De salarissen liggen hoger in de randstad en de kans is ook groot dat iemand die zo'n duur huis koopt nu al een huis in zo'n buurt of wijk heeft die veel in waarde gestegen is.sNielz123 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:37:
Holy moly wat een prijzen zeg. Hoe betalen mensen dat?
Een miljoen voor een hoekhuis.. Dan moet je wel heel graag in een bepaalde buurt willen wonen. Dat is toch absurd.
Je zou voor de grap eens moeten berekenen hoeveel % van de tijd het uitmaakt wat je woonlocatie is. Begrijp me goed, ik wil ook graag in dezelfde wijk blijven als waar ik nu zit, maar hier koop je met een miljoen ook een kasteel.
@Verwijderd Ik ook niet hoor.
Overwaarde zal zeker een ding zijn, maar dan nog kan ik er met mijn verstand niet bij dat iemand een hoekhuis koopt voor een miljoen. Stel dat je een overwaarde hebt van 4 ton dan moet je alsnog 6 ton bij lenen. Dan moet je wel 150k verdienen ongeveer om dat te krijgen (?).
Sorry overigens als het offtopic is.
Overwaarde zal zeker een ding zijn, maar dan nog kan ik er met mijn verstand niet bij dat iemand een hoekhuis koopt voor een miljoen. Stel dat je een overwaarde hebt van 4 ton dan moet je alsnog 6 ton bij lenen. Dan moet je wel 150k verdienen ongeveer om dat te krijgen (?).
anderhalf geleden ben ik in Leeuwarden in een nieuwbouwwoning getrokken. Heb de BG en 1e verdieping direct onder handen genomen en overal loze leidingen etc. laten leggen. Zolder daarentegen is redelijk casco opgeleverd, maar wij zijn nu wel toe om zolder ook te gaan verbouwen.
Ik wil alleen nog wel een aantal loze leidingen boven zien te krijgen, ik ben benieuwd of iemand daar ervaring mee heeft om die nadien nog te trekken. Ik zat zelf te om deze leidingen te trekken in de hoek van de trappen, dat is nu beplaat, maar het lijkt me dat daar nog genoeg ruimte is om paar leidingen omhoog te trekken. Maar ik hou me aanbevolen als er eerder mensen tegenaan gelopen zijn en een betere oplossing hebben bedacht of juist zeggen dat deze manier heel goed kan.
Ik wil alleen nog wel een aantal loze leidingen boven zien te krijgen, ik ben benieuwd of iemand daar ervaring mee heeft om die nadien nog te trekken. Ik zat zelf te om deze leidingen te trekken in de hoek van de trappen, dat is nu beplaat, maar het lijkt me dat daar nog genoeg ruimte is om paar leidingen omhoog te trekken. Maar ik hou me aanbevolen als er eerder mensen tegenaan gelopen zijn en een betere oplossing hebben bedacht of juist zeggen dat deze manier heel goed kan.
Ouders kunnen (voor een deel) garant staan, ouders kunnen geld schenken, of misschien mooie erfenis gehad ooit?sNielz123 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 15:02:
@Verwijderd Ik ook niet hoor.
Maar ook met twee (hoog opgeleide) werkende mensen kom je ook snel richting die getallen. Een dokter harkt bv al makkelijk 100k per jaar binnen. Zeker niet voor iedereen, maar ook zeker niet onbereikbaar.
Of je dat dan aan een hoekhuis wil besteden, dat is een andere vraag
2 singles die rond 2015 een appartement hebben gekocht, die nu elk 200k overwaarde hebben na 5 jaar, it je al op 400k cash. Voor de overgebleven 600k hoef je "maar" 2x 50k te verdienen. 50k jaarsalaris is voor 2xWO, of 2xHBO in de juiste studierichting geen exorbitant salaris, eerder modaal HBO/WO salaris.
Maar mee eens hoor 1 miljoen voor een hoekwoning is nog steeds veel. Ik snap wel dat huizen rond de 600k als warme broodjes gaan. Die kunnen met bovenstaande berekening zelfs zonder overwaarde gefinancierd worden door hoog opgeleide starters.
bron: https://www.hypotheker.nl...-kan-ik-lenen/calculator/
Maar mee eens hoor 1 miljoen voor een hoekwoning is nog steeds veel. Ik snap wel dat huizen rond de 600k als warme broodjes gaan. Die kunnen met bovenstaande berekening zelfs zonder overwaarde gefinancierd worden door hoog opgeleide starters.
[ Voor 6% gewijzigd door Z___Z op 13-11-2020 16:14 . Reden: bron van de calculatie toegevoerd ]
Aan de grondprijs van onze woning kun je dat mooi zien. Er waren 9 kavels die allemaal verschillende groottes hadden, maar met hetzelfde huis er op. Het prijsverschil van de 'vanaf prijs' verschilde exact 500 euro per m2 per kavel. De uiteindelijke grondprijs die bij de notaris betaald is, was voor ons kavel 666 euro per m2. Grotere kavels betaalden dus 500 euro per m2 meer (en kleinere kavels minder).896gerard schreef op donderdag 12 november 2020 @ 23:08:
[...]
De aanneemovereenkomst gaat alleen over wat het bouwen van het huis kost, bijv. materialen, gewerkte uren en prijzen van vergunningen etc. Het bedrag wat hiermee gemoeid is, heet de 'aanneemsom'.
De koopovereenkomst gaat over het bouwkavel. Het bedrag wat hiermee gemoeid is, heet de 'koopsom'.
De uiteindelijke prijs van het huis is de aanneemsom en de koopsom samen.
Maar de koopsom is beslist niet de prijs van de grond. In die koopsom zitten namelijk nog veel meer potjes. Bij ons staat expliciet in de koopovereenkomst vermeld dat er ook een flink bedrag aan voorbereidende kosten en werkzaamheden in zit. Het gebied is onderzocht op gevaarlijke stoffen. Er zijn dikke rapporten geschreven en misschien nog wat rechtszaken gevoerd. Verder wil de gemeente ook een bijdrage voor het aanleggen van riolering en een straat en misschien nog een paar mooie bomen. Dat zijn zaken die de projectontwikkelaar of de gemeente verrekenen in hun grondprijs. Dit is de oorzaak dat er zo'n groot prijsverschil zit tussen landbouwgrond(bij ons €8/m2) en bouwgrond die gereed is om een huis te bouwen. Alle voorzieningen en een straat aanleggen kost veel geld en de gemeente deelt geen gratis geld uit. Sterker nog, er wordt hier en daar geklaagd dat gemeenten vaak alleen zwarte cijfers kunnen schrijven door landbouwgrond te duur door te verkopen..
Hoe wordt de prijs van een huis dan bepaald? Nou, niet door het huis zelf, maar door de omgeving. Op basis van wat gis en zoekwerk wordt een prijs bepaald die in die exacte omgeving voor zo'n type huis met zoveel tuin genoeg potentiële kopers zal opleveren. Als je de aanneemsom en al die andere kosten eraf haalt en er blijft een bedrag over, dan wordt vaak gezegd 'en dat is dan de grondprijs'. Maar vaak schalen die extra kosten niet overal in het land lineair mee (voorbeeld: andere keuzes voor straat/moeilijkere riolering etc etc) dus het is echt giswerk om de prijs van grond te bepalen op basis van de prijs van een huis en de oppervlakte. Als je heel veel meer grond per kavel hebt kunnen die extra kosten over meer m2 uitgesmeerd worden dus de 'grondprijs' voor een groot kavel lijkt daardoor per m2 goedkoper. Daardoor kan een kavel van 800m2 3 ton kosten en de grondprijs van je eigen huis met 250m2 2 ton.
/rebbel
Dus ja, in die grondprijs zit ruimte.
Zo ook bij mijn broertje. Het eerste huis in het project is voor dezelfde prijs verkocht als het laatste huis (het zijne), maar hij kreeg voor hetzelfde totaalbedrag alle opties er standaard bij, terwijl dat bij de eerste huizen allemaal meerprijs was. Ze hebben de prijzen vergeleken en het verschil zat in de grond. Zijn kavel was veel 'goedkoper'. De aanneemsom was vergelijkbaar. De ontwikkelaar koos er gewoon voor om de laatste huizen voordeliger weg te doen, want een niet verkochte woning bouwen kost geld. Zuur voor de eerste kopers, maar dat is de markt.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Tip voor discussies over woningwaarde, prijsontwikkelingen, etc: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5
Bij ons is 60% grond. Maar je weet natuurlijk niet voor welke prijs de ontwikkelaar, de grond van de gemeente heeft gekocht en hoeveel ze daar nog bovenop hebben gegooid.Farmerwood schreef op donderdag 12 november 2020 @ 21:17:
[...]
Is tegen de Waal aan bij De Stelt. Dat uitzicht over de Waal kost geld.
Je grondprijs staat trouwens gewoon in de papieren die je bij de notaris getekend hebt.
Wij waren vrijwel precies 50% van onze aankoopsom kwijt aan de grond.
Jij zit op Zuiderveld toch? Dat is idd weer net een stukje verder weg. Prijzen blijven maar stijgen ook. Fase 3 bij ons nu in de verkoop en die is weer duurder dan fase 2 en die was al duurder dan fase 1. En Fase 1 was 12-15 maanden geleden in de verkoop.
Volgens mij hebben wij de laatste fase van het project, want ik zie niets nu te koop staan, enkel wat aanbod voor verhuur. Zou wel benieuwd zijn wat de prijzen nu doen. Als ik naar Historische Tuin e.d. kijk zijn de prijzen wel fors, vooral als je bedenkt dat de kavels minimaal zijn qua oppervlakte.
En dat denken inderdaad heel veel mensen. Je krijgt dan inderdaad de grond geleverd, maar je betaald dan niet alleen voor de grond. De kosten die de ontwikkelaar onder andere heeft gehad om die grond aan jou te leveren en het stuk grond tot een plan te krijgen.Farmerwood schreef op donderdag 12 november 2020 @ 21:17:
[...]
Je grondprijs staat trouwens gewoon in de papieren die je bij de notaris hebt getekend
Denk aan
- grondwerken
- eventuele sloop / sanerings kosten
- kosten architect
- kosten leges omgevings vergunning
- kosten verkoop
- infrastructuur om en naar het project
- straat meubilair en verlichting
- kosten straatparkeren
- winst
- etc.
Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop
Wat is je punt?siemenz schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 10:34:
[...]
En dat denken inderdaad heel veel mensen. Je krijgt dan inderdaad de grond geleverd, maar je betaald dan niet alleen voor de grond. De kosten die de ontwikkelaar onder andere heeft gehad om die grond aan jou te leveren en het stuk grond tot een plan te krijgen.
Denk aan
- grondwerken
- eventuele sloop / sanerings kosten
- kosten architect
- kosten leges omgevings vergunning
- kosten verkoop
- infrastructuur om en naar het project
- straat meubilair en verlichting
- kosten straatparkeren
- winst
- etc.
Ik zie liever voor de 100e keer de vraag wat we van meerwerkprijzen vinden dan deze semantische discussie
De discussie is juist verre van semantisch. Mijn punt is dat sommige tweakers (die ik gemiddeld hoog inschat) dus nog steeds denken dat de koopsom = grondprijs + aanneemsom.Deleon78 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 10:51:
[...]
Wat is je punt?
Ik zie liever voor de 100e keer de vraag wat we van meerwerkprijzen vinden dan deze semantische discussie
Dat is dezelfde discussie die jij liever ziet, waarbij tweakers zich niet realiseren welke verborgen kosten er in een kostprijs zitten.
Daarnaast bepaald de marktwaarde de koopsom en niet de kosten.
[ Voor 11% gewijzigd door siemenz op 14-11-2020 11:07 ]
Je hebt wel gelijk maar het maakt niet uit, de prijs is de prijs. Het is niet dat je de sanering kan laten zitten tegen een minderprijs.siemenz schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 11:05:
[...]
De discussie is juist verre van semantisch. Mijn punt is dat sommige tweakers (die ik gemiddeld hoog inschat) dus nog steeds denken dat de koopsom = grondprijs + aanneemsom.
Dat is dezelfde discussie die jij liever ziet, waarbij tweakers zich niet realiseren welke verborgen kosten er in een kostprijs zitten.
Daarnaast bepaald de marktwaarde de koopsom en niet de kosten.
[ Voor 5% gewijzigd door JackBol op 14-11-2020 11:09 ]
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Aangezien je vlak voor dit bericht mij quotte voel ik me aangesproken.siemenz schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 11:05:
[...]
De discussie is juist verre van semantisch. Mijn punt is dat sommige tweakers (die ik gemiddeld hoog inschat) dus nog steeds denken dat de koopsom = grondprijs + aanneemsom.
Let wel: Ik heb volgens mij nergens gezegd dat ik denk dat de grondprijs puur en alleen de kavel zelf is. Dat werd ons ook netjes uitgelegd zelfs voor we getekend hebben voor het huis.
Weer even on-topic:
10 december waarschijnlijk voorschouw en 3de week januari 2021 oplevering.
Het komt nu snel dichterbij.
Afgelopen week nog verder contact gehad met de installateur. Het blijkt dus een prefab vloerverwarming te zijn. Zie dit filmpje: YouTube: VIDALCO Climate FloorsMschrijver88 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 19:31:
[...]
Sorry dat ik het zeg maar dat is echt door een prutser gelegd, ik zou z.s.m. op de bouw de uitvoerder en per mail aan de aannemer melden dat je dit niet accepteert. De groepen horen in slakken patroon te liggen met zeker voor alle ramen en kozijnen om de 10cm h.o.h. en verder netjes om de 15cm
Meld dit wel even snel want zo te zien duurt het niet lang meer tot ze gaan vloeien of smeren.
Als dit bij mij op de bouw was gebeurd had ik heel snel de deur dicht gegooid voordat de bewoners het überhaupt hadden gezien.......( en het wel op laten lossen )
Kortom.. het is geen installateur die slordig gewerkt heeft, maar (blijkbaar) een uitgedachte oplossing van een fabrikant. Ik had het liever anders gezien, maar zo gaat het dan in projectmatige bouw.
www.frees-it.com
Vraag mij ook af hoeveel efficiënter dit is, je hebt het nu 2x vast, je moet het opslaan etc.Bladeslayer schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 17:24:
[...]
Afgelopen week nog verder contact gehad met de installateur. Het blijkt dus een prefab vloerverwarming te zijn. Zie dit filmpje: YouTube: VIDALCO Climate Floors
Kortom.. het is geen installateur die slordig gewerkt heeft, maar (blijkbaar) een uitgedachte oplossing van een fabrikant. Ik had het liever anders gezien, maar zo gaat het dan in projectmatige bouw.
Bij ons ligt er ook nog isolatie onder de vloerverwarming, daar zit dan wel wat extra werk in, slangen zelf er aan vastzetten stelde geen reet voor, dat ging super snel. Bij ons iets meer dan 200m2 vv, waren ze met 2 man minder dan een halve dag mee klaar.
Zag er zo uit, was om 13:00, toen hadden ze de bg van 2 andere woningen en de onze al gedaan en waren ze bij ons met 1e en 2e verdieping bezig.
Standaard was alleen bg vv op 15hoh, wij hebben het op alle verdiepingen laten leggen op 10hoh.
:strip_exif()/f/image/mcP9AgQU8Lh9nttLWO4lLGxV.jpg?f=fotoalbum_medium)
Op 1 dag kunnen ze dus aardig wat huizen doen op deze manier met alleen bg vv.
Druk en zetfouten voorbehouden.
Het materiaal is overal voor geschikt en dus eigenlijk niet geschikt. Lijkt mij dat de installateur hiervoor kiest, raar om dan de fabrikant de schuld te geven en het te accepteren.Bladeslayer schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 17:24:
[...]
Afgelopen week nog verder contact gehad met de installateur. Het blijkt dus een prefab vloerverwarming te zijn. Zie dit filmpje: YouTube: VIDALCO Climate Floors
En heb je nog gevraagd hoe het zit met de warmste leidingtemperatuur bij de ramen?
Wij zitten op 666e per m2 grond, ook Zuiderveld. KAO in mei 2019. Dat is 40% van de totaalprijs.Pannencouque schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 10:11:
[...]
Bij ons is 60% grond. Maar je weet natuurlijk niet voor welke prijs de ontwikkelaar, de grond van de gemeente heeft gekocht en hoeveel ze daar nog bovenop hebben gegooid.
Volgens mij hebben wij de laatste fase van het project, want ik zie niets nu te koop staan, enkel wat aanbod voor verhuur. Zou wel benieuwd zijn wat de prijzen nu doen. Als ik naar Historische Tuin e.d. kijk zijn de prijzen wel fors, vooral als je bedenkt dat de kavels minimaal zijn qua oppervlakte.
Wij zijn inmiddels klaar met de 3 maanden tijd na oplevering. Nadat vorige week alle opleverpunten opgelost zijn, kunnen we het geld vrijgeven. Daar gingen ze overigens pas écht in de laatste week voor lopen. We zijn helaas nog niet klaar met alles, de (externe) keukenleverancier moet het keukenblad nog steeds leveren...
Wat ik nog als tips mee kan geven:
- Maak een goede begroting en blijf deze actief bijhouden
- Maak ook een goede planning van wie wanneer begint en dat ze soms uitstel nodig hebben.
- Houd alle afspraken goed bij in een Excel oid. Zoals opleverpunten. Ondanks hun eigen systemen weten ze soms niet meer hoe het zit.
- Zorg ervoor dat je je keuzes niet te veel uitstelt, zeker als blijkt dat je huis sneller klaar is...
- Bedenk goed van tevoren dat je in het begin even in de rommel zit, bijvoorbeeld veel zand binnen en oude meubels.
- Ga er vanuit dat je soms brandjes moet blussen. Zoals terrastegels verplaatsen omdat ze niet rechtstreeks in de tuin geleverd konden worden.
- Alles apart regelen is veel goedkoper, maar bezorgt je ook veel meer zorgen.
Wat bij mij het slechtste bevallen is, is de plintenboer. Mocht ik de volgende keer dat nog een keer doen, dan zou ik zeker een ander / duurder bedrijf pakken, danwel het zelf doen.
De laatste pagina's gaan veelal over de woningmarkt/grondprijzen etc. Dit heeft weinig te maken met Projectmatige nieuwbouwwoningen en vervuild daarmee het topic. Die discussie hoort thuis in Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad
De onklantvriendelijkheid en bureaucratie van meeste projectbouw partijen blijft wel frustrerend.
Zo blijft het van de gekke dat er dadelijk een sanitair bedrijf bij ons netjes twee wastafels, spiegels en planchets gaat installeren, alleen maar zodat we direct na oplevering dat er weer af kunnen gaan slopen omdat we iets anders willen.
Het niet plaatsen ervan was geen optie.
Lekker duurzaam ook.
En dan vooral vanwege iets lullig als een goedkoop planchetje straks waarschijnlijk met lelijke boorgaten zitten tussen wastafel en spiegel. Want een lelijk planchetje hoeven we niet.
Er was bij ons niets mogelijk terwijl je veel geld neerlegt. En ze komen er mee erg omdat ze de bewoners niet als hun klanten zien.
Vrij apart wereldje dat de betalende eindklant amper een stem heeft.
Zo blijft het van de gekke dat er dadelijk een sanitair bedrijf bij ons netjes twee wastafels, spiegels en planchets gaat installeren, alleen maar zodat we direct na oplevering dat er weer af kunnen gaan slopen omdat we iets anders willen.
Lekker duurzaam ook.
En dan vooral vanwege iets lullig als een goedkoop planchetje straks waarschijnlijk met lelijke boorgaten zitten tussen wastafel en spiegel. Want een lelijk planchetje hoeven we niet.
Er was bij ons niets mogelijk terwijl je veel geld neerlegt. En ze komen er mee erg omdat ze de bewoners niet als hun klanten zien.
Kan je niet via de badkamer leverancier aangeven dat je niets wilt dan?Hertog_Martin schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 19:33:
De onklantvriendelijkheid en bureaucratie van meeste projectbouw partijen blijft wel frustrerend.
Lekker duurzaam ook.
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Ja weet inmiddels wie het doen en kan het hun nog vragen idd. Maar m'n punt blijft hetzelfde. Ervaring met projectbouw is vrij negatief geweest. Geen mogelijkheden naast de paar opties tegen woekerprijzen. Ik verwachtte uiteraard geen maatwerk, het is niet voor niets projectbouw, maar het is wel heel bureaucratisch en uitzuigend allemaal.Toppe schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 19:34:
[...]
