Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 129 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.800.992 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Nu online

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Bedankt voor de tips, we moeten nog kijken wat we met de verlichting in de inloopkast gaan doen.
Ik heb wilde plannen, gok dat er maar 50% van gerealiseerd zal worden 8)7

Ik vind dit een erg luxe uitstraling hebben en moet niet al te moeilijk zijn.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/2151/8119/files/BOB_COVER_1024x1024.jpg?v=1563826165

[ Voor 35% gewijzigd door Mad-Matt op 18-11-2020 10:36 ]

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10:31
MitchellOnline schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 16:20:
[...]

Precies, en op basis van die reactie hebben ze vervolgens bij de binnenmuur (tussen woning en garage) de isolatie laten vervallen en gaan ze alleen de buitenmuur isoleren. Ik moet nog een reactie krijgen van de aannemer, inmiddels ligt het er zo bij. Rechts is de garage, de stempels staan er al in, de breedplaat vloeren kunnen dus ieder moment komen... Vraag me af of de aannemer die tussenwand nog gaat afbreken, lijkt me lastig om er anders nog isolatie tussen te krijgen.

[Afbeelding]
Neem contact op met Woningborg, of de andere instantie die deze bouw verzekert en/of controleert. Nu is dit namelijk nog te herstellen, straks niet meer.

Dat kan ook zonder slopen, ze kunnen die spouw volspuiten met hetzelfde spul waarmee ze achteraf woningen isoleren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
10 december voorschouw van ons huis. Alle eerdere huizen hebben steeds 3-4 werkweken later oplevering. Ze zijn met kerst 2 weken dicht, maar oplevering in januari lijkt nu wel zeker. 😎

Dan hebben ze er dus zo'n 8 maanden over gedaan vanaf het storten van de fundering begin juni.

Komt eindelijk het moment waarop we echt afspraken met leveranciers concreet kunnen gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

@Farmerwood Heb jij het plafondspuitwerk laten uitvoeren door Reinbouw?

De optie om het te laten vervallen zegt het volgende:
Het laten vervallen van het standaard spuitwerk op de betonplafonds op de begane grond. Tevens vervalt eventueel spuitwerk op de wand in het toilet. De betonplafonds worden ook niet gerepareerd of nader afgewerkt. Oneffenheden, ruwe kanten en gaten zijn zichtbaar. Partijen zijn overeengekomen dat de ondernemer genoemde materialen en constructies en / of werkzaamheden ten behoeve van de woning niet toepast en / of verricht. Hierdoor voldoet aannemer (deels) niet aan de in de bouwvergunning gestelde wettelijke voorschriften, waaraan een te bouwen woning dient te voldoen zoals bijvoorbeeld de normen van het Bouwbesluit. De verkrijger vrijwaart de ondernemer van iedere wettelijke aansprakelijkheid alsmede aanspraken van derden in verband met gebreken aan materialen en constructies die niet onder de verantwoordelijkheid van de ondernemer zijn toegepast, alsmede gebreken en / of schaden die daarvan, en / of werkzaamheden welke niet onder de verantwoordelijkheid van de ondernemer zijn verricht, het gevolg zijn. U bent zelf aansprakelijk en verantwoordelijk om de "zelfwerkzaamheden" aan uw woning, na oplevering, zodanig te (doen) verrichten dat aan de gestelde wettelijke voorschriften wordt voldaan.
Ben benieuwd hoe beroerd zo'n plafond dan is, als ze niks repareren. Heb je toevallig een foto van jouw plafond zonder spackwerk gemaakt tijdens je kijkdag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Anoniem: 36835 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 11:45:
@Farmerwood Heb jij het plafondspuitwerk laten uitvoeren door Reinbouw?
Wij hebben pas recent besloten beneden de plafonds te gaan stucen, dus het spuitwerk konden we toen niet meer laten vervallen.

Onderstaande foto's zijn van de kijkdag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jsyNDj7-q1F9snZ0DgmASvGp_CM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vzyzzo8iaUCoY95snjEHiTPv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OSE2sG0xYm3hU4uhrjtqSQ4OVCU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VOB1sBb9EuH06FVWpCahBdn7.jpg?f=fotoalbum_tile

Volgens mij komen die golven in de foto's van de lens trouwens. Kan me niet herinneren dat het er zo uit zag in ieder geval.

[ Voor 5% gewijzigd door Farmerwood op 18-11-2020 14:11 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Celluiar
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-06 11:56
De kogel is door de kerk!
Aannemer heeft besloten te gaan afbreken en alles met de juiste steen opnieuw op te bouwen.

Afgelopen zaterdag zijn ze begonnen en nu ziet ons huis er weer zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f32jH-ZcqP1CRYFoIE31UFMgB0Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FyzJuORXg8z9NbTzrApIdzIo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mrTuIIBj0Mfl0hhlVMBa1rqQGkc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R5vmUnYNUqf8uOPvr89fJ8eF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OcuQPsvay8NLdjndQeFs0djYw9Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HDCnExGbWlB0RysZDi8ZBtY7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yIKv2H0Iu-SUhp3c4Nq1PWI3vug=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZWSpGxyVDOOCOpctWh6DkdKR.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 4% gewijzigd door Celluiar op 18-11-2020 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Nu online

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Celluiar schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:50:
[...]

Aannemer heeft besloten te gaan afbreken en alles met de juiste steen opnieuw op te bouwen.

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Dat is wel erg fijn. Gefeliciteerd met deze "overwinning"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07 20:02

siemenz

Koetje

Celluiar schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:50:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Nice!
Ik denk dat ze er zelf ook wel achter waren dat dit ECHT niet kon. Knullige metselaars ook overigens.

Iets anders: jij gaf aan in je startpost dat geplande oplevering q3 2021 kan zijn, Als ze nu al bijna klaar zijn met het metselwerk is dat wel heel ruim genomen toch? of is er een nieuwe deadline inmiddels

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Celluiar
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-06 11:56
siemenz schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:29:
[...]

Nice!
Ik denk dat ze er zelf ook wel achter waren dat dit ECHT niet kon. Knullige metselaars ook overigens.

Iets anders: jij gaf aan in je startpost dat geplande oplevering q3 2021 kan zijn, Als ze nu al bijna klaar zijn met het metselwerk is dat wel heel ruim genomen toch? of is er een nieuwe deadline inmiddels
Nee, de deadline is vooralsnog niet gewijzigd.
Wat ik wel weet is dat ze voor de Kerst het dak erop willen hebben.

Als we terugkijken naar de 1e fase (wij zitten in fase 2) dan liepen ze daar 6 weken voor op schema.
Daar werden de eerste huizen in mei al opgeleverd met een verloop van 4 opleveringen per week.
Ze zullen dit ongetwijfeld ruim nemen om te voorkomen dat na een aantal tegenslagen (zoals een verkeerde baksteen :X of weersomstandigheden) de kopers op de stoep staan omdat de deadline niet is gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:07
siemenz schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:29:
[...]

Knullige metselaars ook overigens.
Lekker makkelijk oordelen. Knullige tweaker weer ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Deleon78 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 16:17:
[...]

Onder de streep mogen we denk ik wel concluderen dat er iemand lak aan heeft gehad dat die kleur verschilde en het werk door heeft (laten) gaan. Als het de metselaar niet was dan wel iemand hogerop in de keten.

Voor @Celluiar in ieder geval fijn dat het nu opgepakt is en het geen langslepend verhaal hoeft te gaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Deleon78 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 16:17:
[...]

Bouwlui kunnen gewoon werktekeningen lezen. Het is geen mannetje van werkspot. Als er een dermate kleurverschil is, terwijl je met het 'dezelfde' steen aan het doormetselen bent, is iemand te lui geweest om even de aannemer te bellen.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
JackBol schreef op woensdag 18 november 2020 @ 17:46:
[...]

