Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:13
@lithoijen

Zou je dan niet gewoon verse buitenlucht naar binnen laten gaan in plaats van die afgekoelde vieze afvoerlucht?

Overigens kun je in je keuken ook een 2e doorvoer maken met een klep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:23
@FRANQ Dat is ook een optie, maar heeft als nadeel dat ik weer een gat in de buitenschil moet maken.

In optie 1 word er buiten de kookluchtafzuiging (die meer dan genoeg lucht afvoert volgens de wtw richtlijnen) helemaal geen lucht afgevoerd, dus ook geen vuile lucht gerecycled

In optie 2 zal de lucht naar mijn verwachting nauwelijks "vies" zijn. Er wordt gewoon verse lucht aangevoerd door de wtw (co2 gestuurd) , en er is behoorlijk wat afvoer via de kooklucht afzuiging. er wordt wel wat lucht door het huis rondgepompt maar die zal niet vuiler of schoner zijn dan de gemiddelde lucht in het huis.

[ Voor 3% gewijzigd door lithoijen op 08-06-2021 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
lithoijen schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:25:
Nu verwacht ik mogelijk wat problemen zodra de bora met afzuiging naar buiten hier wordt geïnstalleerd. Ondanks dat mijn huis niet 100% luchtdicht is verwacht ik dat de 500 kuub/uur van een Bora toch voor teveel onbalans gaat zorgen. Nu had ik het volgende bedacht
In mijn optiek is het allebei verre van optimaal (lees prutswerk) als je het zo denkt op te lossen.

Als je een additionele afvoer naar buiten neerzet moet je er simpelweg voor zorgen dat je voldoende lucht aanvoert om de balansregeling van je WTW niet te verstoren. En dat doe je niet door de WTW afzuiging af te sluiten (werkt lekker voor je WTW) of reeds afgezogen lucht weer je huis in te blazen (en dan ook nog aan de andere kant van je huis). Maar gewoon door schone lucht toe te voegen gedurende de tijd dat je keuken afzuiging aanstaat.

En dan gewoon simpel met een rooster of een raam (!) dat je openzet. Liefst zo dicht mogelijk bij je keukenafzuiging.

Echt spannend is het allemaal niet.... in de laagste stand als je alleen een beetje kookcondens afzuigt het je gedurende een korte kookperiode helemaal niets aanvullends nodig. Alleen als je flink gaat afzuigen is een open raampje wel zo prettig voor de goede werking van al je ventilatie.

Voor de kosten maakt het amper wat uit als er af en toe een half uurtje een keukenraam openstaat.... dan heb je hooguit als het buiten vriest wat minder voordeel van je WTW. Kost je schat ik nog geen tientje per jaar aan extra stookkosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
lithoijen schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:48:
@FRANQ Dat is ook een optie, maar heeft als nadeel dat ik weer een gat in de buitenschil moet maken.

In optie 1 word er buiten de kookluchtafzuiging (die meer dan genoeg lucht afvoert volgens de wtw richtlijnen) helemaal geen lucht afgevoerd

In optie 2 zal de lucht naar mijn verwachting nauwelijks "vies" zijn. Er wordt gewoon verse lucht aangevoerd door de wtw (co2 gestuurd) , en er is behoorlijk wat afvoer via de kooklucht afzuiging. er wordt wel wat lucht door het huis rondgepompt maar die zal niet vuiler of schoner zijn dan de gemiddelde lucht in het huis.
Als je de afvoerbuis kan aftakken, kun je de toevoerbuis ook aftakken.
Dus pak dan de verse lucht toevoer en zet daar een T stuk in met een elektrische klep die de 2e aansluiting op de T open zet. Dan kan de wtw zijn ding doen, en kan via het t-stuk de extra afgezogen lucht door de bora toegevoerd worden.

Maar het is verre van optimaal omdat er veel afstand tussen zit.

Eigenlijk zoek je dit systeem.
Gesloten is de schil van het huis dicht en geisoleerd.

https://www.naber.de/nl-b...-muurdoorvoerunit-s13823/

:)

[YouTube: Naber BIXO Balance® - Dutch]

[ Voor 7% gewijzigd door FRANQ op 08-06-2021 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lithoijen
@FRANQ Dat is ook een goede optie! De afstand lijkt me geen probleem. Ik verwacht dat er toch wel een mooie balans ontstaat. De extra lucht van de by pass stroomt via de open trap naar de afzuiging in de wc's, berging en badkamer (nauwelijks weerstand door de trappenhal). De ingeblazen lucht door de wtw in de woonkamer kan dan 100% naar de keuken tbv de afzuiging van de wtw en kooklucht afzuiging. Dat zou al behoorlijk moeten schelen.

Lijkt me toch een nettere (maar ingewikkeldere) oplossing dan een open raam. Omdat het geautomatiseerd kan worden vergeet je geen ramen dicht te doen. De (extra) buitenlucht(koud) stroom binnen in onverwarmde ruimtes en vermengt zich met de warmere binnenlucht voordat deze leefruimtes bereikt (meer confort)

Ik vind wat knutselen ook wel leuk als ik tot een goede oplossing kom die vergelijkbaar presteert met een dure koop oplossing. Ik heb nog een gestuurde klep liggen die mogelijk geschikt is (helaas wel met een MP bus aansturing ipv iets zoals 0-10v, daar moet ik nog eens induiken)

[ Voor 41% gewijzigd door lithoijen op 08-06-2021 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
FRANQ schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:00:
[...]

Dus pak dan de verse lucht toevoer en zet daar een T stuk in met een elektrische klep die de 2e aansluiting op de T open zet. Dan kan de wtw zijn ding doen, en kan via het t-stuk de extra afgezogen lucht door de bora toegevoerd worden.

Maar het is verre van optimaal omdat er veel afstand tussen zit.

Eigenlijk zoek je dit systeem.
Gesloten is de schil van het huis dicht en geisoleerd.

https://www.naber.de/nl-b...-muurdoorvoerunit-s13823/

:)

Mooi systeem, maar kost dat daadwerkelijk 2000 euro?

Dan is een terugslagklep in je uitblaas en een raampje open bij hevige kookdampen nog wel acceptabel :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
Wolly schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 09:27:
[...]

Mooi systeem, maar kost dat daadwerkelijk 2000 euro?

Dan is een terugslagklep in je uitblaas en een raampje open bij hevige kookdampen nog wel acceptabel :+
Tsja het is een oplossing voor mensen met een "luchdicht" huis die toch kookdampen naar buiten willen afzuigen.
Beter te duur dan niet te koop. :+

Zelf heb ik gewoon een gat van ø150 door mijn gevel geploft, en hier de afzuigkap op aangesloten.
Die 1 a 2 euro warmteverlies per jaar zal me aan mijn reet roesten. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:36
Ik heb deze in ons luchtdicht huis gebouwd: https://www.berbel-afzuig...accessoires/muurdoorvoer/

Daarnaast een electrisch dakraam die (in de toekomst :P) automatisch opengaat als de afzuiging aangaat.

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
FRANQ schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 09:34:
[...]

Tsja het is een oplossing voor mensen met een "luchdicht" huis die toch kookdampen naar buiten willen afzuigen.
Beter te duur dan niet te koop. :+

Zelf heb ik gewoon een gat van ø150 door mijn gevel geploft, en hier de afzuigkap op aangesloten.
Die 1 a 2 euro warmteverlies per jaar zal me aan mijn reet roesten. :X
Ik bedenk mij net n.a.v. jouw reactie dat het inderdaad ook makkelijker kan.

Bij de aanzuigpijp van de WTW een T stuk plaatsen met daarop een gemotoriseerde regelklep.

Afzuiger aan, regelklep open en de frisse buitenlucht kan vrijuit door het huis heen richting afzuigkap worden gezogen, de afzuigkap die dus met een afzuigpijp door de gevel heen blaast.

Afzuigkap uit, regelklep weer automatisch dicht.

Met een paar sonoff apparaten is dit prima te regelen in je domotica.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
Wolly schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 14:32:
[...]

Ik bedenk mij net n.a.v. jouw reactie dat het inderdaad ook makkelijker kan.

Bij de aanzuigpijp van de WTW een T stuk plaatsen met daarop een gemotoriseerde regelklep.

Afzuiger aan, regelklep open en de frisse buitenlucht kan vrijuit door het huis heen richting afzuigkap worden gezogen, de afzuigkap die dus met een afzuigpijp door de gevel heen blaast.

Afzuigkap uit, regelklep weer automatisch dicht.

Met een paar sonoff apparaten is dit prima te regelen in je domotica.
Dat is wat ik je in mijn vorige post voorstelde.
Ik denk dat dit inderdaad een van de meest voordelige oplossingen is.
Mooiste is nog als je die buis in je keuken kan laten uitkomen.
Dan trek je al die koude lucht niet door heel je huis heen.

Mijn huis is niet luchtdicht, en dat zal het ook nooit worden zonder een grondige renovatie.
Dus ik heb makkelijk praten met mijn gat in de muur.
Maar het is 10jr terug al gerenoveerd, en toen speelde luchtdichtheid en isolatie nog minder.
(De aannemer vond al dat ik ver ging met isolatie...)
FRANQ schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:00:
[...]

[ Voor 9% gewijzigd door FRANQ op 17-06-2021 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-08 15:54
lithoijen schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:25:
Misschien is dit niet de juiste plek, maar ik verwacht dat hier de kenners zitten. Ik heb mijn WTW op het moment basaal ingeregeld met alle tips hier ging dat eigenlijk vanzelf. Dit moet nog een keer over wanneer alle deuren hangen, maar voor nu klopt het eigenlijk al heel aardig.

Nu verwacht ik mogelijk wat problemen zodra de bora met afzuiging naar buiten hier wordt geïnstalleerd. Ondanks dat mijn huis niet 100% luchtdicht is verwacht ik dat de 500 kuub/uur van een Bora toch voor teveel onbalans gaat zorgen. Nu had ik het volgende bedacht, misschien dat daar door jullie eens op geschoten kan worden:

Optie 1: ik blokkeer met een automatische afsluiter de afvoer richting de wtw zodra de kookluchtafzuiging wordt opgestart. De inblaas blijft actief, zo wordt voor een disbalans in aan en afvoer door de WTW gecreëerd die voor een aanzienlijk deel van de lucht voor de kookplaatafzuiging zorgt. Eventueel nadeel, loopt de afzuigventilator niet heet door gebrek aan luchtflow?
[Afbeelding]

Optie 2: Ik voorzie op zolder in een afsluiter tussen de WTW en de ruimte. Deze afsluiter wordt open gestuurd zodra de kookluchtafzuiging geactiveerd wordt.Zo kan afgezogen lucht terug het huis in stromen ipv naar buiten. Zo kan de kooklucht afzuiging aan genoeg lucht komen. Eventueel nadeel: er kan koude lucht door het afvoerkanaal vanuit buiten worden aangezogen wat eventueel condensatie problemen kan veroorzaken.
[Afbeelding]
Sorry voor de low tech schetsjes.