Kan je niet via de badkamer leverancier aangeven dat je niets wilt dan?
Het hangt uiteindelijk af van je aannemer. Hoe bereidwillig zijn ze? Moet toegeven dat wij alles voor elkaar hebben gekregen zoals wij willen tegen normale prijzen.Hertog_Martin schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 19:53:
[...]
Ja weet inmiddels wie het doen en kan het hun nog vragen idd. Maar m'n punt blijft hetzelfde. Ervaring met projectbouw is vrij negatief geweest. Geen mogelijkheden naast de paar opties tegen woekerprijzen. Ik verwachtte uiteraard geen maatwerk, het is niet voor niets projectbouw, maar het is wel heel bureaucratisch en uitzuigend allemaal.
Vervelend dat je die ervaring hebt.Hertog_Martin schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 19:33:
Lekker duurzaam ook.
Ik moet stellen dat wij enorm gelukkig zijn. Onze project aannemer is super meedenkend. Ik heb zelf een werktekening tbv. E kunnen aanleveren en ze gaan deze voor tijd+materiaal uitvoeren. Daarnaast had ik wat afwijkende eisen in de ruwbouw die na overleg met de constructeur ook doorgevoerd zijn.
We halen ook sanitair bij de projectaannemer. We kunnen het exact zo maken zoals we willen. Ze zijn niet de goedkoopste, maar exact krijgen wat je wilt is ook wat waard.
Is zeker wat waard. Maar niet als ze 850 euro vragen voor installeren van badkamermeubel, een spiegel een kastje terwijl ze toch al iets gaan installeren
En de hoofdprijs voor het sanitair (2x duurder dan elders, adviesprijzen).
Afwijkende eisen niet mogelijk.
Inmiddels zitten we stuk verder in het proces en is bovenstaande inmiddels al een jaar oud. Maar nu weer wat dingetjes die storen en ergernis laaide weer even op
Al met al vind ik het gewoon niet kunnen dat je als eindklant zo weinig in te brengen hebt.
Ik weet dat er ook andere ervaringen zijn, gelukkig maar! Maar het wereldje lijkt vrij rot wel alsnog.
Afwijkende eisen niet mogelijk.
Inmiddels zitten we stuk verder in het proces en is bovenstaande inmiddels al een jaar oud. Maar nu weer wat dingetjes die storen en ergernis laaide weer even op
Ik weet dat er ook andere ervaringen zijn, gelukkig maar! Maar het wereldje lijkt vrij rot wel alsnog.
Bij ons is oplevering in Q1 2021. Nu willen wij spotjes in het plafond. We gaan er dan een verlaagd plafond in zetten. Maar waar moeten de spotjes precies komen? Zijn er richtlijnen voor of weet de elektricien dit? Ik heb de begane grond maar even toegevoegd.
/f/image/K7oIwc8cLMWAQDOJIGd8TWUH.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door Bravertal op 14-11-2020 20:45 ]
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Bij ons is er overigens ineens een regenpijp geplaatst die niet op de technische tekening staat. Hebben we hier nog enige rechten in om die te verplaatsen? Hij staat vervelend in zicht en er zijn betere alternatieven. Heb de vraag uitstaan maar verwacht er niet veel van, dus alvast benieuwd of je zoiets nog anders kan aanvechten.
Wij hebben blijkbaar een gesplitst KO/AO. De AO is wel volgens het model van SWK, maar de KO niet. Kan dat zomaar?Toppe schreef op woensdag 11 november 2020 @ 21:43:
[...]
Ik heb mijn Woningborg overeenkomst vergeleken met het origineel om zeker te weten dat er geen dingen waren aangepast, verder zijn die overeenkomsten redelijk standaard en is het in mijn optiek zinloos.
50 tot 60 cm vanaf de muur/raam zodat de bundel een beetje kan verspreiden. Tussen de spots 60 tot 120 cm afhankelijk van hoeveel licht je nodig hebt. Het beste kun je denken in verhoudingen om de plaatsing te bepalen en zoveel mogelijk in rechte lijnen.Bravertal schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 20:43:
Bij ons is oplevering in Q1 2021. Nu willen wij spotjes in het plafond. We gaan er dan een verlaagd plafond in zetten. Maar waar moeten de spotjes precies komen? Zijn er richtlijnen voor of weet de elektricien dit? Ik heb de begane grond maar even toegevoegd.
[Afbeelding]
Overigens zonde dat je je plafond verlaagd. Kon je tijdens de bouw geen spotjes in de breedplaten laten aanbrengen?
Wat is je huidige kamerhoogte en hoeveel cm wil je gaan verlagen?
Hebben wij ook. In de KO voor de grond staat eigenlijk helemaal niets spannends, dus ik heb me er niet druk over gemaakt.hallom schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 21:09:
[...]
Wij hebben blijkbaar een gesplitst KO/AO. De AO is wel volgens het model van SWK, maar de KO niet. Kan dat zomaar?
AO is wel volgens woningborg model.
Kamerhoogte wordt ongeveer 275 cm en zoals ik het begrijp kan ik 6cm omlaag met ledspotjes (althans dat vertelde de timmerman, 5cm + gipsplaat = 6cm).JackBol schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 21:25:
[...]
50 tot 60 cm vanaf de muur/raam zodat de bundel een beetje kan verspreiden. Tussen de spots 60 tot 120 cm afhankelijk van hoeveel licht je nodig hebt. Het beste kun je denken in verhoudingen om de plaatsing te bepalen en zoveel mogelijk in rechte lijnen.
Overigens zonde dat je je plafond verlaagd. Kon je tijdens de bouw geen spotjes in de breedplaten laten aanbrengen?
Wat is je huidige kamerhoogte en hoeveel cm wil je gaan verlagen?
Het kon ook als meerwerk in de platen maar dat was de hoofdprijs en de spotjes konden niet in een rechte strakke lijn komen volgens de aannemer, dus nu maar zo.
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Wat staat er bij jou over Afwijkende perceelsgrootte? Zit me toch niet lekker dat we geen aanspraak kunnen maken op vergoeding indien het afwijkt. Bij een KO volgens het woningborgmodel is er wel vergoeding mogelijk indien afwijking >5% is, en dat vind ik best redelijk.JackBol schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 21:28:
[...]
Hebben wij ook. In de KO voor de grond staat eigenlijk helemaal niets spannends, dus ik heb me er niet druk over gemaakt.
AO is wel volgens woningborg model.
hallom schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 21:43:
[...]
Wat staat er bij jou over Afwijkende perceelsgrootte? Zit me toch niet lekker dat we geen aanspraak kunnen maken op vergoeding indien het afwijkt. Bij een KO volgens het woningborgmodel is er wel vergoeding mogelijk indien afwijking >5% is, en dat vind ik best redelijk.
Hopen dat het meevalt dus. Maar ik had niet veel keus. Deze nieuwbouw was fors overschreven, en wij hebben het beste stuk. Dus het was tekenen of van de koop afzien.AFWIJKENDE PERCEELSGROOTTE
ArtIkel 3
Verschil tussen de werkelijke en de hiervoor opgegeven maat of grootte van de grond geeft geen aanleiding tot enige rechtsvordering tot vergoeding ter zake.
Ik heb voor 280€ per stuk sparingsboxen in mijn breedplaten laten zetten. Ik kon een cad file aanleveren met de exacte plek waar ze moesten komen.Bravertal schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 21:35:
[...]
Kamerhoogte wordt ongeveer 275 cm en zoals ik het begrijp kan ik 6cm omlaag met ledspotjes (althans dat vertelde de timmerman, 5cm + gipsplaat = 6cm).
Het kon ook als meerwerk in de platen maar dat was de hoofdprijs en de spotjes konden niet in een rechte strakke lijn komen volgens de aannemer, dus nu maar zo.
@Hertog_Martin Waarom kun je wastafels e.d. niet laten vervallen dan? Wat is de reden die ze geven?
Ja hoor. Woningbouw (en SWK) geven de garantie dat de woning wordt afgebouwd. Zodra je bij de notaris bent geweest is de grond al jou eigendom en daar hoeft niemand garantie over te geven.hallom schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 21:09:
[...]
Wij hebben blijkbaar een gesplitst KO/AO. De AO is wel volgens het model van SWK, maar de KO niet. Kan dat zomaar?
Zeker goede tips. Een aantal daarvan lopen al (begroting e.d.), maar met een aantal moeten we ook nog aan de slag. Zoals de vloer.Eypo schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 18:44:
[...]
Wij zitten op 666e per m2 grond, ook Zuiderveld. KAO in mei 2019. Dat is 40% van de totaalprijs.
Wij zijn inmiddels klaar met de 3 maanden tijd na oplevering. Nadat vorige week alle opleverpunten opgelost zijn, kunnen we het geld vrijgeven. Daar gingen ze overigens pas écht in de laatste week voor lopen. We zijn helaas nog niet klaar met alles, de (externe) keukenleverancier moet het keukenblad nog steeds leveren...
Wat ik nog als tips mee kan geven:
- Maak een goede begroting en blijf deze actief bijhouden
- Maak ook een goede planning van wie wanneer begint en dat ze soms uitstel nodig hebben.
- Houd alle afspraken goed bij in een Excel oid. Zoals opleverpunten. Ondanks hun eigen systemen weten ze soms niet meer hoe het zit.
- Zorg ervoor dat je je keuzes niet te veel uitstelt, zeker als blijkt dat je huis sneller klaar is...
- Bedenk goed van tevoren dat je in het begin even in de rommel zit, bijvoorbeeld veel zand binnen en oude meubels.
- Ga er vanuit dat je soms brandjes moet blussen. Zoals terrastegels verplaatsen omdat ze niet rechtstreeks in de tuin geleverd konden worden.
- Alles apart regelen is veel goedkoper, maar bezorgt je ook veel meer zorgen.
Wat bij mij het slechtste bevallen is, is de plintenboer. Mocht ik de volgende keer dat nog een keer doen, dan zou ik zeker een ander / duurder bedrijf pakken, danwel het zelf doen.
