Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 123 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.799.518 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:55
boukehj2 schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:03:
Klinkt leuk, maar op deze wijze hou je geen ruimte om de vloer te laten werken. In de zomer zet laminaat uit, in de winter krimpt het weer. Ik zou nooit eerst een laminaatvloer leggen en dan pas een wand zetten. Als er enkele jaren tussen zit, maar je al wel weet dat je het gaat doen, dan zou ik wat extra laminaat kopen en de vloer verwijderen/opnieuw leggen.

[...]
Gat gewoon iets groter zagen in je laminaat :D Hier heb ik het ook precies zo gedaan, wel even goed nadenken over de exacte locatie want je kan niet meer terug ;)

Plinten er over heen plakken en klaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gsxrrr
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Memphisto schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:36:
[...]

Hebben jullie trouwens ook een sporenkap? Of wordt er bij jullie gebouwd met een gordingenkap?
Wij krijgen een sporenkap, wat het schijnbaar lastiger (niet onmogelijk) maakt om later dus nog dakramen / dakkapellen te plaatsen... Hebben jullie hier ervaringen mee?
Wij krijgen een sporenkap als ik het goed heb. Geen ervaring of kennis hoe makkelijk of moeilijk het dan is om na de bouw nog ramen of kapellen te plaatsen. We hebben nu gekozen voor een dakraam tijdens de bouw. Ook geen andere plannen nog voor de zolder anders dan was-rommel-opslag-hok tot nu toe, dus heb me daar verder ook niet in verdiept eerlijk gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:04

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Ruudzaan schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:47:
[...]

En wat rekenen ze aan km kosten?
Want ik kan me niet voorstellen dat ze voor die € 200 het hele land doorrijden, toch?

Nog een extra vraagje: Als ze die volle container komen ophalen, dan neem ik aan dat die container schuin op de vrachtwagen getrokken wordt. Wat gebeurt er dan met je spullen?
Of hebben ze een kraan, waarmee de container mooi horizontaal blijft?
Heftruck ;)

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Ruudzaan schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:47:
[...]

En wat rekenen ze aan km kosten?
Want ik kan me niet voorstellen dat ze voor die € 200 het hele land doorrijden, toch?

Nog een extra vraagje: Als ze die volle container komen ophalen, dan neem ik aan dat die container schuin op de vrachtwagen getrokken wordt. Wat gebeurt er dan met je spullen?
Of hebben ze een kraan, waarmee de container mooi horizontaal blijft?
Het is een regionaal bedrijf, ik woon in de verste regio die ze doen en dat kost 200 euro.
Ze trekken hem idd schuin op de wagen voor vervoer. In hun opslag hebben ze kranen.

Ik was ook benieuwd naar wat jij vraagt, en ze geven aan dat ze dit al jaren zo doen en dat je spanbanden krijgt om je inboedel vast te zetten. Dozen achterin, zware meubels voorin en vastzetten.

https://www.vandamverhuizingen.nl/

Het is een goed en bekend verhuisbedrijf, dus het zal wel goed komen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17-06 20:20

Rzaan

Altijd zoekende

Dat klinkt dan als een goede optie.
Zo'n container zal niet overal zomaar geplaatst kunnen worden. Ik bedoel: Een busje zet je nog wel snel langs bijvoorbeeld een drukke weg, maar een container wordt al lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Tjebakka schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:29:
Geen zin om hier een nieuw topic voor te openen. Wij verhuizen van het midden van het land naar het noorden van het land. +/- 27m2 aan spullen. Valt mee :)

Hebben jullie of gaan jullie gebruikmaken van een verhuisbedrijf? Ik heb op dit moment een 5-tal offertes die uiteenlopen van €1250 naar €1800. Ze hebben allemaal wel goede reviews, ook wel wat slechte hier en daar.

Waar letten jullie zoal op? Het gaat toch om al je spullen die 155km in een vrachtwagentje worden vervoerd, door anderen :)
Wij zijn bijna 2 jaar geleden van Groningen naar Nijmegen verhuisd door UTS Verkroost. Dat werd toen betaald door de nieuwe baas van mijn vrouw en dat was alles inpakken, verhuizen en meubels weer in elkaar zetten.
Ik heb de rekening nooit gezien en ik wil het denk ik ook niet weten denk ik :P .
5 man zijn een hele dag bezig geweest om ons huis van 85m2 in te pakken in 1,5 vrachtwagen en de dag ernaa evenzoveel man ruim een halve dag om alle meubels weer in elkaar te zetten. En toen bleven wij achter met 200 verhuisdozen...

Wat we ervan onthouden/geleerd hebben:
- Pak alles zelf in verhuisdozen. (Zelfs het oud papier en de nog gevulde fruitschaal waren zo in een doos gezet.. Ruimte is voor die lui geen issue, maar manuren wel dus er wordt snel gewerkt en niet teveel afleiding tussendoor.)
- Zoek van te voren alles uit en doe weg wat je niet wilt mee verhuizen.
- Verder was het ideaal, want alle kasten, bedden etc stonden gewoon weer gebruiksklaar.
- We waren blij dat ze niet ook alles uitgepakt hebben (wat ook een optie was). Dat was vooral omdat wij van te voren eigenlijk niks uitgezocht hadden. (We woonden daar ook nog niet eens zo heel lang en dachten dat het wel mee viel met wat weg kon. Viel tegen...)

Of we het weer doen weet ik niet. Zeker gezien de afstand van bijna 200 km was het een erg fijne oplossing. Zeker omdat wij toen ook met een klein kind van < 1 jaar zaten.
Onze volgende verhuizing naar het nieuwe huis is hemelsbreed 700 m en we hebben beide huizen waarschijnlijk 2-3 maanden tegelijk, dus ik neig nu weer naar alles zelf doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Farmerwood op 02-11-2020 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-06 18:55
@Memphisto als je een grote dakkapel laat plaatsen wordt er ook een balk geplaatst om het dak te ondersteunen, kost ongeveer 250 euro extra afgaande op de offertes die ik heb gekregen. Dakraam moet gewoon geplaatst kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woolfy681
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-06 19:02
Wat is eigenlijk de rede dat men voor het maken vaan slaapkamers kiest voor metalstud ?
Zelf willen wij ook twee kamers op zolder maken, maar kies dan voor gipsblokken van 7 cm, eigenlijk omdat ik gipsplaten muren verschrikkelijk vind en ik blokken toch steviger vind dan gipsplaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Woolfy681 schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:28:
Wat is eigenlijk de rede dat men voor het maken vaan slaapkamers kiest voor metalstud ?
Zelf willen wij ook twee kamers op zolder maken, maar kies dan voor gipsblokken van 7 cm, eigenlijk omdat ik gipsplaten muren verschrikkelijk vind en ik blokken toch steviger vind dan gipsplaten.
Ik gok voor snelheid en gemak qua bouwen. Zeker onder een schuin dak zijn blokken meer werk. Maar voor slaapkamers zou ik die investering ook doen.
Wij laten het nu via de bouw doen (metalstud), maar er gaat (op een logeerplek na) niemand slapen daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:04
Een metalstudmuur is eenvoudig te realiseren en kan heel goed geluidsisolerend werken als je glaswol gebruikt. Daarnaast zijn veel zolders hoog (bij mij 4 meter), waardoor het nogal een klus kan zijn om met gipsblokken te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woolfy681
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-06 19:02
Klopt gipsblokken is inderdaad merk werk, maar weegt in mijn ogen niet op tegen het gemak van dingen ophangen en de stevigheid van de muur.
Misschien is mijn afkeer tegen gipsplaten wanden wel de grootste rede om het met blokken te doen, en daarom vind ik de tijds investering daarmee ook geen probleem.

Afgelopen vrijdag is bij ons de kap geplaatst en kunnen ze eindelijk binnen verder met de bouw.
Zal vanaf nu wel minder zichtbaar worden wat ze gedaan hebben, maar 15 december mogen we als het door gaat eindelijk ons huis een keer in en hopelijk zien we dan ook onze directe buren, die hebben we nog gevonden namelijk.

Is het overigens normaal om bij de eerste kijk gelegenheid ook dingen aan te geven die niet goed gaan of kan je dit beter bij de woonadviseur doen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:19

MadEgg

Tux is lievvv

Ik heb voor de zolderindeling cellenbetonblokken gebruikt. Is inderdaad wat meer werk, maar wel een stuk steviger en zonder verdere moeite vrij geluids- en warmte-isolerend. Elektra is er ook prima in weg te werken. Ik heb de blokken direct op de betonnen constructievloer geplaatst (op een profiel), zo ligt de vloerverwarming er ook netjes omheen in afzonderlijke zones. Het spul kost vrij weinig en is makkelijk te verwerken, en je bouwt ook zo om een kozijn heen. Voor de bovenste stroken heb ik wel een kamersteiger moeten gebruiken, en de allerbovenste rij inderdaad veel zaagwerk.

Nog een nadeel: sjouwen! Ik heb een pallet met cellenbetonblokken naar boven moeten sjouwen, twee trappen op en meer dan 2 blokken (60x40 cm) per keer wordt je ook niet blij van. En de zakken met lijm wegen ook flink wat.

Maar uiteindelijk wel heel blij met het resultaat, dus blij dat we het zo gedaan hebben.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Woolfy681 schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:41:
Is het overigens normaal om bij de eerste kijk gelegenheid ook dingen aan te geven die niet goed gaan of kan je dit beter bij de woonadviseur doen ?
Bij ons werd vorige week gevraagd om kleine dingen per mail aan te geven en voor grote fouten mocht je meteen de opzichter benaderen om er samen naar te kijken.

Als je iets ziet zou ik het gewoon aangeven, maar wel altijd op een nette manier aangezien ze nog alle kans hebben het zelf ook te zien en te fixen.

Bij mij vroeg degene die in het huis aan het werk was of alles klopte, want hij had me met de tekeningen bezig gezien. Dus dan kun je meteen makkelijk even in gesprek. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17-06 21:42
Farmerwood schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:15:
Ik heb de rekening nooit gezien en ik wil het denk ik ook niet weten denk ik :P .
5 man zijn een hele dag bezig geweest om ons huis van 85m2 in te pakken in 1,5 vrachtwagen en de dag ernaa evenzoveel man ruim een halve dag om alle meubels weer in elkaar te zetten. En toen bleven wij achter met 200 verhuisdozen...
Dat zal een beste rekening zijn geweest. Ik was hier 1.500 euro kwijt voor vier man inpakken 's ochtends, verhuizing over 100km, en daarna weer naar binnen sjouwen. Uitpakken heb ik zelf gedaan. Kilometers x2, poppetjes x2,5...kan zomaar 4-5k gekost hebben.

Met de omstandigheden naar het nieuwe huis, zou ik het ook zelf doen. Wij doen dat ook. In de loop van de tijd al veel overhuizen en dan op één dag een busje huren en al het grote spul meenemen. Banken, bedden, matrassen, dat werk. Alles dat uit elkaar kan en in de auto past heb ik voor die tijd al wel een keer meegenomen. Dat is dan weer een voordeel van een tijdje overlap.
zakkenjongen schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:21:
Hey allemaal, nieuw in dit topic!

Ons nieuwbouw huis wordt over ongeveer 2 weken opgeleverd, na tot nu toe huurwoningen. Nu zijn we van plan om zelf een zolder indeling te maken, maar dit heeft wat ons betreft geen haast, gaan voorlopig alleen wasmachine en wat spullen staan tot de rest 'af' is.

Ik zat te denken aan metalstud+gips wandjes, en vraag me nu het volgende af; is het mogelijk/slim om dit na het leggen van een laminaatvloer te plaatsen? Dan kan ik die maar alvast gelegd hebben tezamen met de eerste verdieping. En tzt stukken uit zagen. Of heeft dit grote nadelen en is het af te raden?

Ik heb ongeveer 10 'klusdagen' voordat we over willen, welke hoeveelheid tijd is reëel om een indeling te maken (met wisselend 2-3 man sterk waarvan 2 handig)? Zou gaan om 3 kamers dus 2 wanden.

Andere tips zijn ook welkom!
Ik zou de vloer achteraf pas leggen, dan weet je zeker dat ie overal netjes ligt. In geen geval de muurtjes op de vloer zetten, daar vervloek ik onze vorige bewoners nu nog steeds voor. Dan maar met de Dremel aan de slag. Maar daar zou ik ook niet blij van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MadEgg schreef op maandag 2 november 2020 @ 13:55:
[...]

Ik heb voor de zolderindeling cellenbetonblokken gebruikt. Is inderdaad wat meer werk, maar wel een stuk steviger en zonder verdere moeite vrij geluids- en warmte-isolerend. Elektra is er ook prima in weg te werken. Ik heb de blokken direct op de betonnen constructievloer geplaatst (op een profiel), zo ligt de vloerverwarming er ook netjes omheen in afzonderlijke zones. Het spul kost vrij weinig en is makkelijk te verwerken, en je bouwt ook zo om een kozijn heen. Voor de bovenste stroken heb ik wel een kamersteiger moeten gebruiken, en de allerbovenste rij inderdaad veel zaagwerk.

Nog een nadeel: sjouwen! Ik heb een pallet met cellenbetonblokken naar boven moeten sjouwen, twee trappen op en meer dan 2 blokken (60x40 cm) per keer wordt je ook niet blij van. En de zakken met lijm wegen ook flink wat.

Maar uiteindelijk wel heel blij met het resultaat, dus blij dat we het zo gedaan hebben.
Metalstud met glaswol 45mm heeft een Rd waarde van 1,2. Celbeton 70mm zit op 0,44. Het minst warmte isolerend is dus een muur van celbeton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Wolly schreef op maandag 2 november 2020 @ 14:12:
[...]

Metalstud met glaswol 45mm heeft een Rd waarde van 1,2. Celbeton 70mm zit op 0,44. Het minst warmte isolerend is dus een muur van celbeton.
En nu zónder glaswol? Ik zei: zonder verdere moeite ;) Glaswol is echt een rotproduct om te verwerken. Been there, done that, 3 weken jeuk gehad. Als je een spouwmuur van cellenbeton bouwt en daar resolschuim tussen zet isoleert het weer beter dan metalstud met glaswol.

Metalstud is voor zover ik weet een metalen frame met gipsplaten er tegenaan geschroeft. Dat isoleert niet al te best.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

MadEgg schreef op maandag 2 november 2020 @ 14:17:
[...]

Als je een spouwmuur van cellenbeton bouwt en daar resolschuim tussen zet isoleert het weer beter dan metalstud met glaswol.
En je bent gelijk 1/4e van je zolderruimte kwijt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:54

Toppe

Oké ✅

[...]

En nu zónder glaswol? Ik zei: zonder verdere moeite ;) Glaswol is echt een rotproduct om te verwerken. Been there, done that, 3 weken jeuk gehad. Als je een spouwmuur van cellenbeton bouwt en daar resolschuim tussen zet isoleert het weer beter dan metalstud met glaswol.

Metalstud is voor zover ik weet een metalen frame met gipsplaten er tegenaan geschroeft. Dat isoleert niet al te best.
Minerale wol nemen

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Volgens mij was dit niet de discussie ;) Er zijn gelukkig alternatieven. Mijn isolatie-materiaal of choice is resolschuim tegenwoordig, zeer goed isolerenden daarmee ruimtebesparend. Dat heb ik dan ook achter de cellenbetonwand geplaatst die ik in de aangebouwde stenen berging heb gezet om deze te isoleren.

Als je extra isolatie op zolder wilt plaatsen is een spouw noodzakelijk en dan heb je inderdaad met metalstud een stuk minder ruimte nodig. Als het vooral om de scheidingswand gaat heb je met cellenbeton iets wat uit zichzelf een stuk beter isoleert, en bovendien veel steviger is. Hier hangen er boekenplanken aan, bij een gipswandje is dat heel wat bewerkelijker.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Glaswol tussen de staanders plaatsen is het minste werk, het lijkt mij erg onverstandig om dit niet te doen in een huiselijke setting.

Maar goed, iedereen moet zelf kiezen al is het wel prettig als de informatie waarop de keuze wordt gebaseerd ook klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:53
Bij mijn zolderverbouwing heb ik juist niet bezuinigd op materiaal.
Zeker als de kamers tegelijk betrokken worden is voor mij geluid zeker een issue.

Ik heb houten staanders gebruikt (vind ik makkelijker te plaatsen) en strak vol met isolatie en tweezijdig voorzien van 9 mm osb plaat en 12,5 mm Gips.
heb je alle onderdelen voor geluid redelijk te pakken.
- massa
- verschillende materialen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:55
Rob-T6 schreef op maandag 2 november 2020 @ 15:24:
Bij mijn zolderverbouwing heb ik juist niet bezuinigd op materiaal.
Zeker als de kamers tegelijk betrokken worden is voor mij geluid zeker een issue.

Ik heb houten staanders gebruikt (vind ik makkelijker te plaatsen) en strak vol met isolatie en tweezijdig voorzien van 9 mm osb plaat en 12,5 mm Gips.
heb je alle onderdelen voor geluid redelijk te pakken.
- massa
- verschillende materialen
Wij hebben hier 12.5mm gips en 50mm glaswol. De ene kamer is een mini thuisbioscoop, maar paar actieve speakers. Je moet erg je best doen om dat te horen in de andere kamer. Met OSB er tussen nog een slag beter natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:04
Wolly schreef op maandag 2 november 2020 @ 14:28:
[...]

Glaswol tussen de staanders plaatsen is het minste werk, het lijkt mij erg onverstandig om dit niet te doen in een huiselijke setting.

Maar goed, iedereen moet zelf kiezen al is het wel prettig als de informatie waarop de keuze wordt gebaseerd ook klopt.
Glaswol is qua geluid isolatie niet het beste product. Ik heb laatste ook een aardige exercitie gehad om geluid te isoleren van mijn warmtepomp :).
Ik heb 5cm van die vlokkenmatten gebruikt, dan geluidswerend en versterkt 12,5mm gips en vervolgens nog 3cm wollen schuim matten.
Aangezien het een technische ruimte betreft natuurlijk en geen normale kamer anders had ik gedaan: 5cm vlokkenmatten, 9mm OSB en geluidswerend 12,5mm gips en vervolgens afwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmno31
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-06 15:44
Jullie hebben het nu zo lekker over isolatie en daar heb ik ook een dingetje mee.

Wij wonen nu een jaar in ons nieuwbouwhuis en er is eigenlijk een groot irritatie punt in het weekend. De kinderen liggen op zolder en wij op de eerste verdieping. Het plafond van onze slaapkamer is de vloer van de kamers van de kinderen. Zodra zij 1 voet op de vloer zetten (stampen) zijn mijn vrouw en ik meteen wakker door de herrie van het gestamp. De vloer in kwestie is een houten balklaag vloer waar geen isolatie in zit omdat dit binnen de thermische schil valt. Die vloer is nu opgebouwd als:

-laminaatvloer
-isolatie, speciaal voor in appartementen complexen voor geluid demping
-bovenplaat over vloerverwarming. lijkt op fermacell (of is fermaceel, ik weet het niet)
-vloerverwarming systeem (droog)
-OSB plaat
-houten balken (cm of 20 hoog) zonder isolaite dus een lekkere klankkast
-raggels
-gipsplaat

Nu willen we dit oplossen en volgens mij kan dat alleen door aan de onderkant de gipsplaten er vanaf te halen, holle ruimte te vullen met isolatie materiaal en dan weer nieuwe gipsplaten erop te schroeven. Een K-klusje maar het is niet anders.

Nu de vraag,
1- kan het nog anders?
2- wat voor isolatiemateriaal is hier het beste voor?
3A- moet ik die 20cm loze ruimte helemaal opvullen of kan hier best nog iets van holle ruimte over blijven?
3B- als het geen probleem is om holle ruimte over te laten, moet het isolatiemateriaal dan "op" de plafondplaten van de onderste kamer liggen of geplakt tegen de vloer van de bovenste kamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:40
lmno31 schreef op maandag 2 november 2020 @ 17:02:

Nu willen we dit oplossen en volgens mij kan dat alleen door aan de onderkant de gipsplaten er vanaf te halen, holle ruimte te vullen met isolatie materiaal en dan weer nieuwe gipsplaten erop te schroeven. Een K-klusje maar het is niet anders.

Nu de vraag,
1- kan het nog anders?
3A- moet ik die 20cm loze ruimte helemaal opvullen of kan hier best nog iets van holle ruimte over blijven?
3B- als het geen probleem is om holle ruimte over te laten, moet het isolatiemateriaal dan "op" de plafondplaten van de onderste kamer liggen of geplakt tegen de vloer van de bovenste kamer?
Je schijnt de ruimte tussen vloer en plafond ook te kunnen vullen met cellulose isolatie, dat werkt vergelijkbaar met spouwmuurisolatie. Dan hoeft het hele plafond niet open maar brengen ze het in via gaten.
Geen idee wat het kost maar het loont de moeite eens informatie op te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 13:25
Ruimte laten volspuiten met van die isolatiekorrels misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Net even met een hovenier gebeld. Tuin wordt ook wel een kostenpostje :+
Je zit zo op 20k-25k met een oprit, voortuin, achtertuin, veranda met schuur.
Kaveltje van 268m2.

Ik dacht met 15k wel klaar te zijn, ben ik dan te naief? :P

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 02-11-2020 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Anoniem: 36835 schreef op maandag 2 november 2020 @ 20:35:
Kaveltje van 268m2.

Tuin is echt ‘belachelijk’ duur. Straaten kost je al minimaal €40 per m2...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:47
Kaveltje van 268m2.

Kan, als je een hovenier in de familie hebt zoals wij. :+

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024

-laminaatvloer
[...]

Nu de vraag,
1- kan het nog anders?
Ik zou ook overwegen om die laminaat er uit te halen en vervangen door ander soort vloer, omdat laminaat er 'op' ligt kan het behoorlijk hol klinken tov bijvoorbeeld PVC of tapijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Toppe schreef op maandag 2 november 2020 @ 20:40:
[...]

Tuin is echt ‘belachelijk’ duur. Straaten kost je al minimaal €40 per m2...
Is het belachelijk duur of is het gewoon veel geld, werk en apparatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e-bird
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:33
Kaveltje van 268m2.

Ik heb weleens begrepen dat je uit moet gaan van minimaal 100 tot 150 euro per m2 tuin. Hangt er ook van af wat je wilt, gras is een stuk goedkoper dan tegels. En een veranda en schuur zijn ook een aardige kostenpost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-06 09:50

EiT

Kaveltje van 268m2.

Een beetje veranda + schuur kost al 10-15k. Dus vind het wel meevallen.

[ Voor 3% gewijzigd door EiT op 03-11-2020 06:45 ]

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memphisto
  • Laatst online: 14:06
Kaveltje van 268m2.

Is natuurlijk afhankelijk van wat je zelf kan/wil doen. En het hoeft m.i. ook niet allemaal in 1 keer.

Na oplevering van onze woning laat ik vrij snel het terras en een pad naast het huis (van voor naar achter) aanleggen.
Definitieve oprit is afhankelijk van wanneer de bouwweg wordt vervangen voor de definitieve bestrating (en dus ook de definitieve hoogte wordt bepaald). Waarschijnlijk leg ik daar dus eerst tijdelijk een paar rijen tegels om de auto op te zetten en een pad naar de voordeur te hebben.

Rest van de tuin, dus vanaf terras naar achter, volgt later.. als ik zelf ook goed weet wat ik wil.

Maar idd. een tuin lijkt simpel, maar kan behoorlijk veel geld in gaan zitten.

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-06 14:22
Jullie hebben het nu zo lekker over isolatie en daar heb ik ook een dingetje mee.

Wij wonen nu een jaar in ons nieuwbouwhuis en er is eigenlijk een groot irritatie punt in het weekend. De kinderen liggen op zolder en wij op de eerste verdieping. Het plafond van onze slaapkamer is de vloer van de kamers van de kinderen. Zodra zij 1 voet op de vloer zetten (stampen) zijn mijn vrouw en ik meteen wakker door de herrie van het gestamp. De vloer in kwestie is een houten balklaag vloer waar geen isolatie in zit omdat dit binnen de thermische schil valt. Die vloer is nu opgebouwd als:

-laminaatvloer
-isolatie, speciaal voor in appartementen complexen voor geluid demping
-bovenplaat over vloerverwarming. lijkt op fermacell (of is fermaceel, ik weet het niet)
-vloerverwarming systeem (droog)
-OSB plaat
-houten balken (cm of 20 hoog) zonder isolaite dus een lekkere klankkast
-raggels
-gipsplaat

Nu de vraag,
1- kan het nog anders?
Ontkoppelen en isoleren werkt het beste zie deze combinatie voor een geluidisolerend gipsplafond:
https://www.gyproc.nl/systemen/vr-33-p201a-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:24

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Zijn er nog meer Tweakers de gelukkige kopers binnen het onderstaande project?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
Memphisto schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 07:02:
[...]

Is natuurlijk afhankelijk van wat je zelf kan/wil doen. En het hoeft m.i. ook niet allemaal in 1 keer.

Na oplevering van onze woning laat ik vrij snel het terras en een pad naast het huis (van voor naar achter) aanleggen.
Definitieve oprit is afhankelijk van wanneer de bouwweg wordt vervangen voor de definitieve bestrating (en dus ook de definitieve hoogte wordt bepaald). Waarschijnlijk leg ik daar dus eerst tijdelijk een paar rijen tegels om de auto op te zetten en een pad naar de voordeur te hebben.

Rest van de tuin, dus vanaf terras naar achter, volgt later.. als ik zelf ook goed weet wat ik wil.

Maar idd. een tuin lijkt simpel, maar kan behoorlijk veel geld in gaan zitten.
Wij staan nu voor de keuze om de originele kleigrond terug te laten storten in de bouwkuip, of (delen) met potgrond, zand, en puin te laten opvullen. Heb jij (of iemand anders) al gekeken naar de ondergrond? Bij ons wordt opgevuld tot -10cm dus ik dacht eigenlijk dat we zelf alles daar wel bovenop konden doen tot 0cm, met een paar zakken zand en een paar zakken potgrond. Maar misschien de oprit wel met puin laten aanvullen ivm stevigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
nel!s schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 09:52:
[...]

Wij staan nu voor de keuze om de originele kleigrond terug te laten storten in de bouwkuip, of (delen) met potgrond, zand, en puin te laten opvullen. Heb jij (of iemand anders) al gekeken naar de ondergrond? Bij ons wordt opgevuld tot -10cm dus ik dacht eigenlijk dat we zelf alles daar wel bovenop konden doen tot 0cm, met een paar zakken zand en een paar zakken potgrond. Maar misschien de oprit wel met puin laten aanvullen ivm stevigheid.
Wij gaan laten afgraven en nieuwe aarde storten. We zitten hier vlakbij de Waal en het is grotendeels kleigrond. Woon nu 500m verderop en na elke regenbui een zwembad in de tuin.

We hebben momenteel een offerte liggen met een groot deel van de wijk om voor 14,75 euro per m2 25 cm diep af te graven en opvullen met straatzand of zwarte aarde (naar keuze per deel van de tuin).

Vergis je trouwens niet in de hoeveelheden zand/aarde waar het om gaat. Bij ons ruim 150 m2 en dat met 25 cm diep. Dat is bijna 40 m3! (En een zakje tuinaarde is 25 liter oid)

[ Voor 8% gewijzigd door Farmerwood op 03-11-2020 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Memphisto
nel!s schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 09:52:
[...]

Wij komen op zandgrond te zitten. Hiervoor heeft er tientallen jaren een boomkweker op deze locatie gezeten.
Op dit moment ligt er hele mooie, fijne zandgrond op grote hopen rondom de bouw, die later wordt uitgereden over de verschillende percelen.
Als de aannemer dus niet teveel met groot materieel op de grond heeft gestaan, anders dan op de bouwwegen, dan ga ik er vanuit dat de ondergrond niet teveel te lijden heeft gehad en voldoende doorlatend is.

De aannemer staat er gelukkig om bekend dat hij redelijk schoon werkt. Dus dat er weinig rotzooi in de grond terecht komt. En dat is ook te zien in de netheid op de bouwplaats.

Vwb de oprit. Hier laat ik me tzt wel goed informeren door een bevriend stratenmaker over wat te doen met de ondergrond. Maar idd, liever iets meer dan net te weinig.

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Hier ook alles laten afgraven (30cm) en met nieuw grond/zand of puin laten vullen.
Was een vermogen (bijna 600m2) maar het is het allemaal wel waard geweest. Zowel de stratenmakers als de hoveniers die hier nu komen geven complimenten over de grond en alles bloeit en groeit hier prima.
Voor een oprit zou ik zeker puingranulaat nemen, dan gaat het namelijk nooit wat doen :).

Ik heb van te voren alle paden, terrassen en de oprit uitgetekend en door de mannen van het grondwerk dus laten opvullen met wat daar specifiek benodigd was.

En een rijtje tegels had ik ook eerst liggen maar dat puin en zand naar binnen lopen was ik na 3 dagen al helemaal zat en we hebben hier dus het grond en straatwerk naar voren getrokken.

[ Voor 31% gewijzigd door GeeMoney op 03-11-2020 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:50
GeeMoney schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:28:
Voor een oprit zou ik zeker puingranulaat nemen, dan gaat het namelijk nooit wat doen :).
Zat zelf naar dit te kijken;
https://buitengewoonbv.nl/asfalteren/oprit-asfalteren/

Leek mij wel strakker dan puingranulaat. Zeker met een afwerk-slijtlaag in antraciet? Rijdt ook wat fijner met een motor denk ik.
Alleen nog niet zover ingelezen dat ik weet welke ondergrond er moet liggen, hoe lang het mooi blijft, etc.

[ Voor 11% gewijzigd door Source90 op 03-11-2020 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Memphisto
GeeMoney schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:28:
En een rijtje tegels had ik ook eerst liggen maar dat puin en zand naar binnen lopen was ik na 3 dagen al helemaal zat en we hebben hier dus het grond en straatwerk naar voren getrokken.
Helemaal eens hoor, ik denk dat ik dat ook snel beu ben. Echter ligt in ons geval de bouwweg op een andere hoogte dan dat de definitieve straat komt te liggen. Dus zo lang de definitieve straat niet is aangelegd, is het gokken hoe hoog deze exact komt en hoe dit aan sluit aan de oprit..
Sterker nog, vanuit de aannemer is het met klem afgeraden om de oprit al te leggen voordat de definitieve straat is aangelegd.. Gelukkig staat dit wel gepland voor ergens in de zomer van 2021.
Source90 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:36:
[...]

Leek mij wel strakker dan puingranulaat. Zeker met een afwerk-slijtlaag in antraciet? Rijdt ook wat fijner met een motor denk ik.
Alleen nog niet zover ingelezen dat ik weet welke ondergrond er moet liggen, hoe lang het mooi blijft, etc.
Ik denk dat @GeeMoney hier met puingranulaat de ondergrond bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Nu online
[...]

Interessante optie, weer eens wat anders! Wij hebben nette oprittegels gekozen, maar op zich is dit ook een mooie optie.
Snap alleen de opmerking niet mbt motor rijden. Tegels, asfalt of slijtlaag maakt toch niet uit?
Wij hebben nu split met honinggraat op sommige plekken, daar kan je ook zonder offroad ervaring met de motor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
Farmerwood schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 10:02:
[...]

Wij gaan laten afgraven en nieuwe aarde storten. We zitten hier vlakbij de Waal en het is grotendeels kleigrond. Woon nu 500m verderop en na elke regenbui een zwembad in de tuin.

We hebben momenteel een offerte liggen met een groot deel van de wijk om voor 14,75 euro per m2 25 cm diep af te graven en opvullen met straatzand of zwarte aarde (naar keuze per deel van de tuin).

Vergis je trouwens niet in de hoeveelheden zand/aarde waar het om gaat. Bij ons ruim 150 m2 en dat met 25 cm diep. Dat is bijna 40 m3! (En een zakje tuinaarde is 25 liter oid)
Hoe kun je eigenlijk inschatten wat de doorlatendheid van de grond is? Zwembadje in de tuin iedere keer als het regent klinkt niet best, maar ik wil ook niet de normale waterkringloop in de ondergrond om zeep helpen met drainage in het riool.

Heb net uitgerekend dat 200m2 tuin vullen met 10cm tuinaarde ons 20m3 potgrond gaat kosten. Als je dat biologisch wilt (BioKultura) kost dat zo'n EUR 2k, en dan heb je wel hele mooie grond. Is 10cm tuinaarde en daaronder 20cm klei voldoende waterdoorlatend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
[...]

Ik bedoel puingranulaat als ondergrond inderdaad :).
Ik heb hier hele grote tegels van Schellevis liggen (240x120) en daartussen hongraat matten met bassalt split. Hier kan ik met de motor gewoon prima overheen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:58

_Arthur

blub

Marinos83 schreef op maandag 2 november 2020 @ 21:01:
Ik zou ook overwegen om die laminaat er uit te halen en vervangen door ander soort vloer, omdat laminaat er 'op' ligt kan het behoorlijk hol klinken tov bijvoorbeeld PVC of tapijt.
@lmno31

Dit dus. Eerst de "harde" vloer er uit. Of als "test" eerst een vloerkleed er in op de delen waar het meest gelopen / gespeeld wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Deleon78 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:49:
[...]

Interessante optie, weer eens wat anders! Wij hebben nette oprittegels gekozen, maar op zich is dit ook een mooie optie.
Snap alleen de opmerking niet mbt motor rijden. Tegels, asfalt of slijtlaag maakt toch niet uit?
Wij hebben nu split met honinggraat op sommige plekken, daar kan je ook zonder offroad ervaring met de motor over.
Ik dacht dat GeeMoney enkel pruinganulaat ging leggen, lees net dat dit de ondergrond zal zijn 8)7
Zie ik hier in de buurt wel eens langskomen, oprit met kiezels of steentjes.. Zeker in een hoosbui of met ijzel rijdt dat net niet ideaal. Idem voor met de fiets.
Wat betreft tegels of asfalt zal het niet veel uitmaken qua rijden nee.

Wellicht voor onderhoud wel, wij krijgen een afvalwater-afvoer en dan lijkt het afspuiten en wegspuiten van het water op een asfalt ondergrond makkelijker dan tegels met voegen. Maar meer een luiheidsdingetje wellicht.

Als gezegd, heb me er nog niet heel veel in ingelezen, kwam het bij toeval tegen :+

[ Voor 8% gewijzigd door Source90 op 03-11-2020 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Memphisto schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:42:
[...]
Sterker nog, vanuit de aannemer is het met klem afgeraden om de oprit al te leggen voordat de definitieve straat is aangelegd.. Gelukkig staat dit wel gepland voor ergens in de zomer van 2021.
In de wijk waar ik nu woon, heeft dat 9 jaar geduurd. Zolang ben ik toch niet van plan te wachten met een oprit :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Kaveltje van 268m2.

Ligt er aan, hoeveel kan je zelf?

Bestrating kost ruwweg evenveel aan arbeid en ondergrond als de afwerking. Dus goedkope betonklinkers van 25 euro per m2 kun je voor 50 euro per m2 gelegd hebben. Keramische tegels voor in de tuin van 50 euro per m2 wordt snel 100 euro per m2.

Bij de tuin is arbeid een grote post. Het sjouwen met veel, zware materialen en het gebruik van machines maakt het gewoon duur. Je kunt veel zelf doen, als je daar zin en tijd voor hebt.

Ons kavel is zo'n 400 m2. Daarvan is 35 bestraat met keramische tegels en 110 m2 met betonklinkers (20x30). Verder zo'n 45 m2 grind, 50 m2 kunstgras en 36 m2 verhoogde borders. De schutting met de buren is 15 meter en bestaat uit deels hardhouten rabatdelen en steenkorven. De hele tuin is voorzien van elektra (zowel 230 als 12 volt) en bewatering.

Ik heb de bestrating laten doen. De kavel was 10cm tot 20 onder peil opgeleverd. Er is 22 kuub puingranulaat onder de bestrating gegaan. Daar bovenop straatzand onder de betonklinkers en onder het terras speciaal daarvoor gemaakte spullen.

De borders zijn door mijzelf opgemetseld uit betonnen elementen van 15x15x60 (zo'n 6 ton aan gewicht) op funderingen van opsluitbandjes in een gestabiliseerd zandbed. De kosten voor de materialen was zo'n 1k. Ze zijn gevuld met 5 kuub bemeste tuinaarde (350 euro)..

Bestrating kostte me zo'n 12k, waarvan 6k materiaal en 6k arbeid en ondergrond. De schutting kostte me 3k aan materiaal (2k hout, 1k steenkorven en vulling) en een paar dagen werk. Ook dit was vooral heel zwaar. Zo'n 5 ton aan grind en stenen voor in de korven. Op de schutting heb ik niet bezuinigd. Ik wilde per se een specifieke houtsoort (Iroko) omdat die ook in de kozijnen zit.

Het terras is overkapt met steigerpijpen (+/- 800 euro) en de beplanting kostte zo'n 1500 euro.

Voor verlichting en water weet ik de kosten niet precies. Ik heb de tuinverlichting heel goedkoop gekocht. Deels bij de Lidl (wandlampen) en deels bij de Gamma omdat het uit het assortiment ging. In totaal heeft dat geen 250 euro gekost. Bekabeling is niet goedkoop, maar zat in de grote hoop.

