Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 127 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.798.025 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bladeslayer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-06 14:36
Zojuist de EPC berekeningen van de gemeente ontvangen! Iemand een tool/berekeningen hoe ik van een EPC rapport data naar hoh kan terug rekenen?
Edit:
EPC rapport: https://drive.google.com/...o5avbN6/view?usp=drivesdk

[ Voor 28% gewijzigd door Bladeslayer op 10-11-2020 18:38 ]

www.frees-it.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Bladeslayer schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 18:16:
Zojuist de EPC berekeningen van de gemeente ontvangen! Iemand een tool/berekeningen hoe ik van een EPC rapport data naar hoh kan terug rekenen?
Wat voor "warmtebron"?

Er zijn gewoon tabellen voor afgiftevermogen aan de hand van temperaturen en HoH maat.

Bijvoorbeeld 64 Watt per vierkante meter bij gemiddelde watertemperatuur van 30 graden en ruimte temperatuur van 20 graden en HoH 100mm. 51 Watt bij 150mm.

Staat er iets in over benodigd vermogen en aanvoertemperatuur?

[ Voor 5% gewijzigd door kabeltjekabel op 10-11-2020 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-05 22:03
Blihi schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 11:34:
[...]

Verstandig. Als het lukt zou ik ook tijdens de bouw foto's gaan maken van de leidingen. Wij hebben foto's van alle muren en vloeren voordat die dicht gestort werden. Dat helpt, want nu weet je precies welke kabel waar vandaan komt en waar naartoe gaat.

Dat is al eens van pas gekomen om een extra schakelpunt aan te kunnen leggen op het dak voor zonwering met de schakelaar beneden in de hal. Ook bleek het erg handig bij het later ophangen van een extra PV verdeler. In die muur zaten heel veel (nog onbedrade) leidingen en nu kon ik er op tekening precies tussen blijven bij het boren in de muur.
Hoe heb je dat geregeld dan? Want je mag toch niet zomaar de bouwplaats op? En als je een keer mag komen kijken, dan is vast alles al dicht gestort :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 28-05 14:09
Mogen niet nee, maar het hek stond open, dus wij gingen elke dag even kijken en foto's maken. De uitvoerder wist dat. Hij heeft alleen gevraagd of we, als er iets gebeurde, even buiten het hek wilden gaan liggen voordat we de ambulance belden. Dat is gelukkig niet nodig geweest.

Dat we zoveel foto's hebben ben ik nu heel erg blij om.

We hebben ook tijdens de bouw ontzettend veel fouten gespot en gemeld bij de uitvoerder. Die zijn tijdens de bouw hersteld. Achteraf zou dat niet altijd mogelijk zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mschrijver88
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-05 22:42
Bladeslayer schreef op maandag 9 november 2020 @ 07:01:
Afgelopen week even een fotootje door de ramen gemaakt! Toen viel me op dat de vloerverwarming er niet erg netjes in ligt. Wat is jullie mening?[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zie:

- slangen die wel erg dichtbij elkaar liggen, maar ook wat die best wat afstand van elkaar hebben.
- pers koppelingen, die je normaal alleen bij reparaties gebruikt? Er ligt zelfs een koppeling bij de ingang, gezien hoeveel mensen / materiaal daar dagelijks naar binnen gaat is de kans op beschadigen/ lekkage vrij groot. Ik ga vandaag bellen met de kopersbegeleiding, maar was benieuwd of jullie wat referentie foto's hebben:)
Sorry dat ik het zeg maar dat is echt door een prutser gelegd, ik zou z.s.m. op de bouw de uitvoerder en per mail aan de aannemer melden dat je dit niet accepteert. De groepen horen in slakken patroon te liggen met zeker voor alle ramen en kozijnen om de 10cm h.o.h. en verder netjes om de 15cm
Meld dit wel even snel want zo te zien duurt het niet lang meer tot ze gaan vloeien of smeren.
Als dit bij mij op de bouw was gebeurd had ik heel snel de deur dicht gegooid voordat de bewoners het überhaupt hadden gezien.......( en het wel op laten lossen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
Ik heb ook de EPC berekening van onze projectwoning opgevraagd en gekregen. Zijn er nog specifieke dingen waar je dan op moet letten? Het wordt een EPC 0 woning. Viel me op dat ze rekenen met zonnepanelen op zuid terwijl het dak oost/west is. Dat heb ik gemeld maar nooit reactie op ontvangen. Weet iemand of je daar achteraan moet of gaan ze sowieso later nog een nieuwe berekening maken en moet ik daar op wachten? Uiteindelijk wil ik natuurlijk wel dat die EPC waarde ook echt gehaald wordt. Wordt dit ergens in het proces nog gecontroleerd of is dat je eigen verantwoordelijkheid als koper?

[ Voor 9% gewijzigd door Marinos83 op 10-11-2020 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bladeslayer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-06 14:36
Mschrijver88 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 19:31:
[...]

Sorry dat ik het zeg maar dat is echt door een prutser gelegd, ik zou z.s.m. op de bouw de uitvoerder en per mail aan de aannemer melden dat je dit niet accepteert. De groepen horen in slakken patroon te liggen met zeker voor alle ramen en kozijnen om de 10cm h.o.h. en verder netjes om de 15cm
Meld dit wel even snel want zo te zien duurt het niet lang meer tot ze gaan vloeien of smeren.
Als dit bij mij op de bouw was gebeurd had ik heel snel de deur dicht gegooid voordat de bewoners het überhaupt hadden gezien.......( en het wel op laten lossen )
Helemaal mee eens. Ik heb ook zowel de kopersbegeleiding als installateur gebeld over de kwestie. Ze zouden er asap op terug komen. Ik heb echter het gevoel dat ze zeggen dat het zo hoort en dat er niets mis is met de installatie. Maar dit is een soort grijs gebied.Ik ben op zoek naar harde feiten, maar je hebt als koper eigenlijk weinig middelen om druk te zetten. Zeker in deze bouwfase. :/

www.frees-it.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom
Hoe vaak komt vertraging bij nieuwbouw voor..? In onze overeenkomst zijn 500 werkbare werkdagen opgenomen (nog niet getekend overigens). De makelaar zegt echter dat ze rekening houden met een duur van 2 jaar en dat de oplevering in het derde kwartaal van 2022 zal zijn. Volgens het contract mogen ze er 2 jaar en 8 maanden over doen zonder consequenties.. en dat is zooo lang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:07
Wow, ik vond onze 330 werkbare dagen al lang 😉.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mschrijver88
hallom schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:22:
Hoe vaak komt vertraging bij nieuwbouw voor..? In onze overeenkomst zijn 500 werkbare werkdagen opgenomen (nog niet getekend overigens). De makelaar zegt echter dat ze rekening houden met een duur van 2 jaar en dat de oplevering in het derde kwartaal van 2022 zal zijn. Volgens het contract mogen ze er 2 jaar en 8 maanden over doen zonder consequenties.. en dat is zooo lang!
Wat is dit voor type project? Ik wou dat ik zoveel tijd kreeg:)
Een normaal nieuwbouw project, zeg 20-100 woningen is binnen 150 werkbare werkdagen prima te doen, misschien 180 momenteel door corona etc. Ligt wel aan woning grootte, casco of compleet afgebouwd, bouwmethodes, binnenstedelijk of platteland en dan heb je nog de NUTS die roet in het eten gaan gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
En ik maar denken dat wij de langzaamste bouwer van NL hebben... we hebben 290 werkbare dagen in onze overeenkomst staan. En ondanks dat ze in maart met de grondwerkzaamheden zijn begonnen moeten we de factuur (en dus start dagen telling) van de ruwe begane grondvloer nog krijgen... :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mschrijver88
Marinos83 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:36:
En ik maar denken dat wij de langzaamste bouwer van NL hebben... we hebben 290 werkbare dagen in onze overeenkomst staan. En ondanks dat ze in maart met de grondwerkzaamheden zijn begonnen moeten we de factuur (en dus start dagen telling) van de ruwe begane grondvloer nog krijgen... :Z
Maar hoever is de aannemer? In maart begonnen, dan liggen de pannen al op het dak en is de afbouw al begonnen mag ik hopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
Nou de bouw is wel begonnen maar er zijn 4 deelgebieden en de onze is de derde in de planning, dus sommige huizen gaan al aardig de hoogte in, maar bij ons zijn ze aan de fundering/grondvloer bezig. Ik verwacht die factuur dus wel binnenkort en daarna zal er wel wat meer voortgang te zien zijn neem ik aan. Huidige planning is tweede helft 2021 opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-06 22:23

siemenz

Koetje

Is het een appartementencomplex ? Appartementen kennen een relatief langere bouwtijd. Mijn vorige koopwoning(Houthavens - Amsterdam ) heeft 3 jaar gekost om te bouwen. De waarde is in die drie jaar verdubbeld, maar dat is een andere discussie

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom
Mschrijver88 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:36:
[...]