Wij hebben inderdaad ook al keuzes gemaakt om badkamer en keuken via de projectleverancier te doen, omdat we daar prima keuzes hadden en dat in elk geval al wat geregel en gedoe scheelt. Maar dan nog zal het uitdagend genoeg worden, want we willen zelf ook nog een deel doen. Vergt vooral veel afstemming. Gelukkig heb ik tzt nog wat vrije dagen die ik kan inzetten, die zullen wel nodig zijn.
Als je het zo bekijkt snap je maar moeilijk dat mensen nieuwbouw kopen
Als je het echt profi aan wil pakken zou je eens in een gratis lichtplanningspakket als Dialux kunnen duiken (https://www.dialux.com/en-GB/). Als je enigszins tech-savvy bent, kun je met de tutorials binnen een leercurve van 2 a 3 uur al een heel eind komen. Het eindresultaat is dat je simpelweg zowel visueel als met data weet wat je lichtplan gaat doen. Het haalt de gok volledig uit je plan. Helemaal als je ook wat basisregels in gedachten houdt. (bijvoorbeeld: https://www.goossenswonen.nl/advies/verlichting/lichtplan)Bravertal schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 20:43:
[Afbeelding]
Daarnaast is de verdeling van spotjes ook te automatiseren aan de hand van parameters die je zelf ingeeft (afstraalgedrag, gewenste lichtsterkte, over welke lijnen etc etc)
[ Voor 5% gewijzigd door Recoil op 15-11-2020 13:58 ]
Ik heb hier een paar keer een plinten legger langs zien komen. Wil je delen met welke partij jij deze ervaring hebt?Eypo schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 18:44:
[...]
In onze nieuwbouwwoning wil ik graag laminaat tegels (laten) leggen, zelf al behoorlijk wat ervaring met tegelzetten. Het liefst doe ik het ook zelf maar ik heb gewoonweg de tijd niet.
Bij mijn offertes vallen mij een aantal zaken op, dat tegelzetters:
A) de hoofdprijs vragen, dat begrijp ik met hun positie op dit moment.
tegenstrijdige informatie geven.
- De vloer zou (extra) geëgaliseerd moeten worden, ik kan er toch vanuit gaan dat dit prima is...?
- De ondergrond is niet geschikt voor tegels en moet extra behandeld worden.
- De woning kan nog werken en daarom kunnen tegels barsten... (dan liggen ze gewoon te strak is mijn mening).
- De vloerverwarming kan scheuren veroorzaken (ondanks LVT (L/W warmtepomp)) -> lijkt mij onwaarschijnlijk met maximaal 35 graden insturing, huidige woning doet 45+.
Heeft er iemand tips in mijn zoektocht naar een 'eerlijke' tegelzetter of aannemer?
Ohja, gemiddelde prijs is €65 per m2 inclusief lijm, voegmiddel exclusief tegels (20x120)
- De vloer zou (extra) geëgaliseerd moeten worden, ik kan er toch vanuit gaan dat dit prima is...?
- De woning kan nog werken en daarom kunnen tegels barsten... (dan liggen ze gewoon te strak is mijn mening).
- De vloerverwarming kan scheuren veroorzaken (ondanks LVT (L/W warmtepomp)) -> lijkt mij onwaarschijnlijk met maximaal 35 graden insturing, huidige woning doet 45+.
Heeft er iemand tips in mijn zoektocht naar een 'eerlijke' tegelzetter of aannemer?
Ohja, gemiddelde prijs is €65 per m2 inclusief lijm, voegmiddel exclusief tegels (20x120)
[ Voor 6% gewijzigd door SmoothTweaker op 15-11-2020 14:44 ]
Wij hebben ons plafond iets meer laten verlagen. We hebben GU10 spotjes, dat is erg handig want je kunt er alle GU10 spotjes in zetten die je wil, tegenover die minder diepe spotjes waar je vaak aangewezen bent op die specifieke leverancier. Zeker als je wilt kantelen is iets meer dan 6cm nodig.Bravertal schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 21:35:
[...]
Kamerhoogte wordt ongeveer 275 cm en zoals ik het begrijp kan ik 6cm omlaag met ledspotjes (althans dat vertelde de timmerman, 5cm + gipsplaat = 6cm).
Wij zitten 40cm van de muur af, alles in een lijn maar de afstanden onderling verschillen gezien we ze optisch bv liever in het midden van een muur of raam hebben, dan alles op dezelfde afstand van elkaar af.
https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983
@Bravertal ik zou zeker voor GU10 gaan. Dan heb je ivm warmte van de driver en diepte toch vaak 7-8cm nodig. Knijp inbouwen gaat zeker warmteproblemen geven.
En de meeste woningen krijgen de standaard hoogte van 265cm. 275cm zie je eigenlijk nooit, dan is het vaak 285 of vaak nog hoger.
@SmoothTweaker de meeste vloeren vanuit de bouw zijn wel glad maar niet 100% waterpas. Daar kan nog een flinke afwijking inzitten. Kijk maar eens na met een lange waterpas bij de oplevering. Egaliseren kan zeker geen kwaad.
En tegels kunnen scheuren als ze bijvoorbeeld doorgelegd worden terwijl er een dilatatievoeg zou moeten konen vanwege 2 verschillende funderingen of materialen. Of als ze inderdaad met een te kleine voeg of te strak langs de wanden gelegd worden of natuurlijk gewoon spotgoedkope tegels te gebruiken.
Ook moet er meestal een primer gebruikt worden inderdaad voor een betere hechting van de lijm.
En de meeste woningen krijgen de standaard hoogte van 265cm. 275cm zie je eigenlijk nooit, dan is het vaak 285 of vaak nog hoger.
@SmoothTweaker de meeste vloeren vanuit de bouw zijn wel glad maar niet 100% waterpas. Daar kan nog een flinke afwijking inzitten. Kijk maar eens na met een lange waterpas bij de oplevering. Egaliseren kan zeker geen kwaad.
En tegels kunnen scheuren als ze bijvoorbeeld doorgelegd worden terwijl er een dilatatievoeg zou moeten konen vanwege 2 verschillende funderingen of materialen. Of als ze inderdaad met een te kleine voeg of te strak langs de wanden gelegd worden of natuurlijk gewoon spotgoedkope tegels te gebruiken.
Ook moet er meestal een primer gebruikt worden inderdaad voor een betere hechting van de lijm.
[ Voor 51% gewijzigd door GeeMoney op 15-11-2020 16:06 ]
Voordat we het hele internet gaan afzoeken: iemand een pagina waarop een vrouwvriendelijke wijze wordt uitgelegd hoe mechanische balans ventilatie werkt met WTW?
[ Voor 31% gewijzigd door Toppe op 15-11-2020 18:09 ]
Ik vind je vraag al niet zo vrouwvriendelijk. Iemand kan a-technisch zijn, maar dat staat volkomen los van het geslacht van die persoon. .Toppe schreef op zondag 15 november 2020 @ 17:55:
Voordat we het hele internet gaan afzoeken: iemand een pagina waarop een vrouwvriendelijke wijze wordt uitgelegd hoe mechanische balans ventilatie werkt met WTW?
[ Voor 3% gewijzigd door Kiwi70 op 15-11-2020 18:25 ]
Ik heb geen tegelzetter voor je.SmoothTweaker schreef op zondag 15 november 2020 @ 14:41:
In onze nieuwbouwwoning wil ik graag laminaat tegels (laten) leggen, zelf al behoorlijk wat ervaring met tegelzetten. Het liefst doe ik het ook zelf maar ik heb gewoonweg de tijd niet.
Wel heb ik het advies gekregen van onze tegelzetter om geen vaste meter prijs te doen.
Wij hebben tegels van 80x80 en gaan gewoon voor een uurprijs van 42 euro
170m2 moeten er gelegd worden en ze denken dit in 1 week met 2 personen te doen.
Bij ons worden alle verdiepingen en de garage betegeld.
- Je nieuwe vloertje is waarschijnlijk minder vlak dan je denkt. Hoe groter de tegel hoe lastiger het is om ze allemaal op dezelfde hoogte te krijgen als je ondergrond niet vlak is.SmoothTweaker schreef op zondag 15 november 2020 @ 14:41:
- Beetje voorstrijk op de vloer is meestal wel een goed idee ja
- Woning kan nog werken: Ja. Vloerverwarming kan scheuren veroorzaken: JA. Ik ben zo blij dat ik netjes een stookprotocol heb uitgevoerd want op de max temperatuur verscheen er een dikke vette scheur halverwege de woonkamer. No way dat de tegels daarboven heel zouden zijn gebleven. Daar was ie echt te groot voor.
Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)
Als je een uurprijs afspreekt, loop je dan niet het risico dat ze heeeel lang gaan doen over hun werk, waardoor je uiteindelijk meer kwijt bent, dan een vaste prijs per m2?W.Cor schreef op zondag 15 november 2020 @ 18:31:
[...]
Ik werk best veel met tegel zetters en heb ze deze vraag zelf ook wel eens gesteld, kort gezegd: Voordeel van een vaste prijs is dat je weet wat je kwijt bent. Dat is bij een uur prijs wat lastiger te bepalen. Tuurlijk kunnen ze er een potje van maken en er langer over doen maar bij een vaste prijs willen ze vaak zo snel mogelijk klaar zijn zodat ze het meeste er aan over houden.hallom schreef op zondag 15 november 2020 @ 19:06:
[...]
Als je een uurprijs afspreekt, loop je dan niet het risico dat ze heeeel lang gaan doen over hun werk, waardoor je uiteindelijk meer kwijt bent, dan een vaste prijs per m2?
[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 15-11-2020 19:18 ]
Bij een vaste prijs rekenen ze extra tijd voor het geval dat het tegen kan zitten.Toppe schreef op zondag 15 november 2020 @ 19:17:
[...]
Ik werk best veel met tegel zetters en heb ze deze vraag zelf ook wel eens gesteld, kort gezegd: Voordeel van een vaste prijs is dat je weet wat je kwijt bent. Dat is bij een uur prijs wat lastiger te bepalen. Tuurlijk kunnen ze er een potje van maken en er langer over doen maar bij een vaste prijs willen ze vaak zo snel mogelijk klaar zijn zodat ze het meeste er aan over houden.
Ze gaan niet extra langzaam werken omdat de volgende mensen ook al op hun tegelvloer zitten te wachten.
Als ze zo gaan werken verkloten ze hun eigen planning.
