Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 126 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.797.679 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:13
Farmerwood schreef op maandag 9 november 2020 @ 07:58:
[...]

Korte samenvatting van wat ik me uit dit topic herinner:

Je betaalt 1000% zeker de hoofdprijs als je de badkamer via de aannemer laat upgraden. Belangrijkste redenen om het wel te doen zijn een stuk gemak dat alles er bij oplevering in zit en dat je bij garantie (bv lekkage) bij slechts 1 partij terecht hoeft en dat er dus niet 2 naar elkaar gaan zitten wijzen.

Als de aannemer niet de optie voor casco badkamer aan wil bieden en je die hoofdprijs niet wil betalen, dan heb je eigenlijk weinig andere keuze dan na oplevering je gloednieuwe badkamer er direct uit te slopen...

Aannemers die niet casco aanbieden gooien het vaak op het Bouwbesluit die een badkamer zou verplichten. Het feit dat er ook aannemers zijn die wel casco aanbieden bewijst al dat het gewoon een stukje koppelverkoop is en niks met verplichting te maken heeft. (Bij casco teken je dan idd dat het je eigen verantwoordelijkheid is om aan het bouwbesluit te gaan voldoen.)

Edit:
Wij hebben trouwens de badkamer via het project gedaan. Dat liep bij ons via Filippo (Nijmegen en Amersfoort). Waren uiteindelijk nog zo'n 5k kwijt, maar voor dat bedrag hadden we zelf niet kunnen doen wat er nu in zit. Het is misschien niet perfect, maar het is mooi en we zijn er tevreden mee.
En het scheelt een hoop werk/tijd met 2 kleine kinderen. Hoeven nu niet na oplevering nog vloerverwarming EN de badkamer te gaan regelen in die ruimte.
Vlgs mij is het verplicht om ihkv Woningborg een (werkende) badkamer etc op te leveren. Als je voor casco gaat, moeten wij bij ons project ook expliciet tekenen dat de woningborg verplichting voor badkamer vervalt (en daarmee ook de wb garantie etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-05 19:29

siemenz

Koetje

JackBol schreef op maandag 9 november 2020 @ 08:03:
[...]

1000% betekent overigens niet twee keer meer.
Wij hebben een stelpost van 5000 voor sanitair (2 badkamers, 3 toiletten). Eerst waren we van plan om de badkamer en toilet op de kinderverdieping vanuit die stelpost te doen en zelf helemaal los te gaan.

Het huis wordt dan ook opgeleverd met toilet, wat alleszins praktisch is.

Echter hebben we besloten om nu toch alles bij de project leverancier te halen. De winkel is enorm mooi, er is veel keuze en er wordt praktisch meegedacht. Ja, het is duurder dan tegels van de bouwmarkt en een paar Polen, maar wij hebben de insteek dat we nu aan het bouwen zijn voor een huis waar we 25 jaar in gaan leven, dus ik wil de badkamer gewoon pico bello zoals ik het in mijn hoofd heb. En als je het vergelijkt met andere badkamer winkels hanteren ze hele normale prijzen.

Overigens is van Wanroij in Waardenburg de moeite waard om eens te bezoeken.
Onze project leverancier voor de badkamer is ook Van Wanrooij. Los van de project prijzen die ze hanteren vond ik de begeleiding van hen wel fijn. Totaal niet Pusherig en hij adviseerde juist om sommige dingen, ondanks onze ruime bouwstelpost van 7.5k achteraf toe doen.

Zo levert hij de hele badkamer maar dopt hij de douchekraan af zodat ik daar mn eigen regendouche kan laten plaatsen.

Totaal waren wij voor onze upgrade iets van 7k kwijt, voor een badkamer en 2 toiletten.

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-05 20:55
nel!s schreef op zondag 8 november 2020 @ 12:38:
Is er iemand met goed inzicht in kleur? We willen twee dakkapellen, met zinken wangen. Dit willen we uiteraard ongeveer matchen met de rest van het huis en dan vooral de kozijnen. Die zijn overal in de kleur combinatie grijs-wit (RAL 9002) aan de buitenkant en draaiende delen in een antraciet (7043). We krijgen dezelfde wit/grijs/beige/bruine baksteenmix als @Farmerwood in de rest van het huis.

De dakkapellen fabrikant kan leveren: RAL 9001 (creme wit), 9003 (signaal wit) en 9010 (zuiver wit), voor de buitendelen kozijnen en boeidelen/beplating van de dakkapel. Voor de draaiende delen van de kozijnen kunnen ze 7016 leveren.

De dakkapellen worden 2m breed en 1,75m hoog. Ze komen op een hoog (59 graden) pannendak op de tweede verdieping. De dakpannen zijn bij benadering 7016. Dus de antraciet kleur voor de kozijnen in de dakkapellen maak ik me niet zo'n zorgen om, 7016 lijkt me prima. Maar het wit zou wel eens kunnen vloeken met de kozijnen, als je 9010 of 9003 neemt. Ik dacht zelf om dan 9010 te nemen, een gebroken wit, en maar te hopen dat het niet 'te wit' wordt tav de grijswitte 9002 kozijnen. Wat denken jullie?
9010 lijkt me een prima keus hoor. 9001 is gewoon creme en zie je heel weinig bij nieuwbouw meer. Wij hebben per ongeluk de kozijnen vorig jaar in 9010 geschilderd terwijl het oorspronkelijk 9002 was. Tja dat zie je amper hoor. 9010 oogt overigens gewoon wit als je het niet naast een heel witte tint plaatst.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:12
siemenz schreef op maandag 9 november 2020 @ 08:13:
[...]

Onze project leverancier voor de badkamer is ook Van Wanrooij. Los van de project prijzen die ze hanteren vond ik de begeleiding van hen wel fijn. Totaal niet Pusherig en hij adviseerde juist om sommige dingen, ondanks onze ruime bouwstelpost van 7.5k achteraf toe doen.

Zo levert hij de hele badkamer maar dopt hij de douchekraan af zodat ik daar mn eigen regendouche kan laten plaatsen.

Totaal waren wij voor onze upgrade iets van 7k kwijt, voor een badkamer en 2 toiletten.
Was dat dan niet gewoon dat hij niet genoeg ruimte in zijn budget had? Als je 7.5k beschikbaar had voor hem, en nu 7k uit hebt gegeven, maar niet alles daarin zit (zoals de regendouche die je noemt), klinkt het alsof je over je budget heen gaat, en de badkamerleverancier meer marge pakt op wat hij wél verkoopt, dan een stukje begeleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

mat.hi.as schreef op maandag 9 november 2020 @ 08:16:
[...]

Was dat dan niet gewoon dat hij niet genoeg ruimte in zijn budget had? Als je 7.5k beschikbaar had voor hem, en nu 7k uit hebt gegeven, maar niet alles daarin zit (zoals de regendouche die je noemt), klinkt het alsof je over je budget heen gaat, en de badkamerleverancier meer marge pakt op wat hij wél verkoopt, dan een stukje begeleiding.
Ik denk dat @siemenz 7.5k + 7k uitgeeft.

Voor 7.5k heb je niet veel meer dan een standaard bad, pot, wasbak en 60x40 tegeltjes. Ons sanitair gaat op 24k uitkomen.

Montage is relatief duur.

Maar alles in de upgrade kan je vrijwel helemaal besteden aan materiaal. Zo upgraden wij een hele muur van €30/m2 naar €100/m2. Dan gaat het snel...

[ Voor 15% gewijzigd door JackBol op 09-11-2020 08:29 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 27-05 11:13
B-Bandit schreef op maandag 9 november 2020 @ 08:16:
[...]

9010 lijkt me een prima keus hoor. 9001 is gewoon creme en zie je heel weinig bij nieuwbouw meer. Wij hebben per ongeluk de kozijnen vorig jaar in 9010 geschilderd terwijl het oorspronkelijk 9002 was. Tja dat zie je amper hoor. 9010 oogt overigens gewoon wit als je het niet naast een heel witte tint plaatst.
Ik vind de 9002 in het echt best wel grijs ogen, maar dit is al mooie input, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

mat.hi.as schreef op maandag 9 november 2020 @ 08:16:
[...]

in mijn VON prijs zat een stelpost van 7.5k voor badkamer/toilet, daarmee bedoel ik: als ik de badkamer en toiletten casco zou laten opleveren, dan zou ik dus 7.5k terug krijgen.

Daar bovenop betaal ik dus 7k aan de badkamerleverancier. ik koop nu achteraf nog

- Alle kranen (er zit standaard Grohe in maar die vind ik niet mooi)
- Spiegel
- Regendouche

[ Voor 20% gewijzigd door siemenz op 09-11-2020 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Hier voor 11.5k al het sanitair geupgrade, en alle tegels naar wens voor een badkamer en 2 toiletten.

Ik vond het niet tegenvallen. Maar als ik zoek naar de prijs van de regendouche ben je op internet 900,- euro kwijt, en bij de showroom 1500,-.

Boeven zijn het, maar we moeten er niet aan denken om na oplevering nog te gaan bakkeleien over de badkamer met een 3e partij. Er is al genoeg te doen.

We hebben het nu wel precies zoals we willen, geen concessies gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:00

Shabbaman

Got love?

1ntroduc3 schreef op maandag 9 november 2020 @ 06:08:
Hier zijn ze ook begonnen! Oplevering tussen april en juni [Afbeelding]
Oh grappig, ze zijn bij ons sinds afgelopen week op exact hetzelfde punt aangeland. Maar bij ons is de oplevering in december gepland... 2021.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SiGXOtJhw1jgCTHGpdpZfG3GFhM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HXCG4lSUPkJ73aGmM7TJPf4E.jpg?f=fotoalbum_medium

Na drie maanden buiten niksen hebben ze eindelijk de riolering geplaatst. Je kan op de achtergrond zien dat ze bij andere blokken al verder zijn. Volgens mij hebben ze gewoon geen zin om de bouwkraan te verplaatsen ofzo.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Laatst online: 21:53
Grappig om te zien hoe verschillend aannemers zijn. Hoewel onze bouwer zelden meeging met vragen buitenom de meerwerklijst, was het meerwerk dat we konden nemen wel redelijk geprijsd (behalve extra PV panelen en dakkapel). De kopersbegeleidster was ook best transparant. Ze gaf aan dat sommige opties duur waren om te ontmoedigen/meerdere lagen en ze gaf zelfs tips vanuit ervaring als ik een afwijkende wens had (bijvoorbeeld een bedrijf die ze kende). We hebben geluk met de badkamer, maar die mooie standaard badkamer zit natuurlijk wel in de VON prijs verwerkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:54
nel!s schreef op zondag 8 november 2020 @ 12:38:
Is er iemand met goed inzicht in kleur? We willen twee dakkapellen, met zinken wangen. Dit willen we uiteraard ongeveer matchen met de rest van het huis en dan vooral de kozijnen. Die zijn overal in de kleur combinatie grijs-wit (RAL 9002) aan de buitenkant en draaiende delen in een antraciet (7043). We krijgen dezelfde wit/grijs/beige/bruine baksteenmix als @Farmerwood in de rest van het huis.

