Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 122 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.403 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:25
Source90 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 21:13:
[...]
Jemig wat veel schakelaars. 🙈 Hier alles op Hue en één schakelaar per ruimte voor geval wifi uitvalt.

Betreft reno, is dat afgewerkt met Latex of iets anders?
Ik heb inderdaad 5 schakelaars daar. Alle spot groepen zijn zowel met een app (geen wifi of buitenverbinding nodig) als schakelaar te bedienen en werken dus altijd en “fool-proof” :+ .
Het is afgewerkt met latex.

@1ntroduc3 je zoekt een renovliezer die naadloos werkt. Over elkaar heen plakken, snijden en dan met iets opvult, naschuurt en latext.
Als je in de kop van Noord-Holland woont kan ik het adresje door sturen in een DM.
Uiteraard is hij wat duurder dan de “meter makers” maar de afwerking is er dan dus ook naar. Geen enkele naad of overgang is hier zichtbaar.

[ Voor 29% gewijzigd door GeeMoney op 31-10-2020 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-09 12:31
GeeMoney schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 23:14:
[...]

Ik heb inderdaad 5 schakelaars daar. Alle spot groepen zijn zowel met een app (geen wifi of buitenverbinding nodig) als schakelaar te bedienen en werken dus altijd en “fool-proof” :+ .
Het is afgewerkt met latex.

@1ntroduc3 je zoekt een renovliezer die naadloos werkt. Over elkaar heen plakken, snijden en dan met iets opvult, naschuurt en latext.
Als je in de kop van Noord-Holland woont kan ik het adresje door sturen in een DM.
Uiteraard is hij wat duurder dan de “meter makers” maar de afwerking is er dan dus ook naar. Geen enkele naad of overgang is hier zichtbaar.
zuid Holland it is, helaas. Mocht je alsnog een tip hebben hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 23:00:
[...]
Ik zie niet echt de weerwaarde van het licht aan en uit doen via de telefoon. Ik wens dat ding zo min mogelijk vast te hebben. Wat blijft er dan over? Een grote gigant je laten afluisteren om het op spraakherkenning te doen of alsnog... naar de muur lopen.
Er is nog een tussenoplossing: bewegingssensoren evt icm een lichtsensor en/of een stukje lokale domotica (Domoticz, HA, OpenHab of een Homey of ... ) die ook weet hoe laat het is.

Mijn idee van domotica voor ons huis is dat dingen 'automagisch' werken zonder dat je actief een schakelaar hoef te bedienen of iets aan één van de grote tech bedrijven hoef te vragen via hun afluisterapparatuur.
Daarnaast moet dat ten alle tijden een optionele toevoeging blijven op de schakelaars.
Voorbeeld: Je moet midden in de nacht naar de wc. Zodra je de gang op loopt gaat het licht aan op 5% zodat je niet meteen klaar wakker bent maar wel kan zien waar je loopt.

Edit:
Maar bv een pushmelding op je telefoon dat de wasmachine klaar is (alleen als ik thuis ben) is ook wel handig. Dat ding komt straks op zolder in een apart hok en de piepjes ga je beneden echt niet horen.

[ Voor 11% gewijzigd door Farmerwood op 01-11-2020 07:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
GeleFles schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 19:49:
Bij ons hebben ze in eerste instantie bij plaatsen van de muren een foutje gemaakt met de gaten voor de kozijnen op de eerste verdieping, deze zaten niet op de juiste plek.
Het gat voor het kozijn van de badkamer zat aan de kant van de slaapkamer en andersom. Dit hebben ze niet direct gefixt (ondanks dat we het wel direct hebben aangegeven). Daarna is de buitenkant al dichtgemetseld en zijn de kozijnen geplaatst voordat ze dit gefixt hadden:

***members only***

Inmiddels zijn we een paar maanden verder en zijn we even naar binnen geweest, en nu hebben ze missende deel in de badkamer opgevuld met bakstenen in plaats van de kalkzandsteen blokken:

***members only***

Wat vinden jullie? is dit een acceptabele oplossing? Ga ik hier iets van merken in de toekomst?
Ik verwacht dat het met stucen wel netjes recht afgewerkt zal worden, maar verder?
Ik ben totaal geen kenner maar vind het eruit zien als broddelwerk. Wat mij betreft hadden ze de te korte kalkzandsteenblokken eruit gebikt en er nieuwe in gezet die wel passen.

Overigens zouden ze hier bij mij niet met wegkomen, al is het maar door de indeling van de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:52
kabeltjekabel schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 23:00:
[...]

De schakelaarfobie betreft slechts 1% van de bevolking, dus tja...

Ik niet echt de weerwaarde van het licht aan en uit doen via de telefoon. Ik wens dat ding zo min mogelijk vast te hebben. Wat blijft er dan over? Een grote gigant je laten afluisteren om het op spraakherkenning te doen of alsnog... naar de muur lopen.

Maar @GeeMoney liep hier schijnbaar tegen de limiet van de raampjes aan; de zesvoudigen lijken niet te bestaan :+. De vijfvoudige raampjes zijn trouwens ook disproportioneel duur.
Wij doen zowel schakelaars als domotica. Grote voordeel zijn scènes, dus met 1 druk op de knop de goede lichten aan. (Allemaal lokaal trouwens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:42:
@Farmerwood Dakdoorvoeren kun je ook verplaatsen ;). Waar zijn ze van? Eentje uitblaas van de ventilatie, eentje rioolontspanning? Of inlaat en uitblaas?

Rioolontspanning kan in ieder geval veel compacter.
Om hier nog even op terug te komen. Heb het nog even nagekeken in de technische omschrijving en je had gelijk. (Altijd fijn om te horen :))

"Op de daken worden dakdoorvoeren geplaatst ten behoeve van ventilatie en be- en ontluchting van de riolering."

Die onderste pijp is dus voor de riolering en de bovenste voor de ventilatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 19:48
Pannencouque schreef op zondag 1 november 2020 @ 08:26:
[...]
Ik ben totaal geen kenner maar vind het eruit zien als broddelwerk. Wat mij betreft hadden ze de te korte kalkzandsteenblokken eruit gebikt en er nieuwe in gezet die wel passen.

Overigens zouden ze hier bij mij niet met wegkomen, al is het maar door de indeling van de badkamer.
Volgens mij is de indeling nu zoals het behoort te zijn en stoerdoenerij over het niet accepteren hebben geen enkele juridische grond als er bouwtechnisch niks mis is met deze oplossing en dat is het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:25
D.deJong schreef op zondag 1 november 2020 @ 09:01:
[...]

Volgens mij is de indeling nu zoals het behoort te zijn en stoerdoenerij over het niet accepteren hebben geen enkele juridische grond als er bouwtechnisch niks mis is met deze oplossing en dat is het niet.
Er zal toch nu een dilatatievoeg moeten komen?
Het zijn twee heel verschillende materialen, dikke kans dat daar scheuren gaan komen.
Ik snap dat je er na een laag stuck optisch niets van ziet maar geheid dat die snel naar boven komt. Helemaal bij een kozijn waar de temp en vochtigheid nog meer schommelt dan bij een tussenwandje kan ik mij voorstellen.

[ Voor 18% gewijzigd door GeeMoney op 01-11-2020 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
[...]

In onze papieren staat het materiaal gedefinieerd voor de binnenwanden, of kalkzandsteen of cellenbeton. Dus geen bakstenen :D Geen idee of dat juridisch houdbaar zou zijn, maar ik zou het ook niet klakkeloos accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

kepler schreef op zondag 1 november 2020 @ 09:14:
[...]

In onze papieren staat het materiaal gedefinieerd voor de binnenwanden, of kalkzandsteen of cellenbeton. Dus geen bakstenen :D Geen idee of dat juridisch houdbaar zou zijn, maar ik zou het ook niet klakkeloos accepteren.
Dit is een buitenwand?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Dan zie ik het misschien niet goed, maar zo te zien zit het kozijn in de buitenwand? Nou ja, ik ben geen bouwkundige dus kans dat ik er naast ziet. Maar het lijkt mij heel erg op en binnenmuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

kepler schreef op zondag 1 november 2020 @ 09:28:
[...]

Dan zie ik het misschien niet goed, maar zo te zien zit het kozijn in de buitenwand? Nou ja, ik ben geen bouwkundige dus kans dat ik er naast ziet. Maar het lijkt mij heel erg op en binnenmuur?
Muren of wanden die deel uitmaken van een gebouw zijn onder te verdelen in:

buitenmuren: muren aan de buitenzijde van het gebouw;
binnenmuren: muren tussen de ruimtes binnen in een gebouw.

Gevel:
In de gevel zitten openingen voor de ramen en deuren. Muurankers worden gebruikt om van een gebouw een stabiel geheel te maken.

Echt echt een buiten muur :9

Wikipedia: Muur (bouwsel)
Wikipedia: Gevel

[ Voor 16% gewijzigd door Toppe op 01-11-2020 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Toppe schreef op zondag 1 november 2020 @ 09:30:
[...]

Muren of wanden die deel uitmaken van een gebouw zijn onder te verdelen in:

buitenmuren: muren aan de buitenzijde van het gebouw;
binnenmuren: muren tussen de ruimtes binnen in een gebouw.

