Acties:
  • 0Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 21:12
@lithoijen

Zou je dan niet gewoon verse buitenlucht naar binnen laten gaan in plaats van die afgekoelde vieze afvoerlucht?

Overigens kun je in je keuken ook een 2e doorvoer maken met een klep.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 21:21
@FRANQ Dat is ook een optie, maar heeft als nadeel dat ik weer een gat in de buitenschil moet maken.

In optie 1 word er buiten de kookluchtafzuiging (die meer dan genoeg lucht afvoert volgens de wtw richtlijnen) helemaal geen lucht afgevoerd, dus ook geen vuile lucht gerecycled

In optie 2 zal de lucht naar mijn verwachting nauwelijks "vies" zijn. Er wordt gewoon verse lucht aangevoerd door de wtw (co2 gestuurd) , en er is behoorlijk wat afvoer via de kooklucht afzuiging. er wordt wel wat lucht door het huis rondgepompt maar die zal niet vuiler of schoner zijn dan de gemiddelde lucht in het huis.

[Voor 3% gewijzigd door lithoijen op 08-06-2021 16:25]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 12-07 14:27
lithoijen schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:25:
Nu verwacht ik mogelijk wat problemen zodra de bora met afzuiging naar buiten hier wordt geïnstalleerd. Ondanks dat mijn huis niet 100% luchtdicht is verwacht ik dat de 500 kuub/uur van een Bora toch voor teveel onbalans gaat zorgen. Nu had ik het volgende bedacht
In mijn optiek is het allebei verre van optimaal (lees prutswerk) als je het zo denkt op te lossen.

Als je een additionele afvoer naar buiten neerzet moet je er simpelweg voor zorgen dat je voldoende lucht aanvoert om de balansregeling van je WTW niet te verstoren. En dat doe je niet door de WTW afzuiging af te sluiten (werkt lekker voor je WTW) of reeds afgezogen lucht weer je huis in te blazen (en dan ook nog aan de andere kant van je huis). Maar gewoon door schone lucht toe te voegen gedurende de tijd dat je keuken afzuiging aanstaat.

En dan gewoon simpel met een rooster of een raam (!) dat je openzet. Liefst zo dicht mogelijk bij je keukenafzuiging.

Echt spannend is het allemaal niet.... in de laagste stand als je alleen een beetje kookcondens afzuigt het je gedurende een korte kookperiode helemaal niets aanvullends nodig. Alleen als je flink gaat afzuigen is een open raampje wel zo prettig voor de goede werking van al je ventilatie.

Voor de kosten maakt het amper wat uit als er af en toe een half uurtje een keukenraam openstaat.... dan heb je hooguit als het buiten vriest wat minder voordeel van je WTW. Kost je schat ik nog geen tientje per jaar aan extra stookkosten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FRANQ
lithoijen schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:48:
@FRANQ Dat is ook een optie, maar heeft als nadeel dat ik weer een gat in de buitenschil moet maken.

In optie 1 word er buiten de kookluchtafzuiging (die meer dan genoeg lucht afvoert volgens de wtw richtlijnen) helemaal geen lucht afgevoerd

In optie 2 zal de lucht naar mijn verwachting nauwelijks "vies" zijn. Er wordt gewoon verse lucht aangevoerd door de wtw (co2 gestuurd) , en er is behoorlijk wat afvoer via de kooklucht afzuiging. er wordt wel wat lucht door het huis rondgepompt maar die zal niet vuiler of schoner zijn dan de gemiddelde lucht in het huis.
Als je de afvoerbuis kan aftakken, kun je de toevoerbuis ook aftakken.
Dus pak dan de verse lucht toevoer en zet daar een T stuk in met een elektrische klep die de 2e aansluiting op de T open zet. Dan kan de wtw zijn ding doen, en kan via het t-stuk de extra afgezogen lucht door de bora toegevoerd worden.

Maar het is verre van optimaal omdat er veel afstand tussen zit.