De dakkapellen fabrikant kan leveren: RAL 9001 (creme wit), 9003 (signaal wit) en 9010 (zuiver wit), voor de buitendelen kozijnen en boeidelen/beplating van de dakkapel. Voor de draaiende delen van de kozijnen kunnen ze 7016 leveren.

De dakkapellen worden 2m breed en 1,75m hoog. Ze komen op een hoog (59 graden) pannendak op de tweede verdieping. De dakpannen zijn bij benadering 7016. Dus de antraciet kleur voor de kozijnen in de dakkapellen maak ik me niet zo'n zorgen om, 7016 lijkt me prima. Maar het wit zou wel eens kunnen vloeken met de kozijnen, als je 9010 of 9003 neemt. Ik dacht zelf om dan 9010 te nemen, een gebroken wit, en maar te hopen dat het niet 'te wit' wordt tav de grijswitte 9002 kozijnen. Wat denken jullie?
Ik zou voor 9010 kiezen. Heel erg veel gebruikt en niet zo "ziekenhuiswit". In de bouwmarkt kan je bijv. heel makkelijk 9010-verf kopen maar 9016 of 9003 is niet zo standaard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Shabbaman schreef op maandag 9 november 2020 @ 09:48:
[...]
Na drie maanden buiten niksen hebben ze eindelijk de riolering geplaatst. Je kan op de achtergrond zien dat ze bij andere blokken al verder zijn. Volgens mij hebben ze gewoon geen zin om de bouwkraan te verplaatsen ofzo.
Bouwen ze niet gewoon in (sub)fases? Bij ons is het heien ook in 1x gedaan en daarna zijn ze per blok aan het werk gegaan en loopt het achter elkaar door. Is volgens mij om 2 redenen: Hoeft die heimachine niet elke keer te komen. Je zit met overlast/trillingen waar reeds bewoonde huizen geen last van mogen hebben.
mister_S schreef op maandag 9 november 2020 @ 09:49:
Grappig om te zien hoe verschillend aannemers zijn. Hoewel onze bouwer zelden meeging met vragen buitenom de meerwerklijst, was het meerwerk dat we konden nemen wel redelijk geprijsd (behalve extra PV panelen en dakkapel). De kopersbegeleidster was ook best transparant. Ze gaf aan dat sommige opties duur waren om te ontmoedigen/meerdere lagen en ze gaf zelfs tips vanuit ervaring als ik een afwijkende wens had (bijvoorbeeld een bedrijf die ze kende). We hebben geluk met de badkamer, maar die mooie standaard badkamer zit natuurlijk wel in de VON prijs verwerkt.
Heb afgelopen week eindelijk van onze aannemer te horen gekregen welk PV panelen er gebruikt worden.
Het merk omvormer welke wij bij dit project zullen gebruiken is het merk Saj Type SajR1500.
Het merk zonnepanelen welke wij gaan gebruiken is JaSolar type JAM60S17 320. Dit zijn 320Wp panelen.
Uit onze optielijst:
- Uitbreiding met 2 pv-panelen € 1050,-
- Uitbreiding met 3 pv-panelen € 1550,-
- Uitbreiding met 4 pv-panelen € 1995,-
- Uitbreiding met 5 pv-panelen € 2495,-
- Uitbreiding met 6 pv-panelen € 2950,-

Meest vergelijkbare prijs die ik zo kon vinden voor de gebruikte panelen:
https://www.solar-bouwmar...full-black-110679541.html (129 euro per stuk)

Maakt mooi duidelijk hoeveel winst ze erop maken...

[ Voor 8% gewijzigd door Farmerwood op 09-11-2020 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Bij ons was het 650 euro p/st, wel krijg je dan een 3-fase omvormer. Mooie is dat de meeste huizen 10 extra panelen hebben genomen, dus 6500 euro extra voor 10 "merk-nog-te-bepalen" 320wp panelen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Bladeslayer schreef op maandag 9 november 2020 @ 07:01:
Afgelopen week even een fotootje door de ramen gemaakt! Toen viel me op dat de vloerverwarming er niet erg netjes in ligt. Wat is jullie mening?[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zie:

- slangen die wel erg dichtbij elkaar liggen, maar ook wat die best wat afstand van elkaar hebben.
- pers koppelingen, die je normaal alleen bij reparaties gebruikt? Er ligt zelfs een koppeling bij de ingang, gezien hoeveel mensen / materiaal daar dagelijks naar binnen gaat is de kans op beschadigen/ lekkage vrij groot. Ik ga vandaag bellen met de kopersbegeleiding, maar was benieuwd of jullie wat referentie foto's hebben:)
Als ik kijk naar het meanderpatroon op https://www.wth.nl/nieuws...eandervorm-welke-is-beter dan kan wel een stuk mooier :+

Verder vind ik op de foto het gebeuren bij je raam een beetje vreemd, het lijkt alsof daar een grote hart op hart afstand tussen de leidingen zit terwijl je daar juist meer warmte wilt hebben. Ook zie ik niet dat de warmste leiding direct naar het kozijn wordt geleid maar lijkt het alsof deze begint met de tweede lus achter het kozijn.
Bij een meandervorm is het eerste, rechte stuk leiding het warmst. Deze vorm maakt het daardoor mogelijk om de warmste leiding daar te laten lopen waar deze het hardste nodig is, namelijk op het koudste punt in de kamer, bij de buitengevel. Bij de buitengevel ontstaat het meeste warmteverlies. Als het buiten vriest en ramen koud worden, neemt het comfort daar af. En zeker bij hele grote en hoge ramen. Door de meandervorm kunnen we dit compenseren, doordat de vloerverwarming dan op die plek het meeste vermogen heeft. Dat geeft een veel groter gevoel van comfort dan wanneer de vloer een egale vloertemperatuur heeft, terwijl op verschillende plekken in een kamer meer of minder warmte nodig is

[ Voor 3% gewijzigd door Wolly op 09-11-2020 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-05 16:43

HellBeast

Oh My GoT!

mister_S schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:35:
Bij ons was het 650 euro p/st, wel krijg je dan een 3-fase omvormer. Mooie is dat de meeste huizen 10 extra panelen hebben genomen, dus 6500 euro extra voor 10 "merk-nog-te-bepalen" 320wp panelen :/
Zelfde bij mij. Maar dan 500 euro per stuk (subsidie is er dan al vanaf). De klantbegeleider vond het vreemd dat ik informeerde naar het merk. Hij zei: "Er komt echt geen rommel op te liggen". Ik had hem verteld waar ik dat dan kon vinden in de documentatie. Later kwam hij erop terug en had gemeld dat de inkoop nog gedaan moest worden voor het project.

Feitelijk wordt je met de prijzen genaaid.Ik heb het bij de standaard panelen gehouden en kijk later wel of ik een upgrade doe.

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:35
Wolly schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:36:
[...]

Als ik kijk naar het meanderpatroon op https://www.wth.nl/nieuws...eandervorm-welke-is-beter dan kan wel een stuk mooier :+

Verder vind ik op de foto het gebeuren bij je raam een beetje vreemd, het lijkt alsof daar een grote hart op hart afstand tussen de leidingen zit terwijl je daar juist meer warmte wilt hebben.

[...]
Hoezo wil je bij een raam meer warmte hebben met vloerverwarming?
Overigens zou ik wel voor kleine HoH gaan met voldoende diameter ivm LTV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Deleon78 schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:41:
[...]

Hoezo wil je bij een raam meer warmte hebben met vloerverwarming?
Dat staat in de quote en ook op de gelinkte pagina.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mister_S
@HellBeast we hebben een app groep, ik merk dat mensen te makkelijk kiezen voor gemak. Voor die 6500 euro (ik heb al offertes) laat ik na oplevering 18 panelen plaatsen en laat ik de 6 panelen op de garage zetten. Ik heb een offerte ook gedeeld met de buurtgenoten, er zit angst in voor wat er fout kan gaan. Vreemde is dat het net zo fout kan gaan met de installateur van de aannemer. Het is niet zo dat je na oplevering zelf het dak maar op moet gaan om panelen te installeren. En je hebt natuurlijk ook de argumentatie dat het toch betaald wordt uit je hypotheekpot.
Ik merk zelf ook dat je over een bedrag van bijna 500K niet zo zwaar tilt aan 5K meer of minder, maar jezelf laten ontdoen van je geld terwijl het veel goedkoper kan is wel vreemd. Misschien kunnen bouwers zulke bedragen vragen omdat mensen het toch betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-05 17:25
Maar panelen achteraf kunnen toch net zo goed uit je bouwdepot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

millerman_sf schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:59:
Maar panelen achteraf kunnen toch net zo goed uit je bouwdepot?
Jazeker. Enige reden om het vanuit de aannemer te doen is de 100% garantie op het dak zonder gezeik te behouden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-03 14:22
siemenz schreef op maandag 9 november 2020 @ 08:13:
[...]

Apart, blijkbaar mochten jullie wel afgedopte leidingen laten opleveren. Wij hebben de badkamer ook bij Van Wanrooij en daar was niets in mogelijk. Nog maar eens informeren dan. Ons (bijgestelde) doel is om het bad weg te laten en dan achteraf een vrijstaand bad neer te zetten. Bij Van Wanrooij vonden we de vrijstaande baden niet mooi of veel te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntje
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06-02-2022
Blihi schreef op woensdag 4 november 2020 @ 17:16:
[...]

De kijkdagen hebben wij ook niet heel veel gehad. Wel konden we de uitvoerder vragen om even te kijken en omdat de boel niet afgesloten was konden we elke dag binnenlopen en heel veel foto's maken.

Aan het begin van de corona periode kregen wij ook mails dat niemand mee mocht bij de kijk- en inmeetdagen. Meestal bedoelen ze daar in de praktijk mee dat je niet met je hele familie moet komen, maar die werklui worden echt wel binnen gelaten en jij ook.

[...]

