie ik dat deze maar tot 30m/s kan meten. Terwijl de meeste ventielen op 45m/s ingeregeld kunnen worden, komen hier niet gewoon de meetverschillen vandaan?

[Afbeelding]
De ventielen regel je af in m^3/uur en de meter meet in m/s wat je met het oppervlak van de meter moet omrekenen naar m^3/uur. Mijn ervaring is dat de meter juist aan de lage kant eerder niets meet dan dat je problemen hebt met bijvoorbeeld 75m^3/uur te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:11

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
Phyth0n schreef op woensdag 23 april 2025 @ 17:58:
[...]

De ventielen regel je af in m^3/uur en de meter meet in m/s wat je met het oppervlak van de meter moet omrekenen naar m^3/uur. Mijn ervaring is dat de meter juist aan de lage kant eerder niets meet dan dat je problemen hebt met bijvoorbeeld 75m^3/uur te meten.
Ah check. Ik heb er iets te snel overheen gelezen, thanks!

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nickvdruit
Ik heb de boel uiteindelijk eens laten inmeten met een goede meter, in plaats van zo'n peakmeter, en daar zat toch wel een significant verschil in. Peakmeter kwam op een totaal debiet van 170m3h terwijl de goede meter op 246m3h kwam. Positief natuurlijk, want mijn oude unit werkt dus nog prima. Maar wel goed om rekening mee te houden bij het meten met een Peakmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC
  • Laatst online: 11-06 21:32

pythagorasABC

A²+B²=C²

Ik heb met de peakmeter gemeten hoe veel afzuiging er is in mijn badkamer, en het lijkt op 70m3 + uit te komen.

Ik zie ook geen verschil tussen de deur open of dicht (en de deur is praktisch luchtdicht, er zit op dit moment geen rooster in).

Er is wel een enorm verschil wat betreft condensatie met deur open of dicht, met de deur dicht is de spiegel heel snel beslagen, met de deur open beslaat hij bijna niet.

Kan iemand hier dit verschil verklaren? Waarom zie ik geen verschil met de peakmeter?

Silence is better than unmeaning words. ~Pythagoras

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cbr
  • Laatst online: 08:50

Cbr

pythagorasABC schreef op zondag 4 mei 2025 @ 16:06:
Ik heb met de peakmeter gemeten hoe veel afzuiging er is in mijn badkamer, en het lijkt op 70m3 + uit te komen.

Ik zie ook geen verschil tussen de deur open of dicht (en de deur is praktisch luchtdicht, er zit op dit moment geen rooster in).

Er is wel een enorm verschil wat betreft condensatie met deur open of dicht, met de deur dicht is de spiegel heel snel beslagen, met de deur open beslaat hij bijna niet.

Kan iemand hier dit verschil verklaren? Waarom zie ik geen verschil met de peakmeter?
Hoe luchtdicht is de rest van je ruimte? Roosters boven de ramen? Etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC

pythagorasABC

A²+B²=C²

Cbr schreef op zondag 4 mei 2025 @ 17:27:
[...]

Hoe luchtdicht is de rest van je ruimte? Roosters boven de ramen? Etc.
Er zitten geen ramen in, puur een badkamer met deur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

pythagorasABC schreef op zondag 4 mei 2025 @ 16:06:

Flow door de ruimte is met de deur open (bovenlangs) waarschijnlijk behoorlijk anders dan met de deur dicht (over de vloer). Warme lucht wil immers naar boven (en dan is zo'n 2 meter route naar beneden (richting de sleuf onder de deur) wel even wat anders dan gewoon rechtstreeks naar buiten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC

pythagorasABC

A²+B²=C²

HuismAndré schreef op zondag 4 mei 2025 @ 18:32:
[...]

Flow door de ruimte is met de deur open (bovenlangs) waarschijnlijk behoorlijk anders dan met de deur dicht (over de vloer). Warme lucht wil immers naar boven (en dan is zo'n 2 meter route naar beneden (richting de sleuf onder de deur) wel even wat anders dan gewoon rechtstreeks naar buiten).
Ja goed punt, maar er zit nauwelijks een sleuf onder de deur (opstapje vanwege badkamer), en dat de flow dan hetzelfde is met deur dicht/open lijkt me vreemd toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

pythagorasABC schreef op zondag 4 mei 2025 @ 20:27:
[...]

Ja goed punt, maar er zit nauwelijks een sleuf onder de deur (opstapje vanwege badkamer), en dat de flow dan hetzelfde is met deur dicht/open lijkt me vreemd toch?
Een 1cm sleuf over 80cm is toch 80cm2 (en zelfs een 5mm kiertje geeft al 40cm2). Da's volgens mij aanzienlijk groter dan de opening van een gemiddeld 125mm afzuigventiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phyth0n
Voor 70-75 m3/uur wordt wel een deurkier van ruim 2.5cm aangeraden bij ventilatieberekeningen.

Zelf merkte ik ook weinig verschil bij de afzuiging van de badkamer(gepoogd op 75 m3/uur af te regelen, denk dat dat goed gelukt is) met deur open/dicht, de kier onder de deur valt bij ons niet op, maar laat wel voldoende door omdat de opstap iets verzonken zit (iets naar achter, niet in de hoogte).
Pagina: 1 2 3 Laatste