Eigenlijk zoek je dit systeem.
Gesloten is de schil van het huis dicht en geisoleerd.

https://www.naber.de/nl-b...-muurdoorvoerunit-s13823/

:)

[Voor 7% gewijzigd door FRANQ op 08-06-2021 16:03]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• lithoijen
@FRANQ Dat is ook een goede optie! De afstand lijkt me geen probleem. Ik verwacht dat er toch wel een mooie balans ontstaat. De extra lucht van de by pass stroomt via de open trap naar de afzuiging in de wc's, berging en badkamer (nauwelijks weerstand door de trappenhal). De ingeblazen lucht door de wtw in de woonkamer kan dan 100% naar de keuken tbv de afzuiging van de wtw en kooklucht afzuiging. Dat zou al behoorlijk moeten schelen.

Lijkt me toch een nettere (maar ingewikkeldere) oplossing dan een open raam. Omdat het geautomatiseerd kan worden vergeet je geen ramen dicht te doen. De (extra) buitenlucht(koud) stroom binnen in onverwarmde ruimtes en vermengt zich met de warmere binnenlucht voordat deze leefruimtes bereikt (meer confort)

Ik vind wat knutselen ook wel leuk als ik tot een goede oplossing kom die vergelijkbaar presteert met een dure koop oplossing. Ik heb nog een gestuurde klep liggen die mogelijk geschikt is (helaas wel met een MP bus aansturing ipv iets zoals 0-10v, daar moet ik nog eens induiken)

[Voor 41% gewijzigd door lithoijen op 08-06-2021 16:24]

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
FRANQ schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:00:
[...]

Dus pak dan de verse lucht toevoer en zet daar een T stuk in met een elektrische klep die de 2e aansluiting op de T open zet. Dan kan de wtw zijn ding doen, en kan via het t-stuk de extra afgezogen lucht door de bora toegevoerd worden.

Maar het is verre van optimaal omdat er veel afstand tussen zit.

Eigenlijk zoek je dit systeem.
Gesloten is de schil van het huis dicht en geisoleerd.

https://www.naber.de/nl-b...-muurdoorvoerunit-s13823/

:)

[YouTube: Naber BIXO Balance® - Dutch]
Mooi systeem, maar kost dat daadwerkelijk 2000 euro?

Dan is een terugslagklep in je uitblaas en een raampje open bij hevige kookdampen nog wel acceptabel :+

• FRANQ
Wolly schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 09:27:
[...]

Mooi systeem, maar kost dat daadwerkelijk 2000 euro?

Dan is een terugslagklep in je uitblaas en een raampje open bij hevige kookdampen nog wel acceptabel :+
Tsja het is een oplossing voor mensen met een "luchdicht" huis die toch kookdampen naar buiten willen afzuigen.
Beter te duur dan niet te koop. :+

Zelf heb ik gewoon een gat van ø150 door mijn gevel geploft, en hier de afzuigkap op aangesloten.
Die 1 a 2 euro warmteverlies per jaar zal me aan mijn reet roesten. :X

• Rockster
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 22:13
Ik heb deze in ons luchtdicht huis gebouwd: https://www.berbel-afzuig...accessoires/muurdoorvoer/

Daarnaast een electrisch dakraam die (in de toekomst :P) automatisch opengaat als de afzuiging aangaat.

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
FRANQ schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 09:34:
[...]

Tsja het is een oplossing voor mensen met een "luchdicht" huis die toch kookdampen naar buiten willen afzuigen.
Beter te duur dan niet te koop. :+

Zelf heb ik gewoon een gat van ø150 door mijn gevel geploft, en hier de afzuigkap op aangesloten.
Die 1 a 2 euro warmteverlies per jaar zal me aan mijn reet roesten. :X
Ik bedenk mij net n.a.v. jouw reactie dat het inderdaad ook makkelijker kan.

Bij de aanzuigpijp van de WTW een T stuk plaatsen met daarop een gemotoriseerde regelklep.

Afzuiger aan, regelklep open en de frisse buitenlucht kan vrijuit door het huis heen richting afzuigkap worden gezogen, de afzuigkap die dus met een afzuigpijp door de gevel heen blaast.

