Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 125 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.799.449 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:30

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Goede vraag. Ik zou het niet weten.
Wij hebben er ook maar 1 en ik vermoed dat de winst van warme lucht uit de badkamer verwaarloosbaar is, het lijkt mij beter al die vochtige lucht lekker naar buiten te pompen.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17-06 14:35
Zeker doen. Bij het douchen even de ventilatie aan kunnen zetten is wel heel prettig.Anders moet je naar beneden lopen om hem daar aan te zetten en daar kom je altijd achter als je net uitgekleed bent en dan loop je niet naar beneden met alle gevolgen van dien.

Indien mogelijk zou ik die schakelaar ook laten voorzien van een vochtsensor.

Dit heeft dus niets met wel of geen WTW te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Jackssonss schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 11:00:
Ik kreeg het volgende bericht van de kopersbegeleider:
In uw woning bevindt zich een wtw unit. Om deze te bedienen maakt u gebruik van de schakelaar welke aanwezig is in de woonkamer. We kregen van een aantal bewoners de vraag of het mogelijk is om nog een extra schakelaar in de badkamer te kunnen krijgen.

De kosten hiervoor bedragen €125,-, maar ik vraag me af wat hiervan het voordeel zou zijn. Is het zo dat als je bijvoorbeeld gaat douchen dat dan de warmte afgevoerd kan worden naar de WTW-unit en dat het daarom handig is een schakelaar in de badkamer te hebben?
Zou ik wel doen. Krijg je zo'n dingetje erbij.
Toch wel prettig om de WTW even wat hoger te zetten als je gaat douchen (of koken).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-x1SLa60BahJMjYv5LhAuOrhi0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ebeYRLsQ0xWSF9ZEa8tDyNfY.jpg?f=user_large

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17-06 14:35
Ik zou in de badkamer kiezen voor eentje met ingebouwde vochtsensor. Dat is nog wat duurder (het ding zelf kost 140 euro), maar die optie had ik graag gehad.

Ik ga hem zelf vervangen voor eentje met vochtsensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-05 13:54
Allemaal bedankt voor jullie snelle reacties! Dan ga ik dat inderdaad meenemen als optie.

Ik ga ook vragen of ze een optie hebben met ingebouwde vochtsensor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:57
Jackssonss schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 11:00:
Ik kreeg het volgende bericht van de kopersbegeleider:
In uw woning bevindt zich een wtw unit. Om deze te bedienen maakt u gebruik van de schakelaar welke aanwezig is in de woonkamer. We kregen van een aantal bewoners de vraag of het mogelijk is om nog een extra schakelaar in de badkamer te kunnen krijgen.

De kosten hiervoor bedragen €125,-, maar ik vraag me af wat hiervan het voordeel zou zijn. Is het zo dat als je bijvoorbeeld gaat douchen dat dan de warmte afgevoerd kan worden naar de WTW-unit en dat het daarom handig is een schakelaar in de badkamer te hebben?
Zou dat niet de schakelaar voor de balansventilatie zijn, zodat je de ventilatie op standje hoog kan zetten bij douchen?

Edit: spuit elf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
wortelsoft schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 11:24:
[...]

Zou dat niet de schakelaar voor de balansventilatie zijn, zodat je de ventilatie op standje hoog kan zetten bij douchen?

Edit: spuit elf
Dat lijkt me op basis van de vorige reacties inderdaad zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:42
Blihi schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 11:16:
Ik zou in de badkamer kiezen voor eentje met ingebouwde vochtsensor. Dat is nog wat duurder (het ding zelf kost 140 euro), maar die optie had ik graag gehad.

Da's een goed idee. Ik zou zelf niet zomaar 125 euro voor een extra schakelaar betalen: dat is vaak gewoon een afstandsbediening met magneet die je zelf voor een paar tientjes koopt en in twee minuten kan inleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-06 18:55
@Jackssonss vraag of het om een bedrade schakelaar gaat, of een RF geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
Pannencouque schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 12:17:
[...]
Da's een goed idee. Ik zou zelf niet zomaar 125 euro voor een extra schakelaar betalen: dat is vaak gewoon een afstandsbediening met magneet die je zelf voor een paar tientjes koopt en in twee minuten kan inleren.
mister_S schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 12:22:
@Jackssonss vraag of het om een bedrade schakelaar gaat, of een RF geval.
Bedankt allebei!

Men zegt dit:
Hiervoor moet in de unit een printplaat worden aangebracht welke connectie kan maken met de zogenoemde draadloze rf zender. De kosten hiervoor zijn 125 euro.

Het lijkt me dat ze de WTW-unit bedoelen hier met unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aprofet
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-06 21:17
Jackssonss schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 12:49:
[...]

[...]

Bedankt allebei!

Men zegt dit:
Hiervoor moet in de unit een printplaat worden aangebracht welke connectie kan maken met de zogenoemde draadloze rf zender. De kosten hiervoor zijn 125 euro.

Het lijkt me dat ze de WTW-unit bedoelen hier met unit.
Let erop dat je geen sigaar uit eigen doos koopt. Veel installaties hebben wellicht out of the box al deze functionaliteit. Wellicht koop je iets (vochtsensor) wat eigenlijk al aanwezig is in de WTW unit.

Ik zou denk ik eerst willen weten
A: welk apparaat (merk/type) gemonteerd wordt.
B: wat kost het om dit na oplevering alsnog zelf te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
@Jackssonss weet je wat ze gaan plaatsen? Voor de unit die wij krijgen, al is het nog steeds niet definitief, kostte printplaat + RF schakelaar ongeveer 100 euro online. Dan moet je het natuurlijk ook nog zelf plaatsen en werkend krijgen. Kun je net zo goed 125 betalen en het door de bouwer laten doen.
Wij krijgen een bedrade pulse schakelaar. Waarschijnlijk is dat makkelijker en goedkoper voor hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
mister_S schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 15:19:
@Jackssonss weet je wat ze gaan plaatsen? Voor de unit die wij krijgen, al is het nog steeds niet definitief, kostte printplaat + RF schakelaar ongeveer 100 euro online. Dan moet je het natuurlijk ook nog zelf plaatsen en werkend krijgen. Kun je net zo goed 125 betalen en het door de bouwer laten doen.
Wij krijgen een bedrade pulse schakelaar. Waarschijnlijk is dat makkelijker en goedkoper voor hun.
Er staat een rf schakelaar. Bedraad is trouwens duurder om uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-06 18:52
Jackssonss schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 11:18:
Allemaal bedankt voor jullie snelle reacties! Dan ga ik dat inderdaad meenemen als optie.

Ik ga ook vragen of ze een optie hebben met ingebouwde vochtsensor.
Die vochtsensor zit "waarschijnlijk" wel in jouw WTW. Zodra deze vocht detecteert dan gaat die harder afzuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Ik bedoelde welke wtw unit. Ik dacht ook dat een bedrade schakelaar duurder zou zijn, maar hier werd dat als optie aangeboden. Geen idee waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
@aprofet @mister_S @Wolly @lonehitman Iedereen bedankt voor de reacties weer!

Het is een Zehnder Stork. Het kan achteraf, maar dan moet er volgens de kopersbegeleider een printplaat ingezet worden.

[ Voor 12% gewijzigd door Jackssonss op 06-11-2020 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Nou lekker dan, gister nog zo blij met de melding over de eerste paal, kregen we vandaag een filmpje van de ontwikkelaar met wat minder prettig nieuws, dus maar een mail gestuurd dat we niet blij zijn.
Tijdens de inloopmiddag en ook door de makelaar werd altijd gemeld dat de oplevering van het project in september of oktober 2021 zou zijn.
Nu in dit filmpje horen we de tekst “Het is nu november, over ruim een jaar hopen we toch een heel eind op dreef te zijn”.