De cowboys rekenen geen extra tijd hoor, geloof me.W.Cor schreef op zondag 15 november 2020 @ 19:21:
[...]
Bij een vaste prijs rekenen ze extra tijd voor het geval dat het tegen kan zitten.
Ze gaan niet extra langzaam werken omdat de volgende mensen ook al op hun tegelvloer zitten te wachten.
Als ze zo gaan werken verkloten ze hun eigen planning.
Een echte tegelzetter zijn steeds schaarser aan het worden
Interessant, kom je op €20/m2 installatiekosten, minder dan de helft van wat ik zie in offertes op dit moment. Ik zal eens vragen aan mijn aanbieder of ze dit zouden doen.W.Cor schreef op zondag 15 november 2020 @ 18:31:
[...]
Ik heb geen tegelzetter voor je.
Wel heb ik het advies gekregen van onze tegelzetter om geen vaste meter prijs te doen.
170m2 moeten er gelegd worden en ze denken dit in 1 week met 2 personen te doen.
Bij ons worden alle verdiepingen en de garage betegeld.
Dank voor je reactie, gelijk wat punten om op te letten tijdens de oplevering van de woning. Het stookprotocol heb ik bij de huidige woning ook netjes uitgevoerd. De buren hadden de vloer betegeld en bij de deur was geen dilatatievoeg toegepast. De hele vloer was over de breedte gebarsten.leecher schreef op zondag 15 november 2020 @ 19:02:
[...]
- Je nieuwe vloertje is waarschijnlijk minder vlak dan je denkt. Hoe groter de tegel hoe lastiger het is om ze allemaal op dezelfde hoogte te krijgen als je ondergrond niet vlak is.
- Beetje voorstrijk op de vloer is meestal wel een goed idee ja
- Woning kan nog werken: Ja. Vloerverwarming kan scheuren veroorzaken: JA. Ik ben zo blij dat ik netjes een stookprotocol heb uitgevoerd want op de max temperatuur verscheen er een dikke vette scheur halverwege de woonkamer. No way dat de tegels daarboven heel zouden zijn gebleven. Daar was ie echt te groot voor.
Ik ga eens kijken of ik wat offertes kan opvragen met een uurtarief.
Zoals met alles. Het werk kan snel, goed en goedkoop, maar je mag er maar twee kiezen.hallom schreef op zondag 15 november 2020 @ 19:06:
[...]
Als je een uurprijs afspreekt, loop je dan niet het risico dat ze heeeel lang gaan doen over hun werk, waardoor je uiteindelijk meer kwijt bent, dan een vaste prijs per m2?
Snel en goed is niet goedkoop,
Goed en goedkoop is niet snel,
Goedkoop en snel is niet goed.
Je moet er vertrouwen in hebben dat de tegelzetter net werk wil leveren. Onze tegelzetter (via het project) was een ontzettend vertrouwenwekkend bedrijf. Ze namen de tijd, kwamen professioneel over en de klant was koning. Wij hebben uiteindelijk naast badkamer en sanitair ook de vloer beneden en het terras buiten bij hun gekocht. De tegelzetter zelf was een uiterst vriendelijke, secure man die de boel er superstrak in heeft gelegd.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Toch blijft het bijzonder. Lang niet iedereen gaat samenwonen vanuit de situatie waarin men beiden een eigen woning had met (een forse) overwaarde. Met tweemaal 50K kun je niet over de zes ton lenen. En de gemiddelde hoogopgeleide starter verdient ook geen 3500 bruto per maand. Uitzonderingen daargelaten.Z___Z schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 16:12:
2 singles die rond 2015 een appartement hebben gekocht, die nu elk 200k overwaarde hebben na 5 jaar, it je al op 400k cash. Voor de overgebleven 600k hoef je "maar" 2x 50k te verdienen. 50k jaarsalaris is voor 2xWO, of 2xHBO in de juiste studierichting geen exorbitant salaris, eerder modaal HBO/WO salaris.
Wellicht kunnen ze dat huis kopen wel met overwaarde of eigen geld. Misschien is 50K op HBO/WO niveau niet direct veel naar fulltime. Realiteit is dat een fulltime baan niet altijd meer de standaard is, zeker niet als er kinderen in het spel komen. In die situatie beiden 50K binnenhalen wordt velen een stuk lastiger. Het lenen van dit soort bedragen is dus veelal mogelijk door (een groot deel van) beide inkomens mee te nemen. Ik vind het in ieder geval een flinke smak geld.
Ander topic, spuit elfMaestro1990 schreef op maandag 16 november 2020 @ 18:33:
[...]
Toch blijft het bijzonder. Lang niet iedereen gaat samenwonen vanuit de situatie waarin men beiden een eigen woning had met (een forse) overwaarde. Met tweemaal 50K kun je niet over de zes ton lenen. En de gemiddelde hoogopgeleide starter verdient ook geen 3500 bruto per maand. Uitzonderingen daargelaten.
Wellicht kunnen ze dat huis kopen wel met overwaarde of eigen geld. Misschien is 50K op HBO/WO niveau niet direct veel naar fulltime. Realiteit is dat een fulltime baan niet altijd meer de standaard is, zeker niet als er kinderen in het spel komen. In die situatie beiden 50K binnenhalen wordt velen een stuk lastiger. Het lenen van dit soort bedragen is dus veelal mogelijk door (een groot deel van) beide inkomens mee te nemen. Ik vind het in ieder geval een flinke smak geld.
Vanavond ineens mailtjes van de uitvoerder. Hij reageert op twee van de zes openstaande punten.
Korte samenvatting:
- Aannemer A (hebben wij contract mee) heeft de bouw uitbesteed aan aannemer B. Die heeft uitvoerder C ingehuurd en ook onderaannemers D t/m Z
- Sinds oplevering wat punten open,
- een stuk of 10 mails naar de aannemer en uitvoerder (A en
gestuurd, inclusief ingebrekestelling en vasthouden bankgarantie
- Woningborg ingeschakeld voor bemiddeling, want aannemer reageert niet.
De aannemer A heeft nimmer gereageerd. Wel steeds een ontvangstbevestiging, maar geen enkele inhoudelijke reactie. De uitvoerder B heeft ook nooit op de grote punten gereageerd.
Nu ineens een mail van de uitvoerder (B dus). Hij reageert op twee van de zes klachten. De belangrijkste wordt opgelost: We krijgen nieuw glas beneden wegens een zeer storende vertekening van het zicht naar buiten!
Een van de klachten is de kwaliteit van het stucwerk. De uitvoerder is het niet met mij eens. Maar goed, we zullen zien wat woningborg hierover zegt.
Korte samenvatting:
- Aannemer A (hebben wij contract mee) heeft de bouw uitbesteed aan aannemer B. Die heeft uitvoerder C ingehuurd en ook onderaannemers D t/m Z
- Sinds oplevering wat punten open,
- een stuk of 10 mails naar de aannemer en uitvoerder (A en
- Woningborg ingeschakeld voor bemiddeling, want aannemer reageert niet.
De aannemer A heeft nimmer gereageerd. Wel steeds een ontvangstbevestiging, maar geen enkele inhoudelijke reactie. De uitvoerder B heeft ook nooit op de grote punten gereageerd.
Nu ineens een mail van de uitvoerder (B dus). Hij reageert op twee van de zes klachten. De belangrijkste wordt opgelost: We krijgen nieuw glas beneden wegens een zeer storende vertekening van het zicht naar buiten!
Een van de klachten is de kwaliteit van het stucwerk. De uitvoerder is het niet met mij eens. Maar goed, we zullen zien wat woningborg hierover zegt.
Elke stap is er één. Dat glaswerk is al mooi als het wordt opgelost.
Afgelopen weekend tot een vervelende ontdekking gekomen, de aannemer 'vergeet' de isolatie tussen de garage en onze woning.
:strip_exif()/f/image/3pLmwlQy6rO15lMeoowreutr.jpg?f=fotoalbum_large)
In de tekening welke getekend is tijdens de koop van de woning ziet de woning er als volgt uit.
:fill(white):strip_exif()/f/image/qeTJCQDivXXHrVLC1lFkOtQY.png?f=user_large)
Vervolgens komt onze aannemer met een compleet andere tekening (zie hieronder), de buitenmuur van de garage is hierop niet geïsoleerd. Na flink wat gedoe geeft de aannemer deze fout toe en belooft de buitenmuur kosteloos ook te isoleren.
:fill(white):strip_exif()/f/image/S3Ylx4qtcXcI3vQj90siwS1i.png?f=user_large)
Nu tijdens de bouw komen we tot de ontdekking dat de aannemer de isolatie slechts 'verplaatst' heeft. De muur tussen de woonkamer en garage isoleren ze niet maar de buitenmuur wel. Ik weet dat dit volgens het bouwbesluit mag, maar dan nog. Terwijl op de koperstekening beide muren geïsoleerd zijn weergegeven. Wat zouden jullie hier mee doen? Ze gaan ieder moment de breedplaat vloeren leggen...
:strip_exif()/f/image/3pLmwlQy6rO15lMeoowreutr.jpg?f=fotoalbum_large)
In de tekening welke getekend is tijdens de koop van de woning ziet de woning er als volgt uit.
Vervolgens komt onze aannemer met een compleet andere tekening (zie hieronder), de buitenmuur van de garage is hierop niet geïsoleerd. Na flink wat gedoe geeft de aannemer deze fout toe en belooft de buitenmuur kosteloos ook te isoleren.
:fill(white):strip_exif()/f/image/S3Ylx4qtcXcI3vQj90siwS1i.png?f=user_large)
Nu tijdens de bouw komen we tot de ontdekking dat de aannemer de isolatie slechts 'verplaatst' heeft. De muur tussen de woonkamer en garage isoleren ze niet maar de buitenmuur wel. Ik weet dat dit volgens het bouwbesluit mag, maar dan nog. Terwijl op de koperstekening beide muren geïsoleerd zijn weergegeven. Wat zouden jullie hier mee doen? Ze gaan ieder moment de breedplaat vloeren leggen...
@MitchellOnline staat in je technische omschrijving dat de garage geïsoleerd is?
Het enige wat in de TO staat over isolatie in de muren is dit -->nel!s schreef op maandag 16 november 2020 @ 21:05:
@MitchellOnline staat in je technische omschrijving dat de garage geïsoleerd is?