Afzuigkap uit, regelklep weer automatisch dicht.

Met een paar sonoff apparaten is dit prima te regelen in je domotica.

• FRANQ
Wolly schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 14:32:
[...]

Ik bedenk mij net n.a.v. jouw reactie dat het inderdaad ook makkelijker kan.

Bij de aanzuigpijp van de WTW een T stuk plaatsen met daarop een gemotoriseerde regelklep.

Afzuiger aan, regelklep open en de frisse buitenlucht kan vrijuit door het huis heen richting afzuigkap worden gezogen, de afzuigkap die dus met een afzuigpijp door de gevel heen blaast.

Afzuigkap uit, regelklep weer automatisch dicht.

Met een paar sonoff apparaten is dit prima te regelen in je domotica.
Dat is wat ik je in mijn vorige post voorstelde.
Ik denk dat dit inderdaad een van de meest voordelige oplossingen is.
Mooiste is nog als je die buis in je keuken kan laten uitkomen.
Dan trek je al die koude lucht niet door heel je huis heen.

Mijn huis is niet luchtdicht, en dat zal het ook nooit worden zonder een grondige renovatie.
Dus ik heb makkelijk praten met mijn gat in de muur.
Maar het is 10jr terug al gerenoveerd, en toen speelde luchtdichtheid en isolatie nog minder.
(De aannemer vond al dat ik ver ging met isolatie...)
FRANQ schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:00:
[...]

[YouTube: Naber BIXO Balance® - Dutch]

[Voor 9% gewijzigd door FRANQ op 17-06-2021 15:21]

• rolandmegens
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 13:25
lithoijen schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:25:
Misschien is dit niet de juiste plek, maar ik verwacht dat hier de kenners zitten. Ik heb mijn WTW op het moment basaal ingeregeld met alle tips hier ging dat eigenlijk vanzelf. Dit moet nog een keer over wanneer alle deuren hangen, maar voor nu klopt het eigenlijk al heel aardig.

Nu verwacht ik mogelijk wat problemen zodra de bora met afzuiging naar buiten hier wordt geïnstalleerd. Ondanks dat mijn huis niet 100% luchtdicht is verwacht ik dat de 500 kuub/uur van een Bora toch voor teveel onbalans gaat zorgen. Nu had ik het volgende bedacht, misschien dat daar door jullie eens op geschoten kan worden:

Optie 1: ik blokkeer met een automatische afsluiter de afvoer richting de wtw zodra de kookluchtafzuiging wordt opgestart. De inblaas blijft actief, zo wordt voor een disbalans in aan en afvoer door de WTW gecreëerd die voor een aanzienlijk deel van de lucht voor de kookplaatafzuiging zorgt. Eventueel nadeel, loopt de afzuigventilator niet heet door gebrek aan luchtflow?
[Afbeelding]

Optie 2: Ik voorzie op zolder in een afsluiter tussen de WTW en de ruimte. Deze afsluiter wordt open gestuurd zodra de kookluchtafzuiging geactiveerd wordt.Zo kan afgezogen lucht terug het huis in stromen ipv naar buiten. Zo kan de kooklucht afzuiging aan genoeg lucht komen. Eventueel nadeel: er kan koude lucht door het afvoerkanaal vanuit buiten worden aangezogen wat eventueel condensatie problemen kan veroorzaken.
[Afbeelding]
Sorry voor de low tech schetsjes.

Zou 1 van de opties kunnen werken en welke zou de voorkeur moeten hebben?
Persoonlijk zou ik zeer sterk aanraden om de bora als recirculatie te doen, en niet naar buiten. Wij hebben dit ook gedaan icm een WTW, werkt perfect! Die filters werken echt super, dus je ruikt er niks van. En je verstoort niet je complete ventilatie balans.
Dan zou ik wel aanraden dat je hem uit laat blazen achter de gehele plint, dan heb je niet op 1 plek een sterke stroming (bij ons blaast hij over de gehele kookeiland bij de plint uit)

• lithoijen
@rolandmegens Bedankt voor je advies, maar recirculatie gaat het echt niet worden. Koken is de grootste bron van fijnstof in huis, dat blaas ik liever naar buiten, net zoals het officiële advies vanuit TNO dat aanraad

• Tijntje
  • Laatst online: 15-09 17:58

Tijntje

Hello?!