Wat is dit voor type project? Ik wou dat ik zoveel tijd kreeg:)
Een normaal nieuwbouw project, zeg 20-100 woningen is binnen 150 werkbare werkdagen prima te doen, misschien 180 momenteel door corona etc. Ligt wel aan woning grootte, casco of compleet afgebouwd, bouwmethodes, binnenstedelijk of platteland en dan heb je nog de NUTS die roet in het eten gaan gooien.
Haha, hier zit een ondergronds parkeergarage bij, vandaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom
siemenz schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:44:
[...]

Is het een appartementencomplex ? Appartementen kennen een relatief langere bouwtijd. Mijn vorige koopwoning(Houthavens - Amsterdam ) heeft 3 jaar gekost om te bouwen. De waarde is in die drie jaar verdubbeld, maar dat is een andere discussie
Nope, gewoon rijtjeshuizen met een hofje wel, en een ondergronds parkeergarage

Hoewel, er zit wel een appartementencomplex bij aan een kant van het hofje inderdaad..

[ Voor 9% gewijzigd door hallom op 10-11-2020 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:05

Toppe

Oké ✅

Marinos83 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:36:
Wanneer zijn ze begonnen, en met welk garantiefonds werken ze? Woningborg is aangepast met start werkbare dagen sinds 1 Januari 2020

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Appartement of woonhuis?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02-06 07:54
500 werkwage werkdagen ?? Dat is bizar veel. Ik had 250 en dat vond ik al echt veel, al scheelde het niet veel of ze kwamen eraan (alleen ze zijn ze leep om pas te tellen nadat ruwbouw begane grond klaar is).
Vriend van me had 150 dagen voor een vrijstaande woning, gerekend vanaf dag 1. Die aannemer is compleet nat gegaan met forse boete, zo kan het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mschrijver88
hallom schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:44:
[...]

Haha, hier zit een ondergronds parkeergarage bij, vandaar...
Daarom vroeg ik even wat voor bouw het is. Een simpele woning is de polder is wat anders dan 12 hoog in Amsterdam noord.
Verder staat de bouw momenteel aardig onder druk. Goede mensen zijn lastig te vinden en geld om even €20,- p.u. extra te betalen is er niet.
Vroeger ging Jan modaal nog wel eens de bouw in, tegenwoordig zijn er zat andere mooie baantjes te vinden waar je handen minder vies van worden en vaak nog beter betalen ook.
De aannemers zelf verdienen weinig ( al geloven veel mensen dat niet het is wel zo ) het geld blijft vaak hangen bij projectontwikkelaars, daarom zie je steeds meer eigen ontwikkeling bij de middelgrote aannemers.
Daarbij moet elk project er anders uitzien in Nederland, dus moet alles weer opnieuw ontwikkeld, uitgewerkt, berekend, getekend, begroot worden. Dat kost allemaal tijd en geld, en dan komen de koperswensen nog :O Daarbij nemen aannemers soms weer risico's door tegen nieuwe producten die de klant of architect wil ja te zeggen terwijl dat onverstandige keuzes zijn. En mag jij raden wie er met de oplevering ineens aan de beurt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom
Toppe schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:52:
[...]

Wanneer zijn ze begonnen, en met welk garantiefonds werken ze? Woningborg is aangepast met start werkbare dagen sinds 1 Januari 2020
De verwachting is dat ze ergens deze maand beginnen, ze laten de bouwrente namelijk al ingaan vanaf 01-12-2020. En SWK garantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom
Woonhuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom
Mschrijver88 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:56:
[...]

Daarom vroeg ik even wat voor bouw het is. Een simpele woning is de polder is wat anders dan 12 hoog in Amsterdam noord.
Verder staat de bouw momenteel aardig onder druk. Goede mensen zijn lastig te vinden en geld om even €20,- p.u. extra te betalen is er niet.
Vroeger ging Jan modaal nog wel eens de bouw in, tegenwoordig zijn er zat andere mooie baantjes te vinden waar je handen minder vies van worden en vaak nog beter betalen ook.
De aannemers zelf verdienen weinig ( al geloven veel mensen dat niet het is wel zo ) het geld blijft vaak hangen bij projectontwikkelaars, daarom zie je steeds meer eigen ontwikkeling bij de middelgrote aannemers.
Daarbij moet elk project er anders uitzien in Nederland, dus moet alles weer opnieuw ontwikkeld, uitgewerkt, berekend, getekend, begroot worden. Dat kost allemaal tijd en geld, en dan komen de koperswensen nog :O Daarbij nemen aannemers soms weer risico's door tegen nieuwe producten die de klant of architect wil ja te zeggen terwijl dat onverstandige keuzes zijn. En mag jij raden wie er met de oplevering ineens aan de beurt is?
Herenhuizen met hofje, en aan een zijde ook een appartementencomplex en dus een ondergronds parkeergarage..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

hallom schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 22:01:
[...]

Herenhuizen met hofje, en aan een zijde ook een appartementencomplex en dus een ondergronds parkeergarage..
Daar ga je. Als ze een ondergrondse parkeergarage onder je huis moeten bouwen is dat onderdeel vh plan en dus het bouwrisico. Ze kunnen moeilijk je huis zetten als de garage niet af is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
Toppe schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:52:
[...]

Woningborg. We hebben gepasseerd eind januari 2020, maar de teksten zijn al eerder opgesteld en gaan nog uit van start tellen na gereed komen ruwe begane grondvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-06 11:20
padoempats schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:52:
[...]

500 werkwage werkdagen ?? Dat is bizar veel. Ik had 250 en dat vond ik al echt veel, al scheelde het niet veel of ze kwamen eraan (alleen ze zijn ze leep om pas te tellen nadat ruwbouw begane grond klaar is).
Vriend van me had 150 dagen voor een vrijstaande woning, gerekend vanaf dag 1. Die aannemer is compleet nat gegaan met forse boete, zo kan het ook.
Wij hebben voor een vrijstaande woning (zelfbouw) 120 werkbare dagen, maar waarschijnlijk (hopelijk) wordt het nog sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-06 10:18

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Zojuist een reactie gekregen op mijn verbazing over de mogelijk oplevering. De verbazing wordt alleen maar groter.

Ze geven het volgende aan.
Maximaal 250 werkdagen nadat de vloer op de begane grond ligt. (Wanneer dit is is nog niet bekend)
En ze hanteren ca. 180 werkbare dagen per jaar.

Oftewel, deze tweaker zit in zomer 2022 wel in z'n huis.
Zoals jullie al zeiden, mailen heeft weinig zin, dat blijkt maar, waarschijnlijk wordt het nog langer wachten dan dat het al was.
(Beetje vervelende is dat de makelaar eind Q3 '21 zei, we gaan trouwen in maart 2022 en dat het nu allemaal wel heel erg op elkaar geschoven wordt, stressvolle periode ben ik bang)

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:48
@Mad-Matt deze dagen zijn maximaal en zijn redelijk hoog ingeschat. Een aannemer gaat niet te strak zitten want als hij het niet haalt moet ie per dag overschrijding een boete betalen. Bij ons staan er ook 275 dagen in het contract, aannemer verwacht echter in ongeveer een jaar klaar te zijn vanaf het moment dat de begane grond vloer gereed was.

Als ze met de bouw begonnen zijn zullen ze waarschijnlijk wel een realistischere prognose af geven.