Planning kun je weinig van zeggen. Nadat de dekvloer droog genoeg is kan er getegeld worden en gestuct en geschilderd. Ook de elektra moet daarna nog aangelegd worden en wellicht nog verwarming. Die moet dan nog ingeregeld worden (of niet, zoals bij ons, maar dat wil je niet). Daarna komt het sanitair nog.

De aannemer heeft al die dingen uitbesteed aan onderaannemers die allemaal hun eigen planning hanteren. Het kan dus goed zijn dat er wekenlang niets gebeurt en dan ineens weer een dag wel. Zolang ze binnen de werkbare dagen zitten kun je daar echt weinig van zeggen.
we hebben overal vloerverwarming dus dat ligt er al in als het goed is. dus in principe de stucadoor het sanitair (badkamer en toilet zijn klaar bij oplevering), de nuts en de deuren. Ik vind het behoorlijk ruim, maar misschien komt dat ook omdat ik al sinds de start van de bouw bij mijn schoonmoeder inwoon :+

maar dank voor het meedenken, misschien loop ik er van de week wel even heen om te kijken of ik even stiekem mag kijken O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntje
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06-02-2022
Hertog_Martin schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 20:47:
Wat vinden jullie qua volgorde keuken/vloer plaatsen? Lees wisselende adviezen. Gaat om lijm pvc.
Ik ben geen expert want voor mij ook de eerste keer maar ik hou vooralsnog deze volgorde aan;

- plaatsen dakkapel en plaatsen muur op zolder
- renovliezen en schilderen wanden
- vloer en trappen (vloer is ook lijmpvc)
- keuken

dit lijkt mij de meest logische volgorde, de keukenleverancier gaf ook aan dat ze dat het prettigste vinden, dus daar ben ik maar in mee gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

mister_S schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:52:
@HellBeast we hebben een app groep, ik merk dat mensen te makkelijk kiezen voor gemak. Voor die 6500 euro (ik heb al offertes) laat ik na oplevering 18 panelen plaatsen en laat ik de 6 panelen op de garage zetten. Ik heb een offerte ook gedeeld met de buurtgenoten, er zit angst in voor wat er fout kan gaan. Vreemde is dat het net zo fout kan gaan met de installateur van de aannemer. Het is niet zo dat je na oplevering zelf het dak maar op moet gaan om panelen te installeren. En je hebt natuurlijk ook de argumentatie dat het toch betaald wordt uit je hypotheekpot.
Ik merk zelf ook dat je over een bedrag van bijna 500K niet zo zwaar tilt aan 5K meer of minder, maar jezelf laten ontdoen van je geld terwijl het veel goedkoper kan is wel vreemd. Misschien kunnen bouwers zulke bedragen vragen omdat mensen het toch betalen.
Wij zitten nog niet zo ver in het proces. Mijn ruwbouwopties moet ik binnen een maand definitief maken. Ik weet nog niet wie mijn buren gaan worden. Wel zie ik wat keuzes van buren in de tekeningen van de projectontwikkelaar, zoals een uitbouw. Ik ben kritisch in het beoordelen van uitgaves (groot en klein). Sommige dingen vond/vind ik dan ook erg vreemd. Het voorbeeld met de zonnepanelen is er 1 van. De projectontwikkelaar moet de woning EPC0 opleveren (nul-op-de-meter-woning), dus er moeten verplicht 10 zonnepanelen op. Dat staat ook in het koopcontract, dus voor 10 zonnepanelen ben ik al het bokje.

Ook andere zaken die ik erg vreemd vond:

* Projectontwikkelaar doet net alsof sommige meerwerk opties alleen goed kunnen worden uitgevoerd door hunzelf. Een dakkapel voor 10k bijvoorbeeld. Wanneer ik dan zeg dat ik dat veel te duur vind, dan krijg ik een verhaal dat hij heeft meegemaakt dat er lekkage is ontstaan door een andere aannemer en dat de projectontwikkelaar dan niet aansprakelijk kan worden gesteld. Bla bla. Ik ben er niet gevoelig voor, maar andere mensen wellicht wel. Puur bangmakerij. Bij kennissen van ons die al in de nieuwbouwbuurt wonen zijn er twee dakkapellen (zelfde grootte) en een veluxraam voor 13k geplaatst. Te uit je winst verlies.

* Koppelverkoop badkamer en keuken met aangesloten bedrijf. Extra kosten als je het daar niet doet, zoals leidingen verleggen, of simpelweg de vloerverwarming, riolering en elektra niet doorleggen in de badkamer als je het niet afneemt bij de aangesloten partner.

* Geen meerwerkoptie in de badkamer voor extra lichtpunten willen doen. Reden: er lopen allemaal leidingen. ?? Ze maken het huis zelf, dus schiet mij maar lek. De enige reden die ik kan bedenken is dat ze willen dat de badkamerpartner een spanplafond moet leveren.

* Bodem-warmtepomp; beetje zelfde verhaal als de zonnepanelen. Geen idee nog wat er geplaatst wordt.

* EPC berekening; staan fouten in. Projectontwikkelaar zegt: jullie krijgen een 200 liter boiler. In de EPC berekening staat een 150 liter boiler.

* badkamerboer/keukenboer; Naast de idioot hoge prijzen ook nog twee naai-pogingen. Mijn vrouw wil graag in ons nieuwe huis een grote stalen deur naar de woonkamer. Dit werd opgepikt door de medewerker daar. In de offerte werden 10 deuren aangeboden, terwijl we recht hebben op 11 deuren volgens de koopovereenkomst. We gingen even tellen en merkten dit op. Wij wilden de deur die we gingen vervangen weer op de zolderkamer gebruiken wanneer we een nieuwe indeling gingen maken. De andere ging over de deurklinken. Wij hadden mooie zwarte deurklinken besteld van een bepaald duur type. Op de offerte is het artikelnummer naar een lager segment deurklink gezet, maar de prijs was niet aangepast. Ook opgemerkt en een verklaring gevraagd. Het enige wat ik te horen kreeg was "mijn excuses".

Deze ervaringen zijn we al rijker en eigenlijk moet het hele circus nog beginnen. Ik hou mijn hart vast. Tip aan alle mensen:

1. Controleer ALLES. Voor offertes, artikelnummers. Ook wanneer je nog een laatste aanpassing vraagt op een offerte. Controleer deze nauwkeurig met de vorige offerte.
2. Laat alles op mail bevestigen. Maak desnoods een printje en bewaar het in een map als dossier.
3. Laat je niet bang maken. De projectontwikkelaar is niet de enige die iets kan bouwen of vermaken.
4. Vergelijk prijzen. Wees kritisch. Durf ze aan te spreken als er iets niet duidelijk is. Leg dit ook vast.
5. Let erop welk meewerk nu moet (zoals uitbouw) en welke makkelijk later tegen een veel gunstigere prijs kan.
6. Vraag door als iets wat je wilt niet op de meerwerklijst staat. Er is meer mogelijk dan wat standaard wordt opgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

HellBeast schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:40:
[...]

Feitelijk wordt je met de prijzen genaaid.Ik heb het bij de standaard panelen gehouden en kijk later wel of ik een upgrade doe.
VEH heeft ook richtprijs van €600 per extra paneel. "Genaaid" vind ik dan een groot woord.
Het is duurder dan zelf op het dak leggen. Maarja, dat is met alles in de bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Farmerwood schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:25:
Uit onze optielijst:
- Uitbreiding met 2 pv-panelen € 1050,-
- Uitbreiding met 3 pv-panelen € 1550,-
- Uitbreiding met 4 pv-panelen € 1995,-
- Uitbreiding met 5 pv-panelen € 2495,-
- Uitbreiding met 6 pv-panelen € 2950,-

Meest vergelijkbare prijs die ik zo kon vinden voor de gebruikte panelen:
https://www.solar-bouwmar...full-black-110679541.html (129 euro per stuk)

Maakt mooi duidelijk hoeveel winst ze erop maken...
Want je hoeft geen montage materiaal, draad en omvormers te kopen? En arbeid is gratis tegenwoordig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
600 euro per paneel vind ik toch wel een geval "genaaid". Vooral als je niet eens weet welke paneel ze gaan gebruiken, wordt natuurlijk geen LG of Panasonic bijvoorbeeld. Ik zou zeggen doe er wat premium op, bied een paneel van 130 euro los voor laten we zeggen 250 euro aan, en een overgroot deel van de mensen zal het dak direct vol laten leggen.

Het verschil in prijs voor arbeid tussen 5 of 20 panelen is niet zo heel erg groot.

[ Voor 11% gewijzigd door mister_S op 09-11-2020 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

JackBol schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:22:
[...]

VEH heeft ook richtprijs van €600 per extra paneel. "Genaaid" vind ik dan een groot woord.
Het is duurder dan zelf op het dak leggen. Maarja, dat is met alles in de bouw.
Als ik verplicht 10 zonnepanelen moet afnemen (omdat dit in mijn koopcontract staat) en die zijn 150 euro duurder per stuk dan de reguliere prijs (zal het ongeveer zijn), dan vind ik 1500 euro wel in de categorie "genaaid" vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

896gerard schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:12:
[...]
Ons (bijgestelde) doel is om het bad weg te laten en dan achteraf een vrijstaand bad neer te zetten. Bij Van Wanrooij vonden we de vrijstaande baden niet mooi of veel te duur.
Jij hebt zeker (nog) geen kinderen ;)

Ik zou nooit meer een vrijstaand bad willen. Je staat elke dag te dweilen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

HellBeast schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:19:
[...]
De projectontwikkelaar moet de woning EPC0 opleveren (nul-op-de-meter-woning), dus er moeten verplicht 10 zonnepanelen op. Dat staat ook in het koopcontract, dus voor 10 zonnepanelen ben ik al het bokje.
https://www.installatie.n...an-mijn-schaampanelen-af/

Je kan zonder panelen op laten leveren, maar dan ben je zelf verplicht om de woning binnen 2 jaar EPC=0 te maken. Je beperkt dan wel een deel van de waarborg garantie.

[ Voor 5% gewijzigd door JackBol op 09-11-2020 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-05 09:08
HellBeast schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:40:
[...]

Zelfde bij mij. Maar dan 500 euro per stuk (subsidie is er dan al vanaf). De klantbegeleider vond het vreemd dat ik informeerde naar het merk. Hij zei: "Er komt echt geen rommel op te liggen". Ik had hem verteld waar ik dat dan kon vinden in de documentatie. Later kwam hij erop terug en had gemeld dat de inkoop nog gedaan moest worden voor het project.