Bouwlui kunnen gewoon werktekeningen lezen. Het is geen mannetje van werkspot. Als er een dermate kleurverschil is, terwijl je met het 'dezelfde' steen aan het doormetselen bent, is iemand te lui geweest om even de aannemer te bellen.
Ah, je kent de metselaar en de aannemer/uitvoerder en hebt ze gesproken! Dan heb ik niks gezegd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Farmerwood schreef op woensdag 18 november 2020 @ 17:22:
[...]

Onder de streep mogen we denk ik wel concluderen dat er iemand lak aan heeft gehad dat die kleur verschilde en het werk door heeft (laten) gaan. Als het de metselaar niet was dan wel iemand hogerop in de keten.

Voor @Celluiar in ieder geval fijn dat het nu opgepakt is en het geen langslepend verhaal hoeft te gaan worden.
Helemaal eens, maar om nou gelijk maar met het vingertje naar een specifiek persoon te wijzen terwijl hij helemaal niet wat er is gebeurd...
Dus knullig ja, maar knullige metselaar? Geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellOnline
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-06 18:40
Blihi schreef op woensdag 18 november 2020 @ 10:36:
[...]

Neem contact op met Woningborg, of de andere instantie die deze bouw verzekert en/of controleert. Nu is dit namelijk nog te herstellen, straks niet meer.

Dat kan ook zonder slopen, ze kunnen die spouw volspuiten met hetzelfde spul waarmee ze achteraf woningen isoleren.
Dankje voor de tip! Heb vandaag meteen met Woningborg gebeld, ze gaven aan dat de aannemer zich altijd aan de bouwtekening en de TO moest houden welke ondertekend zijn bij de koop. Mocht de aannemer de isolatie niet aanbrengen dan konden we de geschillencommissie inschakelen. Ik hoop dat dit niet nodig is en de aannemer het netjes gaat oplossen.
Part schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:00:
[...]

Meest eenvoudige is denk ik afbouwen en er isoparels tussen spuiten.
Ik zou ook gelijk even kijken wat ze met het dak van de garage doen. Is die op de tekening ook geisoleerd?
Ben het hier niet helemaal mee eens, vindt dat een aannemer de getekende bouwtekening moet nakomen... Woningborg heeft dit ook bevestigd. Daarnaast hebben we het nog enigszins tijdig bij ze aangekaart. De aannemer is intern in overleg hoe ze dit willen gaan oplossen. Ze hadden beloofd vandaag te bellen maar hebben dit niet gedaan, hopelijk nemen ze morgen contact op.

Zit er verschil in isolatiewaarden tussen de standaard isolatiematten of bijvoorbeeld isoparels?

Over het dak zegt de TO onderstaande, deze zou dus met piepschuim platen geïsoleerd moeten worden.
Ik ga nadat bovenstaande kwestie is opgelost dit voor de zekerheid bij ze navragen, dankje voor de tip.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fyg-i8OkbUHRDCD8SYhpBBTyW8o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rhtcBsFrRVDEYF9b9h7xQ9Gp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Deleon78 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 17:50:
[...]

Ah, je kent de metselaar en de aannemer/uitvoerder en hebt ze gesproken! Dan heb ik niks gezegd!
Ik vraag me af waarom je zo defensief hierin bent, terwijl er objectief een fout is gemaakt? Dat kan toch gewoon toegegeven en hersteld worden? Onderdeel van het bouwproces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
[...]

Ligt eraan hoe de metselaar betaald wordt. Als je stukprijs hebt afgesproken en je kan de hele dag niet verder doordat de aannemer de verkeerde stenen heeft gekregen, is het logisch dat de metselaar ze gewoon legt. Anders maakt hij van het probleem van de aannemer zijn probleem. Aangezien de niet productieve uren dan niks opleveren. Dat is het grote nadeel van prijs per steen ipv prijs per uur.
Nu kan dezelfde metselaar eventueel opnieuw komen voor het opnieuw opbouwen met de juiste stenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Z___Z schreef op woensdag 18 november 2020 @ 18:28:
[...]

Ligt eraan hoe de metselaar betaald wordt. Als je stukprijs hebt afgesproken en je kan de hele dag niet verder doordat de aannemer de verkeerde stenen heeft gekregen, is het logisch dat de metselaar ze gewoon legt. Anders maakt hij van het probleem van de aannemer zijn probleem. Aangezien de niet productieve uren dan niks opleveren. Dat is het grote nadeel van prijs per steen ipv prijs per uur.
Nu kan dezelfde metselaar eventueel opnieuw komen voor het opnieuw opbouwen met de juiste stenen.
Ik ben niet bekend hoe dit gaat op de bouw, maar ik kan me voorstellen dat dat wel de laatste keer is dat de aannemer met deze metselaar werkt als deze doorgaat met een fout maken met als reden (dubbel) uren te schrijven. Bouwers staan bekend om gezond-boeren-verstand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
JackBol schreef op woensdag 18 november 2020 @ 18:30:
[...]

Ik ben niet bekend hoe dit gaat op de bouw, maar ik kan me voorstellen dat dat wel de laatste keer is dat de aannemer met deze metselaar werkt als deze doorgaat met een fout maken met als reden (dubbel) uren te schrijven. Bouwers staan bekend om gezond-boeren-verstand...
De reden is dus niet het kunnen dubbel factureren, het voorkomen van niet declarabele uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
JackBol schreef op woensdag 18 november 2020 @ 18:07:
[...]

Ik vraag me af waarom je zo defensief hierin bent, terwijl er objectief een fout is gemaakt? Dat kan toch gewoon toegegeven en hersteld worden? Onderdeel van het bouwproces.
Lees ff mn reply op @Farmerwood, de laatste, waar ik het met hem eens ben en nog eens uitleg. Niemand ontkent de fout, het is alleen niet netjes om gelijk de metselaar de schuld te geven als je geen idee hebt wat er is gebeurd.

Maar goed, dit gesprek is letterlijk al eerder gevoerd (lees nog maar iets verder terug als je geïnteresseerd bent). Genoeg zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-05 22:03
[...]

Misschien dachten ze wel dat het bij het ontwerp hoorde

Zoals dit huis bijv :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erniebert
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19-06 23:33
ArCadE schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:15:
[...]

www.keuringshuis.nl

Zitten zelfs in Amersfoort. Heeft bij ons goed geholpen.
Dank, waar was je tevreden over?

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:22
MitchellOnline schreef op woensdag 18 november 2020 @ 18:00:
Zit er verschil in isolatiewaarden tussen de standaard isolatiematten of bijvoorbeeld isoparels?
De isolerende waarden per mm dikte liggen dicht op elkaar. Als je het achteraf inspuit vul je wel helemaal de spouw, dan wordt je pakket zo'n 30mm dikker en krijg je een betere isolerende werking. Voor een wand die niet aan de buitenlucht grenst (geen regen) is een luchtspouw ook niet nodig.

Na isoleren met parels of vlokken is dus in jou situatie prima.

• tehfnz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-06-2022
@hansgrave weet niet welke isolatieplaten @MitchellOnline in de muur heeft zitten, maar ik ga er voor deze berekening van uit dat dit PIR is. Lambda waarde van een deftige Pir plaat is 0,022 W/mK.
Voor isolatiesparels wordt er, volgens wat ik kan vinden, meestal EPS gebruikt. De isolatiewaarde hiervan ligt rond de 0,033 W/mK.

De R-waarde voor 14cm PIR bedraagt 6.36.
R-waarde 17cm parels (14cm +3cm spouw) bedraagt 5.15.

Zoals je ziet kan, afhankelijk van de gekozen materialen, het verschil toch behoorlijk oplopen. Of dit voor @MitchellOnline belangrijk is moet hij zelf beoordelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArCadE
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-07 17:31

ArCadE

No banana available

Erniebert schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:53:
[...]

