De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Concluderend: als er een blauwe draad in de WCD zit, dan kan er vanaf daar een blauwe draad door de loze leiding naar de screens (bij domotica wens), of is het dan alsnog aan te bevelen om de leidingen naar de meterkast te leggen?Xi-s schreef op woensdag 4 november 2020 @ 15:08:
[...]
In een wandcontactdoos zijn altijd een bruine en blauwe draad aanwezig voor respectievelijk de fase en de nul.
Bij een schakelaar bruin en zwart voor de fase en de schakeldraad, maar een blauwe nuldraad is voor een ouderwetsche schakelaar niet boeiend, dus die zit er vaak niet bij.
/f/image/ksEXH1Z4FCdCnWQIKFYU6APM.png?f=fotoalbum_large)
Er zijn mijn inziens twee opties. Je neemt de blauwe en bruine draad van een wandcontactdoos en sluit je domotica 'op locatie' aan. (Dus je wifi-schakelaar in/naast de wandcontactdoos of in je screen)SquareOne schreef op woensdag 4 november 2020 @ 15:45:
[...]
Concluderend: als er een blauwe draad in de WCD zit, dan kan er vanaf daar een blauwe draad door de loze leiding naar de screens (bij domotica wens), of is het dan alsnog aan te bevelen om de leidingen naar de meterkast te leggen?[Afbeelding]
Of je neemt een loze leiding naar de meterkast met een blauwe nuldraad en zwarte schakeldraden die je in de meterkast aansluit op je domoticasysteem.
Een loze leiding naar de meterkast geeft altijd meer flexibiliteit dunkt me (ik schat in dat je makkelijker domotica wegwerkt in je meterkast), maar is niet -strikt- noodzakelijk.
[ Voor 9% gewijzigd door Xi-s op 04-11-2020 15:53 ]
Je kan toch ook 's avond gaan meten als er niemand meer is.....ntje schreef op woensdag 4 november 2020 @ 12:58:
ik zie dat veel van jullie wel een "echte" kijkdag hebben gehad. Die van ons is vorige week afgelast ivm Corona.
Er mogen wel externe leveranciers inmeten binnenkort maar dan mag je niet mee naar binnen. Maar ik wil juist dingen kunnen overleggen met de personen die komen inmeten, aangezien ik op zolder 2 kamers wil realiseren en een dakkapel wil plaatsen lijkt het mij toch redelijk dat wij dan met z'n 2 naar binnen mogen (leverancier en ik of partner) of ben ik nou gek
?
We hebben een 'online kijkdag' gehad waarbij de aannemer zelf door het huis liep en een filmpje hiervan maakt. alle wanden staan al, de zandcementvloer is deze week aan de beurt en daarna de badkamer en toilet. maar oplevering verwachten ze pas in maart. Zou dat ruim genomen zijn of is er iets wat echt nog zo lang duurt nadat deze dingen zijn gedaan?
Ik ben tijdens de bouw regelmatig even buiten de "openingstijden" wezen binnenkijken en zodoende best wat dingen kunnen aangeven bij de uitvoerder.
Bij ons duurde de gehele bouw van start graafwerk tot opleveren 7 maanden.
Na het storten van de dekvloeren, moet volgens mij alleen de schilder en de stucadoor er nog in, dan lijkt mij maart wat aan de ruime kant. Maar goed heb alleen ons eigen huis als referentie en 7 maanden bouwtijd is best wel snel volgens mij.
[ Voor 8% gewijzigd door loonatick78 op 04-11-2020 16:21 ]
En hoe is dat een 300L boiler met 5 personen die willen douchen? Sta je regelmatig onder een koude douche, of valt dat wel meekevinvi schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:23:
[...]
Bij ons huis werd er een 180L boiler ingetekend (zonder dwtw), omdat ons huishouden uit 5 personen bestaat en wij graag wat langer douchen heb ik voor de zekerheid een 300L boiler laten plaatsen.
Het hangt volledig af van jullie wensen en gewoontes, maar mijn redenatie is dat als ik zoveel geld aan een huis uitgeef dat ik dan ook langer moet kunnen douchen dan 10 minuten.
Ik moet er niet aan denken dat ik een timer moet gaan zetten voor het douchen..

Vraag me af hoe nauw het allemaal komt. Wij hebben nu een elektrische boiler die alleen in de nacht opwarmt.hallom schreef op woensdag 4 november 2020 @ 17:08:
[...]
En hoe is dat een 300L boiler met 5 personen die willen douchen? Sta je regelmatig onder een koude douche, of valt dat wel mee![]()
Is 80L. Wel één van zuinigste beschikbaar. Heb hem op 85c staan.
Met zijn tweeën kunnen wij heel ruim douche (vriendin staat er toch zeker minimaal een kwartier onder) en hebben daarna nog heet water in de keuken..
De kijkdagen hebben wij ook niet heel veel gehad. Wel konden we de uitvoerder vragen om even te kijken en omdat de boel niet afgesloten was konden we elke dag binnenlopen en heel veel foto's maken.ntje schreef op woensdag 4 november 2020 @ 12:58:
ik zie dat veel van jullie wel een "echte" kijkdag hebben gehad. Die van ons is vorige week afgelast ivm Corona.
Er mogen wel externe leveranciers inmeten binnenkort maar dan mag je niet mee naar binnen. Maar ik wil juist dingen kunnen overleggen met de personen die komen inmeten, aangezien ik op zolder 2 kamers wil realiseren en een dakkapel wil plaatsen lijkt het mij toch redelijk dat wij dan met z'n 2 naar binnen mogen (leverancier en ik of partner) of ben ik nou gek
?
Aan het begin van de corona periode kregen wij ook mails dat niemand mee mocht bij de kijk- en inmeetdagen. Meestal bedoelen ze daar in de praktijk mee dat je niet met je hele familie moet komen, maar die werklui worden echt wel binnen gelaten en jij ook.
Planning kun je weinig van zeggen. Nadat de dekvloer droog genoeg is kan er getegeld worden en gestuct en geschilderd. Ook de elektra moet daarna nog aangelegd worden en wellicht nog verwarming. Die moet dan nog ingeregeld worden (of niet, zoals bij ons, maar dat wil je niet). Daarna komt het sanitair nog.We hebben een 'online kijkdag' gehad waarbij de aannemer zelf door het huis liep en een filmpje hiervan maakt. alle wanden staan al, de zandcementvloer is deze week aan de beurt en daarna de badkamer en toilet. maar oplevering verwachten ze pas in maart. Zou dat ruim genomen zijn of is er iets wat echt nog zo lang duurt nadat deze dingen zijn gedaan?
De aannemer heeft al die dingen uitbesteed aan onderaannemers die allemaal hun eigen planning hanteren. Het kan dus goed zijn dat er wekenlang niets gebeurt en dan ineens weer een dag wel. Zolang ze binnen de werkbare dagen zitten kun je daar echt weinig van zeggen.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Op internet had ik een pagina gevonden met informatie over bad en douche i.c.m. een boiler met warmtepomp.

Met een 200 liter boiler heb ik bijna 35 minuten aan heet water. Grappig detail is dat ook de douchekop bepalend is voor de uitkomst.
Beauty is in the eye of the beerholder
Dat is 85c. Een boiler voor een warmtepomp is 55c.Source90 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 17:11:
[...]
Vraag me af hoe nauw het allemaal komt. Wij hebben nu een elektrische boiler die alleen in de nacht opwarmt.
Is 80L. Wel één van zuinigste beschikbaar. Heb hem op 85c staan.
Met zijn tweeën kunnen wij heel ruim douche (vriendin staat er toch zeker minimaal een kwartier onder) en hebben daarna nog heet water in de keuken..
Je hebt dus bijna 2x zoveel energie beschikbaar, dus vergelijkbaar met een boiler van 160L.
Klopt, maar daar gaan veel mensen wel aan voorbij. Als ze niet zo'n belachelijke meerprijzen zouden rekenen zou iedereneen voor een groter vat gaan, want dan hoef je bvb maar naar 40gr te stoken, wat een veel betere COP geeft.JackBol schreef op woensdag 4 november 2020 @ 17:19:
[...]
Dat is 85c. Een boiler voor een warmtepomp is 55c.
Je hebt dus bijna 2x zoveel energie beschikbaar, dus vergelijkbaar met een boiler van 160L.
Ben je echt bang om zonder te zitten kun je altijd nog een doorstromer ertussen hangen, of een 9kW "turbooooo" electrisch element ofzo die inkomt als je onder de 45gr ofzo komt.
Dat zijn oplossingen van een paar honderd euro.
