Hallo forum,
Ik lees altijd met veel belangstelling de topics op tweakers, erg leerzaam.
Wij hebben een huis gerenoveerd in Griekenland en ik loop tegen een probleem aan voor het inregelen van mijn WTW installatie.
Dus ik heb mij vandaag laten registreren.
Mijn probleem is het volgende:
Uitgangspunten:
Ubbink ventilatie buizen en ventielen
Ventilatieberekening via Ubbink configurator
Duco comfort D325 WTW met 2 zone regeling, zone 1 benedenverdieping en zone 2 de beide slaapkamers op de bovenverdieping.
In de ventilatie berekening via Ubbink worden de drukken en debieten per ventiel weergegeven van de toegepaste leidingen / ventielen met en zonder restrictieringen.
De installatie is met restrictieringen gemonteerd en per ventiel ingesteld vlgns de ventilatieberekening van Ubbink. (Zie bijlage)
Bij het calibreren van de Ducobox wordt gevraagd om alle ventielen volledig open te zetten en het ventiel met de grootste debiet en drukverlies te meten en met deze waarde de Pa waarde in te stellen om het juiste debiet te krijgen op dit ventiel.
Daarna ga je elke ventiel afzonderlijk inregelen door de luchtstroom te knijpen totdat je bij elk ventiel de juiste luchtstroom hebt.
Dit doe je voor de afzuiging en per zone. In mijn geval de afzuiging en zone 1 en zone 2
Het punt is dat met de vooringestelde restrictie ringen ik niet kan voldoen aan de wijze zoals Duco vraagt om alles eerst open te zetten en dan in te regelen.
Vraag is of ik de Pa in de Ducobox kan instellen aan de hand van de ventilatieberekening van Ubbink.
Nu heb ik met een anemometer geprobeerd om te meten bij welke Pa waarde van de Ducobox ik het gewenste debiet krijg. (Zie foto)
Maar daar loop ik tegen het probleem aan dat de anemometer alleen in m/s kan worden uitgelezen. Hiervoor heb ik een berekening gemaakt om m/s terug te rekenen naar m3.
Tevens heb ik trechters gemaakt voor de Ubbink ventielen en voor de trix uitblaas roosters. ( zie bijgaande foto's)
Maar hier ik denk dat ik hier wat over het hoofd zie, want als ik de luchtsnelheid door de anemometer bereken van het debiet van een ventiel dan kom ik vlgns mij op veel te hoge snelheden bv 40m3/uur zou op de anemometer 5,4 m/s zijn. Als ik deze snelheid aanhoud en de Ducobox ga instellen op deze waarde, dan moet ik naar een Pa van meer dan 350 Pa op de Ducobox. Dit kan niet correct zijn.
Zouden jullie mij kunnen helpen waar ik mogelijk mank ga bij het inregelen?
Zelf denk ik dat ik de mist inga omdat de restrictie ringen al gemonteerd zijn?
Ik hoor jullie mening, alvast bedankt.
[
Voor 27% gewijzigd door
Tapia op 24-06-2024 17:39
]