Het kunstgras moet nog uitgevoerd worden, maar ik ga even uit van zo'n 50 euro per m2, dus 2500 euro. Wel zal ik zelf nog wat grond moeten afvoeren. Dat is bij de milieustraat hier gratis.

De totale begroting voor de tuin komt dus boven de 22k uit, maar daarvoor hebben we heel veel zelf moeten doen. Ik wil niet weten wat het gekost zou hebben om dat te laten doen. Ik hoor in mijn omgeving bedragen die oplopen tot 50k voor een tuin (en zelfs 100k voor een design tuin met zwemvijver etc.) Dat geld heb ik er niet voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

ChUcKiE

Dus........

Wat dat betreft is het ook een verkeerde tijd voor kopers. Bij stratenmakers en bouwvakkers die een aantal jaar geleden nog op 20-25 euro per uur zaten, mag je tegenwoordig ruim het dubbele aftikken. Daarbij zitten ze allemaal rammetje vol qua werk en duurt het soms meer dan een half tot driekwart jaar voordat je in de planning gezet kan worden.

Ik geef ze groot gelijk hoor, maar bij nieuw- of verbouw toch wel zaken om rekening mee te gaan houden.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Volgens VTW is de herfst de beste periode om daar aan te beginnen :+

Onze woning, zonder vertraging, wordt opgeleverd in jan/2022. Voordat de keuken, vloer en wanden klaar zijn en de laatste verhuisdoos over is verwacht ik weer een tijd verder te zijn. Komt eerst een garage, zonnepanelen, dakkapel en een veranda. Zonwering zal ook nog eens wat kosten.
Voordat het financieel en qua tijd kan, zal ik wel tegen de herfst aan zitten O-)

Vanuit de bouw wordt het met standaard stenen bestraat. Wat dat betreft hoop ik dat het enigszins loopbaar te maken is. Mogelijk dat asfalt voor de oprit tot de garage wel eerder gebeurt.
Achtertuin zal mij het eerste jaar een zorg zijn.

Waarschijnlijk wel al i.o.m. buren een schutting plaatsen.

https://www.vtwonen.nl/tu...20sapstroom%20stil%20ligt.

[ Voor 4% gewijzigd door Source90 op 03-11-2020 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 13-06 16:15
ChUcKiE schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 16:09:
Wat dat betreft is het ook een verkeerde tijd voor kopers. Bij stratenmakers en bouwvakkers die een aantal jaar geleden nog op 20-25 euro per uur zaten, mag je tegenwoordig ruim het dubbele aftikken. Daarbij zitten ze allemaal rammetje vol qua werk en duurt het soms meer dan een half tot driekwart jaar voordat je in de planning gezet kan worden.

Ik geef ze groot gelijk hoor, maar bij nieuw- of verbouw toch wel zaken om rekening mee te gaan houden.
Dan vraag ik me af waar alle hoveniers en stratenmakers gebleven zijn. Zijn het tegelzetters en schilders geworden (nóg meer grof te verdienen)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memphisto
Dat geldt hetzelfde voor ons.

Geplande oplevering begin q2 2021. Dan eerst begane grond en eerste verdieping erin. Dan kunnen we verhuizen.
Tijdens dat we de begane grond en eerste verdieping (laten) afwerken, wellicht alvast wel schuttingen (afhankelijk van o.a. buren) en terras plaatsen. Lukt dat niet dan moet het maar in de zomer.

Zodra we verhuist zijn gaan we in de tweede helft van 2021 de zolder afwerken en twee slaapkamers realiseren. En dan zal ik ook langzaamaan beginnen aan de tuin..

2021 wordt een druk jaartje :)

[ Voor 0% gewijzigd door Memphisto op 03-11-2020 19:39 . Reden: typo in jaartal ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-06 10:32

HellBeast

Oh My GoT!

Memphisto schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 16:30:
Dat geldt hetzelfde voor ons.

Geplande oplevering begin q2 2020. Dan eerst begane grond en eerste verdieping erin. Dan kunnen we
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/Hpx6XEGIDPM2aIMtV89mOdWX.jpg

:o

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:00

Mad-Matt

TheDoctor#2181

_O-

Bij ons is de oplevering Q3 2021, nog even wachten dus.

Hoe lang heeft de bouw gemiddeld geduurd bij mensen hier?

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• aGraPusher
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:26
Feest momentje! De kap zit er op *O*
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B2VYhVR3RobuduHAimTkZj1JKS4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yx1dTPpPrgEYkFwEQ4OaMp7X.jpg?f=fotoalbum_large

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-05 10:23
896gerard schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 16:30:
[...]

Dan vraag ik me af waar alle hoveniers en stratenmakers gebleven zijn. Zijn het tegelzetters en schilders geworden (nóg meer grof te verdienen)..
Ik denk dat dat wel meevalt als je het afzet tegen de gemiddelde tweaker..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyena
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 06:14
Blihi schreef op donderdag 3 september 2020 @ 08:11:
[...]

Er zit behoorlijk verschil tussen geldigheidsduren van offertes voor de hypotheek. Laat je goed adviseren en staar je niet blind op rente alleen. Als het verlengen van de offerte 1000 euro per maand kost en de bouw start ineens een jaar later, ben je dat geld mooi kwijt.

Sommige banken rekenen dan ook nog annuleringskosten als de bouw uiteindelijk te lang uitgesteld wordt (ING bijvoorbeeld). Dat is dan helemaal zuur.
Sorry dat ik nu wat later hier weer op terugkom. De hypotheek adviseur zegt nu dat het niet erg gebruikelijk is dat er geen clausule in je contract zit. Wij kijken nu idd naar ING wegens het hebben van 12 maanden geldigheid van de offerte. Maar stel je gaat akkoord met een contract waar helemaal niets vermeld staat over de periode dat ze minimaal 70% moeten hebben verkocht en je gaat een hypotheek offerte aan? Dan ben je toch overgeleverd aan de makelaar/projectontwikkelaar? Ze geven gewoon stug geen datum of deadline door. Stel dat het 5 jaar duurt? Wel een risico wat ze bij de koper neerleggen.

Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ruudzaan schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:00:
[...]

Mooi systeem!
Nu begrijp ik dat als je een mooi vlakke en waterpas vloer hebt, dat het leggen van tegels in bijvoorbeeld de maat 150 x 30 geen probleem is. Maar dat als de vloer wat afwijkingen heeft dat je dan al snel opstaande randen en ongelijke hoogten krijgt bij zulke grote tegels.
Is met dit systeem ook een ongelijkheid of een 'kuil' of bolling op te lossen?
Bij ons zijn tegels van 120x30 gelegd, ook met zo'n levelling systeem. Maar zelfs dan moet de vloer vlak zijn. Hier was de anhydrietvloer niet vlak genoeg naar de zin van de tegelzetter, dus is deze op een deel nog geëgaliseerd omdat er een holling in zat.

Dat levelling systeem doet niet zoveel met de ondergrond, maar heft de ongelijkheden in de tegels op. Een tegel is nooit helemaal vlak, maar staat altijd iets bol (of hol). Dat levelling systeem zet te tegel onder spanning tijdens het drogen van de lijm zodat alle naden op elkaar aansluiten. Als de lijm eenmaal droog is, is de vloer vlak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Hyena schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 18:53:
[...]

Sorry dat ik nu wat later hier weer op terugkom. De hypotheek adviseur zegt nu dat het niet erg gebruikelijk is dat er geen clausule in je contract zit. Wij kijken nu idd naar ING wegens het hebben van 12 maanden geldigheid van de offerte. Maar stel je gaat akkoord met een contract waar helemaal niets vermeld staat over de periode dat ze minimaal 70% moeten hebben verkocht en je gaat een hypotheek offerte aan? Dan ben je toch overgeleverd aan de makelaar/projectontwikkelaar? Ze geven gewoon stug geen datum of deadline door. Stel dat het 5 jaar duurt? Wel een risico wat ze bij de koper neerleggen.
Correct, om die reden kijk ik nu naar lloyds bank. Die is gratis te annuleren totdat je passeert.

Ook hebben ze dag rente, dus als op de dag van passeren de rente lager is, krijg je die rente.

Hij is ook een stuk goedkoper, via Independer 800 of rechtstreeks slechts 325€ waar je bij ing met gemak 2200 kwijt bent.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boukehj2
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 14-10-2024
nel!s schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:54:
[...]

Hoe kun je eigenlijk inschatten wat de doorlatendheid van de grond is? Zwembadje in de tuin iedere keer als het regent klinkt niet best, maar ik wil ook niet de normale waterkringloop in de ondergrond om zeep helpen met drainage in het riool.

Heb net uitgerekend dat 200m2 tuin vullen met 10cm tuinaarde ons 20m3 potgrond gaat kosten. Als je dat biologisch wilt (BioKultura) kost dat zo'n EUR 2k, en dan heb je wel hele mooie grond. Is 10cm tuinaarde en daaronder 20cm klei voldoende waterdoorlatend?
Hoi Nel!s, bouwnr 50 hier ;-). Ik zit er ook op te puzzelen. Ik heb in mijn vorige huis kleigrond gehad. Een drama. Is gewoon waterdicht. Ik heb om de paar meter kolommen geboord, die gevuld met grind - hielp niets. Ik heb drainagebuizen neergelegd - hielp alleen zeer lokaal.
10 cm grond is helemaal niets als er een ondoordringbare laag onder ligt. En overigens lijkt me 'potgrond' overkill. Ik zou kiezen voor tuinaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-05 22:03
Wie heeft hier een warmtepomp? Bij de nieuwbouwwoning die wij momenteel onder optie hebben, zit een warmtepomp met boiler van 150L? Is dat niet heel weinig? Zie het niet zo zitten dat wanneer ik wil douchen het warme water ‘op’ is, of gaat dat niet zo snel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:57
150L is volgens mij inderdaad weinig. Wij krijgen 230L en ik vind dat al aan de krappe kant.