Voor ons nieuwbouw huis hebben we een aantal kanalen moeten verleggen en verlengen waardoor de oorspronkelijke inregeling totaal niet meer klopt.
Weet iemand een goed adres die dit kunnen doen?

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

• Tijntje
  • Laatst online: 15-09 17:58

Tijntje

Hello?!

Tijntje schreef op maandag 12 juli 2021 @ 16:51:
Voor ons nieuwbouw huis hebben we een aantal kanalen moeten verleggen en verlengen waardoor de oorspronkelijke inregeling totaal niet meer klopt.
Weet iemand een goed adres die dit kunnen doen?
Even een kleine kick van mij zelf.

Ben voor de omgeving Waalwijk opzoek naar een bedrijf of iemand die de inregeling van de ventielen zou kunnen doen.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

• RemySoeters
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 13:27
Tijntje schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:24:
[...]

Even een kleine kick van mij zelf.

Ben voor de omgeving Waalwijk opzoek naar een bedrijf of iemand die de inregeling van de ventielen zou kunnen doen.
Ik zou even contact opnemen met ventilatieland. Laatst contact gehad met dezelfde vraag en zij hebben mij doorverwezen naar een installateur in de buurt.

• FRANQ
Ik heb inmiddels een itho service tool gekocht.
Ga ff een laptop ervoor optuigen, en kijken wat ik ermee kan.

Zal dat binnenkort hier laten weten.

Misschien dat ik hem binnenkort ook wel wil uitlenen tegen een kleine vergoeding om de aanschaf een beetje te compenseren.

Geen idee hoe daar hier over gedacht wordt.
(Of dat mag)

• FRANQ
Moet ff kicken,

Is er iemand in het bezit van passwoorden voor de itho service tool voor de demandflow en de hru?

De software is blijkbaar dichtgetimmerd en je moet als officieel installateur een cursus doen waarna je de code krijgt.
(170 euro in de sloot op het moment...)

*knip*
Illegale zaken voorstellen mag dus niet.

[Voor 17% gewijzigd door tweakduke op 15-08-2021 13:38]

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 16:19

vso

raap voor zijn recht

weten jullie of er ventielen zijn die elektronisch bestuurbaar zijn

ik weet dat deze er zijn https://nl.aliexpress.com/item/4001298107877.html
maar dit is "open" of "dicht" .. er is geen regeling van hoeveelheid. lucht in een ruimte.

wat zou ik het beste kunnen nemen om 100mm buis wat slimmer te regelen

btw voor rechthoekige buizen is daar ook elektronische flow control ?

Ik heb een anometer maar wat regelen zou handig zijn (bv stankproductie in de afzuiglocatie(s) die je dan bv 30min - uur geautmagiseerd af laat zuigen ..

Gevonden gramatica fouten, mag je houden

• The Lord
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 21:44
vso schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 16:54:
weten jullie of er ventielen zijn die elektronisch bestuurbaar zijn

ik weet dat deze er zijn https://nl.aliexpress.com/item/4001298107877.html
maar dit is "open" of "dicht" .. er is geen regeling van hoeveelheid. lucht in een ruimte.

wat zou ik het beste kunnen nemen om 100mm buis wat slimmer te regelen

btw voor rechthoekige buizen is daar ook elektronische flow control ?

Ik heb een anometer maar wat regelen zou handig zijn (bv stankproductie in de afzuiglocatie(s) die je dan bv 30min - uur geautmagiseerd af laat zuigen ..
Zoeken op VAV of variable volume regelaar.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 16:19

vso

raap voor zijn recht

The Lord schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 17:54:
[...]

Zoeken op VAV of variable volume regelaar.
dank is groot voor het antwoord

Gevonden gramatica fouten, mag je houden

Pagina: 1 2 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee