Ligt er aan, hoeveel kan je zelf?
Bestrating kost ruwweg evenveel aan arbeid en ondergrond als de afwerking. Dus goedkope betonklinkers van 25 euro per m2 kun je voor 50 euro per m2 gelegd hebben. Keramische tegels voor in de tuin van 50 euro per m2 wordt snel 100 euro per m2.
Bij de tuin is arbeid een grote post. Het sjouwen met veel, zware materialen en het gebruik van machines maakt het gewoon duur. Je kunt veel zelf doen, als je daar zin en tijd voor hebt.
Ons kavel is zo'n 400 m2. Daarvan is 35 bestraat met keramische tegels en 110 m2 met betonklinkers (20x30). Verder zo'n 45 m2 grind, 50 m2 kunstgras en 36 m2 verhoogde borders. De schutting met de buren is 15 meter en bestaat uit deels hardhouten rabatdelen en steenkorven. De hele tuin is voorzien van elektra (zowel 230 als 12 volt) en bewatering.
Ik heb de bestrating laten doen. De kavel was 10cm tot 20 onder peil opgeleverd. Er is 22 kuub puingranulaat onder de bestrating gegaan. Daar bovenop straatzand onder de betonklinkers en onder het terras speciaal daarvoor gemaakte spullen.
De borders zijn door mijzelf opgemetseld uit betonnen elementen van 15x15x60 (zo'n 6 ton aan gewicht) op funderingen van opsluitbandjes in een gestabiliseerd zandbed. De kosten voor de materialen was zo'n 1k. Ze zijn gevuld met 5 kuub bemeste tuinaarde (350 euro)..
Bestrating kostte me zo'n 12k, waarvan 6k materiaal en 6k arbeid en ondergrond. De schutting kostte me 3k aan materiaal (2k hout, 1k steenkorven en vulling) en een paar dagen werk. Ook dit was vooral heel zwaar. Zo'n 5 ton aan grind en stenen voor in de korven. Op de schutting heb ik niet bezuinigd. Ik wilde per se een specifieke houtsoort (Iroko) omdat die ook in de kozijnen zit.
Het terras is overkapt met steigerpijpen (+/- 800 euro) en de beplanting kostte zo'n 1500 euro.
Voor verlichting en water weet ik de kosten niet precies. Ik heb de tuinverlichting heel goedkoop gekocht. Deels bij de Lidl (wandlampen) en deels bij de Gamma omdat het uit het assortiment ging. In totaal heeft dat geen 250 euro gekost. Bekabeling is niet goedkoop, maar zat in de grote hoop.
Het kunstgras moet nog uitgevoerd worden, maar ik ga even uit van zo'n 50 euro per m2, dus 2500 euro. Wel zal ik zelf nog wat grond moeten afvoeren. Dat is bij de milieustraat hier gratis.
De totale begroting voor de tuin komt dus boven de 22k uit, maar daarvoor hebben we heel veel zelf moeten doen. Ik wil niet weten wat het gekost zou hebben om dat te laten doen. Ik hoor in mijn omgeving bedragen die oplopen tot 50k voor een tuin (en zelfs 100k voor een design tuin met zwemvijver etc.) Dat geld heb ik er niet voor over.