Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 130 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.800.309 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
hallom schreef op zondag 22 november 2020 @ 15:00:
We weten al ongeveer hoe we de keuken willen hebben, dus dat scheelt. Wat kunnen we het beste doen?
Zoek even terug in het topic. Dit is al vaker voorbij gekomen.

Ivm de vloerverwarming is het toch wel handig om vast een indeling van de keuken te hebben. Materiaal en kleuren etc kun je allemaal later wel uitzoeken, maar leidingen verleggen kan lastig worden.

Ik had zelf ook maar 3 weken de tijd (en in die tijd moest ook de badkamer). Wij hebben bij een keukenzaak een indeling gemaakt en daarvan de technische tekening gekregen voor (volgens mij) 250 euro. Met de belofte dat die kosten verrekend worden bij aanschaf van de keuken. En als we niet terug zouden komen dan even goede vrienden.

[ Voor 39% gewijzigd door Farmerwood op 22-11-2020 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 08:00
@hallom ik heb uiteindelijk een keuken ergens anders gekocht, en een bureau ingeschakeld om deze in te tekenen in onze ruimte. (Ik heb het toevallig net in het keuken topic gezet mocht je willen zien hoe dat eruit ziet): https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/64804794) Kostte me in dit geval €300, kan denk ik goedkoper maar ik had hier wat specifieke eisen voor.

Vervolgens is de bouwer daar doorheen gegaan en had nog een aantal zeer goede punten die we mee genomen hebben.

We zijn nog behoorlijk wat veranderingen aan het doorvoeren binnen de mogelijkheden die er hebben en dat gaat prima. Al met al ben ik blij dat we geen standaard opstelling hebben genomen en later zelf zijn gaan klooien met leidingen, de juiste groepen creëren etc! Zeker ook gezien ze vloerverwarming niet door leggen onder de kasten en we nu zeker weten dat de groepenverdeling helemaal klopt.

Maar 2 weken is er erg weinig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-06 22:13
Als wij geen keuken nemen van het project, dan moeten we een installatietekening overhandigen van de keukenleverancier, zodat ze wel alvast de elektra en leidingwerk op de juiste punten kunnen plaatsen. Voor deze tekening hebben we echter maar 1 a 2 weken de tijd, omdat de bouw al is begonnen.

Neem aan dat de keukenleverancier niet meteen de installatietekening gaat maken indien we niets kopen en wij gaan niet in 1 week tijd een keuken kopen. Dat is gekkenwerk.

We weten al ongeveer hoe we de keuken willen hebben, dus dat scheelt. Wat kunnen we het beste doen?

1) Naar de keukenboer gaan voor een 3D render en een technische installatietekening elders laten maken a.d.h.v. dat 3D model (zoals hier)
2) Gewoon de standaardinstallatie accepteren en het leidingwerk laten afdoppen. Dan hebben we nog 2 jr de tijd om over een keuken na te denken en kunnen we i.o.m. de keukenboer het leidingwerk/de elektra nog aanpassen voordat ze de keuken komen installeren. Is dat laatste nog heel duur, als je dit laat uitvoeren door de keukenleverancier? En kan dat achteraf aanpassen nog veel gedoe opleveren?
Zie stukje hierboven.

Als je een duidelijk idee hebt van de opstelling, kan je via https://technischekeukentekening.nl/ een tekening laten maken voor 175€.
Wij ook zojuist gedaan en binnen 4 dagen (na enkel mails heen en weer over de definitieve opstelling) de tekening in de bus.

Je kan alleen niet meer de opstelling van de apparaten in grote mate veranderen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-06 22:13
Iemand ervaring met deze partij:
https://www.bhgtraprenovatie.nl/actie.html

Een stuk goedkoper dan Stairz of Upstairs, etc. Mogelijk omdat ze niet in een bekend TV programma zitten? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFox91
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:12
Mijn projectkeukenleverancier wilde ook geen installatietekenin maken voordat ik tekende, maar die tekening was nodig voor de bouwer om de aanpassingskosten uit te rekenen en de verkoper wist niet hoeveel dat zou worden en zou wel 2k kunnen zijn. Daar ging ik tegenin want ik ga geen blanco check uitschrijven terwijl de bouwer en de keukenleverancier toch zo goed samenwerken? (Kosten zijn 500 euro om elders een keuken uit te zoeken, vanwege coördinatiekosten.) Uiteindelijk ging de keukenleverancier overstag, ze hadden denk ik geschat dat ik toch daar wel ging kopen. Het kost het nou ook weer niet zoveel tijd als je alle data al paraat hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rtoo
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 06:29

Rtoo

Youtube - Triple Dutch

Anoniem: 36835 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 14:07:
Ik vraag me overigens wel af hoe kleurvast keramisch parket is. M'n gevoel zegt 100% kleur vast, iemand hier ervaring mee?
Hier nu 4 jaar keramisch parket. Geen kleurverschil te zien onder kleed en bank etc. Super blij mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
Rtoo schreef op zondag 22 november 2020 @ 18:59:
[...]

Hier nu 4 jaar keramisch parket. Geen kleurverschil te zien onder kleed en bank etc. Super blij mee!
Wij hebben in onze huidige woning keramisch parket op de badkamer, nul kleurverschil na 6 jaar. Daarnaast verlijmde PVC, in de woonkamer, inmiddels 4 jaar en hier is ook geen krasje of kleurverschil te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

-

[ Voor 100% gewijzigd door icyx op 22-11-2020 21:46 ]

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:21
Staat bij jullie in de kao met welke epc de woning gebouwd wordt? Ik koop de woning met epc=0 maar dat lijkt alleen in de folders/website te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-06 19:54

siemenz

Koetje

wortelsoft schreef op maandag 23 november 2020 @ 06:55:
Staat bij jullie in de kao met welke epc de woning gebouwd wordt? Ik koop de woning met epc=0 maar dat lijkt alleen in de folders/website te staan.
Er wordt in de kao neem ik aan naar wat bijlagen verwezen ? Staat t daar niet bij

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:55

HellBeast

Oh My GoT!

Ik zou het navragen bij de klantbegeleider van de bouwer. Liefst via mail, zodat je het bevestigd hebt.

Ik zag in onze epc berekening dat er een 150L vat in stond voor de bodem/warmtepomp, terwijl ons initieel was gemeld dat het een 200L vat zou zijn. Bij de klant begeleider gemeld en die heeft de fout in de epc berekening erkent en we hebben nu zwart op wit dat we een 200L vat krijgen.

Er gaat wel eens iets fout, dus erbovenop zitten is zeker goed.

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-05 22:03
Bij ons staat het in de TO

[ Voor 33% gewijzigd door hallom op 23-11-2020 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:21
siemenz schreef op maandag 23 november 2020 @ 07:49:
[...]

Er wordt in de kao neem ik aan naar wat bijlagen verwezen ? Staat t daar niet bij
Ik moet nog een keer goed kijken, maar ik heb in de meeste pdf's gezocht op epc, maar kwam het niet tegen alleen in de begeleidende brief in de digitale koopmap staat dat niet alle opties mogelijk zijn vanwege epc=0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Wat is de handigste/snelste/beste manier om bij de voorschouw en/of oplevering van het huis de vloervervarming te controleren?
Voor we de vloeren gaan leggen wil ik zeker weten dat die goed functioneert.

Ik zie dat Boels een warmtebeeldcamera te huur heeft voor 127 euro per dag. Wellicht een idee om die samen met de buren te huren. Dat scheelt qua kosten ook weer.

Andere opties?

[ Voor 3% gewijzigd door Farmerwood op 23-11-2020 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
Via de gemeente kun je de EPC berekening ook opvragen, die heeft deel uit gemaakt van de vergunningaanvraag. Met de berekening weet je niet alleen de score maar ook hoe deze tot stand is gekomen. Dus met welke isolatiewaarden, ventilatie-installatie, luchtdichtheid en energieopwek er is gerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 07:55
Farmerwood schreef op maandag 23 november 2020 @ 08:55:
Wat is de handigste/snelste/beste manier om bij de voorschouw en/of oplevering van het huis de vloervervarming te controleren?

Ik zie dat Boels een warmtebeeldcamera te huur heeft voor 127 euro per dag. Wellicht een idee om die samen met de buren te huren. Dat scheelt qua kosten ook weer.

Andere opties?
Als er verdelers met flowmeters zijn toegepast is dat eenvoudig. De pomp aanzetten en controleren of alle flowmeters daadwerkelijk een flow aangeven.

Bij verdelers zonder flowmeters is dat een stuk lastiger. Vraag de bouwer om de CV de ochtend voor oplevering op te stoken. Dan kun je voelen of alle retourslangen warm zijn.

Formeel is het sinds maart dit jaar verplicht om een verwarmingsysteem waterzijdig in te regelen voor oplevering, maar het gebeurt vaak nog niet.

Aan de slangen in de vloer ga je toch niets meer kunnen veranderen helaas. Het kan zomaar zijn (zoals bij mij) dat op de tekeningen staat dat de slangen 10 cm hart op hart liggen, maar dat de daarwerkelijke situatie 15 cm hart op hart is. Waarschijnlijk staat echter nergens in de documentatie wat de afgesproken waarde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-06 22:34
@Blihi Heb je geen poot om op te staan in zo'n geval? Volgens onze kopersbegeleider wordt het waarschijnlijk 10cm HoH en dit laten ze aan de installateur over, maar er staat nergens in de documenten vastgelegd hoe de VV wordt aangelegd. Ik neem toch aan dat de aannemer bepaalde voorwaarden stelt aan de installateur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:39
mister_S schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:08:
@Blihi Heb je geen poot om op te staan in zo'n geval? Volgens onze kopersbegeleider wordt het waarschijnlijk 10cm HoH en dit laten ze aan de installateur over, maar er staat nergens in de documenten vastgelegd hoe de VV wordt aangelegd. Ik neem toch aan dat de aannemer bepaalde voorwaarden stelt aan de installateur?
In het TO van je huis staat waarschijnlijk dat vertrekken bij gelijktijdige verwarming bij een buitentemperatuur van maximaal -10C tot een bepaalde temperatuur verwarmd kunnen worden. Dat is waar je de aannemer op mag afrekenen. Overigens is 15cm geen enkel probleem in moderne nieuwbouw, zeker in huizen met HR+++ en balansventilatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Farmerwood schreef op maandag 23 november 2020 @ 08:55:

Andere opties?
Ik heb om te bepalen welke ventielen voor welke ruimte zijn een infrarood thermometer van aliexpress gebruikt. Je kunt dan iig checken of de vloer warm is door op de vloer te richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDonkey
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-06 23:14
hansgrave schreef op maandag 23 november 2020 @ 08:58:
[...]

Via de gemeente kun je de EPC berekening ook opvragen, die heeft deel uit gemaakt van de vergunningaanvraag. Met de berekening weet je niet alleen de score maar ook hoe deze tot stand is gekomen. Dus met welke isolatiewaarden, ventilatie-installatie, luchtdichtheid en energieopwek er is gerekend.
Hoe vraag je deze bij de gemeente op? Welke gegevens heb ik dus nodig om achter de vergunningsaanvraag te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Blihi schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:04:
[...]
Als er verdelers met flowmeters zijn toegepast is dat eenvoudig. De pomp aanzetten en controleren of alle flowmeters daadwerkelijk een flow aangeven.

Bij verdelers zonder flowmeters is dat een stuk lastiger. Vraag de bouwer om de CV de ochtend voor oplevering op te stoken. Dan kun je voelen of alle retourslangen warm zijn.

Formeel is het sinds maart dit jaar verplicht om een verwarmingsysteem waterzijdig in te regelen voor oplevering, maar het gebeurt vaak nog niet.
Helaas geen flowmeters op de verdeler. Het is er een van RIHO.

We hebben geen CV, maar warmtenet. Kan idd vragen om van te voren de verwarming aan te zetten.
Ik neem toch aan dat de aannemer bepaalde voorwaarden stelt aan de installateur?
Bij ons staat er alleen een gegarandeerde temperatuur en hoe ze die leveren is aan de installateur. In onze papieren staat niks over de HoH afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
MadDonkey schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:13:
[...]