Dit vind alles behalve bemoedigend, er is ook altijd gezegd dat er geen vertraging is. Hoe zit het nou?
Oplevering rond december is hopeloos met alle feestdagen en de sluiting van aannemers, hier zou ik echt verdrietig van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-06 21:10

siemenz

Koetje

Mad-Matt schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 17:54:
Nou lekker dan, gister nog zo blij met de melding over de eerste paal, kregen we vandaag een filmpje van de ontwikkelaar met wat minder prettig nieuws, dus maar een mail gestuurd dat we niet blij zijn.

[...]
Ik denk dat het wel los loopt. Ze willen natuurlijk een slag om arm houden. De vraag is natuurlijk of we een strenge winter krijgen of niet

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 13-06 16:15
Blihi schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 11:16:

Wij hebben ook de optie met extra MV-schakelaar, maar ik ben ook vergeten om naar de vochtsensor te vragen. Al heb ik de moed al opgegeven dat de verkopersbegeleiding een dergelijk verzoek zou begrijpen. Gaan wij dus ook zo doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 13-06 16:15
Pannencouque schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 12:17:
[...]
Wij hebben gewoon een extra schakelaar vanuit de bouw besteld omdat er op moment van beslissen zoveel drukte heerste bij de kopersbegeleiding dat de vraag of 'er een extra schakelaar achteraf via RF aangesloten kan worden' vermoedelijk toch niet beantwoord zou worden. Op deze manier weten we zeker dat die mogelijkheid bestaat, en anders is het een opleverpunt en fixen ze het maar.

[Het adagio 'wat je zelf doet, is meestal beter' gaat naar mijn mening volledig op voor elektra in een nieuwbouwhuis omdat -in mijn ervaring- maar heel weinig mensen (in de bouw) elektriciteit echt begrijpen. Degenen die ermee moeten werken leren genoeg trucs om het veilig te doen en zo gaat het nog heel vaak goed.]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:30

Toppe

Oké ✅

[...]
Hoeveel werkbare dagen hebben ze? Wij houden er rekening mee dat het augustus 2022 wordt terwijl ze nu aangeven Februari 2022 met daar achter aan ‘en die datum staat vast want we hebben meer huizen te bouwen’.

Zolang ze niet het aantal werkbare dagen overschrijden kan je niets meer dan niet blij zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Toppe op 06-11-2020 19:14 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
@Jackssonss dan is 125 euro een mooie prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
Dat lijkt mij eigenlijk ook wel. Zou het, als je het zelf doet, echt goedkoper kunnen?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Oplevering in december valt reuze mee. Heb ik ook gehad, precies voor de kerstvakantie. Twee weekjes alle klusjes gedaan die ik zelf ging doen en daarna kwam de stukadoor al. Na 2 maandjes woonde ik er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Jackssonss schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 19:22:
[...]

Dat lijkt mij eigenlijk ook wel. Zou het, als je het zelf doet, echt goedkoper kunnen?!
Reken op 80-90 euro voor materiaal. Of het gemak en de garantie dat het moet werken je die paar tientjes extra waard is moet je helaas zelf beslissen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-05 22:03
Toppe schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 19:13:
[...]

Hoeveel werkbare dagen hebben ze? Wij houden er rekening mee dat het augustus 2022 wordt terwijl ze nu aangeven Februari 2022 met daar achter aan ‘en die datum staat vast want we hebben meer huizen te bouwen’.

Zolang ze niet het aantal werkbare dagen overschrijden kan je niets meer dan niet blij zijn.
Moeten zij jou geen 'boete' betalen voor iedere dag na de geplande opleveringsdatum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OEb-tepOt_D0eTDwus3ca5dnsas=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rbVCYGXCFwiA6t9dIxxBtIdQ.jpg?f=user_large

Hier valt het "iets" duurder uit 😢

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:42

[...]
Wat ga je bereiken met die mail dan? Ze gaan er heus niet sneller van bouwen.
Ik zou je adviseren om uit te gaan van het negatieve scenario. Bij onze zitten de palen al in de grond, en toch moeten ze in het allerslechtste geval (max. uitloop en twee keer strenge winter dus minder bouwdagen), eind Q2 2022 klaar zijn. Als het aan de bouwer ligt, leveren ze op in Q3 2021. Dat zou leuk zijn. Als je uitgaat van het negatieve, heb je ook niet zo veel om je druk om te maken (je hebt er toch geen invloed op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

hallom schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 19:55:
[...]

Moeten zij jou geen 'boete' betalen voor iedere dag na de geplande opleveringsdatum?
Er is geen opleverdatum, die komt 2 weken voor de overleverdatum definitief vast te staan.

Ze spreken een verwachting of prognose uit, maar daar kan je helemaal niets mee. Enige waar je iets mee kan is het aantal werkbare dagen: hoeveel zijn dat er volgens je overeenkomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
Source90 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 20:00:
[Afbeelding]

Hier 295 euro met als omschrijving:
De extra mv-bieding is een Hygro sensor van Zehnder of gelijkwaardig. Deze stuurt automatisch de ventilator aan op basis van de luchtvochtigheid. De sensor wordt geplaatst boven de lichtschakelaar van de badkamer op circa 1,5 meter hoogte.

Ik gok het er dus ook maar op dat de standaard vochtmeting in de MV al best goed werkt of dat ik anders wel zelf een extra bediening kan regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
Wow, dat is pittig. Wij krijgen waarschijnlijk ook een Zehnder, we moeten 155 betalen voor een bedrade schakelaar. Lijkt goedkoop dan. We worden dan wel weer met andere dingen genaaid uiteraard :D

Ik zie dat het zelfs 110 euro is.

[ Voor 10% gewijzigd door mister_S op 06-11-2020 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:26
Wat vinden jullie qua volgorde keuken/vloer plaatsen? Lees wisselende adviezen. Gaat om lijm pvc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:31

Sport_Life

Solvitur ambulando

mister_S schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 20:31:
Wow, dat is pittig. Wij krijgen waarschijnlijk ook een Zehnder, we moeten 155 betalen voor een bedrade schakelaar. Lijkt goedkoop dan. We worden dan wel weer met andere dingen genaaid uiteraard :D
Bij ons ook 140 euro voor zo'n plastice schakelaar. Volgens mij wordt zoiets nog gratis meegeleverd door de leverancier ook.

Net als met een extra WCD in de meterkast, wij ervoor betalen, buren die de optie niet kozen hadden 'm standaard 8)7

Maargoed wij profiteren dan weer van een flinke waardestijging, daar verdient die projectontwikkelaar niets (meer) aan O-) (gezien de prijzen in de nieuwe fases hebben ze onze woning break-even gebouwd lijkt het).

[ Voor 28% gewijzigd door Sport_Life op 06-11-2020 20:51 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Ik heb van de projectleider gehoord dat de WTW bijna barebones wordt geleverd, ik vroeg hem of het RF mogelijkheden had. Waarom ze bij ons kiezen voor bedraden is mij een raadsel, want ze moeten nu een kabel(tje) trekken van zolder naar badkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:34
Sport_Life schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 20:49:
[...]

Bij ons ook 140 euro voor zo'n plastice schakelaar. Volgens mij wordt zoiets nog gratis meegeleverd door de leverancier ook.

Net als met een extra WCD in de meterkast, wij ervoor betalen, buren die de optie niet kozen hadden 'm standaard 8)7

Maargoed wij profiteren dan weer van een flinke waardestijging, daar verdient die projectontwikkelaar niets (meer) aan O-) (gezien de prijzen in de nieuwe fases hebben ze onze woning break-even gebouwd lijkt het).
Ons project ook. Exact dezelfde woning in de nieuwe fase is ruim 30.000 duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-05 22:03
Toppe schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 20:23:
[...]