Dank, waar was je tevreden over?
Goed terzake kundig, snel rapportage na oplevering, niet al te duur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raegin
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-07 22:59
Vandaag werd ik gebeld door de aannemer, of ik langs kon komen om de loze leidingen te bespreken. Ik vreesde al dat niet al mijn leidingen gebruikt zouden kunnen worden. In de keet gaf de elektricien aan dat het bedraden van de zonnewering, 2e etage, zolder en leidingen van de gevels naar zolder problemen zouden kunnen geven. Hij stelde voor om de leidingen naar zonnewering voor te bedraden met elektra en af te doppen, en om de data-leidingen voor te bedraden met 2x cat6 per leiding.

Ik was blij verrast dat ze zo goed meedenken en de koper te betrekken in plaats van domweg de tekeningen volgen.

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:53
Toch nog terugkomend op de boiler discussie. Hoeveel kosten zouden hier aan zitten om dit achteraf te doen? Kan op internet geen indicatie vinden.

Iemand hier die het achteraf heeft gedaan in vorige of huidige woning?

Wordt €3.200 gevraagd voor de vergroting van 180L > 300L.

Standaard Boiler is een Nibe F1255PC
Uitgebreide boiler is een Nibe F1155PC

Zou mooi zijn als er een uitbreidingsvat aangehangen kon worden. Als we het toch over duurzaam hebben.. Kan de gehele installatie blijven bestaan en enkel, indien de omstandigheden daar om vragen, uitbreiden naar grotere capaciteit 🤔

[ Voor 24% gewijzigd door Source90 op 19-11-2020 12:58 ]

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Source90 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 12:49:
Toch nog terugkomend op de boiler discussie. Hoeveel kosten zouden hier aan zitten om dit achteraf te doen? Kan op internet geen indicatie vinden.

Let op. Kan zijn dat de 180L boiler aan 16A voldoende heeft maar dat de 300L op krachtstroom moet.

Ik kan niets op die type nummer vinden overigens.

• Source90
JackBol schreef op donderdag 19 november 2020 @ 12:57:
[...]

Let op. Kan zijn dat de 180L boiler aan 16A voldoende heeft maar dat de 300L op krachtstroom moet.

Ik kan niets op die type in nummer vinden overigens.
Dit is de grote:
https://www.nibe.eu/assets/documents/27923/331164-6.pdf

Kan op beide staat er.
Al ging hij waarschijnlijk toch al op krachtstroom bij ons.

• kevinvi
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13-01 18:35

Zou mooi zijn als er een uitbreidingsvat aangehangen kon worden. Als we het toch over duurzaam hebben.. Kan de gehele installatie blijven bestaan en enkel, indien de omstandigheden daar om vragen, uitbreiden naar grotere capaciteit 🤔
Denk je ook aan de afmetingen en dat die boiler achteraf waarschijnlijk door je trapgat naar boven moet...?!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

En de F1255 met 180L extern? Dat een optie? Dan kan het sowieso. Voor dat geld zou ik sowieso altijd passen.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Source90 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 12:59:
[...]
Dit is de grote:
https://www.nibe.eu/assets/documents/27923/331164-6.pdf

Kan op beide staat er.
Al ging hij waarschijnlijk toch al op krachtstroom bij ons.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ACdJ0DG1an3WUP071I8AOmuWZl4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9Sy7PcIikRQf4mrAv5Q5f1DS.png?f=fotoalbum_large

Die dingen zijn echt kneiterduur! De prijs van die aannemer lijkt me niet extreem buitensporig.

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:11

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Kan in dit topic niks vinden en weet ook niet of het offtopic is of niet, gezien het iets is wat blijkbaar vaak voorkomt bij nieuwbouw. Nieuwbouw wordt nu vaak op akkers gebouwd, waardoor de grond is dichtgeslagen.

Aannemers zegt ongeveer 30-50cm te hebben opgespit, maar het is nog ontzettend hard en de plassen water blijven dagen op het zand liggen. Zelf in de tuin met een grondboorgaten gemaakt en die harde laag zit op +-80cm en daaronder is de grond juist heel zacht. Gaten zijn ongeveer 1 meter diep en na een uur was vrijwel al het water verdwenen.

Wij zijn jullie ervaringen hiermee? Hoe hebben andere aannemers dit aangepakt en/of wat hebben jullie er zelf mee gedaan?

• Source90
JackBol schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:14:
[...]

[Afbeelding]

Die dingen zijn echt kneiterduur! De prijs van die aannemer lijkt me niet extreem buitensporig.
Je moet dan wel de 1255 eraf halen. Dat geld hoeft niet uitgegeven te worden ;)
Die zie ik terug voor 8440€

[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 19-11-2020 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
kevinvi schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:08:
[...]

Denk je ook aan de afmetingen en dat die boiler achteraf waarschijnlijk door je trapgat naar boven moet...?!
Goede tip. Komt echter ook een dakkapel achteraf op. Zou door dat gat kunnen.

• Source90
bbbrumbrum schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:13:
[...]

En de F1255 met 180L extern? Dat een optie? Dan kan het sowieso. Voor dat geld zou ik sowieso altijd passen.
Daar kon ik niet veel over vinden. Kan dit op elke wp? Is dat simpelweg een boiler die zelf elektrisch verwarmt of enkel geïsoleerde opslag? Indien het laatste, kan de 1255 het aan om bijna het dubbele te verwarmen.

#niet thuis in deze materie.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Source90 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:28:
[...]

Daar kon ik niet veel over vinden. Kan dit op elke wp? Is dat simpelweg een boiler die zelf elektrisch verwarmt of enkel geïsoleerde opslag? Indien het laatste, kan de 1255 het aan om bijna het dubbele te verwarmen.

#niet thuis in deze materie.
Ik neem dat je niet >20k investeerd om vervolgens met COP1 te verwarmen?
Tuurlijk kan ie dat aan, duurt alleen langer. Maar het "idee" van een grotere boiler is ook deels dat je een lager vattemperatuur kan aanhouden zodat je COP (nog) hoger word.
300ltr @ 65gr kan je natuurlijk belachelijk lang op douchen.
Maar word de WP ook een zwaarder model bij de upgrade van het vat? Zou "in principe" nodig zijn, maar als je zelf al denkt dat je het bijna nooit nodig hebt gaat het geen bal uitmaken aangezien alles berekent word op een ijstijd van meerdere dagen <-10grC. Eea is dan ook nog afhankelijk van je brontemperatuur, wat ook een variabele is die ze wss pessimistisch inschatten (tenzij je een Nathan bron krijgt natuurlijk :+).

• Source90
Oh, informatie op de koperbegeleiding pagina klopt volgens mij niet. :X

*als* ik de Nibe pagina goed lees:

Als antwoord op @bbbrumbrum , de WP wordt anders. unit F1155 i.p.v. F1255.

Op de Nibe site staat:
De NIBE F1155 PC is een zeer stille, modulerende water/water warmtepomp met geïntegreerde passieve koeling, maar zonder boiler. Voor de levering van een passende hoeveelheid warmtapwater kun je de warmtepomp echter naar wens combineren met een losse boiler.
De NIBE F1255 is een zeer stille, modulerende water/water warmtepomp met een geïntegreerde boiler. De warmtepomp zorgt voor een optimale besparing doordat hij altijd efficiënt werkt en zich het hele jaar door automatisch aan de vermogensbehoefte van je woning aanpast. De NIBE F1255 heeft dan ook een hoge SCOP (= seizoensgebonden rendement)
Ofwel. als k het goed heb is de F1255 (nu in project als standaard) 1800mm hoog en heeft een 180L boiler intern.
De F1155 heeft geen boiler intern en is 1500mm hoog. Hier wordt een externe boiler aan gehangen. Kost dus wel wat ruimte.