Niet dat een groter vat zoveel meer kost, maarja, ze vragen het wel.
BTW Volgensmij gaan oa de Mitsu's al tot 60gr op de compressor. Daarboven hebben nagenoeg alle WP's nog de mogelijkheid om het e-element bij te schakelen, maar dat wil je niet.
En altijd douche WTW, dat verminderd je warmtevraag ook fors!
[ Voor 19% gewijzigd door bbbrumbrum op 04-11-2020 18:06 ]
Ah ja, nice, geen regendouche dus?HellBeast schreef op woensdag 4 november 2020 @ 17:18:
Wij hebben voor een gezin van 4 personen een 200 liter boiler voor ons toekomstige nieuwbouwhuis. In de ochtend douchen we tussen de 5 a 8 minuten per persoon.
Op internet had ik een pagina gevonden met informatie over bad en douche i.c.m. een boiler met warmtepomp.
[Afbeelding]
Met een 200 liter boiler heb ik bijna 35 minuten aan heet water. Grappig detail is dat ook de douchekop bepalend is voor de uitkomst.
En hoe zit het met het lawaai? Die dingen kunnen aardig wat dB produceren toch?
Je kan niet water bewaren op 45 graden, vanwege legionella. 55 graden is al het minimum. Liever wil je 60 graden hebbend maarja dat is zo inefficiënt met een warmtepomp.bbbrumbrum schreef op woensdag 4 november 2020 @ 18:03:
[...]
Klopt, maar daar gaan veel mensen wel aan voorbij. Als ze niet zo'n belachelijke meerprijzen zouden rekenen zou iedereneen voor een groter vat gaan, want dan hoef je bvb maar naar 40gr te stoken, wat een veel betere COP geeft.
Ben je echt bang om zonder te zitten kun je altijd nog een doorstromer ertussen hangen, of een 9kW "turbooooo" electrisch element ofzo die inkomt als je onder de 45gr ofzo komt.
Dat zijn oplossingen van een paar honderd euro.
Niet dat een groter vat zoveel meer kost, maarja, ze vragen het wel.
BTW Volgensmij gaan oa de Mitsu's al tot 60gr op de compressor. Daarboven hebben nagenoeg alle WP's nog de mogelijkheid om het e-element bij te schakelen, maar dat wil je niet.
En altijd douche WTW, dat verminderd je warmtevraag ook fors!
Verder is hij hier rond de 54-56 graden als ik zo eens de thermostaat raadpleeg.
[ Voor 26% gewijzigd door GeeMoney op 04-11-2020 20:32 ]
Incorrect. Ff LWWP topic lezen of @Grolsch aan zn jas trekken.Z___Z schreef op woensdag 4 november 2020 @ 19:53:
[...]
Je kan niet water bewaren op 45 graden, vanwege legionella. 55 graden is al het minimum. Liever wil je 60 graden hebbend maarja dat is zo inefficiënt met een warmtepomp.
Verdiep je eens in de bacterie en bepaal dan hoe lang het water stil staat in je boiler.
Ik zou in die leiding van de WCD naar buiten toe ook een inbouwdoos op laten nemen op een plek waar een schakelaar logisch zou zijn. Dan heb je de mogelijkheid om ook gewoon met een schakelaar je screens/rolluiken te bedienen.SquareOne schreef op woensdag 4 november 2020 @ 15:45:
[...]
Concluderend: als er een blauwe draad in de WCD zit, dan kan er vanaf daar een blauwe draad door de loze leiding naar de screens (bij domotica wens), of is het dan alsnog aan te bevelen om de leidingen naar de meterkast te leggen?
[Afbeelding]
Je kan er altijd in eerste instantie gewoon overheen stucen/renovliezen/... zodat de doos uit het zicht zit. Dan hou je de optie open.
Ha, hier vroegen ze er 265 per kozijn voor. Ik heb vriendelijk bedankt. Ga na oplevering met de frees aan de slag en trek zelf wat leidingen. 5 stuks op een dag is zo 1300 in de pocketaprofet schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:47:
[...]
Wij hebben zonwering voorbereiding als meerwerk (15 ramen !) besteld:
Staat als volgt genoteerd op de meerwerklijst:
[Afbeelding]
Wat jij wilt is -inderdaad zoals hierboven gemeld- "leiding uitkomend in de negge".
Op de tekening zie je bij ons duidelijk:[Afbeelding]
- dat het (roze) icoontje net naast het houten kozijn is getekend (ipv op de gevel).
Verder een tip:
- wij kiezen voor een loze leiding van het raam helemaal naar de meterkast, (omdat we nog niet weten wat voor domotica we nemen, wellicht hebben we tzt een blauwe signaal draad nodig die niet in de WCD zit. dan kunnen we die vanuit de meterkast alsnog laten zetten. qua prijs maakt het niet uit, doe dan maar een lange loze leiding naar de meterkast
- alle loze leidingen structureel aan dezelfde kant (dit maakt de kans op fouten bij zonwering leverancier een stuk kleiner als bij alle rolluiken/screens de electrabedrading consequent aan dezelfde kant zit.

Zet je rolluiken of ritsschermen? Zit zelf aan een combi te denken.
Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q
Geloof het of niet, maar tegenwoordig zijn er Domotica oplossingen welke met Radio Frequente straling (RF) werkendeejeebv schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:58:
[...]
Maar dan kun je met domotica ook niet zoveel denk ik.
@B-Bandit Wij gaan voor "Raffstores" (Buiten Jaloezieën)Zet je rolluiken of ritsschermen? Zit zelf aan een combi te denken.
Ja dat weet ik. Zonder blauw geen correct aangesloten werkend stopcontact.aprofet schreef op woensdag 4 november 2020 @ 15:02:
[...]
ik weet niet of dit altijd het geval is. @kabeltjekabel weet jij dit?
Bijmengen met koud van 10 graden naar douchewater van 40 gradenJackBol schreef op woensdag 4 november 2020 @ 17:19:
[...]
Dat is 85c. Een boiler voor een warmtepomp is 55c.
Bij 55 graden heb je twee liter van 55 graden en 1 liter van 10 graden; ofwel als je de volledige boilercapaciteit kunt benutten (kan niet, want het mengt daar altijd iets) dan zou dat dus 1,5x meer douchewater zijn dan de inhoud.
Bij 85 graden (
dWTW er bij doen en je hebt netzoveel doucheminuten met een regendouche als met een eco douchekop zonder dWTW. (Wel met 2x zoveel water verbruik)HellBeast schreef op woensdag 4 november 2020 @ 17:18:
Wij hebben voor een gezin van 4 personen een 200 liter boiler voor ons toekomstige nieuwbouwhuis. In de ochtend douchen we tussen de 5 a 8 minuten per persoon.
[Afbeelding]
Dan hebben we het over een unit zoals deze? Ik had er nog nooit van gehoord tot vandaagkabeltjekabel schreef op woensdag 4 november 2020 @ 22:31:
[...]
dWTW er bij doen en je hebt netzoveel doucheminuten met een regendouche als met een eco douchekop zonder dWTW. (Wel met 2x zoveel water verbruik)

Easy Drain WTW
Ons project werkt met een portal 'Uw Wensen, Uw Woning' voor de badkamer, daar staat helaas nergens iets over een WTW.
[ Voor 4% gewijzigd door SquareOne op 04-11-2020 22:43 ]
Dat type (horizontaal) doucheWTW heeft het halve rendement en levert gedoe op met schoonmaken.SquareOne schreef op woensdag 4 november 2020 @ 22:41:
[...]
Dan hebben we het over een unit zoals deze? Ik had er nog nooit van gehoord tot vandaag![]()
Easy Drain WTW
Ons project werkt met een portal 'Uw Wensen, Uw Woning' voor de badkamer, daar staat helaas nergens iets over een WTW.
Je kunt beter een verticale hebben. Dat gaat niet werken met badkamer op de begane grond. Maar bij nieuwbouw kun je dat heel mooi wegwerken in een koofje in de hoek van de trap, of hoek van de hal, of...
Geldt dat ook voor dit type?kabeltjekabel schreef op woensdag 4 november 2020 @ 22:50:
[...]
Dat type (horizontaal) doucheWTW heeft het halve rendement en levert gedoe op met schoonmaken.
Je kunt beter een verticale hebben. Dat gaat niet werken met badkamer op de begane grond. Maar bij nieuwbouw kun je dat heel mooi wegwerken in een koofje in de hoek van de trap, of hoek van de hal, of...
https://www.technea.nl/pr...ouche-wtw/douchegoot-wtw/
Zij schermen juist met termen als "makkelijk schoonmaken"' qua rendement geven zij 55,8% en 41% aan, wat volgens mij vrij hoog is voor een dichte WTW?