Er is geen opleverdatum, die komt 2 weken voor de overleverdatum definitief vast te staan.

Ze spreken een verwachting of prognose uit, maar daar kan je helemaal niets mee. Enige waar je iets mee kan is het aantal werkbare dagen: hoeveel zijn dat er volgens je overeenkomst?
Die hebben we nog niet. Gisteren pas eerste gesprek gehad met de makelaar over de woning, maar ze hadden toen nog niet alle documentatie gereed, zoals meerwerklijst en info over de warmtepomp etc. (bouwplan was laatst nog gewijzigd, vandaar) Naar verwachting zullen we die aankomende week krijgen, hebben we vanaf dat moment 1 week de tijd om erover na te denken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:22
[Afbeelding]

In mijn huidige huis heb ik een potentiaal vrije relais+esp8266 aangesloten op een vrije input van mijn wtw unit. Als je hier niet bekend mee bent klinkt het heel spannend, maar wat ik doe is 2 draden tegen elkaar houden zodat ze contact maken, met een relais (schakelaar) er tussen.

Nu kan ik hem via home assistant schakelen. Ik heb 2 temp/humid sensors, 1 in badkamer en 1 ergens anders, zodra het verschil in humid meer dan 10% is schakelt de relais aan zodat de wtw afzuiging op maximaal gaat. En weer terug naar stand 1 als het verschil weer binnen de 10% zit.

Aankomend jaar gaan we naar ons nieuwe huis, ik kijk dan even hoe en wat met die betreffende wtw installatie.

Misschien is het op wat voor jou, het zooitje te automatiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

hallom schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 21:09:
[...]

Die hebben we nog niet. Gisteren pas eerste gesprek gehad met de makelaar over de woning, maar ze hadden toen nog niet alle documentatie gereed, zoals meerwerklijst en info over de warmtepomp etc. (bouwplan was laatst nog gewijzigd, vandaar) Naar verwachting zullen we die aankomende week krijgen, hebben we vanaf dat moment 1 week de tijd om erover na te denken
Het aantal werkbare dagen komt pas kijken op het moment dat je de KAO ontvangt. Je kan daar verder niets aan wijzigen of onderhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lizard87
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 20:28
Bij onze communicatie ging het ook altijd over Q2 2021. Toen we de eerste planning/brief kregen en de eerste paal de grond in ging (mei 2020) ging het ook opeens over September of Oktober 2021. Dat is gewoon de foutmarge die ze voor zichzelf ook hanteren, want elke brief die nu komt wordt het bijgesteld. De tweede brief zei al juni, de laatste mei. Ik verwacht nog steeds dat ze in april, en misschien zelfs al in maart, klaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Vergeet ook niet dat de werkbare dagen vaak pas vanaf de bg vloer worden gerekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

siemenz schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 08:06:
Vergeet ook niet dat de werkbare dagen vaak pas vanaf de bg vloer worden gerekend!
De Ondernemer verbindt zich de woning binnen honderdvijfenzeventig werkbare werkdagen na de aanvang van de bouw van de woning geheel voor bewoning gereed aan de Verkrijger op te leveren in de zin van artikel 11 lid 4 van de Algemene Voorwaarden.
quote: Artikel 11 lid 4
Onder datum van oplevering van de woning wordt in de aannemingsovereenkomst verstaan de datum, waarop de Verkrijger, nadat rapport van eventuele tekortkomingen is opgemaakt en door of namens beide partijen is getekend, de sleutels van de woning in ontvangst heeft genomen.
De datum van oplevering moet door de Ondernemer ten minste veertien (14) dagen tevoren schriftelijk aan de Verkrijger worden meegedeeld.
Tevens moet ik 5% betalen bij aanvang bouw. Of te wel, zodra ik de eerste betaling heb gedaan gaan de dagen gewoon lopen hoor :)

[ Voor 26% gewijzigd door Toppe op 07-11-2020 08:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rkie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-03 13:47
Tot vorige jaar was het bij leggen van de begane grond vloer. Dit is vanaf 2020 gewijzigd in de voorwaarde van woningbouw en swk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
mister_S schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 19:28:
[...]

Reken op 80-90 euro voor materiaal. Of het gemak en de garantie dat het moet werken je die paar tientjes extra waard is moet je helaas zelf beslissen :)
Ja, inderdaad. Was ook een retorische vraag.
[Afbeelding]

Complete willekeur, die prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-06 17:58
hallom schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 19:55:
[...]

Nee, er is nog niks gepland.
Berichtgevingen uit het verleden staan niet garant voor de toekomst.
De onzekerheid vanwege Corona dwingt aannemers tot voorzichtigheid over opleverdata simpelweg omdat bij weer een volgende lockdown (zelfs alleen al in omliggende landen) er gewoonweg ellenlange wachttijden op materialen en onzekerheden over personeel zijn.
Dat TS niet blij is is begrijpelijk maar de voor de aannemer/ projectontwikkelaar heb ik in deze meer begrip.

[ Voor 7% gewijzigd door D.deJong op 07-11-2020 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-05 10:23
Toppe schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 08:24:
Tevens moet ik 5% betalen bij aanvang bouw. Of te wel, zodra ik de eerste betaling heb gedaan gaan de dagen gewoon lopen hoor :)
Ik verstuur mijn eerste termijn ook wel eens later aan de kopers dan dat de ‘bouw’ (dus exclusief bouwrijp maken en Bouwplaatsinrichting) daadwerkelijk gestart is als dat extra werkbare werkdagen oplevert })

Kijk je KAO goed na wat leidend is voor de start van de wwd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

De Rikster schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 10:10:
[...]

Ik verstuur mijn eerste termijn ook wel eens later aan de kopers dan dat de ‘bouw’ (dus exclusief bouwrijp maken en Bouwplaatsinrichting) daadwerkelijk gestart is als dat extra werkbare werkdagen oplevert })

Kijk je KAO goed na wat leidend is voor de start van de wwd..
De bouw van de woning is nog niet begonnen. De Ondernemer zal binnen acht (8) dagen na de aanvang daarvan de aanvangsdatum van de in lid 1 van dit artikel genoemde termijn schriftelijk aan de Verkrijger mededelen. Deze schriftelijke mededeling zal geschieden hetzij, indien van toepassing, middels facturering van de desbetreffende termijn van de aanneemsom hetzij middels een andere schriftelijke mededeling.
Zodra ze beginnen moeten de het binnen 8 dagen melden.

Anyhow, het hangt ook per aannemer af. Zo is die van ons vrij makkelijk en duidelijk. Leveren ze niet in Februari op dan loopt het volgend project vertraging op en dat kunnen ze zich niet veroorloven.

Wij mogen ook gewoon de bouw op lopen zometeen. Ook daar zijn ze ook duidelijk in: De klant betaald de aannemer, niet anders om :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De Rikster
Toppe schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 10:19:
Anyhow, het hangt ook per aannemer af. Zo is die van ons vrij makkelijk en duidelijk. Leveren ze niet in Februari op dan loopt het volgend project vertraging op en dat kunnen ze zich niet veroorloven.
Dat is jullie naar de mond praten, geen enkele aannemer kan nu al een woningbouwproject voor februari volgend jaar definitief inplannen.
Wij mogen ook gewoon de bouw op lopen zometeen. Ook daar zijn ze ook duidelijk in: De klant betaald de aannemer, niet anders om :)
Dat is heel attent maar ook heel erg dom van die aannemer. Dat heeft namelijk niks te maken met wie betaalt maar met veiligheid en aansprakelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

De Rikster schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 10:44:
[...]