Had de technische omschrijving doorgelezen, als PDF en zag het niet duidelijk terug (wat er niet is zal ook niet benoemd worden). De "features" tab op de website is wat dat betreft iets duidelijk :)

Echter: Ik lees ook:
Upgrade: "NIBE levert de F1155 PC in de vermogenscategorie 1,5-6 kW"

Standaard: NIBE levert de F1255 in drie verschillende vermogens: 1,5-6 kW, 3-12 kW en 4-16 kW.

Ofwel; de upgrade heeft het laagste vermogen (1,5-6 kW). Terwijl deze wel 300L moet verwarmen.
Vind het maar verwarrend dat de standaard versie (met boiler intern) een veel groter vermogen kan leveren (opgevraagd welk type wordt geleverd).

---

Staat echt heel onduidelijk uitgelegd in de KB.

[ Voor 215% gewijzigd door Source90 op 19-11-2020 14:31 ]

• Deleon78
AndereKoekoek schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:23:
Kan in dit topic niks vinden en weet ook niet of het offtopic is of niet, gezien het iets is wat blijkbaar vaak voorkomt bij nieuwbouw. Nieuwbouw wordt nu vaak op akkers gebouwd, waardoor de grond is dichtgeslagen.

Aannemers zegt ongeveer 30-50cm te hebben opgespit, maar het is nog ontzettend hard en de plassen water blijven dagen op het zand liggen. Zelf in de tuin met een grondboorgaten gemaakt en die harde laag zit op +-80cm en daaronder is de grond juist heel zacht. Gaten zijn ongeveer 1 meter diep en na een uur was vrijwel al het water verdwenen.

Wij zijn jullie ervaringen hiermee? Hoe hebben andere aannemers dit aangepakt en/of wat hebben jullie er zelf mee gedaan?
Dat is niet de taak van de aannemer, maar van je zelf :)
Gaten boren is een goed begin, missxhien vullen met grind?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stealth2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-01 10:55

Bij ons wordt een Nibe F1245-06 PC geplaatst (180L) capaciteit en die kan ik uitbreiden naar 300L voor 2100. Omdat we geen bad nemen en juist minder/spaarzamer om willen gaan met water nemen we die uitbreiding niet. Overigens zou ik volgens de aannemer ook achteraf nog de capaciteit uit kunnen breiden,

• Z___Z
  • Niet online
Ik vraag me af wat de levensduur van zo'n warmtepompboiler is en wat je aan het eind van z'n levensduur kan doen. Een CV ketel kost maar 1000 euro, dus die wordt aan het eind van z'n levensduur gewoon in z'n geheel vervangen. Maar zo'n apparaat van 5-10k, waarvan aan het eind van z'n levensduur waarschijnlijk de compressor kapot is, of te veel kalk op het verwarmingselement heeft, lijkt me dat je in dat geval alleen de compressor of het vat wil vervangen.
Als je elke 10-20 jaar 5-10k moet aftikken voor een nieuwe warmtepompboiler kan dit natuurlijk nooit uit. Dan kan je net zo goed COP 1 verwarmen met een elektrisch verwarmingselement.

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:22
tehfnz schreef op donderdag 19 november 2020 @ 08:32:
@hansgrave weet niet welke isolatieplaten @MitchellOnline in de muur heeft zitten, maar ik ga er voor deze berekening van uit dat dit PIR is. Lambda waarde van een deftige Pir plaat is 0,022 W/mK.
Voor isolatiesparels wordt er, volgens wat ik kan vinden, meestal EPS gebruikt. De isolatiewaarde hiervan ligt rond de 0,033 W/mK.

De R-waarde voor 14cm PIR bedraagt 6.36.
R-waarde 17cm parels (14cm +3cm spouw) bedraagt 5.15.

Zoals je ziet kan, afhankelijk van de gekozen materialen, het verschil toch behoorlijk oplopen. Of dit voor @MitchellOnline belangrijk is moet hij zelf beoordelen.
Op de foto in de post lijkt bij de buren glaswol te zitten.

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09:31
@AndereKoekoek dit probleem komt veel voor, @boukehj2 en ik zijn er ook mee bezig voor bij ons project. Tuin goed op afschot leggen, heulen graven met grind en/of takken, en drainage kunnen korte termijn oplossing zijn voor acute problemen. Op de lange termijn moet je leven terugbrengen in de grond zodat het tot leven komt en water afvoert en opslaat, bv door diep wortelende begroeiing zoals fruitbomen.
Overigens, in veel gevallen is het primair en probleem in de bovenlaag door dat er zware machines hebben gestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kupauw
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:55

Dit waren bij ons de kosten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oaDX-32EPqLDtYONUsoa71g4Pk0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/356aJgPAXxjiPWn7fdTRWT9X.png?f=fotoalbum_large

ik denkt dat 3200 wat buitensporig is.

• Erniebert
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19-06 23:33
ArCadE schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:32:
[...]

Goed terzake kundig, snel rapportage na oplevering, niet al te duur.
Mooi, dank voor je reply. Ik ga ze benaderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
nel!s schreef op donderdag 19 november 2020 @ 17:04:
@AndereKoekoek dit probleem komt veel voor, @boukehj2 en ik zijn er ook mee bezig voor bij ons project. Tuin goed op afschot leggen, heulen graven met grind en/of takken, en drainage kunnen korte termijn oplossing zijn voor acute problemen. Op de lange termijn moet je leven terugbrengen in de grond zodat het tot leven komt en water afvoert en opslaat, bv door diep wortelende begroeiing zoals fruitbomen.
Overigens, in veel gevallen is het primair en probleem in de bovenlaag door dat er zware machines hebben gestaan.
Wij kregen van onze aannemer een duidelijke aanbeveling om na de oplevering niet met groot materiaal de grond te gaan afgraven en vervangen omdat je de boel anders teveel in klinkt.
Op zich natuurlijk een fair punt, maar als je dan in je eigen tuin 20 cm diepe sporen aantreft van hun eigen zware materiaal.... 8)7

Wij gaan met de hele buurt afgraven en nieuwe grond erin. 25 cm diep.

Het is wel opletten dat je ook niet teveel putten / drainage in je tuin legt, want je wilt met de droge zomers het water ook niet te snel afvoeren. Dan sta je elke dag te sproeien met kraanwater of je moet er een regenton bij plaatsen.

• tehfnz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-06-2022
hansgrave schreef op donderdag 19 november 2020 @ 16:45:
[...]

Kan het niet zien. Misschien kan @MitchellOnline duidelijkheid brengen.

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:52
Kupauw schreef op donderdag 19 november 2020 @ 17:08:
[...]

[Afbeelding]

Bij mij staat die upgrade voor 500 euro erin, maar als je gaat kijken is het verschil in de winkel 100 euro. Ik weet niet of ze dan ook nog een extra zonnepaneel leggen, maar het is goed betaald in ieder geval.

• Kupauw
wortelsoft schreef op donderdag 19 november 2020 @ 17:36:
[...]

Bij mij staat die upgrade voor 500 euro erin, maar als je gaat kijken is het verschil in de winkel 100 euro. Ik weet niet of ze dan ook nog een extra zonnepaneel leggen, maar het is goed betaald in ieder geval.
Ja klopt.

Overigens begin ik wel steeds meer te twijfelen aan de 200L (iets anders was op dat moment geen optie). We hebben dan wel 15 zonnepanelen, WTW en een douche WTW maar ik wil niet constant lopen stressen dat we niet te lang onder de douche staan.

• wortelsoft
@Kupauw 200 liter is voor mij ook de enige upgrade, is nu niet nodig voor mij, maar achteraf lijkt me ook maar gedoe.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Source90 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 14:08:
Oh, informatie op de koperbegeleiding pagina klopt volgens mij niet. :X

*als* ik de Nibe pagina goed lees:

Als antwoord op @bbbrumbrum , de WP wordt anders. unit F1155 i.p.v. F1255.