Prijzen zijn daarentegen wel heeuul fors. (Resp. 2000€ en 1300€)
Onze project ontwikkelaar / begeleider biedt ook niets aan. Smit's bouwbedrijf.SquareOne schreef op woensdag 4 november 2020 @ 22:41:
[...]
@kabeltjekabel Ongeveer 80c denk ik, net nagekeken en staat bijna op maximaal.kabeltjekabel schreef op woensdag 4 november 2020 @ 22:29:
[...]
Bij 85 graden () meng je 1 liter heet met 1,5 liter koud, ofwel als je alles mengt 2,5x meer douchewater dan de inhoud, dus zelfs nog meer dan 160L (200 om precies te zijn).
Dat verklaard wel, klinkt ook wel logisch.
Wellicht toch nog eens kijken naar die 180L in de nieuwbouw dan

Energierekening valt redelijk mee. Ik heb hem op een tijdschakelaar en enkel in de daluren aan. Gemiddeld betalen wij 45€ in de maand voor al het elektronisch verbruik (inclusief inductie, vaatwasser, thuiswerken).
[ Voor 40% gewijzigd door Source90 op 04-11-2020 23:18 ]
Die Joulia douche WTW's zijn prijstechnisch helemaal losgezweeft van de aarde. Dan moet je echt van losgeweekte huid houden of een 10 persoons huishouden hebben.Source90 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 23:10:
[...]
Geldt dat ook voor dit type?
https://www.technea.nl/pr...ouche-wtw/douchegoot-wtw/
Zij schermen juist met termen als "makkelijk schoonmaken"' qua rendement geven zij 55,8% en 41% aan, wat volgens mij vrij hoog is voor een dichte WTW?
Prijzen zijn daarentegen wel heeuul fors. (Resp. 2000€ en 1300€)
Ze claimen allemaal makkelijk schoon te maken te zijn.
Verticaal zit je voor 1/3e van het geld op een rendement van 60%
Resistief elektrisch water heet stoken kost je ca. drie keer zoveel als met gas, vier keer zoveel als met warmtepomp. Met boiler ook nog standverlies, meer bij hogere temperaturenSource90 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 23:13:
[...]
@kabeltjekabel Ongeveer 80c denk ik, net nagekeken en staat bijna op maximaal.
Wellicht toch nog eens kijken naar die 180L in de nieuwbouw dan![]()
Energierekening valt redelijk mee. Ik heb hem op een tijdschakelaar en enkel in de daluren aan. Gemiddeld betalen wij 45€ in de maand voor al het elektronisch verbruik (inclusief inductie, vaatwasser, thuiswerken).
Die WP-boiler in één apparaten kunnen zeker niet op daluren gezet worden, omdat vloerverwarming dan ook niet meer aangaat? Of zie ik dat verkeerd?Source90 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 23:13:
[...]
@kabeltjekabel Ongeveer 80c denk ik, net nagekeken en staat bijna op maximaal.
Wellicht toch nog eens kijken naar die 180L in de nieuwbouw dan![]()
Of is het verbruik dusdanig lager dat dit niet uit maakt?
---
Enkele maanden geleden stond de boiler een stuk lager. Scheelt slechts een paar euro in de maand. Nu wel Veel meer comfort.
[ Voor 12% gewijzigd door Source90 op 04-11-2020 23:23 ]
Maar wel met een koof in je kakelverse nieuwbouwhuis....kabeltjekabel schreef op woensdag 4 november 2020 @ 23:13:
[...]
Die Joulia douche WTW's zijn prijstechnisch helemaal losgezweeft van de aarde. Dan moet je echt van losgeweekte huid of een 10 persoons huishouden hebben.
Ze claimen allemaal makkelijk schoon te maken te zijn.
Verticaal zit je voor 1/3e van het geld op een rendement van 60%
Genoeg nieuwbouwwoningen met de technische ruimte beneden. Kan soms ook gewoon in de zijkant van de meterkast. Je riool komt hoe dan ook ergens naar beneden, dus ergens is er toch al een koofJackBol schreef op woensdag 4 november 2020 @ 23:19:
[...]
Maar wel met een koof in je kakelverse nieuwbouwhuis....
Er zijn er wel die je juist kunt aansturen op PV aanbod.Source90 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 23:19:
[...]
Die WP-boiler in één apparaten kunnen zeker niet op daluren gezet worden, omdat vloerverwarming dan ook niet meer aangaat? Of zie ik dat verkeerd?
Of is het verbruik dusdanig lager dat dit niet uit maakt?
Maar als je een Lucht-WP hebt die lucht van buiten gebruikt heeft het gans geen zin op daluren te draaien, want het voordeel van daltarief verlies je gewoon weer op het lagere rendement omdat het 's nachts kouder is. In de toekomst wil je ook juist je boiler volgooien op PV overschot, dus overdag draaien.
Sowieso gaat je E-verbruik tbv SWW een flink stuk omlaag
[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 04-11-2020 23:23 ]
Morgen zitten we bij de projectleverancier voor de sanitaire ruimtes. Ik zal eens kijken wat ze ervan zeggen.kabeltjekabel schreef op woensdag 4 november 2020 @ 23:21:
[...]
Genoeg nieuwbouwwoningen met de technische ruimte beneden. Kan soms ook gewoon in de zijkant van de meterkast. Je riool komt hoe dan ook ergens naar beneden, dus ergens is er al een koof
Dit is meer een ruwbouwdingetje. Ze moeten de afvoer van de douche niet in de vloer van de badkamer in de standleiding proppen maar 'los' naar beneden laten gaan. Je kunt namelijk de dWTW niet gebruiken voor fecaliën.JackBol schreef op woensdag 4 november 2020 @ 23:24:
[...]
Morgen zitten we bij de projectleverancier voor de sanitaire ruimtes. Ik zal eens kijken wat ze ervan zeggen.
Knappe vent die me tegenhoud als ik in mijn doucheputje wil kakkenkabeltjekabel schreef op woensdag 4 november 2020 @ 23:26:
[...]
Dit is meer een ruwbouwdingetje. Ze moeten de afvoer van de douche niet in de vloer van de badkamer in de standleiding proppen maar 'los' naar beneden laten gaan. Je kunt namelijk de dWTW niet gebruiken voor fecaliën.
Maar ontopic, ruwbouw sluit op 20-11 net als aanleveren vd leidingplannen. Dus goed dat je het nu zegt, kan ik het meenemen in de gesprekken.
[ Voor 14% gewijzigd door JackBol op 04-11-2020 23:28 ]
Ja, willen is kunnenJackBol schreef op woensdag 4 november 2020 @ 23:27:
[...]
Knappe vent die me tegenhoud als ik in mijn doucheputje wil kakken
Maar het punt is wel duidelijk lijkt me
Even onze tekeningen bestudeerd. Douche bijna boven meterkast. Zou technisch dus best mogelijk moeten zijn. Benieuwd of de aannemer mee wilt werken aan zoiets.kabeltjekabel schreef op woensdag 4 november 2020 @ 23:26:
[...]
Dit is meer een ruwbouwdingetje. Ze moeten de afvoer van de douche niet in de vloer van de badkamer in de standleiding proppen maar 'los' naar beneden laten gaan. Je kunt namelijk de dWTW niet gebruiken voor fecaliën.
De ruimte waar nu een kruis doorheen staat aan achterkant wordt een nis van 50cm diep vanuit woonkamer. Dan is er nog 10cm aan de kant bij de meterkast waar ze al van aangaven dat nodig te hebben voor leidingwerk.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FVA2bos6KNVhkAGHKihnFU25.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5anT1Z9HQZvwlLT3WgpjYI6t.jpg?f=user_large)
Mijn broer heeft het achteraf toegevoegd in zijn 2e hands jaren '80 woning bij renovatie van badkamer. Gat in de vloer geboord, douche afvoer apart naar beneden gedaan; in de hal plafond ca. 15 cm verlaagd (plafondhoogte was 2,75 ofzo, dus kon wel lijden), onder het plafond horizontaal versleept naar naast de meterkast en daar de verticale WTW. Mooi deurtje er voor en klaar.JackBol schreef op woensdag 4 november 2020 @ 23:27:
[...]
Knappe vent die me tegenhoud als ik in mijn doucheputje wil kakken
Maar ontopic, ruwbouw sluit op 20-11 net als aanleveren vd leidingplannen. Dus goed dat je het nu zegt, kan ik het meenemen in de gesprekken.