Bij mij dan weer €600,- per extra paneel. Ik heb dan ook besloten eventueel later panelen bij te leggen, maar daar ben ik nog niet zeker van. Het is op dit moment voor mij vrij onduidelijk wat de terugverdientijd wordt, gezien het einde van de salderingsregeling in zicht is.

Hoe denken jullie daarover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Jackssonss schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:31:
[...]

Bij mij dan weer €600,- per extra paneel. Ik heb dan ook besloten eventueel later panelen bij te leggen, maar daar ben ik nog niet zeker van. Het is op dit moment voor mij vrij onduidelijk wat de terugverdientijd wordt, gezien het einde van de salderingsregeling in zicht is.

Hoe denken jullie daarover?
Ik ga ze wel laten leggen. Ik hoop dat V2G van de grond komt. Dan kan ik mijn auto als opslag gaan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBarendse
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23-05 14:30
JackBol schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:27:
[...]

Jij hebt zeker (nog) geen kinderen ;)

Ik zou nooit meer een vrijstaand bad willen. Je staat elke dag te dweilen.
schoonmaken achter het bad is ook de hel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
JackBol schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:32:
[...]

Ik ga ze wel laten leggen. Ik hoop dat V2G van de grond komt. Dan kan ik mijn auto als opslag gaan gebruiken.
Via de aannemer of zelf, achteraf? V2G kende ik nog niet, maar klinkt interessant, zeker omdat ik nu ook neig naar een elektrische auto. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Jackssonss schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:38:
[...]

Via de aannemer of zelf, achteraf? V2G kende ik nog niet, maar klinkt interessant, zeker omdat ik nu ook neig naar een elektrische auto. :)
Via de aannemer. Ik heb het bijkomende "probleem" dat ik in-dak zonnepanelen heb. Zelf laten doen wordt dan lastiger. Maar naast de kosten voor de panelen krijg ik wel een minderprijs voor de pannen. Ook heeft de aannemer voor de extra panelen rekening gehouden met de warmteontwikkeling onder het dak, iets wat bij in-dak nogal eens mis kan gaan.

Leg wel even een loze leiding vanaf je zolder naar de meterkast. Als dat DC-V2G van de grond komt, krijg je een apart DC netwerk in je huis. Dan zouden je panelen en je autolader beiden achter de omvormer zitten.

[ Voor 14% gewijzigd door JackBol op 09-11-2020 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:00

Shabbaman

Got love?

Farmerwood schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:25:
[...]

Bouwen ze niet gewoon in (sub)fases? Bij ons is het heien ook in 1x gedaan en daarna zijn ze per blok aan het werk gegaan en loopt het achter elkaar door. Is volgens mij om 2 redenen: Hoeft die heimachine niet elke keer te komen. Je zit met overlast/trillingen waar reeds bewoonde huizen geen last van mogen hebben
Klopt. Het zijn 52 woningen, verdeeld in 9 blokken. In februari zijn we bij de notaris geweest. Half juni gestart met heien, en volgens mij zaten in de eerste week van juli onze heipalen in de grond. Oplevering van de eerste woningen is voorzien voor eind Q3 2021, en de laatste 15 weken later. Dus het is gewoon een bouwtreintje, waarbij ze met zo min mogelijk mensen tegelijk aan het werk zijn.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
JackBol schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:29:
[...]
https://www.installatie.n...an-mijn-schaampanelen-af/

Je kan zonder panelen op laten leveren, maar dan ben je zelf verplicht om de woning binnen 2 jaar EPC=0 te maken. Je beperkt dan wel een deel van de waarborg garantie.
Die link had ik hier ook al een keer gepost. Wel goed om daarbij even iets in gedachten te houden.

Bij ons vervalt dan ook de extra groep in de meterkast en loze leiding naar boven. Als je dan (zeg) 200-250 euro terug krijgt voor het laten vervallen van die panelen (kostprijs 2x 130 euro bij mij) en je moet alsnog (in mijn geval 185 euro aftikken voor die loze leiding, dan ben je bijna gek om het te laten vervallen.
Daarnaast loop ik het (kleine) risico dat er straks geen ruimte in de MK is voor een extra groep en je daar ook nog meer extra kosten krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Farmerwood schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:00:
[...]

Die link had ik hier ook al een keer gepost. Wel goed om daarbij even iets in gedachten te houden.

Bij ons vervalt dan ook de extra groep in de meterkast en loze leiding naar boven. Als je dan (zeg) 200-250 euro terug krijgt voor het laten vervallen van die panelen (kostprijs 2x 130 euro bij mij) en je moet alsnog (in mijn geval 185 euro aftikken voor die loze leiding, dan ben je bijna gek om het te laten vervallen.
Daarnaast loop ik het (kleine) risico dat er straks geen ruimte in de MK is voor een extra groep en je daar ook nog meer extra kosten krijgt.
Ja dat moet je bepalen ahdv de minderprijs die je aangeboden wordt, uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
JackBol schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:42:
[...]

Via de aannemer. Ik heb het bijkomende "probleem" dat ik in-dak zonnepanelen heb. Zelf laten doen wordt dan lastiger. Maar naast de kosten voor de panelen krijg ik wel een minderprijs voor de pannen. Ook heeft de aannemer voor de extra panelen rekening gehouden met de warmteontwikkeling onder het dak, iets wat bij in-dak nogal eens mis kan gaan.

Leg wel even een loze leiding vanaf je zolder naar de meterkast. Als dat DC-V2G van de grond komt, krijg je een apart DC netwerk in je huis. Dan zouden je panelen en je autolader beiden achter de omvormer zitten.
In dat geval heel begrijpelijk. Wat voor terugverdientijd verwacht je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Jackssonss schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:07:
[...]

In dat geval heel begrijpelijk. Wat voor terugverdientijd verwacht je?
Goede vraag. Mijn doel is energieneutraal zijn, geld verdienen is bijzaak ;)
Maar aangezien saldering binnen een jaar nadat we de sleutel krijgen eraan gaat, verwacht ik niet <10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:21
Farmerwood schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:00:
[...]

ik heb op voorhand al de groepenkast laten vergroten naar 220x550 (bij ons standaard formaat van 220x330).

Moet wel heel krap op elkaar gestouwd zijn als je geen 22cm extra aan de bovenkant of onderkant hebt. Kostte bij ons nog geen drie tientjes (enkel kast), waardoor er nu ruimte is voor 36 modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Source90 schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:46:
[...]
ik heb op voorhand al de groepenkast laten vergroten naar 220x550 (bij ons standaard formaat van 220x330).

Moet wel heel krap op elkaar gestouwd zijn als je geen 22cm extra aan de bovenkant of onderkant hebt. Kostte bij ons nog geen drie tientjes (enkel kast), waardoor er nu ruimte is voor 36 modules.
Dat kon bij ons helaas niet. Sterker nog, ze konden niet eens zeggen hoe groot de kast gaat worden aangezien ze met een standaard kast werken en pas vlak voor de installatie kijken welke ze echt nodig gaan hebben met alle extra opties die gekozen zijn.
Ik heb bv expliciet een paar WCD's op eigen groep gekozen, wilde de buitenkabel op eigen groep en aardlek en voor de keuken komen er meerdere aparte groepen bij (2x oven, Quooker bv).

Dus ik moet nog afwachten wat ik krijg...

Gelukkig een neefje die niet alleen werkzaam is in de branch maar ook gecertificeerd is om die kast te upgraden en te keuren. Dus daar maken we wellicht een gezamenlijk projectje van indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Farmerwood schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:51:
[...]

Dat kon bij ons helaas niet.
Vreemd, bij ons wel, zelfde aannemer:

2.090.1.084 Uitbreiding groepenkast O 1 € 325,00 €

Bij het overschrijden van het maximale aantal posities in de meterkast dient de
meterkast uitgebreid te worden. De meterkast wordt uitgebreid met ledige kast
en een extra aardlekautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hm48O2DORa0ybTChDTg0tB4WE64=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4SOD3G8GWCGapiPJU0o9sCi9.jpg?f=fotoalbum_largeIemand hier meer verstand van isoleren en enig idee hoeveel effect dit zal hebben in een nieuwbouw woning?
Komt een behoorlijke kruipruimte onder onze woning, heb ik begrepen, maar wellicht is bovengenoemde toepassing onzin in een nieuwbouw?

Bij de "besparing" staat uiteraard niet benoemd of het een jaren 30 woning is, of nieuw gebouwd.

Als het daadwerkelijk besparing geeft op de stookkosten en meer woongenot, lijkt het mij nog wel de moeite.

[ Voor 7% gewijzigd door Source90 op 09-11-2020 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Anoniem: 36835 schreef op maandag 9 november 2020 @ 13:14:
[...]

Vreemd, bij ons wel, zelfde aannemer:

2.090.1.084 Uitbreiding groepenkast O 1 € 325,00 €

Bij het overschrijden van het maximale aantal posities in de meterkast dient de
meterkast uitgebreid te worden. De meterkast wordt uitgebreid met ledige kast
en een extra aardlekautomaat.
Ja die optie wel, maar die komt automatisch om de hoek kijken als je over de max van de standaard kast gaat. Ze konden mij niet een optie bieden waarbij er na oplevering altijd nog X ruimte vrij is in de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Farmerwood schreef op maandag 9 november 2020 @ 14:17:
[...]

Ja die optie wel, maar die komt automatisch om de hoek kijken als je over de max van de standaard kast gaat. Ze konden mij niet een optie bieden waarbij er na oplevering altijd nog X ruimte vrij is in de kast.
Kan je deze optie niet gewoon 2x afnemen?
De E-installateur is daar in 30 min klaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
JackBol schreef op maandag 9 november 2020 @ 14:54:
[...]

Kan je deze optie niet gewoon 2x afnemen?
De E-installateur is daar in 30 min klaar mee.
Reinbouw gaf dus bij mij aan dat ze X aantal keer deze optie achteraf nog toevoegen op basis van wat nodig blijkt tijdens aanleg van de elektra..
Ze konden niet X+1 op de lijst zetten.

Maargoed zoals gezegd kan ik dat achteraf nog tegen kostprijs + kratje bier wel regelen om uit te breiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

896gerard schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:12:
[...]