Op de Nibe site staat:

[...]

[...]

Ofwel. als k het goed heb is de F1255 (nu in project als standaard) 1800mm hoog en heeft een 180L boiler intern.
De F1155 heeft geen boiler intern en is 1500mm hoog. Hier wordt een externe boiler aan gehangen. Kost dus wel wat ruimte.

Had de technische omschrijving doorgelezen, als PDF en zag het niet duidelijk terug (wat er niet is zal ook niet benoemd worden). De "features" tab op de website is wat dat betreft iets duidelijk :)

Echter: Ik lees ook:
Upgrade: "NIBE levert de F1155 PC in de vermogenscategorie 1,5-6 kW"

Standaard: NIBE levert de F1255 in drie verschillende vermogens: 1,5-6 kW, 3-12 kW en 4-16 kW.

Ofwel; de upgrade heeft het laagste vermogen (1,5-6 kW). Terwijl deze wel 300L moet verwarmen.
Vind het maar verwarrend dat de standaard versie (met boiler intern) een veel groter vermogen kan leveren (opgevraagd welk type wordt geleverd).

---

Staat echt heel onduidelijk uitgelegd in de KB.
Volgens mij haalt je wat door elkaar qua Upgrade en Standaard?

Anyway;
De F1155-6 PC heeft geen boilervat, wel passieve koeling, 6 kW (kan ook op 8 kW gezet worden)
De F1255-6 heeft wel een boilervat, geen passieve koeling, 6 kW (kan ook op 8 kW gezet worden)
Er is ook een F1255-6 PC die én boilervat én passieve koeling doet.

Let goed op dat je de koelfunctie niet verliest ;)

Zodra je groter wilt dan die 180L van de F1255 serie ga je dus naar een losse WP en los boilervat. Een groter vat impliceert ook meer warmwaterverbruik en dan kan het zijn dat ze de WP ook een vermogensklasse groter pakken.

• hallom
@Kupauw @wortelsoft Hebben jullie ook toevallig de warmtepomp via Klimaatgarant?

• kabeltjekabel
Kupauw schreef op donderdag 19 november 2020 @ 17:08:
[...]

[Afbeelding]

Als de uitgangssituatie al een losse boiler is en het vermogen van de WP wordt niet groter gepakt.. dan kom je inderdaad al makkelijker lager uit.

• Kupauw
wortelsoft schreef op donderdag 19 november 2020 @ 17:42:
@Kupauw 200 liter is voor mij ook de enige upgrade, is nu niet nodig voor mij, maar achteraf lijkt me ook maar gedoe.
Wij zijn met ze 4-en, 2 volwassene en 2 kids (2 en 4jr).
Ik ga denk ik toch nog maar eens bellen met de bouwer of er toch nog een mogelijkheid is voor een 300L vat. In principe ben ik er wel vroeg bij want ze zijn nu pas bezig met de grond bouwrijp maken.
hallom schreef op donderdag 19 november 2020 @ 17:44:
@Kupauw @wortelsoft Hebben jullie ook toevallig de warmtepomp via Klimaatgarant?
Ja klopt, in samenwerking met NEXT NRG

[ Voor 19% gewijzigd door Kupauw op 19-11-2020 17:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Kupauw schreef op donderdag 19 november 2020 @ 17:46:
[...]

Wij zijn met ze 4-en, 2 volwassene en 2 kids (2 en 4jr).
Ik ga denk ik toch nog maar eens bellen met de bouwer of er toch nog een mogelijkheid is voor een 300L vat. In principe ben ik er wel vroeg bij want ze zijn nu pas bezig met de grond bouwrijp maken.

[...]

Krijg je een douche WTW?

Als je van het douchen bent ben je beter af met douche WTW + 180L dan 300L zonder douche WTW.

• hallom
Kupauw schreef op donderdag 19 november 2020 @ 17:46:
[...]

Oh nice, welke upgrades zijn er mogelijk en tegen welke meerprijs? Onze makelaar geeft namelijk aan nog steeds de details niet te weten qua mogelijkheden bij NEXT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kupauw
kabeltjekabel schreef op donderdag 19 november 2020 @ 17:51:
[...]

Krijg je een douche WTW?

Als je van het douchen bent ben je beter af met douche WTW + 180L dan 300L zonder douche WTW.
Klein detail, we nemen ook een bad i.v.m. de kinderen.
hallom schreef op donderdag 19 november 2020 @ 17:52:
[...]

Oh nice, welke upgrades zijn er mogelijk en tegen welke meerprijs? Onze makelaar geeft namelijk aan nog steeds de details niet te weten qua mogelijkheden bij NEXT
Niet heel veel. De enige keuze was huur of koop, wij hebben de installatie (Zonnepanelen, WTW, Warmtepomp) gekocht. Wat betreft de grote van het boilervat hebben wij zelf contact opgenomen met onze bouwbegeleider, de optie voor een groter vat was geen standaard keuze mogelijkheid.

[ Voor 48% gewijzigd door Kupauw op 19-11-2020 17:55 ]

Zo, de sluitingsdata zitten erop en de handtekeningen zijn gezet. Nu kan het grote wachten beginnen. Waarschijnlijk iets meer dan een jaar.

We zijn uitgekomen op 20% meerwerk bij de aannemer. De grote posten zijn de uitbouw van 2.4, geisoleerde berging aan huis en al het geupgrade sanitair.

• Source90
kabeltjekabel schreef op donderdag 19 november 2020 @ 17:44:
[...]

Volgens mij haalt je wat door elkaar qua Upgrade en Standaard?

Anyway;
De F1155-6 PC heeft geen boilervat, wel passieve koeling, 6 kW (kan ook op 8 kW gezet worden)
De F1255-6 heeft wel een boilervat, geen passieve koeling, 6 kW (kan ook op 8 kW gezet worden)
Er is ook een F1255-6 PC die én boilervat én passieve koeling doet.

Let goed op dat je de koelfunctie niet verliest ;)

Zodra je groter wilt dan die 180L van de F1255 serie ga je dus naar een losse WP en los boilervat. Een groter vat impliceert ook meer warmwaterverbruik en dan kan het zijn dat ze de WP ook een vermogensklasse groter pakken.
Hoe bedoel je precies, "haal ik door elkaar"?

De standaard is 1255PC. Inderdaad inclusief 180L boilervat.

De upgrade is 1155PC. Zonder boilervat. Hier komt een 300L externe boiler.

De upgrade is dus de 1155, waarvan volgens mij enkel 6kW beschikbaar is.
Vandaar ook mijn vraag; duurt het niet ontiegelijk lang om 300L te verwarmen op hetzelfde vermogen waar de 180L al uren doet op die 6kW?

-------

Betreft de Douche-WTW..
De koper begeleiding zei gelijk "nee, zulke dingen doen wij niet".
Zou dit nog via sanitair kunnen/lopen, of wordt dat achteraf?

Onze boiler en warmtepomp komen op zolder. Douche op de eerste.
Heb ik mij goed ingelezen als ik stel dat een verticale Douche-WTW meestal in de meterkast komt?

[ Voor 12% gewijzigd door Source90 op 19-11-2020 18:15 ]

• wortelsoft
hallom schreef op donderdag 19 november 2020 @ 17:44:
Bij mij is het ook klimaat garant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Source90 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 18:10:
[...]
Hoe bedoel je precies, "haal ik door elkaar"?
Ja, ik haalde zelf ook wat door elkaar :P , maar de PC toevoeging ontbrak in je standaard.
De standaard is 1255PC. Inderdaad inclusief 180L boilervat.

De upgrade is 1155PC. Zonder boilervat. Hier komt een 300L externe boiler.