Zo te zien komt het riool daar in de hoek van je WC naar beneden. Geen raam in de WC daar? Dan kan daar mooi die koof verbreed worden. Let wel dat de dWTW toegankelijk moet blijven voor inspectie en schoonmaak, dus losneembaar paneel.SquareOne schreef op woensdag 4 november 2020 @ 23:29:
[...]
Even onze tekeningen bestudeerd. Douche bijna boven meterkast. Zou technisch dus best mogelijk moeten zijn. Benieuwd of de aannemer mee wilt werken aan zoiets.
De ruimte waar nu een kruis doorheen staat aan achterkant wordt een nis van 50cm diep vanuit woonkamer. Dan is er nog 10cm aan de kant bij de meterkast waar ze al van aangaven dat nodig te hebben voor leidingwerk.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Was laatst hier in dit topic iemand waarbij de aannemer het allemaal dichtgetimmerd had en toen het puntje bij 't paaltje kwam hadden ze de hele WTW niet aangebracht.
In dat grote kruis achter de groepenkast gaat 'm dus niet worden.
Ik zou het eerlijk gezegd niet weten, gisteren is bij ons kavel de 2e verdiepingsvloer gestort. Dus dat douchen moet nog even wachtenhallom schreef op woensdag 4 november 2020 @ 17:08:
[...]
En hoe is dat een 300L boiler met 5 personen die willen douchen? Sta je regelmatig onder een koude douche, of valt dat wel mee![]()
:strip_exif()/f/image/9wHOnJvdALk6dRjMKjcmYduE.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit vind ik wel een interessante. Heeft iemand ervaring met screen met zonnepaneeltjes?Blihi schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:58:
Voor screens schijnen ook oplossingen te bestaan met ingebouwde zonnepaneeltjes. Dan heb je geen externe stroombron nodig.
Ik zie verschillende aanbieders, maar kan weinig ervaringen vinden..
Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.
If it aint fixed, it's broken.
Ik kan alleen zeggen om vooral niet bij JVSZonwering uit te komen. Die lijken goedkoop, maar goedkoop is duurkoop...Memphisto schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:26:
[...]
Dit vind ik wel een interessante. Heeft iemand ervaring met screen met zonnepaneeltjes?
Ik zie verschillende aanbieders, maar kan weinig ervaringen vinden..
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Thanks. Die partij lijkt wat uit de regio. Ik zit in west-brabant en probeer meestal toch wel een lokale partij te regelen.Blihi schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:49:
[...]
Ik kan alleen zeggen om vooral niet bij JVSZonwering uit te komen. Die lijken goedkoop, maar goedkoop is duurkoop...
Maar voor de volledigheid zal ik even noteren
Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.
Nee, dat lijkt me niet. Heb je wel een (getekende)offerte en opdrachtbevestiging voor het minderwerk? Zo ja, gewoon verrekenen en de rest betalen met de mededeling dat je dat gedaan hebt.Tjebakka schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:44:
Inmiddels de laatste factuur ontvangen maar er is nog geen minderwerk verrekend. Is dat normaal?
Yes die heb ik. Ik laat ze dan wel een nieuwe factuur sturen, dan is er ook geen verdere discussie mogelijk.Blihi schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:53:
[...]
Nee, dat lijkt me niet. Heb je wel een (getekende)offerte en opdrachtbevestiging voor het minderwerk? Zo ja, gewoon verrekenen en de rest betalen met de mededeling dat je dat gedaan hebt.
edit: credit factuur gekregen voor minderwerk
[ Voor 5% gewijzigd door Tjebakka op 05-11-2020 13:02 ]
If it aint fixed, it's broken.

Een enkele deur upgraden van opdek naar stom kost 505 euro

En het ergste is dat ze geen loze leidingen plaatsen ivm met slechte ervaringen in het verleden. Je kan alleen voor volledige aansluitingen kiezen en die kosten een bak met geld. Dubbele stopcontacten zijn verticaal. Dus niet netjes in dezelfde frame met schakelaar omdat het voor de bouw makkelijker is.
Er zijn een aantal dingen waar ik mee zit, wellicht dat jullie ideeën hebben.
- Ik wil graag voor en achter de woning een UTP aansluiting voor beveiligings cameras. Het eerste idee was dus een loze leiding maar dat doen ze niet. Dus dan maar een volledige UTP aansluiting voor 355 euro maar dat doen ze ook weer niet aan de buitenkant van de woning. Advies van de begeleidster was het laten aanbrengen van de knikarmvoorbereiding opties en die te misbruiken door er zelf een kabel doorheen te trekken. Maar ja die hebben een vaste positie wat ook niet even handig is. Nog geen echte oplossing kunnen vinden.
- Huis heeft aan de voorkant 16 panelen. Komt er een extra bij vanwege de uitbouw optie. Elk extra paneel kost 711 euro. Begeleidster kon me niet vertellen welke merk en type panelen er opkomt of hoeveel WP. Achteraf bijplaatsen lijkt me voordeliger maar ho zit dan eventueel met de omvormer etc. Word dat een probleem aangezien ik niet alvast een loze leiding kan plaatsen voor eventuele uitbreidingen.
Verticale wcds /schakelaars kunnen prima in 1 frame?Emrulez schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:29:
Wij hebben recent met de koopbegeleider gezeten maar er is totaal geen flexibiliteit. En wat een prijzen
.
Een enkele deur upgraden van opdek naar stom kost 505 euro![]()
, dat laten me maar varen.
En het ergste is dat ze geen loze leidingen plaatsen ivm met slechte ervaringen in het verleden. Je kan alleen voor volledige aansluitingen kiezen en die kosten een bak met geld. Dubbele stopcontacten zijn verticaal. Dus niet netjes in dezelfde frame met schakelaar omdat het voor de bouw makkelijker is.
- Ik wil graag voor en achter de woning een UTP aansluiting voor beveiligings cameras. Het eerste idee was dus een loze leiding maar dat doen ze niet. Dus dan maar een volledige UTP aansluiting voor 355 euro maar dat doen ze ook weer niet aan de buitenkant van de woning. Advies van de begeleidster was het laten aanbrengen van de knikarmvoorbereiding opties en die te misbruiken door er zelf een kabel doorheen te trekken. Maar ja die hebben een vaste positie wat ook niet even handig is. Nog geen echte oplossing kunnen vinden.
- Huis heeft aan de voorkant 16 panelen. Komt er een extra bij vanwege de uitbouw optie. Elk extra paneel kost 711 euro. Begeleidster kon me niet vertellen welke merk en type panelen er opkomt of hoeveel WP. Achteraf bijplaatsen lijkt me voordeliger maar ho zit dan eventueel met de omvormer etc. Word dat een probleem aangezien ik niet alvast een loze leiding kan plaatsen voor eventuele uitbreidingen.
Om achteraf bijplaatsen voor te bereiden zou je een WCD op een aparte groep kunnen laten plaatsen op zolder.Emrulez schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:29:
[...]
- ...
Hier worden waarschijnlijk van die halve inbouwdozen bedoeld, dus een enkele doos met een dubbel verticaal stopcontact.Deleon78 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:31:
[...]
Verticale wcds /schakelaars kunnen prima in 1 frame?
Wat een drama en wat een prijzen inderdaad.Emrulez schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:29:
Wij hebben recent met de koopbegeleider gezeten maar er is totaal geen flexibiliteit. En wat een prijzen
.
Voor de zonnepanelen: Een extra WCD met eigen groep op zolder kan, maar gezien de prijzen ben je wellicht achteraf goedkoper uit met een PV Verdeler, mits de wasmachine in dezelfde ruimte staat.
Voor de beveiligingscamera's ligt het er een beetje aan wat er aan de andere kant van de muur zit. Misschien kun je aan de binnenzijde op de juiste plaats die UTP aansluiting realiseren en dan later alleen een gaatje naar buiten boren voor de UTP kabel.
Ze zitten in een frame maar je kan er niet van af wijken door deze horizontaal te laten zetten met de schakelaar er ook bij.Deleon78 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:31:
[...]
Verticale wcds /schakelaars kunnen prima in 1 frame?
En dan deze doortrekken naar buiten?Raegin schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:37:
[...]
Om achteraf bijplaatsen voor te bereiden zou je een WCD op een aparte groep kunnen laten plaatsen op zolder.
Je hebt de optie Extra enkele wandcontactdoos op een aparte groep (tot 3,7 KW) : 408 euro.
Die inderdaad.Blihi schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:52:
[...]
Hier worden waarschijnlijk van die halve inbouwdozen bedoeld, dus een enkele doos met een dubbel verticaal stopcontact.