/f/image/faBlg6bXduVfQMpNSX3PX9Js.png?f=fotoalbum_large)
De buren zouden zich in ieder geval zorgen moeten maken. Hun wasmachine/droger staat in een ongeisoleerde ruimte. Dat is een beetje vreemd.
Volgens de TO moeten alle spouwmuren geisoleerd worden, dus ik zou er bij de bouwer op aandringen dat hij die spouw alsnog isoleert. Of is het de bedoeling dat die garage verwarmd wordt, want dan heeft het natuurlijk geen zin.
Volgens de TO moeten alle spouwmuren geisoleerd worden, dus ik zou er bij de bouwer op aandringen dat hij die spouw alsnog isoleert. Of is het de bedoeling dat die garage verwarmd wordt, want dan heeft het natuurlijk geen zin.
Simpel, spouwmuur wordt geïsoleerd staat er, en de nieuwe tekening heeft dat niet.MitchellOnline schreef op maandag 16 november 2020 @ 21:10:
[...]
Het enige wat in de TO staat over isolatie in de muren is dit -->
[Afbeelding]
Dan heeft het als nog zin toch? Dan kan je de garage op een andere temperatuur stoken als de rest van de woning.Blihi schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 07:20:
De buren zouden zich in ieder geval zorgen moeten maken. Hun wasmachine/droger staat in een ongeisoleerde ruimte. Dat is een beetje vreemd.
Ik kan me voorstellen dat in de garage 15 graden voldoende is en je wilt niet dat die “kou” over slaat naar je woning
Als die garage verwarmd wordt tot 20 graden bedoelde ik inderdaad. Soms (vaak) zie je dat de garage op tekening wel een garage is, maar snel omgebouwd wordt tot kantoorruimte of iets dergelijks.
Zolang de ontwerptemperatuur van de garage aanzienlijk lager is dan die van de woning zou ik zeker aandringen op isolatie ja.
Zolang de ontwerptemperatuur van de garage aanzienlijk lager is dan die van de woning zou ik zeker aandringen op isolatie ja.
Staat er ergens bij de oorspronkelijke tekening die je hebt ontvangen bij de koop "aan deze tekenningen kunnen geen rechten worden ontleend"? Nee -> z.s.m. bellen met de aannemer en aangeven dat ze iets vergeten. Dit ook per mail bevestigen.MitchellOnline schreef op maandag 16 november 2020 @ 20:54:
Afgelopen weekend tot een vervelende ontdekking gekomen, de aannemer 'vergeet' de isolatie tussen de garage en onze woning.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb je vanuit de aannemer nadat ze hun fout hebben toegegeven letterlijk in de mail de zin ontvangen dat dit "kostenloos OOK" wordt uitgevoerd? In dat geval, het woordje OOK geeft aan dat ze beide scheidingsmuren moeten isoleren -> z.s.m. bellen met de aannemer.
De garagedeur is waarschijnlijk een ongeisoleerde kanteldeur voorzien van ventilatie spleten. Daarmee koelt je garage snel af en is isolatie tussen woning en garage echt nodig.
Bij deze mijzelf ook maar even voorstellen. We hebben ons ingeschreven voor een nieuwbouwproject. Dit project zit nog voor de pre-sale fase welke in december gaat starten.
Omdat we er zo vroeg bij zijn, kunnen we hopelijk de eerste keuze wat huis betreft reserveren. Komende week een afspraak bij een hypotheek adviseur om een verklaring te krijgen dat we dit kunnen betalen. Wat nodig is voor die reservering.
Dit is de eerste keer dat we nieuwbouw willen/gaan kopen dus ik ben dit topic al een paar dagen goed aan het lezen, en notities aan het maken waar ik op moet letten en wat handig is bij oplevering en dergelijke.
Waarom de keuze nieuwbouw?
Wij kunnen niet slagen bij het vinden van een bestaande woning. We verwachten dat we met nieuwbouw geen of minder consessies hoeven te doen aan onze woonwensen/eisen.
Wat hebben jullie overschat en onderschat?
Overschat:
We moeten nog beginnen met het hele traject dus nog niks overschat volgens mij.
Onderschat:
Het bouwproject bestaat uit een aantal fasen. Het huis waar wij in geinteresseerd zijn is in eerdere fasen verkocht voor een veel lagere prijs dan waarvoor deze nu wordt aangeboden. Dat viel ons wel tegen.
Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
We hebben nog geen idee wat we aan meerwerk kwijt gaan zijn. Maar we houden rekening met 10-15% van de VON prijs van de woning. Focus is voornamelijk op de basis dingen die achteraf niet mogelijk zijn of niet handig zijn om achteraf te doen. Zoals een uitbouw.
Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de hypotheek?
We houden rekening met 90-100k€
Wat we overigens grotendeels mee financieren. We nemen 30-80k€ overwaarde mee. En heb voldoende spaarsaldo, maar dat wilde we gebruiken voor aankleding en inrichting na oplevering (wand afwerking, vloeren, raambekleding, zonwering, tuinaanleg en terrassen, en de oprit)
Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?
We twijfelen erg tussen renovlies en stucwerk. Waarbij het laatste doorkeur heeft en we bewust zijn van reparaties na een jaar (of 2).
Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?
We willen zo snel mogelijk de voortuin en oprit aanleggen zodat je geen zand en rommel mee naar binnen loopt. Achter is het afhankelijk wanneer de rest van de bewoners dit van plan zijn. Om zo kosten enigzins te besparen lijkt het mij handig om grondwerk gezamelijk aan te pakken, en hetzelfde geld voor erfafscheidingen.
Waar ik momenteel vooral vragen bij heb, is hoe we de keuze voor de woning het beste veilig kunnen stellen. Mijn plan is nu om zsm de financiering zo goed als rond te krijgen, en wanneer we dat bij de makelaar kunnen aantonen we het huis/bouwnummer kunnen reserveren en we zo zeker zijn van welke woning we kopen.
Mensen hier ervaring mee?
Omdat we er zo vroeg bij zijn, kunnen we hopelijk de eerste keuze wat huis betreft reserveren. Komende week een afspraak bij een hypotheek adviseur om een verklaring te krijgen dat we dit kunnen betalen. Wat nodig is voor die reservering.
Dit is de eerste keer dat we nieuwbouw willen/gaan kopen dus ik ben dit topic al een paar dagen goed aan het lezen, en notities aan het maken waar ik op moet letten en wat handig is bij oplevering en dergelijke.
Waarom de keuze nieuwbouw?
Wij kunnen niet slagen bij het vinden van een bestaande woning. We verwachten dat we met nieuwbouw geen of minder consessies hoeven te doen aan onze woonwensen/eisen.
Wat hebben jullie overschat en onderschat?
Overschat:
We moeten nog beginnen met het hele traject dus nog niks overschat volgens mij.
Onderschat:
Het bouwproject bestaat uit een aantal fasen. Het huis waar wij in geinteresseerd zijn is in eerdere fasen verkocht voor een veel lagere prijs dan waarvoor deze nu wordt aangeboden. Dat viel ons wel tegen.
Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
We hebben nog geen idee wat we aan meerwerk kwijt gaan zijn. Maar we houden rekening met 10-15% van de VON prijs van de woning. Focus is voornamelijk op de basis dingen die achteraf niet mogelijk zijn of niet handig zijn om achteraf te doen. Zoals een uitbouw.
Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de hypotheek?
We houden rekening met 90-100k€
Wat we overigens grotendeels mee financieren. We nemen 30-80k€ overwaarde mee. En heb voldoende spaarsaldo, maar dat wilde we gebruiken voor aankleding en inrichting na oplevering (wand afwerking, vloeren, raambekleding, zonwering, tuinaanleg en terrassen, en de oprit)
Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?
We twijfelen erg tussen renovlies en stucwerk. Waarbij het laatste doorkeur heeft en we bewust zijn van reparaties na een jaar (of 2).
Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?
We willen zo snel mogelijk de voortuin en oprit aanleggen zodat je geen zand en rommel mee naar binnen loopt. Achter is het afhankelijk wanneer de rest van de bewoners dit van plan zijn. Om zo kosten enigzins te besparen lijkt het mij handig om grondwerk gezamelijk aan te pakken, en hetzelfde geld voor erfafscheidingen.
Waar ik momenteel vooral vragen bij heb, is hoe we de keuze voor de woning het beste veilig kunnen stellen. Mijn plan is nu om zsm de financiering zo goed als rond te krijgen, en wanneer we dat bij de makelaar kunnen aantonen we het huis/bouwnummer kunnen reserveren en we zo zeker zijn van welke woning we kopen.
Ze zeggen altijd dat er een eerlijke loting gedaan wordt, maar ik hoor genoeg verhalen dat het erg helpt als er al zekerheid is dat je het kunt betalen. Ze hebben uiteraard liever niet dat ze het huis opnieuw moeten verkopen omdat iemand het toch niet kan betalen.nietbob schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 10:16:
Dus zorg er idd voor dat je al zekerheid hebt dat je de hypotheek kunt krijgen en als je een baan hebt waar je momenteel weinig tot geen kans op ontslag hebt kan het ook zeker geen kwaad om te zorgen dat ze dat weten. Al laat je het maar terloops vallen in een gesprek. Dat soort dingen blijven wel hangen.
Als je laat merken dat je je al goed ingelezen hebt in het project is ook duidelijk dat je serieus bent en niet gewoon maar overal inschrijft in de hoop ergens ingeloot te worden.
Je kan eventueel laten doorschemeren dat je je zinnen op dat ene huis gezet hebt en bij een andere toewijzing zult afhaken. Maar dat is een beetje een gok nemen natuurlijk.
Allemaal kleine dingen, maar baat het niet dan ....
Ben het zeker eens met @Farmerwood . Wij hebben zelfs nog een motivatiebrief geschreven en die naar de makelaar gestuurd. Dit omdat we op relatief jonge leeftijd een best groot huis wilden kopen. Hierin onze situatie uitgelegd, dat we het geld hadden en waarom we daar wilden gaan wonen.
Niet door de makelaar bevestigd dat die brief de doorslag heeft gegeven maar tijdens onze gesprekken daarna is het meermaals nog door hun benoemd. Dus kan zeker geen kwaad
Niet door de makelaar bevestigd dat die brief de doorslag heeft gegeven maar tijdens onze gesprekken daarna is het meermaals nog door hun benoemd. Dus kan zeker geen kwaad
Verwijderd
Ik heb laten doorschemeren dat ze ons huis mochten verkopen, als wij ingeloot werden
. Daar mogen ze natuurlijk officieel niks mee doen, maar het heeft vast meegespeeld.