Dat is jullie naar de mond praten, geen enkele aannemer kan nu al een woningbouwproject voor februari volgend jaar definitief inplannen.

[...]

Dat is heel attent maar ook heel erg dom van die aannemer. Dat heeft namelijk niks te maken met wie betaalt maar met veiligheid en aansprakelijkheid.
Eerste ben ik niet helemaal met je eens. We weten nu al dat eerste week november 2021 de woning er op gezet gaat worden. Ze hebben ook al een deel van de woningen verplaatst naar 2022 voor het bouwen, omdat ze het anders niet gaan redden. Deze aannemer doet voornamelijk particulieren bouw en daarom dat ze ook zo’n strakke planning hebben. Volgens de makelaar is januari ook heel goed mogelijk, maar hoe dan ook houden we rekening met april/mei :)

We zullen gaan zien hoever deze planning wel of niet klopt maar gezien de reputatie van de aannemer maken we ons weinig zorgen :)

Wat betreft de veiligheid en aansprakelijkheid: bezoek gaat altijd onder begeleiding van de voorman. Dus dat we niet altijd de hele woning kunnen bekijken is logisch. Overigens zullen we ook niet heel vaak kunnen gaan kijken want we zijn wel 4 uur onderweg om ‘even’ te gaan kijken.

[ Voor 11% gewijzigd door Toppe op 07-11-2020 10:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De Rikster
Eerste ben ik niet helemaal met je eens.
Dat hoeft ook niet, probeer je alleen te behoeden voor te hoge verwachtingen op basis van de 20 jaar dat ik in de aannemerij rondloop.
We weten nu al dat eerste week november 2021 de woning er op gezet gaat worden.
Dat is geen zekerheid, kan ik je nu al op een briefje meegeven. De intentie is er ongetwijfeld, de voorbereiding waarschijnlijk ook maar er kan nog een hoop gebeuren in een jaar.
Ze hebben ook al een deel van de woningen verplaatst naar 2022 voor het bouwen, omdat ze het anders niet gaan redden.
Dat is niet vreemd, langzamer wordt het altijd sneller vrijwel nooit.
Deze aannemer doet voornamelijk particulieren bouw en daarom dat ze ook zo’n strakke planning hebben.
Ik help het je hopen.
Volgens de makelaar is januari ook heel goed mogelijk
Vergeet je makelaar, die heeft de kennis en het inzicht niet om hier iets zinnigs over te zeggen tenzij hij de informatie van de aannemer krijgt (en dat gebeurt in 99 van de 100 gevallen niet).
, maar hoe dan ook houden we rekening met april/mei :)

We zullen gaan zien hoever deze planning wel of niet klopt maar gezien de reputatie van de aannemer maken we ons weinig zorgen :)
Wat betreft de veiligheid en aansprakelijkheid: bezoek gaat altijd onder begeleiding van de voorman.
Dat is al heel wat anders dan “we mogen zo de bouw oplopen” ;).

[ Voor 3% gewijzigd door De Rikster op 07-11-2020 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

@De Rikster We gaan het zien. Gezien de reputatie van de aannemer maken we ons geen zorgen.

Enige datums die belangrijk zijn is notaris en start bouw. Eerste verwacht ik ergens februari/maart en start bouw staat nergens. Afwachten en daarna zien we wel verder.

[ Voor 48% gewijzigd door Toppe op 07-11-2020 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poosie
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-10-2022
[Afbeelding]

Je kan zo'n ding achteraf heel goed zelf bij de groothandel bestellen. Het installeren / connecten (mits niet bedraad) is een klusje van niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie93
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-06 18:20
poosie schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 12:11:
[...]

Je kan zo'n ding achteraf heel goed zelf bij de groothandel bestellen. Het installeren / connecten (mits niet bedraad) is een klusje van niks.
Bij ons staat dit in de koperskeuzelijst. Wij hebben hier niet voor gekozen. Maar begrijp ik uit de eerdere reacties goed dat dit prima achteraf kan worden aangeschaft?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WWSChuAmz2wt0hDR9rrqsV-YfFk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XdfgxvJ90RF5W1Ws4nmMWUTE.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Japie93 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 12:17:
[...]

Bij ons staat dit in de koperskeuzelijst. Wij hebben hier niet voor gekozen. Maar begrijp ik uit de eerdere reacties goed dat dit prima achteraf kan worden aangeschaft?

[Afbeelding]
Tuurlijk, alleen hoeft het niet altijd voordeliger te zijn.
Al bekend welk model je hebt? Kan wel even kijken wat mijn inkoop zou zijn voor je :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie93
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-06 18:20
Toppe schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 12:19:
[...]

Tuurlijk, alleen hoeft het niet altijd voordeliger te zijn.
Al bekend welk model je hebt? Kan wel even kijken wat mijn inkoop zou zijn voor je :+
Dank voor je reactie. We weten nog niet welk model we krijgen. Ik zal eens informeren bij de verkoopbegeleider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Bedankt voor de reacties, niets anders doen dan keurig wachten op de oplevering.

Hoe hebben jullie dat gedaan met jullie huidige woning? Wanneer te koop zetten en hoeveel tijd tot overdracht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:27
hallom schreef op woensdag 4 november 2020 @ 19:04:
[...]

Ah ja, nice, geen regendouche dus? :P

En hoe zit het met het lawaai? Die dingen kunnen aardig wat dB produceren toch?
Van mijn Daikin hoor ik de binnen-unit alleen een beetje als ik in de technische ruimte sta. De ventilatie met WTW maakt meer herrie. Als de buiten-unit hard aan het werk is kun je direct ervoor nog gewoon een gesprek voeren. Kleding die gaat wapperen door de luchtstroom maakt net zoveel herrie.
JackBol schreef op woensdag 4 november 2020 @ 23:19:
[...]

Maar wel met een koof in je kakelverse nieuwbouwhuis....
Ik had in beide hoeken van de trap toch al een lepehoek zitten voor diverse leidingen (water, verwarming, ventilatie, afvoer).
kabeltjekabel schreef op woensdag 4 november 2020 @ 23:30:
[...]
Was laatst hier in dit topic iemand waarbij de aannemer het allemaal dichtgetimmerd had en toen het puntje bij 't paaltje kwam hadden ze de hele WTW niet aangebracht.
Inderdaad, dinsdag komt de aannemer langs om 'de puntjes van loodgieter werk en WTW te bekijken en te bespreken' . . . Ik ben benieuwd.
Blihi schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 08:27:
[...]
Voor de aannemer is het vervelend dat die bedrijven niets coordineren. Er komen dus steeds andere bedrijven om te graven, kabels te trekken etc. Helemaal ongecoordineerd. Zo kan het gebeuren dat de ene dag KPN een gat graaft om een glasvezel naar de woning te leggen (maar nog niet in de woning), een dag later Ziggo datzelfde komt doen (en de glasvezel kapot maakt) zodat een week later KPN weer terug komt en begint te graven.... En dat allemaal zonder dat de uitvoerder het weet.
Zo herkenbaar dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
Voor degenen met een nieuwbouwhuis met parkeerplaats op gemeenschappelijk afgesloten terrein; laten jullie een laadpaal installeren bij de parkeerplaats voor een EV?

Ik heb zelf (op dit moment) geen auto, maar dat zou in de toekomst anders kunnen zijn en dan is een EV een reëel scenario.