De extra wcd met een aparte groep kost dus 408 euro. De installatieruimte is ook op zolder. Hier ziet de wasdroger, wasmachine, boiler etc. Een andere optie is dus een PV Verdeler.Blihi schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:54:
[...]
Wat een drama en wat een prijzen inderdaad.
Voor de zonnepanelen: Een extra WCD met eigen groep op zolder kan, maar gezien de prijzen ben je wellicht achteraf goedkoper uit met een PV Verdeler, mits de wasmachine in dezelfde ruimte staat.
Voor de beveiligingscamera's ligt het er een beetje aan wat er aan de andere kant van de muur zit. Misschien kun je aan de binnenzijde op de juiste plaats die UTP aansluiting realiseren en dan later alleen een gaatje naar buiten boren voor de UTP kabel.
Wat betreft de camera's. Dat is ook een optie waar ik aan zat te denken. Binnen in de UTP aansluiting op juiste hoogte en die doorlussen naar buiten. Het is wel weer 355 euro per UTP aansluiting. Een andere optie zou kunnen zijn om de voorkant zelf te trekken is denk een metertje afstand vanaf de meterkast en die van de tuin via de kruipruimte te laten lopen. Het is nog best lastig om de goede optie te kiezen.
Voor zonnepanelen hoeft geen stroom naar buiten. We moeten er leidingen van de omvormer (die hangt binnen) naar buiten. In die leidingen komen de gelijkstroom kabels (DC). Dat zijn best dikke kabels, 6mm2 en die mogen niet samen in 1 buis.Emrulez schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:04:
[...]
Ze zitten in een frame maar je kan er niet van af wijken door deze horizontaal te laten zetten met de schakelaar er ook bij.
[...]
En dan deze doortrekken naar buiten?
Je hebt de optie Extra enkele wandcontactdoos op een aparte groep (tot 3,7 KW) : 408 euro.
De omvormer hangt binnen. Die moet een eigen verbinding met de meterkast hebben. Maar als je in de technische ruimte al aansluitingen voor de wasmachine hebt, hoef je geen 408 euro te betalen voor een extra groep. Dat kan later goedkoper opgelost worden met een PV Verdeler op de bestaande wasmachineaansluiting.
Als je onder de vloer door kunt is dat mooi, maar je houdt de kabels dan op de muur wel in het zicht. Als je de kabels in de muur wilt hebben kun je eventueel het volgende doen:[...]
Die inderdaad.
[...]
De extra wcd met een aparte groep kost dus 408 euro. De installatieruimte is ook op zolder. Hier ziet de wasdroger, wasmachine, boiler etc. Een andere optie is dus een PV Verdeler.
Wat betreft de camera's. Dat is ook een optie waar ik aan zat te denken. Binnen in de UTP aansluiting op juiste hoogte en die doorlussen naar buiten. Het is wel weer 355 euro per UTP aansluiting. Een andere optie zou kunnen zijn om de voorkant zelf te trekken is denk een metertje afstand vanaf de meterkast en die van de tuin via de kruipruimte te laten lopen. Het is nog best lastig om de goede optie te kiezen.
Graaf de muur aan de grond uit tot op de fundering precies onder het punt waar je de aansluiting wilt.
Haal op de goede hoogte een stootvoeg uit de muur (gewoon de voeg tussen 2 bakstenen wegboren).
Door dat gaatje kun je een pijllood laten zakken. Dat is een gewichtje aan een dunne draad/touwtje. Zodra dat loodje beneden is kun je het met een haakje naar buiten halen. Hiervoor zul je wat ruimte moeten maken in de muur, dus even een steen er uit halen. Dat doe je door de voeg weg te slijpen/boren. De steen kun je later weer terug metselen.
Zodra het touwtje door de muur is, gebruik je dat touwtje om een nylon trekveer door de spouwmuur te laten zakken, waaraan je je UTP kabel omhoog trekt. Nu hangt die UTP kabel los in de spouwmuur, maar dat is geen probleem. Het is geen stroomkabel!
Maar ja, je moet er wel zin in hebben en er bij kunnen.
De kabel is maar een mm of 8 dik. Het kan gebeuren dat hij echter een brug gaat vormen tussen de isolatie en de buitenmuur. Bijvoorbeeld als ergens wat voeg uitsteekt de de ruimte tussen de isolatie en het buitenblad beperkt is. Zo'n brugje is officieel een 'koudebrug'. Maar omdat UTP kabel nauwelijks geleid (ook geen warmte) zou ik me daar niet druk over maken.
Welkom in projectbouw... je bent helaas volledig overgeleverd aan de welwillendheid van de aannamer.Emrulez schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:29:
.
Al moet ik wel zeggen dat ik een aantal zaken heb besproken mbt opties voordat ik het koopcontract heb ondertekend.
Wordt je woning met pre-fab betonwanden gebouwd of op een andere manier? Als de wanden van gipsbeton zijn kun je zelf (of met een andere aannemer) achteraf nog wel aan de slag met het plaatsen van leidingen.
Als het maar om 1 paneel gaat zou ik het toch maar via de bouw laten doen. Als je zelf nog een andere omvormen moet gaan aanschaffen, iemand moet laten komen om 1 paneel te leggen en additionele elektra aan te gaan leggen naar de meterkast ben je waarschijnlijk duurder uit.
Ik heb geen signature
Onze aannemer maakt er geen probleem van en heeft er wss in het verleden dus ook weinig gedoen mee gehad. Sterker nog, het stond ook allemaal al ingetekend in de eerste tekeningen. Enige die wij nog hebben toegevoegd is een extra loze leiding vanuit de technische ruimte op zolder naar de meterkast tbv uitbreiding van de zonnepanelen.
Heeft dat mss met de wijze van bouwen te maken?
Die loopt van de meterkast naar de schuur. Bij de vooroplevering zat er geen trekdraad meer in en bij de oplevering zei de uitvoerder dat ze nogal wat moeite hadden gehad die trekdraad er in te krijgen.... Dat hadden ze uiteindelijk een onstoppingsbedrijf laten doen.
Inmiddels weet ik waarom.
Het lijkt er op dat de vloerdelen van het huis op die mantelbuis gezet zijn en deze dus dichtgedrukt zit. Op ongeveer 4 meter van de meterkast en ongeveer 11 meter van de schuur liep ik steeds vast. Het lijkt er op dat de buis nog maar 16 of 17 mm breed is op dat punt en geen 75 meer. Een buis van 25 mm kreeg ik er met geen mogelijkheid doorheen.
Uiteindelijk is het gelukt om er twee YMVK kabels (eentje met 4x2,5 mm2 en eentje met 5x4mm2) en UTP doorheen te trekken. Steeds met de ene veer een kabel en een andere veer er doorheen trekken en dan met die nieuwe veer de eerste veer weer terug. Dit moest een paar keer opnieuw omdat toch ergens iets brak. Voor de zekerheid zit er nu een nylon veer in, mocht ik er later nog iets bij willen trekken.
Die 200 euro voor de mantelbuis wil ik nog wel terug van de bouwer.
Deels wel. Als ieder huis andere leidingen heeft heb je veel meer tekenwerk. Als je een rijtje van 20 bouwt die allemaal hetzelfde zijn hoef je alle vloerdelen maar 1 keer te tekenen en in twintigvoud te bestellen. Als iedereen iets anders wilt kost het veel meer en is er meer kans op fouten. Hetzelfde voor de wanden als die uit prefab betondelen bestaan.Memphisto schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:59:
Ik blijft het toch wel wonderbaarlijk vinden dat het bij de ene aannemer geen enkel probleem is en de ander het pertinent niet doet.
Onze aannemer maakt er geen probleem van en heeft er wss in het verleden dus ook weinig gedoen mee gehad. Sterker nog, het stond ook allemaal al ingetekend in de eerste tekeningen. Enige die wij nog hebben toegevoegd is een extra loze leiding vanuit de technische ruimte op zolder naar de meterkast tbv uitbreiding van de zonnepanelen.
Heeft dat mss met de wijze van bouwen te maken?
Bij een ruwbouw met kalkzandsteen en breedplaten maakt het niet zoveel uit. Dan is een stopcontact of buis meer of minder niet veel werk (tenminste, als de elektricien ook tekeningen kan lezen. De onze kon dat niet dus werden we voor het storten van de vloer uitgenodigd om het vooral zelf even te controleren. De uitvoerder kon de stroom mails met foto's van de tot dan toe gemaakte fouten niet volgen

711 euro per paneelEmrulez schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:29:
• Huis heeft aan de voorkant 16 panelen. Komt er een extra bij vanwege de uitbouw optie. Elk extra paneel kost 711 euro. Begeleidster kon me niet vertellen welke merk en type panelen er opkomt of hoeveel WP. Achteraf bijplaatsen lijkt me voordeliger maar ho zit dan eventueel met de omvormer etc. Word dat een probleem aangezien ik niet alvast een loze leiding kan plaatsen voor eventuele uitbreidingen.