Gevel:
In de gevel zitten openingen voor de ramen en deuren. Muurankers worden gebruikt om van een gebouw een stabiel geheel te maken.

Echt echt een buiten muur :9

Wikipedia: Muur (bouwsel)
Wikipedia: Gevel
Hier staat het dan wel weer gedefinieerd als binnenmuur :D

Wikipedia: Spouwmuur

Als leek zou ik het wel zien als binnenmuur, zeker omdat je dus een spouwmuur hebt. Maar goed, bouwtechnisch en juridisch zal dat vast weer anders liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

kepler schreef op zondag 1 november 2020 @ 09:40:
[...]

Hier staat het dan wel weer gedefinieerd als binnenmuur :D

Wikipedia: Spouwmuur

Als leek zou ik het wel zien als binnenmuur, zeker omdat je dus een spouwmuur hebt. Maar goed, bouwtechnisch en juridisch zal dat vast weer anders liggen.
Dan zou de betonnen muur naar je buren ook een binnen muur zijn :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Toppe schreef op zondag 1 november 2020 @ 09:48:
[...]

Dan zou de betonnen muur naar je buren ook een binnen muur zijn :9
Volgens Wikipedia wel jah :D
Een spouwmuur kan ook als binnenmuur worden toegepast ten behoeve van de geluidsisolatie, bijvoorbeeld tussen rijtjeswoningen als woningscheidende muur.
Maar vast genoeg mensen die er wel verstand van hebben, ipv Wikipedia raadplegen :') Ik ben benieuwd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij valt het allemaal wel mee?

De isolatie + spouw is er gewoon en ipv kalkzandsteen blokken zijn er bakstenen gebruikt. Wees blij dat ze het niet hebben dichtgepurred :+

Het wordt gewoon aangesmeerd straks, tegels erover en je ziet & merkt er niks meer van.

En geloof mij: Er zijn een hoop zaken tijdens zo'n bouw die je niet eens ziet, en grotere vraagtekens bij mag zetten.

Eigenlijk kun je maar beter niet gaan kijken, slecht voor je hart ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2020 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Verwijderd schreef op zondag 1 november 2020 @ 10:13:

De isolatie + spouw is er gewoon en ipv kalkzandsteen blokken zijn er bakstenen gebruikt. Wees blij dat ze het niet hebben dichtgepurred :+

Het wordt gewoon aangesmeerd straks, tegels erover en je ziet & merkt er niks meer van.

En geloof mij: Er zijn een hoop zaken tijdens zo'n bouw die je niet eens ziet, en grotere vraagtekens bij mag zetten.

Eigenlijk kun je maar beter niet gaan kijken, slecht voor je hart ;)
Hoe zit het überhaupt met kijken? Wat ik lees hebben de meeste gewoon vooraf bepaalde kijkdagen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:13
GeleFles schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 22:15:
[...]

Daar ben ik ook een beetje bang voor... het is de badkamer, dus na het stucen komen er tegels overheen, zal dat snel last hebben van een gescheurde onderlaag?
In dat geval verwacht ik gescheurde tegels. Ik gok zo dat als je er wat van zegt dat de aannemer zijn schouders ophaalt en het lekker zo laat. Daar valt best wat voor te zeggen want het had ook een stuk slechter opgelost kunnen worden.

Ik zou hem wel melden dat als er scheuren in springen dat gewoon gefixt moet worden en dat nu een nieuw blokje erin steken minder werk is dan elk jaar een tegelzetter langsturen :+

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Toppe Hangt heel erg af van je aannemer. Bij mijn huidige huis kon ik gewoon langs wippen en vragen aan degene die aan het werk was of ik ff mocht kijken.

Bij mijn nieuwe huis zijn er kijkdagen en is het ten strengste verboden om je verder op de bouw te bevinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Het is inderdaad een spouwmuur, dus er zit isolatie tussen en een bakstenen afwerking aan de buitenkant.

Het punt is ook dat ik eigenlijk niet in de woning mag komen, maar aangezien we erg benieuwd waren hoe (en wanneer) ze dit gingen oplossen, zijn we toch even naar binnen gesneaked. (Moeten ze de hekken maar goed sluiten)

Bij de buren zaten de kozijnen namelijk ook aan elke kant met 2 beugels vast aan de spouwmuur, dus die miste bij ons kozijn nog aan 1 kant.
Met de bakstenen buitenmuur en de isolatie al op zijn plek, lijkt het me niet meer mogelijk om die beugels nog vast te maken nadat ze dit stuk gemetseld hebben...
Ik vermoed dus dat die beugels ook missen.

Al met al best wel wat fouten gemaakt, dat vind ik niet erg, zolang het maar goed opgelost word en ik niet met gezeik achteraf zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

GeleFles schreef op zondag 1 november 2020 @ 10:32:
Het is inderdaad een spouwmuur, dus er zit isolatie tussen en een bakstenen afwerking aan de buitenkant.

Het punt is ook dat ik eigenlijk niet in de woning mag komen, maar aangezien we erg benieuwd waren hoe (en wanneer) ze dit gingen oplossen, zijn we toch even naar binnen gesneaked. (Moeten ze de hekken maar goed sluiten)

Bij de buren zaten de kozijnen namelijk ook aan elke kant met 2 beugels vast aan de spouwmuur, dus die miste bij ons kozijn nog aan 1 kant.
Met de bakstenen buitenmuur en de isolatie al op zijn plek, lijkt het me niet meer mogelijk om die beugels nog vast te maken nadat ze dit stuk gemetseld hebben...
Ik vermoed dus dat die beugels ook missen.

Al met al best wel wat fouten gemaakt, dat vind ik niet erg, zolang het maar goed opgelost word en ik niet met gezeik achteraf zit.
In deze situatie had ik zelf even contact opgenomen met Knauf voor een technisch advies. Die zullen -verwacht ik- komen met Gitex of Stucanet. Dat zou ik even doorsturen naar de aannemer om tot een oplossing te komen.

Overigens kan de aannemer heel snel roepen dat de woning eerst moet zetten voordat je mag/kan stucen.

Wees blij dat ze geen diepe gaten boren en kiezen voor een oplossing met draadeind en chemische ankers... sommige aannemers zijn echt prutsers :9

[ Voor 5% gewijzigd door Toppe op 01-11-2020 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Het einde van het jaar komt eraan, hoe zit het eigenlijk met je nieuwbouwdepot, valt dat in box 3?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raegin
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-09 12:34
JackBol schreef op zondag 1 november 2020 @ 10:59:
Het einde van het jaar komt eraan, hoe zit het eigenlijk met je nieuwbouwdepot, valt dat in box 3?
Zie deze pagina van VEH:
Had je in 2019 een nieuwbouwdepot, dan kun je dit in de belastingaangifte apart opgeven, bij het onderdeel ‘Bankrekeningen en andere bezittingen’ en ‘Bouwdepots’. Over het bedrag dat in het depot staat, heb je een rentevergoeding ontvangen én heb je rente betaald. De ontvangen rente geef je op als 'bijgeschreven rente' bij het onderdeel 'Bouwdepots', de betaalde rente geef je op bij het onderdeel 'Hypotheken en andere schulden'. Het aangifteprogramma trekt de vergoeding in de eindberekening af van de betaalde rente. Heb je het depot al twee jaar en nog niet volledig besteed? Dan kun je de betaalde rente over de hoogte van het resterende depot niet meer aftrekken totdat je het alsnog aan de woning uitgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Ik dacht bij tegels met houtlook nog aan de tegels uit de vorige eeuw met zo'n lelijke foto-achtige print. Maar blijkbaar loop ik vet achter.
Als Corona voorbij is, ga ik eens naar wat showrooms om het in het echie te zien. Nadeel vind ik dan dat je meestal maar 1 m2 ziet. Terwijl een hele vloer een heel andere look kan hebben.
Ik zie ook dat een voeg van 2 mm al mogelijk is, maar zie je dan niet alsnog dat het losse delen zijn? In tegenstelling tot echt hout, dat vaak strak tegen elkaar ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Die had ik ook gelezen, ik zou daaruit opmaken dat het bouwdepot in box 1 zit, maar dat heb ik nergens expliciet gelezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:41
JackBol schreef op zondag 1 november 2020 @ 11:56:
[...]

Die had ik ook gelezen, ik zou daaruit opmaken dat het bouwdepot in box 1 zit, maar dat heb ik nergens expliciet gelezen.
Het is een eigenwoning lening, dus ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-05 22:03
Verwijderd schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 19:35:
[...]

Stucen :) Omdat we echt gladde muren en plafonds willen. En iedereen gaat je vertellen dat ze renovlies bij vrienden hebben gezien en dat dat net zo strak is als stucen, maar dat is niet waar. :P

Als je structuur mooi vindt, zou ik zeker spachtelputz met een fijne korrel verkiezen boven spackspuiten.
En heb je nog last gehad van scheuren in de muren/plafonds?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Verwijderd schreef op zondag 1 november 2020 @ 10:13:

Ik zie een slecht passend stuk steenwol? Dat moet dan iets van 16cm dik zijn om aan de R waarden van een nieuwbouwhuis te voldoen. B)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-09 18:16
GeeMoney schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 23:14:
[...]

