Onze vorige woning uit 2015: alleen latex gespoten (1x), muren beneden en 1e waren mooi recht, 2e wat minder. Maar toen wij er na 5 jaar uit gingen was alles gescheurd. Begon waar pvc pijpjes zaten tot later bij elke muur overgang (muur-muur, muur-plafon).
Onze huidige ‘nieuwbouw’ uit 2019 is dunpleister en daarna 2x gespoten. De muren zijn niet zo goed gezet, bijna geen enkele muur is recht. Wij gaan het beetje bij beetje laten stucen.
Het was voor ons een gok, maar de stucadoor had al aangegeven dat het te riskant was omdat het er uitzag of er een dronken pool de blokken had gezet.
Aan de andere kant, ik zie het omdat ik kritisch ben, een ander ziet het niet. De woonkamer valt bijvoorbeeld reuze mee. Maar de keuken is aan de kant van de buiten gevel echt slecht.
Dus we laten de keuken op korte termijn een keer stucen. Plafon, ook dun pleister, is gelukkig wel in orde.
Financieel gezien is dunpleister + spuiten wel een betere optie. Wij waren 35% kwijt van het bedrag waarvoor de buren die het hebben laten stucen en schilderen en wij hebben zelfs wat meer m2.
Mijn advies is vooral: kijk hoe de muren er uit zien, leg er een lat of waterpas tegen aan. Als je veel zichtbare krommingen hebt kan je het beter laten stucen. Zijn de muren recht, dan is dunpleister of zelfs alleen voorstrijk+latex voldoende.
Aan de andere kant heeft stucen met 2 jonge kinderen ook een ander nadelig effect, dit icm scheuren, ervaring van vorige woning en prijs heeft voor ons de doorslag gegeven om het eerst zo te doen.
Let wel op: bij ons waren de kozijnen afgewerkt met gips platen. Dat krijg je niet echt mooi met dun pleister.
Druk en zetfouten voorbehouden.