[/list]

Hoeveel panelen wil je gaan bijleggen?
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik heb er uiteindelijk voor 2915 euro 12 panelen bijgelegd. Die 2915 euro is de totaalprijs inclusief BTW voor 12 panelen van 320 Wp, een omvormer, al het installatiemateriaal voor een plat dak en aanpassing meterkast. Alleen de arbeid en de ballast zit er niet in, want ik heb het zelf aangelegd en had tuintegels over (maar anders had ik ze gratis van Marktplaats gehaald).
Dat 23e paneel moest ik weglaten, anders had ik geen ruimte meer voor de buitenunit van de airco.
Het aanleggen was al met al een dag werk met twee man. Wel ontzettend leuk om een keer te doen.
Die prijzen zijn puur om te ontmoedigen. Ze willen niet dat je meer zonnepanelen legt, want dat is meer werk.
Als je overigens in het jaar van aankoop van de woning de panelen (laat) uitbreid(t)(en), kun je de BTW daarover ook terugvragen. Het jaar daarna kan dat niet meer. Houd daar dus wel rekening mee.
[ Voor 4% gewijzigd door Blihi op 05-11-2020 15:14 ]
Initieel wel een beetje geschrokken van de meerwerkprijzen, maar na het vergelijken met de prijzen hier en de moeite die het kost om eea achteraf te doen hebben we een mooi pakket meerwerk voor een acceptabele prijs denk ik.
De bouw start pas Q2 2021 met de oplevering een jaar later dus ik blijf hier nog wel even hangen
Nice! GefeliciteerdMythling schreef op donderdag 5 november 2020 @ 15:21:
Na een paar weken lurken in het topic heb ik ook vanochtend de KAO getekend voor onze nieuwbouw woning!
***members only***
Initieel wel een beetje geschrokken van de meerwerkprijzen, maar na het vergelijken met de prijzen hier en de moeite die het kost om eea achteraf te doen hebben we een mooi pakket meerwerk voor een acceptabele prijs denk ik.
De bouw start pas Q2 2021 met de oplevering een jaar later dus ik blijf hier nog wel even hangen
[ Voor 4% gewijzigd door Mythling op 05-11-2020 15:29 ]
Leuk! Wij hebben ook in Pijnacker gekocht, alleen ander project.Mythling schreef op donderdag 5 november 2020 @ 15:21:
Na een paar weken lurken in het topic heb ik ook vanochtend de KAO getekend voor onze nieuwbouw woning!
***members only***
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Nice, gefeliciteerd! Mooie woningen / buurt. Daar hebben wij ook nog naar gekeken, maar uiteindelijk toch een bestaande woning gekocht (in Ackerswoude) omdat we niet zo lang wilden wachten (kleine in huis, thuiswerken met 2 personen, etc.. gaan we geen 2 jaar volhouden).Mythling schreef op donderdag 5 november 2020 @ 15:21:
***members only***
Veel plezier ermee en qua meerwerk is het soms zeker de moeite waard om voor sommige zaken buiten het project te kijken (dakkapels, keukens, badkamers, etc. scheelt je vaak meer dan de helft v/h geld).
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Ja klopt, het loont echt om zelf te installeren, zeker als je via MP op zoek gaat naar restpartijen, na oplevering hebben ik 18 panelen zelf geplaatst en daar zijn later nog 12 panelen bijgekomen. All-in was ik 5k kwijt voor 30 panelenBlihi schreef op donderdag 5 november 2020 @ 15:14:
Hier vroegen ze 800 euro per extra paneel (standaard zouden er 10 komen, er konden er maximaal 23 op het dak volgens de aannemer). Daar bovenop kwam nog 800 euro voor een andere omvormer. Ik heb vriendelijk bedankt.
Ik heb er uiteindelijk voor 2915 euro 12 panelen bijgelegd. Die 2915 euro is de totaalprijs inclusief BTW voor 12 panelen van 320 Wp, een omvormer, al het installatiemateriaal voor een plat dak en aanpassing meterkast. Alleen de arbeid en de ballast zit er niet in, want ik heb het zelf aangelegd en had tuintegels over (maar anders had ik ze gratis van Marktplaats gehaald).
Dat 23e paneel moest ik weglaten, anders had ik geen ruimte meer voor de buitenunit van de airco.
Het aanleggen was al met al een dag werk met twee man. Wel ontzettend leuk om een keer te doen.
Die prijzen zijn puur om te ontmoedigen. Ze willen niet dat je meer zonnepanelen legt, want dat is meer werk.
Als je overigens in het jaar van aankoop van de woning de panelen (laat) uitbreid(t)(en), kun je de BTW daarover ook terugvragen. Het jaar daarna kan dat niet meer. Houd daar dus wel rekening mee.

Heb je een onderhoudscontract op je koelkast?mister_S schreef op donderdag 5 november 2020 @ 16:00:
Is een onderhoudscontract voor een warmtepomp standaard inbegrepen? Hoe hebben jullie dit gedaan? Volgens onze kopersbegeleider komt deze informatie nog, terwijl verwachte oplevering al maart volgend jaar is. We zouden een bijeenkomst krijgen voor de WP, toen kwam Corona op bezoek, en nog steeds niets gehoord. Vraag de mensen dan hun vragen in te sturen en geef uitleg op papier zou ik zeggen
[ Voor 56% gewijzigd door revolution-nl op 05-11-2020 16:05 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
gefeliciteerd!Mythling schreef op donderdag 5 november 2020 @ 15:21:
***members only***
En succes met het wachten. Wij hebben in januari getekend en bouw is nu net gestart en wordt al helemaal gek van het wachten.
Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super
Ja en dat is een duur contractje....revolution-nl schreef op donderdag 5 november 2020 @ 16:02:
[...]
Heb je een onderhoudscontract op je koelkast?
maar om nu speciaal voor de warmtepomp een tweede vrouw in huis te nemen is ook zo wat
[ Voor 29% gewijzigd door Blihi op 05-11-2020 16:31 ]
Een onderhoudscontract is uiteindelijk gewoon een soort verzekering. Je betaalt een vast bedrag per maand en daarvoor wordt de boel onderhouden. Maar bij ketels is er dan vaak alsnog sprake van extra kosten als er iets vervangen moet worden, dus die contracten zijn zelden de moeite waard.
Dat is zeker nodig, maar of daar een onderhoudscontract voor nodig is met een jaarlijkse onderhoudsinterval is maar de vraag.mister_S schreef op donderdag 5 november 2020 @ 16:34:
@revolution-nl bedoel je dat regelmatig onderhoud niet nodig is voor WP en boiler?
Uiteindelijk is het onderhoud bij een L/W WP erg overzichtelijk en treedt er in mindere maten vervuiling op in vergelijking tot een CV ketel.
Ik zou het contract lekker skippen en het op afroep doen, als tweaker kan je mogelijk ook wat zelf doen.
Hoef je alleen in 1x in de 5 jaar even laten controleren of er nog genoeg koudemiddel in zit.
[ Voor 17% gewijzigd door revolution-nl op 05-11-2020 16:51 ]
Beide ketels onderhield ik zelf. Dat waren Nefit ketels. Die maak je open, stofzuig je uit en je leegt (en vult) de sifon. Verder na een paar jaar de pakkingen vervangen, dat was ook een klusje van niets.
Een keer is er een monteur bij geweest bij mijn ouders. Die ketel viel steeds in storing. De monteur merkte toen zelf op dat er weinig aan te onderhouden viel. Hij deed hetzelfde als ik. Schoonmaken en pakkingen vervangen.
De oplossing voor de storing was overigens het omdraaien van de stekker (ja echt, op zij kop in het stopcontact steken). Blijkbaar hebben die Nefit ketels daar soms last van...
[ Voor 28% gewijzigd door mister_S op 05-11-2020 17:24 ]
@Blihi, waarom is goedkoop duurkoop geworden?Blihi schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:49:
[...]
Ik kan alleen zeggen om vooral niet bij JVSZonwering uit te komen. Die lijken goedkoop, maar goedkoop is duurkoop...
Zelf heb ik juist 1x heel goede ervaring met dit bedrijf.