Zou 1 van de opties kunnen werken en welke zou de voorkeur moeten hebben?
Persoonlijk zou ik zeer sterk aanraden om de bora als recirculatie te doen, en niet naar buiten. Wij hebben dit ook gedaan icm een WTW, werkt perfect! Die filters werken echt super, dus je ruikt er niks van. En je verstoort niet je complete ventilatie balans.
Dan zou ik wel aanraden dat je hem uit laat blazen achter de gehele plint, dan heb je niet op 1 plek een sterke stroming (bij ons blaast hij over de gehele kookeiland bij de plint uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
@rolandmegens Bedankt voor je advies, maar recirculatie gaat het echt niet worden. Koken is de grootste bron van fijnstof in huis, dat blaas ik liever naar buiten, net zoals het officiële advies vanuit TNO dat aanraad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Laatst online: 23:12

Tijntje

Hello?!

Voor ons nieuwbouw huis hebben we een aantal kanalen moeten verleggen en verlengen waardoor de oorspronkelijke inregeling totaal niet meer klopt.
Weet iemand een goed adres die dit kunnen doen?

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Laatst online: 23:12

Tijntje

Hello?!

Tijntje schreef op maandag 12 juli 2021 @ 16:51:
Voor ons nieuwbouw huis hebben we een aantal kanalen moeten verleggen en verlengen waardoor de oorspronkelijke inregeling totaal niet meer klopt.
Weet iemand een goed adres die dit kunnen doen?
Even een kleine kick van mij zelf.

Ben voor de omgeving Waalwijk opzoek naar een bedrijf of iemand die de inregeling van de ventielen zou kunnen doen.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:40
Tijntje schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:24:
[...]

Even een kleine kick van mij zelf.

Ben voor de omgeving Waalwijk opzoek naar een bedrijf of iemand die de inregeling van de ventielen zou kunnen doen.
Ik zou even contact opnemen met ventilatieland. Laatst contact gehad met dezelfde vraag en zij hebben mij doorverwezen naar een installateur in de buurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
Ik heb inmiddels een itho service tool gekocht.
Ga ff een laptop ervoor optuigen, en kijken wat ik ermee kan.

Zal dat binnenkort hier laten weten.

Misschien dat ik hem binnenkort ook wel wil uitlenen tegen een kleine vergoeding om de aanschaf een beetje te compenseren.

Geen idee hoe daar hier over gedacht wordt.
(Of dat mag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Moet ff kicken,

Is er iemand in het bezit van passwoorden voor de itho service tool voor de demandflow en de hru?

De software is blijkbaar dichtgetimmerd en je moet als officieel installateur een cursus doen waarna je de code krijgt.
(170 euro in de sloot op het moment...)

*knip*
Illegale zaken voorstellen mag dus niet.

[ Voor 17% gewijzigd door tweakduke op 15-08-2021 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

weten jullie of er ventielen zijn die elektronisch bestuurbaar zijn

ik weet dat deze er zijn https://nl.aliexpress.com/item/4001298107877.html
maar dit is "open" of "dicht" .. er is geen regeling van hoeveelheid. lucht in een ruimte.

wat zou ik het beste kunnen nemen om 100mm buis wat slimmer te regelen

btw voor rechthoekige buizen is daar ook elektronische flow control ?

Ik heb een anometer maar wat regelen zou handig zijn (bv stankproductie in de afzuiglocatie(s) die je dan bv 30min - uur geautmagiseerd af laat zuigen ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:07
vso schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 16:54:
weten jullie of er ventielen zijn die elektronisch bestuurbaar zijn

ik weet dat deze er zijn https://nl.aliexpress.com/item/4001298107877.html
maar dit is "open" of "dicht" .. er is geen regeling van hoeveelheid. lucht in een ruimte.

wat zou ik het beste kunnen nemen om 100mm buis wat slimmer te regelen

btw voor rechthoekige buizen is daar ook elektronische flow control ?

Ik heb een anometer maar wat regelen zou handig zijn (bv stankproductie in de afzuiglocatie(s) die je dan bv 30min - uur geautmagiseerd af laat zuigen ..
Zoeken op VAV of variable volume regelaar.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

The Lord schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 17:54:
[...]

Zoeken op VAV of variable volume regelaar.
dank is groot voor het antwoord

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-10-2024
rolandmegens schreef op zondag 23 mei 2021 @ 09:40:
@brambond
Ik weet niet wat de theorie van Bram is, maar als je aan de minimaal voorgeschreven waarden wil voldoen lijkt het mij haast onmogelijk om geen toevoer in de woonkamer te plaatsen. Ik weet niet om wat voor oppervlaktes het gaat in totaal, maar je hebt stiekem echt aardig wat ventilatie capaciteit nodig in een huis.
En daarnaast moet er dan inderdaad echt een extreme hoeveelheid onder de spleet van de deur door.

Qua inregelen is het normaal om je maximale stand zo hoog te zetten om aan je benodigde debiet te voldoen, en dan je minimale zou ik instellen tot wat je zelf comfortabel vindt. Als hij te laag staat moet het systeem constant naar de hoge stand springen om te corrigeren, en/of wordt de co2 veel te hoog.
Hoe je systeem schakelt op basis van sensoren etc heeft hier ook nog invloed op uiteraard, maar dat is per systeem anders
Er zijn blijkbaar instelbare afzuigventielen te koop die je niet hoeft in te regelen:
Aldes Mr Modulo automatisch inregelventiel D=125 15-85m3

Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-08 15:54
dick133a schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:33:
[...]

Er zijn blijkbaar instelbare afzuigventielen te koop die je niet hoeft in te regelen:
Aldes Mr Modulo automatisch inregelventiel D=125 15-85m3

Heeft iemand hier ervaring mee?
Als ik het zo zie zal deze alleen je maximale debiet vastleggen? Als hij dan op een laag standje staat (je wtw unit) dan is de vraag of alles wel zo goed gebalanceerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramlortye
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 05-09 13:58
Zo te lezen zit er flink wat ervaring en kennis in dit topic, vandaar dat ik de vraag hier wil stellen.

In ons aankomende nieuwe huis (1991) zit nu alleen mechanische afzuiging in de wc en badkamer.
Het gaat me niet lukken om met kanalen tot in alle vertrekken te komen, dus een netjes ingeregeld WTW gaat het nooit worden.
Nu twijfel ik of ik toch een (als hij in het berghok past op zolder) WTW plaats, met alleen als doel om de wc en badkamer af te zuigen, en daardoor die energie in de warme lucht niet weg te gooien. (inblaas naar open trappengat).
Kun/mag je een WTW überhaupt slechts een aantal keer per dag in/uitschakelen (alleen bij toiletbezoek, dus naloop op het licht en in de badkamer gestuurd op vochtigheid) of gaat dat nooit werken en kan ik de meerkosten van een WTW beter aan m3's gas uitgeven :) ?

[ Voor 0% gewijzigd door bramlortye op 19-10-2021 20:16 . Reden: typfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-10-2024
bramlortye schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 20:15:
Zo te lezen zit er flink wat ervaring en kennis in dit topic, vandaar dat ik de vraag hier wil stellen.

In ons aankomende nieuwe huis (1991) zit nu alleen mechanische afzuiging in de wc en badkamer.
Het gaat me niet lukken om met kanalen tot in alle vertrekken te komen, dus een netjes ingeregeld WTW gaat het nooit worden.
Nu twijfel ik of ik toch een (als hij in het berghok past op zolder) WTW plaats, met alleen als doel om de wc en badkamer af te zuigen, en daardoor die energie in de warme lucht niet weg te gooien. (inblaas naar open trappengat).
Kun/mag je een WTW überhaupt slechts een aantal keer per dag in/uitschakelen (alleen bij toiletbezoek, dus naloop op het licht en in de badkamer gestuurd op vochtigheid) of gaat dat nooit werken en kan ik de meerkosten van een WTW beter aan m3's gas uitgeven :) ?
Alleen als je toch al een warmtepomp wil installeren kan je de afvoer van je mv aansluiten op de warmtepomp om deze warmte (deels) terug te winnen.
Inblaas naar open trapgat klinkt erg onzinnig..... De vuile lucht dient juist afgevoerd te worden.
Wat je wel kan overwegen is om je mv te voorzien van een co2 sensor en vochtsensor. Koken op inductie of vaker de oven gebruiken en een recirculatie wasemkap zonder afvoer naar buiten gaat je in de winter ook helpen.
Neem dan bijvoorbeeld de duco silent connect met bijbehorende ventilatieroosters voor frisse lucht. Die kan je later uitbreiden met een module voor een app om 'm te bedienen en beter in te stellen.
Overigens gaan de luchtstromen meestal via de ruimte onder de deuren door. Plaats dus geen drempels die dit blokkeren.

[ Voor 3% gewijzigd door dick133a op 23-10-2021 00:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
Misschien handig voor sommigen hier met een PM6252A/B anemometer.

Ik heb een verloop gemaakt naar 150mm inwendig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VNJHjEh8e3zydnR9A2_kd2pEHiY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Z9ppR3y461sHKs2cOnkv1wu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0uyM6sHHZuoIqA_ScUwqScrDPsM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wS5mWuORKd77EIHz2HCmlwTX.jpg?f=fotoalbum_tile

De klem lipjes braken af, dus die kan je ook niet mee printen door de print eerder af te breken.
Hij klemt uit zichzelf al goed.

Hier te downloaden:
https://www.thingiverse.com/thing:5030242

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:02
Ik kwam dit forum gister tegen, geweldig welke informatie hier beschikbaar is. Ik ga het straks allemaal doorlezen.
Ik heb een Itho Daalderop QualityFlow-systeem + HRU ECO 350, maar vraag me ook af of het goed is ingeregeld. Ik heb het systeem laten aanleggen, maar moest de installateur al terug laten komen omdat ze de invoer en afvoer hadden omgedraaid. Er werd dus afgezogen in het trapgat en ingeblazen in de kamers ...

Ik heb in ieder geval de PM6252B besteld.

Concreet heb ik nu 1 vraag, ik merk dat de ITHO eigenlijk niet reageert op de badkamer. Ik heb het idee dat de RV sensor wellicht op het verkeerde kanaal zit.
Heeft er iemand een slim truukje om te controleren welke buis in het plenum naar welke kamer loopt? Iets met rook ofzo? De buizen lopen bij mij allemaal door een koof, dus ik kan ze niet visueel volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
fishman schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:48:

Concreet heb ik nu 1 vraag, ik merk dat de ITHO eigenlijk niet reageert op de badkamer. Ik heb het idee dat de RV sensor wellicht op het verkeerde kanaal zit.
Zelf heb ik nu na een jaar ook ineens dat de badkamer niet meer mee lijkt te doen.
Ik zie in de servicetool de Rv waarde oplopen als ik de douche aanzet, maar er gebeurt niks.
Ik heb vermoedelijk hetzelfde probleem als jij.

De Rv waarden voor stand midden en hoog heb ik al verlaagd, maar totaal geen reactie.