Deze post van @GeeMoney vond ik informatief
GeeMoney schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:18:
[...]

Ik heb het in de praktijk gemeten en je douchekop van 7liter/min is wel heel erg zuinig. Een niet-eco douchekop zit ruim boven de 13liter/min.
Ik haal uit mijn boiler van 200liter totaal 330 liter warm water op 38 graden. Bij 310 liter wordt het al kouder maar is het nog aangenaam. Vanaf de 330 liter sta je koud te douchen.

Met mijn eco-douchekop (rainshower van HansGrohe a 30cm ) doet hij als 1 van de weinigen met zijn formaat slechts 10liter/minuut. Ik kan dus +- 32 minuten douchen voordat hij koud wordt.
Het tussentijds opwarmen is te verwaarlozen wat je erbij krijgt in liters. Kraan dicht en 25 minuten wachten heeft een beter effect.

Dus je douchekop is extreem zuinig in je berekening en je boiler is ook geen 60 graden maar tussen de 53 en 55 graden dus ook daar zit je berekening er iets naast.

Ik verwacht dat je dus ongeveer rekenend met 10liter/minuut zo'n 25 minuten warm kan douchen op 38 graden bij een boiler van 180liter. (dat scheelt dus even 13 minuten met de opgave vanuit je project begeleider)

PS. internet: willekeurige goedkope Grohe 16cm douchekop gebruikt minimaal 9liter/minuut gemengd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Nu online
hallom schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 22:26:
Wie heeft hier een warmtepomp? Bij de nieuwbouwwoning die wij momenteel onder optie hebben, zit een warmtepomp met boiler van 150L? Is dat niet heel weinig? Zie het niet zo zitten dat wanneer ik wil douchen het warme water ‘op’ is, of gaat dat niet zo snel?
Lees even terug :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:55
[...]

Zo'n asfalt oprit is heel mooi maar zou het persoonlijk nooit doen op plaatsen waar je niet meer met groter materiaal kunt komen. Kennissen hadden het achter het huis en niet bereikbaar meer met machines. Het heeft 3 dagen met 4 man gekost om zo'n 60m2 daar weg te krijgen..
nel!s schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:54:
[...]

Je hebt tenminste 30cm nodig en liever nog meer (40 a 60 cm zanderige ondergrond) anders ga je gegarandeerd een zwembad krijgen met een flinke bui op kleigrond. En verder inderdaad tuinaarde gebruiken ipv potgrond.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Annuk schreef op woensdag 4 november 2020 @ 00:21:
[...]

Zo'n asfalt oprit is heel mooi maar zou het persoonlijk nooit doen op plaatsen waar je niet meer met groter materiaal kunt komen. Kennissen hadden het achter het huis en niet bereikbaar meer met machines. Het heeft 3 dagen met 4 man gekost om zo'n 60m2 daar weg te krijgen..
Komt inderdaad alleen op een bereikbare plek; vanaf de straatkant de oprit tot aan de garage.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Had al navraag gedaan of het geen probleem is dat het tussen de woningen is (bij groene kruisjes is volgende woning), geen enkel probleem met hun machine.
Mijn artistieke gele kruis is de garage. Kleine 30m². Ben benieuwd welke prijs is krijg :)

Ook gelijk maar gevraagd hoe ze de afwerking naar bijvoorbeeld de voordeur en de garagedeur kunnen doen. Ben vooral voor de voordeur benieuwd.

[ Voor 7% gewijzigd door Source90 op 04-11-2020 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@Source90 en wasr blijft het regenwater? Of krijg je “zoab”? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
GeeMoney schreef op woensdag 4 november 2020 @ 07:21:
@Source90 en wasr blijft het regenwater? Of krijg je “zoab”? :+
Ze hebben het zelf over Drainphalt.
"Drainphalt
Ongekende waterafvoerende eigenschappen Het asfalt is waterdoorlatend en kent een grote opslagcapaciteit. De korrelgrootte is maximaal 32 mm, het asfalt heeft daarom 30 % holle ruimten. Daarmee krijgt water ook ruim de tijd om door te sijpelen naar de onderliggende lagen. Zo komt het uiteindelijk in het grondwater terecht.
Ook bij vorst behoudt Drainphalt zijn eigenschappen. Van het bekende probleem bij ZOAB , het kapotvriezen, heeft Drainphalt geen last."

Duurt nog anderhalf jaar voordat het er komt, nog genoeg tijd om uit te zoeken :Y)

Op de website van Drainphalt staat:
"Drainphalt is een innovatieve verharding voor de aanleg van parkings, opritten en wegenis rond gebouwen. Doordat deze asfaltverharding waterdoorlatend is, wordt de installatie van buffers en riolen overbodig. Het asfalt buffert het regenwater, zodat het geleidelijk aan doorsijpelt tot in het grondwater. "

[ Voor 26% gewijzigd door Source90 op 04-11-2020 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

ChUcKiE

Dus........

Source90 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 07:42:
[...]

Ze hebben het zelf over Drainphalt.
"Drainphalt
Ongekende waterafvoerende eigenschappen Het asfalt is waterdoorlatend en kent een grote opslagcapaciteit. De korrelgrootte is maximaal 32 mm, het asfalt heeft daarom 30 % holle ruimten. Daarmee krijgt water ook ruim de tijd om door te sijpelen naar de onderliggende lagen. Zo komt het uiteindelijk in het grondwater terecht.
Ook bij vorst behoudt Drainphalt zijn eigenschappen. Van het bekende probleem bij ZOAB , het kapotvriezen, heeft Drainphalt geen last."

Duurt nog anderhalf jaar voordat het er komt, nog genoeg tijd om uit te zoeken :Y)

Op de website van Drainphalt staat:
"Drainphalt is een innovatieve verharding voor de aanleg van parkings, opritten en wegenis rond gebouwen. Doordat deze asfaltverharding waterdoorlatend is, wordt de installatie van buffers en riolen overbodig. Het asfalt buffert het regenwater, zodat het geleidelijk aan doorsijpelt tot in het grondwater. "
Klinkt eigenlijk best interessant ja, zeker ook als ik naar de prijzen kijk. Als de wachttijden dan ook nog eens kort zijn, is het top.
Wil je ons op de hoogte houden van prijzen? Ga je gebruik maken van een toplaag (kiezels)?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
hallom schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 22:26:
Met of zonder dWTW?

Indien niet bekend wordt er gerekend met 80% aftapbaarheid, ofwel 120 Liter. Als dat op 55 graden gehouden wordt maak je van 2 Liter op 55 graden met bijmengen van koud (10 gr.) 3 liter douchewater (40 gr.). Ofwel 180L douchewater.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

En ineens krijgen we een mail voor de voorschouw (23 november) en oplevering! 1 december al.

Dat is helaas voor ons wel wat eerder dan we dachten, want nu kunnen we de klusjesmannen, vloer, muren, keuken, badkamer etc. niet eerder laten plaatsen dan vanaf januari :/

Maar goed. Is het heel erg? Nee. We zijn vooral blij dat de opleverdatum nu vast staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinvi
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13-01 18:35
kabeltjekabel schreef op woensdag 4 november 2020 @ 08:31:
[...]

Met of zonder dWTW?

Indien niet bekend wordt er gerekend met 80% aftapbaarheid, ofwel 120 Liter. Als dat op 55 graden gehouden wordt maak je van 2 Liter op 55 graden met bijmengen van koud (10 gr.) 3 liter douchewater (40 gr.). Ofwel 180L douchewater.
Bij ons huis werd er een 180L boiler ingetekend (zonder dwtw), omdat ons huishouden uit 5 personen bestaat en wij graag wat langer douchen heb ik voor de zekerheid een 300L boiler laten plaatsen.

Het hangt volledig af van jullie wensen en gewoontes, maar mijn redenatie is dat als ik zoveel geld aan een huis uitgeef dat ik dan ook langer moet kunnen douchen dan 10 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
kevinvi schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:23:
[...]

Bij ons huis werd er een 180L boiler ingetekend (zonder dwtw), omdat ons huishouden uit 5 personen bestaat en wij graag wat langer douchen heb ik voor de zekerheid een 300L boiler laten plaatsen.

Het hangt volledig af van jullie wensen en gewoontes, maar mijn redenatie is dat als ik zoveel geld aan een huis uitgeef dat ik dan ook langer moet kunnen douchen dan 10 minuten.
180L boiler op 5 personen is inderdaad een beetje raar krap. Geen dWTW is ook een beetje raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tjebakka schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:10:
En ineens krijgen we een mail voor de voorschouw (23 november) en oplevering! 1 december al.

Dat is helaas voor ons wel wat eerder dan we dachten, want nu kunnen we de klusjesmannen, vloer, muren, keuken, badkamer etc. niet eerder laten plaatsen dan vanaf januari :/

Maar goed. Is het heel erg? Nee. We zijn vooral blij dat de opleverdatum nu vast staat :)
Lekker een maandje de tijd om het e.e.a. aan dingetjes zelf te doen, goed stofzuigen etc :) Niks mis mee toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevinvi
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13-01 18:35
kabeltjekabel schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:32:
[...]