Bij ons project is het zo, dat als je hem koopt, er nog 5 jaar onderhoud bij inbegrepen zit. Als je 'm huurt dan is onderhoud sowieso inbegrepen.mister_S schreef op donderdag 5 november 2020 @ 16:00:
Is een onderhoudscontract voor een warmtepomp standaard inbegrepen? Hoe hebben jullie dit gedaan? Volgens onze kopersbegeleider komt deze informatie nog, terwijl verwachte oplevering al maart volgend jaar is. We zouden een bijeenkomst krijgen voor de WP, toen kwam Corona op bezoek, en nog steeds niets gehoord. Vraag de mensen dan hun vragen in te sturen en geef uitleg op papier zou ik zeggen
welke afzuigkap heb jij?Shabbaman schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 09:02:
Ik heb al jaren een recirculatiekap, en ik heb nooit last van geurtjes. Ze zullen er wel zijn, maar ik vermoed dat je zelf wel went aan de geur in je huis (en ik heb het bezoek nooit horen klagen... maar ook nooit gevraagd). Belangrijker vind ik dat die kap ook vet uit de lucht haalt, en dat doet hij wel goed (aangezien ik in de keuken nergens vetaanslag vindt, wat ik in ons vorige huis met echte afzuigkap dus wel had). Je moet alleen wel de filter af en toe reinigen en bakken.
Eens hoor. Bij ons wordt er gebouwd met kalkzandsteen en breedplaten en men was eigenlijk heel flexibel met het intekenen van loze leidingen/extra aansluitingen.Blihi schreef op donderdag 5 november 2020 @ 15:06:
[...]
Deels wel. Als ieder huis andere leidingen heeft heb je veel meer tekenwerk. Als je een rijtje van 20 bouwt die allemaal hetzelfde zijn hoef je alle vloerdelen maar 1 keer te tekenen en in twintigvoud te bestellen. Als iedereen iets anders wilt kost het veel meer en is er meer kans op fouten. Hetzelfde voor de wanden als die uit prefab betondelen bestaan.
Bij een ruwbouw met kalkzandsteen en breedplaten maakt het niet zoveel uit. Dan is een stopcontact of buis meer of minder niet veel werk (tenminste, als de elektricien ook tekeningen kan lezen. De onze kon dat niet dus werden we voor het storten van de vloer uitgenodigd om het vooral zelf even te controleren. De uitvoerder kon de stroom mails met foto's van de tot dan toe gemaakte fouten niet volgen.).
Vind het vooral verwonderlijk dat de ene aannemer dus zoveel problemen heeft met loze leidingen en de ander niet.
Ik moet natuurlijk straks nog maar zien of dat ik ook werkelijk een kabel er doorheen krijg...
Nog even een ander dingetje. Onze woning wordt opgeleverd zonder glasvezel/kabel aansluiting. Deze dient door ons zelf te worden aangevraagd.
Dat aanvragen is geen probleem, maar weten jullie hoe dat in de praktijk werkt? Ik moet het nog aan de bouwbegeleiding vragen, maar liggen er dan wel kabels vanuit buiten tot in de meterkast?
Of moet er dan nog gegraven worden vanaf de hoofdleiding naar de meterkast? Onze meterkast is niet van buiten te bereiken (geen kruipruimte en staat centraal in de woning) Dus vraag me af hoe ze dat dan doen
Lang verhaal: Zonwering aangeschaft door het tekenen van een correcte, papieren offerte in de showroom. Bij levering bleek dat ze de offerte verkeerd hadden omgezet in een bestelling en daardoor het doek de verkeerde kleur had. Dat was mijn probleem (volgens hun), want in hun voorwaarden staat nu eenmaal dat wat zij bij hun leverancier bestellen datgene is wat jij bij hun besteld hebt.W.Cor schreef op donderdag 5 november 2020 @ 17:56:
[...]
@Blihi, waarom is goedkoop duurkoop geworden?
Zelf heb ik juist 1x heel goede ervaring met dit bedrijf.
Doordat ik geen kopie van de getekende offerte had gekregen (het was vrijdagmiddag en ik had de offerte zelf wel, maar niet de getekende versie) kon ik niet bewijzen dat de fout bij hun lag en ze weigerden mee te werken aan een oplossing. Zelfs de rechtsbijstand kon niet bij ze doordringen. Uiteindelijk heeft die verzekering de zaak afgekocht omdat ze geen zin hadden er verder mee te gaan.
Ook was het meegeleverde (en apart betaalde) bevestigingsmateriaal niet geschikt. Er waren 20 bevestigingspunten, maar ik kreeg maar 12 chemische ankers, zonder handleiding. De betreffende ankers bleken ongeschikt voor het type muur (ankers waren voor beton, muur is van baksteen, dit was besproken in de showroom) en de meegeleverde draadeinden waren niet RVS, maar staal. Dat gaat roesten.
Ik heb verschillende malen telefonisch contact gehad. Ik ben nog nooit zo onbeschoft behandeld aan de telefoon. Het begint er al mee dat ze weigeren te zeggen hoe ze heten. Geen enkele medewerker geeft zijn naam en doorverbinden kan niet. Volgens eigen zeggen "omdat ze als een team werken doet het er niet toe met wie je spreekt". Maar ze werken helemaal niet als een team, je moet dus steeds opnieuw je verhaal doen en krijgt steevast te horen: "zet het maar op de mail", waar vervolgens niet inhoudelijk op gereageerd wordt.
Bij de achterbuurman een soortgelijk verhaal. Ze kwamen alles inmeten. Vanwege mijn ervaring nam hij foto's van alle maten die opgeschreven waren. In de offerte stonden 4 van de 5 maten verkeerd. Als hij dat niet had opgemerkt was dat zijn probleem geweest, want nogmaals, volgens hun eigen voorwaarden is wat zij bestellen bij de leverancier datgene wat jij bij hun besteld hebt.
Op Internet lees je (maar ja, achteraf) veel meer van dat soort ervaringen.
Het is een prima dozenschuiver. Als je zelf de exacte maten weet en je zelf de montagematerialen aanschaft en heel, heel goed controleert of de bestelbevestiging klopt met je bestelling kan het een goedkope partij zijn. Maar wees erop voorbereid dat er absoluut geen service verleend wordt en het bedrijf als motto heeft dat zij geen fouten maken, maar dat alleen de klant fouten maakt.
In principe trekt men alle kabels door tot in de meterkast.Memphisto schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 07:21:
[...]
Eens hoor. Bij ons wordt er gebouwd met kalkzandsteen en breedplaten en men was eigenlijk heel flexibel met het intekenen van loze leidingen/extra aansluitingen.
Vind het vooral verwonderlijk dat de ene aannemer dus zoveel problemen heeft met loze leidingen en de ander niet.
Ik moet natuurlijk straks nog maar zien of dat ik ook werkelijk een kabel er doorheen krijg...
Nog even een ander dingetje. Onze woning wordt opgeleverd zonder glasvezel/kabel aansluiting. Deze dient door ons zelf te worden aangevraagd.
Dat aanvragen is geen probleem, maar weten jullie hoe dat in de praktijk werkt? Ik moet het nog aan de bouwbegeleiding vragen, maar liggen er dan wel kabels vanuit buiten tot in de meterkast?
Of moet er dan nog gegraven worden vanaf de hoofdleiding naar de meterkast? Onze meterkast is niet van buiten te bereiken (geen kruipruimte en staat centraal in de woning) Dus vraag me af hoe ze dat dan doen
Dat gaven ze bij ons ook aan, maar de kabel voor de provider ligt wel degelijk tot in de meterkast. Zou dit toch nog even op deze manier navragen. Dat je daarna zelf de aansluiting moet aanvragen zodat je er wat mee kan is logisch.Memphisto schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 07:21:
[...]
Eens hoor. Bij ons wordt er gebouwd met kalkzandsteen en breedplaten en men was eigenlijk heel flexibel met het intekenen van loze leidingen/extra aansluitingen.
Dring er bij de aannemer op aan om glasvezel aan te laten leggen. Dit kost ze vrijwel niets.Memphisto schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 07:21:
[...]
Onze huizen zouden eerst ook geen glasvezel krijgen (en ook geen kabel), terwijl de hele wijk glasvezel heeft.
Na aandringen werd er toch glasvezel aangevraagd. Dit kan namelijk gewoon met de bouw mee.
Voor de aannemer is het vervelend dat die bedrijven niets coordineren. Er komen dus steeds andere bedrijven om te graven, kabels te trekken etc. Helemaal ongecoordineerd. Zo kan het gebeuren dat de ene dag KPN een gat graaft om een glasvezel naar de woning te leggen (maar nog niet in de woning), een dag later Ziggo datzelfde komt doen (en de glasvezel kapot maakt) zodat een week later KPN weer terug komt en begint te graven.... En dat allemaal zonder dat de uitvoerder het weet.