[ Voor 0% gewijzigd door Ascension op 11-11-2020 14:33 . Reden: werkbare dagen was toch hoger ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Ascension schreef op woensdag 11 november 2020 @ 14:25:
@Mad-Matt deze dagen zijn maximaal en zijn redelijk hoog ingeschat. Een aannemer gaat niet te strak zitten want als hij het niet haalt moet ie per dag overschrijding een boete betalen. Bij ons staan er ook 225 dagen in het contract, aannemer verwacht echter in ongeveer een jaar klaar te zijn vanaf het moment dat de begane grond vloer gereed was.

Als ze met de bouw begonnen zijn zullen ze waarschijnlijk wel een realistischere prognose af geven.
je weet wel dat er in een jaar 180-200 werkbare dagen zit toch?

Dan klopt het aardig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
@siemenz ik bedoelde 275 werkbare dagen, foutje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Die 250 dagen zal ruim zijn.
We zijn een beetje om de tuin geleid door de makelaar die alles veel te rooskleurig verteld heeft.

Paar voorbeelden, Keuken bij bedrijf X bestellen betekend plaatsing voor oplevering. (Bedrijf X zegt dat dat helemaal niet waar is en ook nooit besproken is), sociale huurwoningen zouden alleen seniorenwoningen worden, ook niet het geval. En oplevering zou eind Q3, begin Q4 2021 zijn.

Allemaal geen hele grote punten, maar netjes vind ik het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Mad-Matt schreef op woensdag 11 november 2020 @ 14:35:
We zijn een beetje om de tuin geleid door de makelaar die alles veel te rooskleurig verteld heeft.

Paar voorbeelden, Keuken bij bedrijf X bestellen betekend plaatsing voor oplevering. (Bedrijf X zegt dat dat helemaal niet waar is en ook nooit besproken is), sociale huurwoningen zouden alleen seniorenwoningen worden, ook niet het geval. En oplevering zou eind Q3, begin Q4 2021 zijn.

Maar overal lees je ook dat de werkbare dagen hoog worden ingezet om eventuele boetes te voorkomen. Q3 kan dan nog steeds prima hoor.

Wij zitten op 175 werkbare dagen via Woningborg en bij ons gaan de dagen tellen bij "Aanvang bouw" en dus niet bij het gereedkomen van de funderingsvloer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
@Toppe dat is weer aan de lage kant, heb je een bungalow gekocht? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Ascension schreef op woensdag 11 november 2020 @ 14:42:
@Toppe dat is weer aan de lage kant, heb je een bungalow gekocht? ;)
Nee, een twee onder één kap. Met garage, zonder keuken en sanitair.

Edit:
Ik heb even de Woningborg voorwaarden er bij gepakt en hier waarom ze de werkbare dagen zo hoog zetten:
Bij overschrijding van het overeengekomen aantal werkbare werkdagen en ook, indien een door de
Ondernemer reeds aangekondigde oplevering van de woning wordt opgeschort, zal de Ondernemer zonder
ingebrekestelling tot aan de feitelijke dag van oplevering aan de Verkrijger een gefixeerde schadevergoeding
verschuldigd zijn van een kwart promille (0,25‰) van de aanneemsom per kalenderdag.
Of te wel: Op een woning van €300.000 moeten ze €750 per dag betalen als het aantal werkbare dagen overschreden wordt.

[ Voor 55% gewijzigd door Toppe op 11-11-2020 18:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arms2Short
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23:22
Bij ons staat er 360 werkbare dagen na aanvang bouw in de AO. Het gaat in in dit geval wel om een appartement en dat duurt altijd iets langer.
De prognose die ze ons hebben gegeven is zomer 2021 terwijl ze in theorie tot december 2021 hebben, uitgaande van 180 werkbare dagen per jaar. Ze hebben de werkbare dagen dus vrij ruim in het contract staan

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Toppe schreef op woensdag 11 november 2020 @ 14:53:
[...]

Nee, een twee onder één kap. Met garage, zonder keuken en sanitair.

Edit:
Ik heb even de Woningborg voorwaarden er bij gepakt en hier waarom ze de werkbare dagen zo hoog zetten:

[...]

Of te wel: Op een woning van €300.000 moeten ze €750 per dag betalen als het aantal werkbare dagen overschreden wordt.
Procent en promille zijn niet hetzelfde hoor. Wordt dus €75 per dag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel

Dat is zo'n beetje de core-business van makelaars, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

kabeltjekabel schreef op woensdag 11 november 2020 @ 17:55:
[...]

Procent en promille zijn niet hetzelfde hoor. Wordt dus €75 per dag.
Was iets te snel ja. Had gezocht op 0,25% en even klakkeloos gekopieerd 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajinChaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-04 10:48
Morgen hebben wij onze meer/minderwerk, badkamer en keuken gesprekken (hele dag)

Misschien een stomme vraag, maar dit is onze eerste nieuwbouw. We gaan onze badkamer en keuken afnemen van “Thuis”.

Maar zijn de prijzen voor de badkamer en keuken meestal vaste prijzen? Is het normaal om daarover te gaan onderhandelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 04-06 16:37
kabeltjekabel schreef op woensdag 11 november 2020 @ 17:56:
[...]

Anekdote: onze makelaar beweerde stellig dat er geen glasvezel in de huizen zou komen. 'De ADSL in de wijk en in deze omgeving is heel prima meneer'.

Pas maar eens gevraagd aan de aannemer en wat blijkt, er komt gewoon een glasvezelaansluiting tot in de meterkast. Ook allerlei informatie over de kijkdagen en bouwprognoses/volgordes bleek onjuist. Mijn vertrouwen in makelaars (noem ze maar liever huizenverkopers) is er nou niet bepaald groter van geworden. Overigens was dit mijn ervaring bij een nieuwbouwhuis, bij makelaars bij bestaande bouw is het (hopelijk) anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

MajinChaos schreef op woensdag 11 november 2020 @ 19:27:
Morgen hebben wij onze meer/minderwerk, badkamer en keuken gesprekken (hele dag)

Misschien een stomme vraag, maar dit is onze eerste nieuwbouw. We gaan onze badkamer en keuken afnemen van “Thuis”.

Maar zijn de prijzen voor de badkamer en keuken meestal vaste prijzen? Is het normaal om daarover te gaan onderhandelen?
Bij onze projectleverancier kon er op de badkamer niet veel af. Was meer een afronding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

896gerard schreef op woensdag 11 november 2020 @ 19:53:
[...]

Anekdote: onze makelaar beweerde stellig dat er geen glasvezel in de huizen zou komen. 'De ADSL in de wijk en in deze omgeving is heel prima meneer'.

Pas maar eens gevraagd aan de aannemer en wat blijkt, er komt gewoon een glasvezelaansluiting tot in de meterkast. Ook allerlei informatie over de kijkdagen en bouwprognoses/volgordes bleek onjuist. Mijn vertrouwen in makelaars (noem ze maar liever huizenverkopers) is er nou niet bepaald groter van geworden. Overigens was dit mijn ervaring bij een nieuwbouwhuis, bij makelaars bij bestaande bouw is het (hopelijk) anders.
Makelaars in project bouw hebben maar 1 doel, zo snel mogelijk verkopen. Ze spreken met de project bouwer tijdslijnen af wanneer er welke aantal verkocht zijn en als ze die halen krijgen ze bonus. Nadat je bij de makelaar getekend hebt, spreek je ze nooooooooit meer. Je hebt ook geen overeenkomst met de makelaar, enkel de KOA met de bouwer en evt de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom
Wie heeft hun koopcontract laten beoordelen door een onafhankelijke partij? Is dat nog aan te raden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

hallom schreef op woensdag 11 november 2020 @ 21:40:
Wie heeft hun koopcontract laten beoordelen door een onafhankelijke partij? Is dat nog aan te raden?
Ik heb mijn Woningborg overeenkomst vergeleken met het origineel om zeker te weten dat er geen dingen waren aangepast, verder zijn die overeenkomsten redelijk standaard en is het in mijn optiek zinloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom
Toppe schreef op woensdag 11 november 2020 @ 21:43:
[...]