Hier zijn de volgende kosten mee gemoeid:
1. Voorziening voor laadpaal electrische auto (€850,-):
Hierbij wordt vanuit de meterkast een mantelbuis naar de achtergevel gebracht. Deze wordt voorzien van een grondkabel 4 x 6 mm2 die naar de buitenberging wordt gebracht. In de buitenberging en meterkast wordt deze afgewerkt in een doos. Excl. aanpassing groepenkast in de meterkast.
2. Voorziening laadpaal vanuit berging verlengen naar parkeerplaats (€880,-):
Hierbij wordt vanuit de berging een mantelbuis naar de parkeerplaats gebracht. Deze wordt voorzien van een grondkabel 4 x 6mm2. In de buitenberging zal deze kabel ongemonteerd zichtbaar zijn . Bij uw parkeerplaats ligt deze onder de bestrating onafgemonteerd.

In eerste instantie heb ik deze opties niet meegenomen, maar nu begin ik toch weer te twijfelen. Achteraf zou dit moeilijker te realiseren zijn omdat voor het leggen van een grondkabel naar de parkeerplaats toestemming van de VvE nodig is voor het openbreken van de bestrating (en dat is waarschijnlijk ook erg prijzig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFox91
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:10
@Jackssonss Ik heb er niet voor gekozen. Ik heb zelf al een benzine auto en ik weet niet hoe lang het gaat duren voordat ik een elektrische auto heb (en of ik er dan nog woon) Daarnaast vermoed ik dat de openbare oplaadpalen ook hard gaan toenemen wanneer benzine auto's daadwerkelijk niet meer mogen in 2030. Ik weet ook niet of de waarde van het huis toeneemt met de kosten.

Wellicht dat het t.z.t. mogelijk is om de mantelbuis te gebruiken van de berging van de buren naar de parkeerplaats en daar 2 grondkabels in te stoppen. Mijn berging zit tegen die van de buren aan en vanaf daar moet je dan nog naar je meterkast zien te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:02
FastFox91 schreef op zondag 8 november 2020 @ 10:29:
@Jackssonss Ik heb er niet voor gekozen. Ik heb zelf al een benzine auto en ik weet niet hoe lang het gaat duren voordat ik een elektrische auto heb (en of ik er dan nog woon) Daarnaast vermoed ik dat de openbare oplaadpalen ook hard gaan toenemen wanneer benzine auto's daadwerkelijk niet meer mogen in 2030. Ik weet ook niet of de waarde van het huis toeneemt met de kosten.

Wellicht dat het t.z.t. mogelijk is om de mantelbuis te gebruiken van de berging van de buren naar de parkeerplaats en daar 2 grondkabels in te stoppen. Mijn berging zit tegen die van de buren aan en vanaf daar moet je dan nog naar je meterkast zien te komen.
Je bedoelt dat je van de mantelbuis die je buren wel hebben betaald gebruik wilt maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
FastFox91 schreef op zondag 8 november 2020 @ 10:29:

Ik had dezelfde overwegingen, m.u.v. delen met de buren. Ik kan ook alleen de mantelbuis naar de parkeerplaats laten aanleggen voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Jackssonss schreef op zondag 8 november 2020 @ 09:46:
Voor degenen met een nieuwbouwhuis met parkeerplaats op gemeenschappelijk afgesloten terrein; laten jullie een laadpaal installeren bij de parkeerplaats voor een EV?

Ik heb zelf (op dit moment) geen auto, maar dat zou in de toekomst anders kunnen zijn en dan is een EV een reëel scenario.

Hierbij wordt vanuit de meterkast een mantelbuis naar de achtergevel gebracht. Deze wordt voorzien van een grondkabel 4 x 6 mm2 die naar de buitenberging wordt gebracht. In de buitenberging en meterkast wordt deze afgewerkt in een doos. Excl. aanpassing groepenkast in de meterkast.
Hierbij wordt vanuit de berging een mantelbuis naar de parkeerplaats gebracht. Deze wordt voorzien van een grondkabel 4 x 6mm2. In de buitenberging zal deze kabel ongemonteerd zichtbaar zijn . Bij uw parkeerplaats ligt deze onder de bestrating onafgemonteerd.

In eerste instantie heb ik deze opties niet meegenomen, maar nu begin ik toch weer te twijfelen. Achteraf zou dit moeilijker te realiseren zijn omdat voor het leggen van een grondkabel naar de parkeerplaats toestemming van de VvE nodig is voor het openbreken van de bestrating (en dat is waarschijnlijk ook erg prijzig).
Ik had de optie niet vanuit de bouw dus ik laat het achteraf doen.

De meterkast grenst aan de buitengevel dus ik ga na oplevering een leiding (laten) trekken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Jackssonss schreef op zondag 8 november 2020 @ 09:46:

Ligt eraan wie hem achteraf betaalt. Als je een lease auto hebt, kan je vaak de laadpaal meeleasen. Dan is dit meestal voordeliger dan zelf laten aanleggen, aangezien het alleen leasebudget kost en geen bijtelling. Als je later privé een EV wil rijden, dan zou ik hem van te voren aanleggen. Dit is waarschijnlijk goedkoper dan achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
Ik zou het wel willen heb nu een elektrische auto, de makelaar wist alleen niet wat de opties waren. De parkeerplaat op het "binnenplein" wordt een soort parkeergarage. Met een parkeerdek voor de gezinswoningen en daaronder parkeergarage voor appartementen. Hoe ze dat dan gaan doen is mij nog onduidelijk. Het is in ieder geval wel een plicht vanuit bouwbesluit om een mogelijkheid te bieden.

Het voordeel van een eigen paal, is dat je afhankelijk van het type auto meer laadvermogen hebt, je altijd een laadplek hebt en je dus handige functies als voorverwarmen of voorkoelen kunt gebruiken en het overschot van de zonnepanelen kan in die accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
Z___Z schreef op zondag 8 november 2020 @ 11:00:
[...]

Ligt eraan wie hem achteraf betaalt. Als je een lease auto hebt, kan je vaak de laadpaal meeleasen. Dan is dit meestal voordeliger dan zelf laten aanleggen, aangezien het alleen leasebudget kost en geen bijtelling. Als je later privé een EV wil rijden, dan zou ik hem van te voren aanleggen. Dit is waarschijnlijk goedkoper dan achteraf.
Het zou om een privé-auto gaan. Ik denk inderdaad dat nu aan laten leggen goedkoper zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
@Jackssonss laat een loze leiding leggen van 25mm of een mantelbuis. Bekabeld is te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
mister_S schreef op zondag 8 november 2020 @ 11:19:
@Jackssonss laat een loze leiding leggen van 25mm of een mantelbuis. Bekabeld is te duur.
Bedoel je vanuit de meterkast naar de berging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
@Jackssonss Ik heb je post verkeerd gelezen, het gaat dus eerst naar de berging en vanuit daar naar de parkeerplaats. Ruim 1700 euro is absurd duur. Trekken ze geen buis van de meterkast naar de parkeerplaats? En voor dat geld krijg je niet eens een extra groep.