Nu zit ik in niveau 2 in de servicetool dus een hoop is niet zichtbaar voor mij.
Vanavond nog eens kijken :) (Super bedankt voor je privé bericht *O* )
Heeft er iemand een slim truukje om te controleren welke buis in het plenum naar welke kamer loopt? Iets met rook ofzo? De buizen lopen bij mij allemaal door een koof, dus ik kan ze niet visueel volgen.
Je kan met de control-unit uit (en alle kleppen dicht) één klep loshalen en dan gewoon gaan voelen waar hij afzuigt in huis.

Een rookbom in de kamer zal ook wel werken, maar geeft zo'n troep.

Ben er van overtuigd dat je in de software ook 1 klep maximaal open kan sturen tijdens bedrijf, maar dan blijft hij in andere ruimtes toch ook nog afzuigen waardoor het moeilijker word om te bepalen welk afzuigpunt op welke klep zit.

Zelf heb ik overal stickertjes op zitten, maar ik heb het dan ook helemaal zelf aangelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
Ik ben benieuwd of jij het probleem kan tackelen. Ik heb de servicetool nog niet. Weet je een adres waar hij tegen een goede prijs te koop is?

Heeft iedereen met een Itho trouwens dit forum al gezien?
Itho daalderop CVE wifi control add-on module

Ik heb die module in mijn QualityFlow zitten sinds 2 dagen en kan best veel informatie al uitlezen, ook al is de firmware nog in beta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
fishman schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:06:
Ik ben benieuwd of jij het probleem kan tackelen. Ik heb de servicetool nog niet. Weet je een adres waar hij tegen een goede prijs te koop is?

Heeft iedereen met een Itho trouwens dit forum al gezien?
Itho daalderop CVE wifi control add-on module

Ik heb die module in mijn QualityFlow zitten sinds 2 dagen en kan best veel informatie al uitlezen, ook al is de firmware nog in beta.
https://www.wasco.nl/arti...e-kabel-545-62900/8580923

[ Voor 75% gewijzigd door FRANQ op 27-10-2021 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
Bedankt.
Die had ik ook al eens gevonden, maar ik moet nog even wennen aan het bedrag van 229 euro bruto :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Via een bevriende loodgieter met kantaccount bij wasco heb ik dit betaald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DFbg_-YVr4Rs4J7tKyDPrRm8HMI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KOvZQRmZUwXTnwvvHTQ9b32o.png?f=fotoalbum_large

Dus even informeren bij vrienden in de bouw/installatietechniek of ze ook zo'n korting hebben.

[ Voor 198% gewijzigd door FRANQ op 27-10-2021 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
Ah! Dat is interessant. Ik ga even wat vrienden appen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
En dan is het nog fucking duur voor wat je ervoor krijgt.

Misschien dat @arjenhiemstra eens kan kijken of het na te maken is voor weinig.
Zag in zijn topic dat hij de servicemodule ook heeft.

[ Voor 30% gewijzigd door FRANQ op 27-10-2021 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramlortye
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 05-09 13:58
dick133a schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 00:26:
[...]

Alleen als je toch al een warmtepomp wil installeren kan je de afvoer van je mv aansluiten op de warmtepomp om deze warmte (deels) terug te winnen.
Inblaas naar open trapgat klinkt erg onzinnig..... De vuile lucht dient juist afgevoerd te worden.
Wat je wel kan overwegen is om je mv te voorzien van een co2 sensor en vochtsensor.
Bedankt voor je reactie, maar in de ruimte (zolder) waar de WTW zou komen komt geen andere apparatuur, warmtepomp komt in de kelder naderhand.
Uiteraard bedoelde ik niet de vieze lucht het trappen gat in te blazen, maar de verse opgewarmde buitenlucht door de WTW.
Mijn afweging is of het verstandig of zinloos is om alleen de badkamer en wc via de WTW af te zuigen. (Met timer & vochtsensor).
Werkt een WTW ook goed als hij slechts af en toe 15 of 30 minuten draait is eigenlijk de vraag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickydeklerck
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-07 12:28
Allen,

Ik kom er niet echt uit, heb heel het topic goed gelezen maar de gemeten waardes zitten heel ver van elkaar vandaan waardoor ik het niet in balans krijg. Als inlaat hebben wij ventielen met een kap die de lucht beter de ruimte in verdeelt, als afvoer van die simpele plastic ventielen.

Ik meet bij de invoer makkelijk 5 m/s, maar bij de afvoeren kom ik niet verder dan 2.5.

De anemometer die ik heb is de RZ818, gefabriceerd op een bloempot en sluit goed af. De rotor diameter is 28 mm, de kop 11 mm. Dan kom ik op 5.8 cm2, maar als ik hiermee verder reken haal ik de waardes totaal niet. Volgens mij doe ik iets verkeerd.

De beneden verdieping staat op de tekening als volgt.

Inlaat woonkamer 1: 18 l/s
Inlaat woonkamer 2: 19 l/s
Afvoer keuken 1: 13 l/s
Afvoer keuken 2: 14 l/s
Afvoer bijkeuken: 10 l/s
Afvoer toilet: 10 l/s
Inlaat werkkamer: 8 l/s

Op de tekeningen is alles in balans, de missende 2 l/s komt van boven.

Comfort is nu niet geweldig, heb niet het gevoel dat alles in balans is. Er is wel een bedrijf langs geweest maar die heeft alles ingesteld op de gangbare getallen, niet perse op balans.

Ik hoop dat iemand me iets verder op weg kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:51
Je hebt een meetapparaat nu. Dus meet alles eens na gewoon in kmh of ms. Dat is een mooi startpunt van de discussie denk ik.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickydeklerck
Ga ik morgen meteen doen.

Ik zag trouwens dat de Ducobox comfort silent wtw een automatische inregelstand heeft. Is het dan een kwestie van:

- alle ventielen helemaal open
- auto inregelstand aan
- meten met alles open en optellen
- Ventielen aanpassen naar verhouding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickydeklerck
Verwijderd vanwege niet meer relevant.

[ Voor 110% gewijzigd door rickydeklerck op 29-11-2021 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
Staat er van zowel je afvoer en de aanvoer nog 1 ventiel helemaal open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickydeklerck
Nee, moet dat?

Ik ga het ook anders doen, ik heb andere ventielen besteld die je makkelijker af kan stellen. Heb ook contact gehad met Duco en zij hebben uitgelegd hoe je inregelings-functie moet gebruiken. Dat ga ik eerst maar eens doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
Ja dat moet. Ik denk dat je behoorlijk wat tips van @Theo Gemist of niet begrepen hebt.

Je start altijd met alle ventielen open. Je kunt het debiet namelijk alleen veranderen door andere ventielen te knijpen. Heb je dus ergens te weinig debiet, dan moet je andere ventielen dichter zetten.

Zo blijft er in de loop altijd 1 afzuig en 1 inblaasventiel volledig open staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rickydeklerck
Ik heb alles nagelezen en heb inderdaad een hele belangrijke gemist. Ik ga alles opnieuw doen met de nieuwe ventielen. Ik zal de eerdere post wijzigen zodat er niet teveel vervuiling in het topic staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickydeklerck
Zo, een ochtend ventielen vervangen en meten verder... Ik heb alles vervangen door ventielen van Zehnder. Omdat alles bij ons van Ubbink Aerofoam is, sluit dit ook wat beter aan op het plafond. Die andere waren wat zwaarder.

Ook heb ik een andere anometer (BTMETER, 16.5 x 8.5 x 3.8 centimeter) gekocht, en gemonteerd op een verloop.

De Duco comfort wtw heeft een inregelfunctie waarbij de druk opgehoogd kan worden en gelijk wordt gehouden. Hij staat ingesteld op 230 kuub/uur, dit kwam ook uit de berekeningen van de architect.

Wel heb ik bij de aanvoer de druk moet verhogen naar 250pa, en bij de afvoer naar 280pa. Dit kun je doen bij het inregelen. Bij beide heb ik deze steeds verhoogd totdat ik bij het volledige open ventiel redelijk de waarde had die ik wilde hebben. Waar ik nog wel mee zit is dat ik niet hetgeen haalde wat mijn berekening was.

De meetresultaten (dikgedrukt staan helemaal open):

- Woonkamer 1: 3.6 m/s
- Woonkamer 2: 4.3 m/s
- Kantoor: 1.6 m/s
- Slaapkamer 1: 2.8 m/s
- Slaapkamer 2: 1.9 m/s
- Slaapkamer 3: 1.9 m/s
- Slaapkamer 4: 2.0 m/s

- Keuken 1: 3.0 m/s
- Keuken 2: 4.1 m/s
- Bijkeuken: niet meetbaar, ik verwacht +- 2.0 m/s
- WC: 2.9 m/s
- Badkamer 1: 3.2 m/s
- Badkamer 2: 3.1 m/s

Hoe kan ik dit nu het beste omrekenen naar kuub/uur? Volgens mij is de oppervlakte van de anemometer ongeveer 27 cm2. Dat zou een omrekenfactor van 9,72 van m/s naar kuub/uur betekenen. Maar dan kom ik voor de afvoer bijv. maar op 151 kuub/uur. Zou ik de druk dan nog meer moeten verhogen? Of is de omrekenfactor niet goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
Als ik een paar posts terug kijk dan staat er da woonkamer 1 en 2 en keuken 1 en 2. Nagenoeg een gelijk debiet moeten hebben. Dat betekend dat ze ook een nagenoege gelijke snelheid moeten hebben. Ofwel ik denk dat je keuken 1 en woonkamer 1 te veel geknepen hebt.

Theo in "Inregelen wtw met anemometer"

Bekijk vooral bovenstaande post van Theo nog eens.

[ Voor 19% gewijzigd door Clifdon op 05-12-2021 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickydeklerck
Dat weet ik, die 2 moet ik nog fine-tunen. Mijn doel was vooral om een balans te krijgen en het qua verhouding (ruimtes) goed te krijgen. Dat is volgens mij redelijk gelukt.

Waar ik nu vooral mee zit is het omrekenen, en een bevestiging of ik op de goede weg ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
Uiteindelijk maakt het debiet per in/uitlaat niet zoveel uit. Als je de ventielen relatief maar goed hebt ingesteld. Je kunt namelijk altijd de motor wat langzamer/sneller laten lopen. Dit zal dan voor alle ventielen een gelijk effect hebben.

Uiteindelijk is het ook aan te raden om met een co2 meter te kijken of het absolute debiet in een ruimte voldoende is.

De inregelfuncties van jouw wtw ken ik overigens niet dus daar kan ik je niet bij helpen. Wellicht zijn er nog YouTube filmpjes over te vinden?

[ Voor 35% gewijzigd door Clifdon op 05-12-2021 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickydeklerck
Co2 meters zijn besteld inderdaad, dat wacht ik dan even af, bedankt voor de reacties in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nrdnmg
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 00:40
FRANQ schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 18:55:

[Afbeelding][Afbeelding]

De klem lipjes braken af, dus die kan je ook niet mee printen door de print eerder af te breken.