Maar hoe ziet het er over een paar jaar uit? Genoeg voorbeelden gezien van renovlies wat er bij oplevering super strak uit zag maar na een paar jaar lelijk werd, met name bij scheuren in de muur. Dat is lastig te herstellen met renovlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

kabeltjekabel schreef op zondag 1 november 2020 @ 12:13:
[...]

Ik zie een slecht passend stuk steenwol? Dat moet dan iets van 16cm dik zijn om aan de R waarden van een nieuwbouwhuis te voldoen. B)
de isolatie loopt gewoon door achter de kalkzandsteen wand, ze hebben de isolatie en bakstenen buitenmuur gewoon geplaatst zonder dat de kalkzandsteen binnenmuur in orde was. (en dus later het laatste stukje 'gemaakt' met wat bakstenen)

Ik leg het eerst even bij de badkamerleverancier neer of hij problemen voorziet voordat ik de aannemer ga inschakelen, ik wil geen gezeik over garanties hebben dat ze naar elkaar gaan wijzen. (badkamer is casco)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Ik ben even de draad kwijt, getekend op 13 Oktober en de hebben 9 maanden de tijd voor de opschortende voorwaarden. Dat is 13 Juli 2021.

Planning is eerste week november 2021 de woning ‘er op te zetten’.

Wanneer zou je dan ongeveer naar een notaris gaan? Logisch zou zijn in juli/augustus maar ze hebben toch geen 3 maanden nodig voor een fundering? De grond moet al bouwrijp zijn aangezien dat een opschortende voorwaarden is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:33

HellBeast

Oh My GoT!

Toppe schreef op zondag 1 november 2020 @ 13:18:
Ik ben even de draad kwijt, getekend op 13 Oktober en de hebben 9 maanden de tijd voor de opschortende voorwaarden. Dat is 13 Juli 2021.

Planning is eerste week november 2021 de woning ‘er op te zetten’.

Wanneer zou je dan ongeveer naar een notaris gaan? Logisch zou zijn in juli/augustus maar ze hebben toch geen 3 maanden nodig voor een fundering? De grond moet al bouwrijp zijn aangezien dat een opschortende voorwaarden is...
Wat een rare gang van zaken. Wij hebben eind augustus het koopcontract getekend. We hebben in de tweede week van januari de notaris en ze verwachten dat de grond in februari bouwrijp zal zijn. Dan oplevering dan eind 2021/begin 2020. (prefab van de onderdelen begint al in december 2020).

Welke opschortende voorwaarden heb je het precies over?

[ Voor 3% gewijzigd door HellBeast op 01-11-2020 13:27 ]

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:27
HellBeast schreef op zondag 1 november 2020 @ 13:25:
[...]

Wat een rare gang van zaken. Wij hebben eind augustus het koopcontract getekend We hebben in de tweede week van januari de notaris en ze verwachten dat de grond in februari bouwrijp zal zijn. Dan oplevering dan eind 2021/begin 2020.

Welke opschortende voorwaarden heb je het precies over?
Hier hetzelfde ongeveer. Augustus project online, september getekend en vorige week de goednieuws brief ontvangen. Hypotheek is rond, binnenkort naar de notaris om vast te leggen. Verwachtte eerste paal is januari. Oplevering idem eind 2021/begin 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

@HellBeast @Source90

Dit stukje. Woning is HSB en gaat eerste week november 21 ‘er op gezet worden’.

Ik vraag me dus alleen even af rond welke periode we naar de notaris zouden kunnen. Hebben het wel gevraagd en toen werd er gezegd ‘ongeveer 6 weken voor start bouw’. Ergens verwacht ik alleen wel dat ze meer dan 6 weken nodig hebben voor een complete fundering met alle voorzieningen...?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HoE-iaOVAJYIelJZsnsbud-bk1Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4jEVBDc4YHrablnwotYlvhkJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Als ik het zo lees, dan kunnen het slechts 4 dingen zijn.

1. Een bewijs van planacceptatie. Geen idee wat dat precies inhoud.
2.Vergunningen (Wanneer deze zijn aangevraagd duurt het meestal 2 tot 3 maanden voordat de vergunning er is (mits niemand een bezwaar maakt).
3. Bouwrijp maken van de grond. (duurt ook geen maanden)
4. Verkooppercentage (is tegenwoordig met de woningkrapte al snel behaald)

Ik zou eens goed informeren wat 1a nu precies is. En waarom dit zo lang moeten duren. Vaak willen ze (de bouwer) dat je al snel naar de notaris gaat, omdat je dan al eigenaar bent en een bepaald bedrag moet gaan betalen voor je grond. Je kunt in de praktijk pas naar de notaris als aan alle opschortende voorwaarden zijn voldaan.

Is het project zo ver van te voren gepland? Weet je wat meer over opschortende voorwaarde 1a?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

HellBeast schreef op zondag 1 november 2020 @ 13:45:
Als ik het zo lees, dan kunnen het slechts 4 dingen zijn.

1. Een bewijs van planacceptatie. Geen idee wat dat precies inhoud.
2.Vergunningen (Wanneer deze zijn aangevraagd duurt het meestal 2 tot 3 maanden voordat de vergunning er is (mits niemand een bezwaar maakt).
3. Bouwrijp maken van de grond. (duurt ook geen maanden)
4. Verkooppercentage (is tegenwoordig met de woningkrapte al snel behaald)

Ik zou eens goed informeren wat 1a nu precies is. En waarom dit zo lang moeten duren. Vaak willen ze (de bouwer) dat je al snel naar de notaris gaat, omdat je dan al eigenaar bent en een bepaald bedrag moet gaan betalen voor je grond. Je kunt in de praktijk pas naar de notaris als aan alle opschortende voorwaarden zijn voldaan.

Is het project zo ver van te voren gepland? Weet je wat meer over opschortende voorwaarde 1a?
Geen idee wat 1s exact inhoudt, moet dat dan navragen.

Dit stukje is er ook nog:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vZCbYz76y3kEbZxoeMMPAynMTss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bWv3tTIAQnRvmLLmMKEUTr2y.jpg?f=fotoalbum_large

Artikel 7 is dat je twee maanden de tijd hebt voor je hypotheek, artikel 9:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g2xtB-xHOT2IzZp9YlXI1eCU6Rs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CyKa9U0F5mDfH0O38IEbEyIm.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zou verwachten dat we na het verlopen van de ontbindende voorwaarden we binnen 6 weken bij de notaris zouden zitten voor de hypotheek...? Dan zouden we -in theorie- ook rond Januari er zitten?

Dus als we dan pech hebben zouden we straks 2 jaar lang dubbele lasten hebben :9

Interessante materie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Artikel 7 schuift mee met het begin van de bouw, dus ook met de opschortende voorwaarden. Je hoeft dus niet na 2 maanden na ondertekening van je voorlopig koopcontract de financiering al rond te hebben. Dat was bij mij ook niet zo.(En maar goed ook, want de Rabobank deed een goede 9 weken over het verstrekken van een hypotheekofferte.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

BFmango schreef op zondag 12 januari 2020 @ 11:34:
[...]
Hier 30 euro per meter voor de tegels (Marazzi, keramisch houtlook, 25 x 120) en 28 euro per meter voor het leggen betaald. Schuren heb ik zelf gedaan en heb wat hand-en-spandiensten geleverd incl. zelf ophalen tegels met aanhanger.
Mag ik vragen waar je deze gehaald hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
er staat dat je zo spoedig mogelijk naar de notaris kan/moet.

ECHTER als a of b al heeft plaatsgevonden, DAN binnen 6 weken.

-/-

Als jij je hypotheek rond hebt, zal de bank de hypotheek bij de notaris neerleggen. Notaris zal dan na de opschortende voorwaarden een tijdstip doorgeven aan jou.
INDIEN er al aan a of b is voldaan, DAN moet de notaris dit uiterlijk binnen 6 weken doen, anders zo snel mogelijk.

Zo lees ik hem.

[ Voor 28% gewijzigd door Source90 op 01-11-2020 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Source90 schreef op zondag 1 november 2020 @ 14:03:
[...]

Dus hoe dan ook: we zitten niet pas in Juli bij een notaris (zoals we nu denken/dachten)? Ondanks ‘opschortende voorwaarden’?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Source90 schreef op zondag 1 november 2020 @ 14:03:
[...]

Dus hoe dan ook: we zitten niet pas in Juli bij een notaris (zoals we nu denken/dachten)? Ondanks ‘opschortende voorwaarden’?

Dit staat op de website van Woningborg:
Houdt u er in geval van opschortende voorwaarden rekening mee, dat u pas naar de notaris gaat nadat de opschortende voorwaarden tijdig zijn vervuld en de overeenkomst niet meer kan worden ontbonden vanwege het niet verkrijgen van de financiering of het Woningborg-certificaat.

Is er sprake van levering middels Groninger akte, dan gelden er andere regels voor het moment van notariële levering.
Het kan dus gebeuren dat er tussen het moment dat u de overeenkomst heeft getekend en het moment van de notariële levering van de grond ruim een jaar zit. En dan moet de verdere realisatie van de door u gekochte woning nog plaatsvinden. Op zich dus geen ongebruikelijke situatie, maar wel iets om van te voren op bedacht te zijn.