Apart, blijkbaar mochten jullie wel afgedopte leidingen laten opleveren. Wij hebben de badkamer ook bij Van Wanrooij en daar was niets in mogelijk. Nog maar eens informeren dan. Ons (bijgestelde) doel is om het bad weg te laten en dan achteraf een vrijstaand bad neer te zetten. Bij Van Wanrooij vonden we de vrijstaande baden niet mooi of veel te duur.
Mijn leidingen worden niet afgedopt, maar aan de thermostaatkraan in de douchehoek wordt geen doucheset gekoppeld, wat mij lelijke boorgaten in de muur scheelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

HellBeast schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:19:
[...]

Wij zitten nog niet zo ver in het proces. Mijn ruwbouwopties moet ik binnen een maand definitief maken. Ik weet nog niet wie mijn buren gaan worden. Wel zie ik wat keuzes van buren in de tekeningen van de projectontwikkelaar, zoals een uitbouw. Ik ben kritisch in het beoordelen van uitgaves (groot en klein). Sommige dingen vond/vind ik dan ook erg vreemd. Het voorbeeld met de zonnepanelen is er 1 van. De projectontwikkelaar moet de woning EPC0 opleveren (nul-op-de-meter-woning), dus er moeten verplicht 10 zonnepanelen op. Dat staat ook in het koopcontract, dus voor 10 zonnepanelen ben ik al het bokje.

Ook andere zaken die ik erg vreemd vond:

* Projectontwikkelaar doet net alsof sommige meerwerk opties alleen goed kunnen worden uitgevoerd door hunzelf. Een dakkapel voor 10k bijvoorbeeld. Wanneer ik dan zeg dat ik dat veel te duur vind, dan krijg ik een verhaal dat hij heeft meegemaakt dat er lekkage is ontstaan door een andere aannemer en dat de projectontwikkelaar dan niet aansprakelijk kan worden gesteld. Bla bla. Ik ben er niet gevoelig voor, maar andere mensen wellicht wel. Puur bangmakerij. Bij kennissen van ons die al in de nieuwbouwbuurt wonen zijn er twee dakkapellen (zelfde grootte) en een veluxraam voor 13k geplaatst. Te uit je winst verlies.

* Koppelverkoop badkamer en keuken met aangesloten bedrijf. Extra kosten als je het daar niet doet, zoals leidingen verleggen, of simpelweg de vloerverwarming, riolering en elektra niet doorleggen in de badkamer als je het niet afneemt bij de aangesloten partner.

* Geen meerwerkoptie in de badkamer voor extra lichtpunten willen doen. Reden: er lopen allemaal leidingen. ?? Ze maken het huis zelf, dus schiet mij maar lek. De enige reden die ik kan bedenken is dat ze willen dat de badkamerpartner een spanplafond moet leveren.

* Bodem-warmtepomp; beetje zelfde verhaal als de zonnepanelen. Geen idee nog wat er geplaatst wordt.

* EPC berekening; staan fouten in. Projectontwikkelaar zegt: jullie krijgen een 200 liter boiler. In de EPC berekening staat een 150 liter boiler.

* badkamerboer/keukenboer; Naast de idioot hoge prijzen ook nog twee naai-pogingen. Mijn vrouw wil graag in ons nieuwe huis een grote stalen deur naar de woonkamer. Dit werd opgepikt door de medewerker daar. In de offerte werden 10 deuren aangeboden, terwijl we recht hebben op 11 deuren volgens de koopovereenkomst. We gingen even tellen en merkten dit op. Wij wilden de deur die we gingen vervangen weer op de zolderkamer gebruiken wanneer we een nieuwe indeling gingen maken. De andere ging over de deurklinken. Wij hadden mooie zwarte deurklinken besteld van een bepaald duur type. Op de offerte is het artikelnummer naar een lager segment deurklink gezet, maar de prijs was niet aangepast. Ook opgemerkt en een verklaring gevraagd. Het enige wat ik te horen kreeg was "mijn excuses".

Deze ervaringen zijn we al rijker en eigenlijk moet het hele circus nog beginnen. Ik hou mijn hart vast. Tip aan alle mensen:

1. Controleer ALLES. Voor offertes, artikelnummers. Ook wanneer je nog een laatste aanpassing vraagt op een offerte. Controleer deze nauwkeurig met de vorige offerte.
2. Laat alles op mail bevestigen. Maak desnoods een printje en bewaar het in een map als dossier.
3. Laat je niet bang maken. De projectontwikkelaar is niet de enige die iets kan bouwen of vermaken.
4. Vergelijk prijzen. Wees kritisch. Durf ze aan te spreken als er iets niet duidelijk is. Leg dit ook vast.
5. Let erop welk meewerk nu moet (zoals uitbouw) en welke makkelijk later tegen een veel gunstigere prijs kan.
6. Vraag door als iets wat je wilt niet op de meerwerklijst staat. Er is meer mogelijk dan wat standaard wordt opgegeven.
Buy once, cry once.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-05 07:05
Bij ons is de bouw inmiddels een eindje op weg maar dankzij voortschrijdend inzicht zou ik toch nog een extra stopcontact hier en daar willen. Via de aannemer is dit uiteraard niet meer mogelijk want alle termijnen zijn gesloten. Iemand nog tips om dit alsnog te regelen? Naderhand iemand laten frezen naar het dichtstbijzijnde stopcontact en een elektricien vragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Intheweb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-05 18:24
Ascension schreef op maandag 9 november 2020 @ 15:43:
Bij ons is de bouw inmiddels een eindje op weg maar dankzij voortschrijdend inzicht zou ik toch nog een extra stopcontact hier en daar willen. Via de aannemer is dit uiteraard niet meer mogelijk want alle termijnen zijn gesloten. Iemand nog tips om dit alsnog te regelen? Naderhand iemand laten frezen naar het dichtstbijzijnde stopcontact en een elektricien vragen?
Jup, hier hetzelfde. Heb besloten zelf de slijptol ter hand te nemen en daarna netjes het gips weer te fatsoeneren. Maar maak van te voren wel duidelijke foto's waar de leidingen lopen!

Doe maar een onsje meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Zo ga ik het wel doen ja. Gelukkig zijn de binnenmuren zandkalksteen bij ons, dus dat kan prima. Afhankelijk van wat je precies wilt is het wellicht ook zelf te doen zonder hulp van een elektricien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Intheweb schreef op maandag 9 november 2020 @ 15:46:
[...]

Jup, hier hetzelfde. Heb besloten zelf de slijptol ter hand te nemen en daarna netjes het gips weer te fatsoeneren. Maar maak van te voren wel duidelijke foto's waar de leidingen lopen!
Foto's maken is sowieso een goed idee. Zag 2 weken geleden bij de kijkdag alle leidingen in enorme bogen over de muren lopen op plekken waar ze je achteraf echt niet verwacht. Handig voor de trekveer, maar niet als je een plug in de muur wilt tikken om iets op te hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:31
Je kunt het soms ook op de bouw proberen, ik weet niet hoe groot je project is, maar rechtstreeks de elektraboer/uitvoerder contacten als hij op de bouw is kan soms deuren openen. (buren van ons hebben op basis van een zaterdagtarief en eigen risico de muren sausklaar laten stucen voor oplevering, door de toch al aanwezige stucadoor bijvoorbeeld)

Anders ligt het er heel erg aan waar je wat wilt: bijvoorbeeld onder een schakelaar een wcd aanbrengen kan altijd wel, als het gipsblokken zijn en de nuldraad en aarde zijn blijven zitten in de flexbuis (ja ga er maar vanuit dat ze dat gebruiken).

Als je moet verslepen (horizontaal) dan kan het eigenlijk niet in dragende muren (je draagvermogen neemt dan immers af) en als het dan ook nog een prefab beton gaat zijn wordt het al helemaal een uitdaging, maar alles kan, want immers bij de aannemer vergeten ze er soms ook wel een te maken en dan komt het toch nog meestal wel goed na oplevering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Source90 schreef op maandag 9 november 2020 @ 13:30:
[Afbeelding]Iemand hier meer verstand van isoleren en enig idee hoeveel effect dit zal hebben in een nieuwbouw woning?
Komt een behoorlijke kruipruimte onder onze woning, heb ik begrepen, maar wellicht is bovengenoemde toepassing onzin in een nieuwbouw?

Bij de "besparing" staat uiteraard niet benoemd of het een jaren 30 woning is, of nieuw gebouwd.

Als het daadwerkelijk besparing geeft op de stookkosten en meer woongenot, lijkt het mij nog wel de moeite.
Die besparing hangt af van stookgedrag en is natuurlijk op basis van een kale houten vloer zonder enige isolatie.

Bij nieuwbouw -waar je dus al minimaal Rc 3,5 hebt kun je rekenen met 2 dubbeltjes per vierkante meter..

Woongenot; als de vloerverwarming aanstaat; geen. Stookkosten; verschil tussen ene winter en andere winter is dusdanig veel groter dat je het niet gaat terugvinden op je afrekening. Bij kale jaren '30 vloer is dat wel anders.

Overstek aanbrengen op oost/zuid/west gelegen ramen zet meer zoden aan de dijk qua besparing (op koeling).

[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 09-11-2020 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W.Cor
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05-08-2021
Hier hebben we 3 jaar geleden iemand ingehuurd voor leidingen te frezen.
We waren voor ongeveer 20 meter leiding en 16wcd frezen 90 euro kwijt.
Dus laat ik nu voor het hele huis 350 euro kwijt zijn.
Kan ik beter een bedrijf laten doen dat de electriciën een uur later aan de gang kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bladeslayer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-05 15:46
Wolly schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:36:
[...]

Verder vind ik op de foto het gebeuren bij je raam een beetje vreemd, het lijkt alsof daar een grote hart op hart afstand tussen de leidingen zit terwijl je daar juist meer warmte wilt hebben. Ook zie ik niet dat de warmste leiding direct naar het kozijn wordt geleid maar lijkt het alsof deze begint met de tweede lus achter het kozijn.

[...]
Ik ben nog even gaan tellen met de groepen en ik tel er maar 3. Dit lijkt behoorlijk mager voor ~45m^2. Hoeveel groepen vloerverwarming heeft de rest hier op een vergelijkbaar oppervlakte?

Google leert mij dat je normaliter per groep ongeveer 10m2 goed kan verwarmen. Dit zou beteken dat ik ~50% capaciteit mis :X

www.frees-it.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Bladeslayer schreef op maandag 9 november 2020 @ 19:45:
[...]

Ik ben nog even gaan tellen met de groepen en ik tel er maar 3. Dit lijkt behoorlijk mager voor ~45m^2. Hoeveel groepen vloerverwarming heeft de rest hier op een vergelijkbaar oppervlakte?