Hoe vraag je deze bij de gemeente op? Welke gegevens heb ik dus nodig om achter de vergunningsaanvraag te komen?
Hier in Nijmegen kun je die vergunning gewoon via de website van de gemeente opvragen. Hoef je niet eens voor in te loggen, want is openbare info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
[...]

Je kunt bij de gemeente inzage vragen in de vergunning, zie de site van je gemeente. Je moet hiervoor vaak telefonisch een afspraak maken. Inzage is kosteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
Farmerwood schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:18:
[...]

Hier in Nijmegen kun je die vergunning gewoon via de website van de gemeente opvragen. Hoef je niet eens voor in te loggen, want is openbare info.
Nijmegen loopt hier mee voorop, super service! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Nee, je hebt geen poot om op te staan inderdaad.
MarcoC schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:11:
[...]

In het TO van je huis staat waarschijnlijk dat vertrekken bij gelijktijdige verwarming bij een buitentemperatuur van maximaal -10C tot een bepaalde temperatuur verwarmd kunnen worden. Dat is waar je de aannemer op mag afrekenen. Overigens is 15cm geen enkel probleem in moderne nieuwbouw, zeker in huizen met HR+++ en balansventilatie.
Klopt, alleen heb ik geen balansventilatie, maar een gewoon C systeem en HR++ glas, dus geen triple glas.

Ik heb de aannemer in ieder geval (in overleg met woningborg) gevraagd om documentatie op te leveren waaruit blijkt dat de woning inderdaad voldoende verwarmd kan worden met de huidige installatie.

Mijn eigen berekeningen laten zien dat dit waarschijnlijk wel lukt, maar het is natuurlijk van de zotte dat ik dat moet controleren. De tekeningen van de installateur laten 10 cm zien, daarop zijn dus berekeningen uitgevoerd. De uitvoering is 15 cm. Dat is misschien genoeg, maar zou best eens onvoldoende kunnen zijn. Dat moet in ieder geval uitgerekend worden.

In ons project is de installateur een regelrechte prutser geweest. Vrijwel niets is volgens tekeningen aangelegd. Een mooi voorbeeld is de ventilatie, die zijn debiet niet kan halen (een 400 m3/uur box die maximaal 300 m3/uur afzuigt) en 24 volt thermische motoren op de vloerverwarming aangesloten op een 230 volt regelaar....

Zie voor mijn vloerverwarming hier: Honeywell zoneregeling uitbreiden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

[...]

Volgens mij worden deze op https://www.overheid.nl/aankondigingen-over-uw-buurt.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:39
Blihi schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:21:
[...]

Klopt, alleen heb ik geen balansventilatie, maar een gewoon C systeem en HR++ glas, dus geen triple glas.

Ik heb de aannemer in ieder geval (in overleg met woningborg) gevraagd om documentatie op te leveren waaruit blijkt dat de woning inderdaad voldoende verwarmd kan worden met de huidige installatie.

Mijn eigen berekeningen laten zien dat dit waarschijnlijk wel lukt, maar het is natuurlijk van de zotte dat ik dat moet controleren. De tekeningen van de installateur laten 10 cm zien, daarop zijn dus berekeningen uitgevoerd. De uitvoering is 15 cm. Dat is misschien genoeg, maar zou best eens onvoldoende kunnen zijn. Dat moet in ieder geval uitgerekend worden.

In ons project is de installateur een regelrechte prutser geweest. Vrijwel niets is volgens tekeningen aangelegd. Een mooi voorbeeld is de ventilatie, die zijn debiet niet kan halen (een 400 m3/uur box die maximaal 300 m3/uur afzuigt) en 24 volt thermische motoren op de vloerverwarming aangesloten op een 230 volt regelaar....

Zie voor mijn vloerverwarming hier: Honeywell zoneregeling uitbreiden
Ik snap dat je weinig vertrouwen hebt in de kunsten van de aannemer in dit geval. Jouw setup is overigens bijna hetzelfde als die van mij :P . Zelfde ketel, thermostaten en regelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDonkey
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-06 23:14
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:29
Als die vergunning nog niet is aangevraagd gaan ze dat nooit meer halen voor het einde van het jaar met bezwaarperiode e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02:25
Farmerwood schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:16:
[...]

Helaas geen flowmeters op de verdeler. Het is er een van RIHO.

We hebben geen CV, maar warmtenet. Kan idd vragen om van te voren de verwarming aan te zetten.

[...]

Bij ons staat er alleen een gegarandeerde temperatuur en hoe ze die leveren is aan de installateur. In onze papieren staat niks over de HoH afstand.
Zit er een aanvoer en/of afvoer temperatuur indicator op de verdeler?
Je kan ook even de leidingen met de hand voelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
Het grootste voordeel van een kleinere HoH is toch dat je aanvoertemp een stuk lager kan zijn en dus de WP efficiënter werkt? Ik neem aan dat de gegarandeerde temperatuur ook met HoH afstanden van 15cm+ kunnen worden behaald. Ik kan er toch niets aan veranderen, dus ik hoop op een prima installateur :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
SquareOne schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:49:
[...]

Als die vergunning nog niet is aangevraagd gaan ze dat nooit meer halen voor het einde van het jaar met bezwaarperiode e.d.
Neem aan dat het moment van aanvraag leidend is en niet het moment van verlening van de vergunning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Als die woning door omstandigheden EPC=0 ipv EPC=0,4 moet gaan worden, moet die terug naar de tekentafel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
MarcoC schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:27:
[...]
Ik snap dat je weinig vertrouwen hebt in de kunsten van de aannemer in dit geval. Jouw setup is overigens bijna hetzelfde als die van mij :P . Zelfde ketel, thermostaten en regelaar.
De oorspronkelijke versie, of de huidige?
mister_S schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:06:
Het grootste voordeel van een kleinere HoH is toch dat je aanvoertemp een stuk lager kan zijn en dus de WP efficiënter werkt? Ik neem aan dat de gegarandeerde temperatuur ook met HoH afstanden van 15cm+ kunnen worden behaald. Ik kan er toch niets aan veranderen, dus ik hoop op een prima installateur :)
Klopt, maar ik heb nog gewoon een ouderwetse gasketel.

Op dit moment stook ik met een aanvoertemperatuur van 32 graden en een delta-T van 8.2 Dat houdt het huis prima op temperatuur, dus ik verwacht geen problemen in de toekomst.

De omschakeling naar warmtepompen is voor veel installateurs erg moeilijk. Je moet namelijk totaal andersom gaan denken, maar we dwalen af :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Ascension schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:13:
[...]

Neem aan dat het moment van aanvraag leidend is en niet het moment van verlening van de vergunning.
Meestal wel ja. Daarom was er ook een run op aanvragen voor bouwvergunningen voor 1 juli 2018. Per 1 juli 2018 moesten woningen gasloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Ascension schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:13:
[...]

Dat lijkt me ook. Anders wordt het wel heel makkelijk om te regelen dat iemand bezwaar gaat maken om zo de aanvraag iets verder te rekken met alle mogelijk gevolgen van dien voor de bouwer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansgrave
JackBol schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:17:
[...]

Als die woning door omstandigheden EPC=0 ipv EPC=0,4 moet gaan worden, moet die terug naar de tekentafel.
Voor vergunningen na 1-1-2021 gaat er veel veranderen: EPC vervalt, hiervoor komen BENG eisen. Belangrijke toevoeging is ook eisen over temperatuuroverschrijding de zgn TOjuli. Ook moeten alle woningen "afgemeld" worden na een beoordeling door een gecertificeerde deskundige. Deze toetst of alle prestaties gehaald worden, onder andere de luchtdichtheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ons project was een pilot voor dat traject. De controle op de bouw werd niet door de gemeente, maar door Woningborg verzorgd. Dat leverde voor de bouwer best wat problemen op.

Zo constateerde Woningborg in een van de woningen dat de ventilatie niet voldoende was. Het project werd dus niet afgemeld en de gemeente deed vervolgens het onderhoud van het groen naast de woningen niet.

Uiteindelijk is de ventilatie aangepast bij een van de woningen (maar dus niet bij de andere). Zij hebben een extra mechanische ventilator gekregen, die ook nog eens behoorlijk in de weg hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 29-06 01:42
Normaal gesproken heb je natuurlijk totaal niet door dat de mechanische ventilatie maar op 75% werkt, vandaar dat dat getal bij jullie bekend was.

Het lijkt alsof er bij aannemers weinig kennis is over alle (slimme) systemen van moderne huizen, het beton wordt gehesen, de stenen worden gestapeld, de (nu eenmaal verplichte) installaties worden ingebouwd en de bouwer vertrekt zonder te checken hoe goed hij het gedaan heeft. En de bewoners hebben zelf ook amper een idee.

Als bouwer zou je toch willen weten hoe goed je het gedaan hebt. Zit zelf in (elektrotechnisch) research dus snap die houding niet zo. Misschien dat er geen directe drijfveer is voor aannemers omdat ze vooral werken in grotere nieuwbouwprojecten met projectontwikkelaars en niet direct aantrekkelijk hoeven zijn voor klanten. Of is het een stukje mentaliteit en moet het 'zoals het altijd gedaan is'.

(ik hoop dat ik niet voor alle aannemers spreek en dat dit veel te kort door de bocht is)

[ Voor 5% gewijzigd door 896gerard op 23-11-2020 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nel!s
Ik hoor om mee heen dat de truc is om inregelrapporten op te vragen bij oplevering.

En dan even met de buren checken of de waarden 'toevallig' exact overeenkomen.

Vervolgens na gaan of eea naar behoren werkt.

Inregelrapporten zijn zo een halve dag werk per huis, dus dat 'schiet er weleens bij in'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Inregelrapport heb ik. Daarin staan allemaal getallen die optellen tot 300 m3/uur. Je gaat ervan uit dat dat dan klopt. Je komt er pas achter dat dat niet zo is als je, als echte tweaker, de ventilatiebox open maakt, er een zelfgeknutselde USB kabel aan hangt en de software je dan vertelt dat de automatische kalibratie steeds faalt.

Pas dan blijkt dat die box een debiet van 400 m3/uur kan halen, maar het kanalensysteem daar niet op berekend is.

In onze woonkamer/keuken haalt de ventilatie een debiet van 75 m3/uur gemeten bij oplevering. Weet ik veel of dat genoeg is. Het geheel is 75 m2 groot, dus ik vind het wat karig. Waarschijnlijk is het ventilatiesysteem berekend op de kleinste woning en zijn ze de uitbouw van 2.4 meter over de hele breedte en hoogte vergeten mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
@Blihi heb je de waardes vergeleken met wat de buren hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansgrave
Blihi schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:07:
Ons project was een pilot voor dat traject. De controle op de bouw werd niet door de gemeente, maar door Woningborg verzorgd. Dat leverde voor de bouwer best wat problemen op.

Zo constateerde Woningborg in een van de woningen dat de ventilatie niet voldoende was. Het project werd dus niet afgemeld en de gemeente deed vervolgens het onderhoud van het groen naast de woningen niet.

Uiteindelijk is de ventilatie aangepast bij een van de woningen (maar dus niet bij de andere). Zij hebben een extra mechanische ventilator gekregen, die ook nog eens behoorlijk in de weg hangt.
Dat is weer andere regelgeving: wet op kwaliteitsborging waarbij de bouwer veel meer verantwoording gaat krijgen over de kwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
nel!s schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:49:
@Blihi heb je de waardes vergeleken met wat de buren hebben?
Alle huizen zijn anders qua inhoud, dus dat is lastig vergelijken. De directe achterburen komen nog het meest in de buurt, maar die hebben ook weer de keuken anders geplaatst.