[ Voor 14% gewijzigd door mister_S op 08-11-2020 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:11
wortelsoft schreef op zondag 8 november 2020 @ 11:11:
De parkeerplaat op het "binnenplein" wordt een soort parkeergarage. Met een parkeerdek voor de gezinswoningen en daaronder parkeergarage voor appartementen.
Gaat die garage ondergronds worden?
Dan hoop ik voor je dat ze opschieten, want er wordt al driftig over gesproken dat straks in de ondergrondse geen laadvoorzieningen meer mogen ivm brand gevaar en zeer moeilijk te blussen en te bereiken.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
mister_S schreef op zondag 8 november 2020 @ 11:22:
@Jackssonss Ik heb je post verkeerd gelezen, het gaat dus eerst naar de berging en vanuit daar naar de parkeerplaats. Ruim 1700 euro is absurd duur. Trekken ze geen buis van de meterkast naar de parkeerplaats? En voor dat geld krijg je niet eens een extra groep.
Inderdaad, eerst naar de berging. Daarna naar de parkeerplaats. Rechtstreeks kan blijkbaar niet. Het is veel geld, inderdaad, en ik heb al een loze leiding laten leggen naar de berging (voor een access point), maar vooral de mantelbuis vanuit de berging naar de parkeerplaats lijkt me achteraf moeilijk/duurder te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Loze leiding van 25mm naar berging en vanuit daar een loze leiding van 25mm naar parkeerplaats geen optie? Bij ons was er geen 25mm optie, standaard is het 19mm, maar bij navraag deden ze hier niet moeilijk over voor een tientje extra.
Achteraf straat laten openbreken om je kabel te trekken zal inderdaad niet goedkoop zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door mister_S op 08-11-2020 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
mister_S schreef op zondag 8 november 2020 @ 11:35:
Loze leiding van 25mm naar berging en vanuit daar een loze leiding van 25mm naar parkeerplaats geen optie? Bij ons was er geen 25mm optie, standaard is het 19mm, maar bij navraag deden ze hier niet moeilijk over voor een tientje extra.
Achteraf straat laten openbreken om je kabel te trekken zal inderdaad niet goedkoop zijn.
Goed punt. Zal ik navragen. Een loze leiding naar de parkeerplaats is niet mogelijk, is eerder al aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
wortelsoft schreef op zondag 8 november 2020 @ 11:11:
Ik zou het wel willen heb nu een elektrische auto, de makelaar wist alleen niet wat de opties waren. De parkeerplaat op het "binnenplein" wordt een soort parkeergarage. Met een parkeerdek voor de gezinswoningen en daaronder parkeergarage voor appartementen. Hoe ze dat dan gaan doen is mij nog onduidelijk. Het is in ieder geval wel een plicht vanuit bouwbesluit om een mogelijkheid te bieden.

Het voordeel van een eigen paal, is dat je afhankelijk van het type auto meer laadvermogen hebt, je altijd een laadplek hebt en je dus handige functies als voorverwarmen of voorkoelen kunt gebruiken en het overschot van de zonnepanelen kan in die accu.
Een eigen laadpaal kan natuurlijk ook over de electra aansluiting van de vve lopen, dan heb je geen saldering van je eigen panelen.

Voor de bouwer welicht makkelijker dan vanuit elk woonhuis een kabel de parkeergarage in te leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Jackssonss schreef op zondag 8 november 2020 @ 11:41:
[...]

Goed punt. Zal ik navragen. Een loze leiding naar de parkeerplaats is niet mogelijk, is eerder al aangegeven.
Waarom niet? Is het je eigen grond?

Als dat mijn eigen grond zou zijn dan zou ik dat niet eens ter discussie stellen. Jij wil een mantelbuis van de meterkast naar locatie x op jouw eigen grond. Punt uit. Ze regelen het maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
Annuk schreef op zondag 8 november 2020 @ 11:25:
[...]

Dan hoop ik voor je dat ze opschieten, want er wordt al driftig over gesproken dat straks in de ondergrondse geen laadvoorzieningen meer mogen ivm brand gevaar en zeer moeilijk te blussen en te bereiken.
Ik denk semi ondergronds, naar ik denk dat het wel mee gaat vallen, er staan geen woningen bovenop die constructie, mijn auto zou trouwens buiten komen te staan. Het belangrijkste is trouwens is dat de laadvoorziening goed wordt aangelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
BFmango schreef op zondag 8 november 2020 @ 12:02:
[...]

Waarom niet? Is het je eigen grond?

Als dat mijn eigen grond zou zijn dan zou ik dat niet eens ter discussie stellen. Jij wil een mantelbuis van de meterkast naar locatie x op jouw eigen grond. Punt uit. Ze regelen het maar.
Het betreft een parkeerplaats op gemeenschappelijk terrein. Het werk wordt uitgevoerd door een andere aannemer en die biedt alleen deze optie aan.

[ Voor 9% gewijzigd door Jackssonss op 08-11-2020 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Jackssonss schreef op zondag 8 november 2020 @ 12:04:
[...]

Het betreft een parkeerplaats op gemeenschappelijk terrein.
Dan heb je pech als ze niet willen meewerken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
Wolly schreef op zondag 8 november 2020 @ 11:59:
[...]

Een eigen laadpaal kan natuurlijk ook over de electra aansluiting van de vve lopen, dan heb je geen saldering van je eigen panelen.

Voor de bouwer welicht makkelijker dan vanuit elk woonhuis een kabel de parkeergarage in te leiden.
Dat zou ook kunnen, ik zou het jammer vinden, maar meer ook niet. Een andere woning had een openbare parkeerplaats voor de deur daar zou ik nog zelf een oplossing voor kunnen maken, maar geen vrij uitzicht en tuin op oosten i.p.v. westen met lichte draai richting zuiden. Toch maar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16-06 19:52
Is er iemand met goed inzicht in kleur? We willen twee dakkapellen, met zinken wangen. Dit willen we uiteraard ongeveer matchen met de rest van het huis en dan vooral de kozijnen. Die zijn overal in de kleur combinatie grijs-wit (RAL 9002) aan de buitenkant en draaiende delen in een antraciet (7043). We krijgen dezelfde wit/grijs/beige/bruine baksteenmix als @Farmerwood in de rest van het huis.

De dakkapellen fabrikant kan leveren: RAL 9001 (creme wit), 9003 (signaal wit) en 9010 (zuiver wit), voor de buitendelen kozijnen en boeidelen/beplating van de dakkapel. Voor de draaiende delen van de kozijnen kunnen ze 7016 leveren.

De dakkapellen worden 2m breed en 1,75m hoog. Ze komen op een hoog (59 graden) pannendak op de tweede verdieping. De dakpannen zijn bij benadering 7016. Dus de antraciet kleur voor de kozijnen in de dakkapellen maak ik me niet zo'n zorgen om, 7016 lijkt me prima. Maar het wit zou wel eens kunnen vloeken met de kozijnen, als je 9010 of 9003 neemt. Ik dacht zelf om dan 9010 te nemen, een gebroken wit, en maar te hopen dat het niet 'te wit' wordt tav de grijswitte 9002 kozijnen. Wat denken jullie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Jackssonss schreef op zondag 8 november 2020 @ 12:04:
[...]

Het betreft een parkeerplaats op gemeenschappelijk terrein. Het werk wordt uitgevoerd door een andere aannemer en die biedt alleen deze optie aan.
Ik zou het laten aanleggen. Die €1700 kan nu mee in je hypotheek en als je het later wilt doen heb je echt wel een probleem want een aannemer trekt geen openbare grond open zonder vergunning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:59
Dit. Zeker naar de toekomst lijkt dit een no brainer. Later de openbare ruimte op trekken voor een leiding gaat de gemeente niet leuk vinden. Dus nu doen. Let wel op dat je straks niet allemaal huilende buren krijgt die bij jou willen laden omdat zijn erg veel kosten moeten maken voor een paal op hun parkeerplek 😉

Maakt straks ook je huis irt de buren ook veel meer waard als je een privé laadvoorziening hebt.
JackBol schreef op zondag 8 november 2020 @ 12:57:
[...]

Ik zou het laten aanleggen. Die €1700 kan nu mee in je hypotheek en als je het later wilt doen heb je echt wel een probleem want een aannemer trekt geen openbare grond open zonder vergunning.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:02
Annuk schreef op zondag 8 november 2020 @ 11:25:
[...]