Google leert mij dat je normaliter per groep ongeveer 10m2 goed kan verwarmen. Dit zou beteken dat ik ~50% capaciteit mis :X
Onze benedenverdieping is 13.76m x 5.70m minus de meterkast en een koof. Dus zeg 80 m2. Toen we 2 weken geleden kijkdag hadden zag ik op de verdeler van de vloerverwarming stickers van 1 t/m 6 en ook 6 ventielen, dus het lijken 6 lussen te zijn bij ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Laatst online: 23:03

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Ik heb ook 3 groepen op de bgg 11.2m x5.70m, betreft nieuwbouw uit 2019, met stadsverwarming en WTH verdeler.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

d0s

sssst

[...]

Hier met 70m2 4 groepen. Ik dacht ook te weinig maar als ik de berekeningen erop nasla zie ik dat het klopt. De hoh afstand etc wordt ook bepaald door de isolatiewaarde van de vloer en EPC waarde van de woning. Bij goed geïsoleerde huizen is het dus heel anders dan bij oudere huizen die meer warmte verliezen. Ik zou die berekening dus opvragen om te kijken of dat bij jou ook het geval is.

Overigens zorgt de goede isolatie er bij mij voor dat het bij 'gemiddeld' weer - zoals nu- wel aangenaam is in huis, maar dat de vloer soms relatief koel blijft. (zoneregeling). Het is dan gevoelsmatig toch koud in huis omdat de vloer koeler aanvoelt. Als het echt onder de 10 graden duikt is dat probleem weer weg, omdat de vloer dan wel iedere keer warmte vraagt.

Laatst ook een interessant onderzoek gelezen hierover (dat men het in goed geïsoleerde huizen door een relatief koudere vloer toch minder prettig ervaart met vloerverwarming in vergelijking met oudere woningen). Kan hem helaas niet meer vinden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-05 16:50
Ik zie:

- slangen die wel erg dichtbij elkaar liggen, maar ook wat die best wat afstand van elkaar hebben.
- pers koppelingen, die je normaal alleen bij reparaties gebruikt? Er ligt zelfs een koppeling bij de ingang, gezien hoeveel mensen / materiaal daar dagelijks naar binnen gaat is de kans op beschadigen/ lekkage vrij groot. Ik ga vandaag bellen met de kopersbegeleiding, maar was benieuwd of jullie wat referentie foto's hebben:)
@Bladeslayer, bij deze een foto van de vloerverwarming hoe die destijds bij ons is gelegd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Df0xEahBPZVE8fvjlNpbRdnAu3c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/notLTazYx3z12eMyFd01z9m4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

Met lage temperatuur verwarming (warmtepomp) is een groep inderdaad max 10m2.
Omdat vloerverwarming een vorm van lage temperatuur verwarming (ltv) is, kan er niet met één zeer lange buis worden volstaan (het water zou al snel al zijn warmte aan het eerste deel van de vloer geven). Daarom is voor elke circa 10 m2 vloer een apart circuit nodig.
https://www.joostdevree.nl/shtmls/vloerverwarming.shtml

Je zou eens aan de aannemer kunnen vragen wie dit legpatroon zo bedacht heeft aangezien het toch wel erg vreemd ligt. Als de afwerkvloer eroverheen ligt ben je flink te laat en is een oplossing natuurlijk verder weg dan ooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-05 22:03
In ons koopovereenkomst staat het volgende m.b.t. afwijkende perceelsgrootte:
Afwijkende perceelsgrootte Artikel 7
1. Verschil tussen de werkelijke en de hiervoor opgegeven maat of grootte van de
grond, onderdeel uitmakende van het Verkochte, geeft geen aanleiding tot enige
rechtsvordering tot vergoeding ter zake.
2. Verschil tussen de werkelijke en de blijkens de (splitsings)tekening(en) aangegeven
maat of grootte van het Project en/of het Verkochte zelf geeft evenmin aanleiding tot enige rechtsvordering tot vergoeding ter zake.
Ik begrijp dat dit er wel vaker in staat en 'standaard' is voor een koopovereenkomst, maar dan heb je toch geen poot om op te staan mocht het huis of perceel uiteindelijk flink kleiner zijn dan waar je initieel voor had getekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07:10

Neo

hallom schreef op maandag 9 november 2020 @ 21:12:
In ons koopovereenkomst staat het volgende m.b.t. afwijkende perceelsgrootte:

[...]

Ik begrijp dat dit er wel vaker in staat en 'standaard' is voor een koopovereenkomst, maar dan heb je toch geen poot om op te staan mocht het huis of perceel uiteindelijk flink kleiner zijn dan waar je initieel voor had getekend?
Wij hadden hetzelfde in ons standaard woningborg contract. Moeilijk gedaan bij de makelaar en daarna contact op kunnen nemen met de notaris. Toen bleek alles al ingemeten te zijn en we kregen enkele meters extra.

Uit eerdere zaken kan je (als de definitieve oppervlakte nog niet bekend is) uitgaan van onderstaande.
Als er minder dan 5% afwijking is, dan is er geen reden om te verrekenen
Tussen de 5% en 10% wisselt het
Boven de 10% afwijking, dan moet er wel verrekend worden. Maar alleen voor het meerdere boven de 5%.
Bron

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Ervaringstip:
Vanavond eens begonnen om al het elektra/leidingwerk digitaal in te tekenen inclusief (voor zover bekend) waar de leidingen precies lopen.

Of het de beste tool is weet ik niet, maar kreeg het met Draw.io vrij goed en snel voor elkaar.
1: Plattegrond van het huis op een layer ingeladen.
- Fill Opacity 60%
- Connectable: false
- Movable: false
- Resizable: false
- Deletable: false
2: Layers gemaakt voor alle verschillende opties die ik in wilde tekenen.
- WCD's
- Lichtpunten
- Schakelaars
- Loze leidingen
- Wateraansluitingen
3: Elk type aansluiting een eigen kleurtje gegeven en met gekleurde bolletjes overal aangegeven waar het zit.
4: Layers toegevoegd voor leidingwerk van de loze leidingen
- Om aan te geven van waar naar waar de leidingen precies lopen
5: Layer 'Wensen' toegevoegd
6: Alle wensen ingetekend in de kleur van de optie

Resultaat is een plattegrond van het huis waar ik naar wens een subset van of alle aansluitingen tegelijk weer kan geven. Teven helpt het wel goed om te kijken waar nog wat bij kan.

Bijvoorbeeld:
- Onder een Jaloezieschakelaar kan nog mooi een WCD vanuit die schakelaar.
- Loze leiding naar buiten kan makkelijk doorgetrokken worden vanaf een loze leiding nabij een buitenmuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DN0-RTh9LNq4RkLQAHnmDqO5E7U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O6wt8ZZHkQwzhCosjTr4jawR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7590EMkSftLfQPxKpar3apheAXE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xe2di5VhoSneCyL4ZC93IEyN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
revolution-nl schreef op maandag 9 november 2020 @ 20:05:
[...]

Ik heb ook 3 groepen op de bgg 11.2m x5.70m, betreft nieuwbouw uit 2019, met stadsverwarming en WTH verdeler.
Stadsverarming, geen zltv, HoH 200 ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Farmerwood schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 00:31:
Ervaringstip:
Vanavond eens begonnen om al het elektra/leidingwerk digitaal in te tekenen inclusief (voor zover bekend) waar de leidingen precies lopen.

Of het de beste tool is weet ik niet, maar kreeg het met Draw.io vrij goed en snel voor elkaar.
- Fill Opacity 60%
- WCD's
- Lichtpunten
- Schakelaars
- Loze leidingen
- Wateraansluitingen
3: Elk type aansluiting een eigen kleurtje gegeven en met gekleurde bolletjes overal aangegeven waar het zit.

Resultaat is een plattegrond van het huis waar ik naar wens een subset van of alle aansluitingen tegelijk weer kan geven. Teven helpt het wel goed om te kijken waar nog wat bij kan.

Bijvoorbeeld:
- Loze leiding naar buiten kan makkelijk doorgetrokken worden vanaf een loze leiding nabij een buitenmuur.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik neem aan dat je de DWG niet van je bouwer hebt gekregen als je hiermee aan de slag moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bladeslayer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-05 15:46
Bedankt voor de input! Gisteren de kopersbegeleiding an geïnformeerd over onze twijfels over de uitvoering. Vanochtend nog een bericht gestuurd dat ik graag de berekeningen wil inziens en tevens de buren ingelicht hierover. Ben benieuwd! :)

Ps. Bij ons gaat het om een L/W warmtepomp met een EPC 0 huis.

[ Voor 12% gewijzigd door Bladeslayer op 10-11-2020 07:31 ]

www.frees-it.com

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 27-05 13:30
Zo, ik meld me ook weer even.

Onze woning is op 5 juni opgeleverd.
Op 9 oktober heb ik de bouwer in gebreke gesteld omdat een aantal punten nog steeds niet zijn opgelost, namelijk:
  • Het stucwerk is niet uitgevoerd conform technische omschrijving. Dit heeft de stucadoor al bevestigd toen hij kwam om te herstellen en hij wilde het niet herstellen omdat het volgens hem uitgevoerd was zoals hij het door gekregen had.
  • Drie grote (en vooral dure) ramen zitten storende fouten in. Het gaat om 44.2/14/44.2 glas, dus dubbelzijdig gelaagd HR++ glas waar verstoringen in het beeld zitten. Bij oplevering waren de ramen zo smerig dat dat niet te beoordelen was, maar achteraf is het duidelijk te zien. Zowel de glasleverancier, als de kozijnenleverancier als de bouwer zelf geven aan dat het inderdaad storend is, maar omdat het geen productiefout is, maar een eigenschap van het glas waar geen enkele ander buur last van heeft, vinden zij het niet hun probleem.
  • Een aantal kleine dingen is niet op de juiste plaats uitgevoerd (aansluiting afzuigkap zit 20cm te ver naar achteren, mantelbuis naar de schuur is dichtgedrukt)
  • Het toilet boven is gescheurd. Er zijn namelijk nergens drukverdeelmatten toegepast.
  • De tekeningen van de vloerverwarming komen niet overeen met de uitvoering. Op tekening staat 10cm hoh, maar de buizen liggen op 15cm hoh (te zien op foto's genomen tijdens de bouw). De woning wordt uitstekend warm, daar niet van, maar het klopt dus niet.
Deze punten (en nog enkele andere die inmiddels opgelost zijn) heb ik al vrij vroeg gemaild naar de aannemer en uiteindelijk ook naar de notaris om de bankgarantie vast te houden. Sinds midden september krijg ik geen reactie meer van de bouwer (en ik ben niet de enige). Dus op 9 oktober heb ik ze in gebreke gesteld. Op 30 oktober heb ik deze zaken ook bij woningborg gemeld, die het een en ander ook weer doorsturen naar de aannemer. Daar is geen enkele reactie op gekomen.