Hier te downloaden:
Mooi stukje werk!
Zou je ook 1 kunnen maken met een grotere opening van 20 cm aan de voorzijde? _/-\o_

• br1980
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:16
Het is mij even onduidelijk of de drie pootjes nu van het oppervlakte afgehaald moeten worden of niet. Wat is de juiste manier? scheelt namelijk zo 5-10%.
Blihi schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 21:46:
Voor degene die, net als ik, zo'n pm6252a aangeschaft hebben. Als je de area op 1.623 ft2 instelt, kun je op de stand "flow" met als eenheid cmm de flow in m3 per uur aflezen.

Berekening:
Buitendiameter: 64 mm
Binnendiameter: 24 mm
Drie pootjes: 4 x 21 mm

Effectief oppervlak:
32x32x3.14 - 12x12x3.14 - 3x4x21 =

25.13 cm2

Omdat die pm6252 in m3 per minuut rekent, moeten we een factor 60 toepassen om naar m3 per uur te gaan. Dat kunnen we doen door het oppervlak fictief 60 keer groter te maken, dus

25.13 x 60 = 1508 cm2 = 0.1508 m2

Als we m2 in willen geven verliezen we het laatste getal, dus dit converteren we naar ft2, dat is ongeveer 9 keer zoveel, maar precies:

0.1508 m2 = 1.623 ft2

Als je dat invult als "area" krijg je bij flow dus de waarde in m3/uur bij de eenheid cmm.

Je kunt ook 9.047 m2 als area invullen, dan krijg je de flow in m3/uur op stand "flow" bij eenheid cms. 9.047 = .1508 x 60

Ik haal helaas mijn debiet niet op 1 ventiel. Ik heb daar een koof omheen gemaakt en daarbij leidingen verlengd. Dat geeft blijkbaar teveel extra weerstand, dus nu moeten we even kijken hoe we dat kunnen oplossen...

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:31

Theo

moederbord

rickydeklerck schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 20:03:
Zo, een ochtend ventielen vervangen en meten verder... Ik heb alles vervangen door ventielen van Zehnder. Omdat alles bij ons van Ubbink Aerofoam is, sluit dit ook wat beter aan op het plafond. Die andere waren wat zwaarder.

Ook heb ik een andere anometer (BTMETER, 16.5 x 8.5 x 3.8 centimeter) gekocht, en gemonteerd op een verloop.

De Duco comfort wtw heeft een inregelfunctie waarbij de druk opgehoogd kan worden en gelijk wordt gehouden. Hij staat ingesteld op 230 kuub/uur, dit kwam ook uit de berekeningen van de architect.

Wel heb ik bij de aanvoer de druk moet verhogen naar 250pa, en bij de afvoer naar 280pa. Dit kun je doen bij het inregelen. Bij beide heb ik deze steeds verhoogd totdat ik bij het volledige open ventiel redelijk de waarde had die ik wilde hebben. Waar ik nog wel mee zit is dat ik niet hetgeen haalde wat mijn berekening was.

De meetresultaten (dikgedrukt staan helemaal open):

- Woonkamer 1: 3.6 m/s
- Woonkamer 2: 4.3 m/s
- Kantoor: 1.6 m/s
- Slaapkamer 1: 2.8 m/s
- Slaapkamer 2: 1.9 m/s
- Slaapkamer 3: 1.9 m/s
- Slaapkamer 4: 2.0 m/s

- Keuken 1: 3.0 m/s
- Keuken 2: 4.1 m/s
- Bijkeuken: niet meetbaar, ik verwacht +- 2.0 m/s
- WC: 2.9 m/s
- Badkamer 1: 3.2 m/s
- Badkamer 2: 3.1 m/s

Hoe kan ik dit nu het beste omrekenen naar kuub/uur? Volgens mij is de oppervlakte van de anemometer ongeveer 27 cm2. Dat zou een omrekenfactor van 9,72 van m/s naar kuub/uur betekenen. Maar dan kom ik voor de afvoer bijv. maar op 151 kuub/uur. Zou ik de druk dan nog meer moeten verhogen? Of is de omrekenfactor niet goed...
Dat omrekenen is nog best te doen. Je rotor is zo'n 6.5 cm in diamteter gok ik gezien de oppervlakte 27 cm2 is? Dan staat 1 m/s gelijk aan een buis van 27cm2 aan doorsnede met een lengte van 1 meter, dus is 1 m/s gelijk aan 2700 cm3 per seconde; ofwel 2.7 liter per seconde. Dit is per uur (3.600 secondes) dus zo'n 9.7 kuub. Met een beetje afronden kun je zeggen dat 1 m/s dus 10 kuub/uur is.
Als je een exactere aflezing wil doen dan kun je de meter ook op km/h zetten; 3.6 km/h is gelijk aan 1 m/s, dus is 3.6 km/h gelijk aan 10 m3/h, en is 1km/h gelijk aan ongeveer 3 kuub/uur. Zet je je meter op m/s dan is het kleinste wat je kunt meten dus o.1 m/s (dus 1 kuub/uur), terwijl op km/h het kleinste 0.3 kuub/uur is wat je kan meten.

Maar terug naar je WTW; als je meer debiet wil hebben dan zul je dus de ventilatoren in je WTW harder moeten laten werken. Maar dit kun je beer pas doen wanneer je je CO2 meter binnen hebt, want mogelijk is het niet eens nodig om ze harder te laten draaien.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12-09 15:16
br1980 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:40:
Het is mij even onduidelijk of de drie pootjes nu van het oppervlakte afgehaald moeten worden of niet. Wat is de juiste manier? scheelt namelijk zo 5-10%.

[...]
Ik heb de pootjes er wel af gehaald, maar het ijken van de meter ben ik nog niet aan toegekomen (had ik misschien wel moeten doen).

IJken hoeft niet lastig te zijn. Zet hem op m/s en meet een tijdje in de flow van een 125mm gat direct op de box. Dan weet je de snelheid bij die diameter en daaruit kun je met de hand m3/uur berekenen.

Doe dat eventueel bij een paar snelheden van de box en dan moet je steeds (ongeveer) op dezelfde omrekenfactor komen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Voor een gewone Itho ecofan ventilatie unit ben ik ook eens aan het meten geslagen om mijn anemometer te testen voordat ik een WTW ga installeren.

Ik merk echter een enorm verschil tussen de specificaties van de unit en de gemeten waarden.
Op stand 1 lijkt het in het begin nog wel overeen te komen, maar daarna, en vooral op stand 3 meet ik slechts de helft van het debiet dat ik zou verwachten.
Ik heb gemeten op de 125mm uitgang van de box. Dit, omdat dit ivm de blaasrichting van de anemometer beter af te lezen was. Zowel ingang als uitgang ontkoppeld van alle buizen.

Doe ik iets verkeerd, of is dit een kwestie van weerstand die een correcte meting verstoort?

Voor de meting gebruik ik een HoldPeak HP-866B.
- diameter: 65 mm
- diameter rotor: 23 mm

Oppervlakte excl. rotor is 0,00290136 m2
0,00290136 * 3600 = 10,44 m3/u bij een gemeten snelheid van 1 m/s.

Omdat er twee potmeters op de ventilatie unit zitten heb ik alle combinaties getest om daarvan het effect te kunnen zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9_FPhTZYs3Cb7lm2AkmjZ2qq1Hg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TrWYtUmxo0sVfArMALUEooFT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VUE1qFBT1yNyKiHUYesBsBII09c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qRSmfIkzvDn4s4Zw9DpCqyiQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Phony op 21-04-2022 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-09 09:42
In mijn huidige woning hangt een relatief oude WTW (Ned Air WTA 300 met bypass) van 15 jaar, echter heeft deze 5 tot 10 jaar niet aangestaan bij de vorige bewoners. Nu is er 2 jaar onderhoudt gedaan alleen twijfel ik aan hoe de balans nu is ingeregeld. Ik ga deze week ergens een meter hiervoor aanschaffen en een bloempot of doos verbouwen zodat ik kan meten. In de woonkamer en slaapkamer heb ik reeds een CO2 sensor geplaatst).

Nu wil ik naast het goed in balans brengen van de ventilatie, ook kijken of ik het "tocht" probleem hiermee kan verhelpen welke ik in de woonkamer heb. Volgens dit onderzoek komt het niet direct door tocht maar door de toevoer lucht die afkoelt. Dit i.c.m. de wens om alleen met airco's te verwarmen hoop ik dat ik dit kan verhelpen/oplossen met een goed ingeregeld systeem.

Op onderstaande plaatjes is te zien waar de uitvoer en invoer plekken zitten in de woning en waar de airco's hangen. Wat ook wel opvallend is dat de warme lucht vanuit de hal niet lekker de woonkamer in trekt (met de huidige inregeling). Alternatief waar ik over denk is om de airco in de keuken te verplaatsen richting de lange muur in de woonkamer om een beter flow te krijgen in de woonkamer.

Begane grond
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QCuBrp4NixhJWExO8ieoyP8zgP8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ghlpyu7dcAu3IlXlFZBzAJg4.png?f=fotoalbum_large

Eerste etage
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/23jxliZ0ik6dlda7kqwhYrIklLI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/E8QCYCHUYNNT0mk9g6XNiSFo.png?f=user_large

Tweede etage
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ghlUdL8UiS-z_sjiKQynotx1OpM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0DgG8EcPLvYEhi1jvOo2AE6R.png?f=user_large

Als ik kijk naar de informatie in dit topic (bedankt @Theo) kom ik uit bij de waardes uit voor mijn woning. Kanttekening is dat de deuren meestal openstaan door de hele woning (behalve het toilet).

Toevoer
RuimteOppervlakteVentilatiewaarde
Woonkamer52 m2168 m3/h
Slaapkamer 110 m232 m3/h
Slaapkamer 210 m232 m3/h
Slaapkamer 316 m252 m3/h
Totaal88 m2284 m3/h

Afvoer
RuimteOppervlakteVentilatiewaarde
Keuken28 m2100 m3/h
Bijkeuken10 m250 m3/h
Toilet2 m225 m3/h
Badkamer8 m250 m3/h
Totaal48 m2225 m3/h

Dit voelt niet in balans, iemand die hier nog tips voor heeft wat ik het beste kan aanpassen? Op de tweede etage hangen helemaal geen toe of afvoeren, bij de bouw was dit 1 grote ruimte en hier hebben ze later kamers van gemaakt.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik heb een Itho Qualityflow waarvan de instellingen volgens mij niet kloppen. Denk dat ik de instellingen heb gewist.

Hij draait nu veel te zacht en toert alleen op als die handmatig op de kookstand of partystand wordt gezet, maar niet of nauwelijks zelfstandig in respons op hoge CO2 waarden.

Helaas heb ik niet de beschikking over een anemometer. Wie heeft er ervaring met het inregelen van een Itho QualityFlow, woont in de buurt van Den Haag en kan/wil mij helpen tegen een kleine vergoeding?

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Iemand?

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-04 19:05
Theo schreef op zondag 12 april 2020 @ 14:33:
[...]