De upgrade is dus de 1155, waarvan volgens mij enkel 6kW beschikbaar is.
Vandaar ook mijn vraag; duurt het niet ontiegelijk lang om 300L te verwarmen op hetzelfde vermogen waar de 180L al uren doet op die 6kW?
Ja... dat kan kun je gewoon uitrekenen. Bij 10 graden er in, vat op 55 graden, 300 liter en 5 kW verwarmen; (55-10)*300*4180/5000=11.0286 seconde = 3 uur en 8 minuten (en 6 seconden :P )

De F1155-6 PC staat trouwens voor 200 euro minder in de prijslijst bij Nibe (in de publiek toegankelijke dan..) dan de F1255-6 PC en een 300 liter vat los (VPB 300) staat er in voor €2239

[ Voor 11% gewijzigd door kabeltjekabel op 19-11-2020 18:26 ]

• kabeltjekabel
[...]

Betreft de Douche-WTW..
De koper begeleiding zei gelijk "nee, zulke dingen doen wij niet".
Zou dit nog via sanitair kunnen/lopen, of wordt dat achteraf?

Onze boiler en warmtepomp komen op zolder. Douche op de eerste.
Heb ik mij goed ingelezen als ik stel dat een verticale Douche-WTW meestal in de meterkast komt?
Voor douche WTW moet je de douche afvoer apart hebben, dus niet in de vloer van de badkamer al in de standleiding gooien. Handigste is om dat in de ruwbouw al mee te nemen..

• hallom
Anoniem: 36835 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 18:08:
Zo, de sluitingsdata zitten erop en de handtekeningen zijn gezet. Nu kan het grote wachten beginnen. Waarschijnlijk iets meer dan een jaar.

We zijn uitgekomen op 20% meerwerk bij de aannemer. De grote posten zijn de uitbouw van 2.4, geisoleerde berging aan huis en al het geupgrade sanitair.
Nice. Is in jouw Technische Omschrijving ook een sectie opgenomen m.b.t. werkbare werkdagen?

In die van ons staat het volgende:
n de koop- en aannemingsovereenkomst is het aantal werkbare werkdagen opgenomen. Het aantal werkbare werkdagen zullen worden beïnvloed door de hoeveelheid opties. Burgland Bouw B.V. behoudt zich dan ook het recht voor om af te wijken van de hoeveelheid werkbare werkdagen (genoemd in de koop- en aannemingsovereenkomst) afhankelijk van het aantal en type gekozen opties.
Vind dat echt absurd, alsof 500 werkbare dagen niet al lang genoeg is |:(

hallom schreef op donderdag 19 november 2020 @ 18:37:
[...]

Nice. Is in jouw Technische Omschrijving ook een sectie opgenomen m.b.t. werkbare werkdagen?

In die van ons staat het volgende:

[...]

Vind dat echt absurd, alsof 500 werkbare dagen niet al lang genoeg is |:(
Nee, valt mee:
De Ondernemer verbindt zich de woning binnen 280 (tweehonderdtachtig) werkbare werkdagen na
de aanvang van de bouw van de woning geheel voor bewoning gereed aan de Verkrijger op te
leveren in de zin van artikel 14 lid 4 van de Algemene Voorwaarden.

• Source90
kabeltjekabel schreef op donderdag 19 november 2020 @ 18:28:
[...]

Voor douche WTW moet je de douche afvoer apart hebben, dus niet in de vloer van de badkamer al in de standleiding gooien. Handigste is om dat in de ruwbouw al mee te nemen..
Onze kopersbegeleider gaf telefonisch aan dat het niet mogelijk is om een douche WTW aan te brengen (volgens mij geen idee waar het over ging). Nu via het portaal op schrift gevraagd of hij kan beargumenteren waarom niet
<- Heb nogmaals gevraagd of dit kan, met aanvullende websites/documentatie erbij, en de vraag gesteld waarom het niet kan indien dat het geval is.

Indien ze echt voet bij stuk houden. Lijkt het mij niet iets om achteraf zelf "even" te doen.. Klopt het dat die horizontale douche-WTW een stuk minder efficiënt zijn? Die lijkt mij achteraf nog wel te monteren..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Source90 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 18:43:
[...]

Onze kopersbegeleider gaf telefonisch aan dat het niet mogelijk is om een douche WTW aan te brengen (volgens mij geen idee waar het over ging). Nu via het portaal op schrift gevraagd of hij kan beargumenteren waarom niet
<- Heb nogmaals gevraagd of dit kan, met aanvullende websites/documentatie erbij, en de vraag gesteld waarom het niet kan indien dat het geval is.

Indien ze echt voet bij stuk houden. Lijkt het mij niet iets om achteraf zelf "even" te doen.. Klopt het dat die horizontale douche-WTW een stuk minder efficiënt zijn? Die lijkt mij achteraf nog wel te monteren..
Verticale wtw is best een gedoe om in te bouwen, ik kan me voorstellen dat een project bouwer daar weerstand tegen heeft.

Horizontale WTW kan prima, want dat ding is in de meeste opzichten gewoon een standaard drain. Ze moeten alleen de koudwater leiding een stukje omleggen.

Achteraf gaat dat niet meer lukken of je moet in je nieuwe badkamer alle vloer rondom de drain en richting de mengkraan openhalen.

Een horizontale WTW is overigens vrij duur.

• MitchellOnline
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-06 18:40
hansgrave schreef op donderdag 19 november 2020 @ 16:45:
[...]

tehfnz schreef op donderdag 19 november 2020 @ 17:18:
[...]

Kan het niet zien. Misschien kan @MitchellOnline duidelijkheid brengen.
Hier is de isolatie beter te zien wat ze bij de buren hebben aangebracht.
Vandaag even kort met de kopersbegeleider gebeld, ze zijn er nog niet helemaal uit hoe ze het nu willen gaan oplossen... en dat terwijl ieder moment de breedplaatvloeren gelegd gaan worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BBF3GXpgkrImL-hSRWr5QZXlbWI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Nxiz4tEICpTcEfHx9NDbaab4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door MitchellOnline op 19-11-2020 19:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Source90 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 18:43:
[...]

Kan wel achteraf, maar makkelijk is anders ;)

Horizontaal is veel duurder qua materiaal en heeft een veel lager rendement. En dat schoonmaken...

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07 20:02

siemenz

Koetje

Anoniem: 36835 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 18:08:

Wij zijn op circa 75k meerwerk uitgekomen wat bij ons ongeveer 8% is. We konden de berging helaas niet isoleren.

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:40
Kupauw schreef op donderdag 19 november 2020 @ 17:38:
[...]

Ja klopt.

Overigens begin ik wel steeds meer te twijfelen aan de 200L (iets anders was op dat moment geen optie). We hebben dan wel 15 zonnepanelen, WTW en een douche WTW maar ik wil niet constant lopen stressen dat we niet te lang onder de douche staan.
Snap ik, mijn zusje heeft een Nibe VM320 set met een 180 liter boiler en een standaard douchekop (geen regendouche), en geen douche-WTW. Gok dat dit ongeveer 9.5l per minuut zal doen. Daarmee kunnen ze ongeveer 30 minuten douchen voordat het wat lauw begint te worden.

Zelf verhuis ik volgend jaar naar woning waarbij we de boiler naar 350l hebben geupgrade. Maar ik twijfel om er nog een douche-WTW in te installeren. In de huidige woning hebben wij er één inzitten maar wat het exact bespaart weet ik niet. Hierboven lees ik veel discussie maar scheelt dat nou echt zoveel warm water?

Ik laat de badkamer casco opleveren, dus een extra leiding aanleggen wordt niet zo'n probleem

[ Voor 11% gewijzigd door SmoothTweaker op 20-11-2020 00:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
SmoothTweaker schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 00:13:
[...]

Snap ik, mijn zusje heeft een Nibe VM320 set met een 180 liter boiler en een standaard douchekop (geen regendouche), en geen douche-WTW. Gok dat dit ongeveer 9.5l per minuut zal doen. Daarmee kunnen ze ongeveer 30 minuten douchen voordat het wat lauw begint te worden.