Bij ons lag bij oplevering van de eerste huizen dus geen glasvezel, althans, bij twee huizen helemaal niet, bij onze overburen lag een opgerolde kabel van 100 meter in de meterkast, etc.
Uiteindelijk is ons huis voor oplevering van glasvezel voorzien. Maar dan begint het gelazer met KPN of T-Mobile. Glasvezel wordt namelijk aangelegd door KPN Netwerk en dat is niet KPN of T-Mobile. Dat is een ander partij die niet met de providers praat. De providers weten dus niet dat ze kunnen komen afmonteren en dat moet gebeuren voordat jij iets aan kunt sluiten.
Ga er dus vanuit dat je na oplevering nog weken zoet bent met het regelen van glasvezel, zelfs als het bij de bouw is aangelegd.
Als het bij de bouw niet aangelegd wordt, moet je in ieder geval zeker weten dat de buitenmantels wel naar de meterkast gelegd worden! Anders krijg je het achteraf niet voor elkaar en komen de aansluitingen ergens op de buitengevel binnen. Het gaat om een oranje en groene buitenmantel. Die moeten echt op de juiste plaats de meterkast in komen. Daar zijn richtlijnen voor. Bij ons zijn die ook een keer afgekeurd omdat ze te ver naar links zaten.
Alleen als dat ook aangevraagd is in de aansluiting, dus niet standaard. Ziggo, KPN Netwerk, Water, Gas en Elektra zijn allemaal andere bedrijven die andere onderaannemers inschakelen om de boel aan te leggen. Ik heb het bij onze bouw gezien dat ze echt meerdere keren op dezelfde plaats een gat groeven om weer een leiding naar binnen te leggen.Deleon78 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 08:08:
[...]
In principe trekt men alle kabels door tot in de meterkast.
De uitvoerder gaf ook aan dat hij er helemaal gek van werd, vooral omdat het niet van te voren aangekondigd werd. Het gebeurde dus dat hij iets anders gepland had staan en ineens om de gravers van de Ziggo/KNP netwerk/Water/Gas/Elektra heen moest werken.
Dat klinkt idd logisch, maar was er niet zeker van of de aansluitingen (glasvezel --> KPN, kabel --> Ziggo) ook bij oplevering tot in de meterkast zijn doorgetrokken. En of dus ook nog graafwerk noodzakelijk is, ivm het aanleggen van bestrating etc.Montaner schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 08:12:
[...]
Dat gaven ze bij ons ook aan, maar de kabel voor de provider ligt wel degelijk tot in de meterkast. Zou dit toch nog even op deze manier navragen. Dat je daarna zelf de aansluiting moet aanvragen zodat je er wat mee kan is logisch.
Ook achteraf kun je het gewoon netjes naar binnen voeren hoor. Hoe denk je dat ze dat doen met glasvezel bij jaren '30 huizen? Daar zat af-fabriek geen enkele mantelbuis inBlihi schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 08:27:
[...]
Als het bij de bouw niet aangelegd wordt, moet je in ieder geval zeker weten dat de buitenmantels wel naar de meterkast gelegd worden! Anders krijg je het achteraf niet voor elkaar en komen de aansluitingen ergens op de buitengevel binnen. Het gaat om een oranje en groene buitenmantel. Die moeten echt op de juiste plaats de meterkast in komen. Daar zijn richtlijnen voor. Bij ons zijn die ook een keer afgekeurd omdat ze te ver naar links zaten.
Gewoon boor van een meter lang pakken en gaatje naast het huis graven.
[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 06-11-2020 08:52 ]

M'n vriendin heeft vervolgens gezocht op #Reesvelt en kwam gewoon onze nieuwe buren tegen.
Die zorg had ik ook, maar bij navraag bleek dat dus wel zo te zijn.. bij oplevering zaten ze er dan ook gelukkigMemphisto schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 08:41:
[...]
Dat klinkt idd logisch, maar was er niet zeker van of de aansluitingen (glasvezel --> KPN, kabel --> Ziggo) ook bij oplevering tot in de meterkast zijn doorgetrokken. En of dus ook nog graafwerk noodzakelijk is, ivm het aanleggen van bestrating etc.
Alleen is het kortste pad van onze meterkast naar buiten een meter of 3. De meterkast grenst niet aan een buitenmuur, maar is centraal geplaatst in de woning en er is geen kruipruimte. Netjes naar buiten zou dus betekenen de vloer uit de meterkast breken, dan onder het huis en onder de fundering door graven naar buiten, Niet echt een eenvoudige klus.kabeltjekabel schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 08:51:
[...]
Ook achteraf kun je het gewoon netjes naar binnen voeren hoor. Hoe denk je dat ze dat doen met glasvezel bij jaren '30 huizen? Daar zat af-fabriek geen enkele mantelbuis in
Gewoon boor van een meter lang pakken en gaatje naast het huis graven.
Bij het achteraf aanleggen van glasvezel wordt die kast op de buitengevel gemonteerd. Als dat in de meterkast kan, prima (was bij ons vorige huis ook zo), maar zo niet, komt ie gewoon in de woonkamer te hangen (dat was in mijn eerste en tweede huis zo).
In de wijk komt glasvezel en kabel. Later nog maar eens nadenken welke te kiezen..
@Blihi wij hebben gelukkig wel een mantelbuis vanuit de meterkast naar de oprit liggen. Mocht het nodig zijn, kan die evt via die buis netjes de meterkast in. Maar liever niet natuurlijk.
[ Voor 36% gewijzigd door Memphisto op 06-11-2020 09:18 ]
Same hier. In technische omschrijving staat dat het er niet is. Inmiddels heeft de bouwbegeleider laten weten dat er in ieder geval één van beide is tot in de meterkast zodat we internet kunnen aanleggen.Montaner schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 09:05:
[...]
Die zorg had ik ook, maar bij navraag bleek dat dus wel zo te zijn.. bij oplevering zaten ze er dan ook gelukkig. Bij de glas aansluiting zelfs wat reclame van KPN en bij Ziggo idem. Volgens mij zijn ze ook verplicht om 1 van de 2 aan te leggen.. afhankelijk van de gemeente beide.
Sorry, je hebt gelijk. Overal waar men combi-aannemers heeft, trekt men alles naar binnen. De rest is een gedoeBlihi schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 08:35:
[...]
Alleen als dat ook aangevraagd is in de aansluiting, dus niet standaard. Ziggo, KPN Netwerk, Water, Gas en Elektra zijn allemaal andere bedrijven die andere onderaannemers inschakelen om de boel aan te leggen. Ik heb het bij onze bouw gezien dat ze echt meerdere keren op dezelfde plaats een gat groeven om weer een leiding naar binnen te leggen.
De uitvoerder gaf ook aan dat hij er helemaal gek van werd, vooral omdat het niet van te voren aangekondigd werd. Het gebeurde dus dat hij iets anders gepland had staan en ineens om de gravers van de Ziggo/KNP netwerk/Water/Gas/Elektra heen moest werken.
Das geen Champagne hoorMad-Matt schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 09:02:
Ze zijn deze week begonnen met het heien, dus eindelijk echt gestart, een feestelijke opening was er helaas niet, wel allemaal een flesje champagne gekregen.
[Afbeelding]
M'n vriendin heeft vervolgens gezocht op #Reesvelt en kwam gewoon onze nieuwe buren tegen.
Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop
AEG DD8795. Dat model is ondertussen zeker 13 jaar oud, dus ik denk niet dat je die nog kan kopen.
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
Ja ok, goedkope bubbels, gaat om het idee.
Past niet helemaal bij Reeuwijk toch? Of wel bij Reeuwijk - DorpMad-Matt schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:16:
[...]
Ja ok, goedkope bubbels, gaat om het idee.
Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop
In uw woning bevindt zich een wtw unit. Om deze te bedienen maakt u gebruik van de schakelaar welke aanwezig is in de woonkamer. We kregen van een aantal bewoners de vraag of het mogelijk is om nog een extra schakelaar in de badkamer te kunnen krijgen.
De kosten hiervoor bedragen €125,-, maar ik vraag me af wat hiervan het voordeel zou zijn. Is het zo dat als je bijvoorbeeld gaat douchen dat dan de warmte afgevoerd kan worden naar de WTW-unit en dat het daarom handig is een schakelaar in de badkamer te hebben?
Dit topic is gesloten.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2