Ik heb mijn Woningborg overeenkomst vergeleken met het origineel om zeker te weten dat er geen dingen waren aangepast, verder zijn die overeenkomsten redelijk standaard en is het in mijn optiek zinloos.
Ah goeie ja, want als ze een garantie aanbieden (in ons geval SWK), dan zijn ze verplicht ook de modelovereenkomst te gebruiken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Gisteren hadden we met een aantal bewoners een videomeeting met een bedrijf waar we wellicht met een flinke groep zonnepanelen af gaan nemen.
De details daarvan zijn wat offtopic, maar vind onderstaande nog wel het vermelden waard hier.

Een tip die voorbij kwam en 'bewezen' werd met een link naar een gerechtelijke uitspraak: https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBNNE:2019:1927

Het komt erop neer dat je het deel van je dak waar je PV panelen op liggen als een zakelijke aankoop ziet omdat je door het salderen ondernemer bent. En over die zakelijke aanschaf kun je de betaalde BTW terug vragen.
Je moet dan wel binnen 6 maanden die panelen (laten) plaatsen.

Daarmee wordt de aanschaf van PV panelen ineens een nog interessantere optie.

Uit die bovenstaande link:
1.5. In zijn toelichting op de als bezwaarschrift aangemerkte suppletie heeft eiser het volgende gesteld:

“Op grond van uitspraak gerechtshof Arnhem - Leeuwarden (28 november 2017, nr
16/01522,ECLI:NL:GHARL:2017:10387) is mijn zienswijze dat 18m2 aan dakoppervlak
voor het gebruik van de zonnepanelen als zakelijk mag worden gezien en waarvoor de BTW
over de bouw van dat deel van onze nieuwbouwwoning kan worden teruggevraagd. De
woning is eind 2017 in gebruik in genomen en het 1e kwartaal (februari) 2018 zijn de
zonnepanelen aangemeld bij onze energieleverancier. De berekening is als volgt:
Het woonoppervlak bedraagt 179 m2.
Het dakoppervlak bedraagt 18m2 (12 X 1,5m2)
Het totale nuttige oppervlakte is dan 197m2
De totale aanneemsom bedraagt E 260.702,90. De BTW bedraagt E 45.246
De verhouding zakelijk/privé is 18/197
Dat houdt in dat 9,14% van de totaal BTW a E 4135 kan worden teruggevraagd
Het totaal aan BTW dat wordt teruggevraagd bedraagt:

E 904
E 4135 +
--------
E 5039”
Iemand bekend met dit verhaal?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
Farmerwood schreef op woensdag 11 november 2020 @ 23:12:
Gisteren hadden we met een aantal bewoners een videomeeting met een bedrijf waar we wellicht met een flinke groep zonnepanelen af gaan nemen.
De details daarvan zijn wat offtopic, maar vind onderstaande nog wel het vermelden waard hier.

Een tip die voorbij kwam en 'bewezen' werd met een link naar een gerechtelijke uitspraak: https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBNNE:2019:1927

Het komt erop neer dat je het deel van je dak waar je PV panelen op liggen als een zakelijke aankoop ziet omdat je door het salderen ondernemer bent. En over die zakelijke aanschaf kun je de betaalde BTW terug vragen.
Je moet dan wel binnen 6 maanden die panelen (laten) plaatsen.

Daarmee wordt de aanschaf van PV panelen ineens een nog interessantere optie.

Uit die bovenstaande link:

[...]

Iemand bekend met dit verhaal?
Btw is mijn dagelijks werk (hoewel niet mbt zonnepanelen) - dit zijn (helaas) weer mensen die de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.

In recente jurisprudentie van gerechtshoven is dit allemaal afgeschoten voor zover het particulieren betreft. Je kunt dus geen beroep op de jurisprudentie doen om een deel van de btw op je bouwkosten terug te vragen op dit moment.

Wel het nieuws in de gaten houden of de Hoge Raad hier anders over oordeelt als er ooit iemand een cassatie gaat in een vergelijkbare zaak. :-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Requiem19 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 23:27:
[...]

Btw is mijn dagelijks werk (hoewel niet mbt zonnepanelen) - dit zijn (helaas) weer mensen die de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.

In recente jurisprudentie van gerechtshoven is dit allemaal afgeschoten voor zover het particulieren betreft. Je kunt dus geen beroep op de jurisprudentie doen om een deel van de btw op je bouwkosten terug te vragen op dit moment.

Wel het nieuws in de gaten houden of de Hoge Raad hier anders over oordeelt als er ooit iemand een cassatie gaat in een vergelijkbare zaak. :-).
Hopelijk gaat de Hoge Raad er niet in mee. Kom op zeg; die rekensom alleen al... wat een onzin. En dan 4k terugkrijgen voor 15 vierkante meter... dan is alleen de teruggevorderde BTW van het dak al €1500 meer dan je hele PV installatie kost inclusief installeren, excl. BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Laatst online: 04-06 14:11
https://www.parkmarialust.nl/plan/kwekerij

Dit project gaat dit najaar in de verkoop. Er is alleen een vanaf prijs bekend. Verder een kavel indeling en een foto. De vrijstaande woning lijkt mij super. Kleine kans dat het doorgaat hoor. Maar hoe extreem vinden jullie de prijs, als je er zo naar kijkt?

Locatie is echt top, in het park en dichtbij het centrum. 775K is natuurlijk veel geld maar mijn woning is in de perfecte tijd gekocht, daardoor is er super veel overwaarde. Ben benieuwd straks naar de kavel, en de opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
kabeltjekabel schreef op woensdag 11 november 2020 @ 23:34:
[...]

Hopelijk gaat de Hoge Raad er niet in mee. Kom op zeg; die rekensom alleen al... wat een onzin. En dan 4k terugkrijgen voor 15 vierkante meter... dan is alleen de teruggevorderde BTW van het dak al €1500 meer dan je hele PV installatie kost inclusief installeren, excl. BTW.
Ik zie het ook niet gebeuren.

Tenzij je al een zakelijk geëtiketteerde woning hebt (=bedrijfspand).

Als je echter in je tuin een installatie bouw specifiek voor alleen je zonnepanelen.. dan zie ik mogelijkheden om de btw op die bouwkosten in aftrek te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Laatst online: 21:19
@Wackmack zonder oppervlakte en grootte kavel valt er niet veel te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:17
Requiem19 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 23:38:
[...]

Als je echter in je tuin een installatie bouw specifiek voor alleen je zonnepanelen.. dan zie ik mogelijkheden om de btw op die bouwkosten in aftrek te brengen.
Ook voor particulieren en de nieuwe KOR?
Ga je dan niet snel over de € 2.500 heen?

[ Voor 4% gewijzigd door Rogar op 11-11-2020 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op woensdag 11 november 2020 @ 23:34:
[...]
Requiem19 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 23:38:
[...]

Ben even verder gaan spitten na je reactie @Requiem19, maar de uitspraak lijkt inderdaad al ongedaan gemaakt te zijn in hoger beroep dat afgelopen april diende.
Link: https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:GHARL:2020:2676

Ik vond het ook al te mooi klinken om waar te zijn. En het blijkt dus weer eens dat dat dan ook meestal zo is.

• Ziber
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 27-02-2024
Wackmack schreef op woensdag 11 november 2020 @ 23:36:

Dit project gaat dit najaar in de verkoop. Er is alleen een vanaf prijs bekend. Verder een kavel indeling en een foto. De vrijstaande woning lijkt mij super. Kleine kans dat het doorgaat hoor. Maar hoe extreem vinden jullie de prijs, als je er zo naar kijkt?

Locatie is echt top, in het park en dichtbij het centrum. 775K is natuurlijk veel geld maar mijn woning is in de perfecte tijd gekocht, daardoor is er super veel overwaarde. Ben benieuwd straks naar de kavel, en de opties.
Dat vanaf prijs zegt eigenlijk niet zo veel, het kan zijn dat de woning zo kaal is aangeboden dat je "gedwongen" wordt om optielijst op te vullen. Huizen in zulke klasse is lastig te verkopen met volle opties.

Onze woning is bv 679k en wij zitten al bijna op 900k met opties, dat is nog zonder meubels. Als vermogen geen rol speelt, kan je heel makkelijk de grens van 1 mil overschrijden.

Mijn advies is, ga met makelaar praten en probeer zo veel mogelijk informatie te verzamelen. Uiteraard ook optielijst opvragen :)

Mooi project trouwens!