Ik maak me er niet druk om. De CO2 sensor beneden geeft geen extreme waardes en na aanpassing van de kalibratie blijft ook de badkamer niet meer vochtig. Er is een debietmeter onderweg vanuit China waarmee ik zelf kan proberen de installatie nog verder de kalibreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
Blihi schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:44:
Inregelrapport heb ik. Daarin staan allemaal getallen die optellen tot 300 m3/uur. Je gaat ervan uit dat dat dan klopt. Je komt er pas achter dat dat niet zo is als je, als echte tweaker, de ventilatiebox open maakt, er een zelfgeknutselde USB kabel aan hangt en de software je dan vertelt dat de automatische kalibratie steeds faalt.

Pas dan blijkt dat die box een debiet van 400 m3/uur kan halen, maar het kanalensysteem daar niet op berekend is.

In onze woonkamer/keuken haalt de ventilatie een debiet van 75 m3/uur gemeten bij oplevering. Weet ik veel of dat genoeg is. Het geheel is 75 m2 groot, dus ik vind het wat karig. Waarschijnlijk is het ventilatiesysteem berekend op de kleinste woning en zijn ze de uitbouw van 2.4 meter over de hele breedte en hoogte vergeten mee te nemen.
De ventilatieboxen kunnen vaak meer ventileren dan nodig en worden dan met de instellingen terug geschroefd. Dit scheelt lawaai en energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Gaat een beetje offtopic. Meer info: Pin header type voor ducobox uitlezing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Houdt iemand mooie black friday deals in de gaten? Voor keuken, vloeren, installaties etc? Ik zie het dit jaar pas voor het eerst langskomen ,(ik let er anders nog op), lijkt een ding te zijn in meubels etc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hallom
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-05 22:03
nel!s schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:36:
Houdt iemand mooie black friday deals in de gaten? Voor keuken, vloeren, installaties etc? Ik zie het dit jaar pas voor het eerst langskomen ,(ik let er anders nog op), lijkt een ding te zijn in meubels etc
Ik zag gisteren deze mooie aanbieding , maar gezien we het huis pas over ruim 2 jaar opgeleverd krijgen en we nu geen ruimte hebben, het maar gelaten :9 Volgens mij kunnen keukenboeren ook wel flinke kortingen geven en is dat wel standaard bij hen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-06 22:35
Pff dachten we een partij gevonden te hebben voor renovlies, blijkt het hoge plafond (3.80) toch een obstakel en willen ze hun handen er niet aan branden. Zou ze drie keer meer tijd kosten dan bij normale plafondhoogte..

Iemand hier met hoge plafonds ervaring met het laten stucen of renovlies?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-06 22:02
Hertog_Martin schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:01:
....
Iemand hier met hoge plafonds ervaring met het laten stucen ....
ja met stucen: heb hier standaard 2.60 maar de zolder gaat veel hoger (tot 4 meter) en zeker bij de trapopgang gaat het soms tot 5 meter.
Stucen gaat prima, die van mij had toen gewoon een meterprijs en de hoogte maakte hem niet uit, want een kamersteiger moest ie toch ook meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntje
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06-02-2022
Pff dachten we een partij gevonden te hebben voor renovlies, blijkt het hoge plafond (3.80) toch een obstakel en willen ze hun handen er niet aan branden. Zou ze drie keer meer tijd kosten dan bij normale plafondhoogte..

de partij waar wij mee in zee zijn gegaan gaat bij ons overal renovliezen dus ook op zolder. dan is het ook een stuk hoger wat hierboven al is gezegd maar is geen enkel probleem voor ze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ntje
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06-02-2022
Na oplevering willen we op zolder een slaapkamer realiseren door een dakkapel van 4.30 (al reeds ingemeten, is de grootst mogelijke maat) en daar tegenover een muur met een deur. maar als we dit doen heb ik geen lichtschakelaars op de slaapkamer.

hebben jullie een idee hoe ik dit het beste op zou kunnen lossen? of zien jullie misschien een andere oplossing om een slaapkamer te maken zonder alle apparatuur in de slaapkamer te hebben?

dank voor het meedenken alvast:)

hieronder een voorbeeld van wat ik heb bedacht erbij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/obL47pEryzUS37riU6E333M2_6o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4bsvWPTzV10wMv0aipwjRPyc.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Afk3Kr4rmwcBvlFl7oLzRDarxs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/w4d0VFeYTsr41bO0uivBDaSb.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door ntje op 23-11-2020 15:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-06 11:26

Bij ons hebben ze op zolder ook gewoon gedaan, nok ligt op ruim 5 meter hoogte, was geen enkel probleem, ook geen extra kosten. (Bij ons heeft Renomax het hele huis gedaan)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yaa87
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-07-2021
Ik (vrouw 32) heb me net uren vermaakt met dit topic en besloten om gelijk mijn verhaal te delen.

Afgelopen zomer nieuwbouw hoekwoning gekocht in een randgemeente van Amsterdam. Ik woon al mijn hele leven in sociale huurwoningen op 3 hoog achter, nog nooit een huis gehad met een trap ( ik weet niet waarom ik zo blij word van het idee van een trap :D in huis) en een tuin.

Ingeschreven voor nieuwbouw omdat ik geen zin had in bezichtigingen en overbieden etc. Ik heb mijn oude koopappartement in Amsterdam (oude sociale huurwoning van 60m2) met 190k overwaarde kunnen verkopen. Ik ga daarom dezelfde maandlasten behouden als bij m'n appartement.

Als het goed is beginnen ze in december met bouwen. Ik hoop echt dat het iets van 7 maanden gaat duren zoals bij sommige anderen, want ik woon nu tijdelijk in een duur koopappartement omdat ik mijn oude woning zsm had verkocht i.v.m corona wat toen net ging spelen. Achteraf was dat niet nodig geweest aangezien de prijzen niet dalen had ik de woning ook ergens begin volgend jaar op de markt kunnen zetten en misschien nog duurder had kunnen verkopen :9~ . Ach ja, dat is allemaal achteraf natuurlijk.

Ik heb wel een beetje lopen stressen om het financiële plaatje. Dit heeft 2 redenen 1. Ik had een beetje onderschat welke extra kosten er zouden zijn 2. onverwacht toch een uitbouw van 2,4m genomen met daglicht voor 27k. dit had ik niet meegenomen in de hypotheek aanvraag dus dit moet uit eigen zak. Gelukkig had ik de overwaarde van de verkoop van mijn appartement op mijn rekening staan dus dat kan ik daarvan aftrekken.

Verder heb ik nu al spijt van heel veel keuzes...Ik wilde heel zuinig doen vanwege al die extra kosten. Niet blij met de badkamer via de projectleverancier, achteraf had ik toch liever casco gehad. Ook een beetje beknibbeld op elektra en de keuken. Alles minimaal en goedkoopste van het goedkoopste bijvoorbeeld geen extra internetaansluiting in de slaapkamers :+ . Ik lees hier verhalen van mensen die hele ingewikkeld netwerken aanleggen. Ik vraag me echt af waarvoor jullie dat gebruiken? Hebben jullie een datacenter thuis? Ik gebruik alleen m'n wifi om te surfen op mijn laptop en telefoon, beetje films streamen en nu veel videocalls ivm het thuiswerken. Wat mis ik nu? Ik heb wel extra internet aansluiting op de overloop op de eerste verdieping ik hoop dat dit genoeg is om bereik te hebben op de slaapkamers anders gewoon een goedkope wifi versterker. Of onderschat ik dit :?

Wat betreft de afwerking wil ik alles ook het liefst zo goedkoop mogelijk. Ik ga dus niet stuccen maar waarschijnlijk alles wit verven. Ik las dat je behangklare muren ook gewoon kunt sausen na een beetje oneffenheden schuren en voorstrijk. Als renovlies ook een beetje betaalbaar is neem ik dat. Heeft iemand ervaring met een hele nieuwbouw huis behangen met gewoon wit vliesbehang? Ik wil eigenlijk zo min mogelijk zelf doen en ik heb twee linker handen, dus als ik op alle muren gewoon simpel goedkoop wit vliesbehang kan laten gooien door iemand zonder ook nog overheen te moeten verven ben ik blij.

Heeft iemand nog tips voor het zo goedkoop mogelijk aanleggen van een tuin? Ik heb geen groene handen en zie mezelf ook niet wroeten in de aarde dus de boel wordt waarschijnlijk flink betegeld met wat planten die geen onderhoud vergen :+ . Tuin moet wel lijken op die mooie die ik zie op pinterest, dus waarschijnlijk red ik het niet met 'goedkoop' lol.

Nog een ander vraagje: ik ben achteraf dus niet blij dat ik de standaard witte muurtegels van de aannemer heb genomen voor de badkamer. Wil toch liever van die instagram worthy marmerlook muurtegels voor m'n selfies ;( . Is het mogelijk/makkelijk om over de bestaande wandtegels nieuwe tegels te laten leggen? Ik heb ook en vrijstaand bad genomen omdat dat er leuk uitziet op de pinterest plaatjes. Maar ik ga er waarschijnlijk nooit in ;( .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RAgFD7Dabar7bru9wmYNqHQiYvE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3NTFHTXVPiUQR1k7YHsm3pQY.png?f=fotoalbum_large

hierboven plaatje van benedenverdieping. Gekozen voor een losse kookeiland in best een krappe ruimte. Maar dat wilde ik graag. Voor de rest wel de goedkoopste opties. Ik ben al blij dat ik voor het eerst in mijn leven een vaatwasser heb straks. Ik hoef niet per se dure siemens apparatuur. Merken als indesit en etna gaan voor mijn gevoel net zo lang mee. Ik overweeg om toch om een kokend waterkraan te nemen omdat anderen zo lyrisch zijn (leek mij eerlijk gezegd niet zo nodig), maar dan wil ik wel de goedkopere optie dus geen QUooker misschien wel zo'n grohe red.

sorry als ik super giering klink ;( maar ik ben heel erg armoedig opgegroeid en niks gewend dus al die duizenden euro's aan extra kosten die rondvliegen hebben me echt slapeloze nachten bezorgd.
Achteraf ook een beetje spijt gehad dat ik aan dit nieuwbouw avontuur was begonnen i.p.v. een bestaande woning maar dat is gelukkig wel een beetje weggetrokken ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-06 22:35
ntje schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:43:
[...]

de partij waar wij mee in zee zijn gegaan gaat bij ons overal renovliezen dus ook op zolder. dan is het ook een stuk hoger wat hierboven al is gezegd maar is geen enkel probleem voor ze.
Welke partij was dit?

Waar het afketste voor ons was bij Easy-Stuc. Tien dagen geleden zeer prettig gesprek en ik had er wel vertrouwen in. Daarna hoorde ik niets meer, na twee keer nabellen nu iemand aan de lijn die allemaal beren op de weg gooide... Stijgers huren, meerdere stijgers want stijger kan niet door de deur, drie keer zo lang bezig, en oef metalstud wanden dan heb je naden daarvan die haast niet erg te werken zijn, en tja met veel lichtinval dan ga je dat toch zien en lastig lastig allemaal.

Ik weet niet of ie realistisch met mij was of geen zin in de opdracht heeft en voor mij liever een ander project. Nu ik hier ook ervaar dat hoge plafonds ivm zolders niet zo ongebruikelijk zijn neig ik naar het laatste.

Toch ook de optie stucen maar weer open houden. Ben daarbij alleen bang dat het wat broos is en snel beschadigd. Nog los van de hogere kans op scheuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Tof dat je deze stap neemt, en ook voor mensen die wel iets meer te besteden hebben kan het duizelingwekkend zijn hoeveel keuzes er gemaakt moeten worden en hoeveel het kost.

Slim dat je die uitbouw neemt, dat is gewoon een goede investering die je terug gaat zien als je ooit verkoopt. Ook is vanuit de bouw goedkoper dan naderhand en het is beter geïntegreerd (dus geen hoogte verloop in je plafond oid).

Als je marmertegeltjes wilt, zou ik gewoon aan de badkamer leverancier vragen of dat nog gewijzigd kan worden, evt voor meerprijs. Zolang het niet op de muur zit zijn ze daar wel flexibel in. Vooral als het duurder wordt ;). Zolang je niet met muren en leidingen gaat prutsen komt dat vaak wel goed,

Mbt. je bad, je jong, als je ooit aan een gezin gaat beginnen ga je o zo gelukkig zijn dat je toch voor dit bad hebt gekozen.

Mbt. internet, leg ten minste op iedere verdieping 1 of twee loze leidingen aan. En als je een werkkamer hebt daar zeker ook 1. Wifi werkt prima op een klein oppervlak, maar als je dadelijk een iets groter huis hebt, ga je merken dat het gewoon niet zo lekker door de muren heen gaat. Het beste is dan een tweede access-point bekabeld. Als je een loze leiding hebt liggen is dat een fluitje van een cent.

Verder, als je tuin en muren goedkoop moeten zijn, pak een klusman van werkplaats en check of ze een gedeelte zwart willen werken. Voor alle dingen die niet kritisch zijn (constructie, water, elektriciteit) is dat een niet-ethische maar prima optie.

[ Voor 25% gewijzigd door JackBol op 23-11-2020 19:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W.Cor
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05-08-2021
Wij hebben een huis gekocht in een nieuwbouwbouwproject.
Van driekwart van de huizen zijn nu dakplaten gelegd,
Oplevering geven ze aan dat loopt van halverwege q2 tot augustus.
Zelf zie ik in van april tot juni omdat de eerste steigers zelfs al weg gehaald zijn.

Nu ben ik een week of 6 geleden een whatsapp groep begonnen voor gezamenlijke inkoop.
Er hebben zich nu 28 van de 34 huizen aangesloten.
Hiervoor hebben we een bewonerscommissie gestart van 4 personen.
Bij verschillende bedrijven behoorlijk wat kortingen kunnen scoren als er meerdere huizen meedoen.
Dan praten we over grond afgraven, schuttingen plaatsen, straatwerk, stucwerk, renovlies, waterontharders, rolluiken, pvc vloeren en gordijnen.
Dus in een gezamenlijk project kan er zeker wel wat verdiend worden op inkoop.

[ Voor 4% gewijzigd door W.Cor op 23-11-2020 19:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-06 20:45
@Yaa87

lang verhaal, hier een korte reactie:

- 2.4m uitbouw is sowieso winst
- wifi snelheden staan ook niet stil dus boeie
- goedkoop extra stopcontacten: Met een dozenboor, wat elektraspul en een zakje gips ben je voor een paar euro een heel eind op weg
- wat betreft de wanden: Behangklare muren schilderen = straks spijt. Zoek eens naar "fill & finish" (dus niet fix & finish) en goedkope wandschuurmachines (heb je al voor ~100). Daarmee kan je de muren simpel en goedkoop glad maken.
- wat die andere tweaker zegt, tegels wijzigen kan misschien nog wel zeker als je meer geld komt brengen
- niks mis met beginnen met goedkopere keukenapparatuur en als er wat sneuvelt (en je budget weer is aangeheeld) wat duurders te installeren.
- Tuin: Met een zak met graszaad en een handmaaier heb je een mooi golfbaantje liggen. Niks mee om dat een jaar of wat netjes te houden en later als er weer centen zijn een tuinman te huren. Je gaat je die grasmat en het maaien nog waarderen ook.

Protip: Ook al zou je een onbeperkt budget hebben, achteraf zijn er altijd dingen die je nog anders had willen doen. Vooral geen spijt hebben en je volgende nieuwbouw (let maar op hehe) weet je al een stuk beter wat je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaa87
leecher schreef op maandag 23 november 2020 @ 19:45:
@Yaa87

lang verhaal, hier een korte reactie:

- 2.4m uitbouw is sowieso winst
- wifi snelheden staan ook niet stil dus boeie
- goedkoop extra stopcontacten: Met een dozenboor, wat elektraspul en een zakje gips ben je voor een paar euro een heel eind op weg
- wat betreft de wanden: Behangklare muren schilderen = straks spijt. Zoek eens naar "fill & finish" (dus niet fix & finish) en goedkope wandschuurmachines (heb je al voor ~100). Daarmee kan je de muren simpel en goedkoop glad maken.
- wat die andere tweaker zegt, tegels wijzigen kan misschien nog wel zeker als je meer geld komt brengen
- niks mis met beginnen met goedkopere keukenapparatuur en als er wat sneuvelt (en je budget weer is aangeheeld) wat duurders te installeren.
- Tuin: Met een zak met graszaad en een handmaaier heb je een mooi golfbaantje liggen. Niks mee om dat een jaar of wat netjes te houden en later als er weer centen zijn een tuinman te huren. Je gaat je die grasmat en het maaien nog waarderen ook.

Protip: Ook al zou je een onbeperkt budget hebben, achteraf zijn er altijd dingen die je nog anders had willen doen. Vooral geen spijt hebben en je volgende nieuwbouw (let maar op hehe) weet je al een stuk beter wat je wil.
bedankt voor de tips! Heb ik echt wat aan. Het liefst heb ik renovlies maar wat ik tot nu toe zie is erg duur. Waarschijnlijk wordt het dus de muren zo egaal mogelijk maken en verven. Ik zal de tip van de schuurmachine en de fill & finish onthouden. Ik probeer online of via via iemand te vinden die muren wil schuren en egaliseren voor een redelijke prijs. Ik doe zelf het liefst niet meer dan de lampjes en gordijnen ophangen, hekel aan klussen.

Alsnog marmerlook badkamer wandtegels van project tegelboer nemen voelt als oplichting, belachelijke prijzen vooral als ik zie hoeveel het is bij de online onlinetegelboer. Ik had daarom in eerste instantie alleen andere badvloertegels gekozen (keramisch parket ) omdat dit later lastiger te veranderen is i.v.m de vloerverwarming. Ik moet mijn droom voor een marmerlook badkamer maar opgeven. Tenzij het makkelijk is om op een later moment over de bestaande wandtegels nieuwe tegels te zetten ben ik alsnog goedkoper uit.

Ik ben van plan eerst alleen de beneden verdieping af te werken (wand en vloer) en dan in te trekken. Mijn hele huidige huurappartement is net zo groot als mijn benedenverdieping van de nieuwbouw en ik wil geen dag langer dan nodig huur betalen. Moet dus zorgen dat de muren en vloer zsm klaar is en dan meteen verhuizen. Daarna rustig de verdieping met de slaapkamers en de zolderverdieping afwerken,

Als de keuken tegen die tijd is geïnstalleerd is dat mooi meegenomen maar anders kan ik best een paar weken doen zonder keuken, ik maak tegenwoordig toch m´n ontbijt, lunch en diner in de airfryer 8)7 .

ik wilde eerst een marmerlook vloer op de beneden verdieping, maar toch maar vanaf gezien, kan een beetje ordinaire zijn en waarschijnlijk heb ik na 6 maanden spijt. Ik ga nu voor keramisch parket. Ik heb een Italiaanse website gevonden met hele mooie die niet duur zijn. Ze bezorgen ook in Nederland. Heeft iemand keramisch parket online besteld zonder het vantevoren te zien? Of is dat echt te dom om te doen?

dit keramisch parket wil ik. Kost op die site 29 euro p/m2. Vind ik nog duur want ze hebben op die site anderen voor 17 euro p/m2.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2-SS9YrY1mrL6rbAuEyWS_0OpK0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LsqUwrG70orxU3UMHEeBLfaq.jpg?f=user_large

Lol sorry ik schrik als ik lees dat mensen tegels hebben voor 100euro p/m2. Maarja misschien is goedkoop duurkoop of zijn de marges van de NLse tegelboeren te groot :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
@Yaa87
Tegels die ik op het oog heb zijn €40 euro na offerte-aanvraag (op webshops €66-€70). Probleem zit ‘m in het leggen. Daar wordt zo’n €60 per m2 voor gerekend, daar komen die prijzen van €100 vandaan in dit topic.

In Duitsland en Italië wellicht nog wat voordeliger te krijgen, maar dan ligt de vloer er nog niet in.

[ Voor 20% gewijzigd door SquareOne op 23-11-2020 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-06 22:03

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Welk formaat laat je leggen dan? Ik betaal volgens mij voor een (houtlook tegel van ~180 x 25 cm) iets van €35/M2 voor het leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaa87
Tortelli schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:55:
Welk formaat laat je leggen dan? Ik betaal volgens mij voor een (houtlook tegel van ~180 x 25 cm) iets van €35/M2 voor het leggen.
dat klinkt een stuk beter. Als je tevreden bent, mag ik dan contactgegevens? Als diegene tenminste ook werkt in de omgeving van Amsterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-06 22:03

Tortelli

mixing gas and haulin ass

@Yaa87 partij zit letterlijk tegen Duitsland aan, zul je dus niets aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Tortelli schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:55:
Betreft 120x20 visgraat.

Prijs gebaseerd op 2 offertes die ik heb ontvangen maar nog niet onderhandeld en denk dat ik nog wel wat andere offertes opvraag.

Wij zitten in regio Arnhem dus een partij aan de grens zou voor ons wel uitkomst kunnen bieden :). Care to share? Mag ook via DM.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Yaa87 schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:54:
Ik (vrouw 32) heb me net uren vermaakt met dit topic en besloten om gelijk mijn verhaal te delen.

Afgelopen zomer nieuwbouw hoekwoning gekocht in een randgemeente van Amsterdam. Ik woon al mijn hele leven in sociale huurwoningen op 3 hoog achter, nog nooit een huis gehad met een trap ( ik weet niet waarom ik zo blij word van het idee van een trap :D in huis) en een tuin.

Ingeschreven voor nieuwbouw omdat ik geen zin had in bezichtigingen en overbieden etc. Ik heb mijn oude koopappartement in Amsterdam (oude sociale huurwoning van 60m2) met 190k overwaarde kunnen verkopen. Ik ga daarom dezelfde maandlasten behouden als bij m'n appartement.

Als het goed is beginnen ze in december met bouwen. Ik hoop echt dat het iets van 7 maanden gaat duren zoals bij sommige anderen, want ik woon nu tijdelijk in een duur koopappartement omdat ik mijn oude woning zsm had verkocht i.v.m corona wat toen net ging spelen. Achteraf was dat niet nodig geweest aangezien de prijzen niet dalen had ik de woning ook ergens begin volgend jaar op de markt kunnen zetten en misschien nog duurder had kunnen verkopen :9~ . Ach ja, dat is allemaal achteraf natuurlijk.

Ik heb wel een beetje lopen stressen om het financiële plaatje. Dit heeft 2 redenen 1. Ik had een beetje onderschat welke extra kosten er zouden zijn 2. onverwacht toch een uitbouw van 2,4m genomen met daglicht voor 27k. dit had ik niet meegenomen in de hypotheek aanvraag dus dit moet uit eigen zak. Gelukkig had ik de overwaarde van de verkoop van mijn appartement op mijn rekening staan dus dat kan ik daarvan aftrekken.

Verder heb ik nu al spijt van heel veel keuzes...Ik wilde heel zuinig doen vanwege al die extra kosten. Niet blij met de badkamer via de projectleverancier, achteraf had ik toch liever casco gehad. Ook een beetje beknibbeld op elektra en de keuken. Alles minimaal en goedkoopste van het goedkoopste bijvoorbeeld geen extra internetaansluiting in de slaapkamers :+ . Ik lees hier verhalen van mensen die hele ingewikkeld netwerken aanleggen. Ik vraag me echt af waarvoor jullie dat gebruiken? Hebben jullie een datacenter thuis? Ik gebruik alleen m'n wifi om te surfen op mijn laptop en telefoon, beetje films streamen en nu veel videocalls ivm het thuiswerken. Wat mis ik nu? Ik heb wel extra internet aansluiting op de overloop op de eerste verdieping ik hoop dat dit genoeg is om bereik te hebben op de slaapkamers anders gewoon een goedkope wifi versterker. Of onderschat ik dit :?

Wat betreft de afwerking wil ik alles ook het liefst zo goedkoop mogelijk. Ik ga dus niet stuccen maar waarschijnlijk alles wit verven. Ik las dat je behangklare muren ook gewoon kunt sausen na een beetje oneffenheden schuren en voorstrijk. Als renovlies ook een beetje betaalbaar is neem ik dat. Heeft iemand ervaring met een hele nieuwbouw huis behangen met gewoon wit vliesbehang? Ik wil eigenlijk zo min mogelijk zelf doen en ik heb twee linker handen, dus als ik op alle muren gewoon simpel goedkoop wit vliesbehang kan laten gooien door iemand zonder ook nog overheen te moeten verven ben ik blij.

Heeft iemand nog tips voor het zo goedkoop mogelijk aanleggen van een tuin? Ik heb geen groene handen en zie mezelf ook niet wroeten in de aarde dus de boel wordt waarschijnlijk flink betegeld met wat planten die geen onderhoud vergen :+ . Tuin moet wel lijken op die mooie die ik zie op pinterest, dus waarschijnlijk red ik het niet met 'goedkoop' lol.

Nog een ander vraagje: ik ben achteraf dus niet blij dat ik de standaard witte muurtegels van de aannemer heb genomen voor de badkamer. Wil toch liever van die instagram worthy marmerlook muurtegels voor m'n selfies ;( . Is het mogelijk/makkelijk om over de bestaande wandtegels nieuwe tegels te laten leggen? Ik heb ook en vrijstaand bad genomen omdat dat er leuk uitziet op de pinterest plaatjes. Maar ik ga er waarschijnlijk nooit in ;( .

[Afbeelding]

hierboven plaatje van benedenverdieping. Gekozen voor een losse kookeiland in best een krappe ruimte. Maar dat wilde ik graag. Voor de rest wel de goedkoopste opties. Ik ben al blij dat ik voor het eerst in mijn leven een vaatwasser heb straks. Ik hoef niet per se dure siemens apparatuur. Merken als indesit en etna gaan voor mijn gevoel net zo lang mee. Ik overweeg om toch om een kokend waterkraan te nemen omdat anderen zo lyrisch zijn (leek mij eerlijk gezegd niet zo nodig), maar dan wil ik wel de goedkopere optie dus geen QUooker misschien wel zo'n grohe red.

sorry als ik super giering klink ;( maar ik ben heel erg armoedig opgegroeid en niks gewend dus al die duizenden euro's aan extra kosten die rondvliegen hebben me echt slapeloze nachten bezorgd.
Achteraf ook een beetje spijt gehad dat ik aan dit nieuwbouw avontuur was begonnen i.p.v. een bestaande woning maar dat is gelukkig wel een beetje weggetrokken ;) .
Toch moet je me een ding uitleggen.

Ik snap je kosten verhaal. Laat dat duidelijk zijn en ik zal later ook nog even inhoudelijk reageren maar..

In de eerste alinea wek je sympathie. Dat arme Meisje... Nooit een normale woning gehad, je hele leven in een sociale huurwoning geleefd (je bent 32).

Wat blijkt: In de volgende alinea verKOOP je je sociale? HUURwoning met 190k overwaarde.

Wat heeft de eerste alinea dan voor zin? Bijna alle appartementen in Amsterdam waren vroeger van corporaties. Zo is heel oud west, Baarsjes, bolo, de pijp en oost gebouwd. Je bent gewoon goed ingestapt, maar kom dan niet met het treurige verhaal dat je in een sociale huurwoning hebt gezeten en nu eindelijk na je hele leven hard gewerkt te hebben jezelf (in je eentje) een nieuwbouw woning kan permitteren.

Good for you, ik gun je die 190k van harte, kom dan niet met het verhaal van je sociale huurwoning aan, want in deze KOOP woning woon je echt al wel even.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaa87
siemenz schreef op maandag 23 november 2020 @ 21:09:
[...]

Toch moet je me een uitleggen

In de eerste alinea wek je sympathie. Dat arme Meisje... Nooit een normale woning gehad, je hele leven in een sociale huurwoning geleefd (je bent 32).

Wat blijkt: In de volgende alinea verKOOP je je sociale? HUURwoning met 190k overwaarde.

Wat heeft de eerste alinea dan voor zin? Alle appartementen in Amsterdam waren vroeger van corporaties. Zo is heel oud west, Baarsjes, bolo, de pijp en oost gebouwd. Je bent gewoon goed ingestapt, maar kom dan niet met het treurige verhaal dat je in een sociale huurwoning hebt gezeten en nu eindelijk na je hele leven hard gewerkt te hebben jezelf (in je eentje) een nieuwbouw woning kan permitteren.
Nou je loopt te hard van stapel. Laat me uitleggen: wel mijn hele leven in sociale huurwoningen gezeten. Gewoond in de baarsjes, slotervaart en de pijp allemaal sociale huur. Hard mijn best gedaan op school en kon inderdaad in 2015 1 van de sociale huurwoningen kopen die de corporaties te koop hadden gezet (was trouwens erg weinig animo voor). En ondanks dat ik dus wel een koopwoning had, was de woning nog steeds een oude sociale huurwoning, zat niet eens een CV in alleen 1 gaskachel in de woonkamer. En de badkamer was ook niet bepaald The Hilton.

En niet zo zuur doen tegen me het is niet alsof 100k belastingvrij van pappie en mammie heb ontvangen gewoon hard gewerkt en verstandige keuze gemaakt om 5 jaar geleden en aftands sociale huurwoning te kopen i.p.v. huren. Ik kon dat in die tijd trouwens alleen betalen vanwege de startersrenteregeling die toen golden. En ik had lieve collega's die me geld hadden geleend voor de kostenkoper (ben ze echt eeuwig dankbaar). In vijf jaar tijd is mijn situatie erg veranderd. Van arm naar bovenmodaal inkomen maar ik heb dan ook wel twee master diploma's nu :+ . Hoewel ik meer geld heb nu vind ik veel geld uitgeven nog erg lastig. Ben als de dood voor schulden zwaar getraumatiseerd door gedrag ouders en thuissituatie als kind.

Hoe kom je er trouwens bij dat alle appartementen in Amsterdam corporatiewoningen waren?
En ja het is echt bizar hoe weinig interesse er vijf jaar geleden was voor mij oude woning nog wel in Amsterdam Zuid. Stond mega lang te koop geen andere geïnteresseerden. Bod onder vraagprijs gedaan. Het waren mijn collega's die mij hebben overgehaald om te kopen en hebben gewezen op de startsrenteregeling wist niet eens dat dat bestond en ik verdiende erg weinig dus het laatste waar ik dacht in aanmerking voor te komen was een koopwoning.

[ Voor 9% gewijzigd door Yaa87 op 23-11-2020 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Laatst online: 30-06 20:45
Yaa87 schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:39:
[...]

bedankt voor de tips! Heb ik echt wat aan. Het liefst heb ik renovlies maar wat ik tot nu toe zie is erg duur. Waarschijnlijk wordt het dus de muren zo egaal mogelijk maken en verven. Ik zal de tip van de schuurmachine en de fill & finish onthouden. Ik probeer online of via via iemand te vinden die muren wil schuren en egaliseren voor een redelijke prijs. Ik doe zelf het liefst niet meer dan de lampjes en gordijnen ophangen, hekel aan klussen.

Alsnog marmerlook badkamer wandtegels van project tegelboer nemen voelt als oplichting, belachelijke prijzen vooral als ik zie hoeveel het is bij de online onlinetegelboer. Ik had daarom in eerste instantie alleen andere badvloertegels gekozen (keramisch parket ) omdat dit later lastiger te veranderen is i.v.m de vloerverwarming. Ik moet mijn droom voor een marmerlook badkamer maar opgeven. Tenzij het makkelijk is om op een later moment over de bestaande wandtegels nieuwe tegels te zetten ben ik alsnog goedkoper uit.

Ik ben van plan eerst alleen de beneden verdieping af te werken (wand en vloer) en dan in te trekken. Mijn hele huidige huurappartement is net zo groot als mijn benedenverdieping van de nieuwbouw en ik wil geen dag langer dan nodig huur betalen. Moet dus zorgen dat de muren en vloer zsm klaar is en dan meteen verhuizen. Daarna rustig de verdieping met de slaapkamers en de zolderverdieping afwerken,

Als de keuken tegen die tijd is geïnstalleerd is dat mooi meegenomen maar anders kan ik best een paar weken doen zonder keuken, ik maak tegenwoordig toch m´n ontbijt, lunch en diner in de airfryer 8)7 .

ik wilde eerst een marmerlook vloer op de beneden verdieping, maar toch maar vanaf gezien, kan een beetje ordinaire zijn en waarschijnlijk heb ik na 6 maanden spijt. Ik ga nu voor keramisch parket. Ik heb een Italiaanse website gevonden met hele mooie die niet duur zijn. Ze bezorgen ook in Nederland. Heeft iemand keramisch parket online besteld zonder het vantevoren te zien? Of is dat echt te dom om te doen?

dit keramisch parket wil ik. Kost op die site 29 euro p/m2. Vind ik nog duur want ze hebben op die site anderen voor 17 euro p/m2.
[Afbeelding]

Lol sorry ik schrik als ik lees dat mensen tegels hebben voor 100euro p/m2. Maarja misschien is goedkoop duurkoop of zijn de marges van de NLse tegelboeren te groot :?
Tegels kopen zonder te gezien te hebben is superdom. Plaatjes op websites van tegelboeren zijn vaker renders dan echte foto's. Nog een tip: In elke winkel waar ik ben geweest was er slechte verlichting. Het is dan niet mogelijk om de tegel te zien zoals hij daadwerkelijk is. Als je een tegel ziet die je mooi vindt: Neem hem op zijn minst even mee naar buiten om hem in daglicht te zien.

Wij zijn overigens door omstandigheden direct in het huis gaan wonen. Geen vloeren niks. Simpele start: 4 balkjes met een plank erop met een wasbak, een ander met een kookplaat. €200 aan restpartij tappijttegels om niet op de cementvloer te hoeven lopen. Elk lichtpuntje een ikea peertje en een lampenkap voor €3. Zolang je badkamer en toilet klaar zijn opgeleverd en je warmte en water hebt kan je prima met helemaal niks beginnen. Ik heb koophuizen gezien waar het slechter in leven is dan in een semi-casco nieuwbouw hut :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Yaa87 schreef op maandag 23 november 2020 @ 21:30:
[...]

Nou je loopt te hard van stapel. Laat me uitleggen: wel mijn hele leven in sociale huurwoningen gezeten. Gewoond in de baarsjes, slotervaart en de pijp allemaal sociale huur. Hard mijn best gedaan op school en kon inderdaad in 2015 1 van de sociale huurwoningen kopen die de corporaties te koop hadden gezet (was trouwens erg weinig animo voor). En ondanks dat ik dus wel een koopwoning had, was de woning nog steeds een oude sociale huurwoning, zat niet eens een CV in alleen 1 gaskachel in de woonkamer. En de badkamer was ook niet bepaald The Hilton.

En niet zo zuur doen tegen me het is niet alsof 100k belastingvrij van pappie en mammie heb ontvangen gewoon hard gewerkt en verstandige keuze gemaakt om 5 jaar geleden en aftands sociale huurwoning te kopen i.p.v. huren. Ik kon dat in die tijd trouwens alleen betalen vanwege de startersrenteregeling die toen golden. En ik had lieve collega's die me geld hadden geleend voor de kostenkoper (ben ze echt eeuwig dankbaar). In vijf jaar tijd is mijn situatie erg veranderd. Van arm naar bovenmodaal inkomen maar ik heb dan ook wel twee master diploma's nu :+ . Hoewel ik meer geld heb nu vind ik veel geld uitgeven nog erg lastig. Ben als de dood voor schulden zwaar getraumatiseerd door gedrag ouders en thuissituatie als kind.

Hoe kom je er trouwens bij dat alle appartementen in Amsterdam corporatiewoningen waren?
Nogmaals. Ik vind het leuk/goed van je, alleen word ik door de context die je schets op het verkeerde been gezet en je hebt “gewoon” op het goede moment een oude sociale huurwoning kunnen kopen en daar de verdubbelaar op hebt kunnen inzetten.

Over sociale huurwoningen in Amsterdam kan ik 3 scripties vol schrijven, maar misschien is het je wel eens opgevallen dat in alle vooroorlogse wijken in Amsterdam (en zeker degene die jij noemt) de meeste woningen in zekere mate op elkaar lijken: 4 laags met bergingen op zolder waarvan later woningen zijn gemaakt, per etage tussen de 50 m2 en 60 m2, balkon aan de achterzijde en soms een Frans balkonnetje aan de voorzijde.

Zo konden er woningen conform de woningwet van 1901 goedkoop en gesubsidieerd door het het Rijk sociale woningen worden gerealiseerd die werden gebouwd voor de arbeiders klasse.

Of denk je dat de notabelen van Amsterdam in een dergelijke woning woonde ?

Rijkeren woonde op de grachtengordel of buiten de stad ( vandaar de naam buiten verblijf ) De zeer kleine groep middenklasse in de Plantage, Helmers en Rivierenbuurt en het “volk” in de woningen die jij (en ik ook) hebben bezit in Amsterdam. Daar is niets “vrije sector” aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaa87
leecher schreef op maandag 23 november 2020 @ 21:40:
[...]

Tegels kopen zonder te gezien te hebben is superdom. Plaatjes op websites van tegelboeren zijn vaker renders dan echte foto's. Nog een tip: In elke winkel waar ik ben geweest was er slechte verlichting. Het is dan niet mogelijk om de tegel te zien zoals hij daadwerkelijk is. Als je een tegel ziet die je mooi vindt: Neem hem op zijn minst even mee naar buiten om hem in daglicht te zien.

Wij zijn overigens door omstandigheden direct in het huis gaan wonen. Geen vloeren niks. Simpele start: 4 balkjes met een plank erop met een wasbak, een ander met een kookplaat. €200 aan restpartij tappijttegels om niet op de cementvloer te hoeven lopen. Elk lichtpuntje een ikea peertje en een lampenkap voor €3. Zolang je badkamer en toilet klaar zijn opgeleverd en je warmte en water hebt kan je prima met helemaal niks beginnen. Ik heb koophuizen gezien waar het slechter in leven is dan in een semi-casco nieuwbouw hut :+
haha als het niet aan die tegelvloer lag zou ik al verhuizen op de dag dat ik de sleutel kreeg. ik zie nu dat je via de Italiaanse site test staaltjes kunt bestellen van de tegels dus dat ga ik maar doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaa87
siemenz schreef op maandag 23 november 2020 @ 21:45:
[...]

Nogmaals. Ik vind het leuk/goed van je, alleen word ik door de context die je schets op het verkeerde been gezet en je hebt “gewoon” op het goede moment een oude sociale huurwoning kunnen kopen en daar de verdubbelaar op kunnen inzetten.

Over sociale huurwoningen in Amsterdam kan ik 3 scripties vol schrijven, maar misschien is het je wel eens opgevallen dat in alle vooroorlogse wijken in Amsterdam (en zeker degene die jij noemt) alle woningen in zekere mate op elkaar lijken. 4 laags met bergingen op zolder waarvan later woningen zijn gemaakt, per etage tussen de 50m2 en 60 m2. Balkon aan de achterzijde en soms een Frans balkonnetje aan de voorzijde.

Zo konden er woningen conform de woningwet van 1901 goedkoop en gesubsidieerd door het het Rijk sociale woningen worden gerealiseerd die werden gebouwd voor de arbeiders klasse.

Of denk je dat de notabelen van Amsterdam in een dergelijke woning woonde ?

Rijkeren woonde op de grachtengordel of buiten de stad ( vandaar de naam buiten verblijf ) De zeer kleine groep middenklasse in de plantage, helmers en Rivierenbuurt en het “volk” in de woningen die jij (en ik ook) hebben bezit in Amsterdam. Daar is niets “vrije sector” aan.
sorry maar er is meer dan Amsterdam zuid en het centrum. In bijvoorbeeld Nieuw-west en IJburg zijn in de jaren 90/ begin 2000 al talloze vrije sector woningen gebouwd.

Anyway mijn punt was dat ik uitkijk naar nieuwbouw met alle luxe die ik niet gewend ben. Ook niet in mijn oude koopappartement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Yaa87 schreef op maandag 23 november 2020 @ 21:55:
[...]

sorry maar er is meer dan Amsterdam zuid en het centrum. In bijvoorbeeld Nieuw-west en IJburg zijn in de jaren 90/ begin 2000 al talloze vrije sector woningen gebouwd.

Anyway mijn punt was dat ik uitkijk naar nieuwbouw met alle luxe die ik niet gewend ben. Ook niet in mijn oude koopappartement.
Dan heb je het dus al over nieuwere woningen. Jij hebt het over je oude sociale huurwoning met gaskachel in Bolo/Baarsjes,Pijp.

Geloof me. Bijna alles is daar coorporatiebezit geweest.

Daarmee bedoelde ik dus te zeggen dat BIJNA alle koopwoningen die in de vooroorlogse wijken ik Amsterdam zijn gebouwd, in opdracht van woningbouwverenigingen is geweest.

Wist je dat in Amsterdam , ondanks dat GroenLinks ons wil laten doen geloven, nog steeds 65% van de woningvoorraad van de coorporaties is? En dit terwijl kwa inkomen “maar” 50-60% van de Amsterdamse bevolking hier recht op zou hebben?

Anyway we dwalen af. On topic en succes met je keuzes bij je nieuwbouw woning.

Ga in ieder geval voor de uitbouw, ook al moet je ervoor van collega’s lenen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinvi
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13-01 18:35

Welkom en gefeliciteerd met je nieuwbouw woning!

Je klinkt niet super gierig, ik denk dat iedereen in dit topic wel het gevoel kent!
Zelf heb ik ook al 3x m'n budget aangepast en dat deed zeer maar je weet waarvoor je het doet!

We hadden de keuze gemaakt om all-in te gaan op de keuken, daarin te kiezen wat we mooi vinden zonder echt op het budget te letten.
Daarmee gelijk de keuze gemaakt om de badkamer standaard te laten, de standaard tegels waren al matte 20x40 dus best prima.

Achteraf kwam de spijt, uiteindelijk hebben we ipv. alleen een bad ook een inloopdouche erbij genomen in de bouw.
+ 2.5k euro en hebben we donker grijze hexagon tegels a 75 euro de meter erbij gepakt voor de badkamer en de wc.
Nu heeft m'n vrouw het geregeld over marmer (look) tegels en gaan we ook een verlaagd plafond zetten in de badkamer met spotjes en een in-ceiling speaker..... :D :F

Heb je een linkje voor me naar die Italiaanse tegelboer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:07

Gefeliciteerd!

En met bestaande bouw heb je altijd verbouw-werk in principe en nog kans op verborgen gebreken...

Wat betreft geld uitgeven. Je koopt een huis van 3-4 ton en dan probeer je nu 'tientjes' te besparen door voor de allergoedkoopste afwerking te gaan. Ik ken je financiele situatie niet (zit je aan je max hypotheek, werk je in een stabiele sector, zicht op loonsverhogingen in de toekomst?), maar als het de bedoeling is om hier >10 jaar te gaan wonen dan zou ik op zeker wat meer geld uitgeven aan de afwerking.

Trek 15-20k extra uit voor afwerking, maar dan dus vooral zaken die je niet snel achteraf gaat doen. Dus de muren stucen/renovliezen, een goede vloer neerleggen (iig in de woonkamer), een mooie badkamer/keuken uitkiezen (dat hoeft niet duur te zijn, maar ik zou dit echt naar je eigen smaak laten doen).

Als je hier later spijt van krijgt dan ga je dit soort zaken niet zo makkelijk meer achteraf doen. Die 15-20k extra op de hypotheek zal je iets van een paar tientjes per maand kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albestaz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-06 12:47
Albestaz schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 19:28:
[...]

Inmiddels juridisch advies ingewonnen bij Eigen Huis. Ze denken dat we een goede kans maken. Een bouwer heeft het recht om een wijziging door te voeren, maar alleen indien deze echt noodzakelijk is. Dat zal in ons geval wel het geval zijn, echter mag deze wijziging dan niet ten koste gaan van de waarde van de woning, de gebruiksruimte of aanzicht van de ruimte en dat is bij ons natuurlijk wel het geval. Dat het slechts een technische ruimte betreft doet daar in principe niets aan af.
Deze bepaling is opgenomen in de voorwaarden van het garantiecertificaat.
Eigen huis heeft ons nu een voorbeeldbrief verstrekt waarmee we de bouwer hier op kunnen wijzen. Deze brief gaat uit van herstel van de werkzaamheden. Mocht dit voor hen heel onvoordelig zijn, moeten ze je financieel compenseren.

We beraden ons nu op de vervolgstappen. We gaan waarschijnlijk een nette brief opstellen waarbij het de bedoeling is samen tot een oplossing te komen. Uiteindelijk willen we een oplossing die goed voor ons werkt, niet het onderste uit de kan of de bouwer expres tegenwerken.
We hebben onze vooroplevering inmiddels gehad en naast de pijpen nog een issue ontdekt.
Op de bovenste verdieping hadden we de optie voor een extra slaapkamer. Dit zou bijna 4000 euro kosten terwijl dit op de eerste verdieping slechts de helft koste. Daarom gekozen om de bovenste verdieping open te houden (voor nu ook beter voor ons), maar wel vast voor te bereiden op een extra kamer. Om die reden een extra lichtpunt laten zetten met schakelaar en een extra deur vanuit de hal. Enige wat je nog hoeft te doen is een muurtje zetten. Deur en lichtpunt was samen 350 euro geloof ik, dus kon zeker uit. Destijds ook gevraagd om een extra luchtafvoerpunt op de plek waar de kamer zou komen. Daarop kregen we positief bericht: dat punt stond niet op onze bouwtekening, maar was wel degelijk opgenomen in ons bouwplan verzekerde de wooncoach mij en we kregen een geupdate tekening met daarop dat punt, dat was weer een meevaller, geen kosten!
Je voelt het al aankomen...bij de vooroplevering ontbrak dat luchtafvoerpunt alsnog :(
Hele commotie onder de bouwers en werden meteen naar het kantoor geleid van de opzichter.
Fout bleek er in te zitten dat de wooncoach op een bouwtekening had gekeken waar een copy paste fout in zat (punt was meegekopieerd van een verdieping lager).
Volgens de opzichter zitten we nu met de situatie dat ons iets niet is verkocht, maar waar we nu wel recht op hebben vanwege de berichtwisseling. De luchtafvoer had al in het prefeb beton gegoten moeten zijn en dat kunnen ze nu niet meer doen. Wat ze voorstellen is om een pijp vanuit de technische ruimte via het plafond van de overloop naar de extra kamer te laten gaan en daar bovenin de muur dat luchtafvoerpunt alsnog te maken. Consequentie is wel dat je dan dus een dikke pijp over de het plafond van de overloop hebt lopen. Dit willen ze wegwerken dmv verlaagd plafond of koof (mogen we een keuze in maken). Beide opties zijn we niet heel blij mee. Bij het verlaagd plafond zie je er niets meer van, maar betekent wel dat het plafond zo'n 20 cm naar beneden gaat in de overloop. Aangezien we nu al op het minimum zitten kom je dan op 2.40 meter en voldoe je daarmee niet meer aan het bouwbesluit. Koof is natuurlijk ook niet de mooiste oplossing.
Zien jullie nog andere mogelijkheden? En indien niet zouden we dan naast de geboden oplossing nog recht hebben op compensatie? Uiteindelijk hadden we natuurlijk liever geen van beide oplossingen gehad, maar dat het meteen goed was geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Albestaz schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:59:
[...]

We hebben onze vooroplevering inmiddels gehad en naast de pijpen nog een issue ontdekt.
Op de bovenste verdieping hadden we de optie voor een extra slaapkamer. Dit zou bijna 4000 euro kosten terwijl dit op de eerste verdieping slechts de helft koste. Daarom gekozen om de bovenste verdieping open te houden (voor nu ook beter voor ons), maar wel vast voor te bereiden op een extra kamer. Om die reden een extra lichtpunt laten zetten met schakelaar en een extra deur vanuit de hal. Enige wat je nog hoeft te doen is een muurtje zetten. Deur en lichtpunt was samen 350 euro geloof ik, dus kon zeker uit. Destijds ook gevraagd om een extra luchtafvoerpunt op de plek waar de kamer zou komen. Daarop kregen we positief bericht: dat punt stond niet op onze bouwtekening, maar was wel degelijk opgenomen in ons bouwplan verzekerde de wooncoach mij en we kregen een geupdate tekening met daarop dat punt, dat was weer een meevaller, geen kosten!
Je voelt het al aankomen...bij de vooroplevering ontbrak dat luchtafvoerpunt alsnog :(
Hele commotie onder de bouwers en werden meteen naar het kantoor geleid van de opzichter.
Fout bleek er in te zitten dat de wooncoach op een bouwtekening had gekeken waar een copy paste fout in zat (punt was meegekopieerd van een verdieping lager).
Volgens de opzichter zitten we nu met de situatie dat ons iets niet is verkocht, maar waar we nu wel recht op hebben vanwege de berichtwisseling. De luchtafvoer had al in het prefeb beton gegoten moeten zijn en dat kunnen ze nu niet meer doen. Wat ze voorstellen is om een pijp vanuit de technische ruimte via het plafond van de overloop naar de extra kamer te laten gaan en daar bovenin de muur dat luchtafvoerpunt alsnog te maken. Consequentie is wel dat je dan dus een dikke pijp over de het plafond van de overloop hebt lopen. Dit willen ze wegwerken dmv verlaagd plafond of koof (mogen we een keuze in maken). Beide opties zijn we niet heel blij mee. Bij het verlaagd plafond zie je er niets meer van, maar betekent wel dat het plafond zo'n 20 cm naar beneden gaat in de overloop. Aangezien we nu al op het minimum zitten kom je dan op 2.40 meter en voldoe je daarmee niet meer aan het bouwbesluit. Koof is natuurlijk ook niet de mooiste oplossing.
Zien jullie nog andere mogelijkheden? En indien niet zouden we dan naast de geboden oplossing nog recht hebben op compensatie? Uiteindelijk hadden we natuurlijk liever geen van beide oplossingen gehad, maar dat het meteen goed was geweest.
Super irritant dit soort dingen. Positief punt is dat ze in ieder geval mee willen werken aan een oplossing. Ze hadden het ook heel hard kunnen spelen (waarschijnlijk zonder succes) en het tot een rechtzaak laten komen met de hoop dat jullie zouden afhaken.

Geen idee wat de kosten zouden zijn geweest voor een extra luchtafvoer vanuit de bouw, maar neem aan dat zij die kosten nu niet doorrekenen als compensatie voor het ongemak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
Niks mis met 2m40. Maar ook niet met een koof. Of een industriële buis/look.
Vervelend, maar niet onoverkomelijk denk ik :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Deleon78 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:17:
Niks mis met 2m40. Maar ook niet met een koof. Of een industriële buis/look.
Vervelend, maar niet onoverkomelijk denk ik :)
Ik zou er goed pissig van zijn in mijn kakel-nieuwe huis waar ik ook nog eens bovenop de discussie heb gezeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Nu online

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Geen excuses nodig als je het aan mij vraagt. Mijn vriendin heeft hetzelfde, die heeft het nooit breed gehad en eigenlijk vanaf haar 16e alles zelf moeten betalen zonder hulp van ouders. Nu hebben we het samen best wel goed en heeft ze moeite om veel geld uit te geven aan zaken. Vaak komt de opmerking voorbij "dat is duurder dan m'n eerste auto".
Inmiddels is ze wat losser.

Ze had ook veel moeite met de kosten voor de badkamer (€7000).
Simpel uitgelegd, we doen er makkelijk 10 jaar mee, dat is 700 euro per jaar, minder dan 2 euro per dag.
Als het zoveel plezier oplevert, dan is het zo'n klein bedrag gewoon waard.

Geniet van je nieuwe huis en maak het zoals je wil met wat je budget je toelaat. (Wij besparen op de vloer op zolder (hier komt het goedkoopste laminaat in wat we kunnen vinden) om in de woonkamer een wat mooiere neer te leggen)

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Mad-Matt schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:31:
Simpel uitgelegd, we doen er makkelijk 10 jaar mee, dat is 700 euro per jaar, minder dan 2 euro per dag.
Met dit argument heb ik al veel investeringen bij mijn vrouw approved gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:32

Toppe

Oké ✅

[...]

Al eens gekeken naar een vlakkanaal? Misschien niet de beste oplossing voor een woonkamer ed, maar voor een slaapkamer prima. En die zijn 9cm hoog, gisplaatje er tegen aan en je zit op 10cm ipv 20cm :)

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
[...]

Ik ga er even vanuit dat je balansventilatie hebt, dus geen natuurlijke aanvoer. Dan is afvoer in de ruimte nodig omdat de aanvoer via de overloop komt, correct? Ander is zo'n afvoerpunt helemaal niet noodzakelijk, maar moet je gewoon de deur wat korter houden.

Als afvoer echt noodzakelijk is in die ruimte, zou ik ook eens kijken naar de mogelijkheden voor een vlakkanaal in plaats van een buis. Afwerken met een gipsplaatkoof en dus niet het hele plafond verlagen. Mooi is het misschien niet, maar ik zou niet mijn hele plafond opofferen (en zeker geen 20 cm, dat is echt niet nodig).

Voor 1 ruimte is 6 cm hoog vlakkanaal genoeg (60x204 mm is gelijk aan 125mm rond). Dan verlies je dus maar 6 cm plafondhoogte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
JackBol schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:24:
[...]

Ik zou er goed pissig van zijn in mijn kakel-nieuwe huis waar ik ook nog eens bovenop de discussie heb gezeten.
We moved on... We hebben het over de oplossing inmiddels. Heeft geen zin om er in te blijven hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Deleon78 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:04:
[...]

We moved on... We hebben het over de oplossing inmiddels. Heeft geen zin om er in te blijven hangen.
Wat zal jou aannemer blij zijn met zo'n instelling! :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deleon78
Toppe schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:09:
[...]

Wat zal jou aannemer blij zijn met zo'n instelling! :)
Blijf vooral vast houden aan zaken die je niet kan veranderen! :p
Maar inderdaad, mijn aannemer was blij met ons als klant, en wij met hem. Samenwerken noemen we dat, en begrip hebben voor elkaar. Alsof wij alles perfect hadden uitgewerkt in ons ontwerp...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Mad-Matt schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:31:
[...]

Geen excuses nodig als je het aan mij vraagt. Mijn vriendin heeft hetzelfde, die heeft het nooit breed gehad en eigenlijk vanaf haar 16e alles zelf moeten betalen zonder hulp van ouders. Nu hebben we het samen best wel goed en heeft ze moeite om veel geld uit te geven aan zaken. Vaak komt de opmerking voorbij "dat is duurder dan m'n eerste auto".
Inmiddels is ze wat losser.

Geniet van je nieuwe huis en maak het zoals je wil met wat je budget je toelaat. (Wij besparen op de vloer op zolder (hier komt het goedkoopste laminaat in wat we kunnen vinden) om in de woonkamer een wat mooiere neer te leggen)
Mijn vrouw zat in de zelfde situatie (Jeugd en geld) en ik had het financieel gezien een stuk beter.

Ik koop normaal gesproken alles wat los en vast zit en vrouwlief koopt amper wat voor zichzelf aan luxe. Voornamelijk wat ze koopt is weer (overdreven veel) baby kleding.

Maar, ik merk nu met het huis dat we er anders in staan, ik wil echt over dingen nadenken en afwegingen maken waar vrouwlief nu alleen maar het beste van het beste wilt hebben...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Albestaz
  • Laatst online: 30-06 12:47
Bedankt voor alle reacties! Wij staan er ook een beetje dubbel in. Enerzijds kun je ergere dingen treffen tijdens de bouw en went zo'n verlaagd plafond ook snel en zullen anderen mensen het misschien niet eens merken als ze door het huis rondgeleid worden, maar anderzijds heb je ook wel iets van "wat knullig" en " wat zonde om voor oplevering al de eerste ingreep te hebben". Een van de redenen voor nieuwbouw is juist dat je alles meteen goed wilt hebben.

@toppe @Blihi bedankt voor de suggestie van het vlakkanaal. Daar had ik nog totaal niet aan gedacht en kan zeker een mooi stukje schelen! Als je dan in totaal op 10cm uitkomt scheel dat toch weer de helft! Betreft overigens inderdaad balansventilatie en de overloop heeft inderdaad een apart punt, dus mogelijk is dat ook al voldoende is qua afzuiging. Maar toch wil je het het liefste alles meteen goed hebben. Al is het nu eigenlijk kiezen uit twee kwaden. Geen luchtafvoer in de ruimte wat volgens mij niet conform bouwbesluit is of een lager plafond dan 2.60 meter wat ook niet conform bouwbesluit is.

We zijn overigens ook blij met de houding van de bouwer hoor in deze, fijn dat ze direct aan een oplossing denken zonder dat je eerst oorlog hoeft te voeren. Al staan we natuurlijk tegelijkertijd in ons recht. Punt was keurig ingetekend op de meest recente bouwtekening waar ook het maatwerk in zat.

Wat ik ook nog dacht: misschien kunnen we ze meteen een spotje laten inbouwen, gebruik je de ruimte ook nog praktisch. Moet je datzelfde alleen misschien ook doen op de eerste verdieping om toch iets van een eenheid te creëren. Dat zullen ze dan vast weer niet willen vergoeden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Ik heb geïnformeerd over een enevtuele opstookprotocol die vóór de oplevering gedaan wordt. Nu krijg ik antwoord en het lijkt ene normale opstookprotocol, maar de kopersbegeleider meldt wel dat we waarschijnlijk zelf een opstookprotocol moeten doen. Nu snap ik dat niet, want zij doen het al. Hieronder wat ik te horen heb gekregen:

- droogtijd 1 week per cm afwerkvloerdikte aanhouden met een minimum van 4 weken
- watertemperatuur per dag 5°C hoger instellen tot maximaal 50°C. Nu krijgt de vloer gelegenheid om het aanwezige water uit de afwerklaag te laten verdampen.
- vloer af laten koelen 5°C per dag
- na 14 dagen controleren of alle koppelingen van de kunststof registers goed dicht zijn

Dit is toch de normale protocol?

@Albestaz Heb je op zolder geen afzuigpunt voor een eventuele techniek- en/of wasruimte? Is dat niet voldoende?

[ Voor 7% gewijzigd door mister_S op 24-11-2020 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Albestaz schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:18:
Wat ik ook nog dacht: misschien kunnen we ze meteen een spotje laten inbouwen, gebruik je de ruimte ook nog praktisch. Moet je datzelfde alleen misschien ook doen op de eerste verdieping om toch iets van een eenheid te creëren. Dat zullen ze dan vast weer niet willen vergoeden :P
Ik zou gewoon een tegenvoorstel doen, wellicht dat de bouwer hierin nog wel een concessie wilt doen door de kosten te halveren. Bij een projectbouwer wellicht iets minder van toepassing maar ze moeten het hebben van mond-op-mond reclame. Het gaat niet alleen om het eind resultaat ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
mister_S schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:19:
Ik heb geïnformeerd over een enevtuele opstookprotocol die vóór de oplevering gedaan wordt. Nu krijg ik antwoord en het lijkt ene normale opstookprotocol, maar de kopersbegeleider meldt wel dat we waarschijnlijk zelf een opstookprotocol moeten doen. Nu snap ik dat niet, want zij doen het al. Hieronder wat ik te horen heb gekregen:

- droogtijd 1 week per cm afwerkvloerdikte aanhouden met een minimum van 4 weken
- watertemperatuur per dag 5°C hoger instellen tot maximaal 50°C. Nu krijgt de vloer gelegenheid om het aanwezige water uit de afwerklaag te laten verdampen.
- vloer af laten koelen 5°C per dag
- na 14 dagen controleren of alle koppelingen van de kunststof registers goed dicht zijn

Dit is toch de normale protocol?

@Albestaz Heb je op zolder geen afzuigpunt voor een eventuele techniek- en/of wasruimte? Is dat niet voldoende?
Opstookprotocol zijn de meningen over verdeeld. Wij kregen helemaal geen protocol, was niet nodig volgens de installateur (niet dat die ergens verstand van had).

Dit is wat de brancheorganisatie TBA afbouw https://www.tbafbouw.nl/ er over zegt: https://www.tbafbouw.nl/m...ichtlijn%20sep%202019.pdf

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:04

mvds

Totally awesome!

Ik lees hier verhalen van mensen die hele ingewikkeld netwerken aanleggen. Ik vraag me echt af waarvoor jullie dat gebruiken? Hebben jullie een datacenter thuis? Ik gebruik alleen m'n wifi om te surfen op mijn laptop en telefoon, beetje films streamen en nu veel videocalls ivm het thuiswerken. Wat mis ik nu? Ik heb wel extra internet aansluiting op de overloop op de eerste verdieping ik hoop dat dit genoeg is om bereik te hebben op de slaapkamers anders gewoon een goedkope wifi versterker. Of onderschat ik dit :?
Hier wil ik wel even op reageren, ook al staat er hierover in dit topic al echt heel veel.

Nee, ik heb geen datacenter thuis. Maar wel een aantal computers en smart-devices zoals TV's en versterkers. Natuurlijk kan het via wifi maar bedraad is vrijwel altijd beter en stabieler. Zeker omdat de trend is dat alles groter en scherper moet (van TV beeld naar HD naar Full HD naar 4K enz) en er steeds meer apparaten bij komen die graag een internetverbinding willen en er steeds meer "via de cloud" gewerkt zal gaan worden waarbij er veel data op- en neer gaat zal dit steeds meer van het netwerk gaan vragen.

Ik ben van plan toch echt wel minimaal 10 jaar in mijn nieuwe huis te gaan wonen en om niet het risico te gaan lopen om straks tegen de beperkingen van wifi aan te lopen kies ik ervoor om in elke kamer minimaal 1 netwerkaansluiting te laten plaatsen zodat ik de mogelijkheid heb om daar alles bedraad te doen. Verder laat ik centraal per verdieping een aansluitpunt aanbrengen voor een accesspoint.

Dat klinkt misschien erg nerdy en overkill en kost het mij misschien €2000 extra. Maar uit eigen ervaring weet ik dat om in een bestaand huis overal een netwerkkabel heen te krijgen het vrijwel altijd zal betekenen dat ik kabels door plafonds en muren heen moet zien te krijgen. Ik weet niet hoe jij denkt over gootjes over de muren/plafonds of kabels in het zicht, maar ik vind dat echt lelijk :) Dus dan liever nu 2k€ extra uitgeven en voorbereid zijn op wat er straks vrijwel zeker gaat komen dan spijt krijgen dat ik die 2k€ heb proberen te besparen en tegen kabels of gootjes aan moet kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08:57
Als wij geen keuken nemen van het project, dan moeten we een installatietekening overhandigen van de keukenleverancier, zodat ze wel alvast de elektra en leidingwerk op de juiste punten kunnen plaatsen. Voor deze tekening hebben we echter maar 1 a 2 weken de tijd, omdat de bouw al is begonnen.

Neem aan dat de keukenleverancier niet meteen de installatietekening gaat maken indien we niets kopen en wij gaan niet in 1 week tijd een keuken kopen. Dat is gekkenwerk.

1) Naar de keukenboer gaan voor een 3D render en een technische installatietekening elders laten maken a.d.h.v. dat 3D model (zoals hier)
2) Gewoon de standaardinstallatie accepteren en het leidingwerk laten afdoppen. Dan hebben we nog 2 jr de tijd om over een keuken na te denken en kunnen we i.o.m. de keukenboer het leidingwerk/de elektra nog aanpassen voordat ze de keuken komen installeren. Is dat laatste nog heel duur, als je dit laat uitvoeren door de keukenleverancier? En kan dat achteraf aanpassen nog veel gedoe opleveren?
Dura accepteerde gewoon een IKEA tekening gemaakt in hun keuken planner. Hierin even een schets maken en klaar.

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Belangrijk is vooral waar je de afvoeren wilt hebben, want die kun je achteraf niet zomaar verleggen.

Als je een kookeiland wilt, kun je bijvoorbeeld nu beslissen waar het ongeveer moet komen. Dan laat je daar afvoer (50 of liever nog 75 mm), koud en warm water en een stuk of 3 groepen plus de kookgroep (3-fase) aanleggen (groep voor quooker, voor vaatwasser, voor overige apparatuur in het eiland en voor de kookplaat).

Aansluiting voor de afzuigkap is ook belangrijk, want die is niet verplaatsbaar achteraf. Maar als je nu al weet dat je een koof gaat maken of een Bora neemt, dan is ook dat niet zo van belang.

Waar die leidingen precies zitten maakt dan niet heel veel uit, dat is onder het eiland wel iets te verslepen. Een afvoer van 50 (of 75) die uit de vloer komt kun je zelf splitsen naar 2x40 indien nodig.

In de kastenwand laat je ook alvast wandcontactdozen aanleggen voor de oven(s) (eigen groep(en)) en koelkast. Het is handig als je weet waar je kasten komen. Dan laat je de wandcontactdozen op 405 cm boven de grond plaatsen en zit je altijd goed. Ze zitten dan achter de plint en je kunt er altijd bij.

EDIT:
Als je vaatwasser tegen een wand komt, moet je daar geen leidingen/wandcontactdozen hebben, wand die kunnen daar niet achter. Dan kun je beter op plinthoogte plannen.

[ Voor 20% gewijzigd door Blihi op 24-11-2020 11:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-06 22:02
Blihi schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:40:
.............. Dan laat je de wandcontactdozen op 40 cm boven de grond plaatsen en zit je altijd goed.
dat is niet waar, je loopt dan kans dat de vaatwasser niet past, omdat de wcd in de weg zit: mijn advies, wcd achter keukenkastjes altijd op plinthoogte: is ook ideaal als je een keer een storing ergens aan hebt, je trekt simpelweg de stekker eruit (na de keukenplint eraf gehaald te hebben) en je kunt de rest van de groep wcd's wel gebruiken (bijvoorbeeld bij een koelkast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Sammy_tukker schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:48:
[...]

dat is niet waar, je loopt dan kans dat de vaatwasser niet past, omdat de wcd in de weg zit: mijn advies, wcd achter keukenkastjes altijd op plinthoogte: is ook ideaal als je een keer een storing ergens aan hebt, je trekt simpelweg de stekker eruit (na de keukenplint eraf gehaald te hebben) en je kunt de rest van de groep wcd's wel gebruiken (bijvoorbeeld bij een koelkast)
Je hebt gelijk, ik had het over ovens en koelkasten.

Voor de vaatwasser inderdaad in het kastje er naast en dan is plinthoogte veiliger!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 30-06 18:13

Rzaan

Altijd zoekende

SquareOne schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:51:
@Yaa87
Tegels die ik op het oog heb zijn €40 euro na offerte-aanvraag (op webshops €66-€70). Probleem zit ‘m in het leggen. Daar wordt zo’n €60 per m2 voor gerekend, daar komen die prijzen van €100 vandaan in dit topic.

In Duitsland en Italië wellicht nog wat voordeliger te krijgen, maar dan ligt de vloer er nog niet in.
Ik zag ook bepaalde tegels in Italië veel voordeliger.

https://www.fissore.com/p...natural-225x180-rett.html voor €36,01 per M2

In plaats van in Nederland:

https://www.tegelstudio.n...2-5x180-natural-m7ap.html voor €56,89 per M2

Komen dan natuurlijk wel transportkosten bij. Maar als je 100 M2 nodig hebt, kun je nog wel wat besparen.
Alleen gezeik als je breuk hebt, of niet tevreden bent over iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ga ook even bij de plaatselijke tegelzaak langs.

Wij hebben de tegels voor ons huis wel bij de projectleverancier gekocht (dat was niet de duurste offerte, maar ook niet de goedkoopste. Voordeel was wel dat het tijdens de bouw gebeurde en er dus ook woningborg garantie op zat). De tegel (Supergres Ekho Silk) kostte 42,50 per m2, het leggen 50 euro per m2.

Toen bleek dat dezelfde tegels ook verkrijgbaar waren voor buiten hebben we aan deze tegelzaak gevraagd of zij die konden leveren. Ze hebben er toen eerst 1 laten komen om te kijken of we die ook echt mooi vonden, aangezien de tegel voor buiten toch net iets anders is dan voor binnen (meer profiel). Uiteindelijk hebben we het hele terras bij hun besteld a 58 euro per m2. Dat was goedkoper dan de Internetprijs van de Italiaanse webshop die ze ook verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Blihi schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:22:
[...]

Opstookprotocol zijn de meningen over verdeeld. Wij kregen helemaal geen protocol, was niet nodig volgens de installateur (niet dat die ergens verstand van had).

Dit is wat de brancheorganisatie TBA afbouw https://www.tbafbouw.nl/ er over zegt: https://www.tbafbouw.nl/m...ichtlijn%20sep%202019.pdf
Ik vind het vreemd dat ze nogmaals een opstookprotocol ná oplevering adviseren terwijl ze het zelf dus ook doen. Ze gaan zelfs tot 50 graden i.p.v. de geadviseerde 40 graden. Ik zie de logica van een opstookprotocol na oplevering in dit geval niet in. Al lees ik wel op internet dat sommige tegelboeren een stook-/koelprotocol voor en na elk stookseizoen adviseren :/

WP en VV is compleet nieuw voor ons, dus het blijft een beetje spannend. Inmiddels heb ik na zeuren en zeuren te horen gekregen dat ze 15cm HoH afstand gebruiken omdat het toch genoeg is. We hadden al een niet zo efficiënte WP, zo wordt het nog mooier.

[ Voor 13% gewijzigd door mister_S op 24-11-2020 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Laatst online: 26-06 17:15
hallom schreef op woensdag 18 november 2020 @ 19:50:
[...]

Misschien dachten ze wel dat het bij het ontwerp hoorde

Zoals dit huis bijv :P
Volgens mij is dat dezelfde steen, maar met een andere kleur voegsel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zakkenjongen
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-05 20:00
Ik schrik wel een beetje van de tegelvloer prijzen die ik zie, maar volgens mij heeft het te maken met de afmetingen. Wij hebben mooi italiaans keramisch parket 15x60cm a 35 euro per M2 gekocht bij de plaatselijke tegelzaak met nog wat afrondende korting voor het totaalbedrag, en via werkspot fijne tegelzetter gevonden die het voor 35 euro per M2 inclusief materiaal heeft gelegd in visgraatpatroon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
mister_S schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:07:
[...]

Ik vind het vreemd dat ze nogmaals een opstookprotocol ná oplevering adviseren terwijl ze het zelf dus ook doen. Ze gaan zelfs tot 50 graden i.p.v. de geadviseerde 40 graden. Ik zie de logica van een opstookprotocol na oplevering in dit geval niet in. Al lees ik wel op internet dat sommige tegelboeren een stook-/koelprotocol voor en na elk stookseizoen adviseren :/

WP en VV is compleet nieuw voor ons, dus het blijft een beetje spannend. Inmiddels heb ik na zeuren en zeuren te horen gekregen dat ze 15cm HoH afstand gebruiken omdat het toch genoeg is. We hadden al een niet zo efficiënte WP, zo wordt het nog mooier.
Hier is voor oplevering helemaal niets opgestookt. De gasmeterstand was 1 toen wij er in kwamen (en de vloerverwarming functioneerde niet omdat de installateur zijn eigen installatie niet begreep).
Pagina: 1 ... 130 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2