<knip>

Herhaal je dezelfde meting met je meter op km/h ingesteld, en je vermenigvuldigt de snelheid op het display met 4 dan zul je aardig in de buurt van de 25 komen.

<knip>
Dank hiervoor!

Vandaag met de genoemde meter uit interesse m'n ventilatie systeem gemeten. Op het ingestelde vermogen zou de unit 305 m³/h moeten afzuigen. Met deze vuistregel van gemeten km/h op ventielen maal 4 kwam ik op een totaal debiet van 300 m³/h met alle ventielen max open en deuren/ramen dicht!

Vrij goede vuistregel dus :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Zojuist heb ik een anemometer besteld én het Excel-bestand van @darklord007 gedownload. Zodra ik de lagers van mijn WHR 930 heb vervangen, ga ik alles opnieuw inregelen.

Mijn doelen:
- Sluipverbruik terugdringen. (Ik vermoed, zonder daadwerkelijk per apparaat te meten, dat een onnodig groot gedeelte van ons sluipverbruik door de WHR 930 wordt veroorzaakt.)
- Minder geluidoverlast door het ventilatiesysteem
- Minder tocht

Uiteraard gaat optimale ventilatie boven alles. In de huidige situatie is er geen vochtprobleem in onze woning. Ook tijdens het douchen blijft de badkamer mooi droog. Dat willen we graag zo houden. :)

Waarom vind ik de bovenstaande doelen realistisch:
- De woning is gebouwd voor continue bewoning door 5 personen. Wij wonen er met z'n tweeën en een hond.
- Slechts 1 van de 4 slaapkamers is daadwerkelijk in gebruik als slaapkamer. De overige slaapkamers hebben een andere bestemming (werkkamer, kleedkamer, sportkamer). Met name in de kleedkamer mag minder verse lucht worden ingeblazen.
- Sinds de installatie van de WHR 930 zijn verschillende ventielen na het schoonmaken op een andere/verkeerde stand teruggeplaatst.

Zijn er nog andere Tweakers op dit moment bezig met het optimaliseren van hun WTW-installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:51

Rzaan

Altijd zoekende

Zijn er hier ook mensen die iets bedacht hebben hoe je de luchtsnelheid kunt meten bij een lijnrooster dat bijvoorbeeld 80 cm lang is?
Moet je dan speciaal daarvoor een soort toeter bouwen?

Afbeeldingslocatie: https://www.vslair.nl/media/1767/1216-productcategorie-lijnroosters.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:19
Rzaan schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:37:
Zijn er hier ook mensen die iets bedacht hebben hoe je de luchtsnelheid kunt meten bij een lijnrooster dat bijvoorbeeld 80 cm lang is?
Moet je dan speciaal daarvoor een soort toeter bouwen?

[Afbeelding]
Ja, je zult íets moeten verzinnen om alle lucht te vangen en door je luchtmeter te leiden.

Of je koopt er twee, hou je die tweede er tegenaan en de luchtmeter in de ronde opening daarvan :+

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:02
@Squawk (maar eigenlijk in het algemeen): vergeet ook niet om de kanalen te (laten) reinigen. Onlangs bij een familielid de ventilatiebox (type C) vervangen en ook gelijk samen even de kanalen gereinigd. Zat echt bizar veel meuk in: ThinkPad in "Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie"

Zal met een WTW (type D) wel meevallen door de filters, maar even kijken kan geen kwaad natuurlijk.

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 19-10-2022 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:44
Squawk schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 09:48:
Zojuist heb ik een anemometer besteld én het Excel-bestand van @darklord007 gedownload. Zodra ik de lagers van mijn WHR 930 heb vervangen, ga ik alles opnieuw inregelen.

Mijn doelen:
- Sluipverbruik terugdringen. (Ik vermoed, zonder daadwerkelijk per apparaat te meten, dat een onnodig groot gedeelte van ons sluipverbruik door de WHR 930 wordt veroorzaakt.)
- Minder geluidoverlast door het ventilatiesysteem
- Minder tocht

Uiteraard gaat optimale ventilatie boven alles. In de huidige situatie is er geen vochtprobleem in onze woning. Ook tijdens het douchen blijft de badkamer mooi droog. Dat willen we graag zo houden. :)

Waarom vind ik de bovenstaande doelen realistisch:
- De woning is gebouwd voor continue bewoning door 5 personen. Wij wonen er met z'n tweeën en een hond.
- Slechts 1 van de 4 slaapkamers is daadwerkelijk in gebruik als slaapkamer. De overige slaapkamers hebben een andere bestemming (werkkamer, kleedkamer, sportkamer). Met name in de kleedkamer mag minder verse lucht worden ingeblazen.
- Sinds de installatie van de WHR 930 zijn verschillende ventielen na het schoonmaken op een andere/verkeerde stand teruggeplaatst.

Zijn er nog andere Tweakers op dit moment bezig met het optimaliseren van hun WTW-installatie?
ben zelf heel tevreden met de zelfgemaakte co2 sturing dmv een esp+mhz19b en domoticz.

je bespaard electra en houd warmte beter binnen/buiten als je niet thuis bent.

tevens schakeld ie naar max als t nodig is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
darklord007 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 19:11:
[...]

ben zelf heel tevreden met de zelfgemaakte co2 sturing dmv een esp+mhz19b en domoticz.

je bespaard electra en houd warmte beter binnen/buiten als je niet thuis bent.

tevens schakeld ie naar max als t nodig is
Dat klinkt zeker interessant. Voor nu is mijn primaire doel om het systeem in zijn huidige vorm een beurtje te geven en weer goed af te stellen.

Het systeem automatiseren zou een mooie vervolgstap zijn. Voor primaire zaken als ventilatie vind ik het wel belangrijk dat het stabiel draait met zo min mogelijk terugkerende investeringen in eigen tijd en geld. Het moet geen extra hobbyproject erbij worden om de boel draaiende te houden. Elke paar weken handmatig nieuwe soft- en firmware updates installeren op een Raspberry Pi en Domoticz zie ik bijvoorbeeld niet zitten. Dan koop ik liever voor iets meer geld een standaard oplossing van de fabrikant. Maar daar heb ik op dit moment nog geen goed beeld van.

Kun je een globale inschatting geven van de kosten en de tijd die je jaarlijks kwijt bent om alle soft-, firm- en hardware up-to-date/werkend te houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:44
Squawk schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 13:30:
[...]

Dat klinkt zeker interessant. Voor nu is mijn primaire doel om het systeem in zijn huidige vorm een beurtje te geven en weer goed af te stellen.

Het systeem automatiseren zou een mooie vervolgstap zijn. Voor primaire zaken als ventilatie vind ik het wel belangrijk dat het stabiel draait met zo min mogelijk terugkerende investeringen in eigen tijd en geld. Het moet geen extra hobbyproject erbij worden om de boel draaiende te houden. Elke paar weken handmatig nieuwe soft- en firmware updates installeren op een Raspberry Pi en Domoticz zie ik bijvoorbeeld niet zitten. Dan koop ik liever voor iets meer geld een standaard oplossing van de fabrikant. Maar daar heb ik op dit moment nog geen goed beeld van.

Kun je een globale inschatting geven van de kosten en de tijd die je jaarlijks kwijt bent om alle soft-, firm- en hardware up-to-date/werkend te houden?
//offtopic
domoticz zet je 1x goed op. iedere dag een backup naar nas dus mocht sd kaart kapot gaan heb je snelle fix.
Domoticz update je als je het nodig vind (kan ook nooit zijn) en is niet van buitenaf bereikbaar.
script draait bij mij nu ruime 1 jaar en domoticz +-4jaar zonder problemen.

ik doen 1x per jaar de sensor ff buiten leggen en calibreren, maar je ziet zelf wel wanneer de waarde afwijkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik was altijd in de veronderstelling dat hoe dichter de luchtsnelheid bij de 1 meter per seconde ligt, hoe minder geluid een ventiel produceert.

Nu wil ik in mijn 2 persoons slaapkamer slechts 1 ventiel, en dan wil ik dat er 50 - 60 m³ lucht per uur toegevoerd wordt.

Volgens het schema van Ventilatieland zou ik dan bij een buis Ø 125 bij een luchtverplaatsing van 50 m³ op een snelheid van 1.13 meter per seconde uitkomen. Bijna goed (of zeer goed wellicht)

Bij een buis Ø 160 bij een luchtverplaatsing van 50 m³ op een snelheid van 0.7 meter per seconde uitkomen. Nog beter en dan kan ik de luchtverplaatsing nog wat hoger zetten en dan blijf ik nog steeds onder de 1 meter per seconde.

Nu hebben we in een ander topic een gesprek hoe je nu precies moet meten.
Ik was in de veronderstelling dat je de konus volledig over je ventiel zet (zodat er geen lucht kan ontsnappen) Vervolgens zet je de unit op stand 2 en lees je op de anemometer de snelheid af.
Is dit de juiste methode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Dit is mijn gedachte ("geparafraseerd" uit het gesprek waaraan @Rzaan refereert :P):

Je zet hem met een konus over het ventiel om de luchthoeveelheid te meten. Je dwingt dan alle lucht door de kleine opening, je meet dan de snelheid waarmee de lucht door de meter gaat en aan de hand van het oppervlak van de opening in de meter bereken je daarmee de hoeveelheid passerende lucht. De luchtsnelheid die je dan meet lijkt hoog omdat het oppervlak van de meter maar klein is, en je de lucht die uit het grote ventiel komt door de kleinere opening van de meter perst. De luchtsnelheid die je meet is niet de luchtsnelheid door het ventiel, maar de luchtsnelheid door de meter.

Ik neem aan dat om te meten met welke snelheid de lucht uit het ventiel zelf komt, ik de meter vrij (dus zonder die emmer) naast/tegen het ventiel moet houden.

[ Voor 7% gewijzigd door Glenfiddich op 12-01-2023 11:35 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Als je met een trechter meet, dan meet je inderdaad de luchtsnelheid door de meter heen.

Maar je weet dat de meter een oppervlakte heeft van xx mm2 en het ventiel een oppervlakte van xx mm2

Je kan dan terug rekenen naar het ventiel.

Hou je de meter naast het ventiel dan is de vraag of er genoeg luchtstroming is om de propellor te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

FRANQ schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:03:
Als je met een trechter meet, dan meet je inderdaad de luchtsnelheid door de meter heen.

Maar je weet dat de meter een oppervlakte heeft van xx mm2 en het ventiel een oppervlakte van xx mm2

Aha,
Dat wist ik niet.

Hoe weet je precies wat de oppervlakte is van het ventiel?
Want het ventiel bestaat uit dichte delen en open delen (waar de lucht doorkomt).
Ik neem aan dat je alleen van die die open delen de oppervlakte moet weten.
Staat dat in een bijgeleverd technische beschrijving bijvoorbeeld?

Idem voor de oppervlakte van de meter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
Rzaan schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:17:
[...]

Aha,
Dat wist ik niet.