[ Voor 45% gewijzigd door Toppe op 01-11-2020 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Toppe schreef op zondag 1 november 2020 @ 14:08:
[...]

Dat ligt eraan wanneer aan de opschortende voorwaarden zijn voldaan. Pas daarna kun je naar de notaris. Eerder niet. Als ze in juli pas aan de opschortende voorwaarden voldoen, dan is het wel na juli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

HellBeast schreef op zondag 1 november 2020 @ 14:18:
[...]

Dat ligt eraan wanneer aan de opschortende voorwaarden zijn voldaan. Pas daarna kun je naar de notaris. Eerder niet. Als ze in juli pas aan de opschortende voorwaarden voldoen, dan is het wel na juli.
Dan wordt het wel die kant op ja, vergunningen etc duren nou eenmaal wat langer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
Ruudzaan schreef op zondag 1 november 2020 @ 11:28:
Ik dacht bij tegels met houtlook nog aan de tegels uit de vorige eeuw met zo'n lelijke foto-achtige print. Maar blijkbaar loop ik vet achter.
Als Corona voorbij is, ga ik eens naar wat showrooms om het in het echie te zien. Nadeel vind ik dan dat je meestal maar 1 m2 ziet. Terwijl een hele vloer een heel andere look kan hebben.
Ik zie ook dat een voeg van 2 mm al mogelijk is, maar zie je dan niet alsnog dat het losse delen zijn? In tegenstelling tot echt hout, dat vaak strak tegen elkaar ligt?
Met de juiste kleur voeg vind ik het meevallen maar smaken verschillen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-12-2021
Hoe koud wordt het ongeveer in een goed geïsoleerde berging zonder vloerverwarming? Vriezen zal het niet doen maar waar moet ik aan denken als ondergrens, +/- 5 graden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

kjast schreef op zondag 1 november 2020 @ 15:28:
Hoe koud wordt het ongeveer in een goed geïsoleerde berging zonder vloerverwarming? Vriezen zal het niet doen maar waar moet ik aan denken als ondergrens, +/- 5 graden?
Mijn niet geïsoleerde berging (wel aan het huis vast) wordt niet kouder dan 8 graden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
D.deJong schreef op zondag 1 november 2020 @ 15:21:
[...]

Met de juiste kleur voeg vind ik het meevallen maar smaken verschillen
Dit weekend bij een tegelzaak geweest om eens in het echt te kijken voor keramisch parket. De voordelen van super slijtvast en goed in combi met LT vloerverwarming en koeling spelen me wel aan. Ik vond sommige tegels best mooi, doet niet onder voor PVC/laminaat qua houtlook. En heeft meer structuur. Maar wel erg duur. En die voegen blijf je wel zien ook al is het 2 mm en met een gekleurde voeg. Viel me ook op dat het erg afhankelijk is van de kleur van de tegels of je de voeg duidelijk ziet of niet. Wij gaan toch eerst nog wat meer op alternatieven oriënteren want nog niet helemaal overtuigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:02
Verwijderd schreef op zondag 1 november 2020 @ 10:29:

Bij mijn nieuwe huis zijn er kijkdagen en is het ten strengste verboden om je verder op de bouw te bevinden.
Dat is dan projectbouw neem ik aan? Als je zelf opdrachtgever bent zou dat toch niet een probleem moeten zijn (als je het tevoren afspreekt met de aannemer/bouwer).

[ Voor 16% gewijzigd door Batilan op 01-11-2020 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Hoe zit het trouwens met een drone? :o
Ons gebied / waar het project komt is het legaal om te vliegen volgens het no-fly kaartje. Wonen geen mensen, geen belemmering op dat vlak lijkt mij.

In hoeverre zou je boven een afgezet bouwterrein mogen vliegen? De grond van het voor mij interessante stuk heb ik immers al op naam 'en vlieg daarmee op eigen grond ' :+
Zijn daar regels voor?

[ Voor 4% gewijzigd door Source90 op 01-11-2020 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Source90 schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:23:
Ons gebied / waar het project komt is het legaal om te vliegen volgens het no-fly kaartje. Wonen geen mensen, geen belemmering op dat vlak lijkt mij.

In hoeverre zou je boven een afgezet bouwterrein mogen vliegen? De grond van het voor mij interessante stuk heb ik immers al op naam 'en vlieg daarmee op eigen grond ' :+
Zijn daar regels voor?
Ik zou het gewoon even overleggen met de uitvoerder en hem ook gelijk wat mooie luchtfoto’s aanbieden, vinden ze vaak wel leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:06
Toppe schreef op zondag 1 november 2020 @ 14:08:
[...]

Wij kregen vrijdag (29-10)een brief van de bouwer:
Op 21 Oktober zijn hun opschortende voorwaarden verlopen.

Wij moeten nu tussen 2 en 13 november naar de notaris, anders gaan ze bouwrente rekenen.
Gelijk vrijdagavond maar een mailtje naar de notaris gestuurd om een afspraak te maken.

Weet iemand toevallig hoe het zit als de door de aannemer gekozen Notaris geen plek heeft voor een afspraak in die termijn, moet je dan ook bouwrente betalen of kun je dat dan verhalen op de aannemer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
[...]

Ik denk dat je mijn reactie verkeerd hebt geïnterpreteerd.
Enerzijds vind ik dit een prutoplossing als je er ook nieuw blokken in had kunnen zetten. Dit materiaal gaat anders werken tov elkaar en dat kan -lijkt me- gevolgen hebben als je gaat betegelen, stucen, renovliezen, whatever. Ik zou hierover wel de discussie aan willen gaan. Ze mogen er voor kiezen om het te laten zitten (zij hebben meer expertise dan ik), maar dan moeten ze ook weten dat als het toch mis blijkt te zijn in de toekomst, de rekening voor gevolgschade bij hen komt.

Het andere deel over 'er niet mee wegkomen' was niet bedoeld als 'ik ga er op hoge poten naartoe en stennis schoppen'. Ik las het zo dat het raam nu 20cm verderop in de wand zit tov hoe het vanuit de tekening bedoeld is. Dat zou bij mij niet passen want dan zou het halverwege de douchecabine vallen. Dat bedoel ik met 'niet mee wegkomen'. Als het gewoon zit waar het hoort te zitten, is dat geen punt. Lijkt me overigens ook meest logisch, want de tekeningen zijn er niet voor niets natuurlijk.

[ Voor 17% gewijzigd door Pannencouque op 01-11-2020 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

SquareOne schreef op zondag 1 november 2020 @ 17:49:
[...]

Wij moeten nu tussen 2 en 22 november naar de notaris, anders gaan ze bouwrente rekenen.
Gelijk vrijdagavond maar een mailtje naar de notaris gestuurd om een afspraak te maken.

Weet iemand toevallig hoe het zit als de door de aannemer gekozen Notaris geen plek heeft voor een afspraak in die termijn, moet je dan ook bouwrente betalen of kun je dat dan verhalen op de aannemer?
Die notaris werkt voor de bouwer en zal meewerken aan het realiseren van het passeren binnen de verstrijkdatum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poosie
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-10-2022
SquareOne schreef op zondag 1 november 2020 @ 17:49:
[...]

Wij moeten nu tussen 2 en 22 november naar de notaris, anders gaan ze bouwrente rekenen.

Nog nooit gehoord dat de notaris geen tijd heeft in zo'n periode. Wel een tip: zo laat mogelijk passeren (binnen de termijn), kan een paar weken rente van je hypotheek schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

poosie schreef op zondag 1 november 2020 @ 18:17:
[...]

Nog nooit gehoord dat de notaris geen tijd heeft in zo'n periode. Wel een tip: zo laat mogelijk passeren (binnen de termijn), kan een paar weken rente van je hypotheek schelen.
En nooit op de 1e.
Als je op de 2e of later laat passeren begint de hypotheek-teller pas de maand erna te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
@JackBol hoe kom je daarbij? Wordt gewoon naar rato verrekend hoor. De banken zijn niet gek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ascension schreef op zondag 1 november 2020 @ 18:37:
@JackBol hoe kom je daarbij? Wordt gewoon naar rato verrekend hoor. De banken zijn niet gek.
Je hebt gelijk, ik had me iets te snel rijk gerekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Marinos83 schreef op zondag 1 november 2020 @ 15:46:
En die voegen blijf je wel zien ook al is het 2 mm en met een gekleurde voeg. Viel me ook op dat het erg afhankelijk is van de kleur van de tegels of je de voeg duidelijk ziet of niet. Wij gaan toch eerst nog wat meer op alternatieven oriënteren want nog niet helemaal overtuigd.
Merk je het op omdat het bij pvc niet of nauwelijks bestaat? Pvc heeft misschien zelfs wel minder 'voeg' dan een echte houten vloer, waar de v-naden mogelijk wat breder en beter voel- en zichtbare zijn (en als de vloer wat werkt krijg je mogelijk ook nog hier en daar een krimpnaad :X ).