Achteraf onzin geweest, want het was niet eens allemaal meteen verkocht. Pas na een maandje.
Achteraf onzin geweest, want het was niet eens allemaal meteen verkocht. Pas na een maandje.
Om ook even de positieve dingen van de aannemers niet te vergeten:
Ik werd net via de verkoopbegeleider gebeld door de uitvoerder (Reinbouw) dat ze bezig waren met een gevraagde loze leiding in de zinken dakkapel voor zonwering. Of ik me er goed van bewust was dat ze een gat gingen boren in de zinken beplating.
Dat was ik zeker, maar netjes dat dit blijkbaar via meerdere lagen toch nog bij mij terecht komt voor ze gaan boren. Er wordt dus niet (altijd) zomaar een tekening gevolgd zonder er even over na te denken.
Ik werd net via de verkoopbegeleider gebeld door de uitvoerder (Reinbouw) dat ze bezig waren met een gevraagde loze leiding in de zinken dakkapel voor zonwering. Of ik me er goed van bewust was dat ze een gat gingen boren in de zinken beplating.
Dat was ik zeker, maar netjes dat dit blijkbaar via meerdere lagen toch nog bij mij terecht komt voor ze gaan boren. Er wordt dus niet (altijd) zomaar een tekening gevolgd zonder er even over na te denken.
Dat is zeker netjes! Ik hoop dat de aannemer bij ons ook zo zorgvuldig met z'n werk omgaat.Farmerwood schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 12:37:
Om ook even de positieve dingen van de aannemers niet te vergeten:
Met welke applicatie/software maken jullie dit soort tekeningen? Dit wil ik ookT.E schreef op maandag 15 april 2019 @ 16:11:
Iemand ervaring en tips voor een inloopkast?
Dit wordt onze slaapkamer. Daar willen we links een open inloopkast creeren.
[Afbeelding]
Idee is om een wand te maken met een nis erin om een tv op te hangen.
En dan kasten op maat maken van de Ikea PAX serie.
Links komt ergens een verdeler van de vloerverwarming dus daar moeten we wel rekening mee houden dat we daar bij moeten kunnen.

Ik gok dat dit een standaard werktekening is van de bouw die hij in Paint ofzo heeft aangepast met de kasten.nietbob schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 13:47:
[...]
Met welke applicatie/software maken jullie dit soort tekeningen? Dit wil ik ook
Zelf heb ik met Photoshop onze bovenverdieping aangepast (al het rode) om onze wensen duidelijk te maken.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super
In de garage komt vloerverwaring, maar deze gaan we niet stoken naar 20 graden, maar eerder naar 16 graden. Er zal dus continu warmteverlies zijn lijkt me van de woonkamer naar de garage toe.Blihi schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 07:20:
Maar mag je als aannemer gewoon een nieuwe tekening maken waarop zaken achterwege worden gelaten? Je tekent niet voor niets ook een tekening tijdens de koop toch?nel!s schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 08:03:
[...]
Simpel, spouwmuur wordt geïsoleerd staat er, en de nieuwe tekening heeft dat niet.
Preciessiemenz schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 08:04:
[...]
Dan heeft het als nog zin toch? Dan kan je de garage op een andere temperatuur stoken als de rest van de woning.
Ik kan me voorstellen dat in de garage 15 graden voldoende is en je wilt niet dat die “kou” over slaat naar je woning
Bij deze de reactie van de aannemer -->Den_S85 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 08:54:
[...]
Staat er ergens bij de oorspronkelijke tekening die je hebt ontvangen bij de koop "aan deze tekenningen kunnen geen rechten worden ontleend"? Nee -> z.s.m. bellen met de aannemer en aangeven dat ze iets vergeten. Dit ook per mail bevestigen.
Heb je vanuit de aannemer nadat ze hun fout hebben toegegeven letterlijk in de mail de zin ontvangen dat dit "kostenloos OOK" wordt uitgevoerd? In dat geval, het woordje OOK geeft aan dat ze beide scheidingsmuren moeten isoleren -> z.s.m. bellen met de aannemer.
/f/image/rzRGnfWqfMvXmRbMf86Yuv4J.png?f=fotoalbum_large)
We hebben gekozen voor een sectionaalpoort met isolatie.hansgrave schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:26:
De garagedeur is waarschijnlijk een ongeisoleerde kanteldeur voorzien van ventilatie spleten. Daarmee koelt je garage snel af en is isolatie tussen woning en garage echt nodig.
Ja mooi! dan mogen ze dus gewoon alle spouwen gaan isoleren. Zowel tussen woning en aanbouw en van de aanbouw zelf. Lijkt me duidelijkMitchellOnline schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 14:04:
Bij deze de reactie van de aannemer -->
[Afbeelding]
Precies, en op basis van die reactie hebben ze vervolgens bij de binnenmuur (tussen woning en garage) de isolatie laten vervallen en gaan ze alleen de buitenmuur isoleren. Ik moet nog een reactie krijgen van de aannemer, inmiddels ligt het er zo bij. Rechts is de garage, de stempels staan er al in, de breedplaat vloeren kunnen dus ieder moment komen... Vraag me af of de aannemer die tussenwand nog gaat afbreken, lijkt me lastig om er anders nog isolatie tussen te krijgen.Den_S85 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 14:10:
[...]
Ja mooi! dan mogen ze dus gewoon alle spouwen gaan isoleren. Zowel tussen woning en aanbouw en van de aanbouw zelf. Lijkt me duidelijk
:strip_exif()/f/image/OPP3y7ma8mcyP0qutINz0UPn.jpg?f=fotoalbum_large)
Net de definitieve optielijst gekregen. We hadden gerekend op 2.4 m uitbouw, maar bij dit type is er blijkbaar alleen een optie voor 1.2 m. Wel direct een mail erachteraan gestuurd of die 2.4 m voor ons echt niet mogelijk is.. in afwachting daarvan, wat als ze zeggen dat het inderdaad niet mogelijk is? Op zich hebben wij wel de ruimte voor 2.4 m uitbouw. Moeten we de uitbouw dan na de oplevering door een andere aannemer laten doen? Het is wel een energieneutrale woning met EPC waarde van 0, ben bang dat wanneer de uitbouw door een andere aannemer wordt gedaan, de woning wellicht die waarde niet meer haalt, om maar te zwijgen over het gedoe met verleggen van vloerverwarming?
Zoals ik het lees heeft de architect aan jou bevestigd dat de buitenmuren geisoleerd worden en de aannemer bevestigt dat.MitchellOnline schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 16:20:
[...]
Precies, en op basis van die reactie hebben ze vervolgens bij de binnenmuur (tussen woning en garage) de isolatie laten vervallen en gaan ze alleen de buitenmuur isoleren. Ik moet nog een reactie krijgen van de aannemer, inmiddels ligt het er zo bij. Rechts is de garage, de stempels staan er al in, de breedplaat vloeren kunnen dus ieder moment komen... Vraag me af of de aannemer die tussenwand nog gaat afbreken, lijkt me lastig om er anders nog isolatie tussen te krijgen.
[Afbeelding]
Die tussenmuur is geen buitenmuur dus ik begrijp de verwarring wel.
Wolly schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 17:03:
[...]
Zoals ik het lees heeft de architect aan jou bevestigd dat de buitenmuren geisoleerd worden en de aannemer bevestigt dat.
Die tussenmuur is geen buitenmuur dus ik begrijp de verwarring wel.
Volgens de verkooptekening (hierboven) zou de hele garage geïsoleerd moeten zijn, de aannemer laat nu bewust de muur tussen woonkamer en garage ongeïsoleerd.
Je kunt het proberen, maar als je het achteraf doet weet ik niet of het heel mooi wordt. Is 1.2m echt niet genoeg?hallom schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 16:26:
Net de definitieve optielijst gekregen. We hadden gerekend op 2.4 m uitbouw, maar bij dit type is er blijkbaar alleen een optie voor 1.2 m. Wel direct een mail erachteraan gestuurd of die 2.4 m voor ons echt niet mogelijk is.. in afwachting daarvan, wat als ze zeggen dat het inderdaad niet mogelijk is? Op zich hebben wij wel de ruimte voor 2.4 m uitbouw. Moeten we de uitbouw dan na de oplevering door een andere aannemer laten doen? Het is wel een energieneutrale woning met EPC waarde van 0, ben bang dat wanneer de uitbouw door een andere aannemer wordt gedaan, de woning wellicht die waarde niet meer haalt, om maar te zwijgen over het gedoe met verleggen van vloerverwarming?
Voordeel als je het erdoor krijgt of evt zelf doet is wel dat je een uitzonderlijk groot huis hebt en de buren waarschijnlijk jaloers zullen zijn.
1.2 m is niet genoeg nee, de woonkamer is vrij klein: zonder uitbouw zo rond de 17,5 m2 (en dan heb ik het over zithoek, waar je tv etc staat). Met 2.4 m uitbouw erbij zitten we zo rond de 30 m2, dat zou prima zijn.Pannencouque schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 19:58:
[...]
Je kunt het proberen, maar als je het achteraf doet weet ik niet of het heel mooi wordt. Is 1.2m echt niet genoeg?
Voordeel als je het erdoor krijgt of evt zelf doet is wel dat je een uitzonderlijk groot huis hebt en de buren waarschijnlijk jaloers zullen zijn.
Afgezien van dat 1.2 m erbij erg weinig is, is het ook relatief gezien duurder. Ze vragen 17k voor een uitbouw van 1,2 m (wat neerkomt op 6 m2 erbij) en zo rond de 25k voor 2.4 m uitbouw. Andere woningtypen van dit project hebben die optie wel, terwijl onze tuin juist een van de grootste is.. makes no sense
Wellicht iets met de vergunningen?hallom schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:16:
[...]
1.2 m is niet genoeg nee, de woonkamer is vrij klein: zonder uitbouw zo rond de 17,5 m2 (en dan heb ik het over zithoek, waar je tv etc staat). Met 2.4 m uitbouw erbij zitten we zo rond de 30 m2, dat zou prima zijn.