Hoe weet je precies wat de oppervlakte is van het ventiel?
Want het ventiel bestaat uit dichte delen en open delen (waar de lucht doorkomt).
Ik neem aan dat je alleen van die die open delen de oppervlakte moet weten.
Staat dat in een bijgeleverd technische beschrijving bijvoorbeeld?

Idem voor de oppervlakte van de meter?
Ik denk dat het oppervlak van het ventiel berekenen wel een beetje nattevingerwerk wordt omdat het open en dichte delen bevat. Maar als je het bij benadering kan berekenen heb je al wel een goed beeld lijkt me.
FRANQ schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:03:

Hou je de meter naast het ventiel dan is de vraag of er genoeg luchtstroming is om de propellor te laten draaien.
Er is in mijn geval wel genoeg luchtstroming om de propeller te laten draaien (daar is ook maar heel weinig luchtstroming voor nodig overigens, hij is erg gevoelig). Of die meting echt nauwkeurig is weet ik dan weer niet, maar een aardig beeld zal het wel geven denk ik?

Ik kan als ik tijd heb eens kijken of ik bij benadering kan berekenen wat het open oppervlak is in dat ventiel, en of, als ik aan de hand daarvan bereken wat de luchtsnelheid is, die uitkomst een beetje in de buurt zit bij wat ik meet met de meter gewoon naast het ventiel.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:59
Mooi topic, ook maar eens zo'n peakmeter besteld.

Ik heb recent mijn WHR 91C vervangen door een Orcon HRC-300 dus wil ik ook wel eens kijken of ik alles mooi ingesteld kan krijgen.

Ik kwam er trouwens achter bij het demonteren dat op de WHR91C 150 naar 125mm verloopstukken zaten, grotendeels verstopt in de flexibele geïsoleerde slang die er op zat. Dit ondanks dat de handleiding (https://media.s-bol.com/JP72j8pYL7NP/original.pdf) specifiek stelt: "De aan te sluiten luchtkanalen, minimaal ø150mm...". Vervolgens kwam ik er achter dat alle kanalen in huis 125mm zijn ipv 150 wat voorschrift is voor dergelijke 300m3/h WTW's. Leuk beungehalte... zat er zo in zo in bij toen de woning in 2004 werd opgeleverd!

Dus het eerstvolgende project wordt nu, als er toch zonnepanelen komen wat de planning is, de dak doorvoeren en slangen naar buiten te vervangen door 150mm exemplaren. Daarna is het idee om de kanalen tot waar e.e.a. zich vertakt bij de verdiepingsvloer te vervangen door 150mm. Dat wordt w.s.s. wanneer we de badkamer eens gaan verbouwen want daar zal daar zal wat breekwerk voor nodig zijn...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RJVG
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-08 06:40
Ik heb onlangs ook de Peakmeter PM6252B via Amazon besteld. Met behulp van een omgekeerde rooster plenum en tape heb ik een trechter gemaakt waar de meter luchtdicht op past.

Ik heb zo nauwkeurig mogelijk getracht de oppervlakte van de meter op te meten. Deze is voor mijn meter (versie) 27,63mm2. Vervolgens heb zowel het reken model van @Theo als van @Blihi toegepast. Beide kwamen nagenoeg op dezelfde waardes uit. bv 22m3/h op een afzuigventiel. Dit is veel te laag. De totale gemeten afzuiging in huis is ook veel lager dan wat de WTW aangeeft.

Uit frustratie heb ik een testo 417 met twee trechters tweedehands op de kop getikt en ben hiermee aan de slag gegaan. Deze meet ruim dubbel zoveel lucht verplaatsing (52m3/h op hetzelfde ventiel). Nog altijd te laag maar ik vermoed dat er een lek in de installatie zit.

Wanneer ik met beide meters de luchtsnelheid meet -en dus de berekeningen buiten beschouwing laat-, kom ik op ook verschillende resultaten uit.

(testo vs Peakmeter)

2,28 vs 2,35
1,05 vs 1,85
0,48 vs 0,87

Daarbij moet ik opmerken dat dmv een controle meting, ik erachter ben gekomen dat mijn DIY trechter een beetje lekt. Omdat ik enkel een vergelijking heb gemaakt bij afzuigende ventielen, heeft de Peakmeter dus een grotere afwijking dan hierboven genoteerd.

Mijn Peakmeter gaat retour. Ik heb besloten de testo te behouden.10x duurder maar Ik heb nog genoeg metingen te verrichten in de komende maanden dat ik het wel waard vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:55
Mijn 'deskundige' inregelaar had volgens het boekje alles ingeregeld, dus overal 75, 50 of 25 m3/h. De restcapaciteit van de afzuiging van de unit werd volledig aan een klein toilet toebedeeld. Daar werd bijna 75 m3/h afgezogen in een toilet van 1m2 ofzo. Gelijk aangepast dankzij dit topic en meer afzuiging in de keuken geregeld.

De normen zijn geen exacte wetenschap en volgens mij is er veel meer ruimte om het naar eigen inzicht in te regelen dan men denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12-09 15:16
RJVG schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:38:
Ik heb onlangs ook de Peakmeter PM6252B via Amazon besteld. Met behulp van een omgekeerde rooster plenum en tape heb ik een trechter gemaakt waar de meter luchtdicht op past.

Ik heb zo nauwkeurig mogelijk getracht de oppervlakte van de meter op te meten. Deze is voor mijn meter (versie) 27,63mm2. Vervolgens heb zowel het reken model van @Theo als van @Blihi toegepast. Beide kwamen nagenoeg op dezelfde waardes uit. bv 22m3/h op een afzuigventiel. Dit is veel te laag. De totale gemeten afzuiging in huis is ook veel lager dan wat de WTW aangeeft.

Uit frustratie heb ik een testo 417 met twee trechters tweedehands op de kop getikt en ben hiermee aan de slag gegaan. Deze meet ruim dubbel zoveel lucht verplaatsing (52m3/h op hetzelfde ventiel). Nog altijd te laag maar ik vermoed dat er een lek in de installatie zit.

Wanneer ik met beide meters de luchtsnelheid meet -en dus de berekeningen buiten beschouwing laat-, kom ik op ook verschillende resultaten uit.

(testo vs Peakmeter)

2,28 vs 2,35
1,05 vs 1,85
0,48 vs 0,87

Daarbij moet ik opmerken dat dmv een controle meting, ik erachter ben gekomen dat mijn DIY trechter een beetje lekt. Omdat ik enkel een vergelijking heb gemaakt bij afzuigende ventielen, heeft de Peakmeter dus een grotere afwijking dan hierboven genoteerd.

Mijn Peakmeter gaat retour. Ik heb besloten de testo te behouden.10x duurder maar Ik heb nog genoeg metingen te verrichten in de komende maanden dat ik het wel waard vind.
Ik zou de Testo ook meer vertrouwen dan de Peakmeter.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jassie256
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-05 08:21
ik ben inmiddels ook begonnnen met het inregelen van mijn HRU350 WTW nadat de aannemer het 'wel prima vond'. Heb gelukkig niet alles betaald maar zit nu wel met een fysiek geinstalleerd system, maar niet ingeregeld.

Wat ik volgens de logica van @Theo nodig heb qua toevoer (en wat er is geinstalleerd qua buizenwerk)
Gebaseerd op 2 personen
1e verdieping
  • Slaapkamer (±20m2): 60M^3
Begaande grond - ±50M2 exclusief wc+hal)
  • Toevoeg 'keuken' (midden) - 45m3
  • Eetgedeelte 45M3
  • Hal 15m^3
Afvoer
  • Badkamer ventiel 1: 50M3
  • Badkamer ventiel 2: 25m3
  • WC beneden: 25m3
  • Keuken ventiel 1: 35M3
  • Keuken verntiel 2: 35M3
Ik ben aan de slag gegaan met het stappenplan maar ondanks dat ik de ventielen helemaal dicht heb gedraaid lukt het me niet om de verhouding tussen slaapkamer vs woonkamer een beetje beter te krijgen.
Moet dicht echt dicht betekenen? Zoja, dan heeft de aannemer gewoon schrale ventielen geinstalleerd.

Wat kan er mis zijn? Diameter buit naar slaapkamer te klein? Hij zit zeker niet veel verder dan de meeste ventielen..

Huidige toevoer gemeten met PM6252A (HRU op 'normale stand' #2)
  • Slaapkamer 32M^3/u
  • 'keuken' (midden) - 26.7m3/h
  • Eetgedeelte 37.7M3/h
  • Hal 29.8m^3
Verdere context:
  • Buizen zijn 80mm
  • Ventielen zijn 125mm
  • Toevoer kanalen maken zelf op 'stand 2' erg veel herrie helaas.
Foto's toegevoegd.
Er zitten 2 'splitters' die de afvoer en aanvoer opsplitsen in losse buizen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PDSnj3f4-6VmksG6-WSKVFC0hE0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wlybbyEKZFPRCjTtwTVS2LZ7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7rszQM-kfAxlDYni0C6z5M2xoCk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gza3uWec7q2Ac70ZgwVFfmO8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tP4pgz4KBcq5Sq8g28XNks0y1zA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G05jgCQ51OnZD5gSZCyMJg6n.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 64% gewijzigd door jassie256 op 29-05-2023 15:12 . Reden: foto's situatie toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:52

Audione0

Strijdt der titanen

jassie256 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 14:39:
ik ben inmiddels ook begonnnen met het inregelen van mijn HRU350 WTW nadat de aannemer het 'wel prima vond'. Heb gelukkig niet alles betaald maar zit nu wel met een fysiek geinstalleerd system, maar niet ingeregeld.

Wat ik volgens de logica van @Theo nodig heb qua toevoer (en wat er is geinstalleerd qua buizenwerk)
Gebaseerd op 2 personen
1e verdieping
  • Slaapkamer (±20m2): 60M^3
  • Toevoeg 'keuken' (midden) - 45m3
  • Eetgedeelte 45M3
  • Hal 15m^3
Afvoer
  • Badkamer ventiel 1: 50M3
  • Badkamer ventiel 2: 25m3
  • WC beneden: 25m3
  • Keuken ventiel 1: 35M3
  • Keuken verntiel 2: 35M3
Ik ben aan de slag gegaan met het stappenplan maar ondanks dat ik de ventielen helemaal dicht heb gedraaid lukt het me niet om de verhouding tussen slaapkamer vs woonkamer een beetje beter te krijgen.
Moet dicht echt dicht betekenen? Zoja, dan heeft de aannemer gewoon schrale ventielen geinstalleerd.

Wat kan er mis zijn? Diameter buit naar slaapkamer te klein? Hij zit zeker niet veel verder dan de meeste ventielen..