Dat je die voegen kan en - ondanks gewenning - zult blijven zien is een feit. Maar is dat ook daadwerkelijk erg? Het kan natuurlijk zijn dat het antwoord op die vraag uiteindelijk 'ja' is, maar ik zou 'm jezelf wel serieus stellen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 1 november 2020 @ 10:29:
Batilan schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:13:
[...]
Dat is dan projectbouw neem ik aan? Als je zelf opdrachtgever bent zou dat toch niet een probleem moeten zijn (als je het tevoren afspreekt met de aannemer/bouwer).
Reinbouw, waar @Verwijderd het over heeft, gaf bij ons aan dat ze bouwplaatsen waar Corona geconstateerd wordt tijdelijk moeten sluiten tot iedereen een negatieve test heeft. Daarom zijn er erg huiverig om in deze tijd mensen op de bouw toe te laten.
Hoewel ik daar best begrip voor op kan brengen slaan ze naar mijn idee ook wel een beetje door. Afgelopen donderdag hadden wij onze eerste, en laatste, kijkdag en daar mochten maximaal 2 mensen naar toe komen. Maar het was ook meteen het enige moment waarop leveranciers welkom waren om in te meten...

We krijgen 3-4 weken voor de oplevering nog de voorschouw, maar veel keukenleveranciers willen 3 maanden van te te voren inmeten ivm levertijden. Nu hebben wij het geluk dat onze keuken niet zo spannend is qua inmeten en hebben wij het benodigde meetwerk zelf kunnen doen, maar andere bewoners kunnen dus zelf niet komen kijken omdat een leverancier moet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kjast schreef op zondag 1 november 2020 @ 15:28:
Hier een vanuit de bouw geisoleerde garage aan huis zonder verwarming, in de winter wordt het 7 graden als het buiten vriest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Source90 schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:23:

Zijn daar regels voor?
Geen idee wat de regels zijn, want heb zelf geen drone, maar iemand uit onze nieuwe wijk vliegt regelmatig over onze wijk en zet de filmpjes voor iedereen op Youtube.
Ik ben er in ieder geval blij mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is hier al vaak voorbij gekomen, maar ik wil toch even een dubbelcheck wat betreft mijn keuze :)

Vanuit de bouw krijgen we 3 PV-panelen (300wp, merk onbekend, geen optimizers, simpele omvormer).
Dak orientatie is zuidwest, dus eigenlijk de enige kant waar ze op kunnen. Nu willen wij sowieso 1 dakraam aan die kant.

De aannemer zegt dat er dan vervolgens maar 3 extra PV panelen bij kunnen, voor 1500 euro. Incl betere omvormer en optimizers.

Ik geloof niet dat er in totaal maar 6 panelen op een dak kunnen. Het is gewoon een standaard dak, en op tekening kan ik er sowieso al 8 kwijt. En in het echt denk ik wel dat het tot 10 kan. Als ik een beetje rondkijk hier en daar zie ik op vergelijkbare daken met dakraam sowieso altijd 9 panelen.

Dus nu kan ik twee dingen doen.

1.
Die 3 schaampanelen gewoon laten voor wat het is. Er zit een extra groep bij, leiding van dak naar omvormer etc. En ik heb geen zin om de discussie aan te gaan om ze te laten vervallen.
Na oplevering laat ik ze eraf halen en laat ik het dak zo vol mogelijk leggen door een 3e partij.

2.
De aannemer 6 panelen in totaal laten plaatsen.

Eerder neigde ik naar optie 2. Puur voor het gemak en dat het dan maar geregeld is. Maar nu neig ik weer naar optie 1, ff wat meer moeite voor meer profijt.

Wat denken jullie? @Gsxrrr Wat ga jij doen? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-09 17:30
Pannencouque schreef op zondag 1 november 2020 @ 17:57:
[...]
Enerzijds vind ik dit een prutoplossing als je er ook nieuw blokken in had kunnen zetten. Dit materiaal gaat anders werken tov elkaar en dat kan -lijkt me- gevolgen hebben als je gaat betegelen, stucen, renovliezen, whatever. Ik zou hierover wel de discussie aan willen gaan. Ze mogen er voor kiezen om het te laten zitten (zij hebben meer expertise dan ik), maar dan moeten ze ook weten dat als het toch mis blijkt te zijn in de toekomst, de rekening voor gevolgschade bij hen komt.

Het andere deel over 'er niet mee wegkomen' was niet bedoeld als 'ik ga er op hoge poten naartoe en stennis schoppen'. Ik las het zo dat het raam nu 20cm verderop in de wand zit tov hoe het vanuit de tekening bedoeld is. Dat zou bij mij niet passen want dan zou het halverwege de douchecabine vallen. Dat bedoel ik met 'niet mee wegkomen'. Als het gewoon zit waar het hoort te zitten, is dat geen punt. Lijkt me overigens ook meest logisch, want de tekeningen zijn er niet voor niets natuurlijk.
Er is voor beiden wat te zeggen . A is een baksteen inderdaad geen kalkzandsteen maar gezien de verschillen in uitzettingscoëfficiënt en de gebruikte lengte en hoogte denk ik dat dit wel mee gaat vallen. Als de koper het wel goed wil regelen vraagt hij zijn badkamerleverancier idd even of ze hierop aan de slag kunnen . Zo niet even in contact treden met de bouwer en vervolgens vragen dit desgewenst aan te passen.

Als het mijn huis was had ik er gewoon overheen durven tegelen. Wat ik me wel even zou afvragen is hoe het kozijn (stelkozijn) nu eigenlijk vast gezet is . Als ik de foto’s zo zag was die reeds geplaatst alvorens de muur is aangepast en dat maakt de bevestiging lastig(er). Niet onmogelijk maar het is wel een aandachtspunt .

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:24:
Het is hier al vaak voorbij gekomen, maar ik wil toch even een dubbelcheck wat betreft mijn keuze :)

Vanuit de bouw krijgen we 3 PV-panelen (300wp, merk onbekend, geen optimizers, simpele omvormer).
Dak orientatie is zuidwest, dus eigenlijk de enige kant waar ze op kunnen. Nu willen wij sowieso 1 dakraam aan die kant.

De aannemer zegt dat er dan vervolgens maar 3 extra PV panelen bij kunnen, voor 1500 euro. Incl betere omvormer en optimizers.

Ik geloof niet dat er in totaal maar 6 panelen op een dak kunnen. Het is gewoon een standaard dak, en op tekening kan ik er sowieso al 8 kwijt. En in het echt denk ik wel dat het tot 10 kan. Als ik een beetje rondkijk hier en daar zie ik op vergelijkbare daken met dakraam sowieso altijd 9 panelen.

1.
Die 3 schaampanelen gewoon laten voor wat het is. Er zit een extra groep bij, leiding van dak naar omvormer etc. En ik heb geen zin om de discussie aan te gaan om ze te laten vervallen.
Na oplevering laat ik ze eraf halen en laat ik het dak zo vol mogelijk leggen door een 3e partij.

2.

Eerder neigde ik naar optie 2. Puur voor het gemak en dat het dan maar geregeld is. Maar nu neig ik weer naar optie 1, ff wat meer moeite voor meer profijt.

Wat denken jullie?
Herkenbaar ook weer @Verwijderd. :P

Ik heb de, in mijn geval 2, panelen gewoon laten leggen omdat ik dan in ieder geval de extra groep, loze leiding naar het dak etc heb. Bij ons zijn het trouwens panelen met micro omvormers in elk paneel.
Ze liggen er sinds vorige week op en heb meteen Reinbouw gemaild met de vraag welke het zijn. (Merk en type)

Bijna 500 euro per extra paneel is gewoon afzetterij. Kijk voor de gein eens op https://www.solar-bouwmarkt.nl/ en je hebt voor 4-5k je hele dak vol liggen met 20 panelen ipv 10 die Reinbouw biedt.
We zijn momenteel nog bezig met offertes van verschillende partijen om te kijken waar we gaan afnemen (met 18 bouwnummers samen nu)
Bij mij passen er denk ik 16-20 panelen op het dak. Met 340-350 Wp het stuk kan ik dan minimaal 5400 opwekken. Ruim voldoende dus voor een huis op stadwarmte en (nog) geen elektrische auto voor de deur.

Onze buren hebben via Reinbouw de panelen afgenomen omdat er max 6 op het dak zouden passen en ze het voor het gemak maar meteen mee genomen hebben. Als ik nu naar hun dak kijk dan kunnen er makkelijk nog 6 bij....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Farmerwood schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:48:
[...]
Onze buren hebben via Reinbouw de panelen afgenomen omdat er max 6 op het dak zouden passen en ze het voor het gemak maar meteen mee genomen hebben. Als ik nu naar hun dak kijk dan kunnen er makkelijk nog 6 bij....
Daar ben ik dus precies bang voor. Dat er straks 6 opliggen en dat ik denk, hey daar kunnen er nog wel 6 bij. Dan zit je met een omvormer die je moet vervangen en dat je vast zit aan het merk van de aannemer. En daarnaast maar 300wp panelen hebt liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Pannencouque schreef op zondag 1 november 2020 @ 17:57:
[...]

Het verschil in werking tussen kalkzandsteen en baksteen is te verwaarlozen zeker als er tegelwerk overheen gaat die zoals gewoonlijk met een flexibele pastalijm wordt aangebracht, ik vermoed overigens dat als er op locatie handzame lijmblokken aanwezig waren geweest deze wel gebruikt zouden zijn om dit soort discussies te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 12:47
D.deJong schreef op zondag 1 november 2020 @ 21:33:
[...]

Het verschil in werking tussen kalkzandsteen en baksteen is te verwaarlozen zeker als er tegelwerk overheen gaat die zoals gewoonlijk met een flexibele pastalijm wordt aangebracht, ik vermoed overigens dat als er op locatie handzame lijmblokken aanwezig waren geweest deze wel gebruikt zouden zijn om dit soort discussies te voorkomen.
Als ik zo naar die foto kijk heb ik toch sterk het idee dat het kalkzandsteen waaltjes zijn welke er nog maar pas inzitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Dakraam op Zuiden is veel te warm in de winter zomer. Zuid-West volleggen met PV en NoordOost ook gewoon volleggen. Lagere opbrengst wordt gecompenseerd door de omvormer beter te benutten.

Sowieso niet optie 1 2, gewoon uit principe. Geen enkele reden waarom dat in projectbouw duurder zou moeten zijn dan achteraf. Steigers staan er al, kan per pallet aangevoerd worden, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kabeltjekabel schreef op zondag 1 november 2020 @ 21:56:
[...]

Dakraam op Zuiden is veel te warm in de winter. Zuid-West volleggen met PV en NoordOost ook gewoon volleggen. Lagere opbrengst wordt gecompenseerd door de omvormer beter te benutten.

Sowieso niet optie 1, gewoon uit principe. Geen enkele reden waarom dat in projectbouw duurder zou moeten zijn dan achteraf. Steigers staan er al, kan per pallet aangevoerd worden, etc.
Niet optie 2 bedoel je dan? En dus wel zelf achteraf regelen?

Dakraam willen we daar omdat er een ligbad onder komt en er een mooi uitzicht + achtertuin te zien is ;) Die warmte boeit ons niet zo. In de zomer zijn we toch niet op zolder. Er komt aan beide kanten trouwens een dakraam.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2020 22:04 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
En ons huis is uit de steigers. Meteen een compleet ander beeld zo. :)
Het rechter deel van deze tweekapper wordt van ons. Die met de dakkapel dus. Achterkant van het huis vol op zuid.

Afbeeldingslocatie: https://boerhout.net/files/Soetegaerde/DSC05484.JPGAfbeeldingslocatie: https://boerhout.net/files/Soetegaerde/DSC05485.JPGAfbeeldingslocatie: https://boerhout.net/files/Soetegaerde/DSC05486.JPG
Foto vanaf een afstandje (links)Achtergevel (links)De tuin moet zo'n 9x11 meter worden volgens de tekening. (links)
Afbeeldingslocatie: https://boerhout.net/files/Soetegaerde/DSC05488.JPGAfbeeldingslocatie: https://boerhout.net/files/Soetegaerde/DSC05491.JPGAfbeeldingslocatie: https://boerhout.net/files/Soetegaerde/DSC05490.JPG
Voorzijde vanaf links (rechter huis)Voor- en zijgevel incl bergingIdem, van iets grotere afstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Verwijderd schreef op zondag 1 november 2020 @ 22:02:
[...]

Niet optie 2 bedoel je dan? En dus wel zelf achteraf regelen?

Dakraam willen we daar omdat er een ligbad onder komt en er een mooi uitzicht + achtertuin te zien is ;) Die warmte boeit ons niet zo. In de zomer zijn we toch niet op zolder. Er komt aan beide kanten trouwens een dakraam.
Euh ja, ik bedoelde inderdaad '2' 8)7

Ja, dat bad onder het raam heb ik nog niet helemaal begrepen, maar ieder z'n hobby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

Farmerwood schreef op zondag 1 november 2020 @ 22:11:
En ons huis is uit de steigers. Meteen een compleet ander beeld zo. :)
Het rechter deel van deze tweekapper wordt van ons. Die met de dakkapel dus. Achterkant van het huis vol op zuid.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Foto vanaf een afstandje (links)Achtergevel (links)De tuin moet zo'n 9x11 meter worden volgens de tekening. (links)
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Voorzijde vanaf links (rechter huis)Voor- en zijgevel incl bergingIdem, van iets grotere afstand
Jij “klaagde” een beetje over de kleur toch als ik me goed kan herinneren. Hoe vind je m nu?

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arms2Short
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:09
Farmerwood schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:12:
[...]

Geen idee wat de regels zijn, want heb zelf geen drone, maar iemand uit onze nieuwe wijk vliegt regelmatig over onze wijk en zet de filmpjes voor iedereen op Youtube.
Ik ben er in ieder geval blij mee. :)
Wat toevallig! Ik heb vlakbij een appartement gekocht en bij ons vliegt ook iemand maandelijks over de bouwplaats met een drone :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
siemenz schreef op maandag 2 november 2020 @ 00:09:
[...]
Jij “klaagde” een beetje over de kleur toch als ik me goed kan herinneren. Hoe vind je m nu?
Ik was van plan er vragen over te stellen aan de aannemer omdat wit/bruin in mijn eigen iets anders is dan wit/grijs wat in de technische omschrijving staat, maar dat heb ik uiteindelijk niet gedaan. Dat is ook meteen antwoord op je vraag denk ik. :)
We vinden het mooi zo en als ik kijk hoe de andere blokken eruit zien die er al langer staan, dan verkleurd het ook wel.

Je ziet het ook nu al gebeuren met de zinken beplating. Dat was net na plaatsen echt een spiegel in de zon, maar nauwelijks enkele weken later is het al een stuk donkerder en 'doffer' waardoor het ook beter bij de rest van het huis past.
Arms2Short schreef op maandag 2 november 2020 @ 01:14:
[...]
Wat toevallig! Ik heb vlakbij een appartement gekocht en bij ons vliegt ook iemand maandelijks over de bouwplaats met een drone :-)
Grappig. Dat project kun je idd zien vanuit uit ons. Straks komt fase 3 van ons project er nog wel tussen.

Vraag me wel eens af of weervrouw Margot R******* geen spijt heeft van het verplaatsen van haar boerderij, want ze zit nu echt compleet ingesloten...

Ik zie dat TerSteege bij jullie bouwt. Die hebben ook ons vorige huis in Groningen gebouwd. Volgens mij ook wel een prima aannemer. Woonde zelf als huurder in een van de nieuwbouwhuizen, dus had zelf niks met ze van doen, maar de kopers in de wijk (80+) waren allemaal erg tevreden over ze qua werken en communicatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gsxrrr
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:06
Verwijderd schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:24:

1.

2.

Wat denken jullie? @Gsxrrr Wat ga jij doen? :)
Wij laten alleen de standaard 3 panelen plaatsen. Heb inderdaad ook erg getwijfeld, ook in verband met gemak. Uitbreiding incl omvormer was €2350. Laat nu wel loze leiding naar de zolder leggen voor mogelijk toekomstige uitbreiding/vervanging maar heb hier verder nog geen plannen voor. Wij hebben ook een dakraam, alleen komt die aan de voorkant en hebben dan dus geen last met de panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
Onze aannemer wil geen loze leidingen naar zolder leggen :(. Is er een short cut om toch voorbereid te zijn op een sloot zonnepanelen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Requiem19 schreef op maandag 2 november 2020 @ 07:49:
Onze aannemer wil geen loze leidingen naar zolder leggen :(. Is er een short cut om toch voorbereid te zijn op een sloot zonnepanelen?
WCD op aparte groep laten plaatsen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

kabeltjekabel schreef op zondag 1 november 2020 @ 22:17:
[...]

Ja, dat bad onder het raam heb ik nog niet helemaal begrepen, maar ieder z'n hobby
Haha, snap ik. :) Mijn vriendin gaat regelmatig in bad om te ontspannen, en de kleine badkamer wordt echt te volgepropt met een bad.

Dus dit was een goed alternatief, aangezien ik haar een bad had beloofd. Op pinterest zie je het wel meer.
Dat het onder een raam komt is voor ventilatie en vinden we chique ogen. Als ze het te koud vindt in de winter lossen we dat wel op met een IR paneel o.i.d. Maar er is ook gewoon een radiator aanwezig.

En ik ga jullie advies opvolgen, de zolder wordt wel opgedeeld in ruimtes, waardoor het wel echt net aangeklede "badkamer" wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arms2Short
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:09
Farmerwood schreef op maandag 2 november 2020 @ 06:20:

[...]

Grappig. Dat project kun je idd zien vanuit uit ons. Straks komt fase 3 van ons project er nog wel tussen.

Vraag me wel eens af of weervrouw Margot R******* geen spijt heeft van het verplaatsen van haar boerderij, want ze zit nu echt compleet ingesloten...

Ik zie dat TerSteege bij jullie bouwt. Die hebben ook ons vorige huis in Groningen gebouwd. Volgens mij ook wel een prima aannemer. Woonde zelf als huurder in een van de nieuwbouwhuizen, dus had zelf niks met ze van doen, maar de kopers in de wijk (80+) waren allemaal erg tevreden over ze qua werken en communicatie.
Wij zijn pas ingestapt na de aanvang van de bouw en we hebben tot nu toe weinig communicatie met de aannemer gehad buiten een aantal facturen :+ . Zolang de bouw maar voorspoedig gaat en de oplevering goed is vind ik het wel best. Al zou ik wel graag een keer binnen willen kijken maar helaas is dat bij een appartement iets lastiger dan bij een huis.