Zal aan mij liggen, maar dan moet je dus niet een ondergrondse laadpaal willen, eh?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
[...]

Dat ben ik met je eens.
caspervc schreef op zondag 8 november 2020 @ 13:07:
Dit. Zeker naar de toekomst lijkt dit een no brainer. Later de openbare ruimte op trekken voor een leiding gaat de gemeente niet leuk vinden. Dus nu doen. Let wel op dat je straks niet allemaal huilende buren krijgt die bij jou willen laden omdat zijn erg veel kosten moeten maken voor een paal op hun parkeerplek 😉

Maakt straks ook je huis irt de buren ook veel meer waard als je een privé laadvoorziening hebt.

[...]
Haha, zou kunnen, inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFox91
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:10
Deleon78 schreef op zondag 8 november 2020 @ 10:34:
[...]

Je bedoelt dat je van de mantelbuis die je buren wel hebben betaald gebruik wilt maken?
Ja, natuurlijk tegen betaling. Geen idee of het mogelijk is hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
[...]

VVE grond is dan ook geen openbare grond, maar mondeling terrein. Zolang je buren er niet over klagen kan je een laadpaal boer natuurlijk gewoon laten graven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Deleon78 schreef op zondag 8 november 2020 @ 13:33:
[...]

Zal aan mij liggen, maar dan moet je dus niet een ondergrondse laadpaal willen, eh?!
Dat dus sowieso moet je niet willen, en het wordt vermoedelijk zelfs verboden.
Men heeft het zelfs over om voor de overdekte parkeerplaatsen een algeheel verbod voor laadpalen, muv de particuliere ruimte, oftewel onder je eigen carport.

Er zijn namelijk al redelijk wat branden geweest in binnen en buitenland waarbij laadpalen en/of EV's in brand vlogen, met als gevolg aantasting van de gebouw structuur waardoor een deel of het gehele gebouw als verboden gebied werd gekenmerkt.
Tevens is het voor het brw-personeel levensgevaarlijk om die branden te blussen ivm de extreme hitte en de enorme hoge concentratie gevaarlijke stoffen die vrijkomen bij een EV brand, en daarbij ook nog het gevaar dat je denkt dat het uit is een dat het weer oplaait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 22:14
Annuk schreef op zondag 8 november 2020 @ 18:03:
[...]

Dat dus sowieso moet je niet willen, en het wordt vermoedelijk zelfs verboden.
Men heeft het zelfs over om voor de overdekte parkeerplaatsen een algeheel verbod voor laadpalen, muv de particuliere ruimte, oftewel onder je eigen carport.

Er zijn namelijk al redelijk wat branden geweest in binnen en buitenland waarbij laadpalen en/of EV's in brand vlogen, met als gevolg aantasting van de gebouw structuur waardoor een deel of het gehele gebouw als verboden gebied werd gekenmerkt.
Tevens is het voor het brw-personeel levensgevaarlijk om die branden te blussen ivm de extreme hitte en de enorme hoge concentratie gevaarlijke stoffen die vrijkomen bij een EV brand, en daarbij ook nog het gevaar dat je denkt dat het uit is een dat het weer oplaait.
Echt? Ik heb juist cijfers gezien dat EV auto's juist minder snel in brand vliegen ivm brandstof auto's. En een autobrand in een parkeergarage is sowieso iets wat je niet wil, wat ik daarvan heb gehoord maakt het ook weinig verschil wat voor auto het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
kepler schreef op zondag 8 november 2020 @ 18:23:
[...]

Echt? Ik heb juist cijfers gezien dat EV auto's juist minder snel in brand vliegen ivm brandstof auto's. En een autobrand in een parkeergarage is sowieso iets wat je niet wil, wat ik daarvan heb gehoord maakt het ook weinig verschil wat voor auto het is.
EV's kunnen al vrij snel ontbranden als het accupakket een tikje heeft gehad en dan al helemaal icm hitte, dan gaat het nog sneller.
Tevens branden de accupakketten veel intenser en heter dan een fossiele brandstof auto ooit zal kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Vraagje, ik ga mijn nieuwbouwhuis zo meteen met 60% hypotheek en de rest cash financieren.

Wanneer de hypotheek passeert, gaat dan alles in het bouwdepot (dus ook mijn cash) of alleen de hypothecaire lening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

JackBol schreef op zondag 8 november 2020 @ 19:02:
Vraagje, ik ga mijn nieuwbouwhuis zo meteen met 60% hypotheek en de rest cash financieren.

Wanneer de hypotheek passeert, gaat dan alles in het bouwdepot (dus ook mijn cash) of alleen de hypothecaire lening?
Ook je cash

De hypotheek verstrekker wilt weten of er voldoende geld klaar staat om het huis af te bouwen. Anders hebben zij het recht van hypotheek op een niet afgebouwd huis waarvan de andere helft onder het retentierecht van de aannemer valt. Retentierecht prevaleert boven het recht van hypotheek dus dat wil de bank zeker niet !

[ Voor 7% gewijzigd door siemenz op 08-11-2020 23:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrs.Koifim
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 16-06 10:33
JackBol schreef op zondag 8 november 2020 @ 19:02:

Ligt eraan wat je hebt afgesproken met de geldverstrekker denk ik.. Wij hebben het gebruikt om de grondsom af te rekenen bij de notaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Mrs.Koifim schreef op zondag 8 november 2020 @ 19:52:
[...]

Ligt eraan wat je hebt afgesproken met de geldverstrekker denk ik.. Wij hebben het gebruikt om de grondsom af te rekenen bij de notaris.
Eh, dat is dus hetzelfde. Het is niet “ wat je maar afgesproken hebt “. Die hypotheek verstrekker gaat jou echt geen lening geven als je niet weet of je de andere helft van het onderpand wel gaat betalen aan de aannemer. Dat cash stuk zal dus als eerste uitgegeven moeten worden (zoals bij jou) of in een depot moeten komen.

@JackBol eigen geld eerst! Dat speelt pas later je rente component en je vermogensrendementsheffingsaanslag (Top scrabble woord) wordt wat gezelliger

[ Voor 21% gewijzigd door siemenz op 08-11-2020 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Z___Z schreef op zondag 8 november 2020 @ 15:44:
[...]

VVE grond is dan ook geen openbare grond, maar mondeling terrein. Zolang je buren er niet over klagen kan je een laadpaal boer natuurlijk gewoon laten graven.
Bij een mandelig terrein zal je toch echt eerst toestemming moeten vragen aan de vereniging die het beheert alvorens je werkzaamheden gaat uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Laatst online: 17-06 13:47
Onze nieuwe buren hebben de eerste badkamer offerte binnengekregen (onze nog onderweg) wat mij versteld deed staan.

€5.000 aan extra materialen bovenop het standaard sanitair (stelpost €1500) (bad, douchewand, meubel, spiegel) waar ze €5.000 aan installatiekosten voor rekenen en €2.000 voor aanpassen van het standaard leidingwerk, terwijl er geen leiding verplaatst hoeft te worden 8)7

Inclusief de aanpassing van de tegels komt het totaal bedrag uit op een ruime €18.500.

Nou hebben ze op de meer/minderwerk lijst en algemene voorwaarden benoemd dat de woning niet zonder sanitair opgeleverd kan worden. Heeft iemand hier ervaring mee? voor deze bedragen plaats ik mijn eigen badkamer wel (en ja, ik teken dan wel voor het vervallen van de garantie).

[ Voor 4% gewijzigd door SmoothTweaker op 08-11-2020 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

SmoothTweaker schreef op zondag 8 november 2020 @ 21:06:
Onze nieuwe buren hebben de eerste badkamer offerte binnengekregen (onze nog onderweg) wat mij versteld deed staan.