Huidige toevoer gemeten met PM6252A (HRU op 'normale stand' #2)
  • Slaapkamer 32M^3/u
  • 'keuken' (midden) - 26.7m3/h
  • Eetgedeelte 37.7M3/h
  • Hal 29.8m^3
Verdere context:
  • Buizen zijn 80mm
  • Ventielen zijn 125mm
  • Toevoer kanalen maken zelf op 'stand 2' erg veel herrie helaas.
Foto's toegevoegd.
Er zitten 2 'splitters' die de afvoer en aanvoer opsplitsen in losse buizen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
inderdaad bijzonder. Bij onze wtw installatie precies hetzelfde. Op de offerte staat: Het systeem wordt volledig ingeregeld. maar de praktijk was aansluiten stekker erin en klaar. Ik heb nog een mailtje gestuurd met de vraag wat de installateur verstaat onder “ volledig” inregelen, maar nooit reactie op die mail gehad..

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jassie256
Inmiddels wat aan het rotzooien en besloten de afvoer van het cv/was hokje onder de trap weg te halen zodat de grote slangen wat meer ruimte hebben gekregen. Deze ruimte zal ook via de wc en kieren rondom de trap wel worden afgezogen denk ik.

In de verdeelbord zaten dus nog “regel dopjes” die het kanaal (deels) knepen. Daardoor kwam er in de slaapkamer relatief weinig licht binnen en denk ik dat de hoofdslang er ook wel eens afblies want op hoge toeren kon hij denk ik zijn lucht lastig kwijt…

Morgen avond weer een rondje meten en kijken of ik iets fatsoenlijker uitkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jassie256
Na nog wat research gedaan te hebben lijkt het erop dat alle buizen simpelweg wat onder gedimensioneerd zijn door de aannemer. Hier baal ik van en weet niet hoe ik dit nog kan oplossen eigenijk.

De buizen zijn Ubbink buizen van 75mm/63mm met een maximaal debiet van 34m3/h.
Dit is dan mogelijk ook waar het overschot aan geluid vandaan komt omdat de buis het simpelweg niet aankan.

Toevoer op de slaapkamer is dus nu een 'probleem' want deze zal nooit boven de 34M3 uit kunnen komen, net als de afvoer van de badkamer op 68M3 zal blijven steken.

Iemand suggesties? De WTW nu zo inregelen dat deze het max debiet van de buizen gaat gebruiken om zodoende niet teveel flow/lawaai in in de buizen te creeeren?

ps. Geen idee of ik dit hier nog aansluit of dat ik beter een los topic kan aanmaken

[ Voor 5% gewijzigd door jassie256 op 05-06-2023 13:36 . Reden: twijfel of reactie hier nog relevant is ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
jassie256 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:36:
Na nog wat research gedaan te hebben lijkt het erop dat alle buizen simpelweg wat onder gedimensioneerd zijn door de aannemer. Hier baal ik van en weet niet hoe ik dit nog kan oplossen eigenijk.

De buizen zijn Ubbink buizen van 75mm/63mm met een maximaal debiet van 34m3/h.
Dit is dan mogelijk ook waar het overschot aan geluid vandaan komt omdat de buis het simpelweg niet aankan.

Toevoer op de slaapkamer is dus nu een 'probleem' want deze zal nooit boven de 34M3 uit kunnen komen, net als de afvoer van de badkamer op 68M3 zal blijven steken.

Iemand suggesties? De WTW nu zo inregelen dat deze het max debiet van de buizen gaat gebruiken om zodoende niet teveel flow/lawaai in in de buizen te creeeren?

ps. Geen idee of ik dit hier nog aansluit of dat ik beter een los topic kan aanmaken
Heb je hem om een ontwerp gevraagd? Over het algemeen hebben de fabrikanten wel een rechtoerechtaan tool om eea mee te berekenen/dimensioneren.

Hij heeft geen ventielaansluitingen gebruikt waar 2 "dunne" slangen heen lopen? Zo heb ik dat hier met Hybalans gedaan als er weinig ruimte/hoogte was.

Meet je CO2 in je SK? Dan kun je ook aantonen dat het ook daadwerkelijk te weinig is.

Maar dit verdient wel een eigen topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:47
De CO2 waarde in onze slaapkamer blijkt 's nachts veel te hoog te zijn (ca 1400 ppm). Dat verklaart het slechte slapen en hoofdpijn bij wakker worden. Vandaag heb ik met de PM6252A anemometer de debieten gemeten.
  1. De ventilatieunit ingesteld op 150 m3/uur en daarna de debieten gemeten (kolom gemeten debiet)
  2. Factor bepaald voor de gewenste ventilatieverhouding aan de hand van wat vuistregels: in principe 1U per persoon (kolom factor gewenst)
  3. Daarna teruggerekend naar gewenst debiet bij de ingestelde 225 m3/uur (kolom streefwaarde debiet)
Duidelijk is dat met name de grote slaapkamer veel te weinig ventileert. Idealiter zou je 25-30 m3/uur moeten zitten.

Wat moet ik doen om de ventilatie in de grote slaapkamer op tenminste 50 m3/uur (2U) te krijgen
  1. Balans veranderen
  2. Standaard debiet ’s nachts op 56% zetten om de streefwaarde van 1U = 25 m3/uur te halen. 56% komt overeen met 225 m3/uur (van de maximaal 400 m3/uur die mijn ventilatieunit kan halen)
Verder uitgewerkt in onderstaande tabel. Kun jij kijken of je mijn denkstappen lek kunt schieten? Het lijkt overigens wel of ik een meetonnauwkeurigheid heb (129 m3/uur toevoer ipv 150 m/3uur toevoer).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DQSHk4rVE65fy9r7nxUeWWo9x5U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1cWcq7Zpjs6GnQBgyWMVAUig.png?f=fotoalbum_large

Het blijkt dus dat ik geen instelbare ventielen heb, maar aanpasbare inserts in de plenums. Is het een kwestie van verhouding berekenen tov de gewenste factor (2U is 100% doorlaat) om de doorlaat van een insert te bepalen? Of moet ik nog rekening houden met de leidingweerstand?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e7LkWvby7B6y9-mKcyNi2BF-q-c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gSMNPV8GD60h6luVAEuYDTz1.jpg?f=fotoalbum_large

Welk merk plenum/inserts zou dit kunnen zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door Joris748 op 29-06-2023 16:57 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Joris748 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:43:?

[Afbeelding]

Dit is Hybalans van Burgerhout.

Ze hebben een calculator te downloaden op hun website.
Maar eerlijk is eerlijk, ik moet het ook nog inregelen.

[ Voor 89% gewijzigd door bbbrumbrum op 29-06-2023 18:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:17
Joris748 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:43:
De CO2 waarde in onze slaapkamer blijkt 's nachts veel te hoog te zijn (ca 1400 ppm). Dat verklaart het slechte slapen en hoofdpijn bij wakker worden. Vandaag heb ik met de PM6252A anemometer de debieten gemeten.
  1. De ventilatieunit ingesteld op 150 m3/uur en daarna de debieten gemeten (kolom gemeten debiet)
  2. Factor bepaald voor de gewenste ventilatieverhouding aan de hand van wat vuistregels: in principe 1U per persoon (kolom factor gewenst)
  3. Daarna teruggerekend naar gewenst debiet bij de ingestelde 225 m3/uur (kolom streefwaarde debiet)
Duidelijk is dat met name de grote slaapkamer veel te weinig ventileert. Idealiter zou je 25-30 m3/uur moeten zitten.

Wat moet ik doen om de ventilatie in de grote slaapkamer op tenminste 50 m3/uur (2U) te krijgen
  1. Balans veranderen
  2. Standaard debiet ’s nachts op 56% zetten om de streefwaarde van 1U = 25 m3/uur te halen. 56% komt overeen met 225 m3/uur (van de maximaal 400 m3/uur die mijn ventilatieunit kan halen)
Verder uitgewerkt in onderstaande tabel. Kun jij kijken of je mijn denkstappen lek kunt schieten? Het lijkt overigens wel of ik een meetonnauwkeurigheid heb (129 m3/uur toevoer ipv 150 m/3uur toevoer).

[Afbeelding]

Het blijkt dus dat ik geen instelbare ventielen heb, maar aanpasbare inserts in de plenums. Is het een kwestie van verhouding berekenen tov de gewenste factor (2U is 100% doorlaat) om de doorlaat van een insert te bepalen? Of moet ik nog rekening houden met de leidingweerstand?

[Afbeelding]

Ik heb zelf een klep naar de beneden verdieping geomonteerd, die gaat 's nachts als CO2 level in de woonkamefr laag is, dicht. Dan wordt er alleen nog maar op de slaap etage ingeblazen. WTW unit hoeft dan niet harder te ventileren en CO2 op de slaapkamers blijft onder de 1000 ppm.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:47
Tijgerkracht schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 17:10:
[...]

Ik heb zelf een klep naar de beneden verdieping geomonteerd, die gaat 's nachts als CO2 level in de woonkamefr laag is, dicht. Dan wordt er alleen nog maar op de slaap etage ingeblazen. WTW unit hoeft dan niet harder te ventileren en CO2 op de slaapkamers blijft onder de 1000 ppm.
Dat zou een mooie oplossing zijn, echter heb ik in de technische ruimte maar 1 plenum voor afvoer en 1 voor toevoer. Van daaruit gaan de buizen direct naar de ventielen op de beide verdiepingen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
Tijgerkracht schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 17:10:
[...]

Wat gebruik jij hiervoor? In mijn woning zou dit namelijk ook een mogelijkheid zijn en het lijkt me energetisch wel een goede oplossing. Ik heb met huidige wtw onvoldoende inblaas op de slaapkamer op stand 1. Maar op stand 2 heb ik te veel geluid in de nacht.
Ben vooral benieuwd naar het volgende;
Waarmee meet je de co2?
Hoe regel je de klep? Zelfbouw aansturing of iets of the shelf?
Welke klep gebruik je?

Dan ga ik binnenkort toch maar eens investeren in een nieuwe wtw (heb nu een whr91) en die kleppen proberen toe te voegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chicken
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:15
FRANQ schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 18:55:

[Afbeelding][Afbeelding]

Hier te downloaden:
Print gemaakt, en werkt goed. Dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-JVQi9qz_ocSwJVMVQ6gib-sf0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5fFI8WmeMGYTLpVsi1lv3YNb.jpg?f=fotoalbum_large

• FRANQ
Chicken schreef op woensdag 20 september 2023 @ 09:34:
[...]

Print gemaakt, en werkt goed. Dank!

[Afbeelding]
Vind het leuk om te lezen dat iemand hem naar tevredenheid heeft gebruikt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chicken
FRANQ schreef op woensdag 20 september 2023 @ 09:42:
[...]

Vind het leuk om te lezen dat iemand hem naar tevredenheid heeft gebruikt :)
En bij mij bleven de klemmetjes zelfs zitten. Alhoewel ik ze er geen twee keer op en af wil halen. ;) Dank!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Hoveel kost zo'n flowmeter nou? Of is het wellicht mogelijk zo'n ding te huren?

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
Audione0 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:54:
Hoveel kost zo'n flowmeter nou? Of is het wellicht mogelijk zo'n ding te huren?
Ik was € 41.01 kwijt bij Ali voor de Peakmeter. Zie dat hij inmiddels weer een paar euro goedkoper is.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:49
Glenfiddich schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:40:
[...]