[ Voor 8% gewijzigd door Ziber op 12-11-2020 01:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
Wackmack schreef op woensdag 11 november 2020 @ 23:36:

Als je zo'n hoog budget hebt, kun je dan niet beter op zoek gaan naar een kavel en zelf iets laten bouwen dat helemaal naar je zin is.
Ik vind vanaf 775k een flink bedrag voor Apeldoorn.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

hallom schreef op woensdag 11 november 2020 @ 22:33:
[...]

Ah goeie ja, want als ze een garantie aanbieden (in ons geval SWK), dan zijn ze verplicht ook de modelovereenkomst te gebruiken toch?
Ja, want doen ze dat niet dan kan je geen aanspraak maken op je SWK garantie als het nodig blijkt te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:21
MajinChaos schreef op woensdag 11 november 2020 @ 19:27:

Vaak wordt er gewerkt met een basis ontwerp voor zowel de badkamer als de keuken. Elke wijziging die je aanbrengt ten opzichte van dit basis ontwerp kost extra geld.

Mijn tip zou zijn, ontwerp wat je mooi vind en vraag hiervan een offerte. Ga met deze offertes kijken bij andere partijen en vraag hoeveel het kost om dezelfde badkamer/keuken na de oplevering te laten plaatsen.

Note: Ik heb zelf de badkamer met de bouw laten doen en dan enkel de gewenste tegels + regendouche laten plaatsen (voor helaas de hoofdprijs). De douchewand / kasten heb ik later zelf gemonteerd wat me enkele duizenden euro's heeft bespaard.

Het was opzich wel prettig om gelijk bij oplevering een WC te hebben maar dit is natuurlijk een keuze :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rostares
  • Laatst online: 22:03
deejeebv schreef op donderdag 12 november 2020 @ 06:39:
[...]

Als je zo'n hoog budget hebt, kun je dan niet beter op zoek gaan naar een kavel en zelf iets laten bouwen dat helemaal naar je zin is.
En de locatie is nou ook weer niet zo super. Je zit op het randje van de parken (wat de prijs wel verklaart) maar dan ook meteen aan het minste randje van de parken.

Prijzen zijn in Apeldoorn bizar gestegen, dus deze prijs is ook niet zo gek (afhankelijk van de m2 en kavelgrootte)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 04-06 16:01
Rostares schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:18:
[...]

En de locatie is nou ook weer niet zo super. Je zit op het randje van de parken (wat de prijs wel verklaart) maar dan ook meteen aan het minste randje van de parken.

Prijzen zijn in Apeldoorn bizar gestegen, dus deze prijs is ook niet zo gek (afhankelijk van de m2 en kavelgrootte)
Ziet er uit als ruime kavels! Ik ken de locatie niet, maar alles is relatief he. Als je een duur project wilt zien kijk dan eens hier: https://www.woneninhaarzicht.nl/woningen-5/ ... Niet schrikken, was nog zwaar populair ook en in de eerste toewijzing volledig verkocht.

• Blihi
  • Laatst online: 28-05 14:09
Net contact gehad met Woningborg omdat de aannemer helemaal niet op mijn klachten reageert (ze worden ook niet afgewezen, er komt gewoon geen reactie). Woningborg stelde voor een bemiddelingsverzoek in te dienen om te kijken of hun regioinspecteur de comminicatie vlot kan trekken, dus dat heb ik maar gedaan.

Overigens vonden ze het heel bijzonder dat er geen enkele reactie komt. Zeker omdat het opleverformulier nog niet voor de tweede keer getekend is (er staan immers nog opleverpunten open sinds 5 juni)

• Wackmack
  • Laatst online: 04-06 14:11
[...]

Mee eens echter zijn de kavels op in Apeldoorn... Tenminste, wat ik weet. In twee nieuwbouw wijken zijn afgelopen zomer de laatste restkavels verkocht. Vind de prijs ook erg veel, ben heel benieuwd hoe totaal de woning wordt opgeleverd. Gezien de vanaf prijs, zal de grootste kavel denk ik, over de 800K gaan, dat gaat natuurlijk nergens over 8)7
nel!s schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:49:
[...]

Ziet er uit als ruime kavels! Ik ken de locatie niet, maar alles is relatief he. Als je een duur project wilt zien kijk dan eens hier: https://www.woneninhaarzicht.nl/woningen-5/ ... Niet schrikken, was nog zwaar populair ook en in de eerste toewijzing volledig verkocht.
Sodeknettter, dit is helemaal next level! Mijn kavel, woon 2-1 kap is nog groter, unk :+

[ Voor 27% gewijzigd door Wackmack op 12-11-2020 10:00 ]

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

kabeltjekabel schreef op woensdag 11 november 2020 @ 17:56:
[...]

Dat is waar, maar dat was helemaal niet nodig geweest.
Hij heeft schijnbaar ook tegen onze directe buren verteld dat ik een vrijgezelle man ben uit Rotterdam.
(M'n verloofde die mee was om te tekenen was niet gecharmeerd van dit verhaal, schijnbaar was ze onzichtbaar)

Maar goed, we gaan binnenkort nog even terug naar de keukenzaak, ik begin te twijfelen over het keukenblad wat we hebben gekozen.

Anoniem: 36835

Iemand hier verstand van elektra en aarding?

Ik wil dus een bad plaatsen op zolder. Nu geeft de aannemer aan dat daar dan een aardmat in de cementdekvloer moet komen omdat het nu geclassificeerd wordt als "natte ruimte".

Echter vraag ik me af of het nodig is, aangezien het bad op een verhoogd podiumpje komt gemaakt van houten balken.

Als ik een CAP maak, waar ik de mengkraan, leidingen en de badkuip op aansluit moet dat toch voldoende zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie93
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 02-06 08:31
Mad-Matt schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:35:
[...]

Dat is waar, maar dat was helemaal niet nodig geweest.
Hij heeft schijnbaar ook tegen onze directe buren verteld dat ik een vrijgezelle man ben uit Rotterdam.
(M'n verloofde die mee was om te tekenen was niet gecharmeerd van dit verhaal, schijnbaar was ze onzichtbaar)
Haha ongelooflijk. Wat doet het er ook echt toe om zoiets te zeggen. Wij hebben vorig jaar december getekend en de makelaar vertelde toen: "O ja het gaat allemaal zo snel met tekenen, ik verwacht dat jullie volgend jaar om deze tijd de sleutel hebben". Het wordt waarschijnlijk pas voor de bouwvak opgeleverd volgens de aannemer. Ook bij vragen als kunnen we alvast standaard tekeningen krijgen van de keukenaansluitingen, reageerde ze met ja heb ik binnen 3 dagen voor je. Uiteindelijk nooit van haar gekregen maar van de kopersbegeleiding een maand later.

• siemenz

siemenz

Koetje

nel!s schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:49:
[...]

Bweh, dit is rond de 4k per meter. Dat valt wel mee toch?

ik wil niet zielig doen,
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 7% gewijzigd door siemenz op 12-11-2020 11:09 ]

• jslaman
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:46
siemenz schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:06:
[...]

Bweh, dit is rond de 4k per meter. Dat valt wel mee toch?

ik wil niet zielig doen,
***members only***
Redelijk buitensporige prijzen als je het mij vraagt. Is de grond daar zo duur? Hier recent een vrijstaande woning (180m2) gekocht met 500m2 aan kavel voor net geen 6 ton.

https://www.thiendenlandn...-gulden-meesters/woningen?

• Farmerwood
  • Niet online
Die prijzen blijft gewoon lastig vergelijken.
Als ik hier in regio Nijmegen kijk naar de huidige projecten dan hoor je al grondprijzen die verschillen van 800-2600 euro per m2. En dat ligt dan hemelsbreed een kilometer van elkaar.

Als je dus op die 2 uitersten hetzelfde huis bouwt op een kavel van zeg 300 m2 dan zit er in de totaalprijs dus 2600-800 * 300 = dik 500 ton prijsverschil...

Maar hé Locatie, Locatie, Locatie!

• siemenz

siemenz

Koetje

jslaman schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:24:
[...]