Nu staan we op het punt om een procedure te beginnen bij de raad voor arbitrage van de bouw. Omdat het in enkele gevallen om opleverpunten gaat kan Woningborg niet helpen.

Het is echt om moedeloos van te worden en dan is onze huis niet het slechtst af. Er zijn woningen bij waar de verwarming het op dit moment in sommige kamers niet boven de 15 graden krijgt. Ik heb al aangeboden dat de installateur maar even moet komen kijken wat ik heb aangepast om de CV installatie wel werkend te krijgen (bij ons deed ie het namelijk ook niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Bladeslayer schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 07:29:
Bedankt voor de input! Gisteren de kopersbegeleiding an geïnformeerd over onze twijfels over de uitvoering. Vanochtend nog een bericht gestuurd dat ik graag de berekeningen wil inziens en tevens de buren ingelicht hierover. Ben benieuwd! :)

Ps. Bij ons gaat het om een L/W warmtepomp met een EPC 0 huis.
Opvragen bij de gemeente, kun je daar ook meteen aangeven dat de vergunning onterecht is verleend >:) >:) >:) >:) >:) >:) >:) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
JackBol schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 06:42:
[...]
Ik neem aan dat je de DWG niet van je bouwer hebt gekregen als je hiermee aan de slag moet.
Tot nu toe alleen de verkooptekening die de basis was voor deze tekening. Daarop staat alles in 1 kleur aangegeven wat iets minder makkelijk leest.

Maar deze tekening is vooral bedoelt om in te tekenen wat ik na oplevering nog wil (laten) doen.
Denk aan wat loze leidingen naar buiten, extra WCD, de bedrading die ik door de loze leiding ga trekken etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-05 20:55
Farmerwood schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 00:31:
Ervaringstip:

- Fill Opacity 60%
- WCD's
- Lichtpunten
- Schakelaars
- Loze leidingen
- Wateraansluitingen

Bijvoorbeeld:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb gewoon aangegeven op de plattegrond waar ik extra stopcontacten wilde hebben of bestaande verplaatsen en idem dito voor de schakelaars. Hoe ze dat vervolgens trekken bepaalt de elektricien. Die heeft dat allemaal ingetekend voor de aannemer.

Wat ik bedoel te zeggen. Of een leiding nou 3 meter gelegd moet worden of 30, maakt voor de prijs niet uit.

Oh wacht ff. Na oplevering lees ik. Ja dan is het zeer handig. Sterker nog, ik ga hetzelfde doen. Misschien maak ik wel gebruik van je tip!

[ Voor 5% gewijzigd door B-Bandit op 10-11-2020 08:54 ]

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
B-Bandit schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 08:48:
[...]

Ik heb gewoon aangegeven op de plattegrond waar ik extra stopcontacten wilde hebben of bestaande verplaatsen en idem dito voor de schakelaars. Hoe ze dat vervolgens trekken bepaalt de elektricien. Die heeft dat allemaal ingetekend voor de aannemer.
Is ook voor jezelf bedoelt en niet voor de aannemer. :')

Zeker handig als je wat meer loze leidingen hebt en om te weten wat waar loopt bij het boren van gaten.

Hoop dat onze aannemer duidelijke documenten aanlevert, anders ga ik dat programma ook maar eens bestuderen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-05 14:07
Bladeslayer schreef op maandag 9 november 2020 @ 07:01:
Afgelopen week even een fotootje door de ramen gemaakt! Toen viel me op dat de vloerverwarming er niet erg netjes in ligt. Wat is jullie mening?[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zie:

YouTube: Picobello BV - Waardenberg en De Jong (HD)
Waarschijnlijk ga je hier weinig van merken. Als vakantiebaan heb ik vroeger veel vloeren gepompt maar ik heb de leidingen nog nooit zo rommelig zien liggen..

[ Voor 5% gewijzigd door lonehitman op 10-11-2020 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

kabeltjekabel schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 03:03:
[...]

Stadsverarming, geen zltv, HoH 200 ofzo?
Stadsverarming en HoH 150 of 200, vorige winter hield ik de boel overigens makkelijk warm op 30c. Vanaf dit jaar verwarm ik met een l/l warmtepomp gezien de warmtetarieven krankzinnig zijn.

Misschien dat er ooit nog eens een kleine l/w warmtepomp komt, vooralsnog zijn wij erg tevreden met de lucht/lucht

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Farmerwood schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 08:32:
[...]

Tot nu toe alleen de verkooptekening die de basis was voor deze tekening. Daarop staat alles in 1 kleur aangegeven wat iets minder makkelijk leest.

Maar deze tekening is vooral bedoelt om in te tekenen wat ik na oplevering nog wil (laten) doen.
Denk aan wat loze leidingen naar buiten, extra WCD, de bedrading die ik door de loze leiding ga trekken etc.
Verstandig. Als het lukt zou ik ook tijdens de bouw foto's gaan maken van de leidingen. Wij hebben foto's van alle muren en vloeren voordat die dicht gestort werden. Dat helpt, want nu weet je precies welke kabel waar vandaan komt en waar naartoe gaat.

Dat is al eens van pas gekomen om een extra schakelpunt aan te kunnen leggen op het dak voor zonwering met de schakelaar beneden in de hal. Ook bleek het erg handig bij het later ophangen van een extra PV verdeler. In die muur zaten heel veel (nog onbedrade) leidingen en nu kon ik er op tekening precies tussen blijven bij het boren in de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Blihi schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 11:34:
[...]
Verstandig. Als het lukt zou ik ook tijdens de bouw foto's gaan maken van de leidingen. Wij hebben foto's van alle muren en vloeren voordat die dicht gestort werden. Dat helpt, want nu weet je precies welke kabel waar vandaan komt en waar naartoe gaat.
Helaas is de vloer net 2-3 dagen voor de kijkdag gestort, dus heb geen foto's kunnen maken van de vloerverwarming. Misschien later nog eens doen met een warmtecamera.

Ze waren druk bezig met de electra tijdens de kijkdag, dus heb daar gelukkig ruimschoots foto's van kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Farmerwood schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 11:36:
[...]

Helaas is de vloer net 2-3 dagen voor de kijkdag gestort, dus heb geen foto's kunnen maken van de vloerverwarming. Misschien later nog eens doen met een warmtecamera.
Zeker doen. Bij ons ligt de vloerverwarming 150mm hart op hart, terwijl de tekeningen zeggen 100mm hart op hart. Dat wordt nog wel een dingetje als ze niet aan kunnen tonen dat deze installatie voldoet om de boel warm te krijgen als het buiten koud is (op dit moment voldoet het prima).
Ze waren druk bezig met de electra tijdens de kijkdag, dus heb daar gelukkig ruimschoots foto's van kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Blihi schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 12:28:
[...]

Zeker doen. Bij ons ligt de vloerverwarming 150mm hart op hart, terwijl de tekeningen zeggen 100mm hart op hart. Dat wordt nog wel een dingetje als ze niet aan kunnen tonen dat deze installatie voldoet om de boel warm te krijgen als het buiten koud is (op dit moment voldoet het prima).

[...]
Je doet het vooral voor de efficientie Met hogere Ta kun je nog steeds het benodigde vermogen halen, kost je alleen een lagere COP en dus $$$

Voor koelen geld dit ook, misschien nog meer door de geringe dT tussen ruimte en vloer (ivm condens).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Epep
  • Registratie: Mei 2000
Het rendement van de verwarming is wel lager door de groter hoh afstand. Waarschijnlijk niet zo dat de ruimte niet warm genoeg wordt. Maar de kosten om de ruimte warmte warm te krijgen en te houden wel. Dus in plaats dat de CV water 30 graden moet zijn om de huis te verwarmen moet het nu bijvoorbeeld 38 graden zijn. Dit zorgt ervoor dat de verwarmingskosten dus aanzienlijk zijn gestegen. Dat zou ik dus meenemen in de schade berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:12
Ik heb eens in onze technische omschrijving gekeken maar daar staat nergens iets over hoh maat van vloerverwarming. Bij ons staat enkel de minimale warmte die in elk van de vertrekken gehaald moet worden.

Staat dit expliciet genoemd bij jullie in de technische omschrijvingen of hebben jullie dat apart opgevraagd?

Heb wel al geinformeerd welke warmtepomp we krijgen: dat wordt waarschijnlijk de Daikin Altherma EHVH 08S23D6V. Die kan helaas niet koelen daaorm geinformeerd of het de EHVX ipv de EHVH (adviesprijs ontloopt elkaar nauwelijks) kan worden maar dat is helaas geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
SquareOne schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 14:13:
Ik heb eens in onze technische omschrijving gekeken maar daar staat nergens iets over hoh maat van vloerverwarming. Bij ons staat enkel de minimale warmte die in elk van de vertrekken gehaald moet worden.

Staat dit expliciet genoemd bij jullie in de technische omschrijvingen of hebben jullie dat apart opgevraagd?
Bij mij staat ook alleen de minimale temperatuur genoemd die behaald kan worden bij een buitentemperatuur van -10 graden.
HoH wel eens naar gevraagd icm vloerkoeling en kreeg toen te horen dat de HoH veel kleiner moet voor vloerkoeling.
Wij zitten trouwens op een warmtenet. Dus vloerkoeling was alleen een optie met een zeer dure overstap naar een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Farmerwood schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 14:16:
[...]

Bij mij staat ook alleen de minimale temperatuur genoemd die behaald kan worden bij een buitentemperatuur van -10 graden.
HoH wel eens naar gevraagd icm vloerkoeling en kreeg toen te horen dat de HoH veel kleiner moet voor vloerkoeling.
Wij zitten trouwens op een warmtenet. Dus vloerkoeling was alleen een optie met een zeer dure overstap naar een warmtepomp.
Wat een onzin weer van je aannemer. Kleiner is idd beter. Koeling 'moet' eigenlijk ook in het plafond en niet in de vloer, maar dat wil niet zeggen dat het meteen nutteloos is.

Uh? Warmtenet is de zeer dure optie, WP heb je binnen notime terugverdiend. Tenzij je een WWWP offerte voor 35k hebt liggen natuurlijk. :+

Blijft toch wonderlijk, alsof je 10 autos koopt en bij aflevering erachter komt wat voor motor ze er in hebben gezet.