180L boiler op 5 personen is inderdaad een beetje raar krap. Geen dWTW is ook een beetje raar.
Een douche WTW bestond helemaal niet volgens onze bouwbegeleidster, ze zei dat ik wellicht een beetje in de war was. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memphisto
In onze woning wordt ook een 180L boiler geplaatst en ook wij zijn een gezin van 5 personen. Er was wel een optie om een 300L te plaatsen, tegen behoorlijke meerprijs en die meerprijs was dan nog excl. aanpassingen op zolder om een grotere boiler mogelijk te maken in de technische ruimte.

Aangezien we nu ook vrijwel nooit allemaal op hetzelfde dagdeel douchen en vrij kort douchen, hebben we gekozen om verder geen aanpassing. Scheelt mss ook wel dat we geen bad hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Anoniem: 36835 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:36:
[...]

Lekker een maandje de tijd om het e.e.a. wat dingetjes zelf te doen, goed stofzuigen etc :) Niks mis mee toch?
Zeker niet. Dan kunnen we ook rustig het opstookprotocol volgen, stofzuigen, eens bedenken wat we met de tuin gaan doen en alle spullen voor de badkamer laten leveren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
kevinvi schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:36:
[...]

Een douche WTW bestond helemaal niet volgens onze bouwbegeleidster, ze zei dat ik wellicht een beetje in de war was. :+
B) ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Hyena schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 18:53:
[...]

Al een project gebouwd wordt met Woningborg, bouwgarant of SWK garantie staat er vrijwel zeker een termijn in het contract, dat is namelijk (verplicht) onderdeel van de voorbeeldcontracten van deze organisaties.

Als er zonder bouwgarantie van een van deze partijen gewerkt wordt, dan niet aan beginnen!

Voor je het weet zit je in situaties zoals deze: https://www.ed.nl/helmond...l-door-conflict~a0ceb6cb/ (hoewel hier wel een garantieregeling is blijkt deze in de praktijk waardeloos omdat die bij een partij is afgesloten die hier geen vergunning voor heeft)

Zorg er ook altijd voor dat het waarborgcertificaat in bezit is voordat je bij de notaris tekent. Dit is echt essentieel, want zonder dat certificaat is er geen garantie op afbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Blihi schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:20:
[...]

Al een project gebouwd wordt met Woningborg, bouwgarant of SWK garantie staat er vrijwel zeker een termijn in het contract, dat is namelijk (verplicht) onderdeel van de voorbeeldcontracten van deze organisaties.

Als er zonder bouwgarantie van een van deze partijen gewerkt wordt, dan niet aan beginnen!

Voor je het weet zit je in situaties zoals deze: https://www.ed.nl/helmond...l-door-conflict~a0ceb6cb/ (hoewel hier wel een garantieregeling is blijkt deze in de praktijk waardeloos omdat die bij een partij is afgesloten die hier geen vergunning voor heeft)

Zorg er ook altijd voor dat het waarborgcertificaat in bezit is voordat je bij de notaris tekent. Dit is echt essentieel, want zonder dat certificaat is er geen garantie op afbouw.
Via Woningborg heeft de aannemer maximaal 9 maanden voor de opschortende voorwaarden. Het certificaat is één van de eisen.

En als je een notaris hebt die een klein beetje oplet dan kan je niet eens tekenen voordat het certificaat is afgegeven. Wellicht scheelt dat nog wel per notaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:41

CaDje

Framedrops for life

Blihi schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:20:
[...]

Is dit een normale constructie, dat de project ontwikkelaar de aannemer betaald? Bij mijn nieuwbouw app. is het zo dat ik de grond van de project ontwikkelaar heb gekocht en de aannemer zelf betaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

CaDje schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:36:
[...]

Is dit een normale constructie, dat de project ontwikkelaar de aannemer betaald? Bij mijn nieuwbouw app. is het zo dat ik de grond van de project ontwikkelaar heb gekocht en de aannemer zelf betaal.
Ik vindt vooral dit stuk heel fascinerend:
Geld verloren heeft iedereen al. Bij het tekenen van het koopcontract sloten zij op aanraden van E&E voor duizenden euro’s een garantieovereenkomst bij Betaal Garant Nederland. Dat was bedoeld om te garanderen dat de bouw zou worden voortgezet bij een eventueel faillissement van de ontwikkelaar. Later bleek dat Betaal Garant Nederland niet over de juiste papieren beschikte. Verschillende kopers proberen nu via de rechter hun geld terug te krijgen.
Als ik een woning zou kopen en er werd mij verteld dat ik voor 'duizenden euro's' een garantie moet kopen om zeker te weten dat mijn huis afgebouwd wordt dan had ik al afgehaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:07
[b]Toppe in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2"Toppe schreef op woensdag 4 november 2020 @ 1

Als ik een woning zou kopen en er werd mij verteld dat ik voor 'duizenden euro's' een garantie moet kopen om zeker te weten dat mijn huis afgebouwd wordt dan had ik al afgehaakt.
Waarschijnlijk betaal jij dat ook gewoon hoor. Zie de prijslijst van Woningborg. Elke woning in de projectbouw wordt gebouwd onder garantie, alleen de kosten zitten in de aanneemsom en zie je dus niet direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Ascension schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:48:
[...]

Waarschijnlijk betaal jij dat ook gewoon hoor. Zie de prijslijst van Woningborg. Elke woning in de projectbouw wordt gebouwd onder garantie, alleen de kosten zitten in de aanneemsom en zie je dus niet direct.
Laten we voorop stellen dat het krijgen (of kopen) van garantie/zekerheid geld kost en dat is prima.

Echter verkrijg je een Woningborg certificaat niet zomaar 1 2 3 geregeld is. Naast je financiële situatie wordt ook de technische kennis getoetst. Hierdoor kan elke cowboy wel een aanvraag indienen maar niet elke cowboy gaat daadwerkelijk de benodigde papieren krijgen. Het kaf van het koren scheiden.

Deze partij (die gelukkig niet meer bestaat) biedt jou een verzekering aan met een bepaalde waarde maar hebben totaal geen enkel idee van de kredietwaardigheid van de aannemer/projectontwikkelaar. Ook wordt er maar vanuit gegaan dat de technische kennis op orde is.

Ik vindt het links of rechtsom maar een hele vage partij en laat het (helaas) een leerschool zijn voor kopers van een nieuwbouw woning. Ik ben blij dat de aannemer mij de 'garantie' geeft dat het huis hoe dan ook afgebouwd wordt.

En ja, ik weet heus wel dat een partij zoals Woningborg ook z'n slechte kanten heeft en dat ze lang niet altijd alle afspraken na komen, maar bij een eventuele rechtszaak sta je in mijn ogen steker als je weet wat je hebt afgesloten. Zo heb ik nog even wat aanvullende vragen gesteld omtrent mijn KAO. Enerzijds omdat ik wil weten wat ik teken, anderzijds omdat ik wil laten zien dat ik me verdiep in wat iemand mij toestuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntje
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06-02-2022
ik zie dat veel van jullie wel een "echte" kijkdag hebben gehad. Die van ons is vorige week afgelast ivm Corona.

Er mogen wel externe leveranciers inmeten binnenkort maar dan mag je niet mee naar binnen :? . Maar ik wil juist dingen kunnen overleggen met de personen die komen inmeten, aangezien ik op zolder 2 kamers wil realiseren en een dakkapel wil plaatsen lijkt het mij toch redelijk dat wij dan met z'n 2 naar binnen mogen (leverancier en ik of partner) of ben ik nou gek :X ?

We hebben een 'online kijkdag' gehad waarbij de aannemer zelf door het huis liep en een filmpje hiervan maakt. alle wanden staan al, de zandcementvloer is deze week aan de beurt en daarna de badkamer en toilet. maar oplevering verwachten ze pas in maart. Zou dat ruim genomen zijn of is er iets wat echt nog zo lang duurt nadat deze dingen zijn gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
CaDje schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:36:
[...]

Deze constructie, inclusief het advies om zelf het risico maar te verzekeren, laat inderdaad zien dat het een en ander niet heel goed geregeld is. De projectontwikkelaar heeft ook een reputatie: https://www.ed.nl/helmond...steeds-mislopen~ab323394/

Een projectontwikkelaar is degene die, de naam zegt het al, een project ontwikkeld. Vaak wordt een stuk grond voor veel geld door een gemeente aan zo'n ontwikkelaar verkocht. Die ontwerpt daar vervolgens woningen en gaat die verkopen. Jij als koper weet verder niet van wie je het koopt en dat hoeft ook niet uit te maken, zolang de afbouwgarantie maar geregeld is (door Woningborg, SWK, ...)

Ik betaalde ook rechtstreeks aan een aannemer, maar die heeft werkelijk nooit een voet op de bouw gezet. Onze aannemer heeft het hele project uitbesteed aan een collega (die helaas niet in staat bleek zo'n complex project uit te voeren). Dat levert nu dus ook problemen op, want er staan nog steeds forse opleverpunten open en de twee aannemers wijzen vooral naar elkaar, maar komen niet met oplossingen.

Inmiddels is een ingebrekestelling de deur uit en zijn er klachten ingediend bij woningborg, maar tot op heden geen oplossingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom
kabeltjekabel schreef op woensdag 4 november 2020 @ 08:31:
[...]

Met of zonder dWTW?

Is met warmte terugwininstallatie, en zonnepanelen. Op hoeveel warm douchewater kan ik dan rekenen?

En opwarmen van dat water kan ook best lang duren toch? 3 a 4 uur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

hallom schreef op woensdag 4 november 2020 @ 13:49:
[...]