Ik was € 41.01 kwijt bij Ali voor de Peakmeter. Zie dat hij inmiddels weer een paar euro goedkoper is.
Vergeet de 10 cent voor een plastic bloempot en wat duct-tape niet B-)

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Hmm zijn interessante prijzen..

Ik heb geen 3D printer, dus wellicht wilt @Chicken tegen betaling natuurlijk, zo'n lampenkap printen?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Audione0
Ik wil het ook wel doen hoor, ik heb zojuist ook een amanometer besteld.
Dank voor de tips, moet de brink flair ook nog eens inregelen.

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-09-2023 20:51 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Chicken
Audione0 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:38:
Hmm zijn interessante prijzen..

Ik heb geen 3D printer, dus wellicht wilt @Chicken tegen betaling natuurlijk, zo'n lampenkap printen?
Helaas is het niet mijn printer, maar heeft een vriend van me deze voor mij geprint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padb
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 14-02-2024
Nu met de herfst de ramen wat vaker gesloten zijn valt mij op dat de CO2 in huis al snel oploopt en merk ook her en der wat huisluchtjes.

Reden om de staat van de WTW te bekijken; het huis werd in 2006 opgeleverd met een StorkAir WHR91BR.
Met een Peakmeter PM6252B en een bloembakje als trechter kan ik per ventiel de hoeveelheid lucht meten.

Het resultaat kan ik niet helemaal plaatsen/bevatten.
Maak ik een redenatiefout? Waar?

BOUWBESLUIT
Het bouwbesluit geeft een minimale ventilatie eis van .9dm3/s per m2.
Deze waarde verwacht ik ongeveer in stand 2 van de WTW (?)
De slaapkamer heeft een oppervlakte van 19,8m2
Volgens bouwbesluit dus minimaal 19,8*0,9dm3/s = 17,82dm3/s = 0,01782m3/s = 64,152m3/h

MEETWAARDEN
Area op de PM6252B is ingesteld op 9,047m2 om zo m3/h te meten bij CMS (post Blihi, 11-12-2020 21:46)
Ramen en (tussen)deuren zijn gesloten, WTW in stand 2
Ik meet dan 15,28m3/h in de slaapkamer.

Het verschil tussen 64,15m3/h en 15,28m3/h is zo groot (minder dan een kwart van het verwachte minimum) dat ik ergens een fout veronderstel. Of misschien is dit een afwijking op de Peakmeter?

Alvast dank voor jullie hulp!

groetjes, Peter-Paul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:57
padb schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:42:
Nu met de herfst de ramen wat vaker gesloten zijn valt mij op dat de CO2 in huis al snel oploopt en merk ook her en der wat huisluchtjes.

Reden om de staat van de WTW te bekijken; het huis werd in 2006 opgeleverd met een StorkAir WHR91BR.
Met een Peakmeter PM6252B en een bloembakje als trechter kan ik per ventiel de hoeveelheid lucht meten.

Het resultaat kan ik niet helemaal plaatsen/bevatten.
Maak ik een redenatiefout? Waar?

BOUWBESLUIT
Het bouwbesluit geeft een minimale ventilatie eis van .9dm3/s per m2.
Deze waarde verwacht ik ongeveer in stand 2 van de WTW (?)
De slaapkamer heeft een oppervlakte van 19,8m2
Volgens bouwbesluit dus minimaal 19,8*0,9dm3/s = 17,82dm3/s = 0,01782m3/s = 64,152m3/h

MEETWAARDEN
Area op de PM6252B is ingesteld op 9,047m2 om zo m3/h te meten bij CMS (post Blihi, 11-12-2020 21:46)
Ramen en (tussen)deuren zijn gesloten, WTW in stand 2
Ik meet dan 15,28m3/h in de slaapkamer.

Het verschil tussen 64,15m3/h en 15,28m3/h is zo groot (minder dan een kwart van het verwachte minimum) dat ik ergens een fout veronderstel. Of misschien is dit een afwijking op de Peakmeter?

Alvast dank voor jullie hulp!

groetjes, Peter-Paul
Je moet, zoals al vaak in Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic gemeld niet kijken naar het aantal m², maar naar het aantal personen.
En dan is 15 m³/h voor de master bedroom veel te weinig. Dat hoort zeker 50 te zijn.
Als je het totaal optelt, kom je dan wel op de waarde van de WTW unit? Of kun je dat op zo'n oude unit niet aflezen?
Je kunt ook proberen te ijken adhv CO2: Als je een nacht lang met twee volwassenen in een slaapkamer slaapt die met 50 m³/h geventileerd wordt, moet aan het eind van de nacht de waarde op ca 1000 ppm staan. Staat die veel hoger, dan weet je dat er veel minder dan die 50 m³ geventileerd wordt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padb
  • Laatst online: 14-02-2024
Andrehj schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:23:
[...]

Je moet, zoals al vaak in Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic gemeld niet kijken naar het aantal m², maar naar het aantal personen.
En dan is 15 m³/h voor de master bedroom veel te weinig. Dat hoort zeker 50 te zijn.
Als je het totaal optelt, kom je dan wel op de waarde van de WTW unit? Of kun je dat op zo'n oude unit niet aflezen?
Je kunt ook proberen te ijken adhv CO2: Als je een nacht lang met twee volwassenen in een slaapkamer slaapt die met 50 m³/h geventileerd wordt, moet aan het eind van de nacht de waarde op ca 1000 ppm staan. Staat die veel hoger, dan weet je dat er veel minder dan die 50 m³ geventileerd wordt.
Dank je wel voor de reactie, Andrej.

Met de benadering naar aantal personen is het verschil iets kleiner en nog steeds groot.

Ik heb met de peakmeter nu alle ventielen gemeten en de specificaties van de WTW erbij gezocht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L7C7EZmb8DwLIN9l2Oas8kFnVXA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1omiGzBBRaaDGTcplR9m1vYD.png?f=user_large

Over het algemeen lager dan de specificatie, wss is hij ooit zo ingeregeld vanwege discussie over geluid bij de oplevering. Afvoer is structureel hoger dan de aanvoer.

Met vier personen in ons gezin en twee verdiepingen zou de totale ventilatiebehoefte eigenlijk al verdubbeld moeten worden (overdag beneden en 's nachts op de verdieping)? Zo redenerend is onze WTW duidelijk onder gedimensioneerd. Ik maak ik me zorgen over het geluid als dat gecorrigeerd zou worden.

Komende week zal ik de luchtkwaliteit in de slaapkamers checken een CO2 meter.

Peter-Paul

[ Voor 8% gewijzigd door padb op 14-11-2023 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeinovanderMeer
  • Laatst online: 01-09 21:33
Ik heb ook getracht om met een PM6252B de ventilatie debieten per ventiel te meten. Hier hangt een zehnder Q350 die een eigen flow regeling heeft, voor de metingen heb ik deze op 250 kuub ingesteld. Het totaal wat ik meet met mijn PM6252B is echter maar ~150 kuub, een enorm verschil.

Ik verdenk zelf het relatief kleine oppervlakte van de PM6252B hiervan, deze veroorzaakt een te groot drukverschil waardoor het debiet van het ventiel tijdens meten wijzigt.

Zijn er meer die een dergelijk verschil hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jassie256
Andrehj schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:23:
[...]

Hier eenzelfde probleem. Buizen (75mm) zijn te klein waardoor er niet genoeg toevoer van frisse lucht is en/of deze veel geluid maakt.
Met een Awair air meet ik 's nachts de CO2. Deze is vaak rond de 1150-1300 gedurende de nacht. waarbij de HRU350 vaak aanslaat en soms zelfs op 'powerstand (3)' gaat waardoor we wakker worden. Maar ook het opschakelen naar #2 veroorzaakt simpelweg veel geluid.

Heb gedacht: kan ik niet beter de lucht afzuigen (minder geluid) zodat er onder de deur door weer frisse lucht binnenkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
jassie256 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:00:
[...]

Hier eenzelfde probleem. Buizen (75mm) zijn te klein waardoor er niet genoeg toevoer van frisse lucht is en/of deze veel geluid maakt.
Met een Awair air meet ik 's nachts de CO2. Deze is vaak rond de 1150-1300 gedurende de nacht. waarbij de HRU350 vaak aanslaat en soms zelfs op 'powerstand (3)' gaat waardoor we wakker worden. Maar ook het opschakelen naar #2 veroorzaakt simpelweg veel geluid.

Heb gedacht: kan ik niet beter de lucht afzuigen (minder geluid) zodat er onder de deur door weer frisse lucht binnenkomt?
En waar ga je inblazen dan? Hoe voorkom je dat je niet al vuile lucht van anderw ruimtes aanzuigt?

1 Tip:stuur de WTW traploos aan obv de CO2 waarde: als hij langszaam optoert heb je wellicht niet dat je er wakker van word.

Hier tikken we met z’n drieeen (1 baby) op slaapkamer ook de 1400 aan af en toe, WTW loopt dan voluit. Geluid is er nauwelijks, 1 ventiel met de 92mm slang, zo’n 5 meter van het plenum.
Maar denk dat ik het debiet nog wat hoger moet afregelen voor dit ventiel, hier ook nog niets ingeregeld :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jassie256
bbbrumbrum schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:56:
[...]

En waar ga je inblazen dan? Hoe voorkom je dat je niet al vuile lucht van anderw ruimtes aanzuigt?

1 Tip:stuur de WTW traploos aan obv de CO2 waarde: als hij langszaam optoert heb je wellicht niet dat je er wakker van word.

Hier tikken we met z’n drieeen (1 baby) op slaapkamer ook de 1400 aan af en toe, WTW loopt dan voluit. Geluid is er nauwelijks, 1 ventiel met de 92mm slang, zo’n 5 meter van het plenum.
Maar denk dat ik het debiet nog wat hoger moet afregelen voor dit ventiel, hier ook nog niets ingeregeld :$
Helaas is het ventiel hier wel een mooie 125mm, maar de slang zelf 70mm, waar volgens de fabrikant maar 34M^3/u doorheen kan.

Traploos aansturen gaat niet lukken bij de HRU350, deze heeft simpelweg 3 standen

Mijn idee mbt vuile lucht was: Als wij in onze slaapkamer liggen zal het CO2 level in de rest van het huis, bijna alles 1 open ruimte, vast schonere lucht zijn dan onze slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
jassie256 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 23:03:
[...]

Helaas is het ventiel hier wel een mooie 125mm, maar de slang zelf 70mm, waar volgens de fabrikant maar 34M^3/u doorheen kan.

Traploos aansturen gaat niet lukken bij de HRU350, deze heeft simpelweg 3 standen

Mijn idee mbt vuile lucht was: Als wij in onze slaapkamer liggen zal het CO2 level in de rest van het huis, bijna alles 1 open ruimte, vast schonere lucht zijn dan onze slaapkamer.
Itho Daalderop - open source wifi control add-on module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jassie256
Werkt simpelweg hetzelfde als de fysieke remote voor mijn model helaas. Dus geen variabele aansturing mogelijk zover ik weet.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste