Ik (vrouw 32) heb me net uren vermaakt met dit topic en besloten om gelijk mijn verhaal te delen.
Afgelopen zomer nieuwbouw hoekwoning gekocht in een randgemeente van Amsterdam. Ik woon al mijn hele leven in sociale huurwoningen op 3 hoog achter, nog nooit een huis gehad met een trap ( ik weet niet waarom ik zo blij word van het idee van een trap

in huis) en een tuin.
Ingeschreven voor nieuwbouw omdat ik geen zin had in bezichtigingen en overbieden etc. Ik heb mijn oude koopappartement in Amsterdam (oude sociale huurwoning van 60m2) met 190k overwaarde kunnen verkopen. Ik ga daarom dezelfde maandlasten behouden als bij m'n appartement.
Als het goed is beginnen ze in december met bouwen. Ik hoop echt dat het iets van 7 maanden gaat duren zoals bij sommige anderen, want ik woon nu tijdelijk in een duur koopappartement omdat ik mijn oude woning zsm had verkocht i.v.m corona wat toen net ging spelen. Achteraf was dat niet nodig geweest aangezien de prijzen niet dalen had ik de woning ook ergens begin volgend jaar op de markt kunnen zetten en misschien nog duurder had kunnen verkopen

. Ach ja, dat is allemaal achteraf natuurlijk.
Ik heb wel een beetje lopen stressen om het financiële plaatje. Dit heeft 2 redenen 1. Ik had een beetje onderschat welke extra kosten er zouden zijn 2. onverwacht toch een uitbouw van 2,4m genomen met daglicht voor 27k. dit had ik niet meegenomen in de hypotheek aanvraag dus dit moet uit eigen zak. Gelukkig had ik de overwaarde van de verkoop van mijn appartement op mijn rekening staan dus dat kan ik daarvan aftrekken.
Verder heb ik nu al spijt van heel veel keuzes...Ik wilde heel zuinig doen vanwege al die extra kosten. Niet blij met de badkamer via de projectleverancier, achteraf had ik toch liever casco gehad. Ook een beetje beknibbeld op elektra en de keuken. Alles minimaal en goedkoopste van het goedkoopste bijvoorbeeld geen extra internetaansluiting in de slaapkamers

. Ik lees hier verhalen van mensen die hele ingewikkeld netwerken aanleggen. Ik vraag me echt af waarvoor jullie dat gebruiken? Hebben jullie een datacenter thuis? Ik gebruik alleen m'n wifi om te surfen op mijn laptop en telefoon, beetje films streamen en nu veel videocalls ivm het thuiswerken. Wat mis ik nu? Ik heb wel extra internet aansluiting op de overloop op de eerste verdieping ik hoop dat dit genoeg is om bereik te hebben op de slaapkamers anders gewoon een goedkope wifi versterker. Of onderschat ik dit
Wat betreft de afwerking wil ik alles ook het liefst zo goedkoop mogelijk. Ik ga dus niet stuccen maar waarschijnlijk alles wit verven. Ik las dat je behangklare muren ook gewoon kunt sausen na een beetje oneffenheden schuren en voorstrijk. Als renovlies ook een beetje betaalbaar is neem ik dat. Heeft iemand ervaring met een hele nieuwbouw huis behangen met gewoon wit vliesbehang? Ik wil eigenlijk zo min mogelijk zelf doen en ik heb twee linker handen, dus als ik op alle muren gewoon simpel goedkoop wit vliesbehang kan laten gooien door iemand zonder ook nog overheen te moeten verven ben ik blij.
Heeft iemand nog tips voor het zo goedkoop mogelijk aanleggen van een tuin? Ik heb geen groene handen en zie mezelf ook niet wroeten in de aarde dus de boel wordt waarschijnlijk flink betegeld met wat planten die geen onderhoud vergen

. Tuin moet wel lijken op die mooie die ik zie op pinterest, dus waarschijnlijk red ik het niet met 'goedkoop' lol.
Nog een ander vraagje: ik ben achteraf dus niet blij dat ik de standaard witte muurtegels van de aannemer heb genomen voor de badkamer. Wil toch liever van die instagram worthy marmerlook muurtegels voor m'n selfies

. Is het mogelijk/makkelijk om over de bestaande wandtegels nieuwe tegels te laten leggen? Ik heb ook en vrijstaand bad genomen omdat dat er leuk uitziet op de pinterest plaatjes. Maar ik ga er waarschijnlijk nooit in

.
hierboven plaatje van benedenverdieping. Gekozen voor een losse kookeiland in best een krappe ruimte. Maar dat wilde ik graag. Voor de rest wel de goedkoopste opties. Ik ben al blij dat ik voor het eerst in mijn leven een vaatwasser heb straks. Ik hoef niet per se dure siemens apparatuur. Merken als indesit en etna gaan voor mijn gevoel net zo lang mee. Ik overweeg om toch om een kokend waterkraan te nemen omdat anderen zo lyrisch zijn (leek mij eerlijk gezegd niet zo nodig), maar dan wil ik wel de goedkopere optie dus geen QUooker misschien wel zo'n grohe red.
sorry als ik super giering klink

maar ik ben heel erg armoedig opgegroeid en niks gewend dus al die duizenden euro's aan extra kosten die rondvliegen hebben me echt slapeloze nachten bezorgd.
Achteraf ook een beetje spijt gehad dat ik aan dit nieuwbouw avontuur was begonnen i.p.v. een bestaande woning maar dat is gelukkig wel een beetje weggetrokken

.