Dat van die boerderij vraag ik me wel meer af als ik zo door de nieuwe buurt loop. Veel oude boerderij woningen die voorheen lekker in het buitengebied stonden en over 5 jaar midden in de stad staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Codeoranje schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:28:
[...]

Er is voor beiden wat te zeggen . A is een baksteen inderdaad geen kalkzandsteen maar gezien de verschillen in uitzettingscoëfficiënt en de gebruikte lengte en hoogte denk ik dat dit wel mee gaat vallen. Als de koper het wel goed wil regelen vraagt hij zijn badkamerleverancier idd even of ze hierop aan de slag kunnen . Zo niet even in contact treden met de bouwer en vervolgens vragen dit desgewenst aan te passen.

Als het mijn huis was had ik er gewoon overheen durven tegelen. Wat ik me wel even zou afvragen is hoe het kozijn (stelkozijn) nu eigenlijk vast gezet is . Als ik de foto’s zo zag was die reeds geplaatst alvorens de muur is aangepast en dat maakt de bevestiging lastig(er). Niet onmogelijk maar het is wel een aandachtspunt .
Ik heb inmiddels contact gehad met de badkamerleverancier en die verwacht geen problemen, dus voor mij ook geen reden om de aannemer hierop aan te spreken.

Voor wat betreft de beugels van de kozijnen, geen idee hoe ze dat gedaan hebben, wel viel me op dat bij andere huizen in het project, sommige kozijnen ook niet aan elke kant bevestigd waren.
Ik zal er na oplevering in ieder geval nog even goed aan trekken en duwen, dan zal het wel prima zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
Farmerwood schreef op maandag 2 november 2020 @ 06:20:
[...]

Het is niet alsof al die woningbouwplannen hier uit de lucht komen vallen dus ik heb zo'n vermoeden dat ze er wel rekening mee heeft gehouden. Spijt zal ze niet hebben want haar boerderij moest sowieso daar weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zakkenjongen
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-08 03:16
Hey allemaal, nieuw in dit topic!

Ons nieuwbouw huis wordt over ongeveer 2 weken opgeleverd, na tot nu toe huurwoningen. Nu zijn we van plan om zelf een zolder indeling te maken, maar dit heeft wat ons betreft geen haast, gaan voorlopig alleen wasmachine en wat spullen staan tot de rest 'af' is.

Ik zat te denken aan metalstud+gips wandjes, en vraag me nu het volgende af; is het mogelijk/slim om dit na het leggen van een laminaatvloer te plaatsen? Dan kan ik die maar alvast gelegd hebben tezamen met de eerste verdieping. En tzt stukken uit zagen. Of heeft dit grote nadelen en is het af te raden?

Ik heb ongeveer 10 'klusdagen' voordat we over willen, welke hoeveelheid tijd is reëel om een indeling te maken (met wisselend 2-3 man sterk waarvan 2 handig)? Zou gaan om 3 kamers dus 2 wanden.

Andere tips zijn ook welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08:39
Verwijderd schreef op zondag 1 november 2020 @ 21:26:
[...]

Daar ben ik dus precies bang voor. Dat er straks 6 opliggen en dat ik denk, hey daar kunnen er nog wel 6 bij. Dan zit je met een omvormer die je moet vervangen en dat je vast zit aan het merk van de aannemer. En daarnaast maar 300wp panelen hebt liggen.
Je kunt ook prima twee omvormers ophangen hoor (zeker als je ze op verschillende fases kunt aansluiten).

Bij mij lagen er origineel 10 panelen ZZW op een Solis omvormer die twee strings ondersteunt. Ik heb er 12 panelen bijgelegd OZO en WNW op twee strings. Die heb heb ik aangesloten op de originele omvormer en de 10 originele panelen op een nieuwe Solis omvormer die maar 1 string ondersteunt. Dat was veruit de goedkoopste oplossing.

De twee omvormers hangen gebroederlijk naast elkaar.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

zakkenjongen schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:21:

Ons nieuwbouw huis wordt over ongeveer 2 weken opgeleverd, na tot nu toe huurwoningen. Nu zijn we van plan om zelf een zolder indeling te maken, maar dit heeft wat ons betreft geen haast, gaan voorlopig alleen wasmachine en wat spullen staan tot de rest 'af' is.

Ik zat te denken aan metalstud+gips wandjes, en vraag me nu het volgende af; is het mogelijk/slim om dit na het leggen van een laminaatvloer te plaatsen? Dan kan ik die maar alvast gelegd hebben tezamen met de eerste verdieping. En tzt stukken uit zagen. Of heeft dit grote nadelen en is het af te raden?

Ik heb ongeveer 10 'klusdagen' voordat we over willen, welke hoeveelheid tijd is reëel om een indeling te maken (met wisselend 2-3 man sterk waarvan 2 handig)? Zou gaan om 3 kamers dus 2 wanden.

Ik zou eerst je wanden zetten voordat je het laminaat er in gaat leggen. Achteraf er uit zagen kost je meer tijd en dat is onnodig.

Bij metalstud wel gebruik maken van een dichtingsband he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
zakkenjongen schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:21:

Ik zou geen metalstud plaatsen op een zwevende vloer, zeker als je niet in de vloer kan boren.

Je kunt natuurlijk later wel een sleuf uit je laminaat zagen. Met een dremel of een cirkelzaag kan dat best.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lizard87
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 07:40
Grappig, ik zit met een soortgelijk vraagstuk - wij willen verlijmd PVC op de bovenverdieping leggen, en dan later (over 2/3 jaar) wandjes op zolder zetten. Slaapkamers voor de kids, dus wel met fatsoenlijke isolatie. De vraag is dan of zo'n wand óp de PVC vloer kan, of dat ik er tzt sleuven uit moet slijpen/zagen/halen.. Google helpt normaal gesproken veel, maar kon me hierbij helaas niet helpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
Gsxrrr schreef op maandag 2 november 2020 @ 07:40:
[...]

Wij laten alleen de standaard 3 panelen plaatsen. Heb inderdaad ook erg getwijfeld, ook in verband met gemak. Uitbreiding incl omvormer was €2350. Laat nu wel loze leiding naar de zolder leggen voor mogelijk toekomstige uitbreiding/vervanging maar heb hier verder nog geen plannen voor. Wij hebben ook een dakraam, alleen komt die aan de voorkant en hebben dan dus geen last met de panelen.
Waarom een 'extra loze leiding'? Kunnen extra panelen niet op de groep die er al ligt?
Waarschijnlijk zou ik namelijk de standaard geplaatste panelen eraf halen en vervangen voor een compleet nieuwe set. Daar wil ik dan de standaard leiding voor gebruiken die er al ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
Toppe schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:22:
[...]

Bij metalstud wel gebruik maken van een dichtingsband he ;)
Ook hier het plan om ooit van dit soort wandjes te plaatsen. Heb even gegoogled op dichtingsband.
Op welke plekken plak je dit?
- Onderkant van vloerplofiel
- Bovenkant van plafondprofiel
- en aan de zijwanden tussen profiel en de muur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
SquareOne schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:50:
[...]

Waarom een 'extra loze leiding'? Kunnen extra panelen niet op de groep die er al ligt?
Waarschijnlijk zou ik namelijk de standaard geplaatste panelen eraf halen en vervangen voor een compleet nieuwe set. Daar wil ik dan de standaard leiding voor gebruiken die er al ligt.
Dat is allemaal afhankelijk van het aantal panelen.

Op 1 fase kun je maximaal een 3600 Watt verdeler aansluiten (even aangenomen dat de bedrading 2,5 mm2 is, wat standaard is). Dan ligt het aan de orientatie (zuid/oost/west) hoeveel panelen je kunt aansluiten.

Bij een hoger wattage moet je naar meerdere omvormers, of een 3-fase omvormer. Daarvoor moeten de leidingen geschikt zijn. Voor een 3-fase aansluiting heb je 19mm buizen nodig. Als er 16mm buizen liggen mag je die niet uitbreiden. Een extra leiding naar zolder kan dan helpen.

Denk overigens ook aan buizen naar het dak. Die zonnepanelen hebben vrij dikke DC kabels die naar buiten moeten en die mag je ook niet allemaal samen in 1 buis proppen. De min kabels naar dezelfde omvormer mogen samen, maar de plus kabels moeten gescheiden worden. Ga je dus meerdere strings leggen, dan moet je voldoende buizen hebben.

Ik zou altijd loze leidingen naar zolder laten leggen en als dat niet gaat in ieder geval een 3-fase aansluiting. Dan kun je altijd uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Rivanov schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 09:49:
Daarbij legt het bedrijf waar we zaterdag geweest zijn, de vloer ook middels het leveling systeem waardoor de vloer er snaarstrak en vlak in komt te liggen. Hierdoor heb je een minimale voeg en komt de vloer er als een biljartlaken zo vlak in te liggen.