[ Voor 6% gewijzigd door bbbrumbrum op 10-11-2020 14:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 14:27:
[...]

Wat een onzin weer van je aannemer. Kleiner is idd beter. Koeling 'moet' eigenlijk ook in het plafond en niet in de vloer, maar dat wil niet zeggen dat het meteen nutteloos is.

Uh? Warmtenet is de zeer dure optie, WP heb je binnen notime terugverdiend. Tenzij je een WWWP offerte voor 35k hebt liggen natuurlijk. :+

Blijft toch wonderlijk, alsof je 10 autos koopt en bij aflevering erachter komt wat voor motor ze er in hebben gezet.
Als je vanuit de aankoop van je huis een koppelverkoop met het warmtenet hebt is het gewoon rekenen wat je per maand aan de leverancier aftikt v.s. de kosten om alles af te laten koppelen, warmtepomp aanleggen + gebruiks- en onderhoudskosten van de WP.

Ik woon nu maar een paar honderd meter verderop en zit ook op het warmtenet. Het is er in dit topic al eerder over gegaan. Die kosten verdien ik niet terug in de tijd dat ik er woon.
Kan ik beter airco installeren en wat extra zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Farmerwood schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 14:37:
[...]

Als je vanuit de aankoop van je huis een koppelverkoop met het warmtenet hebt is het gewoon rekenen wat je per maand aan de leverancier aftikt v.s. de kosten om alles af te laten koppelen, warmtepomp aanleggen + gebruiks- en onderhoudskosten van de WP.

Ik woon nu maar een paar honderd meter verderop en zit ook op het warmtenet. Het is er in dit topic al eerder over gegaan. Die kosten verdien ik niet terug in de tijd dat ik er woon.
Klopt, wij hebben het ook op die manier gedaan. Het is de enige businesscase die (afhankelijk van je vastrecht) rendabel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arms2Short
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23:15
Ik krijg hier goede ideeën over het maken van foto's tijdens een kijkdag om te zien hoe de leidingen in de muur lopen.

Wat zijn jullie ervaringen met kijkdag(en)? Hoe veel hebben jullie er gehad en in welke fase van de bouw?

Nu heb ik een appartement gekocht waardoor het lastiger is om een kijkdag te organiseren. Fatsoenlijke trap wordt meestal pas relatief laat in het traject gemaakt en een lift zal zich beperken tot een bouwlift wat het wat lastiger maakt voor vreemden om op de bouw langs te komen. Zijn hier ook nog kopers van een appartement die er ervaring mee hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]
Heb wel al geinformeerd welke warmtepomp we krijgen: dat wordt waarschijnlijk de Daikin Altherma EHVH 08S23D6V. Die kan helaas niet koelen daaorm geinformeerd of het de EHVX ipv de EHVH (adviesprijs ontloopt elkaar nauwelijks) kan worden maar dat is helaas geen optie.
Tijd om dat wettelijk gezien los te koppelen; geen koppelverkoop van woning en installaties :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:17:
[...]
Tijd om dat wettelijk gezien los te koppelen; geen koppelverkoop van woning en installaties :P
Zullen we dan beginnen met die koppelverkoop van woning en warmtenet? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Farmerwood schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 14:37:
[...]

Jij zit toch bij Nijmegen? Daar wordt / werd van gezegd dat je er gratis vanaf kunt. Maarja, je hebt waarschijnlijk al voor de aanleg betaald bij de aankoopprijs van het huis...

De rekenkamer van Nijmegen had trouwens ook een mooi rapport over die soap van dat warmtenet van Nijmegen-Noord; "Inconsistent, niet transparant, en daardoor onnavolgbaar en niet controleerbaar."
Documenten hier;
https://ris2.ibabs.eu/Rep...7d-465f-a4bc-ce6acaa419d1
Conclusie 1: De voorbereiding van de besluitvorming voor het (hybride) warmtenet in de Waalsprong is onvoldoende projectmatig aangepakt.
Conclusie 2: In de cruciale periode 2010 – 2011 is de besluitvorming inconsistent, niet transparant en daardoor onnavolgbaar en niet controleerbaar
Conclusie 3: De gemeente is onvoldoende in staat geweest strategische belangen te borgen
Conclusie 4. De raad is door het college onvoldoende in de gelegenheid gesteld invulling te geven aan zijn rollen, maar is hier zelf ook onvoldoende scherp op geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Farmerwood schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:19:
[...]

Zullen we dan beginnen met die koppelverkoop van woning en warmtenet? :P
Oh absoluut. Ik dacht dat het ondertussen overbodig was om dat duidelijk te maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
kabeltjekabel schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:17:
[...]

Gelukkig is het wel gekoppeld :P. Ik heb er geen verstand van en ben blij dat ik het niet vanaf scratch hoef uit te zoeken. Zou alleen fijn zijn als ze wat opties aan de koper voorleggen, uiteraard tegen een vergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
SquareOne schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:25:
[...]

Gelukkig is het wel gekoppeld :P. Ik heb er geen verstand van en ben blij dat ik het niet vanaf scratch hoef uit te zoeken. Zou alleen fijn zijn als ze wat opties aan de koper voorleggen, uiteraard tegen een vergoeding.
Precies. En nu doen ze dat totaal niet, waardoor onder de streep iedereen slechter af is. Zoals zo'n warmtepomp niet met koeling aanbieden; natuurlijk kan dat wel. Scheelt een paar grijpstuivers in aanschaf, maar groot comfort verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
witterholt schreef op maandag 9 november 2020 @ 20:35:
[...]

@Bladeslayer, bij deze een foto van de vloerverwarming hoe die destijds bij ons is gelegd.
[Afbeelding]
Mooi vakwerk, dat zie je niet heel veel meer in de bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
kabeltjekabel schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:26:
[...]

Precies. En nu doen ze dat totaal niet, waardoor onder de streep iedereen slechter af is. Zoals zo'n warmtepomp niet met koeling aanbieden; natuurlijk kan dat wel. Scheelt een paar grijpstuivers in aanschaf, maar groot comfort verschil.
Maar samengevat: zoiets is achteraf niet meer fatsoenlijk te regelen als de bouwer het niet aanbiedt? Toch nog maar eens kijken om alvast voorbereidingen te treffen voor een (toekomstige) airco op de slaapkamer (pal op zuid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:24:
[...]
Jij zit toch bij Nijmegen? Daar wordt / werd van gezegd dat je er gratis vanaf kunt. Maarja, je hebt waarschijnlijk al voor de aanleg betaald bij de aankoopprijs van het huis...

De rekenkamer van Nijmegen had trouwens ook een mooi rapport over die soap van dat warmtenet van Nijmegen-Noord; "Inconsistent, niet transparant, en daardoor onnavolgbaar en niet controleerbaar."
Documenten hier;
https://ris2.ibabs.eu/Rep...7d-465f-a4bc-ce6acaa419d1
Klopt. Waalsprong vallen wij onder. Je kan je inderdaad laten afsluiten. Daarvoor moesten mensen naar de rechter, maar dat kan inmiddels.
Maar de kosten van aanleg heb je sowieso betaald via je huis en alles ombouwen is ook duur.

En zoals al vaker aangehaald: Stadswarmte is duur, maar het werkt verder wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
SquareOne schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:29:
[...]

Maar samengevat: zoiets is achteraf niet meer fatsoenlijk te regelen als de bouwer het niet aanbiedt? Toch nog maar eens kijken om alvast voorbereidingen te treffen voor een (toekomstige) airco op de slaapkamer (pal op zuid).
Er zijn andere tweakers die daar meer van weten. Het is technische zeer zeker niet onmogelijk in ieder geval.

Met L/L wp (airco) kun je wel veel hogere koelvermogens halen en ook aan ontvochtiging doen.

[ Voor 9% gewijzigd door kabeltjekabel op 10-11-2020 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Farmerwood schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:29:
[...]

Klopt. Waalsprong vallen wij onder. Je kan je inderdaad laten afsluiten. Daarvoor moesten mensen naar de rechter, maar dat kan inmiddels.
Maar de kosten van aanleg heb je sowieso betaald via je huis en alles ombouwen is ook duur.

En zoals al vaker aangehaald: Stadswarmte is duur, maar het werkt verder wel prima.
In Brabant hadden ze zo'n geval, -waar de consumenten ook voor naar de rechter moesten- waar de aansluitkosten over 20 of 30 jaar ofzo verrekend werden. En na die termijn ging de monopolist gewoon door met innen >:)

Dat is Ennatuurlijk op z'n best;
https://www.ed.nl/eindhov...er-in-eindhoven~a3fa482b/
Bewoners van Meerhoven kwamen er achter dat ze niet alleen bij de bouw van de woningen rond de 3000 euro aansluitkosten hadden betaald, maar dat ze in het vastrecht dertig jaar lang ook nog eens rond de 150 euro per jaar betalen aan Ennatuurlijk.
Ofwel; €3000 lappen voor een aansluiting die je eigenlijk helemaal niet wilt (mooie aanbetaling richting warmtepomp die reeds op een andere aanwezige nutsvoorziening (E) kan) en vervolgens nog €4500 lappen over 30 jaar, lol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-05 07:05
Goh, alweer die stadsverwarmingsdiscussie. Misschien tijd voor een eigen topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-05 16:50

Bij ons stond het in de technische omschrijving als volgt: HOH dichtbij grote raampartijen 10cm, overig 15cm. Uiteindelijk heb ik bij de installateur het ontwerp van de vloerverwarming opgevraagd ook i.v.m. hoe de groepen precies lopen; daar staat dat de hele begane grondvloer uiteindelijk HOH 10 cm. is geworden. Als ik de maat neem van het raam van waardoor de door mij gemaakte foto is genomen en ik tel de slangen dan kom ik ook uit op 10 cm.; het raam is namelijk 60 cm. breed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
bbbrumbrum schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 13:15:
[...]

Je doet het vooral voor de efficientie Met hogere Ta kun je nog steeds het benodigde vermogen halen, kost je alleen een lagere COP en dus $$$

Voor koelen geld dit ook, misschien nog meer door de geringe dT tussen ruimte en vloer (ivm condens).
Hier zit nog een CV ketel in. De Ta beneden is weersafhankelijk (boven Opentherm gestuurd).
Ik monitor alle temperaturen constant.

De deltaT is heel hoog, dus dat zit wel goed. Vooralsnog stook ik met 0.35 m3 per gewogen graaddag.
Pagina: 1 ... 126 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2