€5.000 aan extra materialen bovenop het standaard sanitair (stelpost €1500) (bad, douchewand, meubel, spiegel) waar ze €5.000 aan installatiekosten voor rekenen en €2.000 voor aanpassen van het standaard leidingwerk, terwijl er geen leiding verplaatst hoeft te worden 8)7

Inclusief de aanpassing van de tegels komt het totaal bedrag uit op een ruime €18.500.

Nou hebben ze op de meer/minderwerk lijst en algemene voorwaarden benoemd dat de woning niet zonder sanitair opgeleverd kan worden. Heeft iemand hier ervaring mee? voor deze bedragen plaats ik mijn eigen badkamer wel (en ja, ik teken dan wel voor het vervallen van de garantie).
Verplaatsen Leidingwerk stond er stond er bij ons ook op. Bleek arbeid te zijn voor badkamer meubilair

Edit: nevermind hier staat het los in

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 1ntroduc3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-06 10:48
Hier zijn ze ook begonnen! Oplevering tussen april en juni Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJ4JSFPB6_MLUHLa5NPbHY9c2lM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jbddL29ALwVXxCuSrMDnYjxN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SS96NMJcESvFiPaXLGgGQ1Uffr4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kY6qB2gBMjQocIFMxphWlxYY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tAUI642mKxCKECw8342RT6owgLE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3pyiHxiFXjh8f8x8aKlXHHQ9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/St_HF8d5vQHSq0906YXmp_GBIfk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DoWfLDSaZspRU5iOvT8t667G.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CGmbZw3GkNjQaqtxMDHb6t9Nl_w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9eibTa1kZdmAjSwWsyVvqZOU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bladeslayer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-06 13:46
Afgelopen week even een fotootje door de ramen gemaakt! Toen viel me op dat de vloerverwarming er niet erg netjes in ligt. Wat is jullie mening?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qO0YMiYdkPAHE9WeBXJNR5nmsTI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3jAStN89mV5vOP9JjP0f9rxh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zqouPLrRQxSzWCPeFgzvH9YqaLE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z6yWOB4yWteypEQymnZ8aTKB.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie:

- slangen die wel erg dichtbij elkaar liggen, maar ook wat die best wat afstand van elkaar hebben.
- pers koppelingen, die je normaal alleen bij reparaties gebruikt? Er ligt zelfs een koppeling bij de ingang, gezien hoeveel mensen / materiaal daar dagelijks naar binnen gaat is de kans op beschadigen/ lekkage vrij groot. Ik ga vandaag bellen met de kopersbegeleiding, maar was benieuwd of jullie wat referentie foto's hebben:)

www.frees-it.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Bladeslayer schreef op maandag 9 november 2020 @ 07:01:
Afgelopen week even een fotootje door de ramen gemaakt! Toen viel me op dat de vloerverwarming er niet erg netjes in ligt. Wat is jullie mening?[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zie:

- slangen die wel erg dichtbij elkaar liggen, maar ook wat die best wat afstand van elkaar hebben.
- pers koppelingen, die je normaal alleen bij reparaties gebruikt? Er ligt zelfs een koppeling bij de ingang, gezien hoeveel mensen / materiaal daar dagelijks naar binnen gaat is de kans op beschadigen/ lekkage vrij groot. Ik ga vandaag bellen met de kopersbegeleiding, maar was benieuwd of jullie wat referentie foto's hebben:)
Het kan zijn dat ze die koppelingen gebruikt hebben om geen slang weg te hoeven gooien, niet overal gebruiken ze exact 20/50/100 meter natuurlijk. Dit type koppeling is geschikt om ingestort te worden dus ik zou me daar weinig zorgen over maken.

De netheid wint inderdaad niet direct de schoonheidsprijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
SmoothTweaker schreef op zondag 8 november 2020 @ 21:06:
Korte samenvatting van wat ik me uit dit topic herinner:

Je betaalt 1000% zeker de hoofdprijs als je de badkamer via de aannemer laat upgraden. Belangrijkste redenen om het wel te doen zijn een stuk gemak dat alles er bij oplevering in zit en dat je bij garantie (bv lekkage) bij slechts 1 partij terecht hoeft en dat er dus niet 2 naar elkaar gaan zitten wijzen.

Als de aannemer niet de optie voor casco badkamer aan wil bieden en je die hoofdprijs niet wil betalen, dan heb je eigenlijk weinig andere keuze dan na oplevering je gloednieuwe badkamer er direct uit te slopen...

Aannemers die niet casco aanbieden gooien het vaak op het Bouwbesluit die een badkamer zou verplichten. Het feit dat er ook aannemers zijn die wel casco aanbieden bewijst al dat het gewoon een stukje koppelverkoop is en niks met verplichting te maken heeft. (Bij casco teken je dan idd dat het je eigen verantwoordelijkheid is om aan het bouwbesluit te gaan voldoen.)

Edit:
Wij hebben trouwens de badkamer via het project gedaan. Dat liep bij ons via Filippo (Nijmegen en Amersfoort). Waren uiteindelijk nog zo'n 5k kwijt, maar voor dat bedrag hadden we zelf niet kunnen doen wat er nu in zit. Het is misschien niet perfect, maar het is mooi en we zijn er tevreden mee.
En het scheelt een hoop werk/tijd met 2 kleine kinderen. Hoeven nu niet na oplevering nog vloerverwarming EN de badkamer te gaan regelen in die ruimte.

[ Voor 14% gewijzigd door Farmerwood op 09-11-2020 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Farmerwood schreef op maandag 9 november 2020 @ 07:58:
[...]

Korte samenvatting van wat ik me uit dit topic herinner:

Je betaal 1000% zeker de hoofdprijs als je de badkamer via de aannemer laat upgraden. Belangrijkste redenen om het wel te doen zijn een stuk gemak dat alles er bij oplevering in zit en dat je bij garantie (bv lekkage) bij slechts 1 partij terecht hoeft en dat er dus niet 2 naar elkaar gaan zitten wijzen.

Als de aannemer niet de optie voor casco badkamer aan wil bieden en je die hoofdprijs niet wil betalen, dan heb je eigenlijk weinig andere keuze dan na oplevering je gloednieuwe badkamer er direct uit te slopen...

Aannemers die niet casco aanbieden gooien het vaak op het Bouwbesluit die een badkamer zou verplichten. Het feit dat er ook aannemers zijn die wel casco aanbieden bewijst al dat het gewoon een stukje koppelverkoop is en niks met verplichting te maken heeft. (Bij casco teken je dan idd dat het je eigen verantwoordelijkheid is om aan het bouwbesluit te gaan voldoen.)
1000% betekent overigens niet twee keer meer.
Wij hebben een stelpost van 5000 voor sanitair (2 badkamers, 3 toiletten). Eerst waren we van plan om de badkamer en toilet op de kinderverdieping vanuit die stelpost te doen en zelf helemaal los te gaan.

Het huis wordt dan ook opgeleverd met toilet, wat alleszins praktisch is.

Echter hebben we besloten om nu toch alles bij de project leverancier te halen. De winkel is enorm mooi, er is veel keuze en er wordt praktisch meegedacht. Ja, het is duurder dan tegels van de bouwmarkt en een paar Polen, maar wij hebben de insteek dat we nu aan het bouwen zijn voor een huis waar we 25 jaar in gaan leven, dus ik wil de badkamer gewoon pico bello zoals ik het in mijn hoofd heb. En als je het vergelijkt met andere badkamer winkels hanteren ze hele normale prijzen.

Overigens is van Wanroij in Waardenburg de moeite waard om eens te bezoeken.

Pagina: 1 ... 125 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2