Afgezien van dat 1.2 m erbij erg weinig is, is het ook relatief gezien duurder. Ze vragen 17k voor een uitbouw van 1,2 m (wat neerkomt op 6 m2 erbij) en zo rond de 25k voor 2.4 m uitbouw. Andere woningtypen van dit project hebben die optie wel, terwijl onze tuin juist een van de grootste is.. makes no sense
Wij hadden een optie om een dakkapel aan de voorzijde van de woning te nemen. Ik had daar vergunningstechnisch al mijn twijfels bij maar de optie is nu ook komen te vervallen omdat de bouwer de vergunning niet heeft gekregen.
[ Voor 14% gewijzigd door SquareOne op 17-11-2020 20:47 ]
Verwijderd
Leuk zo'n inloopkast, maar als je niet tegelijk opstaat moet je er goed overnadenkenMad-Matt schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 14:01:
[...]
Ik gok dat dit een standaard werktekening is van de bouw die hij in Paint ofzo heeft aangepast met de kasten.
Zelf heb ik met Photoshop onze bovenverdieping aangepast (al het rode) om onze wensen duidelijk te maken.
[Afbeelding]
Nieuwe huis krijgt een aparte kamer als inloopkast
Ik ben al een tijdje aan het meelezen, en nu zou ik graag jullie mening willen weten over onderstaande kwestie.
De bouw van onze woning vordert gestaag en vorige week hebben wij onze eerste kijkmoment gehad. Daar zagen wij dat een wand in de badkamer volledig leunt/steunt op leidingwerk (zie foto). Kan dit kwaad? Is er kans op scheurvorming in de leidingen of muur en toekomstig tegelwerk
?
De bouw van onze woning vordert gestaag en vorige week hebben wij onze eerste kijkmoment gehad. Daar zagen wij dat een wand in de badkamer volledig leunt/steunt op leidingwerk (zie foto). Kan dit kwaad? Is er kans op scheurvorming in de leidingen of muur en toekomstig tegelwerk
:strip_exif()/f/image/Vg4ge8lzR5OUFTuo8Yi229fT.jpg?f=fotoalbum_large)
Uitbouw tot 2,5 m is toch vergunningsvrij?SquareOne schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:46:
[...]
Wellicht iets met de vergunningen?
Wij hadden een optie om een dakkapel aan de voorzijde van de woning te nemen. Ik had daar vergunningstechnisch al mijn twijfels bij maar de optie is nu ook komen te vervallen omdat de bouwer de vergunning niet heeft gekregen.
Als er een anhydrietvloer in gaat dan loopt de ruimte onder de wand helemaal vol en hoef je niet bang te zijn voor scheurvorming, komt er zand cement in dan ben je overgeleverd aan de grillen van de smeerder.MartijndR schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:52:
Ik ben al een tijdje aan het meelezen, en nu zou ik graag jullie mening willen weten over onderstaande kwestie.
De bouw van onze woning vordert gestaag en vorige week hebben wij onze eerste kijkmoment gehad. Daar zagen wij dat een wand in de badkamer volledig leunt/steunt op leidingwerk (zie foto). Kan dit kwaad? Is er kans op scheurvorming in de leidingen of muur en toekomstig tegelwerk[Afbeelding]?
Tenzij beeldbepalend. Dus ik weet niet of tweaker op een hoek zit?hallom schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 21:16:
[...]
Uitbouw tot 2,5 m is toch vergunningsvrij?
Daarnaast kan epc label in de knoei komen
Dat zal best, maar in de mail die jij hebt gestuurd schreef jeMitchellOnline schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 18:44:
[...]
"
[Afbeelding]
Volgens de verkooptekening (hierboven) zou de hele garage geïsoleerd moeten zijn, de aannemer laat nu bewust de muur tussen woonkamer en garage ongeïsoleerd.
Dan over de architect schrijf jeWij hebben het nooit over voorzetwanden gehad maar over het feit dat in de tekeningen standaard sprake is van een geisoleerde buitenmuur bij de garage.
Vervolgens vertel je wat je wiltZij hebben mij bevestigd dat de buitenmuur standaard geisoleerd is
Dan begrijp ik wel dat de aannemer denkt dat hij er met het isoleren van de buitenmuur uit is gekomen met jou, dat is immers wat je in die mail aan hem vraagt.Wij gaan niet akkoord met een voorzetwand maar willen dat er conform de documenten wordt opgeleverd. Oftewel de buitenmuur bij de garage dient standaard te worden geisoleerd
Dat zie ik ook aan de reply van xxx, hij bevestigt wat jij zegt, namelijk dat de wanden van de garage zijn geisoleerd. Als jij het de hele tijd over de buitenmuren hebt in je mail bedoelt xxx met wanden natuurlijk dezelfde buitenmuren.
[ Voor 9% gewijzigd door Wolly op 17-11-2020 22:38 ]
Over 3 maanden wordt mijn appartement opgeleverd in Amersfoort. Ik ben op zoek naar een goede partij om voor mij de opleverkeuring te doen. Heeft iemand van jullie een goede ervaring?
Dat kan inderdaad een aanname zijn die de aannemer heeft gemaaktWolly schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 22:36:
[...]
Dat zal best, maar in de mail die jij hebt gestuurd schreef je
[...]
Dan over de architect schrijf je
[...]
Vervolgens vertel je wat je wilt
[...]
Dan begrijp ik wel dat de aannemer denkt dat hij er met het isoleren van de buitenmuur uit is gekomen met jou, dat is immers wat je in die mail aan hem vraagt.
Dat zie ik ook aan de reply van xxx, hij bevestigt wat jij zegt, namelijk dat de wanden van de garage zijn geïsoleerd. Als jij het de hele tijd over de buitenmuren hebt in je mail bedoelt xxx met wanden natuurlijk dezelfde buitenmuren.

Alleen bij de buitenmuur ontbrak namelijk de isolatie, hierom heb ik het in de mail alleen over die buitenmuur.
Ik heb het niet over de binnenmuur omdat hier al volgens hun eigen tekening isolatie in zat.
Ze hadden dus alleen isolatie moeten toevoegen aan de buitenmuur en de binnenmuur intact moeten laten.
Waarschijnlijk gaan ze dit trouwens ook doen, ik heb vandaag even telefonisch contact met ze gehad. Ze gaan morgen intern overleggen, maar vraag me af hoe ze hier nog isolatie tussen gaan krijgen. Volgens mij is de enige methode om de muur weer af te breken en weer op te bouwen met isolatie.
VEH?Erniebert schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 23:20:
Over 3 maanden wordt mijn appartement opgeleverd in Amersfoort. Ik ben op zoek naar een goede partij om voor mij de opleverkeuring te doen. Heeft iemand van jullie een goede ervaring?
Dat is wel erg klein ja. Dan snap ik wel dat je voor de grotere uitbouw wil gaan. Ik zou de makelaar en aannemer even bellen en het voorleggen. Anders zou ik nog gaan twijfelen aan de koop: zo'n kleine woonkamer is een serieus minpunt om in te wonen en als je ooit gaat verkopen. En een aanbouw later wordt vaak minder mooi.hallom schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:16:
[...]
1.2 m is niet genoeg nee, de woonkamer is vrij klein: zonder uitbouw zo rond de 17,5 m2 (en dan heb ik het over zithoek, waar je tv etc staat). Met 2.4 m uitbouw erbij zitten we zo rond de 30 m2, dat zou prima zijn.
Wat is er mis met 4x4+ woonkamer? Wat moet ik met een ongezellige balzaal?Pannencouque schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:38:
[...]
Dat is wel erg klein ja. Dan snap ik wel dat je voor de grotere uitbouw wil gaan. Ik zou de makelaar en aannemer even bellen en het voorleggen. Anders zou ik nog gaan twijfelen aan de koop: zo'n kleine woonkamer is een serieus minpunt om in te wonen en als je ooit gaat verkopen. En een aanbouw later wordt vaak minder mooi.
(Zo veel mensen, zo veel wensen)
Meest eenvoudige is denk ik afbouwen en er isoparels tussen spuiten.MitchellOnline schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 23:54:
[...]
Dat kan inderdaad een aanname zijn die de aannemer heeft gemaakt![]()
Alleen bij de buitenmuur ontbrak namelijk de isolatie, hierom heb ik het in de mail alleen over die buitenmuur.
Ik heb het niet over de binnenmuur omdat hier al volgens hun eigen tekening isolatie in zat.
Ze hadden dus alleen isolatie moeten toevoegen aan de buitenmuur en de binnenmuur intact moeten laten.
Waarschijnlijk gaan ze dit trouwens ook doen, ik heb vandaag even telefonisch contact met ze gehad. Ze gaan morgen intern overleggen, maar vraag me af hoe ze hier nog isolatie tussen gaan krijgen. Volgens mij is de enige methode om de muur weer af te breken en weer op te bouwen met isolatie.
Ik zou ook gelijk even kijken wat ze met het dak van de garage doen. Is die op de tekening ook geisoleerd?
www.keuringshuis.nlErniebert schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 23:20:
Zitten zelfs in Amersfoort. Heeft bij ons goed geholpen.
Kommie nu mee!! Wat heb ik daar nou aan.Verwijderd schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:51:
[...]
Leuk zo'n inloopkast, maar als je niet tegelijk opstaat moet je er goed overnadenkenWij hebben in ons huidige huis hetzelfde, maar mijn vriendin staat een uur eerder op. Dus legt ze haar kleren klaar in de badkamer de avond ervoor.
Nieuwe huis krijgt een aparte kamer als inloopkast
Goede tip, maar geen probleem, we staan bijna elke dag samen op.
Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super
Wij hebben Philips Hue met sensor in de inloopkast, tot 8u springen de spotjes half gedimd aan, maar met voldoende licht om de kleding te zien. Werkt primaMad-Matt schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:31:
[...]
Kommie nu mee!! Wat heb ik daar nou aan.
Goede tip, maar geen probleem, we staan bijna elke dag samen op.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Geen inloopkast hier, maar een kast met kastverlichting en ik heb dit ook zo ingesteld. Werkt vlekkeloos.Sport_Life schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:36:
[...]
Wij hebben Philips Hue met sensor in de inloopkast, tot 8u springen de spotjes half gedimd aan, maar met voldoende licht om de kleding te zien. Werkt prima.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2