[YouTube: Tegel Levelling PRO++, www.tegellevellingpro.nl, Systeem, Clips, Keggen, Wiggen Plaatsen]
Mooi systeem!
Nu begrijp ik dat als je een mooi vlakke en waterpas vloer hebt, dat het leggen van tegels in bijvoorbeeld de maat 150 x 30 geen probleem is. Maar dat als de vloer wat afwijkingen heeft dat je dan al snel opstaande randen en ongelijke hoogten krijgt bij zulke grote tegels.
Is met dit systeem ook een ongelijkheid of een 'kuil' of bolling op te lossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

SquareOne schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:51:
[...]

Ook hier het plan om ooit van dit soort wandjes te plaatsen. Heb even gegoogled op dichtingsband.
Op welke plekken plak je dit?
- Onderkant van vloerplofiel
- Bovenkant van plafondprofiel
- en aan de zijwanden tussen profiel en de muur?
Ja.

Ik heb een jaar geleden een metalstud geplaatst op laminaat. Hier heb ik een sleuf uitgezaagd met een cirkelzaag, en met een multitool de poten voor het kozijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/er_0wtSMwnQwsXFi0Qefz5A5Qx0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MJLlap4rXbgMdnHQdJPBMDU8.jpg?f=user_large
(ik heb een balk verlijmd onder het metalstudrofiel, omdat ik niet wist of er leidingen liepen.)

Op verlijmd pvc zou ik het nog wel durven te plaatsen zonder sleuf, als het direct op de cementdekvloer gelijmd is.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2020 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zakkenjongen
Thanks allen! Nuttige tips.
Verwijderd schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:01:
[...]

Ja.

Ik heb een jaar geleden een metalstud geplaatst op laminaat. Hier heb ik een sleuf uitgezaagd met een cirkelzaag, en met een multitool de poten voor het kozijn:

(ik heb een balk verlijmd onder het metalstudrofiel, omdat ik niet wist of er leidingen liepen.)

Op verlijmd pvc zou ik het nog wel durven te plaatsen zonder sleuf, als het direct op de cementdekvloer gelijmd is.
Hoeveel tijd was je kwijt aan zo'n wand met kozijn maken? En daar bedoel ik echt het plaatsen en voegen mee, want afwerking kan altijd later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memphisto
  • Registratie: Februari 2002
Gsxrrr schreef op maandag 2 november 2020 @ 07:40:
[...]

Dit is wat wij ook gedaan hebben. Wij krijgen standaard 4 panelen geleverd en de meerprijs voor extra panelen (incl omvormer etc) was vrijwel het dubbele van wat "normaal" is in de markt.
Daarnaast gaf de aannemer aan dat er slecht 3 of 4 panelen extra konden worden geplaatst aangezien we, na oplevering, nog een dakraam willen plaatsen.

Hebben jullie trouwens ook een sporenkap? Of wordt er bij jullie gebouwd met een gordingenkap?
Wij krijgen een sporenkap, wat het schijnbaar lastiger (niet onmogelijk) maakt om later dus nog dakramen / dakkapellen te plaatsen... Hebben jullie hier ervaringen mee?
[...]

Ja.

[Afbeelding]

Wij gaan na oplevering ook twee slaapkamers realiseren op de zolder en willen dit ook met iets als metalstud doen. Wat adviseren jullie als isolatie? Het zou natuurlijk prettig zijn als er niet teveel geluid doorkomt van de ene naar de andere kamer.

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@zakkenjongen Lastig te zeggen, ik heb niet aan 1 stuk doorgewerkt. Het was mijn eerste keer, en ik moet wel zeggen dat het kl*te werk is.

Vooral als je dus veel schuine delen hebt. En dan bedoel ik niet het schuine deel wat je op mijn foto ziet, want daar kan het volgende profiel gewoon recht op geschroeft worden, maar ik heb daar ook weer een stuk dak wat er haaks op staat.

Daarnaast is het netjes afwerken van de voegen ook een ding, waar menig vakman ook vaak last mee heeft. Ik denk dat ik wel 2x voegenvuller heb gedaan en 2x finisher, en nog zie je de banen als je goed kijkt.

En niet te vergeten al die kolere gipsplaten naar boven sjouwen, snijden, meten, breken. :+

In onze nieuwe woningen laten we het vanuit de aannemer doen. Het is wel duurder maar het heeft een aantal voordelen. Waaronder dat het precies op het trapgat geplaatst wordt en ik dus later geen traphekken en leuningen hoef te verzagen, dat de elektra etc. gelijk goed is en dat de radiator vergroot wordt om te voldoen aan 20 graden.

Ik heb deze tutorial vrijwel exact gevolgd, met hier en daar wat eigen creativiteit. Maar qua materiaal enzo precies hetzelfde:
YouTube: Zelf een scheidingswand op zolder plaatsen? Met Gyproc lukt 't zeker!

Kozijn met deur heb ik prefab besteld bij bouwmaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2020 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boukehj2
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 14-10-2024
Klinkt leuk, maar op deze wijze hou je geen ruimte om de vloer te laten werken. In de zomer zet laminaat uit, in de winter krimpt het weer. Ik zou nooit eerst een laminaatvloer leggen en dan pas een wand zetten. Als er enkele jaren tussen zit, maar je al wel weet dat je het gaat doen, dan zou ik wat extra laminaat kopen en de vloer verwijderen/opnieuw leggen.
[...]

Ja.

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:54

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Geen zin om hier een nieuw topic voor te openen. Wij verhuizen van het midden van het land naar het noorden van het land. +/- 27m2 aan spullen. Valt mee :)

Hebben jullie of gaan jullie gebruikmaken van een verhuisbedrijf? Ik heb op dit moment een 5-tal offertes die uiteenlopen van €1250 naar €1800. Ze hebben allemaal wel goede reviews, ook wel wat slechte hier en daar.

Waar letten jullie zoal op? Het gaat toch om al je spullen die 155km in een vrachtwagentje worden vervoerd, door anderen :)

[ Voor 10% gewijzigd door Tjebakka op 02-11-2020 11:30 ]

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zakkenjongen
Tjonge wat een geld. Ruim busje huren en zelf rijden geen optie? Ik zou het wel weten, scheelt blijkbaar 1500 euro..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

boukehj2 schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:03:
Klinkt leuk, maar op deze wijze hou je geen ruimte om de vloer te laten werken. In de zomer zet laminaat uit, in de winter krimpt het weer. Ik zou nooit eerst een laminaatvloer leggen en dan pas een wand zetten. Als er enkele jaren tussen zit, maar je al wel weet dat je het gaat doen, dan zou ik wat extra laminaat kopen en de vloer verwijderen/opnieuw leggen.

[...]
?

De sleuf is 2 cm groter dan het profiel. Genoeg ruimte.
Tjebakka schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:29:
Geen zin om hier een nieuw topic voor te openen. Wij verhuizen van het midden van het land naar het noorden van het land. +/- 27m2 aan spullen. Valt mee :)

Hebben jullie of gaan jullie gebruikmaken van een verhuisbedrijf? Ik heb op dit moment een 5-tal offertes die uiteenlopen van €1250 naar €1800. Ze hebben allemaal wel goede reviews, ook wel wat slechte hier en daar.

Waar letten jullie zoal op? Het gaat toch om al je spullen die 155km in een vrachtwagentje worden vervoerd, door anderen :)
Verhuisbedrijf plaatst op dag A een zeecontainer voor de deur. Wij laden die zeecontainer in, zij stallen dat ding in hun opslag, en ik roep hem weer af wanneer nodig.

200 euro brengen.
200 euro halen.
125 euro per maand opslag.

Dus direct verhuizen kost je 400 euro, en je rug. ;)

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2020 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:54

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

zakkenjongen schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:38:
Tjonge wat een geld. Ruim busje huren en zelf rijden geen optie? Ik zou het wel weten, scheelt blijkbaar 1500 euro..
Het is natuurlijk een optie, maar we hebben 2 kinderen van 2 + een derde op komst. Tegen de tijd dat we gaan verhuizen is mijn vrouw zo'n 6 maanden zwanger. Dus we willen zo min mogelijk gedoe en in een dag verhuisd zijn.

Dus:

dag 1: kinderen bij opa en oma brengen en (de laatste spullen) inpakken
dag 2: verhuizen & uitpakken
dag 3: kinderen ophalen & klaar.

[ Voor 13% gewijzigd door Tjebakka op 02-11-2020 11:49 ]

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Verwijderd schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:42:
Verhuisbedrijf plaatst op dag A een zeecontainer voor de deur. Wij laden die zeecontainer in, zij stallen dat ding in hun opslag, en ik roep hem weer af wanneer nodig.

200 euro brengen.
200 euro halen.
125 euro per maand opslag.

Dus direct verhuizen kost je 400 euro, en je rug. ;)
En wat rekenen ze aan km kosten?
Want ik kan me niet voorstellen dat ze voor die € 200 het hele land doorrijden, toch?

Nog een extra vraagje: Als ze die volle container komen ophalen, dan neem ik aan dat die container schuin op de vrachtwagen getrokken wordt. Wat gebeurt er dan met je spullen?
Of hebben ze een kraan, waarmee de container mooi horizontaal blijft?
Pagina: 1 ... 122 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2