Redelijk buitensporige prijzen als je het mij vraagt. Is de grond daar zo duur? Hier recent een vrijstaande woning (180m2) gekocht met 500m2 aan kavel voor net geen 6 ton.

De grond is waard wat de marktwaarde van het huis met ondergrond is, minus de (bouw)kosten en niet andersom.

"dure grond" is wat mij betreft ook geen argument wat wordt gebruikt door partijen die er eigenlijk niet zoveel kijk op hebben.

Vergelijkbare woningen worden hier ook voor rond deze prijs verkocht en, ook al zou de ontwikkelaar de grond voordelig hebben ingekocht, wil dat niet zeggen dat hij die prijzen ook doorrekent. Hij gaat uiteindelijk voor marktwaarde.

Ik denk dat de locatie met namen het verschil geeft: Een binnenstedelijke (her)ontwikkeling in 't Gooi of op een weiland nabij Schoonhoven (no offence) is denk ik nogal een verschil.

Een "simpele" Hoekwoning kost hier ook rond het mio. Waarom zou de ontwikkelaar dan minder gaan vragen?

Sterker nog, het project is zwaar overtekend en op sommige kavels is meer dan de vraagprijs geboden.

[ Voor 4% gewijzigd door siemenz op 12-11-2020 11:35 ]

• deejeebv
Farmerwood schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:31:
Als ik hier in regio Nijmegen kijk naar de huidige projecten dan hoor je al grondprijzen die verschillen van 800-2600 euro per m2. En dat ligt dan hemelsbreed een kilometer van elkaar.

Als je dus op die 2 uitersten hetzelfde huis bouwt op een kavel van zeg 300 m2 dan zit er in de totaalprijs dus 2600-800 * 300 = dik 500 ton prijsverschil...

Die prijzen meen je toch niet he, een kavel van 400m2 zou dan 1 miljoen kosten.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Farmerwood
  • Niet online
deejeebv schreef op donderdag 12 november 2020 @ 12:01:
[...]

Die prijzen meen je toch niet he, een kavel van 400m2 zou dan 1 miljoen kosten.

***members only***
Die prijzen kunnen zelfs hier in het topic bevestigd worden. Maar de kavels met die m2 prijs zijn allemaal erg klein (order 130 m2) en hebben b.v. uitzicht over de Waal.

Ik heb zelf een kavel van 312 m2 voor 880 euro/m2. Kavel + huis (180m2) had een VON prijs van 539k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peacefield78
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-04 15:50
jslaman schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:24:
[...]

Zag die Gulden Meesters en kon direct zien dat ze ontworpen zijn door EVE Architecten. Hier staan een beetje dezelfde woningen in project Leidsche Straat (Vleuten). Mooi! Voor ons eigen huis hebben we ook EVE ingeschakeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Laatst online: 14-02-2024

Ik vrees dat het een soort makelaarsdingetje is. Wij waren ingeloot voor project en hoorden van de makelaar dat 'met een beetje geluk' we kerst 2019 konden vieren in ons nieuwe appartement. Zeven weken later bij tekenen van koopcontract zei hij 'Q1 2020, want we willen geen valse verwachtingen scheppen'. Oplevering was uiteindelijk in eerste week van juli 2020

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

DutchChelsea schreef op donderdag 12 november 2020 @ 12:49:
[...]

Ik vrees dat het een soort makelaarsdingetje is. Wij waren ingeloot voor project en hoorden van de makelaar dat 'met een beetje geluk' we kerst 2019 konden vieren in ons nieuwe appartement. Zeven weken later bij tekenen van koopcontract zei hij 'Q1 2020, want we willen geen valse verwachtingen scheppen'. Oplevering was uiteindelijk in eerste week van juli 2020
oh wow. Ik zou gek worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Laatst online: 14-02-2024
Valt mee, we hadden zijn woorden niet voor 100 procent waarheid aangenomen en hadden dus geen zaken als keukeninstallatie en vloeren leggen geagendeerd op basis van wat hij zei. Vrees dat het veel vaker of misschien wel bijna altijd voorkomt, zowel bewust als onbewust

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-06 18:40
Onze wanden worden behangklaar opgeleverd. Betreft voornamelijk metalstud wanden. Wij willen niet per se vlakke witte muren maar iets met een kleur of structuur kan ook. Eventueel zelfs XL Fotobehang op bepaalde muren.

Is het dan nog nodig om eerst te stucen/renovlies eerst en dan nog de gewenste optische afwerking daarop toe te passen of kan je twee vliegen in 1 klap slaan? Bijvoorbeeld reno/glasvlies met een kleurtje/structuur of stucwerk met een betonlook. Ik noem maar wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Anoniem: 36835 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:53:
Iemand hier verstand van elektra en aarding?

Ik wil dus een bad plaatsen op zolder. Nu geeft de aannemer aan dat daar dan een aardmat in de cementdekvloer moet komen omdat het nu geclassificeerd wordt als "natte ruimte".

Echter vraag ik me af of het nodig is, aangezien het bad op een verhoogd podiumpje komt gemaakt van houten balken.

Als ik een CAP maak, waar ik de mengkraan, leidingen en de badkuip op aansluit moet dat toch voldoende zijn?
Nee, aannemer heeft gelijk.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Vandaag post gehad dat ons bouwplan is ingediend bij Woningborg. Iemand ervaring hoelang dat proces duurt tot goedkeuring? Want dat zou een van de laatste opschortende voorwaarden zijn :)

• siemenz

siemenz

Koetje

[...]

Ik vind het wel meevallen voor die locatie. Een van de betere plekken in Apeldoorn. De villa’s die er staan zijn van die vooroorlogse tocht bakken. Als je dan iets nieuws kan kopen is dat toch goud.

Vind maar eens een zelfbouw kavel op zo’n plek

• jslaman
siemenz schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:32:
[...]

De grond is waard wat de marktwaarde van het huis met ondergrond is, minus de (bouw)kosten en niet andersom.

"dure grond" is wat mij betreft ook geen argument wat wordt gebruikt door partijen die er eigenlijk niet zoveel kijk op hebben.

Vergelijkbare woningen worden hier ook voor rond deze prijs verkocht en, ook al zou de ontwikkelaar de grond voordelig hebben ingekocht, wil dat niet zeggen dat hij die prijzen ook doorrekent. Hij gaat uiteindelijk voor marktwaarde.

Ik denk dat de locatie met namen het verschil geeft: Een binnenstedelijke (her)ontwikkeling in 't Gooi of op een weiland nabij Schoonhoven (no offence) is denk ik nogal een verschil.

Een "simpele" Hoekwoning kost hier ook rond het mio. Waarom zou de ontwikkelaar dan minder gaan vragen?

Sterker nog, het project is zwaar overtekend en op sommige kavels is meer dan de vraagprijs geboden.
Er vanuit gaande dat er weinig verschil zit in ontwikkel- en bouwkosten binnen Nederland, zal het verschil in totaalprijs toch echt in de grondkosten zitten. Dat de locatie en het lokale evenwicht van vraag en aanbod een groot aandeel in hebben in de grondprijs is evident, maar doet daar niets aan af.

Ik suggereer overigens nergens dat de ontwikkelaar zijn prijzen moet verlagen. Ik constateer alleen dat de prijzen fors zijn, zeker ten opzichte van vergelijkbare wijken in andere regio's.

• siemenz

siemenz

Koetje

jslaman schreef op donderdag 12 november 2020 @ 19:50:
[...]

Er vanuit gaande dat er weinig verschil zit in ontwikkel- en bouwkosten binnen Nederland, zal het verschil in totaalprijs toch echt in de grondkosten zitten. Dat de locatie en het lokale evenwicht van vraag en aanbod een groot aandeel in hebben in de grondprijs is evident, maar doet daar niets aan af.

Ik suggereer overigens nergens dat de ontwikkelaar zijn prijzen moet verlagen. Ik constateer alleen dat de prijzen fors zijn, zeker ten opzichte van vergelijkbare wijken in andere regio's.
Dan is de grond dus niet duurder, maar het plekje.

Dat jij grond en bouwkosten uit elkaar trekt zou betekenen dat de marktwaarde van vastgoed gelijk zou moeten zijn aan de optelsom van de kosten. Dat is natuurlijk niet zo.