Zelf verhuis ik volgend jaar naar woning waarbij we de boiler naar 350l hebben geupgrade. Maar ik twijfel om er nog een douche-WTW in te installeren. In de huidige woning hebben wij er één inzitten maar wat het exact bespaart weet ik niet. Hierboven lees ik veel discussie maar scheelt dat nou echt zoveel warm water?

Ik laat de badkamer casco opleveren, dus een extra leiding aanleggen wordt niet zo'n probleem
Casco... met ingestorte afvoer neem ik aan? Of krijg je een houten vloer? Verticale douche WTW breng je dus niet _in_ de badkamer aan, maar ergens er onder. Bijvoorbeeld in de trapberging, een koof in de gang, een hoek boven het reservoir van de WC op de bg, naast de meterkast, in een koof in de gang, dat soort plekken. Ding moet ook toegankelijk blijven.

Hoe langer je douched en des te hoger het debiet, des te meer het scheelt.

Er loopt ook een topic over op het forum hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10-2021

T.E

nietbob schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 13:47:
[...]

Met welke applicatie/software maken jullie dit soort tekeningen? Dit wil ik ook :X
Met paint gedaan haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:40
kabeltjekabel schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 00:26:
[...]

Casco... met ingestorte afvoer neem ik aan? Of krijg je een houten vloer? Verticale douche WTW breng je dus niet _in_ de badkamer aan, maar ergens er onder. Bijvoorbeeld in de trapberging, een koof in de gang, een hoek boven het reservoir van de WC op de bg, naast de meterkast, in een koof in de gang, dat soort plekken. Ding moet ook toegankelijk blijven.

Hoe langer je douched en des te hoger het debiet, des te meer het scheelt.

Er loopt ook een topic over op het forum hier.
Casco waarbij de douchehoek niet gestort wordt. Afvoer ligt dus nog open (gelukkig).
Deze leidingen lopen allemaal naar het toilet en vanuit daar via een leidingkoker naar beneden. Hier zou dus ruimte moeten zijn om een douche WTW in te bouwen. In de huidige woning komt deze in de meterkast uit.

Ik ga even het douceh WTW topic opzoeken. Dit kan nog wel eens schelen met een boiler dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:10
nel!s schreef op zondag 15 november 2020 @ 19:34:
[...]

Interessant, kom je op €20/m2 installatiekosten, minder dan de helft van wat ik zie in offertes op dit moment. Ik zal eens vragen aan mijn aanbieder of ze dit zouden doen.
Ik heb (BE) net een prijs gekregen van 25/m² voor plaatsing van 69m² 60x60 + 140m² 16.5x100.
(En 7/lm voor keramische plint (36lm) van 7x60 + 8/lm MDF plint (99lm) van 6.8x244)

Is het in NL zoveel duurder? Of heb je ergens speciale wensen of noden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09:31
Kwakkel schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 10:56:
[...]

Ik heb (BE) net een prijs gekregen van 25/m² voor plaatsing van 69m² 60x60 + 140m² 16.5x100.
(En 7/lm voor keramische plint (36lm) van 7x60 + 8/lm MDF plint (99lm) van 6.8x244)

Is het in NL zoveel duurder? Of heb je ergens speciale wensen of noden?
Volgens mij is NL erg duur op het moment. 25/m2 installatie is een hele mooie prijs! Ik heb verder geen speciale wensen, en gezien de oppervlakte (210m2) zou je denken dat ze nog wat schaalvoordelen kunnen doorberekenen aan ons; helaas is dat vooralsnog niet aan de orde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:08
nel!s schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 11:17:
[...]

Volgens mij is NL erg duur op het moment. 25/m2 installatie is een hele mooie prijs! Ik heb verder geen speciale wensen, en gezien de oppervlakte (210m2) zou je denken dat ze nog wat schaalvoordelen kunnen doorberekenen aan ons; helaas is dat vooralsnog niet aan de orde.
Ik heb zojuist wat offertes ontvangen. Leggen keramisch parket (visgraat) ligt op ~60-65 euro p/m2. Recht op ~50 euro p/m2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:10
@nel!s Nog wel even meegeven: de plaatser verzorgt in dit geval ook de aankoop van de tegels en lijm e.d.
Wellicht heeft hij daar, ondanks de 10% korting die hij ons geeft ten opzichte van de winkelprijs, ook nog wel een marge op :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-06 08:47

gakkethijs

niks

JackBol schreef op donderdag 19 november 2020 @ 18:49:
[...]

Verticale wtw is best een gedoe om in te bouwen, ik kan me voorstellen dat een project bouwer daar weerstand tegen heeft.

Horizontale WTW kan prima, want dat ding is in de meeste opzichten gewoon een standaard drain. Ze moeten alleen de koudwater leiding een stukje omleggen.

Achteraf gaat dat niet meer lukken of je moet in je nieuwe badkamer alle vloer rondom de drain en richting de mengkraan openhalen.

Een horizontale WTW is overigens vrij duur.
Wil hier op reageren, een douchegoot wtw is niet te vergelijken met een douchegoot.

Nadelen:
  • prijs is veel hoger dan een verticale
  • sommige douchegoot wtw's hebben de aansluitingen van de waterzijde 'in de vloer' zitten en zijn dus nooit meer bereikbaar zonder de vloer/tegels weg te breken.[/i]
  • rendement is vaak lager
  • belangrijkste nadeel is toch wel de dikte.. een douche goot wtw met een hoog rendement (vergelijkbaar met een verticale wtw) is zo dik dat de geluidseisen niet gehaald worden en/of constructieve aanpassingen nodig zijn.
Heb nu meerdere projecten gehad waarin de installateur weigerde ivm het niet verkrijgen van garantie vanwege punt 2 of dat de constructeur aan de vloer dikker moest maken..

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Voor degene die PVC in hun woonkamer willen:

3 jaar geleden een vloerkleed op een nieuwe mFlor PVC vloer gelegd, en vandaag het vloerkleed weggehaald ivm verhuizing. Wat een verschil, de vloer die daaronder zat is nog heel mooi en mat. En de rest is viezig en vettig, ondanks om de week dweilen met mFlor reiniger.

Nee, voor mij geen PVC meer in de woonkamer of andere high-traffic gebieden in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Nu online

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Anoniem: 36835 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 12:47:

3 jaar geleden een vloerkleed op een nieuwe mFlor PVC vloer gelegd, en vandaag het vloerkleed weggehaald ivm verhuizing. Wat een verschil, de vloer die daaronder zat is nog heel mooi en mat. En de rest is viezig en vettig, ondanks om de week dweilen met mFlor reiniger.

Nee, voor mij geen PVC meer in de woonkamer of andere high-traffic vloeren.
Kijk dit is nuttige info. bedankt hiervoor.

Beetje offtopic, maar ik heb een facebook groep aangemaakt voor ons nieuwbouw project en via die weg 2 van onze directe buren uit het blok gevonden. Erg leuk om alvast een beetje kennis te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:41

Nee, voor mij geen PVC meer in de woonkamer of andere high-traffic gebieden in huis.
Ik heb boven laminaat en beneden PVC. Het PVC was een stuk duurder, maar eigenlijk vind ik het laminaat veel mooier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ik vraag me overigens wel af hoe kleurvast keramisch parket is. M'n gevoel zegt 100% kleur vast, iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:18

EiT

Stealth2000 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 15:02:
[...]

Bij ons wordt een Nibe F1245-06 PC geplaatst (180L) capaciteit en die kan ik uitbreiden naar 300L voor 2100. Omdat we geen bad nemen en juist minder/spaarzamer om willen gaan met water nemen we die uitbreiding niet. Overigens zou ik volgens de aannemer ook achteraf nog de capaciteit uit kunnen breiden,
Die F1245PC had ik onze vorige woning en is niet modulair. Ik zou als ik jouw was goed kijken of je de F1155 kan krijgen als je een grotere boiler pakt. Of de P1255PC, volgens mij scheelt het nog geen eens zo heel veel in prijs.