Is met warmte terugwininstallatie, en zonnepanelen. Op hoeveel warm douchewater kan ik dan rekenen?

En opwarmen van dat water kan ook best lang duren toch? 3 a 4 uur?
180L is voldoende voor 2 ruime douche beurten. Opnieuw opwarmen duurt inderdaad 3 tot 4 uur.

Als je kan upgraden naar een 230 of 300L boiler zou ik dat aanraden.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
In onze nieuwbouwwoning willen we graag elektra voorbereidingen treffen voor screens of rolluiken.
De aannemer heeft het nu als volgt ingetekend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mq5-4L0GbybEdAXe_4BmnoHaSpU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ksEXH1Z4FCdCnWQIKFYU6APM.png?f=fotoalbum_large

Idealiter zou ik de screens tussen de muren waar het kozijn in zit plaatsen en dan ook daar ergens de stroom hebben (zoiets als onderstaande afbeelding). Nu interpreteer ik de tekening van de aannemer alsof ik alsnog een stukje kabel over de buitenmuur ga zien om aan te kunnen sluiten op screens.

Heeft er iemand van jullie ervaring met stroom aan laten leggen voor screens. Ik zoek eigenlijk hoe ik in aannnemers termen kan omschrijven waar de loze leidingen uit moeten komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l8J9hIfe9T2zXAQFLmd0BV0Cois=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AlRiPFfWPq74pX9SGtX756RC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mathijs14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-06 12:54
SquareOne schreef op woensdag 4 november 2020 @ 13:53:
In onze nieuwbouwwoning willen we graag elektra voorbereidingen treffen voor screens of rolluiken.
[Afbeelding]

Idealiter zou ik de screens tussen de muren waar het kozijn in zit plaatsen en dan ook daar ergens de stroom hebben (zoiets als onderstaande afbeelding). Nu interpreteer ik de tekening van de aannemer alsof ik alsnog een stukje kabel over de buitenmuur ga zien om aan te kunnen sluiten op screens.

Heeft er iemand van jullie ervaring met stroom aan laten leggen voor screens. Ik zoek eigenlijk hoe ik in aannnemers termen kan omschrijven waar de loze leidingen uit moeten komen.
[Afbeelding]
Hier kan ik je wellicht bij helpen. Wij hebben ook voorbereidingen laten doen voor rolluiken in de slaapkamer. Bij ons vroeg Heijmans of het in de wand moest, of in de negge.

Wat jij zoekt is in de negge, dan komt het aan de zijkant van de muur eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom
JackBol schreef op woensdag 4 november 2020 @ 13:51:
[...]

180L is voldoende voor 2 ruime douche beurten. Opnieuw opwarmen duurt inderdaad 3 tot 4 uur.

Als je kan upgraden naar een 230 of 300L boiler zou ik dat aanraden.
Morgen eerste gesprek.. hoop dat dat Idd mogelijk is, anders wordt dat echt een dingetje..

Thanks voor de info!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aprofet
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-06 21:17
SquareOne schreef op woensdag 4 november 2020 @ 13:53:
Wij hebben zonwering voorbereiding als meerwerk (15 ramen !) besteld:
Staat als volgt genoteerd op de meerwerklijst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8wXXPbe52_fOVHz3NJZO_C3NwXk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CPf0WLPA20CpqUQUnrJevzqy.jpg?f=user_large
Wat jij wilt is -inderdaad zoals hierboven gemeld- "leiding uitkomend in de negge".

Op de tekening zie je bij ons duidelijk:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fRqA9auQHJLL18sSj4ozd2LTAvk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bg1ZZ9vt9jlgaYyb2sYdeiix.jpg?f=fotoalbum_large
- dat het (roze) icoontje net naast het houten kozijn is getekend (ipv op de gevel).

Verder een tip:
- wij kiezen voor een loze leiding van het raam helemaal naar de meterkast, (omdat we nog niet weten wat voor domotica we nemen, wellicht hebben we tzt een blauwe signaal draad nodig die niet in de WCD zit. dan kunnen we die vanuit de meterkast alsnog laten zetten. qua prijs maakt het niet uit, doe dan maar een lange loze leiding naar de meterkast
- alle loze leidingen structureel aan dezelfde kant (dit maakt de kans op fouten bij zonwering leverancier een stuk kleiner als bij alle rolluiken/screens de electrabedrading consequent aan dezelfde kant zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
aprofet schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:47:
[...]

Wij hebben zonwering voorbereiding als meerwerk (15 ramen !) besteld:
Staat als volgt genoteerd op de meerwerklijst:
[Afbeelding]
Wat jij wilt is -inderdaad zoals hierboven gemeld- "leiding uitkomend in de negge".

Op de tekening zie je bij ons duidelijk:[Afbeelding]
- dat het (roze) icoontje net naast het houten kozijn is getekend (ipv op de gevel).

Verder een tip:
- wij kiezen voor een loze leiding van het raam helemaal naar de meterkast, (omdat we nog niet weten wat voor domotica we nemen, wellicht hebben we tzt een blauwe signaal draad nodig die niet in de WCD zit. dan kunnen we die vanuit de meterkast alsnog laten zetten. qua prijs maakt het niet uit, doe dan maar een lange loze leiding naar de meterkast
- alle loze leidingen structureel aan dezelfde kant (dit maakt de kans op fouten bij zonwering leverancier een stuk kleiner als bij alle rolluiken/screens de electrabedrading consequent aan dezelfde kant zit.
Super, dit is precies de informatie waar ik naar zocht.
Even nog een check, in een WCD zit toch juist altijd wel een blauwe draad? Had juist begrepen dat er bij schakelaars niet standaard een blauwe draad zit.
Uit de inbouwdoos moet een blauwe, bruine en groen/gele draad komen
Ik kan me wel voorstellen dat het voor domotica toepassingen wellicht niet handig is om 'm met die WCD te verbinden maar direct in de meterkast aan te sluiten. Voor de prijs maakt het bij ons ook niet uit. Wellicht dat een leverancier van de screens liever niet helemaal naar de meterkast moet voor stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
CFC-Mathijs schreef op woensdag 4 november 2020 @ 13:59:
[...]

Hier kan ik je wellicht bij helpen. Wij hebben ook voorbereidingen laten doen voor rolluiken in de slaapkamer. Bij ons vroeg Heijmans of het in de wand moest, of in de negge.

Wat jij zoekt is in de negge, dan komt het aan de zijkant van de muur eruit.
Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Voor screens schijnen ook oplossingen te bestaan met ingebouwde zonnepaneeltjes. Dan heb je geen externe stroombron nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:40
Blihi schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:58:
Voor screens schijnen ook oplossingen te bestaan met ingebouwde zonnepaneeltjes. Dan heb je geen externe stroombron nodig.
Maar dan kun je met domotica ook niet zoveel denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poosie
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-10-2022
Tjebakka schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:29:
Geen zin om hier een nieuw topic voor te openen. Wij verhuizen van het midden van het land naar het noorden van het land. +/- 27m2 aan spullen. Valt mee :)

Hebben jullie of gaan jullie gebruikmaken van een verhuisbedrijf? Ik heb op dit moment een 5-tal offertes die uiteenlopen van €1250 naar €1800. Ze hebben allemaal wel goede reviews, ook wel wat slechte hier en daar.

Waar letten jullie zoal op? Het gaat toch om al je spullen die 155km in een vrachtwagentje worden vervoerd, door anderen :)
Wij zijn vorig jaar binnen 1 km in Nijmegen verhuisd. De eerder genoemde verkroost zat met zijn offerte bij de top, namelijk 2500 eur. Uiteindelijk hebben we het bij een ander bedrijf op uurbasis gedaan voor 1100 eur. Nadeel dat je de jongens wel een beetje aan de slinger moet houden, want als we er niet bij waren ging alles ineens een stuk rustiger. En je moet goed opletten wat voor verzekering voor schade ze hebben. Ze hadden in ins oude huis een vloer op de waskamer vernield en we hebben behoorlijk gezeik gehad om het netjes gerepareerd te krijgen voor de nieuwe bewoners. We kregen het idee dat ze helemaal geen verzekering hadden (terwijl wij daar we voor betaald hadden) en alle schade uit eigen zak betalen en dan dus overal moeilijk over deden om de kosten zo laag mogelijk te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aprofet
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-06 21:17
SquareOne schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:56:
[...]
Super, dit is precies de informatie waar ik naar zocht.
Even nog een check, in een WCD zit toch juist altijd wel een blauwe draad? Had juist begrepen dat er bij schakelaars niet standaard een blauwe draad zit.
[...]
ik weet niet of dit altijd het geval is. @kabeltjekabel weet jij dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Ja, zonder die blauwe draad in wandcontactdozen zou je weinig aan je stopcontacten hebben hoor. Alleen bij schakelaars zit ie standaard niet.

Het is ook geen "signaalkabel", maar gewoon een nuldraad. Als je niet weet hoe het zit, ga er dan niet zelf aan klooien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xi-s
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-06 22:07
aprofet schreef op woensdag 4 november 2020 @ 15:02:
[...]

ik weet niet of dit altijd het geval is. @kabeltjekabel weet jij dit?
In een wandcontactdoos zijn altijd een bruine en blauwe draad aanwezig voor respectievelijk de fase en de nul.

Bij een schakelaar bruin en zwart voor de fase en de schakeldraad, maar een blauwe nuldraad is voor een ouderwetsche schakelaar niet boeiend, dus die zit er vaak niet bij.
Pagina: 1 ... 123 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2