Er zijn namelijk ook plekken waar de bouwkosten hoger liggen dan de marktwaarde. Is dan de grondprijs negatief?

Daarnaast is er zeker verschil in de AK van een aannemer van bouwen in een bestaande woonwijk of in een weiland.

[ Voor 7% gewijzigd door siemenz op 12-11-2020 20:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jslaman
siemenz schreef op donderdag 12 november 2020 @ 20:09:
[...]

Dan is de grond dus niet duurder, maar het plekje.
.
Aha, nu valt het kwartje; naast de reguliere overeenkomsten betaal je daar blijkbaar nog een aparte toeslag voor het plekje 🙄

• siemenz

siemenz

Koetje

jslaman schreef op donderdag 12 november 2020 @ 20:30:
[...]

Aha, nu valt het kwartje; naast de reguliere overeenkomsten betaal je daar blijkbaar nog een aparte toeslag voor het plekje 🙄
Nee. Ik zeg dat een “grondprijs in de KAO” en “de prijs van grond” totaal andere zaken zijn.

Die aparte toeslag waar jij de lachers op dit forum probeert mee naar je hand te zetten is daar onder inderdaad andere onderdeel van.

Niet alle waardes zijn slechts de intrinsieke waardes en zolang jij denkt dat stichtingskosten overal even hoog zijn denk ik niet dat jij en ik eruit gaan komen.

Schoenmaker. Blijf blijf bij je lab.. ehh leest

[ Voor 26% gewijzigd door siemenz op 12-11-2020 21:01 ]

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 03-06 20:58
Farmerwood schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:31:

2.600 euro? Waar is dat dan?

Als ik bij ons terugreken kom ik op bijna €950/m². Ook al een idiote prijs. Het is niet zo dat wij in het centrum wonen ofzo (jij woont daar dichter bij dan ik :D). Maar het huis is dan wel relatief 'goedkoop'. Dan nog zijn de prijzen eigenlijk maf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:44
Toppe schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:53:
Vandaag post gehad dat ons bouwplan is ingediend bij Woningborg. Iemand ervaring hoelang dat proces duurt tot goedkeuring? Want dat zou een van de laatste opschortende voorwaarden zijn :)
Bij ons duurde het ongeveer 4 weken tot het certificaat in de brievenbus lag

• jslaman
siemenz schreef op donderdag 12 november 2020 @ 20:41:
[...]

Nee. Ik zeg dat een “grondprijs in de KAO” en “de prijs van grond” totaal andere zaken zijn.

Die aparte toeslag van het plekje is daar onder andere onderdeel van
Prima, zijn we het daar gelukkig toch over eens. Tuurlijk betaal je voor de plek en dat zal vast in zowel koop- als aanneemovereenkomst worden verdisconteerd om daar enige balans in te behouden.

Wat mij betreft hebben we het dan nog steeds over dure grond (de grond is wat mij betreft de locatie, dat huis kunnen ze ook elders bouwen) , maar daar zal jij het vast niet mee eens zijn.

• Farmerwood
  • Niet online
Pannencouque schreef op donderdag 12 november 2020 @ 20:55:
[...]
2.600 euro? Waar is dat dan?

Als ik bij ons terugreken kom ik op bijna €950/m². Ook al een idiote prijs. Het is niet zo dat wij in het centrum wonen ofzo (jij woont daar dichter bij dan ik :D). Maar het huis is dan wel relatief 'goedkoop'. Dan nog zijn de prijzen eigenlijk maf.
Is tegen de Waal aan bij De Stelt. Dat uitzicht over de Waal kost geld.
Je grondprijs staat trouwens gewoon in de papieren die je bij de notaris getekend hebt.

Wij waren vrijwel precies 50% van onze aankoopsom kwijt aan de grond.

Jij zit op Zuiderveld toch? Dat is idd weer net een stukje verder weg. Prijzen blijven maar stijgen ook. Fase 3 bij ons nu in de verkoop en die is weer duurder dan fase 2 en die was al duurder dan fase 1. En Fase 1 was 12-15 maanden geleden in de verkoop.

[ Voor 5% gewijzigd door Farmerwood op 12-11-2020 21:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 04-06 16:37
jslaman schreef op donderdag 12 november 2020 @ 21:01:
[...]

Prima, zijn we het daar gelukkig toch over eens. Tuurlijk betaal je voor de plek en dat zal vast in zowel koop- als aanneemovereenkomst worden verdisconteerd om daar enige balans in te behouden.

Wat mij betreft hebben we het dan nog steeds over dure grond (de grond is wat mij betreft de locatie, dat huis kunnen ze ook elders bouwen) , maar daar zal jij het vast niet mee eens zijn.
De aanneemovereenkomst gaat alleen over wat het bouwen van het huis kost, bijv. materialen, gewerkte uren en prijzen van vergunningen etc. Het bedrag wat hiermee gemoeid is, heet de 'aanneemsom'.

De koopovereenkomst gaat over het bouwkavel. Het bedrag wat hiermee gemoeid is, heet de 'koopsom'.

De uiteindelijke prijs van het huis is de aanneemsom en de koopsom samen.

Maar de koopsom is beslist niet de prijs van de grond. In die koopsom zitten namelijk nog veel meer potjes. Bij ons staat expliciet in de koopovereenkomst vermeld dat er ook een flink bedrag aan voorbereidende kosten en werkzaamheden in zit. Het gebied is onderzocht op gevaarlijke stoffen. Er zijn dikke rapporten geschreven en misschien nog wat rechtszaken gevoerd. Verder wil de gemeente ook een bijdrage voor het aanleggen van riolering en een straat en misschien nog een paar mooie bomen. Dat zijn zaken die de projectontwikkelaar of de gemeente verrekenen in hun grondprijs. Dit is de oorzaak dat er zo'n groot prijsverschil zit tussen landbouwgrond(bij ons €8/m2) en bouwgrond die gereed is om een huis te bouwen. Alle voorzieningen en een straat aanleggen kost veel geld en de gemeente deelt geen gratis geld uit. Sterker nog, er wordt hier en daar geklaagd dat gemeenten vaak alleen zwarte cijfers kunnen schrijven door landbouwgrond te duur door te verkopen..

Hoe wordt de prijs van een huis dan bepaald? Nou, niet door het huis zelf, maar door de omgeving. Op basis van wat gis en zoekwerk wordt een prijs bepaald die in die exacte omgeving voor zo'n type huis met zoveel tuin genoeg potentiële kopers zal opleveren. Als je de aanneemsom en al die andere kosten eraf haalt en er blijft een bedrag over, dan wordt vaak gezegd 'en dat is dan de grondprijs'. Maar vaak schalen die extra kosten niet overal in het land lineair mee (voorbeeld: andere keuzes voor straat/moeilijkere riolering etc etc) dus het is echt giswerk om de prijs van grond te bepalen op basis van de prijs van een huis en de oppervlakte. Als je heel veel meer grond per kavel hebt kunnen die extra kosten over meer m2 uitgesmeerd worden dus de 'grondprijs' voor een groot kavel lijkt daardoor per m2 goedkoper. Daardoor kan een kavel van 800m2 3 ton kosten en de grondprijs van je eigen huis met 250m2 2 ton.

/rebbel

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-06 18:40
Hertog_Martin schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:09:
Onze wanden worden behangklaar opgeleverd. Betreft voornamelijk metalstud wanden. Wij willen niet per se vlakke witte muren maar iets met een kleur of structuur kan ook. Eventueel zelfs XL Fotobehang op bepaalde muren.

Is het dan nog nodig om eerst te stucen/renovlies eerst en dan nog de gewenste optische afwerking daarop toe te passen of kan je twee vliegen in 1 klap slaan? Bijvoorbeeld reno/glasvlies met een kleurtje/structuur of stucwerk met een betonlook. Ik noem maar wat.
Hele dag aan het uitzoeken maar pfff alle content online lijkt commercieel ipv objectief informerend en er zijn zoveel oplossingen dat ik door het stucwerk de muur niet meer zie.