Qua stroomkosten en levensduur zit er best een verschil tussen.
Ik ben achteraf niet tevreden geweest met de F1245, verbruikte in verhouding meer stroom dan de modulerende WP die wij nu hebben in een huis dat bijna 2x zo groot is. Qua verwarming/koeling deed die het wel perfect.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clive
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 29-05 14:42
Je hebt tegenwoordig ook de nieuwe S serie van nibe. Ik weet niet of er grote verschillen zijn maar ik krijg in ieder geval de S1255 PC in mn woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stealth2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-01 10:55
Bedankt, supertip! Ik heb gelijk een mail gestuurd naar de bouwbegeleider om te kijken of ik inderdaad kan upgraden naar een nieuwere.

Deze dus:
https://www.nibe.eu/nl-nl...mpen/NIBE-S1255-PC-_-5390

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

De hoera-brief is binnen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q_y7Iis29l8cQROtiAR1c4n0XMs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RsGkihqxutyU0PKTQFts2Iux.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jasperko
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-07 19:38
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/bs7YrRZb/204-BEDB5-C427-459-B-9-F0-A-E80-CDB3320-C2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/yD01ZSRG/6-BAA720-C-D353-4574-AE8-A-9-E74-FAC2-F73-D.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/t7m4QbyB/7-D3514-C1-F44-F-4-FF5-A24-E-CA0-EEDCE910-E.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/t7g4MJ01/AB095499-1679-4-E8-C-B17-C-5-B207-FEC4-E33.jpg

NOg een klein half jaartje wachten dan eindelijk klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhumba
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09-07 21:11
Valencia toch? Mooi hoor. Duin wordt ook geweldig. Ons huis wordt daar nu gebouwd. Kom in Boomrijk dicht tegen de dijk aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arms2Short
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:17
Vorige week een mail gestuurd naar de verkoopbegeleiding met de vraag of en wanneer er kijkdagen zullen plaatsvinden. Helaas zijn de kijkdagen door corona tot nader order afgelast. Daarnaast zullen de kijkdagen pas redelijk laat in het proces plaatsvinden omdat er eerst overal ramen en een veilige trap in het gebouw moet zitten voordat ze kijkers toelaten. Dat wordt dus wachten tot de zomer waarschijnlijk :'(

Misschien heb ik ze op een idee gebracht want gisteren kreeg ik op WhatsApp opeens een videorondleiding van ons appartement toegestuurd. Zo hebben we toch even binnen kunnen kijken :D
Daarnaast ook een nieuwsbrief gehad met wat foto's van de bouw. Het lijkt al aardig op te schieten, ze zijn al aan de vijfde en laatste verdieping begonnen. Toch duurt het nog tot september totdat het allemaal gereed is dus ik moet nog even geduld hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kyK9phrEQW5yXsgWrxKy6N0YeRk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oyxQNlOKgmpLWiejYnMaZkCK.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperko
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-07 19:38
@Rhumba klopt ja, denk mooiste gebied van Almere en lekker dichtbij Amsterdam. Boomrijk heel leuk opgezet en gaat hard nu. Ik wacht op ontwikkelingen rond Pampus en wil daar dan een kavel met een mooie woning bouwen. Eerst maar genieten op de 14e verdieping :) succes met je verhuizing alvast denk dat het wel tegelijk klaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom

Hmm bummer, wij wilden ook voor PVC gaan eigenlijk, ivm prijs en omdat het onderhoudsarm is. Ligt het echt niet aan de kwaliteit? Waar heb je die vloer gehaald?

Edit: ah ik zie dat ik over mFlor heen heb gelezen :9

[ Voor 4% gewijzigd door hallom op 21-11-2020 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-07 18:40
hallom schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 18:04:
[...]

Hmm bummer, wij wilden ook voor PVC gaan eigenlijk, ivm prijs en omdat het onderhoudsarm is. Ligt het echt niet aan de kwaliteit? Waar heb je die vloer gehaald?

Hier ligt al heel wat jaren parket (tussendoor al eens opgeschuurd) en zeker op plekken waar wat staat (bank of kleedje) is het nog prachtig en op de plekken waar je loopt is het gewoon gebruikt 😉
Denk dat je dat niet kan voorkomen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhumba
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09-07 21:11
jasperko schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 16:46:
@Rhumba klopt ja, denk mooiste gebied van Almere en lekker dichtbij Amsterdam. Boomrijk heel leuk opgezet en gaat hard nu. Ik wacht op ontwikkelingen rond Pampus en wil daar dan een kavel met een mooie woning bouwen. Eerst maar genieten op de 14e verdieping :) succes met je verhuizing alvast denk dat het wel tegelijk klaar is?
Bouwer is niet zo happig data noemen maar 1e kwartaal zou het opgeleverd moeten worden. Ik denk zelf februari. Gaat zo hard....niet normaal.

Pampus klinkt ook goed! (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-07 15:58
Leuk, mijn schoonzus en zwager wonen in San Francisco, welke net opgeleverd is.

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hallom schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 18:04:
[...]

Het is wel een hele lichte vloer. Misschien dat donkerder minder erg is. Half nederland heeft PVC dus ik zou het niet meteen afschrijven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Anoniem: 36835 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 22:08:
[...]

Het is wel een hele lichte vloer. Misschien dat donkerder minder erg is. Half nederland heeft PVC dus ik zou het niet meteen afschrijven ;)
Donkere pvc hebben wij liggen. Daar zie je elke beschadiging op.
Ik zou zelf volgende keer denk ik voor keramisch gaan, maar ik kon maar weinig bijzonders vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
SmoothTweaker schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:56:
[...]

Casco waarbij de douchehoek niet gestort wordt. Afvoer ligt dus nog open (gelukkig).
Deze leidingen lopen allemaal naar het toilet en vanuit daar via een leidingkoker naar beneden. Hier zou dus ruimte moeten zijn om een douche WTW in te bouwen. In de huidige woning komt deze in de meterkast uit.

Ik ga even het douceh WTW topic opzoeken. Dit kan nog wel eens schelen met een boiler dus.
Dit topic bedoelde ik;
Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?

Ja, met douchen is een dWTW een zinnigere oplossing dan buffervat vergroten van 180 naar 300L oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voog
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:26
PB

[ Voor 5% gewijzigd door voog op 22-11-2020 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom
Als wij geen keuken nemen van het project, dan moeten we een installatietekening overhandigen van de keukenleverancier, zodat ze wel alvast de elektra en leidingwerk op de juiste punten kunnen plaatsen. Voor deze tekening hebben we echter maar 1 a 2 weken de tijd, omdat de bouw al is begonnen.

Neem aan dat de keukenleverancier niet meteen de installatietekening gaat maken indien we niets kopen en wij gaan niet in 1 week tijd een keuken kopen. Dat is gekkenwerk.

We weten al ongeveer hoe we de keuken willen hebben, dus dat scheelt. Wat kunnen we het beste doen?

1) Naar de keukenboer gaan voor een 3D render en een technische installatietekening elders laten maken a.d.h.v. dat 3D model (zoals hier)
2) Gewoon de standaardinstallatie accepteren en het leidingwerk laten afdoppen. Dan hebben we nog 2 jr de tijd om over een keuken na te denken en kunnen we i.o.m. de keukenboer het leidingwerk/de elektra nog aanpassen voordat ze de keuken komen installeren. Is dat laatste nog heel duur, als je dit laat uitvoeren door de keukenleverancier? En kan dat achteraf aanpassen nog veel gedoe opleveren?
Pagina: 1 ... 129 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2