Wat ik mij bv. nog afvraag is om met gibo/metalstud wanden in nieuwbouw het niet al dermate glad is dat je met dun spuitpleister al een eind komt? Iemand hier ervaring mee? Zie bijvoorbeeld https://bentura.nl/spuitpleister-dunpleister/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
896gerard schreef op donderdag 12 november 2020 @ 23:08:
[...]
Alle voorzieningen en een straat aanleggen kost veel geld en de gemeente deelt geen gratis geld uit. Sterker nog, er wordt hier en daar geklaagd dat gemeenten vaak alleen zwarte cijfers kunnen schrijven door landbouwgrond te duur door te verkopen..
Dat gaat over gemeenten die te weinig belasting heffen en dat via grondverkoop compenseren. In 2017 was dat al dik een miljard euro winst. Hoeveel grond verkocht per jaar blijft dalen en winst blijft stijgen zowel in euro's als in percentage.

En dat verjubelen sommige gemeenten door prima fietspaden op te frezen en terug te tegelen zodat de pot geld leegbloed op veel meer onderhoud :(

[ Voor 10% gewijzigd door kabeltjekabel op 12-11-2020 23:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

kabeltjekabel schreef op donderdag 12 november 2020 @ 23:47:
[...]

Dat gaat over gemeenten die te weinig belasting heffen en dat via grondverkoop compenseren. In 2017 was dat al dik een miljard euro winst. Hoeveel grond verkocht per jaar blijft dalen en winst blijft stijgen zowel in euro's als in percentage.

En dat verjubelen sommige gemeenten door prima fietspaden op te frezen en terug te tegelen zodat de pot geld leegbloed op veel meer onderhoud :(
Niet alle grond is van gemeenten. Binnenstedelijke ontwikkelingen zijn vaak privaat.

Vaak is het wel zo dat gemeenten toch proberen geld te verdienen aan grond die niet van hen is door geld per woning te vragen voor bovenwijkse planvoorzieningen. Dit kan Zomaar 20-30k per gebouwde woning zijn die de ontwikkelaar aan de gemeente moet betalen.

Dit wordt uiteraard ook doorbelast aan kopers in de koopsom (als bedoeld in de Kao)

Ik blijf erbij dat “dure grond” niet de rede is van de hoge huizenprijzen op sommige locaties. Dure grond is een gevolg en geen oorzaak, omdat deze residueel wordt bepaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
siemenz schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 07:06:
[...]
Ik blijf erbij dat “dure grond” niet de rede is van de hoge huizenprijzen op sommige locaties. Dure grond is een gevolg en geen oorzaak, omdat deze residueel wordt bepaald.
Een van de redenen dat het hier in Nijmegen nu relatief duur is, is dat de gemeente begin 2000 samen met een commerciële partij in zee gegaan is om hier Waalsprong uit de grond te stampen. In de crisisjaren draaiden ze daar flink verlies op. Uiteindelijk zijn ze uit het project gestapt met flink rode cijfers.
Dat proberen ze nu ook gewoon weer (deels) te compenseren en daarom zijn de prijzen hier, volgens mij, ook relatief hoog vergeleken bij de gemeenten in de buurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
Is dure grond/huizen/kavel etc. niet een gevolg van wat mensen ervoor willen betalen? "Te duur" is een relatief term. Als iets echt te duur was, i.e. niet te betalen, werd het ook niet verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

mister_S schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 10:42:
Is dure grond/huizen/kavel etc. niet een gevolg van wat mensen ervoor willen betalen? "Te duur" is een relatief term. Als iets echt te duur was, i.e. niet te betalen, werd het ook niet verkocht.
klopt en daarom snap ik de uitspraak ook niet van @jslaman dat hij de prijzen "exorbitant" noemt.

Zolang er meer interesse is dan aanbod voor dit soort locaties en bestaande bouw min of meer in dezelfde prijscategorie zit zijn de prijzen dus reeel, en dat heeft echt werkelijk niets met een zogenaamde grondprijs te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hertog_Martin schreef op donderdag 12 november 2020 @ 23:46:
[...]

Hele dag aan het uitzoeken maar pfff alle content online lijkt commercieel ipv objectief informerend en er zijn zoveel oplossingen dat ik door het stucwerk de muur niet meer zie.

Wat ik mij bv. nog afvraag is om met gibo/metalstud wanden in nieuwbouw het niet al dermate glad is dat je met dun spuitpleister al een eind komt? Iemand hier ervaring mee? Zie bijvoorbeeld https://bentura.nl/spuitpleister-dunpleister/
Geen ervaring mee, maar juist de naden tussen de gipsplaten zullen eerst volgesmeerd moeten worden. (Zie je ook op de foto op de website).
Maar het beste kun je bij zo'n leverancier die gaat spuiten bij je navragen hoe vlak de wanden vooraf moeten zijn en wat voor gladheid ze kunnen garanderen na oplevering.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
mister_S schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 10:42:
Het wordt ook nauwelijks verkocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Nou als ik hier soms prijzen zie waar ik van achterover val en dan het project zoek, is het grotendeels wel verkocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Grondprijs is vraag en aanbod. De gemeente zou dom zijn om de grond niet op zo'n prijs te zetten waarbij na de ontwikkeling er een acceptabele marge overblijft voor de projectontwikkelaar. Elke euro die de gemeente minder vraagt voor de grond, gaat in de zak van de projectontwikkelaar, aangezien die de verkoopprijs bepaald. Dus het is voor iedereen beter als de gemeente zoveel mogelijk geld vraagt voor de grond, behalve de projectontwikkelaar. Dat de gemeente vervolgens niet goed kan omgaan met die inkomstenpost is een ander probleem.

Is meer een discussie voor dit topic: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5

[ Voor 8% gewijzigd door Z___Z op 13-11-2020 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:45

EiT

Hertog_Martin schreef op donderdag 12 november 2020 @ 23:46:
[...]

Onze vorige woning uit 2015: alleen latex gespoten (1x), muren beneden en 1e waren mooi recht, 2e wat minder. Maar toen wij er na 5 jaar uit gingen was alles gescheurd. Begon waar pvc pijpjes zaten tot later bij elke muur overgang (muur-muur, muur-plafon).

Onze huidige ‘nieuwbouw’ uit 2019 is dunpleister en daarna 2x gespoten. De muren zijn niet zo goed gezet, bijna geen enkele muur is recht. Wij gaan het beetje bij beetje laten stucen.
Het was voor ons een gok, maar de stucadoor had al aangegeven dat het te riskant was omdat het er uitzag of er een dronken pool de blokken had gezet.

Aan de andere kant, ik zie het omdat ik kritisch ben, een ander ziet het niet. De woonkamer valt bijvoorbeeld reuze mee. Maar de keuken is aan de kant van de buiten gevel echt slecht.
Dus we laten de keuken op korte termijn een keer stucen. Plafon, ook dun pleister, is gelukkig wel in orde.

Financieel gezien is dunpleister + spuiten wel een betere optie. Wij waren 35% kwijt van het bedrag waarvoor de buren die het hebben laten stucen en schilderen en wij hebben zelfs wat meer m2.

Mijn advies is vooral: kijk hoe de muren er uit zien, leg er een lat of waterpas tegen aan. Als je veel zichtbare krommingen hebt kan je het beter laten stucen. Zijn de muren recht, dan is dunpleister of zelfs alleen voorstrijk+latex voldoende.

Aan de andere kant heeft stucen met 2 jonge kinderen ook een ander nadelig effect, dit icm scheuren, ervaring van vorige woning en prijs heeft voor ons de doorslag gegeven om het eerst zo te doen.

Let wel op: bij ons waren de kozijnen afgewerkt met gips platen. Dat krijg je niet echt mooi met dun pleister.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:10
Holy moly wat een prijzen zeg. Hoe betalen mensen dat?
Een miljoen voor een hoekhuis.. Dan moet je wel heel graag in een bepaalde buurt willen wonen. Dat is toch absurd.

Je zou voor de grap eens moeten berekenen hoeveel % van de tijd het uitmaakt wat je woonlocatie is. Begrijp me goed, ik wil ook graag in dezelfde wijk blijven als waar ik nu zit, maar hier koop je met een miljoen ook een kasteel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Ieder z'n ding. Ik zou bijvoorbeeld nog voor geen euro in of rondom Amsterdam/Rotterdam willen wonen :+

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 13-11-2020 14:41 ]

Pagina: 1 ... 127 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2